Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 274 275 Laatste
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@silverchaoz ehhm heb je de kerosineprijzen een beetje gevolgd?
Hangt er overigens ook erg vanaf op welke haven je zou willen vliegen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:07
silverchaoz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:56:
Denken jullie dat dit de komende maanden aan blijft houden? Of dat de prijzen langzaam wel weer terug gaan richting "normaal"
Mijn glazen bol heeft een storing maar er zijn momenteel nog geen signalen dat er iets gaat verbeteren. Kerosine blijft duur en je ziet dat er ook aan de capaciteit wordt geschroefd. Ik zou eerder verder oplopende ticketprijzen verwachten...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Iemand eigenlijk een idee waar ik de termijncontractprijzen voor Kerosine kan vinden?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:52

florholvoet

aka F0x.be

Glazen bol even aan de kant gezet en op basis van mijn eerdere ervaringen kan ik het volgende delen:

*Over het algemeen* stijgt airfare naarmate je dichter komt bij de vertrekdatum.
Sure, er zijn uitzonderingen (promos, routes die onverwacht ineens onderbeladen zijn etc) maar meestal doe je er goed aan om NIET te wachten. Het wordt vaker duurder ipv goedkoper.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:08

Grouchy

meep meep

franssie schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:12:
Iemand eigenlijk een idee waar ik de termijncontractprijzen voor Kerosine kan vinden?
Op sites zoals ICE.

Crack spreads (raffinagemarges) waren de afgelopen tijd erg hoog. Het tekort zit in de vaatjes ruwe olie, dus raffinagemarges gaan waarschijnlijk omlaag.
Zal weer een onrustige markt worden. Raffinagemarges laten een stijging van $25 in ruwe olie toe. Zodra we daar zijn aangeland, kan je kijken of de raffinagemarges kunnen herstellen bij die prijzen, en zo ja, dan betekent dat dat de eindgebruiker hogere prijzen aankan.

Dit zal zich herhalen (als de situatie niet veranderd) naarmate de voorraden minder en minder worden, gok zelf op zo'n -5.5 miljoen vaatjes voor de VS voorraad afgelopen week.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deYYUPnk7KP-z9NAxouBYS_rVRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxvL91VgYnzDppr2GCBiFlNa.jpg?f=fotoalbum_large

Non-Schengen was geen enkel probleem.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Na wat vluchten met Ryanair, checkte ik zojuist in en zag dat KLM & AF een nieuwe layout hebben voor hun digitale BPs.

Waar eerder alles zo'n beetje wit met wat blauw was met een rood vakje Sky priority heb je nu een 'blauwe' BP en een stel nieuwe vakjes/velden in verschillende kleuren voor gate, zone en stoel enzovoort, ook een veld onderaan voor FF status niet in KLM/AF stijl maar in volledige up to date Delta stijl opmaak. 'Advised airport arrival' is er dan weer uitgehaald...:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1PyA1bwOU_lV94mgk10VohCO7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAGpuHAl9VSrrSNoMvADuk3m.jpg?f=fotoalbum_large

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Bitterbal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17-05 15:30
Jdome schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:39:
[...]

Let wel op dat ze zojuist een mail eruit hebben gestuurd dat er een flinke downgrade aan komt voor het overzetten van MR punten naar FB miles.

Per 1 juli 2026 wijzigt de inwisselwaarde van Membership Rewards naar Flying Blue:
Huidig: 5 MR = 4 Flying Blue Miles
Vanaf 1 juli 2026: 8 MR = 4 Flying Blue Miles
Kwam bovenstaande bericht tegen, maar past beter in dit topic denk ik. Hier heb ik de mail nog niet gehad. Ik zit af te vragen of het verstandig is om alvast (een deel) van mijn MR punten om te zetten naar FB miles vóór 1 juli.

Ik heb het afgelopen jaar flink wat MR punten verzameld en nog niets gebruikt. Ik vind het zonde om ze in te leveren tegen een lage waarde, en mijn vakanties zijn vaak niet heel flexibel waardoor ik nog geen goede deal heb kunnen vinden. Uiteindelijk betaal ik tickets daardoor gewoon zelf.

Mijn huidige verdeling is ongeveer 90k FB miles (en waarschijnlijk heeft mijn partner ook nog wat) en 824k MR punten, dus ruwweg 10% in FB en 90% in MR. Ik vraag me af of het slim is om vóór 1 juli meer richting een 50/50 verdeling te gaan, of misschien zelfs meer naar FB over te hevelen zolang de ratio nog gunstiger is.

Vakantiebestemmingen zijn vaak Azië, of bij minder tijd iets binnen Europa. Business class reizen voor 2 personen (voor een verre bestemmingen) zou mooi zijn. Ik ben niet heel bedreven in het zoeken naar de beste deals met miles, tips zijn welkom!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:33:
De gratis wifi pass van KLM geeft meer opties nu…

[...]

Geen idee of het op elke vlucht al zo is maar op de mijne van nu wel. (Warschau -> Amsterdam).
Vandaag BGO-AMS gevlogen met de A321NEO, heb de hele reis vloeiend op YouTube gezeten, welkome aanvulling. Intercontinentaal is mijn ervaring een stuk minder, af en toe werkbaar, maar zeker geen streaming. Hoop nog steeds dat KLM net als AF voor Starlink gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Bartjeee op 07-05-2026 00:43 ]

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-05 10:17

Daniel

Kapitein NCC-1701
Bitterbal schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 00:28:
[...]

Mijn huidige verdeling is ongeveer 90k FB miles (en waarschijnlijk heeft mijn partner ook nog wat) en 824k MR punten, dus ruwweg 10% in FB en 90% in MR. Ik vraag me af of het slim is om vóór 1 juli meer richting een 50/50 verdeling te gaan, of misschien zelfs meer naar FB over te hevelen zolang de ratio nog gunstiger is.

