[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 103 Laatste
Acties:
  • 915.841 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:56
@Stoffel Thanks!

En dan kan ik ook een 10mm plaat halverwege een andere plaat monteren (de bekende T) ?

Dan maar eens deze op de verlanglijst gooien :)
Ik heb nog eens goed naar beschikbare machines gekeken, deze makita ziet er qua prijs/prestatie wel goed uit. Ik zie met name <100 ferm en einhelmachines.
Dan machines van 300-600 (bosch, makita, dewalt en de goedkoopste lamello)
En dan gaan we naar 1000+ (Festool sets en de betere lamello's).

Die sub 100 machines wil ik vermijden, op youtube zien die er wel allemaal gammel uit. Dus blijkbaar kom je dan automatisch tussen de 300 en 600 euro uit :) Het gaat voor mij dan voor de basic lamello (classic X) en deze makita. Zit wel 300 euro tussen die twee machines, dus ik neig heel sterk naar de makita :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Raymond schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:02:
@Stoffel Thanks!

En dan kan ik ook een 10mm plaat halverwege een andere plaat monteren (de bekende T) ?
Yup, je kunt de geleider aan de voorkant eraf halen en dan heb je gewoon een recht vlak dat je midden op een plaat kunt zetten. Dan zul je natuurlijk wel goed moeten meten of een geleider op de plaat moeten leggen, maar dat spreekt voor zich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:47
He, een discussie over het nut van 1 van de meest gebruikte tools tijdens mijn verbouwing en ik mis hem :+

Ik zou persoonlijk niet meer zonder mijn slagschroevendraaier willen, door de snelheid is hij superfijn in gebruik en nu ik een 10,8 bosch heb, gebruik ik beide als fijne lichte combo. De bosch voor eventueel het voorboor werk, de makita met een 1.5 Ah accu voor het schroeven.

Als je al op het 18v platform zit van bijvoorbeeld Makita, zijn er vaak goede aanbiedingen te vinden in Dld, waar je een brushless voor 120 euro kan oppikken. Als je in de US bent, gewoon een Home Depot binnen lopen. Ik zag op Instagram een sale voorbij komen van Home Depot, 99 dollar voor een DTZ154..... :|

Stiekem zou ik wel een DTD171 willen bestellen uit Japan, maar de kans op importheffing is ook weer vrij groot als ze je al uberhaupt wat willen sturen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Daarom had ik het al heel bewust over "gat" en niet over "gaatje". ;)

Wel goed gevonden trouwens. _/-\o_
mark-k schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:53:
[...]
Die 481 is stil, totdat je de slipkoppeling erop zet. Tering wat maakt dat een lawaai zeg, is mn DTW1002 nog niks bij :9
Dat mag zo zijn, maar als het goed is ga je met een ingestelde torque na ~2 rateltikken meteen van het gas af.
Hangt een beetje van je reflexen af. :Y

Een slagschroevendraaier daarentegen ratelt de godganselijke tijd, want zonder die takkeherrie gebeurt er helemaal niets.
Het zijn echt hele handige en soms noodzakelijke machines hoor, maar net als een o zo handige autokrik hoop je er zo weinig mogelijk gebruik van te maken. :+

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 22-06-2018 03:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 03:05:
[...]

Een slagschroevendraaier daarentegen ratelt de godganselijke tijd, want zonder die takkeherrie gebeurt er helemaal niets.
Het zijn echt hele handige en soms noodzakelijke machines hoor, maar net als een o zo handige autokrik hoop je er zo weinig mogelijk gebruik van te maken.
:+
............Mietje........... :+ :D oOo

[ Voor 24% gewijzigd door KillaZ op 22-06-2018 08:32 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou, wij hebben wel eens van een zelfstandige op een karwei ergens dat ding op een verlaagd plafonnetje gelegd. Zeker in een kleine hal is dat echt verschrikkelijk die herrie. :X En met veel dingen imho echt niet nodig...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

met een verhuizing in het vooruitzicht (en dus genoeg klussen om te doen) een goed excuus gevonden om weer een nieuwe accuboor aan te schaffen. Ik wilde eigenlijk bij mn vorige accuboor al overstappen van Bosch (groen) naar Dewalt, maar vond het prijsverschil te groot om het te rechtvaardigen. Nu mn huidige bosch op is (hij begint een brandgeur te ontwikkelen bij gebruik, en da's volgens mij niet de bedoeling 8)7 ) heb ik een goede reden gevonden om weer naar een nieuwe te kijken, en besloten dat het dan nu tijd was om de overstap naar Dewalt te wagen. Ik heb nog even zitten kijken naar de DCD996, maar vond de 796 uiteindelijk iets handzamer dankzij de kleinere accu's (2AH vs 5AH), en met 2 accu's moet dat genoeg zijn om de dag door te komen. Bovendien kom ik de 996 alleen in webshops vinden tegen een redelijke prijs, en laat ik daar nou net hele slechte ervaringen mee hebben de laatste tijd dus ik wilde iig de mogelijkheid hebben om naar een fysieke winkel terug te kunnen als het nodig mocht zijn. Uiteindelijk via coolblue besteld en gister binnen gekregen. Nu is het enige probleem dat we over 3 weken pas de sleutel krijgen, en ik NU de ongelofelijke drang heb om die boor ergens in te zetten; maakt niet uit waarin, als er maar een gat in geboord kan worden... Even geduld dus nog, maar dan mag ie los :P

Dewalt dcd796d2

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 15:57
kwakke01 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:00:
met een verhuizing in het vooruitzicht (en dus genoeg klussen om te doen) een goed excuus gevonden om weer een nieuwe accuboor aan te schaffen. Ik wilde eigenlijk bij mn vorige accuboor al overstappen van Bosch (groen) naar Dewalt, maar vond het prijsverschil te groot om het te rechtvaardigen. Nu mn huidige bosch op is (hij begint een brandgeur te ontwikkelen bij gebruik, en da's volgens mij niet de bedoeling 8)7 ) heb ik een goede reden gevonden om weer naar een nieuwe te kijken, en besloten dat het dan nu tijd was om de overstap naar Dewalt te wagen. Ik heb nog even zitten kijken naar de DCD996, maar vond de 796 uiteindelijk iets handzamer dankzij de kleinere accu's (2AH vs 5AH), en met 2 accu's moet dat genoeg zijn om de dag door te komen. Bovendien kom ik de 996 alleen in webshops vinden tegen een redelijke prijs, en laat ik daar nou net hele slechte ervaringen mee hebben de laatste tijd dus ik wilde iig de mogelijkheid hebben om naar een fysieke winkel terug te kunnen als het nodig mocht zijn. Uiteindelijk via coolblue besteld en gister binnen gekregen. Nu is het enige probleem dat we over 3 weken pas de sleutel krijgen, en ik NU de ongelofelijke drang heb om die boor ergens in te zetten; maakt niet uit waarin, als er maar een gat in geboord kan worden... Even geduld dus nog, maar dan mag ie los :P

[afbeelding]
Hoe hou je t vol zeg. Zoek een klus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KillaZ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 08:32:
[...]
............Mietje........... :+ :D oOo
Ik weet het, het is totaal niet cool bij overbodige herrie af en toe aan je "overgevoelige medemensch" te denken. :+

Daarnaast kan het geen kwaad om bij prikkelbare buren zo lang mogelijk onder de radar te opereren en met slagschroevendraaiers wordt dat best lastig. ;)
Been there done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:44:
[...]

Ik weet het, het is totaal niet cool bij overbodige herrie af en toe aan je "overgevoelige medemensch" te denken. :+

Daarnaast kan het geen kwaad om bij prikkelbare buren zo lang mogelijk onder de radar te opereren en met slagschroevendraaiers wordt dat best lastig. ;)
Been there done that.
Geluidsscherm bouwen! Uiteraard van hout waarbij je alles vast moet zetten met grote houtdraadbouten :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KillaZ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 15:03:
[...]
Geluidsscherm bouwen! Uiteraard van hout waarbij je alles vast moet zetten met grote houtdraadbouten :+
Breek m'n bek niet open, toen wij hier een 12+ jaar geleden kwamen wonen ben ik kennelijk een paar dagdelen te lang met een hamerboor bezig geweest. :+
Duizend maal excuses aangeboden, maar niets was goed genoeg.
Tot op de dag van vandaag is het grote boos. :')

Als ik nu een pakje wattenstaafjes uitpak wordt de ME al gebeld, gek word je er van.
De betreffende instanties en overige omwonenden ook, dat is gelukkig onze redding.
Terwijl de ruimte volop aanwezig is en je hier niet bepaald op elkaars lip zit.

Begrijp je nu dat "herrie" hier een beetje gevoelig ligt?? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:28
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 20:20:
[...]

Breek m'n bek niet open, toen wij hier een 12+ jaar geleden kwamen wonen ben ik kennelijk een paar dagdelen te lang met een hamerboor bezig geweest. :+
Duizend maal excuses aangeboden, maar niets was goed genoeg.
Tot op de dag van vandaag is het grote boos. :')

Als ik nu een pakje wattenstaafjes uitpak wordt de ME al gebeld, gek word je er van.
De betreffende instanties en overige omwonenden ook, dat is gelukkig onze redding.
Terwijl de ruimte volop aanwezig is en je hier niet bepaald op elkaars lip zit.

