Mag ik je vragen om hoofdletters en punten te gebruiken? Je comments zijn informatief en dragen bij aan de discussie maar zijn echt bijkans onleesbaar.jack zomer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:34:
konmar heeft al 2 decennia personeel problemen
in 1 of andere form..
en het vervelende is, dat je idd de ene dag de beveiliging kan aankijken.
om een dag later een prima bezetting te hebben, maar toch niet vol te kunnen draaien omdat het probleem weer achter ze zit..
pre 2003.centrale filters checkin, paspoortcontrole, beveiliging. direct achter elkaar. de klacht kwam toen van de afhandling want geen door stroom door paspoort controle en beveiliging.
2003-gate security. check in met daarachter paspoort controle. beveiliging per gate. op je small size plane max 186 in een wachtrij over 1 of 2 opstellingen. max 290-300 over 2 of 3 opstellingen op de e f g .
2008? centrale beveilingen, zoals we nu kennen. makkelijke voor bedrijven, immers je personeel hoeft niet meer over 90 gates verspreid te worden, maar over 5 centrale controle punten. minder leuk voor het persooneel. en mits goed ontworpen zeker handiger voor passagiers... en daar zit een probeem. v3 in elk geval is te beperkt. met 2 partijen die een opertatie hebben die tijd kost achter elkaar.
v1 en v2 heeft dat probleem niet, geen paspoort controle op eu vlieggebied. is er een rij na de check in. dan kan je de beveiliging aankijken. is er geen rij, dan is er niet voldoende aanbod vanuit de checkin.
[...]
al jaren. daar is geen discussie over mogelijk... maar zeker op v3 is dat niet de enigste rede.
en hoeft het zelfs de rede niet te zijn....ook het antwoord van Ams hoeft niet waar te zijn. wat is makkelijker dan een ander de schuld te kunnen geven? probleem is een beetje, je kan het pas zien als je er bent. als je er staat. en als je weet waar je op moet letten
Ja dat mag, en aangepastPolarBear schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:36:
[...]
Mag ik je vragen om hoofdletters en punten te gebruiken? Je comments zijn informatief en dragen bij aan de discussie maar zijn echt bijkans onleesbaar.
Dubbele punten en dubbele spaties zijn een probleem van mijn toetsenbord.
Hoofdletters en punten niet geplaats, zijn ontwenning van mijn kant. (al een hele tijd geen tekst te hoeven typen)
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Dat lijkt me gewoon een algemeen antwoord -- op buitenstations is dat ook zo maar op hubs van AF/KL/DL heeft men vanwege de grote hoeveelheid vluchten gewoon de hele dag balies open en maakt 't niet uit wanneer je precies komt.P_de_B schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:35:
[...]
Hmm, via Twitter zei KLM vanochtend juist dat ik max 3 uur voor m'n vlucht bagage kon afgeven.
Ik ga er gewoon heel vroeg heen, dat is enige dat ik zelf in de hand heb nu.
Overigens ben ik op buitenstations ook wel 's te vroeg, maar zolang er dan iemand is voor een andere AF of KL vlucht is is 't wel prima. Maar dat is een elite-voordeeltje geloof ik.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Blijkbaar is het erg druk op de landingsbanen, of er is ook een gebrek aan grondpersoneel. Wij zouden om 15:55 vliegen, er werd net omgeroepen dat we over +-30 min mogen vliegen. Dus dan een uur vertraging.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Bij ons was het inchecken van de bagage geen probleem, dat was zo gebeurd. De rij bij de security is gewoon te kansloos.Patox schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:51:
[...]
Oprecht goede optie, helaas ben ik te laat met boeken.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Spitsuur en alleen de Kaagbaan is open voor vertrek.miicker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:32:
Blijkbaar is het erg druk op de landingsbanen, of er is ook een gebrek aan grondpersoneel. Wij zouden om 15:55 vliegen, er werd net omgeroepen dat we over +-30 min mogen vliegen. Dus dan een uur vertraging.
Komt omdat de Aalsmeerbaan ruim drie maanden dicht is voor groot onderhoud. Het is heerlijk rustig met vliegtuigen in Aalsmeer 😄Skyaero schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:38:
[...]
Spitsuur en alleen de Kaagbaan is open voor vertrek.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
eerst (nav Covid-19) je halve personeelsbestand eruit kieperen en wat er nog overblijft korten op salaris en dan nu 2,5 jaar later vreemd opkijken met deze pax aantallen dat je het operationeel niet gaat redden en dat er geen hond meer willen komen werken op mijn werkplek, Schiphol Airport.
Als je dat vreemd vindt als Manager moet je heel gauw je biezen pakken.... als ook Benschop.
Verder zou het ook helpen als passagiers zelf al het 1 en ander voorbereid zodra ie eerst bij de incheck balie komt en daarna bij de security filters.
Je staat soms versteld van de zwaar onvoorbereide pax die aankomen op Schiphol.
Als je dat vreemd vindt als Manager moet je heel gauw je biezen pakken.... als ook Benschop.
Verder zou het ook helpen als passagiers zelf al het 1 en ander voorbereid zodra ie eerst bij de incheck balie komt en daarna bij de security filters.
Ik vraag me af of een handbagageloze mogelijkheid zou helpen. Geen tassen mee, alleen paspoort/telefoon/sleutels/portemonee in een bakje, zelf door de bodyscanner en door.
Dat was er vroeger. Weet niet wat daarmee gebeurd is. Dat was dan voor mensen die geen hutkoffers meenamen, een rugzak (normaal, niet zo'n backpacking ding) of tasje ofzo was wel ok.
[ Voor 54% gewijzigd door CyBeR op 24-05-2022 17:39 ]
3 uur in de rij op Schiphol of de melding in de trein horen dat ze over 5 minuten aankomen op het eindstation Parijs. Ik zou het wel wetenFaeshaas schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:10:
Ook goed voor de promotie van treinreizenNu snap ik dat dat niet altijd kan (heb ik met aankomende reis ook) maar gisteren werd er iemand geinterviewed die naar Parijs moest
Dat kan tegenwoordig natuurlijk ook prima met de Thalys/TGV. Hopelijk wint dat nu aan populariteit, dat is voor iedereen beter.

Heb het zojuist even nagezocht, maar Schiphol-Parijs met de Thalys is dus net iets meer dan drie uur treinen. Nou wil je natuurlijk wel op tijd op het perron klaarstaan om je trein niet te missen, dus de vergelijking is niet helemaal fair en zal je niet altijd 3 uur op Schiphol staan te wachten, maar het is wel een leuke vergelijking volgens mij
Vanuit Amsterdam ligt Parijs precies op de grens waar 't niet echt uit maakt of je vliegt of de trein neemt: het duurt ongeveer even lang. Dat wel ervan uitgaande dat je niet eerst drie uur in de securityrij moet staan of dat de Thalys ergens een bovenleiding meeneemt en vier uur stil staat natuurlijk, maar dat alles een beetje de normale tijd duurt.
