Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 233 ... 252 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sunri5e schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:13:
Wat is dat parkeren op Schiphol duur geworden zeg. Ik reis redelijk vaak maar ik vermeid Schiphol het liefst zo vaak mogelijk. Ik zit nu te kijken om 8 dagen te parkeren op P1. Dat kost 249 euro. In 2021 heb ik er 13 dagen gestaan voor 158.50 euro....
Klopt, parkeren is duur in Amsterdam/Schiphol. Alleen daarom pak ik al liever de OV of taxi, maar ik woon er redelijk vlakbij. Als je van verder komt, zijn er vast wel goedkopere opties. Desnoods parkeer je ergens in de buurt waar het goedkoop/gratis parkeren is en pak je de taxi xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sunri5e schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Het gaat me niet perse of dat ik het ergens anders 10 euro goedkoper kan krijgen maar ik verbaas me nogal over het grote verschil tov 2021.
Schiphol heeft extra geld nodig dus zo ongeveer álle prijzen zijn verhoogd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is dat parkeren op Schiphol duur geworden zeg. Ik reis redelijk vaak maar ik vermeid Schiphol het liefst zo vaak mogelijk. Ik zit nu te kijken om 8 dagen te parkeren op P1. Dat kost 249 euro. In 2021 heb ik er 13 dagen gestaan voor 158.50 euro....
Als je P1 en P6 parkeren gaat reserveren word er ook gekeken naar de drukte. Prijzen kunnen dus (flink) variëren. Ik vlieg eind Maart voor 11 dagen naar de US en betaal 155,- voor P1. Maar je kan ook 120,- kwijt zijn voor 3 dagen.

Gemiddeld, zal het wel niet goedkoper zijn geworden natuurlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:53
Wat ik zo verneukeratief aan parkeren bij Schiphol is dat je prijzen krijgt:
Boek nu voor XX euro en zonder reservering YY euro.

Ik denk, prima, dan betaal ik wel die YY euro want dan zit ik er niet aan vast. Blijkt dus dat die YY euro helemaal geen vast bedrag is maar gewoon in de meestijgt hoe dichter je bij de datum komt. Uiteindelijk met een reservering meer betaald dan een maand eerder aangegeven als prijs zonder reservering. Noem dan geen prijs zonder reservering als die continue wordt aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Voor dat geld kun je een hotelovernachting bij Van der Valk inclusief parkeerplaats en shuttle boeken. Natuurlijk niet zo dichtbij als P1, maar we doen dat wel eens als we een ochtendvlucht hebben. Verder vooruit boeken wil ook nog wel eens helpen, maar het blijven variabele tarieven afaik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Prijzen voor de parkeerplekken op Schiphol, volgt zo te horen dezelfde strategie als de vliegtickets :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:54

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hmm. Equipment swap voor mijn Delta vlucht van vrijdag. Was een 339 (zoals eigenlijk altijd op deze vlucht), nu een 333. Maakt volgens mij voor PE (wat ik vlieg) niet echt uit maar overwoog nog een upgrade naar Delta One maar nu dat geen Suites zijn voegt het niet zo veel meer toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:45

Grouchy

meep meep

Wel opeens minder PS stoeltjes beschikbaar en meer D1 stoelen zo vlak voor vertrek. Vaak zijn er dan (weer) Delta Z fares beschikbaar en is de prijs onder de 400 / 40000 SkyMiles.

Weet niet of dat een faire prijs voor je is (, of wat Delta momenteel vraagt.)

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grouchy schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:29:
Wel opeens minder PS stoeltjes beschikbaar en meer D1 stoelen zo vlak voor vertrek. Vaak zijn er dan (weer) Delta Z fares beschikbaar en is de prijs onder de 400 / 40000 SkyMiles.

Weet niet of dat een faire prijs voor je is (, of wat Delta momenteel vraagt.)
400 zou ik prima vinden. Heb wel twee stoelen nodig maar soit. Alleen zie ik geen mogelijkheid, de KLM app denkt dat ik La Premiere vlieg en de Delta-app geeft geen optie (en vlucht wijzigen kan niet met een onzinnige foutmelding over een corporate/groepsboeking wat niet zo is)
Bij inchecken maar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Ooh KLM boeking, via AMS/KLM kan dat soort upgrades toch al het tijd niet meer bij/na het inchecken.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
Nog even inhakend op de parkeerdiscussie, ik weet dat het niet populair is bij de bewoners in de buurt, maar er zijn zoveel gratis parkeerplekken langs de busroutes naar Schiphol (met name bus 397 die 24/7 en vrij frequent rijdt) dat je bijna altijd wel binnen een 15/20 mins gratis (minus je buskaartje) op plaza staat. Ik denk dat er parkeerplekken op Schiphol zijn waar je er langer over doet en dan een fortuin betaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door mvbo op 25-02-2025 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mvbo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:10:
Nog even inhakend op de parkeerdiscussie, ik weet dat het niet populair is bij de bewoners in de buurt, maar er zijn zoveel gratis parkeerplekken langs de busroutes naar Schiphol (met name bus 397 die 24/7 en vrij frequent rijdt) dat je bijna altijd wel binnen een 15/20 mins gratis (minus je buskaartje) op plaza staat. Ik denk dat er parkeerplekken op Schiphol zijn waar je er langer over doet en dan een fortuin betaalt.
Alternatief is parkeren bij NS station Nieuw Vennep.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

Sorcerer8472

Mens sana?

Snapt iemand trouwens hoe de pricing bij flex tickets werkt bij KLM?

Als ik bijv. alleen de terugreis wil wijzigen van een traject, dan lijkt het erop dat hij de verhoogde prijs van de heenreis ook doorberekent, min of meer dezelfde prijs als wanneer ik de ticket cancel en helemaal opnieuw boek, ipv dat hij dat alleen bij de terugreis doet.

De terugreis is in prijs niet verhoogd en een enkeltje boeken ipv het ticket wijzigen is zelfs goedkoper dan de meerprijs betalen. Is dit normaal? En is dit anders nadat de heenreis al heeft plaatsgevonden en er dus geen pricing meer is voor de heenreis?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je ticket volledig ongebruikt is dan herberekent hij je volledige ticket aan het huidige geldende tarief. En die is dichter voor vertrek, dus de kans is inderdaad reëel dat je meer gaat moeten betalen voor misschien 'hetzelfde' ticket (maar het is niet hetzelfde, want het goedkopere tarief dat je had moest je verder vooraf boeken).

