De incheckbalies en de veiligheidscontrole gingen niet voor 3 uur open en ik was niet op de hoogte van lange rijen op Zaventem.jongetje schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:17:
@exelletor Dus je bent er enorm ruim optijd, gaat rondlopen, beetje slapen en dan sluit je aan in een (voorspelde) lange rij bij de security en komt te laat. Waarom ben je niet eerst gaan inchecken en door de security gegaan en hebt dan die tijd achter de douane rond geslenterd?
Misschien handig om de Schiphol ervaringen hier te bundelen: Chaos op Schiphol door personeelstekorten
Werknemers per uur betalen en op drukke momenten even veel als op rustige momenten ook niet.Fly-guy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:51:
[...]
Gewoon het basissalaris flink verhogen en voldoende personeel aannemen (tegen dat hogere salaris).
(Een deel van) het inkomen laten afhangen van factoren waar je als werknemer geen invloed op hebt is zelden een goed idee.
Ik heb collega’s die structureel vakanties plannen in drukke periodes en liever op werk zitten in rustige periodes.
Al ik op Schiphol zou werken en men zou mij vragen op een Uber drukke dag extra te komen werken, bedank ik vriendelijk. Of dat nu €11, €14 of €17 per uur oplevert.
Maar als ik op zo’n dag lekker extra geld kan pakken, prima! Schrijf mij maar op.
Zo werkt het nu ook bij mij op werk met overwerken. Overwerk is bij ons standaard €50 per uur. Of dat nu donderdag middag om 17:00 uur is, een zaterdag of een zondag, maakt niet uit.
Het effect waar andere bedrijven in weekenden moeten smeken om personeel, bij ons is het nooit een probleem. Iedereen wil wel een weekend extra werken en hoeft er geen vrije dagen voor terug.
Het werkt dus prima.
Zoals eerder gezegd, de prestatiebonus moet boven het extra standaard salaris komen. Hoe kun je daar nou problemen in zien. Jij betaalt iemand liever minder €2400 per maand en geen bonussen, omdat het salaris in de winter anders lager is dan in de zomer als het druk is.
Ik zeg €2400 moet de basis zijn en daarbovenop komt een prestatiebonus. Dus in de winter kan dat dan prima €2700 per maand worden, maar in de zomer zomaar €5000 per maand.
Hoe kun je daar nu tegen zijn, in alle gevallen ligt het salaris hoger dan wat ze alleen standaard krijgen.
Ik voorspel opeens heel veel vrijwillige extra diensten in de zomer! En dat lost een probleem direct op. Dan ga je je toch geen zorgen maken om het feit dat ze in de winter geen €5000 meer verdienen?! Ze verdienen ook in de winter meer dan enkel een €14 basissalaris. Denk niet dat een medewerker daar een probleem mee heeft.
[ Voor 26% gewijzigd door Tweak_ers op 28-05-2022 22:09 ]
Zeker, zelden... Je zegt het. Uitzonderlijke omstandigheden vereisen echter uitzonderlijke oplossingen.Fly-guy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:51:
[...]
Gewoon het basissalaris flink verhogen en voldoende personeel aannemen (tegen dat hogere salaris).
(Een deel van) het inkomen laten afhangen van factoren waar je als werknemer geen invloed op hebt is zelden een goed idee.
Zoals het nu gaat is vliegen via Schiphol geen optie, ben dan ook benieuwd naar het verhaal dinsdag. United schijnt wel een aardig product te hebben. edit die vliegen niet waar en wanneer ik wil.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 28-05-2022 22:22 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Heb je het zelf een paar keer meegemaakt? Veel stampij op het nieuws, maar ik heb er elke keer vrijwel niks van gemerkt. Langst wachten was 30 min en stonden we ver ver buiten.franssie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:11:
[...]
Zoals het nu gaat is vliegen via Schiphol geen optie, ben dan ook benieuwd naar het verhaal dinsdag.
Nee, gelukkig niet. Ik had reizen geplanned op de piekdagen die ik op tijd heb kunnen omzetten naar een ander vervoermiddel.JohanB schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:24:
[...]
Heb je het zelf een paar keer meegemaakt? Veel stampij op het nieuws, maar ik heb er elke keer vrijwel niks van gemerkt. Langst wachten was 30 min en stonden we ver ver buiten.
Ik weet wel meer dan iets van kans én gevolg, resultaten uit het verleden etc ;-) Schiphol is voor mij nu geen optie. Best kans dat ik mijn reis uitstel naar volgend jaar, of in ieder geval tot de boel op orde is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ah, hearsay, ja dat is altijd een fantastische raadgever.franssie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:32:
[...]
Nee, gelukkig niet. Ik had reizen geplanned op de piekdagen die ik op tijd heb kunnen omzetten naar een ander vervoermiddel.
Ik weet wel meer dan iets van kans én gevolg, resultaten uit het verleden etc ;-) Schiphol is voor mij nu geen optie. Best kans dat ik mijn reis uitstel naar volgend jaar, of in ieder geval tot de boel op orde is.
Dit hierboven omschreef het mooi.Patox schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:30:
[...]
Ze waren op zoek naar sensatie maar die was amper te vinden. Alles goed georganiseerd en met 25 min door security. Departures 1
En dit.Misschien handig om de Schiphol ervaringen hier te bundelen: Chaos op Schiphol door personeelstekorten
Maar over het algemeen, zou ik zonder ervaring niet gaan delen over een verwachte ervaring
lol - probeer je nu te spinnen dat omdat jij er één keertje in 30- minuten doorheen kwam het geen issue is?JohanB schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:37:
[...]
Ah, hearsay, ja dat is altijd een fantastische raadgever.
>

6x sinds mei vakantie. 30 min was by far het langstfranssie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:42:
[...]
lol - probeer je nu te spinnen dat omdat jij er één keertje in 30- minuten doorheen kwam het geen issue is?
Quote was van iemand anders
Het filmpje van RTV NH, kan die gast lopend met camera bijna de rij niet bijhouden op 29 min
Nee - ik haalde jouw opmerking aan. Van wie was die quote dan wel?
Bij KLM mag er voorlopig geen handbagage meer mee in de cabine, alles moet het ruim in: https://curacao.nu/klm-wi...ge-meer-mee-in-de-cabine/
Zo hopen ze drukte op Schiphol te bestrijden.
[ Voor 27% gewijzigd door wildhagen op 29-05-2022 07:39 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ondertussen is er meer bekend over de Premium Economy van KLM. Vanaf deze zomer zouden ze beschikbaar moeten komen op routes naar Noord Amerika en later op alle long haul routes. De A330's krijgen deze stoelen niet, ze komen alleen in de 777's en 787's.
Elk toestel krijgt drie rijen Premium Economy in een 2-3-2 (787) of 2-4-2 (777) opstelling. Dit gaat flink ten koste van de normale economy stoelen, want Economy Comfort blijft en wordt in de meeste toestellen groter gemaakt. Zo heeft de 787-10 op dit moment nog 270 standaard Economy-stoelen, daar blijven er in de nieuwe opzet 213 van over (318 totaal waarvan 38 Business, 28 Premium Economy en 39 Economy Comfort)
Ziet er op zich niet verkeerd uit qua ruimte, dit lijkt me best bruikbaar voor een long haul dagvlucht:

De 777's worden meteen ook voorzien van een nieuwe Business Class-stoel waarmee de verouderde 2-2-2 opstelling eindelijk vaarwel wordt gezegd. Het ziet er naar uit dat dit de Safran Versa reverse herringbone stoel met deur is die gelijk is aan wat door Air France al is aangekondigd:

Elk toestel krijgt drie rijen Premium Economy in een 2-3-2 (787) of 2-4-2 (777) opstelling. Dit gaat flink ten koste van de normale economy stoelen, want Economy Comfort blijft en wordt in de meeste toestellen groter gemaakt. Zo heeft de 787-10 op dit moment nog 270 standaard Economy-stoelen, daar blijven er in de nieuwe opzet 213 van over (318 totaal waarvan 38 Business, 28 Premium Economy en 39 Economy Comfort)
Ziet er op zich niet verkeerd uit qua ruimte, dit lijkt me best bruikbaar voor een long haul dagvlucht:

De 777's worden meteen ook voorzien van een nieuwe Business Class-stoel waarmee de verouderde 2-2-2 opstelling eindelijk vaarwel wordt gezegd. Het ziet er naar uit dat dit de Safran Versa reverse herringbone stoel met deur is die gelijk is aan wat door Air France al is aangekondigd:

Volgens mij alleen voor tickets geboekt voor 1 maart met de vlucht voor 1 juli. Dus dit is wel een uitbreiding, voor degenen die na 1 maart geboekt hebben.PWM schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:50:
Zit naar mijn vluchten van Maandag en Dinsdag te kijken en zie nu:
[...]
Dank KLM. Maar, dat hadden alle tickets tot 30 juni alEr is dus niks veranderd.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 12:22
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Heel mooi. Ik lees dat de uitrol in 2023 begint. Benieuwd hoe snel ze de wissel hebben doorgevoerdDaniel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:44:
Ondertussen is er meer bekend over de Premium Economy van KLM. Vanaf deze zomer zouden ze beschikbaar moeten komen op routes naar Noord Amerika en later op alle long haul routes. De A330's krijgen deze stoelen niet, ze komen alleen in de 777's en 787's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaan ze die allemaal vol krijgen iedere vlucht?!Daniel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor zover ik weet, is het vrij standaard bij bedrijven die werken op Schiphol (en andere sectoren wat de werkdruk juist toeneemt in de "standaard" vakantie periodes), dat het aantal werknemers dat op vakantie kan in die periode gelimiteerd is om een voldoende aantal over te houden.Tweak_ers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:01:
[...]
Werknemers per uur betalen en op drukke momenten even veel als op rustige momenten ook niet.
Ik heb collega’s die structureel vakanties plannen in drukke periodes en liever op werk zitten in rustige periodes.
Al ik op Schiphol zou werken en men zou mij vragen op een Uber drukke dag extra te komen werken, bedank ik vriendelijk. Of dat nu €11, €14 of €17 per uur oplevert.
Maar als ik op zo’n dag lekker extra geld kan pakken, prima! Schrijf mij maar op.
Zo werkt het nu ook bij mij op werk met overwerken. Overwerk is bij ons standaard €50 per uur. Of dat nu donderdag middag om 17:00 uur is, een zaterdag of een zondag, maakt niet uit.
