Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 138 ... 246 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-07 23:52
We Are Borg schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:33:
Op de gok langs privium voor pasje regelen: no go want te druk. Volgende week bij volgende vlucht nog eens proberen maar er schijnt om 05:30 al soms een rij te staan

Als ik de drukte vandaag zie snap ik waarom dat pasje nu een hoop waard kan zijn
Shit... Mijn vriendin wil binnenkort ook langsgaan, dit is een minder goed teken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:44
hollandje schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Shit... Mijn vriendin wil binnenkort ook langsgaan, dit is een minder goed teken :/
Zou je dat niet het beste in de avonduren kunnen doen, als de meeste vluchten al vertrokken zijn? Nu is het vrijdagochtend voor het pinksterweekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
mfkne schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:41:
En op die manier heeft Schiphol nog prachtig profijt van het eigen falen.
Inderdaad: ik vind het vrij bizar dat je nu 3 maanden moet wachten op je afspraak voor deze service. Volgende week hopen dat Skyprio een beetje voordeel geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-07 12:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Aanmelden voor Privium is op dit moment zelfs helemaal niet meer mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIrxIMkzs7E96gSQV17djF1QS4s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LgrVquDbhMUNCSGSytE814cl.png?f=user_large

En het kost inmiddels 260 euro per jaar. Da's een prijsverhoging van 20% in 3 jaar tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel op 03-06-2022 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Daniel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:27:

[Afbeelding]
Ten onder gegaan aan "eigen succes". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-07 15:34
Ik vraag me of dat ook geldt voor mensen die een nieuwe Platinum AMEX aanvragen, waar Privium deel van uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:33
mfkne schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:34:
Ik vraag me of dat ook geldt voor mensen die een nieuwe Platinum AMEX aanvragen, waar Privium deel van uitmaakt.
Ja dat maakt geen verschil, want om de aanvraag af te ronden moet je alsnog een afspraak maken met Privium op Schiphol voor de iris scan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 11:28
VodaNL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Ja dat maakt geen verschil, want om de aanvraag af te ronden moet je alsnog een afspraak maken met Privium op Schiphol voor de iris scan.
Dat schiet niet op, vorige week amex plat aangevraagd, voor een belangrijk deel vanwege privium..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

backupdevice

Boeh!

Afgelopen zondag morgen nog gevlogen. Priority gate achter de KLM balie ( die via de trap) was gewoon open. Was binnen 5 minuten door de security.

Collega zonder priority stond 3 uur in de rij.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wie ook wel goede zaken doen zijn de airside hotels, Mercure en Yotel. Mercure zit de rest van het jaar al vol, Yotel vraagt 350,- voor de kleine cabine :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VodaNL
vistu schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Dat schiet niet op, vorige week amex plat aangevraagd, voor een belangrijk deel vanwege privium..
Wellicht kun je een keer in de avond langs gaan in de hoop dat ze een plek hebben zonder afspraak. Schijnt zo nu en dan te werken. Gelukkig had ik een tijdje geleden zelf een afspraak kunnen maken voor volgende week Donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 11:28
VodaNL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Wellicht kun je een keer in de avond langs gaan in de hoop dat ze een plek hebben zonder afspraak. Schijnt zo nu en dan te werken. Gelukkig had ik een tijdje geleden zelf een afspraak kunnen maken voor volgende week Donderdag.
Dank, moet er een paar keer zijn deze maand dus ga het dan even proberen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
VodaNL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Kleine nuance: Zonder afspraak kan wel, maar alleen als je al wel een aanvraag hebt weten te doen. Als je de aanvraag nog niet online hebt gedaan (wat nu dus niet meer kan), kan je ook niet langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Xandrios schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:04:

[...]

Grappig. Als weekendprojectje heb ik een tooltje gemaakt dat de Schiphol capaciteit in grafieken neerzet, gebaseerd op de geplande vluchten (En type kist om de passagiersaantallen te beredeneren). Bij 100% bezetting kom ik op ongeveer 100K departures per dag aan (vlieg) capaciteit. Met bovenstaande van RTL doet dat vermoeden dat momenteel op rustige dagen de geboekte stoelen nog een héél stuk lager ligt dan beschikbaar..

[Afbeelding]

Voor een specifiek security checkpoint (voorbeeld is Departures #1 voor as vrijdag) zijn de pieken goed zichtbaar om 5AM en 10AM. Uiteraard zijn dit puur de (maximale) passagiersgetallen, omdat ik niet weet hoeveel % van de stoelen geboekt is en hoeveel security mensen Schiphol gaat inzetten.

[Afbeelding]
Heb je ook een grafiekje van vertrekhal 3 zaterdag 4 juni?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VodaNL
PWM schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Kleine nuance: Zonder afspraak kan wel, maar alleen als je al wel een aanvraag hebt weten te doen. Als je de aanvraag nog niet online hebt gedaan (wat nu dus niet meer kan), kan je ook niet langs.
Waar ook vergat dat de aanvraag nu natuurlijk nog niet gedaan is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Die check moet door de Kmar worden gedaan en ik denk dat die ook wel redelijk mesjokke worden van de backlog bij Privium.

Schijnbaar is er tegenwoordig ook een 'fast line' die je mag gebruiken als je vertrektijd binnen 60 minuten is maar je nog in de rij staat.

[ Voor 37% gewijzigd door Daniel op 03-06-2022 10:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Tweak_ers schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:37:
[...]
Misschien maak ik mij vooraf te druk. Maar mocht het misgaan, gaat iemand mij compenseren.

Ik kan mij hier zo boos om maken, Schiphol heeft zelf zijn shit niet op orde.
De hoeveelheid stress die je jezelf op de hals haalt lijkt mij ongezond. Als je dat van jezelf weet is het misschien beter om helemaal niet op die manier op reis te gaan.

Die 4 uur regel is niet bedacht om mensen te pesten maar om de boel beter onder controle te krijgen. Juist zodat je gewoon je vlucht kunt halen als je er 4-3 uur van tevoren bent.

Anders krijg je dat mensen die om 12:00 vliegen ook om 06:00 in de rij gaan staan. Daar hebben de mensen die om 08:00 vliegen dan weer last van...et cetera et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:50:
Schijnbaar is er tegenwoordig ook een 'fast line' die je mag gebruiken als je vertrektijd binnen 60 minuten is maar je nog in de rij staat.
Was er al toch? Maar die is voor zover ik weet alleen voor overstappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-07 20:41

Garyu

WW

Xandrios schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:04:
En mensen die van ver moeten komen met OV kunnen nu niet meer airside gaan bij aankomst om 1AM. Die zullen buiten (Want plaza gaat ook dicht!) moeten wachten tot 3AM om te mogen inchecken voor hun vlucht om 7AM.

[...]

Grappig. Als weekendprojectje heb ik een tooltje gemaakt dat de Schiphol capaciteit in grafieken neerzet, gebaseerd op de geplande vluchten (En type kist om de passagiersaantallen te beredeneren). Bij 100% bezetting kom ik op ongeveer 100K departures per dag aan (vlieg) capaciteit. Met bovenstaande van RTL doet dat vermoeden dat momenteel op rustige dagen de geboekte stoelen nog een héél stuk lager ligt dan beschikbaar..

[Afbeelding]

Voor een specifiek security checkpoint (voorbeeld is Departures #1 voor as vrijdag) zijn de pieken goed zichtbaar om 5AM en 10AM. Uiteraard zijn dit puur de (maximale) passagiersgetallen, omdat ik niet weet hoeveel % van de stoelen geboekt is en hoeveel security mensen Schiphol gaat inzetten.

[Afbeelding]
Grappig :).

Maar overstappers hebben (binnen Schengen) geen controle nodig of (buiten Schengen) staan in andere rijen dan mensen die van landside naar airside willen. Hoe zou je die nog af kunnen beelden? In totaal zijn ongeveer 37% van de passagiers overstappers, hoeveel daarvan Schengen/non-Schengen zijn weet ik niet maar die stoelen moet je nog even wegrekenen ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Was er al toch? Maar die is voor zover ik weet alleen voor overstappers.
Ik begrijp van mensen op Twitter dat er naast de rij die naar de checkin leidt (dat ding dat naar buiten gaat) nog een fast lane nu is voor mensen die daar in staan maar dreigen hun vlucht te missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:58
Daniel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:27:

[Afbeelding]

En het kost inmiddels 260 euro per jaar. Da's een prijsverhoging van 20% in 3 jaar tijd.
Vind dit niet onlogisch eigenlijk. Privium heeft ook maar X capaciteit en moet voor dat geld wel een directe doorstroming garanderen.