Dus ja, dat kan rare scenario's opleveren. Als je dicht bij vertrek bent, dan kan je vaak beter wachten om je retour te herboeken tot je je heenreis gevlogen hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 25-02-2025 17:04 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Borromini schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:02:
Dus ja, dat kan rare scenario's opleveren. Als je dicht bij vertrek bent, dan kan je vaak beter wachten om je retour te herboeken tot je je heenreis gevlogen hebt.
Okay, duidelijk! Op basis waarvan wordt de terugweg dan berekend als je de heenweg al genomen hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Van het tarief dat beschikbaar was op het moment dat je je oorspronkelijke ticket boekte :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:13
Freee!! schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Mijn vaste stek is het zwembad bij halte Getsewoud Noord in Nieuw Vennep. Enorm parkeerterrein die nooit vol is, en pal naast de bushalte die je in een kwartier naar AMS rijdt. De planning is wel dat dit in 2027 betaald parkeren wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Borromini schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:51:
Van het tarief dat beschikbaar was op het moment dat je je oorspronkelijke ticket boekte :).
Hoe werkt dat dan? Op basis van wat je zegt zou je zeggen dat ze dan alle tarieven van alle datums (en evt. mogelijk alle routes vanaf alle vliegvelden) moeten opslaan op het moment dat je boekt.

Stel dat ik LAX-AMS als terugweg heb en ik wil die ná de heenvlucht wijzigen in SFO-AMS 1 dag later, waar komt de pricing van die leg dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Als je met Delta vliegt (vlucht heeft ook een KL nummer). kan je dan je bagage afgooien bij de selfservice bagage drop-off? Of werkt dat echt alleen maar als je een KLM ticket hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:06:
[...]

Hoe werkt dat dan? Op basis van wat je zegt zou je zeggen dat ze dan alle tarieven van alle datums (en evt. mogelijk alle routes vanaf alle vliegvelden) moeten opslaan op het moment dat je boekt.

Stel dat ik LAX-AMS als terugweg heb en ik wil die ná de heenvlucht wijzigen in SFO-AMS 1 dag later, waar komt de pricing van die leg dan vandaan?
Die tarieven blijven X aantal maanden geladen voor reisbureaus en wschl nog langer intern bij de maatschappij zelf. Die zijn ook achteraf nog op te roepen. Voor een reiziger is die info niet beschikbaar.

Het zal je verbazen hoeveel info er wordt bijgehouden in die boekingssystemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 25-02-2025 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 14:31
xares schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:39:
Als je met Delta vliegt (vlucht heeft ook een KL nummer). kan je dan je bagage afgooien bij de selfservice bagage drop-off? Of werkt dat echt alleen maar als je een KLM ticket hebt?
Antwoord C: dat hangt helemaal af van de grondafhandelaar van de airline. KLM verwerkt ook Delta (nagenoeg heel Skyteam) op AMS - dit gaat allemaal op balierijen 9-16. Dus ja, lekker doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
xares schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:39:
Ja dat kan, KLM doet in AMS de afhandeling voor Delta dus je kunt quasi alles bij hen regelen.

Andersom werkt dat overigens ook, als je terug zou vliegen met KLM kun je bij Delta inchecken. Alleen voor een paar specifieke dingen moet je echt aan de balie van de airline zelf staan; zoals bijvoorbeeld DOD upgrades.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:19
Freee!! schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Jáááren gelden was het daar betaald parkeren. Tegenwoordig niet meer?

Andere optie is station Sassenheim, daar roept men al jaren van dat het betaald parkeren wordt, maar was het vorig jaar in ieder geval nog niet...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 20:14
Een overstap op Madrid, Schengen - Schengen met aireuropa van 1uur15min.
Te doen of te riskant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 09:50
menzo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:47:
Te doen of te riskant?
Zelf losse tickets boeken of in 1 boeking? In dat laatste geval moet de airline het oplossen als de overstap niet gehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
menzo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 06:47:
Te doen of te riskant?
Geen probleem. Uiteraard er van uitgaande dat je op 1 ticket zit; voor self-connecten is dat per definitie te kort. MAD T2 (waar UX zit) is een beetje een dierentuin in mijn ervaring maar je hebt niet lang nodig om van A naar B te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:38
Hmmbob schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Aansluitend: die op Eindhoven is nog niet open, toch?

[...]
Oh, ze hebben het nieuwsbericht inmiddels gewijzigd naar "medio februari". Dat is dan nog..... 3 dagen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Hmmbob schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Oh, ze hebben het nieuwsbericht inmiddels gewijzigd naar "medio februari". Dat is dan nog..... 3 dagen?
Medio betekent halverwege ;)

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik zit momenteel op een United vlucht en heb geen internet gekocht maar Tweakers werkt, als enige website, wel. Ik vermoed dat het iets met de notificaties te maken heeft. Websockets connectie wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De website komt niet via notificaties of websockets binnen in je browser. Dit zal niet de reden zijn waarom het werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 26-02-2025 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:56
Zr40 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:03:
De website komt niet via notificaties of websockets binnen in je browser. Dit zal niet de reden zijn waarom het werkt.
je Captain zal Tweakers blijkbaar graag willen gebruiken en heeft hem gewhitelist ;-) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 20:14
CyBeR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:11:
[...]

Geen probleem. Uiteraard er van uitgaande dat je op 1 ticket zit; voor self-connecten is dat per definitie te kort. MAD T2 (waar UX zit) is een beetje een dierentuin in mijn ervaring maar je hebt niet lang nodig om van A naar B te komen.
Allemaal op 1 Air Europa ticket. Thanks voor de info. De overstap kan net de paar extra XP geven vergeleken direct naar LIS te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
oohh schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:25:
Ik zit momenteel op een United vlucht en heb geen internet gekocht maar Tweakers werkt, als enige website, wel. Ik vermoed dat het iets met de notificaties te maken heeft. Websockets connectie wellicht?
Is alleen DNS geblokeerd en zit het ip adres van tweakers in je cache gegraveerd omdat je er zo vaak komt? ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
menzo schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:48:
[...]

Allemaal op 1 Air Europa ticket. Thanks voor de info. De overstap kan net de paar extra XP geven vergeleken direct naar LIS te vliegen.
Ik weet ervan, heb eind vorig jaar precies dat gedaan in business voor 60XP. Speciaal een weekend uitgezocht dat ze de middagvlucht naar AMS ook met een 787-9 uitvoerden.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 26-02-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Ik weet ervan, heb eind vorig jaar precies dat gedaan in business voor 60XP. Speciaal een weekend uitgezocht dat ze de middagvlucht naar AMS ook met een 787-9 uitvoerden.
Hoe wist je zeker dat je in de goede boekingsklasse zat? Da's een dingetje bij UX toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:24:
[...]

Hoe wist je zeker dat je in de goede boekingsklasse zat? Da's een dingetje bij UX toch?
Klopt, en daar heb ik me inderdaad al eens aan gebrand wat ik toen op moest lossen door 't aan te laten passen, wat extra kost want eigenlijk is het non-changeable.

Dus die keer online opgezocht wat ik wilde doen en daarna dat via de klantenservice aan de telefoon geboekt en daarbij aangegeven geen boekingsklasse O te willen. Was allemaal geen probleem, uiteraard iets meer moeite dan gewoon online boeken maar heel veel scheelde 't niet.

Qua wat dat kost overigens: als je online boekt zie je de prijs staan met vervolgens een verplichte korting toegepast: die korting brengt t naar O-klasse en de prijs in I-klasse is de niet-kortingprijs.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 26-02-2025 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:24:
[...]

