Afgelopen december had ik een mooie aanbieding gevonden: met Delta naar de VS voor ongeveer 350 euro, in juli en zonder overstap. Zo'n aanbieding vind ik niet snel weer
dus nu de vlucht niet doorgaat, ga ik liever volgend jaar dan dat ik mijn geld terugvraag. Het reisbureau dat het ticket heeft verkocht, heeft toegezegd dat ik het ticket binnen dezelfde boekingsklasse gratis kan wijzigen naar een latere datum, tot 30 september 2022. Dat is een stuk ruimer dan ik had verwacht.
Tegelijkertijd is dat een stuk minder ruim dan voor de Corona crisis. Voorheen, als de airline je vlucht cancelde kon je elke andere vlucht kiezen - ongeacht welke boekingsklasse beschikbaar is.
Mwah, nou is Delta wel een van de carriers die hun servicebeleid goed op orde hebben - stappen beter dan KLM in eider geval.
Sometimes you need to plan for coincidence
Heb wat vluchten staan met overstap in Parijs. Geboekt voor economy prijzen, maar business seats. Zoals een keer naar Londen en Valencia. Ik zie nu dat KLM de XP verdubbeld de rest van het jaar. Dat is dus voor die 2 alleen al 240XP

Min of meer hetzelfde bij KLM. Al het drinken in blikjes en maaltijd zit in zo'n Marcel Wanders look-a-like KLC box. Wel raar dat ze ook na 12 uur nog ontbijt blijven serveren bij KLM.Xandrios schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:42:
Gisteren voor het eerst weer gevlogen in een lange tijd - terug naar NL. Business class met Aegean. De service is nog steeds ver below par (prepackaged foodstuff), maar het feit dat je wat meer ruimte hebt aan boord is wel erg fijn. In dit specifieke geval had ik de volledige 3 rijen van een A320 voor mezelf terwijl economy vrij vol zat - dat is wel fijn tijdens deze tijden. Was in ieder geval goed gevoel om weer te kunnen vliegen.
Wat me wel opviel bij aankomst op Schiphol..is hoe vreselijk laks iedereen is met de mondmaskers. Dat is echt opvallend hoe groot het percentage mensen zonder masker is op Schiphol vergeleken met, bijv, Athene waar ik vandaan kwam.
Niet iedereen mag het eens zijn met de redenen om die dingen te dragen - maar het is wel de regel. Zelfs sommige schiphol medewerkers lopen rond met het masker in de hand. Gaat een beetje offtopic hier verder, mar was wel iets dat me erg opviel in ieder geval.
Plus het EBC toilet is alleen voor KLM crew? Is dat bij Aegean ook zo?
Verder eigenlijk constant plane changes naar kleiner materiaal en na diue veranderingen nog steeds geen volle vliegtuigen.
Lijkt erop dat de zakelijke/FF weg blijft. Privium parking was aardig leeg. EC veelal 1 soms 2 pax per rij van drie. Economy was iets beter gevuld.
(Gebrek aan) mondmaskers op Schiphol viel me ook al op tov andere luchthavens. Pax, personeel in winkels, KMAR, Douane, KLM personeel op de grond en aan boord, overal zie je het.
Gezondsheidsverklaring was afgelopen week trouwens ook niet meer nodig.
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Mwoa vorig jaar voor 275 met delta gevlogen naar NY rechtstreeks vanaf Brussel. Die prijzen komen regelmatig langs.GlowMouse schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:23:
Afgelopen december had ik een mooie aanbieding gevonden: met Delta naar de VS voor ongeveer 350 euro, in juli en zonder overstap. Zo'n aanbieding vind ik niet snel weerdus nu de vlucht niet doorgaat, ga ik liever volgend jaar dan dat ik mijn geld terugvraag. Het reisbureau dat het ticket heeft verkocht, heeft toegezegd dat ik het ticket binnen dezelfde boekingsklasse gratis kan wijzigen naar een latere datum, tot 30 september 2022. Dat is een stuk ruimer dan ik had verwacht.
Maar de service is wel netjes wat ze bieden
[ Voor 3% gewijzigd door alki op 27-07-2020 15:09 ]
Waarom gebruiken ze op Schiphol nu het minder druk is zo de uitersten? Dus inchecken in vertrekhal 3 maar door de beveiliging bij de B-pier. Andersom parkeren bij de B-pier en de bagage kun je weer ophalen vanaf 15.
Ook verbaas ik mij over de lange rijen bij KLM voor het inchecken, dat is geen uitzondering maar beleid (dit gaat niet over 3).
Ook verbaas ik mij over de lange rijen bij KLM voor het inchecken, dat is geen uitzondering maar beleid (dit gaat niet over 3).
Meest waarschijnlijke verklaring is omdat het motto van Schiphol is "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?"PLAE schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:21:
Waarom gebruiken ze op Schiphol nu het minder druk is zo de uitersten? Dus inchecken in vertrekhal 3 maar door de beveiliging bij de B-pier. Andersom parkeren bij de B-pier en de bagage kun je weer ophalen vanaf 15.
De reden waarop ik hoop is dat ze de logistiek op die rothaven aan het verbeteren zijn, daar is wel wat ruimte voor verbetering, zelfs met 20% minder vluchten dan 2019, laat staan dat ze ooit gaan doorgroeien.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Over reisverzekeringen trouwens: Centraal Beheer heeft aangegeven voorlopig waarschijnlijk gewoon geen dekking te blijven bieden in oranje gebieden. M.a.w. ga je naar Roemenië nu, raak je je bagage kwijt, word je beroofd, krijg je een verkeersongeval oid, dan heb je nul dekking.
Om die reden toch even aangeklopt bij ZLM, wat hier in het topic genoemd werd. Het lijkt erop dat niet-COVID-zaken daar wel verzekerd blijven in oranje gebieden, maar ik heb het aan ze gevraagd via hun contactformulier. Kent iemand nog andere verzekeraars die hier ook redelijker in zijn?
Het reisadvies dat vroeger werd gebruikt om mensen af te raden ergens heen te gaan bij oorlogen, conflicten, zeer hoge criminaliteit, of hoog risico op bepaalde niet-besmettelijke ziekten zoals malaria, wordt nu gebruikt door reisverzekeraars om maar zo min mogelijk uit te hoeven betalen als je naar zo'n gebied gaat. Ik vind dit extreem klantonvriendelijk als het gaat om zaken die niets met COVID-19 te maken hebben.
edit: ZLM verzekert blijkbaar alleen Zeelanders en Brabanders dus die valt af
Om die reden toch even aangeklopt bij ZLM, wat hier in het topic genoemd werd. Het lijkt erop dat niet-COVID-zaken daar wel verzekerd blijven in oranje gebieden, maar ik heb het aan ze gevraagd via hun contactformulier. Kent iemand nog andere verzekeraars die hier ook redelijker in zijn?
Het reisadvies dat vroeger werd gebruikt om mensen af te raden ergens heen te gaan bij oorlogen, conflicten, zeer hoge criminaliteit, of hoog risico op bepaalde niet-besmettelijke ziekten zoals malaria, wordt nu gebruikt door reisverzekeraars om maar zo min mogelijk uit te hoeven betalen als je naar zo'n gebied gaat. Ik vind dit extreem klantonvriendelijk als het gaat om zaken die niets met COVID-19 te maken hebben.
edit: ZLM verzekert blijkbaar alleen Zeelanders en Brabanders dus die valt af
[ Voor 4% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-07-2020 11:30 ]
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ah, kijk, Univé biedt wel dekking voor niet-coronagerelateerde zaken:
https://www.unive.nl/calamiteiten/coronavirus
Wel dekking bij: ANWB, Univé, Reaal, Aegon, ING, Ohra
Geen dekking bij: Centraal Beheer, Interpolis (+ Rabobank), FBTO (denk ik, formuleringen zijn vaag en onvolledig)
Check wel even wat precies de beperkingen zijn bij de dekking als je gaat naar een plek met een negatief reisadvies, want er zijn wel wat uitsluitingen en dit kan alsnog per verzekeraar verschillen. Soms worden medische kosten als je het coronavirus oploopt niet vergoed (ING bijv.), soms wel (Aegon).
