All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
En zonder dat je bericht krijgt.CyBeR schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:25:
Ja GE wil ik wel hebben maar ik zit niet te wachten op een overheidsspecifieke mailbox waar ik absoluut nooit in ga kijken maar waar ze er wel van uitgaan dat als ze er iets er in gezet hebben, ik het gezien heb.
Dat had ik dus fout.
[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 29-06-2022 10:49 ]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
/f/image/nz2GS8f2cYG1tm0sLdFidMwx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door PWM op 29-06-2022 10:38 ]
Als je de app hebt geinstalleerd en 1 keer bent ingelogd krijg je elk bericht een push notificatie op je telefoon.CyBeR schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:25:
Ja GE wil ik wel hebben maar ik zit niet te wachten op een overheidsspecifieke mailbox waar ik absoluut nooit in ga kijken maar waar ze er wel van uitgaan dat als ze er iets er in gezet hebben, ik het gezien heb.
En de overheid stuurt je nog steeds een brief. Maar in plaats van dat daar dan je aanslag oid in zit, is het een generieke brief met "er staat een nieuw bericht voor u klaar".
t is (ook) een app. Werkt perfect.CyBeR schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:25:
Sometimes you need to plan for coincidence
Je schijnt hier ook TSA Pre mee te krijgen toch? Dus geen schoenen meer uit bij security check in de VS. Ook wel fijn als je veel binnenlands vliegt.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ga er maar niet van uit. Die Global Entry kon je inderdaad gratis aanvragen en was een lokkertje voor Privium. Op dit moment niet echt iets wat Privium nodig heeftoohh schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:00:
Ik hoop dat er voor Privium-leden wat geregeld kan worden met betrekking tot RTP-NL/Global Entry. Ik las dat het voorheen "gratis" was voor Privium leden om je aan te melden bij Global Entry. Volgens mij is het principe, in ieder geval voor RTP-NL, ook hetzelfde.
Zelfs voor 1 x per jaar naar de VS gaan vind ik Global Entry nog een goede deal, 100$ voor 5 jaar, met TSA PreCheck. Ga het wel aanvragen.PWM schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:53:
[...]
Ga er maar niet van uit. Die Global Entry kon je inderdaad gratis aanvragen en was een lokkertje voor Privium. Op dit moment niet echt iets wat Privium nodig heeft

Nee, geldig ESTA of visum is een vereistePWM schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:59:
Vervalt met Global Entry ook de ESTA plicht?
nauwelijks.Dean Martin schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:01:
[...]
Fair enough, maar checken ze dat? Mijn powerbank(s) is/zijn nog nooit gecontroleerd. Wel een keer per ongeluk ingecheckt en toen was 'ie weg. Kon ik hem ergens in Lapland gaan ophalen, want versturen via het vliegtuig kon niet
Het is een regel die je moet weten, en het meerendeel heeft er nog nooit over gehoord.
tuurlijk een elektrische step als handbagage valt op, net als een hoverding.
Ook vallen koffers met ingebouwde accu's op, maar dat is meer door de constructie van het geheel dan de powerbank puur op zicht zelf.
Maar over het algemeen, geen probleem.
De koffer waar het om gaat heeft een voeding, dus eigenlijk verwacht ik ook geen accu.
Aan de andere kant, noodstroomdemonstratie gebruikt een accu.. dus het zou kunnen.
@Blommie01 heeft je plofkoffer een accu?
[ Voor 0% gewijzigd door jack zomer op 29-06-2022 12:06 . Reden: (edit) TAV AIVD plofkoffer is een grapje ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
vroeg ik me ook af, maar Esta moet nog steeds, zie het vooral als een soort van privium om de VS in te komenPWM schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:59:
Vervalt met Global Entry ook de ESTA plicht?
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Ik heb gisteren 1,- betaald en die zat er weer keurig bijLeetness schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:37:
Afgelopen weekend een retourtje gevlogen en sustainable aviation fuel bijgeboekt voor de extra XP (1XP per €10), maar hier na afloop geen XP voor gekregen. Iemand enige ervaring hiermee, en of dit later wordt bijgeboekt?
/f/image/O4MpPm6ZSnQgZ69VLhCWbMcD.png?f=fotoalbum_large)
Nee, ik kan nergens vinden dat Global Entry visa vervangt. Je hebt geen ESTA nodig om je aan te melden.
ESTA is trouwens duurder geworden, van 14 naar 21 dollar.
klopt inderdaad, om aan te vragen niet, maar om de VS in te reizen heb je wel een visum of esta nodigPolarBear schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Nee, ik kan nergens vinden dat Global Entry visa vervangt. Je hebt geen ESTA nodig om je aan te melden.
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Oh, perongeluk jep ipv nee gezegdPolarBear schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Schijnt vrij veel te gebeuren. Belletje of berichtje naar FB lost dat op.Leetness schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:37:
Afgelopen weekend een retourtje gevlogen en sustainable aviation fuel bijgeboekt voor de extra XP (1XP per €10), maar hier na afloop geen XP voor gekregen. Iemand enige ervaring hiermee, en of dit later wordt bijgeboekt?
Dit is wel nieuws. Voorheen was het uitgangspunt dat <5 euro niets zou opleveren. Dit is wel een coole manier om dan voor de korte vluchten, voor een minimaal bedrag, een extra XP te pakken voor een (veel te) laag bedrag.PWM schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:36:
[...]
