Rij 6 kan je geloof ik als Platinum gratis boeken. Dus zoveel scheelt het idd niet wie er eerder buiten is ;p.Yankovic schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:58:
[...]
Als je zo vaak als jij vliegt wil je toch ook snel weer buiten staan? Maar als plat zal je er anders ook altijd wel direct achter zitten dat het niet uitmaakt gok ik?
Het zijn 737/A321 routes veelal, dus 3-3 met middenstoel vrij. Business in een Embrear is daadwerkelijk niets waardxileS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:28:
[...]
Geen buurman? Die korte vluchten van KLM zijn het gewoon 2 stoelen voorin naast elkaar toch? Of je moet alleen vliegen en niemand naast je zitten.
Dat eerder buiten zijn, stelt vaak ook weinig voor. Vaak moet je met zulke vluchten alsnog wachten op dezelfde bus en die vertrekt pas als die vol is. Ik vind het altijd zo bijzonder dat iedereen gelijk opstaat zodra vliegtuig geland is, terwijl het nog minstens een kwartier duurt voordat je kan lopen.
Afhankelijk van afstand en tijdBij KLM krijg je een broodje in de economy. Business wordt het een chiquer broodje?
:strip_exif()/f/image/mXWQugSNlpduG313cTgAhWVE.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yKb7BQwPl8F4d5IIJGBGcUS5.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NjoB8EqZk9NApYImCq6c9GY9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door PWM op 12-02-2025 20:34 ]
Laatste maanden is EBC toch alleen nog maar de kartonnen Wanders dozen met het houten bestek? Dat laatste plaatje ben ik tenminste al maanden niet meer tegen gekomen, ook al is je KL EBC vlucht 3+ uur.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ik doelde op de letterlijke betekenis van het accepteren van het aanbod, maar ik snap je punt. Wordt nu nogal een semantische discussiexileS schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:24:
[...]
Acceptabel vind ik niet het juiste woord. Soms kan ik de prijs niet acceptabel vinden, maar zie ik mijzelf alsnog genoodzaakt om het gewoon te betalen.
Ik had enkele maanden terug een vlucht van Amsterdam naar Dubai. Laat geboekt, voor t werk, een van de laatste beschikbare stoelen was de middelste in een rijtje van 3 achterin. Vliegtuig:777.
Ik kom aan bij mijn plek, zit naast het gangpad een jongedame, jaartje of 24, haar vriendje blijkt bij het raam te zitten. Ik knik even om aan te geven dat mijn plekje in het midden is. Zij zucht diep en schuift op naar de middelste stoel zonder iets te zeggen, duidelijk teleurgesteld dat er iemand tuseen hen in komt te zitten.
Hoe zouden jullie in deze situatie reageren?
Ik vond de gangpositie prima, maar ik vond hen best asociaal.
Ik kom aan bij mijn plek, zit naast het gangpad een jongedame, jaartje of 24, haar vriendje blijkt bij het raam te zitten. Ik knik even om aan te geven dat mijn plekje in het midden is. Zij zucht diep en schuift op naar de middelste stoel zonder iets te zeggen, duidelijk teleurgesteld dat er iemand tuseen hen in komt te zitten.
Ik zie niet wat er te reageren valt? Ze hoopten op een vrije stoel in het midden, en dat hoopt iedereen. Toen die hoop niet uitkwam hebben ze besloten dat ze liever naast elkaar wilden zitten en jou het gangpad gegeven. Prima toch? Ze hadden ook gewoon kunnen blijven zitten.Wippie1234 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:20:
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Waarschijnlijk dachten ze slim te zijn door de middelste stoel niet te kiezen. Dan snap ik de teleurstelling wel. Risico van het vak voor die twee zou ik zeggen.
Maar kan dat überhaupt nog? Wellicht hadden ze twee losse boekingen, aangezien ik meen me te herinneren dat je de stoel tussen twee reizigers niet kan leeg laten in geval van meerdere tickets op 1 PNR.
Hun teleurstelling was jouw geluk, je hoefde niet tussen twee tortelduifjes in te zitten.
Maar kan dat überhaupt nog? Wellicht hadden ze twee losse boekingen, aangezien ik meen me te herinneren dat je de stoel tussen twee reizigers niet kan leeg laten in geval van meerdere tickets op 1 PNR.
Hun teleurstelling was jouw geluk, je hoefde niet tussen twee tortelduifjes in te zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door Mawlana op 12-02-2025 23:35 ]
Naja, ik speelde even met de gedachten om te zeggen: ik zit in het midden.CyBeR schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:31:
[...]
Ik zie niet wat er te reageren valt? Ze hoopten op een vrije stoel in het midden, en dat hoopt iedereen. Toen die hoop niet uitkwam hebben ze besloten dat ze liever naast elkaar wilden zitten en jou het gangpad gegeven. Prima toch? Ze hadden ook gewoon kunnen blijven zitten.
Ik vind het vreemd om op deze manier een boeking door te voeren, omdat het opties voor medereizigers beperkt
[ Voor 10% gewijzigd door Wippie1234 op 12-02-2025 23:39 ]
Ja ok, en dan? Dan zit je in het midden. Ik neem aan dat je geen masochist bent en dat liever ook niet zit?Wippie1234 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:36:
[...]
Naja, ik speelde even met de gedachten om te zeggen: ik zit in het midden.
Kan alleen met twee losse boekingen idd, of als de middenstoel al bezet was.Mawlana schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:34:
Waarschijnlijk dachten ze slim te zijn door de middelste stoel niet te kiezen. Dan snap ik de teleurstelling wel. Risico van het vak voor die twee zou ik zeggen.![]()
Nee natuurlijk niet, tuurlijk vond ik t wel prima. Maar eerlijk gezegd was ik ook wel verrast door deze aanpak van deze mensen. En het wisselen kon natuurlijk ook even in overleg.CyBeR schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:39:
[...]
Ja ok, en dan? Dan zit je in het midden. Ik neem aan dat je geen masochist bent en dat liever ook niet zit?
Deze mensen zaten overigens de gehele vlucht op de vliegtuig wifi naar sportscholen en trending restaurants te zoeken, ik had er sowieso weinig gespreksstof mee gehad
Niemand zit vrijwillig tussen twee onbekenden in. Ze nam haar verlies en deed jou daarmee een plezier.Wippie1234 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:42:
[...]
Nee natuurlijk niet, tuurlijk vond ik t wel prima. Maar eerlijk gezegd was ik ook wel verrast door deze aanpak van deze mensen. En het wisselen kon natuurlijk ook even in overleg.
Beter dat dan dat ze luidruchtig aan het kwebbelen zijn.Deze mensen zaten overigens de gehele vlucht op de vliegtuig wifi naar sportscholen en trending restaurants te zoeken, ik had er sowieso weinig gespreksstof mee gehad
Komt veel voor hoor. Raam en gangpad selecteren en dan hopen dat niemand de middenstoel pakt, en dat nemand er door het systeem op gezet wordt.Wippie1234 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:42:
[...]
Nee natuurlijk niet, tuurlijk vond ik t wel prima. Maar eerlijk gezegd was ik ook wel verrast door deze aanpak van deze mensen.
Aangezien ze jou zonder mokken de betere plek gaven lijkt me dat overdreven.En het wisselen kon natuurlijk ook even in overleg.
Zoals hierboven vermeld gebeurt dit best vaak, maar ik ben het met je eens dat het vreemd is dat ze niks zeiden. Moest je ze vervolgens tijdens de vlucht ook de hele tijd er uit laten om naar de wc te gaan?Wippie1234 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:36:
[...]
Naja, ik speelde even met de gedachten om te zeggen: ik zit in het midden.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Praten met de mensen naast je? Dat doen we al twintig jaar of meer niet meef. Koptelefoon op of earbuds in 
Verder is het inderdaad spijkers op laag water zoeken. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Verder is het inderdaad spijkers op laag water zoeken. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Eenmaal op een vlucht van 7 uur, ideale buren verderg0tanks schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:04:
[...]
Zoals hierboven vermeld gebeurt dit best vaak, maar ik ben het met je eens dat het vreemd is dat ze niks zeiden. Moest je ze vervolgens tijdens de vlucht ook de hele tijd er uit laten om naar de wc te gaan?
