Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 222 ... 252 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 21:28

Sorcerer8472

Mens sana?

finsdefis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:36:
Ik zit helaas heel vaak aan specifieke datums vast, dus gunstige award-boekingen komen voor mij vrijwel nooit goed uit. Zo'n abonnement is dan alsnog een flinke gok helaas. Andere gunstige use cases naast award space zijn mij niet bekend.

Met zo'n complete abonnement of überhaupt hoge aantallen miles moet je eigenlijk op een gegeven moment wel je saldo in box 3 aangeven, vraag me af hoe je dat moet waarderen :')
(niet dat ik dat iemand zie doen, maar soit)
Heb nog nooit gehoord dat dat box 3 zou zijn. En idd, hoe waardeer je dat? De vraag is inderdaad zoals bij jou wat je redemption value is, die zou nog wel eens tegen kunnen vallen als je niet op de juiste datums kunt waardoor het voor jou vele malen minder gunstig is.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:38:
[...]

Heb nog nooit gehoord dat dat box 3 zou zijn. En idd, hoe waardeer je dat? De vraag is inderdaad zoals bij jou wat je redemption value is, die zou nog wel eens tegen kunnen vallen als je niet op de juiste datums kunt waardoor het voor jou vele malen minder gunstig is.
Lijkt me wel in de geest van de wet dat zoiets eigenlijk aangegeven moet worden, net zoals cadeaukaarten, crypto, goud, loten met prijs erop, etc. Anders kun je natuurlijk ook geld wegsluizen naar dit soort programma's om belasting te ontduiken. Maar in de praktijk zal dat opgeven niet gebeuren idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 26-09 08:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
finsdefis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:45:
[...]
Lijkt me wel in de geest van de wet dat zoiets eigenlijk aangegeven moet worden, net zoals cadeaukaarten, crypto, goud, loten met prijs erop, etc. Anders kun je natuurlijk ook geld wegsluizen naar dit soort programma's om belasting te ontduiken. Maar in de praktijk zal dat opgeven niet gebeuren idd.
Cadeaukaarten, goud, crypto's etc hebben natuurlijk een directe monetaire waarde, voor spaarpunten zoals FF-miles geldt dat niet. Dus wat voor waarde zou je daar op moeten plakken?
Ik heb ook niet het idee dat de belastingdienst hier heel erg mee bezig is. Miles die je spaart op zakelijke vluchten en vervolgens voor privé-vluchten gebruikt worden ook niet belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CasualKnaller
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-09 15:22
JWWhisky schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:51:
Goedemiddag! Ik heb voor een reis richting Amerika in mei/juni volgend jaar tickets op het oog bij KLM (LAS naar SLC). Iemand enig idee of er tijdens Black Friday nog aanbiedingen zijn en of het op basis van voorgaande jaren interessant kan zijn om nog even te wachten met boeken?
Schiphol is een dure airport voor de VS. Er zijn nogal wat prijsvechters actief op de routes van Europa naar de VS die geen slots hebben op Schiphol. Prijsverschil in tickets kan soms wel 40 tot 50% zijn. Volgend jaar vlieg ik met mijn gezin (4 personen) via CDG naar LAX, scheelde 2800 Euro ten opzichte van directe vlucten vanaf Schiphol. Voor dat geld kom ik met het grootste gemak op CDG, inclusief een nachtje in een hotel in Parijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 19:25
Daniel schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:25:
[...]

Cadeaukaarten, goud, crypto's etc hebben natuurlijk een directe monetaire waarde, voor spaarpunten zoals FF-miles geldt dat niet. Dus wat voor waarde zou je daar op moeten plakken?
Ik heb ook niet het idee dat de belastingdienst hier heel erg mee bezig is. Miles die je spaart op zakelijke vluchten en vervolgens voor privé-vluchten gebruikt worden ook niet belast.
Aanvullend zijn FF-miles ook niet heel liquide, je kunt ze maar beperkt overdragen.

Anderzijds zijn er wel politieke geluiden om ze wel te belasten, vanuit het idee dat het ongewenste prikkels zijn die 'niet-noodzakelijk' vliegverkeer bevorderen. Zie bv wat NSC van Omtzigt daarover aangeeft. Alhoewel de focus daar op miles die zakelijk worden gespaard en privé worden uitgegeven lijkt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:25:
[...]

Aanvullend zijn FF-miles ook niet heel liquide, je kunt ze maar beperkt overdragen.

Anderzijds zijn er wel politieke geluiden om ze wel te belasten, vanuit het idee dat het ongewenste prikkels zijn die 'niet-noodzakelijk' vliegverkeer bevorderen. Zie bv wat NSC van Omtzigt daarover aangeeft. Alhoewel de focus daar op miles die zakelijk worden gespaard en privé worden uitgegeven lijkt te liggen.
Ja, ik denk ook telkens, 'ze zullen wel wat beters te doen hebben'. Al helemaal voor dit soort marginale zaken. Was ook meer een brainfart mijnerzijds.

Ik declareer ook alles nog los van een per diem die ik krijg bij zakelijke reizen... Volgens mij is dat belastingtechnisch ook een grijs gebied als het bijv. om versnaperingen gaat. Maar goed, meestal zitten er toch andere partijen bij dus dan is het simpelweg een zakelijke afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb net voor mijn vrouw een ticket naar de US geboekt. Cashprice van het ticket is 3350,- voor het retour. Ik betaal 165.000 punten.

Is zeker niet de beste deal nog, maar op zich kom je met punten vaak helemaal niet zo slecht uit. Maar ze op voorraad nemen voor cash, zou ik ook niet snel doen.

EDIT:

Waarbij puntenboeking natuurlijk meteen Full Flex status heeft zonder extra kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 13-11-2024 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
finsdefis schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:46:
Ik declareer ook alles nog los van een per diem die ik krijg bij zakelijke reizen... Volgens mij is dat belastingtechnisch ook een grijs gebied als het bijv. om versnaperingen gaat. Maar goed, meestal zitten er toch andere partijen bij dus dan is het simpelweg een zakelijke afspraak.
Wij zijn helemaal afgestapt van Per Diem in Nederland, aangezien het hele geheel een grijs gebied is op dat vlak.

Nu declareren we gewoon (makkelijk met app). Waarbij we volgens de belastingregels natuurlijk weer teveel uitgeven. Het blijft een lastig verhaal. Zeker als je ziet wat de reisvergoeding is die ambtenaren kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:23
PWM schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:13:
Ik heb net voor mijn vrouw een ticket naar de US geboekt. Cashprice van het ticket is 3350,- voor het retour. Ik betaal 165.000 punten.

Is zeker niet de beste deal nog, maar op zich kom je met punten vaak helemaal niet zo slecht uit. Maar ze op voorraad nemen voor cash, zou ik ook niet snel doen.

EDIT:

Waarbij puntenboeking natuurlijk meteen Full Flex status heeft zonder extra kosten.
Dat is wel een goede deal, ik heb echt altijd moeite om fatsoenlijke deal te krijgen op tickets met miles. Ik spaar gewoon tot ik 1miljoen miles heb en dan gewoon hele gezin in 1x business ergens heen en alles opmaken :D

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
KLM komt met San Diego rechtstreeks vanaf volgend jaar. Laatste keren op LAX gevlogen en dan de auto gepakt, maar dit is helemaal lekker.
ChiLLeR schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:24:
[...]

