[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.548 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Laurences schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 17:28:
[...]

Thanks, ik denk dat ik de multitool wel vaak zal gebruiken, gezien ik hem op dit moment ook regelmatig leen. Voor die lastige hoekjes die soms even weggehaald moeten worden bij architraven, lijsten.. voor een DIY-er als ik onmisbaar (of misschien ligt dat aan mijn skills als DIY-er ;) )

Wat vinden jullie van de PB Swiss Tools set, zou ik hier een keuze maken voor alle schroevendraaiers met eigen handvat of is het ook gemakkelijk om de opbergbare set te nemen.
Ik zou persoonlijk niet voor de Vecturo gaan. Duur en er zit een snoer aan (onpraktisch als je hem veel gebruikt/versleept).

Voor minder dan €250 heb je een 10.8V Fein Multitalent met twee accu's (en gratis acculamp bij de 2018 edition). Schijnt net zo goed of beter te zijn dan veel 18V concurrenten. De 18V variant met twee accu's en lader is trouwens nog steeds goedkoper dan de Vecturo.

En als een snoer geen probleem is, zou ik de Fein Multimaster met snoer nemen. Fein is gewoon al jaren de beste in multitools. Hebben het uitgevonden en doen niet aan de wet van de remmende voorsprong.

[ Voor 10% gewijzigd door Framoes op 16-06-2018 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:24
Ik heb een fein multitool, nog de 250w versie van 5 jaar terug. Leuk ding voor erbij, maar zoals al vaker hier gezegd: zou niet bovenaan je lijstje moeten staan. Eerst de basics op orde (boormachientjes, schuurmachines en zaagmachines) en dan pas naar "extra's" gaan kijken als multitools, decoupeerzagen en slagschroevedraaiers.

Ik ben gek van Festool, maar een multitool is stomweg niet zoveel geld waard: het is een apparaat voor als je niet met de juiste machine wegkomt. En geen precies apparaat, maar een klungelding. Dus nutteloos om daar iets voor te kopen wat pretendeert iets te zijn wat het stomweg niet kan zijn.

Koop tzt lekker een fein of ander prima merk en steek die 250 euro in iets dat je ook goed kan gebruiken.
Mijn verdere tip: koop niet zo'n set met allerlei accessoires, maar gewoon de machine met koffer en schaf aan wat je nodig hebt. Ik heb de fout gemaakt om zo'n uitgebreide set voor 100-150 euro extra te kopen. Daar heb ik niks aan gehad, dus ik had beter dat geld in de zak kunnen houden en de juiste accessoires los kunnen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
Laurences schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:46:
Al een poosje ben ik bezig een goede set (elektrisch) gereedschap samen te stellen. Toekomstbestendig en bestand tegen enige mishandeling. Zal sommigen misschien opgevallen zijn dat ik her en der wat specifieke vragen heb gesteld in dit topic, bedankt voor allen antwoorden! Ik ben op dit moment tot de volgende samenstelling gekomen, per categorie twijfel ik nog tussen bepaalde sets. Dat zal ik hieronder aangeven. Ik heb de prijzen er bij gezet omdat ik dat zelf handig vond ik bovenstaande posts.

Aan jullie de vraag mij hierin te helpen, adviseren of er met een ervaren & kritische ogen naar te kijken.

Handgereedschap:
PB Swiss tools, ik kijk momenteel naar deze 30 delige set met magneetstrips á €210,-:
[afbeelding]

Of

De uitvoering in etui met de meest voorkomende types á €93,-
[afbeelding]

Beiden kwalitatief top, wellicht de laatste set makkelijker voor klusjes in & om huis? Of zou ik beter naar Wera moeten kijken. Hier twijfel ik.

Knipex set
[afbeelding]

Ik zie hier zó veel verschillende types van alleen al Knipex. Dit een goede keuze of is er iets dat ik over het hoofd zie? Kosten zijn €90,-. De set op de afbeelding is een verchroomde set. Een alternatief is een geatramenteerde set (om roest te voorkomen). Kwalitatief verschil?

Elektrisch gereedschap:
Makita boor/schroefmachine DDF484 (3 accu's 5.0Ah) á €385,-
Makita slagschroefmachien DTD154 (gratis accu via klium) á €185,-
Bitset van Wera (30 Bit Check diamond) á €43,-
[afbeelding]

Festool multitool Vecturo e-set
[afbeelding]
Deze weegt 1.55 kg (o.a. omdat hij een netsnoer heeft en daarom dus lichter is) en lijkt mij comfortabel in gebruik, makkelijker te manoeuvreren. Hij komt echter wel met een sterk geprijsd kaartje van €590,-

Een alternatief zou deze Makita zijn:
[afbeelding]

Deze weegt met 5.0Ah accu 2.2 kg, een stukje zwaarder. De prijs voor een hele set met twee 5.0Ah accu's ligt op €420,-

Hebben jullie ervaring met bovenstaande machine's, in het bijzonder de Festool. Ik neig hier sterk naar ivm het lagere gewicht. Ik geloof dat de opzet stukken allemaal wel universeel zijn, de sluiting lijkt van alle machines (makita, fein, festool) gelijk.
Voor een multitool is er alleen maar 1 merk idd. En dat is fein. Ik heb er 1 met batterij omdat ik het best vaak gebruik. Maar met snoer is ook prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Of een Fein met snoer, of de makita als solo apparaat. Als ik je bestellijstje afloop, staan er nu 4x 5ah accus op. Daar kom je een heel eind mee qua gebruikstijd. Je zou kunnen overwegen om nog een lichte accu los te kopen: handig voor een tijdje boven je hoofd werken oid.

Oh ja... impuls aankoop:
Afbeeldingslocatie: https://www-de.wera.de/fileadmin/images/greattools/gt-winkelschluessel.jpg
met kleurtjes :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:23
Laurences schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:46:Makita slagschroefmachien DTD154 (gratis accu via klium) á €185,-
[afbeelding]
Ik zie dat je voor een slag schroevendraaier gaat, daar is de Impaktor voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:32

vanDaal

-ismeereentje

peligro2k schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:52:
[...]

Ik heb inmiddels ook een gatenbord van de Hornbach gekocht en online een set haken besteld. Helaas staan deze haken schuin omhoog, ik denk omdat de bedplaat dikker is dan de normaal gebruikte stalen plaat. Heb jij daar ook last van? Zie je toevallig kans een fotootje te schieten van jouw situatie?
Ze staan hier iets omhoog, maar geen probleem verder. Heb je wel genoeg ruimte achter de platen? Zie tweede foto; volgens mij zijn het twee M10 bouten moeren (had ook iets anders kunnen zijn trouwens).

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1758/41948548445_6f6450ced0_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1728/41948546615_f142e5f400_c.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Kunt wel zien dat je vooral met hout werkt, een moer een bout noemen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:16
vanDaal schreef op zondag 17 juni 2018 @ 09:45:
[...]

Ze staan hier iets omhoog, maar geen probleem verder. Heb je wel genoeg ruimte achter de platen? Zie tweede foto; volgens mij zijn het twee M10 bouten (had ook iets anders kunnen zijn trouwens).

[afbeelding]

[afbeelding]
Thanks voor de moeite. Ik denk dat ik gewoon de verkeerde haken heb, ik ga ze ook wel gewoon bij de Hornbach kopen. Zijn een stukje duurder, maar past dan wel tenminste!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Nivado schreef op zondag 17 juni 2018 @ 09:37:
[...]

Ik zie dat je voor een slag schroevendraaier gaat, daar is de Impaktor voor ;)
Bedankt voor de tip, heb even opgezocht wat de exacte verschillen zijn, daarbij vond ik dit artikel wel interessant.
Raymond schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 19:59:
Ik heb een fein multitool, nog de 250w versie van 5 jaar terug. Leuk ding voor erbij, maar zoals al vaker hier gezegd: zou niet bovenaan je lijstje moeten staan. Eerst de basics op orde (boormachientjes, schuurmachines en zaagmachines) en dan pas naar "extra's" gaan kijken als multitools, decoupeerzagen en slagschroevedraaiers.

Ik ben gek van Festool, maar een multitool is stomweg niet zoveel geld waard: het is een apparaat voor als je niet met de juiste machine wegkomt. En geen precies apparaat, maar een klungelding. Dus nutteloos om daar iets voor te kopen wat pretendeert iets te zijn wat het stomweg niet kan zijn.

Koop tzt lekker een fein of ander prima merk en steek die 250 euro in iets dat je ook goed kan gebruiken.
Mijn verdere tip: koop niet zo'n set met allerlei accessoires, maar gewoon de machine met koffer en schaf aan wat je nodig hebt. Ik heb de fout gemaakt om zo'n uitgebreide set voor 100-150 euro extra te kopen. Daar heb ik niks aan gehad, dus ik had beter dat geld in de zak kunnen houden en de juiste accessoires los kunnen kopen.
Ik probeer een beetje orde te scheppen in het lijstje, en dacht een beetje op weg te zijn met bovenstaande artikelen. Bij een schuurmachine, zou je dan een delta schuurmachine adviseren? Ik dacht dat het wel handig zou zijn omdat ik er met allerlei verschillende oppervlakken wel mee weg kom.

Wat betreft accessoires, ik kies voor losse setjes. Heb een bitset uit gekozen en volgende stap is eigenlijk een mooie houtboren set met verschillende maten. Heb je hier misschien advies in?
Framoes schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 18:46:
[...]

Ik zou persoonlijk niet voor de Vecturo gaan. Duur en er zit een snoer aan (onpraktisch als je hem veel gebruikt/versleept).

Voor minder dan €250 heb je een 10.8V Fein Multitalent met twee accu's (en gratis acculamp bij de 2018 edition). Schijnt net zo goed of beter te zijn dan veel 18V concurrenten. De 18V variant met twee accu's en lader is trouwens nog steeds goedkoper dan de Vecturo.

En als een snoer geen probleem is, zou ik de Fein Multimaster met snoer nemen. Fein is gewoon al jaren de beste in multitools. Hebben het uitgevonden en doen niet aan de wet van de remmende voorsprong.
mark-k schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:41:
[...]

Die Festool is dan wel lichter, maar heeft een snoer dus dan zou ik die alleen kopen als je ook altijd maar op 1 plek bezig bent. Wil je ermee kunnen rondlopen zit je de helft van de tijd te klooien met het rondsjouwen van verlengkabels en het op en afrollen van haspels, waardoor je klusje opeens een stuk langer duurt (en je dus ook langer met allerlei rotzooi in je handen staat). Als je echt een boel geld ergens in wilt duwen zou ik voor 1 platform kiezen en daar bij blijven. Persoonlijk lijkt mij 1.5 vs 2.2 kg nou ook weer niet zo enorm spannend, je krijgt er wel veel bewegingsvrijheid voor terug.
Makita DTM51 it is. Ik kan deze ook voor een goede prijs aanschaffen samen met de DDF484 bij klium met drie accu's. Dan zit ik op 4 accu's totaal voor 3 machines. Een mooi begin. Bedankt voor de tip om het geld beter in andere zaken te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:32

vanDaal

-ismeereentje

peligro2k schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:09:
[...]

