Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 144 ... 259 Laatste
Acties:

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:13:
Ik luister altijd wel even naar de stewardess of de bestemming klopt. Ben wel eens op eindhoven airpoirt ingestapt.. Na 5 minuten kwam iemand met hetzelfde stoelnummer binnen :+ Dan weet je, er gaat iets fout haha. Hadden we met een mannetje of 10 de verkeerde afslag genomen.
Huh maar je boardingcard wordt toch gescand bij de gate?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:57:
[...]

De grootste WTF is dan wel dat je collega niet weet wat hij aan handbagage meeneemt. Of dat jij überhaupt op dat moment nog bij de gate bent. Of dat je überhaupt bij de gate bent als je geen ticket hebt, vloog je zelf ook nog ergens heen?
Ik lees dat als dat jack zomer verantwoordelijk was voor de controle van handbagage, samen met die collega, en dat 'ie nog in het vliegtuig was om iets te checken toen de pushback gebeurde omdat ze niet doorhadden dat hij nog aan boord was.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ah, ik las "collega" als dat de passagier de collega van jack zomer was. Een stuk logischer zo. :D

Signatures zijn voor boomers.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
OK we vliegen nooit, maar onze zoon wil in oktober van hier naar Oslo
Wij wonen op 25 minuten van Angouleme waar snelle treinen rijden
Bordeaux vliegveld is een ruim uur rijden

Omdat ie dan nog minderjarig is en een iets jongere vriend die zuidelijker woon eerst naar Bordeaux komt lijkt vliegen prettig (en voor ons als ouders voelt het beter dat de jongens op de henweg zeker niet van station A naar station B in Parijs moeten bijvoorbeeld, of van station A naar vliegveld in Parijs.)
De laatste keer dt ik vloog betaalde de opdrachtgever het ticket en had ik gewoon via KLM geboekt.

Zie de diverse vergelijkingssites en zo zag ik een trip heen Air France met korte tussenstop en terug KLM met bijna 13 uur tussenstop Amsterdam (wat dan weer prima is, want daar kunnen de jongens wel slapen bij vrienden of familie van ons en met 13 uur is daar dan ook goed de tijd voor (en plakken ze een beetje Amsterdam aan hun Olso vakantie)
Dat vond mn zoon wel goed klinken en hij vroeg zich af of het niet beter was om dan terug vanaf Amsterdam de trein te nemen. Dan hoeven ze niet op een tijd ergens te zijn dus geen druk. Ik kon geen goed site vinden waar je resi via trein en vliegtuig op kon zetten en vergelijken, alleen commerciele reisbureau achtige sites, geen sec vergelijkers.

Zijn er nog tips?
BIjvoorbeeld via een VPN vanuit andere locatie zoeken?
Vroeg boeken of juist nog even wachten tot later?
Ik weet het niet, maar hopelijk dat ervaren rotten hier daar licht op kunnen schijnen.
Dank alvast.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:46

Daniel

Kapitein NCC-1701
Silent7 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:50:
Zijn er nog tips?
BIjvoorbeeld via een VPN vanuit andere locatie zoeken?
Vroeg boeken of juist nog even wachten tot later?
Ik weet het niet, maar hopelijk dat ervaren rotten hier daar licht op kunnen schijnen.
Dank alvast.
Als we de exacte reisdata weten en het budget kunnen we wat gerichter tips geven :)
Er gaat een rechtstreekse TGV van Angouleme naar CDG. Dat geeft je een stuk meer opties naar Oslo bijvoorbeeld.

• Silent7
ze hebben de afspraak 1 oktober aan te komen in Oslo en 9 oktober te vertrekken.
En hij mag gewoon economy, is al spannend genoeg de eerste keer vliegen :)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:07
CyBeR schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:25:
Ik wel maar toen werd ik thuis wakker 5 minuten voordat boarden ging beginnen en dat ging ik toch niet redden.
Dit heb ik ooit ook 1x gehad. Wakker worden een kwartier voor het boarden, dat ging hem niet meer worden.

Gisteren tickets naar New York geboekt voor de familie... (vrouw gaat de NYC marathon lopen en ik ga met de kids aanmoedigen). Hopelijk geen rare C-19 fratsen en andere ongein tegen die tijd.

(vorige keer dat we in New York waren was er een mega Blizzard en hadden we bijna 24 uur vertraging).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Silent7 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:05:
ze hebben de afspraak 1 oktober aan te komen in Oslo en 9 oktober te vertrekken.
En hij mag gewoon economy, is al spannend genoeg de eerste keer vliegen :)
Goedkoopste optie met een semi-schappelijke reistijd die ik zo snel kan vinden is met Air France via CDG voor 217 euro.
Vertrek 15:50 uit Bordeaux, aankomst Oslo om 23:15. Overstap van 3:45 op CDG op de heenweg. Terug vertrek om 17:30 uit Oslo, 1:25 overstap op CDG, aankomst Bordeaux om 22:40 uur.

Iets duurdere optie (237 euro pp) is vertrek 17:00 uit Bordeaux, aankomst Amsterdam om 18:45, overstap van 2 uur, aankomst Oslo 22:35 uur. Zelfde terugreis als bij de eerste optie. Als je iets eerder aan wil komen kun je voor 245 pp ook om 10:30 vertrekken uit Bordeaux, dan ben je om 16:40 in Oslo.

Vanaf CDG (dus met nog een extra een treinrit vanaf Angouleme) is het vrijwel net zo duur dus dan lijkt vliegen me beter. Goedkopere vliegopties vergen allemaal een overnight overstap in Amsterdam.

• Silent7
Bedankt, zoiets dacht ik ook al.
En alleen vliegen lijkt me zo'n eerste keer wel fijner dan tussen verschillende transportmiddelen te moeten wisselen.

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:20
Silent7 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:50:
Dat vond mn zoon wel goed klinken en hij vroeg zich af of het niet beter was om dan terug vanaf Amsterdam de trein te nemen. Dan hoeven ze niet op een tijd ergens te zijn dus geen druk. Ik kon geen goed site vinden waar je resi via trein en vliegtuig op kon zetten en vergelijken, alleen commerciele reisbureau achtige sites, geen sec vergelijkers.
Er is naar mijn weten niet een vergelijking waar je makkelijk trein en vliegtickets in één reservering boekt. Tenzij je Air France Train + Air bedoeld. Hierbij werkt Air France met bepaalde TGV treinen van SNCF samen in een boeking. Dit wordt alleen niet aangeboden naar Angouleme, wel naar Bordeaux.

