Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Oke super, bedankt voor de reactie. Nu heb ik nog één vraag. Ik zag dat er een trafo elektrode apparaat en een inverter te koop staan. Ik zie dat de inverter wat meer portable is maar de trafo machine 20 ampere meer tot zijn beschikking heeft (alleen minder regelbaar).mark-k schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:45:
[...]
Voor gewoon staal vastbakken zonder dat het echt fancypants hoeft te zijn is elektrode prima ja, als het niet te dun is uiteraard. De leercurve voor elektrode is wel ietsje steiler dan migmag, maar als het hobby is maakt dat niet uit lijkt me. Elektrode is ook niet zo duur dus je kunt later altijd nog voor een fatsoenlijk migmag apparaat gaan, en dan helpt de elektrode ervaring je daar ook al meteen.
Kan ik beter voor de inverter met wat minder amperage of de trafo machine gaan(die wel lager lasvoltage heeft).
Persoonlijk zou ik zeggen inverter, dat is een computer gestuurde unit en zal een stuk beter instelbaar zijn. Ding werkt waarschijnlijk ook efficiënter dus je zal dat extra vermogen waarschijnlijk niet missen. Wel zorgt de instelbaarheid ervoor dat je dunner kunt lassen.Annihilism schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:45:
[...]
Oke super, bedankt voor de reactie. Nu heb ik nog één vraag. Ik zag dat er een trafo elektrode apparaat en een inverter te koop staan. Ik zie dat de inverter wat meer portable is maar de trafo machine 20 ampere meer tot zijn beschikking heeft (alleen minder regelbaar).
Kan ik beter voor de inverter met wat minder amperage of de trafo machine gaan(die wel lager lasvoltage heeft).
Moet wel even zeggen dat ik geen expert ben dus als iemand mij hierop wil corrigeren dan mag dat.
JDW: bedankt!
Same here, weet iemand nog een leuke aanbieding voor een losse DTD154 body?Lankman schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:52:
Nu heb ik die die 484 ook maar gekocht, maar maar 1 apparaat, met 3 accu's... Da's toch niet eerlijk.. dus moet nu op zoek naar leuke body deals.
Vraag dat nou niet!!Gebanned schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:29:
[...]
Same here, weet iemand nog een leuke aanbieding voor een losse DTD154 body?
FCG
Die of de 170 iddGebanned schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:29:
[...]
Same here, weet iemand nog een leuke aanbieding voor een losse DTD154 body?
Verwijderd
Veel leuker dan deze DDF482ZBE body à €69,99 incl. btw, incl. koffer wordt het niet.Lankman schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:52:
Nu heb ik die die 484 ook maar gekocht, maar maar 1 apparaat, met 3 accu's... Da's toch niet eerlijk.. dus moet nu op zoek naar leuke body deals.
De 482 serie heeft met 62Nm zelfs een iets hoger koppel in huis dan de 484's die op 54Nm blijven hangen.
Heb hier een paar DDF 482 machines in huis, fijne allround machine, lekker laag gewicht en een prima power, niets op aan te merken.
Voor het 'echt' zware werk pak ik een Makita 481/458, of een slagschroevendraaier.
Heb je dat geweld vaak nodig??
Nee.
[ Voor 12% gewijzigd door Sparco op 02-06-2018 10:01 ]
Er zit een grote klus aan te komen waarbij ik een behoorlijk aantal stukkken multiplex 18mm in dezelfde vrije vormen moet zagen, en ook de hoeken van wat 40mm deuren moet afronden.
Om dat mooi haaks voor elkaar te krijgen lijkt een lintzaagmachine me wel handig.
Het hoeft geen professioneel apparaat te zijn, maar ook geen rotzooi.
Denken jullie dat de Scheppach HBS20 een beetje gaat voldoen?
ik kan er een enkele positieve review over vinden:
https://www.bandsaege-tes...cheppach-bandsaege-hbs20#
en het lijkt me wel een goed merk.
Moet ik nog ergens rekening mee houden?
@Reinier *tag
[ Voor 22% gewijzigd door Eusebius op 02-06-2018 12:01 ]
==
hoi
1. Ik heb een DTD154 slagschroevendraaier. Welke bitset zouden jullie hierbij aanraden? (Heb nu al 2 "gewone" bits kapotgemaakt omdat die er niet op voorzien zijn...
2. Waar kopen jullie schroeven? Ik neig om Sprax schroeven met Torx kop te kopen, tenzij iemand daar slechte ervaringen mee heeft? Of zijn die prijs/kwaliteit te duur?
Dient om skeletwanden van een tuinhuis in elkaar te zetten...
Wera bi-torsion.thommich schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:13:
Ik had ook nog enkele vraagjes voor de kenners hier:
1. Ik heb een DTD154 slagschroevendraaier. Welke bitset zouden jullie hierbij aanraden? (Heb nu al 2 "gewone" bits kapotgemaakt omdat die er niet op voorzien zijn...
2. Waar kopen jullie schroeven? Ik neig om Sprax schroeven met Torx kop te kopen, tenzij iemand daar slechte ervaringen mee heeft? Of zijn die prijs/kwaliteit te duur?
Maar hij wil de hoeken afronden. Bovenfrees plus mal misschien? Of ik zie het niet goed voor meEusebius schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:00:
Deuren? Moet je recht zagen toch? Heb geen lintzaag, maar volgens mij zijn die niet uitblinkers in recht zagen. Dan zou ik eerder gaan voor een goede cirkelzaag met geleidelinealen. Kun je in alle rust instellen, vastklemmen en zagen maar.
@Reinier *tag
Spax bedoel je, niet Sprax. Ik vind ze erg fijn, ook bijv. de RVS vlonderschroeven. Ik haal ze bij Toolstation maar ik zie nu dat de bouwmarkten ze ook hebben.thommich schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:13:
Fischer vind ik ook OK maar dan vooral omdat ik ze koop i.c.m. Duopower-pluggen.
[ Voor 38% gewijzigd door Reinier op 02-06-2018 12:57 ]
Zat er ook al over te denken. Ik was eigenlijk in de markt voor een Combisets slagschroevendraaier/schroefboormachine.Verwijderd schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 04:00:
[...]
Veel leuker dan deze DDF482ZBE body à €69,99 incl. btw, incl. koffer wordt het niet.![]()
De 482 serie heeft met 62Nm zelfs een iets hoger koppel in huis dan de 484's die op 54Nm blijven hangen.
Heb hier een paar DDF 482 machines in huis, fijne allround machine, lekker laag gewicht en een prima power, niets op aan te merken.
Voor het 'echt' zware werk pak ik een Makita 481/458, of een slagschroevendraaier.
Heb je dat geweld vaak nodig??
Nee.
Nu is de vraag voor de kenners: waar heb ik in de praktijk meer plezier van naast de DDF484, is dat een slagschroevendraaier (DTD154) of een tweede schroefboormachine (DDF482)?
Voor het plaatje: ik klus alleen in en om huis. Enige echt grote lompe klus op de planning is een terrasoverkapping. Verder is het vooral wat lichter werk: aftimmeren zolder (raggelwerk), bed voor de kleine timmeren, etc.
(Drie machines is geen optie of het moet in een Combisets met relatietherapie zijn

Nu zitten er twee zakken bij:
- Een fleecezak net als in de huisstofzuiger
- Een foliezak (plastic)
Welke gebruik je wanneer? In de handleiding staat er niks over vermeld?
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 02-06-2018 13:37 ]
Overigens fijne stofzuiger één van beste aankopen geweest afgelopen half jaar ga je vast veel plezier van hebben
Heb hem gisteren ook aangeschaft. Ik zocht accu's voor m'n cirkelzaag, maar deze deal kon ik ook niet laten liggen. Zit gelijk weer beter in m'n accu's.JvdW schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:42:
Was eigenlijk niet op zoek naar een schroefmachine, maar kwam de Makita DDF484 tegen met 1x 3Ah accu, 2x 5Ah accu, lader DC18RC en Makpac Gr.2 voor €232,85. Ik heb 'm maar gekocht omdat ik dacht dat ik deze voor dit geld niet kon laten liggen.
/edit linkje vergeten![]()
https://www.ebay.de/itm/M...0-Ah-Makpac-/192522585281
De DDF484 is een prima machine. Gebruik hem op werk dagelijks en voor het meeste schroef- boorwerk voldoet hij echt prima.
Heb de set ook op de site van Makita Duitsland gevonden, dus het is geen samengestelde set. Misschien iets met een jubileum ofzo.
