13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
kWh(e) = 66,43 (externe kWh-meters)
kWh(th) = 505,6 (Kamstrup)
mCOP = 7,61
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 01-11-2025 12:36 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik ben mijn garage aan het opruimen en ben op een punt gekomen om een paar dingen van onze warmtepomp te verkopen.
We wonen in Duitsland, maar alsnog weet ik niet hoe dit heet. (Al gebruik ik de part number wat er staat vindt ik nog steeds niks....
:strip_exif()/f/image/va6k2IcOVOc2cZuDQSJ0ghZu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b6OyALhY2PY5L1Fz2JLlNdsC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HFAyjNhXRAEARZf7mhv3whMe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er niks aan, zoals je ziet aan de stof. Is het echt nittooos
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Beter kijken danNaalroc schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:23:
Ik heb nog geen aansporingen hier gezien om de verbruik gegevens voor oktober aan @Tomexergie door te geven, bij deze dus.
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"Naalroc schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:23:
Ik heb nog geen aansporingen hier gezien om de verbruik gegevens voor oktober aan @Tomexergie door te geven, bij deze dus.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ah, maar ik snap het nu (denk ik): Ik had dit topic nog open, en had het niet ververst, en als je dan terug scrolt, is het er niet. |Nu wèl . Moet ik toch nog eens leren te doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Naalroc op 01-11-2025 18:43 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik dacht dat die buitenunit inmiddels een eigen huisje had gekregen achter in de tuin.koevlaas2 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:05:
Deze buitenunit komt mij wel heel bekend voor, de groene nerds hadden het erover.
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Klopt, deze staat daar al een tijdje niet meer.SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:56:
[...]
Ik dacht dat die buitenunit inmiddels een eigen huisje had gekregen achter in de tuin.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb de 125mm PVC buizen er inmiddels inliggen en moet alleen nog binnenkort het stuk verlengen naar de plek waar de buiten-unit komt te staan. Nog bedankt allemaal voor het meedenken.Technician- schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:50:
[...]
Wildkamp heeft het vaak op voorraad maar je betaald er goed voor, zeker ook de overgangskoppelingen aan beide zijden zijn al €200 incl en dan nog weer flex naar de WP
En alsnog een mantelbuis voor de kabels.
Bovendien is het zo stug als massief koper ongeveer.
Ik zou mooi die buis doen in 125mm pvc met 45gr bochten. Kan mooi de kabel ook in
Zou rubbermof hulpstukken pakken.
Die rvs ribbel buis kan dan rechtstreeks op de WP.
![]() | ![]() | ![]() |
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
En uiteraard mbt de warmtepomp anders mag ik het hier niet vragen.
https://www.telegraaf.nl/...f-internet/101499018.html
[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 02-11-2025 19:54 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Mijn plan is vooral om niet op de clickbait strategie van diverse “nieuws” media te reageren 😉🫡koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
Ik ben wel benieuwd naar jullie uitwijkcentra of plannen mbt een mogelijke noodsituatie ?
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Even zodat de rest er niet op hoeft te klikken: "Kans op noodsituatie groter: voorbereiding nodig op 72 uur zonder water, stroom of internet"koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
Ik ben wel benieuwd naar jullie uitwijkcentra of plannen mbt een mogelijke noodsituatie ?
Wat betreft mijn warmtepomp: warme trui aan en niet douchen. Het 300 liter SWW vat lijkt me hier heel nuttig voor meer noodzakelijke dingen zoals drinken. Daarnaast heb ik ook nog waterzuiveringsspullen liggen maar dat is off topic hier. Mijn warmtepomp is een split dus geen vorstbeveiliging nodig.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 02-11-2025 20:16 ]
Iedereen heeft wel dekens in de kast neem ik aan...
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als er echt een grootschalige stroomstoring is dan zal je ook geen gas krijgen hoor. Al die compressorsstationnetjes liggen dan ook gewoon plat natuurlijk.tonwes99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:14:
Ik ben blij dat ik nog op gas kook, als WP in storing ligt (of geen stroom heeft) kan ik 10-20kW stoken op 6 pitten voordat de houtkachel (2kW?) aangaat. Ik overweeg toch mijn fornuis om te bouwen naar propaan ipv. op elektra te koken. Kook liever op gas, en je hebt meteen een backup.
Ik snap die wil voor een back-up niet zo. Decennia hebben we al CV ketels en dan was een back-up niet nodig en dan hebben we nu warmtepompen die doorgaans een ingebouwde backup hebben (de back-up heater) en dan hebben we ineens gas als back-up nodig
Hier overigens ook een split dus hoef ook niets te doen als het vriest behalve een deken pakken. 200 liter water zit er dan nog in de boiler. Normaliter drink je dat niet.. maar bij nood
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 09:41
Ik ben toevallig gebouwbeheerder van een locatie die als uitwijk gestrikt iskoevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
En toevallig wordt die met warmtepompen verwarmd. Dat vond de crisisdienst een (klein) logistiek voordeel: minder diesel nodig en geen losse heaters. Wel een relatief groot aggregaat, maar dat maakt logistiek weinig uit. Alles van brandstof blijven voorzien bij een langere crisis is meer werk.
Voor thuis maak ik me geen illusies of zorgen. Als ik thuis ben gaat het onbeperkt goed, zo niet is er worst case kans dat er iets kapotvriest. Dat accepteer ik dan maar.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Op dit moment hebben we net een 16kw Panasonic tcap geïnstalleerd naast de remeha 40kw gasketel. Gas gebruik is no nog 0.3m3/dag.koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
Voor de nood situatie hebben we bijna 40 PV panelen en gaan we de 16kwh accu met island mode uitbreiden naar 96 of uiteindelijk 160kwh. Tevens een 6kw diesel generator op het oog.
Verder een hout cv kachel aansluiten op het 500L buffervat. When all else fails we can burn the furniture..
Het irritante waar ik dit weekend over nadacht is niet zo zeer eigen gebruik, maar wat er met riolering gebeurt. Heb je een keer klep in je riool nodig?
Hoe zie je dat voor je qua CO2-concentratie? Als je 10 kW gas stookt is dat 1 m3 methaan per uur. Dat resulteert op zijn beurt in 1 m3 CO2 (eenmaal afgekoeld). In een voorbeeldruimte van 60 m2 x 2,5 m = 150 m3, geeft dat dus CO2-concentratie die stijgt met 1/150 * 1e6 = 6666 ppm per uur.tonwes99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:14:
Ik ben blij dat ik nog op gas kook, als WP in storing ligt (of geen stroom heeft) kan ik 10-20kW stoken op 6 pitten voordat de houtkachel (2kW?) aangaat. Ik overweeg toch mijn fornuis om te bouwen naar propaan ipv. op elektra te koken. Kook liever op gas, en je hebt meteen een backup.