Maar goed echt uitmaken voor het vliegverkeer doet 't niet want zolang AMS en CDG de grootste hubs zijn van respectievelijk KL en AF gaan daar gewoon tientallen vluchten per dag tussen bestaan alleen al omwille van overstappers. Niet voor niks is AMS-CDG (of v.v.) op afstand mijn meestgevlogen route. En dat is niet omdat ik nou zo vaak naar Parijs zelf ga.
Maar goed echt uitmaken voor het vliegverkeer doet 't niet want zolang AMS en CDG de grootste hubs zijn van respectievelijk KL en AF gaan daar gewoon tientallen vluchten per dag tussen bestaan alleen al omwille van overstappers. Niet voor niks is AMS-CDG (of v.v.) op afstand mijn meestgevlogen route. En dat is niet omdat ik nou zo vaak naar Parijs zelf ga.
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 24-05-2022 18:01 ]
Waarbij treinen, ook HSL, vaak ook het centrum aan doen. Tel uit je winst. Trein is vaak sneller als ze direct rijden zonder overstap, en daar knelt het.PeaceNlove schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:46:
[...]
3 uur in de rij op Schiphol of de melding in de trein horen dat ze over 5 minuten aankomen op het eindstation Parijs. Ik zou het wel weten![]()
Heb het zojuist even nagezocht, maar Schiphol-Parijs met de Thalys is dus net iets meer dan drie uur treinen. Nou wil je natuurlijk wel op tijd op het perron klaarstaan om je trein niet te missen, dus de vergelijking is niet helemaal fair en zal je niet altijd 3 uur op Schiphol staan te wachten, maar het is wel een leuke vergelijking volgens mij
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Parijs mag dan prima met de trein bereikbaar zijn, voor veel andere steden op vergelijkbare afstand is dat niet het geval. Als ik om 10 uur 's ochtends in het centrum van Berlijn wil zijn, dan pak ik wel het vliegtuig. Londen is beter te doen, maar met het vliegtuig heb je nog altijd veel meer keuze qua vliegtijden. Mag hopen dat urenlange wachtrijen op Schiphol niet "het nieuwe normaal" worden en zo ja, dan ga ik mij wel aanpassen.
Naar Berlijn is de trein inderdaad geen alternatief, maar als je met een paar personen bent, is een auto dat wel. En hetzelfde geldt ook nog voor Praag.exelletor schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:29:
Parijs mag dan prima met de trein bereikbaar zijn, voor veel andere steden op vergelijkbare afstand is dat niet het geval. Als ik om 10 uur 's ochtends in het centrum van Berlijn wil zijn, dan pak ik wel het vliegtuig. Londen is beter te doen, maar met het vliegtuig heb je nog altijd veel meer keuze qua vliegtijden. Mag hopen dat urenlange wachtrijen op Schiphol niet "het nieuwe normaal" worden en zo ja, dan ga ik mij wel aanpassen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Paar weken terug vanuit de rij een oudere vrouw een half uur ruzie zien maken met het meisje achter de incheck balie._Bailey_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:22:
(en er waren maar 3 balies open, dus dat vertraagde ook nog eens enorm).
Ze had een plastic boodschappentas dichtgeplakt met tape. Daar aan alle kanten een A4 opgeplakt met "FRAGILE". En ze wilde dat inchecken als ruimbagage...
Ik ook rond 09:00 dus... misschien maar 05:00 op Schiphol zijn?
Gelukkig alleen handbagage dus ik hoef alleen maar door security maar dat kan ook nog een uitdaging worden als ik het zo heb gezien en gelezen.
Ik zit er echt aan te denken om 2x privium te nemen, voor volgende week en wellicht in het najaar. Al heb ik geen zin om te betalen en dan alsnog mezelf erdoor te moeten worstelen maar goed.
Er staat alleen op de website : "Met Privium krijgt u toegang tot het Priority wachtgebied. De securitymedewerker kijkt voor u welke rij het kortst is, zodat u snel door kunt."
Dat kan dus ook betekenen dat ik naar een rij word gestuurd die alsnog heel lang is.
Er staat alleen op de website : "Met Privium krijgt u toegang tot het Priority wachtgebied. De securitymedewerker kijkt voor u welke rij het kortst is, zodat u snel door kunt."
Dat kan dus ook betekenen dat ik naar een rij word gestuurd die alsnog heel lang is.
Moet donderdag iemand ophalen, en wil wel aankomsthal in. Is parkeren nog wel een beetje te doen deze dagen?
[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 24-05-2022 23:29 ]
Gewoon in p1 zetten. Of je de vertrekhal in komt is de vraag, je bent geen passagier. Maar de aankomsthal zou geen probleem moeten zijn.renegrunn schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:28:
Moet donderdag iemand ophalen, en wil wel vertrekhal in. Is parkeren nog wel een beetje te doen deze dagen?
Ach suf, bedoel aankomst.. was lange dagjack zomer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:16:
[...]
Gewoon in p1 zetten. Of je de vertrekhal in komt is de vraag, je bent geen passagier. Maar de aankomsthal zou geen probleem moeten zijn.
Net aangekomen in Jeddah. Uiteindelijk gewoon met Saudia gevlogen, niet omgeboekt naar Etihad. In het vliegtuig was alles goed geregeld. Personeel was zeer vriendelijk.
Vliegveld is prima, groter dan verwacht. Toiletten zijn niet smerig, maar voor Nederlandse begrippen niet schoon, maar prima te gebruiken.
Security voor transit flight ging erg snel, moest wel m'n schoenen uit doen en zo, dat voelt wel wat ouderwets. En mannen en vrouwen zijn bij de security gescheiden.
Hoop dat de verdere vlucht goed gaat, dan heb ik in ieder geval een positieve ervaring met Saudia.
Vliegveld is prima, groter dan verwacht. Toiletten zijn niet smerig, maar voor Nederlandse begrippen niet schoon, maar prima te gebruiken.
Security voor transit flight ging erg snel, moest wel m'n schoenen uit doen en zo, dat voelt wel wat ouderwets. En mannen en vrouwen zijn bij de security gescheiden.
Hoop dat de verdere vlucht goed gaat, dan heb ik in ieder geval een positieve ervaring met Saudia.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Vandaag om 05.55 uur binnen 5 minuten door security met priority in terminal 2 voor mijn vlucht om 7.45 uur.
Ook de non-prio wachtrij ziet er kort uit. Hoor veel mensen om me heen die pas over 6 tot zelfs 10 uur vliegen.
Ook de non-prio wachtrij ziet er kort uit. Hoor veel mensen om me heen die pas over 6 tot zelfs 10 uur vliegen.
Probeer een Rotterdam Airport, dat is heerlijk net alsof je de bus neemt, half uurtje voor boarden op de luchthaven, koffertje afgeven of zo doorlopen naar security en hop het vliegtuig in. De vluchten naar Londen zijn of beginnen deze dagen ook weer en ook Berlijn kan je vanaf RTM aanvliegen. Je vliegt wel meestal met Transavia maar daar is de service aan boord fijner als je incalculeert dat je 10 euro uitgeeft aan een broodje en een drankje.exelletor schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:29:
10 uur van te voren, de tandjes...mitalp schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:10:
Vandaag om 05.55 uur binnen 5 minuten door security met priority in terminal 2 voor mijn vlucht om 7.45 uur.
