[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.566 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 02:59:
[...]

Gefeliciteerd. :)

[...]

Zo heb ik het niet gezegd, het ging mij vooral om de opvallende hoeveelheid speling in het precision control mechanisme in vergelijk met de voorganger van dit model de Bosch GST 135 CE. ;)

[...]

Ik ben niet eens aan zagen toegekomen, omdat ik de machine op grond van de geconstateerde speling in het mechaniek al meteen retour wilde sturen.
Dat retour is intussen een feit.

Het kan goed zijn dat de speling in het mechaniek van mijn 160 CE exemplarisch was, geen idee.
Maar ik had t.o.v. mijn oudere GST 135 CE een upgrade verwacht en géén downgrade. :+

Dat de decoupeer alsnog recht zal zagen geloof ik meteen.
Het lijkt mij verder een hele mooie machine waar veel concurrenten hun tandjes op stuk kunnen bijten, maar het is dat het geadverteerde feature mij in de uiteindelijke constructie tegen valt. ;(

Ik ben nu wel heel benieuwd hoe het met de genoemde speling in het mechaniek van jouw Bosch 160 zit.
Vergelijk dat eens met het korte filmpje dat ik hierover op YouTube heb gezet.
Soms is speling ook nodig om de decoupeerzaag op de juiste manier te laten zagen. Je wilt namelijk ook niet dat de speling zo gering is dat het gaat slijten of wat vaak het geval is dat de speling zo gering is dat de zaagbladen zo warm worden dat ze krom trekken.

Vooral dit laatste is een veel voorkomend probleem, wat ook veel voor komt bij de festool decoupeerzagen.

Ik begrijp niet dat je de decoupeerzaag niet eerst getest hebt of ingeruild hebt voor een ander om te kijken of de speling net zo veel is. Als je het product schoon en netjes houdt kun je het altijd terug sturen als je er niet tevreden mee bent, tenminste als je het online gekocht hebt bij een goede webshop. Hoe kun je gereedschap puur beoordelen op de manier hoe de constructie in elkaar zit, zonder het geprobeerd te hebben of er zelf heel veel verstand van te hebben.

Als je een decoupeerzaag heel veel gebruikt en geen concessies wilt doen, moet je eens kijken naar de Mafell P1CC. Al ben ik van mening dat je voor dat geld de decoupeerzaag minimaal elke week nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Framoes schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 06:38:
[...]
6*140 schroeven? Boor je dan voor en zo ja, met welk boortje?
Heb ze er alleen maar uitgeschroeft. Indraaien zou welleens moellijker kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nivado schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:32:
@Xavier Ik heb zelf mijn Bessey's hier gekocht. Ik vind het hele fijne lijmklemmen. De veel duurdere "goedkope" rommel van de bouwmarkt was bij mij direct bij eerste gebruik gebroken.
Thanks voor de link! Scheelt weer wat centen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Dzine schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:17:
[...]

Heeft er iemand al iets gehoord van onze nieuwe Duitse vriend (ja ik ben ook gezwicht)?

Bij mij is de date verzet naar 8 - 12 maar daar kreeg ik geen email over :? Dat zie je als je doorklikt naar de detail page op Ebay in de bevestigings e-mail.
Spullen komen als het meezit morgen binnen vanuit Makita.
Daarna moet het nog verzonden worden.

Je kunt ze ook gewoon mailen of bellen hè :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Baytep schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:15:
[...]

Heb ze er alleen maar uitgeschroeft. Indraaien zou welleens moellijker kunnen worden.
Haha, vandaar. Heb die DW330 zelf ook gehad. Zat in een set met een TD90 slagschroevendraaier. Heb ze gebruikt tot de accu's een beetje af waren.
JvdW schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:49:
[...]

Spullen komen als het meezit morgen binnen vanuit Makita.
Daarna moet het nog verzonden worden.

Je kunt ze ook gewoon mailen of bellen hè :+
Wilde al mailen, maar dacht: kan net zo goed afwachten. Komt vanzelf goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jichem schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:39:
[...]
maar waarom zonder zaagje eigenlijk, ik gebruik hem ook alleen met zaagje :9
Omdat je ook niet met 200km/h over de Duitse autobahn gaat als je enkel de speling van een voorwielas wilt checken.
Even onbelast op de krik gaat dan veel beter. ;)
Andyk125 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:20:
[...]
Soms is speling ook nodig om de decoupeerzaag op de juiste manier te laten zagen. Je wilt namelijk ook niet dat de speling zo gering is dat het gaat slijten of wat vaak het geval is dat de speling zo gering is dat de zaagbladen zo warm worden dat ze krom trekken.
Vooral dit laatste is een veel voorkomend probleem, wat ook veel voor komt bij de festool decoupeerzagen.
Als een Festool decoupeerzaagje heet aanloopt, dan heb je zelf het schroefje van de klemmende bekjes te strak aangedraaid. :+
Kwartslag losdraaien en 'het probleem' is elegant opgelost.
Ik begrijp niet dat je de decoupeerzaag niet eerst getest hebt of ingeruild hebt voor een ander om te kijken of de speling net zo veel is.
Ja dat kost mij iedere keer €22 à €30 retourkosten, afhankelijk van wie de carrier is. :P

Long story short is ieder decoupeerzaagblad van 15plus cm lengte een tamelijk wapperend geheel en hoe meer ondersteuning het zaagblad krijgt op een zo laag mogelijk punt, hoe beter het zaagresultaat zal zijn.
Als dit extra geleidemechanisme (in dit geval precision control) al zoveel speling heeft, dan heeft dat extra feature een zeer beperkt nut.

Het wordt langdradig, maar ik heb al een paar keer eerder uitgebreid geschreven dat ik hier uitstekend vergelijkingsmateriaal heb en ik redelijk weet wat ik kan verwachten.
Je gaat ook niet met een bot keukenmes proberen om mooie 'scherpe' plakjes tomaat te snijden. O-)
Als je het product schoon en netjes houdt kun je het altijd terug sturen als je er niet tevreden mee bent, tenminste als je het online gekocht hebt bij een goede webshop.
Dat klopt, de retourkosten voor dit pakket kwamen mij op een brute €22 bij Amazon.de.
Pas na gemor van mijn kant werden die kosten vergoed, omdat ik hun "dear valued customer" ben met een kennelijk solide aankoopgeschiedenis. 8)

Maar dit moet je vermoed ik niet al te vaak herhalen.
Hoe kun je gereedschap puur beoordelen op de manier hoe de constructie in elkaar zit, zonder het geprobeerd te hebben of er zelf heel veel verstand van te hebben.
Ten eerste heb ik redelijk veel 'verstand' van constructies (is mijn vak :+ ) en is deze materie 1e klas natuurkunde voortgezet onderwijs.
Als je een decoupeerzaag heel veel gebruikt en geen concessies wilt doen, moet je eens kijken naar de Mafell P1CC. Al ben ik van mening dat je voor dat geld de decoupeerzaag minimaal elke week nodig hebt.
De Mafell is inderdaad een hele mooie, zo niet allerbeste machine, maar geeft nul ondersteuning op het niveau van het zaagplateau.
Mafell heeft dan weer zaagbladen die veel stijver zijn geconstrueerd, zodat zijdelingse flex in meer dan gebruikelijke mate gereduceerd kan worden.

Het is nog steeds niet perfect, maar voor perfectie moet je sowieso geen decoupeerzaag willen pakken. :)

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2018 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:22:
[...]

Dat klopt, de retourkosten voor dit pakket kwamen mij op een brute €22 bij Amazon.de.
Pas na gemor van mijn kant werden die kosten vergoed, omdat ik hun "dear valued customer" ben met een kennelijk solide aankoopgeschiedenis. 8)

Maar dit moet je vermoed ik niet al te vaak herhalen.
Daarom koop ik persoonlijk liever bij Nederlandse webshops, de aanschafkosten zijn wat duurder. Maar als je problemen hebt met het product of je stuurt het retour heb je totaal geen gedoe.

Al kan ik via mijn werk goedkoop zaken retour sturen als dat moet.
[...]

Ten eerste heb ik redelijk veel 'verstand' van constructies (is mijn vak :+ ) en is deze materie 1e klas natuurkunde voortgezet onderwijs.
Ik had je vorige reacties niet allemaal gelezen, dus ik weet niet hoe erg het echt was. Maar ik probeer toch liever gereedschap uit, als het echt slecht is kun je dat inderdaad beter achterwege laten. Al ben ik dat persoonlijk van Bosch blauw niet gewend en ik heb toch aardig wat gereedschap van ze.
Maar geen decoupeerzaag moet ik zeggen, ik heb zelf helemaal geen decoupeerzaag meer. Zo weinig gebruik ik het.

Ben zelf ook werktuigbouwkundige, vandaar dat ik opmerkte dat speling niet altijd iets slechts is.

Perfect gereedschap bestaat enkel niet, je zult altijd concessies moeten doen en dat begrijpen sommige mensen niet. Wil je iets compact en lichtgewicht, dan zul je niet dezelfde kwaliteitsonderdelen kunnen gebruiken als de grotere en zwaardere gereedschappen.
[...]

De Mafell is inderdaad een hele mooie, zo niet allerbeste machine, maar geeft nul ondersteuning op het niveau van het zaagplateau.
Mafell heeft dan weer zaagbladen die veel stijver zijn geconstrueerd, zodat zijdelingse flex in meer dan gebruikelijke mate gereduceerd kan worden.

Het is nog steeds niet perfect, maar voor perfectie moet je sowieso geen decoupeerzaag willen pakken. :)
Perfectionisme is een kwaal, en ik ben blij dat ik tegenwoordig al iets sneller tevreden ben. Anders is zelfs het duurste gereedschap niet goed genoeg, en wordt alles een duur grapje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Andyk125 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 15:32:
[...]

Daarom koop ik persoonlijk liever bij Nederlandse webshops, de aanschafkosten zijn wat duurder. Maar als je problemen hebt met het product of je stuurt het retour heb je totaal geen gedoe.

Al kan ik via mijn werk goedkoop zaken retour sturen als dat moet.
Als het garantie is dan moet de shop toch je kosten vergoeden, ook al zit ie in Spanje. In de gehele EU is een garantieclaim kostenloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
mark-k schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:49:
[...]

Als het garantie is dan moet de shop toch je kosten vergoeden, ook al zit ie in Spanje. In de gehele EU is een garantieclaim kostenloos.
Het ging niet om garantie, maar om het retour sturen omdat je niet tevreden bent met het product.

Ook kan ik mij niet voorstellen dat webshops in de hele EU je transportkosten vergoeden als je garantie aanvraagt. Ik heb zelf geen ervaring met garantiegevallen maar wel met retour zendingen en deze moet je echt zelf regelen en betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Andyk125 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:50:
[...]

Het ging niet om garantie, maar om het retour sturen omdat je niet tevreden bent met het product.

Ook kan ik mij niet voorstellen dat webshops in de hele EU je transportkosten vergoeden als je garantie aanvraagt. Ik heb zelf geen ervaring met garantiegevallen maar wel met retour zendingen en deze moet je echt zelf regelen en betalen.
WKOA vind ik niet 'problemen hebben met het product' dus vandaar mijn verwarring. Verder is het gewoon Europese wetgeving dus als ze het niet vergoeden overtreden ze de wet en kun je evt stappen ondernemen (voor zover dat echt te doen us voor de shipping costs), maar het wetsartikel doorsturen is vaak voldoende om ze over de brug the laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Andyk125 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:50:
[...]

Bij Amazon.de kan dat op hun kosten. Heb al een paar keer iets teruggestuurd omdat het niet naar wens was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mark-k schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:23:
[...]
WKOA vind ik niet 'problemen hebben met het product' dus vandaar mijn verwarring.
Bij een aanspraak op de WKOA hoef je geen enkele reden op te geven, het is dus prima als je "een probleem met het product hebt".