Ik heb gisteren 1,- betaald en die zat er weer keurig bij
[Afbeelding]
Vergelijking voor een iets langere vlucht naar ATH (heb niets met kortere afstand geboekt staan):
:fill(white):strip_exif()/f/image/SpesY9PhZZ6DxfGby6p0XQcs.png?f=user_large)
Ik gebruik de tweede optie van links. En dit was voor ritjes naar BHX, CDG en LHR. Die prijzen variëren voor die vluchten van 1,59 tot 4,05.Xandrios schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:14:
Erg interessant voor de korte reisjes dan. Maar hoe krijg jij de bedragen voor aviation fuel zo laag? Die zijn bij mij een factor 50 duurder dan de 'herbebossing' optie.
Vergelijking voor een iets langere vlucht naar ATH (heb niets met kortere afstand geboekt staan):
[Afbeelding]
Goedkoopste is 0,67 voor een XP
/f/image/COxsWIq6fKaIzLS219poqAlE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 29-06-2022 15:20 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee, alleen als er een SAF component in zit.CyBeR schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:33:
t staat er niet bij maar bij optie 1 krijg je ook xp als t goed is
Dat is niet hoe ik het lees op de site:
If you choose to travel responsibly or participate in good cause projects by making conscious use of your Miles, you will get rewarded with XP. Eligible activities include:
- Your Miles donations to charities that support causes such as: providing quality education, preserving sea life, reducing poverty, etc.;
- Your participation in reforestation projects via Air France’s Trip and Tree and KLM’s CO2ZERO programmes (possible with your Miles);
- Your purchase of Sustainable Aviation Fuel (SAF) to help Air France and KLM achieve a better energy mix, reduce their CO2 footprint and get closer to their decarbonisation targets.
For every 2000 Miles spent, you get rewarded with 1 XP.
You can also contribute with cash to reforestation projects or the purchase of SAF and be rewarded with XP.

Enige 'probleem' met deze tactiek is dat je wel gelimiteerd bent to een enkele XP per trip. Alles daarboven is 10 euro per XP. Dus je moet veel trips maken om dit echt impact te laten hebben. Door one-ways te boeken kun je 't iig al wel verdubbelen
Je kunt miles doneren aan een goed doel. Per 2000 miles (~ 20 euro waarde) krijg je 1XP. Niet een al te beste conversie, maar op die manier kun je dus wel je award miles omzetten naar XPs.franssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:33:
Wel jammer dat je optie twee niet met miles kan betalen, kan je miles omwisselen voor XP.
[ Voor 15% gewijzigd door Xandrios op 29-06-2022 16:22 ]
Edit @Leetness jij ook dank
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 29-06-2022 16:40 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat kan sinds kort wel door miles te doneren; 1XP per 2000 milesfranssie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:33:
Wel jammer dat je optie twee niet met miles kan betalen, kan je miles omwisselen voor XP.
Net gedaan maar krijg niet het antwoord dat ik wil.Xandrios schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Schijnt vrij veel te gebeuren. Belletje of berichtje naar FB lost dat op.
42 Miles bijgeschreven gekregen voor €20 aan sustainable fuel.

/f/image/KhBqMLSoHJ4ccSKiUAInUJX4.png?f=fotoalbum_large)
Er zit een 4G modem in waar een accu in zit.
Verder gewoon een 230V voeding voor de componenten.
Bij mij zaten ze er de eerste keer ook naast. Bij de correctie ging het ook mis, er werd naar beneden afgerond. Interne communicatie is wel een dingetje.Leetness schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:54:
[...]
Net gedaan maar krijg niet het antwoord dat ik wil.
42 Miles bijgeschreven gekregen voor €20 aan sustainable fuel.Ik vermoed dat ze SAF en herbebossing door elkaar halen; voor die laatste krijg je inderdaad geen XP.
[Afbeelding]
dus geen accu gezeur te verwachten.Blommie01 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:31:
[...]
Er zit een 4G modem in waar een accu in zit.
Verder gewoon een 230V voeding voor de componenten.
Goede vlucht in elk geval.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Mocht je in Iran zijn geweest mag je geen Esta aanvragen en moet je een visum hebben.hollandje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:59:
Vraag me af of je ook in aanmerking komt voor Global Entry als je naar landen geweest bent zoals Iran, Noord Korea e.d. Op de website staat n.l. een reden voor afwijzing zoals "Cannot satisfy CBP of your low-risk status.". Het feit dat ze je al uit het VWP gooien geeft me weinig hoop in aanmerking te komen voor dit
(spreek uit ervaring)
Maar met een geldig visum kun je global entry gewoon aanvragen.
Jep kwam ik vorig jaar ook achter toen er opeens een vraag was aan het einde of ik sinds 2011 in noord-korea was geweest. Leuk om zoiets toe te voegen met terugwerkende kracht eind 2018 zodat je ten alle tijde een goed overwogen beslissing kan maken ... off topic, I know.iRobert schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:39:
[...]
Mocht je in Iran zijn geweest mag je geen Esta aanvragen en moet je een visum hebben.
(spreek uit ervaring)
Heb gelukkig een visum gekregen dus dan is dit ook misschien een optie om niet ondervraagd te worden bij de immigratie in de VS en zodoende misschien niet een overstap te missen
We vliegen 19:15 vanuit Istanboel IST en verwachten om 21:45 te landen op Schiphol.
We zitten op stoel rij 30. Ik moest deze keer bij betalen €28,- omdat ik op C zat en mijn vrouw begin midden stoel zat. Nu zitten wij samen en bij het raam.
Op de heenweg vlogen wij met Turkish Airlines Airbus A350-900 op zaterdag 25 juni
‐---‐-------
Afgelopen dinsdag 28 juni 2022 vlogen wij van Istanboel Sabiha Gokcen naar Ankara met PEGASUS AIRLINES. We vlogen om 07:15 en het duurde maar iets van 45 minuten ging supersnel allemaal in een Airbus A320. We moesten snel eten, want bijna landen.
