Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 14:59
lc8 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:22:
[...]

@hackbard
kun je zeggen waar die in het menu op de IDU zit of wat de exacte naam in EMS-esp gateway is (want ik kan deze niet vinden...)
ik heb wel
- HC1 heatpump operation mode (in/off/cooling/heating)
- HC1 mode (off/manual/auto)
- HC1 conbtrol mode(weather comp/n/a,roon, power,constant)

(ps, run plaatje toegevoegd aan mijn originele post ter verduidleijking)
in de servicemenu onder pompen heb ik de bedr.mod.prim. cv-pomp
op de bbqkees is dit denk ik nog niet in de laatste v.3.6.4 beschikbaar, wel in de dev's . Ik heb 3.6.5-dev.4

TC3/TC0 verlagen heeft bij mij niet het gewenste resultaat gehad tot nu toe, maar ik zal er weer eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30
@hackbard
check: die instelling staat (en stond) op auto. ik kan natuurlijk niet zien wat de circulatiepomp daadwerkelijk doet; zie plot.

mbt die lage modulatie, het lijkt er op dat ie dan tijdens het 3kW (afgifte) bedrijf voldoende dichtbij de target-temp moet zijn, anders gebeurt het niet. (maarzoals gezegd: ik zie de logica ook nog niet geheel.. ben ook nog aan het experimenteren met de sttings hiervoor).

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
lc8 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:46:
@hackbard

[...]

Tja

check: die instelling staat (en stond) op auto. ik kan natuurlijk niet zien wat de circulatiepomp daadwerkelijk doet; zie plot.

mbt die lage modulatie, het lijkt er op dat ie dan tijdens het 3kW (afgifte) bedrijf voldoende dichtbij de target-temp moet zijn, anders gebeurt het niet. (maarzoals gezegd: ik zie de logica ook nog niet geheel.. ben ook nog aan het experimenteren met de sttings hiervoor).

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
@hackbard

[...]

Blijf ook zoeken naar de logica van mijn 3400i
Buiten is 't dik 9gr
Berekende aanvoer is 23gr
Tc3/tc0 verschil is 4

De lopende run:
Tco retour 23.0
Tc3 compr 25.0
Werkelijke aanvoer 24.2

Tc0 retour blijft strak 23 en dus gelijk aan de berekende aanvoer. Is dit het doel voor de wp??? Of zoekt de wp berekende aanvoer plus standaard 2??? Of ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
PieterL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Buiten is 't dik 9gr
Tc3/tc0 verschil is 4

De lopende run:
Tco retour 23.0
Tc3 compr 25.0
Werkelijke aanvoer 24.2

Tc0 retour blijft strak 23 en dus gelijk aan de berekende aanvoer. Is dit het doel voor de wp??? Of zoekt de wp berekende aanvoer plus standaard 2??? Of ...?
Misschien kan de WP zijn warmte niet meer kwijt op het laagste vermogen. Dan zal hij een tijdje doordraaien boven de streeftemperatuur en vervolgens op basis van hysterese weer afschakelen.

Dat zie ik hier met deze temperaturen ook met enige regelmaat gebeuren.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
PieterL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:04:
[...]

Buiten is 't dik 9gr
Tc3/tc0 verschil is 4

De lopende run:
Tco retour 23.0
Tc3 compr 25.0
Werkelijke aanvoer 24.2

Bijzonder: TC3 25,0 / werkelijke aanvoer 24,2; waar blijft die 0,8?
Doel. vd WP is in de regel de werkelijke aanvoer.
Inderdaad lijkt het of de compressor op het laagste niveau staat.
Wat is je output / C0P? Ca. 0,6 (input) is mijn minimum.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
RobEppink schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Bijzonder: TC3 25,0 / werkelijke aanvoer 24,2; waar blijft die 0,8?
Doel. vd WP is in de regel de werkelijke aanvoer.
Inderdaad lijkt het of de compressor op het laagste niveau staat.
Wat is je output / C0P? Ca. 0,6 (input) is mijn minimum.
Werkelijke aanvoer geeft m.i. altijd 0.5 te laag
Werkelijke aanvoer ligt hier altijd boven de berekende aanvoer
COP voor 3 weken februari is 6.5
Was voor nov tm januari bijna 5.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
PieterL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Werkelijke aanvoer geeft m.i. altijd 0.5 te laag
Werkelijke aanvoer ligt hier altijd boven de berekende aanvoer
COP voor 3 weken februari is 6.5
Was voor nov tm januari bijna 5.5
Waar is de sensor T0 (aanvoer) gemonteerd?
Normaliter is bij ons TC3/TC1/T0 (nagenoeg) gelijk.
Als bij ons T0 lager is, dan is er sprake van een kortsluiting en trekt pomp II via het buffervat retourwater naar de aanvoer.

Deel je COP maar op je Output, dan kom je op de input.
Bij ons COP 5, output 3.2 = input 0,64 Kwh (= minimum, ofwel WP moduleert niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
RobEppink schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:55:
[...]

Waar is de sensor T0 (aanvoer) gemonteerd?
Normaliter is bij ons TC3/TC1/T0 (nagenoeg) gelijk.
Als bij ons T0 lager is, dan is er sprake van een kortsluiting en trekt pomp II via het buffervat retourwater naar de aanvoer.

Deel je COP maar op je Output, dan kom je op de input.
Bij ons COP 5, output 3.2 = input 0,64 Kwh (= minimum, ofwel WP moduleert niet lager.
T0 zit bij externe pomp / verdeler (voorschrift)
Tc3=tc1 OK
T0 wordt gevoed uit tc1 en het buffervat, dus ongelijk aan tc1. T0 krijgt altijd iets uit het buffervat

De cop bereken ik als
Opgewekte energie verwarming / Energieverbruik compressor
Niet correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
jaapzb schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Misschien kan de WP zijn warmte niet meer kwijt op het laagste vermogen. Dan zal hij een tijdje doordraaien boven de streeftemperatuur en vervolgens op basis van hysterese weer afschakelen.

Dat zie ik hier met deze temperaturen ook met enige regelmaat gebeuren.
2 dagen geleden bleef de wp 9 uur draaien permanent dik boven de berekende temperatuur. Ik vermoed dat er dus geen hysterese speelde van 9 uur. Ik betwijfel zelf steeds meer of de hysterese wel gebruikt wordt in de 3400i.
In elk geval is de hysterese daar niet in te voeren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
PieterL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:35:
[...]

T0 zit bij externe pomp / verdeler (voorschrift)
Tc3=tc1 OK
T0 wordt gevoed uit tc1 en het buffervat, dus ongelijk aan tc1. T0 krijgt altijd iets uit het buffervat

De cop bereken ik als
Opgewekte energie verwarming / Energieverbruik compressor
Niet correct?
Ken je installatie niet.
Maar idealiter ontvang je geen retourwater in je aanvoer.
Circulatiepomp standje lager?

COP=ok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
RobEppink schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Ken je installatie niet.
Maar idealiter ontvang je geen retourwater in je aanvoer.
Circulatiepomp standje lager?

COP=ok
Heb parallel buffervat volgens het boekje met t-stukken aan in en uit van het geheel verbonden. Alles komt of gaat dus deels uit of naar het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
@hackbard

[...]

Het daadwerkelijk in en uitschakelen van de pomp gebeurt middels relaiscontact PC0 (interne pomp). Normaal loopt de pomp op 10% als de warmtepomp in rust staat. Dit is ook aan te raden want anders stopt de circulatie over de vloer. Als de pomp geheel uit gaat dan betekend dat dat de waardes van TC0,TC1, TC3 en in sommige setups ook T1 geen relatie meer hebben met je vloer/radiatortemperatuur en het moment van inschakelen (hystereses) puur afhankelijk is van het afkoelen van de leidingen. Dat geeft een zeer matig regelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
PieterL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:58:
[...]

2 dagen geleden bleef de wp 9 uur draaien permanent dik boven de berekende temperatuur. Ik vermoed dat er dus geen hysterese speelde van 9 uur. Ik betwijfel zelf steeds meer of de hysterese wel gebruikt wordt in de 3400i.
Zeker weten dat er geen defrost was of dat de current flow niet even onder de target kwam? In de openingspost staat een link naar een home assistent script om de hysteresis zichtbaar te maken.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Zeker weten dat er geen defrost was of dat de current flow niet even onder de target kwam? In de openingspost staat een link naar een home assistent script om de hysteresis zichtbaar te maken.
Dan ga ik toch die script proberen. Ben veel te nieuwsgierig.
Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PieterL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:58:
[...]

Gisternacht had ik nog een run waar de WP op minimaal vermogen draaide:

Streeftemperatuur: 28C
Aanvoertemperatuur: 30C

Het duurde 3,5 uur voordat de hysterese zo ver opgeteld was dat de WP weer afschakelde.

Wat vind je "dik" boven de streeftemperatuur? Hou je ook ergens historische waardes bij? Dan kan je er een stuk meer over zeggen, aflezen van het schermpje is ook maar een momentopname...

Die warmtepompen van bosch/nefit zijn allemaal wel een beetje anders maar het lijkt mij toch wel vrij sterk dat ze voor dit model opeens een compleet andere regeling hebben verzonnen.

Bij de 7400i (die ik heb) kan je de hysterese ook niet instellen, dat kan alleen bij de splitunits vziw.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:31
Oplevering van onze nieuwbouw woning over aantal weken, maar de warmtepomp is vandaag geplaatst!

Nog nooit een warmtepomp meegemaakt dus er valt nog veel te leren voor me.

Ik verwacht komende maanden nog vele domme vragen te gaan stellen in dit topic…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/femUxBuOon0oNc9EEE6qluxxB6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uo5gF8huauTuAyPXrn32tWCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
PieterL schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:35:
[...]

Dan ga ik toch die script proberen. Ben veel te nieuwsgierig.
Dank voor de tip!
Ik ben redelijk nieuw met HA, en toch niet heel erg 'analfabeet': Kan iemand mij vertellen hoe ik voor dit script die 'helper template' installeer?

* in de config.yaml staat alleen ínclude default.yaml, gewoon toevoegen aan de config.yaml (op het eind van de file + reload config) lijkt niet te helpen.
* ik kan in de UI een helper aanmaken, maar daar kan ik geen yaml code editor krijgen (zoals bij een automation of script wel kan.

pff waarom lijken sommige dingen bij HA zo lastig gemaakt...
(de automations is niet zo'n probleem, die krijg ik ook via de UI wel voor mekaar

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 21-02-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Ik ben redelijk nieuw met HA, en toch niet heel erg 'analfabeet': Kan iemand mij vertellen hoe ik voor dit script die 'helper template' installeer?

* in de config.yaml staat alleen ínclude default.yaml, gewoon toevoegen aan de config.yaml (op het eind van de file + reload config) lijkt niet te helpen.
* ik kan in de UI een helper aanmaken, maar daar kan ik geen yaml code editor krijgen (zoals bij een automation of script wel kan.

pff waarom lijken sommige dingen bij HA zo lastig gemaakt...
(de automations is niet zo'n probleem, die krijg ik ook via de UI wel voor mekaar
Met de file editor de configuration en automation YAML open en dan een cut en paste doen. Na het saven home assistant restarted, alleen reload is om een of andere reden niet voldoende.

Voordat je restart is er wel een optie om te controleren dat er geen fouten zijn die een restart voorkomen. Zit daar ergens bij de reload optie.

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 21-02-2024 22:10 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• lc8
@HansRemmerswaal
Precies gedaan zoals je zegt: puur copy (en ook nog een poging waarbij ik de automations via de UI aanmaak, maar daar lijkt het probleem niet in te zitten)

ook met volledige HA reset lukt het niet.

Het probleem zit hem zo te zien in de config-yaml toevoeging. de daar gegenereerde entities lijken niet goed te gaan en geen ID te hebben
(file editor -check en developer-tools-check geven wel groen aan)

waar ze vervolgens gebruikt worden in 'Sensor:' en 'Utility meter' helpers en in de automation gaat het uiteraard fout.

