Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-09 23:21
Pompadour schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Welke firmware versie van je WP heb je? Ik had de configuratie assistent al opnieuw gedraaid zoals ook aangeraden door Nefit/Bosch maar krijg dan nog steeds geen CT200 te zien, enkel RC100 en RC100H.

Vandaag een firmware update binnengekregen op de EasyControl (fw versie 04.02.03) en nu heb ik de instellingen optie voor koelen (mogelijkheid uitschakelen luchtvochtigheidssensor) weer terug in de app 👍
Bedieningsunit HPC410 SW-versie 73.03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 16:56

gizmo9003

Go For It!

Vraagje; ik zie een opmerkelijk verschil in warmteverlies van de boiler (300L boiler, met mantel, na-geisoleerd met glaswol).
Gisteren overdag, als er geen watervraag is is dat ongeveer 0.35gr/u. (veel hoger dan gemiddeld)
'Snachts gaat het naar -0.1gr/u.
Voorheen was het inderdaad altijd -0.15g/u gemeten.

Mogelijke oorzaken die ik kon bedenken:

-lagere temperatuur tapwater-> minder verlies. Maar dat is geen factor 3 op dit kleine verschil. En heb ik het verleden ook nooit waargenomen.
-Ruimte waar boiler in staat kouder? Nee, in de inpandige garage is het geen merkbaar verschil (zou 'snachts juist koeler zijn).

Ik heb de warmtepomp al zo ingesteld dat hij op 'altijd verwarmen' staat, zodat er geen warmte via warmteflow door de leiding verloren gaat, dus dat is het niet.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScnUDPI5HHyp9o0ZrNdilupUftw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GLIFSJwhHhNDSkP97hl5B0Gc.png?f=fotoalbum_large

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
gizmo9003 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:18:
Vraagje; ik zie een opmerkelijk verschil in warmteverlies van de boiler (300L boiler, met mantel, na-geisoleerd met glaswol).
Gisteren overdag, als er geen watervraag is is dat ongeveer 0.35gr/u. (veel hoger dan gemiddeld)

-lagere temperatuur tapwater-> minder verlies. Maar dat is geen factor 3 op dit kleine verschil. En heb ik het verleden ook nooit waargenomen.
-Ruimte waar boiler in staat kouder? Nee, in de inpandige garage is het geen merkbaar verschil (zou 'snachts juist koeler zijn).

Ik heb de warmtepomp al zo ingesteld dat hij op 'altijd verwarmen' staat, zodat er geen warmte via warmteflow door de leiding verloren gaat, dus dat is het niet.

[Afbeelding]
Welke sensor is bij jou die boiler temperatuur? De current intern of de current extern? De juiste is de current extern.

Laat maar, moet denk ik wel de current extern zijn anders heb je niet opeens zo'n piek.

Het kan een 3 weg klep zijn die niet goed afsluit zodat er een natuurlijke circulatie op gang komt tussen de boiler en WP. In de openingspost staat een terugslagklep die je voor 20 euro kunt kopen en er tussen kan zetten om zoiets te voorkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 29-01-2024 10:07 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
gizmo9003 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:18:

[Afbeelding]
Hoe heb jij die sensor gedefinieerd in Home Assistant voor warmteverlies boiler? Ik probeerde dat op deze manier maar dat geeft niet zo'n mooi resultaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sql:
  - name: "Delta Boiler Last Hour"
    query: >
      SELECT state - ( 
            SELECT states.state 
            FROM states 
            WHERE states.metadata_id = last_state.metadata_id
              AND states.last_updated_ts < last_state.last_updated_ts - 60*60
              AND states.state <> 'unknown' 
              AND states.state IS NOT NULL 
            ORDER BY states.last_updated_ts DESC
            LIMIT 1 
          ) delta
      FROM states last_state
          INNER JOIN states_meta
          ON states_meta.metadata_id = last_state.metadata_id  
      WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_dhw_current_extern_temperature' 
        AND last_state.state <> 'unknown' 
        AND last_state.state IS NOT NULL 
      ORDER BY last_state.last_updated_ts DESC 
      LIMIT 1
    column: delta
    unit_of_measurement: "K"

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
HansRemmerswaal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Hoe heb jij die sensor gedefinieerd in Home Assistant voor warmteverlies boiler? Ik probeerde dat op deze manier maar dat geeft niet zo'n mooi resultaat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
sql:
  - name: "Delta Boiler Last Hour"
    query: >
      SELECT state - ( 
            SELECT states.state 
            FROM states 
            WHERE states.metadata_id = last_state.metadata_id
              AND states.last_updated_ts < last_state.last_updated_ts - 60*60
              AND states.state <> 'unknown' 
              AND states.state IS NOT NULL 
            ORDER BY states.last_updated_ts DESC
            LIMIT 1 
          ) delta
      FROM states last_state
          INNER JOIN states_meta
          ON states_meta.metadata_id = last_state.metadata_id  
      WHERE states_meta.entity_id = 'sensor.boiler_dhw_current_extern_temperature' 
        AND last_state.state <> 'unknown' 
        AND last_state.state IS NOT NULL 
      ORDER BY last_state.last_updated_ts DESC 
      LIMIT 1
    column: delta
    unit_of_measurement: "K"
Meschien heb je kleine lekage druppeltje ergens uit een tapkraan komt vaak voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

HansRemmerswaal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Het kan een 3 weg klep zijn die niet goed afsluit zodat er een natuurlijke circulatie op gang komt tussen de boiler en WP. In de openingspost staat een terugslagklep die je voor 20 euro kunt kopen en er tussen kan zetten om zoiets te voorkomen.
Ik monitor inderdaad de current extern. Hmm had al gelezen van de klep i.c.m. de "altijd verwarmen", maar niet aan gedacht dat bijv de 3-wegklep niet helemaal sluit. Zal de loodgieter eens bellen om die terugslagklep te komen plaatsen.

Voor wat betreft de sensor, dat heb ik veel eenvoudiger gedaan :)
Een helper toevoegen, type derivative sensor. En dan als entity de dhw_current_external_temperature.

Dat is namelijk precies wat je zoekt, de afgeleide van de temperatuur. Hoewel de titel "warmteverlies" dan niet helemaal correct is, want tijdens verwarmen zie je uiteraard dat dit een positief getal geeft.
Maar deze monitor ik dan ook enkel sporadisch, om gekke dingen op te sporen/zien of m'n isolatie gewerkt heeft :)

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
gizmo9003 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:56:
[...]

Ik monitor inderdaad de current extern. Hmm had al gelezen van de klep i.c.m. de "altijd verwarmen", maar niet aan gedacht dat bijv de 3-wegklep niet helemaal sluit. Zal de loodgieter eens bellen om die terugslagklep te komen plaatsen.

Voor wat betreft de sensor, dat heb ik veel eenvoudiger gedaan :)
Een helper toevoegen, type derivative sensor. En dan als entity de dhw_current_external_temperature.

Dat is namelijk precies wat je zoekt, de afgeleide van de temperatuur. Hoewel de titel "warmteverlies" dan niet helemaal correct is, want tijdens verwarmen zie je uiteraard dat dit een positief getal geeft.
Maar deze monitor ik dan ook enkel sporadisch, om gekke dingen op te sporen/zien of m'n isolatie gewerkt heeft :)
Maar dan zie je niet je warmteverlies per uur, dat probeerde ik met mijn sensor wel te doen door de huidige temperatuur te vergelijken met die van een uur geleden.

Probleem waar ik tegenaan loop is dat zo'n temperatuur sensor niet perfect is als deze bijvoorbeeld van 40.0 naar 39.9 gaat. Dan heb je een tijdje 40.0 39.9 40.0 39.9 40.0 39.9 39.9 39.9 ... en iets vergelijkbaars een uur later met 39.5 39.4 39.5 39.4 39.4 39.5 39.4....