Je moet alleen de verleiding weerstaan een reden te noemen, want het wordt dan snel een opmaat voor oeverloze discussie die je niet wilt.
En die er voor de wet ook in het geheel niet toe doet. ;)
Framoes schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:09:
[...]
Bij Amazon.de kan dat op hun kosten. Heb al een paar keer iets teruggestuurd omdat het niet naar wens was.
Dat was tot nu toe ook mijn ervaring, maar de laatste keer verliep het toch anders.

Nu moest je bij Amazon altijd al default langs een verplicht en lang pull-down menu als je verder wilde komen, waar je alsnog 'een' reden van retour moest opgeven.
Op zich al in strijd met wetgeving die daar expliciet genoeg in is. :P

En afhankelijk van wat je in dat menu koos werden al dan niet retourkosten in rekening gebracht.
Het was iedere keer weer creatief een optie kiezen om geen retourkosten te hoeven ophoesten.
In dat en menig ander opzicht zijn het jammer genoeg ratten en zou je ze moeten mijden.

Jeff Bezos is niet voor niets de rijkste man op aarde. :+

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

De eBay makita set is bij mij verzonden (ofja wordt klaargemaakt voor verzending).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:13:
[...]

Bij een aanspraak op de WKOA hoef je geen enkele reden op te geven, het is dus prima als je "een probleem met het product hebt".

Je moet alleen de verleiding weerstaan een reden te noemen, want het wordt dan snel een opmaat voor oeverloze discussie die je niet wilt.
En die er voor de wet ook in het geheel niet toe doet. ;)

[...]

Dat was tot nu toe ook mijn ervaring, maar de laatste keer verliep het toch anders.

Nu moet je bij Amazon default langs een verplicht en lang pull-down menu als je verder wilt komen, waar je alsnog 'een' reden van retour moet opgeven.

En afhankelijk van wat je in dat menu koos werden al dan niet retourkosten in rekening gebracht.
Het was iedere keer weer creatief een optie kiezen om geen retourkosten te hoeven ophoesten.
In dat en menig ander opzicht zijn het jammer genoeg ratten en zou je ze moeten mijden.

Haha, ja je wordt niet rijk door eerlijk te zijn.

Lees net dat ze dagelijks voor tienduizenden euro's aan retourzendingen weggooien, dus als ze dat nou gewoon laten opkopen of als warehouse deal opnieuw verkopen, kunnen ze de bespaarde kosten steken in gratis retourzendingen.

Het is dat ze zo goedkoop zijn (en ik niet bepaald rijk), anders had ik m'n spullen ergens anders gekocht.
mark-k schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:27:
De eBay makita set is bij mij verzonden (ofja wordt klaargemaakt voor verzending).
Same here. Kreeg vanochtend een mailtje.

[ Voor 7% gewijzigd door Framoes op 08-06-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15-09 22:20
Verwijderd schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 14:22:
[...]

Omdat je ook niet met 200km/h over de Duitse autobahn gaat als je enkel de speling van een voorwielas wilt checken.
Even onbelast op de krik gaat dan veel beter. ;)

[...]
Maar je gaat ook niet eerste de motor uitbouwen om de wielas te checken. Het gaat mij om het feit dat het geheel op het moment van zagen (dus met zaag) die speling niet moet hebben. Het zaagje kan natuurlijk ook een verbinden element zijn tussen de losse onderdelen, waarbij de losse onderdelen allemaal speling hebben maar eenmaal verbonden via de zaag die speling niet vertonen.
Hiermee wil ik niet jouw bevindingen tekort doen, maar mijn vraag rondom het testen zonder zaagje toelichten.

Hopelijk kan ik straks de zaag wat uitgebreider testen als ik thuis ben, daar ben ik tot nog toe niet aan toe gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

jichem schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:56:
[...]

Maar je gaat ook niet eerste de motor uitbouwen om de wielas te checken. Het gaat mij om het feit dat het geheel op het moment van zagen (dus met zaag) die speling niet moet hebben. Het zaagje kan natuurlijk ook een verbinden element zijn tussen de losse onderdelen, waarbij de losse onderdelen allemaal speling hebben maar eenmaal verbonden via de zaag die speling niet vertonen.
Hiermee wil ik niet jouw bevindingen tekort doen, maar mijn vraag rondom het testen zonder zaagje toelichten.

Hopelijk kan ik straks de zaag wat uitgebreider testen als ik thuis ben, daar ben ik tot nog toe niet aan toe gekomen
Eerst de wielmoeren losdraaien en dan klagen dat je wiel speling heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:53

Vliegvlug

Flight Simple

Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:13:
[...]
Nu moest je bij Amazon altijd al default langs een verplicht en lang pull-down menu als je verder wilde komen, waar je alsnog 'een' reden van retour moest opgeven.

Dat je voor WKOA geen retourreden hoeft op te geven heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het wel of niet verzendkosten voor het terugzenden moeten betalen.

Dus om Amazon daarom als ‘ratten’ te bestempelen is volledig onterecht. (voor hoe ze met hun medewerkers schijnbaar omgaan wel terecht maar dat is een heel ander verhaal)
Ze kunnen er namelijk ook voor kiezen de kant gewoon altijd de retourkosten te laten betalen. Dat je die retourreden kan selecteren is juist een service die er toe kan leiden dat je géén retourkosten hoeft te betalen.

Want links of rechtsom zullen de bedrijfskosten toch over alle klanten worden uitgesmeerd en ik betaal liever niet voor die klanten die allerlei spul klakkeloos bestellen en dan verwachten dat ze het kosteloos terug kunnen sturen.
Dan ga je maar in een fysieke winkel testen en kopen imo.

Zelf heb ik bij amazon ook wel eens niet goed opgelet en een product besteld wat niet goed was omdat het typenummer net 1 cijfertje afweek en ik zelf niet goed had opgelet.
Dan vind ik het volledig terecht dat ik ook de retourkosten betaal en dat niet op andere klanten afwentel door dan maar een andere retouroptie te proberen zodat het gratis terug kan. :X

Is de reden voor retour wel aan de webwinkel te wijten vind ik het uiteraard wel terecht dat de winkel ook de retourkosten vergoed.

Amazon is qua retouren soms ook erg soepel, ik heb nu ook al een paar gehad dat ze niet alleen het geld teruggaven toen ik iets wilde retourneren op basis van WKOA maar daarbij ook zeiden dat ik het product gewoon mocht houden.

Dat heb ik verder nog maar bij één ander bedrijf gehad en dat was na een slepende discussie die eindigde in een mail van het bedrijf aan mij dat ze er klaar mee waren en ik het product maar ergens moest stoppen waar... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vliegvlug schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 18:16:
[...]
Dat je voor WKOA geen retourreden hoeft op te geven heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het wel of niet verzendkosten voor het terugzenden moeten betalen.
Volgens mij begrijp je nu niet goed het punt. ;)

Als je bij Amazon aanspraak maakt op een retour, dan word je geforceerd door een menu gestuurd waar je redenen voor het retour moet selecteren en of je daarna de retourkosten moet betalen blijkt helemaal afhankelijk van dit antwoord.
Zo is de WKOA dus niet bedoeld, maar dit is wel wat Amazon er van maakt.
En dat is ronduit rattig ja, want dit is een doelbewuste keuze van hen waarbij het recht opzettelijk wordt genegeerd. :+
Dus om Amazon daarom als ‘ratten’ te bestempelen is volledig onterecht. (voor hoe ze met hun medewerkers schijnbaar omgaan wel terecht maar dat is een heel ander verhaal)
Ze kunnen er namelijk ook voor kiezen de kant gewoon altijd de retourkosten te laten betalen. Dat je die retourreden kan selecteren is juist een service die er toe kan leiden dat je géén retourkosten hoeft te betalen.

Want links of rechtsom zullen de bedrijfskosten toch over alle klanten worden uitgesmeerd en ik betaal liever niet voor die klanten die allerlei spul klakkeloos bestellen en dan verwachten dat ze het kosteloos terug kunnen sturen.
Dan ga je maar in een fysieke winkel testen en kopen imo.
Deze discussie is op Tweakers al ontelbare keren eerder en uitvoerig gevoerd, maar de wet is hier heel duidelijk over.

Je hoeft bij een retour geen reden op te geven, dat jij en/of ik dat misschien onterecht vinden en verdrietig voor een goedwillende verkoper, doet er voor de wet niet toe.
Discussies daarover met als doel deze regelgeving met de onderbuik om te buigen helpen niemand verder, ook niet als die discussies duizenden keren worden herhaald, want duizend x nul is nog steeds nul. :)
Zelf heb ik bij amazon ook wel eens niet goed opgelet en een product besteld wat niet goed was omdat het typenummer net 1 cijfertje afweek en ik zelf niet goed had opgelet.
Dan vind ik het volledig terecht dat ik ook de retourkosten betaal en dat niet op andere klanten afwentel door dan maar een andere retouroptie te proberen zodat het gratis terug kan. :X
Dat is echt lief van je en ik kan mij daar ook prima in vinden, maar de WKOA is desalniettemin duidelijk en in het voordeel van de retournerende consument.

De spelregels zijn in EU verband door de wetgever bepaald en het is niet aan ons, of de verkopende partij daar slinkse varianten op aan te brengen.
Is de reden voor retour wel aan de webwinkel te wijten vind ik het uiteraard wel terecht dat de winkel ook de retourkosten vergoed.
Amazon is qua retouren soms ook erg soepel, ik heb nu ook al een paar gehad dat ze niet alleen het geld teruggaven toen ik iets wilde retourneren op basis van WKOA maar daarbij ook zeiden dat ik het product gewoon mocht houden.
Webwinkel Amazon vernietigt in Duitsland massaal teruggestuurde producten :+
Dat heb ik verder nog maar bij één ander bedrijf gehad en dat was na een slepende discussie die eindigde in een mail van het bedrijf aan mij dat ze er klaar mee waren en ik het product maar ergens moest stoppen waar... _O-
Het is waar, onbekendheid met deze regelgeving schept een eindeloze hoeveelheid verwarring die niemand moet willen.

Net als veel discussiërende voorgangers introduceer je hier eigen emoties als het over nuchtere "wettelijke rechten én plichten" gaat en laat je die in elkaar overlopen.
Het voelt misschien logisch en begrijpelijk aan, maar toch werkt het recht zo gelukkig niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Bhagavad : Geldt die WKOA óók voor NIET Nederlandse webwinkels? Amazon.de, waar het hier over ging, zit voor zover ik weet in Duitsland en dient zich dus aan de Duitse regelgeving te houden én heeft vervolgens daarmee weinig van doen met de Nederlandse Wet Koop Op Afstand?

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 08-06-2018 19:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Leuke discussie dit. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:26:
[...]

Volgens mij begrijp je nu niet goed het punt. ;)

Als je bij Amazon aanspraak maakt op een retour, dan word je geforceerd door een menu gestuurd waar je redenen voor het retour moet selecteren en of je daarna de retourkosten moet betalen blijkt helemaal afhankelijk van dit antwoord.
Zo is de WKOA dus niet bedoeld, maar dit is wel wat Amazon er van maakt.
En dat is ronduit rattig ja, want dit is een doelbewuste keuze van hen waarbij het recht opzettelijk wordt genegeerd. :+
Ik begrijp het punt prima maar ging er vanuit dat wat ik schreef wel duidelijk was hoewel het inderdaad twee zaken combineerde maar wilde er niet een hele lap tekst van maken. :+

WKOA geeft alleen recht op terugkrijgen van initiële verzendkosten als je de hele bestelling retourneert, de retour verzendkosten zijn voor eigen rekening tenzij de webwinkel expliciet aangeeft dat ze gratis terugsturen hebben zoals veel online kledingwinkels (en dan proberen sommigen zelfs nog achteraf daar op terug te komen als ze vinden dat sommige klanten daar te veel gebruik van maken en dat is pas rattig, maar dat verder ter zijde).