Begrijp je nu dat "herrie" hier een beetje gevoelig ligt?? :P
L.N. heeft Atmoz een ochtendje geholpen en had zijn eigen gehoorbescherming mee. Yep, ik ben daar gevoelig voor....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Het is dat ik me heb voorgenomen dat ik mn machines tegenwoordig in koffers wil, maar anders . . .
Accu lamellenfrees (kale body) van Makita nu te koop voor 150 euro :o

En prijs van de volledige set met 5AH accu's gedaald naar 260 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Duitsland.

ik had een prijswekker ingesteld op idealo.de

https://www.idealo.de/pre...80z-ohne-akku-makita.html

En de volledige set is 290 zie ik nu. (de ebay link heeft 1 accu). Ik zou zweren dat ik net een site zat te bekijken waar hij in de 260 was :?

[ Voor 77% gewijzigd door Raymond op 22-06-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zou ik voor 15 euro meer de set nemen met Makpac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Die zie ik nergens voor 165 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-06 07:20
Vandaag op ibood een makita comboset, brushless, 5Ah, voor 300 euro. Lijkt me goede deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:29

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Aankoopadvies gezocht!

Op het moment heb ik een tweetal Accuschroefboormachines (Hitachi DS 14DL en DS 12 DVB) en het nodige handgereedschap met stekker. Vaak krijgertjes van m'n Pa die zelf een behoorlijke verzameling aan gereedschap heeft liggen. Maar die ook op 2 uur rijden woont.

Steeds vaker merk ik dat de twee huidige Accuschroefboormachines wat ervaring beginnen te krijgen en denk ik 'goh, een decoupeerzaag of ander random item zou zonder snoertje ook best lekker zijn'.

Ergo, we gaan investeren in een 18v ecosysteem met een aantal accu's en in de loop der tijd wat dingen upgraden naar accu-versie. Op korte termijn denk ik dan aan een accuschroefboormachine en tweede lichte schroefmachine voor erbij. Daarnaast een decoupeerzaag en kleine slijptol.

Ik ben vooral een hobby klusser maar ben door beschikbaarheid van m'n vaders assortiment redelijk verwend. Daarnaast geef ik liever iets meer uit aan een universele ecosysteem. Makita kwam als optie uit mijn zoektocht maar ik raak een beetje overdonderd door alle opties qua types Accuschroefboormachines, eigenlijk mis ik een goed overzicht waar ze naast elkaar. Iemand een goeie aanrader wat een leuke combi is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1074025

Nog meer moois uit Japan. Een Nakayama asagi tomae. Damn, wat een geweldige steen. En dat voor een totaal prijs van maar €70 :D Gotta love Yahoo Auctions :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eV0Xv2s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Daarnet in winkel geweest en daar de lamello (classic en zeta) met een festool domino vergeleken.

Die domino spreekt me ook wel heel erg aan :X met de verbouwing gaan we waarschijnlijk ook een kasten wand maken. Dat zou net die machine ook heel goed kunnen. Dus kriebelt wel een beetje :)

Als je zo'n machine vast hebt, is het toch wel heel verleidelijk om hem meteen maar mee te nemen :X

Kon me gelukkig inhouden. Ding kost 4,5x zoveel als de makita :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
Raymond schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:06:
Daarnet in winkel geweest en daar de lamello (classic en zeta) met een festool domino vergeleken.

Die domino spreekt me ook wel heel erg aan :X met de verbouwing gaan we waarschijnlijk ook een kasten wand maken. Dat zou net die machine ook heel goed kunnen. Dus kriebelt wel een beetje :)

Als je zo'n machine vast hebt, is het toch wel heel verleidelijk om hem meteen maar mee te nemen :X

Ik ben vandaag wel gezwicht. Domino 500 gekocht. Nog ff wachten om de systainer met dominos te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gaaf!
Waarvoor ga je hem gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Werk bank/tafel maken.
BBQ tafel.

Zijn rustig aan het kijken om te gaan verhuizen. Mocht dat doorgaan dan komt hij zeker van pas! Wil nog wel een keer een keuken ofzo zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 14:37
Heeft iemand tips wat betreft de aankoop van een set accuboormachine + slagschroevendraaier? Voor iets van 200 euro kun je setjes als deze krijgen:
pricewatch: DeWalt DCD710 boorschroefmachine + DCF815 slagschroevendraaier

De meeste andere merken hebben vergelijkbare setjes. Wat is handig om te kopen? Ik ga de tools naar verwachting maar een paar keer per jaar gebruiken dus grote 5 Ah accu's lijken me overkill. Wat me wel handig lijkt is een accusysteem waar ik over een paar jaar ook nog wat aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:46

Vliegvlug

Flight Simple

Er is net een hele discussie geweest over het al dan niet nuttig zijn van een slagschroevendraaier.

Daarover verschillen de meningen, behalve op het vlak van de echt zware schroefwerkzaamheden waar zo'n ding zeker tot zijn recht komt.

Zie dat het setje waar jij naar linkt 10,8V is. Vraag me af of dat ook voor echt zwaar schroefwerk geschikt is met die slagschroevendraaier.

Zelf zie ik het nut van een slagschroevendraaier niet voor de reguliere (lees lichter/middel) schroefwerkzaamheden, zou in jouw geval voor die €200 eerder twee accuboormachines aanschaffen.
Bij voorkeur een 18V en een 10,8/12V maar dat redt je niet voor dat geld.

Over het accu-ecosysteem van deWalt weet ik te weinig af om te zeggen of dat een goede investering is.

Makita voor 18V in elk geval wel.
Verder heb ik daar nog het 12V systeem van Bosch naast, die accu's zijn dusdanig goedkoop dat het geen probleem is om dat ernaast te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
Vliegvlug schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:28:
Er is net een hele discussie geweest over het al dan niet nuttig zijn van een slagschroevendraaier.

Daarover verschillen de meningen, behalve op het vlak van de echt zware schroefwerkzaamheden waar zo'n ding zeker tot zijn recht komt.

Zie dat het setje waar jij naar linkt 10,8V is. Vraag me af of dat ook voor echt zwaar schroefwerk geschikt is met die slagschroevendraaier.

Zelf zie ik het nut van een slagschroevendraaier niet voor de reguliere (lees lichter/middel) schroefwerkzaamheden, zou in jouw geval voor die €200 eerder twee accuboormachines aanschaffen.
Bij voorkeur een 18V en een 10,8/12V maar dat redt je niet voor dat geld.

Over het accu-ecosysteem van deWalt weet ik te weinig af om te zeggen of dat een goede investering is.

Makita voor 18V in elk geval wel.
Verder heb ik daar nog het 12V systeem van Bosch naast, die accu's zijn dusdanig goedkoop dat het geen probleem is om dat ernaast te hebben.
Het nut geloof ik wel in, ik gebruik regelmatig 6 of 8 mm alligator-pluggen (heel taai plastic) met daarin vrij grote schroeven (5.5mm in de 8mm bijv.) en dat is werkelijk loeizwaar om zowel los of vast te draaien, daar lijkt me een slagschroevendraaier prima voor geschikt. :)

Ik zal eens kijken naar de Makita 18v apparaten, bedankt voor de tip! Zouden de 10.8 volt Makita apparaten ook niet prima geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:04
DeWalt heeft ook 18v apparaten, bijvoorbeeld de DCD791 of DCD796 (met klop). Ga je alleen met 1 machine je genoemde bedrag al overschrijden. Heb zelf de eerstgenoemde met 2 Ah accu's en ben er als amateur zeer content mee. De overstap van een plastic B&D naar een dergelijke machine had ik achteraf veel eerder moeten maken.

Kun je naar wens uitbreiden met de 10.8 volt-lijn? Hoe hoger voltage, hoe groter de kracht.

[ Voor 58% gewijzigd door wheel op 24-06-2018 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Pruimenvlaai schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:44:
[...]

Het nut geloof ik wel in, ik gebruik regelmatig 6 of 8 mm alligator-pluggen (heel taai plastic) met daarin vrij grote schroeven (5.5mm in de 8mm bijv.) en dat is werkelijk loeizwaar om zowel los of vast te draaien, daar lijkt me een slagschroevendraaier prima voor geschikt. :)

Ik zal eens kijken naar de Makita 18v apparaten, bedankt voor de tip! Zouden de 10.8 volt Makita apparaten ook niet prima geschikt zijn?
Ik heb hier gipswanden waar ik die pluggen ook in gebruik en met het handje is dat inderdaad erg zwaar maar mijn Makita 18V machine heeft daar geen enkele moeite mee dus als dat de enig reden is... :+

Wat ik het nadeel van de 10,8 CXT lijn van Makita vind is dat het blokaccu’s zijn en geen steekaccu’s wat voor mij het verschil met de 18V accumachines qua grootte te klein maakt om daar voor te gaan.

De Bosch en Metabo hebben nog wel steekaccu’s en dat is compacter.
Hoewel er ook mensen zijn die dat niet prettig vinden omdat de handgreep dikker is aangezien de accu erin zit, bij een blokaccu kan de greep dunner zijn.

Ander nadeel kan zijn dat die steekaccu’s tot 2 á 2,5Ah gaan en je met hogere capaciteiten alsnog naar een, in mijn ogen slechte, hybride gaat van blok en steek:
Afbeeldingslocatie: https://images.bosch-professional.com/pl/pl/productimages/usageimg/battery-pack-gba-12v-4-0ah-136087-136087.png

Maar omdat je die kleine machientjes toch voor lichter schroefboorwerk gebruikt zijn die 2Ah accu’s voor mij in de praktijk nog nooit een pijnpunt geweest, ze gaan lang genoeg mee en tegen die tijd is de tweede accu al lang weer geladen. :*)

Makita heeft trouwens ook een lijn 10,8 steekaccu’s en daar hadden ze vroeger wel accuboormachines in maar tegenwoordig niet meer.