Vakantiebestemmingen zijn vaak Azië, of bij minder tijd iets binnen Europa. Business class reizen voor 2 personen (voor een verre bestemmingen) zou mooi zijn. Ik ben niet heel bedreven in het zoeken naar de beste deals met miles, tips zijn welkom!
Bij dat aantal MR is een redemption naar Avios (Qatar/Cathay) of Singapore Airlines (vaste award chart) waarschijnlijk gunstiger dan naar FB. Een business saver redemption retour naar Singapore is 217k krisflyer miles (270k MR)

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-05 10:17
Ik heb bijna twee maanden alle tickets Amsterdam-Seoul gevolgd. Sinds de stijging naar €1000+ in maart zat er nauwelijks nog beweging in, dus ik heb toch mijn vakantieplannen moeten annuleren (eerder boeken lukte niet). Geen goede voorbode voor prijzen lijkt me.

In plaats daarvan ga ik in juli vliegen van Rotterdam naar Timisoara met Animawings. Volgens mij vlieg ik zelfs op de openingsdag van deze route. Geen ervaring met Rotterdam Airport en Animawings dus ben benieuwd.

• PWM
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Bij dat aantal MR is een redemption naar Avios (Qatar/Cathay) of Singapore Airlines (vaste award chart) waarschijnlijk gunstiger dan naar FB. Een business saver redemption retour naar Singapore is 217k krisflyer miles (270k MR)
Duur spul :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm6ooPKUyaG63f2KkxWPAd0sGZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OQMuZmOaZgLuLVi40Op31bD5.png?f=fotoalbum_large

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25
Andere categorie business wel.

• Bitterbal
Daniel schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Thanks, weer wat geleerd. "Vaste award chart" klinkt voor mij als ik niet heel flexibel ben veel makkelijker om de punten tegen een redelijke waarde te gebruiken. Ik ga vaak bv eind december richting Azië en dan is er volgens mij vrijwel nooit een goede FB deal te vinden.

Ik heb even AI ingeschakeld om een overzichtje te maken:
Tabel: AMS - SIN Retour Business (2 personen)
(Uitgaande van een cash-waarde van € 7.000 voor 2 tickets)
Programma & TariefBenodigde MR-punten (Amex NL)Bijbetaling Cash (Toeslagen & Taxes voor 2 pers)Totale Investering (Vast/Dynamisch)MR Waarde (Na aftrek Cash) per PuntOordeel
Korting op Amex rekeningN.v.t.N.v.t.Altijd beschikbaar€ 0,004Basislijn
Flying Blue (vóór 1 juli)325.000 MR (vanaf)~ € 1.600Dynamisch, lastig te vinden.€ 0,016 (1,6 cent)Goedkoopste in MR, maar hele hoge cash bijbetaling.
Qatar Avios (Qsuite)375.000 MR~ € 1.300Vast / Zeer goed product.€ 0,015 (1,5 cent)De "Sweet Spot". Iets meer MR, maar vaste prijs en ongeëvenaarde luxe.
Flying Blue (ná 1 juli)520.000 MR (vanaf)~ € 1.600Dynamisch, lastig te vinden.€ 0,010 (1,0 cent)Na 1 juli simpelweg een slechte deal door de devaluatie.
KrisFlyer Saver542.500 MR~ € 300Vast / Beperkt.€ 0,012 (1,2 cent)Hoogste MR-kosten, maar vrijwel nul cash bijbetaling.
KrisFlyer Advantage707.500 MR~ € 300Vast / Bijna altijd.€ 0,009 (0,9 cent)Makkelijkst te boeken, maar kost bijna je hele MR-saldo.
Zo klopt het ongeveer? In ieder geval denk ik om 1 juli alvast te noteren om voor die tijd om wat MR over te zetten naar Flying Blue tegen huidige wisselwaarde. Mocht ik in toekomst toch een juiste deal vinden hoef ik wat minder punten om te zetten tegen een veel ongunstigere waarde.

• Bitterbal
Dat is een enkeltje neem ik aan. En moet je heel flexibel zijn om net de juiste datums te kunnen. Wel top, als je zo flexibel kan zijn.

• PWM
  • Niet online
Bitterbal schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:04:
[...]

Dat is een enkeltje neem ik aan. En moet je heel flexibel zijn om net de juiste datums te kunnen. Wel top, als je zo flexibel kan zijn.
Sowieso is het vaak handiger om enkeltjes te boeken als reward. Dan zou je heen KL en terug SQ kunnen nemen, afhankelijk van pricing en vooral tijden.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-05 10:17

Daniel

Kapitein NCC-1701
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBq_Wo9Y1KQltUvz7qfq887V9ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nebClbemjHGo0x7szXk25WKL.jpg?f=fotoalbum_large

Soms is het iets meer ;)

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:22
Over 2 dagen mijn terugvlucht met KLM, van Hanoi via Bangkok naar Amsterdam, 1 boekingsnummer. overstaptijd is slechts 1 uur, hoe handel ik als ik mijn aansluitende vlucht door vertraging uit Hanoi mocht missen. Neemt men altijd zelf contact op met de passagier of moet ik mij zelf ergens melden? Heb via de App met KLM geprobeerd hier duidelijkheid over te krijgen maar wat een drama is dat zeg.

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:00
ramrodwillem schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:56:
Over 2 dagen mijn terugvlucht met KLM, van Hanoi via Bangkok naar Amsterdam, 1 boekingsnummer. overstaptijd is slechts 1 uur, hoe handel ik als ik mijn aansluitende vlucht door vertraging uit Hanoi mocht missen. Neemt men altijd zelf contact op met de passagier of moet ik mij zelf ergens melden? Heb via de App met KLM geprobeerd hier duidelijkheid over te krijgen maar wat een drama is dat zeg.
Ze vertellen je bij de vertrekgate waar je naar toe moet, mocht je de aansluiting missen

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:30
ramrodwillem schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:56:
In 2023 kregen we (als ik het mij goed herinner) in het vliegtuig te horen dat overstap niet meer ging lukken en dat er personeel op ons wachtte aan het einde van de slurf (KUL). We kregen te horen dat we volgende ochtend vlucht zouden hebben en dat we onze spullen gingen halen en naar hotel gingen. Kregen gelijk onze vluchtinformatie overhandigd. Maar stel dat er niemand is die je opvangt is er geloof ik een balie op BKK (van KLM?) waar je heen kan geloof ik, maar hier geen ervaring mee.

• ramrodwillem
Ok, dus bij de eerste vlucht alvast aangeven dat de overstaptijd erg krap is.

Ja inderdaad als er niemand je staat op te wachten, wat dan ?