Dat je geen reden hoeft op te geven voor het terugsturen is helemaal waar en dat Amazon je die mogelijkheid niet biedt hoort natuurlijk niet. Denk dat we het daar over eens zijn, maar ik noem dat niet meteen rattig.

Als ik Amazon was had ik die optie er dan ook ingebouwd met daarachter het algoritme dat de klant dan altijd de retourkosten zelf moet dragen.

Dan voldoen ze aan de wet maar de klant die dan iets terug gaat sturen hoeft dan niet opeens minder te betalen als die optie er wel is.

Vandaag dat ik het weglaten van die optie niet rattig noem, ook al moet in dit geval de optie er wel zijn.
[...]

Deze discussie is op Tweakers al ontelbare keren eerder en uitvoerig gevoerd, maar de wet is hier heel duidelijk over.

Je hoeft bij een retour geen reden op te geven, dat jij en/of ik dat misschien onterecht vinden en verdrietig voor een goedwillende verkoper, doet er voor de wet niet toe.
Discussies daarover met als doel deze regelgeving met de onderbuik om te buigen helpen niemand verder, ook niet als die discussies duizenden keren worden herhaald, want duizend x nul is nog steeds nul. :)
Ik zeg nergens dat ik het niet op hoeven geven van een reden een slechte zaak vind, sterker nog, ik ben het er helemaal mee eens dat een reden niet nodig is en ben blij dat dit in die wet staat. Dus er is hier helemaal geen discussie. ;)
[...]

Dat is echt lief van je en ik kan mij daar ook prima in vinden, maar de WKOA is desalniettemin duidelijk en in het voordeel van de retournerende consument.

De spelregels zijn in EU verband door de wetgever bepaald en het is niet aan ons, of de verkopende partij daar slinkse varianten op aan te brengen.
Hier ben ik je even kwijt. Maar vind jou ook lief <3.
Je zegt hier toch niet dat de WKOA zegt dat alle retourzendingen die hier onder vallen voor kosten van de webwinkel zijn?

Als de webwinkel van tevoren duidelijk communiceert over de kosten mogen ze die bij de klant leggen.

Nu heb ik eerlijk gezegd nooit opgezocht of Amazon dat duidelijk genoeg doet en of het ontbreken van een optie bij retouren waar je “geen reden” kan selecteren dan ook inhoudt dat zij wettelijk verantwoordelijk zijn de terugzendkosten te vergoeden.

Maar als dat wel zo is hoor ik dat graag!
Want ik ben ook niet roomser dan de paus dus als ik daadwerkelijk recht heb op gratis terugsturen vanwege een tekortkoming in de informatievoorziening van Amazon dan kan ik voortaan zonder gewetensbezwaar met de opties spelen tot ik diegene heb die me het minste kost. :P
Dat is me bekend en zie niet precies hoe dat relevatie heeft met het feit dat ze er ook voor kiezen soms niet terug te laten sturen. Dat is namelijk voor de klant prettiger want die krijgt feitelijk een gratis product kado (ook al zit die daar misschien niet op te wachten) en ik ken verder geen webwinkels die dat ook doen dus dat noem ik een pluspunt voor de klant.

Uiteraard is dit gewoon een economische keuze van Amazon omdat eerst terug laten sturen en dan bijv. laten beoordelen voor nieuwe verkoop best eens meer kan kosten dan de klant het product laten houden, zowel in klant goodwill als daadwerkelijke kosten.

Dat vernietigen van spullen is natuurlijk ook een beredeneerde keuze en dat ze die spullen niet bij de klant laten ligt ongetwijfeld in het feit dat er dan mensen op zouden gaan gokken en heel veel gaan bestellen en terugsturen in de hoop dat ze het mogen houden.
[...]

Het is waar, onbekendheid met deze regelgeving schept een eindeloze hoeveelheid verwarring die niemand moet willen.

Net als veel discussiërende voorgangers introduceer je hier eigen emoties als het over nuchtere "wettelijke rechten én plichten" gaat en laat je die in elkaar overlopen.
Het voelt misschien logisch en begrijpelijk aan, maar toch werkt het recht zo gelukkig niet. ;)
Hier lees en interpreteer je zelf meer in dan ik geschreven heb of ik snap je simpelweg niet maar mogelijk was ik niet duidelijk genoeg.

Het is puur een voorbeeld van dat ik bij nog geen andere bedrijven heb geretourneerd die tegen mij zeiden dat ik én mijn geld terug kreeg én het product mocht houden bij WKOA.
Dus een plus wat mij betreft voor Amazon.

Ik heb het over een “slepende” discussie en zeg nergens emotioneel, sterker nog het was een hele zuivere feitelijk discussie van mijn kant en de enige emotie kwam van de andere kant die het een en ander in elkaar over liet lopen.

Het betrof hier overigens geen WKOA retour maar een foutief geleverd uitloopproduct waar de webwinkel doodleuk “wordt niet teruggenomen” bij had gezet. Dat is leuk voor hun maar heeft geen juridische waarde en bovendien hadden ze het verkeerde geleverd dus waren ze daarin ook fout. Het juiste leveren bleken ze niet meer te kunnen en het verkeerde terugnemen wilden ze ook niet als zij de retourkosten moesten dragen dus dat werd heel emotioneel vanuit hun kant met continue verwijzing naar dat ze er bij hadden gezet dat ze het product niet terugnamen en dat het flauw was van mij, etc.

Uiteindelijk hebben ze nooit willen toegeven dat zij zelf fout zaten maar hebben wel het geld teruggestort en heel ‘subtiel’ aangegeven dat ik het product kon houden en dat ze me nooit meer als klant wilde hebben.
Toen was wel enige emotie van mijn kant; namelijk een mix van vertwijfeling dat sommige webshops blijkbaar zo onprofessioneel kunnen zijn en gelachen over de communicatie van de gekozen oplossing, ben blij dat sommige mensen zich vrij voelen om zich zo te uiten. :+
Jammer dat het zo moest maar ik stond in mijn recht.
wimmel_1 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:40:
@Bhagavad : Geldt die WKOA óók voor NIET Nederlandse webwinkels? Amazon.de, waar het hier over ging, zit voor zover ik weet in Duitsland en dient zich dus aan de Duitse regelgeving te houden én heeft vervolgens daarmee weinig van doen met de Nederlandse Wet Koop Op Afstand?
Ik weet het niet precies dus zoek het op als je het 100% precies wilt weten maar als een webwinkel zich op Nederland richt, en dat doet Amazon.de zeer zeker door zelfs een Nederlandstalige optie aan te bieden dan moeten ze zich ook aan WKOA houden en verder is er ook iets met de hoeveelheid omzet die je door Nederlandse klanten maakt ook al richt je je webshop niet specifiek op de Nederlandse markt, maar dat is dus het gedeelte wat ik niet 100% weet.
mark-k schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 12:27:
Ik heb begin van de avond ook mailtjes kregen, eerst klaargemaakt voor verzending en daarna dat de DDF484 daadwerkelijk verzonden is. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:40:
De regelgeving geldt voor de gehele Europese Unie.Dit gaat over de algemeen geldende EU basisregels, maar individuele lidstaten mogen daar eigen aanvullingen voor maken en doen dat ook.
Nederland heeft dat gedaan, al zet dat voor de minder goed begrijpende types de deur bij herhaling open om foutief te stellen dat wij die EU regels dus niet hanteren.
Goed begrijpen, het blijft moeilijk. :+

Duitsland heeft dat ook uitstekend gedaan als ik goed lees, maar ik heb mij niet zo goed in hun kleine lettertjes verdiept dat ik daar harde uitspraken over durf te doen. :P
De minimale rechten zijn in ieder geval gegarandeerd en het Duitse consumentenrecht schijnt een van het betere, zo niet het beste van Europa te zijn.

Retourzendingen zijn in principe voor de rekening van de consument als hij van een verkoop afziet.
Maar een defect, of mankerend artikel zou bij omruil voor rekening van de verkopende shop moeten zijn "lijkt mij".
Zo niet, dan zou ik meteen van toekomstige verbintenissen afzien.
Amazon bleek de laatste keer gevoelig voor dit argument. 8)

Hoe dit precies in het Duitse rechtssysteem is vastgelegd is mij niet bekend, maar het staat shops uiteraard vrij hier genereus naar hun klanten mee om te gaan.
Amazon communiceert dat in ieder geval wel, al moet je vaak heel diep graven naar de antwoorden.

Amazon bedient zich in ieder geval wel graag van de zgn Dark Patterns die op hun sites bijna tot een wetenschap is verheven en waarbij je bij herhaling minutenlang aan het dwalen bent voor je de juiste contactinfo hebt gevonden (zo je die al vindt!!), waarvan Amazon kennelijk graag wilt dat je die pas zo laat mogelijk in de gaten krijgt. :+

Je klikt je in ieder geval een ongeluk voor je daar bij het juiste retourloket belandt met je aanvullende vragen.
En dat is niet toevallig zo ontworpen, het is een bewust gecreëerd doolhof met een bewust gekozen hoge drempel.
jichem schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:56:
[...]
Het gaat mij om het feit dat het geheel op het moment van zagen (dus met zaag) die speling niet moet hebben. Het zaagje kan natuurlijk ook een verbinden element zijn tussen de losse onderdelen, waarbij de losse onderdelen allemaal speling hebben maar eenmaal verbonden via de zaag die speling niet vertonen.
Het is niet bepaald hogere wiskunde, maar je kunt de speling van het wiel van een volgeladen betonwagen makkelijker vaststellen in niet-beladen toestand op een soort van krik.
Anders is zelfs de speling van een halve meter amper vast te stellen. :+

Ik vraag je te checken zonder zaagblad, omdat anders andere factoren mee gaan spelen.
Zoals de stand van de zaagas.

De speling van zo'n systeem is onder vollast met ingespannen zaagblad amper vast te stellen, om voor de hand liggende redenen. :+

Er zijn 2 punten die het zaagblad uiteindelijk stabiliteit verlenen.
Het ene punt is de 'starre' zaagas en het tweede punt is het geleiderolletje en/of het systeem dat daaromheen is opgetuigd, veel moeilijker hoeft het niet te worden.
De eventuele speling van de zaagas is eenvoudig vast te stellen en die van het geleiderolletje ook, maar daarvoor kun je beter het zaagblad even verwijderen.

Dat zoiets basics toch geweldig fout kan gaan bewijst de Parkside decoupeer, die er op het oog perfect uitziet maar het in de uiteindelijke constructie kennelijk toch laat afweten.

Bij Festool is dit tamelijk foolproof te testen en bij de voorganger van deze GST 160 CE ook. ;)
Op de hoogte van de voetplaat is er geen greintje speling vast te stellen, net zo min als ongewenste torsie.
Tien centimeter verderop gaan andere natuurkrachten werken, dat is bij alle decoupeerzagen amper te verhelpen.

Maak het niet moeilijker dan noodzakelijk is en probeer dit gewoon objectief te bekijken, zonder te willen sturen op een gewenste uitkomst.
Dat is soms moeilijk, ik weet het. O-)
Ik ben nog steeds benieuwd, het is hooguit 1 minuutje werk. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Iemand ervaring met hele lange klemmen? Heb er nu 2 van een +/- 1,20meter en die moeten weer terug naar zijn vorige eigenaar (geleend van mijn pa), dus wil er een paar zelf kopen.
Nu kan ik van Bessey de h12 klemmen kopen (https://www.conrad.nl/p/b...m-werkbereik-40-mm-647269) Maar daar komt nog 1/2 inch buis met schroefdraad bij. Waar kan ik die buizen kopen? Want die heb ik in jaren niet gezien bij de Gamma...

