Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 229 ... 252 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ben gestrand in Aalborg door die domme mist. Mooi moment om even voor een nieuwe trip te kijken. Wij willen graag terug naar SXM.

Wat is de reden dat je niet rechtstreeks terug kan? Vroegah, was het de 747 die niet kon opstijgen met een volle tank. Maar KLM vliegt met de A330 (brr) via Trinidad, terwijl AF wel gewoon rechtstreeks naar CDG vliegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Brrr SXM. Wat moet je daar? Op een paar mooie stranden na, ben je daar toch snel klaar? Beter (door)vliegen naar een ander eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:52:
Wat is de reden dat je niet rechtstreeks terug kan? Vroegah, was het de 747 die niet kon opstijgen met een volle tank. Maar KLM vliegt met de A330 (brr) via Trinidad, terwijl AF wel gewoon rechtstreeks naar CDG vliegt.
Niet genoeg passagiers.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wibblemoo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:22:
Brrr SXM. Wat moet je daar? Op een paar mooie stranden na, ben je daar toch snel klaar? Beter (door)vliegen naar een ander eiland.
Je hebt genoeg kleine vliegtuigjes die dat doen. Heb dat ooit in 1992 gedaan, Guadeloupe > Saint Barthlemy > Franse kant van St Maarten en terug.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31
ToolkiT schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:22:
[...]

die had ik gisteren gebeld, maar die snapten er niks van..

Maar ik heb vanmiddag een telefoon geleend en na een uur in de wacht te hebben gestaan heb ik met customer services gesproken en bleek dat de betaling er maar half door was... inmiddels geregeld en ik heb een boarding pass :)
Denk dat er gisteren problemen met betalingen op de KLM/AirFrance site waren als ik op info van een familielid moet afgaan. Bij AirFrance kwam er melding dat betaling mislukt was en klantenservice binnen 4 u contact zou opnemen, wat ze niet gedaan hadden. Diegene heeft gebeld en na lang wachten (bijna 2 uur) werd er een betaallink gestuurd waarmee de boeking alsnog bevestigd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 10:48

Sorcerer8472

Mens sana?

gambieter schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Je hebt genoeg kleine vliegtuigjes die dat doen. Heb dat ooit in 1992 gedaan, Guadeloupe > Saint Barthlemy > Franse kant van St Maarten en terug.
AF heeft een route die van Miami naar Frans-Guyana vliegt via meerdere eilandjes. Staat nog op m'n bucketlist om die ooit te doen (en dan per eilandje een paar dagen blijven ofzo natuurlijk).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
Sorcerer8472 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:19:
[...]

AF heeft een route die van Miami naar Frans-Guyana vliegt via meerdere eilandjes. Staat nog op m'n bucketlist om die ooit te doen (en dan per eilandje een paar dagen blijven ofzo natuurlijk).
AF heeft inderdaad twee A320's in Martinique gestationeerd om Martinique, Guadeloupe, Frans-Guyana en Miami te bedienen. Ik vind dit ook altijd wel fascinerende routes, United heeft ook zo'n netwerkje in de Pacific (Hawaii, Guam etc) met een paar 737's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 10:48

Sorcerer8472

Mens sana?

mvbo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:05:
[...]

AF heeft inderdaad twee A320's in Martinique gestationeerd om Martinique, Guadeloupe, Frans-Guyana en Miami te bedienen. Ik vind dit ook altijd wel fascinerende routes, United heeft ook zo'n netwerkje in de Pacific (Hawaii, Guam etc) met een paar 737's.
Yes, artikeltje erover nog:
https://onemileatatime.co...france-guadeloupe-routes/

Vraag me ook af of je de nieuwe Flying Blue Award stopover-regeling kunt gebruiken om tussendoor uit te stappen zonder extra kosten. Hoewel het aantal stops nog wel meevalt zeker nu PAP waarschijnlijk niet aangedaan wordt (sowieso de vraag of je daar solo naartoe wil reizen, zeker nu :X)

En gaaf van United, dat wist ik niet:
https://simpleflying.com/...ines-island-hopper-guide/
https://simpleflying.com/...s-guam-presence-analysis/

* Sorcerer8472 zet trip van Tokyo via die eilandjes naar Honolulu op bucketlist :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Wally2002 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 05:49:
[...]

Denk dat er gisteren problemen met betalingen op de KLM/AirFrance site waren als ik op info van een familielid moet afgaan. Bij AirFrance kwam er melding dat betaling mislukt was en klantenservice binnen 4 u contact zou opnemen, wat ze niet gedaan hadden. Diegene heeft gebeld en na lang wachten (bijna 2 uur) werd er een betaallink gestuurd waarmee de boeking alsnog bevestigd werd.
Ja dat was het waarschijnlijk.. ik had wel een hold op mijn CC maar de betaling was niet helemaal door gegaan.. maar aan de telefoon lukte de betaling uiteindelijk wel..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 14:55
krijn1985 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:15:
[...]

Toevallig denken wij er ook over om richting Bali te gaan met kleine van 10 a 11 maanden. Ben benieuwd wat gewicht bij KLM is (en maat).
Reiswiegje reserveren
Een lange vlucht is zowel vermoeiend voor u, als voor uw kindje. Daarom kunt u op intercontinentale vluchten (zolang de voorraad strekt) een reiswiegje reserveren. Dit kan via Mijn Reis of door contact met ons op te nemen. Om gebruik te maken van onze reiswiegjes, mag uw kindje op de dag van de reis niet langer dan 65 cm zijn en meer dan 10kg wegen. Tijdens de vlucht mag u tevens gebruik maken van voetsteunverlengers, zolang deze niet direct aan de stoel bevestigd worden.

Dit is wat ik aan informatie kon vinden.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 14:55
fisherman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Wij hebben altijd met Singapore airlines gevlogen. We gaan dit jaar ook weer met Singapore airlines. Toen de kinderen nog klein waren kregen ze inderdaad een reiswiegje. Stel je je er niet teveel van voor. Je moet je kind iedere keer bij turbulentie eruit halen en op schoot nemen. Wel lekker ruime zitplaatsen. Geen idee waar je trouwens zulke goedkope tickets vindt. Wij (4 personen) vliegen op Surabaya en die tickets voor SA zijn 1,5 keer duurder dan de prijs die je noemt. Ik boek trouwens wel altijd bij de airliner zelf. Nooit bij tussenpersonen.
Via AMS zijn de prijzen nu een stukje duurder inderdaad. Momenteel zoeken via Frankfurt en dan vlucht van 6 mei heen 30 mei retour en dan zijn de kosten +/- 950-1050 per volwassenen

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-09 22:27
Zit er serieus over te denken een vliegreis van ams naar mel in de periode jan feb te boeken met china southern. Lees er wisselende recensies over (over welke airline niet). Maar goed, geen ervaring mee. Iemand toevallig wel? Of betaalbare alternatieven?

[ Voor 4% gewijzigd door DanielAlm op 18-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 23:05

FreakNL

Well do ya punk?

China Southern is best okay. Niet veel slechter dan KLM in economy en het eten is zelfs beter in 2018. Ben er zelf mee vanuit Brisbane gevlogen. En recentelijk binnenlands in China maar dan is het net Transavia klopt niet dat was China Eastern. Mede-passagiers zijn wel bloed-irritant.

