Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 261 ... 264 Laatste
Acties:

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

florholvoet

aka F0x.be

Mawlana schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Ik heb even een oude post van me opgezocht.

Mawlana in "Ervaringen met creditcards"

Ik heb in de voorwaarden meerdere keren gelezen dat de bonus die je ontvangt niet afhankelijk is van de kaart die je kennis kiest. Afgelopen zomer was dat ook het geval geloof ik.
Dit is foute informatie.

Ik (Plat) heb enkele maanden geleden iemand uitgenodigd die koos voor een Gold kaart, en enkel de Gold-bonus ontvangen. Dus wat jij zegt, klopt niet (meer).
Als je nu een nieuwe referral link aanmaakt, kan je enkel jouw eigen kaart kiezen. Ik kan als Plat enkel mensen uitnodigen voor Plat, en daarom zal dat misschien ook zo verwoord zijn in de voorwaarden.

Zo staat het ook op de referral-pagina trouwens:
Ja, uw introducé is vrij om een kaart uit het aanbod te kiezen dat getoond wordt nadat hij of zij op de persoonlijke link heeft geklikt. Het aantal bonuspunten of Miles dat u krijgt is afhankelijk van het type kaart dat uw introducé heeft gekozen.
Bron: https://www.americanexpre...l/referral?CPID=100333778

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:15
PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Met de schade in euro's van de afgelopen 4 dagen, kan je 5 jaar lang een fulltime sneeuwteam opgelijnd hebben, ook als het 30 graden in augustus is.
Dat is waar, maar de pandemie heeft mensen en bedrijven geleerd dat geen stap harder lopen om problemen te voorkomen geen enkele consequentie heeft. De schade ligt ook bij derden dus dat is effectief hetzelfde als geen schade.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
franssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Ik vermoed gebrek aan (gekwalificeerd) personeel. Daar loopt het wel vaker op stuk bij Schiphol.
zwaar tekort aan de-icers met deze (voor Nederlandse begrippen) extreme weersomstandigheden afgelopen dagen

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 05-01-2026 10:15 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
florholvoet schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Dit is foute informatie.

Ik (Plat) heb enkele maanden geleden iemand uitgenodigd die koos voor een Gold kaart, en enkel de Gold-bonus ontvangen. Dus wat jij zegt, klopt niet (meer).
Als je nu een nieuwe referral link aanmaakt, kan je enkel jouw eigen kaart kiezen. Ik kan als Plat enkel mensen uitnodigen voor Plat, en daarom zal dat misschien ook zo verwoord zijn in de voorwaarden.
Neehoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiK_Ni1C86n3mQapupSEK_wLszo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RzeZIE9aywKtwTNW2k7sxu55.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSUAvlpt8ZU3OQ0yQvQQzsdQH6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfaev8s99j2H5uKt1tTZBa8T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Adr5LD9W8zZUCvftvfkcLH5V-tA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IJgl9Q6km0smMtEXZ6ToTjMw.png?f=fotoalbum_large

De aanvrager krijgt minder punten, jij krijgt gewoon de 50.000. Of 100.000 als er later deze maand weer een actie is.

• florholvoet
  • Nu online

florholvoet

aka F0x.be

PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Neehoor:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De aanvrager krijgt minder punten, jij krijgt gewoon de 50.000. Of 100.000 als er later deze maand weer een actie is.
Ik weet niet wat die screenshots moeten aantonen. Je kan enkel links generen voor je eigen kaart. De ontvanger kan inderdaad alsnog een andere kaart kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkAGZcxKtMIEg4Dgrfs7UhdemW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMl5Qc2f9TPBkPwJmxoWmqlo.png?f=fotoalbum_large
Hierbij een screenshot van mijn eerdere quote. Dit komt overeen met een datapunt dat ik enkele maanden geleden heb ondervonden. Zoals het in de praktijk dus werkt.
For what it's worth want dit begint hier een heel hoog "Somebody on the internet is wrong" gehalte te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door florholvoet op 05-01-2026 10:20 ]

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:56

Freak187

geen

_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:11:
[...]

zwaar tekort aan de-icers met deze (voor Nederlandse begrippen) extreme weersomstandigheden afgelopen dagen
Bij KLM zijn er toch heel veel mensen die zich hebben opgegeven voor het de-ice team? Die hebben normaal andere taken (kantoor, hangaar, etc etc), maar bij dit soort omstandigheden worden ze opgeroepen om te helpen met het de-icing?

Kia Niro-EV 2024

• _Bailey_
  • Niet online
Freak187 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Bij KLM zijn er toch heel veel mensen die zich hebben opgegeven voor het de-ice team? Die hebben normaal andere taken (kantoor, hangaar, etc etc), maar bij dit soort omstandigheden worden ze opgeroepen om te helpen met het de-icing?
klopt, maar dan nog steeds tekort en wellicht icm ziekmeldingen / vakanties van mensen binnen dat team.
Ook zie hebben het recht op vakantie en ziek zijn ;)

• PWM
  • Niet online
florholvoet schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Ik weet niet wat die screenshots moeten aantonen. Je kan enkel links generen voor je eigen kaart. De ontvanger kan inderdaad alsnog een andere kaart kiezen.

[Afbeelding]
Hierbij een screenshot van mijn eerdere quote. Dit komt overeen met een datapunt dat ik enkele maanden geleden heb ondervonden. Zoals het in de praktijk dus werkt.
For what it's worth want dit begint hier een heel hoog "Somebody on the internet is wrong" gehalte te krijgen.
Dat klopt :p

Dit waren mijn laatste 4 Gold referals in November

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqZBxszZXbqZOrpM2-uxvLWYnMk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SXmQufZKOpFhE3NyWET9eQzm.png?f=user_large

Ze hebben de datum niet geupdate, maar dit zijn altijd de regels:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxPgM1q_134Mzm1mu7gF2JXTKRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YzJ962m18Yk7pNXR61YOkvs7.png?f=fotoalbum_large

Jij krijgt altijd volle punten, of ze nu Gold of Plat nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 05-01-2026 10:36 ]

• _Bailey_
  • Niet online
wibblemoo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:29:
No way dat ze mij 8u in een kist aan de gate gaan houden :+
klinkt heel stoer. Maar wat denk je (als passagier) te gaan doen met de deur dicht en jij zit in het toestel aan de gate?

• florholvoet
  • Nu online

florholvoet

aka F0x.be

In dezelfde maand, tijdens de 100k bonus periode, heb ik een Plat en een Gold kaart aangebracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdluZnZzE2u1petVsgC_hOZWQfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SYSJFEZ3ckluLkEyo3vfyk8l.png?f=fotoalbum_large

Voila, nu hebben we alletwee gelijk.