Dat is wel een goede deal, ik heb echt altijd moeite om fatsoenlijke deal te krijgen op tickets met miles. Ik spaar gewoon tot ik 1miljoen miles heb en dan gewoon hele gezin in 1x business ergens heen en alles opmaken :D
Sinds ik voor 420k punten met zijn 4-en Business naar Zuid-Afrika gevlogen ben, valt alles tegen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28
PWM schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:13:

EDIT:

Met 17k miles per maand voor 187 euro per maand zou je dus 165k*1.1=1815 euro betaald hebben voor dat ticket. Je zou dan nog eens 39k punten overhouden.

Best wel een goede deal eigenlijk als je de miles niet op andere wijze (veelal zakelijke vluchten of Amex) kan sparen. De grote vraag: zou je bij een andere airline voor minder dan 1815 euro op en neer kunnen vliegen? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik spaar een miljoen FB miles per jaar en geef deze ook grofweg weer uit.

Voor minder dan 1815 euro was wel gelukt, maar dan had ze economy gezeten. En net zoals ik punten wil sparen bij airlines, wil ik punten sparen bij mijn vrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Miles sparen gaat flink hard als je in BC vliegt, helaas zit ik gewoon altijd achterin :D

>> Signature?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

ChiLLeR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:46:
[...]

Dat moet het haast wel zijn, anders lijkt het mij vrijwel onmogelijk dat KLM zo snel doorheeft dat jouw koffer opnieuw is ingechecked en op een andere vlucht zit.
TL;DR:
Hier nog even op terugkomende: ze hebben het gedaan adhv omschrijving +aangeven passagier dat de verwisseling op AMS heeft plaatsgevonden en niet originele bagagesticker. Koffer wordt morgen op een vlucht naar AMS gezet.

Langer verhaal:

Na afgelopen donderdag het belletje van KLM gehad te hebben, had ik maandag verder nog niets gehoord. Dus KLM weer bellen, verhaal doen en ik kreeg te horen dat Las Palmas moeilijk doet met de koffer want 'het is niet verkeerde geroute baggage, maar lost and found'. Of ik een formulier wilde invullen die details gaf over de inhoud van de koffer 'want dat maakt het makkelijker'. Ik zou terug gebeld worden later die dag.

Uiteraard gebeurde dat niet en dinsdag ook niet. Vandaag weer gebeld en kreeg wéér een ander persoon aan de lijn. die kwam niet verder dan 'ik stuur Las Palmas wel een email en zal intern overleggen en u straks (het was 09.00) terugbellen'. Uiteraard werd dat ook niet gedaan :F

Ik was het wel een beetje zat, dus ik heb even zitten zoeken op de website van Las Palmas. Lang verhaal kort: telefoon werd niet opgenomen, dus een mail gestuurd welke binnen een half uur werd beantwoord met 'probeer dit nummer eens van Transavia' (immers was de meneer met mijn koffer via Transavia gevlogen).

Dat nummer gebeld, kreeg ik een hele aardige Spaanse mevrouw aan de lijn. Omdat Transavia en KLM hetzelfde systeem delen, kon ik mijn casenummer met haar delen en ging ze even op kantoor kijken. Daar stond idd een koffer die aan de beschrijving voldeed; of het kon dat deze afgelopen dinsdag daar is achtergelaten (dat klopt met mijn theorie iig). Maar....

De originele bagagesticker zat er niet meer op; alleen die van de meneer die er mee vandoor is gegaan. Dus of ik wat meer details kon geven zodat ze het kon verifiëren. Aangegeven dat mijn naam en telefoonnummer achterop staan en wat de koffercode was. Die bleken beide te kloppen: dus geverifieerd.

Koffer wordt met de eerstvolgende vlucht (morgen, vandaag vlogen ze niet meer) naar AMS verstuurd en dan zullen zij (KLM) het verder oppakken en de koffer thuis afleveren.

Gelijk KLM maar op de hoogte gebracht ('wat apart dat u zelf bent gaan bellen, maar ik zal een notitie maken en dan nemen we weer contact met u op zodra het verwerkt is op Schiphol' :') ) en nu is het dus even wachten.

8)7 Had men dat niet zelf kunnen doen?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Transavia = KLM, dus ja, waarom zou je je eigen zustermaatschappij even bellen om te vragen hoe het gaat. De integratie van Transavia in KLM is dus nog niet compleet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:54:
[...]

8)7 Had men dat niet zelf kunnen doen?
Voordat ik PA had bij KLM (da's nu 2 jaar), raakte ik ook wel eens koffers kwijt. Ik heb gemerkt dat de klantenservice helemaal niets doet, maar dan ook echt gewoon niet :p Ze wachten gewoon af tot een koffer gevonden wordt, omdat ze weten dat 99% toch vanzelf weer terecht komt.

Kan er nog wel wat anekdotes over schrijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

PWM schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:17:
[...]

Voordat ik PA had bij KLM (da's nu 2 jaar), raakte ik ook wel eens koffers kwijt. Ik heb gemerkt dat de klantenservice helemaal niets doet, maar dan ook echt gewoon niet :p Ze wachten gewoon af tot een koffer gevonden wordt, omdat ze weten dat 99% toch vanzelf weer terecht komt.

Kan er nog wel wat anekdotes over schrijven :+
Ik zou er nog vrede mee hebben als ze gewoon hadden gezegd 'meneer, uw koffer staat hier. U kunt contact opnemen met X en zodra de koffer dan hier is pakken wij het wel op. '

Maar nee: 3 keer een ander verhaal en eigenlijk op neer komt dat ze niets (?) uitgevoerd hebben. Lekker handig, zit je daar dan voor de sier?

Nog een les voor de volgende keer (nu hopen dat die zich niet meer voor doet :P )

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 13-11-2024 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
Altijd goede tip, doe een airtag in je koffer....
https://thepointsguy.com/...e-location-with-airlines/

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ettie1990
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26

ettie1990

PSN:ettiesick

Inderdaad, zo check ik dus altijd of ie mee t vliegtuig ingaat, echt chill

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Voor iemand die nog op een goede rant wacht. Ergens in deze periode is het weer zover :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g8qeVyphLy8aBn2LY4h0hpnAAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSsXDEL2iWR11Jr9mYAFfmST.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ettie1990 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:47:
[...]

Inderdaad, zo check ik dus altijd of ie mee t vliegtuig ingaat, echt chill
Gehe, en als 'ie niet meegaat ren je bij aankomst direct naar de balie voor een PIR? Nog voordat de rest op de band ligt? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 22:35

ralpje

Deugpopje

Cheesy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:57:
[...]

Gehe, en als 'ie niet meegaat ren je bij aankomst direct naar de balie voor een PIR? Nog voordat de rest op de band ligt? ;)
Nee, dan kun je als pushback begint even naar de piloot lopen om te zeggen dat 'ie even moet wachten tot je koffer geladen is.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Joh, online in het vliegtuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 15:25
ralpje schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:59:
Ik ben in de markt voor een nieuwe carry-on. Wat zijn aanraders volgens de frequent flyers hier? 2 of 4 wielen bijvoorbeeld?
Met wat google-werk zie ik bijvoorbeeld de Travelpro crew-serie veel getipt worden als carry-on voor flight attendents, is dat ook een aanrader voor de 'gewone' reiziger?
Ik zal hem met name gebruike voor 'business travel' op korte trips waarbij ik uitsluitend met handbagage reis.
Zelf heb ik een zwarte Eagle Creek rugzak, die kan ik lekker op mijn rug doen en daarmee voorkom ik grotendeels het gezeik van "de vlucht zit vol, en iedereen met een trolly moet em inchecken". Als ik een clamshell meewil dan heb ik een Eastpak Travelpack, die kan je zowel als tas dragen als met straps op je rug doen. Fijne daarvan is dat ie op z'n zijkant in de overheads past, en daarmee maak je de crew blij.

