[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 103 Laatste
Acties:
  • 916.084 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

@Bhagavad maar ervaar je daadwerkelijk dat het apparaat niet goed functioneert? Of retourneer je hem puur omdat het mechanisme er niet goed uitziet?
Ik ben erg blij met het ding, maar mijn eisen zijn niet zo hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:51

orf

Ik heb sinds een paar weken de Bosch GST150, maar ik heb 'm nog niet gebruikt behalve bij aflevering en kan nog niet echt iets zeggen over de kwaliteit. Ik vond 'm direct wat zwaar, maar ook heel degelijk aanvoelen.

Ik ben gisteren bij deze machine gaan kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TrhPwnnRjtWGHtaA392x9vuS/full.jpg

In oktober krijg ik de sleutel van m'n nieuwe huis, waar ik plek heb om een zaagmachine neer te zetten. Ik twijfel nu nog tussen deze Harvey en een Hammer K3 Basic. @Atmoz heb jij niet de Hammer? Ben je daar blij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Iemand een tip voor een goede balk detector? Ik wil inbouwspots in een gipsplafond plaatsen. De gipsplaten zijn gemonteerd op kruislings geplaatste latten. Ivm met uitlijnen van de spots en niet per ongeluk op zo'n lat stuiten wil ik van tevoren kijken waar die zitten. Ik lees goede reviews van dit ding:

Afbeeldingslocatie: https://c.shld.net/rpx/i/s/i/spin/image/spin_prod_881037712??hei=64&wid=64&qlt=50

Ik kan alleen geen verkoper vinden. Ik zie verder vooral veel spul van bijv stanley maar die hebben overal slechte reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:18
YouTube: Bosch Professional GST Precision Control

Hier wordt gezegd dat die rollers zichzelf instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Eusebius schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:54:
[...]
Op je foto zie ik een 2e wiel iets naar achteren zitten. Moet het zaagblad niet over het eerste en tweede wiel glijden voor de stabiliteit? Zie groene lijn. Hoe dat zou moeten, zie ik niet direct :) . Maar bij de pijl zit een kantelpunt waardoor de wielen misschien gedraaid kunnen worden?
[afbeelding]
Het ingeklemde zaagblad loopt inderdaad over beide geleiderollen, ik zal straks eens checken of ik daar een verhelderende foto van kan maken die dat duidelijk genoeg laat zien.
jichem schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:04:
[...]
Bedankt voor deze duidelijke en verhelderende uitleg en ervaring. Als ik het dus goed begrijp is de 160 dus met een heel duur niet werkend systeem uitgerust. En nou net dat systeem was de reden voor mij om er naar te kijken.
Het is lastig in te schatten of deze GST 160 anders zal zagen dan een GST 150, omdat ik die laatste niet heb. :)

Maar wat de pure rigiditeit van het ingeklemde zaagblad betreft, is het in ieder geval geen verbetering tov mijn oudere GST 135 CE en het kan niet anders of dat moet ook gevolgen krijgen voor de zaagprecisie in kritischer omstandigheden.

Het klemsysteem op het oudere model is dermate dat het zaagblad wel soepel loopt, maar toch geen fractie van een haarbreedte zijdelings is te forceren.
Dan valt deze dus af, want als ik iets heb wil ik het ook graag kunnen gebruiken😀.
Dan blijft de keuze tussen de 115 euro kostende 90ce en de 155 kostende 150ce. Gewicht vind ik niet zo interessant, kwaliteit wel! Welke zou je aanraden?
Voor hetzelfde geld zou ik nog steeds de GST 160 kiezen, omdat die alsnog meer zaagsteun geeft dan de GST 150, maar helaas is de GST 160 wel duurder.
In de aanbieding op Amazon.it was op dat moment het prijsverschil nihil en was de keuze niet zo moeilijk.

Maar omdat de recentere GST 160 in deze vorm geen enkele verbetering is tov mijn oude GST 135, gaat die eerste retour.
Ik had juist gehoopt dat de bescheiden tekortkomingen van de voorloper zouden zijn opgelost, maar dat is helaas niet zo.

Er is alleen maar meer zijdelingse speling van enkele millimeters bij gekomen, je zou in een stenen shop kunnen checken hoe zich dat tot het GST 150 model verhoudt.
Reinier schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 09:56:
@Bhagavad maar ervaar je daadwerkelijk dat het apparaat niet goed functioneert? Of retourneer je hem puur omdat het mechanisme er niet goed uitziet?
Ik ben erg blij met het ding, maar mijn eisen zijn niet zo hoog ;)
Het apparaat zal ongetwijfeld prima functioneren als ik het ingeklemde zaagblad over de beide geleiderollen volg, maar omdat er die zijdelingse beweging (ondanks de pr claim) wel degelijk is, heeft deze GST 160 nul meerwaarde tov mijn oudere GST 135 CE die werkelijk geen millimetertje van het pad is te krijgen.
Het ziet er op de GST 160 best ingenieus uit, maar in dat opzicht lijkt het net mislukt Italiaans design. :+

Een uurtje uitgebreid praktijktesten is erg verleidelijk, maar ik wil het ding nog wel retour kunnen sturen. :P
Het filmpje is leuk en verhelderend, maar van die "zelfinstellende geleiderollen" is tijdens een 'droge run' jammer genoeg helemaal niets te ontdekken en ik zou zo graag willen dat ik het hier mis had.
Dan had ik een goed alibi het ding hier te houden. :P

Na enig fronsen vermoed ik nu dat met "zelfinstellend" wordt bedoeld dat beide wieltjes onder alle omstandigheden contact blijven houden met het zaagblad.
Met het pendelen verandert de zaaghoek namelijk en dat zou bij statische rolletjes direct gevolgen krijgen voor het tweede wieltje.
Maar dat wieltje kan dus kantelen en dat is positief, minder geslaagd is het dat het de genoemde zijdelingse speling niet verhindert, omdat het deel is van teveel losse parts met ieder hun eigen speling.
More is less. :+

Het geniale van de oudere GST 135 en nog meer van de Festool machines is juist de rigide eenvoud. ;)

Dit mechanisme heeft gewoon teveel losse parts die allemaal een eigen speling toevoegen en de optelsom is teleurstellend als je het met de voorganger vergelijkt, die de klemmende beweeglijkheid van een solide bankschroef heeft. O-)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 26-05-2018 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

orf schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:40:

In oktober krijg ik de sleutel van m'n nieuwe huis, waar ik plek heb om een zaagmachine neer te zetten.
Gaaf! Goed bezig 8) :D
Ik twijfel nu nog tussen deze Harvey en een Hammer K3 Basic. @Atmoz heb jij niet de Hammer? Ben je daar blij mee?
Klopt, ik heb die.
Het is een van m'n beste gereedschaps-aankopen ooit. Wat een fijn (en goed!) ding _/-\o_

Na wat afstellen (makkelijk en snel gedaan) zaagt hij zo haaks als m'n Woodpeckers precisie winkelhaak is :) Ik zou dan ook niets weten wat ik er beter/anders aan zou willen. Neem deze machine dus zeker mee in je overwegingen, het is (zeker voor een hobbyist) gewoon een perfecte zaag!