Klopt, en daar heb ik me inderdaad al eens aan gebrand wat ik toen op moest lossen door 't aan te laten passen, wat extra kost want eigenlijk is het non-changeable.

Dus die keer online opgezocht wat ik wilde doen en daarna dat via de klantenservice aan de telefoon geboekt en daarbij aangegeven geen boekingsklasse O te willen. Was allemaal geen probleem, uiteraard iets meer moeite dan gewoon online boeken maar heel veel scheelde 't niet.
Begrijp ik nu dat, ook al boek je business bij UX, je toch XP volgens een economy ticket kunt ontvangen? Dank voor de waarschuwing iig. Ik was al aan het kijken naar een stedentripje Lissabon nav de bovenstaande berichten.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Apache4u schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Begrijp ik nu dat, ook al boek je business bij UX, je toch XP volgens een economy ticket kunt ontvangen? Dank voor de waarschuwing iig. Ik was al aan het kijken naar een stedentripje Lissabon nav de bovenstaande berichten.
Nee, O-klasse betekent dat je helemaal niets krijgt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Nee, nog erger: als je ticket O-klasse is krijg je helemaal geen XP ervoor. In Economy bestaat dat geloof ik ook maar ik weet niet zo snel welke fare class dat daar is.

Zorg verder wel dat je een vlucht uitkiest die met 787-9 uitgevoerd wordt, want anders heb je kans dat ze een van Norse Atlantic geleaset toestel inzetten en die hebben geen business class maar alleen premium economy (die ze dan als business verkopen.) Inmiddels hebben ze hun 789's waar dat voor geldt weer ingeleverd, maar ze hebben nog 788's geleaset.

Met dat allemaal in het achterhoofd kan ik 't verder aanraden. Lissabon is ook heel leuk trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-09 20:20
Ik vond dit er wat tricky uitzien. Mensen lopen naar de trap achter van het ene vliegtuig, terwijl die ernaast net pushback had gehad en op eigen kracht aan het omdraaien is (stond aanvankelijk in dezelfde richting geparkeerd als het vliegtuig links).

Is dat niet wat te dichtbij passagiers? Ik had de foto wat te laat gemaakt, maar 3 seconden ervoor stonden de neus en dus motoren direct richting de passagiers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfCkx2Nhqgdyc8I3JdBe8IdIRLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoG04K8VFzRUmsJlpcJ7KiiD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Menesis op 26-02-2025 23:06 ]

Mixed Reality dev

• UTMachine
  • Laatst online: 24-09 17:23
Ik heb nu een paar keer via Singapore en Bangkok gereisd. Daar kan Schiphol een groot voorbeeld aannemen, vanaf gate tot douane en koffer (op de band) kostte mij maar 26 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
UTMachine schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:28:
Ik heb nu een paar keer via Singapore en Bangkok gereisd. Daar kan Schiphol een groot voorbeeld aannemen, vanaf gate tot douane en koffer (op de band) kostte mij maar 26 minuten.
Dan heb je heeeeel veel geluk gehand in Bangkok: ook dat vliegveld staat berucht om lange rijen.
Singapore daarentegen moet er al echt iets aan de hand zijn (storing etc), wil je niet binnen 30 minuten na landing al buiten staan met je bagage, dat is ook hun KPI :). Vind het daarom altijd weer prettig om "thuis" te komen in SG.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• UTMachine
Chief schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 07:57:
[...]

Dan heb je heeeeel veel geluk gehand in Bangkok: ook dat vliegveld staat berucht om lange rijen.
Singapore daarentegen moet er al echt iets aan de hand zijn (storing etc), wil je niet binnen 30 minuten na landing al buiten staan met je bagage, dat is ook hun KPI :). Vind het daarom altijd weer prettig om "thuis" te komen in SG.
Aha ik wist niet van zo’n nuttige KPI, echt iets voor Schiphol (wordt alleen duurder en minder service).
Ik vlieg ook liever met Singapore Airlines, want KLM voelt steeds meer als een budget airline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
UTMachine schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:02:
[...]

Aha ik wist niet van zo’n nuttige KPI, echt iets voor Schiphol (wordt alleen duurder en minder service).
Ik vlieg ook liever met Singapore Airlines, want KLM voelt steeds meer als een budget airline.
Zowel SQ als Changi hebben wereldwijd een sterke reputatie. Hangt wel een prijskaartje aan SQ.
Changi is inmiddels begonnen met bouwen van Terminal 5 dat 50 miljoen passagiers (meer dan 50% van huidige 90mm passagiers van T1-T4). aan moet kunnen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:45

4x2

lộn xộn quá

Ik vermijd KLM tegenwoordig als de pest, zeker aangezien we blijkbaar te weinig verdienen om frequente reizigers op zn minst een premium eco stoel te geven op >10u vluchten.
En KLM is gewoon ronduit ruk in economy (incl economy comfort)
Zit nu zelfs op het punt dat ik niet eens meer probeer een skyteam partner te vinden, liever geen voordelen en een fatsoenlijke(re) stoel dan dat ik met KLM vlieg.

leeg

• UTMachine
4x2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:08:
Ik vermijd KLM tegenwoordig als de pest, zeker aangezien we blijkbaar te weinig verdienen om frequente reizigers op zn minst een premium eco stoel te geven op >10u vluchten.
En KLM is gewoon ronduit ruk in economy (incl economy comfort)
Zit nu zelfs op het punt dat ik niet eens meer probeer een skyteam partner te vinden, liever geen voordelen en een fatsoenlijke(re) stoel dan dat ik met KLM vlieg.
Enige punt waar KLM het mee kan winnen is de directe vlucht. Zodra ik een overstap moet doen, dan sowieso een andere (veel goedkopere en betere service) airline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
4x2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:08:
Is er een airline die Premium stoelen weggeeft bij boeken met status? Lijkt me een beetje vreemd business model.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ok klopt dit? Ik heb een bij KLM gemaakte boeking die bestaat uit een Delta-vlucht heen naar JFK en een KLM-vlucht terug vanaf LAX. KLM app zegt dat ik niet online kan inchecken en de Delta-app laat het ook niet toe omdat ze denken dat ik geen terugreis heb (en daar houdt de USA niet zo van).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-m8GlY7aDt6S7aGl1VuHLGKoww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klL18CzovKwO9SaM9ziRLXPB.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zou KLM dit toch vanuit Schiphol helemaal moeten afhandelen?

Edit: dit was ook een mooie zombiestate, inmiddels vervangen door “online inchecken niet mogelijk”.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7aoh4qThDB0Hx3dPOhhD7-Yybg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTYQ3m3rj9XNDdOr1MUmCnEl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Daniel op 27-02-2025 11:27 ]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Daniel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:22:
Ok klopt dit? Ik heb een bij KLM gemaakte boeking die bestaat uit een Delta-vlucht heen naar JFK en een KLM-vlucht terug vanaf LAX. KLM app zegt dat ik niet online kan inchecken en de Delta-app laat het ook niet toe omdat ze denken dat ik geen terugreis heb (en daar houdt de USA niet zo van).