Het effect waar andere bedrijven in weekenden moeten smeken om personeel, bij ons is het nooit een probleem. Iedereen wil wel een weekend extra werken en hoeft er geen vrije dagen voor terug.
Het werkt dus prima.
Zoals eerder gezegd, de prestatiebonus moet boven het extra standaard salaris komen. Hoe kun je daar nou problemen in zien. Jij betaalt iemand liever minder €2400 per maand en geen bonussen, omdat het salaris in de winter anders lager is dan in de zomer als het druk is.
Ik zeg €2400 moet de basis zijn en daarbovenop komt een prestatiebonus. Dus in de winter kan dat dan prima €2700 per maand worden, maar in de zomer zomaar €5000 per maand.
Hoe kun je daar nu tegen zijn, in alle gevallen ligt het salaris hoger dan wat ze alleen standaard krijgen.
Ik voorspel opeens heel veel vrijwillige extra diensten in de zomer! En dat lost een probleem direct op. Dan ga je je toch geen zorgen maken om het feit dat ze in de winter geen €5000 meer verdienen?! Ze verdienen ook in de winter meer dan enkel een €14 basissalaris. Denk niet dat een medewerker daar een probleem mee heeft.
Hetzelfde geldt voor weekenden. Onderdeel van de cao/het contract.
Het probleem is ook niet dat de al aangenomen mensen niet (nog) meer willen werken of alleen op de stille dagen (willen ze misschien wel, maar dat is geen optie), maar dat deze groep al aan hun max zit en er simpelweg "nieuw bloed" bij moet.
Extra bieden op bepaalde dagen lost met de huidige werknemers niets op, anders dan dat ze voor het werk wat ze nu doen, (tijdelijk) meer betaald krijgen.
Wat nodig is om het probleem permanent op te lossen, zijn meer mensen. En de vraag is of je die trekt met een "bonus" die alleen op bepaalde dagen betaald wordt en je dus een vrij onregelmatig salaris oplevert. Zeker in combinatie met de toeslagen die een nu al zijn.
Tenzij je de bonus vrij laag houdt zodat het basis salaris hoger kan worden, maar dan is het helemaal de vraag of die bonus wel extra mensen trekt.
Maar misschien heb je gelijk, ik ben geen econoom oid, maar in de jaren dat ik op Schiphol (en andere plekken) op de grond werkte heb ik 2x een dergelijk systeem voorbij zien komen, wat beide keren niet heel succesvol was voor de werknemer op langere termijn.
Alleen introduceer je met deze "oplossing" iets permanents voor een tijdelijk probleem.franssie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:11:
[...]
Zeker, zelden... Je zegt het. Uitzonderlijke omstandigheden vereisen echter uitzonderlijke oplossingen.
Ook met de eventuele problemen die deze "oplossing" dan permanent brengt.
Juli dit jaar vliegen de eersten, als alles volgens plan loopt.We Are Borg schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:08:
[...]
Heel mooi. Ik lees dat de uitrol in 2023 begint. Benieuwd hoe snel ze de wissel hebben doorgevoerd
De hele reden hiervan is toch dat als je koffer niet aankomt, je wat kleding bij de hand hebt.wildhagen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:39:
Bij KLM mag er voorlopig geen handbagage meer mee in de cabine, alles moet het ruim in: https://curacao.nu/klm-wi...ge-meer-mee-in-de-cabine/
Dan staan straks je koffer en je trolley niet op je bestemming 😅
Dat is ook zo'n beetje zelfgemaakt probleem: Als je geld vraagt voor ruimbagage gaan de meeste mensen proberen het als handbagage mee te nemen, dus het is niet zo verrassend dat de hoeveelheid handbagage die bij de security moet worden gechecked is gestegen de laatste jaren.wildhagen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:39:
Ik heb ook alleen de IT als referentiekader. Bij ons werkt het.Fly-guy schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:55:
[...]
Voor zover ik weet, is het vrij standaard bij bedrijven die werken op Schiphol (en andere sectoren wat de werkdruk juist toeneemt in de "standaard" vakantie periodes), dat het aantal werknemers dat op vakantie kan in die periode gelimiteerd is om een voldoende aantal over te houden.
Hetzelfde geldt voor weekenden. Onderdeel van de cao/het contract.
Het probleem is ook niet dat de al aangenomen mensen niet (nog) meer willen werken of alleen op de stille dagen (willen ze misschien wel, maar dat is geen optie), maar dat deze groep al aan hun max zit en er simpelweg "nieuw bloed" bij moet.
Extra bieden op bepaalde dagen lost met de huidige werknemers niets op, anders dan dat ze voor het werk wat ze nu doen, (tijdelijk) meer betaald krijgen.
Wat nodig is om het probleem permanent op te lossen, zijn meer mensen. En de vraag is of je door trekt met een "bonus" door alleen op bepaalde dagen betaald wordt en je dus een vrij onregelmatig salaris oplevert.
Tenzij je de bonus vrij laag houdt zodat het basis salaris hoger kan worden, maar dan is het helemaal de vraag of die bonus wel extra mensen trekt.
Maar misschien heb je gelijk, ik ben geen econoom oid, maar in de jaren dat ik op Schiphol (en andere plekken) op de grond werkte heb ik 2x een dergelijk systeem voorbij zien komen, wat beide keren niet heel succesvol was voor de werknemer op langere termijn.
[...]
Alleen introduceer je met deze "oplossing" iets permanents voor een tijdelijk probleem.
Ook met de eventuele problemen die deze "oplossing" dan permanent brengt.
[...]
Juli dit jaar vliegen de eersten, als alles volgens plan loopt.
Ik word veelal ingehuurd door klanten mét CAO verplichtingen om in sommige weekenden te werken. Het ding is dat medewerkers standaard duiken. CAO biedt een zeer karige weekendregeking “onder het erbij hoort” in de IT.
Tja alle medewerkers stellen (naar mijn mening terecht) dat hun weekenden met kinderen thuis waardevoller is dan een doordeweekse dag.
De CAO kan zeggen wat ze wil, maar heeft niets in te brengen tegen medewerkers die dat weekend nét een weekendje weg is. Niemand die dat controleert namelijk.
De ingehuurden van mijn werkgever staan echter te springen om de weekenden. Voor €1200 extra, ben ik wel een weekend aan het werk.
Daarnaast vind ik dat er best iets extra’s mag staan tegenover medewerkers die de hele zomer niet op vakantie mogen en hard werken.
Ik zie niet in hoe dit ooit nadelig kan uitpakken. Het zijn extra’s bovenop het basissalaris wat al gewoon omhoog moet.
Biedt meer dan de concurrentie en je haalt mensen binnen. Dat werkt altijd.
Het hangt er een beetje van af hoe druk (en dus hoe strict) ze gaan zijn. De afgelopen weken is de doorgang vanaf NS/Plaza ook afgesloten geweest om mensen te forceren om via Departures 3 te lopen (met de rest van de meute). Maar dat is lang niet altijd het geval. Kan me ook voorstellen dat naar gelang de tijd ze dit algehele proces beter onder controlere krijgen.Davidshadow13 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:04:
Check, aangezien ik geen check-in bagage heb wordt het dus een beetje door de rijen heen laveren denk ik. Ik denk sowieso met de trein te gaan en dan binnendoor vanaf Plaza naar vertrek 1a te gaan om die belachelijke rijen buiten te skippen en dan dus de "Priority" gate bij het boarding pass hekje te gebruiken want zie zou moeten werken. In dat geval moet 4 uur van te voren wel genoeg zijn denk ik zo
Wat ik me kan voorstellen is dat het gebruik van Departures 2 beter werkt dan Departures 1. Die lange rij voor security is voor Departures 1 specifiek (Schengen). Departures 2 wordt gebruikt voor non-schengen maar kan ook prima voor Schengen gebruikt worden. De vraag is echter a) of priority bij departures 2 wordt gehonoreerd, en b) of ze je doorlaten als je boardingpass Departures 1 aangeeft.
Een truuc die je kunt doen, als je dat aandurft: Loop via KLM Skypriority check-in naar de roltrap voor Priority security daar. Officieel mag dat niet als je geen Skyteam vliegt, en ze zullen vrijgen of je KLM business/Elite bent, maar zolang je je gedraagd alsof je daar hoort/mag zijn... niemand zal je tegenhouden.
Product ziet er leuk uit, hopelijk iets comfortabeler dan wat AF doet. Het doet me denken aan PE van bijv. Cathay wat ik altijd wel fijn vond.Daniel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:44:
[..]
drie rijen Premium Economy in een 2-3-2 (787) of 2-4-2 (777) opstelling.
Maar 2-4-2 opstelling... hmm. Dan blijf je dus over de buurman klimmen. Kan snappen dat het geen direct isle toegang wordt, maar 4 op een rij is wel vrij extreem. Zeker met maar een paar rijen zullen de isle stoelen (16 stuks?) snel weg zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 29-05-2022 11:29 ]
Hoi Tweakers,
Ik vertrek a.s. Donderdag richting USA voor een vakantie. Ik heb begrepen dat je een negatieve test nodig hebt om het vliegtuig in te komen.
Mijn originele plan was om op Schiphol zelf bij test2fly een test te laten doen, echter vanwege de problemen wil ik er toch wat eerder zijn en op dat tijdstip zijn ze nog niet open (Vlucht vliegt om 09:50, test2fly opent 06:00).
Hierdoor wil ik graag Donderdag al de test laten doen, ik ben nu aan het zoeken om in de buurt van Tilburg een test locatie te vinden, echter mag er maar max 1 dag van te voren getest worden, en bij sommige ervaringen websites zie ik dat niet overal binnen 1 dag de test resultaten binnen zijn.
Zijn er mensen hier die al een test hebben gedaan bij een commerciele aanbieder met goede resultaten?
Voor nu zit ik te denken aan een sneltest bij Coronalab:
https://coronalab.eu/sneltest/
Die hebben ook aardige reviews:
https://nl.trustpilot.com/review/thecoronalab.nl
Ik vertrek a.s. Donderdag richting USA voor een vakantie. Ik heb begrepen dat je een negatieve test nodig hebt om het vliegtuig in te komen.