Combinatie-antwoord: Spax zijn goeie schroeven. Je merkt dat ze makkelijker het hout in gaan dan goedkopere schroeven. Nadeel: Spax heeft speciale bitjes die beter werken met hun schroeven. Er zit een soort 'dop' op de punt van het bitje. Persoonlijk vind ik dat bitjes van andere merken daardoor ook slechter werken met Spax. Ik heb iig het idee dat ze sneller uit de schroef schieten tijdens het schroeven.thommich schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:13:
Ik had ook nog enkele vraagjes voor de kenners hier:
Ik weet alleen niet of de Spax-bitjes ook geschikt zijn voor slagschroevendraaiers. En ze zijn ook niet goedkoop. Net als Spax schroeven. Ik koop m'n schroeven zelf bij topschroeven (Probo) en ben persoonlijk zeer tevreden. Die zijn zeer betaalbaar.
Voor een terrasoverkapping is een slagschroevendraaier wel praktisch. Het lijkt me dat je daar ook met grotere schroeven wil werken. Voor lichter werk is het onnodig veel herrie.Gebanned schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:03:
[...]
Zat er ook al over te denken. Ik was eigenlijk in de markt voor een Combisets slagschroevendraaier/schroefboormachine.
Nu is de vraag voor de kenners: waar heb ik in de praktijk meer plezier van naast de DDF484, is dat een slagschroevendraaier (DTD154) of een tweede schroefboormachine (DDF482)?
Voor het plaatje: ik klus alleen in en om huis. Enige echt grote lompe klus op de planning is een terrasoverkapping. Verder is het vooral wat lichter werk: aftimmeren zolder (raggelwerk), bed voor de kleine timmeren, etc.
(Drie machines is geen optie of het moet in een Combisets met relatietherapie zijn)
[ Voor 55% gewijzigd door Framoes op 02-06-2018 15:30 ]
[ Voor 7% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-06-2018 15:16 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
niet heel erg professioneel, het zijn ook maar twee deuren.
Leg de andere kant van de deur op een steun die als draaipunt dient.
Dan de met de lintzaag netjes buiten de lijnen blijven, want het is natuurlijk lastig te controleren.
Daarna met de bandschuur tot het lijntje schuren.
Leek me wel wat.
Maar in ieder geval, wat denken jullie van de Scheppach HBS20?
Mjah, ik weet niet hoe dik de deuren zijn. Pakt de bovenfrees dat qua lengte? Een mal zou inderdaad mooi zijn.Reinier schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:54:
[...]
Maar hij wil de hoeken afronden. Bovenfrees plus mal misschien? Of ik zie het niet goed voor me
==
hoi
Hij zegt 40mmEusebius schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 16:36:
[...]
Mjah, ik weet niet hoe dik de deuren zijn. Pakt de bovenfrees dat qua lengte? Een mal zou inderdaad mooi zijn.
60mm is geen probleem
Volgens mij is Scheppach een redelijk doe-het-zelf merk.Baytep schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:55:
Dan de met de lintzaag netjes buiten de lijnen blijven, want het is natuurlijk lastig te controleren.
Daarna met de bandschuur tot het lijntje schuren.
Leek me wel wat.
Maar in ieder geval, wat denken jullie van de Scheppach HBS20?
Overigens moet je met zo'n lint zaag echt wel nauwkeurig kunnen zagen, als de deur maar goed kan glijden. Daarna met de bandschuurmachine is bijna zonde, dan krijg je het niet meer haaks. En als je rustig zaagt is het gewoon kaarsrecht. Het is geen decoupeerzaag
Ga je toch schuren, dan gewoon decoupeerzaag, bovenfrees, schaaf of zelfs met de handzaag. Een bandschuurmachine eet echt zo door hout.
De DDF484BJX1 is inderdaad een officiële set, daar had ik ook naar gekeken voor ik ‘m kocht:Framoes schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 15:08:
[...]
Heb hem gisteren ook aangeschaft. Ik zocht accu's voor m'n cirkelzaag, maar deze deal kon ik ook niet laten liggen. Zit gelijk weer beter in m'n accu's.
De DDF484 is een prima machine. Gebruik hem op werk dagelijks en voor het meeste schroef- boorwerk voldoet hij echt prima.
Heb de set ook op de site van Makita Duitsland gevonden, dus het is geen samengestelde set. Misschien iets met een jubileum ofzo.
[..]

Vraag me eigenlijk wel af waarom hij in zwart is uitgevoerd en niet in de traditionele groen blauwe Makita kleur.
Vind het wel jammer dat de bijbehorende Mbox niet ook zwart is.

Had ik wel erg mooi gevonden.
[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 02-06-2018 23:53 ]
Zwart is limited edition toch?Vliegvlug schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:48:
[...]
De DDF484BJX1 is inderdaad een officiële set, daar had ik ook naar gekeken voor ik ‘m kocht:
[afbeelding]
Vraag me eigenlijk wel af waarom hij in zwart is uitgevoerd en niet in de traditionele groen blauwe Makita kleur.
[afbeelding]
Verwijderd
Het is geen probleem als je een *zware* bovenfrees hebt die een grote spantang heeft voor die brute 12/12.7mm.
Standaard bovenfreesmachines gaan vaak maar tot 8mm.
Daarnaast is de site niet erg informatief mbt de dimensies van de "vingerfrees 60x12,7mm."
Is dit de totale lengte dan kun je er geen 60mm diepte mee frezen, maar als enkel het snijdende deel die maat heeft dan weer wel.
Heb hier nog veel langere 12mm frezen, dus die 60mm diepte is met de juiste lengte goed te doen.
Al heeft het soms wel iets weg van een suicide missie als de frees al bij het starten een noodzakelijk eind uitsteekt als de machine niet verder kan worden teruggetrokken.
U vraagt, wij frezen. 8mmVerwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 03:54:
[...]
Het is geen probleem als je een *zware* bovenfrees hebt die een grote spantang heeft voor die brute 12/12.7mm.![]()
Standaard bovenfreesmachines gaan vaak maar tot 8mm.
Uiteraard rustig werken, liefst met stofafzuiging om het materiaal goed af te voeren.
Ik heb een hekel aan het terugtrekken van de frees als je 'naast' het materiaal start. Dan moet je de frees naar beneden duwen als de frees half op het werkstuk staat. Of je moet weer iets vinden van dezelfde hoogte.Verwijderd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 03:54:
Al heeft het soms wel iets weg van een suicide missie als de frees al bij het starten een noodzakelijk eind uitsteekt als de machine niet verder kan worden teruggetrokken.
En bij iets goedkopere/oudere freesmachines gaat het omhoog/omlaag ook niet altijd even soepel. Of slipt de vergrendeling en frees je langzaam minder diep.
Als ik de machine in stilstand helemaal perfect afstel, hoef ik tijdens het frezen niet aan andere dingen te denken.
Een freesje van 5cm voelt minder suicidaal dan een kettingzaag van 50cm.
Als je nog een keer zon aanbieding tegenkomt, houd ik me aanbevolen :-)JvdW schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:42:
Was eigenlijk niet op zoek naar een schroefmachine, maar kwam de Makita DDF484 tegen met 1x 3Ah accu, 2x 5Ah accu, lader DC18RC en Makpac Gr.2 voor €232,85. Ik heb 'm maar gekocht omdat ik dacht dat ik deze voor dit geld niet kon laten liggen.
/edit linkje vergeten![]()
https://www.ebay.de/itm/M...0-Ah-Makpac-/192522585281
Ik weet dat ze in de VS best veel machines in het zwart verkopen. Hier in NL heb je heel soms een andere kleur, maar meestal bij jubilea/acties. Zie alleen nergens iets daarover op de makita.de site.Vliegvlug schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:48:
[...]
De DDF484BJX1 is inderdaad een officiële set, daar had ik ook naar gekeken voor ik ‘m kocht:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zelf ooit nog een lege zwarte mbox gekocht ergens. Daar had een DDF456SP1J met 3 accu's in gezeten. Was een set ivm 100-jarig jubileum (staat op de sticker op de mbox). De machine zelf was volgens mij metallic blauwgroen.
Ook lekker lomp, maar scheelt wel weer een machine!
Bedankt!
Begrijp dat de zichtbaarheid van de lijn sterk afhankelijk is van het aanwezige daglicht. Maar hoop een kruislijnlaser te vinden die met daglicht een verticale lijn kan produceren die ik op maximaal 8m afstand kan zien op dakpannen. Ik wil hem gebruiken om de montagerails van zonnepanelen in 1x goed uit te lijnen in plaats van het klooien met metseltouw.
Hebben jullie een kruislijnlaser wel eens buiten gebruikt? Hoe zijn de ervaringen met de zichtbaarheid van de lijn(en)?
Groene lasers zijn beter zichtbaar, misschien is dat nog een idee.
Levert van die wazige meldingen op de buurtpreventie Whatsappgroepen opReinier schreef op zondag 3 juni 2018 @ 17:35:
's nachts de maten uitzetten/markeren en overdag verder gaan?
