Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
PieterL schreef op woensdag 3 april 2024 @ 14:32:
[...]

Dank voor je uitleg. Glashelder.

Mijn berekeningen voor dit pand waren dik 5.5kw en ik bestelde iets ruimer: de 7400i 7kw.
Na een dik jaar zegt de installateur dat hij een split leiding heeft gelegd en dat 10kw noodzakelijk is.
In de paniekmarkt van 2023 ben je echt met alles blij. Als je maar iets kunt ... iets
De 3400i werkt best goed. Allen wat groot voor hier ... maar tis wat t is ...
Maak je niet al te druk om veel herstarts. Mijn broer heeft een +/- 15 jaar oude (bodem)warmtepomp (Stiebel Elton 13kW) in een super geisoleerd nieuwbouwhuis (ongeveer 1000m3) die niet eens moduleert! Vollebak of uit dus, en veel te groot voor de woning. Wist men destijds veel.
Gevolg: runs van max 10 minuten, stuk of 30 per dag.
Draait probleemloos al 15 jaar zonder noemenswaardig onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
hackbard schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:17:
[...]
@Neerland-warmte opperde eens dat koudemiddel eruit halen en wegen de enige manier is om te weten of de juiste hoeveelheid erin zit.
Zouden wij en @HansRemmerswaal toevallig last hebben van teveel koudemiddel, of zal het toch in de software/ PID regeling zitten?
Ik heb dat van teveel koudemiddel nagevraagd bij een koelexpert en die gaf aan dat dit zou kunnen maar dat er dan wel heel veel teveel in zou moeten zitten. Wat op zich kan maar met mijn korte leiding tussen de buitenunit en binnenunit (een paar meter) niet waarschijnlijk is. Bij mij is nog niet het koudemiddel gewogen.

Ik heb pas geleden een grafiek gemaakt van de tijd tussen de start van een run en de eerste defrost. Er zijn inderdaad een duidelijk piek na iets meer dan 10 minuten (10:20 of zoiets). En dan kan het zomaar zijn dat de compressor daarvoor een paar uur uit stond. Uiteraard zonder dat er aanvriezing is te zien.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
de telegraaf schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:00:
[...]

Het lage model warmtewisselaar (split) bevriest sowieso behoorlijk sneller dan de grotere 3-fase. Ik heb een 7kW en een 12Kw op ongeveer 25m afstand van elkaar onder precies gelijke omstandigheden staan en ik schat dat er wel 12 ochtenden per winter zijn dat de kleine bevriest (echt wit uitgeslagen dus) met rond de 6 graden, terwijl de grote dat pas onder +/- 3 graden doet.
Lijkt weinig verschil maar die temperatuur tussen de 3 en 6 graden komt best vaak voor 's winters.
Als de buitenunit is dichtgevroren dan is het prima dat er een defrost is. Helaas hebben wij veel defrost terwijl er geen aanvriezing zichtbaar is.

We hebben defrost bij temperaturen boven de 10 graden. Het record bij mij is eentje met een buitentemperatuur van 17.4 graden..

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

tomtom901

Moderator General Chat
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:39:
[...]
We hebben defrost bij temperaturen boven de 10 graden. Het record bij mij is eentje met een buitentemperatuur van 17.4 graden..
Identificeert jouw WP zich misschien als een ijsbeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Vandaag 2 defrost gehad... Bij 10.6 en 11.7 graden buitentemperatuur.
Op 18 april komt NEFIT langs voor deze defrosts en het rare (lees geen) regelgedrag van de WP.

[ Voor 43% gewijzigd door HansRemmerswaal op 03-04-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:39:
[...]

Als de buitenunit is dichtgevroren dan is het prima dat er een defrost is. Helaas hebben wij veel defrost terwijl er geen aanvriezing zichtbaar is.

mbt de defrosts zonder ijsvorming: heb je al eens gekeken wat er met de andere parameters van de pomp gebeurt?

De Mono bij mij defrost alleen bij volledig dicht gevroren. Wat je dan in de grafieken ziet is dat output power en TR4 (verdamper inlet) ineens hard naar beneden lopen (-10 -> -20C binnen een minuut!) omdat er geen lucht meer door de verdamper-(radiator) gaat en de inlaat van de radiator dus al stijf bevroren staat. ik denk dat de een combinatie van deze slope(van TR4 (of van de output power zelf)) en tijd en absolute temperatuur gebruiken om de dichtgevroren radiator te herkennen.

Als er te veel vloeistof in het compressor systeem zit, zou iets soortgelijks kunnen gebeuren waarbij een vergelijkbare snelle verandering optreed in TR4 of power omdat ie het gecompremeerde gas niet meer kwijt kan, wat hij dan denkt te herkennen als 'bevroren'.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:59:
Op 18 april komt NEFIT langs voor deze defrosts en het rare (lees geen) regelgedrag van de WP.
Proficiat met het bezoek van Nefit. Ben benieuwd.
Bij mij in 4 runs ook 2 defrosts. Bij 11 en 12 graden.

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:14:
[...]

mbt de defrosts zonder ijsvorming: heb je al eens gekeken wat er met de andere parameters van de pomp gebeurt?

De Mono bij mij defrost alleen bij volledig dicht gevroren. Wat je dan in de grafieken ziet is dat output power en TR4 (verdamper inlet) ineens hard naar beneden lopen (-10 -> -20C binnen een minuut!) omdat er geen lucht meer door de verdamper-(radiator) gaat en de inlaat van de radiator dus al stijf bevroren staat. ik denk dat de een combinatie van deze slope(van TR4 (of van de output power zelf)) en tijd en absolute temperatuur gebruiken om de dichtgevroren radiator te herkennen.

Als er te veel vloeistof in het compressor systeem zit, zou iets soortgelijks kunnen gebeuren waarbij een vergelijkbare snelle verandering optreed in TR4 of power omdat ie het gecompremeerde gas niet meer kwijt kan, wat hij dan denkt te herkennen als 'bevroren'.
Die TR4 komt niet eens onder de 0. Dit is trouwens zo'n defrost na 00:10:20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZN6bcERCptJ3hhh0U6KQtxt1B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYo0guMIE3saoMVGOgNIxt6n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
voor wie wil nadenken over de últra-lage modulatie: feature of bug?

je kunt die 'últra-lage' modulatie min of meer oproepen en vast houden door met de target temperatuur te spelen:

* de eerste run hier is een hele normale.
* bij de teweede run:
heb ik bij de start de target omlaag gegooid (met de offset van de stooklijn), van 25->23C . daardoor moduleerde de WP zeer snel terug zoals je ziet in onderstaande grafieken.
toen de modulatie bij de 17% was (echte minimum, 210W input, 1.5kW output ->cop=7) heb ik de target gelijk gemaakt (26C, net boven) de werkelijke water temperatuur, waardoor de regeling daar blijft hangen.
Vervolgens ging de target naar 25C door oplopen buitentemperatuur: dus heb ik de target weer wat hoger gezet =>27 (temperatuur van het water loopt ook langzaam op door te weinig afgifte)...daarna volgde ik de regeling niet meer en was het einde run.

Temperaturen in huis nagenoeg stabiel gedurende die tijd.. dus die 1.5kW was al genoeg om het hier warm te houden %-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MH-V-pRxrP-Pt-zUZHaVCUezmgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FAAcOp6WswcPf9ri09zCOFex.png?f=fotoalbum_large

- de COP is wel wat beter ... maar vergis je niet, van 6.5 -> 7 is natuurlijk hetzelfde als 3->3.2, en er wordt maar heel weinig energie verbruikt/geleverd, dus de winst is ook nog klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:21:
[...]

Die TR4 komt niet eens onder de 0. Dit is trouwens zo'n defrost na 00:10:20.

[Afbeelding]
ik denk ook dat het om de 'helling/slope'(de afgeleide van de curve) gaat: die gaat daar snel naar beneden.

bij de start zal dat altijd gebeuren en wordt de defrost waarschijnlijk onderdrukt, maar na een tijdje (10 minuten?) wordt de defrost toegestaan en kan die dus triggeren... en idd de TR4 loopt daar nogmaals hard terug.
eenvoudige software oplossing zou zijn om daar een 'no-defrost above ..C' overheen te zetten, maar ja ik vraag me wel eens af of ze daar bij Nefit uberhaupt een software engineer hebben.

zelfde plot, parameters en schaal van mijn enviline: veel stabieler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAp7SJIOwmJa-olKSqfH7M2QMWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rkUipO28hWWUgakG7JheqAD5.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDs4fdjxMYfOvZEPDKpJxaxxi1k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NYo0guMIE3saoMVGOgNIxt6n.jpg?f=user_large

hang misschien samen met de oscillaties die je sowieso al hebt...

[ Voor 9% gewijzigd door lc8 op 03-04-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
lc8 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:51:
[...]

ik denk ook dat het om de 'helling/slope'(de afgeleide van de curve) gaat: die gaat daar snel naar beneden.

bij de start zal dat altijd gebeuren en wordt de defrost waarschijnlijk onderdrukt, maar na een tijdje (10 minuten?) wordt de defrost toegestaan en kan die dus triggeren... en idd de TR4 loopt daar nogmaals hard terug.
eenvoudige software oplossing zou zijn om daar een 'no-defrost above ..C' overheen te zetten, maar ja ik vraag me wel eens af of ze daar bij Nefit uberhaupt een software engineer hebben.

zelfde plot, parameters en schaal van mijn enviline: veel stabieler:

[Afbeelding] [Afbeelding]

hang misschien samen met de oscillaties die je sowieso al hebt...
De spijker op z'n kop, die software engineering.
Denk al zolang die wp heb, dat hun programmeurs stagiairs zijn die worden aangestuurd door oudere en zeer ervaren Nefit (gas) mannen.
Ik blijf hun logica zoeken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Bij de meeste van jullie zie ik prachtige grafieken waar de current netjes in de buurt blijft van de target, zonder dat de compressor gek doet. Waar jullie bezig zijn een op zich goed werkend process nog iets proberen te verbeteren voor een nog hogere COP, door te spelen met de beschikbare settings of door wat automation toe te passen.

Er zal best wel wat te verbeteren zijn aan de software en het zou fijn zijn als NEFIT/BOSCH daar een forum voor had zodat we daarvoor input konden leveren. Dan moet je trouwens ook de mogelijkheid krijgen om zelf de firmware te installeren...

Maar ik denk niet dat de software het probleem is bij mij en andere waar de WP veel defrosts heeft en/of geen strakke temperaturen heeft in de compressor etc. Ik gok nog steeds op een defect onderdeel ergens in de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikHDD
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo, ik ben nieuw op het forum en zal me even kort voorstellen.
Sinds 2 maanden in bezit van een Compress 3400I all electric met 6KW buitenunit een 200 liter boiler.
Ik heb een vraag m.b.t. het toerental van de ventilator in de buitenunit.
Als ik kijk in het menu (PL3 vent toerental) draait die altijd op 100% bij actieve WP, en in de stille stand op %.Volgens de bediengingshandleiding wordt ook het toerental van de ventilator afhankelijk van de vraag geregeld. Het toerental van de compressor wordt wel aangepast.
Wie weet of dit normaal is, of dat dit anders ingeregeld kan worden?