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Bitterbal schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:02:
[...]

Thanks, weer wat geleerd. "Vaste award chart" klinkt voor mij als ik niet heel flexibel ben veel makkelijker om de punten tegen een redelijke waarde te gebruiken. Ik ga vaak bv eind december richting Azië en dan is er volgens mij vrijwel nooit een goede FB deal te vinden.

Ik heb even AI ingeschakeld om een overzichtje te maken:
Tabel: AMS - SIN Retour Business (2 personen)
(Uitgaande van een cash-waarde van € 7.000 voor 2 tickets)
Programma & TariefBenodigde MR-punten (Amex NL)Bijbetaling Cash (Toeslagen & Taxes voor 2 pers)Totale Investering (Vast/Dynamisch)MR Waarde (Na aftrek Cash) per PuntOordeel
Korting op Amex rekeningN.v.t.N.v.t.Altijd beschikbaar€ 0,004Basislijn
Flying Blue (vóór 1 juli)325.000 MR (vanaf)~ € 1.600Dynamisch, lastig te vinden.€ 0,016 (1,6 cent)Goedkoopste in MR, maar hele hoge cash bijbetaling.
Qatar Avios (Qsuite)375.000 MR~ € 1.300Vast / Zeer goed product.€ 0,015 (1,5 cent)De "Sweet Spot". Iets meer MR, maar vaste prijs en ongeëvenaarde luxe.
Flying Blue (ná 1 juli)520.000 MR (vanaf)~ € 1.600Dynamisch, lastig te vinden.€ 0,010 (1,0 cent)Na 1 juli simpelweg een slechte deal door de devaluatie.
KrisFlyer Saver542.500 MR~ € 300Vast / Beperkt.€ 0,012 (1,2 cent)Hoogste MR-kosten, maar vrijwel nul cash bijbetaling.
KrisFlyer Advantage707.500 MR~ € 300Vast / Bijna altijd.€ 0,009 (0,9 cent)Makkelijkst te boeken, maar kost bijna je hele MR-saldo.
Zo klopt het ongeveer? In ieder geval denk ik om 1 juli alvast te noteren om voor die tijd om wat MR over te zetten naar Flying Blue tegen huidige wisselwaarde. Mocht ik in toekomst toch een juiste deal vinden hoef ik wat minder punten om te zetten tegen een veel ongunstigere waarde.
Een kleine hallucinatie van je AI: de cash-waarde van een Amex NL punt is 0,003 euro (in BE zelfs maar 0,002 euro) als je het gebruikt voor korting op je statement of betaling van je maandelijkse bijdrage.
Wellicht is het in UK/US anders en heeft die zich daar op gebaseerd.

Wel heel toevallig, want wij zijn exact voor dit soort berekeningen een tooltje aan het ontwikkelen dat je hier kan testen: https://points.jumpseat.be/

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:08

Sorcerer8472

Mens sana?

ramrodwillem schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:21:
Ok, dus bij de eerste vlucht alvast aangeven dat de overstaptijd erg krap is.

Ja inderdaad als er niemand je staat op te wachten, wat dan ?
Dan zoek je iemand van het personeel. Vaak kan dan meer dan je denkt, zeker als je heel vriendelijk bent. Zo ben ik ooit op GRU langs een lange rij geloodst zodat ik een overstap kon halen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• PWM
  • Niet online
De laatste tijd is de app meestal al geüpdatet voordat je door hebt dat je het niet haalt. Als er heel veel vertraagd is, kan het wel eens wat langer duren. Maar de gewone situaties dat je een overstap mist, is best goed geregeld.

Als je zondag met de KL844 vliegt zwaai ik wel even, ik kom met die kist aan.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:37

JB

Cédric roelt!

Sorcerer8472 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:08:
[...]

Richting Zuid Amerika werkt het tot nu toe inderdaad wel bijna altijd goed idd. Het probleem is dat alle vluchten richting de westkust van de VS over de poolcirkel vliegen.
Dit was ook het geval vanuit Osaka (KIX) terug naar huis. Bundel amper kunnen gebruiken. Vind dat ergens vervelend. Nu is 29 euro op zo'n vakantie niet boeiend, maar toch. Zorg dan dat je als KLM erop attendeert dat het niet (goed) gaat werken.

Mijn boefje is liev!

• PWM
  • Niet online
KLM Bagdrop naar BKK sluit een uur voor vertrek. Is dat nieuw, of enkel voor de bestemming. Als ik incheck naar de UK kom ik 45 minuten voor vertrek nog aanzetten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat ligt aan de afstand. Binnen Europa is het 40 min, daarbuiten 60.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 09-05-2026 11:52 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

JB schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 10:52:
[...]

Dit was ook het geval vanuit Osaka (KIX) terug naar huis. Bundel amper kunnen gebruiken. Vind dat ergens vervelend. Nu is 29 euro op zo'n vakantie niet boeiend, maar toch. Zorg dan dat je als KLM erop attendeert dat het niet (goed) gaat werken.
Klagen en refund vragen. Het bedrag dat ze vragen is verdubbeld inmiddels maar ik heb het idee dat het steeds slechter werkt.

Laatste vlucht waar ik op zat was het weer helemaal stuk zelfs.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:40
Update over de refund: Qatar Airways heeft na een maand het volledige bedrag teruggestort. Ook het hotel heeft, ondanks de non-refundable voorwaarden, de som volledig gerestitueerd. De reis naar Maleisië/Singapore is hiermee financieel afgehandeld. Voor een volgende poging in mei 2027 kijken we naar KLM als alternatief. Voor de komende vakantie in mei hebben we inmiddels een andere bestemming gekozen.

[ Voor 136% gewijzigd door Van der Berg op 10-05-2026 00:03 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP_4cAuErklcElT0BE3LqIi8J5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puNhGi5YHsvDjducnM6SlAz6.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk, dat zijn nog eens seatcontrols.

• ramrodwillem
PWM schreef op zondag 10 mei 2026 @ 05:55:
[Afbeelding]

Kijk, dat zijn nog eens seatcontrols.
Welke maatschappij is dat?

• PWM
  • Niet online
Vietnam Airlines A321. Kist 18 jaar oud. Gok stoelen ook. Wel 2-2 opstelling.