Ohra maakt het best bont: annuleren ivm een negatief reisadvies is niet gedekt. Maar reizen/verblijven binnen een plek met een negatief reisadvies is dan ook weer niet verzekerd. Het lijkt erop dat FBTO net zo werkt. Dat doet Centraal Beheer dan weer beter (annuleren ivm wijzigen reisadvies wel gedekt).
Misschien moet ik hier even een nieuw topic voor beginnen
https://www.unive.nl/calamiteiten/coronavirus
Wel dekking bij: ANWB, Univé, Reaal, Aegon, ING, Ohra
Geen dekking bij: Centraal Beheer, Interpolis (+ Rabobank), FBTO (denk ik, formuleringen zijn vaag en onvolledig)
Check wel even wat precies de beperkingen zijn bij de dekking als je gaat naar een plek met een negatief reisadvies, want er zijn wel wat uitsluitingen en dit kan alsnog per verzekeraar verschillen. Soms worden medische kosten als je het coronavirus oploopt niet vergoed (ING bijv.), soms wel (Aegon).
Ohra maakt het best bont: annuleren ivm een negatief reisadvies is niet gedekt. Maar reizen/verblijven binnen een plek met een negatief reisadvies is dan ook weer niet verzekerd. Het lijkt erop dat FBTO net zo werkt. Dat doet Centraal Beheer dan weer beter (annuleren ivm wijzigen reisadvies wel gedekt).
Misschien moet ik hier even een nieuw topic voor beginnen
[ Voor 92% gewijzigd door Sorcerer8472 op 16-08-2020 17:53 . Reden: Aangepast omdat Ohra nu wel dekking biedt (of ik in het verleden verkeerd gelezen heb) ]
Zover ik weet is dit altijd al zo geweest en had je geen dekking in oranje en rode gebieden, dat heeft niets met Covid te maken.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:03:
Over reisverzekeringen trouwens: Centraal Beheer heeft aangegeven voorlopig waarschijnlijk gewoon geen dekking te blijven bieden in oranje gebieden.
Klopt, echter alle dekking en verantwoordelijkheid afwijzen op basis hiervan slaat nergens op, zeker in gebieden waar duidelijk geen gevaar (meer) is en waar het aantal cases veel lager is dan in Nederland. Een aantal verzekeraars heeft daarom nu haar beleid aangepast en biedt nu wel dekking als het om niet-coronagerelateerde dingen gaat.jongetje schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:48:
[...]
Zover ik weet is dit altijd al zo geweest en had je geen dekking in oranje en rode gebieden, dat heeft niets met Covid te maken.
In mijn post hierboven maak ik een lijstje van verzekeraars die wel dekking bieden voor zaken die niets met het coronavirus te maken hebben. Reis je dus (op verantwoorde wijze, met alle voorzorgsmaatregelen) naar een oranje bestemming, dan ben je verzekerd voor alles wat niet met coronavirus te maken heeft bij die verzekeraars.
[ Voor 22% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-07-2020 11:53 ]
Zijn er toevallig mensen die in de afgelopen maanden een British Airways vlucht geboekt hadden en door de omstandigheden een voucher gekregen hebben? En deze misschien in de tussentijd al gebruikt hebben?
Ben nieuwsgierig naar de werking, omdat er in de mail met de 2 vouchers die ik heb gekregen wordt aangegeven om te bellen bij een boeking (het is een buitenlands nummer), maar online boeken is natuurlijk makkelijker, dat is zover ik weet dus niet mogelijk met die vouchers.
Ben nieuwsgierig naar de werking, omdat er in de mail met de 2 vouchers die ik heb gekregen wordt aangegeven om te bellen bij een boeking (het is een buitenlands nummer), maar online boeken is natuurlijk makkelijker, dat is zover ik weet dus niet mogelijk met die vouchers.
Klopt, de corona vouchers om het maar even zo te noemen zijn (nog) niet inwisselbaar online. Maar je kan gewoon bellen. Er is gewoon een Nederlands nummer waar ik zowel in het Engels als het Nederlands geholpen ben in het verleden:Louw Post schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:41:
Zijn er toevallig mensen die in de afgelopen maanden een British Airways vlucht geboekt hadden en door de omstandigheden een voucher gekregen hebben? En deze misschien in de tussentijd al gebruikt hebben?
Tel: +31 20 346 9391
Mon-Fri 0900-1800 hours
Tja, verplaats je eens in de verzekeraar. Zij moeten het risico dragen, snap best dat ze het reisadvies, om whatever reden afgegeven door de overheid, volgen.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:03:
[ Voor 28% gewijzigd door PolarBear op 28-07-2020 14:03 ]
Ah, cool, dankje! Ik werd zelf wat betreft informatie verwezen naar een Brits nummer (Engels is geen probleem, maar ik bel dan liever geen buitenlands nummer), maar gelukkig ook een Nederlands nummer dus.PolarBear schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:57:
[...]
Klopt, de corona vouchers om het maar even zo te noemen zijn (nog) niet inwisselbaar online. Maar je kan gewoon bellen. Er is gewoon een Nederlands nummer waar ik zowel in het Engels als het Nederlands geholpen ben in het verleden:
Tel: +31 20 346 9391
Mon-Fri 0900-1800 hours
Is overigens niet waar:Borromini schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:09:
Zolang het binnen de EU is betaal je niet extra. Al weet ik niet hoe dat met de Brexit zit, met UK-nummers...
- Als je in een buitenland bent binnen de EU heb je 'Roam like at Home', dan kan je je eigen mobiel gebruiken en naar NL bellen en betaal je hetzelfde tarief.
- Ben je in Nederland en bel je een buitenlands (EU) nummer dan zijn er aparte tarieven die gemaximeerd zijn op 23 cent per minuut.
Het hangt er dus vanaf als je een buitenlands nummer belt wat er in je abonnement zit en wat de tarieven zijn. Soms zijn eu nummers inbegrepen, soms zijn de kosten marginaal maar het kan je dus max 23 cent per minuut kosten.
En de Brexit is wel ingegaan per 31 januari 2020 maar alle regels gelden nog tot 31 december 2020.
[ Voor 6% gewijzigd door PolarBear op 28-07-2020 14:24 ]
Pfff, toch even klagen hier over Transavia, benieuwd wat jullie ervaringen zijn met andere airlines als het gaat om (tijdige) annuleringen.
Heb (reeds pre-corona) een retourticket voor een vlucht Amsterdam-Athene geboekt, voor 3 personen (ikzelf, mijn vrouw en onze dochter van 2 jaar) begin september. Transavia biedt 2 vluchten aan, 1 's ochtends vroeg (06:00) en 1 's middags --> vanwege de slaaptijden van onze dochter toendertijd voor de middagvlucht gekozen.
Nu is onze (middag)vlucht sinds ca. 2 weken niet meer boekbaar - waarschijnlijk omdat ze de 2 vluchten niet vol krijgen en gaan combineren. Alleen blijft Transavia volhouden dat onze vlucht nog wel doorgaat en ze de vlucht (nog) niet annuleren. Ze geven wel aan dat als de vlucht meer dan 3 uur verzet wordt, ik hem mag annuleren.
KLM en Aegean vliegen rond het middaguur, dus zou graag willen dat ze duidelijk zijn zodat ik daar opnieuw kan boeken. Als ze dat last minute doen kan het zijn dat de ticketprijs ineens is gestegen (of juist niet, maar dat blijft een gok)....
Worden jullie vluchten wel tijdig geannuleerd?
Heb (reeds pre-corona) een retourticket voor een vlucht Amsterdam-Athene geboekt, voor 3 personen (ikzelf, mijn vrouw en onze dochter van 2 jaar) begin september. Transavia biedt 2 vluchten aan, 1 's ochtends vroeg (06:00) en 1 's middags --> vanwege de slaaptijden van onze dochter toendertijd voor de middagvlucht gekozen.
Nu is onze (middag)vlucht sinds ca. 2 weken niet meer boekbaar - waarschijnlijk omdat ze de 2 vluchten niet vol krijgen en gaan combineren. Alleen blijft Transavia volhouden dat onze vlucht nog wel doorgaat en ze de vlucht (nog) niet annuleren. Ze geven wel aan dat als de vlucht meer dan 3 uur verzet wordt, ik hem mag annuleren.
KLM en Aegean vliegen rond het middaguur, dus zou graag willen dat ze duidelijk zijn zodat ik daar opnieuw kan boeken. Als ze dat last minute doen kan het zijn dat de ticketprijs ineens is gestegen (of juist niet, maar dat blijft een gok)....
