I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Oh, die mensen...gambieter schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:35:
[...]
Hij zal de wachtende mensen bedoelen. Je weet wel, de mensen die denken dat ze jn de beneruimte kunnen gaan staan van andere mensen, of daar een praagje gaan maken.
Of die een rondje willen lopen en van ene naar andere gangpad willen gaan.gambieter schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:35:
[...]
Hij zal de wachtende mensen bedoelen. Je weet wel, de mensen die denken dat ze in de benenruimte kunnen gaan staan van andere mensen, of daar een praatje gaan maken.
Ik ben hier wat huiverig voor haha. Die nieuwe AF cabine in de A350-900 heeft die absurde recline toch? Door een equipment swap komen we daarin terecht volgens mijTuniq schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:18:
[...]
(Sommige Air France configuraties is het wel vrij extreem).
Ja. Dus zorgen dat je de eerste rij hebt.finsdefis schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:00:
[...]
Ik ben hier wat huiverig voor haha. Die nieuwe AF cabine in de A350-900 heeft die absurde recline toch? Door een equipment swap komen we daarin terecht volgens mij
Nou lekker dan, men heeft in de race naar de bodem weer een nieuwe trede gevonden.As of 11 February and for travel as of 20 February 2025, Air France and KLM customers traveling on a Light fare ticket in Economy Class can no longer select or change a standard seat for free during check-in. If no seat is selected at a fee during check-in, Air France or KLM will assign a seat at no extra cost. Changing an assigned seat is possible at a fee. Customers traveling together will be seated together as much as possible.
This change does not apply to Flying Blue Ultimate, Platinum, Gold, and Silver members, Corporate customers (excluding bluebiz members), customers traveling in a group booking, and customers with disabilities. These customers can still select a standard seat for free during check-in.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Lol dat moest er nog bijkomenIf no seat is selected at a fee during check-in, Air France or KLM will assign a seat at no extra cost
Geniale marketing dit.
edit:
en maar zeuren over belastingen, over de kosten van Schiphol, en dan zelf voor de gemiddelde reiziger de grootste dief te willen zijn. Hoe je de goodwill van je klanten overboord wil gooien (ok Light fare is wellicht niet de beste doelgroep maar toch is het wel kistvulling, die pest je zo helemaal naar de andere LCC's)
[ Voor 46% gewijzigd door franssie op 30-01-2025 19:11 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In de A350 heb je daar geen last van. Is gedeelte van 24 personen, gescheiden door gordijnen van business. Toilet idd achterin, en je kan geen rondje lopen via PremiumComfort. Dus daar eigenlijk geen last van.gambieter schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 00:35:
[...]
Hij zal de wachtende mensen bedoelen. Je weet wel, de mensen die denken dat ze in de benenruimte kunnen gaan staan van andere mensen, of daar een praatje gaan maken.
Zelf vind ik de bulkhead seats niet prettig omdat ik mijn benen dan niet helemaal kan strekken. Scheelt natuurlijk ook hoe lang je bent
Je moet je meer-betalende klanten het idee geven dat ze speciaal zijnfranssie schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:06:
Lol dat moest er nog bijkomen![]()
Geniale marketing dit.
edit:
en maar zeuren over belastingen, over de kosten van Schiphol, en dan zelf voor de gemiddelde reiziger de grootste dief te willen zijn. Hoe je de goodwill van je klanten overboord wil gooien (ok Light fare is wellicht niet de beste doelgroep maar toch is het wel kistvulling, die pest je zo helemaal naar de andere LCC's)
I’m a cashier at a grocery store. I have a long line, but a customer with a full cart still comes up to me, skipping the line.
Customer: “Tell everyone in line to let me go first.”
Me: “Sorry, ma’am, but you have to wait in line like everyone else.”
Customer: “Oh, but I’m spending more so I should get priority.”
Me: “That’s not how it works.”
Customer: “It is at airports!”
Next Customer In Line: “Then fly away and leave us all the f*** alone!”
She got to the back of the line and stewed the entire time.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Anderen gaan voor een betere prijs/kwaliteit naar de LIDL.
Dus minder mensen gaan naar die winkel (Jumbo, AH of KLM)
Zonder echt toegevoegde waarde heb je geen bestaansrecht, dat zijn ook veel A-Merken in de supermarkt aan het bewijzen. KLM heeft ook nog een marketing NIMA-B boekje uit de laren '80 liggen lijkt het.
Waar Easyjet en later Ryanair begrepen dat je het beste je vaste lasten kon dekken met goedkope voorverkoop ipv last minutes (die konden wel rekenen) kunnen de KLM's etc niets beters verzinnen dan dat product zonder eigen innovatie na te gaan doen.
Zie ook de eerdere discussie over de wat karige stoelen in een prima nieuwe airbus.
Beetje Stuck in the middle aanpak.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://www.seatguru.com/findseatmap/findseatmap.phpHalldor schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:04:
Ik vlieg binnenkort voor het eerst Premium Comfort met KLM. Welke rij kan ik beste kiezen? Ik lees hier en daar dat de stoelen ver naar achteren gaan dus dat wat dat betreft je het beste de eerste rij kan kiezen.
Nu zit er op die rij je tv scherm in je stoelleuning. Voorheen in economy dat eens gehad maar dat maakte de stoel erg smal. Is dat ook een probleem in Premium Comfort of valt dat mee omdat de stoel breder is?
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Seatguru is waardeloos en wordt niet meer geüpdatet. Ze hebben premium comfort er niet eens bij staan.
Aerolopa is beter.
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 30-01-2025 20:19 ]
Op zich wel fijn dat dit niet geldt voor mensen met statusfranssie schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:06:
[...]
Lol dat moest er nog bijkomen![]()
Geniale marketing dit.
edit:
Heel benieuwd hoeveel dit nou oplevert...
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
En binnenkort ook al geen gratis broodjes meer op sommige/alle Europese vluchten.
Als ik een AMEX FB Platinum neem, kan ik namelijk de Gold status bereiken in waarschijnlijk 2 jaar en binnen 4 maanden Silver door de 60 extra XP. Zonder de FB kaart zal dit denk ik moelijker gaan en zal ik Silver worden na 10 maanden en Silver blijven.
En ja de normale AMEX Platinum heeft veel meer voordelen, maar ik vroeg me af of zo'n Gold status waardevoller kan zijn.
Ik zal ongeveer elke maand een vlucht met KLM maken binnen Europa.
Lounge Access is wel het minste waar ik me druk over maak tijdens het reizen. Je kan overal zitten. In het buitenland vind ik het nog wel grappig soms en het kan handig zijn om te douchen bij een lay-over… Maar verder? De lounge op Schiphol is sowieso een camping…
De voordelen van Gold zijn bij mij toch vooral de prio die je overal krijgt. En volgens mij heb je dat juist niet met die Priority Pass?
Over 5 jaar wordt dat "no extra" ook geschrapt.
Sta je aan de gate, boardingkaart scan "Sir, I see you haven't selected a seat".
"That's correct"
"You can't board the flight without a seat selected".
"Well then, select a seat".
"Random or do you want to choose?"
"Random"
"That will be 15 euros please sir".
[ Voor 45% gewijzigd door Maasluip op 31-01-2025 10:07 ]
Signatures zijn voor boomers.
It's not a bug, it's a featureEDIT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:43:
Op dit moment is het al eigenlijk idioot bij KLM. Als je wel al bijbetaald hebt voor een stoelkeuze, dan mag je vervolgens voor elke wijziging weer opnieuw betalen. Dat is sowiedo toch al te gek voor woorden?
