Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 149 ... 246 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:11
Vanuit Luchthaven Casablanca International:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKjfMU2c01Z6KCcTwMKbHsb_Q3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gmciqD873zYqQSQcNRw3lVw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvZOI5h7sAV8o6lgQih_Er6u9KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoGW0TRQWERLZKKUWaPeUflm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIF7-PMoeHbIo3I2H2f4Ahp7L7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJKg82Nk11lq8c1KQA2tLsgq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NJevayGAGMueUyyVSaT-YJOypE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8TfttDiIjC2XR8wd80CFkyh.jpg?f=fotoalbum_largeBoeing 787-9 van Air Royal Maroc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L_DGAEWoOQNVUCOB69nUtWCI3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lwSEEyKeLtKhjQmcdqcbwyX.jpg?f=fotoalbum_largeBij ons gate nog geen vliegtuig A8

Wij vliegen vandaag terug met Air Royal Maroc vanaf Casablanca naar Amsterdam Schiphol

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Nog steeds niets en nu een vliegtuig Saudi 787-9. Terwijl er staat gate open Amsterdam A8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAJD_xcsBUVieQeNnC2aJBixtjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpJsTAVdgAK4m1G5eO49KkgW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FRufgMahFfEucpODbg8m3wC1w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IW5zDBWKOLPCSH2akhFAXCKp.jpg?f=fotoalbum_large

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Wij zijn aanboord via Gate A5 Air Royal Maroc Boeing 737--8MAX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eae3HRkRVaIp8iTKYIpcR8OBF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWZacspMJ5hTsAQLlg5KIaip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEVm3gr6Hqti-FWFoSV7o7YR5Yw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcWrhLhXnVmbnYh6r9RXOG5b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9pTSew-eLfpeWj8kl6sPU90E_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nk67o3fQCfWrQEaAKNyzY5hT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EovyO4iN10X6W7k9T6IWp0PlqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4v2yQswIkwc2ZrzQpWZg4r50.jpg?f=fotoalbum_largeElk stoel heeft zijn eigen USB stekker. Niet eens een USB-C, ik kan mijn S20 Ultra niet opladen

Ik zit op stoel 21A

Ik hoop dat MAX nu wel veilig is. Eerste keer ooit dat ik er mee vlieg

[ Voor 36% gewijzigd door Van der Berg op 16-09-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-07 15:03
Ik heb Privium Partner aangevraagd en daar stond een melding bij dat je met je partner langs kon komen om een afspraak te maken. Nu heb ik daar stom genoeg geen screenshot van gemaakt. Iemand die dat wel toevallig heeft en deze (prive) wil delen? We gaan volgende maand op vakantie en dan nog een irisscan maken zou heel fijn zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Van der Berg schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:58:
Elk stoel heeft zijn eigen USB stekker. Niet eens een USB-C, ik kan mijn S20 Ultra niet opladen
Zo enorm standaard is een usbc nog niet dat dit al in vliegtuigen zit...
Ik zit op stoel 21A

Ik hoop dat MAX nu wel veilig is. Eerste keer ooit dat ik er mee vlieg
Zou je niet snel uitstappen, straks zit je in een onveilig toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:36

Freakie1NL

Grote Baas

CyBeR schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:23:
skypriority is altijd gewoon prima geweest, max een half uur of zo.
Onzin, begin augustus met WBC gevlogen dus skypriority maar zeker 50 minuten in totaal over gedaan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Freakie1NL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:26:
[...]

Onzin, begin augustus met WBC gevlogen dus skypriority maar zeker 50 minuten in totaal over gedaan.
Ja 't kan een keer voorkomen maar over het algemeen is 't geen probleem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:47
Boinkie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:31:
Ik heb Privium Partner aangevraagd en daar stond een melding bij dat je met je partner langs kon komen om een afspraak te maken. Nu heb ik daar stom genoeg geen screenshot van gemaakt. Iemand die dat wel toevallig heeft en deze (prive) wil delen? We gaan volgende maand op vakantie en dan nog een irisscan maken zou heel fijn zijn.
Is het maken van de afspraak geen onderdeel van het aanvraagproces? Ik moest namelijk wel een afspraak maken (eerste mogelijkheid een maand of vier later 8)7 ). Mijn eigen afspraak was niet heel veel eerder. Toen we toevallig op Schiphol waren was het er rustig, dus konden we het alsnog direct regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-07 15:03
Mawlana schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:21:
[...]

Is het maken van de afspraak geen onderdeel van het aanvraagproces? Ik moest namelijk wel een afspraak maken (eerste mogelijkheid een maand of vier later 8)7 ). Mijn eigen afspraak was niet heel veel eerder. Toen we toevallig op Schiphol waren was het er rustig, dus konden we het alsnog direct regelen. :)
Nee. Ik maakte hem aan en het stond er echt. Dus binnenkort maar even samen proberen aan te maken. Er staat 20 min voor een afspraak maar was afgelopen week binnen 5 min weer buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
** Knip. Niet relevant voor anderen, draagt niet bij aan het topic. **

[ Voor 110% gewijzigd door Taro op 17-09-2022 15:09 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
** Knip ivm quote.**

[ Voor 98% gewijzigd door Taro op 17-09-2022 15:09 ]

The best is yet to come

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Edit, kan weg

[ Voor 94% gewijzigd door groggy op 17-09-2022 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-07 20:19

Daniel

Kapitein NCC-1701
** Knip ivm quote. **

[ Voor 94% gewijzigd door Taro op 17-09-2022 15:10 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
Ik moet over enkele weken naar de US (zakelijk). Onze company policy tot nu toe was altijd KLM Economy Comfort. Nu is er sinds kort KLM Premium Comfort (PE) wat ik eigenlijk veel beter vind passen voor dit soort trips:

- Meer zitcomfort, service, etc. Gevolg is dat je uitgeruster aankomt.
- SkyPriority dus je hoeft niet 4 uur van te voren op schiphol te zijn
- Checked luggage inbegrepen

Mijn doel is om de travel policy aangepast te krijgen voor long-haul vliegen. Als je puur naar de kosten kijkt is dat lastig - zeker in mijn geval als Platinum - omdat ik dingen zoals baggage en SkyPriority standaard er al bij krijg. Dat geld echter niet in dezelfde mate voor mijn collegas waarbij het prijsverschil tussen een 'fully loaded' Economy Comfort fare, en Premium Comfort, minder groot is. Dus dat wil ik gebruiken als argument hierbij. Maar wellicht mis ik nog iets in het voordeel van PE? (Vergeleken met Eco Comfort)

Nu specifiek voor deze trip is de prijs van PE op hetzelfde niveau als Eco Comfort. Dus een no-brainer eigenlijk. Zodoende was ik van plan heen te vliegen met KLM (via JFK), en terug met Delta via DTW. Reden dat mijn insteek DTW is, is omdat ik dan een Delta B717 segment kan meepakken en dat zou ik als aviation geek wel leuk vinden natuurlijk. Dan met de A350 terug naar Schiphol. Er zijn echter ook andere opties met Delta, in het bijzonder de oude en NEO A330. Of ook terug met KLM via JFK. Wat zijn de ervaringen hier met PE bij Delta, mogelijk in vergelijking met KLM's product als mensen die al hebben kunnen proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 17-09-2022 14:50 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:28

Sorcerer8472

Mens sana?

Op zich totaal onbegrijpelijk dat niet iemand direct aan de bel heeft getrokken toen meerdere beveiligers na het aflopen van de bonus vertrokken. Die bonus had direct verlengd moeten worden. De schade zal nu vele malen hoger zijn dan een aantal beveiligers een paar honderd euro meer per maand betalen.

Sowieso begrijp ik bepaalde zaken nu niet, ook bijv. de NS: "meer betalen lost het personeelsprobleem niet op". Maar daarmee ga je volledig voorbij aan dat mensen het nu juist onderbetaalde banen vinden...
CyBeR schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:41:
[...]

Ja, dat werkt zo makkelijk.
Niet helemaal zo makkelijk, je kunt lang niet elke vlucht zomaar upgraden, en als het wel kan dan kan het extreem duur zijn. En dan hebben we het vooral over SkyTeam.

@Xandrios, Premium Comfort is toch een heel stuk duurder dan Economy? Award tickets 2x zo duur, en cash tarieven ook. Huidige award tarieven zijn wel soms heel gunstig vergeleken met cash tarieven op sommige dagen, maar daar heb je niet zo veel aan zakelijk. Kans om gedowngrade te worden naar economy is wel aanzienlijk nog trouwens.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:47

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Xandrios : ik denk dat die argumenten exact hetzelfde zijn voor business : kom je ook meer uitgerust uit ;)

Is het beleid voor iedereen eco comfort? Bij mijn werkgever hangt het af van je functieniveau of je eco, premium eco of business mag vliegen.

