Reizen met het Vliegtuig - Deel 1

Pagina: 1 ... 140 ... 259 Laatste
Acties:

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:03

Grouchy

meep meep

Xandrios schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:52:
Wat een groot probleem begint te worden is priority voor non-Skyteam. De toegang tot de security heeft geen priority gates meer voor mensen die bijvoorbeeld Star-Priority hebben, Die mensen moeten nu 'semi illegaal' via Skypriority, of iemand van Schiphol vragen of ze vooraan de rij ertussen door mogen..
T3 had altijd een fasttrack, gooien ze die dan momenteel dicht als het te druk is?
Als dat zo is dan moeten de *-alliance airlines toch ook een hoop feedback krijgen daarover van hun pax?.
Plus *-alliance betaald daar toch ook voor? En kan je toch eisen dat er iets geregeld wordt?

In het verleden zag ik wel vaker pax met een *-alliance BP via SP gaan & d'r gaan al genoeg ST pax 'semi illegaal' via Skyprioty (silvers, reisgenoten zonder ST E+ status) dus zoveel zal dat niet uitmaken. Valt normaal niet zo op, straks in juli gaat het pas echt opvallen omdat het dan heel vaak kinderen/partners betreft.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-12 22:55
Vandaag werd bij vertrek van een luchthaven buiten de EU mijn achternaam omgeroepen en vroeg de gate agent om mijn paspoort in te zien. Bij aankomst op Schiphol stond de marechaussee bij de gate te wachten en werd iedereen gevraagd zich te legitimeren.

Wat zijn mogelijke redenen voor deze acties? De laatste keer dat KMAR iemand zocht op "mijn" vlucht, kwamen ze gewoon aan boord en vroegen ze de betreffende persoon mee te komen.

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:03

Grouchy

meep meep

Een of meerdere namen op het manifest kwamen mischien overeen met die van een database van een veiligheids instantie, opsporings instantie, justitie, belasting, justieel incassoburo ofzo.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12 19:39
Klopt, dat was altijd zo. Maar die van Departure 1 (Dus, voor de Schengen bestemmingen) is verwijderd wegens de lange rij bij die groep poortjes elke ochtend. Alleen Privium is nog over bij de 'non-Skypriority' doorgang. Is vrij recent (~2 weken) geleden veranderd.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:17

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Ik had hetzelfde idee; zelf heb ik een tijdje terug al een lidmaatschap afgesloten en een afspraak gepland staan voor augustus (de dag voor onze vlucht). Onlangs met Privium gebeld of ik tijdens die afspraak ook mijn vriendin kan inschrijven + laten afronden (oogscan e.d.) zodat we niet 2x naar Schiphol hoeven daarvoor, maar het antwoord was niet helemaal helder. Van wat ik begreep is het wel mogelijk haar als introduce aan te merken nadien (in de lounge), maar ik hoor graag hoe het jou afgaat :)
Ah, toch nog een helder antwoord ontvangen;
Hartelijk dank voor uw e-mail met betrekking tot de aanmelding van uw partner voor het Privium lidmaatschap.

U kunt uw partner ook meenemen naar de bestaande afspraak. Daar hoeft u geen aparte afspraak voor te maken. In de Club Lounge wordt uw partner aangemeld en een kaart wordt ook aangemaakt.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-12 15:39

Pieroman

/me

TommyGun schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:07:
[...]

Ah, toch nog een helder antwoord ontvangen;

Hartelijk dank voor uw e-mail met betrekking tot de aanmelding van uw partner voor het Privium lidmaatschap.

U kunt uw partner ook meenemen naar de bestaande afspraak. Daar hoeft u geen aparte afspraak voor te maken. In de Club Lounge wordt uw partner aangemeld en een kaart wordt ook aangemaakt.

[...]
Dat is goed nieuws!

Naar aanleiding hiervan toch ook nog even Privium gebeld om te kijken of dit ook op mijn afspraak van toepassing is. Telefonisch wordt echter aangegeven dat dit juist weer niet mogelijk is en er een aparte afspraak zou moeten komen, wat dus weer pas vanaf september kan 8)7
Gaat dus ook intern daar niet lekker in de informatievoorziening.

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-12 11:31
Onlangs via amex plat een aanvraag ingediend voor Privium (na de ledenstop..) en net een uitnodiging ontvangen per mail om een afspraak te maken. Eind september de eerste optie, maar vlieg morgen vanaf Schiphol dus probeer het wel door even binnen te lopen. Iemand nog tips om de kans op succes te vergroten?

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
vistu schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:19:
Onlangs via amex plat een aanvraag ingediend voor Privium (na de ledenstop..) en net een uitnodiging ontvangen per mail om een afspraak te maken. Eind september de eerste optie, maar vlieg morgen vanaf Schiphol dus probeer het wel door even binnen te lopen. Iemand nog tips om de kans op succes te vergroten?
Aldus tip van personeel daar: kom in de middag, dan is het schijnbaar rustiger en grotere kans. Ik was er zelf juist in de ochtend maar had geluk :)

• vistu
We Are Borg schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:18:
[...]

Aldus tip van personeel daar: kom in de middag, dan is het schijnbaar rustiger en grotere kans. Ik was er zelf juist in de ochtend maar had geluk :)
Ah top, ik vlieg in de namiddag, dus rond een uur of 2 a 3 loop ik even binnen. Zal het hier laten weten :).

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-12 01:56
vistu schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:53:
[...]

Ah top, ik vlieg in de namiddag, dus rond een uur of 2 a 3 loop ik even binnen. Zal het hier laten weten :).
Mijn partner en ik zijn op verschillende dagen rond die tijd binnengewandeld en konden binnen 10 minuten de scan maken. Ik hoop dat je ook geluk hebt! Fijne reis alvast! :)

• vistu
hollandje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:58:
[...]

Mijn partner en ik zijn op verschillende dagen rond die tijd binnengewandeld en konden binnen 10 minuten de scan maken. Ik hoop dat je ook geluk hebt! Fijne reis alvast! :)
Ik had geluk, kwartiertje a 20 minuten moeten wachten en scan kunnen laten maken. Vervolgens met 10 min door security en langs de controle. Binnenkort voor mijn vrouw ook proberen, maar die heeft d’r plat nog niet ontvangen, dus kon haar ook nog niet aanmelden voor privium partner.

• _Calvin_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-07 18:52
Ja leuk dat Privium maar met kids onder 1.50m werkt dat toch niet?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
_Calvin_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:15:
Nee het werkt bij niemand onder de 155cm. Niet alleen niet bij kids onder de 155cm

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
_Calvin_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:15:
Wel binnen Schengen. Daarbuiten inderdaad niet.

• PWM
  • Niet online
Ben er nu, is echt superdruk :p Rijen ook in Plaza bij de treinen.

Privium was in 4 minuten gedaan.

Edit: interessant. Alle banden zijn open.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 20-06-2022 13:26 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:22

Sorcerer8472

Mens sana?