Deze entities in de entity list hebben een rode error dot: als ik ze bekijk krijg ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gc812Qa3Tq0VYqcg7cBg2y58a_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vDorikanpV263FGOb8gRFCPd.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFrAnuGPOY-I0iF30EMGcbjkhD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X25OZUu0warloAJJTqDQcCIl.png?f=user_large

hierdoor werkt de rest ook niet (Automation klaagt dat de entities 'are no longer provided')

ps.: HA-Yellow, nieuwste update HA core en operation

[ Voor 9% gewijzigd door lc8 op 22-02-2024 08:39 ]

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 07:57

nkooij

Ond

Pompadour schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:16:
[...]

Ik heb nu eindelijk een werkende EasyControl thermostaat met de laatste firmware update 04.02.02. Geen foutmeldingen meer en alles lijkt nu te werken voor verwarmen en warmwater.
Op de warmtepomp kan ik vanwege de oudere firmware echter niet kiezen voor CT200 als afstandsbed. cv- groep 1, maar enkel kiezen voor RC100H (of voor geen of RC100).
Op de EasyControl app kan ik ook bovengenoemde specifieke instelling voor koelen niet meer vinden en daardoor ontbreekt ook de mogelijkheid om de luchtvochtigheidsensor uit te kunnen schakelen :(

Wordt dit nu veroorzaakt door de laatste firmware update 04.02.02 met bugfix (?) voor kunnen uitschakelen van luchtvochtigheidsensor of komt dit omdat ik noodgedwongen voor RC100H moet kiezen bij gebrek aan CT200 in de huidige firmware van de WP waardoor deze functie nu niet wordt geactiveerd (immers bij 1010H is deze sensor niet uit te schakelen)?

[Afbeelding]

@nkooij : heb jij deze optie voor uitschakelen luchtvochtigheidsensor bij koelen nog wel in de app instellingen?

[Afbeelding]

Wat een drama is dit updaten van firmware |:(
Zou fijn zijn als je dit gewoon altijd zelf kon doen op elk apparaat, zonder tussenkomst van een monteur of servicedesk.
Beetje late reactie:-) :) Ik kan het koelen inderdaad aan en uit zetten in de app via menu, instellingen, koelen en dan aan of uit selecteren bij luchtvochtigheid.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

• jaapzb
  • Niet online
jaapzb schreef op zondag 18 februari 2024 @ 23:53:
[...]

Ik ga mijn hybride opstelling dit jaar waarschijnlijk ook laten ombouwen naar all-electric, volgens mijn installateur geen probleem. De binnenunit zou niet eens vervangen hoeven worden. In het cv circuit komt waarschijnlijk een elektrisch doorstroomelement. De gasketel gaat er uit en de leidingen daarvoor op de binnenunit worden afgedopt.
De installateur is hier overigens op teruggekomen, de opties zijn helaas toch:

- vervangen binnenunit voor all-electric versie
- vervangen gasketel met elektrische ketel

Balen...

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
lc8 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:30:
@HansRemmerswaal
Precies gedaan zoals je zegt: puur copy (en ook nog een poging waarbij ik de automations via de UI aanmaak, maar daar lijkt het probleem niet in te zitten)

ook met volledige HA reset lukt het niet.

Het probleem zit hem zo te zien in de config-yaml toevoeging. de daar gegenereerde entities lijken niet goed te gaan en geen ID te hebben
(file editor -check en developer-tools-check geven wel groen aan)

waar ze vervolgens gebruikt worden in 'Sensor:' en 'Utility meter' helpers en in de automation gaat het uiteraard fout.

Deze entities in de entity list hebben een rode error dot: als ik ze bekijk krijg ik:

[Afbeelding][Afbeelding]

hierdoor werkt de rest ook niet (Automation klaagt dat de entities 'are no longer provided')

ps.: HA-Yellow, nieuwste update HA core en operation
Die melding is normaal. Doordat ze geen unique_id: veld hebben kan je ze niet vanuit de UI configureren. Ze werken echter wel goed, anders waren ze niet in je UI verschenen. Kan wel even duren voordat de waardes goed worden weergegeven. Heb je wel de output sensor bekeken die de daadwerkelijke hysterese weergeeft? De interne helpers heb je in principe niet nodig in de UI, die doen hun werk op de achtergrond.

• lc8
Delta_CurrentFlow_TargetFlow
en
Integration Delta_CurrentFlow_TargetFlow

zijn unavailable en hebben geen statistische data , dus ook geen plot.

hulp wordt al geboden.. thnks

[ Voor 13% gewijzigd door lc8 op 22-02-2024 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lc8
master1104 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Die melding is normaal. Doordat ze geen unique_id: veld hebben kan je ze niet vanuit de UI configureren. Ze werken echter wel goed, anders waren ze niet in je UI verschenen. Kan wel even duren voordat de waardes goed worden weergegeven. Heb je wel de output sensor bekeken die de daadwerkelijke hysterese weergeeft? De interne helpers heb je in principe niet nodig in de UI, die doen hun werk op de achtergrond.
ok, gefixed met hulp van @HansRemmerswaal
Hans heeft de instructies al geupdate: https://community.home-as...it-bosch-heat-pump/634160

issue was BBQ-Kees EMS-ESP instelling: short names versus long names (v3.4)
handig: entity-list met updates: https://emsesp.github.io/docs/All-Devices/

sensor-entities hier gebruikt (longname vs shortname):

Current Flow Temperature
sensor.boiler_current_flow_temperature
sensor.boiler_curflowtemp

Target Flow Temperature
sensor.thermostat_hc1_target_flow_temperature
sensor.thermostat_hc1_targetflowtemp

Compressor Activity
sensor.boiler_compressor_activity
sensor.boiler_hpactivity

mocht je de single instance, short name versie willen van het hysteresis script dan is hier de aangepaste code

config.yaml code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
template:
  - sensor:
      - name: "Delta_CurrentFlow_TargetFlow"
        unit_of_measurement: "K"
        state: >
          {% set current = states('sensor.boiler_curflowtemp') | float %}
          {% set target = states('sensor.thermostat_hc1_targetflowtemp') | float %}

{% if is_state('sensor.boiler_hpactivity', 'heating') and current > target %}
            {{ (current - target) | round(3, default=0) }}
          {% elif is_state('sensor.boiler_hpactivity', 'none') and current < target %}
            {{ (target - current) | round(3, default=0) }}     
          {% else %}
            0
          {% endif %}

- binary_sensor:
      - name: "Current below target"
        state: >
          {% set current = states('sensor.boiler_curflowtemp') | float %}
          {% set target = states('sensor.thermostat_hc1_targetflowtemp') | float %}

{{ (current < target) }}

sensor:       
  - platform: integration
    method: left  
    source: sensor.delta_currentflow_targetflow
    name: "Integration Delta CurrentFlow TargetFlow"
    unit_time: min

utility_meter:
  hysteresis_currentflow_targetflow:
    source: sensor.integration_delta_currentflow_targetflow
    cycle: yearly

Automations.yaml code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
- alias: Reset Hysterese
  description: With every compressor state change the hysterese will be reset to 0
    in order to start a new hysterese
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.boiler_hpactivity
  condition: []
  action:
  - service: utility_meter.calibrate
    data:
      value: '0'
    target:
      entity_id: sensor.hysteresis_currentflow_targetflow
  mode: single

- alias: Reset hysteresis due to actual below target
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - binary_sensor.current_below_target
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.boiler_hpactivity
    state: heating
  action:
  - service: utility_meter.calibrate
    data:
      value: '0'
    target:
      entity_id: sensor.hysteresis_currentflow_targetflow
  mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJ-vWh9bOD9sorr1xrqM5ezO_Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBrZ4a4T7V96LDEd1ykLM1jR.jpg?f=fotoalbum_large
Is dit pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Nee, runs van 2 uur kan best met deze hogere buitentemperaturen.
Ik weet niet welk type WP je hebt, maar je kunt eventueel de aan/uit hysteresis aanpassen van standaard 150 Kmin naar bijvoorbeeld 250 Kmin, dan worden de runs iets langer.

Wat zijn die 3 pieken van 12 kW? Defrosts..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Nee, runs van 2 uur kan best met deze hogere buitentemperaturen.
Ik weet niet welk type WP je hebt, maar je kunt eventueel de aan/uit hysteresis aanpassen van standaard 150 Kmin naar bijvoorbeeld 250 Kmin, dan worden de runs iets langer.

Wat zijn die 3 pieken van 12 kW? Defrosts..?
Kan met 3400i de hysteresis niet aanpassen

Maar die pieken van 12kw was juist mijn vraag
Doet de wp bij 3/4 van de starts van een run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Kan met 3400i de hysteresis niet aanpassen

Maar die pieken van 12kw was juist mijn vraag
Doet de wp bij 3/4 van de starts van een run
Heb je BBQKees? Dan kun je naar de compressor activity kijken.
Die pieken hebben wel wat weg van een defrost...

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-02-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ziet er goed uit, runs van 2 uur is met deze temperaturen helemaal niet slecht.
Kan je je aanvoertemperatuur ook plotten in de grafiek samen met compressor activity of die output in kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:44:
[...]

Heb je BBQKees? Dan kun je naar de compressor activity kijken.
Die pieken hebben wel wat weg van een defrost...
Opgelost!
Nagekeken en is inderdaad frost.
Wederom bedankt Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
jaapzb schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Ziet er goed uit, runs van 2 uur is met deze temperaturen helemaal niet slecht.
Kan je je aanvoertemperatuur ook plotten in de grafiek samen met compressor activity of die output in kW?
De aanvoer loopt prima maar ik schrok van de pieken. Zijn blijkbaar gewoon frosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PieterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:09:
[...]

De aanvoer loopt prima maar ik schrok van de pieken. Zijn blijkbaar gewoon frosts.
Fijn, de reden dat ik vroeg om de aanvoertemperatuur is namelijk dat je daaraan kan zien waarom die na 2 uur run weer afschakeld. Waarschijnlijk loopt hij na start van de run heel langzaam schuin omhoog, of blijft hij stabiel x graden boven streeftemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:06:
[...]

Opgelost!
Nagekeken en is inderdaad frost.
Wederom bedankt Hans
Opgelost...? Vind je het niet vreemd dat je zo kort na de start van de compressor run al een defrost hebt bij deze buitentemperturen? Zou de buitenunit echt al na een paar minuten zijn dichtgevroren?

Hoeveel minuten na de start van de run heb je de defrost?
Wat is de buitentemperatuur rond de tijd van de defrost?

Het lijkt een beetje op een probleem dat een paar andere, waaronder ik, ook hebben met de defrosts...

Als de buitenunit bij deze buitentemperaturen al na een paar minuten is dichtgevroren dat zit er waarschijnlijk te weinig koelmiddel in de leidingen. En als de buitenunit niet is dichtgevroren dan heb je last van een of andere storing die deze defrosts triggered. In beide gevallen iets voor de installateur / NEFIT om op te lossen.

Door zo'n nep defrost gaat de current flow onder de target flow en wordt de hysteresis gereset. In de winter is je run langer en als je dan regelmatig van zulke nep defrosts hebt dan heb je een run die dagen kan duren omdat de aan/uit hysteresis waarde steeds niet wordt bereikt. En zo'n lange run is in dit geval niet positief omdat het eigenlijk een heleboel korte runs tegen elkaar zijn...

[ Voor 37% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-02-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Opgelost...? Vind je het niet vreemd dat je zo kort na de start van de compressor run al een defrost hebt bij deze buitentemperturen? Zou de buitenunit echt al na een paar minuten zijn dichtgevroren?

Hoeveel minuten na de start van de run heb je de defrost?
Wat is de buitentemperatuur rond de tijd van de defrost?

Het lijkt een beetje op een probleem dat een paar andere, waaronder ik, ook hebben met de defrosts...
Gisteren 11.50gr buiten is 12.15gr gedempt
19.05-19.16 verwarmen 11.00m
19.16-19.17 geen 1.00m
19.18-19.20 ontdooien 2.00m
19.20-22.28 verwarmen 3.08.30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Gisteren 11.50gr buiten is 12.15gr gedempt
19.05-19.16 verwarmen 11.00m
19.16-19.17 geen 1.00m
19.18-19.20 ontdooien 2.00m
19.20-22.28 verwarmen 3.08.30
Bij 12 graden na 11 minuten een defrost terwijl de compressor daarvoor een paar uur stil stond.
Welkom bij de club...

