Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 231 ... 252 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

pinotgrigio1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:38:
[...]

Priority zit "gratis" in de package van MC Black, incl. uitgebreide reis& annulering. Ik haal de kosten er al uit met de reisverzekering, de PP is dan een leuke extra. Ik vlieg vrijwel nooit via Schiphol, dus voor mij is het juist wel weer handig om erbij te hebben.
bij mijn MC black zit er DragonPass en ik heb dezelfde gedachte..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:05

FreakNL

Well do ya punk?

wibblemoo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:58:
Het heet 'Priority'-pass omdat je als eerste in de wachtrij mag plaatsnemen voor loungetoegang :+
Nou ja dan heb ik helemaal geen interesse. Ik heb 90% van de tijd al lounge acces via FB gold en anders ga ik wel met de company CC ergens zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 25-09 08:15

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb een vlucht geboekt via Kilroy van China Eastern Airlines, maar ik krijg het niet voor elkaar om met de reserveringscode in te loggen op de website van China Eastern Airlines.

Ik probeer het zowel met de Reservation code als de Airline Reservation Code, maar beiden geven de melding dat er geen data extraction failed.

Iemand ervaring met CEA?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mystikal schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:49:
Ik heb een vlucht geboekt via Kilroy van China Eastern Airlines, maar ik krijg het niet voor elkaar om met de reserveringscode in te loggen op de website van China Eastern Airlines.

Ik probeer het zowel met de Reservation code als de Airline Reservation Code, maar beiden geven de melding dat er geen data extraction failed.

Iemand ervaring met CEA?
Een van de codes is een 6 letter/cijfer combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:25

g0tanks

Moderator CSA

Iemand ervaring met CEA?
Ja. Ik kon laatst mijn boeking hier inzien met een Ticket No.: https://us.ceair.com/en/manage-booking.html

Het nummer bestond uit 13 cijfers in de vorm XXX-XXXXXXXXXX.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
ToolkiT schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:02:
[...]

bij mijn MC black zit er DragonPass en ik heb dezelfde gedachte..
Ik begrijp dat Dragon Pass minder aangesloten lounges heeft dan Priority Pass, maar daarentegen op sommige vliegvelden ook fast track security aanbiedt. Heb je daar ervaring mee?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

PolarBear schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Een van de codes is een 6 letter/cijfer combinatie?
Ja klopt, dat werkt normaal gesproken, maar dit keer niet (bij deze maatschappij althans).
g0tanks schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:53:
[...]

Ja. Ik kon laatst mijn boeking hier inzien met een Ticket No.: https://us.ceair.com/en/manage-booking.html

Het nummer bestond uit 13 cijfers in de vorm XXX-XXXXXXXXXX.
Ah, je gaf me even hoop, ik zag een 13 cijferig nummer staan (eTicket Receipts), maar deze wordt ook niet gepakt...

Zowel niet voor mij als mijn medepassagier. :|

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:34:
[...]

Om nog even op je originele vraag terug te komen:

Priority Pass vs FB Gold

Ik vind het geen vergelijking, want het zijn twee verschillende dingen
Eens, maar zoals mijn situatie eruit ziet kan ik ze niet beiden hebben met 1 AMEX kaart.
Maar als ik dan toch zou moeten kiezen is het FB Gold all the way.

Voordelen FB Gold:
- Lounge access op de meeste vliegvelden (met dien verstande dat je wel Skyteam moet vliegen)
Op Schiphol is dat de Crown lounge, maar als ik op de airport kijk waar ik vaak kom in Italië moet zijn, zie ik al geen SKYteam lounge.
- Priority Checkin
- Priority Security (Schiphol sowieso, meeste buitenlandse vliegvelden ook)
-1x gratis check-in luggage (handig prive)
-Priority Boarding
-Gratis eco comfort seat 72 uur voor vertrek
-Geel labeltje op je check-in luggage
Jup wel een aantal voordelen, waarmee je privé ook van kan profiteren. Zakelijke vluchten heb ik aan 1 handbagage genoeg.
Voordelen Priority Pass:
-Wereldwijd lounge access (ook als je niet met Skyteam vliegt)

Tja.. De meeste van mijn vliegreizen (90%) zijn zakelijk. En de meeste van die zakelijke vluchten zijn dan weer van Skyteam. Ik vind van alle voordelen van FB Gold Lounge Access het minst boeiend.
Voor de lounge hoef ik dus ook niet speciaal een AMEX FB platinum te nemen. Met de normale AMEX Platinum heb je Privium en die schijnt volgens de meesten beter te zijn. Helaas wel alleen op Schiphol.
Maar dat ik op Schiphol aankom en binnen 5 minuten achter security sta (ook bij drukke tijden) is wel echt een pre. Marechaussee kan soms wat langer duren maar dat is de enige wachttijd die ik heb. Ik mag daar zelfs ook nog Privium voor afsluiten (er zijn collega's die het hebben) maar ik vind dat echt zonde van het geld.
Jup, maar wel gratis Privium dus met de normale AMEX Platinum.
finsdefis schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:23:
[...]

Is het trouwens niet zo dat de timeslots gebruikmaken van dezelfde security als de priority lane? Die kun je dan ook gratis boeken.
Als dat dezelfde ingang (binnen Schengen) als van Privium, dan ja. Ik heb al meerdere malen gebruik gemaakt van de gratis timeslots. Medewerkers riepen dat ik priority had :+ .

In ieder geval is mijn kans groter met de AMEX FB platinum om een gold status te bereiken, maar wellicht lukt het dan alsnog niet of duurt het te lang. Met dat in gedachten denk ik dus om toch voor de normale AMEX Platinum te gaan en maar Silver te worden/blijven. En dan na een jaar weer overwegen of ik genoeg waarde hecht aan de voordelen vergeleken met de kosten van AMEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online

Iemand ervaring met CEA?
Lukt het wel met de CheckMyTrip app om je gegevens te laden? Ik vind de Chinese airlines ook niet zo duidelijk en vaak vind ik in CheckMyTrip duidelijkere info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

g0tanks schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:01:
[...]

Ik begrijp dat Dragon Pass minder aangesloten lounges heeft dan Priority Pass, maar daarentegen op sommige vliegvelden ook fast track security aanbiedt. Heb je daar ervaring mee?
Fast track security nog niet geprobeerd, wist niet dat dat erbij zat.. ga ik uitzoeken :)
https://dragonpassgo.com/products/item/fast-track
3 vliegvelden zo te zien -O-

hoewel, hier staan er meer: https://mastercardtravelpass.dragonpass.com/search

Vaak probeer ik me er gewoon door te bluffen als ik zakelijk reis en dat lukt nog verbazing wekkend vaak :D

[ Voor 13% gewijzigd door ToolkiT op 05-02-2025 18:23 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xileS schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:52:
[...]
Op Schiphol is dat de Crown lounge, maar als ik op de airport kijk waar ik vaak kom in Italië moet zijn, zie ik al geen SKYteam lounge.
Op de website van het vliegveld zal je dat meestal niet terug kunnen vinden. Hier wel: https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder

Ik weet niet welk vliegveld in Italië je vaak bezoekt, maar als ik bijvoorbeeld MXP bekijk dan heb je volgens de Skyteam lounge finder toegang tot de Sala Monteverdi met een SkyTeam Elite Plus niveau (FB Gold of hoger) of een business class ticket.
Voor de lounge hoef ik dus ook niet speciaal een AMEX FB platinum te nemen. Met de normale AMEX Platinum heb je Privium en die schijnt volgens de meesten beter te zijn. Helaas wel alleen op Schiphol.
Met de normale Amex Platinum heb je Privium én Priority Pass, en bij sommige lounges die PP niet accepteren mag je naar binnen op vertoon van de Platinum kaart. Wat waar beschikbaar is en wat je nodig hebt kan je hier opzoeken: https://global.americanex...latinum-card?locale=nl-NL

Maar als je zoals hierboven gezegd toch al toegang hebt via FB Gold of business class ticket, dan heb je dit natuurlijk niet nodig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ToolkiT schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:18:
[...]