Van asociaal naar ideale buren xD. Maar iig tijdens vliegen zit ook liever niet tussen 2 onbekenden, dus prima opgelost lijkt mij zo.Wippie1234 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:10:
[...]
Eenmaal op een vlucht van 7 uur, ideale buren verder
Ergens mis ik de tijd wel dat upgrades nog gewoon "on the fly" besloten werden bij inchecken.PWM schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:56:
Heb redelijk wat business vluchten staan naar US en Azië. Ik heb het idee dat dat tegenwoordig meespeelt. Mensen die ook Plat zijn bij ons maar niet intercontinentaal vliegen krijgen nooit upgrades.
Ik kwam ooit, lang geleden, in Amman aanzetten bij de BC counter om in te checken voor Economy, en gaf de dame achter de counter mijn Gold kaartje (destijds het hoogste niveau bij Emirates). Ze liep bijna rood aan en zei "oh nee en u vliegt economy! dat ga ik meteen even herstellen!"

Dus zeker niets te klagenWippie1234 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 00:10:
[...]
Eenmaal op een vlucht van 7 uur, ideale buren verder
Op het gevaar af dat de discussie wat semantisch wordt, op een vrije markt van vraag en aanbod vindt prijsbepaling transparant plaats: dat houdt in dat vragers en aanbieders zicht hebben op welke producten voor welke prijzen wordt gevraagd en aangeboden, en op die manier tot overeenstemming kunnen komen.Wally2002 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:42:
[...]
Ik probeer je redenatie te volgen, maar als er blijkbaar voldoende vraag is en mensen het geld voor de geleverde prestatie over hebben, dan is het toch logisch dat een commercieel bedrijf hierin naar maximale opbrengst zoekt? Blijkbaar vinden mensen de prijzen 'fair'.
Ik maak uit je bericht op dat jij dat niet vind, maar daarmee is er toch niet opeens geen vraag en aanbod markt meer?
Edit: wat @CyBeR dus ook stelt.
Nu is dat nogal een theoretisch gegeven wat je eigenlijk alleen op de effectenbeurs en veilingen nog op die manier aantreft, maar in de luchtvaart is het al helemaal niet meer transparant. Daarvoor zijn de schommelingen op basis van factoren die alleen de airline weet veel te groot. Dezelfde route kan op verschillende momenten verdubbelen of verdrievoudigen in prijs. Retourroutes worden goedkoper of duurder als voor een andere heenvlucht wordt gekozen. De omvang van de farebuckets, waarin ze van elkaar verschillen en hoe schaars (of niet) ze zijn is niet inzichtelijk. Het is voor de consument vrijwel onmogelijk om te bepalen of een redelijke prijs voor de dienst wordt betaald of vergelijkend warenonderzoek te doen (want een prijsverschil tussen twee opties dat vandaag 200 euro is kan morgen 500 euro zijn wat wellicht tot een andere keuze zou leiden). De conclusie 'als het betaald vindt je het blijkbaar fair' is denk ik wel iets te makkelijk.
Maar goed hier ga je niet echt iets aan kunnen doen. Ik snap dat airlines hun toestellen proberen te vullen door met de prijsstelling te spelen maar het is een raar idee dat als je naast iemand in het vliegtuig zit diegene het dubbele of de helft van jou betaald kan hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 13-02-2025 09:29 ]
Inderdaad. Heb de laatste maanden vaak EBC gevlogen en alleen dozen. Op zich niks mis mee maar met dat bestek kan ik niet eten. Heb daar hier al eerder over geschreven. Ik krijg daar een continue aanval van kippenvel en onconformtabel gevoel van. Dus dat heb ik een paar maanden geleden eens tegen zo'n stewardess verteld en ze vertelde me dat ik zeker niet de enige ben. Ook vertelde ze me dat er aan boord van de 737's meestal 3 sets metalen bestek aan boord zijn dus je kunt gewoon een metalen bestekje vragen. Ik heb dat ook bij cityhopper geprobeerd, maar daar is dat helaas niet het geval.Grouchy schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:25:
Laatste maanden is EBC toch alleen nog maar de kartonnen Wanders dozen met het houten bestek? Dat laatste plaatje ben ik tenminste al maanden niet meer tegen gekomen, ook al is je KL EBC vlucht 3+ uur.
Dat betekent, stam + t .
Wie van jullie is dit? 
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MUnJVD9FzoJ40Zw8boBEKgnM.jpg?f=user_large)
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Ik heb ook nooit begrepen hoe bestek dat je maakt door een boom om te zagen en dan 1x gebruikt duurzamer is dan bestek dat jaren mee gaat.
(Dat het beter is dan het wegwerpplastic dat eerder gebruikt werd moge duidelijk zijn, maar schakel dan over naar echt bestek ipv deze onzin.)
(Dat het beter is dan het wegwerpplastic dat eerder gebruikt werd moge duidelijk zijn, maar schakel dan over naar echt bestek ipv deze onzin.)
[ Voor 35% gewijzigd door CyBeR op 13-02-2025 09:33 ]
Hoe kan deze vlucht goedkoper in business class dan in premium comfort zijn?
In euro's is het €1191 (premium comfort) vs €2566 (business class).
CyBeR schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:30:
Ik heb ook nooit begrepen hoe bestek dat je maakt door een boom om te zagen en dan 1x gebruikt duurzamer is dan bestek dat jaren mee gaat.
offtopic:
Dat "houten" bestek is meestal gemaakt van bamboe, daar hoef je geen boom voor om te zagen maar alleen maar onkruid voor te wieden.
Dat "houten" bestek is meestal gemaakt van bamboe, daar hoef je geen boom voor om te zagen maar alleen maar onkruid voor te wieden.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik weet niet hoe het kan, maar profiteer ervanMawlana schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:41:
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Tja dynamic pricing algoritme aan het werk. Waarschijnlijk is PE bijna volgeboekt en zijn er nog veel BC-plekken beschikbaar. Een consument zal dan uiteraard voor BC gaan, maar er zullen ook zakelijke reizigers zijn die alleen PE mogen kiezen volgens company policy, ook al is het duurder.Mawlana schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:41:
Voor mij is het ook een raadsel, maar schijnt normale vraag en aanbod te zijnMawlana schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:41:

Zakelijke reizigers betalen niet met miles neem ik aan, en zonder miles is PE een stuk goedkoper.g0tanks schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Tja dynamic pricing algoritme aan het werk. Waarschijnlijk is PE bijna volgeboekt en zijn er nog veel BC-plekken beschikbaar. Een consument zal dan uiteraard voor BC gaan, maar er zullen ook zakelijke reizigers zijn die alleen PE mogen kiezen volgens company policy, ook al is het duurder.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:11
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Dit soort dingen qua pricing komt vaker voor. Ik heb vorige maand nog in First gevlogen omdat het veel goedkoper was dan in business. Gewoon gebruik van maken zoals al is gezegd
Jup betreft pricing van vliegtickets schijnt dit normaal te zijn, maar als een horeca of retail ondernemer zo'n pricing strategie erop nahoudt, dan zal iedereen het afzetterij vinden.
Retail doet dat ook hoor. Probeer maar eens een nvidia 5090 tegen MSRP te krijgen.
Wellicht beetje offtopic, maar helaas heb ik me er inmiddels maar bij neergelegd dat enige vorm van respectvol, proper en netjes gedrag vandaag de dag ver te zoeken is in veel situaties.Wippie1234 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:20:
In elk geval zijn inmiddels mijn verwachtingen zeer laag.
Sterker nog, ik zou in dit geval blij zijn dat iemand zonder teveel piepen een plekje opschuift, ipv een compleet relaas te houden en in discussie te gaan.
Ook zie ik vliegen tegenwoordig meer als gewoon de trein pakken (inmiddels is dat ook allemaal zo geprivatiseerd dat ik het amper openbaar vervoer durf te noemen).
Mensen hoppen erin en er weer uit.
Het is allang niet meer zo "speciaal en uniek" als het ooit was.
Een leuk en interessant gesprek met een random persoon voeren is er helaas al helemaal niet meer bij

Beetje meer on-topic;
Wij zijn heel blij met de verbinding naar upstate New York dat via Ijsland en Stewart airport gaat!
