Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Die A220 in business bij AF is inderdaad erg fijn. Denk de fijnste die je kan krijgen in Europa.Xandrios schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:50:
[...]
Bedankt. Nogmaals contact gehad met Delta, en dat was uiteindelijk de oplossing. Doorverbonden naar een meer technische afdeling en stoelen zijn gereserveerd. En ben ik blij om ook; Dit is een vlucht van méér dan 4 uur op een A220. Zou erg zuur zijn als dat een middel-stoel zou zijn terwijl a) wij betaald hebben voor Comfort+ en b) de rest van de cabine vol zit met gratis upgrades![]()
Ben erg benieuwd hoe de A220 (CS1) is bij Delta. Heb tot nu toe één keer de CS3 gevlogen met AF, in Business, en dat was een erg goede ervaring. Vond het initieel enigszins raar dat Delta zulke lange vluchten met zo'n klein toestel doet, maar wellicht is dat exact waar dit specifieke toestel voor bedoeld is. Klein, maar wél comfortabel (Althans, dat hopen we dan maar).
Nu moet je alleen hopen dat er bij Delta geen verandering is in tijden/kist. Dat gebeurt echt zeer regelmatig. Een A220 op zo'n route is niet heel vreemd. Ze vliegen er veel met 737 en A320's binnen de US, maar als passagier is die beleving niet beter. Als je binnenkomt op Detroit of Minneapolis om door te gaan naar het zuid-westen zit je snel op een paar uur.
EDIT:
Lol, dacht ff kijken waar ik mee vlieg de komende 2 US Trips. Log ik in: Alle vluchttijden en vliegtuigen veranderd

Oeh, wel een 757 gekregen, die had ik nog niet gehad bij Delta
/f/image/NwV7O7kPS9mjDqHC9iqrA63p.png?f=fotoalbum_large)
Mmm, dit geeft nog niet veel vertrouwen voor de vlucht, laat staan bagage
/f/image/lBhUwrgKfPJPnSvSlSLlYObB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door PWM op 26-09-2022 10:03 ]
Helaas wel een -300. Van de -200 bestaat een variant die Delta One aan boord heeftPWM schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:57:
[...]
Oeh, wel een 757 gekregen, die had ik nog niet gehad bij Delta
Mmm, da's wel jammer. Maar die week ervoor vlieg ik in de nieuwe A321NEO van Delta, met Delta OneDaniel schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:09:
[...]
Helaas wel een -300. Van de -200 bestaat een variant die Delta One aan boord heeft
Ik ga in die 3 weken totaal 320XP sparen. Dat betekent wel rode ogen, maar ook als het goed is Plat4Life daarna. Ik heb dan genoeg XP om de laatste 5 jaar vol te maken als ze de eisen niet aanpassen.
[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 26-09-2022 10:16 ]
Wonderlijk genoeg, als ik nu een betaald enkeltje wil op die route krijg ik in business alleen SQ939 als optie en in economy helemaal geen beschikbaarheid, terwijl er volgens Expertflyer honderden stoelen beschikbaar zijn verdeeld over meerdere vluchten.
Is kort, maar niet onhaalbaar. Ik had vorig jaar een overstap van 0:45 op DFW, inclusief enorme rijen voor de CBP en het opnieuw 'inchecken' van de baggage én opnieuw door security gaan en toch net voor het sluiten van de deuren het vliegtuig gehaald. En wonder boven wonder was mijn baggage ook nog aan boord. Maar relaxed is anders.PWM schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:57:
[...]
Mmm, dit geeft nog niet veel vertrouwen voor de vlucht, laat staan bagage
[Afbeelding]
Bagagge was eigenlijk ook nooit een probleem bij overstaptijden van 0:25-0:40.
Zeker dit jaar is vliegen in de USA een verademing tov Europa en zeker AMS als je Priority/TS-Pre/GE hebt. Ben dit jaar vanaf April elke maand in de USA geweeest en de enigste rijen waar ik in heb gestaan waren voor de Sky Pubs.
Situatie in AMS kent het meeste personeel wel want zodra je baggage incheckt of de in-flight lead/FA ziet tijdens de vlucht dat je kaaskop bent of van/naar AMS vliegt komt het ter sprake.
Eerder dit jaar op een AMS-SLC-DEN trip hielden ze de SLC-DEN vlucht ook op de grond tot dat iedereen van die vlucht (had natuurlijk vertraging) aan boord was.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Oh shit, ik had inderdaad gezien dat reward tickets naar noord amerika een stuk goedkoper zouden worden maar lees nu dat alles inderdaad een stuk goedkoper wordt. Ook mag je nu een gratis tussenstop maken zolang je de boeking telefonisch maaktPWM schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:11:
Nou, ook eens goed nieuws uit Flying Blue kamp. De prijzen voor reward tickets worden permanent verlaagd. Opeens een hoop meer bang voor de buck. Ik wilde volgend jaar met gezin naar Zuid-Afrika en hoef daar opeens 450.000 miles minder voor te betalen in business
Fijn! Maar hoe boek je comfort+ bij KLM dan? Zit niet in de app toch?Xandrios schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:50:
[...]
Bedankt. Nogmaals contact gehad met Delta, en dat was uiteindelijk de oplossing. Doorverbonden naar een meer technische afdeling en stoelen zijn gereserveerd. En ben ik blij om ook; Dit is een vlucht van méér dan 4 uur op een A220. Zou erg zuur zijn als dat een middel-stoel zou zijn terwijl a) wij betaald hebben voor Comfort+ en b) de rest van de cabine vol zit met gratis upgrades![]()
Ben erg benieuwd hoe de A220 (CS1) is bij Delta. Heb tot nu toe één keer de CS3 gevlogen met AF, in Business, en dat was een erg goede ervaring. Vond het initieel enigszins raar dat Delta zulke lange vluchten met zo'n klein toestel doet, maar wellicht is dat exact waar dit specifieke toestel voor bedoeld is. Klein, maar wél comfortabel (Althans, dat hopen we dan maar).
