Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 223 ... 252 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 15:55

mrsar

waar een sar is,is een wodka

naizzen schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:18:
Vraag voor de Saudia klanten:
Hoelang duurt het voordat de FB miles en XP zijn bijgeschreven?
Zaterdag terug gekomen op Schiphol van een retour BKK in BC.
Uiteraard mijn KLM FB nummer aan gekoppeld na het boeken.
Echter worden de gevraagde nummers bij ontbrekende miles claimen niet herkend.
geef het een weekje de tijd.
anders foto's / scans maken van de boarding passes , inloggen op fb site, aanvraag doen van missende miles, foto's bijvoegen en bij mij is het dan meestal max 2 dagen.

geen ervaring met saudi verder, wel met VN en wat andere skyteam members.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou, die A321 valt wel wat tegen. De beenruimte in EC is minder dan in de reto-fitted 737. Ook past de iPad niet in de houder in de stoel voor je. Tot nu toe een downgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 23:24
mrsar schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:15:
[...]

geef het een weekje de tijd.
anders foto's / scans maken van de boarding passes , inloggen op fb site, aanvraag doen van missende miles, foto's bijvoegen en bij mij is het dan meestal max 2 dagen.

geen ervaring met saudi verder, wel met VN en wat andere skyteam members.
Dankjewel. Boarding passen bewaard uiteraard. Gelukkig verloopt mn gold pas in maart, dus geen haast :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:37
PWM schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:34:
Nou, die A321 valt wel wat tegen. De beenruimte in EC is minder dan in de reto-fitted 737. Ook past de iPad niet in de houder in de stoel voor je. Tot nu toe een downgrade.
Interessant! Dat is ook wel mijn indruk in dit soort nieuwe vliegtuigen. Buiten dat alles er weer wat nieuwer uitziet merk ik niet een heel groot verschil in EC, buiten dat ze wat stiller zijn. Ik denk dat de voordelen van deze vliegtuigen vooral zitten in zaken waar je als passagier minder van merkt. Geluidsoverlast, efficiëntie, bereik, etc. Maar in de media leest het alsof het een totaal andere wereld is in een A321.

Het grootste voordeel wat ik zie, is vaak de grotere bins. Maar dat komt ook omdat ik veel enkel met handbagage reis, zeker in de US komt het dan vaak voor dat de bins overvol zijn in oudere vliegtuigen, omdat de handbagage koffers daar niet altijd goed inpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Grouchy

meep meep

Het hangt er maar net vanaf wat een luchtvaartmaatschappij besluit (niet) te bieden. Ik heb meerdere keren met A321(N)'s in de VS gevlogen, en die zijn standaard uitgerust met zaken als een IFE-systeem, TV, USB-poorten, stopcontacten, bluetooth en Wi-Fi. Bovendien hebben ze voorin een 2-2 indeling en zeer comfortabele stoelen met 37 inch beenruimte, in plaats van de KLM (3-3) opstelling.

De kleine details maken het verschil: je eigen draadloze hoofdtelefoon of oortjes kunnen koppelen, een film hervatten vanaf precies het moment waar je was gebleven na inloggen met je SM-account, of vluchtinformatie en aansluitende vluchten bekijken, moodlighting. Zulke opties maken het vliegen toch een stuk prettiger in vergelijking met een wat oudere A320 of B737.

Aan de andere kant kun je, zoals KLM, ook kiezen voor een kale high-density configuratie zonder extraatjes...

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
Grouchy schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:21:
Het hangt er maar net vanaf wat een luchtvaartmaatschappij besluit (niet) te bieden. Ik heb meerdere keren met A321(N)'s in de VS gevlogen, en die zijn standaard uitgerust met zaken als een IFE-systeem, TV, USB-poorten, stopcontacten, bluetooth en Wi-Fi. Bovendien hebben ze een 2-2 indeling en zeer comfortabele stoelen met 37 inch beenruimte voorin, in plaats van de KLM (3-3) opstelling.

De kleine details maken het verschil: je eigen draadloze hoofdtelefoon of oortjes kunnen koppelen, een film hervatten vanaf precies het moment waar je was gebleven na inloggen met je SM-account, of vluchtinformatie en aansluitende vluchten bekijken, moodlighting. Zulke opties maken het vliegen toch een stuk prettiger in vergelijking met een wat oudere A320 of B737.

Aan de andere kant kun je, zoals KLM, ook kiezen voor een kale high-density configuratie zonder extraatjes...
Klopt de seat pitch waar KLM voor heeft gekozen zit aan de onderkant en geen IFE is ook wel matig, dat doen andere maatschappijen beter. Al hecht ik er persoonlijk niet zoveel waarde aan toeters en bellen op korte vluchten. Beenruimte is dan het belangrijkst voor mij.

Er zit inderdaad een groot verschil in de first/business class US vs. EU met de 2-2 vs. 3-3 met middenstoel leeg. Op economy is het verschil niet groot. Ik vlieg meestal United en de meeste toestellen hebben inderdaad wel een IFE. Seat pitch economy zit je op 30 en 34 inch voor economy plus. Wat gemiddeld is, Jetblue is wat royaler met rond 32 inch standaard en er zijn ook wat maatschappijen die lager zitten.

Ik lees dat in de KLM A321 achterin de pitch 28 inch, tot 30/32 inch maximaal verder naar voren. Dat is dus wel erg matig, vergelijkbaar met een lowcost airline als Easyjet. KLM presenteert zich als meer premium in de markt, maar dat zie je dus niet terug in de stoelconfiguratie. Wellicht ook een beweging omdat ze krimp voor Schiphol verwachten, wat te ondervangen is met meer stoelen per vlucht, maar de vraag wordt op een gegeven moment dan wel waarom nog KLM te kiezen voor korte Europese vluchten t.o.v. een lowcost airline/goedkoper ticket.

Laatste voordelen zullen zijn dat als er iets misgaat je waarschijnlijk wat makkelijker een alternatieve vlucht kan vinden bij KLM dan bij een lowcost airline. En het feit dat de handbagage wat flexibeler is. Maar als je je bij een lowcost airline gewoon aan de bagage voorschriften houd is er daar ook geen probleem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:43
Tja. KLM wordt zo langzaamaan een low cost carrier maar met premium/bejaard salarishuis.

[ Voor 4% gewijzigd door wibblemoo op 19-11-2024 23:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rookert25
  • Laatst online: 19-09 12:09
KLM vind ik privé binnen Europa lastig te verkopen voor mezelf.

Als ik naar Londen vlieg is dat zakelijk vaak via LCY en privé easyJet naar Gatwick. Icm met Privium kom je kwartier voor boarden aan, loop je bij Easyjet naar je stoel achterin het vliegtuig, 45 minuten vliegen (volledig drank/snack/bacon sandwick als je wilt kopen) en dan treintje naar London Bridge of Victoria. Beweegt goed, boordpersoneel werkt hard. Gemiddeld 150 eur all inclusive.

Bij KLM betaal 2-3x zoveel voor het ticket, moet je net zo ver lopen naar je gate, moet je dan nog met een bus, krijg je koekje en minikoffie. Vanaf LCY naar Bank gaat het dan wel weer soepel. Gemiddeld 300-400 all inclusive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tuniq schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:21:
[...]

Ik lees dat in de KLM A321 achterin de pitch 28 inch, tot 30/32 inch maximaal verder naar voren.
Dat klopt niet. De seat pitch is overal hetzelfde afgezien van nooduitgangen en business/economy comfort.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

CyBeR schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:30:
[...]

Dat klopt niet. De seat pitch is overal hetzelfde afgezien van nooduitgangen en business/economy comfort.
De eerste paar rijen na EC hebben toch iets van 30 inch seat pitch en de rest heeft iets van 28.x/29 inch seat pitch

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
CyBeR schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:30:
[...]

Het artikel wat ik las noemde 30 voor de vleugel, en 28 na de vleugel/ vanaf rij 20. Wellicht klopt dat niet dan, maar als het overal 30 is nog steeds erg mager. Je hebt dan enkel business en exit row, plus een handvol economy comfort rijen die iets ruimer zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Tuniq op 20-11-2024 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Tuniq schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:05:
[...]

Het artikel wat ik las noemde 30 voor de vleugel, en 28 na de vleugel/ vanaf rij 20. Wellicht klopt dat niet dan, maar als het overal 30 is nog steeds erg mager. Je hebt dan enkel business en exit row, plus een handvol economy comfort rijen die iets ruimer zijn.
Dat klopt inderdaad niet. Ik had dat ook gezien dus ik heb 't op m'n weg naar buiten op de 1e vlucht specifiek uitgeprobeerd en ik vond geen verschil tussen rij 14 (voor de vleugel) en whatever de achterste rij was.

Toegegeven ik had geen meetlint bij me dus ik heb 't gedaan op basis van zelf gaan zitten, maar een verschil van 5 cm zou toch merkbaar moeten zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 20-11-2024 16:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Rookert25 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:28:
KLM vind ik privé binnen Europa lastig te verkopen voor mezelf.

Als ik naar Londen vlieg is dat zakelijk vaak via LCY en privé easyJet naar Gatwick. Icm met Privium kom je kwartier voor boarden aan, loop je bij Easyjet naar je stoel achterin het vliegtuig, 45 minuten vliegen (volledig drank/snack/bacon sandwick als je wilt kopen) en dan treintje naar London Bridge of Victoria. Beweegt goed, boordpersoneel werkt hard. Gemiddeld 150 eur all inclusive.