Vooral dat laatste is maar half uurtje rijden naar mijn schoonfamilie + lekker simpel en klein vliegveld.
Stukken beter dan het walgelijke JFK of EWR airport in te moeten en daarna nog met een nog slechter geregeld treinsysteem te maken hebben.
Dan besef je ineens hoe goed het hier allemaal geregeld is in Nederland
Al met al kost het ongeveer 15 uur van deur tot deur.
Ik zie het meestal maar gewoon als een lange dag hebben.
Met het meest fijne dat je einde van de middag/begin avond arriveert.
Dus nog even wat eten, en dan gelijk het bed in
Ik woon op een fijne plek, mooie omgeving en goed weer. Maar dat dus:B_FORCE schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:16:
Dan besef je ineens hoe goed het hier allemaal geregeld is in Nederland
Van/naar het vliegveld kun je zelf rijden; of een bus nemen, wat een uur of 3 duurt (tot soms 5); of een taxi, wat €170 kost. (Ik rij dus altijd maar zelf, zeker als ik bijv. een paar dagen naar Nederland ga is de €10 per dag voor parkeren dan weer prima te doen.)
Daarnaast heb ik de keuze uit twee vliegvelden: Valencia en Alicante. Beiden hebben eigenlijk alleen vluchten voor vakantiegangers, dus van ergens noordelijker in Europa naar Spanje toe. Dus ik kan heel makkelijk naar Amsterdam, Londen, Wenen etc. maar alles wat geen vakantievlucht is (Spanje naar Italië, bijvoorbeeld) is Ryanair. En als het wat verder weg is, altijd minstens één overstap.
Als je eerst jarenlang naast Schiphol gewoond hebt (directe vluchten naar bijna overal ter wereld) en daarna tien jaar in Dubai (directe vluchten naar bijna overal ter wereld) realiseer je je wat een luxe een groot internationaal vliegveld in de buurt hebben eigenlijk is
Projecten met "eens in de maand een week in [plaats buiten Europa]" doe ik daardoor liever niet meer. Dat kost al snel 24 uur reistijd. Terwijl ik toen ik in Nederland woonde, vrolijk elke maand even naar Dubai ging voor werk. Trein naar Schiphol en dan een vlucht van 6,5 uur, geen probleem!
[ Voor 10% gewijzigd door PowerFlower op 13-02-2025 18:08 ]
In retail geld die prijs dan voor zo goed als iedereen.CyBeR schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:21:
Retail doet dat ook hoor. Probeer maar eens een nvidia 5090 tegen MSRP te krijgen.
Vliegtickets heeft niet eens een MSRP. Het kan elk minuut/uur/dag anders zijn. En als je het via een Apple apparaat besteld betaal je misschien zelfs meer (geen idee of dit echt wordt toegepast, maar had er ooit eens van gehoord). Of boeken met VPN naar een andere land ook weleens iets over gehoord, maar nooit zelf toegepast. Geen idee of dat ook nog werkt.
Bij airlines ook, mits je hetzelfde product (= hetzelfde ticket) koopt. En dat is waar airlines hun tickets op aanpassen: dat duurdere ticket heeft vaak andere voorwaarden. Bijvoorbeeld dat je het kunt cancellen om je geld terug te krijgen, of tegen minder kosten kunt wijzigen. Of bij een retour een bepaalde minimumtijd moet blijven.xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:32:
[...]
In retail geld die prijs dan voor zo goed als iedereen.
Zie dat als een RTX 5090 van Gigabyte vs een van Asus: in principe hetzelfde ding, maar net iets anders, dus een andere prijs.
Maar als jij of ik hetzelfde ticket kopen, met dezelfde fare bucket, ongeacht wanneer, betalen wij hetzelfde. Moet er wel voorraad zijn natuurlijk en dat is over tijd vaak waar de prijsverschillen vandaan komen, en dat is ook (zoals ik eerder al schreef) hoe de prijsdifferentiatie werkt.
Dat zijn eigenlijk allemaal mythes die meestal een andere reden hadden. Net als dat "boeken op woensdagavond" verhaal wat lang gepapegaaid werd. Of de cookies die je moest verwijderen. Dit met uitzondering van hier en daar een fee die wellicht wettelijk in bepaalde landen niet toegestaan (boekingskosten) of juist verplicht cq meer/minder is (belasting), dat soort dingen.Vliegtickets heeft niet eens een MSRP. Het kan elk minuut/uur/dag anders zijn. En als je het via een Apple apparaat besteld betaal je misschien zelfs meer (geen idee of dit echt wordt toegepast, maar had er ooit eens van gehoord). Of boeken met VPN naar een andere land ook weleens iets over gehoord, maar nooit zelf toegepast. Geen idee of dat ook nog werkt.
Wat namelijk niet heel transparant is, zowel bij luchtvaartmaatschappijen als bij de meeste gewone retailers, is hoeveel voorraad ze hebben, en dat is hier waar de prijs van afhankelijk is (maar dat is uiteraard om commerciële redenen info die de meeste bedrijven niet graag laten gaan).
Het verschil met retailers hier is wel dat als je een ticket koopt, je gewoon de volgende bucket in de rij krijgt aangeboden (met een hogere prijs) als de lagere prijs is uitverkocht. Als je echter probeert een Gigabyte 5090 te kopen krijg je niet in plaats daarvan een MSI of Asus aangeboden. Daardoor lijkt het heel anders te werken maar eigenlijk als je er over nadenkt is dat niet zo: je koopt namelijk eigenlijk een nét iets ander product.
Overigens over transparantie van de prijs zelf: als airlines geen transparante prijsstellingen hanteerden konden diensten als Google Flights e.d. niet bestaan.
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 13-02-2025 21:00 ]
Done.Freee!! schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:44:
[...]
Ik weet niet hoe het kan, maar profiteer ervan
Jammer dat KLM nog eens €155 pp wil voor stoelkeuze. Mijn vrouw wil niet apart zitten, dus dat wordt bijlappen.
Dit is toch gewoon het principe van vraag en aanbod. Dat de pricing meer dynamisch is met vliegtickets dan met veel andere producten veranderd niks aan dit principe. Ik kan legio voorbeelden noemen van zaken die regelmatig fluctueren per dag/week/maand, benzinepomp, hotels, aandelen, rente, groente/fruit zal vaak per dag verschillen in prijs. En een appel heeft ook geen MSRP.xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:32:
[...]
Vliegtickets heeft niet eens een MSRP. Het kan elk minuut/uur/dag anders zijn. En als je het via een Apple apparaat besteld betaal je misschien zelfs meer (geen idee of dit echt wordt toegepast, maar had er ooit eens van gehoord). Of boeken met VPN naar een andere land ook weleens iets over gehoord, maar nooit zelf toegepast. Geen idee of dat ook nog werkt.
Als voorbeeldje een TV. De prijscurve is vaak statischer, dus de waarde neemt langzaam af, doordat er telkens nieuwere modellen op de markt komen. De curve op een vliegticket steekt anders in elkaar omdat het product in essentie niet veranderd. Daarom zal er een startpunt zijn gebaseerd op de verwachte vraag, daarna ontwikkeld de prijs zich omhoog of omlaag op basis van hoe de vraag zich ontwikkeld. Dan zit daar ook nog een dynamiek bij met de bezetting in verschillende klassen van tickets.
Een happy hour is toch precies een voorbeeld van prijswerking op basis van vraag/aanbod in de horeca. Maar ook zaken als social deal, menu deals, dat zijn tools die nog al eens worden ingezet om bezetting te optimaliseren. Korting op een moment dat bezetting niet hoog ligt, vaak met een beperkt aantal plekken. In de horeca zal je echter vaak een korting zien in plaats van een meerprijs. De prijsdynamiek en het consumentengedrag zijn natuurlijk ook anders in elke sector. Maar dat heeft ook te maken met de prijs die een consument bereid is te betalen voor een bepaald product of service, wat weer gekoppeld is aan wat men 'normaal' vind.xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:42:
Jup betreft pricing van vliegtickets schijnt dit normaal te zijn, maar als een horeca of retail ondernemer zo'n pricing strategie erop nahoudt, dan zal iedereen het afzetterij vinden.
Dat kan ook bijna niet, omdat het merendeel van een vliegticket uit allerlei belastingen en andere additionele variabele kosten bestaat.xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:32:
[...]
