Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-01 09:02
Jonathan S schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:32:
Heb zelfde vraag,

Inmiddels ook een mail naar Nefit Bosch gestuurd maar (nog) geen antwoord.

Wat is definitie mengerdoorlooptijd en hoe kan je de juiste waarde bepalen?
Hoop dat er nog een antwoord komt van Nefit,zou mooi zijn als iemand hier kan helpen.

Jonathan

[...]
Beste allen:

Heb een antwoord van Nefit gekregen over wat de mengerlooptijd is en welke stand gekozen moet worden.

Ik begrijp het antwoord niet goed, misschien is er iemand die het wel begrijpt???

Vraag: wat is de definitie van mengerlooptijd, en wat is de impact om de instelling mengerlooptijd te verhogen tot bv 2000? En herken je dat een aantal ervaren forumdeelnemers aangeven dat de klep verder open gaat (en de menging beter) als ze die stand op bv 2000 zetten?

Antwoord:

"In alle hybride IDU’s is een 120s mixer ingebouwd. De interne mixer heeft een eindschakelaar op stand 100% open en 0% open. De mixer stopt dus automatisch na 120 seconden en gaat niet verder dan 100% open. Deze instelling is belangrijk voor de interne logica van de CUHP. De CHUP weet op basis van de gecontroleerde tijd van de mixer in welke positie de mixer staat en kan deze naar wens openen of sluiten. Op de oudere SW van de HMC300 was het mogelijk om 6000's in te stellen, ik ken geen enkele mixer met zo'n lange looptijd. Dat betekend dus dat het mogelijk is dat de klep niet in zijn geheel opent in deze 120 sec maar wel meer open zou kunnen sturen indien nodig. De 120 sec is dus zijn start referentie."

en

"Wat de impact precies is, weten we niet. Wel weten we dat de balans bij de 120 sec instelling beter is. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Jonathan S schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Beste allen:

Heb een antwoord van Nefit gekregen over wat de mengerlooptijd is en welke stand gekozen moet worden.

Ik begrijp het antwoord niet goed, misschien is er iemand die het wel begrijpt???

Vraag: wat is de definitie van mengerlooptijd, en wat is de impact om de instelling mengerlooptijd te verhogen tot bv 2000? En herken je dat een aantal ervaren forumdeelnemers aangeven dat de klep verder open gaat (en de menging beter) als ze die stand op bv 2000 zetten?

Antwoord:

"In alle hybride IDU’s is een 120s mixer ingebouwd. De interne mixer heeft een eindschakelaar op stand 100% open en 0% open. De mixer stopt dus automatisch na 120 seconden en gaat niet verder dan 100% open. Deze instelling is belangrijk voor de interne logica van de CUHP. De CHUP weet op basis van de gecontroleerde tijd van de mixer in welke positie de mixer staat en kan deze naar wens openen of sluiten. Op de oudere SW van de HMC300 was het mogelijk om 6000's in te stellen, ik ken geen enkele mixer met zo'n lange looptijd. Dat betekend dus dat het mogelijk is dat de klep niet in zijn geheel opent in deze 120 sec maar wel meer open zou kunnen sturen indien nodig. De 120 sec is dus zijn start referentie."

en

"Wat de impact precies is, weten we niet. Wel weten we dat de balans bij de 120 sec instelling beter is. "
Om dit goed te begrijpen moet je een beetje kennis hebben van hoe zo'n mengklep werkt.

Wat je vaak in een regeling voor zo'n klep ziet, is dat de regeling een bepaald percentage berekend waarop de klep open moet staan voor een gegeven moment, laten we zeggen 50%.

Echter kan je vaak niet tegen zo'n klep vertellen "ga alsjeblieft 50% open", maar kan je twee dingen tegen de klep zeggen:

1) laat de klep verder open gaan
2) laat de klep verder dicht gaan

Je weet bij zo'n klep ook niet op welke stand hij staat, de klep meld niet terug hoeveel % open hij staat.

Je weet vaak alleen of hij helemaal open, of helemaal dicht staat (dat noemen ze een eindcontact of eindschakelaar). En soms weet je dat in je regeling niet eens, dan is het puur een fysieke schakelaar die de motor stopt en er voor zorgt dat verdere sturing die kant op tegengehouden word.

Als voorbeeld, stel dat je dus een klep met een looptijd van 120 seconden hebt, en je wilt dat hij 50% open gaat staan, en je weet dat de klep helemaal dicht staat (tegen het eindcontact aan). Dan moet je de klep dus 60 seconden (50% van 120) "open sturen", en dan weer stoppen. Om de klep dan vervolgens naar 40% te sturen, ga je de klep 12 seconden (10% van 120) "dicht sturen".

Er zijn wel kleppen waar interne logica in zit zodat je dit soort gedoe niet hebt, maar vziw zijn die aanzienlijk duurder.

Als je dus de mengerlooptijd op 6000 seconden zet, en de regeling heeft bepaald dat de klep op 50% moet staan, gaat hij dus de klep 3000 seconden (50% van 6000) "open sturen". Na 120 seconden heeft hij het eindcontact bereikt en doet hij fysiek dus niks meer, en staat je klep dus eigenlijk 100% open. Wat hij vervolgens gaat doen als hij weer een andere stand wil sturen durf ik niet te zeggen, dat ligt maar net aan hoe ze die regeling geimplementeerd hebben, of ze rekening houden met dat eindcontact, etc.

Met zo'n hoge instelling zal de klep qua regelgedrag dus meer lijken op een open/dicht klep.

[ Voor 13% gewijzigd door jaapzb op 04-03-2024 16:03 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:18
Sinds een tijdje ben ik aan het zoeken waarom ik vaak, mogelijk elke 2 a 3 maanden de ketel moet bijvullen naar 2 bar. Zaken die opvallen:

Wanneer de gewenste temperatuur is bereikt dan blijft de Buderus pomp doorgaan. Wanneer ik de temperatuur op bijvoorbeeld 15 graden zet en het is binnen al 23 graden dan blijft de pomp doorgaan.

Het display op de warmtepomp geeft het verwarmen symbol ook al hoeft er niet verwarmt te worden.

Wanneer ik de thermostaat helemaal draai naar OFF dan stopt de Buderus pomp en verdwijnt het symbol van verwarmen op het display.

Mijn vraag is: Waarom schakelt het opwarmen en de pomp niet uit wanneer ik de thermostaat omlaag draai. Hoe kan ik dit aanpassen dat de warmtepomp stopt met werken als het behaalde temperatuur is behaald en gewoon aanslaat wanneer de WP moet aanslaan.

Kan mij ook niet herinneren dat de pomp in het begin ook altijd aanstond.

[ Voor 4% gewijzigd door Cabo op 05-03-2024 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30
Cabo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:29:
Sinds een tijdje ben ik aan het zoeken waarom ik vaak, mogelijk elke 2 a 3 maanden de ketel moet bijvullen naar 2 bar. Zaken die opvallen:

Wanneer de gewenste temperatuur is bereikt dan blijft de Buderus pomp doorgaan. Wanneer ik de temperatuur op bijvoorbeeld 15 graden zet en het is binnen al 23 graden dan blijft de pomp doorgaan.

Het display op de warmtepomp geeft het verwarmen symbol ook al hoeft er niet verwarmt te worden.

Wanneer ik de thermostaat helemaal draai naar OFF dan stopt de Buderus pomp en verdwijnt het symbol van verwarmen op het display.

Mijn vraag is: Waarom schakelt het opwarmen en de pomp niet uit wanneer ik de thermostaat omlaag draai. Hoe kan ik dit aanpassen dat de warmtepomp stopt met werken als het behaalde temperatuur is behaald en gewoon aanslaat wanneer de WP moet aanslaan.

een WP verwarmt niet je kamer maar het cv water: Die gewenste water-temperatuur leest ie af uit de stooklijn op grond van de buitentemperatuur (weersafhankelijke regeling (WAR))

Je thermostaat stuurt niet de WP,, hij verschuift alleen de stooklijn als dat nodig is, afhankelijk van de instellingen. Als je de ruimte-innvloed op 0 hebt staan is er zelfs geen enkel relatie tussen de werkelijke ruimtetemperatuur en het verwarmen van de WP.

Als je de thermostaat lager zet (bijv van 20 -> 19), dan zal de thermostaat de stooklijn naar beneden brengen overeenkomstig met die 1 graad. de WP leest nu een lagere watertemperatuur af.. maar die is nog steeds niet 0, of 15... want om de kamer 19 te laten worden is nog steeds warm water nodig van bijv 28 graden tegen 30 graden water voor 20 C kamertemp.

Als de kamer waar de thermostaat hangt te warm wordt, dan:
- is in eerste instantie de stooklijn niet goed (de stooklijn te hoog), en evt
- de kamer wordt door andere warmtebronnen (bijv zonlicht) extra verwarmd. Door ruimte-invloed aan te zetten kun je dan zorgen dat de thermostaat de stooklijn iets bijstelt, op grond van de werkelijk gemeten temperatuur.

De buderus pomp is een dingetje... : die gaat pas uit als er helemaal geen verwarming meer nodig is (zomer bedrijf (en niet koelen..) .
Ding is immers: als de WP de water-temperatuur moet weten in de radiatoren/vloer, dan moet dat water wel rondgepompt worden van die vloer/radiatoren naar de WP (binnenunit) om gemeten te worden.

De buderus (wilo-pomp) heeft zijn eigen flow regeling, onafhankelijk van de WP. (helaas..)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Jonathan S schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Beste allen:

Antwoord:

en

Interessant.

De uitleg is wat het zou moeten zijn, maar niet wat we in de praktijk zien. Op de een of andere manier strookt de mengklep niet met de regeling. Het duurt, met de instelling op 3000, namelijk absoluut niet lang voordat de klep de gewenste stand bereikt. Het is ook niet open/dicht, maar blijft prima op een stand daartussen staan en regelt dat ook bij.

Ik vind zelfs dat ie heel adequaat reageert. Ik heb namelijk bij één hybride warmtepomp een wat onorthodoxe bijverwarming; dat is een bestaande boiler (verwarmd door een bestaande CV) waarvan warm water uit de aanvoer daarvan middels een klep en pompje (die dus open en aan gaan bij signaal van de wp) naar de open verdeler binnen de wp gevoerd wordt. Een soort sub-circuit naar de wp wordt dan dus geactiveerd.

Op die manier kan de temperatuur van dat water variëren van ongeveer 55 graden (wanneer boiler in rust is) tot 85 graden wanneer de boiler aanslaat door temperatuurdaling SWW water. De temp van het aangevoerde 'hybride water' kan dan heel snel oplopen van 55 tot 85 graden en de mengklep reageert hier echt heel goed op (gaat snel meer dicht), een beetje tot mijn verbazing zelfs.

