Ik weet niet waar je kijkt, maar bij Amazon fluctueren de prijzen nogal. Ik heb meestal dan ook een aantal spullen op mijn whishlist staan, en houd ze in de gaten, om het te kopen op het moment dat de prijs ineens zakt. Kort daarna staat de prijs meestal weer hoger. Zo heb ik al redelijk wat goede deals binnen gehaald. Ook bij de warehouse deals kunnen pareltjes zittenmark-k schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:50:
Godver, denk je, nog ff n nachtje erover slapen want toch veel geld, beslis je dat je t toch wilt bestellen, gooien ze overnacht de prijs omhoog.... Tja dan laat maar.
Was idd op amazon, lijkt dat de zooi die ze zelf hadden uitverkocht is en er nu alleen nog van die andere aanbieders zijn die hun platform gebruiken. Daar ga ik sowieso niet bestellen omdat je ten eerste meestal een mega bedrag aan verzendkosten betaalt en ten tweede ben ik tot nu toe elke keer dat ik via een amazon-reseller kocht opgelicht (wel geld teruggekregen na een paar weken maar daar heb je geen kut aan als je iets moet hebben).Nivado schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:10:
[...]
Ik weet niet waar je kijkt, maar bij Amazon fluctueren de prijzen nogal. Ik heb meestal dan ook een aantal spullen op mijn whishlist staan, en houd ze in de gaten, om het te kopen op het moment dat de prijs ineens zakt. Kort daarna staat de prijs meestal weer hoger. Zo heb ik al redelijk wat goede deals binnen gehaald. Ook bij de warehouse deals kunnen pareltjes zitten
Iemand hier ervaring met passiontec.de ? Zoeken geeft wel een boel hits van mensen die er misschien wilden bestellen maar geen van mensen die t daadwerkelijk gedaan hebben. Daar is de accu set wel nog voor een normale prijs te vinden namelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door mark-k op 18-05-2018 23:15 ]
Anoniem: 639074
Dit is mij tot nu toe 2x overkomen, maar dat getal zinkt eerlijk gezegd in het niet bij het totaal aan wèl geslaagde bestellingen.mark-k schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:13:
[...]
Was idd op amazon, lijkt dat de zooi die ze zelf hadden uitverkocht is en er nu alleen nog van die andere aanbieders zijn die hun platform gebruiken. Daar ga ik sowieso niet bestellen omdat je ten eerste meestal een mega bedrag aan verzendkosten betaalt en ten tweede ben ik tot nu toe elke keer dat ik via een amazon-reseller kocht opgelicht (wel geld teruggekregen na een paar weken maar daar heb je geen kut aan als je iets moet hebben).
Beide gevallen zijn net als bij jou soepel en snel opgelost en wat denk hoe groot die kans is als je zelf een directe bestelling bij de yakuza plaatst??
Een van die grapjassen kwam namelijk uit die omgeving en verstuurde wel vrolijk meerdere(!!) keren een track & trace door die uiteraard allemaal in een luchtledig eindigden.
Je hoeft Amazon customer support dan gelukkig niets meer uit te leggen.
Heb de shop meerdere keren op m'n shortlist gehad, maar nooit iets daadwerkelijk besteld.Iemand hier ervaring met passiontec.de? Zoeken geeft wel een boel hits van mensen die er misschien wilden bestellen maar geen van mensen die t daadwerkelijk gedaan hebben. Daar is de accu set wel nog voor een normale prijs te vinden namelijk.
Shop reviews zijn er wel:
trustpilot.com/review/www.passiontec.co.uk
https://www.mastertools.n...-sj-afkortzaag-0601b19000
Of
https://www.mastertools.n...sjl-afkortzaag-0601b19100
Iets meer vermogen +iets meer bereik bij verstek + laser voor €80,- meer. Of zie ik iets over t hoofd.
Is een laser onmisbaar?
Of
https://www.mastertools.n...sjl-afkortzaag-0601b19100
Iets meer vermogen +iets meer bereik bij verstek + laser voor €80,- meer. Of zie ik iets over t hoofd.
Is een laser onmisbaar?
Bedoel je deze?Vliegvlug schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:28:
[...]
Ziet er mooi uit!
Ik zoek ook nog van die boutjes voor mijn 3D printsel, waar heb je die vandaan en is dat toevallig M3?

Die zijn van Toolstation. Die had ik nog en heb ik ingekort.
Hier voor ongeveer dezelfde keus gestaan. Tevens Makita als voorkeur, en de Bosch vond ik het fijnst aanvoelen. Ondanks dat de Bosch voor slechts €310 bij Axminster in de UK te koop is, ben ik toch voor de DeWalt gegaan vanwege de compacte bouw.Roy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:04:
Na opnieuw ruzie te hebben met m'n Metabo KGS 216m afkortzaag (haaks is niet haaks, 45 graden wil maar geen 45 graden blijven...) ga ik toch maar voor een betere machine. Shortlist op dit moment:
- DeWalt DWS 774 (misschien wel een 777 of 778 bij goede prijs)
- Makita LS1018L (Makita fanboy)
- Bosch GCM 8 SJL
Ik ben wel gecharmeerd door het compact systeem van DeWalt. Ik gebruik het nu vooral voor het maken van meubels, en heb qua bereik nog niet veel te klagen gehad met de Metabo, dus een 216mm zaagblad zou dan wel voldoende moeten zijn. Zijn er nog alternatieven die ik vergeet, of opties die ik zeker niet moet doen?
Qua features en zaagbreedte is ie het minst interessant. Veel ervaring heb ik er nog niet mee; het vele zaagwerk komt na oplevering van onze woning...

Ik was wat onduidelijk, bedoelde die zwarte handdraaibare boutjes:L.N. schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 08:42:
[...]
Bedoel je deze?
[afbeelding]
Die zijn van Toolstation. Die had ik nog en heb ik ingekort.