Hier een overzicht van de accu platformen van Makita.

Makita heeft trouwens ook best veel 36V machines die je kan voeden met een tweetal 18V accu’s.
Dus dan hoef je voor zwaardere machines op accu niet over te stappen maar een nieuw accu platform, zoals bijv. deze mooie invalzaag DSP600
Afbeeldingslocatie: https://images.makita.co.nz/_productshots/product/D/DS/DSP600-M.jpg
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:44
Een gigantische verstoring vind ik het altijd midden door een ander thema heen, maar ik ga het toch doen, omdat de vraag te kort is voor een topic en ik een afkortzaag wil gaan bestellen.

Mensen ervaring met de Metabo KGS 216 M en Bosch GCM 800 SJ afkortzagen?

Ik twijfel een beetje, Bosch blauw is 50 euro duurder en ga ik voor op gevoel, maar ik kan niet echt een verschil merken tussen de Metabo variant op het eerste gezicht.

Iemand iets meer dan gevoel oftewel ervaring? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Voor de Metabo KGS 216 kom ik veel tegen in dit topic: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

Voor de Bosch 800 veel minder: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

Geen eigen ervaringen ermee maar de Metabo is duidelijk de populairdere ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Raymond schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:58:
Gaaf!
Waarvoor ga je hem gebruiken?
Ps: op Amazon staat de domino assortiment doos voor €161,- is toch alweer bijna €30,- goedkoper als in nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Furion2000 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:09:
Een gigantische verstoring vind ik het altijd midden door een ander thema heen, maar ik ga het toch doen, omdat de vraag te kort is voor een topic en ik een afkortzaag wil gaan bestellen.

Mensen ervaring met de Metabo KGS 216 M en Bosch GCM 800 SJ afkortzagen?

Ik twijfel een beetje, Bosch blauw is 50 euro duurder en ga ik voor op gevoel, maar ik kan niet echt een verschil merken tussen de Metabo variant op het eerste gezicht.

Iemand iets meer dan gevoel oftewel ervaring? ;)
Ervaring met de eerste. Goed genoeg en nauwkeurig genoeg voor het meeste werk.
Bij mij gaat hij alleen de deur uit omdat ik een maat groter wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Zo, gisteren een pre-planning tool gekocht:

spoiler:
Jura E60 Afbeeldingslocatie: https://nl.jura.com/-/media/global/images/home-products/e-line/big_e60.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:38
Pruimenvlaai schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:08:
Heeft iemand tips wat betreft de aankoop van een set accuboormachine + slagschroevendraaier? Voor iets van 200 euro kun je setjes als deze krijgen:
pricewatch: DeWalt DCD710 boorschroefmachine + DCF815 slagschroevendraaier

De meeste andere merken hebben vergelijkbare setjes. Wat is handig om te kopen? Ik ga de tools naar verwachting maar een paar keer per jaar gebruiken dus grote 5 Ah accu's lijken me overkill. Wat me wel handig lijkt is een accusysteem waar ik over een paar jaar ook nog wat aan heb.
Hier toevallig dit setje (in duitsland trouwens voor rond de €200 te vinden):
https://www.coolblue.nl/p...1o4gviEAAYAyAAEgLCkfD_BwE

En super tevreden over en tot op heden heb ik nog niets kunnen vinden wat niet te doen was met dit setje. Gisteren nog een aantal 8x100 houtdraad bouten geplaatst (in normaal hout) en dat gaat prima, zowel met de boormachine als de slagschroever. Daarnaast ook al een paar keer tot 35mm gaten geboord met een setje forstnerboren.
twee nadelen, door de quick boorkop niet zo precies als zou kunnen en Metabo is op dit moment niet zo actief in het door ontwikkelen van de 10,8v lijn. Dus hoe toekomst vast de accu lijn is....

[ Voor 5% gewijzigd door Fuel_80 op 24-06-2018 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
10,8V (12Vmax in marketingspeak) gaat nergens heen de komende jaren. Volgens mij is het voorlopig wel uitgekristalliseerd: 10,8V voor het lichte handzame spul, 18V met het complete ecosysteem.

Net zoals je bij nimh heel lang ook 7,2 en 9,6 had :)

Ik verwacht dat dit wel blijft totdat er een nieuwe accutechnologie komt, met nieuwe voltages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:09

miekol

erm

Een Domino is top. Maar één tip: zoek een tweedehands model van de eerste generatie.

De eerste had nog twee metalen ronde pinnetjes als aanslag. Die kon je ook indrukken zoals de plastic tabjes nu als je ze niet nodig hebt. Alleen de metalen pinnetjes kan je óók in een domino sleuf gebruiken als aanslag/referentie. Zo kun je dus bv twee of drie sleuven frezen naast elkaar. Eerste met pinnetje tegen rand werkstuk en tweede (derde, vierde etc) met pinnetje in eerste (tweede, derde etc) sleuf. Dat kan met het huidig model met de plastic tabjes/aanslagen niet namelijk.

Mafell bleek er een patent op te hebben vandaar dat Festool het aan moest passen en het er nu niet meer op zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Thanks!
Er staan er nu precies 0 op marktplaats :+ Dus dat wordt een zoekopdrachtje instellen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik eruit ben, en ga voor een accuboormachine en een slagschroevendraaier uit de LXT-serie (professioneel gebruik) van Makita op 18v (groot aanbod, meer koppel dan de 10.8 volt CXT-lijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:49
Geen idee of ik in het juiste topic zit of dat ik deze vraag in het 'Het grote tuinen, balkons en plantentopic' moet stellen maar ik probeer het eerst even hier.
Voor onze tuin ben ik opzoek naar een elektrische heggenschaar en het budget is ongeveer €75 á €100.
Wij hebben een beukenhaag van zo'n 15 meter lang en 3 meter hoog en nog een andere haag achtig iets van 8 meter lang en 1,5 meter hoog. En mogelijk dat er nog wat andere planten mee worden gesnoeid maar de hagen zijn de hoofdzaak.
Gezien de hoeveelheid (naar mijn idee) dat gesnoeid moet worden ieder jaar(?) is het voor mij van belang om dit met enigszins fatsoenlijk gereedschap te doen.
Ik had zelf al de onderstaande opties gevonden:
- STIHL HSE 42
- Stiga SHT 600

Stihl hoor ik vaak veel goede verhalen over, maar is iets duurder dan de Stiga en ook minder krachtig. Qua naamsbekendheid zou ik voor de Stihl kiezen, maar zal ik mogelijk de kracht nodig hebben van de Stiga?
Of zijn er nog andere opties binnen mijn budget die ik zou moeten overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond

Daarnet knoop doorgehakt: Makita dpj180zj besteld in dld, twee dozen lamellen (0 en 10) er meteen bij gedaan.

Dit eerst maar eens proberen. Prijsverschil tov domino is dusdanig dat ik eerst hier mee aan de slag ga. Kan er altijd nog een domino bij halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Raymond schreef op maandag 25 juni 2018 @ 15:16:
[...]

Daarnet knoop doorgehakt: Makita dpj180zj besteld in dld, twee dozen lamellen (0 en 10) er meteen bij gedaan.

Dit eerst maar eens proberen. Prijsverschil tov domino is dusdanig dat ik eerst hier mee aan de slag ga. Kan er altijd nog een domino bij halen :)
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je een Domino met een Lamello vergelijkt. Het zijn namelijk 2 verschillende apparaten. Een Lamello is voor het verbinden van plaatmateriaal (tot ong. 25 mm) en een Domino voor dikker materiaal (Vanaf 22 mm bij zwakker plaatmateriaal, zoals spaanplaat en vanaf 18 mm bij sterker materiaal, zoals multiplex). Natuurlijk kun je met kleine Domino's ook plaatmateriaal vastzetten, maar daar is die niet voor bedoeld. Omgekeerd kun je met een Lamello ook balken vast zetten, maar niet zo sterk als met een Domino. Zelfs niet als je heel veel Lamello's gebruikt. De keuze voor een Lamello of een Domino zou dus af moeten hangen van het gebruik en niet van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@L.N.
Ik heb me daar een beetje in verdiept. Mijn (relevante) klusplannen voor het komende jaar bestaan uit het maken van luidsprekerbehuizingen (10-22mm plaatmateriaal) en kleine simpele kastjes (denk aan een onderkast voor m'n boorkolom). Daarnaast willen we in de studeerkamer ook een boekenkast op maat hebben. Daarvoor twijfelen we nog een beetje tussen gewoon billy materiaal bij de ikea halen, of echt zelf aan de slag. Dat zal dat met 16-18mm materiaal worden.

Zowel voor lamello als domino is materiaal beschikbaar om dunne platen aan elkaar te verbinden (lamello zelfs met aparte frees van 3mm, ipv standaard 4). En er is ook materiaal om planken in kasten te monteren. Waarbij lamello ook een systeem heeft dat het inschuiven van planken mogelijk maakt.Maar ook daarvoor moet je een losse frees halen (de 8mm variant) en het liefst heb je er het zeta systeem voor (€€€€).

