Liever twee uur op een taxi wachten dan een nacht op Schiphol. Bonnetje kan naar de maatschappij in kwestie.
Bewaar bonnen van hotel + maaltijden + taxi naar hotel en zal terugbetaald worden. Gebruik gezond verstand hierin 😏wibblemoo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:29:
Liever twee uur op een taxi wachten dan een nacht op Schiphol. Bonnetje kan naar de maatschappij in kwestie.
Uiteraard niet een suite in het Amstel boeken, dan mag je je hotelrekening houden voor eigen administratie
Elke airline heeft een dagelijkse voorraad ingekochte hotelkamers voor gestrandde pax. Je kan nog evt kamers bijkopen, dit gebeurd nogal eens. Maar deze dagen er is niet tegenop te vechten, dus inderdaad zelf regelen en gewoon achteraf claimen.
[ Voor 25% gewijzigd door _Bailey_ op 05-01-2026 19:35 ]
bvk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:27:
[...]
Wat @franssie zegt, hoe kom je dan in Amsterdam? De rijen voor de taxi zijn mogelijk net zo lang als de rijen voor de service balie.
:strip_exif()/f/image/muiJCTpOc6aeqmhSYOj748Uy.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 7 minuten red je ook nog wel
Maar indien er inderdaad niets meer te krijgen zou zijn, kan KLM ook niet toveren.
Hoe zit het eigenlijk met de extra toestellen die KLM, TUI en Corendon naar de ABC eilanden gaan(?) sturen?
Vandaag en gisteren is het al een uitdaging om de reguliere vluchten weg te krijgen van Schiphol.
TUI heeft 1 toestel kunnen sturen. Die na een rustperiode van de crew weer terug kan.
Corendon is gisteren (anders dan de media melden) niet doorgegaan en heeft dus 2 vluchten achterstand.
Vandaag en gisteren is het al een uitdaging om de reguliere vluchten weg te krijgen van Schiphol.
TUI heeft 1 toestel kunnen sturen. Die na een rustperiode van de crew weer terug kan.
Corendon is gisteren (anders dan de media melden) niet doorgegaan en heeft dus 2 vluchten achterstand.
Spel en typfouten voorbehouden
Volgens flightradar staan er nu meerdere toestellen op de taxibanen te wachten op vrije plek.franssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:26:
Hebben ze extra parkeerruimte gemaakt op SPL? Ik zie niet veel vertrekken maar de ene na de andere kist komt nu overhead mijn locatie aangevlogen alsof het spitsuur is.
Dit is voor jou als doorgewinterde reiziger waarschijnlijk simpel te regelen. Maar ik verwacht dat er vannacht heel wat mensen op een koude vloer mogen overnachten, gezellig tussen de muizenPWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:39:
[...]
[Afbeelding]
Die 7 minuten red je ook nog wel![]()
Maar indien er inderdaad niets meer te krijgen zou zijn, kan KLM ook niet toveren.
No way dat Uber er in 7 minuten is of ze moeten al op de taxi-laan staan, maar dat gezegd hebbende valt de prijs me wel mee - ze zijn nogal vraaggedreven meestal.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mogen die überhaupt (pun intendedfranssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:09:
No way dat Uber er in 7 minuten is of ze moeten al op de taxi-laan staan, maar dat gezegd hebbende valt de prijs me wel mee - ze zijn nogal vraaggedreven meestal.
Absurde prijzen voor hotels rondom Schiphol, maar rondom Amsterdam zelf is het nog wel goed te doen. In het ergste geval zit je in dat Fletcher hotel voor 90 euro per nacht. Maar ja, wel even vervoer vinden.
Schiphol heeft een Ride Share parkeerplaats sinds begin vorig jaar. Daar komen de Uber en Bolts. De chauffeurs natuurlijk wel van het type "witte sokken in Gucci slippers". Maar vergeleken met de taxi standplaats alsnog een zeer goede deal. Kosten van een Schiphol taxi zijn factor 2 of 3.bvk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:19:
[...]
Mogen die überhaupt (pun intended) wel aanschuiven in de taxi laan, dat is toch enkel voor Schiphol taxi's met bijbehorende vergunning?
Hah, voor de grap net even gecheckt, ik kan vanavond goedkoper overnachten in Sofitel The Grand dan in Novotel Schipholfinsdefis schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:24:
Absurde prijzen voor hotels rondom Schiphol, maar rondom Amsterdam zelf is het nog wel goed te doen. In het ergste geval zit je in dat Fletcher hotel voor 90 euro per nacht. Maar ja, wel even vervoer vinden.
/edit
En poef weg is Novotel, volgeboekt; iemand slaapt daar vannacht voor >400€ in een standaard kamer.
[ Voor 8% gewijzigd door Radiodurans op 05-01-2026 20:37 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Ah, weer wat geleerd. Maar waar is dat precies, beneden op Plaza in de buurt van de bussen of boven bij de aankomst/vertrek laan? Of elders?PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:27:
[...]
Schiphol heeft een Ride Share parkeerplaats sinds begin vorig jaar. Daar komen de Uber en Bolts. De chauffeurs natuurlijk wel van het type "witte sokken in Gucci slippers". Maar vergeleken met de taxi standplaats alsnog een zeer goede deal. Kosten van een Schiphol taxi zijn factor 2 of 3.
Beneden, volg de borden.bvk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:37:
[...]
Ah, weer wat geleerd. Maar waar is dat precies, beneden op Plaza in de buurt van de bussen of boven bij de aankomst/vertrek laan? Of elders?
https://news.schiphol.com...vellers-using-taxi-apps/#
En volg vooral niet het geschreeuw van die TAXIIII TAXIII luiMawlana schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:46:
[...]
Beneden, volg de borden.
https://news.schiphol.com...vellers-using-taxi-apps/#
Elke keer als ik daar ben vraag ik me af wie hun publiek nou is.
Mensen die alle common sense en waarschuwingen negeren om daarna te klagen dat ze zijn opgelicht.finsdefis schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:52:
[...]
En volg vooral niet het geschreeuw van die TAXIIII TAXIII lui
Haha, klopt. Volg de borden van Schiphol, niet de borden van de chauffeurs.finsdefis schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:52:
[...]
En volg vooral niet het geschreeuw van die TAXIIII TAXIII lui
Zo te lezen heb ik gisteren veel geluk gehad, na 4 uur vertraging (wachten in het vliegtuig aan de gate) uiteindelijk toch vertrokken richting YEG. Dit was op de limiet, als het 2 minuten later was dan hadden de piloten moeten annuleren vanwege hun werktijdlimieten. De vlucht van vandaag is ook geannuleerd.
Wat betreft het "in Canada/Noorwegen doen ze het beter", hier in Canada zijn de grote vliegvelden (Toronto/Montreal) ook chaos als er veel (25+ cm) sneeuw valt. Wel hebben ze denk ik de de-icing beter voor elkaar, zodat het vliegtuig niet 3 km heen en 3 km terug hoeft te taxien. Het scheelt ook dat deze vliegvelden wel kleiner zijn dan Schiphol en je het niet kan veroorloven deze capaciteiten niet op orde te hebben.
Wat betreft het "in Canada/Noorwegen doen ze het beter", hier in Canada zijn de grote vliegvelden (Toronto/Montreal) ook chaos als er veel (25+ cm) sneeuw valt. Wel hebben ze denk ik de de-icing beter voor elkaar, zodat het vliegtuig niet 3 km heen en 3 km terug hoeft te taxien. Het scheelt ook dat deze vliegvelden wel kleiner zijn dan Schiphol en je het niet kan veroorloven deze capaciteiten niet op orde te hebben.