Bij KLM betaal 2-3x zoveel voor het ticket, moet je net zo ver lopen naar je gate, moet je dan nog met een bus, krijg je koekje en minikoffie. Vanaf LCY naar Bank gaat het dan wel weer soepel. Gemiddeld 300-400 all inclusive.
Nou...

Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om als ik zakelijk vlieg naar iets anders dan LCY te vliegen, tenzij mijn bestemming toevallig dichterbij een van de andere vliegvelden zou liggen natuurlijk.

KLM zou ik naar LCY ook nooit kiezen simpelweg vanwege het feit dat ik weiger om voor vertrek uit AMS of na aankomst in AMS als vee in een bus te worden gepropt naar de terminal. Dat heeft BA toch echt beter bekeken vanaf einde D Pier.

Qua kosten: ik heb net weer geboek voor over 2 weken, 277 EUR return met BA. Is dat duurder dan wat beschikbaar is naar London? Sure, maar:
1) het is zakelijk, like I care ;)
2) ik sta na vliegerij binnen 30 minuten in The Shard (waar ik altijd moet zijn), DLR / Tube bij elkaar 15 mins en voor wat, 3 pond fee ofzo?

Zet dat af tegen Gatwick of Heathrow, met Gatwick Express / Heathrow Express ben je zo weer 50 pond verder en dan hebben we het nog niet over de tijd van terminal naar trein, de trein zelf en further transit in central London.

Al met al betaal ik graag meer om op LCY te vliegen. Alleen niet met KLM, dat ben ik wel met je eens :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
kamstra schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:12:
[...]

Nou...

Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om als ik zakelijk vlieg naar iets anders dan LCY te vliegen, tenzij mijn bestemming toevallig dichterbij een van de andere vliegvelden zou liggen natuurlijk.

KLM zou ik naar LCY ook nooit kiezen simpelweg vanwege het feit dat ik weiger om voor vertrek uit AMS of na aankomst in AMS als vee in een bus te worden gepropt naar de terminal. Dat heeft BA toch echt beter bekeken vanaf einde D Pier.

Qua kosten: ik heb net weer geboek voor over 2 weken, 277 EUR return met BA. Is dat duurder dan wat beschikbaar is naar London? Sure, maar:
2) ik sta na vliegerij binnen 30 minuten in The Shard (waar ik altijd moet zijn), DLR / Tube bij elkaar 15 mins en voor wat, 3 pond fee ofzo?

Zet dat af tegen Gatwick of Heathrow, met Gatwick Express / Heathrow Express ben je zo weer 50 pond verder en dan hebben we het nog niet over de tijd van terminal naar trein, de trein zelf en further transit in central London.

Al met al betaal ik graag meer om op LCY te vliegen. Alleen niet met KLM, dat ben ik wel met je eens :P
Zakelijk helemaal eens!

Privé heb ik dus voorkeur voor easyJet als ik de experience bij elkaar zet. Bovendien is Privium Plus parking, als grote paradox, ideaal voor easyJet bij M pier terwijl je bijna niet verder kan zijn van een KLM vlucht van de D pier,

BA is zeker tof, ruime stoelen ook en doorgaans minder druk dan de bomvolle forensenvluchten vanaf 17 uur terug naar AMS. Company policy is voorkeur voor KLM dus komt minder vaak voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• utb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-01 22:09

utb

naizzen schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:18:
Vraag voor de Saudia klanten:
Hoelang duurt het voordat de FB miles en XP zijn bijgeschreven?
Zaterdag terug gekomen op Schiphol van een retour BKK in BC.
Uiteraard mijn KLM FB nummer aan gekoppeld na het boeken.
Echter worden de gevraagde nummers bij ontbrekende miles claimen niet herkend.
To be fair... 12 keer gevlogen met Saudia afgelopen 2 jaar, nooit automatisch de mijlen toegekend gekregen. Altijd retroclaim moeten doen bij FlyingBlue.

Mijn blog over travel hacking en air miles voor Belgen: www.unusualtravelblog.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 01:18
Tuniq schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:16:
Interessant! Dat is ook wel mijn indruk in dit soort nieuwe vliegtuigen. Buiten dat alles er weer wat nieuwer uitziet merk ik niet een heel groot verschil in EC, buiten dat ze wat stiller zijn. Ik denk dat de voordelen van deze vliegtuigen vooral zitten in zaken waar je als passagier minder van merkt. Geluidsoverlast, efficiëntie, bereik, etc. Maar in de media leest het alsof het een totaal andere wereld is in een A321.
Dat is uiteindelijk helemaal de keuze van de airline. Die bepaald uiteindelijk het interieur, hoeveel stoelen per rui, hoeveel ruimte tussen de stoelen, etc. Als KLM had gewild hadden ze prima meer ruimte kunnen toestaan. Maar, het gaat om het geld natuurlijk - daar zit de kneep. Ze gebruiken deze kans om wat dichter de LCC kant op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]

Nou...

Afhankelijk van waar je woont, zou je ook vanaf Rotterdam op LCY kunnen vliegen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• naizzen
  • Laatst online: 25-09 23:24
utb schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:58:
[...]

To be fair... 12 keer gevlogen met Saudia afgelopen 2 jaar, nooit automatisch de mijlen toegekend gekregen. Altijd retroclaim moeten doen bij FlyingBlue.
Gisteren de ontbrekende Saudia XP en miles geclaimd en vandaag de heenreis al direct bijgeschreven gekregen. De terugreis wordt 14 dagen na de vlucht bijgeschreven.

• CyBeR
  • Niet online
Air Europa is er op vooruit gegaan het afgelopen ~jaar. Om te beginnen hebben ze me (nog) niet genept met een geleasete 787 met premium economy ipv full-flat business class, maar ze hebben ook de (intra-EU) business class maaltijden een upgrade gegeven want die zijn nu warm, met een slaatje en een toetje erbij. En afgezien van dat de 1e maaltijd (iets met garnalen) niet mijn smaak was, best prima eigenlijk. Sowieso een stap vooruit op de wanderbox. En hoewel de uitgereikte oordopjes nog steeds bagger zijn zitten ze nu wel in een guitig opbergdoosje.

Wel jammer: je krijgt een voucher voor WiFi uitgereikt, maar daar staat niet op dat die alleen voor messaging is :| Waarde een euro of twee.

• wibblemoo
Wel zijn de maaltijden erg klein, althans die ik heb gekregen.

• CyBeR
  • Niet online
Mwoah de grootte van de maaltijd was imo goed afgestemd op de lengte van de vlucht.

Ik neem tenminste aan dat als je de oceaan over vliegt dat ze wat substantieler zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Mwah niet eens. Als ik een avondvlucht boek dan verwacht ik een maaltijd, niet een klein liflafje omdat het maar een 2-uur vlucht is.

• PWM
  • Niet online
Vlieg nu KLM Business in de A321. Ook niet super. Rij 1 heeft niet heel veel ruimte. Maar vooral irritant is dat de hoofdsteun niet omhoog blijft zitten. Had ik van de week ook maar dacht dat het aan de stoel lag. Maar de crew geeft nu aan de de hoofdsteun niet blijft zitten in de bovenste 2 standen, onafhankelijk van stoel. Zelfde testers als de jamco business stoelen gok ik.

De 195 E2 blijft KLMs top product, maar de 787 gaat ook boven de A321.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Morgen 777-200 in business benieuwd of deze al de vernieuwde stoelen met deurtje heeft.

Vorige vlucht met KLM was niet best, 2,5 uur vertraging door issues met de motor (geen fijn idee om dan nog met hetzelfde toestel alsnog te vertrekken). We zaten toen overigens al onboard.

Ontopic: weet iemand hoe je een wifi voucher gecrediteerd kan krijgen? Kreeg fout na betaling, maar toch twee keer afgeschreven op mijn amex. Of beter amex vragen om te crediteren? Had een formulier gevonden maar dat was zeer gedetailleerd met 100 vragen

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Workaholic schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:05:
Morgen 777-200 in business benieuwd of deze al de vernieuwde stoelen met deurtje heeft.
Als dat niet zo is hebben de ze de oude teruggeplaatst ;) Alle cabines zijn vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:36:
[...]

Afhankelijk van waar je woont, zou je ook vanaf Rotterdam op LCY kunnen vliegen.
Town ik nog regelmatig op LCY vloog, was het vanuit Amsterdam eigenlijk even snel om Vanaf Rotterdam te vliegen, misschien nog wel wat sneller, Rotterdam relaxder, Schiphol wel beter OV.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Freee!! schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:36:
[...]

True, maar ik wil nog niet dood gevonden worden in Rotterdam :P

* kamstra verlangt af en toe terug naar GRQ - SEN met FlyBE.

toen ik nog in Londen woonde was het voor mij 45 minuten rijden vanaf Canary Wharf naar SEN, en op Eelde was ik binnen 15 minuten thuis, alsnog beter dan LCY - AMS

En nu zou ik letterlijk binnen 15 minuten op de fiets op t vliegveld zijn zo dichtbij woon ik nu bij GRQ, maar helaas, die lijn bestaat nu niet meer.

Enige typische op die lijn was dat ik af en toe een stewardess had die me verbood mijn noise cancelling headphones aan te zetten :S
Dus na een tijdje standaard window seat aan de rechterkant gekozen, kon ze toch niet zien of ie aan stond of niet :+
franssie schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:53:
[...]

