Als ik dit zo zie ben ik blij dat wij om 05:00 vliegen en rond 02:00 op Schiphol staan in juli. Verwacht dat het dan wat minder druk en chaotisch is.
Lees nu net een artikel, dat een paar passagiers zo pissig werden, dat de Marechaussee in moest grijpen:
https://www.nrc.nl/nieuws...sagiers-schiphol-a4126178
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Is dit vandaag anders dan gisteren? Ik ben gisteren volgens mij via hal 2 gegaan, bagage gedropt (waar kun je dat anders dan?), direct na balie rechtsaf omhoog sky priority genomen. Dat kon vandaag niet meer? Dat is de route die ik altijd neem. Heb vanuit Schiphol enkel SkyTeam gevlogen sinds begin covid.PWM schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:28:
[...]
Dit was Hal 3 (1 en 2 dus gesloten wegens drukte).
Eerst moet je beneden bij het Privium poortje komen. Dit betekent zelf over of onder een lint doorgaan, gegarandeerd lachen natuurlijk met omstanders.
Vervolgens staat de rij over de hele breedte richting de trappen. Dat betekent dat je naar, op en na de trap, dus zelf maar moet uitzoeken hoe je er langs komt. En dan is soms aardig vragen en soms gewoon duwen.
In Hal 1/2 kan je inderdaad een detour nemen. Dan hoef je alleen Skyprio mensen weg te duwen
Dit dus.Dean Martin schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:31:
[...]
Die van 2 bij KLM door sky priority gelopen. Dan loop je rechtsom de trap omhoog waar je nog poortje Privium/sky priority hebt.
[ Voor 12% gewijzigd door Sorcerer8472 op 23-05-2022 21:39 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 19:36
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Xandrios schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:09:
Dat is 6 uur van te voren... het moet wel heel gek zijn als dat niet voldoende is. Lijkt me te vroeg.
Paar impressies via FT van vandaag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Transfer:
[Afbeelding]

Ik ga 10 juni vliegen met KLM. Heb privium aangevraagd maar dat ga ik vast niet redden (dan maar voor de zomervakantie). Gelukkig 10 juni geen koffer onderin dus thuis inchecken en gelijk naar security
Same here, ga morgen Tui maar eens bellen om uit te vinden hoe en wat.Tweak_ers schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:33:
[...]
Gaat bij ons om een Tui reis, waar -voor ons- een serieus bedrag mee gemoeid gaat, dus ik ben inderdaad wel heel benieuwd hiernaar.
Ik wil best 7 uur van te voren de bagage inchecken, maar vaak kán dat niet…
Of is dat tegenwoordig anders geregeld?
Update: Dracula in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"
[ Voor 8% gewijzigd door Dracula op 24-05-2022 09:09 ]
Ik heb ruimbagage geboekt voor 10 dagen vakantie, maar twijfel erover alleen handbagage mee te nemen hierdoor.... Ruimbagage gaat 3 uur van te voren open, wat op zich ruim is maar met deze gekte..Dracula schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:26:
[...]
Ja dat vraag ik mij dus ook al af. Je kan er heel vroeg zijn maar als je pas 3 uur van te voren je bagage af kan geven…
Daarnaast wat gebeurt er als je je vlucht mist van een charter (pakket vlucht van een tui of corendon)? Die vluchten zitten elke dag goed vol dus even omboeken gaat hem dan ook niet worden lijkt mij.
Krijg je dan je geld terug ofzo? Wel je vakantie compleet geruïneerd.
Tsja, ik kan me wel voorstellen dat mensen op een gegeven moment de wanhoop nabij zijn. 5 tot meer dan 6 uur in de rij voor een tassencontrole is compleet dysfunctioneel. Ik zou na anderhalf uur al opstandig worden. En vervolgens zie je na uren wachten dat er securityfilters gesloten worden omdat de dienst van het personeel er op zit en ze naar huis gaan.
Nergens is eten of drinken en je kunt niet naar het toilet. Mensen die om water vroegen werd verteld dat ze dat zelf maar moesten gaan kopen en weer achteraan moesten aansluiten. Je zal maar met kleine kinderen reizen of slecht ter been zijn.
Je kunt menselijkerwijs die luchthaven niet zo laten opereren, hier moet iemand ingrijpen.
Nergens is eten of drinken en je kunt niet naar het toilet. Mensen die om water vroegen werd verteld dat ze dat zelf maar moesten gaan kopen en weer achteraan moesten aansluiten. Je zal maar met kleine kinderen reizen of slecht ter been zijn.
Je kunt menselijkerwijs die luchthaven niet zo laten opereren, hier moet iemand ingrijpen.
[ Voor 31% gewijzigd door Daniel op 24-05-2022 09:21 ]
Tsja en dan? Toiletspullen? Zonnebrand noem het maar op dat kan alleen dan mee in mini flesjes. Lekker handig als je naar de zon gaag.Patox schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:46:
[...]
Ik heb ruimbagage geboekt voor 10 dagen vakantie, maar twijfel erover alleen handbagage mee te nemen hierdoor.... Ruimbagage gaat 3 uur van te voren open, wat op zich ruim is maar met deze gekte..
Dat is natuurlijk ook een manier - voor de vroege vluchten simpelweg de avond ervoor aankomen (bijv met OV).Cheezborger schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:38:
Als ik dit zo zie ben ik blij dat wij om 05:00 vliegen en rond 02:00 op Schiphol staan in juli. Verwacht dat het dan wat minder druk en chaotisch is.
Waar je dan wel rekening mee moet houden zijn de Schiphol openingstijden (Vroeger ging Plaza fysiek dicht, is dat nog steeds zo?), en een plek om de nacht (Airside) door te brengen. Er zijn wel flink veel ligstoelen op Schiphol... maar als een boel mensen hetzelfde idee hebben, tja. Zal een keer vol zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Xandrios op 23-05-2022 22:01 ]
De oplossing lijkt ondertussen het vermijden van Schiphol (hoewel ik soortgelijke verhalen over Heathrow verneem).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Hangt van de bestemming af. Ik vlieg meestal alleen met handbagage, die toilet artikelen etc koop ik daar wel. En ik plan een stop ergens waar ik kan wassen ( vrienden, hotel of wasserette). Ook een goede manier om van je oude kleding en ondergoed af te komen, kan je dat vervangen door nieuwe spullen. Terug check ik het koffertje soms wel in, als ik leuke souvenirs heb van +100mlDracula schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:52:
[...]
Tsja en dan? Toiletspullen? Zonnebrand noem het maar op dat kan alleen dan mee in mini flesjes. Lekker handig als je naar de zon gaag.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik moet donderdag vliegen, non-Schengen met bagage. Zal morgen eens aan de baas vragen of ik ook vanaf Brussel mag.
KLM geeft inmiddels iedereen die morgen vertrekt de optie om gratis om te boeken naar een andere datum (tot 30 mei).
Die was dus dicht. De Skyprio rij van KLM stond tot de deur, Privium poortjes waren dicht.Sorcerer8472 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:39:
[...]
Is dit vandaag anders dan gisteren? Ik ben gisteren volgens mij via hal 2 gegaan, bagage gedropt (waar kun je dat anders dan?), direct na balie rechtsaf omhoog sky priority genomen. Dat kon vandaag niet meer? Dat is de route die ik altijd neem. Heb vanuit Schiphol enkel SkyTeam gevlogen sinds begin covid.