Let wel dat ze “gewoon” over Rusland vliegen itt KLM. Dat kan bij een noodlanding of landing door medisch noodgeval nog leuk zijn want je komt Rusland niet in. Maar wellicht heb je daar met bestemming Melbourne geen last van…

Ontopic:
Ik zit nu op de F pier in 1 van die tot voor kort onbereikbare kisten.. Net geboarded. Inmiddels meer dan 3 uur vertraging. Op naar Singapore

[ Voor 44% gewijzigd door FreakNL op 19-01-2025 00:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Net terug van een trip met BA 787-10, heen in club world en terug in first. Korte ervaring:

Club world was prima. Deurtje is laag maar als je ligt voelt het wel iets aan privacy toe. Stoel is sowieso fijn met erg veel opbergplekken. Service was prima, eten was redelijk (voorgerecht laten staan, hoofdgerecht prima maar niet bijzonder, dessert was erg goed). Vond het vooral leuk om te vergelijken met first

First was eerste ervaring en zoals @CyBeR al aangaf: een erg goede business ;). Begon met boarden waarbij business en first als boarding groep tegelijk mocht boarden. Op LHR was dit apart: geen ramp maar vooral onhandig aangezien je via business richting first gaat dus wat langer in de rij staat te wachten eenmaal aan boord van het toestel.

Toch wel een leuke ervaring. Service net even beter: schaaltje met nootjes worden verwarmd, je wordt consistent aangesproken met naam, eten was erg goed (beste ooit voor mij in vliegtuig) en met twee crew op 8 passagiers (toestel was compleet vol) heb je overall goede service. Complete service was zonder cabine verlichting wat ik enorm kan waarderen met nachtvlucht. Slapen was ook fijn door meer ruimte voor voeten en prima matrastopper met dekbed / kussen. Ontbreken van deur is niet erg: privacy is toch al prima. Minpunten: stoel was aardig beschadigd maar je merkt er weinig van als je ligt te slapen ;). Dat en mijn eerste keuze qua eten was niet meer beschikbaar: werd als laatste gevraagd dus was er al op voorbereid.

Na vlucht ook nog even Concorde lounge ingewandeld. Prima lounge (beter dan gemiddeld) maar gaf er weinig om.

Al met al leuk om een keertje mee te maken. Laatste tickets werden voor 10k retour verkocht: dat is het imo echt niet waard versus business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vluchten in de VS boeken voor meer dan een maand of wat vooruit blijft garantie voor wijzingen. Een vlucht die ik bij Alaskan had geboekt was gecanceld om omgeboekt te worden op een vlucht (nieuw vluchtnummer) 8 minuten later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
We Are Borg schreef op zondag 19 januari 2025 @ 07:59:
Al met al leuk om een keertje mee te maken. Laatste tickets werden voor 10k retour verkocht: dat is het imo echt niet waard versus business.
De laatste beschikbare tickets zijn zelden hun geld waard. Dat is toch meestal geprijsd op/gericht op, als je moet vliegen betaal je het toch wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
SkyTeam verandert per April Fools het toegangsbeleid voor lounges:
• Max 3 uur vantevoren (tenzij je op doorreis bent)
• Eventuele gast die je mee wilt nemen moet op dezelfde (SkyTeam) vlucht vliegen
• Lounge-toegang mogelijk voor binnenlandse vluchten, belalve bij Delta en Aerolineas Argentinas (en mogelijk nog wat ad-hoc uitzonderingen.)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 20-01-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 10:31
CyBeR schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:47:
SkyTeam verandert per April Fools het toegangsbeleid voor lounges:
• Max 3 uur vantevoren (tenzij je op doorreis bent)
• Eventuele gast die je mee wilt nemen moet op dezelfde (SkyTeam) vlucht vliegen
• Lounge-toegang mogelijk voor binnenlandse vluchten, belalve bij Delta en Aerolineas Argentinas (en mogelijk nog wat ad-hoc uitzonderingen.)
In het bericht wordt aangegeven dat de 3-uur policy bij steeds meer lounges geïntroduceerd wordt, dat was dus blijkbaar al bij sommige lounges van kracht.

Verder lijken mij het vooral maatregelen om piekdrukte te voorkomen, wat op zich wel een goede zaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55

franssie

Save the albatross

Lounges worden wel vernieuwd, maar was vrijdag op Pier C van Schiphol, wat een armoede is dat. De vliegtuigen worden groter en groter, de vliegbewegingen moeten natuurlijk ook met 5% per jaar toenemen maar het aantal toiletten van de standaard van 1988 aanpassen naar die van die nu is blijkbaar teveel gevraagd :P

De body movers deden het bij uitzondering wel allemaal.
Maar Schiphol in dat deel is echt wel compleet uitgewoond, schrok ervan, en was al wat gewend (vroeger wel eens op Heatrhow gevlogen met kaarsen in de gang voor als de stroom uitviel, ok zo erg is het nog niet op Schiphol)

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 21-01-2025 01:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 23-09 01:18
Dus, theoretisch, zou je met FB status nu lounge toegang krijgen bij een domestic economy DL flight? Dat is op zich wel positief.

De andere twee punten zijn een achteruitgang natuurlijk. Gebeurd niet vaak dat ik 3hr van te voren aanwezig ben, maar het komt wel eens voor - afgelopen week toevallig nog voor de vlucht naar AMS. Dan is het wel fijn dat je een paar uur extra in de lounge kan werken. Straks niet meer dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is een beetje het dubbele van lounges. Mijn doel is om zo kort mogelijk op luchthavens te verblijven omdat het geen fijne omgevingen zijn, en dan voegt een lounge wel wat toe (als in betere koffie soms en een betere zitplek, ook soms).
Juist als je meeting veel eerder is afgelopen en je verder geen zak te doen hebt dan wat rond te hangen, of als je vlucht vertraagd is (of erger) heeft een lounge voor mij toegevoegde waarde.
De drie uur regel was dacht ik overigens niet heel nieuw?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 01:43:
Dus, theoretisch, zou je met FB status nu lounge toegang krijgen bij een domestic economy DL flight? Dat is op zich wel positief.
In theorie. D'r is een carve-out voor DL members, en het is niet onwaarschijnlijk dat dat bij DL lounges ook geldt voor niet-DL members.

DL heeft natuurlijk veel klanten op domestic itineraries dus dat is niet volledig onbegrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:47:
[...]

In theorie. D'r is een carve-out voor DL members, en het is niet onwaarschijnlijk dat dat bij DL lounges ook geldt voor niet-DL members.

DL heeft natuurlijk veel klanten op domestic itineraries dus dat is niet volledig onbegrijpelijk.
Is in de VS een van de voordelen van Oneworld status, wél toegang hebben tot de AA lounges als je domestic vliegt. Maar goed de AA lounges zijn vaak alsnog vrij druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Over lounges gesproken: was vorige week weer eens in de Aspire lounge (26?) op Schiphol.

Ik blijf het toch heel geestig vinden dat priority-pass houders moeten wachten in dat treurige halletje daar _O-

[ Voor 7% gewijzigd door wibblemoo op 21-01-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Oh ja dat prioritypass is hilarisch. Kwam een keer in LHR (toen nog in T2 vanwege corona) aan bij de (Aspire?) lounge met een rij chagrijnig kijkende, mopperende PP-houders voor de deur, waarvan er steeds als er iemand naar buiten liep een binnengelaten werd, die vervolgens ook begeleid werd naar een zitplek. Maar als statushouder van KLM was 't in 1x "Welkom meneer" en ga zitten waar je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
CyBeR schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:20:
Oh ja dat prioritypass is hilarisch. Kwam een keer in LHR (toen nog in T2 vanwege corona) aan bij de (Aspire?) lounge met een rij chagrijnig kijkende, mopperende PP-houders voor de deur, waarvan er steeds als er iemand naar buiten liep een binnengelaten werd, die vervolgens ook begeleid werd naar een zitplek. Maar als statushouder van KLM was 't in 1x "Welkom meneer" en ga zitten waar je wilt.
Ja dat voordeel heeft OneWorld status ook voor deze lounge. Ik ga echt niet in de rij staan voor zoiets als de Aspire lounge.. meer dan een kop koffie en een zakje chips is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:08:
Over lounges gesproken: was vorige week weer eens in de Aspire lounge (26?) op Schiphol.