Heb ze ook nodig om seen 3D printsel vast te kunnen zetten aan een rail en deze zien er mooi uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 19-05-2018 12:54 ]
De enige nadelen die ik kan vinden bij de DeWalt is inderdaad de beperkte zaagbreedte en het gemis van een diepteaanslag. Maar de compacte bouw en de schaduwlijn zijn wel weer grote pluspunten. Eigenlijk kan je het pas goed beoordelen als je er even mee gewerkt hebt, maar dat is altijd lastig.Rob Z schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 08:49:
[...]
Hier voor ongeveer dezelfde keus gestaan. Tevens Makita als voorkeur, en de Bosch vond ik het fijnst aanvoelen. Ondanks dat de Bosch voor slechts €310 bij Axminster in de UK te koop is, ben ik toch voor de DeWalt gegaan vanwege de compacte bouw.
Qua features en zaagbreedte is ie het minst interessant. Veel ervaring heb ik er nog niet mee; het vele zaagwerk komt na oplevering van onze woning...
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Denk dat mijn voorkeur nu uitgaat naar de DeWalt.
Inderdaad...
Ik heb inmiddels de DeWalt DW745 binnen. Foto's in het wild bespaar ik jullie, want hij ziet er eigenlijk best wel hetzelfde uit als op internet
Maar wat een top ding, geeft geen krimp bij een stuk hardhout. Nu ben ik aan het kijken naar uitbreidingen. Ik moet de miter gauge speling nog fixen en ik wil een zero clearance insert maken.
Ik zit ook te kijken of ik een table saw jointer nodig heb, of een straight edge jig nodig heb. Het lijkt erop dat je met een straight edge jig er eigenlijk al bent, of mis ik iets? Iemand een advies?
Jointer:
Straight edge:
Verder een update mbt mijn eerdere vragen:
In eerste instantie was het spouwmes verbogen, maar 1 telefoontje met Kruis en er werd een nieuwe opgestuurd! Bij coolblue had ik waarschijnlijk de hele zaag mogen terugsturen. Oftewel, tools bestellen bij de speciaalzaak en niet bij de goedkoopste.
De Kreg Jig R3 inmiddels ook binnen en al een paar keer gebruikt. De hornbach torx schroeven gaan dikke prima.
Ik zit ook te kijken of ik een table saw jointer nodig heb, of een straight edge jig nodig heb. Het lijkt erop dat je met een straight edge jig er eigenlijk al bent, of mis ik iets? Iemand een advies?
Jointer:
Straight edge:
In eerste instantie was het spouwmes verbogen, maar 1 telefoontje met Kruis en er werd een nieuwe opgestuurd! Bij coolblue had ik waarschijnlijk de hele zaag mogen terugsturen. Oftewel, tools bestellen bij de speciaalzaak en niet bij de goedkoopste.
De Kreg Jig R3 inmiddels ook binnen en al een paar keer gebruikt. De hornbach torx schroeven gaan dikke prima.
Oh die, dar zijn onderdelen van Festool en zitten o.a. op hun invalzaag en bovenfrees.Vliegvlug schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:45:
[...]
Ik was wat onduidelijk, bedoelde die zwarte handdraaibare boutjes:
[afbeelding]
Heb ze ook nodig om seen 3D printsel vast te kunnen zetten aan een rail en deze zien er mooi uit.
Ah, dank, ik ga kijken waar die los te krijgen zijn en of ze M3 zijn.L.N. schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:06:
[...]
Oh die, dar zijn onderdelen van Festool en zitten o.a. op hun invalzaag en bovenfrees.
Edit:
Lijkt er helaas op dat ze niet in M3 zijn: FOG knobs
[ Voor 21% gewijzigd door Vliegvlug op 19-05-2018 20:38 ]
Bij hornbach liggen veel van dat soort boutjes met plastic handvat.Vliegvlug schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:16:
[...]
Ah, dank, ik ga kijken waar die los te krijgen zijn en of ze M3 zijn.
Edit:
Lijkt er helaas op dat ze niet in M3 zijn: FOG knobs
De keuze toch gemaakt, de DTW1002 en DDF481 gekocht. Accu set was duurder dus daar wacht ik nog ff mee, aangezien de bodies ook pas over een week verzonden worden volgens de verwachting. Hopen dat hij weer in voorraad komt bij amazon, anders maar de gok nemen bij passiontec.
Dank voor de tip maar helaas kan ik ze niet op hun website vinden in M3, enkel M6 en groter.djluc schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:50:
[...]
Bij hornbach liggen veel van dat soort boutjes met plastic handvat.
Ik ga van de week wel even langs de ijzerwarenspeciaalzaak, hoop dat die het hebben of desnoods een vleugelbout, minder mooi maar voldoet ook.
Als ik hier even snel voor je check dan is M4 de kleinste maat en als zij het niet hebben dan weet ik het ook niet meer.Vliegvlug schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:04:
[...]
Dank voor de tip maar helaas kan ik ze niet op hun website vinden in M3, enkel M6 en groter.
Ik ga van de week wel even langs de ijzerwarenspeciaalzaak, hoop dat die het hebben of desnoods een vleugelbout, minder mooi maar voldoet ook.
Mocht er niets tussen zitten in M3, dan is het piece of cake om in een stukje "M6 draadeind" een M3 schroefdraad te tappen, waar je vervolgens een boutje/draadeind M3 in kunt schroeven en vervolgens met loctite borgt.
Dan heb jij je knop met M3 schroefdraad.
Nadeel is dat een knop voor M6 aan de grote kant kan zijn.
Ik noem bewust M6, omdat je in kleinere maten mogelijk geen schroefdraad meer kunt tappen.
Van M6 naar M3 levert nml. een krappe wanddikte van 1,5mm op, M5 zal ook nog wel gaan vermoed ik nu.
Beiden zijn geen echte vervangers voor een vlakbank, maar kunnen absoluut handig zijn als je geen vlakbank hebt. De straight edge is vooral om lange al vlakke planken van een rechte kant te voorzien. Voor een plank die naar alle kanten ongelijk is (hol, bol en/of getordeerd), is het minder geschikt. Je kunt het hout lastig klemmen, wat gevaarlijk kan zijn. Maar het is vooral dat de klemmen behoorlijk wat druk zetten. Hierdoor forceer je het hout rechter. Je zaagt er dan een hoek aan van 90 graden, maar zodra je de klemmen weg haalt springt het hout weer in de oude vorm en weg is de 90 graden.rvtk schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:27:
Ik heb inmiddels de DeWalt DW745 binnen. Foto's in het wild bespaar ik jullie, want hij ziet er eigenlijk best wel hetzelfde uit als op internetMaar wat een top ding, geeft geen krimp bij een stuk hardhout. Nu ben ik aan het kijken naar uitbreidingen. Ik moet de miter gauge speling nog fixen en ik wil een zero clearance insert maken.
Jointer:
[video]
Straight edge:
[video]
De eerste optie is dan beter, maar het is bewerkelijk om de jig goed te maken. Zeker als je deze op verschillende diktes wilt maken. Het steeds installeren van de jig is ook veel werk. Daarnaast ben je beperkt in de hoogte. Een zaagtafel zal niet zo snel boven de 10 cm kunnen zagen, waardoor het hout dat je wilt vlakken ook niet meer dan 10 hoog kan zijn. Mijn Inca haalt al het dubbele en een beetje professionele machines zijn meestal 31 cm.
In dit filmpje vind je een goede uitleg hoe je van een ruwe balk tot bruikbaar hout komt:
Na het opruimen van de schuur zit ik met een grote collectie schroeven, pluggen en spijkers. Deze wil ik voor eens en voor altijd keurig opgedregd hebben in een overzichtelijke kist/doos. Welke systemen gebruiken jullie hiervoor?
Mijn favoriet blijft de stanley fatmax dozen om ze ook geschikt te houden om mee te nemen. handige uitneembare doosjes.Laurences schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:27:
Na het opruimen van de schuur zit ik met een grote collectie schroeven, pluggen en spijkers. Deze wil ik voor eens en voor altijd keurig opgedregd hebben in een overzichtelijke kist/doos. Welke systemen gebruiken jullie hiervoor?

Vandaag deze gekocht met 20% korting bij KarweiUncle Mel schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:37:
[...]
Mijn favoriet blijft de stanley fatmax dozen om ze ook geschikt te houden om mee te nemen. handige uitneembare doosjes.
[afbeelding]
@Laurences
Ik koop schroeven per doos en laat ze daar in zitten. Daarbij een paar assortimentskoffers (vergelijkbaar met die stanleys hierboven) voor het spul dat ik los heb gekocht.
En verder een emmertje voor alle losse schroeven die zijn overgebleven, met het idee dat het zonde is om weg te gooien. Die emmer wordt alleen maar aangevuld, nooit iets uitgehaald. Het is makkelijker om 500m verderop bij de hubo nieuwe passende schroefjes te halen dan te rommelen in die emmer. Dus intussen gooi ik eigenlijk alle (van een klus . . ) overgebleven schroeven gewoon weg. Ik wil niet zo'n opaatje worden met 50 jampotjes aan random ijzerwaren, waar je geen ruk aan hebt
Dus kort gezegd: plank in mn stellingkast ingeruimd voor dozen met schroeven. Een tweede plank met koffers met gesorteerde schroeven. En de gemeentekliko voor de rest
Ik koop schroeven per doos en laat ze daar in zitten. Daarbij een paar assortimentskoffers (vergelijkbaar met die stanleys hierboven) voor het spul dat ik los heb gekocht.
En verder een emmertje voor alle losse schroeven die zijn overgebleven, met het idee dat het zonde is om weg te gooien. Die emmer wordt alleen maar aangevuld, nooit iets uitgehaald. Het is makkelijker om 500m verderop bij de hubo nieuwe passende schroefjes te halen dan te rommelen in die emmer. Dus intussen gooi ik eigenlijk alle (van een klus . . ) overgebleven schroeven gewoon weg. Ik wil niet zo'n opaatje worden met 50 jampotjes aan random ijzerwaren, waar je geen ruk aan hebt
Dus kort gezegd: plank in mn stellingkast ingeruimd voor dozen met schroeven. Een tweede plank met koffers met gesorteerde schroeven. En de gemeentekliko voor de rest
Ik gebruik ook de originele dozen. Van heco zijn nog afsluitbaar ook en sommige hebben een handige flap om schroeven uit te halen. Ook staan daar de exacte maten op.Raymond schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:06:
@Laurences
Heel herkenbaar met die emmer. Jammer dat er nu 2 emmers vol staan. Het heeft me overigens soms wel gered bij zaken waarbij ik het direct nodig had en de winkels dicht waren.
Mijn spijkers, schroeven en pluggen zitten in een RAACO assortimentskast:Laurences schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:27:

Mijn bouten, moeren en het meeste van mijn handgereedschap zit in Auer bakjes. Die passen perfect in mijn Beta gereedschapswagen. Daarnaast kan ik een paar bakjes in een Auer assortimentskoffer doen en zo meenemen.
Vooral de stapelbaarheid van die dozen, als je 3 van die dozen hebt die je in één keer mee moet nemen dan klik je ze op elkaar en til je de middelste op. Superhandig.Uncle Mel schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:37:
[...]
Mijn favoriet blijft de stanley fatmax dozen om ze ook geschikt te houden om mee te nemen. handige uitneembare doosjes.
[afbeelding]
Tijdens verschillende verbouwklussen in de Sociëteit van mijn oude studentenvereniging was er ook een emmer langzaam vol geraakt met verschillende maten schroeven. Hier de volgende oplossing voor bedacht: tijdens ontgroening mocht een stel eerstejaars deze emmer sorteren.
Mocht je dus een ongesorteerde emmer graag getransformeerd zien worden in een gesorteerde Fatmax, informeer bij de lokale studentenvereniging eens naar de mogelijkheden
Mocht je dus een ongesorteerde emmer graag getransformeerd zien worden in een gesorteerde Fatmax, informeer bij de lokale studentenvereniging eens naar de mogelijkheden
Een gouden tip!eiPionezero schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:51:
Tijdens verschillende verbouwklussen in de Sociëteit van mijn oude studentenvereniging was er ook een emmer langzaam vol geraakt met verschillende maten schroeven. Hier de volgende oplossing voor bedacht: tijdens ontgroening mocht een stel eerstejaars deze emmer sorteren.
Bij kinderen werkt het ook, alleen moeten ze niet te jong zijn... anders eten ze ze op
Mijn vriendin heeft wat autistische trekjes en OCD. Die is laatst aan de gang gegaan met die spreekwoordelijke emmer, een paar van die assortimentskoffertjes en een Dymo labelwriter.

