Ook al een tijdje de nieuwe Android trackers op het oog gehad, zeker nadat ik zag wat Apple voor elkaar heeft gekregen. Was eerst de Chipolo aan het overwegen, maar toen ik las dat de batterijen niet te vervangen of bij te laden zijn vielen deze meteen voor mij af. Hun noemen het
Renew & Recycle, ik noem het een abonnement. Dan betaal ik liever wat meer, en ben ik dus bij de Pebblebee terecht gekomen.
Een mini-review:
Betaling en verzending
Pebblebee Tag (2-pack)
Pebblebee Card (2-pack)
GOOD10 kortingscode voor 10% korting (nog steeds geldig!)
Uiteindelijk €102,51 + €18,95 verzendkosten
13 Juni besteld
9 Juli een verzendbevestiging gekregen
12 Juli op de deurmat
Tijdens het bestelproces kon ik alleen voor FedEx International kiezen (of DHL voor meer dan €100

) en werd ik gewaarschuwd voor douane/inklaringskosten. Echter waren ze uiteindelijk met GLS bezorgd vanuit een magazijn in Venray. Geen extra kosten dus.
Updaten en koppelen
Op Reddit en andere plekken wordt aangeraden om ze te updaten. Dus dat als eerste ook geprobeerd.
En ik kan zeggen dat het een fluitje van een cent is. App downloaden en zodra je de app opent zie je meteen een knop Software Update waar je zonder gezeur met accounts of email-addressen een Pebblebee kan updaten.
De kaarten koppelen in Google Find Device was ook zo geklaard. Zodra ik de tag in pairing mode zette, verscheen deze meteen op mijn telefoon.
Eerste indruk
Plastic, maar ze voelen wel degelijk. De Tag heeft een USB-C aan de onderkant en de Card een speciale magnetische connector waardoor deze echt dun is. Ik denk wel dat ik van Aliexpress ofzo een rubberen UBC-C stoppertjes ga halen om de connector van de Tag mee af te dekken. Gewoon wat zekerheid voor de lange termijn.
Knipperlampje op de Tag is redelijk fel, maar niet fel genoeg om deze buiten duidelijk te zien in daglicht. Het alarm op zowel de Tag als de Card is uitstekend. Als de Tag in een gesloten auto ligt kun je deze van buiten de auto met gemak horen.
Tracking thuis
De bluetooth verbinding heeft opvallend ver bereik. Even voor de beeldvorming: Ik woon in een bakstenen rijtjeshuis met een afstand tussen de voorgevel en de stoeprand van 8 meter. Ik heb op de eerste verdieping een Google Nest staan. Als de Tag in een auto ligt die voor de deur op straat staat kan de Nest deze detecteren.
Mijn telefoon (Nothing 1) kan deze detecteren als ik in enigszinds de buurt van het raam ga staan.
Tracking op afstand
Als test heb ik de Tag voor een paar dagen aan een familielid meegegeven met de opdracht om deze in de auto te laten liggen. En hier zie je toch wel dat het FMD netwerk nog wel echt aan het uitrollen is en het feit dat de meerderheid van huidige Android apparaten toch nog niet de nauwkeurigheid heeft die Apple geniet.
De cirkels die ik op de kaart heb gezien waren in doorsnede eigenlijk nooit kleiner dan een flink kruispunt, ze bedekten altijd meerdere gebouwen.
Een mooi moment was:
/f/image/RCnLxnGK6bY8pW8bKq7pViIP.png?f=fotoalbum_large)
Dat is dus een cirkel van meer dan 500m in doorsnede in het midden van een woonwijk.
Voorlopige conclusie
In de huidige vorm is het FMD netwerk ideaal om iets terug te vinden op plekken waarvan je weet dat je er geweest bent; Je stappen terug volgen.
Echter om iets te vinden met een onbekende locatie, of om iets te volgen dat een onbekende route volgt (diefstal van een voertuig, of een tas met het vliegtuig) verwacht ik nog een hoop gezoek.
Google heeft nog wel wat te doen, maar dit zijn volgens mij zaken die met de tijd beter zullen worden.
We zullen zien.
Meer tests?
Ik ben nog van plan om een testje te doen in de supermarkt en op de fiets. Mocht je een test suggestie hebben, of een specifiek scenario in gedachte hebben, deel ze gerust en ik zal kijken wat ik kan doen. Het is toch vakantie