Hoe dan ook, de A220 bij Delta is helemaal prima imo. De 757 is dan wel sterk gedateerd weer, meerdere keren mee gevolgen.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
afgelopen zomer de A220 zowel in comfort als domestic first gehad met Delta.Xandrios schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:50:
stoelen was in beide gevallen goed. service in comfort was alleen een drankje met eten tegen betaling. in first ben ik ongeveer onmiddellijk in slaap gevallen tot de landing (vlucht om 11:30 in de avond op mijn 3e dag in de vs), kan dus niks zeggen over de service.
Per wanneer? Zit voor komende februari te kijkenPWM schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:11:
Nou, ook eens goed nieuws uit Flying Blue kamp. De prijzen voor reward tickets worden permanent verlaagd. Opeens een hoop meer bang voor de buck. Ik wilde volgend jaar met gezin naar Zuid-Afrika en hoef daar opeens 450.000 miles minder voor te betalen in business
Per nuBoinkie schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:26:
[...]
Per wanneer? Zit voor komende februari te kijken
Waar kan ik hier meer over lezen?hollandje schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:15:
[...]
Oh shit, ik had inderdaad gezien dat reward tickets naar noord amerika een stuk goedkoper zouden worden maar lees nu dat alles inderdaad een stuk goedkoper wordt. Ook mag je nu een gratis tussenstop maken zolang je de boeking telefonisch maakt
Hier https://insideflyer.nl/pe...ieven-naar-noord-amerika/
En hier een ander artikel: https://insideflyer.nl/fl...povers-nieuwe-award-tool/
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 22:10
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
60k enkele reis zie ik? De site is niet meer bereikbaar dus moet uitgaan van het screenshot in het artikel. Dat is echt wel prima voor businessPWM schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:11:
[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 26-09-2022 21:30 ]
Hebben ze ook iets gedaan met de benodigde mijlen voor partners?
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Hoe bedoel je die reward. Kan die korting ook op tickets met miles?Grouchy schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:14:
Das wel heel goed nieuws, verlagingen zijn ook behoorlijk. Een promo reward erover heen en het is helemaal feest.
Hebben ze ook iets gedaan met de benodigde mijlen voor partners?
Dit heeft ook een directe impact op de Promo Rewards, waardoor je deze maand al een ticket boekt vanaf 11.250 miles.
https://insideflyer.nl/pe...ieven-naar-noord-amerika/
Afgelopen zondag van Valencia naar Wenen, en dat bleek uitgevoerd te worden door Lauda. OK. Maar toen zag ik deze in de galley en ondanks dat die dingen door catering her en der uitgewisseld worden was het niet per se wat je wil zien...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TED356BU0of5gd3PKT3Qg7GV.jpg?f=user_large)

Terzijde, ik heb nu nog Gold status op Emirates, iemand nog tips voor een nuttige status match? Vueling misschien?
[ Voor 15% gewijzigd door PowerFlower op 27-09-2022 03:12 ]
En tegelijk minder beschikbaarheid? Of valt dat wel mee?PWM schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:11:
Tja dus? Aeroflot is tijden onderdeel geweest van Skyteam, er zal ongetwijfeld links en rechts nog trolleys en baggage containers rondzwerven. Aangezien het toch allemaal standaard spul is waarom zou je het niet gebruiken? Het logo?PowerFlower schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 03:09:
Afgelopen zondag van Valencia naar Wenen, en dat bleek uitgevoerd te worden door Lauda. OK. Maar toen zag ik deze in de galley en ondanks dat die dingen door catering her en der uitgewisseld worden was het niet per se wat je wil zien...
[Afbeelding]
Inderdaad, en er zullen ook best weleens partijen gebruikte materialen aangeboden worden, die dan worden gekocht door een maatschappij die op die manier 80% minder uitgeeft dan aan nieuwe trolleys. Voor iets wat vooral achter de schermen gebruikt wordt, vind ik dat helemaal zo gek niet.PolarBear schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:34:
[...]
Tja dus? Aeroflot is tijden onderdeel geweest van Skyteam, er zal ongetwijfeld links en rechts nog trolleys en baggage containers rondzwerven. Aangezien het toch allemaal standaard spul is waarom zou je het niet gebruiken? Het logo?
K to the KillaZ
In dit geval door een Premium Economy ticket te boeken van AMS via JFK. Dan zijn de domestic segmenten in dezelfde classe (W) en dus geboekt in Comfort+. De A220 vind ik een fijn toestel, maar 4+ uur staat zo scheef in verhouding tot een 7,5hr widebody vlucht van AMS naar JFKSorcerer8472 schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:24:
[...]
Fijn! Maar hoe boek je comfort+ bij KLM dan? Zit niet in de app toch?
Hoe dan ook, de A220 bij Delta is helemaal prima imo. De 757 is dan wel sterk gedateerd weer, meerdere keren mee gevolgen.
Super, thanks! Snacks tegen betaling (op een 4hr vlucht) is wel treurig, maar idd een beetje de standaard in de US. Wellicht dat ik als FB Plat een upgrade naar First kan scoren, maar schat mijn kansen laag in. Ook omdat deze DL vluchten op KL codeshare zijn geboekt verwacht ik daar de nodige pijn.onigiri schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:16:
[...]
afgelopen zomer de A220 zowel in comfort als domestic first gehad met Delta.
stoelen was in beide gevallen goed. service in comfort was alleen een drankje met eten tegen betaling. in first ben ik ongeveer onmiddellijk in slaap gevallen tot de landing (vlucht om 11:30 in de avond op mijn 3e dag in de vs), kan dus niks zeggen over de service.