Ideaal
Al geef ik toe dat ik zelf ook wel wat OCD-trekjes heb en enige assistentie heb verleend...

Ideaal
Al geef ik toe dat ik zelf ook wel wat OCD-trekjes heb en enige assistentie heb verleend...
[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 21-05-2018 00:19 ]
Punctuality is the politeness of kings
Wat een gruwelijke mishandeling van je eerstejaars medemens die je zelfs je ergste vijand niet toewenst.eiPionezero schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:51:

Je moet er maar opkomen, Vindicat zeker weer??
Een les orde ende netheid is goed voor een mens, ooit zal men mij dankbaar zijnAnoniem: 639074 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 02:40:
[...]
Wat een gruwelijke mishandeling van je eerstejaars medemens die je zelfs je ergste vijand niet toewenst.![]()
Wel Groningen, geen Vindicat.
Iets anders, iemand enig idee waar ik in omgeving Eindhoven een spijkerpistool kan huren? Ik moet zo'n 1500 nagels van 40mm verwerken, maar zowel Boels, Bo-Rent als alle gebelde bouwmarkten hebben maximaal 25mm tackers leverbaar.
Misschien bij http://www.loomans-verhuur.nleiPionezero schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:18:
Iets anders, iemand enig idee waar ik in omgeving Eindhoven een spijkerpistool kan huren?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat was ook mijn eerste gedachte. Goede zaak, vaak zat geweest. En gewoon bellen, die hebben vast niet alles op de website staan.
En anders https://www.jansenverhuur.nl ff proberen, zit een dorp verderop.
En anders https://www.jansenverhuur.nl ff proberen, zit een dorp verderop.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ah, daar kan ik zeker wat mee. Hartelijk dank!
Zelf heb ik twee stuks van deze:Uncle Mel schreef op zondag 20 mei 2018 @ 18:37:
[...]
[afbeelding]

Verschillende maten dozen en ook uitneembaar
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
O thnx voor deze, goeie tip.Vitamine schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:16:
[...]
Zelf heb ik twee stuks van deze:
[afbeelding]
Verschillende maten dozen en ook uitneembaar.
Alleen voor mij niet voor m’n gereedschap maar voor boogschieten wel erg handig.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Zijn dat die standaard platkopschroeven? Dat komt de stevigheid over tijd niet ten goede. Heb die ooit een keer gebruikt en ze uiteindelijk vervangen door deze. Doordat de kop aan de schroefkant plat ipv schuin is, blijft de verbinding beter.rvtk schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:27:
Aha, die platkop schroeven had ik ook gezien, maar is helaas geen torx, ik heb ze eigenlijk links laten liggen omdat ik wel klaar ben met pozidrive, maar misschien moet ik dat zo te lezen heroverwegen.
Framoes schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:03:
[...]
Zijn dat die standaard platkopschroeven? Dat komt de stevigheid over tijd niet ten goede. Heb die ooit een keer gebruikt en ze uiteindelijk vervangen door deze. Doordat de kop aan de schroefkant plat ipv schuin is, blijft de verbinding beter.
Pocket hole schroeven hebben zelfs nog een soort vastgemaakte ring onder de kop voor extra oppervlak. (En de ‘echte’ zijn zelftappend en met een stuk ‘geen schroefdraad’ [woord even kwijt])rvtk schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:20:
Aha, die platkop schroeven had ik ook gezien, maar is helaas geen torx, ik heb ze eigenlijk links laten liggen omdat ik wel klaar ben met pozidrive, maar misschien moet ik dat zo te lezen heroverwegen.
[...]
Zie bijv hier https://www.ebay.co.uk/bhp/pocket-hole-screws
En ook geen pozi drive
Edit: en hier een hele zwik met torx https://www.gereedschappr...sdoos-voor-kreg-jig/20628
[ Voor 10% gewijzigd door simonr op 21-05-2018 22:34 ]
Borstsimonr schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:31:
[...]
en met een stuk ‘geen schroefdraad’ [woord even kwijt])
Heldere uitleg, en fijn dat iemand aangeeft dat er meerdere manieren zijn om hetzelfde resultaat te behalen (en niet zo'n beer van een vent die je amper verstaat), meteen maar geabboneerd.
Ik ben er nog niet uit wat voor jig ik ga maken, maar dat laat ik misschien ook maar even van het moment afhangen dat ik het nodig ga hebben. In ieder geval bedankt voor je advies!
Ik ben er nog niet uit wat voor jig ik ga maken, maar dat laat ik misschien ook maar even van het moment afhangen dat ik het nodig ga hebben. In ieder geval bedankt voor je advies!
L.N. schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:33:
[...]
Beiden zijn geen echte vervangers voor een vlakbank, maar kunnen absoluut handig zijn als je geen vlakbank hebt. De straight edge is vooral om lange al vlakke planken van een rechte kant te voorzien. Voor een plank die naar alle kanten ongelijk is (hol, bol en/of getordeerd), is het minder geschikt. Je kunt het hout lastig klemmen, wat gevaarlijk kan zijn. Maar het is vooral dat de klemmen behoorlijk wat druk zetten. Hierdoor forceer je het hout rechter. Je zaagt er dan een hoek aan van 90 graden, maar zodra je de klemmen weg haalt springt het hout weer in de oude vorm en weg is de 90 graden.
De eerste optie is dan beter, maar het is bewerkelijk om de jig goed te maken. Zeker als je deze op verschillende diktes wilt maken. Het steeds installeren van de jig is ook veel werk. Daarnaast ben je beperkt in de hoogte. Een zaagtafel zal niet zo snel boven de 10 cm kunnen zagen, waardoor het hout dat je wilt vlakken ook niet meer dan 10 hoog kan zijn. Mijn Inca haalt al het dubbele en een beetje professionele machines zijn meestal 31 cm.
In dit filmpje vind je een goede uitleg hoe je van een ruwe balk tot bruikbaar hout komt:
[video]
In plaats van het maken van een jig kun je ook Marktplaats in de gaten houden voor ene kleine en goedkope vlakbank. De meeste mensen willen en vlak/vandiktebank, waardoor vlakbanken heel goedkoop zijn. Laatst heb ik er nog 1 gekocht voor bij mijn broer. Dat was een kleine maar zeer degelijke gietijzeren vlakbank (15 cm messen) en was €50 op Marktplaats. Dan heb je meer kwaliteit en waarschijnlijk ook meer veiligheid dan met een jig.rvtk schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:36:
Heldere uitleg, en fijn dat iemand aangeeft dat er meerdere manieren zijn om hetzelfde resultaat te behalen (en niet zo'n beer van een vent die je amper verstaat), meteen maar geabboneerd.
[...]
Je begrijpt het niet. De echte mishandeling komt daarna pas!Anoniem: 639074 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 02:40:
[...]
Wat een gruwelijke mishandeling van je eerstejaars medemens die je zelfs je ergste vijand niet toewenst.![]()
Als de eerstejaars de hele emmer netjes hebben gesorteerd, flikker je voor hun ogen alle gesorteerde schroeven weer in de emmer. "Voor de volgende eerstejaars!"
Dat heet "omgaan met tegenslagen"!

Have a wheelie good weekend!
Ook leuk is als je ze laat checken of de bouten al over de yield gegaan zijn, lekker overal een moertje op draaienFragDaddy schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:45:
[...]
Je begrijpt het niet. De echte mishandeling komt daarna pas!
Als de eerstejaars de hele emmer netjes hebben gesorteerd, flikker je voor hun ogen alle gesorteerde schroeven weer in de emmer. "Voor de volgende eerstejaars!"
Dat heet "omgaan met tegenslagen"!
Laat ze dan meteen met een halfversleten tandenborstel (die door eerstejaars uit eerdere lichtingen voor de toiletten zijn gebruikt) het roest van de boutjes en moeren verwijderen.mark-k schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:07:
[...]
Ook leuk is als je ze laat checken of de bouten al over de yield gegaan zijn, lekker overal een moertje op draaien
En wel goed opletten dat het binnenschroefdraad van de kleine diameters niet wordt overgeslagen.
Het is een noodzakelijk kwaad, want wie wil later een lakse jurist, taalkundige, of econoom treffen??
Is het niet voor hun eigen bestwil??

