Eens, maar zoals mijn situatie eruit ziet kan ik ze niet beiden hebben met 1 AMEX kaart.
Maar als ik dan toch zou moeten kiezen is het FB Gold all the way.
Voordelen FB Gold:
- Lounge access op de meeste vliegvelden (met dien verstande dat je wel Skyteam moet vliegen)
Op Schiphol is dat de Crown lounge, maar als ik op de airport kijk waar ik vaak kom in Italië moet zijn, zie ik al geen SKYteam lounge.
- Priority Checkin
- Priority Security (Schiphol sowieso, meeste buitenlandse vliegvelden ook)
-1x gratis check-in luggage (handig prive)
-Priority Boarding
-Gratis eco comfort seat 72 uur voor vertrek
-Geel labeltje op je check-in luggage
Jup wel een aantal voordelen, waarmee je privé ook van kan profiteren. Zakelijke vluchten heb ik aan 1 handbagage genoeg.
Voordelen Priority Pass:
-Wereldwijd lounge access (ook als je niet met Skyteam vliegt)
Tja.. De meeste van mijn vliegreizen (90%) zijn zakelijk. En de meeste van die zakelijke vluchten zijn dan weer van Skyteam. Ik vind van alle voordelen van FB Gold Lounge Access het minst boeiend.
Voor de lounge hoef ik dus ook niet speciaal een AMEX FB platinum te nemen. Met de normale AMEX Platinum heb je Privium en die schijnt volgens de meesten beter te zijn. Helaas wel alleen op Schiphol.
Maar dat ik op Schiphol aankom en binnen 5 minuten achter security sta (ook bij drukke tijden) is wel echt een pre. Marechaussee kan soms wat langer duren maar dat is de enige wachttijd die ik heb. Ik mag daar zelfs ook nog Privium voor afsluiten (er zijn collega's die het hebben) maar ik vind dat echt zonde van het geld.
Jup, maar wel gratis Privium dus met de normale AMEX Platinum.
Als dat dezelfde ingang (binnen Schengen) als van Privium, dan ja. Ik heb al meerdere malen gebruik gemaakt van de gratis timeslots. Medewerkers riepen dat ik priority had

.
In ieder geval is mijn kans groter met de AMEX FB platinum om een gold status te bereiken, maar wellicht lukt het dan alsnog niet of duurt het te lang. Met dat in gedachten denk ik dus om toch voor de normale AMEX Platinum te gaan en maar Silver te worden/blijven. En dan na een jaar weer overwegen of ik genoeg waarde hecht aan de voordelen vergeleken met de kosten van AMEX.