Ahhhh... dát is het dus.
*hoort kwartje vallen
*hoort kwartje vallen
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Mixed Reality dev
Ik weet niet hoelang het nog duurt voordat je vliegt maar als het pas over een aantal weken is dan word je meestal nog wel herboekt.Bockelaar schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:29:
Hoogtepuntje vanuit Garuda: 2e leg van een reis rescheduled: transfertime op CGK is nu -6 uur, als in: connecting domestic vlucht (in 1 ticket - ook garuda dus) is 6 uur vertrokken als we landen. En niet dat ze in de chat meedenken oid, nee "sorry for the inconvenience" en dat was het dan.
[ Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 05-08-2022 10:44 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
OK 't kan vrij rap blijkbaar. 2 augustus aangevraagd, 3 aug kmar, vandaag conditionally approved.CyBeR schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:25:
[...]
Meanwhile ben ik ook overstag gegaan en GE aangevraagd. Ben in September weer in de VS dus hoop dat 't een beetje snel gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 05-08-2022 12:46 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
on that topic, ik kon er geen uitsluitsel over vinden maar zit er bij GE ook voor nederlanders standaard TSA-precheck bij in?CyBeR schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
OK 't kan vrij rap blijkbaar. 2 augustus aangevraagd, 3 aug kmar, vandaag conditionally approved.
Dat is wel de bedoeling ja. Vroeger was dat alleen voor US citizens maar inmiddels is dat uitgebreid.Nl-jeff schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:19:
[...]
on that topic, ik kon er geen uitsluitsel over vinden maar zit er bij GE ook voor nederlanders standaard TSA-precheck bij in?
Het zit er bij al vanaf dat het geintroduceerd is, ook voor kaaskopjes, heb er al jaren veel plezier van.Nl-jeff schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:19:
[...]
on that topic, ik kon er geen uitsluitsel over vinden maar zit er bij GE ook voor nederlanders standaard TSA-precheck bij in?
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Ennnnn nu is de vlucht naar edmonton gecancelled. Met andere woorden: Ik zit in Vegas, maar heb wel een vlucht van Edmonton naar AMS. Bellen is dus wel kansrijk? Ik zie dat omboeken om via LAX te vliegen mij 150 euro extra per ticket kost, daar heb ik echt even geen trek in na de 2e cancellation.CyBeR schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:06:
[...]
HUACA, omboeken na een cancellation is gratis. Ik heb me in dat soort gevallen om laten boeken naar vluchten die letterlijk duizenden euro's duurder waren zonder een euro bij te lappen. Wel aangeven dat je belt omwille van die gecancelde vlucht, niet dat je de impressie geeft dat je zelf wilt omboeken.
K to the KillaZ
Lees nu eens wat Cyber schrijft...... Nee, het gaat je niets kosten want probleem van de maatschappij (als alles op 1 ticket is geboekt).KillaZ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
Ennnnn nu is de vlucht naar edmonton gecancelled. Met andere woorden: Ik zit in Vegas, maar heb wel een vlucht van Edmonton naar AMS. Bellen is dus wel kansrijk? Ik zie dat omboeken om via LAX te vliegen mij 150 euro extra per ticket kost, daar heb ik echt even geen trek in na de 2e cancellation.
[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 09-08-2022 20:46 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ben je zelf aan het knutselen gegaan met losse tickets boeken (LAS-YEG en YEG-AMS op aparte tickets) of heb je een vlucht van LAS naar AMS geboekt en gaat die toevallig met een overstap in YEG?KillaZ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:28:
[...]
Ennnnn nu is de vlucht naar edmonton gecancelled. Met andere woorden: Ik zit in Vegas, maar heb wel een vlucht van Edmonton naar AMS. Bellen is dus wel kansrijk? Ik zie dat omboeken om via LAX te vliegen mij 150 euro extra per ticket kost, daar heb ik echt even geen trek in na de 2e cancellation.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 09-08-2022 20:55 ]
K to the KillaZ
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 09-08-2022 21:42 ]
Ligt voornamelijk aan de bagage afhandeling. Laat ik zeggen dat ik CDG zoveel mogelijk skip vanwege bagage chaos.MJ-Princeps schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 00:34:
Iemand recent na aankomst op CDG de TGV genomen? Hoeveel tijd heb ik nodig om van terminal 2A (ik kom van ORD), baggage op te halen en tot in het station te raken?
The best is yet to come
Thanks nog (ook @Hmmbob )!. Binnen een mum van tijd geregeld. LAX, 3 uur overstaptijd, moet goed komen.CyBeR schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:53:
[...]
Ben je zelf aan het knutselen gegaan met losse tickets boeken (LAS-YEG en YEG-AMS op aparte tickets) of heb je een vlucht van LAS naar AMS geboekt en gaat die toevallig met een overstap in YEG?
In dat eerste geval: dan heb je mogelijk een probleem, en dat is het risico van op die manier boeken. Als je niet op tijd in YEG bent voor je vlucht naar AMS dan heb je pech. De maatschappij die je naar YEG brengt heeft zichzelf wel gecommitteerd dat te doen, dus mogelijk kun je op een eerdere of latere vlucht mee waarmee je dan nog op tijd bent.
In dat tweede geval: doe wat Hmmbob zegt: bel met KLM en zeg dat je vlucht gecanceld is en dat je graag naar huis wilt. Dat kost je geen cent want het is niet jouw schuld dat ze je vlucht gecanceld hebben. Helaas is zelf online omboeken met KLM niet zo gelikt maar aan de telefoon kunnen ze alles regelen.