Wij vliegen woensdag 1 juni om 09.50 naar de USA, 6.30 aanwezig lijkt mij gewoon voldoende..
Ik denk ook dat de chaos van maandag niet de norm is met de huidige drukte, maar veroorzaakt door een acuut onverwacht personeelstekort (ziekmeldingen etc). Volgens mij kan Schiphol het nu op zich nog wel aan, als alle diensten gevuld kunnen worden. Hoe dat gaat als er in de zomervakantie nog 25-35% meer passagiers komen is de grote vraag.mitalp schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:10:
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 23:11
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
https://www.nu.nl/economi...dt-het-elke-dag-druk.html
Kortom, tot en met de zomer minimaal hetzelfde als nu. Dat wordt toch nog meer chaos in de zomervakantie wanneer er echt een piek is aan reizigers.
Ik vlieg in augustus om 07:00: toen was ik er niet zo blij mee (maar goede prijs), nu denk prima icm privium.
Kortom, tot en met de zomer minimaal hetzelfde als nu. Dat wordt toch nog meer chaos in de zomervakantie wanneer er echt een piek is aan reizigers.
Ik vlieg in augustus om 07:00: toen was ik er niet zo blij mee (maar goede prijs), nu denk prima icm privium.
Lijkt dat TUI de incheckbalies de hele dag openhoudt.De check-in balie van TUI fly is voor alle TUI fly vluchten vanaf 04.00 uur ’s ochtends geopend.
Voor vluchten die vertrekken vóór 07.00 uur is de check-in altijd 3 uur voor vertrek geopend.
Vertrekhal 3 was vanmorgen goed te doen (6:30). Priority was open bij security.
Geen idee idee hoe security was bij non priority mbt wachttijd, rij was best lang maar wel alleen boven.
Bij departures 1 en 2 stonden de rijen in de tent.
Paspoort controle was redelijk druk.
Inchecken kon idd pas 3 uur van te voren maar het wad wel handig wat eerder te zijn om vooraan in de rij te staan.
Aangezien vrouw lief niet zo goed ter been is momenteel hadden we een roelstoel en mochten we eerder bagage doen en ook bij paspoort controle de roelstoel rij pakken en die was leeg.
Geen idee idee hoe security was bij non priority mbt wachttijd, rij was best lang maar wel alleen boven.
Bij departures 1 en 2 stonden de rijen in de tent.
Paspoort controle was redelijk druk.
Inchecken kon idd pas 3 uur van te voren maar het wad wel handig wat eerder te zijn om vooraan in de rij te staan.
Aangezien vrouw lief niet zo goed ter been is momenteel hadden we een roelstoel en mochten we eerder bagage doen en ook bij paspoort controle de roelstoel rij pakken en die was leeg.
Is er nog een prio rij voor security als je Privium heb? Ik vlieg volgende week donderdag naar Doha met Qatar, wel Business Class dus ik voorzie geen grote problemen met wachtijd in mijn geval.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Moet hier onderhand geen deel 2 van komen?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
met welk doel?
Is er een verschil qua wachten tussen Privium en Priority bij de hand bagage check?
Na deze week ben ik KLM gold, dus krijg ik Priority als een van de voordelen.
Daarnaast heb ik ook een ruime maand terug Privium aangevraagd, deze afspraak heb ik pas 9 Juni.
Is het het waard om naast Priority Privium te hebben?
Ik weet wel dat Privium wachten scheelt bij de paspoort controle.
Daarnaast heb ik ook een ruime maand terug Privium aangevraagd, deze afspraak heb ik pas 9 Juni.
KLM geeft je geen prio als je privium hebt, dus nee.
Lees even terug, wordt geregeld besproken hoe privium (soms) voorrang heeft t.o.v. sky priority wanneer het druk is.VodaNL schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:15:
Is er een verschil qua wachten tussen Privium en Priority bij de hand bagage check?
dus ik kan de afspraak voor de privium kaart beter cancellen en het geld op zak houden?CyBeR schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:17:
KLM geeft je geen prio als je privium hebt, dus nee.
Nog priority tips? Vlieg over kleine 2 weken naar JFK (KLM WBC), maar lees hier veelal dat je in dezelfde wachtrij moet doorwurmen?
Divide and conquer.
Bedankt ik zal een verder terug lezen in dit topiciRobert schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:24:
[...]
Lees even terug, wordt geregeld besproken hoe privium (soms) voorrang heeft t.o.v. sky priority wanneer het druk is.
Nouja nee want de rest geldt wel gewoon, alleen de "business class checkin" niet want dat is afhankelijk van of de airline meewerkt, en dat doet KLM niet want die hebben al zat prio klanten.VodaNL schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:25:
[...]
dus ik kan de afspraak voor de privium kaart beter cancellen en het geld op zak houden?
Ik vlieg altijd met KLM naar London, ik zag dat die inderdaad is uitgezonderd.CyBeR schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Nouja nee want de rest geldt wel gewoon, alleen de "business class checkin" niet want dat is afhankelijk van of de airline meewerkt, en dat doet KLM niet want die hebben al zat prio klanten.
Kortom: Als je sowieso SkyPriority gaat krijgen en je (bijna) uitsluitend met SkyTeam maatschappijen gaat vliegen voegt Privium niet zo heel veel toe, zeker bij de security. Bij de paspoortcontrole wel.
Mooi!Thom2289 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:45:
[...]
Lijkt dat TUI de incheckbalies de hele dag openhoudt.
Zou 6 uur van te voren op tijd zijn deze zomervakantie? Eerste weekend direct!
er is een oplossing voor de wachtrijen. of je nu bc privium of priority op je boardingcard hebt staan.
kost geld, maar tja het werkt.
Vip center. https://www.schiphol.nl/nl/pagina/schiphol-vip-service/
Op schiphol aankomen. Lekker aan de koffie in het vip center.
De mensen daar doen de baggage en checkin voor je.
Regelen de paspoortcontrole. Prive beveilingsopstelling.
En met een auto naar het vliegtuig gebracht worden..
Dit alles voor 472 euro + 212 voor elke extra leden van je vlieggroep (mits meer dan 36 uur voor vertrek geboekt)
Dit alles voor 472 euro + 212 voor elke extra leden van je vlieggroep (mits meer dan 36 uur voor vertrek geboekt)
[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 25-05-2022 13:12 ]
Lekker met de limo naar je EasyJet-vluchtjack zomer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:10:
er is een oplossing voor de wachtrijen. of je nu bc privium of priority op je boardingcard hebt staan.
ik snap er helemaal niets van. Dit werd op FT gepost, vanochtend om 03:55AM, waarbij initieel de priority ook nog onbemand/gesloten was:mitalp schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 06:10:

Wat een gigantische verschillen tussen de verschillende tijden op dezelfde (vroege) ochtend.
Vorige week ook een lange rij tot de security , toen heb ik een medewerker mijn priority laten zien en die loodste mij door de rij heen.