Ik heb overigens ook de situatie gehad dat de 2 temperatuursensors verkeerd waren gemonteerd.
Het blijkt dat de Compress 3400I de sensor met rode draad op de aanvoerleiding moet zitten, en de zwarte draad in de boiler. Bij Enviline is dit andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:47
ErikHDD schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:38:
Ik heb overigens ook de situatie gehad dat de 2 temperatuursensors verkeerd waren gemonteerd.
Het blijkt dat de Compress 3400I de sensor met rode draad op de aanvoerleiding moet zitten, en de zwarte draad in de boiler. Bij Enviline is dit andersom.
Volgens mij is bij Enviline ook rood op aanvoer en zwart op boiler. Maar bij Enviline is de zwarte boiler 10k en de rode aanvoer 10k. Bij Bosch is de rode aanvoer 10k, maar de zwarte boiler (bij aansluiten van 1 sensor) 12k... En dan maakt het dus opeens uit welke je waar stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:44
Hoe trigger je handmatig een SWW run zonder dat alle elektrische elementen gaan werken ipv dat deze op de compressor draait? Als een SWW run vanzelf triggered op basis van lage temperatuur gaat het goed, maar als ik handmatig een SWW run trigger (thermostat_wwcharge), dan gaat deze direct op de elektrische elementen. Ik heb dhw modus (thermostat_wwmode) op comfort, normaal en eco geprobeerd maar haalt niets uit.

Zou graag een dhw run op compressor triggeren vlak voor een legionella run die ook vanaf de start op de elektrische elementen gaat draaien wat tot 58 graden erg zonde is. Onbegrijpelijk dat nefit/bosch dit zo inefficient heeft ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:46
padoempats schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 06:45:
Zou graag een dhw run op compressor triggeren vlak voor een legionella run die ook vanaf de start op de elektrische elementen gaat draaien wat tot 58 graden erg zonde is. Onbegrijpelijk dat nefit/bosch dit zo inefficient heeft ontwikkeld.
Kun je dat niet met een schema voor SWW ingeven? Dus om 12.00 uur start met warm water maken tot bepaald niveau (Comfort bijvoorbeeld). En een paar uur later de legionella run inplannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
ErikHDD schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:38:
Hallo, ik ben nieuw op het forum en zal me even kort voorstellen.
Sinds 2 maanden in bezit van een Compress 3400I all electric met 6KW buitenunit een 200 liter boiler.
Ik heb een vraag m.b.t. het toerental van de ventilator in de buitenunit.
Als ik kijk in het menu (PL3 vent toerental) draait die altijd op 100% bij actieve WP, en in de stille stand op 88%.Volgens de bediengingshandleiding wordt ook het toerental van de ventilator afhankelijk van de vraag geregeld. Het toerental van de compressor wordt wel aangepast.
Wie weet of dit normaal is, of dat dit anders ingeregeld kan worden?

Hoor je de ventilator buiten ook daadwerkelijk op 100% draaien?

Ik heb het idee dat bij mijn 7400i de ventilator geregeld wordt a.d.h.v de compressorsnelheid. Dus als de compressor 50% draait dan draait de ventilator ook op 50%.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 10:54
lc8 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:41:
voor wie wil nadenken over de últra-lage modulatie: feature of bug?

je kunt die 'últra-lage' modulatie min of meer oproepen en vast houden door met de target temperatuur te spelen:

* de eerste run hier is een hele normale.
* bij de teweede run:
heb ik bij de start de target omlaag gegooid (met de offset van de stooklijn), van 25->23C . daardoor moduleerde de WP zeer snel terug zoals je ziet in onderstaande grafieken.
toen de modulatie bij de 17% was (echte minimum, 210W input, 1.5kW output ->cop=7) heb ik de target gelijk gemaakt (26C, net boven) de werkelijke water temperatuur, waardoor de regeling daar blijft hangen.
Vervolgens ging de target naar 25C door oplopen buitentemperatuur: dus heb ik de target weer wat hoger gezet =>27 (temperatuur van het water loopt ook langzaam op door te weinig afgifte)...daarna volgde ik de regeling niet meer en was het einde run.

Temperaturen in huis nagenoeg stabiel gedurende die tijd.. dus die 1.5kW was al genoeg om het hier warm te houden %-)

[Afbeelding]

- de COP is wel wat beter ... maar vergis je niet, van 6.5 -> 7 is natuurlijk hetzelfde als 3->3.2, en er wordt maar heel weinig energie verbruikt/geleverd, dus de winst is ook nog klein.
Die lagere modulatie lijkt hier ook enkel te gebeuren als bij de start van de run de targetflow 23 graden of lager is. Gister in de nacht, tijdens nachtverlaging, was dat hier zo en kreeg ik ook zon lage modulatie run. Vannacht was de targetflow op 24 en toen bleef deze op zijn minimale 25% in normale modus.

Met de monoblock 7s levert die 25% vaak een aanvoer temperatuur op van rond de 32/33 graden. Ik zou graag zien dat de pomp dan nog iets verder terug moduleert. Maar dat lijkt hij dus enkel pas te doen bij een targetflow vanaf 23 graden bij de start van de run. Jammer dat daar zo'n gat tussen zit, of zou het 'by design' zijn. ik gebruik zelf de geoptimaliseerde stooklijn en die heeft een niet instelbaar voetpunt van 25 graden. Zou deze ultra laag modus dan een soort vakantiemodus zijn en enkel bij zeer lage targets (bijvoorbeeld ruimte op 15 graden houden) een beetje bijwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:21
arjenvdknijff schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:14:
[...]

Die lagere modulatie lijkt hier ook enkel te gebeuren als bij de start van de run de targetflow 23 graden of lager is. Gister in de nacht, tijdens nachtverlaging, was dat hier zo en kreeg ik ook zon lage modulatie run. Vannacht was de targetflow op 24 en toen bleef deze op zijn minimale 25% in normale modus.

Met de monoblock 7s levert die 25% vaak een aanvoer temperatuur op van rond de 32/33 graden. Ik zou graag zien dat de pomp dan nog iets verder terug moduleert. Maar dat lijkt hij dus enkel pas te doen bij een targetflow vanaf 23 graden bij de start van de run. Jammer dat daar zo'n gat tussen zit, of zou het 'by design' zijn. ik gebruik zelf de geoptimaliseerde stooklijn en die heeft een niet instelbaar voetpunt van 25 graden. Zou deze ultra laag modus dan een soort vakantiemodus zijn en enkel bij zeer lage targets (bijvoorbeeld ruimte op 15 graden houden) een beetje bijwarmen?
Interessante discussie. Ik heb inderdaad dit gedrag alleen maar gezien tijdens vakanties waarbij de ruimtetemperatuur op 17 graden is ingesteld. Nooit verder onderzocht (want ja vakantie ... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
arjenvdknijff schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:14:
[...]

Heb hem bij mij ook al gezien bij een aanvoerstreeftemperatuur van 25C. Voetpunt van mijn stooklijn zit op 20C. Misschien dat het getriggerd word als de aanvoerstreeftemperatuur 5C of minder van het voetpunt af zit?

Ik vind het wel nogsteeds raar dat dit uberhaupt gebeurd terwijl ze officieel een hoger minimaal vermogen adverteren - waar de WP ook een duidelijke voorkeur voor heeft.

Dat officiele minimale vermogen zal er toch ook niet voor niks zijn? Moet er bijvoorbeeld niet een minimale systeemdruk in de WP gehandhaafd worden, waar hij misschien onder valt als de compressor onder het officiele minimum vermogen komt?

Of misschien dat de compressor een minimaal vermogen nodig heeft om de olie goed te blijven verspreiden in de compressormotor. Misschien dat de compressor dan wel korte stukjes op een lager vermogen kan (met als bijwerking minder goede smering), en dat hij daarom na een tijdje altijd weer lijkt terug te schieten naar het officiele minimale vermogen (zodat de olie weer goed verspreid word).

Heeft iemand hier al gehad dat hij een volledige run onder het officiele minimale vermogen gedaan heeft? Bij mij schakelt hij voor het einde van een run eigenlijk altijd nog weer terug naar het officiele minimale vermogen.

[ Voor 22% gewijzigd door jaapzb op 05-04-2024 10:56 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:06
padoempats schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 06:45:
Hoe trigger je handmatig een SWW run zonder dat alle elektrische elementen gaan werken ipv dat deze op de compressor draait? Als een SWW run vanzelf triggered op basis van lage temperatuur gaat het goed, maar als ik handmatig een SWW run trigger (thermostat_wwcharge), dan gaat deze direct op de elektrische elementen. Ik heb dhw modus (thermostat_wwmode) op comfort, normaal en eco geprobeerd maar haalt niets uit.

wat is je dhw Single charge temperature? Ik heb die op 60C staan, en dan gaat de bijverwarmer hier niet aan. wel aan,
edit: @padoempats sorry, onzin verteld.
ik gebruik dan mode normal en eco switch off temp 58, dan draait die zonder bijverwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door hackbard op 06-04-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
hackbard schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:55:
[...]

wat is je dhw Single charge temperature? Ik heb die op 60C staan, en dan gaat de bijverwarmer hier niet aan.
Onder 42 gaat die aan en verwarmt tot aanvoer 58 bereikt (dan is temp in de ketel ong 51-52 graden). Als de temp 43 is en ik start handmatig een dhw charge, dan gaat die gelijk op 3 fases de elektrische heater op 3kW starten en blijft de compressor uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
padoempats schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:22:
[...]

Onder 42 gaat die aan en verwarmt tot aanvoer 58 bereikt (dan is temp in de ketel ong 51-52 graden). Als de temp 43 is en ik start handmatig een dhw charge, dan gaat die gelijk op 3 fases de elektrische heater op 3kW starten en blijft de compressor uit
ik had het idee dat de instelling single charge temperatuur invloed heeft. Als die bij jou op 58 staat en bij mij op 60, zal het verschil ergens anders zitten. Lijkt wel mogelijk.. zat er nog ergens een dhw- hysterese, of toch eco modus, of instelling aux heater off?
deze lijkt jou te bevestigen:
vdburg in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
of bij de ene nefit kan het wel, de andere niet?
edit: bij charge gaat meteen bijverwarmer aan

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 06-04-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:40:
Bij de meeste van jullie zie ik prachtige grafieken waar de current netjes in de buurt blijft van de target, zonder dat de compressor gek doet. Waar jullie bezig zijn een op zich goed werkend process nog iets proberen te verbeteren voor een nog hogere COP, door te spelen met de beschikbare settings of door wat automation toe te passen.

Er zal best wel wat te verbeteren zijn aan de software en het zou fijn zijn als NEFIT/BOSCH daar een forum voor had zodat we daarvoor input konden leveren. Dan moet je trouwens ook de mogelijkheid krijgen om zelf de firmware te installeren...

Maar ik denk niet dat de software het probleem is bij mij en andere waar de WP veel defrosts heeft en/of geen strakke temperaturen heeft in de compressor etc. Ik gok nog steeds op een defect onderdeel ergens in de buitenunit.
Ben ook benieuwd of dat defecte onderdeel te vinden is.
Zo'n Nefit bezoekje heeft mij hier 500euro gekost zonder verder resultaat.
Het moet allemaal aan mij of de installatie liggen volgens hun.
Een verslag heb ik nooit gezien, net zo min begrijpelijke uitleg van hun mondelijke diagnose.
Een volgende keer zou ik mijn vragen wat duidelijker op orde hebben.
En bijvoorbeeld de vraag voor een software update wat hardnekkiger brengen.
Echt zeker van zijn dat het niet aan het afgiftesysteem ligt.
De oude instellingen vooraf noteren/ meeschrijven wat er allemaal wordt aangepast.