Hier in huis is KLM al een hele poos geleden een flink stuk naar beneden gezakt op de prijs/kwaliteit lijst. En dat wordt denk ik nog wel erger. Race to the bottom.
Ik dacht dat dat een bug door een equipment swap was eigenlijk... Vorig jaar kon ik gewoon gratis wisselen nadat ik betaald had. Maar dit is dus gewoon beleid?EDIT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:43:
Op dit moment is het al eigenlijk idioot bij KLM. Als je wel al bijbetaald hebt voor een stoelkeuze, dan mag je vervolgens voor elke wijziging weer opnieuw betalen. Dat is sowieso toch al te gek voor woorden?

Zo kan het dus ook. Warme maaltijd (Online pre-selectie, keuze tussen 5 opties - of 2 keuzes onboard), goed gevulde salade, met warme broodjes en apart geserveerd dessert met echte cappuchino. Selectie van lokale wijnen - waarbij de Oinari een goede match was met het kalfsvlees.
:strip_exif()/f/image/cci4DC7037Oir2uhBKByn7lc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I9tf4EFdh41sFwGh0p27JMhN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w4r2tyiAqsXiryBEiLhe9Oxx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6MErnBNstqvGI0abE6fZVTTa.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh - en gratis WiFi toegang voor business class én elites (15Mbit, ongelimiteerd gebruik). Busgate bij aankomst met aparte bus voor business class. Aegean fares kostten daarnaast slechts (grofweg) de helft van KLM.
Edit: Ter vergelijking, dit is wat je bij KLM krijgt (Koude salade en warme Quiche). Zelfde route. Salade lijkt half gegeten, maar dit is hoe het werd geserveerd. Enige dat mist van deze foto is het toetje (een mousse) welke ik apart had gezet om wat ruimte te maken voor bestek in de Wanders doos.
:strip_exif()/f/image/XokwAPvi5IBJZTXhxbL8b4hU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7it4L0C5NaI1eK2K8wFm9YZh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Xandrios op 31-01-2025 13:01 ]
:strip_exif()/f/image/5nnTqge0yaxyfCwQXAOoo4e5.png?f=user_large)
Betekend dat nou dat die vlucht mogelijk niet doorgaat??
Zo te zien heeft dat hier mee te maken: https://www.reuters.com/b...rved%20further%20scrutiny.
[ Voor 32% gewijzigd door ToolkiT op 31-01-2025 13:30 ]
En zou het dan zo zijn als ik de volgende keer die vlucht zou nemen, dat als ik via Delta die vlucht boek (codeshare) dat ik dan als Delta klant via hun site wel van te voren een stoel kan selecteren?
Voor de mensen die ook niet kunnen inloggen op KLM.com, daarvan zeggen ze via Whatsapp:
Er is op dit moment een storing bij het inloggen voor sommigen leden.
Het hoofdkantoor in Frankrijk verwacht dat dit tegen volgende week opgelost is. Excuses voor het ongemak.
Edit: oh je krijgt dat tegenwoordig alleen met Flex, dat is wel matig idd maar ja dat is wat de klant schijnt te willen: doen alsof de vlucht goedkoper is, en dan bijbetalen voor alles wat vroeger inbegrepen was.
[ Voor 101% gewijzigd door CyBeR op 31-01-2025 16:32 ]
Onze booking agency boekt volgens mij altijd de goedkoopste fair class onafhankelijk van de airline. Maar bij Delta kan ik altijd ruim van te voren zorgen dat ik aan t gangpad zit. Tenminste in December was dat nog zo.CyBeR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:28:
Ja, maar dat is bij Delta ook zo? Tenzij je daar een hoger tarief betaalt, en dat is hier ook het geval.
Edit: oh je krijgt dat tegenwoordig alleen met Flex, dat is wel matig idd maar ja dat is wat de klant schijnt te willen: doen alsof de vlucht goedkoper is, en dan bijbetalen voor alles wat vroeger inbegrepen was.
edit: Ik zie nu idd dat ik in '22 ook deze vlucht heb gehad en het er ook expliciet bij staat: "A seat reservation might be possible against a charge."
Anyway, het zal zo zijn. Alles wordt uitgekleed maar dit stond me toch niet meer bij.
Niet helemaal waar.. ik ben aan het kijken voor een vlucht naar Sydney (helaas EC want x4), en Direct bij SingAir krijg ik niet de vlucht aangeboden die via kayak wel verschijnt..PWM schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:40:
Wel vaker gezegd hier, maar identieke tickets zijn nooit* goedkoper dan via de airline.
De tickets die zijn aanbieden zullen in een andere fare-class zitten. Dat kan effect hebben op de mogelijkheid om om te boeken, de kosten die daaraan verbonden zijn, de mogelijkheid tot annuleren, etc etc.
Het risico is simpel: Als jouw vlucht van NY-AMS geannuleerd word, zal je een (hele) hoop extra werk hebben om een omboeking te krijgen.
*In uitzonderlijke gevallen komen er wel eens een buts tickets vrij van een vakantieaanbieder die te groot heeft ingekocht. Maar op populaire routes is dat erg zeldzaam en zeker niet in business.
/f/image/wkjUkU16FG47IirfbvpFdqZc.png?f=fotoalbum_large)
De catch is dat het wel gaat om een vlucht met een lange layover..
/f/image/XwKr8KKkOoj8fSNev6zntwHb.png?f=fotoalbum_large)
Maar voor £1500 verschil (in totaal) word dat wel interesant, zeker omdat het je jetlag wat opbreekt en je in Singapore een gratis city tour kan doen... en Singapore is ook niet het ergste vliegveld dat er is natuurlijk..
KLM geeft geen info over wat er aan boord beschikbaar is.
United geeft aan entertainment + wifi.
Iemand ervaring met dit traject?
Zonder vluchtnummer etc valt daar niets over te zegggen. Wifi hangt ook af van de kist. Zoa had ik laatst op AMS-MAD-AMS, beide KLM en beide 738 heen geen wifi, terug wel, beide in EC geen IFE.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:37:
iemand hier bekend met de voorzieningen op de vlucht AMS-IAH?
Nu zou je intercontinentaal wel een IFE verwachten, al download ik dingen op een laptop/tablet/telefoon hiervoor.
Dat is dan ook geen identiek ticket.ToolkiT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:23:
[...]
Niet helemaal waar.. ik ben aan het kijken voor een vlucht naar Sydney (helaas EC want x4), en Direct bij SingAir krijg ik niet de vlucht aangeboden die via kayak wel verschijnt..
[Afbeelding]
De catch is dat het wel gaat om een vlucht met een lange layover..
[Afbeelding]
KLM heeft op alle long-haul entertainment en op bijna alle (alleen de A330 niet) wifi.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:37:
iemand hier bekend met de voorzieningen op de vlucht AMS-IAH?
Thanks, snap ik. Als op flightradar kijk dan gaat united met de 767-300er en klm met de A330-303. Als ik met de klm bel weten ze zelf ook niet wat er specifiek op de vlucht beschikbaar isfranssie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:40:
[...]
Zonder vluchtnummer etc valt daar niets over te zegggen. Wifi hangt ook af van de kist. Zoa had ik laatst op AMS-MAD-AMS, beide KLM en beide 738 heen geen wifi, terug wel, beide in EC geen IFE.
Nu zou je intercontinentaal wel een IFE verwachten, al download ik dingen op een laptop/tablet/telefoon hiervoor.

Ik snap dat het natuurlijk kan wisselen met het inzetten van een andere kist ofzo.
Op de united website kan je netjes zien wat er in welk type kist aanwezig is:
https://www.united.com/en...aft/boeing-767-300er.html
aah check. dus ook al is het long haul met een A330 == geen wifi?CyBeR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:42:
[...]