Zondag naar Athene , vlieg om12:30 maar ben van plan om rond 09:00 er al te zijn . Alleen handbagage & SkyPriority
Zondag naar Athene , vlieg om12:30 maar ben van plan om rond 09:00 er al te zijn . Alleen handbagage & SkyPriority
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik zou voor een gratis vakantie nog niet om 03.55 op Schiphol staanXandrios schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:55:
[...]
ik snap er helemaal niets van. Dit werd op FT gepost, vanochtend om 03:55AM, waarbij initieel de priority ook nog onbemand/gesloten was:
[Afbeelding]
Wat een gigantische verschillen tussen de verschillende tijden op dezelfde (vroege) ochtend.
Maar het verschilt ook erg van hal tot hal. De ene kan vol staan waar de andere doorloopt.
Loop al een tijdje te kijken naar wat ik wil met m'n Amex (Flying Blue) kaart. Momenteel heb ik een Amex FB Gold variant en wilde eigenlijk naar de normale (non-FB) Platinum overstappen omdat die ook privium en prioritypass aan boord heeft.
Maar die overstap lijkt niet zo makkelijk omdat je dan geen recht hebt op de eerstejaars bonus en korting. Dat krijg je enkel als je een tijdje geen lid meer bent geweest. Dus ik dacht, cancelen van de bestaande dan maar - tijdelijk een Mastercard Black met Prioritypass aanschaffen - en dan binnenkort weer terug naar Amex.
Nu kreeg ik een aanbieding om naar de Amex FB Plat kaart over te stappen. Veel te dure kaart kijkende naar de standaard benefits, maar...wel 60XP, 75K FB miles en je hoeft hem maar 6 maanden aan te houden. Dus in de praktijk voor 300 Euro een leuke hoeveelheid extra XP's en een business class retourtje binnen Europa (in punten). Leek me ook wel een goede. Over 6 maand kijk ik dan wel hoe ik ga overstappen naar de normale Amex. Tot die tijd dan geen privium maar daar kom ik wel overheen gezien ik zowel Skyteam en Star Alliance status heb voor priority.
Iemand die overstap wel eens gemaakt? Wat was de ervaring met het bijschrijven van de XP's en bonus miles, is dat direct bij de overstap of pas na het eerste jaar? Zag dat de bonus miles een 3K minimum spent hebben (in 3 maand) dus die zullen vast na 3 maand komen verwacht ik?
Maar die overstap lijkt niet zo makkelijk omdat je dan geen recht hebt op de eerstejaars bonus en korting. Dat krijg je enkel als je een tijdje geen lid meer bent geweest. Dus ik dacht, cancelen van de bestaande dan maar - tijdelijk een Mastercard Black met Prioritypass aanschaffen - en dan binnenkort weer terug naar Amex.
Nu kreeg ik een aanbieding om naar de Amex FB Plat kaart over te stappen. Veel te dure kaart kijkende naar de standaard benefits, maar...wel 60XP, 75K FB miles en je hoeft hem maar 6 maanden aan te houden. Dus in de praktijk voor 300 Euro een leuke hoeveelheid extra XP's en een business class retourtje binnen Europa (in punten). Leek me ook wel een goede. Over 6 maand kijk ik dan wel hoe ik ga overstappen naar de normale Amex. Tot die tijd dan geen privium maar daar kom ik wel overheen gezien ik zowel Skyteam en Star Alliance status heb voor priority.
Iemand die overstap wel eens gemaakt? Wat was de ervaring met het bijschrijven van de XP's en bonus miles, is dat direct bij de overstap of pas na het eerste jaar? Zag dat de bonus miles een 3K minimum spent hebben (in 3 maand) dus die zullen vast na 3 maand komen verwacht ik?
Lekker consequent gebruik van engels/nederlands ook
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Ik vlieg binnenkort weer naar NY in Business voor 70.000 punten, zou het niet in Europa bestedenXandrios schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:39:
een business class retourtje binnen Europa (in punten).
Ik heb eind december gebruik gemaakt van dit aanbod en de punten samen met de miles na twee weken gekregen. Toen was er geen minimum spend of misschien 1000€. Er ging geen xp correctie af voor het opzeggen van mijn FB Silver kaart, dus ik heb dit jaar 75 xp's ontvangen. Als iemand een goede tip heeft om de FB miles in te wisselen buiten de maandelijkse aanbiedingen van AF-KLM, dan hoor ik dat graag.Xandrios schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:39:
Loop al een tijdje te kijken naar wat ik wil met m'n Amex (Flying Blue) kaart. Momenteel heb ik een Amex FB Gold variant en wilde eigenlijk naar de normale (non-FB) Platinum overstappen omdat die ook privium en prioritypass aan boord heeft.
Nu kreeg ik een aanbieding om naar de Amex FB
--
Ik heb even een andere vraag. Binnenkort vlieg ik vanaf Brussel-Zaventem met TUI Fly België in Basic Economy. Weet iemand of het mogelijk is om mijn handbagage gratis in te checken voor de veiligheidscontrole? Bij TUI Fly Nederland is het mogelijk, maar de Belgische website en de klantenservice zijn daar niet duidelijk over.
Dat wisselt idd, maar waarom ze niet gelijk lopen is mij ook niet duidelijk.gws24 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:51:
[...]
Lekker consequent gebruik van engels/nederlands ook. Of wisselt dat om de zo veel seconden?
Over het algemeen krijg je al je belt een stuk meer gedaan. 75k miles zal je niet lukken maar een korting en welkomstbonus wel zolang je een beetje een interessant bestedingspatroon hebt.Xandrios schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:39:
De Amex FB platinum is qua value een matige kaart tenzij je enorm veel belang hebt bij die XP of het delen van de FB Platinum status met je partner. In alle andere gevallen zou ik de normale Platinum prefereren, die is veel breder inzetbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 26-05-2022 11:31 ]
Pff... om 04:15 en dan al zulke rijen, terwijl het hoogseizoen (lees, de zomervakantie) nog moet beginnen? Dat belooft wat zeg.... 
Ik denk dat ik Schiphol maar even links laat liggen en voor intercontinentaal wat vaker naar Brussel ga kijken. Woon toch al grofweg halverwege die twee, dus qua reistijd maakt het me niet uit.

Ik denk dat ik Schiphol maar even links laat liggen en voor intercontinentaal wat vaker naar Brussel ga kijken. Woon toch al grofweg halverwege die twee, dus qua reistijd maakt het me niet uit.
Virussen? Scan ze hier!
Het is deels ook wel een self fulfilling prophecy natuurlijk.wildhagen schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:55:
Pff... om 04:15 en dan al zulke rijen, terwijl het hoogseizoen (lees, de zomervakantie) nog moet beginnen? Dat belooft wat zeg....
Iedereen verwacht dat het druk is, komt dus extra vroeg, dus extra vroeg is het extra druk. Rinse and repeat
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Is dat de rij voor security of bagage dropoff... of allebei?
Ja daar snap ik ook niks van.Stroopwafels schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:00:
[...]