Met overigens een warme maaltijd (best goed) en 3x drankservice op een vlucht van 1:20.

[ Voor 37% gewijzigd door PWM op 10-05-2026 10:19 ]

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-05 20:58
Binnenkort vlieg ik met KLM naar HKG vanaf AMS. Daar ga ik door naar Shenzhen, ik moet voor een bepaalde datum weer terug zijn dus mijn opties zijn beperkt. Ik heb nu als optie om vanuit Shenzhen met China Airlines naar Taipei te vliegen en van daaruit door te reizen naar Amsterdam (met KLM op een multi city ticket). Als ik dit als één ticket boek, is het 1200 euro duurder dan wanneer ik het als twee afzonderlijke vluchten boek.

Is er iemand die ervaring heeft met de luchthaven van Taipei TPE en weet of deze ‘transfer’ goed verloopt? Ik vlieg om 18:00 uur vanuit Shenzhen en de vlucht naar Amsterdam vertrekt om 23:59 uur. De vlucht duurt 1,5 uur, dus ik verwacht om 19:30 uur te landen. Dat geeft me ongeveer 4 uur om de aansluitende vlucht naar Amsterdam te halen. Is dit haalbaar zonder dat mijn bagage automatisch wordt doorgegeven?

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

BertP schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:18:
Binnenkort vlieg ik met KLM naar HKG vanaf AMS. Daar ga ik door naar Shenzhen, ik moet voor een bepaalde datum weer terug zijn dus mijn opties zijn beperkt. Ik heb nu als optie om vanuit Shenzhen met China Airlines naar Taipei te vliegen en van daaruit door te reizen naar Amsterdam (met KLM op een multi city ticket). Als ik dit als één ticket boek, is het 1200 euro duurder dan wanneer ik het als twee afzonderlijke vluchten boek.

Is er iemand die ervaring heeft met de luchthaven van Taipei TPE en weet of deze ‘transfer’ goed verloopt? Ik vlieg om 18:00 uur vanuit Shenzhen en de vlucht naar Amsterdam vertrekt om 23:59 uur. De vlucht duurt 1,5 uur, dus ik verwacht om 19:30 uur te landen. Dat geeft me ongeveer 4 uur om de aansluitende vlucht naar Amsterdam te halen. Is dit haalbaar zonder dat mijn bagage automatisch wordt doorgegeven?
Twee aparte tickets boeken met een self-transfer van 4 uur in Taipei is in principe riskant, omdat je niet beschermd bent wanneer de eerste vlucht vertraging heeft.

Nu is het wel zo dat KL en CI een uitgebreid interline agreement hebben, en het soms mogelijk is om bagage door te checken naar je eindbestemming, ook als je op aparte tickets reist. Dit verkleint het risico, maar de contractuele aansprakelijkheid van de airlines blijft beperkt en het doorchecken van bagage is dus niet gegarandeerd.

Mijn mening? Voor 1200 euro zou ik het risico nemen. Maar het blijft een risico.

• Apache4u
  • Niet online

Begrijp ik goed dat het geen optie is om vanuit HKG ook weer terug te vliegen? Want de treinverbinding HKG-Shenzhen is echt heel goed en kort. Verder kun je vanuit Shenzhen ook makkelijk in Guangzhou geraken (met de trein) en vanuit daar met China Southern rechtstreeks naar Amsterdam vliegen.(6 dagen per week).

Dat betekent, stam + t .

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 15:54

kpr

En je kan vanaf Shenzhen met de boot naar HKG-airport. Dus een retourtje HKG zou zelfs een optie kunnen zijn.

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:07

Is er iemand die ervaring heeft met de luchthaven van Taipei TPE en weet of deze ‘transfer’ goed verloopt? Ik
Ik zou het wel aandurven. Twee maanden geleden stond ik binnen 20 minuten nadat het vliegtuig aan de gate stond buiten, met koffer. Inchecken gaat ook altijd erg soepel.

• BertP
florholvoet schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Twee aparte tickets boeken met een self-transfer van 4 uur in Taipei is in principe riskant, omdat je niet beschermd bent wanneer de eerste vlucht vertraging heeft.

Nu is het wel zo dat KL en CI een uitgebreid interline agreement hebben, en het soms mogelijk is om bagage door te checken naar je eindbestemming, ook als je op aparte tickets reist. Dit verkleint het risico, maar de contractuele aansprakelijkheid van de airlines blijft beperkt en het doorchecken van bagage is dus niet gegarandeerd.

Mijn mening? Voor 1200 euro zou ik het risico nemen. Maar het blijft een risico.
Ja het is ook zakelijk (vliegen daarom premium economy), iets meer context om wellicht deze 'aparte' route te vliegen. We vliegen op zaterdagavond AMS - HKG, dan zijn we zondagmiddag lokale tijd op HKG. We pakken of de trein of ferry naar Shenzhen en zijn daar tot en met donderdagmiddag. We moeten vrijdag voor 12u in de middag weer in Amsterdam zijn voor afspraken.

Er zijn een paar opties:

Optie 1: KLM heen zaterdagavond dan op donderdagavond (~23:00h) terug met Cathay vanaf HKG (kostbare optie, totaal meer dan 5k p.p.)

- KLM heen en terug met:

- Emirates (via Dubai) vanaf SZX of CAN (niet de voorkeur, want Dubai)
- China Southern vanaf SZX (niet de voorkeur ivm hun premium economy stoelen die je niet kan tilten)
- China Airlines van SZX naar TPE en dan naar AMS (met premium economy van KLM)

Het gaat om 2 tickets en ergens voelt het overdreven om bijna 11k (2 x 5400) voor optie 1 af te tikken. De optie via SZX en TPE kost 2300 euro voor twee tickets (SZX-TPE + TPE-AMS). Als we dat combineren in 1 ticket ipv twee losse ticket kost het 3500 euro p.p.

Dan kan je zeggen het is zakelijk en wat maken de kosten uit maar ergens voelt het een beetje scheef. Ik denk dat het plan wordt om die tickets los te boeken, en bij vertrek in SZX inderdaad aardig te vragen of ze de bagage kunnen doorgeven.