Het verschil is dan
40.0 - 39.4 = 0.6
40.0 - 39.5 = 0.5
39.9 - 39.4 = 0.5
39.9 - 39.5 = 0.4

Dan zie je in je grafiek random 0.6 0.4 0.5 0.4 0.6 ... Ofwel onleesbaar met elke 10 seconde een ander getal.

(getallen zijn ter illustratie only, niet mijn echte warmteverlies)

Hieronder een live voorbeeld van wat ik bedoel. Als je door je oogharen kijkt dan zal het wel 0.2 graad per uur zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4DGlorN7YAPG0_59F69QQtWVWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ej70cqOkYmzi246xEJnAxdgH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 30-01-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

HansRemmerswaal schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:28:
[...]
Maar dan zie je niet je warmteverlies per uur, dat probeerde ik met mijn sensor wel te doen door de huidige temperatuur te vergelijken met die van een uur geleden.
Niet helemaal zuiver, maar ik neem het gewogen gemiddelde over een uur, door de derivative sensor een timewindow van een uur te geven. Dan wordt het dus wel verlies per uur.
Daarmee schommelt hij al een stuk minder. En gezien mijn doel van de meting een lange termijn is kan dat geen kwaad (je moet hem uiteraard niet gebruiken voor spot changes nu)

[ Voor 3% gewijzigd door gizmo9003 op 30-01-2024 16:51 ]

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik zie in HA (Bosch integratie, heb niet zo'n hippe BBQKees-module) allerlei rare pieken in de return temp. Sensor-glitch? Want je maakt mij niet wijs dat dat ineens naar 48 graden kan vliegen en dan vervolgens een minuut of 10 later weer terug kan gaan naar 25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB1yIaZ_AUkDaJpW35lcP5L8QPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfqsWgg4M14Y8gxuqTMgmg58.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
gizmo9003 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:49:
[...]

Niet helemaal zuiver, maar ik neem het gewogen gemiddelde over een uur, door de derivative sensor een timewindow van een uur te geven. Dan wordt het dus wel verlies per uur.
Daarmee schommelt hij al een stuk minder. En gezien mijn doel van de meting een lange termijn is kan dat geen kwaad (je moet hem uiteraard niet gebruiken voor spot changes nu)
Ah, duidelijk, die ga ik ook proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:57
Pompadour schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:14:
[...]
Vandaag een firmware update binnengekregen op de EasyControl (fw versie 04.02.03) en nu heb ik de instellingen optie voor koelen (mogelijkheid uitschakelen luchtvochtigheidssensor) weer terug in de app 👍
Kijk ik zojuist in de EasyControl app, is de instellingen optie koelen nu opeens weer verdwenen?! Onverklaarbaar, want er is verder niks meer gewijzigd (tenzij dit enkel geactiveerd wordt bij koelen zelf, zoals bij defrost want die heb ik bij deze temperaturen niet meer).
Ga denk ik toch maar via mijn installateur verzoeken om een service monteur langs te sturen voor een firmware update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 16:53
Pompadour schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Kijk ik zojuist in de EasyControl app, is de instellingen optie koelen nu opeens weer verdwenen?! Onverklaarbaar, want er is verder niks meer gewijzigd (tenzij dit enkel geactiveerd wordt bij koelen zelf, zoals bij defrost want die heb ik bij deze temperaturen niet meer).
Ga denk ik toch maar via mijn installateur verzoeken om een service monteur langs te sturen voor een firmware update.
Heb ik ook een keer gehad. Bij mij was het opgelost door de app er een keer af te gooien en weer opnieuw op te zetten.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:57
s441558 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:19:
[...]

Heb ik ook een keer gehad. Bij mij was het opgelost door de app er een keer af te gooien en weer opnieuw op te zetten.
Inderdaad, geprobeerd en dat werkte. Bedankt voor de tip! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Pompadour op 01-02-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
gizmo9003 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:49:
[...]

Het resultaat is vergelijkbaar, als lijkt het resultaat met die SQL query een rustiger beeld te geven.
Maar ik vind die sensor definitie van jou eleganter.

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: derivative
    source: sensor.boiler_dhw_current_extern_temperature
    name: Boiler temperature change per hour
    round: 1
    unit_time: h # the resulting "unit_of_measurement" will be °C/h
    time_window: "01:00:00"  # we look at the change over the hour

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw3oAlNuMAOFPnHWD6otjSHgOhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnCSg8sfsQU9Y8KJOaZY3n4h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:20:
[...]

Het resultaat is vergelijkbaar, als lijkt het resultaat met die SQL query een rustiger beeld te geven.
Maar ik vind die sensor definitie van jou eleganter.

code:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: derivative
    source: sensor.boiler_dhw_current_extern_temperature
    name: Boiler temperature change per hour
    round: 1
    unit_time: h # the resulting "unit_of_measurement" will be °C/h
    time_window: "01:00:00"  # we look at the change over the hour

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde derivative sensor aangemaakt. Hoe lees ik dit precies? Op basis van jouw grafieken zou ik zeggen: Je hebt gemiddeld 0,2 graden celsius per uur verlies. Klopt deze stelling?

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
mobstaa schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Ik heb dezelfde derivative sensor aangemaakt. Hoe lees ik dit precies? Op basis van jouw grafieken zou ik zeggen: Je hebt gemiddeld 0,2 graden celsius per uur verlies. Klopt deze stelling?
Ja zo lees je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
In bbqkees kan ik hele getallen invullen maar geen decimalen. De punt (.) werkt als backspace. Iemand een oplossing?

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
PieterL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:40:
In bbqkees kan ik hele getallen invullen maar geen decimalen. De punt (.) werkt als backspace. Iemand een oplossing?
2,3. Word 3.2 dus ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:40:
Dat was me nog nooit opgevallen, ik gebruik Home Assistent voor het updaten.

Als ik in BBQ bij de ingestelde kamertemperatuur eerst 195 invoer en dan de comma ertussen zet gaat het wel.
Het lijkt erop dat het invoerveld geen comma aan het einde van het getal accepteert tijdens het invoeren van het getal.

Alternatief is natuurlijk de pijltjes te gebruiken om het getal in stapjes te verhogen/verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJ19jRsmsuNKN9BLnz27nNX60is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/E0Aq65X6oua4sBEvxUrQYn7Y.png?f=user_large

Ik heb een support ticket aangemaakt hiervoor.
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/1599

[ Voor 26% gewijzigd door HansRemmerswaal op 03-02-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:05:
[...]

Dat was me nog nooit opgevallen, ik gebruik Home Assistent voor het updaten.

Als ik in BBQ bij de ingestelde kamertemperatuur eerst 195 invoer en dan de comma ertussen zet gaat het wel.
Het lijkt erop dat het invoerveld geen comma aan het einde van het getal accepteert tijdens het invoeren van het getal.

Alternatief is natuurlijk de pijltjes te gebruiken om het getal in stapjes te verhogen/verlagen.

[Afbeelding]

Ik heb een support ticket aangemaakt hiervoor.
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/1599
Komma later tussenvoegen werkt.
Dank voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
arjenvdknijff schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Korte vraag, zweeft jouw pomp dan nu? dus hangt vast tussen de leidingen maar niet meer aan de muur? (Ik vraag dit voor de buurvrouw >:) )
Nee, zit nog wel vast, maar niet super vast. En tussen de pomp en muur dempingsmateriaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:21:
[...]

Komma later tussenvoegen werkt.
Dank voor de tip
Probleem is opgelost in de laatste DEV build, je kunt nu gewoon "19,5" intypen.
Na installatie wel even de cache van je browser leeg gooien.

https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/releases/tag/latest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:21:
[...]bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
HansRemmerswaal schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:21:
[...]

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een Enviline monoblock 9 kW staan. Nu zijn de flowmeters niet meer leesbaar en wil ik ze schoonmaken of vervangen. Helaas zitten er geen kogelkranen bij de verdeler om de verdeler helemaal af te sluiten. Dit betekent dus dat het water uit het systeem moet worden afgetapt. Ik ga meteen kogelkranen plaatsen zodat dit in de toekomst niet meer nodig is.