Dus voor mijn gebruik zijn ze redelijk inwisselbaar met sterke kanten voor beide. Ik denk dat ik uiteindelijk wel met beide zal gaan eindigen: Het domino-systeem voegt echt wel wat toe. Maar voor het simpel maken van vierkante kastjes (speakers, onderkasten voor machines) is zo'n lamello volgens mij prima geschkt. En als ik dan voor 230 euro inc verzenden en 2000 lamello's klaar ben, dan begin ik daar maar eens mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
das geen slechte prijs!
Heb mijn domino afgelopen weekend ook van MP gehaald.

Gisteren een doos dominos besteld en betaald op Amazon DE, krijg vandaag een mail dat mijn account is geblokkeerd en dat gegevens gecontroleerd moeten worden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mag ik weten wat je voor je domino hebt betaald en hoe oud issie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:58
The Fatal schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:24:
[...]

Ps: op Amazon staat de domino assortiment doos voor €161,- is toch alweer bijna €30,- goedkoper als in nl
Dit is de set zonder de frezen. Handig als je die al hebt maar als je die nog niet hebt dan ben je duurder uit omdat je de frezen los moet kopen. Heb er zelf ook naar gekeken en zag aan het artikelnummer op een gegeven moment dat het een andere set is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
s_schimmel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:58:
[...]

Dit is de set zonder de frezen. Handig als je die al hebt maar als je die nog niet hebt dan ben je duurder uit omdat je de frezen los moet kopen. Heb er zelf ook naar gekeken en zag aan het artikelnummer op een gegeven moment dat het een andere set is.
Volgens de comments zaten de frezen er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
The Fatal schreef op maandag 25 juni 2018 @ 19:59:
[...]

Volgens de comments zaten de frezen er bij.
Ik ga er van uit dat je deze set bedoeld https://www.amazon.de/Fes...3&keywords=festool+domino

Let op de naam van het artikel:
Festool 493300 Domino-pluggen beuken
En het antwoord op de vraag of de frezen er bij zitten:
Wenn sie die Festool Artikelnr 498899 bestellt habe (steht ja im Amazon Titel des Artikels), dann kommt dieser von Festool mit Dübeln. Somit ist eine Retoure berechtigt.
Daar ging ik dus ook eerst de mist in omdat ik dacht dat de frezen er dus bij zaten. De frezen zitten echter bij artikel 498899 en wat je koopt is artikel 493300.

Bij de omschrijving van de inhoud staan de frezen er ook niet bij.

Heb dus uiteindelijk de set met frezen maar bij Klium besteld. Wel 30 euro duurder maar dus met frezen en die zijn los bij elkaar al zo'n 130 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
s_schimmel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:02:
[...]

Ik ga er van uit dat je deze set bedoeld https://www.amazon.de/Fes...3&keywords=festool+domino

Let op de naam van het artikel:

[...]

En het antwoord op de vraag of de frezen er bij zitten:

[...]

Daar ging ik dus ook eerst de mist in omdat ik dacht dat de frezen er dus bij zaten. De frezen zitten echter bij artikel 498899 en wat je koopt is artikel 493300.

Bij de omschrijving van de inhoud staan de frezen er ook niet bij.

Heb dus uiteindelijk de set met frezen maar bij Klium besteld. Wel 30 euro duurder maar dus met frezen en die zijn los bij elkaar al zo'n 130 euro.
In de titel zie ik dit staan:
Festool Domino Dübel-Set DS 4/5/6/8/10 1060 x BU, Dübel-Sortiment aus Buche im Sortiment-Systainer, Art.-Nr. 498899

Art 498899 is volgens de Festool site met frezen.
https://www.festool.nl/ac...8899---DS-456810-1060x-BU

Dus ben benieuwd.
Eerst men account laten her-activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy!!!! schreef op maandag 25 juni 2018 @ 14:31:
......
Voor onze tuin ben ik opzoek naar een elektrische heggenschaar en het budget is ongeveer €75 á €100.
Wij hebben een beukenhaag van zo'n 15 meter lang en 3 meter hoog en nog een andere haag achtig iets van 8 meter lang en 1,5 meter hoog. En mogelijk dat er nog wat andere planten mee worden gesnoeid maar de hagen zijn de hoofdzaak.
......
Stihl hoor ik vaak veel goede verhalen over, maar is iets duurder dan de Stiga en ook minder krachtig. Qua naamsbekendheid zou ik voor de Stihl kiezen, maar zal ik mogelijk de kracht nodig hebben van de Stiga?
Of zijn er nog andere opties binnen mijn budget die ik zou moeten overwegen?
Een andere optie is een heggenschaar op accu's. :)

Heb zelf recent m'n op zich uitstekende Bosch 230V heggenschaar verkocht die nagenoeg overal doorheen knipte, maar wat mede 'uitstekend' was, was het aansluitsnoer dat korter en korter werd. :+
Je maakt met een heggenschaar best wilde bewegingen en dat snoer zit dan opvallend in de weg, zo blijkt.

Mocht je dus al 18V Makita accu's hebben, kijk dan eens naar de 2x18V heggenscharen van ze.
Had ik veel eerder moeten doen.
Makita 2x18V - 55cm - DUH551Z
Makita 2x18V - 65cm - DUH651Z

De machines zijn meer dan sterk genoeg voor zo'n heg en je kunt tenminste vrij en onbezorgd heen en weer zwiepen met het ding zonder het aansluitsnoer constant in de gaten te moeten houden.

Hoe vaak je een beukenhaag moet snoeien weet ik niet.
Ben zelf nooit aan beuken begonnen, omdat zij langer kaal zijn dan in blad, als ik hier om mij heen kijk. :Y

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-06-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
The Fatal schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:08:
[...]

In de titel zie ik dit staan:
Festool Domino Dübel-Set DS 4/5/6/8/10 1060 x BU, Dübel-Sortiment aus Buche im Sortiment-Systainer, Art.-Nr. 498899

Art 498899 is volgens de Festool site met frezen.
https://www.festool.nl/ac...8899---DS-456810-1060x-BU

Dus ben benieuwd.
Eerst men account laten her-activeren.
Dan ben ik ook benieuwd. Artikel 498899 is inderdaad die met frezen. Ik zie ook een heel andere titel. Als ze er wel in zitten stuur ik m'n Klium setje terug en bestel ik deze alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
s_schimmel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:23:
[...]

Dan ben ik ook benieuwd. Artikel 498899 is inderdaad die met frezen. Ik zie ook een heel andere titel. Als ze er wel in zitten stuur ik m'n Klium setje terug en bestel ik deze alsnog.
Ik laat het je weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Anoniem: 639074 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:10:
[...]

Een andere optie is een heggenschaar op accu's. :)

Heb zelf recent m'n op zich uitstekende Bosch 230V heggenschaar verkocht die nagenoeg overal doorheen knipte, maar wat mede 'uitstekend' was, was het aansluitsnoer dat korter en korter werd. :+
Je maakt met een heggenschaar best wilde bewegingen en dat snoer zit dan opvallend in de weg, zo blijkt.

Mocht je dus al 18V Makita accu's hebben, kijk dan eens naar de 2x18V heggenscharen van ze.
Had ik veel eerder moeten doen.
Makita 2x18V - 55cm - DUH551Z
Makita 2x18V - 65cm - DUH651Z

De machines zijn meer dan sterk genoeg voor zo'n heg en je kunt tenminste vrij en onbezorgd heen en weer zwiepen met het ding zonder het aansluitsnoer constant in de gaten te moeten houden.

Hoe vaak je een beukenhaag moet snoeien weet ik niet.
Ben zelf nooit aan beuken begonnen, omdat zij langer kaal zijn dan in blad, als ik hier om mij heen kijk. :Y
Ik heb geen Makita alleen Milwaukee en zo'n beetje alle leuke accu varianten vallen buiten het budget. Ik had daar eerst ook naar gekeken en had toen deze al gevonden, maar ik vind een accu heggenschaar teveel geld voor het sporadische gebruik. Dan maar 2x per jaar het snoer repareren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Remy!!!! schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:35:
[...]
Ik heb geen Makita alleen Milwaukee en zo'n beetje alle leuke accu varianten vallen buiten het budget. Ik had daar eerst ook naar gekeken en had toen deze al gevonden, maar ik vind een accu heggenschaar teveel geld voor het sporadische gebruik. Dan maar 2x per jaar het snoer repareren :+
Van veel machines vind ik een accu-variant niet zoveel toevoegen, maar van een heggenschaar kan ik dat intussen niet meer zeggen. ;)
Heb hier ongeveer 50meter heg die meerdere keren per jaar moet worden gesnoeid en ik was het tergende gehannes met steeds korter wordende verlengsnoeren echt helemaal zat.
Verlengsnoeren zijn op zo'n wisselende afstand sowieso niet fijn.

De Makita accu's had ik al, bleef over de machine die ik goedkoop op Amazon.it kon scoren en de oude 230V Bosch machine bracht ook nog iets op. :P
Is er met jouw Milwaukee accu's niets praktischer dan 230V te verzinnen??

Dat een machine dan misschien richting €200 gaat is snel vergeten is de ervaring en de vorige Bosch is ruim 25 jaar meegegaan.
De aanschafprijs gaat dan met zo'n afschrijving eigenlijk nergens meer over als je het ook nog afzet tegen het gemak dat je van zo'n draadloze machine gaat krijgen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Anoniem: 639074 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 20:51:
[...]

Van veel machines vind ik een accu-variant niet zoveel toevoegen, maar van een heggenschaar kan ik dat intussen niet meer zeggen. ;)
Heb hier ongeveer 50meter heg die meerdere keren per jaar moet worden gesnoeid en ik was het tergende gehannes met steeds korter wordende verlengsnoeren echt helemaal zat.