Ook de service van de Nederlandse importeur is zeer goed. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
leecher schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:58:
Iemand een tip voor een goede balk detector? Ik wil inbouwspots in een gipsplafond plaatsen. De gipsplaten zijn gemonteerd op kruislings geplaatste latten. Ivm met uitlijnen van de spots en niet per ongeluk op zo'n lat stuiten wil ik van tevoren kijken waar die zitten. Ik lees goede reviews van dit ding:

[afbeelding]

Ik kan alleen geen verkoper vinden. Ik zie verder vooral veel spul van bijv stanley maar die hebben overal slechte reviews.
Check Amazon.com even.

Nadeel is wel dat je boven de €22 nog even extra af mag tikken bij de douane als je pech hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Framoes op 26-05-2018 12:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien niet helemaal correct om 't hier te plaatsen maar.... M'n nieuwe gereedschapskist begint ook proportioneel wat vorm aan te nemen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MRwnzq4ykfZkxwLOT7oPi0Ax/medium.jpg

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Vakantiegeld binnen, nu opzoek naar een nieuwe klopboormachine!

Ik zit te kijken naar een 230V Makita machine, echter heb ik wat advies nodig. Ik wil ermee kunnen boren in de baksteen muren, af en toe in een stuk beton. Een boormachine met een klopfunctie dus. Nu vond ik zelf deze op Amazon:

https://www.amazon.de/Mak...ords=makita%2Bhr2631&th=1

Schaf ik nu een verkeerde machine aan? Blijkbaar is het tegelijkertijd ook een breekhamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Da's geen klopboormachine, maar een boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Nu online
Raymond schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:30:
Da's geen klopboormachine, maar een boorhamer.
Bedankt, duidelijk dat ik wat type nummers van Makita door elkaar haal. De HP serie (klopboor) en HR serie (boorhamer). Voor mijn gebruik denk ik dat een HP2071 een geschikte machine is (zoals deze: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1 )

Hebben jullie ervaringen met de klopboor machines van Makita?

Een andere mogelijkheid zou zijn een combihamer machine, het is me niet helemaal duidelijk of dit een boorhamer genomineerd is met een klopboormachine. Is hier ook 'rustig' mee te boren door steen? Zoals de machine in mijn vorige post hierboven. Die heeft twee boorkoppen, een SDS en aparte snelspan boorkop.

[ Voor 22% gewijzigd door Laurences op 26-05-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Laurences schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 22:49:
[...]

Bedankt, duidelijk dat ik wat type nummers van Makita door elkaar haal. De HP serie (klopboor) en HR serie (boorhamer). Voor mijn gebruik denk ik dat een HP2071 een geschikte machine is (zoals deze: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1 )

Een andere mogelijkheid zou zijn een combihamer machine, het is me niet helemaal duidelijk of dit een boorhamer genomineerd is met een klopboormachine. Is hier ook 'rustig' mee te boren door steen? Zoals de machine in mijn vorige post hierboven. Die heeft twee boorkoppen, een SDS en aparte snelspan boorkop.
Een combihamer is een boorhamer met hakfunctie. Je kan met een boorhamer overigens ook zonder hamerstand boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eh, nee? Een combihamer is een boorhamer die ook met variabel toerental kan boren en schroeven en meestal ook een snelpankop voor dat doel meegeleverd heeft.
De meeste boorhamers hebben gewoon een beitelfunctie, das redelijk standaard :)

Vraag mijnerzijds: ziet er naar uit dat ik binnenkort met 4mm betongaas aan de slag moet. Paar van deze jongens op maar maken: https://www.gamma.nl/asso...vuren-180x90-cm/p/B324590
Heb ik dan voldoende aan een betonschaar of heb ik dan een goed excuus om een slijptol te kopen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:59
[...]

Heb hier zelf ook de 2631FTJ :)
Dit is inderdaad zoals @Framoes ook al zegt een combihamer.
Boren/hamerboren/hameren (drasistop).
Vind het een ideale gecombineerde machine voor waarvoor ik hem gebruik.
Gaten boren in steen en beton, dozen boren (inbouwdozen) en sleuven uitbikken die met de muurzaag zijn gemaakt.

Het valt of staat deels natuurlijk ook met wat voor boren je werkt ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

The Eagle schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 23:33:
Heb ik dan voldoende aan een betonschaar of heb ik dan een goed excuus om een slijptol te kopen?
Ik heb van dat soortgelijk gaas (5mm) en dat kun je (niet echt makkelijk) knippen met een normale zijkniptang. Een beetje betonschaar zou het moeten kunnen. Maar een slijptol is wel makkelijker denk ik, maar je krijgt dan wel scherpe bramen die je moet wegwerken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
leecher schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 10:58:

[afbeelding]

Zie mijn post van een paar maanden terug: Trasos in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]
Metabo is the word!! _/-\o_

Ook voor 230V hamerboormachines zou ik eens bij Metabo kijken, de meest gebruikte hamerboor hier is ook een 230V Metabo en die is alweer een jaar of 25 oud.
Geen kuren niets, still going strong. O-)

Pas de laatste jaren gebruik ik ook 18V/36V accu hamerboormachines, best handig maar dat is een dure en niet strikt noodzakelijke oplossing als er ook een 230V stopcontact in de buurt is.
Buiten op de ladder is zo'n draadloze accu machine wel handig.
Het is óf een hamerboor óf een klopboor, beide in 1 bestaat niet.
De klop/hamer mechanismes zijn totaal verschillend. ;)

Als je ook af en toe in beton moet/wilt boren, dan zit je aan een hamerboor vast.
Je kunt met een hamerboor met enig beleid prima in steen boren is de ervaring, maar voor beton is een hamerboor al snel een must.
Ik heb voor het boren in steen al een jaar of twintig geen klopboormachine meer aangeraakt, maar meteen een hamerboor gepakt.

Machines met een 3J slagkracht werken dan nog prima met een variabel toerental, een slagkracht rond de 5J wordt in steen wel bedenkelijk, maar voor beton werkt dit geweld prima.

Niet meteen het volle gas er op, maar rustig met een laag toerental, geen enkel probleem. ;)
[.....]
Vraag mijnerzijds: ziet er naar uit dat ik binnenkort met 4mm betongaas aan de slag moet. Paar van deze jongens op maar maken: https://www.gamma.nl/asso...vuren-180x90-cm/p/B324590
Slijpen maakt weer zo'n herrie, ik pak daarvoor liever een oldschool betonschaar.
Met een hefboomlengte van een centimeter of ~40 à ~50 moet 4mm staal prima te doen zijn.

Zware betonmatten knip ik nog redelijk comfortabel met een nóg langere betonschaar (~1.20 meter??), het werkt sneller dan doorslijpen, maar je wordt er wel eerder moe van. :P
Eusebius schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 08:54:
[...]