KLM heeft op alle long-haul entertainment en op bijna alle (alleen de A330 niet) wifi.
KLM ook: https://www.klm.nl/inform...tra-options/economy-class en https://www.klm.nl/inform...aft-types/airbus-a330-300sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:44:
[...]
Thanks, snap ik. Als op flightradar kijk dan gaat united met de 767-300er en klm met de A330-303. Als ik met de klm bel weten ze zelf ook niet wat er specifiek op de vlucht beschikbaar is.
Ik snap dat het natuurlijk kan wisselen met het inzetten van een andere kist ofzo.
Op de united website kan je netjes zien wat er in welk type kist aanwezig is:
https://www.united.com/en...aft/boeing-767-300er.html
Ik had 't trouwens mis en de A330 blijkt ook WiFi te hebben, aldus de gelinkte pagina.
nee, maar kan die ook niet direct kopen.. wat wel raar is vind ik..
Maar als ik bij andere vluchten wel 1:1 kijk dan is direct zeker niet altijd goedkoper..
Ik vermoed dat het bij BC een ander verhaal is dan bij EC..
En dan doen ze zo oneerlijk als je een stoel wilt selecterenSaus schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Onze booking agency boekt volgens mij altijd de goedkoopste fair class onafhankelijk van de airline
Ik heb de proef op de som genomen bij een willekeurige vlucht naar Houston. Bij KLM heb je bij zowel Economy Light als Economy Standard "geen gratis stoelkeuze vóór het inchecken". Als je dezelfde (door KLM uitgevoerde) vlucht boekt op delta.com, betaal je voor economy acht euro minder dan voor KLM's Economy Standard, en is de stoelkeuze wel inbegrepen. Dat is toch niet uit te leggen?CyBeR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:28:
Ja, maar dat is bij Delta ook zo? Tenzij je daar een hoger tarief betaalt, en dat is hier ook het geval
[ Voor 4% gewijzigd door fopjurist op 31-01-2025 19:09 ]
Mja ik moet bekennen als iemand die al heel lang minimaal FB silver is heb ik altijd gratis stoelkeuze gehad dus ik zit daar niet zo heel erg in. Vroeger was dat ook inbegrepen bij Standard, maar blijkbaar is dat aangepast.fopjurist schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Ik heb de proef op de som genomen bij een willekeurige vlucht naar Houston. Bij KLM heb je bij zowel Economy Light als Economy Standard "geen gratis stoelkeuze vóór het inchecken". Als je dezelfde (door KLM uitgevoerde) vlucht boekt op delta.com, betaal je voor economy acht euro minder dan voor KLM's Economy Standard, en is de stoelkeuze wel inbegrepen. Dat is toch niet uit te leggen?
Ik vind 't ook niet uit te leggen idd, d'r zit ook geen kosten aan verbonden voor het bedrijf dus dat is een pure cash grab. Net zoals dat je dus vanaf volgende maand bij Light ticket ook niet meer bij check-in zelf mag bepalen waar je zit.
Afgelopen mei had a330-300 in ieder geval wifi. en volgens mij had de a330-200 jaar daarvoor ook gewoon wifi.CyBeR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:01:
[...]
KLM ook: https://www.klm.nl/inform...tra-options/economy-class en https://www.klm.nl/inform...aft-types/airbus-a330-300
Ik had 't trouwens mis en de A330 blijkt ook WiFi te hebben, aldus de gelinkte pagina.
Dit, en het kan alleen maar onrust aan boord veroorzaken. Een van de redenen dat KLM bij ons redelijk onderaan het lijstje staat. Andere zijn vaak veel goedkoper maar bieden vergelijkbare service.CyBeR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:11:
[...]
<>
Ik vind 't ook niet uit te leggen idd, d'r zit ook geen kosten aan verbonden voor het bedrijf dus dat is een pure cash grab. <>
Soms wel goede deals bij KLM met Amex punten - niet vaak, maar 32k punten maar MAD was een koopje voor twee personen (dus 16k pp)
Haha, maar daarom gaf ik het wel aan, op zn minst zijn ze consistent in t boeken van t goedkoopste wat ze kunnen vinden, of t nou KLM of Delta is.fopjurist schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:08:
[...]
En dan doen ze zo oneerlijk als je een stoel wilt selecteren![]()
[...]
Ja, thanks, onbegrijpelijk eigenlijk. Reminder voor mezelf, toch gewoon maar bij Delta blijven/boeken onafhankelijk van welk vliegtuig er gaat voor de toekomst.Ik heb de proef op de som genomen bij een willekeurige vlucht naar Houston. Bij KLM heb je bij zowel Economy Light als Economy Standard "geen gratis stoelkeuze vóór het inchecken". Als je dezelfde (door KLM uitgevoerde) vlucht boekt op delta.com, betaal je voor economy acht euro minder dan voor KLM's Economy Standard, en is de stoelkeuze wel inbegrepen. Dat is toch niet uit te leggen?
Vooral doen idd, maakt voor KLM niks uit aangezien alle AMS naar Noord-Amerika vluchten joint-venture vluchten zijnSaus schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:21:
[...]
Ja, thanks, onbegrijpelijk eigenlijk. Reminder voor mezelf, toch gewoon maar bij Delta blijven/boeken onafhankelijk van welk vliegtuig er gaat voor de toekomst.
Klopt. Alleen ik kan ze waarschijnlijk niet beide hebben.FreakNL schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 04:35:
Dit zijn toch twee verschillende dingen?
Bij Schiphol heb je geloof ik alleen de Aspire lounge, daar ben ik 1x geweest (als +1) en dat vond ik idd ook niks..Lounge Access is wel het minste waar ik me druk over maak tijdens het reizen. Je kan overal zitten. In het buitenland vind ik het nog wel grappig soms en het kan handig zijn om te douchen bij een lay-over… Maar verder? De lounge op Schiphol is sowieso een camping…
Ik zal bv regelmatig in Italië zijn en daar is geloof ik 1 lounge waar je met de Priority Pass naar binnen kan. Geen idee of ik daar bv fatsoenlijk kan eten (zou ik na moeten vragen), want bij terugweg eet/drink ik altijd even wat. Met de huidige prijzen kost een broodje/salade en wat drinken ook al gauw 20E pp. Bij 2 personen kan dat al 40E zijn.
Prio is denk ik niet overal en volgens mij voornamelijk vanuit KLM/SkyTeam partners en dat heb je met Priority Pass idd niet, maar wel weer de lounge toegang tot meerdere lounges. Met Gold, kom je alleen in crown lounges van de SkyTeam.De voordelen van Gold zijn bij mij toch vooral de prio die je overal krijgt. En volgens mij heb je dat juist niet met die Priority Pass?
https://www.klm.nl/inform...g-blue/membership-levels:
Ik heb even gekeken en zie idd geen Crown lounge op bestemming en met Priority Pass, die je bij AMEX Platinum krijgt dus wel. Alleen met deze kaart zal ik niet/minder snel een Gold status krijgen bij KLM. Dus vandaar de vraag wat men liever heeft, die met beide ervaring hebben.De voordelen van het Flying Blue Gold-niveau, vanaf 180 XP:
• Verdien 7 Miles per uitgegeven euro
• Krijg toegang tot onze lounges en neem 1 gast mee. Uw gast dient exact dezelfde vlucht als u te nemen. De vlucht moet worden uitgevoerd door KLM, Air France, Air Mauritius, China Southern Airways, GOL, Qantas, Virgin Atlantic of door één van onze SkyTeam partners.