Toch ter informatie even gekeken. Terug vanuit Amsterdam per trein naar Angouleme (wel een ervaring) kan met 1 overstap in Parijs in ongeveer 6 tot 7 uur. Ik heb gekeken voor 10 oktober (want 9 oktober vertrek uit Oslo). Dit kan eigenlijk elke 2 uur (vertrek Amsterdam 07:15-09:15-11:15-13:15-15:15 etc.). Hierbij is die van 15:15 het goedkoopst, aankomst 21:28 in Angouleme voor €46 p.p. (voor de hele reis). De overige tijden variëren zo tussen de €60 tot €90 euro p.p.. Te boeken via SNCF-connect.fr/com. Bepaalde opties zijn ook te boeken via NS International (maar die hebben geen toegang tot de verkoop van goedkope Ouigo TGV tickets, waarvan het alternatief van 15:15 voor €46 gebruik van maakt).

Voor treintickets geldt, vroeg boeken is goedkoper. De prijzen gaan eigenlijk altijd omhoog.

Verwijderd

PolarBear schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Huh maar je boardingcard wordt toch gescand bij de gate?
Ja, maar als je eindhoven airport kent dan zul je het begrijpen. Na het boarden loop je naar je vliegtuig. Verschillende rijen, met exits/crossings etc. Er staat wel eens een poortje de verkeerde kant op. Zeker als er een flink gat valt met je voorganger loop je als groep zo een verkeerd toestel in.

Daarom checkt de crew steeds vaker of je wel in het goede toestel zit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2022 11:32 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:54:
EDIT:
Bonus punten als het Londen, Kiritimati was ;)
Ik heb 2x, ja TWEE, een auto gehuurd in Birmingham, Alabama :+

De eerste keer viel me al op dat ze nogal vreemde auto keuzes hadden :p Vond het wel leuk, doe mij die Challenger maar _O- Tweede keer gewoon niet opgelet toen ik Compact aanklikte.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:22
Een familielid van mij heeft vliegangst. Als er iemand meevliegt is het niet zo'n probleem, maar alleen reizen lukt niet. Zou het mogelijk zijn om vanaf een vakantiebestemming naar NL mee te vliegen om vervolgens direct mee terug te vliegen met hetzelfde toestel (toevallig gaat dat toestel direct terug). Of is dit ivm beveiliging een no go?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PLAE schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:39:
Een familielid van mij heeft vliegangst. Als er iemand meevliegt is het niet zo'n probleem, maar alleen reizen lukt niet. Zou het mogelijk zijn om vanaf een vakantiebestemming naar NL mee te vliegen om vervolgens direct mee terug te vliegen met hetzelfde toestel (toevallig gaat dat toestel direct terug). Of is dit ivm beveiliging een no go?
Zolang je de check-in/transfer op tijd haalt, is het geen probleem (je zult eruit moeten).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• CyBeR
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:39:
Of dat kan ligt aan het vliegveld; als je (zoals op Schiphol vanaf EU) gewoon in de terminal gedumpt wordt, dan kan het. Maar soms heb je alleen de mogelijkheid om naar buiten te gaan en dan moet je via security weer terug. En het spreekt voor zich dat je online in moet kunnen checken en een boarding pass moet kunnen krijgen, dus geen covid documentchecks.

M.a.w. het kan, het wordt ook wel gedaan door status runners maar het vereist wat onderzoek.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:53
Plus, lang niet alle toestellen gaan (gelijk) terug naar waar ze vandaan kwamen. Dus je hebt geen garantie dat dit bij elke vlucht werkt.

• CyBeR
  • Niet online
ShitHappens schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:14:
Plus, lang niet alle toestellen gaan (gelijk) terug naar waar ze vandaan kwamen. Dus je hebt geen garantie dat dit bij elke vlucht werkt.
Bij EasyJet e.d. niet inderdaad maar bij KLM kun je daar wel van uitgaan, met een paar kleine uitzonderingen (zoals de driekhoekroutes en ams-sin-dps v.v.).

• Xandrios
  • Laatst online: 19:39
Het veiligste is om even via flightradar24 de vlucht van gisteren te bekijken, en dubbel-checken. Maar idd, met KLM is het bijna gegarandeerd. Met grootste uitzondering natuurlijk.. Amsterdam.

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
De devaluatie van FB-miles is wel zo ongeveer compleet. Mijn vrouw heeft nog bijna 120k miles op haar account staan die in december vervallen als ze niet daarvoor een qualifying activity heeft....daar kun je deze zomer door de vluchtbeperkingen bizar weinig mee. Je komt redemptions tegen van 145.000 miles enkele reis in economy voor een korte hop naar Zweden of Noorwegen :X (het kan nog veel erger trouwens, ik heb ook 335.000 gezien). Meeste is 40-60k enkele reis in economy voor short haul.
Partners om naar over te boeken zijn er bijna niet meer. Je kunt bijna alleen nog maar van partners náár FB, niet meer andersom. Enige uitzondering is Accor maar de rate is daar een nogal kansloze 4:1 (4 FB miles = 1 Accor punt).

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 12-07-2022 09:08 ]

• CyBeR
  • Niet online
stuur d'r een dag shoppen in parijs of londen.

edit: met een revenue ticket welteverstaan.

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 12-07-2022 09:11 ]

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:17
Een alternatief is de Amex Flying Blue kaart; na iedere betaling hiermee worden je miles 24 maanden verlengd. Kaart is gratis aan te vragen via een referral linkje, en dan krijgt ze er nog een bak gratis miles bij ook ;)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Daniel schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:08:
De devaluatie van FB-miles is wel zo ongeveer compleet. Mijn vrouw heeft nog bijna 120k miles op haar account staan die in december vervallen als ze niet daarvoor een qualifying activity heeft....daar kun je deze zomer door de vluchtbeperkingen bizar weinig mee. Je komt redemptions tegen van 145.000 miles enkele reis in economy voor een korte hop naar Zweden of Noorwegen :X (het kan nog veel erger trouwens, ik heb ook 335.000 gezien). Meeste is 40-60k enkele reis in economy voor short haul.
Partners om naar over te boeken zijn er bijna niet meer. Je kunt bijna alleen nog maar van partners náár FB, niet meer andersom. Enige uitzondering is Accor maar de rate is daar een nogal kansloze 4:1 (4 FB miles = 1 Accor punt).
Je kan de miles wel naar jezelf overschrijven. Dan word de levensduur weer met 2 jaar verlengd als ik mij niet vergis.