Op je foto zie ik een 2e wiel iets naar achteren zitten. Moet het zaagblad niet over het eerste en tweede wiel glijden voor de stabiliteit? Zie groene lijn. Hoe dat zou moeten, zie ik niet direct :) . Maar bij de pijl zit een kantelpunt waardoor de wielen misschien gedraaid kunnen worden?
[afbeelding]
De beide geleiderollen draaien inderdaad in 1 gemeenschappelijke behuizing tegelijk om hetzelfde draaipunt, zodat beide onder alle omstandigheden contact blijven houden met het zaagblad.
Met het zaagblad ingespannen is dat nu hopelijk beter te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/qnpaoy.jpg

Hieronder kun je zien hoeveel er bij de GST 160 CE aan speling er in het geheel zit.
Vind ik niet te pruimen. :X

Bij mijn oudere GST 135 CE zit er bij de klemmende bekjes van het "precision control" bijv. geen haartje speling in.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 27-05-2018 05:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

Waarom zou je uberhaupt een klopboor kopen? Klopstand is meer een 'bonus' feature dan echt iets waar ik een boor voor zou kopen, zachte meuk kom je ook zo wel doorheen en de rest heb je n boorhamer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Thanks! ik wist dat ik hem hier ergens had gezien maar kon hem niet meer vinden. Ik kon hem ook niet vinden op Amazon, tenminste alleen verkopers die niet naar NL sturen. Scheelt straks weer een hoop gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Eh, nee? Een combihamer is een boorhamer die ook met variabel toerental kan boren en schroeven en meestal ook een snelpankop voor dat doel meegeleverd heeft.
De meeste boorhamers hebben gewoon een beitelfunctie, das redelijk standaard :)
Nope, je bent in de war met wat Metabo een Multihamer noemt zoals jij en ik hebben. Bij bijvoorbeeld Makita is een boorhamer een machine die kan hamerboren en boren. Een combihamer is een machine die kan hameren, hamerboren en boren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

I stand corrected, multihamer bedoel ik idd. Die kan dus meer dan die combihamer van de concurrentie. Dus met @Bhagavad, gewoon Metabo kopen :Y)
En een leuke accuboormachine voor het lichtere werk, en dan heb je voor de rest een aannemer nodig :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

Een goeie betonschaar kost meer dan een simpele haaks slijper.

Heb ik je zo geholpen? :+

Ik zou denk ik toch een schaar pakken. Scheelt herrie en vonken (die overal gaan liggen roesten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Raymond schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:15:
[...]

Ik zou denk ik toch een schaar pakken. Scheelt herrie en vonken (die overal gaan liggen roesten)
Gewoon een cheape betonschaar van n meter kopen, krijg je dat simpel mee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je een excuus zoekt voor leuk tooltje:
Makita SC130DRA 12V
Dan ben je koning-keizer-knipper voor €1300 ex. BTW.

Maar een slijptol is toch wel praktisch om te hebben liggen. Zou ik niet gek vinden om te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik ben bezig mijn oude Passat te verkopen. Maar om al dat geld nou meteen in een Makita (niet eens een Metabo :( ) te steken gaat me wat ver :P

Slijptol leek me idd ook wel praktisch om te hebben, maar het gebruik er van is voor mij gewon heel beperkt. En een betonschaar huren kan natuurlijk ook, ben je voor onder een tientje klaar volgens mij. Keuzes keuzes. Maar eerst maar eens een geschikt staalraster vinden. Standaardmaat lijkt 180 te zijn en ik moet hem eigenlijk 2 meter of net wat langer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:46
Slijpschijven en haakse slijper binnen :)
Lees in de handleiding dat de draairichting met een pijl op de haakse slijper aangegeven is. Dat is duidelijk, echter staat er ook dat je ervoor moet zorgen dat de slijpschijven op de juiste wijze (draairichting) gemonteerd worden. Ik kan bij onderstaande doorslijpschijf niet opmaken wat de juiste draairichting is. Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P5aW9CE6B98k9I7Mg1xIgqmm/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
Niek_ schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:53:
Lees in de handleiding dat de draairichting met een pijl op de haakse slijper aangegeven is. Dat is duidelijk, echter staat er ook dat je ervoor moet zorgen dat de slijpschijven op de juiste wijze (draairichting) gemonteerd worden. Ik kan bij onderstaande slijpschijf niet opmaken wat de juiste draairichting is. Iemand een idee?
[afbeelding]
Maakt volgens mij bij dergelijke schijven niet echt uit (gewone doorslijpschijven), maar is meer van toepassing op diamant schijven en lamellen schijven bv.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zondag 27 mei 2018 @ 15:38:
Ik ben bezig mijn oude Passat te verkopen. Maar om al dat geld nou meteen in een Makita (niet eens een Metabo :( ) te steken gaat me wat ver :P

Slijptol leek me idd ook wel praktisch om te hebben, maar het gebruik er van is voor mij gewon heel beperkt. En een betonschaar huren kan natuurlijk ook, ben je voor onder een tientje klaar volgens mij. Keuzes keuzes. Maar eerst maar eens een geschikt staalraster vinden. Standaardmaat lijkt 180 te zijn en ik moet hem eigenlijk 2 meter of net wat langer hebben.
Ik heb hier met 't in elkaar "timmeren" van m'n nieuwe gereedschapskistje m'n slijptol alléén maar aangeraakt omdat ik één schuttingmuur tussen de percelen van m'n buurman en ondergetekende schuin op laat lopen onder een rollaag en ik dus bakstenen in een spievorm nodig had (gaat niet lekker met een knipapparaat)..... Onder m'n gereedschapskistje zit 17 kuub beton mét het nodige aan diverse diktes wapening / staal en da's allemaal keurig geknipt met een degelijke betonschaar.

Heb eigenlik altijd een beetje een hekel aan dat slijptol apparaat omdat 't ding altijd óf een hoop stof oplevert (bij steen slijpen) , een vonkenregen veroorzaakt bij metaal slijpen als je dat AB-SO-LUUT NIET wil hebben...... Een hoop herrie maakt zodat ik de radio niet meer hoor...

TL:DR : Om betonijzer / vlechtwerk op maat te maken: Betonschaar FTW >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 27-05-2018 18:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Raymond schreef op zondag 27 mei 2018 @ 14:15:
[...]

Een voordeel van een oldschool betonschaar is dat je niet verwikkeld raakt in een eindeloos upgradepad met dure accu's en dat drukt de kosten. :+

Heb ergens in de vorige eeuw een paar scharen van verschillende lengte binnengesmokkeld en die hebben mij sindsdien geen cent meer gekost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zat ff bij de gamma te kijken wat die betonscharen kosten. Wil je dikker dan 3 mm knippen kom ik op al boven de 40 euro uit. Verhuren doen ze niet helaas.
Slijptol huren kost 12,50 per dag. Een Parkside slijptol kost 3 tientjes bij de Aldi. Das dus in principe het meeste bang for buck naar verhouding.

Edit: zie net dat bo-rent voor net geen 8 euro een betonschaar verhuurt. Denk dat dat hem maar gaat worden, of ik moet hem ergens kunnen lenen.

[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 27-05-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

The Eagle schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:49:
Zat ff bij de gamma te kijken wat die betonscharen kosten. Wil je dikker dan 3 mm knippen kom ik op al boven de 40 euro uit. Verhuren doen ze niet helaas.
Slijptol huren kost 12,50 per dag. Een Parkside slijptol kost 3 tientjes bij de Aldi. Das dus in principe het meeste bang for buck naar verhouding.