Town ik nog regelmatig op LCY vloog, was het vanuit Amsterdam eigenlijk even snel om Vanaf Rotterdam te vliegen, misschien nog wel wat sneller, Rotterdam relaxder, Schiphol wel beter OV.
Mijn ervaring is well n=1 uiteraard maar wel 12 jaar lang zeker 25-30 vluchten per jaar vanaf LCY gedaan, dat als er enigszins gedonder is in de lucht qua weer etc, de RTM vluchten er ALTIJD als eerste uit werden gegooid. AMS veel minder.

Reminds me dat ze tot een jaar of 7-8 geleden ook nog vanaf LCY naar EIN vlogen, maar dat is helaas ook al een tijdje passé.

[ Voor 27% gewijzigd door kamstra op 21-11-2024 20:26 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Heb zojuist vlucht geboekt via ons interne systeem (concur). Wilde gelijk via de website van de airline upgraden (award space available, gechecked van te voren) maar heel de upgrade mogelijkheid is er niet. Ook niet cash. Iemand ervaring daarmee? Ga ze morgen bellen maar misschien hier iemand tips :)

Edit
You can still manage your booking online, but as your journey includes one or more flights operated by another airline, some services might not be available.
Ondanks dat dit niet klopt zal dit het probleem zijn

[ Voor 29% gewijzigd door We Are Borg op 21-11-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Is je vlucht al geticket? Some houden OTAs dat tot later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Kon even op jumpseat zitten, snap wel dat vliegend personeel blij is met de Airbus. Kon gewoon benen kwijt en rechtop staan. Dat is in 737 wel anders.

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:38
[...]

Nou...

Alleen niet met KLM, dat ben ik wel met je eens :P
Het is Schiphol die bepaald waar wie parkeert. Wat je zegt impliceert dat het een keuze van KLM is. Dóór die bus hoef je vaak wel minder ver te lopen;). Bijzonder dat je dat dusdanig erg vind dat je er meer geld voor over hebt😂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 17:02
Woensdagmiddag de half twee vlucht gecanceld naar NY maar echt uitstekend geholpen door KLM medewerker die ons naar Parijs en JFK omboekte. Uiteindelijk maar drie uurtjes later voor werk in NY, ipv gare opties in de app :+

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• We Are Borg

We Are Borg

CyBeR schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:46:
Is je vlucht al geticket? Some houden OTAs dat tot later.
Goed punt ! Morgen even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Iemand ervaring met het business product van Iberia? Vliegen Lima via Madrid naar Amsterdam.

De prijzen voor economie waren overal extreem hoog dus het verschil met business was tientjes werk. Hebben een A350.

Is de lounge op Madrid de moeite waard?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ejet schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:53:
[...]

Het is Schiphol die bepaald waar wie parkeert. Wat je zegt impliceert dat het een keuze van KLM is. Dóór die bus hoef je vaak wel minder ver te lopen;). Bijzonder dat je dat dusdanig erg vind dat je er meer geld voor over hebt😂.
Zo'n bus is toch vreselijk? Ik wil een slurf :+. Geeft echt een lowcostgevoel :P.

Nee, klooien met handbagage, zorgen dat je stabiel staat mocht de bocht toch net iets te vlot zijn, mensen die niet doorhebben hoe onstabiel je bent als je je nergens aan vasthoudt of je bagage klemt, ... Heel onaangenaam.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 01:10:
Iemand ervaring met het business product van Iberia? Vliegen Lima via Madrid naar Amsterdam.

De prijzen voor economie waren overal extreem hoog dus het verschil met business was tientjes werk. Hebben een A350.

Is de lounge op Madrid de moeite waard?
De long haul BC heeft een prima prijs kwaliteit, zeker als je voor een paar tientjes een upgrade hebt en helemaal op de A350. Er is geloof ik 1 kist met afsluitbare ‘suites’, geen idee welke. Stoelen zijn comfortabel en mediasysteem is ‘OK’. Verwacht geen Emirates-achtig aanbod.Als je samen reist, kies dan een middenrij voor de meeste privacy.
Soft product is redelijk. Geen hoogstaande cuisine maar goede maaltijden en drankjes. Ook hier geen Qatar/Emirates maar OK. Onthou dat de Spanjaarden het over het algemeen niet erg vinden als je ergens op vraagt. Dus als je een drankje wilt, schroom je niet om de call button te gebruiken.

De lounge op T4S is zoals elke business lounge in Europa. Je kunt er douchen als je aankomt (wat wel lekker is als je de tijd hebt) en wat eten. De T4 lounge is wat drukker, zeker s’ochtends, dus als je aankomt zou ik die op T4S aandoen voordat je door de paspoortcontrole gaat. Er is een treintje dus houd rekening met 10-15mn transfer tijd tussen de terminals, en T4 is groooot dus er is kans dat je nog wat meters moet lopen voor je vlucht naar AMS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 26-09 15:13
Borromini schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:10:
[...]

Zo'n bus is toch vreselijk? Ik wil een slurf :+. Geeft echt een lowcostgevoel :P.

Nee, klooien met handbagage, zorgen dat je stabiel staat mocht de bocht toch net iets te vlot zijn, mensen die niet doorhebben hoe onstabiel je bent als je je nergens aan vasthoudt of je bagage klemt, ... Heel onaangenaam.
Met je premium ticket als eerste het vliegtuig uit, dus als eerste sardientje de bus in, en als laatste eruit. Niet echt een win dus.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
De grap is dat vanaf non-schengen terug met de bus sneller gaat, dan lopen vanaf B30.

Maar ik haat die bus ook. Dan liever een stukje lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hmmbob schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:11:
[...]

Met je premium ticket als eerste het vliegtuig uit, dus als eerste sardientje de bus in, en als laatste eruit. Niet echt een win dus.
Laatst in ATH mochten de eerdere boarding zones de eerste bus in, en de rest in de andere bus. Die tweede bus deed pas de deuren open zodra de eerste bus leeg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Dat kan in Calvinistisch Nederland natuurlijk niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
In Madrid staat er op de bussen die UX gebruikt heel groot SkyPriority op de achterste deuren, maar hoe dat dan zou moeten werken is me niet duidelijk geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

[...]

Nee dat is niet wat ik zeg, beter lezen ;)
Ik vlieg sowieso wel naar LCY, want dat is gewoon makkelijker qua tijd en aansluitingen etc. Dat betekent dat mijn vlucht per definitie al duurder is dan naar gatwick, stansted, luton, LHR of SEN vliegen.
Maar die extra kosten bepalen wel dat ik een stuk minder reistijd heb van deur tot deur (en geen dure treinkaartjes hoef te kopen om in centraal londen te komen).

Als ik dan vervolgens kijk naar hoe KLM en BA die (95%) zakelijke reizigers aanvliegt (pun intended :+ ) dan kies ik 10 van de 10 keer voor BA simpelweg omdat ik dan weet dat ik gewoon naar mijn gate kan lopen op einde D pier en netjes via de slurf t vliegtuig in kan in plaats van als veevervoer een bus ingedrukt te worden, 10 minuten naar een remote stand wordt gereden om vervolgens de bus uitgegooid te worden en in de regen en kou de trap op t vliegtuig in te moeten.

De kosten tussen KLM en BA op die route maken elkaar niet echt veel en anyway don't care want ik betaal toch niet zelf (alles zakelijk). Maar als ik op de totale ervaring af ga is er dan echt geen kans dat ik vrijwillig met de blauwe vogel ga vliegen, voor dat extra geld verwacht ik toch echt niet als een ryanair klant behandeld te worden.

Call me a snob :P

Overigens is het lijkt me wel degelijk een keus van KLM om niet te betalen voor een positie aan de "slurf", die stand posities zijn overduidelijk duurder dan de meer afgelegen parkeerplekken, dus da's echt gewoon een kostenoverweging.

in 15 jaar tijd vliegen tussen AMS en LCY heb ik nog NOOIT anders dan gate D24-28 gehad met BA, en al helemaal nooit een bus hoeven te nemen. Met KLM is het 100% van de gevallen andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Hmmm ik dacht 'slim' te zijn maar blijkbaar ben ik het toch niet :P

Voor werk PE ticket geboekt (via amex global travel). Staat nog een bak avios te verstoffen en er is award space, dus ik dacht: even bellen, upgrade naar business en gaan. Maar dat gaat dus niet, want BA geeft aan dat alleen de amex global travel kan omboeken. Maar ja, die kan niks met Avios. Drie BA agents gesproken: allemaal hetzelfde antwoord.

Dan maar geluk proberen op het vliegveld, maar dat had niet mijn voorkeur.

Edit: toch maar even gebeld met global travel. Upgrade naar business: 6.5k 8)7 Maarrrr dit is BA, dus die doet wel eens leuk met tarieven. Upgrade naar First: 1.4k :)

[ Voor 17% gewijzigd door We Are Borg op 22-11-2024 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En het reisbureau wil de upgrade niet doen mits wat bijbetaling?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Yes die heb ik privé betaald

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
We Are Borg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:11:Maarrrr dit is BA, dus die doet wel eens leuk met tarieven. Upgrade naar First: 1.4k :)
Onthoud, BA's First staat er bekend om de beste business class te zijn die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
[...]

Schiphol vraagt daar ook geld voor. Parkeren + busje is een stuk goedkoper dan een slurf.
En soms heb je pech dat je vanwege vertraging je slot op de slurf kwijt raakt. En dan moet zelfs de favoriete airline met de bus.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:46:
[...]