Maar als ik de voorwaarden mag geloven, dan word ik hier serieus benadeeld en moeten ze mij nog 50k. Ik zal maar eens contact opnemen dan. Bedankt voor de tip.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:28
florholvoet schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:20:
[...]

[Afbeelding]
Als ik nu een referral link aanmaak en de voorwaarden lees, dan lees ik dat ik, ongeacht de kaart die de introducé kiest (Gold of Platinum), de volle mep (50k) ontvang. Ik zie wel wat oude data staan in de voorwaarden, dus wellicht veranderd..

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:45:
[...]

klinkt heel stoer. Maar wat denk je (als passagier) te gaan doen met de deur dicht en jij zit in het toestel aan de gate?
Een vriendelijk woordje met de cabin- en cockpitcrew, gecombineerd met operations van de airline. Je bent geen gijzelaar zodra je door die deur stapt..

[ Voor 7% gewijzigd door wibblemoo op 05-01-2026 10:52 ]

• Barns
  • Laatst online: 07-01 11:16
Ik deel wat aspecten met jullie waar niet te makkelijk over gedacht kan worden:
  • Er is two-step de-icing nodig is omdat er continu nieuwe buien langskomen. Dus eerst de-ice er op, daarna anti-ice. Per vliegtuig 20 tot 40 minuten bezig. Daar komt bij, voor anti-ice en de-ice heb je andere vloeistoffen, die zitten in verschillende de-ice voertuigen en daar heb je dus dan wel de voertuigen en medewerkers voor nodig. Met deze omstandigheden en de de-icing capaciteit die er is ga je terug naar +/- 12 tot 15 vluchten per uur. Oftewel amper capaciteit.
  • Daarmee loopt je outbound vast, kan de inbound niet binnenkomen (geen capaciteit op de vliegtuigopstelplaatsen) en uiteindelijk heb je hierdoor veel vliegtuigen op verkeerde plekken op de wereld incl. crew niet op de juiste plek.
  • Elke dag dat je een 'fire break' mist om te kunnen recuperen wordt de situatie slechter en slechter. Er is weinig infra / vervoer bestand tegen langdurige buien zoals wij die nu zien, laat staan als je een vliegveld bent in een land waarin dit amper plaatsvindt.
  • Als luchthaven probeer je het totaal overzicht van de inbound, outbound en capaciteit en staat van de infrastructuur. Wij kunnen de capaciteit reduceren en we sluiten als commerciële uitwijkluchthaven (wel voor medical beschikbaar natuurlijk), maar een airline kan er altijd nog voor kiezen om zelf te bepalen welke vluchten wel en welke niet gaan. Deze dagen heeft de luchthaven aan airlines geadviseerd op welke manier de capaciteit geoptimaliseerd kan worden (o.a. door preventief veel meer te annuleren), maar daar wilden de airlines helaas niet in mee, omdat zij dan niet zouden kunnen anticiperen áls het weer overwacht veel beter zou worden. Het is dus een spel dat door de hele sector (airport, air traffic control, airlines, grond afhandelaren) gespeeld moet worden, en het liefst iedereen in dezelfde pas. Maar dan spelen soms helaas andere belangen, die niet het grotere belang dienen.
Tot slot nog even over het langdurig in het vliegtuig moeten wachten; niemand doet dit om de passagiers te pesten. Ik weet niet wat hier aan de hand was, maar een voorbeeld waar niet veel mensen aan denken: soms is in bepaalde gebouwen of gebouwdelen sprake van overschrijding van de ontruimingscapaciteit. Dit kan gebeuren omdat er simpelweg geen (of weinig) vluchten vertrekken. Als noodmaatregel en om te voorkomen dat de ontruimingscapaciteit overschreden wordt kan er voor gekozen worden in passagiers in het vliegtuig te houden. Zie ook 'egress capacity'.

Er werken op de luchthaven echt geen idioten die onkundig zijn, heel veel professionals en iedereen zet zich vol in. Als kantoorpersoneel draai ik ook met heel veel collega's vroeg, laat en nachtdiensten om sneeuw te ruimen en andere collega's staan in de terminals passagiers te woord.

N.b. ik snap de frustratie wel overigens hoor. Het is ook gewoon rot en zeker als je naar iets belangrijks toe moet (begrafenis, ziek familielid etc).

• _Bailey_
  • Niet online
wibblemoo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Een vriendelijk woordje met de cabin- en cockpitcrew, gecombineerd met operations van de airline. Je bent geen gijzelaar zodra je door die deur stapt..
je hebt echt geen idee he. ''zodra je door die deur stapt''. Zonder aviobrug? succes. Ik garandeer je een paar gebroken benen bij de val op de grond

jij denkt echt dat jouw vliegtuig daar alleen staat en ff operations bellen. Schiphol zal voor jou de rode loper gaan uitrollen....

[ Voor 13% gewijzigd door _Bailey_ op 05-01-2026 11:00 ]

• wibblemoo
  • Nu online
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:59:
[...]

je hebt echt geen idee he. ''zodra je door die deur stapt''. Zonder aviobrug? succes. Ik garandeer je een paar gebroken benen bij de val op de grond
Ik heb een prima idee met 20 jaar ervaring. Ik bedoel zodra je binnenstapt natuurlijk. Niet naar buiten stapt.

En ja ik snap dat niemand dit bewust doet en ja dat iedereen super bekwaam is bij Schiphol, maar de fails stapelen zich de laatste tijd wel aardig op daar.