Nu begrijp ik dat bij het eerste vullen het verwijderen van alle lucht een uitdaging kan zijn en dat hiervoor een specifieke instructie gevolgd moet worden. Aangezien de verdeler zich op de benedenverdieping bevindt, zal een aanzienlijke hoeveelheid water uit het binnenste circuit worden afgetapt. Is het mogelijk om het buitenste circuit van het binnenste circuit af te sluiten om de hoeveelheid afgetapt water te beperken? Weet iemand of dit een probleem kan veroorzaken tijdens het vullen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:41
Avvd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:32:
Ik heb een Enviline monoblock 9 kW staan. Nu zijn de flowmeters niet meer leesbaar en wil ik ze schoonmaken of vervangen. Helaas zitten er geen kogelkranen bij de verdeler om de verdeler helemaal af te sluiten. Dit betekent dus dat het water uit het systeem moet worden afgetapt. Ik ga meteen kogelkranen plaatsen zodat dit in de toekomst niet meer nodig is.

Nu begrijp ik dat bij het eerste vullen het verwijderen van alle lucht een uitdaging kan zijn en dat hiervoor een specifieke instructie gevolgd moet worden. Aangezien de verdeler zich op de benedenverdieping bevindt, zal een aanzienlijke hoeveelheid water uit het binnenste circuit worden afgetapt. Is het mogelijk om het buitenste circuit van het binnenste circuit af te sluiten om de hoeveelheid afgetapt water te beperken? Weet iemand of dit een probleem kan veroorzaken tijdens het vullen?
Tijdens het vullen gelijk zoveel mogelijk ontluchten
Dan als de druk in je systeem op 1,6 / 1,7 bar staat stoppen met vullen
Dan de warmtepomp opstarten en dan gelijk het ontluchtings programma starten
Dacht dat 10 minuten werd geadviseerd
En als die dan bezig is met dat ontluchten loop je alles nog een keer na waar je kunt ontluchten
Dan eventueel weer wat bij vullen als de druk onder de 1,5 gezakt is
En dan kan de warmtepomp weer normaal gaan draaien

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:03:
[...]

jou TR6 gaat op die momenten wat minder extreem op en neer, en het zijn 3-4 golven per uur, hier eerder 2.
Wat kom je mooi rond op laag vermogen met buiten vorst! De golfjes zijn ook niet tot aan het max vermogen lijkt mij, zeker niet de 2e avond.
Opnieuw starten deed je door gewoon streeftemperatuur ver omlaag zetten zo te zien, dat zal ik ook maar weer eens proberen.
Ik heb echt geen idee waar ik nog anders moet zoeken.
@HansRemmerswaal wacht jij nog op bezoek die in dit verband de buitenunit sensoren zou nagaan?
6 februari is de monteur van NEFIT langsgekomen en heeft, als het goed is, de elektronica en sensoren van de buitenunit vervangen.

Of het probleem met de NEP defrosts is verholpen kan ik nog niet zeggen, daarvoor moet ik wachten tot het wel / niet meer voorkomt.

Het regelgedrag zelf is nog steeds bagger, alsof er een dronken aap aan de regelknoppen zit. Dit is dus niet verholpen met het vervangen van de stuurelektronica in de buitenunit.

De monteur ging rond 12.00 uur weg, dit is de grafiek van 13.00 - 18.30 uur...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U673aNmhg3X1025B4x8bMVqxgTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAbZKHQH7TsGtLEUiurKpnb9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 14:59
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:59:
[...]

6 februari is de monteur van NEFIT langsgekomen en heeft, als het goed is, de elektronica en sensoren van de buitenunit vervangen.

Of het probleem met de NEP defrosts is verholpen kan ik nog niet zeggen, daarvoor moet ik wachten tot het wel / niet meer voorkomt.

Het regelgedrag zelf is nog steeds bagger, alsof er een dronken aap aan de regelknoppen zit. Dit is dus niet verholpen met het vervangen van de stuurelektronica in de buitenunit.

[Afbeelding]
dank voor de terugkoppeling, en jammer dat dit niet de oplossing was.
Ik had laatst op een dag met veel wind en 11 graden weer zo'n 5 defrosts..
Het rare is dat de modulatie heel soms wel goed gaat, zeg maar eens per maand of zo. Ik heb nog geen patroon of trigger kunnen vinden.
Wat betreft de software heeft de monteur niks kunnen updaten? Zijn we eens nagelopen of het daarmee te maken kan hebben?
Ik raadsel soms nog over dat EEV, elektronisch expansieventiel. Het lijkt alsof dat te lomp werkt, steeds open en dicht, en niet blijven op een passende tussenstap. Zou die verstopt kunnen zijn of vast zitten of zoiets?

Trouwens heeft hier waterzijdig inregelen (vooral openzetten in mijn geval) en op 2 radiatoren de heatboosters van sdr een goed effect. De stooklijn is van 27-51 naar 25-48, en SCOP van 4 naar 4,2 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
hackbard schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:24:
[...]

Het rare is dat de modulatie heel soms wel goed gaat, zeg maar eens per maand of zo. Ik heb nog geen patroon of trigger kunnen vinden.
Wat betreft de software heeft de monteur niks kunnen updaten? Zijn we eens nagelopen of het daarmee te maken kan hebben?
Ik raadsel soms nog over dat EEV, elektronisch expansieventiel. Het lijkt alsof dat te lomp werkt, steeds open en dicht, en niet blijven op een passende tussenstap. Zou die verstopt kunnen zijn of vast zitten of zoiets?

Trouwens heeft hier waterzijdig inregelen (vooral openzetten in mijn geval) en op 2 radiatoren de heatboosters van sdr een goed effect. De stooklijn is van 27-51 naar 25-48, en SCOP van 4 naar 4,2 ongeveer.
Het zelfde hier valt niet te regelen
expansieventiel heb ik vorige week al vervangen Electronica binnendeel van de week ook vervangen aangezien deze de kabel niet meer zag wat een bagger uint is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen ervaringen met zelf de compressor isoleren met producten zoals deze? https://www.soniflex.com/...or-compressoren/H80700401

Onze odu split 4 staat nu op veren, dus er is nu 0 contactgeluid. Maar die krengen maken bij vollast nog steeds max 68dB luchtgeluid, dus dat merk je nog wel in de slaapkamers er naast. Alleen in de informatieblad hebben ze heel leuk de geluidsreductieindex tot 100Hz, terwijl onder de 100Hz juist het probleem is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:36:
Mensen ervaringen met zelf de compressor isoleren met producten zoals deze? https://www.soniflex.com/...or-compressoren/H80700401

Onze odu split 4 staat nu op veren, dus er is nu 0 contactgeluid. Maar die krengen maken bij vollast nog steeds max 68dB luchtgeluid, dus dat merk je nog wel in de slaapkamers er naast. Alleen in de informatieblad hebben ze heel leuk de geluidsreductieindex tot 100Hz, terwijl onder de 100Hz juist het probleem is.
Is het niet mogelijk om een soort geluids scherm te maken zodat het geluid botst tegen dat scherm richting de slaapkamers
Uiteraard niet iets voor de uitblaas richting plaatsen maar ernaast kan wel
In de buitenunit is niet veel ruimte voor isolatie en je wilt er ook juist wat warmte in de unit houden voor de elektronica dat voorkomt vocht problemen op de elektronica (printplaten)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:59:
[...]

[Afbeelding]
Leuk dat de monteur is geweest
Maar het probleem is zo te zien niet opgelost komt Nefit nog een keer terug ?
En draait de warmtepomp wel goed als het vriest buiten
of was het in de koude periode ook dit golvende gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
hackbard schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 17:24:
[...]