Mijn vrouw heeft een trolly versie van die Eastpak Travelpack, en afhankelijk van de overhead size kan die net wel of niet op z'n zijkant in de overhead. Maar ook een super-praktisch ding qua formaat en hoeveel erin past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
PWM schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:55:
Voor iemand die nog op een goede rant wacht. Ergens in deze periode is het weer zover :+

[Afbeelding]
Gaat transvertragia niet rechtstreeks in die periode?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:50
Das wel cool. Dus inclusief integratie met KLM zodat ze zelf (geautomatiseerd?) de locatie via jouw AirTag kunnen volgen. Gaat veel verder dan wat de huidige mogelijkheden zijn, namelijk (eenmalig) de huidige locatie doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 15:25
Xandrios schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:18:
[...]

Das wel cool. Dus inclusief integratie met KLM zodat ze zelf (geautomatiseerd?) de locatie via jouw AirTag kunnen volgen. Gaat veel verder dan wat de huidige mogelijkheden zijn, namelijk (eenmalig) de huidige locatie doorgeven.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat ze een koffer niet konden traceren...vind het wel coole tech maar vraag me af wat de praktische waarde is hiervan qua airtravel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Heel cool, en ook naar gekeken. Maar dan moet je wel een iOS device hebben. En dat heb ik dus niet :/ De alternatieven schijnen of een abo nodig te hebben, of in het geval van de Samsung Smarttags: een Samsung Galaxy telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ChiLLeR schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:11:
[...]

Gaat transvertragia niet rechtstreeks in die periode?
Zeker. En ik ben iemand die graag betaalt voor wat comfort, in dit geval snelheid. Maar Transavia is 4248,- voor 4 personen en TAP is 1890,- in Premium Comfort.

Er zijn grenzen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:23:
Heel cool, en ook naar gekeken. Maar dan moet je wel een iOS device hebben. En dat heb ik dus niet :/ De alternatieven schijnen of een abo nodig te hebben, of in het geval van de Samsung Smarttags: een Samsung Galaxy telefoon.
Google heeft sinds een tijdje ook een vergelijkbaar 'find my' netwerk, maar TLDR: het werkt nog lang niet zo goed als die van Apple.

nieuws: Google brengt Find My Device om offline apparaten te vinden dit weeke...
Google Find My Device - tracker aanbieders in NL

[ Voor 28% gewijzigd door Piet91 op 13-11-2024 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChiLLeR
PWM schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:23:
[...]

Zeker. En ik ben iemand die graag betaalt voor wat comfort, in dit geval snelheid. Maar Transavia is 4248,- voor 4 personen en TAP is 1890,- in Premium Comfort.

Er zijn grenzen :p
Begrijp ik, ik vertikte het ook om afgelopen herfstvakantie voor 4 personen met transavia naar canarische eilanden te vliegen voor €6k... Toen maar voor 700pp naar New York gegaan 😂

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:01
Piet91 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:41:
[...]

Google heeft sinds een tijdje ook een vergelijkbaar 'find my' netwerk, maar TLDR: het werkt nog lang niet zo goed als die van Apple.

nieuws: Google brengt Find My Device om offline apparaten te vinden dit weeke...
Google Find My Device - tracker aanbieders in NL
Voor de zekerheid: Google's Find My Device network != Samsungs netwerk (dus, in feite heb je 3 competing systemen)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:02
PWM schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:55:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROrnP0TFA77vxOibuIbJeIPX7nA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wXlzIyx0gw6leSzAKkGcUVmz.png?f=fotoalbum_large

Je staat er iig niet alleen voor ;)
Als er geen equipment swap plaatsvindt, dan 1 leg in de 321LR op de throne seats.
[...]

N=1 maar toen onze koffers live stonden te pingen vanuit Madrid, moesten we toch echt wachten op het sein 'alle bagage gelost' voor ze een PIR wilden aanmaken. Maar proberen kan altijd natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ShitHappens schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:51:
[...]

[Afbeelding]

Je staat er iig niet alleen voor ;)
Als er geen equipment swap plaatsvindt, dan 1 leg in de 321LR op de throne seats.
[...]
Boek je speciaal voor de tussenstop LIS of voor BC? Lijkt me een vreselijk vliegschema met nachtelijke layover voor zo'n relatief kort stukje. Er vliegen toch genoeg goedkope rechtstreekse vluchten vanaf Nederland, grensgebied Duitsland of België naar TFS buiten vakantieperiode? Ik heb ooit AMS-MAD-TFS gepakt, dat nooit weer. Alhoewel Madrid wel een leuke stad is om even te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
Combinatie van meerdere factoren. Prijs (iets van 508pp - hotel gratis ivm loyalty punten dus hoeft niet meegeteld te woeden) verschilt niet bizar veel met wat Transavia en TUI vragen met alles erop en eraan. Die tijden liggen dan ook een stuk ongunstiger aan de randen van de nacht.
We wonen op steenworp afstand van AMS, dus de meerkosten en reistijd van een ander vertrekpunt tellen dan ook vlug op.
En door onze combinatie van lengte en gewicht durven we niet echt te gokken op nooduitgang stoelen (met mogelijk dichte armleuningen) en prefereren daarom normale Economy stoelen met extra beenruimte. Dan is in business de vrije middenstoel ook heel fijn zonder een POS stoel te hoeven aanvragen.
Het schema is ons 2 jaar terug goed bevallen en hadden toen zelfs nog een latere vlucht AMS-LIS in de heenweg; nu hopen we nog even lekker de stad in te gaan.

Dusja, optelsommetje gemaakt, voorgaande ervaringen meegenomen en was dit de beste keuze voor ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ettie1990
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26

ettie1990

PSN:ettiesick

[...]

Geen idee wat een PIR is, maar tot nu toe altijd goed gegaan, klop klop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ettie1990 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:53:
[...]

Geen idee wat een PIR is, maar tot nu toe altijd goed gegaan, klop klop
Property Irregularity Report. Oftewel een melding dat je spullen kwijt of beschadigd zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:22:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat ze een koffer niet konden traceren...vind het wel coole tech maar vraag me af wat de praktische waarde is hiervan qua airtravel.
Uiteindelijk is het een stukje nieuwsgierigheid wat je kan bevredigen. Voor de rest voegt het weinig echt extra's toe. Alle verhalen ten spijt, er raken maar weinig koffers echt kwijt. Het voorbeeld van 'dan weet ik of de koffer aan boord is', dat weet de airline ook. De laatste keer dat mij dat gebeurde had ik al een mail van de airline dat de koffer niet mee was en wat ik kon doen.