Ik zou zelf het relatieve verschil met business als argument gebruiken (business was blijkbaar te kostbaar, maar dit is veel “goedkoper”) en dan de argumenten dat je productiever kunt zijn als je aankomt door betere vlucht. Nu er een nieuwe product is tussen comfort en business is het “logisch” om het beleid hier wellicht op aan te passen. Zoiets ?

Uiteindelijk draait het puur om kosten en de vraag is hoeveel invloed je kunt uitoefenen om het beleid hierin te wijzigen :)

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 17-09-2022 16:23 ]

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:36
Nu na 2 maanden nog geen antwoord op mijn privium verzoek :P Denk dat het nog een tijd gaat duren :-(

Binnenkort weer een aantal keer vliegen, en ook nog net geen Silver met klm.

Weet iemand ongeveer hoe lang de doorlooptijden zijn met privium, of staat dat nu gewoon helemaal stil?

• Xandrios
Bedankt. Gaat inderdaad voornamelijk om de kosten, welke ze uiteraard zo laag mogelijk willen houden. Vind het idee om te vergelijken met business wel een goede - want tijdens Covid was de policy inderdaad dat we business konden vliegen. Helaas is dat nu afgelopen. Op dit moment is er geen verschil tussen de verschillende functieniveaus, en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren omdat management eigenlijk nooit long-haul vliegt.

Qua kosten lijkt er een groot verschil te zijn tussen Eco en PE, soms inderdaad bijna dubbel. Echter, de goedkoopste economy tickets gebruik je niet zakelijk. Je wilt altijd Standaard of Flex hebben (Het kunnen wijzigen van tickets, checked baggage, etc) en dat is al snel 100+ euro per enkele reis. Dan de Economy Comfort stoelselectie is ook 100 euro per vlucht, soms tot 150. Dus dan zit je al op 400-500 bovenop de laagste economy prijs.

Wellicht is het wel een goede keuze om met Delta PE terug te vliegen als er een kans is dat de KLM variant gedowngrade wordt. Terugvlucht is een nachtvlucht dus juist dan heeft een betere stoel voordelen. Bij Delta verwacht ik niet dat je wordt gedowngrade omdat ze dat product al lange tijd voeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Xandrios op 17-09-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
Xandrios schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:39:
Bedankt. Gaat inderdaad voornamelijk om de kosten, welke ze uiteraard zo laag mogelijk willen houden.
Kan je baas goed rekenen?
Ik heb een keer een klant gehad die zei "Als je luxer wilt vliegen dan betaal je die ticket zelf maar en dan kun je je 19 cent per kilometer declareren."
Daar kwam hij helaas van terug toen iemand hem voorrekende dat dat 3x zo duur was dan 1e klasse vliegen.

Wat een argument is dat wel eens werkt is dat je op een nachtvlucht kan slapen in business/PE. Dus je kan de volgende dag werken ipv dat je eerst een dag in het hotel moet bijkomen.
Of bij een dagvlucht dat je in Business/PE je tijdens de vlucht nog wat werk kan doen op je laptop.
Als je uurtarief voldoende hoog is, is dat al snel winst voor de baas.

TheS4ndm4n#1919

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Kan het kloppen dat je kort voor een vlucht met KLM geen stoelen meer kan kiezen? Ik vlieg maandag naar Amsterdam met een familielid die hier op bezoek is vanwege een overlijden, maar het zijn twee aparte boekingen. Als het kan willen we wel bij elkaar zitten maar dat kunnen we niet meer kiezen op de KLM-site. Ik neem aan dat we dan maar een wekker moeten zetten om zsm in te checken morgen?

• CyBeR
  • Niet online
Rafe schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:47:
Kan het kloppen dat je kort voor een vlucht met KLM geen stoelen meer kan kiezen? Ik vlieg maandag naar Amsterdam met een familielid die hier op bezoek is vanwege een overlijden, maar het zijn twee aparte boekingen. Als het kan willen we wel bij elkaar zitten maar dat kunnen we niet meer kiezen op de KLM-site. Ik neem aan dat we dan maar een wekker moeten zetten om zsm in te checken morgen?
Dat klopt ja.
RocketKoen schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:47:
[...]

Ik heb een keer een klant gehad die zei "Als je luxer wilt vliegen dan betaal je die ticket zelf maar en dan kun je je 19 cent per kilometer declareren."
Daar kwam hij helaas van terug toen iemand hem voorrekende dat dat 3x zo duur was dan 1e klasse vliegen.
Aan €0.19/km (*2 want heen en terug) zit ik nog steeds lager dan wat ik betaald heb voor ams-sea vv.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Wat een argument is dat wel eens werkt is dat je op een nachtvlucht kan slapen in business/PE. Dus je kan de volgende dag werken ipv dat je eerst een dag in het hotel moet bijkomen.
Of bij een dagvlucht dat je in Business/PE je tijdens de vlucht nog wat werk kan doen op je laptop.
Ik vermoed dat het een verhaal van marges is of wat de klant wil betalen. Meestal is het zo simpel als dat.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Xandrios
[...]

Dat van die 19 cent werkt inderdaad niet. Verwacht dat de conclusie dan al snel gaat zijn dat je met de leasebak in de US moet zien te komen ;)

Wil niet te ver ingaan op de zakelijke details, maar uiteraard hoe lager de kosten hoe beter. Het punt dat je beter uitgerust aankomt en dan sneller weer aan de slag kunt is een goede, bedankt.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34
Xandrios schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:39:
Qua kosten lijkt er een groot verschil te zijn tussen Eco en PE, soms inderdaad bijna dubbel. Echter, de goedkoopste economy tickets gebruik je niet zakelijk. Je wilt altijd Standaard of Flex hebben (Het kunnen wijzigen van tickets, checked baggage, etc) en dat is al snel 100+ euro per enkele reis. Dan de Economy Comfort stoelselectie is ook 100 euro per vlucht, soms tot 150. Dus dan zit je al op 400-500 bovenop de laagste economy prijs.
Het hangt denk ik vooral van de organisatie/functie/doel af of goedkoopste economy tickets zakelijk niet kunnen. Ik vlieg nooit met checked baggage en heb mijn tickets nooit hoeven te wijzigen dus hier hebben we over het algemeen de regel om basic tickets te nemen tenzij je niet anders kan. Maar die 100E voor een comfort stoel kan er dan wel weer vanaf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Xandrios schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:52:
[...]

Dat van die 19 cent werkt inderdaad niet. Verwacht dat de conclusie dan al snel gaat zijn dat je met de leasebak in de US moet zien te komen ;)

Wil niet te ver ingaan op de zakelijke details, maar uiteraard hoe lager de kosten hoe beter. Het punt dat je beter uitgerust aankomt en dan sneller weer aan de slag kunt is een goede, bedankt.
Vind het toch wel ding hoor, om van je werknemers te verwachten in economy plaats te nemen door tijdzones heen. Als je echt heel af en toe gaat voor de heen weg, allicht voor de heenweg. Maar terug is het gewoon een aanslag op lijf en privéleven.

Ik zorg er zelf voor dat ik de latere vlucht uit de US neem. Ben je rond 11.00 in Nederland. Bedje plat, uitgerust aankomen en gelijk het gezinsleven in. Sinds ik alleen business vlieg intercontinentaal, een jaar of 7 nu, heb ik geen last van jetlags.

Daarvoor was ik 3 dagen van het padje, laat staan de dag van aankomst.

Als jij 4 collega's ik de rij hebt die ook kunnen en willen, is er wellicht een argument vanuit de werkgever. Maar ben jij gewoon nodig op locatie en degene die het moet doen, dan calculeren ze het maar in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 23:22:
[...]
Vind het toch wel ding hoor, om van je werknemers te verwachten in economy plaats te nemen door tijdzones heen. Als je echt heel af en toe gaat voor de heen weg, allicht voor de heenweg. Maar terug is het gewoon een aanslag op lijf en privéleven.
Er zijn natuurlijk nog andere argumenten dan alleen financiële. Het imago van business class bij het brede publiek is er eentje van luxe en overdaad. Ik werk bij een publiek gefinancierde organisatie en daarom is business class niet toegestaan tenzij er hele zwaarwegende redenen zijn. Bij correspondenten die op extreem korte termijn moeten vertrekken naar een ander land en dan meteen aan de slag moeten geldt dat soms, maar voor managementvolk zoals ik niet. Economy is de norm voor iedereen, directie included.

