[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 103 Laatste
Acties:
  • 915.226 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Anoniem: 93986 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:20:
Je bent de 4e(?) binnen een week met deze vraag. Doe eens wat moeite en lees en zoek eens een paar pagina's terug.
Dank voor de tip. Moeite heb ik gedaan, alleen nog niet in dit topic :+ Excuus.

De metabo is denk ik het beste wat ik kan krijgen voor dit geld, als ik de reacties zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

*O*

Er zal waarschijnlijk weinig mis zijn met die Einhell maar je kan niet fout gaan met die Metabo. En zoals met alle afkortzagen in dit budget, check de laser op nauwkeurigheid en of 45gr. ook echt 45gr. is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:03
Makita lamello machine is binnen. Op de koffer stond het modelnr van de versie met accu en lader. Maar die waren eruit gehaald, keurig met stikkertje erop dat de inhoud is gewijzigd.

Dit weekend maar eens proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
om toch in te haken op de afkort zaag discussie.

Hier ben ik ook in de markt voor een andere, iets anders dan de Metabo 216M, deze is net weg.
Prijs klasse <900,-

Goede afstelling / nauwkeurigheid. 90 graden moet ook 90 zijn, en 45 moet ook echt 45 zijn op vaste aanslag.
Geen staven die aan de achterkant uit steken. Wil dat hij dicht bij de muur kan staan.
Laser is fijn, maar niet 100% nodig.
Goede stof afzuiging.

Mogelijkheden:
* Festool Kapex 60
* Festool Kapex 88
* Makita LS1019L
* Metabo KGS 254 Plus
* BOSCH BLAUW GCM 12 GDL

zijn er nog andere waar ik naar kan kijken en of ervaringen met deze machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
The Fatal schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:16:

Hier ben ik ook in de markt voor een andere, iets anders dan de Metabo 216M, deze is net weg.
Prijs klasse <900,-

Goede afstelling / nauwkeurigheid. 90 graden moet ook 90 zijn, en 45 moet ook echt 45 zijn op vaste aanslag.
Geen staven die aan de achterkant uit steken. Wil dat hij dicht bij de muur kan staan.
Goede stof afzuiging.

Mogelijkheden:
* Festool Kapex 60
* Festool Kapex 88
* Makita LS1019L
* Metabo KGS 254 Plus
* BOSCH BLAUW GCM 12 GDL

Dewalt 774. Zou op zich ook een optie zijn. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-05 18:14

Prijs klasse <900,-

Goede stof afzuiging.

Mogelijkheden:
* Festool Kapex 60
* Festool Kapex 88
* Makita LS1019L
* Metabo KGS 254 Plus
* BOSCH BLAUW GCM 12 GDL

KS 60 geen te klein zaagblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Laurences schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:29:
[...]

KS 60 geen te klein zaagblad?
daar zit het zelfde maat blad onder inderdaad dan de Metabo 216M. En zelfde zaag hoogte zo te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door The Fatal op 27-06-2018 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
M4uSzi schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:26:
[...]
Dewalt 774. Zou op zich ook een optie zijn. :)
Heerlijk

Vraag:
Ik twijfel tussen n modellen machines

Antwoord:
En model n+1 dan?

Vaste prik bij alle "wat moet ik kopen vragen" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
niet erg hoor, ben benieuwd naar meerdere modellen en vooral ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
btw: Ik heb een nieuw zaagblad nodig om plaatmateriaal (berkenmultiplex/MDF). Dit voor m'n zaagtafel. Dus ik zit te denken aan 48-60 tanden.

Specs: 200-210mm en (heel belangrijk!) 2.8mm dik. Daar is namelijk de hele machine op afgesteld (en ja, ik anaal genoeg om dan een 3mm blad te dik te vinden. Die heb ik al liggen, maar gebruik ik niet, want dat is lastig. Bovendien zaagt dat ook minder lekker op deze machine).

Hebben jullie suggesties voor een goed blad (liefst met typenummer/linkje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:43:
btw: Ik heb een nieuw zaagblad nodig om plaatmateriaal (berkenmultiplex/MDF). Dit voor m'n zaagtafel. Dus ik zit te denken aan 48-60 tanden.

Specs: 200-210mm en (heel belangrijk!) 2.6mm dik. Daar is namelijk de hele machine op afgesteld (en ja, ik anaal genoeg om dan een 3mm blad te dik te vinden. Die heb ik al liggen, maar gebruik ik niet, want dat is lastig. Bovendien zaagt dat ook minder lekker op deze machine).

Hebben jullie suggesties voor een goed blad (liefst met typenummer/linkje)?
Een nieuw origineel blad? d:)b

Die 2.6mm is dat je zaagbreedte (dus de dikte van de zaagtand) of de dikte van het daadwerkelijke blad :?

En ik mis de as-diameter van de machine. ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Fraggert schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:02:
[...]

Een nieuw origineel blad? d:)b

Die 2.8mm is dat je zaagbreedte (dus de dikte van de zaagtand) of de dikte van het daadwerkelijke blad :?

En ik mis de as-diameter van de machine. ;)
Orginele scheppach-blad is helaas niet meer leverbaar. Dat was een prachtig blad, met vlak/daktand en hol geslepen tanden. Helaas.

asdiameter is de standaard 30mm.
Dikte van het zaagblad (de tanden, dus de zaagsnede) is 2.8mm blijkt nu (nog even wat onderzoek gedaan).

Ik had ooit een perfect aansluitend CMT blad gevonden, maar die kan ik met geen mogelijkheid weervinden :(

[ Voor 18% gewijzigd door Raymond op 27-06-2018 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Raymond schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:03:
[...]
Dikte van het zaagblad (de tanden, dus de zaagsnede) is 2.8mm blijkt nu (nog even wat onderzoek gedaan).
Ik had ooit een perfect aansluitend CMT blad gevonden, maar die kan ik met geen mogelijkheid weervinden :(
Op pagina 27 van de CMT 2018 catalogus kom ik deze zaagbladen voor plaatmateriaal tegen waarvan het merendeel een tanddikte van 2.8mm heeft.Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/23tfux5.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 28-06-2018 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 22:03:
[...]

Orginele scheppach-blad is helaas niet meer leverbaar. Dat was een prachtig blad, met vlak/daktand en hol geslepen tanden. Helaas.

asdiameter is de standaard 30mm.