Op de terugreis op dezelfde Dinsdag om 21:55 vertrek aankomst Istanboel 23:00. 55 minuten deden we erover in een Airbus A320. We hadden enorm last van turbulentie onderweg naar Istanboel. Op de terugreis zelfde verhaal we moesten snel eten.
--------
Ik ben morgen heel benieuwd, mijn allereerste keer aanboord in een Boeing 787-9
[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 30-06-2022 00:10 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Amex platinum betaald mijn global entry hier in de US, zou ook echt niet meer zonder willen. Iris scan en doorlopen hier in SFO, heerlijkPWM schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:53:
[...]
Ga er maar niet van uit. Die Global Entry kon je inderdaad gratis aanvragen en was een lokkertje voor Privium. Op dit moment niet echt iets wat Privium nodig heeft
FLUX Participation fee* € 111,57
Global Entry|FLUX (non refundable) € 75,00
Sub totaal € 186,57
BTW 21%(*) € 23,43
Totaal € 210,00
En vervolgens kreeg je een jaarlijkse factuur van FLUX a 135EUR. Gelukkig is dat al een jaar of 7 afgeschaft omdat RTP-NL eraan kwam...lol en betaal je gewoon om de 5 jaar de 100USD bij verlenging van je GE.
Wat betreft de emailboxen je krijgt gewoon een email als er iets veranderd ook vanuit de USA; de TTP website/email (TTP Application Status Change enzovoort).
Bij m'n laatste verlenging duurde het proces trouwens 167 dagen. Ben benieuwd hoe lang het nu gaat duren voor de nieuwe NL GE leden.
In de USA is het GE, hier in NL betaalt AMEX plat Privium, is ook lekker
Delta betaalt ook je CLEAR abbo als je Diamond bent. Geloof niet dat zoiets in europa wordt betaalt door een airline.
[ Voor 29% gewijzigd door Grouchy op 30-06-2022 02:50 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
We’re sorry to inform you that your flight from Dublin T1 to Amsterdam on 23Jul22 , has been cancelled due to last minute passenger volume restrictions imposed by Schiphol Amsterdam Airport who failed to recruit enough staff in time for the peak summer season. This anti-consumer action caused by the mismanagement of Schiphol Airport is entirely beyond Ryanair’s control.
Ryanair agreed its schedule with Schiphol Airport over 9 months ago and has the aircraft and crew to operate your flight. Unfortunately, Schiphol Airport cannot deliver the service levels promised and the Dutch Government has declined to intervene. As a result, Ryanair has been forced by Schiphol Airport to cancel your flight. All complaints should be directed to Dick Benschop, CEO of Schiphol Airport at benschop_d@schiphol.nl.
Die zijn wel duidelijkEl Jefe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:35:
Ryanair wind er geen doekjes om.. cancellation email ontvangen:
[...]
The best is yet to come
Zo, dat is duidelijk. Mailadres van Benschop erbij. De politiek houdt hem uit de wind, maar het is duidelijk wat de maatschappijen van de houdbaarheid van Benschop vinden.El Jefe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:35:
[...]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Maar ook wel weer lekker makkelijk, het zou natuurlijk Ryanair moeten zijn die Schiphol aan moet pakken. Nu scoren ze leuk maar doen eigenlijk niets als ik dit zo lees.alexbl69 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:14:
[...]
Zo, dat is duidelijk. Mailadres van Benschop erbij. De politiek houdt hem uit de wind, maar het is duidelijk wat de maatschappijen van de houdbaarheid van Benschop vinden.
Wat kunnen ze doen? Schiphol beroept zich simpelweg op overmacht terwijl onze overheid ook helemaal niks doet. Niemand neemt verantwoordelijkheid of trekt consequenties.PolarBear schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Maar ook wel weer lekker makkelijk, het zou natuurlijk Ryanair moeten zijn die Schiphol aan moet pakken. Nu scoren ze leuk maar doen eigenlijk niets als ik dit zo lees.
Dan rest er niet veel meer dan heel duidelijk tegen je klanten zeggen dat je er zelf helemaal niets aan kunt doen en dat men zich voor klachten niet tot Ryanair, maar tot Schiphol kan wenden.
Wat moeten ze doen? dreigen om niet meer te vliegen vanaf schiphol? Rekening sturen naar schiphol? wat stel je voor?PolarBear schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Maar ook wel weer lekker makkelijk, het zou natuurlijk Ryanair moeten zijn die Schiphol aan moet pakken. Nu scoren ze leuk maar doen eigenlijk niets als ik dit zo lees.
Dat Schiphol zich beroept op overmacht betekent nog niet zo dat het zo is. Of dat er niets gedaan kan worden. Als Ryanair Schiphol gewoon aansprakelijk stelt voor de geleden schade en naar de rechter gaat heeft dat echt meer invloed dan een paar mails naar Benschot die door de pr-afdeling afgehandeld worden.alexbl69 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Wat kunnen ze doen? Schiphol beroept zich simpelweg op overmacht terwijl onze overheid ook helemaal niks doet. Niemand neemt verantwoordelijkheid of trekt consequenties.
Dan rest er niet veel meer dan heel duidelijk tegen je klanten zeggen dat je er zelf helemaal niets aan kunt doen en dat men zich voor klachten niet tot Ryanair, maar tot Schiphol kan wenden.
Bijvoorbeeld. Een beetje roepen dat het allemaal kut is, is leuk voor de bühne. Als het pijn in de portemonnee gaat doen dan komen organisaties wel in actie.groggy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:49:
[...]
Wat moeten ze doen? dreigen om niet meer te vliegen vanaf schiphol? Rekening sturen naar schiphol? wat stel je voor?