• Krijg SkyPriority en geniet van toegang tot priority-rijen bij het inchecken, afgeven van bagage, en boarden.
• Gratis stoelopties 72 uur voor vertrek
• Gratis keuze uit standaard stoelen
• Neem 1 gratis extra stuk ruimbagage mee op vluchten van KLM en sommige van onze partners.
Het ziet er namelijk ernaar uit dat ik zonder de 60 extra XP niet zo snel een Gold status ga hebben. En ja de SkyPriotity dat je iets eerder de vliegtuig in mag enzo, geef ik ook niet veel om. Je zit uiteindelijk in dezelfde vliegtuig. Gratis stoelkeuze is wel weer fijn, dan kan je voorin zitten, zodat je eerder bij je huurauto bent. Alhoewel, vaak moet je alsnog op dezelfde bus wachten die naar de ingang rijdt
Al bij al denk ik dat Gold (door AMEX FB Platinum) te weinig voordeel oplevert vergeleken met de voordelen met de normale AMEX Platinum. Enige waarom ik zou nemen is dus de Gold status..
Op de pagina van de kist kan ik niets over bv wifi vinden?CyBeR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:01:
[...]
KLM ook: https://www.klm.nl/inform...tra-options/economy-class en https://www.klm.nl/inform...aft-types/airbus-a330-300
Bij de boekingsclasses vermelden ze alleen dat je wifi kan kopen op toestellen met wifi. Onderaan bij de faq vragen staat dan weer dat je het kan zien bij het boeken doordat er dan wifi icoontje bij de vlucht moet staan.
Ik zal hem eens gaan boeken en kijken of het erbij staat.
Crown lounge op bestemming bestaat niet want alleen de KLM lounges op Schiphol hebben die naam.xileS schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:30:
Ik heb even gekeken en zie idd geen Crown lounge op bestemming [..]
Vanaf FB Gold (of met een business class ticket) kan je gebruik maken van Skyteam lounges (waaronder de Crown lounges) voorafgaand aan iedere Skyteam vlucht. Dus ook op bestemming bij de vlucht terug. Welke lounges dat zijn kan je hier vinden: https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder
[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 31-01-2025 21:16 ]
Crown lounge is de naam die KLM voor haar lounges op Schiphol hanteert. Op andere luchthavens zul je in andere lounges terecht kunnen, hiervoor moet je op de Skyteam website kijken.xileS schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:30:
Prio is denk ik niet overal en volgens mij voornamelijk vanuit KLM/SkyTeam partners en dat heb je met Priority Pass idd niet, maar wel weer de lounge toegang tot meerdere lounges. Met Gold, kom je alleen in crown lounges van de SkyTeam.
[...]
Ik heb even gekeken en zie idd geen Crown lounge op bestemming en met Priority Pass, die je bij AMEX Platinum krijgt dus wel. Alleen met deze kaart zal ik niet/minder snel een Gold status krijgen bij KLM. Dus vandaar de vraag wat men liever heeft, die met beide ervaring hebben.
Overigens heb je bij Priority Pass bij sommige lounges op drukke momenten een wachtrij, terwijl je met frequent flyer status daar wel gelijk naar binnen kan.
Priority boarding kan handig zijn bij volle vluchten als je alleen met handbagage reist zodat dit in de overhead bins kan.Het ziet er namelijk ernaar uit dat ik zonder de 60 extra XP niet zo snel een Gold status ga hebben. En ja de SkyPriotity dat je iets eerder de vliegtuig in mag enzo, geef ik ook niet veel om. Je zit uiteindelijk in dezelfde vliegtuig. Gratis stoelkeuze is wel weer fijn, dan kan je voorin zitten, zodat je eerder bij je huurauto bent. Alhoewel, vaak moet je alsnog op dezelfde bus wachten die naar de ingang rijdt. En bij Silver heb je ook al een gratis stoelkeuze, alleen dan 24u voor vertrek.
Al bij al denk ik dat Gold (door AMEX FB Platinum) te weinig voordeel oplevert vergeleken met de voordelen met de normale AMEX Platinum. Enige waarom ik zou nemen is dus de Gold status..
Wat je in de afweging ook nog mee kunt nemen, is dat je bij FB status ook gebonden bent aan SkyTeam vluchten, en dat kunnen relatief dure tickets zijn afhankelijk van je route.
Nee hoor. Ook in Toronto en in Houston heeft men Crown Lounges.Zr40 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Crown lounge op bestemming bestaat niet want alleen de KLM lounges op Schiphol hebben die naam.
Waarom precies daar? Geen idee.
Zr40 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Crown lounge op bestemming bestaat niet want alleen de KLM lounges op Schiphol hebben die naam.
Vanaf FB Gold (of met een business class ticket) kan je gebruik maken van Skyteam lounges (waaronder de Crown lounges) voorafgaand aan iedere Skyteam vlucht. Dus ook op bestemming bij de vlucht terug. Welke lounges dat zijn kan je hier vinden: https://www.skyteam.com/en/lounges/lounge-finder
Dat is precies wat ik bedoelde en had idd op die site al gecheckt. Ik ben in de war met al die namen/termen en bedoelde idd skyteam lounges.Wally2002 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:16:
[...]
Crown lounge is de naam die KLM voor haar lounges op Schiphol hanteert. Op andere luchthavens zul je in andere lounges terecht kunnen, hiervoor moet je op de Skyteam website kijken.
Helaas zijn er betreft vluchttijden (die ons uitkomen) geen echte andere alternatieven. En KLM wordt pas echt duur als je last minute reserveert, maar als je op tijd plant valt het nog best mee moet ik zeggen.Overigens heb je bij Priority Pass bij sommige lounges op drukke momenten een wachtrij, terwijl je met frequent flyer status daar wel gelijk naar binnen kan.
[...]
Priority boarding kan handig zijn bij volle vluchten als je alleen met handbagage reist zodat dit in de overhead bins kan.
Wat je in de afweging ook nog mee kunt nemen, is dat je bij FB status ook gebonden bent aan SkyTeam vluchten, en dat kunnen relatief dure tickets zijn afhankelijk van je route.
Houston is een olie-route, maar de lounge daar is vrij triest hoor (net zoals heel IAH).CyBeR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Nee hoor. Ook in Toronto en in Houston heeft men Crown Lounges.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Edit: Linkje https://digitalmonkeynl.g...-Docs/page-petroleum.html
Dit verklaart mogelijk waarom er AFKL lounges zijn in oa Texas. Ik heb wel eens gehoord dat een groot percentage van deze vluchten gevuld was met mensen die specifiek in deze industrie werkzaam waren, en dus ook deze status hadden.
[ Voor 31% gewijzigd door Xandrios op 01-02-2025 12:21 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Duidelijk. Ik ga heen de voorste rij eens proberen. Voor de terugreis heb ik de tweede rij geselecteerd. Groot voordeel van Premium Comfort is dat je aan de raam zijde maar 2 stoelen naast elkaar hebt.Tuniq schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:18:
[...]
Ik prefereer de eerste rij. Voordeel is dat je iets meer 'vrije' beenruimte hebt. En geen stoel die naar achteren komt inderdaad. KLM stoelen gaan niet extreem ver naar achteren overigens, dus het valt wel mee op rij 2. (Sommige Air France configuraties is het wel vrij extreem). Daarnaast altijd alle opties wat betreft eten, laatste rij willen dingen nog wel eens op zijn. Je kunt vaak ook zo uit je stoel zonder dat je buurman hoeft op te staan op de eerste rij is mijn ervaring.
