wimmel_1 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 19:40:
@Bhagavad : Geldt die WKOA óók voor NIET Nederlandse webwinkels? Amazon.de, waar het hier over ging, zit voor zover ik weet in Duitsland en dient zich dus aan de Duitse regelgeving te houden én heeft vervolgens daarmee weinig van doen met de Nederlandse Wet Koop Op Afstand?
De regelgeving geldt voor de gehele Europese Unie.
Dit gaat over de algemeen geldende EU basisregels, maar individuele lidstaten mogen daar eigen aanvullingen voor maken en doen dat ook.
Nederland heeft dat gedaan, al zet dat voor de minder goed begrijpende types de deur bij herhaling open om foutief te stellen dat wij die EU regels dus niet hanteren.
Goed begrijpen, het blijft moeilijk.
Duitsland heeft dat ook uitstekend gedaan als ik goed lees, maar ik heb mij niet zo goed in hun kleine lettertjes verdiept dat ik daar harde uitspraken over durf te doen.
De minimale rechten zijn in ieder geval gegarandeerd en het Duitse consumentenrecht schijnt een van het betere, zo niet het beste van Europa te zijn.
Retourzendingen zijn in principe
voor de rekening van de consument als hij van een verkoop afziet.
Maar een defect, of mankerend artikel zou bij omruil voor rekening van de verkopende shop moeten zijn "lijkt mij".
Zo niet, dan zou ik meteen van toekomstige verbintenissen afzien.
Amazon bleek de laatste keer gevoelig voor dit argument.
Hoe dit precies in het Duitse rechtssysteem is vastgelegd is mij niet bekend, maar het staat shops uiteraard vrij hier genereus naar hun klanten mee om te gaan.
Amazon communiceert dat in ieder geval wel, al moet je vaak heel diep graven naar de antwoorden.
Amazon bedient zich in ieder geval wel graag van de zgn
Dark Patterns die op hun sites bijna tot een wetenschap is verheven en waarbij je bij herhaling minutenlang aan het dwalen bent voor je de juiste contactinfo hebt gevonden (zo je die al vindt!!), waarvan Amazon kennelijk graag wilt dat je die pas zo laat mogelijk in de gaten krijgt.
Je klikt je in ieder geval een ongeluk voor je daar bij het juiste retourloket belandt met je aanvullende vragen.
En dat is niet toevallig zo ontworpen, het is een bewust gecreëerd doolhof met een bewust gekozen hoge drempel.
jichem schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:56:
[...]
Het gaat mij om het feit dat het geheel op het moment van zagen (dus met zaag) die speling niet moet hebben. Het zaagje kan natuurlijk ook een verbinden element zijn tussen de losse onderdelen, waarbij de losse onderdelen allemaal speling hebben maar eenmaal verbonden via de zaag die speling niet vertonen.
Hiermee wil ik niet jouw bevindingen tekort doen, maar mijn vraag rondom het testen zonder zaagje toelichten.
Het is niet bepaald hogere wiskunde, maar je kunt de speling van het wiel van een volgeladen betonwagen makkelijker vaststellen in niet-beladen toestand op een soort van krik.
Anders is zelfs de speling van een halve meter amper vast te stellen.
Ik vraag je te checken
zonder zaagblad, omdat anders andere factoren mee gaan spelen.
Zoals de stand van de zaagas.
De speling van zo'n systeem is onder vollast met ingespannen zaagblad amper vast te stellen, om voor de hand liggende redenen.
Er zijn 2 punten die het zaagblad uiteindelijk stabiliteit verlenen.
Het ene punt is de 'starre' zaagas en het tweede punt is het geleiderolletje en/of het systeem dat daaromheen is opgetuigd, veel moeilijker hoeft het niet te worden.
De eventuele speling van de zaagas is eenvoudig vast te stellen en die van het geleiderolletje ook, maar daarvoor kun je beter het zaagblad even verwijderen.
Dat zoiets basics toch geweldig fout kan gaan bewijst de Parkside decoupeer, die er op het oog perfect uitziet maar het in de uiteindelijke constructie kennelijk toch laat afweten.
Bij Festool is dit tamelijk foolproof te testen en bij de voorganger van deze GST 160 CE ook.
Op de hoogte van de voetplaat is er geen greintje speling vast te stellen, net zo min als ongewenste torsie.
Tien centimeter verderop gaan andere natuurkrachten werken, dat is bij alle decoupeerzagen amper te verhelpen.
Maak het niet moeilijker dan noodzakelijk is en probeer dit gewoon objectief te bekijken, zonder te willen sturen op een gewenste uitkomst.
Dat is soms moeilijk, ik weet het.

Hopelijk kan ik straks de zaag wat uitgebreider testen als ik thuis ben, daar ben ik tot nog toe niet aan toe gekomen
Ik ben nog steeds benieuwd, het is hooguit 1 minuutje werk.
[
Voor 28% gewijzigd door
Verwijderd op 09-06-2018 19:35
]