Iemand een tip voor goed klittenband schuurpapier? Heb 3M op rol waar ik erg tevreden over ben. Tot nu toe eigen merk Makita papier voor m'n schuurmachine gehad, maar heb het idee dat dat wel beter moet kunnen. Erg snel glad.
there's no tweak without the tweaker
Nee, helaas geen schuurpapier voor een schuurmachine, maar je vraag herinnert me er aan dat ik nog wilde wijzen op dit:virtualJac schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:04:
Iemand een tip voor goed klittenband schuurpapier?
https://www.permagrit.com/ Een Engels bedrijfje die echt een mooi product hebben!
Ik heb al jaaaaren een schuurblok van ze. En het ding is geweldig. Het ziet er uit, voelt en schuurt als schuurpapier, maar het verslijt niet. Ik schuur al jaren met hetzelfde blok en het blijft gewoon werken. Elk blok heeft een ruwe en een fijne kant en het werkt dus echt als schuurpapier. Niet als een vijl. Voor mensen die regelmatig met de hand fijn werk doen is dit echt een musthave!
[ Voor 4% gewijzigd door FragDaddy op 23-05-2018 08:18 ]
Have a wheelie good weekend!
Geen ervaringen met passiontec maar ook wel eens op het punt van gestaanmark-k schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:13:
[...]
Iemand hier ervaring met passiontec.de ? Zoeken geeft wel een boel hits van mensen die er misschien wilden bestellen maar geen van mensen die t daadwerkelijk gedaan hebben. Daar is de accu set wel nog voor een normale prijs te vinden namelijk.
Je kunt ook eens kijken bij www.hd-gereedschap.nl die heeft ook nogal eens strakke aanbiedingen en prijzen
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Bedankt voor de tip maar daar hebben ze de hele set helaas niet.Annuk schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:32:
[...]
Geen ervaringen met passiontec maar ook wel eens op het punt van gestaan
Je kunt ook eens kijken bij www.hd-gereedschap.nl die heeft ook nogal eens strakke aanbiedingen en prijzen
Ik weet dat het niet helemaal in het topic past, maar iemand nog tips voor goedkope partijen bouten/moeren etc? Heeft nu nog geen haast maar wil op n gegeven moment toch wel gewoon een grote doos met allerlei bouten en moeren aanschaffen, en iets zegt me dat je een stuk duurder uit bent als je allemaal van die kleine doosjes bij d bouwmarkt haalt. Gewoon van M3 tot M12 in verschillende lengtes, verzinkt grade 8.8, binnen- en buitenzeskant.
http://vdwinkel.isero.nl daar haal ik veel van dat soort spul.mark-k schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:37:
Gewoon van M3 tot M12 in verschillende lengtes, verzinkt grade 8.8, binnen- en buitenzeskant.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Al bij ecotools gekeken?virtualJac schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:04:
Iemand een tip voor goed klittenband schuurpapier? Heb 3M op rol waar ik erg tevreden over ben. Tot nu toe eigen merk Makita papier voor m'n schuurmachine gehad, maar heb het idee dat dat wel beter moet kunnen. Erg snel glad.
Een van de belangrijkste kluslessen die ik geleerd heb, in de afgelopen 20 jaar: Laat vooral de bouwmarkt/locale Hubo de voorraad aanhouden. En koop je schroeven (afgezien van de bekende 4x40 spaanplaatschroef enzo) gewoon lekker per klus. Zelf een voorraadje aanleggen is niet te doen. Neem even metaalschroeven, beginnend bij 4mm doorsnee. Je wilt dan natuurlijk een paar lengtes hebben, 12, 16, 20, 25 en 30mm. Dan heb je er nog 2 soorten koppen op. Dat is al 6 soorten. Dat doe je nog eens dunnetjes over voor 3, 6, 8 en 10mm. Dan wil je boutjes hebben. Dan nog ff met en zonder borst.Gegalvaniseerd en roestvrijstaal Voor je het weet heb je 50 soorten boutjes/schroefjes voor metaal op voorraad. 5 euro per doosje, is 250 euro. Plus een ladekastje/koffertje. Dus bij elkaar 350 euro en een boel ruimtebeslag. En bij de eerste de beste klus heb je precies het boutje nodig dat je niet hebt liggen.mark-k schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:37:
Ik weet dat het niet helemaal in het topic past, maar iemand nog tips voor goedkope partijen bouten/moeren etc? Heeft nu nog geen haast maar wil op n gegeven moment toch wel gewoon een grote doos met allerlei bouten en moeren aanschaffen, en iets zegt me dat je een stuk duurder uit bent als je allemaal van die kleine doosjes bij d bouwmarkt haalt. Gewoon van M3 tot M12 in verschillende lengtes, verzinkt grade 8.8, binnen- en buitenzeskant.
Gewoon lekker per klus kopen, precies wat je nodig hebt. Hoef je vooraf bij het samenstellen van je collectie niet na te denken en je bent het makkelijkst en goedkoopst uit. Is misschien lastig als je 's avonds om 21:00 nog wat wilt doen, maar vaak komen dat soort klussen toch niet als een verrassing of moet je toch al materiaal halen. Dan kunnen die schroefjes er ook wel bij.
* Raymond komt maar wat graag bij de lokale hubo die een paar goed gevulde assortimentskasten heeft.
Ja, je betaalt 10ct voor een schroefje ipv 2ct wanneer je een doos vol koopt. Maar als ik 3 schroefjes nodig heb, ben ik dan ook maar 30ct kwijt. En ik heb precies je juiste.
Als je bepaalde klussen voor ogen hebt, die je vaker gaat doen (stel je maakt regelmatig een stalen framepje oid), dan kan je daar gericht wat voor op voorraad nemen (ik heb een hele collectie houtschroeven van 3x20 tot 5x80 bijvoorbeeld). Maar als je dat nog niet scherp hebt, dan is het verspilling van tijd en geld om daar zomaar wat voor te kopen.
Mwah, ik doe het eigenlijk precies andersom. Grote aantallen zijn dusdanig veel goedkoper dat ik vrij zeker weet dat ik op de lange termijn (zeker met brandstof en tijd meegerekend) bespaar. Sure het kost initieel even wat om een voorraadje aan te leggen. Sommige dingen gebruik je echter dusdanig vaak dat het altijd wel op raakt. Slot- en zeskant-bouten van M3 t/m M10 met bijbehoren ringen en borgmoeren en houtschroeven in alle veelgebruikte maten heb ik hier op voorraad liggen. Het komt vrijwel nooit voor dat ik naar een bouwmarkt hoef om iets vast te maken.Raymond schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:13:
[...]
Gewoon lekker per klus kopen, precies wat je nodig hebt. Hoef je vooraf bij het samenstellen van je collectie niet na te denken en je bent het makkelijkst en goedkoopst uit. Is misschien lastig als je 's avonds om 21:00 nog wat wilt doen, maar vaak komen dat soort klussen toch niet als een verrassing of moet je toch al materiaal halen. Dan kunnen die schroefjes er ook wel bij.
Vergeet ook niet dat de meeste bouwmarkten geen goede kwaliteit schroeven in het assortiment hebben en dat wat ze wel hebben zo ongeveer de hoogste marge van alles in die winkel heeft. Chinese troep voor een premium prijs zeg maar (looking at you Intergamma
@Raymond Ik hou juist wel een voorraad aan. Gewoon in 2 RAACO rekken heb ik ong. 50 verschillende soorten schroeven liggen. Het is juist handig om die te hebben. Bij een klus weet ik vooraf niet precies welke maten schroeven ik nodig heb, dus een voorraad in diverse maten is dan handig. Bovendien vul ik de voorraad met regelmaat bij, zodat ik online ze goedkoop kan kopen (in het groot, want dan geen verzendkosten). Daarnaast heb je er altijd over na een klus, dus dan bouw je vanzelf een voorraad op.
Per grote klus maak ik een inschatting of ik genoeg schroeven heb van de maten die ik denk nodig te hebben en koop ze bij als het nodig is. En dan koop ik er gelijk wat extra in maten die in veel gebruik, zoals 4 x 40 of 4 x 25.
Per grote klus maak ik een inschatting of ik genoeg schroeven heb van de maten die ik denk nodig te hebben en koop ze bij als het nodig is. En dan koop ik er gelijk wat extra in maten die in veel gebruik, zoals 4 x 40 of 4 x 25.
Ik was ook niet van plan om gewoon maar random wat te gaan kopen, maar er zijn genoeg boutjes die ik vaak zat nodig heb. Dan pak je gewoon een paar maten, als je iets ertussen nodig hebt gaat de haakse slijper wel even in een wat langere. Schroefjes ga ik sowieso niet kopen.Raymond schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:13:
[...]
Een van de belangrijkste kluslessen die ik geleerd heb, in de afgelopen 20 jaar: Laat vooral de bouwmarkt/locale Hubo de voorraad aanhouden. En koop je schroeven (afgezien van de bekende 4x40 spaanplaatschroef enzo) gewoon lekker per klus. Zelf een voorraadje aanleggen is niet te doen. Neem even metaalschroeven, beginnend bij 4mm doorsnee. Je wilt dan natuurlijk een paar lengtes hebben, 12, 16, 20, 25 en 30mm. Dan heb je er nog 2 soorten koppen op. Dat is al 6 soorten. Dat doe je nog eens dunnetjes over voor 3, 6, 8 en 10mm. Dan wil je boutjes hebben. Dan nog ff met en zonder borst.Gegalvaniseerd en roestvrijstaal Voor je het weet heb je 50 soorten boutjes/schroefjes voor metaal op voorraad. 5 euro per doosje, is 250 euro. Plus een ladekastje/koffertje. Dus bij elkaar 350 euro en een boel ruimtebeslag. En bij de eerste de beste klus heb je precies het boutje nodig dat je niet hebt liggen.
* Raymond komt maar wat graag bij de lokale hubo die een paar goed gevulde assortimentskasten heeft.
Ja, je betaalt 10ct voor een schroefje ipv 2ct wanneer je een doos vol koopt. Maar als ik 3 schroefjes nodig heb, ben ik dan ook maar 30ct kwijt. En ik heb precies je juiste.
Als je bepaalde klussen voor ogen hebt, die je vaker gaat doen (stel je maakt regelmatig een stalen framepje oid), dan kan je daar gericht wat voor op voorraad nemen (ik heb een hele collectie houtschroeven van 3x20 tot 5x80 bijvoorbeeld). Maar als je dat nog niet scherp hebt, dan is het verspilling van tijd en geld om daar zomaar wat voor te kopen.
En weer de zoveelste GVD in mijn zoektocht naar betaalbare zwik. Wilde bij Passiontec.de bestellen, maar die leveren alleen in DE. de .nl site is 20% duurder...
Dus gevraagd of ze naar een Hermes Paketshop konden verzenden, ze dachten van wel zolang je maar het adres geeft, maar ze verzenden met DHL dus ik twijfel toch een beetje. Wat gezocht, en mooi, DHL heeft ook pakketpunten in diezelfde straat, dus dacht dan laat ik daar bezorgen. Echter heb je dan weer een klantnummer nodig en moet je je adres registreren, maar dat kan weer alleen als je in Duitsland woont....
Opgelost door het te laten bezorgen bij iemand anders in Duitsland, scheelt me weer een hoop gedoe.
Vandaag overigens de DTW1002 binnen gekregen, man wat een lomp ding
[ Voor 16% gewijzigd door mark-k op 23-05-2018 16:42 ]
Ik dacht eerst dat het een prijsfout was, maar dat blijkt het toch niet te zijn. Mijn bestelling is verstuurd en ook in de reviews onderaan staat dat het klopt qua prijs en inhoud:

