hackbard schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:41:
[...]
dat was deze denk ik:
Willem senior in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
daar had ik veel over na gedacht, heel interessant. Maar wat ik ook deed, het werkt hier niet zo. Behalve die ene mysterieuze vlakke run per maand.
de overshoot bij kortsluiting.
Wanneer speelt dat? Systeeminhoud kleiner dan.. een radiator, mijn 20l vatje, bypass open, of toch maar altijd standaard 10min op vol vermogen doordraaien?
Voorbeeldje overshoot van vannacht:
[
Afbeelding]
aanvoerstreeftemperatuur 21C, na 9:40 minuten de beruchte defrost, dan nog eens 10 minuten op vol vermogen, lekker tot 34C, overshoot van 13K dus, dan toch maar eens omlaag moduleren en dan is de uit hysterese bereikt. Lijkt de 10 minuten theorie te bevestigen.
In stille modus is dat ook soms 20min na start, of 15min na bereiken aanvoerstreeftemperatuur.
Langzaamaan is de stookseizoen voorbij. Komt de driewegklep bug weer langs bij omzetten naar de zomerstand- mijn derde seizoen straks, en nog steeds gezellig hier met jullie.
P.S. Ipv zomerstand laat ik hem hier op verwarmen, en Bedr.mod. prim. cv-pomp op auto, ik mag toch niet koelen.
Je stooklijn staat te laag voor je afgifte systeem
Dat zie ik wel een aanvoer van 21 gaat je niet lukken met radiatoren
Als je 21 als aanvoer neemt dan zou je een retour van 16 willen hebben
Maar dat kan niet want je huis is al 20 graden en dus je radiatoren ook en vloeren
Om afgifte te krijgen moet je dus een hogere aanvoerstreeftemperatuur hebben
Met radiatoren is 27 als aanvoer wel het minimum
Dan warmen de radiatoren wat op (zijn lauw dan) en kunnen dan een beetje warmte afgeven
En dan spelen met de hysterese zodat het niet te warm wordt in huis
En als je voor een DeltaT instellingen van 5 graden gaat dan moet je een aanvoertemperatuur van 35 hanteren
En dan een retour van 30 ongeveer
Dan zal in normaal bedrijf je DeltaT ongeveer 3 zijn en gaat je aanvoer omhoog dan wordt je DeltaT groter
( dit zeg ik om geen misverstanden te krijgen van DeltaT inregelen )
Mijn stooklijn staat daarom op 26 voetpunt en eindpunt op 36
Dan is de aanvoerstreeftemperatuur meestal rond de 27 graden en kan ik zelfs nog het minimum vermogen niet goed kwijt omdat radiatoren met die temperatuur bijna geen afgifte hebben
Wel een lekkere warme vloer
En ja dat was het stukje van deze winter met de golven is en blijft een vreemd verschijnsel
Edit :
Even plaatje van retour gemaakt:
Gisteren en vandaag alleen warm water gemaakt
Dan zie je dat de retour nog steeds 22 graden is van het afgiftesysteem en in huis is het 21,7 momenteel
Relay boderus pomp is de retour van de warmtepomp die is zelfs nog warmer (23,5 nu )
Hier mee wil ik laten zien dat dan een aanvoertemperatuur van 21 graden nooit kan gaan werken
De warmtepomp kan nu geen warmte afstaan aan het huis
:strip_exif()/f/image/kLZA3cAZL1ZEto3H4HjSq0qS.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit verhaal moet je voor je eigen huis en afgifte systeem gaan uitzoeken
Elke huis en afgifte systeem is verschillend
Sorry voor de lange lap tekst
[
Voor 17% gewijzigd door
Willem senior op 07-04-2024 18:54
]
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,