K to the KillaZ
En zo niet, wiens probleem is het dan? Ik ken nog wel een paar leuke hotels in de buurt. En Santa Monica ligt zowat op LAX, dus opties genoegKillaZ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:11:
[...]
Thanks nog (ook @Hmmbob )!. Binnen een mum van tijd geregeld. LAX, 3 uur overstaptijd, moet goed komen.
[ Voor 13% gewijzigd door Hmmbob op 10-08-2022 10:13 ]
TrueHmmbob schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:12:
[...]
En zo niet, wiens probleem is het dan? Ik ken nog wel een paar leuke hotels in de buurt. En Santa Monica ligt zowat op LAX, dus opties genoeg![]()
(Maar 3u op LAX moet zeker ruim voldoende zijn)
K to the KillaZ
Bedankt voor de tip dat deze nu open is voor Nederlanders, heb hem ook aangevraagd.CyBeR schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:25:
[...]
Nee hoor, alleen als de yanks dat zelf betalen want wij willen dat niet doen. En zij willen dat ook niet, dus komt 't niet.
Meanwhile ben ik ook overstag gegaan en GE aangevraagd. Ben in September weer in de VS dus hoop dat 't een beetje snel gaat.
Dit is al jaren zo... Het is gewoon een bus die kan vliegen en prijzen op het vliegveld en in het vliegtuig zijn inderdaad belachelijk hoog want je hebt toch geen andere optie als je iets wilt kopen.Tristan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:20:
Wij zijn vorige week terug gekomen van 12 dagen Portugal. Vertrokken en aangekomen vanaf Rotterdam Airport met Transavia. Op zich is alles super smooth verlopen en hebben we eigenlijk geen koffer of personeelstekort drama gezien of gemerkt.
Maar waar ik vroeger als kind super blij werd om te mogen vliegen vind ik er nu echt geen reet meer aan. Je moet minimaal 2 uur van te voren aanwezig zijn, het wachten daarna lijkt eindeloos en dan zit je ook nog 3 uur in een opgepropte cabine met mensen om je heen die Covid symptomen niet zo letterlijk nemen zodat je de gehele vlucht in je nek gehoest wordt. Daarnaast zijn de prijzen van de shops op het vliegveld en de kaart in het vliegtuig echt asociaal hoog. €4 voor een stroopwafel, doe normaal!
Ik weet niet of anderen het ook zo ervaren, maar ik ben redelijk genezen van het vliegen en hoef niet perse meer naar een ver land. Volgend jaar gaan we met de trein naar Duitsland ofzo
Tja, t is een keuze he.Tristan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:20:
Wij zijn vorige week terug gekomen van 12 dagen Portugal. Vertrokken en aangekomen vanaf Rotterdam Airport met Transavia. Op zich is alles super smooth verlopen en hebben we eigenlijk geen koffer of personeelstekort drama gezien of gemerkt.
Maar waar ik vroeger als kind super blij werd om te mogen vliegen vind ik er nu echt geen reet meer aan. Je moet minimaal 2 uur van te voren aanwezig zijn, het wachten daarna lijkt eindeloos en dan zit je ook nog 3 uur in een opgepropte cabine met mensen om je heen die Covid symptomen niet zo letterlijk nemen zodat je de gehele vlucht in je nek gehoest wordt. Daarnaast zijn de prijzen van de shops op het vliegveld en de kaart in het vliegtuig echt asociaal hoog. €4 voor een stroopwafel, doe normaal!
Ik weet niet of anderen het ook zo ervaren, maar ik ben redelijk genezen van het vliegen en hoef niet perse meer naar een ver land. Volgend jaar gaan we met de trein naar Duitsland ofzo
Ging jij enkel naar een ver land voor de vlieg ervaring? Mag toch hopen dat je naar een ver land gaat, om het land te ervaren en het vliegen puur als transportmiddel te beschouwen.Tristan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:20:
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
De helft van de treinen naar Duitsland rijdt niet en de anderen hebben 3 uur vertraging.Tristan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:20:
Volgend jaar gaan we met de trein naar Duitsland ofzo
Signatures zijn voor boomers.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
[ Voor 47% gewijzigd door Bigfoot op 10-08-2022 11:10 ]
Alle risicos die sindsdien zijn verholpen en het vliegtuig vliegt weer volop zonder problemen.Bigfoot schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:08:
Grootste verschil is dat de 737 Max natuurlijk niet zo goed bekend staat na de crashes.
De motor is verder naar voren verschoven en het vliegtuig mist de natuurlijke balans. Dat moet dan weer gecorrigeerd worden, met alle risico's vandien.
Daar staat DL een beetje bekend om.Nl-jeff schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:45:
wat me op viel was de DL hun schema's zo nog best vaak aan past, heb nu voor de derde keer sinds boeken (begin july, een schema wijziging te pakken. Vlieg eind sep AMS-SAN via (in eerste instantie LAX) maar nu SLC). is dat bij meer mensen zo of toevallig alleen bij mij?
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Wanneer wil je naar NYC? Ik heb vorige week een retourtje geboekt, om met kerst daar te zijn. 24 december heen en 28 december terug. Rechtstreekse vlucht van Amsterdam Schiphol naar Newark. Kwam zowel via Skyscanner als Google Flights als goedkoopste vlucht voor die periode.Salv schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:50:
Momenteel ben ik aan het kijken voor een weekje New York samen met mijn vriendin en heb inmiddels bij de bekende sites wat prijsalarmen aan staan maar deze zijn momenteel voor een retour AMS - JFK best gunstig.