Thanks voor de moeite. Ik denk dat ik gewoon de verkeerde haken heb, ik ga ze ook wel gewoon bij de Hornbach kopen. Zijn een stukje duurder, maar past dan wel tenminste!
Ja, klopt. Ik heb meerdere soorten haken en andere soorten passen inderdaad niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Laurences schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:45:
[...]
Wat betreft accessoires, ik kies voor losse setjes. Heb een bitset uit gekozen en volgende stap is eigenlijk een mooie houtboren set met verschillende maten. Heb je hier misschien advies in?
[...]
Ik ben zelf erg tevreden met onderstaande:
Heller CV houtborenset 8-delig
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/67583.jpg
&
Heller QuickBit speedborenset 11-delig
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/80600.jpg

En omdat de 19mm boor in bovenstaande plaatje zo overduidelijk ontbrak heb ik die zelf maar aangevuld:
Heller QuickBIT Speedborenset geopend

:P

[ Voor 18% gewijzigd door Vliegvlug op 17-06-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
teacher schreef op zondag 17 juni 2018 @ 05:18:

Oh ja... impuls aankoop:
[afbeelding]
met kleurtjes :Y
Hier ook recent gekocht. Mooie set, helemaal voor de Amazon prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Vliegvlug schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:49:
[...]

Ik ben zelf erg tevreden met onderstaande:
Heller CV houtborenset 8-delig
[afbeelding]
&
Heller QuickBit speedborenset 11-delig
[afbeelding]

En omdat de 19mm boor in bovenstaande plaatje zo overduidelijk ontbrak heb ik die zelf maar aangevuld:
[afbeelding]

:P
Ah mooi, zoiets zocht ik inderdaad. Heeft heller nog een uitgebreidere set houtboortjes. Met ook de halve mm boortjes? Kan ze zo gauw niet vinden. Zoek een mooie houtboren set.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Setje beitels gekocht van een winkel in Japan (jindaiko-honpo) waar maar een enkeling buiten Japan van weet. Man, man, man, wat een kwaliteit. Handgesmeed shirogami #1 met een hardheid van 66-67HRC maar toch nog zeer taai. Hier kunnen Tasai, Kunikei, Kikuhiromaru, Funahiro of Kyohisa niet tegen op. Dit is de 36mm beitel. De stijl die deze smid hanteert ligt zeer dicht tegen de Tokyo stijl aan, dus een iets langere en dunnere nek.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sdM639M.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

De aankopen van de laatste paar weken:

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Weller_Soldeerbout_Pyropen_Piezo_350-650C.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Fluke.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Brennenstuhl_25m_H05VV-F3G1,5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/dormer-a095-metaalborenset-0.png

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Atika_Comet_130S.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Bosch_GNF_20_CA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/BoschGWS_22_230Lvi.png

Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Bosch_GBH_18v-26F.jpg

En nog veel klein spul zoals boren, slijpschijven, PBM's, aftekenspul, etc, etc :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Eveneens uit Japan, een prachtige Monzento. Een zachte, middelfijne natuurslijpsteen (korrel 2000-3000). Ik was al heel lang op zoek naar deze specifieke steen en deze stond op Yahoo Japan Auctions. Volgens mij wist de rest die er op bood niet precies wat voor steen het was dus toen ik 7500 yen bood haakten ze allemaal af en ik won de steen voor de toen huidige prijs van 4800 yen (als niemand over je bod heen gaat win je het object voor de huidige prijs). De steen is met 6cm lekker dik wat ook wel nodig is met een zachte steen als deze. Om aan te geven hoe zacht deze steen is, als ik met mijn duim over de steen wrijf als deze nat is kan ik een dunne slurry aanmaken. Ik had niet verwacht dat de steen zo zacht is maar het is wel een hele fijne steen om op te slijpen. De verzendkosten waren wel behoorlijk hoog met €58.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U4lr6En.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Verwijderd
Waarvoor gebruik je deze beitels? Als je zo specifiek in Japan shopt, dan krijg ik het gevoel dat je ook een specifieke hobby hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Saer Llongau is Welsh voor scheepstimmerman, dat is mijn beroep. Ik werk veel met massief eiken, teak, mahonie en kersen en dan is een beitel die heel lang scherp blijft heel fijn. Ik moest laatst een potdeksel van teak maken waarbij door de vorm heel veel handwerk bij kwam kijken. Een Stanley beitel ofzo moet je om de haverklap slijpen, met deze kan ik bijna een hele werkdag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nice! Scheepsinterieurs dan, denk ik?
Mooi vak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:23
Laurences schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 22:16:
[...]

Dit is waar we op zaten te wachten, top. Bedankt voor de tip! DTD154 is onderweg :D
Toch maar gezwicht. Ook de 154 besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:37:
Setje beitels gekocht van een winkel in Japan (jindaiko-honpo) waar maar een enkeling buiten Japan van weet. .....
[afbeelding]
Erg mooi spul, heb je een linkje naar deze beitels en waar heb je alle info vandaan??
Heb je nog invoer en btw moeten aftikken bij ontvangst?? :P

Is dit staal een beetje te slijpen/wetten en wat doe je trouwens met deze beitels als de vouw na jaren zover is weggeslepen dat de holle rug in zicht dreigt te komen??

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2e31vlc.jpg
Al een poosje ben ik bezig een goede set (elektrisch) gereedschap samen te stellen. Toekomstbestendig en bestand tegen enige mishandeling. [......]
Aan jullie de vraag mij hierin te helpen, adviseren of er met een ervaren & kritische ogen naar te kijken.

Handgereedschap:
PB Swiss tools, ik kijk momenteel naar deze 30 delige set met magneetstrips á €210,-:
[afbeelding]
PB is top dat is het punt niet, maar €210,- voor een setje schroevendraaiers + magneetstrip is a little over-the-top.
Voor minder dan de helft koop je ook een Wera, of Gedore pretpakket en een of meerdere losse magneetstrippen van 50cm kosten €4,99/stuk.
Ik gebruik die strips ook voor een lading schroevendraaiers in de mancave. :)

De grip van Gedore vind ik zelf nog een pietsje beter aanvoelen dan die van Wera, heb hier beide sets hangen.
[afbeelding]
Beiden kwalitatief top, wellicht de laatste set makkelijker voor klusjes in & om huis? Of zou ik beter naar Wera moeten kijken. Hier twijfel ik.
Hele fijne set voor "er bij", maar niet om je losse schroevendraaiers blijvend te vervangen.
Knipex set
[afbeelding]
Ik zie hier zó veel verschillende types van alleen al Knipex. Dit een goede keuze of is er iets dat ik over het hoofd zie? Kosten zijn €90,-. De set op de afbeelding is een verchroomde set. Een alternatief is een geatramenteerde set (om roest te voorkomen). Kwalitatief verschil?
Voor eventueel verschil in kwaliteit kun je de tangen op hun "hardheid specs" vergelijken (zie daarvoor de Knipex site), maar verwacht er geen wonderen van.

Verchroomd blijft misschien langer mooi, maar voor de fijnelektronica is verchroomd minder geschikt, omdat kleine splintertjes chroom sluiting kunnen veroorzaken in circuits.
Dat is in ieder geval de gedachte daarachter, voor modaal gebruik zou ik mij daar niet snel druk om maken.
[afbeelding]
Deze weegt 1.55 kg (o.a. omdat hij een netsnoer heeft en daarom dus lichter is) en lijkt mij comfortabel in gebruik, makkelijker te manoeuvreren. Hij komt echter wel met een sterk geprijsd kaartje van €590,-
Bizar veel geld voor zo'n machine die andere A-merken veel goedkoper in de markt zetten.
Heb zelf al een jaar of 20 een Fein op 230V en voor de keren dat ik die nodig heb is die perfect.

Als je met meerdere 230V boormachines werkt dan zit het snoer in no time in een grote knoop, maar daar heb je met een enkele machine geen last van, tenzij je er 5+ tegelijk in gebruik hebt.
Maar dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt. :P
Hebben jullie ervaring met bovenstaande machine's, in het bijzonder de Festool. Ik neig hier sterk naar ivm het lagere gewicht. Ik geloof dat de opzet stukken allemaal wel universeel zijn, de sluiting lijkt van alle machines (makita, fein, festool) gelijk.
Heb de gewichten niet paraat, maar zo'n Fein is ook een vedergewicht.

Zoals gezegd is het qua functie allemaal lood om oud ijzer, de basics zijn tamelijk eenvoudig en weinig tot niet onderscheidend.
Een variant op accu zou niet hoog op m'n eigen verlanglijstje staan, ten eerste gebruik je zo'n machine relatief weinig en ten tweede jagen accu's de prijs over meerdere jaren onnodig omhoog.
Voor de keren dat ik mijn eigen Fein nodig had, heeft het 230V aansluitsnoer mij in ieder geval nooit in de weg gezeten.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2018 00:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:36:
[...]

Erg mooi spul, heb je een linkje naar deze beitels en waar heb je alle info vandaan??
Heb je nog invoer en btw moeten aftikken bij ontvangst?? :P
Dit zijn de beitels: https://www.jindaiko-honpo.jp/shop/products/detail/11 Zoals je ziet zijn ze heel schappelijk geprijsd maar het is absolute topkwaliteit. Iemand op een houtbewerkers forum met wie ik al heel lang contact heb woont in Japan en heeft ze voor me gekocht en als cadeau naar me opgestuurd. Ze zaten bij de douane denk ik te slapen want ik hoefde geen BTW en invoerrechten te betalen. Hij is een lopende encyclopedie op het gebied van beitels en hij kent deze smid persoonlijk. Voorheen gebruikte ik Kikuhiromaru (beroemd merk in Japan) maar deze zijn zo veel beter.
Is dit staal een beetje te slijpen/wetten en wat doe je trouwens met deze beitels als de vouw na jaren zover is weggeslepen dat de holle rug in zicht dreigt te komen??
Als het goed is moet die goed te slijpen zijn met een slijpsteen (btw, nooit een Japanse beitel op een bankslijpmachine slijpen). Da's het mooie van een goed gesmede Japanse beitel, het staal is veel harder dan dat van een westerse beitel maar toch makkelijk te slijpen. Je moet wel altijd als je een Japanse beitel slijpt de rug ook wetten. De holte zal dan steeds iets minder diep worden waardoor deze zich ook terugtrekt van de snede. Mocht je toch gevaarlijk dicht bij de snede komen dan kun je de rug met een grove steen vlakken. Gewoon druk plaatsen op het voorste deel van het blad en je zult zien dat de holte zich terugtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:40:
Nice! Scheepsinterieurs dan, denk ik?
Mooi vak :)
Jep, scheepsinterieurs :)

Voor de geïnteresseerden: http://buyee.jp/item/yahoo/auction/j494154163
Deze komen ook van Jindaiko. Gemaakt door de smid die mijn beitels ook heeft gemaakt. Met een beetje mazzel kun je deze set voor onder de €200 winnen.