• Apache4u
  • Niet online
CAN-AMS vertrekt om 0.20 lokale tijd donderdagnacht (dus officieel op vrijdag) en komt om 6.35 lokale tijd aan in de ochtend in AMS.

Dat betekent, stam + t .

• BertP
Apache4u schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:35:
CAN-AMS vertrekt om 0.20 lokale tijd donderdagnacht (dus officieel op vrijdag) en komt om 6.35 lokale tijd aan in de ochtend in AMS.
Dat is die met China Southern toch?

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:00
BertP schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:12:
[...]

Dat is die met China Southern toch?
CS Premium Eco is niet slechter dan KL

• BertP
eggda schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 08:10:
[...]

CS Premium Eco is niet slechter dan KL
Goed om te weten, met KLM wel veel ervaring maar niet met CS. De reviews die ik op YT gezien heb (in combinatie met beperkte verstelmogelijkheden van de 'fixed shell' seats in premium economy) zorgen er voor dat ik de voorkeur heb voor de TPE route naar AMS ipv de CAN - AMS route.

• CyBeR
  • Niet online
Wat hebben Chair Airlines, Continental Micronesia of Cambrian Airlines hiermee te maken?

CZ.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Op LHR T5 hebben ze nu ook van die moderne scanners waar je alles in je tas kan laten..
Nou mooi zou je zeggen.. maar omdat ik maar 2 nachtjes op pad moet kon ik mooi alles in mijn rugzak stoppen en geen rolkoffertje nodig..
Maar bij de scan bleek dat het systeem daardoor inde war was geraakt en ik een speciale code kreeg en moest echt alles eruit.. dat is voor mij de eerste keer dat dat op T5 gebeurde.. wel eens een check gehad waar ze even in je tas kijken, maar alles eruit was nieuw..
Wel blij met mijn rugzak keuze trouwens want vlucht was vol en veel koffertjes moesten in ruim (en dus extra wachttijd bij oppikken).

Wat ook raar was is dat ik van LHR naar glasgow vloog.. dus totaal geen customs..
De scanners bij de ingang en gate hadden op een of andere manier wel moeite met me.. dus moest met de hand gechecked worden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:50:
Wat hebben Chair Airlines, Continental Micronesia of Cambrian Airlines hiermee te maken?

CZ.
En op Yeti Airlines gezien? :') :+

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Maar even serieus @BertP qua combineren met trein, meerdere tickets via HKG en TPE, specifieke eisen over stoelen, tijden en mijden van Dubai, lijkt me dit toch iets wat je zelf moet uitzoeken en boeken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ToolkiT schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:03:
Op LHR T5 hebben ze nu ook van die moderne scanners waar je alles in je tas kan laten..
Op FCO onlangs ook, aangenaam verrast. Mogen ze ook snel op BRU installeren. De tijd die je verliest door alles uit te pakken, terug in te laden... Kost de luchthaven zelf ook best wat, want je hebt meer capaciteit nodig. En dus meer personeel.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Op FCO onlangs ook, aangenaam verrast. Mogen ze ook snel op BRU installeren. De tijd die je verliest door alles uit te pakken, terug in te laden... Kost de luchthaven zelf ook best wat, want je hebt meer capaciteit nodig. En dus meer personeel.
Ik laat op BRU altijd alles zitten en gaat bijna nooit naar secundair.

The best is yet to come

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:35
Borromini schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Dat kon op FCO altijd al; alleen destijds was dat omdat men simpelweg niet naar de scanresultaten keek :p

Meerdere keren per ongeluk flesjes water door security meegenomen in Italie. Altijd grappig als je daar dan naderhand achter komt en je realiseert wat een poppenkast security is daar.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Dat kon op FCO altijd al; alleen destijds was dat omdat men simpelweg niet naar de scanresultaten keek :p

Meerdere keren per ongeluk flesjes water door security meegenomen in Italie. Altijd grappig als je daar dan naderhand achter komt en je realiseert wat een poppenkast security is daar.
Op PSA ooit een waterpistool meegenomen (long story, long time ago). Dat vonden ze wel, en het mocht mee, maar het moest leeg :+

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 11:37
BertP schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:29:
[...]

Ja het is ook zakelijk (vliegen daarom premium economy), iets meer context om wellicht deze 'aparte' route te vliegen. We vliegen op zaterdagavond AMS - HKG, dan zijn we zondagmiddag lokale tijd op HKG. We pakken of de trein of ferry naar Shenzhen en zijn daar tot en met donderdagmiddag. We moeten vrijdag voor 12u in de middag weer in Amsterdam zijn voor afspraken.

Er zijn een paar opties:

Optie 1: KLM heen zaterdagavond dan op donderdagavond (~23:00h) terug met Cathay vanaf HKG (kostbare optie, totaal meer dan 5k p.p.)

- KLM heen en terug met:

- Emirates (via Dubai) vanaf SZX of CAN (niet de voorkeur, want Dubai)
- China Southern vanaf SZX (niet de voorkeur ivm hun premium economy stoelen die je niet kan tilten)
- China Airlines van SZX naar TPE en dan naar AMS (met premium economy van KLM)

Het gaat om 2 tickets en ergens voelt het overdreven om bijna 11k (2 x 5400) voor optie 1 af te tikken. De optie via SZX en TPE kost 2300 euro voor twee tickets (SZX-TPE + TPE-AMS). Als we dat combineren in 1 ticket ipv twee losse ticket kost het 3500 euro p.p.

Dan kan je zeggen het is zakelijk en wat maken de kosten uit maar ergens voelt het een beetje scheef. Ik denk dat het plan wordt om die tickets los te boeken, en bij vertrek in SZX inderdaad aardig te vragen of ze de bagage kunnen doorgeven.
Mijn ervaringen op Shenzhen aan het eind van de dag/avond is 9 van de 10 keer vertraging. Bijkomend nadeel, als je de vlucht op TPE mist dan kom je die dag daar niet meer weg.

• BertP
Yakumos schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:20:
[...]

Mijn ervaringen op Shenzhen aan het eind van de dag/avond is 9 van de 10 keer vertraging. Bijkomend nadeel, als je de vlucht op TPE mist dan kom je die dag daar niet meer weg.
Dank voor het delen, kreeg vandaav einde middag te horen dat de tickets geboekt zijn dus hoop dat het goed gaat. Ik zal tzt hier even een update geven, dank voor ieders tips & reacties.