Jij denkt echt dat ryanair het besluit van schiphol voor zoete koek neemt? Jij denk dat er geen leger van advocaten van zowel schiphol als airline met deze case bezig zijn?PolarBear schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:50:
[...]
Dat Schiphol zich beroept op overmacht betekent nog niet zo dat het zo is. Of dat er niets gedaan kan worden. Als Ryanair Schiphol gewoon aansprakelijk stelt voor de geleden schade en naar de rechter gaat heeft dat echt meer invloed dan een paar mails naar Benschot die door de pr-afdeling afgehandeld worden.
[...]
Bijvoorbeeld. Een beetje roepen dat het allemaal kut is, is leuk voor de bühne. Als het pijn in de portemonnee gaat doen dan komen organisaties wel in actie.
Nou, dat hebben ze geweten. Legacy carriers bleven groeien en opeens kwamen de Jet2's en Ryanairs van deze wereld de slots aanvragen.
Degene die het meest profiteren, zijn de kroegen en coffeeshops in Amsterdam die een constante stroom UK zuiptrips om de oren krijgen.
Maar dit allemaal geheel terzijde
Staat niet in de mail anders. De mail komt over als, het is de schuld van Schiphol als je wil klagen moet je dat daar doen (wat domweg niet zo is, je hebt een vervoersovereenkomst met Ryanair niet met Schiphol).groggy schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:59:
[...]
Jij denkt echt dat ryanair het besluit van schiphol voor zoete koek neemt? Jij denk dat er geen leger van advocaten van zowel schiphol als airline met deze case bezig zijn?
Ik ga er vanuit dat Ryanair die optie onderzocht heeft of nog onderzoekt. Maar het probleem is hier ook weer de innige relatie overheid - Schiphol.PolarBear schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:50:
[...]
Dat Schiphol zich beroept op overmacht betekent nog niet zo dat het zo is. Of dat er niets gedaan kan worden. Als Ryanair Schiphol gewoon aansprakelijk stelt voor de geleden schade en naar de rechter gaat heeft dat echt meer invloed dan een paar mails naar Benschot die door de pr-afdeling afgehandeld worden.
De overheid kan met haar pet als ordebewaarder Schiphol opdragen bepaalde maatregelen te nemen in het kader van de veiligheid. Daarop kan Schiphol (met in haar kielzog de overheid met haar pet als aandeelhouder) zich beroepen op overmacht omdat ze immers door de overheid (met orderbewaarder-pet) gedwongen wordt bepaalde maatregelen te nemen.
Vermoed dat Ryainair en haar juridisch team heeft geconcludeerd dat hier niets te halen valt.
De site werkte niet lekker mee (gaf een foutmelding), maar had na 15 minuten contact met iemand op de chat die mijn vlucht overplaatste naar Eindhoven. De kosten van die vlucht zijn nu twee keer zo duur als mijn geannuleerde ticket naar Amsterdam, echter geen vragen (over de nieuwe bestemming) of ticketprijs.. zonder problemen overgeboekt.
[ Voor 3% gewijzigd door El Jefe op 30-06-2022 12:17 ]
Vanaf mijn geboorte af aan vlieg ik. Ik ben benieuwd naar de 787-9 de Dreamliner en hoe het aanboord zal zijn.
ISTANBOEL IST:
:strip_exif()/f/image/TM3MRzR2FmDoV3BpRHyrsx1A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wsja3D0Uc7mYzqTvNqTSKjOs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hOL8I9jwCx4o4nEF5HKlAa5N.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 58% gewijzigd door Van der Berg op 30-06-2022 13:57 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Zo vroeg?!Van der Berg schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:51:
Net in gecheckt voor de vlucht van 19:15 vanuit Istanboel IST naar Amsterdam Schiphol. Koffer hebben afgeven 20.6 KG. Alles verliep vlekkeloos en zonder al te lang wachten. Douane verliep ook vlekkeloos. Het gaat om een Boeing 787-9. Eerste keer dat ik met een 787-9 vlieg. Uiteraard heb ik 787-9 gevlogen met Microsoft Flight Simulator 2020 Premium Deluxe-versie.
Vanaf mijn geboorte af aan vlieg ik. Ik ben benieuwd naar de 787-9 de Dreamliner en hoe het zal zijn zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kwam je de vertrekhal al in?
Edit, laat maar, je gaat naar Schiphol toe
Ja, en alles was al geopend voor check-in en bagage afgeven. Ik en mijn vrouw hadden 20.6KG aan ruimbagage. Op de heen weg 14.5KG
[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 30-06-2022 13:55 ]
Ironisch. Heb ze nog nooit O'Leary zijn e-mail zien meegeven als hun eigen personeel staaktEl Jefe schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:35:
[...]
En lekker puberaal, maar ja.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Dat is het natuurlijk ook. Maar in dit geval kan ik ze inhoudelijk geen ongelijk geven. Schiphol (En dus Benschop) heeft het compleet verprutst.mfkne schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:15:
[...]
Ik vind het persoonlijk meer kinderlijk en onprofessioneel, maar that's Ryanair for you.
Als je een unpublished route bij elkaar klikt dan valt ie vanzelf terug op full-fare voor de individuele segmenten. Waarschijnlijk kun je dit beter als een AMS-HEL LON-AMS OJ boeken, met een losse HEL-LON one-way ertussen (Wellicht op punten gezien one-ways soms absurd hoog prijzen). Of mogelijk dat je die laatste ook kunt boeken als een OJ op retour-basis HEL-AMS AMS-LON.
Edit: Als drie losse one-ways valt het mee:
:fill(white):strip_exif()/f/image/l0bQ6eOamjSEFLg94tT5kmmU.png?f=user_large)
Of doelde je op die template error op de KLM website? Das wel enigszins..err.. typisch?