Edit: Deze set is nep hoorde ik van mijn contact in Japan. NIET OP BIEDEN!

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 19-09 10:25

miekol

erm

Handgereedschap:
[afbeelding]

Of

[afbeelding]

Elektrisch gereedschap:
Makita boor/schroefmachine DDF484 (3 accu's 5.0Ah) á €385,-
Makita slagschroefmachien DTD154 (gratis accu via klium) á €185,-
[afbeelding]

[afbeelding]

Een alternatief zou deze Makita zijn:
[afbeelding]

Deze weegt met 5.0Ah accu 2.2 kg, een stukje zwaarder. De prijs voor een hele set met twee 5.0Ah accu's ligt op €420,-

Wat betreft de schroevendraaiers ben ik nogal fan van Wera, maar die hebben gek genoeg geen kleurcodering op de schroevendraaiers maar wel met de bitjes. Wat wel geinig is Wera2Go, kun je leuke combinaties van handgereedschap mee maken/aan elkaar vastmaken.

En waarom kijk je niet naar een Makita 18v set waar een accuboormachine en slagschroevendraaier samen in 1 systainer zit? Scheelt weer iets qua aanschaf en bergt ook makkelijker op.

De Festool Vecturo is 1 op 1 een omgekatte Fein Supercut. Qua kracht/wattage wel 1 van de sterkste multi Tools op de markt, maar qua aansluiting en trillingen behoorlijk achterhaald. De Fein 350Q met snoer is echt het meest trillingsarm. Die heb ik gehad, maar ben toch uiteindelijk voor een Metabo 18v (daar had ik al accu’s van) variant gegaan. Die trilt veel meer, maar je hebt zo een ding toch bijna nooit lang achtereen vast. Ook heeft de Metabo twee LEDjes voorop die zou ik niet meer willen missen. Maar als je toch in Makita 18v platform gaat investeren zou ik mooi voor de Makian18v variant gaan als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
De twijfel slaat een beetje toe op de aanschaf van een boormachine. Ik heb een mooie set uitgekozen. DDF484 + DTD154 van Makita. Nu zit ik nog wat langer te kijken en de Festool T18+3 ziet er ook wel zéér goed uit op specs. Acculading schijnt iets langer mee te gaan. Hebben jullie iets te zeggen over de Festool boor/schroefmachine?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Laurences schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:25:
De twijfel slaat een beetje toe op de aanschaf van een boormachine. Ik heb een mooie set uitgekozen. DDF484 + DTD154 van Makita. Nu zit ik nog wat langer te kijken en de Festool T18+3 ziet er ook wel zéér goed uit op specs. Acculading schijnt iets langer mee te gaan. Hebben jullie iets te zeggen over de Festool boor/schroefmachine?
Ja: Zonde van het geld (zegt een Festool liefhebber). Way overpriced en voegt niks toe aan het festool systeem.

Je gaat investeren in een accu-systeem. Bekijk eerst eens heel goed wel ecosysteem goed bij je past qua apparatuur. En een slagschroevedraaier is een mooie machine, maar naar mijn mening vooral een apparaat voor mensen die al voorzien zijn van genoeg accuboormachines. Of je moet regelmatig de behoefte hebben om houtdraadbouten van 8x200mm in douglas palen te rammelen, dan heb je er echt wat aan. Maar als je net begint heb je meer aan een extra accuboormachientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Fijne machine, heb alleen niet veel vergelijkingsmateriaal.
Digitale slipkoppeling, dus piepje ipv geratel. Hij past ook het max toerental aan adhv de instelling van de slipkoppeling.
Wel een zware machine. Pak negen van de tien keer pak ik de veel lichtere Festool TXS. Als je de extra kracht echt nodig hebt zou je de compact uitvoering met lichtere accu kunnen overwegen.
Het centrotec systeem is ook leuk maar wel een flinke investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@Laurences
Raymond schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:30:
[...]

Ja: Zonde van het geld (zegt een Festool liefhebber). Way overpriced en voegt niks toe aan het festool systeem.

Je gaat investeren in een accu-systeem. Bekijk eerst eens heel goed wel ecosysteem goed bij je past qua apparatuur. En een slagschroevedraaier is een mooie machine, maar naar mijn mening vooral een apparaat voor mensen die al voorzien zijn van genoeg accuboormachines. Of je moet regelmatig de behoefte hebben om houtdraadbouten van 8x200mm in douglas palen te rammelen, dan heb je er echt wat aan. Maar als je net begint heb je meer aan een extra accuboormachientje.
Ik wilde net min of meer het zelfde schrijven. Ik zou graag mijn schuur vol met Festool zagen en aanverwante artikelen stoppen, ware het niet dat ik daar het geld niet voor over heb. De accu boormachines van Festool daarentegen boeien mij helemaal niet!
Ik heb zelf een DTD154, naast een DDF470 en een BDF440. Ik vind het heerlijk werken. Voorboren, verzinken en schroeven zonder bits of boren te wisselen. De toeren/krachtinstelling van de DTD154 maakt het ideaal voor alle schroeven, van 3.5mm op de lichtste stand, tot 6mm RVS op de middelstand, tot M8+ op de hoogste. kortom, ik denk dat je met de combi van een DDF484 en een DTD154 heel goed uit de voeten kunt.

Wat betreft multitools, ik heb een makita multitool op 14.4V accu. Het enige minpunt hieraan is dat het geen 18V machine is. Aangezien ik begin vorigjaar begonnen ben met de overstap naar 18V. Als je al accu's hebt is dit een zeer voordelige aanschaf. De Fein zal misschien minder trillingen hebben, maar zit je wel aan een snoer vast, of een ander accu systeem. Ik vindt een snoerloze multitool heel fijn, gezien de klussen waar ik hem voor gebruik. Laatst wat rotte kozijnen gerepareerd, en het niet hoven uitrollen (en oprollen) van een verlengsnoer e.d. scheelt gewoon gedoe en tijd. de accu ligt toch klaar of trek ik uit mijn accutol.

Het 18V ecosysteem van Makita is (een van) de meest uitgebreide en complete systemen die er zijn daar zal je niet snel iets missen wat en ander merk wel heeft. Als je 3 tot 5 accu's hiervan hebt, zal je eigenlijk nooit misgrijpen, en vallen de onderhoudskosten van je accu's mee (mijn 14.4V accu's hebben na 7 jaar nog geen sporen van slijtage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Het is misschien een beetje afgezaagd maar ik heb ook de DDF484RTJ en DTD154ZJ besteld.
Door de extra accu bij de DDF484 heb ik bij de DTD154 gekozen voor de optie zonder accu en lader om de kosten wat te verlagen.

Voor mijn klussen zal dit 9 v.d. 10x goed komen en bij een evt toekomstige aanschaf kan ik altijd nog een extra accu bestellen.

De eerste klus zal een veranda worden van 6x3,5meter dus ik ben erg benieuwd. Alleen al de haken aan de apparatuur zal voor mij een verademing zijn aangezien ik nogal vaak lomp ben aangelegd met dingen omstoten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ben een groot fan van Festool houtbewerkingsmachines, zoals het arsenaal aan schuurmachines, bovenfrezen, invalcirkelzagen en decoupeerzagen.

Hun boor/schroefmachines voegen echter amper iets toe aan de bekende A-merken, of het moeten de hoge prijzen zijn.
Zij hebben eigenlijk enkel bestaansrecht omdat zij handig meeliften op het succes van hun houtbewerking. ;)
Hun accumachines hebben mij tot nu toe amper iets gedaan.

De Festool boor/schroefmachine die je noemt heeft "slechts" een modaal koppel van 50Nm en dat is niets meer dan een Makita DDF484 die óók max. 50Nm doet.
Het is zeker niet verkeerd, maar het is ook niet spectaculair te noemen.
Heb daarom zelf voor een kwartet Makita 482's gekozen die het pas bij een hogere 62Nm(!!) opgeven, hetzelfde gewicht hebben en tevens goedkoper zijn.

Dat die machine niet-brushless is, is louter voor de statistieken en "accu-standtijden" doen er met meerdere accu's in de praktijk niet toe. :+
Je bent nu bikkelharde pro praktijken van 24/7 inzet aan het vergelijken met sporadisch hobbygebruik, het is allemaal leuk en aardig, maar je begeeft je daarmee in een moeizaam moeras dat nergens naar leidt.

Ook een Makita 482 blijkt een heerlijke machine, die lekker licht en sterk is en nagenoeg alle voorkomende klussen aankan.
Pas als het echt bruut wordt pak ik een van de zware 481's of 458's, of desnoods de slagschroevendraaier.
De laatste gebruik ik liever zo min mogelijk, vanwege de onnoemelijke takkeherrie. :Y

Als het gewicht echt een issue is, check dan ook de Metabo lijn eens, waarvan het boorkop van alle machines verwijderd kan worden om toch te kunnen schroeven met het binnenzeskant van de uitgaande booras.
Werkt subliem.
Dat scheelt een ons of twee en het maakt de machines voor schroefklusjes aangenaam korter.
Op dat specifieke gebied kan daar geen enkele andere machine mee concurreren.

Maar de echte hamvraag zou moeten zijn in welk accu eco-systeem je wilt gaan investeren, de specifieke machine volgt daar automatisch uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
De reden dat ik het dubbelcheck en zo zeker van m’n zaak wil zijn is dat ik over een paar maanden mag beginnen aan het volledige verbouwing van mn nieuwe woning (tzt zal ik foto’s plaatsen om jullie op de hoogte te houden). Mn gereedschap uit het verleden is naar mn broertje gegaan na wat verhuizingen naar het buitenland voor werk.

Omdat ik mn geld het liefst maar één keer uitgeef, doe ik dit het liefst aan goed materieel. Zag het motto: “of ik koop iets goeds, of het goedkoopste dat er is”, daar kan ik me in vinden ;) Alles wat maar één of enkele keren wordt gebruikt koop ik graag bij de action.

