Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Heb je wel eens berekend wat de gemiddelde periode tussen defrosts is t.o.v. de buitentemperatuur? Als ik dit tabelletje snel lees lijkt het wel alsof jouw WP bij hogere temperaturen vaker en korter achter elkaar defrosts heeft dan bij lagere temperaturen (terwijl andersom normaal is).HansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:
[...]
Maar heb je ook defrosts boven de 10 - 15 graden?
[Afbeelding]
Zijn de golvende beweging in aanvoertemperatuur bij jouw WP ook uitgesprokener op warmere dagen?
[ Voor 10% gewijzigd door jaapzb op 23-04-2024 09:11 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ik heb heel veel "nep" defrosts waar er totaal geen aanvriezing is te zien.jaapzb schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:07:
[...]
Heb je wel eens berekend wat de gemiddelde periode tussen defrosts is t.o.v. de buitentemperatuur? Als ik dit tabelletje snel lees lijkt het wel alsof jouw WP bij hogere temperaturen vaker en korter achter elkaar defrosts heeft dan bij lagere temperaturen (terwijl andersom normaal is).
Bijvoorbeeld die van 10 april met prachtig weer.
1-2 uur geen run, heating run starts en we hebben een defrost na 00:10:10.
Ik heb verdacht veel defrosts die ongeveer 10 minuten na de start van de run zijn. Dan is de WP echt nog niet aangevroren... Zulke heb ik ook nadat NEFIT vorige week het koelmiddel had aangevuld van 1.4 naar 1.6 KG.
:strip_exif()/f/image/PRfeniApiwd67S2LuLmVjZd8.jpg?f=fotoalbum_large)
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Heb je zo'n nep-defrost precies op het moment dat er ook een golvende beweging in je aanvoertemperatuur zichtbaar is?HansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:15:
[...]
Ik heb heel veel "nep" defrosts waar er totaal geen aanvriezing is te zien.
Bijvoorbeeld die van 10 april met prachtig weer.
1-2 uur geen run, heating run starts en we hebben een defrost na 00:10:10.
Ik heb verdacht veel defrosts die ongeveer 10 minuten na de start van de run zijn. Dan is de WP echt nog niet aangevroren... Zulke heb ik ook nadat NEFIT vorige week het koelmiddel had aangevuld van 1.4 naar 1.6 KG.
[Afbeelding]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
10 minuten na de start van een run is nog tijdens die opstart piek.jaapzb schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:17:
[...]
Heb je zo'n nep-defrost precies op het moment dat er ook een golvende beweging in je aanvoertemperatuur zichtbaar is?
heb je de nep-defrosts ook buiten de opstartpiek? Op andere momenten dat je die golfbeweging ziet?HansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:19:
[...]
10 minuten na de start van een run is nog tijdens die opstart piek.
De defrosts kun je in een aantal categorieen indelen...
Hogere temperaturen, target flow temperatuur < 29, nep defrost na 10 min
Hogere temperaturen, target flow temperatuur < 29, nep defrost na 30+ min
Lagere temperaturen, target flow temperatuur >= 29, nep defrost
Lagere temperaturen, target flow temperatuur >= 29, echte defrost
Met nep defrost bedoel ik dat er geen aanvriezing zichtbaar is.
Bij target flow >= 29 krijg ik die golf bewegingen in mijn compressor power output. Ik kan me voorstellen dat een aantal van die echte defrosts worden veroorzaakt door 1 a 2 keer per uur naar max te gaan.
Nu heb ik geen camera gericht op mijn buitenunit dus het is lastig aan te geven welke defrost echt of nep is.
Bij de lagere temperaturen zie je soms de buitenunit langzaam dichtvriezen en weet je dat de defrost echt is. Maar vaak is er bij lage temperaturen geen aanvriezing zichtbaar en kort daarna hoor je een defrost.
Vandaag was bij mij de buitentemperatuur 3 graden en lager. Target was 29 en hoger. Een aantal min / max van de compressor power output maar geen defrost.
[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-04-2024 11:10 ]
Als ik het goed had trigger de TR4 een Defrost na een X minutenHansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:57:
Ja wat is een golf beweging. Mijn compressor power output is bijna nooit helemaal strak en de temperaturen in de buitenunit gaan laten altijd een golfbeweging zien. Alleen als mijn target temperatuur >= 29 zou mijn compressor omhoog moeten gaan moduleren en deze doet dat dan niet. En dan krijg je die min - max - min - max golf beweging van de compressor power output.
De defrosts kun je in een aantal categorieen indelen...
Hogere temperaturen, target flow temperatuur < 29, nep defrost na 10 min
Hogere temperaturen, target flow temperatuur < 29, nep defrost na 30+ min
Lagere temperaturen, target flow temperatuur >= 29, nep defrost
Lagere temperaturen, target flow temperatuur >= 29, echte defrost
Met nep defrost bedoel ik dat er geen aanvriezing zichtbaar is.
Bij target flow >= 29 krijg ik die golf bewegingen in mijn compressor power output. Ik kan me voorstellen dat een aantal van die echte defrosts worden veroorzaakt door 1 a 2 keer per uur naar max te gaan.
Nu heb ik geen camera gericht op mijn buitenunit dus het is lastig aan te geven welke defrost echt of nep is.
Bij de lagere temperaturen zie je soms de buitenunit langzaam dichtvriezen en weet je dat de defrost echt is. Maar vaak is er bij lage temperaturen geen aanvriezing zichtbaar en kort daarna hoor je een defrost.
Vandaag was bij mij de buitentemperatuur 3 graden en lager. Target was 29 en hoger. Een aantal min / max van de compressor power output maar geen defrost.
Kun je zien wat die gemiddeld doet bij een Defrost
Dit is de TR4 bij mij vanmorgen
:strip_exif()/f/image/BOYoyKkABoxL72tvMxDNR87T.jpg?f=fotoalbum_large)
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Bij de defrost van gisteren was de TR4 -0.2 graden in de periode voor de defrost... Dit was zo'n nep defrost van 10 min na start run.Willem senior schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:49:
[...]
Als ik het goed had trigger de TR4 een Defrost na een X minuten
Kun je zien wat die gemiddeld doet bij een Defrost
Dit is de TR4 bij mij vanmorgen
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Np5prYVNBz0s1QMVKipklMcJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is het dan waarschijnlijk ook nietHansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:07:
[...]
Bij de defrost van gisteren was de TR4 -0.2 graden in de periode voor de defrost... Dit was zo'n nep defrost van 10 min na start run.
[Afbeelding]
Dacht namelijk dat een Defrost getriggerd werdt als de TR4 onder de -10 komt voor een x tijd
Maar dat weet ik niet zeker MEER (stond ergens in een technisch Bulletin van Nefit )
Voor de rest zie ik nu niks aparts in je grafiek
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
/f/image/3UaXtH4Bq24WQV8blrxu6hL1.png?f=fotoalbum_large)
Die is duidelijk veel meer stapsgewijs. Hij houd een tijd lang dezelfde modulatie vast en als hij daarmee de gewenste temperatuur niet haalt, schakelt hij naar een andere modulatiestap. Bij mij lijkt hij ook in 1 keer een grotere stap te zetten als hij ziet dat hij al een langere tijd boven/onder de streeftemperatuur zit.
Misschien hebben ze in een nieuwere firmware die modulatielogica veranderd? Hebben ze al eens een firmware update bij je gedaan?
Of de monoblock variant (die ik heb) is toch meer verschillend van de split dan ik dacht.
Ik heb de laatste firmware, dat hebben ze vorige week gecontroleerd.jaapzb schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:46:
De modulatie van jouw WP gaat ook heel anders dan die van mij. Bij jou zie je dat hij langzaam omhoog loopt en dan weer langzaam naar beneden. Pakken we mijn WP er bij (negeer de twee defrosts even):
[Afbeelding]
Die is duidelijk veel meer stapsgewijs. Hij houd een tijd lang dezelfde modulatie vast en als hij daarmee de gewenste temperatuur niet haalt, schakelt hij naar een andere modulatiestap. Bij mij lijkt hij ook in 1 keer een grotere stap te zetten als hij ziet dat hij al een langere tijd boven/onder de streeftemperatuur zit.
Misschien hebben ze in een nieuwere firmware die modulatielogica veranderd? Hebben ze al eens een firmware update bij je gedaan?
Of de monoblock variant (die ik heb) is toch meer verschillend van de split dan ik dacht.
Mijn WP heeft nog nooit een keer gemoduleerd naar bijvoorbeeld 4kW. Het is of op een laag niveau pruttelen en dan zie je de compressor output een klein beetje variëren in een vast patroon. Of het is laag / hoog / laag / hoog golven. Andere smaken zijn er niet voor verwarmen.