Misschien wil je helemaal geen tips, maar dat is een beetje waar ik achteraf spijt van had..
Nog een laatste gedachte- hadden we hier eens gecheckt welke types wp last hebben van die gebrekkige modulatie en onnodige defrosts? Zijn dat toevallig alleen splits? @PieterL had ook een split dacht ik.
En zijn er wp's van hetzelfde type waar het zeker goed gaat?
Bijvoorbeeld is er iemand met een ODU split buitenunit, die met monitoring een mooie passende modulatie ziet en geen onnodige defrosts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
hackbard schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:34:
[...]

ik had het idee dat de instelling single charge temperatuur invloed heeft. Als die bij jou op 58 staat en bij mij op 60, zal het verschil ergens anders zitten. Lijkt wel mogelijk.. zat er nog ergens een dhw- hysterese, of toch eco modus, of instelling aux heater off?
deze lijkt jou te bevestigen:
vdburg in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
of bij de ene nefit kan het wel, de andere niet?
single charge staat zo te zien op 60, maar de boiler_wwcomfoff staat op 58, daarom bij normale run schakelt die bij die aanvoer af. Waarom die overigens afslaat als de aanvoer die temperatuur bereikt ipv het boilervat die temperatuur bereikt is ook maar vreemd toch.

In ieder geval, proberen maar met een klokprogramma voor dhw afdwingen dat die om 11u DHW start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikHDD
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 31-05-2024
jaapzb schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:40:
[...]

Hoor je de ventilator buiten ook daadwerkelijk op 100% draaien?

Ik heb het idee dat bij mijn 7400i de ventilator geregeld wordt a.d.h.v de compressorsnelheid. Dus als de compressor 50% draait dan draait de ventilator ook op 50%.
Ja ik hoor de ventilator altijd voluit draaien ook als compressor maar op bijv 25% draait.
In stille modus dan gaat het toerental van de ventilator naar 77%.
Vandaar de vraag of andere gebruiken van de Compress 3400i dit ook ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
hackbard schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:52:
[...]

Ben ook benieuwd of dat defecte onderdeel te vinden is.
Zo'n Nefit bezoekje heeft mij hier 500euro gekost zonder verder resultaat.
Het moet allemaal aan mij of de installatie liggen volgens hun.
Een verslag heb ik nooit gezien, net zo min begrijpelijke uitleg van hun mondelijke diagnose.
Een volgende keer zou ik mijn vragen wat duidelijker op orde hebben.
En bijvoorbeeld de vraag voor een software update wat hardnekkiger brengen.
Echt zeker van zijn dat het niet aan het afgiftesysteem ligt.
De oude instellingen vooraf noteren/ meeschrijven wat er allemaal wordt aangepast.

Misschien wil je helemaal geen tips, maar dat is een beetje waar ik achteraf spijt van had..
Nog een laatste gedachte- hadden we hier eens gecheckt welke types wp last hebben van die gebrekkige modulatie en onnodige defrosts? Zijn dat toevallig alleen splits? @PieterL had ook een split dacht ik.
En zijn er wp's van hetzelfde type waar het zeker goed gaat?
Bijvoorbeeld is er iemand met een ODU split buitenunit, die met monitoring een mooie passende modulatie ziet en geen onnodige defrosts?
Hier een split die nimmer een onnodige defrost heeft. Vriest wel erg snel dicht bij de beruchte omstandigheid, maar de defrost wordt alleen geactiveerd als de verdamper temperaturen plotseling naar beneden duikt ivm dichtvriezen.

Modulatie is zeer matig, hij start altijd volle bak en zakt dan naar minimaal vermogen. Het bekende beeld wat iedereen hier lijkt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
master1104 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:37:
[...]

Hier een split die nimmer een onnodige defrost heeft. Vriest wel erg snel dicht bij de beruchte omstandigheid, maar de defrost wordt alleen geactiveerd als de verdamper temperaturen plotseling naar beneden duikt ivm dichtvriezen.

Modulatie is zeer matig, hij start altijd volle bak en zakt dan naar minimaal vermogen. Het bekende beeld wat iedereen hier lijkt te zien.
Heb je de 3400i waar @hackbard naar vroeg?
Onder welke naam staat de verdamper in bbqkees of ha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
PieterL schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:32:
[...]

Heb je de 3400i waar @hackbard naar vroeg?
Onder welke naam staat de verdamper in bbqkees of ha?
verdamper is evaporator.
TR4 is net daarvoor, TR5 daarna.

@master1104 dank.
misschien moeten we defrosts en modulatie toch apart bekijken?

Blijft je TR6 ook zo enorm schommelen?
Is dat de modulatie die iedereen met een split heeft?
Ik zag hier de laatste tijd mooie plaatjes met stabiele tussenstappen van de modulatie, zijn die dan alleen van de mono's?
edit: @Willem senior heeft een split en wel vaker iets stabiels.

Hier een plaatje van de TR's, een run zonder defrost, een mét. (TR6 is die tot de 70graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCg2rQux_wV12SmWU9gDrWb2xwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lg5R07vpEMfsLF6OXEQk6o9D.png?f=fotoalbum_large

Ik zie een EEV dat lomp open en dicht gaat. Op het moment dat die té dicht gaat, gaat de verdamper inlaat omlaag, en dat zou soms een defrost kunnen triggeren. (Ookal komt het niet onder de nul, en is het buiten bijna 13 graden.)
Het probleem voor de modulatie is dat de EEV (bijna) nooit op een mooi passend "midden"stand halfopen blijft staan. Heeft de stagiair programmeur misschien in de PID regeling ergens een 0 teveel of te weinig gezet? Of hebben we allemaal een defect onderdeel, of verkeerd aangesloten? :?

edit: een oorzaak van onnodige defrosts was hier eerder genoemd:
Andrehj in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
kortsluiting/ aanzuigen van uitgeblazen lucht. Kan ik bij mij niet helemaal uitsluiten, maar heb ook geen verdachte metingen gevonden op de luchtinlaat sensor TL2. Hoewel, rond de defrost op het plaatje boven en tijdens de ruins is die continue 12 graden. Tijdens standby een graadje hoger, 13! Dus wel ietsje van een kortsluiting?
De TL2 meet veel minder vaak dan de buitentemperatuur sensor (die 1 meter hoger hangt), en in stappen van 1 ipv 0,1. Of is dat de ha/bbqkees logging en heeft de unit zelf iets nauwkeurigers, en is daar gevoelig voor?

[ Voor 24% gewijzigd door hackbard op 06-04-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
hackbard schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:15:
[...]

verdamper is evaporator.
TR4 is net daarvoor, TR5 daarna.

@master1104 dank.
misschien moeten we defrosts en modulatie toch apart bekijken?

Blijft je TR6 ook zo enorm schommelen?
Is dat de modulatie die iedereen met een split heeft?
Ik zag hier de laatste tijd mooie plaatjes met stabiele tussenstappen van de modulatie, zijn die dan alleen van de mono's?
edit: @Willem senior heeft een split en wel vaker iets stabiels.

Hier een plaatje van de TR's, een run zonder defrost, een mét. (TR6 is die tot de 70graden)

[Afbeelding]

Ik zie een EEV dat lomp open en dicht gaat. Op het moment dat die té dicht gaat, gaat de verdamper inlaat omlaag, en dat zou soms een defrost kunnen triggeren. (Ookal komt het niet onder de nul, en is het buiten bijna 13 graden.)
Het probleem voor de modulatie is dat de EEV (bijna) nooit op een mooi passend "midden"stand halfopen blijft staan. Heeft de stagiair programmeur misschien in de PID regeling ergens een 0 teveel of te weinig gezet? Of hebben we allemaal een defect onderdeel, of verkeerd aangesloten? :?

edit: een oorzaak van onnodige defrosts was hier eerder genoemd:
Andrehj in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
kortsluiting/ aanzuigen van uitgeblazen lucht. Kan ik bij mij niet helemaal uitsluiten, maar heb ook geen verdachte metingen gevonden op de luchtinlaat sensor TL2. Hoewel, rond de defrost op het plaatje boven en tijdens de ruins is die continue 12 graden. Tijdens standby een graadje hoger, 13! Dus wel ietsje van een kortsluiting?
De TL2 meet veel minder vaak dan de buitentemperatuur sensor (die 1 meter hoger hangt), en in stappen van 1 ipv 0,1. Of is dat de ha/bbqkees logging en heeft de unit zelf iets nauwkeurigers, en is daar gevoelig voor?
Hier loopt de warmtepomp netjes vind ik
Mooie strakke lijnen in de grafieken
Misschien van de winter nog eens wat testen Maar voor nu ben ik tevreden :)
Plaatje van 3 april s,avonds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IAC4uk0nnBrul27VOoQuPvNdWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kywNkWPqPrHmiPVVFCc93epJ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sanMnfZKxPrslP-cCxmELl3jE7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2SldJgrurxUC7vANfZb0aIN.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:40:
[...]

Hier loopt de warmtepomp netjes vind ik
Mooie strakke lijnen in de grafieken
Misschien van de winter nog eens wat testen Maar voor nu ben ik tevreden :)
Plaatje van 3 april s,avonds:
[Afbeelding][Afbeelding]
ja, dank, dat is toch fundamenteel anders.
Wat heb jij dan wat @HansRemmerswaal , misschien @PieterL en ik niet hebben?
Geen ODU buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:59:
[...]

ja, dank, dat is toch fundamenteel anders.
Wat heb jij dan wat @HansRemmerswaal , misschien @PieterL en ik niet hebben?
Geen ODU buitenunit?
Ja ik heb ook een ODU split buitenunit ( zie type sticker)
Op de sticker zie je ook hoeveel je zou moeten bij vullen bij langere leidingen
Maar deze is wel gecombineerd met een tower binnenunit misschien dat daar het verschil in zit ?
En mijn buitenunit is bijgevuld omdat mijn leidingen langer dan de standaard 7,50 meter is
Mijn leidingen zijn ongeveer 17 meter lang
En daarvan ligt 5/6 meter buiten de rest loopt door het huis / plafonds naar de technische ruimte
Deze leidingen heb ik zelf extra geïsoleerd zowel binnen als buiten dat kan ook het verschil maken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1m3CVobZT4gXhaEiRXkz6in8xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUhp0JYRmevcoaKLnWibTWLC.jpg?f=fotoalbum_large
Edit:
Het afgifte systeem zal het grootste verschil zijn vermoed ik
Ik heb 8 radiatoren totaal waarvan 2 Jaga type 21 met ventilatoren
1 is 1,40 m lang slaapkamer zodat ik deze ook kan koelen
En 1 woonkamer van 2,20 m lang als extra verwarming en om ook te kunnen koelen
De andere zijn gewoon type 22 radiatoren met ventilatoren
En nog twee type 11 radiatoren 1 in de hal en een op de wc en DIE heb ik niet geboost met ventilatoren
Dan heb ik nog 1 groep oude vloerverwarming in de woonkamer (waar ook de lange jaga hangt )
Maar die groep is meer dan 100 meter slang wel plus punt is dat ik deze in de beton vloer gestort heb
En ik heb in een andere kamer nog 3 groepen vloerverwarming deze zijn wel korter gelegd
Zijn ongeveer van 70 meter tot max 80 meter per groep
En dat is mijn totale afgifte systeem oud en nieuw bij elkaar en door elkaar maar het werkt 8)
Huis is van 1960 en gasloos gemaakt door mij :)

[ Voor 27% gewijzigd door Willem senior op 06-04-2024 13:55 ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
padoempats schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:22:
[...]

we hebben toch allebei dezelfde werking, sorry dat ik eerder onzin vertelde.
Was net mijn automatie met naam "charge" aan het draaien, en zag dat die gebruik maakt van de normal modus tot 58C, en niet de charge knop... en dan wordt het idd net 53graden, daarboven heb ik de bijverwarmer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:15:
[...]