Ik vlieg 100x per jaar en kan Schiphol dromen. Er zijn paden die niemand kent waar ik sprintjes trek
Tsja als je die optie hebt is het een mogelijke oplossing maar ja wie zegt dat het voor 30 mei opgelost is?Daniel schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:16:
KLM geeft inmiddels iedereen die morgen vertrekt de optie om gratis om te boeken naar een andere datum (tot 30 mei).
Plaza gaat inderdaad van 24.00 tot 04.00 dicht, behalve voor passagiers en personeel. Geen idee hoe ze dat uitvoeren...Xandrios schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:57:
[...]
Dat is natuurlijk ook een manier - voor de vroege vluchten simpelweg de avond ervoor aankomen (bijv met OV).
Waar je dan wel rekening mee moet houden zijn de Schiphol openingstijden (Vroeger ging Plaza fysiek dicht, is dat nog steeds zo?), en een plek om de nacht (Airside) door te brengen. Er zijn wel flink veel ligstoelen op Schiphol... maar als een boel mensen hetzelfde idee hebben, tja. Zal een keer vol zijn.
Airside zijn er twee 24/7 locaties waar je kunt eten, drinken en de nacht door kunt brengen als je dat wil.
Is de drukte in alle vertrekhallen hetzelfde? Meer drukte voor non-schengen? Of is alles drama? Wij vliegen donderdag rond 5 uur, binnen europa. Bagage gaat pas rond 2 uur open. Drama dit.
Overal zijn supermarktenDracula schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:52:
[...]
Tsja en dan? Toiletspullen? Zonnebrand noem het maar op dat kan alleen dan mee in mini flesjes. Lekker handig als je naar de zon gaag.
Tsja maar ja vakantie is al duur zat als je dan ter plekken ook nog alles nieuw moet kopen.PWM schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Overal zijn supermarktenIk kijk altijd of ik 2 dingen mee heb: Paspoort en Creditcard, de rest zie ik wel
Volgende week maandag vlieg ik naar een niet-Schengen land met KLM in de middag rond 14:00. Als ik het goed lees mag ik wel om 06:00 op Schiphol zijn….
Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is
Morgen vliegt mijn broer en een collega, kan dus wel verslag doenMundatin schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:25:
Volgende week maandag vlieg ik naar een niet-Schengen land met KLM in de middag rond 14:00. Als ik het goed lees mag ik wel om 06:00 op Schiphol zijn….
Zal je net zien als je vroeg komt, dat je er na 10 minuten doorheen bent
Heb wel de instelling; liever te vroeg dan te laat. Dan maar zitten niksen achter paspoortcontrole.PWM schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:26:
[...]
Morgen vliegt mijn broer en een collega, kan dus wel verslag doen
Zal je net zien als je vroeg komt, dat je er na 10 minuten doorheen bent
Even afwachten, voorlopig waarschuwt KLM alleen voor vandaag en morgen.Mundatin schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:25:
Hier kan je alvast een indicatie vinden: https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/Mundatin schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:25:
Met andere woorden, we zijn er nog lang niet. Er zijn genoeg "Piekdag" dagen de komende tijd, wat dus dezelfde klassificatie is als vandaag. Tenzij Schiphol ook die voorspelling niet op orde heeft (Zou me ook niets verbazen).Homeland schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:46:
[...]
Hier kan je alvast een indicatie vinden: https://www.schiphol.nl/nl/mijn-reisdag/
Vliegen vanaf een andere luchthaven kan een oplossing zijn. Maar zeker de mensen die privé boeken hebben waarschijnlijk geen flexibel ticket dat het mogelijk maakt om dit te doen. En, zeker als je dat dicht bij vertrek doet, is er een redelijke kans dat de kosten voor een nieuw ticket véél duurder gaat zijn. Mocht je nog helemaal niet geboekt hebben kan het de moeite zijn om DUS/BRU te checken, zelfs als dat betekend dat je dan eerst naar AMS vliegt voor een overstap. Vaak is KLM vanaf BRU/DUS (via AMS) goedkoper dan als je in AMS opstapt.
Als passagier zou je dus wel om 02:00 nog kunnen aankomen (bijv. met de laatste trein) en om die tijd langs de security gaan? Denk dat er best wel wat mensen zoiets zullen zullen overwegen voor de vroege vluchten. Zeker met lounge access (ff douchen en hapje eten als de lounge open gaat!) is dat wellicht best een bruikbaar model om stres-vrij te reizen. Wel vermoeiend natuurlijk.bvk schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:21:
Plaza gaat inderdaad van 24.00 tot 04.00 dicht, behalve voor passagiers en personeel. Geen idee hoe ze dat uitvoeren...
Airside zijn er twee 24/7 locaties waar je kunt eten, drinken en de nacht door kunt brengen als je dat wil.
Welke twee locaties doel je op airside? Wordt er echt daadwerkelijk een deel afgesloten? Ik ging er altijd een beetje van uit dat als je dat zou willen dat je ergens bij een verlaten gate nog wel een plekje kunt opzoeken om te slapen. Of is dat niet toegestaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 23-05-2022 23:02 ]
Hmm wij hebben in de zomer een Transavia vlucht om 0615u, dit betekent toch niet dat ik pas om 0400u naar de incheckbalie/security kan? Aan de andere kant, als niemand dat kan kan de rij ook pas om 0400u ontstaanbvk schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:21:
[...]
Plaza gaat inderdaad van 24.00 tot 04.00 dicht, behalve voor passagiers en personeel. Geen idee hoe ze dat uitvoeren...
En dan vliegen we in dezelfde zomervakantie ook nog eens om 14u, nu al zin in

Ben benieuwd naar hoe het er morgen aan toe gaat op schiphol. Ik vlieg morgen, wel intercontinentaal, dus wellicht is het probleem dan wat minder groot.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Dan krijg je de situatie dat Schiphol als transfer luchthaven optimaal functioneertXandrios schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:00:
[...]
Vliegen vanaf een andere luchthaven kan een oplossing zijn.[]
Mocht je nog helemaal niet geboekt hebben kan het de moeite zijn om DUS/BRU te checken, zelfs als dat betekend dat je dan eerst naar AMS vliegt voor een overstap. Vaak is KLM vanaf BRU/DUS (via AMS) goedkoper dan als je in AMS opstapt.
[...]
Reizen via een andere luchthaven dan Schiphol scheelt immers personeel , een omdat het voor de reiziger zowel goedkoper als sneller is zijn er alleen maar winnaars
Het begint de speld onwaardig te worden, het is helaas werkelijkheid.
Trein naar Frankfurt en dan vliegen begint ook een optie te worden voor mij namelijk, slaan we dat hele Schiphol EN KLM/AF gewoon over... Vlieg ik toch alsnog Delta.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hangt ervanaf wat ze met hun afhandelaar hebben afgesproken. Afgelopen oktober stonden wij bv. al op NAP voor onze SN-vlucht terug naar BRU, terwijl de incheckbalie nog potdicht was. En dat was ook iets meer dan 2u voor vertrek.Falch schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:11:
[...]
