5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
met of zonder peakshaving?BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:35:
Hier in de energiecooperatie is er nu natuurlijk ook volop discussie over 1x35A is dat nu wel of niet genoeg voor b.v. woning tot 1400-1500 m3 gas en BEV.
Weet iemand linkjes naar meer ervaringsinfo hierover? ik weet zelf de site van martin kleinman en mijn eigen data.
Er zijn in het Victron ontwerp forum een aantal mensen met 1x35A die een reeks van vernuftige trucs uithalen om hier prima mee rond te komen. 35A = 8,4kw + 5kw van een PV/accu oplossing zit je al op equivalent van 2x 25A.
mijn Panasonic draait piek 4.5kw gebruik (met historisch gebruik 2300m3) en dan heb je met 35A nog zat om een auto op te laden, misschien niet met 8kw, maar met 3.5kw laden de meeste EV's ook prima op.
1x35A is 8 kW. Het kan maar het houdt niet over. Een warmtepomp die 6-7kW levert bij -10C vraagt al snel 1,5 tot 2,0 kW aan vermogen als het goed koud is. Quooker is 2kW piekjes. Resteert 4kW.BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:35:
Hier in de energiecooperatie is er nu natuurlijk ook volop discussie over 1x35A is dat nu wel of niet genoeg voor b.v. woning tot 1400-1500 m3 gas en BEV.
Weet iemand linkjes naar meer ervaringsinfo hierover? ik weet zelf de site van martin kleinman en mijn eigen data.
Dat wordt dus geen wasjes draaien + auto laden op de koude dagen. Geen ramp als je dat nooit tegelijkertijd doet. Met een gezin en/of dynamisch contract wil je dat wel tegelijkertijd kunnen doen. In theorie ook op te lossen met een flinke batterij maar daar betaal je nu nog flink voor...
Absoluut nodig, nee. Is het fijn? Ja.
mwoah, beetje kort niet? Ja er is een beperkte hoeveelheid ruimte en het vraagt dus wat verstand. Maar de makkelijkse en belangrijkste --> auto's laden moet je gewoon dynamisch / met load balancing doen. en de piekjes van de quooker oid maken het ook echt niet meteen stuk. Dus ja: zelfs een warmtepomp + elektrische wagen kunnen best maar dan moet je wel een laadpaal neerzetten die slimme dingen doet. en als de was dus draait het laadvermogen terugschroeft.Kameelstok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:31:
[...]
1x35A is 8 kW. Het kan maar het houdt niet over. Een warmtepomp die 6-7kW levert bij -10C vraagt al snel 1,5 tot 2,0 kW aan vermogen als het goed koud is. Quooker is 2kW piekjes. Resteert 4kW.
Dat wordt dus geen wasjes draaien + auto laden op de koude dagen. Geen ramp als je dat nooit tegelijkertijd doet. Met een gezin en/of dynamisch contract wil je dat wel tegelijkertijd kunnen doen. In theorie ook op te lossen met een flinke batterij maar daar betaal je nu nog flink voor...
Groene nerds hadden nog een podcast over 1 / 3 fase en verduurzamen. Vondt de video persoonlijk een beetje tegenvallen, maar misschien heb jij er meer aan.BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:35:
YouTube: In de WACHTRIJ voor 3-fase: kan verduurzaming IN DE PRULLENBAK?
Korte samenvatting: 3fase is niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk en comfort verhogend.
[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 02-06-2026 19:58 ]
Dat is toch precies wat ik zeg? Het kan maar je moet niet alles tegelijkertijd willen doen.Fr33z schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:35:
[...]
mwoah, beetje kort niet? Ja er is een beperkte hoeveelheid ruimte en het vraagt dus wat verstand. Maar de makkelijkse en belangrijkste --> auto's laden moet je gewoon dynamisch / met load balancing doen. en de piekjes van de quooker oid maken het ook echt niet meteen stuk. Dus ja: zelfs een warmtepomp + elektrische wagen kunnen best maar dan moet je wel een laadpaal neerzetten die slimme dingen doet. en als de was dus draait het laadvermogen terugschroeft.
