Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 139 ... 245 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Behalve de GBA (over het algemeen komen de doopnamen en officiële voornamen overeen) en de Nederlandse paspoorten zijn op de GBA gebaseerd en diverse luchtvaartmaatschappijen willen verschillende dingen zoals eerste of alle officiële voornamen en die staan dus in het paspoort.
Ja in 't GBA e.d. staat 't en als je vaccinatiebewijzen o.i.d. hebt moet 't er ook bij staan en zo vast meer, maar ik doelde specifiek op luchtvaart.

Voornaam + Achternaam is voldoende. Als je meer dan 1 achternaam hebt (bv. van Hier tot Gunter) dan die wel natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:46
Als ik het met goed herinner zijn er zelfs afspraken binnen IATA over voornamen en hoe deze aan te geven zijn in tickets, en is de eerste voornaam en de achternaam voldoende. Als ik voor mijn dochter al haar voor- en achternamen aangeef wordt de laatste voornaam zelfs afgesneden door de airline omdat'ie anders te lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:01
Sorcerer8472 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Op het vliegveld doen inderdaad, dan weet je ook gelijk of het kan, en volgens mij is het tarief hetzelfde. Dan kun je ook even rustig kijken of het een beetje een prima stoel is die nog vrij is ipv dat de FA's druk zijn met hun werk :)

Upgrade-tarief aan de gate vond ik best prima. Geen idee of dat hetzelfde is als in het vliegtuig zelf bij KLM trouwens?
Wat betaal voor zo'n upgrade aan de gate/in het vliegtuig?

Is dat goedkoper dan wanneer je het online bijboekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Behalve de GBA (over het algemeen komen de doopnamen en officiële voornamen overeen) en de Nederlandse paspoorten zijn op de GBA gebaseerd en diverse luchtvaartmaatschappijen willen verschillende dingen zoals eerste of alle officiële voornamen en die staan dus in het paspoort.
Pas hierbij wel op, ik heb vrienden waarbij de officiële voornamen niet hetzelfde zijn als de roepnaam. Iedereen noemt iemand Peter terwijl zijn officiële naam Petrus is. Dat soort dingen. Ik heb wel eens reizen gehad met vrienden waarbij degene die boekte dat niet wist. Sta je toch voor een harde nee bij het inchecken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CyBeR schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Nah niemand geeft iets om doopnamen.
Tenzij het je eerste officiële voornaam is en je je ticketjes daar niét op boekt. Dan leer je ze wel waarderen 8).
mfkne schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:03:
Als ik het met goed herinner zijn er zelfs afspraken binnen IATA over voornamen en hoe deze aan te geven zijn in tickets, en is de eerste voornaam en de achternaam voldoende.
Klopt, de regel is idd alleen de eerste voor- én achternaam. Al lijkt lokale praktijk (heb al wat verhalen over Afrika gehoord...) daar soms wel nog van af te wijken 8)7.

[ Voor 45% gewijzigd door Borromini op 07-06-2022 13:45 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Ja in 't GBA e.d. staat 't en als je vaccinatiebewijzen o.i.d. hebt moet 't er ook bij staan en zo vast meer, maar ik doelde specifiek op luchtvaart.

Voornaam + Achternaam is voldoende. Als je meer dan 1 achternaam hebt (bv. van Hier tot Gunter) dan die wel natuurlijk.
Je hebt gelijk als je met voornaam bedoelt de eerste voornaam zoals die in je paspoort staat. Nog zeer veel mensen hebben een andere officiële voornaam dan de roepnaam, vanuit de katholieke traditie (Petrus, Wilhelmus, Maria...). Dat heeft al tot heel wat gedoe geleid bij het boeken van vliegtickets.
Ik weet niet beter of de eerste officiële voornaam is altijd voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-07 16:40
cordonbleu schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:36:
Wij vliegen deze zomer weer eens met Transavia. Nu heb ik een vraag over de voornaam die je moet invullen tijdens het boeken. Van eigenlijk alle andere maatschappijen die ik gewend ben is alleen de eerste voornaam en achternaam voldoende. Nu las ik echter na het boeken dat Transavia alle voornamen wil weten. Ik heb ook twee doopnamen, maar ik heb dus alleen mijn eerste voornaam ingevuld.
Weet iemand of dit een probleem gaat zijn? Volgens mij is het eventueel nog wel kosteloos aan te passen tot aan het inchecken.
Als je binnen Schengen vliegt is er ook niemand die je naam op je boardingpass controleert met je ID bewijs.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
prijk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Je hebt gelijk als je met voornaam bedoelt de eerste voornaam zoals die in je paspoort staat. Nog zeer veel mensen hebben een andere officiële voornaam dan de roepnaam, vanuit de katholieke traditie (Petrus, Wilhelmus, Maria...). Dat heeft al tot heel wat gedoe geleid bij het boeken van vliegtickets.
Ja, ik heb dat ook. Maar als je je roepnaam invult ipv je naam zoals die in je paspoort staat ben je ook gewoon dom.
Ik weet niet beter of de eerste officiële voornaam is altijd voldoende.
Juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
rmr1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Als je binnen Schengen vliegt is er ook niemand die je naam op je boardingpass controleert met je ID bewijs.
Dat ligt aan de airline. Die zijn (in ieder geval in Nederland) niet verplicht het te doen maar sommige doen 't wel om te zorgen dat jij niet een ticket met een andere tenaamstelling gebruikt (want dan willen ze je een nieuw ticket verkopen.)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:43

franssie

Save the albatross

[...]

Op Schiphol niet, maar bijvoorbeeld in Portugal wel (en daar kwam ik er dus achter dat ik mijn ID nog in NL had liggen, gelukkig moest ie lachen toen ik maar mijn rijbewijs liet zien en mocht ik doorlopen maar dat had ook anders kunnen gaan ben ik bang).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Wat doen ze dan aan de gate? In BRU vragen ze standaard je ID én je instapkaart... Ook binnen Schengen. Lijkt me niet dat ze daar alleen kijken naar de geldigheid van je ID.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 07-06-2022 14:00 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-07 10:17
We vliegen dus inderdaad naar Portugal, vanaf RTM. Op RTM heb ik het wel eens vaker meegemaakt dat ID's gechecked werden (binnen Schengen). Op Schiphol binnen Schengen dan weer niet, behalve bij Easyjet volgens mij.
Voor de terugvlucht vanuit Portugal met TRA is alleen eerste voornaam dus ook voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Wat doen ze dan aan de gate? In BRU vragen ze standaard je ID én je instapkaart... Ook binnen Schengen. Lijkt me niet dat ze daar alleen kijken naar de geldigheid van je ID.
Op AMS vraagt iig KLM nergens om. Boarding pass scannen en als die groen bliept is 't ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Op AMS vraagt iig KLM nergens om. Boarding pass scannen en als die groen bliept is 't ok.
Klopt, al was ik wel eens ingechecked met de pass van mijn vriendin en bij haar (zij had de mijne) viel het wel op dat ze geen MR (mannetje) was. Ook snel opgelost :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

CyBeR schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Op CRL (weliswaar met Ryanair, maar evengoed) is een vriend van me geweigerd aan de gate omdat ie met een reispas (Belgisch staatsburger, binnen Schengen) wou vliegen die een week vervallen was :*). Dat kan je aan 'kostenoptimalisatie' wijten bij Ryanair :+.