De Makita accu's had ik al, bleef over de machine die ik goedkoop op Amazon.it kon scoren en de oude 230V Bosch machine bracht ook nog iets op. :P
Is er met jouw Milwaukee accu's niets praktischer dan 230V te verzinnen??

Dat een machine dan misschien richting €200 gaat is snel vergeten is de ervaring en de vorige Bosch is ruim 25 jaar meegegaan.
De aanschafprijs gaat dan met zo'n afschrijving eigenlijk nergens meer over als je het ook nog afzet tegen het gemak dat je van zo'n draadloze machine gaat krijgen. O-)
Nope ik heb m12 accu's van Milwaukee zover ik kan zien is de enige heggenschaar van hun m18. Ik zou in theorie voor deze kunnen gaan, maar ik weet niet hoe dat in de praktijk zal gaan werken :+

En ik geef je helemaal gelijk qua hoeveel makkelijker/fijner een accu heggenschaar is, maar we hebben net een nieuw huis gekocht en er zit een groot tuinfeest aan te komen dus al het geld wat we besparen kunnen wij beter op andere manieren gebruiken. Anders had ik allang een accu variant besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:14
[...]

Ik zit een beetje ,met hetzelfde probleem, mijn huidige 18 volt groene bosch heggenschaar kan mijn +/- 80 meter haag niet aan en ben dus nu dus bezig met een heggenschaar op 230v.

Ik neem aan dat jij de 2x 18v van makita hebt? bevalt deze?
Verder ben ik zelf aan het kijken naar de bosch ghe op 36v, ik heb inmiddels de vraag uitstaan bij bosch of daar ook mijn "normale" 36 volt accu's in passen.
Zijn hier nog mensen met ervaring wbt deze bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-06 22:05
Hoe zijn jullie ervaringen met Klium? Ik ben van plan een cirkelzaag, Festool TS55 set, te bestellen voor ~540 met 2 geleiderrails (op toolnation betaal ik voor dezelfde set bijna 200 euro meer). Ik zie dat het een van origine Belgische firma is. Kan dit bij garantiegevallen problemen geven? Het is namelijk wel een fikse uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Raymond schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:14:
@L.N.
Ik heb me daar een beetje in verdiept. Mijn (relevante) klusplannen voor het komende jaar bestaan uit het maken van luidsprekerbehuizingen (10-22mm plaatmateriaal) en kleine simpele kastjes (denk aan een onderkast voor m'n boorkolom). Daarnaast willen we in de studeerkamer ook een boekenkast op maat hebben. Daarvoor twijfelen we nog een beetje tussen gewoon billy materiaal bij de ikea halen, of echt zelf aan de slag. Dat zal dat met 16-18mm materiaal worden.

Zowel voor lamello als domino is materiaal beschikbaar om dunne platen aan elkaar te verbinden (lamello zelfs met aparte frees van 3mm, ipv standaard 4). En er is ook materiaal om planken in kasten te monteren. Waarbij lamello ook een systeem heeft dat het inschuiven van planken mogelijk maakt.Maar ook daarvoor moet je een losse frees halen (de 8mm variant) en het liefst heb je er het zeta systeem voor (€€€€).

Dus voor mijn gebruik zijn ze redelijk inwisselbaar met sterke kanten voor beide. Ik denk dat ik uiteindelijk wel met beide zal gaan eindigen: Het domino-systeem voegt echt wel wat toe. Maar voor het simpel maken van vierkante kastjes (speakers, onderkasten voor machines) is zo'n lamello volgens mij prima geschkt. En als ik dan voor 230 euro inc verzenden en 2000 lamello's klaar ben, dan begin ik daar maar eens mee :)
Voor jouw gebruik lijkt een Lamello inderdaad beter geschikt. Op min werk hebben we een Lamello en een Domino en eerlijk gezegd heb ik de Lamello nog niet gebruikt. Alle kastje heb ik geschroefd of met een Domino (in het balken frame) gedaan. De Domino werk heerlijk!
Laurences schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:44:
Hoe zijn jullie ervaringen met Klium? Ik ben van plan een cirkelzaag, Festool TS55 set, te bestellen voor ~540 met 2 geleiderrails (op toolnation betaal ik voor dezelfde set bijna 200 euro meer). Ik zie dat het een van origine Belgische firma is. Kan dit bij garantiegevallen problemen geven? Het is namelijk wel een fikse uitgave.
Ik heb geen ervaringen met garantieafhandelingen bij Klium, maar ik zou mij daar niet druk om maken. Festool erkent Klium ook als NL Festooldealer, dus je kunt in het geval van garantie bij een willekeurige Festool dealer terecht of rechtstreeks bij Festool. Met de garantieafhandelingen van Toolnation heb ik wel ervaring en die waren niet positief.

[ Voor 51% gewijzigd door L.N. op 25-06-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Moet je bij de TS55 niet opletten welk type je hebt? Met of zonder elektronische besturing (toch?). Bij Toolnation zie ik 'm voor €574. Of bedoel je die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46

Youk

Volvo For Life

[...]

...
Helemaal mee akkoord. Enkele jaren geleden al een halve dag bezig met de haag toen onze black&decker (don't ask) er de brui aan gaf (1/3 van de haag gedaan). Toen voor Stihl HSA86 gegaan. Op het volgende uur de rest van de haag kunnen doen. 8) Giga verschil!

Wat later nog een kantensnijder gekocht en toen voor de Stihl FSA85 gegaan, immers accu's en lader hadden we al. En onlangs ook nog een kettingzaag bijgekocht, namelijk de MSA200C en ineens ook maar een mooie box gekocht voor de accu's en lader.

Tja, het kost wat in aanschaf, maar het werkt echt zo veel makkelijker. Heb slechts 2 van de lichtste accu's, maar tegen dat de ene leeg is dan is de andere al terug opgeladen. Dus daar valt voor mij heel goed mee te werken.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

akatar schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:26:
[...]

Ik zit een beetje ,met hetzelfde probleem, mijn huidige 18 volt groene bosch heggenschaar kan mijn +/- 80 meter haag niet aan en ben dus nu dus bezig met een heggenschaar op 230v.

Verder ben ik zelf aan het kijken naar de bosch ghe op 36v, ik heb inmiddels de vraag uitstaan bij bosch of daar ook mijn "normale" 36 volt accu's in passen.
Zijn hier nog mensen met ervaring wbt deze bosch?
Ik heb die Makita ook, bevalt zeer goed. Krachtig zat en fijn werken omdat je het handvat (en het zwaartepunt - de accu's) kunt draaien voor verticaal knipwerk. Met 2 4Ah accu's kon ik er 50 meter haag mee fatsoeneren zonder problemen. Voor mij geen kabels of uitlaatgassen meer iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Al meerdere keren wat besteld. Gaat allemaal prima. Ook wat mail contact gehad en had snel antwoord.

Als je vanuit nl wat besteld, heb je grote kans dat het vanuit Tilburg gestuurd word. Zit naast Destil.

Het is wel een erg fijne zaag hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Stoffel schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:57:
[...]

Ik heb die Makita ook, bevalt zeer goed. Krachtig zat en fijn werken omdat je het handvat (en het zwaartepunt - de accu's) kunt draaien voor verticaal knipwerk. Met 2 4Ah accu's kon ik er 50 meter haag mee fatsoeneren zonder problemen. Voor mij geen kabels of uitlaatgassen meer iig :)
Ik zit niet zo ruim in de makita accu's (2 stuks)
Met een beetje geluk krijg ik een reactie van bosch dat de standaard accu's in de bosch ghe passen..
volgens bosch is die ghe net zo sterk als zijn soortgenoot op benzine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurences
orf schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:50:
[...]

Moet je bij de TS55 niet opletten welk type je hebt? Met of zonder elektronische besturing (toch?). Bij Toolnation zie ik 'm voor €574. Of bedoel je die niet?
Bedankt voor de reacties hierboven. Garantie loopt inderdaad direct via Festool. Ik weet niet hoe het met de elektronische besturing zit (?). Klopt, dan is het prijsverschil vrij klein. Op toolnation staan meer dan tien verschillende optie sets voor de TS55. Ik vergeleek hem met het eerste zoekresultaat en kwam toen op 746, hij is er inderdaad ook voor 574 op dezelfde site...

edit: over de elektronische besturing, wat ik op de website van festool kan vinden is dat er inderdaad twee types zijn. de TS 55RQ en de TS 55REQ. De laatste heeft een elektronische besturing, met een snelrem en houdt het zaagblad op een constant toerental. Bedankt dat je dit nog even opmerkte!

[ Voor 12% gewijzigd door Laurences op 25-06-2018 22:32 . Reden: antwoord op opmerking van orf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Als je klium niet vertrouwd kan je hem bij ijzerhandel.nl bestellen. Dat is van Rossum uit zwolle, erg fijne zaak!

Maarre: jij had toch een budget van €1200 voor alles? Wil je de helft ervan stukslaan op een invalzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Raymond schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:40:
Als je klium niet vertrouwd kan je hem bij ijzerhandel.nl bestellen. Dat is van Rossum uit zwolle, erg fijne zaak!

Maarre: jij had toch een budget van €1200 voor alles? Wil je de helft ervan stukslaan op een invalzaag?
Nope, dat was denk ik een ander. Wel een budget waarbij ik voor alle machines opzoek ben naar goede deals ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:20
Laurences schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:47:
[...]