Laatst in ATH mochten de eerdere boarding zones de eerste bus in, en de rest in de andere bus. Die tweede bus deed pas de deuren open zodra de eerste bus leeg was.
LH doet dat vaak ook zo.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 23:00
Net terug van een vakantie en voor het eerst met de 747-8 gevlogen van Lufthansa. Wat is dat een achteruitgang tov andere vliegtuigtypes. Ze hebben de krapste stoelen in de breedte weten uit te zoeken. Het zat werkelijk zo oncomfortabel dat ik bijna zou zeggen dat een Ryanair nog beter zit.

Het was echt een verademing om over te kunnen stappen naar SIA en de 787. Alles was zoveel beter zowel in het kaft als hard product.

Is dit een keuze van LH om zulke krappe stoelen uit te kiezen of is dat nou iets van de 747-8? Ik kan me namelijk niet herinneren dat een 747-2/3 zo krap waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
Een kennis heeft 5xp nodig om Silver te worden dit jaar (had ergens een keer heen KLM en terug enkeltje via andere maatschappij, waardoor die nu 5xp mist :+ ). Biedt toch best wat voordelen volgend jaar qua koffers privé en natuurlijk eerder opgehokt in de bus naar je E190 als eerste rustig mogen boarden. :)

Ik heb even rondgeklikt en in december kom je volgens mij richting Londen, Parijs of Dublin nog relatief goedkoop uit als je dit per se wilt. Hebben jullie andere tips, anders ga ik dit weekend nog even kijken of google flights/sky scanner om er iets van te maken. December is natuurlijk wel drukke maand voor weekendje/dagje weg. Maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Rookert25 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:52:
Een kennis heeft 5xp nodig om Silver te worden dit jaar (had ergens een keer heen KLM en terug enkeltje via andere maatschappij, waardoor die nu 5xp mist :+ ). Biedt toch best wat voordelen volgend jaar qua koffers privé en natuurlijk eerder opgehokt in de bus naar je E190 als eerste rustig mogen boarden. :)

Ik heb even rondgeklikt en in december kom je volgens mij richting Londen, Parijs of Dublin nog relatief goedkoop uit als je dit per se wilt. Hebben jullie andere tips, anders ga ik dit weekend nog even kijken of google flights/sky scanner om er iets van te maken. December is natuurlijk wel drukke maand voor weekendje/dagje weg. Maar goed :)
AMEX FB?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

Met de trein naar Brussel en dan een enkele reis terug? Kan evt. met SAS via Oslo of Air Europa via Madrid, als je kennis 't niet erg vindt om met name aan het vliegen te zijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 23-11-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rookert25
Goed punt! Had reeds AMEX FB Gold voor 30xp. Platinum is niet echt een goeie deal lijkt het.
CyBeR schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:04:
[...]

Met de trein naar Brussel en dan een enkele reis terug? Kan evt. met SAS via Oslo of Air Europa via Madrid, als je kennis 't niet erg vindt om met name aan het vliegen te zijn :P
Dat klinkt niet slecht, dank,, al had ik het idee dat je bij Air Europa wel altijd goed in de voorwaarden moet kijken of je niet in de budgetbak bent beland

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eventueel een andere optie zonder te vliegen is het doneren van 10.000 miles aan een goed doel. Voor iedere 2.000 miles krijg je een XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Zr40 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:46:
[...]

In ATH kunnen airlines er ook voor kiezen om bij aankomst een aparte bus te hebben voor business class pax. Bijvoorbeeld Aegean (de nationale maatschappij daar) doet dat. Echt ideaal. Je komt aan op een remote stand; FA gaat tussen de business en economy rij staan om 'vermengeling' te voorkomen, trap d'r aan en de 5-10 business pax lopen de bus in. Binnen 5 minuten na deur open sta je buiten (Want de bus dropped je over het algemeen vrij dicht bij de uitgang).

Als de business class wat kleiner is (1-2 pax) dan sturen ze soms een auto (Soms ook een hele bus voor 2 pax..tja). Das echt wel luxe om de trap af te lopen, auto in, en 2 seconden later ben je weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 23-11-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
Rookert25 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:10:
[...]
Goed punt! Had reeds AMEX FB Gold voor 30xp. Platinum is niet echt een goeie deal lijkt het.
Dan is Platinum JUIST een goede deal. De upgrade offers om van Gold naar Plat te gaan geven 60XP en vaak 70-80K miles. De miles alleen al is méér waard dan de kosten voor de kaart (Voor een jaar). Plus als je de kaart regelmatig gebruikt dan krijg je per elke uitgegeven euro extra miles, wat weer extra waarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rookert25
Xandrios schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:41:
[...]

Dan is Platinum JUIST een goede deal. De upgrade offers om van Gold naar Plat te gaan geven 60XP en vaak 70-80K miles. De miles alleen al is méér waard dan de kosten voor de kaart (Voor een jaar). Plus als je de kaart regelmatig gebruikt dan krijg je per elke uitgegeven euro extra miles, wat weer extra waarde heeft.
Mwah - heb die offers recent niet meer gezien of gehoord aan telefoon (heb zelf ook Amex FB Gold). Laatst 10k aangeboden gekregen, dat vond ik meerprijs niet waard. Maar goed, daar is een apart topic voor. :)
Zr40 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:27:
[...]

Eventueel een andere optie zonder te vliegen is het doneren van 10.000 miles aan een goed doel. Voor iedere 2.000 miles krijg je een XP.
Ik denk dat dit de beste optie is (ook qua en milieu :+ ) Thanks!

[ Voor 20% gewijzigd door Rookert25 op 23-11-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Rookert25 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:10:

Dat klinkt niet slecht, dank,, al had ik het idee dat je bij Air Europa wel altijd goed in de voorwaarden moet kijken of je niet in de budgetbak bent beland
Zover ik weet is dat alleen van toepassing bij retours.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

CyBeR schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:09:
[...]

Onthoud, BA's First staat er bekend om de beste business class te zijn die er is.
I know. Wat ik niet wist: zelfs in First mag je maar 1 “full size” handbagage meenemen 8)7. Ticket kost nu “gewoon” weer 8k en dan zit je dus nog steeds met het moeten inchecken wat een koffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_Angelus
We Are Borg schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 21:55:
[...]

I know. Wat ik niet wist: zelfs in First mag je maar 1 “full size” handbagage meenemen 8)7. Ticket kost nu “gewoon” weer 8k en dan zit je dus nog steeds met het moeten inchecken wat een koffer
Alsof iemand dat ooit checkt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik vloog vandaag van LGW naar AMS, dus vertrekken in storm Bert. Het viel mee, het dalen was bonkeriger dan het vertrek.

Ik zit zoals altijd nooduitgang gangpad, en met speedy boarding als een van de eersten aan boord. Was een Aziatisch iemand die al eerder probeerde de deur bij de gate te openen (goh, waarom denk je dat wij staan te wachten?), die daarna nog wilde voordringen en natuurlijk naast me zat. Terwijl ik bezig ben met de bagagebak en ruimte liet voor mijn rugzak, douwt hij gewoon mijn koffer weg om ruimte voor zichzelf te maken, alle ander bakken nog vrij. Dus niet, even duidelijk gemaakt dat het zo niet werkte. Sommige mensen ...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejet
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:38
kamstra schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:43:
[...]

Nee dat is niet wat ik zeg, beter lezen ;)
Ik vlieg sowieso wel naar LCY, want dat is gewoon makkelijker qua tijd en aansluitingen etc. Dat betekent dat mijn vlucht per definitie al duurder is dan naar gatwick, stansted, luton, LHR of SEN vliegen.
Maar die extra kosten bepalen wel dat ik een stuk minder reistijd heb van deur tot deur (en geen dure treinkaartjes hoef te kopen om in centraal londen te komen).

Als ik dan vervolgens kijk naar hoe KLM en BA die (95%) zakelijke reizigers aanvliegt (pun intended :+ ) dan kies ik 10 van de 10 keer voor BA simpelweg omdat ik dan weet dat ik gewoon naar mijn gate kan lopen op einde D pier en netjes via de slurf t vliegtuig in kan in plaats van als veevervoer een bus ingedrukt te worden, 10 minuten naar een remote stand wordt gereden om vervolgens de bus uitgegooid te worden en in de regen en kou de trap op t vliegtuig in te moeten.

De kosten tussen KLM en BA op die route maken elkaar niet echt veel en anyway don't care want ik betaal toch niet zelf (alles zakelijk). Maar als ik op de totale ervaring af ga is er dan echt geen kans dat ik vrijwillig met de blauwe vogel ga vliegen, voor dat extra geld verwacht ik toch echt niet als een ryanair klant behandeld te worden.

Call me a snob :P

Overigens is het lijkt me wel degelijk een keus van KLM om niet te betalen voor een positie aan de "slurf", die stand posities zijn overduidelijk duurder dan de meer afgelegen parkeerplekken, dus da's echt gewoon een kostenoverweging.

in 15 jaar tijd vliegen tussen AMS en LCY heb ik nog NOOIT anders dan gate D24-28 gehad met BA, en al helemaal nooit een bus hoeven te nemen. Met KLM is het 100% van de gevallen andersom.
Dank voor de verheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-09 15:19
Rookert25 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:59:
[...]
Mwah - heb die offers recent niet meer gezien of gehoord aan telefoon (heb zelf ook Amex FB Gold). Laatst 10k aangeboden gekregen, dat vond ik meerprijs niet waard. Maar goed, daar is een apart topic voor. :)
Eigenlijk voor een ander topic maar omdat je het er hier over had. De upgrade bonus is er weer. Van FB gold naar platinum 50k miles. Van Amex classic gold naar platinum 100k punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Terugvlucht met Hainan Airlines was goed bevallen: nu vind ik die stewardesses in de traditionele Cheongsam echt een visitekaartje ansich, want wat zijn die dames toch bloedmooi in die traditionele Chinese kleding. Nu ben ik daar sowieso erg gevoelig voor, maar het gaat zich om het totaalplaatje.