Hmm wij hebben in de zomer een Transavia vlucht om 0615u, dit betekent toch niet dat ik pas om 0400u naar de incheckbalie/security kan? Aan de andere kant, als niemand dat kan kan de rij ook pas om 0400u ontstaan
Daarna verliep alles zodanig als stroop (bagage inchecken, toeristen die terug naar huis gaan maar toch geen websites kunnen lezen op hun iPad
Dus effe uitvlooien om hoe laat Transavia zijn incheckbalies opengooit
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Morgen vliegen we om 16.00 uur, we zorgen dat we er voor 12.00 uur zijn, dat zou toch tijd genoeg moeten zijn lijkt me.
Aangezien er werkelijk geen pijl meer op te trekken valt, laat het ons morgen weten, of bel je luchtvaartmaatschappij (als die al opnemen?)miicker schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:18:
Morgen vliegen we om 16.00 uur, we zorgen dat we er voor 12.00 uur zijn, dat zou toch tijd genoeg moeten zijn lijkt me.
Hoe dan ook, succes. En het zou mij ook voldoende lijken...
10 jaar oud maar wel gepast: https://www.theonion.com/...ours-early-1819573933/amp
Bij mij waa 'ie nog openPWM schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:21:
[...]
Die was dus dicht. De Skyprio rij van KLM stond tot de deur, Privium poortjes waren dicht.
Ik vlieg 100x per jaar en kan Schiphol dromen. Er zijn paden die niemand kent waar ik sprintjes trekMaar vanaag, not so much.
The best is yet to come
Ik heb geen idee eigenlijk, ik hoorde alleen maar de omroep toen ik zaterdagavond naar huis ging dat Plaza tussen de genoemde tijden dicht zou zijn, behalve voor passagiers en personeel. Lijkt me sterk dat alle deuren dichtgaan, maar meer dat security/Kmar checkt of je wel een passagier bent?Xandrios schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:00:
Als passagier zou je dus wel om 02:00 nog kunnen aankomen (bijv. met de laatste trein) en om die tijd langs de security gaan? Denk dat er best wel wat mensen zoiets zullen zullen overwegen voor de vroege vluchten. Zeker met lounge access (ff douchen en hapje eten als de lounge open gaat!) is dat wellicht best een bruikbaar model om stres-vrij te reizen. Wel vermoeiend natuurlijk.
https://www.schiphol.nl/n...teiten/amsterdam-bread-coWelke twee locaties doel je op airside? Wordt er echt daadwerkelijk een deel afgesloten? Ik ging er altijd een beetje van uit dat als je dat zou willen dat je ergens bij een verlaten gate nog wel een plekje kunt opzoeken om te slapen. Of is dat niet toegestaan?
https://www.schiphol.nl/n...editerranean-sandwich-bar
Daar kun je de hele nacht doorbrengen, al zullen ze het waarschijnlijk niet op prijs stellen om als een soort van hotel te fungeren....
Slapers zie je overal, men vindt overal wel een plekje om te maffen, al is het op een trap.
Als ik op een trap moest slapen om op tijd mijn vlucht te halen zou ik omboeken naar een andere luchthaven.bvk schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:11:
[...]
Ik heb geen idee eigenlijk, ik hoorde alleen maar de omroep toen ik zaterdagavond naar huis ging dat Plaza tussen de genoemde tijden dicht zou zijn, behalve voor passagiers en personeel. Lijkt me sterk dat alle deuren dichtgaan, maar meer dat security/Kmar checkt of je wel een passagier bent?
[...]
https://www.schiphol.nl/n...teiten/amsterdam-bread-co
https://www.schiphol.nl/n...editerranean-sandwich-bar
Daar kun je de hele nacht doorbrengen, al zullen ze het waarschijnlijk niet op prijs stellen om als een soort van hotel te fungeren....
Slapers zie je overal, men vindt overal wel een plekje om te maffen, al is het op een trap.
The best is yet to come
Benieuwt hoe het nu is . Zie nog weinig mensen piepen op socials en ook de drukte indicator van google lijkt ok.
Het weekend was er een sportwedstrijd in Amsterdam. De sporters gingen veelal maandag terug naar huis. Meerdere geannuleerde vluchten achter elkaar was geen uitzondering. En als je dan eindelijk thuis bent zitten er geen koffers in het vliegtuig.
Ik neem nog wel een jaar de auto
Ik neem nog wel een jaar de auto
Zonnebrand ed is in de vakantielanden vaak zelfs goedkoper dan hier. En mee terugnemen is geen probleem.Dracula schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:24:
[...]
Tsja maar ja vakantie is al duur zat als je dan ter plekken ook nog alles nieuw moet kopen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Voor mensen die met TUi vliegen:
Balies gaan idd 3 uur voor vertrek open. Ze adviseren er 4 uur van te voren er te zijn zodat je vooraan in de rij bij de balie kan staan (als er geen andere incheck plaats vind op het moment anders sta je in de weg).
Vlucht gemist? Ja dan proberen we je om te boeken maar ja lastig lastig. Geld kwijt ? Ja daar doen we echt geen uitspraken over.
Heb je dus geen hol aan.
Balies gaan idd 3 uur voor vertrek open. Ze adviseren er 4 uur van te voren er te zijn zodat je vooraan in de rij bij de balie kan staan (als er geen andere incheck plaats vind op het moment anders sta je in de weg).
Vlucht gemist? Ja dan proberen we je om te boeken maar ja lastig lastig. Geld kwijt ? Ja daar doen we echt geen uitspraken over.
Heb je dus geen hol aan.
Tsja dat hangt nogal van het land af maar goed het kan zo zijn idd.alexbl69 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:20:
[...]
Zonnebrand ed is in de vakantielanden vaak zelfs goedkoper dan hier. En mee terugnemen is geen probleem.
Helaas valt daar echt weinig over te zeggen. Op basis van afgelopen week kan het op elk moment van de dag, bij elke security druk zijn. Of niet. Sommige mensen staan binnen 30 minuten airside (zonder prio etc) een dag later zelfde tijdstip heb je de tafrelen zoals gisteren. Het is niet alleen incompetent maar ook inconsistent.Jackson6 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:28:
Hoe was vertrekhal 3? Vlieg er volgende week vandaan.
Nou wat ik lees op verschillende fora waren op Manchester, Heathrow en uit eigen ervaring Pearson (Toronto) ook enorme drukte (en rijen voor security) maar Schiphol lijkt wel de kroon te spannen.Freee!! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:03:
De oplossing lijkt ondertussen het vermijden van Schiphol (hoewel ik soortgelijke verhalen over Heathrow verneem).
Zeker als je dit ook leest bij het Parool:
De waarheid zal ongetwijfeld in het midden liggen tussen deescaleren en op de vuist gaan. maar de puinhoop is compleet!“Er stonden lange rijen met passagiers voor de beveiliging die hun vlucht dreigden te missen,” aldus een betrokkene. “Op dat moment sloten veel security lanes. De mensenmassa werd agressief en alles liep volledig uit de hand. De Marechaussee ging in grote getale op de vuist met passagiers en passagiers vochten onderling. Beveiligers werden onder bescherming van de Marechaussee weggeleid. Die hebben grote angsten uitgestaan.”