Ik zie gas wel als goeie back-up om te koken, b.v. met een campingstelletje. Daar moet echter wel enige ventilatie tegenover staan. Maar verwarmen, zonder rookgasafvoer?
Een terugslagklep in je riolering bedoel je ? Als er een overstroming is loop je het risico dat er 1000L stront per minuut uit je wc pot komt.Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:03:
[...]
Op dit moment hebben we net een 16kw Panasonic tcap geïnstalleerd naast de remeha 40kw gasketel. Gas gebruik is no nog 0.3m3/dag.
Voor de nood situatie hebben we bijna 40 PV panelen en gaan we de 16kwh accu met island mode uitbreiden naar 96 of uiteindelijk 160kwh. Tevens een 6kw diesel generator op het oog.
Verder een hout cv kachel aansluiten op het 500L buffervat. When all else fails we can burn the furniture..
Het irritante waar ik dit weekend over nadacht is niet zo zeer eigen gebruik, maar wat er met riolering gebeurt. Heb je een keer klep in je riool nodig?
dat bestaat gewoon hoor. zorgt ook dat er geen ratten je wc in kunnen kruipen.koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:10:
[...]
Een terugslagklep in je riolering bedoel je ? Als er een overstroming is loop je het risico dat er 1000L stront per minuut uit je wc pot komt.
verder als je echt wilt preppen, dan blijf je niet in nederland wonen, maar zoek je een leuk eiland/continent uit die wat minder centraal ligt.
[ Voor 17% gewijzigd door Powrskin op 02-11-2025 21:14 ]
Nukezone FTW
Als de stroom er langdurig uit ligt heb je in de Randstad het probleem dat het riool niet leeggepompt wordt. Ik heb ooit wat gedaan bij een waterschap en die riool pomp huisjes doen rustig 6m3/minuut, wat zonder stroom dan vanaf het laagste punt omhoog gaat komen. Mogelijk door mijn riool de wc op de begane grond in. Dus ja.. een keer klep in het riool?koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:10:
[...]
Een terugslagklep in je riolering bedoel je ? Als er een overstroming is loop je het risico dat er 1000L stront per minuut uit je wc pot komt.
Hier in de omgeving is al eens een week of langer met tankwagens het riool steeds leeg gehouden ivm een pompstation dat in de problemen zat.Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:15:
[...]
Als de stroom er langdurig uit ligt heb je in de Randstad het probleem dat het riool niet leeggepompt wordt. Ik heb ooit wat gedaan bij een waterschap en die riool pomp huisjes doen rustig 6m3/minuut, wat zonder stroom dan vanaf het laagste punt omhoog gaat komen. Mogelijk door mijn riool de wc op de begane grond in. Dus ja.. een keer klep in het riool?
Voor mij is het preppen een goed excuus om mooie speeltjes in huis te halen. Wie heeft er nou geen Rems perstang nodig om z’n eigen leidingen te kunnen maken…Powrskin schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:12:
[...]
dat bestaat gewoon hoor. zorgt ook dat er geen ratten je wc in kunnen kruipen.
verder als je echt wilt preppen, dan blijf je niet in nederland wonen, maar zoek je een leuk eiland/continent uit die wat minder centraal ligt.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 09:41
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wise enough to play the fool
Vorstkleppen er op en je hebt geen probleem met een monoblock.Martin7182 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:50:
De kans op stroomuitval in de winter is juist de reden om buiten geen (monoblock) L/W te hebben. Voor een split unit is hier geen business case, het huis wordt al verwarmd met L/L. Binnen doet een ventilatie L/W (WPB) ook dienst als bijverwarming via de vloer. Maar dat is maar een extraatje.
Als het echt koud wordt, dan pak ik de petroleum kachel erbij, daar kunnen we evt. ook op koken.
Juist de DIY vriendelijkheid zorgt er voor dat ik een afkeer heb van split units. Mocht m'n huidige monoblock wp ooit aan vervanging toe zijn dan kan ik zelf de buitenunit vervangen. Geen gedoe met speciale gereedschappen, certificeringen of een installateur die langs móet komen.
Gezien de eerdere modbreak richt ik me specifiek op de verwarming met de warmtepomp. Voor mijn goed geisoleerde woning met hoge thermische massa vind ik dit echt een non-issue. Zelfs als die 3 dagen uitval precies plaatsvindt als het buiten gemiddeld 0°C is dan verwacht ik dat het na 3 dagen zonder verwarming binnen nog wel 10-15°C blijft. Dat is niet comfortabel maar niet levensbedreigend o.i.d. Ik ben opgegroeid in een huis waar grote delen van de woning (zoals mijn slaapkamer) die niet in de buurt van de houtkachel waren vaak in die richting zaten.SebastiaanPs schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:07:
Even zodat de rest er niet op hoeft te klikken: "Kans op noodsituatie groter: voorbereiding nodig op 72 uur zonder water, stroom of internet"
Met een 300L boiler kunnen we met zuinig gebruik zelfs nog wel 3 dagen lang warm water hebben om te douchen. Vanuit dat opzicht een warmtepomp (of in ieder geval een boiler) juist een voordeel.
Ik zie allerlei andere zaken die hier offtopic zijn als veel belangrijker/relevanter in dit scenario.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daar heb ik dus wat twijfels bij.Insert12 schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:33:
[...]
Vorstkleppen er op en je hebt geen probleem met een monoblock.
Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Als je monoblock met vorstkleppen toch stuk vriest, dan kun je hem inderdaad zelf vervangenJuist de DIY vriendelijkheid zorgt er voor dat ik een afkeer heb van split units. Mocht m'n huidige monoblock wp ooit aan vervanging toe zijn dan kan ik zelf de buitenunit vervangen. Geen gedoe met speciale gereedschappen, certificeringen of een installateur die langs móet komen.
Dan is m'n Atag wp de uitzondering, de vorstklep is rechtstreeks in een eigen ingang in de platenwisselaar geschroefd met een eigen ontwerp vorstklep (deze: https://www.wasco.nl/artikel/0620352). Ik ben er dus niet bang voor.Martin7182 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:35:
[...]
Daar heb ik dus wat twijfels bij.
Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
[...]