Is 1 groot drama geworden. De oorspronkelijke vertraging liep vrij snel op totdat ik de overstap in FRA niet meer kon halen, dus naar T2 (lufthansa balie) daar eerst een uur moeten wachten voor ik aan de beurt was. Daar hebben ze net zolang geprobeerd om met een goede oplossing te komen (alle lof voor de dames van DNATA) todat mijn ticket helemaal “vast” zat in het systeem. Doorverwezen naar de Lufthansa servicedesk in de vertrekhal. Daar weer een uur bezig geweest, met als eind resultaat dat ze mij niet meer in Frankfurt konden krijgen maar ze konden mij wel omboeken voor de FRA-IST vlucht naar morgen. Het idee was dat ik op eigen kracht naar Frankfurt zou reizen, dus mijn koffers weer ophalen (uiteindelijk bijna 4 uur staan wachten).XanderL schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:15:
Ik stond voor morgenochtend op de planning naar IST met de KLM. Vandaag is de vlucht al ge-cancelled. Dus maar even de platinum lijn gebeld en die boekten me gelijk om met LH via FRA. Dus ik voor die vlucht inchecken, krijg ik ook gelijk 2 uur vertraging om mijn oren. Als het meer wordt zal ik wel in FRA stranden morgen, want de overstaptijd was maar 3 uur. Doen we daar wel een hotel op kosten van KLM/LH en dan zien we dinsdag wel verder. Ben benieuwd hoe blij ik morgen zal zijn met KLM platinum for life en privium plus.
Onderweg nog een interview bij RTV Noord Holland (ongeveer op 12 minuut 40sec YouTube: TERUGKIJKEN: Chaos door sneeuw op Schiphol en Amsterdam Centraal). Nadat ik mijn koffers had naar de NS, maar dat ging hem vandaag ook niet meer worden, nog geprobeerd voor een huurauto met winterbanden ook geen succes. Dus uiteindelijk maar onze taxicentrale gebeld om mij weer op te halen, ook weer 3 uur gewacht. Ben dan precies 16 uur van huis geweest. Nu thuis even dit stukje tikken. Morgen gaan we een poging doen met een rechtstreekse vlucht van BRU. Iemand enig idee of de sneeuw problemen bij de NL grens ophouden of kan ik ervan uitgaan dat morgen ook geen succes wordt?
Iemand ervaring met economy Etihad naar Hanoi Vietnam? Lees dat niet veelvuldig in het topic terug. Ik heb KLM Gold maar ze hebben best mooie prijzen bij Etihad dat ik het serieus aan het overwegen ben. Vlucht zou met een A321neo, 787 en 787-10 gaan.
Zit ook een overstap van 13 uur in Abu Dhabi bij. Dan kan ik gewoon het vliegveld af toch?
Zit ook een overstap van 13 uur in Abu Dhabi bij. Dan kan ik gewoon het vliegveld af toch?
[ Voor 15% gewijzigd door JPtjeeNL op 05-01-2026 22:49 ]
@XanderL : de ring van Antwerpen is morgen hopelijk je grootste uitdaging. Afgelopen dagen weinig problemen op BRU. Wel wat de-icing met wat vertraging tot gevolg maar geenzins vergelijkbaar met AMS.
Nou, het klm-plannetje om ons met Delta via Seattle te laten terugvliegen gaat niet door. Daar kwamen we achter na landen in Seattle. SEA-AMS gecanceld door Delta. Dus nu zitten we ipv vast in Vegas, vast in Seattle. Voor de PA dienst sta ik inmiddels > 30 min in de wacht. We gaan het meemaken.
Dat betekent, stam + t .
Las Vegas was je toch al klaar mee begreep ik 
Maar balen, zeker omdat je nu helemaal geen vastigheid hebt in een nieuwe stad.
Een vlucht naar een andere stad op ons vaste land een optie en dan taxi declareren bij KLM?
Schiphol blijft de komende dagen de rokende puinzooi die het nu is ben ik bang, dus zou ik niet op gokken om thuis te komen.
Maar balen, zeker omdat je nu helemaal geen vastigheid hebt in een nieuwe stad.
Een vlucht naar een andere stad op ons vaste land een optie en dan taxi declareren bij KLM?
Schiphol blijft de komende dagen de rokende puinzooi die het nu is ben ik bang, dus zou ik niet op gokken om thuis te komen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
D1 lounge in en het daar laten fixen?Apache4u schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:30:
Nou, het klm-plannetje om ons met Delta via Seattle te laten terugvliegen gaat niet door. Daar kwamen we achter na landen in Seattle. SEA-AMS gecanceld door Delta. Dus nu zitten we ipv vast in Vegas, vast in Seattle. Voor de PA dienst sta ik inmiddels > 30 min in de wacht. We gaan het meemaken.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik kom donderdag terug via IST. Fingers crossed zullen we maar zeggen. Moet vrijdagochtend terug in NL zijn dus niet veel speling.
Ik vind Etihad veel beter dan KLM. Het is ook een nieuwe terminal die goed loopt.JPtjeeNL schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:46:
Iemand ervaring met economy Etihad naar Hanoi Vietnam? Lees dat niet veelvuldig in het topic terug. Ik heb KLM Gold maar ze hebben best mooie prijzen bij Etihad dat ik het serieus aan het overwegen ben. Vlucht zou met een A321neo, 787 en 787-10 gaan.
Tijdens zo'n lange stop kun je het vliegveld af. Etihad heeft volgens mij ook een stopover programma met een tour en/ of gratis hotel, maar daar moet je even induiken dat verandert nogal eens.
interessant verhaal van een luchtvaartdeskundige van de TU Delft
Veel geannuleerde vluchten, treinstations die helemaal platliggen, stilstaand vrachtverkeer in lange files; het winterweer is een flinke kostenpost voor logistieke uitvoerders. Voor die bedrijven lijkt het logisch om meer te investeren in manieren om infrastructuur sneller sneeuw- en ijsvrij te maken. Toch loont dat niet altijd de moeite.
"Bedrijven weten dat het weer een enkele keer per jaar tot problemen kan leiden", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. "Maar dan gaat het meestal om harde wind. Zo veel sneeuw als er nu valt, dat is lang geleden."
Vliegtuigen moeten nu bijvoorbeeld ijsvrij worden gemaakt. Dat gebeurt met apparatuur die speciale vloeistof op de toestellen spuit, legt Melkert uit. Hij vertelt dat kantoorpersoneel, dat hiervoor is opgeleid, op deze dagen bijspringt.
"Alleen heb je daar op dagen als deze nooit genoeg spullen voor", stelt Melkert. "Dat proces kost tussen de 5 en 20 minuten. Er gaan gemiddeld 1300 vluchten op een dag en er zijn niet honderden van die apparaten."
https://nos.nl/artikel/25...iet-altijd-het-geld-waard
Vandaag gaan mijn collega's weer met volle energie de tienduizenden gestrande passagiers van afgelopen dagen op Schiphol (en wereldwijd) helpen met omboekingen.
Ook de duizenden stuks achtergebleven bagage zo snel als mogelijk naar de rechtmatige eigenaren na te zenden
Veel geannuleerde vluchten, treinstations die helemaal platliggen, stilstaand vrachtverkeer in lange files; het winterweer is een flinke kostenpost voor logistieke uitvoerders. Voor die bedrijven lijkt het logisch om meer te investeren in manieren om infrastructuur sneller sneeuw- en ijsvrij te maken. Toch loont dat niet altijd de moeite.
