Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
lc8 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:41:
[...]

De currentflow (=T0) stuitert steeds naar beneden terwijl TC1 ongeveer gelijk blijft: Dus er wordt steeds even koud water vanuit de top van het buffer bijgemengd (de CV omloop loopt harder dan de primaire omloop).
Waarschijnlijk reageert de primaire pomp daar op (als het koude water door het systeem is) en gaat minder hard lopen ... feed forward => oscillatie.

- zorg dat de regelingen altijd flink open blijven door de stooklijn laag genoeg te zetten: alles bijna-dicht kan ie niet regelen
- plot de primaire pomp circulatie speed ook eens... (boiler_hpcircspd)

- pas de flows aan (ofwel delta-T WP instelling, ofwel Buderus flow instelling (delta-P constant ?)
- of pas een van de dempingen aan (op de evohome of op de WP: lastig...)
Hier is een plot samen met de interne CV pomp. Daar zit inderdaad lichte oscillatie in (+- 1%), maar dat is wellicht meetonnnauwkeurigheid? De TC3/TC0 temp diff van de pomp staat op 5K. Buderus staat op delta-P constant inderdaad, op de laagste stand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wco_9JgpkLj-cfoKbWEovoX-xMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgWq8mPaE9KV6lRLils1g0Sr.png?f=fotoalbum_large
Misschien kan ik de delta-T van de WP ook lager zetten (naar 3 of 4K), dan gaat de interne pomp wat harder werken en heb ik minder bijmeninging?

[ Voor 11% gewijzigd door JvdBosch op 19-03-2024 10:16 ]

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30
JvdBosch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Hier is een plot samen met de interne CV pomp. Daar zit inderdaad lichte oscillatie in (+- 1%), maar dat is wellicht meetonnnauwkeurigheid? De TC3/TC0 temp diff van de pomp staat op 5K. Buderus staat op delta-P constant inderdaad, op de laagste stand.
[Afbeelding]
Misschien kan ik de delta-T van de WP ook lager zetten (naar 3 of 4K), dan gaat de interne pomp wat harder werken en heb ik minder bijmeninging?
ah mooi
- primaire pomp verbaast me eigenlijk: dat is noise, geen oscillatie. WP is eigenlijk mooi stabiel zo.
- % is hoger dan ik verwachtte. hij regelt nog mooi dus zou ik zo laten. Lagere delta-T kan (kan ook geen kwaad; in principe efficienter)
- met naregeling spoelt het altijd in/uit buffer bij bepaalde condities: das onvermijdelijk en afhankelijk van de instelling van de regelaars.
- die buderus pompt mij ook altijd te hard... geen regeling helaas.

Dan komen die piekjes dus puur uit de na-regeling: wat doet die Evo-home dan??? Ik meende dat je zei: 5x per uur instelling: ik zie eigenlijk ~12x per uur (steeds hoog-laag-hoog etc). Die Evo regelt onnodig heen en weer. -> misschien eens met andere instellingen proberen (e.g. maar 3x per uur)

ps.: radiator? niet hybride? koppeling tussen Evo en Enviline? iets meer systeem info helpt misschien.

kijk een s hoe ver de regelaars open zijn? (systeem overzicht evohome)
wat eigenlijk goed is om te doen: zet eerst alle regelaars eens vol open, stel dan een stooklijn in die de ruimtes ongeveer op de juiste temperatuur brengt. ga daarna pas de na-regeling aanzetten.
dit process kan je alleen dagen(!) kosten omdat het lang duurt voordat de temperatuur stabiel is en het weer de zaak verstoort :-)

[ Voor 20% gewijzigd door lc8 op 19-03-2024 18:18 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
lc8 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:09:
[...]

ah mooi
- primaire pomp verbaast me eigenlijk: dat is noise, geen oscillatie.
- debiet is hoger dan ik verwachtte. hij regelt nog mooi dus zou ik zo laten. Lagere delta-T kan (kan ook geen kwaad; in principe efficienter)

maar dan komen die piekjes dus puur uit de na-regeling: wat doet die Evo-home dan??? Ik meende dat je zie: 5x per uur instelling: ik zie eigenlijk 12x per uut (steeds hoog-laag-hoog etc). Die regelt onnoidg heen en weer. -> misschien eens met andere instellingen proberen (e.g. maar 3x per uur)
En kijk een s hoe ver de regelaars open zijn? (systeem overzicht evohome)

ps.: radiator? niet hybride? .. iets meer systeem info helpt misschien.
Hoe zie jij het debiet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Ik heb hier voornamelijk vloerverwarming en enkele radiatoren/convectoren, 7kW WP full electric. De radiatoren regelt de evohome netjes tussen de 0 en 100%. Er zit een motortje in die de kraan open kan zetten op een bepaald percentage. Maar de vloerverwarming gaat met thermische motoren, en die zijn aan of uit. Dus dan gaat de evohome met een soort PWM werken om het gevraagde percentage te bereiken. Ik denk dat we die frequentie zien. Er is ook een warmtepomp module, die de buderus aanstuurt. Die staat nu op max 1x per uur schakelen en minimaal 30m aan. En dat klopt, dat zie ik netjes gebeuren.

Misschien moet ik de thermische motoren vervangen door die radiator-dingen, die regelen waarschijnlijk beter… en zijn zuiniger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
lc8 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:09:
[...]
kijk een s hoe ver de regelaars open zijn? (systeem overzicht evohome)
wat eigenlijk goed is om te doen: zet eerst alle regelaars eens vol open, stel dan een stooklijn in die de ruimtes ongeveer op de juiste temperatuur brengt. ga daarna pas de na-regeling aanzetten.
dit process kan je alleen dagen(!) kosten omdat het lang duurt voordat de temperatuur stabiel is en het weer de zaak verstoort :-)
Dat heb ik al gedaan, maar dat was met koudere temperaturen. Het feit dat ik mooie lange runs maak gaf mij aan dat ik al een redelijk goede afstemming had tussen de evohome en de stoooklijn, maar ik kan nog eens gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
JvdBosch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:26:
[...]

Hoe zie jij het debiet? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Ik heb hier voornamelijk vloerverwarming en enkele radiatoren/convectoren, 7kW WP full electric. De radiatoren regelt de evohome netjes tussen de 0 en 100%. Er zit een motortje in die de kraan open kan zetten op een bepaald percentage. Maar de vloerverwarming gaat met thermische motoren, en die zijn aan of uit. Dus dan gaat de evohome met een soort PWM werken om het gevraagde percentage te bereiken. Ik denk dat we die frequentie zien. Er is ook een warmtepomp module, die de buderus aanstuurt. Die staat nu op max 1x per uur schakelen en minimaal 30m aan. En dat klopt, dat zie ik netjes gebeuren.

Misschien moet ik de thermische motoren vervangen door die radiator-dingen, die regelen waarschijnlijk beter… en zijn zuiniger :)
ah.
ja dan zie je waarschijnlijk gewoon de pulsjes van de thermische ventielen (ps.: die dingen regelen wel volgens mij, alleen het thermische element schakelt PWM, maar die warmte stuurt een thermisch regelventiel (waxelement): misschien kun je die frequentie omhoog zetten?

Buderus aan-uit regelen: mja.. als de buderus stopt loopt alles het buffervat in: dan is het snel afgelopen met de run denk ik. (neem aan dat dat is wat er na ~22:15 gebeurde...

flow: kun je niet zien, maar % van de primaire pomp is 'toerental' en dat is toch een prima flow indicatie. Aan het verschil tussen T0 en TC1 kun je zien of er flow het buffer in/uit is (beetje lastig want je weet de buffertemperatuur niet. Ik heb aan de BBQkees 4 extra dallas sensoren gehangen om dat soort dingen te monitoren.

met vloerverwarming wil je de dDelta-T sowieso laag zetten (3= laagst), immers wil je je hele vloer gelijke-T hebben (of heeft die vloer ook nog weer een eigen pomp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
lc8 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:46:
[...]

ah.
ja dan zie je waarschijnlijk gewoon de pulsjes van de thermische ventielen (ps.: die dingen regelen wel volgens mij, alleen het thermische element schakelt PWM, maar die warmte stuurt een thermisch regelventiel (waxelement): misschien kun je die frequentie omhoog zetten?

Buderus aan-uit regelen: mja.. als de buderus stopt loopt alles het buffervat in: dan is het snel afgelopen met de run denk ik. (neem aan dat dat is wat er na ~22:15 gebeurde...

flow: kun je niet zien, maar % van de primaire pomp is 'toerental' en dat is toch een prima flow indicatie. Aan het verschil tussen T0 en TC1 kun je zien of er flow het buffer in/uit is (beetje lastig want je weet de buffertemperatuur niet. Ik heb aan de BBQkees 4 extra dallas sensoren gehangen om dat soort dingen te monitoren.

met vloerverwarming wil je de dDelta-T sowieso laag zetten (3= laagst), immers wil je je hele vloer gelijke-T hebben (of heeft die vloer ook nog weer een eigen pomp?)
De HCE80 vloerverwarmingsmodule schakelt alleen de waxelementen aan/uit met 220V. Volgens mij zit daar geen PWM achter, alleen op hoog niveau (12Hz of zo dus).

Ik heb nog wat dallas sensoren, zal die er ook eens tussen hangen, dan heb ik nog meer info. De VV heeft geen pomp, maar ik kan daar dus ook wat sensoren op zetten. Wat ik wel heb is de modulatie van de buderus pomp. Hier is hij bijgeplot in dezelfde periode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK0y1U8TLF8xGSldatHpBboWpFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpovCdWYhn7u7BvxfdrXnrxn.png?f=fotoalbum_large
Wanneer de buderus uit is (Evhohome heeft via de warmtepomp module de pomp uit gezet) voor meer dan 30m, dan zet ik de WP ook uit via Heating activated (zie boven in de plot). Wanneer de buderus weer aan is boven een bepaald percentage (32 geloof ik), zet hij de WP weer aan. Je had dus goed gezien dat hij uit stond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 10:54
JvdBosch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:16:
[...]

De HCE80 vloerverwarmingsmodule schakelt alleen de waxelementen aan/uit met 220V. Volgens mij zit daar geen PWM achter, alleen op hoog niveau (12Hz of zo dus).

Ik heb nog wat dallas sensoren, zal die er ook eens tussen hangen, dan heb ik nog meer info. De VV heeft geen pomp, maar ik kan daar dus ook wat sensoren op zetten. Wat ik wel heb is de modulatie van de buderus pomp. Hier is hij bijgeplot in dezelfde periode:
[Afbeelding]
Wanneer de buderus uit is (Evhohome heeft via de warmtepomp module de pomp uit gezet) voor meer dan 30m, dan zet ik de WP ook uit via Heating activated (zie boven in de plot). Wanneer de buderus weer aan is boven een bepaald percentage (32 geloof ik), zet hij de WP weer aan. Je had dus goed gezien dat hij uit stond. :)
Wel bijzonder hoor hoe die tc1 en t0 golven. Is dat dan puur de naregeling? Dus afgifte die ergens open dicht gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
arjenvdknijff schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Wel bijzonder hoor hoe die tc1 en t0 golven. Is dat dan puur de naregeling? Dus afgifte die ergens open dicht gaat?
Of zou dit komen door het moduleren van de circulatiepomp. Er lijkt vooral heel veel op af geschakelt te worden wat wint je systeem hiermee? Zou dit niet vooral onrust creëren waar je interne pomp op moet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
arjenvdknijff schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:51:
[...]