Fast track security nog niet geprobeerd, wist niet dat dat erbij zat.. ga ik uitzoeken :)
https://dragonpassgo.com/products/item/fast-track
3 vliegvelden zo te zien -O-
Het zit er niet bij inbegrepen, het is gewoon een extra verkoopkanaal. Je betaalt per keer dat je het gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Op de website van het vliegveld zal je dat meestal niet terug kunnen vinden. Hier wel: https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder
Idd daar ook gecheckt: "Sorry, we don't have any lounges available at this airport."
[...]

Met de normale Amex Platinum heb je Privium én Priority Pass, en bij sommige lounges die PP niet accepteren mag je naar binnen op vertoon van de Platinum kaart. Wat waar beschikbaar is en wat je nodig hebt kan je hier opzoeken: https://global.americanex...latinum-card?locale=nl-NL

Maar als je zoals hierboven gezegd toch al toegang hebt via FB Gold of business class ticket, dan heb je dit natuurlijk niet nodig :)
Yes, daarom ben ik tot de conclusie gekomen dat de normale AMEX Platinum voor mij meer voordelen heeft. Enige is nog, dat ik begin van het jaar meestal niet van plan ben om 4k uit te geven (voor de 100K bonus). Maar in 3 maanden tijd moet dat vast ook wel lukken, als ik de kaart aan mijn vrouw uitleen :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ramrodwillem schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:57:
Iemand hier ervaring met vliegen op Delhi en via international transfer door naar Kathmandu?

Ik vlieg met Air India naar Delhi, aankomst T3 , ik vlieg daarna (4 uur later) door met IndiGo air ook vanaf T3 naar Kathmandu, IndiGo heeft in T3 een transferdesk en ik heb alleen handbagage bij me.

Kan ik via IndiGo transferdesk door naar mijn volgende vlucht of moet ik eerst toch ook door douane en paspoort/visa controle?
Alles op één ticket van Air India? Indien ja, Air India gevraagd hoe vork in steel zit?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:14
Goed lezen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

xileS schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:56:
[...]

Idd daar ook gecheckt: "Sorry, we don't have any lounges available at this airport."

[...]

Yes, daarom ben ik tot de conclusie gekomen dat de normale AMEX Platinum voor mij meer voordelen heeft. Enige is nog, dat ik begin van het jaar meestal niet van plan ben om 4k uit te geven (voor de 100K bonus). Maar in 3 maanden tijd moet dat vast ook wel lukken, als ik de kaart aan mijn vrouw uitleen :').
Ik heb eigenlijk nog nauwelijks skyteam vluchten meegemaakt waar er bij het vliegveld GEEN lounge was. Zelfs in Yantai was er een lounge. En in Newcastle. Heck, zelfs in Durham.

Op Curaçao was hij wel even weg, maar nu ook weer terug.

Wat voor achenebbisj vliegveld hebben we het over dan?

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 05-02-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:33:
[...]

Ik heb eigenlijk nog nauwelijks skyteam vluchten meegemaakt waar er bij het vliegveld GEEN lounge was. Zelfs in Yantai was er een lounge. En in Newcastle. Heck, zelfs in Durham.

Op Curaçao was hij wel even weg, maar nu ook weer terug.

Wat voor achenebbisj vliegveld hebben we het over dan?
Zijn er zo te zien genoeg in Italië zonder "Skyteam" lounge: BDS GOA CAG PSA BRI FLR REG CTA SUF TRS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

In 2023 gebruik gemaakt van de lounge in GOA (Genua) met een KLM vlucht naar Amsterdam.

Die lounge finder is volgens mij een beetje onbetrouwbaar

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 05-02-2025 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:14:
In 2023 gebruik gemaakt van de lounge in GOA (Genua) met een KLM vlucht naar Amsterdam.

Die lounge finder is volgens mij een beetje onbetrouwbaar
Was dit een skyteam lounge? Of priority pass: https://www.prioritypass....o-colombo/goa-sala-genova

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

xileS schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:55:
[...]

Lukt het wel met de CheckMyTrip app om je gegevens te laden? Ik vind de Chinese airlines ook niet zo duidelijk en vaak vind ik in CheckMyTrip duidelijkere info.
Zojuist toch maar eens gebeld, aangezien het met de app CheckMyTrip ook niet ging.
Blijkbaar kan ik alleen inchecken op het vliegveld en niet via een app omdat er niet rechtstreeks bij de vluchtmaatschappij geboekt is.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mystikal schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Zojuist toch maar eens gebeld, aangezien het met de app CheckMyTrip ook niet ging.
Blijkbaar kan ik alleen inchecken op het vliegveld en niet via een app omdat er niet rechtstreeks bij de vluchtmaatschappij geboekt is.
Hmm heb daar geloof ik ongeveer 10 jaar terug een slechte ervaring mee gehad. Ik zou voor de zekerheid eerder naar het vliegveld gaan en je documenten goed uitgeprint hebben.

Ik weet nog dat tijdens het inchecken het personeel mijn ticket niet kon vinden en toen werd ik alle kanten opgestuurd en heb ik ook zo’n tussenpartij heletijd proberen te bellen. Ik weet niet hoe, maar uiteindelijk kon ik wel inchecken. Ik vermoed dat de 1e persoon niet overal goed gekeken had of dergelijke. Sindsdien boek ik liever rechtstreeks, als het niet al te veel verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-09 15:24

swtimmer

Ontrafelt het leven!

ramrodwillem schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:57:
Iemand hier ervaring met vliegen op Delhi en via international transfer door naar Kathmandu?

Ik vlieg met Air India naar Delhi, aankomst T3 , ik vlieg daarna (4 uur later) door met IndiGo air ook vanaf T3 naar Kathmandu, IndiGo heeft in T3 een transferdesk en ik heb alleen handbagage bij me.

Kan ik via IndiGo transferdesk door naar mijn volgende vlucht of moet ik eerst toch ook door douane en paspoort/visa controle?
Ik moest wel door de paspoortcontrole maar niet door de duane. Vloog KLM / Vistara onder 1 boeking. Moest toen wel ook in India mijn boardingpass omwisselen (dus nog een keertje extra in de rij :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-09 14:00
Wij zijn bezig met het rond kijken en orienteren voor aankomende vakantie eind mei. Periode eind Mei tot juni 2025 voor 12 dagen. Vliegen Schiphol naar Chicago O'Hare Intl.
Heeft er iemand toevallig ervaring met deze maatschappij uit Ireland? Is dat een ideale optie als tussenstop.

Normaalgesproken vliegen wij rechtstreeks, omdat dit ons miles oplevert via de KLM of United. Via deze route die wij in het oog hebben, is met een tussenstop in Dublin. Door deze tussenstop zou dit ons een besparing opleveren van € 289 per persoon (Via United rechtstreeks) of via KLM een besparen wij €405,62 per persoon en het verschil per persoon kunnen wij daar gebruiken. Er komt enkel € 115,98 bij voor de bagage tot 20KG voor retour bij. Ik ben heel benieuwd hoe jullie het ervaren hebben met deze Ierse maatschappij?

[center][/center]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzdstPBkR950kv0X4C7ShDcJN00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtd6dBNAUXlilz7zb36LsOkx.jpg?f=fotoalbum_large

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Van der Berg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:51:
Wij zijn bezig met het rond kijken en orienteren voor aankomende vakantie eind mei. Periode eind Mei tot juni 2025 voor 12 dagen. Vliegen Schiphol naar Chicago O'Hare Intl.
Heeft er iemand toevallig ervaring met deze maatschappij uit Ireland? Is dat een ideale optie als tussenstop.

Normaalgesproken vliegen wij rechtstreeks, omdat dit ons miles oplevert via de KLM of United. Via deze route die wij in het oog hebben, is met een tussenstop in Dublin. Door deze tussenstop zou dit ons een besparing opleveren van € 289 per persoon (Via United rechtstreeks) of via KLM een besparen wij €405,62 per persoon en het verschil per persoon kunnen wij daar gebruiken. Er komt enkel € 115,98 bij voor de bagage tot 20KG voor retour bij. Ik ben heel benieuwd hoe jullie het ervaren hebben met deze Ierse maatschappij?