Ja ik heb ook een ODU split buitenunit ( zie type sticker)
..
ah, dank. Ik heb dan de 7kW versie.

Wat zou met het afgiftesysteem bij mij mis zijn?
Ik heb radiatoren en in de retour een 20l vatje.
De modulatie is bijna altijd hetzelfde gegolf, met alle radiatoren open, of maar eentje. Handdoekradiatoren open/dicht. Of alle thermostaatknoppen eraf, open, dicht. Bypass open, dicht, alles probeert. TC3/TC0 hoog/laag.
Alleen eens per maand misschien, meestal met een buitentemperatuur van rond de 6C zie ik een uurtje een stabiel tussenstap in de modulatie. Of soms als die een uur lang op vol/ max stille modus loopt, dus met een tijd uit en dan een best hoge vraag (en dan moet maar geen defrost ertussen komen), dan is de TR6 even een rechte lijn.

[ Voor 56% gewijzigd door hackbard op 06-04-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
hackbard schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:58:
[...]

we hebben toch allebei dezelfde werking, sorry dat ik eerder onzin vertelde.
Was net mijn automatie met naam "charge" aan het draaien, en zag dat die gebruik maakt van de normal modus tot 58C, en niet de charge knop... en dan wordt het idd net 53graden, daarboven heb ik de bijverwarmer nodig.
Tja mijn buitenunit is de 3400iAWS10
Ook split maar een andere ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:00:
[...]

ah, dank. Ik heb dan de 7kW versie.

Wat zou met het afgiftesysteem bij mij mis zijn?
Ik heb radiatoren en in de retour een 20l vatje.
De modulatie is bijna altijd hetzelfde gegolf, met alle radiatoren open, of maar eentje. Handdoekradiatoren open/dicht. Of alle thermostaatknoppen eraf, open, dicht. Bypass open, dicht, alles probeert. TC3/TC0 hoog/laag.
Alleen eens per maand misschien, meestal met een buitentemperatuur van rond de 6C zie ik een uurtje een stabiel tussenstap in de modulatie. Of soms als die een uur lang op vol/ max stille modus loopt, dus met een tijd uit en dan een best hoge vraag (en dan moet maar geen defrost ertussen komen), dan is de TR6 even een rechte lijn.
De Tc3-tc0 heb ik op 6 gezet omdat de 7 in de winter bij het opstarten niet gehaald werd
Dan die bypass moet helemaal dicht als die open zou gaan heb je een kortsluiting
Kortsluiting gebeurt ook snel met een handdoek radiator let daar ook goed op met inregelen
Aanvoer bij radiatoren om te beginnen op 28 graden minimaal anders is er bij radiatoren bijna geen afgifte
Dan alle radiatoren vol open zetten en meten dat de retour ongeveer 5 graden kouder is als je aanvoer
(Die DeltaT is geen vast gegeven mag ook kleiner / groter zijn als die maar kouder dan je aanvoer is en blijft)
Dat knijpen doe je met de voorinstelling van de radiator kraan
Heb je die niet dan knijpen op de retour via het voetventiel
Thermostaat knoppen altijd vol open laten staan ( daarom heb je geen bypass nodig namelijk )
Wordt dan een kamer als nog te warm dan weer knijpen op de voorinstelling of op het retour ventiel
En de boderus pomp zo hoog mogelijk bij mij is dat stand 2 (vast debiet) en ook stand 2 voor de pompsnelheid
Op stand 3 zag ik geen verschil maar wel meer stroom verbruik
Dit is zo,n beetje waar je mee begint als start punt
En nu is het te warm om te testen of je moet het s,morgens na een nachtverlaging proberen
Mijn start punt was alles op een DeltaT van 5 inregelen maar nu heb ik ook twee radiatoren met een DeltaT van 3 omdat anders die kamer kouder bleef dan de andere kamers
Doordat je huis egaal warm is trekt er ook geen/minder warmte van de woonkamer of andere kamers naar de boven etage
Daardoor heb je minder vermogen beneden nodig dan als je de boven etage niet mee zou verwarmen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:39:
[...]

De Tc3-tc0 heb ik op 6 gezet omdat de 7 in de winter bij het opstarten niet gehaald werd
Dan die bypass moet helemaal dicht als die open zou gaan heb je een kortsluiting
Kortsluiting gebeurt ook snel met een handdoek radiator let daar ook goed op met inregelen
Aanvoer bij radiatoren om te beginnen op 28 graden minimaal anders is er bij radiatoren bijna geen afgifte
Dan alle radiatoren vol open zetten en meten dat de retour ongeveer 5 graden kouder is als je aanvoer
(Die DeltaT is geen vast gegeven mag ook kleiner / groter zijn als die maar kouder dan je aanvoer is en blijft)
Thermostaat knoppen altijd vol open laten staan ( daarom heb je geen bypass nodig namelijk )
Wordt dan een kamer als nog te warm dan weer knijpen op de voorinstelling of op het retour ventiel
En de boderus pomp zo hoog mogelijk bij mij is dat stand 2 (vast debiet) en ook stand 2 voor de pompsnelheid
En nu is het te warm om te testen of je moet het s,morgens na een nachtverlaging proberen
Mijn start punt was alles op een DeltaT van 5 inregelen maar nu heb ik ook twee radiatoren met een DeltaT van 3 omdat anders die kamer kouder bleef dan de andere kamers
Doordat je huis egaal warm is trekt er ook geen/minder warmte van de woonkamer of andere kamers naar de boven etage
Daardoor heb je minder vermogen beneden nodig dan als je de boven etage niet mee zou verwarmen 8)
dank, ik dacht ik had het wel best goed ingeregeld hier. Met duidelijke verbetering in de efficiëntie, maar de golven en defrosts zijn er nog even veel.
Kan ik natuurlijk niet vragen, maar doe het toch maar: Als jij nou je systeem eens heel ongunstig insteld, krijg je dan wel het beeld wat ik heb? Bijvoorbeeld met maar een handdoekradiator open en een hoge streeftemperatuur/voldoende afgifte/ toch langere run. Kan die dan met een "middenstap" vermogen een stabiele aanvoertemperatuur/TR6 houden, of krijg je dan wel een enorme overshoot, en tussen max en min pendelen ipv passende modulatie zoals nu?
Ook tijdens minimum vermogen heb ik trouwens die zaagtanden, continue open en dicht gaan van de EEV en golven op de TR sensoren, en verbruik.

Ik heb hier net goedkoop stroom en wat tijd, dus hoop voor einde stookseizoen nog wat verbetering te vinden..

Nog over mijn andere issue, de onnodige defrosts:
Nieuw record?, gisteren bij 18,8C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHfm2oXs9_NnWwIcC7SzRcvZzrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gj58NchhU7z5zkXchsCIk6Ko.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt geen einde aan de gekkigheid van mijn ijsbeertje.
16 defrosts de laatste 10 dagen...
En ik wou zo graag mijn kelder verwarmen ipv vochtige ventilatielucht binnenhalen.. moet straks toch weer de luchtontvochtiger aan de slag.
Kwam net de 4weg klep sensor tegen, op ha sensor.boiler_hp4way, staat die bij jullie ook altijd op cooling&defrost?
Misschien nog zo'n entity waar ik maar niet naar moet kijken, maar toch apart. Want behalve af en toe defrost doet die hier verwarmen. Maar de VR4 sensor staat continue op cooling&defrost :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:25:
[...]

dank, ik dacht ik had het wel best goed ingeregeld hier. Met duidelijke verbetering in de efficiëntie, maar de golven en defrosts zijn er nog even veel.
Kan ik natuurlijk niet vragen, maar doe het toch maar: Als jij nou je systeem eens heel ongunstig insteld, krijg je dan wel het beeld wat ik heb? Bijvoorbeeld met maar een handdoekradiator open en een hoge streeftemperatuur/voldoende afgifte/ toch langere run. Kan die dan met een "middenstap" vermogen een stabiele aanvoertemperatuur/TR6 houden, of krijg je dan wel een enorme overshoot, en tussen max en min pendelen ipv passende modulatie zoals nu?
Ook tijdens minimum vermogen heb ik trouwens die zaagtanden, continue open en dicht gaan van de EEV en golven op de TR sensoren, en verbruik.

Ik heb hier net goedkoop stroom en wat tijd, dus hoop voor einde stookseizoen nog wat verbetering te vinden..

[Afbeelding]
En ik wou zo graag mijn kelder verwarmen ipv vochtige ventilatielucht binnenhalen.. moet straks toch weer de luchtontvochtiger aan de slag.
Kwam net de 4weg klep sensor tegen, op ha sensor.boiler_hp4way, staat die bij jullie ook altijd op cooling&defrost?
Misschien nog zo'n entity waar ik maar niet naar moet kijken, maar toch apart. Want behalve af en toe defrost doet die hier verwarmen. Maar de VR4 sensor staat continue op cooling&defrost :?
Nee die golf beweging krijg ik niet bij kortsluiting
Wel,dat dan de warmtepomp steeds harder gaat draaien en dan uitschakelt bij te veel overschot aanvoerstreeftemperatuur
De runs waren toen ook maar 30 tot 45 minuten
Deze winter met testen had ik wel een keer die golvende lijn (heb ik hier toen ook gepost )
Het lijkt er op dat de warmtepomp dan niet een hogere stap wou nemen ( moduleren omhoog)
Pas toen ik de aanvoertemperatuur zelf opschroefde
Ik dacht naar 32 graden aanvoer toen ging de warmtepomp wel een stap harder draaien
Dat kon ik zien aan het opgenomen vermogen
De Nefit warmtepomp wil graag op zijn laagste modulerende stap blijven hangen/draaien
Op zich is dat wel goed natuurlijk
Voor nu weet ik dat er in ieder geval 3 vermogen stappen zijn
Van 530W tot 700W tot onder het vriespunt ongeveer
dan komt de 800W tot 900W deze ging door tot min 7
En toen bleef de warmtepomp hangen en uiteindelijk ging deze naar 1000W Opgenomen vermogen
(Na Zelf aanvoerstreeftemperatuur aangepast naar 32 )
En toen was het snel te warm in huis 22 graden na test bij min 8 buiten smorgens vroeg
Dat was ook het koudste wat ik hier gezien heb (goed voor testen) 8)
Ik zie bij warmwater bereiding dat de warmtepomp wel tot 1900W kan opnemen
Dus ik verwacht dat dat bij verwarming ook mogelijk is als maximaal opgenomen vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:53:
[...]