Zelf zou ik een andere buitenunit ophangen om deze volledig uit te sluiten... Ik gok dat ze wel een reserve unit hebben staan...
Dat is wel mooi dat Nefit nu mee kan kijken bij je systeemHansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:00:
NEFIT heeft vorige week een WiFi module geïnstalleerd zodat ze remote mijn systeem kunnen uitlezen. Die zien nu ook dit gekke gedrag. Laten we hopen dat ze snel uitvogelen wat er mis is.
Zelf zou ik een andere buitenunit ophangen om deze volledig uit te sluiten... Ik gok dat ze wel een reserve unit hebben staan...
En hopelijk wordt het NU dan wel snel opgelost
Een andere buitenunit ophangen is geen gek idee dan kan Nefit de oude buitenunit zelf testen in de fabriek
En ben jij ook sneller geholpen
Vandaag ging de current heel kort onder de target, was er een reset. De twee hysterese samen zijn nog steeds die 250 Kmin. Dus blijkbaar mag de current een bepaalde tijd/hoeveelheid onder de target komen.
Helaas kan ik bij mij niet bepalen hoe lang / hoeveel omdat mijn current nooit mooi strak is. Maar misschien kan iemand waar dit wel het geval is dit bepalen zodat we de reset kunnen verbeteren.
Ik begreep dat bij een paar van jullie die grafiek nooit kwam tot die setting, dit kan de verklaring zijn...
/f/image/IjRzdYUSYVmLcCgLuMVoRLkN.png?f=fotoalbum_large)
Late reactie, nee hier geen defrosts bij hoge temperaturen. (Monoblock)HansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:
[...]
Maar heb je ook defrosts boven de 10 - 15 graden?
[Afbeelding]
VOlgens mij zou de de intergatie fout (wat jij hysterese noemt) moeten kunnen oplopen en weer aflopen (als de current onder de target gaat: DIt gebeurt normaliter als de pomp mooi in regeling loopt.HansRemmerswaal schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:31:
Het lijkt erop dat het script om de aan/uit hysterese zichtbaar te maken een aanpassing nodig heeft. Op dit moment reset de aan/uit hysterese zodra de current onder de target komt. En tot nu toe kwam na die reset die grafiek bij mij netjes tot de ingestelde waarde (250 Kmin).
Vandaag ging de current heel kort onder de target, was er een reset. De twee hysterese samen zijn nog steeds die 250 Kmin. Dus blijkbaar mag de current een bepaalde tijd/hoeveelheid onder de target komen.
Helaas kan ik bij mij niet bepalen hoe lang / hoeveel omdat mijn current nooit mooi strak is. Maar misschien kan iemand waar dit wel het geval is dit bepalen zodat we de reset kunnen verbeteren.
Ik begreep dat bij een paar van jullie die grafiek nooit kwam tot die setting, dit kan de verklaring zijn...
[Afbeelding]
'Current' is alleen 'altijd' boven de target als de pomp niet verder terug kan moduleren.
Jouw regeling is dus niet goed: bij jou blijft de current boven de target en regelt de pomp niet terug (terwijl ie dat wel zou kunnen ..) zodra die ook maar iets onder de target komt gaat ie meteen aggressief optoeren.
De pomp stopt pas als de integratie-fout groter wordt dan het maximum (hysterese) en start weer bij het minimum (0?).
De intergatie zou naar mijn idee alleen gereset moeten worden de pomp opnieuw start (en/of stopt): technisch gezien kun je de integratie ook gewoon terug laten tellen vanaf het 'stop'punt (de afkoel fase dus).
Mijn Monoblok berekent die integratiefout zelf anders: dat heet 'burner selected max power' bij mij.
maar ik wil best een script voor je testen.
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Ik noem het aan/uit hysterese omdat deze zo genoemd wordt in de handleiding van NEFIT. En ook de menu instellingen heten zo. Het is inderdaad niet een hysterese zoals ik deze ooit heb leren kennen tijdens mijn opleiding. Deze van NEFIT lijkt inderdaad gewoon een integratie.lc8 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:05:
[...]
VOlgens mij zou de de intergatie fout (wat jij hysterese noemt) moeten kunnen oplopen en weer aflopen (als de current onder de target gaat: DIt gebeurt normaliter als de pomp mooi in regeling loopt.
'Current' is alleen 'altijd' boven de target als de pomp niet verder terug kan moduleren.
Jouw regeling is dus niet goed: bij jou blijft de current boven de target en regelt de pomp niet terug (terwijl ie dat wel zou kunnen ..) zodra die ook maar iets onder de target komt gaat ie meteen aggressief optoeren.
De pomp stopt pas als de integratie-fout groter wordt dan het maximum (hysterese) en start weer bij het minimum (0?).
De intergatie zou naar mijn idee alleen gereset moeten worden de pomp opnieuw start (en/of stopt): technisch gezien kun je de integratie ook gewoon terug laten tellen vanaf het 'stop'punt (de afkoel fase dus).
Mijn Monoblok berekent die integratiefout zelf anders: dat heet 'burner selected max power' bij mij.
maar ik wil best een script voor je testen.
Deze instelling is er in het menu alleen voor split warmtepompen. Bij een monoblock is deze niet in te stellen maar blijkt volgens de post van @s441558 te staan op 200 Kmin voor de aan hysterese en 250 Kmin voor de uit hysterese.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0O6KTDb6zv5LPH8pha8u4pNe.png?f=user_large)
wat je instelt is een hysterese (correct benaamd door Nefit: een verschil tussen inschakel en uitschakel punt). wat je meet is het verschil tussen actuele waarde en setpoint. Wat je weergeeft is een integratie van die gemeten afwijking tov het setpoint. Deze integratie waarden worden vergeleken met de hysterese: als deze boven de hysterese komt schakelt de pomp in of uit. (maar whats in names..)HansRemmerswaal schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:45:
[...]
Ik noem het aan/uit hysterese omdat deze zo genoemd wordt in de handleiding van NEFIT. En ook de menu instellingen heten zo. Het is inderdaad niet een hysterese zoals ik deze ooit heb leren kennen tijdens mijn opleiding. Deze van NEFIT lijkt inderdaad gewoon een integratie.
Deze instelling is er in het menu alleen voor split warmtepompen. Bij een monoblock is deze niet in te stellen maar blijkt volgens de post van @s441558 te staan op 200 Kmin voor de aan hysterese en 250 Kmin voor de uit hysterese.
[Afbeelding]
Ik heb bij mijn monoblock dit nog niet kunnen bevestigen: de pomp schakelt niet aan/uit bij de bovengenomde integratie-waarden zoals die nu berekend worden volgens jouw script. Hij volgt wel exact het setpoint wat ie zelf berekent en uitleesbaar is in 'selected max power'.
(even afgezien van die rare sprongen naar 34%, die ook echt gebeuren)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gD6tgyrjAhZwOItA2UN6vKS0.png?f=user_large)
Bij de Mono is dit dus essentieel anders. Ik zie ook niet het nut van het berekenen van een integratie als ik geen werkelijke waarde heb om deze tevergelijken of om deze in te stellen, terwijl ik WEL een echt power-setpoint (=PID berekende target waarde) van de regeling zelf heb.
[ Voor 21% gewijzigd door lc8 op 24-04-2024 22:19 ]
En die burner selected max power is niet beschikbaar op mijn split. Blijkbaar zitten er een aantal fundamentele verschillen tussen de split / mono en mogelijk tussen de modellen onderling ook nog. Op een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S werkte die grafiek wel. Deze week kwam ik er wel achter dat de reset iets te gevoelig is.lc8 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:12:
[...]
wat je instelt is een hysterese (correct benaamd door Nefit: een verschil tussen inschakel en uitschakel punt). wat je meet is het verschil tussen actuele waarde en setpoint. Wat je weergeeft is een integratie van die gemeten afwijking tov het setpoint. Deze integratie waarden worden vergeleken met de hysterese: als deze boven de hysterese komt schakelt de pomp in of uit. (maar whats in names..)
Ik heb bij mijn monoblock dit nog niet kunnen bevestigen: de pomp schakelt niet aan/uit bij de bovengenomde integratie-waarden zoals die nu berekend worden volgens jouw script. Hij volgt wel exact het setpoint wat ie zelf berekent en uitleesbaar is in 'selected max power'.
(even afgezien van die rare sprongen naar 34%, die ook echt gebeuren)
[Afbeelding]
Bij de Mono is dit dus essentieel anders. Ik zie ook niet het nut van het berekenen van een integratie als ik geen werkelijke waarde heb om deze tevergelijken of om deze in te stellen, terwijl ik WEL een echt power-setpoint (=PID berekende target waarde) van de regeling zelf heb.