Wat ik wel jammer begin te vinden is het feit dat zoeken en de laagste prijs tegenwoordig voor Economy Light is ipv standaard Economy (bij meerdere maatschappijen). Ik snap best dat men verschillende mogelijkheden wilt aanbieden maar wanneer je dus voor light wilt kiezen omdat je bv geen ruimbagage meeneemt moet je wel een eventuele stoelkeuze opofferen. Op een korte vlucht geen probleem maar bij 7/8 uurtjes is toch wel fijn om naast elkaar te zitten.
Dan moet je de stap maken naar Economy a 70-100 euro meer + dan nog betalen voor een stoelkeuze, het is leuk verdienen op die manier. Inmiddels al wel bij verschillende maatschappijen gekeken voor zowel direct als indirecte vlucht maar zonder ruim bagage + stoel keuze voor check-in zal KLM op het moment wel de goedkoopste blijven. Al was ik wel benieuwd met het vliegen middels Delta of Virgin dat zal ik dan maar een andere keer moeten ondervinden.
Ben ook benieuwd hoe de problematiek zal zijn rond de eerste week van oktober, zal kom ik er eind september ook wel achter als er een retourtje stockholm op het programma staat. Die vlucht vertrekt om 06:50 en mocht ik met de trein gaan, is de laatste trein om 02:00 op schiphol, lijkt mij prima genoeg tijd om eventuele rijen e.d. door te komen
Volgens mij offer je alleen een gratis stoelkeuze op. Je kan na het boeken van je ticket volgens mij alsnog direct je stoel (tegen betaling) kiezen. Standaardstoelen zijn dan volgens mij nog wel goedkoper dan de combinatie met ruimbagage die je eerder als optie krijgt.Salv schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:50:
Wat ik wel jammer begin te vinden is het feit dat zoeken en de laagste prijs tegenwoordig voor Economy Light is ipv standaard Economy (bij meerdere maatschappijen). Ik snap best dat men verschillende mogelijkheden wilt aanbieden maar wanneer je dus voor light wilt kiezen omdat je bv geen ruimbagage meeneemt moet je wel een eventuele stoelkeuze opofferen. Op een korte vlucht geen probleem maar bij 7/8 uurtjes is toch wel fijn om naast elkaar te zitten.
Verschilt heel erg per airline. Maar behalve bij de prijsvechters mag je bij het inchecken gewoon gratis een stoel kiezen.Yankovic schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
Volgens mij offer je alleen een gratis stoelkeuze op. Je kan na het boeken van je ticket volgens mij alsnog direct je stoel (tegen betaling) kiezen. Standaardstoelen zijn dan volgens mij nog wel goedkoper dan de combinatie met ruimbagage die je eerder als optie krijgt.
Ik dacht dat heel veel maatschappijen, dus niet alleen de prijsvechters, tegenwoordig een "menukaart" hebben. Laagste economy fare klasse, of ze dat Economy Light etc noemen: betalen voor stoelkeuze (soms gratis als je met kinderen reist). Sterker nog: ik dacht dat ik bij Finnair zelfs moest betalen voor stoelkeuze in business class op een intercontinentale vluchtRocketKoen schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:28:
[...]
Verschilt heel erg per airline. Maar behalve bij de prijsvechters mag je bij het inchecken gewoon gratis een stoel kiezen.
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
AY heeft inderdaad 'business light" waar dat soort dingen (en lounge toegang) niet bij zit.Chief schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 05:16:
[...]
Ik dacht dat heel veel maatschappijen, dus niet alleen de prijsvechters, tegenwoordig een "menukaart" hebben. Laagste economy fare klasse, of ze dat Economy Light etc noemen: betalen voor stoelkeuze (soms gratis als je met kinderen reist). Sterker nog: ik dacht dat ik bij Finnair zelfs moest betalen voor stoelkeuze in business class op een intercontinentale vlucht
Klopt. Ook United heeft dit.Chief schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 05:16:
[...]
Ik dacht dat heel veel maatschappijen, dus niet alleen de prijsvechters, tegenwoordig een "menukaart" hebben. Laagste economy fare klasse, of ze dat Economy Light etc noemen: betalen voor stoelkeuze (soms gratis als je met kinderen reist). Sterker nog: ik dacht dat ik bij Finnair zelfs moest betalen voor stoelkeuze in business class op een intercontinentale vlucht
Delta heeft dit natuurlijk ook al jaren. Alleen bij intercontinentaal in Business krijg je lounge toegang. Weet nog wel dat ik in een ver verleden beteuterd stond te kijken bij de lounge met mijn "first class" ticket. Weet ook nog goed waar: In Harrisburg met op de achtergrond Three Mile IslandBorromini schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 05:33:
Er zijn er ook al die lounge access uit hun business-tickets halen bv.(EY, QR).
Voor de FF's is het eigenlijk ideaal natuurlijk. Als Platinum heb je al loungetoegang, bagage, skyprio en andere voordelen. Toch betaal je net zoveel voor een business ticket als iemand zonder FF status. Als je de perks toch al hebt, kan je mooi een goedkoper ticket nemen.CyBeR schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:06:
[...]