Als je dan zoveel keer X nieuwe deelnemers accepteert is het gevolg enkel dat je betaald in de rij komt te staan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
mfkne schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:34:
Mogelijk niet. Want als de aanvraag bij Schiphol is ingediend (en dat zal via Amex op een andere manier gebeuren dan wanneer je jezelf aanmeld, denk ik?) dan is er wel degelijk nu nog de mogelijkheid om een afspraak te maken. Albeit pas eind-Augustus op z'n vroegst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8jSXvr56xoacMtqtXHIx9nTAG0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YwOzhfUVOCNufL08ytLVw99v.png?f=user_large

Dus áls je een Schiphol account hebt dat is aangemeld voor Privium, dan kun je ook nu nog afspraken inplannen.
Daniel schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:15:
[...]
En je weet niet welk deel transitpassagiers zijn maar dat zal fors zijn.
Ah ik wist dat ik iets vergat. Goed punt! Uitgaande van een langzame verhoging in transfer pax door de ochtend (>8AM 10%, >9AM 20%, >10AM 30%, >11AM 35%, >12PM 40%) dan ziet dat er idd anders uit. En dat geeft ook beter weer waarom het voornamelijk sochtends zo druk is bij departures 1 ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P3lrDq9CWgoFPh3jRtkB11zPTrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FJYcKYMx7zAoScAElbmO2Lld.png?f=user_large
ProfaNe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:49:
[...]
Heb je ook een grafiekje van vertrekhal 3 zaterdag 4 juni?
http://www.xandrios.net/schiphol/

[ Voor 32% gewijzigd door Xandrios op 03-06-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
alexbl69 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Vind dit niet onlogisch eigenlijk. Privium heeft ook maar X capaciteit en moet voor dat geld wel een directe doorstroming garanderen.

Als je dan zoveel keer X nieuwe deelnemers accepteert is het gevolg enkel dat je betaald in de rij komt te staan.
Ja, hoewel dat probleem eerder bij de security dan bij de paspoortcontrole lijkt te liggen. Elke keer als ik reis is er niemand (of hooguit 1 persoon) voor me bij de Privium-poortjes, het lijkt er niet echt op dat daar capaciteitsproblemen zijn. Maar het is natuurlijk wel betaald toegang tot de Prioritry security en mogelijk zit daar eerder de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Daniel schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Ja, hoewel dat probleem eerder bij de security dan bij de paspoortcontrole lijkt te liggen. Elke keer als ik reis is er niemand (of hooguit 1 persoon) voor me bij de Privium-poortjes, het lijkt er niet echt op dat daar capaciteitsproblemen zijn.
De (inmiddels niet zo nieuwe) iris scan is dan ook echt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

PWM schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:44:
Wie ook wel goede zaken doen zijn de airside hotels, Mercure en Yotel. Mercure zit de rest van het jaar al vol, Yotel vraagt 350,- voor de kleine cabine :p
Oh wow niet aan gedacht dat dat uiteraard ook ging gebeuren. Ik heb CitizenM geboekt voor 110. Nu dezelfde datum (augustus) voor 172 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:58
mfkne schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:41:
En op die manier heeft Schiphol nog prachtig profijt van het eigen falen.
Ik denk dat alle vluchten die KLM dit weekend alleen al annuleert meer op zouden leveren voor Schiphol dan een paar duizend Privium aanmeldingen die ze hiermee zullen krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhcIlBBH47IaUbtknve7hBc-KxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hF39zq5ogGMZW9Liea4sBFzZ.png?f=user_large

Zal aan mij liggen, maar begrijp dit niet helemaal.

De grootste bottleneck is toch dat het aantal passagiers te hoog is? Wat voor zin heeft het dan om vluchten te schrappen waarbij degenen die met die annulering geconfronteerd worden naar een andere vlucht worden omgeboekt? Het aantal passagiers daalt dan toch niet?

Ze zeggen weliswaar dat ze stoelen vrij gaan maken ('houden' mag ik toch hopen) om overboekte passagiers een plaats te geven, maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat ze een substantieel deel van de stoelen niet gaan verkopen om deze reden.

Lijkt me meer dat dit enkel is om tegen passagiers die ermee geconfronteerd worden net te doen alsof ze er alles aan hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is een soort "flatten the curve" idee. Mensen die normaal allemaal 's ochtends zouden vliegen, vliegen dan meer verspreid over de dag waardoor het minder druk is in de ochtend en drukker in de (normaal rustigere) middag/avond.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:38
CyBeR schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:25:
Het is een soort "flatten the curve" idee. Mensen die normaal allemaal 's ochtends zouden vliegen, vliegen dan meer verspreid over de dag waardoor het minder druk is in de ochtend en drukker in de (normaal rustigere) middag/avond.
Dan kunnen ze nu beter vluchten evenwichtiger verdelen op voorhand, dan ingewikkeld vluchten missen en omboeken?

Ik vind het maar een vaag verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
PLAE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:12:
[...]

De hoeveelheid stress die je jezelf op de hals haalt lijkt mij ongezond. Als je dat van jezelf weet is het misschien beter om helemaal niet op die manier op reis te gaan.

Die 4 uur regel is niet bedacht om mensen te pesten maar om de boel beter onder controle te krijgen. Juist zodat je gewoon je vlucht kunt halen als je er 4-3 uur van tevoren bent.

Anders krijg je dat mensen die om 12:00 vliegen ook om 06:00 in de rij gaan staan. Daar hebben de mensen die om 08:00 vliegen dan weer last van...et cetera et cetera.
Als ik dit had geweten, had ik het ook nooit gedaan. Maar dat weet je niet van te voren.

We hebben een luxe pakketreis voor het hele gezin geboekt voor 3 weken. Een vakantie die we zeker niet ieder jaar kunnen veroorloven. Meerdere jaren sparen hiervoor.

Dus daarom word ik zenuwachtig, als het om €2000 aan vliegtickets zou gaan, was het erg zuur, maar te overzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Tweak_ers schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Dan kunnen ze nu beter vluchten evenwichtiger verdelen op voorhand, dan ingewikkeld vluchten missen en omboeken?

Ik vind het maar een vaag verhaal
Vluchten kun je niet zomaar verschuiven, de schema's staat vast, vergunningen zijn daarop gebaseerd en andere vliegvelden zitten ook niet te wachten op ineens heel andere tijden terwijl zij het dan misschien ook juist druk hebben.
Daarnaast kan dat ook gevolgen geven voor de bemanning die te lang moeten werken en het personeel op de grond die dan ineens heel andere roosters krijgen.

Om vluchten ver van te voren te verdelen werkt ook niet aangezien veel Europese vluchten aansluiten op de langere vluchten. Verdeel je alle vluchten gelijkmatig over de dag, dan wordt de overstaptijd te lang en blijven de passagiers ook weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Een overzicht welke vluchten, zou op zich wel weer handig zijn. Heb nog wel wat collega's die morgen en zondag vliegen en nu vertwijfeld hun app zitten te refreshen :p Ik ga dinsdag pas weer, met AF.

EDIT:

Later op de dag zijn er pas vluchten weg. Zeker geen 50, maar als ze heen en weer als 2 rekenen, kom je wel een eind.

[ Voor 42% gewijzigd door PWM op 03-06-2022 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Morgen rond 13.30 landen we ongeveer op Schiphol. Ben benieuwd hoe snel we onze ruimbagage krijgen. Ik hoorde van iemand die vorige week aankwam dat ze 2 uur hebben moeten wachten.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34

Grouchy

meep meep

PWM schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:22:
Een overzicht welke vluchten, zou op zich wel weer handig zijn. Heb nog wel wat collega's die morgen en zondag vliegen en nu vertwijfeld hun app zitten te refreshen :p Ik ga dinsdag pas weer, met AF.

EDIT:

Later op de dag zijn er pas vluchten weg. Zeker geen 50, maar als ze heen en weer als 2 rekenen, kom je wel een eind.
Zijn er nog wel wat bijgekomen vanmiddag. Ze vliegen wel, alleen mag je als pax momenteel niet meer mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGUfKy95vEWIRsGOci3PlYbXN3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsRjNYdeHOFitp2pAb2tnZQa.jpg?f=fotoalbum_large

Door de laatste tijd tickets te boeken voor vluchten wat later op de dag dacht ik te drukte & chaos een beetje te omzeilen, twijfel nu of dat voor de komende week & erna wel de goede keus is geweest :O

KLM:
https://nieuws.klm.com/update-klm-operatie-pinksterweekend/

Update KLM-operatie Pinksterweekend

KLM heeft zaterdag aan het einde van de middag helaas moeten besluiten om op Europese bestemmingen geen passagiers meer aan boord te laten gaan voor vertrek naar Amsterdam. Nadat voor het weekend al een stevig pakket aan maatregelen getroffen was, zijn we zaterdag geconfronteerd met onvoorziene en acute omstandigheden die buiten onze macht liggen. Door ongunstige weersomstandigheden en baanonderhoud op Schiphol, konden veel toestellen niet landen of vertrekken in Amsterdam.

