• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:45
assje schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:59:
[...]
Was een grapje natuurlijk. Ik heb ook eens gezocht op "mfp fse" maar de enige vermelding op GoT }:O is Ik ben niet persé tegen gebruik afkortingen maar het moet passen binnen de context van de discussie/deelnemers (allemaal situationeel).
Maar copykat begrijpt zelf niet eens wat vraagtekens betekenen onder een mail van hemzelf met onbegrijpelijke dingen in vet weergegeven, zie hier:
copykat in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:18

copykat

Good copy isn't bad

Glashelder schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:37:
[...]
offtopic:
Er loopt hier ergens een knakker rond die in zijn signature een link heeft met een front tegen afkortingen, en die heeft groot gelijk... WTF is 'mfp fse' nou weer?

@assje sig -> signature is hier toch wel redelijk ingeburgerd dacht ik.. maar point taken ;)
Mfp multifunctional printer. Van 12 ppm(prints per minuut) tot 120ppm.
Fse staat op mn loonstrookje field service engineer.ik reageer ook op monteur , onderhoudsman, De printermaker. Ik "engineer" niks als in ontwikkel of ontwerp hoogstens adviseer opties en type mainbody. ( printend gedeelte) .

Ik dacht dat mn callnaam en plaatje de hint wel gaf.. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:18

copykat

Good copy isn't bad

Naalroc schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Maar copykat begrijpt zelf niet eens wat vraagtekens betekenen onder een mail van hemzelf met onbegrijpelijke dingen in vet weergegeven, zie hier:
copykat in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ik begreep t wel maar vond" ??????" Vrij eh minimaal als vraagstelling . ( verder onbelangrijk dacht ik, misschien was helemaal niet reageren beter geweest dan had ik nu niet ook deze hoeven antwoorden. :) )

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:54
Mensen met ervaring omtrent de Samsung EHS R290 12kw?

Buitenunit: Samsung EHS Mono R290 12,0kW ( AE120CXYDGK/EU-3F )
Binnenunit: 260L Climatehub ( AE260MGG/ET-3F )

Ik kan niks vinden omtrent COP en of hij efficient is, er staat wel een SCOP klasse.

We verbruiken tussen de 1300 en 1400m3 (€2100 per jaar) (vrijstaand 230m2) en primaire verwarming is vloerverwarming. Maar hebben op slaapkamer ook nog radiatoren. Opzich zou 9kw dan ook voldoende moeten zijn volgens de tabel: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, maar de installateur komt op de 12kw uit.

na subsidie komen we op 13.500 EURO uit inclusief alles. Kwa terugverdientijd klinkt mij dat wel goed (helemaal van het gas af), maar ik leun dan wel op de inschatting van de installateur.

Zie ik hier wellicht iets enorm over het hoofd als leek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cM7zcb0zTuvOxtGjaYkYJZMeRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v695a4nKQe150c6MgPaDQyxF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Ruvetuve op 30-03-2026 14:44 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:14
@Ruvetuve Die 12 kW monoblock is interessant geprijsd! Maar buiten de A7/W35 zijn er geen capaciteitscijfers te vinden. Met name de A2 en A-7 zijn dan belangrijk om te weten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Ruvetuve
RichieB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:22:
@Ruvetuve Die 12 kW monoblock is interessant geprijsd! Maar buiten de A7/W35 zijn er geen capaciteitscijfers te vinden. Met name de A2 en A-7 zijn dan belangrijk om te weten.
Ik ga is polsen bij de installateur, dank voor je toevoeging. Ik zie nu na wat onderzoek ook waarom die twee waardes belangrijk zijn! (A2 en A-7 cijfers worden opgevraagd)

Kwa prijs ziet er inderdaad aantrekkelijk uit, vraag me dan wel af of 13k incl niet aan de hoge kant is?