"Bedrijven weten dat het weer een enkele keer per jaar tot problemen kan leiden", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. "Maar dan gaat het meestal om harde wind. Zo veel sneeuw als er nu valt, dat is lang geleden."
Vliegtuigen moeten nu bijvoorbeeld ijsvrij worden gemaakt. Dat gebeurt met apparatuur die speciale vloeistof op de toestellen spuit, legt Melkert uit. Hij vertelt dat kantoorpersoneel, dat hiervoor is opgeleid, op deze dagen bijspringt.
"Alleen heb je daar op dagen als deze nooit genoeg spullen voor", stelt Melkert. "Dat proces kost tussen de 5 en 20 minuten. Er gaan gemiddeld 1300 vluchten op een dag en er zijn niet honderden van die apparaten."
https://nos.nl/artikel/25...iet-altijd-het-geld-waard
Vandaag gaan mijn collega's weer met volle energie de tienduizenden gestrande passagiers van afgelopen dagen op Schiphol (en wereldwijd) helpen met omboekingen.
Ook de duizenden stuks achtergebleven bagage zo snel als mogelijk naar de rechtmatige eigenaren na te zenden
[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 06-01-2026 08:20 ]
Afgaande op Flightradar24 loopt het vandaag wat beheerster. Kisten die opstijgen zitten redelijk rond hun ETD, weinig inbounds en wat er binnenkomt direct naar de gate.
Allemaal waar natuurlijk, maar ik mis wel wat context rondom het onnodig inladen van passagiers, rondjes taxieen rond Schiphol en onverrichter zake weer naar de gate terug te keren na tig uur._Bailey_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:12:
interessant verhaal van een luchtvaartdeskundige van de TU Delft
wachten aan de gate totdat je een oke krijgt van de verkeerstoren icm wachten op je beurt om richting de-icing aan de andere kant van de luchthaven te gaan, daar vervolgens aansluiten in lange rij met andere vliegtuigen die ook gepland staan voor de-icing.wibblemoo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:26:
[...]
Allemaal waar natuurlijk, maar ik mis wel wat context rondom het onnodig inladen van passagiers, rondjes taxieen rond Schiphol en onverrichter zake weer naar de gate terug te keren na tig uur.
Na de-icing vaak weer terug naar de gate (hopen dat het platform ijs/sneeuwvrij is), wachtend op de verkeerstoren totdat je een pushback (ook hier weer vaak wachten...op een pushbackwagen/chauffeur)) krijgt om daadwerkelijk te kunnen vertrekken richting runway voor de take off (en dan uiteraard hopen dat de runways sneeuwvrij zijn)
Je hebt als vlieger met veel schakels te maken, helemaal met deze omstandigheden.
onnodig inladen van passagiers? wat bedoel je daarmee? Hoe zou jij dat proces zelf anders indelen?
Graag wel rekening houden met zo'n 40-45 minuten gate afhandelingstijd qua pax en bagage. Dus ook hier wel de nodige mensen op tijd krijgen + materiaal. Vervolgens moet platform ijs en sneeuwvrij zijn om uberhaupt een afhandeling te kunnen uitvoeren met personeel.
Door een zeer verstoorde operatie een ''''redelijke''' uitdaging
[ Voor 24% gewijzigd door _Bailey_ op 06-01-2026 09:48 ]
Dat proces kan toch gewoon gemanaged worden met A-CDM? Dan moet iedereen zich wel aan de regels houden._Bailey_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:42:
[...]
wachten aan de gate totdat je een oke krijgt van de verkeerstoren icm wachten op je beurt om richting de-icing aan de andere kant van de luchthaven te gaan, daar vervolgens aansluiten in lange rij met andere vliegtuigen die ook gepland staan voor de-icing.
Na de-icing vaak weer terug naar de gate, wachtend op de verkeerstoren totdat je een pushback (ook hier weer vaak wachten...op een pushbackwagen/chauffeur)) krijgt om daadwerkelijk te kunnen vertrekken richting runway voor de take off (en dan uiteraard hopen dat de runways sneeuwvrij zijn)
Je hebt als vlieger met veel schakels te maken, helemaal met deze omstandigheden.
onnodig inladen van passagiers? wat bedoel je daarmee? Hoe zou jij dat proces zelf anders indelen?
https://www.schiphol.nl/e...tive-decision-making-cdm/
Dat het op dagen als deze wat chaotisch verloopt snap ik wel maar dat je na de-icen terug moet naar de gate begrijp ik echt niks van.
Je hebt er geen honderden nodig, maar zo’n 25 om 1300 vluchten in 16 uur 20 minuten te de-icen. Volgens mij is dit ook ongeveer het aantal dat ze hebben. Het probleem ligt dus ergens anders.
runways die sneeuwvrij gemaakt zijn en nieuwe sneeuwbuien erachter aan. Kun je weer opnieuw beginnen de runways sneeuwvrij maken. Rinse and repeat.Bobmeister schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:49:
[...]
Dat het op dagen als deze wat chaotisch verloopt snap ik wel maar dat je na de-icen terug moet naar de gate begrijp ik echt niks van.
Je kan niet alle vliegtuigen zo maar op de taxibanen/runways zetten / laten wachten na het de-cing. Simpelweg geen plek voor.
Er bestaat verder ook nog iets als veilig de taxibanen gebruiken.
Meer annuleren op voorhand. En stop eens met dat 'hoe zou jij het doen' repliek. Op je rug gaan liggen en wijzen naar gebrek aan materiaal/mensen/overmacht is misschien hoe KLM haar bedrijfsvoering inricht, maar is geen argumentatie om alle kritiek maar mee te smoren._Bailey_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:42:
[...]
Graag wel rekening houden met zo'n 40-45 minuten gate afhandelingstijd qua pax en bagage. Dus ook hier wel de nodige mensen op tijd krijgen + materiaal. Vervolgens moet platform ijs en sneeuwvrij zijn om uberhaupt een afhandeling te kunnen uitvoeren met personeel.
Door een zeer verstoorde operatie een ''''redelijke''' uitdaging
En de de-icer aan het einde van de taxibaan neerzetten? Ik snap dat de-icen een beetje tijd kost, maar dat moet qua tijd toch te managen zijn? Runway vegen, de-icen, vliegen._Bailey_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:56:
[...]
runways die sneeuwvrij gemaakt zijn en nieuwe sneeuwbuien erachter aan. Kun je weer opnieuw beginnen de runways sneeuwvrij maken. Rinse and repeat.
Je kan niet alle vliegtuigen zo maar op de taxibanen/runways zetten / laten wachten na het de-cing. Simpelweg geen plek voor.
Signatures zijn voor boomers.
kritiek is alleen maar goed, mits inhoudelijk onderbouwd. Ben de laatste die zal smoren. Ik geef in vorige posts hoe bepaalde processen verlopen.wibblemoo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Meer annuleren op voorhand. En stop eens met dat 'hoe zou jij het doen' repliek. Op je rug gaan liggen en wijzen naar gebrek aan materiaal/mensen/overmacht is misschien hoe KLM haar bedrijfsvoering inricht, maar is geen argumentatie om alle kritiek maar mee te smoren.
Ik heb genoeg kritiek/vraagtekens bij processen op Schiphol.
Maar op je rug liggen vind ik persoonlijk wat overtrokken.
Ik weet dat om oa milieuregels de-icing op een aparte plek ver weg van de gates en runways moet plaatsvinden.Maasluip schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
[...]