Een woordvoerder van de Marechaussee spreekt van ‘een incident’. “Wij zijn erbij geroepen om de situatie te de-escaleren. Met praten hebben we de orde kunnen herstellen. Er zijn geen aanhoudingen verricht. Uiteindelijk is een aantal beveiligingsrijen heropend.”
Toch een volledig logisch gevolg van dit falen van Schiphol.Freee!! schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:38:
Lees nu net een artikel, dat een paar passagiers zo pissig werden, dat de Marechaussee in moest grijpen:
Blijft het probleem van inchecken bagage over. Dat kun je alleen zelf doen toch? Of kan een familielid dit doen doe zelf niet meevliegt?mfkne schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:27:
10 jaar oud maar wel gepast: https://www.theonion.com/...ours-early-1819573933/amp
Pffff, ga dan gewoon 6 uur van tevoren open, of beman een permanente balie.Dracula schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:30:
Voor mensen die met TUi vliegen:
Heb je dus geen hol aan.
Tjonge jonge.
Sta momenteel 30 min in de rij voor security (hal 3). Dat gezegd hebbende loopt die wel vrij rap door.Dracula schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:45:
Benieuwt hoe het nu is . Zie nog weinig mensen piepen op socials en ook de drukte indicator van google lijkt ok.
n.a.
Aangezien er onder de beveiligers verhalen rond gaan van een (FNV) staking op 1 juni, denk ik niet dat het na 30 mei echt opgelost is.Dracula schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:21:
[...]
Tsja als je die optie hebt is het een mogelijke oplossing maar ja wie zegt dat het voor 30 mei opgelost is?
KLM geeft ook aan dat de bagageafgifte 3 uur voor de vlucht pas opengaat. Heel logisch als de wachttijd daarna regelmatig meer dan 3 uur is

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Het was een reactie op het feit dat hij via hal 3 naar binnen moest omdat de rest dicht zat ivm drukte.JJerome schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:10:
[...]
Ik ben nooit in de pre-security Privium lounge geweest, maar hoe bedoel je dit? Hoe kom je van die lounge sneller door de security van hal 3?
Mijn "tip" in die zin was om via de aankomst hallen proberen naar boven te komen met als excuus dat je naar de lounge van Privium wilt. Dan omzeil je die lange rijen buiten, zonder echt te hoeven "voorkruipen" c.q. je status op te eisen.
Ik heb ook gebeld, wat overigens redelijk bizar was. Eerst wordt de lijn dichtgegooid ivm te veel wachtenden. Vervolgens eindelijk erdoorheen, kies ik in het menu dat het om een nieuwe boeking gaat en binnen 10 seconden iemand aan de lijn.Dracula schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:43:
[...]
Same here, ga morgen Tui maar eens bellen om uit te vinden hoe en wat.
Update: Dracula in "Reizen met het Vliegtuig - Deel 1"
Komt erop neer: wij gaan 3 uur van tevoren open, maar het is uw eigen verantwoording op tijd bij het vliegtuig te zijn.
Tui biedt geen garanties, klagen kan bij Schiphol.
Ik had ook al aan bij meneer, al gooi je die balies 10 uur voor vertrek open… Ik zorg wel dat ik er ben.
Je kunt ook niet iemand anders laten inchecken voor je hè? Dat wij alvast in de security rij gaan staan en een familielid de bagage incheckt.
Andere optie, maar dat zal wel boze gezichten opleveren: ik check de bagage in met één kind, vrouw staat in de security rij met andere kind en ik kom na het inchecken bij mijn vrouw staan. Of kan dat ook niet?
[ Voor 20% gewijzigd door Tweak_ers op 24-05-2022 09:23 ]
Je kunt geen bagage inchecken op naam van iemand anders. Dus als jij drie koffers afgeeft komen die allemaal op jouw naam te staan. Dat die koffers gevuld zijn met kinder- en vrouwenkleren interesseert de airline verder niet.Tweak_ers schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:20:
[...]
Je kunt ook niet iemand anders laten inchecken voor je hè? Dat wij alvast in de security rij gaan staan en een familielid de bagage incheckt.
Andere optie, maar dat zal wel boze gezichten opleveren: ik check de bagage in met één kind, vrouw staat in de security rij met andere kind en ik kom na het inchecken bij mijn vrouw staan. Of kan dat ook niet?
Ik heb even bij TUI gecheckt en zo te zien kan dit:
"Als je met meerdere passagiers binnen één boeking reist, mag je het totale bagagegewicht verdelen. Reis je bijvoorbeeld met twee passagiers en heb je ieder twintig kilo gereserveerd, dan mag je in de ene koffer vijftien kilo en in de andere koffer vijfentwintig kilo vervoeren. Je mag meerdere stukken bagage inchecken per persoon."
Je mag dus het totale gewicht aan bagage dat je mee mag nemen voor alle passagiers op de boeking bij elkaar optellen, en dat door 1 iemand laten gebruiken, ongeacht hoeveel koffers het zijn. Als jij voor elke passagier 20 kilo hebt gereserveerd is het toegestaan dat jij 4 koffers van in totaal 80 kilo incheckt en de andere drie passagiers niets.
Bij de KLM self service kun je in theorie de bagage door geheel iemand anders laten droppen, als diegene beschikt over een kopie van je boarding pass. Het is alleen niet toegestaan.
Ik denk dat gezinshereniging in de rij wel wordt geaccepteerd, alleen dan moet je wel even assertief zijn
[ Voor 39% gewijzigd door Daniel op 24-05-2022 09:40 ]
Zoals eerder aangegeven, wij vliegen op een woensdag dus om 07:05. Ik zit er serieus aan te denken om om 02:30 op schiphol te zijn als ik dit allemaal zo lees.
[ Voor 5% gewijzigd door Agent47 op 24-05-2022 09:31 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik heb twee weken geleden 4 uur voor vertrek bagage bij KLM afgegeven, was wel voor een vlucht met ITA en aan de SkyPriority balie.P_de_B schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:16:
KLM geeft ook aan dat de bagageafgifte 3 uur voor de vlucht pas opengaat. Heel logisch als de wachttijd daarna regelmatig meer dan 3 uur is
wij vliegen eind juni, maar ik zit er nu ook aan te denken om alleen maar met handbagage te vliegen, dan huur ik daar wel wat duikspullen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Geen ervaring met deze service, maar kwam laatst Luggo tegen. Volgens mij zit er ook een voucher in het Privium welkomstpakket. Wellicht is dat een handige service om de rijen voor het inchecken te ontlopen
Wat gebeurd er eigenlijk als je "te vroeg" je baggage komt afgeven bij KLM? sturen ze je dan weer achteraan in de rij?
Boek een ticket voor komende zomer en ga vanmiddag even langs met een koffer?Chachapoyas schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:39:
Wat gebeurd er eigenlijk als je "te vroeg" je baggage komt afgeven bij KLM? sturen ze je dan weer achteraan in de rij?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Benschop komt vanuit Davos vandaag terug: https://www.luchtvaartnie...avos-om-chaos-op-schiphol
Nou, daarmee is alles vast snel weer opgelost
Laat al die overbodige managers maar de rest van de zomer bij de security werken.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ongelooflijk, klinkt een beetje als “balen dat ik mijn enorm belangrijke vergaderingen in Davos moet missen, omdat een paar mensen last hebben van de groeipijnen van het geweldige Schiphol”renegrunn schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:57:
Benschop komt vanuit Davos vandaag terug: https://www.luchtvaartnie...avos-om-chaos-op-schiphol
Ga je nou maar bezig houden met hoe je de gedupeerde schadeloos gaat stellen! Dat is mijn voornaamste probleem.