Het nut voor mij om die grafiek van de aan/uit hysterese zichtbaar te maken is dat ik zeer nauwkeurig kan voorspellen wanneer een run gaat beginnen of wanneer een run gaat stoppen. Als bijvoorbeeld de compressor twee uur uit staat kan ik inschatten dat deze over ongeveer 25 min weer aan gaat. Als ik een configuratie wijziging doe zie ik ook snel wat de impact is op de duur van de run omdat ik de grafiek platter of juist steiler zie worden.
Als in een mono block daar sensoren voor zijn uit te lezen dan hebben die zeker de voorkeur boven een berekende waarde. Maar voor een split is dit voorlopig het enige bekende alternatief.
/f/image/nnrNbpOYI3pyVlPHKrACh1t7.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik nog iets meer controle krijgen over dit gedrag? Ik denk dat ik dat in de room influence moet zoeken, klopt dat?
Ik heb een aantal opties die daar iets mee doen;
Nefit Thermostaat hc1 Room influence factor staat op 1
Nefit Thermostaat hc1 Offset temperature staat op 0 graden
Nefit Thermostaat hc1 Room influence staat op 1 graden
Min flow (voetpunt) staat op 21 graden, eindpunt op 35 (design temp) graden
Iemand nog een idee om dit nog iets beter te krijgen?
Welk type heb je? Split of monoblock?tomtom901 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:31:
Toch nog een vraag, mijn WP volgt vrij mooi qua current flow en target flow, het valt me alleen op dat de selected room temperature nu 18.5 graden is, terwijl het 19 graden is. Ik zou dan eigenlijk verwachten dat de WP totaal niet meer hoeft te draaien, terwijl hij nu (weliswaar heel) laag aan teruggemoduleerd nog steeds loopt.
[Afbeelding]
Hoe kan ik nog iets meer controle krijgen over dit gedrag? Ik denk dat ik dat in de room influence moet zoeken, klopt dat?
Monoblock. Ik weet dat de hysteresis daar niet instelbaar is.HansRemmerswaal schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:20:
[...]
Welk type heb je? Split of monoblock?
De warmtepomp regelt op de stooklijn en die wordt weer bepaald door de Buitentemperatuurtomtom901 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:31:
Toch nog een vraag, mijn WP volgt vrij mooi qua current flow en target flow, het valt me alleen op dat de selected room temperature nu 18.5 graden is, terwijl het 19 graden is. Ik zou dan eigenlijk verwachten dat de WP totaal niet meer hoeft te draaien, terwijl hij nu (weliswaar heel) laag aan teruggemoduleerd nog steeds loopt.
[Afbeelding]
De thermostaat beinvloed de stooklijn
Dus je zou de Room influence op 2 kunnen zetten
dan regelt de thermostaat de stooklijn ietsjes meer (naar boven en naar beneden)
Of je probeert het eerst met voetpunt op 20 te zetten
En is dat nog niet genoeg dan kan je het eindpunt ook nog op 34 zetten
Maar de thermostaat zet niet de warmtepomp aan / uit zoals bij een cv ketel
Heb de room influence eens op 2 gezet, kijken wat dat doet.Willem senior schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:29:
[...]
De warmtepomp regelt op de stooklijn en die wordt weer bepaald door de Buitentemperatuur
dan regelt de thermostaat de stooklijn ietsjes meer (naar boven en naar beneden)
Ik heb hetzelfde en denk dat het normaal gedrag is. 19.5 staat de thermostaat en 19.5 is de kamertemperatuur (ik heb de RT800 een temperatuur correctie gegeven obv een andere meting).tomtom901 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:36:
[...]
Heb de room influence eens op 2 gezet, kijken wat dat doet.
Mijn 5800i 7kW blijft dan op 300W draaien met gewenste flow 26, daadwerkelijk flow nu 24.8, maar soms is de current flow hoger dan de gewenste flow en ook dan draait hij door. Op 25% modulatie met TR1 van 36.
Soms piekt hij even naar 400~500, maar dat is vaak maar kort, geen idee waarom hij dat besluit, wellicht omdat het iets kouder wordt buiten vanwege een bui.
Ik heb voetpunt op 24, max op 34, en kamerinvloed op 4 staan (want dan heb ik bij zonnig weer en het 20.5 wordt in de kamer eerder dat hij afslaat).
Omdat hij dit gedrag 24/7 doet heb ik tegenwoordig hem van 21:00~5:00 uitstaan, Dan moet hij in de ochtend wel even op wat hoger vermogen aan het werk, maar dat is minder stroom dan die 8 uur x 300W
Kan toch haast niet dat zoiets de juiste manier zou zijnMaurice v/d Zwaan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:42:
[...]
Omdat hij dit gedrag 24/7 doet heb ik tegenwoordig hem van 21:00~5:00 uitstaan, Dan moet hij in de ochtend wel even op wat hoger vermogen aan het werk, maar dat is minder stroom dan die 8 uur x 300W
Ik heb er lang naar gezocht maar weinig over gevonden anders dan dat iedereen het altijd heeft over lange runs.tomtom901 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:44:
[...]
Kan toch haast niet dat zoiets de juiste manier zou zijn
Het is natuurlijk zo dat stel je stelt 19.5 in en hij slaat af bij 19.8 (wat al erg weinig marge is), dan weet je obv de buitentemperatuur dat het zomaar zo kan zijn dat hij binnen het uur naar 19.3 is en weer aan moet slaan. Dan is het beter om te blijven draaien op 300W/25%.
Ik heb gebouwdemping op zwaar gezet vanwege 1995 huis met betonnen muren, maar of dat echt wat doet.
Ik heb hem ook een tijdje op continu stille modus gedraaid, toen ging hij vaker uit, en waren alle curves veel minder heftig, maar bij de legionella run ging het toen mis en ging hij direct electrisch bijverwarmen (omdat de K/min niet gehaald werd denk ik, dus daar kan ik nog mee spelen). Op niet stille modus komt de bijverwarmer pas in de laatste minuten er nog even bij voor de piek naar 65 (en hij overshoot bij mij dan naar 70)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BqrRoG5BY0Y5EmhVRtf7hXHA.png?f=user_large)
zwarte blokje is de gewenste aanvoer.
Mijn curves zijn redelijk goed
:fill(white):strip_exif()/f/image/XCk0mFMHy9qv2FwJK1d1FMpj.png?f=user_large)
Alleen bij de defrosts die dip, waarbij ik had verwacht dat het 50L buffervat dat meer zou opvangen.
[ Voor 21% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 25-04-2024 15:54 ]
bij een defrost pompt de WP koud water het systeem in. gezien de T0 sensor (currentflow) in de aanvoer vlak bij de top van het buffer zit, zal deze altijd onmiddelijk dit koude water registreren. Uit de bodem van het buffer stroomt dan echter wel WARM bufferwater terug naar de pomp: precies wat deze nodig heeft om zijn condensor te ontdooien. Dus het buffer doet wel zijn werk, maar dat zie je niet in T0Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:48:
[...]
Alleen bij de defrosts die dip, waarbij ik had verwacht dat het 50L buffervat dat meer zou opvangen.
Eigenlijk is een defrost cycle ongeveer hetzelfde als 'koelen': de warmte wordt van binnen naar buiten gepompt (op vol vermogen!): en daarvoor moet voldoende warmtecapaciteit gegarandeerd zijn binnen: vandaar het buffer "nodig is".
[ Voor 44% gewijzigd door lc8 op 26-04-2024 09:08 ]
heb je dat ook wel eens echt gemeten?Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:42:
[...]
het zou zeker waar kunnen zijn, maar ook niet...:
- ALs de WP harder moet werken wordt de efficiente rap slechter namelijk. (COP van 5-6 in deellast vs 3-4 op hoger vermogen): het kost jou dus relatief meer energie om die energie van buiten je huis in te pompen
- Als je een 'zwaar 'huis hebt, koelt het langzaam af (en is de winst door verlaagde temperatuur klein). De warmtemassa die snachts is afgekoeld moet je gedurende de dag weer opwarmen: hou er rekening mee dat dat opwarmen net zo langzaam gaat als het afkoelen. (de lucht in huis mag dan wel warm zijn... maar de muren nog steeds kouder). Die koude vloeren en muren die nog warmte opnemen geven ook een onaangenaam gevoel waardoor je de thermostaat hoger wil hebben.
- als je een licht huis hebt, heb je daar minder last van, maar... het koel dan ook weer sneller meer af: Dus je kunt dan iets meer besparen in de nacht door verder afte koelen.