Okay, ietwat verwarrend nog.

De 2.6mm bladdikte is nu 2.8mm zaagsnede.

Dan mis ik nu hoe dik het blad mag zijn. Want die is kleinder dan 2.8.

Zet nog ff alle specs op een rijtje voor ons, dan kunnen we je helpen d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 28-06-2018 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:20

Martijn02

/* No Comment */

Prijs klasse <900,-

Goede stof afzuiging.

Mogelijkheden:
* Festool Kapex 60
* Festool Kapex 88
* Makita LS1019L
* Metabo KGS 254 Plus
* BOSCH BLAUW GCM 12 GDL

Kan aan mij liggen hoor, maar als ik de Metabo KGS 254 Plus google, dan krijg ik foto's waarbij er wel staven aan de achterkant uitsteken.

Afbeeldingslocatie: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/cnj-img/images/JP/JP7anZAceOVZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Laatst online: 28-05 16:26
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:18:
Ik ben in de markt voor een afkortzaag. Ik heb er nog nooit eentje in mijn bezit gehad. Ik wil vooral een beetje knutselen met hout. Een tuinmeubel maken bijvoorbeeld of een speelhuis voor de katten, dat soort dingen.

Zelf heb ik de Metabo KGS 216 M gevonden. Ik heb zelf een metabo schroefboormachine die mij goed bevalt, en het is volgens mij wel een gerespecteerd merk.

Mijn budget ligt ook zo'n beetje rond dat bedrag: ~200 euro.

Mijn vraag aan jullie is of er misschien betere te vinden zijn voor dat geld? Of is deze metabo een goede zaag voor mij.

Zelf heb ik bijvoorbeeld de Einhell TE-SM 2534 gevonden. Deze is in tegenstelling tot de metabo wel naar 2 kanten kantelbaar en heeft een groter zaagblad. Echter ik ben niet zo bekend met dit merk.

Ik hoor graag jullie advies :)
Ik zat in dit zelfde schuitje, uiteindelijk de Bosch gcm 800SJ gekocht. Deze krijg ik maandag hopelijk binnen :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

jichem schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:57:
[...]

Ik zat in dit zelfde schuitje, uiteindelijk de Bosch gcm 800SJ gekocht. Deze krijg ik maandag hopelijk binnen :) :)
Waarom ben je voor de Bosch gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Om heel eerlijk te zijn een kleine gok. Ik las dat er bij de kgs216 toch wel een aantal mensen gefrustreerd waren over de preciesheid van de gradeninstelling. Met name over het vast zetten. Nou is het natuurlijk wel zo dat er bij elk model minder tevreden mensen zijn. De bosch heb ik eigenlijk geen negatieve dingen gelezen, alleen het ontbreken van een laser. (mis ik niet)
Gezien mijn tevredenheid over andere bosch machines in bezit durfde ik de gok wel te nemen met deze machine, ik heb overigens wel meteen een 48 tands prof blad mee besteld.

Als ik de machine binnen heb en heb getest kan ik er meer over zeggen. (ik kwam van een einhell overigens, die deed het goed maar niet precies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:32
Een afkortzaag zonder laser- of schaduwsysteem zou ik niet meer kopen. Dat is zo veel handiger bij gebruik.

De Bosch GCM 800SJ heeft wel glijstangen die achter uitsteken, dus die voldoet niet aan de eisen. Je kunt ook nog kijken naar de Metabo KGSV 72 XACT SYM of de "normale" Metabo KGSV 72 XACT (dus zonder SYM). Overigens heb ik een Dewalt DWS778, die kun je ook in overweging nemen.

Wat ik mis in jouw eisenlijst is de zaagcapaciteit. Hoeveel cm moet dat zijn? Veel zagen met een kleiner blad (216 mm) hebben een beperktere zaagcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:24
@jichem 't is ook een beetje wat je gewend bent in je overige gereedschap. Tussen bijvoorbeeld een Festool en deze is nogal wat te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 12:42
Niet helemaal elektrisch, maar heb deze Makita gatenzagen set gekocht op Amazon. Zocht al langer een mooie complete set en vind dit persoonlijk een erg goede prijs.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Martijn02 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 08:36:
[...]

Kan aan mij liggen hoor, maar als ik de Metabo KGS 254 Plus google, dan krijg ik foto's waarbij er wel staven aan de achterkant uitsteken.

[afbeelding]
Klopt zie het nu ook. Had deze gezien:
https://goo.gl/images/mxcc5S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:20

Martijn02

/* No Comment */

Ja, ik zag ook een hoop foto's waar ze de zaag heel sneaky zo ver mogelijk naar voren hebben getrokken, waardoor de uitstekende buizen niet te zien zijn.

Dus.. een DeWalt erbij op de lijst, en een metabo er af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
virtualJac schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:20:
Niet helemaal elektrisch, maar heb deze Makita gatenzagen set gekocht op Amazon. Zocht al langer een mooie complete set en vind dit persoonlijk een erg goede prijs.
mooie set voor een goede deal!
Het is me alleen niet duidelijk of je er ook gewoon staal mee kunt zagen. Heb jij een idee?
https://www.makita.nl/ver...gatzagen-bi-metaal-blauw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
L.N. schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:04:
Een afkortzaag zonder laser- of schaduwsysteem zou ik niet meer kopen. Dat is zo veel handiger bij gebruik.

De Bosch GCM 800SJ heeft wel glijstangen die achter uitsteken, dus die voldoet niet aan de eisen. Je kunt ook nog kijken naar de Metabo KGSV 72 XACT SYM of de "normale" Metabo KGSV 72 XACT (dus zonder SYM). Overigens heb ik een Dewalt DWS778, die kun je ook in overweging nemen.