Of iemand een goedkoper alternatief waar ik mijn leven mee doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 13:08
Xavier schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 07:00:
Iemand ervaring met hele lange klemmen? Heb er nu 2 van een +/- 1,20meter en die moeten weer terug naar zijn vorige eigenaar (geleend van mijn pa), dus wil er een paar zelf kopen.
Nu kan ik van Bessey de h12 klemmen kopen (https://www.conrad.nl/p/b...m-werkbereik-40-mm-647269) Maar daar komt nog 1/2 inch buis met schroefdraad bij. Waar kan ik die buizen kopen? Want die heb ik in jaren niet gezien bij de Gamma...

Je kan daar gewoon gasbuis voor gebruiken.
Draad hoeft daar niet op te zitten want je gebruikt de draad op de Bessey klem om aan te spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Vliegvlug schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 22:59:

Ik heb begin van de avond ook mailtjes kregen, eerst klaargemaakt voor verzending en daarna dat de DDF484 daadwerkelijk verzonden is. d:)b
Werkt die tracking al bij jou? Staat in die mail een link naar hun eigen trackingsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Verwijderd schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 05:59:
[...]

Maar een defect, of mankerend artikel zou bij omruil voor rekening van de verkopende shop moeten zijn "lijkt mij".
Zo zit ik er ook in ja, al is de definitie van ‘mankerend’ wel iets waar een webshop soms anders over denkt dan een klant dus dat kan wel eens een punt van discussie worden. Het zijn in mijn ervaring juist op deze punten dat de betere webshops zich van de rest onderscheidt.
Amazon bedient zich in ieder geval wel graag van de zgn Dark Patterns die op hun sites bijna tot een wetenschap is verheven en waarbij je bij herhaling minutenlang aan het dwalen bent voor je de juiste contactinfo hebt gevonden (zo je die al vindt!!), waarvan Amazon kennelijk graag wilt dat je die pas zo laat mogelijk in de gaten krijgt. :+

Je klikt je in ieder geval een ongeluk voor je daar bij juiste retourloket belandt met je aanvullende vragen.
En dat is niet toevallig zo ontworpen, het is een bewust gecreëerd doolhof met een bewust gekozen hoge hoge drempel
[...]
Dat ervaar ik ook bij Amazon en is inderdaad elke keer weer een ergernis.
Als ik ze ergens op afreken is het dat wel vooral omdat het inderdaad bewust zo onduidelijk is gemaakt.
Als je een medewerker aan de lijn hebt zijn ze gelukkig wel weer heel behulpzaam.
Framoes schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:12:
[...]
Werkt die tracking al bij jou? Staat in die mail een link naar hun eigen trackingsite.
Ik heb helaas geen tracking link gekregen in die email en ook als ik op mijn ebay inlog heb ik geen tracking anders dan een balkje met 3 rondjes met daarbij “bezahlt“, „verschickt“ en „zugestellt“ waarbij ik tm de tweede optie ben.
We gaan wel zien wanneer dpd op de stoep staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 13:12:
[...]

Nee krijg nog steeds een lege pagina, terwijl in de mail stond dat het de volgende dag zou werken. Zullen ze wel volgende werkdag mee bedoelen. Maandag nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dacht even dat de link niet goed werkte, omdat bij de meeste trackingsites de pagina iig niet leeg is.

En ik denk ook maandag dan. Set staat nu ook op hun site voor €350.

[ Voor 24% gewijzigd door Framoes op 09-06-2018 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:53:
Dacht even dat de link niet goed werkte, omdat bij de meeste trackingsites de pagina iig niet leeg is.

416 bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Ah, ja. Incl btw natuurlijk. Had hem per ongeluk op excl staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Framoes schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 16:53:

Heb de link nu ook gevonden, had alleen naar de laatste email van ebay gekeken die aangaf dat er echt verzonden was en daar staat geen link in.
Maar in de eerdere email van svh24.de had ik de link even gemist, geprobeerd maar krijg inderdaad ook een lege pagina. :/

De boormachine is trouwens flink duurder geworden op hun site dan hun ebay aanbieding was en dat verbaasd me wel eigenlijk.

Tijdens de aanbieding had svh de machine van hun site gehaald maar was nog wel te zien dat ze ‘m wel in hun systeem hadden zitten bij de dropdown lijst in de zoekbalk. Sommige andere aanbieders zaten destijds op ~€300 als laagste bedrag toen ik ging zoeken of de ebay aanbieding echt goed was (en dat was hij :Y ) dus nu €416 inc btw is wel een heel groot verschil.

Waarom zouden ze eerst zo laag op ebay zijn gaan zitten?
Als het een stunt voor naamsbekendheid is ofzo doe je dat eerder via je eigen site lijkt mij.

Maar goed, ik ben erg blij met dit buitenkansje, vind het waarom gewoon curieus.

[EDIT]
Zag net op de rekening dat er maar 19% btw berekend is dus dat is ook weer een meevaller, en op de rekening staat ook dat ze met GLS verstuurd hebben dus dat bied mogelijkheden dacht ik.

Dus even wat getest en als je het getal uit de svh tracking link pakt en op de GLS tracking pagina invult met je eigen postcode krijg je wel een tracking pagina te zien. :*)

Laatste melding is bij mij dat het pakket vrijdagavond in een duits GLS depot is aangekomen. Helaas geeft de pagina geen verwachtte leverdatum.

Geen idee of er in het weekend geen statusupdates worden gedaan maar ik ga er vanuit dat ze daar wel gewoon doorwerken in het weekend.
Zal morgen hopelijk meer op staan.

[ Voor 20% gewijzigd door Vliegvlug op 10-06-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Vliegvlug schreef op zondag 10 juni 2018 @ 12:04:
[...]

Heb de link nu ook gevonden, had alleen naar de laatste email van ebay gekeken die aangaf dat er echt verzonden was en daar staat geen link in.
Maar in de eerdere email van svh24.de had ik de link even gemist, geprobeerd maar krijg inderdaad ook een lege pagina. :/

De boormachine is trouwens flink duurder geworden op hun site dan hun ebay aanbieding was en dat verbaasd me wel eigenlijk.

Tijdens de aanbieding had svh de machine van hun site gehaald maar was nog wel te zien dat ze ‘m wel in hun systeem hadden zitten bij de dropdown lijst in de zoekbalk. Sommige andere aanbieders zaten destijds op ~€300 als laagste bedrag toen ik ging zoeken of de ebay aanbieding echt goed was (en dat was hij :Y ) dus nu €416 inc btw is wel een heel groot verschil.

Als het een stunt voor naamsbekendheid is ofzo doe je dat eerder via je eigen site lijkt mij.

Maar goed, ik ben erg blij met dit buitenkansje, vind het waarom gewoon curieus.

[EDIT]
Zag net op de rekening dat er maar 19% btw berekend is dus dat is ook weer een meevaller, en op de rekening staat ook dat ze met GLS verstuurd hebben dus dat bied mogelijkheden dacht ik.

Dus even wat getest en als je het getal uit de svh tracking link pakt en op de GLS tracking pagina invult met je eigen postcode krijg je wel een tracking pagina te zien. :*)

Laatste melding is bij mij dat het pakket vrijdagavond in een duits GLS depot is aangekomen. Helaas geeft de pagina geen verwachtte leverdatum.

Geen idee of er in het weekend geen statusupdates worden gedaan maar ik ga er vanuit dat ze daar wel gewoon doorwerken in het weekend.
Ik snap ook niet helemaal waarom het zo goedkoop kon. Het is geen overstock of en of life, want hij komt nu pas langzaamaan op steeds meer webshops te staan.

Het leek een soort presale-actie en mogelijk dat met zo'n prijs het via Ebay moet omdat een fabrikant vaak toch een minimumprijs eist. Dit om devaluatie van hun producten te voorkomen.

Dit is natuurlijk wel een beetje gissen op basis van aannames.

En je hoort me natuurlijk niet klagen. Een betere deal ga je niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 20:22

artificial_sun

Mazda Rx7

Heeft er iemand ervaring met gereedschapswagens met houten werkblad? Ik heb de vorige discussies wel gevolgd maar het lijkt erop dat HBM verschillende fabrikanten voor verschillende formaten karren heeft. Ik zat naar deze te kijken. https://www.hbm-machines....bank-met-houten-werkblad/ maar een vergelijkbare van 106 cm heeft een ander blad en een ander handvat.

Mijn vrouw wil makkelijk een schroevendraaier kunnen vinden. En de garage/berging opruimen. En ik wil een werkbankje om wat te kunnen solderen en wat klein prulwerk te doen. Het meeste elektrisch gereedschap zit in M-boxxen en schroeven ed in raaco handy boxxen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artificial_sun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 00:04:
Heeft er iemand ervaring met gereedschapswagens met houten werkblad? Ik heb de vorige discussies wel gevolgd maar het lijkt erop dat HBM verschillende fabrikanten voor verschillende formaten karren heeft. Ik zat naar deze te kijken. https://www.hbm-machines....bank-met-houten-werkblad/ maar een vergelijkbare van 106 cm heeft een ander blad en een ander handvat.
Heb zelf vier van deze HBM wagens verspreid staan en vind ze meer dan goed genoeg voor niet-professioneel gebruik.
Als je zo'n wagen iedere dag wilt verplaatsen en constant de lades open en dicht moet doen, dan kun je misschien naar iets beters omkijken.

Die discussie is hier al eerder gevoerd. :)
Je kunt dan denken aan de Beta's, maar die zijn wel meteen 2x zo duur en dat vond ik zelf voor mijn doel wat lastig te rechtvaardigen.
Als je bij HBM in de buurt bent dan kun je de verschillende ladegeleiders een keer zelf aan de tand voelen.

Een houten werkblad kun je trouwens op iedere wagen leggen, daar heb je niet per se dit model voor nodig.
Heb zelf voor smallere wagens gekozen omdat die makkelijker ergens weg te proppen zijn en twee smallere wagens naast elkaar ook gescheiden een plaatsje kunnen vinden als dat beter uitkomt.
Heb er erg in dat HBM niet alleen van verschillende aanbieders zal afnemen, maar dat de wagens bij iedere nieuwe lichting ook in detail en afmeting van elkaar kunnen verschillen.
Iets om erg in te hebben als je er meerdere naast elkaar wilt gaan zetten, maar zo'n aankoop over enkele jaren gaat spreiden. ;)

Ik zou op zo'n werkblad niet met hamers gaan kleunen, hoe verleidelijk dat ook een keer gaat worden en een eventuele bankschroef op het blad echt alleen voor lichte werkzaamheden gebruiken.

Heb een jaar of 25 geleden zelf een custom gereedschapwagen gemaakt voor onder de meubelmakers werkbank en die voorzien van de zwaarste driedelige ladegeleiders die ik toen kon vinden.
Ik noem het, omdat ook díe supersterke ladegeleiders een keer moeizaam gaan lopen. :P

Niet vanwege slijtage, maar wel door het smeervet dat na jaren uiteindelijk drastisch gaat verzepen.
Ik heb deze ladegeleiders er vorige week allemaal uitgehaald, grondig gereinigd en opnieuw in het vet gezet.
Super, maar dan ben je wel blij dat die geleiders gedemonteerd kunnen worden.

Over een jaar of 20 (of eerder) zal dat ook bij deze HBM's moeten gebeuren, maar dan zul je alle popnagels eerst moeten uitboren. :+
Tenminste als dat tegen die tijd nog zin heeft, want de zware ladegeleiders die ik zelf ooit heb gekocht zijn wel van een andere dimensie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2018 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik gebruik de wagen voornamelijk voor opslag. Maar ik wil er eigenlijk we een kleine bankschroef opzetten. Voor het slijpen van mijn kettingzaag en het werken met de Dremel.

Als ik ga slijpen doe ik het buiten en klem ik het in de workmate, ook als ik aan de gang ga met de cirkelzaag. Ik zou natuurlijk het blad kunnen verdikken met spaanplaat, want daar heb ik nog een handje vol reststukken van liggen.