PWM schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:16:

Een rij om naar de trein te komen?? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Ik ga meestal met de trein :o

En security loopt dus flink door met alle banden open? Maar nog steeds druk omdat het gewoon veel mensen zijn? Dat klinkt wel als vakantieperiode vanouds? :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Een rij om naar de trein te komen?? Dat heb ik echt nog nooit gezien. Ik ga meestal met de trein :o
Sorry, was niet duidelijk :p Een rij vanaf de treinen naar boven toe. Die weer naar buiten gaat, zodat je achteraan staat.
En security loopt dus flink door met alle banden open? Maar nog steeds druk omdat het gewoon veel mensen zijn? Dat klinkt wel als vakantieperiode vanouds? :)
Alles is open, maar het loopt totaal niet door. Ik heb samen met een security man een praatje gemaakt (mijne ging naar secondary ja). Er gaat elke 25 seconden een bak door de scanner. De meeste personen hebben 2 bakken. Dat betekent dat je per 10 minuten 12 mensen langs een band krijgt, ofwel 72 per uur. Doe dat keer de 24 banden in hal 1-2 en je zit op 1728 mensen in een uur.

Dat is ook gewoon niet voldoende capaciteit.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PWM schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Alles is open, maar het loopt totaal niet door. Ik heb samen met een security man een praatje gemaakt (mijne ging naar secondary ja). Er gaat elke 25 seconden een bak door de scanner. De meeste personen hebben 2 bakken. Dat betekent dat je per 10 minuten 12 mensen langs een band krijgt, ofwel 72 per uur. Doe dat keer de 24 banden in hal 1-2 en je zit op 1728 mensen in een uur.

Dat is ook gewoon niet voldoende capaciteit.
Maar hoe ging dat vroeger dan? Waren er toen meer banden open?

Signatures zijn voor boomers.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:15
Zaterdagochtend vlieg ik samen met mijn vrouw, zo te lezen nog steeds erg druk. Wij parkeren onze auto op Schiphol P3 lang parkeren 6 dagen voor €55,-. Wij vliegen 11:30 met Turkish Airlines TK1952 naar Istanboel IST. wij zijn van plan om 05:00 van huis te vertrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 20-06-2022 15:22 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Xandrios
In 2019 hadden we ook hal 1A voor een groot deel van de Schengen vluchten. Die is nu dicht. Dat is 30-50% van de capaciteit voor Schengen vluchten.

Ik vloog zaterdag ochtend op een absurd vroeg tijdstip met de eerste vlucht naar CDG. Geen rij om de terminal in te kunnen. Maar de rij voor Schengen security ging meerdere keren heen&weer binnen de terminal ( om 4AM nog niet buitenlangs). Skypriority pas om 04:30 open. En als je dan om 04:45 via de Skypriority roltrap naar boven gaat... is alles daar gesloten. Ook de doorgang naar departures 1 (bovenlangs) was dicht. Vereiste aandacht van iemand van Schiphol om e.e.a. te openen om bovenlangs van Dep 2 naar Dep 1 te kunnen doorlopen. Bij Dep 1 was inderdaad het gros van de banden open... maar met Departures 1A gesloten is dat nog steeds maar de helft van voorheen. En iedereen die non-Schengen via Dep 2 zou gaan, moest ook via diezelfde Dep 1 checkpoint.
Van der Berg schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:22:
Zaterdagochtend vlieg ik samen met mijn vrouw, zo te lezen nog steeds erg druk. Wij parkeren onze auto op Schiphol P3 lang parkeren 6 dagen voor €55,-. Wij vliegen 11:30 met Turkish Airlines TK1952 naar Istanboel IST. wij zijn van plan om 05:00 van huis te vertrekken.
Afgelopen zaterdag waren de rijen vanaf ~4AM gestaag aan het groeien. Ik weet niet hoeveel tijd je nodig hebt om naar Schiphol te rijden, maar ook met de ~30 min transfer van P3... kan dat krap zijn. Tenzij je priority hebt natuurlijk (Hoewel non-skypriority priority ook niet hard gegarandeerd is momenteel). Volgens de check-in dames van KLM is het piekmoment zo rond een uur of 7-8 sochtends.

[ Voor 29% gewijzigd door Xandrios op 20-06-2022 15:56 ]

• hollandje
PWM schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:16:

Pfoe, privium lidmaatschap dus zeker wel goud waard in deze tijden. Hopelijk hebben mijn ouders zonder privium of SP geluk morgenochtend en hoeven ze niet te lang in de rij staan :')

• PWM
  • Niet online
hollandje schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Pfoe, privium lidmaatschap dus zeker wel goud waard in deze tijden. Hopelijk hebben mijn ouders zonder privium of SP geluk morgenochtend en hoeven ze niet te lang in de rij staan :')
Als ze maar assertief zijn. Als je niet goed oplet en de weg niet weet, sta je wel opeens achter in de rij. Gewoon naar voren lopen als ze de boel staan op te houden.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56
Heeft SkyPriority enige waarde met de drukte of is het vrijwel nutteloos als het rond de piektijd is?

• PWM
  • Niet online
Stroopwafels schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:40:
Heeft SkyPriority enige waarde met de drukte of is het vrijwel nutteloos als het rond de piektijd is?
Ze hebben het aangepast bovenin. Werkte vandaag zo te zien erg goed. Privium en Skyprio komen weer bij elkaar bij 2 dedicated banden.

• Van der Berg
Xandrios schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:48:
In 2019 hadden we ook hal 1A voor een groot deel van de Schengen vluchten. Die is nu dicht. Dat is 30-50% van de capaciteit voor Schengen vluchten.

Ik vloog zaterdag ochtend op een absurd vroeg tijdstip met de eerste vlucht naar CDG. Geen rij om de terminal in te kunnen. Maar de rij voor Schengen security ging meerdere keren heen&weer binnen de terminal ( om 4AM nog niet buitenlangs). Skypriority pas om 04:30 open. En als je dan om 04:45 via de Skypriority roltrap naar boven gaat... is alles daar gesloten. Ook de doorgang naar departures 1 (bovenlangs) was dicht. Vereiste aandacht van iemand van Schiphol om e.e.a. te openen om bovenlangs van Dep 2 naar Dep 1 te kunnen doorlopen. Bij Dep 1 was inderdaad het gros van de banden open... maar met Departures 1A gesloten is dat nog steeds maar de helft van voorheen. En iedereen die non-Schengen via Dep 2 zou gaan, moest ook via diezelfde Dep 1 checkpoint.

[...]

Afgelopen zaterdag waren de rijen vanaf ~4AM gestaag aan het groeien. Ik weet niet hoeveel tijd je nodig hebt om naar Schiphol te rijden, maar ook met de ~30 min transfer van P3... kan dat krap zijn. Tenzij je priority hebt natuurlijk (Hoewel non-skypriority priority ook niet hard gegarandeerd is momenteel). Volgens de check-in dames van KLM is het piekmoment zo rond een uur of 7-8 sochtends.
Het is ruim 20-30 minuten bij geen file

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• exelletor
Vertrekhal 1 heeft echt wel meer dan 6 secuirtylanes van vertrekhal 1a. Wellicht dat de verhouding voor SkyPriority wel 1:1 is.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik ben benieuwd wat er met de tarieven gebeurt om te vliegen in juli en augustus maar gok dat dit heel ver de lucht in zal gaan nog de komende weken!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-12 23:33
Xandrios schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:48:Ik vloog zaterdag ochtend op een absurd vroeg tijdstip met de eerste vlucht naar CDG. Geen rij om de terminal in te kunnen. Maar de rij voor Schengen security ging meerdere keren heen&weer binnen de terminal ( om 4AM nog niet buitenlangs).
Ik vlieg zaterdag ook naar CDG met de eerste vlucht. Geen priority o.i.d. Wat is wijsheid, is 2,5 uur van te voren voldoende om (alleen handbagage) op tijd de vlucht te halen?

