Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 145 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Luuk2015 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Is Global Entry sinds kort beschikbaar voor mensen uit NL?
Dacht een tijdje geleden te hebben gelezen dat dit steeds werd uitgesteld.
Ja, sinds een paar weken weer. Je hebt zelfs geen Privium meer nodig.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:49

Luuk2015

Vires in numeris

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het aanvragen van een Amerikaans b-2 visum (toeristen visum)?
In september reis ik waarschijnlijk naar Iraaks-Koerdistan, het gevolg hiervan is dat ik niet meer in aanmerking kom voor een ESTA en een b-2 visum moet aanvragen.

Nu heb ik de komende maanden geen plannen om naar de VS te gaan, echter vroeg ik mij af of ik in de tussentijd alvast dit visum kan aanvragen. Of moet ik bij deze visumaanvraag vliegtickets/reserveringen voorleggen? Het lijkt mij namelijk handig om voor de keer dat ik spontaan naar de VS moet, dat ik dan al een visum heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:03
Luuk2015 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:12:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het aanvragen van een Amerikaans b-2 visum (toeristen visum)?
In september reis ik waarschijnlijk naar Iraaks-Koerdistan, het gevolg hiervan is dat ik niet meer in aanmerking kom voor een ESTA en een b-2 visum moet aanvragen.

Nu heb ik de komende maanden geen plannen om naar de VS te gaan, echter vroeg ik mij af of ik in de tussentijd alvast dit visum kan aanvragen. Of moet ik bij deze visumaanvraag vliegtickets/reserveringen voorleggen? Het lijkt mij namelijk handig om voor de keer dat ik spontaan naar de VS moet, dat ik dan al een visum heb.
Volgens mij moet je geen specifieke plannen hebben. Het is ook haast onmogelijk, aangezien de wachttijd voor een afspraak bij het consulaat in Amsterdam momenteel 340(!) dagen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-09 09:46
Luuk2015 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:12:

Ik heb die van mij in mei gedaan nadat ik november 2021 een afspraak moest inplannen. Je hebt geen ticketbevestiging nodig maar de wachttijden zijn zo ongelooflijk lang. Helaas mijn geboekte reis voor december destijds niet kunnen doen. Expedite request werd bij mij afgewezen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

@mfkne @hollandje
Weten jullie toevallig of dit visum elke 10 jaar opnieuw aangevraagd moet worden?
Of kan ik na 10 jaar weer naar de VS reizen met een ESTA?
Anders zou een bezoek aan een van deze landen (Irak, Iran, Syrië enz) betekenen dat je elke 10 jaar een visum moet aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Staat dat er niet bij, hoe 'vers' je bezoek aan één van die landen op de zwarte lijst moet zijn om niet in aanmerking te komen voor een ESTA? Volgens mij staat dat er wel bij wanneer je een ESTA aanvraagt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
Luuk2015 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:16:
@mfkne @hollandje
Weten jullie toevallig of dit visum elke 10 jaar opnieuw aangevraagd moet worden?
Of kan ik na 10 jaar weer naar de VS reizen met een ESTA?
Anders zou een bezoek aan een van deze landen (Irak, Iran, Syrië enz) betekenen dat je elke 10 jaar een visum moet aanvragen.
Er staat op de website "een van deze landen bezocht na 2011" oftewel elke 10 jaar mag je opnieuw de procedure weer door zover ik weet. Niet optimaal maar gelukkig elke 10 jaar ipv elke reis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij is dat al sinds het begin 'sinds 2011', en dus gewoon een permanente staat van zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
CyBeR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:04:
Volgens mij is dat al sinds het begin 'sinds 2011', en dus gewoon een permanente staat van zijn.
Jep ze voegen alleen soms een landje toe met terugwerkende kracht, erg leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 12:22
Iemand ervaring met het 'priority pakket' van Corendon? Vliegen met twee kleine kinderen, en voor die veertig euro misschien wel de moeite waard?

Als alternatief keken we naar Luggo, die checkt je koffers thuis als het ware al in. Iemand dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Estylicious schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:07:
Iemand ervaring met het 'priority pakket' van Corendon? Vliegen met twee kleine kinderen, en voor die veertig euro misschien wel de moeite waard?

Als alternatief keken we naar Luggo, die checkt je koffers thuis als het ware al in. Iemand dat gedaan?
Je krijgt dit:
  • Priority check-in
  • Priority security (fastlane)
  • Priority boarding
Checkin, geen idee hoe dat bij Corendon is.
Priority security is volgens mij hetzelfde als SkyPriortiy/business class security. Daar heb je zeker wat aan.
Priority boarding, volgens mij mag je met kleine kinderen altijd eerder boarden maar of dit met Corendon ook zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 12:28
mfkne schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:47:
[...]

Volgens mij moet je geen specifieke plannen hebben. Het is ook haast onmogelijk, aangezien de wachttijd voor een afspraak bij het consulaat in Amsterdam momenteel 340(!) dagen is.
Ik begreep van een collega dat hij een afspraak heeft kunnen maken in Munchen. Daar is de wachttijd ongeveer 6 maanden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
mfkne schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:47:
aangezien de wachttijd voor een afspraak bij het consulaat in Amsterdam momenteel 340(!) dagen is.
Ja, dat snap ik wel :+

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 19-07-2022 09:01 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Beetje offtopic, maar ook bizar dat de belastingdienst het accepteert dat iemand al 10 jaar lang geen belasting betaald. Als ondernemer waren er dan (terecht) al lang dwangbevelen en beslagen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 19:03
Maar zij kan wel eens de titel van diplomaat hebben. Dan zijn de regels compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

maxoss schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:34:
[...]