Ik blijf het toch heel geestig vinden dat priority-pass houders moeten wachten in dat treurige halletje daar _O-
je hebt nog mazzel dat je geen nummertje moest trekken.. 9 van de 10 keer moet ik dat wel daar (ik heb Dragonpass).
Die lounge is veel te klein voor de animo.. zeker omdat iedereen tegenwoordig overal een priority of dragon pass heeft lijkt het wel..
Helaas ben ik mijn zilver level bij BA kwijt want anders had ik in dat halletje linksaf kunnen gaan..

Vroeger waren die 2 lounges samen 1 lounge..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Ja dat voordeel heeft OneWorld status ook voor deze lounge. Ik ga echt niet in de rij staan voor zoiets als de Aspire lounge.. meer dan een kop koffie en een zakje chips is het niet.
idd, het eten daar is behoorlijk matig.. en er zijn veel te weinig WC's ik moet altijd wachten als ik naar toilet moet..

Echt mijn minst geliefde lounge in europa..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja, maar als je dan betaalt voor PP wil je daar natuurlijk ook de dienst voor terug krijgen natuurlijk. Anders is het weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
ToolkiT schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:26:
[...]

je hebt nog mazzel dat je geen nummertje moest trekken.. 9 van de 10 keer moet ik dat wel daar (ik heb Dragonpass).
Die lounge is veel te klein voor de animo.. zeker omdat iedereen tegenwoordig overal een priority of dragon pass heeft lijkt het wel..
Helaas ben ik mijn zilver level bij BA kwijt want anders had ik in dat halletje linksaf kunnen gaan..

Vroeger waren die 2 lounges samen 1 lounge..
Links is volgens mij Star alliance daar, BA is OneWorld = Aspire voor Shengen. Overigens mocht ik meteen doorlopen. Er staat zo'n QR code met een digitale wachtrij voor pashouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
CyBeR schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:28:
Ja, maar als je dan betaalt voor PP wil je daar natuurlijk ook de dienst voor terug krijgen natuurlijk. Anders is het weggegooid geld.
Oplossing: geen priority pass nemen. Werkelijk nog nooit gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Links is volgens mij Star alliance daar, BA is OneWorld = Aspire voor Shengen. Overigens mocht ik meteen doorlopen. Er staat zo'n QR code met een digitale wachtrij voor pashouders.
ik bedoel deze 2 lounges:
Designated Lounge 41
https://www.headforpoints...ounge-amsterdam-schiphol/

Aspire Lounge (No.41)
https://en.dragonpass.com.cn/lounge/101119

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:11
wibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Oplossing: geen priority pass nemen. Werkelijk nog nooit gebruikt.
Non-frequent flyers die geen status hebben en gewoon economy vliegen hebben niet veel opties.

Ik vind het al fijn als ik ergens een hapje en drankje kan doen, dat is op een luchthaven een dure bezigheid. :P Die ene keer dat de lounge te druk is waardoor je moet wachten neem ik gewoon m'n verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Mawlana schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Non-frequent flyers die geen status hebben en gewoon economy vliegen hebben niet veel opties.

Ik vind het al fijn als ik ergens een hapje en drankje kan doen, dat is op een luchthaven een dure bezigheid. :P Die ene keer dat de lounge te druk is waardoor je moet wachten neem ik gewoon m'n verlies.
Ieder z'n ding. Ik zou liever dat geld in m'n zak houden en bij een normale horeca outlet gaan zitten, waar je ook vaak meer keus hebt. Ja het is duur, maar mijns inziens is het de PP kaart niet waard. Je moet ook incalculeren dat je niet de lounge binnenkomt en dus alsnog zelf voor je fourage kunt betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Links is volgens mij Star alliance daar, BA is OneWorld = Aspire voor Shengen.
Weet niet precies wat je bedoelt maar BA/Oneworld lounge is niet Schengen en ook niet Aspire, is echt een gescheiden lounge (en best prima na de verbouwing, enige nadeel is dat BA meestal aan het eind van de D-pier staat dus nog wel een eindje lopen uit de lounge is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik weet niet of PP nou per se het geld waard is als je niet een frequent flyer bent? Dan kun je beter die ene keer gewoon wat bij de normale horeca halen en ben je goedkoper uit (en heb je meer en betere keuze).

Waar PP wel nuttig is, is als je juist wél frequent flyer bent maar om wat voor reden dan ook vaak met verschillende airlines vliegt, en dus geen toegang op die manier kunt krijgen.

Overigens, hier wellicht niet veel voorkomend maar veel Amerikanen krijgen het gratis bij hun credit card.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

CyBeR schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:42:
Ik weet niet of PP nou per se het geld waar is als je niet een frequent flyer bent? Dan kun je beter die ene keer gewoon wat bij de normale horeca halen en ben je goedkoper uit (en heb je meer en betere keuze).

Waar PP wel nuttig is, is als je juist wél frequent flyer bent maar om wat voor reden dan ook vaak met verschillende airlines vliegt, en dus geen toegang op die manier kunt krijgen.

Overigens, hier wellicht niet veel voorkomend maar veel Amerikanen krijgen het gratis bij hun credit card.
PP/dragonpass is alleen het waard als je regelmatig vliegt, anders is gewoon een drankje kopen goedkoper..
Maar veel mensen (waaronder ik) krijgen zo'n pas bij hun credit card.. en het aantal mensen die dat hebben is enorm toegenomen afgelopen jaren is mijn indruk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
PolarBear schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Weet niet precies wat je bedoelt maar BA/Oneworld lounge is niet Schengen en ook niet Aspire, is echt een gescheiden lounge (en best prima na de verbouwing, enige nadeel is dat BA meestal aan het eind van de D-pier staat dus nog wel een eindje lopen uit de lounge is).
De BA / Oneworld lounge is buiten schengen gebied - ik heb het over de aspire lounge binnen Schengen. De Oneworld alliance gebruikt naar mijn weten de aspire lounge voor binnen Schengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Door de comments hierboven lijkt het alsof je als PP houder bijna nergens binnen komt.. Dat is dan weer niet mijn ervaring. 9 van de 10 keer is er geen probleem voor mij. Moet wel zeggen dat dat meestal niet op de grote hubs binnen europa is.
Ik vind het wel een uitkomst eerlijk gezegd. Als je dan een keer low cost vliegt is het wel fijn dat er meestal wel ergens een relatief rustig plekje is waar je door kunt werken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:45:
[...]

De BA / Oneworld lounge is buiten schengen gebied - ik heb het over de aspire lounge binnen Schengen. De Oneworld alliance gebruikt naar mijn weten de aspire lounge voor binnen Schengen.
Ah zo, volgens mij wordt die alleen door Finnair gebruikt. Kennelijk kan je als Iberia klant nergens terecht op Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
PolarBear schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Ah zo, volgens mij wordt die alleen door Finnair gebruikt. Kennelijk kan je als Iberia klant nergens terecht op Schiphol.
zeker wel, hence dat ik in de Aspire lounge was te vinden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:56:
[...]

zeker wel, hence dat ik in de Aspire lounge was te vinden ;-)
Er staat toch echt bij de Schengen lounge:
  • Finnair
  • Access for eligible customers traveling on these oneworld member airlines only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
PolarBear schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Er staat toch echt bij de Schengen lounge:

[...]
Toch lieten ze me binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xandrios schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 01:43:

De andere twee punten zijn een achteruitgang natuurlijk. Gebeurd niet vaak dat ik 3hr van te voren aanwezig ben, maar het komt wel eens voor - afgelopen week toevallig nog voor de vlucht naar AMS. Dan is het wel fijn dat je een paar uur extra in de lounge kan werken. Straks niet meer dus..
Die 3 uur beperking is bij veel contractlounges wel gebruikelijk maar voor flagshiplounges wel raar. Leuk als je een lange layover hebt op Schiphol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 15:19
Daniel schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:04:
[...]