Voor de komende 3 maanden heeft KLM de kosten in miles extreem opgehoogd, aangezien ze juist willen dat er minder geboekt word. Londen is 50.000 ipv 6000-12.000 op dit moment.

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-12 11:56
Vrijdag om half 6 vliegen naar Londen. Voor het eerst met Privium, ben benieuwd hoe snel dat gaat op vrijdag middag.

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

• Xandrios
Daniel schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:08:
Wellicht kun je iets boeken voor de toekomst. Binnen Europa kun je nu voor 100K met 2 personen retour in business class mits je enkele maanden vooruit boekt. Als je geluk hebt nog beschikbaarheid rond kerst/nieuwjaar.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:51

Sorcerer8472

Mens sana?

Leetness schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:23:
Een alternatief is de Amex Flying Blue kaart; na iedere betaling hiermee worden je miles 24 maanden verlengd. Kaart is gratis aan te vragen via een referral linkje, en dan krijgt ze er nog een bak gratis miles bij ook ;)
Dit zou ik ook aanraden. Kun je altijd weer opzeggen tijdig.

Ver in de toekomst boeken of naar exotische bestemmingen lastminute lijkt nu het gunstigste. Heen en weer klikken tussen datums loont. Miles gebruiken voor upgrades is sowieso het meest gunstige.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:34:
[...]

Wellicht kun je iets boeken voor de toekomst. Binnen Europa kun je nu voor 100K met 2 personen retour in business class mits je enkele maanden vooruit boekt. Als je geluk hebt nog beschikbaarheid rond kerst/nieuwjaar.
Binnen Europa is het zonde om daar je miles voor te gebruiken bij KLM/AF.

Uitzonderingen zijn enkele reizen. Soms is het in miles ook heel goedkoop terwijl met cash betalen duur is.

• Xandrios
Sorcerer8472 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Binnen Europa is het zonde om daar je miles voor te gebruiken bij KLM/AF.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Met de recente verlaging is een prima return mogelijk van ~1 cent per mile. Als je op tijd boekt kun je business class vliegen voor ~25K miles enkele reis. Cash boekingen in business zijn over het algemeen 500+ euro binnen Skyteam (retour).

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Xandrios schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:34:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens. Met de recente verlaging is een prima return mogelijk van ~1 cent per mile. Als je op tijd boekt kun je business class vliegen voor ~25K miles enkele reis. Cash boekingen in business zijn over het algemeen 500+ euro binnen Skyteam (retour).
Zowel voor miles als cash vind ik het niet de moeite waard om een paar rijden verder naar voren te zitten. Beter Economy boeken en miles of geld sparen voor intercontinentale vluchten :)

• VodaNL
Heeft iemand hier de laatste dagen nog een vlucht gepakt vanaf Schiphol met Privium? En zo ja hoe lang was de rij ongeveer?

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met een transfer in Heathrow Terminal 5? Ik vlieg in augustus Portugal > Heathrow > Amsterdam.

Zelf uiteraard al gezocht maar kan niet duidelijk vinden of we nu een visa nodig hebben of niet want er zijn zoveel verschillende types, ook voor transfers en zoveel uitzonderingen dat een ervaringsdeskundige ook wel fijn is.

Zie wel dat er 60 minuten voor staat, we hebben 1 uur en 50 minuten, beetje krapjes mogelijk maar beide vluchten met BA dus die mogen regelen dat het goed komt.

• PolarBear
  • Niet online
Homeland schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:35:
Heeft iemand hier ervaring met een transfer in Heathrow Terminal 5? Ik vlieg in augustus Portugal > Heathrow > Amsterdam.

Zelf uiteraard al gezocht maar kan niet duidelijk vinden of we nu een visa nodig hebben of niet want er zijn zoveel verschillende types, ook voor transfers en zoveel uitzonderingen dat een ervaringsdeskundige ook wel fijn is.

Zie wel dat er 60 minuten voor staat, we hebben 1 uur en 50 minuten, beetje krapjes mogelijk maar beide vluchten met BA dus die mogen regelen dat het goed komt.
Heathrow T5 is airside transfer dus geen visum nodig (even ervan uitgaande dat je een EU-paspoort hebt en verder geen Schengen entry eisen hebt etc).

Een uur is normaliter genoeg voor de overstap (anders zou het ook niet verkocht worden, MCT). Maar ook Heathrow is druk net als andere luchthavens. Bij de overstap zul je door security heen moeten. Heathrow heeft recent het aantal passagiers per dag verder naar beneden gebracht en het lijkt op T5 nu redelijk soepel te lopen, maar ja augustus is ver weg. Kan ook prima dat de vluchten gecancelled worden door de verlaagde capaciteit op Heathrow en/of Schiphol.

• Homeland
  • Niet online
PolarBear schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Heathrow T5 is airside transfer dus geen visum nodig (even ervan uitgaande dat je een EU-paspoort hebt en verder geen Schengen entry eisen hebt etc).

Een uur is normaliter genoeg voor de overstap (anders zou het ook niet verkocht worden, MCT). Maar ook Heathrow is druk net als andere luchthavens. Bij de overstap zul je door security heen moeten. Heathrow heeft recent het aantal passagiers per dag verder naar beneden gebracht en het lijkt op T5 nu redelijk soepel te lopen, maar ja augustus is ver weg. Kan ook prima dat de vluchten gecancelled worden door de verlaagde capaciteit op Heathrow en/of Schiphol.
Bedankt voor je reactie! We vliegen beiden inderdaad met een EU paspoort maar fijn om de bevestiging te hebben dat een visum niet nodig is.

Ik hoop dat ze in elk geval niet onze vlucht van Portugal (TER) naar Londen annuleren, die gaat maar 1x per week :P Van Londen naar Amsterdam zie ik ze nog wel vluchten samenvoegen/annuleren maar dan zijn er genoeg opties om thuis te komen.