Een Quooker geeft meerdere keren per uur een kort piekje, vindt een loadbalancer niet zo leuk.
Laadvermogen terugschroeven zit ook een grens aan. Of langzaam laden een optie is hangt ook af van je dagelijkse aantal km. Met 2-4 kW op de laadpaal red ik niet op een gemiddelde werkdag tenzij ik de dure uren meepak. Met de variabele nettarieven vanaf 2029 wordt dit effect versterkt.
Als je voor +/- 1000 euro nu nog over kan naar 3x25A dan zou ik dat zeker doen. Al is het maar om ruimte te hebben om de dure piekuren te vermijden. Goedkoper dan een batterij...
Bedankt. Die ken ik.RemmyB83 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:43:
[...]
Groene nerds hadden nog een podcast over 1 / 3 fase en verduurzamen. Vondt de video persoonlijk een beetje tegenvallen, maar misschien heb jij er meer aan.
YouTube: In de WACHTRIJ voor 3-fase: kan verduurzaming IN DE PRULLENBAK?
Korte samenvatting: 3fase is niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk en comfort verhogend.
Het gaat prima op 1x35A, maar om dat aan over te brengen helpt het om meer voorbeelden te hebben
@Beer070 Ik bedoelde zonder peakshaving, maar met mag ook (hoewel je dan eerder verhalen leest over de 1x10A garagebox aansluiting).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik zal eens wat zoeken in dat forum. Als ik mooie voorbeelden vind stuur ik ze doorBarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]
Bedankt. Die ken ik.
Het gaat prima op 1x35A, maar om dat aan over te brengen helpt het om meer voorbeelden te hebben
@Beer070 Ik bedoelde zonder peakshaving, maar met mag ook (hoewel je dan eerder verhalen leest over de 1x10A garagebox aansluiting).
Ik heb tot nu toe 2 winters mijn ruwweg 1400m3 met een Vaillant 55/6 en 300 liter boiler zelfs gedaan met een 1 x 25A aansluiting. Toevallig wel net de aanvraag gedaan naar 1 x 40A.BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]
Bedankt. Die ken ik.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2026 20:56 ]
Bij welke netbeheerder krijg je 1x40A?MotorBeast schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:55:
[...]
Ik heb tot nu toe 2 winters mijn ruwweg 1400m3 met een Vaillant 55/6 en 300 liter boiler zelfs gedaan met een 1 x 25A aansluiting. Toevallig wel net de aanvraag gedaan naar 1 x 40A.
Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25. Dat je 5A bij een enkele fase aansluiting meer krijgt scheelt gewoon ~1.2kW aan belasting, niet irrelevant voor een geëlektrificeerd huishouden. Daar kun je een extra aircootje voor draaien.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
[ Voor 98% gewijzigd door Adam1980 op 02-06-2026 21:28 . Reden: overbodig ]
Enexis met automaat. Ook handig mocht de boel eruit klappen.GudZ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:04:
[...]
Bij welke netbeheerder krijg je 1x40A?
Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25. Dat je 5A bij een enkele fase aansluiting meer krijgt scheelt gewoon ~1.2kW aan belasting, niet irrelevant voor een geëlektrificeerd huishouden. Daar kun je een extra aircootje voor draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2026 21:33 ]
In werkelijkheid komen we met een all electric huis (zonder laadpaal) niet hoger dan 5 kW.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Hier kan het prima. Eigenlijk iedereen waar de P1 meter opgehangen wordt (of mooiere domotica) ziet dat zn pieken lager zijn dan gedacht.. Maar goed, ik ben op zoek naar wat echte praktijkcases.Kameelstok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:31:
[...]
1x35A is 8 kW. Het kan maar het houdt niet over. Een warmtepomp die 6-7kW levert bij -10C vraagt al snel 1,5 tot 2,0 kW aan vermogen als het goed koud is. Quooker is 2kW piekjes. Resteert 4kW.