€ 41 bij Amazon.de. Een lege L-boxx kost over het algemeen hetzelfde.

Iemand nog tips voor een goede leidingzoeker?
Ik moet wat railverlichting aan het betonnen plafond schroeven. Wapening (4+4mm)zit op 15mm en daarachter waarschijnlijk gelijk de elektra-leidingen.
Ik wil dus zowel de electra als de wapening vinden, zodat de gaatjes recht op een lijn kunnen, maar wel in het verlengde van de centraaldoos(en dus elektraleiding).
Dacht zelf aan de bosch d-tect 120, maar die is wel erg prijzig. De bosch gms120 is goedkoper, maar wordt slechter beoordeeld.
Alternatieven?
Ik moet wat railverlichting aan het betonnen plafond schroeven. Wapening (4+4mm)zit op 15mm en daarachter waarschijnlijk gelijk de elektra-leidingen.
Ik wil dus zowel de electra als de wapening vinden, zodat de gaatjes recht op een lijn kunnen, maar wel in het verlengde van de centraaldoos(en dus elektraleiding).
Dacht zelf aan de bosch d-tect 120, maar die is wel erg prijzig. De bosch gms120 is goedkoper, maar wordt slechter beoordeeld.
Alternatieven?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Bij amazon worden prijsfouten volgens mij best vaak gewoon verzonden, zolang het niet zo'n reseller is. Zo heb ik n keer een heleboel 3M filters (voor giftige gassen) per doos besteld voor de prijs die overal voor 1 filterset was. Kreeg gewoon netjes 8 dozen (met 8 sets per doos) geleverd ipv 8 filtersets.orf schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:42:
Ik dacht eerst dat het een prijsfout was, maar dat blijkt het toch niet te zijn. Mijn bestelling is verstuurd en ook in de reviews onderaan staat dat het klopt qua prijs en inhoud:
[afbeelding]
Ik heb de d-tect 150 gehuurd en bezit een gms-120.Illusion schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:49:
Iemand nog tips voor een goede leidingzoeker?
Alternatieven?
De d-tect lijn (radar techniek) is gewoon superieur en ziet alles, op de cm nauwkeurig.
De gms gebruikt een andere techniek en ziet minder. Maar is nog steeds heel bruikbaar. Over het algemeen is het namelijk zo dat je weet dat er ergens een leiding moet lopen (stroom boven stopcontact, een waterleiding oid) en je wilt zorgen dat je die niet raakt. Dan kan je ook met de gms bepalen waar die leiding loopt en die leiding vermijden.
Laat je er dus niet afschrikken
Mooi setje idd.orf schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:42:
[afbeelding]
Ik heb de wiha tegenhanger gekocht, dus deze levert mij alleen een mooie waterpomptang extra op (en ik vind l-boxxen bij nader inzien niet zo fijn), dus ik skip hem. Maar ik kwam wel ff in de verleiding
Misschien te laat maar deze Gedore box is bij Bender zelf voor €32,- te krijgen via hun eigen website ipv Amazon.orf schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:42:
[afbeelding]
Link
Een lege L-boxx kost daar overigens €23,- voor een 104 en €32,- voor een 136
[ Voor 16% gewijzigd door Jackbq op 23-05-2018 22:44 ]
Dat is idd nog goedkoper, maar zie jij iets over verzending naar Nederland?Jackbq schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:41:
[...]
Misschien te laat maar deze Gedore box is bij Bender zelf voor €32,- te krijgen via hun eigen website ipv Amazon.
Link
Een lege L-boxx kost daar overigens €23,- voor een 104 en €32,- voor een 136
Verzendkosten zijn €11,90 tov €9,99 bij Amazon.Hkuit schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:26:
[...]
Dat is idd nog goedkoper, maar zie jij iets over verzending naar Nederland?
Heb zelf prima ervaring met bestellen bij Bender, de prijzen van hun Bosch pro zijn overigens erg netjes.
Ik ben op zoek naar een boor/combihamer om gaten door steen en beton te maken ter behoeve van data kabels.
Nu heb ik zelf al het e.e.a. van Bosch Pro in L-Boxxen dus ben ik gaan kijken wat ze hier te bieden hadden op het gebied van boor en combihamers.
Dan kom ik op de volgende modellen:
GBH 2-28F en GBH 2-26F. Heeft iemand ervaring met beide modellen? Is het verschil in slagkracht zo groot dat het de meerprijs rechtvaardigt?
Ik zag dat de 2-28F netjes wat geprijsd bij Toolstation maar wellicht zijn er nog andere shops die mooie prijzen hebben op dit moment.
Nu heb ik zelf al het e.e.a. van Bosch Pro in L-Boxxen dus ben ik gaan kijken wat ze hier te bieden hadden op het gebied van boor en combihamers.
GBH 2-28F en GBH 2-26F. Heeft iemand ervaring met beide modellen? Is het verschil in slagkracht zo groot dat het de meerprijs rechtvaardigt?
Ik zag dat de 2-28F netjes wat geprijsd bij Toolstation maar wellicht zijn er nog andere shops die mooie prijzen hebben op dit moment.
Ga je hem dus echt aanschaffen voor gaatjes van 10mm?
Dan de lichtste machine kiezen waarmee je dat kan doen. Werkt makkelijker, je hoeft minder te slepen, kost minder.
Stap niet in de valkuil om "voor het geval dat.." een te zware machine te kopen. Dan heb je er in je dagelijks werk steeds last van, voor die 1x per jaar dat je een zwaardere machine nodig hebt. Dan liever je dagelijks werk goed kunnen doen en 1x per jaar wat last hebben bij die bijzondere klus
Dan de lichtste machine kiezen waarmee je dat kan doen. Werkt makkelijker, je hoeft minder te slepen, kost minder.
Stap niet in de valkuil om "voor het geval dat.." een te zware machine te kopen. Dan heb je er in je dagelijks werk steeds last van, voor die 1x per jaar dat je een zwaardere machine nodig hebt. Dan liever je dagelijks werk goed kunnen doen en 1x per jaar wat last hebben bij die bijzondere klus
Ik heb zojuist deze besteld:
Makita DUH651Z (2x18v)