Vliegtickets heeft niet eens een MSRP. Het kan elk minuut/uur/dag anders zijn.
Toevallig was dit helemaal netjes uitgewerkt bij mijn laatste ticket.
Van de 300 euro, was 2/3 (!!!!!) allerlei belastingen van overheden, vluchthavens, stallingskosten, parkeerkosten, verzekeringen (geen individuele/persoonlijke) etc etc.
De daadwerkelijke ticket was ongeveer 100 euro, LOL
Volgens mij kan je bij elke maatschappij wel bij je bestelling de breakdown van fare, taxes en other surcharges zien.B_FORCE schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:53:
[...]
Van de 300 euro, was 2/3 (!!!!!) allerlei belastingen van overheden, vluchthavens, stallingskosten, parkeerkosten, verzekeringen (geen individuele/persoonlijke) etc etc.
MSRP is inmiddels zo'n term dat ik zelfs als professional niet meer serieus neem.
Ik ken het wel van andere markten en producten, waar het dan meer een soort "vanaf" prijs is.
Doordat een fabrikant bv niet wil dat zijn product voor een te laag bedrag op de markt komt.
Wat je typisch ziet is dat men dan allemaal op of heel dicht tegen dat bedrag aan gaat zitten.
In het geval van videokaarten en andere computer gerelateerde dingen, is het letterlijk een verzinsel woord.
Een inkoper heeft er niks aan, omdat zijn bedrag afhangt van de aantallen.
Een consument heeft er ook niks aan, omdat de rest wordt bepaald door de markt zelf.
Waar men gemakshalve vaak ook nog "even" vergeet (vooral in de VS) de BTW/TAX/VAT erbij op te tellen.
Waarbij je uiteindelijk dan nog redelijk hetzelfde uitkomt.
Dus het is een soort minimum bedrag zonder BTW dat voor niemand geldt.
Ik ken het wel van andere markten en producten, waar het dan meer een soort "vanaf" prijs is.
Doordat een fabrikant bv niet wil dat zijn product voor een te laag bedrag op de markt komt.
Wat je typisch ziet is dat men dan allemaal op of heel dicht tegen dat bedrag aan gaat zitten.
In het geval van videokaarten en andere computer gerelateerde dingen, is het letterlijk een verzinsel woord.
Een inkoper heeft er niks aan, omdat zijn bedrag afhangt van de aantallen.
Een consument heeft er ook niks aan, omdat de rest wordt bepaald door de markt zelf.
Waar men gemakshalve vaak ook nog "even" vergeet (vooral in de VS) de BTW/TAX/VAT erbij op te tellen.
Waarbij je uiteindelijk dan nog redelijk hetzelfde uitkomt.
Dus het is een soort minimum bedrag zonder BTW dat voor niemand geldt.
Oh dat zou kunnen, ik heb er nooit echt aandacht aan besteedg0tanks schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:59:
[...]
Volgens mij kan je bij elke maatschappij wel bij je bestelling de breakdown van fare, taxes en other surcharges zien.
In dit geval was het gewoon heel duidelijk en netjes vermeld.
Op de achtergrond zou het vast allemaal anders werken, maar voor mij is een vlucht van A naar B met KLM economy light ticket gewoon hetzelfde ticket als mijn buurman die naast me zit op de vlucht met ook een light ticket. Wij hebben vaak beiden een totaal andere prijs betaald.CyBeR schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:55:
[...]
Bij airlines ook, mits je hetzelfde product (= hetzelfde ticket) koopt. En dat is waar airlines hun tickets op aanpassen: dat duurdere ticket heeft vaak andere voorwaarden. Bijvoorbeeld dat je het kunt cancellen om je geld terug te krijgen, of tegen minder kosten kunt wijzigen. Of bij een retour een bepaalde minimumtijd moet blijven.
Als ik wat tickets boek en dan prijs opnieuw check, zie ik bijna altijd dat de prijs ook gelijk toegenomen is. Voor mij zijn dit gewoon dezelfde tickets, maar blijkbaar wordt dit door de Airlines toch anders gezien.
Het is idd wat men 'normaal' vind. Als we de pricing van vliegtickets overnemen in de bv de horeca zou dat een beetje gek zijn. Omdat er nog maar een paar tafels/stoelen over zijn, mag je 8 euro voor je biertje betalen ipv 4 euro die je buren betalen.Tuniq schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:37:
[...]
Korting op een moment dat bezetting niet hoog ligt, vaak met een beperkt aantal plekken. In de horeca zal je echter vaak een korting zien in plaats van een meerprijs. De prijsdynamiek en het consumentengedrag zijn natuurlijk ook anders in elke sector. Maar dat heeft ook te maken met de prijs die een consument bereid is te betalen voor een bepaald product of service, wat weer gekoppeld is aan wat men 'normaal' vind.
Het is mij pas opgevallen dat KLM.be altijd 7 euro pp goedkoper is dan KLM.nl. Vaak kan je idd specificaties uitklappen. In dat geval is het best transparant.B_FORCE schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:02:
[...]
Oh dat zou kunnen, ik heb er nooit echt aandacht aan besteed
In dit geval was het gewoon heel duidelijk en netjes vermeld.
Lol is toch weer 300 piek. Mijn vrouw wilt juist nooit lappen om een zitplek te kiezen. En eigenlijk zitten we tot nu altijd naast elkaar.Mawlana schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:05:
[...]
Done.
Jammer dat KLM nog eens €155 pp wil voor stoelkeuze. Mijn vrouw wil niet apart zitten, dus dat wordt bijlappen.
Vaak krijg je vlak voor je vlucht alsnog gratis de keuze waar je wilt zitten. Je moet dan wel pech hebben dat er geen 2 naast elkaar meer beschikbaar is. Maar wij hebben nog nooit business gevlogen, daar zal kans vast hoger zijn, met de beperkte zitplekken.
Bij een ticket dat geboekt is met miles?Mawlana schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:05:
[...]
Done.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Kan, ja.xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:23:
[...]
Op de achtergrond zou het vast allemaal anders werken, maar voor mij is een vlucht van A naar B met KLM economy light ticket gewoon hetzelfde ticket als mijn buurman die naast me zit op de vlucht met ook een light ticket. Wij hebben vaak beiden een totaal andere prijs betaald.
Zijn het dus niet per se. Ten eerste zit je niet vaak naast iemand die hetzelfde ticket heeft; dwz dezelfde vluchten als jij. De meeste mensen in het vliegtuig komen ergens anders vandaan of gaan ergens anders heen en hebben een verbinding. Dat maakt al meteen uit.Als ik wat tickets boek en dan prijs opnieuw check, zie ik bijna altijd dat de prijs ook gelijk toegenomen is. Voor mij zijn dit gewoon dezelfde tickets, maar blijkbaar wordt dit door de Airlines toch anders gezien.
Maar in the end is het inderdaad prijsdifferentiatie om te proberen om mensen die minder keus hebben (vaak zakelijke reizigers), meer te laten betalen. Een van die manieren is om de prijs over tijd op te laten lopen, en een goede (en redelijk eerlijke, als je het mij vraagt) manier om dat te doen is op basis van hoeveel tickets er al verkocht zijn.
Als men bijvoorbeeld 100K wil verdienen aan een vlucht (en dat is dan weer gebaseerd op hoeveel het kost om de vlucht uit te voeren) dan kan men dat bijvoorbeeld doen in een paar, om het simpel te houden 4, buckets:
60 tickets tegen 400 euro per stuk
30 tickets tegen 700 euro per stuk
25 tickets tegen 1500 euro per stuk
en dan nog 5 tickets voor de hoofdprijs van 4000 euro per stuk.
voor een totaal van 120 tickets, met 400 euro als goedkoopste optie en 4000 euro voor de zakenreiziger die vandaag besluit dat 'ie morgen weg moet.
"Maar dat vinden we kut want dan betalen we teveel denken we!" Nou ok dan doen we alles voor dezelfde prijs: 100.000 / 120 = 833 euro per ticket. Meer dan het dubbele van wat je eerder zou betalen als je er vroeg bij was, en in mijn voorbeeld zijn driekwart (90 van de 120) van de tickets voor minder geld verkocht dan dat.