- tot slot: de WP is zo gedimensioneerd dat ie bij de koedste omstandigheden voluit zal moeten lopen, 24/7! anders krijgt ie het niet warm. Als dat niet zo is dan is de WP te groot gedimensioneerd :-) (en zal ei dus slechter in lage modulatie zijn)
even een simpele rekensom:
stel dat het buiten 10C is en binnen 20C. ALs je het dan snachts laat afkoelen naar 18, dan bespaar je 2 graden op de 10 (delta-T binenn buiten; Warmteverlies is gewoon linear met delta-T). maar.. het koelt langzaam af: aan het begin van de nacht was het 20, later 19 pas smorgens is het 18 graden: dus effectief heb je misschien maar 10% gemiddeld bespaard aan warmteverlies.
Je huis is gewoon een groot warmte-buffer: Nu moet smorgens de pomp harder gaan lopen om dat warmtebuffer weer warm te krijgen: Je wilt niet dat je van 8-11 in de kou zit.. dus je moet dan smorgens vroeg al beginnen (bijv 6-7 uur), en de WP moet dan in 2 uur bijstoken wat je in 8 uur nacht verloren ben, en dus flink werken. Als de COP daarbij van 5 ->4 gaat, verlies je 20% efficientie om die energie er weer bij te maken!
Daar komt nog eens bij dat de WP het hardst moet werken smorgens vroeg, juist als de buitentemperatuur het laagst is, en de pomp dus ook weer het minst effectief! (en je mogelijk ook nog eens extra defrosts er bij krijgt)
Ergo: Een beetje nacht verlaging kan wel lonen, met name als je dat NIET smorgens-vroeg bij gaat pompen, maar pas later gedurende de dag.
anders gezegd: ipv nacht-verlaging, zou je ook kunnen zeggen: smiddags-savonds (lekker op eigen stroom) je huis wat verder kunnen opwarmen zodat je snachts en smorgens wat minder hard hoeft te pompen.
wil je het echt weten: dan zal je data moeten verzamelen mbt weersomstandigheden en verbruik. (lastig want dat is allemaal niet erg constant.. dus veel data nodig om echt iets te bewijzen)
Ik had ook dezelfde situatie toen de warmtepomp was opgeleverd. Omdat wij ook een thermostaat van de zone regeling naast de 1010H hadden hangen, viel het op dat er verschil was tussen beide temperatuur weergaven. Met een geijkte thermometer de temperatuur gecontroleerd, waarbij bleek dat de 1010H een te lage temperatuur aangaf. Via het menu van 1010H dit via een offeset weten aan te passen. Hierna was ook het temperatuurverschil niet meer aanwezig.Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:42:
[...]
Ik heb hetzelfde en denk dat het normaal gedrag is. 19.5 staat de thermostaat en 19.5 is de kamertemperatuur (ik heb de RT800 een temperatuur correctie gegeven obv een andere meting).
Haha ... hier hetzelfde met de 100H. Meet ruim 1.5 graden te laag. Ook een offset gegeven.Nous112 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:57:
[...]
Ik had ook dezelfde situatie toen de warmtepomp was opgeleverd. Omdat wij ook een thermostaat van de zone regeling naast de 1010H hadden hangen, viel het op dat er verschil was tussen beide temperatuur weergaven. Met een geijkte thermometer de temperatuur gecontroleerd, waarbij bleek dat de 1010H een te lage temperatuur aangaf. Via het menu van 1010H dit via een offeset weten aan te passen. Hierna was ook het temperatuurverschil niet meer aanwezig.
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Zelfde verhaal helaas. Current room is 19.2 en de thermostaat op 18, influence staat nu op 2. Voet punt op 20 en eindpunt net op 33 gezet, maar de WP is weer aan het verwarmen. Totaal onnodig.Willem senior schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:29:
[...]
De warmtepomp regelt op de stooklijn en die wordt weer bepaald door de Buitentemperatuur
Hmm dit zou natuurlijk ook het probleem kunnen zijn, dat de 1010H gewoon afwijkt..Nous112 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:57:
[...]
Ik had ook dezelfde situatie toen de warmtepomp was opgeleverd. Omdat wij ook een thermostaat van de zone regeling naast de 1010H hadden hangen, viel het op dat er verschil was tussen beide temperatuur weergaven. Met een geijkte thermometer de temperatuur gecontroleerd, waarbij bleek dat de 1010H een te lage temperatuur aangaf. Via het menu van 1010H dit via een offeset weten aan te passen. Hierna was ook het temperatuurverschil niet meer aanwezig.
Dan koelt het cv water te veraf (current flow temperatuur) onder de aanvoerstreeftemperatuur (target flow)tomtom901 schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:39:
[...]
Zelfde verhaal helaas. Current room is 19.2 en de thermostaat op 18, influence staat nu op 2. Voet punt op 20 en eindpunt net op 33 gezet, maar de WP is weer aan het verwarmen. Totaal onnodig.
En daardoor gaat de warmtepomp weer aan
Bij mij zie gisteren ochtend nog een run voor verwarming/voor een testje met andere instelling
Paars is de target flow temperatuur 22 graden staat die nu
Donker blauw in current flow (aanvoer temperatuur)
En licht blauw is een retour van de vloerverwarming die zie je smiddags door de zon iets opwarmen
Piek na 14:00 vandaag is warmwater bereiding (rest warmte wordt in de cv gepompt)
:strip_exif()/f/image/VMi1RPib6McU5EnYxDzbzoda.jpg?f=fotoalbum_large)
Snap ik, maar het is dus niet nodig aangezien de temperatuur in de woning nog oké is. Dus eigenlijk kan die target flow omlaag, ik heb daarom het voet punt nog 1 graad verlaagd. Target flow blijft daarbij wel op 22 staan, ik had verwacht dat die ook omlaag zou gaan?Willem senior schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:04:
[...]
Dan koelt het cv water te veraf (current flow temperatuur) onder de aanvoerstreeftemperatuur (target flow)
En daardoor gaat de warmtepomp weer aan
Bij mij zie gisteren ochtend nog een run voor verwarming/voor een testje met andere instelling![]()
Paars is de target flow temperatuur 22 graden staat die nu
Donker blauw in current flow (aanvoer temperatuur)
En licht blauw is een retour van de vloerverwarming die zie je smiddags door de zon iets opwarmen
Piek na 14:00 vandaag is warmwater bereiding (rest warmte wordt in de cv gepompt)
[Afbeelding]
Je kunt ook de thermostaat op 18 graden zetten om de stooklijn omlaag te brengentomtom901 schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:13:
[...]
Snap ik, maar het is dus niet nodig aangezien de temperatuur in de woning nog oké is. Dus eigenlijk kan die target flow omlaag, ik heb daarom het voet punt nog 1 graad verlaagd. Target flow blijft daarbij wel op 22 staan, ik had verwacht dat die ook omlaag zou gaan?
Dat doe ik ook namelijk voor nachtverlaging en ook als de weersverwachting zonnige is
Dan gaat de warmtepomp niet onnodig verwarmen
Het punt is, die staat al op 18 graden, en toch is het ruim 19 in de woning en gaat de WP nog aan. Tenzij die 18 graden dus een afwijking is zoals al een paar posts hierboven gesuggereerd werd.Willem senior schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:54:
[...]
Je kunt ook de thermostaat op 18 graden zetten om de stooklijn omlaag te brengen
Dat doe ik ook namelijk voor nachtverlaging en ook als de weersverwachting zonnige is
Dan gaat de warmtepomp niet onnodig verwarmen
Dan kan het ook nog zijn dat de warmtepomp ingesteld is op alleen WAR ( weersafhankelijke regeling)tomtom901 schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:55:
[...]
Het punt is, die staat al op 18 graden, en toch is het ruim 19 in de woning en gaat de WP nog aan. Tenzij die 18 graden dus een afwijking is zoals al een paar posts hierboven gesuggereerd werd.
Moet je even in het Menu kijken of je regeling wel op buitentemperatuur met ruimte compensatie staat ingesteld
Van de ervaringsdeskundigen, is dit een kwalitatief goed toestel?
Ga morgen gelijk even kijken in onze nieuwbouwWillem senior schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:59:
[...]
Dan kan het ook nog zijn dat de warmtepomp ingesteld is op alleen WAR ( weersafhankelijke regeling)
Moet je even in het Menu kijken of je regeling wel op buitentemperatuur met ruimte compensatie staat ingesteld
Bestaat de mogelijkheid om in de setup van de warmtepomp aan te geven tot welke buitentemperatuur de WP zou mogen verwarmen?tomtom901 schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:39:
[...]