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:23
@RichieB

Staat gewoon in mijn lijst:

-10/55 heeft levert deze nog 11.5kW - wel met een COP van 1.85, maar dat is redelijk gemiddeld.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 30-03-2026 14:46 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:38

Jerra

Beunhaas in wording

JBtL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:46:
@RichieB

-10/55 heeft levert deze nog 11.5kW - wel met een COP van 1.85, maar dat is redelijk gemiddeld.
Hoewel het mij handiger lijkt als een lijst hier staat/onderhoudbaar is (mocht je om wat voor reden dan ook hier niet meer actief zijn) lijkt het me op zijn minst handig als je gelinkte lijst publiekelijk inzichtbaar is O-)

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:23
Jerra schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Hoewel het mij handiger lijkt als een lijst hier staat/onderhoudbaar is (mocht je om wat voor reden dan ook hier niet meer actief zijn) lijkt het me op zijn minst handig als je gelinkte lijst publiekelijk inzichtbaar is O-)
Ik had hem al eerder gepost - maar de nieuwe link stond inderdaad nog niet open, nu wel

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016

Jerra

Beunhaas in wording

Nice, -7 bij 52, is dat een teruggerekende specificatie?

Maar bij -10 is deze 12kW dus nog een 5,7 kW exemplaar, nu kan het zijn dat d einstallateur daar al enigzins rekening mee houd en daarom een 12kW ipv de gestelde 9kW aanhaalt.
Maar goed om even over te sparren @Ruvetuve, gezien de 9kW uit de koevlaas methode eigenlijk uitkomt op een vermogen benodigd bij -7.

[ Voor 73% gewijzigd door Jerra op 30-03-2026 14:59 ]

• Ruvetuve
Waardevolle inzichten, dank allen. Ik vermoedt dat hij er rekening mee heeft gehouden, ik check dat nog even.

Stom, ik had de lijst van @JBtL al bekeken, maar wist niet wat ik ermee aan moest. Is nu veel duidelijker!

tip: Wellicht de bovenste twee rijen vast zetten en filters op de kolommen?

Ik zie ook niet de AE120CXYDGK maar wel de AE120CXYDEK. Nog niet de verschillen gevonden met deze type aanduidingen.

Edit:
The main difference between the Samsung EHS Mono R290 heat pumps AE120CXYDEK/EU and AE120CXYDGK/EU is the power supply type:
AE120CXYDEK/EU (DEK): Single-phase power supply (1-phase).
AE120CXYDGK/EU (DGK): Three-phase power supply (3-phase)

[ Voor 22% gewijzigd door Ruvetuve op 30-03-2026 15:22 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:14
Ruvetuve schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:07:
[...]
Ik zie ook niet de AE120CXYDGK maar wel de AE120CXYDEK. Nog niet de verschillen gevonden met deze type aanduidingen.
[...]
Volgens deze PDF is dat het verschil tussen 1 en 3 fase stroomaansluiting.
@Ruvetuve Als je dan AI-slop plaatst, zoek dan in ieder geval de bron erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 30-03-2026 15:16 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Ruvetuve
RichieB schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Volgens deze PDF is dat het verschil tussen 1 en 3 fase stroomaansluiting.
@Ruvetuve Als je dan AI-slop plaatst, zoek dan in ieder geval de bron erbij.
Haha voor dit soort zoektermen geloof ik de resultaten wel 🙃

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:13

CoeliJoeli

Gamer

Ik ben mij aan het oriënteren op het verduurzamen van mijn nieuwe huis. Ik heb hiervoor een topic aangemaakt : https://gathering.tweaker...essages/2331684?newPost=1

Twitch.tv/coelijoeli

• Ruvetuve
JBtL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:46:
@RichieB

Ik merk dat ik het lastig vind om de kWh te schatten voor jaarverbruik. Als ik ChatGPT hierop los laat (sorry @RichieB ) kom ik uit op 3800 tot 4200 kWh per jaar (realistisch en met SCOP van 3.0).

Hoe kan je dit inschatten voor ongeveer jaarverbruik?

Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83372798

wat ik opmaak uit de reacties hierboven zou de Samsung wel een optie zijn voor mijn situatie? Ik realiseer mij ook dat de warmtepomp +-4000 euro is, maar de Binnenunit: 260L Climatehub ook zoiets (of meer), dan is 13k wellicht nog wel "logisch" met aansluitkosten?

Edit: wellicht eigen topic maken ..?