Maar het lijkt erop dat ik komend weekend een ritje naar Moordrecht ga maken.

Stadia was beter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Xavier schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 07:00:

Toolstation is daarvoor niet duur en zijn reeds getapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
artificial_sun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:59:
Ik gebruik de wagen voornamelijk voor opslag. Maar ik wil er eigenlijk we een kleine bankschroef opzetten. Voor het slijpen van mijn kettingzaag en het werken met de Dremel.
Nadeel is wel dat je je benen er niet onder kwijt kunt.
artificial_sun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:59:
Als ik ga slijpen doe ik het buiten en klem ik het in de workmate, ook als ik aan de gang ga met de cirkelzaag. Ik zou natuurlijk het blad kunnen verdikken met spaanplaat, want daar heb ik nog een handje vol reststukken van liggen.
Als je de kleine en grote gereedschapswagen vergelijkt zie je dat de wielen (tenminste op de foto) vergelijkbaar zijn. De kleine wagen weegt al 60kg, de grote wagen weegt 88kg en dan gaat er nog 2x zoveel vulling in de grote wagen, met jouw spaanplaat wordt het ding alleen maar zwaarder. Daarmee wordt het ding niet alleen ontilbaar (dus een drempeltje of een tuinpaadje wordt allemaal veel lastiger), maar ook van hameren gaat dat ding minder blij worden dan de kleinere. En bij de kleinere koop je er 2 en kun je een werkblad over allebei plaatsen.

Maar wat wil je er precies mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:44

jeka

Support your local club.

Mijn makita boormachine is net bezorgt door GLS! *O*

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

TheGhostInc schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:43:

Als je de kleine en grote gereedschapswagen vergelijkt zie je dat de wielen (tenminste op de foto) vergelijkbaar zijn. De kleine wagen weegt al 60kg, de grote wagen weegt 88kg en dan gaat er nog 2x zoveel vulling in de grote wagen, met jouw spaanplaat wordt het ding alleen maar zwaarder. Daarmee wordt het ding niet alleen ontilbaar (dus een drempeltje of een tuinpaadje wordt allemaal veel lastiger), maar ook van hameren gaat dat ding minder blij worden dan de kleinere. En bij de kleinere koop je er 2 en kun je een werkblad over allebei plaatsen.

Maar wat wil je er precies mee doen?
Ik ga er niet mee rondrijden door het huis/tuin, maar ik zal hem van de kant halen om wat te klussen.

https://www.hbm-machines....gen-met-deur-zwart-grijs/

https://www.hbm-machines....gen-met-deur-zwart-grijs/

Ik zat ook te kijken om bovenste 2 kasten te kopen en zelf een blad te maken, maar daar ga ik vanavond met de baas over overleggen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
artificial_sun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:11:
[...]

Ik ga er niet mee rondrijden door het huis/tuin, maar ik zal hem van de kant halen om wat te klussen.
Voor mij persoonlijk zou zo'n kar niet werken. Ik vind dat echt iets om te gebruiken als ik aan de auto aan het klussen ben. Dan wil je niet heel de tijd heen en weer lopen om een andere dop te pakken en je hebt afleg ruimte nodig. Maar ik doe te weinig met auto's om zo'n kar echt nodig te hebben.
(Dus staat hij net wat lager op de verlanglijst :P )

Wat ik wel doe is veel klussen in huis en bij anderen en dan is het veel praktischer om iets compacters te hebben wat wel mee kan. Ik had (ben aan het verhuizen) een lade systeem gemaakt met L-Boxxen. Dus je kan dan nog steeds de opbergbox openmaken om iets te pakken als het is opgeruimd, maar je kunt ook de box van de stellage pakken als je flink aan het klussen bent en compleet meenemen.
Uiteraard heb ik ook een vrouw die af en toe een schroevendraaier wil pakken en daarvoor heb ik dan een paar open L-boxxen met handvat. Dan kan ze zelf gewoon even kijken waar het ligt en meestal komt het dan ook wel weer in de juiste bak terug (of ruim ik het even op).

Maar het hangt ook echt af van wat je het meeste doet. De mannen die echt iets met hout kunnen (in dit topic) hangen hun gereedschap aan de muur. Dat is niet alleen om hun speelgoed te laten zien ;) ,maar het is ook wat gewoon handig werkt. Vooral met hout heb je veel stof, zaagsel, ... en dan zijn je lades ook binnen no-time een bende.
Maar kijk ook goed naar je werkbank/plaats. Een fijne werkplek is veel belangrijker dan je gereedschap op 'de juiste' manier opbergen. Ik zou dan ook eerder een hele goede oplossing voor een (mobiele) werkbank maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
[...]

[EDIT]

Haha, ik keek gelijk naar die tracking code of ik hem herkende, maar kwam er niet uit omdat veel bezorgdiensten ook letters in de code hebben. Had eigenlijk alleen aan DHL en DPD gedacht.

Bij mij is het pakket vanochtend in Utrecht aangekomen en "geladen voor aflevering". Sneller dan verwacht, dus moet ik aan m'n wederhelft nog even uitleggen waarom ik nog meer gereedschap heb gekocht. "Het was heel (relatief) goedkoop". "Ik had de accu's echt nodig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

[...]

[EDIT]

Die 19% is natuurlijk omdat je in Duitsland gekocht hebt en daar geldt 19%.

Overigens is hij hier net bezorgd.

Edit: Mist de rest hier ook de bithouder die op figuur 11 in de manual staat? Die zat wel bij mijn 481, maar bij de 484 zit hij er niet bij.

[ Voor 3% gewijzigd door mark-k op 11-06-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Ja mis ik ook. Zat 1 losse tweezijdige bit bij.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mark-k schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:28:
[...]

Edit: Mist de rest hier ook de bithouder die op figuur 11 in de manual staat? Die zat wel bij mijn 481, maar bij de 484 zit hij er niet bij.
Amazon.de maakt daar gewoon 21% van bij bestellingen vanuit NL. Prijs is ook altijd paar centen duurder bij afrekenen.

Bithouder staat ook niet bij 'lieferumfang', dus dat klopt. Dubbelzijdige bit PH/SL hoort er wel bij, maar die zit er voor niks bij. Die van m'n 481 heb ik nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:51
mark-k schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:28:
[...]

Hier is de bezorger ook net langs geweest, gelukkig had ik mijn vrouw al gewaarschuwd :) . Vanavond maar eens kijken als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:07:
[...]

Amazon.de maakt daar gewoon 21% van bij bestellingen vanuit NL. Prijs is ook altijd paar centen duurder bij afrekenen.

Bithouder staat ook niet bij 'lieferumfang', dus dat klopt. Dubbelzijdige bit PH/SL hoort er wel bij, maar die zit er voor niks bij. Die van m'n 481 heb ik nog nooit gebruikt.
Waar zie ik de lieferumfang? Die riemclip zit er wel bij (alsof je broek het chill vindt als je opeens n boormachine eraan hangt, of nog mooier, een slagmoersleutel van 4kg) Die bit zit er wel bij ja, daarom dat ik me afvroeg waar de houder zat. Nu slingert dat ding los rond in de koffer.

Bij mn 481 zit hij er netjes aan en dus heb ik m wel ook al eens gebruikt hoor (precies de juiste maat voor de schroefjes in mn auto dus dan hoef je geen aparte bitset te pakken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 10:23
Framoes schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:07:
[...]

Ik heb ooit ergens gelezen dat bij een omzet van meer dan €100.000,- per jaar in een bepaald land je de BTW van/in dat land moet afdragen als webshop zijnde, als je daar onder blijft mag je de BTW van/in je eigen land blijven rekenen/afdragen. Dit zou EU regelgeving zijn.

Het verschil tussen Duitse BTW en NL BTW is netto 1.6% van de Duitse prijs. Ik merk de laatste tijd dat ik vaak een korting krijg die ongeveer gelijk is aan dit verschil.

[ Voor 28% gewijzigd door Nivado op 11-06-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mark-k schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:14:
[...]

Waar zie ik de lieferumfang? Die riemclip zit er wel bij (alsof je broek het chill vindt als je opeens n boormachine eraan hangt, of nog mooier, een slagmoersleutel van 4kg) Die bit zit er wel bij ja, daarom dat ik me afvroeg waar de houder zat. Nu slingert dat ding los rond in de koffer.

Bij mn 481 zit hij er netjes aan en dus heb ik m wel ook al eens gebruikt hoor (precies de juiste maat voor de schroefjes in mn auto dus dan hoef je geen aparte bitset te pakken).
Hier: http://vi.raptor.ebaydesc...4901000&ver=0&cspheader=1

Riemclip gebruik ik dan weer wel. Ik vind die van Makita persoonlijk ook de betere. Precies breed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:19:
[...]

Hier: http://vi.raptor.ebaydesc...4901000&ver=0&cspheader=1

Riemclip gebruik ik dan weer wel. Ik vind die van Makita persoonlijk ook de betere. Precies breed genoeg.
Beetje vreemd dat je wel de bit hebt en niet de houder. De riemclip staat ook niet in de lieferumfang btw en die zit er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mark-k schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:25:
[...]

Beetje vreemd dat je wel de bit hebt en niet de houder. De riemclip staat ook niet in de lieferumfang btw en die zit er wel op.
Dat is idd wel vreemd. Heb bij mijn 484 van werk ook wel het bitje en niet die houder. Bij m'n 481 thuis beide.

Gebruik overigens op m'n meestgebruikte accutol (483) een Bitfix.eu bithouder met magneet. Op Amazon.de gekocht. Echt een topding. Kunnen drie bitjes in de houder en meer op de magneet (voor schroeven bedoeld). Magneet is sterk genoeg om twee grote lijmtangen (65 en 90cm) mee op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Laatst online: 16-09 18:50
Mag ik vragen waarom jij voor deze bitset hebt gekozen ipv de diamond set? Puur uit nieuwsgierigheid want ik zie door de verschillende bitsets van Wera het verschil niet meer ;)

Zelf ben ik opzoek naar een onverslijtbare set Torx, PZ bitjes (ben bezig met het samenstellen van een redelijke lijst klusspullen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Onverslijtbare bitjes bestaan niet. Dat zijn net als schroeven gewoon verbruiksartikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Misschien dat hier iemand ervaring heeft:

Ik heb een boormachine teruggestuurd voor garantie. Deze is na reparatie naar het verkeerde adres teruggestuurd (in de tussentijd aankoop-garantiegeval verhuisd). Waar moet ik nou aankloppen?

Ik heb bij die winkel dus met dikke stift opgeschreven waar het naar retour moest. Duidelijk voor het terugsturen mijn adres laten veranderen bij de webshop... En nog krijgen ze het voor elkaar om het naar het verkeerde adres te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:01:
Onverslijtbare bitjes bestaan niet. Dat zijn net als schroeven gewoon verbruiksartikelen.
Onverslijtbaar Kwalitatief goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Verstekbakker schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:51:
Misschien dat hier iemand ervaring heeft:

Ik heb een boormachine teruggestuurd voor garantie. Deze is na reparatie naar het verkeerde adres teruggestuurd (in de tussentijd aankoop-garantiegeval verhuisd). Waar moet ik nou aankloppen?

Ik heb bij die winkel dus met dikke stift opgeschreven waar het naar retour moest. Duidelijk voor het terugsturen mijn adres laten veranderen bij de webshop... En nog krijgen ze het voor elkaar om het naar het verkeerde adres te sturen.
Balen zeg! :|
Ik zou zeggen de winkel aansprakelijk stellen. Lijkt me dat zij verantwoordelijk zijn voor het naar het juiste adres terug te sturen net zoals als wanneer je iets koopt.
Jij hebt er alles aan gedaan om je huidige adres aan hun door te geven dus daar kan het niet aan liggen.