Maar ook op BRU heb ik het met SN etc. nog nooit anders geweten. Altijd én ID én instapkaart laten zien aan de gate en ze houden ze allebei ook effe naast elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:49

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PolarBear schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:26:
[...]
Pas hierbij wel op, ik heb vrienden waarbij de officiële voornamen niet hetzelfde zijn als de roepnaam. Iedereen noemt iemand Peter terwijl zijn officiële naam Petrus is. Dat soort dingen. Ik heb wel eens reizen gehad met vrienden waarbij degene die boekte dat niet wist. Sta je toch voor een harde nee bij het inchecken.
De vader van een goede vriend van me heeft hetzelfde probleem, iedereen noemt hem John (of Sean, weet niet precies) maar in zijn paspoort staat Simon.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Ken daarentegen wel mensen die met een ticket met een ander geslacht dan in hun paspoort gereisd hebben.
En in dit geval uit slordigheid bij invullen maar ik kan mij voorstellen dat maatschappijnen daar tegenwoordig flexibel mee om gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou, positief vandaag is dat er geen rijen zijn en de lounges niet overbevolkt waren. Niet positief: Ik sta nog steeds aan de gate, 50 minuten na boarding, want ja: "It's ies verie busie at ze aeport" volgens de captain.
ANdrode schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:54:
[...]

Ken daarentegen wel mensen die met een ticket met een ander geslacht dan in hun paspoort gereisd hebben.
En in dit geval uit slordigheid bij invullen maar ik kan mij voorstellen dat maatschappijnen daar tegenwoordig flexibel mee om gaan :)
Ik ben nog wel op reis geweest met het paspoort van mijn broer, kwam ik achter bij aankomst. We lijken niet echt op elkaar en verrassend hebben we ook beide een andere voornaam. Had KLM niet door :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

PWM schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:19:
Om het maar weer eens echt over vliegen te hebben :p Vandaag op pad met de AF A220 :) Ik moet naar Milaan en heb speciaal de route over CDG geboekt om eens te kijken hoe dat vliegtuig is. Stil met grote ramen in ieder geval wat ik gelezen heb.

Verder is het de bedoeling dat er weer echte maaltijden geserveerd worden. Ik landt om 18.50, dus hoop dat ik dan een champagne diner achter de rug heb :p

Edit

Status nu: geen rijen. Denk zelfs dat non-privium sneller is dan Privium.
Vergelijkbaar met de A350 kwa geluid voor de lange afstand, een verademing, vooral als je ook nog met een 737 gaat vliegen diezelfde dag :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-07 22:27

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ook inflatie in de award charts. Mail van Krisflyer dat de redemption miles met gemiddeld 10% omhoog gaan vanaf 5 juli. Een business saver enkeltje van Amsterdam naar Singapore was 92.000 miles, dat wordt nu 103.500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
ANdrode schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:54:
[...]

Het hangt een beetje van je bestemming af denk ik. Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat naar zeg de US je mee mag. Vaak doen ze bij de gate nog wel een naam check tussen passpoort en boardingcard. Denk ook dat het nogal uitmaakt welke maatschappij je meevliegt. Een Ryanair vraag na 48 uur/ meer dan 3 karakters wijzigen zo'n 115 euro voor een naams wijziging. Kan je vaak net zo goed een nieuw ticket kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Iemand wel eens gezien dat een vlucht niet op Schiphol staat, maar wel gepland is?

EW2181 naar Stuttgart morgen staan bij Eurowings op de planning en is nog te boeken, maar de Schiphol app kent hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:31:
Iemand wel eens gezien dat een vlucht niet op Schiphol staat, maar wel gepland is?

EW2181 naar Stuttgart morgen staan bij Eurowings op de planning en is nog te boeken, maar de Schiphol app kent hem niet.
Heel maf, ik zie wel dat de vlucht morgen door een andere maatschappij (Avion Express Malta) wordt gevolgen maar dat zou niet uit moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:35:
[...]

Heel maf, ik zie wel dat de vlucht morgen door een andere maatschappij (Avion Express Malta) wordt gevolgen maar dat zou niet uit moeten maken.
Ik had voor een stapel medewerkers vluchten staan naar Milaan. Die werden net allemaal geannuleerd. Dus nu hebben we ze omgeboekt via Stuttgart (echt enige optie) en die komen nu dus niet terug in het overzicht. Duimen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
PolarBear schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Het hangt een beetje van je bestemming af denk ik. Maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat naar zeg de US je mee mag. Vaak doen ze bij de gate nog wel een naam check tussen passpoort en boardingcard. Denk ook dat het nogal uitmaakt welke maatschappij je meevliegt. Een Ryanair vraag na 48 uur/ meer dan 3 karakters wijzigen zo'n 115 euro voor een naams wijziging. Kan je vaak net zo goed een nieuw ticket kopen.
Kan het voor de echte TSA controle niet vinden, maar voor TSA precheck hoeft het gender op de identiteitsdocumenten niet overeen te komen met wat er in de database staat. Waarschijnlijk gaat dat transitief ook op voor tickets.

Ik kan mij ook voorstellen dat men zo gewend is om fouten in naam/datum te vinden dat men vooral naar voorletter/achternaam/maand/dag kijkt ipv naar naam + geboortedatum + geslacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
  • Laatst online: 09-07 21:41
Het gaat om twee dingen:

1. Policy van het land der bestemming
2. Airline policy

Enkele jaren terug was het bijvoorbeeld voor een langere tijd verplicht om je volledig te identificeren bij boarden voor een vlucht naar Frankrijk. Dat was een Franse regel welke aan de maatschappijen werd opgelegd. Dus ook als je KLM vloog moest je je ID laten zien bij de gate.

Daarnaast hebben sommige airlines de policy om het te controleren. Niet vanuit een security perspectief, maar commercieel: Om te checken of tickets niet worden gewisseld, doorverkocht, etc. Ze willen natuurlijk niet dat elk ticket dat niet gevlogen wordt via marktplaats wordt doorverkocht (Of erger: Dat partijen tickets worden opgekocht op fictieve namen om later tegen een veel hoger bedrag door te verkopen). Het feit dat standaard een bepaald percentage van de passagiers niet komt opdagen (of niet eens inchecked) is simpelweg deel van het businessmodel - daarom kan er overboekt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Xandrios op 07-06-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09-07 12:07
Jaren geleden bij Ryanair ooit toepnaam 'Bert' ingevuld ipv Bertus. In principe naaien ze je dan 70 euro (destijds) aan. Bij het boarden moest er gebeld worden, maar volgens mij lieten ze me gaan omdat het anders te veel vertraging zou opleveren.

