Hier huis uit 1991 (vrijstaand). Origineel label C.
Gasloos, Warmtepomp + SWW vat, vloerverwarming beneden, jaga boven, triple glas beneden, hr++ boven, vloer/kruipruimte isolatie. Verder geen spouw of dak isolatie toegevoegd. Wel genoeg PV om verbruik geheel af te dekken.
Nu A++++ officieel.
Had ik de laatste + niet gekregen, dan kon ik mijn Thuisbatterij nog erbij in laten zetten (was €25 als ik dat achteraf binnen zelfde jaar wilde toevoegen). 4 plusjes is hoogst haalbaar voor bestaande woning.
Crux bij (nog) beter energie label: zorg dat de materialen die je koopt (warmtepomp, isolatie, ramen) geregistreerd staan in BCRG register
Home. En zorg dat je van elk van je materialen het BCRG rapport daarvan uitgeprint klaar hebt liggen voor de Energielabel opnemer, samen met de factuur van de aannemer die het heeft aangebracht.
Kan ook tegenwerken overigens: de nieuwste warmtepompen (en PV panelen) staan nog niet in het BCRG register. Je krijgt dan mogelijk een slechter energielabel dan eigenlijk mogelijk. Je kunt dan beter even wachten tot het rapport beschikbaar is op die website. Zeker met zonnepanelen kan dit zomaar 30% (berekende) opbrengst schelen in het energielabel model.
[
Voor 12% gewijzigd door
Get!em op 28-09-2026 17:44
]