Ik begreep van een collega dat hij een afspraak heeft kunnen maken in Munchen. Daar is de wachttijd ongeveer 6 maanden
Ik dacht altijd dat je als Nederlander alleen in NL terecht kan voor het regelen van een US visum, maar dit klopt dus niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:23

allstarted1

WTRFTS

Luuk2015 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Ik dacht altijd dat je als Nederlander alleen in NL terecht kan voor het regelen van een US visum, maar dit klopt dus niet?
Toen ik een aantal jaar geleden voor mijn werk naar de VS moest, kon ik in Brussel een aanvraag doen voor mijn visum. Een aantal jaar later, toen dit visum verlopen was, kon dat helaas niet meer. Je kon na de aanvraag namelijk niet meer langskomen op het consulaat om het paspoort op te halen. Het werd alleen bezorgd op een huisadres in België. Laat ik daar nou net niemand kennen ;)

Misschien is dat inmiddels weer aangepast of verschilt dit per consulaat?

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41

gws24

Thinking is hard!

Afspraak maken in Brussel kwam inderdaad ook regelmatig voor in topics op het Allesamerika forum omdat de wachttijd daar veel minder was. Moet wel zeggen dat ik dat forum al een paar jaar niet gelezen heb maar misschien kan men daar nog wat info vandaan halen: https://forum.allesamerika.com/viewforum.php?f=13

[ Voor 5% gewijzigd door gws24 op 19-07-2022 11:30 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Luuk2015 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Is Global Entry sinds kort beschikbaar voor mensen uit NL?
Dacht een tijdje geleden te hebben gelezen dat dit steeds werd uitgesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U62H2Z16XSGRWASHULW4_qHVaY8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VtDguos51oCJWZRlNwAeSHHP.png?f=fotoalbum_large

We wachten nog in spanning af :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hollandje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 22:10:
[...]

Jep ze voegen alleen soms een landje toe met terugwerkende kracht, erg leuk
Ja hier ben ik de fout mee in gegaan. M'n ESTA was verlopen en m'n nieuwe is denied omdat er een land is toegevoegd waar ik wel een stempel van heb..... Een B2 duurde in April meer als 1,5 jaar, absurd lang.

België kon op dat moment niet, maar ik zit voor m'n werk regelmatig in Luxemburg. Zag vorige week op hun website dat ze de laatste donderdag van de maand voor buitenlanders van 'omringende' landen ook aanvragen verzorgen voor mensen die in Luxemburg werken. (België en Nederland besteden het uit, Luxemburg doet het zelf als ik het goed begrijp).

Iemand daar toevallig ervaring mee? Gaat het gewoon om buitenlanders die in Luxemburg werken of is het echt alleen Duitsland, België en Frankrijk?

Long shot dat iemand hier deze route heeft gebruikt (mocht ik succes hebben laat ik het hier ook wel weten, eerst vakantie (maar niet naar de US ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

PWM schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:20:
[...]

[Afbeelding]

We wachten nog in spanning af :p
Is er eigenlijk bekend over de redenen waarvoor je afgewezen kan worden voor Global Entry?
Bij een ESTA wordt deze dus afgekeurd na bezoek aan een paar landen, kan dit bij Global Entry ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:22

Grouchy

meep meep

Bij GE gaat het om laag-risco reizigers, het is een risk-based pax programma. De KMAR en de CBP verifieren dat door middel van een background check & interview.

Redenen waarvoor je afgewezen kan worden, bijvoorbeeld;
Onjuiste of onvolledige informatie.
Als je naam ergens in een database van een veiligheids instantie, opsporings instantie, justitie, belasting, justieel incassoburo ofzo staat. Een eerder douane 'overtreding', overstaying, in aanraking bent geweest met justitie. Maar ook reis gedrag.

Afweging wordt gemaakt door de CBP/KMAR waarna na er een besluit wordt genomen. Allemaal op case-by-case basis.

[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 20-07-2022 14:06 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Luuk2015 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:02:
Dat zou voor Nederlanders die in het buitenland wonen niet zo handig zijn :P En dat zijn er over de 700,000 dus ook niet echt een kleine groep ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
maxoss schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:34:
[...]

Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Vandaag de langste rij die ik heb gezien op Schiphol. Echt ver ver ver voorbij de tent.

En binnen waren alle scanners bezet. Ik blijf erbij dat personeelstekort wel een ding is, maar niet alles. Die nieuwe scanners zijn gewoon veels en veels te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:00:
Vandaag de langste rij die ik heb gezien op Schiphol. Echt ver ver ver voorbij de tent.

En binnen waren alle scanners bezet. Ik blijf erbij dat personeelstekort wel een ding is, maar niet alles. Die nieuwe scanners zijn gewoon veels en veels te traag.
Zijn de scanners te traag of is het personeel er te traag mee? Vergeet niet dat als er meer dan 5 items in je tas zitten die 100% zeker naar secondary gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Alle scanners waren in gebruik? Ze weten toch precies hoeveel passagiers per uur door een scan kunnen, dan weten ze de capaciteit en dus of je genoeg of te weinig personeel en scanners hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Zijn de scanners te traag of is het personeel er te traag mee? Vergeet niet dat als er meer dan 5 items in je tas zitten die 100% zeker naar secondary gaat.
Hoe bedoel je 5 items? 5 verdachte items? Ik vlieg altijd met alleen handbagage en mijn rugzak gaat vrijwel nooit naar secondary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
[...]

Fair enough :) Maar er gaat nu ongeveer 1 bak per 30-40 seconden doorheen. De gemiddelde persoon heeft 2 bakken. Als je dat doorrekent met het aantal banden, dat kan het gewoon niet uit.