Als je monoblock met vorstkleppen toch stuk vriest, dan kun je hem inderdaad zelf vervangen
Het artikel van Vakblad Installatietechniek kan ik overigens nergens vinden. Ben er wel benieuwd naar, ook naar de manier waarop getest is en welke types wel of juist niet goed zouden werken.
Wel handig dat de klep geintegreerd is, maar qua type lijkt dit geen eigen ontwerp. Dit is gewoon een Caleffi vorstklep met luchtsensor: https://www.caleffi.com/n...sensor-108-caleffi-108611Insert12 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:11:
[...]
Dan is m'n Atag wp de uitzondering, de vorstklep is rechtstreeks in een eigen ingang in de platenwisselaar geschroefd met een eigen ontwerp vorstklep (deze: https://www.wasco.nl/artikel/0620352). Ik ben er dus niet bang voor.
In het geval van mijn (Panasonic) WP zijn vorstkleppen niet handig, omdat de Panasonic vorstbeveiliging (waarbij hij water continu gaat rondpompen) pas in werking treed nadat de vorstkleppen zo koud geworden zijn dat ze gaan lozen. Volgens wat andere Tweakers is dit weer op te lossen door de kleppen deels te isoleren.
Mijn eigen conclusie is dat de kans dat het zó hard vriest + stroomuitval + zelf afwezig zijn, zo laag is dat ik het risico aandurf, en dat met de prijs van de kleppen + false-positives het niet echt een aantrekkelijke optie vind.
We hebben een 25mm aansluiting op het waternet en we zijn van plan een flink bad en een grote regendouche te installeren. De loodgieter stelde voor om 16mm warm water leiding en 20mm koud water leiding naar de badkamer toe te leggen. Ik zou niet willen dat we straks te weinig volume en druk naar onze badkamer- en douchekranen toe hebben en vraag me af of het raadzaam is om die leidingen niet naar allebei 20mm of 22mm te vergroten, maar weet niet hoe ik kan uitvogelen of uberhaupt nodig is en of dat nog andere nadelen heeft.
Kan iemand mij hier misschien meer over vertellen of in de juiste richting wijzen? Of hoort dit meer thuis in het badkamer topic?
maak een eigen badkamer topic en we helpen je daar allemaal graag. Mijn loodgieter heeft vorige week geadviseerd om bij een eventuele badkamer renovatie alles 20 en 26 MLB te maken, dus die is het met jouw zorgen eens. Met MLB16 duurt het nu 20 minuten om het bad vol te laten lopen.MvdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:42:
Binnenkort wordt door Saman een full electric Daikin 8kW warmtepomp geïnstalleerd en ik ben nu met onze huidige installateur/loodgieter het leidingwerk aan het voorbereiden, maar twijfel even waar ik goed aan doe betreft de leidingen naar de badkamer toe.
We hebben een 25mm aansluiting op het waternet en we zijn van plan een flink bad en een grote regendouche te installeren. De loodgieter stelde voor om 16mm warm water leiding en 20mm koud water leiding naar de badkamer toe te leggen. Ik zou niet willen dat we straks te weinig volume en druk naar onze badkamer- en douchekranen toe hebben en vraag me af of het raadzaam is om die leidingen niet naar allebei 20mm of 22mm te vergroten, maar weet niet hoe ik kan uitvogelen of uberhaupt nodig is en of dat nog andere nadelen heeft.
Kan iemand mij hier misschien meer over vertellen of in de juiste richting wijzen? Of hoort dit meer thuis in het badkamer topic?
Blijkbaar zijn dat allemaal loodgieters uit de tijd dat een CV ketel ook altijd minimaal 30 kW vermogen moest hebben. Dan konden ze meer vangen en hoefde ze niets uit te rekenen. Volgens mij is de belangrijkste parameter de waterdruk. Bij 2 bar en 6 meter MLB van 16 mm kan er zeker meer dan 30 liter per minuut worden getransporteerd. Ik neem aan dat je geen bad van 600 liter* hebt.Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:56:
[...]
maak een eigen badkamer topic en we helpen je daar allemaal graag. Mijn loodgieter heeft vorige week geadviseerd om bij een eventuele badkamer renovatie alles 20 en 26 MLB te maken, dus die is het met jouw zorgen eens. Met MLB16 duurt het nu 20 minuten om het bad vol te laten lopen.
*600: meer dan dat, bad wordt gevuld door mix van koud & warm.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
16mm is genoeg voor zorgeloos bad OF regendouche, maar gebruik je ze tegelijk, dan merk je wel een afnemende flow. Ik had separate leidingen gevraagd voor 2e badkamer en wastafels maar kon de loodgieter niet overtuigen. Nu nog steeds voldoende water om te (regen)douchen als elders een kraan (of zelfs 2e regendouche!) opengaat, en de thermostaatkraan houdt de temperatuur wel Ok. Dus geen must, maar je merkt het wel.MvdD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:42:
Binnenkort wordt door Saman een full electric Daikin 8kW warmtepomp geïnstalleerd en ik ben nu met onze huidige installateur/loodgieter het leidingwerk aan het voorbereiden, maar twijfel even waar ik goed aan doe betreft de leidingen naar de badkamer toe.
Denk je aan warmteterugwinning op je afvoer? Kun he koud water bijwarmen, ofwel naar je mengkraan of vulling van je boilervat…
Is de grens ook niet het water van het waterleiding bedrijf ?blb4 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:46:
[...]
Blijkbaar zijn dat allemaal loodgieters uit de tijd dat een CV ketel ook altijd minimaal 30 kW vermogen moest hebben. Dan konden ze meer vangen en hoefde ze niets uit te rekenen. Volgens mij is de belangrijkste parameter de waterdruk. Bij 2 bar en 6 meter MLB van 16 mm kan er zeker meer dan 30 liter per minuut worden getransporteerd. Ik neem aan dat je geen bad van 600 liter* hebt.
Ik had begrepen dat een huis aansluiting met normale capaciteit maar 12 L/min kan leveren.
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik heb met een snelle scan gevonden dat wettelijk de waterdruk minimaal 1,5 bar mag zijn en dat een hoofdwaterleiding voor een woonhuis gebruikelijk PE 25 wordt toegepast. Onder die omstandigheden kan er normaal gesproken 50 l/m geleverd worden. Natuurlijk wat afhankelijk van lengte en exacte omstandigheden.PeteSplit schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:03:
[...]
Is de grens ook niet het water van het waterleiding bedrijf ?
Ik had begrepen dat een huis aansluiting met normale capaciteit maar 12 L/min kan leveren.