Ook is de CO2-impact van een business vlucht het zesvoudige van een economy ticket. Nu kan je dat natuurlijk wel weer compenseren, maar voor het publieke image is dat minder relevant.

[ Voor 12% gewijzigd door Daniel op 18-09-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik zit in de Himalaya met natuurlijk een zeer onstabiel internet, vandaar dat ik hem hier even stel zonder een zoektocht op het www.

Ik wil eventueel een handgeschilderde mandela kopen,echter opgerold in een koker zijn de afmetingen 100cm x 10cm.

Is zo iets als handbagage mee te nemen, of wordt dat lastig, als ruimbagage durf ik het niet aan daar is het te kostbaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:48

franssie

Save the albatross

ramrodwillem schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:20:
Ik zit in de Himalaya met natuurlijk een zeer onstabiel internet, vandaar dat ik hem hier even stel zonder een zoektocht op het www.

Ik wil eventueel een handgeschilderde mandela kopen,echter opgerold in een koker zijn de afmetingen 100cm x 10cm.

Is zo iets als handbagage mee te nemen, of wordt dat lastig, als ruimbagage durf ik het niet aan daar is het te kostbaar voor.
Is lastig te vinden. Ik zie wel oudere berichten dat 100+10+10=120 cm net zou mogen bij KLM. Voor de zekerheid zou ik het navragen bij je luchtvaartmaatschappij, via Twitter oid. Hou ook rekening met de douane, zorg voor een goede factuur.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daniel schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:03:
[...]

Er zijn natuurlijk nog andere argumenten dan alleen financiële. Het imago van business class bij het brede publiek is er eentje van luxe en overdaad. Ik werk bij een publiek gefinancierde organisatie en daarom is business class niet toegestaan tenzij er hele zwaarwegende redenen zijn.
Bij veel academische instellingen wordt business bv. inderdaad niet betaald (althans toch niet in België). Veel academici die maar wat al te blij zijn met die premium economy die meer en meer aan populariteit wint, want da's geen business :p.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Morgen mijn eerste Brussel Airlines vlucht van vele de komende maanden.

Begint goed: bericht of ik eventueel carry-on wil
inchecken ivm beperkte plek in cabine (in een A320..). Ik reis juist alleen met Carry-On en rij 1 stoel om snel door te kunnen. Vraag me af of het een standaard mailtje is van ze, kan me niet voorstellen dat het een drukke vlucht is.

[ Voor 17% gewijzigd door Dean Martin op 18-09-2022 18:23 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:43
Nouja da's vrij simpel... Ook/zelfs een A320 heeft niet genoeg capaciteit in de overhead bins om voor elke passagier een trolley kwijt te kunnen. Dus elke passagier die vrijwillig z'n trolley incheckt bespaart gehannes aan de gate of aan boord.

Uit m'n hoofd gaat het om capaciteit voor 110 trolleys tegenover 174~180 stoelen ;)
En dan hebben we t nog niet eens over business/status pax die meer stuks mogen, of de emergency exit rows die geen rugtassen onder de stoel mogen schuiven.

Dusja capaciteit is wel degelijk een verzoek om ze in te checken, en die gaat dan ook naar alle pax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 21:43
En voel je vrij om het verzoek te negeren. Zeker met rij 1 zal je je carry-on wel mee kunnen nemen, maar ik zou zeker niet als laatste boarden ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ramrodwillem schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:20:

Ik heb nooit een probleem gehad met posterkokers meenemen als handbagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-07 13:10
CyBeR schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:18:
[...]

Ik heb nooit een probleem gehad met posterkokers meenemen als handbagage.
Precies, ikzelf ook geen problemen mee gehad. En daarbovenop meerdere malen grote instrumenten als handbagage mee zien gaan op mijn vluchten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 06:26

Stewie!

Keen must die!

Gisteren een interessante landing meegemaakt. Tijdens de landing bleek dat het landingsgestel niet in 'locked position' ging. Landing afgebroken, nog eens laag over het vliegveld gevlogen en toen de landing gemaakt met de angst dat er wat mis kon gaan zodra de wielen de grond raakten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKdzjb4O7yMLISRVZ7vWij73jwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XP2lmHraOLGgUk9fN3JTBvBS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:05:
[...]

Bij veel academische instellingen wordt business bv. inderdaad niet betaald (althans toch niet in België). Veel academici die maar wat al te blij zijn met die premium economy die meer en meer aan populariteit wint, want da's geen business :p.
Maar die gaan neem ik aan op reis om er ook zelf beter (lees: kennisdeling oid) van te worden.

Voor commerciële mensen zoals ik, maar bijvoorbeeld ook onze trainers, geldt dat wij op reis gaan om geld te verdienen voor het bedrijf. Ik ben die discussie 10 jaar geleden bij mijn vorige werkgever aangegaan. Zij wilden mij op een beurs in Phoenix hebben, omdat ze mij de beste persoon op die plek vonden en mij daar dus gewoon nodig hadden. Toen voor het eerst mijn poot stijf gehouden, met succes.

En natuurlijk, er zijn andere manieren voor compensatie dan alleen business. Soms wil iemand er even 2-3 dagen aan vastplakken, dan betalen we gewoon auto/hotel voor degene, is die ook blij mee. Of je geeft gewoon 2 vrije dagen, je laat partner meevliegen, etc. Of zoals gezegd, de persoon word er zelf ook wijzer van, door het opdoen van kennis en kunde.

Maar zonder vorm van wederkerigheid richting de werknemer, vind ik longhaul reizen gewoon not-done op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:00
Was vandaag om 17:00 bij de security bij vertrek 1: ik kon zo doorlopen...
Ik snap helemaal niks meer van Schiphol, totaal onvoorspelbaar. Dus nu 4 uurtjes koffie drinken :D

[ Voor 14% gewijzigd door Menesis op 19-09-2022 18:12 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Vandaag de meeste hectische boarding ooit meegemaakt. Was een groep van +~ zwaar gehandicapten. Rolstoelen waar de accu niet uit ging, niet zelfstandig kunnen lopen, op verkeerde plaatsen zitten, in de middenstoel zitten maar niet recht kunnen zitten en dus tegen de passagier naast zich aanliggen. Knap hoe rustig de stewardessen bleven, maar die zeiden erna ook dat het nog nooit zo hectisch was geweest :D

Overigens per ongeluk in prio boarding rij gaan staan (*A) (doe ik uit gewoonte want normaal bij KLM), en heb nog geen status. Zeiden er niks van, ook niet na scannen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 19-09-2022 19:18 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
PWM schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:14:
[...]

Maar die gaan neem ik aan op reis om er ook zelf beter (lees: kennisdeling oid) van te worden.

Voor commerciële mensen zoals ik, maar bijvoorbeeld ook onze trainers, geldt dat wij op reis gaan om geld te verdienen voor het bedrijf. Ik ben die discussie 10 jaar geleden bij mijn vorige werkgever aangegaan. Zij wilden mij op een beurs in Phoenix hebben, omdat ze mij de beste persoon op die plek vonden en mij daar dus gewoon nodig hadden. Toen voor het eerst mijn poot stijf gehouden, met succes.

En natuurlijk, er zijn andere manieren voor compensatie dan alleen business. Soms wil iemand er even 2-3 dagen aan vastplakken, dan betalen we gewoon auto/hotel voor degene, is die ook blij mee. Of je geeft gewoon 2 vrije dagen, je laat partner meevliegen, etc. Of zoals gezegd, de persoon word er zelf ook wijzer van, door het opdoen van kennis en kunde.

Maar zonder vorm van wederkerigheid richting de werknemer, vind ik longhaul reizen gewoon not-done op die manier.
Eens, daarom hebben we bij ons besloten: 6+ uur reizen = business.

Wat je dan krijgt is dat mensen bewust de reis langer maken door een tussenstop....

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 21:39
Dean Martin schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:21:
[...]

Eens, daarom hebben we bij ons besloten: 6+ uur reizen = business.

Wat je dan krijgt is dat mensen bewust de reis langer maken door een tussenstop....
"Alle bestemmingen die met een directe vlucht binnen 6 uur te bereiken zijn moeten in economy gevlogen worden, ongeacht de totale reisduur door tussenstops". Met zo'n bepaling is die truc bij ons onmogelijk gemaakt.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Tom Paris schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:51:
[...]