Of het de manier van scannen zelf is of het personeel kan ik niet inschatten. Maar op deze manier is het dus bij volle bezetting niet mogelijk om zonder dit soort rijen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Is er al enig uitzicht hoe lang ze dit probleem nog gaan hebben? Ik vlieg pas in September weer naar Nederland (voor het eerst sinds 2019 :P) en mag toch hopen dat ze er tegen die tijd wel wat aan hebben weten te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Alle scanners waren in gebruik? Ze weten toch precies hoeveel passagiers per uur door een scan kunnen, dan weten ze de capaciteit en dus of je genoeg of te weinig personeel en scanners hebt...
nouja ze weten hoeveel scanners ze nodig hebben in theorie maar als dat er meer zijn dan er geïnstalleerd zijn is 't nou ook weer niet zo dat ze er even een paar bij regelen voor een paar dagen.
Homeland schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Hoe bedoel je 5 items? 5 verdachte items? Ik vlieg altijd met alleen handbagage en mijn rugzak gaat vrijwel nooit naar secondary.
Ik bedoel dat ze nogal snel zijn met shit naar secondary sturen, en dat vertraagt de boel nodeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PowerFlower schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
Is er al enig uitzicht hoe lang ze dit probleem nog gaan hebben? Ik vlieg pas in September weer naar Nederland (voor het eerst sinds 2019 :P) en mag toch hopen dat ze er tegen die tijd wel wat aan hebben weten te doen...
in september is 't geen zomervakantie meer dus dat zou dan wel weer moeten gaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
[...]

nouja ze weten hoeveel scanners ze nodig hebben in theorie maar als dat er meer zijn dan er geïnstalleerd zijn is 't nou ook weer niet zo dat ze er even een paar bij regelen voor een paar dagen.

[...]

Ik bedoel dat ze nogal snel zijn met shit naar secondary sturen, en dat vertraagt de boel nodeloos.
Maar het is bizar dat Schiphol dus scanners koopt en dan mogelijk bij aanschaf al wel weet dat het nooit genoeg is om het aantal passagiers wat ze hebben te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:40
Maar aan de andere kant staan die scanners er al jaren, zelfs met hogere aantallen pax, en toen hebben we nooit zulke rijen gezien. Dan zou 't daar toch niet aan moeten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Mogelijk zijn ze uitgegaan van meer capabele (lees: snellere) medewerkers die de scanners bemensen? Wat op zich nog steeds gek is nou ik er over nadenk, want ze hebben zo'n nieuwe scanner eerst een jaar of wat getest in twee lanes terwijl de rest nog de oude scanners had.
ShitHappens schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:16:
Maar aan de andere kant staan die scanners er al jaren, zelfs met hogere aantallen pax, en toen hebben we nooit zulke rijen gezien. Dan zou 't daar toch niet aan moeten liggen?
Nee deze scanners zijn nieuw.

[ Voor 84% gewijzigd door CyBeR op 20-07-2022 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:18
In mijn ervaring is het percentage trays die naar secondary gaat (soms) ook onnodig hoog. Ik ben natuurlijk geen beveiliger, maar alle keren dat ik daar voor een check heen moest of een andere passagier heb geobserveerd, werd er niet naar iets specifieks gezocht. Het is bijna altijd een willekeurige tassencontrole, die vaak binnen enkele seconden wordt doorgewuifd.
Ik kan me voorstellen dat je in de scanners kan instellen hoe vaak er een willekeurige secondary check gedaan moet worden, en dat dit mogelijk onnodig hoog staat ingesteld wat tot meer drukte leidt.

Het écht grote probleem heeft m.i. met het design van de scanner en band te maken; de secondary lane kan "vollopen" (6-8 stuks uit m'n hoofd?) en gaat daarmee de doorloop van normale trays ophouden. Op die manier komt letterlijk alles tot stilstand en wordt de doorstroom in feite bepaald door de snelheid van secondary checks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
https://www.luchtvaartnie...elektronica-uit-tas-halen

35 security lanes. Laten we heeeeeel schappelijk rekenen met 20 seconden per bak (wat ze echt bij lange na niet halen).

20 seconden * 2 bakken * = 90 man per uur * 35 banden = 3150 personen per uur.

En dan moet echt alle banden volledig draaien. Het is gewoon niet voldoende capaciteit, zeker aangezien er nou eenmaal 2 spitsuren zijn waarin de meeste mensen tegelijk naar binnen willen. En ik weet uit directe bron dat hiervoor gewaarschuwd is bij de test installaties, maar toch hebben ze het volledig uitgerold.

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 20-07-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

Leetness schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:20:
<>
Het écht grote probleem heeft m.i. met het design van de scanner en band te maken; de secondary lane kan "vollopen" (6-8 stuks uit m'n hoofd?) en gaat daarmee de doorloop van normale trays ophouden. Op die manier komt letterlijk alles tot stilstand en wordt de doorstroom in feite bepaald door de snelheid van secondary checks.
Klopt deels wel, aan de andere kant - in het vorige systeem - hoe vaak ik wel niet heb moeten wachten op dreuzels die pas bij de bakken gaan kijken waar de toiletspullen en elektronica ook alweer zaten. In Portugal dacht ik hadden ze gewoon tafels vóór de scan waar je je spullen op orde kon leggen, en dan pas de band op. Dat werkte verrassend goed (met name voor mij omdat ik weet hoe ik mijn handbagage moet inpakken).
Schiphol is al lang niet meer de logistieke voorloper die het vroeger wel was. Nu zien ze landside een beetje zoals de VS alles non-VS zien, aliens (maar dan security ipv immigratie), lastig lastig :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PWM schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:34:
https://www.luchtvaartnie...elektronica-uit-tas-halen
<> En ik weet uit directe bron dat hiervoor gewaarschuwd is bij de test installaties, maar toch hebben ze het volledig uitgerold.
Geloof ik zo. Zoals jij het al uitrekent, past niet. Toen het systeem net deels (als pilot?) actief was ging er dacht ik ook bijna niets naar secundary. Dat liep toen best vlot door.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Klopt deels wel, aan de andere kant - in het vorige systeem - hoe vaak ik wel niet heb moeten wachten op dreuzels die pas bij de bakken gaan kijken waar de toiletspullen en elektronica ook alweer zaten.
Het is net als bij de AH waar vrouwen zodra de caissière het bedrag noemt, opeens hun portemonnee gaan zoeken in de tas. Alsof het een volkomen onverwachte situatie is.