Groene lasers zijn beter zichtbaar, misschien is dat nog een idee.
Je kan een groene laser overwegen. Kost je waarschijnlijk wel een paar tientjes meer als je voor bijvoorbeeld een DeWalt gaat (schijnen goed te zijn). De DW88 heb je in beide kleuren.Niek_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:15:
Topic een beetje doorgestruind op zoek naar ervaringen met een kruislijnlaser buiten (eigenlijk enkel de verticale lijn nodig).
Begrijp dat de zichtbaarheid van de lijn sterk afhankelijk is van het aanwezige daglicht. Maar hoop een kruislijnlaser te vinden die met daglicht een verticale lijn kan produceren die ik op maximaal 8m afstand kan zien op dakpannen. Ik wil hem gebruiken om de montagerails van zonnepanelen in 1x goed uit te lijnen in plaats van het klooien met metseltouw.
Hebben jullie een kruislijnlaser wel eens buiten gebruikt? Hoe zijn de ervaringen met de zichtbaarheid van de lijn(en)?
Ik heb voor dat soort werk al eens een ouder type laser geleend die wat langzamer ronddraait. Je ziet dan geen continu lijn, maar een streep die twee keer per seconde voorbij komt. Omdat de lichtintensiteit wordt gebruikt voor een veel kleiner oppervlak, is die een stuk beter zichtbaar. Geen idee of zulk materiaal nog een beetje verkocht wordt, echter...Niek_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:15:
Punctuality is the politeness of kings
Rotatielaser, kostbaar maar goed verkrijgbaar. Huren is misschien een optie, bij veel daglicht kan je misschien beter een ontvanger erbij nemen.dreamscape schreef op zondag 3 juni 2018 @ 19:01:
[...]
Ik heb voor dat soort werk al eens een ouder type laser geleend die wat langzamer ronddraait. Je ziet dan geen continu lijn, maar een streep die twee keer per seconde voorbij komt. Omdat de lichtintensiteit wordt gebruikt voor een veel kleiner oppervlak, is die een stuk beter zichtbaar. Geen idee of zulk materiaal nog een beetje verkocht wordt, echter...
-
Na eerst voor 179 euro die 2860 gekocht te hebben, ga ik die morgen terugbrengen omdat ik nu toch maar een 2860-2 heb gekocht. Die variabele toeren is eigenlijk toch wel erg handig, zeker als ik nog eens met de gatenboor aan de gang ga bijv.bonzz.netninja schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:29:
Ik moet een funderingsmuurtje doorbreken (onder deur, dus geen probleem) voor een gat naar de kruipruimte. Omdat ik toch al een keer een nieuwe boormachine wilden, 1 met ook beitelstand. Ik heb 2 opties nu gevonden
\Metabo 2860
https://www.coolblue.nl/p...limited-edition.html#open
of
https://www.toolstation.nl/shop/p67660?searchstr=2-28
bosch 2-28f blauw
Ik heb al meer van bosch blauw en dat is altijd prima, maar ja...scheelt wel weer wat centern.
oja. ik heb hem nu nodig
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Klopt. Ik had er ook een ontvanger bij en dat maakte het nog wat fijner om te werken. Is natuurlijk afhankelijk van het soort klus, maar bij het storten van een betonvloer was zo'n ding erg fijn.markje1 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:49:
[...]
Rotatielaser, kostbaar maar goed verkrijgbaar. Huren is misschien een optie, bij veel daglicht kan je misschien beter een ontvanger erbij nemen.
Offtopic nog wel een mooie anekdote: ik had het ding geleend en de eigenaar zou hem komen brengen daags voor we met het beton aan de gang zouden gaan. Een week daarvoor heb ik de houten vloer verwijderd en ben ik bezig de kruipruimte iets op te vullen met zand om een mooie basis te hebben voor isolatie en daarna beton. Terwijl ik het zand netjes wil verdelen en bij mezelf denk 'fuck, ik had die laser nu al moeten hebben', staat die gast ineens voor de deur. 'Ja, ik was in de buurt en zag licht branden. Heb het ding komende tijd niet nodig, dus hier heb je hem alvast'. Geniale timing
Punctuality is the politeness of kings
Ik denk dat het makkelijker is in de productie oid
Je hoeft er geen rekening mee te houden, imho
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Op de doos stond een afbeelding, daar deden ze de plastic zak in de onderkuip. En daar vervolgens de fleecezak in. Op die manier houd je de onderkuip een beetje schoon denk ik. Zonder die fleecezak zuigen lijkt mij niet handig, dan zit filter zo verstopt denk ik?MisterH75 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:39:
De plasticzak is voor natzuigen
Overigens fijne stofzuiger één van beste aankopen geweest afgelopen half jaar ga je vast veel plezier van hebben
En fijne stofzuiger inderdaad, die VC2512L. Afgelopen weekend paar uur aan het schuren geweest en zo goed als stofvrij kunnen werken. De inschakelautomaat is dan erg fijn, gaat hij automatisch aan als je de schuurmachine aanzet.
De natzuigfunctie ook al gebruikt, heb de autostoelen schoongemaakt. Insprayen (plantenspuit) met water met klein beetje allesreiniger, even met borstel erover en dan gelijk water weer opzuigen. Je krijgt ze niet kurkdroog, maar 4u later waren de stoel wel weer droog. De inhoud van de tank was best vies

Was overigens zonder de zakken erin. Filter wel laten zitten, ik weet eigenlijk niet of die erin kan blijven als je nat gaat zuigen. Hij is wel droog gebleven...
Vraag ik me ook al een paar jaar af.mark-k schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:36:
Waarschijnlijk een noobvraag maar ik kan nergens een antwoord vinden. Die DDF481 van Makita heeft van die kleine uitsparingen in de 3 'tanden' van de snelspankop zitten. Zijn deze puur om 2 ipv 1 lijncontact te krijgen bij een ronde boor, of hoor je de hexbits daar ook met een hoekje in te plaatsen ipv dat je de kop op 3 vlakken laat aangrijpen?
Voor hoogtes stellen/checken (van bijvoorbeeld betonvloer) is zo'n rotatielaser ideaal. Weet alleen niet of het ook handig werkt voor wat @Niek_ wil. En een rotatielaser is waarschijnlijk nog prijziger dan een groene kruislijnlaser.dreamscape schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:55:
[...]
Klopt. Ik had er ook een ontvanger bij en dat maakte het nog wat fijner om te werken. Is natuurlijk afhankelijk van het soort klus, maar bij het storten van een betonvloer was zo'n ding erg fijn.
Offtopic nog wel een mooie anekdote: ik had het ding geleend en de eigenaar zou hem komen brengen daags voor we met het beton aan de gang zouden gaan. Een week daarvoor heb ik de houten vloer verwijderd en ben ik bezig de kruipruimte iets op te vullen met zand om een mooie basis te hebben voor isolatie en daarna beton. Terwijl ik het zand netjes wil verdelen en bij mezelf denk 'fuck, ik had die laser nu al moeten hebben', staat die gast ineens voor de deur. 'Ja, ik was in de buurt en zag licht branden. Heb het ding komende tijd niet nodig, dus hier heb je hem alvast'. Geniale timing
[ Voor 0% gewijzigd door Framoes op 04-06-2018 15:57 . Reden: Beter laat dan nooit-edit. ]
De eerste keer dat ik er een bitje in deed zat hij meteen scheef, 1 hoekje in een gleufje en 2 niet, dacht meteen al wtf is dit voor excentrische kutboorRaymond schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:49:
Daar heb ik nog nooit op gelet en houd er ook geen rekening mee. Lijkt me een hele prestatie als je daar precies je hexbit op weet uit te lijnen
Ik denk dat het makkelijker is in de productie oid
Je hoeft er geen rekening mee te houden, imho
De hoekjes uitlijnen gaat vrij simpel hoor, voor mn gevoel zelfs makkelijker dan de vlakken (door het mogelijk scheef trekken omdat de spanradius op de vlakken kleiner is dan op de hoeken), maar wist niet of het gezond was voor boor en bit.
Misschien de vraag maar eens bij makita zelf voorleggen.
Kun je het best 's nachts je lijnen uitzetten. Ik heb voor mijn buitenwerk steeds 's avonds de lijnen uitgezet.Niek_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:15:
Topic een beetje doorgestruind op zoek naar ervaringen met een kruislijnlaser buiten (eigenlijk enkel de verticale lijn nodig).
Heb destijds ook gezocht voor een betere laser, maar kreeg de indruk dat het overdag alleen werkt met zo'n speciale paal erbij.
Ik twijfel tussen festool en makita. In het geval van makita heb ik de volgende zaken uitgekozen
DDF484, DTD153 en de multitool op accu DTM51.