Die 3 uur beperking is bij veel contractlounges wel gebruikelijk maar voor flagshiplounges wel raar. Leuk als je een lange layover hebt op Schiphol.
Voor een overstap is er gelukkig geen 3 uur beperking. Uit het SkyTeam bericht: Elite Plus customers transferring between two SkyTeam-operated flights will continue to enjoy same-day/24-hour access at the point of connection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Op zich staat er ook niet dat AFKL verplicht is om die 3 uur te handhaven, en al helemaal niet om dat te doen bij hun eigen members.

AF geeft al jaren lounge toegang bij binnenlandse vluchten in Frankrijk voor FB members.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:15:
Ik vloog gisteren met KLM in business naar Shiphol, vanuit europa, voor het eerst in een langere tijd. Ik heb voornamelijk *A short haul gevlogen het afgelopen jaar.

Begint al goed - met een busgate. Geen enkele andere maatschappij gebruikt busgates op dit vliegveld in winter, zelfs AF doet dat niet op deze locatie. Fijn om met Skypriority als eerste de bus in te mogen stappen...en dan als laatste eruit, in de stromende regen op de trap wachten tot alle economy pax hun hutkoffers hebben weggestopt en eindelijk doorlopen.

Vlucht van 3:30 uur. Geen welcome van purser, geen drankje, niet eens een flesje spa zoals voorheen standaard was. Uiteindelijk 45 minuten na departure begint de service, bijna half uur na dat economy service begon. En dan krijg je...een koude salade. In een goedkoop single-use kartonnen Wanders doosje. Met houten bestek. De IKEA kantine serveert substantieel beter ogende (en smakende) maaltijden.

En dan de knaller...de crew heeft volle trays met warm eten. Die krijgen een volledige warme crew maaltijd. Eén crew vond het zelfs acceptabel om maar op 1A te gaan zitten voor de maaltijd. Terwijl de andere pax nog 30 min met het (grotendeels ongegeten) wanders afval bleven zitten.

Wellicht dat dit verklaart waarom er maar een 4 tal business class pax geboekt waren. Andere maatschappijen binnen europa doen meestal, zeker voor de wat langere routes, een veelvoud daarvan aan business class passagiers. Volgende week Air France maar weer eens proberen, wellicht is dat beter.
Haha precies dit. Ik zat naar LHR achter de business class en ik verbaas mij steeds hoe weinig extra value je krijgt bij short-haul business class. Vroeg mij af of dat crewlid die business class bedient dan ook dedicated voor die 8 stoelen is. Dat snap ik long haul met een grote kist wel, maar niet voor de city hopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 10:30
JPtjeeNL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Haha precies dit. Ik zat naar LHR achter de business class en ik verbaas mij steeds hoe weinig extra value je krijgt bij short-haul business class. Vroeg mij af of dat crewlid die business class bedient dan ook dedicated voor die 8 stoelen is. Dat snap ik long haul met een grote kist wel, maar niet voor de city hopper.
Stelt ook weinig voor, het is vaak natuurlijk dat mensen via LHR een long-haul hebben of hebben gehad als je naar amsterdam vliegen.

Maar de service is echt triest geworden, geen welkom drankje meer, en eten heeft geen nut want je moet het echt naar binnen schuiven zo snel dat het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 10:38

Grouchy

meep meep

Vorige week ebc met KL in hun 321neo. Da's echt lekker een spartaanse alu buis geworden, die hebben echt de minimale config afgenomen. Onderweg natuurlijk ook de onvermijdelijke Wanders box.
Afijn het was mistig, beperkte capaciteit bla bah dus wachten voordat we mochten gaan.
Sta je dan een uur aan de grond.
Crew heeft in dat uur maar wat koffie voor zich zelf gezet en is gaan kletsen met elkaar...

Ter vergelijking, dit weekend en vandaag wat binnenlandse vluchten in business gehad met Air India. Vandaan met een 320neo van Vistara (nu samen gegaan met AI). Business was 2-2, 2 rijen (er was ook premium economy aan boord).
Flesje water stond al klaar, pdb service, hot towels, keuze uit 4 warme maaltijden en met 1-2 Vistara crewleden in businesses class is zo'n trip een heel andere ervaring.

Gelukkig, zolang je short zit, stelt KLM op de beurs niet teleur.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:54:
Door de comments hierboven lijkt het alsof je als PP houder bijna nergens binnen komt.. Dat is dan weer niet mijn ervaring. 9 van de 10 keer is er geen probleem voor mij. Moet wel zeggen dat dat meestal niet op de grote hubs binnen europa is.
Ik vind het wel een uitkomst eerlijk gezegd. Als je dan een keer low cost vliegt is het wel fijn dat er meestal wel ergens een relatief rustig plekje is waar je door kunt werken.
Ja, eens. Het is vooral in (West?) Europa hit or miss heb ik het idee. Wel positieve ervaringen met sommige No1 lounges en lounges in Japan en Zuid-Korea. Soms krijg je daar zelfs dinertegoed.

Die gerenoveerde Aspire lounge op AMS is nog even karig als de oude helaas. Laatst eens binnen geweest met een BC ticket terwijl er een tiental PP-houders in de wachtrij stonden. Even rondgeneusd uit nieuwsgierigheid naar de renovatie, maar snel vertrokken naar Privium. Qua aanbod niets verbeterd. En een keer in een PP lounge in Bristol was de virtuele wachtrij langer dan 2 uur :')

Als dit een veelvoorkomende ervaring is snap ik dat iemand sceptisch is over PP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Grouchy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:42:
Vorige week ebc met KL in hun 321neo. Da's echt lekker een spartaanse alu buis geworden, die hebben echt de minimale config afgenomen.
Had hem van de week ook weer, echt een klote kist. Knap dat ze het nog als vooruitgang durven te marketen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Grouchy @PWM
Vervelend om te lezen, ik had dacht ik in 2020 oid een vlucht naar Porto via CDG, eerst in een 737 en daarna in een Airbus. Die tweede was echt comfortabeler.
Maar KLM heeft daar dus een eigen draai aan weten te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 23-09 01:18
De A320 is wat breder dan de B737, en zodoende is elke stoel ±2 cm breder. In dat opzicht dus zeker iets comfortabeler.

Maar KLM heeft deze toestellen, zekerverder naar achteren, ingericht zoals een LCC dat zou doen. Basic en weinig beenruimte. Na de eerste paar rijen zelfs geen headrests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Wat overigens niet anders is dan hun nieuwere 737's en Embrears. Die hebben exact dezelfde stoelen, inclusief verschil tussen de 1e paar rijen (ebc/eco comfort) en de rest.

En tsja ik ben er ook geen voorstander van maar men moet op de korte afstand concurreren met de Ryanairs, EasyJets en Vuelings van de wereld en dan krijg je dat.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2025 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 14:31
Wat ook nog maakt dat de uitrusting van de stoelen per type verschilt :( op de 321 hebben dan weer alle stoelen de device holder. Maar dat achterin de hoofdsteun mist is weer in overeenstemming met de Embrear vloot - waar ze ook de device holder missen.

Plus nog t feit dat in de 321 een subtiel ander type stoelen staan, die nog niet eerder ingezet zijn. Lijkt dat die op zich ook al een stukje Spartaanser zijn in vergelijking met de rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyPi
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-07 00:27
Wat een zooitje bij KLM als je een reis verandert. Ik had een oorspronkelijke terugvlucht van DPS, Bali naar AMS in premium comfort en met bagage.
Omdat het zo'n ellendig weer was in Bali zij and we gevlucht naar Sri Lanka waar we afgelopen maand hebben vertoefd.
KLM gecontact met de vraag om onze stoelen om te boeken zodat we terug kunnen vliegen vanaf Colombo, Sri Lanka.