• loopezz
  • Registratie: Januari 2009
Zojuist heb ik een eigen topic aangemaakt voor onze zoektocht naar de juiste l/w warmtepomp, zie loopezz in "Advies l/w warmtepomp". Wie zou hierbij advies kunnen en willen geven? Alvast hartelijk bedankt!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:02
Het valt mij op dat ik afgelopen maand maar de helft verbruikt heb aan verwarming vergeleken met maart vorig jaar, de COP ook een stuk hoger.. Zien jullie hetzelfde? Ik vraag me af of we simpelweg veel zon en goede warmtepomp condities gehad hebben of dat er toch verschil zit in mijn instellingen/gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eB96ccO2GaMDE-GVFxd1_6ZBLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgAnTBMgzvDgyc13IJFnYJVk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 01-04-2026 10:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24
marvel27 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:43:
Een groot SWW-boilervat weegt gemakkelijk richting de 400kg, water inbegrepen. Hoe plaatsen mensen dit bv in jaren 30 woningen? Hoe weet je of de vloerbalken dit gewicht houden? Je leest af en toe het advies om er een constructeur naar de laten kijken, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat iedereen hier een berekening laat uitvoeren.
Ik heb even wat offertes gevraagd, en inmiddels twee ontvangen: 719€, en 700€ ex btw. Dit gaat toch nergens over. Kent iemand een constructeur die redelijke bedragen vraagt?

• assje
marvel27 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:43:
Je leest af en toe het advies om er een constructeur naar de laten kijken, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat iedereen hier een berekening laat uitvoeren.
Dat is vooral een GoT dingetje, daarbuiten is er geen mens die dat doet :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
marvel27 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:42:
Ik heb even wat offertes gevraagd, en inmiddels twee ontvangen: 719€, en 700€ ex btw. Dit gaat toch nergens over. Kent iemand een constructeur die redelijke bedragen vraagt?
Zal er ook vanaf hangen hoe je de vraag stelt. Als je zelf de tekeningen verzorgt (al dan niet vanuit het gemeentearchief) en een duidelijke vraagstelling verzorgd scheelt dat al de helft. Een simpele casus moet kunnen voor €250-€350 (incl. BTW) denk ik, lager dan dat gaat het nooit worden.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:24
Haha, het zou mij zelfs verbazen als veel mensen op GoT dat doen. Ik ben wel benieuwd hoe installateurs hiermee omgaan.

Mijn vraag was dit:
Ik wil in mijn jaren 30 huis een boilervat plaatsen voor het make nvan SWW. Ik heb een 270l vat op het oog. Gevuld betekent dit een belasting van ongeveer 350kg. Ik wil graag laten berekenen of de houten balken van mijn zolder dit gewicht aankunnen.

Ik heb de originele bouwtekeningen bijgevoegd. Ik heb ook een schets bijgevoegd die met een rode omcirkeling aangeeft waar het boilervat geplaatst zou kunnen worden. Vierkant betekent dat op deze locatie de boiler rechtop zou staan (ongeveer 70x70cm), rechthoekig betekent dat op die locaties er een liggend boilervat geplaatst zou worden (ongeveer 170 x 60)
Dus originele bouwtekeningen bijgevoegd, en aangeduid waar de boilervaten zouden kunnen komen te staan.

Ik dacht dat de hoge prijs wellicht lag aan het feit dat ik meerdere locaties noemde, maar ik heb een reactie gekregen dat die 700€ gewoon de standaardprijs was, los van het aantal locaties.

[ Voor 5% gewijzigd door marvel27 op 01-04-2026 11:59 ]

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:04
Hoi allemaal, ik ben wat opties aan het onderzoeken en vooralsnog 2 vragen (nog te weinig mijns inziens om een los topic aan te maken). Ik wil van een gasketel naar FE en vooralsnog zoek ik naar en LW R290 WP voor de verwarming en een losse WPboiler op de (open) zolder.

De eerste vraag: wat zijn de verschillen tussen een Panasonic Aquarea L en een Vaillant Arotherm Pro? Een installateur biedt beide aan maar gaf aan dat er weinig verschil inzit, toen op basis vanwege het iets stillere systeem voor de Vaillant gegaan. Echter lijkt de Panasonic goedkoper en indien die geluidstechnisch ook voldoet zou dat ook een optie kunnen zijn. Daarnaast heb je ook de Vaillant plus, die is stiller maar ook duurder en ik vraag mij af of ik de meerkosten terugverdien door de hogere efficiëntie en lager minimaal vermogen.