AY heeft inderdaad 'business light" waar dat soort dingen (en lounge toegang) niet bij zit.
Ik zit wel vast aan de datum vanaf 06-10 t/m 10-10 / 11-10. Dit is wel even afhankelijk of we dinsdag vanuit New York willen vertrekken, woensdag vroeg in de ochtend aankomen, thuis verder werken je dag ritme pakken en doorgaan. Of dagje "opofferen" maandagavond terug vliegen dinsdag aankomen en woensdag weer werken. Denk wel dat het laatste gaat worden, zou je voor je kop slaan als je vertraging hebt, bagage of NS problemen en dan woensdag ochtend vanuit huis niet kunnen werkenRivanov schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:02:
[...]
Wanneer wil je naar NYC? Ik heb vorige week een retourtje geboekt, om met kerst daar te zijn. 24 december heen en 28 december terug. Rechtstreekse vlucht van Amsterdam Schiphol naar Newark. Kwam zowel via Skyscanner als Google Flights als goedkoopste vlucht voor die periode.
Dat is dus heel lastig te zien want je kan pas een stoel boeken / betalen wanneer je de betaling van tickets hebt afgerond en kunt gaan inchecken. Nu is dat vaak ook pas een paar dagen van te voren, dus de vraag is hoe zeker is dat bij een bepaalde maatschappij ( Delta in dit geval ) en wil je dat risico gaan lopen, die gedachten spelen dan natuurlijk weer en daar speelt z'n maatschappij mooi op in.Yankovic schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:23:
[...]
Volgens mij offer je alleen een gratis stoelkeuze op. Je kan na het boeken van je ticket volgens mij alsnog direct je stoel (tegen betaling) kiezen. Standaardstoelen zijn dan volgens mij nog wel goedkoper dan de combinatie met ruimbagage die je eerder als optie krijgt.
Ja ik las verkeerd, ik dacht dat je bij KLM aan het kijken was. Daar krijg je de optie voor stoelkeuze volgens mij al voordat je het ticket hoeft te bevestigen en betalen. Bij Delta was mijn ervaring dat je met een Basic of Light ticket geen of nauwelijks stoelkeuze had bij het boeken. Ik dacht dat ik wel uit een selecte groep standaardstoelen kon kiezen maar geen exit row of comfort+ voordat de incheck open ging. Maar dat was ook weer op basis van een ticket geboekt met KLM en operated bij Delta waar misschien ook weer verschil in zit dan als je direct bij Delta boekt.Salv schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:05:
[...]
Dat is dus heel lastig te zien want je kan pas een stoel boeken / betalen wanneer je de betaling van tickets hebt afgerond en kunt gaan inchecken. Nu is dat vaak ook pas een paar dagen van te voren, dus de vraag is hoe zeker is dat bij een bepaalde maatschappij ( Delta in dit geval ) en wil je dat risico gaan lopen, die gedachten spelen dan natuurlijk weer en daar speelt z'n maatschappij mooi op in.
Dat is wel correct, bij een door KLM uitgevoerde vlucht via hun website kan ik voor alleen handbagage kiezen en daarna extra opties stoel kiezen a 30 euro p.p. voor een standaard stoel. Dan is een retourtje van 6-10 / 11-10 z'n €535 p.p. een ticket met ruimbagage is dan nog eens 60 euro duurder. Maar voor die paar dagen kunnen wij prima uit de 40L Osprey tas welke precies als handbagage mee mag leven.Yankovic schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:28:
[...]
Ja ik las verkeerd, ik dacht dat je bij KLM aan het kijken was. Daar krijg je de optie voor stoelkeuze volgens mij al voordat je het ticket hoeft te bevestigen en betalen. Bij Delta was mijn ervaring dat je met een Basic of Light ticket geen of nauwelijks stoelkeuze had bij het boeken. Ik dacht dat ik wel uit een selecte groep standaardstoelen kon kiezen maar geen exit row of comfort+ voordat de incheck open ging. Maar dat was ook weer op basis van een ticket geboekt met KLM en operated bij Delta waar misschien ook weer verschil in zit dan als je direct bij Delta boekt.
Die €30 bij KLM is alleen als je nu een stoel wilt kiezen. Als je online incheckt is het gratis. Maar wel first come first served. En alleen voor economy stoelen achterin zonder extra beenruimte.Salv schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Dat is wel correct, bij een door KLM uitgevoerde vlucht via hun website kan ik voor alleen handbagage kiezen en daarna extra opties stoel kiezen a 30 euro p.p. voor een standaard stoel. Dan is een retourtje van 6-10 / 11-10 z'n €535 p.p. een ticket met ruimbagage is dan nog eens 60 euro duurder. Maar voor die paar dagen kunnen wij prima uit de 40L Osprey tas welke precies als handbagage mee mag leven.
En als ik bij andere maatschappijen zoek kom ik momenteel nog niet onder die 535 incl stoelen maar volgens alle vergelijking sites zullen de prijzen niet hevig gaan stijgen de komende dagen dus heb nog even om te boeken. Moet vooral even bedenken of wij woensdag ochtend terug komen of dinsdag, gezien het nog een verrassing is voor vriendinlief is overleggen ook een moeilijke
Het ging in dit geval om paspoort gegevens.CyBeR schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:34:
Dat betreft coviddocumentatie voor landen die dat nog willen en waarnaar KLM die dienst aanbiedt.