Nope, dat was denk ik een ander. Wel een budget waarbij ik voor alle machines opzoek ben naar goede deals ;)
Als je opzoek bent naar goed deals, waarom neem je dan niet de Makita SP6000J? Zeer vergelijkbare machine, en tenzij je timmerman/meubelmaker van beroep bent, ga je aan de Makita meer dan genoeg hebben. scheelt toch weer ca. 200,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

akatar schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:26:
[...]
Ja, ik heb de Makita 2x18V - 65cm - DUH651Z.
Ben er helemaal happy mee en merk eigenlijk geen verschil in power met de oude 230V Bosch.
akatar schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:08:
[...]
Ik zit niet zo ruim in de makita accu's (2 stuks)
Met een beetje geluk krijg ik een reactie van bosch dat de standaard accu's in de bosch ghe passen..
volgens bosch is die ghe net zo sterk als zijn soortgenoot op benzine.
Van Makita zal ik iets van 18 accu's @5Ah hebben. :P
Dat is een aardige berg, maar die zijn over twee locaties verdeeld en dan houd je er praktisch gezien 'maar' 10 over. :+

Met de Makita 2x18V bladblazer gaat het bijv. best hard wat verbruik betreft.
Ik gebruik voor een rondje om het huis met gemak 6 accu's per keer en dat houdt een enkele snellader normaal gesproken van geen kanten bij.
Meerdere (dubbel)laders zijn dan wel handig.
Tenzij je tussendoor aan de après-ski gaat, maar dat leidt bij mij tot een chaotische workflow. :Y

Het nadeel van de 36V series van oa Bosch is dat die alleen maar op de specifieke 36V machines werken, met een 18V boor/schroefmachine kun je daar dus helemaal niets mee.
Je bent met een uitgebreid arsenaal dan min of meer gedwongen in zowel 18V als in 36V te investeren en dat is dubbelop duur.
De 2x18V accu's van Makita zijn in dat opzicht veel ruimer in te zetten.

Het is voor mij in ieder geval een stok achter de deur dit 2x18V eco-systeem nog even trouw te blijven. ;)
Ik snap niet goed dat dit principe niet meteen door alle overige fabrikanten is overgenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 26-06-2018 06:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
Nivado schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:56:
[...]

Als je opzoek bent naar goed deals, waarom neem je dan niet de Makita SP6000J? Zeer vergelijkbare machine, en tenzij je timmerman/meubelmaker van beroep bent, ga je aan de Makita meer dan genoeg hebben. scheelt toch weer ca. 200,-
Ook als timmerman (of evt) meubelmaker kan je met de Makita prima uit de voeten. De machine is niet minder precies en heeft zelfs een sterkere motor. Je mist alleen dingen als dat groene plaatje onderaan, wat bij schijnt te dragen aan betere afzuiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 12:45
Framoes schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:57:
[...]

Ook als timmerman (of evt) meubelmaker kan je met de Makita prima uit de voeten. De machine is niet minder precies en heeft zelfs een sterkere motor. Je mist alleen dingen als dat groene plaatje onderaan, wat bij schijnt te dragen aan betere afzuiging.
Die Makita is echt top. De afzuiging is heel erg goed. Als ik met dat ding zaag in combinatie met mijn Starmix stofzuiger heb ik eigenlijk gewoon geen stof op m'n werkstuk (misschien als ik het heel nauwkeurig zou checken dat er een klein beetje ligt, maar dat is nauwelijks waarneembaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Met dit soort machines speelt de gebruiker gewoon een hele grote rol: Hoe meer ervaren en precies je bent, hoe beter je resultaat. Je zaagt langs een lineaal: Hoe strakker je die weet te plaatsen, hoe beter pas je werk wordt. En als je handig er in bent, zorg je op de juiste plekken voor een naadje en een randje, waarachter de kleine zaagverschillen verdwijnen. Als je machine maar nauwkeurig genoeg is (en dat is een Makita zeker), is dat echt niet de beperkende factor.

Uiteraard is er de bekende zagentest uit 2012 waarin de Mafell als allerbeste naar voren kwam. Als je werk bestaat uit het test van machines, zal dat inderdaad zo zijn. Als je werk bestaat uit het maken van meubels, let je op andere zaken en maak je een andere keuze (gebaseerd op geld, verkrijgbaarheid, service, gemak). Er is vast een goede reden voor dat je op de gemiddelde bouwplaats waar een interieur wordt gemaakt, je verdacht veel van het groen-zwarte spul ziet. En dat is heus niet alleen marketing :)

Magoed: De TS55 is een prima ding, de Makita ook. Als je voor een losse machine gaat en verder niet zoveel plannen hebt: Neem lekker de Makita en steek die 200 euro in iets anders. Met Festool is het net zoals met het kiezen van een accu-apparaat: Je kiest voor een systeem. Alles werkt met elkaar en alles werkt op eenzelfde manier. Dus de voordelen van Festool komen pas naar voren als je ook andere machines gaat aanschaffen en daarbij ook afzuiging en werktafels ed gaat gebruiken. Dan opeens gaan de systeemvoordelen werken. Met een losse schuurmachine en zaagmachine ga je daar geen voordeel aan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:38

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Laurences schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:24:
[...]

Bedankt voor de reacties hierboven. Garantie loopt inderdaad direct via Festool. Ik weet niet hoe het met de elektronische besturing zit (?). Klopt, dan is het prijsverschil vrij klein. Op toolnation staan meer dan tien verschillende optie sets voor de TS55. Ik vergeleek hem met het eerste zoekresultaat en kwam toen op 746, hij is er inderdaad ook voor 574 op dezelfde site...

edit: over de elektronische besturing, wat ik op de website van festool kan vinden is dat er inderdaad twee types zijn. de TS 55RQ en de TS 55REQ. De laatste heeft een elektronische besturing, met een snelrem en houdt het zaagblad op een constant toerental. Bedankt dat je dit nog even opmerkte!
nou heb ik zelf een Mafell invalzaag, met motorrem en electronische aansturing en dat werkt wel fijn bij zulk gereedschap hoor.

dat gezegd hebbende.....een maatje heeft de makita SP6000, ik heb hem nog niet zelf in mijn handen gehad maar hij is heel erg blij met die zaag d:)b
Mooie complete set met linealen etcvoor normaal geld.

Leesvoer:

http://www.gereedschappro...valzagen-test-van-wino/47
http://www.gereedschappro...chappro-invalzagentest/56
http://www.gereedschappro...chappro-invalzagentest/58
http://www.gereedschappro...chappro-invalzagentest/61

een iets oudere test maar met nog courante modellen en wetenswaardigheidjes om je helpen te kiezen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
Raymond schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:16:
Met dit soort machines speelt de gebruiker gewoon een hele grote rol: Hoe meer ervaren en precies je bent, hoe beter je resultaat. Je zaagt langs een lineaal: Hoe strakker je die weet te plaatsen, hoe beter pas je werk wordt. En als je handig er in bent, zorg je op de juiste plekken voor een naadje en een randje, waarachter de kleine zaagverschillen verdwijnen. Als je machine maar nauwkeurig genoeg is (en dat is een Makita zeker), is dat echt niet de beperkende factor.

Uiteraard is er de bekende zagentest uit 2012 waarin de Mafell als allerbeste naar voren kwam. Als je werk bestaat uit het test van machines, zal dat inderdaad zo zijn. Als je werk bestaat uit het maken van meubels, let je op andere zaken en maak je een andere keuze (gebaseerd op geld, verkrijgbaarheid, service, gemak). Er is vast een goede reden voor dat je op de gemiddelde bouwplaats waar een interieur wordt gemaakt, je verdacht veel van het groen-zwarte spul ziet. En dat is heus niet alleen marketing :)

Magoed: De TS55 is een prima ding, de Makita ook. Als je voor een losse machine gaat en verder niet zoveel plannen hebt: Neem lekker de Makita en steek die 200 euro in iets anders. Met Festool is het net zoals met het kiezen van een accu-apparaat: Je kiest voor een systeem. Alles werkt met elkaar en alles werkt op eenzelfde manier. Dus de voordelen van Festool komen pas naar voren als je ook andere machines gaat aanschaffen en daarbij ook afzuiging en werktafels ed gaat gebruiken. Dan opeens gaan de systeemvoordelen werken. Met een losse schuurmachine en zaagmachine ga je daar geen voordeel aan hebben :)
Die zagentest (Gereedschappro neem ik aan) had een vrij logische uitslag. De Mafell is het duurst van allemaal en bij Gereedschappro zijn ze redelijk pro-Mafell. Je krijgt zelfs allerlei mail over Mafell testdagen en zelfs bezoek aan de fabriek. Een Mafell is mooi, maar voor de gemiddelde diy'er (of timmerman) echt overkill.

En wat betreft Festool: sinds de concurrentie ook geleiderail-adapters heeft voor oa bovenfrezen, vind ik persoonlijk dat de voordelen tegenvallen. Ik vind dan wel weer dat praktische dingen zoals de diepte-instelling met een drukknop ipv moertje wel weer beter bij Festool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurences
Raymond schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:16:

De huidige aanbieding maakt het verschil wat kleiner, bij aanschaf van de extra geleider lineaal en klemmen bij de makita, is het verschil nog zo'n 90 euro. Neemt niet weg dat dit een mooi bedrag is om ergens anders in te investeren. Wat is gereedschap toch prijzig. Wat is gereedschap toch mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 23:06
Bij toolstation is de Pica dry diepgatmarkeerpotlood in de aanbieding: €11.44 -> € 6,99
https://www.toolstation.nl/shop/p85572

Voor mij de eerste keer, maar de ervaringen van anderen blijken positief. Ik had laatst een situatie (smal profiel aftekenen) waarbij dit wel formaat wel handig was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 03:41:
[...]