De laatste keer IRROPS waarbij ik mijn koffer wilde hebben omdat de aansluitende vlucht niet ging was mijn airtag ook niet veel waard. Ik kon alleen maar zien dat de koffer ergens op JFK lag, de volgende update was toen de koffer op de band lag (waarschijnlijk geen iDevices in de buurt geweest toen de koffer onderweg was).

Toch doe ik het maar ik weet ook dat er (voorlopig) niet heel veel meerwaarde is voor het opsporen van je koffer door de airline.

In 99,99% van de gevallen heeft het proberen invloed uit te oefenen op het proces weinig zin, geduld is meestal een schone zaak.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Notna schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:23:
[...]

Nee, mijn Android telefoon pikt de airtag van een collega van mij op en geeft mij een waarschuwing dat ik getracked wordt.

• Cheesy
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:58:
[...]

Nee, mijn Android telefoon pikt de airtag van een collega van mij op en geeft mij een waarschuwing dat ik getracked wordt.
Dat klopt dat is de anti-stalking-functie van Android (nieuws: Android en iOS krijgen manieren om ongewenste bluetoothtrackers op te...). maar om een AirTag in te stellen en te koppelen aan je eigen account, heb je wel een iOS-device nodig. Vervolgens kun je de tag ook volgen op de kaart etc.

Als workaround kun je wellicht een Apple ID aanmaken, deze gebruiken op een leentoestel, vervolgens de AirTag koppelen aan je account. Je kan dan binnen Android de webinterface van iCloud gebruiken om ‘m op de kaart te volgen. Maar ideaal is het niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Cheesy op 14-11-2024 09:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elbeannie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 10:59
Update n.a.v. vorig bericht.
Auto is volledig afgebrand. Vanochtend toen ze landen de bevestiging. Verzekering maatschappij verzorgde gelukkig wel vervangend vervoer. Natuurlijk lagen de koffers nog in SIN omdat ze in DPS vertraging hadden zijn ze overgeboekt naar een KLM vlucht ipv Singapore Airlines. Er waren al heel wat vluchten geannuleerd door mogelijke uitbarsting van een vulkaan. De reis zat sowieso niet mee voor ze, als je met Lion Air vliegt naar de Molukken is het sowieso de vraag of je vlucht gaat en dat hebben ze meermaals ervaren. Zelf ook mogen meemaken als je op Langgur (LUV) vliegt dat de vlucht verplaatst zal worden of vertraagd, ook een beetje inherent aan het land.
Ik verwacht dat het volgend jaar Ameland gaat worden voor ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Dean Martin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:49:
[...]

De foto is toch geen PE product?
Indien wel; dan ben ik wel benieuwd naar eco :F
Jawel het is een plastic etui: mijn vrouw heeft er vervolgens eentje gebruikt, om het Chinese geld in te bewaren. Dat was wel erg handig, want boven de ¥ 200 rekent alipay 3% er bovenop. Toch veel met alipay betaald, nadat wij het eenmaal geactiveerd hadden. Een 5G simkaart heb je niet nodig: als die Chinezen je geld willen hebben, dan creëeren ze wel eventjes een WiFi hotspot met hun smartphone. Alleen bij het scannen van QR code is een internet verbinding nodig. Echter zodra je eigen QR Code geactiveerd heb, werkt het net als een soort debit kaart.

Hoe dan ook, service aan boord was erg goed: soms een beetje teveel van het goede. Ik zag een European echt heel rustig vanalles en nog wat uit zijn rugzak halen, waarbij hij dus letterlijk en figuurlijk 5 minuten de doorgang voor de stewardess blokkeerde. Moet je bij Air France niet flikken, die zeggen direct dat je aan de kant moet. Echter de Chinezen zijn zeer beleefd en de klant is bij hun nog koning. Alleen sommige passagiers maken daar misbruik van, dus gaan ze weet ik hoeveel bier zuipen tijdens de vlucht.

Voor mij als introvert fijn dat het selfservice was, dus achterin het vliegtuig kon je zelf wat snacks en drinken halen. Dat heeft mij wel goed bevallen, want ik vind dat maar niets als ik telkens moet gaan zitten vragen. Zelf heb ik mij trouwens vermaakt met mijn Anbernic RG35XX-H, een handheld emulator. Waar ik de klassiekers van o.a de Gameboy Advance op kan spelen.

PS Tweakers.net was niet geblokkeerd: alleen ik kon niet bewijzen dat ik geen robot was, omdat dat gedeelte schijnbaar wel geblokkeerd was. Want inloggen was onmogelijk, een beetje jammer. Aangezien de NOS en consorten wel geblokkeerd is, blijkt Tweakers.net ondanks de gevoelige politieke onderwerpen in AWM nog steeds bereikbaar in China.

Mij stoorde dat niet zo erg, dat ik enkele dagen niet WhatsApp en Gmail kon gebruiken. Lekker stil op deze manier oOo

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:55:
[...]

Jawel het is een plastic etui: mijn vrouw heeft er vervolgens eentje gebruikt, om het Chinese geld in te bewaren. Dat was wel erg handig, want boven de ¥ 200 rekent alipay 3% er bovenop. Toch veel met alipay betaald, nadat wij het eenmaal geactiveerd hadden. Een 5G simkaart heb je niet nodig: als die Chinezen je geld willen hebben, dan creëeren ze wel eventjes een WiFi hotspot met hun smartphone. Alleen bij het scannen van QR code is een internet verbinding nodig. Echter zodra je eigen QR Code geactiveerd heb, werkt het net als een soort debit kaart.

Hoe dan ook, service aan boord was erg goed: soms een beetje teveel van het goede. Ik zag een European echt heel rustig vanalles en nog wat uit zijn rugzak halen, waarbij hij dus letterlijk en figuurlijk 5 minuten de doorgang voor de stewardess blokkeerde. Moet je bij Air France niet flikken, die zeggen direct dat je aan de kant moet. Echter de Chinezen zijn zeer beleefd en de klant is bij hun nog koning. Alleen sommige passagiers maken daar misbruik van, dus gaan ze weet ik hoeveel bier zuipen tijdens de vlucht.

Voor mij als introvert fijn dat het selfservice was, dus achterin het vliegtuig kon je zelf wat snacks en drinken halen. Dat heeft mij wel goed bevallen, want ik vind dat maar niets als ik telkens moet gaan zitten vragen. Zelf heb ik mij trouwens vermaakt met mijn Anbernic RG35XX-H, een handheld emulator. Waar ik de klassiekers van o.a de Gameboy Advance op kan spelen.

PS Tweakers.net was niet geblokkeerd: alleen ik kon niet bewijzen dat ik geen robot was, omdat dat gedeelte schijnbaar wel geblokkeerd was. Want inloggen was onmogelijk, een beetje jammer. Aangezien de NOS en consorten wel geblokkeerd is, blijkt Tweakers.net ondanks de gevoelige politieke onderwerpen in AWM nog steeds bereikbaar in China.

Mij stoorde dat niet zo erg, dat ik enkele dagen niet WhatsApp en Gmail kon gebruiken. Lekker stil op deze manier oOo
Ik doelde niet op het mapje, maar de stoel. Dat was geen PE neem ik aan?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Dean Martin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:55:
[...]

Ik denk niet dat iedereen bekend is met afkortingen zoals BC, EC en PE.

spoiler:
PE staat voor Premium Economy.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Cheesy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:08:
[...]