Bij festool heb ik nog geen keuzes gemaakt. Vinden jullie het verstandig naar Festool te kijken of is Makita de betere keuze? Indien ik voor Festool kies zou ik heel graag wat ervaringen of machine tips willen lezen van jullie. Prettige avond!
Dat hoeft ook de wereld niet te kosten trouwens. Ik heb een relatief eenvoudige rotatielaser met ontvanger (Laserliner BeamControl-Master 120) voor buitenklusjes die geloof ik rond de 300 euro gekost heeft. Zeker niet zo fancy als het professionele spul dat gebruikt wordt door grondverzetbedrijven maar hij werkt verder prima.sjnelle schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:03:
[...]
Kun je het best 's nachts je lijnen uitzetten. Ik heb voor mijn buitenwerk steeds 's avonds de lijnen uitgezet.
Heb destijds ook gezocht voor een betere laser, maar kreeg de indruk dat het overdag alleen werkt met zo'n speciale paal erbij.
Verder heb ik in het kader van het uitfaseren van de kabelhaspels nog een stukje 18v-speelgoed besteld:
Makita DGA506

Nadat ik afgelopen weekend iedere verlengkabel die ik had aan elkaar moest knopen om iets te slijpen was ik het zat
Persoonlijk zou ik voor makita gaan. Niet alleen omdat ik daar sws meer fan van ben, maar volgens mij heeft festool zowel minder apparaten op accu en zijn ze ook een stuk duurder.Laurences schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:36:
Bij het opstellen van m'n nieuwe accu gereedschap set twijfel ik op dit moment over het merk, ik ben opzoek naar verschillende accu machines (accuboormachine, slagschroefmachine, multitool)
Ik twijfel tussen festool en makita. In het geval van makita heb ik de volgende zaken uitgekozen
Bij festool heb ik nog geen keuzes gemaakt. Vinden jullie het verstandig naar Festool te kijken of is Makita de betere keuze? Indien ik voor Festool kies zou ik heel graag wat ervaringen of machine tips willen lezen van jullie. Prettige avond!
Festool heeft geen multitool op accu en is een stuk prijziger dan Makita en alle andere A-merken.Laurences schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:36:
Bij het opstellen van m'n nieuwe accu gereedschap set twijfel ik op dit moment over het merk, ik ben opzoek naar verschillende accu machines (accuboormachine, slagschroefmachine, multitool)
Ik zou persoonlijk voor Makita gaan. Kwalitatief is het goed spul en qua prijs zit je redelijk laag. Ze hebben ook een flink assortiment aan accumachines, dus uitbreiden is geen probleem.
Festool (prima merk) is naar mijn mening te laat serieus in het accu spul gestaptLaurences schreef op maandag 4 juni 2018 @ 17:36:
(ja ik heb veel Makita...)
mark-k schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:18:
[...]
Persoonlijk zou ik voor makita gaan. Niet alleen omdat ik daar sws meer fan van ben, maar volgens mij heeft festool zowel minder apparaten op accu en zijn ze ook een stuk duurder.
Rob Z schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:42:
[...]
Festool (prima merk) is naar mijn mening te laat serieus in het accu spul gestapt
Dan gaat het Makita wordenRob Z schreef op maandag 4 juni 2018 @ 19:42:
[...]
Festool (prima merk) is naar mijn mening te laat serieus in het accu spul gestapt
Verwijderd
Het lijkt mij vooral een retorische vraag.mark-k schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:38:
[...]
De eerste keer dat ik er een bitje in deed zat hij meteen scheef, 1 hoekje in een gleufje en 2 niet, dacht meteen al wtf is dit voor excentrische kutboor
De hoekjes uitlijnen gaat vrij simpel hoor, voor mn gevoel zelfs makkelijker dan de vlakken (door het mogelijk scheef trekken omdat de spanradius op de vlakken kleiner is dan op de hoeken), maar wist niet of het gezond was voor boor en bit.
Misschien de vraag maar eens bij makita zelf voorleggen.
Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien die ik even voor je heb gefrot, zal de hex bij "eventuele" verdere draaiing dan deze positie tegen oplopende flanken gaan aanlopen die verdere draaiing effectief onmogelijk maakt zolang de 3 bekjes in die positie gesloten blijven.

Bij oplopende torsie zou je hooguit deze situatie kunnen krijgen, maar verder draaien kan de hex niet.

De situatie verandert drastisch als je de hex op de hoekpunten gaat "klemmen".
Zodra 1 hoekpunt door een geforceerde draaiing losschiet (en dat gebeurt!!) valt de klemming in het geheel weg.
In het eerste en tweede voorbeeld kun je de hex bij wijze van spreken met de hand losjes vastzetten om toch iedere verdraaiing totaal onmogelijk te maken.
De hex zal er door de zwaartekracht alleen iedere keer uit willen vallen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2018 06:09 ]
Maar hij heeft natuurlijk gewoon gelijk. Voor Hex zou plattere tanden nog beter zijn, naar dan wordt de minimale boortjes (rond) diameter groter.
[ Voor 82% gewijzigd door Lankman op 05-06-2018 07:34 ]
De hex kan niet verdraaien als je hem met de hoeken vastzet aangezien er een inkeping in de bekken zit. Dit zou betekenen dat je zoveel kracht zet dat je alle 3 de bekken een millimeter naar buiten wringt, en dan is je spankop sowieso al naar de kloten.Verwijderd schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 05:31:
[...]
Het lijkt mij vooral een retorische vraag.![]()
Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien die ik even voor je heb gefrot, zal de hex bij "eventuele" verdere draaiing dan deze positie tegen oplopende flanken gaan aanlopen die verdere draaiing effectief onmogelijk maakt zolang de 3 bekjes in die positie gesloten blijven.
[afbeelding]
Bij oplopende torsie zou je hooguit deze situatie kunnen krijgen, maar verder draaien kan de hex niet.
[afbeelding]
De situatie verandert drastisch als je de hex op de hoekpunten gaat "klemmen".
Zodra 1 hoekpunt door een geforceerde draaiing losschiet (en dat gebeurt!!) valt de klemming in het geheel weg.
In het eerste en tweede voorbeeld kun je de hex bij wijze van spreken met de hand losjes vastzetten om toch iedere verdraaiing totaal onmogelijk te maken.
De hex zal er door de zwaartekracht alleen iedere keer uit willen vallen.
Je hebt gelijk als die inkepingen er niet zaten, dan moet je op de kleinste radius aangrijpen.
Maar ik weet dus niet of die inkepingen voor de hex bedoeld zijn, als ze een andere hoek geslepen zijn is dat niet verstandig lijkt me.
Verwijderd
Een ringsleutel met twaalfkant "kan" op die manier ook niet doorschieten op een zeskantige moer, maar dit gebeurt toch met enige regelmaat, de werkelijkheid is nu eenmaal een bitch.mark-k schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:22:
[...]
De hex kan niet verdraaien als je hem met de hoeken vastzet aangezien er een inkeping in de bekken zit. Dit zou betekenen dat je zoveel kracht zet dat je alle 3 de bekken een millimeter naar buiten wringt, en dan is je spankop sowieso al naar de kloten.
Een zeskantige sleutel heeft daar (logisch) veel minder last van.
In jouw voorbeeld schiet de hex bij het minste uit de bekjes, dat is het verschil tussen theorie en praktijk.
Er is eerlijk gezegd ook weinig voor nodig en al helemaal als je de boorkop niet met een bankschroef dichtdraait.
Klem je de hex in zoals in de bovenstaande afbeeldingen, dan moet je van erg goeden huize komen om de hex te laten doorslaan.
Ik geef toe: waar een wil is is een weg en met een klauwhamer lukt veel.
Die inkepingen hebben imho niets met een hex bitje te maken, maar het zet jou wel op het verkeerde been.Maar ik weet dus niet of die inkepingen voor de hex bedoeld zijn, als ze een andere hoek geslepen zijn is dat niet verstandig lijkt me.
Het is even een aanname, maar ik vermoed dat die inkepingen zorg moeten dragen voor een iets betere bite op een ronde en aalgladde boor.
Ik kan mij voorstellen dat als er enkel de drie bekende scherpe bekpuntjes zitten (zoals op de meeste boorkoppen) dat Makita vindt dat die te snel stomp kunnen afslijten(??) waardoor boren gaan doorslippen.
Nogmaals het is een geheel vrijblijvende aanname, ik ken de achterliggende overwegingen van hun engineers niet.
https://www.hoogvliet.com/product/makita-borenset
#tip #mochtjezenognodighebben
[ Voor 9% gewijzigd door Eusebius op 05-06-2018 10:38 ]
==
hoi
Sounds legit, thanks.Verwijderd schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 10:13:
[...]