Naast het feit dat ik 1600 euro mocht bijlappen (3x 200euro aan change fee en 3x333 euro aan extra kosten want blijkbaar is deze leg duurder dan de DPS leg hoewel die 5 uur verder vliegen is) , bleken de nieuwe tickets economy te zijn en er geen bagage meer bij te zitten (want, volgens de klm-dame, hoewel ik in de oorspronkelijke vlucht wel bagage had bijgeboekt als add-on, waren de oorspronkelijke tickets 'light' tickets en die werden blijkbaar automatisch omgezet. Blijkbaar kunnen ze bij KLM geen baggage meer toevoegen omdat de vlucht nu via India (Bangaluru) gaat en de leg Colombo - Bangaluru via een andere maatschappij loopt. KLM kon die dus wel boeken bij de change, maar blijkbaar geen bagage toevoegen of stoelen veranderen. De dame vertelde dat we die dan los op de luchthaven moeten betalen en dan kunne we die 'eventueel' via een restitutie terugkrijgen. Pffff....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ok nu wel een positieve PP-ervaring. Ben in de Primeclass lounge in Muscat en die is gigantisch, uitgestorven en met een prima buffet incl live cooking station voor omeletten en dergelijke. Het kan dus wel :) zit er als business passagier maar dit is ook de PP/dragonpass-lounge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9taNlVhG1bVbOc9shligJSliC4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByS30zY87ZJmBqgdTpDZHSOc.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wel een raadselachtig dingetje, vlieg zometeen met een Etihad a321neo naar AUH en zit somehow op 10D (en gf op 10F) maar ik kan geen enkele seatmap vinden waarop die stoelnummers toegewezen zijn aan de eerste rij bc. Dat is altijd rij 1. Ben benieuwd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:00
Daniel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:53:
Ok nu wel een positieve PP-ervaring. Ben in de Primeclass lounge in Muscat en die is gigantisch, uitgestorven en met een prima buffet incl live cooking station voor omeletten en dergelijke. Het kan dus wel :) zit er als business passagier maar dit is ook de PP/dragonpass-lounge.

[Afbeelding]

Nog wel een raadselachtig dingetje, vlieg zometeen met een Etihad a321neo naar AUH en zit somehow op 10D (en gf op 10F) maar ik kan geen enkele seatmap vinden waarop die stoelnummers toegewezen zijn aan de eerste rij bc. Dat is altijd rij 1. Ben benieuwd 8)7
Ik denk dat consistentie het voornaamste probleem is met PP. Zelf heb ik het ‘gratis’ met een creditcard, zoals de meeste mensen denk ik, maar ik zou nooit betalen voor een priority pass lidmaatschap, dat geld kan je beter uitgeven aan horeca op vliegveld. Wanneer je er ingaat met een lage verwachting, gratis koffie met snack, dan is het meestal goed te doen. Maar zelfs met een lage verwachting, op Schiphol is er bijna altijd een rij voor de Aspire lounge en dat is gewoon irritant. En dat is nog even buiten het matige aanbod van eten/drinken in de Aspire lounges op Schiphol.

Daarentegen had ook twee erg fraaie PP ervaringen vorig jaar. Chase Sapphire Lounge in Boston en The Club op SFO. Allebei erg mooi, full bar, prima eten. En toen ik er was geen lange wachtrijen (wellicht zijn die er soms wel). Ik kom nog wel eens in Las Vegas, en als je daar in het weekend bent is er bijvoorbeeld vrijwel altijd een lange rij voor de Amex Centurion lounge (wat overigens wel een prettige lounge is, maar op piektijden vaak lange wachtrijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 17:59

Lostson

Zeekr 001 Privilige (Blue)

vooral op schiphol is Priority Pass alleen Aspire lounges toch?
het is maar dat ik Privium Lounge heb dus dat probleem met in de rij wachten heb ik niet, maar laatst vloog ik wel met meerdere mensen die geen Privium hadden (we wilden toen naar een aspire lounge gaan)
maar de Aspire lounge was vol en had een wachtrij van minimaal een half uur (9 wachtenden voor ons) dus uiteindelijk hebben we de lounge maar geskipt...blijft een drama dat Aspire Lounge bezoek...
ik denk dat dit probleem verholpen gaat worden als er nog een andere Priority Pass Lounge erbij komt...dan heb je tenminste wat meer opties dan alleen Aspire.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Xandrios schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:26:
De A320 is wat breder dan de B737, en zodoende is elke stoel ±2 cm breder. In dat opzicht dus zeker iets comfortabeler.
Daarbij zijn de NEO ook aanmerkelijk stiller dan de CEO/ouder versie van de A320/737/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:26
PWM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:26:
[...]

Net retour LAS geboekt voor 2100,- in business met KLM. Economy was 980,-. Het kan echt :p

[...]
Welke periode? Dat is inderdaad een mooie prijs :*)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PolarBear schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:28:
[...]

Daarbij zijn de NEO ook aanmerkelijk stiller dan de CEO/ouder versie van de A320/737/
Klopt, heb op één dag zowel met de 737 als de een Airbus 32x gevlogen (weet niet exact meer welk type) maar het verschil in geluid is enorm binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:08
Ik vlieg morgen voor het eerst met een a321 van Transavia op rij 1, ben benieuwd naar het verschil in geluid. Ik vlieg vrij regelmatig voor familiebezoek met HV met 737 dus ben benieuwd of het een upgrade is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
KillaZ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:36:
[...]

Welke periode? Dat is inderdaad een mooie prijs :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWh_3TkRomoEItLXUHL5IfcT76M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WwLWNCeAtIJ1CJSgityMHwA2.jpg?f=user_large

Wel direct die stomme stad uit hoor. Maar een mooi beginpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:48
Regelmatig zie ik op andere ticketsites fares staan die significant goedkoper zijn dan bij de luchtvaartmaatschappijen zelf. Bijvoorbeeld een business class ticket naar de US die voor 4k bij KLM/Delta te koop is, maar dan via een derde partij voor rond de 3k te krijgen is. Soms is de fare al weer weg zodra je vanuit bijvoorbeeld skyscanner op de link klikt, maar vaak genoeg kun je hem gewoon in je mandje stoppen.

Iemand een idee:
- Waar deze fares vandaan komen, zijn dat gewoon andere fare classes die niet direct door bv KLM/Delta worden aangeboden? En is er een manier om voor dezelfde prijs alsnog direct te boeken zonder zo'n soms wat shady partij ertussen?
- Of er nog nadelen zitten aan boeken via die third party sites. Ik snap dat je bij aanpassingen tegen slechte klantenservice aan zult lopen, maar als het gewoon een ticket van A naar B is hoe groot zijn dan de risico's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Wel vaker gezegd hier, maar identieke tickets zijn nooit* goedkoper dan via de airline.

De tickets die zijn aanbieden zullen in een andere fare-class zitten. Dat kan effect hebben op de mogelijkheid om om te boeken, de kosten die daaraan verbonden zijn, de mogelijkheid tot annuleren, etc etc.

Het risico is simpel: Als jouw vlucht van NY-AMS geannuleerd word, zal je een (hele) hoop extra werk hebben om een omboeking te krijgen.

*In uitzonderlijke gevallen komen er wel eens een buts tickets vrij van een vakantieaanbieder die te groot heeft ingekocht. Maar op populaire routes is dat erg zeldzaam en zeker niet in business.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Gisteren teruggevlogen met Etihad vanuit AUH naar AMS. Dit keer met één van de negenn 777-300ER's die Etihad nog in de vloot heeft. Inmiddels wordt het grootste deel van de vluchten op deze route met de 773 uitgevoerd, nog slechts sporadisch komt er een 787-10 naar Amsterdam. Voor de passagier geen goed nieuws, want het interieur van de 777's is een stuk bedaagder dan dat van de 787. Oorspronkelijk wilde Etihad de 777's al in 2021 met pensioen sturen maar blijkbaar is men daar op teruggekomen (zal ongetwijfeld met leveringsproblemen van modernere toestellen te maken hebben).