• PWM
  • Niet online
Heb morgen 6 uur te overbruggen in Singapore. Kom in met Singapore airlines en vlieg naar Amsterdam met KLM. Is op 1 ticket, dus kan de Singapore Airline lounges in. Ik zie dat er nog al wat zijn. Wat is de beste plek om de tijd te overbruggen, nadat ik natuurlijk even de verplichte foto van de Jewel heb gemaakt.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

PWM schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:45:
Heb morgen 6 uur te overbruggen in Singapore. Kom in met Singapore airlines en vlieg naar Amsterdam met KLM. Is op 1 ticket, dus kan de Singapore Airline lounges in. Ik zie dat er nog al wat zijn. Wat is de beste plek om de tijd te overbruggen, nadat ik natuurlijk even de verplichte foto van de Jewel heb gemaakt.
De Krisflyer lounge in SIN Terminal 3 is mijn persoonlijke favoriet. 's ochtends barista service en 's avonds cocktails. Excellent aanbod van eten (live noodle station bijv) en veel seating opties. Douches en naprooms zijn er ook.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 12:48
In de Pokemon store kan je ook wel wat tijd slijten als daar je interesse in ligt. En als je ruimte in je koffer over hebt, hou ik me aanbevolen :+

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-05 12:31
Neem je zwembroek mee en ga aan de pool liggen in T1.

Outdoor pool Changi

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:01

FreakNL

Well do ya punk?

Heeft iemand nog een goeie tip voor een comfortable broek voor long-hauls? In weiger in een joggingbroek te gaan maar iets anders dan de standaard spijkerbroek zou ik toch wel willen.

• Apache4u
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:53:
Heeft iemand nog een goeie tip voor een comfortable broek voor long-hauls? In weiger in een joggingbroek te gaan maar iets anders dan de standaard spijkerbroek zou ik toch wel willen.
Mijn tip is eigenlijk ietsje anders.. Ik kleed me altijd om aan boord. Dus ik ga niet in een pyjama-broek, maar zodra het lampje stoelriemen-aan uit gaat, en ik terugkom van het toilet, heb ik er toch 1 aan, alsmede een lekker wijd t-shirt. En na de laatste maaltijd, een uurtje voor het landen , tandjes poetsen, haartjes doen en weer terug omkleden in de toilet. Dus neem comfortabele kleding mee in je handbagage. Je kunt je makkelijk omkleden aan boord. En een jogging/pyjama-broek + tshirt neemt weinig ruimte in beslag. Ik doe dit trouwens alleen op intercontinentale vluchten in business class. Als ik rechtop moet zitten heb ik geen last van jeans.

Dat betekent, stam + t .

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:12
FreakNL schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:53: In weiger in een joggingbroek te gaan
Je weet niet wat je mist.

Spel en typfouten voorbehouden

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@FreakNL Ik heb een goedkope Chino van ik dacht C&A, ding waar veel elastaan in zit. Riem los en klaar. Kleedt nog goed genoeg om ook een jasje of vest op te dragen.

• pagani
  • Niet online
Als ik de afgelopen drie jaar op Schiphol en tijdens vluchten om me heen kijk lijkt een legging heel populair. Geen trainingsbroek en geen jeans, dus de oplossing ;)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31

Bob Popcorn

Plop!

Dockers Smart Flex met veel stretch :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Uniqlo heeft stretchy jeans waar ik fan van ben:
https://www.uniqlo.com/uk...de=57&sizeDisplayCode=005
Die hebben ook een soort veter in de broekband zodat je niet een riem om hoeft

[ Voor 8% gewijzigd door ToolkiT op 15-05-2026 16:44 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Dean Martin
  • Niet online
Mr Marvis easies.

The best is yet to come

• Bitterbal
florholvoet schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Een kleine hallucinatie van je AI: de cash-waarde van een Amex NL punt is 0,003 euro (in BE zelfs maar 0,002 euro) als je het gebruikt voor korting op je statement of betaling van je maandelijkse bijdrage.
Wellicht is het in UK/US anders en heeft die zich daar op gebaseerd.

Wel heel toevallig, want wij zijn exact voor dit soort berekeningen een tooltje aan het ontwikkelen dat je hier kan testen: https://points.jumpseat.be/
Dan zit AI toch aardig in de buurt. Als de 0,001 euro het enige verschil is.

Zie vaak veel grotere verschillen/fouten.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat vind ik dus echt een joggingbroek zo lelijk :p

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Labfresh misschien? Zitten best comfortabel, ze hebben joggingbroeken die op een pantalon lijkt.

/edit
Gek genoeg staat de "Relaxed Pants" die ik bedoel niet meer tussen de artikelen. Wel vindbaar via search:

https://labfresh.nl/search?q=Relaxed+Pants

Alleen niet meer veel voorraad.

[ Voor 20% gewijzigd door xileS op 15-05-2026 18:38 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Genoeg tips qua broeken: weer terug naar het vliegen :)

• Dean Martin
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:21:
[...]

Dat vind ik dus echt een joggingbroek zo lelijk :p
Zijn ook lelijk, maar wel een chino model.
edit:
zie topicbreak te laat.

[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 15-05-2026 19:00 ]

The best is yet to come

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Bitterbal schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:21:
[...]

Dan zit AI toch aardig in de buurt. Als de 0,001 euro het enige verschil is.

Zie vaak veel grotere verschillen/fouten.
0,004 ipv 0,003 euro waarde per punt (of 0,002 voor de Belgen die meelezen) is een gigantische fout proportioneel gezien en op een puntenbalans van enkele honderdduizenden MR wel veel geld hoor.

• PWM
  • Niet online
I don't want to burst your bubbles... Maar uhm, AI blijkt dus niet altijd gelijk te hebben. Claude gaf netjes en gedetaileerd aan dat ik als aankomende business passagier met Singapore, uitgaande op hetzelfde ticket naar AMS de lounge in kon. Nou, mooi niet dus he.

Zit nu in de Qantas lounge in T1, die gek genoeg wel door Skyteam te bezoeken is, ondanks dat ik geen vlucht met hen heb.

• Apache4u
  • Niet online
PWM schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:20:
[...]