Nee die golf beweging krijg ik niet bij kortsluiting
Wel,dat dan de warmtepomp steeds harder gaat draaien en dan uitschakelt bij te veel overschot aanvoerstreeftemperatuur
De runs waren toen ook maar 30 tot 45 minuten
Deze winter met testen had ik wel een keer die golvende lijn (heb ik hier toen ook gepost )
Het lijkt er op dat de warmtepomp dan niet een hogere stap wou nemen ( moduleren omhoog)
Pas toen ik de aanvoertemperatuur zelf opschroefde
Ik dacht naar 32 graden aanvoer toen ging de warmtepomp wel een stap harder draaien
Dat kon ik zien aan het opgenomen vermogen
De Nefit warmtepomp wil graag op zijn laagste modulerende stap blijven hangen/draaien
Op zich is dat wel goed natuurlijk
Voor nu weet ik dat er in ieder geval 3 vermogen stappen zijn
Van 530W tot 700W tot onder het vriespunt ongeveer
dan komt de 800W tot 900W deze ging door tot min 7
En toen bleef de warmtepomp hangen en uiteindelijk ging deze naar 1000W Opgenomen vermogen
(Na Zelf aanvoerstreeftemperatuur aangepast naar 32 )
En toen was het snel te warm in huis 22 graden na test bij min 8 buiten smorgens vroeg
Dat was ook het koudste wat ik hier gezien heb (goed voor testen) 8)
Ik zie bij warmwater bereiding dat de warmtepomp wel tot 1900W kan opnemen
Dus ik verwacht dat dat bij verwarming ook mogelijk is als maximaal opgenomen vermogen
dat was deze denk ik:
Willem senior in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
daar had ik veel over na gedacht, heel interessant. Maar wat ik ook deed, het werkt hier niet zo. Behalve die ene mysterieuze vlakke run per maand.

de overshoot bij kortsluiting.
Wanneer speelt dat? Systeeminhoud kleiner dan.. een radiator, mijn 20l vatje, bypass open, of toch maar altijd standaard 10min op vol vermogen doordraaien?

Voorbeeldje overshoot van vannacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULorDj-1oFDXwmTUfNhNWbqwpBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFuBZdewbykHncFWaRefBVaE.png?f=user_large

aanvoerstreeftemperatuur 21C, na 9:40 minuten de beruchte defrost, dan nog eens 10 minuten op vol vermogen, lekker tot 34C, overshoot van 13K dus, dan toch maar eens omlaag moduleren en dan is de uit hysterese bereikt. Lijkt de 10 minuten theorie te bevestigen.
In stille modus is dat ook soms 20min na start, of 15min na bereiken aanvoerstreeftemperatuur.

Langzaamaan is de stookseizoen voorbij. Komt de driewegklep bug weer langs bij omzetten naar de zomerstand- mijn derde seizoen straks, en nog steeds gezellig hier met jullie. d:)b
P.S. Ipv zomerstand laat ik hem hier op verwarmen, en Bedr.mod. prim. cv-pomp op auto, ik mag toch niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:41:
[...]

dat was deze denk ik:
Willem senior in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
daar had ik veel over na gedacht, heel interessant. Maar wat ik ook deed, het werkt hier niet zo. Behalve die ene mysterieuze vlakke run per maand.

de overshoot bij kortsluiting.
Wanneer speelt dat? Systeeminhoud kleiner dan.. een radiator, mijn 20l vatje, bypass open, of toch maar altijd standaard 10min op vol vermogen doordraaien?

Voorbeeldje overshoot van vannacht:

[Afbeelding]

aanvoerstreeftemperatuur 21C, na 9:40 minuten de beruchte defrost, dan nog eens 10 minuten op vol vermogen, lekker tot 34C, overshoot van 13K dus, dan toch maar eens omlaag moduleren en dan is de uit hysterese bereikt. Lijkt de 10 minuten theorie te bevestigen.
In stille modus is dat ook soms 20min na start, of 15min na bereiken aanvoerstreeftemperatuur.

Langzaamaan is de stookseizoen voorbij. Komt de driewegklep bug weer langs bij omzetten naar de zomerstand- mijn derde seizoen straks, en nog steeds gezellig hier met jullie. d:)b
P.S. Ipv zomerstand laat ik hem hier op verwarmen, en Bedr.mod. prim. cv-pomp op auto, ik mag toch niet koelen.
Je stooklijn staat te laag voor je afgifte systeem
Dat zie ik wel een aanvoer van 21 gaat je niet lukken met radiatoren
Als je 21 als aanvoer neemt dan zou je een retour van 16 willen hebben
Maar dat kan niet want je huis is al 20 graden en dus je radiatoren ook en vloeren
Om afgifte te krijgen moet je dus een hogere aanvoerstreeftemperatuur hebben
Met radiatoren is 27 als aanvoer wel het minimum
Dan warmen de radiatoren wat op (zijn lauw dan) en kunnen dan een beetje warmte afgeven
En dan spelen met de hysterese zodat het niet te warm wordt in huis
En als je voor een DeltaT instellingen van 5 graden gaat dan moet je een aanvoertemperatuur van 35 hanteren
En dan een retour van 30 ongeveer
Dan zal in normaal bedrijf je DeltaT ongeveer 3 zijn en gaat je aanvoer omhoog dan wordt je DeltaT groter
( dit zeg ik om geen misverstanden te krijgen van DeltaT inregelen )

Mijn stooklijn staat daarom op 26 voetpunt en eindpunt op 36
Dan is de aanvoerstreeftemperatuur meestal rond de 27 graden en kan ik zelfs nog het minimum vermogen niet goed kwijt omdat radiatoren met die temperatuur bijna geen afgifte hebben
Wel een lekkere warme vloer :)

En ja dat was het stukje van deze winter met de golven is en blijft een vreemd verschijnsel
Edit :
Even plaatje van retour gemaakt:
Gisteren en vandaag alleen warm water gemaakt
Dan zie je dat de retour nog steeds 22 graden is van het afgiftesysteem en in huis is het 21,7 momenteel
Relay boderus pomp is de retour van de warmtepomp die is zelfs nog warmer (23,5 nu )
Hier mee wil ik laten zien dat dan een aanvoertemperatuur van 21 graden nooit kan gaan werken
De warmtepomp kan nu geen warmte afstaan aan het huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znmD7u6OLa0XoJFbXEGZhtuZObM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4SHflfkKaYjJx4g5XKlIUe0u.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nJe9_RMI6iFSobRFwp86DnD_B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLZA3cAZL1ZEto3H4HjSq0qS.jpg?f=fotoalbum_large
En dit verhaal moet je voor je eigen huis en afgifte systeem gaan uitzoeken
Elke huis en afgifte systeem is verschillend
Sorry voor de lange lap tekst _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Willem senior op 07-04-2024 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]
“Gefeliciteerd “, je hebt het record van mij overgenomen… een defrost bij 18.8 graden… maar de lente is nog jong, wie weet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:48:
[...]

“Gefeliciteerd “, je hebt het record van mij overgenomen… een defrost bij 18.8 graden… maar de lente is nog jong, wie weet….
Sinds gisterenmiddag bij Tb 25C was onze berekende aanvoer 90C. Een uur geleden werd die 90C weer 0C. Ook een record???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:45:
[...]

Of misschien dat de compressor een minimaal vermogen nodig heeft om de olie goed te blijven verspreiden in de compressormotor. Misschien dat de compressor dan wel korte stukjes op een lager vermogen kan (met als bijwerking minder goede smering), en dat hij daarom na een tijdje altijd weer lijkt terug te schieten naar het officiele minimale vermogen (zodat de olie weer goed verspreid word).

Heeft iemand hier al gehad dat hij een volledige run onder het officiele minimale vermogen gedaan heeft? Bij mij schakelt hij voor het einde van een run eigenlijk altijd nog weer terug naar het officiele minimale vermogen.
ja, al enkele malen gepost. ook wel een run van ~12 uur lang. Start is altijd hoog. zie eerdere postings.

Meestal gaat dat echte niet: het gebeurt alleen bij lage stooklijn maar dan is de afgifte te laag en loopt de temperatuur toch op -> einde run. Als het kouder is .. is de COP lager (en dus (afgegeven vermogen bij) de minimum modulatie lager en binnen meer warmte nodig/ de afgifte hoger => maar dan staat de stooklijn weer te hoog en gebeurt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Willem senior schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:39:
[...]

Je hebt de Buderus dus op 2 voor vast debiet en vaste snelheid?
Zowel in de winter en de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
PieterL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:17:
[...]

Je hebt de Buderus dus op 2 voor vast debiet en vaste snelheid?
Zowel in de winter en de zomer?
Ja die stand werkt hier het beste voor verwarming en koelen _/-\o_
Vast Debiet alleen gebruiken als je geen naregeling hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Willem senior schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:57:
[...]

Je Buderus wordt dus niet gestuurd door de wp?
En de flowregeling van je wp werkt dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Willem senior schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:57:
[...]

Ben nieuwsgierig naar je antwoorden omdat ik zelf geen Buderus heb maar een ander merk waterpomp die niet door de wp wordt gestuurd. Kent alleen aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
PieterL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:02:
[...]

Je Buderus wordt dus niet gestuurd door de wp?
En de flowregeling van je wp werkt dus niet?
De warmtepomp kan wel de boderus pomp uitschakelen
Maar niet in toeren regelen
De binnenunit heeft een pomp met pwm regeling en die regelt automatisch de DeltaT
De extra boderus pomp die pomp vast door het afgiftesysteem
Dus de binnenunit regelt tot de boderus pomp de flow en DeltaT op dat stuk en dan neemt de boderus het over voor het afgiftesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Willem senior schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:00:
[...]

De warmtepomp kan wel de boderus pomp uitschakelen
Maar niet in toeren regelen
De binnenunit heeft een pomp met pwm regeling en die regelt automatisch de DeltaT
De extra boderus pomp die pomp vast door het afgiftesysteem
Dus de binnenunit regelt tot de boderus pomp de flow en DeltaT op dat stuk en dan neemt de boderus het over voor het afgiftesysteem
PC1 moet volgens de handleiding op de binnenunit worden aangesloten.
Dacht dat daarvoor pwm bedoeld was, als vervolg op PC0. Maar misschien is dat inderdaad alleen aan/uit.
Met PC1 op vaste snelheid kan PC0 volgens mij toch niet zijn flow goed regelen ... lijkt het ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
PieterL schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:04:
[...]

PC1 moet volgens de handleiding op de binnenunit worden aangesloten.
Dacht dat daarvoor pwm bedoeld was, als vervolg op PC0. Maar misschien is dat inderdaad alleen aan/uit.
Met PC1 op vaste snelheid kan PC0 volgens mij toch niet zijn flow goed regelen ... lijkt het ...
het is precies zoals willem hierboven al zeg:
* WP circulatiepomp is geregeld op delta-T (TC0/TC3)
* CV-circulatie pump (de buderus .. => Wilo pomp) heeft niet meer dan zijn eigen regeling (delta-P/const-P/const-V) en gaat alleen uit als de [streeftemperatuur -deltaT] lager is dan de buitentemperatuur (zoals vandaag...). geen pwm regeling vanuit de IDU.

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 12-04-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
PC0 en PC1 schakelen alleen de 230v idd. De PWM voor de interne pomp komt via de PWM kabel en zit op een aparte aansluiting op de controller aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter 81
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 20:00
Bij onze split enviline wil ik graag de standaard 1010h thermostaat ververvangen voor een Bosch easycontrol. In het instellingenmenu kan ik echter alleen de 1010 en 1010h selecteren en niet de ct200 (easycontrol) thermostaat. Volgens de website van nefit zou dit wel mogelijk moeten zijn.

Heeft iemand een tip hoe dit op te lossen? Wellicht verouderde software op de warmtepomp? Draait op sw versie 01.13 en de bedieningseenheid op NF13.07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Wouter 81 schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:40:

Heeft iemand een tip hoe dit op te lossen? Wellicht verouderde software op de warmtepomp? Draait op sw versie 01.13 en de bedieningseenheid op NF13.07
Ik verwacht dat het verouderde software is. Enige tijd na ingebruikname van de warmtepomp hebben wij toch een regelaar besteld, de Easycontrol. De installateur heeft deze geïnstalleerd, maar kreeg het niet werkend. Na tussenkomst van een Nefit monteur, die een software update heeft gedaan, is het werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Siedo schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:36:
[...]