Het is dus, in mijn ervaring, niet dat ie met instelling 3000 heel traag wordt. Het werkt nu eigenlijk precies zoals ik wil. Hoewel de verklaring hiervoor niet sluitend is.

Tenslotte wordt er gesuggereerd dat slechts oudere HMC300's tot 6000 kunnen, maar zowel mijn nieuwere (afgelopen zomer geïnstalleerd) als 6 seizoenen oude wp hebben hetzelfde instellingsbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-09 22:41
Cabo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:29:

Misschien is het het overdruk ventiel wat beetje water lekt
Beter kun je het systeem vullen tot 1,5 bar en als max 1,8 bar
Als het overdruk ventiel geactiveerd is wil deze soms niet goed meer sluiten

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Interessant.

De uitleg is wat het zou moeten zijn, maar niet wat we in de praktijk zien. Op de een of andere manier strookt de mengklep niet met de regeling. Het duurt, met de instelling op 3000, namelijk absoluut niet lang voordat de klep de gewenste stand bereikt. Het is ook niet open/dicht, maar blijft prima op een stand daartussen staan en regelt dat ook bij.

Ik vind zelfs dat ie heel adequaat reageert. Ik heb namelijk bij één hybride warmtepomp een wat onorthodoxe bijverwarming; dat is een bestaande boiler (verwarmd door een bestaande CV) waarvan warm water uit de aanvoer daarvan middels een klep en pompje (die dus open en aan gaan bij signaal van de wp) naar de open verdeler binnen de wp gevoerd wordt. Een soort sub-circuit naar de wp wordt dan dus geactiveerd.

Op die manier kan de temperatuur van dat water variëren van ongeveer 55 graden (wanneer boiler in rust is) tot 85 graden wanneer de boiler aanslaat door temperatuurdaling SWW water. De temp van het aangevoerde 'hybride water' kan dan heel snel oplopen van 55 tot 85 graden en de mengklep reageert hier echt heel goed op (gaat snel meer dicht), een beetje tot mijn verbazing zelfs.

Het is dus, in mijn ervaring, niet dat ie met instelling 3000 heel traag wordt. Het werkt nu eigenlijk precies zoals ik wil. Hoewel de verklaring hiervoor niet sluitend is.

Tenslotte wordt er gesuggereerd dat slechts oudere HMC300's tot 6000 kunnen, maar zowel mijn nieuwere (afgelopen zomer geïnstalleerd) als 6 seizoenen oude wp hebben hetzelfde instellingsbereik.
Log jij ook de stand van de hybride mengklep dmv bbqkees? Ik ben wel benieuwd wat je regeling doet bij zo'n hoge setting.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
jaapzb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Log jij ook de stand van de hybride mengklep dmv bbqkees? Ik ben wel benieuwd wat je regeling doet bij zo'n hoge setting.
Nee, ik gebruik geen programmatuur daarvoor. Zou denk ik ook niet helpen omdat de klep geen fysieke stand rapporteert. Het percentage op het schermpje klopt sowieso niks van.

Ik log de meterstanden met pen en papier :) en verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Nee, ik gebruik geen programmatuur daarvoor. Zou denk ik ook niet helpen omdat de klep geen fysieke stand rapporteert. Het percentage op het schermpje klopt sowieso niks van.

Ik log de meterstanden met pen en papier :) en verder niks.
Nou daarom juist lijkt het me interessant om te zien wat de regeling verzint.

Ik durf er bijna wel geld op te zetten dat er gewoon weer een doodnormale PID-regeling achter zit die de mengklep regelt (regeltechniek hangt van PID's aan elkaar). Deze reageert op de aanvoertemperatuur na de mengklep en probeert toe te regelen naar de streeftemperatuur. Als hij verder onder de streeftemperatuur zit stuurt de regeling de mengklep een stukje verder open, als hij boven de streeftemperatuur stuurt de regeling de mengklep een stukje verder dicht. Als de streeftemperatuur precies gehaald word blijft hij op de huidige stand staan. Dit gaat altijd in stapjes, voor een stabiele regeling kan je meestal niet zomaar de mengklep op 50% zetten.

Klopt het dat je op het schermpje een hele laag % uitleest op het moment dat de klep fysiek veel verder open staat?

Ik denk namelijk dat je door de hoge instelling van die mengerlooptijd je de regelwaarde die de regeling verzint als het ware uitvergroot.

Stel je regeling staat op 0%. Het word koud en de WP verzint dat hybride bijverwarming nodig is. De gemeten temperatuur zit onder de streefwaarde, dus de mengklep wordt open gezet. De regelaar zal voorzichtig aan beginnen, eerst 1%, even later 2%. In de normale instelling (120s) kan het dus best even duren voordat de mengklep op de benodigde stand staat. Echter bij een hoge instelling van bijv. 3000 seconden gaat het bij 2% al over 60seconden "open draaien". Voor een mengklep die een daadwerkelijke mengerlooptijd van 120 seconden heeft, staat je klep na 60seconden dus eigenlijk al op 50%! Ook al denkt de interne regeling dat hij op 2% staat.

De regeling ziet dan dat de streeftemperatuur gehaald word, en blijft op die stand staan. Op je schermpje zie je 2%, maar je klep staat op 50%.

Ik vind het zelf wel een mooie theorie :) ben alleen benieuwd of dit overeenkomt met de waarden die je afleest van je schermpje (deze zouden dus vrij laag moeten zijn, ook als de klep ver open staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
jaapzb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:16:
[...]

Nou daarom juist lijkt het me interessant om te zien wat de regeling verzint.

Ik durf er bijna wel geld op te zetten dat er gewoon weer een doodnormale PID-regeling achter zit die de mengklep regelt (regeltechniek hangt van PID's aan elkaar). Deze reageert op de aanvoertemperatuur na de mengklep en probeert toe te regelen naar de streeftemperatuur. Als hij verder onder de streeftemperatuur zit stuurt de regeling de mengklep een stukje verder open, als hij boven de streeftemperatuur stuurt de regeling de mengklep een stukje verder dicht. Als de streeftemperatuur precies gehaald word blijft hij op de huidige stand staan. Dit gaat altijd in stapjes, voor een stabiele regeling kan je meestal niet zomaar de mengklep op 50% zetten.

Klopt het dat je op het schermpje een hele laag % uitleest op het moment dat de klep fysiek veel verder open staat?

Ik denk namelijk dat je door de hoge instelling van die mengerlooptijd je de regelwaarde die de regeling verzint als het ware uitvergroot.

Stel je regeling staat op 0%. Het word koud en de WP verzint dat hybride bijverwarming nodig is. De gemeten temperatuur zit onder de streefwaarde, dus de mengklep wordt open gezet. De regelaar zal voorzichtig aan beginnen, eerst 1%, even later 2%. In de normale instelling (120s) kan het dus best even duren voordat de mengklep op de benodigde stand staat. Echter bij een hoge instelling van bijv. 3000 seconden gaat het bij 2% al over 60seconden "open draaien". Voor een mengklep die een daadwerkelijke mengerlooptijd van 120 seconden heeft, staat je klep na 60seconden dus eigenlijk al op 50%! Ook al denkt de interne regeling dat hij op 2% staat.

De regeling ziet dan dat de streeftemperatuur gehaald word, en blijft op die stand staan. Op je schermpje zie je 2%, maar je klep staat op 50%.

Ik vind het zelf wel een mooie theorie :) ben alleen benieuwd of dit overeenkomt met de waarden die je afleest van je schermpje (deze zouden dus vrij laag moeten zijn, ook als de klep ver open staat).
Ja, het systeem lijkt enigszins te werken zoals je beschrijft met de mengerlooptijd op 3000. Met een paar procent staat ie half open (wat dan ook gewenst is overigens). Een paar maand terug merkte ik hier al op dat het als een soort factor lijkt te werken, alleen kon/kan ik dat niet met de schaal in seconden rijmen.

Hetgeen echter niet overeenkomt is de snelheid van open- en dicht gaan. Die zou volgens je theorie langzaam moeten zijn. Het tegendeel is wat ik zie, de klep draait best vlot open en dicht. Ik ben er nu niet bij en de mengklep is ook helemaal niet meer nodig met dit weer, maar ik schat dat ie er niet langer dan een seconde of 6-8 over doet om naar half open te gaan bijvoorbeeld. Werkt prima om bij een defrost even mee te helpen bijvoorbeeld. (wel helemaal op het eind bij mij, maar doet het altijd)

Ergens is er iets niet goed geprogrammeerd heb ik de indruk. In welke situatie zou je bijvoorbeeld een 2% geopende mengklep willen? Toch staat ie daar regelmatig op. Ander punt: wanneer je de instelling 'alleen bijverwarming' kiest moet m.i. de klep direct naar 100% gaan, wat de andere instellingen ook zijn. Je WP is immers uit. Ook dat doet ie niet, blijft op een paar procent hangen en het verwarmend vermogen valt/viel weg.

Enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Ja, het systeem lijkt enigszins te werken zoals je beschrijft met de mengerlooptijd op 3000. Met een paar procent staat ie half open (wat dan ook gewenst is overigens). Een paar maand terug merkte ik hier al op dat het als een soort factor lijkt te werken, alleen kon/kan ik dat niet met de schaal in seconden rijmen.

Hetgeen echter niet overeenkomt is de snelheid van open- en dicht gaan. Die zou volgens je theorie langzaam moeten zijn. Het tegendeel is wat ik zie, de klep draait best vlot open en dicht. Ik ben er nu niet bij en de mengklep is ook helemaal niet meer nodig met dit weer, maar ik schat dat ie er niet langer dan een seconde of 6-8 over doet om naar half open te gaan bijvoorbeeld. Werkt prima om bij een defrost even mee te helpen bijvoorbeeld. (wel helemaal op het eind bij mij, maar doet het altijd)

Ergens is er iets niet goed geprogrammeerd heb ik de indruk. In welke situatie zou je bijvoorbeeld een 2% geopende mengklep willen? Toch staat ie daar regelmatig op. Ander punt: wanneer je de instelling 'alleen bijverwarming' kiest moet m.i. de klep direct naar 100% gaan, wat de andere instellingen ook zijn. Je WP is immers uit. Ook dat doet ie niet, blijft op een paar procent hangen en het verwarmend vermogen valt/viel weg.

Enig idee?
> Ergens is er iets niet goed geprogrammeerd heb ik de indruk. In welke situatie zou je bijvoorbeeld een 2% geopende mengklep willen?