[center][/center][Afbeelding]
Plaats dan ook even de naam van de maatschappij: Aer Lingus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:14
swtimmer schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Ik moest wel door de paspoortcontrole maar niet door de duane. Vloog KLM / Vistara onder 1 boeking. Moest toen wel ook in India mijn boardingpass omwisselen (dus nog een keertje extra in de rij :+ ).
Thx , ja onder 1 PNR nummer schijnt dat te kunnen maar ik heb 2 losse PNR nummers dus nog geen idee of het dan ook mogelijk is, weken geleden contact gezocht met IndiGo maar geen reactie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 16:01

Pieroman

/me

Van der Berg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:51:

[center][/center][Afbeelding]
Daar gaan we weer.... Volgens mij zit je weer via een derde partij (Vliegwinkel en consorten) te boeken.
Via de eigen maatschappij is dit goedkoper als saver ticket (wat je nu waarschijnlijk ook boekt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-XiZt47WCQlcknmlOUmQU_lWg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4k2ymZMrFzks0KUs5wu4sjAR.png?f=fotoalbum_large

Nog interessanter is als je het gewoon als Smart ticket boekt. je bagage zit dan inbegrepen en je mag kosteloos wijzigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYmeiioRhXnmOSFJ5LN96uoQGEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XyNYiO536fJ1YaX3Hl8sd7qO.png?f=fotoalbum_large

In jouw voorbeeld kom ik met bagage uit op € 636,88 versus de € 587,09 in mijn voorbeeld.

Overigens kan je bij Aer Lingus ook gewoon punten/miles sparen via het Avios programma.
Ervaring met de maatschappij heb ik zelf niet maar volgens mij is dit gewoon prima en is het inderdaad goedkoper omdat je een overstap hebt. Uiteindelijk blijft het economy dus is het voor de meeste vluchten 1 pot nat en erg vergelijkbaar. Als je de extra reistijd dus geen probleem vindt zou ik dit prima doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dublin ligt bijna op de route tussen Amsterdam en Chicago, dus je hoeft niet ver om te vliegen. In Dublin ga je al door de douane, waardoor je bij aankomst weer tijd bespaart. De miles die je bij KLM in economy opbouwt zijn bijna waardeloos, dus daar zou ik het niet van af laten hangen. Als je het prijsverschil op je bestemming goed kunt gebruiken, zou ik deze vlucht aanraden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:20
Pieroman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Daar gaan we weer.... Volgens mij zit je weer via een derde partij (Vliegwinkel en consorten) te boeken.
Via de eigen maatschappij is dit goedkoper als saver ticket (wat je nu waarschijnlijk ook boekt):
[Afbeelding]

Nog interessanter is als je het gewoon als Smart ticket boekt. je bagage zit dan inbegrepen en je mag kosteloos wijzigen:
[Afbeelding]

In jouw voorbeeld kom ik met bagage uit op € 636,88 versus de € 587,09 in mijn voorbeeld.

Overigens kan je bij Aer Lingus ook gewoon punten/miles sparen via het Avios programma.
Ervaring met de maatschappij heb ik zelf niet maar volgens mij is dit gewoon prima en is het inderdaad goedkoper omdat je een overstap hebt. Uiteindelijk blijft het economy dus is het voor de meeste vluchten 1 pot nat en erg vergelijkbaar. Als je de extra reistijd dus geen probleem vindt zou ik dit prima doen.
Een ander voordeel is dat je preclearance in Dublin doet en je als binnenlandse vlucht aankomt. Daardoor hoef je in de VS niet meer door immigratie en scheelt het je mogelijk wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Pieroman schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga dit dan rechtstreeks boeken via de maatschappij, dan via een tussenpersoon, bedankt voor deze tip. Met ruimbagage €587,09 is erg goed inderdaad.

Het is dus hetzelfde service qua alles vergelijkbaar met de KLM. Ik zal dan ook lid worden voor hun miles programma voor ons.

Hotel hebben we al geboekt met annuleren. We gaan verblijven in Corwn Plaza Chicago O'Hare & Conference Center by IHG. Metro in de buurt Rosemont op 750m. Hotel is inclusief ontbijt

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 06-02-2025 17:47 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Van der Berg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Ik ga dit dan rechtstreeks boeken via de maatschappij, dan via een tussenpersoon, bedankt voor deze tip. Met ruimbagage €587,09 is erg goed inderdaad.

Het is dus hetzelfde service qua alles vergelijkbaar met de KLM. Ik zal dan ook lid worden voor hun miles programma voor ons.

Hotel hebben we al geboekt met annuleren. We gaan verblijven in Corwn Plaza Chicago O'Hare & Conference Center by IHG. Metro in de buurt Rosemont op 750m. Hotel is inclusief ontbijt
Dublin is ook best klein dus de korte overstap van 1h15m gaat ook wel prima als er geen vertraging is. Ik meen me te herinneren dat er ook een langere overstap is, maar dan vlieg je wat later vanaf AMS en kom je later aan.

Mocht je verder niet veel vliegen met Aer Lingus dan heb je overigens niet zoveel aan die Avios, tenzij je ze bijv. bij BA kunt gebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Van der Berg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Nou ken ik Chicago niet, maar waarom zou je een hotel boeken direct naast het vliegveld? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmD26vwjXbQh0BT-EQsUgGv-rUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hiorFYjvdR7zYmPiq0RvFjx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Vagabonding schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Nou ken ik Chicago niet, maar waarom zou je een hotel boeken direct naast het vliegveld? :?

[Afbeelding]
Wij hebben niet bewust gekozen dat het naast het vliegveld ligt. Ik dacht het zit in de wijk O'Hare. Nu zie ik pas het mapje inderdaad naast het vliegveld. Mijn keuze voor dit hotel Crown Plaza :) ik heb ook gelezen dat er op 750m een metro openbaar vervoer mogelijk is. Er zit ook ontbijt inclusief. We hebben ook andere opties bekeken en de prijs is vaak hoger en was niet goed te vinden. Deze vinden wij redelijk. Crown Plaza deed mij ook denken aan Home Alone 2 met Kevin :)

Wij zijn van plan om de volgende dag een 7-dagen week kaartje te kopen voor het openbaar vervoer en ik zag voor maar $20 per persoon

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 06-02-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
finsdefis schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:41:
[...]

Dublin is ook best klein dus de korte overstap van 1h15m gaat ook wel prima als er geen vertraging is. Ik meen me te herinneren dat er ook een langere overstap is, maar dan vlieg je wat later vanaf AMS en kom je later aan.

Mocht je verder niet veel vliegen met Aer Lingus dan heb je overigens niet zoveel aan die Avios, tenzij je ze bijv. bij BA kunt gebruiken.
Hebben we geen ETA (Electronic Travel Authorisation) nodig voor een overstap in Dublin?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Vagabonding schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:44:
[...]

[Afbeelding]
Niet zo negatief doen. Met 10 minuten lopen naast een zesbaansweg is hij al bij de metro, en 35 minuten daarna is hij al in het centrum voor $20 voor een hele week.
Van der Berg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Hebben we geen ETA (Electronic Travel Authorisation) nodig voor een overstap in Dublin?
Nee, Dublin ligt in Ierland, niet in het Verenigd Koninkrijk.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:45
Ik heb een lading aan Flying Blue Miles die ik wil omzetten naar Avios vanwege een reward ticket. Iemand een handige manier om dit makkelijk te doen en tegen weinig verlies? Of moet ik op de blaren zitten als ik dit wil doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Boinkie op 06-02-2025 19:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Van der Berg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Crown Plaza deed mij ook denken aan Home Alone 2 met Kevin :)
Crown Plaza heeft niks te maken met het hotel van Home Alone. Dat is The Plaza welke onderdeel is van Fairmont.

[ Voor 17% gewijzigd door Dean Martin op 06-02-2025 20:04 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Wij willen op 6 oktober vliegen vanaf Weeze naar Chania, hotel kijk ik later wel na, we boeken alles in principe los, geen pakketreis. Op dit moment kost een retour inclusief bagage mee in het vliegtuig in totaal 690 euro voor ons tweeen . Nu is mijn vraag wat het beste moment van boeken mbt op de prijs van de tickets? Nu boeken of b.v. t/m augustus wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Boinkie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:51:
Ik heb een lading aan Flying Blue Miles die ik wil omzetten naar Avios vanwege een reward ticket. Iemand een handige manier om dit makkelijk te doen en tegen weinig verlies? Of moet ik op de blaren zitten als ik dit wil doen.
Dat kan via een omweg Flying Blue > Accor > Avios, maar efficiënt zal het niet zijn. Doorgaans is het niet mogelijk om punten om te zetten naar andere maatschappijen/allianties.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dean Martin schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:57:
[...]