Als workaround kun je wellicht een Apple ID aanmaken, deze gebruiken op een leentoestel, vervolgens de AirTag koppelen aan je account. Je kan dan binnen Android de webinterface van iCloud gebruiken om ‘m op de kaart te volgen. Maar ideaal is het niet.
AirTags werken niet op iCloud.com.

Beschermheer van het consumentenrecht

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:10

g0tanks

Moderator CSA
Zo te lezen krijgt Eindhoven ook een Privium Lounge: https://nieuws.schiphol.n...sslounge-in-januari-2025/?
Medio januari 2025 openen we op Eindhoven Airport een Privium ExpressLounge. De lounge komt op de plek van de oude Aspire Lounge, op de eerste verdieping naast de Starbucks. Privium Plus leden die via Eindhoven Airport reizen kunnen, naast het gebruik van de Fast Track, ook daar genieten van de faciliteiten van een Privium Lounge. Reist u met een partner of collega? Geen probleem, u kunt eenvoudig online of bij de entree toegang tot de lounge kopen. Uiteraard houden wij u op de hoogte van de definitieve openingsdatum.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Wally2002
  • Laatst online: 19:25
Ja, vorige week al gemeld:
Bartjeee schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:27:
Goed nieuws, vanaf volgend jaar januari is er ook een Privium Lounge op Eindhoven Airport. https://nieuws.schiphol.n...sslounge-in-januari-2025/

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Wally2002 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:25:
[...]

Ja, vorige week al gemeld:

[...]
My bad, ik kreeg vandaag pas een email van Privium erover.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Dean Martin schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:55:
[...]

Nee gewoon Economy hoor: opzicht ook voldoende beenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-09 15:49

MevrouwDeKat

Miauw

Misschien dat iemand van jullie het hier weet, ik ben opzoek naar bestemmingen, waar grote vliegtuigen (airbus 330-300 of groter) op vliegen met de meest korte vliegtijd vanaf Schiphol.
Ik wil iemand "een hekel aan vliegtuigen" graag laten merken dat grotere toestellen veel comfortabeler vliegen, maar dus niet direct een vlucht van 12 uur maken.

Is daar een makkelijke manier voor?

Het lijkt er nu op dat er geen Europese bestemmingen zijn, Canarische eilanden niet, Egypte ook niet. Op Dubai (7 uur) grote toestellen, of Curaçao (+10 uur) maar misschien zie ik wel een functie ergens over het hoofd om dit makkelijk op te kunnen zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
Turkish Airlines vliegt met een A330-300 naar Istanbul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
MevrouwDeKat schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:36:
Misschien dat iemand van jullie het hier weet, ik ben opzoek naar bestemmingen, waar grote vliegtuigen (airbus 330-300 of groter) op vliegen met de meest korte vliegtijd vanaf Schiphol.
Ik wil iemand "een hekel aan vliegtuigen" graag laten merken dat grotere toestellen veel comfortabeler vliegen, maar dus niet direct een vlucht van 12 uur maken.

Het lijkt er nu op dat er geen Europese bestemmingen zijn, Canarische eilanden niet, Egypte ook niet. Op Dubai (7 uur) grote toestellen, of Curaçao (+10 uur) maar misschien zie ik wel een functie ergens over het hoofd om dit makkelijk op te kunnen zoeken.
Widebodies binnen Europa zijn zeldzaam maar niet volledig onbestaand. Air Europa vliegt van Amsterdam naar Madrid met een 787, wel het bekendste voorbeeld denk ik vanaf Schiphol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:42
Mij is geen site bekend die je laat zoeken op bestemmingen per vliegtuigtype. Verder zijn er wel sites te vinden die gewoon beschrijven waar 'widebodies' worden ingezet op intra-EU vluchten. Te denken valt dan aan: Schiphol - Madrid (Air Europa, 787), Schiphol - Istanbul (Turkish Airlines, A330/A350/787) en bijv. Heathrow - Madrid (Iberia, o.a. A350).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

Ah twee goede Schiphol tips waar ik erg blij mee ben! Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
MevrouwDeKat schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:02:
Ah twee goede Schiphol tips waar ik erg blij mee ben! Bedankt voor het meedenken!
Finnair doet ook Helsinki-Amsterdam met een A350 (in ieder geval een deel van het jaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens

Geen exact antwoord, maar ook binnen de kleinere toestellen zit er een giga verschil tussen welke varianten en airlines. Bijvoorbeeld de A220 waar Airbaltic mee vliegt is ook weer een ander level dan een Embraer bijvoorbeeld. En in een zekere mate zou Transavia's A321 al (iets maar marginaal) comfortabeler moeten zijn dan de B737's.
Also er zijn ook weer oncomfortabele widebodies te vinden (Scoot, Bluebee... ) dus daar zit ook geen garanties in.

Misschien is het ook de moeite waard te kijken dan waar deze hekel aan vliegen vandaan komt - zou dan bijvoorbeeld een Stichting Valk rondvlucht nog een idee kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
g0tanks schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:09:
[...]

Finnair doet ook Helsinki-Amsterdam met een A350 (in ieder geval een deel van het jaar).
Ik zou deze doen want dit is de allerbeste optie :P A350 vliegt het fijnst.

En ze doen dat tegenwoordig ook in de winter geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
g0tanks schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:09:
[...]
Klopt, ben afgelopen september nog Business Class in de A350 naar Helsinki gevlogen (kleine meerprijs, anders zonde geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

Bedankt voor alle tips, ik zie dat de website https://www.kayak.nl/ ook tussen hun zoekvelden de optie heeft om het vliegtuig type te selecteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MevrouwDeKat schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:56:
Bedankt voor alle tips, ik zie dat de website https://www.kayak.nl/ ook tussen hun zoekvelden de optie heeft om het vliegtuig type te selecteren!
Je kunt op Flightradar24 ook vaak een aantal dagen terugkijken wat voor toestellen er zijn ingezet op een route.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Net een vluchtje met AZ in een A220 achter de rug, eerste keer. Is me goed bevallen, moet ik zeggen. Vind de kleine narrowbodies sowieso leuker dan de grotere met 3/3 indeling.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Toegegeven, ik heb al een tijd geen intercontinentale vlucht gemaakt, maar is het al een langere tijd gebruikelijk dat op vluchten naar de VS standaard geen ingecheckte bagage mee mag? En dat dat ontzettend veel geld kost?

Ik heb het plan om volgend jaar met mijn 2 dochters naar New York te gaan, waarschijnlijk de herfstvakantie (sowieso zijn schoolvakanties natuurlijk al duurder). Vanuit Amsterdam, Brussel of Düsseldorf, misschien is Frankfurt ook nog te doen.