Op een dergelijk kleine schaal in de horeca is dat het meestal niet waard om te doen (kost het je meer dan het oplevert omdat je dan dan bij moet gaan zitten houden) maar ja bij concerten e.d. gebeurt dat wel degelijk.Het is idd wat men 'normaal' vind. Als we de pricing van vliegtickets overnemen in de bv de horeca zou dat een beetje gek zijn. Omdat er nog maar een paar tafels/stoelen over zijn, mag je 8 euro voor je biertje betalen ipv 4 euro die je buren betalen.
Yes. Alleen gratis bij check-in. De vorige keer dat ik een ticket boekte (PE) mocht ik wel gratis een stoel kiezen.Sorcerer8472 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:33:
[...]
Bij een ticket dat geboekt is met miles?
[ Voor 7% gewijzigd door Mawlana op 13-02-2025 23:01 ]
Dat gebeurd toch juist precies? Bij festivals zijn de eerste kaartjes (early bird) ook goedkoper dan de kaartjes daarna en aan de deur het duurste? Je moet het niet met het biertje (drankje of snack in het vliegtuig) vergelijken maar met de toegang.xileS schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:23:
[...]
Het is idd wat men 'normaal' vind. Als we de pricing van vliegtickets overnemen in de bv de horeca zou dat een beetje gek zijn. Omdat er nog maar een paar tafels/stoelen over zijn, mag je 8 euro voor je biertje betalen ipv 4 euro die je buren betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 14-02-2025 07:17 ]
Als je het met een festival vergelijkt idd wel, maar ik dacht aan een kleinere schaal zoals een restaurant. Het is niet dat je opeens toegangfee moet betalen omdat het druk is en je buren niet.jongetje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:17:
[...]
Dat gebeurd toch juist precies? Bij festivals zijn de eerste kaartjes (early bird) ook goedkoper dan de kaartjes daarna en aan de deur het duurste? Je moet het niet met het biertje (drankje of snack in het vliegtuig) vergelijken maar met de toegang.
Voor festivals vind ik het toch "normaler". Het is dan een beetje wat we gewend zijn.
Kijk maar 'ns opnieuw, daar zit vaak ook een brandstoftoeslag in (YQ) die op sommige routes in de buurt komt van de fare (ticketprijs zonder taksen). En die toeslag gaat recht in de zak van de maatschappij, niet naar de overheid of de luchthaven (want veel taksen dienen voor infrastructuur/beveiliging etc).B_FORCE schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:53:
[...]
Dat kan ook bijna niet, omdat het merendeel van een vliegticket uit allerlei belastingen en andere additionele variabele kosten bestaat.
Airlines vertellen natuurlijk graag dat het de overheid is die vliegen zo duur maakt.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Heb gisteren een aantal vluchten geboekt voor de paasvakantie. We combineren altijd graag meerdere bestemmingen dus dan krijg je wat gekke routes. Eén daarvan was VNO-ATH, welke het goedkoopste was met SAS (of LOT) - maar gezien mijn vrouw geen status heeft bij *A toch maar voor SAS gekozen. Een whopping 300 euro pp voor een barebones one-way economy vlucht (zonder catering). Maar tja, je moet toch wat.
Maar als we het dan hebben over prijsveranderingen ná boeken - vanochtend was dezelfde vlucht gezakt tot 205 euro. To their credit...SAS staat het toe om gewoon via hun website elke boeking binnen 24 uur kosteloos te annuleren. Dus 5 minuten later een nieuwe boeking, oude gecancelled, en toch weer 30% van de prijs bespaard.
Maar nu de hamvraag mbt SAS. Ze zitten bij Skyteam, en waar de Skyteam website voorheen aangaf dat elites +1 stuk baggage kosteloos mogen meenemen behalve bij Light tickets, is dat nu aangepast en de limitatie van Light verwijderd. De SAS website zegt dat Eurobonus elites géén bagage mogen meenemen bij Light tickets. Maar Flying Blue is geen Eurobonus en zou de generieke Skyteam regels moeten volgen. Reports op FT zeggen dat het vaak wél kan als FB elite, maar dat ze bij de check-in soms niet bekend zijn en tóch de kosten doorberekenen.
Zijn er hier toevallig recente ervaringen met SAS Light en Flying Blue status? Hoe gaan ze om met (check-in) bagage en eventueel carry-on?
Maar als we het dan hebben over prijsveranderingen ná boeken - vanochtend was dezelfde vlucht gezakt tot 205 euro. To their credit...SAS staat het toe om gewoon via hun website elke boeking binnen 24 uur kosteloos te annuleren. Dus 5 minuten later een nieuwe boeking, oude gecancelled, en toch weer 30% van de prijs bespaard.
Maar nu de hamvraag mbt SAS. Ze zitten bij Skyteam, en waar de Skyteam website voorheen aangaf dat elites +1 stuk baggage kosteloos mogen meenemen behalve bij Light tickets, is dat nu aangepast en de limitatie van Light verwijderd. De SAS website zegt dat Eurobonus elites géén bagage mogen meenemen bij Light tickets. Maar Flying Blue is geen Eurobonus en zou de generieke Skyteam regels moeten volgen. Reports op FT zeggen dat het vaak wél kan als FB elite, maar dat ze bij de check-in soms niet bekend zijn en tóch de kosten doorberekenen.
Zijn er hier toevallig recente ervaringen met SAS Light en Flying Blue status? Hoe gaan ze om met (check-in) bagage en eventueel carry-on?
/f/image/0K0BwYwWG8NUuhWxGQ9JVJen.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Xandrios op 14-02-2025 12:04 ]
Welke status heb je bij FB? En had je die miles nog of heb je ze gekocht voor de vlucht?Mawlana schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:58:
[...]
Yes. Alleen gratis bij check-in. De vorige keer dat ik een ticket boekte (PE) mocht ik wel gratis een stoel kiezen.
Ben benieuwd op welke manier KL/FB nu weer hun programma's aan het devalueren is
Ik weet niet hoe recent die aanpassing was, maar afgelopen december mocht ik geen carry-on meenemen op een SAS Light ticket ondanks SkyTeam Elite Plus status.Xandrios schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:40:
Maar wel check-in?g0tanks schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:06:
[...]
Ik weet niet hoe recent die aanpassing was, maar afgelopen december mocht ik geen carry-on meenemen op een SAS Light ticket ondanks SkyTeam Elite Plus status.
(want da's de perk, officieel)
Ik heb de policy nog even gecontroleerd met de customer service. Die geven aan:
Hello, yes as a Flying Blue SkyTeam Elite Plus member, traveling on a SAS Go Light fare, you are entitled to one additional checked bag at no extra charge.
Maar ervaringen die ik her-en-der hoor is nog steeds inconsistent. Wellicht worst case maar betalen als ze niet toestaan om het gratis mee te nemen; en dan achteraf terugclaimen of iets dergelijks..
Hello, yes as a Flying Blue SkyTeam Elite Plus member, traveling on a SAS Go Light fare, you are entitled to one additional checked bag at no extra charge.
Maar ervaringen die ik her-en-der hoor is nog steeds inconsistent. Wellicht worst case maar betalen als ze niet toestaan om het gratis mee te nemen; en dan achteraf terugclaimen of iets dergelijks..
Je kunt het toch niet vergelijken met iets waar je geen toegang voor moet betalen? Ik heb namelijk nog nooit toegang voor een restaurant betaald, ook niet als ik de laatste tafel had. Zoals ik al zei is een internationale trein ook duurder als je het laatste kaartje koopt.xileS schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:27:
[...]
Als je het met een festival vergelijkt idd wel, maar ik dacht aan een kleinere schaal zoals een restaurant. Het is niet dat je opeens toegangfee moet betalen omdat het druk is en je buren niet.
Maar goed, ik houd erover op, er is genoeg over gezegd
Yes, we kunnen er idd beter over ophouden. Er is voor beide altijd een voorbeeld te noemen. Ik hoef voor entree in de bios voor de laatste paar stoeltjes bv ook nooit extra te betalen ;pjongetje schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:14:
[...]
Je kunt het toch niet vergelijken met iets waar je geen toegang voor moet betalen? Ik heb namelijk nog nooit toegang voor een restaurant betaald, ook niet als ik de laatste tafel had. Zoals ik al zei is een internationale trein ook duurder als je het laatste kaartje koopt.