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
In principe kunnen ze tot 14 dagen voor het begin van de vlucht cancelen zonder dat ze je extra compensatie schuldig zijn. Those are the rules...[BoSS] schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:37:
Pfff, toch even klagen hier over Transavia, benieuwd wat jullie ervaringen zijn met andere airlines als het gaat om (tijdige) annuleringen.
Aan de andere kant is het moeilijk te zeggen wat de ticketprijzen gaan doen de komende weken, dat hangt vooral van Corona-effecten af, die niemand echt kan voorspellen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Klopt, maar ik zie dat andere luchtvaartmaatschappijen hier een stuk redelijker mee omgaan. Niet meer boekbaar betekent voor mij automatisch dat de vlucht ook geannuleerd gaat worden. Communiceer dat dan ook!Garyu schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:51:
In principe kunnen ze tot 14 dagen voor het begin van de vlucht cancelen zonder dat ze je extra compensatie schuldig zijn. Those are the rules...
Aan de andere kant is het moeilijk te zeggen wat de ticketprijzen gaan doen de komende weken, dat hangt vooral van Corona-effecten af, die niemand echt kan voorspellen.
Het probleem is dat de airline het waarschijnlijk zelf nog niet weet. Als de ochtendvlucht nu snel uitverkoopt, kan jouw vlucht weer worden opengesteld. De airline heeft er geen voordeel bij om je nu al te laten weten dat de vlucht niet doorgaat. Sommige airlines maken hier misbruik van door je een maandje vantevoren te mailen of je zelf je vlucht wilt annuleren voor een voucher (zoals EasyJet).[BoSS] schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:05:
[...]
Klopt, maar ik zie dat andere luchtvaartmaatschappijen hier een stuk redelijker mee omgaan. Niet meer boekbaar betekent voor mij automatisch dat de vlucht ook geannuleerd gaat worden. Communiceer dat dan ook!
Ik zou het risico wel aandurven dat de prijs in september twee weken vantevoren niet opeens fors hoger is dan nu. Als je toch nu al een backupvlucht wilt boeken: bij KLM kun je gratis omboeken naar een andere datum (binnen dezelfde reisklasse) of de waarde van je ticket gebruiken voor een nieuwe boeking (vermoedelijk kun je de waarde niet combineren, dus je kunt niet vier tickets van 200 euro omwisselen voor 1 ticket van 800 euro).
Heb je mijn post wel goed gelezen? De helft van de verzekeraars ongeveer maakt je hele verzekering ongeldig in een oranje gebied, ook voor bijvoorbeeld vermissing/diefstal bagage, verkeersongelukken, etc. wat niets met COVID te maken heeft.PolarBear schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:57:
[...]
Tja, verplaats je eens in de verzekeraar. Zij moeten het risico dragen, snap best dat ze het reisadvies, om whatever reden afgegeven door de overheid, volgen.
De andere helft beperkt alleen de dekking voor COVID-gerelateerde zaken zoals bijv. dat je het land uit moet, dat bepaalde reizen niet doorgaan, bepaalde boekingen worden geannuleerd. Dat soort dingen vergoeden ze dan niet meer, maar bijv. verkeersongevallen en diefstal wel. Zo hoort het wmb ook. De hele dekking intrekken is totaal onredelijk. Kijk bijvoorbeeld naar Albanië: veel minder besmettingen COVID-19 dan NL, expliciet open voor toeristen, maar oranje reisadvies. Gaat nergens over...
Ik vlieg gisteren over Parijs naar Londen in Business met AF. Had weinig betaald (anders natuurlijk nooit intra-europe), maar hij werd de laatste tijd wel fullprice verkocht (700+).
Naar Parijs enkel nootjes. Ze hadden geen bier noch wijn aan boord. Op CDG zijn de lounges dicht, dus kon ik naar Star Bucks. Naar Londen weer geen service.
Je zal toch maar wel daadwerkelijk Business betalen
Nu kostte het mij niks en leverde het 60XP op + dubbele miles voor alleen de heenweg, dus mijn deal is wel goed 
Voor degene die naar LHR vliegt 's avonds en meteen een hotel wil hebben: Terminal 4 is dicht. Kwam ik achter toen we geland waren
Had Hilton Terminal 4 geboekt, dat was dus niet echt handig.
Edit
Lekkere XP voor enkele reis
Naar Parijs enkel nootjes. Ze hadden geen bier noch wijn aan boord. Op CDG zijn de lounges dicht, dus kon ik naar Star Bucks. Naar Londen weer geen service.
Je zal toch maar wel daadwerkelijk Business betalen

Voor degene die naar LHR vliegt 's avonds en meteen een hotel wil hebben: Terminal 4 is dicht. Kwam ik achter toen we geland waren
Edit
Lekkere XP voor enkele reis
/f/image/UUFuSQAfDRsXV2gk5JJLKtzM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door PWM op 28-07-2020 21:19 ]
Wat een toeval - kreeg zojuist bericht van Transavia met bevestiging wijziging vlucht en mogelijkheid tot annuleren. Case closed!GlowMouse schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:23:
[...]
Het probleem is dat de airline het waarschijnlijk zelf nog niet weet. Als de ochtendvlucht nu snel uitverkoopt, kan jouw vlucht weer worden opengesteld. De airline heeft er geen voordeel bij om je nu al te laten weten dat de vlucht niet doorgaat. Sommige airlines maken hier misbruik van door je een maandje vantevoren te mailen of je zelf je vlucht wilt annuleren voor een voucher (zoals EasyJet).
Kies er niet voor om met de vroegere vlucht te gaan maar boek idd om naar een flexibel ticket van KLM met betere tijden voor een iets lagere prijs. Toch nog een kleine + voor Transavia!
Het is niet overal de regel op Schiphol.Xandrios schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:42:
Wat me wel opviel bij aankomst op Schiphol..is hoe vreselijk laks iedereen is met de mondmaskers. Dat is echt opvallend hoe groot het percentage mensen zonder masker is op Schiphol vergeleken met, bijv, Athene waar ik vandaan kwam.
Niet iedereen mag het eens zijn met de redenen om die dingen te dragen - maar het is wel de regel.
Wat ik heb gezien volgen mensen zeker wel de regels waar het moet.
Tegen corona:
Verplaatst uit: Vliegen, Techniek en achtergrond
Bron en meer info: 'Brussels Airport weigert passagiers met lichaamstemperatuur boven 38 graden'Brussels Airport gaat de lichaamstemperatuur van mensen controleren en passagiers met een temperatuur van boven de 38 graden toegang tot de terminal en vluchten weigeren, zo bevestigt de luchthaven woensdag in gesprek met de Belgische krant Het Laatste Nieuws.
De temperatuur van alle passagiers wordt gecontroleerd met een warmtecamera. Passagiers met verhoging worden daarna nogmaals gecontroleerd.
Als de temperatuur dan nog te hoog is, wordt diegene doorgestuurd naar het medische team van de luchthaven voor een handmatige controle. De reiziger wordt dan ook gevraagd een vragenlijst in te vullen.
Pas na drie controles kan een lichaamstemperatuur van boven de 38 graden met zekerheid worden vastgesteld. Eerder kan iemand ook niet de toegang tot een vlucht of delen van het vliegveld worden ontzegd op basis van de lichaamstemperatuur.
Verplaatst uit: Vliegen, Techniek en achtergrond
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 29-07-2020 22:14 ]
Virussen? Scan ze hier!
Je uitgaande vlucht was in een duurdere boekingsklasse dan de inkomende vlucht. Punten krijg je gebaseerd op de prijs van het segment
huh? retourvlucht in de economyklasse, beide met voorkeurstoel. Wat is daar anders aan?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Even de follow-up, wel zo netjesFreshMaker schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:38:
uiteindelijk ( bijna 2 dagen later ) hebben ze op de FB van mijn wederhelft een reactie gegeven..
Vooralsnog voor een voucher gekozen, om even af te wachten of we nog iets kunnen doen in het voorjaar/zomer 2021 daarmee.
En zo niet, refund aanvragen.
Nu het hotel nog, die zijn weer afhankelijk van de inreis mogelijkheden, die vanaf september gelden.