Nog te vroeg om te boeken, maar als ik als volwassene met 2 kinderen van 17 en 14 reis en ik selecteer niet zelf een stoel, worden we dan bij elkaar gezet? Of kan het zijn dat mijn dochter van 17 dan ergens anders neergezet wordt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
MartijnA3 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:28:
Toegegeven, ik heb al een tijd geen intercontinentale vlucht gemaakt, maar is het al een langere tijd gebruikelijk dat op vluchten naar de VS standaard geen ingecheckte bagage mee mag? En dat dat ontzettend veel geld kost?
Ja, zeker als je de goedkoopste tickets (b/z)oekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nog te vroeg om te boeken, maar als ik als volwassene met 2 kinderen van 17 en 14 reis en ik selecteer niet zelf een stoel, worden we dan bij elkaar gezet? Of kan het zijn dat mijn dochter van 17 dan ergens anders neergezet wordt?
Zelfs je kind van 14, als ik me goed herinner was de grens 12 jaar dat het verplicht is om naast een ouder te zitten. Niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, als je eisen hebt, dan boeken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Nou ja, ik gebruik Google flights en dan zie je dus een overzicht van prijzen maar je moet echt doorklikken bij de aanbieder om te zien wat een koffer inchecken kost.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:12

Ik heb het plan om volgend jaar met mijn 2 dochters naar New York te gaan, waarschijnlijk de herfstvakantie (sowieso zijn schoolvakanties natuurlijk al duurder). Vanuit Amsterdam, Brussel of Düsseldorf, misschien is Frankfurt ook nog te doen.

In Google Flights zie je vaak de light/basic tickets omdat de meeste airlines inderdaad international tickets verkopen zonder stoelkeuze of ingecheckte bagage. Ik heb net even gekeken op een KLM retourtje naar New York. Een Light ticket is zo'n 100-150 euro goedkoper. Een koffer is vaak 70-80 euro om in te checken.

Dus verschrikkelijk duur zou ik het niet noemen. Het is wel iets om rekening mee te houden wanneer je naar economy tickets kijkt op google flights, moet je er altijd zo'n 100 bij op tellen als je weet dat je geen light ticket zult kopen.

Zelf reis ik het liefst enkel met handbagage, zeker bij korte/ last minute trips. In dat geval is een light of basic ticket soms wel handig op lege vluchten, of op drukkere vluchten met stoelkeuze los erbij. (aangezien ik in het midden zitten verschrikkelijk vind). Naar New York voor een weekje zou ik persoonlijk voor alleen handbagage en een rugzak gaan.

Wat betreft je vraag met de kinderen. De policy is volgens mij dat ze tot 12 jaar altijd naast een ouder worden neergezet. Ze zullen vast hun best doen om je naast je kinderen te krijgen, maar als de vlucht vol is dat soms lastig.

Ik zat laatst nog op een vlucht met zo'n situatie. 2 kinderen, rond de 15 en 1 ouder. Ze kwamen allemaal op middenstoelen op verschillende plekken in het vliegtuig terecht omdat alle andere stoelen vol zaten. De ouder zat hier nog over te klagen, maar het is wel begrijpelijk dat mensen op een raam of gangstoel niet willen ruilen.

Het credo is dus, wil je zekerheid naast elkaar te zitten. Betaal en reserveer je plekken. En anders niet treuren als je toevallig niet naast elkaar komt te zitten. In de meeste gevallen zal het wel goed gaan schat ik in, maar reken er niet op, dan kan het ook niet tegenvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
gambieter schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:01:
[...]

Zelfs je kind van 14, als ik me goed herinner was de grens 12 jaar dat het verplicht is om naast een ouder te zitten. Niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, als je eisen hebt, dan boeken :)
Waarom moet er nu weer een oordeel aan hangen? Het was gewoon een vraag. |:(

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Tuniq schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:48:
[...]Naar New York voor een weekje zou ik persoonlijk voor alleen handbagage en een rugzak gaan.
Ja, ik heb de optie ook om in de "voorjaars"vakantie te gaan maar dat is begin maart en het weer onzettend onzeker. Of mn dochters dan met handbagage afkunnen wordt een uitdaging. :+

Hotels zijn dan wel eens tuk goedkoper maar dat is een heel ander verhaal.
Het credo is dus, wil je zekerheid naast elkaar te zitten. Betaal en reserveer je plekken. En anders niet treuren als je toevallig niet naast elkaar komt te zitten. In de meeste gevallen zal het wel goed gaan schat ik in, maar reken er niet op, dan kan het ook niet tegenvallen.
Nee dat risico ga ik niet nemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
MartijnA3 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:57:
[...]

Je bent bepaald niet de eerste die die vraag stelt, en meestal komt die vanuit de wens minder te betalen. Wat op zich prima is natuurlijk, maar dat heeft mogelijk consequenties. Vind je dat ok, mooi, lekker minder betalen. Vind je dat niet ok, dan zul je de portemonnaie moeten trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 15-11-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
CyBeR schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:04:
[...]

Je bent bepaald niet de eerste die die vraag stelt, en meestal komt die vanuit de wens minder te betalen. Wat op zich prima is natuurlijk, maar dat heeft mogelijk consequenties.
Ik ben simpelweg aan het inventariseren waar ik rekening mee moet houden. En of ik dan niet betaal voor iets wat eigenlijk niet nodig is. En als geen stoel reserveren betekent dat je wel naast elkaar zit maar dan ergens random in het vliegtuig terecht komt, dan vind ik dat niet erg. Maar ik wil niet verspreid door het vliegtuig zitten. Dus dat wordt dan een stoel boeken.

Ik vind het prijsoverzicht gewoon ondoorzichtiger dan ik gewend ben.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MartijnA3 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:57:
Het is geen oordeel, het is een gevolg van keuzes. Goedkoop reizen betekent dat je geen eisen of wensen kunt hebben, die zijn al lang niet meer gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
MartijnA3 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:14:
[...]

Ik ben simpelweg aan het inventariseren waar ik rekening mee moet houden. En of ik dan niet betaal voor iets wat eigenlijk niet nodig is. En als geen stoel reserveren betekent dat je wel naast elkaar zit maar dan ergens random in het vliegtuig terecht komt, dan vind ik dat niet erg. Maar ik wil niet verspreid door het vliegtuig zitten. Dus dat wordt dan een stoel boeken.
Het antwoord is dat fatsoenlijke airlines (dus niet Ryanair en co) je niet expres uit elkaar zullen zetten, maar dat het wel kán omdat mogelijk tegen de tijd dat je incheckt er geen andere mogelijkheid meer is. Op dat moment heb je namelijk te maken met a) de mensen die om wat voor reden dan ook (status, baby's, betaald) al eerder een stoel hebben gekozen en b) de mensen die eerder incheckten dan jij, en dan kan het snel gaan met de beschikbaarheid van <X> stoelen op een rij.
Ja dat is het nadeel van "unbundling", iets waar je medereizeiger debet aan is want die wil alles zo goedkoop mogelijk en snapt niet dat 'ie uiteindelijk méér betaalt omdat 'ie alles wat vroeger inbegrepen was nu als optie bij moet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermanlastlov
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 19:23

Corendon gaat in de zomer van 2025 met een A350 naar Antalya vliegen.
https://insideflyer.nl/ni...tes-voor-corendon-en-tui/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
MartijnA3 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:14:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-GDUdyxR43DV4xkyidNty0lqVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s8B70YoMXLYzvjHqOYaGaRxT.png?f=fotoalbum_large

Koffers kan je gewoon meenemen in je search in Google Flights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Alleen heb jij nu handbagage gekozen, niet ruimbagage ;) . Naar New York zie ik geen optie om het te wijzigen naar ruimbagage op google flights trouwens.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Half uur voor vertrek een sms gekregen van KLM dat ik mij even moet melden bij de gate om ‘gegevens bij te werken’. Daar aangekomen, niets aan de hand, alles in orde. Wat zou dat geweest kunnen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 23:28

HaikoW

International man of mystery

Zr40 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:33:
Half uur voor vertrek een sms gekregen van KLM dat ik mij even moet melden bij de gate om ‘gegevens bij te werken’. Daar aangekomen, niets aan de hand, alles in orde. Wat zou dat geweest kunnen zijn?
Ze moeten je paspoort even scannen, de gegevens in de boeking zijn niet compleet of er is een visum vereiste welke ze moeten controleren. Niets speciaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:54

Grouchy

meep meep

Ooh dat, die sms sturen ze al sinds 2023.
'Het is nodig om enkele gegevens bij te werken. Neem contact op met ons grondpersoneel bij gate xxxx voor het boarden.'