Service en vriendelijkheid is echter ook belangrijk en waar je dit bij de Chinese immigratiedienst niet hoeft te verwachten: die zijn heel direct in de communicatie en niet zoals in Nederland. Dus voorbereiding is het halve werk. Alles netjes in vullen, de lokale normen en waarden respecteren. Ik zag ook een buitenlandse meid in haar sportbeha rond lopen? Dat is gewoon not done in China en eigenlijk in Azië in het algemeen, want in Japan zijn ze ook niet zo blij met dit soort toeristen. Over Japan gesproken? Verassend veel Japanse toeristen gezien, een Japanse vrouw had "Superior Race" op de achterkant van haar trui staan 8)7

Groot nadeel overstap via China

Andere geziende groep zijn de Russen: althans ik ga er niet vanuit dat het Oekraïners zijn. Het was een Russische groep, die ons voor liet gaan bij de immigratie gisterenavond in Shanghai. Ik wist het dus eigenlijk niet toen ik de vlucht boekte. Maar ik had een transit tijd van 2u30m. Waar ik geen rekening mee gehouden had, was het feit dat de Chinezen veel dingen nogal anders doen.

Ze houden ervan om de controle te behouden en waarderen bemoeienis van buitenlandse landen niet: wij moesten in Shanghai eerste langs de immigratie. Gelukkig spreekt mijn vrouw Mandarijns, dus vroeg ze of wij in de wachtrij konden skippen. Na het laten zien van de vluchttijd, was dat inderdaad geen probleem. Ik merk dat er op dit forum nogal een anti-Chinees segment heerst, dat in tegenstelling toen Xiaomi hier hoog getijden beleefde en iedereen die dingen speciaal uit China importeerde. Je merkt echt dat de tijden erg veranderd zijn, maar de Chinezen dat is gewoon een aardig volkje.

Hoe dan ook die vlucht halen was wel een hele uitdaging: dochtertje op de arm en hup stevig doorlopen. Ingecheckte bagage verzamelen en hup snel naar de checkin, waar ze dus als nodig je ingecheckte bagage naar een kamertje leiden voor controle. Ze zijn vooral scherp op lithium batterijen, die niet in je ingecheckte bagage mogen. Dus inchecken gaat niet zo snel als wanneer je naar Groot Brittannië ofzo vliegt, want controleren alles heel goed.

Gebruik maken van dat gratis transit visum op de heen en terugreis zou dus eigenlijk helemaal geen slecht idee geweest zijn: want ook bij een transit van een paar uur, krijg je een stempel in je paspoort. Het is minder stressvol als je dan gewoon een paar dagen besteed in Shanghai of Beijing. Wij waren dus echt net op tijd voor onze vlucht naar Brussel, waarbij ik moet zeggen.

Wat betreft Brussels Airport? Charleroi is veel erger, maar wat is dat toch met Belgische chauffeurs die shuttle busjes rijden? Onvoldoende afstand houden, telefoon gebruiken tijdens het rijden. De chauffeur van Holiday Inn Airport Brussel maakte het wel erg bont, die had zijn telefoon op het instrumentariumcluster liggen. En zag ik gezellig een filmpje kijken. Je kunt er van alles over zeggen of van vinden, maar ik doe dan altijd een schietgebedje. Want ze rijden wel echt gevaarlijk :-(

Brussels Airport komt naar mijn mening een beetje over als een niet zo goed georganiseerde luchthaven: dit zegt echter ook veel over België, want ze kunnen het ook niet eens worden over hun voertaal. In Brussel spreken ze zowel Frans en Nederlands, maar echt meer Frans hoor. En hun kennis over landen die bij de Europese Unie is niet up to date, want het steekt mij nog steeds dat die dame bij de incheckbalie niet wist dat alle landen in de Europese Unie geen visum nodig hebben voor China tot eind deze maand.

Als je wilt weten hoe het voelt om als een buitenlander behandeld te worden? Dan adviseer ik via Brussel Airport te vliegen, want ik ben dubbel staatsburger. Maar vloog dus met mijn Duitse paspoort, daarvan dacht de dame bij de incheckbalie dus dat ik een visum voor China nodig had. Wellicht denken ze ook dat Angela Merkel nog steeds de Bundeskanzler is?

Gelukkig bij terugkomst geen problemen: de politie in België, schijnt wel te weten welke landen tot de Europese Unie behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Zijn er in de 777-300 bij de KLM ook stoelen zonder raam, zoals rij 5 op de 787? Net Bangkok geboekt, 2x rij 5 :p Maar volgens mij hebben die het probleem niet.

EDIT: 2400 euro voor business retour BKK. Dat is niet verkeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 25-11-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark_Angelus
Die Delta One suites zijn echt een prima product :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
PWM schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:00:
Zijn er in de 777-300 bij de KLM ook stoelen zonder raam, zoals rij 5 op de 787? Net Bangkok geboekt, 2x rij 5 :p Maar volgens mij hebben die het probleem niet.

EDIT: 2400 euro voor business retour BKK. Dat is niet verkeerd.
https://www.aerolopa.com/kl-773-3cl

En 3D: https://xr.klm.com/klm/?type=Boeing&aircraft=777-300ER

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 12:42

Blokker_1999

Full steam ahead

@MathiasMetzger, deze Belg moet toch even zijn luchthaven verdedigen :+

Ja, Belgie en Brussel zijn 2-talig, maar wist je dat Brussels Airport niet in Brussel maar in Zaventem is en dat dat gewoon Vlaanderen is? Ik ben er ook nog nooit customer facing personeel tegengekomen dat geen Nederlands kent. En vaker dan niet ben ik er ook gewoon door vlamingen geholpen bij het inchecken.

Alle informatie is zowel in het NL, FR en EN te vinden in de luchthaven en informatie die omgeroepen wordt is zowat altijd in het Engels omdat je met mensen uit zovele landen zit. Dus ik zie niet echt het taalprobleem.

Als de dame bij de incheck balie niet wist dat alle EU landen zijn vrijgesteld van een visum dan is dat vermoedelijk omdat dat niet weergegeven wordt op de computer voor haar. Zij kennen ook niet alle regels en volgen over het algemeen gewoon de meldingen op het scherm. Ik kan zo ook wel beginnen over die keer dat ik in Amsterdam problemen had om ingecheckt te worden op een vlucht naar Dubai of die keer dat ik anderhalfuur mocht aanschuiven aan de check-in omdat de self check-in niet wou meewerken. Ik heb ook in Narita ooit eens een hoop tijd verloren met hun self check-in systeem dat maar bleef weigeren om mijn koffer te aanvaarden, bleek na verschillende pogingen van het behulpzame personeel dat het vermoedelijk een probleem van de machine was. Of wat dacht je van die keer dat ik op schiphol er niet in slaage om mijn treinticket op te halen bij het NS loket en ik tot 3 keer toe ben mogen gaan aanchuiven bij de customer service van KLM waarna de dame van NS uiteindelijk zelf de telefoon nam om gewoon naar de klantendienst te bellen omdat ze er maar niet in slaagde mijn ticket te vinden. Ondertussen wel lekker mijn geplande trein gemist en 2u later thuis dan gepland.

Maar ja, we kunnen natuurlijk altijd nog verwijten dat het komt omdat ik buitenlander ben en Nederlanders ook niet efficient zijn zeker?

Problemen en fouten kom je overal tegen, en dat heeft voor zover ik weet niets met nationaliteit te maken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03:07

g0tanks

Moderator CSA

Als je FB koppelt aan Accor kan je met een hotelovernachting ook 5 XP verdienen: https://all.accor.com/loy...rfranceklm/index.en.shtml

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:32
Blokker_1999 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:04:
@MathiasMetzger,
Als de dame bij de incheck balie niet wist dat alle EU landen zijn vrijgesteld van een visum dan is dat vermoedelijk omdat dat niet weergegeven wordt op de computer voor haar.
Als iemand die frequent naar China reist wil ik even benadrukken dat Mathias hier fout geïnformeerd was en alle EU landen absoluut niet per definitie vrijgesteld zijn van een visum.

Toevallig zijn er sinds deze week enkele landen toegevoegd + is de duur verlengd van 15 dagen naar 30 dagen voor een aantal landen, maar dat betekent geen vrijstelling. Want een TWOV (transit without visa) is niet hetzelfde als een vrijstelling en daar zijn specifieke eisen aan verbonden, en wederom is dit niet iets dat automatisch van toepassing is op elk Europees land. Dus het is niet raar dat de medewerkster dit controleerde, want als zij het fout heeft is haar werkgever verantwoordelijk voor de passagier weer China uit krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yakumos op 27-11-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Blokker_1999 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:04:
Maar ja, we kunnen natuurlijk altijd nog verwijten dat het komt omdat ik buitenlander ben en Nederlanders ook niet efficient zijn zeker?