Grootere diameter is lagere water snelheid is minder waterslag. Ligt er allemal maar aan hoe alles is aangesloten in het geheel.Erwin_83 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:19:
De boiler temperatuur bij een wp is lager dan cv douchewater, dus ik zie geen nut in een koudwater leiding die groter is dan de warmwater leiding.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Als wij de douche aanzetten (20liter/min) doet het bad nog maar 2 liter / minuut (met colafles gemeten). Zal ongetwijfeld aan de brakke installatie liggen, maar ten opzichte van het uurloon van een goede loodgieter zijn 26mm of 20mm buizen een koopje. En dan weet je tenminste dat het daar niet aan ligt. Overigens heb je wel gelijk dat langzamere stroming in de buis het water ook afkoelt, en deze buizen mag je vanwege kans op legionella niet isoleren.blb4 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:44:
[...]
Ik heb met een snelle scan gevonden dat wettelijk de waterdruk minimaal 1,5 bar mag zijn en dat een hoofdwaterleiding voor een woonhuis gebruikelijk PE 25 wordt toegepast. Onder die omstandigheden kan er normaal gesproken 50 l/m geleverd worden. Natuurlijk wat afhankelijk van lengte en exacte omstandigheden.
Vitens gaat uit van nominaal 1.5 m³/h met een wettelijke ondergrens van 1 m³/h (zie https://www.vitens.nl/-/m...en-consument-2025_DEF.pdf). Dat is 25 of 17 liter per minuut.PeteSplit schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:03:
Is de grens ook niet het water van het waterleiding bedrijf ?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een belangrijk nadeel van een dikke warmwaterleiding is dat het langer duurt voordat er warm water is. Je moet dus ook meer koud water verspillen tijdens het wachten.Beer070 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:29:
[...]
Als wij de douche aanzetten (20liter/min) doet het bad nog maar 2 liter / minuut (met colafles gemeten). Zal ongetwijfeld aan de brakke installatie liggen, maar ten opzichte van het uurloon van een goede loodgieter zijn 26mm of 20mm buizen een koopje. En dan weet je tenminste dat het daar niet aan ligt. Overigens heb je wel gelijk dat langzamere stroming in de buis het water ook afkoelt, en deze buizen mag je vanwege kans op legionella niet isoleren.
Bij koudwaterleidingen is dit nadeel er niet. Vandaar dat het voorheen gebruikelijk was om bij koper bv 12mm voor warm water te gebruiken, en 15mm voor koud.
20 L/m is trouwens ook wel een flinke stortdouche.
Je verspilt koud water plus de warmte van net zo'n groot deel water in de leiding. Want het koude water was eerder opgewarmd. Netto gezien verspil je in feite warm water.marcop23 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:47:
[...]
Een belangrijk nadeel van een dikke warmwaterleiding is dat het langer duurt voordat er warm water is. Je moet dus ook meer koud water verspillen tijdens het wachten.
Is een alternatief het plaatsen van een vorstvrijlint 230 Vac i.c.m. een noodstroomaccu met 230 Vac uitgang? Zo’n vorstvrijlint trekt ca. 10 Watt/meter en kan dan bij de buitenunit om de bovengrondse leidingen worden gewikkeld om te voorkomen dat deze leidingen kunnen bevriezen. Je zou hiermee wel een aantal dagen vorst bij spanningsuitval kunnen overbruggen.Elmardus schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:30:
[...]
Wel handig dat de klep geintegreerd is, maar qua type lijkt dit geen eigen ontwerp. Dit is gewoon een Caleffi vorstklep met luchtsensor: https://www.caleffi.com/n...sensor-108-caleffi-108611
In het geval van mijn (Panasonic) WP zijn vorstkleppen niet handig, omdat de Panasonic vorstbeveiliging (waarbij hij water continu gaat rondpompen) pas in werking treed nadat de vorstkleppen zo koud geworden zijn dat ze gaan lozen. Volgens wat andere Tweakers is dit weer op te lossen door de kleppen deels te isoleren.
Mijn eigen conclusie is dat de kans dat het zó hard vriest + stroomuitval + zelf afwezig zijn, zo laag is dat ik het risico aandurf, en dat met de prijs van de kleppen + false-positives het niet echt een aantrekkelijke optie vind.
Na een vrij lang traject met een installateur ligt er nu een haalbaar plan. In eerste instantie wilden ze een vrij standaard installatie plaatsen, maar dat zou betekenen dat de warmtepomp niet optimaal zou kunnen draaien door te dunne leidingen. Daarom is het plan aangepast: ongeveer 15 meter 15 mm-leiding wordt vervangen door 22 mm, en er komt nog 5 à 10 meter nieuwe 22 mm-leiding bij in de kruipruimte. Ook de verdeler van de vloerverwarming en een aantal andere onderdelen worden vervangen.
:strip_exif()/f/image/o5RMuixZ7RkZz43UMqiknOyp.jpg?f=fotoalbum_large)
De totale investering komt uit op € 13.544 netto. Door de combinatie met recent vervangen ramen verdubbelt de ISDE-subsidie op dat onderdeel, waardoor ik nog € 950 in plaats van € 475 terugkrijg. Per saldo kun je zeggen dat de warmtepomp ongeveer € 13.000 kost.
Ik heb vertrouwen in de installatie en in het bedrijf, maar de prijs blijft fors. Tegelijk is mijn cv-ketel uit 2009 aan vervanging toe, dus een investering moet sowieso gebeuren. De vraag is vooral of er met dit bedrag nog een redelijke terugverdientijd haalbaar is. Mogelijk komen er later nog kosten bij voor vervanging van twee of drie radiatoren boven.
Ik twijfel daarom of een hybride oplossing, of zelfs gewoon nog een nieuwe cv-ketel voor de komende 10 tot 15 jaar, niet rationeler zou zijn. Kort gezegd: een lastig dilemma. Het hart zegt all-electric, het verstand misschien iets anders…
Tja dat is best een flinke investering. Het vervangen van de vloerverwarmingverdeler en het upgraden van het leidingwerk maken de prijs hoger.GvNL schreef op donderdag 6 november 2025 @ 01:47:
Ik heb eerder wat updates gedeeld over mijn overstap naar een all-electric warmtepomp. Het gaat om een redelijk geïsoleerde hoekwoning uit 1987, waarvoor een warmtepomp van ongeveer 6 à 7 kW voldoende zou moeten zijn.