[Afbeelding]

Volgens mij zou KLM dit toch vanuit Schiphol helemaal moeten afhandelen?

Edit: dit was ook een mooie zombiestate, inmiddels vervangen door “online inchecken niet mogelijk”.
[Afbeelding]
De servicelijn van KLM even bellen lijkt me? Hoewel het waarschijnlijk gewoon goed gaat op het vliegveld :)

Wel vreemd dat het misgaat als dit in één boeking zit :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:49:
[...]

Wel vreemd dat het misgaat als dit in één boeking zit :?
Nu heeft KLM ook wel echt de allerranzigste IT-infrastructuur known to man. Werkelijk alles gaat daar altijd fout, voor onervaren reizigers is het echt niet te doen.
Ik krijg een uur nadat de checkin open is gegaan een push dat ik in kan checken en als ik daar op tik kom ik eerst op een pagina waar alleen ik als passagier vermeld sta en mij reisgenoot niet, en vervolgens een foutmelding dat mijn hele boeking niet gevonden kan worden. Dit lukt je eigenlijk alleen als je het met opzet zo slecht mogelijk probeert te maken. Zo de chat maar even vragen wat er aan de hand is.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Daniel schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Nu heeft KLM ook wel echt de allerranzigste IT-infrastructuur known to man. Werkelijk alles gaat daar altijd fout, voor onervaren reizigers is het echt niet te doen.
Ik krijg een uur nadat de checkin open is gegaan een push dat ik in kan checken en als ik daar op tik kom ik eerst op een pagina waar alleen ik als passagier vermeld sta en mij reisgenoot niet, en vervolgens een foutmelding dat mijn hele boeking niet gevonden kan worden. Dit lukt je eigenlijk alleen als je het met opzet zo slecht mogelijk probeert te maken. Zo de chat maar even vragen wat er aan de hand is.
Ja, het lijkt inderdaad soms wel zo alsof het met opzet slecht is! Maar vergis je ook niet in de complexiteit die er meespeelt waarbij je met tig andere maatschappijen samenwerkt met under the hood misschien wel tientallen verschillende incheckflows.

Maar heb wel het idee dat dingen beter worden. De app is wat beter, het is sneller, zoeken naar vluchten leidt minder vaak tot een foutmelding, boarding pass tonen heeft niet meer een halve minuut nodig om te laden, etc. :+

Het zou me niks verbazen als de problemen in website/app ook rondom boeking tot miljoenen aan gemiste omzet leiden. Zo vaak dat je bijv. ineens ziet dat er geen beschikbaarheid is, probeer het opnieuw en het is er ineens wel. Durf er best wat om te verwedden om te verwedden dat dit leidt tot gemiste omzet van idd vooral minder ervaren reizigers die dan maar via een andere website gaan boeken. Maar het lijkt langzaam wat beter te worden.

• Eames
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-07 15:46
Heeft een van jullie ervaring met Booking.com op Earn Online van Flying Blue? Ze weigeren mijn miles uit te betalen en daar staan nu sinds de zomer nog 10-15k miles in de wacht. De klantenservice wil dat ik facturen aan lever waar Flying Blue op staat maar die heeft Booking helemaal niet. Raar verhaal.

[ Voor 198% gewijzigd door Eames op 27-02-2025 15:00 ]

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:22
PWM schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:58:
[...]

Is er een airline die Premium stoelen weggeeft bij boeken met status? Lijkt me een beetje vreemd business model.
Ik denk bij boeken niet. Maar Delta geeft wel actief upgrades aan mensen met status. Volgens mij laat KLM over het algemeen stoelen leeg als ze niet verkocht zijn toch?

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:26
Wild Chocolate schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Jáááren gelden was het daar betaald parkeren. Tegenwoordig niet meer?

Andere optie is station Sassenheim, daar roept men al jaren van dat het betaald parkeren wordt, maar was het vorig jaar in ieder geval nog niet...
Klopt is gratis, wel vaak druk!

edit:
Gaat over Sassenheim dus

[ Voor 4% gewijzigd door Mattie112 op 27-02-2025 14:30 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• PWM
  • Niet online
Yankovic schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Ik denk bij boeken niet. Maar Delta geeft wel actief upgrades aan mensen met status. Volgens mij laat KLM over het algemeen stoelen leeg als ze niet verkocht zijn toch?
Er zijn die actief upgraden bij boeken inderdaad. Maar dan ziet je bij Delta al wel aan de top-tier FF's. Iemand die 20 vluchten per jaar doet valt daar normaal gesproken niet onder. Bij KLM (of eigenlijk elke EU carrier), krijgen FF's de voorkeur bij upgrades als economy vol loopt.

Het lijkt me een beetje vreemd om er van uit te gaan dat je als FF bij een Europese maatschappij zomaar een klasse hoger gezet word op lange vluchten. Als je Premium wil vliegen, moet je premium boeken.

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 27-02-2025 14:39 ]

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Ja, het lijkt inderdaad soms wel zo alsof het met opzet slecht is! Maar vergis je ook niet in de complexiteit die er meespeelt waarbij je met tig andere maatschappijen samenwerkt met under the hood misschien wel tientallen verschillende incheckflows.

Maar heb wel het idee dat dingen beter worden. De app is wat beter, het is sneller, zoeken naar vluchten leidt minder vaak tot een foutmelding, boarding pass tonen heeft niet meer een halve minuut nodig om te laden, etc. :+

Het zou me niks verbazen als de problemen in website/app ook rondom boeking tot miljoenen aan gemiste omzet leiden. Zo vaak dat je bijv. ineens ziet dat er geen beschikbaarheid is, probeer het opnieuw en het is er ineens wel. Durf er best wat om te verwedden om te verwedden dat dit leidt tot gemiste omzet van idd vooral minder ervaren reizigers die dan maar via een andere website gaan boeken. Maar het lijkt langzaam wat beter te worden.
De website is ook echt super slecht, geen idee hoe dat ding gebouwd is qua laden. Vaak komt er niks op je scherm, zeker bij wat langzamere verbindingen komt de data nooit binnen. De app is inderdaad beter en ik moet zeggen dat de website ook wel iets beter is geworden afgelopen jaar.

>> Signature?