Wat ik mis in jouw eisenlijst is de zaagcapaciteit. Hoeveel cm moet dat zijn? Veel zagen met een kleiner blad (216 mm) hebben een beperktere zaagcapaciteit.
Ik was niet degene van de glijstangen, ik werk alleen buiten dus geen probleem :*)
De laser gebruikte ik nooit, deze is buiten ook amper zichtbaar bij mooi weer. Dus het ontbreken is voor mij geen probleem. Even met de zaag afmeten kost niet heel veel tijd.
Rob Z schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 10:53:
@jichem 't is ook een beetje wat je gewend bent in je overige gereedschap. Tussen bijvoorbeeld een Festool en deze is nogal wat te koop.
Dat snap ik, maar bij een budget tot 250 euro (waar wij beiden over praatten) is er niet heel veel meer beschikbaar. En iedereen moet het doen met het budget beschikbaar. Persoonlijk zou ik geen 1500 euro voor een afkortzaag uitgeven, dat is voor mijn doel niet te verantwoorden. Ik heb momenteel een toenemend aantal machines van Bosch blauw, dit was voor mij met mijn budget het best haalbare. (en ruimschoots genoeg overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Baytep schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:45:
[...]

Het is me alleen niet duidelijk of je er ook gewoon staal mee kunt zagen. Heb jij een idee?
Misschien heb ik weinig verstand van metaalsoorten, maar is gietstaal niet ook gewoon staal? Er staat namelijk bij dat ze in gietstaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:28:
[...]
Misschien heb ik weinig verstand van metaalsoorten, maar is gietstaal niet ook gewoon staal? Er staat namelijk bij dat ze in gietstaal werken.
Gietstaal
Steel casting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Zo'n vermoeden had ik al. Die gatenzaag moet het dus ook op staal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Dat leek mij ook, maar er wordt specifiek gietstaal en non-ferro vermeld, maar gewoon staal wordt niet genoemd. We gaan het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:57
@Baytep Dat lijkt mij te maken te hebben met de hardheidsgraad. Volgens mij is gietstaal een stuk minder hard dan normaal (smeed)staal, met als gevolg dat je zaag sneller bot zullen worden op normaal staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Baytep schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:18:
Dat leek mij ook, maar er wordt specifiek gietstaal en non-ferro vermeld, maar gewoon staal wordt niet genoemd. We gaan het proberen!
Ik zou het niet testen. De set is alleen geschikt voor non-ferrometalen en die zijn een stuk zachter. Hardere metalen, zoals staal, zorgen voor veel slijtage en warmteontwikkeling (= extra slijtage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Laatst online: 29-05 12:42
Baytep schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 11:45:
[...]

Professionele bi-metalen gatzaagset. Geschikt voor het zagen in gietstaal, gipsplaat, roestvast staal ( tot 1 mm ), aluminium, brons, koper, kunststof en hout.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ik heb momenteel een bosch fsn140 rail waar mijn cirkelzaag op past, en ik zou graag er 1 of 2 van 70cm bij willen. Maar nou is de bosch versie niet goedkoop maar nou vind ik de bosch versie niet goedkoop, en door een update steeds minder goed te verkrijgen. Zijn er andere merken rails die het zelfde zijn of anders imitaties?

[ Voor 8% gewijzigd door jichem op 28-06-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TIP!!!!

Op marktplaats staat een mafell mt55cc van iemand van het woodworkingforum te koop:

"Mafell MT 55 cc met 160 cm liniaal in Midi-Max
Vanwege mijn gezondheid lukt het mij steeds minder om mijn hobby, af en toe een meubeltje maken voor in ons huis, nog uit te voeren. Ik heb dan ook besloten om een deel van mijn gereedschap maar te koop aan te bieden.
Bij deze bied ik dan mijn invalzaag aan.

Mafell MT55 cc met 160 cm liniaal in een midi-Max.
De zaag is weinig gebruikt, het originele zaagblad zit er nog steeds op.
Kost nieuw €635
Een vraagprijs vind ik lastig. Is een prijs rond €400 realistisch?

Op te halen in Eygelshoven (Zuid Limburg)"

Grijp je kans *O*

https://www.marktplaats.n...-liniaal-in-midi-max.html

@Laurences

Nevermind, al verkocht, ging wel erg snel -O-

[ Voor 55% gewijzigd door Fraggert op 28-06-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

Fraggert schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:12:
TIP!!!!

Op marktplaats staat een mafell mt55cc van iemand van het woodworkingforum te koop:

"Mafell MT 55 cc met 160 cm liniaal in Midi-Max
Vanwege mijn gezondheid lukt het mij steeds minder om mijn hobby, af en toe een meubeltje maken voor in ons huis, nog uit te voeren. Ik heb dan ook besloten om een deel van mijn gereedschap maar te koop aan te bieden.
Bij deze bied ik dan mijn invalzaag aan.

Mafell MT55 cc met 160 cm liniaal in een midi-Max.
De zaag is weinig gebruikt, het originele zaagblad zit er nog steeds op.
Kost nieuw €635
Een vraagprijs vind ik lastig. Is een prijs rond €400 realistisch?

Op te halen in Eygelshoven (Zuid Limburg)"

Grijp je kans *O*

https://www.marktplaats.n...-liniaal-in-midi-max.html

@Laurences
Lekker dichtbij, maar ik denk dat mn pa flipt als ik nu ook nog een zaag in huis ga halen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mark-k schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:24:
[...]

Lekker dichtbij, maar ik denk dat mn pa flipt als ik nu ook nog een zaag in huis ga halen :X
Hij is iets gebruikt, dus je kan hem gewoon tussen de rest zetten :P

"Nee joh, ouwe, die heb ik al een paar jaar hoor" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Fraggert schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:26:
[...]

Denk toch dat hij me daarin niet gaat geloven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Ik ben opzoek naar een setje houtboren met zeskant schacht / hex. Zo wil ik mijn slagschroevendraaier ook kunnen gebruiken om gaten voor te boren (volgens Ike van Makita op youtube een prima manier om te boren om boven je hoofd te werken ipv de zwaardere schroef/boormachine te gebruiken). Ik vind op amazon deze set. echter zijn die reviews onheilspellend slecht. Jullie een tip voor wat betere kwaliteit boortjes met deze schacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Laurences schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 20:00:
Ik ben opzoek naar een setje houtboren met zeskant schacht / hex. Zo wil ik mijn slagschroevendraaier ook kunnen gebruiken om gaten voor te boren (volgens Ike van Makita op youtube een prima manier om te boren om boven je hoofd te werken ipv de zwaardere schroef/boormachine te gebruiken). Ik vind op amazon deze set. echter zijn die reviews onheilspellend slecht. Jullie een tip voor wat betere kwaliteit boortjes met deze schacht?
Axminster heeft er een hoop en Fine Tools heeft ook een set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hornbach heeft ook het een en ander van Alpen met hex schacht. Voor degenen die liever gewoon lokaal wat aanschaffen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Fraggert schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:26:
[...]
Ben zelf jaren weggekomen met een geperfectioneerde versie van dit antwoord, met de aantrekkelijkheid dat je er níet bij hoeft te liegen. :+
"Duhhh...., weet je wel hoelang ik dat ding hier al heb staan??"