Nadeel is scherm in stoel, niet zozeer omdat de stoel smaller is, maar de hoek/omvang van het scherm is vaak ook wat kleiner. Je kan het scherm ook niet gebruiken bij opstijgen en landen. Je handbagage moet allemaal in de overhead bin tijdens opstijgen/landen. (voor zover dat een nadeel is).
Bij ASML is dat ook zo (mits je het daar niet over hebt).Hmmbob schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:20:
Ik weet van een andere grote Nederlandse multinational dat als je met KLM gaat vliegen je complimentary Gold status kan aanvragen (via HR & een contactpersoon bij KLM) zodat je alle Gold benefits hebt, ongeacht je daadwerkelijk gevlogen afstand etc. Is gewoon onderdeel van het contract met KLM.
Dat betekent, stam + t .
Houston was/is een olie bestemming. Toronto nog niet zo'n beeld bij.CyBeR schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:40:
[...]
Nee hoor. Ook in Toronto en in Houston heeft men Crown Lounges.
Sometimes you need to plan for coincidence
KLM: SFO-AMS-BUD; 95k + €240 (net 2 dagen voor de devaluatie geboekt; route is een stuk duurder nu)
KLM SFO-AMS: 145k+ €210 (hoogseizoen en we waren niet heel flexibel, dus best tevreden over)
KLM AMS-SFO: 95k+ €310
Virgin: AMS-LHR-SFO 56k + €400
United: SFO-FRA-AMS; 80k+ €5
Als kosten niet uit maken, dan kan je bijbetalen voor de 'empty seat' optie voor lege stoelen naast die van jou. Het is niet gegarandeerd, maar last minute stoelselectie is dat nog minder.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:31:
Tot hoe lang voor het boarden kan je nog stoelen kopen bij klm? Zit nu op een volle rij maar er zijn nog “legere” rijen. Kosten van het boeken maken niet uit. Ik probeer alleen zo laat mogelijk nog wat te kiezen zodat er weinig kans is dat er toch nog iemand iets naast me kiest
Thanks, Ik heb m omgegooid en mijn stoel geboekt. Maar ik zie geen optie voor de stoel naast me. Ik kan die wel kiezen maar dan betaal ik weer en verander mijn eigen stoel. Waar is dienoptie in de app te vinden? Zou dat gewoon in het stoel-selectie gedeelte moeten staan?Zr40 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:08:
[...]
Als kosten niet uit maken, dan kan je bijbetalen voor de 'empty seat' optie voor lege stoelen naast die van jou. Het is niet gegarandeerd, maar last minute stoelselectie is dat nog minder.Als het uiteindelijk toch niet waargemaakt kan worden, dan krijg je de extra kosten terug.
Ik kan het zelf nu even niet proberen maar dit is hoe het er uit zou zien:sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:38:
[...]
Thanks, Ik heb m omgegooid en mijn stoel geboekt. Maar ik zie geen optie voor de stoel naast me. Ik kan die wel kiezen maar dan betaal ik weer en verander mijn eigen stoel. Waar is dienoptie in de app te vinden? Zou dat gewoon in het stoel-selectie gedeelte moeten staan?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
[ Voor 13% gewijzigd door Dekkertje op 02-02-2025 04:49 ]
Paar collega’s halen eigenlijk altijd zzzquil als ze in de US zijn. Ik heb niet zoveel moeite met slapen maar zij zijn er vrij lovend over.Dekkertje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 03:58:
Ik kan moeilijk/niet slapen tijdens mijn vliegreizen. Momenteel ben ik in Amerika waar je makkelijk zonder recept slaappillen kunt kopen. Iemand ervaring wat goede slaappillen zijn (merk, type, melatonine of iets anders, sterkte/mg, fast dissolve of time-release en waar te halen)?
| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
Toen ik dat nog nodig dacht te hebben (jaartje of 15 geleden) gebruikte ik altijd Tylenol PM, wat je in de VS (toen tenminste) gewoon bij iedere drogist kon halen. Dat werkte prima. Het heeft naast het slaperigmakende ingredient ook paracetamol als ingredient volgens mij. Dus misschien dat de zzzquill die eerder genoemd werd alleen de werkzame stof heeft die je slaperig maakt, zonder de paracetamol-pijnstilling. Voor mij werkte de combinatie die Tylenol PM biedt juist goed omdat me te laten slapen. Ik kwam er trouwens toen al achter dat uiteindelijk je toch door de jetlag heen zal moeten, je stelt het hooguit wat dagen uit. Of je moet dat spul altijd blijven slikken 😉.Dekkertje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 03:58:
Ik kan moeilijk/niet slapen tijdens mijn vliegreizen. Momenteel ben ik in Amerika waar je makkelijk zonder recept slaappillen kunt kopen. Iemand ervaring wat goede slaappillen zijn (merk, type, melatonine of iets anders, sterkte/mg, fast dissolve of time-release en waar te halen)?
Dat betekent, stam + t .
Bij mijn weten kan dit tot boarding sluit, tenminste bij de meeste maatschappijen (KLM specifiek weet ik niet..). Maar in ieder geval tot de check-in sluit, zo'n 45 min voor vertrek. Dus dan kun je, als je bij de gate staat te wachten om te boarden, nog een andere stoel kiezen. of je vraagt even aan de balie bij de gate - als er nog vrije rijen zijn, dan willen ze je vaak wel verplaatsen.sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:31:
Tot hoe lang voor het boarden kan je nog stoelen kopen bij klm? Zit nu op een volle rij maar er zijn nog “legere” rijen. Kosten van het boeken maken niet uit. Ik probeer alleen zo laat mogelijk nog wat te kiezen zodat er weinig kans is dat er toch nog iemand iets naast me kiest
Ik heb het tot nu toe altijd geprobeerd te vermijden, maar er zijn situaties waar dit wel zou kunnen helpen. Korte nachtvluchten oostwaards bijvoorbeeld. Als je op de vlucht kunt slapen dan kun je bij aankomst direct door in het ritme van de bestemming.CyBeR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 04:58:
Gewone 3mg melatonine pilletjes (die je hier ook gewoon bij de drogist kunt halen) werken voor mij uitstekend.
Hoe snel werkt dit soort medicatie? Neem je dat vooraf, bij boarden, of na de maaltijd? En als je onverwacht toch wakker moet zijn voor iets - hoeveel moeite kost het om dan toch wél wakker te blijven?
[ Voor 34% gewijzigd door Xandrios op 02-02-2025 11:32 ]
Het werkzame ingrediënt is een hystamine blokker die gebruikt wordt bij allergieën.
Omdat het de bloedhersenbarrière passeert kan deze als bijwerking hebben dat je er een beetje suf/slaperig van wordt.
Hou er rekening mee dat je 24 na inname eigenlijk geen auto mag rijden.
[ Voor 9% gewijzigd door rmr1 op 02-02-2025 11:49 ]
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Half uur a drie kwartier voor je wilt slapen nemen. Dus vlak voor je naar bed gaat eigenlijk.Xandrios schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:28:
[...]
Hoe snel werkt dit soort medicatie? Neem je dat vooraf, bij boarden, of na de maaltijd? En als je onverwacht toch wakker moet zijn voor iets - hoeveel moeite kost het om dan toch wél wakker te blijven?
Nooit geprobeerd wakker te blijven maar wakker wórden een normale tijd later was iig geen probleem. Ik heb 't nooit gebruikt om in een vliegtuig te slapen; ik heb dat nooit een heel goed idee gevonden.
De werkzame stof van melatoninepilletjes, aldus de bijsluiter, is melatonine. Dat is iets wat je lichaam ook aanmaakt als het donker wordt, en wat je slaperig maakt.rmr1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:41:
Al die “slaappillen” die hierboven genoemd worden is geen slaapmedicatie.