• PolarBear
  • Niet online
Homeland schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:50:
[...]

Ik hoop dat ze in elk geval niet onze vlucht van Portugal (TER) naar Londen annuleren, die gaat maar 1x per week :P Van Londen naar Amsterdam zie ik ze nog wel vluchten samenvoegen/annuleren maar dan zijn er genoeg opties om thuis te komen.
Dan kan je omgeboekt worden met TAP (https://tradeuk.custhelp....%29---customer-guidelines)

• Homeland
  • Niet online
Nooit gedacht dat zulke info publiekelijk beschikbaar zou zijn.

Ben wel benieuwd welke capriolen ze uit zouden halen, BA is de enige maatschappij die rechtstreeks van Terceira naar Londen vliegt, dus dan is het of Terceira > Lissabon > Londen > Amsterdam, of kijken ze dan alleen naar de eindbestemming en gaan ze dan voor Terceira > Lissabon > Amsterdam?

• CyBeR
  • Niet online
Homeland schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:11:
[...]

Nooit gedacht dat zulke info publiekelijk beschikbaar zou zijn.

Ben wel benieuwd welke capriolen ze uit zouden halen, BA is de enige maatschappij die rechtstreeks van Terceira naar Londen vliegt, dus dan is het of Terceira > Lissabon > Londen > Amsterdam, of kijken ze dan alleen naar de eindbestemming en gaan ze dan voor Terceira > Lissabon > Amsterdam?
Kan allebei; is maar net wat handiger is voor jou. Als jij TER-LIS-AMS ok vindt dan zullen ze dat waarschijnlijk doen.

• Leetness
Ik heb nog 17 XP nodig deze maand om te herkwalificeren voor FB Plat. Ik heb geen tripjes meer gepland staan, en heb eigenlijk weinig zin om een XP run te doen. Is 34k miles doneren de meest efficiënte manier om 17 XP te scoren, of hebben jullie nog andere tips?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Leetness schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:45:
Ik heb nog 17 XP nodig deze maand om te herkwalificeren voor FB Plat. Ik heb geen tripjes meer gepland staan, en heb eigenlijk weinig zin om een XP run te doen. Is 34k miles doneren de meest efficiënte manier om 17 XP te scoren, of hebben jullie nog andere tips?
Tsja, hoeveel miles vlieg je in een jaar bij elkaar? Als je die 34k miles snel weer bijeen vliegt lijkt het me wel een goede optie? XP run lijkt mij overigens ook nog wel eens leuk om te doen maar niet in de huidige omstandigheden op Schiphol, sowieso niet heel duurzaam en je belast er een overbelast systeem ook nog eens mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Leetness schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:45:
Of Amex-kaart (Gold) aanvragen, dan krijg je 30 XP. Als je die nog niet had.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:45

Agent47

I always close my contracts.

Weet niet of ik het hier mag plaatsen? Maar goed.

Met de afgelopen vakantie van mij en mijn vrouw hebben we 4 uur vertraging opgelopen. Toch maar een klacht ingediend, en wat blijkt? We krijgen €400 per persoon terug.

Toch goed dat we het gedaan hebben.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Leetness
Sorcerer8472 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Of Amex-kaart (Gold) aanvragen, dan krijg je 30 XP. Als je die nog niet had.
Ik ben reeds in het bezit van een AMEX-kaart, en ik vermoed dat die XP's in deze situatie te laat bijgeschreven zouden worden om nog te kwaliciferen (eind vd maand). Toch dank voor je suggestie, misschien handig voor anderen die dit ooit lezen.

• Xandrios
Je kunt een last minute XP-run overwegen, bijvoorbeeld in economy als die goedkoop te vinden is. Met de SAF-fuel opties kun je dan extra XP's bijkopen (10 euro per XP). Totaal wat je op die manier kunt bijkopen is wel gebonden aan de lengte van de vlucht, dus vereist wat puzzelwerk om tot 17XP te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 14-07-2022 18:24 ]

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:30
Je kan ook een Discount Pass van Air France aanschaffen, zie https://wwws.airfrance.fr...tes-abonnement-air-france. De goedkoopste (CARIBBEAN-GUYANA-REUNION ISLAND) kost 206 EUR en geeft 20 XP. De XPs worden binnen 7 dagen bijgeschreven.

• Wally2002
  • Laatst online: 22:17
mfkne schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:29:
Je kan ook een Discount Pass van Air France aanschaffen, zie https://wwws.airfrance.fr...tes-abonnement-air-france. De goedkoopste (CARIBBEAN-GUYANA-REUNION ISLAND) kost 206 EUR en geeft 20 XP. De XPs worden binnen 7 dagen bijgeschreven.
De promotie eindigde gisteren 13 juli. Nu 249 euro + 20 euro service fee.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

mfkne schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:29:
Even los van de XP - dat lijkt mij niet echt een goede deal? Je krijgt wat korting op specifieke Flex tickets binnen het Grote Frankrijk, en andere zijn 'up to' en dan moet je via CDG vliegen, of lees ik het verkeerd? Vlieg je vaak in Frankrijk wellicht leuk maar voor een NL inwoner?
Maar zoals ik zei, wellicht lees ik het niet goed.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mfkne
franssie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:54:
[...]

Even los van de XP - dat lijkt mij niet echt een goede deal? Je krijgt wat korting op specifieke Flex tickets binnen het Grote Frankrijk, en andere zijn 'up to' en dan moet je via CDG vliegen, of lees ik het verkeerd? Vlieg je vaak in Frankrijk wellicht leuk maar voor een NL inwoner?
Maar zoals ik zei, wellicht lees ik het niet goed.
Ja, inderdaad, maar het ging om mogelijkheden XP te verkrijgen zonder te vliegen, en dit is er een.

• Leetness
Dank voor de reacties, de discount pass is een interessante optie en had ik niet aan gedacht. Dan wordt het dus een beetje de afweging of 34k miles mij meer of minder waard zijn dan €269

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Leetness schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:06:
Dank voor de reacties, de discount pass is een interessante optie en had ik niet aan gedacht. Dan wordt het dus een beetje de afweging of 34k miles mij meer of minder waard zijn dan €269
Komt neer op 0,8 cent per mile. Dat is best een redelijke return voor FB-begrippen.