Problemen en fouten kom je overal tegen, en dat heeft voor zover ik weet niets met nationaliteit te maken.
Jawel Nederlanders zijn behoorlijk slordig, dus daar heb je zeker gelijk in. Maar ik ben er van overtuigd dat buitenlanders anders behandeld worden, dan autochtone Nederlanders of Belgen. Als je een kleurtje hebt dan is het al helemaal erg, want toen wij langs de douane liepen: zag ik dat alleen maar mensen met een getinte huidskleur gecontroleerd werden. Dat lijkt mij geen toeval hoor.... want waarom kan ik als blanke gewoon altijd doorlopen?

Niet alle Europese landen zijn vrijgesteld van de visumplicht, maar hebben wel allemaal de mogelijkheid om gebruik te maken van 144h transit visum on arrival. Dat had naar mijn mening die medewerker gewoon moeten weten en sowieso, dan moet die troela gewoon haar excuses aanbieden. Binnen 30 seconden kun je op Google uitvinden welke landen geen visum nodig hebben bij transit.

Prima dat jij België verdedigd, maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt op andere luchthavens en ben er van overtuigd dat wanneer ik met mijn Nederlandse paspoort gereisd had. Dat ze het dan wel geweten hadden, want er reizen heel veel Nederlanders via Brussel Zaventem. En als ze het inderdaad niet wisten, dan zouden ze hun toon wel eens mogen aanpassen. Want ze zijn van de incheckbalie en niet de Politie ofzo. Ik vond ze echt enorm onvriendelijk en ze boden ook geen welverdiend excuses aan, zoiets steekt mij erg.

Als je het fout hebt: want ze zeiden met een stalen gezicht, Duitsland heeft een visum nodig. Daarna had mijn vrouw zogenaamd ook een visum nodig, met haar Portugese paspoort. Dan ben ik van mening dat je gewoon je excuses aan dient te bieden, ook wanneer je blijkbaar alles uit een computer systeem afleest en zelf geen kennis in huis heb. Nee via Brussel Zaventem vliegen was niet de beste ervaring, Schiphol en ook Düsseldorf is een veel betere luchthaven naar mijn mening.

Helaas geen vanaf Düsseldorf geen directe vluchten meer naar China, dus zul je eerst naar bijvoorbeeld Helsinki of Parijs moeten vliegen. Met Hainan Airlines daarin tegen is niets mis mee, maar het nadeel is wel dat je bij een overstap je koffers moet ophalen en 2x langs de immigratie. Het schijnt zo te zijn, dat China Eastern en Air China die grootendeels in eigendom van de staat is. Dit dus niet hoeft te doen, want toen wij met Air China, via Beijing gevlogen zijn naar Hongkong. Toen hoefde wij dus niet onze koffers op te halen.

Hainan Airlines is niet in eigendom van de Chinese staat, dus dat schijnt de reden te zijn. Maar naar mijn mening, is het vooral omdat de Chinezen de controle willen behouden. Ze waren hoe dan ook vriendelijker dan de incheckbalie in Brussel: ze controleren ook je paspoort zorgvuldig, maar gaan niets zeggen wat niet waar is. Zonder het 200% gecontroleerd te hebben. Daar zou die incheckdame bij Brussels Zaventem heel wat van kunnen leren, want wij werden ook op een afstandje gehouden. Onze paspoorten werden afgenomen en wij werden, niet naar de balie uitgenodigd. Totdat ze hun eigen fout realiseerde. Ik ben er zelf wel naartoe gegaan, om te vertellen dat ik zeker wist dat wij geen visum nodig had.

[ Voor 36% gewijzigd door MathiasMetzger op 27-11-2024 07:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
MathiasMetzger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:12:
[...]
toen wij langs de douane liepen: zag ik dat alleen maar mensen met een getinte huidskleur gecontroleerd werden. Dat lijkt mij geen toeval hoor.... want waarom kan ik als blanke gewoon altijd doorlopen?
Bedoel je de douane (waar je goederen invoert) of de marechaussee (waar je als persoon binnenkomt)?

Als je de marechaussee bedoelt, daar ben ik als Hollandse blanke man ook weleens uitgepakt. Verder is de marechaussee er juist om mensen van buiten Europa te controleren dus is logisch dat die gecontroleerd worden. Ik vind het jammer dat continue de racisme kaart wordt getrokken. Maar als er een ACZ naast hun woning komt is het opeens wel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
jongetje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:44:
[...]

Bedoel je de douane (waar je goederen invoert) of de marechaussee (waar je als persoon binnenkomt)?

Als je de marechaussee bedoelt, daar ben ik als Hollandse blanke man ook weleens uitgepakt. Verder is de marechaussee er juist om mensen van buiten Europa te controleren dus is logisch dat die gecontroleerd worden. Ik vind het jammer dat continue de racisme kaart wordt getrokken. Maar als er een ACZ naast hun woning komt is het opeens wel erg.
Nee de douane uitgang op de luchthaven marechaussee, heten die in België ook zo? Maar wie zegt dat dit buitenlanders zijn? Wie weet hebben die gewoon een Belgisch paspoort. Echter het is wel altijd opvallend, dat de marechaussee/douane nog steeds aan ethische profileren lijkt te doen. Ik kwam net zo goed van een vlucht af, van buiten de Europese Unie.

Als het goed is controleert daar de douane, althans dat is in de meeste landen zo. In Duitsland wordt je door Zoll medewerkers gecontroleerd en niet de militaire politie, wat feitelijk in Nederland de marechaussee is.

[ Voor 12% gewijzigd door MathiasMetzger op 27-11-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
@MathiasMetzger Dan hebben die mensen iets aan te geven of is er iets in hun koffer gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:58
-nvm-

[ Voor 99% gewijzigd door Mawlana op 27-11-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
jongetje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:29:
@MathiasMetzger Dan hebben die mensen iets aan te geven of is er iets in hun koffer gevonden.
Of reist men met veel en grote bagage, waarbij de kans groter is dat er goederen aanwezig zijn die niet het land/EU in mogen, bijvoorbeeld sommige etenswaren.

@MathiasMetzger
In NL en veel andere landen controleert de douane goederen en de politie/marechaussee paspoorten. Sommige landen is het 1 entiteit.

begrijp ik het nu goed dat je Brussels Airport een niet goed georganiseerde luchthaven vindt alleen omdat de medewerker van de incheck niet goed op de hoogte is van de visumregels?
Het lijkt me logisch dat ze het sowieso controleren en er ook streng op zijn, in het land van aankomst worden de autoriteiten ook niet vrolijk als een airline elke keer mensen meeneemt die niet de juiste papieren hebben.
Dat men dan niet netjes reageert is natuurlijk wel heel jammer, maar helaas heb je die er ook bij zitten en heeft men even hun dag niet of is men echt ongeschikt. Die ben ik ook op andere luchthavens tegen gekomen, maar daardoor is die luchthaven dan niet gelijk een ongeorganiseerd zooitje lijkt mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Wally2002 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:53:
[...]
@MathiasMetzger
In NL en veel andere landen controleert de douane goederen en de politie/marechaussee paspoorten. Sommige landen is het 1 entiteit.

begrijp ik het nu goed dat je Brussels Airport een niet goed georganiseerde luchthaven vindt alleen omdat de medewerker van de incheck niet goed op de hoogte is van de visumregels?
Nee niet alleen vanwege dat: bewegwijzering, overzichtelijk van de luchthaven vond ik ook niet zo heel goed. Het gaat ook om mijn gevoel daarin, dus het zijn geen objectieve feiten. Dit is allemaal mijn subjectieve mening en misschien dat 1+1 twee is? Want Charleroi Airport vond ik al helemaal vreselijk en ook daar, had ik de ervaring dat de shuttle van de (onofficiële) airport parking als een bezeten reed.

Dus het gaat zich om het totaalplaatje: maar de incheckbalie is naar mijn mening toch echt het visitekaartje, daarom heeft dat wel een grote invloed op mijn gevoel. Want ik kan heel veel door de vingers zien: dat ik in Shanghai op de terugreis eerst door de immigratie moest, toen de koffers op moest halen. Daarna weer in checken en uiteindelijk weer door de immigratie?

Omdat in het gehele proces iedereen vriendelijk blijft en de bewegwijzering in orde is: ik was bij de terugkomst op Brussels Zaventem de lift aan te zoeken, erg duidelijk was dat allemaal niet. Toen heb ik meer 2x gevraagd. In China is dat allemaal best goed bewegwijzerd, dus dat wees zich allemaal vanzelf. Terwijl ik in Brussel Zaventem zoekend was. Het komt naar mijn mening gewoon niet zo goed georganiseerd over, een beetje zoals België zelf met zijn drie overheden?

Sorry, maar Schiphol is gewoon een veel beter georganiseerd luchthaven dan Brussels Zaventem en dat zeg ik niet enkel en alleen omdat 99% hier Nederlands is en 1% een verdwaalde Belg die de Nederlandse taal spreekt i.p.v. Frans. Ik heb namelijk ook al heel vaak gevlogen en nog nooit echt problemen ondervonden. Alleen ik hou er niet van als mensen mij een onterecht onzeker gevoel geven, want ik dacht echt van? Nee dat kan toch helemaal niet!

Je weet dat je alles goed gecontroleerd heb, alleen omdat zo'n medewerker met een stalen gezicht roept: dat je een visum nodig zou hebben, begin je toch een beetje angst te krijgen. Het zou niet de eerste keer zijn, dat iemands reis verpest wordt omdat een medewerker het bij het verkeerde eind heeft. Ik voelde mij daar dus ook niet prettig bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
@MathiasMetzger helder verhaal. In je eerste post noemde je alleen die medewerker, vandaar mijn vraag.