[ Voor 13% gewijzigd door Xandrios op 30-06-2022 19:58 ]
't is idd full Y fare. Maar ik weet niet misschien moet dit ding wat slimmer gemaakt worden.Xandrios schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:51:
Als je een unpublished route bij elkaar klikt dan valt ie vanzelf terug op full-fare voor de individuele segmenten. Waarschijnlijk kun je dit beter als een AMS-HEL LON-AMS OJ boeken, met een losse HEL-LON one-way ertussen (Wellicht op punten gezien one-ways soms absurd hoog prijzen). Of mogelijk dat je die laatste ook kunt boeken als een OJ op retour-basis HEL-AMS AMS-LON.
Een simpele OJ met een one-way er bij gaat idd beter. Maar dan wel AMS-HEL/LON-AMS, wat te doen is voor €143 (op onhandige tijden maar ok). Ik dacht misschien kan ik AMS-HEL en dan een OJ HEL-LON/LON-AMS doen maar nope, €1700.
Nee maar inderdaad die zie ik heel vaak jaOf doelde je op die template error op de KLM website? Das wel enigszins..err.. typisch?
[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 01-07-2022 00:00 ]
Bron: KLM raadt reizigers af maandag met de auto naar Schiphol te komenReizigers die maandag met een KLM-vlucht vanaf Schiphol vertrekken, doen er verstandig aan niet met de auto naar de luchthaven te komen. Volgens de luchtvaartmaatschappij is het mogelijk dat demonstranten de wegen van en naar Schiphol blokkeren.
Dat meldt KLM op zijn eigen website. De boerenblokkades kunnen ernstige gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van de luchthaven, denkt de luchtvaartmaatschappij: "Wij raden u ten zeerste af om met de auto naar Schiphol te komen. Maak indien mogelijk gebruik van het openbaar vervoer."
Volgens de maatschappij kunnen de protesten mogelijk ook de vluchtschema's beïnvloeden. "Uw vlucht kan worden verstoord als u van, naar of via Schiphol reist", zegt KLM.
Virussen? Scan ze hier!
Kon dat eerste nog hoger dan? De aantallen miles voor een redemption vlucht waren al astronomisch soms. Enkele reis AMS-SIN is nu minimaal 330k en sommige dagen meer dan 500k 😂Xandrios schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 18:52:
Heads up; KLM/Flying Blue heeft de award prijzen aangepast. Long-hauls in business lijken duurder dan voorheen (Afhankelijk van de route), short haul lijkt goedkoper te zijn geworden. Bijvoorbeeld AMS-ATH in business was minimaal 49K miles voorheen, en is nu naar 25K miles gezakt. Hetzelfde geldt voor vele andere routes.
Ik moet morgen om 05:00 uur vanuit Groningen op Schiphol zijn… OVwildhagen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:54:
Voor wie morgen naar Schiphol wil, kan je beter niet de auto gebruiken. De boeren hebben immers verklaard Schiphol aan te gaan vallen en te bezetten (net als overigens Eindhoven Airport en Rotterdam-Den Haag Airport):
[...]
Bron: KLM raadt reizigers af maandag met de auto naar Schiphol te komen
Ach we zien wel of ik het red… Zo niet, draai ik om en ga ik weer naar huis
[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 03-07-2022 19:28 ]
Als je er om 05:00 moet zijn, verwacht ik eigenlijk wel, dat je het redt.Blommie01 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:26:
[...]
Ik moet morgen om 05:00 uur vanuit Groningen op Schiphol zijn… OV![]()
Ach we zien wel of ik het red… Zo niet, draai ik om en ga ik weer naar huis
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ach, de eerste kan toch niet weg voordat de aflossing er itOnbekend schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:20:
Het zijn niet alleen de reizigers die problemen gaan ondervinden, maar ook al het personeel. De meesten werken in shifts, dus de tweede shift zal zeker hier last van hebben.
Wel meteen 10 jaar geldig toch?iRobert schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:39:
[...]
Mocht je in Iran zijn geweest mag je geen Esta aanvragen en moet je een visum hebben.
(spreek uit ervaring)
Minder vervuilend, goed bezigwildhagen schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:54:
Voor wie morgen naar Schiphol wil, kan je beter niet de auto gebruiken. De boeren hebben immers verklaard Schiphol aan te gaan vallen en te bezetten (net als overigens Eindhoven Airport en Rotterdam-Den Haag Airport):
[...]
Bron: KLM raadt reizigers af maandag met de auto naar Schiphol te komen
Ja, maar je moet wel extra moeite doen, o.a. door op bezoek te gaan bij ambassade of consulaat. Bovendien duurt de aanvraag enkele maanden rekenen voordat je het visum hebt; er zijn door covid achterstanden die nog ingehaald moeten worden.
Yes mijn B2 visum was goedgekeurd voor 10 jaar multiple entry
Ik had een afspraak gemaakt in Oktober 2021 voor februari 2022, uiteindelijk pas in Mei 2022 een afspraak kunnen inplannen. Enorm lange wachttijden en ik heb nog maar 3 lege pagina's in mijn paspoort dus ik ben bang dat ik binnenkort weer een aanvraag moet gaan doenoohh schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:53:
[...]
Ja, maar je moet wel extra moeite doen, o.a. door op bezoek te gaan bij ambassade of consulaat. Bovendien duurt de aanvraag enkele maanden rekenen voordat je het visum hebt; er zijn door covid achterstanden die nog ingehaald moeten worden.
Als je zo enorm veel reist naar zoveel verschillende landen die elkaar niet lief vinden zou ik 2 paspoorten nemen. Dan kun je de visumstickers ook een beetje handig in de ene of het andere paspoort doen... (de landen kunnen het niet bij elkaar opvragen en doen de beoordeling het op basis van die visumstickers die geplakt zijn en eerdere aanvragen)hollandje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:44:
[...]