"Alle bestemmingen die met een directe vlucht binnen 6 uur te bereiken zijn moeten in economy gevlogen worden, ongeacht de totale reisduur door tussenstops". Met zo'n bepaling is die truc bij ons onmogelijk gemaakt.
Zeker. Tot noch toe hebben ze dat bij ons nog niet toegevoegd. Wat overigens wel bijzonder is, is dat het in Europa alle functie niveaus betreft maar voor Aziatische collega's alleen vanaf bepaald niveau.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Volgende week met Embraer 175 van KLM vliegen. Normaal is business dan een vrije stoel in het midden. Maar simpele Google actie leert mij dat in deze twee twee opstelling er geen stoel wordt vrij gehouden. En aangezien de hele machine 2-2 is qua opstelling: wat heb je dan nog extra in business? Een grotere kans dat er toevallig niemand naast je zit :P ?

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 19-09-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
We Are Borg schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:40:
Volgende week met Embraer 175 van KLM vliegen. Normaal is business dan een vrije stoel in het midden. Maar simpele Google actie leert mij dat in deze twee twee opstelling er geen stoel wordt vrij gehouden. En aangezien de hele machine 2-2 is qua opstelling: wat heb je dan nog extra in business? Een grotere kans dat er toevallig niemand naast je zit :P ?
Dat levert je inderdaad helemaal niets op. Je ziet ook wel vaak chagrijnige mensen voorin zitten, die dachten ruimte te krijgen maar gewoon iemand naast zich hebben :p Ook het eten is zeer matig.

Je hebt natuurlijk wel Skyprio voordelen bij security en lounge toegang. Maar aan boord is het geen 5,- waard boven EC.

Overigens heb je ook geen kleinere kans om iemand naast je te hebben. De vluchten zitten naar de meeste bestemmingen ramvol op die E175s (even los van Schiphol beperkingen deze week).

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 19-09-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:45:
[...]

Je hebt natuurlijk wel Skyprio voordelen bij security en lounge toegang. Maar aan boord is het geen 5,- waard boven EC.
En extra XP (factor 3 met Economy). Als je nog 30 XP moet halen voor het behouden of upgraden van je FB level kan het een snelle en betaalbare methode zijn om een retourtje business class in Europa te doen ipv economy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Vandaag de KLM Premium Comfort (PE) tickets geboekt. Was geen probleem omdat het prijsverschil in dit geval relatief klein was (300 euro pp). De discussie met betrekking tot het eventueel aanpassen van de travel policy is echter nog niet gevoerd. Dat wordt nog een uitdaging - hoewel ik het zelf helemaal eens ben met de punten die hier worden aangedragen.
Ben het volledig eens dat mensen die bijdragen daarvoor gecompenseerd horen te worden, en een comfortabele reis is daar onderdeel van. En/of een financiele compensatie. Of per diem. Of een andere hybride vorm. Afhankelijk van het soort bedrijf zijn er echter nog veel meer mensen die moeten reizen naast Commercie en Trainers. Die 'halen het geld' wellicht niet op, maar voeren wel de projecten en diensten uit - en dragen zodoende, imho, net zoveel bij als de persoon die het verkocht heeft.
PWM schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:09:
[...]

Maanden af en toe. Maar dan: serieus. Denk dat het bij ons een week of 14 was.

Er gaat een keer of 8 wat fout en opeens drukt iemand op de juiste knop. Veel achteraan gebeld ook. Mijn broer heeft hem voor de zomer aangevraagd voor zijn vrouw, maar volgens mij ook nog niets.
Ik weet niet of ik toevallig veel geluk heb gehad; Echter mijn verzoek was vandaag na exact 14 dagen verwerkt. Ging uiteindelijk erg makkelijk... in dit specifieke geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:02:
[...]

En extra XP (factor 3 met Economy). Als je nog 30 XP moet halen voor het behouden of upgraden van je FB level kan het een snelle en betaalbare methode zijn om een retourtje business class in Europa te doen ipv economy.
Retour zonder overstap op Cityhopper zijn meestal erg aan de prijs. Economy + 200,- SAF is ook 30XP en zeker goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Xandrios schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:12:
Afhankelijk van het soort bedrijf zijn er echter nog veel meer mensen die moeten reizen naast Commercie en Trainers. Die 'halen het geld' wellicht niet op, maar voeren wel de projecten en diensten uit - en dragen zodoende, imho, net zoveel bij als de persoon die het verkocht heeft.
Zeker, mijn pleidooi was ook niet bedoelt om die uit te sluiten, hoewel dat er inderdaad eigenlijk wel staat :) Bij ons geldt de policy voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

PWM schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:45:
[...]

Dat levert je inderdaad helemaal niets op. Je ziet ook wel vaak chagrijnige mensen voorin zitten, die dachten ruimte te krijgen maar gewoon iemand naast zich hebben :p Ook het eten is zeer matig.

Overigens heb je ook geen kleinere kans om iemand naast je te hebben. De vluchten zitten naar de meeste bestemmingen ramvol op die E175s (even los van Schiphol beperkingen deze week).
Privium dus voor de security en lounge hoef ik het niet te doen :). En aan boord dus ook niet. Goede tip dat de vluchten meestal vol zitten dus dan is er aan boord dus geen voordeel te behalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-07 20:05
Xandrios schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:12:

Ben het volledig eens dat mensen die bijdragen daarvoor gecompenseerd horen te worden, en een comfortabele reis is daar onderdeel van. En/of een financiele compensatie. Of per diem. Of een andere hybride vorm. Afhankelijk van het soort bedrijf zijn er echter nog veel meer mensen die moeten reizen naast Commercie en Trainers. Die 'halen het geld' wellicht niet op, maar voeren wel de projecten en diensten uit - en dragen zodoende, imho, net zoveel bij als de persoon die het verkocht heeft.
Ik zou het omschrijven als “iedereen die daar vanwege werk heen moet”. En het is niet alleen de aanslag op je prive leven, het is ook effectief kunnen werken.

Als ik naar SGP vloog ging ik na een douche door naar kantoor. Met economy had ik dat nooit gedaan. Zelfde met terug komen uit de US. Dus het is voor iedereen win win

Snap dus ook nooit waarom bedrijven dat niet doen (evt. wel om CO2, maar die zou ik dan persoonlijk flink afkopen)

Het punt “het is luxe dus daarom niet” vind ik dan ook echt penny wise pound foolish

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 19-09-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-07 16:37
[...]

Ik heb een aantal jaar eco (comfort) gevlogen en als het echt niet anders kon business bij een oud werkgever. Veelal naar Azië, de reis er naar toe overleef je nog wel maar terug ben je echt gesloopt. Vaak minder dan een week weg en dan ook nog een ramvol schema met soms ook nog meerdere landen in de week gepropt.
Ik ben daar toen weggegaan omdat het z'n tol begon te eisen in mijn privé leven, toen ik daar wegging heb ik tegen mijzelf gezegd dat als ik weer een dergelijke job zou doen ik wel een werkgever wou hebben die zou willen investeren in het welzijn van zijn medewerkers als ze over ver moeten.

Gelukkig ben ik nu mijn eigen werkgever >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-07 23:29
JohanB schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:49:
[...]
(...)
Als ik naar SGP vloog ging ik na een douche door naar kantoor. Met economy had ik dat nooit gedaan. Zelfde met terug komen uit de US. Dus het is voor iedereen win win
(...)
U is mijnbouwer?

:+

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Chip. schreef op zondag 4 september 2022 @ 16:17:
Nou wat je hoopt dat jezelf niet overkomt is mij dan toch overkomen.

30 augustus had ik een vlucht van Qatar Airways van Schiphol naar Doha, Qatar. En mijn bagage is helaas nooit aangekomen. Dus meteen maar een Property Irregularity Report ingevuld. Meerdere keren gebeld met verschillende nummers van Qatar Airways, Swissport en Schiphol. Maar oioioi wat een intens slechte service. Na ik weet niet hoeveel belletjes kreeg ik via de klantenservice van Qatar Airways (Nederlands nummer) in gesprek met een belabberde Indische call center persoon een nummer van Qatar Airways Nederland. Wat waarschijnlijk een intern nummer is. Want toen ik belde was het eerste wat ik kreeg te horen "ja dit is niet de juiste procedure... maar ik zal even meekijken...". Mevrouw bevestigde dat mijn bagage nooit aan boord van het vliegtuig is gekomen. Dat wist ikzelf ook want mijn tracker zegt ook dat de bagage nog op Schiphol ligt. Ze denkt dat het bagage etiket beschadigd is geraakt. Ze vroeg vervolgens naar een beschrijving van de tas, deze heel specifiek gegeven met ook foto's naar een emailadres dat ze gaf. Ze zei dat ze aantal telefoontjes zou plegen. Uiteraard sindsdien niets meer gehoord. En het telefoonnummer geeft ook geen gehoor.