Maar de prijzen zijn nog steeds dynamisch toch? Met andere woorden, de prijzen die hier worden aangegeven zijn vanaf prijzen. Ik zie FB er wel voor aan om de vanaf prijs flink naar beneden te gooien - maar het algoritme tegelijk zo aan te passen dat de gemiddelde prijs hoger ligt dan voorheen. Dat heeft dan als gevolg dat je oftewel gemiddeld méér betaald, oftewel als je strikt tegen het lage tarief wilt boeken, minder beschikbaarheid/keuze hebt.onigiri schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:16:
[...]
afgelopen zomer de A220 zowel in comfort als domestic first gehad met Delta.
[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 27-09-2022 16:31 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Koffie, bier, wijn en sterke drank zijn verkrijgbaar (gratis) als je 21+ bent en de vlucht 500+ miles is.
First: Bij boarden PDB. Als je een maaltijd scoort in First heb je keuze uit drie keuzes.
Plus natuurlijk snacks en drankjes gedurende de vlucht.
Afgelopen maanden waren er echter wel geregeld wat cateringsproblemen op m'n vluchten.
Ja, zou zeggen week of 3 dat hij er wel doorheenKillaZ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:43:
@PWM Hoe lang duurde jouw Global Entry submission? Die was er vrij snel doorheen toch?
Mja maar dat is alsnog goed te doen lijkt mij.PWM schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:03:
[...]
Ja, zou zeggen week of 3 dat hij er wel doorheenJe moet je nog wel een keer melden bij een aanmeldloket, maar dat kan bij aankomst.

K to the KillaZ
De Privium Lounge (imho nog steeds beste op Schiphol), was ook erg druk. Je ziet de aanmeldingen wel doorwerken nu helaas. Als ze nog meer mensen laten aanmelden, is er geen plek meer.
Zeker. Mijn collega deed hem van de week op JFK binnen 10 minuten. En dat is dan meteen je entry, dus je hoeft de rij al niet meer in.KillaZ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:04:
[...]
Mja maar dat is alsnog goed te doen lijkt mij.
- We Are Borg
PWM schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:07:
Na 6 maanden ellende op Schiphol, moest ik mij vanochtend toch weer langs een rijd wurmen/duwen om bij de Privium poortjes te komen. Wat is het een toch een slechte georganiseerde bende.

Ik was erg vroeg dus het was niet vol, maar zeker ook niet rustig. Dan nog inderdaad goed plekje.De Privium Lounge (imho nog steeds beste op Schiphol), was ook erg druk. Je ziet de aanmeldingen wel doorwerken nu helaas. Als ze nog meer mensen laten aanmelden, is er geen plek meer.
Heb mijn vlucht van Dublin naar Amsterdam toch geüpgrade naar business. Dublin kan schijnbaar erg druk zijn bij security. Losse fast track was goedkoper geweest, maar die werkt met tijdslots en ivm afspraken kon ik dat niet goed plannen. Upgrade was het waard: enorme rij (gok een uur minimaal) voor security terwijl ik bij de fast track gelijk mijn spullen in de bak kon doen. Vliegveld en lounge van Dublin zijn allebei matig: dan doet Schiphol het nog niet zo slecht
3 dagen voor mij.PWM schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:03:
[...]
Ja, zou zeggen week of 3 dat hij er wel doorheenJe moet je nog wel een keer melden bij een aanmeldloket, maar dat kan bij aankomst.
Kaart kwam wel niet op tijd maar das niet zo spannend.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 27-09-2022 20:17 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ondanks het gerotzooi bij Schiphol denk ik, nu de wereld weer open gaat, dat ik in de toekomst toch echt weer bij een grotere hub wil wonen. Als je gewend bent om binnen een half uur van Schiphol te wonen, of een half uur van DXB, en van daar directe vluchten naar zo'n beetje de hele wereld kunt hebben, is het vrij irritant om het met kleine regionale vliegvelden te moeten doen.
Ze worden vaak gewoon wat willekeurig ingezet door de cateraar. Dat is afaik meer vliegveldafhankelijk dan iets anders, van elke maatschappij die op hetzelfde vliegveld dezelfde cateraar gebruikt zie je de trolleys doorelkaar gebruikt worden. Op den duur komen ze wel weer terug bij de maatschappij waar ze van waren. Bij Aeroflot kan dat op het moment iets langer gaan durenWild Chocolate schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:27:
Inderdaad, en er zullen ook best weleens partijen gebruikte materialen aangeboden worden, die dan worden gekocht door een maatschappij die op die manier 80% minder uitgeeft dan aan nieuwe trolleys. Voor iets wat vooral achter de schermen gebruikt wordt, vind ik dat helemaal zo gek niet.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Wellicht het verschil in cultuur tussen Noord en Zuid Europa. Wij gaan voor maximale efficiency (dus mensen direct eruit zodra ze even niet nodig zijn) terwijl dat daar minder prioriteit heeft. Economisch (dus niet menselijk) gezien is het eerste vaak beter, maar in dit geval dus even niet.PowerFlower schreef op woensdag 28 september 2022 @ 01:09:
Vind het toch merkwaardig dat met name vliegvelden in noordelijk Europa deze problemen hebben, Nederland, UK, Ierland, hoorde vandaag ook van mensen die uit Scandinavië kwamen. Ondertussen zijn er in Spanje met name bij de cabin crew van Ryanair continu stakingen, maar in Valencia of Alicante ben je echt gewoon in 5 minuten door security heen met je +€10 "priority" van Ryanair of Vueling. Dat zijn ook kleine vliegveldjes natuurlijk, vergeleken met een Schiphol zeker. Maar toch.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Staan er tegenwoordig ook wachtrijen bij de privium poortjes of kan je nog steeds makkelijk doorlopen richting security?PWM schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:07:
Na 6 maanden ellende op Schiphol, moest ik mij vanochtend toch weer langs een rij wurmen/duwen om bij de Privium poortjes te komen. Wat is het een toch een slechte georganiseerde bende.