Zelfde verhaal helaas. Current room is 19.2 en de thermostaat op 18, influence staat nu op 2. Voet punt op 20 en eindpunt net op 33 gezet, maar de WP is weer aan het verwarmen. Totaal onnodig.
Ja vind ik van welTechnician- schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:04:
Ben even benieuwd hoe de algemene ervaring is van de nefit/bosch warmtepompen.
De Nefit warmtepomp werkt hier goed
De Nefit warmtepomp draait hier nu voor het 4e jaar
Maar er zijn ook problemen bekent bij andere Nefit gebruikers
Lees hier maar op het Forum
Waarschijnlijk zijn alle bekende merken wel kwalitatief goede toestellen. Ik geloof dat NIBE een van de betere is. Kijk anders ook eens in het algemene warmtepomp forum.Technician- schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:04:
Ik ben een van de NEFIT warmtepomp eigenaren waar problemen zijn met de warmtepomp. In de afgelopen 1.5 jaar zijn een aantal problemen verholpen door de installateur, maar twee problem zijn nog steeds niet verholpen; dagelijks defrosts (ook bij hogere temperaturen) en een extreem slecht regelgedrag. NEFIT is een paar keer langs geweest maar deze problemen zijn nog niet verholpen. Recent hebben ze een WiFi module geïnstalleerd om op afstand de WP uit te kunnen lezen, ik hoop dat binnenkort de oplossing komt.
Als je een warmtepomp gaat nemen zorg dat je in zee gaat met een grotere installatie firma die bewezen ervaring heeft met warmtepompen. Eentje waar je over een paar jaar nog terug kunt komen voor service. Laat ze de capaciteit goed berekenen, beter iets te klein dan veel te groot.
Zover ik kan zien bestaat die optie "CV bedrijf uit" voor zowel split als mono block. Zal standaard op 16 of 18 staan.De Eik schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:15:
[...]
Bestaat de mogelijkheid om in de setup van de warmtepomp aan te geven tot welke buitentemperatuur de WP zou mogen verwarmen?
Ik heb een Bosch Compress 7400i 7kW monoblock (deze is zo ver ik weet nagenoeg gelijk aan de nefit enviline monoblock, technisch gezien). Heb nu een jaar gedraaid met dit apparaat en naast wat vreemd gedrag (wat ook aan de afgifte lag) ben ik tevreden. Hij is erg stil. Om hem echt goed werkend te krijgen moet de boel goed ingeregeld en ingesteld worden voor jouw situatie. Wel een lomp apparaat qua afmetingen, maar daar heb ik de ruimte voor.Technician- schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:04:
Ik heb ook wat ervaring met de Remeha Elga Ace en als ik zou moeten kiezen zou ik zeker voor de bosch gaan, qua documentatie en instelbaarheid heeft bosch/nefit het een stuk beter voor elkaar.
Komt onderstaande afbeelding ook uit HA?Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:48:
[...]
Ik heb er lang naar gezocht maar weinig over gevonden anders dan dat iedereen het altijd heeft over lange runs.
Het is natuurlijk zo dat stel je stelt 19.5 in en hij slaat af bij 19.8 (wat al erg weinig marge is), dan weet je obv de buitentemperatuur dat het zomaar zo kan zijn dat hij binnen het uur naar 19.3 is en weer aan moet slaan. Dan is het beter om te blijven draaien op 300W/25%.
Ik heb gebouwdemping op zwaar gezet vanwege 1995 huis met betonnen muren, maar of dat echt wat doet.
Ik heb hem ook een tijdje op continu stille modus gedraaid, toen ging hij vaker uit, en waren alle curves veel minder heftig, maar bij de legionella run ging het toen mis en ging hij direct electrisch bijverwarmen (omdat de K/min niet gehaald werd denk ik, dus daar kan ik nog mee spelen). Op niet stille modus komt de bijverwarmer pas in de laatste minuten er nog even bij voor de piek naar 65 (en hij overshoot bij mij dan naar 70)
[Afbeelding]
zwarte blokje is de gewenste aanvoer.
Mijn curves zijn redelijk goed
[Afbeelding]
Zo ja, hoe heb je die gemaakt, zou je dat willen delen?
Ik vind het namelijk een superduidelijke weergave van de status van je WP.
https://tweakers.net/i/UT...Rtf7hXHA.png?f=user_large
Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR
Beetje houtje-touwtje ivm de positionering met %. Voor mij werkt het prima (ook op tablet/mobiel). Ik moet de boiler er ook bij te zetten, dan is het helemaal compleet. Die heb ik nu in een apart plaatje zitten (met 3 temperaturen, aanvoer/retour/tw1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
| type: picture-elements elements: - type: state-label entity: sensor.thermostat_hc1_remotetemp style: top: 52% left: 86% font-size: 1.2em - type: state-label entity: sensor.boiler_hptc1 style: top: 37% left: 33% color: red font-weight: bold - type: state-label entity: sensor.boiler_hptc0 style: top: 72% left: 33% color: blue font-weight: bold - type: state-label entity: sensor.boiler_outdoortemp style: top: 10% right: 0% - type: state-label entity: sensor.boiler_hptl2 style: top: 25% left: 8% - type: state-label entity: sensor.boiler_heatingpumpmod style: top: 70% left: 21% - type: state-label entity: sensor.boiler_hptr1 style: top: 39% left: 19% font-size: 0.8em font-weight: bold color: red - type: conditional conditions: - entity: binary_sensor.boiler_heatingactive state: 'on' elements: - type: state-label entity: sensor.gewenste_cv_aanvoer_temperatuur style: top: 56% left: 50.5% color: white background-color: black line-height: 0.5em - type: state-label entity: sensor.boiler_hptc0 style: top: 72% left: 68% color: blue font-weight: bold - type: state-label entity: sensor.boiler_curflowtemp style: top: 37% left: 68% color: red font-weight: bold image: /local/ha_cv.png |
:fill(white):strip_exif()/f/image/UCPa3lwPL7rBOoj8sM3UbBYN.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 29-04-2024 09:35 ]
Interessant! Zelf ook even een check gedaan met een zigbee temperatuur sensor.Nous112 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:57:
[...]
:strip_exif()/f/image/Q3g7LxuxjISQgbhPqTG08rBS.jpg?f=fotoalbum_large)
Daadwerkelijke afstand:
:strip_exif()/f/image/Cus9Q1Cb4M6yCTeVZBY3ztgf.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is dus ook een verschil. Had al het gevoel dat het vaak warmer was dan aangegeven op het display van de thermostaat.
Hoe hebben jullie de offset ingesteld? Welke setting? Eventueel met home assistant bbqkees naam. Bedankt!
Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber
Ja, dat gevoel (warmere gevoelstemperatuur) heb ik ook. Dus ik volg deze ook ff.mobstaa schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:04:
[...]
Er is dus ook een verschil. Had al het gevoel dat het vaak warmer was dan aangegeven op het display van de thermostaat.
Hoe hebben jullie de offset ingesteld? Welke setting? Eventueel met home assistant bbqkees naam. Bedankt!
Leg 5 temperatuursensoren naast elkaar en ze zullen je allemaal net een andere waarde geven.
Of is een 'geijkte' temperatuur meter ook voor een habbekrats te krijgen?
[ Voor 3% gewijzigd door mobstaa op 29-04-2024 13:23 ]
Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber
En welke van die twee is nu de juiste temperatuurmobstaa schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:04:
[...]
Interessant! Zelf ook even een check gedaan met een zigbee temperatuur sensor.
[Afbeelding]
Daadwerkelijke afstand:
[Afbeelding]
En als je die losse nu bovenop de NEFIT thermostaat zet?
In eerste instantie heb ik hem er niet bovenop gezet, gezien er bovenop (ventilatie?)roosters zitten en ik bang was daarmee de temperatuur te beïnvloeden.HansRemmerswaal schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:14:
[...]
En welke van die twee is nu de juiste temperatuur
En als je die losse nu bovenop de NEFIT thermostaat zet?
Al voel ik met de hand geen extra warmte. Zet hem er nu even bovenop
Update:
Nieuwe locatie sensor en 1 extra sensor van zelfde merk toegevoegd:
:strip_exif()/f/image/8uxWFh8KiKg44Cu1h1rMQABC.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat:
:strip_exif()/f/image/saHs3875NKTlwQARb8kFmr2G.jpg?f=fotoalbum_large)
P.S. om 15:40 de extra sensor toegevoegd. Deze lag (zoals naam doet vermoeden) in de kelder.