Na een vrij lang traject met een installateur ligt er nu een haalbaar plan. In eerste instantie wilden ze een vrij standaard installatie plaatsen, maar dat zou betekenen dat de warmtepomp niet optimaal zou kunnen draaien door te dunne leidingen. Daarom is het plan aangepast: ongeveer 15 meter 15 mm-leiding wordt vervangen door 22 mm, en er komt nog 5 à 10 meter nieuwe 22 mm-leiding bij in de kruipruimte. Ook de verdeler van de vloerverwarming en een aantal andere onderdelen worden vervangen.
[Afbeelding]
De totale investering komt uit op € 13.544 netto. Door de combinatie met recent vervangen ramen verdubbelt de ISDE-subsidie op dat onderdeel, waardoor ik nog € 950 in plaats van € 475 terugkrijg. Per saldo kun je zeggen dat de warmtepomp ongeveer € 13.000 kost.
Ik heb vertrouwen in de installatie en in het bedrijf, maar de prijs blijft fors. Tegelijk is mijn cv-ketel uit 2009 aan vervanging toe, dus een investering moet sowieso gebeuren. De vraag is vooral of er met dit bedrag nog een redelijke terugverdientijd haalbaar is. Mogelijk komen er later nog kosten bij voor vervanging van twee of drie radiatoren boven.
Ik twijfel daarom of een hybride oplossing, of zelfs gewoon nog een nieuwe cv-ketel voor de komende 10 tot 15 jaar, niet rationeler zou zijn. Kort gezegd: een lastig dilemma. Het hart zegt all-electric, het verstand misschien iets anders…
Zo’n WeHeat Sparrow kan goedkoper, zie hier en hier. Je kunt eens in het WeHeat topic vragen om tips voor goede installateurs in jouw regio.
Als ik jouw huidige investering van €13k na subsidie invul op BerekenHet.nl, met een eerder gasverbruik van 850 m3, rendement ketel 95% (realistisch), warmtepomp SCOP 4,5 (realistisch), standaard kosten gasaansluiting, gas en elektriciteit, dan kom ik op een terugverdientijd van 13.0 jaar. Valt me nog mee en moet dus met een wat lagere prijs korter kunnen.
Waar we het dan nog niet over hebben gehad is (1) reductie CO2 emissie, (2) waardeverhoging huis en (3) eventuele effecten op hypotheekrente (afhankelijk van bank).
Volgens onderzoek NVM heeft duurzaamheid een grote invloed op de verkoopprijs, grofweg 3% hogere verkoopprijs per energielabel omhoog, zie https://www.nvm.nl/nieuws...woningen-presteren-beter/
Met een full electric L/W warmtepomp gaat je energielabel typisch 1-2 stappen omhoog. + 3% op je verkoopprijs is een enorm bedrag!
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat die welkomstbonus betreft: als je elk jaar overstapt wel ja, maar dat doen we heel weinig.Glashelder schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:15:
13 jaar vind je meevallen? Ik vind dat wel heel erg lang. Maar het wordt langer, want als je een gasaansluiting hebt dan krijg je een (veel) hogere welkomstbonus/korting van de energieleverancier.
In het grotere plaatje: die woning moet een keer van het gas af; bij de eerste overgang naar een warmtepomp heb je extra kosten zoals leidingwerk, pomploze verdeler en SWW vat. In deze casus is de tvt zelfs met die extra kosten 13 jaar, valt me nog mee. En dan reken je nog niet de waardestijging van je huis mee, die optreedt door de stijging van het energielabel. Dat gaat wel om substantiële bedragen. De korting op je hypotheekrente kan ook leuke bedragen opleveren. Stel je hebt een hypotheek van €500k en je rentekorting is 0,1%, dan is dat €500 per jaar. In 10-15 jaar tijd is dat ook een substantieel bedrag.
Edit: wat we ook niet hebben meegerekend is het vervangen van de CV ketel uit 2009. €2k? Ook in mindering te brengen op het investeringsbedrag als je de tvt berekent.
[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 06-11-2025 07:58 ]
Daar heb ik twijfels bij. Het zijn niet alleen bovengrondse leidingen die kunnen bevriezen. O.a. de pomp en warmtewisselaar bevatten ook water.Nous112 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:05:
[...]
Is een alternatief het plaatsen van een vorstvrijlint 230 Vac i.c.m. een noodstroomaccu met 230 Vac uitgang? Zo’n vorstvrijlint trekt ca. 10 Watt/meter en kan dan bij de buitenunit om de bovengrondse leidingen worden gewikkeld om te voorkomen dat deze leidingen kunnen bevriezen. Je zou hiermee wel een aantal dagen vorst bij spanningsuitval kunnen overbruggen.
Ja bizar heGvNL schreef op donderdag 6 november 2025 @ 01:47:
Ik heb eerder wat updates gedeeld over mijn overstap naar een all-electric warmtepomp. Het gaat om een redelijk geïsoleerde hoekwoning uit 1987, waarvoor een warmtepomp van ongeveer 6 à 7 kW voldoende zou moeten zijn.
[Afbeelding]
hybride(ondanks zelfde buitenunit de model die ik heb tenminste, werkt gewoon solo voor volledig CV vraag) kost rond 5K en all electric rond 12-15K, dat is een duur 3 weg klep, boiler, expansievat en naverwarmer...
Met een monoblock kan je direct vanuit beneden voeden i.p.v eerst helemaal naar boven en dan weer naar beneden.
De grootste warmtevraag zit beneden dan maakt de dunnere leidingen naar boven niet meer uit.
De oude gasketel hangt hier nog, om die reden draait de warmtepomp hier ook "hybride" en gaan we tapwater wel anders oplossen.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2025 08:34 ]
Idd. focus je bij lange leidingen vooral/alleen op huiskamer-verbruik, de kleinere flow naar andere verbruikers is minder relevantmr_evil08 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:29:
[...]
Ja bizar he
hybride(ondanks zelfde buitenunit de model die ik heb tenminste, werkt gewoon solo voor volledig CV vraag) kost rond 5K en all electric rond 12-15K, dat is een duur 3 weg klep, boiler, expansievat en naverwarmer...
Met een monoblock kan je direct vanuit beneden voeden i.p.v eerst helemaal naar boven en dan weer naar beneden.
De grootste warmtevraag zit beneden dan maakt de dunnere leidingen naar boven niet meer uit.
De oude gasketel hangt hier nog, om die reden draait de warmtepomp hier ook "hybride" en gaan we tapwater wel anders oplossen.
En - als leidingen met driewegkleppen e.d. te complex worden - overweeg toch een stand alone warmtepompboiler. Ja, deze gebruikt je in-huis luch, ja, deze maakt lawaai, maar kost na subsidie maar eur1000. Hij is er ook met een extra sipraal, als je het leuk vind kun je dan tzt toch je WP hieraan koppelen (met de driewegklep;).