Wij gaan voor het eerst ver op vakantie met het gezin en ik wil ergens mijn reissom kunnen terughalen als dit mis gaat.
Het ticket heb ik al (half juni)CyBeR schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:55:
[...]
Boek een ticket voor komende zomer en ga vanmiddag even langs met een koffer?

Overigens zag ik dat mijn specifieke vlucht gisteren 2.5 uur was vertraagt, waarschijnlijk zodat mensen de kans kregen om alsnog op het vliegtuig te komen.
Haha zag op tv dat de bagage wel in vliegtuig was en de mensen niet
En deze vertrok gewoon zonder hun.
Wat een chaos daar. Zo blij dat ik in zuidlimburg woon en op een uur rijden 4 vliegvelden heb liggen
Wat een chaos daar. Zo blij dat ik in zuidlimburg woon en op een uur rijden 4 vliegvelden heb liggen
Wij waren op Schiphol de eerste zaterdag tijdens de staking en de conclusie hier thuis is het volgende: we mijden Schiphol ten volle. We wonen aan de Duitse grens dus hebben daar opties; liever een keer overstappen dan ooit nog naar Schiphol. En maar niet te spreken over de arrogantie van de medewerkers (niet de gene op de vloer) van Schiphol bah.
[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 24-05-2022 10:20 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Vliegtuigen die wél met de bagage en niet de passagiers weg gaan lijkt mij echt het toppunt van chaos inderdaad. Volgens mij is dat écht niet de bedoeling dat bagage vliegt zonder de passagier (m.u.v. nagestuurde bagage natuurlijk).alki schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:09:
Haha zag op tv dat de bagage wel in vliegtuig was en de mensen nietEn deze vertrok gewoon zonder hun.
Tja , ik werk bij Eurocontrol en qua verkeer zitten we bijna weer op pre corona levels. Die vliegtuigen willen hun slot niet kwijtraken haha.PolarBear schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Vliegtuigen die wél met de bagage en niet de passagiers weg gaan lijkt mij echt het toppunt van chaos inderdaad. Volgens mij is dat écht niet de bedoeling dat bagage vliegt zonder de passagier (m.u.v. nagestuurde bagage natuurlijk).
Maar ik heb toch verschillende malen meegemaakt (pre corona) dat een vliegtuig niet weg kon voordat de bagage geoffload werd. Ik was altijd in de veronderstelling dat het een veiligheidsding was en niet echt optioneel.alki schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:44:
[...]
Tja , ik werk bij Eurocontrol en qua verkeer zitten we bijna weer op pre corona levels. Die vliegtuigen willen hun slot niet kwijtraken haha.
Oprecht goede optie, helaas ben ik te laat met boeken.oohh schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:39:
Geen ervaring met deze service, maar kwam laatst Luggo tegen. Volgens mij zit er ook een voucher in het Privium welkomstpakket. Wellicht is dat een handige service om de rijen voor het inchecken te ontlopen
De koffers moeten wel ergens blijven heP_de_B schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:16:
Als je met Transavia vliegt en ook bij P3 parkeert, kan je daar op specifieke tijdstippen en momenten gebruik maken van 'drive-inchecken'. Dan kan je daar al inchecken bij P3 en je ruimbagage afgeven i.p.v. op Schiphol. Misschien een handige tip. Let op: je moet dan wel een parkeerreservering hebben voor P3.
https://www.transavia.com...e-vragen/drive-inchecken/
https://www.transavia.com...e-vragen/drive-inchecken/
[ Voor 14% gewijzigd door Cheezborger op 24-05-2022 10:57 ]
Het beste bewaarde ze trouwens voor het laatst.....Tweak_ers schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:07:
Pffff, ga dan gewoon 6 uur van tevoren open, of beman een permanente balie.
Tjonge jonge.
Als het te druk wordt in andere hallen kan het zo zijn dat de drie balies die TUI heeft gesloten worden en er maar 1 over bijft om de overflow uit andere hallen op te vangen....
Want dan gaat het nog sneller fout

Maar goed we maken het morgen ochtend allemaal wel mee. Momenteel zie ik hier in dit topic en op tweakers dat het redelijk gaat allemaal. Hopen dat het morgen ook zo is ondanks dat morgen een hele drukke dag is en vandaag druk.
Echter zullen er vast veel mensen van gister pas vandaag gaan.
Bij mijn weten hangt dat af van de reden waarom de bagage en passagier gescheiden zijn. Bijvoorbeeld, als je baggage de vlucht mist dan zetten ze die op de volgende vlucht - waar de pax dus niet op zit. Zo lang de reden voor het niet samenvliegen niet de pax zelf is, is het vziw toegestaan om de bagage wél mee te nemen.PolarBear schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Maar ik heb toch verschillende malen meegemaakt (pre corona) dat een vliegtuig niet weg kon voordat de bagage geoffload werd. Ik was altijd in de veronderstelling dat het een veiligheidsding was en niet echt optioneel.
Het hele idee hier achter is dat het niet mogelijk mag zijn om, door toedoen van de pax zelf, eventuele explosieven in te checken terwijl de pax zelf niet aan boord is. Als het niet door toedoen van de pax gebeurd, kon de pax dat dus niet weten dat hij niet samen met de baggage zou vliegen, en dat wordt dan ook gezien als veilig.
Oh fantastisch. Laat ik die dag Schiphol weer mogen moeten bezoeken.Fly-guy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:13:
[...]
Aangezien er onder de beveiligers verhalen rond gaan van een (FNV) staking op 1 juni, denk ik niet dat het na 30 mei echt opgelost is.
Ik heb echt geen zin meer in mijn vlucht als ik al die rijen ga zien. Ik weet ook gewoon niet meer hoe veel uur van te voren ik aanwezig ga zijn.
Enige " voordeeltje" dat ik me kan bedenken is dat ik om 07:05 vlieg, maar ook 's nachts zal het wel druk zijn / minder personeel etc.
Enige " voordeeltje" dat ik me kan bedenken is dat ik om 07:05 vlieg, maar ook 's nachts zal het wel druk zijn / minder personeel etc.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
GeruchtXandrios schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:04:
[...]
Oh fantastisch. Laat ik die dag Schiphol weer mogen moeten bezoeken.
De regels zijn (inmiddels) als een passagier niet zelf gezorgd heeft of kon regelen dat hij z'n vlucht niet haalt, dat de bagage in principe aan boord mag.PolarBear schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Maar ik heb toch verschillende malen meegemaakt (pre corona) dat een vliegtuig niet weg kon voordat de bagage geoffload werd. Ik was altijd in de veronderstelling dat het een veiligheidsding was en niet echt optioneel.
Daarnaast mag bagage van een passagier door de vlucht wel haalde, maar de bagage niet (door een reden niet aan te schrijven aan deze passagier), op de volgende vlucht ook mee.