Maar goed, ik houd erover op, er is genoeg over gezegd
Het is wat we met z'n allen gewend zijn en normaal vinden. Entree betalen voor een restaurant vinden wij niet normaal en hopelijk blijft dat ook zo.
Voor de rest profiteren wij lekker van de lage prijzen wanneer mogelijk en is het jammer voor de mensen die echt last minute een reis moeten boeken en daarom 10x zoveel moeten betalen.
Explorer.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Welke status heb je bij FB? En had je die miles nog of heb je ze gekocht voor de vlucht?
Ben benieuwd op welke manier KL/FB nu weer hun programma's aan het devalueren is
Ik heb de miles enige tijd geleden overgezet vanaf Amex. De laatste keer dat ik wel gratis seat selection had was ik ook gewoon Explorer.
Helaas sinds covid geen zakelijke reizen meer, dus geen status.
[ Voor 6% gewijzigd door Mawlana op 14-02-2025 16:21 ]
Voor als er nog misverstanden over bestonden dat luchthavens winkelcentra zijn waar toevallig vliegtuigen vertrekken
:
https://www.nu.nl/economi...eizigers-gaan-zorgen.html"Winkelen en parkeren vormen de geldmotor waar we op draaien", zegt Carsouw op de persconferentie over de jaarcijfers van 2024. Zo leverde alleen het parkeren bij de luchthaven afgelopen jaar al 139 miljoen euro op.
Ik en anderen hebben al eerder geroepen dat Schiphol sinds de jaren '90 van de vorige eeuw getransformeerd is van Luchthaven naar Vastgoedbedrijf, met een versnelling tijdens de kredietcrisis (M pier willen bouwen, LCC binnenhalen voor als AF/KLM zou omvallen).Piet91 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:37:
Voor als er nog misverstanden over bestonden dat luchthavens winkelcentra zijn waar toevallig vliegtuigen vertrekken:
[...]
https://www.nu.nl/economi...eizigers-gaan-zorgen.html
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat komt wel vaker voor. NS bijvoorbeeld haalt daar ook een enorm deel van hun omzet vandaan.franssie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:04:
[...]
Ik en anderen hebben al eerder geroepen dat Schiphol sinds de jaren '90 van de vorige eeuw getransformeerd is van Luchthaven naar Vastgoedbedrijf, met een versnelling tijdens de kredietcrisis (M pier willen bouwen, LCC binnenhalen voor als AF/KLM zou omvallen).
Klopt inderdaad. Iets minder overpriced.CyBeR schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:32:
[...]
Dat komt wel vaker voor. NS bijvoorbeeld haalt daar ook een enorm deel van hun omzet vandaan.
Gelukkig kan je als consument zelf kiezen of je duur slootwater koopt of niet.
Maar aangezien de inkomsten voor een groot deel uit parkeren en shopping komen zie je ook dat de parkeergarages en de winkels er tip top uitzien. Wil je op een, zeg C pier, naar het toilet dan is dat wel een stap terug in de tijd (zoals afgelopen week op NPO2 de jaren '80)
En in die tijd was het notabene een top 5 vliegveld wereldwijd
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ware het niet dat zonder die vliegtuigen er geen reden is om juist dat winkelcentrum te bezoekenPiet91 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:37:
Voor als er nog misverstanden over bestonden dat luchthavens winkelcentra zijn waar toevallig vliegtuigen vertrekken:
Afgelopen week zeer last minute op en neer naar DXB moeten gaan met Emirates. Op de heenvlucht was BC vol dus moeten uitwijken naar PE (of een andere route maar dat kwam niet lekker uit). Het was een dagvlucht en moet eerlijk zeggen dat het meer dan prima was. Ik vond de stoel als stoel lekkerder zitten dan in business. Meer padding en overdag mis ik dan een flat stand niet.
Eten (à la carte) was ook prima verzorgd.
Over een maand weer die kant op en denk dat ik dagvlucht weer gewoon in PE boek. Retourtje voor €1.5k is dan erg schappelijk. Heb alleen maar 2 uur tussen einde meeting en vertrek, dus wellicht dat retour in BC dan handiger is ivm hun eigen BC/First terminal.
Eten (à la carte) was ook prima verzorgd.
Over een maand weer die kant op en denk dat ik dagvlucht weer gewoon in PE boek. Retourtje voor €1.5k is dan erg schappelijk. Heb alleen maar 2 uur tussen einde meeting en vertrek, dus wellicht dat retour in BC dan handiger is ivm hun eigen BC/First terminal.
[ Voor 30% gewijzigd door Dean Martin op 15-02-2025 12:52 ]
The best is yet to come
Voor mij nieuws. Er komt een nieuwe Privium lounge bij de C pier.
Aansluitend: die op Eindhoven is nog niet open, toch?givow schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:56:
Voor mij nieuws. Er komt een nieuwe Privium lounge bij de C pier.
Opening medio januari 2025
De verwachting is dat de Privium ExpressLounge medio januari 2025 gereed is. De lounge zal dan dagelijks van 05:30 – 21:00 uur geopend zijn.
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik kreeg zojuist een e-mail van Flying Blue over een 80% bonus op het kopen van Miles.
Is dit eigenlijk interessant? Wanneer ik de kosten van losse retourvluchten vergelijk, lijkt het niet echt aantrekkelijk. Een retourticket met KLM van Amsterdam naar New York kost €869. Als ik dezelfde vlucht met Miles boek, betaal ik 37.500 Miles plus €360 aan toeslagen.
Stel dat ik ongeveer 40.000 Miles koop met de huidige bonus, dan kost me dat €600. In totaal zou ik dan €960 kwijt zijn—dus meer dan de reguliere ticketprijs.
Mis ik iets, of zijn er situaties waarin het wél voordelig is om Miles te kopen met deze bonus?
Is dit eigenlijk interessant? Wanneer ik de kosten van losse retourvluchten vergelijk, lijkt het niet echt aantrekkelijk. Een retourticket met KLM van Amsterdam naar New York kost €869. Als ik dezelfde vlucht met Miles boek, betaal ik 37.500 Miles plus €360 aan toeslagen.
Stel dat ik ongeveer 40.000 Miles koop met de huidige bonus, dan kost me dat €600. In totaal zou ik dan €960 kwijt zijn—dus meer dan de reguliere ticketprijs.
Mis ik iets, of zijn er situaties waarin het wél voordelig is om Miles te kopen met deze bonus?
/f/image/cs1FEhN221XQh2q93mRJ2ky2.png?f=fotoalbum_large)
Het is alleen de moeite waard om miles te kopen als je net iets te kort komt voor een award ticket of upgrade.Sacrada schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:16:
Ik kreeg zojuist een e-mail van Flying Blue over een 80% bonus op het kopen van Miles.
[Afbeelding]
En vergeet niet dat die 600 miles weer 600 Amex MR punten zijn dus 480 Flying Blue miles
[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 17-02-2025 14:54 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Soms staat de prijs in Miles van reward tickets niet in verhouding tot die van revenue tickets. Dat wil zeggen dat de prijs in Miles soms erg laag is (of juist erg hoog) ten opzichte van de prijs in Euro.Sacrada schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:16:
[Afbeelding]
Maar om daar vooraf Miles voor te gaan kopen... Zo'n situatie moet zich maar net voordoen op de route en datum die je wilt boeken voordat het gunstig kan zijn om ze vooraf te kopen. Ben je iemand die de bestemming en datum van de reis laat afhangen van de prijs, dan kan het misschien wel interessant zijn. Maar anders loop je de kans dat je ze gebruikt en alsnog niets bespaart of juist duurder uit bent.
480 extra Miles op de aankoop van 40.000 is ook verwaarloosbaarHmmbob schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:54:
En vergeet niet dat die 600 miles weer 600 Amex MR punten zijn dus 480 Flying Blue miles
[ Voor 31% gewijzigd door Zr40 op 17-02-2025 15:25 ]
Er zijn genoeg situaties waar het wel uit kan.Sacrada schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:16:
Ik ben met mijn gezin voor 500.000 punten business naar Zuid-Afrika gevlogen, terwijl de cashprice 16.000,- was. Mijn vrouw vliegt voor omgerekend < 1000,- business van Las Vegas.