Maar je ziet het ook bij paspoortcontroles. Sta je een tijdje in de rij, is iemand aan de beurt, staan ze bij het hokje hun paspoort te zoeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:47

Voorheen waren er toch ook een aantal scanners in vertrekhal 1a in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Inderdaad, en vergeet niet vertrek 3 die je nu niet meetelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
exelletor schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:52:
[...]

Voorheen waren er toch ook een aantal scanners in vertrekhal 1a in gebruik?
Ja, die zijn weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47

Stond toevallig een filmpje ervan op Dumpert vandaag:
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100036472_3ecc974b

Heeft het trouwens nog iets te zeggen bij welke terminal je vertrekt? Het lijkt altijd om terminal 1+2 te gaan, en niet 3?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
PowerFlower schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:08:
tja het zou nog erger kunnen worden bij een Coronagolf (ziek personeel -> nog meer personeeltekort)

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Wat ik alleen niet snap: ik hoor ook dat er afentoe vrijwel geen enkele rij staat. Een collega had dat ongeveer 1,5 week geleden, en zie ook bijvoorbeeld deze tweet.

En ook op dit moment is het leeg daar.

Dit moeten ze bij Schiphol toch enigszins kunnen voorspellen!?

[ Voor 17% gewijzigd door Menesis op 20-07-2022 17:44 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
's avonds is het steeds rustig omdat er a) dan niet superveel vluchten vertrekken en b) al die malloten die 6+ uur voor hun vlucht aankomen (zelfs al mag dat niet meer) dan dus in de ochtend al de rij staan te verlengen voor hun vlucht 's avonds en c) de passagiers op de vluchten die dan vertrekken hebben meer tijd hebben om door de security heen te komen, terwijl die 's ochtends relatief minder tijd hebben. Dwz, 4 uur voor je vlucht die om 6u vertrekt is lastig want om 2u 's ochtends is het zooitje nog niet open, maar 4u voor je vlucht om die om 18u vertrekt is easy.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xandrios
Heads up voor wie morgen van/naar AMS vliegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cDVgqPxU35X8-rBM07wHI7z2kY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1x60tPUPp06F9muYleSoapQV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Xandrios schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:43:
Heads up voor wie morgen van/naar AMS vliegt:

[Afbeelding]
Dank voor de waarschuwing, Ik heb twee inkomende familieleden morgen, delta, heb ze even gewaarschuwd wat extra ondergoed in de handbagage te stoppen (als het ze nog lukt in de overstap op ATL).
Beschamend verhaal wederom ...

edit en ze zijn geen transfer op SPL maar onderhand neem ik aan dat het een domino (of zo) effect gaat maken.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 20-07-2022 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Deze hier al langsgekomen?

https://www.emirates.com/...tions-at-london-heathrow/
LHR chose not to act, not to plan, not to invest. Now faced with an “airmageddon” situation due to their incompetence and non-action, they are pushing the entire burden – of costs and the scramble to sort the mess - to airlines and travellers.
Da's best een hatelijk statement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Is dat zo? Ik heb vaak genoeg geen secondary met veel meer dan 5 items.

The best is yet to come

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:27:

[...]

Heeft Micheal O'Leary daar een bijbaan als PR medewerker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

https://www.telegraaf.nl/...-vliegtuig-schiphol-gezet
De vader had bij binnenkomst een sterke alcohollucht en de zoon gedroeg zich erg agressief en begon te schelden.
Het vliegtuig stond op het punt te vertrekken naar het Grieke eiland Kos en was reeds van de gate afgekoppeld. Het ging al snel fout aan boord. Vader en zoon zorgden voor zoveel overlast, dat de gezagvoerder besloot om de twee niet mee te laten vliegen en de Marechaussee in te schakelen.
Iets te vroeg op Schiphol aanwezig waarschijnlijk :+

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 21-07-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:24

DropjesLover

Dit dus ->

Ik vloog 2 weken geleden van Schiphol naar Toronto, en paar dagen later terug.
Schiphol 1u voordat ik door security was en 10 minuten voor paspoort-controle. Alleen handbagage incl laptop, lader, telefoonlader, toilettas incl nagelschaartje, etc. Geen probleem.
In Toronto 1,5u voor security wachten, verder ook geen problemen.

Mijn vrouw is nu naar Chicago vanaf Schiphol, ook 1u wachten voor de security.
Wel beiden een vlucht rond 12:00, dus om 08:00 op Schiphol.

Wat me ook opviel bij de security, maar 4 (incl de priority) stations open van de weet-ik-hoe-veel, 8 of 10 ofzo?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:14
Jet2 maakt bekend dat het permanent stopt met vliegen op Amsterdam (bron: https://www.luchtvaartnie...et2-zegt-schiphol-vaarwel). Niet heel verbazend, maar aangezien Amsterdam hun eerste lijn was toch jammer. Zeker in de begin jaren veel 'gratis' vluchten naar Leeds gevlogen (alleen betalen voor belasting). De afgelopen jaren was de dienstregeling al heel mager 5x per week ipv 14x).

Ik verwacht dat we meer van dit soort stappen gaan zien. Ik ben ook heel benieuwd wat KLM van plan is met hun regio netwerk. Minder vaak en groter vliegen, of veel hogere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:22:
Wat me ook opviel bij de security, maar 4 (incl de priority) stations open van de weet-ik-hoe-veel, 8 of 10 ofzo?
Dat is toch juist het probleem niet genoeg personeel bij security. Dus ook niet alles lanes open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:27:

[...]

Èn een paar dagen later zijn ze toch tot een akkoord gekomen met Heathrow. Leuk hoor van de grote woorden en dan toch een beetje je keutel intrekken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14

Sorcerer8472

Mens sana?

PolarBear schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:12:
[...]

Èn een paar dagen later zijn ze toch tot een akkoord gekomen met Heathrow. Leuk hoor van de grote woorden en dan toch een beetje je keutel intrekken 8)7
In het laatste bericht staat dat er geen vluchten worden geschrapt, dus volgens mij hebben ze het goed gedaan dan qua onderhandelen? Er worden voor bepaalde datums nu alleen geen nieuwe tickets meer verkocht, maar om die reden hebben ze ws nu ook meer vluchten vanuit Gatwick.

