• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-09 17:04
MarkusFTW schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:46:
[...]

Dank voor je reactie. Enig idee hoeveel gas hij in onze situatie ongeveer zal besparen?

Laten hangen hangt af van 2 zaken:

- hij neemt vrij veel ruimte in, ruimte die in de CV ruimte erg beperkt is. Is een ruimte van ongeveer 2 breed, 3,5 lang, rechte wanden van 60 cm en 2.1 meter, schuine dakwand ertussen. Momenteel ook de enige plek voor de wasmachine vanwege water en afvoer. En de luchtafvoerbuis zit geniaal geplaatst op 30 cm van de hoge wand, ongeveer 90 cm van de achterkant van de ruimte (en is daarmee ook een complicerende factor voor bv een buffervat plaatsen naast de huidige wtw unit)

- hij is dus al 12 jaar oud. Geen idee van de levensduur. Als hij nu meedraait en over een aantal jaar kapot gaat, geeft dat extra verwijderingswerk neem ik aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VwJKq9NqRq3vXDzkEDHr4yxssw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ8IkVCB08Oi505UDTsVZmi8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU0QJvHg-gA8lqYPIQ0HpR6CFJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbAgrikUGu46RIDuUxHHdTWg.jpg?f=fotoalbum_largeOmdat fotos toch meer zeggen dan een omschrijving

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:00
@MarkusFTW Het ding doet 1.6KW maximaal, dus ik zou gewoon je gasverbruik door de Koevlaas formule duwen en 1.6KW optellen, dan zit je gewoon safe.
Zat er overigens naast, deze is 1.6KW ipv 1.4KW en gebruikt R134A, datzelfde spul dat in 20 jaar oude auto's gebruikt wordt.

Ik heb de ecolution Solo nog overwogen als goedkope ventilatiewarmtepomp, de combi met 50 liter vat is heel erg lomp en je zit dan al snel met de minimale hoogte omdat je eronder ruimte moet maken voor de leidingen.

Ik zou er fijn een simpele Orcon, Itho of Duco box voor in de plaats zetten en de ruimte anders benutten. Deze units zijn ook alles behalve stil, willen nog wel eens trillingen verspreiden door je huis.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:56
@MarkusFTW interessante situatie, ik snap zeker dat je hulp vraagt. Misschien goed om een eigen topic aan te maken volgens de FAQ? Anders wordt het hier straks ondergesneeuwd door andere onderwerpen en is het niet meer te volgen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 28-09 17:04
SebastiaanPs schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:07:
@MarkusFTW interessante situatie, ik snap zeker dat je hulp vraagt. Misschien goed om een eigen topic aan te maken volgens de FAQ? Anders wordt het hier straks ondergesneeuwd door andere onderwerpen en is het niet meer te volgen.
Goed idee. Was wat terughoudend gezien de weinige topics over specifieke cases. bij deze: Complexe situatie, is aanschaf warmtepomp de moeite waard.

• BeardyHamster
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:41
Hallo Tweakers,

We zijn ons aan het verdiepen naar de opties voor een warmtepomp in ons huis. Via Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, hier stond als tip om hier wat promotie te geven aan mijn post ;) . Het wordt gewardeerd als er mensen mee zouden kunnen denken en mijn kunnen helpen zoeken naar antwoorden op mijn vragen. Warmtepomp opties voor huis met beperkte ruimte
Alvast bedankt!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06
Milieucentraal heeft in de warmtepomp advies module een feedback/gebruikersonderzoek optie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpN95S3yOV2FlXnPf8VzxF2-yWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E4tvjWoJId5fpqxylv6Nip9Y.png?f=fotoalbum_large Dus aan iedereen met serieuze warmtepomp ervaring op het gebied van afwijken van "isoleren, afgfitevervangen, ventilatie naar WTW en dan mag je naar de warmtepomp" de oproep om Milieucentraal met relevante kennis en ervaring bij te spijkeren:

Warmtepomp check: advies op maat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57

Seafarer

XXX

BarryH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:05:
Milieucentraal heeft in de warmtepomp advies module een feedback/gebruikersonderzoek optie:

[Afbeelding] Dus aan iedereen met serieuze warmtepomp ervaring op het gebied van afwijken van "isoleren, afgfitevervangen, ventilatie naar WTW en dan mag je naar de warmtepomp" de oproep om Milieucentraal met relevante kennis en ervaring bij te spijkeren:

Ze kunnen toch zelf ook op Tweakers lezen? ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• BarryH
Seafarer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:43:
[...]

Ze kunnen toch zelf ook op Tweakers lezen? ;)
Ik dacht: laten we even proactief gaan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:22
Iemand bekend en of ervaring met de warmtepompen van Durawell.nl?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJGsE1oDqambDFnwcdlveHJ2ypw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rr3UjcagEfKaocEplEXkF41q.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:47
TeslaNerd schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:13:
Iemand bekend en of ervaring met de warmtepompen van Durawell.nl?

[Afbeelding]
deze?
https://fsguangteng.en.ma...Mcs-Keymark-Sg-Ready.html

Tegenwoordig met die goede AI zoekfuncties kom je met een Chinese rebrand niet meer weg. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 19-09-2026 16:21 ]

Adviseur FixClima

• Ronald
  • Laatst online: 22:07
BarryH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:05:

[Afbeelding] Dus aan iedereen met serieuze warmtepomp ervaring op het gebied van afwijken van "isoleren, afgfitevervangen, ventilatie naar WTW en dan mag je naar de warmtepomp" de oproep om Milieucentraal met relevante kennis en ervaring bij te spijkeren:

Damn wat slecht...