De ter plaatse al geboekte extra's moet ik even bekijken, maar is misschien al verloren 'inzet' ( 500€ aan NY- tourist card )
* FreshMaker boekt nooit meer zolang van te voren, met betaling
14 dagen na aanvraag vouchers, zijn deze door KLM afgeleverd.
Het concert waar we voor zouden gaan, is ook verzet naar volgend jaar.
De visitorspass die we hebben, zijn ook verlengd gelukkig.
Vandaag wat mails over en weer naar het hotel, want de boekingsfirma kon ons nog niet van dienst zijn.
De boeking is verzet naar dezelfde dagen volgend jaar.
mooi puntje, de medewerker van Yotel NY was zeer aardig, en heeft ons een frr upgrade van de kamer gegeven ( even afwachten wát het precies inhoud natuurlijk )
dus met zo'n 480 dagen alsnog in NY ...
Al met al toch allemaal goed gekomen
Guus?FreshMaker schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:05:
Het concert waar we voor zouden gaan, is ook verzet naar volgend jaar.
Yep, London en Parijs ook geweest.
Mijn wederhelft is de superfan, die altijd vooraan wil staan.
* FreshMaker gaat gezellig mee ...
Om een heel simpel idee te krijgenBockelaar schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:41:
huh? retourvlucht in de economyklasse, beide met voorkeurstoel. Wat is daar anders aan?
Wikipedia: Vliegticket
Daar zie je al 5 verschillende klasses binnen een Business ticket.
Dit is volgens mij per maatschappij wel weer verschillend allemaal.
Er bestaan tientallen boekingsklasses voor een vlucht. Simpel gezegd, dit zijn de verschillende prijsniveaus - in elke klasse (en dus voor de bijbehorende prijs) zijn een x-aantal stoelen beschikbaar. Als die geboekt zijn is enkel de volgende klasse beschikbaar, die weer een stapje duurder is.Bockelaar schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:41:
In jou geval was, toen jij boekte, de heenvlucht al verder volgeboekt dan de terugvlucht. Zodoende was je heenvlucht in een hogere boekingsklasse en duurder dan je terugvlucht.
Wellicht belangrijk om hierbij ook te weten; KLM geeft miles/punten gebaseerd op de prijs van je vlucht (segmenten). Dus niet gebaseerd op wat de afstand is. (Daar zijn uitzonderingen op, maar niet als je KL-vluchtnummers hebt op je tickets zoals in jouw geval)
[ Voor 11% gewijzigd door Xandrios op 30-07-2020 07:37 ]
En dan de pro-tip (nouja, iedereen weet het wel hier
): Je kan hier gebruik van maken door de tickets te bekijken op de KLM site, maar ook op de Air France site. Daar zit soms wel 30% tussen.
Klein voorbeeldje nu: Ik boek een KL vlucht naar Londen voor volgende week. Bij KLM 181,-, op AF.com 141,-. Goedkope vlucht, maar de verschillen kunnen groot zijn.
Klein voorbeeldje nu: Ik boek een KL vlucht naar Londen voor volgende week. Bij KLM 181,-, op AF.com 141,-. Goedkope vlucht, maar de verschillen kunnen groot zijn.
Ik gebruikte het verschil in site om eerder in te kunnen checken: op vluchten LAX-AMS kan je bij KLM 24u van te voren online inchecken, maar via AF al 30u. Daarmee was ik effectief een van de eersten, en heb je dus veel meer stoelkeuze (tickets van de baas, altijd economy, geen stoelkeuze normaal).
Maar hetzelfde trucje gaat ook op bij veel autoverhuur sites of zelfs freaking Centerparcs waar je via Duitsland of Frankrijk soms tot wel 100 euro goedkoper uit bent.
Maar hetzelfde trucje gaat ook op bij veel autoverhuur sites of zelfs freaking Centerparcs waar je via Duitsland of Frankrijk soms tot wel 100 euro goedkoper uit bent.
[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 30-07-2020 10:53 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNM883hzh9C5QnFY0b7zwYgT.jpg?f=user_large)
Krijg deze melding. Maar die is wel verneukeratief, aangezien ze wel verlengen, maar ook gewoon 300XP afschrijven

Als ik het me goed herinner, wordt je status alleen "gratis" verlengd als je minder dan de benodigde XP's behaald hebt. Als je plat bent en op 250XP zou staan aan het eind van je qualificatieperiode, krijg je 50XP "gratis" en worden er direct 300 afgetrokken. Als jij "loyaal" bent blijven vliegen en 350XP hebt verzameld, worden er gewoon 300XP afgetrokken
Dat is weer lekker op z'n KLM's.....
En ik vermoed dat KLM ook wel tarieven heeft waarbij je helemaal niks aan mijlen of punten verdient. Vaak geldt dat voor de goedkoopste tarieven bij heel wat maatschappijen. Of het alleen voor promotarieven geldt weet ik niet.Xandrios schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:35:
[...]
Wellicht belangrijk om hierbij ook te weten; KLM geeft miles/punten gebaseerd op de prijs van je vlucht (segmenten). Dus niet gebaseerd op wat de afstand is. (Daar zijn uitzonderingen op, maar niet als je KL-vluchtnummers hebt op je tickets zoals in jouw geval)
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Alle KL of AF coded vluchten verdienen XP's en punten in het Flying Blue programma. In andere programma's zijn de verdiensten van de goedkopere classes (Zelf de goedkopere business) inderdaad vaak 0 of vrijwel 0.
ik weet dat je bij delta niets krijgt met basic (v?) bij air europe business met O maar verder bij kl/af overal
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
* Klopt, maar met uitzondering van reward ticketsXandrios schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:55:
Alle KL of AF coded vluchten verdienen XP's en punten in het Flying Blue programma.
Ik heb in oktober een retourvlucht met Transavia staan. Vandaag kreeg ik een mail dat de tijd van de vlucht gewijzigd is (een uur later), vluchtnummer is hetzelfde gebleven.
Valt dit nu onder 261/2004? De voorbeelden die ik vind en ook lees in dit topic gaan steeds over het annuleren en omboeken naar een andere vlucht -- betekent dat dan specifiek een ander vluchtnummer? Of is deze wijziging een reden om een refund aan te vragen?
(ik zou liever een refund krijgen vanwege de onzekere situatie in het land van bestemming, én dat we rond die tijd in een verbouwing zitten
)
Valt dit nu onder 261/2004? De voorbeelden die ik vind en ook lees in dit topic gaan steeds over het annuleren en omboeken naar een andere vlucht -- betekent dat dan specifiek een ander vluchtnummer? Of is deze wijziging een reden om een refund aan te vragen?
(ik zou liever een refund krijgen vanwege de onzekere situatie in het land van bestemming, én dat we rond die tijd in een verbouwing zitten
Rail Away!
Dat gaat inderdaad om een ander vluchtnummer. De enige mogelijkheid om toch van de vlucht af te komen is op basis van het standaard verbintenissenrecht. Je hebt een overeenkomst voor een vlucht op een bepaalde tijd, en Transavia wil die afspraak wijzigen. In haar algemene voorwaarden schrijft Transavia: "Transavia behoudt zich het recht voor om een wijziging door te voeren in de dienstregeling en/of het vluchtschema." Dus op basis van wat je hebt afgesproken, mag het wat Transavia doet. Echter, we hebben in Nederland de grijze lijst waarin staat:Mad Marty schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:09:
Ik heb in oktober een retourvlucht met Transavia staan. Vandaag kreeg ik een mail dat de tijd van de vlucht gewijzigd is (een uur later), vluchtnummer is hetzelfde gebleven.
Valt dit nu onder 261/2004? De voorbeelden die ik vind en ook lees in dit topic gaan steeds over het annuleren en omboeken naar een andere vlucht -- betekent dat dan specifiek een ander vluchtnummer?
Dat betekent dat Transavia moet betogen dat de bepaling in haar algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend is. De vraag is ook of dit een wezenlijk andere dienst is. Als je een vakantievlucht boekt die om 9 uur 's ochtends vertrekt en verzet wordt naar 7 uur 's ochtends, zodat je niet om 5 uur maar om 3 uur op moet staan, vind ik dat wezenlijk anders. Dat is geen lekker begin meer van je vakantie. Een verschil van slechts één uur is al kleiner, zeker bij een vliegreis waarbij je door normale fluctuaties ook een uur eerder of later kunt aankomen.Afwijkende prestatie: elke bepaling die ervoor zorgt dat de ondernemer een wezenlijk ander product mag leveren of een wezenlijke andere dienst mag leveren, terwijl de particulier geen beroep mag doen op ontbinding.