Ja, dat is het volgens mij. Als alleen een radiator regelaar open gaat (dus niet PWM maar gewoon op een bepaald percentage), dan zie ik niet die grote fluctuaties. Dus dat is puur die vloerverwarmingsregeling die op deze manier een bepaalde warmtevraag vertaald in open/dicht zetten van de (trage) thermische motoren.

Het brengt wat onrust ja, maar de WP reageert er gelukkig niet op. Die draait rustig door. Daar zit genoeg demping op zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
JvdBosch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:16:
[...]

[Afbeelding]
interessant: Hoe kom je aan het signaal van de buderus?

De golfjes komen dus zeker niet van de Enviline, want als die uit is zijn ze er ook...
De 'golfjes'zijn geen 12Hz.. maar 12x per uur: neem aan dat je dat bedoelt. (en die 12x/h komt waarschijnlijk van de evo-home zelf). De Buderus modulatie reageert gewoon op het open gaan van de vv-groep en gaat flink harder pompen om de delta-P constant te houden: zon vv heeft relatief weinig weerstand. (t kan hier om 1 omloop gaan of om meerdere verschillende, geen idee hoe die HCE dat afhandelt). De primaire pomp ziet dit bijna niet omdat die immers gewoon altijd zonder weerstand in het buffer kan pompen.

de T0 waarde dipt steeds omdat er veel overmenging is uit het buffervat als de vv klep even open gaat en de buderus harder pompt: het water wordt dan vanuit de CV-retour opwaards door het buffer gedrukt en aan de top bij het WP-water (TC1) bijgemegt waardoor T0<< TC1 wordt.

Ergo: aan deze golfjes is dus niks te doen, want dit is de manier van regelen van die HCE80. het is ook niet erg want de WP reageert er niet op en het buffer strijkt het meeste glad.

ik zou delta-T van de WP zo laag mogelijk zetten (3K) want immers zijn dat de 'pulsjes' water die de vloer in gaan.
als je zeker wil zijn dat de WP niet op de golfjes reageert kan je de T0 sensor gewoon net voor het T-stuk knopen ipv er na, dan ziet ie de bijmenging uit het buffer niet (zodat T0=TC1)

ps.: als ik de WP uit zet via , heatingon/off (ems-esp.boiler_heatingactivated) dan reset ik het hele systeem en kan ik de bedrijfinstellingen terug gaan zetten... hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Bij mijn systeem had ik dat probleem ook, maar het is hier iets anders. Ik heb voor de hele vloer namelijk maar 1 zoneklep zitten die gestuurd word met een BDR91 relais. Bij mij dus ook een veel groter effect op de aanvoertemperatuur als die zoneklep dichtliep elke paar minuten, gezien meteen bijna het hele afgiftevermogen wegviel. Bij jou zie ik maar een paar graad verschil, in mijn situatie liep de WP zomaar 40C te maken voordat de zoneklep weer open ging en de aanvoertemperatuur weer daalde.

Daar heb ik een tijdsrelais achter gezet, waardoor de klep bij vraag gewoon open blijft totdat er geen vraag meer is. De BDR91 schakelt nog op de "PWM" van evohome, maar het tijdsrelais schakelt pas uit als de BDR91 30 minuten achtereen in de uit-stand staat.

Resultaat is een veel rustiger regelgedrag want de zoneklep flippert niet meer open/dicht en de cv-pomp (met warmtepompmodule BDR91T) blijft minimaal 30 minuten afnemen. De WP lijkt er efficienter door te zijn geworden, ik denk omdat hij significant minder vaak te hoge temperaturen aan het maken is.

Maargoed, bij jou is het effect relatief klein dus ik denk niet dat het de moeite waard is om op elke vloerverwarmingslus die je HCE80 stuurt een tijdsrelais te zetten...

Ik zou trouwens wat lc8 ook al zegt je delta-T op 3K zetten, waarschijnlijk draait je WP dan wat zuiniger omdat hij gemiddeld op een lagere temperatuur aan de WP-zijde van het vat kan draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 19-03-2024 21:49 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
lc8 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:00:
[...]

ps.: als ik de WP uit zet via , heatingon/off (ems-esp.boiler_heatingactivated) dan reset ik het hele systeem en kan ik de bedrijfinstellingen terug gaan zetten... hoe doe je dat?
Het signaal van de buderus komt van een zwave tussenstekker. Die meet opgenomen vermogen. Door een keer vol vermogen te draaien weet ik wat 100% is (60 watt of zo geloof ik), dus kan ik een percentage weergeven.

Mijn systeem reset niet door de heating activated op uit te zetten. Het lijkt me dezelfde switch, dus misschien ander systeem of andere firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
jaapzb schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:38:
Bij mijn systeem had ik dat probleem ook, maar het is hier iets anders. Ik heb voor de hele vloer namelijk maar 1 zoneklep zitten die gestuurd word met een BDR91 relais.

Ik zou trouwens wat lc8 ook al zegt je delta-T op 3K zetten, waarschijnlijk draait je WP dan wat zuiniger omdat hij gemiddeld op een lagere temperatuur aan de WP-zijde van het vat kan draaien.
Kun je dat ene relais dan niet beter vervangen door een thermostaatkraan met groot debiet, aangestuurd door een HR92?

Ik zal de delta T eens lager zetten, kijken wat dat doet! Dank voor de tips allemaal, beste mensen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
JvdBosch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:12:
[...]

Het signaal van de buderus komt van een zwave tussenstekker. Die meet opgenomen vermogen. Door een keer vol vermogen te draaien weet ik wat 100% is (60 watt of zo geloof ik), dus kan ik een percentage weergeven.

Mijn systeem reset niet door de heating activated op uit te zetten. Het lijkt me dezelfde switch, dus misschien ander systeem of andere firmware?
ah. zelf vermogen gemeten. ok.

mogelijk ja (hier: CUHP / 1p_9kW / 04.19 / 01.20 / 00.00 > HMC310 / 73.04). ik heb er momenteel geen thermostaat aan hangen... misschien scheelt dat nog.

ik kan de WP deactiveren door de hc1-manual temperature (what normaliter van de thermostaat af komt) onder het voetpunt te kiezen.. dan kiest ie zelf een targetflow-temp van 0 en gaat ie 'uit' omdat ie denkt dat het warm genoeg is.

[ Voor 14% gewijzigd door lc8 op 19-03-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JvdBosch schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:15:
[...]

Kun je dat ene relais dan niet beter vervangen door een thermostaatkraan met groot debiet, aangestuurd door een HR92?

Ik zal de delta T eens lager zetten, kijken wat dat doet! Dank voor de tips allemaal, beste mensen!!
Misschien wel, maar een relais van 2 tientjes en een kwartier aansluitwerk wat ik zelf kan was de pragmatisere oplossing

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
lc8 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:17:
[...]

ah. zelf vermogen gemeten. ok.

mogelijk ja (hier: CUHP / 1p_9kW / 04.19 / 01.20 / 00.00 > HMC310 / 73.04). ik heb er momenteel geen thermostaat aan hangen... misschien scheelt dat nog.

ik kan de WP deactiveren door de hc1-manual temperature (what normaliter van de thermostaat af komt) onder het voetpunt te kiezen.. dan kiest ie zelf een targetflow-temp van 0 en gaat ie 'uit' omdat ie denkt dat het warm genoeg is.
Ik heb 1.21 voor de binneneenheid, en een RC100H op 40.04, verder hetzelfde...

Jouw manier van uitzetten van de WP is ook een goede manier inderdaad, zeker omdat je geen thermostaat hebt. Ik weet niet of dat ook werkt met thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
JvdBosch schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Ik heb 1.21 voor de binneneenheid, en een RC100H op 40.04, verder hetzelfde...

Jouw manier van uitzetten van de WP is ook een goede manier inderdaad, zeker omdat je geen thermostaat hebt. Ik weet niet of dat ook werkt met thermostaat.
zou geen probleem moeten zijn zolang je met EMS_ESP de thermostaat kan schrijven (zie compatibility table BBQ kees https://bbqkees-electronics.nl/ems-device-compatibility). met de standaard CR11H (~RC100H) volgens mij wel. ps.: dan volg je natuurlijk geen klokprogramma meer op de thermostaat, dat kan niet tegelijk uiteraard :-)

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 20-03-2024 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Willem senior schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Misschien lekt er een koppeling buiten bij de warmtepomp
En het zou kunnen dat er in een monoblock ook een ontluchter zit die zou dan ook kunnen druppelen
De unit bleek toch bij de koppelingen te lekken :X , het was vrij slecht zichtbaar maar kennelijk is een mini lek voldoende. Er zit nu tussen het monoblock en de uponor leiding een stuk tyleen slang met slangklemmen. Waarschijnlijk om de trillingen te dempen. Zou ik die uponor slang ook vast kunnen aansluiten op de unit? Of toch beter met een RVS flexibele slang? In het laatste geval, zou ik die redelijk strak kunnen aanleggen of in een wat grotere lus?

met afbeelding:
Blauw = uponor
Rood = tyleen

Opties: Rood vervangen door een rvs flex slang of omleggen met een bocht (groen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feY95gTKr-O-XxHPMe7IrISRKhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/catxFD1WqxlHnu2S8FJUDuvH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:55
Avvd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:54:
[...]

De unit bleek toch bij de koppelingen te lekken :X , het was vrij slecht zichtbaar maar kennelijk is een mini lek voldoende. Er zit nu tussen het monoblock en de uponor leiding een stuk tyleen slang met slangklemmen. Waarschijnlijk om de trillingen te dempen. Zou ik die uponor slang ook vast kunnen aansluiten op de unit? Of toch beter met een RVS flexibele slang? In het laatste geval, zou ik die redelijk strak kunnen aanleggen of in een wat grotere lus?

met afbeelding:
Blauw = uponor
Rood = tyleen

Opties: Rood vervangen door een rvs flex slang of omleggen met een bocht (groen)

[Afbeelding]
Ik zou het flexibel aansluiten
Zodat de warmtepomp vrij kan bewegen
Alleen weet ik niet hoe ze dat doen bij een monoblock
Maar dat weet vast iemand anders hier wel
En anders kun je dat ook vragen in het Grote lucht en water warmtepomp topic
Gelukkig heb je nu het lek gevonden (y)
Ik het zelf een split systeem en daar gaan de koelleidingen gelijk op de buitenunit

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lc8
hoort gewoon met het installatie pakket, bestaande uit twee flexibele slangen met haakse bochtjes:
* 8733716993 Installatiepakket Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:47
laquaezzi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:06:
Na mijn post in het algemene topic kom ik ook hier even op bezoek. Wij zijn momenteel bezig met het verduurzamen van onze woning en daarbij is ook de keuze gemaakt voor een all-electric warmtepomp. Mijn (lichte) voorkeur ging uit naar een Vaillant, de installateur heeft hier echter geen ervaring mee en werkt liever met een Nefit Bosch of Itho Daalderop. Het gevoel bij de installateur is erg goed dus ik probeer mij wat meer te verdiepen in de Nefit Bosch Compress 5800i AWR 5 die hij heeft laten zien. Ik kan er echter nog maar bar weinig over vinden, ook na verschillende zoekslagen op GOT.