Ik zou ook behoorlijk pissig zijn als ik hen was trouwens. Bereid je je als bedrijf helemaal voor op travel rebound, doen anderen in de keten dat niet. Een airline runnen is waarschijnlijk ook een stuk uitdagender dan een luchthaven runnen dus wellicht gewoon slimmere mensen die beter kunnen forecasten? (wellicht trouwens ook meer data hebben om te forecasten)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14

Sorcerer8472

Mens sana?

Tales schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:18:
Jet2 maakt bekend dat het permanent stopt met vliegen op Amsterdam (bron: https://www.luchtvaartnie...et2-zegt-schiphol-vaarwel). Niet heel verbazend, maar aangezien Amsterdam hun eerste lijn was toch jammer. Zeker in de begin jaren veel 'gratis' vluchten naar Leeds gevlogen (alleen betalen voor belasting). De afgelopen jaren was de dienstregeling al heel mager 5x per week ipv 14x).

Ik verwacht dat we meer van dit soort stappen gaan zien. Ik ben ook heel benieuwd wat KLM van plan is met hun regio netwerk. Minder vaak en groter vliegen, of veel hogere tarieven.
Meer directe vluchten en minder hub dan toch? Ik heb vaker meegemaakt dat ik bijv. op een vlucht naar SFO zat waar ik 700 euro voor betaalde en dat er naast me iemand zat die voor 450 euro retour vloog vanuit Moskou.

Dan lijkt het logisch om juist de goedkope tickets en/of tickets met lagere marge minder vaak te verkopen. Gevolg is dan bijv. een vlucht minder naar SFO op een dag, of een vlucht minder naar JFK. Grotere vliegtuigen lijkt ook logisch, maar men is ook juist met een stukje downscaling bezig; er passen minder mensen in een 787 dan in een 777. En door de nieuwe stoelindeling met premium economy passen ook minder mensen op een vlucht. Combineer dat lagere aanbod met hogere vraag, en het lijkt erop dat vliegen in de toekomst een heel stuk duurder gaat worden.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ligt het aan mij of is Emirates Skywards een nogal waardeloos FF-programma als je niet zeer regelmatig met hen vliegt? Ik heb zo’n 40k miles verzameld maar daar kan ik precies niks mee, en ze vervallen over een goeie maand.

- probleem 1 is dat de miles verdeeld zijn over een persoonlijke account en een family account. Je kunt dat niet combineren, een boeking moet uit 1 van beide tegoeden komen. Partnerrewards kunnen alleen uit het individuele account geboekt worden zo lijkt het.
- probleem 2 is dat reward tickets vanaf Amsterdam naar Dubai als je een retour boekt 22.500 miles per segment zijn (45k totaal), maar een enkeltje ineens 16.000 miles méér is.
- Zelfs als het voor 22.500 kon schoot je er nog weinig mee op, want een enkeltje cash is maar 40 euro goedkoper dan een retourtje cash.
- Je kan ook nog kiezen voor de optie cash&miles waarbij je miles inwisselt voor korting maar dan leveren 24.000 miles slechts 120 euro voordeel op.
- Upgraden dan? Kan ook niet, want dat vergt minimaal 39.000 miles (uit hetzelfde account) én een flexibeler economy-ticket.

Alle andere handelingen met die miles (extenden, overdragen etx) kosten meer dan de punten waard zijn én een activity zoals een vlucht verlengt de geldigheidsduur niet. Owja en Nederland is 1 van de weinige landen waarbij er geen contract is tussen American Express en Emirates, dus je kunt je saldo ook niet aanvullen met cc-punten anders van met een omweg via bijv. Bonvoy maar dan in de conversie een nogal kansloze 1:3. Sparen schiet sowieso voor geen meter op, een business saver retour AMS-BKK levert maar 15.000 miles op en om 1 enkeltje op dezelfde route te upgraden van economy flex naar business kost je bijna 70k miles. Dus dat is 5 keer betaald heen en weer voor 1 upgrademogelijkheid.

Eigenlijk de enige plausibele route is ze spenderen aan waardeloze merchandise in de Emirates webshop of kijken of je er een budget hotel mee kunt boeken. Wat een armoe 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel op 26-07-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:44
Weet iemand of het de moeite waard is om de bagage af te geven aan Luggo als je via Rotterdam Airport vliegt ? Wij (2 volw. + 2 kids) gaan op 11 augustus met Corendon naar Bodrum en ik vraag me af of het zo druk is op Rotterdam..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:24
Daniel schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:02:
Ligt het aan mij of is Emirates Skywards een nogal waardeloos FF-programma als je niet zeer regelmatig met hen vliegt? Ik heb zo’n 40k miles verzameld maar daar kan ik precies niks mee, en ze vervallen over een goeie maand.

Eigenlijk de enige plausibele route is ze spenderen aan waardeloze merchandise in de Emirates webshop of kijken of je er een budget hotel mee kunt boeken. Wat een armoe 8)7
dan maar uitgeven aan een retourtje met EasyJet
https://partnerrewards.emirates.com/
bijv Basel voor +/-26k miles retour.

What's in the case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ron!n schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:19:
[...]

dan maar uitgeven aan een retourtje met EasyJet
https://partnerrewards.emirates.com/
bijv Basel voor +/-26k miles retour.
Ja, maar dan heb je het over tickets die met cash voor 6 tientjes te boeken zijn. Dat is wat ik bedoel met erg dubieuze value :D
(ook al zijn de voorwaarden van reward tickets doorgaans beter dan die bodemtarieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Kun je dmv een kleine uitgave (Webshop, of ander partnership) de expiration date van de miles een jaar verlengen? Uitgaande dat je nog wel een keer vaker met ze vliegt zul je op een gegeven moment uitkomen op het punt dat je voldoende punten hebt om een award te boeken dat wél een goede value-per-mile mogelijk maakt?