Daarnaast het benodigd vermogen (uitgaande van een losse warmtepompboiler). Ons gemiddelde gasverbruik de laatste jaren is 650m3 (alleen als we overdag thuis zijn de thermostaat op 19, anders op 17). Dit zou betekenen minder dan 5kW. Echter warmteverliesberekening vanuit de bouw (2018 dus nog gestoeld op CV) komt uit op 10 kW. Hier zit wel een post van 1kW voor nachtverlaging, 1kW voor indien de buren niet thuis zijn en 3,5kW voor ventilatie (systeem C op vol vermogen). Als we in de toekomst op WTW overgaan (90% terugwinning) zouden we ook dan dus met 5kW voldoende moeten hebben. Echter klinkt dat weinig voor een 2-kapper van bijna 200m2. Ik wil uiteraard niet teveel pendelgedrag maar ik wil ook niet stelselmatig tekort komen, ook niet als we permanent bijvoorbeeld 20graden willen hebben in de woonkamer. Afgifte gaat nu overigens via vloerverwarming: 6 groepen, totaal 490m1, ingestelde flow 7 liter/minuut. Boven stoken we nu nauwelijks, mogelijk brengen we een extra fancoil aan op zolder om die iets beter op termperatuur te houden in de winter.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:44
@assje De graaddagen voor mijn locatie
maart 2025 328,8
maart 2026 321,3
Mindergas: 367 vs. 340 - Thermisch verbruik per graaddag 12% lager
De windcondities waren niet veel verschillend - iets meer wind in 2026.
Maart 2025 was zonniger als ik naar mijn pvoutput kijk - 742 kWh vs 658 kWh.

De COP voor maart: 5,09 (2025) vs. 5,99 (2026)
Een sluitende verklaring heb ik ook niet.
(misschien optimalisatie van de manier van stoken? zoals lagere stooklijn)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-04 18:17
@assje
Zon: (Maart 2025) 288 vs (maart 2026) 256 kwh
Warmtepompverbruik:
Maart 2025 COP 4,52
Maart 2026 COP 4,97

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 01-04-2026 13:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dunklefaser
Tieske88 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:10:
Hoi allemaal, ik ben wat opties aan het onderzoeken en vooralsnog 2 vragen (nog te weinig mijns inziens om een los topic aan te maken). Ik wil van een gasketel naar FE en vooralsnog zoek ik naar en LW R290 WP voor de verwarming en een losse WPboiler op de (open) zolder.

De eerste vraag: wat zijn de verschillen tussen een Panasonic Aquarea L en een Vaillant Arotherm Pro? Een installateur biedt beide aan maar gaf aan dat er weinig verschil inzit, toen op basis vanwege het iets stillere systeem voor de Vaillant gegaan. Echter lijkt de Panasonic goedkoper en indien die geluidstechnisch ook voldoet zou dat ook een optie kunnen zijn. Daarnaast heb je ook de Vaillant plus, die is stiller maar ook duurder en ik vraag mij af of ik de meerkosten terugverdien door de hogere efficiëntie en lager minimaal vermogen.

Daarnaast het benodigd vermogen (uitgaande van een losse warmtepompboiler). Ons gemiddelde gasverbruik de laatste jaren is 650m3 (alleen als we overdag thuis zijn de thermostaat op 19, anders op 17). Dit zou betekenen minder dan 5kW. Echter warmteverliesberekening vanuit de bouw (2018 dus nog gestoeld op CV) komt uit op 10 kW. Hier zit wel een post van 1kW voor nachtverlaging, 1kW voor indien de buren niet thuis zijn en 3,5kW voor ventilatie (systeem C op vol vermogen). Als we in de toekomst op WTW overgaan (90% terugwinning) zouden we ook dan dus met 5kW voldoende moeten hebben. Echter klinkt dat weinig voor een 2-kapper van bijna 200m2. Ik wil uiteraard niet teveel pendelgedrag maar ik wil ook niet stelselmatig tekort komen, ook niet als we permanent bijvoorbeeld 20graden willen hebben in de woonkamer. Afgifte gaat nu overigens via vloerverwarming: 6 groepen, totaal 490m1, ingestelde flow 7 liter/minuut. Boven stoken we nu nauwelijks, mogelijk brengen we een extra fancoil aan op zolder om die iets beter op termperatuur te houden in de winter.
Ik zou van een gemiddelde kamertemperatuur van 20°C in de woonvertrekken uitgaan
en niet van 19 °C met 17°C nachtverlaging (werkt sowieso niet goed met een wp).
650 m³ voor cv + sww? En overgaan op een wp + wpb? Dan is een "5 kW" wp altijd te groot.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:04
dunklefaser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:03:
[...]