Het is een retorische vraag met een open einde en lichtelijk intimiderend, de ander moet namelijk wel héél erg suf zijn. :Y
Doorvragen heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt. d:)b
L.N. schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:36:
[...]
Ik zou het niet testen. De set is alleen geschikt voor non-ferrometalen en die zijn een stuk zachter. Hardere metalen, zoals staal, zorgen voor veel slijtage en warmteontwikkeling (= extra slijtage).
Als je er rvs mee "mag" zagen dan loopt het wel los.
Ik gebruik dit soort gatzagen ook af en toe op staal, al is dat geen feest.

Gereduceerd toerental en snijolie werken heel behoorlijk, maar slijtage zal inderdaad niet van de lucht zijn.
Iedere boor/gatzaag zal uiteindelijk slijten, het gaat er om dit proces enigszins in goede banen te leiden. ;)

Deze gatzagen/gatfrezen van Ecotools zijn het uitproberen waard als er veel gaten moeten worden geboord.

Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/m/hm_16_x_25_mm_1__2_1_1_1_1.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 28-06-2018 23:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9MArxCT9W3Yb3y1dpQSNhYL3/full.jpg

Eerste klusje voor de lamellenfreesmachine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 15:00:
Sinds z'n duik doet ie het wat minder, hoewel ie na wat meer zagen weer begint te leven.

Het doseren gaat echt prima moet ik zeggen, en de algehele performance is ook prima te noemen. 2Ah accu is wel echt snel leeg, dus als ik in de USA ben, neem ik daar een paar accus mee.
Dat is wel een minpunt, ik heb 3x 2Ah accu's. Maar ik verwacht ook geen projecten waar ik echt meters voor moet maken, kan je een indicatie geven hoe lang/ver een 2Ah accu mee gaat/komt? in bv 12mm multiplex.
Was dat hoge verbruik al voor de duik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 00:22:
[afbeelding]

hey cool, zelfbouwluidsprekers d:)b

subjes of een breedbandertje of zoiets? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anthor schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 01:53:
[...]

Dat is wel een minpunt, ik heb 3x 2Ah accu's. Maar ik verwacht ook geen projecten waar ik echt meters voor moet maken, kan je een indicatie geven hoe lang/ver een 2Ah accu mee gaat/komt? in bv 12mm multiplex.
Was dat hoge verbruik al voor de duik?
Ja das een beetje lastig, gezien je natuurlijk niet volcontinu aan het zagen bent. Denk een uurtje oid?

Was voor de duik al, moet zeggen dat ie het weer prima doet ook, waarschijnlijk nog wat rest vocht ergens.

Maar als je de accu's al hebt is de keuze gauw gemaakt toch? Los kost het apparaat de hoofdprijs niet, en een keer een 4ah accu erbij is sowieso geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 16:00
Iemand ervaring met, of tips over de Lidl Parkside Elektrische tacker?

Ik moet binnenkort wat architraven gaan plaatsen, en het leek me een goed idee om naast de montagekit ook een paar nagels/spijkers er in te zetten.

Ik heb nog een Rapid CSN 140 liggen (een accu tacker), maar die is maar geschikt voor nietjes 6-14mm en nagels 15mm, en zelfs daarvoor is hij vaak te zwak.

Is zo'n Parkside apparaat dan een goede optie voor de architraven (en eventueel ook voor de plinten, al kunnen die waarschijnlijk ook prima met alleen montagekit)?

Of kan ik dan net zo goed met de hand er een paar 'verlorenkop' of 'plinten' nagels in slaan? (met een drevel)

(het gaat om een stuk of 10 deuren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Fraggert schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 07:36:
[...]

hey cool, zelfbouwluidsprekers d:)b

subjes of een breedbandertje of zoiets? :)
Breedbandertje, ontwerp van klang+ton :)

Met 9mm wanddikte, dus mooie oefening :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:00

jeka

Support your local club.

Heeft iemand hier ervaring met de Parkside decoupeerzaag(Lidl)?
Ik zit te twijfelen tussen dat ding of een makita 18v body. Scheelt 100+ euro. En hoe slecht kan een decoupeerzaag zijn...

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
jeka schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:43:
Ik zit te twijfelen tussen dat ding of een makita 18v body. Scheelt 100+ euro. En hoe slecht kan een decoupeerzaag zijn...
Ik had er eentje met snoer. Deed wat hij moest doen, maar vind de Makita die ik nu heb een stuk fijner werken. Had tussendoor ook nog een Dewalt met snoer en die werkte ook fijner.

Vond de afvoer van het zaagsel vooral matig. Vloog alle kanten op en ook veel omhoog. Als je dan op de zaaglijn wil kijken vliegt het in je gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:57
Ik heb een groen Bosch decoupeerzaag gehad, man man man, wat was dat en rommel. Daar is mijn hele aversie voor groene Bosch door ontstaan. Ik had er een verstek geleider bij en dat ding kon nog niet recht zagen. na 3 cm was hij al 5 mm verlopen aan de bovenkant, en 8 aan de onderkant. Kortom de pendel had onvoldoende geleiding dwars op de zaag.
Mijn Makita 14.4V decoupeerzaag is echt veel beter! Ik zou de gok persoonlijk dus niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb er een liggen, mag je zo hebben. Ik heb een Makita zonder snoer gekocht :) Niet dat ik veel verschil merk overigens. De Makita is wel een heel stuk stiller en geeft veel minder trillingen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:01

JB

Cédric roelt!