• PWM
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:44:
Ik ben benieuwd wat er met de tarieven gebeurt om te vliegen in juli en augustus maar gok dat dit heel ver de lucht in zal gaan nog de komende weken!
Die zijn al redelijk skyhigh, weet niet of het nog veel verder kan. Zeker de vakantie gerelateerde vluchten. Zo kost een retour Florence, die ik al sinds jaar en dag voor 200,- boek, nu 1000,-. Per persoon, in economy :p Vluchten naar Rome gaan voor 600,- retour. Malaga, Ibiza, Mallorca en andere zijn al letterlijk niet meer te betalen of boeken.

Het kan altijd gekker, maar denk dat we al wel een grens bereikt hebben.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:43

mrsar

waar een sar is,is een wodka

mijn normale eu vluchten gaan idd voor 2x of 3x normale prijs, sommigen zijn nu goedkoper in business (via cdg) :')

Het is nu voor sommige plekken goedkoper om via bv new york te vliegen :P jammer dat het alleen zoveel extra reistijd toevoegd.

[ Voor 14% gewijzigd door mrsar op 21-06-2022 10:25 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mrsar schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:24:
mijn normale eu vluchten gaan idd voor 2x of 3x normale prijs, sommigen zijn nu goedkoper in business (via cdg) :')

Het is nu voor sommige plekken goedkoper om via bv new york te vliegen :P jammer dat het alleen zoveel extra reistijd toevoegd.
Goed voor de airmiles (of welk afstand gebaseerd spaarsysteem dan ook).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-12 11:59

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:43:
[...]

Ze hebben het aangepast bovenin. Werkte vandaag zo te zien erg goed. Privium en Skyprio komen weer bij elkaar bij 2 dedicated banden.
Dat is mooi, stond paar weken geleden met mijn BC-ticket en platinum status gewoon in de economie rij. Gelukkig was mijn vlucht richting India ook vertraagd :+

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-12 11:33
Mijn vriendin en ik hadden een weekje Turkije (Antayla) geboekt via TUI. We hadden de volgende vluchten gekregen:

Keulen (CGN) -> Instanbul (SAW) -> Overstappen -> Antalya (AYT).
En dan de terugreis omgekeerd.

De eerste vlucht was met Turkish Airlines en de overige drie met AnadoluJet (dochterbedrijf van Turkish Airlines). Alles de 737-800.

Het vliegtuig van Turkish Airlines was vrij smerig met overal vlekken en de bekleding op de achterkant van de stoelen waren bij sommige kapot. Dat was geen goede eerste indruk van deze maatschappij. Het personeel was wel heel vriendelijk.

Bij de drie vluchten met AnadoluJet waren twee vliegtuigen gerenoveert waardoor alles er mooi, modern en fris eruit zag. De derde was helaas weer met oude interieur en een beetje smerig zoals de eerste vlucht van Turkish Airlines zelf. Ook bij AnadoluJet was het personeel erg vriendelijk.

In Keulen ging het inchecken / security vrij snel maar in vergelijking met Turkije duurde dat wel ietsjes langer. Daar in Turkije ben je er razendsnel doorheen.

Dit was voor mij ook de eerste keer vliegen en dat was toch wel een leuke ervaring, ook al waren sommige vliegtuigen een beetje vies :P

[ Voor 38% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-06-2022 12:19 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• hollandje
mrsar schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:24:

Ik zie idd op mijn vluchten naar India dat de economy class zo ongelooflijk gestegen is. Soms kan je voor 20 euro extra premium economy vliegen 8)7 Vorig jaar september nog direct met KLM kunnen vliegen naar Delhi voor 450€ de man, nu met overstap zit je makkelijk aan 1000€ de man :F

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Pfff, ik wil een easyjet LGW-AMS vlucht boeken om mijn moeder's 83e verjaardag bij te wonen begin Augustus, maar EasyJet schrapt extra vluchten op Schiphol wegens personeelstekort zorgt ervoor dat ik nog niet kan gaan boeken tot duidelijk is welke vluchten eruit worden gegooid.

En om nou te zeggen dat ik uitkijk naar gebruiken Schiphol... (of Gatwick)

Even naar trein gekeken, dat is snel >€300.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 21-06-2022 12:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dit is gelijk ook een voorproefje van wat er met vluchtprijzen gaat gebeuren als Schiphol stelselmatig moet inkrimpen.

Vliegen zal heel veel duurder gaan worden in de toekomst. Niet alleen door extra CO2-belasting die er misschien ook nog eens bovenop komt, en accijns op kerosine die er ook binnen afzienbare tijd komt, maar ook door de sterk toegenomen vraag.

@gambieter trein gaat alleen maar duurder worden, en goede kans dat een vlucht ook al zo veel gaat kosten, dus wellicht toch overwegen? Voor alles in de driehoek Londen, Parijs, Berlijn zou ik het serieus overwegen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 21-06-2022 12:27 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:26:
@gambieter trein gaat alleen maar duurder worden, en goede kans dat een vlucht ook al zo veel gaat kosten, dus wellicht toch overwegen? Voor alles in de driehoek Londen, Parijs, Berlijn zou ik het serieus overwegen.
Ik ga ook LHR meenemen in de opties, LGW is het makkelijkste maar beperkt wel de keuze. Het is inderdaad een afweging, want het gaat snel duurder worden in de volgende weken.

Decisions, decisions.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Freee!!

Freee!!

Sorcerer8472 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:26:
[...]
maar ook door de sterk toegenomen vraag.
Ik denk eerder het afgenomen aanbod.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@gambieter STN-EIN met Ryanair? Niet dat je vrolijk wordt van Stanstead. Of Ryanair.
Of als het duur moet LCY-RTM met BA.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maasluip schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:20:
@gambieter STN-EIN met Ryanair? Niet dat je vrolijk wordt van Stanstead. Of Ryanair.
Of als het duur moet LCY-RTM met BA.
Good thinking :) . Vroegah toen ik in Norwich woonde was Stansted een optie, maar ik woon nu aan de verkeerde kant van London (zuid-west) daarvoor. Zelfde voor Luton. Het kost me ~2.5-3u om bij Stansted te komen met OV; Gatwick en LHR een uur.