• _Bailey_
  • Niet online
Barns schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:55:
Ik deel wat aspecten met jullie waar niet te makkelijk over gedacht kan worden:
  • Er is two-step de-icing nodig is omdat er continu nieuwe buien langskomen. Dus eerst de-ice er op, daarna anti-ice. Per vliegtuig 20 tot 40 minuten bezig. Daar komt bij, voor anti-ice en de-ice heb je andere vloeistoffen, die zitten in verschillende de-ice voertuigen en daar heb je dus dan wel de voertuigen en medewerkers voor nodig. Met deze omstandigheden en de de-icing capaciteit die er is ga je terug naar +/- 12 tot 15 vluchten per uur. Oftewel amper capaciteit.
  • Daarmee loopt je outbound vast, kan de inbound niet binnenkomen (geen capaciteit op de vliegtuigopstelplaatsen) en uiteindelijk heb je hierdoor veel vliegtuigen op verkeerde plekken op de wereld incl. crew niet op de juiste plek.
  • Elke dag dat je een 'fire break' mist om te kunnen recuperen wordt de situatie slechter en slechter. Er is weinig infra / vervoer bestand tegen langdurige buien zoals wij die nu zien, laat staan als je een vliegveld bent in een land waarin dit amper plaatsvindt.
  • Als luchthaven probeer je het totaal overzicht van de inbound, outbound en capaciteit en staat van de infrastructuur. Wij kunnen de capaciteit reduceren en we sluiten als commerciële uitwijkluchthaven (wel voor medical beschikbaar natuurlijk), maar een airline kan er altijd nog voor kiezen om zelf te bepalen welke vluchten wel en welke niet gaan. Deze dagen heeft de luchthaven aan airlines geadviseerd op welke manier de capaciteit geoptimaliseerd kan worden (o.a. door preventief veel meer te annuleren), maar daar wilden de airlines helaas niet in mee, omdat zij dan niet zouden kunnen anticiperen áls het weer overwacht veel beter zou worden. Het is dus een spel dat door de hele sector (airport, air traffic control, airlines, grond afhandelaren) gespeeld moet worden, en het liefst iedereen in dezelfde pas. Maar dan spelen soms helaas andere belangen, die niet het grotere belang dienen.
Tot slot nog even over het langdurig in het vliegtuig moeten wachten; niemand doet dit om de passagiers te pesten. Ik weet niet wat hier aan de hand was, maar een voorbeeld waar niet veel mensen aan denken: soms is in bepaalde gebouwen of gebouwdelen sprake van overschrijding van de ontruimingscapaciteit. Dit kan gebeuren omdat er simpelweg geen (of weinig) vluchten vertrekken. Als noodmaatregel en om te voorkomen dat de ontruimingscapaciteit overschreden wordt kan er voor gekozen worden in passagiers in het vliegtuig te houden. Zie ook 'egress capacity'.

Er werken op de luchthaven echt geen idioten die onkundig zijn, heel veel professionals en iedereen zet zich vol in. Als kantoorpersoneel draai ik ook met heel veel collega's vroeg, laat en nachtdiensten om sneeuw te ruimen en andere collega's staan in de terminals passagiers te woord.
kleine kanttekening; het betreft 20 vluchten per uur, met hier en daar reductie tot 12-14 p/u

• Barns
  • Laatst online: 07-01 11:16
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:04:
[...]

kleine kanttekening; het betreft 20 vluchten per uur, met hier en daar reductie tot 12-14 p/u
Ja, de reductie idd i.g.v. 2-step (wat niet continu nodig is). Ben maar even de worse case aan het beschrijven geweest ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als ik op ADSB kijk zie ik wel steeds minder vluchten richting Schiphol gaan, denk dat ze nu aardig vol zitten?

ook op teletekst redelijk te volgen https://nos.nl/teletekst/757

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 05-01-2026 11:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:28
Dit toont wel aan wat er mis gaat:
https://www.flightradar24.com/data/flights/hv83#3dc716b7

De voorzieningen op de luchthaven zijn te beperkt:
De-icing ver van de aangewezen startbaan, dus tegen de tijd dat het toestel wil vertrekken kan het weer terug.

Airlines maken dubieuze keuzes:
Waarom een ferry vlucht uitvoeren als de terminal vol zit met vertraagde reizigers en de mogelijkheden om überhaupt te vertrekken zo beperkt zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

• FredvZ
franssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:05:
Als ik op ADSB kijk zie ik wel steeds minder vluchten richting Schiphol gaan, denk dat ze nu aardig vol zitten?

ook op teletekst redelijk te volgen https://nos.nl/teletekst/757
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLvQCnu2M4AyPKg-cvAKZ4UeYP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QEuJ3o7tX8vVx56WfymmY3hY.png?f=fotoalbum_large
De taxibanen stromen ook langzaam vol met aangekomen toestellen waar geen gate voor is.

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Ik kan überhaupt geen vliegtuig meer vinden op Flightradar24 welke is opgestegen van Schiphol in het afgelopen uur ofzo. Ik dacht KL1003 gaat het proberen maar die mag na 2x de-icen weer terug naar de gate lijkt het.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bobbje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:28:
Ik kan überhaupt geen vliegtuig meer vinden op Flightradar24 welke is opgestegen van Schiphol in het afgelopen uur ofzo. Ik dacht KL1003 gaat het proberen maar die mag na 2x de-icen weer terug naar de gate lijkt het.
Klopt
https://www.nhnieuws.nl/n...er-schiphol-volledig-plat
7 minuten geleden
Vliegverkeer Schiphol ligt tot 13.00 uur stil

Tot in ieder geval 13.00 uur vertrekken geen vliegtuigen vanaf Schiphol en kan daar ook niks landen. Dat bevestigt de Luchtverkeersleiding aan NH. "Er zijn geen banen beschikbaar", vertelt een woordvoerder. "Vluchten die onderweg zijn, worden naar andere luchthavens begeleid."
edit: vertrekt er toch nog net een United naar EWR.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 05-01-2026 11:52 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is er eigenlijk geen capaciteit om arrivals te re-routen naar kleinere vliegvelden zoals RTM of EIN? Of loop je dan het risico dat de shit zich daar ook op gaat stapelen?

Edit: voor AC808 zie ik al een diversion naar FRA overigens, KL741 naar LHR zelfs. Die collega's komen niet meer op tijd bij de borrel gok ik :P

[ Voor 30% gewijzigd door finsdefis op 05-01-2026 11:37 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:33

Grouchy

meep meep

Er gaan er ook wat naar DUS momenteel.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:19
finsdefis schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:31:
Is er eigenlijk geen capaciteit om arrivals te re-routen naar kleinere vliegvelden zoals RTM of EIN? Of loop je dan het risico dat de shit zich daar ook op gaat stapelen?
(De geluidsruimte op ...) Eindhoven geeft aan geen plek te hebben:

https://ext.eurocontrol.i...corner_public/dc_requests
NIL diversion capability due to noise restrictions and limited available aircraft stands.
Op tactisch niveau kan het dan nog steeds zo zijn dat er een enkele kist naar een van die vliegvelden gaat hoor. Het is wel een risico wat je neemt omdat je in hetzelfde gebied blijft en de sneeuwvoorzieningen op kleinere vliegvelden ook niet fantastisch is (lees: risico dat je niet meer weg komt, en zeker niet op de tijd dat je wilt want vaste klanten hebben voorrang).

[ Voor 26% gewijzigd door Bobmeister op 05-01-2026 12:04 ]

• FredvZ

• PWM
  • Niet online
Collega van me staat op Schiphol, vliegt met Transavia. Die gaan nu boarden :') Hoop dat zijn iPad opgeladen is.