Ik durf te wedden dat je buitenunit niet is dichtgevroren, maar je zou bij een volgende run even kunnen kijken.

Bij mij speelt dit probleem nu al zo'n maand of 15...
  • Recent heeft NEFIT de elektronica vervangen in de buitenunit en dat heeft niet geholpen.
  • Volgens NEFIT had ik ook niet te weinig koelmiddel.
  • Mijn installateur heeft weer contact gehad met NEFIT.
Mijn advies is om contact op te nemen met de installateur / NEFIT. En laat je niet wijsmaken dat die nep defrosts bij hogere temperaturen normaal zijn... Je kunt eventueel om een second opinion vragen op het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen forum. Maar ik weet het antwoord al (ik heb die vraag daar ook al een keer gesteld..)

[ Voor 16% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-02-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:51:
[...]

Bij 12 graden na 11 minuten een defrost terwijl de compressor daarvoor een paar uur stil stond.
Welkom bij de club...

Ik durf te wedden dat je buitenunit niet is dichtgevroren, maar je zou bij een volgende run even kunnen kijken.

Bij mij speelt dit probleem nu al zo'n maand of 15...
  • Recent heeft NEFIT de elektronica vervangen in de buitenunit en dat heeft niet geholpen.
  • Volgens NEFIT had ik ook niet te weinig koelmiddel.
  • Mijn installateur heeft weer contact gehad met NEFIT.
Mijn advies is om contact op te nemen met de installateur / NEFIT. En laat je niet wijsmaken dat die nep defrosts bij hogere temperaturen normaal zijn... Je kunt eventueel om een second opinion vragen op het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen forum. Maar ik weet het antwoord al (ik heb die vraag daar ook al een keer gesteld..)
Is helder.
Heb de installateur gevraagd opnieuw Nefit Bosch te laten komen.
Bosch is hier pas geweest vanwege een melding A1 (5827) van de buitenunit maar die melding blijft nog steeds komen.
Ook hier alle elektronica vervangen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
LennartTW94 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:48:
Oplevering van onze nieuwbouw woning over aantal weken, maar de warmtepomp is vandaag geplaatst!

[Afbeelding]
Welkom, eerste opmerking/vraag: is de grijze buis je condens afvoer? Waarom niet rechtstreeks naar de bodem in bijvoorbeeld een grindbed? Je hebt nu, tenzij er een heel lang verwarmingslint is gemonteerd, de kans dat je condensafvoer dicht vriest bij vorst, zeker gezien de lengte en de horizontale ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
Nous112 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Welkom, eerste opmerking/vraag: is de grijze buis je condens afvoer? Waarom niet rechtstreeks naar de bodem in bijvoorbeeld een grindbed? Je hebt nu, tenzij er een heel lang verwarmingslint is gemonteerd, de kans dat je condensafvoer dicht vriest bij vorst, zeker gezien de lengte en de horizontale ligging.
Ik begreep dat ze er inderdaad een verwarmingslint in hebben gemonteerd. Zal morgen even vragen of het over de gehele lengte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik zit letterlijk aan de andere kant van de wereld en ben zo stom geweest de vakantiestand aan te zetten. De kamertemperatuur is nu zo laag dat ik me zorgen maak over mijn plantjes. Ik heb toegang tot bbqkees maar kan de vakantiestand niet wijzigen. Iemand suggesties behalve mijn schoonouders door de nefit menutjes te praten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
lc8 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:33:
sinds kort ben ik ook de bezitter van een Enviline 9E-s, Met BBQkees en HA uitlezing inmiddels werkend.

Dingen die zo meteen opviellen:
[list]
• - ik was op zoek naar de cummulatieve fout # K*min tijdens run en in de tussentijd. Na wat zoeken vind ik hem (denk ik) onder de naam: 'ems-esp Boiler burner selected max power' (number.boiler_selburnpow). Niet echt wat ik verwacht, maar dat lijkt hem toch echt te zijn. klopt dit?
• - veel van de ems-esp namen zijn wat onzinnig en lijken niet goed aan te sluiten bij de Enviline. (wie/waar kan ik daarmee helpen misschien?). bijv "ems-esp Boiler Heating pump modulation"lijkt altijd op 0 te staan, terwijl "compressor speed" de modulatie aangeeft
wou hier nog op terugkomen-
de entity number.boiler_selburnpow heb ik hier niet (meer), staat onder ha als unavailable
Misschien komt dat uit een vroegere versie van de ems-esp.
de andere burner entitys staan op 0, dus lijkt iets te zijn wat ik hier niet heb.

Heating pump modulation toont wel een modulatie, maar die van de circulatiepomp. Is ook identiek met Circulation pump speed. Staat die dan ook altijd op 0 bij jou?
• - Ik krijg de modulatie soms WEL heel laag... tot ~1.5kW afgegeven onder de juiste omstandigheden, maar dat is idd lastig en (mijn nog) niet heel duidelijk wat de bepalende factor is hier. De miminum modulatie wordt vaak beperkt doordat de WP de ingestelde Delta-T (TC3/TC0) probeert te halen (bijv 7K voor Radiatoren instelling), en de interne circulatie-pomp reeds op minimum toeren loopt. De modulatie van de WP zal dan niet verder zakken omdat ie dan die 7K niet meer haalt. Dus dan dien je de delta-T kleiner te zetten.

voorbeeld van lage modulatie-run:
[Afbeelding]
zo te zien werkt het bij jou iets anders.
Maar TC3/TC0 zo laag als de actuele deltaT helpt bij mij iig niet, de wp vindt nog steeds geen passende/rustige modulatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxKXYjagndWbC4_C1kCQpmVwaRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WgNQxrTqGIji71y7Uth4W5Ob.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
@hackbard

de parameters zijn bij mij anders omdat ik een Enviline monoblok heb, geen Compress geen split: best wel een hele andere pomp denk ik ofschoon een deel van de sturing van de RC310 komt in de binnenunit (dat is me ook nog niet helemaal duidelijk). Het zou mooi zijn als er voor de ems-esp meer verschillende apparatuur-selecties waren met bijbehorende goed benaamde parameters.
ik heb de nieuwste ems-esp versie. je kunt dus wel korte/lange namen kiezen.. zie eerdere posting mbt script.

De oscillatie die je hierboven laat zien is ~30 minuten. Dat lijkt me typisch een 'totaal'systeem oscillatie: je ziet hem ook terug in het setpoint!
De WP gaat harder, de ruimtethermostaat ziet al snel een verhoogde temperatuur, de thermostaat regelt het setpoint terug en de WP regelt de compressor terug, etcetc.

Dus op een of andere manier wordt het setpoint (target flow temp, die uit je stooklijn komt) veel beinvloed door de WP-actie:
  • bijv dat omdat je ruimte-beinvloeding van de stooklijn aan hebt staan (te hoog...), EN
  • de verwarming van 'de ruimte waar de thermostaat hangt' heeft sterk invloed op de thermostaat zelf: misschien hangt de thermostaat bijv dicht bij een verwarming (radiator/convector of dvloerverwarming?)
oplossingen:
- zet eerst de ruimte-invloed eens op 0, kijk dan of het weg is.
zoja, laat dat zo, of als je toch die ruimte invloe terug wil, zorg dan voor minder koppeling tussen de verwarming en de thermostaat:
- thermostaat minder dicht bij verwarmings-element
- gebouw type op 'snel' zetten (dan zal de regeling zelf meer dempen denk ik)
- verwarmings-'type'instelling veranderen : ik neem aan dat dat ook invloed heeft op de regelings-parameters maar daar heb ik geen info over.

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 27-02-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:54:
@hackbard

de parameters zijn bij mij anders omdat ik een Enviline monoblok heb, geen Compress geen split: best wel een hele andere pomp denk ik ofschoon een deel van de sturing van de RC310 komt in de binnenunit (dat is me ook nog niet helemaal duidelijk). Het zou mooi zijn als er voor de ems-esp meer verschillende apparatuur-selecties waren met bijbehorende goed benaamde parameters.
ik heb de nieuwste ems-esp versie. je kunt dus wel korte/lange namen kiezen.. zie eerdere posting mbt script.

De oscillatie die je hierboven laat zien is ~30 minuten. Dat lijkt me typisch een 'totaal'systeem oscillatie: je ziet hem ook terug in het setpoint!
De WP gaat harder, de ruimtethermostaat ziet al snel een verhoogde temperatuur, de thermostaat regelt het setpoint terug en de WP regelt de compressor terug, etcetc.

Dus op een of andere manier wordt het setpoint (target flow temp, die uit je stooklijn komt) veel beinvloed door de WP-actie:
  • bijv dat omdat je ruimte-beinvloeding van de stooklijn aan hebt staan (te hoog...), EN
  • de verwarming van 'de ruimte waar de thermostaat hangt' heeft sterk invloed op de thermostaat zelf: misschien hangt de thermostaat bijv dicht bij een verwarming (radiator/convector of dvloerverwarming?)
oplossingen:
- zet eerst de ruimte-invloed eens op 0, kijk dan of het weg is.
zoja, laat dat zo, of als je toch die ruimte invloe terug wil, zorg dan voor minder koppeling tussen de verwarming en de thermostaat:
- thermostaat minder dicht bij verwarmings-element
- gebouw type op 'snel' zetten (dan zal de regeling zelf meer dempen denk ik)
- verwarmings-'type'instelling veranderen : ik neem aan dat dat ook invloed heeft op de regelings-parameters maar daar heb ik geen info over.
Was het maar zo eenvoudig. Hier heb ik een vergelijkbaar probleem.
Bij een target van 28 of lager kan de compressor op zijn min vermogen draaien. Zodra de target 29 of hoger is gaat het mis.

Met ruimte invloed uit, dus 100% WAR, gaat de compressor steeds van min naar max zonder te moduleren naar een niveau ertussen. Bij begin run naar max, aanvoertemperatuur een aantal graden boven target. Dan gaan de compressor naar min en zakt langzaam de aanvoertemperatuur. Op een gegeven moment is deze onder de target en gaat de compressor weer naar max en herhaald zich dit patroon. De enige reden waarom ik ruimte invloed aan heb staan is om te zorgen dat de target op een gegeven moment naar beneden gaat en de WP een keer zijn 250Kmin haalt om te stoppen.

Er lijkt echt iets mis met de compressor of aansturing. Zoiets als in een auto 50 willen rijden en dan vol gas wegrijden, uit laten rijden en weer even vol gas gaan zodra de snelheid onder de 50 is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Wat @hackbard laat zien is dat de power output vrijwel gelijk blijft. Gaat de compressorsnelheid wel telkens op en neer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
@lc8 heeft overigens wel een punt dat het (als je kijkt naar TR6) wel heel erg lijkt op een PID-regeling die zijn stabiliteit niet kan vinden. Dat gebeurt soms als de PID-parameters niet goed ingeregeld zijn op het proces.

Al zou ik dan zeggen dat de compressorsnelheid echt meer zou moeten golven, en dan zou je verwachten dat de power output ook veel meer op en neer zou moeten gaan en niet rond de 3-3.5kW. Vandaar dat ik een grafiekje vraag van de compressorsnelheid.

Hadden jullie al geprobeerd om inderdaad het afgiftetype te veranderen van radiatoren naar vloerverwarming, ik kan me voorstellen dat dat in de interne regeling wel invloed heeft op regeling-gerelateerde parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:40:
@lc8 heeft overigens wel een punt dat het (als je kijkt naar TR6) wel heel erg lijkt op een PID-regeling die zijn stabiliteit niet kan vinden. Dat gebeurt soms als de PID-parameters niet goed ingeregeld zijn op het proces.