Naja in een situatie waar je klepstand ook daadwerkelijk 2% is, dan gebeurt er amper wat dus dat is inderdaad niet gewenst. Maar er is een verschil tussen wat de regeling denkt te sturen (2%) en wat de klepstand dan daadwerkelijk is (een veel groter percentage).

Voor de regeling maakt het niet zoveel uit of het 2% is of 50% - zolang de streefwaarde maar gehaald word.

Als de regeling ziet dat de streefwaarde gehaald wordt met een sturing van 2% (welke dus eigenlijk een stand van ik zeg maar wat 50% is), dan zal de regeling daarop blijven sturen.

Wikipedia legt redelijk goed uit hoe een PID-regelaar eigenlijk werkt: Wikipedia: PID-regelaar

Door het verhogen van die mengerlooptijd heb je dus eigenlijk een workaround gevonden om de PID-regelaar die de klepstand regelt sneller/harder te laten reageren op het verschil tussen streeftemperatuur en gemeten temperatuur.

> Ander punt: wanneer je de instelling 'alleen bijverwarming' kiest moet m.i. de klep direct naar 100% gaan, wat de andere instellingen ook zijn. Je WP is immers uit. Ook dat doet ie niet, blijft op een paar procent hangen en het verwarmend vermogen valt/viel weg.

Misschien dat de instelling "alleen bijverwarming" er alleen voor zorgt dat de compressor van de WP niet aan gaat, maar dat verder de regeling van de bijverwarming hetzelfde werkt? Het kan best zijn dat de CV-ketel bij een klepstand van 20% al genoeg vermogen levert om de streeftemperatuur te halen.

Als die gelijk naar 100% zou gaan, is het best waarschijnlijk dat je flink over de streeftemperatuur gaat. Bij mijn ketel in ieder geval wel, gezien die een minimale afgifte van 9kW heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zit al een tijdje met een lekkage die ik maar niet kan vinden, ik ben dus bang dat er ergens intern iets lekt in het systeem. Eens in de 3 a 4 weken moet ik een liter of 5 water bijvullen, ik zou verwachten dat het lek dan wel ergens zichtbaar moet zijn (grofweg anderehalve druppel per seconde). De vloerverwarming heb ik inmiddels uitgesloten, ook de automatische ventielen zijn uitgesloten en tevens in het overdrukventiel eens vervangen, weet iemand wellicht of er nog meer potentiele zwakke punten in het systeem zitten?. Het betreft de enviline 9kw monoblock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Avvd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:17:
Ik zit al een tijdje met een lekkage die ik maar niet kan vinden, ik ben dus bang dat er ergens intern iets lekt in het systeem. Eens in de 3 a 4 weken moet ik een liter of 5 water bijvullen, ik zou verwachten dat het lek dan wel ergens zichtbaar moet zijn (grofweg anderehalve druppel per seconde). De vloerverwarming heb ik inmiddels uitgesloten, ook de automatische ventielen zijn uitgesloten en tevens in het overdrukventiel eens vervangen, weet iemand wellicht of er nog meer potentiele zwakke punten in het systeem zitten?. Het betreft de enviline 9kw monoblock.
Misschien lekt er een koppeling buiten bij de warmtepomp
En het zou kunnen dat er in een monoblock ook een ontluchter zit die zou dan ook kunnen druppelen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lc8
Willem senior schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:53:
[...]

En het zou kunnen dat er in een monoblock ook een ontluchter zit die zou dan ook kunnen druppelen
voor zover ik weet zit er in het monoblock geen water-ontluchting. Alleen in de IDU zit een automatische en een manuele ontluchter op de na-verwarming (CV-aanvoer). Vreemd genoeg zit in de IDU op de pomp omloop ook geen ontluchting waardoor daar altijd lucht blijft hangen (wat geluid maakt)

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 06-03-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
lc8 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:43:
[...]

voor zover ik weet zit er in het monoblock geen water-ontluchting. Alleen in de IDU zit een automatische en een manuele ontluchter op de na-verwarming (CV-aanvoer). Vreemd genoeg zit in de IDU op de pomp omloop ook geen ontluchting waardoor daar altijd lucht blijft hangen (wat geluid maakt)
Ik verbaasde er ook al over dat ik laatst luchtgeluid hoorde in de buurt van mijn monoblock, zou zeggen dat dat uiteindelijk via de automatische ontluchter van de binnenunit er toch wel uit zou moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff1986
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01 12:15
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag. Nu de zon buiten weer gaat schijnen loopt de temperatuur lekker op binnen.
Toch blijft de vloerverwarming aanschieten.
Hoe kan ik dit voorkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
Jeff1986 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:28:
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een vraag. Nu de zon buiten weer gaat schijnen loopt de temperatuur lekker op binnen.
Toch blijft de vloerverwarming aanschieten.
Hoe kan ik dit voorkomen ?
Is niet helemaal te voorkomen omdat het een weersafhankelijke regeling is, dus los van de binnentemperatuur.
  • Je kunt de ruimte correctie hoger zetten, dan zal de stooklijn meer verschuiven zodra de temperatuur boven de ingestelde temperatuur is
  • Je kunt je thermostaat lager zetten, dit verschuift ook de stooklijn
  • Je kunt iets bedenken met Home Assistant
Er is een instelling die standaard op 18 graden staat, als de buitentemperatuur boven die instelling komt gaat de warmtepomp voor CV uit. Daaronder zal deze altijd wel even aangaan.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
de telegraaf schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Enig idee?
Over het 'even meehelpen bij een defrost'.
Op mijn installatie krijg ik dat maar niet voor elkaar.
Instelling:
Bijverwarming : parallel
Bijverw. vertraagd aan: 10K:mi
Vertragingstijd menger: 0 min
Mengerlooptijd: 120s (hoger 3.000s geeft geen oplossing)

Zie ik iets over het hoofd t.a.v. de instellingen?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:27:
[...]

Over het 'even meehelpen bij een defrost'.
Op mijn installatie krijg ik dat maar niet voor elkaar.
Instelling:
Bijverwarming : parallel
Bijverw. vertraagd aan: 10K:mi
Vertragingstijd menger: 0 min
Mengerlooptijd: 120s (hoger 3.000s geeft geen oplossing)

Zie ik iets over het hoofd t.a.v. de instellingen?
Ik ben zaterdag pas weer thuis dus kan nu mijn instellingen niet nalopen.

Geeft je warmtepomp geen signaal, of reageert de bijverwarming te traag na het seintje van de wp dat ie iets moet gaan doen.
Wanneer je wp geen signaal geeft aan bijverwarming dan kan het natuurlijk zijn dat je water niet koud genoeg wordt tijdens de defrost, en de wp geen hulp inroept. Daar is voor zo ver ik weet geen instelling voor.

Bij mij doet ie dat ook helemaal aan het eind van de defrost pas, had best eerder gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Ik verbaasde er ook al over dat ik laatst luchtgeluid hoorde in de buurt van mijn monoblock, zou zeggen dat dat uiteindelijk via de automatische ontluchter van de binnenunit er toch wel uit zou moeten gaan?
Uiteindelijk komt alle lucht wel ooit eens bij de ontluchter en gaat het er uit.. alleen kan dat maanden duren als er ergens een grote bel hangt: Systematisch een paar rondjes lopen om alles (inclusief buffer-top) handmatig te ontluchten helpt veel. Uiteindelijk zit er ook lucht opgelost in het water en die komt er pas uit als het water een keer echt goed heet is geweest: vroeger deed je dat door de CV even op te stoken naar 80C :-).

In de IDU gaat de CV retour naar de primaire-CV-pomp en dan retour ODU: in deze loop zit geen ontluchting vreemd genoeg: dus net boven die pomp blijft gewoon een bel lucht hangen.

Via de instellingen kun je het ontluchtings-programma draaien, dat help ook wel; maar dient dan ook over tijd een paar keer herhaald te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 21:52
Na mijn post in het algemene topic kom ik ook hier even op bezoek. Wij zijn momenteel bezig met het verduurzamen van onze woning en daarbij is ook de keuze gemaakt voor een all-electric warmtepomp. Mijn (lichte) voorkeur ging uit naar een Vaillant, de installateur heeft hier echter geen ervaring mee en werkt liever met een Nefit Bosch of Itho Daalderop. Het gevoel bij de installateur is erg goed dus ik probeer mij wat meer te verdiepen in de Nefit Bosch Compress 5800i AWR 5 die hij heeft laten zien. Ik kan er echter nog maar bar weinig over vinden, ook na verschillende zoekslagen op GOT.

Heeft iemand die model draaien en zijn er ervaringen die gedeeld kunnen worden? Kort samengevat komt er straks in onze gehele woning vloerverwarming (110m2 ongeveer), WTW en HR++ glas. De all-in-one oplossing van Nefit Bosch heeft een Tower model met geintregeerd boilervat van 170 liter en een buffervat van 16 liter. Nou zou 170 liter voor ons gezin van 3 personen genoeg moeten zijn, ik snap alleen niet helemaal het standaard ingebouwde buffervat. Ook in de documentatie van Nefit Bosch komt het buffervat veel voorbij (https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721875438, pagina 10). Ik krijg daar een beetje een vreemd gevoel bij want eigenlijk overal op GOT wordt gezegd: geen buffervat in je installatie. Het vertrouwen in een goed systeem met de 5800i ept dan ook een beetje weg. Onze buffer is straks juist de 110m2 vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door laquaezzi op 08-03-2024 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
laquaezzi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:06:
Na mijn post in het algemene topic kom ik ook hier even op bezoek. Wij zijn momenteel bezig met het verduurzamen van onze woning en daarbij is ook de keuze gemaakt voor een all-electric warmtepomp. Mijn (lichte) voorkeur ging uit naar een Vaillant, de installateur heeft hier echter geen ervaring mee en werkt liever met een Nefit Bosch of Itho Daalderop. Het gevoel bij de installateur is erg goed dus ik probeer mij wat meer te verdiepen in de Nefit Bosch Compress 5800i AWR 5 die hij heeft laten zien. Ik kan er echter nog maar bar weinig over vinden, ook na verschillende zoekslagen op GOT.