En de de-icer aan het einde van de taxibaan neerzetten? Ik snap dat de-icen een beetje tijd kost, maar dat moet qua tijd toch te managen zijn? Runway vegen, de-icen, vliegen.
De reden dat vliegtuigen gede-iced moeten worden op gates of speciale bufferplaatsen is het opvangen van de vloeistof. Het is een chemisch goedje wat niet in het oppervlakte water terecht mag komen. De de-ice positie moet daarom ingericht zijn met voorzieningen die de vloeistof rondom kunnen opvangen.Maasluip schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
[...]
En de de-icer aan het einde van de taxibaan neerzetten? Ik snap dat de-icen een beetje tijd kost, maar dat moet qua tijd toch te managen zijn? Runway vegen, de-icen, vliegen.
De meeste gates op Schiphol hebben die voorzieningen, maar een taxi-baan heeft dat niet. Daar zou de vloeistof via het gras het oppervlaktewater inlopen. Voor het vervuilen van het oppervlaktewater met antivries vloeistof heeft Schiphol o.a. in 2008 al boetes voor gehad.
Overigens doet KLM het de/anti-icen niet aan de gate, maar op een apart platform. Waarschijnlijk omdat je daar alle voorzieningen centraal hebt, zodat je meteen de wagens kunt bijtanken, etc. Zo is dit op grote luchthavens in bijvoorbeeld Canada ook ingericht.
ik had het zeer kort samengevat als in milieuregels, jij zeer uitgebreid. DankjewelBounceCloud schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:15:
[...]
De reden dat vliegtuigen gede-iced moeten worden op gates of speciale bufferplaatsen is het opvangen van de vloeistof. Het is een chemisch goedje wat niet in het oppervlakte water terecht mag komen. De de-ice positie moet daarom ingericht zijn met voorzieningen die de vloeistof rondom kunnen opvangen.
De meeste gates op Schiphol hebben die voorzieningen, maar een taxi-baan heeft dat niet. Daar zou de vloeistof via het gras het oppervlaktewater inlopen. Voor het vervuilen van het oppervlaktewater met antivries vloeistof heeft Schiphol o.a. in 2008 al boetes voor gehad.
Overigens doet KLM het de/anti-icen niet aan de gate, maar op een apart platform. Waarschijnlijk omdat je daar alle voorzieningen centraal hebt, zodat je meteen de wagens kunt bijtanken, etc. Zo is dit op grote luchthavens in bijvoorbeeld Canada ook ingericht.
Wij doen het de-icing zoals je zegt op een buffer ver weg van de gates. En dat proces voeren we ook uit voor onze partner airlines en airlines die de afhandeling bij ons afnemen.
Zo ik heb eindelijk de compensatie terug gekregen van Turkish Airlines. In oktober met het gezin een vlucht gedaan naar Dubai (tussenstop Istanbul). Echter door vertraging in Amsterdam ook de aansluitende vlucht gemist (om 00:30). Volgende vlucht in de ochtend was volgeboekt, dus pas in de avond erna door kunnen vliegen. Volgens de richtlijnen heb je daarom recht op 600,- per persoon (ik vloog met een gezin van 4), exclusief de kosten voor hotel en verblijf (werd allemaal geregeld). Weken bezig geweest met Turkish Airlines, maar ze bleven zich verschuilen onder onvoorziende omstandigheden (maar welke dat waren, werd niet duidelijk). Volgens de websites waren er ook geen calamiteiten. Meerdere cases aangemaakt, je krijgt natuurlijk nooit iemand te spreken. Op reddit las ik soortgelijke verhalen over Turkish Airlines. Uiteindelijk afgegeven aan mijn rechtsbijstandsverzekering (en die besteden het uit aan Aviclaim) en die hebben tot de allerlaatste poging nul op het rekwest gekregen. TA blijft maar afhouden, uiteindelijk met een laatste waarschuwing dat er een rechtzaak wordt gestart. Eindelijk van de week €2400,- uitgekeerd gekregen. Een zeer riante compensatie voor minder dan 24 uur vertraging met het gezin. Ik geloof niet dat je als particulier dit ook voor elkaar had gekregen, ik had ook al echt mijn best gedaan inclusief formele berichten vol met juridische onderbouwing.
Basement Bios ---- Exo-S
Ik weet hoe het spelletje werkt._Bailey_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:56:
[...]
runways die sneeuwvrij gemaakt zijn en nieuwe sneeuwbuien erachter aan. Kun je weer opnieuw beginnen de runways sneeuwvrij maken. Rinse and repeat.
wat betreft outbound verkeer; je hebt ook nog tienduizenden passagiers die op de diverse buitenstations wereldwijd staan, weer naar AMS willen vertrekken, dus wellicht daarom zo veel als mogelijk vliegtuigen richting buitenstations vliegen om deze mensen op te halen. (Ja, er wordt omgeboekt vanuit buitenstations op andere airlines, maar dat is lang niet genoeg om al die tienduizenden pax naar AMS te krijgen)Bobmeister schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Ik weet hoe het spelletje werkt.Maar dit is gewoon te plannen. De situatie nu komt op mij over alsof er geprobeerd wordt teveel outbound capaciteit te creëren terwijl de operatie dat niet aan kan. Alleen de-icen/pushen dus als er een goede kans is op een daadwerkelijk vertrek. Een stabiele situatie met veel vertraging en iets minder efficiency is beter dan de hele dag chaos.
zeer benieuwd welke lering getrokken gaat worden bij de diverse partijen nav deze sneeuw ellende.
[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 06-01-2026 11:19 ]
Ik zou vorig jaar met KLM vliegen naar Frankrijk. De vlucht is geannuleerd en ik ben met uren vertraging en een hele omweg alsnog op de bestemming aangekomen. Ik heb een claim voor compensatie ingediend, maar die is geweigerd omdat de annulering vanwege slecht weer was (en dat is een van de gronden om geen compensatie toe te kennen).
Nu was het die dag helemaal niet zulks slecht weer als je het mij vraagt. Er zijn ook de hele ochtend vluchten vertrokken vanaf Schiphol en geland op mijn aankomstluchthaven (NTE).
Hoe werkt in dit geval het beroep van KLM op slecht weer? Kunnen ze dat eenvoudig stellen en dan heb ik pech? Zeker in het geval andere vluchten wel doorgang vonden?
Nu was het die dag helemaal niet zulks slecht weer als je het mij vraagt. Er zijn ook de hele ochtend vluchten vertrokken vanaf Schiphol en geland op mijn aankomstluchthaven (NTE).
Hoe werkt in dit geval het beroep van KLM op slecht weer? Kunnen ze dat eenvoudig stellen en dan heb ik pech? Zeker in het geval andere vluchten wel doorgang vonden?
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Dat is niet onmogelijk, mits er:Maasluip schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:03:
En de de-icer aan het einde van de taxibaan neerzetten?
- voldoende fysieke ruimte is
- iemand wil betalen voor de kosten voor de aanleg van alle voorzieningen
Schiphol wisselt nog eens van baan, dus dan heb je meerdere van die installaties nodig.
Dingen die er niet zijn kan je bouwen als je iemand kan vinden die de rekening wil betalen.BounceCloud schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:15:
De meeste gates op Schiphol hebben die voorzieningen, maar een taxi-baan heeft dat niet. [..]
Overigens doet KLM het de/anti-icen niet aan de gate, maar op een apart platform. Waarschijnlijk omdat je daar alle voorzieningen centraal hebt, zodat je meteen de wagens kunt bijtanken, etc.