Aldi heeft vanaf morgen ook aantal Bosch blauw aanbiedingen (slijptol, boormachine, cirkelzaag).

https://viewer.onlinepublisher.nl/week-26-folder-b

[ Voor 21% gewijzigd door JB op 29-06-2018 09:55 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb iets wat precies op die set lijkt, maar dan van AliExpress voor minder geld. Ik gebruik die boortjes ook in mijn 12 volt slagschroevendraaier. Ik gebruik ze heel vaak omdat het lekker snel wisselen is. Het is fijn dat er wat tussenmaten inzitten die ik in andere sets niet heb. Ik gebruik ze vooral om gaten (voor) te boren met kleine diameters in zacht hout en dat gaat tot nu toe goed. Grootste probleem is dat er nogal speling zit in de de zeskantaansluiting waardoor het geheel een beetje wiebelt. Als ik echt een strak gat wil heb dan pak ik toch de schroefboormachine met een spankop. Dezelfde boortjes passen daar ook in, en dan werkt het iets preciezer maar nog steeds niet zo precies als een goede ronde boor in een spankop.

Het zeker een handige set om te hebben, maar wel voor erbij. Zeker als je een keer een tussendiameter nodig hebt is het erg fijn dat je die hebt liggen, ookal is het een beetje crappy.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 16:00
Hornbach.

Bijvoorbeeld: deze of deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:00

jeka

Support your local club.

Bedankt voor de reacties! Ik koop wel zo'n parkside ding. Zo vaak heb ik het toch niet nodig.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Of specifiek iets kleinere diameters voor voorboren: https://www.hornbach.nl/s...kant/7041294/artikel.html

Heb zelf zowel de twee sets die jij noemt als deze set van 3 en die bevallen prima. Moet ik wel bijzeggen dat mijn referentiekader bestaat uit de boortjes die ik ooit in een Makita BDF343 kofferset kreeg :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:12:
[...]

Breedbandertje, ontwerp van klang+ton :)

Met 9mm wanddikte, dus mooie oefening :D
ah, leuk man :) mocht je hierna eens verder met zelfbouw dan is zelfbouwaudio.nl/forum allicht een leuke tip voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 28-05 22:52
Ter vervanging van een oude workmate ben ik op zoek naar een alternatief. De huidige workmates ogen een stuk minder stevig dan mijn laatste model (die naar schatting ook 25+ jaar was).

In oriëntatie kwam ik uit bij Wolfcraft en ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de Wolfcraft Master 700.

Voordeel van de 700 t.o.v. de 600 leek mij de vorm van de poten (het frame staat je niet in de weg). De 600 heeft een groter blad (met tussenstuk), maar dat kan ik ook wel maken voor de 700.

Mijn eisen: opklapbaar, stabiel en stevig, redelijk werkblad, kunnen klemmen

Pre: hoogte verstelbaar, houtwen werkblad i.v.m. bankschroef met klem

Hoeft geen honderden kilo's te kunnen houden en budget max. rond 200. Nog andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:02

Illusion

(the art of)

Waarom moet de oude vervangen?
Ik heb laatst een oude blauwe workmate gereviseerd.
Setje pootdoppen en pootveren vervangen (20€),
Kwartiertje met de staalborstel en een busje teflonspray en hij is weer als nieuw.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 12:19
Illusion schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:28:
Kwartiertje met de staalborstel en een busje teflonspray en hij is weer als nieuw.
Hier staat ook nog zo'n blauw erfstukje van mijn opa. De veren zijn allemaal gebroken en op een na missen de doppen. Waar heb je die doppen en veren besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:02

Illusion

(the art of)

tsjoender schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:46:
[...]

Hier staat ook nog zo'n blauw erfstukje van mijn opa. De veren zijn allemaal gebroken en op een na missen de doppen. Waar heb je die doppen en veren besteld?
https://verhaeghtegelenwebwinkel.nl/zoeken/

Daar even zoeken op "workmate"

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Illusion schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:28:
Veren kapot, de trede doorgeroest, doppen kapot en door blad heen gezaagd. Hij is al weg, achteraf gezien helaas. Het was een blauwe, inderdaad. Was de derde generatie gebruiker.

Misschien toch opnieuw een oude blauwe scoren en wat onderdelen vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door wheel op 29-06-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Orion84 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:57:
[...]
Of specifiek iets kleinere diameters voor voorboren: https://www.hornbach.nl/s...kant/7041294/artikel.html

Heb zelf zowel de twee sets die jij noemt als deze set van 3 en die bevallen prima. Moet ik wel bijzeggen dat mijn referentiekader bestaat uit de boortjes die ik ooit in een Makita BDF343 kofferset kreeg :P
Johnny schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:11:
[...]

Ik heb iets wat precies op die set lijkt, maar dan van AliExpress voor minder geld. Ik gebruik die boortjes ook in mijn 12 volt slagschroevendraaier. Ik gebruik ze heel vaak omdat het lekker snel wisselen is.
Die HSS boortjes zijn voor metaal geloof ik. Weet niet of ik daar mee kan voorboren in hout, dat is namelijk waar ik ze voor wil gebruiken. Die Alpen sets van de hornbach zijn allemaal wel grote diameters, of HSS. Ik denk dat ik maar eens op aliexpress moet kijken, toevallig nog een linkje naar jouw set? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dergelijke HSS boortjes werken prima in hout hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences

Prijs klasse <900,-

Goede stof afzuiging.

Mogelijkheden:
* Festool Kapex 60
* Festool Kapex 88
* Makita LS1019L
* Metabo KGS 254 Plus
* BOSCH BLAUW GCM 12 GDL

Ik ben nieuwsgierig naar welke set je hebt gekozen. Het verschil tussen de KS60 en KS88 is enkel de diameter van het blad. Voor welke toepassingen ga je afkortzaag gebruiken? Hier en daar wat rachelwerk, planken en de KS60 zou voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:22:

In oriëntatie kwam ik uit bij Wolfcraft en ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met de Wolfcraft Master 700.
Het spul dat ik ken van wolfcrap.... :+ .......zoals een boorstandert, lijmklemmen en wat andere meuk is wel allemaal baggerkwaliteit en hoort bij de bouwmarkt in de bodembakken te blijven liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
jichem schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:07:
Ik heb momenteel een bosch fsn140 rail waar mijn cirkelzaag op past, en ik zou graag er 1 of 2 van 70cm bij willen. Maar nou is de bosch versie niet goedkoop maar nou vind ik de bosch versie niet goedkoop, en door een update steeds minder goed te verkrijgen. Zijn er andere merken rails die het zelfde zijn of anders imitaties?
Past die bosch ook op de rails van Festool/Makita? Dan kan je een 1400mm kopen en die doorslijpen. Of je kan kijken op Youtool.de

Die maken ook geleiderails, maar goedkoper dan de bekende merken. €42 voor een 800mm en €49,50 voor 1400. Ze pushen je dus wel richting een langere door dat geringe prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 16:02
KillaZ schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:07:
Vandaag een Tacklife HD40 ontvangen van amazon, relatief kleine afstandmeter voor €25. Net even getest op wat simpele dingen en hij is echt nauwkeurig.