Sindsdien vul ik altijd mijn 3 volledige voornamen in. Als dat niet kan mijn volledige eerste voornaam. ID-kaart/paspoort meenemen lijkt me een vanzelfsprekendheid wanneer je gaat vliegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Gisteren naar USA gevlogen, was 20 mins tussen aankomst Schiphol en binnenlopen Crown lounge.
Ging dus erg snel, maar had al boarding pass en geen ruimbagage. Lounge was wel erg vol.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

wimpie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:54:
Gisteren naar USA gevlogen, was 20 mins tussen aankomst Schiphol en binnenlopen Crown lounge.
Ging dus erg snel, maar had al boarding pass en geen ruimbagage. Lounge was wel erg vol.
opmerkelijk hoe onvoorspelbaar het is dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 10:18
Daniel schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:32:
Ook inflatie in de award charts. Mail van Krisflyer dat de redemption miles met gemiddeld 10% omhoog gaan vanaf 5 juli. Een business saver enkeltje van Amsterdam naar Singapore was 92.000 miles, dat wordt nu 103.500.
Yup ;(

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Weet iemand de reden van de luchtverkeersleiding in Milaan? We hebben als bedrijf een feest morgen en vandaag zijn eigenlijk alle vluchten geannuleerd. Daar is niets aan te doen, maar ik wil dan wel altijd weten waarom het zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
PWM schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:52:
Weet iemand de reden van de luchtverkeersleiding in Milaan? We hebben als bedrijf een feest morgen en vandaag zijn eigenlijk alle vluchten geannuleerd. Daar is niets aan te doen, maar ik wil dan wel altijd weten waarom het zo is.
Het is een staking, zoals gebruikelijk: https://www.tcs.ch/de/cam...rmationen/streikkalender/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-07 20:34
Mooi onduidelijk zooitje af en toe bij de maatschappijen. Begin mei naar Nederland gevlogen op een round-trip RDU > AMS met Delta. Twee tickets a $945 per stuk.
Vanwege een sterfgeval de terugvlucht moeten annuleren, daarvoor kregen we eCredit. Niemand kon me vertellen hoeveel dat was en ik kon het niet inzien in mijn Delta account. Ik ging uit van de halve prijs.
Met het verschil in ticketprijzen toch maar in de chat geklommen om het na te vragen en kreeg te horen dat het volledige bedrag gecrediteerd was. Bijzonder, maar ik klaag niet.

Wil de terugweg boeken, kost me dat ongeveer €900 pp voor een retour (€1500 voor one-way), maar ik kan de eCredit niet toepassen (foutmelding). Twee uur in de chat bezig met iemand om het ticket te boeken en die liep vervolgens tegen hetzelfde probleem aan. Doorgezet naar andere afdeling, wachttijd voor 650 minuten. Dat kwam ongeveer overeen met de telefoon.

Volgende dag nogmaals proberen, wederom dezelfde problemen, nu 3 uur in de chat (en dat is "actief" chatten) en ook weer doorgezet naar een specialist, wachttijd 771 minuten.

Weer een nieuwe chat gestart, deze medewerker wist me te vertellen dat het eCredit maar de helft was van wat eerder aangegeven was. Prima, denk ik dan, dat is eerlijk. Deze kon het eCredit uiteindelijk wel toepassen. Die vroeg me toen waarom ik eigenlijk geen one-way boekte als de terugreis toch niet belangrijk was. Toen ik aan gaf dat deze zo'n 70% duurder is was het antwoord "ja maar die prijzen online kunnen nogal afwijken van wat wij kunnen bieden". Hup, weer doorgezet naar een afdeling die dat kon regelen, maar de chat kapte er mee voordat ik die gesproken had.

Goed gefrustreerd ermee opgehouden. Kijk ik uren later in mijn account, zie ik netjes de one-way BRU > RDU voor ons beiden en geen charge op mijn CC. BRU omdat ik dan toch mooi weg kan blijven van Schiphol.

Nu dacht je dat ik er wel echt klaar mee was, maar vooruit spoelen naar gisteren en ik kijk toch even naar onze main cabin stoelen. Ik kan upgraden naar exit row en niemand naast ons voor een klein bedrag en omdat we toch al zo'n kuttijd hebben gehad gunden ik dat ons wel.
Online aanpassen en betalen > 'Something went wrong'. Controleren, beiden nog op dezelfde stoel. Nogmaals proberen, zelfde foutmelding. Echter, mijn vrouw was wel verplaatst. Tegen beter weten in nog een keer voor mij alleen, toch weer fout.
De chat weer in en na een half uur was ook dat rechtgezet.

Wat een missie... Als het verhaal warrig leest is dat omdat het ook zo warrig was.
Nadat alles op z'n pootjes terecht gekomen was zei ik tegen mijn vrouw: "Toch nog steeds blij dat het geen AA of United was".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Bagage inchecken heeft bij mij de afgelopen 2 jaar nog nooit langer dan een paar minuten geduurd. Neem aan dat je ook via SkyPriority bent gegaan trouwens?
Daniel schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:32:
Zit even op de KLM-app te kijken maar ik zie niets voor minder dan 224.000 miles (+ 202 euro). Veel dagen zelf 450.000 miles, en ik heb het over datums eind dit jaar buiten vakantieperiodes 8)7

Zakelijke bestemmingen zijn onbetaalbaar in miles bij KLM. Wellicht is dat een nieuw soort beleid?
ronnym schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Wat betaal voor zo'n upgrade aan de gate/in het vliegtuig?

Is dat goedkoper dan wanneer je het online bijboekt?
Voor JFK-AMS was het 74.900 miles in de 787-10, zonder verder cash bijbetaling. Ik heb nogal wat miles over dus vond het helemaal prima.

Hangt wellicht af van originele boekingsklasse (gewoon economy bij mij). Met geld bijkopen was het 1150 euro geweest. Geen idee of het goedkoper is bij het inchecken, het aanbod is dan meer gepersonaliseerd geloof ik. De miles werden een paar dagen later pas afgeschreven trouwens, wellicht omdat Delta de afhandeling doet op JFK. Vraag me af of ik theoretisch een negatief aantal miles had kunnen krijgen :9