Edit: zie net dat bo-rent voor net geen 8 euro een betonschaar verhuurt. Denk dat dat hem maar gaat worden, of ik moet hem ergens kunnen lenen.
Voor €50 heb je een blauwe Bosch. Al zou ik nog steeds liever knippen dan slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:26

Ik heb zoiets Daar knip ik ook M8 bouten mee door als het moet. Veel sneller en makkelijker dan haakse slijper voor beton vlechten en bouten knippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond

https://www.ecotools.nl/betonscharen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Niek_ schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:53:
Lees in de handleiding dat de draairichting met een pijl op de haakse slijper aangegeven is. Dat is duidelijk, echter staat er ook dat je ervoor moet zorgen dat de slijpschijven op de juiste wijze (draairichting) gemonteerd worden. Ik kan bij onderstaande doorslijpschijf niet opmaken wat de juiste draairichting is. Iemand een idee?
[afbeelding]
Zit als het goed is aan 1 kant zo'n stalen ring, die moet je dacht ik aan de kant van de slijper hebben zitten zodat hij netjes uitlijnt (en de moer dus op de andere kant vastzetten). Meestal is labeltje aan de slijperkant ook de juiste methode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Bij de schijf op de foto zit die metalen ring aan de andere kant van het plaatje, dus dat spreekt elkaar tegen :)

Ik doe metalen plaatje aan buitenkant, daar kan de moer dan overheen draaien, zonder schijfje te vernielen. Dat betekent vaak ook bedrukte zijde naar machine toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Raymond schreef op zondag 27 mei 2018 @ 23:47:
Bij de schijf op de foto zit die metalen ring aan de andere kant van het plaatje, dus dat spreekt elkaar tegen :)

Ik doe metalen plaatje aan buitenkant, daar kan de moer dan overheen draaien, zonder schijfje te vernielen. Dat betekent vaak ook bedrukte zijde naar machine toe.
De bolle kant tegen de machine, en da’s vaak de bedrukte kant idd :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor deze bescheiden knipper zou 4mm draad geen probleem moeten zijn.
Ook handig om je schoonmoeder aan het eind van de avond weer los te knippen en voor €9,99 ben je klaar. :+
lidl-shop.nl/POWERFIX-Betonschaar/p100235429#

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/10z71ck.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 28-05-2018 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:21
In plaats van te vragen of jullie een specifieke deal hebben gezien is het toekomst bestendiger om te vragen welke 'sale pagina's' jullie in de gaten houden? Specifiek voor elektrisch gereedschap, dag & weekdeals.

Een voorzet;
https://www.gereedschapcentrum.nl/sale.html
https://hd-gereedschap.nl/aanbiedingen.html
https://www.toolstation.nl/shop/Uitverkoop/d50

Als ik een specifiek apparaat wil checken in Duitsland of een pricewatch wil instellen dan is http://idealo.de een aanrader.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:51

Dirty

Is it capputime yet?

Dzine schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:40:
In plaats van te vragen of jullie een specifieke deal hebben gezien is het toekomst bestendiger om te vragen welke 'sale pagina's' jullie in de gaten houden? Specifiek voor elektrisch gereedschap, dag & weekdeals.

Een voorzet;
https://www.gereedschapcentrum.nl/sale.html
https://hd-gereedschap.nl/aanbiedingen.html
https://www.toolstation.nl/shop/Uitverkoop/d50

Als ik een specifiek apparaat wil checken in Duitsland of een pricewatch wil instellen dan is http://idealo.de een aanrader.
https://www.billiger.de/ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Of dagelijks een custom pricefield tracken met visualping.io.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:35

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik moet een funderingsmuurtje doorbreken (onder deur, dus geen probleem) voor een gat naar de kruipruimte. Omdat ik toch al een keer een nieuwe boormachine wilden, 1 met ook beitelstand. Ik heb 2 opties nu gevonden

\Metabo 2860
https://www.coolblue.nl/p...limited-edition.html#open
of
https://www.toolstation.nl/shop/p67660?searchstr=2-28
bosch 2-28f blauw

Ik heb al meer van bosch blauw en dat is altijd prima, maar ja...scheelt wel weer wat centern.

oja. ik heb hem nu nodig :)

[ Voor 8% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-05-2018 15:30 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:35
Even huren geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Volgens moet je elke klus mogelijkheid aangrijpen om nieuwe spullen te kopen :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Laatst online: 10:57
Toch uiteindelijk voor de GST 160CE gekocht, ik kon van de andere versies niet vinden of ze ook verstek kunnen zagen. Nu maar hopen dat hij bevalt:-).

Iemand ervaring met de 230mm haakse slijper van de Lidl? Komende tijd wil ik in de tuin bezig (in stappen) en moet ik ook tegels/banden op maat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:29:
Ik heb al meer van bosch blauw en dat is altijd prima, maar ja...scheelt wel weer wat centern.

oja. ik heb hem nu nodig :)
Het prijsverschil zit vooral in de L-Boxx. Als je die al meer hebt is het een logische keus om voor de Bosch te gaan. Heb je geen L-Boxxen, dan kun je kijken naar een variant zonder, die zal qua prijs wel kunnen concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

TheGhostInc schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:15:
[...]

Het prijsverschil zit vooral in de L-Boxx. Als je die al meer hebt is het een logische keus om voor de Bosch te gaan. Heb je geen L-Boxxen, dan kun je kijken naar een variant zonder, die zal qua prijs wel kunnen concurreren.
Als ik eerlijk ben, liggen die boxxen eigenlijk altijd in de weg :) ik denk dat het die metabo wordt. Het is wel een oud model zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ik wil een excentrische schuurmachine kopen en heb bij de Hornbach de Bosch PEX400AE vastgehouden. Lekker licht machientje, door de handgreep voorop houdt hij ook fijn vast.

Van Makita hadden ze alleen een kleiner model staan (zonder handgreep voorop). Hield minder fijn vast.
Ik zie op de website van Makita dat ze wel een tegenhanger hebben van die Bosch, de Makita BO5041K. Wel weer iets duurder (€50-€60).

Ik verwacht er niet alle dagen mee te schuren, dus opzich is een groene Bosch voor mij ook goed.
Las over de PEX300 wel wat issues met stofbakje, maar die ga ik sowieso niet gebruiken (heb een Makita VC2512L stofzuiger onderweg).

Nog redenen om niet voor de Bosch te gaan? Wil een niet te zware machine, snelheid regelbaar, stofzuiger moet erop kunnen en budget telt ook mee (<€160)

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2018 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:36:
Ik wil een excentrische schuurmachine kopen en heb bij de Hornbach de Bosch PEX400AE vastgehouden. Lekker licht machientje, door de handgreep voorop houdt hij ook fijn vast.
Zet hem eens aan ;)

Het verschil zit hem in trillingen, geluid en hoeveel excentrisch hij is. Of dat echt uitmaakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@ThinkPad : waarvoor een excentrische machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Anoniem: 639074 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 00:53:
[...]

Voor deze bescheiden knipper zou 4mm draad geen probleem moeten zijn.
Ook handig om je schoonmoeder aan het eind van de avond weer los te knippen en voor €9,99 ben je klaar. :+
lidl-shop.nl/POWERFIX-Betonschaar/p100235429#

[afbeelding]
Thanks, daar kan ik idd geen armoe voor lijden.
Ga nog ff bij de buurman vragen of die er eentje heeft (gast heeft serieus veel, erg handig) en anders bestel ik die van jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 21:58
@ThinkPad is tweedehands ook een optie? Anders komt er ook vaak een Festool ETS125 voorbij, echt een heerlijke machine. Deze zijn vaak wel voor rond de 150 euro te vinden.

Vandaag weer een paar leuke spulletjes binnen gekregen.
Festool SZ-OF cirkel geleider voor bovenfrees.
Festool nat filter voor CTL midi.
2 Festool T-lock containers, 1x sys-1 box en 1x sys-2 TL-DF om accu schroef machine + toebehoor in op te slaan.