Al zou ik dan zeggen dat de compressorsnelheid echt meer zou moeten golven, en dan zou je verwachten dat de power output ook veel meer op en neer zou moeten gaan en niet rond de 3-3.5kW. Vandaar dat ik een grafiekje vraag van de compressorsnelheid.

Hadden jullie al geprobeerd om inderdaad het afgiftetype te veranderen van radiatoren naar vloerverwarming, ik kan me voorstellen dat dat in de interne regeling wel invloed heeft op regeling-gerelateerde parameters.
Mijn installatie staat ingesteld op "vloerverwarming", zal eens als test deze op "radiatoren" zetten om te zien of dit een ander effect geeft.

Hier twee voorbeelden.

Een voorbeeld van 9 januari als de target 29 of hoger is.
Compressor schiet steeds tussen min en max.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evictlGoqjjMKGdAgwIWjm7nGCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VatZSVfBpCIcSINfbqy43VEl.jpg?f=fotoalbum_large

Een voorbeeld van 13 februari als de target onder de 29 is.
Compressor blijft op min maar is niet echt strak..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iOwLJGLK6w_UQHLaXo0J4mdrzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWw71VC8PmPONpC0LKlJcRcL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 28-02-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
@HansRemmerswaal wat jij laat zien is de compressor power output (nogsteeds, niet hetzelfde als compressor *speed*) wel beduidend meer heen en weer aan het gaan, bij @hackbard is dat echt wel een stuk minder.

De symptomen lijken wel wat op elkaar maar zijn toch wel anders genoeg tussen jullie beide dat ik zou vermoeden dat het twee verschillende problemen zijn.

@HansRemmerswaal naast wat de instelling op je pomp is, wat is daadwerkelijk je afgiftesysteem? Vloer of radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:15:
@HansRemmerswaal wat jij laat zien is de compressor power output (nogsteeds, niet hetzelfde als compressor *speed*) wel beduidend meer heen en weer aan het gaan, bij @hackbard is dat echt wel een stuk minder.

De symptomen lijken wel wat op elkaar maar zijn toch wel anders genoeg tussen jullie beide dat ik zou vermoeden dat het twee verschillende problemen zijn.

@HansRemmerswaal naast wat de instelling op je pomp is, wat is daadwerkelijk je afgiftesysteem? Vloer of radiatoren?
De compressor speed kun je niet uitlezen op een split.

Op de BG heb ik vloerverwarming, op de 1e etage en zolder radiatoren.
Ik heb de instelling van vloerverwarming aangepast van vloer naar radiatoren, de design temperatuur ging daardoor omhoog van 35 naar 45 graden. De target flow temperatuur ging daardoor ook een aantal graden omhoog.

Mijn voorlopige conclusie is dat de aanpassing van deze setting geen zichtbare invloed heeft op het regelgedrag. Ik zie de power output nog flink op en neer gaan en niet omhoog moduleren.

Over een paar uur zet ik de instelling weer terug op vloer...

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 28-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:41
HansRemmerswaal schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Mijn installatie staat ingesteld op "vloerverwarming", zal eens als test deze op "radiatoren" zetten om te zien of dit een ander effect geeft.

Hier twee voorbeelden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien een gek idee
Maar ik vermoed dat je retour te koud blijft
Heb je weleens geprobeerd om een aantal radiatoren of vloerverwarming als test dicht te zetten

Gisteren had ik ook even zo,n golf beweging
Maar dat kwam omdat de hele dag de verwarming uit was door de zon
En was de vloerverwarming te ver afgekoeld s,avonds bij het opstarten
En dat vind een warmtepomp niet fijn
Plaatje van het even golven
aanvoerstreeftemperatuur was 29 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOvHA7DGR8kXqmZ0YNo2JwCI5-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3UNIAWmyasj9i6Ry0aXKGoj.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:20:
[...]

Misschien een gek idee
Maar ik vermoed dat je retour te koud blijft
Heb je weleens geprobeerd om een aantal radiatoren of vloerverwarming als test dicht te zetten

Gisteren had ik ook even zo,n golf beweging
Maar dat kwam omdat de hele dag de verwarming uit was door de zon
En was de vloerverwarming te ver afgekoeld s,avonds bij het opstarten
En dat vind een warmtepomp niet fijn
Plaatje van het even golven
aanvoerstreeftemperatuur was 29 graden
[Afbeelding]
Ik heb niet het idee dat de retour temperatuur bij mij te koud.Het is eerder zo dat de delta tussen aanvoer en retour groter mag worden... Ik ga trouwens de setting terugzetten op "vloer" en de design temperatuur terug naar 35.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjS5Z-trwqzKyZg0aXrS7JAo4gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVZuE1pOosOuT76gUK3sxAfB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aqO7okDa3fYIcYZSKYO6SxDcgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr4YogBWE2SDmWGIduEiCqqo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:40:

is er een manier om achter de PID-regeling te komen?
dat lijkt me idd een interessante richting.
Waar zit die überhaupt?

de compressor speed kan ik niet zien op mijn split.
Verder heb ik denk ik de zelfde issue als @HansRemmerswaal
Wat ik had laten zien is de situatie tijdens laag vermogen, vergelijkbaar met het plaatje van 13febr van Hans.
Raar genoeg ging het gisteren, net na mijn post even goed.
@lc8 dank voor het meedenken, maar ik denk niet dat het aan de ruimte invloed ligt, had ik al getest.
@Willem senior ook een te koude retour lijkt me niet de oorzaak. Ik vindt die eerder te hoog, met een deltaT van onder de 4 bij radiatoren..

Omdat het zo leuk is, hier weer een plaatje van de bekende golven.
En dus de rechte lijn, waar ik niet weet hoe die opeens tot stand komt.
Verder te zien in het begin een defrost met 8 graden buitentemperatuur, ook bekend helaas.
En dan heb ik hier even een automatie lopen, die de TC3/TC0 instelling omhoog gooit zodra compressor output een tijd boven de 4 komt. En weer omlaag als die onder de 4 zakt. Heeft het allemaal niet opgelost, maar stond de strakke run tussen 9 en 12uur ook niet in de weg blijkbaar.
Later was dan weer iets meer vermogen nodig dan de minimum, en gaat het weer op en neer.
Als ik er nou een "schroefje" van die PID parameters zou kunnen aanpassen, of zeg maar een nul weghalen ergens, zou me niet verrassen als het dan werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZRSKH6bgyY91vI08JtFjJnq2lc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6df4T888F3XqFQ54v4uIm6aq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Waar zit die überhaupt?

Wat ik had laten zien is de situatie tijdens laag vermogen, vergelijkbaar met het plaatje van 13febr van Hans.
@lc8 dank voor het meedenken, maar ik denk niet dat het aan de ruimte invloed ligt, had ik al getest.
@Willem senior ook een te koude retour lijkt me niet de oorzaak. Ik vindt die eerder te hoog, met een deltaT van onder de 4 bij radiatoren..

Verder te zien in het begin een defrost met 8 graden buitentemperatuur, ook bekend helaas.
En dan heb ik hier even een automatie lopen, die de TC3/TC0 instelling omhoog gooit zodra compressor output een tijd boven de 4 komt. En weer omlaag als die onder de 4 zakt. Heeft het allemaal niet opgelost, maar stond de strakke run tussen 9 en 12uur ook niet in de weg blijkbaar.
Later was dan weer iets meer vermogen nodig dan de minimum, en gaat het weer op en neer.
Als ik er nou een "schroefje" van die PID parameters zou kunnen aanpassen, of zeg maar een nul weghalen ergens, zou me niet verrassen als het dan werkt.
[Afbeelding]
Een grotere DeltaT is makkelijk te krijgen
Meer knijpen in de flow bij de radiatoren en je pomp op laagste stand zetten
Dan heb je al een grotere DeltaT
Maar heb je weleens geprobeerd om de helft van je afgifte systeem dicht te zetten ?
Die vraag heb ik aan @HansRemmerswaal ook gesteld
Zodat de warmtepomp het als test wat makkelijker trekt om zo misschien het probleem te vinden
Het kan natuurlijk ook een defecte sensor of
slechte pid regeling / print kapot is allemaal mogelijk maar het probleem kan ook in je afgifte systeem zitten
In ieder geval is er iets niet helemaal lekker en het zou toch leuk zijn als dat opgelost kan worden
Door Nefit of je installateur of door onze hulp en testjes :*)
Ik denk dat de PID regeling in de binnenunit op een printplaat zit

Er schoot me iets binnen en dat zou er mee te maken kunnen hebben
Ik heb de warmtepomp even open geschroefd
Staan die twee schroefjes boven in goed ingesteld bij jullie
Toen de Nefit monteur hier was heeft hij deze hier verzet namelijk
A staat nu op 0
P staat nu op 1
Wat de oude stand was weet ik jammer genoeg niet meer
Misschien is bij Nefit op,de site meer hier over te vinden ik weet namelijk niet wat deze schroefjes doen
(Misschien is dat wel,de PID regeling)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJly1fFbnAM4F8shOLPu6efkm-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7zitqztlviMrYk9jUy3yujF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Willem senior op 28-02-2024 18:26 . Reden: Foto toegevoegd met Misschien de PID regeling ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:10:
[...]

Maar heb je weleens geprobeerd om de helft van je afgifte systeem dicht te zetten ?
Zodat de warmtepomp het als test wat makkelijker trekt om zo misschien het probleem te vinden
Het kan natuurlijk ook een defecte sensor of
slechte pid regeling / print kapot is allemaal mogelijk maar het probleem kan ook in je afgifte systeem zitten
In ieder geval is er iets niet helemaal lekker en het zou toch leuk zijn als dat opgelost kan worden
Door Nefit of je installateur of door onze hulp en testjes :*)
Ik denk dat de PID regeling in de binnenunit op een printplaat zit

Er schoot me iets binnen en dat zou er mee te maken kunnen hebben
Ik heb de warmtepomp even open geschroefd
Staan die twee schroefjes boven in goed ingesteld bij jullie
Toen de Nefit monteur hier was heeft hij deze hier verzet namelijk
A staat nu op 0
P staat nu op 1
Wat de oude stand was weet ik jammer genoeg niet meer
Misschien is bij Nefit op,de site meer hier over te vinden ik weet namelijk niet wat deze schroefjes doen
(Misschien is dat wel,de PID regeling)

[Afbeelding]
in de installatiehandleiding staat er iets onder elektrische aansluitingen:
Voor jou Enviline split tower staat daar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhm_-tD3s2NNsDOzMD3jFYQo7E8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/noogbrJbsqt9AKj8Jnx6uYzD.png?f=user_large
en de mijne
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3_sCd8PLGW_nD0lVho99C4w3iY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XisvjRMQ7gtuBI46JjMTgYZU.png?f=user_large
en dat had ik al eens gecheckt, is zo ingesteld.

dacht niet dat dat over de PID gaat maar heb verder geen verstand van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:10:
[...]

dit begrijp ik niet helemaal.
In het najaar was er wel eens een deel van de radiatoren dicht, met hetzelfde gedrag.
En waarom zou ik een grotere deltaT willen, ik dacht kleiner is beter, icm met lagere gemiddelde afgiftetemperatuur.
En de warmtepomp trekt het nu al makkelijk, tenminste met ietsje meer dan het minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:23:
[...]

dit begrijp ik niet helemaal.
In het najaar was er wel eens een deel van de radiatoren dicht, met hetzelfde gedrag.
En waarom zou ik een grotere deltaT willen, ik dacht kleiner is beter, icm met lagere gemiddelde afgiftetemperatuur.
En de warmtepomp trekt het nu al makkelijk, tenminste met ietsje meer dan het minimum vermogen.
Omdat je zei dat je een kleine DeltaT met radiatoren nu hebt
Kleine DeltaT is meer flow dus heb je ook meer afgifte
Ik heb meestal een DeltaT van 3 tot 3,5 van het afgifte systeem
De DeltaT van Tc3-tc0 staat op 6 ingesteld
Omdat ik zag dat de warmtepomp 7 niet haalde met vorst en wel 6 vandaar op 6 ingesteld en laten staan
Werkt tot nu toe goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
Even inbreken ik lees wat klachten over defrost bij hoge temp ,als ik het zo lees beweerd nefit dat er genoeg koudemiddel inzit ? Maar het Kan ook te veel zijn dan loop die vast tegen trx klep om je koude middel te meten moet je hem leegmaken
# dit is de enige goede methode #

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Willem senior schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Omdat je zei dat je een kleine DeltaT met radiatoren nu hebt
Kleine DeltaT is meer flow dus heb je ook meer afgifte
Ik heb meestal een DeltaT van 3 tot 3,5 van het afgifte systeem
De DeltaT van Tc3-tc0 staat op 6 ingesteld
Omdat ik zag dat de warmtepomp 7 niet haalde met vorst en wel 6 vandaar op 6 ingesteld en laten staan
Werkt tot nu toe goed :)
Meer flow betekent niet per definitie meer afgifte, je water heeft minder tijd om energie af te geven door de snellere stroomsnelheid dus komt het met een hogere temperatuur weer terug. Er is wel een geinig simulatortje online waar je dit kan testen. https://heatpumps.co.uk/heating-simulator-for-radiators/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
[...]