De 787-9 vind ik trouwens net wat fijner, lijkt ook wel wat stiller te zijn dan de 787-10.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:52:
Mijn broer en zijn vrouw zouden vandaag voor een korte vakantie naar Milaan vliegen vanaf Gatwick. Gisteravond gecancelled. Probleem is dat het een Easyjet vlucht is, en die zijn hard bezig geweest met een cancelculture van 80 of zo vluchten per dag in de laatste twee weken, en dus kan het vanwege die staking zijn, of gewoon Easyjet die aan het ****en is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
The Realone schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:51:
Kijk ik uren later in mijn account, zie ik netjes de one-way BRU > RDU voor ons beiden en geen charge op mijn CC. BRU omdat ik dan toch mooi weg kan blijven van Schiphol.
Let op! Het feit dat er een reservering is betekend niet dat je daar ook mee kan reizen. Je moet een nieuw e-ticket hebben om daadwerkelijk te mogen reizen. het hebben van een reservering kost niets en geeft ook nul rechten. Als je het idee hebt dat er geen betaling is gedaan is de kans groot dat dit een (mogelijk tijdelijke) reservering is die tzt een "timeout" heeft en zal verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-07 20:34
Xandrios schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Let op! Het feit dat er een reservering is betekend niet dat je daar ook mee kan reizen. Je moet een nieuw e-ticket hebben om daadwerkelijk te mogen reizen. het hebben van een reservering kost niets en geeft ook nul rechten. Als je het idee hebt dat er geen betaling is gedaan is de kans groot dat dit een (mogelijk tijdelijke) reservering is die tzt een "timeout" heeft en zal verdwijnen.
Bedankt voor de waarschuwing, maar wat is dan volgens jou, buiten de boarding pass straks, een e-ticket? Of het verschil met een reservering? Want ik heb dus gewoon stoelen aangewezen en die ze vluchten onder mijn account met onze namen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-07 15:49
The Realone schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Bedankt voor de waarschuwing, maar wat is dan volgens jou, buiten de boarding pass straks, een e-ticket? Of het verschil met een reservering? Want ik heb dus gewoon stoelen aangewezen en die ze vluchten onder mijn account met onze namen in de app.
Voor zover ik weet is een e-ticket een betalingsbevestiging en een boarding pass alleen een middel om het vliegtuig in te stappen. Als je met 2 reist heb je ook 2 verschillende e-tickets, 1 voor jou en 1 voor je partner. Ik zou echter niet weten hoe je bij Delta een e-ticket bevestiging kan vinden, misschien weet iemand anders dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:01
Sorcerer8472 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Zit even op de KLM-app te kijken maar ik zie niets voor minder dan 224.000 miles (+ 202 euro). Veel dagen zelf 450.000 miles, en ik heb het over datums eind dit jaar buiten vakantieperiodes 8)7

Zakelijke bestemmingen zijn onbetaalbaar in miles bij KLM. Wellicht is dat een nieuw soort beleid?
Singapore is een populaire en drukke bestemming. Als je KL of Bangkok zou kiezen zal het een stuk minder Miles kosten schat ik in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Op je ticket (e- of normaal) staat de 6-karakter booking reference. Dat is je ticket en daarmee check je in en daarmee krijg je je boarding pass. Zonder die booking reference kun je niet inchecken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Op je ticket (e- of normaal) staat de 6-karakter booking reference. Dat is je ticket en daarmee check je in en daarmee krijg je je boarding pass. Zonder die booking reference kun je niet inchecken.
Nee, dat is niet je ticket. Dat is alleen een PNR locator, oftewel een referentie om je reservering op te zoeken in een GDS. Zonder PNR geen reservering, maar een PNR zonder ticket kan prima alleen mag je dan inderdaad niet aan boord.

Of je een ticket hebt zie je aan of er een eticket nummer in de PNR staat. Dat is een 13-cijferig nummer dat begint (in het geval van Delta) met 006. Als er een ticketnummer aan de PNR hangt is alles in principe gewoon goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-07 20:20
Maasluip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:59:
[...]

Zelfs die is nog niet helemaal correct. Zo'n booking reference wordt al gegenereerd in het boekingsproces, maar nog voor de betaling gebeurt. De KLM site geeft vanaf dat moment een bannertje "Vragen over deze boeking? Bel dit nummer en refereer naar deze reference". Deze verdwijnt weer als je binnen x aantal uur niet betaald hebt.

Er kan dus best sprake zijn van zo'n spookboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@CyBeR duidelijk, op (voor mij) twee dingen na: waar staan de afkortingen PNR en GDS voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Passenger Name Record en Global Distribution System. Dat laatste is een soort database waar airlines en andere organisaties op aangesloten zijn waar je reserveringsinfo in staat. Bekende voorbeelden zijn Sabre en Amadeus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004

Grouchy

meep meep

Met Delta, kan je de receipts inzien/uitprinten/emailen -> in bijvoorbeeld je 'my flight receipt' email kun je zien hoe/wat er betaalt is, inclusief het gebruik van eventuele vouchers/ecredit.

METHOD OF PAYMENT
Org FOP AX***********xxxx

ECREDITS APPLIED
eCredits Number 006xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Passenger Name xxxxxxxxxxxxxx
Amount Applied xxxx.xx USD
Applied to Ticket Number 006xxxxxxxxxxxxx

Dat ecredit nummer is normaal je oude originele 006 ticket #.
Certificates & eCredits kan je ook zien in My Wallet -> Certificates & eCredits. Vouchers staan onder Vouchers in de app.

[ Voor 10% gewijzigd door Grouchy op 08-06-2022 17:56 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 11:16
Vandaag in 10 minuten van in check, passport controle, security bij de gate gekomen……

In Curaçao 🙃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
iRobert schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Singapore is een populaire en drukke bestemming. Als je KL of Bangkok zou kiezen zal het een stuk minder Miles kosten schat ik in.
KL of BKK kan op sommige data vanaf 90k enkeltje in business. Als je via TPE gaat met China Airlines wat meer opties voor 110k. Andere dagen is het 330k of 450k.

Ik vind een vaste award chart een stuk prettiger dan de soms astronomische aantallen miles die FB vraagt op basis van beschikbaarheid. Er zijn routes die retour in business 900.000 miles kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 09-06-2022 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xandrios
[...]

Een E-ticket is je daadwerkelijke ticket om mee te reizen. Je boeking is een reservering.

Normaal zijn die twee met elkaar verbonden, het ticket (geidentificerd met 13 cijferige code) en boeking (geidentificerd met 6 alfanumerieke code). Een e-ticket kan enkel bestaan als er ook een boeking is. maar een boeking kan bestaan zónder eticket.

Dat laatste is meestal het geval als je een reservering hebt gemaakt, maar bijvoorbeeld nog niet betaald hebt. Soms kan het betalingsproces lang duren (Mogelijk weken lang) waarbij de boeking wél bestaat, maar geen ticket. Dan heb je daarmee wel de reservering maar niet het ticket...wat je in deze context kunt zien als een soort van betalingsbewijs dat nodig is om te kunnen vliegen.

Beste manier om te achterhalen of het ticket is uitgegeven, is door in te loggen op de website van de airline, de boeking te bekijken, en daar de ticketinformatie in te zien. Als er een ticket is uitgegeven dan moet deze daar zichtbaar zijn. Meestal bij de passagiersgegevens. Dat is dan dus een 13 cijferige code, beginnende met 074 in het geval van KLM, 057 voor Air France of 006 voor Delta. Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bD6NK1JqgWMDpSq1q7ICxZSdZb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XjMBmSTp64ViEDulIzyXYH9E.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
We Are Borg schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:33:
Volgende week bij volgende vlucht nog eens proberen maar er schijnt om 05:30 al soms een rij te staan
Heb je het uiteindelijk nog een keer geprobeerd deze week of was het weer te druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 19:28
Daniel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:44:
[...]

KL of BKK kan op sommige data vanaf 90k enkeltje in business. Als je via TPE gaat met China Airlines wat meer opties voor 110k. Andere dagen is het 330k of 450k.