Vraag.
Is er inmiddels al duidelijkheid over het mengklep vraagstuk bij hybride installaties?
Meer specifiek; dat bij een defrost de Cv-ketel bijverwarmt vanuit de parallelstand?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Willem senior
Een geluidsscherm is niet heel praktisch hier. Ik zou dan een U vorm moeten maken, maar de WP zit al dicht tegen de gevel aan. Het raam van 1 van onze kamers scheelt ook maar een paar cm als die wijd open staat. Vandaar dat de compressor inpakken mij de meeste wist voor de minste moeite leek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVB66rsI92GEyS2jRIc30zllYmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPD6ATHFn6ktDeLdtMXKQWIu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:36:

Zeker een idee om de compressor extra in te pakken, er zit wel al iets omheen maar deze oplossing werkt waarschijnlijk een stuk beter, ga ik ook toepassen!
Hier wat plaatjes van mijn oplossing om het geluid van de UDO split 4 te beperken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSaxudmRWa5dHD_jmebmwyl2P88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBXzdISo8B1sITrOX0Zk8hUi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbyUiXhdhzXxWxZzp6t2SWJ_nC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLPlHmhLisCMdA0BNwqjyaeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCkZ8ifo2aZLDGmKsX9q2Pf-XWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbkmis3zROs6ovdmJUsT4FB0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehghrV8e_dPySH1tpjAKBh0PuHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgrQuKWQeaCchM36xEkQHOO0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMwAmPubzp3cuQZOCwA1D2GrFeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfRYAlXmi2N2JVLnJyN38Oqi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Eik schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:18:
[...]

Zeker een idee om de compressor extra in te pakken, er zit wel al iets omheen maar deze oplossing werkt waarschijnlijk een stuk beter, ga ik ook toepassen!
Hier wat plaatjes van mijn oplossing om het geluid van de UDO split 4 te beperken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoog tweaker gehalte oplossing. :P vind het zelf niet storend genoeg om zo ver te gaan, maar een beetje extra demping om de compressor vind ik wel de moeite waard.

Als je het doet, kun je dan ook de afmetingen van de compressor en een foto delen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Ik heb alle panelen rondom de compressor aan de binnenzijde beplakt met armacell plakisolatie van ~12mm dik. Daarnaast de compressor dik ingepakt in geluiddempend isolatie deken (gerecyclede kleding waarvan ze geluid isolatie deken maken). Is qua garantie wellicht een discussie als de compressor stuk zou lopen, dus eigen risico uiteraard 😄

Resultaat is een zeer stille unit die eigenlijk alleen met ssw bedrijf en vollast nog goed te horen is.

Ik heb overigens geen buren in de buurt, maar ben zelf ook redelijk geluidsgevoelig 😇

[ Voor 10% gewijzigd door master1104 op 11-02-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master1104 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:12:
Ik heb alle panelen rondom de compressor aan de binnenzijde beplakt met armacell plakisolatie van ~12mm dik. Daarnaast de compressor dik ingepakt in geluiddempend isolatie deken (gerecyclede kleding waarvan ze geluid isolatie deken maken). Is qua garantie wellicht een discussie als de compressor stuk zou lopen, dus eigen risico uiteraard 😄

Resultaat is een zeer stille unit die eigenlijk alleen met ssw bedrijf en vollast nog goed te horen is.

Ik heb overigens geen buren in de buurt, maar ben zelf ook redelijk geluidsgevoelig 😇
Meer ruimte dan 12mm is er niet aan de binnenkant? Toevallig nog een idee wat de afmetingen van de compressor ongeveer waren? Twijfel of ik 0,5 of 1m2 nodig heb aan isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Leuk dat de monteur is geweest
Maar het probleem is zo te zien niet opgelost komt Nefit nog een keer terug ?
En draait de warmtepomp wel goed als het vriest buiten
of was het in de koude periode ook dit golvende gedrag
Ook met kou zulke golven, zoals afgelopen woensdag toen het buiten een paar graden was.
Zodra de target boven de 29 graden komt moet de compressor omhoog moduleren, maar dat doet deze NOOIT. Nooit eens van 2.7 langzaam omhoog moduleren naar 3 of 3.5 en daar een tijdje op draaien, maar direct naar zoiets als max. Alsof de compressor maar 2 standen heeft.

Vandaar dat ik goede hoop had dat met het vervangen van de elektronica in de buitenunit het probleem zou zijn verholpen.

Ik heb dit weer doorgegeven bij de installateur met een uitgebreid verhaal met screenshots, geen idee wanneer NEFIT weer kan komen. Maar dit begint wel erg vervelend te worden. De eerste melding van dit probleem is een maand of 15 geleden…

Ik overweeg sterk mijn rechtsbijstand verzekering te gaan inschakelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Ook met kou zulke golven, zoals afgelopen woensdag toen het buiten een paar graden was.
Zodra de target boven de 29 graden komt moet de compressor omhoog moduleren, maar dat doet deze NOOIT. Nooit eens van 2.7 langzaam omhoog moduleren naar 3 of 3.5 en daar een tijdje op draaien, maar direct naar zoiets als max. Alsof de compressor maar 2 standen heeft.

Vandaar dat ik goede hoop had dat met het vervangen van de elektronica in de buitenunit het probleem zou zijn verholpen.

Ik heb dit weer doorgegeven bij de installateur met een uitgebreid verhaal met screenshots, geen idee wanneer NEFIT weer kan komen. Maar dit begint wel erg vervelend te worden. De eerste melding van dit probleem is een maand of 15 geleden…

Ik overweeg sterk mijn rechtsbijstand verzekering te gaan inschakelen…
Het lijkt namelijk als wat ik deze winter had
Het opgenomen vermogen blijft zeker rond de 650w/ 700watt hangen
Als dat zo is probeer dan de volgende keer de aanvoerstreeftemperatuur eens op 32 graden te zetten
( stooklijn tijdelijk verhogen)
Dan schakelt de warmtepomp een tandje hoger naar 800w opgenomen vermogen
(Niet gelijk terug zetten geef de warmtepomp de tijd om naar die 32 graden tewerken )
Nadeel is dan wel uiteraard dat het huis dan te warm word
Maar dat is weer met de invloed van de thermostaat of met de hysterese instelling op te lossen

En je kunt inderdaad je rechtsbijstandverzekering om hulp vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:20:
[...]

Het lijkt namelijk als wat ik deze winter had
Het opgenomen vermogen blijft zeker rond de 650w/ 700watt hangen
Als dat zo is probeer dan de volgende keer de aanvoerstreeftemperatuur eens op 32 graden te zetten
( stooklijn tijdelijk verhogen)
Dan schakelt de warmtepomp een tandje hoger naar 800w opgenomen vermogen
(Niet gelijk terug zetten geef de warmtepomp de tijd om naar die 32 graden tewerken )
Nadeel is dan wel uiteraard dat het huis dan te warm word
Maar dat is weer met de invloed van de thermostaat of met de hysterese instelling op te lossen

En je kunt inderdaad je rechtsbijstandverzekering om hulp vragen
Vraagje:
Maakt het eigenlijk verschil of je de AST via de thermostaat of via de stooklijn manipuleert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Vraagje:
Maakt het eigenlijk verschil of je de AST via de thermostaat of via de stooklijn manipuleert?
Ja want bij de thermostaat verhoging doet die er een schepje meer bij
Dus dan gaat je stooklijn zomaar met twee graden of meer omhoog
om dan weer terug te zakken als de temperatuur bijna gehaald is in de ruimte
En dan moduleert de warmtepomp niet genoeg meer terug en schakelt uit
om dan na een tijdje weer op te starten met de nieuwe lagere aanvoerstreeftemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Ja want bij de thermostaat verhoging doet die er een schepje meer bij
Dus dan gaat je stooklijn zomaar met twee graden of meer omhoog
om dan weer terug te zakken als de temperatuur bijna gehaald is in de ruimte
En dan moduleert de warmtepomp niet genoeg meer terug en schakelt uit
om dan na een tijdje weer op te starten met de nieuwe lagere aanvoerstreeftemperatuur
Dank en helder.
Maar de hoogte v.d. AST op enig moment is wat hij is, hoe deze AST tot stand komt maakt dus geen verschil voor het gedrag van de WP. (Afgezien van de door jou terecht geplaatste kanttekeningen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:29:
[...]