Is het een onmisbare tool? Nee zeker niet.
Is het een fijne tool? Voor een luie aap zoals ik wel :+
Mag ik vragen welke je gekocht hebt via Amazon (link)? Ik zie de volgende twee:
1. https://www.amazon.de/Kla...beleuchtung/dp/B01MUBX4ZU
2. https://www.amazon.de/Las...2&keywords=Tacklife+HD+40

Ik zoek een afstandmeter voor het maken van plinten, architraven, inbouwkasten en wat ander aftimmerwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:59
Ik heb de bovenste. Nog steeds een fijn ding. Wel even checken of je nog moet afstellen, maar dat is vrij simpel te doen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:05

Vliegvlug

Flight Simple

ik heb de onderste, ook prima ding.
Heb destijds die gekocht omdat hij in de aanbieding was en meen zelfs toen een fractie goedkoper dan de bovenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Laurences schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:35:
[...]

Ik ben nieuwsgierig naar welke set je hebt gekozen. Het verschil tussen de KS60 en KS88 is enkel de diameter van het blad. Voor welke toepassingen ga je afkortzaag gebruiken? Hier en daar wat rachelwerk, planken en de KS60 zou voldoende zijn.
Ben nog steeds aan het rond kijken. Dus nog geen keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:33
Net bij de Aldi in Lochem een Bosch Blauw GBH 2-26 gekocht voor 80 euro. Mooie prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

wheel schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:22:
Ter vervanging van een oude workmate ben ik op zoek naar een alternatief. De huidige workmates ogen een stuk minder stevig dan mijn laatste model (die naar schatting ook 25+ jaar was).

Voordeel van de 700 t.o.v. de 600 leek mij de vorm van de poten (het frame staat je niet in de weg). De 600 heeft een groter blad (met tussenstuk), maar dat kan ik ook wel maken voor de 700.

Mijn eisen: opklapbaar, stabiel en stevig, redelijk werkblad, kunnen klemmen

Pre: hoogte verstelbaar, houtwen werkblad i.v.m. bankschroef met klem

Hoeft geen honderden kilo's te kunnen houden en budget max. rond 200. Nog andere suggesties?
Ik heb ook de Wolfcraft Master 700, nu ruim twee jaar. Ik had eerst een Black & Decker workmate gekocht maar de bouwkwaliteit was zo slecht dat ik die terug heb gebracht.

Het fijne van de Wolfcraft 700 is de hogere werkhoogte, lage gewicht en snel in te klappen. Als je iets langer bent dan gemiddeld dan is het erg fijn voor je rug. Het werkblad is van MDF. De randen waren een beetje scherp. Ik heb m'n vingers er aan opengehaald bij het draaien aan de lieren. Even met een schuurblokje/machine langs de rand was voldoende om het op te lossen. Ik heb sindsdien een paar keer per ongeluk in het werkblad gezaagd maar het werkt nog steeds goed. Het klemmen van kleine dingetjes zoals schroeven gaat wat minder, het MDF is dan te zacht, dan moet je iets anders er tussen doen.

Twee lange poten zijn echter niet zo stabiel als vier kortere. In de voet kun je wel aan beide kanten wat bijstellen zodat het ook op een oneven ondergrond niet wiebelt. Je blijft echter wel speling in de poten hebben. Meestal geen probleem, zeker niet als je met je voet er op staat en tegen de tafel aanleunt. Bij het gebruik van een handzaag schudt alles wel heen en weer. Je moet dus met je voet/hand het ding tegenhouden.

Niet zo stabiel als een echte zware werkbank of een Black & Decker workmate met vier poten maar wel een comfortabele werkhoogte en een degelijke bouwkwaliteit.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
pipo1000 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:01:
Net bij de Aldi in Lochem een Bosch Blauw GBH 2-26 gekocht voor 80 euro. Mooie prijs!
Dat is idd niet duur. Die heeft toch ook een hakfunctie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Framoes schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Beitel functie it is, maar inderdaad… Dat zit op die machine inderdaad óók op. Ik heb 't grotere broertje (óf zusje?) er van welke een metalen tandwielkast heeft en een "beetje" meer slagkracht maar ze kunnen in principe beide 't zelfde.

Heb hier in 't gereedschapkistje wat ik aan't bouwen ben nu inmiddels ook een éérste doosje om wat schroevendraaiers en dergelijken in kwijt te kunnen …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K4gK6U6BH5bsrrtL2n6ZQQ0T/medium.png

Volgende week komen de kozijnen en deuren er in en dan is 't al weer bijna klaar (op wat afwerking ná)….. 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 30-06-2018 13:51 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
wimmel_1 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:39:
[...]

Beitel functie it is, maar inderdaad… Dat zit op die machine inderdaad óók op. Ik heb 't grotere broertje (óf zusje?) er van welke een metalen tandwielkast heeft en een "beetje" meer slagkracht maar ze kunnen in principe beide 't zelfde.
Hak, beitel. Potato, potato ;) Maar voor €80,- is dat dan een goeie deal. Niet landelijk lijkt het, want hij staat niet online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 09:10
Binnekort moeten we voor de nieuwe betonplaat betonnetten knippen.

Welke goede schaar zouden jullie aanraden? ken hier niet echt merken in.
Ietwat professionele kwaliteit,

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nock372 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:10:
Binnekort moeten we voor de nieuwe betonplaat betonnetten knippen.