Vliegen met Ryanair is te doen, ANC headphones, nooduitgang stoel en speedy boarding :+

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 21-06-2022 13:45 ]

• Van der Berg
Er staat zaterdag voor mijn vlucht met een Airbus A350-900. Maar tot nu toe vlieg Turkish Airlines op de zelfde route met een A330-300. A350-900 is voor mij de eerste keer als die informatie klopt op Schiphol.nl

Ik ben benieuwd hoe de A350-900 zal zijn? Vrijdag mag ik inchecken en stiel uitkiezen

[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 21-06-2022 14:04 ]

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12 11:53
Dat is dan de TK1952 neem ik aan? Die heeft 2 en 18 juni ook al met een A350-900 gevlogen, en in mei met een een allegaartje van A330-300, B787-9 en A350-900.
Dus het lijkt best mogelijk dat het klopt ;) Verder geen ervaring met TK

• Van der Berg
ShitHappens schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:21:
Dat is dan de TK1952 neem ik aan? Die heeft 2 en 18 juni ook al met een A350-900 gevlogen, en in mei met een een allegaartje van A330-300, B787-9 en A350-900.
Dus het lijkt best mogelijk dat het klopt ;) Verder geen ervaring met TK
Klopt dit gaat om vlucht TK 1952

Wij vliegen op dinsdag 28 juni naar Ankara via Pegasus Airlines om 07:15 vertrek Istanboel Sabiha Gokcen en komen aan in Ankara om 08:20. Met een Boeing 737-800.

Terugreis is op 28 juni 2022 van Ankara naar Istanboel Sabiha Gokcen, vertrek vanuit Ankara 21:55 aankomst Istanboel Sabiha Gokcen 23:00. Boeing 737-800

We krijgen aanboord heen sandwich kip met ontbijt en op de terugreis sandwich kip met dessert.

Ik wilde met Turkish Airlines op deze router, maar het lukte niet om te reserveren. Het miste steeds

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PWM schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Het kan altijd gekker, maar denk dat we al wel een grens bereikt hebben.
Nee hoor. The sky is the limit 🤣.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Van der Berg schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 06:24:
[...]

Klopt dit gaat om vlucht TK 1952

Wij vliegen op dinsdag 28 juni naar Ankara via Pegasus Airlines om 07:15 vertrek Istanboel Sabiha Gokcen en komen aan in Ankara om 08:20. Met een Boeing 737-800.

Terugreis is op 28 juni 2022 van Ankara naar Istanboel Sabiha Gokcen, vertrek vanuit Ankara 21:55 aankomst Istanboel Sabiha Gokcen 23:00. Boeing 737-800

We krijgen aanboord heen sandwich kip met ontbijt en op de terugreis sandwich kip met dessert.

Ik wilde met Turkish Airlines op deze router, maar het lukte niet om te reserveren. Het miste steeds
Istanbul Sabiha Gökçen? Dan kan ik je Fast Track aanraden. Voor nog geen € 9 per persoon kan je de rijen bij de security (inclusief ingang luchthaven waar het altijd een chaos is) en paspoortcontrole (in dit geval niet van toepassing aangezien het een binnenlandse vlucht betreft) skippen.

Wellicht kan je via Pegasus nog wat korting krijgen.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Vraagje over sky priority binnen europa met KLM. Welke vertrek hal moet ik zijn?

Zie steeds staan 1 voor Schengen en 2 non-Schengen maar skyprioriy ook 2.

Beetje verwarrend?

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-12 08:17
Vertrekhal 2 (dit is in feite dezelfde hal als 1) en vervolgens witte ingang met rode Skyprio schermen, kan niet missen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvUl8fcC4VDdvQqQwUl8c67-kxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVsV2p0U9HhFvrjELOixdP4j.jpg?f=fotoalbum_large

• Xandrios
basmq schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:41:
[...]

Ik vlieg zaterdag ook naar CDG met de eerste vlucht. Geen priority o.i.d. Wat is wijsheid, is 2,5 uur van te voren voldoende om (alleen handbagage) op tijd de vlucht te halen?
Vind ik lastig om te zeggen. Ik had priority dus was, toen die priority open ging althans, er in <10 min doorheen als een van de eerste. Maar de normale Economy rij was wel láng... ook om 4AM al (En groeide gestaag). Hoe lang je precies daar in de rij zou staan vind ik lastig om te zeggen.

Mijn gevoel zegt dat 2,5hr voldoende zou moeten zijn als de situatie hetzelfde is als vorige week. Maar das puur een gevoel, en de situatie kan slechter (of beter) zijn volgende week. Schiphol is compleet onvoorspelbaar de laatste tijd.

Hangt uiteindelijk dus een beetje van je risico-tolerantie af. Ik persoonlijk zou in die situatie waarschijnlijk proberen om iets eerder aanwezig te zijn, mogelijk compleet onnodig... maar ik persoonlijk heb liever zo weinig mogelijk risico ;)
Dracula schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:08:
Vraagje over sky priority binnen europa met KLM. Welke vertrek hal moet ik zijn?

Beetje verwarrend?
Dep 1 = Schengen (Maar je kunt ook naar links via de passpoort controle van dep 2 lopen voor non-schengen...)
Dep 2 = Zowel Schengen als non-Schengen
Dep 3 = Non-Schengen only

[ Voor 52% gewijzigd door Xandrios op 22-06-2022 10:39 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dracula schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:08:

Beetje verwarrend?
2 wordt gebruikt voor zowel non-prio non-schengen als SkyPriority.

Je kunt daar als je door de security heen bent zowel naar het Schengendeel als naar de paspoortcontrole voor non-Schengen.

Vraag me trouwens af, d'r is niemand die na de security checkt welke kant je oploopt dus je zou volgens mij als er een lange rij bij de paspoortcontrole staat ook naar beneden (Schengen) kunnen lopen en dan zien of de paspoortcontrole daar sneller gaat. Daar is ook een 'short connections' rij, boven niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2022 11:41 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Xandrios
Denk dat je gelijk hebt. Passpoort controle voor opstappers én overstappers is nu beide in feite airside.

Dus als er een lange rij staat bij passpoort controle van departures 2 kun je (via de 'verborgen doorgang') bovenlangs doorlopen direct naar lounge #25. Vanaf daar heb je goed zicht op de lengte van de Schngen-Non-Schengen transfer rij.

Andersom moet dat dan ook kunnen. Als je moet overstappen op schiphol en er is een erg lange wachtrij om van Schengen naar non-schengen te transferren, kun je teruglopen naar het Schengen security checkpoint. Loop voorbij Dep 1, naar Dep 2 en ga daar door de passpoort controle. Zal vast niet de bedoeling zijn maar geloof niet dat iemand je daar zal tegenhouden.

• PolarBear
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Ik ga ook LHR meenemen in de opties, LGW is het makkelijkste maar beperkt wel de keuze. Het is inderdaad een afweging, want het gaat snel duurder worden in de volgende weken.

Decisions, decisions.
Voordeel is wel de Elisabeth line (gedeeltelijk) geopend is. Dat maakt Heathrow weer net wat aantrekkelijker.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PolarBear schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:01:
Voordeel is wel de Elisabeth line (gedeeltelijk) geopend is. Dat maakt Heathrow weer net wat aantrekkelijker.
Er is nu een directe bus van Guildford naar Heathrow, dat maakt het beter. En anders is het een taxi, OV naar Heathrow is waardeloos van waar ik woon.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Iemand recente ervaringen in Brussel?
Heb daar niks aan m'n KLM status en heb geen *A status dus maar priority voor security gekocht en kan bagage bij de zelfservice afgeven als het goed is.