Ik vind een vaste award chart een stuk prettiger dan de soms astronomische aantallen miles die FB vraagt op basis van beschikbaarheid. Er zijn routes die retour in business 900.000 miles kosten.
Is er ergens een website waar je de beste deals met miles kan zien? Heb er nu ook dik 350.000 dus wel eens tijd om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De KLM site buiten gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Weet iemand hoe het zit trouwens met de drukte in Vertrek 4? Ik vlieg a.s. maandagavond met Easyjet en pre corona was er altijd een apart securityfilter voor de H/M gates voor de LCC's. Is dit nog steeds zo of is deze nu gesloten vanwege personeelsgebrek.

Op Schiphol.nl staat namelijk Vertrek 3 maar wel met balies helemaal aan het einde dus ik verwacht gewoon het "oude" Vertrek 4 security filter. Iemand die deze situatie op de grond kan bevestigen :D.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
hollandje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Heb je het uiteindelijk nog een keer geprobeerd deze week of was het weer te druk?
Ik ga morgen. Verwacht rond 06:30 op het vliegveld te zijn en dan ga ik het zeker proberen. Al gaf de man bij Privium de vorige keer aan dat de middagen vaak beter zijn omdat het in de ochtend enorm druk is.

Heb daarom voor de zekerheid BC upgrade genomen (90 EUR). Voor een vlucht binnen Europa levert je dat aan boord weinig op (er zit gegarandeerd niemand naast je en de thee hoef je niet uit een kartonnen bekertje te drinken). Maar wellicht dat de SkyPriority 's-ochtends van pas komt. Ik wil de vlucht niet missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
We Are Borg schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Ik ga morgen. Verwacht rond 06:30 op het vliegveld te zijn en dan ga ik het zeker proberen. Al gaf de man bij Privium de vorige keer aan dat de middagen vaak beter zijn omdat het in de ochtend enorm druk is.

Heb daarom voor de zekerheid BC upgrade genomen (90 EUR). Voor een vlucht binnen Europa levert je dat aan boord weinig op (er zit gegarandeerd niemand naast je en de thee hoef je niet uit een kartonnen bekertje te drinken). Maar wellicht dat de SkyPriority 's-ochtends van pas komt. Ik wil de vlucht niet missen
Ha, groot gelijk. Jep, mijn partner en ik hebben het geluk van MKB dus kunnen een beetje de eigen werktijden bepalen dus ook 's middags langsgaan. Het lijkt mij inderdaad 's ochtends voor werktijden, tijdens lunch, en na 5'en het drukst voor de scan. Mocht het niet lukken deze week voor mijn partner ga ik gewoon de lounge in op maandag met haar als guest (op voucher) en vraag gewoon wanneer ze een leeg plekkie hebben of ze haar scan kunnen doen voor we door de security e.d. gaan :P

Ben wel benieuwd of je een afspraakbevestiging moet laten zien om nu de vertrekhal in te komen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Boinkie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Is er ergens een website waar je de beste deals met miles kan zien? Heb er nu ook dik 350.000 dus wel eens tijd om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De KLM site buiten gelaten.
Ik zie altijd deze website gerefereerd worden, https://www.awardhacker.com/. heb hem zelf nog niet grondig gebruikt maar lijkt wel nuttig om te zoeken bij welke airline je je miles kan gebruiken

[ Voor 3% gewijzigd door hollandje op 09-06-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Boinkie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Deals zoeken is wel lastig als je niet weet wanneer en waar je naar toe wil. De beste KLM-deals staan steevast op https://www.flyingblue.nl.../promo-rewards?country=NL
Business rewards zijn bij KLM steevast pittig duur. Zonder promo rewards is het laagst mogelijke tarief long haul volgens mij ergens rond de 115k miles voor een retourvlucht en die moet je met een vergrootglas zoeken. Naar Azië is het bijna alleen maar 500.000 miles of meer. Naar Afrika zijn de tarieven wat beter, bijvoorbeeld Johannesburg is 69.500 enkele reis in business.

Expertflyer geeft per vlucht award availability aan als je een abonnement hebt (eerste 5 dagen gratis)
Awardhacker geeft wel prijzen aan maar dat wil nog niet zeggen dat er ook award space is op de vluchten die je wil. Als je vast zit aan FB-miles zou ik toch de KLM-site als uitgangspunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07 19:28
Daniel schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Deals zoeken is wel lastig als je niet weet wanneer en waar je naar toe wil. De beste KLM-deals staan steevast op https://www.flyingblue.nl.../promo-rewards?country=NL
Business rewards zijn bij KLM steevast pittig duur. Zonder promo rewards is het laagst mogelijke tarief long haul volgens mij ergens rond de 115k miles voor een retourvlucht en die moet je met een vergrootglas zoeken. Naar Azië is het bijna alleen maar 500.000 miles of meer. Naar Afrika zijn de tarieven wat beter, bijvoorbeeld Johannesburg is 69.500 enkele reis in business.

Expertflyer geeft per vlucht award availability aan als je een abonnement hebt (eerste 5 dagen gratis)
Awardhacker geeft wel prijzen aan maar dat wil nog niet zeggen dat er ook award space is op de vluchten die je wil. Als je vast zit aan FB-miles zou ik toch de KLM-site als uitgangspunt nemen.
Heb ook nog 120K MR van AMEX. Weet niet of die meer waard zijn? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Boinkie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Bij inwisselen voor FB miles is het *80% geloof ik.
iRobert schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Klopt. Maar niet helemaal intuïtief: DPS is ook onbetaalbaar duur.
Daniel schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Dit dus idd.
Voor upgrades is die er dus wel. En dan zijn de tarieven ook een heel stuk zachter. Kun je echter ook pech mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:45
Ik vlieg vanaf BRU/ Zaventem vandaag. Vind ik altijd (vooral qua vertrekken) een prettig vliegveld. Rij bij de security stelde niks voor. Weet niet of dat symbool staat voor de afgelopen periode.

Voor de premiums. Ben er ook een keer in een lounge geweest. Dat was wel erg karig. Maar weet niet meer welke dus nutteloze info :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Klopt. Maar niet helemaal intuïtief: DPS is ook onbetaalbaar duur.
DPS bij KL gaat via SIN dus dat is niet geheel onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:37
Davidshadow13 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:46:
Weet iemand hoe het zit trouwens met de drukte in Vertrek 4? Ik vlieg a.s. maandagavond met Easyjet en pre corona was er altijd een apart securityfilter voor de H/M gates voor de LCC's. Is dit nog steeds zo of is deze nu gesloten vanwege personeelsgebrek.