Crown Plaza heeft niks te maken met het hotel van Home Alone. Dat is The Plaza welke onderdeel is van Fairmont.
Verpest het nou niet 😂

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 10:30
fopjurist schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:48:
[...]

Niet zo negatief doen. Met 10 minuten lopen naast een zesbaansweg is hij al bij de metro, en 35 minuten daarna is hij al in het centrum voor $20 voor een hele week.
En hij begeeft zich dan wel lekker onder de locals in de metro, vooral savonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
yep123 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:10:
Wij willen op 6 oktober vliegen vanaf Weeze naar Chania, hotel kijk ik later wel na, we boeken alles in principe los, geen pakketreis. Op dit moment kost een retour inclusief bagage mee in het vliegtuig in totaal 690 euro voor ons tweeen . Nu is mijn vraag wat het beste moment van boeken mbt op de prijs van de tickets? Nu boeken of b.v. t/m augustus wachten?
Wanneer ga je terug? Die data lopen tegen einde huidige dienstregeling aan, vooral de weken daarna zijn wat duurder, ook mede door de schoolvakanties in Nederland en Duitsland.

Als ik het zo bekijk is het een gemiddelde prijs, en kan deze hooguit zakken naar zo'n € 570. Het is aan jou of je die gok wilt nemen. Over het algemeen zitten de Ryanair vluchten vanaf NRN redelijk gevuld met hoge lastminute prijzen als gevolg. Ik zou zelf een paar weken de prijs in de gaten houden. 3 weken geleden was de prijs beduidend lager en meestal zakt 'ie ook wel weer terug, maar ik geef geen garantie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 23-09 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

fopjurist schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:48:
[...]

[...]

Nee, Dublin ligt in Ierland, niet in het Verenigd Koninkrijk.
Vanaf die locatie met de metro naar het centrum is een uur. ;)
nevermind, ik keek verkeerd. Van dat hotel naar het centrum is ongeveer een uur reizen, inclusief lopen.

Chicago is trouwens wel een heel leuke, interessante stad vond ik, met een van de beste museums waar ik ooit ben geweest (Art Institute of Chicago).

[ Voor 8% gewijzigd door Tourniquet op 07-02-2025 12:00 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Cheesy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:07:
[...]

Wanneer ga je terug? Die data lopen tegen einde huidige dienstregeling aan, vooral de weken daarna zijn wat duurder, ook mede door de schoolvakanties in Nederland en Duitsland.

Als ik het zo bekijk is het een gemiddelde prijs, en kan deze hooguit zakken naar zo'n € 570. Het is aan jou of je die gok wilt nemen. Over het algemeen zitten de Ryanair vluchten vanaf NRN redelijk gevuld met hoge lastminute prijzen als gevolg. Ik zou zelf een paar weken de prijs in de gaten houden. 3 weken geleden was de prijs beduidend lager en meestal zakt 'ie ook wel weer terug, maar ik geef geen garantie :D
Thanks voor je reactie, maar de plannen zijn gewijzigd, echtgenote wil liever naar Rhodos. Tickets vanaf Eindhoven zijn best aan de prijs, vertrek 5 oktober, terugvlucht 12 oktober. Ga toch maar eens onderzoeken of een pakketreis voordeliger kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
yep123 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Thanks voor je reactie, maar de plannen zijn gewijzigd, echtgenote wil liever naar Rhodos. Tickets vanaf Eindhoven zijn best aan de prijs, vertrek 5 oktober, terugvlucht 12 oktober. Ga toch maar eens onderzoeken of een pakketreis voordeliger kan zijn
Je kan een beetje spelen in Google Flights met meerdere opties voor airport van vertrek (AMS, NRN, EIN, RTM, MST, DUS). Als zaterdag tot zaterdag mogelijk is kan Easyjet vanaf Amsterdam bijvoorbeeld interessant zijn qua prijs. Wel even zoeken op vluchten zonder overstap ;)

Ochtendvlucht heen en avondvlucht terug heb ik overigens ook best wat geld voor over, dat kun je ook nog meenemen in je prijs-overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonV
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
[...]

Crown Plaza deed mij ook denken aan Home Alone 2 met Kevin :)
Crown Plaza heeft niets met Home Alone te maken maar Chicago O'Hare International Airport is wel gebruikt als filmlocatie en is ook zeker te herkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Wij hebben niet bewust gekozen dat het naast het vliegveld ligt. Ik dacht het zit in de wijk O'Hare. Nu zie ik pas het mapje inderdaad naast het vliegveld. Mijn keuze voor dit hotel Crown Plaza :) ik heb ook gelezen dat er op 750m een metro openbaar vervoer mogelijk is. Er zit ook ontbijt inclusief. We hebben ook andere opties bekeken en de prijs is vaak hoger en was niet goed te vinden. Deze vinden wij redelijk. Crown Plaza deed mij ook denken aan Home Alone 2 met Kevin :)

Wij zijn van plan om de volgende dag een 7-dagen week kaartje te kopen voor het openbaar vervoer en ik zag voor maar $20 per persoon
Ik zou dit echt heroverwegen.
De trip naar centrum kost je ca 1 uur en misschien belangrijker, het is in de vroegere en latere uren niet echt een fijne lijn om op te reizen gezien sommige figuren in de metro.
Beter wat meer betalen en een hotel zoeken richting magnificent mile/millennium park, zodat je savonds ook nog eens gewoon ff eruit kan en rondje kan lopen.
Verdere discussie kan beter in vakantie USA denk ik, want dit heeft weinig met vliegen te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken. Inmiddels gekeken via de maatschappij zelf en inderdaad nog goedkoper dan via een tussenpersoon te kopen. Ik ga nog eens een keer kijken en vergelijken voor het hotel. Heel erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 07-02-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Ik maak nu voor het eerst mee dat een passagier van de vlucht wordt verwijderd. Blijkbaar was hij dronken en de cabin crew aan het uitschelden. Nu wachten totdat zijn bagage uit het vliegtuig gehaald wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

kaanmijo

Picobello B.V.

Misschien een domme vraag maar ik ga 'm toch stellen; eind september vliegen we met KLM naar JFK met een 787-10 en terug vanaf IAD met een A330-300. Nu heb ik zelf al vaak zat in zo'n 787 gezeten, maar die A330 is nieuw voor mij. Bij het selecteren van de stoelen valt op dat in de linker-rij (A/B) rij 30 compleet mist. 30 A/B bestaan niet, 30 D/E/F/G/H/J wel. Waar zijn die 2 stoelen naar toe aan de linkerzijde?

Omdat die rij mist heb je daar nu een kilometer beenruimte (denk ik?) dus heb nu maar 31 A/B gereserveerd, maar is die beenruimte ook echt zo mega? Of zit er ergens een catch dat je alsnog opgevouwen zit daar? De extra kosten die je normaal voor extra beenruimte betaald, bestaan namelijk niet op rij 31.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeoiVpkVIiu2r1rc00Ihat2RHGA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B6kHi9BXWysD1x9Yvm9E39Bp.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij de betreffende exit zit een jump seat, daardoor is er geen ruimte meer over voor 30 A/B.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg7XkJl8CFDsl0pjqw6ASKO0SZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6sXTwB4ft8aiuYp0uPnKHML.jpg?f=fotoalbum_large

https://xr.klm.com/klm//?type=Airbus&aircraft=A330-300

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 08-02-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 23-09 01:18
En zodoende ook geen kilometer aan beenruimte. Wellicht wel iets meer dan een normale stoel overigens.

Wellicht niet zo slecht dat daar een wandje tussen staat overigens, anders heb je al dat voetvolk voor de lavatories constant voor je stoel staan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En als je Aerolopa gebruikt had ipv dat domme seatguru wat ze echt offline moeten halen inmiddels, had je dat gezien want daar staat dat wél op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHIy4hb8hMCg9-RQNUnMUMF2-9I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gXF2ka0V7iGRscAEdigUBFdO.png?f=user_large

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 14:31
Zr40 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:33:
Bij de betreffende exit zit een jump seat, daardoor is er geen ruimte meer over voor 30 A/B.