Het werkzame ingrediënt is een hystamine blokker die gebruikt wordt bij allergieën.
Omdat het de bloedhersenbarrière passeert kan deze als bijwerking hebben dat je er een beetje suf/slaperig van wordt.
Test ook even wat voor effect het op je heeft voordat je gaat vliegen. Een vriend gebruikte zo'n histamine blokker voor de vliegangst (het maakte hem slaperig/suf). Ik heb het ook een keer geprobeerd in mijn jongere jaren toen ik nog erg last had van vliegangst, en bij mij werkte het averechts; ik werd er hyper van en de vliegangst was een stuk erger. Sinds die tijd vlieg ik 'clean"rmr1 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:41:
Al die “slaappillen” die hierboven genoemd worden is geen slaapmedicatie.
Hou er rekening mee dat je 24 na inname eigenlijk geen auto mag rijden.
Ja klopt, ik bedoelde de andere genoemde middelen.CyBeR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:14:
De werkzame stof van melatoninepilletjes, aldus de bijsluiter, is melatonine. Dat is iets wat je lichaam ook aanmaakt als het donker wordt, en wat je slaperig maakt.
Tylenol PM zzzquill en andere Amerikaanse producten..
I’m not superstitious, but I am a little stitious.
Vliegen vanaf andere velden in buurt is vaker nog duurder.
[ Voor 5% gewijzigd door Dream-Evil op 02-02-2025 19:41 ]
Als je heel heel recent geboekt hebt kan je misschien vragen of ze je fout willen herstellen, is mij wel eens gelukt bij KLM. Moest wel wijzigingskosten betalen dacht ik, maar soit dat is een fractie van een nieuw ticket.Dream-Evil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:39:
Komende juni voor het eerst naar de USA (New York) met KLM, erg veel zin in. Door wat omstandigheden zouden we graag de reis nog een paar dagen willen oprekken. Echter volgens de voorwaarden (hebben een light ticket) is de retourreis niet meer te wijzigen. Ik heb nog gekeken naar het overslaan van de originele terugreis en een extra enkeltje te boeken voor een latere datum, maar een vergelijkbare enkele vlucht vanuit NY is ongeveer even duur als een volledig nieuwe retourticket. Zijn er nog andere manieren om dit toch goedkoper te regelen?
Geen enkele reis terug kopen maar een retour?Dream-Evil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:39:
Komende juni voor het eerst naar de USA (New York) met KLM, erg veel zin in. Door wat omstandigheden zouden we graag de reis nog een paar dagen willen oprekken. Echter volgens de voorwaarden (hebben een light ticket) is de retourreis niet meer te wijzigen. Ik heb nog gekeken naar het overslaan van de originele terugreis en een extra enkeltje te boeken voor een latere datum, maar een vergelijkbare enkele vlucht vanuit NY is ongeveer even duur als een volledig nieuwe retourticket. Zijn er nog andere manieren om dit toch goedkoper te regelen?
Daar is als omboeken niet lukt een optie inderdaadCyBeR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:21:
[...]
Geen enkele reis terug kopen maar een retour?
Als je alleen met handbage vliegt, kun je een vlucht boeken naar een andere Europese stad met een tussenstop op Schiphol (bv naar Dubai of Stockholm). Mogelijk kan skiplagged je daarbij helpen. Je kunt ook kijken naar een retourticket met een goedkope retourdatum (en ook weer kijken naar opties met een tussenstop).Dream-Evil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:39:
Viel dat misschien onder de 24-uursregel?franssie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:45:
[...]
Als je heel heel recent geboekt hebt kan je misschien vragen of ze je fout willen herstellen, is mij wel eens gelukt bij KLM. Moest wel wijzigingskosten betalen dacht ik, maar soit dat is een fractie van een nieuw ticket.
Je post ging over een antihistaminicum. Melatonine werkt tegen jetlag. Als je het op het juiste moment inneemt, kun je 1 uur per dag goedmaken als je naar het oosten vliegt, https://nos.nl/op3/artike...onine-is-geen-slaapmiddelApache4u schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:24:
[...]
Ik kwam er trouwens toen al achter dat uiteindelijk je toch door de jetlag heen zal moeten, je stelt het hooguit wat dagen uit. Of je moet dat spul altijd blijven slikken 😉.
edit. bij mij was het een EU vlucht. maar niet geschoten is altijd mis is mijn ervaring.
[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 02-02-2025 20:27 ]
Een ticket boeken met Amsterdam als tussenstop kan inderdaad veel schelen soms, maar je loopt dan wel het risico dat je dan bij problemen omgeboekt wordt ofwel direct naar je "bestemming" ofwel via een andere tussenstop. Sta je bijvoorbeeld ineens in CDG ipv op Schiphol.fopjurist schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:22:
[...]
Als je alleen met handbage vliegt, kun je een vlucht boeken naar een andere Europese stad met een tussenstop op Schiphol (bv naar Dubai of Stockholm). Mogelijk kan skiplagged je daarbij helpen. Je kunt ook kijken naar een retourticket met een goedkope retourdatum (en ook weer kijken naar opties met een tussenstop).
Ga ik eens proberen! Is inmiddels wel al 2 weken geleden, dus de kans is wellicht klein.franssie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:45:
[...]
Als je heel heel recent geboekt hebt kan je misschien vragen of ze je fout willen herstellen, is mij wel eens gelukt bij KLM. Moest wel wijzigingskosten betalen dacht ik, maar soit dat is een fractie van een nieuw ticket.
Retour van new york is helaas al 2x zo duur als een retour vanaf amsterdam..CyBeR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:21:
[...]
Geen enkele reis terug kopen maar een retour?
Zal skiplaggen ook even checken!
Helaas is dat de consequentie van een light ticket. Heel weinig flexibiliteit bij wijzigingen.Dream-Evil schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:39:
[...]
Ga ik eens proberen! Is inmiddels wel al 2 weken geleden, dus de kans is wellicht klein.
[...]
Retour van new york is helaas al 2x zo duur als een retour vanaf amsterdam..
Zal skiplaggen ook even checken!
Wat nog een andere optie kan zijn, maar wel afhankelijk van geluk. Als je vluchttijd een kleine aanpassing heeft kan je in de regel gratis annuleren. Bijvoorbeeld 5 of 10 minuten eerder. Ik boek vaak ver vooruit en zie regelmatig een kleine verschuiving in de vluchttijden. Bij een non-refundable ticket geeft dat als ‘voordeel’ dat je in dat geval toch kan annuleren.
Op dit soort momenten baal ik ervan dat Schiphol maar 15 minuten rijden voor me is (en dat we alledrie Privium hebben).
Vroegâh, toen ik in het oosten van het land woonde, was het makkelijker kiezen.
ToolkiT schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:04:
[...]
nee, maar kan die ook niet direct kopen.. wat wel raar is vind ik..
Maar als ik bij andere vluchten wel 1:1 kijk dan is direct zeker niet altijd goedkoper..
Ik vermoed dat het bij BC een ander verhaal is dan bij EC..
/f/image/UK4bMbcSyDOp4OVMmTkx0s1Y.png?f=fotoalbum_large)
Air India is direct ook een stuk duurder dan via Kayak..
Moeilijk om te zien of het écht exact hetzelfde ticket is aangezien noch Kayak noch de OTA waar ze naar doorverwijzen de ticketvoorwaarden laat zien, maar wat me wel opvalt is dat AI zelf die vluchten als uitgevoerd heeft staan door een A359 (heen) en B788 (terug) waar de OTA ze allemaal heeft staan als een B77W.ToolkiT schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:06:
[...]