Thx voor het delen, TAP gaat nu op mijn "liever niet" lijstjeWe Are Borg schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:40:
Eerste ervaring met TAP
AMS naar LIS: incheckbalie ging open, aparte rij voor business. Maar daar was geen personeel voor. Dus ga maar in de rij staan voor eco.
Eenmaal aan boord half uur staan wachten op tsja… geen idee. Half uur vertraagd en vanaf de Polderbaan dus de overstap op LIS werd nog wat krapper. Mondkapjesbeleid was: op als je het vliegtuig in gaat, daarna mag je het aan je grote teen hangen als het maar in het zicht is. En prio inchecken voor families met kinderen en business: ja in theorie maar ik praktijk ging de volledige pax tegelijk naar voren en TAP vond het allemaal wel ok.
Op LIS de bus in, wachten tot twee bussen tot de laatste centimeter was volgestouwd en door naar de terminal. Dame van TAP stond al te wachten bij de security om ons vriendelijk te verzoeken enorm op te schieten
Eenmaal gejaagd aangekomen waren ze net begonnen met boarden voor business richting CUN. En dik een uur uiteindelijk vertraagd dus alle haast voor niks.
Prima business class stoel (erg vergelijkbaar met united). Service was een drama. Geen pre depature drankje (zal vast vanwege COVID zijn) maar na anderhalf in de lucht nog niks. Na net geen twee uur kwam er een koud doekje en werd je drankje gelijk met het eten geserveerd. Maaltijd was niet te eten: compleet aan gort gebakken groente in een bakje en desert was heel origineel een bakje fruit. Het was een special meal (vegan) maar United bewees eerder dit jaar dat je en origineler kunt zijn en dat het beter kan smaken.
Na deze service niemand meer proactief gezien voor extra drankje bijvoorbeeld. Wel regelmatig controle voor mondkapjes want hier was het beleid: als je niet aan het kauwen/slikken bent dan moet het kapje gelijk weer op. Erg vermoeiend. Regelmatig melding in het scherm en tweemaal als announcement(en dat tel ik die keer niet mee dat het zuurstofmasker ten alle tijden gedragen moest worden
)
Aankomst: koffers snel binnen, buggy kwijt. Geen TAP personeel en Airport personeel verwees naar TAP. Het formulier om te melden “werkt niet in deze regio dus dien maar een klacht in via TAP” foutmelding. Gedaan en 72 uur laten uiteraard niks gehoord nog
Samengevat: prima stoel, waardeloze service. Het is dat de prijs erg goed was maar ik zal TAP niet vaker boeken
Dat zei onze buurman voor ons ook tijdens de vlucht. Die beklaagde zich over het feit dat er voor de hele business class slechts 1 toilet was. Crew gaf aan dat ze daar niks aan konden doen (design van het toestel) maar de toon weer waarop het gezegd werd…..hollandje schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:29:
[...]
Thx voor het delen, TAP gaat nu op mijn "liever niet" lijstje
Hier woensdag aangemeld bij Global Entry, en vandaag al conditionally approved.Nl-jeff schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:45:
Ben overstag gegaan en heb net mijn Global Entry application de deur uit gedaan, nu is het afwachten of ik het geregeld krijg voor mijn aanstaande usa trip eind September. Heb een weekje San Diego staan voor een conferentie (en anders jan minneapolis). Mooie aanvulling op mijn Sky Priority en Privium.
wat me op viel was de DL hun schema's zo nog best vaak aan past, heb nu voor de derde keer sinds boeken (begin july, een schema wijziging te pakken. Vlieg eind sep AMS-SAN via (in eerste instantie LAX) maar nu SLC). is dat bij meer mensen zo of toevallig alleen bij mij?
Tja die vind ik dan ook wel een beetje flauw. Daar kan de crew echt totaal niks aan doen en dat weet je als pax toch ook wel. Waarom moet je daar over zeuren? Stuur dan een mail naar TAP als je dat niks vind.We Are Borg schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:33:
[...]
Dat zei onze buurman voor ons ook tijdens de vlucht. Die beklaagde zich over het feit dat er voor de hele business class slechts 1 toilet was. Crew gaf aan dat ze daar niks aan konden doen (design van het toestel) maar de toon weer waarop het gezegd werd…..
[ Voor 0% gewijzigd door Mattie112 op 12-08-2022 11:41 . Reden: typo ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Doe je goed, ik had een issue met het systeem, binnen 5 minuten een mailtje met 'application is cancelled due to timeout' na een half uur met de cbp aan de lijn te hebben gehangen wisten zij het ook niet en ticket geescaleerd, response verwacht binnen 8 wekencreator1988 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Hier woensdag aangemeld bij Global Entry, en vandaag al conditionally approved.
Ligt er ook aan hoe groot BC is. TAP heeft voor de A330-200 1 toilet voor 20 tot 24 BC stoelen. En in de A330-900 1 toilet voor 34 stoelen.Mattie112 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:46:
[...]
Tja die vind ik dan ook wel een beetje flauw. Daar kan de crew echt totaal niks aan doen en dat weet je als pax toch ook wel. Waarom moet je daar over zeuren? Stuur dan een mail naar TAP als je dat niks vind.
Oh ja in snap het wel (al kan je altijd naar EC lopen) maar het heeft alleen geen zin om tegen de crew te gaan klagenRocketKoen schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Ligt er ook aan hoe groot BC is. TAP heeft voor de A330-200 1 toilet voor 20 tot 24 BC stoelen. En in de A330-900 1 toilet voor 34 stoelen.