Heeft iemand die model draaien en zijn er ervaringen die gedeeld kunnen worden? Kort samengevat komt er straks in onze gehele woning vloerverwarming (110m2 ongeveer), WTW en HR++ glas. De all-in-one oplossing van Nefit Bosch heeft een Tower model met geintregeerd boilervat van 170 liter en een buffervat van 16 liter. Nou zou 170 liter voor ons gezin van 3 personen genoeg moeten zijn, ik snap alleen niet helemaal het standaard ingebouwde buffervat. Ook in de documentatie van Nefit Bosch komt het buffervat veel voorbij (https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721875438, pagina 10). Ik krijg daar een beetje een vreemd gevoel bij want eigenlijk overal op GOT wordt gezegd: geen buffervat in je installatie. Het vertrouwen in een goed systeem met de 5800i ept dan ook een beetje weg. Onze buffer is straks juist de 110m2 vloerverwarming.
Ligt er maar helemaal aan hoe dat buffer aangesloten is. Er zijn inderdaad mensen op dit forum die altijd roepen dat je ab-so-luut! geen buffer zou moeten gebruiken.

Realiteit is dat het maar net ligt aan hoe groot het buffer is, hoe deze is aangesloten, hoe goed je systeem is afgeregeld, etc.

De afkeer van buffers komt uit de tijd dat men warmtepompen installeerden op een enorm buffer van 300L, en daar de warmte in liet pompen, vervolgens het afgiftesysteem weer liet afnemen uit het buffervat. Dat is lang niet altijd optimaal energieefficient.

Een buffertje van 16 liter, ik vraag me af of je meetbaar verschil in je energieverbruik hebt t.o.v geen buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:17:
[...]

Ik ben zaterdag pas weer thuis dus kan nu mijn instellingen niet nalopen.

Geeft je warmtepomp geen signaal, of reageert de bijverwarming te traag na het seintje van de wp dat ie iets moet gaan doen.
Wanneer je wp geen signaal geeft aan bijverwarming dan kan het natuurlijk zijn dat je water niet koud genoeg wordt tijdens de defrost, en de wp geen hulp inroept. Daar is voor zo ver ik weet geen instelling voor.

Bij mij doet ie dat ook helemaal aan het eind van de defrost pas, had best eerder gemogen.
Dank.
Ik zie de aanvoer tijdens een defrost wel eens teruglopen met max 10d en dan gebeurt er niets bij de gasCV.. Zit daar misschien een soort demping, vertraging op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 14:16
laquaezzi schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:06:

Zoals ik het begrijp; 'liever geen buffervat' geldt met name voor het parallele buffervat. Waar dus ook een aparte pomp weer na de buffer moet worden geïnstalleerd. Mijn aanname is dat het buffervat in de binnenunit een serie buffervatje is. Kan ivm hydrologische effecten een veilige keuze zijn waardoor ze hem erin hebben gestopt.

Nefit Bosch vindt daarnaast bij een aantal typen (de hogere vermogens) ook nog een parallel buffervat van 50 liter verplicht. In overleg met mijn installateur gaan we het zonder proberen. Maar ik heb hem nog niet staan dus verder geen praktijkervaring.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Zoals ik het begrijp; 'liever geen buffervat' geldt met name voor het parallele buffervat. Waar dus ook een aparte pomp weer na de buffer moet worden geïnstalleerd. Mijn aanname is dat het buffervat in de binnenunit een parallel buffervatje is. Kan ivm hydrologische effecten een veilige keuze zijn waardoor ze hem erin hebben gestopt.

Nefit Bosch vindt daarnaast bij een aantal typen (de hogere vermogens) ook nog een parallel buffervat van 50 liter verplicht. In overleg met mijn installateur gaan we het zonder proberen. Maar ik heb hem nog niet staan dus verder geen praktijkervaring.
In de installatie instructies van NEFIT staat ergens dat een buffervat niet nodig is als er voldoende vloerverwarming oppervlakte is. Als je zonder buffervat kunt dan zou ik dat zeker doen. Niet alleen voor de lagere kosten en minder geluid (pomp), maar ook omdat het uiteindelijk zuiniger is.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Laatst online: 16-09 14:16
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:52:
[...]

In de installatie instructies van NEFIT staat ergens dat een buffervat niet nodig is als er voldoende vloerverwarming oppervlakte is. Als je zonder buffervat kunt dan zou ik dat zeker doen. Niet alleen voor de lagere kosten en minder geluid (pomp), maar ook omdat het uiteindelijk zuiniger is.
Bij de installatieinstructies staat ook dat voor de 7, 10 en 12 kW niet mogelijk zou zijn. Nagevraagd bij Bosch; zou zijn omdat de pomp het niet aan zou kunnen. Wij gaan t eigenwijs zonder proberen.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
Ik draai nu sinds de kerst met de WP. Ik heb het redelijk in de smiezen. Paar vraagjes:
- wat is jullie COP dit jaar. Mijn Enviline zegt 4.0. Zit ik dan redelijk goed?
- wat is de beste manier om de WP via BBQKees en Home Assistant te sturen. Als er veel zon of weinig warmtevraag is, dan wil ik niet de de WP aan gaat. Nu gebruik ik de Boiler Heating Activated switch om hem uit te zetten. Werkt prima, maar misschien zijn er betere signalen voor uit/aaan zetten?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JvdBosch schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:44:
Ik draai nu sinds de kerst met de WP. Ik heb het redelijk in de smiezen. Paar vraagjes:
- wat is jullie COP dit jaar. Mijn Enviline zegt 4.0. Zit ik dan redelijk goed?
- wat is de beste manier om de WP via BBQKees en Home Assistant te sturen. Als er veel zon of weinig warmtevraag is, dan wil ik niet de de WP aan gaat. Nu gebruik ik de Boiler Heating Activated switch om hem uit te zetten. Werkt prima, maar misschien zijn er betere signalen voor uit/aaan zetten?
Cop van 4 is prima
Als de zon lekker schijnt zet ik de thermostaat op 15 graden Dan gaat de warmtepomp niet aan om de vloerverwarming warm te houden En dan rond 17:00 zet ik de warmtepomp voor de avond weer aan
Maar gebruik wat jij makkelijk vind werken om de warmtepomp tijdelijk uit te schakelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Willem senior schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Misschien kan de filmware update via de radiomodule geupdate worden maar dat weet ik niet
Wel,dat de radiomodule gebruikt wordt via je installateur
Om het systeem te monitoren en eventueel instellingen op afstand aan te passen
Zie link :
https://www.nefit-bosch.n...l%20via%20het%20dashboard.
De Bosch app Homecom heeft onder de instellingen de mogelijkheid van Update apparaten. Heb al tig keer automatische updates aangezet, schakelt na uitzetten van de app vanzelf weer uit. De app geeft aan dat alles up to date is, maar heb niet de indruk dat er ooit ergens iets is gewijzigd qua firmware.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPQG17zdgS1Q4WpvnzoJYsopi-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjYn9pgHSOSOBRc9VSWK1T8Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Die 16 liter buffer in de tower indoor unit…. Is dat niet gewoon het ingebouwd expansievat? Ik ken geen buffers minder dan 50 liter.

Hier draait de 9kw enviline al twee jaar zonder buffer op 100m2 vloerverwarming. Geen enkel probleem voor de pomp. Wel de vvw groepen goed open zetten en alleen de groepen die echt te warm worden knijpen. Als je ze niet goed open zet krijg je defrost storingen doordat de minimale defrost flow niet gehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Cop van 4 is prima
Als de zon lekker schijnt zet ik de thermostaat op 15 graden Dan gaat de warmtepomp niet aan om de vloerverwarming warm te houden En dan rond 17:00 zet ik de warmtepomp voor de avond weer aan
Maar gebruik wat jij makkelijk vind werken om de warmtepomp tijdelijk uit te schakelen
Willem, we hebben zonnepanelen en halen dan juist wel de warmte binnen, én via de zon én ook via de WP. Zo proberen we een (piepklein) beetje bij te dragen aan vermindering van de netproblematiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:59:
[...]

Willem, we hebben zonnepanelen en halen dan juist wel de warmte binnen, én via de zon én ook via de WP. Zo proberen we een (piepklein) beetje bij te dragen aan vermindering van de netproblematiek.
Dat is uiteraard ook goed om te doen
Ik heb ook zonnepanelen en als die genoeg opwekken verwarm ik het boilervat op zonne-energie
Maar de vloerverwarming warm houden terwijl de deur open staat vind ik zonde +
Dat het dan te warm in huis wordt gisteren was het 22 graden
En vandaag 21graden in huis en de deur staat open naar de serre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:18
Willem senior schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:37:
[...]

Misschien is het het overdruk ventiel wat beetje water lekt
Beter kun je het systeem vullen tot 1,5 bar en als max 1,8 bar
Als het overdruk ventiel geactiveerd is wil deze soms niet goed meer sluiten
Het is altijd al zo geweest dat er een straal lekt uit de overdruk ventiel. Dit is altijd wanneer de WP actief is met opwarmen van het warm water. Ik dacht dit normaal is. Ik ben nu 3 weken verder en ben van 2 bar naar 1 bar. Moet er een instelling worden aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Cabo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Het is altijd al zo geweest dat er een straal lekt uit de overdruk ventiel. Dit is altijd wanneer de WP actief is met opwarmen van het warm water. Ik dacht dit normaal is. Ik ben nu 3 weken verder en ben van 2 bar naar 1 bar. Moet er een instelling worden aangepast?
Dat is goed dat is het ventiel van de boiler
Maar er is er nog een die zit op de aanvoerleiding van de warmtepomp
Die is voor het cv systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Dat is goed dat is het ventiel van de boiler
Maar er is er nog een die zit op de aanvoerleiding van de warmtepomp
Die is voor het cv systeem
Elke keer dat de boiler aan het opwarmen is een straal water uit een ventiel? Is dat normaal? Heb ik bij mijn installatie nog nooit gezien.

Waar zit dat ventiel dan?

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-03-2024 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:51:
[...]

Elke keer dat de boiler aan het opwarmen is een straal water uit een ventiel? Is dat normaal? Heb ik bij mijn installatie nog nooit gezien.

Waar zit dat ventiel dan?
Waar die zit bij een los boilervat weet ik niet
Maar bij mij zit die boven op de tower
De zwarte knop met DUCO er op (rechts)
is voor het boilervat zodat daar het uitgezette water weg kan lopen naar het riool
De andere zwarte knop naast de ontluchter (links) en boven de druk meter is het overdruk ventiel van de cv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fmd1QvVMCbigE7HNbeF95YfVro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1pd5tgi8HyNG2hw8RwFAjQe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:02:
[...]