Komt voor mij met een 4kW hybride... Mijn (gesimuleerde - praktijk getoetste) warmteverlies is nog geen 5kW @-10...
Het vervolg vragenlijstje verwijst me vervolgens door naar het bloed-financieel-dood-net (warmtenet)

0 vragen over afgiftesysteem...

De ik wil jullie afbranden knop geeft alleen een witte mailchimp pagina?
[edit] Zal mijn tracking-dichtgetimmerde Firefox wel weer zijn... Edge doet het.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 19-09-2026 22:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BarryH
Ronald schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:19:
[...]

Damn wat slecht...

Komt voor mij met een 4kW hybride... Mijn (gesimuleerde - praktijk getoetste) warmteverlies is nog geen 5kW @-10...
Het vervolg vragenlijstje verwijst me vervolgens door naar het bloed-financieel-dood-net (warmtenet)

0 vragen over afgiftesysteem...

De ik wil jullie afbranden knop geeft alleen een witte mailchimp pagina?
[edit] Zal mijn tracking-dichtgetimmerde Firefox wel weer zijn... Edge doet het.
idd. ik moest ook naar edge uitwijken om dit in beeld te krijgen.

• _JGC_
Komt hier na het vragenlijstje met "uw woning is redelijk geïsoleerd, u kunt over op volledig elektrisch", om dan met een berekening te komen die uitgaat van 1400 kuub voor 2 personen wat 4000KWh wordt met een warmtepomp.

700 kuub en 4 personen. Hoezo 4000KWh? Dat was afgelopen jaar ons hele jaarverbruik met nog 200 kuub voor tapwater en koken.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:33
_JGC_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:31:
Komt hier na het vragenlijstje met "uw woning is redelijk geïsoleerd, u kunt over op volledig elektrisch", om dan met een berekening te komen die uitgaat van 1400 kuub voor 2 personen wat 4000KWh wordt met een warmtepomp.

700 kuub en 4 personen. Hoezo 4000KWh? Dat was afgelopen jaar ons hele jaarverbruik met nog 200 kuub voor tapwater en koken.
wat was dan het gasverbruik vòòr de warmtepomp. 1400m3 - 13.000kWh(?) -gas voor 'redelijk geïsoleerd' is is voor een best grote woning.

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:43
Gemiddelde woning in Nederland verbruikt rond de 800m3 gas aldus het CBS. Daar zit veelal nog SWW bij in ook. Het zegt alleen niets of mensen minder of lager stoken vanwege hogere energieprijzen.

• _JGC_
walter_321 schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:21:
[...]

wat was dan het gasverbruik vòòr de warmtepomp. 1400m3 - 13.000kWh(?) -gas voor 'redelijk geïsoleerd' is is voor een best grote woning.
104m2 2/1 kapper. 700 kuub en 3000KWh zonder warmtepomp. Na hybride warmtepomp 200 kuub en 4000KWh.

2610Wp zonnepanelen met 3000KWh opbrengst overigens.

Maar die tool vraagt nergens naar, je kiest een bouwjaar en dan is alles "redelijk" at best...

• BarryH
_JGC_ schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:31:

Als ze van 1400m3 gas uitgaan en dan op 4000kWh uitkomen is niet gek

Maar vul vooral in dat je aan hun onderzoek wil meedoen, daar leren ze van

• _JGC_
BarryH schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:30:
[...]

Als ze van 1400m3 gas uitgaan en dan op 4000kWh uitkomen is niet gek

Maar vul vooral in dat je aan hun onderzoek wil meedoen, daar leren ze van
De tool hangt aan elkaar van generalisaties. Nergens wordt een gasverbruik gevraagd, alle isolatie die je kunt selecteren voor een ouder huis is "redelijk".

Dan zijn tools als warmtepompofgas en gasweg een stuk beter qua indicatie.

• BarryH
_JGC_ schreef op zondag 20 september 2026 @ 11:53:
[...]

De tool hangt aan elkaar van generalisaties. Nergens wordt een gasverbruik gevraagd, alle isolatie die je kunt selecteren voor een ouder huis is "redelijk".

Dan zijn tools als warmtepompofgas en gasweg een stuk beter qua indicatie.
Ik denk dat ze dat zichzelf ook beginnen te beseffen (oa na hetTNO rapport dat schillabel D + full electric warmtepomp het meest effectief was). En daarom dus deze mogelijkheide om met ze in contact te komen.

Ook in andere tools zit nu een stukje tekst dat als je denkt dat de uitkomsten niet kloppen je de rapportage kan bewaren en ze een mailtje kan sturen met je feedback

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 20-09-2026 12:02 ]

• Technician-
https://www.vakbladwarmte...e-verrassende-maatregelen
Kunnen jullie deze lezen?
Als vakblad zou ik nou niet juist dit als succesverhaal uitkiezen
Jullie mening?

Adviseur FixClima

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 07:30
Technician- schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:35:
Jullie mening?
Hoog zelf-hobby gehalte, heeft niks met vaklieden te maken.
Vooral de kop "Geen last van geluid" gaf bij mij jeuk...
Zolang de slaapkamer niet gebruikt wordt, niks aan de hand.

Edit: Ik vraag me ook serieus af of hij wel goedkeuring van de lokale welstand heeft gehad voor de plaatsing van deze buitenunit aan de voorgevel van zijn woning...

[ Voor 14% gewijzigd door Blackraven op 21-09-2026 15:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Solax/Growatt

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jullie mening?
Ik vind het wel een mooi verhaal.