Hoogste wat ik zie is zo'n 2800W bij defrost.BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:38:
[...]
Hier kan het prima. Eigenlijk iedereen waar de P1 meter opgehangen wordt (of mooiere domotica) ziet dat zn pieken lager zijn dan gedacht.. Maar goed, ik ben op zoek naar wat echte praktijkcases.
Hoogste wat ik zie is 11Kw terugleveren in de zomer.MotorBeast schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:51:
[...]
Hoogste wat ik zie is zo'n 2800W bij defrost.
Zelfs met de inductie kookplaat, oven, magnetron, vaatwasser, wasmachine, airco en DWH run aan zie ik vrijwel nooit 11kw gebruik. Met auto op 11kw kom je samen dan wel net boven de 18kw van 3x25A, maar die klapt er met een piek van 10 minuten ook niet gelijk uit.
3 fase hier, maar wel een logje van piek verbruik. full electric wp, ev, inductie. En batterij. Afgelopen maand , was de piek 12500W hier. Meeste pieken boven de 10kW zijn door simultaan EV laden en nog iets anders. De EV doet aan loadbalancing dus schaalt af als op 1 fase de 25A overschreden wordt.BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:38:
[...]
Hier kan het prima. Eigenlijk iedereen waar de P1 meter opgehangen wordt (of mooiere domotica) ziet dat zn pieken lager zijn dan gedacht.. Maar goed, ik ben op zoek naar wat echte praktijkcases.
Vorig jaar had ik regelmatig pieken op 1 fase boven de 30A. Dat werd met name veroorzaakt door de 2x 16A inductieplaat en een oven van 12A op diezelfde fase. Warmtepomp zat tijdelijk ook op die fase. Warmtepomp en oven zijn ondertussen verhuisd naar andere fase. Dat had ik in een 1 fase situatie niet gehad .
Nu met betere verdeling trekt de inductie bij twee pannen aan de kook brengen nog steeds 25A, oven erbij aan en ik zit aan de 35A (maar nu dus bij mij wel verdeeld over fases).
Alles komt bij mij uit de batterij met 12kW omvormer. Dus pieken boven 12kW vermijd ik, die komen rechtstreeks van net. Daarom hou ik t ook in de gaten.
Onderstaande is dus huisverbruik, maar bij mij dus 12kW uit batterij + beetje wat extra direct uit net getrokken wordt. Daardoor is de p1 grafiek van mij nu doorgaans lager. Die p1 doet nu wel 12kW in /uit op moment dat batterij vind dat dat voordelig is. Als er tegelijkertijd met import ook verbruik is telt t wel op tot 16kW. Evenzo andersom met PV productie en batterij export.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-06-2026 08:49 ]
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2026 10:40 ]
Ik zoek even naar de mogelijkheden om leidingwerk buiten de schil zo kort mogelijk te houden. Alternatief waar de installateur mee kwam was namelijk langs de gevel omhoog. Dat kan ook niet in 1 rechte lijn, dus dat zou 7 a 8 meter langs de gevel worden. Dan zou dan natuurlijk welliswaar een geisoleerde leiding zijn, maar het is a) niet mooi, b) heeft meer kans op bevriezing, en c) heeft sowieso ook aardig wat warmteverlies, lijkt me. Ik vraag me af of een stuk ongeisoleerd (of licht/dun nageisoleerd) binnen de schil dan niet beter is.
[ Voor 5% gewijzigd door torvodlor op 03-06-2026 10:56 ]
Binnen de schil is beter, maar met 2cm isolatie is buiten de schil ca. 0,5% per meter warmteverlies (afh van afgifte temperatuur)torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:55:
@MotorBeast, inderdaad een monoblock. Maar bij een reguliere cv ketel zijn aan- en afvoerleidingen vaak toch ook niet binnen de schil geisoleerd? En daar gaat over het algemeen water van een hogere temperatuur doorheen, dus meer warmteverlies. Wel gaat er natuurlijk minder continu warmtertansport doorheen dan bij een warmtepomp.