Waar die zit bij een los boilervat weet ik niet
Maar bij mij zit die boven op de tower
De zwarte knop met DUCO er op (rechts)
is voor het boilervat zodat daar het uitgezette water weg kan lopen naar het riool
De andere zwarte knop naast de ontluchter (links) en boven de druk meter is het overdruk ventiel van de cv
[Afbeelding]
Was we nooit eerder opgevallen, zoiets zit bij mij op de toevoer van het koude water richting de externe boiler. En ook met zo'n afvoer naar het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 14:59
Cabo schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:45:
[...]

dat klinkt niet goed.
Stopt de straal, als je een warmwater kraan even open zet?
Dan komt het uit het drinkwater circuit, dat kan, maar lijkt best veel.
In het cv circuit zou een expansievat de drukverschillen moeten opvangen. Misschien werkt dat niet meer goed en lekt daarom een overdrukventiel. In 3 weken van 2 (beetje veel) naar 1 is ook niet goed. Expansievat checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:36:
[...]

dat klinkt niet goed.
Stopt de straal, als je een warmwater kraan even open zet?
Dan komt het uit het drinkwater circuit, dat kan, maar lijkt best veel.
In het cv circuit zou een expansievat de drukverschillen moeten opvangen. Misschien werkt dat niet meer goed en lekt daarom een overdrukventiel. In 3 weken van 2 (beetje veel) naar 1 is ook niet goed. Expansievat checken?
Lijkt wel wat op wat ik met mijn zonneboiler had, toen was het inderdaad ook het expansievat wat lek was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Lijkt wel wat op wat ik met mijn zonneboiler had, toen was het inderdaad ook het expansievat wat lek was
de mijne is gewoon wat oud, ik had hem laatst met een fietspomp bijgevult, nu kan die weer een jaar of 2 mee. Zijn er mooie handleidingen voor op internet.
Trouwens ook wat nalatig dat ze die bij installatie (hybride) warmtepomp niet hebben gecheckt. Staat ernaast, maar hoort dan weer niet bij hun taken blijkbaar. Eens tegenaan tikken en vertellen dat die niet meer helemaal werkt had misschien wat ellende kunnen voorkomen. Maar goed, de gasketel is ook weer eens aan een check toe, daar zou dat dan gedaan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door hackbard op 11-03-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Trouwens, hebben jullie ook gemerkt dat (onder gelijke omstandigheden) de stille modus een betere COP haalt? Ik had de stille modus eerder op boven de 10C staan, recent teruggezet naar boven de 5C.

Nu weet ik dat hij in stille modus het maximale vermogen begrenst (bij mij ~5kW i.p.v ~7kW), maar ik heb ook het idee dat hij minder snel probeert op te moduleren naar een hoger vermogen en dus langer in het lager vermogen blijft hangen, wat dus misschien zorgt voor betere efficientie.

Komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:12:
Trouwens, hebben jullie ook gemerkt dat (onder gelijke omstandigheden) de stille modus een betere COP haalt? Ik had de stille modus eerder op boven de 10C staan, recent teruggezet naar boven de 5C.

Nu weet ik dat hij in stille modus het maximale vermogen begrenst (bij mij ~5kW i.p.v ~7kW), maar ik heb ook het idee dat hij minder snel probeert op te moduleren naar een hoger vermogen en dus langer in het lager vermogen blijft hangen, wat dus misschien zorgt voor betere efficientie.

heb ik hier nog niet zo gezien. We hadden al vaker de discussie of laag vermogen, en stille modus, een hoger COP betekenen. Eigenlijk heb ik nog steeds niet echt bewijs, maar qua gevoel zal het wel. Op dit moment draai ik zoveel mogelijk stille modus, omdat anders bij opstart vaak na precies 10 minuten van die onnodige defrosts komen, zoals @HansRemmerswaal eerder vertelde. Onnodig want buitentemperatuur boven de 5 en geen ijsvorming. Bij stille modus gebeurt dat niet, en dat zal zeker de COP helpen. Maar ja, de modulatie werkt hier ook voor de rest bijna nooit zoals ik zou willen.
Oh ja, toch nog een voordeel van stille modus: met normaal vol vermogen moduleert die vaak te laat omlaag, zodat de wp gauw weer uit gaat. Met stille modus zijn de runs langer. Dat is opzich al beter voor de COP lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
hackbard schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:43:
[...]

heb ik hier nog niet zo gezien. We hadden al vaker de discussie of laag vermogen, en stille modus, een hoger COP betekenen. Eigenlijk heb ik nog steeds niet echt bewijs, maar qua gevoel zal het wel. Op dit moment draai ik zoveel mogelijk stille modus, omdat anders bij opstart vaak na precies 10 minuten van die onnodige defrosts komen, zoals @HansRemmerswaal eerder vertelde. Onnodig want buitentemperatuur boven de 5 en geen ijsvorming. Bij stille modus gebeurt dat niet, en dat zal zeker de COP helpen. Maar ja, de modulatie werkt hier ook voor de rest bijna nooit zoals ik zou willen.
Oh ja, toch nog een voordeel van stille modus: met normaal vol vermogen moduleert die vaak te laat omlaag, zodat de wp gauw weer uit gaat. Met stille modus zijn de runs langer. Dat is opzich al beter voor de COP lijkt mij.
Fijn dat ik bij jullie dezelfde problemen zie met defrosts, modulatie en andere dingen. Na een half jaar heb ik nog steeds vaak moeite met de werking. Mis vaak de logica. Nooit meegemaakt met Bosch waarvan ik altijd fan was.
Als buiten de temperatuur blijft stijgen start een run met 6kw, de volgende run met 7kw en de derde run met 8kw. Tja ... dat kan ... dat gebeurt ... maar waarom?
Buiten boven de 10gr is meestal 1 defrost per dag. Waarom?
Berekende aanvoer daalt van 23gr naar 22gr
Gisteren bij 9.1gr buiten en vandaag bij 10.8gr buiten. Hoezo?
Etc etc

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:39:
[...]
Je kijkt wel naar de gedempte buitentemperatuur?
Verder kan dit verschil ook nog komen omdat je de ruimte invloed hebt aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PieterL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Fijn dat ik bij jullie dezelfde problemen zie met defrosts, modulatie en andere dingen. Na een half jaar heb ik nog steeds vaak moeite met de werking. Mis vaak de logica. Nooit meegemaakt met Bosch waarvan ik altijd fan was.
Als buiten de temperatuur blijft stijgen start een run met 6kw, de volgende run met 7kw en de derde run met 8kw. Tja ... dat kan ... dat gebeurt ... maar waarom?
Buiten boven de 10gr is meestal 1 defrost per dag. Waarom?
Etc etc
Defrosts hangen bij mij (monoblock 7kW) heel erg af van de luchtvocht en temperatuur buiten en hoe hard de WP moet werken. Bij mij is nog nooit voorgekomen dat hij ging ontdooien zonder dat het blok ingevroren was (wat ik hier wel lees over de split variant). Het monoblock heeft volgens mij ook een grotere warmtewisselaar waardoor die minder snel invriest dan de split variant.

De berekende aanvoer gaat op basis van een gedempte buitentemperatuur, hoe groter de temperatuurverschillen overdag (zoals laatste dagen) en hoe groter je demping, hoe erger de WP als het ware achter de feiten aan loopt. Als je wilt dat de aanvoertemperatuur heftiger reageert op de buitentemperatuur, zou je de demping uit kunnen zetten. Dat heeft dan weer als nadeel dat de temperatuur best wel flink fluctueert en je WP dus meer zal heen en weer moduleren tussen verschillende vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:40:
[...]

Je kijkt wel naar de gedempte buitentemperatuur?
Verder kan dit verschil ook nog komen omdat je de ruimte invloed hebt aanstaan.
De demping heb ik uitgezet.
De binnentemperatuur was zoals meestal meer dan 0.5C hoger dan de nagestreefde 20C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
jaapzb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Defrosts hangen bij mij (monoblock 7kW) heel erg af van de luchtvocht en temperatuur buiten en hoe hard de WP moet werken. Bij mij is nog nooit voorgekomen dat hij ging ontdooien zonder dat het blok ingevroren was (wat ik hier wel lees over de split variant). Het monoblock heeft volgens mij ook een grotere warmtewisselaar waardoor die minder snel invriest dan de split variant.

De berekende aanvoer gaat op basis van een gedempte buitentemperatuur, hoe groter de temperatuurverschillen overdag (zoals laatste dagen) en hoe groter je demping, hoe erger de WP als het ware achter de feiten aan loopt. Als je wilt dat de aanvoertemperatuur heftiger reageert op de buitentemperatuur, zou je de demping uit kunnen zetten. Dat heeft dan weer als nadeel dat de temperatuur best wel flink fluctueert en je WP dus meer zal heen en weer moduleren tussen verschillende vermogens.
Helaas kan ik de luchtvochtigheid van buiten nergens vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K82iQ7ibkaYfba_0oMlT1SRJwTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncVQ9z9usVhOsKqEzSfMW0kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aZLqjhjTgFwE3H91gCrT4OVS2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZpF3HKWsQfTynFn1KZd8WSG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRRcUYbe-f_IY6b_OJwjHAh6huI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGBaTPyVA7wAAEfwq1KWmdhb.jpg?f=fotoalbum_large
Ikzelf zie de logica niet van stijgende compr vermogen bij stijgende buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
PieterL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:33:
[...]

Ikzelf zie de logica niet van stijgende compr vermogen bij stijgende buitentemperatuur.
dat is een makkie:
bij hogere buitentemperatuur is het afgegeven vermogen hoger bij gelijkblijvend opgenomen vermogen.
Of anders gezegd, de COP is hoger.
Bij min 5 buiten krijg je per opgenomen kW misschien 3 kW warmte geleverd, bij plus 15 kan dat zomaar 5 kW zijn bijvoorbeeld.

edit: is dat een defrost kort na de start, voor middernacht 11 maart?
in totaal zie ik op je plaatjes tijdens hogere buitentemperatuur wel minder vermogen. De runs zijn korter, ook zijn de peaks iets hoger vanwege het bovenstaande effect.
De preciese formule voor berekening stooklijn/ aanvoerstreeftemperatuur hadden we hier nog niet kunnen vinden. Het blijft een blackbox.

[ Voor 27% gewijzigd door hackbard op 11-03-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 11:12:

Wat ik tot nu toe heb gezien/getest: in stille modus:
- start de pomp op een lager vermogen
- moduleert de pomp sneller terug.

Als de pomp lager vermogen start/loop heeft dat volgende gevolgen:
- de koude kant van de compressor wordt minder koud -> minder ijs, minder defrosts
- de delta-T van de comrpessor is kleiner: dus de COP hoger
- de pomp zal langer in modulatie kunnen blijven, minder starts hoeven maken en daarmee is ook de cop hoger.

dus ja.. ik denk dat stille modus beter is. zolang het kan (het max vermogen groot genoeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
hackbard schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:33:
[...]

De preciese formule voor berekening stooklijn/ aanvoerstreeftemperatuur hadden we hier nog niet kunnen vinden. Het blijft een blackbox.
Ah, daar had ik juist al een vraag over... want met dat probleem zat ik ook al !