[Afbeelding]

https://xr.klm.com/klm//?type=Airbus&aircraft=A330-300
Bij 30 H/J zit ook een jumpseat - en daar kan het wel :p Er zal dus wel ergens een reden zijn waarom aan de A-kant hier een bulkhead zit ipv stoel A/B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ShitHappens schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Bij 30 H/J zit ook een jumpseat - en daar kan het wel :p Er zal dus wel ergens een reden zijn waarom aan de A-kant hier een bulkhead zit ipv stoel A/B
Nu je het zegt... is aan de A-kant misschien niet een jumpbed? :P Op het label zie ik: "Do not occupy - reserved for flight attendant crew rest". Als het dat is, dan moet er genoeg ruimte zijn voor een uitgeklapt bed, en met gesloten gordijn (zie de gordijnrails) sluit het de rustplek ook redelijk af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Het is geen bed geloof ik maar inderdaad: het is een crew rest, en die moeten afgesloten kunnen worden zodat crew ook daadwerkelijk kan rusten en niet door onwetende passagiers gestoord worden. Je kunt ook zien dat deze stoel uitklapt naar een comfortabelere stoel dan de gewone jumpseat aan de andere kant.

Meestal wordt daarvoor overigens voorzien in een gordijntje om een business class stoel heen (ik ben bij Delta wel eens een rij naar achter verplaatst om die reden) maar dit is een ook een optie, voor kortere vluchten I guess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-09 16:54

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:41:
Het is geen bed geloof ik maar inderdaad: het is een crew rest, en die moeten afgesloten kunnen worden zodat crew ook daadwerkelijk kan rusten en niet door onwetende passagiers gestoord worden. Je kunt ook zien dat deze stoel uitklapt naar een comfortabelere stoel dan de gewone jumpseat aan de andere kant.

Meestal wordt daarvoor overigens voorzien in een gordijntje om een business class stoel heen (ik ben bij Delta wel eens een rij naar achter verplaatst om die reden) maar dit is een ook een optie, voor kortere vluchten I guess?
Kan allebei op dit toestel, rij 5A/B heeft ook een gordijn. Denk dat die achterste plek juist is om op lange vluchten meerdere crew rest plekken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 13:26
CyBeR schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Nou lekker dan, men heeft in de race naar de bodem weer een nieuwe trede gevonden.
Tja dat klinkt echt als uitzuigen inderdaad. Ik bedoel het kost ze niks om mensen (bij het inchecken) een stoel te laten kiezen. In elk geval doen ze nog groepen bij elkaar als het kan ipv gewoon echt random (kuch Ryanair). Ik snap wel dat ze zo weer nog een paar extra stoelreserveringen kunnen verkopen maar manmanman.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Tja, sinds deregulation in de US is dit eigenlijk altijd al de standaard. De ticket prijs wordt niet bepaald adv de kosten die van toepassing zijn op een bepaalde route, maar de market condities - en maximale prijzen die mogelijk zijn tussen die markten.

Dit is waarom de base prijzen voor een retourtje NYC-AMS veel hoger liggen dan dezelfde route, met dezelfde airline, als het retourtje als AMS-NYC wordt gekocht (en begint). De US markt heeft meer te spenderen, en dus betaal je méér als je gezien wordt als een inwoner van de US.

Dat zelfde model wordt nu in het extreme doorgetrokken. Kosten gaan hard omhoog, tot het punt dat die paar euro extra voor een stoelreservering het verschil maakt tussen verlies of winst voor dat ticket. De bodem is in die zin al bereikt - er is geen marge meer waarmee een beter product aangeboden kan worden.

En, helaas, ben ik bang dat we als consumenten dat ook deels aan onszelf te danken hebben. De gemiddelde consument koopt grotendeels op basis van prijs. En daarmee forceren we met z'n allen diezelfde race naar de bodem - qua prijzen, maar met als gevolg natuurlijk ook qua service en product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik vind vliegtickets boeken vaak echt een casino. Prijzen gaan alle kanten op en denk je voor een goede/juiste prijs geboekt te hebben, dan daalt die weer. Best vreemd dat dit toegestaan is vind ik. Vaste(re) prijzen zou mij inziens beter zijn voor de consument.

Paar jaar geleden zocht ik tickets naar HK en kwam toen erachter als ik met dezelfde AMS-HK vluchten ook nog een retourtje Vietnam pakte ik de helft goedkoper uit was voor dezelfde tickets + extra retourtje naar een ander land 7(8)7. Maw meer vliegen en minder betalen, voelt ook niet altijd even logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
@xileS Tja, zo werkt de markt, vraag en aanbod. Dat is met alles zo, van gasprijzen, benzine, hotels maar ook treinkaartjes voor internationale treinen. Voor de consument die vroeg boekt en prijsbewust is, is dit juist voordeliger. Als jij op korte termijn besluit om een vlucht te boeken naar een plek waar weinig aanbod op is en het vliegtuig is bijna vol betaal je veel. Vakanties zijn in de schoolvakanties ook 3 tot 10 keer zo duur als buiten de schoolvakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
xileS schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:02:
Ik vind vliegtickets boeken vaak echt een casino. Prijzen gaan alle kanten op en denk je voor een goede/juiste prijs geboekt te hebben, dan daalt die weer. Best vreemd dat dit toegestaan is vind ik. Vaste(re) prijzen zou mij inziens beter zijn voor de consument.

Paar jaar geleden zocht ik tickets naar HK en kwam toen erachter als ik met dezelfde AMS-HK vluchten ook nog een retourtje Vietnam pakte ik de helft goedkoper uit was voor dezelfde tickets + extra retourtje naar een ander land 7(8)7. Maw meer vliegen en minder betalen, voelt ook niet altijd even logisch.
Ja super irritant natuurlijk, maar: je ziet een prijs, je vind de dienst de prijs waard en je gaat over op aanschaf. In principe ben je "blij" nu. Gaat de prijs omhoog ben je steeds blijer (goeie deal), gaat de prijs omlaag ben je ontevreden. Ja ik snap het maar soms moet je ook maar denken joh de ene keer geluk de andere keer pech. Dienst wordt uitgevoerd voor een bedrag dat jij het waard vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
jongetje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:13:
Voor de consument die vroeg boekt en prijsbewust is, is dit juist voordeliger.
Ook dit is steeds minder vaak het geval. Airlines worden steeds beter in het voorspellen van de populariteit van specifieke vluchten, waardoor vaak al vanaf het begin een fare price wordt gehanteerd die hoger ligt dan de minimale prijs van de route. Als dan door de tijd heen blijkt dat de boekingen voor die specifieke vlucht achterlopen vergeleken met het statistische model/voorspelling, dan wordt de prijs naar beneden bijgesteld - potentieel lager dan de startprijs. Zodoende zijn de beste deals (Laagste prijzen) tegenwoordig niet per se vér van te voren te verkrijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 11-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In theorie wordt dat minimum wel lager wanneer er tickets voor een hogere prijs verkocht worden. Zolang de opbrengst van de gehele vlucht maar groter is dan de kosten is het prima als enkele tickets met een lage marge of zelfs onder kostprijs verkocht zouden worden.

In de praktijk heb je vaak maar een of twee goede itineraries beschikbaar voor de gewenste route en tijd. Dat gebrek aan concurrentie leidt dan tot een prijs die de markt kan dragen en dat is niet per se de laagst mogelijke prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 11-02-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
@jongetje @Mattie112 Ik snap het hoor, maar bij vliegtickets vind ik het altijd zo extreem (of dat moet toeval zijn) en als je soms ergens heen moet heb je niet veel ander keus, behalve als je wilt besparen en meer wilt overstappen, dan kan dat soms best schelen. Hiervoor moet je wel weer meer gaan vliegen.

En dus een ander voorbeeld, dat je wel dezelfde vluchten pakt, maar met een extra bestemming is gelijk de helft goedkoper. Of een retourtje dat goedkoper is dan een enkeltje. Ik heb het dan niet over kleine prijsschommelingen maar over verdubbelingen. Men gaat dan van alles verzinnen om goedkoper uit te zijn, bv skiplaggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:37:
[...]