Mooiere verhalen dan mensen die 20k ertegenaan smijten en alles laten doen. Met geld smijten kan iedereen die het heeft. Zelf een nette installatie neerzetten is voor minder mensen weggelegd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:21
Ik blijf maar een beetje tegen installateurs aanlopen die volgens mij complexere installaties aanraden dan nodig voor ons nieuw te bouwen huis. Mij is aangeraden om zelf een topic aan te maken met de nodige vragen. Dus bij deze. Advies gevraagd: welke warmtepompinstallatie? - Duurzame energie en installaties - GoT

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08
Jullie mening?
Geen idee want ik kan het niet lezen :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• BarryH
Jullie mening?
tja vakblad... er moeten gewoon advertenties verkocht worden.

MAAR: de oplossing van hybrideWP met voldoende vermogen + eCV (ter voorkoming storing hybride) + warmtepompboiler is een vrij logische als je een beperkt budget hebt.

Bij mijn zoon gaan we voor een quatt (Want hij wil ook koelen en liefst maar 1 buitenunit en geen nieuw leidingwerk binnen) met een eCV en een WPB

Situatie:

Tussenwoning eind jaren 70 met plat dak en goed glas. Warmteverlies 5kW bij-10, voldoende radiatoren om aan 55 graden water genoeg te hebben, vrij kleine CVkast.

Laag SWW gebruik.

Dus voor 4.3k quatt+ 2k eCV+1k 100lWPB = 7.5k met zelf elektra en grindbak doen klaar. (.n.b inmiddels voor eur 350 een 2 jaar oude eCV gekocht die we zelf gaan plaatsen, dus er gaat nog wat vanaf).

Dan voor 1.3k een chill erbij en hij kan koelen.

De A merkroute ook getest: ca 11-12k FE en dan nog koeling erbij.

Best een prijsverschil voor de kleine beurs. En de achtertuin is 8m breed, dus het extra lawaai van de quatt is geen groot issue.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 22-09-2026 10:58 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:33
@BarryH Je kan voor 7.5k toch prima een 5 kW full-electric WP kopen met SWW-boilervat? Dat kan hij gewoon van het gas af.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• BarryH
RichieB schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:59:
@BarryH Je kan voor 7.5k toch prima een 5 kW full-electric WP kopen met SWW-boilervat? Dat kan hij gewoon van het gas af.
Geïnstalleerd? Ik heb wel een flint + boiler geinstalleerd voor 8k gezien (maar dat is weer net geen 4kW bij -10)

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 22-09-2026 11:27 ]

• ReneTh
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-09 20:22
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning in eigen beheer. Dank voor alle informatie op het forum!

Ik ben overtuigd geraakt van het hydraulisch inregelen van de vloerverwarming. En dat zoneregeling het systeem juist minder efficient kan maken. In het bijzonder in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning.

Ik vraag me wel het volgende af: Stel je gaat hydraulisch inregelen, dan ga je her en der de flow iets knijpen. Als je de slaapkamers bovendien iets koeler wilt hebben, ga je deze zelfs nog verder knijpen. Is het dan niet zo dat je dan in de zomer minder optimaal koelt omdat de groepen geknepen zijn? In de zomer wil je juist maximale flow om zoveel mogelijk te koelen nietwaar?

Dit zou voor mij een argument zijn om toch zoneregeling te hanteren: Alle groepen vol open, de zoneregeling laten moduleren in de winter, en in de zomer continue open. Ik begrijp dat er dan een buffervat nodig is. Wat gaat er mis (of klopt wel) in mijn redenering?

De installateur stelde voor om alles hydraulisch in te regelen, en enkel de slaapkamers een zoneregeling te geven.

Bedankt!

P.S. In de openingspost wordt gesteld dat er slechte ervaringen zijn met koeling. In mijn bestaande huis (10 jaar oud) werkt dit juist perfect. Het was een verademing om binnen te komen in de koelte tijdens de hete dagen afgelopen zomer.

[ Voor 4% gewijzigd door ReneTh op 22-09-2026 12:12 ]

• RichieB
@ReneTh Dit is zoals ik het doe: beneden en in de badkamer alles altijd open (die zoneregeling knoppen kunnen er daar best van af), maar op de slaapkamers nog wel zoneregeling. Dat kan alleen als de zones die altijd open staan samen genoeg inhoud hebben voor je WP om zijn minimale vermogen kwijt te kunnen. Anders heb je inderdaad een buffervat nodig (heb ik zelf niet). Voordeel hiermee is dat je in de zomer makkelijk alle zones open kunt zetten, al valt bij mij het effect van ongecondenseerd koelen via radiatoren-met-boosters nogal tegen. Zelfs als het buiten > 30 ˚C is blijft de WP nog geen uur draaien voordat de retour te koud wordt en hij afslaat.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 22-09-2026 11:53 ]

• ReneTh
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-09 20:22
@RichieB , bedankt voor je reactie! De groepen die bij jou zone regeling hebben; staat de flowinstelling daarvan vol open? Of heb je die hydraulisch ingeregeld alsof er geen zoneregeling zou zijn?

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:25
ReneTh schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:05:
@RichieB , bedankt voor je reactie! De groepen die bij jou zone regeling hebben; staat de flowinstelling daarvan vol open? Of heb je die hydraulisch ingeregeld alsof er geen zoneregeling zou zijn?
Ik heb ongeveer hetzelfde. Begane grond staat het hele jaar door vol open. Slaapkamers hebben een eigen thermostaat. Die zet ik in de zomer vol open (oftewel ik draai ze naar 30gr) zodat de koeling daar werkt. In de winter draai ik ze naar 18gr (of 20 in mijn werkkamer). De begane grond is in de winter continu 20gr. Afgelopen jaar met een gas-ketel met CV-temp tot max 35gr werkte dat prima. Vanaf begin deze zomer heb ik een WP, maar die kan dat ongetwijfeld ook.