De voorzieningen bij de gates kan je upgraden door net zoals met de brandstof een ondergronds leidingsysteem aan te leggen. Ook daarvoor geldt: iemand moet daar de rekening voor willen betalen.
volgend probleem is in aantocht; de-icing-vloeistof raakt op. Inmiddels zo'n 85.000 liter per dag verbruikt afgelopen paar dagen.
Collega's gaan nu zelf naar Duitsland om nieuwe voorraad op te halen, mits voorradig bij fabrikant.
Collega's gaan nu zelf naar Duitsland om nieuwe voorraad op te halen, mits voorradig bij fabrikant.
[ Voor 37% gewijzigd door _Bailey_ op 06-01-2026 14:56 ]
De vraag is, wanneer raakt het op en wat gebeurt er dan? Luchthaven dicht tot nader orde?_Bailey_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:51:
volgend probleem is in aantocht; de-icing-vloeistof raakt op. Inmiddels zo'n 85.000 liter per dag verbruikt afgelopen paar dagen.
Wilde ik net posten. https://www.ad.nl/binnenl...tuigen-bijna-op~aeb48d2c/_Bailey_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:51:
85 IBC tanks per dag is nog wel te overzien als opslag (grofweg twee grote tankwagens) maar 10 dagen voorraad telt wel op natuurlijk.
Het is dacht ik glycol oid? Dat lijkt me redelijk goed te recyclen zoals het water van een wasstraat oof gerecycled wordt tegenwoordig.
edit: best interessant https://www.liqson.com/nl...loeistof-voor-luchthavens
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 06-01-2026 15:04 ]
Nou KLM heeft blijkbaar medewerkers naar Duitsland (waar het vandaan komt) gestuurd om meer de-icing fluid op te halen.Homeland schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:57:
[...]
De vraag is, wanneer raakt het op en wat gebeurt er dan? Luchthaven dicht tot nader orde?
Hoe ik dat precies voor me moet zien geen idee, want als er 85.000 liter per dag doorheen gaat dan zet een paar jerrycans achterin de VW Golf natuurlijk geen zoden aan de dijk.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Klopt https://www.nu.nl/economi...op-schiphol-raakt-op.htmlCyBeR schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:01:
[...]
Nou KLM heeft blijkbaar medewerkers naar Duitsland (waar het vandaan komt) gestuurd om meer de-icing fluid op te halen.
Hoe ik dat precies voor me moet zien geen idee, want als er 85.000 liter per dag doorheen gaat dan zet een paar jerrycans achterin de VW Golf natuurlijk geen zoden aan de dijk.
Met dank aan @ravw in het andere topic
https://nieuws.klm.com/impact-winterse-weer-op-klm-vluchten/
Toelevering de-icing vloeistof op Schiphol onder druk
Sinds vrijdag 2 januari worden vliegtuigen op Schiphol door KLM ontdaan van sneeuw en ijs. Dat gebeurt 24 uur per dag met de-icing vloeistof die elke dag wordt aangeleverd.
Door de combinatie van extreme weersomstandigheden en stagnerende toelevering vanuit de leverancier begint het einde van de voorraad in zicht te komen. De leverancier kan op dit moment geen zekerheid bieden over aanvulling van de vloeistof, die uit Duitsland komt. Dit is een probleem dat op dit moment breed speelt in Europa. KLM doet er alles aan om de voorraad aangevuld te krijgen; zo gaat KLM de vloeistof zelf ophalen in Duitsland.
[ Voor 39% gewijzigd door franssie op 06-01-2026 15:10 ]
Apache4u schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 00:30:
In Seattle kan je nog leuk naar OG Starbucks.
Volgens mij is er een website waar je dat kan vinden. Althans dat kan ik me herinneren van mijn case.P_de_B schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:30:
Ik zou vorig jaar met KLM vliegen naar Frankrijk. De vlucht is geannuleerd en ik ben met uren vertraging en een hele omweg alsnog op de bestemming aangekomen. Ik heb een claim voor compensatie ingediend, maar die is geweigerd omdat de annulering vanwege slecht weer was (en dat is een van de gronden om geen compensatie toe te kennen).
Basement Bios ---- Exo-S
Nou, ik heb lekker mijn vlucht van donderdagochtend eruit laten halen. Heb wel betere dingen te doen dan in een lounge zitten.
Is 4400,- een beetje normale prijs voor een ticket naar Ho Chi Min (via BKK)? Vlieg niet zo vaak die kant op, dus ken de prijzen nog niet zo goed.
Is 4400,- een beetje normale prijs voor een ticket naar Ho Chi Min (via BKK)? Vlieg niet zo vaak die kant op, dus ken de prijzen nog niet zo goed.
Wat een geboefte bij Ryanair. Ik had een vlucht op oudejaarsdag terug naar huis die door Ryanair drie weken voor de vlucht een paar uur naar achteren werd geschoven waardoor ik niet meer op tijd thuis zou zijn. Andere opties waren er niet dus ik heb een vlucht bij een andere airline geboekt en de Ryanair vlucht maar gelaten (Actief annuleren kan niet ).
Nu dacht ik de luchthavenkosten en belasting terug te vragen maar claimt Ryanair de luchthavenkosten en belastingen zelf voor mij te betalen en niet in de ticketprijs te stoppen waardoor ze die niet terug hoeven te betalen. Zie reactie:
Nu dacht ik de luchthavenkosten en belasting terug te vragen maar claimt Ryanair de luchthavenkosten en belastingen zelf voor mij te betalen en niet in de ticketprijs te stoppen waardoor ze die niet terug hoeven te betalen. Zie reactie:
Komen ze daar zomaar mee weg en is hier nu niets aan te doen?Ik verwijs naar je recente verzoek om restitutie van overheidsbelastingen met betrekking tot je boekingsbevestigingsnummer van jouw vlucht xxxxx.
In overeenstemming met artikel 4.2 van onze algemene vervoersvoorwaarden betalen we alleen de overheidsbelastingen terug die in de ticketprijs kunnen zijn opgenomen en dus worden doorgegeven aan onze passagiers. Onze ticketprijzen zijn exclusief andere toeslagen van derden en doorberekeningen van kosten die wij maken voor het bieden van onze services (zoals luchthaven- en beveiligingsheffingen, onderhoudskosten, etc.). Wij dragen de kosten voor deze services. Alle andere betaalde bedragen zijn niet-restitueerbaar.
Zoals duidelijk aangegeven in de prijsuitsplitsing op het moment dat je jouw boeking maakte, is de prijs voor je vlucht exclusief overheidsbelastingen, omdat wij de kosten van deze belastingen in dit geval op ons hebben genomen.
Gezien het bovenstaande is er geen restitutie verschuldigd.
Het is de eerste keer dat ik hiervan hoor, ik dacht dat de consument altijd de luchthavenkosten zelf moest betalen en die inderdaad ook kan terugvorderen als die de vlucht niet neemt._--[]--__ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:14:
Komen ze daar zomaar mee weg en is hier nu niets aan te doen?
Doch zegt mijn gezond boerenverstand dat wat ze hier claimen, kan kloppen. Als hun antwoord klopt, heb jij nooit luchthavenkosten betaald. Zij gingen die voor jou betalen. Je kan dus geen taxen terugeisen die je nooit hebt betaald.
Hoeveel heb je betaald misschien? Kan je de uitsplitsing ervan achterhalen? Of misschien kan je de details van die uitsplitsing alsnog opvragen?
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Ik ben in 2019 eens voor EUR 18,- retour enkele reis gevlogen van Schiphol naar Dublin 
Dat is fors minder dan de belastingen en toeslagen alleen, ook toen.