De Privium Lounge (imho nog steeds beste op Schiphol), was ook erg druk. Je ziet de aanmeldingen wel doorwerken nu helaas. Als ze nog meer mensen laten aanmelden, is er geen plek meer.
Na een tijdje een project op auto afstand gedaan te hebben, begint voor mij ook het vliegen weer
No signature required.
Richting security is heel makkelijk, dat zijn aparte poortjes. Het is paspoortcontrole waar je af en toe jezelf doorheen moet werken.M3rcury schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:18:
[...]
Staan er tegenwoordig ook wachtrijen bij de privium poortjes of kan je nog steeds makkelijk doorlopen richting security?
Edit
Sta je dan 30 minuten te wachten omdat er geen bussen beschikbaar zijn om je naar neg vliegtuig te rijden....
[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 28-09-2022 21:30 ]
Snap niet hoe ze dat klaar krijgen, maar goed, fransozen he?
Signatures zijn voor boomers.
Ook knap werk dat ze zijn bagage zonder hem in het vliegtuig hebben laten gaan.Maasluip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:01:
Kennis van me is zijn bagage kwijt. Vloog van Orly naar Mauritius RRG en op zijn bagagelabel hebben ze RRJ geprint.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Is toch niet zo speciaal?Freee!! schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:06:
[...]
Ook knap werk dat ze zijn bagage zonder hem in het vliegtuig hebben laten gaan.
Nagezonden bax gaat ook zonder de eigenaar met een paxvliegtuig mee.
Tuurlijk moet er geen bagage mee van een passagier die zijn geplande vlucht mist, maar er iets gebeurd buiten de schuld van een passagier om dan kan bagage gewoon vliegen ( alleen niet in het geplande vliegtuig bv)
De regels zijn gemaakt zodat meneer de terrorist niet zijn plofkoffer kan inchecken, en vervolgens op het laatste moment zijn knalvlucht mist.
De terrorist in opleiding kan niet plannen op foutjes en problemen tijdens de bagage afhandeling. Dus een vrij laag risico. Hij weet niet of/dan wel wanneer/ of hoe de bagage op de goede locatie zal komen.
[ Voor 48% gewijzigd door jack zomer op 29-09-2022 00:27 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Mij viel op bij het inchecken eerder eergisteren dat voordat de incheckdame het label aan m'n koffer maakte, ze mij het liet zien om te checken of 't goed was. Dat deed ze wel vrij rap dus goed opletten (en gelukkig is 'AMS' vrij simpel) maar dat zou dat probleem voorkomen kunnen hebben als iedereen dat deed.Maasluip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:01:
Kennis van me is zijn bagage kwijt. Vloog van Orly naar Mauritius RRG en op zijn bagagelabel hebben ze RRJ geprint.
Kunstig. RRJ is Jacarepaguá–Roberto Marinho Airport, een nauwelijks gebruikt regionaal vliegveld in Rio waar op dit moment niemand op vliegt 😂Maasluip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:01:
Hoe je daar een koffer naar kan routeren is al een interessant vraagstuk.
Waarschijnlijk staat zijn koffer in Réunion te wachten op een vluchtje naar Brazilië.
Signatures zijn voor boomers.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Inmiddels heb ik een vlucht geboekt. Zal over 3 weken vertrekken vanaf Frankfurt met India Air naar New Delhi, en vandaar naar Sydney. Op de terugweg heb ik Vietnam Air via Ho Chi Min city, ook naar Frankfurt.LankHoar schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:10:
Het is alweer 3 jaar geleden dat ik met het vliegtuig ging. Na wat veranderingen heb ik nu toch de kans om een vliegreis naar Australië te maken eind oktober, en moet mijn vlucht zo snel mogelijk rond hebben (liefst vandag nog). Gisteren heb ik al even naar tickets zitten kijken, en kwam toen tickets van ~1100 euro tegen. Datzelfde ticket is vandaag ineens 1600 euro, yikes. Ik had juist gelezen dat op woensdag boeken naar reizen in die regio goedkoper is meestal, maar in dit geval dus niet
Waar ik tegenaan loop:
- Goedkoop ticket vinden (skycanner geeft in maandoverzicht nog 1.100 euro aan, maar klik ik door zie ik enkel 1.600 euro als goedkoopste voor die data).
- Annuleren moet mogelijk zijn (stel coronamaatregelen veranderen, dan wil ik het liefst paar dagen vantevoren nog kunnen annuleren).
- Hoe houd ik overzicht over de overstaps-eisen qua corona, terwijl ik ook op tijdsduur, prijs, vliegveld en datum probeer te letten?
Heb uiteindelijk via Supersaver geboekt, dat was het goedkoopste. Maar nergens in mijn bevestiginsmails kan ik ontdekken hoeveel uur vantevoren ik mijn bagage moet inchecken
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Air India is een hit or miss omdat het tot oktober vorig jaar een government maatschappij was. Heb zelf FRA-DEL met hen gevlogen en het is niet veel soeps. Entertainment System dat simpelweg niet werkt in het hele vliegtuig, ducttape op de armleuningen, scherm dat bijna uit de stoel voor je valt. Tip, neem zelf entertainment meeLankHoar schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:10:
[...]