Ik zoek even naar de mogelijkheden om leidingwerk buiten de schil zo kort mogelijk te houden. Alternatief waar de installateur mee kwam was namelijk langs de gevel omhoog. Dat kan ook niet in 1 rechte lijn, dus dat zou 7 a 8 meter langs de gevel worden. Dan zou dan natuurlijk welliswaar een geisoleerde leiding zijn, maar het is a) niet mooi, b) heeft meer kans op bevriezing, en c) heeft sowieso ook aardig wat warmteverlies, lijkt me. Ik vraag me af of een stuk ongeisoleerd (of licht/dun nageisoleerd) binnen de schil dan niet beter is.
In ieder geval binnen direct overgaan naar 'gewoon' 32mm mlb. Zo'n grondleiding (terrendis/watts) wil je echt niet door je huis hebben. Daarna kun je altijd nog isoleren indien nodig/gewenst.torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:56:
Ik zit in een offertetraject, en heb gisteren een installateur over de vloer gehad. De warmtepomp komt midden in de tuin te staan, dus deze zal met een geisoleerde grondleiding het huis in komen. De diameter van zo'n grondleiding inclusief isolatie is aanzienlijk, bijvoorbeeld 140mm. Of, als aanvoer en afvoer gescheiden zijn, kunnen de diameters van beide leidingen natuurlijk minder zijn. De grondleiding komt bij de meterkast het huis binnen. In de meterkast moeten de leidingen dan naar boven naar de volgende verdieping. In de weg naar boven in de meterkast is niet gigantisch veel ruimte, en zeker niet voor een 140mm buis. Maar is het wel nodig dat er binnen de schil nog wel met geisoleerde leidingen wordt gewerkt? Kan er niet zodra de grondleiding het huis binnenkomt overgegaan worden op bijvoorbeeld 32mm MLB?
Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl
Ik heb bewust maar zo'n 2,5 meter vanaf plat dak en dan direct naar binnen. Stukje door een slaapkamer en daar door plafond naar zolder. Is buiten mooier? Vast, maar ook meer verlies. Isoleer ik die leidingen niet wordt het makkelijk 21/22 graden boven hier. Die warmte wil ik daar niet hebben maar voornamelijk in mijn woonkamer. 19 boven max. Ik stook dan ook met minimaal 30/32 graden met alleen radiatoren. En vergeet niet dat je er ook, als je legionellarun doet, er 60/65 graden door heen jaagt. Ik doe nooit een legionellarun maar dan nog een aanvoer van 55 graden om op 52 te komen in de boiler.torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:55:
@MotorBeast, inderdaad een monoblock. Maar bij een reguliere cv ketel zijn aan- en afvoerleidingen vaak toch ook niet binnen de schil geisoleerd? En daar gaat over het algemeen water van een hogere temperatuur doorheen, dus meer warmteverlies. Wel gaat er natuurlijk minder continu warmtertansport doorheen dan bij een warmtepomp.
NB: je hebt nu dubbele aan-en afvoer leidingen tov gasketel. Een gasketel vervoert geen warmwater vanuit een buitenunit naar een verdeelpunt. Die stookt warm en water gaat gelijk je verdeelpunt in. Vanuit dat verdeelpunt heb je dan weer aanvoer en retour naar je afgifte plekken.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2026 11:36 ]
Het probleem zit in dat alle aansluitingen op uitzondering van 1x10A onder hetzelfde net tarief valt, dus je vraagt gelijk 3x 25 aan omdat je niet nogmaals kosten wil maken.BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]
Bedankt. Die ken ik.
Ook hier ben ik geupgrade van 1x 35a naar 3x 25a puur om de angst dat in de toekomst lastig wordt terwijl wij het niet nodig hebben.
(Meterkast was al 3 fase ready).
Het kan ook prima allemaal op 1x 35A, hier warmtepomp, inductieplaat en warmtepompboiler aanwezig.
Op de valreep van de wetswijziging ingediend anders had ik het niet gedaan.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2026 13:27 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
[quote]GudZ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:04:
Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25.
