• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:39
_JGC_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:15:
@Tomexergie 25 is te krap idd, dat is 20 binnen en 15 bij de koppelingen.
Wat die kranen betreft: na het persen kan je die weggooien. Dure jongens, maar het puntstuk dat er fabrieksaf in zit draai je er niet even uit.

Ik heb mijn 5KW machine net aangesloten met 32mm. Met 26mm had ik best wel wat stroomgeluiden en hoge deltaT als ik de warmtepomp ook maar iets extra vermogen gaf.

Bewijst weer dat de installatiebranche nog steeds niet klaar is voor de warmtepomp. Daarom verkopen ze ook liever hybride.
Installatie branche is daar wel klaar voor maar een sanitair boer niet. Knietjes in de aanbieding. Wat een prutswerk. Dergelijke installaties moet je niet willen. 32 mm MLB of 28 koper/staal met ruime bochten en knietjes überhaupt vermijden. Kom je veel tegen bij Remeha zijn vaak dan ook cv installateurs. Hier 26mm inwendig overal zonder vernauwing. Flow is King.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i2wX-IyJRIAvvMazN60opGVD5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYyONfuHmLc8KHJwVteyClZi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Carboy54 op 22-08-2026 16:47 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:23
Carboy54 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:36:
[...]

Installatie branche is daar wel klaar voor maar een sanitair boer niet. Knietjes in de aanbieding. Wat een prutswerk. Dergelijke installaties moet je niet willen. 32 mm MLB of 28 koper/staal en ruime bochten en knietjes vermijden. Hier 26mm inwendig overal zonder vernauwing. Flow is King.

[Afbeelding]
Ik zet er even haakjes omheen om je bedoeling te verduidelijken. Er zijn 2 interpretaties:
1. koper/staal en (ruime bochten en knietjes) vermijden.
2. (koper/staal en ruime bochten) en knietjes vermijden.

Ik hoop dat je #2 bedoelt. Als dat zo is dan kun je de tekst aanpassen tot: 'koper/staal met ruime bochten en knietjes vermijden.'

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• Carboy54
cville schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

Ik zet er even haakjes omheen om je bedoeling te verduidelijken. Er zijn 2 interpretaties:
1. koper/staal en (ruime bochten en knietjes) vermijden.
2. (koper/staal en ruime bochten) en knietjes vermijden.

Ik hoop dat je #2 bedoelt. Als dat zo is dan kun je de tekst aanpassen tot: 'koper/staal met ruime bochten en knietjes vermijden.'
Voorbeelden zeggen genoeg lijkt mij zo.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:43
Wat balen @Tomexergie. Ik zou alles eruit laten halen en opnieuw laten aanleggen in grotere diameter. Voldoet niet aan de specificatie. Daarnaast vind ik persoonlijk MLB in het zicht echt rommelig qua aanzicht.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla MY LR AWD ‘26 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Carboy54
nMad schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:59:
Wat balen @Tomexergie. Ik zou alles eruit laten halen en opnieuw laten aanleggen in grotere diameter. Voldoet niet aan de specificatie. Daarnaast vind ik persoonlijk MLB in het zicht echt rommelig qua aanzicht.
Nadeel van MLB ja maar wel noodzakelijk bij koelen

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:31
Carboy54 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Nadeel van MLB ja maar wel noodzakelijk bij koelen
Kan je ook 28mm Koper gebruiken en isoleren.

MLB doe ik met flowfit 32 en geflowde bochten en rechte buis. Is alwaar duur maar vaak gebeugeld toch goed qua zicht. De bochten e.d. zijn van vrij dik abs kunststof, die zijn voor koelen zeer geschikt, die condenseren niet of veel later dan de rest van de installatie.

na berekening heb ik laatst een installatie 16kW die op 35mm koper zou moeten op 32mm flowfit gemaakt, die haalde >50l/min met meetbaar voldoende lage weerstand.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:57
@Tomexergie DN25 is een standaard term in deze branch, dus je mag van een professional verwachten dat hij dit begrijpt… of niet, maar hij heeft niet geleverd wat gevraagd is.

Ik zie niet wat jij fout gedaan hebt… dat je niet de gelegenheid hebt gehad om de fout te corrigeren betekend niet dat jij de verantwoordelijkheid hebt… maar dat is mijn mening…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:13
_JGC_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Zo'n bouwval met radiatoren berekend op 90 graden wordt al heel snel 45 graden als je een beetje gaat isoleren.
Mijn 1978 huis was destijds ook berekend op enkelglas. Nieuw glas erin, dak en vloer isoleren en je 5KW warmtepomp doet met de oude radiatoren gewoon 30-40 graden in de winter.
Mja type 10 of 20 radiatoren waar geen convectorgaten op zit, dat soort bouwvallen bedoel ik.

1978 kan je veel verbeteren met isolatie idd, mijn jaren 80 woning valt dat wel mee want vanuit de bouw was het toen die tijd super isolatie.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 22-08-2026 19:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:43
Ronald schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:46:
@Tomexergie DN25 is een standaard term in deze branch, dus je mag van een professional verwachten dat hij dit begrijpt… of niet, maar hij heeft niet geleverd wat gevraagd is.

Ik zie niet wat jij fout gedaan hebt… dat je niet de gelegenheid hebt gehad om de fout te corrigeren betekend niet dat jij de verantwoordelijkheid hebt… maar dat is mijn mening…
De installateur had nog nooit WP gedaan en deed alles met unipor en lekker knellen. Ik zou hem inhoudelijk begeleiden met schema's enz. Ik was er te laat bij en wist niet dat unifor knelfittingen vernauwing geven en voor hoge weerstand zorgen. Ik denk dat het het beste is om vanaf de kogelkranen die wel de goede maat hebben alles in koper te vervangen. De lange leidingen naar de WP(16m heen terug) kunnen wel blijven want die hebben bijna geen weerstand bij 1,33 m/s. Kost meer uren * tarief, maar op de totaal prijs van het systeem valt het wel mee.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:43
Tomexergie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:28:
[...]