Inmiddels heb ik een vlucht geboekt. Zal over 3 weken vertrekken vanaf Frankfurt met India Air naar New Delhi, en vandaar naar Sydney. Op de terugweg heb ik Vietnam Air via Ho Chi Min city, ook naar Frankfurt.
Heb uiteindelijk via Supersaver geboekt, dat was het goedkoopste. Maar nergens in mijn bevestiginsmails kan ik ontdekken hoeveel uur vantevoren ik mijn bagage moet incheckenOp de website van Frankfurt airport zie ik alleen generieke informatie, maar ook geen tijden. Hoe kom ik hier achter?
Bij de luchtvaartmaatschappijen waar je bij geboekt hebt. Het advies is niet voor niets om te kijken bij de goedkoop websites, maar er vooral niet te boeken.LankHoar schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:10:
Heb uiteindelijk via Supersaver geboekt, dat was het goedkoopste. Maar nergens in mijn bevestiginsmails kan ik ontdekken hoeveel uur vantevoren ik mijn bagage moet incheckenOp de website van Frankfurt airport zie ik alleen generieke informatie, maar ook geen tijden. Hoe kom ik hier achter?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nah, je kan best wel boeken met bijvoorbeeld supersaver, je krijgt netjes de PNR en ticket nummers van de maatschappij zelf en kan het boekingsgedeelte in. Enige is, als er iets mis gaat ben je de sjaak en je mag je portomonee trekkengambieter schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:50:
[...]
Bij de luchtvaartmaatschappijen waar je bij geboekt hebt. Het advies is niet voor niets om te kijken bij de goedkoop websites, maar er vooral niet te boeken.
Voor een reisje zonder overstaps binnen Europa, maybe. Een reis naar Australie met overstaps en meerdere kansen voor misgaan, hell no.hollandje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:53:
Nah, je kan best wel boeken met bijvoorbeeld supersaver, je krijgt netjes de PNR en ticket nummers van de maatschappij zelf en kan het boekingsgedeelte in. Enige is, als er iets mis gaat ben je de sjaak en je mag je portomonee trekken
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Is die heenweg wel op dezelfde airlineboeking? Of moet je zelf bagage regelen in New Delhi.LankHoar schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:10:
[...]
Inmiddels heb ik een vlucht geboekt. Zal over 3 weken vertrekken vanaf Frankfurt met India Air naar New Delhi, en vandaar naar Sydney. Op de terugweg heb ik Vietnam Air via Ho Chi Min city, ook naar Frankfurt.
Verder natuurlijk wat hierboven gezegd word. Om 100,- te besparen, loop je 1000,- risico. Ik zou het niet doen
@PWM geloof me, het scheelde geen 100,- maar eerder die 1000,-
Als je vlucht vertraagd is en je mist een overstap wordt dat gewoon door de airline opgelost. Je koffer zoek, ook airline. Vlucht geannuleerd zou dan via OTA gaan of ook gewoon airline? Kan mijzelf vaag herinneren dat ik dat laatste gewoon via een airline geregeld had en toen hebben zij de vlucht aangepast
Een goed zakelijk reisbureau kan op een retour misschien tientjes besparen door hun contracten (of meer als ze werken met crosstickets). Dus als de besparing erg hoog is, is er een trucje gedaan. Wat prima is natuurlijk, maar als je dan maar een plan B hebt mocht het mis lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 29-09-2022 13:47 ]
Aparte segmenten worden meestal altijd netjes aangegeven op de website onder een kopje self-transfer. Dan neem je dus als consument een weloverwogen risico. Maar als het gewoon een vlucht is waarbij er geen self-transfer is zullen er dan alleen problemen opkomen als jij zelf een aanpassing wilt doen aan je boeking.PWM schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:46:
Maar dat geld komt ergens vandaanDe luchtvaartmaatschappijen gaan geen marge weggeven wat niet nodig is. Wat je bijvoorbeeld ziet is dat in plaats van 1 enkele reis Australië met overstap, een website op de achtergrond 2 losse segmenten boekt. Mocht je dan de overstap missen, gaat de airline jou niet herboeken.
Op welk tijdstip adviseren jullie om aanwezig te zijn?
Is 4 uur van te voren daadwerkelijk benodigd?
We reizen alleen met handbagage.
Of bij annuleringen. Dan zegt de maatschappij in 99% van de gevallen dat je de tussenpersoon moet bellen. KLM hangt zelfs op als je zegt dat het via een 3rd party ishollandje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:53:
[...]
Aparte segmenten worden meestal altijd netjes aangegeven op de website onder een kopje self-transfer. Dan neem je dus als consument een weloverwogen risico. Maar als het gewoon een vlucht is waarbij er geen self-transfer is zullen er dan alleen problemen opkomen als jij zelf een aanpassing wilt doen aan je boeking.
Tuurlijk, in 95% van de gevallen gaat het goed. Maar als er een paar 100,- verschil is, zou ik echt vraagtekens zetten. Ik vlieg intercontinentaal business op tickets van een paar 1000 euro en zelfs daar is het tientjeswerk verschil met tussenpersonen.
EDIT:
And it shows: https://www.trustpilot.com/review/www.supersaver.nl
Horrible customer service when airline cancelled one of the flights. Phone lines hanging up after waiting for ages. Live chat takes ages and then quits unexpectedly.
All they tell me there is no alternative flight. Basically offering refund 2 weeks before trip.