Ik zou van een gemiddelde kamertemperatuur van 20°C in de woonvertrekken uitgaan
650 m³ voor cv + sww? En overgaan op een wp + wpb? Dan is een "5 kW" wp altijd te groot.
Dankjewel voor je reactie! Verbruik is inderdaad voor cv en sww, maar wel met 19 graden en nachtverlaging. Uiteraard ga ik de nachtverlaging niet meer toepassen met de wp en ik wil wel een keuze mogelijk maken zodat in de toekomst 20 graden in de woonkamer gehaald kan worden. De vraag is dus of dat gaat lukken met een 5kW.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02:47
Monitoring maart 2026 opgeven svp.

• dunklefaser
Tieske88 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:13:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Verbruik is inderdaad voor cv en sww, maar wel met 19 graden en nachtverlaging. Uiteraard ga ik de nachtverlaging niet meer toepassen met de wp en ik wil wel een keuze mogelijk maken zodat in de toekomst 20 graden in de woonkamer gehaald kan worden. De vraag is dus of dat gaat lukken met een 5kW.
Ik citeer me maar voor het gemak zelf:
"650 m³ voor cv + sww? En overgaan op een wp + wpb? Dan is een "5 kW" wp altijd te groot."
Dat wordt dus vaak aan/uit op het laagste vermogen - sommige noemen dit "pendelen".

dunklefaser schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:03:
  1. Je vindt nauwelijks warmtepompen kleiner dan 5 kW. Dus daar zal hij het mee moeten doen.
  2. De invloed van SWW op de grootte van je WP is verwaarloosbaar. Ik heb ooit eens uitgerekend dat het bij osn maar 164 W is: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" En bij @Blihi is het 250 W: Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" . Dat heeft in de praktijk dus geen invloed.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dunklefaser
Andrehj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:18:
[...]
  1. Je vindt nauwelijks warmtepompen kleiner dan 5 kW. Dus daar zal hij het mee moeten doen.
  2. De invloed van SWW op de grootte van je WP is verwaarloosbaar. Ik heb ooit eens uitgerekend dat het bij osn maar 164 W is: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" En bij @Blihi is het 250 W: Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" . Dat heeft in de praktijk dus geen invloed.
Ik stel voor dat je het antwoord expliciet en misschien met meer uitleg aan de oorspronkelijke vraagsteller richt. - Ik ga hier namelijk niets meer mee doen.

P.S. Hoe ziet het trouwens uit met ventilatie warmtepompen? - De meeste wpb's zijn ook niets anders.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:30
marvel27 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:42:
[...]

Als je met drie of vier man vlak bij elkaar gaat staan op die plek van de toekomstige boiler weet je het snel genoeg.
Kraakt de vloer, buigt de vloer of zakken jullie er direct doorheen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Pim57 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:42:
[...]

Als je met drie of vier man vlak bij elkaar gaat staan op die plek van de toekomstige boiler weet je het snel genoeg.
Kraakt de vloer, buigt de vloer of zakken jullie er direct doorheen.
Kortstondige belasting sluit kruip van de constructie op lange termijn niet uit.
Jouw advies is dus niet heel representatief helaas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:50
Ronald schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:10:
[...]

Kortstondige belasting sluit kruip van de constructie op lange termijn niet uit.
Jouw advies is dus niet heel representatief helaas.
hangt er een beetje vanaf hoe lang ze blijven staan. vaatje bier erbij en een tap kunnen een stel mannen al gauw een hele avond op dezelfde vierkante meter houden ;-)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Beer070 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:01:
[...]

hangt er een beetje vanaf hoe lang ze blijven staan. vaatje bier erbij en een tap kunnen een stel mannen al gauw een hele avond op dezelfde vierkante meter houden ;-)
Kruip krijg je ook niet na een avondje bieren…

En na een paar maanden bieren heb je een ander probleem

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:13

CoeliJoeli

Gamer

Zojuist heb ik mijn post bewerkt met de volgende gegevens :
- Historisch verbruik
- Verwachte benodigde energie slaapkamers, badkamer, zolder
- Openstaande vragen

CoeliJoeli in "Nieuwe woning voorzien van een warmtepomp"

Twitch.tv/coelijoeli

Pagina: 1 ... 261 262 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)