Open anders een topic in het Shopping Forum, daar krijg je zeker advies en zijn ze ook vaak juridisch onderlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:20
artificial_sun schreef op maandag 11 juni 2018 @ 00:04:

Mijn vrouw wil makkelijk een schroevendraaier kunnen vinden. En de garage/berging opruimen. En ik wil een werkbankje om wat te kunnen solderen en wat klein prulwerk te doen. Het meeste elektrisch gereedschap zit in M-boxxen en schroeven ed in raaco handy boxxen.
Ik heb dat model en geweldig is hij niet, maar voor dat geld ga je ws(mij niet gelukt iig) geen andere vinden van betere kwaliteit. Zelf vind ik de grote bovenste la ideaal omdat daar al het vaak gebruikte spul in kan. 2 lades hadden last van een plakkende lade rail, iets wat simpel op te lossen is door het aanwezige vet te verdunnen.

Heb je niet perse ruim een meter aan werkblad nodig, zou ik kijken of je voor hetzelfde geld niet een kast kan vinden dat qua bouwmaterialen gewoon beter in elkaar steekt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laurences schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:12:
[...]

Onverslijtbaar Kwalitatief goed ;)
Impactor is voor slagschroevedraaiers. Diamond voor gewoon. Zelf ook de impactor en bevalt prima. Kost wat maar ja......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:51:
.......

Dat is simpel, volgens de wet is ieder professioneel opererend bedrijf verantwoordelijk voor de verzending tot het moment dat jij tekent voor ontvangst.
Jij hebt niet getekend voor ontvangst, sterker nog je hebt het pakket in het geheel niet ontvangen. :+

Volgens de geldende regels die carriers hanteren ben jij zelfs geen partij in deze verzending, maar moet de verzender het met de carrier oplossen, de verzender is dus de aansprakelijke partij.
Ook al zit de carrier bij je om de hoek en is het pakket uit China verzonden.

En als die partij zo suf is (ondanks jouw aangeleverde gegevens) en het alsnog voor elkaar krijgt het naar het verkeerde adres te sturen, dan zijn zij aansprakelijk.
Zij lossen het dus maar voor je op. :+

Houd daar iedere medewerking van de shop op, dan noem je een redelijke maar fatale einddatum waarop je je machine wilt terugzien en daarna stel je ze schriftelijk in gebreke en eis je óf een nieuwe machine, óf ontbind je de koop en eis je het aankoopbedrag terug.
Zo werken die dingen en een beetje shop weet dat ook. 8)

Maar het adres waar de machine naar terug is gestuurd is gevoeglijk bekend lees ik, laat de shop daar dan ook even checken.
Als het bij je in de straat is dan kun je dit eventueel zelf checken, maar nogmaals dit is niet jouw verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Het is hier 40km vandaan... Het lijkt erop dat ze het met opzet naar het verkeerde hebben gestuurd, want zo vaak heb ik mijn adres geschreven nog nooit bijgevoegd als in dat pakket...

Vooraf heb ik mijn adres laten veranderen bij de shop (had ik 3 emails voor nodig met een medewerker, want het adres was niet zelf te veranderen), in het pakket heb ik 2x het oude adres doorgestreept op de originele factuur en met stift over de helft van het A4 het nieuwe adres geschreven. 2x he!

Ik vermoed dat ze het hebben doorgestuurd naar Metabo zelf en dat het daar fout is gegaan. Ik ga er werk van maken, dat ze me maar een nieuwe sturen. Het ding is al bijna 2 maanden weg...

-edit- Het is een Duitse webshop trouwens... Nog een obstakel dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Verstekbakker op 12-06-2018 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Framoes schreef op maandag 11 juni 2018 @ 12:11:
[...]

Haha, ik keek gelijk naar die tracking code of ik hem herkende, maar kwam er niet uit omdat veel bezorgdiensten ook letters in de code hebben. Had eigenlijk alleen aan DHL en DPD gedacht.

Bij mij is het pakket vanochtend in Utrecht aangekomen en "geladen voor aflevering". Sneller dan verwacht, dus moet ik aan m'n wederhelft nog even uitleggen waarom ik nog meer gereedschap heb gekocht. "Het was heel (relatief) goedkoop". "Ik had de accu's echt nodig".
Ik heb ‘m helaas nog niet binnen gehad en vreemd genoeg doet de GLS track en trace het nu niet meer :'(
Gisteren was de laatste status dat het op het depot in Utrecht was aangekomen.

Voelt niet fijn dat de track & trace het nu opeens niet meer doet maar ik ga er vooralsnog maar vanuit dat ze vandaag aan de deur komen en dat het niet een probleem met het pakket zelf is maar met hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Vliegvlug schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 08:15:
[...]

Ik heb ‘m helaas nog niet binnen gehad en vreemd genoeg doet de GLS track en trace het nu niet meer :'(

Voelt niet fijn dat de track & trace het nu opeens niet meer doet maar ik ga er vooralsnog maar vanuit dat ze vandaag aan de deur komen en dat het niet een probleem met het pakket zelf is maar met hun website.
Zeker hopen dat hij vandaag komt. Anders moet je een week wachten en dan moet de verzender onderzoek aanvragen.

Vervolgens is het voor 95% zeker dat het pakket als verdwenen wordt bestempeld en moet je met de webshop overleggen of ze het nog een keer willen verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:09
Laurences schreef op maandag 11 juni 2018 @ 17:56:
[...]

Mag ik vragen waarom jij voor deze bitset hebt gekozen ipv de diamond set? Puur uit nieuwsgierigheid want ik zie door de verschillende bitsets van Wera het verschil niet meer ;)

Zelf ben ik opzoek naar een onverslijtbare set Torx, PZ bitjes (ben bezig met het samenstellen van een redelijke lijst klusspullen).
Keuze is gevallen nav reacties in dit forum. Zelf nog een navraag gedaan of dit kwalitatief in orde is, en dat blijkt t geval. Daarnaast ligt alle oude meuk in de prullenbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
[...]

Hier is ie ook nog niet binnen.
Probeer het eens op https://gls-group.eu/EU/en/parcel-tracking.
Bij mijn werkt de NL site sowieso niet, deze wil een 14 cijferig nummer en die heb ik niet, heb maar 12.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U9tVcPD.png
Heb maar weer een mail gestuurd....

[ Voor 31% gewijzigd door JvdW op 12-06-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Hij is vandaag binnen gekomen!

Is ook weer een slagje korter dan mijn DHP480:
Makita DDF484 vs DHP480

Qua gewicht scheelt het maar 30 gram, had ergens wel gehoopt dat de DDF484 nog wat lichter zou zijn vanwege het ontbreken van een klopmechaniek, maar heel erg is dat ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
JvdW schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:25:
[...]
Voor wat het waard is; de track&trace code heeft voor mij nooit gewerkt. Ook niet via GLS, maar hij is twee uur geleden binnengekomen.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

JvdW schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 16:25:
[...]

Hier is ie ook nog niet binnen.
Probeer het eens op https://gls-group.eu/EU/en/parcel-tracking.
Bij mijn werkt de NL site sowieso niet, deze wil een 14 cijferig nummer en die heb ik niet, heb maar 12.
[afbeelding]
Die Europese site had ik destijds ook al geprobeerd maar kreeg ik niet aan de praat, kon willekeurige nummers invullen welke ook dingen teruggaven dus dat schoot niet op.

Ben er nu ook achter waarom https://www.gls-info.nl/tracking vanochtend niet werkte voor me. Ik bekeek de desktop variant en dan werkt het vreemd genoeg niet maar op mijn mobiel met de mobiele site lukt het wel met de 12 cijferige code. :?
Dus dat zou je nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Vliegvlug schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 18:45:
[...]

Hij is vandaag binnen gekomen!

Is ook weer een slagje korter dan mijn DHP480:
[afbeelding]

Qua gewicht scheelt het maar 30 gram, had ergens wel gehoopt dat de DDF484 nog wat lichter zou zijn vanwege het ontbreken van een klopmechaniek, maar heel erg is dat ook niet
Grappig om te zien. Blijkbaar kan er toch nog iets af, ondanks dat beiden een BL motor hebben.

Ik zal ook nog een foto maken van de 481, 483, en 484 ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 16:06
Net even bij de hornbach wezen kijken naar deze schroeven, maar ze hebben overal schroefdraad, dan werkt het mechanisme niet dat de schoef de verbinding dicht trekt. Dat is natuurlijk op te lossen dmv een goede lijmklem, maar maakt het wel iets minder praktisch. Of heb jij daar geen last van?
Framoes schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:03:
[...]

Zijn dat die standaard platkopschroeven? Dat komt de stevigheid over tijd niet ten goede. Heb die ooit een keer gebruikt en ze uiteindelijk vervangen door deze. Doordat de kop aan de schroefkant plat ipv schuin is, blijft de verbinding beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

rvtk schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:51:
Net even bij de hornbach wezen kijken naar deze schroeven, maar ze hebben overal schroefdraad, dan werkt het mechanisme niet dat de schoef de verbinding dicht trekt. Dat is natuurlijk op te lossen dmv een goede lijmklem, maar maakt het wel iets minder praktisch.
Dit 'probleempje' los je niet op met een lijmklem, maar door het eerste deel zover voor te boren dat je de schroef er gewoon doorheen kan steken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Net even bij de hornbach wezen kijken naar deze schroeven, maar ze hebben overal schroefdraad, dan werkt het mechanisme niet dat de schoef de verbinding dicht trekt. Dat is natuurlijk op te lossen dmv een goede lijmklem, maar maakt het wel iets minder praktisch. Of heb jij daar geen last van?

[...]
Ik heb daar nooit last van. Zet sowieso vaak een haakse klem er op om het zo recht mogelijk te bevestigen.

Dat en wat @Bhagavad zegt. Als het goed is boort het smalle puntje door tot het eind. Dan pakt de schroef alleen het achterste stuk hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 19:41

[...]
Kijk ook eens naar schroeven van UJK. Die hebben een eigen pocket hole systeem dat ik beter vind dan Kreg (o.a. meer metalen delen in het systeem, betere stofafzuiging en betere schroeven met Torx). GereedschapPro verkoopt ze, net als Axminster (UJK is een soort huismerk van Axminster). De schroeven van UJK passen ook in het Kreg-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Aangezien ik al wat nieuwe Milwaukee Shockwave Impact zaken besteld heb...

Afgelopen week wateroverlast gehad in huis. Hierbij is een setje met bitjes deels onderwater terecht gekomen en sommige bitjes vertonen nu een klein beetje roest. Mijn fietsketting had dat ook en die heb ik weer schoon gekregen (mountainbike). Nu de vraag... is er een manier om die bitjes ook nog van de oppervlakkige roest te cleanen of ben ik nu al de pineut en kunnen ze sowieso weg? Niet alle bits zijn aangetast namelijk.

Heeft er iemand nog tips voor een goede complete borenset? Merk/Type? Prijs is niet zo heel relevant maar het hoeft geen dagelijks gebruik te zijn maar wel betrouwbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Typhone op 14-06-2018 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:07
Roest geeft karakter :+

Als ze nog werken: Gewoon blijven gebruiken. Voor de bitjes waarvan het koppie dusdanig is aangetast dat'ie niet goed meer schroeft, koop je een nieuwe. De rest gewoon blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Raymond schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:52:
Roest geeft karakter :+

Als ze nog werken: Gewoon blijven gebruiken. Voor de bitjes waarvan het koppie dusdanig is aangetast dat'ie niet goed meer schroeft, koop je een nieuwe. De rest gewoon blijven gebruiken.
Het zit vooral aan de zijkant van de bits, niet zozeer aan de koppen gelukkig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Typhone schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:44:
Aangezien ik al wat nieuwe Milwaukee Shockwave Impact zaken besteld heb...