Ik had een afspraak gemaakt in Oktober 2021 voor februari 2022, uiteindelijk pas in Mei 2022 een afspraak kunnen inplannen. Enorm lange wachttijden en ik heb nog maar 3 lege pagina's in mijn paspoort dus ik ben bang dat ik binnenkort weer een aanvraag moet gaan doen
Dat zou ik er niet op gokken bij de USA, je kunt maar beter eerlijk zijn bij hen waar je bent geweest. Wie weet welke databases ze allemaal wel/niet toegang tot hebben. Zeker als het om terrorisme bestrijding gaat.jongetje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 07:50:
[...]
Als je zo enorm veel reist naar zoveel verschillende landen die elkaar niet lief vinden zou ik 2 paspoorten nemen. Dan kun je de visumstickers ook een beetje handig in de ene of het andere paspoort doen... (de landen kunnen het niet bij elkaar opvragen en doen de beoordeling het op basis van die visumstickers die geplakt zijn en eerdere aanvragen)
Ik heb zelf een zakenpaspoort, daar heb je dan gewoon meer stempelpagina's in zitten. Maar ik vermoed dat er meer zijn hier die dit hebben. Tweede paspoort had ik eerder ook, maar dat was meer omdat ik met regelmaat een paspoort twee weken kwijt was voor een visum traject en dit vaak samen viel met andere reizen.
Ik vlieg volgende week vrijdag om half 6.
Sinds 2 weken heb ik Privium, ik heb hier nog niet eerder gebruik van gemaakt.
Hoe lang is de wachtrij ongeveer voor Privium members?
Nu heb ik een crew visum, dus misschien werkt dat anders, maar toen ik een nieuw paspoort kreeg, vorige met het visum erin was verlopen, heb ik het oude, ongeldige paspoort terug gevraagd en gaf beide aan de immigratie in de VS.hollandje schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:44:
[...]
Ik had een afspraak gemaakt in Oktober 2021 voor februari 2022, uiteindelijk pas in Mei 2022 een afspraak kunnen inplannen. Enorm lange wachttijden en ik heb nog maar 3 lege pagina's in mijn paspoort dus ik ben bang dat ik binnenkort weer een aanvraag moet gaan doen
Zolang het visum zelf in orde is (geldig en niet beschadigd), blijft deze gewoon bruikbaar.
Als je er het uitlegt aan de ambtenaar die je nieuwe paspoort regelt, knippen ze gaten in je oude waarna je 'm weer mee mag nemen. Al zullen er vast gemeentes/ambtenaren zijn die moeilijk gaan doen.
Het 2e paspoort is echter maar 2 jaar geldig en daar zat regelmatig nog een geldig visum in.
@VodaNL: Voor alle reizigers binnen het priority wachtgebied zou de wachttijd gelijk moeten zijn. Paspoortcontrole is meestal zo doorlopen, soms 2-3 pax met Privium voor je, eventuele meet & assist groepjes die in de rij staan kan je voorbij gaan.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Dit heb ik ook gedaan met mijn Aussie verblijfsvergunning destijds..Fly-guy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Nu heb ik een crew visum, dus misschien werkt dat anders, maar toen ik een nieuw paspoort kreeg, vorige met het visum erin was verlopen, heb ik het oude, ongeldige paspoort terug gevraagd en gaf beide aan de immigratie in de VS.
Zolang het visum zelf in orde is (geldig en niet beschadigd), blijft deze gewoon bruikbaar.
Als je er het uitlegt aan de ambtenaar die je nieuwe paspoort regelt, knippen ze gaten in je oude waarna je 'm weer mee mag nemen. Al zullen er vast gemeentes/ambtenaren zijn die moeilijk gaan doen.
Sterker nog ik heb een hele serie oude paspoorten (met gaten erin) liggen.. leuk als souvenir..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Dat ligt aan het land. Sommige landen staan dat niet toe. (De VS idd wel).Fly-guy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Nu heb ik een crew visum, dus misschien werkt dat anders, maar toen ik een nieuw paspoort kreeg, vorige met het visum erin was verlopen, heb ik het oude, ongeldige paspoort terug gevraagd en gaf beide aan de immigratie in de VS.
Vraag: is een crew visum is algemeens of heb je daar landspecifieke voor nodig, en in dat geval hoe werkt dat gezien hoeveel landen er zijn?
Ik heb mijn oude paspoorten, met gaten of een hoek eruit geknipt, altijd zonder te vragen teruggekregen.Als je er het uitlegt aan de ambtenaar die je nieuwe paspoort regelt, knippen ze gaten in je oude waarna je 'm weer mee mag nemen. Al zullen er vast gemeentes/ambtenaren zijn die moeilijk gaan doen.
Als je nog geldige visa erin hebt zitten moet je dat wel even aangeven zodat ze die pagina overslaan.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 04-07-2022 11:35 ]
Privium geeft officieel (tegenwoordig) geen priority toegang tot de terminal. Dus het kan zijn dat er een rij is om de terminal in te kunnen. Houd daar rekening mee.VodaNL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:39:
Goedemorgen,
Daarna kun je gebruik maken van de Priority toegang voor security, deze zit aan de achterkant van de KLM Skypriority check-in. Daar staat nu ook regelmatig een rij (voor de toegangspoortjes, waar de BP-check plaatsvind), maar die kun je voorbij lopen met Privium - je kunt je pasje gebruiken om toegang te krijgen.
Dan als je de roltrap naar security gebruikt moet je boven nogmaals je BP scannen en evt je Privium pasje gebruiken. Op dat punt sta je in de rij met de rest van de priority pax.