De bewegwijzering op Schiphol is inderdaad wel erg goed, wordt zelfs best-in-class genoemd. Ontworpen door Paul Mijksenaar. Zie ook de website van Mijksenaar.

Neemt niet weg dat Schiphol ook te maken heeft met achterstallig onderhoud, defecte rolpaden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Wally2002 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:48:

Neemt niet weg dat Schiphol ook te maken heeft met achterstallig onderhoud, defecte rolpaden etc.
Daar willen ze dan ook 3 miljard aan spenderen de komende 3 jaar:

https://nieuws.schiphol.n...-inhaalslag-in-onderhoud/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MathiasMetzger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:11:
[...]

Nee niet alleen vanwege dat: bewegwijzering, overzichtelijk van de luchthaven vond ik ook niet zo heel goed. Het gaat ook om mijn gevoel daarin, dus het zijn geen objectieve feiten. Dit is allemaal mijn subjectieve mening en misschien dat 1+1 twee is? Want Charleroi Airport vond ik al helemaal vreselijk en ook daar, had ik de ervaring dat de shuttle van de (onofficiële) airport parking als een bezeten reed.

Dus het gaat zich om het totaalplaatje: maar de incheckbalie is naar mijn mening toch echt het visitekaartje, daarom heeft dat wel een grote invloed op mijn gevoel. Want ik kan heel veel door de vingers zien: dat ik in Shanghai op de terugreis eerst door de immigratie moest, toen de koffers op moest halen. Daarna weer in checken en uiteindelijk weer door de immigratie?

Omdat in het gehele proces iedereen vriendelijk blijft en de bewegwijzering in orde is: ik was bij de terugkomst op Brussels Zaventem de lift aan te zoeken, erg duidelijk was dat allemaal niet. Toen heb ik meer 2x gevraagd. In China is dat allemaal best goed bewegwijzerd, dus dat wees zich allemaal vanzelf. Terwijl ik in Brussel Zaventem zoekend was. Het komt naar mijn mening gewoon niet zo goed georganiseerd over, een beetje zoals België zelf met zijn drie overheden?

Sorry, maar Schiphol is gewoon een veel beter georganiseerd luchthaven dan Brussels Zaventem en dat zeg ik niet enkel en alleen omdat 99% hier Nederlands is en 1% een verdwaalde Belg die de Nederlandse taal spreekt i.p.v. Frans. Ik heb namelijk ook al heel vaak gevlogen en nog nooit echt problemen ondervonden. Alleen ik hou er niet van als mensen mij een onterecht onzeker gevoel geven, want ik dacht echt van? Nee dat kan toch helemaal niet!

Je weet dat je alles goed gecontroleerd heb, alleen omdat zo'n medewerker met een stalen gezicht roept: dat je een visum nodig zou hebben, begin je toch een beetje angst te krijgen. Het zou niet de eerste keer zijn, dat iemands reis verpest wordt omdat een medewerker het bij het verkeerde eind heeft. Ik voelde mij daar dus ook niet prettig bij.
Is natuurlijk wel een N=1 verhaal.
Ik vlieg veel liever vanaf Zaventem dan vanaf Schiphol. Maar wat de rest er hier aan heeft?

The best is yet to come

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

MathiasMetzger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:12:
[...]

Jawel Nederlanders zijn behoorlijk slordig, dus daar heb je zeker gelijk in. Maar ik ben er van overtuigd dat buitenlanders anders behandeld worden, dan autochtone Nederlanders of Belgen. Als je een kleurtje hebt dan is het al helemaal erg, want toen wij langs de douane liepen: zag ik dat alleen maar mensen met een getinte huidskleur gecontroleerd werden. Dat lijkt mij geen toeval hoor.... want waarom kan ik als blanke gewoon altijd doorlopen?
[...]

Hoi! Hier iemand met een kleurtje. Ik reis gemiddeld 2 keer per maand naar verschillende EU-landen. Het afgelopen jaar ben ik welgeteld 1 keer gecontroleerd bij de douane Schiphol toen ik vanaf LAX kwam. Ik word op vliegvelden als buitenlander in andere landen dan Nederland of als buitenlander in Nederland net zoals ieder ander behandeld. N=1 natuurlijk, maar ik vind het altijd jammer als mensen een racisme of discriminatiekaart trekken. Daar help je mensen met een ander kleurtje niet echt mee, we worden daarmee in een soort slachtofferrol gezet waar we helemaal niet hoeven te zijn.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Rizzi schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:12:
[...]

[...]

Hoi! Hier iemand met een kleurtje. Ik reis gemiddeld 2 keer per maand naar verschillende EU-landen. Het afgelopen jaar ben ik welgeteld 1 keer gecontroleerd bij de douane Schiphol toen ik vanaf LAX kwam. Ik word op vliegvelden als buitenlander in andere landen dan Nederland of als buitenlander in Nederland net zoals ieder ander behandeld. N=1 natuurlijk, maar ik vind het altijd jammer als mensen een racisme of discriminatiekaart trekken. Daar help je mensen met een ander kleurtje niet echt mee, we worden daarmee in een soort slachtofferrol gezet waar we helemaal niet hoeven te zijn.
_/-\o_

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Dean Martin schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:01:
[...]

Is natuurlijk wel een N=1 verhaal.
Ik vlieg veel liever vanaf Zaventem dan vanaf Schiphol. Maar wat de rest er hier aan heeft?
Het lijkt mij prima dat iemand hier z'n ervaring deelt met het reizen met het vliegtuig, zolang het geen 'lief dagboek' gaat worden. Ook al is het, vooral voor de veelvlieger, wellicht minder interessante info.
In de discussie komt vanzelf wel naar voren of het herkenbare ervaringen zijn of dat het n=1 blijft. Het helpt wel dat daarbij ook nadere info gegeven wordt waarom Zaventem dan een onoverzichtelijke luchthaven is. Of waarom die prettiger is dan Schiphol ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 08:17
Lief dagboek,

Dit is de eerste keer dat ik je schrijf. Maar laatst moest ik naar Engeland via Schiphol en achter elkaar vielen een aantal treinen uit. Ik had minder dan 15 minuten voordat boarding begon toen mijn trein arriveerde. Maar omdat het zaterdagavond was, stond er letterlijk niemand voor security check en daarna hooguit 10 man voor de paspoort controle. Ik was nog steeds ruim op tijd.

Tot morgen, lief dagboek.

Maar serieus, ik probeer altijd zo laat mogelijk te komen en dat werkt niet altijd heel goed. Deze zaterdag had ik mazzel.

Ik heb ook een keer valet parking geprobeerd. Wat een drama was dat. Ik dacht nog, dan kan ik het helemaal krap nemen. Je komt aan, je auto wordt meegenomen en je kan zo naar binnen rollen. Ja, helaas. Ze rijden heen en weer met auto's en terug met busjes. Dus je moet wachten tot zo'n busje van jouw maatschappij aan komt zetten en dan is er iemand die je sleutel in ontvangst kan nemen.

Dat duurde bij mij zo'n 45 minuten!!! Als mijn vliegtuig (naar Polen) niet 20 minuten vertraging had gehad, had ik zeker mijn vlucht gemist.

Vandaar mijn vraag: Wat vinden jullie (buiten openbaar vervoer om) het beste om naar Schiphol te komen? Parkeren jullie je auto? Taxi? Andere manieren?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• givow
Dennis van der Stelt schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:29:
Vandaar mijn vraag: Wat vinden jullie (buiten openbaar vervoer om) het beste om naar Schiphol te komen? Parkeren jullie je auto? Taxi? Andere manieren?
Afhankelijk van of je woont in een stad waar het beschikbaar is, deelauto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Maar serieus, ik probeer altijd zo laat mogelijk te komen en dat werkt niet altijd heel goed. Deze zaterdag had ik mazzel.

Dat duurde bij mij zo'n 45 minuten!!! Als mijn vliegtuig (naar Polen) niet 20 minuten vertraging had gehad, had ik zeker mijn vlucht gemist.

Ik heb het ook niet zo op valets, ook al is je auto traceerbaar. Kreeg een keer een gratis upgrade aangeboden van P3 Garage naar P1 Valet, maar alsnog afgewezen.

Idealiter zou ik altijd Privium Excellence nemen, maar realistisch gezien veels te duur. Dus gewoon in de burgerrups op wielen vanaf P3. En bij ochtendvluchten vaak een hotel met shuttle of naast de terminal.

Ik woon wel in het zuiden van het land, kan me voorstellen dat er andere opties zijn als je in de buurt woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:25
givow schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:46:
[...]

Afhankelijk van of je woont in een stad waar het beschikbaar is, deelauto's.
De beschikbaarheid van die deelauto's (Sixt en Freenow) vanaf Schiphol is buiten de piekmomenten wel echt om te huilen. Vaak zijn er helemaal geen auto's meer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 12:08

Pieroman

/me

Niet dat ik veelvuldig vlieg maar mijn keuze is dan toch de auto. En ik heb juist goede ervaring met P6 Valet.

Auto parkeren in een vak, sleutel afgeven bij de balie en je staat al meteen binnen.
Bij terugkomst wordt je auto weer neergezet in een van de vakken bij de balie zodat je ook niet hoeft te wachten op een busjes of dergelijke.