The best is yet to come

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Leetness schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:35:
Vertrekhal 2 (dit is in feite dezelfde hal als 1) en vervolgens witte ingang met rode Skyprio schermen, kan niet missen.
[Afbeelding]
Is daar wel een beetje te komen als je met de trein aankomt of is dat ook weer een hel.

• PWM
  • Niet online
Was vandaag weer even op CDG. Ben er 1x per maand ongeveer. Ik blijf mij verbazen over het verschil in lounges.

KLM Crown Lounge: Behalve belabberde stoelen, is het eten op niveau schoolkantine. De wijn is 5,- per fles en de champagne... Nee, witte bubbelwijn kan je krijgen.

Air France Lounge: Redelijk zitplekken, maar uitstekend eten gedurende de dag. Witte of rode wijnen uit het topsegment. Champagne? Hier hebben we 45 dure flessen verspreid in de koelers, pak wat u pakken kan.

Nu zeg ik niet dat dure champagne en schofterig dure rode wijn nodig is (mijn bordeaux van de avond in de AF lounge doet 85,- de fles bij Gall&Gall). Sterker, qua drank mag het wat mij betreft allemaal wel een tandje minder. Maar het verschil tussen het gebodene is echt verschrikkelijk groot.

Zou mooi zijn als AF wat gaat besparen op dure champagne en we in ruil normaal eten krijgen in de KLM lounges.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

@PWM vergeet de sauna en de stilteruimtes niet!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 24-12 08:15

Daniel

Kapitein NCC-1701
Daadwerkelijk nu voor het eerst een tripje geboekt waarbij ik - in ieder geval op de heenweg - Schiphol actief ontwijk omdat mijn reisgenoot geen Privium heeft. Heen naar Londen begin oktober met de Eurostar, terug vliegen met BA vanaf LCY op een reward vlucht die maar 1 euro aan taxes (voor 2 man) moest kosten 😂

• Van der Berg
Ik heb op de site van Turkish Airlines gekeken en zaterdag vliegen ik met mijn vrouw met TK 1952
Operated by Turkish Airlines Airbus A350-900 Wide body!

Prachtig en leuk, dit is mijn eerste keer met een A350-900. Er is ook een A350-1000? Ik vlieg al mijn hele leven, maar in A350 nog nooit eerder gezeten. Zit er aan boord van het vliegtuig mogelijkheden tot Internet en telefoneren? In de Airbus A330-300 van ETIHAD waar ik in 2015 mee gevlogen had, had je internet tot bellen, wel moest je daarvoor apart ervoor betalen. Er zat toen ook LIVE TV bij met paar zenders LIVE en gratis en veel camera's en films en documentaires tot muziek. Is anno 2022 nu wel alles gratis te doen?

Met ETIHAD wilde ik voor de grap bellen vanuit 39.000 voet hoogte. Maar zou mij toen 10 dollar per minuten hebben gekost en internet was toen volgens mij 20 dollar voor de hele vlucht van 8.5 uur.

Moet ik mijn credit card mee nemen of kan ik met PayPal betalen?

Onderweg krijgen we warme maaltijd inbegrepen.

Ik mag morgen inchecken en ga kiezen voor stoel aan de raamzijde mogelijk 30A en 30B. Zijn dit de beste views vanuit een Airbus A350-900? Iemand ervaring ermee. Ik zelf hou vooral te zitten achter de vleugels. De stoelen bij ETIHAD A330-300 hadden allemaal voorzien met een USB-stekker en ik had toen geen powerbank nodig tijdens de vlucht met ETIHAD (Ik neem mijn nieuwe Xtorm Rugged Powerbank 20.000 mAh mee)

[ Voor 28% gewijzigd door Van der Berg op 23-06-2022 10:49 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54
@Van der Berg Ik snap dat je enthousiast bent maar al die antwoorden zijn toch gewoon te vinden door even te zoeken via Google (ja een A350-1000 bestaat). En op de Turkish Arilines website kun je antwoord vinden op veel van je vragen.
Of op: https://www.seatguru.com/...lines_Airbus_A350-900.php

• Van der Berg
jongetje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:49:
@Van der Berg Ik snap dat je enthousiast bent maar al die antwoorden zijn toch gewoon te vinden door even te zoeken via Google (ja een A350-1000 bestaat). En op de Turkish Arilines website kun je antwoord vinden op veel van je vragen.
Of op: https://www.seatguru.com/...lines_Airbus_A350-900.php
Ja, inderdaad bedankt dat jij mij antwoorde. Het is best prijzig zie ik nog altijd:

20 MB 2,99 USD
50 MB 4,99 USD
100 MB 7,99 USD
250 MB 14,99 USD
500 MB 24,99 USD

Ik zie niks over of je een credit card moet invoeren? Ik neem hem wel mee. Alleen heb ik liever via PayPal dan mijn Credit Card op te geven.

• jongetje
@Van der Berg Graag gedaan :)
Ik zou sowieso een creditcard meenemen, zal niet de eerste keer zijn dat een bankpas het niet doet of niet wordt geaccepteerd in het buitenland.

Is het heel erg om voor die 4 uur geen internet te hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 23-06-2022 10:59 ]

• don_jorg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-10 14:34
Van der Berg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:55:
[...]
Ik zie niks over of je een credit card moet invoeren? Ik neem hem wel mee. Alleen heb ik liever via PayPal dan mijn Credit Card op te geven.
Turkish accepteert geen PayPal. Het is creditcard of niets :)

• Mawlana
  • Nu online
Van der Berg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:32:

Ik mag morgen inchecken en ga kiezen voor stoel aan de raamzijde mogelijk 30A en 30B. Zijn dit de beste views vanuit een Airbus A350-900? Iemand ervaring ermee. Ik zelf hou vooral te zitten achter de vleugels. De stoelen bij ETIHAD A330-300 hadden allemaal voorzien met een USB-stekker en ik had toen geen powerbank nodig tijdens de vlucht met ETIHAD (Ik neem mijn nieuwe Xtorm Rugged Powerbank 20.000 mAh mee)
Turkish Airlines heeft sinds mei een nieuwe tariefstructuur. De goedkoopste prijs is bijvoorbeeld niet meer inclusief ruimbagage. Ook heb je met de goedkoopste tickets niet meer <24u voor vertrek gratis stoelkeuze, maar slechts <6u voor vertrek.

Tickets geboekt voor ingang van de nieuwe tariefstructuur worden beschouwd als de goedkoopste tickets (maaltijd, ruimbagage enzo houd je wel overigens). Houd hier rekening mee. :P Hier liep ik laatst ook tegen aan. De stoelkeuze heeft me 14 euro per persoon per vlucht gekost.

• Van der Berg
Mawlana schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Turkish Airlines heeft sinds mei een nieuwe tariefstructuur. De goedkoopste prijs is bijvoorbeeld niet meer inclusief ruimbagage. Ook heb je met de goedkoopste tickets niet meer <24u voor vertrek gratis stoelkeuze, maar slechts <6u voor vertrek.