Zie hem zelf bij veel TATL trips met DL/KLM vanaf AMS, laatste keer was eerder deze maand bij DL vlucht vanaf AMS. In 2023 eerste twee keer naar de gate gelopen, daarna nooit meer.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
PolarBear schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:54:
[...]

[Afbeelding]

Koffers kan je gewoon meenemen in je search in Google Flights.
Dat is handbagage maar dat is niet precies wat ik bedoel.

Ik heb net een voorbeeld gezocht en een 2 vluchten AMS-NYC van beide 497 euro met 1 stuk handbagage. Air Portugal en IcelandAir, beide 1 tussenstop.Zelfde dagen en reisduur.

Na het selecteren van stoelen komt Air Portugal op 623 euro en IcelandAir op 573. En daar kom je pas achter als je het halve boekingsproces hebt doorlopen.

Met z'n 3-en toch 150 euro verschil. Ik vind dat stom.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Mawlana schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:29:
[...]

Met 17k miles per maand voor 187 euro per maand zou je dus 165k*1.1=1815 euro betaald hebben voor dat ticket. Je zou dan nog eens 39k punten overhouden.

Best wel een goede deal eigenlijk als je de miles niet op andere wijze (veelal zakelijke vluchten of Amex) kan sparen. De grote vraag: zou je bij een andere airline voor minder dan 1815 euro op en neer kunnen vliegen? :P
De beste manier om nog enigszins betaalbaar BC te vliegen als je niet vanzelf al enorme sloten miles spaart is miles kopen en reward flights boeken. Als je flexibel bent in je reisschema kan dat enorme besparingen opleveren.
CyBeR schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:10:
[...]
Het antwoord is dat fatsoenlijke airlines (dus niet Ryanair en co) je niet expres uit elkaar zullen zetten, maar dat het wel kán omdat mogelijk tegen de tijd dat je incheckt er geen andere mogelijkheid meer is. Op dat moment heb je namelijk te maken met a) de mensen die om wat voor reden dan ook (status, baby's, betaald) al eerder een stoel hebben gekozen en b) de mensen die eerder incheckten dan jij, en dan kan het snel gaan met de beschikbaarheid van <X> stoelen op een rij.
In mijn ervaring zal het, als je meteen zodra het kan incheckt en stoelen kiest, over het algemeen wel goed komen met stoelen op een rij of eventueel 2 aan 2 achter elkaar. Eigenlijk nog nooit gezien dat een toestel meteen al vrijwel helemaal vol zat. Maar garantie tot aan de voordeur inderdaad.

[ Voor 38% gewijzigd door Daniel op 16-11-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

HaikoW schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:41:
[...]

Ze moeten je paspoort even scannen, de gegevens in de boeking zijn niet compleet of er is een visum vereiste welke ze moeten controleren. Niets speciaals.
Wellicht, maar bij de vorige vlucht naar deze bestemming kreeg ik dit bericht niet. Vandaar mijn nieuwsgierigheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Zr40 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:11:
[...]

Wellicht, maar bij de vorige vlucht naar deze bestemming kreeg ik dit bericht niet. Vandaar mijn nieuwsgierigheid :P
Ik negeer dat voortaan; alleen maar tijdverlies is mijn ervaring.
Zo ook SMS dat toestel volzit en je handbagage moet inchecken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 15:01
Ach, als er echt iets mis is dan gaat het poortje wel piepen bij het boarden

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:21

Wij hebben altijd moeten betalen voor onze ruimbagage tot 23KG naar Amerika. Met UNITED was ik €156 kwijt en bij de KLM €126 voor een retourtje. Wij doen het wel op 1 naam tot 23KG en nemen 1 koffer mee met zijn tweeën.

Volgende maand gaan wij voor 7 dagen naar Londen met de KLM vanaf Schiphol. Zelfs hier moesten wij voor een retourtje €70 voor ruimbagage bijbetalen tot 23KG op 1 naam geboekt.

Wij delen alle kosten uiteindelijk door twee. Voor stoelen betalen wij altijd. Alleen de laatste keer toen wij in Augustus-September 2024 naar New York JFK vlogen met de KLM niet betaald voor de stoelen. We konden bij het inchecken gratis zelf kiezen per persoon waar wij wilden zitten. Het was beperkt maar de aanbod was er en wij zaten achterin bij het raam. Op de terugvlucht vanuit JFK hadden wij meer keuze om gratis te kiezen. Zo hebben wij €126 bespaard op de stoelen retourtje

Naar Londen met de KLM hebben wij weer betaald voor onze stoelen. €22 per persoon voor retourtje

Er worden wel stoelen toegewezen, maar je kan dit zelf aanpassen bij het inchecken als er nog plek is.

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 16-11-2024 16:06 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 23:28

HaikoW

International man of mystery

Grouchy schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:43:
In 2023 eerste twee keer naar de gate gelopen, daarna nooit meer.
Ik kreeg deze als ik on-line ingecheckt was en naar bestemmingen in MEA vloog.
Als ze mijn paspoort niet scanden/controleerden bij check-in dan moest ik bij de gate de rij uit en moesten ze mijn paspoort alsnog scannen. Bij mij werkte het negeren helaas niet :) YMMV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ondertussen staat de laatste 772 van KLM (PH-BQN) in de hangar om geretrofit te worden met het nieuwe Premium Comfort-product en de nieuwe World Business Class stoelen, dus zolang je niet naar een A330 gewisseld wordt is er vanaf nu geen risico meer dat je in de oude business gezet wordt of van PE naar Economy gedowngrade wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 16:54

Grouchy

meep meep

HaikoW schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:42:
[...]

Ik kreeg deze als ik on-line ingecheckt was en naar bestemmingen in MEA vloog.
Als ze mijn paspoort niet scanden/controleerden bij check-in dan moest ik bij de gate de rij uit en moesten ze mijn paspoort alsnog scannen. Bij mij werkte het negeren helaas niet :) YMMV
Da's dan wat minder.

