Terugvlucht met Hainan Airlines was goed bevallen: nu vind ik die stewardesses in de traditionele Cheongsam echt een visitekaartje ansich, want wat zijn die dames toch bloedmooi in die traditionele Chinese kleding. Nu ben ik daar sowieso erg gevoelig voor, maar het gaat zich om het totaalplaatje.
Service en vriendelijkheid is echter ook belangrijk en waar je dit bij de Chinese immigratiedienst niet hoeft te verwachten: die zijn heel direct in de communicatie en niet zoals in Nederland. Dus voorbereiding is het halve werk. Alles netjes in vullen, de lokale normen en waarden respecteren. Ik zag ook een buitenlandse meid in haar sportbeha rond lopen? Dat is gewoon not done in China en eigenlijk in Azië in het algemeen, want in Japan zijn ze ook niet zo blij met dit soort toeristen. Over Japan gesproken? Verassend veel Japanse toeristen gezien, een Japanse vrouw had "Superior Race" op de achterkant van haar trui staan
Groot nadeel overstap via China
Andere geziende groep zijn de Russen: althans ik ga er niet vanuit dat het Oekraïners zijn. Het was een Russische groep, die ons voor liet gaan bij de immigratie gisterenavond in Shanghai. Ik wist het dus eigenlijk niet toen ik de vlucht boekte. Maar ik had een transit tijd van 2u30m. Waar ik geen rekening mee gehouden had, was het feit dat de Chinezen veel dingen nogal anders doen.
Ze houden ervan om de controle te behouden en waarderen bemoeienis van buitenlandse landen niet: wij moesten in Shanghai eerste langs de immigratie. Gelukkig spreekt mijn vrouw Mandarijns, dus vroeg ze of wij in de wachtrij konden skippen. Na het laten zien van de vluchttijd, was dat inderdaad geen probleem. Ik merk dat er op dit forum nogal een anti-Chinees segment heerst, dat in tegenstelling toen Xiaomi hier hoog getijden beleefde en iedereen die dingen speciaal uit China importeerde. Je merkt echt dat de tijden erg veranderd zijn, maar de Chinezen dat is gewoon een aardig volkje.
Hoe dan ook die vlucht halen was wel een hele uitdaging: dochtertje op de arm en hup stevig doorlopen. Ingecheckte bagage verzamelen en hup snel naar de checkin, waar ze dus als nodig je ingecheckte bagage naar een kamertje leiden voor controle. Ze zijn vooral scherp op lithium batterijen, die niet in je ingecheckte bagage mogen. Dus inchecken gaat niet zo snel als wanneer je naar Groot Brittannië ofzo vliegt, want controleren alles heel goed.
Gebruik maken van dat gratis transit visum op de heen en terugreis zou dus eigenlijk helemaal geen slecht idee geweest zijn: want ook bij een transit van een paar uur, krijg je een stempel in je paspoort. Het is minder stressvol als je dan gewoon een paar dagen besteed in Shanghai of Beijing. Wij waren dus echt net op tijd voor onze vlucht naar Brussel, waarbij ik moet zeggen.
Wat betreft Brussels Airport? Charleroi is veel erger, maar wat is dat toch met Belgische chauffeurs die shuttle busjes rijden? Onvoldoende afstand houden, telefoon gebruiken tijdens het rijden. De chauffeur van Holiday Inn Airport Brussel maakte het wel erg bont, die had zijn telefoon op het instrumentariumcluster liggen. En zag ik gezellig een filmpje kijken. Je kunt er van alles over zeggen of van vinden, maar ik doe dan altijd een schietgebedje. Want ze rijden wel echt gevaarlijk
Brussels Airport komt naar mijn mening een beetje over als een niet zo goed georganiseerde luchthaven: dit zegt echter ook veel over België, want ze kunnen het ook niet eens worden over hun voertaal. In Brussel spreken ze zowel Frans en Nederlands, maar echt meer Frans hoor. En hun kennis over landen die bij de Europese Unie is niet up to date, want het steekt mij nog steeds dat die dame bij de incheckbalie niet wist dat alle landen in de Europese Unie geen visum nodig hebben voor China tot eind deze maand.
Als je wilt weten hoe het voelt om als een buitenlander behandeld te worden? Dan adviseer ik via Brussel Airport te vliegen, want ik ben dubbel staatsburger. Maar vloog dus met mijn Duitse paspoort, daarvan dacht de dame bij de incheckbalie dus dat ik een visum voor China nodig had. Wellicht denken ze ook dat Angela Merkel nog steeds de Bundeskanzler is?
Gelukkig bij terugkomst geen problemen: de politie in België, schijnt wel te weten welke landen tot de Europese Unie behoren.