Ik heb de stooklijn met voetpunt aan staan.
Met een hele simpele -10/+20 => 20/50 stooklijn (1 graad per graad)

nu zou ik verwachte dat de de invloed van de kamer-thermostaat setting (HC1 manual temperatur of HC1 selected roomtemperatur) ook 1 graad per graad zou zijn: m.a.w. van 20 -> 21 graden kamerthermostaat setting, zou ik verwachten dan ook de stooklijn 1 graad verschoven wordt (gelijk blijvende buitentemperatuur, geen ruimteinvloed)).

of ander gezegd: verschuiving van de gekozen binnentemperatuur levert hetzelfde resultaat als verandering van de buitentemperatuur... maar helaas lijkt dat niet zo te zijn ...

Wat weten we wel???
Leuk die Nefit WP cursus die ik nog even gevolgd heb... maar dat verhaal van de stooklijn is dus in de praktijk anders geimplementeerd door Nefit zelf :-(.

ps.: wat ik al wel gezien heb, is dat er een afronding in zit: je ziet alleen hele graden op de stooklijn, en dat maakt de interpretatie moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
hackbard schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:33:
[...]

dat is een makkie:
bij hogere buitentemperatuur is het afgegeven vermogen hoger bij gelijkblijvend opgenomen vermogen.
Of anders gezegd, de COP is hoger.
Bij min 5 buiten krijg je per opgenomen kW misschien 3 kW warmte geleverd, bij plus 15 kan dat zomaar 5 kW zijn bijvoorbeeld.

edit: is dat een defrost kort na de start, voor middernacht 11 maart?
in totaal zie ik op je plaatjes tijdens hogere buitentemperatuur wel minder vermogen. De runs zijn korter, ook zijn de peaks iets hoger vanwege het bovenstaande effect.
Begin de 11e was een defrost ja.

Het compressorvermogen steeg tijdens het warmer worden buiten. Was de aanleiding voor mijn vraag. Blijf dat vreemd vinden.

Met de hogere peaks en kortere runs is de COP bij mij niet hoger maar lager. Lijkt ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankMosselveld
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08-04 16:04
Hallo allemaal, ik heb sinds 2 jaar een Nefit Enviline IDU split8-15E en een ODUsplit15t als buitenunit. Door de tips op dit forum heb ik mijn warmtepomp wel wat energie-efficienter kunnen maken. Ook de tips voor het koelen in de zomer (luchtvochtigheid van de thermostaat) hebben mij geholpen. Ik heb geen monitoring (ik ben echt niet technisch) maar zie wel aan het stroomverbruik en het minder draaien van de compressor dat ik minder stroom verbruik. Ik wil dit echter nog wel wat naar beneden halen, als dat gaat.
Bij de SWW heb je 3 programma's: Comfort, Eco en Eco+. Het vreemde is dat ik niet kan kiezen voor Eco+, alleen voor Comfort en Eco.
Ik heb het gevraagd aan de installateur, maar die zegt dat 'het alleen zou kunnen als je met een klokprogramma stookt en niet met een naregeling'.
Weet iemand hier waardoor dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:26:
[...]

Begin de 11e was een defrost ja.

Het compressorvermogen steeg tijdens het warmer worden buiten. Was de aanleiding voor mijn vraag. Blijf dat vreemd vinden.

Met de hogere peaks en kortere runs is de COP bij mij niet hoger maar lager. Lijkt ook logisch.
Die opstart piek is niet te voorkomen, zo werkt de NEFIT nu eenmaal.
De lengte van de run is afhankelijk van de aan/uit hysteresis, als je korte runs hebt dan zit je current flow temperatuur te hoog boven je target flow temperatuur. Kan zijn dat je minimale vermogen gewoon te hoog is voor de huidige buiten temperatuur.

COP staat in principe los van de hoge peak en kort run. Het is afgegeven vermogen / opgenomen vermogen. Ook met een korte run kun je een hoge COP hebben. Maar de opstart piek is minder efficient dan de rest van de run normaal gesproken, dus met een langere run is het effect van de opstartpiek wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
FrankMosselveld schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:06:
Hallo allemaal, ik heb sinds 2 jaar een Nefit Enviline IDU split8-15E en een ODUsplit15t als buitenunit. Door de tips op dit forum heb ik mijn warmtepomp wel wat energie-efficienter kunnen maken. Ook de tips voor het koelen in de zomer (luchtvochtigheid van de thermostaat) hebben mij geholpen. Ik heb geen monitoring (ik ben echt niet technisch) maar zie wel aan het stroomverbruik en het minder draaien van de compressor dat ik minder stroom verbruik. Ik wil dit echter nog wel wat naar beneden halen, als dat gaat.
Bij de SWW heb je 3 programma's: Comfort, Eco en Eco+. Het vreemde is dat ik niet kan kiezen voor Eco+, alleen voor Comfort en Eco.
Ik heb het gevraagd aan de installateur, maar die zegt dat 'het alleen zou kunnen als je met een klokprogramma stookt en niet met een naregeling'.
Weet iemand hier waardoor dit komt?
Heeft de naregeling niet te maken met het CV gedeelte? De ECO+ met het SWW gedeelte.
Bij mij werkt ECO+ ook niet en ik heb geen naregeling. Misschien is het afhankelijk van het type WP.

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-03-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Willem senior schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:53:
[...]

Ik ben alles nog eens nagegaan maar ik heb het lek nog niet kunnen vinden, ik zie dat er achter in de binnenunit een expansievat zit, weet je wellicht hoe ik die kan testen? Misschien is daar iets mee aan de hand. Aan de bovenkant kan ik er bij om er op te tikken echter aan de onderkant niet, daarom is het wat lastig om het op de 'standaard' manier te testen.

[ Voor 12% gewijzigd door Avvd op 12-03-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:54
Willem senior schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Dat is uiteraard ook goed om te doen
Ik heb ook zonnepanelen en als die genoeg opwekken verwarm ik het boilervat op zonne-energie
Maar de vloerverwarming warm houden terwijl de deur open staat vind ik zonde +
Dat het dan te warm in huis wordt gisteren was het 22 graden
En vandaag 21graden in huis en de deur staat open naar de serre
Heb je hiervoor een automation geschreven? Ik ben wel benieuwd hoe deze dan werkt... 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:17:
[...]

Heb je hiervoor een automation geschreven? Ik ben wel benieuwd hoe deze dan werkt... 😀
Nee daar heb ik geen automatisering voor gemaakt anders heb je kans op een koude douche
Maar vanaf 14:00 smiddags Leveren (wekken) de zonnepanelen het meeste op hier
En dan mag het boilervat verwarmt worden als deze kouder dan 40 graden is
Dat opwarmen mag tot 16:30 dan stopt het boilervat verwarmings programma
(Wel een automation maar dan met het klokprogramma van de warmtepomp zelf )
Simpel maar het werkt goed en geen koude douche :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 12:00

tomtom901

Moderator General Chat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Sn2N1cB51u7LfDKP9HTDoDYhGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gENi9oLpSoiwp1L5Iu0ENSYl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsU5MUsPTU8p2s76nuSlsG_Va8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GjVGPpHx02KEkX7cv0qQcOh.jpg?f=fotoalbum_large

Kan een van de kenners mij vertellen waar de service jack zit? Ik kan hem niet echt duidelijk herkennen.

Betreft een Nefit Compress 7400i 7.0 T monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
tomtom901 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan een van de kenners mij vertellen waar de service jack zit? Ik kan hem niet echt duidelijk herkennen.
Bij mij hing er een los zwart kabeltje waar dus een 3,5 mm jack ingeplugd kon worden. Welk type binnenunit heb je?

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
mobstaa schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:37:
[...]

Bij mij hing er een los zwart kabeltje waar dus een 3,5 mm jack ingeplugd kon worden. Welk type binnenunit heb je?
Volgens mij deze;

Enviline Tower IDU Monoblock 5-9T 400V Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zo zit het bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_Jg_lUKZ-hIvGwpvZgDVPdDWMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHI6Fpq2qMpcCY8xTXjYdRDG.jpg?f=fotoalbum_large

Dus helemaal rechts in de behuizing.

[ Voor 4% gewijzigd door mobstaa op 13-03-2024 13:56 ]

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
mobstaa schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:54:
Zo zit het bij mij:

[Afbeelding]

Dus helemaal rechts in de behuizing.
Heb je een foto van heel het ding? Misschien heb jij wel iets anders |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
tomtom901 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Betreft een Nefit Compress 7400i 7.0 T monoblock
Zit verstopt in de linker hoek bij mij zie foto
Eerste foto laat op,de grijze isolatie het stekkertje zien waar deze hangt
Op,de tweede heb ik het service kabeltje met witte sticker naar voren gehaald
En nog een foto met cirkel om makkelijk het stekkertje te vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZX4j1Fo0vCQJ7obmw8BOM41d6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nA9AcK89vzqTFVdHCzAPxlg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzlRVlQopOd0Ls0TJSIgy6nGVx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wg5mibbUJw8qWhhEby7SCDQX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qva4JuN5wv-aLcMAR6pvTY5867E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orPJFW9O3JhdG7eaFdo41S4h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 13-03-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Willem senior schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:30:
[...]

Zit verstopt in de linker hoek bij mij zie foto
Eerste foto laat op,de grijze isolatie het stekkertje zien waar deze hangt
Op,de tweede heb ik het service kabeltje met witte sticker naar voren gehaald
En nog een foto met cirkel om makkelijk het stekkertje te vinden

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank voor het meedenken, morgen nog eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
@Willem senior - heb je ook nog een iets grotere foto van jouw hele unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
tomtom901 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:19:
@Willem senior - heb je ook nog een iets grotere foto van jouw hele unit?
Hier grotere foto maar het electriche deel heb ik dicht gelaten
Het zwarte stekkertje zie je nog net zitten
Links bij de flexibele slang van de boiler
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCrPQB9gshJHdisFSYFdT62WsJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKPaRVxmufVw7313Qip11QXp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Heel duidelijk, dankje, ik laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik had vannacht voor het eerst dat de WP echt een lange periode onder het officiele minimale vermogen (van 2,1 kW) ging leveren. Op dit lage vermogen haalde hij de streeftemperatuur precies, dus dat ging wel goed.

Mijn WP stond in stille modus in deze periode.

