Dan nog een tweede vraag/overdenking...
Vraag me al vanaf het moment dat die controles zo rigoureus werden (zeg na 11 september) al af wat het nut van deze hele exercitie eigenlijk is. Werkelijk elke reiziger wordt binnenstebuiten gekeerd, maar hoeveel wordt er nu daadwerkelijk gevonden/verijdeld door dit hele gedoe?
En dan heb ik het niet over een batterij die net te groot is of iemand die per ongeluk een flesje water van 250ml in z'n bagage heeft, maar 'echt' wat?
Paar maand geleden nog 15 minuten bezig geweest in Düsseldorf waar m'n handbagage eruit was gepikt omdat er een (volgens hun illegale) powerbank in verwerkt zit. Na veel gezeur en gezoek bleek alles (net als de tientallen keren ervoor) prima in orde, maar dacht toen wel 'dat personeel moet er toch ook horendol van worden?'.
Zo'n 15 jaar geleden toen ik met m'n gezin (vrouw en 2 dochters van toen 2 en 3) om 4u 's-ochtends bij de controle eruit gepikt, waarna m'n koffer 20 minuten lang met röntgen en visueel geïnspecteerd werd. Bij navraag bleek dat men een vermoeden had van explosieven. Tja, een jong gezin dat in de meivakantie 's-ochtends om 5u naar Mallorca vliegt heeft blijkbaar een hoog risicoprofiel

.
Bottom line: kan dit allemaal niet wat efficiënter? Met meer technologie of met iets meer selectie middels de mensenkennis van het personeel in plaats van iedereen een volledige check te laten ondergaan?