Een ringsleutel met twaalfkant "kan" op die manier ook niet doorschieten op een zeskantige moer, maar dit gebeurt toch met enige regelmaat, de werkelijkheid is nu eenmaal een bitch.![]()
Een zeskantige sleutel heeft daar (logisch) veel minder last van.
In jouw voorbeeld schiet de hex bij het minste uit de bekjes, dat is het verschil tussen theorie en praktijk.![]()
Er is eerlijk gezegd ook weinig voor nodig en al helemaal als je de boorkop niet met een bankschroef dichtdraait.
Klem je de hex in zoals in de bovenstaande afbeeldingen, dan moet je van erg goeden huize komen om de hex te laten doorslaan.
Ik geef toe: waar een wil is is een weg en met een klauwhamer lukt veel.![]()
[...]
Die inkepingen hebben imho niets met een hex bitje te maken, maar het zet jou wel op het verkeerde been.![]()
Het is even een aanname, maar ik vermoed dat die inkepingen zorg moeten dragen voor een iets betere bite op een ronde en aalgladde boor.
Ik kan mij voorstellen dat als er enkel de drie bekende scherpe bekpuntjes zitten (zoals op de meeste boorkoppen) dat Makita vindt dat die te snel stomp kunnen afslijten(??) waardoor boren gaan doorslippen.
Nogmaals het is een geheel vrijblijvende aanname, ik ken de achterliggende overwegingen van hun engineers niet.
Gaat zoiets normaal gesproken snel en krijg je een mailtje na verzenden?
De communicatie en afhandeling zal per verkoper verschillen lijkt me.
Hangt van de verkoper af. Aangezien er 500 sets verkocht zijn zal het wel ff duren. Je hebt iig een half jaar bescherming vanuit eBay/paypal als ik me niet vergis.Framoes schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:25:
Is iemand hier bekend met verzending van bestellingen bij Ebay? Gaat om die DDF484 set van afgelopen week.
Gaat zoiets normaal gesproken snel en krijg je een mailtje na verzenden?
Dat is bij mij al niet gehaald, dacht ik. Heb de betaling vrijdag rond 9.00 bevestigd gekregen.zzattack schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:12:
Mijne staat op "Estimated delivery Tue, Jun 05 - Thu, Jun 07" maar ik betwijfel of dat gehaald gaat worden, aangezien er nog geen verzendbevestiging is gegeven. Anderzijds is het een grote verkoper op eBay dus die zullen hun doelstellingen (shipment within 1 day of payment clearance) wel proberen te halen.
Hij is ook al bij PayPal en m'n creditcard afgeboekt.
[ Voor 59% gewijzigd door Framoes op 05-06-2018 12:16 ]
Ach gewoon aankijken, misschien moet de verkoper wachten op een na-levering van de levancier/groothandel omdat er zoveel verkocht zijn. Plus je hebt buyer protection + betaald via paypal protectie.Framoes schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:13:
Omdat het een bekende webshop is, leek het me dat de communicatie wel vlot zou zijn. Aan de andere kant ging ik er wel een beetje van uit dat de 6-8 juni moeilijk zou worden ivm stormloop op die set.
[...]
Dat is bij mij al niet gehaald, dacht ik. Heb de betaling vrijdag rond 9.00 bevestigd gekregen.
[ Voor 4% gewijzigd door Aapje op 05-06-2018 12:20 ]
Is ook geen probleem hoor. Vroeg het me vooral af omdat ik nog niet eerder iets via Ebay heb gekocht.Aapje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:20:
[...]
Ach gewoon aankijken, misschien moet de verkoper wachten op een na-levering van de levancier/groothandel omdat er zoveel verkocht zijn. Plus je hebt buyer protection + betaald via paypal protectie.
[ Voor 38% gewijzigd door Stoffel op 05-06-2018 13:55 ]
- Badkamer/ toilet realiseren, wordt casco opgeleverd, tegelzetter en stukadoor worden "ingehuurd"
- Plafonds voorzien van gipsplaten en er spotjes inmaken
- Schuur/ overkapping en carport bouwen in de tuin
- Plinten in de woning plaatsen
- Inloopkast maken
- Wellicht nog overige meubels maken
Nu zie ik hier in het topic veel professioneel en duur gereedschap langskomen. Hoe is jullie ervaring met het huismerk van de Lidl (Parkside) t.o.v. Makita/ Bosch? Als eerst wil ik een accuboormachine aanschaffen, deze kost bij de Lidl 50€ https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100226900 een extra accu erbij maakt totaal 70€. Als ik dat afzet tegen een Makita 261€ https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html een extra accu erbij maakt 338€. De Makita is qua specificaties wat beter, gebruik hem nu puur even om een vergelijk te maken. Merk ik als beginnend klusser het verschil? Het geld voor professioneel spul heb ik wel, vraag me alleen sterk af of ik het nodig ben.
Voor jou waarschijnlijk prima, voor je vader niet. Aangezien hij nu met beter gereedschap komt helpen krijg je dan geen problemen mocht je wat zwaarder spul nodig hebben, als je hierna niet veel meer gaat klussen is dat van de Lidl prima. Gaatje boren en een schilderijtje ophangen kun je er prima mee. Elke dag 200 gaten boren wil je toch liever wat anders.asdf25 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:47:
Over een aantal maanden wordt mijn (nieuwbouw)woning opgeleverd. Na oplevering moeten er nog veel klussen gebeuren welke ik deels zelf wil gaan doen. Ik heb weinig tot geen kluservaring maar mijn gepensioneerde vader, welke jaren in de bouw heeft gewerkt, gaat me helpen. Hij heeft alle gereedschap maar wil zelf ook wat gaan aanschaffen omdat het altijd makkelijk is. Grote klussen wat er op de rol staan;
- Badkamer/ toilet realiseren, wordt casco opgeleverd, tegelzetter en stukadoor worden "ingehuurd"
- Inloopkast maken
Nu zie ik hier in het topic veel professioneel en duur gereedschap langskomen. Hoe is jullie ervaring met het huismerk van de Lidl (Parkside) t.o.v. Makita/ Bosch? Als eerst wil ik een accuboormachine aanschaffen, deze kost bij de Lidl 50€ https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100226900 een extra accu erbij maakt totaal 70€. Als ik dat afzet tegen een Makita 261€ https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html een extra accu erbij maakt 338€. De Makita is qua specificaties wat beter, gebruik hem nu puur even om een vergelijk te maken. Merk ik als beginnend klusser het verschil? Het geld voor professioneel spul heb ik wel, vraag me alleen sterk af of ik het nodig ben.
Vergeet ook niet dat Toolnation een kutsite is omdat ze daar groot adverteren met de Ex BTW prijs en er klein die incl. bij zetten. die 261 is dus eigenlijk 316 daar. Die set is ergens anders nog wel goedkoper te krijgen. Tip, kijk eens in Duitsland, veel is daar een stuk goedkoper.
[ Voor 6% gewijzigd door mark-k op 05-06-2018 15:20 ]
JA! Ben ook een amateurklusser maar heb me groen en geel geërgerd aan het merkloze spul. Het werkte voor mij persoonlijk gewoonweg niet, of het brak af of sloot niet goed aan.asdf25 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:47:
Over een aantal maanden wordt mijn (nieuwbouw)woning opgeleverd. Na oplevering moeten er nog veel klussen gebeuren welke ik deels zelf wil gaan doen. Ik heb weinig tot geen kluservaring maar mijn gepensioneerde vader, welke jaren in de bouw heeft gewerkt, gaat me helpen. Hij heeft alle gereedschap maar wil zelf ook wat gaan aanschaffen omdat het altijd makkelijk is. Grote klussen wat er op de rol staan;
- Inloopkast maken
Of ik had zelf niet en moest andere weer lastig vallen en daar had ik genoeg van.
Heb al t lidl / aldi spul etc zo de prullenbak gesodemieterd, een fatsoenlijke opbergkist erbij (zie eerdere post) eenmalige investering en je hebt als het goed is de rest van je kluscarrière plezier van.
Hieraan heb ik mijn geld gespendeerd:
Metabo BS 18 LT BL
(Borstelloos) met kortingscode € 183 , en let op na registratie 3 jaar garantie.
of hier: Metabo BS 18 LT BL
Wera Powerform Big Pack 100 VDE 05105631001 14-set set schroevendraaiers
Gedore S Tangen-set
Wera BC Impaktor/30 Bit-Check
Ik sleutel graag zelf (huis, motor, auto) maar moet mijn gereedschapcollectie van nul opbouwen. Nu heb ik deze aanbieding van Mannesmann (kar, 321 delig) gezien waarmee ik min of meer in 1x klaar zou zijn.