Je moet ze nooit op voorraad nemen, dat is niet handig. Maar het kans soms wel uit.
Maar er zijn makkelijke manieren om een paar 100k aan punten te halen dan deze. Stond in november nog op 0
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T5AMrGrVTQBKptBflIKcxQL3.jpg?f=user_large)
Haha, makkelijk? Ja elke vlucht business vliegen, dan gaat het hard iddPWM schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:48:
[...]
Er zijn genoeg situaties waar het wel uit kan.
Ik ben met mijn gezin voor 500.000 punten business naar Zuid-Afrika gevlogen, terwijl de cashprice 16.000,- was. Mijn vrouw vliegt voor omgerekend < 1000,- business van Las Vegas.
Je moet ze nooit op voorraad nemen, dat is niet handig. Maar het kans soms wel uit.
Maar er zijn makkelijke manieren om een paar 100k aan punten te halen dan deze. Stond in november nog op 0
[Afbeelding]
>> Signature?
700k komt van American Expres, 130k van vliegenChiLLeR schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:51:
[...]
Haha, makkelijk? Ja elke vlucht business vliegen, dan gaat het hard idd
AMEX is de enige manier om heeeeel veel punten te vergaren in Nederland. Mijn collega's in de US hebben het wat dat betreft een stuk makkelijker.
Ik haal er toch 2x een intercontinentale business vlucht voor 4 uit per jaar. Als ik dat cash zou moeten betalen, zou ik mijn vrouw en kinderen in economy zetten
Wauw! Heb je tips? Dat is bijna 800K uitgeven in een jaar haha....PWM schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:48:
[...]
Er zijn genoeg situaties waar het wel uit kan.
[Afbeelding]
In een jaar? Dit is sinds novemberSacrada schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:26:
[...]
Wauw! Heb je tips? Dat is bijna 800K uitgeven in een jaar haha....
2.5 maandSacrada schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:26:
[...]
Wauw! Heb je tips? Dat is bijna 800K uitgeven in een jaar haha....
AMEX komt 2x per jaar met 100.000 punten referral bonus. Met die referrals mag je 800.000 punten per jaar bij verdienen, ofwel 8 personen. Ook als iemand een AMEX Gold neemt (20,- per maand), en ze worden goedgekeurd krijg je meteen die 100.000 punten.
Door daar handig gebruik van te maken (ouders, vrienden, collega's) + mijn spend + miles voor vliegen, haal ik makkelijk 1.000.000 Flying Blue miles per jaar.
Ah check en heel nice! Ik heb dus 2 mensen uitgenodigd afgelopen maand 200k.PWM schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:31:
[...]
2.5 maandMaar natuurlijk niet uitgegeven, zou wel willen
AMEX komt 2x per jaar met 100.000 punten referral bonus. Met die referrals mag je 800.000 punten per jaar bij verdienen, ofwel 8 personen. Ook als iemand een AMEX Gold neemt (20,- per maand), en ze worden goedgekeurd krijg je meteen die 100.000 punten.
Door daar handig gebruik van te maken (ouders, vrienden, collega's) + mijn spend + miles voor vliegen, haal ik makkelijk 1.000.000 Flying Blue miles per jaar.
Maar niet iedereen zit er op te wachten om 65 euro per maand te betalen.
Hoe kon ik ook mensen voor Gold uitnodigen? Ik zie alleen maar Platinum als mogelijkheid?
Ik denk dat ik iets fout doe. Het is mij nog nooit gelukt om een duur financieel product aan te smeren aan een vriend/kennis/collega wat ze zelf niet nodig hebben, die ik daarna nog steeds vriend/kennis/collega heb mogen noemen…
Zal mijn laatste post hier doen, beter in Creditcard topic. Maar je kan verstopt onderin deze link vinden:Sacrada schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:33:
[...]
Ah check en heel nice! Ik heb dus 2 mensen uitgenodigd afgelopen maand 200k.
Maar niet iedereen zit er op te wachten om 65 euro per maand te betalen.
Hoe kon ik ook mensen voor Gold uitnodigen? Ik zie alleen maar Platinum als mogelijkheid?
:strip_exif()/f/image/a1knuxdZvaW2YaSZEZDH25E9.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar kan je wel de Gold card selecteren voor 20,- per maand.
Ze kunnen na 7 dagen weer opzeggen onlineZr40 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:33:
Ik denk dat ik iets fout doe. Het is mij nog nooit gelukt om een duur financieel product aan te smeren aan een vriend/kennis/collega wat ze zelf niet nodig hebben, die ik daarna nog steeds vriend/kennis/collega heb mogen noemen…
Dit is wel interessant dus dan betalen zij maar eenmalig 20 euro, en krijg jij 100k punten?
Nee joh anders zou er volop misbruik van worden gemaakt.Sacrada schreef op maandag 17 februari 2025 @ 21:52:
[...]
Dit is wel interessant dus dan betalen zij maar eenmalig 20 euro, en krijg jij 100k punten?
Fyi, flyingblue heeft een it issue waarbij het bij “sommige” accounts niet mogelijk is een pwd reset e-mail te sturen. Daarnaast is er een “nog selectere groep” waarbij ook nog eens de optie om de reset via sms te sturen niet werkt. Raad eens in welke group ik zit 
ze verwachten het probleem voor het inde van de maand op te lossen. (Schijnt al weken te spelen)
Overigens ook een aantal collega’s. Zo kwam ik er eigenlijk achter, omdat het bij hen niet werkte.
ze verwachten het probleem voor het inde van de maand op te lossen. (Schijnt al weken te spelen)
Overigens ook een aantal collega’s. Zo kwam ik er eigenlijk achter, omdat het bij hen niet werkte.
Strikt genomen staat dat niet in de voorwaarden: https://www.americanexpre.../MGM/DEFAULT/GNLPLAT00001g0tanks schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 00:06:
[...]
Nee joh anders zou er volop misbruik van worden gemaakt.
Deze zijn voor de situatie zonder promotie (dus 20K MR voor een goedgekeurde aanvraag) maar volgens mij zijn de basisvoorwaarden steeds hetzelfde. De bonus voor de aandrager is voor Platinum en Gold hetzelfde en er is geen minimum termijn voor hoe lang een introducee de kaart moet houden. Ze mogen enkel in de laatste 12 maanden geen kaart hebben gehad.
Je kunt in theorie dus elke 12 maanden dezelfde 8 mensen zich laten aanmelden voor een Gold card die vervolgens meteen de kaart weer opzeggen, en daarmee elk jaar 800K punten harken. Het is niet uit te sluiten dat Amex op een gegeven moment wel wakker wordt. Ze kunnen je mogelijkheid om mensen te introduceren ook blokkeren. Maar voor nu lijkt dit gewoon te werken.
De points guys online claimen volgens mij altijd dat het bij promo's juist wel nuttig is om een voorraad aan te leggen, mits je een programma kiest dat veel redemption opties biedt zoals Alaska's Mileage Plan. Een enkeltje AMS-DOH in Qatar Qsuites gaat bijv. nu vanaf 45k miles en $80 tax. Als je die miles onder de huidige 60%-bonus promotie koopt bij Alaska betaal je omgerekend ongeveer 800 euro voor dat ticket. Of je koopt ze via Hawaiian die soms een 100% promotie hebben (en 1:1 transfer naar Mileage Plan hebben), dan is het ~600 euro.PWM schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:48:
[...]
Het werkt
Ik zal duidelijk zijn: Flying Blue miles zou ik niet op voorraad nemen tegen cashDe points guys online claimen volgens mij altijd dat het bij promo's juist wel nuttig is om een voorraad aan te leggen, mits je een programma kiest dat veel redemption opties biedt zoals Alaska's Mileage Plan. Een enkeltje AMS-DOH in Qatar Qsuites gaat bijv. nu vanaf 45k miles en $80 tax. Als je die miles onder de huidige 60%-bonus promotie koopt bij Alaska betaal je omgerekend ongeveer 800 euro voor dat ticket. Of je koopt ze via Hawaiian die soms een 100% promotie hebben (en 1:1 transfer naar Mileage Plan hebben), dan is het ~600 euro.
Joepie ik mag binnenkort weer eens vliegen.