• ptribbyz
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-11 15:16
Heeft iemand ervaring met de organisatie TravelGenio? Op internet staan veel negatieve reviews, alleen het bedrijf bestaat al jaren. Bedankt alvast voor de reacties

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ptribbyz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:30:
Heeft iemand ervaring met de organisatie TravelGenio? Op internet staan veel negatieve reviews, alleen het bedrijf bestaat al jaren. Bedankt alvast voor de reacties
Waarom zou je ze dan uberhaupt willen gebruiken? Als 1 iemand hier zegt "Het was OK", is dat voldoende voor je?

Uberhaupt nooit tickets bij dat soort organisaties kopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• emiel74
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:48
gambieter schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Waarom zou je ze dan uberhaupt willen gebruiken? Als 1 iemand hier zegt "Het was OK", is dat voldoende voor je?

Uberhaupt nooit tickets bij dat soort organisaties kopen.
Dit! Ben wel benieuwd waarom je de vraag stelt gezien de beoordelingen.

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:43

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Jazzy schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:16:
[...]

Nou, dat was niet echt een succes. :) De vis was droog en het schaaltje ingezakte salade met een droog stukje geitenkaas was echt niet lekker. Bij aankomst ook de salade gekozen ipv. cheese burger, mar was ook niet echt een succes. Ben ik bij KLM nu gewoon verwend geraakt en is het bij Delta een stuk minder of zou het gewoon een uitzondering zijn?
Dit was in April, deze week met Delta op SEA gevlogen maar het eten was aanzienlijk beter. De salade was vers, de zalm en toebehoren verrukkelijk en de cheesburger voor aankomst was ook helemaal okay. Frappant wat een verschil in maar een paar maanden.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• CyBeR
  • Niet online
Tsja die gerechten veranderen regelmatig en 't kan ook een keer een misser zijn natuurlijk. Ik heb bij Delta altijd prima te eten gehad iig.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:04

Grouchy

meep meep

Denk dat Delta catering toch de nodige problemen heeft. Een paar dagen geleden vanuit AMS oa geen Champagne en wat andere dingen aangeleverd door catering en eerder vandaag een domestic vlucht vanuit Dulles geen ontbijt catered. De inflight lead vertelde me dat ze gisteren gehoord hadden dat ze in Dulles gecaterd zouden worden, deze ochtend echter niks gekregen. Sta je dan...
Op weer andere out-stations doen ze het met maaltijdboxen.

Bepaalde gerechten heb ik de afgelopen maanden ook meerdere malen pre-ordered en af en toe verschillen deze ook wat. Bepaalde ingedriënten zijn uitgewisseld (andere groenten, missing toppings, opmaak..van dat soort dingen).
Pre-COVID kwam dit eigenlijk niet voor, iig niet in deze mate.

Komende TATL vlucht een keer de impossible burrito pre-selecten, waarschijnlijk een slecht idee... :o

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Weicool
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-12-2023
hollandje schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Pfoe, privium lidmaatschap dus zeker wel goud waard in deze tijden. Hopelijk hebben mijn ouders zonder privium of SP geluk morgenochtend en hoeven ze niet te lang in de rij staan :')
Valt tegen bij vertrek op Schiphol: bij security staat zelfs de priority & privium rij vol.
Alleen bij terugkomst bij Schiphol is de snelle doorgang bij de douane nog een pluspunt.

En een andere tegenvaller is dat ze de tafelbediening in de privium lounge met QR code zoals in tijden van de Coronavirus pandemie weer hebben afgeschaft.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Succes voor de mensen die met bagage van/naar Schiphol reizen: Duizenden achtergebleven koffers verstikken Schiphol, structurele oplossing ‘vergt jaren’
Onze verslaggevers waren in het eerste weekend van de Nederlandse zomervakantie 72 uur lang op onze nationale luchthaven en pakten ook zelf het vliegtuig. Drie dagen vol chaos, drukte en ontreddering bij personeel en reizigers. ,,Er liggen hier nog koffers van de meivakantie.’’
Dus na 2.5 maand wachten mensen nog altijd tot hun bagage eindelijk eens wordt afgehandeld. Met een beetje "mazzel" hebben mensen die van de zomer op reis gaan zo rond de feestdagen hun bagage weer in huis..... :X

Virussen? Scan ze hier!

• VodaNL
Weicool schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 04:05:
[...]

Valt tegen bij vertrek op Schiphol: bij security staat zelfs de priority & privium rij vol.
Alleen bij terugkomst bij Schiphol is de snelle doorgang bij de douane nog een pluspunt.

En een andere tegenvaller is dat ze de tafelbediening in de privium lounge met QR code zoals in tijden van de Coronavirus pandemie weer hebben afgeschaft.
Wat is vol hoeveel mensen stonden er voor je? En hadden die allemaal Privium of SP? Of liepen er ook verdwaalde dagjesmensen?

• mfkne
wildhagen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 05:32:
Dus na 2.5 maand wachten mensen nog altijd tot hun bagage eindelijk eens wordt afgehandeld. Met een beetje "mazzel" hebben mensen die van de zomer op reis gaan zo rond de feestdagen hun bagage weer in huis..... :X
Ik vraag me af hoeveel van de bagage bestemming AMS heeft en hoeveel voor elders is bestemd. Die bagage die naar andere luchthavens moet zouden ze gewoon op willekeurige vluchten kunnen zetten, dan zijn ze tenminste onderweg en kunnen dan wellicht op de eerstvolgende luchthaven de juiste kant op worden gestuurd.

• wildhagen
  • Niet online
mfkne schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:41:
[...]

Ik vraag me af hoeveel van de bagage bestemming AMS heeft en hoeveel voor elders is bestemd. Die bagage die naar andere luchthavens moet zouden ze gewoon op willekeurige vluchten kunnen zetten, dan zijn ze tenminste onderweg en kunnen dan wellicht op de eerstvolgende luchthaven de juiste kant op worden gestuurd.
Dat lijkt voor Schiphol veel te logisch geredeneerd, gezien deze passage:
Om de situatie in de bagagehal overzichtelijker te maken en het beeld van chaos weg te nemen, zijn duizenden stuks bagage afgelopen dagen naar een centrale opslaghal gebracht. Bijkomend probleem is dat verloren koffers naar de eindbestemming gestuurd worden. Veel mensen zijn daar niet meer, bijvoorbeeld omdat hun vakantie al lang is afgelopen.
Ja, als je bagage na 2.5 maand eens doorstuurt naar de oorspronkelijke eindbestemming... lekker slim. De meeste mensen zijn niet 2.5 maand lang op vakantie....