Nu vraag ik me af hoe het met de kwaliteit zit. Is deze prima of kan ik beter in losse sets investeren zoals deze Proxxon ?
Voor € 105 heb je een 12V Bosch accutol. Dat is voor veel klussen echt voldoende. Ik pak de 12V sneller dan m'n 18V. Neem je voor € 32 een Gedore l-boxx er bij, heb je direct een L-box voor je accutol en een leuk setje met gereedschap.pielle007 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:40:
[...]
JA! Ben ook een amateurklusser maar heb me groen en geel geërgerd aan het merkloze spul. Het werkte voor mij persoonlijk gewoonweg niet, of het brak af of sloot niet goed aan.
Of ik had zelf niet en moest andere weer lastig vallen en daar had ik genoeg van.
Heb al t lidl / aldi spul etc zo de prullenbak gesodemieterd, een fatsoenlijke opbergkist erbij (zie eerdere post) eenmalige investering en je hebt als het goed is de rest van je kluscarrière plezier van.
Hieraan heb ik mijn geld gespendeerd:
Metabo BS 18 LT BL
(Borstelloos) met kortingscode € 183 , en let op na registratie 3 jaar garantie.
of hier: Metabo BS 18 LT BL
Wera Powerform Big Pack 100 VDE 05105631001 14-set set schroevendraaiers
Gedore S Tangen-set
Wera BC Impaktor/30 Bit-Check
Verder mee eens hoor, en ook los van anders inzetten van die L-Boxx is dat al vrij goeie deal natuurlijk.
In principe kom je een heel end met een Lidl machine, maar als je ook een overkapping, inloopkast en evt andere meubels wil maken, ben je waarschijnlijk langer bezig. Dan is het misschien toch raadzaam om te investeren in beter gereedschap. Scheelt je op termijn waarschijnlijk wel frustratie.asdf25 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:47:
- Inloopkast maken
Met 12V ga je alleen niet de schroeven voor een overkapping indraaien. Verder misschien wel de beste optie. Kan hij voor de overkapping gereedschap van z'n vader gebruiken.orf schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:12:
[...]
Voor € 105 heb je een 12V Bosch accutol. Dat is voor veel klussen echt voldoende. Ik pak de 12V sneller dan m'n 18V. Neem je voor € 32 een Gedore l-boxx er bij, heb je direct een L-box voor je accutol en een leuk setje met gereedschap.
Ik heb zowel de Gedore L-boxx als de Bosch 12V in een originele L-boxx en ze zijn hetzelfde qua formaat. M'n 18V zit in een grotere L-boxx.Twam schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:17:
Die L-Boxx is de 102 he, niet de 136 die de meeste elektrische gereedschappen lijken te willen. Ik weet niet of dat gaat passen. Ik zat al beetje te kijken voor m'n dakloze slijpschijf (GWS 7-125, Black Friday-deal op Amazon, 30 euro ofzo), maar die inlays staat overal bij dat ze voor de 136-boxxen zijn...
Verder mee eens hoor, en ook los van anders inzetten van die L-Boxx is dat al vrij goeie deal natuurlijk.
Ah, zie het nu ook bij die link idd. Goed om te weten. Sympathiek geprijsde site, trouwens. Op enkele lege L-Boxx 136 zijn die 9,90 verzendkosten net jammer, maar als ik keer wat groters wil, kan dat wel uit. *bookmark*orf schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 18:21:
[...]
Ik heb zowel de Gedore L-boxx als de Bosch 12V in een originele L-boxx en ze zijn hetzelfde qua formaat. M'n 18V zit in een grotere L-boxx.
Hier ligt van alles wat. Heb nu net de Makita accuboor gekocht, omdat ik daar wel wat beters wilde. Bewust niet voor de Lidl gekozen omdat het spul van Makita toch echt wel fijner in de hand ligt. Een accuboor pak ik vaak genoeg om de 150 euro meerprijs te rechtvaardigen. Haakse slijper is een blauwe bosch; bij dingen die met 10k rpm ronddraaien wil ik niet ontdekken waar op bezuinigd is om de prijs een paar euro te drukken.asdf25 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:47:
- Inloopkast maken
Verder ligt er wat Parkside spul: breekhamer, sleuvenfrees, cementmenger, multitool, vast niet top, maar als de vloeren er uit gehakt zijn, en de nieuwe weer aangesmeerd gebruik ik de zooi waarschijnlijk de komende 10 jaar niet meer. Als ik er dan nog een 10tje voor krijg op marktplaats is het goedkoper geweest dan huren.
Voor de rest ligt er nog wat spul uit de tussen categorie: bosch groen, vaak is dit spul dat ik gekregen heb. Zelf zou ik het nooit kopen want ik hanteer het beleid: of goed of zo goedkoop mogelijk.
Waarbij het criterium voor goed is: regelmatig gebruik, veel sneller of gewoon netter/precies. Als er niet aan één van deze criteria voldaan wordt kies ik de budget optie.
Kennis rade B&D Piranha aan als 1 van de betere normale steen/beton boren, maar daar heb ik er al 2 van versleten. De Bosch boren die bij mijn boorhamer geleverd werden zijn ook al allebei overleden.
Heb nu een Rotec 6 gekocht bij de lokale ijzerboer, maar geen idee of die het lang uit gaat houden..
Ik zou een licht machientje halen, dat is voor meubels in elkaar schroeven, af en toe een gaatje boren e.d. meer dan genoeg. Voor de grote klussen zoals een carport waarbij je wellicht erg lange schroeven hebt kun je dan altijd nog een wat grotere machine halen als de kleinere het niet lukt.
De blauwe Bosch die orf noemt lijkt mij een prima keuze.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2018 11:11 ]
Afhankelijk van welke maten je gebruikt en hoe vaak, zou ik niet blindstaren op een merk. Volgens mij slijten ze allemaal snel en het is jammer om extreem dure boren aan te schaffen. De twee merken die je opnoemt zijn uitstekende prijs kwaliteit boren naar mijn mening.Mythio schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:37:
Iemand bekend met een goed merk voor (SDS+) steen/betonboren?
Kennis rade B&D Piranha aan als 1 van de betere normale steen/beton boren, maar daar heb ik er al 2 van versleten. De Bosch boren die bij mijn boorhamer geleverd werden zijn ook al allebei overleden.
Heb nu een Rotec 6 gekocht bij de lokale ijzerboer, maar geen idee of die het lang uit gaat houden..
Ik heb in mijn appartement ook de standaard Bosch meegeleverde, inclusief een paar Piranha boren versleten. Ik heb ouderwets degelijk stampbeton, dat ik kei en kei hard..Mythio schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:37:
Beste tip die ik kan geven is een bekertje water er naast, en om het gat (misschien vaker, misschien minder vaak) het boortje er in steken om deze af te koelen tijdens het boren.
Als ik in mijn muren 2/3 gaten achter elkaar boor dan smelt of de boorkop, of dan breekt de boor doormidden. (hij is dan echt gloed heet)
Trust me, I'm an engineer
piranha is geen goed merk. Rotec ken ik zo niet, dus kan ik je niet over adviseren.Mythio schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:37:
Ikzelf vind Bosch boren wel prima (ik heb er een paar met zo'n kruisboorpunt erop, werken super). Over het huismerk van de hornbach (alpen) lees ik ook goede verhalen en die boren zijn makkelijk verkrijgbaar (als je in de buurt van een hornbach woont) en goedkoop.
En boren zijn gewoon verbruiksmateriaal (je hamert ermee op steen/beton, dus natuurlijk slijt het
Het is een boorhamer. en hij komt er wel snel doorheen, dat is het probleem nietThinkPadd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:12:
@Paragon93 Klinkt eerder alsof het tijd is om je klopboormachine in te ruilen voor een boorhamer
Heb een Metabo boorhamer en die gaat met 2 vingers in de neus door knetterhard beton heen op de hamerstand met een SDS-boor erin.
Trust me, I'm an engineer
Ik lees al een paar maanden dit draadje mee, en zie dat 18V schroefmachines best populair zijn. Waarschijnlijk omdat de accu's ook op andere draadloze machines gebruikt worden.ThinkPadd schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:42:
@asdf25 Ik zou vooral zorgen dat je een lekker licht machientje hebt.
In het verleden heb ik een half huis gebouwd met zware schroefmachines, en heb daarna twee Makita DF330DWJ 10.8 volt mini schroefmachines gekocht om de andere helft te doen.
Een wereld van verschil! Ben nog geen hout tegen gekomen waar ze niet doorheen komen. ook schroeven van 14 cm door dubbele balken van 8 cm vuren.
Maar het fijnste is dat ze licht, klein en handzaam zijn.
En dat de accu's verwisselbaar zijn als patronen van een semiautomaat. Samen met de holsters kun je cowboy-tje spelen!