Dus ze hebben een wat ander verdienmodel, maar ze dragen wel af natuurlijk. Was ik niet gegaan en terug kunnen vorderen dan had ik er aan verdiend
edit: de terugvlucht was iets duurder maar ik was in totaal ca 65 kwijt.
Kortom, interessante vraag.
Dat is fors minder dan de belastingen en toeslagen alleen, ook toen.
Dus ze hebben een wat ander verdienmodel, maar ze dragen wel af natuurlijk. Was ik niet gegaan en terug kunnen vorderen dan had ik er aan verdiend
edit: de terugvlucht was iets duurder maar ik was in totaal ca 65 kwijt.
Kortom, interessante vraag.
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 06-01-2026 18:01 ]
Is aan de dure kant. Ik heb een trip AMS-BKK / KUL-AMS voor 3k in BC maargoed dat is met Oneworld.PWM schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:55:
Nou, ik heb lekker mijn vlucht van donderdagochtend eruit laten halen. Heb wel betere dingen te doen dan in een lounge zitten.
4.400 is duur, 3k is een degelijke prijs wat mij betreft. Ben je flexibel qua datum kan het ook nog wel een stukje goedkoper dan dat.iRobert schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:02:
[...]
Is aan de dure kant. Ik heb een trip AMS-BKK / KUL-AMS voor 3k in BC maargoed dat is met Oneworld.
Inderdaad wat duur,zelfs vanaf schiphol
vlieg zelf volgende maand business naar hkg (en daarna han en verder (vietnam in) en ook weer terug vanaf hkg , alleen start ik vanuit antwerpen (trein naar schiphol) voor 1800€ , sgn naar hkg zal ik dan rond 5 maart doen, meer normale prijzen inderdaad rond de 3/3.5k laatste tijd.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
iemand enige ervaring hoe lang het (normaal) duurt tot dnata de vertraagde ruimbagage koffers opsturen? ik besef dat er een miljoen koffers nog opgestapeld gaan worden. zelf ophalen heeft mijn voorkeur maar ik heb betere dingen te doen dan 5 uur lang in de rij staan...
smart fortwo electric drive 17.6kWh
@Coasterfreak ik ben bang dat er geen pijl op te trekken valt, zeker zolang dit weer aanhoudt.
Het is namelijk geen normale situatie helaas.
Als je de inhoud nodig hebt, misschien een neefje oid inhuren met een volmacht?
Het is namelijk geen normale situatie helaas.
Als je de inhoud nodig hebt, misschien een neefje oid inhuren met een volmacht?
Dat lijkt me heel sterk, want hij heeft zijn ticket al betaald. En daarmee ook die taksen aan Ryanair. Ryanair betaalt die taksen evenwel pas op het moment dat hij effectief het vliegtuig neemt. Voor 99% van die taksen geldt dat die alleen betaald worden voor een reiziger die effectief vertrekt, dus niét bij no-show of annulatie.florholvoet schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:44:
[...]
Het is de eerste keer dat ik hiervan hoor, ik dacht dat de consument altijd de luchthavenkosten zelf moest betalen en die inderdaad ook kan terugvorderen als die de vlucht niet neemt.
Doch zegt mijn gezond boerenverstand dat wat ze hier claimen, kan kloppen. Als hun antwoord klopt, heb jij nooit luchthavenkosten betaald. Zij gingen die voor jou betalen. Je kan dus geen taxen terugeisen die je nooit hebt betaald.
Maar kijk... Low-cost, low service.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Wel typisch dat Ryanair dan onmiddelijk hun handje ophouden als de belasting tussen het moment dat jij je ticket gekocht hebt en de vlucht, verhoogd is.
Familielid vliegt morgen met EK146 naar Dubai. Vanwege de verkeerssituatie gaat ze straks al naar Schiphol om daar rond te slenteren... 
Zou zuur zijn als die vlucht alsnog wordt geannuleerd.
Ik speel even de advocaat van de duivel hier, want ik heb voor alle duidelijk niks met Ryanair. Maar een tijdje geleden werd in dit topic gevraagd hoe het kan dat Transavia vluchten goedkoper kan aanbieden dan de luchthavenkosten. Het antwoord was: door een negatieve ticketprijs.Borromini schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:03:
[...]
Dat lijkt me heel sterk, want hij heeft zijn ticket al betaald. En daarmee ook die taksen aan Ryanair. Ryanair betaalt die taksen evenwel pas op het moment dat hij effectief het vliegtuig neemt. Voor 99% van die taksen geldt dat die alleen betaald worden voor een reiziger die effectief vertrekt, dus niét bij no-show of annulatie.
Maar kijk... Low-cost, low service.
Ryanair verkoopt ook wel vaker tickets die goedkoper zijn dan de luchthavenkosten, dit zou zomaar bij OP ook het geval kunnen zijn.
Een andere manier om dat "op te lossen" is dus, zo blijkt uit het antwoord van de Ryanair Helpdesk, om de luchthaventaksen voor eigen rekening te nemen. Ryanair betaalt die dan rechtstreeks aan de overheid. En dan is er ook niks terug te claimen bij no-show.
Is dit wettelijk? Geen idee. Klinkt het logisch? Op zich wel, denk ik.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Sterkte aan je familielid... Schiphol na 22:00 is imho maar matig vol te houden.Mawlana schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:25:
Familielid vliegt morgen met EK146 naar Dubai. Vanwege de verkeerssituatie gaat ze straks al naar Schiphol om daar rond te slenteren...
Tenzij iemand bij Schiphol op het idee is gekomen om de winkels en horeca langer open te houden.
Uit het artikel waar Ryanair naar verwijst:_--[]--__ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:14:
Komen ze daar zomaar mee weg en is hier nu niets aan te doen?
Op je factuur/boeking staat hoeveel belasting je hebt betaald.4.2.1 U bent verplicht alle overheidsbelastingen (inclusief maar niet beperkt tot luchthavenbelasting) te betalen die inbegrepen kunnen zijn in uw ticketprijs. Onze hogere ticketprijzen zijn over het algemeen inclusief overheidsbelastingen, waar onze lagere ticketprijzen dit niet zijn. Als uw ticketprijs inclusief belasting is, wordt dit weergegeven in de uitsplitsing van het bedrag op het moment dat u uw boeking maakt. Klik hier voor meer informatie over mogelijke van toepassing zijnde overheidsbelastingen.
Onze ticketprijzen zijn exclusief andere toeslagen van derden en doorberekeningen van kosten die wij maken voor het bieden van onze services (zoals luchthaven- en beveiligingsheffingen, onderhoudskosten, etc.). Wij dragen de kosten voor deze services.
Als u niet reist, kunt u schriftelijk een volledige teruggave van overheidsbelastingen die u heeft betaald, terugvragen. U moet echter administratiekosten betalen over de teruggave van de belastingen, zoals weergegeven in onze toeslagentabel. U moet uw claim binnen een maand na de datum van de vlucht die u niet gebruikt heeft, indienen. Wij kunnen geen andere betaalde gelden terugbetalen.
Staan er belastingkosten bij je boeking vermeld?
@Mawlana airside non-Schengen gaat de luchthaven niet helemaal dicht, daar is wat horeca dacht ik die 24/7 open is.
En was er ook een bedsteehotel oid ooit? Dat zal ook wel vol liggen sowieso. En er waren dacht ik ook wel ergens douches.
En was er ook een bedsteehotel oid ooit? Dat zal ook wel vol liggen sowieso. En er waren dacht ik ook wel ergens douches.