Vraagje:
Als de ruimte invloed UIT staat zal er in principe geen verschil zijn. Het verhogen van ingestelde temperatuur op de thermostaat zal de stooklijn parallel verschuiven aan de oorspronkelijke stooklijn. Een vergelijkbare verschuiving van de stooklijn kun je ook krijgen door zowel het voetpunt en eindpunt te verhogen.

Als de ruimte invloed AAN staat dan krijg je een vergelijkbare verschuiving MAAR dan zal de stooklijn extra verschuiven voor het verschil tussen de ingestelde temperatuur en ruimte temperatuur. En bij het scenario waarbij je ingestelde temperatuur op de thermostaat verhoogd zal de stooklijn verschoven worden om 21 graden ruimte temperatuur te krijgen, en daar waarbij je de stooklijn had aangepast zal de stooklijn verschoven worden om 20:graden ruimte temperatuur te krijgen.

Uiteindelijk maakt het voor de AST zelf niets uit hoe of wat de stooklijn heeft bepaald; stooklijn + gedempte buitentemperatuur bepaald de AST.

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-02-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Vraag.
Is er inmiddels al duidelijkheid over het mengklep vraagstuk bij hybride installaties?
Meer specifiek; dat bij een defrost de Cv-ketel bijverwarmt vanuit de parallelstand?
wat was het vraagstuk alweer?
Dat de bijverwarming wordt gevraagt tijdens defrosts wordt dacht ik getriggert door een te lage retour temperatuur. Als die onder de 20 graden ofzo zakt, moet van nefit bijverwarming erbij. Werkt ook bij de all-electric vergelijkbaar. Ik voorkom gasverbruik doordat ik de gasketel uit heb gezet, die 30seconden tijdens defrost zijn hier toch niet nodig, voldoende buffer.
De werking van de mengklep staat eigenlijk apart daarvan. Nou ja, als de mengeromlooptijd kort staat doet die raar genoeg heel lang erover om open te gaan :S Dus in mijn voorbeeld, als de bijverwarming tijdens defrost gedurende 30 sec wordt gevraagt, ketel springt aan op lekker hoog vermogen, maar de mengklep blijft even nog zo goed als dicht, heb je er eigenlijk helemaal niks aan. Daarom staat die ook wel uit hier 8) want voor de rest is die ook niet meer nodig of voordelig. Verder had men hier dacht ik goede ervaringen met een hogere instelling mengerlooptijd, zeg maar ipv 120sec 5 keer zoveel. Maar ik zelf heb er deze winter niks meer mee gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door hackbard op 11-02-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
hackbard schreef op zondag 11 februari 2024 @ 23:30:
[...]

wat was het vraagstuk alweer?
Dat de bijverwarming wordt gevraagt tijdens defrosts wordt dacht ik getriggert door een te lage retour temperatuur. Als die onder de 20 graden ofzo zakt, moet van nefit bijverwarming erbij. Werkt ook bij de all-electric vergelijkbaar. Ik voorkom gasverbruik doordat ik de gasketel uit heb gezet, die 30seconden tijdens defrost zijn hier toch niet nodig, voldoende buffer.
De werking van de mengklep staat eigenlijk apart daarvan. Nou ja, als de mengeromlooptijd kort staat doet die raar genoeg heel lang erover om open te gaan :S Dus in mijn voorbeeld, als de bijverwarming tijdens defrost gedurende 30 sec wordt gevraagt, ketel springt aan op lekker hoog vermogen, maar de mengklep blijft even nog zo goed als dicht, heb je er eigenlijk helemaal niks aan. Daarom staat die ook wel uit hier 8) want voor de rest is die ook niet meer nodig of voordelig. Verder had men hier dacht ik goede ervaringen met een hogere instelling mengerlooptijd, zeg maar ipv 120sec 5 keer zoveel. Maar ik zelf heb er deze winter niks meer mee gedaan.
Voor een snelle en correcte reactie van de mengklep dient die mengerlooptijd nog veel hoger te staan, zeg 3000. De schaal gaat van 0 tot 6000 dus kan nog hoger.
Iemand die weet of de grenstemperatuur waarbij de bijverwarmer gaat meewerken tijdens een defrost (inderdaad zo rond de 20 graden) in te stellen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
de telegraaf schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:25:
[...]

Voor een snelle en correcte reactie van de mengklep dient die mengerlooptijd nog veel hoger te staan, zeg 3000. De schaal gaat van 0 tot 6000 dus kan nog hoger.
Iemand die weet of de grenstemperatuur waarbij de bijverwarmer gaat meewerken tijdens een defrost (inderdaad zo rond de 20 graden) in te stellen is?
Mijn vermoeden is dat die temperatuur bepaald word op dezelfde manier als de aan/uit hysterese, op basis van K.min (of K.sec is waarschijnlijker). Hoe sneller de temperatuur naar beneden valt hoe eerder hij dan aan zal gaan. Volgens mij kan je dat niet instellen.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
jaapzb schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:28:
[...]

Mijn vermoeden is dat die temperatuur bepaald word op dezelfde manier als de aan/uit hysterese, op basis van K.min (of K.sec is waarschijnlijker). Hoe sneller de temperatuur naar beneden valt hoe eerder hij dan aan zal gaan. Volgens mij kan je dat niet instellen.
Inderdaad, dat is de 'bijverwarming vertraagd aan', die staat op 0 k"min, ofwel de bijverwarming gaat direct aan. Cq, de ketel slaat aan en binnen de kortste keren is daar het water 45 deg.
Maar zoals @hackbard terecht stelt, de verdeler blijft dicht.

Twee vragen:
a. Er circuleert een verhaal over binnen in de unit handmatig de mengklep anders instellen. Helpt dit echt?;
b. Heeft iemand ervaringen met een hoge instelling van de mengerlooptijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Inderdaad, dat is de 'bijverwarming vertraagd aan', die staat op 0 k"min, ofwel de bijverwarming gaat direct aan. Cq, de ketel slaat aan en binnen de kortste keren is daar het water 45 deg.
Maar zoals @hackbard terecht stelt, de verdeler blijft dicht.

Twee vragen:
a. Er circuleert een verhaal over binnen in de unit handmatig de mengklep anders instellen. Helpt dit echt?;
b. Heeft iemand ervaringen met een hoge instelling van de mengerlooptijd?
a) handmatig de menger instellen (dat kan wanneer je de knop eerst iets uittrekt zodat ie uit het raster van de actuator getild wordt) kan altijd, maar de verhalen stammen nog uit de tijd dat we het gedrag van de klap minder goed (eigenlijk helemaal niet wanneer ik voor mezelf spreek) konden doorgronden. Maar met een mengerlooptijd van 2000-3000 doet ie wat ie moet doen en is handmatig vastzetten tijden een vorstperiode eigenlijk niet meer nodig.
b) ja, hier prima ervaring met 3000. Klep schiet snel en voldoende open en weer dicht. De werkelijke stand klopt totaal niet met het percentage op het display, maar dat vind ik niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:19:
[...]

a) handmatig de menger instellen (dat kan wanneer je de knop eerst iets uittrekt zodat ie uit het raster van de actuator getild wordt) kan altijd, maar de verhalen stammen nog uit de tijd dat we het gedrag van de klap minder goed (eigenlijk helemaal niet wanneer ik voor mezelf spreek) konden doorgronden. Maar met een mengerlooptijd van 2000-3000 doet ie wat ie moet doen en is handmatig vastzetten tijden een vorstperiode eigenlijk niet meer nodig.
b) ja, hier prima ervaring met 3000. Klep schiet snel en voldoende open en weer dicht. De werkelijke stand klopt totaal niet met het percentage op het display, maar dat vind ik niet erg.
Dank voor je reactie/info.
Op welke manier is de werkelijke stand wel te achterhalen (klopt niet cf display)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Dank voor je reactie/info.
Op welke manier is de werkelijke stand wel te achterhalen (klopt niet cf display)?
De kap er af halen. Is bij die kleinere Compress niet zo eenvoudig als bij de oudere Envilines (heb ze beide) maar prima te doen. Na de schroeven losgedraaid te hebben en de kap voorzichtig iets losmaken, het stekkertje van het display loshalen, het ronde display uit de kap klikken, kap wegleggen, stekkertje weer verbinden. Dan testen.
Nu moet het nog winter worden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:44:
[...]