Zit nu in de Qantas lounge in T1, die gek genoeg wel door Skyteam te bezoeken is, ondanks dat ik geen vlucht met hen heb.
In HKG is het ook de Qantas lounge voor Skyteam passagiers. Is misschien een verre oosten-dingetje?

Dat betekent, stam + t .

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Er was (2015-2021) wel een Skyteam lounge, geloof niet toen die dicht ging dat de gemiddelde ST airline veel vet op hun botten hadden om zelf iets te openen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/605/22346297868_c5e96a7cd0_z.jpg

Sindsdien is het de Quantas (AF/KLM) of de Plaza Premium Lounge als je een vlucht met een andere ST airline hebt.
In Singapore heb je geloof ik een lounge of vier die de verschillende ST airlines gebruiken.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:01

FreakNL

Well do ya punk?

Singapore is al ruim twee jaar Qantas lounge voor Skyteam.

Daarvoor was het de Marhaba lounge.

• PWM
  • Niet online
Na opstijgen in Singapore 2 champagne achterover en bed in slaapstand gezet. Op een gegeven moment wakker van gerinkel. Beetje geïrriteerd dat ze nog steeds met dat diner bezig waren.

Bleek de ontbijtkar :+ 10 uur geslapen. Dat is wel een record.

Voor opstijgen mochten ze geen alcohol schenken. Op zich opvallend op een vliegveld waar gewoon overal alcohol geschonken word.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:25
Dat scheelt ze belasting/accijns.

• florholvoet

florholvoet

aka F0x.be

Als we dan toch aan het 'stoefposten' zijn..

Net Emirates First gevlogen. Voor mij de eerste keer, en een unieke opportuniteit omdat dit anders zeer duur is. Zelfs met mijlen zeer moeilijk te boeken normaliter.

Dit heb ik gedaan:
  • De 5th freedom route BKK-HKG-BKK is doorgaans <500 euro retour geprijsd in Business.
  • Je kan voor 16,9k Skywards mijlen die vlucht upgraden naar First.
  • Je kan Amex punten omzetten naar Mariott (1:1) en dan naar Skywards (60:25k)
  • Met je mijlen heb je last seat upgrade availability, maar dit kan meestal pas bij check-in.
  • Ik had geluk, er waren nog 4 seats in First vrij toen ik aankwam op de luchthaven, en mijn upgrade werd meteen doorgevoerd.
Er is net een devaluatie aangekondigd vanaf 20 mei, dus ik vermoed dat het benodigd aantal mijlen zal stijgen, jammer genoeg.

Voor wie deze route soms vliegt en graag ook eens een douche neemt op 41,000ft... Aanrader.
Het is wel maar een relatief korte vlucht natuurlijk.

• Bitterbal
florholvoet schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 04:04:
[...]

0,004 ipv 0,003 euro waarde per punt (of 0,002 voor de Belgen die meelezen) is een gigantische fout proportioneel gezien en op een puntenbalans van enkele honderdduizenden MR wel veel geld hoor.
Ik snap wat je zegt, maar heel tabel geeft al aan hoe ongunstig het is om bv je Amex rekening ermee te betalen en dus juist niet je punten daarvoor moet gebruiken. Met 0,003 euro waarde is het dus nog ongunstiger ;p.

• PWM
  • Niet online
Net business BKK-AMS geboekt voor 85.000 punten. Cash price was 4100,-. Dan zit je dus op 0,048. Als ik kijk naar mijn gezinsretouren naar SFO, CUR en CPT zit ik ook wel rond de 0,05. Het kan dus wel als je flexibel bent.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:39:
Net business BKK-AMS geboekt voor 85.000 punten. Cash price was 4100,-. Dan zit je dus op 0,048. Als ik kijk naar mijn gezinsretouren naar SFO, CUR en CPT zit ik ook wel rond de 0,05. Het kan dus wel als je flexibel bent.
Vergeet niet de extra cash kosten af te trekken van die cash price, dat vermindert de waarde per punt. WBC retour bij KLM in miles kopen kost soms meer dan een economy retourtje aan cash bijbetaling.
EUR 290,89 zijn de kosten voor BKK-AMS zo te zien. Dus je zit dan onder de 0,045 per mile.

En vaak is de cash price + miles price soortgelijk, behalve bij last-minute (wat dat is verschilt per bestemming). In jouw geval is die enkele reis vanuit BKK vrij duur: reken x2 voor retour dan zou je 8200 euro voor een WBC ticket uitgeven.

EUR 384,07 zijn de cash kosten voor AMS-BKK.
Retourtje WBC kost dus EUR 674,96 in cash + minstens 170.000 miles.

Ik zie dat je AMS-BKK over een maand kunt kopen voor EUR 3237,27 cash (wel business light, zelfde product aan boord, maar wijzigen kost 500 euro). Vergelijk dat en je komt uit op 0,015 per mile.

Maar als je wel vaak last-minute boekt en aan periodes gebonden bent dan is de waarde idd hoger.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

En voor <€2.000 kan je de komende dagen ook met Etihad vliegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGXOCQwJo5qu2OiJ8UDXJpo20tA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rvogNfQInMppWPnfyrTKaCdf.png?f=fotoalbum_large

Duurt 3 uurtjes langer in totaal, maar daarvoor heb je een beter product en de lounge in Abu Dhabi is geweldig.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:59
fsfikke schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:38:
En voor <€2.000 kan je de komende dagen ook met Etihad vliegen:
[Afbeelding]

Duurt 3 uurtjes langer in totaal, maar daarvoor heb je een beter product en de lounge in Abu Dhabi is geweldig.
En 3 uurtjes drones ontwijken. Gaat de tijd wel lekker snel...

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

upclocker schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:28:
[...]

En 3 uurtjes drones ontwijken. Gaat de tijd wel lekker snel...
Op die screenshot bijna 15 uur hoor :+

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sorcerer8472 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Op die screenshot bijna 15 uur hoor :+
KLM vliegt ook over Iran :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWrHKMuMEFiqc2bg0K5Hd01rhlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QhyIsPyC7qc8EdkuoKP4uKP.jpg?f=fotoalbum_large

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:59
100% zeker niet.