Heeft iemand die model draaien en zijn er ervaringen die gedeeld kunnen worden?
Ik heb deze nu iets meer dan een week draaien hier.. Bevalt erg goed tot nu. Vooral de instelbaarheid/monitoring ervan ervaar ik als zeer prettig. Nu bezig met het goed inregelen van de CV maar dat lijkt inmiddels ook al goed gelukt te zijn (echte test komt natuurlijk pas november/december).

Onze installateur koos voor wandhangend model met losse 300L boiler (HR300) ivm 4 personen, en een 50L buffervat (parallel) omdat onze vloerverwarming ooit meer als bijverwarming is aangelegd en dus onvoldoende inhoud heeft. Onze wens was om vooral meer vloerverwarming te gaan gebruiken ipv radiatoren.

Overigens qua instellingen e.d. komt hij voor 90% overeen met Nefit EnviLine. Ik lees hem uit met de EMS gateway van BBQ-Kees

Ik heb overigens de 7kW versie die momenteel totaal niet pendelt en goed moduleert.

Edit: Ik heb de 5800i AW, niet de dakversie.AWR

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 24-03-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
lc8 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:00:
[...]

De golfjes komen dus zeker niet van de Enviline, want als die uit is zijn ze er ook...
De 'golfjes'zijn geen 12Hz.. maar 12x per uur: neem aan dat je dat bedoelt. (en die 12x/h komt waarschijnlijk van de evo-home zelf). De Buderus modulatie reageert gewoon op het open gaan van de vv-groep en gaat flink harder pompen om de delta-P constant te houden: zon vv heeft relatief weinig weerstand. (t kan hier om 1 omloop gaan of om meerdere verschillende, geen idee hoe die HCE dat afhandelt). De primaire pomp ziet dit bijna niet omdat die immers gewoon altijd zonder weerstand in het buffer kan pompen.

de T0 waarde dipt steeds omdat er veel overmenging is uit het buffervat als de vv klep even open gaat en de buderus harder pompt: het water wordt dan vanuit de CV-retour opwaards door het buffer gedrukt en aan de top bij het WP-water (TC1) bijgemegt waardoor T0<< TC1 wordt.

Ergo: aan deze golfjes is dus niks te doen, want dit is de manier van regelen van die HCE80. het is ook niet erg want de WP reageert er niet op en het buffer strijkt het meeste glad.

ik zou delta-T van de WP zo laag mogelijk zetten (3K) want immers zijn dat de 'pulsjes' water die de vloer in gaan.
als je zeker wil zijn dat de WP niet op de golfjes reageert kan je de T0 sensor gewoon net voor het T-stuk knopen ipv er na, dan ziet ie de bijmenging uit het buffer niet (zodat T0=TC1)

De golfjes zijn niet uniek voor het Evohome systeem. Ik heb een naregeling van Whatsvision zitten, ook hier golfjes. Zie onderstaand (de pieken omlaag zijn defrost, afbeelding is van een tijdje geleden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNwxT7V9wOfxENZ7v9VrbXQ_nSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kRHx7JbJppxOicnSGcmtrOw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
die golfjes komen van de 'thermische motortjes' (vloerverwarmings ventielen):

Die zijn welliswaar niet 'open of dicht' maar dat gebeurt hier wel: die motortjes hebben net als een thermostaatkraan een wax-element. dat wax elelment wordt echter elektrisch verwarmd. De tijd van dicht naar open is enkele minuten.
Als de Evohome (of welke andere controller dan ook) dus een aan/uit regeling geeft die in minuten regelt (bij EvoHome 12x per uur = 5 minutes..) dan gaat ie dus echt open-dicht.
Het was veer beter geweest als dit wel een beetje fatsoenlijjke PWM regeling was geweest die sneller was dan de ventielen (dus <1 minuut pwm), dan was het mooi glad geweest.

Maar goed: we hadden als gezien dat de WP er toch gelukkig niet op reageert.

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 25-03-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:16

tomtom901

Moderator General Chat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnf0qYboAsZHVlUO7SnrnujwVR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WT5JuOgH6GEUPsXi989icNdG.png?f=fotoalbum_large

Is dit gedrag nu pendelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Nee, je hebt urenlange runs. Dat is prima!

Pendelen moet je echt denken aan 10 minuten aan, 10 minuten uit, etc. Of een run van een uurtje, dan 10 minuten uit, en dan weer een run van een uurtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
jaapzb schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Pendelen moet je echt denken aan 10 minuten aan, 10 minuten uit, etc. Of een run van een uurtje, dan 10 minuten uit, en dan weer een run van een uurtje...
Ok, helder! Al veel bijgeleerd maar is er nog ergens iets wat al die verschillende sensoren in BBQ kees uitlegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
jaapzb schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:54:
[...]

Ik zie hem hier wel echt uitgaan, dat heb ik niet, hij blijft altijd op 300W steken bij mij (25% modulatie) en gaat eigenlijk nooit uit. Wat is normaal gedrag

N.B. Ik heb dus een nefit bosch 5800i, maar die lijkt 99% op de EnviLine qua instellingen, dus vandaar dat ik meedoe in dit topic.

Ik vermoed dat dit komt omdat mijn boiler_curflowtemp nooit de boiler_selflowtemp bereikt (altijd wel iets van 2 graden verschil), en ik mijn stooklijn dus iets hoger moet zetten voor de eindtemperatuur..

edit: dat was het dus niet want dan stijgt ook de selflowtemp.

[ Voor 17% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 26-03-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:01:
[...]

Ik zie hem hier wel echt uitgaan, dat heb ik niet, hij blijft altijd op 300W steken bij mij (25% modulatie) en gaat eigenlijk nooit uit. Wat is normaal gedrag

N.B. Ik heb dus een nefit bosch 5800i, maar die lijkt 99% op de EnviLine qua instellingen, dus vandaar dat ik meedoe in dit topic.

Ik vermoed dat dit komt omdat mijn boiler_curflowtemp nooit de boiler_selflowtemp bereikt (altijd wel iets van 2 graden verschil), en ik mijn stooklijn dus iets hoger moet zetten voor de eindtemperatuur..

edit: dat was het dus niet want dan stijgt ook de selflowtemp.
Je gewenste aanvoertemperatuur word niet gehaald en toch blijft hij op minimaal vermogen draaien? Ik zou verwachten dat hij dan zou op moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
Er is veel discussie over geweest maar wat is uiteindelijk de conclusie ...

Levert je wp op Stilte zetten een slechtere COP of niet?

Mijn wp is gewoon veel te zwaar dus ik neig naar een 24/7 stilte stand maar twijfel ...

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PieterL schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:29:

Mijn wp is gewoon veel te zwaar dus ik neig naar een 24/7 stilte stand maar twijfel ...
Tot nu toe lijkt de WP bij mij in stille modus efficienter. Het minimale vermogen lijkt lager te liggen, en hij blijft langer in het minimale vermogen hangen voordat hij opmoduleert naar een hoger vermogen.

Kan het natuurlijk nooit met zekerheid zeggen want ik heb er niet een tweede WP naast staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:25
jaapzb schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:59:
[...]

Tot nu toe lijkt de WP bij mij in stille modus efficienter. Het minimale vermogen lijkt lager te liggen, en hij blijft langer in het minimale vermogen hangen voordat hij opmoduleert naar een hoger vermogen.

Kan het natuurlijk nooit met zekerheid zeggen want ik heb er niet een tweede WP naast staan :)
Mijn situatie is vergelijkbaar; een monoblock 13T die in normale modus alleen bij het opstarten even op 65% draait om daarna snel terug te moduleren. Ik heb de stille modus een aantal weken geleden op "altijd aan" gezet en zie ook dat de runs daardoor langer werden.
Als langere runs met een lager vermogen altijd efficiënter zijn dan kortere op een hoger vermogen, dan zou dat inderdaad betekenen dat de stille modus efficiënter is.
In normaal bedrijf maakt de pomp dus meer geluid dan nodig (althans; hoger maximaal dB maar wel gedurende een kortere tijd) en werkt deze minder efficiënt.
Bij hybride systemen en pompen die niet zijn overgedimensioneerd zijn er waarschijnlijk weer extra factoren om te kunnen bepalen wat de 'beste' setting is.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42

Zover ik bij mij kan zien wordt alleen het maximale vermogen gereduceerd, niet het minimale vermogen. Je opstart piek wordt wat lager, maar ik kreeg de indruk dat deze soms ook wat breder wordt.

Deze opstart piek wordt wel in warmte omgezet dus echt verloren gaat die energie van de opstart piek niet. Hooguit dat deze de energie van de opstart piek omzet wordt tegen een iets lagere COP. Die opstart piek is een minuut of 10 en het stukje boven het gereduceerde vermogen heeft dan een lagere COP...? Is dit meetbaar of is dit op jaarbasis ergens een cijfer achter de komma.

Toen het wat kouder was zag ik trouwens dat bij een defrost soms dat het elektrische element werd gebruikt toen ik stille modus gebruikte.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
tomtom901 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Ok, helder! Al veel bijgeleerd maar is er nog ergens iets wat al die verschillende sensoren in BBQ kees uitlegt?
bij BBQkees in de wiki staat een lijst met afkorting vs 'volledige naam'. Maar: dat zegt je nog niet veel.

een uitleg heb ik ook nog niet gevonden en er zijn redelijk wat benamingen die bij mij totaal niet lijken te kloppen.

Ik was al min of meer aan een lijst begonnen maar merkte toen dat er zeker verschillen zijn tussen de parameters van de verschillende pompen (enviline/compress etc) ofschoon ze allemaal op 1 manier gemapt worden: dus die lijst zou je dan per pomp moeten maken. Zelfs met alleen verschillende firmware versies lijkt het niet altijd hetzelfde.

dus ik denk voor nu: als je niet weet wat de parameter doet: vraag het hier.

verder is het wel nuttig om ook gewoon via http://ems-esp.local/ in te loggen: daar kun je makkelijk de volledige lijst zien per apparaat. sorteer ze eens uit op schrijfbare en leesbare, of sorteer op waarde (dan zie je dubbele parameters snel) etc.