Mijn originele plan was om op Schiphol zelf bij test2fly een test te laten doen, echter vanwege de problemen wil ik er toch wat eerder zijn en op dat tijdstip zijn ze nog niet open (Vlucht vliegt om 09:50, test2fly opent 06:00).
Hierdoor wil ik graag Donderdag al de test laten doen, ik ben nu aan het zoeken om in de buurt van Tilburg een test locatie te vinden, echter mag er maar max 1 dag van te voren getest worden, en bij sommige ervaringen websites zie ik dat niet overal binnen 1 dag de test resultaten binnen zijn.
Zijn er mensen hier die al een test hebben gedaan bij een commerciele aanbieder met goede resultaten?
Je vergelijkt nu coronalab.eu met thecoronalab.nl volgens mij zijn dat verschillende partijenbarriie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:59:
Voor de VS is een antigeen (sneltest) met reiscertificaat voldoende. Dus als je voor een dag vantevoren een afspraak ingepland krijgt is alles vziw prima.
Ik weet niet wat je in de IT doet maar denk dat we appels met peren vergelijken.Tweak_ers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:11:
[...]
Ik heb ook alleen de IT als referentiekader. Bij ons werkt het.
Ik word veelal ingehuurd door klanten mét CAO verplichtingen om in sommige weekenden te werken. Het ding is dat medewerkers standaard duiken. CAO biedt een zeer karige weekendregeking “onder het erbij hoort” in de IT.
Tja alle medewerkers stellen (naar mijn mening terecht) dat hun weekenden met kinderen thuis waardevoller is dan een doordeweekse dag.
De supermarkt heeft ook zijn piekmomenten waarbij er extra kassas open zijn en de NS rijdt tijdens de spits met extra treinen. Het is niet dat dezelfde hoeveelheid mensen meer treinen (en mensen) vervoeren maar dat er ook meer personeel wordt ingezet op dat moment om het voor elkaar te krijgen.
Een drukke dag zou over het algemeen qua werkdruk niet onder hoeven te doen tegenover een rustige dag omdat er per werknemer nog steeds dezelfde x reizigers per uur langs zullen komen.
De rijen zijn alleen zo lang omdat er meer reizigers per uur verwerkt moeten worden dan de huidige bezetting aan kan. Je kan er dan wel een bonus tegenover zetten per reiziger die je verwerkt om meer personeel te trekken, maar naar verhouding gezien is dat eigenlijk gewoon weer een uurloon omdat je per uur nog steeds maar dezelfde x aantal reizigers kan verwerken per werknemer. Dus meer reizigers = meer werknemers waar die 'bonus' dus over moet worden verdeeld.
Volgens mij kan Schiphol beter duidelijke doelen gaan afspreken met de beveiligingsbedrijven: bv "90% van de reizigers moet binnen 15 minuten zijn verwerkt en 100% binnen een uur."
Dan mogen de beveiligingsbedrijven daar een prijskaartje aan hangen en regelen dat er mensen voor ze willen werken onder goede voorwaarden om dat voor elkaar te krijgen. Als ze niet kunnen leveren huurt Schiphol maar een bedrijf in dat dat wel kan.
Ah ik zie het ja, het is nog vroeg zullen we maar zeggenYankovic schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:25:
[...]
Je vergelijkt nu coronalab.eu met thecoronalab.nl volgens mij zijn dat verschillende partijen
Voor de VS is een antigeen (sneltest) met reiscertificaat voldoende. Dus als je voor een dag vantevoren een afspraak ingepland krijgt is alles vziw prima.

Die van coronalab.eu zien er aardig hetzelfde uit:
https://nl.trustpilot.com/review/coronalab.eu
Dan ga ik een antigeen (sneltest) inplannen daar, zal hem sochtends doen, kan ik eventueel nog iets regelen mocht hij niet binnen komen
Edit: Na wat zoeken op deze uitgekomen:
https://carephar.nl/
Ervaringen zijn een stuk beter:
https://nl.trustpilot.com/review/carephar.nl
Ik zat ook nogmaals te kijken naar de tijden/drukte op schiphol, ik zie dit staan bij mijn vlucht
:fill(white):strip_exif()/f/image/UdXhJp1OdYkn3251Qw3iGSgD.png?f=user_large)
Betekent dit dat ik tot 06:50 niet mijn bagage kan droppen? Dan heeft het ook niet veel nut om er veel eerder te zijn of wel? Mijn plan was om de laatste trein te pakken, dan ben ik er rond 02:00.
[ Voor 5% gewijzigd door barriie op 29-05-2022 12:41 ]
Dat klopt, pas rond 06:50 gaat de balie open en dan kan je het pas afdroppen. Kom je eerder dan zal de balie niet open zijn en moet je wachten.barriie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:32:
[...]
Ah ik zie het ja, het is nog vroeg zullen we maar zeggen![]()
Die van coronalab.eu zien er aardig hetzelfde uit:
https://nl.trustpilot.com/review/coronalab.eu
Dan ga ik een antigeen (sneltest) inplannen daar, zal hem sochtends doen, kan ik eventueel nog iets regelen mocht hij niet binnen komen
Edit: Na wat zoeken op deze uitgekomen:
https://carephar.nl/
Ervaringen zijn een stuk beter:
https://nl.trustpilot.com/review/carephar.nl
Ik zat ook nogmaals te kijken naar de tijden/drukte op schiphol, ik zie dit staan bij mijn vlucht
[Afbeelding]
Betekent dit dat ik tot 06:50 niet mijn bagage kan droppen? Dan heeft het ook niet veel nut om er veel eerder te zijn of wel? Mijn plan was om de laatste trein te pakken, dan ben ik er rond 02:00.
onjuist.wildhagen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:39:
Er wordt gevraagd om zoveel mogelijk handbagage in te checken maar je mag wel degelijk handbagage meenemen.
Ik ben begin deze maand met het gezin naar New York gevlogen en heb hiervoor gebruik gemaakt van de app van https://testifly.de/en/. Super makkelijk thuis testen en documenten geüpload (KLM) zonder verder hier nog naar gevraagd te zijn op de luchthaven.barriie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:59:
Hoi Tweakers,
Dat geeft met 3uur om bagage af te gooien en door de douane te gaan, gezien de horror verhalen hoop ik dat het genoeg isStroopwafels schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:54:
[...]
Dat klopt, pas rond 06:50 gaat de balie open en dan kan je het pas afdroppen. Kom je eerder dan zal de balie niet open zijn en moet je wachten.
Ik kan natuurlijk wel eerder komen om eerder in de rij te staan...
Dit ziet er ook goed uit, met documenten geupload naar KLM, bedoel je daarmee die "KLM's COVID-19 Check | Ready to Fly"? Dat was ik inderdaad van plan, alleen kun je daar weer niet dat Attestation Formulier uploaden, had gehoopt dat het dan alles in 1 was.Falch schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:20:
[...]
Ik ben begin deze maand met het gezin naar New York gevlogen en heb hiervoor gebruik gemaakt van de app van https://testifly.de/en/. Super makkelijk thuis testen en documenten geüpload (KLM) zonder verder hier nog naar gevraagd te zijn op de luchthaven.
Ja, ik kon daarna online inchecken en kreeg een groen vinkje (ready to fly) op mijn boarding pass. Attestation formulier werd bij de gate uitgedeeld, even invullen en bij boarding weer inleveren.barriie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:36:
[...]
[...]
Dit ziet er ook goed uit, met documenten geupload naar KLM, bedoel je daarmee die "KLM's COVID-19 Check | Ready to Fly"? Dat was ik inderdaad van plan, alleen kun je daar weer niet dat Attestation Formulier uploaden, had gehoopt dat het dan alles in 1 was.
Ik zou sowieso 2 uur voor de incheck opengaat er zijn. Sta je vooraan de rij voor de incheck. Als je 3 uur van tevoren eerst in die rij moet gaan staan…barriie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:36:
[...]
Dat geeft met 3uur om bagage af te gooien en door de douane te gaan, gezien de horror verhalen hoop ik dat het genoeg is![]()
Ik kan natuurlijk wel eerder komen om eerder in de rij te staan...
[...]
Dit ziet er ook goed uit, met documenten geupload naar KLM, bedoel je daarmee die "KLM's COVID-19 Check | Ready to Fly"? Dat was ik inderdaad van plan, alleen kun je daar weer niet dat Attestation Formulier uploaden, had gehoopt dat het dan alles in 1 was.
Is niets extreems aan. 2-4-2 is de standaard in premium economy in brede toestellen zoals de 777 en A380. Bijvoorbeeld Cathay, BA, Delta, Emirates en Singapore Airlines doen dit ook. In de 787 en A330 die een smallere romp hebben is 2-3-2 de norm, en dat volgt KLM dus ook (in de 787)Xandrios schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:28:
Product ziet er leuk uit, hopelijk iets comfortabeler dan wat AF doet. Het doet me denken aan PE van bijv. Cathay wat ik altijd wel fijn vond.
Maar 2-4-2 opstelling... hmm. Dan blijf je dus over de buurman klimmen. Kan snappen dat het geen direct isle toegang wordt, maar 4 op een rij is wel vrij extreem. Zeker met maar een paar rijen zullen de isle stoelen (16 stuks?) snel weg zijn.
Anoniem: 111246
Ik lees hier van alles over inchecken, maar na aankomst mag je ook wortel schieten. Be warned.
AH zou een shop moeten openen in de bagagehal, kun je alvast je boodschappen doen.
Of iig iets aan voorzieningen daar. In de toiletten geven de kranen alleen warm water. Gelukkig zijn er 'nood' toiletten neergezet, waar dan weer wel koud water uit de kraan komt. Want de vending machine voor flesjes water, deed het niet. Uiteraard.
Uiteindelijk maar spelletjes zitten doen op de grond tegen de verveling aldaar.
Gisteren 1,5u staan wachten op bagage na aakomst, en de landing was echt prima op tijd.
Zelfs nog iets voor schema.
Bij vertrek enkele weken terug, ging inchecken en douane soepel. Niks gemerkt van super lang wachten ofzo. Had een vlucht begin van de avond.
Echter ook de afhandeling qua bagage het issue bij het uiteindelijke vertrek.
Zag je gewoon al gebeuren bij het boarden.
Men was nog bezig de kist te lossen, en pas nadat zo'n beetje iedereen zat, werd begonnen met laden van de koffers e.d. met 2 man een widebody...
tja dan snap ik ook wel dat 't em niet word.