Bel ze eens (kan dat trouwens weer?)?Mad Marty schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:09:
(ik zou liever een refund krijgen vanwege de onzekere situatie in het land van bestemming, én dat we rond die tijd in een verbouwing zitten)
Dank voor de toelichting! Duidelijk, gaat er dus om dat het ook echt een ander vluchtnummer moet zijn. Weet ik even wat ik wel en niet van ze kan vragen. In de mail was al aangegeven dat ik 'm nu wel kan wijzigen in een andere vlucht, dus dan ga ik dat doen ipv moeite steken in geld terug vragenGlowMouse schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:38:
[...]
Dat gaat inderdaad om een ander vluchtnummer. De enige mogelijkheid om toch van de vlucht af te komen is op basis van het standaard verbintenissenrecht. Je hebt een overeenkomst voor een vlucht op een bepaalde tijd, en Transavia wil die afspraak wijzigen. In haar algemene voorwaarden schrijft Transavia: "Transavia behoudt zich het recht voor om een wijziging door te voeren in de dienstregeling en/of het vluchtschema." Dus op basis van wat je hebt afgesproken, mag het wat Transavia doet. Echter, we hebben in Nederland de grijze lijst waarin staat:
[...]
Dat betekent dat Transavia moet betogen dat de bepaling in haar algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend is. De vraag is ook of dit een wezenlijk andere dienst is. Als je een vakantievlucht boekt die om 9 uur 's ochtends vertrekt en verzet wordt naar 7 uur 's ochtends, zodat je niet om 5 uur maar om 3 uur op moet staan, vind ik dat wezenlijk anders. Dat is geen lekker begin meer van je vakantie. Een verschil van slechts één uur is al kleiner, zeker bij een vliegreis waarbij je door normale fluctuaties ook een uur eerder of later kunt aankomen.
Rail Away!
Ik moet nu een formulier invullen om de UK in te komen. Kreeg net app van KLM.
Moet ik mijn naam, paspoort, thuisadres, telefoonnummer, geboortedatum, werkadres, etc etc opgeven. Terwijl hun claim is dat ze alleen gegevens nodig om contact op te nemen met je, in het geval er iemand ziek is geworden waarmee ik op de vlucht zat. Het is al een aardige database.
Moet je ook je boekingscode opgeven van je vlucht
Daarmee kan je icm mijn achternaam echt alles. Maak er wel een typo is, maar wat een gekke vragenlijst.
EDIT:
Waar ben je geweest de afgelopen maand, welke landen, welke hotels ga je slapen. Maar die ene vraag, stellen ze niet: Ben je ziek geweest (of voel je je ziek).
Moet ik mijn naam, paspoort, thuisadres, telefoonnummer, geboortedatum, werkadres, etc etc opgeven. Terwijl hun claim is dat ze alleen gegevens nodig om contact op te nemen met je, in het geval er iemand ziek is geworden waarmee ik op de vlucht zat. Het is al een aardige database.
Moet je ook je boekingscode opgeven van je vlucht
EDIT:
Waar ben je geweest de afgelopen maand, welke landen, welke hotels ga je slapen. Maar die ene vraag, stellen ze niet: Ben je ziek geweest (of voel je je ziek).
[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 03-08-2020 11:18 ]
Ik heb hetzelfde formulier moeten invullen een aantal weken geleden.
Zonder formulier zou je het land niet in komen.
Eenmaal geland op Heathrow staat er voor de paspoortcontrole nog een tafel waar je deze formulieren ook kan invullen. Een medewerker controleert of je een formulier hebt voordat je naar de poortjes mag lopen. Maar dan.. eenmaal bij het elektronische poortje m'n paspoort laten controleren en door. Niks geen formulier inleveren of laten zien. Bagage opgehaald en de taxi genomen.. Erg vreemd, en ik ben benieuwd of je hetzelfde gaat meemaken.
Zonder formulier zou je het land niet in komen.
Eenmaal geland op Heathrow staat er voor de paspoortcontrole nog een tafel waar je deze formulieren ook kan invullen. Een medewerker controleert of je een formulier hebt voordat je naar de poortjes mag lopen. Maar dan.. eenmaal bij het elektronische poortje m'n paspoort laten controleren en door. Niks geen formulier inleveren of laten zien. Bagage opgehaald en de taxi genomen.. Erg vreemd, en ik ben benieuwd of je hetzelfde gaat meemaken.
Hm, ik vlieg LGW>AMS op woensdag en AMS>LGW op vrijdag, dus ik mag het formulier voor het VK nog niet doen, mag pas 48u van te voren. Maar inderdaad, dit gaat nog wat worden.PWM schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:11:
Ik moet nu een formulier invullen om de UK in te komen. Kreeg net app van KLM.
Moet je ook je boekingscode opgeven van je vluchtDaarmee kan je icm mijn achternaam echt alles. Maak er wel een typo is, maar wat een gekke vragenlijst.
EDIT:
Voor NL is het alleen een gezondheidsverklaring, ik neem aan dat ook terugkerende Nederlanders die moeten doen.
Kan ik nog wat speciaals op Schiphol verwachten?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Tot nu toe alleen open armengambieter schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:19:
Kan ik nog wat speciaals op Schiphol verwachten?
Op zakelijke vluchten wel - op vakantie vluchten lijkt het toch wat regelmatiger dan normaal uit de hand te lopen
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Mijn broertje heeft geen zin om naar Schiphol te komen en heeft aangeboden me bij Breukelen op te pikken
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Daar gaat geen rechtstreekse trein heen vanaf Schiphol, althans niet eentje die er ook stopt.gambieter schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:36:
[...]
Mijn broertje heeft geen zin om naar Schiphol te komen en heeft aangeboden me bij Breukelen op te pikken
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ja, dat moet ik hem nog duidelijk maken...Freee!! schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:41:
Daar gaat geen rechtstreekse trein heen vanaf Schiphol, althans niet eentje die er ook stopt.
Op lijnvluchten zitten ook genoeg toeristen. Maar afgezien daarvan, dat akkefietje bij KLM afgelopen weekend gebeurt elke jaar wel een paar keer. Straalbezopen opstandige reizigers zijn er helaas wel vaker en zijn echt niet mondkapjes gerelateerd.franssie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:26:
[...]
Op zakelijke vluchten wel - op vakantie vluchten lijkt het toch wat regelmatiger dan normaal uit de hand te lopen
Elk jaar een paar keer ja. Afgelopen week?PolarBear schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:15:
[...]
Op lijnvluchten zitten ook genoeg toeristen. Maar afgezien daarvan, dat akkefietje bij KLM afgelopen weekend gebeurt elke jaar wel een paar keer. Straalbezopen opstandige reizigers zijn er helaas wel vaker en zijn echt niet mondkapjes gerelateerd.
Ik heb inmiddels wel 300 keer gevlogen ongeveer maar heb nog nooit een lastige/dronken passagier meegemaakt.
Overigens ook vorige week AMS-OSL heen en weer gevlogen. Vrijwel vol, echt lekker voelt het dan niet met zo'n stoffen mondkapje wat meer voor de sier is..
Overigens ook vorige week AMS-OSL heen en weer gevlogen. Vrijwel vol, echt lekker voelt het dan niet met zo'n stoffen mondkapje wat meer voor de sier is..
Mixed Reality dev
Ik denk ik ook zoiets en wellicht wel meer (edit vwb aabtal vluchten). Wel een paar keer vertraging gehad omdat er iemand uit de inkomende vlucht aangehouden moest worden (maar laat dat twee maal zijn geweest) - op lijn vluchten ook, ik vloog bijna nooit met HV etc.Menesis schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:03:
Ik heb inmiddels wel 300 keer gevlogen ongeveer maar heb nog nooit een lastige/dronken passagier meegemaakt.
Misschien dat de media er nu ook meer aandacht voor heeft maar wat de ik de afgelopen week aan incidenten her en der voorbij zag komen komt op mij over als een trendbreuk, minder vluchten en meer incidenten.