Op Schiphol.nl staat namelijk Vertrek 3 maar wel met balies helemaal aan het einde dus ik verwacht gewoon het "oude" Vertrek 4 security filter. Iemand die deze situatie op de grond kan bevestigen :D.
M Gates hebben een aparte filter die in mijn ervaring niet al te druk is, van H Gates dacht ik dat ze via Vertrek 3 worden afgehandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CyBeR schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:01:

DPS bij KL gaat via SIN dus dat is niet geheel onlogisch.
Hmmja ik vlieg dus in oktober voor 184k Krisflyer miles wel naar DPS (en terug). Het voordeel van een vaste award chart. Waren wel 230k MR punten voor nodig…jaren voor gespaard basicly. Aan de andere kant is voor dezelfde data een cash ticket nu 5300 euro pp dus die value is prima.
Boinkie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:33:
[...]
Die zijn waarschijnlijk het meeste waard als je ze overhevelt naar Avios. De BA redemption tarieven zijn doorgaans wat schappelijker en je hebt een stuk meer keuze qua airlines. Naar Azië kan Finnair nog een goede optie zijn. Helaas heeft Amex in NL vrij weinig airline partners.

[ Voor 53% gewijzigd door Daniel op 09-06-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Daniel schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:23:
[...]

Hmmja ik vlieg dus in oktober voor 184k Krisflyer miles wel naar DPS (en terug). Het voordeel van een vaste award chart. Waren wel 230k MR punten voor nodig…jaren voor gespaard basicly. Aan de andere kant is voor dezelfde data een cash ticket nu 5300 euro pp dus die value is prima.

[...]

Die zijn waarschijnlijk het meeste waard als je ze overhevelt naar Avios. De BA redemption tarieven zijn doorgaans wat schappelijker en je hebt een stuk meer keuze qua airlines. Naar Azië kan Finnair nog een goede optie zijn. Helaas heeft Amex in NL vrij weinig airline partners.
Is die 184k retour in BC? En wat ik mij dan afvraag: punten transferen van amex naar Singapore airlines kost ook tijd. Is de kans dan niet groot dat de benodigde punten veranderd is voordat je punten zijn overgeboekt?

[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 09-06-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
We Are Borg schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Is die 184k retour in BC? En wat ik mij dan afvraag: punten transferen van amex naar Singapore airlines kost ook tijd. Is de kans dan niet groot dat de benodigde punten veranderd is voordat je punten zijn overgeboekt?
Ja. Overboeken vanaf Amex was binnen een dag gefixed. Vaste award chart dus aantal punten kan niet veranderen, hoewel er bij SG verschil is tussen Business Saver en Business Advantage en die beschikbaarheid kan wel veranderen. Maar ver van tevoren gaat dat meestal niet zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Thanks @Daniel . Ik wil volgend jaar naar DPS dus zal dan eens kijken rond mijn datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
We Are Borg schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:06:
Thanks @Daniel . Ik wil volgend jaar naar DPS dus zal dan eens kijken rond mijn datum
Asia Miles (Cathay Pacific) kan tegen die tijd nog wel wat gunstiger uitpakken. Kan je ook naar overboeken vanaf Amex (5:4 ratio) en hebben een wat goedkopere award chart - volgens mij 140.000 miles naar DPS, en een business companion ticket wat iets van 30% goedkoper is met miles (105.000) maar dan moet je wel eerst een ticket normaal betalen.
Alleen die doen nu geen vluchten (ja…via Londen en dan doe je er 33 uur over), maar dat kan volgend jaar anders zijn. Vanaf 31-12 lijkt er in ieder geval weer een directe vlucht naar HKG te gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel op 10-06-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xandrios
En vergeet *A niet. Business class AMS-DPS voor tussen de 65K en 90K miles (one way) met Singapore airlines, Turkish, Thai of EVA Air. Beschikbaarheid afhankelijk van de datums uiteraard.

[ Voor 5% gewijzigd door Xandrios op 09-06-2022 22:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandje
We Are Borg schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:53:
[...]

Kleine update, vandaag was ook een succes voor de privium partner. Naar binnen gewandeld en binnen 10 minuutjes weer buiten met een privium pasje. Hopelijk heb je morgenochtend ook geluk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor mijn deels gecancelde vlucht van AF/KLM had ik eergisteren restitutie aangevraagd (ik heb er nog geen vertrouwen is dat het voor september goed komt dus heb mijn reisplannen geannuleerd en ga anders op vakantie en het gecombineerde famillie bezoek moet maar even wachten). Tot mijn verbazing zag ik net de terugstorting op mijn Amex. Dat is best snel (en zal wel geautomatiseerd zijn) maar gezien eerdere ervaringen toch een positief puntje.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 10-06-2022 00:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Vanochtend succes bij privium. Tien minuten wachten (geplande afspraak ging uiteraard voor) en daarna in 5 min met pasje buiten.

Security was erg druk. BC en privium was gecombineerd en er stonden zeker 50 man voor mij. Paar mensen na mij klaagde bij dame dat privium niet apart was maar ze gaf geen krimp. Vond het alsnog redelijk snel gaan en met 20 min door security. Erg veel bakken (80 procent) ging voor extra controle maar mijn koffer niet. Paspoort controle ging binnen paar minuten.

Zonder had ik het niet gered als ik de rijen zag. 0715 bij security en 0915 vliegen. Rij voor economy was gigiantisch en traag.

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 10-06-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:13
We Are Borg schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:59:
Vanochtend succes bij privium. Tien minuten wachten (geplande afspraak ging uiteraard voor) en daarna in 5 min met pasje buiten.

Security was erg druk. BC en privium was gecombineerd en er stonden zeker 50 man voor mij. Paar mensen na mij klaagde bij dame dat privium niet apart was maar ze gaf geen krimp. Vond het alsnog redelijk snel gaan en met 20 min door security. Erg veel bakken (80 procent) ging voor extra controle maar mijn koffer niet. Paspoort controle ging binnen paar minuten.

Zonder had ik het niet gered als ik de rijen zag. 0715 bij security en 0915 vliegen. Rij voor economy was gigiantisch en traag.
Welke vertrekhal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Nummertje 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:13
Is de verwachting dat 3 drukker of juist rustiger is?
Die hebben een eigen security en paspoort controle toch? Of is er ook nog een kans dat je terug moet naar hal 1 voor security?

Ik kan dus niet online inchecken en stoelen reserveren voor Tui. Normaal kan dat voor vluchten Caribisch gebied 30 dagen van tevoren, maar volgens Tui is dat “tijdelijk niet mogelijk”.

Ik heb even gebeld, verwachting is dat het heel de maand juni sowieso niet meer kan.

Voor onze vlucht op 10 juli, zouden we dat dit weekend gaan regelen. Maar dat kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Wat zouden jullie als minimum connecting time aanhouden tussen een continentale vlucht (binnen de VS) en een intercontinentale vlucht (VS -> Nederland)?

Het lijkt er op dat je een ticket kan boeken met een uur tussen de aankomst- en vertrektijd (wel in dezelfde terminal). Dit voelt voor mij nogal kort, wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
ANdrode schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:46:
Wat zouden jullie als minimum connecting time aanhouden tussen een continentale vlucht (binnen de VS) en een intercontinentale vlucht (VS -> Nederland)?