Tickets geboekt voor ingang van de nieuwe tariefstructuur worden beschouwd als de goedkoopste tickets (maaltijd, ruimbagage enzo houd je wel overigens). Houd hier rekening mee. :P Hier liep ik laatst ook tegen aan. De stoelkeuze heeft me 14 euro per persoon per vlucht gekost.
Dit slaat nergens op, ik heb mijn tickets in maart gekocht. Per persoon hebben wij €312,- betaald voor een retourtje met inclusief de administratiekosten. Dus vallen wij nu onder goedkope tickets?

Er staat dat ik pas morgen kan inchecken. Check-in opens: 23 hours 0 minutes

• PWM
  • Niet online
Voor degene die net een XP tekort komen: Je krijgt nu XP voor je CO2 compensatie op het ticket. 1XP per 10,- naar boven afgerond, 31,- is dus 4 XP.

Handig als je er net een paar tekort hebt.

• jongetje
Mawlana schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:21:
[...]
De stoelkeuze heeft me 14 euro per persoon per vlucht gekost.
Dat vertik ik om daarvoor te betalen. Als je echt niet bij elkaar zit dan kun je tijdens de vlucht altijd nog vriendelijke vragen om te wisselen.

• Van der Berg
jongetje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Dat vertik ik om daarvoor te betalen. Als je echt niet bij elkaar zit dan kun je tijdens de vlucht altijd nog vriendelijke vragen om te wisselen.
Dat mag vaak niet. Ik heb een paar keer gehad dat we andere stoelnummers hadden en we in het vliegtuig te horen kregen dat het niet mogelijk is. Het is verplicht om op je eigen stoelnummer te zitten.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:41
[...]

Aan die mensen die er wel voor betaald hebben? Succes :+ ;)

Was mijn ergernis nr 1 toen ik nog veel vloog voor mijn werk. Werkelijk bijna de helft van de vluchten was het weer raak, of ik misschien ergens anders wilde gaan zitten want we willen zo graag naast elkaar. Nou nee, heb extra voor deze stoel betaald, dus zoek het uit (maar dan vriendelijk). Maar vaak ook na vriendelijke uitleg boze gezichten gekregen.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56
renegrunn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:53:
[...]

Was mijn ergernis nr 1 toen ik nog veel vloog voor mijn werk. Werkelijk bijna de helft van de vluchten was het weer raak, of ik misschien ergens anders wilde gaan zitten want we willen zo graag naast elkaar. Nou nee, heb extra voor deze stoel betaald, dus zoek het uit (maar dan vriendelijk). Maar vaak ook na vriendelijke uitleg boze gezichten gekregen.
:+ Dat heb ik bijna altijd op internationale vluchten. Of ik van mijn stoel aan het gangpad (wat mijn voorkeur is) naar een stoel in het midden wil verplaatsen. Dikke doei.

• Leetness
PWM schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:38:
Voor degene die net een XP tekort komen: Je krijgt nu XP voor je CO2 compensatie op het ticket. 1XP per 10,- naar boven afgerond, 31,- is dus 4 XP.

Als je belastingplichtig bent in Frankrijk kan je deze "donatie" nog aftrekken ook, en kost het je slechts €3,40 per XP i.p.v. €10. Dat is wel echt een schijntje.. :+

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Van der Berg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Dat mag vaak niet. Ik heb een paar keer gehad dat we andere stoelnummers hadden en we in het vliegtuig te horen kregen dat het niet mogelijk is. Het is verplicht om op je eigen stoelnummer te zitten.
Hangt er beetje vanaf of het bv. langeafstandsvlucht is met maaltijden e.d.. Binnen Europa is dat vaak niet zo'n probleem.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

renegrunn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:53:

Ik had dat ooit aan de gate voor mijn Norwich-Amsterdam vlucht (30-45 min vlucht). Ik was altijd 24u van te voren ingecheckt, want ik hou niet van vliegen en wilde voorin gangpad zitten, dus ik rij 5 gangpand in zo'n Fokker F70 (16 rijen of zo). Wordt mijn naam opgeroepen door het gate-personeel, dat een familie bij elkaar wilde zitten en of ik akkoord ging met verplaatsen. Ik dus aangegeven gangpad voorin, willen ze me 15E geven (middenstoel achterin). Dat gaf even een ferme discussie. Uiteindelijk kon het opeens wel, rij 7 gangpad.

Maar laat die familie gewoon stikken, als ze niet vroeg genoeg inchecken? En het is maar een 30-45 min vlucht, dus daarvoor anderen willen verplaatsen?

Ik zeg verder altijd vriendelijk dat ik allen een upgrade accepteer en dan nog alleen gangpad ;)

• Van der Berg
Wij vliegen op dinsdag 28 juni 2022 om 07:15 vanuit Istanboel Sabiha Gokcen naar Ankara aankomst 08:20. We hebben onze stoelen al gekozen en was gratis en eten kip sandwich met ontbijtje aan boord het vliegtuig hebben wij extra voor betaald.

Terugreis vanuit Ankara is 21:55 vertrek op 28 juni 2022 en aankomst op Istanboel Sabiha Gokcen 23:00. Ook hier hebben wij onze stoelen gratis gekozen en extra betaald voor het eten kip sandwich met dessert en koffie of thee.

Het wordt uitgevoerd door PEGASUS AIRLINES Boeing 737-800

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 23-06-2022 14:11 ]

• Freee!!

Freee!!

Van der Berg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:01:
Wij vliegen op dinsdag 28 juni 2022 om 07:15 vanuit Istanboel Sabiha Gokcen naar Ankara aankomst 08:20. We hebben onze stoelen al gekozen en was gratis en eten aan boord het vliegtuig hebben wij extra voor betaald.

Terugreis vanuit Ankara is 21:55 vertrek en aankomst op Istanboel Sabiha Gokcen 23:00. Ook hier hebben wij onze stoelen gratis gekozen en extra betaald voor het eten met dessert en koffie of thee.

Het wordt uitgevoerd door PEGASUS AIRLINES Boeing 737-800
Dat is Pegasus, niet Turkish Airlines.

• PWM
  • Niet online
Dat blijft altijd wel een raar ding van veel reizigers. Een vriendin is KLM grondstaf bij gate. Die krijgen bij elke vlucht wel iemand die vraagt of er nooduitgang vrij is, omdat ie zo lang is. Maar dan verdommen om bij het boeken dat aan te vinken, want dat kost geld.

Eigenlijk is het antwoord dan ook altijd Nee, of je moet bijvoorbeeld omgeboekt zijn dat je er echt niks aan kan doen.

Je kan gewoon bij het boeken kiezen. Wil je minder betalen, kan dat. Wil je betere voorwaarden, kan dat ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Syb7BLgzKpiErCGztclWfHArpLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9MqvSKSBbQQ0SYoN36GLNeD5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awQJPxbUyHoaKqYSiwXj-iOPQW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9RYNuqhFWrzLQFJleQE9gRC.png?f=fotoalbum_large

Mensen die kiezen voor optie en en dan aan boord gaat lopen schooien moeten ze eigenlijk weer buiten zetten.

[ Voor 53% gewijzigd door PWM op 23-06-2022 14:24 ]

• CyBeR
  • Niet online
Van der Berg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Dat mag wel maar pas na het opstijgen.

• Mawlana
  • Nu online
Van der Berg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Dit slaat nergens op, ik heb mijn tickets in maart gekocht. Per persoon hebben wij €312,- betaald voor een retourtje met inclusief de administratiekosten. Dus vallen wij nu onder goedkope tickets?