Ik vlieg zelf toevallig op dezelfde dag/ochtend (maar om 7AM). Dit is er eerste week van de zomervakantie dus ik verwacht topdrukte. Daarom is het ook moeilijk om nu iets te roepen over wachttijden, omdat dit waarschijnlijk flink gaat veranderen de komende week(en).
Toen ik onlangs rond deze tijd vloog was de priority check in, en priority security, nog dicht tot 04:30. ik weet niet of dat nog steeds zo is, en hoe dat volgende week gaat zijn. Ik had wel het gevoel dat voor privium specifiek je de mogelijkheid had om ook door de 'normale' Departures 1 security checkpoint te gaan (Waarbij je de lange rij die buitenlangs loopt kunt overslaan), maar dan sta je alsnog voor enige tijd in de algemene rij (De trap naar boven).
Ik zou het niet te krap plannen. En de dagen van te voren even goed kijken naar wat andere mensen rapporteren qua wachttijden in de vakantie. Zelf denk ik dat ik 3-4 uur van te voren aanwezig ga proberen te zijn. Wel met Priority maar geen Privium. Mogelijk dat voor mij de priority security dus pas om 04:30 open gaat.
Ik zeg absoluut niet dat je moet liegen. Gewoon eerlijk elke vraag invullen, maar vaak moet je je paspoort inleveren en dan wordt er gekeken naar wat er al in zit.iRobert schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:34:
[...]
Dat zou ik er niet op gokken bij de USA, je kunt maar beter eerlijk zijn bij hen waar je bent geweest. Wie weet welke databases ze allemaal wel/niet toegang tot hebben. Zeker als het om terrorisme bestrijding gaat.
De douanebeamte in Amerika vond het ook erg vreemd dat ik er maar 24 uur bleef en stelde me daarom een aantal vragen. Ik had gewoon een goede (zakelijke) reden dus had gewoon even een gesprekje en kon toen weer verder.
[ Voor 18% gewijzigd door jongetje op 04-07-2022 11:54 ]
Na 3 dagen kon ik online zien dat één koffer met een bepaalde vlucht naar Schiphol zou komen.
Na 4 dagen kreeg ik de melding dat de andere koffer met een bepaalde (dus andere) vlucht naar Schiphol zou komen.
Dezelfde dag kreeg ik de melding dat koffer 1 onderweg was naar mijn huis.
De dag erna kreeg ik de melding dat koffer 2 ook op weg was.
De dag daar weer na kwam koffer 1 thuis. Top. Apart dat koffer 2 steeds een dag later is, dacht ik nog, maar goed.
Maar het is nu 5 dagen later en koffer 2 is er nog steeds niet... De info online (tracker systeem) geeft nog steeds dezelfde melding dat de koffer onderweg is en 5 dagen geleden afgeleverd zou/had moeten worden...
Dus ik probeer KLM te bellen: je krijgt nog geeneens een bandje te horen maar gelijk een 'geen contact toon'. Online staat ook dat je niet hoeft te bellen want ze zijn te druk. Dus... wat nu? Hoe kan ik nu achterhalen waar koffer 2 is gebleven? Of is het gebruikelijk dat die bezorgservice er soms opeens een week over doet om een bepaalde koffer af te leveren?
Ik vertrok gisteren vanuit Departures 3. en het viel met op hoe weinig priority/privium mensen gebruik van die hal maakten dus kon overal zo doorlopen met Privium en ook geen rij met priority (je moet je alleen even tussen de enorme rijen door wurmen naar de poortjes waar de boarding pass gescanned wordt, maar dan laten ze je direct door).Xandrios schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:52:
[...]
Privium geeft officieel (tegenwoordig) geen priority toegang tot de terminal. Dus het kan zijn dat er een rij is om de terminal in te kunnen. Houd daar rekening mee.
Daarna kun je gebruik maken van de Priority toegang voor security, deze zit aan de achterkant van de KLM Skypriority check-in. Daar staat nu ook regelmatig een rij (voor de toegangspoortjes, waar de BP-check plaatsvind), maar die kun je voorbij lopen met Privium - je kunt je pasje gebruiken om toegang te krijgen.
Dan als je de roltrap naar security gebruikt moet je boven nogmaals je BP scannen en evt je Privium pasje gebruiken. Op dat punt sta je in de rij met de rest van de priority pax.
Ik vlieg zelf toevallig op dezelfde dag/ochtend (maar om 7AM). Dit is er eerste week van de zomervakantie dus ik verwacht topdrukte. Daarom is het ook moeilijk om nu iets te roepen over wachttijden, omdat dit waarschijnlijk flink gaat veranderen de komende week(en).
Toen ik onlangs rond deze tijd vloog was de priority check in, en priority security, nog dicht tot 04:30. ik weet niet of dat nog steeds zo is, en hoe dat volgende week gaat zijn. Ik had wel het gevoel dat voor privium specifiek je de mogelijkheid had om ook door de 'normale' Departures 1 security checkpoint te gaan (Waarbij je de lange rij die buitenlangs loopt kunt overslaan), maar dan sta je alsnog voor enige tijd in de algemene rij (De trap naar boven).
Mogelijk dat er op doordeweekse dagen wel meer mensen gebruik maken van Privium/Priority in Departures 3, maar dat kan anders nog een aanrader zijn als er veel SkyPriority bij Departures 2 staat.
CyBeR schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:34:
[...]
Dat ligt aan het land. Sommige landen staan dat niet toe. (De VS idd wel).
[...]
Ik heb mijn oude paspoorten, met gaten of een hoek eruit geknipt, altijd zonder te vragen teruggekregen.
Als je nog geldige visa erin hebt zitten moet je dat wel even aangeven zodat ze die pagina overslaan.