Reden voor de Festool bakken, had al een aantal kisten dus dit sluit naadloos aan. En de box vind ik zelf een erg fijne sorteer bak aangezien je alle bakjes er uit kan halen en er echt niks uitvalt tijdens transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
  • Laatst online: 15-06 12:31
Vraag aan jullie mede verzamelaars. Ik ben in het bezit van een Makita 5705R cirkelzaag. Prima machine alleen de sluiting van de koffer is helaas overleden.

Het betreft de volgende koffer:
https://www.gereedschapce...ffer-voor-cirkelzaag.html

Hebben jullie een wellicht een tip om deze te voorzien van een nieuwe sluiting? Google biedt mij namelijk geen oplossing hiervoor.. Wellicht ergens los te verkrijgen? Een nieuwe koffer vind ik persoonlijk een beetje zonde. Dit geldt stop ik liever in een nieuw zaagblad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

SuzukiGSX-R schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:16:
Hebben jullie een wellicht een tip om deze te voorzien van een nieuwe sluiting?
Onderdelenhandel zoals Handyman misschien of kringloopwinkel(s).

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-06 16:29
Vraag aan jullie mede verzamelaars. Ik ben in het bezit van een Makita 5705R cirkelzaag. Prima machine alleen de sluiting van de koffer is helaas overleden.

Hebben jullie een wellicht een tip om deze te voorzien van een nieuwe sluiting? Google biedt mij namelijk geen oplossing hiervoor.. Wellicht ergens los te verkrijgen? Een nieuwe koffer vind ik persoonlijk een beetje zonde. Dit geldt stop ik liever in een nieuw zaagblad ;)
Ziet er een beetje uit als een sluiting van een L-boxxx (sortimo)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.......
Er zijn duizenden verschillende sluitingen, loop eens een echte ijzerwarenshop binnen om te checken wat mogelijk kan passen.

Een meer gedetailleerde foto uploaden van de defecte sluiting zou zeker helpen. :)
Upload daarvoor een foto naar bijv. tinypic.com of imgur.com en plaats hier de gegenereerde code die je tussen img tags plaatst, of je klikt in je bericht op de icon "afbeelding toevoegen" in de bovenste bar en plaatst in dat geval de url zonder(!!) die tags anders krijg je dubbele tags en dat werkt niet.
Het is een beetje gedoe ik weet het. :P

Heb je Makita customer support al geprobeerd??

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 30-05-2018 04:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
Raymond schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:35:
Goeie vraag: 'vanzelfsprekend' keek ik ook naar excentrisch, want die techniek is toch relatief nieuwer dan de klassieke vlakschuurmachine met rechthoekinge zool?
Maar wellicht is een rechthoekige of bijna vierkante (bijvoorbeeld Makita BO4555K) veel handiger voor hoeken en kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
TheGhostInc schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:33:
[...]

Zet hem eens aan ;)

Het verschil zit hem in trillingen, geluid en hoeveel excentrisch hij is. Of dat echt uitmaakt...
Goed punt, dat is natuurlijk lastig vergelijken in de bouwmarkt. De reviews op Amazon e.d. gaven wel aan dat de Bosch weinig trilt. De excentrische uitslag van de Bosch is 2,5mm en van de Makita 2,8mm.
Raymond schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 20:35:
Sneller werken, minder trillingen (met de goedkope Parkside delta-schuurmachine die ik nu heb krijg ik na 30 min. een doof gevoel in m'n hand) en vooral minder snel vollopen van het papier. En minder schuurkrassen omdat de korrel niet op dezelfde plek langskomt.
The Fatal schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:12:
@ThinkPad is tweedehands ook een optie? Anders komt er ook vaak een Festool ETS125 voorbij, echt een heerlijke machine. Deze zijn vaak wel voor rond de 150 euro te vinden.
[...]
Daar sta ik opzich ook wel voor open, als ik een beetje nette kan vinden die niet totaal is afgeleefd. Zie dat er nu niks op MP staat, zal even een notificatie instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Rob Z schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:41:
[...]

Maar wellicht is een rechthoekige of bijna vierkante (bijvoorbeeld Makita BO4555K) veel handiger voor hoeken en kozijnen.
Mwah, ook daarmee haal je niet echt de hoek. Vooral de metalen onderdelen kunnen weer dingen beschadigen. Het voordeel is wel dat je normaal schuurpapier kunt gebruiken, wat iets goedkoper kan zijn.

Voor hoeken en kozijnen zou ik dan eerder naar een Makita BO4565K kijken. Door het klittenband (dat heeft de BO4555K ook, maar ook de metalen beugeltjes) ga je veel makkelijker tot aan de rand zonder problemen en de punt zorgt ervoor dat je ook echt de hele hoek kunt pakken.
Andere merken hebben dit soort spul ook. Bosch Blauw heeft een mooie op accu met 3 verschillende voetjes. Ik denk dat ik die 'maar eentje haal' als ik aan de kozijnen begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Kuisn.nl levert onderdelen van Makita gereedschap. Mogelijk kunnen die jou helpen aan een nieuwe sluiting. Ik zou even bellen of mailen hierover, omdat ze meer hebben dan dat op de website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Hebben jullie een wellicht een tip om deze te voorzien van een nieuwe sluiting?
3D printen?
De werkende scannen, spiegelen en printen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 12:45
Afgelopen weekend was ik mijn goedkope cirkelzaag helemaal zat, en besloot uit frustratie dus maar iets aan te schaffen wat beter is en heb een Makita SP6000J1X gekocht. Ik was altijd een beetje huiverig over het feit dat mensen riepen dat een invalzaag beter is en je veel nauwkeuriger zaagt, maar ik moet bekennen dat ik hier toch op terug moet komen.
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/b/d/bd5bcf00767252e38a644f1d6dafea5c.JPG
Het ding is echt wel een stuk beter dan mijn goedkope cirkelzaag die ik ooit voor 50 euro bij de Hornbach had gehaald, en daarna nog een nieuw zaagblad in had gezet wat duurder was dan de machine zelf. Vooral in combinatie met de geleiderails kun je opeens super nauwkeurig zagen en vooral de stofproductie in combinatie met een goede stofzuiger is echt heel veel beter (als in: er is bijna geen zaagsel).
Ook nog een lamellenfrees gekocht, omdat ik een MDF kastje aan het fabriceren ben. De goedkoopste die ze bij de Hornbach hadden, maar werkt prima. Ik snap wel waarom je een duurdere zou willen, want dan zijn je lamellensleuven waarschijnlijk nauwkeuriger, maar voor mijn toepassingen is deze prima.

Ik zit alleen met een goedkope afkortzaag die ik eigenlijk te weinig gebruik omdat hij zwaar en onnauwkeurig is. Ik overweeg om die weg te doen en een kleinere te kopen die ook nauwkeuriger is. Wat is daarvoor een goede suggestie? Het hoeft niet super goedkoop, maar ik wil er wel een die een minimale afwijking heeft. De huidige die ik heb heeft een schuifarm van ca. 30cm, en dat is gewoon onhandig (omdat het ding dus bijna een meter diepte nodig heeft) en helpt ook niet echt bij de nauwkeurigheid denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@SuzukiGSX-R : Die klemmen zijn gewoon bij Makita-dealers pér stuk na te bestellen maar hebben vaak een redelijk lange levertijd (Je kunt ze dan ook in 't rood bestellen als je dat mooier vind :+ ).
De klemmen van Fest-Tool zijn exact 't zelfde qua maatvoering (alleen dan in 't grijs) maar zijn wél sneller leverbaar.....Schijnbaar gaan die sneller stuk zodat ze er daar wél een voorraad van aanhouden >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 30-05-2018 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
TheGhostInc schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:38:
[...]