[ Voor 13% gewijzigd door lc8 op 27-03-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
ajaboot schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Mijn situatie is vergelijkbaar; een monoblock 13T die in normale modus alleen bij het opstarten even op 65% draait om daarna snel terug te moduleren. Ik heb de stille modus een aantal weken geleden op "altijd aan" gezet en zie ook dat de runs daardoor langer werden.
Als langere runs met een lager vermogen altijd efficiënter zijn dan kortere op een hoger vermogen, dan zou dat inderdaad betekenen dat de stille modus efficiënter is.
In normaal bedrijf maakt de pomp dus meer geluid dan nodig (althans; hoger maximaal dB maar wel gedurende een kortere tijd) en werkt deze minder efficiënt.
Bij hybride systemen en pompen die niet zijn overgedimensioneerd zijn er waarschijnlijk weer extra factoren om te kunnen bepalen wat de 'beste' setting is.
ik ben er ook nog niet achter maar er zitten wat rare berekeningen overheen:
- compressor speed (sensor.boiler_hpcompspd) is 'minimaal 34%'in silent mode en 25% in normal mode..!, echter
- compressor output is in beide gevallen ~3kW
- helaas heb ik geen exacte stroommeting voor alleen de pomp, maar het opgenomen vermogen lijkt in beide gevallen ook 'gelijk'(~450W (cop~6!), bij een 9kW-enviline;

Als die 25% (normal) en 34% (silent) 'modulatie' in werkelijkheid hetzelfde vermogen zijn, dan is het modulatie getal dus een percentage van het maximum en wordt er een rare schaling toegepast.

om tot die "34%"te komen kan ik alleen maar bedenken dat ik het afgegeven vermogen (~3kW) moet delen op het nominale maximum van de pomp (9kW). Vreemd is echter dat de compressor-speed juist een strak getal is, terwijl afgegeven vermogen een noisy signaal is wat suggereert dat dat terug gerekend wordt uit gemeten temperatuur en flow(circ-pomp-speed).

in silent mode moduleert ie in ieder geval sneller terug waardoor de runs ook langer worden (wat in theorie een betere cop moet geven).

voor het gemak kun je ook nog met een parameter het max-vermogen naar 50% zetten... t.b.c.

[ Voor 9% gewijzigd door lc8 op 27-03-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
heeft er iemand een 'nette'oplossing om het vermogen van de pomp onafhankelijk te monitoren? (ik kan natuurlijk ergens van de kabel naar een stopcontact gaan en daar een tussenstekker in etcetc. Maar beetje rommelig misschien?
wifi-dinrail meter?

werkt dat als ie binnen die metalen kast van de IDU zit?
betere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Ik heb een zwave tussenmeter geplaatst.
https://www.robbshop.nl/q...e-smart-meter-z-wave-plus

Bevalt prima 👍 Zou hem niet in de binnenuit plaatsen, want daar komt het RF signaal niet goed naar buiten verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
lc8 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:32:
heeft er iemand een 'nette'oplossing om het vermogen van de pomp onafhankelijk te monitoren? (ik kan natuurlijk ergens van de kabel naar een stopcontact gaan en daar een tussenstekker in etcetc. Maar beetje rommelig misschien?
wifi-dinrail meter?

werkt dat als ie binnen die metalen kast van de IDU zit?
betere oplossingen?
Ik gebruik de kwh meters van Homewizard
De 1fase voor de buitenunit en de 3 fase meter voor de Tower en boderuspomp
(Wi-Fi kWh meter 1-fase MID) https://www.homewizard.co...onZ9_hvKhAeBoC94EQAvD_BwE
Je zou dan met de 1 fase meter eerst je pomp kunnen meten ( even tijdelijk tussen de aansluit draden zetten )
En dan later gebruiken om je buitenunit totaal via je meterkast te monitoren voor het stroom verbruik

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
mja.. thanks.
relatief dure oplossingen: de hele WP heeft zijn eigen 3f groep in de meterkast: daar zou ik gewoon een 3f meter kunnen plaatsen idd. Maar ja beetje monitoring voor 100-150 euro gaat me wat ver (P1 meter uitlezing heb ik al)

een eenvoudige 'stekker' (zoals een standaard zigbee stekker) heeft volledige realtime P/I/V uitlezing en doet de job.
ik zou bijv een shelly-mini smartpower meter kunnen nemen (helaas geen zicht op de monitor frequentie): https://www.robbshop.nl/s...2BWglzEAQYCiABEgJUH_D_BwE
(ik lees in de review dat ie zelfs erg goed is met HA -> gaan we testen)

de buitenunit (de compressor) wordt bij mij gevoed vanuit de binnenunit (enkel fase). Dus daar moet ie gwoon tussen, alleen buiten de kast monteren betekent ook een veiligheids issue oplossen....
de electrische bijverwarmingen hoef ik niet te zien: ik kan via ems-esp zien of die aan zijn en de vermogens zijn gedefinieerd.

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 27-03-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Willem senior schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:02:
[...]

Ik gebruik de kwh meters van Homewizard
De 1fase voor de buitenunit en de 3 fase meter voor de Tower en boderuspomp
(Wi-Fi kWh meter 1-fase MID) https://www.homewizard.co...onZ9_hvKhAeBoC94EQAvD_BwE
Je zou dan met de 1 fase meter eerst je pomp kunnen meten ( even tijdelijk tussen de aansluit draden zetten )
En dan later gebruiken om je buitenunit totaal via je meterkast te monitoren voor het stroom verbruik
Constateer je een afwijking tov de indicatie opgenomen vermogen op de binnenunit? Zo ja, hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
de telegraaf schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Constateer je een afwijking tov de indicatie opgenomen vermogen op de binnenunit? Zo ja, hoeveel?
de IDU heeft geen indicatie opgenomen vermogen (in W of kW) bij mij. wel een gebruikte 'energy' maar die is per hele kWh en dus niet bruikbaar om het vermogen van de pomp te volgen.

heb ik een parameter gemist?

rede voor gewenste metering: lc8 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 28-03-2024 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Mijn T0 sensor (current flow temperature) leest consequent een te lage waarde uit. Gevalideerd met meerdere andere sensoren op dezelfde plek. Is dit ergens te compenseren ? Is er wellicht verkeerde of defecte sensor geplaatst ?

Hierdoor raakt het systeem behoorlijk ontregeld en blijft de wp dus ook 24/7 draaien (op lage modulatie)

Huidige waarden :

Gewenste aanvoer (boiler_selflowtemp) : 30
Aanvoer vanuit warmtepomp (boiler_hptc1) : 32.1
Warmte retour (boiler_hptc0) : 27.1

Gemeten aanvoer (boiler_curflowtemp) : 27.1
Daadwerkelijke temperatuur bij T0 sensor : 30.9

Edit : Ik bedenk me nu dat ik steeds enorm veel overshoot op mijn SWW heb (~4C, gisteren legionella run op 65 gedaan, was het vat 70)... Ik begin te vermoeden dat men de TW1 en T0 heeft omgewisseld.

In installatiehandleiding staat
T0, 20C 12500ohm, 25C 9999ohm dus NTC 10k
TW1, 20C 14768ohm, 25C 11977 ohm dus NTC 12k

[ Voor 20% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 28-03-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
lc8 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:01:
[...]

de IDU heeft geen indicatie opgenomen vermogen (in W of kW) bij mij. wel een gebruikte 'energy' maar die is per hele kWh en dus niet bruikbaar om het vermogen van de pomp te volgen.

heb ik een parameter gemist?

rede voor gewenste metering: lc8 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
Ik bedoel uiteraard de opgenomen energie in kWh. Ben wel benieuwd hoe precies de indicatie op de binnenunit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:54:
[...]

De warmtepomp meet geen opgenomen vermogen
Daarom heb ik de losse kwh meters geplaatst
Het eerste jaar meete ik op het totaal verbruik ongeveer 80 kwh minder
verbruik dan wat de warmtepomp aangaf ik vermoed dat de warmtepomp teveel afrond
Of het standbij verbruik niet meet
En nu kijk ik alleen nog naar de kwh meters want die meten wel alle verbruik
En het is door het opgenomen vermogen makkelijk te zien of de warmtepomp rustig draait en terug moduleert
Dit was gisteren het verbruik en je ziet mooi de laatste terug stap in het verbruik na een tijdje draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNWSji1JuuYr3xa81ObEqqPbX2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXLje25zaUtysFaUlENqJoPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:10:
Mijn T0 sensor (current flow temperature) leest consequent een te lage waarde uit. Gevalideerd met meerdere andere sensoren op dezelfde plek. Is dit ergens te compenseren ? Is er wellicht verkeerde of defecte sensor geplaatst ?

Hierdoor raakt het systeem behoorlijk ontregeld en blijft de wp dus ook 24/7 draaien (op lage modulatie)

Huidige waarden :

Edit : Ik bedenk me nu dat ik steeds enorm veel overshoot op mijn SWW heb (~4C, gisteren legionella run op 65 gedaan, was het vat 70)... Ik begin te vermoeden dat men de TW1 en T0 heeft omgewisseld.

Maak je sensor wel goed contact met de aanvoer leiding
Zit je sensor achter isolatie bevoorbeeld dat beinvloed ook de meting van de sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Willem senior schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:17:
[...]

De warmtepomp meet geen opgenomen vermogen
Daarom heb ik de losse kwh meters geplaatst
Het eerste jaar meete ik op het totaal verbruik ongeveer 80 kwh minder
verbruik dan wat de warmtepomp aangaf ik vermoed dat de warmtepomp teveel afrond
Of het standbij verbruik niet meet
En nu kijk ik alleen nog naar de kwh meters want die meten wel alle verbruik
En het is door het opgenomen vermogen makkelijk te zien of de warmtepomp rustig draait en terug moduleert
Dit was gisteren het verbruik en je ziet mooi de laatste terug stap in het verbruik na een tijdje draaien
[Afbeelding]
Op hoeveel totaalverbruik mat je de 80kWh afwijking? Dat lijkt me weinig voor een heel seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:24:
[...]

Op hoeveel totaalverbruik mat je de 80kWh afwijking? Dat lijkt me weinig voor een heel seizoen.
Was na een jaar dacht ik
En toen heb ik de kwh meters genomen om echt zuiver het verbruik te meten van de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Willem senior schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:23:
[...]

Maak je sensor wel goed contact met de aanvoer leiding
Zit je sensor achter isolatie bevoorbeeld dat beinvloed ook de meting van de sensor
Hij zit met 2 tie-wraps strak tegen de leiding aan. RVS leiding overigens, weet niet of dat uitmaakt. Er is vervolgens isolatie omheen.

Maar ik heb er een eigen temperatuur sensor met display naast zitten en die geeft dus een hogere waarde.

Nu zegt de ketel 29.2 en mijn eigen sensor 33.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

Huidige waarden :

domme vragen misschien:
- zit T0 wel op de goede plek (lijkt alsof ie regelt op retour en niet op aanvoer) : T0 (rode kabel, koperen sensor) moet op AANvoer-CV (meest linker buis uit de IDU). net na het buffer T-stuk.
- zit die sensor in de IDU ook wel aangesloten op T0 aansluiting?
- zit ie wel goed strak tegen de buis (tiewraps, vlak tegen de buis, liefst isolatie er omheen)

je kunt T0 even boven de T vastknopen: dan moet ie nagenoeg exact gelijk zijn aan TC1

ps.: als de pomp blijft lopen is er genoeg warmte afname! als T0 altijd lager dan de selected-temp is, dan MOET de fout integraal oplopen.
er is een interne offset volgens mij: [number.thermostat_intoffset ] misschien staat die idd niet op 0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:32:
[...]

domme vragen misschien:
- zit T0 wel op de goede plek (lijkt alsof ie regelt op retour en niet op aanvoer) : T0 (rode kabel, koperen sensor) moet op AANvoer-CV (meest linker buis uit de IDU). net na het buffer T-stuk.
- zit die sensor in de IDU ook wel aangesloten op T0 aansluiting?
- zit ie wel goed strak tegen de buis (tiewraps, vlak tegen de buis, liefst isolatie er omheen)

je kunt T0 even boven de T vastknopen: dan moet ie nagenoeg exact gelijk zijn aan TC1
T0 zit vlak na T achter buffervat. Mijn eigen sensor zit er 1 cm naast
Is overigens een zilveren sensor met zwarte kabel... De rode kabel temperatuur sensor gaat mijn boilervat in (n.b. wel een Nefit-Bosch 5800i, geen enviline)
Sensors zitten strak tegen de buis, met isolatie eromheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenvdknijff

Hier een aantal keer geëxperimenteerd met stille modus icm een monoblock. Het levert hier qua geluid niet echt een winst, althans ik hoor hem in normale modus ook niet. Het gedrag werd hier ook niet perse anders. Wat vooral lijkt te gebeuren is dat een aantal compressor frequenties, niet enkel tijdens de opstart, niet meer worden gebruikt. Dat zal wellicht goed zijn voor het geluid maar efficienter lijkt het me persoonlijk niet.