• loekf2
  • Laatst online: 07-01 08:13
Volgens X is het te danken aan hoe ze de de-icing op Schiphol georganiseerd hebben. Ik ga elk jaar in de winter naar Oslo, kan me niet herinneren daar ooit een de-icing queue gezien te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhVnJ7WkoqOqndM7_IXh2GiKHjw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i7tFM15epge5lL9243SiLMTW.png?f=user_large

Collega probeert haar moeder naar huis te krijgen in de UK. Zou vrijdag vliegen, vlucht gecancelled. Vlucht op zaterdag, hotel gepakt. Zaterdag weer gecancelled. Vandaag nog steeds niet uitzicht op een vlucht.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• FredvZ
PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:08:
Collega van me staat op Schiphol, vliegt met Transavia. Die gaan nu boarden :') Hoop dat zijn iPad opgeladen is.
Hopelijk gaat het hem beter af dan DAL57:
Na uren op het de-icingpad eindelijk naar de startbaan en dan alsnog niet kunnen vertrekken én sowieso uitwijken naar New York ipv Salt Lake City

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Op de kleine velden is naast de ruimte ook de afhandelingscapaciteit beperkt. Net een 777 met 309 POB die naar Beek wilde. Beek gaf aan dat ze wel kunnen landen en tanken, maar verder niks kunnen betekenen en iedereen aan boord moet blijven. Dus die gaat nu naar Dusseldorf. Brussel is ook niet meer beschikbaar. Londen nog wel.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
KLM is telefonisch niet eens bereikbaar, ik krijg gelijk lijn bezet te zien.

• PWM
  • Niet online
KL1787 vertrekt net. Zou zeggen, niet de belangrijkste route. Maar fijn voor hen.

Blijft toch een ondoorzichtige puzzel. Er staan allemaal kisten met uren vertraging, maar KL1217 vertrekt nu gewoon op tijd.

[ Voor 44% gewijzigd door PWM op 05-01-2026 12:36 ]

• _Bailey_
  • Niet online
PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:34:
KL1787 vertrekt net. Zou zeggen, niet de belangrijkste route. Maar fijn voor hen.

Blijft toch een ondoorzichtige puzzel. Er staan allemaal kisten met uren vertraging, maar KL1217 vertrekt nu gewoon op tijd.
Prio ligt bij ICA’s. Af en toe slippen er een paar EUR vluchten doorheen. Maar het regent nu ook adhoc (outbound) ICA annuleringen.

repositioning / flightschedules crew/vliegtuigen gaat nog een helse klus worden komende dagen. Lees dat woe en do weer sneeuw verwacht word in onze regio

[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 05-01-2026 12:46 ]

• _Bailey_
  • Niet online
xileS schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:30:
KLM is telefonisch niet eens bereikbaar, ik krijg gelijk lijn bezet te zien.
probeer, zoveel als mogelijk, jezelf om te boeken middels je PNR via klm website indien cxl vlucht

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:34:

Wellicht toevallig op de juiste plek/tijd.

• FredvZ
KL1217 nog lang niet weg, iedereen staat weer in de file voor de-icing.

• loekf2
  • Laatst online: 07-01 08:13
FredvZ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:52:
KL1217 nog lang niet weg, iedereen staat weer in de file voor de-icing.
Ik lees dat Schiphol op slot zit tot 14:00 (= niet kunnen landen). Dit kan toch niet ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Amateurs daar op Schiphol en vooral de KLM. Die annuleren altijd doodleuk tientallen - en nu zelfs honderden - vluchten uit voorzorg. Doen ze elders toch een stuk beter.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17:23
MaZo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:08:
Amateurs daar op Schiphol en vooral de KLM. Die annuleren altijd doodleuk tientallen - en nu zelfs honderden - vluchten uit voorzorg. Doen ze elders toch een stuk beter.
Deel je dan ook even de betere aanpak over wat ze wel zouden moeten doen?

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:27
Ja natuurlijk is het vervelend en doen ze het in andere landen (met meer sneeuwval) beter, maar het sneeuwt bijna nooit hier, en de kans daarop zal alleen maar afnemen in de toekomst. Faciliteiten voor de-icing kosten allemaal centen en personeel en de vraag is of dat het waard is. We wonen hier niet in Noorwegen of Canada, dus dan moeten we ook geen faciliteiten verwachten die op dat klimaat afgestemd zijn.

• _Bailey_
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:17:
[...]

waarom zou hij dat doen? zo'n totaal inhoudsloze post is toch veel makkelijker. Niet nadenken, gewoon typen en op Verstuur drukken

• PolarBear
  • Niet online
mvbo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:17:
Ja natuurlijk is het vervelend en doen ze het in andere landen (met meer sneeuwval) beter, maar het sneeuwt bijna nooit hier, en de kans daarop zal alleen maar afnemen in de toekomst. Faciliteiten voor de-icing kosten allemaal centen en personeel en de vraag is of dat het waard is. We wonen hier niet in Noorwegen of Canada, dus dan moeten we ook geen faciliteiten verwachten die op dat klimaat afgestemd zijn.
Er zijn gemiddeld zo'n 20 sneeuwdagen in Nederland, dus het sneeuwt nooit is geen argument. Daarnaast, als het zo weinig sneeuwt is personeel inhuren voor die paar dagen ook niet zo'n kostenpost lijkt mij. En Schiphol is al een hele dure luchthaven. Ik snap best dat het complex is, maar iets meer de-icing capaciteit (en wellicht nog een extra plek waar je dat kan doen) lijkt mij geen overbodige luxe.

Als je dit soort plaatjes ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAm_tysRszUGydmMQLpKdBidVq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7ngB9pUxxwh1XRBYTUiVrHz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door PolarBear op 05-01-2026 13:34 ]

• PolarBear
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:18:
[...]

waarom zou hij dat doen? zo'n totaal inhoudsloze post is toch veel makkelijker. Niet nadenken, gewoon typen en op Verstuur drukken
Je kan prima constateren dat iets niet optimaal werkt zonder wél de oplossing te hebben.

• xileS
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:47:
[...]

probeer, zoveel als mogelijk, jezelf om te boeken middels je PNR via klm website indien cxl vlucht
Ik probeerde voor mijn zus te bellen, want zij krijgt de volgende melding van KLM:

Geen vluchten gevonden

Helaas zijn er nu geen andere vluchten beschikbaar.

Ga voor meer hulp naar een KLM-medewerker of neem contact met ons op. We doen alles om u weer op weg te helpen.

Zelf omboeken lijkt dus (nog) niet te lukken.

Ik heb ook een terugvlucht morgen die ongeveer maar een uur later is. Nog niks gehoord over een annulering, maar ben er bang voor.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:31:
[...]
Er zijn gemiddeld zo'n 20 sneeuwdagen in Nederland
Ja, dat zeggen mensen wel vaker maar Schiphol ligt niet in heel Nederland, Schiphol ligt in Noord-Holland naast de Noordzee en hier sneeuwt het helemaal niet zo vaak omdat de Noordzee ons klimaat matigt.