Baytep schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:07:
[...]
Ik lees al een paar maanden dit draadje mee, en zie dat 18V schroefmachines best populair zijn. Waarschijnlijk omdat de accu's ook op andere draadloze machines gebruikt worden.
In het verleden heb ik een half huis gebouwd met zware schroefmachines, en heb daarna twee Makita DF330DWJ 10.8 volt mini schroefmachines gekocht om de andere helft te doen.
Een wereld van verschil! Ben nog geen hout tegen gekomen waar ze niet doorheen komen. ook schroeven van 14 cm door dubbele balken van 8 cm vuren.

Vurenhout is dan ook zachte troep
Als ik serieus aan de gang ga met purperhart, wenge, padouk oid gebruik ik de 10,8v enkel soms voor voorboren bij eventueel schroef/spijkerwerk, want voor zwaarder boorwerk is hij toch aan de lichte kant. Geldt zowel voor Bosch als Dewalt 10,8v overigens, die ontlopen elkaar weinig.
Dit is absoluut waar. Als ik interieurwerk aan het doen ben heb ik vaak ook liever de 10,8v dan de 18v, zelfs al is mijn 18v een erg compacte binnen zijn klasse. Het scheelt nog steeds wel een halve kilo met beide een 2Ah accu. Als ik een 5Ah aan de 18v hang weegt hij nog eens 300-ish gram meer.Maar het fijnste is dat ze licht, klein en handzaam zijn.
Dit geldt bij Makita enkel voor de oude modellen, en heeft voor Dewalt 10,8v Li-Ion spul nooit gegolden. En is daarnaast m.i. geen voordeel, omdat de 3 18650's in het handvat ten koste gaan van de ergonomie en mogelijke hitteafvoer. Maar dan ben ik misschien te serieus op een grappig bedoeld argument in aan het gaanEn dat de accu's verwisselbaar zijn als patronen van een semiautomaat. Samen met de holsters kun je cowboy-tje spelen!
[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 06-06-2018 12:48 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Gebruik hier zelf voornamelijk Rotec SDS+ boren (en de Rotec UniDre), gebruik wel de 4-snijdende boren altijdMythio schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:37:
Dat scheelt namelijk al een heel eind met het boren in steen/beton..
Natuurlijk (zeker als je diep moet) je boor af en toe even lossen en het gruis zoveel mogelijk eruit halen.. dit is het beste voor je boor
Boor regelmatig gaten met een Rotec 20mm 450mm lang
Kwam me een boor vast te zitten die net bij een stuk betonijzer langs geschoten was i.p.v. erdoorheen, die boor was naderhand toen hij eruit gemarteld was wel naar z'n grootje.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Vriendschap verbreken, of hem/haar een rondleiding geven bij een professionele bouwmarkt, je bent direct zn beste vriend want A, hij is minder geld kwijt, B, hij heeft nu wel kwaliteit... A is niet helemaal waar, want hij zal waarschijnlijk dan wel meer kopen.Mythio schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:37:
Dit is serieus waar... ik heb op dit moment een metselklusje thuis en zoals ik het bedacht had, zat daar redelijk veel slijpwerk aan en zou dat nogal zonden vinden ivm dure aanschaf van diamantschijfjes...
Vroegahh, zag ik die dingen wel eens hangen voor 20 euro plus bij een bouwmarkt, en dat blijft dan hangen...
Heb er pas een paar gekocht voor 3 of 4 euro per stuk op toolstation, nog gratis verzonden ook...
Revive the guild!
Gisteren kreeg ik de gst160 binnen, zoals al gezegd vooral omdat ik verstek wil kunnen zagen. Vanavond heb ik hem even getest op wat rest hout. Ik moet hem vergelijken met een b&d decoupeerzaag, dus misschien geen geweldig vergelijk. Maar na je berichten over recht zagen hielt ik mijn hart toch een beetje vast.Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:27:
[...]
Het ingeklemde zaagblad loopt inderdaad over beide geleiderollen, ik zal straks eens checken of ik daar een verhelderende foto van kan maken die dat duidelijk genoeg laat zien.
[...]
Het is lastig in te schatten of deze GST 160 anders zal zagen dan een GST 150, omdat ik die laatste niet heb.![]()
Maar wat de pure rigiditeit van het ingeklemde zaagblad betreft, is het in ieder geval geen verbetering tov mijn oudere GST 135 CE en het kan niet anders of dat moet ook gevolgen krijgen voor de zaagprecisie in kritischer omstandigheden.
Het klemsysteem op het oudere model is dermate dat het zaagblad wel soepel loopt, maar toch geen fractie van een haarbreedte zijdelings is te forceren.
[...]
Voor hetzelfde geld zou ik nog steeds de GST 160 kiezen, omdat die alsnog meer zaagsteun geeft dan de GST 150, maar helaas is de GST 160 wel duurder.
In de aanbieding op Amazon.it was op dat moment het prijsverschil nihil en was de keuze niet zo moeilijk.
Maar omdat de recentere GST 160 in deze vorm geen enkele verbetering is tov mijn oude GST 135, gaat die eerste retour.
Ik had juist gehoopt dat de bescheiden tekortkomingen van de voorloper zouden zijn opgelost, maar dat is helaas niet zo.
Er is alleen maar meer zijdelingse speling van enkele millimeters bij gekomen, je zou in een stenen shop kunnen checken hoe zich dat tot het GST 150 model verhoudt.
[...]
Het apparaat zal ongetwijfeld prima functioneren als ik het ingeklemde zaagblad over de beide geleiderollen volg, maar omdat er die zijdelingse beweging (ondanks de pr claim) wel degelijk is, heeft deze GST 160 nul meerwaarde tov mijn oudere GST 135 CE die werkelijk geen millimetertje van het pad is te krijgen.
Het ziet er op de GST 160 best ingenieus uit, maar in dat opzicht lijkt het net mislukt Italiaans design.![]()
Een uurtje uitgebreid praktijktesten is erg verleidelijk, maar ik wil het ding nog wel retour kunnen sturen.
[...]
Het filmpje is leuk en verhelderend, maar van die "zelfinstellende geleiderollen" is tijdens een 'droge run' jammer genoeg helemaal niets te ontdekken en ik zou zo graag willen dat ik het hier mis had.
Dan had ik een goed alibi het ding hier te houden.
Na enig fronsen vermoed ik nu dat met "zelfinstellend" wordt bedoeld dat beide wieltjes onder alle omstandigheden contact blijven houden met het zaagblad.
Met het pendelen verandert de zaaghoek namelijk en dat zou bij statische rolletjes direct gevolgen krijgen voor het tweede wieltje.
Maar dat wieltje kan dus kantelen en dat is positief, minder geslaagd is het dat het de genoemde zijdelingse speling niet verhindert, omdat het deel is van teveel losse parts met ieder hun eigen speling.
More is less.![]()
Het geniale van de oudere GST 135 en nog meer van de Festool machines is juist de rigide eenvoud.![]()
Dit mechanisme heeft gewoon teveel losse parts die allemaal een eigen speling toevoegen en de optelsom is teleurstellend als je het met de voorganger vergelijkt, die de klemmende beweeglijkheid van een solide bankschroef heeft.
Dus als test heb ik een balkje van 50mm gepakt, en ik was zwaar onder de indruk van de rechtheid. Voor mij werkt deze zaag perfect! Ik kan natuurlijk niet zeggen of ik een lagere standaard heb (ben wel aardig veeleisend) of dat jij misschien een minder model hebt. Maar mijn zaagje bewoog geen mm( afgezien van de 150mm zaagjes aan het uiteinde)
Kortom voor mij een succesvolle aanschaf!
Verwijderd
Gefeliciteerd.jichem schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 21:28:
[...]
Gisteren kreeg ik de gst160 binnen, zoals al gezegd vooral omdat ik verstek wil kunnen zagen.
Zo heb ik het niet gezegd, het ging mij vooral om de opvallende hoeveelheid speling in het precision control mechanisme in vergelijk met de voorganger van dit model de Bosch GST 135 CE.Vanavond heb ik hem even getest op wat rest hout. Ik moet hem vergelijken met een b&d decoupeerzaag, dus misschien geen geweldig vergelijk. Maar na je berichten over recht zagen hielt hield ik mijn hart toch een beetje vast.
Ik ben niet eens aan zagen toegekomen, omdat ik de machine op grond van de geconstateerde speling in het mechaniek al meteen retour wilde sturen.Dus als test heb ik een balkje van 50mm gepakt, en ik was zwaar onder de indruk van de rechtheid. Voor mij werkt deze zaag perfect! Ik kan natuurlijk niet zeggen of ik een lagere standaard heb (ben wel aardig veeleisend) of dat jij misschien een minder model hebt. Maar mijn zaagje bewoog geen mm( afgezien van de 150mm zaagjes aan het uiteinde)
Kortom voor mij een succesvolle aanschaf!