Hoewel ik een rits benzinespul van Stihl en Husqvarna heb liggen merk ik dat ik steeds minder zin heb in het lawaai/stank/onderhoud. Voor sommige dingen zul je de power van benzine vast nog wel nodig hebben, maar ik wil er eigenlijk niet meer teveel in investeren. Omdat ik al vanalles van Makita (en dus tig accu's) heb ben ik maar op die voet verder gegaan. Ben benieuwd, morgen testen!
Makita DUH651Z (2x18v)

Hoewel ik een rits benzinespul van Stihl en Husqvarna heb liggen merk ik dat ik steeds minder zin heb in het lawaai/stank/onderhoud. Voor sommige dingen zul je de power van benzine vast nog wel nodig hebben, maar ik wil er eigenlijk niet meer teveel in investeren. Omdat ik al vanalles van Makita (en dus tig accu's) heb ben ik maar op die voet verder gegaan. Ben benieuwd, morgen testen!
Ik weet niet hoe vaak je het wilt gebruiken, maar als je eenmalig een stel kabelgaatjes wilt maken en dan verder nog soms n schilderij wilt ophangen kun je ook prima zoiets halen en de rest van het geld in je zak houden: https://www.lidl-shop.nl/...orhamer-1050-W/p100235702Julian97 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:29:
Ik ben op zoek naar een boor/combihamer om gaten door steen en beton te maken ter behoeve van data kabels.
Kunt er 4 van die halen voor de prijs van die Bosch.
Even jullie mening polsen over de slijptol 
Heb de Bosch GWS 10,8-76 V-EC, had deze nog liggen, maar merk dat hij het slecht trekt als ik aluminium profielen doorslijp. Wordt erg warm en de accu is snel leeg. Over het algemeen red ik 1 profiel per accu en moet ik er minimaal 2 tot 4 doorslijpen op een klus. Wat wel erg prettig is, is de accu. Werk op het dak met enkel accugereedschap. Nu dus aan het kijken naar een alternatief.
Volgens mij is de eerstvolgende in de lijn de Bosch GWS 18-125 V-LI, maar ik schrik een beetje van de prijs. Heb naast de body natuurlijk ook een accu + lader nodig. L-Boxx is geen must. Ik kom deze set op z'n goedkoopst tegen voor zo'n 315 euro als ik alle onderdelen (slijptol, snellader en 2 x accu) los bestel op Amazon.de.
Hebben jullie wellicht ervaring met goede alternatieven?
Heb de Bosch GWS 10,8-76 V-EC, had deze nog liggen, maar merk dat hij het slecht trekt als ik aluminium profielen doorslijp. Wordt erg warm en de accu is snel leeg. Over het algemeen red ik 1 profiel per accu en moet ik er minimaal 2 tot 4 doorslijpen op een klus. Wat wel erg prettig is, is de accu. Werk op het dak met enkel accugereedschap. Nu dus aan het kijken naar een alternatief.
Volgens mij is de eerstvolgende in de lijn de Bosch GWS 18-125 V-LI, maar ik schrik een beetje van de prijs. Heb naast de body natuurlijk ook een accu + lader nodig. L-Boxx is geen must. Ik kom deze set op z'n goedkoopst tegen voor zo'n 315 euro als ik alle onderdelen (slijptol, snellader en 2 x accu) los bestel op Amazon.de.
Hij gaat ook gebruikt worden voor m'n werk als it'er dus heb in liever wel betrouwbaar materiaalmark-k schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:05:
[...]
Ik weet niet hoe vaak je het wilt gebruiken, maar als je eenmalig een stel kabelgaatjes wilt maken en dan verder nog soms n schilderij wilt ophangen kun je ook prima zoiets halen en de rest van het geld in je zak houden: https://www.lidl-shop.nl/...orhamer-1050-W/p100235702
Kunt er 4 van die halen voor de prijs van die Bosch.
Een investering in goed gereedschap kun je jarenlang plezier van hebben zeg ik zelf altijd.
Wat @Raymond zegt kan ik me wel in vinden. Ook omdat met een zware boor stenen muren sneller uit elkaar spatten. Dan zou ik dus eerder voor een gbh 2-26f gaan. Scheelt me ook nog een paar centen.
Iemand misschien een adres waar het toevallig in de aanbieding is? Ik kom deze zelf tegen. https://www.mastertools.n...1vcPuc8v9YuRoCyHQQAvD_BwE
Past deze koffer toevallig op de standaard l-boxen? Er zit wel iets van een klikmechanisme op lijkt me van de foto.
Prijs bij amazon is nog wat lager: https://www.amazon.de/Bos...hlagenergie/dp/B01M07Y8IRJulian97 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:39:
[...]
Hij gaat ook gebruikt worden voor m'n werk als it'er dus heb in liever wel betrouwbaar materiaal
Een investering in goed gereedschap kun je jarenlang plezier van hebben zeg ik zelf altijd.
Wat @Raymond zegt kan ik me wel in vinden. Ook omdat met een zware boor stenen muren sneller uit elkaar spatten. Dan zou ik dus eerder voor een gbh 2-26f gaan. Scheelt me ook nog een paar centen.
Iemand misschien een adres waar het toevallig in de aanbieding is? Ik kom deze zelf tegen. https://www.mastertools.n...1vcPuc8v9YuRoCyHQQAvD_BwE
Past deze koffer toevallig op de standaard l-boxen? Er zit wel iets van een klikmechanisme op lijkt me van de foto.
Het is een ander type maar volgens mij wel gewoon een boorhamer:
https://www.elektrowerkze...-sds-plus-gbh-2-20-d.html
Ah voor je werk.. dan is (geintegreerde) stofafzuiging ‘verplicht’ en budget ineens een stuk minder kritisch.Julian97 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:39:
[...]
Hij gaat ook gebruikt worden voor m'n werk als it'er dus heb in liever wel betrouwbaar materiaal
Zie ook: http://www.arbouw.nl/veel...adembescherming-voldoende
Is aan gedacht, hebben standaard dit systeem mee. Betreffen geen 100+ gaten op een dag dus nog geen behoefte voor geïntegreerde stofafzuiging. Toch bedankt voor je aandachtspuntjeIllusion schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:07:
[...]
Ah voor je werk.. dan is (geintegreerde) stofafzuiging ‘verplicht’ en budget ineens een stuk minder kritisch.
Zie ook: http://www.arbouw.nl/veel...adembescherming-voldoende

De grens lag al ruim onder de 10 gaten, maar desondanks goed dat er over nagedacht is.
Goeie tip! Boort tot 20mm in beton en dat voor 122 Euro inclusief verzending.Ranja3000 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 16:39:
Het is een ander type maar volgens mij wel gewoon een boorhamer:
[ Voor 3% gewijzigd door GoEV6 op 24-05-2018 21:34 ]
€315 voor een slijptol, snellader en 2 accu's (5Ah neem ik aan) is best goedkoop. Dan heb je wel een wat ouder model, maar toch.Niek_ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:37:
Welke accu's had je er bij? Met 2x 6 AH accu's, een lader en een losse body in L-boxx kom ik op precies datzelfde bedrag uit:Niek_ schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:37:
GWS 18-125 V-LI solo in L-Boxx | € 129,99 |
Lader GAL1880CV + 2x accu 18V 6,0AH | € 184,99 |
gathering.tweakers.net/forum/list_message/55211101#55211101Stoffel schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:32:
Ik heb zojuist deze besteld:
Makita DUH651Z (2x18v)
[afbeelding]

Bij de 230V voorganger begonnen mij de doorgesneden verlengsnoeren op te breken, deze Makita bevalt mij stukken beter en hij heeft met 2x18V een gezonde hoeveelheid fut.
Is een 6 ah accu nou echt nodig bij een slijptol? Hij kan ook een 3 ah nemen. Is iets kleiner en veel goedkoper. Denk wel dat hij 4 profielen haalt. Hij is immer krachtiger en groter. Scheelt ook heel wat op prijs. Heb zelf verder geen ervaring met een slijptol op accu hoor(Met een slijptol ben ik nog oldskool). Maar de GAL1880CV heeft een korte laadtijd. Misschien is dat een oplossing?orf schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:27:
[...]
Welke accu's had je er bij? Met 2x 6 AH accu's, een lader en een losse body in L-boxx kom ik op precies datzelfde bedrag uit:
GWS 18-125 V-LI solo in L-Boxx € 129,99 Lader GAL1880CV + 2x accu 18V 6,0AH € 184,99
Edit: de GAL1880CV En 2 3ah accu's heb je dan voor 125 euro. En de losse GWS 18-125 V-LI solo voor 129 euro op je site. Scheelt toch 50 euro.
Hoewel... Nu ik dit typ.. Vind ik de dubbele capaciteit toch wel de 50 euro waard.
[ Voor 8% gewijzigd door Brutalsranan op 25-05-2018 02:31 ]
Voor de liefhebber.
Deze ochtend op Amazon.de de Bosch Tischbohrmaschine PBD 40 nogmaals in de herkansing voor wie de vorige aanbieding heeft gemist.
Ben benieuwd wat de prijs deze keer gaat doen.