Mwah, ook daarmee haal je niet echt de hoek. Vooral de metalen onderdelen kunnen weer dingen beschadigen. Het voordeel is wel dat je normaal schuurpapier kunt gebruiken, wat iets goedkoper kan zijn.

Voor hoeken en kozijnen zou ik dan eerder naar een Makita BO4565K kijken. Door het klittenband (dat heeft de BO4555K ook, maar ook de metalen beugeltjes) ga je veel makkelijker tot aan de rand zonder problemen en de punt zorgt ervoor dat je ook echt de hele hoek kunt pakken.
Andere merken hebben dit soort spul ook. Bosch Blauw heeft een mooie op accu met 3 verschillende voetjes. Ik denk dat ik die 'maar eentje haal' als ik aan de kozijnen begin.
Dank voor de tip; ik had al een keer naar deze gekeken! De Bosch heeft als voordeel de verschillende zolen. Ik verwacht dat deze altijd voorzien moet zijn van 2 stukken schuurpapier, en het is (dacht ik) net een maat die Ecotools niet voert. (niet onoverkomelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Vandaag heb ik de Bosch PBD40 kolomboormachine binnengekregen. Ik ben onder de indruk van de kwaliteit en de features, maar één ding valt me tegen. Er zit best wat speling in de boorkop/as. Ik heb sinds vandaag een mooie meetklok op statief en daarmee meet ik bijna 2 millimeter speling als ik de kop handmatig heen en weer beweeg. Meet ik de afwijking met een metalen staaf in de kop draaiend, dan is de speling prima met ongeveer 0,2 millimeter.

Zijn er hier mensen met de PBD40 met minder speling in de kop? Het is duidelijk voelbaar en zichtbaar dat je 'm heen en weer kan bewegen bij mij.

Als ik de speling vergelijk met een goedkope, kleine traditionele kolomboormachine, dan zit daar helemaal geen speling op de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Het gaat om de speling van het stuk staal dat hij rond draait. Als je de boorkop zèlf meet, meet je alleen maar hoe rond ze dat ding hebben gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Raymond schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 22:36:
Het gaat om de speling van het stuk staal dat hij rond draait. Als je de boorkop zèlf meet, meet je alleen maar hoe rond ze dat ding hebben gemaakt :)
Nee, er zit dus speling op de as. Je kunt 'm met de hand heen en weer bewegen zonder dat ie draait. De afwijking in de as heb ik gemeten met een metalen staaf in de kop en die is dus 0,2 mm. Het gaat me dus om de speling/vrije ruimte in de hele as.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:55:
[...]
Sneller werken, minder trillingen (met de goedkope Parkside delta-schuurmachine die ik nu heb krijg ik na 30 min. een doof gevoel in m'n hand) en vooral minder snel vollopen van het papier. En minder schuurkrassen omdat de korrel niet op dezelfde plek langskomt.
Als je minder trillingen wilt dan zou ik nog even nadenken over die wens van een regelbaar toerental.
Regelbare toerentallen zijn fijn, maar op een vlakschuurmachine wil ik die juist niet meer hebben.

Deze machines zijn voor een maximaal toerental gebalanceerd en zodra je de toeren gaat reduceren begin je de trillingen te voelen.

Ik kwam daar ooit achter met mijn eerste Festool die op een gegeven moment ook hinderlijk begon te trillen.
Festool-repair bevestigde mijn klacht en vertelde dat het door een vervuild lagertje kwam dat meer wrijving opleverde en conform het toerental reduceerde, waardoor het trillen begon.
De vlakschuurmachines die ik 'bezit' gebruik ik dan ook op maximaal vermogen en als het even kan zie ik bij aankoop liever helemaal af van zo'n regelaar, die in de praktijk vooral contra-productief blijkt te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Goed om te weten, klinkt wel logisch.

Ik heb overigens de Bosch PEX400AE besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 16:21
Sidenote.. Kennen jullie dat gevoel dat je 2 uur staat te zoeken naar waar je nu weer een fout gemaakt hebt!

Ik heb het toch echt 3 keer nagemeten, strakke lijn getrokken, de zaag extra goed afgesteld en dubbel checked aan welke kant van de lijn er gezaagd moet worden (happened before...) etc etc. En nog kwam ik 2 mm tekort! :(

En toen bedacht ik me ineens dat ik verschillend gereedschap heb gebruikt...

rolmaat

:F Ik gebruik beide rolmaten al zeker een jaar. De fix was het haakje ff bijstellen natuurlijk.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dzine schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:13:
Sidenote.. Kennen jullie dat gevoel dat je 2 uur staat te zoeken naar waar je nu weer een fout gemaakt hebt!

Ik heb het toch echt 3 keer nagemeten, strakke lijn getrokken, de zaag extra goed afgesteld en dubbel checked aan welke kant van de lijn er gezaagd moet worden (happened before...) etc etc. En nog kwam ik 2 mm tekort! :(

En toen bedacht ik me ineens dat ik verschillend gereedschap heb gebruikt...

[afbeelding]

:F Ik gebruik beide rolmaten al zeker een jaar. De fix was het haakje ff bijstellen natuurlijk.
Daarom ga ik er ook altijd prat op om maar één rolmaat tegelijk te gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:16
MikeyMan schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:28:
[...]

Daarom ga ik er ook altijd prat op om maar één rolmaat tegelijk te gebruiken ;)
Die les heb ik helaas ook moeten leren...

En pas een tafelblad op maat zagen, wanneer je het onderstel in elkaar hebt zitten. Nu is mijn blad een paar mm te kort :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:45

Roy

Hobbies?

Martin Sturm schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:19:
Afgelopen weekend was ik mijn goedkope cirkelzaag helemaal zat, en besloot uit frustratie dus maar iets aan te schaffen wat beter is en heb een Makita SP6000J1X gekocht. Ik was altijd een beetje huiverig over het feit dat mensen riepen dat een invalzaag beter is en je veel nauwkeuriger zaagt, maar ik moet bekennen dat ik hier toch op terug moet komen.
[afbeelding]
Het ding is echt wel een stuk beter dan mijn goedkope cirkelzaag die ik ooit voor 50 euro bij de Hornbach had gehaald, en daarna nog een nieuw zaagblad in had gezet wat duurder was dan de machine zelf. Vooral in combinatie met de geleiderails kun je opeens super nauwkeurig zagen en vooral de stofproductie in combinatie met een goede stofzuiger is echt heel veel beter (als in: er is bijna geen zaagsel).
Ook nog een lamellenfrees gekocht, omdat ik een MDF kastje aan het fabriceren ben. De goedkoopste die ze bij de Hornbach hadden, maar werkt prima. Ik snap wel waarom je een duurdere zou willen, want dan zijn je lamellensleuven waarschijnlijk nauwkeuriger, maar voor mijn toepassingen is deze prima.