Wat ik begrepen heb is dat de rij om de terminal in te kunnen. Vanaf daar kies je dan of je eerst bagagge gaat inchecken, of in de rij gaat staan voor security (Welke dan mogelijk weer buitenlangs loopt wegens drukte). Wellicht kan iemand bevestigen die recent gevlogen heeft?
Ik doe de FB Plat voor een half jaar (Behoud ik ook mooi de verzekering voor de al geboekte reizen), en zal ze dan eens bellen voor een overstap naar de normale Plat kaart. Goede tip!
Thanks! Interessant, dus de min-spend is flink omhoog gegaan dan. Klinkt goed verder, ga deze maar aanvragen dan. Van wat ik begreep moet de nieuwe kaart in een paar dagen al beschikbaar zijn.exelletor schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:04:
[...]
Ik heb eind december gebruik gemaakt van dit aanbod en de punten samen met de miles na twee weken gekregen. Toen was er geen minimum spend of misschien 1000€. Er ging geen xp correctie af voor het opzeggen van mijn FB Silver kaart, dus ik heb dit jaar 75 xp's ontvangen. Als iemand een goede tip heeft om de FB miles in te wisselen buiten de maandelijkse aanbiedingen van AF-KLM, dan hoor ik dat graag.
Thanks. Dat was ook mijn idee inderdaad. Eigenlijk absurd toch, dat de KLM kaart...die specifiek voor de veelvliegers zou moeten zijn, minder voordelen bied op het vliegveld dan de standaard kaart doet.Daniel schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:06:
[...]
Over het algemeen krijg je al je belt een stuk meer gedaan. 75k miles zal je niet lukken maar een korting en welkomstbonus wel.
De Amex FB platinum is qua value een matige kaart tenzij je enorm veel belang hebt bij die XP of het delen van de FB Platinum status met je partner. In alle andere gevallen zou ik de normale Platinum prefereren, die is veel breder inzetbaar.
Ik doe de FB Plat voor een half jaar (Behoud ik ook mooi de verzekering voor de al geboekte reizen), en zal ze dan eens bellen voor een overstap naar de normale Plat kaart. Goede tip!
Ik zie niemand met grote koffers dus dan zou je denken security?Stroopwafels schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:00:
[...]
Ja ik snap de use case van FB Platinum ook niet echt. Hij is vooral nuttig als je veel vliegt met KLM of Air France want dan spaar je 2 miles per euro, in plaats van de standaard 1,5. Maar als je dat doet, is de kans groot dat je al beschikt over minimaal Flying Blue Gold status. Om dat te halen zijn zes short haul business class retourvluchten of drie long haul business class retourvluchten voldoende (of 18 keer short haul economy retour)Xandrios schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:32:
Het is vrij gek dat je op Schiphol meer hebt aan de normale Amex Platinum dan aan de FB kaart.
[ Voor 61% gewijzigd door Daniel op 26-05-2022 11:42 ]
Collega heeft nog 52XP's nodig voor kwali gold. Iemand de beste tip voor de beste man?
The best is yet to come
Amex FB Platinum kaart aanvragen?Dean Martin schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:39:
Collega heeft nog 52XP's nodig voor kwali gold. Iemand de beste tip voor de beste man?
Ik zou op Flyertalk in het mileage run topic kijken. Als je meerdere short haul business class vluchten combineert kan het erg hard gaan (60-120 XP voor 400-600 euro)
[ Voor 26% gewijzigd door Daniel op 26-05-2022 11:54 ]
Vergeet de platinum voor twee niet. Die kan interessant zijn voor partners bijvoorbeeld.Daniel schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:32:
[...]
Ik zie niemand met grote koffers dus dan zou je denken security?
[...]
Ja ik snap de use case van FB Platinum ook niet echt.
Ben blij dat wij vanaf Frankfurt vliegen deze zomer! Uurtje verder rijden maar niet deze wantoestanden met kleine kinderen.
[ Voor 41% gewijzigd door iRobert op 26-05-2022 11:49 ]
Ja klopt, die is nog wel interessant als je partner geen status heeft. Maar: bij een normale platinum kaart krijgt de partnerkaart ook een priority pass en inmiddels ook Privium. En daar heb je ook wat aan als je geen Skyteam vliegt.iRobert schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:47:
[...]
Vergeet de platinum voor twee niet. Die kan interessant zijn voor partners bijvoorbeeld.
NH Nieuws had vanmorgen een live-rapportage van een uur.
Het lijkt erop dat die rij buiten inderdaad alleen voor de Security is, je komt daarin ná de bagage drop-off.
Het lijkt erop dat die rij buiten inderdaad alleen voor de Security is, je komt daarin ná de bagage drop-off.
[ Voor 26% gewijzigd door Tourniquet op 26-05-2022 12:21 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 23:11
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Wandel je hier dan voorbij omdat je via privium gaat en geen bagage hebt
Zeker.We Are Borg schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:37:
[...]
Wandel je hier dan voorbij omdat je via privium gaat en geen bagage hebt?
Maar als je wel baggage hebt, ben je ook met Prio aan de beurt. Die rijen zijn ook echt lang.
Ze waren op zoek naar sensatie maar die was amper te vinden. Alles goed georganiseerd en met 25 min door security. Departures 1Tourniquet schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:15:
NH Nieuws had vanmorgen een live-rapportage van een uur.![]()
[YouTube: LIVE 🔴 Hemelvaart-drukte op Schiphol]
Ik vind dat dat voor elk persoon verschillend is. Zoals gezegd, op fora vind je een aantal business class routes (voorheen iig vaak naar Barcelona en Krakau) waarbij je vaak vanuit Düsseldorf via Parijs en Amsterdam naar de bestemmingen vliegt. Ondanks dat ik ook op de gold status aas, vind ik het een beetje irrationeel om dan honderden euro's uit te geven aan routes die je anders niet gevlogen zou hebben, maar iedereen zijn ding.Dean Martin schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:39:
Persoonlijk zou ik liever een paar keer een long haul vlucht nemen, waarbij ik meer voor de bestemming en/of de reiservaring de vlucht zou nemen. In het voorjaar ben ik bijvoorbeeld met de Dreamliner van Air Europa naar Madrid gevlogen. Leuke ervaring en leverde 5xp op. Extra overstappen inbouwen levert vaak extra xp-punten op. Ook krijg je, als ik mij niet vergis, tot eind juni 50% extra punten op vluchten van AF-KLM.
AMEX FB creditcard is ook al genoemd.
[ Voor 4% gewijzigd door exelletor op 26-05-2022 13:53 ]
Als je XPs gewoon wilt kopen kun je ook een van de discount passes van Air France aanschaffen, afhankelijk van de pas krijg je 20-40 XP: https://wwws.airfrance.fr...tes-abonnement-air-france
Dit voorjaar was er een actie met +50% XP vanuit KLM zelf, loopt die niet nog? Ik had April iig 16XP te pakken voor een retour Londen in eco.
Als die actie nog loopt kun je al in 2 retourtjes binnen Europa klaar zijn.