Welke goede schaar zouden jullie aanraden? ken hier niet echt merken in.
Ietwat professionele kwaliteit,
Hoeveel meter net moet je knippen en wat is het gebruikersdoel van 't ding nog nadat je klaar bent met de betonplaat? Die "krengen" koop je voor een paar tientjes bij van Cranenbroek óf HBM (bijvoorbeeld) maar je kunt ook een Knip-Ex schaar gaan halen welke een factortje 10 meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Haakse slijper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of gewoon de haakse slijper pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zijn er hier overigens ook mensen welke electrisch tuingereedschap op accuspanning gebruiken? Ik heb vanochtend m'n beuken heg weer even teruggesnoeit met de heggeschaar van m'n zwager (heeft een hoveniersbedrijf met bijbehorend gereeedschap, dus weer even met de Stihl Motorheggenschaar (blad van 100Cm) aan het klussen geweest) maar voor die ~15Mtr. heg van amper een halve meter hoog is dat toch wel een béétje veel overkill IMHO (wél lekker snel klaar, overigens).

Nou zie ik dat spul (Gardena) wel eens liggen bij de bouwmarkten en tuincentra maar: Hoe is de kwaliteit van die machientjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Om mezelf maar eens te herhalen.
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 18:20:
Je bent de 4e(?) binnen een week met deze vraag. Doe eens wat moeite en lees en zoek eens een paar pagina's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:39:
Om mezelf maar eens te herhalen.

[...]
Op welke vraag geef je nú eigenlijk een antwoord? Ik hoop niet dat 't op mijn vraag aangaande klein (accu) tuingereedschap is.... Om nou met een afkortzaag van Metabo m'n heg te gaan snoeien is wel een beetje érg grof. Dan kan ik er net zo goed met een PZ Cyclomaaier achter een Fendt 9xx overheen gaan (toch?). :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 30-06-2018 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:55
wimmel_1 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:46:
[...]Op welke vraag geef je nú eigenlijk een antwoord? Ik hoop niet dat 't op mijn vraag aangaande klein (accu) tuingereedschap is.... Om nou met een afkortzaag van Metabo m'n heg te gaan snoeien is wel een beetje érg grof. Dan kan ik er net zo goed met een PZ Cyclomaaier achter een Fendt 9xx overheen gaan (toch?). :*)
ik verwacht toch echt op jouw vraag. Het antwoord was dat je even moest zoeken, niet dat het alleen voor de afkort vraag geld.
zoek even op "heggenschaar" en kijk even hoeveel hits je krijgt op de afgelopen 7 dagen, het zijn niet 4 vraagstellers, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat dus. ;)

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 30-06-2018 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

canonball schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:53:
[...]

ik verwacht toch echt op jouw vraag. Het antwoord was dat je even moest zoeken, niet dat het alleen voor de afkort vraag geld.
zoek even op "heggenschaar" en kijk even hoeveel hits je krijgt op de afgelopen 7 dagen, het zijn niet 4 vraagstellers, maar toch ;)
En dat had ik nog niet gedaan? Ik vroeg dus hoe dat spul uit de bouwmarkten / tuincentra van Gardena zich houdt bij een minimalistisch hegje :9

Dat @Anoniem: 93986 een antwoord wil geven, Oké…. Maar lees dan ook even de vraag. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Framoes schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 19:57:
[...]

Past die bosch ook op de rails van Festool/Makita? Dan kan je een 1400mm kopen en die doorslijpen. Of je kan kijken op Youtool.de

Die maken ook geleiderails, maar goedkoper dan de bekende merken. €42 voor een 800mm en €49,50 voor 1400. Ze pushen je dus wel richting een langere door dat geringe prijsverschil.
Ik heb het gevoel dat de festool hetzelfde is als de nieuwe van Bosch, maar dat weet ik niet zeker. De oude heeft 1 opstaande rand op 2/3 van het midden. Volgens mij heeft de festool aan de korte kant ook nog een opstaand profiel.

Maar omdat ik dit niet zeker weet ben ik benieuwd of iemand toevallig het zeker weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
jichem schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:27:
[...]

Ik heb het gevoel dat de festool hetzelfde is als de nieuwe van Bosch, maar dat weet ik niet zeker. De oude heeft 1 opstaande rand op 2/3 van het midden. Volgens mij heeft de festool aan de korte kant ook nog een opstaand profiel.

Maar omdat ik dit niet zeker weet ben ik benieuwd of iemand toevallig het zeker weet
Die nieuwe kende ik nog niet. Zijn inderdaad hetzelfde als de Festool/Makita, op die extra opstaande rand na. Die van youtool.de hebben die rand aan de buitenkant ook niet, dus lijken precies hetzelfde te zijn als de Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Zaagblad speurtocht is afgerond :)

Jammer genoeg is het origineel niet meer te krijgen. Dat is een blad met 40 holle tcg tanden. Mooi blad. Maar intussen al 4-5 keer geslepen. Daar komt een eind aan :)

De bladen die ik kon vinden:

CMT met 24 tanden
CMT met 36 tanden
CMT met 48 tanden

Mooi setje voor de machine die ik heb staan :)

Ik moet alleen wel een dag investeren in het afstellen van de machine. Hij is niet haaks meer. Dat is'ie wel geweest, dus een beetje tlc lijkt me een goede investering.

Ik heb geen zin op zoek te gaan naar een nieuwe draagbare (hij moet in de kelder terecht komen) precisiemachine. Een beetje apparaat (Mafell erika oid) kost zo 3mille :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

wimmel_1 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:00:
[...]
En dat had ik nog niet gedaan? Ik vroeg dus hoe dat spul uit de bouwmarkten / tuincentra van Gardena zich houd houdt bij een minimalistisch hegje :9
Ik kan mij niet herinneren of je het al eens hebt genoemd, maar heb je al 18V accu's van een of ander A-merk??
Zo ja, dan is een losse body van dat merk hoogstwaarschijnlijk de meest rationele keuze. ;)

Omdat ik al 18V accu's van Makita en Hitachi had ben ik voor "de tuinopties" van Makita gegaan en toen bleken de losse bodies niet eens zo heel erg begrotelijk.
Die zie je ook regelmatig in aanbiedingen terug.
"Geduld is een schone zaak" :+

Heb intussen een 2x18V bladblazer, 2x18V kettingzaag, 2x18V heggenschaar en een kleine 18V buxusschaar van Makita en op die machines kan ik weinig aanmerken.
Motorisch in ieder geval dik in orde.