Maar Economy moet het doen met 7 voor 244 of 8 voor 264 in die toestellen. (ongeveer 1:33)
Ter vergelijking: KLM 777-200ER heeft 1:20 voor BC en 1:56 voor EC. KLM A330-200 doet 1:9 voor BC en 1:50 voor EC.
Maja, die vliegtuigen en hun indeling kun je dus prima vantevoren opzoeken.
Ik mag voor mijn volgende vlucht waarschijnlijk een plaszak meenemen zo te zien. Wordt een Economy in een KLM 777-300ER. 1 toilet per 42 pax.
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ja, je wilt toch niet dat belangrijke mensen in aanraking komen met het klootjesvolkMattie112 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:01:
[...]
Oh ja in snap het wel (al kan je altijd naar EC lopen) maar het heeft alleen geen zin om tegen de crew te gaan klagen![]()
Maargoed vind dat hele "gescheiden" toiletten sowieso wel vreemd. Zeker met die variable BC, zit er 4 man hop gordijntje dicht. Zijn ook zat mensen die alsnog die kant op gaan dusja...
(en sowieso dat gordijntje)
Wat ik daar vooral flauw aan vind is dat Delta klanten in Europa wel overal de lounge in mogen aangezien bijna alle vluchten hier internationale zijn. Maar ik heb die les ook geleerd, vroeg naar het vliegveld omdat ik dacht dan kan ik nog even rustig werken, dat viel behoorlijk tegen.PWM schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:08:
[...]
Delta heeft dit natuurlijk ook al jaren. Alleen bij intercontinentaal in Business krijg je lounge toegang. Weet nog wel dat ik in een ver verleden beteuterd stond te kijken bij de lounge met mijn "first class" ticket. Weet ook nog goed waar: In Harrisburg met op de achtergrond Three Mile Island
Nou is het wel dat bij veel airlines de BC toiletten extra producten heeft voor gebruik.RocketKoen schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:08:
[...]
Ja, je wilt toch niet dat belangrijke mensen in aanraking komen met het klootjesvolk![]()
Dat deden ze vroeger ook al, maar dan ging het op basis van je kleurtje.
[ Voor 21% gewijzigd door swtimmer op 13-08-2022 20:27 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Dit kan inderdaad wel eens een probleem gaan worden.Grouchy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:47:
Desondanks staan er de laatste maanden geregeld rijen voor de SkyClubs en je verzint het niet....Sky Club fast track lanes voor 360, Delta One & Diamonds.
Genoeg mensen met een fancy creditcard daarzo of Diamonds die een choice benefit gebruiken voor een SkyClub membership, een binnenlandse Delta One vlucht je bent mag ook naar binnen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 14-08-2022 08:57 ]
Ik probeer even het bezwaar te vinden. Is het dat mensen die extra betalen extra privileges krijgen? Dat is toch niet iets nieuws?alexbl69 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Dit kan inderdaad wel eens een probleem gaan worden.
Ben vorige week van Düsseldorf gevlogen. Dat is momenteel (afhankelijk van het tijdstip) minstens net zo'n drama als Schiphol met 5u wachttijd tussen aankomst luchthaven en het binnenstappen van het (gelukkig vertraagde, want de passagiers kwamen allemaal te laat) vliegtuig.
Ze hebben ook op deze luchthaven een 'VIP'-service. Begint bij €180 voor als je geen bagage hebt maar gaat al rap richting de €350/500 als dat wel het geval is. Eigen incheck en security faciliteiten. Heb de beschikbaarheid daarvan eens bekeken, maar het is voor alle data in de nabije toekomst vrijwel volledig volgeboekt.
Wat is dan in vredesnaam nog de incentive voor een vliegveld om die lange rijen voor de 'normale' passagiers op te lossen? Schiphol kan de Privium lidmaatschappen momenteel niet aanslepen, waardoor alle extra capaciteit aan beveiligers nodig zal zijn om deze groei te faciliteren en de beloofde korte wachttijden waar te kunnen blijven maken.
Of - als men dat niet kan nakomen - komt er een 'Privium Pro' voor 4 maal het bedrag van Privium waarbij dit nog wel kan.
Als het aan mij ligt gaat de overheid snel paal en perk stellen aan deze praktijken.
Overigens was Düsseldorf naast de wachtrijen een drama. Heb er pre-Corona ontelbare keren gebruik van gemaakt, maar dat is voorlopig wel even afgelopen.
De checkin-balies gaan veel te laat open. Heb er 2,5 uur voor gestaan voordat deze opende en stond vrijwel vooraan, maar kreeg bij de overhandiging van de boarding-kaart zelfs enigszins vermanend te horen 'u moet wel direct naar de security lopen hoor!!'. Nog geantwoord dat het niet bepaald de schuld van de passagiers is dat het krap geworden was maar daar kwam geen reactie op.
De rij voor de security bedroeg ca 1,5 uur. Waarbij ik de indruk had dat de beveiligers er bijna genoegen in schonken dat ze de steeds wanhopig wordende passagiers nog een beetje extra konden treiteren. Een bejaard echtpaar voor me waarvan de vrouw al in tranen was omdat ze er van overtuigd was dat ze hun vlucht al gemist hadden werd onderworpen aan uitgebreide drugstesten van zo'n beetje alles wat ze bij zich hadden. Enige empathie en zelfs professioneel inzicht van de beveiligers was ver te zoeken.