Die 2x bonus kan er vanaf. Jaar onderhoud en 12 maanden onderhoud.GvNL schreef op donderdag 6 november 2025 @ 01:47:
[Afbeelding]
Ook deze discussie is al diverse malen langsgekomen. Het meest efficient is watercirculatie. Een warmtelint krijg je niet om alle (interne) leidingen of om een ingebouwd expansievat. Meeste monoblocks (zo niet allemaal) hebben watercirculatie als standaard beveiligingsfunctie; als er geen warmtevraag is en de buitentemperatuur zakt onder een bepaalde temperatuur dan gaat de circulatiepomp draaien. Mijn Panasonic WP verbruikt dan minder dan 20W (wordt wel meer als de ingebouwde expansievatverwarmer ook aan gaat).Nous112 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:05:
[...]
Is een alternatief het plaatsen van een vorstvrijlint 230 Vac i.c.m. een noodstroomaccu met 230 Vac uitgang? Zo’n vorstvrijlint trekt ca. 10 Watt/meter en kan dan bij de buitenunit om de bovengrondse leidingen worden gewikkeld om te voorkomen dat deze leidingen kunnen bevriezen. Je zou hiermee wel een aantal dagen vorst bij spanningsuitval kunnen overbruggen.
Om dit te laten werken moet je dus zorgen dat je op 1 of andere manier de WP van (nood)stroom kan voorzien. Dat vraagt wel wat installatiewerk; er zit geen stekker aan de WP.
GvNL schreef op donderdag 6 november 2025 @ 01:47:
[Afbeelding]
Hybride moet je ook een nieuwe gasketel
Vastrecht gas en maandelijkse contractkosten is ook zo eur 340 en stijgende
En ergens de komende 10-20 jaar moet je toch van het gas af
Als je hybride met gasketel doet dan krijg je over 10-20 jaar alsnog de ombouw voor je kiezen.
En wie garandeert dat er dan nog steeds de isde subsidie is en gasaansluiting weghalen nog gratis is?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja, goede vraag. Een nieuwe cv-ketel voelt sowieso als een desinvestering, want uiteindelijk is gas het verleden. Als die aanpassingen met de leidingen niet nodig was, samen met wat andere zaken, dan had dat wellicht 2.000 euro gescheeld. De vraag is überhaupt of je zo'n installatie moet laten hangen om 2.000 euro meer of minder. Tegelijkertijd dacht ik aanvankelijk dit geheel voor netto 10.000 euro te kunnen realiseren. Misschien was ik te optimistisch.BarryH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:41:
[...]
Als je hybride met gasketel doet dan krijg je over 10-20 jaar alsnog de ombouw voor je kiezen.
En wie garandeert dat er dan nog steeds de isde subsidie is en gasaansluiting weghalen nog gratis is?
Dat is een stevige prijs 16k. De warmtepomp is 6k.
Ik zou het bedrijf om een specificatie vragen van de overige 10k. Dus ook de manuren. Nu staat er alleen een totaalbedrag.
En als ze dat niet willen of kunnen zegt dat al genoeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 06-11-2025 13:19 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Over naar je eigen topic.GvNL schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:13:
[...]
Ja, goede vraag. Een nieuwe cv-ketel voelt sowieso als een desinvestering, want uiteindelijk is gas het verleden. Als die aanpassingen met de leidingen niet nodig was, samen met wat andere zaken, dan had dat wellicht 2.000 euro gescheeld. De vraag is überhaupt of je zo'n installatie moet laten hangen om 2.000 euro meer of minder. Tegelijkertijd dacht ik aanvankelijk dit geheel voor netto 10.000 euro te kunnen realiseren. Misschien was ik te optimistisch.
korte versie
1/ doe deze winter op de gasketel dan weet je veel beter je warmteverlies bij vorst en dus het vermogen bij -10
2/ Optie warmtepomp in de tuin en in de kruipruimte aansluiten bij de vloerverwarming verdeler (minder resonantie in de woning en je 15mm leiding naar boven is voldoende goed. want dij dT=5 kan je tot 2,8kW verplaatsen en bij dT iets hoger zelfs meer
3/ perfect is the enemy of good: met een paar concessies op verbruik kan je veel installatiewerk vermijden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee dat moet niet. ;-)BarryH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:41:
[...]
Je kan de oude ketel aanhouden en een warmtepomp naast hangen, de warmtepomp stuurt via het aan/uit contact de gasketel aan als het moet.
De oude ketel kan nog een tijd dienst doen voor alleen tapwater, risico op storingen nemen wel toe uiteraard.
Nieuwe ketel bij hybride stellen marketinglui altijd voor om meer te verdienen en ze willen apparatuur van een ander liever niet supporten.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 06-11-2025 14:00 ]
Klopt. Maar er zijn maar weinig installateurs die dat willen installerenSTIMPPYYY schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:00:
Je wordt op MP doodgegooid met CV ketels. Die van mij heb ik gratis laten afhalen vorig jaar (9 jaar oud).
Vind het eerlijk gezegd nog wel redelijk marktconform. Wij waren 17k kwijt voor onze daikin installatie "verwarmen/koelen" met 300L sww.Pim57 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:15:
@GvNL
Dat is een stevige prijs 16k. De warmtepomp is 6k.
Ik zou het bedrijf om een specificatie vragen van de overige 10k. Dus ook de manuren. Nu staat er alleen een totaalbedrag.
En als ze dat niet willen of kunnen zegt dat al genoeg.
En dan heb ik het nog niet eens over de nieuwe open verdeler, al het nieuwe leidingwerk, 4x Jaga strada hybri, owja meterkast aanpassen enz enz
[ Voor 3% gewijzigd door akaQ op 06-11-2025 18:31 ]
16mm MLB daar krijg je niet meer dan 13L per minuut doorheen met je Panasonic monoblock, ik heb het ooit eens (noodgedwongen) getest.blb4 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:46:
[...]
Blijkbaar zijn dat allemaal loodgieters uit de tijd dat een CV ketel ook altijd minimaal 30 kW vermogen moest hebben. Dan konden ze meer vangen en hoefde ze niets uit te rekenen. Volgens mij is de belangrijkste parameter de waterdruk. Bij 2 bar en 6 meter MLB van 16 mm kan er zeker meer dan 30 liter per minuut worden getransporteerd. Ik neem aan dat je geen bad van 600 liter* hebt.