Waar zit die überhaupt?

[Afbeelding]
Huh, je gooit de tc3/tc0 delta omhoog? Dan is het toch niet zo vreemd dat je aanvoertemperatuur opeens omhoog gaat? Je cv pomp gaat harder werken dus je water komt warmer terug. Ik denk dat je daarme de boel alleen nog maar onstabieler maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
jaapzb schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:28:
[...]

Huh, je gooit de tc3/tc0 delta omhoog? Dan is het toch niet zo vreemd dat je aanvoertemperatuur opeens omhoog gaat? Je cv pomp gaat harder werken dus je water komt warmer terug. Ik denk dat je daarme de boel alleen nog maar onstabieler maakt?
nou, het was een experiment. Ik deed hem even weer naar een normale waarde voor radiatoren, 7.
Zodra het vermogen naar minimum gaat, doe ik de TC3/TC0 naar wat ongeveer de situatie dan is, namelijk een deltaT van 4.
Het resultaat was dat de pomp altijd ergens tussen 10 en 20% draaide, ipv naar 30 tijdens start en dan naar 0.
Verder niet echt een verbetering of verstoring van het verdere gedrag. Ben nog steeds op zoek naar een oplossing van dat golven in de modulatie.
naar aanleiding van de opmerkingen van @Willem senior maar eens weer wat normale waardes gezet, namelijk dus constant TC3/TC0 van 8 (radiatoren) en de stooklijn omhoog. Tijdens hoog vermogen draait die nu al een uur mooi stabiel, maar dat doet die altijd, dat dan wel. Straks wordt het vast te warm hier, en dan begint het danjse weer neem ik aan.
Plus dat ik toch graag efficiënt wilde draaien, dat wordt met deze hogere deltaT en stooklijn niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Neerland-warmte schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:21:
Even inbreken ik lees wat klachten over defrost bij hoge temp ,als ik het zo lees beweerd nefit dat er genoeg koudemiddel inzit ? Maar het Kan ook te veel zijn dan loop die vast tegen trx klep om je koude middel te meten moet je hem leegmaken
ja zou leuk zijn als ze dat ook zo deden. De installateur heeft hier alleen nog 50g erbij gedaan, omdat ze een halve meter te weinig zouden hebben berekent.
Alles eruit en wegen is teveel werk.. dan maar ergens anders de fout zoeken lijkt de strategie.
Wat is trx klep?

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:58:
[...]

ja zou leuk zijn als ze dat ook zo deden. De installateur heeft hier alleen nog 50g erbij gedaan, omdat ze een halve meter te weinig zouden hebben berekent.
Alles eruit en wegen is teveel werk.. dan maar ergens anders de fout zoeken lijkt de strategie.
Wat is trx klep?
Het thermostatisch expansieventiel, zit in het koelmiddelcircuit en zorgt er geloof ik voor dat de boel op juiste druk blijft? Ventiel gaat open/dicht adhv de temperatuur. Als daar wat mis mee is (opent slecht of te traag) dan raakt de boel ook in de war.

Maar als dit een installateur is die er op de gok maar even wat extra koelmiddel in jast dan zou het ook gewoon aan de hoeveelheid koelmiddel kunnen liggen...

[ Voor 11% gewijzigd door jaapzb op 29-02-2024 00:21 ]

• HansRemmerswaal
[...]
Hier ook heel af en toe, zoals gisteren toevallig. Maar voor de rest alleen maar de plaatjes van mijn vorige post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4gutH04yUstYviub8vDFYRC3oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQdnyImTSuzxo6aoIx4Za5KU.jpg?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
Neerland-warmte schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:21:
Bedankt voor de tip, zal mijn installateur eens vragen dit ook te bekijken.

1) Zou dit dan ook het rare regelgedrag bij mij kunnen verklaren? Lijkt niet te moduleren, alleen min/max?

2) Kan dit ook de volgende defrosts verklaren? Misschien is een defrost in de eerste 10 min niet mogelijk?

Feb 14
Start run 02:35:51
Defrost na 10:10 (9.4 graden)

Start run 16:41:51
Defrost na 10:20 (12.3 graden)

Feb 15
Start run 02:53:52
Defrost na 10:19 (12 graden)

Start run 06:23:52
Defrost na 10:19 (12.1 graden)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lc8
:-) ik heb wel weer wat opgestart hier geloof ik :-)
ok langer verhaal voor wie wil... met het risico dat ik veel zeg wat al gezegd is.

Algemeen:
- er zijn heel veel oscillaties mogelijk met een systeem als dit: meerdere loops met meerdere regelingen (compressor-modulatie regeling, WP-circulatie-regeling, CV-zijdige circulatie regeling (Als die er is), Vloerverwarming (en of radiator) naregeling.
- Dus het is niet 1 setje PID waarden voor 1 regeling.. maar feitelijk minstens 3 regel-loops. Dat ga je niet doorgronden door min of meer willekeurige experimenten: dat zul je systematisch moeten uitkammen om een kans te maken
- Om het makkelijker te maken, moet je zo simpel mogelijk beginnen: zet zo veel mogelijk regelingen op 0 als je kan (vandaar mijn suggestie @hackbard om die grafiek eens op te nemen zonder ruimteinvloed)
- het idee wat al geopperd werd om het afgifte systeem te veranderen of bij af te knijpen is ook een goed idee (pas wel op natuurlijk: je kunt niet zomaar alle flow dicht zetten!): hiermee kan je iig de afgifte-na-regeling uitsluiten. Met twee parallele afgifte systemen (vloer en radiator) wordt het nog lastiger...

Oscilaties komen niet omdat het regelsysteem te snel of te langzaam is, maar omdat er 'eigen frequenties'in het systeem zitten, (binnen 1 of meerdere loops). die kan je vermijden door de regeling langzamer OF sneller te maken: allebei kan werken!

De PID regeling intern zit vast niet meer in een paar potmetertjes/draai-dipswitch), maar gewoon in een microprocessor, en dus in software/firmware... waar je geen direct toegang op hebt. De PID parameters (vande WP) zullen echter bijgesteld worden aan de hand van de toestel instellingen en de thermostaat instellingen. Het was idd makkelijker geweest als we de echte PID parameters gewoon konden zien...

iets wat vast al bekend is:
De compressor start nooit op minimum modulatie, dat kan technisch niet. Dus hij begint altijd te hoog en moet dan terug moduleren. Als dat te langzaam gaat heeft ie zo veel overshoot dat ie daarna uit gaat, en vrij snel waar opnieuw start omdat het water toch weer afgekoeld is. Dit is moeilijk te vermijden vooral als je bij het minimum vermogen zit: daarvoor moet je een integratie-fout toelaten (en dat is oook wat wordt gedaan).

Aan het bovenstaande was ik min of meer begonnen: systematisch uitkammen... maar dat kost tijd: ik zal tzt proberen wat overzichten te posten. Lastig is altijd dat 'alles'stabiel moet zijn om dit soort tests te draaien: weer/buitentemp/condities in huis etc... dat is moeilijk te bereiken en kost dagen.

- Ik heb een run gedaan met alleen het (parallele) buffer er aan (dus alle secundaire regelloops op 0!): Toen viel mij meteen op dat de WP in een mooie lage modulatie (<<3kW output) ging.. totdat het buffer gehel warm was uiteraard. maar het was een simpere test.
- Ik heb al gezien dat de snelheid waarmee de modulatie terugregelt na opstarten STERK afhangt van het gekozen afgifte systeem. Dit hangt sterk af van gekozen afgifte systeem, maar ook van de gekozen delta-TC0/3 en 'stille mode'.
- ik lijk de beste resultaten te halen met: 'convector' instelling (dat is het snelste afgifte systeem) en dan wel op de laagste TC0/3 delta-T: 3K. De circulatie pomp gaat dan vrij snel onder de 10% en regelt terug naar 1-2%. de terug-modulatie van de compressor begint echter al eerder (dus het is niet zo dat de compressor pas terug regelt als de circulatiepomp op minimum zit, maar misschien is het toch wel gekoppeld).

Er is ookwat tegenstrijdige informatie van Nefit
- in de technische documentatie (van mijn 9kW mono) staat dat de minimum modulatie 3kW is (afgifte...): minimale speed of opgenomen vermogen wordt niet gegeven.
- Ik heb al gezien dat ie idd heel graag op dat punt wil blijven 'hangen', echter dat ie ook veel langzamer kan draaien (zoals ook de grafiek in de openingspost laat zien, rond de 1.4kW output, en dat is echt( met zekerheid) want het opgenomen vermogen is dan ook slechts 300W ofzo.

en nog een ps.:
bij een systeem met meerdere afgiftes (radiatoren/convectoren zeker) moet natuurlijk eerst gewaarborgd worden dat de water flow goed verdeeld is: Als er 1 radiator veel meer flow heeft dan een andere, dan gaat 80% van het water door die radiator en krijgt de rest niks.. en dus is er dan heel weinig afgifte ondanks dat misschien alles 'open' staat.

wordt vervolgd...

hieronder nog even data van mij van vannacht om bovenstaande wat te ondersteuenen.
ps.: je hebt bijna altijd de volgende parameters nodig om zo'n plaatje goed te kunnen beooderen:
- Tc0/TC3
- integratie-fout
- compressor speed (of input of output power : bij de mono kan ik de echte compressor speed niet lezen)
- circulatie-pomp speed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oX-3Mc4cYusHOGeFzf2IphZKwa8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3ULzeL00Z5r7b23A0sE55lpe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 29-02-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Hier twee voorbeelden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@HansRemmerswaal
het eerste voorbeeld is idd een echt probleem waarbij de regeling doorschiet. de oscillate is 1,5 a 2 uur. ik zal hier eens over denken maar dat lijkt een pid instelling probleem idd. Zou goed zijn om alle temperaturen er bij te hebben.
in de posting er onder laat je zien dat ook de Delta-T mee schommelt tussen de 4 en 8 graden.. dat mag echt niet, die wordt geregeld door de circulatiepomp. is dit TC0-TC3? (in HA berekend?)

het tweede voorbeeld (onder de 28 graden) is gewoon classiek 'pendelen': De minimale modulatie is te hoog voor de afgifte, de intergatie fout (niet afgebeeld) bereikt het max en de pomp gaat uit. zie mijn posting...

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 07:48:
[...]

Hier ook heel af en toe, zoals gisteren toevallig. Maar voor de rest alleen maar de plaatjes van mijn vorige post.