Dat retour is intussen een feit.
Het kan goed zijn dat de speling in het mechaniek van mijn 160 CE exemplarisch was, geen idee.
Maar ik had t.o.v. mijn oudere GST 135 CE een upgrade verwacht en géén downgrade.
Dat de decoupeer alsnog recht zal zagen geloof ik meteen.
Het lijkt mij verder een hele mooie machine waar veel concurrenten hun tandjes op stuk kunnen bijten, maar het is dat het geadverteerde feature mij in de uiteindelijke constructie tegen valt.
Ik ben nu wel heel benieuwd hoe het met de genoemde speling in het mechaniek van jouw Bosch 160 zit.
Vergelijk dat eens met het korte filmpje dat ik hierover op YouTube heb gezet.
6*140 schroeven? Boor je dan voor en zo ja, met welk boortje? Ik werk namelijk met een DDF484 en die draait 6*120 met tegenzin in.Baytep schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:07:
[...]
Ik lees al een paar maanden dit draadje mee, en zie dat 18V schroefmachines best populair zijn. Waarschijnlijk omdat de accu's ook op andere draadloze machines gebruikt worden.
Maar het fijnste is dat ze licht, klein en handzaam zijn.
En dat de accu's verwisselbaar zijn als patronen van een semiautomaat. Samen met de holsters kun je cowboy-tje spelen!
De DDF484 heeft 54Nm en de DW330 heeft 24Nm koppel. Dan doet die het een stuk beter dan de specificaties aangeven.
Ik begreep dat jouw gst160 ook minder recht zaagde, excuses.Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 02:59:
[...]
Gefeliciteerd.![]()
[...]
Zo heb ik het niet gezegd, het ging mij vooral om de opvallende hoeveelheid speling in het precision control mechanisme in vergelijk met de voorganger van dit model de Bosch GST 135 CE.![]()
[...]
Ik ben niet eens aan zagen toegekomen, omdat ik de machine op grond van de geconstateerde speling in het mechaniek al meteen retour wilde sturen.
Dat retour is intussen een feit.
Het kan goed zijn dat de speling in het mechaniek van mijn 160 CE exemplarisch was, geen idee.
Maar ik had t.o.v. mijn oudere GST 135 CE een upgrade verwacht en géén downgrade.![]()
Dat de decoupeer alsnog recht zal zagen geloof ik meteen.
Het lijkt mij verder een hele mooie machine waar veel concurrenten hun tandjes op stuk kunnen bijten, maar het is dat het geadverteerde feature mij in de uiteindelijke constructie tegen valt.![]()
Ik ben nu wel heel benieuwd hoe het met de genoemde speling in het mechaniek van jouw Bosch 160 zit.
Vergelijk dat eens met het korte filmpje dat ik hierover op YouTube heb gezet.
Voor mij is het lastig vergelijken met andere machines omdat dit voor mij de eerste "kwaliteit" decoupeerzaag is. Als ik hem dan toch moet vergelijken met de b&d, dan loopt hij daar nu nog rondjes om heen. Wat mij opvalt is dat er over de machine extreem goed is nagedacht, alles voelt heel natuurlijk aan. Het aan en uit kunnen zetten van het lampje en blaasfunctie zijn kleine dingen die in sommige situaties echt een verschil maken.
Ook de toegevoegde geleidingsplaatjes zijn een enorm goede toevoeging, alhoewel die waarschijnlijk bij de topmodellen van andere merken ook wel zijn toegevoegd.
Via werkzeugalarm heb ik voor 2 euro een setje met Bosch zagen bijbesteld, voor dat geld krijg je ze nergens. Maar mochten deze af zijn, welke zou je aanraden?
Overigens heb ik de speling die jij op het filmpje laat zien niet gemerkt bij mijn exemplaar. Wel moest ik even wennen aan het spanmechanisme. Toen de zaag eenmaal goed vast zat bleef er geen speling meer over!
[ Voor 4% gewijzigd door jichem op 07-06-2018 09:03 ]
Verwijderd
Deze blaasfunctie zat ook al op m'n Bosch van zeker 30 jaar geleden.jichem schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:01:
[...]
Wat mij opvalt is dat er over de machine extreem goed is nagedacht, alles voelt heel natuurlijk aan. Het aan en uit kunnen zetten van het lampje en blaasfunctie zijn kleine dingen die in sommige situaties echt een verschil maken.
Het ledje niet.
Bedoel je hier de anti-splinterplaatjes??Ook de toegevoegde geleidingsplaatjes zijn een enorm goede toevoeging, alhoewel die waarschijnlijk bij de topmodellen van andere merken ook wel zijn toegevoegd.
Die bestonden 30+ jaar gelden ook al.
Vóór ik hierover kan nadenken hebben m'n hersentjes eerst info nodig over de speling van jouw precision control.Via werkzeugalarm heb ik voor 2 euro een setje met Bosch zagen bijbesteld, voor dat geld krijg je ze nergens. Maar mochten deze af zijn, welke zou je aanraden?
Bij mij kon je al met een lichte druk van een vinger het gehele rolletje een paar millimeter(!!) van links naar rechts bewegen. (zie YT filmpje!!)Overigens heb ik de speling die jij op het filmpje laat zien niet gemerkt bij mijn exemplaar. Wel moest ik even wennen aan het spanmechanisme. Toen de zaag eenmaal goed vast zat bleef er geen speling meer over!
Natuurlijk uitproberen zonder het ingespannen zaagblad.
Heeft er iemand al iets gehoord van onze nieuwe Duitse vriend (ja ik ben ook gezwicht)?Framoes schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:13:
Omdat het een bekende webshop is, leek het me dat de communicatie wel vlot zou zijn. Aan de andere kant ging ik er wel een beetje van uit dat de 6-8 juni moeilijk zou worden ivm stormloop op die set.
[...]
Dat is bij mij al niet gehaald, dacht ik. Heb de betaling vrijdag rond 9.00 bevestigd gekregen.
Bij mij is de date verzet naar 8 - 12 maar daar kreeg ik geen email over
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Iemand ervaring met: https://www.toolstation.nl/shop/p54063 ??
Of zijn er ergens anders betere kwaliteit/prijs combinaties?
Tevens nog een andere vraag aangezien het toch al over decoupeerzagen gaat.
Deze heb ik ooit eens gekocht, dacht lijkt me handig om te hebben: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Decoupeerzaag/p100238113
Maar 1keer gebruikt en kreeg geen rechte lijn in een stuk steigerhout... Zeker goedkoop=duurkoop? Ding kan zeker beter in de bak van de gamma?
bosch gbh 18 en de bosch gbh 36
Tussen de complete sets zit een prijsverschil van 150 euro (ongeveer) dus niet schokkend. Maar kan nergens echt vinden of de 36 volt een meerwaarde is tov de 18 volt.
Zijn hier nog ervaringsdeskundigen om een juiste keuze te kunnen maken?
hierbij de linkjes naar de betreffende boorhamers
https://www.mastertools.n...accu-boorhamer-0611910004
https://www.mastertools.n...accu-boorhamer-0611906002
Die heb ik laatst ook gehaald, en recht zagen behoord niet tot zijn capaciteiten...Xavier schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:20:
Tevens nog een andere vraag aangezien het toch al over decoupeerzagen gaat.
Deze heb ik ooit eens gekocht, dacht lijkt me handig om te hebben: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Decoupeerzaag/p100238113
Maar 1keer gebruikt en kreeg geen rechte lijn in een stuk steigerhout... Zeker goedkoop=duurkoop? Ding kan zeker beter in de bak van de gamma?

Ik had ook wel verwacht dat het niet nieuw is, maar voor mij een enorme verbetering. Het zegt eigenlijk alleen iets over mijn referentiemateriaal. Daarom ben ik ook overgestapt naar het kopen van kwaliteitsgereedschap.Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:11:
[...]
Deze blaasfunctie zat ook al op m'n Bosch van zeker 30 jaar geleden.
Het ledje niet.![]()
[...]
Bedoel je hier de anti-splinterplaatjes??
Die bestonden 30+ jaar gelden ook al.![]()
[...]
Vóór ik hierover kan nadenken hebben m'n hersentjes eerst info nodig over de speling van jouw precision control.![]()
[...]
Bij mij kon je al met een lichte druk van een vinger het gehele rolletje een paar millimeter(!!) van links naar rechts bewegen. (zie YT filmpje!!)
Natuurlijk uitproberen zonder het ingespannen zaagblad.
Als het zou kunnen zou ik nu meteen een filmpje voor je maken van dezelfde test.... Maar ik heb hem niet meegenomen naar het werk
Dit topic is gesloten.