Mocht je een one-way willen boeken op punten (en een betaalde one-way voor de terugvlucht is duur) dan kun je die terugvlucht wellicht ook met een ander puntencurrency boeken. Flying Blue bijvoorbeeld (Hoewel die een absurde 40K miles vragen voor die vlucht in eco... ook niet goedkoop).

[ Voor 35% gewijzigd door Xandrios op 26-07-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 22:14
Wij hebben morgen een vlucht gepland staan vanuit Düsseldorf naar Budapest. Nu is er morgen een grote staking aangekondigd bij Lufthansa waardoor er verwacht wordt dat veel vluchten geannuleerd gaan worden. Wij vliegen met Eurowings (dochter onderneming van Lufthansa).

Nu zit ik met het volgende issue, we zijn natuurlijk bezig met een alternatief te zoeken en dat is er in de vorm van vanaf AMS te vertrekken met KLM. Dat is iets duurder maar te doen en de vlucht gaat wat eerder maar prima te redden voor ons qua tijd. Belangrijk is natuurlijk hoe snel er duidelijk wordt vanuit Düsseldorf / Eurowings dat de vlucht wel / niet doorgaat. Als dat pas op het laatste moment is (17:00) dan is het te laat om dezelfde dag nog een alternatief te zoeken.

Heeft iemand hier een tip / advies voor hoe dit aan te pakken? En als de vlucht geannuleerd wordt dan kan je je geld terugvragen. Maar geld dit dan ook meteen voor de terugvlucht? We hebben dit als één pakket geboekt, heen en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:18
Via het status delen van de Amex plat kaart heeft mijn partner sindskort FB platinum. Weet iemand toevallig wat er met de FB-status gebeurt van mijn partner, wanneer ik mijn kaart opzeg of downgrade? Wordt deze direct verwijderd, of mag zij het volle jaar bijvoorbeeld afmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de status van FB ongewijzigd blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
...en bij FB is er de regel dat je max 1 niveau per jaar terugvalt. Dus dit jaar nog Plat, volgend jaar Gold, jaar daarna silver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
En uit ervaring kan ik je vertellen dat de soft landing ook geldt voor dat soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe is het nu op Schiphol voor de frequent flyers? Ik vlieg met KLM naar Singapore volgende week en ik ben Gold. Ik ben gewend dat het koffer afgeven 5 minuten duurt, de security iets van 15 max (aparte queue) en Marechaussee 15 tot 20 minuten (daar stroom je wel in dezelfde rij in). Ik ben eigenlijk niet van plan om er uren vantevoren te zijn, ik vlieg 21.15, 18.15 lijkt me dan prima? Of is het voor iemand met een beetje status ook gewoon drama nu? @PWM misschien een idee? (alhoewel jij denk ik ook Privium hebt?)

Ik wordt trouwens net aan weer Gold met deze trip, kwalificatie eindigt 31-8 , ik vlieg 30-8 retour :+

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 29-07-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Met prio security is er eigenlijk vrij weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Van de week 30 minuten in Prio rij, dat was wel echt uitzonderlijk. Zou me geen zorgen maken.

Volgens mij slinken de rijen sowieso op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
FreakNL schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:24:
Hoe is het nu op Schiphol voor de frequent flyers? Ik vlieg met KLM naar Singapore volgende week en ik ben Gold. Ik ben gewend dat het koffer afgeven 5 minuten duurt, de security iets van 15 max (aparte queue) en Marechaussee 15 tot 20 minuten (daar stroom je wel in dezelfde rij in). Ik ben eigenlijk niet van plan om er uren vantevoren te zijn, ik vlieg 21.15, 18.15 lijkt me dan prima? Of is het voor iemand met een beetje status ook gewoon drama nu? @PWM misschien een idee? (alhoewel jij denk ik ook Privium hebt?)

Ik wordt trouwens net aan weer Gold met deze trip, kwalificatie eindigt 31-8 , ik vlieg 30-8 retour :+
Ben je nu Gold, of wordt je Gold ná deze trip? Met Silver kun je op dit moment niet gebruik maken van de priority security diensten op Schiphol. Mocht officieel nooit, maar kon voorheen eigenlijk altijd wel. Op dit moment kun je enkel met Gold of hoger door de priority security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

Ik blijf Gold.

Dus ik ben het ook al :)

Ik ga er 18.15 zijn, 3 uur vantevoren lijkt me ruim genoeg. Normaal doe ik anderhalf tot 2 uur vantevoren maar dat vind ik net te riskant nu.

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 29-07-2022 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Langste deze maand was landside - airside dacht in rond de 70 minuten, dit met SP en Privium.
Dat was wel rondstreeks 8:00AM, met wat pax in de rij die pas om 12:00 vertrokken & met maar één station open bij security voor SP & meet & assist. De normale rij was die dag sneller.

Laat in de middag & 's avonds is er normaal niks te doen en loop je overal zo door. Eerder vandaag dacht ik ergens gelezen te hebben dat Schiphol vanaf maandag ook de beschikking krijgt over xxx extra security.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@PWM jij hebt onlangs met TAP gevlogen toch? Zijn ze strict qua mondkapjes :) ?

Ik lees net dat de meeste airlines binnen Europe gestopt zijn met de mondkapjes maar TAP is een van de uitzonderingen en verplicht ze nog steeds (aldus de website). Sowieso jammer dat ze binnen Europe het niet voor elkaar krijgen om 1 beleid te voeren

[ Voor 16% gewijzigd door We Are Borg op 31-07-2022 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:15
We Are Borg schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:35:
@PWM jij hebt onlangs met TAP gevlogen toch? Zijn ze strict qua mondkapjes :) ?