Een slagschroevendraaier zie ik als een echt goede aanvulling voor de boor/schroefmachine, vandaar dat deze op mn lijst staat. Bij de DTD154 van makita is vooral de instelbare stand aantrekkelijk om hem ook voor het lichtere werk te gebruiken. Wat betreft accu apparatuur, dit zal voor mij alleen gaan om deze machines en misschien een multitool. Andere zaken als schuur-, frees-, slijp- en zaagapparatuur kies ik voor de bedrade optie.

Als ik eenmalig een paar honderd euro extra moet uitgeven voor Festool als dat beter is, is dat mogelijk maar dan moet het een goede toevoeging zijn. Uit jullie reacties maak ik op dat ik met de accu set van Makita een goede koop doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laurences schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:45:
[......]
Een slagschroevendraaier zie ik als een echt goede aanvulling voor de boor/schroefmachine, vandaar dat deze op mn lijst staat.
Bij de DTD154 van makita is vooral de instelbare stand aantrekkelijk om hem ook voor het lichtere werk te gebruiken.het een goede toevoeging zijn.
Dat moet iedereen zelf weten, maar juist voor het lichtere werk pak ik liever een lichte machine die bij voorkeur stil(!!) en compact is.
Het is een hele mooie machine daar niet van, maar je moet er wel werk voor hebben.
Daarnaast is een slagschroevendraaier imho wel aangenaam compact, maar verre van stil. :+

Bij licht werk is er amper kickback op je handen/polsen, dus waarom zou je daar een lawaaiige slagschroeverdraaier voor willen gebruiken als dat ook met een ultracompacte/nog compactere 10.8V Metabo, of Bosch kan??
Een slagschroevendraaier is heel handig als je er hele dozen 15+cm schroeven en langer in moet hengsten, voor minder lengte pak ik liever een stille accuschroefmachine die dat nog wil trekken.
Geen probleem. ;)
Als ik eenmalig een paar honderd euro extra moet uitgeven voor Festool als dat beter is, is dat mogelijk maar dan moet het een goede toevoeging zijn. Uit jullie reacties maak ik op dat ik met de accu set van Makita een goede koop doe.
Dat zeker.

Aan geen van de A-merken als Bosch, DeWalt, Metabo, Hitachi, Makita en Milwaukee doe je een miskoop, but "some are more equal than others". :Y

"Voor mij" had Makita het meest aantrekkelijke eco-systeem, gekoppeld aan prima kwaliteit, verkrijgbaarheid en last but not least het zo handige 2x18V systeem.
Maar heb ook machines van Bosch, DeWalt, Hitachi en Metabo hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De DTD154 krijgt op de laagste stand niet eens 50mm schroeven in vuren gedraaid.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Bij een accutol zou ik niet voor Festool kiezen. Zo'n machine is redelijk basic en extra snufjes voegen weinig toe. Het is de meerprijs niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
zonoskar schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:56:
De DTD154 krijgt op de laagste stand niet eens 50mm schroeven in vuren gedraaid.
Je vindt de instelbare afslag dus geen toevoeging hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Laurences schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:13:
[...]

Je vindt de instelbare afslag dus geen toevoeging hebben?
Dat heeft het zeker wel, 6x100 RVS schroeven (Spax) draai ik kapot in meranti op de hoogste stand, op de 2e stand draai ik hem nietjes verzonken er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Gelukkig dat je 3 standen hebt dan he, nogal logisch dat de laagste niet veel doet, die is ook maar 11% van de slagkracht van de hardste stand (20, 50, 175 Nm). Die lagere standen zijn er juist voor om weinig power te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:10:
[...]

Ben een groot fan van Festool houtbewerkingsmachines, zoals het arsenaal aan schuurmachines, bovenfrezen, invalcirkelzagen en decoupeerzagen.

Hun boor/schroefmachines voegen echter amper iets toe aan de bekende A-merken, of het moeten de hoge prijzen zijn.
Zij hebben eigenlijk enkel bestaansrecht omdat zij handig meeliften op het succes van hun houtbewerking. ;)
Hun accumachines hebben mij tot nu toe amper iets gedaan.
Dan leg ik graag de volgende vraag aan je voor; in de woning ga ik straks een boel (10 stuks) kozijnen schuren, (paneel)deuren en trap (ja, alle tredes) schuren. Ik dacht daarvoor zelf aan een delta schuurmachine, de DTS 400. Bekend mee? Is een Festool schuurmachine dan echt beter dan de Makita's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:40:
Voor de geïnteresseerden: http://buyee.jp/item/yahoo/auction/j494154163
Deze komen ook van Jindaiko. Gemaakt door de smid die mijn beitels ook heeft gemaakt. Met een beetje mazzel kun je deze set voor onder de €200 winnen.
Niet, ik herhaal NIET op deze set bieden. Ze hebben de namen Jindaiko en Tetsu Ryosaku gebruikt maar het is zo nep als maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:58:
[...]

Niet, ik herhaal NIET op deze set bieden. Ze hebben de namen Jindaiko en Tetsu Ryosaku gebruikt maar het is zo nep als maar kan.
Pas je originele post dan ook eventjes aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Laurences schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:11:
[...]

Dan leg ik graag de volgende vraag aan je voor; in de woning ga ik straks een boel (10 stuks) kozijnen schuren, (paneel)deuren en trap (ja, alle tredes) schuren. Ik dacht daarvoor zelf aan een delta schuurmachine, de DTS 400. Bekend mee? Is een Festool schuurmachine dan echt beter dan de Makita's?
ik heb 2 schuurmachines gehad van Makita, waarvan een vlak schuurmachine en een andere. Nu alles vervangen door Festool en ik vind ze 100 keer beter, veel beter gebalanceerd, veel minder trillingen in je handen, schuren veel netter en nemen meer af. Stof afzuiging bij Festool is erg goed, zeker icm een stofzuiger, hierdoor neemt de stand tijd van je schuur papier nog meer toe en je afnames gaan nog beter.
Op dit moment heb ik een RO90 en een ETS 125.

Edit: Vandaag de DTD154ZJ binnen gekregen, nu snel extra accu aanvragen en testen :)

[ Voor 4% gewijzigd door The Fatal op 19-06-2018 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

mark-k schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:47:
[...]

Gelukkig dat je 3 standen hebt dan he, nogal logisch dat de laagste niet veel doet, die is ook maar 11% van de slagkracht van de hardste stand (20, 50, 175 Nm).
Ja, mijn post was ook om aan te geven dat die laagste stand niet echt een vervanging is voor een "gewoon" schroefmachientje. Op de 2de stand heb je al meteen een hoop herrie en aangezien je die vrijwel altijd nodig hebt...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

zonoskar schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:45:
[...]

Ja, mijn post was ook om aan te geven dat die laagste stand niet echt een vervanging is voor een "gewoon" schroefmachientje. Op de 2de stand heb je al meteen een hoop herrie en aangezien je die vrijwel altijd nodig hebt...
Klussen maakt altijd herrie toch? Daar hebben ze oordopjes voor uitgevonden. Je hebt toch een stel andere PBMs nodig als je n beetje fatsoenlijk gaat klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Zo te lezen ben ik niet alleen met het aanschaffen van een DTD154 bij Klium.nl. Omdat dit mijn eerste 18V body is heb ik via werkzeugalarm.de meteen een set met lader en 2 x 5ah accu’s gekocht voor de mooie prijs van 147 euro. Voor 336ish euro heb je dus 3 x 5ah accu, body en makpac d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Dat klopt, vind zelf die herrie niet zo heel erg storend.

Net even snel wat getest (6*180 in douglass gedraaid), merkte nu geen zwaar verschil tussen de DTD154 of mijn oudere DDF456 - welke 50NM moet kunnen doen. Ben benieuwd waar hij het grote verschil gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Hoe doet hij het eigenlijk met 8×160 constructieschroeven (T40)? :)
edit:
@The Fatal bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-06-2018 20:51 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Als ik ze had zou ik het je laten weten. Kom. Iet verder dan 6*180 t30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laurences schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:11:
[...]
Van Makita heb ik enkel smalle bandschuurmachines dus dat durf ik niet te zeggen, op het vlakschuurgebied heb ik vooral Festool, Metabo en een verdwaalde Rupes.
Heb lang geleden een Bosch gehad, maar die vond ik echt een ramp.

Flex heeft Festool lookalikes (of omgekeerd :P ) en die schuren net zo goed en zijn soms voordelig te koop, Rupes is ook top op schuurgebied.
Met de Metabo's heb ik ook zeer goede ervaringen.

De Delta die je op het oog hebt is een top machine, maar geen snelheidswonder zoals de Festool Rotex.
Een 150mm Rotex gaat bijna net zo snel als een bandschuurmachine. :P

Als de trap er een is van een halfversleten hoogpolig tapijt met dito sleetse lijmlaag, dan schuur je je met zo'n Delta een ongeluk dat dagen kan duren. :Y
Op de meest recente trap die ik van de directrice moest schuren heb ik ongeveer een plank vol aan schuurmachines moeten inzetten voor zij tevreden was en de trap weer spic & span was.
Eerlijk gezegd vind ik het maar een hondenklus.

Maar als je meters wilt maken is een Rotex wel wat je zoekt. :)
Heb zelf nog een soms onhandelbaar grote Rotex 150 (de voorloper van deze Rotex) maar de huidige RO 90 heeft precies het goede formaat voor het grootste gedeelte van een trap en is veel hanteerbaarder.
De stukken die de Rotex niet kan pakken zijn goed voor zo'n Delta machine.

Als de trap enkel "opgeschuurd" moet worden, dan is een delta machine ook goed te doen, welk merk dan ook.

Als je zoveel houtwerk te schuren hebt zoals je hier noemt, dan zou ik een Rotex, een delta en een rechthoekig model willen gebruiken.
Met een delta ben je namelijk snel door het uiterste puntje heen, ook als je die steeds 120o kunt draaien.
Een Rotex zou je voor een paar dagen eventueel kunnen huren als het een eenmalige klus is, het is namelijk best een dure machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 19-09 10:25

miekol

erm

Lekker bij Makita houden, accuplatform van Festool is helaas niet zo heel spannend/onderscheidend in tegenstelling tot aantal van hun andere bedrade tools.

Maar je zou wel nog naar Metabo accuboormachines kunnen kijken. Die hebben wel een aantal overeenkomsten:

1) Verwisselbare kop
2) Digitale slipkoppeling
3) Compatible met Centrotec

En nog paar andere handigheden zoals anti kickback en impuls mode.

Het Metabo 18v platform vind ik ook heel interessant, maar minder breed als Makita en ook (vooral de kale machines) minder betaalbaar als Makita.