• PWM
  • Niet online
Leuk dat Air Baltic boeken via de KLM site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_Ju4WJQDIUqZrXB3in5_0DAe-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wIjDw91Nq6Ne1TnXCSGl7uP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfArz8hdw8Dj_MvS5tpa1l7-9iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOS8543pWCxbr9JzKDFFbSFC.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kan je niet eens seat selection doen bij KLM |:(

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:15:
Leuk dat Air Baltic boeken via de KLM site:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dan kan je niet eens seat selection doen bij KLM |:(
Vroeger ook veelvuldig Air Baltic gevlogen, soms is het goedkoper om via KLM te boeken, maar nu blijkbaar niet (meer) :D

Stoelen selecteren kon ik wel gewoon, evt. op Air Baltic website PNR invoeren, en als dat niet werkt is het misschien een geplande achteruitgang :+

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:11
Eames schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:23:
Heeft een van jullie ervaring met Booking.com op Earn Online van Flying Blue? Ze weigeren mijn miles uit te betalen en daar staan nu sinds de zomer nog 10-15k miles in de wacht. De klantenservice wil dat ik facturen aan lever waar Flying Blue op staat maar die heeft Booking helemaal niet. Raar verhaal.
Weleens op het punt gestaan via FB earn online op Booking te boeken, maar toen ontstond er een prijsverschil dat boeken voor de extra miles niet meer interessant maakte. (Maakt wellicht niet uit als de baas betaald :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:38
Yankovic schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:29:
Maar Delta geeft wel actief upgrades aan mensen met status. Volgens mij laat KLM over het algemeen stoelen leeg als ze niet verkocht zijn toch?
Delta vult over het algemeen alles naar voren op met upgrades van FF (comfort --> business, economy --> comfort etc) - KLM blijft tot in de lucht geld vragen voor stoelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 27-02-2025 16:19 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:45

4x2

lộn xộn quá

PWM schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:58:
[...]
Geboekt vanuit het werk bedoel ik, niet graties van KLM nee, dat verwacht ik ook niet :P

leeg

• s3n

s3n

Eames schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:23:
Ik gebruik earn online nog maar amper. Bol en Nike werken wel, maar bij overige sites probeer ik het niet eens. Van booking heb ik nog nooit miles gehad en claimen is idd geen doen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Delta vult over het algemeen alles naar voren op met upgrades van FF (comfort --> business, economy --> comfort etc) - KLM blijft tot in de lucht geld vragen voor stoelen.
Alle legacy carriers in de VS doen dit voor frequent flyers volgens mij. Zijn wel (steeds meer) voorwaarden aan verbonden. Als OWE Saphire kan ik bijvoorbeeld al Main Cabine Extra gratis kiezen bij AA bij het boeken (niet echt een upgrade maar wel net meer beenruimte).

• PWM
  • Niet online
4x2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Geboekt vanuit het werk bedoel ik, niet graties van KLM nee, dat verwacht ik ook niet :P
Hehe, lol, ik las hem verkeerd.

Maar 10 uur in economy terwijl je voor werk weggaat, verwachten wij gelukkig niet van personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

PolarBear schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Alle legacy carriers in de VS doen dit voor frequent flyers volgens mij. Zijn wel (steeds meer) voorwaarden aan verbonden. Als OWE Saphire kan ik bijvoorbeeld al Main Cabine Extra gratis kiezen bij AA bij het boeken (niet echt een upgrade maar wel net meer beenruimte).
Bij KLM FB Gold kun je <72u voor vertrek een economy comfort stoel boeken, bij FB Platinum direct bij boeken al, is eigenlijk hetzelfde toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Sorcerer8472 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Hmmja, dit is toch echt een vrij basic flow. Vanuit Amsterdam een Delta-vlucht naar de US met een KL-vluchtnummer is veel voorkomend scenario. Daarin gaat om onduidelijke redenen nu van alles fout. Volgens de chatmedewerker moeten er op de luchthaven 'documenten gecontroleerd' worden maar welke documenten dat zijn, waarom dat überhaupt het inchecken blokkeert, waarom dan niet dat gemeld wordt maar er een bullshitmelding over een onvindbare boeking komt, nobody knows. De app geeft overigens weer aan dat ik ben ingecheckt maar de site niet 8)7

Alle keren dat ik dit eerder had kon ik wel inchecken, maar kreeg ik geen boardingpass. Nu reist mijn vriendin op een Spaans paspoort (en zij heeft de boeking gemaakt) dus wellicht speelt dat een rol maar again, de hele klantreis is echt draconisch. Ik red me wel op de luchthaven maar er zullen genoeg mensen waarbij dat niet zo is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47

franssie

Save the albatross

Laatste EU reis ook alleen maar gedoe met de app en de website, ik heb de indruk dat het juist slechter aan het worden is ten opzichte van een jaar of wat geleden.
Boarding pas niet zichtbaar in de app, soms even wel, vaak niet. Uiteindelijk ze weten te printen (hallo 1990) en daar mee kunnen inchecken.
Oh ja, als je op de website je incheck wil laten emailen naar je email adres zit daar een knop voor die niets deed.
Het was een vlucht op FB punten, en die maak ik ook nog wel op, maar de prijs/kwaliteit verhouding is nu wel een beetje zoek bij KLM (al was het broodje kaas best lekker).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:07
Hmmbob schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:19:
[...]

Dit klopt niet. Op internationale routes zijn er geen complimentary upgrades (Alleen comfort+, maar dat is hetzelfde bij KLM met Gold of Platinum). Wellicht dat je soms een operationale upgrade krijgt, daar kijken ze dan vaak naar FF status. Maar buiten dat verkopen ze het ook gewoon tot check-in. En vaak krijgen ze alles verkocht, zijn er veel stoelen dan gooien ze het bedrag voor de upgrade gewoon omlaag.

US domestic kan je inderdaad upgrades krijgen, en is er een lijst met upgrades op basis van status. Maar op drukke routes komt dat niet vaak voor en moet je vaak al op de hoogste status levels hebben om een beetje kans te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WQZSBMJSHJnht49-RoFtNx_4YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBXJExZFEoej6AwlGn6V3bEY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Tuniq schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:19:
[...]

US domestic kan je inderdaad upgrades krijgen, en is er een lijst met upgrades op basis van status. Maar op drukke routes komt dat niet vaak voor en moet je vaak al op de hoogste status levels hebben om een beetje kans te maken.
Het lastige daarbij is dat je als niet-SkyMiles member (m.u.v. AeroMexico) nooit "de hoogste status level" hebt, aangezien we met z'n allen als laatste in de rij staan. Een ander "probleem" (voor ons) is dat ze steeds meer premium stoelen gewoon verkopen, en dat er dus minder upgrade-ruimte is.

Dat gezegd hebbende heb ik vaak geluk gehad, zelfs vroeger als non-status member die om de een of andere reden bij delta als "KL Silver" tevoorschijn kwam (nog steeds geen idee waarom maar ik klaag niet). Als je je vluchten een beetje handig boekt, op momenten dat er weinig DL zakenreizigers met status aan boord zijn, is 't best te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:07
CyBeR schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:32:
[...]

Het lastige daarbij is dat je als niet-SkyMiles member (m.u.v. AeroMexico) nooit "de hoogste status level" hebt, aangezien we met z'n allen als laatste in de rij staan. Een ander "probleem" (voor ons) is dat ze steeds meer premium stoelen gewoon verkopen, en dat er dus minder upgrade-ruimte is.

Dat gezegd hebbende heb ik vaak geluk gehad, zelfs vroeger als non-status member die om de een of andere reden bij delta als "KL Silver" tevoorschijn kwam (nog steeds geen idee waarom maar ik klaag niet). Als je je vluchten een beetje handig boekt, op momenten dat er weinig DL zakenreizigers met status aan boord zijn, is 't best te doen.
Klopt. Op de domestic flights proberen ze ook zoveel mogelijk te verkopen, dus het aanbod wordt steeds minder. Daarnaast heb je tegenwoordig upgrade vouchers/punten bij de meeste carriers, op het moment dat je die niet inzet, gaan je kansen ook weer omlaag.