Dit betekent dat een groot aantal KLM-vluchten zaterdag vertraagd of zelfs aanvullend geannuleerd is. Het aantal passagiers dat door deze externe invloeden niet heeft kunnen vertrekken uit Amsterdam is hierdoor sterk toegenomen.
Om ervoor te zorgen dat er op Schiphol een veilige en werkbare situatie blijft bestaan voor passagiers en crew, heeft KLM het impactvolle besluit genomen om geen nieuwe passagiers meer naar Amsterdam te vervoeren. Dit besluit moet ervoor zorgen dat gestrande passagiers zaterdag zoveel mogelijk alsnog kunnen vertrekken vanaf Schiphol en KLM ook zondag zoveel mogelijk vluchten uit kan voeren.

De maatregel om passagiers vanaf Europese bestemmingen niet langer te vervoeren naar of via Amsterdam blijft in ieder geval de hele zaterdag van kracht.

KLM biedt haar oprechte excuses aan de passagiers die hierdoor vanaf bepaalde Europese bestemmingen niet maar naar Amsterdam kunnen reizen en aan hen die een transfer via Amsterdam naar andere eindbestemmingen hierdoor niet kunnen realiseren.

We begrijpen dat dit besluit, zeker in het Pinksterweekend, veel impact heeft op passagiers. KLM benadrukt dat het alles op alles zet om passagiers zo snel mogelijk een alternatieve vlucht aan te bieden.

[ Voor 44% gewijzigd door Grouchy op 04-06-2022 20:06 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Op 11 juni vlieg ik terug naar AMS. Alle stoelen die eerst vrij waren zijn nu geblokkeerd. Ik neem aan naar aanleiding van deze KLM actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Lekker staaltje klantonvriendelijkheid van KLM weer.

Dump je passagiers maar lekker op een buitenlandse luchthaven...

:X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:46:

Begrijp dat de brandweer had aangegeven dat er niemand meer bij mocht. Maar met alle vliegtuigen op verkeerde plekken gaat het ook mis. Catch 22 voor KLM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik hoor verhalen van mensen die 4 uur bij de bagageband hebben staan wachten.

Het loopt totaal in de soep. Ik snap wel dat KLM het dan niet verantwoord acht om nog meer mensen naar Schiphol te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Vrijdag richting Las Vegas voor nerd-camp 2022. Ik vlieg business class en heb privium. Ben benieuwd hoe dat dan gaat..zal het hier wel laten weten maar als ik eerdere posts zo lees scheelt dat een berg?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchrevenge
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-07 15:25
Een kleine impressie. Vanochtend als reguliere passagier binnen een half uur door security en paspoortcontrole heen om 5:45 uur. Vertrekhal 3 richting de US, alleen handbagage.

Je wordt gevraagd, maar niet gecontroleerd, wanneer je vlucht gaat. Ik was er om 5:45 uur en vloog om 9:15 uur.

Ik had geen ruimbagage en was al ingecheckt. Dat scheelde aanzienlijk aangezien de rij voor bagage wel lang was. Ik kon daar gewoon langs lopen.

Security en paspoortcontrole duurde 25 minuten. Ondanks dat slechts de helft open was liep het goed door.

Ik was positief verrast gezien alle andere verhalen. Met bagage zou ik een uur extra rekenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:46:

Wat wil je dan? Schiphol is letterlijk vol, zeer kunnen en mogen geen nieuwe passagiers aanvoeren.

Dan kun je beter de mensen omboeken via andere luchthavens als het overstappers zijn en compenseren als het Nederlanders zijn.

Ook KLM kan geen ijzer met handen breken. Dit kost hun ook extreem veel geld, doen ze liever ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Ik begrijp dat ze geen overstappers naar AMS willen brengen omdat de kans bestaat dat de aansluitende vlucht geanulleerd is en ze dus in AMS stranden. Maar dat ze ook geen passagiers met final destination AMS meenemen begrijp ik niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Daniel schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:12:
Ik hoor verhalen van mensen die 4 uur bij de bagageband hebben staan wachten.

Het loopt totaal in de soep. Ik snap wel dat KLM het dan niet verantwoord acht om nog meer mensen naar Schiphol te sturen.
Baggagepersoneel is anders ook gewoon in dienst van Kon Landen Maar....

De manier waarop ze dit doen is echt zo klantonvriendelijk/triest. Delete/Toedeledoekie EU vluchten zonder fatsoenlijke communicatie en bieden geen alternatief.. Compenseren....ze proberen zich eruit de wezelen met 'het weer'

[ Voor 19% gewijzigd door Grouchy op 05-06-2022 01:19 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03

FreakNL

Well do ya punk?

miicker schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:48:
Morgen rond 13.30 landen we ongeveer op Schiphol. Ben benieuwd hoe snel we onze ruimbagage krijgen. Ik hoorde van iemand die vorige week aankwam dat ze 2 uur hebben moeten wachten.
Ik had het binnen het half uur op 1 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Fly-guy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:30:
[...]

Wat wil je dan? Schiphol is letterlijk vol, zeer kunnen en mogen geen nieuwe passagiers aanvoeren.

Dan kun je beter de mensen omboeken via andere luchthavens als het overstappers zijn en compenseren als het Nederlanders zijn.

Ook KLM kan geen ijzer met handen breken. Dit kost hun ook extreem veel geld, doen ze liever ook niet.
Dan verwacht ik gisteren nog vacatures voor personeel a €25 per uur voor flex krachten.
Snel veel personeel op de korte termijn, lange termijn maak je plannen en dan vervang je deze dure flexkrachten voor goedkoper vast personeel.

Het interesseert mij geen zier dat het dan nu veel geld kost, alle ellende kost nog veel meer.

Schiphol moet voor iedere geannuleerde vlucht of gemiste vlucht verantwoordelijk worden gesteld. Betalen moeten ze!

Ze willen voor een duppie op de eerste rang zitten en daar is de situatie nu gewoon niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:45:
[...]

Dan verwacht ik gisteren nog vacatures voor personeel a €25 per uur voor flex krachten.
Snel veel personeel op de korte termijn, lange termijn maak je plannen en dan vervang je deze dure flexkrachten voor goedkoper vast personeel.

Het interesseert mij geen zier dat het dan nu veel geld kost, alle ellende kost nog veel meer.

Schiphol moet voor iedere geannuleerde vlucht of gemiste vlucht verantwoordelijk worden gesteld. Betalen moeten ze!

Ze willen voor een duppie op de eerste rang zitten en daar is de situatie nu gewoon niet naar.
Ben ik het met je eens, maar dat is Schiphol. KLM is slechts een klant.

Als KLM, wegens slecht gepland onderhoud, vele vluchten moet annuleren omdat Schiphol ze niet aankan, houdt het snel op omdat de gestrande passagiers Schiphol ook niet kunnen verlaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Fly-guy op 04-06-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Fly-guy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Als KLM, wegens slecht gepland onderhoud, vele vluchten moet annuleren omdat Schiphol ze niet aankan, houdt het snel op omdat de gestrande passagiers Schiphol ook niet kunnen verlaten.
Dan moet KLM dat met z’n contractpartij Schiphol regelen en als ze dat niet kunnen geen tickets voor die vlucht verkopen. Je klanten zo in het buitenland droppen is echt een dikke vette aso actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Fly-guy schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:49:
[...]

Dan verwacht ik van KLM dat ze direct eisen dat de klant door Schiphol gecompenseerd wordt.

Pak je rol als klant van Schiphol. Neem het op voor je klanten en regel het.

Nu lijkt het voor velen dat het 2 handen op 1 buik is. Ze wijzen naar elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Waar wijst Schiphol naar KLM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 14:37
Wat is dit nu weer voor iets raars: 4 KLM vliegtuigen vandaag die van Noorwegen. Aar Amsterdam vliegen zonder passagiers mee te nemen. Wat kan daarvan de reden zijn?
In het Noors:
https://www.nrk.no/nyhete...an-passasjerar-1.15991326

Edit: ok ik begrijp uit de verhalen hier dat Schiphol letterlijk vol is.