Met name qua privacy en technologie is het verschil goed te merken. De middenstoelen en die aan de raamkant zijn wel ok, maar als je aan het gangpad zit is er wel bizar weinig privacy. De voetenruimte is helemaal open en ook aan de bovenkant zit je eigenlijk helemaal exposed. Op mijn vlucht was het niet heel druk en dientengevolge waren bijna alle gangpadstoelen leeg. De kleurstelling heeft verder een intense late 90's vibe. Blijkbaar is dit technisch dezelfde stoel als in de Emirates A380 en hoewel je heel wat kan vinden van de styling daar is het wel comfortabeler.

Afbeeldingslocatie: https://bartlapers.files.wordpress.com/2012/06/etihad-pearl-business-class-seat-b777-300er.jpg?w=500&h=375
niet mijn foto

De zitting van de stoel zelf is wat hoger dan die in de 787 en daardoor vond ik hem zelf wat comfortabeler, maar het geheel is wat krap en er is heel weinig opbergruimte. De verstelling is net zo onhandig als in de 787 (maar dat is een beetje persoonlijk) De IFE is behoorlijk verouderd met een (naar het leek) resistief touchscreen en een bijzonder ouderwetse afstandsbediening. De resolutie is ook nog eens best wel crappy, het aanbod is verder wel gelijk als dat in modernere toestellen. Leuke bijkomstigheid is dat de crew vouchers voor onbeperkt wifi uitdeelde, ook al is dat normaal met €10 voor onbeperkt gebruik gedurende de hele vlucht ook niet echt duur.
Service en catering staan op hoog niveau, ik vond het heel lekker en je krijgt meer dan genoeg met uitstekende wijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 23-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-09 22:28
Tuniq schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:08:
[...]

Ik denk dat consistentie het voornaamste probleem is met PP. Zelf heb ik het ‘gratis’ met een creditcard, zoals de meeste mensen denk ik, maar ik zou nooit betalen voor een priority pass lidmaatschap, dat geld kan je beter uitgeven aan horeca op vliegveld. Wanneer je er ingaat met een lage verwachting, gratis koffie met snack, dan is het meestal goed te doen. Maar zelfs met een lage verwachting, op Schiphol is er bijna altijd een rij voor de Aspire lounge en dat is gewoon irritant. En dat is nog even buiten het matige aanbod van eten/drinken in de Aspire lounges op Schiphol.

Daarentegen had ook twee erg fraaie PP ervaringen vorig jaar. Chase Sapphire Lounge in Boston en The Club op SFO. Allebei erg mooi, full bar, prima eten. En toen ik er was geen lange wachtrijen (wellicht zijn die er soms wel). Ik kom nog wel eens in Las Vegas, en als je daar in het weekend bent is er bijvoorbeeld vrijwel altijd een lange rij voor de Amex Centurion lounge (wat overigens wel een prettige lounge is, maar op piektijden vaak lange wachtrijen).
Hier ook "gratis"bij MC Black. Prima kaartje, ik vlieg zelden vanuit Schiphol, meestal Dusseldorf en daar is de lounge (Hugo Jonkers) wat mij betreft gewoon prima. Je krijgt er op elke moment iets passend aangeboden, klein buffetje goede koffie , heerlijke Duitse harde broodjes an wat warme hapjes.

De PP lounge op Kreta vand ik echt ruk, een koekje met een drankje, Op Boedapest ook gewoon prima: warm buffetje, wijntje erbij en het is al vlug goed. Ik heb de PP pas een paar maanden, maar vind het tot nu toe best wel lekker om buiten de volle wachtruimtes ff ergens te kunnen chillen en gewoon drankjes en hapjes te kunnen pakken.

In April naar Malaga, ben benieuwd hoe het daar uitziet. Overigens dan ook vertrek vanuit Brussel, iemand ervaring met de PP lounge Brussel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daniel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:17:
Gisteren teruggevlogen met Etihad vanuit AUH naar AMS. Dit keer met één van de negenn 777-300ER's die Etihad nog in de vloot heeft. Inmiddels wordt het grootste deel van de vluchten op deze route met de 773 uitgevoerd, nog slechts sporadisch komt er een 787-10 naar Amsterdam. Voor de passagier geen goed nieuws, want het interieur van de 777's is een stuk bedaagder dan dat van de 787. Oorspronkelijk wilde Etihad de 777's al in 2021 met pensioen sturen maar blijkbaar is men daar op teruggekomen (zal ongetwijfeld met leveringsproblemen van modernere toestellen te maken hebben).

Met name qua privacy en technologie is het verschil goed te merken. De middenstoelen en die aan de raamkant zijn wel ok, maar als je aan het gangpad zit is er wel bizar weinig privacy. De voetenruimte is helemaal open en ook aan de bovenkant zit je eigenlijk helemaal exposed. Op mijn vlucht was het niet heel druk en dientengevolge waren bijna alle gangpadstoelen leeg. De kleurstelling heeft verder een intense late 90's vibe. Blijkbaar is dit technisch dezelfde stoel als in de Emirates A380 en hoewel je heel wat kan vinden van de styling daar is het wel comfortabeler.

[Afbeelding]
niet mijn foto

De zitting van de stoel zelf is wat hoger dan die in de 787 en daardoor vond ik hem zelf wat comfortabeler, maar het geheel is wat krap en er is heel weinig opbergruimte. De verstelling is net zo onhandig als in de 787 (maar dat is een beetje persoonlijk) De IFE is behoorlijk verouderd met een (naar het leek) resistief touchscreen en een bijzonder ouderwetse afstandsbediening. De resolutie is ook nog eens best wel crappy, het aanbod is verder wel gelijk als dat in modernere toestellen. Leuke bijkomstigheid is dat de crew vouchers voor onbeperkt wifi uitdeelde, ook al is dat normaal met €10 voor onbeperkt gebruik gedurende de hele vlucht ook niet echt duur.
Service en catering staan op hoog niveau, ik vond het heel lekker en je krijgt meer dan genoeg met uitstekende wijnen.
Ik vlieg volgende week ook de route AMS - AUH (en daarna BKK). Tijdens het boeken afgelopen zomer werd deze nog als 787 geadverteerd, inmiddels helaas veranderd naar de 777-300 -O-

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
fsfikke schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Ik vlieg volgende week ook de route AMS - AUH (en daarna BKK). Tijdens het boeken afgelopen zomer werd deze nog als 787 geadverteerd, inmiddels helaas veranderd naar de 777-300 -O-
Ja ze zijn net aan het switchen. Tot begin januari was de 777 wel sporadisch te vinden op deze route maar echt een uitzondering (sinds begin november alleen op 3 december en 25 december) ten opzichte van de 787-10 en 787-9 (die kwam drie keer). Daarna 1 januari en 5 januari een 777, en sinds 12 januari alleen maar 773's behalve op 14 en 18 januari. Volgens Flightradar worden de vluchten op 25, 27, 30 en 31 januari met een 787 uitgevoerd, dus het is denk ik een beetje afwachten wat je aan de gate krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Daniel Niks boven de herringbone in de Dreamliner inderdaad. Vond ik heerlijk ingericht, en meer privacy.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:40:

Het risico is simpel: Als jouw vlucht van NY-AMS geannuleerd word, zal je een (hele) hoop extra werk hebben om een omboeking te krijgen.
Als alles goed gaat merk je niet tot nauwelijks verschil (misschien in boarding groep maar bij businessclass zal het mee vallen). Maar als er iets misgaat, annuleringen, IRROPS etc dan sta je achteraan. En dat gaat vaak als je bij de maatschappij zelf boekt al moeizaam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 23:24
Vandaag een fantastische KLM vlucht gehad in de nieuwe BC in de 777-200.
Op de gore vega kroket na 1 aanmerking:
Net als in de 787 is de KLM er weer in geslaagd een stoel te kiezen waarbij je continue onbedoeld de stoel bediening aanraakt.
Met name de knop aan de zijkant was irritant. Maar de lifehack was simpel en doeltreffend 😁:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4ShR8V7bPVZqHGMMOH52EeBRx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blC6nvpOhxYzj6iVrWUddyk6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:50:
[...]