De installateur had nog nooit WP gedaan en deed alles met unipor en lekker knellen. Ik zou hem inhoudelijk begeleiden met schema's enz. Ik was er te laat bij en wist niet dat unifor knelfittingen vernauwing geven en voor hoge weerstand zorgen. Ik denk dat het het beste is om vanaf de kogelkranen die wel de goede maat hebben alles in koper te vervangen. De lange leidingen naar de WP(16m heen terug) kunnen wel blijven want die hebben bijna geen weerstand bij 1,33 m/s. Kost meer uren * tarief, maar op de totaal prijs van het systeem valt het wel mee.
Als je niet wist dat MLB perskoppelingen zo’n vernauwing + weerstand geven, dan ben je ook niet kundig genoeg om de installateur inhoudelijk te begeleiden.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla MY LR AWD ‘26 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Pepperoni
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:15
RichieB schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Ik heb net een 2-jarig energiecontract afgesloten met vast tarief van 22,6 cent per kWh. Dat is ongeveer hetzelfde als het gemiddelde tarief dat ik het afgelopen jaar betaald zou hebben met een dynamisch contract.

Doordat de WP vooral aanstaat als het koud is betaal je daar gemiddeld meer voor per kWh. Ik heb radiatoren en kan daardoor ook niet sturen op welke uren van de dag ik verwarm. Continue verwarmen werkt bij mij het beste. Vandaar dat ik heb gekozen voor zekerheid ipv dynamische prijzen.
Dat is een mooie prijs die zie ik niet meer. Welke maatschappij is dat?

• _JGC_
  • Laatst online: 01:20
mr_evil08 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:07:
[...]

Mja type 10 of 20 radiatoren waar geen convectorgaten op zit, dat soort bouwvallen bedoel ik.

1978 kan je veel verbeteren met isolatie idd, mijn jaren 80 woning valt dat wel mee want vanuit de bouw was het toen die tijd super isolatie.
Radiatoren in overvloed te krijgen. Ik heb hier een T20 vervangen door een T22 en op de slaapkamer die niet meer warm te krijgen is maakt de T20 plaats voor een T33. Allemaal marktplaats spul, soms gratis, soms een kleine investering.
Jaren 90 is pas erg: redelijk geïsoleerd maar niet super en dan allemaal T10 postzegeltjes nauwkeurig op warmteverlies bij 80/60/20 berekend. De isolatie kan je amper verbeteren en die T10 rommel mag je er allemaal uit slaan. Mijn broer heeft zo'n huis, heeft nu offerte opgevraagd voor hybride warmtepomp, maar ik denk dat het ding zijn vermogen niet eens kwijt kan.

Als ik hier door de straat rijd liggen er 2 tuinen vol met radiatoren, zitten ook leuke 300x50 T22 tussen, maar men wil vloerverwarming dus gooit men het weg.

• Ronald
  • Laatst online: 22:57
[...]

Het is geen warmtepomp specifieke term. Dus gewoon niet wat gevaagd is.
Alle PEX koppelingen hebben enige vernauwing... Gebrek aan kennis of verkeerde kennis is mijns inziens echt verantwoordelijkheid installateur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:31
Ach, brand is erger.

Paar meter buis en wat koppelingen, en gaan met die banaan.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:57
Pepperoni schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:15:
[...]

Dat is een mooie prijs die zie ik niet meer. Welke maatschappij is dat?
Dat was deze aanbieding, vorige maand afgesloten. Prijs is nu 24,8 cent per kWh.

http://www.greenchoice.nl/zonnestroom-via-unive/

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:53

Seafarer

XXX

[...]

1.33 m/s is best hoog.
Verdubbelen van de snelheid levert 4 keer meer weerstand op.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
RichieB schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:00:
[...]

Ik heb net een 2-jarig energiecontract afgesloten met vast tarief van 22,6 cent per kWh. Dat is ongeveer hetzelfde als het gemiddelde tarief dat ik het afgelopen jaar betaald zou hebben met een dynamisch contract.

Doordat de WP vooral aanstaat als het koud is betaal je daar gemiddeld meer voor per kWh. Ik heb radiatoren en kan daardoor ook niet sturen op welke uren van de dag ik verwarm. Continue verwarmen werkt bij mij het beste. Vandaar dat ik heb gekozen voor zekerheid ipv dynamische prijzen.
Mijn 5 jaar vaste contract liep begin juli af en na veel plussen en minnen kwam ik ook bij 2 jarig vast contract van Univé via Greenchoice uit, zelfs met enkel tarief. Dit omdat de WP een grote verbruiker in de winter is waarmee voor mijn situatie niet veel speelruimte qua verbruikstijden is (enige significante flexibiliteit is het moment van warm water productie) en juist in de wintermaanden de dynamische tarieven de hele dag relatief hoog zijn. Ik zou wel wat flexibiliteit hebben in het laden van de EV maar door de ERE regeling kom ik met dit vaste tarief rond iets van een dubbeltje per kWh voor de EV. Alles bij elkaar afgewogen ben ik dus voor het gemak van een 2 jarig vast contract gegaan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:27
Guido7619 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 15:22:
[...]

Ik heb al een Weheat maar die PVT panelen leken mij wel heel tof. Enkel erg aan de prijs. Of het ook echt werk weet ik niet en nu ook niet meer van toepassing.
off topic ze werken. Maar hoe je ze toepast hangt af van gebied en de rest vd installatie, je moet de energie kunnen bufferen SFtopic

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Pagina: 1 ... 271 272 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)