Kunnen ze niet Lelystad gebruiken? Of Groningen/Maastricht/Rotterdam/Düsseldorf…

[ Voor 22% gewijzigd door Menesis op 04-06-2022 23:14 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Nee, dan hebben ze opeens kisten op die vliegvelden staan waar ze er niks aan hebben. KLM heeft nul operaties op andere vliegvelden in Nederland dan Schiphol, dus daar komen ze alleen als nooduitwijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
Vanochtend iets voor 7 aangekomen bij Vertrek 1 met de auto. Geen controles bij de terminalingang. De toegang tot de SkyPriority ingang was enigszins verstopt met niet-SP mensen. Geen wachttijd bij de check-in (er stonden wel korte rijen bij sommige balies, maar zoals gebruikelijk zien mensen de balies bij de trap niet). Korte rij bij de priority security, na 5 minuten was ik aan de beurt. Daarna zoals gebruikelijk 90% van de bagage naar de secondary inspection. 30 minuten van aankomst terminal tot aankomst lounge - kan beter maar ook veel erger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:17:
[...]

Dan verwacht ik van KLM dat ze direct eisen dat de klant door Schiphol gecompenseerd wordt.

Pak je rol als klant van Schiphol. Neem het op voor je klanten en regel het.

Nu lijkt het voor velen dat het 2 handen op 1 buik is. Ze wijzen naar elkaar
Wat KLM eist, gaan ze jou niet vertellen.

Denk je niet dat er, zonder dat dat meteen in de media komt, er overleg is tussen KLM en Schiphol?
Dat er klachten liggen van KLM bij Schiphol?
Dat er zelf rechtszaken op stapel staan?

Maar nu is niet het moment om het daar over te hebben, eerst moeten alle gestrande passagiers vervoerd worden, compensatie of iets dergelijks komt later. KLM is iets te druk met oplossingen vinden.

En als mensen (op een forum) dan het rare idee krijgen dat ze samen onder 1 hoedje spelen, so be it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Menesis schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:12:
Kunnen ze niet Lelystad gebruiken? Of Groningen/Maastricht/Rotterdam/Düsseldorf…
Een regel in de logistiek is doorgaans dat als je je geplande operatie niet kunt uitvoeren het beter is om de boel stil te leggen en het later nog eens te proberen, in plaats van allerlei ad hoc kunstgrepen te bedenken. Dat wordt echt een ongekende puinhoop die waarschijnlijk veel erger is dan wat je ermee probeert te ontwijken. Tenzij je bestaande uitwijkprocessen hebt die je kunt inzetten maar dat is er nooit op deze schaal.

Dan krijg je dingen als dat je Cityhopper wel naar Rotterdam vliegt, maar 1/3e van de passagiers van Schiphol verder moet vliegen, en 1/3e z’n auto daar heeft staan. Dan moet je dus twee bussen gaan regelen om die mensen te brengen, die dan weer door de security moeten. Ondertussen staat je Embraer aan de grond maar zit de crew aan de max vlieguren, terwijl hetzelfde toestel geplanned stond om vanaf Schiphol een andere vlucht uit te voeren. Mag Rotterdam uberhaupt wel die vluchten uitvoeren binnen de milieunormen? Is daar voldoende personeel aanwezig om ineens een stapel extra werk op te vangen? Dat wordt echt een enorme hel.

Je moet echt je proces blijven volgen, anders is de ellende niet te overzien. Om dezelfde reden legt Prorail liever het treinverkeer stil dan dat ze allerlei custom fratsen gaan bedenken om toch nog een paar treinen te laten rijden.

[ Voor 43% gewijzigd door Daniel op 05-06-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Daarnaast vliegt KLM veel passagiers vanuit Noorwegen naar New York (oid).
Als je de Noorse passagiers naar Lelystad vliegt, hoe krijg je ze dan in NY?
Dat gaat ook een zooitje worden, als het al te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:45:
[...]

jij wil toch ook het liefst zo goedkoop mogelijk vliegen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat mij het meest opvalt in de discussie over de drukte op schiphol is de variantie in de drukte. Het maakt het geheel extreem onvoorspelbaar. En de communicatie over "maximaal 4 uur van te voren" maakt vier uur een norm, niet de grens van de verdeling.

Airside en bij schiphol hotels zijn extreem duur nu, je kan voor dezelfde prijs vanaf vrijwel overal in Nederland een taxi naar schiphol nemen (locatie van CitizenM is geweldig, maar dat is geen hotel van EUR 190).

Wat zijn op dit moment de policies als je door drukte een vlucht mist? Want dit heeft veel invloed op de rationele tactiek. En dan specifiek voor een vlucht naar de VS laat in de ochtend waarvoor er ook vluchten later op de dag zijn.

Naast bewust Delta als uitvoernde carrier boeken over KLM en Delta nu al bellen over dat Schiphol een clusterfuck is en je desnoods liever vanaf Frankfurt vliegt. Amerikaanse klantenservice >>> Nederlandse als je geen native speaker bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
_Bailey_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:32:
[...]

jij wil toch ook het liefst zo goedkoop mogelijk vliegen??
Ik kan je vertellen dat de vlucht verre van goedkoop is. Ik heb een pakketreis, dus geen idee welk component bij de vlucht hoort.

Ik heb hem voor de grap eens nu proberen te boeken via tui-fly: €8100 retour, 4 personen.

Daar moet je toch aardig wat personeel een loonsverhoging van kunnen geven 🤣

€5 per persoon, per vlucht is al voldoende om de mensen die jou direct “behandelen” (security en bagageafhandeling) 30 euro per uur te betalen. En dan nog blijft er een groot deel bij Schiphol en Tui hangen.

Denk je echt dat mensen niet bereid zijn €40 per retour meer te betalen op een bedrag van €8100, als daarmee gegarandeerd wordt dat het bedrag bij de medewerkers terecht komt?

Tuurlijk wel! Graag zelfs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ANdrode schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:12:
Wat zijn op dit moment de policies als je door drukte een vlucht mist? Want dit heeft veel invloed op de rationele tactiek. En dan specifiek voor een vlucht naar de VS laat in de ochtend waarvoor er ook vluchten later op de dag zijn.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FUbMCA0WUAAqlHm?format=jpg&name=large

Dit weekend is een kamer van rond de 120 euro per nacht bijna onmogelijk te vinden in Nederland, laat staan in de omgeving Schiphol - of zelfs de randstad.

Dat zal in het buitenland niet anders zijn, reisbranche zit aan de max nu iedereen weer kan reizen, en in veel landen (bijv. UK en Ierland) zitten veel mensen uit Oekraine nu in hotels - wat nog meer impact op de capaciteit (en prijzen) heeft. De mensen die gisteravond wel op het vliegveld waren maar niet meer mee terug konden naar Amsterdam zullen ook tegen hoge kosten zijn opgelopen.

[ Voor 6% gewijzigd door El Jefe op 05-06-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
El Jefe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:31:
[...]

[Twitter][Afbeelding]

Dit weekend is een kamer van rond de 120 euro per nacht bijna onmogelijk te vinden in Nederland, laat staan in de omgeving Schiphol - of zelfs de randstad.

[Twitter]

Dat zal in het buitenland niet anders zijn, reisbranche zit aan de max nu iedereen weer kan reizen, en in veel landen (bijv. UK en Ierland) zitten veel mensen uit Oekraine nu in hotels - wat nog meer impact op de capaciteit (en prijzen) heeft. De mensen die gisteravond wel op het vliegveld waren maar niet meer mee terug konden naar Amsterdam zullen ook tegen hoge kosten zijn opgelopen.
Hoeveel personeel heeft de KLM eigenlijk beschikbaar om al die (tien-)? duizenden claims te beoordelen en af te handelen?

Dit is/wordt toch een monsterlijke taak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:44
Tweak_ers schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:27:
[...]

Ik kan je vertellen dat de vlucht verre van goedkoop is. Ik heb een pakketreis, dus geen idee welk component bij de vlucht hoort.

Ik heb hem voor de grap eens nu proberen te boeken via tui-fly: €8100 retour, 4 personen.

Daar moet je toch aardig wat personeel een loonsverhoging van kunnen geven 🤣

€5 per persoon, per vlucht is al voldoende om de mensen die jou direct “behandelen” (security en bagageafhandeling) 30 euro per uur te betalen. En dan nog blijft er een groot deel bij Schiphol en Tui hangen.

Denk je echt dat mensen niet bereid zijn €40 per retour meer te betalen op een bedrag van €8100, als daarmee gegarandeerd wordt dat het bedrag bij de medewerkers terecht komt?