Ik vlieg veel domestic US. En het zal inderdaad erg afhangen van de routes en hub waar vanuit je vliegt. Vlieg je uit een United hub, dan zijn je kansen groter. Aangezien er minder mensen met Delta/Skyteam status zullen zijn. Vlieg je op onpopulaire tijden idem. Maar op de populaire tijden is het gewoon erg lastig.

Vluchten op een handig moment boeken is overigens iets wat ik niet doe, dat zal vast je kansen verhogen. Mijn gedachte daarbij is, dat ik mijn schema niet ga aanpassen op een vlucht waar ik misschien meer kans heb op een upgrade. Ook is de meerwaarde op een domestic flight vaak niet zo hoog in mijn ogen. Ik kan altijd al gratis een stoel met extra beenruimte pakken, dan is het verschil met First niet levensgroot, zeker niet op korte vluchten van 1-3 uur.

Nog een interessante quote van de laatste investor day van Delta. Dat geeft maar even aan hoeveel kleiner deze ruimte is geworden wanneer je niet betaald. Van 10% van de stoelen verkocht in 2010 naar 88% in 2024.
Delta has been able to nearly eliminate complimentary first class upgrades. Before 2010, only 10% of domestic first class seats were paid. But even less than that was people buying domestic first class since many of those seats were connecting to international business class. Now there are only “12 points going to upgrades.”

[ Voor 13% gewijzigd door Tuniq op 28-02-2025 04:04 ]

• PWM
  • Niet online
De stoelen zijn uitstekend. Maar de service komt op de narrowbody’s ook niet veel verder dan 2 cola en een zakje chips.

Ik vlieg meestal wel first doordat ik natuurlijk connect. Zou bij direct boeken denk ik ook gewoon Comfort nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik weet inmiddels ook waarom ik niet kon inchecken: een naam mismatch. Bij het boeken foutje gemaakt en binnen een uur gebeld om aan te laten passen. Het stond vervolgens goed, goed op het ticket, goed op alle communicatie, goed bij alle boekingsinfo en door KLM is meerdere keren bevestigd dat alles klopte.
Maar blijkbaar houdt KLM/Delta er nog ergens een schaduwdatabase op na waardoor er toch een naam mismatch is. Dus nu maar langs de servicebalie.

Edit: blijkbaar heeft KLM de naamswijziging goed verwerkt maar Delta niet, ondanks dat ook in de Delta-app de juiste naam staat. Maar goed nu gefixed 8)7
De Delta-app zegt dan wel dat de vlucht gecanceled is terwijl dat niet zo is maar goed.

[ Voor 33% gewijzigd door Daniel op 28-02-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eames
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-07 15:46
naizzen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:15:
[...]

Weleens op het punt gestaan via FB earn online op Booking te boeken, maar toen ontstond er een prijsverschil dat boeken voor de extra miles niet meer interessant maakte. (Maakt wellicht niet uit als de baas betaald :) )
Dat prijsverschil heb ik niet gecontroleerd, maar het zal onbetwijfeld een sigaar uit eigen doos zijn. Het is me bij Booking zelf wel eerder opgevallen dat een hoog Genius level hebben prijzen op lijkt te drijven, maar ik weet niet of dat echt zo is.
s3n schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Ik gebruik earn online nog maar amper. Bol en Nike werken wel, maar bij overige sites probeer ik het niet eens. Van booking heb ik nog nooit miles gehad en claimen is idd geen doen.
Omslachtig programma en erg onbehulpzame klantenservice inderdaad. Heb je wel geprobeerd om te claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:32
Eames schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:49:
[...]

Dat prijsverschil heb ik niet gecontroleerd, maar het zal onbetwijfeld een sigaar uit eigen doos zijn. Het is me bij Booking zelf wel eerder opgevallen dat een hoog Genius level hebben prijzen op lijkt te drijven, maar ik weet niet of dat echt zo is.

[...]
Ik heb het idee dat de Genius-korting komt te vervallen zodra je probeert te verdienen via een ander platform (earn online FB, ICS korting etc). Het prijsverschil is me namelijk ook opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je mijlen wil verdienen zitten daar voor hen ook kosten aan, dat is niet gratis. Dus logisch dat je dan gewoon de volle pot moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zakelijke KLM reizigers, morgen verlopen er wat Bluebiz punten.

Ik probeer een gereserveerde ticket van te betalen, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Of seats upgraden voor morgen lijkt vreemd genoeg ook niet te lukken.. Iig moest seats upgraden gewoon mogelijk zijn dacht in, aangezien dit een vorig keer wel was gelukt.

Of er zijn wat voorwaarden veranderd.. Zonde van de puntjes die verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:55
xileS schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:00:
Zakelijke KLM reizigers, morgen verlopen er wat Bluebiz punten.

Ik probeer een gereserveerde ticket van te betalen, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Of seats upgraden voor morgen lijkt vreemd genoeg ook niet te lukken.. Iig moest seats upgraden gewoon mogelijk zijn dacht in, aangezien dit een vorig keer wel was gelukt.

Of er zijn wat voorwaarden veranderd.. Zonde van de puntjes die verlopen.
Volgens mij is het een bekende bug dat als je een optie hebt je nadien niet met Bluebiz credits je ticket kan betalen.

Een seat upgrade zou wel moeten kunnen. Is het Bluebiz nummer aan je ticket gekoppeld en ben je ingelogd op de Bluebiz website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Halldor schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Volgens mij is het een bekende bug dat als je een optie hebt je nadien niet met Bluebiz credits je ticket kan betalen.

Een seat upgrade zou wel moeten kunnen. Is het Bluebiz nummer aan je ticket gekoppeld en ben je ingelogd op de Bluebiz website?
Jup, het zijn tickets met dezelfde bluebiz nr geboekt. Ik log eerst in via de Bluebiz site en klik daar door naar klm en kom op de France site. Zie vreemd genoeg geen optie om met bluebiz punten te betalen, na selecteren van de stoelen.

Straks nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Binnenkort vliegen met het gezin naar AUA met KLM vanaf AMS en terug uiteraard.

Terug normale stoelen gereserveerd 5x 35 euro betaald, vervelend maar soit. Op de heenweg echter comfort stoelen gekozen. Kan een stoel reserveren voor 160 euro p.p. dat is 800 euro om bij elkaar te zitten, dat is ons wat gortig. Hebben jullie nog tips/tricks? We hebben geen miles, is pas de 2e keer dat een verre vlucht doen.

Gok wagen en maar zien waar we geplaatst worden? Kind zit sowieso bij een ouder natuurlijk. Uiteindelijk vind ik 1 of 2 stoelen reserveren nog een mogelijkheid.

Reisgezelschap: Vrouw, kind (3jr), ouders en ikzelf.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@NeHoX Heb je nu comfort economy gekocht en je moet alsnog bijbetalen voor plaatsing?