Ik verwacht dat het verouderde software is. Enige tijd na ingebruikname van de warmtepomp hebben wij toch een regelaar besteld, de Easycontrol. De installateur heeft deze geïnstalleerd, maar kreeg het niet werkend. Na tussenkomst van een Nefit monteur, die een software update heeft gedaan, is het werkend.
Welke software versie heb jij? Dan weten we welke versie nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Bij onze split enviline wil ik graag de standaard 1010h thermostaat ververvangen voor een Bosch easycontrol. In het instellingenmenu kan ik echter alleen de 1010 en 1010h selecteren en niet de ct200 (easycontrol) thermostaat. Volgens de website van nefit zou dit wel mogelijk moeten zijn.

Even Nefit bellen of die thermostaat wel werkt op jou warmtepomp
En anders
kun je via de installateur een update vragen ( dan kost het je niks)
Zelf een update aanvragen bij Nefit kan ook maar dan kost het je geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
HansRemmerswaal schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:02:
[...]

Welke software versie heb jij? Dan weten we welke versie nodig is.
Dat is een goed punt. Dat weet ik niet, kan ik vast aflezen van het schermpje. Later deze week even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

RC100H selecteren: daarmee doet de ct200 het icm de Envilne

vraag me alleen af waarom: met een 1010H kun je ongever hetzelfde volgens mij?

ps.: Ruilen? ik heb een ct200 easycontrol en wil graag een 1010H

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 16-04-2024 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 21:57
Ik kan bevestigen dat het werkt met RC100H selecteren, geen software update nodig behalve mogelijk van de CT200 zelf, die moet minimaal software versie 4.0 hebben om te werken met een warmtepomp.
Bij de CT200 is het I.t.t. 1010H mogelijk om de luchtvochtigheids check bij koel modus uit te schakelen. Voor mij een grote plus want ik vind de beveiliging van Nefit veel te conservatief waardoor de warmtepomp niet meer koelt juist wanneer het meest gewenst is (warm en enigszins vochtig).
Daarnaast is de CT200 volgens de specificaties van Bosch iets efficiënter wanneer je weersafhankelijke regeling hebt (4% vs 3%).
Ik vind het verlichte display ook wel fijn ‘s avonds en je kunt de COP waardes monitoren via de EasyControl app.
Enige nadeel is dat het best wel een joekel van een thermostaat is, had best compacter gekund aangezien het display relatief klein is in verhouding tot de grootte.
@lc8 Ik wil mijn oude 1010H best ruilen tegen je CT200, maar neem bovenstaande nogmaals in overweging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:59:
NEFT is langsgeweest en heeft het koelmiddel gewogen. Er zat 1.4 KG in en er zou 1.6 KG in moeten zitten. De buitenunit is nu gevuld tot 1.6 KG. Ze hebben geloof ik ook 2 sensor stekkertjes omgewisseld in de binnenunit.

Het is te vroeg om te zeggen of mijn twee warmtepomp problemen hiermee zijn opgelost;
  • Zeer veel defrost, ook bij hoge temperaturen
  • Raar regelgedrag bij target flow temperatuur boven de 30 graden, compressor moduleert niet omhoog maar gaat uiteindelijk in een heer heel hoog en daarna weer naar min
Ik heb de thermostaat op 24 gezet om te kijken of het bijvullen iets heeft geholpen. Voorlopig zie ik deze nog niet omhoog moduleren... Maar misschien krijg ik minder defrosts...

Het gedrag van de WP lijkt wel iets anders te zijn geworden, maar onderstaande grafiek is niet zo strak als ik bij andere zie. En omdat de current steeds onder de target zakt wordt steeds die aan/uit hysteresis gereset. Dus dit wordt zo'n eindeloze run...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOKClXO47mHz_VtM1uEjLyouZHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLgkRE0CLPzaC81xyMUPaEeI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door HansRemmerswaal op 18-04-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:47:
[...]

NEFT is langsgeweest en heeft het koelmiddel gewogen. Er zat 1.4 KG in en er zou 1.6 KG in moeten zitten. De buitenunit is nu gevuld tot 1.6 KG. Ze hebben geloof ik ook 2 sensor stekkertjes omgewisseld in de binnenunit.

Het is te vroeg om te zeggen of mijn twee warmtepomp problemen hiermee zijn opgelost;
  • Raar regelgedrag bij target flow temperatuur boven de 30 graden, compressor moduleert niet omhoog maar gaat uiteindelijk in een heer heel hoog en daarna weer naar min
Ik heb de thermostaat op 24 gezet om te kijken of het bijvullen iets heeft geholpen. Voorlopig zie ik deze nog niet omhoog moduleren... Maar misschien krijg ik minder defrosts...

Het gedrag van de WP lijkt wel iets anders te zijn geworden, maar onderstaande grafiek is niet zo strak als ik bij andere zie. En omdat de current steeds onder de target zakt wordt steeds die aan/uit hysteresis gereset. Dus dit wordt zo'n eindeloze run...

[Afbeelding]
Het ziet er voor nu rustiger uit op het laatst in je grafiek
Hopelijk lost het je problemen op zijn er ook nog sensors vervangen?
En het is snachts nog redelijk koud om te testen 8)
Denk niet dat de reset van de hysterese nu een probleem is maar dat wordt even aankijken wat de warmtepomp nu gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
[...]

[Afbeelding]
dank voor het delen.
Was dat koelmiddel wegen op jou verzoek, of zagen ze daar zelf ook aanleiding voor?
Je weet niet toevallig nog welke stekkertjes ze hebben omgewisseld en waarom?
En had je nog om een software update gevraagt?

In je grafiek zie ik nog een defrost, en best veel golven. Maar ook een mooi vlak momentje, de 5 minuten rond 16:36uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Heb je thermostaatknoppen op je radiatoren die misschien vanwege zonsinvloeden ofzo open/dicht gaan? Als je een losse CV-pomp hebt (buderus of anders) zie je de pomp aftoeren (langzamer gaan draaien) op het moment dat de aanvoertemperatuur omhoog gaat?

De geplaatste grafiek doet denken dat je afgiftevermogen constant wisselt. Daar probeert de WP op te reageren door meer/minder warmte op te wekken, maar daar lijkt ie telkens te laat mee te zijn, waardoor je over/undershoot krijgt en het nooit stabiel word.

Wisselend afgiftevermogen kan eigenlijk alleen maar komen (volgens mij) door kleppen/radiatorknoppen die open/dicht gaan (waar je CV-pomp dan als het goed is op reageert door langzamer te gaan pompen).

Eindeloze run is trouwens niks mis mee, je WP kan blijkbaar zijn warmte kwijt in je huis, daarom zakt hij telkens onder de streeftemperatuur. Als WP continu draait en je huis op de gewenste temperatuur blijft is de balans van ingebrachte warmte door de WP en verloren warmte dus precies goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:27:
[...]

dank voor het delen.
Was dat koelmiddel wegen op jou verzoek, of zagen ze daar zelf ook aanleiding voor?
Je weet niet toevallig nog welke stekkertjes ze hebben omgewisseld en waarom?
En had je nog om een software update gevraagt?

In je grafiek zie ik nog een defrost, en best veel golven. Maar ook een mooi vlak momentje, de 5 minuten rond 16:36uur...
Bij een vorig bezoek had NEFIT al de elektronica en sensoren in de buitenunit vervangen. Omdat dit niet heeft geholpen wilde ze kijken of het een probleem met het koelmiddel was. Ik weet niet welke stekkertjes ze hebben omgewisseld, ik zie in Home Assistant ook niet twee sensoren die misschien zijn omgewisseld. Ik had al de laatste software versie

Het regelgedrag is nog steeds slecht bij een target boven de 30 graden. Alsof je 50 wilt rijden, het gas vol intrapt tot de 80, gas los en uitrijden tot 40 en dan weer vol gas...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ypj6sWE5CUiLab2uHHZzlo9qj9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Art8eRyokId8VhmwS0PtTrrv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:52:
[...]

Heb je thermostaatknoppen op je radiatoren die misschien vanwege zonsinvloeden ofzo open/dicht gaan? Als je een losse CV-pomp hebt (buderus of anders) zie je de pomp aftoeren (langzamer gaan draaien) op het moment dat de aanvoertemperatuur omhoog gaat?

De geplaatste grafiek doet denken dat je afgiftevermogen constant wisselt. Daar probeert de WP op te reageren door meer/minder warmte op te wekken, maar daar lijkt ie telkens te laat mee te zijn, waardoor je over/undershoot krijgt en het nooit stabiel word.

Wisselend afgiftevermogen kan eigenlijk alleen maar komen (volgens mij) door kleppen/radiatorknoppen die open/dicht gaan (waar je CV-pomp dan als het goed is op reageert door langzamer te gaan pompen).

Eindeloze run is trouwens niks mis mee, je WP kan blijkbaar zijn warmte kwijt in je huis, daarom zakt hij telkens onder de streeftemperatuur. Als WP continu draait en je huis op de gewenste temperatuur blijft is de balans van ingebrachte warmte door de WP en verloren warmte dus precies goed.
Ik heb geen zone regeling maar gewoon thermostaatkranen die bijna allemaal op max staan voor maximale flow.

Eindeloze runs zijn fantastisch als het warmteverlies 1:1 wordt aangevuld door de WP. In mijn geval zie je de current flow flink om de target heen schommelen waardoor de aan/uit hysteresis wordt gereset. Dan krijg je een eindeloze run die je niet wilt hebben, waarbij het te warm wordt in de huiskamer.

Wat ik graag zou willen zien is dat de compressor gewoon iets omhoog gaat moduleren naar bijvoorbeeld 4 KW in plaats steeds op en neer te gaan tussen de 3.3 en 7 KW. Zeg maar zo'n plaatje wat je bij 99.9% van de andere gebruikers ziet...

Voor deze test had ik de ruimte invloed uitgezet en de thermostaat op 24. Deze ochtend was het 21 graden en het zal nog wel even duren voor de temperatuur weer wat is gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:56:
[...]

Het regelgedrag is nog steeds slecht bij een target boven de 30 graden.
en bij een target onder de 30, is het wel goed?

Ik zie hier bijvoorbeeld de TR6 bijna altijd golven, ook bij target onder de 30.

Wat @jaapzb zegt, schommeling in het afgiftevermogen, had ik hier eigenlijk uit gesloten (thermostaatknoppen tegen domme draaiknoppen vervangen of helemaal dicht ect.).
Ik vermoed nog steeds een lompe regelgedrag van de EEV, de rest zijn gevolgen/symptomen daarvan. Is mijn stelling.
Maar de oplossing is ook hier nog zoek..
Of zit het toch in het afgiftesysteem? Wat @HansRemmerswaal en ik gemeen hebben aan symptomen zijn dus de
onnodige defrosts bij hoge temperaturen
en geen passend vermogen kunnen vinden, golven. Op zeldzame uitzonderingen na.

En ik dacht we hebben allebei een afgiftesysteem wat best snel reageert. Ik heb radiatoren en een convector met heatboosters van sdr, en maar een 20l vatje in de retour, geen externe pomp of verdere buffer.
Op een moment van overshoot en omlaag moduleren een erg wisselende deltaT. Bij mij gaat die dan van zo'n 8 naar 3,5K. Gebeurt dat bij "mooi" werkende systemen met radiatoren ook zo, en kan die dan een stabiel deltaT vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7qf4sa80hqPsmvBOpdVA7sjGC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wzzYa4mI9Y2GOXLvtq6KB4fl.png?f=user_large

(ik probeer zo te zien hem slim af te zijn door de TC3/TC0 pomp snelheid op het vermogen te laten reageren, maar echt helpt dat ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb geen zone regeling maar gewoon thermostaatkranen die bijna allemaal op max staan voor maximale flow.