Tuurlijk wel! Graag zelfs!
Mwoah, als ik kijk naar de kosten van mijn vluchten dit jaar, dan waren de kosten voor 15 van 18 vluchten lager of ongeveer gelijk aan de "belastingen en andere heffingen", waarbij ik de brandstoftoeslag niet meereken. Van de drie andere vluchten waren er twee van zakelijke aard en dan is de kans groter dat ik de hoofdprijs betaal. Om een extra passagier van Schiphol te laten vertrekken, is een luchtvaartmaatschappij al snel €35 kwijt aan vliegbelasting, servicekosten en veiligheidstoeslag. De laatste twee worden door Schiphol in rekening gebracht. Als dit soort vluchten ook "even" €40 duurder worden, is dat een verdubbeling van de prijs en zal dat waarschijnlijk betekenen dat vliegtuigen (tijdelijk) leger worden totdat vraag en aanbod in balans met elkaar worden gebracht. Verder is het harstikke nobel om iedereen een loonsverhoging te geven, maar als letterlijk iedereen dat krijgt, dan krijgen wij een (nog ergere) loon-prijsspiraal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy

Grouchy

meep meep

alexbl69 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Hoeveel personeel heeft de KLM eigenlijk beschikbaar om al die (tien-)? duizenden claims te beoordelen en af te handelen?

D'r is onvoldoende personeel beschikbaar.
Momenteel zijn ze bezig om dat soort klachten van oktober - november 2021 af te ronden; M'n laatste claim van gemaakte extra kosten vanwege een gecancelde vlucht begin oktober heeft AF KLM customer care eind mei afgehandeld en uitbetaald. De doorlooptijd is momenteel dus zo'n 8 maanden.

Die ervoor duurde ook zo'n 8 maanden. De keren ervoor na 5-6 maanden een Delta Air Lines supervisor in laten grijpen. Nadat die een bericht naar AF KLM sturen gaat alles opeens wel snel.

Verder geen FF status by AF KLM. Dat had ik echter bij LOT & airBaltic ook niet en daar duurde het een aantal weken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Een algemenere rant die ik al vaker heb geplaatst, ben ik altijd verbaast over mensen die in paniek raken op zo'n moment.

Vroegah, toen ik met mijn ouders naar Frankrijk reed, had mijn pa een ANWB reisbrief mee, die ons zou helpen bij pech. Ook had hij genoeg Franse Franken op zak, mocht er iets gebeuren. Dan hadden we altijd genoeg voor hotel en verblijf. Gewoon, voorbereid op reis.

Tegenwoordig, hoewel de informatievoorziening oneindig veel makkelijker is, gaan mensen zonder enig plan B op pad. Gaat er dan iets mis, dan zijn ze helemaal van het padje en hebben ze geen idee wat ze moeten doen. Staan ze hulpeloos op Schiphol. Of staan ze op vakantie, zonder geld om naar huis te reizen als een airline opeens niet vliegt (imho: Als je ergens heen gaat, moet je altijd middelen hebben om op eigen initiatief ook weer terug te gaan).

Zelfs ik als Frequent Flyer heb altijd een Plan B als we op vakantie gaan. Hebben we een overstap, dan kijk ik al wat ik doe als we die missen bijvoorbeeld. Echt 5 minuten werk.

Begrijp me niet verkeerd: Ik snap dat je boos bent, geïrriteerd en moe. Maar als jij nu op Schiphol staat, kan je gewoon een taxi instappen, hotel boeken en uit eten gaan in de stad, niks aan de hand. Boos uit eten, prima, maar niet in paniek.
El Jefe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:31:
[...]

[Twitter][Afbeelding]

[Twitter]
Op het moment dat een Mercure 500,- kost, is dat de reasonable expense. Dit soort standaard brieven zijn voor het geval er 1 vlucht uitvalt, het houdt geen rekening met 50 vluchten die uitvallen. Overigens kostte het Sheraton gisteren 420,-. Maar dit kan ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFLvafuz0pJ6Re9i7-gQVKnS7R8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uheMokG2I7SwuX8A0a5HhhpB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door PWM op 05-06-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:58
alexbl69 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Ik zou een maandje wachten en alle geclaimde expenses die onder 80% van de hoogst geclaimde expense zitten auto approven en de mankracht enkel naar die laatste 20% laten kijken.
Zoals hierboven al opgemerkt zullen de reasonable expenses voor een hotelkamer momenteel hoger liggen dan op die brief staat en heeft KLM er niets aan om alles daarom maar af te keuren met extra boze klanten als gevolg. Dus kan je beter maar naar de trends kijken voor wat reasonable is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:14
Die hoge hotel prijzen zijn geen "surge pricing" of andere uitbuiterij. Die hotel websites geven je gewoon de prijs van de goedkoopste kamer die nog beschikbaar is. En als het ineens heel druk is, dan is misschien alleen de presidentiele suite en de bruidssuite nog beschikbaar.

Ik heb al wel eens gehad dat ik voor de normale prijs is zo'n kamer wordt gezet, omdat de goedkope kamer die ik had geboekt niet meer beschikbaar is (bijvoorbeeld iets stuk). En dat zo'n suite de enige andere beschikbare kamer was. Maar als je geen boeking hebt dan kun je alleen die suite boeken. Voor de hoofdprijs die ze daar normaal voor vragen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
RocketKoen schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:30:
Die hoge hotel prijzen zijn geen "surge pricing" of andere uitbuiterij. Die hotel websites geven je gewoon de prijs van de goedkoopste kamer die nog beschikbaar is. En als het ineens heel druk is, dan is misschien alleen de presidentiele suite en de bruidssuite nog beschikbaar.

Ik heb al wel eens gehad dat ik voor de normale prijs is zo'n kamer wordt gezet, omdat de goedkope kamer die ik had geboekt niet meer beschikbaar is (bijvoorbeeld iets stuk). En dat zo'n suite de enige andere beschikbare kamer was. Maar als je geen boeking hebt dan kun je alleen die suite boeken. Voor de hoofdprijs die ze daar normaal voor vragen.
Ironisch genoeg volgen steeds meer hotels het principe van vliegtuigstoelen.

De vroegboekkorting hebben de meeste korting, hoe voller, hoe duurder.

Uit principe doe ik daar niet aan mee overigens. Die luxepositie heb je wanneer het om recreatie gaat, voor jou 10 andere hotels.

Dit had ik laatst bij een vd Valk. Ik belde, hoeveel kost een kamer en heb je er nog genoeg? Kamer was 150 euro per nacht en ze hadden er genoeg. Dus belde paar dagen later op om te boeken. “Dat wordt dan €200”. Uhm, kamerprijs was toch €150? “Nee wij doen hetzelfde als bij vliegtickets, meer boekingen en de kamer wordt duurder”.

Mooi, dan betaal ik nog liever 300 euro per kamer bij de concurrent, dan ik jullie de handel gun.

Punt is namelijk dat je voor 200€ weinig waar voor je geld krijgt, standaard kamer met oké ontbijt. Bij het hotel met vaste kamerprijzen van €300 per nacht was het erg luxe, met dito ontbijt.

Als voor je vlucht in de buurt van Schiphol wil overnachten heb je die luxe niet helaas.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Elke hotelketen, maar ook zelfstandige, hanteert dit principe. En terecht. Ik slaap 150 nachten per jaar in hotels en betaal nooit hetzelfde. Soms betaal ik 120,- per nacht en 2 maanden later betaal ik 270,- voor dezelfde kamer.

Als er een congres in de stad is, gaan prijzen skyhigh. Ben ik er op een woensdag dat er niets te doen is, betaal ik weinig. In Zandvoort kost een hotel in December 90,-, in de zomer 250,- en bij de Formule 1 kost hij 400,-.

Lijkt mij niks mis met het principe. Dat betekent namelijk ook dat mensen die buiten de schoolvakanties op vakantie gaan, minder betalen omdat er minder vraag is, wel zo eerlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Net terug van onze reis naar de Malediven.
Misschien herinneren sommige van jullie nog mijn post waarin ik sterk aan het twijfelen was om de vliegtickets om te boeken naar een andere luchtvaartmaatschappij, omdat ik weinig vertrouwen had in een goede afloop met de vlucht met Saudia. Dit kwam met name door de gebrekkige info op hun site. Ze zijn duidelijk wat minder ingericht op mensen die overstappen.

Uiteindelijk na veel wikken en wegen besloten om toch met Saudia te vliegen. Dit betekende op de heenreis dat we +- 4 uur overstaptijd zouden hebben. Op de terugreis zou dat zo'n 6 uur zijn. Dit wisten we, dus ik kan dit ook niet echt als nadeel noteren, zeker omdat andere luchtvaartmaatschappijen ongeveer dezelfde tijden hanteren. Laat ik even voorop stellen dat ik niet zo vaak vlieg. Tot nu toe 2 keer met KLM een wat langere afstand retour gevlogen, verder met name voor vakanties gevlogen met bijv. Transavia.