[/quote]
Er bestaan geen 35A automaten, dus bij moderne aansluitingen met hoofdautomaten is het altijd 1x40A ipv 1x35A.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@martijn v o, bedoel je dan condenserend koelen, niet-condenserend koelen, of allebei?martijn v o schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:36:
@torvodlor en als je wil gaan koelen, dan zou ik hem zeker in de meterkast wel geïsoleerd willen hebben.
[ Voor 57% gewijzigd door torvodlor op 03-06-2026 15:27 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Om je te overtuigen van isolatie van de leidingen. Het is hier vandaag aardig bewolkt dus zolder warmt niet op door zoninstraling. Boilerrun startte hier om 14.00 uur en zolder is 22,1 graden. Boilerrun klaar rond 16.00 uur en zolder is 22,6 graden. Let wel, leidingen top geisoleerd met HT Armaflex. Je bent gewaarschuwd. Gelukkig heb ik ook L/L om te koelen.torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:27:
[...]
@martijn v o, bedoel je dan condenserend koelen, niet-condenserend koelen, of allebei?
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2026 16:44 ]
Maar die boiler staat ws ook op zolder, is maar matig geïsoleerd, en heeft een véél groter stralend oppervlakte.MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
[...]. Let wel, leidingen top geisoleerd met HT Armaflex. Je bent gewaarschuwd. Gelukkig heb ik ook L/L om te koelen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Matig geisoleerd? Lijkt me niet. Water in de boiler zakt maar minimaal in temperatuur. Zit hem echt in het leidingwerk. Anders zou nu zonder koeling niet de temperatuur op zolder aan het zakken zijn, is nu 0,2 graden weer af en water in de boiler is nog steeds 52 graden. Is nog niets uitgehaald. Beneden keukenboiler. .Naalroc schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:46:
[...]
Maar die boiler staat ws ook op zolder, is maar matig geïsoleerd, en heeft een véél groter stralend oppervlakte.
Ik onderschrijf deze ervaring.MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
[...]
Om je te overtuigen van isolatie van de leidingen. Het is hier vandaag aardig bewolkt dus zolder warmt niet op door zoninstraling. Boilerrun startte hier om 14.00 uur en zolder is 22,1 graden. Boilerrun klaar rond 16.00 uur en zolder is 22,6 graden. Let wel, leidingen top geisoleerd met HT Armaflex. Je bent gewaarschuwd. Gelukkig heb ik ook L/L om te koelen.
Hier loopt de warmtepomp leiding, ca. 20 meter, door mijn wijnkelder. Die houd ik netjes op 12 graden en de koelmachine wordt continue op verbruik gemonitoord. Ik merk dat in de stookperiode er ca. 1 kWh per dag extra nodig is (tov nu de WP niet verwarmd) om het lek van de genoemde leidingen op te vangen. Dat is een gemiddeld vermogen van 40W. De Ta is gemiddeld zo’n 35 graden, dus 23 graden verschil met de temperatuur in de kelder. Ofwel het warmtelek van die 20 meter leiding is ca. 2 W/K, en ca. 100 mW/K per meter leiding. De isolatie is niet het dure Armaflex, wellicht had ik het lek nog een beetje kunnen reduceren. Maar nu laat ik het voor wat het is. Geen isolatie zou factoren erger geweest zijn.
Dus zoals @MotorBeast aangeeft, onderschat niet de opwarming doordat de leidingen bij WP stoken gewoon de hele dag warm zijn. Zelfs met adequate isolatie.
Edit: om het helemaal juist te doen moet ik nog de COP van de koelmachine meenemen in de berekening van het warmtelek. Die is 1.9 (ja is niet hoog, maar koelt dan ook de lucht tot 8 graden). Kortom alle bovengenoemde getallen even met deze factor corrigeren. Blijft de conclusie wel hetzelfde.
[ Voor 9% gewijzigd door EVfan op 03-06-2026 19:34 ]
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Reken het oppervlak van de leidingen maar eens uit. Die 20 meter leiding in mijn wijnkelder komt qua oppervlak op een aardige radiator. En die is toch wel minder geïsoleerd dan mijn boilervat.MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:52:
[...]