Mijn 'gezond boeren verstand' (als dit nog bestaat 😉) zegt dat als dit een manier was om de warmtepomp zuiniger te laten werken dan zou deze modus denk ik niet stille modus heten. Dan zou dit eerder de standaard zijn en er een knopje boost modus zijn. Die je huis warm houdt als het echt koud is maar minder zuinig is.

Ik ben zelf weer terug gegaan naar normaal gebruik waar de sturing niet gelimiteerd wordt op basis van een geluid parameter. Maar zonder A B test of inzage in de code blijft het lastig vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:35:
[...]

T0 zit vlak na T achter buffervat. Mijn eigen sensor zit er 1 cm naast
Is overigens een zilveren sensor met zwarte kabel... De rode kabel temperatuur sensor gaat mijn boilervat in (n.b. wel een Nefit-Bosch 5800i, geen enviline)
Sensors zitten strak tegen de buis, met isolatie eromheen.
Even met je hand testen welke sensor T0 is ( los halen en in je hand houden )
Dan in het menu de aanvoer temperatuur bekijken en je kunt het zien
Door je hand loopt de temperatuur redelijk snel op en los koelt deze ook vrij snel weer af
Dan weet je zeker dat je de goede sensor op de aanvoer leiding plaats 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Willem senior schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Even met je hand testen welke sensor T0 is ( los halen en in je hand houden )
Dan in het menu de aanvoer temperatuur bekijken en je kunt het zien
Door je hand loopt de temperatuur redelijk snel op en los koelt deze ook vrij snel weer af
Dan weet je zeker dat je de goede sensor op de aanvoer leiding plaats 8)
De op T0 aangesloten sensor zit op de de juiste plek. Maar ik vermoed nu dus dat men de 12k sensor op T0 heeft aangesloten en de 10k sensor op tw1

Bij de enviline zijn ze beide 10k dus ik vermoed dat de installateur niet eens heeft opgelet welke hij waar plaatste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
arjenvdknijff schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:37:
[...]

Hier een aantal keer geëxperimenteerd met stille modus icm een monoblock. Het levert hier qua geluid niet echt een winst, althans ik hoor hem in normale modus ook niet. Het gedrag werd hier ook niet perse anders. Wat vooral lijkt te gebeuren is dat een aantal compressor frequenties, niet enkel tijdens de opstart, niet meer worden gebruikt. Dat zal wellicht goed zijn voor het geluid maar efficienter lijkt het me persoonlijk niet.

Mijn 'gezond boeren verstand' (als dit nog bestaat 😉) zegt dat als dit een manier was om de warmtepomp zuiniger te laten werken dan zou deze modus denk ik niet stille modus heten. Dan zou dit eerder de standaard zijn en er een knopje boost modus zijn. Die je huis warm houdt als het echt koud is maar minder zuinig is.

Ik ben zelf weer terug gegaan naar normaal gebruik waar de sturing niet gelimiteerd wordt op basis van een geluid parameter. Maar zonder A B test of inzage in de code blijft het lastig vergelijken.
Nefit zelf zeg niet dat de stille modus meer of minder verbruikt
Kan er namelijk niks over vinden
Wel wordt dan de warmtepomp geknepen zoals ik het lees
Maar ik zelf gebruik ook de stille modus niet om dezelfde reden (anders was dit wel de normale modus geweest)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwAlfPZj1Vm_DqZzuMq1oo-lrHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULDgrbo4RfbL1O9hDTfDTc5N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:45:
[...]

De op T0 aangesloten sensor zit op de de juiste plek. Maar ik vermoed nu dus dat men de 12k sensor op T0 heeft aangesloten en de 10k sensor op tw1

Bij de enviline zijn ze beide 10k dus ik vermoed dat de installateur niet eens heeft opgelet welke hij waar plaatste
Dat zou kunnen
De aanvoer sensor is zover ik weet met de rode draad en koper kleurige sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

Huidige waarden :

T0/Tc0/TC1/TW1 zouden gelijk moeten zijn, zie nefit doc (IDU): spec zie below.: 12k/20C dus... niet 10k

misschien de installateur een 'algemene 10k'-sensor genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11bl9bpyt32Iad_aIXCdVDPeWzU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D2EpNmdb2jamQkoN2IciuJPj.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 28-03-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Bij de 5800i is de tabel iets anders. N.B. Alleen TW1 is aangesloten, geen TW2, dus dan is het de 2e tabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-1kSkk2OzweFFDDtJcKMTvteNE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8UDm8BA4yM0CQyY2Zy41gMSG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
arjenvdknijff schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:37:
[...]

ter info: hier een plaatje met 7 relatief korte runs in 'stille modus' en daarna 4 runs in 'normal mode'.
zoals je ziet is het gedrag anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnSADG88gTiTRC4XuK8y6yFP_1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4laX6vbKiOt9szz0253ax60g.png?f=fotoalbum_large

in stille modus:
- moduleert de compressor sneller terug
- moduleert de compressor (soms/makkelijker) verder terug (tot onder opgegeven minimum)
- is het maximum vermogen gelimiteerd (hier niet te zien)
door het sneller terug moduleren naar 'minimim' worden de runs langer uiteraard. Langere run en lagere modulatie is beter rendement.

ps.: wat we niet kunnen zien is de relatie tussen compressor-speed en Fan speed: het zou kunnen dat in stille modus de fan langzamer draait bij hetzelfde compressor vermogen: dat zou dan nadelig zijn voor de efficientie (en eerder bevriezen->defrosts) veroorzaken.

[ Voor 8% gewijzigd door lc8 op 28-03-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:21:
Bij de 5800i is de tabel iets anders. N.B. Alleen TW1 is aangesloten, geen TW2, dus dan is het de 2e tabel

[Afbeelding]
oh lekker verwarrend zeg: de waarde van de TW1 sensor is anders.. als ook TW2 aangesloten is??? dan moet het dus een andere sensor zijn... of Nefit heeft een rare manier van sensors meten _/-\o_

@Maurice: maar lijkt er sterk op dat er gewoon de verkeerde sensor aan zit voor T0

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 28-03-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
lc8 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:22:
[...]

ter info: hier een plaatje met 7 relatief korte runs in 'stille modus' en daarna 4 runs in 'normal mode'.

[Afbeelding]
Dank voor het delen, mijne ziet er ook zo uit, heb ik wat vergelijkingsmateriaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
tomtom901 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:33:
[...]

Dank voor het delen, mijne ziet er ook zo uit, heb ik wat vergelijkingsmateriaal _/-\o_
graag gedaan.

De runs zijn hier relatief kort (zelfs als de modulatie heel laag gaat).
Dat betekent dat de stooklijn te hoog staat en/of de afgifte gewoon te klein is.
Dat laatste is hier de oorzaak omdat de naregeling (ruimteregeling) een aantal ruimtes dicht heeft staan: dan is effectief de pomp gewoon te groot (design compromis van all-electric). maar bij zacht weer zijn runs van 1,5h met 15h pauze niet echt onredelijk denk ik. (nefit max voor compressor starts is 10x per uur... daar zijn we nog een heel eind vandaan)

[ Voor 12% gewijzigd door lc8 op 28-03-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
lc8 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:39:
[...]

graag gedaan.

Dat betekent dat de stooklijn te hoog staat en/of de afgifte gewoon te klein is.
Dat laatste is hier de oorzaak omdat de naregeling (ruimteregeling) een aantal ruimtes dicht heeft staan: dan is effectief de pomp gewoon te groot (design compromis van all-electric).
Mijne zien er nu zo uit, ik heb gisteren nog wat zaken aangepast maar het effectief bekijken en aanpassen van de stooklijn lukt pas in een kouder seizoen geloof ik (heb nu de defaults voor nieuwbouw aangehouden). Ben wel benieuwd wat die van de buren doet, die niet zoveel inzicht hebben en waar alles nog op de defaults staat :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsN_jX8Oifd_4OB7bGSxh5wEhbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i331yePo8JGk8av1cCOsh2Xe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
tomtom901 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:42:
[...]

Mijne zien er nu zo uit, ik heb gisteren nog wat zaken aangepast maar het effectief bekijken en aanpassen van de stooklijn lukt pas in een kouder seizoen geloof ik (heb nu de defaults voor nieuwbouw aangehouden). Ben wel benieuwd wat die van de buren doet, die niet zoveel inzicht hebben en waar alles nog op de defaults staat :+

[Afbeelding]
ja ik zag al dat jou pomp ook in die 'ultra' lage modulatie gaat. Ik neem aan dat dat met vloerverwarming is en de target-flow temperatuur hier onder de 25C was... ?
(pomp type?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
lc8 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:44:
[...]

ja ik zag al dat jou pomp ook in die 'ultra' lage modulatie gaat. Ik neem aan dat dat met vloerverwarming is en de target-flow temperatuur hier onder de 25C was... ?
(pomp type?)
Vloerverwarming idd met target op 24 voor 19 graden kamertemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
tomtom901 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Vloerverwarming idd met target op 24 voor 19 graden kamertemperatuur
check :)

Als de target-flow-temp hoger wordt wil ie niet meer terug moduleren en blijft ie op een hoger percentage hangen (~3kW output bij mij) zie andere posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
[...]

[Afbeelding]

in stille modus:
- moduleert de compressor (soms/makkelijker) verder terug (tot onder opgegeven minimum)
door het sneller terug moduleren naar 'minimim' worden de runs langer uiteraard. Langere run en lagere modulatie is beter rendement.

ps.: wat we niet kunnen zien is de relatie tussen compressor-speed en Fan speed: het zou kunnen dat in stille modus de fan langzamer draait bij hetzelfde compressor vermogen: dat zou dan nadelig zijn voor de efficientie (en eerder bevriezen->defrosts) veroorzaken.
Ik lees wat je schrijft maar ik heb dit zelf in mijn testen niet terug gezien. Uiteraard zijn er allerlei factoren die kunnen maken dat mijn bevindingen afwijken van die van een ander. 😉.

Ik zou zo graag eens de code induiken om naar de daadwerkelijke aansturing te kijken. Nu blijft het voor ons vooral aannames doen op basis van meetresultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
arjenvdknijff schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Ik lees wat je schrijft maar ik heb dit zelf in mijn testen niet terug gezien. Uiteraard zijn er allerlei factoren die kunnen maken dat mijn bevindingen afwijken van die van een ander. 😉.

Ik zou zo graag eens de code induiken om naar de daadwerkelijke aansturing te kijken. Nu blijft het voor ons vooral aannames doen op basis van meetresultaten.
tuurlijk: laat me maar weten wanneer je toegang hebt tot die code :-), die zou ik ook graag zien, want die rare minimum modulatie/gebrek aan regeling snap ik helemaal niet. en ook de berekening van de targetflow uit stooklijn blijft een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:25
lc8 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:39:
[...]

graag gedaan.

Dat laatste is hier de oorzaak omdat de naregeling (ruimteregeling) een aantal ruimtes dicht heeft staan: dan is effectief de pomp gewoon te groot (design compromis van all-electric). maar bij zacht weer zijn runs van 1,5h met 15h pauze niet echt onredelijk denk ik. (nefit max voor compressor starts is 10x per uur... daar zijn we nog een heel eind vandaan)
Betekent dit dat Nefit's definitie van pendelen meer dan 10 start/stops per uur is ?
Zelf vind ik/word ik van meer dan 10 per dag al behoorlijk nerveus.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
ajaboot schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Betekent dit dat Nefit's definitie van pendelen meer dan 10 start/stops per uur is ?
Zelf vind ik/word ik van meer dan 10 per dag al behoorlijk nerveus.
nee ik denk meer een levensduur spec limit:
Nefit beschrijft niet zoiets als 'pendelen'

dus beter gezegd: technisch gezien is er geen een bezwaar tegen 'frequente starts'. alleen voor efficientie (cop) is het misschien slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5wyufj3Bz8LJwFC26SpFG785jw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CNUWvAuWfGl15VmG6SAeJWeB.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 28-03-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
[...]

[Afbeelding]

in stille modus:

maar wat dus echt 'inconsistent'is is de gerapporteerde compressor-speed vs de output power (en input power... die ik helaas nog niet heb maar wel ongeveer matcht met de output power, en niet met de c-speed)

zie plaatje: Bovenste is C-speed, onderste is P-output. eerste 7 pieken silent mode, daarna 4x normal mode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqcogxj8MEB3fqWqEhwnqXeUKm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JiSEN9doAyiULjaHwr3NknsU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 28-03-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
OK ... iedereen vrij neutraal over de stille modus dus heb Stilte op Aan gezet.
Bbqkees heeft daarbij ook nog minuten voor de start en de stop van stille modus. Deze minuten zijn alleen voor de auto modus? Of nog invullen voor 24/7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
PieterL schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:52:
OK ... iedereen vrij neutraal over de stille modus dus heb Stilte op Aan gezet.
Bbqkees heeft daarbij ook nog minuten voor de start en de stop van stille modus. Deze minuten zijn alleen voor de auto modus? Of nog invullen voor 24/7?
Met de auto modus kun je instellen dat als de buitentemperatuur lager is dan ingesteld dat de stille modus zichzelf uitschakelt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hK-6XaRCrQlNXeeH6MNeXhxQmTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbtKXEfyshZnFsUk6sYx3cTX.jpg?f=fotoalbum_large
Maar ik zou dat gewoon op de warmtepomp zelf even instelling dat doe je namelijk maar 1 keer
En het aan / auto/ uit kun je dan met testen wel via Home Assistant regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Willem senior schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:06:
[...]

Met de auto modus kun je instellen dat als de buitentemperatuur lager is dan ingesteld dat de stille modus zichzelf uitschakelt
[Afbeelding]
Maar ik zou dat gewoon op de warmtepomp zelf even instelling dat doe je namelijk maar 1 keer
En het aan / auto/ uit kun je dan met testen wel via Home Assistant regelen :)
Helder
Dank Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
lc8 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:15:
[...]

maar wat dus echt 'inconsistent'is is de gerapporteerde compressor-speed vs de output power (en input power... die ik helaas nog niet heb maar wel ongeveer matcht met de output power, en niet met de c-speed)

zie plaatje: Bovenste is C-speed, onderste is P-output. eerste 7 pieken silent mode, daarna 4x normal mode

[Afbeelding]
Bij mijn weten is output power gecalculeerd. Dat is dan op basis van de circulatiepomp(flow) gecombineerd met warmte toevoeging.

Volgens mij laat dit plaatje toch juist zien dat in de normale modus met een lagere compressor speed dezelfde output power behaald kan worden. Wat dus een beter rendement zou betekenen in de normale modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
arjenvdknijff schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Bij mijn weten is output power gecalculeerd. Dat is dan op basis van de circulatiepomp(flow) gecombineerd met warmte toevoeging.

Volgens mij laat dit plaatje toch juist zien dat in de normale modus met een lagere compressor speed dezelfde output power behaald kan worden. Wat dus een beter rendement zou betekenen in de normale modus.
Zover ik kan zien hebben ze in stille modus gewoon een andere schaal ingesteld.

In normale modus is de volgende schaal in gebruik:

- 0% = 0kW
- 100% = 7kW

In stille modus limiteren ze het door de 100% simpelweg lager te leggen:

- 0% = 0kW
- 100% = 5kW

Maar de officiele minimale stand blijf in beide modi gewoon 2.1kW.

Als hij in stille modus draait in minimale stand zie je dus een waarde van rond de 50% compressorsnelheis.

In normale modus ligt die waarde rond de 20% compressorsnelheid.

Ze geven een ander percentage weer (want het percentage is relatief aan het maximale vermogen), maar fysiek draait de compressor precies even hard.

Dit zie je in de regeltechniek wel meer.

Dit klopt ook met wat ik zie in afgenomen en opgewekt vermogen. De compressor neemt op minimaal vermogen in beide standen evenveel vermogen af en wekt evenveel vermogen op. De efficientie is gewoon gelijk.

Waar het in stille modus denk ik efficienter van word is dat met het verkleinen van die schaal, alle vermogensstappen voor modulatie ook kleiner worden. Daardoor blijft hij dus in stille modus langer in lager vermogen hangen, wat efficienter zou moeten zijn.

Daarnaast schiet hij soms zelfs in een lager vermogen dan officieel mogelijk is, maar dat lijkt eerder een bug.

[ Voor 13% gewijzigd door jaapzb op 30-03-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
arjenvdknijff schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Wat Jaap zegt kan ik inmiddels ook goed bevestigen:
25% compressor 'speed' in normal mode komt exact overeen met 34% in stille mode (bij mijn 9kW envl-mono):

hieronder een plot hiervan (gisteren even opgenomen na installatie van een power-monitor op de ODU = compressor+Fan+sturing, trayheater en heat-lint):

wat je ziet: (9kW enviline-mono)

- bovenste grafiek: compressor afgegeven vermogen en opgenomen vermogen (gemeten met shelly-PM, leuk dingetje trouwens)
- onderste grafiek: 'comrpessor-speed %' en Target %

- een start in normale mode
- pomp moduleert terug naar 25%.. en wil dan zelfs even nog verder naar beneden (22% in normal mode!)
- een klein verstoring in de target (naregeling..) drukte de pomp echter terug naar 25% en daar bleef ie hangen, ook al liep de target verder terug
- tijdje stabiel op 25%

- om 17:27 heb ik zelf omgeschakeld naar stille modus: de 'pomp-speed'jumpt naar 34%
- input noch output power veranderde (dus pompmodulatie en Fan bleven exact gelijk)
- ook interessant: de Target schaalt niet mee met stille/normal mode: Hierdoor staat de Target speed in stille modus dus effectief lager, en daardoor moduleert ie sneller terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2uVZiihs-TnHENVbsXAOTCqj7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HhvooMSEfZQUu9r0VhzFVK1G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenvdknijff
jaapzb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Zover ik kan zien hebben ze in stille modus gewoon een andere schaal ingesteld.

In normale modus is de volgende schaal in gebruik:

- 0% = 0kW
- 100% = 7kW

In stille modus limiteren ze het door de 100% simpelweg lager te leggen:

- 0% = 0kW
- 100% = 5kW

Maar de officiele minimale stand blijf in beide modi gewoon 2.1kW.

Als hij in stille modus draait in minimale stand zie je dus een waarde van rond de 50% compressorsnelheis.

In normale modus ligt die waarde rond de 20% compressorsnelheid.

Ze geven een ander percentage weer (want het percentage is relatief aan het maximale vermogen), maar fysiek draait de compressor precies even hard.

Dit zie je in de regeltechniek wel meer.

Dit klopt ook met wat ik zie in afgenomen en opgewekt vermogen. De compressor neemt op minimaal vermogen in beide standen evenveel vermogen af en wekt evenveel vermogen op. De efficientie is gewoon gelijk.

Waar het in stille modus denk ik efficienter van word is dat met het verkleinen van die schaal, alle vermogensstappen voor modulatie ook kleiner worden. Daardoor blijft hij dus in stille modus langer in lager vermogen hangen, wat efficienter zou moeten zijn.

Daarnaast schiet hij soms zelfs in een lager vermogen dan officieel mogelijk is, maar dat lijkt eerder een bug.
Vermogen wordt niet gemeten aan de compressor snelheid. Afgegeven vermogen wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid flow en de daaraan toegevoegde warmte. Verbruikt vermogen is direct gerelateerd aan compressor snelheid en circulatiepomp.

Het zou natuurlijk kunnen dat er in de verschillende modi andere schalen worden gebruikt. Maar dit zijn wel aannames die naar de door jullie gewenste theorie toe schrijven. Niet wat de data nu zegt.

Misschien moeten we TNO een mailtje sturen 😉. Zonder A B test gaan we toch niet mee in elkaars verhaal.

Uiteindelijk moet je vooral experimenteren en de instellingen pakken die het beste uitpakken voor jou situatie.

P.s., ook al eens eerder gedeeld, ben nu op vakantie en heb mijn gewenste ruimte temperatuur naar beneden geschroefd. Hiermee is de targetflow verlaagd naar rond de 21 graden. Waarop mijn 7kW monoblock ook verder terug moduleert dan de hier gebruikelijke 25% compressor speed met circa 2,1kW output (obv targetflows tussen de 30-35graden). Nu eindigen de runs op 12% compressor speed met 1,1kW compressor output. Ook het daadwerkelijke stroomverbruik ligt lager bij deze compressor snelheden, bij runs op 25% compressor speed rond de 600watt nu bij runs op 12% rond de 250watt gemeten op de P1 dus dat is inclusief mijn sluipverbruik en zaken als de losse circulatiepomp. Dat verlagen gebeurt dus niet enkel in stille modus maar lijkt inderdaad wel gekoppeld aan targetflow temperaturen onder de 25 graden. In mijn woning krijg ik daar helaas de hut niet mee op 20 graden :).

[ Voor 0% gewijzigd door arjenvdknijff op 30-03-2024 18:59 . Reden: verbruik in de nacht er bij gepakt. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Als ik naar mijn data kijk klopt het verhaal precies...

In stille modus op 100% komt er 5kW warmte uit mijn WP, terwijl ik een 7kW WP heb.