Respect voor die lui die het toch nog maar ff doen. Lijkt me geen leuk werken op deze manier. Als maar door...
Door die trage belading wel vertrekslot gemist, mochten dan ook wachten op de runway (op de kop) tot er ruimte was in de lucht.
Allerlei ander klein spul mocht eerst (zeker 8 toestellen, ~25 min).
Daarna was mijn kist pas aan de beurt.
Uiteindelijk uur vertraagd vertrokken. Wat ingelopen werd tot een half uur vertraging.
Was wel even billenknijpen, had een transfer op een andere airport, landing was 15 min voor boarding tijd.
En ook weer zo dat ik van de ene kant van de airport naar de andere moest rennen.
Kom je daar... beginnen ze pas met boarding bij 'final boarding call'.
Ik had achteraf kunnen slenteren, hamburger en een biertje nuttigen en dan nog optijd geweest voor de transfer.
Was overigens met een buitenlandse airline en ditto afhandelaar.
AH zou een shop moeten openen in de bagagehal, kun je alvast je boodschappen doen.
Of iig iets aan voorzieningen daar. In de toiletten geven de kranen alleen warm water. Gelukkig zijn er 'nood' toiletten neergezet, waar dan weer wel koud water uit de kraan komt. Want de vending machine voor flesjes water, deed het niet. Uiteraard.

Uiteindelijk maar spelletjes zitten doen op de grond tegen de verveling aldaar.
Gisteren 1,5u staan wachten op bagage na aakomst, en de landing was echt prima op tijd.
Zelfs nog iets voor schema.
Bij vertrek enkele weken terug, ging inchecken en douane soepel. Niks gemerkt van super lang wachten ofzo. Had een vlucht begin van de avond.
Echter ook de afhandeling qua bagage het issue bij het uiteindelijke vertrek.
Zag je gewoon al gebeuren bij het boarden.
Men was nog bezig de kist te lossen, en pas nadat zo'n beetje iedereen zat, werd begonnen met laden van de koffers e.d. met 2 man een widebody...
tja dan snap ik ook wel dat 't em niet word.
Respect voor die lui die het toch nog maar ff doen. Lijkt me geen leuk werken op deze manier. Als maar door...
Door die trage belading wel vertrekslot gemist, mochten dan ook wachten op de runway (op de kop) tot er ruimte was in de lucht.
Allerlei ander klein spul mocht eerst (zeker 8 toestellen, ~25 min).
Daarna was mijn kist pas aan de beurt.
Uiteindelijk uur vertraagd vertrokken. Wat ingelopen werd tot een half uur vertraging.
Was wel even billenknijpen, had een transfer op een andere airport, landing was 15 min voor boarding tijd.
En ook weer zo dat ik van de ene kant van de airport naar de andere moest rennen.
Kom je daar... beginnen ze pas met boarding bij 'final boarding call'.
Ik had achteraf kunnen slenteren, hamburger en een biertje nuttigen en dan nog optijd geweest voor de transfer.

Was overigens met een buitenlandse airline en ditto afhandelaar.
Is dit met KLM (Gezien Departures 2 lijkt dat het geval)?barriie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:32:
/f/image/0jeftCNoDKHd9zxcZ3SjP21n.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht goed om het zelf ook nog even na te vragen, maar ik kreeg - in gebrekkig Nederlands - bovenstaande bevestiging.
[ Voor 8% gewijzigd door Xandrios op 29-05-2022 17:09 ]
Ik ga ze ook even een berichtje sturen, bedankt!Xandrios schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:08:
[...]
Is dit met KLM (Gezien Departures 2 lijkt dat het geval)?
[Afbeelding]
Wellicht goed om het zelf ook nog even na te vragen, maar ik kreeg - in gebrekkig Nederlands - bovenstaande bevestiging.
Zoals ik nu al een paar keer gezegd hebt: bij KLM (en bijgevolg AF en DL waarvoor KLM de incheck doet) kun je de hele dag je bagage droppen; ze hebben geen vluchtspecifieke balies. Hoe laat de balies überhaupt open gaan moet je even opzoeken maar ik geloof al tegen 4u.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
En ook bij TUI kan dat sinds kort vanwege de drukte.CyBeR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:33:
Zoals ik nu al een paar keer gezegd hebt: bij KLM (en bijgevolg AF en DL waarvoor KLM de incheck doet) kun je de hele dag je bagage droppen; ze hebben geen vluchtspecifieke balies. Hoe laat de balies überhaupt open gaan moet je even opzoeken maar ik geloof al tegen 4u.
edit: zie de gele banner op hun site wat het volgende zegt:
De check-in balie van TUI fly is voor alle TUI fly vluchten vanaf 04:00 uur 's ochtends geopend.
Voor vluchten die vertrekken vóór 07:00 is de check-in altijd 3 uur voor vertrek geopend.
[ Voor 23% gewijzigd door gws24 op 29-05-2022 17:59 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Maar duidelijk is dit dus niet. KLM geeft aan dat je minimaal 3,5hr van te voren aanwezig moet zijn (en dus inchecken), de eerste KLM vlucht is om 06:40 dus dat is ruim vóór 4AM.CyBeR schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:33:
Gezien de drukte op de vroege ochtend zou ik verwachten dat ze de gehele nacht open zijn om mensen de mogelijkheid te geven om airside de nacht door te brengen. Ook omdat, officieel, landside dicht gaat snachts.
Check-in balie is altijd 3 uur van tevoren open bij KLM dus in dit geval om 3:40. allen geen idee of de self service drop off als je al online inchecked nog eerder kan.Xandrios schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:29:
[...]
Maar duidelijk is dit dus niet. KLM geeft aan dat je minimaal 3,5hr van te voren aanwezig moet zijn (en dus inchecken), de eerste KLM vlucht is om 06:40 dus dat is ruim vóór 4AM.
Tja, de bagage kelder kan natuurlijk ook maar een bepaald aantal koffers aan en de beveiliging kan, zeker door de onderbezetting, ook niet gaan anticiperen op veel mensen die veel vroeger dan normaal komen. Het is niet voor niks dat ook wordt opgeroepen om niet te vroeg te komen, is namelijk ook een reden dat 's ochtends de rijen zo lang zijn. Een soort self fullfilling prohecy.Gezien de drukte op de vroege ochtend zou ik verwachten dat ze de gehele nacht open zijn om mensen de mogelijkheid te geven om airside de nacht door te brengen. Ook omdat, officieel, landside dicht gaat snachts.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Die nieuwe Premium Economy, is een mooi voorbeeld van hoeveel beter en goedkoper vliegen steeds aan het worden is. Soms zie je mensen nog praten over vroeger, en hoe je met kreeft en kaviaar de oceaan overvloog.
Maar de huidige business stoelen (laat staan First) zijn veel comfortabeler dan het ooit was, zeker met die nostalgische 60's foto's die je ziet. De nieuwe Premium Economy zijn beter dan de vorige generatie business class stoelen van KLM, die tot 7 jaar geleden nog in de kisten zat. En dan voor nog flink lagere bedragen ook.
Comfortabel long-haul vliegen was nog nooit zo bereikbaar als nu.
Maar de huidige business stoelen (laat staan First) zijn veel comfortabeler dan het ooit was, zeker met die nostalgische 60's foto's die je ziet. De nieuwe Premium Economy zijn beter dan de vorige generatie business class stoelen van KLM, die tot 7 jaar geleden nog in de kisten zat. En dan voor nog flink lagere bedragen ook.
Filmpje:Daniel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoop wel dat ze net zo comfortabel zijn als de Diamond stoel.De 777's worden meteen ook voorzien van een nieuwe Business Class-stoel waarmee de verouderde 2-2-2 opstelling eindelijk vaarwel wordt gezegd. Het ziet er naar uit dat dit de Safran Versa reverse herringbone stoel met deur is die gelijk is aan wat door Air France al is aangekondigd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat me ook opvalt in deze "Factsheet" over de nieuwe indelingen is dat los van het introduceren van W, ze ook de Y+ (comfort) zone flink uitbreiden in de meeste toestellen (m.u.v. de 781).
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 29-05-2022 20:46 ]
7 jaar? Lente 2017 vloog ik nog in een A330-200 naar Sint Maarten in dit schitterende stukje jaren 90-luxe.PWM schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:00:
Die nieuwe Premium Economy, is een mooi voorbeeld van hoeveel beter en goedkoper vliegen steeds aan het worden is. Soms zie je mensen nog praten over vroeger, en hoe je met kreeft en kaviaar de oceaan overvloog.
:strip_exif()/f/image/MaBcfy2rGJ4t7WKxIzeiSYZL.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu waren de stoelen zelf nog verdacht comfortabel zolang je niet hoefde te slapen, maar het was vrij schunnig dat KLM hiervoor nog volle mep durfde te rekenen in hetzelfde jaar als dat de Q-suite werd geintroduceerd.
Om de KLM A330 heb ik jaren lang heen weten te plannenDaniel schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:02:
[...]
7 jaar? Lente 2017 vloog ik nog in een A330-200 naar Sint Maarten in dit schitterende stukje jaren 90-luxe.
Hahaha, ik voel me nu wel erg tokkie, zojuist belsoten toch maar Economy te vliegen deze zomer met Tui Dreamliner ipv comfort. Ik ben de enige van 4 gezinsleden met lange benen. De kosten gingen wel direct x4. Dan zit ik maar iets krapper. Wel een vlucht van 10 uur.PWM schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:00:
Vond het toch iets te duur worden, de hele vakantie kost al een stuk meer dan begroot.
Wat niet gaat dat gaat niet, maar dat wordt geen fijne ervaring. TUI staat bekend om z'n enorm krappe beenruimte: In Economy geeft men 71-74 cm op. Ter vergelijking: dat is kleiner dan Vueling en Ryanair opgeven (die zeggen minimaal 74 cm), KLM biedt op short haul vluchten minimaal 76cm en op intercontinentale vluchten minimaal 79 cm. TUI Comfort is daarmee vergelijkbaar (78 cm)Tweak_ers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:34:
[...]
Hahaha, ik voel me nu wel erg tokkie, zojuist belsoten toch maar Economy te vliegen deze zomer met Tui Dreamliner ipv comfort. Ik ben de enige van 4 gezinsleden met lange benen. De kosten gingen wel direct x4. Dan zit ik maar iets krapper. Wel een vlucht van 10 uur.