Had onlangs (nouja..begin van het jaar) een medepassagier die had gerookt op de lavatory. Dat was ook een flink gedoe, waarbij aangegeven werd dat de politie bij aankomst klaar zou staan. Heb ik uiteindelijk niet gezien - maar best kans dat dit de standaard procedure is voor dit soort situaties.
Die vent was ook niet slim overigens; was ik, een ander en hemzelf in business. Dus als het rookalarm dan afgaat is de persoon erg snel gevonden natuurlijk..
Die vent was ook niet slim overigens; was ik, een ander en hemzelf in business. Dus als het rookalarm dan afgaat is de persoon erg snel gevonden natuurlijk..
[ Voor 21% gewijzigd door Xandrios op 03-08-2020 20:27 ]
echt? hoe verzin je hetXandrios schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:26:
Had onlangs (nouja..begin van het jaar) een medepassagier die had gerookt op de lavatory. Dat was ook een flink gedoe, waarbij aangegeven werd dat de politie bij aankomst klaar zou staan. Heb ik uiteindelijk niet gezien - maar best kans dat dit de standaard procedure is voor dit soort situaties.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Nog even volhouden, het gebeurt vanzelf.
Kans is hoger wanneer je vanaf een UK airport vliegt; Engelsen/Schotten die op een vrijdag een stag party hebben naar AMS of zowat alles wat vliegt naar Spanje vanaf de UK tijdens vakantie.
Russen die vliegen vanaf Moskou anywhere doen het ook goed. Vanaf Moskou zat het halve vliegtuig taxfree flessen leeg te drinken, ze verbergen het niet eens.
Wat drukte betreft; Het is minder druk nu maar waar eerst KLM met hun B737-7/8/900 vlogen wordt er nu gevlogen met KL B737-700, KLC E190 en E175s, inclusief busgates en aardig volle bussen.
KLM mijlpalen, ooh ja die feature werkte een paar jaar geleden niet voor ons, effe checken... eeeuh nog steeds op 0
Kans is hoger wanneer je vanaf een UK airport vliegt; Engelsen/Schotten die op een vrijdag een stag party hebben naar AMS of zowat alles wat vliegt naar Spanje vanaf de UK tijdens vakantie.
Russen die vliegen vanaf Moskou anywhere doen het ook goed. Vanaf Moskou zat het halve vliegtuig taxfree flessen leeg te drinken, ze verbergen het niet eens.
Wat drukte betreft; Het is minder druk nu maar waar eerst KLM met hun B737-7/8/900 vlogen wordt er nu gevlogen met KL B737-700, KLC E190 en E175s, inclusief busgates en aardig volle bussen.
KLM mijlpalen, ooh ja die feature werkte een paar jaar geleden niet voor ons, effe checken... eeeuh nog steeds op 0
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Zit er sterk aan te denken om toch maar eens terug naar Amsterdam te gaan om mams te bezoeken (zit sinds maart vast op een klein eiland).
Helaas ben ik genoodzaakt om via London te reizen; hoe gaat dat in zijn werk? Iemand al gedaan?
Overal mondkapjes denk ik? Ook aan boord?
Helaas ben ik genoodzaakt om via London te reizen; hoe gaat dat in zijn werk? Iemand al gedaan?
Dat staat allemaal op de site van de luchtvaartmaatschappij en de luchthavens:Sanction schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:27:
Zit er sterk aan te denken om toch maar eens terug naar Amsterdam te gaan om mams te bezoeken (zit sinds maart vast op een klein eiland).
https://www.klm.nl/information/faq
https://www.schiphol.nl/nl/berichten/coronavirus-update
https://www.heathrow.com/at-the-airport/fly-safe
@Sanction Dat zal dan wel BA zijn? Welk eiland?
https://www.britishairway...perience/welcome-on-board
https://www.britishairway...perience/welcome-on-board
Lekker!
Een nieuwe vorm van loyalty program perks? Echt iets voor business travellers, @PWM 
In A Twist On Loyalty Programs, Emirates Is Promising Travelers A Free Funeral If Infected With Covid
In A Twist On Loyalty Programs, Emirates Is Promising Travelers A Free Funeral If Infected With Covid
Emirates’ insurance for travelers stipulates that if one of its passengers is diagnosed with COVID-19 during their journey, the Dubai-based airline will cover their medical expenses, up to €150,000 (about $176,000). It will pay €100 ($118) per day for quarantine costs – such as a hotel room – for up to two weeks.
And if the worst happens, Emirates will offer €1,500 (about $1,765) for a passenger's funeral. The insurance is automatic with ticketing, effective immediately, and carries no fees for travelers.
Wisten we al dat de UK gek was 
Lange rij vanochtend voor paspoortcontrole. Reden? De nieuwe formulieren die iedereen moet laten zien (en die de helft niet heeft).
ZONDER FORMULIER KOMT U ER NIET IN
Hé, er staat helemaal geen rij voor zelfscan paspoort poorten. Ik vraag aan de dame of ik die gewoon normaal kan gebruiken. Geen enkel probleem. En een formulier laten zien? Nee, via zelfscan hebben ze daar nog geen oplossing voor gevonden
10 seconden later was ik buiten.
Lange rij vanochtend voor paspoortcontrole. Reden? De nieuwe formulieren die iedereen moet laten zien (en die de helft niet heeft).
Hé, er staat helemaal geen rij voor zelfscan paspoort poorten. Ik vraag aan de dame of ik die gewoon normaal kan gebruiken. Geen enkel probleem. En een formulier laten zien? Nee, via zelfscan hebben ze daar nog geen oplossing voor gevonden
PWM schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:22:
Wisten we al dat de UK gek was
Hé, er staat helemaal geen rij voor zelfscan paspoort poorten. Ik vraag aan de dame of ik die gewoon normaal kan gebruiken. Geen enkel probleem. En een formulier laten zien? Nee, via zelfscan hebben ze daar nog geen oplossing voor gevonden10 seconden later was ik buiten.

Dat ga ik dus vrijdagavond ervaren...
EDIT: volgens de bbc was het in de haven dus onderstaande klopt niet helemaal en hoort dus ook niet in dit topic.
Mochten er mensen zijn die nog naar Beirut wilden vliegen dan kan je dat denk ik voorlopig even cancellen. Hier nog niet in het nieuws maar volgens diverse posts op twitter is er een massieve explosie geweest op Beirut airport (diverse fimpjes):
[embed]https://twitter.com/borzou/status/1290675854767513600[/embed]
[embed]https://twitter.com/rosenfeld_oren/status/1290675547127918593[/]
@GlowMouse Schijnt om het vliegveld te gaan. Wel lijkt het te gaan om een opslagloods met vuurwerk(?) en dus an sich niet in de vertrekhal of zo maar kan mij niet voorstellen dat die explosie niet het hele vliegveld ontregeld.
Mochten er mensen zijn die nog naar Beirut wilden vliegen dan kan je dat denk ik voorlopig even cancellen. Hier nog niet in het nieuws maar volgens diverse posts op twitter is er een massieve explosie geweest op Beirut airport (diverse fimpjes):
[embed]https://twitter.com/borzou/status/1290675854767513600[/embed]
[embed]https://twitter.com/rosenfeld_oren/status/1290675547127918593[/]
@GlowMouse Schijnt om het vliegveld te gaan. Wel lijkt het te gaan om een opslagloods met vuurwerk(?) en dus an sich niet in de vertrekhal of zo maar kan mij niet voorstellen dat die explosie niet het hele vliegveld ontregeld.
[ Voor 32% gewijzigd door gws24 op 04-08-2020 19:17 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dit is niet het topic om hier heel diep op in te gaan, maar er zit nogal een verschil tussen een haven (port) en een luchthaven (airport).gws24 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:49:
Mochten er mensen zijn die nog naar Beirut wilden vliegen dan kan je dat denk ik voorlopig even cancellen. Hier nog niet in het nieuws maar volgens diverse posts op twitter is er een massieve explosie geweest op Beirut airport (diverse fimpjes)
Maar soms is een bevestiging toch handig.
Wat wel grappig is want meestal is POPO (procedure on paper only) bedoeld om je in te dekken maar hier lijkt toch wel een gat te zitten in die zelfs veruit simplistische denktrant
Ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor ze daarachter komen, ik ga er vanuit dat ze hier niet meelezen (hoop ik voor @gambieter )
Heb je gelijk in maar alles wat ik eerst zag zij airport maar ik zie nu steeds meer berichten dat het om de haven gaat inderdaad en niet de vlieghaven. We zullen het zien.GlowMouse schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:50:
[...]