Je kunt voor het weer niet de statistiek van heel Nederland gebruiken. Ik weet dat we een klein land zijn maar er zijn toch verschillen tussen regio's.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• MaZo
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Laat Schiphol bijvoorbeeld eens naar Zürich kijken en leren hoe de beste luchthaven in Europa het aanpakt?

• _Bailey_
  • Niet online
MaZo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:48:
[...]
Laat Schiphol bijvoorbeeld eens naar Zürich kijken en leren hoe de beste luchthaven in Europa het aanpakt?
hoe krijg je je personeel op de luchthaven met ellenlange files op de weg, treinen die uitvallen? etc etc...

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Ben toch van mening dat dit niet helemaal de manier is om door te gaan.
Evualeren en graag wat correctieve acties nemen.
Kostenplaatje zal ook niet mals zijn voor de grootverbruikers op AMS.
Wat zal zo'n dagje als vandaag kosten waar zo'n 50% van de vluchten geannuleerd zijn?

edit: en 3 uur nadat we 'departed' zijn starten we eindelijk onze motoren...

[ Voor 12% gewijzigd door Grouchy op 05-01-2026 13:53 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• MaZo
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:49:
[...]

hoe krijg je je personeel op de luchthaven met ellenlange files op de weg, treinen die uitvallen? etc etc...
Want dat probleem hebben ze elders niet als het sneeuwt? Wellicht kan de NS direct even meekijken en van de SBB leren hoe om te gaan met sneeuw en blaadjes op het spoor.

[ Voor 16% gewijzigd door MaZo op 05-01-2026 13:51 ]

• wibblemoo
  • Nu online
CyBeR schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Ja, dat zeggen mensen wel vaker maar Schiphol ligt niet in heel Nederland, Schiphol ligt in Noord-Holland naast de Noordzee en hier sneeuwt het helemaal niet zo vaak omdat de Noordzee ons klimaat matigt.

Je kunt voor het weer niet de statistiek van heel Nederland gebruiken. Ik weet dat we een klein land zijn maar er zijn toch verschillen tussen regio's.
Maar het sneeuwt toch niet voor het eerst op Schiphol? Ik zie niet in waarom het uitmaakt of het 1x of 20x per jaar sneeuwt. Het is een weerfenomeen waar je rekening mee kunt houden, rest in hoeverre je ermee wilt houden..

• _Bailey_
  • Niet online
MaZo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Want dat probleem hebben ze elders niet als het sneeuwt? Wellicht kan de NS direct even meekijken en van de SBB leren hoe om te gaan met sneeuw en blaadjes op het spoor.
wellicht dan je eerdere post aanpassen en niet alleen wijzen naar SPL en KLM. Wederom, enorm veel externe factoren die spelen

Voor zover ik weet hebben SPL en KLM geen invloed op de Nederlandse snelwegen en treinen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 05-01-2026 13:53 ]

• CyBeR
  • Niet online
wibblemoo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:51:
[...]
rest in hoeverre je ermee wilt houden..
Ja, dat. Want het sneeuwt op Schiphol (en for that matter in Amsterdam) niet zo vaak dus we willen daar gewoon niet teveel geld aan uitgeven (lees: havengelden verhogen). Dat er dan 1x per jaar een meltdown is, is jammer maar we vinden 't dat blijkbaar waard.

Als er nou elke winter een halve meter sneeuw lag, dan zou 't een andere rekensom worden.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 05-01-2026 13:54 ]

• MaZo
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:52:
[...]

wellicht dan je eerdere post aanpassen en niet alleen wijzen naar SPL en KLM. Wederom, enorm veel externe factoren die spelen

Voor zover ik weet hebben SPL en KLM geen invloed op de Nederlandse snelwegen en treinen.
De KLM is de enige die uit voorzorg altijd veel vluchten annuleert. Niet alleen bij sneeuw. Ook bij wind e.d. terwijl de rest gewoon doorvliegt.

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Mja laat het er 10 zijn. Of zelfs 5. Met andere woorden elk jaar wel een paar dagen. Er staat ook een vloot sneeuwschuivers 99% van de tijd niets te doen op Schiphol. Zou niet weten waarom je ook niet wat meer de-icing capaciteit achter de hand kan houden. Nogmaals, Schiphol is ook geen budget airport.

• _Bailey_
  • Niet online
MaZo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:54:
[...]
terwijl de rest gewoon doorvliegt.
ik zou je willen adviseren geen onjuiste info hier te delen. Deze is gewoon pertinent onjuist

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Deze is ook wel apart, diverting to AMS?

https://www.flightradar24.com/RYR420/3dc77efd

EDIT: lijkt gewoon naar Weeze door te vliegen, geen idee waar FR24 die info vandaan haalt.

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 05-01-2026 14:06 ]

• MaZo
  • Niet online
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:56:
[...]

ik zou je willen adviseren geen onjuiste info hier te delen. Deze is gewoon pertinent onjuist
Gelul. Neem aan dat u voor KLM werkt. Je hebt geen idee hoevaak mijn vlucht met KLM (binnen Europa) al is geannuleerd terwijl een andere maatschappij met dezelfde route gewoon vliegt.

• _Bailey_
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Mja laat het er 10 zijn. Of zelfs 5. Met andere woorden elk jaar wel een paar dagen. Er staat ook een vloot sneeuwschuivers 99% van de tijd niets te doen op Schiphol. Zou niet weten waarom je ook niet wat meer de-icing capaciteit achter de hand kan houden. Nogmaals, Schiphol is ook geen budget airport.
de-icing moet elders plaatsvinden op de luchthaven onder andere ivm milieuregels. Verder wel met je eens dat veel slechts een geldkwestie is.

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 05-01-2026 14:00 ]

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10:39
Maar Schiphol kan hier ook niet zo heel veel aan doen. Het is nu inbound dicht, omdat er geen gates of parkeerplekken meer zijn op AMS.

En er zijn geen plekken meer omdat het de-icen in duigen ligt, wat de airlines zelf regelen met hun afhandelaren. Daardoor blijft iedereen gates blokkeren en uren wachten.

Bij sommige airlines en afhandelaren is het de-icen wel wat beter in orde de afgelopen dagen. Vooral die het aan de gate doen in plaats van remote. Maar uiteindelijk zijn zij ook de pineut als er gewoon geen ruimte meer is op AMS.

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Mja ik ben 't er niet mee oneens dat 't beter kan: we hebben de apparatuur (sneeuwschuivers, de-icingvoertuigen, verwarmde landingsbanen, etc.) dus 't zou moeten kunnen, maar dan moet je wel het personeel hebben om daar wat mee te doen, en moeten weten die hoe en wat.