Ook dit is steeds minder vaak het geval. Airlines worden steeds beter in het voorspellen van de populariteit van specifieke vluchten, waardoor vaak al vanaf het begin een fare price wordt gehanteerd die hoger ligt dan de minimale prijs van de route. Als dan door de tijd heen blijkt dat de boekingen voor die specifieke vlucht achterlopen vergeleken met het statistische model/voorspelling, dan wordt de prijs naar beneden bijgesteld - potentieel lager dan de startprijs. Zodoende zijn de beste deals (Laagste prijzen) tegenwoordig niet per se vér van te voren te verkrijgen.
Dat is idd wat ik bedoelde, dat het bijna een casino is ;p. De bank wint altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
xileS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
@jongetje @Mattie112 Ik snap het hoor, maar bij vliegtickets vind ik het altijd zo extreem (of dat moet toeval zijn) en als je soms ergens heen moet heb je niet veel ander keus, behalve als je wilt besparen en meer wilt overstappen, dan kan dat soms best schelen. Hiervoor moet je wel weer meer gaan vliegen.

En dus een ander voorbeeld, dat je wel dezelfde vluchten pakt, maar met een extra bestemming is gelijk de helft goedkoper. Of een retourtje dat goedkoper is dan een enkeltje. Ik heb het dan niet over kleine prijsschommelingen maar over verdubbelingen. Men gaat dan van alles verzinnen om goedkoper uit te zijn, bv skiplaggen.

***members only***
Ja dat ben ik met je eens inderdaad, er is weinig transparantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mattie112 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Ja dat ben ik met je eens inderdaad, er is weinig transparantie!
Een Tweaker zal nog beetje creatief zijn om op een lagere prijs te komen, maar voor de gemiddelde consument lijkt mij dit echt casinowerk. Goed op tijd plannen kan idd al voor wat verschil zorgen, maar dat is dus ook niet altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit terug kijk later of ik niet toch genaaid ben, maar met BlueBiz een prijs vast kunnen zetten en pas vlak voor de vlucht (2 dagen vaak) er aan vast zitten is wel ideaal daarvoor inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 17:03

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:45:
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit terug kijk later of ik niet toch genaaid ben, maar met BlueBiz een prijs vast kunnen zetten en pas vlak voor de vlucht (2 dagen vaak) er aan vast zitten is wel ideaal daarvoor inderdaad.
Is idd leuk maar wel onvoorspelbaar wanneer je het wel en niet kunt gebruiken. Iemand die daar meer over weet toevallig?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:45:
Veel airlines kan je gratis binnen 24 uur kosteloos annuleren, afgelopen december voor het eerst gebruik van gemaakt. Google Flights maakt het wel makkelijk om prijs snel te checken. Ik zag dat de prijs nog geen dag later al een paar honderd goedkoper was, dus dat vond ik wel de moeite. Anders idd niet meer naar kijken als toch al betaald is.

Volgens mij had ik eerst nieuwe tickets geboekt en toen de oude geannuleerd. Ik zag dat ik via de site gewoon nog kon cancellen. Dit was bij Cathay, maar heb ook airlines meegemaakt waar je niet binnen 24uur kan annuleren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

In de VS moet het volgens de wet 24 uur annuleerbaar zijn. Er zijn maatschappijen die het standaard zo doen voor wereldwijd zoals KLM, maar bijv. Air Europa doet het dan weer niet (tenzij je US persoon bent of daar het ticket koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:02:
[...]

Is idd leuk maar wel onvoorspelbaar wanneer je het wel en niet kunt gebruiken. Iemand die daar meer over weet toevallig?
Het ligt aan de boekingsklasse van je ticket. Bij de allergoedkoopste tickets kan 't of niet of minder ver van tevoren.

Maar de site geeft je altijd de goedkoopste klasse op het moment van boeken dus als 't niet kan weet je al dat de kans klein is dat 't goedkoper gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Het ligt aan de boekingsklasse van je ticket. Bij de allergoedkoopste tickets kan 't of niet of minder ver van tevoren.

Maar de site geeft je altijd de goedkoopste klasse op het moment van boeken dus als 't niet kan weet je al dat de kans klein is dat 't goedkoper gaat worden.
Bepaalde datums al locken als ik nog niet weet of een trip doorgaat is mijn grootste use case.

Vreemd genoeg lijkt het binnen Europa bijna altijd te kunnen, ook voor light tickets, maar erbuiten juist weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:53
Tegenwoordig kom ik ook weinig error fares meer tegen. Zo ging ik vaker op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 17:10
Mattie112 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Tja dat klinkt echt als uitzuigen inderdaad. Ik bedoel het kost ze niks om mensen (bij het inchecken) een stoel te laten kiezen. In elk geval doen ze nog groepen bij elkaar als het kan ipv gewoon echt random (kuch Ryanair). Ik snap wel dat ze zo weer nog een paar extra stoelreserveringen kunnen verkopen maar manmanman.
Dat zeggen ze, althans. Mijn ervaring is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 21:28
xileS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:30:
[...]
Ik zag dat de prijs nog geen dag later al een paar honderd goedkoper was, dus dat vond ik wel de moeite.
Andersom zorgt het boeken van tickets vaak ook voor het opdrijven van de prijs. Terwijl die dan een dag of 2 later weer terug bij normaal is. Zo heb ik jaren terug een retourtje Las Vegas bij Continental als reward ticket geboekt. Nadat ik die besteld had en voor mijn partner een normaal ticket wilde boeken, was die prijs opeens omhoog geschoten. Leuk dat je dan voor enkel de luchthaven-fees vliegt, maar dat verdienen ze weer terug op het 2e ticket >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

eborn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Andersom zorgt het boeken van tickets vaak ook voor het opdrijven van de prijs. Terwijl die dan een dag of 2 later weer terug bij normaal is. Zo heb ik jaren terug een retourtje Las Vegas bij Continental als reward ticket geboekt. Nadat ik die besteld had en voor mijn partner een normaal ticket wilde boeken, was die prijs opeens omhoog geschoten. Leuk dat je dan voor enkel de luchthaven-fees vliegt, maar dat verdienen ze weer terug op het 2e ticket >:)
Het 2e ticket zou normaliter voor evenveel verkocht zijn hoor. Als je eerst de ticket voor je partner had besteld en daarna die reward ticket dan was het wellicht anders geweest :) (tenzij de fare bucket voor rewards dan op waren en je geen reward of duurdere reward had gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
eborn schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:49:
[...]

Zie idd zo goed als bijna altijd na het boeken/reserveren, dat de prijs gelijk toeneemt. Of ook weleens meegemaakt dat tijdens het boeken en alles invullen, dat de prijs ineens bij de laatste stap is toegenomen XD.

In jouw geval, weet ik niet of het handiger is om op 2 apparaten de tickets af te ronden op dezelfde tijdstip. Iig de airlines hebben genoeg truucjes om hun tickets zo duur mogelijk te verkopen en andersom willen wij onze tickets zo goedkoop mogelijk.

Tijdje terug heb ik met kruisboekingen gewerkt om tickets te boeken voor mijn ouders. Die moesten op een regelmatige basis naar 1 bestemming.
AMS-BEST was altijd duurder dan BEST-AMS (voor dezelfde vluchten), dus dan had je een lijst boekingen, dat ongeveer zo uitzag:

AMS>BEST enkeltje bij een goedkopere airline of retour tot een veel verdere datum in de toekomst
BEST-AMS
BEST-AMS
BEST-AMS
BEST-AMS
BEST>AMS enkeltje of dus een retourtje met bovenste ticket.

Wel verwarrend, maar door het netjes op te schrijven en te boeken, scheelde het best behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:13:
[...]

AMS-BEST was altijd duurder dan BEST-AMS (voor dezelfde vluchten), dus dan had je een lijst boekingen, dat ongeveer zo uitzag:

AMS>BEST enkeltje bij een goedkopere airline of retour tot een veel verdere datum in de toekomst
BEST-AMS
BEST-AMS
BEST-AMS
BEST-AMS
BEST>AMS enkeltje of dus een retourtje met bovenste ticket.