Er staat dat ik pas morgen kan inchecken. Check-in opens: 23 hours 0 minutes
THY international flights Economy Class Standard 9.00 USD - 39.00 USD
Seat selection and seat purchase

On Turkish Airlines domestic and international flights, standard seats in the Economy Class cabin for ExtraFly and PremiumFly package selections are available free of charge 355 days before the flight until up to until 1.5 hours left to flight, and standard seats in the EcoFly package selections are available at a fee until up to 6 hours before flight. Extra legroom seats and emergency exit seats are available for all packages with a fee until 6 hours until the flight. For passengers who have purchased an EcoFly package flight and have not purchased a seat until there are 6 hours remaining, a random seat assignment is made during the check-in process.

Domestic and international tickets without a package, award tickets and international tickets purchased before May 11, 2022 will be considered as EcoFly package flight tickets for seat selection, purchasing rights and online check-in transactions.
Nu ik het zo lees, ik ben er niet eens zeker van dat je vanaf <6u voor vertrek gratis je stoel kan kiezen.

Het was voor mij ook een verrassing toen ik op 19 mei ging inchecken. Van Turkish Airlines ben ik namelijk gewend dat ik tijdens het inchecken gratis een plek mag kiezen, maar dat is verleden tijd...

Wanneer ik 27 juni om 11:30 naar IST zou vliegen en op 4 juli om 10:40u wil terugvliegen, dan kom ik uit op € 402 pp. Dit is EcoFly, dus enkel handbagage. Per vlucht kost het je € 15 extra om te upgraden naar ExtraFly: gratis stoelkeuze én 23kg ruimbagage (dit was vroeger 30kg).
[...]

Het gaat mij niet eens om het naast elkaar zitten, maar om een prima plek te vinden. Het vliegtuig had een 2-4-2 opstelling, dan wil ik niet in het midden gaan zitten. :P

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:38:

Ah ik kan dan dus voor mezelf een jaartje extra gold kopen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1E1qi5xJFIv6I-0QwdbuB6seXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hv1toyzKidpSb8T5L8JyY03f.png?f=fotoalbum_large

Weet nog niet of 't goedkoper is dan gewoon vliegen :P

Edit: bij nader inzien koop ik mezelf daarmee ruim naar plat maar goed zelfde idee.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 23-06-2022 15:13 ]

• Leetness
Waar halen jullie vandaan dat het 1 XP per €10 is? Ik kan dit nergens op de pagina's vinden, enkel "Flying Blue-leden verdienen XP".

• CyBeR
  • Niet online
Leetness schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:33:
Waar halen jullie vandaan dat het 1 XP per €10 is? Ik kan dit nergens op de pagina's vinden, enkel "Flying Blue-leden verdienen XP".
Staat hier: https://www.flyingblue.nl/en/programme/xp, inclusief dat ze vrij gunstig omhoog afronden.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor hen die naar of via Heathrow reizen met BA:

Fun!

• PWM
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:06:
Voor hen die naar of via Heathrow reizen met BA:
[Twitter]
Fun!
Ik ben bang dat als frequent LHR bezoeker met KLM, ik er toch ook wel last van ga krijgen. Maar, als ik zo lees hoe BA is omgegaan met die medewerkers, snap ik het wel.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:28
PWM schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:18:
Dat blijft altijd wel een raar ding van veel reizigers. Een vriendin is KLM grondstaf bij gate. Die krijgen bij elke vlucht wel iemand die vraagt of er nooduitgang vrij is, omdat ie zo lang is. Maar dan verdommen om bij het boeken dat aan te vinken, want dat kost geld.

Eigenlijk is het antwoord dan ook altijd Nee, of je moet bijvoorbeeld omgeboekt zijn dat je er echt niks aan kan doen.

Je kan gewoon bij het boeken kiezen. Wil je minder betalen, kan dat. Wil je betere voorwaarden, kan dat ook:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mensen die kiezen voor optie en en dan aan boord gaat lopen schooien moeten ze eigenlijk weer buiten zetten.
Bij vluchten uitgevoerd door partner airlines kan het ook lastig zijn. Bij KLM geboekt, heen met Delta en terug met KLM. Op de vlucht terug met KLM had ik alle opties beschikbaar maar de Delta vlucht heen kon ik pas bij check-in of op het vliegveld regelen. Erg vervelend gezien ik als lang persoon geen probleem heb om voor die ruimte te betalen

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:48:
Ik ben bang dat als frequent LHR bezoeker met KLM, ik er toch ook wel last van ga krijgen. Maar, als ik zo lees hoe BA is omgegaan met die medewerkers, snap ik het wel.
Je zult inderdaad wel de fall-out krijgen. Vliegen, leuker kunnen ze het niet maken ;)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Van der Berg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:30:
[...]

In de zomer kan je routineus enkeltjes boeken aan +- 600 € boeken binnen Europa, als je die laatste plaats moet hebben. Is het duur in vergelijking met een Wizz Air of andere lowcost? Waarschijnlijk wel. Is het duur voor een normale maatschappij? Nee, voor een retourtje.

Ook niet vergeten dat veel maatschappijen twee jaar gebloed hebben, in hoeverre Turkish staatssteun gehad heeft is me onduidelijk. Turkije is virtueel bankroet, dus veel zoden zal het in ieder geval niet aan de dijk gezet hebben. Veel airlines kunnen zich in ieder geval geen flinterdunne marges meer veroorloven momenteel. Dus ja, met dat perspectief heb je een goedkoop ticket. Prijzen liggen ook best hoog voor de zomer over de hele lijn lijkt het, en alles lijkt stampvol te zitten.
Mawlana schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:40:
Het was voor mij ook een verrassing toen ik op 19 mei ging inchecken. Van Turkish Airlines ben ik namelijk gewend dat ik tijdens het inchecken gratis een plek mag kiezen, maar dat is verleden tijd...
Ryanair heeft de weg getoond :). Mensen betalen duidelijk met de glimlach voor alles bij, dan kan je niet verwachten dat andere maatschappijen hun verdienmodel niet bijstellen.

Mijn indruk is dat Turkish dat nog relatief lang uitgesteld heeft/laat heeft ingevoerd. Zelfde met het 'piece concept', die koffer van 23 kg. Ook bij EY/EK etc zie je regelmatig al tarieven die met dat piece concept werken ipv 30 kg in eco. Bezig met hun bottom line :).

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 23-06-2022 20:10 ]

• exelletor
Dat gezeik met de stoelen snap ik ergens wel. Mij boeit het niet zo, maar ik word weleens verrast met wat er wel en niet mogelijk is. Bij Transavia die bij mij in de boeken bekend staat als een budgetmaatschappij, heb ik tijdens check-in altijd gratis een zitplaats kunnen selecteren.

Vorige week vloog ik met Air Serbia, een luchtvaartmaatschappij met de uitstraling van een boutique airline, maar ik en mijn reisgenoot werden a la Ryanair uit elkaar geplaatst zonder de mogelijkheid om het nadien te veranderen. Bij KLM kun je na het inchecken 100x van stoel veranderen als je dat zou willen. En dan heb je ook van die vage gevallen zoals Vueling waarbij je bijvoorbeeld (in ieder geval vroeger) alleen online kon inchecken zolang beperkte selectie aan stoelen beschikbaar was.