Als die actie nog loopt kun je al in 2 retourtjes binnen Europa klaar zijn.
Je krijgt nog tot 30 juni 50% meer XP bij elke door KLM of Air France aangeboden vlucht. Dat is dus 45 XP voor een business class retour binnen Europa, en 16XP voor een economy retour (ze ronden naar boven af)
Die actie loopt tot eind Juni.
Hoeveel geld je wilt investeren in het behalen van status hangt helemaal af van hoe je die status dan gaat gebruiken, en wat dat je waard is. Het behalen van status is weinig waard als je daarna vrijwel niet vliegt. Zeker als je bij weinig vliegen ook gebruik kunt maken van Priority Pass voor lounge toegang, Priority Security kun je soms bijkopen, de comfort stoelen zijn wellicht wat duurder, maar kun je ook bijkopen.
Uiteindelijk is het een rekensom. Hoeveel zou het kosten om de voordelen van FB Gold los te kopen, waarbij je alles dat voor jezelf toch weinig waarde heeft niet meerekent. Daarmee weet je je budget. Als je daar onder kunt blijven om Gold te krijgen dan is dat waarschijnlijk de moeite waard. Gaat Goud véél meer kosten... dan wellicht niet.
Voor 54 missende XP's zou mijn tip overigens zijn om AF of KLM te vliegen met een tussenstop, mogelijk deels in business en deels in economy. Bijvoorbeeld DUS-CDG-BRU in business en BRU-AMS in Economy. Als je dat voor eind juni doet is dat 23+23 + 8 = 54XP voor <400 euro. Ná juni moet het waarschijnlijk volledig in business om de 54XP te halen.
Of je gaat voor een Amex FB creditcard of wellicht meerdere AF Abonné abonnementen zoals hierboven aangegeven.
Hoeveel geld je wilt investeren in het behalen van status hangt helemaal af van hoe je die status dan gaat gebruiken, en wat dat je waard is. Het behalen van status is weinig waard als je daarna vrijwel niet vliegt. Zeker als je bij weinig vliegen ook gebruik kunt maken van Priority Pass voor lounge toegang, Priority Security kun je soms bijkopen, de comfort stoelen zijn wellicht wat duurder, maar kun je ook bijkopen.
Uiteindelijk is het een rekensom. Hoeveel zou het kosten om de voordelen van FB Gold los te kopen, waarbij je alles dat voor jezelf toch weinig waarde heeft niet meerekent. Daarmee weet je je budget. Als je daar onder kunt blijven om Gold te krijgen dan is dat waarschijnlijk de moeite waard. Gaat Goud véél meer kosten... dan wellicht niet.
Voor 54 missende XP's zou mijn tip overigens zijn om AF of KLM te vliegen met een tussenstop, mogelijk deels in business en deels in economy. Bijvoorbeeld DUS-CDG-BRU in business en BRU-AMS in Economy. Als je dat voor eind juni doet is dat 23+23 + 8 = 54XP voor <400 euro. Ná juni moet het waarschijnlijk volledig in business om de 54XP te halen.
Of je gaat voor een Amex FB creditcard of wellicht meerdere AF Abonné abonnementen zoals hierboven aangegeven.
[ Voor 33% gewijzigd door Xandrios op 26-05-2022 16:49 ]
KLM probeert de drukte op Schiphol inmiddels te beperken door de prijzen te verdrievoudigen voor tickets met vertrek op vandaag, morgen of overmorgen. Naar Londen kost het goedkoopste ticket 370 euro, naar Parijs 485 euro en naar Stockholm 523 euro. Ze doen dat echter alleen voor short haul want ik kan nog wel naar New York of Dubai voor rond de 680 euro.
https://nos.nl/l/2430314
Ondertussen bij de CEO van Schiphol:

[ Voor 31% gewijzigd door Daniel op 27-05-2022 08:01 ]
Probleem binnen alle grote bedrijven. De kantine van het bagage kelder personeel ziet er heel anders uit dan de kantine van het hoger opgeleide kantoor personeel dat gezellig zit te vergaderen en te kletsen op hippe ergonomische stoelen en koffie drinkt met havermelk..Daniel schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:24:
KLM probeert de drukte op Schiphol inmiddels te beperken door de prijzen te verdrievoudigen voor tickets met vertrek op vandaag, morgen of overmorgen. Naar Londen kost het goedkoopste ticket 370 euro, naar Parijs 485 euro en naar Stockholm 523 euro. Ze doen dat echter alleen voor short haul want ik kan nog wel naar New York of Dubai voor rond de 680 euro.
[Afbeelding]
De man had het zichzelf zo makkelijk kunnen maken. Overall aantrekken en een dagje koffers laden. Uniform aantrekken en bij security staan. Pak aantrekken en rondlopen om vragen te beantwoorden.
3 werkdagen met fotomomenten en hij had dit overleefd. Nu gaat het wel heel moeilijk voor hem worden.
Wellicht maar beter zo. Gezien het feit dat Schiphol het substantieel slechter doet dan andere vliegvelden rondom, denk ik wel dat je kunt stellen dat Benschop hier gefaald heeft. Het zou ergens ook niet goed zijn als hij daar mee 'weg komt' wegens een paar truucjes zoals hierboven beschreven.
Ik vertrek 2 juni samen met mijn partner naar Zanzibar. 10:00 vertrekt de vlucht. Erg benieuwd hoe het tegen die tijd zal zijn. Die foto van 4:15 met zo’n rij, abnormaal gewoon.
Ik hoop oprecht dat het tegen die tijd weer wat “rustiger” is, en dan ze ook niet gaan staken. Want dan kan ik mijn vakantie wel vergeten.
Is het überhaupt mogelijk om een claim in te dienen wanneer je niet vliegen kan i.v.m. een staking?
Ik hoop oprecht dat het tegen die tijd weer wat “rustiger” is, en dan ze ook niet gaan staken. Want dan kan ik mijn vakantie wel vergeten.
Is het überhaupt mogelijk om een claim in te dienen wanneer je niet vliegen kan i.v.m. een staking?
Indienen kan altijd. Maar een vergoeding krijgen is moeilijk. Over het algemeen wordt een staking gezien als "extraordinary circumstances" en daar staat geen vergoeding tegenover. Hoewel je natuurlijk kunt stellen dat het een direct gevolg is van de manier waarop de airline haar personeel behandeld. Gelijk hebben is één ding, gelijk krijgen een tweede. Is er een staking geplanned voor 2 jun?
Vlieg je met KLM? Enige vorm van Priority of Privium? Wellicht de vlucht betaald met een creditcard die een goede reisverzekering aanbied?
Wat wel een trend lijkt te zijn is dat de security checkpoint 1 veel drukker is dan checkpoint 2. Dat heeft er alles mee te maken dat men de perceptie heeft dat checkpoint #1 voor Schengen is en #2 voor non-Schengen. Dat is niet correct want #2 kan ook voor non-Schengen worden gebruikt. De rij in de buitenlucht die je op het nieuws ziet is over het algemeen voor security checkpoint #1 - het Schengen gebied.
Vlieg je met KLM? Enige vorm van Priority of Privium? Wellicht de vlucht betaald met een creditcard die een goede reisverzekering aanbied?
Wat wel een trend lijkt te zijn is dat de security checkpoint 1 veel drukker is dan checkpoint 2. Dat heeft er alles mee te maken dat men de perceptie heeft dat checkpoint #1 voor Schengen is en #2 voor non-Schengen. Dat is niet correct want #2 kan ook voor non-Schengen worden gebruikt. De rij in de buitenlucht die je op het nieuws ziet is over het algemeen voor security checkpoint #1 - het Schengen gebied.
[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 27-05-2022 12:28 ]
Vraagje, Lufthansa schijnt een "Priority security lane" te hebben in Vertrek 1a (https://fastlane.lufthansa.com/). Mag je die ook gebruiken als je met een andere airline van de Lufthansa Group vliegt? (Austrian in mijn geval). Ik vlieg eind juni en kan voor 90 euro upgraden naar Business (AMS-VIE-SPU) en gezien de chaos van de afgelopen weken lijkt mij dat wel een goede deal. Dan heb je iig priority bij check-in en security en kan je nog de lounge in om tijd te doden omdat ik waarschijnlijk toch veel te vroeg ben.
Heb verder geen airline status verder, twee jaar nauwelijks gevlogen en net deze maand beginnen ook de zakelijke trips weer op gang te komen, wat een timing
Heb verder geen airline status verder, twee jaar nauwelijks gevlogen en net deze maand beginnen ook de zakelijke trips weer op gang te komen, wat een timing
HD4Life @ Full-HD
Eh nee, het hangt ervan af wie er staakt. Is het personeel van KLM (de luchtvaartmaatschappij) dan valt het wel degelijk onder EC261 verordening, mét compensatie.Xandrios schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:27:
Indienen kan altijd. Maar een vergoeding krijgen is moeilijk. Over het algemeen wordt een staking gezien als "extraordinary circumstances" en daar staat geen vergoeding tegenover. Hoewel je natuurlijk kunt stellen dat het een direct gevolg is van de manier waarop de airline haar personeel behandeld. Gelijk hebben is één ding, gelijk krijgen een tweede. Is er een staking geplanned voor 2 jun?
In mijn ervaring geeft elke maatschappij voor elk type staking standaard aan dat het niet gedekt is. Zoals ik al zei, gelijk hebben is één ding - gelijk krijgen een tweede.
Zie ook hier. Als het goed is wel, ja. Maar tegelijkertijd zie ik in de NH video die hierboven gepost is bijvoorbeeld niet direct een mogelijkheid om er ook gebruik van te maken. Mogelijk dat je vooraan ertussendoor kunt als je de medewerker vraagt? Iemand hier ervaring?Davidshadow13 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:35:
Vraagje, Lufthansa schijnt een "Priority security lane" te hebben in Vertrek 1a (https://fastlane.lufthansa.com/). Mag je die ook gebruiken als je met een andere airline van de Lufthansa Group vliegt? (Austrian in mijn geval). Ik vlieg eind juni en kan voor 90 euro upgraden naar Business (AMS-VIE-SPU) en gezien de chaos van de afgelopen weken lijkt mij dat wel een goede deal. Dan heb je iig priority bij check-in en security en kan je nog de lounge in om tijd te doden omdat ik waarschijnlijk toch veel te vroeg ben.
Vakbonden hebben aangegeven te dreigen met stakingen als er voor of op 1 juni geen passende oplossing is gevonden.Xandrios schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:27:
Ik vlieg met KLM, reis geboekt via TUI.
Check, aangezien ik geen check-in bagage heb wordt het dus een beetje door de rijen heen laveren denk ik. Ik denk sowieso met de trein te gaan en dan binnendoor vanaf Plaza naar vertrek 1a te gaan om die belachelijke rijen buiten te skippen en dan dus de "Priority" gate bij het boarding pass hekje te gebruiken want zie zou moeten werken. In dat geval moet 4 uur van te voren wel genoeg zijn denk ik zoXandrios schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:46:
In mijn ervaring geeft elke maatschappij voor elk type staking standaard aan dat het niet gedekt is. Zoals ik al zei, gelijk hebben is één ding - gelijk krijgen een tweede.
[...]
Zie ook hier. Als het goed is wel, ja. Maar tegelijkertijd zie ik in de NH video die hierboven gepost is bijvoorbeeld niet direct een mogelijkheid om er ook gebruik van te maken. Mogelijk dat je vooraan ertussendoor kunt als je de medewerker vraagt? Iemand hier ervaring?
HD4Life @ Full-HD
Verwachten jullie dat de aankomst per bus sneller zal zijn t.o.v. met de auto?
Ik vlieg volgende week om 07:00 's ochtends, twijfel een beetje op welke manier ik naar Schiphol ga.
Ik vlieg volgende week om 07:00 's ochtends, twijfel een beetje op welke manier ik naar Schiphol ga.
Zit naar mijn vluchten van Maandag en Dinsdag te kijken en zie nu:
Er is dus niks veranderd.
Dank KLM. Maar, dat hadden alle tickets tot 30 juni alVanwege onvoorziene omstandigheden met betrekking tot uw reis, kunt u uw vlucht zonder wijzigingskosten wijzigen. Als u een hoger tarieftype selecteert, wordt het tariefverschil in rekening gebracht.
Ik pak de taxi vanaf een hotel daar. Kom mooi 's nachts om 03:00 aan.Luuk2015 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:45:
Verwachten jullie dat de aankomst per bus sneller zal zijn t.o.v. met de auto?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Voor een vlucht straks om 20:30 om 18:00 u op Schiphol aangekomen. 5 minuten in de rij gestaan bij Security. Ik denk dat de rij bij de Burger King na de Security ongeveer 15 minuten was
What's in the case?
Kunnen ze geen prestatiebonussen invoeren op Schiphol?
Het begon met bagage medewerkers, dat sommigen in 30 minuten wel 300 koffers in hun handen hadden.
Hoeveel mensen raken jouw koffer nog aan na de incheck? Neem aan dat bijna alles op de lopende banden gaat, behalve het laatste stukje?
Dus als 10 man jouw koffers moeten tillen, is dat veel.
Laten we het proberen met een bonus van 5 cent per koffer. Voor die 10 man. Kost de klant 50 cent extra per koffer, per enkele reis.
De man die 300 koffers in een half uur tilt, pakt €15 extra in 30 minuten werken. Bovenop zijn salaris uiteraard.
Dan naar de security, zal daar iets lastiger worden, maar tellingen per rij moet te doen zijn. Neem daar ook 5 cent per passagier die “behandeld” wordt. Denk maximaal 5 man die 1 passagier behandelen. Is 25 cent per enkele reis per passagier voor de klant.
Voordeel van prestatiebonussen is dat mensen graag op drukke dagen willen werken en extra veel mensen/koffers “behandelen”. Precies wat je nastreeft als Schiphol.
Het kost de klant niet zo veel extra, al het extra geld wat dit kost beland ook écht in de zakken van het personeel.
Win/win toch? Iedereen blij.
Het begon met bagage medewerkers, dat sommigen in 30 minuten wel 300 koffers in hun handen hadden.
Hoeveel mensen raken jouw koffer nog aan na de incheck? Neem aan dat bijna alles op de lopende banden gaat, behalve het laatste stukje?
Laten we het proberen met een bonus van 5 cent per koffer. Voor die 10 man. Kost de klant 50 cent extra per koffer, per enkele reis.
De man die 300 koffers in een half uur tilt, pakt €15 extra in 30 minuten werken. Bovenop zijn salaris uiteraard.
Dan naar de security, zal daar iets lastiger worden, maar tellingen per rij moet te doen zijn. Neem daar ook 5 cent per passagier die “behandeld” wordt. Denk maximaal 5 man die 1 passagier behandelen. Is 25 cent per enkele reis per passagier voor de klant.
Voordeel van prestatiebonussen is dat mensen graag op drukke dagen willen werken en extra veel mensen/koffers “behandelen”. Precies wat je nastreeft als Schiphol.
Het kost de klant niet zo veel extra, al het extra geld wat dit kost beland ook écht in de zakken van het personeel.
Origineel idee, maar juist bij de security lijkt beloning op basis van snelheid me een gevaarlijke onderneming.Tweak_ers schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:42:
Kunnen ze geen prestatiebonussen invoeren op Schiphol?
“Er zit inderdaad een gekke vlek in deze tas, maar laat maar gaan joh. Die meneer ziet er betrouwbaar uit, dus zit wel goed volgens mij. We zijn vandaag al aan de trage kant. Zo haal ik mijn bonus niet.”
Ik ben over het algemeen niet zo'n stresskip, maar vandaag toch moeten haasten. Ik vlieg vanaf Brussel-Zaventem en had door een slechte OV-verbinding bijna 6 uur te besteden op het vliegveld. Echter heb ik in de eerste uren het vliegveld bewonderd (conclusie is dat ik Schiphol ontwerptechnisch aantrekkelijker vind) en een paar uurtjes geslapen, waardoor ik pas iets meer dan twee uur van te voren achteraan de rij bij de incheckbalie aansloot. Ik had net zo goed anderhalfuur later kunnen komen, want er kwamen nauwelijks mensen bij en er werd voorrang verleend aan mensen die eerder vertrokken. De veiligheidscontrole inclusief secondaire check duurde zo'n vijf minuten, dus toen was ik weer positief gestemd. Toen werd ik gewezen op de grenscontrole waar in eerste instantie automatische poortjes gesloten waren (heel herkenbaar van Schiphol) en ik uiteindelijk niet voor de geplande vertrektijd bij de gate stond. Het voordeel is dat ik lang niet de enige ben en dat alle niet-Schengen vluchten vertraagd lijken te worden.
Op zo'n dag als vandaag wil ik wel mijn bewondering uitspreken voor de individuele medewerkers die zich inspannen om gestreste passagiers aan boord te krijgen, door de rijen te "shuffelen", belletjes te doen en een enkeling een lift te geven.
Op zo'n dag als vandaag wil ik wel mijn bewondering uitspreken voor de individuele medewerkers die zich inspannen om gestreste passagiers aan boord te krijgen, door de rijen te "shuffelen", belletjes te doen en een enkeling een lift te geven.
@exelletor Dus je bent er enorm ruim optijd, gaat rondlopen, beetje slapen en dan sluit je aan in een (voorspelde) lange rij bij de security en komt te laat. Waarom ben je niet eerst gaan inchecken en door de security gegaan en hebt dan die tijd achter de douane rond geslenterd?
Misschien handig om de Schiphol ervaringen hier te bundelen: Chaos op Schiphol door personeelstekorten
Misschien handig om de Schiphol ervaringen hier te bundelen: Chaos op Schiphol door personeelstekorten
[ Voor 18% gewijzigd door jongetje op 28-05-2022 07:18 ]
Dan maak je die bonus voor security niet per rij, maar voor het gehele team wat daar staat. Nog makkelijker ook, hoef je niet per rij te tellen.IndecentStapler schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 02:34:
[...]
Origineel idee, maar juist bij de security lijkt beloning op basis van snelheid me een gevaarlijke onderneming.
“Er zit inderdaad een gekke vlek in deze tas, maar laat maar gaan joh. Die meneer ziet er betrouwbaar uit, dus zit wel goed volgens mij. We zijn vandaag al aan de trage kant. Zo haal ik mijn bonus niet.”
Maar heb je wel een extra drive om op drukke dagen te gaan werken. En dat wil je juist, meer personeel op drukke dagen. Dus je wil security ook belonen op basis van hoeveelheid passagiers.
Dus security Idd niet belonen op basis van snelheid, maar op basis van drukte. Met 5 of 10 cent per passagier moet dit ook zeer aantrekkelijk zijn financieel gezien. Je wil veel mensen kunnen werven.
[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 28-05-2022 07:22 ]
En na de zomer klachten en problemen omdat het totale salaris ineens een stuk lager is dan in de drukke tijden?Tweak_ers schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:18:
[...]
Dan maak je die bonus voor security niet per rij, maar voor het gehele team wat daar staat. Nog makkelijker ook, hoef je niet per rij te tellen.
Maar heb je wel een extra drive om op drukke dagen te gaan werken. En dat wil je juist, meer personeel op drukke dagen. Dus je wil security ook belonen op basis van hoeveelheid passagiers.
Dus security Idd niet belonen op basis van snelheid, maar op basis van drukte. Met 5 of 10 cent per passagier moet dit ook zeer aantrekkelijk zijn financieel gezien. Je wil veel mensen kunnen werven.
Dat is dan de zorg van dan. Hoe het nu gaat is een aanfluiting, dus acuut ingrijpen is wel gewenst. Of heb je een beter idee?Fly-guy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:40:
[...]
En na de zomer klachten en problemen omdat het totale salaris ineens een stuk lager is dan in de drukke tijden?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoezo? Basis salaris mag sowieso naar €14 per uur. Dus de basis moet sowieso omhoog.Fly-guy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:40:
[...]
En na de zomer klachten en problemen omdat het totale salaris ineens een stuk lager is dan in de drukke tijden?
Het gaat erom dat je een soort van stimulans verzint voor de drukke dagen.
Na de zomer gaat de bonus niet naar 0 terug, want neem aan dat ze dan nog steeds koffers en passagiers behandelen. Al die bonussen zitten boven het basis salaris.
In de horeca krijgt personeel in de zomermaanden ook veel meer fooi dan na de zomer. Klagen die?
Je wil meer personeel op drukke dagen, dit is DE manier.
Gewoon het basissalaris flink verhogen en voldoende personeel aannemen (tegen dat hogere salaris).franssie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:02:
[...]
Dat is dan de zorg van dan. Hoe het nu gaat is een aanfluiting, dus acuut ingrijpen is wel gewenst. Of heb je een beter idee?
(Een deel van) het inkomen laten afhangen van factoren waar je als werknemer geen invloed op hebt is zelden een goed idee.
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2