Kan het zijn dat in stille modus niet alleen het maximale vermogen begrenst word, maar ook het minimale vermogen verlaagd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdm-SWYnJBLwXXOeguUNNR8xQaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjuUH44D2EHyyp5pavEylzkw.png?f=fotoalbum_large

Zoals het nu lijkt is voor mijn WP bij gewoon bedrijf het minimale vermogen 2,1kW en het maximale vermogen ergens rond 7kW (zoals de fabrikant ook beschrijft in de documentatie).

In het stille bedrijf lijkt het minimale vermogen op 1,7kW te liggen, en het maximale vermogen ergens rond 5kW.

Ik vond het wel opvallend, in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
@Willem senior @mobstaa Vakmensen met passie bestaan nog, de installateur was toevallig op een andere klus in ons nieuwbouwproject dus die is even binnen gewipt en heeft hem tevoorschijn getoverd. Zat inderdaad links verstopt achter die grijze slang zoals jij zei @Willem senior.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQNQDJ30ewOfQ-34mD9c6rtHvM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZvJzO9nWh0NyxO8ogCfgMpk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:33:
[...]

Helaas kan ik de luchtvochtigheid van buiten nergens vinden
Je kunt deze eventueel uit AccuWeather uitlezen, dan heb je deze van een weerstation dichtbij. Niet 100% accuraat voor je locatie maar misschien beter dan niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj75v_idzdj4pePvFa6h38hoyVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQKPTB1qNsCzlwX5zyYTxZBY.jpg?f=fotoalbum_large

- sensor:
- name: AccuWeather Humidity
unique_id: sensor.accuweather.humidity
device_class: humidity
unit_of_measurement: '%'
icon: mdi:water-percent
state_class: measurement
state: >
{{ (state_attr('weather.thuis', 'humidity') | int(default=0)) | round(0,default=0)}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Je kunt deze eventueel uit AccuWeather uitlezen, dan heb je deze van een weerstation dichtbij. Niet 100% accuraat voor je locatie maar misschien beter dan niets.
of openweathermap.humidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:35:
Ik had vannacht voor het eerst dat de WP echt een lange periode onder het officiele minimale vermogen (van 2,1 kW) ging leveren. Op dit lage vermogen haalde hij de streeftemperatuur precies, dus dat ging wel goed.

Mijn WP stond in stille modus in deze periode.

Kan het zijn dat in stille modus niet alleen het maximale vermogen begrenst word, maar ook het minimale vermogen verlaagd?
@jaapzb
ik kan met zekerheid zeggen dat modulatie onder het 'opgegeven' minimum ook in 'normal'-mode (niet stil) voorkomt, alleen veel minder graag.. dus heeel lastig op te roepen (maar ikheb het zien gebeuren bij de mijne).

mijn enviline 9kW monoblock heeft een minimum modulatie van 34% (sensor.boiler_curburnpow), wat meestal zo rond de 3 kW oplevert (sensor.boiler_hppower).

Onder omstandigheden wil ie daar onder, terug naar minima van ~1.4 kW. Het lijkt alleen te gebeuren bij target-flow-temperatures onder de 28 graden.
en het moet direct na de eerste opstart piek ingezet worden.
ALs de regeling eenmaal weer in de buurt komt van de Nefit-minimum waarde (34%?) dan loopt ie daar snel naar toe en, dan blijft ie daar in hangen, en komt niet meer lager in dezelfde run (ook niet als je bewust het vermogen naar 10% probeert te drukken.

met number.boiler_hpmaxpower kan ik het maxumum vermogen handmatig limiteren.

voorbeeld van lager run (9kW Enviline mono):
- direct bij opstart gaat de modulatie onder het 'minimum'
- rond 11:00 klimt de modulatie ineens terug naar het 'minimum' en 'lockt'daar. Waardoor de pomp uiteindelijk een keer uit gaat en vrij kort daarna weer opstart. Als ie terug om laag gemoduleerd had had ie kunnen blijven draaien.
- modulatie van de pomp is met zekerheid laag: bijbehorend stroomverbruik ordes 300-400 W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/au6NFmpmZS-lR6-Y6bV7Dr7lUbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUYQMagzgRJVOOPbM2N5X4wR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door lc8 op 14-03-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Apart hoor, wat zou ik graag eens in die regelsoftware van deze warmtepompen duiken om te kijken wat ze nou eigenlijk allemaal doen :) Toch vreemd dat ze een minimumvermogen adverteren waar de regeling vervolgens alsnog onder duikt, ook al heeft hij duidelijk een sterke voorkeur voor dat minimumvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
  • Laatst online: 09:57
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:36:
Mensen ervaringen met zelf de compressor isoleren met producten zoals deze? https://www.soniflex.com/...or-compressoren/H80700401

Onze odu split 4 staat nu op veren, dus er is nu 0 contactgeluid. Maar die krengen maken bij vollast nog steeds max 68dB luchtgeluid, dus dat merk je nog wel in de slaapkamers er naast. Alleen in de informatieblad hebben ze heel leuk de Geen suggesties tot 100Hz, terwijl onder de 100Hz juist het probleem is.
Vandaag onze udo split 4 met het soni SB 700
geluidsisolatiepaneel ingepakt.

Is wel even een lastig klusje maar met wat passen en meten is het gelukt. We zijn er ongeveer 2 uur mee bezig geweest. Hebben we ook nog tijd gehad voor een bakkje koffie.
De bestaande (geluid) isolatie is de helft van de dikte dan de soni SB 700 mat en sloot niet goed aan om de compressor. Met het goed en sluitend aanbrengen van het soni SB 700 geluidsisolatiepaneel is er duidelijk verbetering te bereiken. Of daar jouw klachten mee zijn verholpen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@De Eik ah tof! Was 1 stuk van 0,5m2 voldoende? Ook gewoon over de bestaande geplaatst?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2024 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
  • Laatst online: 09:57
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:34:
@De Eik ah tof! Was 1 stuk van 0,5m2 voldoende? Ook gewoon over de bestaande geplaatst?
De bestaande moet worden verwijderd!
Past anders niet.
De 0,5m2 is ruim voldoende.
Let op dat je ca. 4,5 cm extra neemt op de diameter op de compressor en dan met 3,14 vermenigvuldigen, om goed om de compressor te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door De Eik op 15-03-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Wat zou het gat moeten zijn tussen de target flow en de current flow in een goede run? Ik heb de TS al een paar keer gelezen maar krijg die vraag niet helemaal helder. Ik heb op onze WP de BBQ kees aangesloten en zie een gat van 2 graden tussen de TC1 en de current flow.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYT9OPBrt_lucfNOpXBu9F_CazI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Id2wRUk7U3yjS3INeuUTAfhu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8avHiE-5FU509Zzw1GeSYp5vf8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G8wAPtQHDS8ijHVte5IvIThd.png?f=fotoalbum_large

De WP is momenteel wel aan het verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
tomtom901 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:34:
Wat zou het gat moeten zijn tussen de target flow en de current flow in een goede run? Ik heb de TS al een paar keer gelezen maar krijg die vraag niet helemaal helder. Ik heb op onze WP de BBQ kees aangesloten en zie een gat van 2 graden tussen de TC1 en de current flow.
Zo klein mogelijk…
Des te kleiner het verschil des te langer de run.

Met zo’n current flow / target flow plaatje als jij hebt zou ik zeer tevreden zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 16-03-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:38:
[...]

Zo klein mogelijk…

Met zo’n current flow / target flow plaatje als jij hebt zou ik zeer tevreden zijn.
Het is nog iets bijgetrokken zelfs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNtxf4eV5OvESzuBJ9SB3wrpzxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBDbsopeUJjW8RqLIHY1ADly.png?f=fotoalbum_large

Andere vraag; hoe moet ik de Compressor power output interpreteren, is dit het verwarm vermogen in kW? En WP Total energy consumption is wat de WP aan kWh gebruikt? Is er ergens te vinden wat al die sensors precies meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 07:38:
[...]

Zo klein mogelijk…

Een prachtige run ja. Top.
Maar voor de run start ligt aanvoer H0 dik onder zowel TC1 als TC0.
Wat is hiervan de oorzaak?
De aanvoer is toch de resultante van die 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
PieterL schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Een prachtige run ja. Top.
Maar voor de run start ligt aanvoer H0 dik onder zowel TC1 als TC0.
Wat is hiervan de oorzaak?
De aanvoer is toch de resultante van die 2?
Misschien omdat ik gisteren de WP pas voor het eerst heb laten verwarmen, het stucwerk moest nog drogen dus de WP stond tot gisteren "uit" (verwarmbedrijf niet actief)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
tomtom901 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:50:
[...]

Misschien omdat ik gisteren de WP pas voor het eerst heb laten verwarmen, het stucwerk moest nog drogen dus de WP stond tot gisteren "uit" (verwarmbedrijf niet actief)?
Ah ... helder ... aanvoer zal dus nu buiten de run zo'n beetje halverwege tussen tc1 en tc0 liggen. Klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
PieterL schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Ah ... helder ... aanvoer zal dus nu buiten de run zo'n beetje halverwege tussen tc1 en tc0 liggen. Klopt?
Zo ziet het er nu uit, run is nog bezig.

Welke sensor is aanvoer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB1ga5u15EH5WZoHOV4cYrPRtHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/psNwSZVAHf2tEG7QFa8TOR9f.png?f=fotoalbum_large

De WP moet nog ongeveer 0.5 graad voor we op de room temperature target zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • De ems-esp Boiler Current flow temperature is de aanvoertemperatuur.
  • De ems-esp Thermostat hc1 Target flow temperature is de gewenste aanvoertemperatuur volgens de stooklijn.
  • De TC1 is wat er uit je warmtepomp komt, normaal is deze ongeveer gelijk aan de current flow temperature.
  • De TC0 is wat er je warmtepomp weer inkomt, retour water temperatuur.
Misschien moeten we toch een keer een mooi plaatje stoppen in de openingspost met de positie van alle sensoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:27:
[...]

Misschien moeten we toch een keer een mooi plaatje stoppen in de openingspost met de positie van alle sensoren...
Zo gek nog niet, maar bedankt voor de verduidelijking :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhtmHeZO_c-lJqAF0pWeigi6tnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ChcYYD6ZpTjQ7lRjKkwFmqRp.png?f=fotoalbum_large

Ziet er goed uit denk ik. Nog 0,2 graad tot de target room temperature.

Ook mooi om te zien dat de compressor redelijk rustig lijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9dlbEh_w7QegcKlfyZ8weIAKlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zt8xlKmZ1eVnEm42YOAaOHxG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 10:54
tomtom901 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:08:
[Afbeelding]

Ziet er goed uit denk ik. Nog 0,2 graad tot de target room temperature.

Ook mooi om te zien dat de compressor redelijk rustig lijkt.