[Afbeelding]
Dat doet mij vermoeden dat die OTA niet up-to-date info heeft en je mogelijk een ticket aan het verkopen is tegen een prijs die niet bestaat. Vast ook geen toeval dat er maar één is die die prijs hanteert (als je doorklikt bij Kayak).
En een andere ding is dat OTA's natuurlijk zelf ook wat winst moeten kunnen maken dus zelfs als ze "hetzelfde ticket" verkopen tegen dezelfde prijs, dan nóg is het anders omdat de klantenservice dan van de OTA is ipv de airline. En veel succes daarmee als er iets moet gebeuren.
Daar heb je wel een punt want bij gotogate kwam er bij de laatste stap ineens £200 extra bij..CyBeR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:52:
[...]
Moeilijk om te zien of het écht exact hetzelfde ticket is aangezien noch Kayak noch de OTA waar ze naar doorverwijzen de ticketvoorwaarden laat zien, maar wat me wel opvalt is dat AI zelf die vluchten als uitgevoerd heeft staan door een A359 (heen) en B788 (terug) waar de OTA ze allemaal heeft staan als een B77W.
Dat doet mij vermoeden dat die OTA niet up-to-date info heeft en je mogelijk een ticket aan het verkopen is tegen een prijs die niet bestaat. Vast ook geen toeval dat er maar één is die die prijs hanteert (als je doorklikt bij Kayak).
En een andere ding is dat OTA's natuurlijk zelf ook wat winst moeten kunnen maken dus zelfs als ze "hetzelfde ticket" verkopen tegen dezelfde prijs, dan nóg is het anders omdat de klantenservice dan van de OTA is ipv de airline. En veel succes daarmee als er iets moet gebeuren.
Maar zelfs dan nog was het goedkoper.. je voelt je wel genaaid op die manier, dus heb niet bij hun geboekt maar bij een andere die beter service had (ze belde me zelfs op).. uiteindelijk voor £3,540 voor 4 man tickets kunnen kopen..dus £885 pp
Air India vanaf LHR, is toch wel echt een ultieme vorm van zelfpijniging.ToolkiT schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:06:
[...]
[Afbeelding]
yup..iRobert schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:23:
[...]
Air India vanaf LHR, is toch wel echt een ultieme vorm van zelfpijniging.
Maar aangezien we met 4 man vliegen en de kids niet meer onder prijs catergory kids vallen (16 en 18) waren de alternatieven voor deze trip erg duur... we hadden een budget in ogen met vluchten naar Sydney, trip naar Uluru, naar Cairns regio (great barrier reef) en camper van Brisbane naar Sydney.. de quote daarvoor kwam op 2x ons budget uit... dus dan moet je lastige beslissingen maken.. en de vlucht even afzien en dan wel kunnen duiken op het reef is dan een makkelijke keuze..
Heel stiekum hoop ik dat ze op vliegveld een goede deal aanbieden voor een upgrade naar premium economy..
Ik ben wel eens met Air India van LHR naar Mumbai gevlogen en dat viel me nog alles mee trouwens..
Frustreerende is dat we 5 jaar geleden al zelfde reis hadden geboekt, en toen was dat veel duurder.. maar ja de lockdowns gooide roet in het eten destijds..-O- dus dit is poging 2 (ipv van na lagere school, is het nu na middelbare school dus) en het is 25 jaar geleden dat wij naar Sydney gingen verhuizen.. dus dat is ook wel weer een mooi rond getal..
[ Voor 16% gewijzigd door ToolkiT op 04-02-2025 09:56 ]
Waar google in tekort schiet zijn de multistops voor me, dan kun je goed zoeken maar kun je niet makkelijk een paar dagen naar voor of achter schuiven.
Zijn er nog andere fijne alternatieven? Kayak zag ik niet direct voordelen tov google van, maar wellicht zie ik ze over het hoofd?
Is dit bij KLM ook zo bij reguliere retourtjes? We hebben een open-jaw ticket naar Azië (2 landen) en daarbij was dit niet het geval, misschien dat het daar aan ligt hoor.Tuniq schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:43:
[...]
Helaas is dat de consequentie van een light ticket. Heel weinig flexibiliteit bij wijzigingen.
Wat nog een andere optie kan zijn, maar wel afhankelijk van geluk. Als je vluchttijd een kleine aanpassing heeft kan je in de regel gratis annuleren. Bijvoorbeeld 5 of 10 minuten eerder. Ik boek vaak ver vooruit en zie regelmatig een kleine verschuiving in de vluchttijden. Bij een non-refundable ticket geeft dat als ‘voordeel’ dat je in dat geval toch kan annuleren.
Bij LH wel mooi gratis de terugvlucht naar 2 dagen later kunnen verplaatsen
En dan hebben we 't nog niet over de overstap in Delhi 🤓.iRobert schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:23:
[...]
Air India vanaf LHR, is toch wel echt een ultieme vorm van zelfpijniging.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
'Regulier' bestaat niet meer. Het is Light, Standard of Flex bij KLM - waarbij Light de goedkoopste optie is. Voor een specifieke route is de meerprijs voor Standard/Flex een vast bedrag bovenop Light. Die meerprijs verschilt overigens wel per cabine (Economy/premium/Business).finsdefis schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:15:
[...]
Is dit bij KLM ook zo bij reguliere retourtjes? We hebben een open-jaw ticket naar Azië (2 landen) en daarbij was dit niet het geval, misschien dat het daar aan ligt hoor.
Maar om het dan nog helemaal complex te maken, of Light/Standard aanpasbaar is (Met of zonder kosten) is ook weer route afhankelijk. Bijvoorbeeld naar de US:
:strip_exif()/f/image/ocmQ9bfMTNdUhlGkVehmeGUx.png?f=user_large)
Vergeleken met Zuid Amerika:
:strip_exif()/f/image/ojfGGTnPPwBjniYrmWAqfkDe.png?f=user_large)
Ja, lekker complex. Maar eigenlijk bedoelde ik iets anders (misschien onhandig geformuleerd): een regulier retourtje vs. een open-jaw ticket.Xandrios schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:56:
[...]
'Regulier' bestaat niet meer. Het is Light, Standard of Flex bij KLM - waarbij Light de goedkoopste optie is. Voor een specifieke route is de meerprijs voor Standard/Flex een vast bedrag bovenop Light. Die meerprijs verschilt overigens wel per cabine (Economy/premium/Business).
Maar om het dan nog helemaal complex te maken, of Light/Standard aanpasbaar is (Met of zonder kosten) is ook weer route afhankelijk. Bijvoorbeeld naar de US:
[Afbeelding]
Vergeleken met Zuid Amerika:
[Afbeelding]
Bij de gewijzigde vertrektijd van mijn open-jaw ticket kan ik in elk geval niets gratis wijzigen, maar zijn de online opties sowieso beperkter omdat het AMS-HKG/SIN-AMS betreft, denk ik.
Vroeg me meer af onder welke omstandigheden je inderdaad gratis kan omboeken bij een verandering van vluchttijden bij KLM. Vaak geeft zo'n wijziging ook bij goedkopere reisklassen een mogelijkheid gratis te wijzigen (i.i.g. bij BA/LH gezien).
[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 04-02-2025 22:44 ]
Om nog even op je originele vraag terug te komen:xileS schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:30:
[...]
Klopt. Alleen ik kan ze waarschijnlijk niet beide hebben.
[...]
Bij Schiphol heb je geloof ik alleen de Aspire lounge, daar ben ik 1x geweest (als +1) en dat vond ik idd ook niks..