[ Voor 48% gewijzigd door mobstaa op 29-04-2024 16:29 ]
Je kunt dit via bbq kees aanpassen (hc1 internal temperature offset) maar ook via de thermostaat zelf. Moet je wel de handleiding even er bij zoeken 😉
Nu heb ik 2 kogelkranen laten aanleggen in de dikke leidingen die naar die bovenverdieping gaan, en is mijn plan om met de kogelkranen de stroming wat te knijpen waardoor er mindere stroomgeluid is in de radiatoren.
Mijn vraag is of ik de aanvoer of de retour moet knijpen.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
Zojuist weer kunnen aanschouwen dat het vervangen van de 1010H door de EasyControl een juiste beslissing is geweest. Luchtvochtigheid stond op 59% en de Enviline compressor stopte er dus mee. Veel te conservatieve instelling in mijn ogen, zeker met deze nog lage buitentemperaturen.
Zodra ik de luchtvochtigheidssensor uitschakelde op de EasyControl sprong de compressor weer aan om verder te koelen.
Hier ga ik in de zomer dus veel plezier aan beleven om het huis koel(er) te houden!
Mijn Bosch 5800i heeft ook koelmodus, maar volgens de installateur kan dit niet gebruikt worden omdat ik stalen leidingen heb ?!?Pompadour schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:08:
De buitentemperaturen lopen weer op, dus de koelmodus zal weer vaker in werking gaan treden, zoals vandaag.
Zojuist weer kunnen aanschouwen dat het vervangen van de 1010H door de EasyControl een juiste beslissing is geweest. Luchtvochtigheid stond op 59% en de Enviline compressor stopte er dus mee. Veel te conservatieve instelling in mijn ogen, zeker met deze nog lage buitentemperaturen.
Zodra ik de luchtvochtigheidssensor uitschakelde op de EasyControl sprong de compressor weer aan om verder te koelen.
Hier ga ik in de zomer dus veel plezier aan beleven om het huis koel(er) te houden!
Ik lees nu overal dat je dan alleen het dauwpunt in de gaten moet houden zodat er geen condensvorming op de leidingen (ook de onzichtbare leidingen in huis) ontstaat. Zou het dus wel kunnen ?
jupMaurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:45:
[...]
Mijn Bosch 5800i heeft ook koelmodus, maar volgens de installateur kan dit niet gebruikt worden omdat ik stalen leidingen heb ?!?
Ik lees nu overal dat je dan alleen het dauwpunt in de gaten moet houden zodat er geen condensvorming op de leidingen (ook de onzichtbare leidingen in huis) ontstaat. Zou het dus wel kunnen ?
Hoe bevalt je 5800i? Ik heb hem nu een week en ik woon nog elders ivm grote renovatie, dus ik zal pas komend najaar echt merken hoe hij draait. Ik kan bijna niet wachten tot het gaat vriezen

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Ik ben er zeer tevreden mee, interface is erg goed (al heb ik wel alsnog een BBQKees kastje eraan gehangen). Er zijn nog een paar kleine dingen die niet helemaal gaan zoals ik het wil (kan ook aan mij liggen), maar ik denk dat ik daar met tunen van instellingen wel uit ga komen.ZonnigY schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:13:
[...]
jup
Hoe bevalt je 5800i? Ik heb hem nu een week en ik woon nog elders ivm grote renovatie, dus ik zal pas komend najaar echt merken hoe hij draait. Ik kan bijna niet wachten tot het gaat vriezen
Ik heb hem half maart gekregen, dus eigenlijk nog geen goede kou gehad om te weten of het echt allemaal goed zit. Maar hij hield het huis wel zonder problemen met 300W stroomverbruik op 19.5 in de nachten dat het nog licht aan het vriezen was. Ik heb de 7kW versie overigens.
Ik denk dat het niet uitmaakt welke leiding je gaat knijpenP-twin schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:16:
Op de bovenverdieping hebben wij nog normale radiatoren, en op de badkamer staat deze regelmatig aan, nu vind ik dat er veel geluid vrijkomt bij het stromen van het water, waarschijnlijk stroomt het harder als bij een normale cv ketel want daar hoorde ik het water nauwelijks stromen.
Nu heb ik 2 kogelkranen laten aanleggen in de dikke leidingen die naar die bovenverdieping gaan, en is mijn plan om met de kogelkranen de stroming wat te knijpen waardoor er mindere stroomgeluid is in de radiatoren.
Mijn vraag is of ik de aanvoer of de retour moet knijpen.
Maar waarom niet de radiator knijpen?
Nu krijgt heel de bovenverdieping minder flow en daardoor ook minder warmte afgifte
Ja je kunt koelenMaurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:45:
[...]
Mijn Bosch 5800i heeft ook koelmodus, maar volgens de installateur kan dit niet gebruikt worden omdat ik stalen leidingen heb ?!?
Wel de koeltemperatuur op 18 max 17 instellen en het liefst ook de dauwpuntsensor op de stalen aanvoer leiding monteren Als extra beveiliging
Dus maar contact gezocht met Nefit Bosch. Vrij snel reactie! Blijkbaar had ik een waardebon/ voucher moeten krijgen. Maar omdat ze nooit een aanvraag voor mijn wp hadden ontvangen mag ik alsnog een keuze maken tussen de EasyControl en K30 internet module.
De EasyControl schijnt niet compatibel te zijn, maar ik zie via de search in ieder geval 1 persoon die dit wel degelijk werkend heeft.
Gebruiken meer mensen een EasyControl met een Compress Hybrid 3000i?
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
De wp gebruikt in zo'n lege dag toch bijna 1kw aan stroom.
De COP gaat daarmee natuurlijk ook flink omlaag. Logisch maar niet leuk.
Is dit stroomgebruik normaal/gebruikelijk?
De enige activiteit die ik zie is modulatie warmtepomp op 10%
> De COP gaat daarmee natuurlijk ook flink omlaagPieterL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:48:
Met dit weer zijn er veel dagen dat de wp niets hoeft te doen.
Dat zal wel meevallen op je totale stroomverbruik van de WP.
Die van mij gebruikt op dit moment 14 W.
Er is een instelling dat de WP naar zomermodus gaat, standaard staat die ergens op 18 graden buitentemperatuur.
[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 01-05-2024 12:53 ]
COPs februari en maart waren beide 6.3. April werd 6.0. Tja, voelt niet goed.HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:52:
[...]
> De COP gaat daarmee natuurlijk ook flink omlaag
Dat zal wel meevallen op je totale stroomverbruik van de WP.
Die van mij gebruikt op dit moment 14 W.
Er is een instelling dat de WP naar zomermodus gaat, standaard staat die ergens op 18 graden buitentemperatuur.
Verbruik hier rond de 40W.
Zal de interne waterpomp zijn. 10% is gewoon te veel omdat de externe pomp pc1 permanent draait.
Echter na de ontluchtings perikelen en software reset
Blijf ik met een storing zitten die elke week terugkomt
A01-5271 komt dan in beeld ik heb volgens mij elke setting die met desinfectie te maken heeft al een keer geprobeerd, dus misschien dat hier nog een handige tip zit die ik zou kunnen proberen.
De desinfectie staat nu op 120 minuten
Waar staat je target temperatuur op? Bij mij nu op 0... Dan gaat als het goed is ook die pomp uit.PieterL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:29:
[...]
COPs februari en maart waren beide 6.3. April werd 6.0. Tja, voelt niet goed.
Verbruik hier rond de 40W.
Zal de interne waterpomp zijn. 10% is gewoon te veel omdat de externe pomp pc1 permanent draait.
Heb je de max aanvoertemperatuur wel op 55 staancowboy02 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:33:
Alweer een tijdje geleden is mijn buitenunit van mijn enviline aw7400 tijdelijk gedemonteerd en weer gemonteerd.
Echter na de ontluchtings perikelen en software reset
Blijf ik met een storing zitten die elke week terugkomt
A01-5271 komt dan in beeld ik heb volgens mij elke setting die met desinfectie te maken heeft al een keer geprobeerd, dus misschien dat hier nog een handige tip zit die ik zou kunnen proberen.
De desinfectie staat nu op 120 minuten
Deze kun je vinden bij de stooklijn instellingen
Target stond 16 uur op 0 en daarna 16 uur op 90HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:49:
[...]
Waar staat je target temperatuur op? Bij mij nu op 0... Dan gaat als het goed is ook die pomp uit.
Volgens mij geeft de modus Uit een 0 en de modus Koelen een target 90
Die pomp is bij mij altijd 10%. Verandert alleen naar 1% als de compressor aanslaat.
Is bij mij ook, maar aan het stroomverbruik te zien "doet" hij dan feitelijk niks.PieterL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:27:
[...]
Target stond 16 uur op 0 en daarna 16 uur op 90
Volgens mij geeft de modus Uit een 0 en de modus Koelen een target 90
Die pomp is bij mij altijd 10%. Verandert alleen naar 1% als de compressor aanslaat.
Helaas is er nog altijd drukverlies, er waren al meerdere plekken waarbij er een lek is:master1104 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:39:
Top dat je het gevonden hebt!
Die overdrukkraan mag idd helemaal niet lekken, anders dan bij de inlaatcombinatie van je boiler waar wel water uit hoort te komen als de boiler opwarmt.
Meestal raken ze lek als ze een keer getest of getriggerd zijn. Dan komt er kalk/aanslag tussen en sluit het uitgeharde rubber niet meer af.
- overdrukventiel
- automatische ontluchter
- automatische ontlucher in de ketel
- slangen bij de buitenunit.
Het drukverlies is aanzienlijk verminderd, maar er lijkt nog steeds ergens een lek te zijn. Inmiddels heb ik de warmtepomp al een paar dagen heb uitgeschakeld, de kogelkranen naar de vloerverwarming gesloten (zowel aanvoer als retour), en de aan- en afvoer naar de buitenunit afgesloten. Toch blijft de druk langzaam dalen, ongeveer 0,05 bar per dag ofwel ongeveer een halve liter per dag. Het lijkt erop dat het probleem zich nog bevindt in de binnenunit, het buffervat of het warmwatervat. Heeft iemand wellicht nog goede tips om precies te achterhalen wat de oorzaak is? Ondanks een grondige visuele inspectie ben ik tot dusver nog niet succesvol geweest.
Geen idee hoe groot je buffervat en warmwatervat zijn, maar met een halve liter per dag zijn die ondertussen overvol. En als het de binnenunit is dan zou het er ondertussen ook wel uitstromen...Avvd schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:33:
[...]
Toch blijft de druk langzaam dalen, ongeveer 0,05 bar per dag ofwel ongeveer een halve liter per dag.
Het lijkt erop dat het probleem zich nog bevindt in de binnenunit, het buffervat of het warmwatervat.
Als het goed is zit er ook een aansluiting naar de afvoer, komt daar misschien wat uit?
Ik heb die afvoer een tijdje gehad in een bakje zodat ik kon zien of er water uit, echter is dat niet het geval. In eerste instantie dacht ik nog even aan het expansievat, die achter in binnenunit zit. Die is sowieso al vrij klein, ik zie namelijk zodra die gaan verwarmen een drukverhoging van 0,3bar. De basis druk houd ik op 1.5 bar, met verwarmen komt de druk dus niet boven de 1.8 a 1.9bar uit. Echter volgens mij zou er dan ook water uit het overstortventiel moeten komen als de druk door een defect expansievat te hoog wordt. Sowieso heb ik nu ook drukverlies als de ketel uit staat:HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:58:
[...]
Geen idee hoe groot je buffervat en warmwatervat zijn, maar met een halve liter per dag zijn die ondertussen overvol. En als het de binnenunit is dan zou het er ondertussen ook wel uitstromen...
Als het goed is zit er ook een aansluiting naar de afvoer, komt daar misschien wat uit?
/f/image/XK1gxcRvLq2sx4E1r51jxH0d.png?f=fotoalbum_large)
Gisterochtend om 8u heb ik hem uitgezet, en de buitenunit, VV etc dichtgezet. De piek ervoor in druk is de legionella run die ik gepland had om te zorgen dat ik wat langer warmwater heb om deze test te doen. Gestaag loopt de druk zo terug, ditzelfde zie ik op de analoge drukmeter bij de unit. Als de ketel aan het rondpompen is gaat de afname iets sneller.
Die 0,5 liter is een grove schatting, ik moet de kraan een seconde of 3 a 4 open hebben voordat de ketel dan weer op 1.5 bar staat.
[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 01-05-2024 15:44 ]
In mijn huis vind ik het te riskant. Ik wil er geen condens ergens in de balklaag. Als ik daar ooit achterkom, is het meestal te laat.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:45:
[...]
En mijn radiatoren zijn niet geschikt.. Als ik boven vloerverwarming had, zou ik proberen de leidingen daarnaartoe te isoleren.
Ik laat hem dus op verwarmen staan en de pomp op auto.
misschien kan je nog een paar Watt besparen met interne pomp uit:PieterL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:48:
servicemenu onder pompen bedr.mod.prim. cv-pomp niet altijd aan maar auto
Anders pompt die de hele zomer door.
Als je wil koelen dan is dat misschien wel handig.
Heb ik iig ook. Zie The Legend in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"PieterL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:48:
Ik ben toch malle pietje niet!
Zelf vervangen. De bevestigingsplaat van de EasyControl is niet uitwisselbaar met die van de 1010H maar deze past gewoon op een standaard lasdoos. Verder kwestie van de 2 draadjes van de buskabel op de thermostat aansluiten, polariteit maakt niet uit. Kan dus eigenlijk niet fout gaan.tomtom901 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:52:
Hebben jullie zelf de 1010H vervangen door de EasyControl of laten doen door een installateur?
Ik heb begrepen dat de pomp het beste altijd kan draaien om zo te voorkomen dat vuil kan gaan bezinken.hackbard schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:31:
[...]
In mijn huis vind ik het te riskant. Ik wil er geen condens ergens in de balklaag. Als ik daar ooit achterkom, is het meestal te laat.
En mijn radiatoren zijn niet geschikt.. Als ik boven vloerverwarming had, zou ik proberen de leidingen daarnaartoe te isoleren.
Ik laat hem dus op verwarmen staan en de pomp op auto.
[...]
misschien kan je nog een paar Watt besparen met interne pomp uit:
servicemenu onder pompen bedr.mod.prim. cv-pomp niet altijd aan maar auto
Anders pompt die de hele zomer door.
Als je wil koelen dan is dat misschien wel handig.
Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant
De pomp wordt door de interne regeling af en toe aangezet om vastzitten te voorkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door master1104 op 01-05-2024 23:27 ]
Heb je de max aanvoertemperatuur wel op 55 staan
Deze kun je vinden bij de stooklijn instellingen
[/quote
Heb deze instellingen idd al een paar keer aangepast van 55 naar 60 ik zit nu op 65 maar de ketel valt nog elke week op storing
Dit doe ik ook met mijn monoblock 7400i, deze verbruikt dan nog zo'n 0.5kWh per dag wat gelijk is aan zo'n 20 watt. De interne pomp staat dan inderdaad uit.master1104 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:26:
Ik zet de modus op uit als het stookseizoen voorbij is. We koelen alleen bij een hittegolf de vloeren mee, anders verzorgen de airco’s voor verkoeling. Als hij op de Uit modus staat stopt de interne pomp en zakt het verbruik naar (een nog steeds bizar hoge!) 14W.
De pomp wordt door de interne regeling af en toe aangezet om vastzitten te voorkomen.
Hier ook een 5800i, en ook aardig tevreden, wel nog wat aan het stoeien met BBQKees. @Maurice v/d Zwaan wat krijg jij uit de "compressor power output" / "boiler_hppower"? ik heb het vermoeden dat mijn 5800i hier het elektrisch verbruik meld en niet de power output. Dit in tegenstelling tot andere warmtepompen.Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:37:
[...]
Ik ben er zeer tevreden mee, interface is erg goed (al heb ik wel alsnog een BBQKees kastje eraan gehangen). ......
boiler_hppower is bij mij idd het electrisch verbruik (0-2700W).JMS 450 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:49:
[...]
Hier ook een 5800i, en ook aardig tevreden, wel nog wat aan het stoeien met BBQKees. @Maurice v/d Zwaan wat krijg jij uit de "compressor power output" / "boiler_hppower"? ik heb het vermoeden dat mijn 5800i hier het elektrisch verbruik meld en niet de power output. Dit in tegenstelling tot andere warmtepompen.
compressor power output zie ik nergens ?
Voor warmte opgewekt kijk ik naar entries als boiler_nrgsupptotal
Edit. Sorry, reactie op een post ver hieronder
[ Voor 20% gewijzigd door s441558 op 02-05-2024 19:19 ]
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
"compressor power output" is de leesbare naam in EMS-ESP (BBQKees) "boiler_hppower" is het ID.Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:22:
[...]
boiler_hppower is bij mij idd het electrisch verbruik (0-2700W).
compressor power output zie ik nergens ?
Voor warmte opgewekt kijk ik naar entries als boiler_nrgsupptotal
Ik gebruik de nrgsupp voor mijn dag verbruik. maar deze gaat per kwh en is incl eventuele aux heating. En vooral dat per kwh vind ik maar matig aangezien op dagen als vandaag ik geen grote warmte vraag heb. Mijn dag COP pendelt dan heen en weer per dag afhankelijk of de afronding naar gister of vandaag viel.