Vond het toch iets te duur worden, de hele vakantie kost al een stuk meer dan begroot.
Of alleen jezelf upgraden. Heb je niet alleen beenruimte, maar ook rustTweak_ers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:34:
[...]
Hahaha, ik voel me nu wel erg tokkie, zojuist belsoten toch maar Economy te vliegen deze zomer met Tui Dreamliner ipv comfort. Ik ben de enige van 4 gezinsleden met lange benen. De kosten gingen wel direct x4. Dan zit ik maar iets krapper. Wel een vlucht van 10 uur.
Hahaha, ja! Ik denk dat mijn vrouw daar niet zo blij mee zal zijn 🤣RocketKoen schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:05:
[...]
Of alleen jezelf upgraden. Heb je niet alleen beenruimte, maar ook rust
Nou ja op een gegeven moment is het genoeg kwa kosten. Dan zijn het keuzes, iets langer weg, toch dat luxere resort, nog een dagje erbij? En dan vallen de kosten op het hele geheel misschien in het niet, maar het is toch weer €400 extra. Tja, voor €400 kunnen we ook 2 excursies boeken op locatie.Daniel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 07:20:
[...]
Wat niet gaat dat gaat niet, maar dat wordt geen fijne ervaring. TUI staat bekend om z'n enorm krappe beenruimte: In Economy geeft men 71-74 cm op. Ter vergelijking: dat is kleiner dan Vueling en Ryanair opgeven (die zeggen minimaal 74 cm), KLM biedt op short haul vluchten minimaal 76cm en op intercontinentale vluchten minimaal 79 cm. TUI Comfort is daarmee vergelijkbaar (78 cm)
We hebben twee stoelen naast het gangpad, dus ik steek mijn benen wel in het gangpad.
Maar het is alweer 12 jaar geleden dat ik gevlogen heb. Destijds nog Arke met ArkeFly.
Toen altijd Economy gevlogen, zijn de economy stoelen ook krapper geworden ten opzichte van 12 jaar terug, of vergelijkbaar?
Oh ja, dan maar geen pretje, weten we het voor de volgende keer 🤣
Het is wat het is.
Vaak ben je te bangTweak_ers schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:13:
[...]
Hahaha, ja! Ik denk dat mijn vrouw daar niet zo blij mee zal zijn 🤣
Sometimes you need to plan for coincidence
Iemand nog ervaringen de afgelopen dagen op Schiphol? Ik vlieg woensdag hopelijk met geactiveerde Privium, waar ik morgen voor langs ga, om 7 uur in de ochtend, ik dacht zelf 5.30 aanwezig te zijn?
Vanochtend vroeg gevlogen vanaf Dusseldorf. Moest in terminal A zijn, maar daar gooiden ze vlak voor mijn neus de security check op slot vanwege drukte en werden we doorverwezen naar terminal B. Dat liep vrij aardig door (zeker omdat ik "voor de groep" uit kwam), daarna binnendoor terug naar de A terminal.
Al met al drukker dan ik gewend was, maar niets wat lijkt op de chaos in Schiphol gelukkig
Al met al drukker dan ik gewend was, maar niets wat lijkt op de chaos in Schiphol gelukkig
Sometimes you need to plan for coincidence
Ow ik snap de afweging wel hoorTweak_ers schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:13:
[...]
Nou ja op een gegeven moment is het genoeg kwa kosten. Dan zijn het keuzes, iets langer weg, toch dat luxere resort, nog een dagje erbij? En dan vallen de kosten op het hele geheel misschien in het niet, maar het is toch weer €400 extra. Tja, voor €400 kunnen we ook 2 excursies boeken op locatie.
We hebben twee stoelen naast het gangpad, dus ik steek mijn benen wel in het gangpad.
Maar het is alweer 12 jaar geleden dat ik gevlogen heb. Destijds nog Arke met ArkeFly.
Toen altijd Economy gevlogen, zijn de economy stoelen ook krapper geworden ten opzichte van 12 jaar terug, of vergelijkbaar?
Ik vlieg eigenlijk nooit long haul economy dus geen idee of de ruimte echt wezenlijk minder is geworden. Bij de grote carriers volgens mij niet echt...het is eerder dat er dunnere stoelen worden geplaatst waardoor je met dezelfde beenruimte een hogere dichtheid kunt bereiken.
Als je met z'n 4'en bent in een kist met 3-3-3 layout dan moet er eentje op een andere rij zitten. Dat kun jij zijn.Tweak_ers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:34:
[...]
Kwestie van een rij uitkiezen met extra beenruimte voor jou en dan de aanhang op de volgende rij zonder.
Economy is zeker wel krapper geworden. De 787 9 stoelen economy, 777 10 stoelen economy per rij zijn gewoon weg ten koste gegaan van de stoelbreedte. Economy is op long haul over het algemeen alleen maar krapper geworden. En dat is echt voor alle carriers, de TUI's van de wereld zullen net wat verder gaan (ook minder beenruimte zoals eerder opgemerkt).Daniel schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:28:
[...]
Ik vlieg eigenlijk nooit long haul economy dus geen idee of de ruimte echt wezenlijk minder is geworden. Bij de grote carriers volgens mij niet echt...het is eerder dat er dunnere stoelen worden geplaatst waardoor je met dezelfde beenruimte een hogere dichtheid kunt bereiken.
Niet dat het niet te doen is, maar echt comfortabel wordt het niet. Ik vlieg inmiddels trans-Atlantisch eigenlijk alleen maar premium economy (en heel soms business als het kan). Kost wel wat meer maar is toch veel fijner, dan kost de vakantie maar wat meer.
[ Voor 7% gewijzigd door PolarBear op 30-05-2022 09:43 ]
De 777 is vreselijk in eco, ik ben zelf niet breed maar ik vond het heel onaangenaam. Er kunnen 10 stoelen in, maar daarmee is dan ook alles gezegd. De 787 heb ik nog niet in eco gedaan, dus ik kan niet zeggen of de 9 daar beter zijn.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Heeft iemand hier ervaring met het terugkrijgen van verloren voorwerpen? Zaterdag met KLM naar Schiphol gevlogen en een Ereader in het vliegtuig vergeten. Ben bekend met de lost&found van Schiphol en heb KLM ook maar even een berichtje gestuurd maar iemand die in het verleden hier succes mee heeft gehad of moet ik de Ereader maar afschrijven?
Smaller vooral ja, hoewel het per toestel ook weer kan wisselen. In KLM's 747's was in vroeger tijden de opstelling ook al 3-4-3 en de cabine van een 747 is maar 3 centimeter breder dan die van een 777. De 777's van KLM hadden dan wel weer 3-3-3, daar is inderdaad een stoel bij gekomen en dat kan alleen maar als iedere andere stoel 4-5 cm inlevert. Qua beenruimte zijn het vooral de low cost clubs die de grenzen opzoeken.PolarBear schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:42:
[...]
Economy is zeker wel krapper geworden. De 787 9 stoelen economy, 777 10 stoelen economy per rij zijn gewoon weg ten koste gegaan van de stoelbreedte. Economy is op long haul over het algemeen alleen maar krapper geworden. En dat is echt voor alle carriers, de TUI's van de wereld zullen net wat verder gaan (ook minder beenruimte zoals eerder opgemerkt).
Aankomst op Schiphol is ook een ramp. Paspoortcontrole heeft me bijna een uur gekost, plus nog ruim een uur voor bagage. Paspoortcontrole had korter gekund als een medereiziger ook een paspoort had. We moesten nu noodgedwongen tussen alle non-eu reizigers in de rij staan.
Aah, hier is het antwoord net iets andersXandrios schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:08:
[...]
Is dit met KLM (Gezien Departures 2 lijkt dat het geval)?
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/SMC8miXe50UtPkbFrgDGpqtd.png?f=user_large)
Ga nu vliegen. Easily de langste rij die ik heb gezien deze maand. Of ooit.
De meest chagrijnige mensen lijken in de Skyprio rij te staan. Die is echt niets meer waard. Privium deed het goed, nu met dedicated securityband.
De meest chagrijnige mensen lijken in de Skyprio rij te staan. Die is echt niets meer waard. Privium deed het goed, nu met dedicated securityband.
[ Voor 50% gewijzigd door PWM op 30-05-2022 13:07 ]
Ik vlieg woensdag ook om 9.50u, het plan is om er om 06.00u te zijn. KLM reageert nergens meer op, sta ik daar dan voor joker of kan ik gewoon m'n bagage droppen om 06.00u en daarna aansluiten in de security rijbarriie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:43:
[...]
Aah, hier is het antwoord net iets anders
[Afbeelding]
Als je tenminste met de Dreamliner vliegt. Tui adverteert overal met de Dreamliners, maar volgens mij is een van de drie (PH-TFK) nog steeds niet in roulatie (sinds een maand of zo). Laatste vlucht was begin mei ergens naar Luton. Ter vervanging vliegen ze met een A330 van Wamos Air, met 32” beenruimte. Zie bv. de laatste paar vluchten naar Bonaire (OR703 op de woensdagen)Tweak_ers schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:34:
[...]
Zucht. Toch absurd dat ze zelfs op dit soort simpele vragen - waar letterlijk elke passagier die zich een beetje probeert voor te bereiden een antwoord op nodig heeft - niet eenduidig kunnen beantwoorden?barriie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:43:
[...]
Aah, hier is het antwoord net iets anders
[Afbeelding]
Het stomme is dat 'open' niet of nauwelijks bestaat in deze context. KLM heeft niet specifieke balies voor specifieke vluchten. Dus er gaat om 06:50 niets fysiek 'open'. Het enige waar we het hier over hebben is of de machine de tas wel of niet accepteerd gebaseerd op de vlucht tijden.
Als we het over de héél vroege vluchten hebben dan zou het, mogelijk, kunnen zijn dat er écht geen KLM check-in punten fysiek open zijn (omdat er snachts geen vluchten zijn). Hierboven werd ergens 4AM aangegeven als fysieke 'openingstijd', maar ook die tijd kan ik persoonlijk nergens terugvinden. En daarmee dus ook niet of dat eventueel aangepast is adv de situatie op Schiphol.
Jackson6 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:07:
[...]
Ik vlieg woensdag ook om 9.50u, het plan is om er om 06.00u te zijn. KLM reageert nergens meer op, sta ik daar dan voor joker of kan ik gewoon m'n bagage droppen om 06.00u en daarna aansluiten in de security rij
Ja het gaat niet echt echt lekker daar, heb ook geen idee wat te verwachten nu.Xandrios schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:31:
[...]
Zucht. Toch absurd dat ze zelfs op dit soort simpele vragen - waar letterlijk elke passagier die zich een beetje probeert voor te bereiden een antwoord op nodig heeft - niet eenduidig kunnen beantwoorden?
Het stomme is dat 'open' niet of nauwelijks bestaat in deze context. KLM heeft niet specifieke balies voor specifieke vluchten. Dus er gaat om 06:50 niets fysiek 'open'. Het enige waar we het hier over hebben is of de machine de tas wel of niet accepteerd gebaseerd op de vlucht tijden.
Als we het over de héél vroege vluchten hebben dan zou het, mogelijk, kunnen zijn dat er écht geen KLM check-in punten fysiek open zijn (omdat er snachts geen vluchten zijn). Hierboven werd ergens 4AM aangegeven als fysieke 'openingstijd', maar ook die tijd kan ik persoonlijk nergens terugvinden. En daarmee dus ook niet of dat eventueel aangepast is adv de situatie op Schiphol.
Ze geven zelf aan 3,5 uur van te voren er te zijn:
We advise you to be at the airport at least 3,5 hours before departure for both European and intercontinental flights. Waiting times can vary depending on the day and time. Please also check the Schiphol website for up-to-date information.
https://www.klm.co.uk/inf...erational-issues-schiphol
Maar je kunt dus niet eerder je bagage inchecken
:fill(white):strip_exif()/f/image/w26d6gejonE4FrQ2Ozcqe4kU.png?f=user_large)
Ik ben zelf nog steeds van plan er rond 06:00 te zijn, mocht er een rij zijn dan ga ik er alvast staan, zo niet kunnen we uitgebreid ontbijten tot de check-in open gaat.
Andere optie is om alleen met een carry-on te reizen, online inchecken was ik toch al van plan dus dan heb je alleen de douane nog.
Jullie misinterpreteren beide het antwoord. Men bedoelt met "zodra de check-in open gaat" 's ochtends als de check-in balies bemand worden, 's nachts zit er namelijk niemand. Dat is zoals hierboven geopperd 3u voor de eerste vlucht vertrekt.
De systemen gaan je niet tegenhouden om 6u in te checken voor een vlucht om 20h. Raar aangekeken word je ws wel.
Wat niet kan is eerder dan dat de balies opengaan je bagage inleveren (want er zit niemand) of de dag ervoor (want dat laat 't systeem dan weer niet toe.)
Overigens: best mogelijk dat men geïnstrueerd is om mensen op tijd te laten komen ipv veel te vroeg. Niemand heeft iets aan rijen vol mensen met vluchten in de middag die al om 6u 's ochtends in staan te checken.
De systemen gaan je niet tegenhouden om 6u in te checken voor een vlucht om 20h. Raar aangekeken word je ws wel.
Wat niet kan is eerder dan dat de balies opengaan je bagage inleveren (want er zit niemand) of de dag ervoor (want dat laat 't systeem dan weer niet toe.)
Overigens: best mogelijk dat men geïnstrueerd is om mensen op tijd te laten komen ipv veel te vroeg. Niemand heeft iets aan rijen vol mensen met vluchten in de middag die al om 6u 's ochtends in staan te checken.
[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 30-05-2022 13:47 ]
Het kan als het goed is (volgens diverse posts op Insideflyer) wel met de KLM Selfservice bagage-afgiftepunten, tot 24 uur van te voren. Deze zijn 24/7 open. Volgende week vlieg ik om 12:15 uur naar het Caribisch gebied en afgezien van dat ik Privium en SP heb, ga ik de avond ervoor naar Schiphol om mijn koffers af te geven bij een selfservice punt.barriie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:37:
[...]
[...]
Ja het gaat niet echt echt lekker daar, heb ook geen idee wat te verwachten nu.
Ze geven zelf aan 3,5 uur van te voren er te zijn:
We advise you to be at the airport at least 3,5 hours before departure for both European and intercontinental flights. Waiting times can vary depending on the day and time. Please also check the Schiphol website for up-to-date information.
https://www.klm.co.uk/inf...erational-issues-schiphol
Maar je kunt dus niet eerder je bagage inchecken
[Afbeelding]
Ik ben zelf nog steeds van plan er rond 06:00 te zijn, mocht er een rij zijn dan ga ik er alvast staan, zo niet kunnen we uitgebreid ontbijten tot de check-in open gaat.
Andere optie is om alleen met een carry-on te reizen, online inchecken was ik toch al van plan dus dan heb je alleen de douane nog.
Je moet dan wel al online ingecheckt zijn om dit te kunnen doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jdome op 30-05-2022 13:51 ]
Schiet je vrij weinig mee op. Op de bagagestaking begin van de maand na, staat de rij meestal voor de security filters.barriie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:37:
Waarschijnlijk heb je hier gelijk in. Maar dan verwoorden ze het wel slecht want de vraag was specifiek: De website geeft aan dat de check-in voor deze vlucht om 06:50 open gaat. Antwoord: Kan niet voordat de check-in open gaat. Gezien de vraagstelling lees ik de "openingstijd" hier als 06:50..CyBeR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:43:
Jullie misinterpreteren beide het antwoord. Men bedoelt met "zodra de check-in open gaat" 's ochtends als de check-in balies bemand worden, 's nachts zit er namelijk niemand. Dat is zoals hierboven geopperd 3u voor de eerste vlucht vertrekt.
Je kunt in dat geval dus éérder in de security rij gaan staan, omdat je niet eerst hoeft te wchten voordat check-in open is.RocketKoen schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:50:
[...]
Schiet je vrij weinig mee op. Op de bagagestaking begin van de maand na, staat de rij meestal voor de security filters.
Ik vertrek zaterdag en heb ook besloten zonder koffer te gaan en alleen handbagage mee te nemen. Kan je direct door naar security i.p.v. wachten tot je koffer kan inleveren. Vlucht vertrekt om 07.00 dus gaat vroeg wordenXandrios schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:06:
[...]
Je kunt in dat geval dus éérder in de security rij gaan staan, omdat je niet eerst hoeft te wchten voordat check-in open is.
Ook het antwoord op de 2e vraag; "Kan het niet een paar uur eerder?" was "Nee", dan lijkt het toch alsof je de bagage pas kan afdroppen bij het open gaan van de check in.CyBeR schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:43:
Online geven ze ook niet aan hoe lang van te voren je je bagage kunt afgeven, alleen de laatste tijden:
"Op sommige luchthavens kunnen de selfservice bagageafgiftepunten en incheckbalies eerder openen of sluiten. Check de website van de luchthaven voor exacte openingstijden."
https://www.klm.nl/information/airport/baggage-drop-off
https://www.klm.nl/inform...checked-baggage-allowance
Maar op schiphol vind ik niet veel over de tijden van de bagage check in, alleen dat het er is:
https://www.schiphol.nl/nl/pagina/inchecken/
https://www.schiphol.nl/nl/pagina/wat-mag-mee-in-ruimbagage/
Ik snap dat ze niet willen dat iedereen een dag van te voren daar al zit, maar ik wil niet het risico lopen dat ik mijn vlucht mis. Als ik het goed begrijp zijn de check-in balies voor bagage sochtends rond 06:00 wel open, en kan je ook je bagage droppen. Ik denk dan toch dat ik dat ga doen
Ik heb vorige week gebeld met KLM over mijn eigen vlucht, en ze zei dat check-in eerder open is dan de gemelde 2 of 3 uur op de websites. Volgens haar 6 uur voordat mijn vlucht vertrekt (vlucht van 12:35).
Self drop-off luggage is natuurlijk nog sneller, dus ik ga proberen alle vaccinatiedocumenten en online check-in van tevoren te doen zodat ik gebruik van de self drop-off kan maken.
Het leek erop alsof de security wachttijd wat verbeterd was sinds afgelopen dinsdag, maar na vandaag maak ik me toch weer zorgen. Het is ook apart om te zien dat er behoorlijk wat verschillen zijn tussen terminal 1, 2, 3. Maar het is totaal niet overzichtelijk welke terminal hoeveel security wachttijd heeft, afgezien van wat anekdotische ervaringen.
Self drop-off luggage is natuurlijk nog sneller, dus ik ga proberen alle vaccinatiedocumenten en online check-in van tevoren te doen zodat ik gebruik van de self drop-off kan maken.
Het leek erop alsof de security wachttijd wat verbeterd was sinds afgelopen dinsdag, maar na vandaag maak ik me toch weer zorgen. Het is ook apart om te zien dat er behoorlijk wat verschillen zijn tussen terminal 1, 2, 3. Maar het is totaal niet overzichtelijk welke terminal hoeveel security wachttijd heeft, afgezien van wat anekdotische ervaringen.
Anderhalf uur vertraagd omdat er niemand is om vliegtuig van de gate te duwen. Dat kan natuurlijk ook nog.
Schiphol? Je zou bijna met een aantal passagiers uitstappen om het zelf te doen.PWM schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:08:
Anderhalf uur vertraagd omdat er niemand is om vliegtuig van de gate te duwen. Dat kan natuurlijk ook nog.
Even ouderwets de thrust-reversers aan en gaan met die banaanPWM schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:08:
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
2 weken terug ook zoiets.PWM schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:08:
Wind mee, dus landde een half uur te vroeg op schiphol.
Dan sta je daar 10m van de gate af, 20 minuten te wachten tot iemand je het laatste stukje naar voren kan trekken.
Irritante is natuurlijk dat je al zit. Ga nu van relaxed tempo, rustig in hotel omkleden en naar stad sjokken, naar full Usaine Bolt straks. Zonde weer.franssie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Schiphol? Je zou bijna met een aantal passagiers uitstappen om het zelf te doen.
Maar goed, klaag niet teveel. Zitten ook mensen met babies, die hebben veel meer last.
Of toen ik een keer LAX-JFK deed (met United, want 787) en de piloot vlak voor de landing zat op te scheppen dat we dankzij hem ruim een half uur eerder aankwamen.RocketKoen schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:20:
[...]
2 weken terug ook zoiets.
Wind mee, dus landde een half uur te vroeg op schiphol.
Dan sta je daar 10m van de gate af, 20 minuten te wachten tot iemand je het laatste stukje naar voren kan trekken.
Uiteindelijk hebben we drie kwartier op het asfalt stilgestaan omdat er geen gate vrij was. Het bleef heel stil qua omroepen daarna
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
/f/image/spBEtYkscX37AptfnZjWyo66.png?f=fotoalbum_large)
Iemand al gebruik gemaakt van de KLM omboekactie, specifiek de versie waarbij er géén tariefverschil wordt doorberekend.
Ik vlieg deze week (via CDG) naar AMS en gezien de verwoording van deze policy zou ik dus zonder tariefverschil moet kunnen omboeken. De policy slaat namelijk ook op aankomende vluchten.
Enige dat ik me kan voorstellen is dat, omdat ik met AF vlieg, deze policy niet exact in deze vorm van toepassing is. Maar dat is normaal, voor covid policies althans, altijd wel het geval.
[ Voor 8% gewijzigd door Xandrios op 30-05-2022 19:19 ]
En dan doel je op vertrek 1? Ofwel vertrek voor schengenlanden? Die tent welke naar buiten gaat lijkt me alleen voor deze bestemmingen / gates? ( A,B,C en D59-D87) ?PWM schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:02:
Of moet vertrek 2 (non-schengen / intercontinental) ook door deze slang buiten in de tent?
Privium een dedicated security band? Heerlijk 
Hoop wel dat het niet tijdelijk is. De afgelopen weken was m'n Privium ervaring zowat elke trip verschillend. In het begin van de chaos was het dicht. Daarna ging Privium soms rechtsaf, direkt naar security. Soms kwam je samen met SP, vervolgens werd je Privium lid naar voren gehaald en soms weer niet.
De VS was een verademing na Europa, druk ja, ook afgelopen (memorial) weekend. MSP, GFK, AUS en DTW... nergens lange lijnen en nooit meer dan 5 mensen voor me gehad.
Hoop wel dat het niet tijdelijk is. De afgelopen weken was m'n Privium ervaring zowat elke trip verschillend. In het begin van de chaos was het dicht. Daarna ging Privium soms rechtsaf, direkt naar security. Soms kwam je samen met SP, vervolgens werd je Privium lid naar voren gehaald en soms weer niet.
De VS was een verademing na Europa, druk ja, ook afgelopen (memorial) weekend. MSP, GFK, AUS en DTW... nergens lange lijnen en nooit meer dan 5 mensen voor me gehad.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Vertrek 1 is de langste rij, maar voor vertrek 2 staan ook tenten (voor Valet Parking).MrLink schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:56:
[...]
En dan doel je op vertrek 1? Ofwel vertrek voor schengenlanden? Die tent welke naar buiten gaat lijkt me alleen voor deze bestemmingen / gates? ( A,B,C en D59-D87) ?
Of moet vertrek 2 (non-schengen / intercontinental) ook door deze slang buiten in de tent?
Aangezien voor Privium de ingang voor 1-2 hetzelfde is, zie ik het verschil tussen de rijen niet zo.
Departures 1: Schengen
Departures 2: Alle KLM non-Schengen, alle Privium én Priority Schengen
Departures 3: Non-KLM non-Schengen
Departures 4: Easyjet/M-Gates
Departures 2 is dus zó gepositioneerd dat, als je eenmaal door de security check heen bent, je oftewel naar de Schengen gates kunt lopen, oftewel naar emigratie (Schengen exit control) voor non-Schengen vluchten.
Departures 2: Alle KLM non-Schengen, alle Privium én Priority Schengen
Departures 3: Non-KLM non-Schengen
Departures 4: Easyjet/M-Gates
Departures 2 is dus zó gepositioneerd dat, als je eenmaal door de security check heen bent, je oftewel naar de Schengen gates kunt lopen, oftewel naar emigratie (Schengen exit control) voor non-Schengen vluchten.
[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 30-05-2022 23:13 ]
Waar speelt zich eigenlijk alle ellende ag? Departures 1 en 2?
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Laten we hopen dat dat zo blijft. Ik had in november in DFW enorme rijen voor de grens én vervolgens security (overstap). De rijen voor security stonden niet ver buiten de normale wachtrijen in de terminal. Maar liep wel door.Grouchy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:04:
In Toronto afgelopen maand was het idem. Gelukkig weinig tijd want wel werkende fasttrack daar maar ook wel minimaal 30-45 minuten wachttijd voor security.(Én bij aankomst eerder die maand mochten we pas later het toestel verlaten i.v.m. drukte).
[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 31-05-2022 05:04 ]
Hoe zit dat met Skyprio nu dan? Je hoeft alsnog niet buitenom in de regen te staan toch? Ook al gaat hij misschien langzaam?PWM schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:02:
Vorige keer dat ik er was stond ik zo'n 10 minuten in die rij (normaal is het <5). Ben wel benieuwd wat jij waardeloos vindt.
Btw zijn wel altijd meest chagrijnig, dat sowieso
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Goed nog even een kleine review van mijn TAP / Schiphol beleving.
AMS-LIS-PDL (donderdag 12 mei)
(5 pax, allemaal losse boeking, leuk die vouchers, per ticket/persoon kreeg je 1 voucher maar bij bestellen kon je er max 2 gebruiken)
AMS-PDL 13:55
Waren ruim op tijd op AMS, denk zo'n 2:30~2:15 van te voren. Online check-in gedaan maar geen self-service bagage dus alsnog in de rij. Hoorde van andere mensen dat de ochtendvlucht was geannuleerd (dus allemaal omgeboekt) misschien daarom langs de balie? Na ontvangst 3 (of 4) boarding-passen viel het op "hey een andere stoel".
Even geinformeerd: "nee het staat zo in het systeem". Naja dat kan wel wezen heb gister online incheck gedaan en op mijn boarding pas staat echt deze stoel. "Ja vreemd is ook gewoon vrij". Nou prima zet me maar op die stoel dan. "Nee dat kan niet het is een betaalde stoel". Ok wtf?. "Ja helaas ruil maar in het vliegtuig".
Naja vooruit we zijn dus van een 2-2 Embear naar een 3-3 Airbus gegaan. Uiteindelijk bleef die stoel ook gewoon leeg dus konden nog redelijk bij elkaar zitten. Vreemd was het wel.
Security denk a 30m in de rij gestaan, nog net genoeg tijd voor een broodje.
Maar dan: vertraging XD Zouden om 15:55 landen was uiteindelijk 16:18. Volgens de piloot mochten we niet eerder weg bij schiphol.
En super: we hadden al maar 1:10 om over te stappen, daar bleef niet veel meer over. Hup snel het vliegtuig uit..... o wait een BUS gate. Zucht.... Waren wel meer mensen die er last van hadden, ze hadden mensen met een overstap aan het eind van de vlucht naar voren verplaatst maarja met een bus schiet het ook niet op.
Ah well rennen naar de volgende gate -> hm een hele rij, ah die vlucht heeft ook vertraging. In dit geval mazzel voor ons
maar bij de gate: hm de boardingpass werkt niet. Blijkbaar (automatisch?) omgeboekt naar de volgende vlucht. Nou alles weer met het handje en natuurlijk: andere stoelen! Ja aan de ene kant snap ik het wel maar in godsnaam meld het dan even of laat ons kiezen zodat we alsnog bij elkaar zitten. In 't vliegtuig nog wel wat kunnen ruilen (waren meer mensen) dus naja nog redelijk ok.
Uiteindelijk met ~ 30m vertraging aangekomen, koffers zowaar ook! Hadden prio labeltje aan de koffer heeft misschien geholpen? Lagen als een van de eerste op de band
En toen de terugweg (28 mei).
PDL-LIS-AMS
Bij online inchecken: hey een andere stoel staat er... het zal toch niet. En ja hoor allemaal weer ene random andere stoel. Gelukkig op tijd gezien dus kon het nog aanpassen. Waren losse boekingen dus was hopen dat niet iemand anders net een stoel ook uit zou kiezen tijdens proces. Verder hier niet echt iets spannends, hadden dit keer ook 4 uur overstap. Geloof 15min vertraging op de 1e vlucht en de 2e was prima op tijd.
Enige wat nog wel jammer was de koffers keurig met prio label kwamen dit keer als laatste op de band. Ah well.....
TAP: nee bedankt of het moet echt niet anders kunnen. 0 notificaties van stoel wijzigen (naja ok), 0 notificaties van vlucht wijzigingen (of uitval) like wtf.... En hoe vaak ik niet heb moeten tweeten dat er weer iets niet klopte / werkte (zoals stoelselectie). Zucht.
Anyway wel een prima vakantie gehad verder
(5 pax, allemaal losse boeking, leuk die vouchers, per ticket/persoon kreeg je 1 voucher maar bij bestellen kon je er max 2 gebruiken)
Waren ruim op tijd op AMS, denk zo'n 2:30~2:15 van te voren. Online check-in gedaan maar geen self-service bagage dus alsnog in de rij. Hoorde van andere mensen dat de ochtendvlucht was geannuleerd (dus allemaal omgeboekt) misschien daarom langs de balie? Na ontvangst 3 (of 4) boarding-passen viel het op "hey een andere stoel".
Even geinformeerd: "nee het staat zo in het systeem". Naja dat kan wel wezen heb gister online incheck gedaan en op mijn boarding pas staat echt deze stoel. "Ja vreemd is ook gewoon vrij". Nou prima zet me maar op die stoel dan. "Nee dat kan niet het is een betaalde stoel". Ok wtf?. "Ja helaas ruil maar in het vliegtuig".
Naja vooruit we zijn dus van een 2-2 Embear naar een 3-3 Airbus gegaan. Uiteindelijk bleef die stoel ook gewoon leeg dus konden nog redelijk bij elkaar zitten. Vreemd was het wel.
Maar dan: vertraging XD Zouden om 15:55 landen was uiteindelijk 16:18. Volgens de piloot mochten we niet eerder weg bij schiphol.
En super: we hadden al maar 1:10 om over te stappen, daar bleef niet veel meer over. Hup snel het vliegtuig uit..... o wait een BUS gate. Zucht.... Waren wel meer mensen die er last van hadden, ze hadden mensen met een overstap aan het eind van de vlucht naar voren verplaatst maarja met een bus schiet het ook niet op.