Als alles goed gaat merk je niet tot nauwelijks verschil (misschien in boarding groep maar bij businessclass zal het mee vallen). Maar als er iets misgaat, annuleringen, IRROPS etc dan sta je achteraan. En dat gaat vaak als je bij de maatschappij zelf boekt al moeizaam.
Ja, om deze reden vermijd ik het zoveel mogelijk. Maar een groot prijsverschil wel te overwegen - voor ieder verschillend waar de grens ligt. Bij open jaw boekingen naar Azië wel eens enorme verschillen gezien.

Ik heb ook gemengde ervaringen met omboeken en annuleringen met de vliegmaatschappijen zelf, dus dat blijft w.m.b. luck of the draw (vooral als het om een groot volume gaat). Een onverstaanbare klantenservice van BA die me omboekt naar een overstap onder de MCT bijvoorbeeld.

Je introduceert bij zo'n platform als Booking of Trip wel een extra variabele die het hele proces kan vertragen en bemoeilijken idd. De airline zegt dan gewoon 'moet je met je booking agent regelen'.
(hoewel ik bij LHG wel in hun eigen omgeving kon upgraden en stoelen kon kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Borromini schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:18:
@Daniel Niks boven de herringbone in de Dreamliner inderdaad. Vond ik heerlijk ingericht, en meer privacy.
Herringbone is toch schuin met de voeten naar het gangpad (die crazy indeling die zo ongeveer alleen Virgin Atlantic en Air New Zealand nog hebben) :P
De reverse herringbone studio's met deur heeft Etihad alleen in de nieuwste 787-9's (dat zijn er nu drie) en in de A350-1000 (5 toestellen). Dus je moet aardig goed zoeken om er zo eentje te treffen helaas :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
We vliegen ongeveer 1 miljoen miljard keer naar CPH per jaar. Hebben dus wel redelijk zicht op de prijzen op die route.

Sinds deze maand is overduidelijk te zien dat SAS en KLM de prijzen netjes op elkaar hebben afgestemd. Maar goed dat er nog een paar andere op deze route zitten, anders waren de prijzen waarschijnlijk keer 2 gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-09 22:28
PWM schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:22:
We vliegen ongeveer 1 miljoen miljard keer naar CPH per jaar. Hebben dus wel redelijk zicht op de prijzen op die route.

Sinds deze maand is overduidelijk te zien dat SAS en KLM de prijzen netjes op elkaar hebben afgestemd. Maar goed dat er nog een paar andere op deze route zitten, anders waren de prijzen waarschijnlijk keer 2 gegaan.
poeh das best vaak ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als ik het goed uitreken twee keer per minuut op en neer ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PWM je zou bijna stoelen kunnen inkopen zoals een reisbureau dat doet, zou ik denken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:49:
@PWM je zou bijna stoelen kunnen inkopen zoals een reisbureau dat doet, zou ik denken :P
Voor Covid kon je bij KLM nog 100 of 200 vluchten boeken en dan op afroep afnemen. Die optie is er helaas niet.

Het bedrijf vliegt nog wel een keer of 100 tussen CPH en AAL. Daar hebben we via SAS nog wel een strippenkaart voor. Kan je gewoon instappen wanneer je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Net Gatwick > Schiphol gevlogen. Bonkerig met het winderige weer. Was wel verrast dat het riemen vast signaal lang uitbleef, ondanks het schudden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:31:
Als je bij KLM.BE boekt, hoef je nu niet alleen de boekingskosten te betalen, maar is het wijzigen 70 euro pp, ipv 100. Scheelt weer.
Goh valt mij nu ook net per toeval op. Werd vanuit Google Flights doorgestuurd naar klm.be. Scheelt zo te zien steeds 7e pp aan Boekingstoeslag.

Zo te horen ervaart men hier dus geen nadelen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:07:
Net Gatwick > Schiphol gevlogen. Bonkerig met het winderige weer. Was wel verrast dat het riemen vast signaal lang uitbleef, ondanks het schudden.
Misschien dat ze het in de cockpit/het flightdeck wat druk hadden en het vergaten? Het was een forse rugwind, daar gaat je planning die je gewend bent.

Of kan het cabinepersoneel dit ook aan en uitzetten? Werkelijk geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nee dat gaat vanuit de cockpit. Maar imo is 't ook niet per se nodig om bij elk zuchtje wind meteen dat bordje aan te zetten. Misschien een crew die dat ook vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Helemaal mee eens dat het niet bij elk zuchtje wind hoeft, ik ben wel van de riem losjes om groep overigens.

Ik heb er nog nooit structuur in kunnen ontdekken verder.

Maar die dag was het wel echt recordhoudend wind weer, vliegtuigen die 1400 kmu SOG deden etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daniel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Herringbone is toch schuin met de voeten naar het gangpad (die crazy indeling die zo ongeveer alleen Virgin Atlantic en Air New Zealand nog hebben) :P
De reverse herringbone studio's met deur heeft Etihad alleen in de nieuwste 787-9's (dat zijn er nu drie) en in de A350-1000 (5 toestellen). Dus je moet aardig goed zoeken om er zo eentje te treffen helaas :)
De reverse ja :P. Dan heb ik geluk gehad, was in 2020. Wist niet dat ze zo dun gezaaid waren.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 23:57
Ik vlieg binnenkort met Delta Airlines vanaf Amsterdam naar de USA (en verwacht in de toekomst vaker naar de USA te vliegen).

Iemand advies bij welk frequent flyer programma ik me het beste kan aanmelden: KLM (Flying Blue) of Delta Airlines (SkyMiles)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dekkertje schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:03:
Ik vlieg binnenkort met Delta Airlines vanaf Amsterdam naar de USA (en verwacht in de toekomst vaker naar de USA te vliegen).

Iemand advies bij welk frequent flyer programma ik me het beste kan aanmelden: KLM (Flying Blue) of Delta Airlines (SkyMiles)?
Waar in de USA? In welke boekingsklasse? Hoe vaak per jaar verwacht je te vliegen?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:07:
Nee dat gaat vanuit de cockpit. Maar imo is 't ook niet per se nodig om bij elk zuchtje wind meteen dat bordje aan te zetten. Misschien een crew die dat ook vindt.
Mwoh, het cabinepersoneel had het soms lastig met de drankjes.

Vandaag werd het wel snel weer aangedaan op de terugvlucht. Normaal is de AMS-LGW vlucht op 24,000 ft, nu werd er al geklommen naar 28,000 ft en dat hielp niet. Vergelijkbare vlucht en landing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq

In de meeste situaties KLM. In mijn ogen zijn flying blue mijlen veel waardevoller dan Delta Skypesos. En als je in NL woont zal je ze ook makkelijker kunnen gebruiken. Aangezien AMS een KLM hub is.

In de meeste gevallen verwacht ik dat je ook sneller status zal behalen bij KLM dan bij Delta. Maar dat is wel enigszins afhankelijk van welke klasse je vliegt en welke routes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
vanaalten schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Geen behoefte hier aan compensatie. Gewoon annuleren en geld terug, graag. :)
En het leek mij vrij voor de hand liggend dat ik daar gewoon recht op heb... alleen, hoe precies dat voor elkaar krijgen...

[...]

-O-
Succes met het vinden van een bruikbaar werkend mailadres bij de vliegmaatschappij... Met wat speuren heb ik gisteren 1 adres op de site kunnen vinden... die vervolgens een 'your message couldn't be delivered' opleverde'.
Ze hebben wel een formulier waar je een complaint case kan aanmaken, maar ja... daar hoor je niets meer van.

[...]

Screenshots heb ik helaas niet. Had ik wel moeten maken, maar op het moment zelf denk je er niet aan. Zou toch mooi zijn als je een case aanmaakt, je niet alleen een mail met casenummer krijgt maar ook een afschrift van je eigen tekst...