De kap er af halen. Is bij die kleinere Compress niet zo eenvoudig als bij de oudere Envilines (heb ze beide) maar prima te doen. Na de schroeven losgedraaid te hebben en de kap voorzichtig iets losmaken, het stekkertje van het display loshalen, het ronde display uit de kap klikken, kap wegleggen, stekkertje weer verbinden. Dan testen.
Nu moet het nog winter worden! :)
Dank.
Maar je moet het dak repareren als het droog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
De Eik schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat waren de overwegingen om in uw situatie (unit tegen de buitenmuur) een split te nemen ipv een monoblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
de telegraaf schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Wat waren de overwegingen om in uw situatie (unit tegen de buitenmuur) een split te nemen ipv een monoblock?
Complete installatie zelf uitgevoerd met inbedrijfstelling door de leverancier (oa. F -gassen!).
De split was voor de hybride oplossing prima en ook in begin 2022 in een redelijke termijn nog te verkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:52:
[...]

Dank.
Maar je moet het dak repareren als het droog is.
als je de positie van de mengklep wil weten, idd zoals @de telegraaf verteld de kap van de binnenunit eraf halen, dan zie je hoe die staat.
Begrijp niet welk dak je wil repareren.
hier een foto, daar staat die op 100%/helemaal open in rust omdat de verkeerde instelling actief was, 0-10V ipv 230V: [quote]hackbard schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:50:
[Afbeelding]

je kan de stand ook indirect afleiden uit het resultaat: als de gasketel vol vermogen stookt en zelf heel heet wordt, maar niks aan de andere kant van de wp terecht komt, is de mengklep (nog te) dicht.
Ik zou gewoon eens spelen met de mengerlooptijd instelling. Als je die op 3000 zet ipv 120, zie je hopelijk dat de warmte van de gasketel sneller in je cv circuit terecht komt bij opstart. Dan kan die misschien ook een nuttige rol spelen tijdens een defrost.
Wat er op het display te zien is als percentage menger, komt als ik het goed heb overeen met de realiteit bij een instelling mengerlooptijd 120sec. Dan doet die er 2 minuten over van dicht naar helemaal open.
Voorbeeld, ik heb het niet precies gemeten, maar zo lijkt het mij ongeveer:
Als die mengerlooptijd instelling 10keer hoger is, 1200, bewegt de display waarde op dezelfde manier/ snelheid, maar de menger zelf misschien wel 10 keer sneller. Dus als display van 0 naar 10% gaat, is de menger feitelijk misschien al 100%open, en blijft dat zolang de display waarde omhoog gaat. Maar als de displaywaarde dan bijvoorbeeld van 60% naar 50% gaat, is de menger binnen mogelijk al weer dicht, omdat die 10*10% = 100% dicht is gedraait.
Het probleem bij sommigen hier was, dat de gasketel snel veel warmte levert. Met een hogere mengerlooptijd instelling komt die eindelijk ook snel terecht.
Het ander probleem is met zo'n instelling dan wellicht erger, namelijk dat de menger ook sneller dicht gaat, bij bereiken aanvoerstreeftemperatuur. Met een defrost zal dat geen rol spelen. En voor de rest moeten maar goede instellingen op de gasketel verhelpen, laag vermogen, passende max aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:23:
[...]

als je de positie van de mengklep wil weten, idd zoals @de telegraaf verteld de kap van de binnenunit eraf halen, dan zie je hoe die staat.
Begrijp niet welk dak je wil repareren.
hier een foto, daar staat die op 100%/helemaal open in rust omdat de verkeerde instelling actief was, 0-10V ipv 230V: [quote]hackbard schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:50:
[Afbeelding]

je kan de stand ook indirect afleiden uit het resultaat: als de gasketel vol vermogen stookt en zelf heel heet wordt, maar niks aan de andere kant van de wp terecht komt, is de mengklep (nog te) dicht.
Ik zou gewoon eens spelen met de mengerlooptijd instelling. Als je die op 3000 zet ipv 120, zie je hopelijk dat de warmte van de gasketel sneller in je cv circuit terecht komt bij opstart. Dan kan die misschien ook een nuttige rol spelen tijdens een defrost.
Wat er op het display te zien is als percentage menger, komt als ik het goed heb overeen met de realiteit bij een instelling mengerlooptijd 120sec. Dan doet die er 2 minuten over van dicht naar helemaal open.
Voorbeeld, ik heb het niet precies gemeten, maar zo lijkt het mij ongeveer:
Als die mengerlooptijd instelling 10keer hoger is, 1200, bewegt de display waarde op dezelfde manier/ snelheid, maar de menger zelf misschien wel 10 keer sneller. Dus als display van 0 naar 10% gaat, is de menger feitelijk misschien al 100%open, en blijft dat zolang de display waarde omhoog gaat. Maar als de displaywaarde dan bijvoorbeeld van 60% naar 50% gaat, is de menger binnen mogelijk al weer dicht, omdat die 10*10% = 100% dicht is gedraait.
Het probleem bij sommigen hier was, dat de gasketel snel veel warmte levert. Met een hogere mengerlooptijd instelling komt die eindelijk ook snel terecht.
Het ander probleem is met zo'n instelling dan wellicht erger, namelijk dat de menger ook sneller dicht gaat, bij bereiken aanvoerstreeftemperatuur. Met een defrost zal dat geen rol spelen. En voor de rest moeten maar goede instellingen op de gasketel verhelpen, laag vermogen, passende max aanvoertemperatuur.
Heldere uitleg. Dank je
.
We willen eigenlijk, dat de gasketel snel warmte levert.
We hebben een 'snelle vloer', hetgeen betekent, dat de defrosts invloed hebben op een behaaglijke warmte in de woonruimte. Dus snel de ketel erbij is zeer gewenst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
2x volledige stroomonderbreking gehad wegens werk in de groepenkast. Sindsdien geeft binnenunit storingsmelding:
"A11/3061 Geen communicatie met Mengmodule"
Alles nagelopen en volledig reset gedaan, ook van thermostaat 1010H deze gaf storing A11 3061 en A21 1001.
Fabrieksreset van de 1010H heeft niet geholpen.
Easycontrol geïnstalleerd (eerder dan gepland maar vanwege mogelijkheid dat storing in de 1010H zat nu maar gedaan), inclusief laatste software update. De Easy doet het goed maar storing A11/3061 nog steeds aanwezig.
Alle hulp welkom!

ps: geen mengmodule aanwezig, systeem staat op "hybride"

Nefit Bosch7400i 7KW monoblock met Compress Hybrid 7000i AW binnenunit

[ Voor 4% gewijzigd door Jalim op 14-02-2024 16:25 . Reden: extra info ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de telegraaf
Jalim schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:15:
2x volledige stroomonderbreking gehad wegens werk in de groepenkast. Sindsdien geeft binnenunit storingsmelding:
"A11/3061 Geen communicatie met Mengmodule"
Alles nagelopen en volledig reset gedaan, ook van thermostaat 1010H deze gaf storing A11 3061 en A21 1001.
Fabrieksreset van de 1010H heeft niet geholpen.
Easycontrol geïnstalleerd (eerder dan gepland maar vanwege mogelijkheid dat storing in de 1010H zat nu maar gedaan), inclusief laatste software update. De Easy doet het goed maar storing A11/3061 nog steeds aanwezig.
Alle hulp welkom!

ps: geen mengmodule aanwezig, systeem staat op "hybride"

Nefit Bosch7400i 7KW monoblock met Compress Hybrid 7000i AW binnenunit
was er niet iets met de volgorde?
Volgens mij eerst buitenunit op spanning, daarná binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Als ik het goed heb onthoud de binnenunit alleen de settings als je na het instellen in het service menu de instellingen actief opslaat en de inbedrijfstelling daarmee op afgerond zet. Doe je dat niet dan zijn de settings actief totdat er een spanningsuitval is en start hij nadien weer op met de settings die zijn opgeslagen tijdens de laatste keer dat dit in het service menu is opgeslagen.