Bagage wel meenemen en de passagier niet onze deze mogelijk(?) nog in de rij staat is wat mij betreft, wel een lastige.
Een terrorist kan immers makkelijk zijn BOEMbagage inchecken en zeggen dat hij niet door de rij op tijd komt om zo alsnog zijn BOEMbagage aan boord te krijgen.
Maar daar is vast (hopelijk) over nagedacht door de betreffende afdeling, toch?
Ik hoor nu, en lees hier ook, dat je bij KLM slechts 3 uur (niet-Schengen) van te voren je bagage kan inleveren. Ik heb geboekt met Corendon, dus ik ben bang dat het niet mogelijk is om bagage af te leveren met één van die apparaten. KLM boekingscode geeft namelijk geen ruimbagage aan, terwijl dit wel geboekt is bij Corendon (dat zou altijd zo zijn).
Nu kan ik wel 6-7 uur van te voren aanwezig zijn, maar heeft dat wel zin? Hoe is de situatie op Schiphol voor de check-in balies? Als ik 6 uur van tevoren aanwezig ben, dan zou ik daar om 08:00 ongeveer zijn.
Nu kan ik wel 6-7 uur van te voren aanwezig zijn, maar heeft dat wel zin? Hoe is de situatie op Schiphol voor de check-in balies? Als ik 6 uur van tevoren aanwezig ben, dan zou ik daar om 08:00 ongeveer zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Mundatin op 24-05-2022 11:20 ]
Je mag dan keurig met kind2 achteraan de rij aansluiten.Tweak_ers schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:20:
[...]
Sterker nog, je kunt als het goed is die bagage niet eens inchecken, want er moet een ID verificatie plaatsvinden op dat moment.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
De ruimte in de kelder is natuurlijk beperkt. Als iedereen 6 uur van te voren z'n koffers stalt, wordt dat ook niets. En ergens anders neerzetten is qua veiligheid niet echt een slim idee.Mundatin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:18:
Ik hoor nu, en lees hier ook, dat je bij KLM slechts 3 uur (niet-Schengen) van te voren je bagage kan inleveren. Ik heb geboekt met Corendon, dus ik ben bang dat het niet mogelijk is om bagage af te leveren met één van die apparaten. KLM boekingscode geeft namelijk geen ruimbagage aan, terwijl dit wel geboekt is bij Corendon (dat zou altijd zo zijn).
Maar voor iedereen die z'n vlucht mist moet oftewel de bagage weer terug, of uren langer worden vastgehouden tot de volgende vlucht. Dus als die regel ervoor zorgt dat een groot deel van de pax de vluchten mist, krijg je die overflow in de bagagekelder toch wel..
[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 24-05-2022 11:27 ]
Snap ik! Ik vermoed alleen dat ik mijn ruimbagage alleen kan afleveren bij de check-in balie en die gaat pas 3 uur voor boarden open. Is het dan wel slim om volgende week maandag al 3 uur voor de check-in balie opengaat (08:00) op Schiphol te zijn?Fly-guy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:24:
[...]
De ruimte in de kelder is natuurlijk beperkt. Als iedereen 6 uur van te voren z'n koffers stalt, wordt dat ook niets. En ergens anders neerzetten is qua veiligheid niet echt een slim idee.
Wat als de check-in balie nog niet open is?
Ik zou vooral niet te voorbarig zijn. Ik heb nog redelijk wat gereisd de laatste weken en geeneen keer meer dan 30 min hoeven wachten. Zelfs toen de rijen voor security tot ver buiten stonden. Ik lees in het nieuws ook dat mensen lang voor douane moeten wachten, maar die was juist altijd leeg omdat security de bottleneck was.Tweak_ers schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:01:
[...]
Ongelooflijk, klinkt een beetje als “balen dat ik mijn enorm belangrijke vergaderingen in Davos moet missen, omdat een paar mensen last hebben van de groeipijnen van het geweldige Schiphol”
Ga je nou maar bezig houden met hoe je de gedupeerde schadeloos gaat stellen! Dat is mijn voornaamste probleem.
Wij gaan voor het eerst ver op vakantie met het gezin en ik wil ergens mijn reissom kunnen terughalen als dit mis gaat.
Heeft Tui vaste balies? Wij vliegen nooit en dit soort zaken van tevoren weten kan veel tijd schelen.Dracula schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:58:
[...]
Het beste bewaarde ze trouwens voor het laatst.....
Als het te druk wordt in andere hallen kan het zo zijn dat de drie balies die TUI heeft gesloten worden en er maar 1 over bijft om de overflow uit andere hallen op te vangen....
Want dan gaat het nog sneller fout![]()
Maar goed we maken het morgen ochtend allemaal wel mee. Momenteel zie ik hier in dit topic en op tweakers dat het redelijk gaat allemaal. Hopen dat het morgen ook zo is ondanks dat morgen een hele drukke dag is en vandaag druk.
Echter zullen er vast veel mensen van gister pas vandaag gaan.
Laten we het hopen!JohanB schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:30:
[...]
Ik zou vooral niet te voorbarig zijn. Ik heb nog redelijk wat gereisd de laatste weken en geeneen keer meer dan 30 min hoeven wachten. Zelfs toen de rijen voor security tot ver buiten stonden. Ik lees in het nieuws ook dat mensen lang voor douane moeten wachten, maar die was juist altijd leeg omdat security de bottleneck was.
Vrijdag 13 mei met TUI naar Curaçao gevlogen, was 1.5 a 2 uur van te voren aanwezig, kom ik bij de incheckbalie zijn er 5 balies bemand en is er niemand
Ik kon gewoon direct de koffer op de band zetten! Het feit dat ik voor 20kilo had betaald en dat de koffer 25 kilo woog was ook geen enkel probleem.
Daarna door naar de security, dat duurde een klein half uurtje, de security ging een aantal keren op pauze omdat de marechaussee niet snel genoeg de paspoorten kon controleren.
Vlucht was verder prima met de Dreamliner, zat in de comfort klasse en 10cm extra maakt echt een enorm verschil, het was het geld meer dan waard. Diner en ontbijt zaten allemaal in de prijs inbegrepen ondanks dat er in de stoelhoezen een menu kaart zit met allemaal prijzen voor drankjes en eten.
Terug veel meer gezeik gehad, de koffer was nu ineens wel te zwaar en doordat we niet 12 euro pp hadden betaald voor stoelen zaten we ook niet naast elkaar, maar zaten er een paar mensen tussen. Gelukkig konden we aan boord een beetje wisselen en zat er uiteindelijk alleen maar een gangpad tussen. De incheck meneer in Curaçao vond dat de koffer nu wel echt te zwaar was en wilde 15 euro voor elke kilo dat de koffer te zwaar was. Uiteindelijk de natte zwembroeken, jassen en lenzen vloeistof in de handbagage gedaan, raar want nu nemen we exact hetzelfde gewicht mee maar nu was het prima.
Bij de douane kwam de lenzen vloeistof er prima doorheen (360ml) dus dat was ook goed
Aangekomen op Schiphol waren we zo door de paspoort controle heen alleen hebben we 1.5 uur naar een stilstaande bagageband gekeken voordat die begon te draaien.
De beste feature van de dreamliner zijn toch wel de elektronisch dimmende ramen, geen enkele halve zool meer die midden in de nachtvlucht het raamschuifje omhoog doet om de cabine te laten baden in een inferno van licht!
Daarna door naar de security, dat duurde een klein half uurtje, de security ging een aantal keren op pauze omdat de marechaussee niet snel genoeg de paspoorten kon controleren.
Vlucht was verder prima met de Dreamliner, zat in de comfort klasse en 10cm extra maakt echt een enorm verschil, het was het geld meer dan waard. Diner en ontbijt zaten allemaal in de prijs inbegrepen ondanks dat er in de stoelhoezen een menu kaart zit met allemaal prijzen voor drankjes en eten.
Terug veel meer gezeik gehad, de koffer was nu ineens wel te zwaar en doordat we niet 12 euro pp hadden betaald voor stoelen zaten we ook niet naast elkaar, maar zaten er een paar mensen tussen. Gelukkig konden we aan boord een beetje wisselen en zat er uiteindelijk alleen maar een gangpad tussen. De incheck meneer in Curaçao vond dat de koffer nu wel echt te zwaar was en wilde 15 euro voor elke kilo dat de koffer te zwaar was. Uiteindelijk de natte zwembroeken, jassen en lenzen vloeistof in de handbagage gedaan, raar want nu nemen we exact hetzelfde gewicht mee maar nu was het prima.
Bij de douane kwam de lenzen vloeistof er prima doorheen (360ml) dus dat was ook goed
Aangekomen op Schiphol waren we zo door de paspoort controle heen alleen hebben we 1.5 uur naar een stilstaande bagageband gekeken voordat die begon te draaien.
De beste feature van de dreamliner zijn toch wel de elektronisch dimmende ramen, geen enkele halve zool meer die midden in de nachtvlucht het raamschuifje omhoog doet om de cabine te laten baden in een inferno van licht!
Ben nu in Schiphol. Vertrekhal 3 is niet bijzonder druk. Alleen lijkt het er op dat onze bagage drop off balie pas om 12:55 open gaat. Dus ben benieuwd hoe het daarna zit met security e.d., lijkt er tot nu toe op dat we in ieder geval voor niets ruim 4 uur voor vertrek aanwezig zijn, aangezien we hier nu ongeveer een uur moeten wachten. Een voordeel is wel dat we nu vrijwel vooraan de rij staan om de bagage af te geven.
Mooi om te horen. Dinsdagen zijn ook meestal iets minder druk. Hoe weet jij eigenlijk bij welke drop-off balie je moet zijn voordat die open is?miicker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:05:
Ben nu in Schiphol. Vertrekhal 3 is niet bijzonder druk. Alleen lijkt het er op dat onze bagage drop off balie pas om 12:55 open gaat. Dus ben benieuwd hoe het daarna zit met security e.d., lijkt er tot nu toe op dat we in ieder geval voor niets ruim 4 uur voor vertrek aanwezig zijn, aangezien we hier nu ongeveer een uur moeten wachten. Een voordeel is wel dat we nu vrijwel vooraan de rij staan om de bagage af te geven.
Stond al een paar dagen in de Schiphol app.Chachapoyas schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:19:
[...]
Mooi om te horen. Dinsdagen zijn ook meestal iets minder druk. Hoe weet jij eigenlijk bij welke drop-off balie je moet zijn voordat die open is?
Hoe zit het eigenlijk als je erg vroeg (bijvoorbeeld 5 uur voor de vlucht) al bij de incheck balie van KLM bent die ook wordt gebruikt voor andere vluchten?
Ik zie in de Schiphol app dat KLM voor niet-Schengen vluchten check-in balie 9-16 in vertrekhal 2 gebruikt. Er zijn meerdere vluchten die nagenoeg op hetzelfde moment vertrekken, maar deze zelfde check-in balies hebben.
Ik zie in de Schiphol app dat KLM voor niet-Schengen vluchten check-in balie 9-16 in vertrekhal 2 gebruikt. Er zijn meerdere vluchten die nagenoeg op hetzelfde moment vertrekken, maar deze zelfde check-in balies hebben.
KLM heeft geen vluchtspecifieke balies.
Iets meer dan een gerucht nu.Xandrios schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:04:
Oh fantastisch. Laat ik die dag Schiphol weer mogen moeten bezoeken.
https://www.rtlnieuws.nl/...-hoge-werkdruk-verlichten
Dit valt wel mee, pre-corona was dit vrij normaal op drukke dagen.miicker schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:54:
[Afbeelding]
De rijen bij de security zijn behoorlijk.
Hier zojuist de bagage maar gedowngrade zodat we alleen nog maar handbagage overhouden, scheelt weer een extra rij 
Ben wel benieuwd, aan de ene kant snap ik echt wel dat ze gaan staken, aan de andere kant kunnen de reizigers er niks aan doen.. Maar er is denk ik ook geen andere manier om het management te raken.
Ook goed voor de promotie van treinreizen
Nu snap ik dat dat niet altijd kan (heb ik met aankomende reis ook) maar gisteren werd er iemand geinterviewed die naar Parijs moest
Dat kan tegenwoordig natuurlijk ook prima met de Thalys/TGV. Hopelijk wint dat nu aan populariteit, dat is voor iedereen beter.
Ben wel benieuwd, aan de ene kant snap ik echt wel dat ze gaan staken, aan de andere kant kunnen de reizigers er niks aan doen.. Maar er is denk ik ook geen andere manier om het management te raken.
Ook goed voor de promotie van treinreizen
Zou dat dan kunnen betekenen dat je dan ook al eerder dan die 3 uur je bagage kan afgeven bij de check-in balie?CyBeR schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:54:
KLM heeft geen vluchtspecifieke balies.
Viel inderdaad mee, rij was denk ik 30 min ongeveer.JJerome schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:07:
[...]
Dit valt wel mee, pre-corona was dit vrij normaal op drukke dagen.
En ik vlieg op 1 juniFly-guy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:06:
[...]
Iets meer dan een gerucht nu.
https://www.rtlnieuws.nl/...-hoge-werkdruk-verlichten
Hoop je
Ik ben werkelijk benieuwd wat ze op Schiphol nog kunnen gaan doen behalve vluchten schrappen.
helemaal niks.franssie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:44:
[...]
Hoop je
Ik ben werkelijk benieuwd wat ze op Schiphol nog kunnen gaan doen behalve vluchten schrappen.
niet helemaal waar. maar het is een probleem wat niet makkelijk op telossen is zelfs al heb je de mensen.
als de security op v3 met 20 lane's kan draaien, dan zou je denken prima gaat lekker. (20*4*60= 4800 pax per uur.)
maar doordat de overflow tussen de beveiliging en paspoort controle lachwekkend klein is, kom je al snel dat dat gebied vol staat waardoor de checks weer moeten afschalen en sluiten.
dus de rij is langer, en de perceptie is dat komt door een tekort aan mensen. dat kan maar hoeft niet.
kan ook zijn dat een groep van 10 pax met een wat lastigere paspoort controle verspreid over 5 hokjes van de KonMar staan.
vervolgens is het tussen gebied weer leeg, de check kunnen weer draaien.. en 15 min later kan er al weer gestopt worden.
mijn idee, al jaren.. verplaats de paspoort controle naar voor of achter de incheck. dit zijn 2 handelingen die misschien max 30 seconden hoeven te kosten... daarna heb je een securityopstellingen op de huidige plek, maar zonder beperkende factor achter zich. dus er kan continu gedraaid worden
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Maar is er ook een personeelstekort bij KonMar dan? Wat ik overal lees is dat op dit moment de rijen vóór security zijn, maar bij de Konmar vrijwel niets. Doet me vermoeden dat op dit moment de bottleneck nog wel security is.
In 2019 was de piekdag 235K pax op één dag. Tijdens de afgelopen Meivakantie was de piek 174K per dag (-25%). Ik zou verwachten dat zolang de aantallen ónder die van 2019 blijven er qua infrastructuur in de terminal (en KonMar) eigenlijk geen probleem zou moeten zijn...
In 2019 was de piekdag 235K pax op één dag. Tijdens de afgelopen Meivakantie was de piek 174K per dag (-25%). Ik zou verwachten dat zolang de aantallen ónder die van 2019 blijven er qua infrastructuur in de terminal (en KonMar) eigenlijk geen probleem zou moeten zijn...
Volgens mij is het met het anekdotisch bewijs en de uitspraken van Schiphol zelf duidelijk dat er simpelweg te weinig mensen bij Security zijn op dit moment.jack zomer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:00:
[...]
dus de rij is langer, en de perceptie is dat komt door een tekort aan mensen. dat kan maar hoeft niet.
Zoals ik al eerder zei, ja dat is geen probleem. Zolang 't dezelfde dag is is 't prima.Mundatin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:14:
[...]
Zou dat dan kunnen betekenen dat je dan ook al eerder dan die 3 uur je bagage kan afgeven bij de check-in balie?
Paar weken terug was ik zo door security maar stonden de rijen juist voor de Konmar en kreeg security de instructie langzamer te werken of (tijdelijk) te stoppen todat de Konmar weer ruimte had.. Het zal vast afhankelijk van de dag zijn waar de problemen liggen, maar volgens mij is het breed over alle afdelingen en niet alleen security iigXandrios schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:19:
Maar is er ook een personeelstekort bij KonMar dan? Wat ik overal lees is dat op dit moment de rijen vóór security zijn, maar bij de Konmar vrijwel niets. Doet me vermoeden dat op dit moment de bottleneck nog wel security is.
KonMar heeft al 2 decennia personeel problemen, in 1 of andere form..
En het vervelende is dat je idd de ene dag de beveiliging kan aankijken.
Om een dag later een prima bezetting te hebben, maar toch niet vol te kunnen draaien omdat het probleem weer achter de beveilinging zit.
Pre 2003.centrale filters
checkin, paspoortcontrole, beveiliging. direct achter elkaar. de klacht kwam toen van de afhandeling want geen door stroom door paspoort controle en beveiliging.
2003-gate security.
Check in met daarachter paspoort controle. Klacht van doorstroom waren weg, Je kan makkelijker 1 extra paspoortcontrole poortje openen dan een hele securitycheck.
De beveiliging per gate. Op je small size plane max 186 in een wachtrij over 1 of 2 opstellingen. Max 290-300 over 2 of 3 opstellingen op de EFG pieren.
2008/2009? Centrale beveiliging, zoals we nu kennen.
Makkelijke voor bedrijven, immers je personeel hoeft niet meer over 90 gates verspreid te worden, maar over 5 centrale controle punten.
Minder leuk voor het personeel. Je mist namelijk de verschillende type vluchten. Je mist de kennis van welke passagier naar welk gebied. Je mist het gevoel van we zijn klaar, er is nu letterlijk geen eind.
En mits goed ontworpen zeker handiger voor passagiers... en daar zit een probleem.
vertrek 3 is in elk geval is te beperkt.
Met 2 partijen die een operatie hebben die tijd kost achter elkaar.
Vertrek1 en vertrek2 heeft dat probleem niet, geen paspoort controle op eu vlieggebied.
Is er een rij na de check in, dan kan je de beveiliging aankijken.
Is er geen rij, dan is er niet voldoende aanbod vanuit de checkin.
Maar zeker op v3 is dat niet de enigste rede.
En het hoeft het zelfs de enigste rede niet te zijn.
Ook het antwoord van Ams hoeft niet waar te zijn, wat is makkelijker dan een ander de schuld te kunnen geven?
Probleem is een beetje, je kan het pas zien als je er bent. als je er staat.
En als je weet waar je op moet letten
En het vervelende is dat je idd de ene dag de beveiliging kan aankijken.
Om een dag later een prima bezetting te hebben, maar toch niet vol te kunnen draaien omdat het probleem weer achter de beveilinging zit.
Pre 2003.centrale filters
checkin, paspoortcontrole, beveiliging. direct achter elkaar. de klacht kwam toen van de afhandeling want geen door stroom door paspoort controle en beveiliging.
2003-gate security.
Check in met daarachter paspoort controle. Klacht van doorstroom waren weg, Je kan makkelijker 1 extra paspoortcontrole poortje openen dan een hele securitycheck.
De beveiliging per gate. Op je small size plane max 186 in een wachtrij over 1 of 2 opstellingen. Max 290-300 over 2 of 3 opstellingen op de EFG pieren.
2008/2009? Centrale beveiliging, zoals we nu kennen.
Makkelijke voor bedrijven, immers je personeel hoeft niet meer over 90 gates verspreid te worden, maar over 5 centrale controle punten.
Minder leuk voor het personeel. Je mist namelijk de verschillende type vluchten. Je mist de kennis van welke passagier naar welk gebied. Je mist het gevoel van we zijn klaar, er is nu letterlijk geen eind.
En mits goed ontworpen zeker handiger voor passagiers... en daar zit een probleem.
vertrek 3 is in elk geval is te beperkt.
Met 2 partijen die een operatie hebben die tijd kost achter elkaar.
Vertrek1 en vertrek2 heeft dat probleem niet, geen paspoort controle op eu vlieggebied.
Is er een rij na de check in, dan kan je de beveiliging aankijken.
Is er geen rij, dan is er niet voldoende aanbod vanuit de checkin.
al jaren. daar is geen discussie over mogelijk...PolarBear schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Volgens mij is het met het anekdotisch bewijs en de uitspraken van Schiphol zelf duidelijk dat er simpelweg te weinig mensen bij Security zijn op dit moment.
Maar zeker op v3 is dat niet de enigste rede.
En het hoeft het zelfs de enigste rede niet te zijn.
Ook het antwoord van Ams hoeft niet waar te zijn, wat is makkelijker dan een ander de schuld te kunnen geven?
Probleem is een beetje, je kan het pas zien als je er bent. als je er staat.
En als je weet waar je op moet letten
[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 24-05-2022 14:45 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Hmm, via Twitter zei KLM vanochtend juist dat ik max 3 uur voor m'n vlucht bagage kon afgeven.CyBeR schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:33:
[...]
Zoals ik al eerder zei, ja dat is geen probleem. Zolang 't dezelfde dag is is 't prima.
Ik ga er gewoon heel vroeg heen, dat is enige dat ik zelf in de hand heb nu.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2