Deze ochtend op Amazon.de de Bosch Tischbohrmaschine PBD 40 nogmaals in de herkansing voor wie de vorige aanbieding heeft gemist.
Ben benieuwd wat de prijs deze keer gaat doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-05-2018 05:12 ]
€ 219,92Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 04:58:
Voor de liefhebber.
Ben benieuwd wat de prijs deze keer gaat doen.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
€ 219 is het geworden (ik denk € 36 korting). Ik twijfel om 'm te kopen. Was de aanbieding vorige keer scherper?Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 04:58:
Voor de liefhebber.
Ben benieuwd wat de prijs deze keer gaat doen.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Edit: Fuck it. Besteld.
Ik heb hem toen voor €180,- gekocht en er waren hier zelfs mensen die daar nog korting op hadden gekregen als ik het me goed herinner.orf schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:28:
[...]
€ 219 is het geworden (ik denk € 36 korting). Ik twijfel om 'm te kopen. Was de aanbieding vorige keer scherper?
Het is wel extra gewicht op alle andere machines. Als dit de enige echt zware tool is zou ik voor 3Ah gaan en het vaker wisselen voor lief nemen. Je kunt later altijd nog 1x 6Ah bij halen als het echt irriteert.Brutalsranan schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 02:25:
[...]
Hoewel... Nu ik dit typ.. Vind ik de dubbele capaciteit toch wel de 50 euro waard.
€151,90orf schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:28:
[...]
€ 219 is het geworden (ik denk € 36 korting). Ik twijfel om 'm te kopen. Was de aanbieding vorige keer scherper?
Had hem niet echt nodig, maar kon hem daarvoor niet laten staan

Hij staat hier nog steeds in de doos (sinds black fridayRaymond schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:49:
[...]
€151,90
Had hem niet echt nodig, maar kon hem daarvoor niet laten staan
Hmm, Ik gebruik mijn DHS680 niet zo veel, wat ik zonde vind. Ik merk dat ik toch liever een invalzaag op 230v wil, mede door het gemak die zo'n invalzaag biedt. Dus, op zoek naar een SP6000J en de DHS680ZJ de verkoop in.
Wie kan mij voor gek verklaren? Komt u maar
K to the KillaZ
Vakantiegeld binnen, dus maar weer eens wat gereedschap besteld
Of nouja een stofzuiger in dit geval 
Net als vele voorgangers in dit topic een Makita VC2512L. Hoef ik onze huisstofzuiger ook niet meer te martelen.
Net als vele voorgangers in dit topic een Makita VC2512L. Hoef ik onze huisstofzuiger ook niet meer te martelen.
Ik ben momenteel aan het kijken naar een nieuwe decoupeerzaag. Nou wil ik graag een stuk gereedschap waar ik een paar jaar mee vooruit kan. Gezien ik veel van Bosch heb kijk ik ook nu daar(geen vereiste).
Op de shortlist staan:
GST90 CE
GST150 CE
GST160 CE
Nou snap ik dat die laatste het beste is, maar dat is ook duidelijk de duurste.
Welke keuze zou het verstandigste zijn voor een fanatieke amateur klusser?
(of zijn er andere merken en types die nieuw niet meer kosten maar wel beter zijn?)
Op de shortlist staan:
GST90 CE
GST150 CE
GST160 CE
(of zijn er andere merken en types die nieuw niet meer kosten maar wel beter zijn?)
Je weet dat Makita ook een invalzaag op 2x18V heeft? Als je die koopt, verklaar ik je niet voor gekKillaZ schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:05:
Hmm, Ik gebruik mijn DHS680 niet zo veel, wat ik zonde vind. Ik merk dat ik toch liever een invalzaag op 230v wil, mede door het gemak die zo'n invalzaag biedt. Dus, op zoek naar een SP6000J en de DHS680ZJ de verkoop in.
Over Makita gesproken: ibood heeft een goeie deal. €340 voor slagschroevendraaier, klopboor (dhp483, dus klopfunctie beetje overbodig), lader en 2x 5Ah accu in Mbox.
Mocht je alleen een slagschroevendraaier zoeken: in Duitsland verkopen ze de compactste 18V voor nog geen €90 ex verzenden.
Toch twee goeie deals.
Ik kan het niet helemaal ontcijferen op de foto's, is dat klepje voorop een stopcontact voor de inschakelautomaat? Of heeft deze dat niet?ThinkPadd schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:44:
Vakantiegeld binnen, dus maar weer eens wat gereedschap besteldOf nouja een stofzuiger in dit geval
I know, maar die is nog best prijzigFramoes schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:13:
[...]
Je weet dat Makita ook een invalzaag op 2x18V heeft? Als je die koopt, verklaar ik je niet voor gek
Over Makita gesproken: ibood heeft een goeie deal. €340 voor slagschroevendraaier, klopboor (dhp483, dus klopfunctie beetje overbodig), lader en 2x 5Ah accu in Mbox.
Mocht je alleen een slagschroevendraaier zoeken: in Duitsland verkopen ze de compactste 18V voor nog geen €90 ex verzenden.
Toch twee goeie deals.
K to the KillaZ
Dan ben je niet de enige :-)ThinkPadd schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:44:
Vakantiegeld binnen, dus maar weer eens wat gereedschap besteld
Ben aan t kijken naar een 18Volts Bosch Blauw accuschroef.
Nu zijn er een aantal verschillende, met welke kun je het beste beginnen?
De GSR 18V-28 die de 'duurzame allrounder' wordt genoemd?
Edit: eigenlijk wacht ik gewoon op een goede actie voor een GSR .. ibood had iets een paar weken geleden, maar toen was het vakantiegeld er nog niet. Dus als iemand een goede tip heeft: graag!
[ Voor 14% gewijzigd door Eusebius op 25-05-2018 13:59 ]
==
hoi
Nou hij is binnen en getest. Heb een stuk van 50 meter meidoorn in een uurtje kunnen doen, dus: approved!Anoniem: 639074 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:44:
[...]
gathering.tweakers.net/forum/list_message/55211101#55211101![]()
Bij de 230V voorganger begonnen mij de doorgesneden verlengsnoeren op te breken, deze Makita bevalt mij stukken beter en hij heeft met 2x18V een gezonde hoeveelheid fut.
Vooral erg fijn dat het handvat kan draaien. De accu's zijn het zwaartepunt, dus dan kun je hem zonder veel kracht te gebruiken verticaal houden
En het resultaat natuurlijk
Ja, is stopcontact voor de inschakelautomaat.simonr schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:13:
[...]
Ik kan het niet helemaal ontcijferen op de foto's, is dat klepje voorop een stopcontact voor de inschakelautomaat? Of heeft deze dat niet?
Het is overigens een Nilfisk met een ander merkje erop. Andere merken (AEG, Metabo, Milwaukee, Stihl) verkopen dit type ook.
Enige minpunt is dat de filterklop-functie handbediend is. En dat het vermogen niet regelbaar is.
Maar die twee dingen (vooral het eerste punt) is een totaal andere prijsklasse (400+ euro). Dan kom je uit bij Starmix e.d. (die ook veel stofzuigers voor andere merken maakt).
Heb hem nog niet in huis, ben heel benieuwd.
Ach, als je die DHS680 hebt verkocht valt het mee
Ik ben zelf voor de GSB 18V-85C gegaan omdat die ook een klopfunctie heeft, als ik jou was zou ik ook ebay eens in de gaten houden.Eusebius schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:56:
[...]
Dan ben je niet de enige :-)
Ben aan t kijken naar een 18Volts Bosch Blauw accuschroef.
Nu zijn er een aantal verschillende, met welke kun je het beste beginnen?
De GSR 18V-28 die de 'duurzame allrounder' wordt genoemd?
Edit: eigenlijk wacht ik gewoon op een goede actie voor een GSR .. ibood had iets een paar weken geleden, maar toen was het vakantiegeld er nog niet. Dus als iemand een goede tip heeft: graag!
Die van mij komt uit duitsland en was behoorlijk goedkoper als hier in NL.
Deze set 2x besteld voor de accu's: https://www.toolnation.nl...l-1830-w-lader-frame.html
[ Voor 3% gewijzigd door Idanue op 25-05-2018 17:02 ]
180 EUR is de laagste prijs zag ikorf schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 08:28:
[...]

