Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 259 260 Laatste
Acties:

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:58
Tuniq schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:56:
[...]

Dat ben ik wel met je eens, het is natuurlijk een extra verdienmodel. Wat wel de trend is, alle programma’s steeds meer revenue based en je krijgt waarvoor je betaald. Wat als je er het budget er voor hebt soms handig is, maar wel een verschraling is van sommige benefits.

Wat betreft de promo rewards was mijn ervaring dat het bijna onmogelijk was om ze te boeken. Als ze al in de rotatie zaten, waren ze direct verdwenen.

Dus voor mij is het wel waard, als ik hiermee daadwerkelijk kan boeken met redelijke beschikbaarheid. (Maar dat is altijd maar weer de vraag). Het liefst had ik natuurlijk ook goede saver beschikbaarheid zonder abonnement!
Ondertussen 8 enkeltjes J long haul geboekt met de 'extra' bestemmingen. Dat heeft flink wat miles bespaard en het abonnement meer dan terugverdiend.

Nu is het afwachten of er nog meer interessante bestemmingen voorbij komen later in het jaar. Wat betreft moet je een beetje geluk hebben denk ik. Ik hoop dat er voor de tweede helft van het jaar wat interessants voorbij komt, maar gezien er maar 3/4 routes echt interessant zijn voor ons kan dat zomaar zijn dat er niks meer bij zit de rest van het jaar.

Ook moet ik zeggen dat de beschikbaarheid niet altijd top is. De meeste van de geboekte tickets zijn in de periode Februari/maart, het viel met op dat in April/Mei/Juni, er stukken minder beschikbaar is. Heb ook twee tickets in die periode, maar dat was wel even puzzelen en wij hebben het geluk dat we redelijk flexibel zijn. Ben je minder flexibel, dan was is het lastig om in die maanden gunstige dagen te boeken.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:32
FredvZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Die hadden wij op de terugweg: DL A321 domestic first naar NY en dan KLM B787 BC naar AMS.

Die zou ik sterk afraden. Sowieso levert overstappen in de VS gedoe op met ESTA's etc. Ondanks dat de USA paspoortcontrole op Aruba zit voor deze vluchten is toch gedoe.
Domestic first komt bij DL met een stoel die vergelijkbaar is met een Premium Economy bij KLM/TUI. Ondanks dat het een vlucht van 5 uur krijg je een soort snack/lunchpakket in een kartonnen doos.
Daarna zit je met zo'n 6-7 uur naar Amsterdam eigenlijk net te kort in het toestel om echt een paar uurtjes te kunnen slapen.
Wij hadden een overstap in Boston naar Miami met JetBlue en ze hadden geen interesse in de door de geprinte ESTA en de douane zei ik hoeft het niet te zien. We waren vrij snel door heen zonder moeilijke vragen. Op de terugweg ook niks om ons ESTA gevraagd en viel alles mee.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Tuniq
FredvZ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Die hadden wij op de terugweg: DL A321 domestic first naar NY en dan KLM B787 BC naar AMS.

Die zou ik sterk afraden. Sowieso levert overstappen in de VS gedoe op met ESTA's etc. Ondanks dat de USA paspoortcontrole op Aruba zit voor deze vluchten is toch gedoe.
Domestic first komt bij DL met een stoel die vergelijkbaar is met een Premium Economy bij KLM/TUI. Ondanks dat het een vlucht van 5 uur krijg je een soort snack/lunchpakket in een kartonnen doos.
Daarna zit je met zo'n 6-7 uur naar Amsterdam eigenlijk net te kort in het toestel om echt een paar uurtjes te kunnen slapen.
Ik zie niet perse in waarom dat sowieso gedoe oplevert. Het is alleen gedoe als je nog geen ESTA hebt, want in dat geval moet je deze inderdaad aanvragen, enkel voor deze overstap omdat de US geen airside transfer kent.

Als je al een ESTA hebt, is het vrij simpel omdat de pre-clearance al op Aruba zit. Zonder pre-clearance zou ik zo'n overstap niet aanbevelen omdat je dan door Douane moet op je port of entry en ook je bags opnieuw moet inchecken bij de overstap. Dat kan vervelend zijn, zeker bij lange wachtrijen die je soms ziet bij customs in de US.

Zelf zou deze route niet mijn voorkeur hebben doordat het inderdaad twee middellange vluchten zijn, wat ik altijd vervelend vind. Liever directe vlucht in een lagere klasse, of 1 lange en een korte vlucht.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:36
Tuniq schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:53:
Ik zie niet perse in waarom dat sowieso gedoe oplevert. Het is alleen gedoe als je nog geen ESTA hebt, want in dat geval moet je deze inderdaad aanvragen, enkel voor deze overstap omdat de US geen airside transfer kent.
Een 12-daagse vakantie naar Cuba 10+ jaar geleden is genoeg om er "gedoe" van te maken. ;)

Spel en typfouten voorbehouden

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tuniq schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Ondertussen 8 enkeltjes J long haul geboekt met de 'extra' bestemmingen. Dat heeft flink wat miles bespaard en het abonnement meer dan terugverdiend.
Denk ook wel dat je het er uit kan halen als je een beetje handig bent. Wat mij opvalt, is hoe onhandig Nederlanders zijn met punten :p

Hier ligt 1 van mijn kinderen vanacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg6YJYEpYedYe9Gp9vYnsKz3ofY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSP3MAcdT8FUM0YO0Gcxzo8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker wat gegeten, filmpje gekeken en paar uurtjes geslapen. Vandaag allemaal superfris. En dat voor het equivalent aan euro's, waarvoor mensen op rij 47G zitten.

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:04
Ik krijg nooit genoeg seats voor punten gevonden voor het gezin, hoe doe je dat? Altijd gebonden aan vakantieperiodes net als iedereen en 4 seats tegelijk is me nog niet gelukt.

• Tuniq
Gongbao schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:48:
Ik krijg nooit genoeg seats voor punten gevonden voor het gezin, hoe doe je dat? Altijd gebonden aan vakantieperiodes net als iedereen en 4 seats tegelijk is me nog niet gelukt.
Het ligt erg aan de routes waar je naar kijkt. Als je namelijk vliegt naar waar er beschikbaarheid is, wordt het een stuk makkelijker, dan als je heel specifiek gebonden bent aan bestemmingen. Wat voorbeeldjes, West Coast US is bijna altijd pittig, zelfs met 2 personen. East coast US of Canada een stuk makkelijker, om maar even wat voorbeelden te geven. Daarnaast zijn piekperiodes altijd lastiger en als je makkelijk een paar dagen kan schuiven scheelt dat ook veel.

Volgens mij is @PWM ook Platinum en dan heb je meer saver aanbod, dat scheelt wel aanzienlijk qua aanbod in wat vergelijkingen die ik voorbij heb zien komen.

Wij hebben zelf geen noemenswaardige airline statussen, daarvoor vliegen we te weinig en met teveel verschillende airlines. We boeken elk jaar wel wat awards via Flyingblue en ook andere airlines. We houden vooral de routes in de gaten die voor ons handig zijn en met enige flexibiliteit lukt het ons altijd wel tickets te boeken voor een leuke prijs.

Wel is het zo dat wij meestal niet alles op saver niveau boeken, daarvoor is de availability vaak gewoon te laag, zeker als je geen status hebt. Als ik roundtrip kan boeken tot 200k long haul business, dan ben ik blij! Minder is top, meer liever niet.
Pagina: 1 ... 259 260 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2