Matig geisoleerd? Lijkt me niet. Water in de boiler zakt maar minimaal in temperatuur. Zit hem echt in het leidingwerk. Anders zou nu zonder koeling niet de temperatuur op zolder aan het zakken zijn, is nu 0,2 graden weer af en water in de boiler is nog steeds 52 graden. Is nog niets uitgehaald. Beneden keukenboiler. .
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Standaard heeft mijn boiler 5 cm harde schuim rondom, ook boven en onderkant, weet niet welke soort, maar het warmte verlies is veel minder geworden nadat die kast er om heen zit. De temp daling van vóór de extra isolatie weet ik niet meer.
Dat is mijn ervaring, en nee, ik heb geen 1 pijps circulatie, en de aan- en afvoer leidingen zijn normaal geïsoleerd, en de boiler staat in de verwarmde ruimte.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
off-topic: Waarom sluit je dan ook een 2x16A inductieplaat uit op 1 fase van maximaal 25A?Get!em schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:41:
[...]
Vorig jaar had ik regelmatig pieken op 1 fase boven de 30A. Dat werd met name veroorzaakt door de 2x 16A inductieplaat en een oven van 12A op diezelfde fase. Warmtepomp zat tijdelijk ook op die fase. Warmtepomp en oven zijn ondertussen verhuisd naar andere fase. Dat had ik in een 1 fase situatie niet gehad .
Nu met betere verdeling trekt de inductie bij twee pannen aan de kook brengen nog steeds 25A, oven erbij aan en ik zit aan de 35A (maar nu dus bij mij wel verdeeld over fases).
Je hebt 3 fasen, gebruik ze! Weg met die kookgroep en gewoon op een 3-fase automaat, zodat je max 16A per fase trekt.
Het ging hier om verlies van leidingen zonder isolatie en ja een boiler zal altijd ook verlies hebben. Ik hou hier de hele bovenverdieping op 19 graden in de winter alleen door de aanvoer en retour van leidingen met isolatie. Dus......als je die helemaal niet isoleert zweet je het hok hier uit boven. Een meterkast waar het om ging zal dus helemaal bloedheet worden zonder isolatie.Naalroc schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:10:
Vannacht over een periode van 12 uur, zonder warm watergebruik, is de temperatuur in mijn 200L boiler 2,0° gezakt. Voorheen was dit veel meer, en daarom heb ik er een paar jaar geleden een kast omheen gebouwd van 7 cm PIR, cpl met ditto deksel,
Standaard heeft mijn boiler 5 cm harde schuim rondom, ook boven en onderkant, weet niet welke soort, maar het warmte verlies is veel minder geworden nadat die kast er om heen zit. De temp daling van vóór de extra isolatie weet ik niet meer.
Dat is mijn ervaring, en nee, ik heb geen 1 pijps circulatie, en de aan- en afvoer leidingen zijn normaal geïsoleerd, en de boiler staat in de verwarmde ruimte.
Huis zo gekocht. Wil t nog wel aanpassen, maar elektricien die de meterkast had aangepast kon op dat moment niet bij keuken ivm verbouwing. En ivm 2p2n en perilex halverwege en meerdere mogelijke aansluitingen op de plaat moet dat allemaal even los en gemeten worden of dat goed is aangesloten. Dus meer werk dan alleen even wat draadjes een automaat in meterkast. Simpelste oplossing was die even de andere grootgebruikers (en dus de warmtepomp) omzetten van fase. En sindsdien zijn de pieken verder te behappen.ocaj schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:18:
[...]
off-topic: Waarom sluit je dan ook een 2x16A inductieplaat uit op 1 fase van maximaal 25A?
Je hebt 3 fasen, gebruik ze! Weg met die kookgroep en gewoon op een 3-fase automaat, zodat je max 16A per fase trekt.