Vrijstaande jaren '30 woning | ZP: 4x 460Wp oost, 4x 460Wp west, 6x 460Wp zuid, Hoymiles | Gasloos sinds juni 2026 | Weheat Sparrow P60 | Isolatie: Buitengevel, spouw, vloer, dak en HR++

• RichieB
ReneTh schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:05:
Ik gebruik daar in de winter gewoon de normale zoneregeling. Dus als een slaapkamer op temperatuur is gaat de knop helemaal dicht. In de zomer zet ik de zone op 35 ˚C zodat de knop helemaal open gaat voor als ik wil koelen.

• RichieB
BarryH schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:14:
[...]

Geïnstalleerd? Ik heb wel een flint + boiler geinstalleerd voor 8k gezien (maar dat is weer net geen 4kW bij -10)
Ja hoor, bijv. een Panasonic WH-MDC05J3E5 (maar dan zou ik gewoon de WH-MDC09J3E5 nemen, zelfde hardware maar niet geknepen).

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:59
RichieB schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:49:
[...]

Ja hoor, bijv. een Panasonic WH-MDC05J3E5 (maar dan zou ik gewoon de WH-MDC09J3E5 nemen, zelfde hardware maar niet geknepen).
Eigenlijk bizar dat er zoveel verschil in kosten van het ding zit terwijl het alleen software matige begrenzing is. Ik verwacht dan wel dat bij de 5kW begrenzing de unit minder vaak last van defrosts hebt aangezien de wisselaar groot is voor die 5kW

• Technician-
Glashelder schreef op maandag 21 september 2026 @ 12:59:
[...]

Ik vind het wel een mooi verhaal.

Mooiere verhalen dan mensen die 20k ertegenaan smijten en alles laten doen. Met geld smijten kan iedereen die het heeft. Zelf een nette installatie neerzetten is voor minder mensen weggelegd.
Jawel niks, mis mee.
Alleen dat ding hoog ad muur met witte! goot.
Je kan nog met antraciet helemaal naar beneden een stukje door de grond en in de tuin zetten. Heb je nog iets van kans dat de geluidsnorm gehaald wordt, of iig zit je veel verder van de slaapkamer ramen.

Adviseur FixClima

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Hallo Tweakers,

Ik ben me aan het oriënteren op een warmtepomp. Het wordt gewaardeerd als er mensen mee zouden kunnen denken en mij kunnen helpen met mijn vragen:

Advies gevraagd: warmtepomp

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:24
Deze al langsgekomen? Zit wel achter een betaalmuur. Staan wel wat bijzondere dingen in, zoals een kleine buffer in de retour om pendelen te voorkomen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Djvdb schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:28:
Deze al langsgekomen? Zit wel achter een betaalmuur. Staan wel wat bijzondere dingen in, zoals een kleine buffer in de retour om pendelen te voorkomen.
Als er in huis de ruimte voor is, adviseert De Waard om nog grotere buffer in het systeem te installeren, waardoor je eigenlijk een soort knip maakt tussen het afgiftesysteem van de warmtepomp en het afgiftesysteem naar de ruimtes. “De warmtepomp kan dan lekker optimaal draaien, zonder ‘gehinderd’ te worden door de beperkingen van vloerverwarming en radiatoren, terwijl het afgiftesysteem kan putten uit een altijd gevuld reservoir.” Daar zal in een bestaande situatie niet altijd de ruimte voor zijn en ook niet het geld. Maar werken doet het wel, zegt De Waard.
Dus.. al dat werk om de boel waterzijdig in te regelen en zoneren en dan gooi je al je winst weg met een parallel buffervat. En dat is de expert.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Djvdb
Glashelder schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:57:
[...]

[...]

Dus.. al dat werk om de boel waterzijdig in te regelen en zoneren en dan gooi je al je winst weg met een parallel buffervat. En dat is de expert.
Ik vraag me af of dit soort ervaringen bij onafhankelijke adviseurs ontstaan doordat ze vaak ingeroepen worden bij toch al droevige situaties. Vervolgens passen ze een dergelijke (suboptimale) oplossing toe en zien ze verbetering en trekken de conclusie “in de praktijk zie ik dat het energie bespaart”.

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 28-09-2026 08:22 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-09 19:13
Djvdb schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:22:
[...]

Ik vraag me af of dit soort ervaringen bij onafhankelijke adviseurs ontstaan doordat ze vaak ingeroepen worden bij toch al droevige situaties. Vervolgens passen ze een dergelijke (suboptimale) oplossing toe en zien ze verbetering en trekken de conclusie “in de praktijk zie ik dat het energie bespaart”.
Zal dit te maken kunnen hebben dat professionals zich aan de (nieuwbouw)-eis van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving willen houden? (geldt overigens niet voor bestaande bouw)

Een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, is voorzien van zelfregulerende apparatuur waarmee de temperatuur per verblijfsgebied of verblijfsruimte kan worden gereguleerd.

https://www.bblonline.nl/docs/wet/bbl/hfd4/afd4.7/par4.7.14/art4.248

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
Mjier schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:54:
[...]

Zal dit te maken kunnen hebben dat professionals zich aan de (nieuwbouw)-eis van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving willen houden? (geldt overigens niet voor bestaande bouw)

Een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, is voorzien van zelfregulerende apparatuur waarmee de temperatuur per verblijfsgebied of verblijfsruimte kan worden gereguleerd.

https://www.bblonline.nl/docs/wet/bbl/hfd4/afd4.7/par4.7.14/art4.248
De interpretatie van deze woorden heeft de installatie branche veel geld opgeleverd en gebruikers met een hoop miserie en onnodig hoge kosten opgezadeld.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
Glashelder schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:57:
[...]