Dit is niet het topic om hier heel diep op in te gaan, maar er zit nogal een verschil tussen een haven (port) en een luchthaven (airport).
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Vlieg 2 maal per jaar op BEY. De airport ligt iets ten zuiden van Beiroet. De haven ligt er ongeveer 6 kilometer vandaan in het noorden. Anyway de luchthaven blijft open, deel van de daken ervan zijn wel ingestort.
Plaatje:
https://twitter.com/vmarkov/status/1290726297208070148
Ander nieuws: Virgin Atlantic gaat trouwens zojuist ook for chapter 15 bankruptcy in de US
Plaatje:
https://twitter.com/vmarkov/status/1290726297208070148
Ander nieuws: Virgin Atlantic gaat trouwens zojuist ook for chapter 15 bankruptcy in de US
[ Voor 36% gewijzigd door Grouchy op 04-08-2020 23:45 ]
Ik wil naar een winkel op Heathrow in T5, maar vlieg vanaf T2. Kom ik met mijn boardingpass door de security?
Doordat de middagvluchten van KLM allemaal weg zijn en ik tussen 13.00 en 17.05 (vertrek) niks te doen heb, maakt de transfertijd daarna niet uit.
Doordat de middagvluchten van KLM allemaal weg zijn en ik tussen 13.00 en 17.05 (vertrek) niks te doen heb, maakt de transfertijd daarna niet uit.
Paar keer geprobeerd in T3 met een boarding pass voor T5, en was hit and miss. Het poortje blokkeert je, de persoon ernaast laat je er soms door als je uitlegt dat je weet wat je doet, maar de officiele policy op Heathrow is volgens mij dat het niet mag.PWM schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:27:
Ik wil naar een winkel op Heathrow in T5, maar vlieg vanaf T2. Kom ik met mijn boardingpass door de security?
Ze lieten het inderdaad niet toe 
Terminal 4 op Heathrow is nu echt goed gesloten. Begreep van de manager bij Sixt (die info krijgen aangezien er nogal een grote branch zit) dat ze de komende 2 jaar niks meer verwachten daar. T2 is dus de nieuwe KLM terminal, maar nog zonder lounge.
Terminal 4 op Heathrow is nu echt goed gesloten. Begreep van de manager bij Sixt (die info krijgen aangezien er nogal een grote branch zit) dat ze de komende 2 jaar niks meer verwachten daar. T2 is dus de nieuwe KLM terminal, maar nog zonder lounge.
Het boarden bij Easyjet op Gatwick is een puinhoop. Geen speedy boarding, niets omroepen en het personeel weet het ook niet zeker. Dan heeft een brutaal mens ook speedy boarding...
Voor hen die met maatschappijen in Departures 3 vliegen vanaf Schiphol, neem extra tijd. Bagage inchecken bij easyjet in Dep3, maar je moet door security in Dep2, en dan weer terug naar G en H lopen vanaf D.
Geen speedy boarding bij easyjet, ingedeeld per stoelenrij (1-10, 11-20, rest) en dat loopt snel vol met afstand houden.
Geen speedy boarding bij easyjet, ingedeeld per stoelenrij (1-10, 11-20, rest) en dat loopt snel vol met afstand houden.
Nederland staat vanaf zaterdag op de 14-dagen quarantaine lijst van het VK; iedereen die aankomt vanuit Nederland moet 14 dagen in isolatie: https://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-53773914
Ik heb vorige week dus "geluk" gehad.
Ik heb vorige week dus "geluk" gehad.
Ongeveer hetzelfde geldt voor Griekenland, echter verplichten ze daar om een gecertificeerd negatief testresultaat mee te brengen (ggd gratis test werkt dus niet).
Men begint nu onderscheid te maken in de quarantaineregels per land, waardoor je ook bij oranje landen niet per se in thuisquarantaine hoeft:
https://www.nederlandwere...hailand/reizen/reisadvies
Helaas nog niet overal. Vanuit Maleisië wat vrij weinig nieuwe cases heeft (zeker gecorrigeerd naar populatie) moet het wel nog: https://www.nederlandwere...aleisie/reizen/reisadvies
Het is dus nog steeds heel erg random allemaal. Moet veel beter alvorens er een evt. verplichte quarantaine kan worden geëist.
https://www.nederlandwere...hailand/reizen/reisadvies
De veelgestelde vragen zijn echter nog niet geüpdate en geven wel aan dat je vanuit ieder oranje land in quarantaine moet, terwijl dit gisteren dus lijkt te zijn aangepast.Als u vanuit Thailand terugkomt in Nederland hoeft u NIET in thuisquarantaine te gaan. Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit deze landen voor Nederland.
Helaas nog niet overal. Vanuit Maleisië wat vrij weinig nieuwe cases heeft (zeker gecorrigeerd naar populatie) moet het wel nog: https://www.nederlandwere...aleisie/reizen/reisadvies
Het is dus nog steeds heel erg random allemaal. Moet veel beter alvorens er een evt. verplichte quarantaine kan worden geëist.
Zou begin september naar de UK gaan voor een paar dagen maar dat gaat nu dus niet. Dus vandaag even tickets omboeken, maar dat was nog een hele uitdaging:
Begonnen met de 'wijzig mijn vlucht' knop vanaf de KLM website, maar daar kon ik maar heel beperkt aantal datums kiezen.
Via air france site geprobeerd, redirect me terug naar de KLM site. Kon alle datums kiezen maar halverwege ergens kreeg ik `We're sorry, something went wrong here.`.
Als laatste op 'upgrade met miles' geklikt vanaf de KLM site, redirect naar de air france site. Vanaf daar change my flight button gaat verder op de air france site en dat werkte wel allemaal.
Begonnen met de 'wijzig mijn vlucht' knop vanaf de KLM website, maar daar kon ik maar heel beperkt aantal datums kiezen.
Via air france site geprobeerd, redirect me terug naar de KLM site. Kon alle datums kiezen maar halverwege ergens kreeg ik `We're sorry, something went wrong here.`.
Als laatste op 'upgrade met miles' geklikt vanaf de KLM site, redirect naar de air france site. Vanaf daar change my flight button gaat verder op de air france site en dat werkte wel allemaal.

Ja, de KLM-website wordt al zo lang ik deze gebruik geplaagd door allerlei bugs 
Overigens raad ik iedereen hier aan om z'n reisverzekering te checken en evt. een nieuwe af te sluiten. Ik zou nu geen reisverzekering willen waarvan de dekking vervalt als het land op oranje springt bijvoorbeeld, zeker als ik in een veilig deel van een land zou zitten op dat moment:
https://www.moneyview.nl/corona-reisverzekeringen
Overigens raad ik iedereen hier aan om z'n reisverzekering te checken en evt. een nieuwe af te sluiten. Ik zou nu geen reisverzekering willen waarvan de dekking vervalt als het land op oranje springt bijvoorbeeld, zeker als ik in een veilig deel van een land zou zitten op dat moment:
https://www.moneyview.nl/corona-reisverzekeringen
Afgelopen zaterdag met TUI naar Curaçao gevolgen. Ging best goed al was er een aardig rij bij de incheck balies 22 en 23. Het boarden ging van achter naar voren 2 a 3 rijen per keer, ging ook best soepel. De vlucht zelf verliep prima zelfs met mondkapjes best te doen. Er waren wel best veel lege stoelen, ik had een rij voor mezelf. Op Curaçao was de immigratie ook best vlot. En vrij goed ervaring dus in deze Corona tijden.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Gisteren met TAP naar de Azoren gevlogen met een tussenstop in Lissabon.
Vliegtuigen zaten beide keren zeker 70% tot 80% vol doordat ze minder vaak vliegen en kleinere vliegtuigen gebruiken. Mondkapje stelt weinig voor, went zeer snel en tijdens de 4,5uur op het vliegveld van Lissabon was dat ook goed te doen door wat te eten/drinken (zonder mondkapje en alle tafels worden continu schoongemaakt en staan op afstand) en daarna ver weg van andere te zitten zonder mondkapje wat dan ook geen probleem is.
Bij aankomst op de Azoren meteen een corona test moeten doen, nu binnen wachten op de uitslag die meestal binnen 24 komt waarna we naar buiten mogen en vervolgens op dag 6 nogmaals een test doen. Gelukkig is dat op een eilanden groep een stuk beter te controleren en daardoor het risico te beperken.