Ik lees net dat de meeste airlines binnen Europe gestopt zijn met de mondkapjes maar TAP is een van de uitzonderingen en verplicht ze nog steeds (aldus de website). Sowieso jammer dat ze binnen Europe het niet voor elkaar krijgen om 1 beleid te voeren
1 juni met TAP gevlogen en toen geen mondkapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
Vorige week op dinsdag teruggevlogen van AMS naar Singapre met SQ. Prio met BC maar de rij voor security zonder prio was niet idioot lang: rij begon pas boven op de trap.
Vrij/Za/Zon/Maa lijken de drukste dagen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nou, ben Conditionally Approved voor Global Entry. Nu alleen nog even een gesprek. In 2024 in Amerika of sneller, in Dubai :/

EDIT:

Zou ik gebruik kunnen maken van Dublin als ik er toch ben: https://www.cbp.gov/trave...-entry/enrollment-arrival

[ Voor 38% gewijzigd door PWM op 02-08-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

PWM schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:19:
Nou, ben Conditionally Approved voor Global Entry. Nu alleen nog even een gesprek. In 2024 in Amerika of sneller, in Dubai :/

EDIT:

Zou ik gebruik kunnen maken van Dublin als ik er toch ben: https://www.cbp.gov/trave...-entry/enrollment-arrival
Moet je hiervoor een afspraak maken? Of kan je gewoon als je toevallig in Dublin en/of een andere internationale locatie bent zo binnenlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:41
Boinkie schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:35:
[...]

1 juni met TAP gevlogen en toen geen mondkapjes.
hehe 28 mei was het nog "verplicht" hoor :) (maar miss niet meer per 1 juni ofzo?)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:15
Mattie112 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

hehe 28 mei was het nog "verplicht" hoor :) (maar miss niet meer per 1 juni ofzo?)
Geen idee. Ik vloog naar portimao en er waren enkelen met een mondkap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Luuk2015 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

Moet je hiervoor een afspraak maken? Of kan je gewoon als je toevallig in Dublin en/of een andere internationale locatie bent zo binnenlopen?
Voor enrollment on arrival hoef je geen afspraak te maken.
In Dublin kan je het vragen aan de CBP officer (die ziet ook dat je aanvraag pending is) en hebben ze gewoonlijk een rij waar je de interviews kan doen.
Het werkt alleen als je door preclearance gaat, een normale internationale vlucht naar bijvoorbeeld Schiphol werkt dus niet.

Het is wel zo dat het op soms niet mogelijk is op verschillende luchthavens/tijden. Dublin deed het vaak niet tussen 11-14 als het erg druk is.

Als je het eenmaal hebt dan wil je niet meer onder. Het is heerlijk ouderwets reizen en een verademing na Schiphol. Alles blijft zo'n beetje in je tas, schoenen etc mogen aan blijven en de TSA-Pre rijen zijn over het algemeen kort.

[ Voor 13% gewijzigd door Grouchy op 02-08-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Grouchy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Het werkt alleen als je door preclearance gaat, een normale internationale vlucht naar bijvoorbeeld Schiphol werkt dus niet.
Wat bedoel je precies met preclearance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Luuk2015 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:00:
[...]

Wat bedoel je precies met preclearance?
Als je vanuit Dublin naar de VS vliegt, worden alle grens- en douaneformaliteiten in Dublin afgehandeld zodat je eenmaal in de VS niet meer wordt gecontroleerd of ondervraagd en zo naar buiten kunt lopen. Dat heet preclearance en komt op termijn ook op Schiphol. Alleen via dat traject kom je in Dublin uit bij 'enrollment on arrival' voor Global Entry. Als je toevallig in Dublin bent kom je daar niet terecht.
Dublin is niet de enige locatie voor 'enrollment on arrival'. Het kan bij vrijwel elk groot vliegveld in de VS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
fopjurist schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Dat heet preclearance en komt op termijn ook op Schiphol.
Nee hoor, alleen als de yanks dat zelf betalen want wij willen dat niet doen. En zij willen dat ook niet, dus komt 't niet.

Meanwhile ben ik ook overstag gegaan en GE aangevraagd. Ben in September weer in de VS dus hoop dat 't een beetje snel gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 02-08-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Grouchy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:11:
[...]

Voor enrollment on arrival hoef je geen afspraak te maken.
In Dublin kan je het vragen aan de CBP officer (die ziet ook dat je aanvraag pending is) en hebben ze gewoonlijk een rij waar je de interviews kan doen.

Het is wel zo dat het op soms niet mogelijk is op verschillende luchthavens/tijden. Dublin deed het vaak niet tussen 11-14 als het erg druk is.

Als je het eenmaal hebt dan wil je niet meer onder. Het is heerlijk ouderwets reizen en een verademing na Schiphol. Alles blijft zo'n beetje in je tas, schoenen etc mogen aan blijven en de TSA-Pre rijen zijn over het algemeen kort.
Enig idee hoeveel tijd zo'n interview normaliter kost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

CyBeR schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Nee hoor, alleen als de yanks dat zelf betalen want wij willen dat niet doen. En zij willen dat ook niet, dus komt 't niet.
Dan weet je meer dan ik. Schiphol meldde een half jaar geleden:
While negotiations were delayed due to COVID-19, work on designing the pre-clearance facility continued in 2021.
Dit nieuwsbericht uit 2020 meldt waar de onderhandelingen over gaan:
Op dit moment zijn we nog in onderhandeling met de VS inzake preclearance op Amsterdam Airport Schiphol.

Het kabinet is er consequent heel helder over geweest dat een eventuele overeenkomst met de Verenigde Staten inzake preclearance verenigbaar moet zijn met Nederlandse, Europese en internationale wet- en regelgeving, inclusief de mensenrechten.

De eerder aan de Tweede Kamer gemelde voorwaarden die Nederland heeft gesteld bij de start van de onderhandelingen worden nog altijd gehandhaafd. Zo zal het kabinet geen concessies doen aan de Nederlandse soevereiniteit, waaronder de exclusieve bevoegdheden van de Nederlandse grens-en douaneautoriteiten.
Luuk2015 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:33:
[...]

Niet meer dan een paar minuten. Er wordt een foto gemaakt en gekeken of je vragen naar waarheid en in overeenstemming met je aanvraag kunt beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Luuk2015 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:33:
[...]