[...]

Mijn vloer heeft een warmte capaciteit van ~23.6* kWh per graad Celcius. Om dezelfde capaciteit met een buffervat te bereiken heb ik bij dezelfde temperaturen een buffer met 20 m3 water nodig O-). Dus op zich klopt die conclusie wel dat het meestal niet past in een huis ;)

*Huidige model, moet nog gevalideerd worden komende stookseizoen. Met smart aan het wachten tot het kouder wordt buiten.

• walter_321
Definieer pendelen ;-).
Zo een uitleg zou moeten starten met wat is een aanvaardbaar aantal stop/start cylci per dag/jaar/levensduur van de compressor is.
Helaas wordt dat dikwijls niet zo benoemd.

En om pendelen te voorkomen kan je ook gewoon een spertijd voor herstart instellen. Een kleine buffer zal niet functioneler zijn dan een spertijd....

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Meteen vergeten (of verwijderen) is mijn commentaar.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 28-09-2026 13:04 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een bestaande vrijstaande woning gekocht die uit 2001 komt. Deze willen we volledig gasloos maken door op elke verdieping vloerverwarming aan te leggen en een lucht/water warmtepomp aan te sluiten. De loodgieter van de aannemer wil graag met mij praten want hij heeft bedenkingen bij dit plan. Hij kwam zelf met een hybride warmtepomp oplossing. Hij denkt dat we moeite gaan hebben om het warm te stoken.

In mijn huidige woning uit 2004 ben ik in 2022 volledig gasloos gegaan met alleen vloerverwarming en Jaga LTV convectoren met ventilatoren (DBH) op de overige verdiepingen. Draait al jaren zonder problemen met koelen en verwarmen (28-30 graden aanvoertemperatuur). Alles op 1 regeling voor de gehele woning, volledig naar tevredenheid met een goede CoP.

Wederom een voorbeeld van hoe de experts koudwatervrees hebben en niet goed snappen hoe je nou efficient een goede warmtepomp integreert in een (redelijk) moderne woning. Ik ga morgenmiddag met hem praten, dus dan hoor ik wel wat voor argumenten er zijn voor zijn bedenkingen. Ik ben wel benieuwd.

Look behind you! A three headed monkey!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MrScratch Ik ben ook benieuwd. Ook naar de labelsprong die je met je huidige woning hebt gemaakt. Hoeveel heeft dit bijgedragen aan de verkoopprijs?
Trouwens niet elke loodgieter is expert op het gebied van warmtepompen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MrScratch

MrScratch

dunklefaser schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:55:
@MrScratch Ik ben ook benieuwd. Ook naar de labelsprong die je met je huidige woning hebt gemaakt. Hoeveel heeft dit bijgedragen aan de verkoopprijs?
Ging van label B naar A+++, maar ik moet wel zeggen dat ik ook 18 zonnepanelen heb laten plaatsen, dus dat zal ook geholpen hebben. Hoeveel het bijgedragen heeft aan de verkoop weet ik niet precies, maar de markt was best achteruit aan het gaan en ik heb het boven de vraagprijs binnen 2 weken kunnen verkopen. Dus ik hou mezelf voor dat het zeker heeft geholpen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MrScratch Je kan misschien voor de gein "Warmtepomp- & labelindicatie" voor een schatting (achteraf) gebruiken. Voor mijn situatie zou de labelsprong vergelijkbaar van B naar A++(+) gaan (indicatief met 14 zonnepanelen).

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 28-09-2026 17:19 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

MrScratch schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:42:
Ik heb een bestaande vrijstaande woning gekocht die uit 2001 komt. Deze willen we volledig gasloos maken door op elke verdieping vloerverwarming aan te leggen en een lucht/water warmtepomp aan te sluiten. De loodgieter van de aannemer wil graag met mij praten want hij heeft bedenkingen bij dit plan. Hij kwam zelf met een hybride warmtepomp oplossing. Hij denkt dat we moeite gaan hebben om het warm te stoken.

In mijn huidige woning uit 2004 ben ik in 2022 volledig gasloos gegaan met alleen vloerverwarming en Jaga LTV convectoren met ventilatoren (DBH) op de overige verdiepingen. Draait al jaren zonder problemen met koelen en verwarmen (28-30 graden aanvoertemperatuur). Alles op 1 regeling voor de gehele woning, volledig naar tevredenheid met een goede CoP.

Wederom een voorbeeld van hoe de experts koudwatervrees hebben en niet goed snappen hoe je nou efficient een goede warmtepomp integreert in een (redelijk) moderne woning. Ik ga morgenmiddag met hem praten, dus dan hoor ik wel wat voor argumenten er zijn voor zijn bedenkingen. Ik ben wel benieuwd.
Mijn woning komt uit hetzelfde jaar en hier draait een L/W warmtepomp van 8kW icm 225m2 vloerverwarming prima. Daarnaast nog een kelder van 50m2 die blijft ook warm vanwege de vloerverwarming erboven.
We hebben afgelopen jaren niet echt hele koude winters gehad natuurlijk.

Ik heb alleen het dak extra geïsoleerd, omdat we dat toch gingen vervangen.

Label is A+++ door de warmtepomp en 26 pv panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 28-09-2026 17:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• walter_321
... De loodgieter van de aannemer wil graag met mij praten want hij heeft bedenkingen bij dit plan. ...
Zelf zou ik er niet veel geduld mee hebben en eventueel het hele aannemingscontract op te zeggen als je met dergelijke onzin geconfronteerd wordt.

Los daarvan; ik hoop dat je extra isolatie voorziet ;-).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op maandag 28 september 2026 @ 16:55:
Hier huis uit 1991 (vrijstaand). Origineel label C.

Gasloos, Warmtepomp + SWW vat, vloerverwarming beneden, jaga boven, triple glas beneden, hr++ boven, vloer/kruipruimte isolatie. Verder geen spouw of dak isolatie toegevoegd. Wel genoeg PV om verbruik geheel af te dekken.

Nu A++++ officieel.

Had ik de laatste + niet gekregen, dan kon ik mijn Thuisbatterij nog erbij in laten zetten (was €25 als ik dat achteraf binnen zelfde jaar wilde toevoegen). 4 plusjes is hoogst haalbaar voor bestaande woning.

Crux bij (nog) beter energie label: zorg dat de materialen die je koopt (warmtepomp, isolatie, ramen) geregistreerd staan in BCRG register Home. En zorg dat je van elk van je materialen het BCRG rapport daarvan uitgeprint klaar hebt liggen voor de Energielabel opnemer, samen met de factuur van de aannemer die het heeft aangebracht.

Kan ook tegenwerken overigens: de nieuwste warmtepompen (en PV panelen) staan nog niet in het BCRG register. Je krijgt dan mogelijk een slechter energielabel dan eigenlijk mogelijk. Je kunt dan beter even wachten tot het rapport beschikbaar is op die website. Zeker met zonnepanelen kan dit zomaar 30% (berekende) opbrengst schelen in het energielabel model.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 28-09-2026 17:44 ]

• MrScratch

MrScratch

walter_321 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:41:
[...]

Zelf zou ik er niet veel geduld mee hebben en eventueel het hele aannemingscontract op te zeggen als je met dergelijke onzin geconfronteerd wordt.

De Uitbouw en dakkapellen worden uiteraard met de laatste isolatienormen gebouwd. De oudbouw blijft gewoon zoals ie is. Vooralsnog geen extra isolatie voorzien.

Qua opzeggen aannemer, dat zou je in een ideale wereld wel doen, maar goede aannemers die ook nog eens tijd hebben, zijn dungezaaid. Dus ik druk liever mijn eigen plan door qua verwarmingssysteem en hoop de loodgieter met argumenten aan boord te krijgen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:32

Ik zou snel afscheid nemen van deze cv loodgieter zonder kennis van warmtepompen.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:23
walter_321 schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:41:
[...]

Extra isolatie? Nergens voor nodig, woning is uit 2001 zegt hij toch. Meer dan genoeg geïsoleerd. Onze (niet nageisoleerde) vrijstaande woning uit 2001 met drie verdiepingen vloerverwarming is echt met 2 vingers in de neus warm te houden. En dankzij de Ta van max 26 graden ook nog eens met super COP.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:20:
[...]

Ik zou snel afscheid nemen van deze cv loodgieter zonder kennis van warmtepompen.
Inderdaad, dit klinkt als een klassieke CV ketel monteur, die het liefst warmtepompen wil ontwijken / het niet kent, en nog denkt in pompverdelers, hoge temperatuur, radiatoren, enz.

[ Voor 10% gewijzigd door Tanuki op 28-09-2026 18:41 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Carboy54
Tanuki schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:40:
[...]

Inderdaad, dit klinkt als een klassieke CV ketel monteur, die het liefst warmtepompen wil ontwijken / het niet kent, en nog denkt in pompverdelers, hoge temperatuur, radiatoren, enz.
En 15 mm leidingen 😡

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Carboy54 , @Tanuki Ik zou tot morgen avond wachten met verdere speculaties.
Dan kan @MrScratch waarschijnlijk vertellen of de loodgieter mee kan gaan in een full-electric warmtepompinstallatie. Ik zou hem nog even vragen of hij weet wat een thermosifon is en hoe hij de leidingdiameter voor een warmtepomp dimensioneert. Motto: "Go With the Flow"

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2026 11:33 ]

• Carboy54
dunklefaser schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:16:
@Carboy54 , @Tanuki Ik zou tot morgen avond wachten met verdere speculaties.
Dan kan @MrScratch waarschijnlijk vertellen of de loodgieter mee kan gaan in een full-electric warmtepompinstallatie. Ik zou hem nog even vragen of hij weet wat een thermosifon is en hoe hij de leidingdiameter voor een warmtepomp dimensioneert.
Tja en dan vol met knietjes etc. Niet aan beginnen. Ik heb al teveel ellende gezien van loodgieters die warmtepompen monteren.

Ik ben ook benieuwd. Want met VVW op elke verdieping lukt dat natuurlijk altijd. Dan is het enkel nog een kwestie van voldoende WP-vermogen.
Als je overigens zo uitgebreid gaat verbouwen zou ik ook altijd (weer) WTW-ventilatie aanleggen. Eventuele upgrade van kozijnen (met triple glas) kan misschien lager nog een keer, maar je trekt niet nog een keer je plafonds open om een fatsoenlijk ventilatiesysteem aan te leggen. Zie Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic voor alle info.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• assje
dunklefaser schreef op maandag 28 september 2026 @ 19:16: Ik zou hem nog even vragen of hij weet wat een thermosifon is
Jij legt de lat wel heel hoog :X

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Carboy54 We zullen tot minimaal morgen avond moeten wachten.

• MrScratch

MrScratch

Andrehj schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:00:
[...]

Ik ben ook benieuwd. Want met VVW op elke verdieping lukt dat natuurlijk altijd. Dan is het enkel nog een kwestie van voldoende WP-vermogen.
Als je overigens zo uitgebreid gaat verbouwen zou ik ook altijd (weer) WTW-ventilatie aanleggen. Eventuele upgrade van kozijnen (met triple glas) kan misschien lager nog een keer, maar je trekt niet nog een keer je plafonds open om een fatsoenlijk ventilatiesysteem aan te leggen. Zie Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic voor alle info.
Goed nieuws, de warmtepomp zelf wordt door een van onze locale helden van het forum geïnstalleerd. En de WTW zit er al in en die vervang ik op advies van @Andrehj door een Zehnder Q450/600 met enthalpiewisselaar. Dus het gaat sowieso goedkomen.

• Technician-
Een moeilijke denker. :P

Adviseur FixClima

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- Wat is "Een moeilijke denker"? - Iemand die moeilijk zelf kan denken?

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:27
assje schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:00:
[...]

Jij legt de lat wel heel hoog :X
Een thermosyphon is een systeem dat warmte verplaatst via natuurlijke convectie en zwaartekracht, zonder dat er een mechanische pomp nodig is

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57

Seafarer

XXX

belmonde schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:25:
[...]

Een thermosyphon is een systeem dat warmte verplaatst via natuurlijke convectie en zwaartekracht, zonder dat er een mechanische pomp nodig is
(dat was een sarcastisch grapje)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

belmonde schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:25:
[...]

In de context van boilers (voor warmepompen) heeft "thermosifon" een iets andere betekenis = Voorkomen van eenpijpscirculatie.
Sommige monteurs/loodgieters/pijpfitters passen dit principe helaas niet toe.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2026 11:40 ]

• assje
Ik ben buiten GoT nog nooit iemand tegen gekomen die bekend was met thermosifon, ook niet degene die zich bezig houden met warmtepompen. Heel eerlijk gezegd, vergeleken met de grote standaard missers is het waarschijnlijk ook klein bier.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 29-09-2026 11:51 ]

• RichieB
@assje Inderdaad, als je standaard een WP plaatst met parallel buffervat, dat boeit een boiler zonder thermosifon een stuk minder.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 29-09-2026 11:51 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mijn favoriete lijst (niet volledig): hoog temperatuur wp, dun leidingwerk -> onvoldoende flow = parallel buffervat (+ extra circulatiepomp), .... de thermosifon komt idd. later,
maar vergis je niet: 50 - 100 W vermogensverlies = ca. 1,2 - 2,4 kWh thermisch per dag, vaak een stuk hoger, zie het voorbeeld hieronder van @peeter123
Dat is van dezelfde orde van grootte dan het "kale" boilerverlies.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2026 13:41 ]

• Technician-
dunklefaser schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:45:
@Technician- Wat is "Een moeilijke denker"? - Iemand die moeilijk zelf kan denken?
Nee, te moeilijk denken in eenvoudige situaties, dus dingen complexer maken dan ze zijn.
Wat ik lees zit die man veel in grote gebouwen of villa’s met veel m2 en ook veel snel schakelende afgifte.
Ik heb ook installaties gemaakt in villa’s met LBKs, zwembad ontvochtigers cq verwarming, wellness, >30 groepen, hele delen die maar 2 keer per jaar gebruikt worden.
In die gevallen moet je in je ontwerp al snel met parallel buffer werken evt via regeltechniek by te passen. (Bv buffer alleen actief tijdens kleine afgifte of snelle sturing)
Een paar zaken wat die aangeeft klopt ook wel.

Alleen voor de gemiddelde woning slaat die de plank mijn inziens helemaal mis door zijn complexe denkwijze daarin door te zetten.
Een continue basisverwaming op VV en regelthermostaat in de hoofd leefruimte is ideaal en behoeft verder bijna niks.

Adviseur FixClima

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- De aanhef van het artikel in het vakblad warmtepompen zet de gemiddelde tweaker eigenlijk op het verkeerde been. Waarschijnlijk onbewust/onbedoeld.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:06
assje schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:49:
Ik ben buiten GoT nog nooit iemand tegen gekomen die bekend was met thermosifon, ook niet degene die zich bezig houden met warmtepompen. Heel eerlijk gezegd, vergeleken met de grote standaard missers is het waarschijnlijk ook klein bier.
Hier heb ik laatst een post over geschreven, warmtepomp is aangesloten met 32 mm uponor MLB. Ook hierbij was het effect zeker significant.

Zie: peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:07
dunklefaser schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:39:
[...]

In de context van boilers (voor warmepompen) heeft "thermosifon" een iets andere betekenis = Voorkomen van eenpijpscirculatie.
Sommige monteurs/loodgieters/pijpfitters passen dit principe helaas niet toe.
Zeg maar gerust de omgekeerde betekenis. Beetje jammer is het wel 8)7

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Martin7182 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:13:
[...]

Zeg maar gerust de omgekeerde betekenis. Beetje jammer is het wel 8)7
Ik heb het niet bedacht - ik vind "Einrohrzirkulation" ook veel treffender.

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2026 14:41 ]

• Technician-
Op de energiebeurs in Brabant komt Panasonic met de nieuwe modellen.
De N serie: nieuwe split units op R454C
En de lang verwachte kleine M series, dus niet de Tcap >9kW maar meer de opvolger van de J serie in vermogens van 3kW t/m 8kW

Adviseur FixClima

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Technician- schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:35:
Op de energiebeurs in Brabant komt Panasonic met de nieuwe modellen.
De N serie: nieuwe split units op R454C
En de lang verwachte kleine M series, dus niet de Tcap >9kW maar meer de opvolger van de J serie in vermogens van 3kW t/m 8kW
cool! ik ga ze er zeker naar vragen dan ;) Zie ik nu goed dat R454C vooral een voordeel heeft tov Propaan in hoe brandbaar/ontvlambaar het is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fECmagoYPfO0avNKTqO0IZeEopg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s3UZWYaImRm7TYWOyHFBJeqV.png?f=fotoalbum_large

https://www.atlascopco.co...rticles/r454c-refrigerant

• Technician-
Fr33z schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:39:
[...]

cool! ik ga ze er zeker naar vragen dan ;) Zie ik nu goed dat R454C vooral een voordeel heeft tov Propaan in hoe brandbaar/ontvlambaar het is?