In mijn geval was mijn accu leeg en kreeg ik keurig een mail met de vraag of ze met startkabels aan de slag mochten of dat ik bijv. zelf de ANWB wilde laten komen. Dit kon dan ook al voordat ik terug was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
oohh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:52:
[...]

De beschikbaarheid van die deelauto's (Sixt en Freenow) vanaf Schiphol is buiten de piekmomenten wel echt om te huilen. Vaak zijn er helemaal geen auto's meer beschikbaar.
Ja inderdaad, erg herkenbaar 's avonds. In de ochtend en middag heb ik minder problemen met de beschikbaarheid.

Misschien zijn deelauto's vooral handig vanuit Amsterdam en minder vanuit andere steden. Heen lukt vrijwel altijd met zo'n deelauto en als er op de terugweg geen staat kan je makkelijk uitwijken naar een Uber. Naar bijvoorbeeld Rotterdam is dat een duurdere grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Pieroman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:09:
Auto parkeren in een vak, sleutel afgeven bij de balie en je staat al meteen binnen.
Bij terugkomst wordt je auto weer neergezet in een van de vakken bij de balie zodat je ook niet hoeft te wachten op een busjes of dergelijke.
Hmm, dat is interessanter dan wat ik had inderdaad. Ik moest mijn auto afgeven bij kiss & ride en als je daar parkeert, staat er meteen iemand naast je auto om aan te geven dat je weg moet. Dus ik heb behoorlijk aantal rondjes gereden en elke keer in file achter aansluiten voor je weer bij kiss & ride was.

Dit ziet eruit als een betere optie. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:58
Dennis van der Stelt schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:24:
[...]

Hmm, dat is interessanter dan wat ik had inderdaad. Ik moest mijn auto afgeven bij kiss & ride en als je daar parkeert, staat er meteen iemand naast je auto om aan te geven dat je weg moet. Dus ik heb behoorlijk aantal rondjes gereden en elke keer in file achter aansluiten voor je weer bij kiss & ride was.
Dat zal vast niet valet parking van Schiphol zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor mij (met alleen handbagage) ook altijd de trein, deels vanwege de kosten, maar ook vanwege het gemak. 1x overstappen, maar verder hoef ik de hele rit niet op het verkeer te letten. Uitstappen en met de roltrap binnen komen op Plaza is niet te verslaan :P

Ik heb één keer geparkeerd op P3 omdat ik geen alternatief had. Ik had een redelijk vroege vlucht, ik zou het kunnen halen met de eerste trein van de dag maar die viel uit, en net die dag waren er problemen met online check-in (geen boarding pass) bij iedereen op de vlucht, dus ik wilde het risico van extra vertraging met de trein niet lopen.

Wanneer ik lang op reis ga en ik heb ruimbagage nodig, dan zou ik nooit de trein nemen. Ik overweeg dan eerder een gedeelde taxi, € 182 retour vanuit Brabant. Dat wordt al snel goedkoper dan zelf rijden + parkeren!
Ik heb ook een keer valet parking geprobeerd. Wat een drama was dat. Ik dacht nog, dan kan ik het helemaal krap nemen. Je komt aan, je auto wordt meegenomen en je kan zo naar binnen rollen. Ja, helaas. Ze rijden heen en weer met auto's en terug met busjes. Dus je moet wachten tot zo'n busje van jouw maatschappij aan komt zetten en dan is er iemand die je sleutel in ontvangst kan nemen.

Wat je hier omschrijft is niet P6 Valet van Schiphol, maar een valetservice van een andere partij. P6 Valet werkt zoals @Pieroman omschrijft; je rijdt zelf door de fotostraat en parkeert vrijwel vooraan. Sleutels afgeven bij de balie, en je bent klaar. Zij brengen dan je auto naar de beveiligde parkeergarage/terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Zr40 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:26:
[...]

Wanneer ik lang op reis ga en ik heb ruimbagage nodig, dan zou ik nooit de trein nemen. Ik overweeg dan eerder een gedeelde taxi, € 182 retour vanuit Brabant. Dat wordt al snel goedkoper dan zelf rijden + parkeren!
Waar heb je dat geregeld? Ik ooit via sneleentaxi.nl voor €100 enkele rit vanuit een dorp net onder Rotterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dennis van der Stelt schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:29:
[...]

Waar heb je dat geregeld? Ik ooit via sneleentaxi.nl voor €100 enkele rit vanuit een dorp net onder Rotterdam.
Airportservicebrabant.nl -> gecombineerd vervoer. Nog geen ervaring mee, maar na het invullen van postcode en luchthaven zie ik een prijsopgave. Er zullen vast wel vergelijkbare taxibedrijven zijn in jouw regio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik parkeer altijd bij Privium Excellence. De parkeerplekken lijken wat ruimer en heb het gevoel dat ie daar redelijk veilig staat. Heb matte lak dus ben wat voorzichtiger met deze auto dan voorheen. Voordeel is dat je meteen in de vertekhal staat. Nadeel zijn de kosten en het feit dat, zeker als je KLM vliegt, je nog wel een aardig eindje mag lopen. Je komt namelijk in Vertrekhal 3 uit, rond balie 32. KLM zit in vertrekhal 2, rond balie 9 volgens mij.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Het wordt toch echt de auto, P1 Privium, P6 valet. Geen gedoe met aansluitingen, vertragingen of eindeloos heen en weer lopen. Onrendabel vervoer is simpelweg hier niet praktisch: eerst 10-15 minuten lopen naar een busstation (altijd fijn met bagage). Onderweg is het 4-5x leuren met je bagage (naar de bus, van bus naar trein, van spoor x naar y). Het ongemak is gewoon te groot.

Daarbij komt dat de reistijd minimaal 1,75x langer is. Vroege of late vluchten kun je meteen vergeten. Door de week kom je nooit voor 8:15 aan, en op zondagen is dat niet eerder dan 9:30. Hetzelfde verhaal geldt voor de terugweg.
Met de auto bespaar je hier niet alleen tijd, maar voorkom je ook veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Als het een leaseauto is, mag je de parkeerkosten ook nog aftrekken van je bijtelling ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grouchy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:09:
Het wordt toch echt de auto, P1 Privium, P6 valet. Geen gedoe met aansluitingen, vertragingen of eindeloos heen en weer lopen. Onrendabel vervoer is simpelweg hier niet praktisch: eerst 10-15 minuten lopen naar een busstation (altijd fijn met bagage). Onderweg is het 4-5x leuren met je bagage (naar de bus, van bus naar trein, van spoor x naar y). Het ongemak is gewoon te groot.

Daarbij komt dat de reistijd minimaal 1,75x langer is. Vroege of late vluchten kun je meteen vergeten. Door de week kom je nooit voor 8:15 aan, en op zondagen is dat niet eerder dan 9:30. Hetzelfde verhaal geldt voor de terugweg.
Met de auto bespaar je hier niet alleen tijd, maar voorkom je ook veel gedoe.
Ik heb het geluk vrijwel altijd genoeg te hebben aan alleen handbagage. Alles in de reisrugzak, niks slepen met trolleys of koffers, en past als het moet zelfs prima onder de stoel. Ook geen tijd kwijt aan het inchecken van bagage of wachten bij de band. :)

Vroege of late vluchten vergeet ik standaard al. Om 6 uur wil ik nog in bed liggen, en niet half slaperig half gecaffeïneerd in de auto onderweg zijn naar een vliegveld om mijn vlucht van 8:15 te halen. Idem voor late vluchten; ik wil niet pas na middernacht thuis of in mijn hotel aankomen. Dat het OV dat afdwingt vind ik dan zelf ook geen probleem (al is het OV an sich geen belemmering voor late vluchten). Als ik écht zo vroeg of laat moet vliegen, dan boek ik een hotel op het vliegveld voor die nacht. (Looking at you, FI500...)

Ik zou eerder zeggen dat bagage het probleem is :+ maar soms ontkom je er niet aan en dan is OV gewoon niet praktisch. En als je dan ook nog een bus nodig hebt... :| Maar rendabel is het OV zeker wel. Als P1/P6 parkeren je alternatief is, dan heb je direct winst. Zelfs zonder kortingsabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
PWM schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:16:
Als het een leaseauto is, mag je de parkeerkosten ook nog aftrekken van je bijtelling ;)
Tenzij ze al zakelijk vergoed worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Zr40 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:45:
Ik heb het geluk vrijwel altijd genoeg te hebben aan alleen handbagage. Alles in de reisrugzak, niks slepen met trolleys of koffers, en past als het moet zelfs prima onder de stoel. Ook geen tijd kwijt aan het inchecken van bagage of wachten bij de band. :)
Dat sowieso! Enkel handbagage, kostte wat het kost. Echter werk ik 100% remote en een of twee keer per jaar komt iedereen bij elkaar ergens op de wereld. En dan nemen we craft beer mee om beer tastings te doen. Die mogen niet in handbagage, dus dan moet er bagage ingecheckt worden. Hier wat check-ins van ons laatste verblijf in Playa del Carmen ;-)
Maar rendabel is het OV zeker wel. Als P1/P6 parkeren je alternatief is, dan heb je direct winst. Zelfs zonder kortingsabonnement.
Op zich is het geen drama, zeker met intercity van Rotterdam naar Schiphol. Maar als je de tijd op Schiphol krap wilt nemen en er valt een trein uit, ben je al snel de pineut. Nog nooit vlucht gemist, maar wel aantal keren gestressed. Dan is auto of taxi toch eenvoudiger. Echter wel een flink stuk duurder :-)

Pagina: 1 ... 223 ... 252 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2