Our friend booked with airline directly and just got re-routed to the next nearest airport.
This agency can not offer this option.
AVOID
[ Voor 22% gewijzigd door PWM op 29-09-2022 14:02 ]
Fair enough, ikzelf boek meestal ook direct maar vind een OTA niet een afschrikwekkend iets waar je 100% zeker je geld kwijt bent mocht er iets mis gaan. Voor een tientje doe ik het ook niet, maar soms scheelt het al snel 100-200 euro. Vond het alleen opmerkelijk hoeveel afschuw er is vanuit deze thread m.b.t. OTA's en vroeg me af waar dit vandaan kwamPWM schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:58:
[...]
Of bij annuleringen. Dan zegt de maatschappij in 99% van de gevallen dat je de tussenpersoon moet bellen. KLM hangt zelfs op als je zegt dat het via een 3rd party is
Tuurlijk, in 95% van de gevallen gaat het goed. Maar als er een paar 100,- verschil is, zou ik echt vraagtekens zetten. Ik vlieg intercontinentaal business op tickets van een paar 1000 euro en zelfs daar is het tientjeswerk verschil met tussenpersonen.
Als je 't niet bij de maatschappij zelf boekt dan kan je beter een reisagent aanspreken waarvan je weet dat die ook een kantoor heeft waar je indien nodig verhaal kan halen, niet zo'n wazige toko die alleen met de laagste prijs adverteert en waar je pas achteraf (meestal te laat) achter komt dat die paar euro's minder de service is die weggeschaafd is. Het klassieke verhaal van voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Eens met dat laatste. Dat is mijn neefje vorige maand nog overkomen. Zijn vlucht werd gewoon geannuleerd. Ik had 'm er nog voor gewaarschuwd.PWM schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:58:
[...]
Of bij annuleringen. Dan zegt de maatschappij in 99% van de gevallen dat je de tussenpersoon moet bellen. KLM hangt zelfs op als je zegt dat het via een 3rd party is
EDIT:
And it shows: https://www.trustpilot.com/review/www.supersaver.nl
[...]
Is er zelfs wel een directe vlucht van Orly naar RRJ? Ik vlieg altijd op GIOGIG ook met Air France.Maasluip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:01:
GIG bedoel je neem ik aan. GIO bestaat niet voor zover ik weetswtimmer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:58:
[...]
Is er zelfs wel een directe vlucht van Orly naar RRJ? Ik vlieg altijd op GIO ook met Air France.
Ha, ja! Galeão is GIG.Daniel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:38:
[...]
GIG bedoel je neem ik aan. GIO bestaat niet voor zover ik weet
sterker nog, volgens wikipedia heeft RRJ momenteel helemaal geen geplande passagiersvluchtenswtimmer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:58:
[...]
Is er zelfs wel een directe vlucht van Orly naar RRJ? Ik vlieg altijd op GIO ook met Air France.
Wij gingen in 1999 met een groep naar Kodiak, Alaska (ADQ). Was één van de koffers naar Albuquerque, in New Mexico gestuurd (ABQ), Medewerker vermoedde dat iemand bij binnenkomst in de VS de code verkeerd gelezen had.Maasluip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:01:
Op de terugweg waren er van de 13 koffers en tassen, 7 zoek. Was nog best gedoe om de juiste bagage bij mij te krijgen, want ik woonde 50 km van de rest van de groep vandaan. En we hadden die 13 stuks op één grote hoop ingecheckt als groep. Dus niet ieder stuk op eigen naam, dat kon toen kennelijk nog

Yep.PWM schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:50:
De afgelopen dagen weer veel lange rijen gezien bij terugkomst voor paspoortcontrole. In de terminal staat er rij tot de Gucci (of is het Chanel?) winkel. Dat is echt een flinke rij. Lang leve Privium, maar ook de KMAR begint dus weer een beperkende factor te zijn.
:strip_exif()/f/image/vvwozkyeyr28F4xvX6DihwsG.jpg?f=fotoalbum_large)
Rij begint in Lounge 2. De wachttijd valt overigens wel mee schijnt, 15-20 mins.
[ Voor 3% gewijzigd door Daniel op 03-10-2022 14:23 ]

Echt, élke keer als ik naar Japan plan te vliegen gebeuren er rare dingen:
2011 - De welbekende aardbeving van 9.0 en bijhorende kernramp een maand voor ik zou heenreizen
2013 - 2 nucleaire testen van Noord-Korea in de weken voor mijn vertrek.
2020 - Ik denk dat we allemaal wel weten wat er in 2020 gebeurde.
2022/23 - Ik boek mijn tickets voor Q1/23, en plots begint Noord Korea weer raketten in de lucht te gooien
Ik begin wel een patroon te merken.
Eerst een enorme catastrophe, vervolgens Noord-Korea dat heibel zoekt, gevolgd door een nieuwe catastrophe en dan wederom de Koreanen die moet moeilijkheden veroorzaken.
Mocht ik de komende jaren opnieuw naar Tokio willen vliegen, ik hou jullie op de hoogte, want dan komt er vervolgens weer een apocalyptisch event aan
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Vraag mij af hoe deze mevrouw door de verschillende controles is gekomen.
Ik verbaas mij er trouwens nog steeds over dat je met Privium op Schiphol zonder boardingpass zo door de beveiliging (en potentieel door de Marechaussee) heen komt. Ik heb weleens het idee gehad om zonder ticket naar de airside Privium lounge te gaan - maar denk niet dat het verstandig is.