Je zou eventueel naar de Metabo BS 18 LTX-3 BL Q kunnen kijken. Lijkt heel erg op de Festool DRC 18/4. Heeft namelijk ook een 3 versnellingsbak met 3000 rpm stand en verwisselbare kop. Zie > https://www.metabo.com/co...ss-drill-screwdriver.html

Metabo heeft ook net een nieuwe slagschroevendraaier uit op basis van een 'triple hammer' model van Hitachi > https://www.metabo.com/nl...slagschroevendraaier.html

Maar voor een setje ben je zo het dubbele kwijt als een setje Makita 18v accuboor en slagschroevendraaier. Dan is de Metabo BS 18 nog wel Made in Germany, maar de SSD LTX 200 BL alweer Made in China ;(

[ Voor 14% gewijzigd door miekol op 19-06-2018 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vloerbedekking van de trap halen doe je niet met een schuurmachine, maar met de metabo lakfrees. Zie filmpjes op youtube.

YouTube: Metabo Lackfräse Paint removers

[ Voor 30% gewijzigd door Raymond op 19-06-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:46:
Vloerbedekking van de trap halen doe je niet met een schuurmachine, maar met de metabo lakfrees. Zie filmpjes op youtube.
YouTube: Metabo Lackfräse Paint removers
Uiteraard, maar wie heeft deze leuke machine in huis??
Ik dus wel en jij misschien ook, uiteraard Atmoz, maar dan houdt het op ben ik bang. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:56:
[...]

Uiteraard, maar wie heeft deze leuke machine in huis??
Ik dus wel en jij misschien ook, uiteraard Atmoz, maar dan houdt het op ben ik bang. :+
Boels/bo-rent. Dit soort machines huur je gewoon :)

Ik heb ook geen parketschuurmachine staan, toch heeft m'n houten vloer vorig jaar keurig een mooi nieuw likje verf gekregen, met dank aan de mooie machine van Boels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Ga toch eerst een 18v machine kopen om mijn gereedschapset mee op te bouwen. 10v accuboormachine komt daarna wel. Keuze is gevallen op een Makita 484, beste deal kom ik hier tegen: 260€ + 2 accu's en lader + box.

https://www.passiontec.de...tm_content=Akkuschrauber#

https://www.werkzeugalarm...geraet-im-makpac/a-96296/

Waarom is de ene Makita set met exact dezelfde specificaties zwart en de andere originele Makita kleuren? Of zie ik iets over het hoofd wat die 30€ meerprijs rechtvaardigt? Als iemand een betere deal heeft hoor ik het natuurlijk ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:07
detonated schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:13:
Zo te lezen ben ik niet alleen met het aanschaffen van een DTD154 bij Klium.nl. Omdat dit mijn eerste 18V body is heb ik via werkzeugalarm.de meteen een set met lader en 2 x 5ah accu’s gekocht voor de mooie prijs van 147 euro. Voor 336ish euro heb je dus 3 x 5ah accu, body en makpac d:)b
Ik twijfel nog over wat voor mij de handigste combi wordt; gelukkig heb ik nog tot 30 september om de DTD154 bij Kium te bestellen :) .

Voor zwaar schroefwerk heb ik hem niet nodig; aangezien als ik met de overkapping in de tuin aan de gang ga als het nodig is ook de slagschroevendraaier van mijn broer kan lenen. Blijft over het normale schroefwerk in over het algemeen niet al te harde hout en af en toe een IKEA kastje in elkaar zetten.
Ik heb dan ook maar zelden meer dan twee machines tegelijk nodig.

Grootste voordeel van een slagschroevendraaier voor het kleinere werk is dat je een wat lichtere machine hebt; maar dat kan ik ook bereiken met de veel goedkopere (of een 10.8v machientje erbij). Van het prijsverschil kan ik dan alsnog een DDF482 erbij kopen mocht ik koppel tekort komen.

Of zie ik behalve het kickback en het gewicht nog een voordeel van een slagschroevendraaier over het hoofd?

@asdf25 Kijk bij Passiontec ook even naar de DDF484BJX1, dan krijg je er voor iets van 15 euro nog een 3Ah accu bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Gebanned op 19-06-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asdf25 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:49:
[.......]
Waarom is de ene Makita set met exact dezelfde specificaties zwart en de andere originele Makita kleuren? Of zie ik iets over het hoofd wat die 30€ meerprijs rechtvaardigt?
De zwarte machines zijn afaik 'special editions', meer verschil is er niet.
Vind het in zwart wel een bruut ding. :Y

Het zou mij niet verbazen als ze voor de Aziatische markt ook in roze worden geleverd.
Zoals deze: gathering.tweakers.net/....../54077905#54077905 :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2018 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Voor een slag schroevendraaier. Wat voor verloop stuk naar doppen gebruiken jullie? Zeskant naar....

Volgens de specs kan bv de DTD154 tot 16mm gaan. Dan zou je normaal sleutelmaat 24 voor gebruiken.
Of moet ik dit anders zien?

Edit: meer grotere hout draai bouten etc.

[ Voor 8% gewijzigd door The Fatal op 20-06-2018 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een verloopstuk van Wurth gekocht (kon ik goedkoop krijgen). Maar die zijn er van veel merken. Ik heb een verloopje van zeskant naar 1/4" en van zeskant naar 1/2" (voor m'n wielmoerdoppen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Worden vaak ook in setjes van 3 verkocht. 1/4”, 3/8” en 1/2”.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 01:38
Gebanned schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:51:
[...]

Ik twijfel nog over wat voor mij de handigste combi wordt; gelukkig heb ik nog tot 30 september om de DTD154 bij Kium te bestellen :) .

Voor zwaar schroefwerk heb ik hem niet nodig; aangezien als ik met de overkapping in de tuin aan de gang ga als het nodig is ook de slagschroevendraaier van mijn broer kan lenen. Blijft over het normale schroefwerk in over het algemeen niet al te harde hout en af en toe een IKEA kastje in elkaar zetten.
Ik heb dan ook maar zelden meer dan twee machines tegelijk nodig.

Grootste voordeel van een slagschroevendraaier voor het kleinere werk is dat je een wat lichtere machine hebt; maar dat kan ik ook bereiken met de veel goedkopere (of een 10.8v machientje erbij). Van het prijsverschil kan ik dan alsnog een DDF482 erbij kopen mocht ik koppel tekort komen.

Of zie ik behalve het kickback en het gewicht nog een voordeel van een slagschroevendraaier over het hoofd?

@asdf25 Kijk bij Passiontec ook even naar de DDF484BJX1, dan krijg je er voor iets van 15 euro nog een 3Ah accu bij.
Begrijp ik nu goed dat je een slagschroevendraaier prefereert boven een normale accuboormachine en als eerste machine aan te schaffen? :?

Ik heb zelf een 10,8v setje van Metabo waarin een accuboor en een slagschroevendraaier zitten en de slagschroevendraaier wordt alleen maar gebruikt als de schroeven groter / zwaarder zijn. De machine is aanzienlijk zwaarder dan de accuboor, maakt behoorlijk wat lawaai en ondanks dat het geen hele zware slagschroevendraaier is draai je kleine schroeven er veel te makkelijk mee aan gort....

Zou toch nog even goed nadenken over wat je aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wie heeft er ervaringen met een lamellofrees (van Lamello, of vergelijkbaar)?

Ik ga wat kasten en luidsprekers bouwen en heb daarmee behoefte om plaatmateriaal netjes aan elkaar te bevestigen. Nu gebruik ik daar nog deuvels voor. Maar dat werkt niet lekker wanneer ik een plaat haaks halverwege op een andere plaat wil bevestigen.

Welke kunnen jullie me aanraden? Ik kan natuurlijk naar de lokale gereedschapboer fietsen en daar voor 1000+ euro een lamello of Festool halen, maar m'n gevoel zegt dat dat misschien wat overtrokken is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Raymond schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:43:

Ik ga wat kasten en luidsprekers bouwen en heb daarmee behoefte om plaatmateriaal netjes aan elkaar te bevestigen. Nu gebruik ik daar nog deuvels voor. Maar dat werkt niet lekker wanneer ik een plaat haaks halverwege op een andere plaat wil bevestigen.

Welke kunnen jullie me aanraden? Ik kan natuurlijk naar de lokale gereedschapboer fietsen en daar voor 1000+ euro een lamello of Festool halen, maar m'n gevoel zegt dat dat misschien wat overtrokken is :+
Ik heb deze:

MAKITA DPJ180ZJ
Afbeeldingslocatie: https://cclbja.db.files.1drv.com/y4mEuYIdkUmFWqroGPcgBed5ql-yx2Zg3dd1Tb7md8epV5e_cjibee3RGYX3mwlgn3LWgslfaIuwT-GSFXFn8FKHYx9ox3vN6y-n5xlOz--zlwp-0KRdd7_eaAgErjkxhhribtvclnCmq8zWOwy9EMgGD6_XN2UiXVlmn6Mp12FihhZauHLrCD-gZbte1Xpd4lLJ20dh3NR-dcH4f3WeMvYhQ?width=1024&height=768&cropmode=none

Op accu omdat ik hem veel buiten gebruik. Hij wordt natuurlijk niet zo intensief gebruikt als de boormachines maar gaat toch al enkele jaren mee. Ik moet zeggen dat er ik er zeer tevreden over ben. Hij is erg precies en heeft nergens speling, goed werkende borging en afstelmogelijkheden en ligt fijn in de hand. En kost geen 1000+ euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb ook het accusysteem van Makita, dus dat zou kunnen. Ik ben gek op accumachines, maar voor deze machine is dat voor mij geen eis. Ik ga toch met stofafzuiging werken, dus een snoertje kan geen kwaad.

Ik heb echt nul ervaring met dit soort machines, dus geen idee waar ik op moet letten. Als ik die Top21 van lamello zie, met alle instelmogelijkheden, dan denk ik: Hoe kan je in vredesnaam werken met andere machines? Maar waarschijnlijk zitten er gewoon meer knopjes op dan ik nodig heb :)

Mijn werkzaamheden met de machine zoals ik die nu voorzie:

-Plaatdiktes: 8/9mm, 12mm en 18mm
-Platen onder verstek monteren
-Platen haaks op elkaar monteren, op de rand
-Stompe verbindingen maken (dus een plaat haaks op een willekeurige plek op een ander plaat monteren. Denk aan een T :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuel_80 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:23:
[...]

Begrijp ik nu goed dat je een slagschroevendraaier prefereert boven een normale accuboormachine en als eerste machine aan te schaffen? :?