M.a.w. er is verdere logistiek nodig (dat personeel moet er kunnen komen en er rijden ook geen treinen bijvoorbeeld) en wellicht belangrijker: men heeft oefening nodig die blijkbaar niet goed van de grond komt als er maar eens per drie jaar in deze mate sneeuw valt.

Een deel is op te lossen met meer geld (wat we er niet voor over hebben), een deel is toch echt inherent aan onze situatie die gewoon anders is dan een luchthaven waar standaard elke winter sneeuw valt.

• wibblemoo
  • Nu online
Ryanair. Zal wel low on fuel zijn ;)

• FredvZ
MaZo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:48:
MaZo schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:50:
Kijk voor de grap ook eens wat het dagelijks leven kost in Zwitserland ;)

Als je rekening moet houden met alle mogelijke weersomstandigheden hangt daar ook een stevig prijskaartje aan. Er zijn immers maar weinig mensen die gratis op een de-icing machine gaan zitten en de meeste fabrikanten zijn ook niet genegen om die apparaten gratis weg te geven.

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:00:
[...]
M.a.w. er is verdere logistiek nodig (dat personeel moet er kunnen komen en er rijden ook geen treinen bijvoorbeeld) en wellicht belangrijker: men heeft oefening nodig die blijkbaar niet goed van de grond komt als er maar eens per drie jaar in deze mate sneeuw valt.
Dat geldt ook allemaal voor het sneeuwvrij maken van de taxi- en landingsbanen, dat lukt ook prima. Volgens mij is het letterlijk duizenden mensen gelukt om Schiphol te bereiken van schoonmakers tot reizigers tot piloten. Ik vind het allemaal maar matige excuses. Als het allemaal zo complex is gooi dan de hele luchthaven plat.
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:59:
[...]

de-icing moet elders plaatsvinden op de luchthaven onder andere ivm milieuregels. Verder wel met je eens dat veel slechts een geldkwestie is.
Ook dat is op te lossen. En als dit echt de reden is, is dat hilarisch. Schiphol die zich aan mileuregels houdt :+

Nogmaals alle begrip dat het allemaal complexer op te lossen is dan ik nu zeg. Maar zelf al komt dit eens in de drie jaar voor is dit toch heel matig van Schiphol? Alles met luchtvaart staat in het kader van leren uit het verleden, risico's verminderen etc. Maar een keer sneeuw is dan een act of god.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:15
Het is niet alleen capaciteit. Het is ook onwil om vanaf bovenaf te bepalen welke vlucht wel gaat en niet gaat. Nu laten ze het aan de maatschappijen en gaan ze allemaal niet.

• CyBeR
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:06:
[...]
Als het allemaal zo complex is gooi dan de hele luchthaven plat.
Dat hebben ze toch gedaan? :D
Alles met luchtvaart staat in het kader van leren uit het verleden, risico's verminderen etc. Maar een keer sneeuw is dan een act of god.
Risico's op een ongeluk verminderen, ja, maar dat heeft niks te maken met het risico op minder geld verdienen. Als we dat niet deden zou er geen probeem zijn, gewoon vliegen met die hap :P Vanwege ijsaanslag neergestort op het centrum van Amsterdam? Oeps.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[...]

Ook dat is op te lossen. En als dit echt de reden is, is dat hilarisch. Schiphol die zich aan mileuregels houdt :+
Ik dacht het, jij zegt het :P

Maar het is inderdaad de reden dacht ik, al zouden ze dat kunnen afvangen lijkt mij, als een benzinestation het kan, dan Schiphol toch ook wel?

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]
Het is absoluut een reden, niet de enige. En alles is op te lossen, maar tegen welke prijs en op welk termijn?

Daarnaast is het niet alleen de plek waar het gebeurd, ook de taxi ways daarnaartoe worden dan onderdeel van het geheel. Taxiways die dan vollopen met vliegtuigen, niet meer geveegd kunnen worden, etc.

En nogmaals ook dat is op te lossen, maar is de prijs het waard als een dergelijk scenario als deze week eens in de X jaar voor komt?

Dat staat overigens los van de totale ineenstorting van de structuur van vrijwel elk onderdeel op Schiphol.

• _Bailey_
  • Niet online
xileS schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Ik probeerde voor mijn zus te bellen, want zij krijgt de volgende melding van KLM:

Geen vluchten gevonden

Ga voor meer hulp naar een KLM-medewerker of neem contact met ons op. We doen alles om u weer op weg te helpen.

Ik heb ook een terugvlucht morgen die ongeveer maar een uur later is. Nog niks gehoord over een annulering, maar ben er bang voor.
stuur het PNR eens via PB. Kan ik er even naar kijken (maar beloof uiteraard niets)

• PWM
  • Niet online
Nouja, deze luchthaven heeft het ook nooit voor elkaar gekregen om de rolbanden langer dan 2 weken te laten werken, dus wat dat betreft verbaasd ons niet. En overmacht is een ding, pech ook. Maar dit soort dingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0UcrMFmNkuy7norVVDdNRjQ9Zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0uUaA1GaQfokVVHDtlJhrgn6.png?f=fotoalbum_large

Dan worden er wel ergens verkeerde keuzes gemaakt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

https://www.nhnieuws.nl/ was overigens live op Schiphol / Amsterdam Centraal Station.
Omdat ook alle gecancelde vluchten weer moeten worden uitgeladen is er ook een enorm knelpunt ontstaan bij de bagagebanden.

• _Bailey_
  • Niet online
PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:27:
Nouja, deze luchthaven heeft het ook nooit voor elkaar gekregen om de rolbanden langer dan 2 weken te laten werken, dus wat dat betreft verbaasd ons niet. En overmacht is een ding, pech ook. Maar dit soort dingen:
haha ja de bekende rolbanden en roltrappen op Schiphol. Bizar gewoon, worden er nieuwe aangelegd en binnen no time liggen die er ook al uit. Ik loop me elke dag de tandjes :P

• _Bailey_
  • Niet online
franssie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:27:
https://www.nhnieuws.nl/ was overigens live op Schiphol / Amsterdam Centraal Station.
Omdat ook alle gecancelde vluchten weer moeten worden uitgeladen is er ook een enorm knelpunt ontstaan bij de bagagebanden.
voor die mensen die komende dagen gaan vliegen zou ik sowieso adviseren, zover dat mogelijk is ook qua toegestane handbagage, met alleen handbagage te reizen.
Dat nazenden van al die koffers gaat ook een aardig klusje worden. Denk in grootte van 5000+

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:03
_Bailey_ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:34:
[...]

voor die mensen die komende dagen gaan vliegen zou ik sowieso adviseren, zover dat mogelijk is ook qua toegestane handbagage, met alleen handbagage te reizen.
Dat nazenden van al die koffers gaat ook een aardig klusje worden. Denk in grootte van 5000+
Oef, vrijdag met snowboards en KLM naar het noorden toe, en vrijdag a.s. staat er ook sneeuw op het programma lijkt het. Omboeken naar donderdagavond zou voor ons een prima optie zijn, maar zoals ik het zie kan dat pas als KLM besluit te annuleren, of ik moet zelf bereid zijn 450 euro bij te leggen (en dat ben ik niet 😄)

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Lol, Zelfde met die nieuwe liften bij p6/p1 privium parking, de eerste daarvan is ook al weer een tijdje buiten gebruik.