Ik zie dat mijn bagage nog steeds op Schiphol ligt. Ik verwacht ook niet meer dat die mijn kant op komt...

Iemand enig idee hoe je bij Schiphol door bagage kan gaan zoeken of jou bagage er tussen ligt????
Nou na 20 dagen is mijn koffer terecht. Toeval die 20? In iedergeval zit de vakantie er bijna op. Nog 2 dagen en dan terug naar Nederland. Dus de koffer opsturen naar Indonesië heeft geen zin meer. Als het goed is bezorgen ze de koffer morgen bij familie.

Misschien nog een vraag... Is er ook iets als een dagvergoeding, per dag dat je je koffer niet hebt?

Heb na 2 dagen zonder koffer 2 nieuwe setjes kleding gekocht (2 korte broeken, 2 t shirts, 3 onderbroeken, 3 paar sokken). Waardoor ik 3 sets aan kleding had en die heb ik steeds laten wassen bij hotels. Dus dat waren bijna geen kosten. Alleen de tijd die je kwijt bent aan bellen/emailen en de stress die erbij komt is niet uit te drukken 🥲. Zeker niet de eerste paar dagen.

Iig wel een ervaring rijker. Volgende vakantie gaat denk ik gewoon met enkel handbagage zijn. Gewoon paar setjes kleding en die gewoon laten wassen iedere keer. Is misschien wel wat duurder want de kosten van het wassen iedere keer overstijgen wel de kosten van bagageruim.

Ps. Mocht iemand nog benieuwd zijn waar Schiphol bagage 'verloren' bagage veilt... https://www.venduhuisdeeland.nl/veilingschema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Chip. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:42:
[...]

Nou na 20 dagen is mijn koffer terecht. Toeval die 20? In iedergeval zit de vakantie er bijna op. Nog 2 dagen en dan terug naar Nederland. Dus de koffer opsturen naar Indonesië heeft geen zin meer. Als het goed is bezorgen ze de koffer morgen bij familie.

Misschien nog een vraag... Is er ook iets als een dagvergoeding, per dag dat je je koffer niet hebt?

Heb na 2 dagen zonder koffer 2 nieuwe setjes kleding gekocht (2 korte broeken, 2 t shirts, 3 onderbroeken, 3 paar sokken). Waardoor ik 3 sets aan kleding had en die heb ik steeds laten wassen bij hotels. Dus dat waren bijna geen kosten. Alleen de tijd die je kwijt bent aan bellen/emailen en de stress die erbij komt is niet uit te drukken 🥲. Zeker niet de eerste paar dagen.

Iig wel een ervaring rijker. Volgende vakantie gaat denk ik gewoon met enkel handbagage zijn. Gewoon paar setjes kleding en die gewoon laten wassen iedere keer. Is misschien wel wat duurder want de kosten van het wassen iedere keer overstijgen wel de kosten van bagageruim.
Vergoedingen zijn geregeld in Verdrag van Montreal. Daarin is de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen beperkt. Na 21 dagen wordt baggage als vermist beschouwd en heb je recht op 1228 SDR (special drawing rights).

Er is geen dagvergoeding, wel redelijke kosten die je maakt (dus in jou geval je broeken etc), het wassen van je kleding zou je ook kunnen claimen.

Mogelijk dat je reisverzekering daarbovenop nog iets uitkeert, bij mijn reisverzekering is dat het volgende (maar dus uitgesloten de kosten die de luchtvaartmaatschappij heeft vergoed of moet vergoeden).
. De kosten van aanschaf of huur van direct noodzakelijke artikelen worden aan u vergoed tot een maximum van:
a) Vertraging van bagage: € 400 per persoon als uw door de luchtvaartmaatschappij ingecheckte bagage niet binnen vier uur
na het tijdstip van uw aankomst op de luchthaven van uw bestemming is aangekomen.
b) Uitloop vertraging van bagage: een extra vergoeding van € 400 per persoon als uw door de luchtvaartmaatschappij
ingecheckte bagage niet binnen 48 uur na het tijdstip van uw aankomst op de luchthaven van uw bestemming is
aangekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Haha, dat moest SIN airport in SGP zijn inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
iRobert schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:01:
[...]

Ik heb een aantal jaar eco (comfort) gevlogen en als het echt niet anders kon business bij een oud werkgever. Veelal naar Azië, de reis er naar toe overleef je nog wel maar terug ben je echt gesloopt. Vaak minder dan een week weg en dan ook nog een ramvol schema met soms ook nog meerdere landen in de week gepropt.
Ik ben daar toen weggegaan omdat het z'n tol begon te eisen in mijn privé leven, toen ik daar wegging heb ik tegen mijzelf gezegd dat als ik weer een dergelijke job zou doen ik wel een werkgever wou hebben die zou willen investeren in het welzijn van zijn medewerkers als ze over ver moeten.
Dit is inderdaad exact het punt. Het is welzijn, maar het is zelfs ook gewoon ergonomy/occupational health van werken/slapen in eco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Chip. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:42:
[...]

Ps. Mocht iemand nog benieuwd zijn waar Schiphol bagage 'verloren' bagage veilt... https://www.venduhuisdeeland.nl/veilingschema
Volgens mij veilt Schiphol alleen verloren voorwerpen. Daar kan natuurlijk baggage tussen zitten als je ergens op Schiphol je baggage laat staan maar ruimbagage die later komt wordt volgens mij niet door Schiphol geveild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

PolarBear schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:52:
[...]

Vergoedingen zijn geregeld in Verdrag van Montreal. Daarin is de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen beperkt. Na 21 dagen wordt baggage als vermist beschouwd en heb je recht op 1228 SDR (special drawing rights).

Er is geen dagvergoeding, wel redelijke kosten die je maakt (dus in jou geval je broeken etc), het wassen van je kleding zou je ook kunnen claimen.

Mogelijk dat je reisverzekering daarbovenop nog iets uitkeert, bij mijn reisverzekering is dat het volgende (maar dus uitgesloten de kosten die de luchtvaartmaatschappij heeft vergoed of moet vergoeden).

[...]
Kan je inderdaad claimen: moeten ze wel reageren :P. Zoals verwacht reageert in mijn geval TAP helemaal nergens op. Aangetekende brief kwam retour (want adres in NL zitten ze niet meer) en mijn claims via de website staan allemaal “under analysis”, langste nu bijna twee maanden :z

Kortom nu ga ik eens ervaring opdoen met het rechtssysteem: https://europa.eu/youreur...ms-procedure/index_nl.htm

Geen advocaat nodig en wel via de rechtbank. Kost geld maar ik heb het er wel voor over: ga sowieso wat leren hiervan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

We Are Borg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:03:
[...]
Kan je inderdaad claimen: moeten ze wel reageren :P. Zoals verwacht reageert in mijn geval TAP helemaal nergens op. Aangetekende brief kwam retour (want adres in NL zitten ze niet meer) en mijn claims via de website staan allemaal “under analysis”, langste nu bijna twee maanden :z

Kortom nu ga ik eens ervaring opdoen met het rechtssysteem: https://europa.eu/youreur...ms-procedure/index_nl.htm

Geen advocaat nodig en wel via de rechtbank. Kost geld maar ik heb het er wel voor over: ga sowieso wat leren hiervan :)
Vergeet niet om meteen alle extra*) gemaakte kosten mee te claimen, bedrijven leren alleen als het ze onder de streep (hard) raakt.

*) Aangetekende brief, griffierecht etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 20-09-2022 15:23 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Freee!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:22:
[...]

Vergeet niet om meteen alle extra*) gemaakte kosten mee te claimen, bedrijven leren alleen als het ze onder de streep (hard) raakt.

*) Aangetekende brief, griffierecht etc.
Zal ik zeker doen! Wat ik alleen niet begrijp: formulier is Nederlandstalig en rechter in NL neemt in behandeling. Is het dan het probleem van TAP dat ze (vermoed ik) geen NL talig jurist in dienst hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

We Are Borg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:47:
[...]
Zal ik zeker doen! Wat ik alleen niet begrijp: formulier is Nederlandstalig en rechter in NL neemt in behandeling. Is het dan het probleem van TAP dat ze (vermoed ik) geen NL talig jurist in dienst hebben ?
TAP heeft een vestiging (of agent) in Nederland, dus dat mag geen probleem zijn voor TAP.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:24:
[...]