Zou je bij EK al zo'n 12u vooraf mogen inchecken en bagage droppen?franssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:39:
@Mawlana airside non-Schengen gaat de luchthaven niet helemaal dicht, daar is wat horeca dacht ik die 24/7 open is.
Yotelair?En was er ook een bedsteehotel oid ooit? Dat zal ook wel vol liggen sowieso. En er waren dacht ik ook wel ergens douches.
Volgens Booking.com vol. Voor morgen rekenen ze bijna 1000 euro per nacht
Goede ... nog even een goedkope vlucht boeken naar de UK (zoals tijdens corona mensen deden om in de Non-Schengen bar te kunnen drinken) zit er nu niet meer in denk ik.FredvZ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:46:
[...]
Zou je bij EK al zo'n 12u vooraf mogen inchecken en bagage droppen?
oh, voor dat geld ga ik morgen mensen ophalen om ze in huis te nemen[...]
Yotelair?
Volgens Booking.com vol. Voor morgen rekenen ze bijna 1000 euro per nacht
Kan ik volgende maand op vakantie, dan durft niemand meer
Voor de vlucht die morgen om half 11 vertrekt?Mawlana schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:25:
Als hij/zij morgen op tijd op staat en een taxi pakt ben je er echt wel op tijd..
Schiphol heeft aan airlines gevraagd voor morgen om 70% van alle geplande vluchten te annuleren en er komen maar 5 vluchten inbound per uur. Weinig kans op succes als je het mij vraagt.
Even een rant op KLM. Mijn vrouw moest een reis uitstellen van afgelopen zaterdag naar vandaag, wegens een onverwacht sterfgeval in de familie. PSL gebeld - ja was geen probleem als we de juiste papieren zouden kunnen aanleveren. Das altijd een lastige discussie met familie in deze periode maar enkele dagen later de papieren kunnen ontvangen ...en krijgen dan van de PSL te horen dat ze helemaal niet omboeken, dat is niet de policy. Enkel een voucher voor de ticket residuals willen ze uitgeven, en moet je zelf maar iets nieuws boeken. Compleet onmogelijk met alle sneeuwellende (Althans, tegen een relatief normale prijs). En dat is los van dat die voucher...een halve week later nog steeds niet binnen is. En bedankt PSL 
Dus maar een andere maatschappij geboekt, Star Alliance, vertrek vanaf AMS vandaag. Vliegtuig komt binnen met ruim 4 uur vertraging, maar doet een ± 60 min turnaround en is snel (Zónder de-icing!) weer in de lucht. En uiteindelijk blijkt KLM deze bestemming vandaag én morgen geannuleerd te hebben, dus als we daar van afhankelijk waren geweest had ze nog in AMS gestaan.
Uiteindelijk was dit dus (toevallig) de beste keuze, het was erg belangrijk dat ze vandaag kon vliegen - maar de manier waarop...nee, dat had KLM beter mogen doen.
Vind het een zwak verhaal van FR. Belastingen moeten voldaan worden, en worden betaald door de klanten die tickets kopen. Dus inclusief diegenen die tickets kopen 'zonder' belasting component.
Dus maar een andere maatschappij geboekt, Star Alliance, vertrek vanaf AMS vandaag. Vliegtuig komt binnen met ruim 4 uur vertraging, maar doet een ± 60 min turnaround en is snel (Zónder de-icing!) weer in de lucht. En uiteindelijk blijkt KLM deze bestemming vandaag én morgen geannuleerd te hebben, dus als we daar van afhankelijk waren geweest had ze nog in AMS gestaan.
Uiteindelijk was dit dus (toevallig) de beste keuze, het was erg belangrijk dat ze vandaag kon vliegen - maar de manier waarop...nee, dat had KLM beter mogen doen.
Wat weerhoud Ryanair om dit altijd te doen? En zodoende nooit belastingen terug te betalen. Ryanair is een commercieel bedrijf, dus altijd als er gesproken wordt van 'voor eigen rekening nemen' weet je dat het wordt gefinancierd door andere uitgaves - de fare zelf, buy-on-board of whatever ze geld oplevert.florholvoet schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:31:
[...]
Een andere manier om dat "op te lossen" is dus, zo blijkt uit het antwoord van de Ryanair Helpdesk, om de luchthaventaksen voor eigen rekening te nemen. Ryanair betaalt die dan rechtstreeks aan de overheid. En dan is er ook niks terug te claimen bij no-show.
Vind het een zwak verhaal van FR. Belastingen moeten voldaan worden, en worden betaald door de klanten die tickets kopen. Dus inclusief diegenen die tickets kopen 'zonder' belasting component.
Je hebt denk ik gemist dat Rijkswaterstaat juist iedereen vraagt thuis te werken omdat ze heel veel hinder verwachten morgenochtendBobmeister schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:02:
Voor de vlucht die morgen om half 11 vertrekt?![]()
Als hij/zij morgen op tijd op staat en een taxi pakt ben je er echt wel op tijd..
De wereld vergaat niet met een code oranje. Als je morgenvroeg waar dan ook in de randstad een taxi pakt om 0530 ben je gewoon om 0630 op Schiphol.FredvZ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:11:
[...]
Je hebt denk ik gemist dat Rijkswaterstaat juist iedereen vraagt thuis te werken omdat ze heel veel hinder verwachten morgenochtend
Dat vind ik nogal optimistisch (plus even aangenomen dat het Randstad is). Één geschaarde vrachtwagen en je staat >60 min vast. Ik zou het er ook niet vanaf laten hangen als het echt heel belangrijk is.Bobmeister schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:14:
[...]
De wereld vergaat niet met een code oranje. Als je morgenvroeg waar dan ook in de randstad een taxi pakt om 0530 ben je gewoon om 0630 op Schiphol.
https://www.flightaware.com/live/cancelled/tomorrow
Als je dit ziet voor morgen en ook gisteren kan je het beste in de winter toch niet met KLM of Air France vliegen als er andere opties zijn? Percentage annuleringen is zo ontzettend hoog vergeleken met veel andere maatschappijen.
Als je dit ziet voor morgen en ook gisteren kan je het beste in de winter toch niet met KLM of Air France vliegen als er andere opties zijn? Percentage annuleringen is zo ontzettend hoog vergeleken met veel andere maatschappijen.
Kans is klein dat ze vanavond al koffer kan inchecken. Dus ze zal zich landside moeten vermaken, zonder horeca.franssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:39:
Buiten de spits is Schiphol slechts 15 minuten rijden. Maar ze heeft weinig vertrouwen in taxi’s morgenochtend. 🤷♂️
Lokaal taxi bedrijf bellen en vooraf reserveren, dat zal dan helemaal goed komen.Mawlana schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:09:
[...]
Kans is klein dat ze vanavond al koffer kan inchecken. Dus ze zal zich landside moeten vermaken, zonder horeca.
Buiten de spits is Schiphol slechts 15 minuten rijden. Maar ze heeft weinig vertrouwen in taxi’s morgenochtend. 🤷♂️
Bevriende taxichauffeur in dezelfde stad geeft aan dat er onder taxichauffeurs op dit moment weinig animo is voor ritten van en naar Schiphol. Gereserveerde rit via uber (zou €20 kosten) wordt waarschijnlijk ook gewoon geannuleerd.Homeland schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:13:
[...]
Lokaal taxi bedrijf bellen en vooraf reserveren, dat zal dan helemaal goed komen.