Na 30/40 minuten zoeken naar een pushback wagen??? op weg naar de-icing. En dan waren we zo'n 40 minuten geleden al ' top of the que'

• FredvZ
Hoe heeft TUI dit voor elkaar gekregen:
OR1659 vertrekt net zonder de-icing (?) na ruim12u op Schiphol te hebben gestaan.

• PWM
  • Niet online
Waar ik dus wel echt woedend van kan worden qua informatievoorziening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du4R80_7nJeBKE1vZIN4B4QCUXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aUMZBjtAv3aIZtxHubJ4Bp8h.png?f=fotoalbum_large

HV6142 gaat op tijd van Alicante straks. Klein detail: De kist staat nog aan gate C16 op Schiphol.

Er zitten dus straks 180 passagiers op Allicante te wachten, terwijl Transavia al lang weet dat hij uren vertraagd gaat zijn. En ja, soms kan je hopen op een wonder, maar nu is het echt fysiek onmogelijk om voor 18.00 te vertrekken als alles meezit. Waarom de mensen niet informeren?

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:07
FredvZ schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:55:
OR1659 vertrekt net zonder de-icing (?) na ruim12u op Schiphol te hebben gestaan.
TUI cq. Swissport mag de behandeling aan de gate doen, terwijl KLM dit op een speciaal platform doet.

• PWM
  • Niet online
Singapore Airlines vertrekt net ook gewoon op tijd. Lach je je toch wel helemaal suf als je in die kist zit. Hoewel je de chaos dan waarschijnlijk niet eens door had.

• wibblemoo
  • Nu online
PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:56:
Waar ik dus wel echt woedend van kan worden qua informatievoorziening:

[Afbeelding]

HV6142 gaat op tijd van Alicante straks. Klein detail: De kist staat nog aan gate C16 op Schiphol.

Er zitten dus straks 180 passagiers op Allicante te wachten, terwijl Transavia al lang weet dat hij uren vertraagd gaat zijn. En ja, soms kan je hopen op een wonder, maar nu is het echt fysiek onmogelijk om voor 18.00 te vertrekken als alles meezit. Waarom de mensen niet informeren?
Ja precies. Nog debieler dat ze alle bagage op Alicante gaan inchecken, uren wachten en dan krijg je rond middernacht hopelijk (!) je koffer weer terug om naar een of ander hotel te worden verscheept met z'n allen.
Maar goed zal wel procedure zijn om al het vee bij elkaar te hebben in de terminal, mocht er toch alternatief mogelijk zijn.

• CyBeR
  • Niet online
Is een positioningvlucht dus als die al 12 uur op AMS staat dan denk ik niet dat 'ie bij een gate vandaan kwam zoals het op FR24 lijkt. Dus is wellicht dede-iced voordat de transponder aan ging?

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:02:
Singapore Airlines vertrekt net ook gewoon op tijd. Lach je je toch wel helemaal suf als je in die kist zit. Hoewel je de chaos dan waarschijnlijk niet eens door had.
Die had om 10.20 uur moeten vertrekken (en dat is nu 14.35 geworden) dus op tijd zou ik dat niet noemen.

Maar wat een sneeuwfeestje toch, heb medelijden met iedereen die op Schiphol en op alle luchthavens overal ter wereld (nou ja...) zit te wachten op iets wat misschien nog dagen niet komt. Het wordt nog eerder meer sneeuw dan minder gezien de vooruitzichten.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

finsdefis schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:31:
Dan heb je daar je pax afgeladen en sta je daar met een vliegtuig maar geen pax. Moeten die dan eerst met de bus naar RTM of EIN komen (via de weg, uhuh) of vlieg je dan toch naar AMS? Maar AMS is dicht.
Dan stapelen de lege toestellen zich op in RTM of EIN.

Dus het helpt alleen om je pax in noodgeval toch op de grond te krijgen, niet als backup-strategie om te blijven vliegen.

Signatures zijn voor boomers.

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:27
Die kist zal vast niet 12u aan de gate hebben gestaan (gisteravond is hij op G pier binnengekomen). Dus waarschijnlijk is hij daar weggeduwd en hebben ze hem voor hij naar zijn uiteindelijke gate is gegaan langs de de-icing gestuurd. Tijdens het towen zal de transponder niet aan staan verwacht ik.

Aangezien dit een repositioning flight is vind ik het sowieso vreemd dat hij eerst naar een gate is getowed. Je zou denken dat de crew ook wel op een remote gate kan instappen, passagiers zullen hier niet zijn toch? Iemand die hier meer van weet?

• Apache4u
  • Niet online
En wederom de vlucht gecanceled vanuit LAS. Nu iig eerder dan gisteren. Ook een “first”: van de lijn geknikkerd worden bij KLM personal assistance vanwege te druk. Las Vegas is leuk maar kan ook teveel worden. 😉. Eens kijken hoe dit gaat lopen.

Dat betekent, stam + t .

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:16
Zakelijk worden bijv Delta vluchten altijd via KLM geboekt, maar nu is het direct bij Delta gedaan. (e.g. ik zie de boeking nu ook niet terug in mijn KLM account). In Delta zie ik wel dat mijn FB is gekoppeld. Krijg ik nu wel de XPs en miles ondanks ik hem niet in mijn KLM account gekoppeld zie staan? Handmatig toevoegen in de KLM app met de boekingscode lukt ook niet.

• CyBeR
  • Niet online
thechib12 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:48:
Zakelijk worden bijv Delta vluchten altijd via KLM geboekt, maar nu is het direct bij Delta gedaan. (e.g. ik zie de boeking nu ook niet terug in mijn KLM account). In Delta zie ik wel dat mijn FB is gekoppeld. Krijg ik nu wel de XPs en miles ondanks ik hem niet in mijn KLM account gekoppeld zie staan? Handmatig toevoegen in de KLM app met de boekingscode lukt ook niet.
Ja geen probleem.