Volgens mij veilt Schiphol alleen verloren voorwerpen. Daar kan natuurlijk baggage tussen zitten als je ergens op Schiphol je baggage laat staan maar ruimbagage die later komt wordt volgens mij niet door Schiphol geveild.
Jawel, want na 3 maanden is de bagage eigendom van schiphol en valt het daaronder. Men veilt dan een kar met bagage waarop je kan bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Freee!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:02:
[...]

TAP heeft een vestiging (of agent) in Nederland, dus dat mag geen probleem zijn voor TAP.
Ik kan de vestiging niet vinden in de KvK. Je mag geen Europese procedure voor geringe vorderingen starten als er een Nederlandse vestiging zou zijn.
We Are Borg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:47:
[...]

Als een document is opgesteld in een taal die TAP niet begrijpt kan TAP het document weigeren of binnen een week terugsturen en dan moet je alsnog een vertaling aanleveren (art. 6 Verordening EU 861/2007). Waarschijnlijk moet je dan een Engelse vertaling aanleveren (zie ook deze uitspraak). Ik verwacht echter dat TAP contact met je opneemt om te schikken of een Nederlandse advocaat aanstelt (zoals in deze zaak). Ik zou graag je correspondentie tot nu toe doornemen en horen hoe je die hebt verstuurd, want het zou zonde zijn als je je zaak door een kleinigheidje verliest. Misschien kun je daar een apart topic voor openen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Chip. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:26:
[...]

Jawel, want na 3 maanden is de bagage eigendom van schiphol en valt het daaronder. Men veilt dan een kar met bagage waarop je kan bieden.
Het gaat over gevonden voorwerpen. Niet verloren voorwerpen.

• RocketKoen
JohanB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:38:
[...]

Het gaat over gevonden voorwerpen. Niet verloren voorwerpen.
Verloren voorwerpen kun je pas veilen als je ze hebt gevonden. En dan zijn het gevonden voorwerpen.

TheS4ndm4n#1919

• JohanB
RocketKoen schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:05:
[...]

Verloren voorwerpen kun je pas veilen als je ze hebt gevonden. En dan zijn het gevonden voorwerpen.
En als ze ze gevonden hebben, dan staan ze netjes online en kan diegene die ze mist ze ophalen en krijgt daar ruim te tijd voor. Sterker nog, je krijgt gewoon een berichtje als je het verloren voorwerpen formulier invult, als het is gevonden (dit werkt overigens verrassend goed ben ik een paar keer achter gekomen, zelf met een portemonnee oid)

Niet insinuaties over verloren bagage in de terminals als: "Mocht iemand nog benieuwd zijn waar Schiphol bagage 'verloren' bagage veilt.."

[ Voor 7% gewijzigd door JohanB op 21-09-2022 09:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:52:
Die 400,- klinkt leuk, maar is helaas toch beperkt. Mijn koffer kwam laatst niet aan op JFK. Ik had de volgende dag klantafspraken bij 2 organisaties waar iedereen strak in pak loopt. Dan kom je met 400,- nergens.

Aan de andere kant hebben we een keer op vakantie gehad dat de koffers een dag te laat kwamen, waarbij AMEX gewoon €1600,- storte voor mij, mijn vrouw en de kinderen.

4 zwembroeken en 4 tandenborstels later, hadden we €1510,- over :p

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:33:
[...]

Die 400,- klinkt leuk, maar is helaas toch beperkt. Mijn koffer kwam laatst niet aan op JFK. Ik had de volgende dag klantafspraken bij 2 organisaties waar iedereen strak in pak loopt. Dan kom je met 400,- nergens.
Voor 400 piek had je toch wel in New York een fatsoenlijk pak kunnen huren? Hoewel fatsoenlijk, ik heb nog nooit iemand in een fatsoenlijk pak zien lopen in de VS. Of nou ja heel zelden.

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:36:
[...]

Voor 400 piek had je toch wel in New York een fatsoenlijk pak kunnen huren? Hoewel fatsoenlijk, ik heb nog nooit iemand in een fatsoenlijk pak zien lopen in de VS. Of nou ja heel zelden.
Probeer maar nette schoenen te vinden, maar 47 in NY :p Maar inderdaad, 4 maten te grote pakken zijn in NY geen uitzondering.

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-07 16:57
M'n aanstaande vlucht is ongevraagd omgeboekt dus ik bel de platinum lijn om iets anders te regelen;
"de wachttijd bedraagt meer dan een uur, bel later terug, de verbinding wordt nu verbroken" _/-\o_

• PrideoftheSouth
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-09-2023
Goedemiddag, nieuw in dit topic dus ik ben me wel degelijk bewust van het feit dat ik wellicht nogal een standaard (Newb-)vraag stel:

Aanstaande vrijdag vlieg ik met een paar collega's naar Athene voor een weekendje weg. Door de problemen op Schiphol is onze vlucht van aanstaande vrijdag -KLM, vertrek 12:20- omgeboekt naar een vlucht in de avond - KLM, vertrek 21:15. Per saldo een vertraging van zowat 9 uur, en met als gevolg dat we rond 3:00 uur 's nachts bij ons hotel aankomen. Betaalbare alternatieven (als in: andere vluchten) zijn er slechts beperkt, dus dat is balen.

Vraag: hebben we recht op enige genoegdoening hiervoor? Ik heb gelezen dat maatschappijen niet zomaar mogen omboeken binnen een termijn van 14 dagen voor vertrek, dus op basis daarvan - alsook de grootte van de vertraging - lijken we ergens aanspraak op te kunnen maken. Echter, in de artikelen die ik lees wordt ook geschermd met "buitengewone omstandigheden" die deze verplichting voor luchtvaartmaatschappijen zou verwerpen. Genoemde voorbeelden van dat soort omstandigheden: natuurrampen, stakend luchthavenpersoneel. Dat is niet wat er momenteel gaande is op Schiphol (denk ik); dus hebben we nu recht op compensatie? Iemand enige ervaring hiermee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-07 12:24
Je hebt zeer waarschijnlijk recht op compensatie, dus stuur je claim gewoon op naar KLM.

• hollandje
PrideoftheSouth schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:17:
Goedemiddag, nieuw in dit topic dus ik ben me wel degelijk bewust van het feit dat ik wellicht nogal een standaard (Newb-)vraag stel:

Aanstaande vrijdag vlieg ik met een paar collega's naar Athene voor een weekendje weg. Door de problemen op Schiphol is onze vlucht van aanstaande vrijdag -KLM, vertrek 12:20- omgeboekt naar een vlucht in de avond - KLM, vertrek 21:15. Per saldo een vertraging van zowat 9 uur, en met als gevolg dat we rond 3:00 uur 's nachts bij ons hotel aankomen. Betaalbare alternatieven (als in: andere vluchten) zijn er slechts beperkt, dus dat is balen.

Vraag: hebben we recht op enige genoegdoening hiervoor? Ik heb gelezen dat maatschappijen niet zomaar mogen omboeken binnen een termijn van 14 dagen voor vertrek, dus op basis daarvan - alsook de grootte van de vertraging - lijken we ergens aanspraak op te kunnen maken. Echter, in de artikelen die ik lees wordt ook geschermd met "buitengewone omstandigheden" die deze verplichting voor luchtvaartmaatschappijen zou verwerpen. Genoemde voorbeelden van dat soort omstandigheden: natuurrampen, stakend luchthavenpersoneel. Dat is niet wat er momenteel gaande is op Schiphol (denk ik); dus hebben we nu recht op compensatie? Iemand enige ervaring hiermee?
Mijn ouders hadden hetzelfde met een easyjet vlucht (1 dag later vertrekken dan geplanned met 6 dagen van tevoren berciht) een paar maanden terug. Via EU261 toen compensatie aangevraagd en eigenlijk direct zonder gezeur van de maatschappij het geld gekregen. Dat zou zover ik kan lezen in je bericht ook in jouw situatie gelden, €400 de man.

• PrideoftheSouth
mfkne schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:18:
Je hebt zeer waarschijnlijk recht op compensatie, dus stuur je claim gewoon op naar KLM.
Dank, dat was ik ook zeker van plan. Alleen benieuwd in hoeverre mijn verwachtingspatroon realistisch is. :+
hollandje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:22:
[...]

Mijn ouders hadden hetzelfde met een easyjet vlucht (1 dag later vertrekken dan geplanned met 6 dagen van tevoren berciht) een paar maanden terug. Via EU261 toen compensatie aangevraagd en eigenlijk direct zonder gezeur van de maatschappij het geld gekregen. Dat zou zover ik kan lezen in je bericht ook in jouw situatie gelden, €400 de man.
Was dat ook door dat gedoe op Schiphol, of lag daar een andere reden aan ten grondslag? Ik ben nieuwsgierig naar in hoeverre die "bijzondere omstandigheden" nog roet in het eten kunnen gooien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
PrideoftheSouth schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:25:
[...]

Dank, dat was ik ook zeker van plan. Alleen benieuwd in hoeverre mijn verwachtingspatroon realistisch is. :+

[...]

Was dat ook door dat gedoe op Schiphol, of lag daar een andere reden aan ten grondslag? Ik ben nieuwsgierig naar in hoeverre die "bijzondere omstandigheden" nog roet in het eten kunnen gooien...
het was wel tijdens de drukke periode, easyjet had eigenlijk geen reden gegeven behalve de het spijt ons maar we gaan de originele vlucht niet uitvoeren. Hebben het niet geprobeerd te spelen op overmacht. Ik weet niet hoe KLM erin staat, misschien proberen zij het wel op overmacht te gooien, ymmv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
PrideoftheSouth schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:17:

Als KLM de vlucht annuleert dan kun je in princiepe gratis omboeken naar elke andere KLM of partner vlucht. In dit geval zie ik dat er een Tarom vlucht is om 11:30AM die om 18:40 aankomt. Of met ITA via Rome met ongeveer dezelfde tijden. Of met Air France mocht je het niet erg vinden om vroeg te vertrekken. Ja, die zijn met een overstap - maar dan kom je niet zo gek laat aan. Wellicht is het in jouw geval beter om KLM te vragen om je op een van die vlucht om te boeken. Dat zou in princiepe een gratis aanpassing moeten zijn.

• mfkne
[b]PrideoftheSouth in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"PrideoftheSouth schreef op woensdag 21 september 2022
Mocht KLM de uitbetaling weigeren, dan is dit wellicht relevant: https://www.luchtvaartnie...per-geannuleerde-reiziger

• Xandrios
Deze specifieke vlucht is niet eens geannuleerd. Lijkt erop dat KLM pax van volgeboekte vluchten aan het omzetten is om bepaalde doelen te halen?

• PrideoftheSouth
Xandrios schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:53:
Deze specifieke vlucht is niet eens geannuleerd. Lijkt erop dat KLM pax van volgeboekte vluchten aan het omzetten is om bepaalde doelen te halen?
Klopt, ik vermoed dat ze mensen op drukke tijdstippen (in de ochtend en rond de middag?) proberen te wijzigen naar tijdstippen waarop het wat rustiger is. Dat maakt ook dat ik wat huiverig ben om om te boeken naar een nieuwe vlucht in de ochtend (want wellicht opnieuw omgeboekt/geannuleerd), zeker omdat dat ook nog met tussenstop is. Dat betekent niet dat ik je meedenken niet waardeer, integendeel zelfs… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-07 21:40
Bij KLM had ik een vlucht naar Berlijn, vanwege een zieke zoon kan deze niet doorgaan.

Voor het omboeken heb een niet-restitueerbare voucher aangevraagd, maar kan er niet direct iets van terugzien? Is er iemand die hier ervaringen mee heeft? Moet de vlucht misschien gewoon direct omgeboekt worden ipv een voucher aanvragen?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Xandrios schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:04:
[...]

Als KLM de vlucht annuleert dan kun je in princiepe gratis omboeken naar elke andere KLM of partner vlucht. In dit geval zie ik dat er een Tarom vlucht is om 11:30AM die om 18:40 aankomt. Of met ITA via Rome met ongeveer dezelfde tijden. Of met Air France mocht je het niet erg vinden om vroeg te vertrekken. Ja, die zijn met een overstap - maar dan kom je niet zo gek laat aan. Wellicht is het in jouw geval beter om KLM te vragen om je op een van die vlucht om te boeken. Dat zou in princiepe een gratis aanpassing moeten zijn.
Sterker nog, met het nodige geklaag zijn zelfs omboekingen naar andere alliances mogelijk (Aegean om 16:40). 9 uur vertraging voor een verblijf van een weekend is onredelijk lang. Ook al is het in dit geval waarschijnlijk mosterd na de maaltijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-07 18:18
Mijn terugvlucht vanuit Copenhagen met Easyjet aankomende dinsdag is geannuleerd, eerste direct optie was 2 dagen later, of via Gatwick met self transfer en dan veel te laat thuis om die dag nog te werken. Wat een drama.

Heb de reisverzekering er op gezet en een los enkeltje bij Sas maar geboekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Daniel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:19:
[...]

Sterker nog, met het nodige geklaag zijn zelfs omboekingen naar andere alliances mogelijk (Aegean om 16:40). 9 uur vertraging voor een verblijf van een weekend is onredelijk lang. Ook al is het in dit geval waarschijnlijk mosterd na de maaltijd :P
Dat doen ze gelukkig al jaren (EU 261), soms gaat het automatisch. Gisteren mocht ik bellen voor een geannuleerde vlucht die eigenlijk volgende week zou plaatsvinden om te boeken. In 1e instantie wilde ze me via FRA sturen, aangegeven dat er via WAW & LOT er ook diverse fare classes beschikbaar waren en dat ging ook.

Je weekschema is wel elke keer totaal naar de klote met hun annuleringen zo kort van te voren & de compensatie die ze toch mogen uitbetalen konden ze beter besteden om de beveiliging op Schiphol in orde te maken.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

mfkne schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:08:
[...]

Mocht KLM de uitbetaling weigeren, dan is dit wellicht relevant: https://www.luchtvaartnie...per-geannuleerde-reiziger
350 euro per reiziger betalen...
Omdat je te krenterig bent om 500 euro per beveiliger meer te betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Sorcerer8472 schreef op zondag 25 september 2022 @ 02:45:
[...]

350 euro per reiziger betalen...
Omdat je te krenterig bent om 500 euro per beveiliger meer te betalen.
Penny wise and pound foolish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik vraag me ook wel af wat de ‘endgame’ hier dan is voor Schiphol. Het is niet alsof die beveiligers ergens in de komende jaren gaan denken ‘ow ok laat ik weer voor lager loon komen werken’. Dit is blijvend. Dus ga je nu permanent op lagere capaciteit blijven werken en continue vergoedingen aan reizigers blijven uitkeren? Die als gevolg van de rijen steeds meer je luchthaven zullen gaan mijden? Ik snap er weinig van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Daniel schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:31:
Ik vraag me ook wel af wat de ‘endgame’ hier dan is voor Schiphol. Het is niet alsof die beveiligers ergens in de komende jaren gaan denken ‘ow ok laat ik weer voor lager loon komen werken’. Dit is blijvend. Dus ga je nu permanent op lagere capaciteit blijven werken en continue vergoedingen aan reizigers blijven uitkeren? Die als gevolg van de rijen steeds meer je luchthaven zullen gaan mijden? Ik snap er weinig van.
Korte termijn denken. Bestuurders worden vaak afgerekend op de laatste kwartaal/jaarcijfers. Tijdens corona namen ze genoegen met minder loon. Dus dan wil het bedrijf graag permanent dat lage loon blijven betalen.

Tijdens corona lockdowns was er voor beveiligers ook geen ander werk. Geen festivals, feestjes ect. Sportwedstrijden zonder publiek. Niks waar je beveiligers voor in moet huren.
In mei kwamen ze er achter dat al die beveiligers ineens wel andere opties hadden. Dit jaar ging het hele festivalseizoen gewoon door en was er werk zat. Ze hebben de correcte aanname gedaan dat ze flink meer moeten gaan betalen om nog genoeg personeel te vinden. Vandaar die zomer bonus.

Waar ze misgerekend hebben is dat er voor beveiligers op het einde van het festivalseizoen weer heel weinig werk zou zijn. En dat ze dan wel weer voor minder geld zouden komen werken.
Daar gingen 2 dingen mis. Ten eerste willen die beveiligers zelf ook op vakantie. En door de tijdelijke aard van de bonus hebben ze dat allemaal uitgesteld tot de herfst. Ten tweede zijn heel veel beveiligers niet 2 jaar gaan zitten wachten op het einde van alle lockdowns, die hebben ander werk gezocht. En als dat andere werk beter verdient, komen ze niet terug.

Maar verder is dit meer een discussie voor Chaos op Schiphol door personeelstekorten

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:50

Jebus4life

BE User

Hier even de search van het topic al gebruikt, maar weinig over gevonden.

Zijn er hier veel ervaringen om te vliegen via LOT?
Gewoon omdat je denkt "Oh jee, kunnen die Polen dat wel" zou ik het willen vermijden (compleet absurd vooroordeel natuurlijk, dat weet ik zelf). Qua prijs en vluchtduur zijn de vluchten een behoorlijk stuk interessanter dan de alternatieven

(LOT; 15 uurtjes met een overstap van +- 2 uur)
(Qatar/Etihad/Lufthansa zo'n 20 uur met overstap van zo'n 3 uur). Bovendien zo'n €150 duurder, enkel Lufthansa heeft dan nog het voordeel interessante vlieguren te hebben (maar niet direct iets dat me €150 pp waard is)

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jebus4life schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:46:

Gewoon omdat je denkt "Oh jee, kunnen die Polen dat wel" zou ik het willen vermijden (compleet absurd vooroordeel natuurlijk, dat weet ik zelf). Qua prijs en vluchtduur zijn de vluchten een behoorlijk stuk interessanter dan de alternatieven

(Qatar/Etihad/Lufthansa zo'n 20 uur met overstap van zo'n 3 uur). Bovendien zo'n €150 duurder, enkel Lufthansa heeft dan nog het voordeel interessante vlieguren te hebben (maar niet direct iets dat me €150 pp waard is)
Geen persoonlijke ervaringen, maar twee ex-colllega's vlogen geregeld met LOT (als ze naar het kantoor in Warschau moesten), één ex-collega vond LOT te duur (als hij van het kantoor in Warschau naar Amsterdam moest). Over kwaliteit heb ik geen van die drie ooit horen klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Jebus4life schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:46:

zelf lot in premium economy en economy gevlogen. Vliegtuigen zijn modern, vluchten zijn goed en personeel doorgaans vriendelijk. Alleen beetje gek dat ze in premium economy niet voldoende maaltijden hadden en al helemaal dat ze niet voldoende vegetarische maaltijden hadden op een vlucht naar India (waar een heel groot deel van de bevolking veg is). Aside from that, vooral binnen EU, niks te klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Iemand ervaring met stoelselectie bij Delta? Ik heb een boeking welke twee KLM en twee domestic Delta segmenten bevat. Geboekt onder KL vluchtnummers (Codeshare). Van de twee Delta segmenten kan ik bij één zonder problemen stoelselectie doen (op de Delta website). De ander geeft een error. Op de KLM website wordt ik doorverwezen naar Delta voor de Delta-operated vluchten.

Delta Assist geeft aan dat ik het maar bij Check-in moet proberen. Deze vuchten zijn echter geboekt in Delta Comfort+, en dit is een klasse waar 72 u voor vertrek het halve vliegtuig naar gaat willen upgraden. Dat zal dus gebeuren vóór check-in opent. De kans dat er dan voor ons nog iets anders beschikbaar is dan een middenstoel is vrij klein. En dat is niet leuk voor een 4 uur lange A220 vlucht.

Initieel gaf de Delta website de volgende error "Uh-oh! We're sorry, but the seat map for this flight is view only.". Sinds vandaag is het een permanente error dat de seatmap niet eens weergegeven kan worden.

Momenteel nog twee isle stoelen beschikbaar (Controle via ExpertFlyer). Iemand ervaring met een situatie als dit, zijn er nog andere manieren te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Bellen met DL in de VS zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@Xandrios: de reden dat het normaliter niet kan is dat KLM boekt in de basic economy-klasse bij Delta (E). Ze zeggen dat je dan wel bij check-in kunt selecteren maar ik heb het nooit uitgeprobeerd.

Alleen in dit geval heb je het over Comfort+. Ik wist alleen niet eens dat je dat kon boeken via KLM? Kun je zien welke boekingsclasse is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Ik had een vlucht met KLM naar Wenen geboekt via het reisbureau van mijn werk. Nu heeft KLM deze vlucht geannuleerd, waarop het reisbureau van mijn werk mij op de Austrian airlines vlucht van dezelfde dag heeft gezet voor de heenreis, terug nog steeds KLM. Kan ik op Schiphol nog steeds door de priority lijn met mijn KLM silver, of ben ik nu benadeeld door deze annulering? Dat scheelt toch wat reistijd, zeker met de huidige perikelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-07 16:37
ZieglerNichols schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:32: ben ik nu benadeeld door deze annulering?
Ja, want geen skyteam op de heenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Sorcerer8472 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:20:
@Xandrios: de reden dat het normaliter niet kan is dat KLM boekt in de basic economy-klasse bij Delta (E). Ze zeggen dat je dan wel bij check-in kunt selecteren maar ik heb het nooit uitgeprobeerd.

Alleen in dit geval heb je het over Comfort+. Ik wist alleen niet eens dat je dat kon boeken via KLM? Kun je zien welke boekingsclasse is?
Comfort+ boek je normaal in fare klasse W of S.
Als je er terecht via een andere weg (een upgrade) zie je 2 letters:
Complimentary Medallion upgrade (SU)
SkyMiles Global or Regional upgrade (SY)
SkyMiles Award vlucht (SN)

Iets anders gaat waarschijnlijk problemen geven. Basic-economy zal normaal ook niet werken bij de check-in:
Not eligible for MQM, MQS or MQD earn, paid or complimentary access or upgrades to premium seats, including to Delta Comfort+® or Preferred Seats; and no paid access to Priority Boarding.

Upgrade met een KLM/0074 ticket gaat het vaak ook niet worden:

Upgrade-eligible tickets and segments must have the following attributes:

006 Delta ticket stock
Segment desiring ancillary upgrade is Delta marketed and Delta operated
Ticket purchased via fare or SkyMiles award redemption

[ Voor 30% gewijzigd door Grouchy op 25-09-2022 22:27 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ja, vroeger kon je met KLM-ticket ook complimentarily upgraden naar Comfort+, kan nu niet meer.
Maar goed, KLM verkoopt dus E-fare tickets waarbij je je stoel niet kunt kiezen, ook niet tegen betaling, ondanks dat ze bij het boekingsproces zeggen dat dat wel kan (mogelijk zie ik dat ivm Flying Blue status en zien anderen het niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Nu online

Grouchy

meep meep

Dat was altijd wel lachu, pax die basic economy bij KLM kopen en dan gewoon stoel selectie en upgrades enzovoort houden.
Vorig jaar ooit gehoord van een Delta Air Lines lead specialist dat sinds 31 Augustus 2021 je vlucht een DL vluchtnummer moet hebben om te profiteren van upgrades naar Comfort+. Delta dacht zeker eeuh.. KLM/AF 'that's why we cannot have nice things'...Kan ondertussen weer veranderd zijn, heb dat niet echt bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@Grouchy mogelijk ook Skymiles-nummer. Ik meen dat ik ook niet in aanmerking kwam met Flying Blue-nummer. Wel voor first class vreemd genoeg (achteraan de Delta frequent flyers in de rij). Maar als die al vol zit krijg je dus geen comfort+ meer wat op zich wel prima stoelen zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
mfkne schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:18:
Bellen met DL in de VS zou kunnen helpen.
Bedankt. Nogmaals contact gehad met Delta, en dat was uiteindelijk de oplossing. Doorverbonden naar een meer technische afdeling en stoelen zijn gereserveerd. En ben ik blij om ook; Dit is een vlucht van méér dan 4 uur op een A220. Zou erg zuur zijn als dat een middel-stoel zou zijn terwijl a) wij betaald hebben voor Comfort+ en b) de rest van de cabine vol zit met gratis upgrades :+

Ben erg benieuwd hoe de A220 (CS1) is bij Delta. Heb tot nu toe één keer de CS3 gevlogen met AF, in Business, en dat was een erg goede ervaring. Vond het initieel enigszins raar dat Delta zulke lange vluchten met zo'n klein toestel doet, maar wellicht is dat exact waar dit specifieke toestel voor bedoeld is. Klein, maar wél comfortabel (Althans, dat hopen we dan maar).
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:20:

Boekingsklasse W, dus echt geboekt in Comfort+.
Sorcerer8472 schreef op maandag 26 september 2022 @ 06:06:
@Grouchy mogelijk ook Skymiles-nummer. Ik meen dat ik ook niet in aanmerking kwam met Flying Blue-nummer. Wel voor first class vreemd genoeg (achteraan de Delta frequent flyers in de rij). Maar als die al vol zit krijg je dus geen comfort+ meer wat op zich wel prima stoelen zijn!
De FB website geeft idd aan dat Comfort+ voor Platinum helemaal gratis zou moeten zijn, zonder details mbt of het per se een DL-coded vlucht moet zijn. Beetje verwarrend flauw is dat wel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Upgrade enkele reis Amsterdam richtingen Dublin met KLM: 68 EUR :). Of 6 EUR voor comfort. Heb maar voor comfort gekozen: privium heb ik al dus geen toegevoegde waarde voor business
Pagina: 1 ... 149 ... 246 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2