Verder was de luchthaven gewoon smerig en zag je het verval aan alle kanten. Het personeel was totaal ongeïnteresseerd en leek wel apathisch. Nu is dat misschien niet zo vreemd gezien alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren/maanden, maar het maakt wel dat de optie 'vliegen' een flink aantal plaatsen gezakt is in mijn lijstje.
Als je gaat segmenteren gaat de kwaliteit voor de meeste mensen omlaag: het is snel gedaan met de wachtrijen als de CEO van Shell of ASML in de gewone rij moet aansluiten.JohanB schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:00:
[...]
Ik probeer even het bezwaar te vinden. Is het dat mensen die extra betalen extra privileges krijgen? Dat is toch niet iets nieuws?
Waarom moet de overheid ingrijpen bij een onafhankelijk commercieel bedrijf?
Het is precies omgekeerd: door te segmenteren kan de prijs omlaag en kun je meer klanten binnenhengelen. Als er één tarief is met één serviceniveau betaalt iedereen de daadwerkelijke kosten.Komen eindelijk de echte kosten van vliegen wat meer naar voren, moet de overheid gaan ingrijpen. Ik begrijp dat dus niet.
Wat mij betreft mag de overheid kerosine gaan belasten en fatsoenlijke salarissen bespreken dan zijn de rijen zo weg.
[ Voor 41% gewijzigd door Xandrios op 14-08-2022 16:31 ]
Dat hangt er natuurlijk volledig vanaf hoe je segmenteert. Als je de gewone rijen onder kostprijs wegzet (wat jouw aanpak voor segmentatie lijkt) kun je ook “onder kostprijs” serviceniveau verwachten. De hogere prijzen die nu dus betere service hebben, representeren dan ook de mogelijkheid dat het wel kan tegen de juiste prijs.fopjurist schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:20:
[...]
Als je gaat segmenteren gaat de kwaliteit voor de meeste mensen omlaag: het is snel gedaan met de wachtrijen als de CEO van Shell of ASML in de gewone rij moet aansluiten.
[...]
Het is precies omgekeerd: door te segmenteren kan de prijs omlaag en kun je meer klanten binnenhengelen. Als er één tarief is met één serviceniveau betaalt iedereen de daadwerkelijke kosten.
Het zou het topic ten goede komen als er weer wat meer over reizen met het vliegtuig wordt gesproken. Ipv rijen op vliegvelden. Misschien blijft dat toch een mooie voor een nieuw topicXandrios schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:29:
Wat ik zo her en der lees en hoor gaat het langzaam wel steeds beter op Schiphol. Grootste zomerpiek zal nu ook wel over zijn verwacht ik, en ze hebben meer mensen die nu bij security aan de slag kunnen. Er schijnen af en toe nog wel langere rijen te zijn, maar de 4+ uur van voorheen lijkt steeds minder vaak voor te komen.
Het viel me op dat Aegean van Dep 3 naar Dep 2 is verhuist (Qua check-in). Voorheen ging die altijd 2 hr voor vertrek open, volgens de Schiphol vluchtstatus pagina is dat nu 2,5hr. Weet iemand toevallig of dat realistisch is en ook daadwerkelijk gebeurt? Vraag me af of ik voor een vlucht volgende week mezelf klem zet als ik baggage ga inchecken. Vlieg wel business dus zou via de prio security moeten kunnen (Dus zou <1 hr nodig hebben voor security).
[ Voor 38% gewijzigd door JohanB op 14-08-2022 16:45 ]
[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 14-08-2022 16:53 ]
Hier ben ik het dus wel mee eens, en daarom stelde ik dat dus ook voor. Had dat topic nog niet gezien, zal mensen er weer eens verder op wijzenCyBeR schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:49:
Overigens als je heel graag specifiek over dat onderwerp wilt discussiëren is er ook een eigen topic over: Chaos op Schiphol door personeelstekorten maar hier zitten meer de frequent flyers en ons gebruik van de priority rij maakt onze ervaring toch net anders.
[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 14-08-2022 17:43 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee XP kun je niet transferren. Alleen miles. Gratis (afaik) met een family account en tegen betaling zonder. Maar XP is echt persoonlijk.JohanB schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:31:
[...]
Daarover gesproken, is er een manier om iemand XP te geven? Ik heb er toch niks meer aan, maar kan er wel vrienden een plezier mee doen. Heb weleens iets over een family account gelezen, maar alles leek toch redelijk tot niks te leiden
Zo te zien zijn de prijzen ook redelijk verhoogd.creator1988 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:23:
Schiphol heeft overigens ook een echte VIP service (met losse terminal): https://www.schiphol.nl/en/page/schiphol-vip-service/ - heb het proberen te boeken vorige maand maar zat ook volledig vol.
[ Voor 10% gewijzigd door Luuk2015 op 15-08-2022 16:38 ]
In de VS mag je überhaupt niet van cabine naar cabine lopen (security regels) en daar kunnen ze vrij streng in zijn.Mattie112 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:01:
[...]
Maargoed vind dat hele "gescheiden" toiletten sowieso wel vreemd. Zeker met die variable BC, zit er 4 man hop gordijntje dicht. Zijn ook zat mensen die alsnog die kant op gaan dusja...