Het lijkt er op dat je een ticket kan boeken met een uur tussen de aankomst- en vertrektijd (wel in dezelfde terminal). Dit voelt voor mij nogal kort, wat denken jullie?
Normaal gesproken is domestic -> internationaal binnen een uur makkelijk te halen, je hoeft niet opnieuw door security en ook niet zoals op de heenweg eerst je bagage op te halen. Dus als je inkomende vlucht op tijd is haal je dat eigenlijk altijd wel. Maar het hangt ook een beetje van de luchthaven af. Als je tussen terminals moet wisselen gaat de tijd snel voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004

Grouchy

meep meep

Als je goed ter been bent kan je ze zo kort mogelijk aanhouden. Op sommige luchthaven zijn de minimum connect times soms 30-35 minuten voor Domestic-Internationale vluchten omdat het enige wat je moet doen is van gate x naar gate y lopen. Regelmatig overstappen gehad tussen de 30-45 minuten en altijd gehaald wanneer die op tijd waren.
SLC voor DL is bijvoorbeeld;
DL-DL DI .30

Moet je switchen van terminals dan zijn ze vaak langer. Zoals Daniel al aangaf hangt het ook van de luchthaven af.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-07 17:22
Zo lang je de overstap op één ticket boekt is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk bij eventuele problemen. Indien je 'm mist vanwege vertraging zal je simpelweg op de volgende beschikbare vlucht worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Leetness schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:10:
Zo lang je de overstap op één ticket boekt is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk bij eventuele problemen. Indien je 'm mist vanwege vertraging zal je simpelweg op de volgende beschikbare vlucht worden gezet.
Het is ook geen echt risico - maar wanneer je op de laatste directe vlucht terug van de dag overstapt worden de alternatieven suboptimaal.

Maar goed, de minimal connecting time moet dus haalbaar zijn als je goed ter been bent, ook als hij krap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
Waar vind ik tegenwoordig een normaal pinautomaat op Schiphol? Voorheen pinde ik altijd bij ABN Amro, maar vandaag ben ik aan herinnerd dat die inmiddels gesloten is. Travelex heb ik principiële bezwaren tegen. Verder zou er een Geldmaat zijn, maar ik vind het lastig om zijn locatie te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
exelletor schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:22:
Waar vind ik tegenwoordig een normaal pinautomaat op Schiphol? Voorheen pinde ik altijd bij ABN Amro, maar vandaag ben ik aan herinnerd dat die inmiddels gesloten is. Travelex heb ik principiële bezwaren tegen. Verder zou er een Geldmaat zijn, maar ik vind het lastig om zijn locatie te bepalen.
Je bedoelt een geldautomaat? Als ik op het adres zoek (Aankomstpassage 36) dan vind ik de AH, dus zou die daarin moeten zitten. Zelf heb ik 'm nog niet gezien, maar heb ook niet ernaar gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exelletor
mfkne schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:28:
[...]

Je bedoelt een geldautomaat? Als ik op het adres zoek (Aankomstpassage 36) dan vind ik de AH, dus zou die daarin moeten zitten. Zelf heb ik 'm nog niet gezien, maar heb ook niet ernaar gezocht.
Stom van mij, ik bedoelde inderdaad een geldautomaat, Thanks! AH is momenteel gesloten ivm een verbouwing, maar dan weet ik het voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005

Pieroman

/me

Door de Privium afspraken module goed in de gaten te houden toch nog een mooi slot in Juli kunnen krijgen. Wil daarbij op de gok nog wel mijn vriendin ook meenemen zodat we beiden kunnen registreren.

Nu alleen nog parkeren regelen voor de vakantie. Zit er nog een verschil tussen P3/P6 regulier en Privium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Alle automatische poortjes rood kruis en twee man voor de paspoort controle :X . Toen was ik extra blij dat ik op de heenweg mijn privium had geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 13:57
[b]Pieroman in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"
Nu alleen nog parkeren regelen voor de vakantie. Zit er nog een verschil tussen P3/P6 regulier en Privium?
https://www.schiphol.nl/nl/parkeren/privium/
https://www.schiphol.nl/en/parking/

Bij P3 mag je met Privium vooraan staan.
Bij P6 kun je met Privium gratis cancelen of wijzigen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 13:51
Prima ervaring met Privium vanochtend in Departures 3. Security rij begon ongeveer bij het Privium poortje, dus die rij kon ik zo voorbij. 07:50 op schiphol, 08:00 koffers ingechecked en 08:15 zat ik in de Privium lounge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:26

TommyGun

Stik er maar in!

Pieroman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:14:
Door de Privium afspraken module goed in de gaten te houden toch nog een mooi slot in Juli kunnen krijgen. Wil daarbij op de gok nog wel mijn vriendin ook meenemen zodat we beiden kunnen registreren.
Ik had hetzelfde idee; zelf heb ik een tijdje terug al een lidmaatschap afgesloten en een afspraak gepland staan voor augustus (de dag voor onze vlucht). Onlangs met Privium gebeld of ik tijdens die afspraak ook mijn vriendin kan inschrijven + laten afronden (oogscan e.d.) zodat we niet 2x naar Schiphol hoeven daarvoor, maar het antwoord was niet helemaal helder. Van wat ik begreep is het wel mogelijk haar als introduce aan te merken nadien (in de lounge), maar ik hoor graag hoe het jou afgaat :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Je hebt nog niet eerder Privium gehad toch, en ook geen afspraak? Dus volledig op de bonnefooi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:39
Afgelopen donderdag mijn Privium afspraak gehad en mijn pasje kunnen ophalen. Kwamen ook mensen binnen zonder afspraak, die mochten plaats nemen en hopen dat er iemand niet kwam op dagen voor hun afspraak, maar de vrouw achter de balie gaf aan dat het anders echt niet mogelijk was zonder afspraak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Sorcerer8472 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Je hebt nog niet eerder Privium gehad toch, en ook geen afspraak? Dus volledig op de bonnefooi?
Niet eerder Privium gehad. Wel afspraak voor augustus (eerste optie), maar dus op de bonnefooi binnengelopen en was nu geen probleem (eerste poging had ik al gepost, toen was er geen tijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Vandaag ook met Privium langs alle rijen gewandeld. Geen enkel moment in de rij gestaan en binnen 10 minuten van de trein naar de lounge achter security. Dusver ben ik tevree met Privium :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Security was erg druk. BC en privium was gecombineerd en er stonden zeker 50 man voor mij. Paar mensen na mij klaagde bij dame dat privium niet apart was maar ze gaf geen krimp. Vond het alsnog redelijk snel gaan en met 20 min door security. Erg veel bakken (80 procent) ging voor extra controle maar mijn koffer niet.
Ik verbaas mij wel vaker over de rij voor de BC/Privium security. Er staan zo vaak mensen in de rij waarvan het kennelijk de eerste keer is dat ze vliegen ofzo? Je zou toch verwachten dat het grote merendeel van de reizigers daar frequent flyers zijn maar wat voor gehannes je met sommige passagiers af en toe ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Gister een vrouw achter me die blijkbaar door de BC check-in van SkyTeam was gekomen in Terminal 2, maar niet had voorzien dat ze voor het poortje daarna toch een boardingpass moest scannen die toegang geeft tot prio security.