Afgelopen week wateroverlast gehad in huis. Hierbij is een setje met bitjes deels onderwater terecht gekomen en sommige bitjes vertonen nu een klein beetje roest. Mijn fietsketting had dat ook en die heb ik weer schoon gekregen (mountainbike). Nu de vraag... is er een manier om die bitjes ook nog van de oppervlakkige roest te cleanen of ben ik nu al de pineut en kunnen ze sowieso weg? Niet alle bits zijn aangetast namelijk.

Heeft er iemand nog tips voor een goede complete borenset? Merk/Type? Prijs is niet zo heel relevant maar het hoeft geen dagelijks gebruik te zijn maar wel betrouwbaar.
Met fijne staalwol haal je al de vliegroest zo weg. Dus niet die grove die ze in een drogist verkopen, maar met korrelgrootte 0 of 00, bv deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
Bedankt voor alle reacties over de pocket hole schroeven.

Ik had me niet gerealiseerd dat 4mm schroeven "gewoon" door het boorgat passen, ik dacht dat die al in het boorgat draaiden. Ik zat weer eens te moeilijk te denken. Oftewel, binnenkort weer naar de hornbach :)

Daarnaast moet ik eens een zooi van die schroeven bestellen, goede tip van axminster, alleen moet ik dan nog wat meer spul bedenken om mee te bestellen. 8)

Ik ga binnenkort een combinatie maken van een "table saw station" en een mftc (plannen zijn gekocht). Ik wil een saw station zodat mijn zaag mobiel is makkelijk op te bergen met daarbij een outfeed verlengstuk. Dat outfeed stuk moet ook functioneren als werkblad en dan kom je in de buurt van een mftc-achtige constructie. Nu is de uitdaging, simpel beginnen zodat het geheel vrij snel kan gebruiken, zoveel mogelijk restmateriaal gebruiken en op termijn toch kunnen uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
rvtk schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:45:

Ik ga binnenkort een combinatie maken van een "table saw station" en een mftc (plannen zijn gekocht). Ik wil een saw station zodat mijn zaag mobiel is makkelijk op te bergen met daarbij een outfeed verlengstuk. Dat outfeed stuk moet ook functioneren als werkblad en dan kom je in de buurt van een mftc-achtige constructie. Nu is de uitdaging, simpel beginnen zodat het geheel vrij snel kan gebruiken, zoveel mogelijk restmateriaal gebruiken en op termijn toch kunnen uitbreiden.
Kijk hier eens naar:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
Vliegvlug schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 22:58:
[...]

Die Europese site had ik destijds ook al geprobeerd maar kreeg ik niet aan de praat, kon willekeurige nummers invullen welke ook dingen teruggaven dus dat schoot niet op.

Ben er nu ook achter waarom https://www.gls-info.nl/tracking vanochtend niet werkte voor me. Ik bekeek de desktop variant en dan werkt het vreemd genoeg niet maar op mijn mobiel met de mobiele site lukt het wel met de 12 cijferige code. :?
Dus dat zou je nog kunnen proberen.
Ook niet :)
N.a.v. de mail bericht dat men het uit gaat zoeken en verder radiostilte....
Toevallig, of niet :+ , is het pakket vandaag aangekomen. (gisteren 14:45 verzonden volgens de doos)

GLS zegt nog steeds dat het verzendnummer is aangemaakt maar het pakket nog aangereikt moet worden voor verzending....

Ik zag dat de DDF484BJX1 nu op meerdere plekken weer voor rond de 290,- te verkrijgen was inc verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
Mooi gevaarte!

Ik denk dat ik die bewaar voor mijn nieuwe huis met nieuwe schuur/garage :)
Helaas heb ik een klein schuurtje, vandaar dat iets compacts de voorkeur heeft. Hopelijk binnenkort wat foto's van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Leuk die nieuwe makita. Nu moet ik investeren in nieuwe bitjes aangezien deze wokkels draait bij mijn torx bitjes... :F

Eens even kijken welke ik ga halen.

FCG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 15:13

lonkhuijzen

100% ADH

Ja dit was inderdaad een hele vervelende.

De dtd154y1j is nog onderweg:

https://www.werkzeugalarm...1-akku-im-makpac/a-96376/

Maar heb ondertussen al wel weer de Boor/schroef en bitset in makpac en de impactdriver gold bitset binnen :)

https://www.klium.nl/maki...t-in-makpac-koffer-331027

En:

https://www.klium.nl/maki...gold-schroefbitset-310287

Ondertussen de deal gemaakt met mijn vrouw dat ik mijn gereedschapsfetisj van mijn eigen rekening betaal... 🤭😇

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
jeka schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 09:30:
Leuk die nieuwe makita. Nu moet ik investeren in nieuwe bitjes aangezien deze wokkels draait bij mijn torx bitjes... :F

Eens even kijken welke ik ga halen.
Dat zijn dan geen beste bitjes. Ik gebruik thuis een relatief goedkoop setje van Bosch en op werk Ivana (soort huismerk van aantal bouwhandels) en die doen het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka

jeka

Support your local club.

Dit was een setje van Hitachi als ik me niet vergis.

Edit deze van de Hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...elig/5488999/artikel.html
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/494/961/25/DV_8_5488999_01_4c_DE_20140918171217.jpg

Kost niks maar dan heb je ook niks...

[ Voor 74% gewijzigd door jeka op 15-06-2018 15:05 ]

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi ding hoor, staat hoog op m'n wannahave lijst, maar ben bang dat ik het dit jaar voor "vaderdagcadeau's" een beetje heb verprutst. :Y
Maar heb ondertussen al wel weer de Boor/schroef en bitset in makpac en de impactdriver gold bitset binnen :)
Deze fantasie sets snap ik nooit zo goed. :P
Dat ziet er al beter uit. _/-\o_
Ondertussen de deal gemaakt met mijn vrouw dat ik mijn gereedschapsfetisj van mijn eigen rekening betaal... 🤭😇
En met wederzijdse instemming kun je dat bedrag dan weer in mindering brengen op de verschuldigde alimentatie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
jeka schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 13:23:
Dit was een setje van Hitachi als ik me niet vergis.

Edit deze van de Hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...elig/5488999/artikel.html
[afbeelding]

Kost niks maar dan heb je ook niks...
Ik heb deze. Kost ook niks, maar voldoet prima.

https://www.amazon.de/Bos...chrauberbit-Set-Steckschlüssel-Sechskantschrauben/dp/B0097DYZHK

Heb trouwens ook bitjes van Witte (ook Hornbach), Wera en Makita Gold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Framoes schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:11:
[...]

Grappig om te zien. Blijkbaar kan er toch nog iets af, ondanks dat beiden een BL motor hebben.

Ik zal ook nog een foto maken van de 481, 483, en 484 ter vergelijking.
Ben wel benieuwd naar die foto. :)
lonkhuijzen schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:54:

Leuke machine! zou ‘m wel willen maar kan ‘m niet verantwoorden, heb geen zwaar schroefwerk.

[..]
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:23:
[..]

Deze fantasie sets snap ik nooit zo goed. :P
[...]
Met @Bhagavad . :P

Maar als je die inlay eruit haalt kan je er wel lekker veel boortjes en bitjes in kwijt. ;)
Framoes schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:37:
[...]

Ik heb deze. Kost ook niks, maar voldoet prima.

https://www.amazon.de/Bos...chrauberbit-Set-Steckschlüssel-Sechskantschrauben/dp/B0097DYZHK

Heb trouwens ook bitjes van Witte (ook Hornbach), Wera en Makita Gold.
Dat is ook een leuke maar was me net iets te groot, ik heb onlangs deze Bosch Professional bitset aangeschaft:
https://smile.amazon.de/gp/product/B00IM7BIY0/

In mijn Mbox zit een Makita bitsetje dus moest in de L-boxx wel een Bosch bitsetje komen :P

Wat ik aan de Bosch set fijn vind is dat er ook platte bits bij zit, die mis ik wel in de Makita bitset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Laatst online: 20-09 15:13

lonkhuijzen

100% ADH

Ik was nog op zoek naar een makpac een fatsoenlijke bitset en wat los spul om mee te werken. En deze fantasie doos voor dit prijsje hielp wel :)

Plus er zit nog een inlay onder voor ander los grut zoals schroeven e.d.

De dtd154 kan ik goed gebruiken om zelf een vlonderterras en tuinkast te maken.

Die gold bitset is trouwens wel erg goed. Past enorm goed in vergelijking met andere bitsets uit de grabbelton:) maar ook in vergelijking met een Bosch groen fantasiedoos

[ Voor 22% gewijzigd door lonkhuijzen op 15-06-2018 19:58 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 20-09 16:31
lonkhuijzen schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:54:

En:

https://www.klium.nl/maki...gold-schroefbitset-310287

hier ook aan het denken aan de DTD154. Maar zit dan bij klim te kijken:
https://www.klium.nl/maki...vendraaier-lxt-18v-342479
Deze hebben momenteel een actie dat je er een 5AH accu bij krijgt.
Hier staat wel dat het alleen voor Belgie geld, hierop heb ik ze berichten gestuurd en kreeg dit terug:
code:
1
2
3
Dank voor je mailtje. Deze actie is ook voor jou van toepassing. 
Makita maakte voor Klium een uitzondering.
Ook onze nederlandse klanten mogen hiervan gebruik maken, maar Makita kon nagenoeg de info niet aanpassen.

Dan heb je voor 20 euro meer een 5AH accu ipv een 1,5AH. Dat is me ook wel wat waard.

Twijfel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
The Fatal schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:20:
[...]

Hier staat wel dat het alleen voor Belgie geld, hierop heb ik ze berichten gestuurd en kreeg dit terug:
code:
1
2
3
Ook onze nederlandse klanten mogen hiervan gebruik maken, maar Makita kon nagenoeg de info niet aanpassen.

Dan heb je voor 20 euro meer een 5AH accu ipv een 1,5AH. Dat is me ook wel wat waard.

Twijfel 8)7
Dit is waar we op zaten te wachten, top. Bedankt voor de tip! DTD154 is onderweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

The Fatal schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:20:
[...]

code:
1
2
3

Twijfel 8)7
Dank voor het navragen, ik had het ook eerder al gezien en hier gemeld dat die Klium Makita accu actie er was: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
Vond de bewoording die Klium had gekozen destijds al curieus maar omdat ik niet direct een extra Makita accumachine nodig had ben ik er niet verder achteraan gegaan maar goed om te lezen dat het ook voor Nederlanders kan, ook al verbaas ik me er wel over.

Makita lijkt dit soort zaken namelijk wel erg naar land te segregeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Vliegvlug schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:16:
[...]

Ben wel benieuwd naar die foto. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/srBOPgFIzo86oej7pnalE26w/medium.jpg

Verschil is niet heel groot tussen de 483 en 484. Qua gewicht scheelt het wel merkbaar en de 483 voelt ook wel compacter aan.

Je ziet trouwens wel duidelijk verschil in de omvang van de motorhuizen. Niet gek, maar wel interessant.
Dat is ook een leuke maar was me net iets te groot, ik heb onlangs deze Bosch Professional bitset aangeschaft:
https://smile.amazon.de/gp/product/B00IM7BIY0/

In mijn Mbox zit een Makita bitsetje dus moest in de L-boxx wel een Bosch bitsetje komen :P

Wat ik aan de Bosch set fijn vind is dat er ook platte bits bij zit, die mis ik wel in de Makita bitset.
Set was goedkoop en alles zit er in. Ook lange bitjes, die weer handig zijn voor pocket hole schroeven. Moet zeggen dat het sowieso langer meegaat dan verwacht.

De gold bitset is voor slagschroevendraaiers, dus vandaar dat de platte bit ontbreekt.