Eindeloze runs zijn fantastisch als het warmteverlies 1:1 wordt aangevuld door de WP. In mijn geval zie je de current flow flink om de target heen schommelen waardoor de aan/uit hysteresis wordt gereset. Dan krijg je een eindeloze run die je niet wilt hebben, waarbij het te warm wordt in de huiskamer.

Wat ik graag zou willen zien is dat de compressor gewoon iets omhoog gaat moduleren naar bijvoorbeeld 4 KW in plaats steeds op en neer te gaan tussen de 3.3 en 7 KW. Zeg maar zo'n plaatje wat je bij 99.9% van de andere gebruikers ziet...

Voor deze test had ik de ruimte invloed uitgezet en de thermostaat op 24. Deze ochtend was het 21 graden en het zal nog wel even duren voor de temperatuur weer wat is gezakt.
Zie je je CV-pomp telkens op/aftoeren?

Als je afgiftevermogen wisselt gaat je WP daar op reageren door meer of minder af te geven, maar als hij daar niet tijdig op kan reageren omdat je afgiftevermogen al weer veranderd is krijg je een onstabiel systeem zoals je bij jou ziet.

Je zou kunnen testen of het hier aan ligt door alle thermostaatkranen los te halen en tijdelijk met een tie-wrap al je radiatorkranen volledig open te zetten. Dan weet je zeker dat er niet ergens een thermostaatkraan dicht loopt. Als je dan nogsteeds zo'n wapperende aanvoertemperatuur hebt ligt het in ieder geval niet aan je thermostaatkranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:32:
[...]

Als je afgiftevermogen wisselt gaat je WP daar op reageren door meer of minder af te geven, maar als hij daar niet tijdig op kan reageren omdat je afgiftevermogen al weer veranderd is krijg je een onstabiel systeem zoals je bij jou ziet.

Je zou kunnen testen of het hier aan ligt door alle thermostaatkranen los te halen en tijdelijk met een tie-wrap al je radiatorkranen volledig open te zetten. Dan weet je zeker dat er niet ergens een thermostaatkraan dicht loopt. Als je dan nogsteeds zo'n wapperende aanvoertemperatuur hebt ligt het in ieder geval niet aan je thermostaatkranen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xN4luXVSI4QqTZfWP6ICw717Vg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/122Qj8mXzPWSkO9IMaDKvrcl.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou kunnen testen of het hier aan ligt door alle thermostaatkranen los te halen en tijdelijk met een tie-wrap al je radiatorkranen volledig open te zetten.

Ik hou wel van die Tweakers insteek :)
Zoiets bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySCyxCRGnNVHwM4BwYkF2vWz7Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gyL0WGVIEbjZe1pYl3Ylhje.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:43:
[...]

[Afbeelding]

Je zou kunnen testen of het hier aan ligt door alle thermostaatkranen los te halen en tijdelijk met een tie-wrap al je radiatorkranen volledig open te zetten.

Ik hou wel van die Tweakers insteek :)
Zoiets bedoel je?

[Afbeelding]
je moet gewoon het thermostaat deel er af schroeven, dan is de kraan volledig open. Met die tiewrap druk je hem juist dicht, dat is niet de bedoeling denk ik.

IDD: ik zou eerst eens na-regeling uitsluiten en alle thermostaatknoppen op max zetten /tijdelijk verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:47:
[...]

je moet gewoon het thermostaat deel er af schroeven, dan is de kraan volledig open. Met die tiewrap druk je hem juist dicht, dat is niet de bedoeling denk ik.

IDD: ik zou eerst eens na-regeling uitsluiten en alle thermostaatknoppen op max zetten /tijdelijk verwijderen.
Ok, dan haal ik de knoppen eraf en kijk ik even hoe de volgende runs eruit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:58:
[...]

Ok, dan haal ik de knoppen eraf en kijk ik even hoe de volgende runs eruit zien.
helemaal dicht draaien zou ook nog een optie moeten zijn, voor uitsluitsel storende naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
lc8 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:47:
[...]

Excuus ik dacht dat bij het palletje ingedrukt de klep volledig open stond. Verwar het denk ik met mijn zoneklep.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 19-04-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:51:
[...]

helemaal dicht draaien zou ook nog een optie moeten zijn, voor uitsluitsel storende naregeling.
Dan heeft de WP helemaal geen afgifte meer en zal hij dus maar een heel kort runnetje doen (totdat hij over de max aanvoertemperatuur komt). Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:53:
[...]

Dan heeft de WP helemaal geen afgifte meer en zal hij dus maar een heel kort runnetje doen (totdat hij over de max aanvoertemperatuur komt). Of begrijp ik je verkeerd?
oh ja klopt, ergens moet er wel iets open zijn, en dan idd op max of thermostaatknopje eraf voor de test.
Desnoods de bypass ventiel.
Maar het heeft bij mij allemaal niets verandert aan het onrustige regelgedrag.
Ik heb in de woonkamer waar het thermostaat hangt, alle thermostaatknoppen vervangen voor draaiknoppen. En de rest in het huis helemaal dicht of open gedraait. Zonder effect op het regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:43:
[...]

[Afbeelding]
Oh je hebt alleen de interne pomp van de WP, geen externe losse CV-pomp?

Hij toert trouwens de interne pomp helemaal terug. Dat gebeurd als de TC3/TC0 instelling niet gehaald word. Wat is je TC3/TC0 instelling? Heb je ook een grafiek waar je de interne pomp en de aanvoertemperatuur op dezelfde tijdschaal hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:59:
[...]

Oh je hebt alleen de interne pomp van de WP, geen externe losse CV-pomp?

Hij toert trouwens de interne pomp helemaal terug. Dat gebeurd als de TC3/TC0 instelling niet gehaald word. Wat is je TC3/TC0 instelling? Heb je ook een grafiek waar je de interne pomp en de aanvoertemperatuur op dezelfde tijdschaal hebt staan?
Ik heb wel de Buderus pomp maar daarvan kan ik niet zien wat de snelheid is.
Mijn TC3/TC0 staat op 5, maar of ik de nu op min of max zet maakt geen verschil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSJtKlHaeAbje3hDjzi_uTmzOJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyjDRvlN8daygMveHn9A15p5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:44:
[...]

Ik heb wel de Buderus pomp maar daarvan kan ik niet zien wat de snelheid is.
Ah ik heb geen buderus pomp maar een CV-pomp van grundfos en daar kan je op een schermpje zien hoeveel watt hij op dat moment afneemt (hoe harder hij pompt hoe hoger het wattage). Goed in theorie als je thermostaatknoppen nu allemaal open staan zou de CV-pomp gewoon een vaste snelheid moeten aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:57:
[...]

Ah ik heb geen buderus pomp maar een CV-pomp van grundfos en daar kan je op een schermpje zien hoeveel watt hij op dat moment afneemt (hoe harder hij pompt hoe hoger het wattage). Goed in theorie als je thermostaatknoppen nu allemaal open staan zou de CV-pomp gewoon een vaste snelheid moeten aanhouden.
Nu zijn mijn radiatorknoppen wel Danfoss Dynamic Valves. Maar die heeft @Willem senior ook en die heeft niet dit gekke gedrag. Maar goed, theoretisch zou dit ook nog invloed kunnen hebben ALS het aan het afgifte systeem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:04:
[...]

Nu zijn mijn radiatorknoppen wel Danfoss Dynamic Valves. Maar die heeft @Willem senior ook en die heeft niet dit gekke gedrag. Maar goed, theoretisch zou dit ook nog invloed kunnen hebben ALS het aan het afgifte systeem ligt.
Staat je buderus pomp ook op automatische drukregeling? Misschien dat de drukregeling in die dynamic valves en de drukregeling in je cv-pomp telkens op elkaar aan het reageren zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:08:
[...]

Staat je buderus pomp ook op automatische drukregeling? Misschien dat de drukregeling in die dynamic valves en de drukregeling in je cv-pomp telkens op elkaar aan het reageren zijn...
Deze staat op laagste pompsnelheid met constante druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:16:
[...]

Deze staat op laagste pompsnelheid met constante druk.
Heb je al eens gespeeld met de pomp instellingen? Toen ik mijn systeem aan het inregelen was meen ik gelezen te hebben dat voor (2-pijps) radiatoren proportionele druk beter is. Ik weet niet wat danfoss adviseert te gebruiken bij die dynamic valves, misschien dat daar nog wat over te vinden is.

Je cv-pomp is ook een belangrijk onderdeel van je afgiftesysteem, immers als je pomp harder of langzamer gaat pompen zal de flow over je warmtepomp ook hoger/lager zijn en daar gaat je WP dan weer op reageren.

@Willem senior heb jij je buderus pomp ook op constante druk?

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 19-04-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Thermostaat knoppen eraf en het beeld is nog steeds hetzelfde. Met een target van 33 schommelt de current tussen de 31.5 en de 36 om de target heen. Net zoals in mijn andere screenshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:24:
[...]

Heb je al eens gespeeld met de pomp instellingen? Toen ik mijn systeem aan het inregelen was meen ik gelezen te hebben dat voor (2-pijps) radiatoren proportionele druk beter is. Ik weet niet wat danfoss adviseert te gebruiken bij die dynamic valves, misschien dat daar nog wat over te vinden is.

Je cv-pomp is ook een belangrijk onderdeel van je afgiftesysteem, immers als je pomp harder of langzamer gaat pompen zal de flow over je warmtepomp ook hoger/lager zijn en daar gaat je WP dan weer op reageren.
Bij grundfoss adviseren ze om deze reden voor afgifte systemen met radiatoren met thermostaat kranen de proportionele regeling en voor vloer verwarming de constante regeling.(https://www.grundfos.com/...o-incorrect-commissioning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
arjenvdknijff schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:47:
[...]

Bij grundfoss adviseren ze om deze reden voor afgifte systemen met radiatoren met thermostaat kranen de proportionele regeling en voor vloer verwarming de constante regeling.(https://www.grundfos.com/...o-incorrect-commissioning)
In het verleden heb ik wel eens gekeken of de pomp instellingen impact hadden.
- snelheid
- constant toerental, verschildruk variabel en verschildruk constant

Maar nog nooit met de thermostaatkranen eraf :)

Zal eens wat gaan spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:04:
[...]

De Danfoss Dynamische kranen regelen de flow over je radiator zodat dat stabiel blijft ook al zet je de pomp harder
De thermostaatknop heb ik op stand 5 staan (vol open ) zodat er geen extra naregeling is
Mocht je toch twijfelen over de drukregeling van de Danfoss kraan dan kun je ze ook op N zetten
N is neutraal zodat ze niks doen en als een gewone kraan werken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Willem senior op 19-04-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:24:
[...]

@Willem senior heb jij je buderus pomp ook op constante druk?
Ja boderus pomp staat hier op constante druk
Stand twee is dat ( de middelste led brand dan)
En die staat dan ook nog op stand 2 voor het rond pompen (snelheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:16:
[...]