[Afbeelding]
Wat voor temperatuur is het in de kamer? Hier hebben we de thermostaat op 20 graden. Met 19 graden aanvoer (targetflow) zouden we hier aan het koelen zijn. ;)

Ter vergelijk. Met de 7 graden nu buiten is hier de targetflow 30 graden om 20 graden ruimte temperatuur te houden. (Huis uit 1905 verwarmd met lage temperatuur radiatoren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
arjenvdknijff schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:03:
[...]

Wat voor temperatuur is het in de kamer? Hier hebben we de thermostaat op 20 graden. Met 19 graden aanvoer (targetflow) zouden we hier aan het koelen zijn. ;)

Ter vergelijk. Met de 7 graden nu buiten is hier de targetflow 30 graden om 20 graden ruimte temperatuur te houden. (Huis uit 1905 verwarmd met lage temperatuur radiatoren)
Nu 16 graden, maar is nog niet bewoond, dus is puur om het stucwerk vast wat te laten wennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:27:
[...]
  • De ems-esp Boiler Current flow temperature is de aanvoertemperatuur.
  • De ems-esp Thermostat hc1 Target flow temperature is de gewenste aanvoertemperatuur volgens de stooklijn.
  • De TC1 is wat er uit je warmtepomp komt, normaal is deze ongeveer gelijk aan de current flow temperature.
  • De TC0 is wat er je warmtepomp weer inkomt, retour water temperatuur.
volgens mij is het om heel precies te zijn zo:
  • T0=Currentflowtemperature: de 'losse' sensor aan de rode draad die direct na het T-stuk (naar de top van het buffer) op de CV aanvoer zit (meet CV aanvoer gemengd met wat er evt uit het buffer komt; Als er geen buffer is, zit ie ergens op de CV aanvoer)
  • TC0 (heat carrier return (to ODU)) zit in de IDU op de retour naar de ODU
  • TC1 (heat carrier forward (from ODU)) zit ook in de IDU volgens mij net na de elektrische-heater: is dus erg gelijkend aan T0 zolang er geen menging uit het buffer is)
  • TC3 zit in de ODU, (water)uitgang van de condensor (en is dus nagenoeg gelijk aan TC1 zolang de E-heater niet aan is)
- de compressor probeert T0 gelijkt te maken aan de target-flow-temperatuur
- de primaire cv pomp (in de IDU) probeert de delta-T tussen TC3 en TC0 (niet T0!) constant te houden op ingestelde delta-T door meer of minder te pompen.

Dit 'plaatje' staat (deels) in de Nefit documentatie van de IDU en ODU. daar staat TC1 echter op de CV groep getekend, terwijl ie bij mij toch echt inde IDU zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
lc8 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:57:
[...]

volgens mij is het om heel precies te zijn zo:
  • T0=Currentflowtemperature: de 'losse' sensor aan de rode draad die direct na het T-stuk (naar de top van het buffer) op de CV aanvoer zit (meet CV aanvoer gemengd met wat er evt uit het buffer komt; Als er geen buffer is, zit ie ergens op de CV aanvoer)
  • TC0 (heat carrier return (to ODU)) zit in de IDU op de retour naar de ODU
  • TC1 (heat carrier forward (from ODU)) zit ook in de IDU volgens mij net na de elektrische-heater: is dus erg gelijkend aan T0 zolang er geen menging uit het buffer is)
  • TC3 zit in de ODU, (water)uitgang van de condensor (en is dus nagenoeg gelijk aan TC1 zolang de E-heater niet aan is)
- de compressor probeert T0 gelijkt te maken aan de target-flow-temperatuur
- de primaire cv pomp (in de IDU) probeert de delta-T tussen TC3 en TC0 (niet T0!) constant te houden op ingestelde delta-T door meer of minder te pompen.

Dit 'plaatje' staat (deels) in de Nefit documentatie van de IDU en ODU. daar staat TC1 echter op de CV groep getekend, terwijl ie bij mij toch echt inde IDU zit...
T0 compressor
Ah ... daarom zit mijn compressor beetje aan de hoge kant. Mijn T0 sensor geeft 0.5C te laag aan. Moet sensor dus opnieuw laten monteren...

T0 hysteresis
Wordt de hysteresis berekend aan het begin van een periode of wordt die permanent herrekend?

TC1 positie
Ook bij mij zat TC1 binnen in de IDU. Laatst een bezoek gehad van een techneut van Nefit/Bosch. Die heeft een nieuwe sensor TC1 gemonteerd, net buiten/onder de IDU.
Kweet niet waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Ik zit nog te kijken hoe je nu het slimst om kan gaan met SWW maken. In het topic lees ik een aantal verschilende dingen;

- Combineren met zonne energie van de PV panelen.
- Combineren met de legionella run, door voorafgaand aan de legionella run SWW te maken en alleen voor het laatste stuk legionella het elektrische element te gebruiken.

Wellicht kunnen mensen hier delen hoe ze dat hebben opgezet voor een zo optimaal mogelijk verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:44
tomtom901 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:45:

Wellicht kunnen mensen hier delen hoe ze dat hebben opgezet voor een zo optimaal mogelijk verbruik?
Wellicht heb je er niets aan. Wij hebben 4 zonneboilers op het dak die voor SWW zorgen. In de avonduren tot de ochtend heb ik een programma lopen om bij te verwarmen als dat nodig is. Als de zon sterk genoeg is, gebeurt dat niet. Ik weet dat de nacht niet de meest efficiënte tijd is om op te warmen, maar het is een borging voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
tomtom901 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:22:
[...]

Zo gek nog niet, maar bedankt voor de verduidelijking :D
Leuk om te vergelijken met een systeem met naregeling. Dan zie je de current flow op en neer gaan met de warmtevraag. Wanneer er even geen vraag is dan loopt het over het buffervat. Maar de WP blijft verder redelijk rustig draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nBurmFJWMGFFx4Z8aQXfbNlY8IU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4stPeH9gOODirScNTsZt6eaY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JvdBosch schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Leuk om te vergelijken met een systeem met naregeling. Dan zie je de current flow op en neer gaan met de warmtevraag. Wanneer er even geen vraag is dan loopt het over het buffervat. Maar de WP blijft verder redelijk rustig draaien.

[Afbeelding]
Welke naregeling heb je? Met evohome kan je dit wel stabieler krijgen (via warmtepompmodule en een tijdsrelais op zonekleppen). Bij mij zag het er vorig seizoen ook zo uit, nu niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
jaapzb schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:48:
[...]

Welke naregeling heb je? Met evohome kan je dit wel stabieler krijgen (via warmtepompmodule en een tijdsrelais op zonekleppen). Bij mij zag het er vorig seizoen ook zo uit, nu niet meer
Evohome inderdaad. Ik heb de BDR91T en HCE80. Hoe heb je het dan aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:44
JvdBosch schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar! Ik zal eens kijken welke hardware ik heb van Evo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Siedo schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Ben ik ook wel nieuwsgierig naar! Ik zal eens kijken welke hardware ik heb van Evo.
Waarschijnlijk een tijd-relais op de HCE80 uitgangen, zodat de zones minder vaak dicht zitten? Ik heb ook al eens proberen te spelen met de instellingen van de warmtepompmodule, maar ik heb die 5 á 6 schakelingen per uur er niet uit weten te krijgen, dat zit in de HCE80 denk ik.

Ook heb ik een ZWave tussenstekker op de BDR91T, zodat ik kan zien aan het aantal Watt wat hij trekt, hoeveel warmtevraag er is. Als er weinig is zet ik de WP uit via een Home Assistant automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
PieterL schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:46:
[...]

T0 compressor
Ah ... daarom zit mijn compressor beetje aan de hoge kant. Mijn T0 sensor geeft 0.5C te laag aan. Moet sensor dus opnieuw laten monteren...

T0 hysteresis
Wordt de hysteresis berekend aan het begin van een periode of wordt die permanent herrekend?

TC1 positie
Ook bij mij zat TC1 binnen in de IDU. Laatst een bezoek gehad van een techneut van Nefit/Bosch. Die heeft een nieuwe sensor TC1 gemonteerd, net buiten/onder de IDU.
Kweet niet waarom
T0 zit 'open' gemonteerd waarschijnlijk (meestal met tiewraps tegen de buis): goed strak en af isoleren met buisisolatie (die er toch zou moeten zitten anti-condens) zou de juiste waarde moeten geven. Maar helemaal gelijk aan TC0 wordt ie niet: sowieso twijfel ik of de nauwkeurigheid van die sensors wel 0.1 graad is ofzo ...

Tvens: die 0.5 graad maakt geen moer uit, effectief is dit is dan puur een offset van de stooklijn: dus je kunt ook gewoon de stooklijn wat verlagen. veel van de instellingen gaan sowieso per hele graad!

Hysterese: (ik haat dat woord want het is hier fout gebruikt): Volgens mij heeft ie gewoon een PID op T0. Als ie de warmte niet kwijt raakt op minimum vermogen, dan loopt de integraal (I-actie) langzaam op en drukt de 'selected power' naar beneden totdat die 0 (<2?) wordt en dan stopt de run.

Je kunt (zie script, z ie topicstart) de integraal van de fout ( in K*min dus) zichtbaar maken: maar bij mij levert dat geen vaste waarde op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
JvdBosch schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:53:
[...]

uit nieuwsgierigheid: Heb je de EVohome aan de WP (Enviline?) gekoppeld (via aan/uit of OT-converter?) of draait de WP gewoon alleen zijn stooklijn zonder enige compensatie?

kijk op de Evo-Home in het systeem overzicht eens naar de standen van de regelaars: Als die allemaal bijna dicht staan, staat je stooklijn gewoon te hoog.

[ Voor 17% gewijzigd door lc8 op 18-03-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
JvdBosch schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:31:
[...]

[Afbeelding]
De currentflow (=T0) stuitert steeds naar beneden terwijl TC1 ongeveer gelijk blijft: Dus er wordt steeds even koud water vanuit de top van het buffer bijgemengd (de CV omloop loopt harder dan de primaire omloop).
Waarschijnlijk reageert de primaire pomp daar op (als het koude water door het systeem is) en gaat minder hard lopen ... feed forward => oscillatie.

- zorg dat de regelingen altijd flink open blijven door de stooklijn laag genoeg te zetten: alles bijna-dicht kan ie niet regelen
- plot de primaire pomp circulatie speed ook eens... (boiler_hpcircspd)

- pas de flows aan (ofwel delta-T WP instelling, ofwel Buderus flow instelling (delta-P constant ?)
- of pas een van de dempingen aan (op de evohome of op de WP: lastig...)

Pagina: 1 ... 78 ... 105 Laatste