• CyBeR
  • Niet online
Witte lijn = tracking kwijt, dus die lijn is gebaseerd op de great-circle route vanaf de laatst-bekende positie.

FR24 heeft wel tracking blijkbaar: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTD5_KCvdGm2bI4h2nJEcFVO5bU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pibHGuDpMeQm8CmV6F3Y3bB4.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2026 14:27 ]

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:15

• PWM
  • Niet online
Willem30 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:30:
[...]

Ik vlieg volgende week vanaf Schiphol. Toch maar weer ruim op tijd er naar toe. :|
Op sociale media is te zien hoe lange rijen zich hebben gevormd en spreken mensen zelfs van urenlange wachttijden.
Het is jammer dat de NOS dit soort online claims overneemt. Als ik 5 minuten in een rij sta, voelt dat ook als een uur. Maar vandaag op Schiphol was eigenlijk iedereen er in 45 minuten wel doorheen. Balen natuurlijk, maar die urenlange rijen zijn echt een broodje aap.

EDIT:

En dit kan ook altijd

https://www.schiphol.nl/nl/timeslots/

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 18-05-2026 18:07 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PWM schreef op maandag 18 mei 2026 @ 18:05:
[...]

[...]

Het is jammer dat de NOS dit soort online claims overneemt. Als ik 5 minuten in een rij sta, voelt dat ook als een uur. Maar vandaag op Schiphol was eigenlijk iedereen er in 45 minuten wel doorheen. Balen natuurlijk, maar die urenlange rijen zijn echt een broodje aap.

EDIT:

En dit kan ook altijd

https://www.schiphol.nl/nl/timeslots/
mwah :( 45 minuten zit dichter bij een uur dan de standaard 15 minuten niet?
En je hebt een bron dat die timeslots wel werkten?

edit en hier een bron iets dichterbij SPL dan NOS :P
Het verhaal wordt er echter niet beter op
https://www.nhnieuws.nl/n...e-wachttijden-op-schiphol
Een verslaggever van NH spreekt een reiziger die over drie kwartier op een vlucht naar Caïro moet zitten. Hij staat al een uur in de rij voor de bagagecontrole en verwacht nog twee uur te moeten wachten. "Ik wist niet dat dit zou gebeuren. Online waren de wachttijden niet zo lang."

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 18-05-2026 19:19 ]

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:27
Als je start in dusseldorf en alleen overstapt op Schiphol, dan hoeft je op Schiphol toch niet meer door security ?

.

• PWM
  • Niet online
franssie schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:15:
[...]

mwah :( 45 minuten zit dichter bij een uur dan de standaard 15 minuten niet?
En je hebt een bron dat die timeslots wel werkten?

edit en hier een bron iets dichterbij SPL dan NOS :P
Het verhaal wordt er echter niet beter op
https://www.nhnieuws.nl/n...e-wachttijden-op-schiphol
Op basis waarvan verwacht meneer de 2 uur?

Ik heb non-status mensen die vandaag naar Londen, Kopenhagen, Lissabon en New York zijn gevlogen, op verschillende tijden, zonder noemenswaardige problemen, behalve 3 kwartier in een rij hangen.

Met 3 uur wachtrij, die hier en elders geclaimed worden, zouden massaal half lege kisten vertrekken.

• CyBeR
  • Niet online
harley schreef op maandag 18 mei 2026 @ 19:30:
Als je start in dusseldorf en alleen overstapt op Schiphol, dan hoeft je op Schiphol toch niet meer door security ?
Correct.

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik vlieg zaterdag (Schengen) om 12:30, heb wel Privium. Zal jullie laten weten hoe lang het voor ons duurt voordat we er doorheen zijn.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Rond 19h15 er door heen gegaan, geen zak te doen bij vetrekhal 1 & 2. Iedereen kon zo doorlopen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik moet begin juli naar de VS. Nu zie ik op een iets minder gunstige overstap in ATL dat KLM een A350 ingepland heeft (KL6074). Ik dacht dat die allemaal nog in de spuitcabine stonden? Hoe waarschijnlijk is het dat de A350 begin juli inderdaad al vliegt?

Oh never mind, corporate systeem snapte niet dat die vlucht door Delta uitgevoerd werd.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 20-05-2026 20:55 ]

• Apache4u
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:53:
Ik moet begin juli naar de VS. Nu zie ik op een iets minder gunstige overstap in ATL dat KLM een A350 ingepland heeft (KL6074). Ik dacht dat die allemaal nog in de spuitcabine stonden? Hoe waarschijnlijk is het dat de A350 begin juli inderdaad al vliegt?

Oh never mind, corporate systeem snapte niet dat die vlucht door Delta uitgevoerd werd.
Een 4-cijferig KLM vluchtnummer op een intercontinentale vlucht is volgens mij altijd een codeshare , maar dat is meer op basis van eigen waarnemingen dan dat ik iets officieels van KLM heb gehoord/gelezen.

Dat betekent, stam + t .

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Een 4-cijferig KLM vluchtnummer op een intercontinentale vlucht is volgens mij altijd een codeshare , maar dat is meer op basis van eigen waarnemingen dan dat ik iets officieels van KLM heb gehoord/gelezen.
Klopt. Ik kan 't niet meer vinden maar vroeger hadden ze dacht ik op hun blog (inmiddels offline) staan wat het systeem was. Was iets in de richting van:

- KL4xx: Midden-Oosten
- KL5xx: Afrika
- KL6xx: Noord-Amerika
- KL7xx: Zuid-Amerika
- KL8xx: Azië
- KL9xx en KL1xxx: Europa
- KL2xxx: AF codeshares
- KL-hoger-dan-dat: andere codeshares
- KL9xxx: testvluchten, ferry flights, etc.

• PWM
  • Niet online
Ik heb de A350 voor het eerst in een boeking gehad naar Orlando na de zomer. Volgens mij helemaal geen A350 route en helaas inmiddels ook aangepast naar een 777.

Erg benieuwd naar de businessclass. De A330 weiger ik te vliegen. 787 vermijd ik als het kan, maar de 777 vind ik erg fijn, doch net te weinig voetenruimte. De STELIA OPERA-suites zouden dat moeten verhelpen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:35
We kunnen het topic bijna "Business en firstclass reizen met het vliegtuig" noemen.
Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2