Ze sturen die sms zelfs als ze je paspoort nog geen half uur eerder hebben gescand bij het inleveren van je bagage en het printen van een KLM boardingpass. Eerst laat je al je (paspoort)gegevens achter via Delta FlyReady, dan opnieuw bij KLM op Schiphol, en vervolgens willen ze het even later bij de gate nóg een keer controleren. Nee, bedankt. Ik board lekker met mijn Delta app/boardingpass.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Net terug van een weekje Macau/Hong Kong in KLM business class. Rechtstreekse retour-vlucht op HKG. Vanaf daar een private transfer met de auto naar Macau en terug. Wat korte bevindingen mbt KLM.
- de 772 heeft nu ook werkende deurtjes om je wat meer privacy te geven in je stoel. Deze waren tot voor kort nog niet te gebruiken ivm een certificering die nog moest rond komen voor dit type toestel. Blijkbaar is dat nu geregeld.
- met de refit zijn de stoelen allemaal beter geworden maar de toiletten lijken nog wel iets van de jaren 80/90. Met asbak present voor een lekker peukie tijdens het schijten. Daar is dus al jaren niets mee gedaan.
- de dubbele-huisjes-ruildienst in de lounge werkt prima. Huisje 105 kunnen scoren daar. 👌🏻.
- ik heb max SAF gekocht voor deze vlucht. Dit omdat ik niet weet hoeveel ik de volgende FB periode ga vliegen. Voor de XP dus. Wat ik niet wist is dat een SAF bijdrage blijkbaar ook meetelt voor de UXP. Misschien handig voor sommigen hier.
- We hadden een late (23.25) vertrekkende vlucht vanuit AMS en omdat ik dus huisjes wilde ruilen hebben we sinds lange tijd (zeker 5 jaar) weer eens gebruik gemaakt van de KLM-lounge. Normaal altijd Privium. En ik moet zeggen dat het eten naar mijn mening veel beter was dan bij Privium. Dus de volgende keer eens kijken hoe het daar overdag is.
- De wijnkaart bij KLM is weer aangepast. Ik heb er geen moeite in gestoken maar misschien wel iets voor de connaiseurs hier om lekker op af te geven 😉.

Tot zover de puntjes.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:51:
- ik heb max SAF gekocht voor deze vlucht. Dit omdat ik niet weet hoeveel ik de volgende FB periode ga vliegen. Voor de XP dus. Wat ik niet wist is dat een SAF bijdrage blijkbaar ook meetelt voor de UXP. Misschien handig voor sommigen hier.
Ze hebben nu ook heel handig een 10% SAF optie bij het boeken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoXUnFE1cqdu5YNzlOKt-V6DvJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NTFEXBURTgp4DzDsLKygbbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Slim, omdat zakenreizigers die wat UXP willen hebben, deze eerder aan zullen klikken dan apart een optie te nemen. Ook omdat het anders op de factuur staat...
- De wijnkaart bij KLM is weer aangepast. Ik heb er geen moeite in gestoken maar misschien wel iets voor de connaiseurs hier om lekker op af te geven 😉.
Krijg je nu een schaaltje met overgebleven druiven die je zelf moet persen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:24
- met de refit zijn de stoelen allemaal beter geworden maar de toiletten lijken nog wel iets van de jaren 80/90. Met asbak present voor een lekker peukie tijdens het schijten. Daar is dus al jaren niets mee gedaan.
Hier even op inhakend. Het is vanuit zowel Europese als Amerikaanse wetgeving verplicht om een asbak in de wc in te bouwen, ook in de nieuwste vliegtuigen. Dit met de gedachte dat mocht er iemand illegaal gaan roken, het een te groot risico is voor de veiligheid als de sigaret in de normale prullenbak wordt weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

PWM schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:01:
[...]

Ze hebben nu ook heel handig een 10% SAF optie bij het boeken
Wat dacht je van 30%?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pa1yO63ZC6W2RhWZe9Y-rv8Cfj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SseIxpnMcTV3HxcfKdJLRPw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Net ingechecked op de KLM A321. Werd eens tijd :p
PWM schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:05:
Vlucht van AMS naar JFK nu. 3 kapotte stoelen in de business. Wat een wanproduct heeft KLM toch in de 787-10 gezet.
Mijn broer ging dit weekend naar SF heen en weer met de 787-10 naar San Francisco.

Heen en terug de stoel kapot :') Zowel voor heen als terug 40k punten. Maar wat heb je daar nou aan als je 4k betaalt.

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 18-11-2024 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:21
KLM heeft de 772 pas sinds begin deze eeuw en vliegtuigtoiletten zijn ook niet zo heel veel veranderd in de afgelopen 40 jaar.
En die asbakken zitten zelfs nu nog in vliegtuigen die nieuw van de band af rollen. Mocht iemand ondanks het rookverbod toch een sigaret opsteken, is er in elk geval een plek om de as / smeuelende peuk op een veilige manier op te ruimen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Die asbakken zijn zelfs zo belangrijk dat als er iets mis mee is, het hele ding de lucht niet in mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:01:
[...]
Krijg je nu een schaaltje met overgebleven druiven die je zelf moet persen?
Kwestie van tijd voor ze dit serveren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUyQ-jyoE7GR5Z-Tn0r79-2h3to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeVq7bYvA28bFRhGlgS4dXxj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 17:02
PWM schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:57:
Net ingechecked op de KLM A321. Werd eens tijd :p

[...]

Mijn broer ging dit weekend naar SF heen en weer met de 787-10 naar San Francisco.

Heen en terug de stoel kapot :') Zowel voor heen als terug 40k punten. Maar wat heb je daar nou aan als je 4k betaalt.
Ah ik heb woensdag die middag vlucht, vingers crossed voor een stoel die heel is :+

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dark_Angelus schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:08:
[...]

Ah ik heb woensdag die middag vlucht, vingers crossed voor een stoel die heel is :+
Ik moet ik maart weer naar Austin, meest logische optie is met KLM via Atlanta maar ik heb dan toch liever de Delta-vlucht op dezelfde route met een een A339 die drie uur later gaat...hele tijd zo'n stoel met een eigen leven is niet bepaald lekker. 40k miles is ook wel een stuk beter dan de 70 euro voucher die ik kreeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Maar is dat bc stoelen-issue dan KLM specifiek? Misschien, omdat we hier op een NL/BE forum zitten, dat je er hier meer over hoort icm KLM.
40k is aardig maar ik zou ze zo inruilen om er een werk/vakantiedag mee terug te krijgen. En zonder hautain over te komen, als ik niet plat kan liggen slaap ik niet/nauwelijks en kost me het een extra dag om me weer een beetje mens te voelen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:35:
Maar is dat bc stoelen-issue dan KLM specifiek? Misschien, omdat we hier op een NL/BE forum zitten, dat je er hier meer over hoort icm KLM.
Allicht niet want KLM heeft in alle gevallen gewoon een standaardstoel van een ervaren merk. In de 789 is dat de Cirrus van Safran (voorheen Zodiac), in de 781 is dat de Venture van Jamco en de nieuwe 777-stoel is zover ik weet een nieuwere versie van hetzelfde, waar de oude WBC-stoel de Diamond was van B/E Aerospace (tegenwoordig Collins Aerospace).

In alle gevallen vind je die stoelen ook bij andere airlines terug en dan zou je verwachten dat die een soortgelijke failure rate vertonen. Er zijn wel verschillen tussen de stoelen van de verschillende airlines maar die zijn hoofdzakelijk cosmetisch.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 18-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:43
Vraag voor de Saudia klanten:
Hoelang duurt het voordat de FB miles en XP zijn bijgeschreven?
Zaterdag terug gekomen op Schiphol van een retour BKK in BC.
Uiteraard mijn KLM FB nummer aan gekoppeld na het boeken.
Echter worden de gevraagde nummers bij ontbrekende miles claimen niet herkend.
Pagina: 1 ... 222 ... 252 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2