Virussen? Scan ze hier!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-12 01:56
Weicool schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 04:05:
[...]

Afgelopen Juni had ik er nog geen last van en toen was zelfs SP niet met Privium gemixt bij security. Ik zal het dinsdag wel weer meemaken. Vind zelf persoonlijk tafelservice nooit echt een dingetje dus voor mij is de huidige situatie in de lounge beter.

Iemand enig idee of je met SP en Privium niet buiten in de rij hoeft te staan om je koffer af te geven bij het inchecken? Volgens mij niet, maar ben benieuwd of men hier ervaring heeft met de laatste 2 weken. Vlieg met LOT airlines vanaf T1 :)

• mfkne
wildhagen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:45:
Ja, als je bagage na 2.5 maand eens doorstuurt naar de oorspronkelijke eindbestemming... lekker slim. De meeste mensen zijn niet 2.5 maand lang op vakantie....
Doet me denken aan dit verhaal van 2008, toen British Airways met een storing op T5 op LHR te maken had en duizenden koffers met de vrachtwagen naar Milaan stuurde om ze daar te laten sorteren: https://economictimes.ind...show/2918546.cms?from=mdr

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:15
wildhagen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 05:32:
Succes voor de mensen die met bagage van/naar Schiphol reizen: Duizenden achtergebleven koffers verstikken Schiphol, structurele oplossing ‘vergt jaren’

[...]

Ik zit er aan te denken om Apple Airtags in mijn koffers te zetten. Zo kan ik mijn koffers tracken

• mfkne
ronnym schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:26:
Ik zit er aan te denken om Apple Airtags in mijn koffers te zetten. Zo kan ik mijn koffers tracken
En dan? Dan weet je in welke hangar hij ligt opgeslagen, maar verder kun er niks mee.

• wildhagen
  • Niet online
ronnym schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Klinkt leuk, alleen je kunt er niks mee. Ja, je ziet dat je koffer dan in Timboektoe of Moskou staat, maar dat is het dan ook wel. Het is niet alsof je zelf even daarnaartoe kunt ofzo, het zal toch nagestuurd moeten worden. En door personeelsgebrek kan dat dus 2+ maanden duren.

Virussen? Scan ze hier!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
wildhagen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:45:
[...]

Dat lijkt voor Schiphol veel te logisch geredeneerd, gezien deze passage:
[...]
Ja, alleen staat op je koffer niet met welk doel dat ding wordt opgestuurd, noch hoe lang je van plan was op de eindbestemming te blijven. Met de boekingscode kun je contact opnemen met de passagier en dan navragen wat er mee moet gebeuren, maar dat is allemaal handwerk en gaat 1 voor 1. Als de vertraging beperkt is (er staat immers nergens dat ze na 2,5 maand nog steeds koffers doorsturen naar de eindbestemming) is het waarschijnlijk doelmatiger om ze de normale route te laten volgen.

• mfkne
't is sowieso interessant, want volgens mij wordt bagage na 21 automatisch als verloren beschouwd als hij niet gevonden is, althans is dat zo in het Verdrag van Montreal geregeld. Leuke claims!

• Daan
  • Laatst online: 18:43
Ik vlieg morgen om 15:15 naar YVR. Online al ingecheckt, eTA geregeld, ArriveCan geregeld, KLM covid documenten upload gedaan, we hebben geen checked baggage en zullen er 4 uur voor vertrek zijn (met de trein).

Verder nog tips om dit zo soepeltjes mogelijk te laten verlopen? Verwachting is dat het druk wordt..

[ Voor 13% gewijzigd door Daan op 15-07-2022 10:44 ]

• Leetness
mfkne schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:14:
't is sowieso interessant, want volgens mij wordt bagage na 21 automatisch als verloren beschouwd als hij niet gevonden is, althans is dat zo in het Verdrag van Montreal geregeld. Leuke claims!
Ik wens de claimers veel succes; KLM zal naar de bagageafhandelaars wijzen, en de bagageafhandelaars waarschijnlijk naar de luchthaven. Dat zullen geen simpele claims worden :P

• wildhagen
  • Niet online
Leetness schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Ik wens de claimers veel succes; KLM zal naar de bagageafhandelaars wijzen, en de bagageafhandelaars waarschijnlijk naar de luchthaven. Dat zullen geen simpele claims worden :P
Plus dat alle partijen het op 'overmacht' of 'buitengewone omstandigheden' zullen gooien.

Denk dat het redelijk kansloze claims zullen worden idd.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 15-07-2022 11:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

• mfkne
Leetness schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:18:
[...]
Wat dat betreft is het heel simpel - KLM is verantwoordelijk. Hoe ze claim intern doorschuiven is het probleem van de passagiers niet.

• Xandrios
Overmacht of doorverwijzen is hierbij niet echt een optie - de pax heeft het contract met de maatschappij en deze is verantwoordelijk. Dat de maatschappij die claims dan weer bij een bagage af handelaar belegd, dat kan. Overigens doet KLM zelf de bagage handeling voor hun (en HV) vluchten.

Mijn vlucht vanuit AMS was gecanceld voor vandaag. Omboeken kon niet (Swiss :() en heb zelf iets geboekt vanaf BRU. Aangekomen rond 11 uur.. en letterlijk in 10 minuten door de non-prio security. De vlucht met een volgeboekte TUI 737 zal een heel andere ervaring gaan zijn dan de initieel geboekte Swiss business class deal op de E290 en A221… maar kost dan ook maar een derde. Wellicht is compensatie van Swiss ook nog te regelen.

Brussel is echter wel een verademing vergeleken met Schiphol. De langere treinreis is een beetje sketchy (ns, vertraging, uitvallende treinen etc), maar verder ziet het er tot nu toe prima uit.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-12 14:06
Zorgen dat je een goede reisverzekering hebt die verloren bagage dekt.

• VodaNL
Ik lees nu op het twitter account van Privium mensen die pas een afspraak kunnen inplannen voor Januari om de benodigde iris scan te maken.