Laat ik voorop stellen dat ik, zeker na het lezen van verschillende verhalen (hier en elders) en reviews zeer positief ben verrast door Saudia. Erg vriendelijk personeel dat kundig over komt. Op de heenweg hadden we wel wat vertraging (1,5 uur ongeveer), maar dat lag aan de drukte op Schiphol, niet aan Saudia. Verder was alles goed geregeld. Ik vond de ervaring met Saudia (economy class) heel erg vergelijkbaar met KLM. Het eten was niet echt mijn smaak, maar was op zich prima (bij KLM vond ik het nou ook niet echt om over naar huis te schrijven). Verder kwamen ze vaak rond met drinken en kon je er natuurlijk altijd zelf om vragen.

Het grootste pluspunt aan het geheel is de prijs. Voor een schijntje zijn we uiteindelijk retour naar de Malediven gevlogen: €631 p.p. waren we in totaal kwijt. Etihad was na Saudia de goedkoopste, die was in totaal €885 p.p., percentueel gezien een behoorlijk verschil. Nu heb ik geen ervaring met Etihad, maar ik kan me niet voorstellen dat het een veel betere ervaring biedt dan Saudia.

Saudia heeft echter wel een paar zaken die sommige wellicht als negatief kunnen ervaren:
- Dry airline (enige ter wereld volgens mij?), dus je krijgt er geen alcohol. Voor mij niet erg, ik drink nooit alcohol aan boord.
- Uitdraging van het geloof. Zo wordt Allah meerdere malen genoemd, en ook krijg je bijvoorbeeld voor het opstijgen een gebed dat Mohammad zou hebben gedaan voor hij ging reizen te horen. Daarnaast wordt er soms omgeroepen als er over een bepaalde Moskee gevlogen wordt, waarna er vaak veel mensen gebruik maken van de gebedsruimte aan boord. Voor mij persoonlijk niet storend, maar kan me voorstellen dat sommige liever met een neutrale maatschappij vliegen, al weet ik natuurlijk niet of dit ook gebruikelijk is bij Etihad of Emirates (nog nooit mee gevlogen).
- Mijn vrouw droeg een kort broekje en een hempje. Bij het inchecken kregen we te horen dat ze zich voor het boarden moest omkleden (knieën en schouders bedekken). Ik weet nu niet of dit een richtlijn is van Saudia zelf, of omdat dit het geval is wanneer je naar Saudi-Arabië vliegt. Mijn vrouw wilde zicht toch al omkleden, maar ik vond het toch wel een noembaar minpunt.

Verder viel ons het vliegveld in Jeddah 100% mee. De toiletten zijn niet zo schoon als op Schiphol, maar letterlijk in elke wc waar ik ben geweest was een concierge aanwezig die meteen nadat je klaar was ging schoonmaken. Een groot nadeel vonden we wel dat het er blijkbaar normaal is dat de wc er geen wc bril heeft. Sommige gehandicapten toiletten hadden dit wel, toen we daar achter kwamen hebben we die wat vaker gebruikt. Jeddah is verder niet groot, maar heeft toch wel een paar eet tentjes, een star bucks en wat andere koffie tentjes en wat van die tax free tentjes. Verder ontbreekt het er wel aan fijne stoelen. Op onze terugweg zaten we er van 2.30 tot 8.30 (lokale tijd). Er was niet echt een mogelijkheid om ergens te slapen. Er waren wel een aantal lounges, maar daar hebben we geen gebruik van gemaakt, wellicht dat daar die mogelijkheid wel was.

Wat ik ook wel fijn vond is dat er eigenlijk nergens wat gezegd werd over een mondkapje. Op de heenvlucht heb ik die nog af en toe gedragen, bijvoorbeeld bij het boarden en af en toe tijdens de vlucht, maar op de terugweg heb ik geen moment het mondkapje op gehad (dat deed de meerderheid van de passagiers overigens ook). Daar deed niemand moeilijk over.

Uiteindelijk waren we erg blij met onze keus om niet om te boeken en zo toch een hoop geld te besparen.

Verder qua situatie op Schiphol: security was ongeveer 30 minuten. Pre-corona hadden we wel het idee dat dit vaak korter was (we vliegen altijd buiten het hoogseizoen). Maar goed, 30 minuten vonden we nou ook niet echt iets om over te klagen. Het enige wat irritant was, was dat toen we eenmaal in het vliegtuig zaten we 1,5 uur stil stonden te wachten tot we mochten vertrekken omdat het zo druk was.

Op de terugweg ging alles goed. De eerste bagage kwam binnen 30 minuten op de band, we hadden net de pech dat onze bagage als een van de laatste op de band kwam, dus daar hebben we wel nog een tijd staan wachten, maar goed, vergeleken met de verhalen die je tegenwoordig vaak hoort was het ook niet iets om over te klagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
miicker schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:21:
Saudia heeft echter wel een paar zaken die sommige wellicht als negatief kunnen ervaren:
- Dry airline (enige ter wereld volgens mij?), dus je krijgt er geen alcohol. Voor mij niet erg, ik drink nooit alcohol aan boord.
- Uitdraging van het geloof. Zo wordt Allah meerdere malen genoemd, en ook krijg je bijvoorbeeld voor het opstijgen een gebed dat Mohammad zou hebben gedaan voor hij ging reizen te horen. Daarnaast wordt er soms omgeroepen als er over een bepaalde Moskee gevlogen wordt, waarna er vaak veel mensen gebruik maken van de gebedsruimte aan boord. Voor mij persoonlijk niet storend, maar kan me voorstellen dat sommige liever met een neutrale maatschappij vliegen, al weet ik natuurlijk niet of dit ook gebruikelijk is bij Etihad of Emirates (nog nooit mee gevlogen).
- Mijn vrouw droeg een kort broekje en een hempje. Bij het inchecken kregen we te horen dat ze zich voor het boarden moest omkleden (knieën en schouders bedekken). Ik weet nu niet of dit een richtlijn is van Saudia zelf, of omdat dit het geval is wanneer je naar Saudi-Arabië vliegt. Mijn vrouw wilde zicht toch al omkleden, maar ik vond het toch wel een noembaar minpunt.
Op zich relaxt om te horen dat het meeviel en je flink hebt kunnen besparen. Maar als ik jou was zou ik me de volgende keer iets meer proberen te verdiepen in de gewoonten en verwachtingen van de landen waar je te gast bent. Lompe hollanders zijn er al genoeg.
Saudi Arabië is erg conservatief en het dragen van bedekkende kleding is gebruikelijk. Dat houdt voor vrouwen in dat schouders en knieën bedekt moeten worden. Staat overigens ook gewoon op de site (SAUDIA is requesting from their guests to abide by a dress code where by they are clothed in a manner that is inline with public taste or not offensive to other passengers).

Ik vermoed verder dat aan boord de gebedstijden werden omgeroepen. Bij Emirates en Etihad doen ze dat niet, daar is alleen een functie in de IFE die de richting van Mekka aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bij EK en EY inderdaad nog nooit meegemaakt. Zij mikken dan ook wel op een groter publiek. Ook personeel is bv. voor een heel groot deel Europees en Aziatisch, nauwelijks Emirati's bij de bemanning, en als dat zo is waarschijnlijk als purser bv. EY en EK recruteren ook heel actief in Europa etc.

@miicker Enig idee van de nationaliteiten bij het cabinepersoneel bij Saudia? Wel benieuwd naar.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Daniel schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Saudi Arabië is erg conservatief en het dragen van bedekkende kleding is gebruikelijk. Dat houdt voor vrouwen in dat schouders en knieën bedekt moeten worden. Staat overigens ook gewoon op de site (SAUDIA is requesting from their guests to abide by a dress code where by they are clothed in a manner that is inline with public taste or not offensive to other passengers).
Op zich al eens. Maar buiten dat; Misschien is het eigenzinnig, maar ik vind sowieso dat je “smart casual” moet vliegen. Ik heb altijd een (stretch) spijkerbroek en een polo of net shirt aan en een vest bij. En gewoon sneakers aan. Als ik soms zie hoe mensen vliegen;

- slippers / blote voeten
- korte broek
- veel te kort rokje
- sweatpants (liefst inclusief vlekken)
- compleet in pyama of huispak
- veel te strakke legging (liefst met tijgerprint)
- etc

Dat hoef ik allemaal niet te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 05-06-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-07 23:52
Iemand hier ervaring met lange overstappen in Abu Dhabi en gratis hotelovernachting met Ethihad? Ga namelijk binnenkort weer richting Delhi en voor ongeveer €550 retour de man lijkt het me wel aardig. Ik zie namelijk dat je gratis overnachtingen kan krijgen (zie hier) en met een overstap van pak hem beet 42 uur heen en 4 terug lijkt het me toch wel lekker even een tukkie te doen tussen de heenvluchten O-)

[ Voor 21% gewijzigd door hollandje op 05-06-2022 23:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Op zich al eens. Maar buiten dat; Misschien is het eigenzinnig, maar ik vind sowieso dat je “smart casual” moet vliegen. Ik heb altijd een (stretch) spijkerbroek en een polo of net shirt aan en een vest bij. En gewoon sneakers aan. Als ik soms zie hoe mensen vliegen;

- korte broek
- veel te kort rokje
- etc

"Dat hoef ik allemaal niet te zien"? Kom je dan nooit buiten? Je beschrijft nu niet bepaald ongewone kleding. Als je nu zegt dat je het vreemd zou vinden als men letterlijk in een zwemshort of bikini in het vliegtuig zou zitten, daar is nog wel wat voor te zeggen.