• _Bailey_
  • Niet online
Winters weer houdt zeker tot donderdag aan: 'Verwacht nog chaos' https://www.nu.nl/binnenl...n-verwacht-nog-chaos.html

Dit gaat niet echt helpen...momenteel duizenden passagiers die wachten op een omboeking (veel die ipv rechtstreeks nu soms wel via 2 a 3 tussenstops zijn omgeboekt)
En dan dus grote kans dat de vlucht waarop ze omgeboekt zijn alsnog geannuleerd wordt)

[ Voor 35% gewijzigd door _Bailey_ op 05-01-2026 16:59 ]

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:52
Hier ook weer thuis na een halve dag schiphol. Ik was er wel klaar mee en op de weg naar huis ook t bericht gekregen dat de vlucht toch geannuleerd is. Hadden ze vanochtend ook al kunnen melden mja. Was een leuk avontuur, sneu voor de mensen die echt ergens moeten zijn en geen andere optie hebben. De rij naar de Service Desk van de klm was ergggg lang, ging van vertrek hal 2 door de gang naar vertrek hal 3 en dan het hoekje om... arme mensen, sta je dan met je hele gezin.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hebben ze extra parkeerruimte gemaakt op SPL? Ik zie niet veel vertrekken maar de ene na de andere kist komt nu overhead mijn locatie aangevlogen alsof het spitsuur is.

• PWM
  • Niet online
FreezingPixels schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:57:
arme mensen, sta je dan met je hele gezin.
Ja, klote is dat. Zeker in de wintermaanden heb ik ook wel eens pech. Zit ik ergens te balen op een vliegveld wegens vertraging. Maar als je dan zo'n gezin ziet staan met 2 kleine kinderen, mag je jezelf wel weer in je handjes knijpen dat je alleen zit.

Moet zeggen dat mijn leven wel sprongen vooruit heeft gemaakt, sinds ik 4 jaar geleden heb besloten geen ochtendvluchten meer te nemen. Ik ga gewoon einde dag en pak een hotel.

Voor het eerst in tijden weer een ochtendvlucht geboekt en jawel, deze week natuurlijk. Meteen weer een reden om het niet te doen. En ja, ook middagvluchten worden geannuleerd. Maar dat kan je beter vooraf inschatten. En je hoeft je wekker niet voor niets te zetten.

• _Bailey_
  • Niet online
vanaf ong 1930u nog 11 vluchten outbound gepland, rest is geannuleerd. (maar of die daadwerkelijk nog doorgaan, das vers 2)

[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 05-01-2026 17:37 ]

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Geen vluchten gevonden

Zus, had 2 verschillende vluchten toegekend gekregen en uiteindelijk KLM te spreken kunnen krijgen via WhatsApp (en ff hier via de DM :)), alleen die kon ook helaas weinig vinden. De 2 verschillende vluchten waren blijkbaar ook maar een wachtlijst en dus ook niet eens een "zekerheidje", want nu heeft ze ineens een Emirates vlucht via Dubai (ze had eigenlijk een rechtstreekse, maar die zijn er niet meer) toegekend gekregen. Deze komt beter uit, want ze land dan maar 1 dag later ipv 2. Nu nog hopen voor haar dat deze wel doorgaat.

Mijn CZ vlucht staat dus een uur eerder gepland (dan haar originele vlucht) om te landen, maar zie gelukkig nog geen annuleringen. Hopelijk verloopt het voorspoedig, want ben bang dat ik met CZ iets lastiger kan communiceren. Ach ga het wel zien.

• PWM
  • Niet online
Nu ik Flying Blue heb uitgespeeld, klaar voor een nieuw avontuur. Ga Star Alliance maar eens proberen. Niet verwacht, maar vanuit het niets HON Circle gekregen van Lufthansa, die hebben er wel vertrouwen in :p Moet paar keer naar Azie, dus komt vast van pas.

• Apache4u
  • Niet online
KLM PA heeft ons netjes geholpen. Ipv nog een dag vegas nu via Seattle terug naar AMS in een Delta a330-900. Nog nooit Delta One gevlogen dus ben benieuwd.

Dat betekent, stam + t .

• PWM
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:01:
KLM PA heeft ons netjes geholpen. Ipv nog een dag vegas nu via Seattle terug naar AMS in een Delta a330-900. Nog nooit Delta One gevlogen dus ben benieuwd.
Niks mis mee. De crew zou normaal gesproken in Nederland 10 jaar met pensioen zijn, maar verder altijd wel tevreden. Mocht je business vliegen is hij iets smal, maar deurtje en privacy maken het wel goed.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Niks mis mee. De crew zou normaal gesproken in Nederland 10 jaar met pensioen zijn, maar verder altijd wel tevreden. Mocht je business vliegen is hij iets smal, maar deurtje en privacy maken het wel goed.
@Apache4u business bij Delta, ik kan die ouwe tangen (m/v) vaak wel waarderen. Die hebben alles al meegemaakt en krijg je niet gek, dat stralen ze ook uit maar wel super gastvrij.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Op NOS.nl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seil85Q5IMvFVz1ZoSkMCCnvWNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vybzr7Xavnq2HaJtw9xhldWS.png?f=user_large

Hoe dan? Je zal maar een transfer passagier zijn die NL niet zomaar binnenkomt en dan nog, alles is waarschijnlijk al volgeboekt in omgeving Schiphol....

Specs

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

bvk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:13:
Op NOS.nl:

[Afbeelding]

Hoe dan? Je zal maar een transfer passagier zijn die NL niet zomaar binnenkomt en dan nog, alles is waarschijnlijk al volgeboekt in omgeving Schiphol....
En volgens mij nog steeds geen bussen en treinen, dus kom maar eens van dat veld of zonder 60 euro per passagier te betalen zoals ik op NHnieuws las.

• PWM
  • Niet online
bvk schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:13:
Op NOS.nl:

[Afbeelding]

Hoe niet? KLM kan moeilijk duizenden hotelkamers zelf boeken. Omgeving Schiphol zal wel vol zijn, maar Amsterdam is nog genoeg te krijgen. Gewoon zelf boeken. Is altijd sneller en je kan zelf kiezen.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

PWM schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Hoe niet? KLM kan moeilijk duizenden hotelkamers zelf boeken. Omgeving Schiphol zal wel vol zijn, maar Amsterdam is nog genoeg te krijgen. Gewoon zelf boeken. Is altijd sneller en je kan zelf kiezen.
Wat @franssie zegt, hoe kom je dan in Amsterdam? De rijen voor de taxi zijn mogelijk net zo lang als de rijen voor de service balie.

Specs

Pagina: 1 ... 261 ... 264 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2