Heb ook gezien dat hij tijdens een run switchte van normale modus naar stil: de compressorsnelheid schoot meteen omhoog maar de power output bleef hetzelfde. Oftewel de fysieke compressorsnelheid bleef hetzelfde (opgenomen vermogen en output vermogen bleven het zelfde), alleen het stuursignaal wordt op een andere schaal weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
jaapzb schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:31:
Als ik naar mijn data kijk klopt het verhaal precies...

In stille modus op 100% komt er 5kW warmte uit mijn WP, terwijl ik een 7kW WP heb.

Heb ook gezien dat hij tijdens een run switchte van normale modus naar stil: de compressorsnelheid schoot meteen omhoog maar de power output bleef hetzelfde. Oftewel de fysieke compressorsnelheid bleef hetzelfde (opgenomen vermogen en output vermogen bleven het zelfde), alleen het stuursignaal wordt op een andere schaal weergegeven.
Misschien interpreteer ik de data anders omdat deze nu precies past bij mijn eigen theorie :). Maar om jou theorie te bevestigen mis ik nog het daadwerkelijk opgenomen vermogen.

Maar je kunt me altijd overtuigen met feiten en data en dan geef ik graag mijn ongelijk toe. Heb je toevallig ook data van het opgenomen vermogen van de warmtepomp? Niet de kWh telling maar opgenomen watts van een P1 meter of nog beter een kWh meter op de groep van de warmtepomp? Wanneer we die naast de eerder geschetste periode, met 7 runs in stille modus gevolgd door 4 in normale modus, plotten zouden we een completer beeld hebben. (Ook de pomp snelheid zou ik interessant vinden om er naast te zien want die bepaald mede het afgegeven vermogen)

In mijn beleving zou het aantal watts tijdens de stille modus hoger moeten zijn dan die in de normale modus omdat de compressor snelheid hoger ligt. Aangenomen dat je het verschil tussen circa 35% vs 25% zou moeten kunnen waarnemen en de pomp niet perse een grootverbruiker is. Als deze 'exact' gelijk is dan zou jou theorie omtrent het veranderen van schaal kunnen kloppen.

Ps, voel je niet verplicht hoor. Ik deel geen huiswerk uit, even goede vrienden. Ik probeer enkel net als jullie te begrijpen hoe de regeltechniek van nefit werkt om de boel zo efficiënt mogelijk af te kunnen stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door arjenvdknijff op 31-03-2024 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
@arjenvdknijff

ik denk dat het antwoord al in mijn posting staat. lc8 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

ook bij de eerdere posting (met die 7 runs) had ik al aangegeven dat je het opgenomen vermogen niet ziet veranderen. Bij de posting (link hierboven) is dat echt bevestigd: pomp jumpt van 25% -> 34% door van 'normal' naar 'stil' te gaan en er verandert helemaal niks aan opgenomen en afgegeven vermogen.
ik ben het dus 100% met Jaap eens dat er een schaling toegepast wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 31-03-2024 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik meet afgenomen vermogen niet los, maar ik heb wel afgenomen vermogen van mijn hele huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0WCXL7DSUCQInXhd0yrxMI6aR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d1MGPmEOMLFtNpAITnZpPBth.png?f=fotoalbum_large

Hier een run waar hij rond 03:00 omschakelt van normale modus naar stille modus.

Zwarte lijne (compressor speed) gaat naar 57%, terwijl opgewekte warmte (oranje lijn) en afgenomen vermogen (groene lijn) van het huis gelijk blijven. De compressor draait dus even hard, terwijl het stuursignaal veranderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
jaapzb schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:07:
Ik meet afgenomen vermogen niet los, maar ik heb wel afgenomen vermogen van mijn hele huis.

[Afbeelding]

Hier een run waar hij rond 03:00 omschakelt van normale modus naar stille modus.

Zwarte lijne (compressor speed) gaat naar 57%, terwijl opgewekte warmte (oranje lijn) en afgenomen vermogen (groene lijn) van het huis gelijk blijven. De compressor draait dus even hard, terwijl het stuursignaal veranderd is.
Op dit plaatje kan je er weinig van maken je zou derhalve gelijk kunnen hebben. Je ziet hem wel iets omhoog gaan maar niet perse een grote bump. Kun je die current power ook plotten op lijn met die 7 runs? Of waren die van @ic8?

Wanneer je meerdere complete runs naast elkaar hebt zou je iets beter kunnen inschatten of je ruis ziet en wat min of meer normaal wattage is bij deze processor snelheid in zowel normale als stille modus.

@ic8, uit die post wordt mij niet geheel duidelijk wat het daadwerkelijke verbruik is. Maar misschien lees ik hem verkeerd. Waar zie ik het wattage in dat plaatje? Of is dat warmtepomp compressor_p? Zo ja, hoe is die gemeten? Als dat niet van de warmtepomp zelf komt lijkt het jullie verhaal met verschillende schalen te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Geen grote bump? Compressor speed springt van 30 naar 56%... Terwijl output en afname gelijk blijft

[ Voor 24% gewijzigd door jaapzb op 31-03-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
jaapzb schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:53:
Geen grote bump? Compressor speed springt van 30 naar 56%... Terwijl output en afname gelijk blijft
Ik bedoel ook geen grote bump in current power 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
arjenvdknijff schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:50:
[...]

@ic8, uit die post wordt mij niet geheel duidelijk wat het daadwerkelijke verbruik is. Maar misschien lees ik hem verkeerd. Waar zie ik het wattage in dat plaatje? Of is dat warmtepomp compressor_p? Zo ja, hoe is die gemeten? Als dat niet van de warmtepomp zelf komt lijkt het jullie verhaal met verschillende schalen te ondersteunen.
mi9sschien even de tekst er bij lezen?

de paarse lijn in de bovenste van de 2 grafiekjes is het werkelijk opgenomen vermogen van de ODU (buitenunit=comrpressor+fan+klein beetje stuur elektronica): die is ter hoogte van de jump 100% vlak.. dus geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
lc8 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:08:
[...]

mi9sschien even de tekst er bij lezen?

de paarse lijn in de bovenste van de 2 grafiekjes is het werkelijk opgenomen vermogen van de ODU (buitenunit=comrpressor+fan+klein beetje stuur elektronica): die is ter hoogte van de jump 100% vlak.. dus geen verandering.
Dat geeft dan nog geen antwoord op hoe je die gemeten hebt.

Terug gelezen, gemeten via de P1.

Wel lijkt die schaal verandering daarmee te kloppen. Dan verder redeneren, wat we dan in ieder geval zeker weten over de stille modus is dat de vollast vermogens worden geblokkeerd door het totaal compressor vermogen te knijpen. Dat levert effectief inderdaad minder geluid. En ook minder stroomverbruik, maar wel enkel wanneer je ook daadwerkelijk dat vermogen anders zou vragen. Door die te beperken krijg je mogelijk comfort problemen. Goed dat is waarschijnlijk waarom de minimum temperatuur parameter er in zit.

Dan rest nog de vraag of de stille modus zuiniger is. Het opgenomen vermogen lijkt niet te veranderen en het geproduceerde vermogen ook niet. Dan zou de toegeschreven energie besparing gebaseerd moeten zijn op het al dan niet snellere regelgedrag wat eerder beschreven is. Dat zou ik dan toch nog steeds graag in een A B test zien 😀

Persoonlijk blijf ik bij mijn eigen stelling dat deze modus bedoeld is voor geluidsreductie en als deze echt zuiniger zou zijn ze deze wel als normale modus hadden geïmplementeerd.

Maar he 'if it works for you' gebruik het dan vooral.

Ps, bedankt voor jullie geduld en uitleg. (Zou misschien iets minder geagiteerd mogen, maar misschien is dat het forum effect en enkel hoe ik het zelf lees.) In ieder geval goed om te weten dat je die percentages, geldt misschien ook voor andere parameters, dus niet onderling mag vergelijken zonder rekening te houden met normale/stille modus.

[ Voor 1% gewijzigd door arjenvdknijff op 01-04-2024 09:41 . Reden: Pointer gekregen van ic8 waar dit vermeld was. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Als ik het allemaal goed begrijp heeft die stille modus uiteindelijk alleen impact op die opstart piek. En daarvan kreeg ik bij mij de indruk dat deze iets breder wordt, maar dat is lastig te vergelijken tussen 2 runs onder verschillende omstandigheden. Maar goed, door een lagere opstartpiek gaat de current flow temperature minder ver boven de target flow temperature. Hierdoor is die aan/uit hysteresis waarde (Kmin) in de eerste 10-15 min minder hoog waardoor de uiteindelijke run iets langer zal duren. Dit zal de COP waarschijnlijk iets verhogen waardoor het geheel iets zuiniger is.

De vraag is hoeveel zuinig zal de WP zijn doordat de opstart piek kleiner is. Is dit betrouwbaar te meten? Bij 2 runs na elkaar zijn de omstandigheden al anders dus is een goed vergelijk niet echt mogelijk.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
helemaal mee eens: het is heel moeilijk 2 runs zomaar te vergelijken. Het verschil is klein, daarom probeer ik te begrijpen wat er 'regeltechnisch' gebeurt.

Wat nu duidelijk is: in stille mode wordt het 'vermogen' geschaald met een vaste factor ~0.7 ofzo.
De Target voor het vermogen schaalt NIET mee.

Ik vind het voor mezelf makkelijk om dat alsvolgt in te beelden:

het is een PID regel systeem (bijv een PID regelaar met een simpel elektrisch verwamringselement er aan) , waarbij je alle parameters van de regeling hetzelfde laat, maar er een kleiner vermogen verwarmingselement aan knoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:01:
helemaal mee eens: het is heel moeilijk 2 runs zomaar te vergelijken. Het verschil is klein, daarom probeer ik te begrijpen wat er 'regeltechnisch' gebeurt.

Wat nu duidelijk is: in stille mode wordt het 'vermogen' geschaald met een vaste factor ~0.7 ofzo.
De Target voor het vermogen schaalt NIET mee.

Ik vind het voor mezelf makkelijk om dat alsvolgt in te beelden:

het is een PID regel systeem (bijv een PID regelaar met een simpel elektrisch verwamringselement er aan) , waarbij je alle parameters van de regeling hetzelfde laat, maar er een kleiner vermogen verwarmingselement aan knoopt.
In de 5800i is de 'stille verbruik' optie voorzien van een vermogenspercentage wat je zelf kunt instellen, is dat op de EnviLine niet zo ? Standaard staat deze op 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:22:
[...]