Wel verwarrend, maar door het netjes op te schrijven en te boeken, scheelde het best behoorlijk.
Inderdaad verwarrend want ik zie ze 1x heen gaan en 5x terug :P

Maar inderdaad nested tickets kunnen veel schelen als je naar dezelfde plek heen en weer moet steeds, zeker als je daar steeds maar heel kort wilt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:25:
[...]

Inderdaad verwarrend want ik zie ze 1x heen gaan en 5x terug :P

Maar inderdaad nested tickets kunnen veel schelen als je naar dezelfde plek heen en weer moet steeds, zeker als je daar steeds maar heel kort wilt blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dk6pbeNm0aBj-ILSGwW6mjvUa-k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EFADYirk6X7JZeJo4XqrB3bB.jpg?f=user_large
Zo misschien iets duidelijker ;p, daarom schreef ik het liever op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ah, die middelste zijn retours en dat had je aangegeven met - ipv >, nu snap ik t :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:48:
Ah, die middelste zijn retours en dat had je aangegeven met - ipv >, nu snap ik t :P
<>, had wellicht beter geweest :P , maar bedoelde met - idd gewoon een normale retour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wel vaker aangegeven hier, maar ik boek denk ik 90% van mijn tickets als cross.

Ik moet veel naar BHX, LCY, LHR, CPH en AAL en heb er altijd een voorraadje als cross staan. Officieel is het standpunt van KLM dat ze het niet goed vinden, maar ik stuur ze wel eens een lijstje van 10 en dan boeken ze die gewoon netjes voor me.

Enkel mijn intercontinentale trips doe ik niet cross. Aangezien ik die business vlieg, zijn de kosten wat hoog als je eens een keertje niet komt opdagen.

EDIT: Nieuw record. Heb mijn vluchten dit jaar tot nu toe elke keer intra-europe gevlogen en heb 100% van de keren een upgrade naar business gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 11-02-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:58:
Wel vaker aangegeven hier, maar ik boek denk ik 90% van mijn tickets als cross.

Ik moet veel naar BHX, LCY, LHR, CPH en AAL en heb er altijd een voorraadje als cross staan. Officieel is het standpunt van KLM dat ze het niet goed vinden, maar ik stuur ze wel eens een lijstje van 10 en dan boeken ze die gewoon netjes voor me.

Enkel mijn intercontinentale trips doe ik niet cross. Aangezien ik die business vlieg, zijn de kosten wat hoog als je eens een keertje niet komt opdagen.

EDIT: Nieuw record. Heb mijn vluchten dit jaar tot nu toe elke keer intra-europe gevlogen en heb 100% van de keren een upgrade naar business gehad.
Nadeel van kruis boekingen is wel dat je moet weten wanneer je precies wilt gaan vliegen. Als je het allemaal nog niet zeker weet en toch zakelijk met KLM vliegt dan is Bluebiz echt wel een uitkomst. Voor mijn vluchten lijkt het opeens niet meer veel te schelen, dus dan reserveer ik de tickets gewoon liever op tijd ipv kruis boekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:54

Grouchy

meep meep

Als je veel boekt bij dezelfde maatschappij maakt dat ook weinig uit. Als iets niet door gaat krijg je misschien geen USD/EUR terug maar eCredit dat een jaar geldig is. Tijd genoeg dus om dat te gebruiken.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-09 16:54

Daniel

Kapitein NCC-1701
jongetje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:13:
@xileS Tja, zo werkt de markt, vraag en aanbod. Dat is met alles zo, van gasprijzen, benzine, hotels maar ook treinkaartjes voor internationale treinen. Voor de consument die vroeg boekt en prijsbewust is, is dit juist voordeliger. Als jij op korte termijn besluit om een vlucht te boeken naar een plek waar weinig aanbod op is en het vliegtuig is bijna vol betaal je veel. Vakanties zijn in de schoolvakanties ook 3 tot 10 keer zo duur als buiten de schoolvakanties.
Ja en nee. De normale wetten van vraag & aanbod zijn op vliegtickets inmiddels nauwelijks van toepassing te noemen. De prijs die voor het product gevraagd wordt staat in veel gevallen aardig los van de prestatie die geleverd wordt: AMS-DXB is duurder dan AMS-DXB-BKK, BRU-AMS-JFK is goedkoper dan AMS-JFK, AMS-LAX-AMS is goedkoper dan LAX-AMS maar duurder dan AMS-LAX etc.
Hetzelfde product wordt via fare buckets (waarvan de omvang en prijsstelling vrijwel onbekend is) op verschillende momenten voor verschillende prijzen aangeboden. Verschillende markten krijgen verschillende prijzen. Voor veel routes is maar één aanbieder die een bepaald product levert (AMS-NRT rechtstreeks kan alleen met KLM)

Daaronder zitten voor een deel verklaarbare semi vraag/aanbod-redenen (comfortabele routes zijn duurder dan onhandige etc) maar hoe de prijs tot stand komt en of er sprake is van een faire deal voor het gebodene is voor de consument onmogelijk te bepalen. Het hele systeem is ingericht voor opbrengstmaximalisatie voor de airline, en niet voor het bepalen van een faire 'marktprijs' voor het afleggen van een bepaalde route.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 12-02-2025 13:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Ja en nee. De normale wetten van vraag & aanbod zijn op vliegtickets inmiddels nauwelijks van toepassing te noemen. De prijs die voor het product gevraagd wordt staat in veel gevallen aardig los van de prestatie die geleverd wordt: AMS-DXB is duurder dan AMS-DXB-BKK, BRU-AMS-JFK is goedkoper dan AMS-JFK, AMS-LAX-AMS is goedkoper dan LAX-AMS maar duurder dan AMS-LAX etc.
Hetzelfde product wordt via fare buckets (waarvan de omvang en prijsstelling vrijwel onbekend is) op verschillende momenten voor verschillende prijzen aangeboden. Verschillende markten krijgen verschillende prijzen. Voor veel routes is maar één aanbieder die een bepaald product levert (AMS-NRT rechtstreeks kan alleen met KLM)

Daaronder zitten voor een deel verklaarbare semi vraag/aanbod-redenen (comfortabele routes zijn duurder dan onhandige etc) maar hoe de prijs tot stand komt en of er sprake is van een faire deal voor het gebodene is voor de consument onmogelijk te bepalen. Het hele systeem is ingericht voor opbrengstmaximalisatie voor de airline, en niet voor het bepalen van een faire 'marktprijs' voor het afleggen van een bepaalde route.
Maar dat is júist vraag en aanbod, tot in het extreme doorgewerkt.

Dat AMS-DXB-BKK en BRU-AMS-JFK goedkoper zijn dan respectievelijk AMS-DXB of AMS-JFK is omdat er minder vraag is naar die langere routes: men vliegt liever direct AMS-BKK of BRU-JFK. Als men de prijs van die langere routes hoger zou maken, wordt de vraag minder en verdienen ze er minder aan.

De revenue management afdelingen van airlines zijn hier héél goed in: het maximaliseren van de opbrengst door de prijs zo exact mogelijk op de vraag af te stemmen. Hogere prijs -> minder vraag -> minder opbrengst. Lagere prijs -> weliswaar meer vraag, maar tegen minder geld -> minder opbrengst.

En door het inzetten van verschillende fare buckets (en andere manieren van prijsdifferentiatie) kunnen ze ook nog de prijs op verschillende categoriën van vraag afstemmen: zakelijke reizigers die meer kunnen betalen maar vaak op korte termijn moeten reizen meer laten betalen dan toeristen die een jaar van tevoren boeken, en dat voor het absolute minimum willen doen (waarbij de eerste categorie overigens de laatste categorie vaak subsidieert.)

Ik kan me eigenlijk geen beter voorbeeld bedenken van een industrie die vraag en aanbod zó extreem doorvoert in hun prijsstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 04:46
Daniel schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:22:
[...]

Ja en nee. De normale wetten van vraag & aanbod zijn op vliegtickets inmiddels nauwelijks van toepassing te noemen. De prijs die voor het product gevraagd wordt staat in veel gevallen aardig los van de prestatie die geleverd wordt:

(...)