Moet zeggen dat ik gelukkig bijna nooit meer platte bitjes nodig hebt. Die schroeven worden met een reden vrijwel nooit meer gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 16-06-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Bij klium zie ik ook een andere machine waar ik geïnteresseerd in ben, de DDF484. Deze word hier geleverd met 3 accu's voor 385, bij toolnation voor 315 met 2 accu's. Ik vroeg mij af of dit grijze import is wat geleverd word bij klium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 22:13
vanDaal schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:24:
[...]
Ik heb afgelopen week drie van deze opgehangen:
https://www.hornbach.nl/s...5-mm/7069398/artikel.html

Goedkope pegboards en hebben precies de goede maat, bv voor deze dingen:
https://www.hornbach.nl/s...inkt/5091685/artikel.html
Ik heb inmiddels ook een gatenbord van de Hornbach gekocht en online een set haken besteld. Helaas staan deze haken schuin omhoog, ik denk omdat de bedplaat dikker is dan de normaal gebruikte stalen plaat. Heb jij daar ook last van? Zie je toevallig kans een fotootje te schieten van jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
Laurences schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 11:51:
Bij klium zie ik ook een andere machine waar ik geïnteresseerd in ben, de DDF484. Deze word hier geleverd met 3 accu's voor 385, bij toolnation voor 315 met 2 accu's. Ik vroeg mij af of dit grijze import is wat geleverd word bij klium.
De DDF484RT3J is in NL officieel verkocht

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/n799sy/IMG_0320.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Rob Z op 16-06-2018 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurences
Al een poosje ben ik bezig een goede set (elektrisch) gereedschap samen te stellen. Toekomstbestendig en bestand tegen enige mishandeling. Zal sommigen misschien opgevallen zijn dat ik her en der wat specifieke vragen heb gesteld in dit topic, bedankt voor allen antwoorden! Ik ben op dit moment tot de volgende samenstelling gekomen, per categorie twijfel ik nog tussen bepaalde sets. Dat zal ik hieronder aangeven. Ik heb de prijzen er bij gezet omdat ik dat zelf handig vond ik bovenstaande posts.

Aan jullie de vraag mij hierin te helpen, adviseren of er met een ervaren & kritische ogen naar te kijken.

Handgereedschap:
PB Swiss tools, ik kijk momenteel naar deze 30 delige set met magneetstrips á €210,-:
Afbeeldingslocatie: https://www.hugoschipper.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/8/0/800030.jpg

Of

De uitvoering in etui met de meest voorkomende types á €93,-
Afbeeldingslocatie: https://www.hugoschipper.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/8/5/8515.jpg

Beiden kwalitatief top, wellicht de laatste set makkelijker voor klusjes in & om huis? Of zou ik beter naar Wera moeten kijken. Hier twijfel ik.

Knipex set
Afbeeldingslocatie: https://www.hugoschipper.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/300x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/s/hs1cpekni.jpg

Ik zie hier zó veel verschillende types van alleen al Knipex. Dit een goede keuze of is er iets dat ik over het hoofd zie? Kosten zijn €90,-. De set op de afbeelding is een verchroomde set. Een alternatief is een geatramenteerde set (om roest te voorkomen). Kwalitatief verschil?

Elektrisch gereedschap:
Makita boor/schroefmachine DDF484 (3 accu's 5.0Ah) á €385,-
Makita slagschroefmachien DTD154 (gratis accu via klium) á €185,-
Bitset van Wera (30 Bit Check diamond) á €43,-
Afbeeldingslocatie: https://www.alternate.nl/p/230x230/9/Wera_Bitset_Bit_Check_30_Diamond_1@@9hapxw18.jpg

Festool multitool Vecturo e-set
Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/268x214/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/6/563001.jpg
Deze weegt 1.55 kg (o.a. omdat hij een netsnoer heeft en daarom dus lichter is) en lijkt mij comfortabel in gebruik, makkelijker te manoeuvreren. Hij komt echter wel met een sterk geprijsd kaartje van €590,-

Een alternatief zou deze Makita zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.klium.nl/672087-large/makita-dtm51rtjx2-multifunctioneel-oscillerend-gereedschap-lxt-18v-klium.jpg

Deze weegt met 5.0Ah accu 2.2 kg, een stukje zwaarder. De prijs voor een hele set met twee 5.0Ah accu's ligt op €420,-

Hebben jullie ervaring met bovenstaande machine's, in het bijzonder de Festool. Ik neig hier sterk naar ivm het lagere gewicht. Ik geloof dat de opzet stukken allemaal wel universeel zijn, de sluiting lijkt van alle machines (makita, fein, festool) gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Laurences schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:46:
Al een poosje ben ik bezig een goede set (elektrisch) gereedschap samen te stellen. Toekomstbestendig en bestand tegen enige mishandeling. Zal sommigen misschien opgevallen zijn dat ik her en der wat specifieke vragen heb gesteld in dit topic, bedankt voor allen antwoorden! Ik ben op dit moment tot de volgende samenstelling gekomen, per categorie twijfel ik nog tussen bepaalde sets. Dat zal ik hieronder aangeven. Ik heb de prijzen er bij gezet omdat ik dat zelf handig vond ik bovenstaande posts.

Aan jullie de vraag mij hierin te helpen, adviseren of er met een ervaren & kritische ogen naar te kijken.

Handgereedschap:
PB Swiss tools, ik kijk momenteel naar deze 30 delige set met magneetstrips á €210,-:
[afbeelding]

Of

[afbeelding]

Beiden kwalitatief top, wellicht de laatste set makkelijker voor klusjes in & om huis? Of zou ik beter naar Wera moeten kijken. Hier twijfel ik.

Knipex set
[afbeelding]

Ik zie hier zó veel verschillende types van alleen al Knipex. Dit een goede keuze of is er iets dat ik over het hoofd zie? Kosten zijn €90,-. De set op de afbeelding is een verchroomde set. Een alternatief is een geatramenteerde set (om roest te voorkomen). Kwalitatief verschil?

Elektrisch gereedschap:
[afbeelding]

[afbeelding]
Deze weegt 1.55 kg (o.a. omdat hij een netsnoer heeft en daarom dus lichter is) en lijkt mij comfortabel in gebruik, makkelijker te manoeuvreren. Hij komt echter wel met een sterk geprijsd kaartje van €590,-

[afbeelding]

Deze weegt met 5.0Ah accu 2.2 kg, een stukje zwaarder. De prijs voor een hele set met twee 5.0Ah accu's ligt op €420,-

Hebben jullie ervaring met bovenstaande machine's, in het bijzonder de Festool. Ik neig hier sterk naar ivm het lagere gewicht. Ik geloof dat de opzet stukken allemaal wel universeel zijn, de sluiting lijkt van alle machines (makita, fein, festool) gelijk.
Die Festool is dan wel lichter, maar heeft een snoer dus dan zou ik die alleen kopen als je ook altijd maar op 1 plek bezig bent. Wil je ermee kunnen rondlopen zit je de helft van de tijd te klooien met het rondsjouwen van verlengkabels en het op en afrollen van haspels, waardoor je klusje opeens een stuk langer duurt (en je dus ook langer met allerlei rotzooi in je handen staat). Als je echt een boel geld ergens in wilt duwen zou ik voor 1 platform kiezen en daar bij blijven. Persoonlijk lijkt mij 1.5 vs 2.2 kg nou ook weer niet zo enorm spannend, je krijgt er wel veel bewegingsvrijheid voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online

Handgereedschap:
[afbeelding]

Of

[afbeelding]

Knipex set
[afbeelding]

Elektrisch gereedschap:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zelf heb ik Wera schroevendraaiers, die heel goed bevallen. Maar achteraf had ik liever die van PB Swiss gekocht ivm de kleurcodering (dat is zo handig, snap niet dat andere merken dat niet doen). PB Swiss is een prima merk en doet volgens mij echt niet onder voor Wera of Wiha.

Knipex tangen kan je geen miskoop aan doen. De set die je noemt gaat je leven lang mee en, tenzij je ze bewaard in een bak water, is roestbestendig genoeg.

Waarom de keuze voor een festool multitool? Is mooi spul, maar de prijs-kwaliteit verhouding vind ik ver te zoeken. Zelf met een Fein ben 100'n euro's goedkoper uit en ook dat is een machine die je leven lang mee gaat., behalve.... als je er een op accu's koopt. Niet dat de Makita accu's slecht zijn, maar ze gaan ook zeker geen 20 jaar mee. Daarom zou mijn voorkeur gaan naar een bedrade machine. Maar misschien is geen issue voor jou. De festool heeft 5 meter kabel, dus voor klussen in het huis heb je eerder niet dan wel een verlengsnoer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Al een poosje ben ik bezig een goede set (elektrisch) gereedschap samen te stellen. Toekomstbestendig en bestand tegen enige mishandeling. (...)Hebben jullie ervaring met bovenstaande machine's, in het bijzonder de Festool. Ik neig hier sterk naar ivm het lagere gewicht. Ik geloof dat de opzet stukken allemaal wel universeel zijn, de sluiting lijkt van alle machines (makita, fein, festool) gelijk.
Waarvoor wil je de multitool gebruiken? In mijn ervaring zijn multitools in verschillende situaties echt ideaal en kunnen ze enorm veel werk besparen. Daartegenover staat dat ik het idee heb dat die situaties relatief zeldzaam zijn. Het zijn (mijns inziens) ook relatief eenvoudige machines.

Ik heb vorig jaar vrij veel gereedschap gekocht, waaronder een (nieuwe) Makita TM3000C gekocht op eBay Engeland voor €100. Ik heb er voor een paar tientjes accessoires voor gekocht bij Ecotools. Na een jaar gebruik vind ik hem die kleine €150 (net) waard. Soms is het wel echt een uitkomst. Maar €400-500 had ik zonde van het geld gevonden.

Afhankelijk van je gebruik zou ik dus overwegen om te besparen op de multitool en daarvan een leuke weekendtrip te maken of andere tools te kopen ;)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Arthur schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 17:20:
[...]

Waarvoor wil je de multitool gebruiken? In mijn ervaring zijn multitools in verschillende situaties echt ideaal en kunnen ze enorm veel werk besparen. Daartegenover staat dat ik het idee heb dat die situaties relatief zeldzaam zijn. Het zijn (mijns inziens) ook relatief eenvoudige machines.

Ik heb vorig jaar vrij veel gereedschap gekocht, waaronder een (nieuwe) Makita TM3000C gekocht op eBay Engeland voor €100. Ik heb er voor een paar tientjes accessoires voor gekocht bij Ecotools. Na een jaar gebruik vind ik hem die kleine €150 (net) waard. Soms is het wel echt een uitkomst. Maar €400-500 had ik zonde van het geld gevonden.

Afhankelijk van je gebruik zou ik dus overwegen om te besparen op de multitool en daarvan een leuke weekendtrip te maken of andere tools te kopen ;)
Thanks, ik denk dat ik de multitool wel vaak zal gebruiken, gezien ik hem op dit moment ook regelmatig leen. Voor die lastige hoekjes die soms even weggehaald moeten worden bij architraven, lijsten.. voor een DIY-er als ik onmisbaar (of misschien ligt dat aan mijn skills als DIY-er ;) )

Wat vinden jullie van de PB Swiss Tools set, zou ik hier een keuze maken voor alle schroevendraaiers met eigen handvat of is het ook gemakkelijk om de opbergbare set te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Laurences schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 17:28:
[...]

Thanks, ik denk dat ik de multitool wel vaak zal gebruiken, gezien ik hem op dit moment ook regelmatig leen. Voor die lastige hoekjes die soms even weggehaald moeten worden bij architraven, lijsten.. voor een DIY-er als ik onmisbaar (of misschien ligt dat aan mijn skills als DIY-er ;) )

Wat vinden jullie van de PB Swiss Tools set, zou ik hier een keuze maken voor alle schroevendraaiers met eigen handvat of is het ook gemakkelijk om de opbergbare set te nemen.
Eigen handvat. Heb je er twee tegelijk nodig, of je bent met zijn tweeën aan het klussen, dan is dat wel zo handig.
Pagina: 1 ... 49 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.