In de 5800i is de 'stille verbruik' optie voorzien van een vermogenspercentage wat je zelf kunt instellen, is dat op de EnviLine niet zo ? Standaard staat deze op 50%
Ik heb de bosch compress 7400i en daar is dit niet instelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:22:
[...]

mijn Enviline mono heefd dit niet in het menu op de IDU (voor zover ik weet), maar:

via EMS-ES/HomeAssistant kan ik dat wel instellen (number.boiler_hpmaxpower)

ik had dat reeds geprobeerd: Dit beperkt bij mij gewoon het maximum vermogen, maar brengt geen schaling aan zoals bij de stille modus.

wat bedoel je met 'staat standaard op 50%'? alleen in stille modus of 'altijd'? bij dat laatste vraag ik me dan af onder welke omstandigheden het vermogen dan wel hoger staat (of heeft de installateur je gewoon een 50% versie verkocht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:02:
[...]
wat bedoel je met 'staat standaard op 50%'? alleen in stille modus of 'altijd'? bij dat laatste vraag ik me dan af onder welke omstandigheden het vermogen dan wel hoger staat (of heeft de installateur je gewoon een 50% versie verkocht :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KN3qI5_pjn5-9hLZ1VJqiIanNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8OyIcZQnADAWn3iQ8BHOvnIC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
oh dat lijkt onder het menu 'stille modus'te vallen en dus mischien de schalingsfactor voor de stille modus te zijn. Dit is zeker niet het geval bij de enviline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Onderhuids is veel hetzelfde met de enviline.. Ik sluit niet eens uit dat dit bijv. dus ook in de volgende enviline update zal zitten.

Ik zie de waarde overigens niet voorbijkomen op de EMS bus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Misschien heb ik onlangs dit Stilte onderwerp zelf aangekaart. Heb nu veel hierover geleerd maar schiet er zelf niets mee op. Waarschijnlijk omdat mijn wp veel te groot is.
Bij Stilte blijft hier:
- de snelheid van de compressor zoals bij normaal op 22%
- het vermogen van de compressor blijft rond de normale 3.3kw dus 33% van de 10 kw
- de start piek van een run blijft ca 70%, dus pakweg 7kw
Met de Hollandse nattigheid heeft de 3400i tot 12.5C veel defrosts en die knallen alles nog ff flink hoger. Ook zonder verschillen tussen Normaal en Stilte.
Misschien voor Stilte toch maar wachten op de komende winter???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lc8
PieterL schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:35:
Misschien heb ik onlangs dit Stilte onderwerp zelf aangekaart. Heb nu veel hierover geleerd maar schiet er zelf niets mee op. Waarschijnlijk omdat mijn wp veel te groot is.
Bij Stilte blijft hier:
- het vermogen van de compressor blijft rond de normale 3.3kw dus 33% van de 10 kw
Met de Hollandse nattigheid heeft de 3400i tot 12.5C veel defrosts en die knallen alles nog ff flink hoger. Ook zonder verschillen tussen Normaal en Stilte.
Een WP groot genoeg maar niet te groot kiezen is intrinsiek bijna onmogelijk omdat alle fysische parameters je tegenwerken :

simpel rekenvoorbeeld waarin je dat kunt zien:
Als je full electric wil zijn, moet je in de koudste omstandigheid je huis nog voldoende warm krijgen.

stel dat je voor deze 'worse case' -10 C neemt (en hoopt dat het niet kouder wordt, het niet waait en je je huis alleen maar warm hoeft te houden, niet opstoken ofzo.. etc.))

bij -10C en 20C binnen, heb je een delta-T van 30C : dat bepaalt het warmteverlies en dus het benodigde vermogen. Maar om dat vermogen af te geven moet het water warmer zijn: bijv 35C (vloerverwarming).
de warmtepomp moet dus een delta-T van 45C maken onder die omstandigheden.

De COP van de WP bij -10_35 is meestal ~3. bij nominaal vermogen... echter: we hebben niet nominaal maar MAX vermogen nodig.. dus de COP zal slechter zijn!

mijn 9kW Enviline is volgens spec bij -10_35 echter geen 9kW maar maar 7.65 kW (omdat de COP geen 3 is maar slechter.)
Laten we aannemen dat we een klein en goed geisoleerd huisje hebben en die 7.65kW precies voldoen is

Dan nu de ~10C case (wat het NU ongeveer is) met dezelfde installatie:

binnen nog steeds 20C. Delta-T =10C --> maar ook kunnen we met 25C water stoken: Delta-T die de WP moet stoken is nu maar 15C . Het benodigde vermogen is 3x zo klein: 1/3 van 7.65= 2.55kW

de pomp is nu echter zeer efficient (cop>6), minstens 2x zo goed als bij de koude omstandigheden: hij moet dus niet 3x maar minstens 6x terug moduleren: <17% van het nominale vermogen, en dat kan ie dus al niet.

in bovenstaand voorbeeld hebben we ons al enorm rijk gerekend... de werkelijkheid is nog veel erger, bijv omdat je radiatoren hebt en 45 of 50 graden nodig hebt. bij -10C het ooste wind is en je toch echt meer dan 3x het vermogen nodig hebt.De zon minder instraalt omdat het diep winter is. de WP regelmatig defrosts moet draaien, misschien warm water moet maken voor sanitair etc.

Het lukt dus nooit om een WP zo te dimensioneren dat ie bij de koudste omstandigheden 'ruim' voldoen is en je niet in de kou zit, maar bij 10C niet te groot is en bijna continu kan blijven draaien in laagste modulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Prachtige foto met het menu in duits en nederlands... En dat is het standaard Bosch menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
HansRemmerswaal schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:57:
[...]

Prachtige foto met het menu in duits en nederlands... En dat is het standaard Bosch menu?
Het is een prachtig (touch) schemppje, met alle opties en wat overzichtspagina's.. Maar idd op deze plek is men 1 tekst vergeten te vertalen. Ben ik geloof ik verder niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
lc8 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:15:
[...]

Een WP groot genoeg maar niet te groot kiezen is intrinsiek bijna onmogelijk omdat alle fysische parameters je tegenwerken :

simpel rekenvoorbeeld waarin je dat kunt zien:
Als je full electric wil zijn, moet je in de koudste omstandigheid je huis nog voldoende warm krijgen.

stel dat je voor deze 'worse case' -10 C neemt (en hoopt dat het niet kouder wordt, het niet waait en je je huis alleen maar warm hoeft te houden, niet opstoken ofzo.. etc.))

bij -10C en 20C binnen, heb je een delta-T van 30C : dat bepaalt het warmteverlies en dus het benodigde vermogen. Maar om dat vermogen af te geven moet het water warmer zijn: bijv 35C (vloerverwarming).
de warmtepomp moet dus een delta-T van 45C maken onder die omstandigheden.

De COP van de WP bij -10_35 is meestal ~3. bij nominaal vermogen... echter: we hebben niet nominaal maar MAX vermogen nodig.. dus de COP zal slechter zijn!

mijn 9kW Enviline is volgens spec bij -10_35 echter geen 9kW maar maar 7.65 kW (omdat de COP geen 3 is maar slechter.)
Laten we aannemen dat we een klein en goed geisoleerd huisje hebben en die 7.65kW precies voldoen is

Dan nu de ~10C case (wat het NU ongeveer is) met dezelfde installatie:

binnen nog steeds 20C. Delta-T =10C --> maar ook kunnen we met 25C water stoken: Delta-T die de WP moet stoken is nu maar 15C . Het benodigde vermogen is 3x zo klein: 1/3 van 7.65= 2.55kW

de pomp is nu echter zeer efficient (cop>6), minstens 2x zo goed als bij de koude omstandigheden: hij moet dus niet 3x maar minstens 6x terug moduleren: <17% van het nominale vermogen, en dat kan ie dus al niet.

in bovenstaand voorbeeld hebben we ons al enorm rijk gerekend... de werkelijkheid is nog veel erger, bijv omdat je radiatoren hebt en 45 of 50 graden nodig hebt. bij -10C het ooste wind is en je toch echt meer dan 3x het vermogen nodig hebt.De zon minder instraalt omdat het diep winter is. de WP regelmatig defrosts moet draaien, misschien warm water moet maken voor sanitair etc.

Het lukt dus nooit om een WP zo te dimensioneren dat ie bij de koudste omstandigheden 'ruim' voldoen is en je niet in de kou zit, maar bij 10C niet te groot is en bijna continu kan blijven draaien in laagste modulatie.
Dank voor je uitleg. Glashelder.

Mijn berekeningen voor dit pand waren dik 5.5kw en ik bestelde iets ruimer: de 7400i 7kw.
Na een dik jaar zegt de installateur dat hij een split leiding heeft gelegd en dat 10kw noodzakelijk is.
In de paniekmarkt van 2023 ben je echt met alles blij. Als je maar iets kunt ... iets
De 3400i werkt best goed. Allen wat groot voor hier ... maar tis wat t is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:06
PieterL schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:35:
Bij Stilte blijft hier:
defrosts boven 5 graad vindt ik niet normaal, ook niet met vochtige lucht.
Hoe zat het bij jou alweer, zie je bij 12 graad buiten dan wel ijsvorming toevallig? (Dat zou een teken van koudemiddel tekort kunnen zijn dacht ik).
Bij mij zeker geen ijs dan. Precies 10 minuten na start best vaak een defrost boven de 8 graad zonder ijs in zicht. (Onder de 5 graad wel ijs en defrosts meer of minder waar nodig.)
Hoe werkt de modulatie bij jou, ook zo gebrekkig/ zelden de juiste stap kunnen vinden/ tussen min en max pendelen?
De installateur had eens de drukverschillen gemeten en vondt het prima. Nefit zegt zelf dat een defrost op buiten 14graden wel eens zou kunnen gebeuren, maar kunnen het niet uitleggen, te ingewikkeld.
@Neerland-warmte opperde eens dat koudemiddel eruit halen en wegen de enige manier is om te weten of de juiste hoeveelheid erin zit.
Zouden wij en @HansRemmerswaal toevallig last hebben van teveel koudemiddel, of zal het toch in de software/ PID regeling zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
hackbard schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:17:
[...]

defrosts boven 5 graad vindt ik niet normaal, ook niet met vochtige lucht.
Hoe zat het bij jou alweer, zie je bij 12 graad buiten dan wel ijsvorming toevallig? (Dat zou een teken van koudemiddel tekort kunnen zijn dacht ik).
Bij mij zeker geen ijs dan. Precies 10 minuten na start best vaak een defrost boven de 8 graad zonder ijs in zicht. (Onder de 5 graad wel ijs en defrosts meer of minder waar nodig.)
Hoe werkt de modulatie bij jou, ook zo gebrekkig/ zelden de juiste stap kunnen vinden/ tussen min en max pendelen?
De installateur had eens de drukverschillen gemeten en vondt het prima. Nefit zegt zelf dat een defrost op buiten 14graden wel eens zou kunnen gebeuren, maar kunnen het niet uitleggen, te ingewikkeld.
@Neerland-warmte opperde eens dat koudemiddel eruit halen en wegen de enige manier is om te weten of de juiste hoeveelheid erin zit.
Zouden wij en @HansRemmerswaal toevallig last hebben van teveel koudemiddel, of zal het toch in de software/ PID regeling zitten?
Het lage model warmtewisselaar (split) bevriest sowieso behoorlijk sneller dan de grotere 3-fase. Ik heb een 7kW en een 12Kw op ongeveer 25m afstand van elkaar onder precies gelijke omstandigheden staan en ik schat dat er wel 12 ochtenden per winter zijn dat de kleine bevriest (echt wit uitgeslagen dus) met rond de 6 graden, terwijl de grote dat pas onder +/- 3 graden doet.
Lijkt weinig verschil maar die temperatuur tussen de 3 en 6 graden komt best vaak voor 's winters.
Pagina: 1 ... 79 ... 105 Laatste