Vliegen is niet meer luxe, of exclusief of bijzonder maar gewoon voor de massa, in economy, en ook in business, zijn er genoeg mensen die gewoon voor comfort gaan en daar hebben ze groot gelijk in, laat anderen toch gewoon dragen wat ze willen. Zolang iemand de rest niet tot last is (raar gedrag, of ongewassen bijvoorbeeld) is er toch niets aan te merken? Leven en laten leven wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:14:
Bij EK en EY inderdaad nog nooit meegemaakt. Zij mikken dan ook wel op een groter publiek. Ook personeel is bv. voor een heel groot deel Europees en Aziatisch, nauwelijks Emirati's bij de bemanning, en als dat zo is waarschijnlijk als purser bv. EY en EK recruteren ook heel actief in Europa etc.

@miicker Enig idee van de nationaliteiten bij het cabinepersoneel bij Saudia? Wel benieuwd naar.
Ik denk dat de meeste uit Saudi-Arabië komen, maar dat durf ik niet te zeggen. Al het personeel dat ik gesproken heb sprak erg goed Engels. Ik heb een steward wat langer gesproken, hij woont in Saudi-Arabië zelf. Hij vroeg me waarom we voor Saudia gekozen hadden, toen ik aangaf dat we dat deden vanwege de prijs verbaasde het dat heel erg, omdat ze volgens hem (in ieder geval in Saudi-Arabië zelf) niet bekend staan als goedkopere maatschappij. Toen ik hem de prijs van de tickets vertelde was hij helemaal verbaasd, dat had hij nooit veracht.

Overigens hebben we op de terugvlucht gevraagd of het mogelijk was om te switchen naar business class (bij KLM weet ik dat je dit aan boord kunt vragen en dan niet zo heel veel betaald voor een upgrade), bij Saudia doen ze daar niet aan, dat moet je dan op het vliegveld al geregeld hebben, aan boord kun je niet meer switchen. Overigens zat het vliegtuig toen helemaal vol, ook business class, dus had het sowieso niet gekunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
FreakNL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:38:
[...]

- korte broek
- veel te kort rokje
- etc

Het interesseert me vrij weinig wat mensen aantrekken in het vliegtuig. Comfort boven alles, maar wat dat is moet je zelf weten.
Zolang het maar fatsoenlijk en respectvol is naar de mensen waar je urenlang een paar m2’s mee moet delen. Dat je naar Mallorca vliegt in je strandkleding, boeie. Maar als je naar plekken vliegt waar hotpants als onfatsoenlijk worden beschouwd is het wel zo netjes om ook gewoon bedekkende kleding aan te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Je zou maar reizen met Ryanair als Zuid-Afrikaan en, zoals de meeste Zuid-Afrikanen, geen Afrikaans spreken :X
Ryanair wordt beticht van racisme nu de luchtvaartmaatschappij eist dat Zuid-Afrikaanse passagiers een test doen in het Afrikaans om hun nationaliteit te bewijzen. Afrikaans wordt slechts door zo’n 13 procent van de bevolking gesproken, vooral door een witte minderheid, en wordt geassocieerd met apartheid.

Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij - op basis van passagiersaantallen - voert geen vluchten uit van en naar Zuid-Afrika, maar vraagt wel Zuid-Afrikaanse passagiers die reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en Europa om een ‘eenvoudige vragenlijst’ in te vullen in het Afrikaans. Dat zou nodig zijn om mensen op te sporen die reizen op frauduleuze Zuid-Afrikaanse paspoorten. Onlangs zijn er ambtenaren opgepakt die worden verdacht van de handel in illegale paspoorten.

,,Als ze deze vragenlijst niet kunnen invullen, wordt de reis geweigerd en krijgen ze een volledige terugbetaling”, bevestigde een woordvoerder van de Ierse luchtvaartmaatschappij vandaag aan persbureau Reuters. Het is geen vereiste vanuit de Britse overheid.

Afrikaans wordt gesproken door zo'n 13 procent van de 58 miljoen mensen in Zuid-Afrika. Het was tot 1994, toen de apartheid werd beëindigd, de officiële taal. Afrikaans is verwant aan het Nederlands: de taal werd geboren toen de Nederlanders daar in de zeventiende eeuw kwamen. Een Zuid-Afrikaanse passagier vertelt de Financial Times dat de test van Ryanair mensen ‘extreem uitsluit’ en dat de prijsvechter niet bij de implicaties van de test stil heeft gestaan, aangezien zwarte Zuid-Afrikanen tijdens het apartheidsregime gedwongen werden Afrikaans te gebruiken. ,,Het komt zeker neer op indirecte rassendiscriminatie”, zei hij.

De vragen gaan onder meer over wat de hoofdstad is van Zuid-Afrika, welke munteenheid er wordt gebruikt, wat de hoogste berg is en aan welke kant van de weg er wordt gereden. Catherine Bronze (49) en haar 11-jarige zoon Kolby vertellen aan het Britse Metro dat ze werden geweigerd op een vlucht van Ierland naar Engeland, omdat ze fouten had gemaakt in de test. Ze spreekt geen Afrikaans, maar kreeg te horen ‘dat ze haar best moest doen’.

Ze konden pas naar huis zónder een test te doen nadat Catherines man, die een Brits paspoort heeft, zijn gezin kwam halen en twee dagen later met hen meereisde vanaf Dublin. ,,Het was de eerste keer dat ik het gevoel had dat ik werd gediscrimineerd voor iets waar ik geen controle over had, omdat er onmiddellijk werd aangenomen dat mijn paspoort verkeerd was”, zegt Bronze. ,,Ik weet dat het belachelijk klinkt, maar het voelde eigenlijk traumatisch, iedereen keek naar me terwijl ik aan het huilen was.”
Bron: Ryanair dwingt Zuid-Afrikanen test te doen in Afrikaans om nationaliteit te bewijzen

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FURF8pRWYAAdmm7?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FURF8pXXoAA4rm3?format=jpg&name=large

Wat een bedrijf....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wildhagen schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:36:
Je zou maar reizen met Ryanair als Zuid-Afrikaan en, zoals de meeste Zuid-Afrikanen, geen Afrikaans spreken :X
[...]
Bron: Ryanair dwingt Zuid-Afrikanen test te doen in Afrikaans om nationaliteit te bewijzen

[Twitter]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een bedrijf....
Ze zijn gewaarschuwd door Zuid-Afrika voor valse paspoorten, maar het is de keuze voor Afrikaans welke belachelijk is. Het is de 3e taal qua wie het spreekt, en heeft flinke links met het vroegere Apartheidsregime; het riekt inderdaad naar onbewust racisme.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:19
ik kan hem invullen en begrijp alle tekst, ben ik nu kwalificeerbaar als Zuid Afrikaan? :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mfkne
gambieter schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:46:
[...]

Ze zijn gewaarschuwd door Zuid-Afrika voor valse paspoorten, maar het is de keuze voor Afrikaans welke belachelijk is.
Belachelijk is dat er een kennistest moet worden gedaan, in welke taal dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

miicker schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Overigens hebben we op de terugvlucht gevraagd of het mogelijk was om te switchen naar business class (bij KLM weet ik dat je dit aan boord kunt vragen en dan niet zo heel veel betaald voor een upgrade),
Dat valt tegen hoor tegenwoordig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mfkne schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:00:
Dat ook. Alle Hollanders vragen over de Keukenhof en Madurodam!

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:47
Aan prioritypass in de zuid terminal van Gatwick heb je ook niets, van de 4 lounges zijn er 3 nog dicht door corona 8)7 en de ene die wel open is zit zo vol dat eigenlijk nul kaarthouders accepteren over de hele dag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Dat ook. Alle Hollanders vragen over de Keukenhof en Madurodam!
Dan wel in het Fries uiteraard. Dat is immers een nationaal erkende taal.