Ik heb zelf een 10,8v setje van Metabo waarin een accuboor en een slagschroevendraaier zitten en de slagschroevendraaier wordt alleen maar gebruikt als de schroeven groter / zwaarder zijn. De machine is aanzienlijk zwaarder dan de accuboor, maakt behoorlijk wat lawaai en ondanks dat het geen hele zware slagschroevendraaier is draai je kleine schroeven er veel te makkelijk mee aan gort....

Zou toch nog even goed nadenken over wat je aanschaft.
Eens. Een slagschroevendraaier is specialistisch gereedschap, absoluut niet bedoeld om een paar schroeven in een gipsplaat te draaien. Zulke kracht heb je bovendien (als normale klusser) nagenoeg nooit nodig. Als ik al eens ergens een dikke houtdraadbout in moet draaien pak ik de doppenset wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:17:
[...]

Eens. Een slagschroevendraaier is specialistisch gereedschap, absoluut niet bedoeld om een paar schroeven in een gipsplaat te draaien. Zulke kracht heb je bovendien (als normale klusser) nagenoeg nooit nodig. Als ik al eens ergens een dikke houtdraadbout in moet draaien pak ik de doppenset wel.
Nou dat zou ik niet zo heel snel zeggen. Ik schroef zo goed als alles met de slagschroevendraaier, ook omdat deze sneller schroeft. Vind het een stuk fijner werken. Gipsplaten doe ik meestal inderdaad wel met een normale accuboormachine.

Maar inderdaad, om het als éérste machine aan te schaffen (vóór een normale accuboormachine) zou ik nooit doen. Met een accuboormachine kun je boren en schroeven, met een slagschroevendraaier alleen schroeven (niet helemaal waar, maar soit). Dus als eerste machine een accuboormachine aanschaffen is een stuk prettiger omdat je meer functies in één hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 15:40
Blijft over het normale schroefwerk in over het algemeen niet al te harde hout en af en toe een IKEA kastje in elkaar zetten.
Voor normaal schroefwerk moet je eigenlijk een normale schroefmachine gebruiken. Die kun je veel beter beheersen en heeft een slipkoppeling. Je hoeft niet meteen een schroefboormachine te kopen. Je hebt ook echte schroefmachines met een hex (bit) opname.

Een slagschroevendraaier is voor heel zwaar werk, waarbij een normale machine de schroef niet meer rond krijgt. De slagschroevendraaier gaat dan de schroef verder rond slaan (letterlijk met een hamer en een aanbeeld). Met een slagschroevendraaier een ikea meubel in elkaar schroeven is niet verstandig, want je hebt weinig controle (slagschroevedraaiers schroeven snel, met heel veel kracht en zonder slipkoppeling) en je ramt maar zo een schroef dwars door de meubelplaat heen.
[...]

Klopt. Ik gebruik een normale makita DDF 484 accuklopboormachine als boormachine en een makita DDF083 schroefmachine voor bitjes (ding is lekker kort en heeft een hex opname).

Afbeeldingslocatie: https://www.kruis.nl/images/large/dtcxgzgxjj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/JPG_Product/DDF083RTJ.jpg

Voor veruit de meeste klussen heb ik hier genoeg aan.

Alleen voor hele lange schroeven (denk 15cm+) in constructiewerk gebruik in een slagmachine. Met een 1/2 inch naar hex opname. voordeel hiervan is dat je er ook 1/2inch bouten mee los kan slaan. Het is (voor schroeven) veruit het minst gebruikte stuk gereedschap! Daarnaast maakt het ding een teringherrie. Oordoppen nodig!

Afbeeldingslocatie: https://www.mastertools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/768x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/t/dtw285zj.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door FragDaddy op 20-06-2018 12:12 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:46
Kleine kanttekening bij de slagschroevendraaiers. Milwaukee heeft een serie die qua snelheid instelbaar is zoals deze. Ik heb zelf een oudere variant met 2 snelheden en daarmee kan je nog best goed kleinere schroeven in hout draaien. Tevens kan je met de 'trigger' erg goed de snelheid doseren.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Dat heb ik ook op de mijne zitten. Het blijft een lawaaiïg onnauwkeurig lomp apparaat dat het best tot z'n recht komt bij klussen waar een accuboorschroefmachine het te zwaar krijgt.

Ja, met een voorzichtige "trigger" bediening en machine op laagste stand, kan je er ook kleine schroefjes mee indraaien. Net als dat ik met sloophamer ook wel kopspijkertjes in m'n meubel kan slaan. Dat maakt het nog niet tot een geschikt stuk gereedschap :)

Als je dan toch zo graag een specifieke niet-boormachine wilt, wijk dan uit naar een schroefmachientje als deze:
https://www.bosch-profess.../gsr-12v-20-hx-06019D4105

Of het equivalent van Makita, Metabo enz. Ga je veel gelukkiger van worden met het indraaien van schroefjes bij houtbewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Ik heb ooit tweedehands voor €25 een Ferm gekocht. Voldoet prima, maar klinkt niet best. Ook wel eens met een hele oude Elu (die minder veilig was) gewerkt en die was zonder snufjes, maar werkte ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 15:38
Framoes schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 13:26:
[...]

Ik heb ooit tweedehands voor €25 een Ferm gekocht. Voldoet prima, maar klinkt niet best. Ook wel eens met een hele oude Elu (die minder veilig was) gewerkt en die was zonder snufjes, maar werkte ook prima.
Hier hetzelfde, ook een Ferm tweedehands. Werkt prima. Zeker als je hem maar een paar keer per jaar gebruikt voor MDF en andere zachte houtsoorten.
dus, zou eerst een goedkope aanschaffen persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:46
[...]
Tijdens het bouwen van een overkapping heb ik 200mm x 8mm houtconstructie (Dynaplus) schroeven in de douglas gordingen op 180mm x 180mm balken geschroefd met mijn Hitachi DS18DBSL (70Nm). Ik had de gordingen wel even voorgeboord en het gat verzonken met een 22mm speedboor. Wel even je slipkoppeling goedzetten zodat je pols geen klap krijgt aan het einde. Daarna met een 1/2" T40 op een ratel de boel aangetrokken. Geen slagschroefmachine nodig gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door pipo1000 op 20-06-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Gebanned schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:51:
[...]

Lijkt erop dat ik bij Passiontec alleen op hun Nederlandse site kan bestellen.
https://www.passiontec.de...2x-50ah-1x-30ah-akku.html
Via hun Duitse site dien ik landnaam op te geven, zo gauw je daar wat anders dan Duitsland opgeeft stuurt hij je door naar desbetreffende land. Hun doen jullie dit bij Duitse sites? Of gewoon op de gok proberen en met Paypal betalen. Scheelt toch weer 25€.
https://www.passiontec.nl...2x-50ah-1x-30ah-accu.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 15:40
pipo1000 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:51:
Daarna met een 1/2" T40 op een ratel de boel aangetrokken. Geen slagschroefmachine nodig gehad.
Als je een slagschroevendraaier had gebruikt, had je die ratel niet meer hoeven te gebruiken. Scheelt een extra handeling en (veel) tijd. Of dat je waard is om een slagschroevendraaier te kopen.. Tja, dat moet elke klusser voor zichzelf weten.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
pipo1000 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:51:
[...]

Tijdens het bouwen van een overkapping heb ik 200mm x 8mm houtconstructie (Dynaplus) schroeven in de douglas gordingen op 180mm x 180mm balken geschroefd met mijn Hitachi DS18DBSL (70Nm). Ik had de gordingen wel even voorgeboord en het gat verzonken met een 22mm speedboor. Wel even je slipkoppeling goedzetten zodat je pols geen klap krijgt aan het einde. Daarna met een 1/2" T40 op een ratel de boel aangetrokken. Geen slagschroefmachine nodig gehad.
Nodig hebben /= kunnen gebruiken. Ik heb jaren zonder gedaan, en nooit iets niet kunnen doen. Door dit soort verhalen (niet specifiek jouw verhaal, er staan vaker van dergelijke verhalen hier) lang getwijfeld over de aanschaf van een slagschroevendraaier.
Dat het specialistisch gereedschap is wat je (bijna) nooit nodig hebt ben ik het na enkele maanden gebruik helemaal niet mee eens. In veel gevallen zal de enige toegevoegde waarde zijn dat je een extra machine hebt, maar dat is ook toegevoegde waarde.
Nu ik er een heb vind ik het een heerlijke machine, en wil ik niet meer zonder (zou wel kunnen, maar wil ik gewoon niet). Ik gebruik hem overal voor waar ik kan. Je kan er ook heel mooi gedoseerd mee verzinken, tikje voor tikje zeg maar, zelfs bij gips plaat! Bij mijn andere accutollen schoot ik vaker door en scheurde dan het papier.
Iedereen moet natuurlijk voor zich bepalen of hij het geld er voor over heeft. Persoonlijk heb ik liever 1 accutol en een slagschroevendraaier, dan 2 accutollen. 2+1 is helemaal ideaal, zoals ik eerder al beschreven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:46
FragDaddy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:20:
[...]

Als je een slagschroevendraaier had gebruikt, had je die ratel niet meer hoeven te gebruiken. Scheelt een extra handeling en (veel) tijd. Of dat je waard is om een slagschroevendraaier te kopen.. Tja, dat moet elke klusser voor zichzelf weten.
De ratel had ik al, en uiteindelijk zijn het nog twee slagen met de ratel. Natuurlijk is een slagschroefmachine een fijn ding om te hebben, ik heb zelfs overwogen om er eentje aan te schaffen voor dit karwei. Maar eindelijk besloten om een ratel te gebruiken want die had ik liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Had er nog niet echt bij stil gestaan maar kwam er net achter dat die in Duitsland gekochte Makita DDF484 niet in aanmerking komt voor verlengde garantie.
:|

Ik probeerde ‘m eerst in Nederland te registreren via Makita.nl maar daar kon ik svh24 niet als dealer selecteren.

Daarna dacht ik slim te zijn om me bij Makita.de aan te melden maar dat kon alleen met een Duits woonadres.

Tenslotte bleek ik ‘m wel bij Makita.nl te kunnen opvoeren via de mobiele site want daar wordt niet om een dealer gevraagd. :P
Niet dat ik dan wel in aanmerking kom omdat in de voorwaarden staat dat het in Nederland gekocht moet zijn maar vind het wel mooi om daar het lijstje compleet te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Vliegvlug Lukt het jou om je van de svh24 maillijst af te melden? Ik kan me suf klikken op die afmeldlink in elke mail van hun, maar ik blijf ze krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

:?
Ik krijg geen email van svh, enkele de e-mails gekregen mbt de bestelling vanaf ebay@svh24.de maar verder geen enkele reclame e-mails oid.

Heb bij bestellen ook geen optie gezien om iets aan of uit te vinken en heb ook niets op hun site zelf gedaan.