[Afbeelding]
Ik zou eens opnieuw gaan beginnen met inregelen dit lijkt toch wel een beetje op mij koude start
draai alle radiatoren dicht
En alleen je vloerverwarming open houden
De grootste groep vol open niet knijpen want dat is meestal je woonkamer
( geldt ook voor radiatoren als je die hebt in de woonkamer)
Zijn dat twee groepen dan die gelijk zetten met de zelfde retour temperatuur
Heb je meer vloerverwarmings groepen die op ruimte temperatuur inregelen
Als de warmtepomp dan wel goed draait (dat moeten we afwachten )
Dan kun je per radiator er bij open gaan zetten en dan weer kijken wat er gebeurt
En zo je systeem een voor een openen en inregelen op ruimte temperatuur

Vloerverwarming en radiatoren is lastig omdat radiatoren bijna geen warmte afgeven bij een aanvoertemperatuur van 27 daarom heb ik de stooklijn op 26 voetpunt en 35 op eindpunt staan
Ik zie hier mooie lange runs pas bij een aanvoerstreeftemperatuur van 27/ 28 of hoger
En dat gebeurt dus bij een buitentemperatuur van 6 / 7 graden dat komt door de radiatoren
Want doen die niet mee
Heb ik teweinig afgifte om het minimum vermogen kwijt te kunnen
Ik heb de hysterese daarom iets verhoogd naar 180
Zodat ik altijd minimaal een uur draai na opstarten en ook minimaal een uur wacht (uit) voor eventuel een nieuwe run zodat de warmtepomp niet pendelt

En we proberen wel zolang mogelijke runs te krijgen
Maar vergeet niet dat als je huis op temperatuur is en de warmtepomp stopt
( kan zijn warmte niet meer kwijt op minimum vermogen) dat dat het goedkoopste is
Uit verbruikt de warmtepomp nog minder dan rustige pruttelen :)
Belangrijkste is dat je huis op temperatuur is en blijft

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:21:
[...]

@HansRemmerswaal
het eerste voorbeeld is idd een echt probleem waarbij de regeling doorschiet. de oscillate is 1,5 a 2 uur. ik zal hier eens over denken maar dat lijkt een pid instelling probleem idd. Zou goed zijn om alle temperaturen er bij te hebben.
in de posting er onder laat je zien dat ook de Delta-T mee schommelt tussen de 4 en 8 graden.. dat mag echt niet, die wordt geregeld door de circulatiepomp. is dit TC0-TC3? (in HA berekend?)

het tweede voorbeeld (onder de 28 graden) is gewoon classiek 'pendelen': De minimale modulatie is te hoog voor de afgifte, de intergatie fout (niet afgebeeld) bereikt het max en de pomp gaat uit. zie mijn posting...
Het zou mooi zijn als je in Home Asstant een gebruik kun aanmaken die alleen toegang heeft tot de History...

Welke temperaturen wil je zien, ik heb alle details van de laatst 14 maanden...

> het tweede voorbeeld (onder de 28 graden) is gewoon classiek 'pendelen':
Boven de 28 graden bedoel je denk ik.

> in de posting er onder laat je zien dat ook de Delta-T mee schommelt tussen de 4 en 8 graden
Dit is het temperatuurverschil op de Buderus pomp gemeten met mijn Dallas temperatuur sensoren.
Hierbij nog een paar andere deltas. Die WP in / Buderus uit gebruik ik om te bepalen of er bijmenging is vanuit het buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMG0YF7EG82r6cl_L1cdml_Z8ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrjqXCVKOgXKQRsFqmdmgPIo.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn trouwens mijn huidige settings

De room influence stond lang op 0 maar dan had ik hetzelfde probleem. Hij staat nu op 2 om te zorgen dat het niet te warm wordt in de kamer zodra de target boven de 28 komt, de compressor regelmatig naar max gaat en we veel defrosts hebben.

TC3/TC0 heb ik op minimale en maximale waarde gehad, ik zag geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qimvuLeAV56nkdy-Pdz1qRYrmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MjLRzXmhEg5vAgsOQQJtDxGX.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 29-02-2024 10:35 ]

• LennartTW94
LennartTW94 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:48:

[Afbeelding]
Ik zou graag m’n eerste domme vraag willen stellen. De loodgieter heeft de “drogen afwerkvloer” optie aangezet (opstookprotocol). Nu had ik het gevoel dat hij er ook niet heel veel verstand van had, dus wil graag delen hoe die hem heeft ingesteld, en daar een vraag over stellen:

Startfase duur: 6 dagen
Startfase temperatuur: 20 graden Celsius
Opwarmfase stapgrootte: 1 dag
Opwarmfase temperatuur verschil: 5K
Duur aanhoudfase: 1 dag
Aanhoudfase temperatuur: 45 graden
Afkoelfase stapgrootte: 1 dag
Afkoelfase temperatuur verschil: 5K
Eindfase duur: 6D
Eindfase temperatuur: 20 graden Celsius
Max onderbrekingstijd: 12 uur
Onderbreken: nee

Ten eerste, ziet dit er goed uit?

Ten tweede, waar staat “5K” voor bij “opwarmfase temperatuur verschil”? Ik had verwacht dat er niet 5K zou staan, maar 5 graden Celsius. Waar staat die 5K voor?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

• HansRemmerswaal
LennartTW94 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:51:
[...]

Ik zou graag m’n eerste domme vraag willen stellen. De loodgieter heeft de “drogen afwerkvloer” optie aangezet (opstookprotocol). Nu had ik het gevoel dat hij er ook niet heel veel verstand van had, dus wil graag delen hoe die hem heeft ingesteld, en daar een vraag over stellen:

Ten tweede, waar staat “5K” voor bij “opwarmfase temperatuur verschil”? Ik had verwacht dat er niet 5K zou staan, maar 5 graden Celsius. Waar staat die 5K voor?

5K is 5 Kelvin
NEFIT gebruikt voor temperatuur verschillen Kelvin.
Een verschil van 5 Kelvin is hetzelfde als 5 graden Celsius.

• lc8
LennartTW94 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:51:
[...]

misschien heb je hier wat aan:
standaard advies instelling Nefit-bosch volgens documentatie: (V(R)01-05-2022)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snmDQFA_SeP0cDtOAFRFMwD-GCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WiC7E9jHrX6IbAdJBqYfm62o.png?f=fotoalbum_large

• lc8
HansRemmerswaal schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:28:
[...]
Het zou mooi zijn als je in Home Asstant een gebruik kun aanmaken die alleen toegang heeft tot de History...

Welke temperaturen wil je zien, ik heb alle details van de laatst 14 maanden...

> het tweede voorbeeld (onder de 28 graden) is gewoon classiek 'pendelen':
Boven de 28 graden bedoel je denk ik.
nee onder: in plaatje gaat onder de 28C de compressor gewoon periodiek 2h aan- 1,2h uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3i6Gku6DjpkNwgzcB2rPtqOixh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vWobl128HFZ690ct7hVUhwnM.png?f=fotoalbum_large

belangrijk om te monitoren is denk ik: TC0 & TC3 (of TR4 & 6), compressor vermogen en circulatiepomp-speed
history: ja ik ben er nog niet zo handig in, ik heb een dashboard gemaakt met de grafieken, maar zou handig zijn als je daar makkelijk de tijd kon verschuiven

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:14:
[...]

nee onder: in plaatje gaat onder de 28C de compressor gewoon periodiek 2h aan- 1,2h uit.

[Afbeelding]

belangrijk om te monitoren is denk ik: TC0 & TC3 (of TR4 & 6), compressor vermogen en circulatiepomp-speed
history: ja ik ben er nog niet zo handig in, ik heb een dashboard gemaakt met de grafieken, maar zou handig zijn als je daar makkelijk de tijd kon verschuiven
Met deze buitentemperaturen gaat de WP zo'n 5 a 6 keer per dag even aan.
Het minimale vermogen van mijn WP is nu te hoog OF mijn retourtemperatuur is te hoog.
Op zich kan ik dit oplossen door mijn 250 Kmin te verhogen naar 400 Kmin.

Andere optie is de retourtemperatuur verder te verlagen. Ik meet de retour temperaturen per radiator / vloerverwarming en ben per radiator zo gaan afstellen dat de retourtempertuur zo laag mogelijk wordt. Maar als ik te veel knijp dan gaat de flow door het buffervat omhoog. Lastig om een goede balans te vinden. En omdat de temperaturen zo golven is het afstellen ook wat lastiger. Ik heb trouwens van die radiatorventilatoren geplaatst om het afgeven vermogen verder te verhogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woRoh9EjfoqU4o5tF2LsBICt-xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XItRFyzBN0W9vZfSFRBYxtfx.jpg?f=fotoalbum_large

• hackbard
jaapzb schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:17:
[...]

Het thermostatisch expansieventiel, zit in het koelmiddelcircuit en zorgt er geloof ik voor dat de boel op juiste druk blijft? Ventiel gaat open/dicht adhv de temperatuur. Als daar wat mis mee is (opent slecht of te traag) dan raakt de boel ook in de war.

Maar als dit een installateur is die er op de gok maar even wat extra koelmiddel in jast dan zou het ook gewoon aan de hoeveelheid koelmiddel kunnen liggen...
ik denk tegenwordig is het een elektronisch expansieventiel, EEV. En ja, er was al eens het vermoeden dat daar iets niet soepel loopt en de oorzaak is van de golfen. Maar ik durf daar zelf niet aan. Of is het een kwestie van wat WD40 tegenaan spuiten? Ik zal het eens in het warmtepomp forum vragen.
En inderdaag lijkt het me verstandig om eerst te checken of de hoeveelheid koudemiddel klopt. De installateur had wat druk gemeten en vond het prima.

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:11:
[...]

... Ik heb trouwens van die verwarmingsradiatoren geplaatst om het afgeven vermogen verder te verhogen.
bedoel je radiatorventilatoren?
Ik heb goede resultaten met de heatbooster van sdr. Maar dat had ik al verteld.

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:49:
[...]

bedoel je radiatorventilatoren?
Ik heb goede resultaten met de heatbooster van sdr. Maar dat had ik al verteld.
Ja, bedankt, gecorrigeerd. Ik heb ze van heatfan.

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 29-02-2024 15:02 ]

• lc8
HansRemmerswaal schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:11:
[...]

Met deze buitentemperaturen gaat de WP zo'n 5 a 6 keer per dag even aan.
Het minimale vermogen van mijn WP is nu te hoog OF mijn retourtemperatuur is te hoog.
Op zich kan ik dit oplossen door mijn 250 Kmin te verhogen naar 400 Kmin.

Andere optie is de retourtemperatuur verder te verlagen. Ik meet de retour temperaturen per radiator / vloerverwarming en ben per radiator zo gaan afstellen dat de retourtempertuur zo laag mogelijk wordt. Maar als ik te veel knijp dan gaat de flow door het buffervat omhoog. Lastig om een goede balans te vinden. En omdat de temperaturen zo golven is het afstellen ook wat lastiger. Ik heb trouwens van die radiatorventilatoren geplaatst om het afgeven vermogen verder te verhogen.

[Afbeelding]
de optimale afgifte van radiatoren wordt volgens mij bereikt als
- alle radiatoren dezelfde retour temperatuur geven
- de totale flow zo groot mogelijk is. (de hele radiator warm, de laagste top-temperatuur=WP-temp)

volgens mij is de makkelijkste manier om dat af te stellen juist andersom:
- eerst zet je alle radiatoren helemaal open (top en voetventiel!), en zet je de stooklijn (te) laag, zonder kamerinvloed zodat het eigenlijk net te koud blijft in huis, anders kun je niet continu draaien. Het moet ook koud genoeg zijn om daarbij lang genoeg in continue modulatie te blijven natuurlijk...
- de radiatoren die een hogere voet temperatuur laten zien hebben te veel flow: die moet je dus afknijpen (met het voetventiel of met de pre-regling van het thermostaatventiel). Als je de warmste afknijpt daalt de voet temperatuur daarvan (door lagere flow), maar neemt de flow in alle anderen mogelijk ook toe (afhankelijk van de instelling van je CV-circulatiepomp: naar mijn idee zet je die het best in constant-pressure of evt in delta-P stand)
- je doet dit todat alle radiatoren gelijke voettemperatuur hebben
(ps.: thermostaat ventielen aan de bovenkant moeten natuurlijk op maximaal staan indien je die hebt).

tot slot breng je de stooklijn zo ver omlaag dat de referentie ruimte de juiste temperatuur heeft.
(Als je naregeling hebt kun je evt daarna de stooklijn verhogen als een van de andere ruimtes te koud blijft, wat feitelijk inhoud dat daar te weinig radiatorvermogen staat).