Oh je hebt helemaal gelijk, ben ik even blij dat ik hier mijn beklag heb gedaan want anders had ik hier geen rekening mee gehouden. Helemaal top! Thx!Fly-guy schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:41:
[...]
Volgende keer dan maar zeker een zakenpaspoort nemen, vele reizen naar China zorgen ervoor dat je paspoort heel snel vol zit omdat je geen multiple entry visa's kan krijgen. En natuurlijk ook die irritante immigratie medewerkers die een willekeurige 2 lege pagina's pakken om even lekker een dikke stempel erin te zetten

Een crew visum is ook gewoon per land, maar de VS is het enige (in ons route netwerk) die daarom vraagt.CyBeR schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:34:
[...]
Dat ligt aan het land. Sommige landen staan dat niet toe. (De VS idd wel).
Vraag: is een crew visum is algemeens of heb je daar landspecifieke voor nodig, en in dat geval hoe werkt dat gezien hoeveel landen er zijn?
[...]
Andere landen hebben hun eigen regels, van paspoort inleveren en terug bij vertrek (Saoedi Arabië had dat) tot een sloot papierwerk invullen (denk aan India).
Bij mij was de wachtrijVodaNL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:39:
Goedemorgen,
Uit: 2 juni
- security +/- 5 minuten
- grenscontrole 0 seconden
In: 1 juli
- grenscontrole 0 seconden
Heb al 7 jaar Privium en tijdens de pandemie mondjesmaat +/- 5 keer maar zou niet zonder kunnen.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Volgens Zaventem wel, volgens Brussel Airlines niet....
The best is yet to come
ha lol inderdaad. Als de trein nou zou concurreren met vliegen wat prijs betreft zou dat nog wat kunnen zijn. Maar treintickets zijn vaak erg duur valt mij op. Krijgen treinen eigenlijk ook belastingvoordeel, aangezien de luchtvaart geen belasting over kerosine betaalt (als ik dat goed heb)?
Mixed Reality dev
Het spoor krijgt in ieder geval fikse subsidies, 2,5 miljard per jaar in ons land alleen al (wat ongeveer gelijk is aan de "gemiste" inkomsten aan accijns en btw).Menesis schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:11:
[...]
ha lol inderdaad. Als de trein nou zou concurreren met vliegen wat prijs betreft zou dat nog wat kunnen zijn. Maar treintickets zijn vaak erg duur valt mij op. Krijgen treinen eigenlijk ook belastingvoordeel, aangezien de luchtvaart geen belasting over kerosine betaalt (als ik dat goed heb)?
Daarnaast betaalt de staat, provincie of stad vaak nog mee aan onderhoud, uitbereiding of aankoop van infra.
In andere landen zijn vast andere situaties, maar ik weet wel dat de Franse spoor maatschappij, waaronder de TGV valt, een schuld heeft van 50 miljard, waarvan 35 miljard door de staat overgenomen wordt.
Dus ik denk dat je wel degelijk kunt zeggen dat het spoor voordelen krijgt.
Plus dat je naar Barcelona met de trein (vanaf Amsterdam) meer dan 12 uur onderweg bent waar een vliegtuig er zo'n twee uur over doet. Dat verschil is niet op te maken doordat je met de trein minder aan het wachten bent en direct in de stad aankomt; die resterende 10 uur is meer dan genoeg om van en naar het vliegveld te komen, met security, bagage, etc.PLAE schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:00:
Gisteren nog gekeken naar een retourtje Barcelona. €530 met de trein, vliegtuig €200 op dezelfde data. Daar gaat op kerosine btw niet het verschil maken.
Dat maakt de trein behalve duurder ook gewoon een slechter product. Dat is inherent aan wat het is en is niks aan te doen, maar daar moet 't dan wel naar geprijsd zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 04-07-2022 17:26 ]
Trein is vaak alleen interessant als je het tijdig boekt. Zo heb ik in april twee retourtjes Rotterdam-Londen (Eurostar) geregeld voor € 77 pp.PLAE schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:00:
Gisteren nog gekeken naar een retourtje Barcelona. €530 met de trein, vliegtuig €200 op dezelfde data. Daar gaat op kerosine btw niet het verschil maken.
Wanneer ik nu op Google Flights kijk, dan zie ik voor dezelfde data € 244 (British Airways) en € 324 (Eurostar) staan.

Treinen hebben domweg hele dure infrastructuur nodig. En die redelijk veel onderhoud nodig heeft. En hogesnelheidslijnen nog meer. Niets ergs en de trein kan zeker op een traject als Amsterdam/Rotterdam - Parijs super competitief zijn. Maar echt goedkoop zal treinen nooit worden vrees ik. En treinen zijn wat minder flexibel. Een vliegtuig kan de ene dag Amsterdam - Palma de Majorca vliegen en dezelfde dag nog Amsterdam - Londen en de volgende dag Amsterdam - Helsinki. Met hetzelfde vliegtuig. Een trein moet geschikt zijn om te rijden in alle tussenliggende landen, of er moeten locs gewisseld worden. En het personeel moet overal mogen rijden. Etc.Menesis schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:11:
[...]
Ik wil niet zeggen dat treinen geen plek hebben, maar er zijn gewoon dingen die een trein niet zo efficient kan doen als een vliegtuig (vanuit bedrijfseconomisch optiek).
Europese vluchten zijn buitengewoon duur op dit moment.Mawlana schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:28:
[...]
Trein is vaak alleen interessant als je het tijdig boekt. Zo heb ik in april twee retourtjes Rotterdam-Londen (Eurostar) geregeld voor € 77 pp.
Wanneer ik nu op Google Flights kijk, dan zie ik voor dezelfde data € 244 (British Airways) en € 324 (Eurostar) staan.
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2