Ja, ik heb de Makita 2x18V - 65cm - DUH651Z.
Ben er helemaal happy mee en merk eigenlijk geen verschil in power met de oude 230V Bosch.

[...]

Van Makita zal ik iets van 18 accu's @5Ah hebben. :P
Dat is een aardige berg, maar die zijn over twee locaties verdeeld en dan houd je er praktisch gezien 'maar' 10 over. :+

Met de Makita 2x18V bladblazer gaat het bijv. best hard wat verbruik betreft.
Ik gebruik voor een rondje om het huis met gemak 6 accu's per keer en dat houdt een enkele snellader normaal gesproken van geen kanten bij.
Meerdere (dubbel)laders zijn dan wel handig.
Tenzij je tussendoor aan de après-ski gaat, maar dat leidt bij mij tot een chaotische workflow. :Y

Het nadeel van de 36V series van oa Bosch is dat die alleen maar op de specifieke 36V machines werken, met een 18V boor/schroefmachine kun je daar dus helemaal niets mee.
Je bent met een uitgebreid arsenaal dan min of meer gedwongen in zowel 18V als in 36V te investeren en dat is dubbelop duur.
De 2x18V accu's van Makita zijn in dat opzicht veel ruimer in te zetten.

Het is voor mij in ieder geval een stok achter de deur dit 2x18V eco-systeem nog even trouw te blijven. ;)
Ik snap niet goed dat dit principe niet meteen door alle overige fabrikanten is overgenomen.
Eerst bedankt voor je uitgebreide post. Ik begrijp dat makita niets voor mij is aangezien je toch wel een viertal accu's nodig hebt.
En om even een dubbel lader en 2 accu's er bij te kopen....

blijft dus staan de:
Bosch AHS 54-20 Li SOLO 36V Li-Ion accu Heggenschaar body

of de

bosch ghe

keuzes, keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik was opweg naar de metaalwinkel om wat staal te halen toen ik bedacht nog even langs de piekfijn te gaan om te kijken of er toevallig nog oude beitels lagen waar ik het handvat van kan gebruiken voor m'n metaalschrapers. Ze hadden toevallig een kraampje met oud gereedschap staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8gJlnpW4SplsvliMFTz3isL6/medium.jpg

Mooie handvatten, maar ik had nog geen houtdraaibeitels :9~
Zaag voor een van mn verstekzagen is nog redelijk scherp met zeer fijne vertanding.
Was nog geen 14 euro kwijt 8)

En als ik echt wil kan ik nu mn draaibank deels in elkaar zetten om een handvat te draaien :D
(ik ga mn Chinese draaibank reviseren, vandaar de metaalschrapers)

btw, Heeft er iemand ervaring met een milwaukee (heb onlangs geleerd at dit als "milkyway" uitgesproken dient te worden ;)) m12 Decoupeerzaag?
Ik heb al een een m12 (fuel) boor, en mn originele plan was die m12js er ooit bij te kopen, maar ik twijfel steeds. Erg goedkoop vind ik de losse body niet, Maar een fatsoenlijke decoupeerzaag heb ik nog niet. (wel twee onfatsoenlijke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

akatar schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:52:
[...]
Eerst bedankt voor je uitgebreide post. Ik begrijp dat makita niets voor mij is aangezien je toch wel een viertal accu's nodig hebt.
En om even een dubbel lader en 2 accu's er bij te kopen....
Blijkbaar heb ik het toch nog niet goed genoeg uitgelegd. :N

Het voorbeeld dat ik van een Makita 2x18V accu bladblazer gaf geldt ongetwijfeld voor ALLE 36V accu bladblazers. :+
Schroef/boormachines zijn bijvoorbeeld niet zo power hungry, zodat je zelfs al met 1 accu een eind kan komen.

Ook een 36V Bosch bladblazer zal in dit voorbeeld dus net zoveel energie zuipen en je zult voor hetzelfde parcours evenveel accu's nodig hebben als je de klus tenminste in 1 run wilt klaren met slechts 1 lader.
Als je pauzes inlast terwijl de accu's snelladen, is er uiteraard weinig aan de hand.

In dit geval ben je bij Bosch erg duur uit als je óók 18V machines in gebruik hebt en zowel in 18V als in 36V accu's moet gaan investeren.
Bij Makita kun je dan gewoon met de standaard 18V accu's uit de voeten en uiteindelijk ben je dan wel beduidend "goedkoper" uit.
Nog steeds een heleboel geld natuurlijk. :P

Het hebben van meerdere snelladers is natuurlijk een luxe, het is geen bittere plicht

Bosch was bij mijn weten de eerste die in de jaren '80(??) met 36V boorhamers op de markt kwam en heeft daardoor wat last van de wet van de remmende voorsprong. ;)
In economisch en rationeel opzicht is dit systeem intussen achterhaald en Makita heeft dit slimmer aangepakt.

De prestaties van 36V versus 2x18V zullen weinig tot niets voor elkaar onderdoen, maar de plicht om 2 accu voltages naast elkaar aan te houden kan aardig in de papieren gaan lopen.
Anthor schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:33:
........
btw, Heeft er iemand ervaring met een milwaukee (heb onlangs geleerd at dit als "milkyway" uitgesproken dient te worden
Nope, check dit eens. ;)
[mɪlˈwɔki]

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 27-06-2018 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vorige week m'n accu decoupeerzaag in de vijver laten vallen. Accu gelijk eruit en droog geblazen met perslucht, maar hij heeft helaas toch kuren. Doet het vaak pas als ik de accu er een paar keer in en uit doe. Kan ik nog iets doen verder? Of tijd voor een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:50

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

MikeyMan schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:26:
Vorige week m'n accu decoupeerzaag in de vijver laten vallen. Accu gelijk eruit en droog geblazen met perslucht, maar hij heeft helaas toch kuren. Doet het vaak pas als ik de accu er een paar keer in en uit doe. Kan ik nog iets doen verder? Of tijd voor een nieuwe?
Ik zou hem maar gewoon helemaal open schroeven, schoonmaken met alcohol en demi water, goed laten drogen en het weer proberen.
Doet dit probleem zich met alle accu's voor? en werken de accu's op ander gereedschap wel goed?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Laatst online: 11-06 19:20
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe afkortzaag, mijn budgetmachine viel op een gegeven moment letterlijk uit elkaar.
Tot nu toe was ik altijd tevreden met de budgetmachine, maar die werd ook alleen voor laminaat gebruikt. En sporadisch voor het afkorten van balken en latten voor achter gips, niet bepaald precies dus.
De komende tijd heb ik hem echter nodig voor diverse klussen, een aantal daarvan vragen wel op precieze zaagsnedes.

Nu heb ik een budget van rond de 200 euro er voor over, ik heb de laser op mijn vorige nooit gebruikt.
Dus dat is geen vereiste. Wel zou ik graag een hoek graden schaal willen die ook redelijk overeen komt.
Ik had de volgende opties gezien, de bosch omdat ik tot nu toe heel tevreden ben met de machines die ik van Bosch heb. De Metabo omdat deze toch wel heel vaak voorbij komt, dat zegt toch vaak wat. (de zaaghoogte van kgs254 heb ik niet nodig)
Welke van onderstaande zouden jullie aanraden?
Bosch blauw GCM 800 SJ
Metabo KGS 216

Of zijn er misschien andere zagen waar ik nog naar zou moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Had ik inderdaad gezien, maar ik zie latere reacties praten over slecht vasthouden van instellingen en niet precies in te stellen. De Bosch lees je inderdaad niet veel over, maar gezien het feit dat deze geen extra opties heeft zou je verwachten dat die ergens anders in uit blinkt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjoerdfoto schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:39:
[...]

Ik zou hem maar gewoon helemaal open schroeven, schoonmaken met alcohol en demi water, goed laten drogen en het weer proberen.
Doet dit probleem zich met alle accu's voor? en werken de accu's op ander gereedschap wel goed?
Nee, met alle accus. Accus doen het in de andere apparaten nog prima.
Zal hem na de verhuizing dit weekend eens uit elkaar trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 09:54
geekeep schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:42:
Bij toolstation is de Pica dry diepgatmarkeerpotlood in de aanbieding: €11.44 -> € 6,99
https://www.toolstation.nl/shop/p85572

Voor mij de eerste keer, maar de ervaringen van anderen blijken positief. Ik had laatst een situatie (smal profiel aftekenen) waarbij dit wel formaat wel handig was geweest.
Dat is een van mijn beste aankopen van dit jaar geweest _/-\o_ Kleine tip is wel om meteen een pakje navullingen mee te nemen; want als je hem voor de precisie scherp houdt, is de originele vulling vrij snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anthor schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 21:33:
btw, Heeft er iemand ervaring met een milwaukee (heb onlangs geleerd at dit als "milkyway" uitgesproken dient te worden ;)) m12 Decoupeerzaag?
huh? wie heeft je dat op de mouw gespeld?