Vloerverwarming wil een lagere temperatuur: als die een eigen overmenging en pomp heeft kun je het hele vloer systeem als 1 radiator zien. Anders is het niet mogelijk deze een andere temperatuur te geven idd.

Ik bergijp ook niet goed welk nut het heeft om de delta-T voor een radiator systeem hoger te zetten: dit heeft alleen als voordeel dat de water flow lager wordt. Dat zou als doel kunnen hebben om radiator suisen minder te maken, MAAR gezien de CV-circulatiepomp zelf niet mee geregeld wordt op temperatuur heeft je WP instelling daar geen invloed op! Alleen de balans over het buffer wordt anders.
Bij mij is de CV-zijdige flow bijna altijd groter dan de WP-flow (CV pomp staat op constant-P in minimum stand, ik wou dat ie lager kon of geregeld was...), en gaat de WP-circulatie-pomp dus snel naar hele lage waarden om toch de 3K delta-T te halen.Als ik de WP-delta-T op 7 instel loopt de WP-circulatie altijd op 1%...

tot slot: als het gemiddelde van het afgegeven vermogen van de WP in minimale modulatie over langere tijd toch te hoog is.. dan wordt je huis te warm, of hij slaat af idd. Daar kun je niks aan doen: maar juist daarom wil ik graag dat ie pomp lager moduleert.. wat ie vreemd genoeg wel kan, maar niet graag wil (en volgens spec ook niet kan...)

• LennartTW94
lc8 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:04:
[...]

misschien heb je hier wat aan:
standaard advies instelling Nefit-bosch volgens documentatie: (V(R)01-05-2022)
[Afbeelding]
Ah top thanks voor het delen! Wel apart dat ze hem tot 55 graden zetten (begreep dat niet warmer mag dan 45 graden). En apart dat ze hem 7 dagen op 55 graden vasthouden, dan is het behoorlijk warm in je huis 😂

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:36:
[...]

de optimale afgifte van radiatoren wordt volgens mij bereikt als
- alle radiatoren dezelfde retour temperatuur geven
- de totale flow zo groot mogelijk is. (de hele radiator warm, de laagste top-temperatuur=WP-temp)

volgens mij is de makkelijkste manier om dat af te stellen juist andersom:
- eerst zet je alle radiatoren helemaal open (top en voetventiel!), en zet je de stooklijn (te) laag, zonder kamerinvloed zodat het eigenlijk net te koud blijft in huis, anders kun je niet continu draaien. Het moet ook koud genoeg zijn om daarbij lang genoeg in continue modulatie te blijven natuurlijk...
- de radiatoren die een hogere voet temperatuur laten zien hebben te veel flow: die moet je dus afknijpen (met het voetventiel of met de pre-regling van het thermostaatventiel). Als je de warmste afknijpt daalt de voet temperatuur daarvan (door lagere flow), maar neemt de flow in alle anderen mogelijk ook toe (afhankelijk van de instelling van je CV-circulatiepomp: naar mijn idee zet je die het best in constant-pressure of evt in delta-P stand)
- je doet dit todat alle radiatoren gelijke voettemperatuur hebben
(ps.: thermostaat ventielen aan de bovenkant moeten natuurlijk op maximaal staan indien je die hebt).

tot slot breng je de stooklijn zo ver omlaag dat de referentie ruimte de juiste temperatuur heeft.
(Als je naregeling hebt kun je evt daarna de stooklijn verhogen als een van de andere ruimtes te koud blijft, wat feitelijk inhoud dat daar te weinig radiatorvermogen staat).

Vloerverwarming wil een lagere temperatuur: als die een eigen overmenging en pomp heeft kun je het hele vloer systeem als 1 radiator zien. Anders is het niet mogelijk deze een andere temperatuur te geven idd.

Ik bergijp ook niet goed welk nut het heeft om de delta-T voor een radiator systeem hoger te zetten: dit heeft alleen als voordeel dat de water flow lager wordt. Dat zou als doel kunnen hebben om radiator suisen minder te maken, MAAR gezien de CV-circulatiepomp zelf niet mee geregeld wordt op temperatuur heeft je WP instelling daar geen invloed op! Alleen de balans over het buffer wordt anders.
Bij mij is de CV-zijdige flow bijna altijd groter dan de WP-flow (CV pomp staat op constant-P in minimum stand, ik wou dat ie lager kon of geregeld was...), en gaat de WP-circulatie-pomp dus snel naar hele lage waarden om toch de 3K delta-T te halen.Als ik de WP-delta-T op 7 instel loopt de WP-circulatie altijd op 1%...

tot slot: als het gemiddelde van het afgegeven vermogen van de WP in minimale modulatie over langere tijd toch te hoog is.. dan wordt je huis te warm, of hij slaat af idd. Daar kun je niks aan doen: maar juist daarom wil ik graag dat ie pomp lager moduleert.. wat ie vreemd genoeg wel kan, maar niet graag wil (en volgens spec ook niet kan...)
Meten met een IR thermometer bij de voetventielen gaf niet een betrouwbare meting, als ik 5 keer achter elkaar meet dan heb ik steeds andere waarden. Ik heb geprobeerd met zwarte tape etc maar geen bevredigend resultaat. Vandaar dat ik met Dallas sensoren de retour temperatuur van elke radiator op de verdeelunit ben gaan meten, kan ik direct de resultaten vastleggen in Home Assistent.

Mijn redenatie was dat het verlies over het stuk leiding verwaarloosbaar is, en als die niet verwaarloosbaar is dan nog wil je op de verdeelunit niet grote verschillen meten tussen de diverse radiatoren.

Ik heb van die Danfoss dynamic valve kranen waarmee normaal gesproken het inregelen een makkie zou moeten zijn. Maar ik merkte al snel flinke temperatuur verschillen op de verdeelunit. Bij een radiator dicht bij de verdeelunit kwam het retourwater te warm terug, daarvan heb ik het voetventiel flink dicht moeten draaien. En ook de design radiator in de badkamer…

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
hackbard schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Wat is trx klep?
Ik ben zelf een groot voorstander om alles (leeg te verkopen. Buitendelen).Maar wie zegt dat er genoeg inzat tijdens installatie? of meschien te veel .Het beste is gewoon alles er uit halen en in een retour fles pompen.het is maar max half uurtje werk
Maar als je te veel koude middel heb kan je trx het niet aan krijg je de zelfde problemen maar een voordeel je compressor zal dan snel exit zijn als er te veel inzit
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 07:07
Goede morgen mede enviline gebruikers,

Vanaf april 2023 is onze enviline monoblock in gebruik en nu lees ik het volgende af op het display.

Totaalgebruik: 3270 kWh
Elektrische bijverwarming: 329 kWh

Compressor:
Totaal 2941 kWh
CV: 2415 kWh
Warm water: 445 kWh
koelen: 77 kWh

Afgegeven energie:
totaal: 13248
verwarmen: 11075
warmw: 1705
Koeling: 466

Mijn vraag:
1. hoe berekenen jullie de COP? afgegeven engergie/compressor energie?

Daarnaast begreep ik dat 10 Kwh staat voor 1 m³ gas, dat zou betekenen dat ik nu zo'n 327 m³ gas gebruikt zou hebben? Is het gebruik dan niet erg laag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8ESj7vCkLUdbTuosRdbZg9b5uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufSq5hWPK4wiBqq7iwd0se8c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-CH2m5XMi9nwWPoe-Fm3qmEB14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zc3aNHjPsPLx4ieMfGTzATy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FTzAXFC9WqVaoussK0G3YBhRtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MpTobFK2cnbDAeSSU0XjITT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcFOqLDfvndxlDMw6yUxJZmcfXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zbn4FfqjEXtZifVIQnmxEeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJMJF0Fwfi0BPgiR20NOuyQ2-pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVlJYQalucdmvHdBG5HMuWwq.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 14:16
P-twin schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:01:
Goede morgen mede enviline gebruikers,

Vanaf april 2023 is onze enviline monoblock in gebruik en nu lees ik het volgende af op het display.

Totaalgebruik: 3270 kWh
Elektrische bijverwarming: 329 kWh

Compressor:
Totaal 2941 kWh
CV: 2415 kWh
Warm water: 445 kWh
koelen: 77 kWh

Afgegeven energie:
totaal: 13248
verwarmen: 11075
warmw: 1705
Koeling: 466

Mijn vraag:
1. hoe berekenen jullie de COP? afgegeven engergie/compressor energie?

Daarnaast begreep ik dat 10 Kwh staat voor 1 m³ gas, dat zou betekenen dat ik nu zo'n 327 m³ gas gebruikt zou hebben? Is het gebruik dan niet erg laag?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt met 3270 kWh, 13248 kWh warmte je huis ingepompt. Als je de analogie wilt maken naar gas, was je voor dezelfde warmte en koeling (niet dat een cv ketel dat kan...) op gas ca 1325 m3 kwijt geweest.

Scop is wat mij betreft incl de elektrische bijverwarming, anders speel je vals ;). Dat is dan over alle functies heen (verwarmen, koelen en warm water); 13248/3270= ca 4
Je zou dezelfde rekensom ook per functie kunnen maken, maar dan moet je de bijverwarming ook kunnen splitsen...

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 01-03-2024 10:18 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
ZonnigY schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Je hebt met 3270 kWh, 13248 kWh warmte je huis ingepompt. Als je de analogie wilt maken naar gas, was je voor dezelfde warmte en koeling (niet dat een cv ketel dat kan...) op gas ca 1325 m3 kwijt geweest.

Scop is wat mij betreft incl de elektrische bijverwarming, anders speel je vals ;). Dat is dan over alle functies heen (verwarmen, koelen en warm water); 13248/3270= ca 4
Je zou dezelfde rekensom ook per functie kunnen maken, maar dan moet je de bijverwarming ook kunnen splitsen...
@ZonnigY bedankt voor je snelle reactie.

De bijverwarming is alleen voor warmwater gebruikt dus die hoef ik dan toch niet te splitsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
@P-twin onder de info knop, helemaal onderaan vind je ook 'arbeitzahl'.. hetgeen hetzelfde is als COP.
Altijd lekker knullig dat bosch dat niet gewoon vertaald heeft

COP is gewoon [afgegeven-kWh]/[opgenomen Kwh] maar de vraag is altijd wat allemaal mee gerekend wordt: De enviline meet zelf het verbruik..maar ik ben niet zeker dat daar ALLES in meegeteld wordt, bijv de primair en secudaire CV-pomp ja/nee??? maar goed, dat zijn hele kleine beetjes.

SCOP kun je zelf niet berekenen: dat is een soort klimaat gemiddelde gewoon ff googlen voor de exacte definitie

GAS: zoals gezegd: je meot daarvoor het afgegeven vermogen tellen. Tevens is die 10kWh/m3 een handig rekengetal: Rond de 9 is wat exacter. Maar 100% vergelijkbaar is het toch niet, met een warmtepomp stook je anders en de effecten daarvan zijn lastig te tellen, dus het is indicatief.

[ Voor 20% gewijzigd door lc8 op 01-03-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
Continuing story of Enviline9Es mono met BBQK en HA:

Na wat stoeien met het hysterese script kom ik tot de volgende conclusies:

Het hysterese script doet hetvolgende (volledig volgens verwachting):
- T_Currentflow(=T0) > T_targetflow --> Reset hysterese.
- dit heeft echte rniks te maken met de WP, dat is alleen een HA script
- De 'hysterese' is niet instelbaar bij deze pomp (nog niet gevonden iig): "on/off hyst heat" is altijd nul en doet niks als je er wat inschrijft
- ik kan het hysterese script laten resetten door T_targetflow even over T_curflow te brengen tewrijl de compressor doorloop. Dit helpt echten niet tegen het afslagpunt later: Dit is dus niet de echte hysterese setting van de pomp.

wat dan wel?
- de parameter "Burner_selected_power"(ook weer een geheel foute naam dus..)!
nu begrijp ik inmiddels een beetje wat dit is: Die parameter is de integraal van de fout: T_targetflow - TC0

let wel:
- T0 = currentflow: die zit na het T-stuk van het buffer en meet feitelijk de CV-zijdige aanvoer.
- TC0 = heat carrier returnflow: de warme returnflow van de de warmtepomp.

d eT0-flow onstaat dus uit menging van TC0 + Buffer-flow (die positief of negatief kan zijn door de secundaire CV pomp)

Deze Burner_selected_power parameter loopt van ~0 (na het einde van de vorige run (dus bij het ingaan van de inactieve periode), schakelt de compressor in als de geintegreerde waarde 45 is, en stopt de compressor weer als de waarde < 3 is.
Ik heb dus geen idee wat de schaal voorstelt.