CDG geeft aan dat morgen 40% van de vluchten vanwege de verwachte sneeuw zal worden geannuleerd. Het aantal annuleringen van AF zal dus nog wel verder oplopen.Homeland schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:49:
https://www.flightaware.com/live/cancelled/tomorrow
Luxe is het niet, dat ben ik met je eens.wibblemoo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:23:
De veldbedjes staan al klaar in vertrekhal 1a. Wat een armoe.
Maar wat is jouw alternatief dan? Snel even 3000 hotelskamers bijbouwen en een gondellift daarnaartoe?
Ben nu ook wel benieuwd naar je visie op de woningnood
Gelukkig staan ze er vanavond, gisteren was het Rode Kruis er met koffie, thee en een luisterend oor, ook heel goed bedoeld maar niet zo fijn als een bedje.wibblemoo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:23:
De veldbedjes staan al klaar in vertrekhal 1a. Wat een armoe.
Zal ik het Palestina-conflict ook maar even oplossen dan?franssie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:32:
[...]
Luxe is het niet, dat ben ik met je eens.
Maar wat is jouw alternatief dan? Snel even 3000 hotelskamers bijbouwen en een gondellift daarnaartoe?
Ben nu ook wel benieuwd naar je visie op de woningnood
Dat doe je maar in dat topic - je voegt hier weinig toe zowibblemoo schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:57:
[...]
Zal ik het Palestina-conflict ook maar even oplossen dan?
Dit jaar 3x naar Azië, wilde weer eens BC vliegen, ik kijk voor prijzen altijd op Google Flight, is dat net als voor Economy een goede site of zijn er voor BC goede alternatieven?
Voor BC zijn er verschillende apps, sites en nieuwsbrieven die goede BC deals in de gaten houden. Zo uit m'n hoofd iets als Jack's Flight Club en Luxury Flight Club. Maar dan moet je dus een beetje andersom denken: een bestemming/datum kiezen op basis van de prijzen. Als je al weet wanneer en waar je ergens moet zijn, dan is Google Flights net zo prima.
Bij m'n recent bijgeschreven XP heb ik 4 extra XP gekregen voor Bonus Flex Fare van KLM. Iemand die iets meer weet over deze extra XPs? ik kan er niets over vinden dat je voor Flex tickets meer XP krijgt.
Nee hoor, ik betaalde €380 return trip Weeze - Girona. Het is natuurlijk bullshit dat FR uit eigen zak die kosten betaald, dat zit gewoon verrekend in de ticket prijs, of die nou negatief is of niet. Het is gewoon een papieren truc om de luchthaven kosten en belasting ook te kunnen houden als ze die niet af hebben hoeven dragen.florholvoet schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:31:
[...]
Ik speel even de advocaat van de duivel hier, want ik heb voor alle duidelijk niks met Ryanair. Maar een tijdje geleden werd in dit topic gevraagd hoe het kan dat Transavia vluchten goedkoper kan aanbieden dan de luchthavenkosten. Het antwoord was: door een negatieve ticketprijs.
Ryanair verkoopt ook wel vaker tickets die goedkoper zijn dan de luchthavenkosten, dit zou zomaar bij OP ook het geval kunnen zijn.
Je krijgt bij (sommige?) Flex fares 2 extra XP per leg tegenwoordig.TheThomas schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:57:
Bij m'n recent bijgeschreven XP heb ik 4 extra XP gekregen voor Bonus Flex Fare van KLM. Iemand die iets meer weet over deze extra XPs? ik kan er niets over vinden dat je voor Flex tickets meer XP krijgt.
Veel meer is er niet over te zeggen
Her en der lees ik dat KLM een tankwagen of twee geroggeld heeft met glycol in Duitsland, dus hopelijk morgen na het schoonmaken van de landingsbanen weer gaan.
Updateje. KLM heeft ons op de vlucht met iceland air SEA-KEF-AMS geboekt. In “business”. Iceland air business is geen echte business class maar we zijn al blij dat we richting Europa komen. Daarnaast gaat klagen niet eens want zelfs de KLM PA service geeft nu constant ingesprek. Ook na 80x proberen. Je komt de wachtrij dus niet eens meer in. SEA-LHR, waar we origineel op zaten voor vandaag was ook gecanceld, vandaar iceland air. Anyway, als ik alles zo lees vrees ik voor een citytrip Reykjavik omdat die laatste leg blijkbaar ook zeer twijfelachtig is. We zullen zien.
Dat betekent, stam + t .
Zit zelf op Bornholm voor een spoedklus.. Had zondag al een geannuleerde vlucht naar Kopenhagen maar had mazzel dat ik in de avond alsnog kon vliegen… Wel een hotel moeten nemen in Kopenhagen en maandagochtend door… Spoedklus zat gelukkig mee want er zat druk op…
Maar nu nog terug
Mijn vlucht vanuit Kopenhagen morgen is geannuleerd.
Bijzonder is wel dat het hier net zo hard sneeuwt maar er valt bijna niks uit. Ik vlieg morgen alsnog alvast maar naar Kopenhagen. Iemand tips daar? Want ik vlieg dan donderdag pas verder (via Billund)… Als dat al gaat gebeuren…
Maar nu nog terug
Bijzonder is wel dat het hier net zo hard sneeuwt maar er valt bijna niks uit. Ik vlieg morgen alsnog alvast maar naar Kopenhagen. Iemand tips daar? Want ik vlieg dan donderdag pas verder (via Billund)… Als dat al gaat gebeuren…
Net twee tickets Euro Business class geboekt voor 8k miles per stuk i.p.v. 25k bij KLM zelf, via Virgin Airlines. Dat is toch een mooie sweetspot, mocht je toegang tot of al wat Virgin air punten hebben (alleen op de korte afstand, boven 600 miles distance is de prijs weer gelijk met KLM/Flying Blue). Voor Economy zou een ticket zelfs maar 4k miles zijn.
Enige uitdaging is saver beschikbaarheid vinden, wat afhankelijk van de route/tijdstip lastig kan zijn. (Virgin toont enkel beschikbaarheid als er saver beschikbaar is - en ook als die beschikbaarheid er is, is er niet altijd dezelfde availability bij Virgin, er zullen vast nog wat andere restricties vanuit KLM/Air-France meespelen),
Enige uitdaging is saver beschikbaarheid vinden, wat afhankelijk van de route/tijdstip lastig kan zijn. (Virgin toont enkel beschikbaarheid als er saver beschikbaar is - en ook als die beschikbaarheid er is, is er niet altijd dezelfde availability bij Virgin, er zullen vast nog wat andere restricties vanuit KLM/Air-France meespelen),
Helaas. Uber en Bolt geprobeerd vandaag. Gaven vooraf beiden <10 min aan, maar uiteindelijk komt er niemand en ben je voor niks aan het wachten. Toch maar achterin rij bij officiële standplaats gaan staan.PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:39:
[...]
[Afbeelding]
Die 7 minuten red je ook nog wel![]()
Toch wel misleidend, Uber en Bolt kunnen ook denk ik wel zien dat het druk is. Hetzelfde had in afgelopen jaar in Lisabon gehad. Elke x was er iemand onderweg, maar kwam er uiteindelijk niemand, of app bleef zoeken naar chauffeur. Gigantisch druk bij de ride share plek.
Terwijl de normale taxi rij erg meeviel, dus die uiteindelijk gepakt en was dacht ik niet eens duurder.
[ Voor 22% gewijzigd door xileS op 07-01-2026 00:07 ]
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
/f/image/IU2ZchOVqAmUVg7Q4VdtA9rZ.png?f=fotoalbum_large)