Ik zit alleen met een goedkope afkortzaag die ik eigenlijk te weinig gebruik omdat hij zwaar en onnauwkeurig is. Ik overweeg om die weg te doen en een kleinere te kopen die ook nauwkeuriger is. Wat is daarvoor een goede suggestie? Het hoeft niet super goedkoop, maar ik wil er wel een die een minimale afwijking heeft. De huidige die ik heb heeft een schuifarm van ca. 30cm, en dat is gewoon onhandig (omdat het ding dus bijna een meter diepte nodig heeft) en helpt ook niet echt bij de nauwkeurigheid denk ik.
Die Makita heb ik twee jaar geleden gekocht; geniaal apparaat.
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een nieuwe afkortzaag. Ik heb nu een Metabo KGS 216 M, maar gebruik hem met veel tegenzin omdat ik hem maar niet goed kan afstellen (iets is scheef, erg irritant). En ik had nu als vervanger een DeWalt DWS 774 gekocht, maar toch maar weer retour gedaan. Het bereik was toch echt een stuk minder, en ik mis de diepte-aanslag. Nu dus weer opnieuw aan het zoeken, en ik wil ook graag een zaag die niet aan de achterkant teveel uitsteekt. Uiteindelijk ben ik nu bij de Festool Kapex KS 60 uitgekomen; uiteraard wel behoorlijk prijzig, maar als ik er 15 jaar plezier van heb vind ik dat ook wel wat waard.
Nu nog even de vrouw overtuigen dat hierdoor de meubels toch echt sneller klaar zijn :)

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 21:58
@Roy laat je bevindingen maar eens weten over de kapex 60. Ik overweeg namelijk ook de overstap te maken van de kgs216 naar een kapex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:16
@Roy en @The Fatal : kopen jullie 'm samen en treffen jullie een omgangsregeling. Ik wil wel weten hoe die Kapex jullie bevalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:45

Roy

Hobbies?

The Fatal schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:27:
@Roy laat je bevindingen maar eens weten over de kapex 60. Ik overweeg namelijk ook de overstap te maken van de kgs216 naar een kapex.
Ik heb hem nog niet; ik heb nog her en der wat overtuigingskracht nodig ;) , maar heb goede hoop dat ik snel kan bestellen

Inderdaad...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 16-06 18:14
Was eigenlijk niet op zoek naar een schroefmachine, maar kwam de Makita DDF484 tegen met 1x 3Ah accu, 2x 5Ah accu, lader DC18RC en Makpac Gr.2 voor €232,85. Ik heb 'm maar gekocht omdat ik dacht dat ik deze voor dit geld niet kon laten liggen. 8)7

/edit linkje vergeten :+
https://www.ebay.de/itm/M...0-Ah-Makpac-/192522585281

[ Voor 22% gewijzigd door JvdW op 31-05-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01

lonkhuijzen

100% ADH

Oh waar kwam je die tegen?

Thx :)

[ Voor 17% gewijzigd door lonkhuijzen op 31-05-2018 21:29 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Linkje toegevoegd, kortingscode PGARTENZEIT gebruikt :) (kwam via mydealz.de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 13:20

Vliegvlug

Flight Simple

Dat is wel een goede deal inderdaad.

Gaat er met die kortingscode nog wat van die €250 af of is dat al verwerkt?

Wel apart dat ze het artikel enkel via ebay aanbieden maar niet via hun eigen site: https://www.svh24.de/search?sSearch=DDF484BJX1

Vreemd genoeg staat het artikel wel in het lijstje dat verschijnt als je de productcode in het zoekveld intypt, maar als je er dan op klikt krijg je die 404 melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuzukiGSX-R
  • Laatst online: 15-06 12:31
wimmel_1 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:13:
@SuzukiGSX-R : Die klemmen zijn gewoon bij Makita-dealers pér stuk na te bestellen maar hebben vaak een redelijk lange levertijd (Je kunt ze dan ook in 't rood bestellen als je dat mooier vind :+ ).
De klemmen van Fest-Tool zijn exact 't zelfde qua maatvoering (alleen dan in 't grijs) maar zijn wél sneller leverbaar.....Schijnbaar gaan die sneller stuk zodat ze er daar wél een voorraad van aanhouden >:)
Hmm omdat ik bij de locale Makita dealer niet verder kwam heb ik “IKE” om hulp gevraagd. Het blijkt dat de sluiting voor dit type koffer niet meer word gemaakt. Ik ga nog wel verder kijken voor andere merken zoals festool..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Vliegvlug schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:13:
Dat is wel een goede deal inderdaad.

Gaat er met die kortingscode nog wat van die €250 af of is dat al verwerkt?

Wel apart dat ze het artikel enkel via ebay aanbieden maar niet via hun eigen site: https://www.svh24.de/search?sSearch=DDF484BJX1

Vreemd genoeg staat het artikel wel in het lijstje dat verschijnt als je de productcode in het zoekveld intypt, maar als je er dan op klikt krijg je die 404 melding.
De deal via die link en bij het afrekenen kun je de code gebruiken mits niet eerder gebruikt door jezelf, daarmee komt ie inclusief verzenden op €232,85 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:01

lonkhuijzen

100% ADH

Werkte prima, flink mooie deal. Bedankt voor het adresje en de code!

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 18:49
Ik ben wat aan het rondneuzen voor wat nieuw gereedschap en wou eigenlijk altijd al een keer een lasapparaat hebben. Nu hoef ik geen profi lasapparaat voor die paar dingen die ik misschien in het jaar een keer las. Het gaat zeg maar voornamelijk om wat simpele projectjes (kapotte kruiwagen, ijzeren stoel) dus geen autoplaatwerk o.i.d. (dat laat ik wel aan de professional over).

Nu kwam ik bij de lidl een flux-core (zonder gas dus) MIG lasapparaat tegen en inverter electrode lasapparaat. Ze hebben ook één zonder inverter maar die is wat beperkter in opties (en zwaarder).

Ik had me al wat ingelezen over MIG en electrode lassen. Nu las ik dat electrode wat moeilijker is met dunne platen en dat je dan sneller door het materiaal heen zit. MIG is wat makkelijker maar het draad is duurder en van wat ik zo zie is die minder veelzijdig (correct me if i'm wrong).

Heeft iemand ervaring met deze parkside apparaten? Ik las in deel twee van dit topic ook van een aantal tweakers dat ze deze machines op het oog hadden en volgens mij schijnt de inverter wel van redelijke kwaliteit te zijn (iig voor wat je van een 80A machine mag verwachten). De MIG kan ik eigenlijk maar weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 17:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan, en toen in Duitsland een gysmi e160 elektrode machine gekocht. Inclusief LCD lashelm voor 249. Ding heeft net wat meer vermogen en stabiliteit, wat het lassen vergemakkelijkt.

Komt ooit nog weleens een mig apparaat though ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-06-2018 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
JvdW schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:42:
Was eigenlijk niet op zoek naar een schroefmachine, maar kwam de Makita DDF484 tegen met 1x 3Ah accu, 2x 5Ah accu, lader DC18RC en Makpac Gr.2 voor €232,85. Ik heb 'm maar gekocht omdat ik dacht dat ik deze voor dit geld niet kon laten liggen. 8)7

Damn. Goeie deal.

Weet iemand of je dan gewoon garantie kan claimen bij SVH24? Of moet dat dan via hun ebay-shop?