*** -> Waarom zijn die entity namen volledig fout
(ik heb er al veel meer ontdekt): heb ik iets fout ingesteld? heeft iemand hier daar al ervaring mee?

(hardware van EMS-gateway staat op "Enviline/compres/...en een boel anderen" )

hieronder bijbehorende log: Ik heb gespeeld met de Target flow (oranje lijn) om de effecten te zien:
- vreemd genoeg lijkt die integraal nog niet helemaal te kloppen!
- op de weg omlaag kun je goed zien dat ie hikjes heeft waar (T_taget r> TC), maar hij loopt niet altijd omhoog waar je ozu denken.
mogelijk zit hier dus veel meer in, en is dit het resultaat van een PID integraal ....

ik zou het leuk vinden om anderen te vinden die zich hier ook in verdiept hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQiEJG1pZUXwMeJJnONjNqgk4wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f5OtWuCtai39n4s8JuRfFuqk.png?f=fotoalbum_large

zoals je ziet kreeg ik hier de compressor output dit keer niet verder omlaag... terwijl een regeling dat wel had moeten/kunnen doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:18:
Continuing story of Enviline9Es mono met BBQK en HA:

Na wat stoeien met het hysterese script kom ik tot de volgende conclusies:

Het hysterese script doet hetvolgende (volledig volgens verwachting):
- T_Currentflow(=T0) > T_targetflow --> Reset hysterese.
- dit heeft echte rniks te maken met de WP, dat is alleen een HA script
- De 'hysterese' is niet instelbaar bij deze pomp (nog niet gevonden iig): "on/off hyst heat" is altijd nul en doet niks als je er wat inschrijft
- ik kan het hysterese script laten resetten door T_targetflow even over T_curflow te brengen tewrijl de compressor doorloop. Dit helpt echten niet tegen het afslagpunt later: Dit is dus niet de echte hysterese setting van de pomp.

wat dan wel?
- de parameter "Burner_selected_power"(ook weer een geheel foute naam dus..)!
nu begrijp ik inmiddels een beetje wat dit is: Die parameter is de integraal van de fout: T_targetflow - TC0

let wel:
- T0 = currentflow: die zit na het T-stuk van het buffer en meet feitelijk de CV-zijdige aanvoer.
- TC0 = heat carrier returnflow: de warme returnflow van de de warmtepomp.

d eT0-flow onstaat dus uit menging van TC0 + Buffer-flow (die positief of negatief kan zijn door de secundaire CV pomp)

Deze Burner_selected_power parameter loopt van ~0 (na het einde van de vorige run (dus bij het ingaan van de inactieve periode), schakelt de compressor in als de geintegreerde waarde 45 is, en stopt de compressor weer als de waarde < 3 is.
Ik heb dus geen idee wat de schaal voorstelt.

*** -> Waarom zijn die entity namen volledig fout
(ik heb er al veel meer ontdekt): heb ik iets fout ingesteld? heeft iemand hier daar al ervaring mee?

(hardware van EMS-gateway staat op "Enviline/compres/...en een boel anderen" )

hieronder bijbehorende log: Ik heb gespeeld met de Target flow (oranje lijn) om de effecten te zien:
- vreemd genoeg lijkt die integraal nog niet helemaal te kloppen!
- op de weg omlaag kun je goed zien dat ie hikjes heeft waar (T_taget r> TC), maar hij loopt niet altijd omhoog waar je ozu denken.
mogelijk zit hier dus veel meer in, en is dit het resultaat van een PID integraal ....

ik zou het leuk vinden om anderen te vinden die zich hier ook in verdiept hebben.

[Afbeelding]

zoals je ziet kreeg ik hier de compressor output dit keer niet verder omlaag... terwijl een regeling dat wel had moeten/kunnen doen denk ik.
Die burner selected max power doet bij mij helemaal niets.

Dat HA script is gemaakt om de aan/uit hysterese te berekenen en hierdoor zichtbaar te maken omdat deze niet is uit te lezen. Onder normale omstandigheden is deze nauwkeurig. Maar zoals in jouw grafiek is te zien moet er blijkbaar nog een extra conditie bij de reset.

De WP gaat echt aan / uit aan de hand van de hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
lc8 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:23:
@P-twin onder de info knop, helemaal onderaan vind je ook 'arbeitzahl'.. hetgeen hetzelfde is als COP.
Altijd lekker knullig dat bosch dat niet gewoon vertaald heeft

COP is gewoon [afgegeven-kWh]/[opgenomen Kwh] maar de vraag is altijd wat allemaal mee gerekend wordt: De enviline meet zelf het verbruik..maar ik ben niet zeker dat daar ALLES in meegeteld wordt, bijv de primair en secudaire CV-pomp ja/nee??? maar goed, dat zijn hele kleine beetjes.

SCOP kun je zelf niet berekenen: dat is een soort klimaat gemiddelde gewoon ff googlen voor de exacte definitie

GAS: zoals gezegd: je meot daarvoor het afgegeven vermogen tellen. Tevens is die 10kWh/m3 een handig rekengetal: Rond de 9 is wat exacter. Maar 100% vergelijkbaar is het toch niet, met een warmtepomp stook je anders en de effecten daarvan zijn lastig te tellen, dus het is indicatief.
Dankjewel, blijkbaar zijn ze al iets verder in de ontwikkeling er staat nu COP warmtebron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/py1EI8S527M4SxErs3AW_wEDdHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgYNcpl3g7lXkY7L5dJoSO6E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Dan is de ontwikkeling alweer verder dan zo’n 2,5 jaar geleden: bij mij geeft dit scherm altijd een COP aan van 0,1…….. (monoblock 7400i 7kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dynasty5
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-01 12:31
Ik krijg foutcode A01 5271 storing
De foutmelding komt omdat Ik heatpipes op mijn buffervat heb staan.
Ik heb m’n stooklijn op 41/41 staan
Als ik de Max aanvoer temperatuur op 60 zet, heeft dat dan geen invloed op m’n stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Nous112 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:42:
Dan is de ontwikkeling alweer verder dan zo’n 2,5 jaar geleden: bij mij geeft dit scherm altijd een COP aan van 0,1…….. (monoblock 7400i 7kW)
jep: is er een methode om de firmware van die HMC310 controller te updaten? en van de pomp zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
dynasty5 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:33:
Ik krijg foutcode A01 5271 storing
De foutmelding komt omdat Ik heatpipes op mijn buffervat heb staan.
Ik heb m’n stooklijn op 41/41 staan
Als ik de Max aanvoer temperatuur op 60 zet, heeft dat dan geen invloed op m’n stooklijn?
Heeft geen invloed op de stooklijn.

Deze max aanvoer temperatuur is de maximale aanvoertemperatuur die aan de aanvoertemperatuursensor T0 mag worden gemeten. Als je eindpunt van de stooklijn op 41 staat dan zou normaal gesproken de T0 daar niet overheen moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:15:
[...]

jep: is er een methode om de firmware van die HMC310 controller te updaten? en van de pomp zelf?
Er is helaas geen mogelijkheid om de firmware zelf te updaten, kan alleen via NEFIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
HansRemmerswaal schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Er is helaas geen mogelijkheid om de firmware zelf te updaten, kan alleen via NEFIT.
Dus het installatie bedrijf kan dat ook niet? of hebben die wel de tools?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Tot nu toe heb ik alleen gezien en van andere gebruikers vernomen dat de NEFIT medewerker zijn laptop aansluit op de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Is het misschien een idee om in de openingspost een overzicht te maken met de laatste firmware versies per model?

Onderstaande de gegevens van mijn model te vinden in
Servicemenu -> Diagnose -> Systeeminformatie:

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp
SW-versie binneneenheid = 01.13
SW-versie bedieningsunit HMC310 = 73.03
SW-versie afstandsbediening RC100H = 40.04

Alle details...

Warmtepomp
Type sturing = CUHP
Koelcirc.type = 1p5-9
Binneneenheid = Tower1
SW-vers koelcirc.type = 00.00
SW-vers. uitb.mod. = 00.00

Bedieningsunit
Typ = HMC310
SW-versie = 73.03

Type afstandsbediening
Type cv-1 = RC100H
SW-versie cv1 = 40.04

[ Voor 74% gewijzigd door HansRemmerswaal op 03-03-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Hier bijna de zelfde Filmware op de Bedieningsunit na :)

warmtepomp
Type sturing = CUHP
Koelcirc.type = 1p5-9
Binneneenheid = Tower 1
SW-vers koelcirc.type = 00.00
SW-vers. Uitb.mod = 00.00

Bedieningsunit
Type = HMC300
SW-versie = NF13.07

Afstandsbediening
Type cv1 = RC100H
SW- versie cv1 =NF40.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
lc8 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Nee de installateur kan nefit vragen om de Nefit monteur te sturen
Komt alleen bij een storing en is dan gratis en zal dan de laatste Filmware er op zetten

Je kunt ook de Nefit monteur laten komen zelf bellen en opdracht geven
of zonder storing via installateur maar dan kost het dacht ik 200 euro

Er wordt een laptop en een ander kastje aangesloten op de service plug en zo wordt de nieuwe Filmware
geupload naar de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
ok, ook de mijne:

ik heb dus wel een COP aanduiding zichtbaar maar die heet nog: 'Arbeitzahl' :-)

Nefit EnviLine Mono 9.0 E-S

Warmtepomp
Type sturing = CUHP
Koelcirc.type = 1p 9kW
Binneneenheid = Tower1 (ofschoon er helemaal geen tower is..)
SW-vers koelcirc.type = 04.19
SW-versie binneneenheid = 01.20
SW-vers. uitb.mod. = 00.00

Bedieningsunit van de IDU
Typ = HMC310
SW-versie = 73.04

Type afstandsbediening
geen: sturing via Home-Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Willem senior schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Nee de installateur kan nefit vragen om de Nefit monteur te sturen
Komt alleen bij een storing en is dan gratis en zal dan de laatste Filmware er op zetten

Je kunt ook de Nefit monteur laten komen zelf bellen en opdracht geven
of zonder storing via installateur maar dan kost het dacht ik 200 euro

Er wordt een laptop en een ander kastje aangesloten op de service plug en zo wordt de nieuwe Filmware
geupload naar de warmtepomp
OK, dat houden ze dus besloten bij NEFIT. Ik dacht misschien kun je via die 'radiomodule' (K30RF) wel een update doen. Die module heb ik er niet aangezet omdat ik er weinig voordeel in zag. (maar hij komt er tegenwoordig bij dus ik heb hem wel liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Heeft er iemand ooit al eens geprobeerd om zonder HMC310 te draaien, en mat HA de pomp direct aan te sturen? die 310 is ook alleen maar een afstandbediening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
lc8 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:46:
[...]

OK, dat houden ze dus besloten bij NEFIT. Ik dacht misschien kun je via die 'radiomodule' (K30RF) wel een update doen. Die module heb ik er niet aangezet omdat ik er weinig voordeel in zag. (maar hij komt er tegenwoordig bij dus ik heb hem wel liggen)
Misschien kan de filmware update via de radiomodule geupdate worden maar dat weet ik niet
Wel,dat de radiomodule gebruikt wordt via je installateur
Om het systeem te monitoren en eventueel instellingen op afstand aan te passen
Zie link :
https://www.nefit-bosch.n...l%20via%20het%20dashboard.

Pagina: 1 ... 77 ... 105 Laatste