[Afbeelding]

https://www.atlascopco.co...rticles/r454c-refrigerant
Het enige voordeel is de lage gwp, het is weer zo’n blend die zeotropisch is.
Bestaat uit:
* 21,5% R32
* 78,5% R1234yf
* GWP ≈ 148
* Veiligheidsklasse A2L (licht ontvlambaar)

R1234yf kennen we uit de auto airco als opvolger van R134a en een scheut R32 om thermodynamisch de temp/druk wat op te krikken.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 29-09-2026 18:34 ]

Adviseur FixClima

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Technician- schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:31:
[...]

Het enige voordeel is de lage gwp, het is weer zo’n blend die zeotropisch is.
Bestaat uit:
* 21,5% R32
* 78,5% R1234yf
* GWP ≈ 148
* Veiligheidsklasse A2L (licht ontvlambaar)

R1234yf kennen we uit de auto airco als opvolger van R134a en een scheut R290 om thermodynamisch de temp/druk wat op te krikken.
maar dat is toch geen voordeel.tov R32 waar we al op GWP van 3 zaten?

sorry: R290 (propaan) bedoelde ik

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 29-09-2026 19:43 ]

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:42
R32 heeft een gwp van 675.

en een zeotroop (met grote glide als R454C )heeft als nadeel, dat als je een lekkage in de gasfase heb je eigenlijk het systeem moet leegmaken, koudemiddel afvoeren en opnieuw vullen met nieuw koudemiddel na reparatie lek. Anders kan de samenstelling teveel gaan afwijken.

[ Voor 5% gewijzigd door insomniac op 29-09-2026 18:42 ]

::. PV N/Z 10281Wp :: 15.1kWh accu :: All Electric .::

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:33

[ Voor 89% gewijzigd door gtv6 op 29-09-2026 19:13 ]

• Djvdb
Fr33z schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:35:
[...]

Volgensmij is een voordeel tov r32 dat het 75 graden aanvoertemp kan halen. Daarnaast is het voordeel tov r290 dat het zonder aanvullende veiligheidsmaatregelen als split gebruikt kan worden.

• Technician-
Fr33z schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:35:
[...]

sorry: R290 (propaan) bedoelde ik
Het is een alternatief om toch spilt te kunnen toepassen omdat R32 niet meer mag.
De vlambaarheid is veel lager dan R290 wat heel snel ontvlamt (A3) integenstelling tot R32 en R454C (A2L).
Dat krijg je bij een lekkage en dan nis brander erbij al nauwelijks aan het fikken.

Dus R290 mag alleen buiten blijven -> monobloc.
R454C mag gewoon nog als split na 2027. En kan flinke vermogens (dus kg koudemiddel) bevatten binnen.

[ Voor 36% gewijzigd door Technician- op 29-09-2026 21:00 ]

Adviseur FixClima

• MrScratch

MrScratch

MrScratch schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:46:
[...]

Goed nieuws, de warmtepomp zelf wordt door een van onze locale helden van het forum geïnstalleerd. En de WTW zit er al in en die vervang ik op advies van @Andrehj door een Zehnder Q450/600 met enthalpiewisselaar. Dus het gaat sowieso goedkomen.
Gesprek gehad. Ging wel prima. Kwam met de opties van buffervaten en gaf aan dat meeste klanten een bepaalde vorm van naregeling willen. Maar toen ik aangaf dat allemaal niet te willen en hoorde hoe mijn ervaringen in mijn huidige woning waren, was dat ook akkoord.

Kwam zelfs met een paar slimme opties om vloerverwarming toch in te kunnen frezen op de verdiepingsvloeren, dus we kunnen gewoon voorwaarts met elkaar.

PS. Dat thermosifon verhaal had ik nog niet opgepikt. Blijkt bij mijn huidige boiler ook niet optimaal te zitten, zal bij de nieuwe zorgen dat het wel goed opgelost wordt.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:54
Technician- schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 20:58:
[...]

Het is een alternatief om toch spilt te kunnen toepassen omdat R32 niet meer mag.
De vlambaarheid is veel lager dan R290 wat heel snel ontvlamt (A3) integenstelling tot R32 en R454C (A2L).
Dat krijg je bij een lekkage en dan nis brander erbij al nauwelijks aan het fikken.

Dus R290 mag alleen buiten blijven -> monobloc.
R454C mag gewoon nog als split na 2027. En kan flinke vermogens (dus kg koudemiddel) bevatten binnen.
En grootste nadeel is de aanwezigheid van pfas in het koudemiddel waardoor het per 2030 verboden wordt in de EU. Komt op mij over als uitstel van executie voor split wp's.

• Carboy54
assje schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:49:
De verwarmingen met radiatoren 100 jaar geleden hadden buizen van 10 cm diameter zonder waterpomp en werkten op basis van thermosifon. Natuurlijke stroming door verschil in temperatuur.

• Technician-
Insert12 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 21:50:
[...]

En grootste nadeel is de aanwezigheid van pfas in het koudemiddel waardoor het per 2030 verboden wordt in de EU. Komt op mij over als uitstel van executie voor split wp's.
Dat is een Europees voorstel maar nog geen beslissing over.

Adviseur FixClima

Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)