Dan ben je in ieder geval wel ruim op tijd voor volgend jaar zomer ;)

• hollandje
iRobert schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:00:
Zorgen dat je een goede reisverzekering hebt die verloren bagage dekt.
Amex heeft wel een goede dekking maar ik vraag mij altijd af hoe moeilijk een partij doet als het aankomt op declareren van de waarde. Ik heb niet bepaald alle bonnetjes van de kleding die ik over de laatste 5 jaar gekocht heb :/

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-12 14:06
hollandje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Amex heeft wel een goede dekking maar ik vraag mij altijd af hoe moeilijk een partij doet als het aankomt op declareren van de waarde. Ik heb niet bepaald alle bonnetjes van de kleding die ik over de laatste 5 jaar gekocht heb :/
Volgens mij heeft amex een vaste prijs per verloren koffer toch? Dacht iets van 1500€ per koffer als ik mij niet vergis.

• Docslik
  • Laatst online: 17:10
hollandje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Een paar jaar geleden is dit me overkomen, met BA. Baggage kwam niet aan na een in CPT. Uiteindelijk drie dagen later, maar leeggeroofd (merkkleding en gopro's eruit). Gopro's had ik bonnetjes van, en kreeg ik nieuwwaarde voor zonder problemen. Kleding ging helaas op gewicht via BA :'(

Reisverzekering dekte toen een vast bedrag voor diefstal. Hierdoor kwam ik in totaal wel uit. Het maakt alleen de ervaring niet beter.

[ Voor 11% gewijzigd door Docslik op 15-07-2022 15:03 . Reden: Niet via AMEX ]

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02
VodaNL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:05:
Ik lees nu op het twitter account van Privium mensen die pas een afspraak kunnen inplannen voor Januari om de benodigde iris scan te maken.

Dan ben je in ieder geval wel ruim op tijd voor volgend jaar zomer ;)
Gisteren was eind oktober nog beschikbaar haha.

• hollandje
Docslik schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:01:
[...]

Een paar jaar geleden is dit me overkomen, met BA. Baggage kwam niet aan na een in CPT. Uiteindelijk drie dagen later, maar leeggeroofd (merkkleding en gopro's eruit). Gopro's had ik bonnetjes van, en kreeg ik nieuwwaarde voor zonder problemen. Kleding ging helaas op gewicht via BA :'(

Reisverzekering dekte toen een vast bedrag voor diefstal. Hierdoor kwam ik in totaal wel uit. Het maakt alleen de ervaring niet beter.
Ah duidelijk, inderdaad niet de fijnste ervaring maar in ieder geval wel wat van de waarde gedekt. Hopelijk heb ik geluk deze reis. Ik heb meestal de duurdere spullen bij me in de handbagage omdat ik wel vaker heb meegemaakt dat iemand door mijn koffer is gegaan en het slot zelfs heeft geforceerd. Erg vervelend als je door de beveiliging moet en alles in bakjes moet doen maar enfin, iets minder zorgen dat mijn werkbestanden gejat worden.
iRobert schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:00:
[...]

Volgens mij heeft amex een vaste prijs per verloren koffer toch? Dacht iets van 1500€ per koffer als ik mij niet vergis.
Dat is idd de maximale vergoeding voor een koffer die ze bieden per claim maarja je moet dus wel enigzins weten te 'bewijzen' hoeveel je inhoud waard is. Ook gek dat ze telefoons en camera's niet zien als bagage maar I guess dat dit op een case by case basis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4nFw86axj3jvqi01nh_n-Ba4tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b7ebbgD0RNRgclaxTp2JDu8q.png?f=user_large

• Docslik
hollandje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Ah duidelijk, inderdaad niet de fijnste ervaring maar in ieder geval wel wat van de waarde gedekt. Hopelijk heb ik geluk deze reis. Ik heb meestal de duurdere spullen bij me in de handbagage omdat ik wel vaker heb meegemaakt dat iemand door mijn koffer is gegaan en het slot zelfs heeft geforceerd. Erg vervelend als je door de beveiliging moet en alles in bakjes moet doen maar enfin, iets minder zorgen dat mijn werkbestanden gejat worden.

[...]
Voor dat laatste: neem een paar van de plastic re-usable fruitzakjes van de appie voor je elektra spul dat er bij de security uit moet. Ben je in 1x klaar en is de kans dat je wat vergeet/kwijt raakt een stuk kleiner!

Maar komt vast goed! Vertrouwen en een beetje geduld brengen je ver dezen dagen! O-)

• Weicool
hollandje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:05:
[...]
Vind zelf persoonlijk tafelservice nooit echt een dingetje dus voor mij is de huidige situatie in de lounge beter
Ik mis de privium kunstwerkjes die ze vorig jaar op de bordjes maakten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orjd2BHZ-xHQrPDqO6EedUUoYNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqgAkNljOW9VZu7b6VDKu0bL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQp5HLWbGNKtj33WX-sp3xsvp2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdIO0nRXyMRS5lrpAIvpP2d6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MwTd3t-tY_vwF1M0TGJpXtKIxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/904JSWZ2oHoeOOC7tEH5mX3R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Weicool op 15-07-2022 17:48 ]

• VodaNL
Gisteren om half 6 in de middag naar Londen gevlogen met KLM, voor het eerst Privium kunnen gebruiken. Van bus tot de air side lounge duurde ongeveer een kwartiertje. Dat ging gelukkig dus allemaal erg snel.

Dat terwijl er overal best weer lange rijen stonden, ook bij de paspoort controle omdat de zelf scans weer gesloten waren

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:45
Docslik schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Voor dat laatste: neem een paar van de plastic re-usable fruitzakjes van de appie voor je elektra spul dat er bij de security uit moet. Ben je in 1x klaar en is de kans dat je wat vergeet/kwijt raakt een stuk kleiner!

Maar komt vast goed! Vertrouwen en een beetje geduld brengen je ver dezen dagen! O-)
Op Schiphol hoeft er niets meer uit je handbagage gehaald te worden door de nieuwe scanners.

• hollandje
daveytje schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Op Schiphol hoeft er niets meer uit je handbagage gehaald te worden door de nieuwe scanners.
Jep en dat is echt superb. Helaas heb ik nog op geen enkele andere luchthaven deze scanners gevonden en moet ik altijd mijn hele handbagage leeghalen ;(

• Weicool
hollandje schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Jep en dat is echt superb. Helaas heb ik nog op geen enkele andere luchthaven deze scanners gevonden en moet ik altijd mijn hele handbagage leeghalen ;(
Eindhoven AirPort heeft vergelijkbare scanners

• Leetness
daveytje schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Eens dat dit een heerlijke reizigerservaring is. Nadeel is dat ik dus nooit meer die plastic zip-lock zakjes meeneem, en op de terugweg de sjaak ben. Vooral in Duitsland zijn ze erg streng daarmee, zonder zip-lock zakje kom je bijna de security niet door.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04
Leetness schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Eens dat dit een heerlijke reizigerservaring is. Nadeel is dat ik dus nooit meer die plastic zip-lock zakjes meeneem, en op de terugweg de sjaak ben. Vooral in Duitsland zijn ze erg streng daarmee, zonder zip-lock zakje kom je bijna de security niet door.
Het is sowieso geen slecht idee om een aantal van die zakjes in je bagage te hebben.

Ik doe tegenwoordig bijvoorbeeld alles met vloeistof erin in zo'n zakje. Ook in de ruimbagage. Nadat een fles zonnebrand open was gegaan in de koffer (drukverschil waarschijnlijk).
Ook op vakantie zijn ze handig. Ik gebruik het bijvoorbeeld om snacks in te stoppen voor in de dagrugzak, zodat de grote verpakking (met bijvoorbeeld broodjes of koekjes) in het hotel kan blijven.

TheS4ndm4n#1919

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-10 12:38

Luuk2015

Vires in numeris

Afgelopen zaterdag arriveerde ik vanuit een niet-schengen land op Schiphol.
Wat me toen echter opviel was dat er een paspoortcontrole door de marechaussee bij de gate plaatsvond, en vervolgens ook een formele controle bij de normale paspoortcontrole.
Heeft iemand een idee waarom dit gebeurd? Volgens mij heb ik dit nog niet eerder gehad bij een niet-schengen vlucht.

• mfkne
Luuk2015 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:22:
Afgelopen zaterdag arriveerde ik vanuit een niet-schengen land op Schiphol.
Wat me toen echter opviel was dat er een paspoortcontrole door de marechaussee bij de gate plaatsvond, en vervolgens ook een formele controle bij de normale paspoortcontrole.
Heeft iemand een idee waarom dit gebeurd? Volgens mij heb ik dit nog niet eerder gehad bij een niet-schengen vlucht.
Dat gebeurd soms bij sommige "usual suspect" landen, zoals bijvoorbeeld landen in Zuidamerika.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-12 23:17
Dan zat je waarschijnlijk op een risico vlucht, hebben ze een tip gekregen of was het een steekproef.

[ Voor 10% gewijzigd door cordonbleu op 18-07-2022 12:55 ]

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

@mfkne @cordonbleu
De vlucht kwam uit Turkije, ik weet niet of vluchten uit dit land als risico vlucht worden bestempeld.

• hollandje
Sommige wel, sommige niet, licht eraan of het een steekproef is of een daadwerkelijke 'dreiging'. Vanuit Rusland ook zelf een keer bij de gate bij aankomst door de marechaussee gecontroleerd (en goed ook, hele paspoort met alle kenmerken gechecked) maar op andere vluchten uit Rusland op andere dagen niet.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-12 23:17
Luuk2015 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:17:
@mfkne @cordonbleu
De vlucht kwam uit Turkije, ik weet niet of vluchten uit dit land als risico vlucht worden bestempeld.
Soms zijn het ook niet heel spannende dingen waar ze naar op zoek zijn, bijvoorbeeld grotere hoeveelheden cash op zak of in de handbagage.

• CyBeR
  • Niet online
Uit EU/Schengenlanden gebeurt dat ook wel eens als steekproef. Niet alleen hier trouwens, ben 't in Parijs en Duitsland ook tegengekomen.

• PolarBear
  • Niet online
Docslik schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:01:
[...]
Kleding ging helaas op gewicht via BA :'(
Dat zal bij alle internationale vluchten zo zijn cf de Montreal Conventie.

• PolarBear
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:22:
Uit EU/Schengenlanden gebeurt dat ook wel eens als steekproef. Niet alleen hier trouwens, ben 't in Parijs en Duitsland ook tegengekomen.
Ik heb het idee (maar vlieg niet zo heel vaak naar Frankrijk) dat (paspoort)controle daar meer regel dan uitzondering is, ook binnen Schengen, met vliegen.

Maar ik heb dergelijke controles ook wel eens in Toronto meegemaakt dat bij de gate al iedereen gecheckt werd.

• CyBeR
  • Niet online
Frankrijk heeft al een tijd, en volgens mij zijn ze er nog niet mee opgehouden, een "state of emergency" wat betekent dat je inderdaad via de paspoortcontrole gaat bij aankomst met het vliegtuig. Dit met uitzondering van CDG, vermoedelijk omdat 2F die faciliteiten niet heeft en iets anders doen qua capaciteit niet gaat.

• Docslik
[...]

Ik moet toegeven dat de verschillen hierin sowieso verwarrend kunnen zijn. Verschillende luchthavens hanteren verschillende methodes m.b.t. in/uit de tas, maar ook volumes.Is het bij Schiphol nu niet zo dat je potjes van 150ml mag gebruiken, terwijl dit op andere luchthavens nog 100ml is?

Hoe dan ook: we worden verwend. Je went snel aan het 'laat maar in de tas en laat alles om', i.p.v. half uitgekleed door de security. :9

Verwijderd

Formeel is schiphol volgens mij nog steeds 100 ml. Alleen eindhovenairport heeft het limiet ook echt uit de voorwaarden gehaald.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Voor de VS kun je je aanmelden voor Global Entry en krijg je TSA PreCheck. Dan mogen vloeistoffen in je handbagage blijven.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

fopjurist schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Voor de VS kun je je aanmelden voor Global Entry en krijg je TSA PreCheck. Dan mogen vloeistoffen in je handbagage blijven.
Is Global Entry sinds kort beschikbaar voor mensen uit NL?
Dacht een tijdje geleden te hebben gelezen dat dit steeds werd uitgesteld.
Pagina: 1 ... 144 ... 259 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2