Praxis heeft trouwens 25% korting op alles, maar ik heb al een product gezien dat duurder is gemaakt om daarna de korting eraf te halen.
Maar er zijn wel wat leuke dingen te vinden. Het is alleen heel erg opletten, want sommige zaken zijn nog steeds te duur. Maar volgens mij zijn bijvoorbeeld de maairobots weer erg voordelig.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Maar er zijn wel wat leuke dingen te vinden. Het is alleen heel erg opletten, want sommige zaken zijn nog steeds te duur. Maar volgens mij zijn bijvoorbeeld de maairobots weer erg voordelig.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Amper twee weken geleden heb ik de GST 160 CE op Amazon.it voor een leuke prijs kunnen scoren, misschien is die nog steeds voor dat bedrag leverbaar??jichem schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:10:
Ik ben momenteel aan het kijken naar een nieuwe decoupeerzaag. Nou wil ik graag een stuk gereedschap waar ik een paar jaar mee vooruit kan. Gezien ik veel van Bosch heb kijk ik ook nu daar(geen vereiste).
Op de shortlist staan:
GST90 CE
GST150 CE
GST160 CE
Een korte discussie daarover staat hier in het forum, blader zelf even terug.
Op dat moment leek de GST160 mij nog de beste decoupeer die Bosch tot dat moment op de markt had gebracht, nu ben ik daar niet meer zo zeker van.
Het is een prima machine, maar het is nu juist het onderscheidende "precision control" dat mij op de GST 160 serie bij nadere inspectie nogal tegenvalt.
Op mijn oude GST 135 CE waren dat nog twee bekjes die tegen het zaagblad klemden, nadat je op de rode knop had gedrukt (zie foto).

Het zaagblad was daarna geen fractie van een millimeter meer naar links of recht te bewegen, bijna perfect dus.
De mild klemmende bekjes bewogen jammer genoeg niet heen en weer met het pendelen.
De klemkracht was helaas niet te regelen, als het zaagblad heet liep, dan moest je het zaagblad nogmaals insteken en de rode knop dit keer niet indrukken.
De bekjes bleven dan open staan, eerlijk gezegd heb ik zelden heet aanlopende zaagbladen gehad.
Op de GST 160 serie heeft Bosch dit precision control onder handen genomen en de bekjes bewegen nu wél mee in de pendelstand, maar de klemming is nu niet(!!) meer met een rode knop te activeren, maar zij zijn ook niet achteraf bij te stellen.
Een gemiste kans.
Je moet het dus echt doen met de vaste wijdte zoals op de onderstaande foto is te zien en dat is nu net iets om niet blij van te worden imho.

De bekjes die ik met *** heb aangeduid staan op de GST 160 zo ver uit elkaar dat er bijna drie(!!) zaagbladen tussen passen.
Knudde dus.
Ik moet zelfs hard duwen om een ingeklemd zaagblad tegen deze geleiderbusjes te duwen, dat werkt dus niet.
Wat deze busjes daar nu doen ontgaat mij, want enige functie hebben zij op deze manier niet.
Een eenmaal "ingeklemd" zaagblad heeft zelfs meerdere millimeters speling naar links en rechts en de wervende kreet "precision control" ontgaat mij in deze versie.
Er zit in dit nieuwe systeem wel een extra geleiderolletje, wellicht dat die een bescheiden meerwaarde heeft boven de GST 150 serie, ik heb dat niet kunnen uitproberen want dit apparaat gaat weer retour.
De GST 160 CE is met 2,2kg wel lichter dan de GST 150 CE die volgens de specs 2,6kg(!!) weegt, waar de gewichtsverschillen vandaan komen kan ik niet achterhalen, uit de exploded views van beide decoupeerzagen valt dat niet op te maken.
Festool heeft op hun decoupeerzagen lookalike bekjes als op de oudere Bosch GST 135 serie, maar met het voordeel dat die van Festool met een inbussleutel op ieder zaagblad individueel zijn af te stellen.
Dat komt misschien over als een houtje-touwtje oplossing, maar het werkt wel subliem.
Op je foto zie ik een 2e wiel iets naar achteren zitten. Moet het zaagblad niet over het eerste en tweede wiel glijden voor de stabiliteit? Zie groene lijn. Hoe dat zou moeten, zie ik niet directAnoniem: 639074 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 05:53:
[...]
Amper twee weken geleden heb ik de GST 160 CE op Amazon.it voor een leuke prijs kunnen scoren, misschien is die nog steeds voor dat bedrag leverbaar??
...
[afbeelding]
De bekjes die ik met *** heb aangeduid staan op de GST 160 zo ver uit elkaar dat er bijna drie(!!) zaagbladen tussen passen.
Knudde dus.
Ik moet zelfs hard duwen om een ingeklemd zaagblad tegen deze geleiderbusjes te duwen, dat werkt dus niet.
Wat deze busjes daar nu doen ontgaat mij, want enige functie hebben zij op deze manier niet.
...

==
hoi
Bedankt voor deze duidelijke en verhelderende uitleg en ervaring. Als ik het dus goed begrijp is de 160 dus met een heel duur niet werkend systeem uitgerust. En nou net dat systeem was de reden voor mij om er naar te kijken.Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 05:53:
[...]
Amper twee weken geleden heb ik de GST 160 CE op Amazon.it voor een leuke prijs kunnen scoren, misschien is die nog steeds voor dat bedrag leverbaar??
Een korte discussie daarover staat hier in het forum, blader zelf even terug.![]()
Op dat moment leek de GST160 mij nog de beste decoupeer die Bosch tot dat moment op de markt had gebracht, nu ben ik daar niet meer zo zeker van.
Het is een prima machine, maar het is nu juist het onderscheidende "precision control" dat mij op de GST 160 serie bij nadere inspectie nogal tegenvalt.
Op mijn oude GST 135 CE waren dat nog twee bekjes die tegen het zaagblad klemden, nadat je op de rode knop had gedrukt (zie foto).
[afbeelding]
Het zaagblad was daarna geen fractie van een millimeter meer naar links of recht te bewegen, bijna perfect dus.
De mild klemmende bekjes bewogen jammer genoeg niet heen en weer met het pendelen.
De klemkracht was helaas niet te regelen, als het zaagblad heet liep, dan moest je het zaagblad nogmaals insteken en de rode knop dit keer niet indrukken.
De bekjes bleven dan open staan, eerlijk gezegd heb ik zelden heet aanlopende zaagbladen gehad.
Op de GST 160 serie heeft Bosch dit precision control onder handen genomen en de bekjes bewegen nu wél mee in de pendelstand, maar de klemming is nu niet(!!) meer met een rode knop te activeren, maar zij zijn ook niet achteraf bij te stellen.
Een gemiste kans.
Je moet het dus echt doen met de vaste wijdte zoals op de onderstaande foto is te zien en dat is nu net iets om niet blij van te worden imho.![]()
[afbeelding]
Knudde dus.
Een eenmaal "ingeklemd" zaagblad heeft zelfs meerdere millimeters speling naar links en rechts en de wervende kreet "precision control" ontgaat mij in deze versie.
Er zit in dit nieuwe systeem wel een extra geleiderolletje, wellicht dat die een bescheiden meerwaarde heeft boven de GST 150 serie, ik heb dat niet kunnen uitproberen want dit apparaat gaat weer retour.![]()
De GST 160 CE is met 2,2kg wel lichter dan de GST 150 CE die volgens de specs 2,6kg(!!) weegt, waar de gewichtsverschillen vandaan komen kan ik niet achterhalen, uit de exploded views van beide decoupeerzagen valt dat niet op te maken.
Festool heeft op hun decoupeerzagen lookalike bekjes als op de oudere Bosch GST 135 serie, maar met het voordeel dat die van Festool met een inbussleutel op ieder zaagblad individueel zijn af te stellen.
Dat komt misschien over als een houtje-touwtje oplossing, maar het werkt wel subliem.
Dan valt deze dus af, want als ik iets heb wil ik het ook graag kunnen gebruiken😀.
Dan blijft de keuze tussen de 115 euro kostende 90ce en de 155 kostende 150ce. Gewicht vind ik niet zo interessant, kwaliteit wel! Welke zou je aanraden?
Dit topic is gesloten.