Vanmiddag nog een uurtje met de accu-blazer en accu-heggenschaar gestoeid en die doen qua prestaties niet voor de oude 230V's onder.

Wat ik van de Makita blazer wel wat hinderlijk vind aan het ding, is de afwezigheid van een extra handvat op de blaasbuis.
Het is daardoor moeilijk een comfortabele balans te vinden en na een uurtje blazen is je rechterarm een halve meter langer geworden. :P

Hier moet deze tweaker dus nog even aan de bak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Laatst online: 23-05 23:01
Ik heb van de week een Makita HR2631FTJ combihamer besteld, als vervanging van mijn 13 jaar oude Einhell. Nu zat er bij die Einhell een potje met boorvet, weet iemand of dat er bij die Makita ook standaard bij zit?

En hoe zit het eigenlijk met het gebruik van dat boorvet? Bij de Einhell smeerde ik de boor bij elk gebruik even in, maar is dat uberhaupt noodzakelijk? Of moet je dat gewoon af en toe, bij 1 op de zoveel beurten een keer doen? En zit er nog verschil in vet? Kan ik het potje van de Einhell gewoon verder gebruiken voor die Makita, of heeft elke boor toch zo'n zijn eigen type vet wat het beste gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Johnny schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 12:38:
[...]

Ik heb ook de Wolfcraft Master 700, nu ruim twee jaar. Ik had eerst een Black & Decker workmate gekocht maar de bouwkwaliteit was zo slecht dat ik die terug heb gebracht.

Het fijne van de Wolfcraft 700 is de hogere werkhoogte, lage gewicht en snel in te klappen. Als je iets langer bent dan gemiddeld dan is het erg fijn voor je rug. Het werkblad is van MDF. De randen waren een beetje scherp. Ik heb m'n vingers er aan opengehaald bij het draaien aan de lieren. Even met een schuurblokje/machine langs de rand was voldoende om het op te lossen. Ik heb sindsdien een paar keer per ongeluk in het werkblad gezaagd maar het werkt nog steeds goed. Het klemmen van kleine dingetjes zoals schroeven gaat wat minder, het MDF is dan te zacht, dan moet je iets anders er tussen doen.

Twee lange poten zijn echter niet zo stabiel als vier kortere. In de voet kun je wel aan beide kanten wat bijstellen zodat het ook op een oneven ondergrond niet wiebelt. Je blijft echter wel speling in de poten hebben. Meestal geen probleem, zeker niet als je met je voet er op staat en tegen de tafel aanleunt. Bij het gebruik van een handzaag schudt alles wel heen en weer. Je moet dus met je voet/hand het ding tegenhouden.

Niet zo stabiel als een echte zware werkbank of een Black & Decker workmate met vier poten maar wel een comfortabele werkhoogte en een degelijke bouwkwaliteit.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik moet gaan afwegen of ik hoogte of stabiliteit belangrijker vindt, lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 00:22:
[afbeelding]

Pfoe, dat is nog niet zo makkelijk. De manier waarop deze speaker in elkaar gezet moet worden in combinatie met de dunne panelen, zorgt ervoor dat het me nog niet is gelukt om daadwerkelijk twee panelen onder een hoek van 21 graden te verbinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

L201 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 22:32:
Ik heb van de week een Makita HR2631FTJ combihamer besteld, als vervanging van mijn 13 jaar oude Einhell. Nu zat er bij die Einhell een potje met boorvet, weet iemand of dat er bij die Makita ook standaard bij zit?

En hoe zit het eigenlijk met het gebruik van dat boorvet? Bij de Einhell smeerde ik de boor bij elk gebruik even in, maar is dat uberhaupt noodzakelijk? Of moet je dat gewoon af en toe, bij 1 op de zoveel beurten een keer doen? En zit er nog verschil in vet? Kan ik het potje van de Einhell gewoon verder gebruiken voor die Makita, of heeft elke boor toch zo'n zijn eigen type vet wat het beste gebruikt kan worden?
Ik gebruik überhaupt geen vet bij het boren in muren, klinkt voor mij als iets dat een prutmerk toch nog wat flair probeert te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lijkt me gewoon uitwisselbaar. Mijn Metabo boorhamer is in elk geval nog niet ontploft omdat ik er Makita boorvet bij gebruik.

Of het er standaard bij zit bij Makita, geen idee, maar de Hornbach verkoopt in elk geval boorvet van Makita: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/7964769/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bedoel je hiermee vet voor in de draaiende delen van de boormachine ivm onderhoud of een likje vet op je boortje?

Dat eerste nooit, dat laatste doe ik soms bij metaalboortjes in hardhout (als ik moet voorboren), dat werkt erg goed d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nee, bij een boorhamer met SDS kop moet je de schacht van de boor (het deel wat in de SDS kop klikt) invetten, omdat die bij het hameren beweegt in de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Orion84 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:19:
Nee, bij een boorhamer met SDS kop moet je de schacht van de boor (het deel wat in de SDS kop klikt) invetten, omdat die bij het hameren beweegt in de kop.
Ah dat klinkt een stuk logischer idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:14
Framoes schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Ja: https://www.bosch-profess...ducts/gbh-2-26-06112A3000
jichem schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:07:
Ik ben al een tijdje voor een aanbieding van de FSN140 aan het kijken. Ik had een aanbieding bij Amazon.de gemist toen die 76,51 euro was. 8)7 Op Marktplaats liggen de prijzen nog daarboven. (en dan heb ik ook nog rubber rand 2 601 010 044 nodig)
FSN70 kon ik nog niet, maar dat is inderdaad handig icm de FSN140 dan zit je al op 2 meter, alleen de prijs vind ik nog te hoog. (Ik wil max. 150 euro betalen voor 2 meter lengte, met de klemmen en verbindingsstukken, want zoveel gebruik ik hem niet.)

Ik heb een Bosch cirkelzaag PKS 66 AF en wil hem gaan gebruiken omdat die kunststof geleidingsrail niet bevallen bij lange lengtes zagen.

[ Voor 68% gewijzigd door Goof2000 op 01-07-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 16:39

Ik heb dezelfde onlangs gekocht bij de Hornbach en daar zat een bus vet bij om de SDS kant van de boor af en toe in te vetten. Er zat zelfs een mooie poetsdoek bij d:)b
Pagina: 1 ... 52 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.