- We Are Borg
* We Are Borg mompelt iets over @PWM die daar volgens mij voor op zijn kop kreeg toen hij zijn laptop ging halenoohh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:37:
Ik verbaas mij er trouwens nog steeds over dat je met Privium op Schiphol zonder boardingpass zo door de beveiliging (en potentieel door de Marechaussee) heen komt. Ik heb weleens het idee gehad om zonder ticket naar de airside Privium lounge te gaan - maar denk niet dat het verstandig is.
oohh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:37:
https://www.nu.nl/binnenl...iegt-mee-naar-spanje.html
Vraag mij af hoe deze mevrouw door de verschillende controles is gekomen.
Hoe ze er bij het boarden doorheen gekomen is, is dan wel onduidelijk en sowieso een enorme fuckup dat ze zo ver is gekomen.Het AD meldt dat ze bij de securitycheck op een noodknop drukte, waardoor alles stil kwam te staan. Gebruikmakend van de opwinding die ontstond, zou ze langs de veiligheidscontroles zijn geglipt.
Dat kan maar dat is tegen de voorwaarden dus als ze er achter komen heb je een probleem.oohh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:37:
Ik heb weleens het idee gehad om zonder ticket naar de airside Privium lounge te gaan - maar denk niet dat het verstandig is.
Mevrouw had waarschijnlijk gewoon een boarding pass, hoewel dan de vraag rest waarom ze moeilijk deed bij de security.Homeland schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:34:
[...]
[...]
Hoe ze er bij het boarden doorheen gekomen is, is dan wel onduidelijk en sowieso een enorme fuckup dat ze zo ver is gekomen.
De "normale" poortjes gaan ook open voor elke barcode die de datum van vandaag bevat, die data wordt ook niet gecheckt tegen een centraal systeem. Dus die laag lijkt niet echt ontworpen om waterdicht te zijn.oohh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:37:
Ben benieuwd hoeveel mensen een priority barcode op hun boardingpass hebben gephotoshopped het afgelopen jaar
Denk je dat die bij de gates op hetzelfde systeem zijn aangesloten als pre-security of dat die checkt tegen een pax manifest van de airline? Zou echt een blamage zijn als die ook gewoon geopend konden worden via een online gegenereerde barcode ...Evianon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
De "normale" poortjes gaan ook open voor elke barcode die de datum van vandaag bevat, die data wordt ook niet gecheckt tegen een centraal systeem. Dus die laag lijkt niet echt ontworpen om waterdicht te zijn
Afgelopen vrijdag om 12:25u de heenvlucht, met Transavia. Al tijdens de reis naar Schiphol de melding dat de vlucht 10 minuten vertraagd zou zijn. Om 9u de koffer ingecheckt en op naar de rij. Die begon bij de check-in van 1A, daarna een klein stukje de tenten buiten gezien, om daarna eindelijk naar boven te kunnen. Om 11:35u door de security heen, dat was dus zo'n 2,5 uur in de rij staan.
Aangekomen in T2 te Barcelona een kwartiertje op de koffer gewacht en daarna de taxi gepakt.
Terug: 2,5 uur voor vertrek in Terminal 1 (Vueling). Koffers ingecheckt (ook de handbagage deze keer, stuk makkelijker) en door security. Hele proces zo'n 25 minuten. Op Schiphol kwamen de koffers van de band toen we de hal inliepen. Dit was allemaal gistermiddag (Barcelona) en -avond (Schiphol).
Het is schrijnend om te zien hoe lang je in de rij staat, terwijl minimaal de helft van de scanners niet in gebruik is (op de locatie waar wij door de beveiliging heengingen). Ik hoop maar dat Schiphol een oplossing vindt, dit is desastreus voor het imago van de luchthaven.
In 2019 ging het Schengenpoortje niet open met mijn niet-Schengenticket dus het is toch iets meer dan een datumcheck.Evianon schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:48:
[...]
De "normale" poortjes gaan ook open voor elke barcode die de datum van vandaag bevat, die data wordt ook niet gecheckt tegen een centraal systeem. Dus die laag lijkt niet echt ontworpen om waterdicht te zijn.
Ik hoop helemaal niemand, dat is valsheid in geschrifte.Ben benieuwd hoeveel mensen een priority barcode op hun boardingpass hebben gephotoshopped het afgelopen jaar
De 11 noemt schiphol "busy" terwijl de problemen vooral zijn bij "peak day".Fromz schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:44:
Zijn er nog tweaked die deze week/volgende week richting London city (ge)gaan (zijn)? Ik moet de 11e in de ochtend zonder ruimbagage, moet ik echt 4u van te voren aanwezig zijn?
Of je koffers bij hebt maakt niet heel veel uit. Het probleem zit vooral bij security. Behalve dan die chaos in mei toen de bagage afdeling van de KLM stuk ging.
Grote kans dat je je 3 uur airside moet vermaken. Zeker als je de vlucht van rond 7am hebt. Maar het lijkt mij beter dan een uurtje extra uitslapen en dan je vlucht missen als het tegen zit.
Het ligt ook een beetje aan welke vertrekhal je hebt. Vooral 1 en 3 hebben problemen gehad.
[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 05-10-2022 17:57 ]
Het vliegveld zelf kan checks op basis van eigen data configureren, inderdaad bijv. of de bestemming matcht met de terminal. Maar die systemen zijn nooit geïntegreerd met airlines.fopjurist schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:17:
[...]
In 2019 ging het Schengenpoortje niet open met mijn niet-Schengenticket dus het is toch iets meer dan een datumcheck.
Fun fact: een vliegveld in de UK heeft last gehad van een bug waardoor het poortje mensen niet doorliet als hun PNR of naam de 3 letter code van dat betreffende vliegveld bevatte. Heeft jaren geduurd voor iemand uitvond wat die random scanfouten veroorzaakte
Nu ben ik sowieso al wel een fan van deze Embraer-toestellen vergeleken met A320's en 737's, maar in deze uitvoering is het helemaal uitermate goed uit te houden.