Misschien dat het iets met de privacy instellingen van eBay te maken heeft?
Dat ze gegevens door mogen geven of je benaderen voor commerciële doeleinden of zo.
Ik probeer dat soort settings altijd zo dicht mogelijk te zetten.

Maar wel waardeloos dat je er niet vanaf komt. ;(
Zou hun klantenservice mailen met het verzoek je van die lijst te halen.

[ Voor 62% gewijzigd door Vliegvlug op 20-06-2018 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Waarom is er niet gewoon consensus hier, die gemengde reacties hier helpen me ook niet verder. :X

Ter verduidelijking de DDF484 heb ik al de vraag is alleen wat de tweede machine moet worden.

Maar als ik het geluid zo hoor kan ik voor mijn gebruik beter een schroefboormachine (DDF083) erbij halen en de incidentele keer dat ik grote houtdraadbouten ergens in wil jassen de familie weer eens uitnodigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gebanned schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:23:
Waarom is er niet gewoon consensus hier, die gemengde reacties hier helpen me ook niet verder. :X
Om iedereen andere klussen te doen heeft :) een slagschroevedraaier is niet nutteloos voor de klussen waar hij voor bedoeld voor is. Dus je treft ook mensen die er nut voor hebben. Maar voor iemand die net begint met gereedschappen kopen en niet meteen van plan is om een overkapping met 15x15 douglas palen in elkaar te klussen, kan beter eerst naar andere machines kijken. Volgens mij is dat echt wel de boodschap die uit alle berichten blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Vind zelf een slagschroevendraaier wel prettig werken, het maakt wel wat lawaai ja. Maar je hebt tegenwoordig ook hydraulische slagschroevendraaiers, die zijn een stuk stiller en duurder ;)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Raymond schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:31:
[...]

Om iedereen andere klussen te doen heeft :) een slagschroevedraaier is niet nutteloos voor de klussen waar hij voor bedoeld voor is. Dus je treft ook mensen die er nut voor hebben. Maar voor iemand die net begint met gereedschappen kopen en niet meteen van plan is om een overkapping met 15x15 douglas palen in elkaar te klussen, kan beter eerst naar andere machines kijken. Volgens mij is dat echt wel de boodschap die uit alle berichten blijkt.
Wat mij vooral de verwarring geeft is dat ik aan de ene kant mensen hoor roepen: ik doe al mijn schroefwerk met de slagschroevendraaier: veel fijner en op de laagste stand is een DTD154 ook geschikt voor kleine schroeven met max 20 Nm.
En aan de andere kant hoor ik: alleen voor het extreem lompe werk, niet doseerbaar en een grafherrie.

Voor mij is het dan lastig inschatten wat in mijn geval de slimste zet is: vooral omdat ik als ik beide koop op een gegeven moment ruzie krijg met mijn echtgenote. :+
Al begin ik wel steeds meer naar de DDF083 te nijgen omdat ik als ik volgend jaar de overkapping in de achtertuin gebouwd heb daarna geen klussen meer heb waar ik met dat formaat bouten aan de slag ga.

[ Voor 8% gewijzigd door Gebanned op 20-06-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:08
Anderzijds kun je ook zien of je met je huidige spul uit de voeten kunt bij je klus, zo niet dan zie je het een dag of 2 aan totdat de betere geschikte tools die je ondertussen besteld binnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebanned schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:48:
[...]
Voor mij is het dan lastig inschatten wat in mijn geval de slimste zet is: vooral omdat ik als ik beide koop op een gegeven moment ruzie krijg met mijn echtgenote. :+
Al begin ik wel steeds meer naar de DDF083 te nijgen neigen omdat ik als ik volgend jaar de overkapping in de achtertuin gebouwd heb daarna geen klussen meer heb waar ik met dat formaat bouten aan de slag ga.
Dit zou er voor mij voor pleiten om voor hetzelfde geld een DDF481 body te kopen. :)

Deze machine heeft een zeer hoog koppel van 115Nm en die ramt er die grote schroeven ook wel in.
Maar dan in stilte. :Y
Is die klus achter de rug, dan heb je alsnog een tweede allround boor/schroefmachine van een groter kaliber waarmee je zo'n beetje iedere zware, maar ook minder zware klus moet kunnen klaren.

Je kunt ook een tweede DDF 482 overwegen die een max. koppel van 62Nm heeft, hoger dus dan de DDF 484 die "slechts" 54Nm doet.
De 481-serie heeft dus een brute 2x hoger koppel. :P
Hele fijne machine, maar niet direct een voor de hele dag boven je hoofd kluswerk met ~2,6kg.

Samengevat zou ik liever voor een zware 481 of een lichtere 482 kiezen als tweede inzetbare allround machine.
Beide machines zul je veel meer gebruiken dan een slagschroevendraaier die geen werk meer heeft.
Been there done that. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Heb een keer gewerkt met zo'n el cheapo ding van de Hornbach, dat ging toch verrassend lekker. Zolang je goed afstelt past het prima. Gleufje maken aan beide dingen, houtlijm erin, zo'n wafeltje ertussen, op elkaar klemmen en het stelt zich vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Wat mij vooral de verwarring geeft is dat ik aan de ene kant mensen hoor roepen: ik doe al mijn schroefwerk met de slagschroevendraaier: veel fijner en op de laagste stand is een DTD154 ook geschikt voor kleine schroeven met max 20 Nm.
En aan de andere kant hoor ik: alleen voor het extreem lompe werk, niet doseerbaar en een grafherrie.
Een slagschroevendraaier is gewoon een stuk specialistischer dan een schroefboormachine, je kunt er letterlijk alleen mee schroeven. Zo zijn er ook mensen in dit topic met een schroefautomaat, ideaal als je gipsplaten aan het monteren bent. En zo kun je voor elke klus de tools halen die 'speciaal' bedoeld zijn voor die klus, maar dat is wel een dure hobby ;)

En als je toch denkt zoiets nodig te hebben, kijk dan ook even naar de slagmoersleutels. Met een verloopje zet je daar ook gewoon een bitje in. Maar dan kun je nog wel bouten aandraaien. Of bijvoorbeeld even je winterbanden onder je auto gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

FragDaddy schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:00:
[...]

Voor normaal schroefwerk moet je eigenlijk een normale schroefmachine gebruiken. Die kun je veel beter beheersen en heeft een slipkoppeling. Je hoeft niet meteen een schroefboormachine te kopen. Je hebt ook echte schroefmachines met een hex (bit) opname.

Een slagschroevendraaier is voor heel zwaar werk, waarbij een normale machine de schroef niet meer rond krijgt. De slagschroevendraaier gaat dan de schroef verder rond slaan (letterlijk met een hamer en een aanbeeld). Met een slagschroevendraaier een ikea meubel in elkaar schroeven is niet verstandig, want je hebt weinig controle (slagschroevedraaiers schroeven snel, met heel veel kracht en zonder slipkoppeling) en je ramt maar zo een schroef dwars door de meubelplaat heen.

[...]

Klopt. Ik gebruik een normale makita DDF 484 accuklopboormachine als boormachine en een makita DDF083 schroefmachine voor bitjes (ding is lekker kort en heeft een hex opname).

[afbeelding]

[afbeelding]

Voor veruit de meeste klussen heb ik hier genoeg aan.

Alleen voor hele lange schroeven (denk 15cm+) in constructiewerk gebruik in een slagmachine. Met een 1/2 inch naar hex opname. voordeel hiervan is dat je er ook 1/2inch bouten mee los kan slaan. Het is (voor schroeven) veruit het minst gebruikte stuk gereedschap! Daarnaast maakt het ding een teringherrie. Oordoppen nodig!

[afbeelding]
Twee dingetjes, DDF is geen klopboor, en een slagmoersleutel is geen slagschoevendraaier. Een slagmoersleutel is veel lomper en heeft inderdaad een 1/2" aansluiting ipv een hex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

asdf25 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 15:02:
[...]

Lijkt erop dat ik bij Passiontec alleen op hun Nederlandse site kan bestellen.
https://www.passiontec.de...2x-50ah-1x-30ah-akku.html
Via hun Duitse site dien ik landnaam op te geven, zo gauw je daar wat anders dan Duitsland opgeeft stuurt hij je door naar desbetreffende land. Hun doen jullie dit bij Duitse sites? Of gewoon op de gok proberen en met Paypal betalen. Scheelt toch weer 25€.
https://www.passiontec.nl...2x-50ah-1x-30ah-accu.html
Ik heb daar laatst besteld en ook die vraag gesteld, ze gingen niet naar NL opsturen. Toen gekeken of het naar een pakketpunt kon, maar ze verzenden met DHL en om daar een pakket naar een punt te kunnen laten sturen moet je, je raadt het al, een adres in Duitsland hebben. Via Amazon laat ik het bij een Hermes punt bezorgen die verder niet moeilijk doen met klantenpassen enzo, maar DHL kan dan weer niet bij de concurrent een pakketje afleveren... Je kunt wel via gedoe met de DHL klantenservice een klantnummer en pas laten maken als Nederlander, maar dan moet je wel een Duits telefoonnummer hebben. Dus ik moet nog altijd een prepaid kaartje fixen ergens.

Toen dus maar bij een vriend van me laten bezorgen die vlak over de grens woont (100 meter van die pakketpunten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Al begin ik wel steeds meer naar de DDF083 te nijgen omdat ik als ik volgend jaar de overkapping in de achtertuin gebouwd heb daarna geen klussen meer heb waar ik met dat formaat bouten aan de slag ga.
Koop ze dan gewoon niet beide tegelijk, maar met veel tijd ertussen. ;)
Het menselijk geheugen is een curieus iets... :+

Zelf heb ik juist een lekker lichte machine voor het schroefwerk:
Bosch GSR vs Makita DHP
De meest linkse, de rechter is een DHP480, (voor een referentie van de grootte.)

Moet er wel bij zeggen dat ik geen slagschroevendraaier heb en bijna nooit zwaar schroefwerk doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Vliegvlug schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:13:
Had er nog niet echt bij stil gestaan maar kwam er net achter dat die in Duitsland gekochte Makita DDF484 niet in aanmerking komt voor verlengde garantie.
:|

Ik probeerde ‘m eerst in Nederland te registreren via Makita.nl maar daar kon ik svh24 niet als dealer selecteren.

Daarna dacht ik slim te zijn om me bij Makita.de aan te melden maar dat kon alleen met een Duits woonadres.