@fopjurist dank voor de handleiding! Ik ga nog even twijfelen wat de route wordt... jouw juridische aanpak of via de credit card maatschappij. Die laatste heb ik in corona-tijd al eens succesvol gebruikt voor een Tap Air annulering, dus dat is een enigszins bekende route.

[...]

Dit zojuist gedaan, bellen met customer service. Dat lijkt positief: medewerker mompelde iets van 'meer dan tien uur verzet' en begon eerst over samen kijken naar andere opties. Aangegeven dat ik daar al naar gekeken heb en dat ik simpelweg wil annuleren en geld terug - en dat was mogelijk. Maar... medewerker heeft een claim voor mij aangemaakt en doorgezet naar de claim-afdeling die per mail er op zullen reageren. Kon alleen niet zeggen hoe snel ze zullen reageren.

Tja. Laat ik ze weer eens een week geven en daarna maar andere acties proberen. Is een beetje jammer dat men overduidelijk een klant-onvriendelijke aanpak hanteert in de hoop dat je afhaakt.

[...]

(ANWB) VISA kaart. En zo'n claim heb ik al eerder gedaan. Meest onhandige is dat VISA ook vraagt om documentatie van communicatie die je gehad hebt om het met de vliegmaatschappij zelf op te lossen - ik kan wel iets aanleveren (WhatsApp chats waarbij blijkt dat er geen medewerkers beschikbaar zijn...), maar het is wat mager.

Maar goed - iedereen dank voor de reacties! Even afwachten hoe de nieuw ingediende claim gaat aflopen voor ik volgende stappen ga zetten.
Even de afsluiter voor m'n Aerlingus annuleringsprobleem: lijkt er op dat @Xandrios het bij het rechte eind had met communicatiefout. Ik heb bijna twee weken geleden dus nogmaals gebeld, uitgelegd, case aangemaakt gekregen en gisteren schriftelijke toezegging dat ze het geld gaan terugstorten. Ofwel, dit gaat goedkomen. :)

(jammere van dit alles is wel dat een vergelijkbare vlucht met KLM bijna dubbel zo duur is... nou ja, verklaart wel een beetje waarom Aerlingus die terugvlucht geschrapt heeft, zal geen rendabele route geweest zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 23:05

FreakNL

Well do ya punk?

Tuniq schreef op maandag 27 januari 2025 @ 00:04:
[...]

In de meeste situaties KLM. In mijn ogen zijn flying blue mijlen veel waardevoller dan Delta Skypesos. En als je in NL woont zal je ze ook makkelijker kunnen gebruiken. Aangezien AMS een KLM hub is.

In de meeste gevallen verwacht ik dat je ook sneller status zal behalen bij KLM dan bij Delta. Maar dat is wel enigszins afhankelijk van welke klasse je vliegt en welke routes.
Vooral dat eerste inderdaad, FB Miles gebruik je als Nederlander gewoon makkelijker.. Zelfs als jer niet zoveel hebt, je kunt ze namelijk ook gebruiken om een Transavia vlucht te boeken..

Zelf zit ik alweer op 200k+ In 2022 met het gezin in Curacao geweest van de miles, dat lukte toen nog voor 200k (3 pax) maar kind gaat inmiddels naar school dus moet nog ff doorsparen voor een mooie bestemming. Net vrijdag terug uit Singapore, vanmiddag naar Dubai. Dus dat tikt weer aan :)

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 27-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 10:38

Grouchy

meep meep

In de meeste gevallen is Flying Blue (FB) de betere keuze, omdat het makkelijker is om status te behalen en te behouden. Bij SkyMiles moet je jaarlijks een aanzienlijke uitgave halen om je status te bereiken & te behouden: $15.000 voor Platinum Medallion, $28.000 voor Diamond, $10.000 voor Gold, en $5.000 voor Silver. Met Flying Blue is de drempel veel lager; eenmaal bereikt heb je slechts 300 XP nodig om Platinum te behouden. Als je business class vliegt, kun je die status vaak al in maart of april behalen en behouden voor de rest van het jaar.

De waarde van punten ontloopt elkaar niet veel. Volgens The Points Guy is de waarde van één Delta SkyMile ongeveer 1,2 cent, terwijl een Flying Blue-punt gemiddeld 1,3 cent waard is.

Aan de andere kant kun je met SkyMiles wel veel sneller sparen dan met Flying Blue. Voor FF die genoeg vliegen om Diamond Medallion te halen, is SkyMiles de meest aantrekkelijke keuze. Maar als je niet verder komt dan Gold, is Flying Blue waarschijnlijk de betere optie.

Als laatste; financieel gezien staat Delta er sterker voor dan Air France-KLM. Dit kan op de wat lange termijn impact hebben.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik vlieg binnenkort voor het eerst Premium Comfort met KLM. Welke rij kan ik beste kiezen? Ik lees hier en daar dat de stoelen ver naar achteren gaan dus dat wat dat betreft je het beste de eerste rij kan kiezen.

Nu zit er op die rij je tv scherm in je stoelleuning. Voorheen in economy dat eens gehad maar dat maakte de stoel erg smal. Is dat ook een probleem in Premium Comfort of valt dat mee omdat de stoel breder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daar merk je niets van aangezien er sowieso een dichte leuning zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
Halldor schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:04:
Ik vlieg binnenkort voor het eerst Premium Comfort met KLM. Welke rij kan ik beste kiezen? Ik lees hier en daar dat de stoelen ver naar achteren gaan dus dat wat dat betreft je het beste de eerste rij kan kiezen.

Nu zit er op die rij je tv scherm in je stoelleuning. Voorheen in economy dat eens gehad maar dat maakte de stoel erg smal. Is dat ook een probleem in Premium Comfort of valt dat mee omdat de stoel breder is?
Ik prefereer de eerste rij. Voordeel is dat je iets meer 'vrije' beenruimte hebt. En geen stoel die naar achteren komt inderdaad. KLM stoelen gaan niet extreem ver naar achteren overigens, dus het valt wel mee op rij 2. (Sommige Air France configuraties is het wel vrij extreem). Daarnaast altijd alle opties wat betreft eten, laatste rij willen dingen nog wel eens op zijn. Je kunt vaak ook zo uit je stoel zonder dat je buurman hoeft op te staan op de eerste rij is mijn ervaring.

Nadeel is scherm in stoel, niet zozeer omdat de stoel smaller is, maar de hoek/omvang van het scherm is vaak ook wat kleiner. Je kan het scherm ook niet gebruiken bij opstijgen en landen. Je handbagage moet allemaal in de overhead bin tijdens opstijgen/landen. (voor zover dat een nadeel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Halldor schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:04:

Voorste rij geef ik wel altijd de voorkeur aan, inderdaad met name omdat er niemand naar je toe reclined. In en uit je stoel komen is daardoor makkelijker dan op andere rijen. Grootste nadeel is dat je wellicht iets minder voetenruimte hebt omdat je je benen niet onder de stoel voor je kunt schuiven maar ze tegen de immovable bulkhead zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:03:
[...]
Grootste nadeel is dat je wellicht iets minder voetenruimte hebt omdat je je benen niet onder de stoel voor je kunt schuiven maar ze tegen de immovable bulkhead zitten.
Dat is alleen maar zo als je je echt maximaal wilt uitstrekken. Als in, als een plank op de stoel liggen.

Bij normaal zitten heb je imo de beste ruimte op de 1e rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:14
Ieder z'n ding - als dat betekent dat ik naast de WC's zit dan mij niet gezien in elk geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:11
Yakumos schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:56:
Ieder z'n ding - als dat betekent dat ik naast de WC's zit dan mij niet gezien in elk geval..
Als ik me niet vergis moeten Premium Comfort reizigers gebruik maken van de wc's bij Economy. Of heb ik twee keer met minder goede toestellen / cabin crew gevlogen? :P
Pagina: 1 ... 229 ... 252 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2