Zitopstellingen van 2 en 2 zijn bij LOT ook altijd heel erg goed in hun Embraers. Meer dan zat ruimte met mijn 195 en dan ook nog eens comfortabele stoelenDaniel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:29:
Trouwens maandag teruggevlogen uit de UK met een Embraer 190 van BA. Damn wat een ruimte heb je daar zeg. Ik ben 1.87 en zat gewoon riant, mijn reisgenoot van dik boven de 1.90 kon ook prima zijn ledematen kwijt. KLM economy comfort intercontinentaal biedt naar mijn idee minder ruimte.
Nu ben ik sowieso al wel een fan van deze Embraer-toestellen vergeleken met A320's en 737's, maar in deze uitvoering is het helemaal uitermate goed uit te houden.
En hoewel deze E2's, maar ook de CS/A220's bijvoorbeeld, een grote stap zijn qua comfort op de kleine toestellen...is het naar mijn mening nog steeds ondergeschikt aan een standaard A320 of B737. De kleinere cabine, sterkere kromming in de romp, geeft toch (voor mij althans) een gevoel van krapte. Dat is helemaal het geval als je vergelijkt met een A320 gezien die ook al breder zijn dan bijvoorbeeld een B737 en daarmee ongeveer een inch bredere stoelen heeft.
Maargoed, dit is allemaal persoonlijk uiteraard. Iedereen heeft z'n voorkeuren
Persoonlijk ben ik het misschien met je eens als je business vliegt. Ik verkies een 2+2 stoelindeling altijd boven 3+3 in economy. Minder mensen om me heen geeft mij juist meer gevoel van rust en ruimte. Dat de cabine zelf wat smaller is maakt het dan juist ook wat gemoedelijker.Xandrios schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:25:
En hoewel deze E2's, maar ook de CS/A220's bijvoorbeeld, een grote stap zijn qua comfort op de kleine toestellen...is het naar mijn mening nog steeds ondergeschikt aan een standaard A320 of B737. De kleinere cabine, sterkere kromming in de romp, geeft toch (voor mij althans) een gevoel van krapte. Dat is helemaal het geval als je vergelijkt met een A320 gezien die ook al breder zijn dan bijvoorbeeld een B737 en daarmee ongeveer een inch bredere stoelen heeft.
Maargoed, dit is allemaal persoonlijk uiteraard. Iedereen heeft z'n voorkeuren
Ik vlieg daar gemiddeld 1 keer per week vanaf. Ik pak altijd prio security (kun je ook los kopen), maar heb nooit overdreven drukte gezien.Homeland schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:30:
Iemand hier recente ervaringen met vliegen vanaf Zaventem? Is het daar net zo erg qua wachten als op Schiphol?
Ik vind het de ideale luchthaven. P1 of P2 reserved, je loopt zo de terminal in, en 10 minuten later sta je air side.
[ Voor 14% gewijzigd door Dean Martin op 06-10-2022 13:06 ]
The best is yet to come
Vliegen vanaf Brussels is werelds. Je merkt dat nog steeds veel EU mensen remote zijn, dus zelfs de traditionele vrijdagsmiddag is rustig te noemen.Homeland schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:30:
Iemand hier recente ervaringen met vliegen vanaf Zaventem? Is het daar net zo erg qua wachten als op Schiphol?
Zelfs vanaf P4 loop je gemakkelijk naar de terminal!
Deze ruimte is te huur!
Volgens mij goed. Mijn vrouw vloog afgelopen maandag vanaf Schiphol met Transavia naar Ibiza. Ze had online ingechecked en alleen 1 stuk handbagage. Binnen 50 minuten was ze door de security en in totaal binnen 90 minuten was ze door alles heen.Mattie112 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:17:
Volgende week (zaterdag) AMS-FRA-SCQ dit keer met Lufthansa, nooit eerder mee gevlogen dus ben benieuwdOverstap van anderhalf uur dat komt wel goed ben alleen erg benieuwd hoe het op Schiphol is. Dit keer geen bagage dus met een beetje mazzel werkt online-incheck prima en hoef ik in elk geval niet daar in de rij.
15 okt.: Druk
Wij verwachten een drukke dag in de vertrekhal. Je staat langer in de rij en kan (grotendeels overdekt) buitenom geleid worden.
Deze ruimte is te huur!
Het grote probleem is dat het compleet onvoorspelbaar is. Het kan 5 minuten zijn, het kan 3 uur zijn.
Overigens voor diegenen die graag met de AF A220 vliegen; vanaf November wordt deze op de route CDG-AMS ingezet. Voornamelijk de middagvluchten AF 1140 / 1141.
Ja en dat is precies het probleem. Of ik nou 4 uur moet wachten of 1 uur weet je in vind alles best. Alleen 4 uur "nutteloos" wachten is dan weer wel irritant. "Ja dan had ik nog 3 uur in mn bed kunnen blijven liggen". Zeker als het ook nog is vroeg op de dag isXandrios schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:56:
Gisteren was het ook 'druk'. Collega had slechts 5 minuten nodig in de wachtrij bij security om 9AM. Zonder priority.
Het grote probleem is dat het compleet onvoorspelbaar is. Het kan 5 minuten zijn, het kan 3 uur zijn.
Overigens voor diegenen die graag met de AF A220 vliegen; vanaf November wordt deze op de route CDG-AMS ingezet. Voornamelijk de middagvluchten AF 1140 / 1141.
Deze ruimte is te huur!
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2