De autist in mij heeft er een hekel aan
Na wat spelen op skyscanner de volgende vraag:
Wat is de logica van dit?
KLM business, directe vlucht:
BKK - AMS : $ 3671
Vlieg je naar andere bestemming met AMS als een tussenstop:
BKK - DUS, stop in AMS : $3051
BKK - CDG, stop in AMS : $3341
A.
Kun je gewoon het ticket naar Dusseldorf/Parijs kopen en bij boarden of op Schiphol aangeven dat je de laatste leg niet vliegt? (ik vlieg alleen met handbagage)
B.
Heeft dat nog een gevolg voor de terugvlucht?
A.
Kun je gewoon het ticket naar Dusseldorf/Parijs kopen en bij boarden of op Schiphol aangeven dat je de laatste leg niet vliegt? (ik vlieg alleen met handbagage)
B.
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Goede tip, ik hark ook best veel punten bij elkaar via mijn amex spent. Ik ga die referrals eens even goed gebruiken 😀PWM schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:55:
[...]
700k komt van American Expres, 130k van vliegen
AMEX is de enige manier om heeeeel veel punten te vergaren in Nederland. Mijn collega's in de US hebben het wat dat betreft een stuk makkelijker.
Ik haal er toch 2x een intercontinentale business vlucht voor 4 uit per jaar. Als ik dat cash zou moeten betalen, zou ik mijn vrouw en kinderen in economy zetten
>> Signature?
Lees even een pagina of twee terugsh4d0wman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 04:29:
Joepie ik mag binnenkort weer eens vliegen.De autist in mij heeft er een hekel aan
![]()
Ja, kan.A.
Ja, die wordt gecanceld. Dus als je nog terug wilt komen zou ik dat niet doen.B.
Bedankt @CyBeR !
Dan zal het Eva PE direct worden of Etihad Business maar daar zit een overstap in. Ik zal eens kijken welke vertrektijd gunstiger is. Prijs ontloopt elkaar niet zo veel.
Dan zal het Eva PE direct worden of Etihad Business maar daar zit een overstap in. Ik zal eens kijken welke vertrektijd gunstiger is. Prijs ontloopt elkaar niet zo veel.
[ Voor 11% gewijzigd door sh4d0wman op 19-02-2025 09:37 ]
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Geniet ervan zolang het werkt, leuke hack! In de US is dit helemaal dichtgetimmerd. In NL zullen ze dit ook wel doen zodra het teveel uit de klauwen loopt.Daniel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:27:
[...]
Strikt genomen staat dat niet in de voorwaarden: https://www.americanexpre.../MGM/DEFAULT/GNLPLAT00001
Deze zijn voor de situatie zonder promotie (dus 20K MR voor een goedgekeurde aanvraag) maar volgens mij zijn de basisvoorwaarden steeds hetzelfde. De bonus voor de aandrager is voor Platinum en Gold hetzelfde en er is geen minimum termijn voor hoe lang een introducee de kaart moet houden. Ze mogen enkel in de laatste 12 maanden geen kaart hebben gehad.
Je kunt in theorie dus elke 12 maanden dezelfde 8 mensen zich laten aanmelden voor een Gold card die vervolgens meteen de kaart weer opzeggen, en daarmee elk jaar 800K punten harken. Het is niet uit te sluiten dat Amex op een gegeven moment wel wakker wordt. Ze kunnen je mogelijkheid om mensen te introduceren ook blokkeren. Maar voor nu lijkt dit gewoon te werken.
Hoe ze dat in de US aanpakken, is dat je in de regel maar tot 100k referral bonussen kan verzamelen per jaar, 10-30k per persoon. Ook zijn veel welkomstbonussen met een lifetime rule per kaart, dus je kan maar 1 keer in aanmerking komen voor de bonus.
Ik vermoed dat al deze regels in NL wat soepeler zijn omdat ze meer groeipotentie zien en waarschijnlijk de groep die 'misbruik' maakt van de soepele regels niet zo groot is. (het is natuurlijk geen misbruik, want het kan volgens de regels. Maar gedachte van de referral bonus is ongetwijfeld niet dat referrals na 7 dagen weer opzeggen). Uiteindelijk zal op termijn het gevolg zijn dat de regels aangescherpt worden, deze bonussen/voorwaarden minder riant worden.
Er zijn limieten, ben er wel eens overheen gegaan maar al die referral bonussen zijn toen gewoon overgemaakt.
Die eenmalige bonussen; daarom is het vaak beter om onderaan beginnen met de cc's voor de max welkomst punten/miles.
Bijvoorbeeld:
1. Hilton Honors - 80,000 Hilton Honors Points en een Free Night Reward ->
2. Hilton Surpass - 130,000 Hilton Honors Points en een Free Night Reward ->
3. Hilton Aspire - 180,000 Hilton Honors Points
Delta Skymiles blue (10k) -> gold (80k) -> platinum (90k) -> reserve card (100k) of whatever het tegenwoordig is.
Die eenmalige bonussen; daarom is het vaak beter om onderaan beginnen met de cc's voor de max welkomst punten/miles.
Bijvoorbeeld:
1. Hilton Honors - 80,000 Hilton Honors Points en een Free Night Reward ->
2. Hilton Surpass - 130,000 Hilton Honors Points en een Free Night Reward ->
3. Hilton Aspire - 180,000 Hilton Honors Points
Delta Skymiles blue (10k) -> gold (80k) -> platinum (90k) -> reserve card (100k) of whatever het tegenwoordig is.
[ Voor 10% gewijzigd door Grouchy op 19-02-2025 20:54 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Net weer een voorbeeld dat Business soms goedkoper is als Premium Economy. Wilde met KLM op 19 mei van LAX naar AMS Premium Comfort vliegen maar Business was €35 goedkoper. (€2486 tov €2451). Ok. vooruit, dan toch maar Business geboekt...
Ik vlieg persoonlijk liever met Etihad via AUH dan KLM. Zeker als het ook nog eens goedkoper is.sh4d0wman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:36:
Bedankt @CyBeR !
En dat valt Schiphol nog 'mee'. Daar loop je door een winkelcentrum (met kapotte roltrappen etc) naar de gate/naar buiten. Op andere vliegvelden moet je soms door de tax free winkel heen lopen om ergens te komen.Piet91 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:37:
[...]
https://www.nu.nl/economi...eizigers-gaan-zorgen.html
In Spanje zie je dat wel inderdaad, ik stoor me er eigenlijk niet zo aan.PolarBear schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:42:
[...]
<>
Op andere vliegvelden moet je soms door de tax free winkel heen lopen om ergens te komen.
Wat ik bijvoorbeeld wel weer leuk vind van bijvoorbeeld MAD, dat is op meerdere plekken door de security kan, of je nu uit de metro kot, uit de parkeergarage, via de Kiss & Ride plek.
Wat is dat parkeren op Schiphol duur geworden zeg. Ik reis redelijk vaak maar ik vermeid Schiphol het liefst zo vaak mogelijk. Ik zit nu te kijken om 8 dagen te parkeren op P1. Dat kost 249 euro. In 2021 heb ik er 13 dagen gestaan voor 158.50 euro....
Er zijn natuurlijk legio alternatieven via Schiphol zelf en losstaande bedrijven beschikbaar waar je voor minder geld 8 dagen kunt parkeren. Ja parkeren is schofterig duur op Schiphol, maar P1 is ook niet de voordeligste locatie voor lang verblijf.Sunri5e schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:13:
Wat is dat parkeren op Schiphol duur geworden zeg. Ik reis redelijk vaak maar ik vermeid Schiphol het liefst zo vaak mogelijk. Ik zit nu te kijken om 8 dagen te parkeren op P1. Dat kost 249 euro. In 2021 heb ik er 13 dagen gestaan voor 158.50 euro....
Het gaat me niet perse of dat ik het ergens anders 10 euro goedkoper kan krijgen maar ik verbaas me nogal over het grote verschil tov 2021.Homer-Simpson schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:15:
[...]
Er zijn natuurlijk legio alternatieven via Schiphol zelf en losstaande bedrijven beschikbaar waar je voor minder geld 8 dagen kunt parkeren. Ja parkeren is schofterig duur op Schiphol, maar P1 is ook niet de voordeligste locatie voor lang verblijf.
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2