Dat is dan gelimiteerd door de circulatiepomp, da’s anders (en volgens mij lager) dan de waterdruk van de drinkwaterleiding.koevlaas2 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:45:
[...]
16mm MLB daar krijg je niet meer dan 13L per minuut doorheen met je Panasonic monoblock, ik heb het ooit eens (noodgedwongen) getest.
Wat zat er in de 17k? Bij mij is die 16k inclusief verdeler, nieuw leidingwerk, groepenkast aanpassen.akaQ schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:30:
[...]
Vind het eerlijk gezegd nog wel redelijk marktconform. Wij waren 17k kwijt voor onze daikin installatie "verwarmen/koelen" met 300L sww.
En dan heb ik het nog niet eens over de nieuwe open verdeler, al het nieuwe leidingwerk, 4x Jaga strada hybri, owja meterkast aanpassen enz enz
Begrijp ik goed dat bij voeden vanaf beneden een boilervat niet meer mogelijk is op zolder en daar een losse warmtepompboiler nodig is? Ik heb die nog niet gezien in horizontale varianten.mr_evil08 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:29:
[...]
Ja bizar he
WPB boiler kost met subsidie ongeveer zelfde als een vat... En liggend inderdaad nog niet gezien ;-)
Dit is misschien een optie?
https://zonneboilermagazi...ater-en-ruimteverwarming/
Die dan boven geplaatst wordt met een liggend vat?
[ Voor 33% gewijzigd door Ronald op 06-11-2025 23:53 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
- EHBX08E9W binnenunitGvNL schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:45:
[...]
Wat zat er in de 17k? Bij mij is die 16k inclusief verdeler, nieuw leidingwerk, groepenkast aanpassen.
- ERGA08EVH7 buitenunit
- EKHWS300D3V3 Rvs 300L
- BRC1HHDW/S/K madoka thermostaat
- Voordrukvat
- Montage materiaal, alles in rvs leidingen, 3 weg klep
- Montage en in bedrijf stellen
Is wel mogelijk maar dan moet je alsnog die dubbele trace trekken.GvNL schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:47:
[...]
Begrijp ik goed dat bij voeden vanaf beneden een boilervat niet meer mogelijk is op zolder en daar een losse warmtepompboiler nodig is? Ik heb die nog niet gezien in horizontale varianten.
Ik heb veel zelf gedaan, Electra, kabels en buizen plaatsen, isolatie, omleggen van hygiëne water, ruimte maken in de kelder, steunen maken om buffervat de kelder in te krijgen, en uiteindelijk met een Nexus 500L RVS vat en 16kw Panasonic TCAP toch nog 12k uitgegeven. Al bijna 400 euro aan kogel kranen en 600 euro aan binnen buis.akaQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:23:
[...]
- EHBX08E9W binnenunit
- ERGA08EVH7 buitenunit
- EKHWS300D3V3 Rvs 300L
- BRC1HHDW/S/K madoka thermostaat
- Voordrukvat
- Montage materiaal, alles in rvs leidingen, 3 weg klep
- Montage en in bedrijf stellen
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QqmIRLVl9DHhnQ2JbeoSvQgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Excl leidingwerk en elektra, dit had ik idd ook zelf gedaan.Beer070 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:27:
[...]
Ik heb veel zelf gedaan, Electra, kabels en buizen plaatsen, isolatie, omleggen van hygiëne water, ruimte maken in de kelder, steunen maken om buffervat de kelder in te krijgen, en uiteindelijk met een Nexus 500L RVS vat en 16kw Panasonic TCAP toch nog 12k uitgegeven. Al bijna 400 euro aan kogel kranen en 600 euro aan binnen buis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet nog een leuk ventilerend huisje om de WP, zal uiteindelijk ook nog weer 800 euro kosten. We hebben wat leisteen over van het dak waar we iets moois mee willen maken.akaQ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:39:
[...]
Excl leidingwerk en elektra, dit had ik idd ook zelf gedaan.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ligt eraan waar je woont. Het is erg vochtig (mistig), als het dan ook nog onder de 6 graden is, is een defrost niet ondenkbaar.ruub26 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:03:
Is het normaal om met dit weer al defrosts te hebben? zo niet hoe kan ik die op dit moment voorkomen?
Er zit een ontluchting ventiel bovenop, maar omdat er mogelijk propaan in dit water kan komen moet die handmatig zijn en niet automatisch.Rimco schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:59:
@Beer070 Zit er een veiligheidsventiel op het vat zelf? Met al die kogelkranen is dat wel wenselijk, voor het geval iemand per ongeluk het vat afsluit van de inlaatcombinatie (of ander veiligheidsventiel).
Het vat bestaat uit een aantal gescheiden circuits die ieder op het circuit een veiligheidsventiel hebben en op een plek waar de kelder als laagste punt niet onderloopt. Bij de WP buiten, bij de afgifte binnen met een afvoer.
Mijn bedachte handleiding voor alles afsluiten is dat je dan de ontluchter open moet zetten om drukverschillen op te vangen.
Heb jij een beter idee?
Maar wie maakt daar de teksten, 25jr ervaring in Klimaattechnologie maar wat is een geïntrigeerde of zelfstandige pomp?
https://www.grundfos.com/nl/campaign/the-new-alpha-go-range
Je wilt veiligheid nooit laten afhangen van mogelijke menselijke fouten, en dus een (extra) overdrukventiel van 6 of 8 bar op het vat zelf hebben als je een kogelkraan hebt tussen boiler en inlaatcombinatie.
Voorbeeldje:
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Het lijkt op de foto dat de warmwater uitgangsleiding van de boiler deels omhoog loopt en niet eerst een stuk naar beneden. Dit moet wel om eenpijpscirculatie te voorkomen.Beer070 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:27:
[...]
Ik heb veel zelf gedaan, Electra, kabels en buizen plaatsen, isolatie, omleggen van hygiëne water, ruimte maken in de kelder, steunen maken om buffervat de kelder in te krijgen, en uiteindelijk met een Nexus 500L RVS vat en 16kw Panasonic TCAP toch nog 12k uitgegeven. Al bijna 400 euro aan kogel kranen en 600 euro aan binnen buis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Een afsluiter na de inlaatcombinatie is niet toegestaan. In de warmwater leiding maakt het niet uit.Rimco schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:18:
@Beer070 Het gaat niet om ontluchten, maar overdruk door het opwarmen. Stel je sluit de kogelkranen van koud en warm tapwater terwijl je WP met zijn spiraal aan het opwarmen is kan je druk opbouwen totdat je boiler uit elkaar klapt. Ik ga er daarbij vanuit dat dit een normaal boilervat is, geen hygiëneboiler.