(en sowieso dat gordijntje)
In de VS heb je meer aan status dan boekingsclasse qua lounge toegang.swtimmer schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:22:
Wat ik daar vooral flauw aan vind is dat Delta klanten in Europa wel overal de lounge in mogen aangezien bijna alle vluchten hier internationale zijn. Maar ik heb die les ook geleerd, vroeg naar het vliegveld omdat ik dacht dan kan ik nog even rustig werken, dat viel behoorlijk tegen.
Enig idee waarom?[b]PolarBear schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:28:[/b
In de VS mag je überhaupt niet van cabine naar cabine lopen (security regels) en daar kunnen ze vrij streng in zijn.
Om precies te zijn mag je niet naar voren. Maar wel naar achteren.PolarBear schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:28:
[...]
In de VS mag je überhaupt niet van cabine naar cabine lopen (security regels) en daar kunnen ze vrij streng in zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Grouchy op 15-08-2022 19:39 ]
Een lid van mijn familie heeft dit pas geleden wel gebruikt omdat Privium niet lukte en ze haar vlucht onder geen enkel beding mocht missen. Dus dan maar de portemonee trekken. Ze stond eerst wachtlijst maar er kwam toch plek.creator1988 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:23:
Schiphol heeft overigens ook een echte VIP service (met losse terminal): https://www.schiphol.nl/en/page/schiphol-vip-service/ - heb het proberen te boeken vorige maand maar zat ook volledig vol.
Moet het wel delta status zijn gok ik? Ik heb platinum bij klm en had een first ticket en mocht niet naar binnen.PolarBear schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:28:
[...]
[...]
In de VS heb je meer aan status dan boekingsclasse qua lounge toegang.
Misschien is het een Oneworld dingetje maar ik kan met mijn OW Saphire in de Admirals Clubs van AA wat voor vlucht (wel binnen OW) ik neem.swtimmer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:13:
[...]
Moet het wel delta status zijn gok ik? Ik heb platinum bij klm en had een first ticket en mocht niet naar binnen.
Klopt. Toegang tot Sky Club op domestic flights is voorbehouden aan Delta Diamond kaarthouders die een Choice Benefit hebben ingezet voor het hele jaar loungetoegang. SkyTeam Elite Plus-status (waar FB Platinum onder valt) heeft alleen toegang als er een internationale vlucht direct aansluit op je binnenlandse vlucht.swtimmer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:13:
[...]Moet het wel delta status zijn gok ik? Ik heb platinum bij klm en had een first ticket en mocht niet naar binnen.
Krijg ik ook regelmatig te horen inderdaad. Ik heb zelf echter de keuze gemaakt om Schiphol (en dus KLM, want ben Plat) te blijven negeren en uit te wijken naar Zaventem. Helaas nog geen status match voor *A mogelijk, maar dat gaat wel snel zat. Op Zaventem kun je voor een laag bedrag sowieso prio kopen indien nodig.KNed schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:56:
Familielid gisterenmorgen in een kwartier op Schiphol door de security heen. Vertrekhal 1, om half 5 in de ochtend. Problemen lijken redelijk opgelost?
The best is yet to come
Kwamen ze zelf met een aanbod?CyBeR schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:25:
Upgrade offer van Finnair, €119 voor HEL-LHR in hun A350 business class (niet de nieuwe tot dusverre, maar wel met echte business stoelen), prima deal dacht ik.
Nee, dat doen ze overigens wel maar ik keek toevallig in de app naar wat 't zou kosten en vond de prijs heel redelijk. Mogelijk hadden ze me later ook een email gestuurd maar was ik ze voor. Toen ik boekte was 't prijsverschil tussen economy en business iets van 500 euro.
[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 16-08-2022 19:49 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Verwijderd
Werkelijk nog nooit mijn rugzak of koffer moeten wegen. Alleen goed opletten op de maten, die willen nog wel eens verschillen.Danielson schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:56:
Wat is jullie ervaring met het gewicht van handbagage? Wij willen alleen handbagage meenemen, we letten erop dat onze handbagagekoffer niet boven de 8KG uitkomt, maar je mag ernaast ook nog een rugtas meenemen van 2KG.
Qua koffer letten we goed op het gewicht, maar hoe strikt zijn ever het algemeen met de rugtas? Is hier wat over te zeggen?
Het hangt sterk af van de airline. In sommige gevallen zullen ze je vragen om bij de check in al even de handbagage op de band te zetten om te wegen. En héél soms vragen ze ook bij de gate.Danielson schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:56:
Wat is jullie ervaring met het gewicht van handbagage? Wij willen alleen handbagage meenemen, we letten erop dat onze handbagagekoffer niet boven de 8KG uitkomt, maar je mag ernaast ook nog een rugtas meenemen van 2KG.
Qua koffer letten we goed op het gewicht, maar hoe strikt zijn ever het algemeen met de rugtas? Is hier wat over te zeggen?
Correctie, Miles & More is het spaarprogramma van Lufthansa Group, niet de gehele *A. Miles & Smiles staat het helaas niet toe om een transfer te doen naar andere programma's of CC's. Dus voor de punten die je al hebt kan je niet zoveel mee.Borromini schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:48:
Zo'n kaart vereist vaak ook domicilie. In naam zit Turkish bij Star Alliance. Hun frequent flyer-programma is Miles & More. Die hebben kaarten (AMEX en MasterCard in België, bv., ik denk MasterCard in NL).
Met het spaarprogramma van TK kan je misschien in Duitsland of Turkije een CC vinden waar je punten mee kan sparen, maar daar houdt het waarschijnlijk zowat op.
HD4Life @ Full-HD
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq