Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 143 ... 251 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:46
@PolarBear Een trein kan toch ook elke kant op rijden (zolang er maar spoor naartoe ligt), net zoals een vliegtuig elke kant op kan vliegen?
En personeel voor een vliegtuig is netzoals met een trein type gecertificeerd, dus daar is ook geen verschil. Enige lastige is als je over een grens gaat, wat jij bedoelt. Maar dat is net als met vliegtuigen een kwestie van opleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
Mawlana schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:28:
[...]

Trein is vaak alleen interessant als je het tijdig boekt. Zo heb ik in april twee retourtjes Rotterdam-Londen (Eurostar) geregeld voor € 77 pp.

Wanneer ik nu op Google Flights kijk, dan zie ik voor dezelfde data € 244 (British Airways) en € 324 (Eurostar) staan. :X
Ik probeerde geen flauwe vergelijking te maken. Maar zelfs als ik daar rekening mee houd dan blijft de verhouding scheef. Eind oktober trein €362 en vliegtuig €110, laten we er €150 van maken inclusief bagage.

Het komt gewoon niet in de buurt. Korte tripjes wel idd. En ik vind treinen leuk hoor. Dus geen probleem om wat meer tijd kwijt te zijn. Zakelijk zal dat niet altijd mogelijk zijn. Maar dat soort nuances waren allemaal niet mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:55
Om het verhaal even compleet te maken. Grofweg: stel er zitten net zoveel accijns op kerosine + 21% btw als op diesel dan zou mijn vliegticket daarmee +/- €58 in prijs stijgen uitgaande van een verbruik van 3 liter per 100 km per passagier. Dan kom je dus op €362 vs €208. Bij accijns + btw gelijk aan benzine kom je op een ticketprijs van €240.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:01:
@PolarBear Een trein kan toch ook elke kant op rijden (zolang er maar spoor naartoe ligt), net zoals een vliegtuig elke kant op kan vliegen?
Spanje heeft bijvoorbeeld breedspoor (behalve de hsl-routes). Als je voorbij Polen komt heb je ook andere spoorbreedte. Dan heb je ook nog overal verschillende veiligheidssystemen. Verschillende spanningen. Je hebt treinen die alles kunnen maar die zijn inherent complexer.

Een Airbus A320 kan zonder verdere aanpassing op alle courante commerciële luchthavens landen in Europa.
En personeel voor een vliegtuig is netzoals met een trein type gecertificeerd, dus daar is ook geen verschil.
Nope. Als machinist moet je ook de route kennen (Wegbekendheid). Én per land op de hoogte zijn van regelgeving. In de praktijk worden er machinisten/personeel gewisseld gedurende de rit.
Enige lastige is als je over een grens gaat, wat jij bedoelt. Maar dat is net als met vliegtuigen een kwestie van opleiden.
Nee daar zit ook een hoop techniek en regelwerk op (aansluiten van verschillende dienstregelingen bijvoorbeeld). Je moet maar net een pad hebben tussen alle lokale/nationale treinen en goederentreinen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
jongetje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:01:
En personeel voor een vliegtuig is netzoals met een trein type gecertificeerd, dus daar is ook geen verschil. Enige lastige is als je over een grens gaat, wat jij bedoelt. Maar dat is net als met vliegtuigen een kwestie van opleiden.
De infra blijft het probleem. Schiphol is per hogesnelheidstrein rechtstreeks verbonden met een whopping 5 internationale ‘grote’ steden (Antwerpen, Brussel, Lille, Parijs en Londen). Pak je Amsterdam als startpunt dan kan je daar Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt en Basel nog aan toevoegen. Totaal 11 bestemmingen. Per vliegtuig zijn dat er vanaf Schiphol 332 waarvan ongeveer 200 binnen Europa. Een nieuwe vliegbestemming toevoegen is een kwestie van wat landingsslots fixen en een toestel in de dienstregeling zetten. Een nieuwe treinbestemming vergt jaren van plannen, organiseren en investeren.

Binnen grotere landen (Spanje, Frankrijk) is door enorme overheidsinvesteringen meer mogelijk en is de trein doorgaans een zeer plausibel alternatief voor vliegen. Tot ongeveer 700-800km afstand van stadscentrum tot stadscentrum ben je per trein waarschijnlijk sneller tot nauwelijks langzamer dan met het vliegtuig, beetje afhankelijk van hoeveel hogesnelheidsspoor er ligt. Parijs-Marseille is 770 km, de trein doet daar 3 uur en 18 minuten over. Ik geef het je te doen om dat te verslaan met het vliegtuig.
Op nog grotere afstanden concurreert de trein eerder met de auto en niet meer met vliegverkeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Straks Schiphol maar weer eens van binnen bekijken. Mijn eerste zakentrip met mijn zoon van 10 mee :p De school is gesloten door Corona.

Jammer voor hem: Ook mijn eerste vlucht dit jaar met Easyjet. KLM was 760,- retour. Nu ben ik wel fan van onze blauwe vrienden, maar zoveel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hollandje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:44:
[...]

Ik had een afspraak gemaakt in Oktober 2021 voor februari 2022, uiteindelijk pas in Mei 2022 een afspraak kunnen inplannen. Enorm lange wachttijden en ik heb nog maar 3 lege pagina's in mijn paspoort dus ik ben bang dat ik binnenkort weer een aanvraag moet gaan doen :(
je kan het oude paspoort bewaren (met gaten erin) , visum blijft geldig, vriend van mij heeft het ook op die manier en heeft voor de VS dus altijd 2 paspoorten mee (de geldige om mee te reizen, en het oude (ongeldige) paspoort met gaten erin waarvan het visum erin nog wel geldig is)

en zeker een zaken paspoort halen,kost niets extra's :)
PWM schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:53:

Jammer voor hem: Ook mijn eerste vlucht dit jaar met Easyjet. KLM was 760,- retour. Nu ben ik wel fan van onze blauwe vrienden, maar zoveel niet.
de prijzen zijn pittig inderdaad, zie pas na half augustus de prijzen weer wat lager worden

[ Voor 23% gewijzigd door mrsar op 05-07-2022 10:16 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
hollandje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:44:
[...]

Ik had een afspraak gemaakt in Oktober 2021 voor februari 2022, uiteindelijk pas in Mei 2022 een afspraak kunnen inplannen. Enorm lange wachttijden en ik heb nog maar 3 lege pagina's in mijn paspoort dus ik ben bang dat ik binnenkort weer een aanvraag moet gaan doen :(
Maar voor de meeste landen hoef je toch geen lege pagina te hebben. Ik heb op 1 bladzijde 4 keer Amerika en 2 keer Zuid-Afrika staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
de meeste landen zetten alleen een stempel idd en dan is een plekje waar die stempel (en een evt. uitreisstempel) past genoeg maar als ze zo'n idiote sticker plakken neemt die vaak de hele pagina in beslag |:(

Zou ook helpen als ze niet steeds een willekeurige pagina uitkozen trouwens maar gewoon van voor naar achter gingen.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 05-07-2022 10:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
2 minuten door paspoort en security. Dat is toch wel goed geregeld tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:46
CyBeR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:40:
Zou ook helpen als ze niet steeds een willekeurige pagina uitkozen trouwens maar gewoon van voor naar achter gingen.
De sticker plakkers en stempelateurs willen gewoon snel hun werk doen en slaan het paspoort open en pakken vaak de eerste lege pagina die ze zien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:46
jongetje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:02:
[...]

De sticker plakkers en stempelateurs willen gewoon snel hun werk doen en slaan het paspoort open en pakken vaak de eerste lege pagina die ze zien...
Zekers en ik geef ze groot gelijk als je honderden paspoorten stempelt op een dag. Ik heb tegenwoordig post it notes op mijn laatste lege pagina's waarop staat dat de pagina gereserveerd is voor full page visa's. Ze kijken me soms vreemd aan maarja, doe liever nog een extra jaar met mijn paspoort ivm wat langere visa's voor bijv. India die wel echt aan je document zijn gekoppeld.
PWM schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Maar voor de meeste landen hoef je toch geen lege pagina te hebben. Ik heb op 1 bladzijde 4 keer Amerika en 2 keer Zuid-Afrika staan.
Klopt, dat soort visas staan bij mij voorin en verder achterin krijg je de volledige 2 pagina vullende visa's voor landen zoals bijvoorbeeld China, Rusland, e.d. Je kan geen aanvraag doen voor zo'n visum als je geen 2 vrije pagina's hebt :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Overigens werd net op Schiphol wel mooi de "ouderlijk gezag" documenten gecontroleerd voor mijn zoontje. Vind het ook goed dat ze het doen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 12:13
PWM schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:46:
Overigens werd net op Schiphol wel mooi de "ouderlijk gezag" documenten gecontroleerd voor mijn zoontje. Vind het ook goed dat ze het doen natuurlijk :)
Daar zou ik waarschijnlijk niet eens aan gedacht hebben, als ik op stap ging met m'n zoon...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:30:
[...]

Wel jammer dat ze (bijna) niet meer stempelen mijn vorige paspoort stond vol met US stempels nu moet ik het doen met een uitdraai van de website (https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:35:
[...]

Wel jammer dat ze (bijna) niet meer stempelen mijn vorige paspoort stond vol met US stempels nu moet ik het doen met een uitdraai van de website (https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/home)
Ik vraag altijd om de stempels :p Gebruik het soms ook een beetje als naslag om snel op te zoeken wanneer ik waar was.

Zelfs op Schiphol stempelen ze als je het vraagt (daar doe ik het overigens niet :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:44:
[...]

Ik vraag altijd om de stempels :p Gebruik het soms ook een beetje als naslag om snel op te zoeken wanneer ik waar was.
Daar gebruik ik My Flightradar24 voor. Gaat sneller, want wél op datum gesorteerd :P
Zelfs op Schiphol stempelen ze als je het vraagt (daar doe ik het overigens niet :))
Gek, Nederlanders mogen ze eigenlijk niet stempelen. Maar uitmaken doet 't niet echt I guess.

Horen SAF XP's meteen bijgeschreven te worden of pas na de vlucht(en)?

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 05-07-2022 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:00:
[...]

Na de vluchten. Meestal 1 dag, soms 3. En ook komt XP vaak binnen voor UXP.

Maar het komt tot nu toe allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Voor de gein een vlucht geboekt met Finnair. Scheelt me een uur vs met KLM via AMS vliegen namelijk, dus dat leek me wat. Stoel met extra ruimte (bulkhead) gekocht want is toch een vlucht van 3u, kon betalen via Apple Pay, prima geregeld allemaal.

Maar die kun je daarna nooit meer veranderen :?

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 05-07-2022 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
[...]

Gek, Nederlanders mogen ze eigenlijk niet stempelen. Maar uitmaken doet 't niet echt I guess.

Even gekeken, heb er toch 1 :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eud_3vwtAMWFeLe4Wva8b7y9S9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bgi9VopyEXmLIm6KvAL6ZmSa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:18
[...]
Ik had recent m'n eerste vlucht met SAF, en hier werden ze niet automatisch bijgeschreven. Moest er twee keer om vragen via de klantenservice, maar uiteindelijk handmatig bijgeschreven gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Wij vliegen over 2 weken met Lufthansa, Business Class, terminal 1. Vlucht is om 07:05. Aangeraden wordt om tegenwoordig 4 uur van te voren aanwezig te zijn, maar ook met Business class? Ik neem aan dat wij de Priority lane kunnen gebruiken bij het inchecken. Security zullen we vast geen Priority hebben (ivm geen Privium).

Gewoon netjes om 03:05 aanwezig zijn, of eerder richting 04:00 (ivm Business Class)?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Een paar pagina's eerder werd gediscussieerd over de Star Alliance gold track op Schiphol, of die wel of niet weer geopend was. Ik durf ik op dit moment niet te zeggen wat de status is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 19:03
De Priority Security is open voor Lufthansa pax. Ingang is naast de privium clublounge, oftewel de achterkant van de KLM SkyPriority check in.

Let wel. Ook bij priority security is het druk, met af en toe wachtrijen om uberhaupt naar binnen te mogen. Over twee weken is de zomervakantie begonnen dus daar valt nu nog weinig over te zeggen. Op dit moment is het grootste probleem de onvoorspelbaarheid. Ik was vanavnd bij Schiphol en er was vrijwel geen rij bij Departures 1 security. Maar vorige week mistte een familielid bijna de vlucht: Exact 4 uur van te voren aangekomen op schiphol, maar wegens de lange rijen 4,5h over gedaan. Alleen omdat de vlucht vertraagd werd uiteindelijk kunnen halen. En deze onvoorspelbaarheid is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

franssie

Save the albatross

Xandrios schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:11:
<> En deze onvoorspelbaarheid is het probleem.
Dit inderdaad. Hoort eigenlijk in het andere topic maar SPL heeft meer belang bij het betrouwbaar zijn dan het aantal vluchten, en dat speelde al voor Corona.

Ik hoop echt dat ze de operatie weer op orde krijgen.
offtopic:
al moet ik zeggen dat trein en auto ook wel wennen ondertussen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:56:
Maar die kun je daarna nooit meer veranderen :?
Ok dat kan inmiddels wel dus blijkbaar duurt t even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Heen met Easyjet en terug BA. Ik dacht dat heen naar Londen lastig zou zijn, maar niets is minder waar. H gates zijn ruk, maar vlucht en personeel waren super.

Morgen terug met BA vanaf City, maar kan niet inchecken. Reden is dat BA zegt dat ik vaccinatie documenten moet uploaden voor reizen naar NL :? Niet alleen voor mij, maar ook mijn 10-jarige zoon. Hebben die wat zaken gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:17
PWM schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:07:
Heen met Easyjet en terug BA. Ik dacht dat heen naar Londen lastig zou zijn, maar niets is minder waar. H gates zijn ruk, maar vlucht en personeel waren super.

Morgen terug met BA vanaf City, maar kan niet inchecken. Reden is dat BA zegt dat ik vaccinatie documenten moet uploaden voor reizen naar NL :? Niet alleen voor mij, maar ook mijn 10-jarige zoon. Hebben die wat zaken gemist?
Had ik ook, toch maar geüpload ook al is het niet nodig, bij kinderen kan je een exemption aangeven. Hun systeem is over de zeik omdat niet EU burgers het wel moeten doen geloof ik en ze kunnen daar blijkbaar geen onderscheid in maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:06

Grouchy

meep meep

ZE zijn niet alleen. Delta is daar de laatste maanden ook goed in, ook de agenten op de luchthaven blijven er om vragen.
Ook die hebben het 'does not apply to' gedeelte schijnbaar gemist.

[ Voor 5% gewijzigd door Grouchy op 06-07-2022 21:32 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
menzo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Had ik ook, toch maar geüpload ook al is het niet nodig, bij kinderen kan je een exemption aangeven. Hun systeem is over de zeik omdat niet EU burgers het wel moeten doen geloof ik en ze kunnen daar blijkbaar geen onderscheid in maken.
Ik regel het morgen wel op LCY. Maar krijg net persoonlijke en echt geschreven email van BA dat het echt nodig is. Dat was eens maar niet meer BA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:43

franssie

Save the albatross

PWM schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:11:
[...]

<> Dat was eens maar niet meer BA.
Dat roep ik ook wel eens over andere mijs maar uiteindelijk moet je toch wat als je wilt vliegen. En als je op de/het/hun UK wil vliegen is het wel een speler op LCY.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:41
Zijn er nog vertrekhal 3 ervaringen van de afgelopen weken?

Wij vertrekken zondag om 12:00 en zit eraan te denken 7:00 uur aanwezig te zijn.
Is dat te laat/vroeg?

Vertrekhal 3 heeft toch een eigen security? Of moeten we na het inchecken naar vertrekhal 1 of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:36
Tweak_ers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:00:
Zijn er nog vertrekhal 3 ervaringen van de afgelopen weken?

Wij vertrekken zondag om 12:00 en zit eraan te denken 7:00 uur aanwezig te zijn.
Is dat te laat/vroeg?

Vertrekhal 3 heeft toch een eigen security? Of moeten we na het inchecken naar vertrekhal 1 of 2?
Te vroeg, Schiphol zegt toch maximaal 4 uur van te voren?

https://www.schiphol.nl/nl/plattegronden
Terminal 3 heeft eigen security zo te zien.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Ligt aan de bestemming, als je in Vertrek 3 moet inchecken maar een schengen bestemming hebt, wordt je naar de security van Vertrek 1 verwezen.

Vorige week moest ik daar zelf inchecken voor een TUI vlucht (of eigenlijk, alleen bagage droppen). Amper controle op je vertrektijd dus mensen stonden daar vrolijk voor de 4 uur termijn te wachten.

Daardoor ontstond een georganiseerde puinhoop van 4 vluchten aan pax, want de bag drop voor deze was nog niet open. Want deze ging pas 3 Uur voor vertrektijd open voor die vluchten.
Echter toen alle pax voor de vroegste vlucht geweest waren, werd 'ie toch opengesteld voor de 4 vluchten daarna. Scheelde toch nog een half uur wachten.

We werden daarna dus verwezen naar Vertrek 1 voor security. Buitenom gelopen naar deur H en daar door de poortjes heen (dit was rond 4:00). Op de schermen stond 55 minuten wachttijd voor filter 1, maar de rij werd opgesplitst om ook filter 2 te gebruiken. Daar kwamen we in en waren in 25 minuten erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:40:
[...]

Dat roep ik ook wel eens over andere mijs maar uiteindelijk moet je toch wat als je wilt vliegen. En als je op de/het/hun UK wil vliegen is het wel een speler op LCY.
Het is mij al jaren gelukt zonder BA :p Maar met de huidige prijzen van KLM kan het nog wel lastig gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:11:
[...]

Ik regel het morgen wel op LCY. Maar krijg net persoonlijke en echt geschreven email van BA dat het echt nodig is. Dat was eens maar niet meer BA.
Aan de ene kant snap ik wat je zegt, aan de andere kant als ik zo principieel er in zou zitten zou ik een extreem duurzame toekomst tegemoet gaan want heb bij alle maatschappijen wel eens een onbegrijpelijk akkefietje gehad :P (ok behalve die ene vlucht bij Swiss air dan :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:49
Welke app (iOS) gebruiken jullie om je vluchten bij te houden? Vlucht registreren en meldingen krijgen over dingen als vertraging, gate change, etc. Zie door de bomen het bos niet meer, gebruik nu al jaren een Chineestalige app (Feichangzhun). Werkt ok, wel veel reclames. De engelstalige versie (Variflight) heeft geen enkele recensie op de App store, dus wellicht niet de beste.

[ Voor 34% gewijzigd door Yakumos op 07-07-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
c-nan schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:45:
[...]

Te vroeg, Schiphol zegt toch maximaal 4 uur van te voren?

https://www.schiphol.nl/nl/plattegronden
Terminal 3 heeft eigen security zo te zien.
Ja dat zal, maar zo lang alle partijen het missen van een vlucht “eigen verantwoording” noemen, kunnen ze allemaal roepen wat ze willen. Wij zijn er ruim op tijd.

Wat mij betreft heeft Schiphol alle kansen op een geloofwaardige stellingname verspild. Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Dit jaar neem ik alles wat Schiphol zegt met een grote korrel zout.

Het gaat om €10k+ aan reiskosten (pakketreis), daarop vertrouw ik helemaal niemand die niet de garantie op vergoeding op zich neemt.

Schiphol en Tui gebeld, beide zeggen: eigen verantwoording je vlucht te halen. Bij missen door security rijen, is het volgens beide partijen eigen verantwoording en eigen risico en eigen kosten.
ShitHappens schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:25:
Ligt aan de bestemming, als je in Vertrek 3 moet inchecken maar een schengen bestemming hebt, wordt je naar de security van Vertrek 1 verwezen.

Vorige week moest ik daar zelf inchecken voor een TUI vlucht (of eigenlijk, alleen bagage droppen). Amper controle op je vertrektijd dus mensen stonden daar vrolijk voor de 4 uur termijn te wachten.

Daardoor ontstond een georganiseerde puinhoop van 4 vluchten aan pax, want de bag drop voor deze was nog niet open. Want deze ging pas 3 Uur voor vertrektijd open voor die vluchten.
Echter toen alle pax voor de vroegste vlucht geweest waren, werd 'ie toch opengesteld voor de 4 vluchten daarna. Scheelde toch nog een half uur wachten.

We werden daarna dus verwezen naar Vertrek 1 voor security. Buitenom gelopen naar deur H en daar door de poortjes heen (dit was rond 4:00). Op de schermen stond 55 minuten wachttijd voor filter 1, maar de rij werd opgesplitst om ook filter 2 te gebruiken. Daar kwamen we in en waren in 25 minuten erdoor.
Bestemming Zuid Amerika. Dus geen Schengen.
Dan hoeven we dus niet naar de security van vertrekhal 1/2?

We vertrekken aanstaande zondag, eerste weekend écht zomervakantie, dus ik verwacht grote drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

ShitHappens schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:25:

Precies hetzelfde gehad. Wij moesten 's nachts 1 uur wachten op de bag drop, maar mensen waren wel 4 uur van te voren aanwezig. Je kreeg dus een verschrikkelijk lange rij.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Agent47 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:13:
[...]

Precies hetzelfde gehad. Wij moesten 's nachts 1 uur wachten op de bag drop, maar mensen waren wel 4 uur van te voren aanwezig. Je kreeg dus een verschrikkelijk lange rij.
Tja, het gaat om werkelijk heel veel geld. Ik wil daar geen risico in nemen. Als het om een paar honderd euro zou gaan is het anders.

Maar iedereen roept “eigen verantwoording bij missen vlucht”. Wat verwacht je dan?!

Bij Rotterdam en Eindhoven halen ze mensen die bijna vertrekken uit de rij. Dat is al een betere aanpak dan Schiphol. Er zou een soort bypass bij bijna missen van je vlucht moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Afgelopen zondag gevlogen vanaf Schiphol (Vertrekhal 1).
Met de trein gegaan en om 9.45u stond ik op het perron. Een lange rij (incl buiten) voor de security maar het liep redelijk door.
Er was inderdaad geen controle op boardingpasses / de 4 uur regel.

Uiteindelijk ("al") om 11.15u bij de security.

Helaas had de uiteindelijke vlucht bijna 3 uur vertraging. Vliegtuig stond eerst op een andere pier en daarna was er geen personeel om de koffers te laden.

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Tweak_ers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:09:

[...]

Bestemming Zuid Amerika. Dus geen Schengen.
Dan hoeven we dus niet naar de security van vertrekhal 1/2?

We vertrekken aanstaande zondag, eerste weekend écht zomervakantie, dus ik verwacht grote drukte.
Nope dan mag je idd bij Vertrek 3 door security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
ShitHappens schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Nope dan mag je idd bij Vertrek 3 door security.
En is die rustiger dan vertrekhallen 1 en 2? Of maakt dat niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Daar heb ik zelf geen antwoord op, door het tijdstip van ons vertrek waren daar geen vluchten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:24:
[...]
Bij Rotterdam en Eindhoven halen ze mensen die bijna vertrekken uit de rij. Dat is al een betere aanpak dan Schiphol. Er zou een soort bypass bij bijna missen van je vlucht moeten zijn.
Ansich een goed idee, maar je weet welke vraag hier (of tussen collega's onderling) dan direct gesteld gaat worden toch?

'Hoeveel van te voren moet je uiterlijk op Schiphol zijn om direct naar de bypass rij te kunnen zodat je je vlucht wel haalt en niet hoeft te wachten?'

Vakantiegangers misschien niet, maar de occasionele zakelijke reiziger zie ik t er dan best op gokken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb begrepen dat inmiddels zelfs de VIP-service (470 euro voor de eerste passagier en 212 euro voor elke volgende) wachtlijsten heeft op Schiphol. Privium aanmelding zou tot minimaal midden september gesloten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Ondertussen beginnen we het idee te krijgen, dat onze terugvluchten consequent vervloekt zijn :p

Vorig jaar, met TUI naar ACE en terug. Op de terugvlucht een last-minute equipment swap van een 737 MAX-8 naar een 737-800 van de Belgische zuster. Deze ontbrak de Comfort stoelen met extra beenruimte. Gelukkig was dat een halflege vlucht en was het met een vrije middelstoel te behappen (partner is 1,91m)

Dit jaar Pasen 5,5 uur vertraging gehad vanaf LHR met KLM omdat de inkomende Embraer 195E2 een defect had; maar er in het hele land geen monteur voor was. Deze moest dus op de volgende vlucht worden ingevlogen :+
Met een beetje moeite een £15 voucher gekregen om van te dineren, maar na thuiskomst €350 compensatievoucher pp in een paar dagen tijd.

2 dagen geleden wederom TUI, nu terug vanaf KGS. We zouden om 18:55 moeten vertrekken, maar daar had ik al een hard hoofd in. Onze kist zou in de ochtend nog een slag CFU doen. Met de oorspronkelijke planning moest deze daardoor op 2 vluchten tegelijk zijn :F En uiteraard al met een uur vertraging uit AMS weg, dus ik zag de bui al hangen.
In de ochtend al een SMSje: zou 21:00 gaan worden. Wel met het verzoek nog steeds 2 uur voor oorspronkelijk vertrek ingecheckt te zijn :/ Bij incheck een voucher van €5 gekregen - met een beetje moeite is dit een flesje water en een klein broodje.
Uiteindelijk, na security en wachten weer een SMS, nieuw vertrek 23:10. Nog een keer €5 en daar moest je 't maar mee doen.
Maar wat een onprettig vliegveld is dat om te wachten zeg. Je kunt eigenlijk niet anders dan in de boarding area zitten, continue omroepen en te weinig faciliteiten om grote groepen te huisvesten. En dat terwijl het vliegveld in 2017 nog is verbouwd en uitgebreid.
Uiteindelijk dus pas 1:40 geland in AMS, uur gewacht op de koffers en maar met een taxi naar huis - als we volgens planning aangekomen waren hadden we nog met de trein gekund.
Nou zou dit een compensatie van €400 pp moeten opleveren, aanvraag loopt.

In oktober nog een keer KLM naar FLR, kijken wat we dan meemaken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ShitHappens schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:57:
In oktober nog een keer KLM naar FLR, kijken wat we dan meemaken :+
Lollercopter dat is een bekend probleemveld dus success daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Yakumos schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:52:
Welke app (iOS) gebruiken jullie om je vluchten bij te houden? Vlucht registreren en meldingen krijgen over dingen als vertraging, gate change, etc. Zie door de bomen het bos niet meer, gebruik nu al jaren een Chineestalige app (Feichangzhun). Werkt ok, wel veel reclames. De engelstalige versie (Variflight) heeft geen enkele recensie op de App store, dus wellicht niet de beste.
Flighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Daniel schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:00:
Ik heb begrepen dat inmiddels zelfs de VIP-service (470 euro voor de eerste passagier en 212 euro voor elke volgende) wachtlijsten heeft op Schiphol. Privium aanmelding zou tot minimaal midden september gesloten blijven.
Midden september? Ik dacht ong. 15 juli volgens hun website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
hollandje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:03:
[...]

Er staat een ledenstop tot in ieder geval 15 juli af te kondigen. ik geloof niet dat volgende week er ook maar echt iets veranderd is aan de situatie op Schiphol dus zou mij niets verbazen als ze de stop doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Zucht. Vanochtend mijn LX vlucht vanuit AMS gecancelled. Hang nu al bijna 90 minuten in de wacht om een vervangende vlucht te regelen. Heeft iemand toevallig wel eens succesvol een LX vlucht kunnen laten omboeken naar KL? Er zijn eigenlijk geen Star-Alliance opties vanuit Amsterdam beschikbaar voor deze route.
Of TripIt. Die heeft ook een API die je kunt querien als je zelf leuke statistieken wilt uitprogrammeren :P
hollandje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:03:
[...]
Tot eind Oktober zijn alle afspraken voor een oogscan al vergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
BA Vlucht achter de rug :p

Niet verschrikkelijk, niet top. Voordeel was de goede beenruimte in de E190 (ik weet dat hun Airbus modellen slechter zijn). Ook waardeer ik het dat ik om 17.00 kan kiezen uit verschillende biertjes, in plaats van de standaard Heineken.

Wel slecht dat de hele business class bemand werd door BA personeel als positioning flight. Inclusief eten en drank. Nu ben ik een nobody bij BA, maar ik kan mij voorstellen dat de Gold tiers om mee heen daar wel iets van vinden. Wellicht ben ik te calvinistisch ingesteld :p Maar paying customer zou imho altijd voor staff moeten gaan aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Xandrios schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:23:
Zucht. Vanochtend mijn LX vlucht vanuit AMS gecancelled. Hang nu al bijna 90 minuten in de wacht om een vervangende vlucht te regelen. Heeft iemand toevallig wel eens succesvol een LX vlucht kunnen laten omboeken naar KL?
Ik heb vijf jaar terug het omgekeerde gehad, KL omgeboekt naar LH. Dat was toen heel Schiphol platlag door een stroompanne.

Ik denk niet dat Swiss gaat staan te springen om je op een andere carrier om te boeken. De interne afspraken binnen Star Alliance zijn waarschijnlijk een stuk voordeliger.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:03
PWM schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:39:
Wel slecht dat de hele business class bemand werd door BA personeel als positioning flight. Inclusief eten en drank. Nu ben ik een nobody bij BA, maar ik kan mij voorstellen dat de Gold tiers om mee heen daar wel iets van vinden. Wellicht ben ik te calvinistisch ingesteld :p Maar paying customer zou imho altijd voor staff moeten gaan aan boord.
Juist bij KLM heb ik vaak "Friends&Family" behandeling gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
mfkne schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:33:
[...]

Daar is op zich net iemand om ontslagen dus ik vraag me af hoe waar dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mfkne schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:33:
[...]

Met 60 KLM vluchten per jaar voor vele jaren, durf ik te beweren dat dat niet zo is :) Ik zit of EC direct achter business (meestal) en business (misschien 1 op 10) binnen Europa, heb het nooit gezien. AF weer wel overigens.

Intercontinentaal vlieg ik alleen business en daar is het sowieso uit den boze. De oom van mijn vrouw was captain 747 (tot einde) en zat nooit business als hij moest positioneren of alleen op pad was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
PWM schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:39:
Misschien verdient BA personeel ook status met positioning flights en zijn ze allemaal platinum. ;)
Sowieso is het nu voor airlines een stuk belangrijker om hun personeel happy te houden dan hun klanten. Van die laatste hebben ze er te veel en van de eerste te weinig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Borromini schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:03:
[...]

Ik heb vijf jaar terug het omgekeerde gehad, KL omgeboekt naar LH. Dat was toen heel Schiphol platlag door een stroompanne.

Ik denk niet dat Swiss gaat staan te springen om je op een andere carrier om te boeken. De interne afspraken binnen Star Alliance zijn waarschijnlijk een stuk voordeliger.
KLM gaat daar inderdaad vrij goed mee om. En je had gelijk; LH weigerde per direct. Niet alleen om op KL om te boeken, maar zelfs naar Star Alliance partners. Enkel de LH group. Als dat dan betekend dat je moet overnachten op FRA.. tja dat is dan je eigen probleem (Aldus Swiss). Dit was wel even een "ah ha" momentje. Als in, LH/LX heeft het qua service niet voor elkaar, en kun je tegenwoordig beter vermijden met de volatile vliegschemas.

Lijkt erop dat er vanaf AMS geen opties zijn met *A. Van DUS of BRU wel. Dat vereist een extra hotelovernachting en is dus ook niet ideaal. Zelf iets anders boeken zie ik ook nog niet gebeuren... de kosten voor een alternatieve vlucht komende week (in de eerste week van de vakantie) zijn gigantisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:03:
[...]

Met 60 KLM vluchten per jaar voor vele jaren, durf ik te beweren dat dat niet zo is :) Ik zit of EC direct achter business (meestal) en business (misschien 1 op 10) binnen Europa, heb het nooit gezien. AF weer wel overigens.

Intercontinentaal vlieg ik alleen business en daar is het sowieso uit den boze. De oom van mijn vrouw was captain 747 (tot einde) en zat nooit business als hij moest positioneren of alleen op pad was.
Ik kan uit zeer goede bron dan weer vertellen dat het wel gebeurd bij KLM. Zelfs cockpit seating voor vrienden op een long haul.

Vorige week vlucht AMS-BLQ en zat ook positioning piloot in BC (als enige)

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 08-07-2022 08:05 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jammer dat daar nou geen Android variant van is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dean Martin schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:03:
[...]

Zelfs cockpit seating voor vrienden op een long haul.
Ja, die ken ik ja :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LyCjpu1t8hzIbX6dwZIVQau7gL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iZQDc2xMPOdLxcsnKfXy2ZF.jpg?f=fotoalbum_large

Business zit wel lekkerder hoor ;)

Maar goed, ik had hem misschien iets te scherp ingezet, een verdwaalde piloot zit er inderdaad wel eens. Maar een crew van 6 man die de business class inneemt, heb ik nog niet gezien bij KLM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leetness
Als die stoelen anderzijds leeg waren gebleven is dat toch geen enkel probleem? Ik heb bij KLM ook regelmatig in C naast crew gezeten en vond dat een prima ervaring. Zijn altijd wel te porren voor een praatje over alles wat met luchtvaart te maken heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Leetness schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:49:
Als die stoelen anderzijds leeg waren gebleven is dat toch geen enkel probleem? Ik heb bij KLM ook regelmatig in C naast crew gezeten en vond dat een prima ervaring. Zijn altijd wel te porren voor een praatje over alles wat met luchtvaart te maken heeft :)
+1, een keer naast een dame gezeten die een zending paarden naar LAX begeleid had. Grappig om te horen wat daar bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Ja, die ken ik ja :p

[Afbeelding]

Business zit wel lekkerder hoor ;)

Maar goed, ik had hem misschien iets te scherp ingezet, een verdwaalde piloot zit er inderdaad wel eens. Maar een crew van 6 man die de business class inneemt, heb ik nog niet gezien bij KLM.
Man, wat een kutstoelen voor een long haul zijn dat inderdaad >:)

Dat laatste ben ik met je eens!

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Leetness schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:49:
Ik vind dat je je top-tier klanten dan beter een gratis upgrade kunt geven.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik ga het nog maar eens vragen, maar weet iemand hier of Brussel Airlines zijn bagage drop op Zaventem nog open heeft?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Waarom zou een bagagge drop niet mogelijk zijn? Je doelt op de mogelijkheid om je bagage te kunnen inchecken of om dat zelfstandig te kunnen doen zonder verdere check-in formaliteiten?

Ik heb inderdaad ook wel eens KLM crew in business gezien. En in het bijzonder op Flyertalk zijn er veel verhalen van mensen die on-board upgrades zien gebeuren, aan de gate, etc. heb wel het gevoel dat dit iets is dat voornamelijk in het verleden veel gebeurde, of dat nog steeds zo is weet ik niet.

Beter zou zijn om inderdaad de klanten die het meest investeren die upgrades te geven. Maar ja, daar zal het personeel anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
Xandrios schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:01:
Waarom zou een bagagge drop niet mogelijk zijn? Je doelt op de mogelijkheid om je bagage te kunnen inchecken of om dat zelfstandig te kunnen doen zonder verdere check-in formaliteiten?

Ik heb inderdaad ook wel eens KLM crew in business gezien. En in het bijzonder op Flyertalk zijn er veel verhalen van mensen die on-board upgrades zien gebeuren, aan de gate, etc. heb wel het gevoel dat dit iets is dat voornamelijk in het verleden veel gebeurde, of dat nog steeds zo is weet ik niet.

Beter zou zijn om inderdaad de klanten die het meest investeren die upgrades te geven. Maar ja, daar zal het personeel anders over denken.
Ik heb ook het idee dat het echt iets is wat in het verleden meer gebeurde. Rond 2012 gebeurd het mij wel eens als gold elite bij KLM tijdens boarden upgraden naar BC. Maar de laatste jaren nooit meer gehad, kan er ook mee te maken hebben dat vluchten goed vol zitten in BC maar denk eerder dat het meer policy is om niet zomaar te upgraden als er een stoel leeg is.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Business class inneemt is een groot begrip op shorthaul, als er meer stoelen nodig zijn dan gaat het gordijntje gewoon een paar rijen naar achter (of andersom als die leeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
ChiLLeR schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Ik heb ook het idee dat het echt iets is wat in het verleden meer gebeurde. Rond 2012 gebeurd het mij wel eens als gold elite bij KLM tijdens boarden upgraden naar BC. Maar de laatste jaren nooit meer gehad, kan er ook mee te maken hebben dat vluchten goed vol zitten in BC maar denk eerder dat het meer policy is om niet zomaar te upgraden als er een stoel leeg is.
In tegenstelling tot de yanks heeft die policy hier nooit bestaan; dat soort upgrades gebeuren om operationele redenen (Y overboekt) en daar zijn ze gewoon beter in geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

Sorcerer8472

Mens sana?

CyBeR schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:28:
[...]

In tegenstelling tot de yanks heeft die policy hier nooit bestaan; dat soort upgrades gebeuren om operationele redenen (Y overboekt) en daar zijn ze gewoon beter in geworden.
Bij Delta is het me een paar keer overkomen al, dankzij Flying Blue status, blijkbaar dus heel veel mensen zonder status op zo'n vlucht. Overigens doen ze tegenwoordig geen upgrades naar Comfort+ meer om eoa reden, weet iemand hoe dat komt?

Het upgrade-tarief in miles aan de gate bij KLM is best prima trouwens (weet iemand of dat status-afhankelijk is btw?). Afhankelijk van de route worden er nog best veel stoelen last-minute gecancelled, dus loont de moeite om het in de gaten te houden.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Upgrades naar Delta Comfort+ gebeuren nog steeds. Het barst gewoon van de FF's.
Deze is van afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLSZclSxZFw7UOhJRVK3_rC8bDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eF6KWaM1ReMh97Vk1rFoqAGT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Grouchy op 08-07-2022 19:09 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Xandrios schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:01:

Bedoel inderdaad bij een self-service kiosk!

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
uit ander topic:
RocketKoen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:25:
En de gate gaat 30 min voor vertrek dicht.
Komt dit werkelijk voor? Ik heb het nog nooit meegemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
thlst schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:04:
uit ander topic:

[...]

Dat is standaard voor als je vliegtuig niet aan de slurf zit, maar je er met de bus heen moet.
Ik kwam er de eerste keer achter toen ik de laatste was voor een vlucht met Veuling vanaf LIS.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ligt ook aan de airline. EasyJet hanteert altijd 30 min. KLM 15 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38

Sorcerer8472

Mens sana?

Grouchy schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:07:
Upgrades naar Delta Comfort+ gebeuren nog steeds. Het barst gewoon van de FF's.
Deze is van afgelopen week:

[Afbeelding]
Niet voor Flying Blue leden, iig niet toen ik voor het laatst binnenlands vloog een paar maanden terug, en een paar maanden daarvoor idem. Main cabin ticket met FB# was alleen eligible voor first class upgrade, niet voor comfort+. Je gebruikt de Delta app zo te zien dus waarschijnlijk SkyMiles en niet FB?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Ik meende altijd dat je simpelweg tijdens boeken al een Comfort+ stoel kunt kiezen? Ik vlieg niet veel Delta, maar deze pagina op de FB website lijkt te doen geloven dat je 'm gewoon kunt boeken (Uitgaande dat je Plat bent) vóórdat het hele aan-de-gate upgrade festijn begint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33MyvimzzpWcofxDqDm4eSDK5Zg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WnhQrzJwNSdBnHND18Aq0yIM.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Xandrios op 09-07-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:47
thlst schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:04:
uit ander topic:

[...]

Intercontinentaal, lege vlucht en een budget airline, dan wil het ze weleens lukken. EasyJet zegt 30 minuten aan te houden, maar tegelijkertijd hebben ze op veel vliegvelden een turnaround tijd van 30-35 minuten. In die vijf minuten is het vliegtuig natuurlijk nooit klaar voor het instapproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:03
Xandrios schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 18:06:
Ik meende altijd dat je simpelweg tijdens boeken al een Comfort+ stoel kunt kiezen? Ik vlieg niet veel Delta, maar deze pagina op de FB website lijkt te doen geloven dat je 'm gewoon kunt boeken (Uitgaande dat je Plat bent) vóórdat het hele aan-de-gate upgrade festijn begint.
Als ik het goed heb is dit niet beschikbaar op de goedkoopste tickets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Niet voor Flying Blue leden, iig niet toen ik voor het laatst binnenlands vloog een paar maanden terug, en een paar maanden daarvoor idem. Main cabin ticket met FB# was alleen eligible voor first class upgrade, niet voor comfort+. Je gebruikt de Delta app zo te zien dus waarschijnlijk SkyMiles en niet FB?
Afgelopen maanden elke maand 1 of 2 keer naar de VS gevlogen inclusief binnelandse vluchten. Af en toe met FB leden. Ook die kwamen op de upgrade list voor C+ en first en kregen uiteindelijk soms upgrades naar C+ en first. 2x was het wel nodig om een FB lid met behulp van een Delta Skyclub agent er op te zetten. Die zei ook dat AF lot of issues had.
DL coded natuurlijk.

Ben vandaag ook aan het vliegen met Delta, dus heb zojuist nav van je post het e.e.a. nogmaals realtime gecheckt. De TATL is achter de rug en heb nu de domestic vlucht. FB lid staat er vandaag ook op. Volgens de Delta agent voor zowel first als C+.

Het werkt ongeveer zo; FB worden aan de gate geüpgrade, en dan telt hun FB status als Delta status. FB Platinum wordt dan 'Platinum Medallion' binnen het Delta systeem.

Delta SkyMiles Medallions worden afhankelijk van hun status al tot 5 dagen van te voren geüpgrade naar C+/first. die staan dus niet meer op de upgrade list.

(Ben inderdaad een Delta SkyMiles Medallion, sowieso zou ik aanraden om altijd de app van de uitvoerende airline te gebruiken. Zeker die van Delta ligt mijlenver voor op die van AF/KLM.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 16:52

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Mocht iemand zich afvragen hoe het op dit moment op Schiphol gaat en je Sky Priority hebt... Ik reis vandaag BC met Delta dus kwam om 7 uur per taxi aan bij Vertrekhal 2. Bij de ingang sturen ze iedereen weg maar met Sky Priority laten ze je wel door. Dan ben je meteen al op de goede plek, stond een minuutje of twee in een korte rij om naar de incheckbalie te kunnen maar dat was verwaarloosbaar. Priority security was ook absoluut niet druk en om half acht zat ik al in de lounge.

Het is sowieso niet heel erg druk op dit moment, van lange rijen buiten was absoluut geen sprake. Inmiddels is mijn vlucht vertraagd en moet ik nog maar zien of ook mijn ingecheckte bagage SNA bereikt maar so far so good. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Wat bedoel je met "bij de ingang sturen ze iedereen weg"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 18-09 16:52

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

CyBeR schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:30:
Wat bedoel je met "bij de ingang sturen ze iedereen weg"?
Sorry, ik bedoelde dat ze iedereen doorsturen naar een andere ingang. Andere vertrekhal neem ik aan, maar dat weet ik niet zeker want toen was ik al binnen waar ik moest zijn.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:00:
[...]

Dat is standaard voor als je vliegtuig niet aan de slurf zit, maar je er met de bus heen moet.
Ik kwam er de eerste keer achter toen ik de laatste was voor een vlucht met Veuling vanaf LIS.
Niet aan gedacht maar klinkt logisch. In de praktijk zullen ze iedereen die in de rij staat toelaten neem ik aan. Dan kun je geluk hebben als je laat aankomt. Zoals @exelletor ook aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
thlst schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:27:
[...]

Niet aan gedacht maar klinkt logisch. In de praktijk zullen ze iedereen die in de rij staat toelaten neem ik aan. Dan kun je geluk hebben als je laat aankomt. Zoals @exelletor ook aangeeft
Die 30 minuten is ook alleen als ze volgens schema zijn begonnen met boarden. En dus iedereen die in de rij stond al in de bussen zit.
Ik heb dit jaar nog door een terminal gerend omdat ik 10 minuten had tussen aankomst en het sluiten van de gate voor mijn aansluitende vlucht. Om vervolgens 1,5 uur bij de gate te staan wachten omdat het vliegtuig vertraging had.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:43:
Ligt ook aan de airline. EasyJet hanteert altijd 30 min. KLM 15 min.
Dat is de policy, maar gebeurt het ook? Bij Easyjet van de week waren we ook aan het boarden 10 min voor vertrek.

Bij KLM gebeurt het zelden dat de deuren dicht zijn 5 minuten voor vertrek. Meestal is op vertrektijd zelf de deur nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Dat is de policy, maar gebeurt het ook? Bij Easyjet van de week waren we ook aan het boarden 10 min voor vertrek.

Bij KLM gebeurt het zelden dat de deuren dicht zijn 5 minuten voor vertrek. Meestal is op vertrektijd zelf de deur nog open.
Ja volgens mij is dat ook alleen maar om te zorgen dat niet iedereen pas bij de schema vertrektijd aan komt kakken. Ben zelf ook wel 's ruim te laat geweest. Lounge was verder weg dan ik dacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
RocketKoen schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Die 30 minuten is ook alleen als ze volgens schema zijn begonnen met boarden. En dus iedereen die in de rij stond al in de bussen zit.
Ik heb dit jaar nog door een terminal gerend omdat ik 10 minuten had tussen aankomst en het sluiten van de gate voor mijn aansluitende vlucht. Om vervolgens 1,5 uur bij de gate te staan wachten omdat het vliegtuig vertraging had.
Dat heb ik andersom meegemaakt. Mijn eerste vlucht had vertraging waardoor ik de aansluiting zou missen. Tijdens de landing werden de 'vervolg' vluchten omgeroepen en wie als eerste het vliegtuig uit 'moesten'.
Sprint naar de volgende gate, iedereen zat al in het vliegtuig en met dat we door de deur waren ging hij dicht en draaide de slurf weg. De bagage werd de volgende dag thuis bezorgd. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leetness
Het open houden van de gate is vaak ook een kosten/baten afweging.
Als er 2 economy passagiers ontbreken van wie er ook geen koffer in het ruim ligt kan de gate prima dicht en hebben ze gewoon pech. Het slot missen kost dan meer dan de afhandeling. Ontbreken er 20 passagiers van een vertraagde connecting flight, met bagage en al, dan kan je beter even op ze wachten omdat het compenseren/omboeken etc veel meer kost dan het slot missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
PWM schreef op zondag 10 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Deuren open betekent niet dat je nog naar binnen mag.

Inmiddels zijn ze bij KLM redelijk streng op de tijd, kom je te laat, is het jammer, ook al zijn de deuren nog open.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, een grote groep uit een vertraagde vlucht kan op gewacht worden, evenals de vlucht toch al flink vertraagd is, op buitenstations is het ook anders, etc.

Maar tegenwoordig komt het voor dat je staat te wachten tot je weg mag omdat de luchtverkeersleiding geen plek heeft op dat moment en je passagiers naar de gate ziet rennen.
Vaak mogen deze niet meer mee, zeker als de bagage al gelost wordt/is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb nog nooit een vlucht gemist, nog nooit :p En dat zijn er nogal wat. Ondanks dat ik ook nooit bijzonder vroeg op een vliegveld ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ik wel maar toen werd ik thuis wakker 5 minuten voordat boarden ging beginnen en dat ging ik toch niet redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nog nooit gemist. Wel ooit perongeluk naar Londen gevlogen..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandje
jack zomer schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:26:
Nog nooit gemist. Wel ooit perongeluk naar Londen gevlogen..
Hier wil ik wel meer over horen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

hollandje schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:53:
[...]
Hier wil ik wel meer over horen
Je bent niet de enige.

EDIT:
Bonus punten als het Londen, Kiritimati was ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Freee!! op 11-07-2022 11:42 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Een oepsje van meerdere partijen.

Een vaag stuk handbagage wat de crew niet vertrouwde, maar wat veilig door de xray was geweest. Een collega van mij die nadat het hem door het crewlid gevaagd is antwoord met ik kan het me niet herinneren/ik weet het niet.

Uiteindelijk achterin het vliegtuig nogmaals de bagage gecontroleerd (server unit ofzo in elk geval rackmount). En tijdens mijn bagage inspectie voelde ik de pushback die het vliegtuig op het neuswiel pakte. Terug bij de voorkant,. Brug weg, deur dicht. En een captain die meld ga maar zitten, bedenken we straks wel wat voor...

Slottijd was krap, dus begreep de captain prima. Mijn baas was er wat minder happy mee. Uiteindelijk op Londen door de politiedienst opgehaald, 45 min bij hun aan de koffie gezeten. En toen weer terug naar het vliegtuig en terug naar Amsterdam... Had nog 4 uur dienst daarna,.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik luister altijd wel even naar de stewardess of de bestemming klopt. Ben wel eens op eindhoven airpoirt ingestapt.. Na 5 minuten kwam iemand met hetzelfde stoelnummer binnen :+ Dan weet je, er gaat iets fout haha. Hadden we met een mannetje of 10 de verkeerde afslag genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jack zomer schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:12:
Een oepsje van meerdere partijen.

Een vaag stuk handbagage wat de crew niet vertrouwde, maar wat veilig door de xray was geweest. Een collega van mij die nadat het hem door het crewlid gevaagd is antwoord met ik kan het me niet herinneren/ik weet het niet.
De grootste WTF is dan wel dat je collega niet weet wat hij aan handbagage meeneemt. Of dat jij überhaupt op dat moment nog bij de gate bent. Of dat je überhaupt bij de gate bent als je geen ticket hebt, vloog je zelf ook nog ergens heen?

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 11-07-2022 09:06 ]

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 143 ... 251 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2