Waar de regels met betrekking tot handbagage makkelijk te vinden zijn, vind ik dat lastiger uit te zoeken voor andere componenten van een vlucht. Ik snap volkomen dat luchtvaartmaatschappijen het steeds meer moeten hebben van auxilliary omzet, maar voor mij als consument maakt het vergelijken er niet makkelijker op.

• Valorian
  • Laatst online: 15:03
Weet iemand of de rijen voor intercontinentaal nu net zo lang zijn als voor de europa/schengen vluchten? Dat zijn verschillende rijen toch? Ik probeer een goede inschatting te maken van of het zin heeft om méér dan 4 uur van tevoren aan te komen bij schiphol. Als de rij tot het “hier max 4 uur van tevoren melden” al 45min duurt dan is 4,5 uur van tevoren dus slim om meer kans te hebben op halen vlucht?

• Leetness
PWM schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:05:
Was vandaag weer even op CDG. Ben er 1x per maand ongeveer. Ik blijf mij verbazen over het verschil in lounges.
Vroeger ging ik op Schiphol met een Schengen boarding pass nog wel eens door de transit om in de non-Schengen crown lounge (52) te eten. Enig idee of dit nog steeds mogelijk is, of dat ze hier strenger op zijn geworden?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:14

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verschilt ook heel veel per maatschappij.
Vaak kun je tijdens het inchecken (online) met een goedkoop ticket ook een nooduitgang stoel kiezen. Maar dan moet je bijbetalen.
Afgelopen reis heb ik bij TAP zowaar een gratis upgrade gekregen (zonder loyalty status ofzo). Ze hadden iets te veel basic economy tickets verkocht. En bij SATA kon je gratis iedere stoel kiezen zonder extra te betalen.

TheS4ndm4n#1919

• Xandrios
Valorian schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:13:
Weet iemand of de rijen voor intercontinentaal nu net zo lang zijn als voor de europa/schengen vluchten? Dat zijn verschillende rijen toch? Ik probeer een goede inschatting te maken van of het zin heeft om méér dan 4 uur van tevoren aan te komen bij schiphol. Als de rij tot het “hier max 4 uur van tevoren melden” al 45min duurt dan is 4,5 uur van tevoren dus slim om meer kans te hebben op halen vlucht?
Hangt heel erg af waar je vandaan vertrekt (departures 2 of 3) en op welke tijd.

Overigens is er geen lange "4 uur rij" omdat iedereen op een andere tijd vertrekt, dat kan dus niet in volgorde van aankomst bij Schiphol. Wel is er soms (afhankelijk van de tijd...) een rij om de terminal uberhaupt in te kunnen. Maar dat is weer afhankelijk van de dag en tijd.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Yankovic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Bij vluchten uitgevoerd door partner airlines kan het ook lastig zijn. Bij KLM geboekt, heen met Delta en terug met KLM. Op de vlucht terug met KLM had ik alle opties beschikbaar maar de Delta vlucht heen kon ik pas bij check-in of op het vliegveld regelen. Erg vervelend gezien ik als lang persoon geen probleem heb om voor die ruimte te betalen
Zou je eens kunnen checken welke boekingsklasse (letter) je had bij die Delta-vlucht? Ben erg benieuwd.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 03:00
Xandrios schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:51:
[...]

Hangt heel erg af waar je vandaan vertrekt (departures 2 of 3) en op welke tijd.

Overigens is er geen lange "4 uur rij" omdat iedereen op een andere tijd vertrekt, dat kan dus niet in volgorde van aankomst bij Schiphol. Wel is er soms (afhankelijk van de tijd...) een rij om de terminal uberhaupt in te kunnen. Maar dat is weer afhankelijk van de dag en tijd.
Is departures 3 minder erg dan departures 2?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:21

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij vliegen deze zomer met Tui, maar die hebben al weken stoelreserveringen uitstaan. Uitsluitend voor vluchten naar het Caribisch gebied.

Best jammer, want kinderen vliegen voor het eerst en wilden uiteraard bij het raam. Daar wil ik ook best extra voor betalen, maar het kan dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oChu_yB_kH069ZV18JzH7hiAMuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cG0VRGJQISXz8Blkzhf1kxPT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap niet zo goed waarom dit niet kan.

• Tweak_ers
Chief schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:41:
[...]

Is departures 3 minder erg dan departures 2?
Afgelopen maandag 3:00 uur was vertrekhal 1 al heel druk.

Vertrekhal 3 leek uitgestorven, in de tientallen mensen gezien en het leek net of er geen rij was bij security. Maar daar lekker lichten zelfs uit te staan, of het was geblindeerd, dat kan ook.

Ik moest mensen bij 1 afzetten en ben zodoende langs 3 gereden. Ook omdat wij vanaf 3 vertrekken op 10 juli.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 24-06-2022 07:54 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tweak_ers schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:51:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom dit niet kan.
Boekingsysteem stuk. Ze geven gewoon stoelen aan de gate en het zou me verbazen als de daar een nieuwe boardingpass voor uitdraaien.

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:54
Maasluip schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:17:
[...]

Boekingsysteem stuk. Ze geven gewoon stoelen aan de gate en het zou me verbazen als de daar een nieuwe boardingpass voor uitdraaien.
Waarschijnlijk weet Tui nog niet met welk vliegtuig/maatschappij ze vliegen. Ze gebruiken enorm veel inhuur waaronder Wamos Air richting de Cariben en het kan goed dat ze nu gewoon nog niet weten wie die vlucht gaat uitvoeren met welk vliegtuig.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-12 03:00
Tweak_ers schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Afgelopen maandag 3:00 uur was vertrekhal 1 al heel druk.

Vertrekhal 3 leek uitgestorven, in de tientallen mensen gezien en het leek net of er geen rij was bij security. Maar daar lekker lichten zelfs uit te staan, of het was geblindeerd, dat kan ook.

Ik moest mensen bij 1 afzetten en ben zodoende langs 3 gereden. Ook omdat wij vanaf 3 vertrekken op 10 juli.
Thanks. Wij vertrekken in juli vanaf 3. Bidden maar!

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Tweak_ers
Chief schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Thanks. Wij vertrekken in juli vanaf 3. Bidden maar!
Wij ook, al heeft Tui al aangegeven dat de vluchten doorgaan.

• Tweak_ers
Capacitor schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Waarschijnlijk weet Tui nog niet met welk vliegtuig/maatschappij ze vliegen. Ze gebruiken enorm veel inhuur waaronder Wamos Air richting de Cariben en het kan goed dat ze nu gewoon nog niet weten wie die vlucht gaat uitvoeren met welk vliegtuig.
Maar ik zie in de schipholapp al staan dat het een Dreamliner betreft, die zijn van Tui zelf toch?

• Tweak_ers
Maasluip schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:17:
[...]

Er staat idd ook dat online inchecken niet mogelijk is 🙄
Pagina: 1 ... 140 ... 259 Laatste

Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code.

Wikipedia: List of airports by IATA code: A

Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.

Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.

Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2