[quote]
Apparaten moeten voldoen aan strengere eisen standby-verbruik
Gepubliceerd door:Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
< 1 min lezen
Dit wetsvoorstel gaat in op: 1 januari 2027
Wat verandert er?
Produceert of levert u elektrische of elektronische apparaten op de EU-markt? Dan moet uw apparatuur vanaf 2027 voldoen aan strengere eisen voor energieverbruik in standby-stand, uitstand en networked standby. Met de Europese verordening (EU) 2023/826 moeten producten energiezuiniger worden en energie worden bespaard. Daarom gaan de grenswaarden van maximaal energieverbruik omlaag.Dit zijn de nieuwe grenswaarden vanaf 2027:
- Apparaten mogen in standby-stand maximaal 0,5 watt verbruiken.
- In uitstand (off mode) geldt een maximum van 0,3 watt.
- Toont een apparaat informatie in standby? Dan is maximaal 0,8 watt toegestaan.
- Apparaten in networked standby mogen tussen de 2 en 7 watt verbruiken, afhankelijk van het type product.
Wat betekent dit voor u?
- U moet uw producten aanpassen of opnieuw ontwerpen zodat ze voldoen aan de nieuwe energie-eisen.
- U mag alleen producten op de EU-markt brengen die binnen de verbruiksgrenzen blijven.
Lijkt mij werk aan de winkel voor de WP fabrikanten, of kennen jullie modellen die al wel binnen deze specs vallen?
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
niet van toepassing -> https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/826/oj/engLijkt mij werk aan de winkel voor de WP fabrikanten, of kennen jullie modellen die al wel binnen deze specs vallen?
Zelf als de EU-richtlijn niet van toepassing is, veel wp'en zijn meestal met internet verbonden en voldoen vaak aan de genoemde grenswaarde van 7 W (zou natuurlijk lager kunnen).martijnst schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:25:
[...]
niet van toepassing -> https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/826/oj/eng
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Je hebt gelijk. Ik zal volgende keer doorklikken op het wetsvoorstel en zijn bijlagen.martijnst schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:25:
[...]
niet van toepassing -> https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/826/oj/eng
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Bij niet condenserend koelen de aanvoerleiding dampdicht isoleren, duikt hier onder dauwpunt met vloerkoeling maar wellicht kom je ermee weg als je enkel meerlagenbuis hebt i.p.v vaste buis.torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:27:
[...]
@martijn v o, bedoel je dan condenserend koelen, niet-condenserend koelen, of allebei?
Deze periode van het jaar is tijdens bewolkt weer nog steeds redelijk zoninstraling aanwezig, niet voor niks geeft KNMI UV3 aan tijdens bewolkt(zonnepanelen doen het ook nog redelijk).MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
[...]
Om je te overtuigen van isolatie van de leidingen. Het is hier vandaag aardig bewolkt dus zolder warmt niet op door zoninstraling. Boilerrun startte hier om 14.00 uur en zolder is 22,1 graden. Boilerrun klaar rond 16.00 uur en zolder is 22,6 graden. Let wel, leidingen top geisoleerd met HT Armaflex. Je bent gewaarschuwd. Gelukkig heb ik ook L/L om te koelen.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2026 12:31 ]
[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 04-06-2026 18:18 ]
Ook beneden warmt het gewoon op ondanks vandaag niemand aanwezig en geen apparatuur aan(remote gekeken).
Hier een WP boiler binnenopstelling op zolder als die straks aangaat koelt het huis wel weer een beetje, een klein mini airco is het, maakt de lucht droger binnen.
[ Voor 127% gewijzigd door teacher op 04-06-2026 18:19 ]
Enexis, de oude smeltzekeringen kunnen 1x 40A zijn(nog steeds aanvraagbaar), zag hem voorbij komen toen ik 3x 25a "moest" aanvragen vanwege de wetgeving wijziging van 1 Juni.Andrehj schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:51:offtopic:
[quote]GudZ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:04:
Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25.