Ik weet niet hoe andere dit doen aangezien ik soms grafieken voorbij zie komen met een actuele COP. Hebben mensen nog een losse warmtemeter geïnstalleerd?
Compressor power output is niet het elektrisch verbruik, maar het opgewekte warmtevermogen in kilowatt.JMS 450 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:46:
[...]
"compressor power output" is de leesbare naam in EMS-ESP (BBQKees) "boiler_hppower" is het ID.
Ik gebruik de nrgsupp voor mijn dag verbruik. maar deze gaat per kwh en is incl eventuele aux heating. En vooral dat per kwh vind ik maar matig aangezien op dagen als vandaag ik geen grote warmte vraag heb. Mijn dag COP pendelt dan heen en weer per dag afhankelijk of de afronding naar gister of vandaag viel.
Ik weet niet hoe andere dit doen aangezien ik soms grafieken voorbij zie komen met een actuele COP. Hebben mensen nog een losse warmtemeter geïnstalleerd?
Bij een COP van 4, en je WP neemt 1kW elektrisch vermogen af, dan zal er op compressor power output 4kW staan.
Misschien is het bij de 5800i anders, maar op mijn 7400i kan ik het afgenomen vermogen (kW) niet zien. Ik kan inderdaad wel de in totaal opgenomen energie (kWh) en de daarmee in totaal opgewekte warmteenergie (kWh) zien. Daarmee bereken ik het COP. Op dagniveau kan dat inderdaad nogal wel eens wisselen omdat de resolutie maar 1kWh is.
Mocht je dat preciezer willen meten dan moet je inderdaad een losse meter plaatsen voor elektrisch verbruik en een losse warmtemeter. Maar met name warmtemeters zijn best wel prijzig.
Ik ben bang dan dit bij de 5800i is omgedraaid als ik de "live" COP bereken zoals eerder hier is aan gegeven blijft deze bij mij steeds rond de 1. Even de momenten dat pomp bij of terug schakelt uitgezonderd om dat de meter niet synchroon lopen...jaapzb schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:28:
[...]
Misschien is het bij de 5800i anders, maar op mijn 7400i kan ik het afgenomen vermogen (kW) niet zien. Ik kan inderdaad wel de in totaal opgenomen energie (kWh) en de daarmee in totaal opgewekte warmteenergie (kWh) zien. Daarmee bereken ik het COP. Op dagniveau kan dat inderdaad nogal wel eens wisselen omdat de resolutie maar 1kWh is.
in de winter heb ik de volgende settings ingesteld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zaylwwQz2aUooweQ2eRPuKvS.jpg?f=user_large)
Aangezien de zomer er aan komt wil ik graag de warmtepomp op "cooling" zetten. Daarvoor heb ik onderstaande instellingen ingesteld:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5wTIKLYy3wTuAjgd3pdGFvWm.jpg?f=user_large)
de 16 graden = CV bedrijf uit
de 17 graden = Min. aanvoerstreeftemp
Het aanpassen naar de zomer en cooling mode resulteert in een wijziging van de Thermostat hc1 Target flow temperature. Zie hieronder het screenshot, deze schiet omhoog naar 90 "graden". is dit wenselijk gedrag?
:strip_exif()/f/image/RhQQep84PKXDt7poKNTfAPtw.jpg?f=fotoalbum_large)
Als het nu 20 graden binnen is en je zet je thermostaat op 19 graden dan zal hij vermoedelijk een reële target flow laten zijn (b.v. 18 graden). Daarvoor dient het buiten wel warm genoeg te zijn om de koelvraag vrij te geven iirc.
[ Voor 16% gewijzigd door master1104 op 05-05-2024 23:27 ]
Klopt. Zie TS hoofdstuk 12.1 voor meer informatie over koelingsregeling: https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6master1104 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:25:
...
Daarvoor dient het buiten wel warm genoeg te zijn om de koelvraag vrij te geven iirc.
:strip_exif()/f/image/1TKrwcnyrdUj3XsitMbW4SUR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat dit gedrag ook beschreven word in TS kopje "Versneld afkoelen van de boiler" beschreven staat. Zou dit probleem op te lossen zijn door er een veerbelaste terugslagklep op de losse boiler te plaatsen?
Het zou wel handig zijn als je ook de tijdsas laat zienaplender schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:01:
Thanks voor jullie reacties. Sinds dat mijn Koeling aan staat zie ik dat de grafieken er wat anders uit zien.
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat dit gedrag ook beschreven word in TS kopje "Versneld afkoelen van de boiler" beschreven staat. Zou dit probleem op te lossen zijn door er een veerbelaste terugslagklep op de losse boiler te plaatsen?
:strip_exif()/f/image/9CXZ2qhKGG2hvVv4FiOR4vkk.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie de 2 rode vlakken hierboven. die golvende bewegingen komen dus naar voren op het moment dat ik Summer mode en Constant Koelen activeer (handmatig). Ook kan je zien dat wanneer de koeling actief word (groene vakje rond 13:30) dat de golvende beweging stopt.
Mijn vraag is eigenlijk: Die golvende beweging, is dit normaal?
Misschien overbodig om te melden, maar ik maak niet gebruik van een buderus pomp (voor zover als ik weet)
[ Voor 58% gewijzigd door aplender op 07-05-2024 14:12 ]
een update van mijn kant. nadat het koelbedrijf 1x actief is geweest zie ik die gekke golvende beweging niet meer, dus voor mijn gevoel werkt dit nu goedaplender schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:32:
Misschien is het handiger dat ik mijn vragen nog even samenvat.
[Afbeelding]
Zie de 2 rode vlakken hierboven. die golvende bewegingen komen dus naar voren op het moment dat ik Summer mode en Constant Koelen activeer (handmatig). Ook kan je zien dat wanneer de koeling actief word (groene vakje rond 13:30) dat de golvende beweging stopt.
Mijn vraag is eigenlijk: Die golvende beweging, is dit normaal?
Misschien overbodig om te melden, maar ik maak niet gebruik van een buderus pomp (voor zover als ik weet)
:strip_exif()/f/image/kSqMjAdSrSCmC51Ua8VZSTb2.jpg?f=fotoalbum_large)
Die golvende beweging krijg je als de warmtepomp niet aan het koelen of verwarmen isaplender schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:54:
[...]
een update van mijn kant. nadat het koelbedrijf 1x actief is geweest zie ik die gekke golvende beweging niet meer, dus voor mijn gevoel werkt dit nu goed
[Afbeelding]
Dit is de bekende bug
(als de warmtepomp in wacht/rust staat gaat de driewegklep naar warmwater bereiding)
Oplossing is om de warmtepomp handmatig op continu verwarmen of op continu koelen te zetten
Andere oplossing is de terugslagklep te plaatsen bij je boilervat
Ik zelf zet handmatig de warmtepomp om naar continu koelen of verwarmen
(is maar een keer in het jaar dat handmatig omschakelen)
Ter info, in rust gaat de 5800i op CV, dus men lijkt de bug inmiddels wel opgelost te hebben.Willem senior schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:05:
[...]
Die golvende beweging krijg je als de warmtepomp niet aan het koelen of verwarmen is
Dit is de bekende bug
(als de warmtepomp in wacht/rust staat gaat de driewegklep naar warmwater bereiding)
Oplossing is om de warmtepomp handmatig op continu verwarmen of op continu koelen te zetten
sensor.boiler_ww3wayvalve op off
[ Voor 95% gewijzigd door JP1980 op 08-05-2024 14:13 ]
het 1-malig op constant koelen zetten is voor mij zeker geen probleem. in mijn beleving heb ik de setting op constant koelen staan:Willem senior schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:05:
[...]
Die golvende beweging krijg je als de warmtepomp niet aan het koelen of verwarmen is
Dit is de bekende bug
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a2TYlMp8xOswP97IGckaviFt.jpg?f=user_large)
Toch zie ik vandaag weer de golvende beweging verschijnen. Heb ik misschien verkeerde instelling gewijzigd via Homeassistant?
:strip_exif()/f/image/422kP9cr8dLGc2OMIE8RSWx0.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke instelling zorgt voor het constant koelen?
Over de terugslag klep bij de boiler, ik zie dat ook wel als een optie, op welke aansluiting bij de boiler moet exact gebeuren (ik gok bij de afvoer van de boiler, maar zoals jullie al merken ben ik geen expert op dit gebied)
[ Voor 6% gewijzigd door aplender op 09-05-2024 12:47 ]