Het zou dus goed kunnen dat een van de settings niet klopt voor jou installatie en nu deze storing triggered.

Qua volgorde kan ik hier niet kiezen ivm dezelfde krachtgroep en dat gaat altijd gewoon goed met opstarten.

• Jalim
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-05-2024
master1104 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:33:
Als ik het goed heb onthoud de binnenunit alleen de settings als je na het instellen in het service menu de instellingen actief opslaat en de inbedrijfstelling daarmee op afgerond zet. Doe je dat niet dan zijn de settings actief totdat er een spanningsuitval is en start hij nadien weer op met de settings die zijn opgeslagen tijdens de laatste keer dat dit in het service menu is opgeslagen.

Het zou dus goed kunnen dat een van de settings niet klopt voor jou installatie en nu deze storing triggered.

Qua volgorde kan ik hier niet kiezen ivm dezelfde krachtgroep en dat gaat altijd gewoon goed met opstarten.
Dank voor de feedback (ook @Telegraaf). Inderdaad 1 van de settings was veranderd: "CV groep 1 op module" in plaats van "op warmtebron". Na deze aanpassing was de storing weg.

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
Vraagje wij hebben een nefit bosch 7kw split warmtepomp.
Is mijn aanname dat deze binnen unit de 3400 is correct?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mso7gXv2y2ezSP4xA6AIQmSx7oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gDURldJwXGIYe28lHZBW8Dd.jpg?f=fotoalbum_large

En zijn er mede tweakers die hun buiten unit al eens hebben laten upgraden naar een zwaarder model?

Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Riddler85 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 18:53:
Vraagje wij hebben een nefit bosch 7kw split warmtepomp.
Is mijn aanname dat deze binnen unit de 3400 is correct?[Afbeelding]

En zijn er mede tweakers die hun buiten unit al eens hebben laten upgraden naar een zwaarder model?

Dank voor jullie reacties!
Kan ook een 3000 zijn (die heb ik, ook met een 7kW).
Het verschil met de nieuwere 3400 is dat die ook met de grotere driefase buitenunits om kan gaan geloof ik? Overweeg je daarom een upgrade?
Dat zal een kostbare affaire zijn, maar dan zou ik wel altijd naar de driefase units gaan. Die bevriezen door de dubbele oppervlakte aanmerkelijk minder snel (heb er van beide een) en blijven derhalve langer efficiënt.
Van 7 naar 9 (de grootste éénfase) lijkt me niet erg veel uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
de telegraaf schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:25:
[...]

Kan ook een 3000 zijn (die heb ik, ook met een 7kW).
Het verschil met de nieuwere 3400 is dat die ook met de grotere driefase buitenunits om kan gaan geloof ik? Overweeg je daarom een upgrade?
Dat zal een kostbare affaire zijn, maar dan zou ik wel altijd naar de driefase units gaan. Die bevriezen door de dubbele oppervlakte aanmerkelijk minder snel (heb er van beide een) en blijven derhalve langer efficiënt.
Van 7 naar 9 (de grootste éénfase) lijkt me niet erg veel uit te maken.
Dank voor je reactie! Was inderdaad even een snelle vraag, dit ga ik even wat uitgebreider toelichten in deze post!

Huidige situatie:
7 KW Split BS Nefit icm ketel
Woonoppervlak 115M2 / 380 M3 inhoud. Bouwjaar eerste deel 1980 & 1990.
Beneden verdieping volledig vloerverwarming, waarbij in de woonkamer (34 M2) bijverwarmt wordt met 3 tal radiators.
Boven alles op radiatoren die standaard op 14,5 graden, Airco gebruiken we als we de kamers warmer willen krijgen. Badkamer LTV radiator

Historisch gebruik voor WP / Isolatie 2850 M3 (meerdere jaren waarvan +/- 325 M3 koken en warmwater betreft)

Na isolatie: Vloer 1980 14 cm Wol, Glas van dubbel naar HR One (RD 0.9), vlieringzolders 14 CM wol in vloer gestopt + PIR platen op vloer vliering.

Nu willen wij gaan uitbouwen, en je raad het al de warmtepomp staat op de plek waar de uitbouw moet gaan komen, hebben we dus niet goed over nagedacht toen we hem lieten plaatsen.

Nieuwe situatie: 147 M2 / 480 M3. De nieuwe ruimtes zullen alleen maar vloerverwarming krijgen.

Nu is mijn gedacht als ik dus sowieso kosten moet maken om de WP te laten verplaatsen laten we dan eens kijken wat de opties zijn en de kosten hiervan.
Wat is dus afweeg zijn een zwaardere pomp te nemen, all electric ready te gaan of all electric en van het gas af.

All electric zal wel te prijzig worden.
Qua capaciteit draai ik bijna volledig op de WP (3660 KWH vorige jaar), gas (316 M3 in 2023 voor defrost, koken en warmwater) gebruik ik nu alleen voor defrost en toen het laatst -6 was een paar dagen lang. In die periode kreeg ik het huis met de warmtepomp ook niet meer warm.

Als ik de diverse rekenmodellen in vul op basis van M2, M3 en historisch gebruik kom ik op 12 kw of 14 kw WP uit.

@de telegraaf Ja ik overweeg dus een 400V met de dubbele ventilator buiten unit. Als ik het goed begrijp zal ik dus ook een nieuwe binnen unit nodig hebben?

Hebben jullie nog ander advies of zaken waar ik rekening mee moet houden (behalve een plek uitzoeken waar ik niet weer ga verbouwen :p )?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Riddler85 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:00:
[...]

Dank voor je reactie! Was inderdaad even een snelle vraag, dit ga ik even wat uitgebreider toelichten in deze post!

Huidige situatie:
7 KW Split BS Nefit icm ketel
Woonoppervlak 115M2 / 380 M3 inhoud. Bouwjaar eerste deel 1980 & 1990.
Beneden verdieping volledig vloerverwarming, waarbij in de woonkamer (34 M2) bijverwarmt wordt met 3 tal radiators.
Boven alles op radiatoren die standaard op 14,5 graden, Airco gebruiken we als we de kamers warmer willen krijgen. Badkamer LTV radiator

Historisch gebruik voor WP / Isolatie 2850 M3 (meerdere jaren waarvan +/- 325 M3 koken en warmwater betreft)

Na isolatie: Vloer 1980 14 cm Wol, Glas van dubbel naar HR One (RD 0.9), vlieringzolders 14 CM wol in vloer gestopt + PIR platen op vloer vliering.

Nu willen wij gaan uitbouwen, en je raad het al de warmtepomp staat op de plek waar de uitbouw moet gaan komen, hebben we dus niet goed over nagedacht toen we hem lieten plaatsen.

Nieuwe situatie: 147 M2 / 480 M3. De nieuwe ruimtes zullen alleen maar vloerverwarming krijgen.