Ik zou serieus dan nooit meer met KLM vliegen.

edit: hoe heb je geboekt, via een reisbureau, KLM of een cheaptickets?

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 28-02-2025 20:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik betaal eigenlijk nooit extra voor economy stoelen, maar ik reis vaak maar met 2 of 3 personen.

Vorig jaar merkte ik met KLM, binnen EU vlucht, dat je na inchecken gelijk automatisch een stoel kreeg geselecteerd zonder te kiezen. Ze begonnen altijd van achter naar voren. Mijn taktiek was dus timen en lang wachten, als je voorin wilt zitten. Zo kreeg ik bijna altijd gratis economy comfort stoelen.

Dit jaar lijkt dit ineens anders te zijn geregeld. Ik kan nu opeens veel eerder al de gratis economy stoelen kiezen. En kies gewoon de stoelen meest vooraan, wat beschikbaar is. Ik ben nog gewoon een Explorer status, maar er reist wel iemand met een Silver status mee. Ik weet niet of het daardoor komt dat we eerder een plek kunnen kiezen (volgens mij niet).

Als je op tijd incheckt lijkt mij kans al veel groter om naast elkaar te zitten en met 5 man kan je altijd wel onderling ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@franssie dit business model is niet uniek voor KLM. BA vraagt geld voor stoelselectie in business. KLM ook voor light tickets als niet status houder. Kortom, dit is de markt en moet je rekening mee houden als je boekt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@We Are Borg geinig toch hoe die maatschappijen zich wel het LCC model in laten trekken vwb dienstverlening, maar door hogere kosten niets waar kunnen maken om de meerprijs in het ticket onder aan de streep te rechtvaardigen.

Ik probeer mijn aantal vluchten te minimaliseren maar dat is niet kosten of milieu, maar met name Schiphol (kost echt veel tijd daar vaak) en de KLM en Co die je (samen met Schiphol) voor elke knipoog een rekening willen presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Halldor schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:35:
[...]

Het is alleen mogelijk om deze diensten toe te voegen en te betalen met blue credits, als de check-in nog niet is geopend (30 uur voor vertrek of 24 uur voor vertrek van vluchten van en naar de VS).

Aah, dit zal het zijn. Ben idd al ingecheckt. Net te laat met upgraden dus vanmiddag.

/edit

Heb maar alvast de volgende vlucht zelf betaald ipv met bluebiz punten, met het idee om de punten die straks vandaag verlopen in te kunnen zetten op seats upgrade. Nou business kon ik blijkbaar nog niet kiezen of die moeten heel toevallig al vol zijn :'), dus de een na duurste gekozen. Nog de helft aan punten over dat verloopt, beter dan alles laten verlopen, laat ik maar zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door xileS op 01-03-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
xileS schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:39:
[...]

Het is alleen mogelijk om deze diensten toe te voegen en te betalen met blue credits, als de check-in nog niet is geopend (30 uur voor vertrek of 24 uur voor vertrek van vluchten van en naar de VS).

Aah, dit zal het zijn. Ben idd al ingecheckt. Net te laat met upgraden dus vanmiddag.

/edit

Heb maar alvast de volgende vlucht zelf betaald ipv met bluebiz punten, met het idee om de punten die straks vandaag verlopen in te kunnen zetten op seats upgrade. Nou business kon ik blijkbaar nog niet kiezen of die moeten heel toevallig al vol zijn :'), dus de een na duurste gekozen. Nog de helft aan punten over dat verloopt, beter dan alles laten verlopen, laat ik maar zeggen.
Qua upgrade moet je dan wel de stap onder busineas ‘gekocht’ te hebben, want je kan niet vanuit elke class upgraden naar business (leuk business model weer :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zo afgelopen donderdag ook een gemengde ervaring met AF AMS-CDG-KIX. De short haul vlucht was prima qua cabin crew, maar natuurlijk basic qua 'business' class. Hoorde toevallig ook een Amerikaans gezin erover klagen (gezien hun domestic first).

De long haul vlucht was met een A350-900 en de kwaliteit van het harde product van business was prima, hoewel er wat deurtjes defect waren in de cabine. Toen ik dit aangaf werd er wat ongeïnteresseerd en halfslachtig gereageerd.

Wat me erg tegenviel was de cabin crew. Een aantal oudere dames en een oudere heer die echt geen boe of bah konden zeggen. Nul geduld met de Japanse passagiers. Geen enkele extra keer langskomen. Natuurlijk 0 waardering voor het relatief beperkte maar correcte Frans wat ik sprak. Stereotypebevestigend w.b. stugge Fransen zou je wel kunnen zeggen. Ik was 'jaloers' op mijn vrouw die door het Japanse crewlid bediend werd. Die nam alle tijd vanalles toe te lichten.

Al met al vond ik de reverse herringbone met deurtjes ideaal met zn tweeën (als het deurtje werkt) maar deze crew was echt ruk.

(en wat maken die lui een herrie als ze tijdens lights out door het gangpad lopen op hun hakken, kunnen we dat niet afschaffen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
UTMachine schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 02:27:
[...]

Qua upgrade moet je dan wel de stap onder busineas ‘gekocht’ te hebben, want je kan niet vanuit elke class upgraden naar business (leuk business model weer :+ )
Is dat zo? Deze stoel is niet beschikbaar. Mogelijk is de stoel later wel beschikbaar. Krijg ik nu bij de toekomstige vlucht te zien. Ik denk dat ze gewoon veel later als upgrade worden aangeboden.

Ik herinner mij dat ik bij de heenvlucht wel business kon kiezen (kreeg zelfs een WhatsApp of ik wou upgraden) en gisteren dus ook. Heen en terug gewoon normale economy seats voorin, maar ik was te laat om ons Bluebiz tegoed in te zetten volgens de voorwaarden.

Mijn idee was om het tegoed in te zetten voor een volgende (Bluebiz gereserveerde) boeking, maar dat lukt dus vreemd genoeg niet (hierboven benoemde iemand dat dit een bug is voor gereserveerde vluchten). Hier kwam ik een beetje laat achter en heb last minute maar nog helft van wat verloopt aan onzinnige upgrades uitgegeven (seats die je sowieso krijgt als Silver, 24 uur van tevoren).

Achteraf liever uitgegeven aan business seats (ipv economy comfort en de paarse voorkeurszitplaatsen), ook stelt dat ook weinig voor bij zo'n korte vlucht. Je zit voorin en wellicht dat je iets beter te eten krijgt ipv een broodje kaas op de seats daarachter.

Nu toch onnodig bijna 100 euro aan bluebiz laten verlopen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 23-09 01:18
finsdefis schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:19:
Zo afgelopen donderdag ook een gemengde ervaring met AF AMS-CDG-KIX.
Dat klinkt niet best. Maar tegelijkertijd kun je soms pech hebben... zo blijkt. Over het algemeen heb ik relatief goede ervaringen met AF in business. Maar het verschilt wel..van "robot-doet-het-minimale" tot soms érg professioneel en behulpzaam.