Waarom trouwens zo goedkoop? Zie de set op webshops voor 300-400 gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Framoes op 01-06-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12
Annihilism schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:00:
Ik ben wat aan het rondneuzen voor wat nieuw gereedschap en wou eigenlijk altijd al een keer een lasapparaat hebben. Nu hoef ik geen profi lasapparaat voor die paar dingen die ik misschien in het jaar een keer las. Het gaat zeg maar voornamelijk om wat simpele projectjes (kapotte kruiwagen, ijzeren stoel) dus geen autoplaatwerk o.i.d. (dat laat ik wel aan de professional over).

Nu kwam ik bij de lidl een flux-core (zonder gas dus) MIG lasapparaat tegen en inverter electrode lasapparaat. Ze hebben ook één zonder inverter maar die is wat beperkter in opties (en zwaarder).

Ik had me al wat ingelezen over MIG en electrode lassen. Nu las ik dat electrode wat moeilijker is met dunne platen en dat je dan sneller door het materiaal heen zit. MIG is wat makkelijker maar het draad is duurder en van wat ik zo zie is die minder veelzijdig (correct me if i'm wrong).

Heeft iemand ervaring met deze parkside apparaten? Ik las in deel twee van dit topic ook van een aantal tweakers dat ze deze machines op het oog hadden en volgens mij schijnt de inverter wel van redelijke kwaliteit te zijn (iig voor wat je van een 80A machine mag verwachten). De MIG kan ik eigenlijk maar weinig over vinden.
Vaak zijn zulke mig apparaten met gas gevulde draad, en daar hoor ik ,mensen vaak over klagen en later overstappen op een echt mig apparaat met gasfles.
De elektrode lasapparaten kan weinig mis mee zijn denk ik, is een vrij eenvoudige techniek en het verschil zit hoofdzakelijk in het formaat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:37

jeka

Support your local club.

Framoes schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 07:51:
[...]

Damn. Goeie deal.

Weet iemand of je dan gewoon garantie kan claimen bij SVH24? Of moet dat dan via hun ebay-shop?

Waarom trouwens zo goedkoop? Zie de set op webshops voor 300-400 gaan.
Vraag ik me ook af. Ik denk dat ik er vandaag maar één bestel.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Annihilism schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:00:

Flux core is echt rotzooi, zowel qua lassen als qua gezondheid. Investeer meteen maar in een gefilterde lashelm als je niet dood gevonden wilt worden naast dat apparaatje (en dan is het prijsverschil met een normaal migmag apparaat alweer een stuk kleiner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:37

jeka

Support your local club.

Thanks!

Vielen Dank!
Ihre Bestellung ist eingegangen. :*)

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 18:49
Dank voor de reacties. Conclusie is dus dat ik beter voor de elektrode kan gaan? Het is dus voor simpel laswerk geen professionele doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Annihilism schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:41:
[...]

[...]

Dank voor de reacties. Conclusie is dus dat ik beter voor de elektrode kan gaan? Het is dus voor simpel laswerk geen professionele doeleinden.
Voor gewoon staal vastbakken zonder dat het echt fancypants hoeft te zijn is elektrode prima ja, als het niet te dun is uiteraard. De leercurve voor elektrode is wel ietsje steiler dan migmag, maar als het hobby is maakt dat niet uit lijkt me. Elektrode is ook niet zo duur dus je kunt later altijd nog voor een fatsoenlijk migmag apparaat gaan, en dan helpt de elektrode ervaring je daar ook al meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12
mark-k schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:45:
[...]

Voor gewoon staal vastbakken zonder dat het echt fancypants hoeft te zijn is elektrode prima ja, als het niet te dun is uiteraard. De leercurve voor elektrode is wel ietsje steiler dan migmag, maar als het hobby is maakt dat niet uit lijkt me. Elektrode is ook niet zo duur dus je kunt later altijd nog voor een fatsoenlijk migmag apparaat gaan, en dan helpt de elektrode ervaring je daar ook al meteen.
Helemaal mee eens, voor hobby voldoet elektrode vaak ruim voldoende

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-06 22:34

Stoffel

Engineering the impossible

Wat een klotetopic is dit toch ook :+ Ook maar die Makita DDF484 met accu's besteld. De machine had ik toevallig vorige maand ook al eens gekocht, maar dan geef ik die maar aan mijn vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-06 08:17

Damn you! ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Stoffel schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:12:
Wat een klotetopic is dit toch ook :+ Ook maar die Makita DDF484 met accu's besteld. De machine had ik toevallig vorige maand ook al eens gekocht, maar dan geef ik die maar aan mijn vader.
Als je lekker aan het klussen bent dan komt de ideale hoeveelheid op 3 machines.
Tenminste als je niet constant van boor, verzinkboor en bitje wilt wisselen. :P

Jammer genoeg heb ik die hoeveelheid al ruimschoots overschreden, dus riskeer ik absoluut een relationele crisis als ik er nog meer binnenhengel, terwijl de baas niet echt van het moeilijke type is. :+
Uit lijfsbehoud laat ik deze aanbieding maar lopen.

Noodgedwongen moet ik nu dus gaan uitkijken naar dure stationaire machines die dusver buiten de horizon lagen. :Y
Zeg maar van het type 'Atmoz approved'. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-06 22:34

Stoffel

Engineering the impossible

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:55:
[...]

Als je lekker aan het klussen bent dan komt de ideale hoeveelheid op 3 machines.
Tenminste als je niet constant van boor, verzinkboor en bitje wilt wisselen. :P
Dit is nummer 6 met een accu en 9 in de categorie boormachines (kolomboormachines niet meegerekend) in totaal, dus ik snap wat je bedoelt :Y)

Ach ja, het is tenminste een verslaving waar je iets nuttigs mee kunt doen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Stoffel op 01-06-2018 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoffel schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:04:
[...]
Dit is nummer 6 met een accu en 9 in de categorie boormachines (kolomboormachines niet meegerekend) in totaal, dus ik snap wat je bedoelt :Y)
Ach ja, het is tenminste een verslaving waar je iets nuttigs mee kunt doen :P
Ben tot de conclusie gekomen dat ik een soort van verlatingsangst moet hebben, omdat ik schroef/boor machines standaard in koppels van twee koop. :+

Zij kunnen elkaar zo comfy gezelschap houden, maar het totaal loopt daardoor snel op. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:55:
[...]

Hmm, nadat ik een DDF484 en een DTD154 gekocht heb, denk ik er over mijn BDF343 weg te doen omdat die 14.4V is. Maar volgens bovenstaande logica heb ik die wel nodig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

zonoskar schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:21:
[...]

Hmm, nadat ik een DDF484 en een DTD154 gekocht heb, denk ik er over mijn BDF343 weg te doen omdat die 14.4V is. Maar volgens bovenstaande logica heb ik die wel nodig.
Die BDF verkopen en die eBay aanbieding gebruiken voor een 2e DDF484?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 13:20

Vliegvlug

Flight Simple

JvdW schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:29:
[...]

De deal via die link en bij het afrekenen kun je de code gebruiken mits niet eerder gebruikt door jezelf, daarmee komt ie inclusief verzenden op €232,85 :)
Could. Not. Resist. :+

Was eigenlijk alleen op zoek naar 5Ah accu’s voor mijn recipro zaag. :P
Ik verkoop mijn DHP480 wel, is net door Makita gereviseerd dus nog als nieuw. :*)

@JvdW Dank voor de tip en de kortingscode! d:)b
Pagina: 1 ... 47 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.