[/quote]
Er bestaan geen 35A automaten, dus bij moderne aansluitingen met hoofdautomaten is het altijd 1x40A ipv 1x35A.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2026 13:30 ]
Ik had er ook weinig van verwacht, maar ging toch even kijken, en het was nog redelijk overzichtelijk ;-)ArjoK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:16:
[...]
Je hebt gelijk. Ik zal volgende keer doorklikken op het wetsvoorstel en zijn bijlagen.
Ik ben opzoek naar een WP (+/- 9kW) die van fabriek al deze opties heeft en geen cloud dienst hier voor nodig hebt. Bij voorkeur dus een directe verbinding. Het hart van de domotica zal een PLC zijn waar ik mee wil communiceren. Verbinding mag dus industrieel zijn (Bacnet, CanBus, ethercat, profinet modbus enz) maar ook KNX is een optie.
Het allerliefste zou ik een WP hebben waarbij ik zelf het compressor vermogen kan regelen maar geloof dat een beetje een utopie gaat worden. Tot nu toe ben ik bij een Nibe terecht gekomen die modbus ondersteunt en waarbij ik wel het vermogen kan beperken. En een 2de zou de Daikin Altherma 4 kunnen zijn ook die heeft modbus maar daar is mij nog niet helemaal duidelijk wat wel en niet kan.
Zijn er nog ander WP die goed overweg kunnen met domotica/GBS ?
Met Mitsubishi Electric kan dat, kijk maar eens hier en hier.Nelisj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:40:
Ik ga mijn 2de traject starten om een woning te voor zien van een Warmte Pomp. Dit keer wil ik meer mogelijkheden tot het aan sturen van de warmtepomp en beter integreren in de domotica en beter laten reageren op de zonnepanelen en dynamische prijzen.
Ik ben opzoek naar een WP (+/- 9kW) die van fabriek al deze opties heeft en geen cloud dienst hier voor nodig hebt. Bij voorkeur dus een directe verbinding. Het hart van de domotica zal een PLC zijn waar ik mee wil communiceren. Verbinding mag dus industrieel zijn (Bacnet, CanBus, ethercat, profinet modbus enz) maar ook KNX is een optie.
Het allerliefste zou ik een WP hebben waarbij ik zelf het compressor vermogen kan regelen maar geloof dat een beetje een utopie gaat worden. Tot nu toe ben ik bij een Nibe terecht gekomen die modbus ondersteunt en waarbij ik wel het vermogen kan beperken. En een 2de zou de Daikin Altherma 4 kunnen zijn ook die heeft modbus maar daar is mij nog niet helemaal duidelijk wat wel en niet kan.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
De Adlar modellen kunnen allemaal met Modbus verbonden worden én kan je vervolgens alle waarden zelf van aanpassen waar nodig. Je kan daar ook zelf de grenzen afstellen van compressor vermogen, fan snelheid, etc.Nelisj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:40:
Het allerliefste zou ik een WP hebben waarbij ik zelf het compressor vermogen kan regelen maar geloof dat een beetje een utopie gaat worden.
Of deze waarden ook via de modbus aan te passen zijn weet ik niet, maar er zijn wat slimme koppen in het forum die vrijwel dat hele apparaat zelf kunnen aansturen via de modbus, dus wellicht daar even vragen? Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen
De warmtepompen van Adlar zijn wel prima, installatie ook, maar het loopt bij heen alleen nog een beetje stroef qua communicatie en (onderhouds)service. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Als toevoeging op de post van @SebastiaanPs hierboven: In Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" heb ik een overzicht gemaakt van de meeste (alle?) manieren waarop je een Mitsubishi Electric Ecodan WP kunt monitoren en aan kunt sturen.Nelisj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:40:
Persoonlijk denk ik dat er niet veel warmtepompen zijn waarbij je zoveel mogelijkheden hebt om deze zelf te besturen (uiteraard optioneel, je kunt ook prima van de ingebouwde regelingen gebruik maken en deze externe besturing enkel gebruiken voor monitoring).
Alle opties lopen via de CN105 connector op de besturingsPCB van de binnenunit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
White_Collar in "Advies gevraagd: Warmte pomp all electric"
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt