Eusebius schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:54:
[...]
Op je foto zie ik een 2e wiel iets naar achteren zitten. Moet het zaagblad niet over het eerste en tweede wiel glijden voor de stabiliteit? Zie groene lijn. Hoe dat zou moeten, zie ik niet direct

. Maar bij de pijl zit een kantelpunt waardoor de wielen misschien gedraaid kunnen worden?
[afbeelding]
Het ingeklemde zaagblad loopt inderdaad over beide geleiderollen, ik zal straks eens checken of ik daar een verhelderende foto van kan maken die dat duidelijk genoeg laat zien.
jichem schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:04:
[...]
Bedankt voor deze duidelijke en verhelderende uitleg en ervaring. Als ik het dus goed begrijp is de 160 dus met een heel duur niet werkend systeem uitgerust. En nou net dat systeem was de reden voor mij om er naar te kijken.
Het is lastig in te schatten of deze GST 160 anders zal zagen dan een GST 150, omdat ik die laatste niet heb.
Maar wat de pure rigiditeit van het ingeklemde zaagblad betreft, is het in ieder geval geen verbetering tov mijn oudere GST 135 CE en het kan niet anders of dat moet ook gevolgen krijgen voor de zaagprecisie in kritischer omstandigheden.
Het klemsysteem op het oudere model is dermate dat het zaagblad wel soepel loopt, maar toch geen fractie van een haarbreedte zijdelings is te forceren.
Dan valt deze dus af, want als ik iets heb wil ik het ook graag kunnen gebruiken😀.
Dan blijft de keuze tussen de 115 euro kostende 90ce en de 155 kostende 150ce. Gewicht vind ik niet zo interessant, kwaliteit wel! Welke zou je aanraden?
Voor hetzelfde geld zou ik nog steeds de GST 160 kiezen, omdat die alsnog meer zaagsteun geeft dan de GST 150, maar helaas is de GST 160 wel duurder.
In de aanbieding op Amazon.it was op dat moment het prijsverschil nihil en was de keuze niet zo moeilijk.
Maar omdat de recentere GST 160 in deze vorm geen enkele verbetering is tov mijn oude GST 135, gaat die eerste retour.
Ik had juist gehoopt dat de bescheiden tekortkomingen van de voorloper zouden zijn opgelost, maar dat is helaas niet zo.
Er is alleen maar meer zijdelingse speling van enkele millimeters bij gekomen, je zou in een stenen shop kunnen checken hoe zich dat tot het GST 150 model verhoudt.
Reinier schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:56:
@Bhagavad maar ervaar je daadwerkelijk dat het apparaat niet goed functioneert? Of retourneer je hem puur omdat het mechanisme er niet goed uitziet?
Ik ben erg blij met het ding, maar mijn eisen zijn niet zo hoog

Het apparaat zal ongetwijfeld prima functioneren als ik het ingeklemde zaagblad over de beide geleiderollen volg, maar omdat er die zijdelingse beweging (ondanks de pr claim) wel degelijk is, heeft deze GST 160 nul meerwaarde tov mijn oudere GST 135 CE die werkelijk geen millimetertje van het pad is te krijgen.
Het ziet er op de GST 160 best ingenieus uit, maar in dat opzicht lijkt het net mislukt Italiaans design.
Een uurtje uitgebreid praktijktesten is erg verleidelijk, maar ik wil het ding nog wel retour kunnen sturen.

Het filmpje is leuk en verhelderend, maar van die "zelfinstellende geleiderollen" is tijdens een 'droge run' jammer genoeg helemaal niets te ontdekken en ik zou zo graag willen dat ik het hier mis had.
Dan had ik een goed alibi het ding hier te houden.
Na enig fronsen vermoed ik nu dat met "zelfinstellend" wordt bedoeld dat beide wieltjes onder alle omstandigheden contact blijven houden met het zaagblad.
Met het pendelen verandert de zaaghoek namelijk en dat zou bij statische rolletjes direct gevolgen krijgen voor het tweede wieltje.
Maar dat wieltje kan dus
kantelen en dat is positief, minder geslaagd is het dat het de genoemde zijdelingse speling niet verhindert, omdat het deel is van teveel losse parts met ieder hun eigen speling.
More is less.
Het geniale van de oudere GST 135 en nog meer van de Festool machines is juist de rigide eenvoud.
Dit mechanisme heeft gewoon teveel losse parts die allemaal een eigen speling toevoegen en de optelsom is teleurstellend als je het met de voorganger vergelijkt, die de klemmende beweeglijkheid van een solide bankschroef heeft.
[
Voor 29% gewijzigd door
Anoniem: 639074 op 26-05-2018 12:16
]