Tenslotte bleek ik ‘m wel bij Makita.nl te kunnen opvoeren via de mobiele site want daar wordt niet om een dealer gevraagd. :P
Niet dat ik dan wel in aanmerking kom omdat in de voorwaarden staat dat het in Nederland gekocht moet zijn maar vind het wel mooi om daar het lijstje compleet te hebben. :)
Die mobiele site is wel een goed idee, kan ik mn Duitse apparaten (alles ist aus Deutschland :P ) ook proberen te registreren. Had hetzelfde probleem al gehad idd. Achja, garantie heb je toch niet nodig bij een kwaliteitsmerk als Makita.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:29:
[...]

Dit zou er voor mij voor pleiten om voor hetzelfde geld een DDF481 body te kopen. :)

Deze machine heeft een zeer hoog koppel van 115Nm en die ramt er die grote schroeven ook wel in.
Is die klus achter de rug, dan heb je alsnog een tweede allround boor/schroefmachine van een groter kaliber waarmee je zo'n beetje iedere zware, maar ook minder zware klus moet kunnen klaren.

Je kunt ook een tweede DDF 482 overwegen die een max. koppel van 62Nm heeft, hoger dus dan de DDF 484 die "slechts" 54Nm doet.
De 481-serie heeft dus een brute 2x hoger koppel. :P
Hele fijne machine, maar niet direct een voor de hele dag boven je hoofd kluswerk met ~2,6kg.

Samengevat zou ik liever voor een zware 481 of een lichtere 482 kiezen als tweede inzetbare allround machine.
Beide machines zul je veel meer gebruiken dan een slagschroevendraaier die geen werk meer heeft.
Been there done that. :+
Die 481 is stil, totdat je de slipkoppeling erop zet. Tering wat maakt dat een lawaai zeg, is mn DTW1002 nog niks bij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
TheGhostInc schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:38:
[...]

Een slagschroevendraaier is gewoon een stuk specialistischer dan een schroefboormachine, je kunt er letterlijk alleen mee schroeven. Zo zijn er ook mensen in dit topic met een schroefautomaat, ideaal als je gipsplaten aan het monteren bent. En zo kun je voor elke klus de tools halen die 'speciaal' bedoeld zijn voor die klus, maar dat is wel een dure hobby ;)
Schroefautomaat heb ik al, voor die drie tientjes kon ik hem vorig jaar niet laten liggen bij de Lidl. Eind van het jaar de zolder aftimmeren en hij gaat op Marktplaats naar de eerste bieder.
En als je toch denkt zoiets nodig te hebben, kijk dan ook even naar de slagmoersleutels. Met een verloopje zet je daar ook gewoon een bitje in. Maar dan kun je nog wel bouten aandraaien. Of bijvoorbeeld even je winterbanden onder je auto gooien.
Te lomp en te duur. Ga zelf toch geen winterbanden opslaan hier in de schuur; dus daar heb ik helemaal geen toepassing voor.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:29:
[...]

De 481 is mij te lomp. Wat mij in een slagschroevendraaier aanspreekt is de combinatie van compact en relatief licht en toch een hoog koppel.

Maar aangezien de klussen waar ik dat koppel modig heb toch op een half afgehakte hand te tellen zijn; lijkt de DDF083 voor mij de prettigste keus.

@Vliegvlug Zo'n apparaat ben ik ook aan het overwegen; nadeel vind ik dat ik daar dan ook weer accu's en een lader bij nodig heb. Dan wordt dat gelijk twee keer zo duur dan de DDF083.

En gelukkig heb ik de tijd; voor de time being ligt er nog een oude groene 14.4 bosch accuboor, een eerst gaat er een DJR186 komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gebanned op 20-06-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hmm, blijkbaar is het met een eenvoudig lamelloapparaat ook goed werken.

Jammer dat je van 6 tientjes meteen naar 300 euries springt :P

Ik zie die makita accumachine nog wel regelmatig voor weinig langskomen. Da's nog wel een overweging om die voor €300 uit dld te laten komen. Heb ik meteen een nieuwe lader en 2 5Ah accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Gebanned schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:57:
[...]

@Vliegvlug Zo'n apparaat ben ik ook aan het overwegen; nadeel vind ik dat ik daar dan ook weer accu's en een lader bij nodig heb. Dan wordt dat gelijk twee keer zo duur dan de DDF083.

En gelukkig heb ik de tijd; voor de time being ligt er nog een oude groene 14.4 bosch accuboor, een eerst gaat er een DJR186 komen.
Weet niet wat een DDF083 kost maar zo’n Bosch GSR schroever kost €100 los, met twee accu’s (staat er maar 1 op het plaatje trouwens) en lader €170:
Afbeeldingslocatie: https://www.werkzeugalarm.de/item/images/10707/2000x2000/10707-GSR10-8V-ECHX-SET2x2-0LBOXX.jpg

Maar voor hetzelfde geld kan je ook deze GSR kopen:
Afbeeldingslocatie: https://www.werkzeugalarm.de/item/images/96054/2000x2000/96054-06019F6000.jpg

Ik heb ze allebei en deze is zelfs nog een fractie kleiner als je hulpstukken er niet op zet en dan kan je er ook een bitje in stoppen.

Die hulpstukken zijn bovendien erg handig en hebben me al een paar keer flink geholpen om te schroeven en boren waar het anders niet zou zijn gelukt. :D

Verschil is trouwens wel dat de eerste brushless is en de tweede niet maar in de praktijk merk je daar weinig tot niets van.

Dat de ene 10.8V en de andere 12V is maakt trouwens geen verschil, Bosch heeft enige tijd terug om marketingtechnische redenen hun producten ‘omgestickerd’ maar de accu’s zijn technisch indentiek.
Zie uitleg Bosch: https://www.bosch-profess...ing-van-10-8-v-naar-12-v/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
https://www.werkzeugalarm...t-in-l-boxx-gr-1/a-11061/

Tientje minder, grotere accu's
Raar soms :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Vliegvlug schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:37:
[...]

Weet niet wat een DDF083 kost maar zo’n Bosch GSR schroever kost €100 los, met twee accu’s (staat er maar 1 op het plaatje trouwens) en lader €170:
[afbeelding]

Maar voor hetzelfde geld kan je ook deze GSR kopen:
[afbeelding]

Ik heb ze allebei en deze is zelfs nog een fractie kleiner als je hulpstukken er niet op zet en dan kan je er ook een bitje in stoppen.

Die hulpstukken zijn bovendien erg handig en hebben me al een paar keer flink geholpen om te schroeven en boren waar het anders niet zou zijn gelukt. :D

Verschil is trouwens wel dat de eerste brushless is en de tweede niet maar in de praktijk merk je daar weinig tot niets van.

Dat de ene 10.8V en de andere 12V is maakt trouwens geen verschil, Bosch heeft enige tijd terug om marketingtechnische redenen hun producten ‘omgestickerd’ maar de accu’s zijn technisch indentiek.
Zie uitleg Bosch: https://www.bosch-profess...ing-van-10-8-v-naar-12-v/
Er staan gewoon 2 accu's op het plaatje want er zit er al eentje in het apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebanned schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:57:
[...]
De 481 is mij te lomp. Wat mij in een slagschroevendraaier aanspreekt is de combinatie van compact en relatief licht en toch een hoog koppel.
Maar aangezien de klussen waar ik dat koppel modig heb toch op een half afgehakte hand te tellen zijn; lijkt de DDF083 voor mij de prettigste keus.
De 481-serie is net zo zwaar/volumineus als de zwaarste 18V machines van de overige A-merken. ;)

Ik gebruik deze machine in ieder geval veel vaker dan m'n 18V slagschroevendraaier.
Probeer met de laatste maar eens een gat te boren. :+

Het voordeel van dit formaat accu boor/schroefmachines is dat je er ook hele grote gaten mee kunt boren, waar de bekende 18V middenmoot je in de steek gaat laten.
Erg handig met grote gatzagen en lange houtboren met een forse diameter.
En dan reken ik de hier populaire 484 ook maar tot die middenmoot, geen probleem verder, maar dit formaat heeft met het bescheiden koppel z'n logische beperkingen.

In plaats van de DDF083 gebruik ik een stel cute 10,8 Metabo's die pas echt licht zijn en bijna hetzelfde koppel weten op te hoesten.
Geweldige machines voor geen geld, net als de Bosch tegenhangers van deze 10,8V Metabo lijn.
Het voordeel van Metabo is dat je de boorkop kunt verwijderen en toch kunt schroeven met de standaard bit opname van de booras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Voor de mensen die nog een schuurmachine zoeken: op iBood is vandaag de Metabo SXE 450 in de aanbieding voor €159. Dat is een scherpe prijs voor een (in mijn ervaring) zeer prettige machine

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 01:27:
[...]

De 481-serie is net zo zwaar/volumineus als de zwaarste 18V machines van de overige A-merken. ;)

Ik gebruik deze machine in ieder geval veel vaker dan m'n 18V slagschroevendraaier.
Probeer met de laatste maar eens een gat te boren. :+

....
vanaf 3 minuten ;) :
YouTube: LXT set wanneer gebruik je een boor schroefmachine en wanneer een ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Stoffel schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:02:
[...]

Ik heb deze:

MAKITA DPJ180ZJ
[afbeelding]

Op accu omdat ik hem veel buiten gebruik. Hij wordt natuurlijk niet zo intensief gebruikt als de boormachines maar gaat toch al enkele jaren mee. Ik moet zeggen dat er ik er zeer tevreden over ben. Hij is erg precies en heeft nergens speling, goed werkende borging en afstelmogelijkheden en ligt fijn in de hand. En kost geen 1000+ euro :+
Hoe dik moet het plaatmateriaal minimaal zijn met deze machine? Kan ik er ook 10mm plaatmateriaal mee aan elkaar maken? Ik werk namelijk ook weleens met dunner materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Raymond schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:08:
[...]

Hoe dik moet het plaatmateriaal minimaal zijn met deze machine? Kan ik er ook 10mm plaatmateriaal mee aan elkaar maken? Ik werk namelijk ook weleens met dunner materiaal.
Ja 10mm moet geen probleem zijn. Ik ben nu even niet thuis om de dikte van de frees te meten, maar heb wel een foto ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://o53olg.db.files.1drv.com/y4mXtwZVe0AGpX-STSO_mO5G1RcISrtrSxfqFNtNWY6IQHoVOWP0XB_JzOssOs5-FZ-yB_iMnc4ji5sd_dNBe3bUGI4kzr7yRM1Aa35XBWeSVZCkVo4HlGD_i0pG6luR_EZlLR_HdMztdoOavdjVj5taJY5W7ydDDDxSlXscRiUhSF5djgig0OUTE_m3-4FcKeySQlpKKGBNRzgNO4VnUdalw?width=768&height=1024&cropmode=none

Deze sleuven hebben een hartafstand van 5mm en 15mm vanaf de rechterkant van de balk.
Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.