Niet zo lang. Stond zelf binnen 10 minuten weer buiten, je papierwerk dat je hebt meegenomen wordt gecheckt & verwerkt en je mag ondertussen wat vragen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
We vliegen morgen en hebben kitesurf spullen om in te checken. Weet iemand waar ze op die 4 uur vantevoren controleren? Of kun je sowieso eerder spullen inchecken?

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
Menesis schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:40:
We vliegen morgen en hebben kitesurf spullen om in te checken. Weet iemand waar ze op die 4 uur vantevoren controleren? Of kun je sowieso eerder spullen inchecken?
Ik weet dat ze bij de trappen niet zo goed controleren op de 4uur van te voren. Bij de roltrappen/loopbanden controleren ze geloof ik wel streng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Er is ook de bagageopslag in de kelder van Schiphol, en daar heb je liften die daar naartoe gaan (maar ook naar boven naar vertrek). Ik weet niet of ze daar controleren, maar ik zou het gewoon proberen ("Ik moet naar de bagageopslag, niet naar vertrek").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Menesis schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:40:
Bij controle vragen ze om vertrektijd, zeg dus gewoon een tijdstip wat 3 uur later is en je loopt zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 23:56
Kan iemand mij uitleggen hoe het met de rijen op Schiphol in z'n werk gaat? Ik kom aan met de trein, moet bagage inchecken en vlieg binnen Europa. Is er maar één rij voor heel Schiphol of is het afhankelijk waar je heen vliegt? Of met welke maatschappij zelfs? En sta je zo lang in de rij voor het inchecken (in mijn geval KLM) of voor de security? Of voor beiden?

Ja, ik wil graag alles van tevoren weten en ik word hier heel zenuwachtig van ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Sleepoog schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:54:
Kan iemand mij uitleggen hoe het met de rijen op Schiphol in z'n werk gaat? Ik kom aan met de trein, moet bagage inchecken en vlieg binnen Europa. Is er maar één rij voor heel Schiphol of is het afhankelijk waar je heen vliegt? Of met welke maatschappij zelfs? En sta je zo lang in de rij voor het inchecken (in mijn geval KLM) of voor de security? Of voor beiden?

Ja, ik wil graag alles van tevoren weten en ik word hier heel zenuwachtig van ;-)
Ik zou de Schiphol app downloaden. Dan zie je eerst welke departures hal, dan welke checkin desk en dan welke gate. Ben er op dit moment. Voor onze vlucht 10 minuten wachttijd om bagage in te checken. Maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van de maatschappij.
Daarna is het volgens mij per departures een wachtrij voor security al zijn de meeste via dep 1 dacht ik. Dat staat nu tot halverwege de beruchte tent voor dep 1.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 08:36
Sleepoog schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:54:

Schiphol app voor wachtijden is pretty useless. Maar in het kort gaat het als volgt:
  1. Check via Schiphol.nl je vluchtnummer, deze verteld je welke vertrekhal en welke balie je bagage-drop is.
  2. Elke vertrekhal heeft apparte wachtrijen voor bagagedrop en security. Als je met de trein aankomt op plaza loop je naar de vertrekhal die aangegeven is en zoek je de bagagedrop met jouw nummer. Daar ga je dan in de rij staan (of niet dan heb je heul veel geluk).
  3. Na de bagagedrop loop je door naar de rij voor security. Dit is goed aangegeven met borden "only with boarding pass from here" dan weet je dat je in de goede rij staat. Deze rij begint altijd binnen, gaat dan door de tent buiten, weer naar binnen en boven. In deze rij moet je op 3/4 ongeveer ook nog je boardingpass daadwerkelijk scannen.
  4. Na de security ben je airside en loop je naar je gate

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik dacht eigenlijk dat die lange rij buiten (met tent) die je altijd ziet bij de nieuwsberichten alleen voor Departures 1 was. Hebben Departures 2 en 3 ook elk zo'n constructie met een rij die eerst naar buiten gaat?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 08:36
Tourniquet schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:31:
Ik dacht eigenlijk dat die lange rij buiten (met tent) die je altijd ziet bij de nieuwsberichten alleen voor Departures 1 was. Hebben Departures 2 en 3 ook elk zo'n constructie met een rij die eerst naar buiten gaat?
Ik heb bij elke vertrekhal wel een tent gezien een paar weken geleden (m.u.v. Departures 4 / H/M-Gates). Alleen werdt die route niet altijd gebruikt. De lange tent die parallel loopt aan de Ceintuurbaan en die je kent uit de media is inderdaad Departures 1. Maar ook Departures 2-3 hebben een tent en dranghekken buiten. Maar die worden echter niet elke dag en niet op elk tijdstip gebruikt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-09 23:56
Dank voor jullie antwoorden. Dat geeft een stuk meer inzicht.

Maar die hele lange rij die we zien in de media: is die voor specifieke bagage drop offs of om alleen Dep1 binnen te komen (en splits je daarna naar bagage drop offs)? Omdat rijen per bagage drop off/ incheckbalies dus ook kunnen verschillen. Sta je dan een uur in de rij buiten om er vervolgens achter te komen dat jouw airline geen check in-rijen heeft?

Ik ben niet onbekend met vliegen, maar normaal alleen met handbagage en laatste keer was in december vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
Sleepoog schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:30:
Dank voor jullie antwoorden. Dat geeft een stuk meer inzicht.

Maar die hele lange rij die we zien in de media: is die voor specifieke bagage drop offs of om alleen Dep1 binnen te komen (en splits je daarna naar bagage drop offs)? Omdat rijen per bagage drop off/ incheckbalies dus ook kunnen verschillen. Sta je dan een uur in de rij buiten om er vervolgens achter te komen dat jouw airline geen check in-rijen heeft?

Ik ben niet onbekend met vliegen, maar normaal alleen met handbagage en laatste keer was in december vorig jaar.
Die rij is voor de security dan ben je al bij de drop off geweest.
Pagina: 1 ... 145 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2