Iedereen die het Fries niet beheerst meteen weigeren op de vlucht, zal wel illegaal zijn dan!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46

Sorcerer8472

Mens sana?

miicker schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Overigens hebben we op de terugvlucht gevraagd of het mogelijk was om te switchen naar business class (bij KLM weet ik dat je dit aan boord kunt vragen en dan niet zo heel veel betaald voor een upgrade), bij Saudia doen ze daar niet aan, dat moet je dan op het vliegveld al geregeld hebben, aan boord kun je niet meer switchen. Overigens zat het vliegtuig toen helemaal vol, ook business class, dus had het sowieso niet gekunt.
Op het vliegveld doen inderdaad, dan weet je ook gelijk of het kan, en volgens mij is het tarief hetzelfde. Dan kun je ook even rustig kijken of het een beetje een prima stoel is die nog vrij is ipv dat de FA's druk zijn met hun werk :)

Upgrade-tarief aan de gate vond ik best prima. Geen idee of dat hetzelfde is als in het vliegtuig zelf bij KLM trouwens?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mfkne schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel Nederlanders de internationale landcode voor Nederland kennen. Dat is vermoedelijk minder dan 50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
menzo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:11:
Aan prioritypass in de zuid terminal van Gatwick heb je ook niets, van de 4 lounges zijn er 3 nog dicht door corona 8)7 en de ene die wel open is zit zo vol dat eigenlijk nul kaarthouders accepteren over de hele dag.
Is ook wel bijzonder. Engeland heeft alle maatregelen al maanden geleden afgeschaft, er is geen enkele beperking meer. BA doet ook al lang niet meer aan mondkapjes in het vliegtuig. Maar de lounges zijn nog dicht 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfkne
downtime schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel Nederlanders de internationale landcode voor Nederland kennen. Dat is vermoedelijk minder dan 50%.
Die test is zinloos want

a) er zijn mensen die niet de Zuid Afrikaanse nationaliteit hebben maar de vragen in de test wel zouden kunnen beantwoorden
b) er zijn menen die wel de Zuid Afrikaanse nationaliteit hebben maar de vragen in de test niet zouden kunnen beantwoorden

Als er iemand vanwege het falen (of weigeren van meedoen) niet op een vlucht wordt meegenomen is dit gewoon denied boarding en daarmee is Ryanair aan iedere passagier in die situatie compensatie verschuldigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
mfkne schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:28:
[...]

Die test is zinloos want

a) er zijn mensen die niet de Zuid Afrikaanse nationaliteit hebben maar de vragen in de test wel zouden kunnen beantwoorden
b) er zijn menen die wel de Zuid Afrikaanse nationaliteit hebben maar de vragen in de test niet zouden kunnen beantwoorden

Als er iemand vanwege het falen (of weigeren van meedoen) niet op een vlucht wordt meegenomen is dit gewoon denied boarding en daarmee is Ryanair aan iedere passagier in die situatie compensatie verschuldigt.
En een aanklacht vanwege discriminatie...

Het is sowieso dubieus dat een airline paspoorten op echtheid zou gaan controleren. Daar is de marechaussee voor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Is ook wel bijzonder. Engeland heeft alle maatregelen al maanden geleden afgeschaft, er is geen enkele beperking meer. BA doet ook al lang niet meer aan mondkapjes in het vliegtuig. Maar de lounges zijn nog dicht 8)7
Heeft ook niets met beperkingen te maken maar met personeelstekort zoals in zoveel sectoren. Uiteindelijk is lounge een horeca gelegenheid en het is niet makkelijk personeel te vinden,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:19:
[...]

En een aanklacht vanwege discriminatie...

Het is sowieso dubieus dat een airline paspoorten op echtheid zou gaan controleren. Daar is de marechaussee voor.
Als een luchtvaarmaatschappij passagiers meeneemt die niet de juiste documentatie hebben dan kunnen ze (forse) boetes krijgen. De check an sich is dus niet zo gek, de manier waarop wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:19
ik denk dat de luchtvaartmaatschappij mensen niet opgeleid zijn om de echtheid van een document vast te kunnen stellen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
PolarBear schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Als een luchtvaarmaatschappij passagiers meeneemt die niet de juiste documentatie hebben dan kunnen ze (forse) boetes krijgen. De check an sich is dus niet zo gek, de manier waarop wel.
De luchtvaartmaatschappij moet ook controleren of de pax over de juiste documenten beschikt. Niet of die documenten echt zijn.
Maar die regel is vooral voor visa, inentingsbewijzen, verzekeringsbewijzen en tegenwoordig covid tests. Dat zijn allemaal zaken die de marchaussee niet controleert, maar de immigratiedienst van het land van aankomst wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Om het maar weer eens echt over vliegen te hebben :p Vandaag op pad met de AF A220 :) Ik moet naar Milaan en heb speciaal de route over CDG geboekt om eens te kijken hoe dat vliegtuig is. Stil met grote ramen in ieder geval wat ik gelezen heb.

Verder is het de bedoeling dat er weer echte maaltijden geserveerd worden. Ik landt om 18.50, dus hoop dat ik dan een champagne diner achter de rug heb :p

Edit

Status nu: geen rijen. Denk zelfs dat non-privium sneller is dan Privium.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 07-06-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-07 14:59
Wij vliegen deze zomer weer eens met Transavia. Nu heb ik een vraag over de voornaam die je moet invullen tijdens het boeken. Van eigenlijk alle andere maatschappijen die ik gewend ben is alleen de eerste voornaam en achternaam voldoende. Nu las ik echter na het boeken dat Transavia alle voornamen wil weten. Ik heb ook twee doopnamen, maar ik heb dus alleen mijn eerste voornaam ingevuld.
Weet iemand of dit een probleem gaat zijn? Volgens mij is het eventueel nog wel kosteloos aan te passen tot aan het inchecken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 21:30
PWM schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:19:
Om het maar weer eens echt over vliegen te hebben :p Vandaag op pad met de AF A220 :) Ik moet naar Milaan en heb speciaal de route over CDG geboekt om eens te kijken hoe dat vliegtuig is. Stil met grote ramen in ieder geval wat ik gelezen heb.

Verder is het de bedoeling dat er weer echte maaltijden geserveerd worden. Ik landt om 18.50, dus hoop dat ik dan een champagne diner achter de rug heb :p

Edit

Status nu: geen rijen. Denk zelfs dat non-privium sneller is dan Privium.
Ik vloog die afgelopen zondag. Prachtig toestel. Cabine erg ruim en licht, en mooie grote ramen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjRKSuiG8xbvLJArHjMt4j57nA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7RP7LQ31mHXOf7SN0h8ONG3.jpg?f=fotoalbum_large

Qua eten aan boord...tja. Typisch AF. Sinds vorig jaar enkel koude maaltijd in C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vu5-EiIHJqyBX3hvEdm_xz3rRiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4eL3OPXQlvqirfak4MKPpYC.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk wel met een glas bubbels erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
cordonbleu schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:36:
Wij vliegen deze zomer weer eens met Transavia. Nu heb ik een vraag over de voornaam die je moet invullen tijdens het boeken. Van eigenlijk alle andere maatschappijen die ik gewend ben is alleen de eerste voornaam en achternaam voldoende. Nu las ik echter na het boeken dat Transavia alle voornamen wil weten. Ik heb ook twee doopnamen, maar ik heb dus alleen mijn eerste voornaam ingevuld.
Weet iemand of dit een probleem gaat zijn? Volgens mij is het eventueel nog wel kosteloos aan te passen tot aan het inchecken.
Nah niemand geeft iets om doopnamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-07 14:59
CyBeR schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Ook niet als deze dus wel op m'n ID kaart / paspoort staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CyBeR schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:29:
[...]
Behalve de GBA (over het algemeen komen de doopnamen en officiële voornamen overeen) en de Nederlandse paspoorten zijn op de GBA gebaseerd en diverse luchtvaartmaatschappijen willen verschillende dingen zoals eerste of alle officiële voornamen en die staan dus in het paspoort.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Ik heb drie voornamen en heb nooit meer dan mijn eerste voornaam ingevuld (behalve als het om dingen als ESTA gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mfkne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:57:
Ik heb drie voornamen en heb nooit meer dan mijn eerste voornaam ingevuld (behalve als het om dingen als ESTA gaat).
Is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en het land waar je naar binnen wilt (Thailand heeft ook van die leuke formulieren, die je voor de landing al in moet vullen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1 ... 138 ... 246 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2