Ah well rennen naar de volgende gate -> hm een hele rij, ah die vlucht heeft ook vertraging. In dit geval mazzel voor ons
Uiteindelijk met ~ 30m vertraging aangekomen, koffers zowaar ook! Hadden prio labeltje aan de koffer heeft misschien geholpen? Lagen als een van de eerste op de band
PDL-LIS-AMS
Bij online inchecken: hey een andere stoel staat er... het zal toch niet. En ja hoor allemaal weer ene random andere stoel. Gelukkig op tijd gezien dus kon het nog aanpassen. Waren losse boekingen dus was hopen dat niet iemand anders net een stoel ook uit zou kiezen tijdens proces. Verder hier niet echt iets spannends, hadden dit keer ook 4 uur overstap. Geloof 15min vertraging op de 1e vlucht en de 2e was prima op tijd.
Enige wat nog wel jammer was de koffers keurig met prio label kwamen dit keer als laatste op de band. Ah well.....
TAP: nee bedankt of het moet echt niet anders kunnen. 0 notificaties van stoel wijzigen (naja ok), 0 notificaties van vlucht wijzigingen (of uitval) like wtf.... En hoe vaak ik niet heb moeten tweeten dat er weer iets niet klopte / werkte (zoals stoelselectie). Zucht.
Deze ruimte is te huur!
- We Are Borg
Automatisch ongeboekt terwijl de connecting flight vertraagd was binnen dezelfde airline (TAP)Mattie112 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:44:
Goed nog even een kleine review van mijn TAP / Schiphol beleving.
Ah well rennen naar de volgende gate -> hm een hele rij, ah die vlucht heeft ook vertraging. In dit geval mazzel voor onsmaar bij de gate: hm de boardingpass werkt niet. Blijkbaar (automatisch?) omgeboekt naar de volgende vlucht. Nou alles weer met het handje en natuurlijk: andere stoelen! Ja aan de ene kant snap ik het wel maar in godsnaam meld het dan even of laat ons kiezen zodat we alsnog bij elkaar zitten. In 't vliegtuig nog wel wat kunnen ruilen (waren meer mensen) dus naja nog redelijk ok.
PDL-LIS-AMS

In de zomer heb ik ook een uur en tien min overstap dus dat wordt vast niet grappig. Stoel selectie problemen heb ik nu al en voor AMS LIS heb ik het opgegeven.
Privium gaat denk ik een topjaar tegemoet. Twee weken geleden via amex aangevraagd: nul reactie. Telefoonnummer van privium altijd in gesprek en op e-mail krijg je een reactie dat ze binnen 30 dagen reageren

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 31-05-2022 11:32 ]
Ja het was een beetje wazig bij de gate wat er precies aan de hand was. Zag het eigenlijk pas later in het boeking scherm dat de LIS-PDL vlucht er 2x in stond dus toen vielde het kwartje wat pas wat ze bedoelde met "you where rebooked".We Are Borg schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Automatisch ongeboekt terwijl de connecting flight vertraagd was binnen dezelfde airline (TAP)![]()
In de zomer heb ik ook een uur en tien min overstap dus dat wordt vast niet grappig. Stoel selectie problemen heb ik nu al en voor AMS LIS heb ik het opgegeven.
Anyway zou zeker wat in je handbagage stoppen haha. Stoelen zou ik lekker zo laten tot de online incheck. Denk dat ik die wel 20x heb goed gezet en uiteindelijk klopte er dus nog geen drol van. Of even een tweet sturen, moet je er wel publiek een tweet achteraan sturen anders negeren ze je gewoon.
Deze ruimte is te huur!
Skyprio heeft gewoon 2 problemen. De eerste is generiek, het is gewoon erg druk, dus ook die rij loopt op. Tweede probleem is dat Skypriority de laatste jaren zeer eenvoudig te halen was door de, te, genereuze houding van maatschappijen en in dit geval KLM.We Are Borg schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:26:
[...]
Wel skyprio maar @PWM geeft al aan dat dat nu weinig waard is
Mensen die op het nippertje goud werden in 2019, zijn dat nu nog steeds, gratis en voor niets. Dan gaan ze nu ook nog strooien met 50XP/90XP bij AMEX kaarten, los van de verdubbeling vorig jaar (en 50% nu) die we al hebben gehad.
Mijn vrouw is KLM Platinum op basis van een AMEX statusmatch van een creditcard die ik al 3 jaar geleden heb weggedaan. En ze is net weer gratis verleng door KLM. 4 jaar Platinum voor niets
En die staan nu allemaal met elkaar in de rij.
EDIT:
En het allerergste misschien: Degene die wel bleven vliegen en dus wel de vereiste haalden, moesten wel hun XP elk jaar inleveren

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 31-05-2022 11:59 ]
Dat schjijnt vrij standaard te zijn op Schiphol.Mattie112 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:44:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Na gesproken te hebben met de PSL hebben ze me gratis omgeboekt. Geen tariefverschil doorberekend (dat was er wel als ik zelf via de website zou omboeken).Xandrios schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:15:
[Afbeelding]
Iemand al gebruik gemaakt van de KLM omboekactie, specifiek de versie waarbij er géén tariefverschil wordt doorberekend.
Ik vlieg deze week (via CDG) naar AMS en gezien de verwoording van deze policy zou ik dus zonder tariefverschil moet kunnen omboeken. De policy slaat namelijk ook op aankomende vluchten.
Enige dat ik me kan voorstellen is dat, omdat ik met AF vlieg, deze policy niet exact in deze vorm van toepassing is. Maar dat is normaal, voor covid policies althans, altijd wel het geval.
Een status match bij KLM?PWM schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:58:
[...]
Mijn vrouw is KLM Platinum op basis van een AMEX statusmatch van een creditcard die ik al 3 jaar geleden heb weggedaan. En ze is net weer gratis verleng door KLM. 4 jaar Platinum voor niets
Amex FB Platinum kaart geeft, als je KLM Platinum bent die status ook aan je partner. Blijkbaar trekken ze dat niet in als je vervolgens de kaart opzegt, zolang je zelf ook maar Platinum blijft. En gezien het feit dat ik heb begrepen dat het volgende Delfts Blauw-huisje van KLM is gemodelleerd naar de woning van @PWM zal dat wel lukken.
Ah ja zo.Daniel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:54:
[...]
Amex FB Platinum kaart geeft, als je KLM Platinum bent die status ook aan je partner. Blijkbaar trekken ze dat niet in als je vervolgens de kaart opzegt, zolang je zelf ook maar Platinum blijft. En gezien het feit dat ik heb begrepen dat het volgende Delfts Blauw-huisje van KLM is gemodelleerd naar de woning van @PWM zal dat wel lukken.
- We Are Borg
Daniel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:54:
[...]
En gezien het feit dat ik heb begrepen dat het volgende Delfts Blauw-huisje van KLM is gemodelleerd naar de woning van @PWM zal dat wel lukken.
Ze gaan mij wel interviewen voor hun onboard magazineDaniel schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:54:
[...]
En gezien het feit dat ik heb begrepen dat het volgende Delfts Blauw-huisje van KLM is gemodelleerd naar de woning van @PWM zal dat wel lukken.

Maar goed, het valt nog alleszins mee, er is nog een hele Flying Blue status boven me, waarvoor ik bij lange na niet in aanmerking kom.
Later in de middag is er dan weer meestal weinig te doen bij SP. Vandaag rond 15h00 bij de SP check-in van KLM zitten er zo'n 10 agenten waarvan er 3 bezig met een pax. Roltrap naar boven en ook daar is het heel erg rustig, ook bij de normale lijnen.
Airside is het wel druk bij de transferdesks & de Privium clublounge west is wel weer dicht wegens personeels tekort.
Airside is het wel druk bij de transferdesks & de Privium clublounge west is wel weer dicht wegens personeels tekort.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Want ze hebben nu nog Platinum Ultimate en ook nog Skipper/Club2000, of zijn die twee nu het zelfde geworden?PWM schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:20:
[...]
Ze gaan mij wel interviewen voor hun onboard magazine![]()
Maar goed, het valt nog alleszins mee, er is nog een hele Flying Blue status boven me, waarvoor ik bij lange na niet in aanmerking kom.
Nouja, Skipper/Club2000 is in principe invitation only. Geen idee eigenlijk of ze die nog doen.
In principe zijn het
In principe zijn het
- Silver
- Gold
- Platinum
- Platinum PA (800UXP in 2 jaar)
- Ultimate (1800UXP in 2 jaar)
Ja hoor, 1x raden wat Elbers wordt nadat 'ie weg is.PWM schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:22:
Nouja, Skipper/Club2000 is in principe invitation only. Geen idee eigenlijk of ze die nog doen.
Er zijn wel andere invitation only programma’s waar je meer aan hebt: https://thepointsguy.co.u...ternational-carriers/amp/
Overal loungetoegang met gasten ongeacht met wie je vliegt bijvoorbeeld
Overal loungetoegang met gasten ongeacht met wie je vliegt bijvoorbeeld
Ik vroeg me het ook af of ze Skipper nog doen (denk het wel), iemand in mijn familie was Skipper 10 jaar terug voor zijn dood.
Wel leuk de keren dat ik mee heb gevlogen. Als je wilde stond er iemand bij de taxi uitstapplaats om je te begroeten. Er werd een lege incheck balie geopend voor je, ook al stond er echt maar 1 iemand bij de skyprio balie. Je werd persoonlijk naar de lounge gebracht en opgehaald voor de gate. Er was een jaarlijks etentje met alle skippers/bobos van de KLM met dingen als een rondvlucht met een DDA Dakota.
Edit: Ik had toen ooit nog een foto van zijn pasjes gemaakt.
Voor de mensen die het interessant vinden:
Wel leuk de keren dat ik mee heb gevlogen. Als je wilde stond er iemand bij de taxi uitstapplaats om je te begroeten. Er werd een lege incheck balie geopend voor je, ook al stond er echt maar 1 iemand bij de skyprio balie. Je werd persoonlijk naar de lounge gebracht en opgehaald voor de gate. Er was een jaarlijks etentje met alle skippers/bobos van de KLM met dingen als een rondvlucht met een DDA Dakota.
Edit: Ik had toen ooit nog een foto van zijn pasjes gemaakt.
Voor de mensen die het interessant vinden:
:strip_exif()/f/image/E2jXo7zh9slNtyEekEurb3pO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door menzo op 31-05-2022 16:54 ]
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2