De Danfoss Dynamische kranen regelen de flow over je radiator zodat dat stabiel blijft ook al zet je de pomp harder
De thermostaatknop heb ik op stand 5 staan (vol open ) zodat er geen extra naregeling is
Mocht je toch twijfelen over de drukregeling van de Danfoss kraan dan kun je ze ook op N zetten
N is neutraal zodat ze niks doen en als een gewone kraan werken :)

Moet ik dit lezen als...
Je hebt 5 radiatoren met die Danfoss Dynamic Valve kranen en vloerverwarming. Als de pomp harder gaat draaien dan blijft de flow door de radiatoren hetzelfde maar die door de vloerverwarming gaat dan omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:37:
[...]

Moet ik dit lezen als...
Je hebt 5 radiatoren met die Danfoss Dynamic Valve kranen en vloerverwarming. Als de pomp harder gaat draaien dan blijft de flow door de radiatoren hetzelfde maar die door de vloerverwarming gaat dan omhoog?
Ja de radiatoren blijven op de ingestelde flow en de vloerverwarming krijgt dan meer liters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:50:
[...]

In het verleden heb ik wel eens gekeken of de pomp instellingen impact hadden.
- snelheid
- constant toerental, verschildruk variabel en verschildruk constant

Maar nog nooit met de thermostaatkranen eraf :)

Zal eens wat gaan spelen...
Ook de andere 2 standen geprobeerd maar het blijft hetzelfde beeld.
Ik zet de temperatuur weer op normaal, het is ondertussen 21.5 in de huiskamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:44:
[...]

Ook de andere 2 standen geprobeerd maar het blijft hetzelfde beeld.
Ik zet de temperatuur weer op normaal, het is ondertussen 21.5 in de huiskamer...
Toen ik begon met waterzijdig inregelen ben ik gestart met de 20% regel
20% van je aanvoer was bij cv waterzijdig inregelen
Heb met de InstallerApp van Danfoss toen voor elke radiator de instelling berekend
Om ergens te starten met het inregelen
Even paar foto's van berekening met de Danfoss app:
Eerste is de aanvoertemperatuur invullen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UWo-VXfGI4UwI1SVgAg7-pmYo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJREHjgvmZwu4FBmGZn44smo.jpg?f=fotoalbum_large

2 is welke radiator kraan Heb je ik heb RA-DV (de eerste met groene inregel knop )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oggaC0M2jUmS1Rk87qou3LOGz1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itO6bqk6q5UilC69ZqnjwVO9.jpg?f=fotoalbum_large

3
Heb ik DN 15 ingesteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRRhIxPVZEX8TbybiCi87xsb888=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJtYX7vrCrtuu7ps7Vmimuzr.jpg?f=fotoalbum_large

4 = welke thermostaatknop gebruik je
In mijn geval de eerste RA 2000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FX-4XIbyEIWWTZJxmzNU6Tb5WHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqgbSfResIP6LrM1EhQEj619.jpg?f=fotoalbum_large

5 is de laatste
Hier vul je de maten van je radiator in en het type (type 22 is dubbele plaat met lamellen er tussen )
In mijn geval is dat 30 cm hoog en 1meter lang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hafFTp-E4GEi05lRYYKET4Hp8vU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDa7ku2SGESbrTSYKEJIfs1F.jpg?f=fotoalbum_large
En dan zie je onderin de liters voor deze radiator met de instelling voor de groene knop
Hier bij dit voorbeeld is dat 3,5 :)
Zo,n zelfde radiator in een andere slaapkamer staat op 5 ingesteld
omdat deze slaapkamer te koud bleef en ook twee keer zo groot is als die andere in het voorbeeld
Maar je moet ergens beginnen en als het dan kouder is ga je per kamer bij regelen met de voorinstelling
Soms moet je meer en soms wat minder liters instellen om de kamer op jou temperatuur te houden
Hier is de bovenverdieping 18 / 17 graden :)
Heel verhaal maar zo ben ik begonnen met waterzijdig inregelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:14:
[...]

Toen ik begon met waterzijdig inregelen ben ik gestart met de 20% regel
20% van je aanvoer was bij cv waterzijdig inregelen
Heb met de InstallerApp van Danfoss toen voor elke radiator de instelling berekend
Om ergens te starten met het inregelen
Even paar foto's van berekening met de Danfoss app:
Eerste is de aanvoertemperatuur invullen
[Afbeelding]

2 is welke radiator kraan Heb je ik heb RA-DV (de eerste met groene inregel knop )
[Afbeelding]

3
Heb ik DN 15 ingesteld
[Afbeelding]

4 = welke thermostaatknop gebruik je
In mijn geval de eerste RA 2000
[Afbeelding]

5 is de laatste
Hier vul je de maten van je radiator in en het type (type 22 is dubbele plaat met lamellen er tussen )
In mijn geval is dat 30 cm hoog en 1meter lang
[Afbeelding]
En dan zie je onderin de liters voor deze radiator met de instelling voor de groene knop
Hier bij dit voorbeeld is dat 3,5 :)
Zo,n zelfde radiator in een andere slaapkamer staat op 5 ingesteld
omdat deze slaapkamer te koud bleef en ook twee keer zo groot is als die andere in het voorbeeld
Maar je moet ergens beginnen en als het dan kouder is ga je per kamer bij regelen met de voorinstelling
Soms moet je meer en soms wat minder liters instellen om de kamer op jou temperatuur te houden
Hier is de bovenverdieping 18 / 17 graden :)
Heel verhaal maar zo ben ik begonnen met waterzijdig inregelen
Dat waterzijdig inregelen met deze kranen is vorig jaar al gedaan. Naar aanleiding van het bezoek van NEFIT was de vraag hier of het misschien aan het afgifte systeem kon liggen en toen was de suggestie om deze kranen even tijdelijk onklaar te maken :)

Maar het gekke regelgedrag van de WP lijkt niet door deze kranen te komen. Verder is er niets bijzonders in huis. Een groot oppervlak vloerverwarning op de BG en op de 1e etage 4 radiatoren en op de 2e etage 2 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:08:
[...]

Dat waterzijdig inregelen met deze kranen is vorig jaar al gedaan. Naar aanleiding van het bezoek van NEFIT was de vraag hier of het misschien aan het afgifte systeem kon liggen en toen was de suggestie om deze kranen even tijdelijk onklaar te maken :)

Maar het gekke regelgedrag van de WP lijkt niet door deze kranen te komen. Verder is er niets bijzonders in huis. Een groot oppervlak vloerverwarning op de BG en op de 1e etage 4 radiatoren en op de 2e etage 2 radiatoren.
Vloerverwarming met open verdelers en zonder kleppen/thermostaatknoppen er voor neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:20:
[...]

Vloerverwarming met open verdelers en zonder kleppen/thermostaatknoppen er voor neem ik aan?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Kun je via afsluiters of de radiator kranen
Eens alleen op de vloerverwarming draaien of omgekeerd alleen op de radiatoren
En dan kijken of de warmtepomp iets beter draait
Goed de runs zijn dan korter maar misschien wel stabiel bij alleen vloerverwarming open
Puur om te zoeken of het dan beter zou gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:15:
[...]

Kun je via afsluiters of de radiator kranen
Eens alleen op de vloerverwarming draaien of omgekeerd alleen op de radiatoren
En dan kijken of de warmtepomp iets beter draait
Goed de runs zijn dan korter maar misschien wel stabiel bij alleen vloerverwarming open
Puur om te zoeken of het dan beter zou gaan
Ok, dat kan ik wel doen. Dan zal er waarschijnlijk wel een sterkere flow via het buffervat gaan. Maar wel een interessante test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:55:
[...]

Ok, dat kan ik wel doen. Dan zal er waarschijnlijk wel een sterkere flow via het buffervat gaan. Maar wel een interessante test.
Alle radiatoren dicht en alleen de vloerverwarming.

Het was een flink sterkere flow door het buffervat. De watertemperatuur terug uit de Buderus werd 1.5+ graad opgewarmd door het warmere water via het buffervat voordat het terug de WP in ging. Misschien had ik de Buderuspomp een tandje hoger moeten zetten, maar dan zou de temperatuur terug van de vloerverwarming weer hoger zijn. Misschien niet die 1.5 maar wat minder.

In de grafieken zag ik verder geen verbetering in het regelgedrag en/of stabielere temperaturen in de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:29:
[...]

Alle radiatoren dicht en alleen de vloerverwarming.

Het was een flink sterkere flow door het buffervat. De watertemperatuur terug uit de Buderus werd 1.5+ graad opgewarmd door het warmere water via het buffervat voordat het terug de WP in ging. Misschien had ik de Buderuspomp een tandje hoger moeten zetten, maar dan zou de temperatuur terug van de vloerverwarming weer hoger zijn. Misschien niet die 1.5 maar wat minder.

In de grafieken zag ik verder geen verbetering in het regelgedrag en/of stabielere temperaturen in de buitenunit.
Dan weet je nu dat het regelgedrag van de warmtepomp niet aan je afgifte systeem ligt
Maar dat het probleem toch ergens in de warmtepomp zit
Wel jammer want nu moet de Installateur en Nefit nog een keer langskomen om het opgelost te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:45:
[...]

Dan weet je nu dat het regelgedrag van de warmtepomp niet aan je afgifte systeem ligt
Maar dat het probleem toch ergens in de warmtepomp zit
Wel jammer want nu moet de Installateur en Nefit nog een keer langskomen om het opgelost te krijgen
Ik weet niet of je de conclusie kunt trekken dat het niet aan het afgifte systeem ligt. Maar ik zie nog geen sterke aanwijzing dat het er wel aan ligt.

Gisteren weer 3 defrosts gehad, dus dat probleem is met het bijvullen van 1.4 naar 1.6 KG koelmiddel ook niet opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 22-04-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:45:
[...]

Ik weet niet of je de conclusie kunt trekken dat het niet aan het afgifte systeem ligt. Maar ik zie nog geen sterke aanwijzing dat het er wel aan ligt.

Gisteren weer 3 defrosts gehad, dus dat probleem is met het bijvullen van 1.4 naar 1.6 KG koelmiddel ook niet opgelost.
Nou het idee was namelijk omdat je nu de helft van je afgifte maar gebruikte
Dat dan de warmtepomp het dan makkelijker zou kunnen regelen ( op en af moduleren)
En dan zou je die golvende beweging dus niet of in ieder geval minder moeten zien

En die Defrost zijn ook nog niet opgelost lees ik
Denk dat ik de laatste Defrost hier in Januari had
Goed nu is het hier aan de kust ook minder koud dus moeilijk te vergelijken allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:08:
[...]
En die Defrost zijn ook nog niet opgelost lees ik
Denk dat ik de laatste Defrost hier in Januari had
Goed nu is het hier aan de kust ook minder koud dus moeilijk te vergelijken allemaal
Ik zit hemelsbreed 16 km van de kust, dus die temperatuur is misschien vergelijkbaar, en heb elke dag 1 of meerdere defrosts. Deze maand nog een paar keer bij een buitentemperatuur van 15+ graden...

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 22-04-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
HansRemmerswaal schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:18:
[...]

Ik zit hemelsbreed 16 km van de kust, dus die temperatuur is misschien vergelijkbaar, en heb elke dag 1 of meerdere defrosts. Deze maand nog een paar keer bij een buitentemperatuur van 15+ graden...
Balen dat het nog niet opgelost lijkt. Met deze temperaturen zijn defrosts natuurlijk wel normaal te noemen. In ieder geval is het hier op dit moment een halve graad onder nul. Ik had gister (gemiddeld 5 graden en minima 1 graad in Leeuwarden) en vannacht ook één defrost.

[ Voor 1% gewijzigd door arjenvdknijff op 23-04-2024 07:43 . Reden: Locatie toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 80 ... 105 Laatste