Overigens is TAP ondertussen een budgetmaatschappij geworden (zonder de echte budget prijzen), geen eten/drinken meer inbegrepen, op AMS-LIS kon je het wel kopen, van Lissabon naar de Azoren uberhaubt geen service, waar je voorheen dus ook op die kortere vlucht wat te eten en drinken kreeg.
Vliegtuigen zaten beide keren zeker 70% tot 80% vol doordat ze minder vaak vliegen en kleinere vliegtuigen gebruiken. Mondkapje stelt weinig voor, went zeer snel en tijdens de 4,5uur op het vliegveld van Lissabon was dat ook goed te doen door wat te eten/drinken (zonder mondkapje en alle tafels worden continu schoongemaakt en staan op afstand) en daarna ver weg van andere te zitten zonder mondkapje wat dan ook geen probleem is.
Bij aankomst op de Azoren meteen een corona test moeten doen, nu binnen wachten op de uitslag die meestal binnen 24 komt waarna we naar buiten mogen en vervolgens op dag 6 nogmaals een test doen. Gelukkig is dat op een eilanden groep een stuk beter te controleren en daardoor het risico te beperken.
Overigens is TAP ondertussen een budgetmaatschappij geworden (zonder de echte budget prijzen), geen eten/drinken meer inbegrepen, op AMS-LIS kon je het wel kopen, van Lissabon naar de Azoren uberhaubt geen service, waar je voorheen dus ook op die kortere vlucht wat te eten en drinken kreeg.
Is dat niet vanwege Corona? Meer maatschappijen zijn (tijdelijk) gestopt met het serveren van eten/drinken vanwege het virus.Homeland schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:10:
Schijnt wel dit jaar te zijn veranderd maar het is natuurlijk lastig te verantwoorden dat je geen eten geeft maar het wel verkoopt.XWB schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:14:
[...]
Is dat niet vanwege Corona? Meer maatschappijen zijn (tijdelijk) gestopt met het serveren van eten/drinken vanwege het virus.
Merkte wel dat ik gedurende de dag erg bewust bezig was met afstand houden en handen desinfecteren. In Lissabon hadden ze op het vliegveld nog een omroep "keep distance, wear a facemask, disinfect your hands" maar dit was een opname van een computer stem wat het enorm dystopisch maakte, hadden ze beter even iemand daadwerkelijke op kunnen laten nemen want het klonk bizar om dat zo door de terminal te horen schellen.
Het is vooral een kostenbesparing die getroffen is ivm de sterk gedaalde omzet als gevolg van Corona. Maar er is vziw geen medische reden dat er geen eten en drinken geserveerd mag worden.XWB schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:14:
[...]
Is dat niet vanwege Corona? Meer maatschappijen zijn (tijdelijk) gestopt met het serveren van eten/drinken vanwege het virus.
KLM serveert immers weer eten en drinken aan boord, zij het wel iets aangepast.
puur geldkwestie als je het mij vraagt. Het wordt steeds meer een streekbus service: instappen, vliegen, en er weer uit.
Zit op Schiphol voor een vlucht naar Londen. Ze controleren nu of je het formulier hebt, voor vertrek. Dan hoeven ze dat in de UK dus niet meer te doen. Hebben ze meteen het probleem van de poortjes opgelost
WEER MAALTIJDKEUZE IN WORLD BUSINESS CLASS BIJ KLM
KLM heeft afgelopen week het cateringaanbod aan boord verder uitgebreid. In de World Business Class, op intercontinentale vluchten, begint de vlucht met een drankje. Daarna krijgen passagiers weer een keuzemogelijkheid voor het hoofdgerecht bij de eerste maaltijdservice. Verder is er een tweede maaltijdservice in plaats van de tas met snacks. Deze tweede service bestaat uit een ontbijt of warme maaltijd, maar hier is geen keuzen.
In Economy Class krijgen reizigers eerst een flesje water, waarna de maaltijdservice start. De maaltijd bestaat nog steeds uit een salade, dessert en hoofdgerecht waarbij er geen keuze is. Passagiers krijgen daarna een tasje met snacks. Er is voorlopig nog geen tweede maaltijdservice in Economy Class. Speciale maaltijden zijn vooralsnog niet te bestellen.
Soft drinks, bier en wijn zijn beschikbaar tijdens de service. Koffie en thee wordt op verzoek geserveerd.
Tsja. Het Ryanair-model toont ook aan dat veel mensen net daarnaar op zoek zijn.Bockelaar schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:28:
puur geldkwestie als je het mij vraagt. Het wordt steeds meer een streekbus service: instappen, vliegen, en er weer uit.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Iemand via de KLM site eens een ticket gewijzigd?
Ik probeer onze vlucht te wijzigen, maar krijg iedere keer de melding dat wijzigen niet mag volgens onze ticketvoorwaarden. In de bevestigingsmail staat: Wijziging voor het vertrek van de 1e vlucht: Toegestaan zonder kosten. Dus dat is onzin.
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb via Facebook Messenger een bericht gestuurd, maar na 10 dagen nog geen antwoord. Bij telefonisch omboeken zou dit geld moeten kosten dus dat vermijd ik liever, maar de datum van vliegen komt steeds dichterbij.
Ik probeer onze vlucht te wijzigen, maar krijg iedere keer de melding dat wijzigen niet mag volgens onze ticketvoorwaarden. In de bevestigingsmail staat: Wijziging voor het vertrek van de 1e vlucht: Toegestaan zonder kosten. Dus dat is onzin.
Maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Ik heb via Facebook Messenger een bericht gestuurd, maar na 10 dagen nog geen antwoord. Bij telefonisch omboeken zou dit geld moeten kosten dus dat vermijd ik liever, maar de datum van vliegen komt steeds dichterbij.
Gewoon bellen en hun op hun eigen problemen wijzenStefmeister8 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:49:
Iemand via de KLM site eens een ticket gewijzigd?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Volgens mij is de telefonische bereikbaarheid niet veel beter.Garyu schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:22:
[...]
Gewoon bellen en hun op hun eigen problemen wijzen
Tegenwoordig is dat weer prima toch? Gisterenmiddag nog KLM gebeld en binnen 5 minuten een medewerker gesproken die gelijk onze vlucht gewijzigd heeft i.v.m. geannuleerde vlucht...GlowMouse schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:34:
[...]
Volgens mij is de telefonische bereikbaarheid niet veel beter.
Zondagochtend vliegen mijn vriendin en ik met Corendon, de bagdrop is in vertrekhal 3. Zonder koffers adviseert Schiphol om via vertrekhal 1 door de beveiliging te gaan, naar de gate op (waarschijnlijk, net als afgelopen weken) de B-pier. Zou het sneller zijn voor ons om via vertrek 3 door beveiliging te gaan nadat we onze koffer hebben aangegeven en dan na security naar B te lopen, of kan je beter binnendoor naar vertrek 1 en dan daar door security?
Als je vanaf B vliegt, en je wilt na de security zsm naar de gate kunnen lopen, zou ik inderdaad lekker via 1A door de security gaan. Vraag me af of je uberhaupt wel na de security bij vertrekhal 3 direct naar de B gates kunt lopen..volgensmij is de security bij hal 3 oftewel voor non-schengen oftewel voor de M gates (Easyjet etc).
[ Voor 17% gewijzigd door Xandrios op 25-08-2020 15:43 ]
Let op:
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2
In dit topic staan veel vliegvelden afgekort tot hun IATA code. Om nieuwskomers en incidentele bezoekers op weg te helpen, raden wij de volgende extensie en/of pagina aan:
Chrome Extensie
Wikipedia: List of airports by IATA code: A
Wat betreft de inhoud van posts
Er is gebleken, naar aanleiding van aardig wat feedback, dat het delen van ervaringen met een hoog 'Lief Dagboek' gehalte, als vervelend worden ervaren en derhalve geen plek hebben in dit centrale topic. Deel dus niet elke miniscuul detail, tijdstip, stofdeeltje etc. bij het delen van ervaringen.
Als je behoefte hebt een reisverslag te delen waarin dit wél een plek heeft, kan je een eigen topic starten of uitwijken naar een blog format buiten GoT.
Voor meer achtergrondinformatie en techniek over vliegen: Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2