Ik vlieg AF naar Afrika over twee weken. Ook op een A350 (het oude model ex-Joon), maar hoewel deze geen deurtjes heeft is me die in het verleden eigenlijk prima bevallen. We gaan het zien. Wel weer vanuit DUS want dat kostte letterlijk de helft in vergelijking met een vertrek vanaf AMS...

Vertrek vroeg in de ochtend. Hotels bij Dusseldorf zijn wel..overpriced en van lage kwaliteit. Kleine 300 euro voor één nacht in een (slecht) Sheraton...tja. Mogelijk toch maar gaan voor het Holiday Inn en dan een taxi voor 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Maritim vond ik vorig jaar wel ok op dusseldorf. Was wel beetje prijzig maar zaten in de piek en hadden wel een familiekamer nodig. Wel pal op het vliegveld en prima parking erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Zo klein tripverslagje van de heenvlucht naar JFK met Delta PE. Zat voorste rij (rij 20) dus meer dan zat beenruimte. Comfortabele stoel, breed genoeg, al had de recline net wat meer mogen zijn. Als je wat langer bent (zeg meer dan 1.80) heb je niets aan de voetensteun.

Fijne IFE monitor met heel veel aanbod, lekker responsief scherm. Je krijgt dezelfde noisecanceling headset als in business en er is een kleine amenity kit met een creme, tandenborstel, oogmasker en oordoppen.

Eten was best matig, toen de crew bij ons kwam (op de eerste rij van PE dus) was van 1 van de opties nog maar 1 gerecht over. Serveren duurde ook erg lang, zeker een half uur met een lege uitgeklapte tafel gezeten terwijl de meal service in business al klaar was voordat men in PE uberhaupt begon. Het was ook niet echt lekker. Tussentijdse requests gingen wel snel, er stond altijd binnen 20 seconden iemand bij ons.

Crew so-so, deel was vriendelijk en hartelijk maar te veel anderen blaffen je basicly een commando van 1 woord toe (table! Glass! Seatbelt!) als ze iets van je willen. Ook ruk was dat het fasten seatbelt sign letterlijk de gehele 8 uur durende vlucht aan bleef ondanks nauwelijks noemenswaardige turbulentie. In het begin mocht ondanks een spiegelgladde ride ook niemand opstaan maar na dik anderhalf uur was dat niet houdbaar en werd massaal genegeerd. Echt raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Wat het eten betreft;
In PS kun je toch je chow chow tot zo'n 24 uur van te voren alvast kiezen. Ook nog één extra keuze (Seared Chicken Breast ,Mushroom, Cheese and Truffle Tortelli & Rotti Curry Chicken). Een paar keer klikken en je bent klaar.
Want als de inflight lead het een beetje goed doet gaat zij/hij eerst nog even de SkyMiles Medallions langs voordat ze bij jullie langskomt.

De pre-arrival opties, Tomato and Basil Pizza of Grilled Chicken Salad krijg je ook in D1.

Het fasten seatbelt sign is bij US-carriers inderdaad veel vaker aan dan bij Europese maatschappijen – zo herkenbaar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Iets wat KLM heel erg goed doet: bij een nachtvlucht hoor je niet telkens een toon als iemand de flight attendant roept. Bij Delta blijf je dat de hele nacht horen (verschilt wellicht per vliegtuig?)

Qua nachtrust een stuk beter dus. Verder verschilt het idd enorm per maatschappij. Air Europa had een tijdje terug ook mensen in het plafond hangen bij turbulentie dus zij zijn ook extreem snel met het seatbelt-icoontje. Wat dat betreft is KLM imo ook de beste westerse maatschappij (ondanks alle kritiek hier :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:51

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Daniel schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:56:
Ook ruk was dat het fasten seatbelt sign letterlijk de gehele 8 uur durende vlucht aan bleef ondanks nauwelijks noemenswaardige turbulentie. In het begin mocht ondanks een spiegelgladde ride ook niemand opstaan maar na dik anderhalf uur was dat niet houdbaar en werd massaal genegeerd. Echt raar.
Staat Delta ook wel om bekend. Die rapporteren bij het minste of geringste "light chop" en vragen bij ATC dan vaak ook om wat hoger/lager te mogen vliegen. Heb het zelf nooit zo gemerkt maar ze hebben de reputatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb dat bij Delta, maar ook KLM of wie dan ook nog nooit meegemaakt dat je de hele vlucht in je stoel zou moeten blijven zitten vanwege de seatbelt bordjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 23-09 01:18
Ik denk dat je kuntbstellen dat het aanhouden van de seatbelt sign tijdens de gehele vlucht een averechts resultaat heeft op de veiligheid van de vlucht.

Men moet toch écht gebruik kunnen maken van de lavatories. Door dat lampje de gehele vlucht aan te houden laat je het aan de passagiers om zelf te bepalen wanneer dat veilig is. Een aantal zal daar een verkeerde keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:55
Aanbieding voor de EasyJet-vliegers met BA-status: 50% korting op EasyJet Plus als je BA-status hebt (gold/silver/bronze).

https://www.easyjet.com/en/nomoretiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Xandrios schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:32:
Ik denk dat je kuntbstellen dat het aanhouden van de seatbelt sign tijdens de gehele vlucht een averechts resultaat heeft op de veiligheid van de vlucht.

Men moet toch écht gebruik kunnen maken van de lavatories. Door dat lampje de gehele vlucht aan te houden laat je het aan de passagiers om zelf te bepalen wanneer dat veilig is. Een aantal zal daar een verkeerde keuze maken.
Het gaat niet (alleen) om veiligheid maar om aansprakelijkheid. Als je opstaat terwijl het lampje aanstaat, is de vervoerder geheel of gedeeltelijk ontheven van zijn aansprakelijkheid.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

fopjurist schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:46:
[...]

Het gaat niet (alleen) om veiligheid maar om aansprakelijkheid. Als je opstaat terwijl het lampje aanstaat, is de vervoerder geheel of gedeeltelijk ontheven van zijn aansprakelijkheid.
Ik heb daar wel een mening over. Als vliegmij zonder reden dat lampje laat branden zonder aantoonbare en gecommuniceerde reden, dan zal elke solicoloog verklaren dat het geen effect heeft op mensen. Lijkt mij dan voor vliegmij een valse 'veiligheid' tegen aansprakelijkheid.

Zou er een vlucht zijn van 8 uur zoals benoemd waarbij de toiletten niet gebruikt kunnen worden hierdoor, zou dat normaliter ook een reden zijn om uit te wijken lijkt mij, vergelijkbaar met een defect van die toiletten (en ja daar zit wel wat licht tussen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipmitz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:27
Even een vraagje, waar ergens kan ik kijken wat een upgrade bij KLM kost?

Geboekt via delta, maar kan zowel in de KLM als Delta app nergens een upgrade mogelijkheid zien voor de KLM vlucht. (AMS-LAX direct met KLM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het Delta deel heb ik geen ervaring mee, maar wat KLM betreft kan je pas bij check-in kiezen voor een upgrade. (https://www.klm.nl/information/manage-booking/upgrades)
Pagina: 1 ... 233 ... 252 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2