Ik deel wat aspecten met jullie waar niet te makkelijk over gedacht kan worden:
- Er is two-step de-icing nodig is omdat er continu nieuwe buien langskomen. Dus eerst de-ice er op, daarna anti-ice. Per vliegtuig 20 tot 40 minuten bezig. Daar komt bij, voor anti-ice en de-ice heb je andere vloeistoffen, die zitten in verschillende de-ice voertuigen en daar heb je dus dan wel de voertuigen en medewerkers voor nodig. Met deze omstandigheden en de de-icing capaciteit die er is ga je terug naar +/- 12 tot 15 vluchten per uur. Oftewel amper capaciteit.
- Daarmee loopt je outbound vast, kan de inbound niet binnenkomen (geen capaciteit op de vliegtuigopstelplaatsen) en uiteindelijk heb je hierdoor veel vliegtuigen op verkeerde plekken op de wereld incl. crew niet op de juiste plek.
- Elke dag dat je een 'fire break' mist om te kunnen recuperen wordt de situatie slechter en slechter. Er is weinig infra / vervoer bestand tegen langdurige buien zoals wij die nu zien, laat staan als je een vliegveld bent in een land waarin dit amper plaatsvindt.
- Als luchthaven probeer je het totaal overzicht van de inbound, outbound en capaciteit en staat van de infrastructuur. Wij kunnen de capaciteit reduceren en we sluiten als commerciële uitwijkluchthaven (wel voor medical beschikbaar natuurlijk), maar een airline kan er altijd nog voor kiezen om zelf te bepalen welke vluchten wel en welke niet gaan. Deze dagen heeft de luchthaven aan airlines geadviseerd op welke manier de capaciteit geoptimaliseerd kan worden (o.a. door preventief veel meer te annuleren), maar daar wilden de airlines helaas niet in mee, omdat zij dan niet zouden kunnen anticiperen áls het weer overwacht veel beter zou worden. Het is dus een spel dat door de hele sector (airport, air traffic control, airlines, grond afhandelaren) gespeeld moet worden, en het liefst iedereen in dezelfde pas. Maar dan spelen soms helaas andere belangen, die niet het grotere belang dienen.
Tot slot nog even over het langdurig in het vliegtuig moeten wachten; niemand doet dit om de passagiers te pesten. Ik weet niet wat hier aan de hand was, maar een
voorbeeld waar niet veel mensen aan denken: soms is in bepaalde gebouwen of gebouwdelen sprake van overschrijding van de ontruimingscapaciteit. Dit kan gebeuren omdat er simpelweg geen (of weinig) vluchten vertrekken. Als noodmaatregel en om te voorkomen dat de ontruimingscapaciteit overschreden wordt kan er voor gekozen worden in passagiers in het vliegtuig te houden. Zie ook 'egress capacity'.
Er werken op de luchthaven echt geen idioten die onkundig zijn, heel veel professionals en iedereen zet zich vol in. Als kantoorpersoneel draai ik ook met heel veel collega's vroeg, laat en nachtdiensten om sneeuw te ruimen en andere collega's staan in de terminals passagiers te woord.
N.b. ik snap de frustratie wel overigens hoor. Het is ook gewoon rot en zeker als je naar iets belangrijks toe moet (begrafenis, ziek familielid etc).