Verhaal was dat haar man Platinum had, en de grondstewardess haar had herkend. Ze snelde achter me door het poortje door :D

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:49

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dean Martin schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:00:
Gister een vrouw achter me die blijkbaar door de BC check-in van SkyTeam was gekomen in Terminal 2, maar niet had voorzien dat ze voor het poortje daarna toch een boardingpass moest scannen die toegang geeft tot prio security.

Verhaal was dat haar man Platinum had, en de grondstewardess haar had herkend. Ze snelde achter me door het poortje door :D
Gelukkig achter je en niet voor je.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leetness
[..] maar niet had voorzien dat ze voor het poortje daarna toch een boardingpass moest scannen die toegang geeft tot prio security.
Interessant, hebben ze dat dan gewijzigd? Als ik de afgelopen jaren eens met een niet-skypriority persoon moest reizen, liepen we gewoon samen naar boven en zonder problemen door het poortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Over 12 dagen vlieg ik samen met mijn vrouw naar Turkije Istanboel met Turkish Airlines. 11:30 vertrek vanuit Schiphol en het is een Airbus A330-300. Ik kijk er vol naar uit. Ik vlieg jaarlijks minimaal 2 keer per jaar. Weet iemand de beste plek om plaats te nemen bij het raam?

Wij gaan voor 6 dagen.

Op 27 augustus 2022 ga ik voor 3 weken naar het land van herkomst van mijn vrouw Marokko (Ik ben zelf geen Marokkaan) Ik ga hier ieder jaar met haar samen. Ik ging in Mei 2014 voor de allereerste keer in mijn leven naar Marokko om haar te ontmoeten, en dat was met Ryanair vanuit Brussel Charleroi Airport. Een paar keer met Transavia gevlogen via Amsterdam en nu vlieg ik standaard met Air Royal Maroc vanuit Amsterdam. Het is bijna altijd een Boeing 737-800. Dit jaar vlieg ik op 27 augustus voor 3 weken en dit jaar vlieg ik met Air Royal Maroc Boeing 737 Max8 . Ik ben benieuwd, het is de allereerste keer met deze toestel.

Al vanaf mijn geboorte vlieg ik met mijn ouders en ben veel landen geweest. Vaak ook naar Azië en binnen Europa.

Met Air Royal Maroc: Mag ik 23KG standaard mee als ruimbagage en krijg je warme maaltijd aan boord.

Ik heb gevlogen in:
Boeing 747-400, 747SP
Boeing 727
Boeing 737-300 en 400 en de 800
Tupolev Tu-154
Airbus A310, A300-600, A330-300 A320
Fokker F100

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 13-06-2022 14:42 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:41:
[...]

Ik verbaas mij wel vaker over de rij voor de BC/Privium security. Er staan zo vaak mensen in de rij waarvan het kennelijk de eerste keer is dat ze vliegen ofzo? Je zou toch verwachten dat het grote merendeel van de reizigers daar frequent flyers zijn maar wat voor gehannes je met sommige passagiers af en toe ziet.
Dan sta je met mensen aan de securityband met Platinum tags aan hun koffer, gaan ze laptop en vloeistoffen uit hun koffer halen.

"U mag alles in de tas houden"

Oh, da's makkelijk

8)7 Maar hoe dan :p

Overigens sta je bij Skyprio natuurlijk ook in de rij met mensen die maar 1x per jaar vliegen maar business boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

PolarBear schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:41:
[...]

In dit geval lag het niet aan de passagiers. Iedereen stond klaar maar de bakken gingen niet snel genoeg en daar stroopte het op. Ook na de eerste scan 80 procent naar extra controle dus je was een uitzondering als je je bak gelijk terug kreeg en door kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PWM schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:34:
[...]
Overigens sta je bij Skyprio natuurlijk ook in de rij met mensen die maar 1x per jaar vliegen maar business boeken.
Dat klopt, maar als ik zie hoe onhandig mensen met tassen etc omgaan denk ik wel eens dat het voor iedereen voor mij de eerste vlucht is. Overigens zou de informatie voor de rijen ook echt wel een stuk duidelijker kunnen. Ja er staan een aantal bordjes maar volgens mij kan er wel wat effectiever gecommuniceerd worden wat er wel en niet in het bakje moet. Of dat de bordjes niet per se hetzelfde vertellen als wat de security mensen vertellen (niet per se het geval op Schiphol).

Wat ik ook irritant vind (en dat verschilt nogal per luchthaven) is de ruimte na security om je spullen weer even bij elkaar te pakken. Zeker als je schoen uit moet (hoi VS) of een riem draagt of meerdere bakken hebt (want laptop los van je tas en vloeistoffen) is het wel fijn als er iets van ruimte is om even alles bij elkaar te pakken. Soms is dat vrijwel onmogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 13-06-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
We Are Borg schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:37:
[...]
Ook na de eerste scan 80 procent naar extra controle dus je was een uitzondering als je je bak gelijk terug kreeg en door kon
Het kan aan mij liggen maar kan mij voor corona en mét de nieuwe scanners niet herinneren dat er zoveel naar de extra controle gaat. Heb twee keer gevlogen dit jaar en een keer ging alles en de tweede keer inderdaad zo'n 80% naar de extra controle. Geen idee wat hier dan weer het idee achter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Dat van die extra controle is een langdurig probleem. Schiphol staat er bekend om dat soms (en dat lijkt afhankelijk van het humeur van de medewerker) tot 50% van de tassen een secondary scan nodig heeft.

Er is geen BP check daar, omdat de meeste mensen immers nog geen BP hebben als ze bij de check-in naar binnen lopen. In het verleden heb ik wel vaker colleagas zonder status daar meegenomen en dat was nooit een probleem. Klinkt alsof ze daar nu toch strikter mee omgaan. Wat ook zou kunnen is dat ze de verkeerde terminal op de BP had staan (Dep 1 ipv Dep 2). Het schijnt dat je boven de roltrap vanuit SkyPriority ook de hoek linksaf kunt om naar priority voor Departures 1 door te lopen (Maar bijna niemand doet dat).

Wat een groot probleem begint te worden is priority voor non-Skyteam. De toegang tot de security heeft geen priority gates meer voor mensen die bijvoorbeeld Star-Priority hebben, Die mensen moeten nu 'semi illegaal' via Skypriority, of iemand van Schiphol vragen of ze vooraan de rij ertussen door mogen..

[ Voor 76% gewijzigd door Xandrios op 13-06-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
Xandrios schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:52:
[...]
Wat een groot probleem begint te worden is priority voor non-Skyteam. De toegang tot de security heeft geen priority gates meer voor mensen die bijvoorbeeld Star-Priority hebben, Die mensen moeten nu 'semi illegaal' via Skypriority, of iemand van Schiphol vragen of ze vooraan de rij ertussen door mogen..
Nee toch? Ik vlieg niet vaak *A maar geloof dat er in Terminal 1 en 3 fast tracks zijn.
https://www.staralliance....airportCode=AMS#goldTrack
Pagina: 1 ... 139 ... 245 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:

Chrome Extensie

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2