Je wilt veiligheid nooit laten afhangen van mogelijke menselijke fouten, en dus een (extra) overdrukventiel van 6 of 8 bar op het vat zelf hebben als je een kogelkraan hebt tussen boiler en inlaatcombinatie.
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Jouw cv installatie heeft toch ook niet 2 overstort?
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 07-11-2025 12:31 ]
Zoals het nu ontworpen en opgebouwd is kan er alleen overdruk ontstaan als de warmtetoevoer open staat (er zit geen verwarmingselement in het vat). De warmtetoevoeren hebben een overdrukbeveiliging.Rimco schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:18:
@Beer070 Het gaat niet om ontluchten, maar overdruk door het opwarmen. Stel je sluit de kogelkranen van koud en warm tapwater terwijl je WP met zijn spiraal aan het opwarmen is kan je druk opbouwen totdat je boiler uit elkaar klapt. Ik ga er daarbij vanuit dat dit een normaal boilervat is, geen hygiëneboiler.
Voorbeeldje:
[Afbeelding]
Het vat bevat CV water en er loopt een spiraal doorheen met hygiene water. Die hygiene aansluitingen zitten aan de andere kant (niet op de foto) en zijn niet geïsoleerd en hebben een inlaat combinatie. Het hygiene water wordt na de spiraal naverwarmd door een gasgestookte Remeha CV met een eigen inlaat combinatie. Later wordt deze CV (hopelijk) vervangen door een water/water warmtepompboiler of anders een doorstroom verwarmer.
Op dit moment gebruiken we nog 0.2m3 - 0.4m3 gas per dag voor het naverwarmen, daarbij wordt er in de ochtend bij elkaar ongeveer 90 minuten gedoucht en 's-avonds minstens een bad van 300 liter vol gegooid. Vorig jaar was het gasgebruik in oktober 8m3/dag, en ik ben tot nu toe hartstikke blij met de resultaten van deze opstelling. We stoken nu ook het hele huis stabiel warm in plaats van 4 kamers koud te laten.
Overigens als alle kleppen dicht staan kan er wel onderdruk ontstaan doordat het vat afkoelt, en dat vind ik mogelijk een groter risico dan overdruk, vandaar de handleiding om de ontluchter open te zetten. Als de aanvoer kleppen dicht staan gaat de warmtepomp zowel via HA als via Panasonic cloud gelijk heel hard piepen dat er iets mis is met de pomp. Dus het is niet waarschijnlijk dat het onopgemerkt gebeurt.
Ik wilde vooral even checken of er goed over nagedacht is, want veel afsluiters is fijn, maar het is wel even opletten
Heb je trouwens geen last van warmte wat via de bovenste leiding een weg zoekt naar boven?
De WP pomp draait continu op en wordt gestuurd op de retour temperatuur in het vat. De bovenste leiding is richting de CV afgifte en loopt ook vrijwel continu. Warmte verlies op die punten is eerder door gebrek aan isolatie dan door stroming. Die tonzon isolatie bandage werkt onwaarschijnlijk goed voor hoe dun het is. Ik zal een warmte foto maken als ik even tijd heb. Zo’n rol van 25m en een rol plakband is nog geen 30 euro.Rimco schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:41:
@Technician-/@Beer070 Ik zag enkel heel veel afsluiters en geen leiding zonder. Nu het verduidelijkt is dat het om een hygiëneboiler gaat en er wel een verstopte inlaatcombinatie is, lijkt het allemaal te kloppen.
Ik wilde vooral even checken of er goed over nagedacht is, want veel afsluiters is fijn, maar het is wel even opletten
Heb je trouwens geen last van warmte wat via de bovenste leiding een weg zoekt naar boven?
Bij het "meten" van de temperatuur via IR-straling niet de afwijkende emissiviteit van metaal vergeten - dus een stukje plakband gebruiken, verder meet je met de tonzon-folie vooral de gereflecteerde temperatuur van de omgeving. Just my 2 mKBeer070 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:09:
[...]
De WP pomp draait continu op en wordt gestuurd op de retour temperatuur in het vat. De bovenste leiding is richting de CV afgifte en loopt ook vrijwel continu. Warmte verlies op die punten is eerder door gebrek aan isolatie dan door stroming. Die tonzon isolatie bandage werkt onwaarschijnlijk goed voor hoe dun het is. Ik zal een warmte foto maken als ik even tijd heb. Zo’n rol van 25m en een rol plakband is nog geen 30 euro.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zal een stukje Duc tape gebruiken bij een IR meting. De 1 wire thermometers zijn binnen dus die zou ik ook onder en boven de isolatie kunnen plaatsen om het isolatie verlies in te kunnen schatten.dunklefaser schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:14:
[...]
Bij het "meten" van de temperatuur via IR-straling niet de afwijkende emissiviteit van metaal vergeten - dus een stukje plakband gebruiken, verder meet je met de tonzon-folie vooral de gereflecteerde temperatuur van de omgeving. Just my 2 mK
Iets anders wat ik als onwetende thermonoob fout zou kunnen doen?
Nu nog hopen dat al die afsluiters "full bore" zijn.Rimco schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:41:
@Technician-/@Beer070 Ik zag enkel heel veel afsluiters en geen leiding zonder. Nu het verduidelijkt is dat het om een hygiëneboiler gaat en er wel een verstopte inlaatcombinatie is, lijkt het allemaal te kloppen.
Mmmm weerstand is weerstand. Gesloten of open circuit, ik zie daar niet echt veel verschil in.Rimco schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:49:
@Seafarer Daar heb je in een gesloten circuit weinig last van. Elke vernauwing geeft wat verlies, maar is op het grote geheel verwaarloosbaar. Net als dat je prima een Kamstrup kunt gebruiken waarbij je 10cm lang een vernauwing hebt.
Een Kamstrup zit alleen in de aanvoer of retour. In iedergeval in een leiding. Afsluiters die een deel van de installatie kunnen separeren zijn er direct twee, ben je een beetje enthusiast met meerdere afsluiters dan gaat dit echt wel oplopen.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
:strip_exif()/f/image/Grn7QkkCT8FKiiqI6S1QNvFV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ON6MP9vL1Fd3zHatwDAaBNbB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VbmrhPiPeHUkZKPZGLNYUi4M.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sTQw6ljnLI5QtBz3TOdRqt7Q.jpg?f=fotoalbum_tile)