:-) ik heb wel weer wat opgestart hier geloof ik :-)
ok langer verhaal voor wie wil... met het risico dat ik veel zeg wat al gezegd is.
Algemeen:
- er zijn heel veel oscillaties mogelijk met een systeem als dit: meerdere loops met meerdere regelingen (compressor-modulatie regeling, WP-circulatie-regeling, CV-zijdige circulatie regeling (Als die er is), Vloerverwarming (en of radiator) naregeling.
- Dus het is niet 1 setje PID waarden voor 1 regeling.. maar feitelijk minstens 3 regel-loops. Dat ga je niet doorgronden door min of meer willekeurige experimenten: dat zul je systematisch moeten uitkammen om een kans te maken
- Om het makkelijker te maken, moet je zo simpel mogelijk beginnen: zet zo veel mogelijk regelingen op 0 als je kan (vandaar mijn suggestie @
hackbard om die grafiek eens op te nemen zonder ruimteinvloed)
- het idee wat al geopperd werd om het afgifte systeem te veranderen of bij af te knijpen is ook een goed idee (pas wel op natuurlijk: je kunt niet zomaar alle flow dicht zetten!): hiermee kan je iig de afgifte-na-regeling uitsluiten. Met twee parallele afgifte systemen (vloer en radiator) wordt het nog lastiger...
Oscilaties komen niet omdat het regelsysteem te snel of te langzaam is, maar omdat er 'eigen frequenties'in het systeem zitten, (binnen 1 of meerdere loops). die kan je vermijden door de regeling langzamer OF sneller te maken: allebei kan werken!
De PID regeling intern zit vast niet meer in een paar potmetertjes/draai-dipswitch), maar gewoon in een microprocessor, en dus in software/firmware... waar je geen direct toegang op hebt. De PID parameters (vande WP) zullen echter bijgesteld worden aan de hand van de toestel instellingen en de thermostaat instellingen. Het was idd makkelijker geweest als we de echte PID parameters gewoon konden zien...
iets wat vast al bekend is:
De compressor start nooit op minimum modulatie, dat kan technisch niet. Dus hij begint altijd te hoog en moet dan terug moduleren. Als dat te langzaam gaat heeft ie zo veel overshoot dat ie daarna uit gaat, en vrij snel waar opnieuw start omdat het water toch weer afgekoeld is. Dit is moeilijk te vermijden vooral als je bij het minimum vermogen zit: daarvoor moet je een integratie-fout toelaten (en dat is oook wat wordt gedaan).
Aan het bovenstaande was ik min of meer begonnen: systematisch uitkammen... maar dat kost tijd: ik zal tzt proberen wat overzichten te posten. Lastig is altijd dat 'alles'stabiel moet zijn om dit soort tests te draaien: weer/buitentemp/condities in huis etc... dat is moeilijk te bereiken en kost dagen.
- Ik heb een run gedaan met alleen het (parallele) buffer er aan (dus alle secundaire regelloops op 0!): Toen viel mij meteen op dat de WP in een mooie lage modulatie (<<3kW output) ging.. totdat het buffer gehel warm was uiteraard. maar het was een simpere test.
- Ik heb al gezien dat de snelheid waarmee de modulatie terugregelt na opstarten STERK afhangt van het gekozen afgifte systeem. Dit hangt sterk af van gekozen afgifte systeem, maar ook van de gekozen delta-TC0/3 en 'stille mode'.
- ik lijk de beste resultaten te halen met: 'convector' instelling (dat is het snelste afgifte systeem) en dan wel op de laagste TC0/3 delta-T: 3K. De circulatie pomp gaat dan vrij snel onder de 10% en regelt terug naar 1-2%. de terug-modulatie van de compressor begint echter al eerder (dus het is niet zo dat de compressor pas terug regelt als de circulatiepomp op minimum zit, maar misschien is het toch wel gekoppeld).
Er is ookwat tegenstrijdige informatie van Nefit
- in de technische documentatie (van mijn 9kW mono) staat dat de minimum modulatie 3kW is (afgifte...): minimale speed of opgenomen vermogen wordt niet gegeven.
- Ik heb al gezien dat ie idd heel graag op dat punt wil blijven 'hangen', echter dat ie ook veel langzamer kan draaien (zoals ook de grafiek in de openingspost laat zien, rond de 1.4kW output, en dat is echt( met zekerheid) want het opgenomen vermogen is dan ook slechts 300W ofzo.
en nog een ps.:
bij een systeem met meerdere afgiftes (radiatoren/convectoren zeker) moet natuurlijk eerst gewaarborgd worden dat de water flow goed verdeeld is: Als er 1 radiator veel meer flow heeft dan een andere, dan gaat 80% van het water door die radiator en krijgt de rest niks.. en dus is er dan heel weinig afgifte ondanks dat misschien alles 'open' staat.
wordt vervolgd...
hieronder nog even data van mij van vannacht om bovenstaande wat te ondersteuenen.
ps.: je hebt bijna altijd de volgende parameters nodig om zo'n plaatje goed te kunnen beooderen:
- Tc0/TC3
- integratie-fout
- compressor speed (of input of output power : bij de mono kan ik de echte compressor speed niet lezen)
- circulatie-pomp speed
[
Voor 5% gewijzigd door
lc8 op 29-02-2024 09:03
]