Het bedrijf is in de staat Milwaukee opgericht en heeft niks te maken met sterren, planeten etc :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Dus. Wat lichters tussendoor; sinds vaderdag heeft mijn pa wat nieuw gereedschap.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qZR2iFX.jpg
Klik voor album

Voor al het buig/smeedwerk voor slotjes, scharniertjes etc bij het boekbindwerk gebruikte hij een vuisthamerkop als aambeeld. Dat vond ik sneu :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonniii
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-01 19:15
jichem schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:17:
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe afkortzaag, mijn budgetmachine viel op een gegeven moment letterlijk uit elkaar.
Tot nu toe was ik altijd tevreden met de budgetmachine, maar die werd ook alleen voor laminaat gebruikt. En sporadisch voor het afkorten van balken en latten voor achter gips, niet bepaald precies dus.
De komende tijd heb ik hem echter nodig voor diverse klussen, een aantal daarvan vragen wel op precieze zaagsnedes.

Nu heb ik een budget van rond de 200 euro er voor over, ik heb de laser op mijn vorige nooit gebruikt.
Dus dat is geen vereiste. Wel zou ik graag een hoek graden schaal willen die ook redelijk overeen komt.
Ik had de volgende opties gezien, de bosch omdat ik tot nu toe heel tevreden ben met de machines die ik van Bosch heb. De Metabo omdat deze toch wel heel vaak voorbij komt, dat zegt toch vaak wat. (de zaaghoogte van kgs254 heb ik niet nodig)
Welke van onderstaande zouden jullie aanraden?
Bosch blauw GCM 800 SJ
Metabo KGS 216

Of zijn er misschien andere zagen waar ik nog naar zou moeten kijken?
Ik zit een beetje in dezelfde positie. Ik ben gecharmeerd van de Dewalt DWS 774 met name omdat hij lekker compact is. Er zit geen laser op maar zo'n schaduwlijn. Hij is wel wat duurder: Minimaal 269 geloof ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Fraggert schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 10:38:
[...]

huh? wie heeft je dat op de mouw gespeld?

Het bedrijf is in de staat Milwaukee opgericht en heeft niks te maken met sterren, planeten etc :P
Je mist het sarcasme en de knipoog. :)

Zo zie ik dat geel zwarte merk altijd als playmobil rommel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anoniem: 93986 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:10:

Je mist het sarcasme en de knipoog. :)
ow sorrie ciris, volkomen gemist idd :) dan heb ik niks gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Jonniii schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 11:54:
[...]

Ik zit een beetje in dezelfde positie. Ik ben gecharmeerd van de Dewalt DWS 774 met name omdat hij lekker compact is. Er zit geen laser op maar zo'n schaduwlijn. Hij is wel wat duurder: Minimaal 269 geloof ik.
Het lastige van het oprekken van het budget vind ik dat het een never ending story is... En voordat je het weet zit je naar een zaag van 900 euro te kijken. En zo vaak gebruik ik hem toch niet.
Ik wil alleen wel graag het beste binnen een bepaald budget, net als iedereen, maar ben niet echt merkafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:30:
[...]

ow sorrie ciris, volkomen gemist idd :) dan heb ik niks gezegd :P
Geen sarcasme, het was gewoon grappig bedoelt.

Maar niemand met een M12 decoupeerzaag dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anthor schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:50:
[...]

Maar niemand met een M12 decoupeerzaag dus?
Die zoekfunctie doet wonderen ;) Mickeyman heeft die in bezit :)
MikeyMan schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:00:
[...]

Waarom zou je daar niet mee kunnen doseren? Met mijn Milwaukee M12 decoupeerzaag gaat dat echt meer dan prima hoor!
@MikeyMan Anthor hoort graag wat je van je M12 decoupeerzaag vindt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:03
jichem schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 12:34:
[...]

Het lastige van het oprekken van het budget vind ik dat het een never ending story is... En voordat je het weet zit je naar een zaag van 900 euro te kijken. En zo vaak gebruik ik hem toch niet.
Ik wil alleen wel graag het beste binnen een bepaald budget, net als iedereen, maar ben niet echt merkafhankelijk
Bekend probleem en als je dan niet oppast koop je helemaal niets. Vanochtend maar even de goedkoopste LIDL variant gehaald https://www.lidl-shop.nl/...1980113661001fc8bb21.jpeg.
Lag in de winkel voor 30 euro en ik zal ongetwijfeld tegen beperkingen aanlopen; maar nu kan ik op het gemak ontdekken waar ik me het meest aan erger:
- teveel werk om voor een paar zaagsnedes neer te zetten
- te weinig zaaghoogte
- te weinig zaagbreedte
- te onauwkeurig
en op basis daarvan kijk ik straks wel weer verder of ik een grotere diameter wil, of een trek mechanisme, of dat het gebruik zo weinig is dat er uberhaupt niets voor terugkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds z'n duik doet ie het wat minder, hoewel ie na wat meer zagen weer begint te leven.

Het doseren gaat echt prima moet ik zeggen, en de algehele performance is ook prima te noemen. 2Ah accu is wel echt snel leeg, dus als ik in de USA ben, neem ik daar een paar accus mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Gebanned schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 14:42:
[...]

Bekend probleem en als je dan niet oppast koop je helemaal niets. Vanochtend maar even de goedkoopste LIDL variant gehaald https://www.lidl-shop.nl/...1980113661001fc8bb21.jpeg.
Lag in de winkel voor 30 euro en ik zal ongetwijfeld tegen beperkingen aanlopen; maar nu kan ik op het gemak ontdekken waar ik me het meest aan erger:
- teveel werk om voor een paar zaagsnedes neer te zetten
- te weinig zaaghoogte
- te weinig zaagbreedte
- te onauwkeurig
en op basis daarvan kijk ik straks wel weer verder of ik een grotere diameter wil, of een trek mechanisme, of dat het gebruik zo weinig is dat er uberhaupt niets voor terugkomt.
Dat is ook zeker waar. Ik weet gelukkig wat ik wel en niet wil. Redelijk precies zagen en een trekfunctie.
Alle toevoegingen als lasers en lampjes etc heb ik in deze niet nodig, ik gebruik hem alleen buiten en door het blad op het werkstuk te plaatsen. Ik ga toch maar voor de Bosch variant, en denk dat ik daar dan het pro blad van bosch bijbestel. Die zal (prijs gelijk) niet zo heel veel minder zijn dan die van ecotools vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 01:08:
[...]

Blijkbaar heb ik het toch nog niet goed genoeg uitgelegd. :N

Het voorbeeld dat ik van een Makita 2x18V accu bladblazer gaf geldt ongetwijfeld voor ALLE 36V accu bladblazers. :+
Schroef/boormachines zijn bijvoorbeeld niet zo power hungry, zodat je zelfs al met 1 accu een eind kan komen.

Ook een 36V Bosch bladblazer zal in dit voorbeeld dus net zoveel energie zuipen en je zult voor hetzelfde parcours evenveel accu's nodig hebben als je de klus tenminste in 1 run wilt klaren met slechts 1 lader.
Als je pauzes inlast terwijl de accu's snelladen, is er uiteraard weinig aan de hand.

In dit geval ben je bij Bosch erg duur uit als je óók 18V machines in gebruik hebt en zowel in 18V als in 36V accu's moet gaan investeren.
Bij Makita kun je dan gewoon met de standaard 18V accu's uit de voeten en uiteindelijk ben je dan wel beduidend "goedkoper" uit.
Nog steeds een heleboel geld natuurlijk. :P

Het hebben van meerdere snelladers is natuurlijk een luxe, het is geen bittere plicht

Bosch was bij mijn weten de eerste die in de jaren '80(??) met 36V boorhamers op de markt kwam en heeft daardoor wat last van de wet van de remmende voorsprong. ;)
In economisch en rationeel opzicht is dit systeem intussen achterhaald en Makita heeft dit slimmer aangepakt.

De prestaties van 36V versus 2x18V zullen weinig tot niets voor elkaar onderdoen, maar de plicht om 2 accu voltages naast elkaar aan te houden kan aardig in de papieren gaan lopen.

[...]

Nope, check dit eens. ;)
[mɪlˈwɔki]
nee hoor, je was duidelijk.
Ik was misschien wat onduidelijk. Ik heb namelijk al een aantal 36v 4ah accu's van bosch, dus die kostenpost heb ik dus niet. Ik kan gewoon een "body" heggenschaar kopen en gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik ben in de markt voor een afkortzaag. Ik heb er nog nooit eentje in mijn bezit gehad. Ik wil vooral een beetje knutselen met hout. Een tuinmeubel maken bijvoorbeeld of een speelhuis voor de katten, dat soort dingen.

Zelf heb ik de Metabo KGS 216 M gevonden. Ik heb zelf een metabo schroefboormachine die mij goed bevalt, en het is volgens mij wel een gerespecteerd merk.

Mijn budget ligt ook zo'n beetje rond dat bedrag: ~200 euro.

Mijn vraag aan jullie is of er misschien betere te vinden zijn voor dat geld? Of is deze metabo een goede zaag voor mij.

Zelf heb ik bijvoorbeeld de Einhell TE-SM 2534 gevonden. Deze is in tegenstelling tot de metabo wel naar 2 kanten kantelbaar en heeft een groter zaagblad. Echter ik ben niet zo bekend met dit merk.

Ik hoor graag jullie advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je bent de 4e(?) binnen een week met deze vraag. Doe eens wat moeite en lees en zoek eens een paar pagina's terug.
Pagina: 1 ... 51 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.