Ik probeer je redenatie te volgen, maar als er blijkbaar voldoende vraag is en mensen het geld voor de geleverde prestatie over hebben, dan is het toch logisch dat een commercieel bedrijf hierin naar maximale opbrengst zoekt? Blijkbaar vinden mensen de prijzen 'fair'.
Ik maak uit je bericht op dat jij dat niet vind, maar daarmee is er toch niet opeens geen vraag en aanbod markt meer?

Edit: wat @CyBeR dus ook stelt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

Jinxed it

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hMqsGAmpJbDeZVC0xqVmR1PSHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4HTnZzlisxPvt17i2jFu20g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Ik probeer je redenatie te volgen, maar als er blijkbaar voldoende vraag is en mensen het geld voor de geleverde prestatie over hebben, dan is het toch logisch dat een commercieel bedrijf hierin naar maximale opbrengst zoekt? Blijkbaar vinden mensen de prijzen 'fair'.
Ik maak uit je bericht op dat jij dat niet vind, maar daarmee is er toch niet opeens geen vraag en aanbod markt meer?

Edit: wat @CyBeR dus ook stelt.
Mja, heel 'fair' vind ik de prijzen niet en daarom probeer ik als het mogelijk is om op tijd tickets in de gaten te houden, om later niet "te veel" te hoeven betalen. Soms moet of wil je gewoon ergens heen en dan moet je afwegen of je de hoofdprijs wilt betalen, andere vluchten zoekt om op dezelfde bestemming te komen of wachten tot de prijs ineens magisch daalt.

We kunnen iig er over eens zijn dat de prijsschommelingen best extreem zijn en het is idd logisch dat een commercieel bedrijf meer winst probeert te maken. Ik vind het eerder gek dat er (nog) wetgeving is om dit minder extreem te maken. Niet helemaal vergelijkbaar, maar een stiekeme prijsverhoging en dan met black friday een nepkorting geven mag bijv. ook niet meer, om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ai, zit je dan tussen de paupers! :+ Maar je krijgt vaak zomaar een upgrade vanwege je hoge status bij een airline ozo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En je had nog maar één keer intra-Europe gevlogen? :+

offtopic:
Flauw, ik weet het.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:06:
[...]

En je had nog maar één keer intra-Europe gevlogen? :+

offtopic:
Flauw, ik weet het.
8 op rij :p Maar goed, nummer 9 verpest het weer.

Allemaal stukjes van niets. CPH, AAL, AAL en BHX.

Nu naar HAM niet.

Heb redelijk wat business vluchten staan naar US en Azië. Ik heb het idee dat dat tegenwoordig meespeelt. Mensen die ook Plat zijn bij ons maar niet intercontinentaal vliegen krijgen nooit upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:56:
[...]

8 op rij :p Maar goed, nummer 9 verpest het weer.

Allemaal stukjes van niets. CPH, AAL, AAL en BHX.

Nu naar HAM niet.

Heb redelijk wat business vluchten staan naar US en Azië. Ik heb het idee dat dat tegenwoordig meespeelt. Mensen die ook Plat zijn bij ons maar niet intercontinentaal vliegen krijgen nooit upgrades.
Maar voor zulke korte vluchtjes, dan stelt Business niks voor geloof ik? Behalve dat je dan voorin zit. Ik snap dat daar dan vaak plek over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Er moet daarvoor precies de juiste combinatie zijn van:
• Stoelen achterin nodig (overboekt)
• Stoelen voorin verkocht (zodat ze het gordijntje niet gewoon verder naar voren kunnen zetten)
• Maar toch ook nog stoelen voorin beschikbaar.
• (En niet teveel mensen die boven jou op de lijst staan).

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 12-02-2025 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 04:46
xileS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:35:
[...]

Mja, heel 'fair' vind ik de prijzen niet en daarom probeer ik als het mogelijk is om op tijd tickets in de gaten te houden, om later niet "te veel" te hoeven betalen. Soms moet of wil je gewoon ergens heen en dan moet je afwegen of je de hoofdprijs wilt betalen, andere vluchten zoekt om op dezelfde bestemming te komen of wachten tot de prijs ineens magisch daalt.

We kunnen iig er over eens zijn dat de prijsschommelingen best extreem zijn en het is idd logisch dat een commercieel bedrijf meer winst probeert te maken. Ik vind het eerder gek dat er (nog) wetgeving is om dit minder extreem te maken. Niet helemaal vergelijkbaar, maar een stiekeme prijsverhoging en dan met black friday een nepkorting geven mag bijv. ook niet meer, om maar iets te noemen.
Wat ik eerder ook aangaf, er zijn blijkbaar genoeg klanten waarvoor de prijs wel acceptabel is voor de geboden dienst.
En wat voor wetgeving zou er moeten komen, waardoor prijsschommelingen minder extreem worden?

De vergelijking met de nepkortingen gaat om misleiding van de klant.
Als de airline steeds verschillende prijzen vraagt is dat op zich geen misleiding. Als ik tickets boek zie ik geen van/voor prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:23:
[...]

Maar voor zulke korte vluchtjes, dan stelt Business niks voor geloof ik? Behalve dat je dan voorin zit. Ik snap dat daar dan vaak plek over is.
Je hebt er bijzonder weinig aan ja :) Je bent snel buiten, dat is het wel. En je hebt geen buurman.

Eten is soms Ok, wat als je rond 19.00 terugvliegt nog wel een kleine perk is. En het lukt veel passagiers om toch 4 kleine flesjes wijn weg te tikken in 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-09 17:22
PWM schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Je hebt er bijzonder weinig aan ja :) Je bent snel buiten, dat is het wel. En je hebt geen buurman.

Eten is soms Ok, wat als je rond 19.00 terugvliegt nog wel een kleine perk is. En het lukt veel passagiers om toch 4 kleine flesjes wijn weg te tikken in 45 minuten.
Als je zo vaak als jij vliegt wil je toch ook snel weer buiten staan? Maar als plat zal je er anders ook altijd wel direct achter zitten dat het niet uitmaakt gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:36:
[...]

Wat ik eerder ook aangaf, er zijn blijkbaar genoeg klanten waarvoor de prijs wel acceptabel is voor de geboden dienst.
En wat voor wetgeving zou er moeten komen, waardoor prijsschommelingen minder extreem worden?
Acceptabel vind ik niet het juiste woord. Soms kan ik de prijs niet acceptabel vinden, maar zie ik mijzelf alsnog genoodzaakt om het gewoon te betalen. Het geboden dienst blijft bij een dure of goedkope vliegticket voor dezelfde vlucht en klasse gewoon hetzelfde. Alleen betaald iedereen een andere prijs. Als ze bij extreem hoge prijs niet alle stoelen bezet krijgen, kunnen ze de prijs weer verlagen. Ik ben blij dat ze in winkels gewoon met "vaste" prijzen werken (op de 1+1 aanbieding cultuur na :')). Het zou wat zijn als iedereen zo'n prijsstrategie erop nahoudt.

Betreft wetgeving, bijv gewoon dat de laagste en hoogste prijs niet teveel mag afwijken van het gemiddelde prijs? Beetje goedkoper, beetje duurder is vaak niet het probleem. Maar een dezelfde ticket voor 600 of 1500 euro, is al gelijk een groot verschil.
De vergelijking met de nepkortingen gaat om misleiding van de klant.
Als de airline steeds verschillende prijzen vraagt is dat op zich geen misleiding. Als ik tickets boek zie ik geen van/voor prijzen.
Wel als je de prijzenhistorie ziet op bv Google Flights ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:48:
[...]

Geen buurman? Die korte vluchten van KLM zijn het gewoon 2 stoelen voorin naast elkaar toch? Of je moet alleen vliegen en niemand naast je zitten.

Dat eerder buiten zijn, stelt vaak ook weinig voor. Vaak moet je met zulke vluchten alsnog wachten op dezelfde bus en die vertrekt pas als die vol is. Ik vind het altijd zo bijzonder dat iedereen gelijk opstaat zodra vliegtuig geland is, terwijl het nog minstens een kwartier duurt voordat je kan lopen.
Bij KLM krijg je een broodje in de economy. Business wordt het een chiquer broodje?
Pagina: 1 ... 231 ... 252 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2