Ik zal bv regelmatig in Italië zijn en daar is geloof ik 1 lounge waar je met de Priority Pass naar binnen kan. Geen idee of ik daar bv fatsoenlijk kan eten (zou ik na moeten vragen), want bij terugweg eet/drink ik altijd even wat. Met de huidige prijzen kost een broodje/salade en wat drinken ook al gauw 20E pp. Bij 2 personen kan dat al 40E zijn.
[...]
Prio is denk ik niet overal en volgens mij voornamelijk vanuit KLM/SkyTeam partners en dat heb je met Priority Pass idd niet, maar wel weer de lounge toegang tot meerdere lounges. Met Gold, kom je alleen in crown lounges van de SkyTeam.
https://www.klm.nl/inform...g-blue/membership-levels:
[...]
Ik heb even gekeken en zie idd geen Crown lounge op bestemming en met Priority Pass, die je bij AMEX Platinum krijgt dus wel. Alleen met deze kaart zal ik niet/minder snel een Gold status krijgen bij KLM. Dus vandaar de vraag wat men liever heeft, die met beide ervaring hebben.
Het ziet er namelijk ernaar uit dat ik zonder de 60 extra XP niet zo snel een Gold status ga hebben. En ja de SkyPriotity dat je iets eerder de vliegtuig in mag enzo, geef ik ook niet veel om. Je zit uiteindelijk in dezelfde vliegtuig. Gratis stoelkeuze is wel weer fijn, dan kan je voorin zitten, zodat je eerder bij je huurauto bent. Alhoewel, vaak moet je alsnog op dezelfde bus wachten die naar de ingang rijdt. En bij Silver heb je ook al een gratis stoelkeuze, alleen dan 24u voor vertrek.
Priority Pass vs FB Gold
Ik vind het geen vergelijking, want het zijn twee verschillende dingen
Maar als ik dan toch zou moeten kiezen is het FB Gold all the way.
Voordelen FB Gold:
- Lounge access op de meeste vliegvelden (met dien verstande dat je wel Skyteam moet vliegen)
- Priority Checkin
- Priority Security (Schiphol sowieso, meeste buitenlandse vliegvelden ook)
-1x gratis check-in luggage (handig prive)
-Priority Boarding
-Gratis eco comfort seat 72 uur voor vertrek
-Geel labeltje op je check-in luggage
Voordelen Priority Pass:
-Wereldwijd lounge access (ook als je niet met Skyteam vliegt)
Tja.. De meeste van mijn vliegreizen (90%) zijn zakelijk. En de meeste van die zakelijke vluchten zijn dan weer van Skyteam. Ik vind van alle voordelen van FB Gold Lounge Access het minst boeiend. Maar dat ik op Schiphol aankom en binnen 5 minuten achter security sta (ook bij drukke tijden) is wel echt een pre. Marechaussee kan soms wat langer duren maar dat is de enige wachttijd die ik heb. Ik mag daar zelfs ook nog Privium voor afsluiten (er zijn collega's die het hebben) maar ik vind dat echt zonde van het geld.
Voor priority pass zou ik nooit zelf (los) betalen idd (via MC Black het goedkoopst geloof ik). Tenzij je weet dat je vaak vliegt op locaties met goede lounges zonder wachtrij.FreakNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:34:
[...]
Om nog even op je originele vraag terug te komen:
Priority Pass vs FB Gold
Ik vind het geen vergelijking, want het zijn twee verschillende dingen
Maar als ik dan toch zou moeten kiezen is het FB Gold all the way.
Voordelen Priority Pass:
-Wereldwijd lounge access (ook als je niet met Skyteam vliegt)
Maar dat ik op Schiphol aankom en binnen 5 minuten achter security sta (ook bij drukke tijden) is wel echt een pre.
Is het trouwens niet zo dat de timeslots gebruikmaken van dezelfde security als de priority lane? Die kun je dan ook gratis boeken.
Priority zit "gratis" in de package van MC Black, incl. uitgebreide reis& annulering. Ik haal de kosten er al uit met de reisverzekering, de PP is dan een leuke extra. Ik vlieg vrijwel nooit via Schiphol, dus voor mij is het juist wel weer handig om erbij te hebben.finsdefis schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:23:
[...]
Voor priority pass zou ik nooit zelf (los) betalen idd (via MC Black het goedkoopst geloof ik). Tenzij je weet dat je vaak vliegt op locaties met goede lounges zonder wachtrij.
Is het trouwens niet zo dat de timeslots gebruikmaken van dezelfde security als de priority lane? Die kun je dan ook gratis boeken.
Alleen dat is weer wel een handeling en ik weet nooit precies welke tijd ik er ben, dus ik vind het wel makkelijk dat ik zo door kan lopen met FB gold...(of degenen die MC black hebben)...
[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 05-02-2025 08:57 ]
snap ik dat diorlopen handig kan zijn, die zit niet bij MCBlack, alleen priority pass voor loungesFreakNL schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:56:
Ja maar welke priority is dat? Alleen voor security denk ik? Dat is met gratis tijdsloten ook op te lossen zoals @finsdefis zegt..
Alleen dat is weer wel een handeling en ik weet nooit precies welke tijd ik er ben, dus ik vind het wel makkelijk dat ik zo door kan lopen met FB gold...(of degenen die MC black hebben)...
Ah, op die manier. In principe zijn open-jaw tickets niet anders dan retour, je hebt dus dezelfde Light/Standard/Flex varianten. Afhankelijk daarvan zullen er wel of niet kosten zijn bij wijzigingen.finsdefis schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:40:
[...]
Ja, lekker complex. Maar eigenlijk bedoelde ik iets anders (misschien onhandig geformuleerd): een regulier retourtje vs. een open-jaw ticket.
Bij de gewijzigde vertrektijd van mijn open-jaw ticket kan ik in elk geval niets gratis wijzigen, maar zijn de online opties sowieso beperkter omdat het AMS-HKG/SIN-AMS betreft, denk ik.
Vroeg me meer af onder welke omstandigheden je inderdaad gratis kan omboeken bij een verandering van vluchttijden bij KLM. Vaak geeft zo'n wijziging ook bij goedkopere reisklassen een mogelijkheid gratis te wijzigen (i.i.g. bij BA/LH gezien).
Echter, open-jaws zijn minder voorkomend en het is mogelijk dat voor specifieke land/stad combinaties niet alle fare-types gedefinieerd zijn. Ik heb met open-jaws wel eens gezien dat boeken via de KLM website (KL codeshares) een Light tarief opleverde, terwijl exact dezelfde vluchten via AF (met AF codeshare) je in Standard terecht komt. Maar dit is dus enigszins afhankelijk van de fares die beschikbaar zijn gemaakt. Het vervelende is dat met zowel AF als KL je vaak niet specifiek kunt kiezen - met de multi-city tool kom je al snel op één enkel aanbod uit (Vaak in Light, maar dus niet altijd) - en als je iets anders wilt moet je bellen.
Ik vlieg met Air India naar Delhi, aankomst T3 , ik vlieg daarna (4 uur later) door met IndiGo air ook vanaf T3 naar Kathmandu, IndiGo heeft in T3 een transferdesk en ik heb alleen handbagage bij me.
Kan ik via IndiGo transferdesk door naar mijn volgende vlucht of moet ik eerst toch ook door douane en paspoort/visa controle?
Waarom heet het dan priority? Wat zit er wel bij. Alleen lounge access dus?pinotgrigio1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:44:
[...]
snap ik dat diorlopen handig kan zijn, die zit niet bij MCBlack, alleen priority pass voor lounges
[ Voor 13% gewijzigd door Zr40 op 05-02-2025 16:00 ]
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2