Nu is mijn gedacht als ik dus sowieso kosten moet maken om de WP te laten verplaatsen laten we dan eens kijken wat de opties zijn en de kosten hiervan.
Wat is dus afweeg zijn een zwaardere pomp te nemen, all electric ready te gaan of all electric en van het gas af.

All electric zal wel te prijzig worden.
Qua capaciteit draai ik bijna volledig op de WP (3660 KWH vorige jaar), gas (316 M3 in 2023 voor defrost, koken en warmwater) gebruik ik nu alleen voor defrost en toen het laatst -6 was een paar dagen lang. In die periode kreeg ik het huis met de warmtepomp ook niet meer warm.

Als ik de diverse rekenmodellen in vul op basis van M2, M3 en historisch gebruik kom ik op 12 kw of 14 kw WP uit.

@de telegraaf Ja ik overweeg dus een 400V met de dubbele ventilator buiten unit. Als ik het goed begrijp zal ik dus ook een nieuwe binnen unit nodig hebben?

Hebben jullie nog ander advies of zaken waar ik rekening mee moet houden (behalve een plek uitzoeken waar ik niet weer ga verbouwen :p )?

Alvast bedankt!
Volgens de Nefit/Bosch website kan de 3400 tot 14kW buitenunits aan. De 3000 (die ik heb en er identiek uitziet) kan alleen met de éénfase buitenunits. Wanneer je zeker weet dat je een 3400 hebt (die is wel recent dus) dan zou een upgrade dus kunnen? Wat zegt je leverancier?

Naar je verhaal kijkend zou ik niet direct upgraden maar eerst het bestaande verplaatsen (wel alvast dikkere grondkabel voor driefase gebruiken!) en het een winter aanzien. Het is een hybride dus die paar koudeperiodes van tegenwoordig kom je sowieso wel door. Zo'n upgrade kost een boel geld, kun je altijd nog doen, en bedenk dat óók het minimum vermogen omhoog gaat. Mijn 12kW draait met mild weer typisch op zo'n 5.5 kW afgifte, maar de 7kW kan dan zakken tot zo'n 3,3. Die situatie komt eigenlijk veel vaker en langer voor dan dat ie op de CV moet bijstoken.

Is wellicht een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Heb je overwogen om het gas er geheel uit te doen en tijdens die paar extreem koude dagen de elementen in de warmtepomp bij te zetten? Je kan heel wat kWh op je elementen verstoken voordat je duurder uit bent dan een CV ketel onderhouden en vastrecht betalen voor gas. Kan mij haast niet voorstellen dat je met 7kw + 6 of 9kw elementen niet voldoende warmte kan leveren. Tenzij je hele hoge temperaturen nodig hebt wellicht.

De drie fase zou ik in elk geval niet snel kiezen ivm het hoge minimale vermogen zoals hierboven reeds benoemd.

[ Voor 12% gewijzigd door master1104 op 16-02-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 10:54
Heeft iemand hier nog interesse in een 1e generatie nefit easy thermostaat? Over te nemen tegen ieder aannemelijk bod.

Ik gebruik hem zelf niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
Andere vraag; weet iemand hier wat het minimale vermogen is van een enviline monoblock 7kw? Ik lees mijn eigen (icm compress hybrid 7000i) uit met een BBQ kees en zag deze tot vandaag terug moduleren tot minimaal 25% wat ongeveer 2kw output geeft. Nu ik op vakantie ben heb ik de wp temperatuur lager ingesteld en tot mijn verbazing zie ik nu dat deze af en toe naar 1 kw output gaat bij 12% compressor. Iemand ervaring met deze zelfde unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
arjenvdknijff schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:55:
Andere vraag; weet iemand hier wat het minimale vermogen is van een enviline monoblock 7kw? Ik lees mijn eigen (icm compress hybrid 7000i) uit met een BBQ kees en zag deze tot vandaag terug moduleren tot minimaal 25% wat ongeveer 2kw output geeft. Nu ik op vakantie ben heb ik de wp temperatuur lager ingesteld en tot mijn verbazing zie ik nu dat deze af en toe naar 1 kw output gaat bij 12% compressor. Iemand ervaring met deze zelfde unit?
Ik heb zelf een enviline 7K monoblock en dit is de laatste output:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL6MGguM-fLSvOdzVh_a1ZOdAk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSkPkvZZsxccsSFOtLoJuLo1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik heb hem zelf nog nooit lager zien gaan dan rond de 2.1kW. Dan staat de compressor op rond de 25% als ik het goed heb. 12% compressor heb ik nog nooit gezien!

Het blijft een berekende waarde dus als om de een of andere reden een gerelateerde temperatuursensor beinvloed word door externe factoren (zonlicht o.i.d.) kan het zijn dat je vreemde waarden krijgt.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Volgens bosch loopt het vermogen van de 7400i 7kW tussen de 2.5 en 7.5kW.

https://www.nefit-bosch.n...mtepomp/compress-7400i-aw

Misschien dat hij in stille modus nog wat lager moduleren kan?

[ Voor 16% gewijzigd door jaapzb op 17-02-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
jaapzb schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:06:
[...]

Ik heb hem zelf nog nooit lager zien gaan dan rond de 2.1kW. Dan staat de compressor op rond de 25% als ik het goed heb. 12% compressor heb ik nog nooit gezien!

Het blijft een berekende waarde dus als om de een of andere reden een gerelateerde temperatuursensor beinvloed word door externe factoren (zonlicht o.i.d.) kan het zijn dat je vreemde waarden krijgt.
Dit was dus ook mijn exacte ervaring, ronde de 2.1 kw met 25% compressor. Ik gebruik de geoptimaliseerde stooklijn. En heb nu voor de vakantie de gewenste ruimte temperatuur verlaagd van 20 naar 15 graden. En nu zie ik dus een ast van 20 graden en lagere modulatie stappen dan 25% Ik zal het eens even in de gaten houden de komende week.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WQhCtOW71j9_mTgmX0cR6u1rS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s48VWhRiHumiAFUHXG4s1ckc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKVZ5ZSTlxGTqvNcFtaBr6nOXlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1qNvAXuSvjPLeXKPaVH59RD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door arjenvdknijff op 17-02-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Misschien dat hij bij zo'n lage AST toch nog lager wil moduleren dan "officieel" kan. Mijn AST komt in ieder geval nooit zo laag helaas.

Zou best kunnen dat ze de modulatiestappen schalen naar de AST, om zo rustiger verloop van temperatuur te krijgen ofzo...

[ Voor 31% gewijzigd door jaapzb op 17-02-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
jaapzb schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:22:
Misschien dat hij bij zo'n lage AST toch nog lager wil moduleren dan "officieel" kan. Mijn AST komt in ieder geval nooit zo laag helaas.

Zou best kunnen dat ze de modulatiestappen schalen naar de AST, om zo rustiger verloop van temperatuur te krijgen ofzo...
Bij mij normaal gesproken ook niet hoor, enkel nu ik de temperatuur zo laag heb ingesteld. Ik vraag me nu wel af of je met een eigen stooklijn met lager voetpunt misschien op een nog lager vermogen langere runs zou kunnen maken wanneer het wat warmer is buiten.

Eigenlijk ook jammer/teleurstellend dat ze de modulatiestappen en vermogens van de units nergens beschrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door arjenvdknijff op 17-02-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:58
Ik heb exact hetzelfde met een 9K monoblock. Tijdens vakantie zag ik deze ook terug moduleren naar 12%, thermostaat stond toen op 17 graden voor de katten. Heb van alles geprobeerd om tijdens normale operatie dit ook voor elkaar te krijgen maar krijg dat ding niet zo ver.

[ Voor 3% gewijzigd door JP1980 op 17-02-2024 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michiel H.
  • Laatst online: 06-05 09:59
Dank voor de reacties! Na maanden lang puzzelen en mailen met zowel Tibber (elektriciteitsleverancier met dynamisch contract), Ngenic (Zweedse producent van de slimme thermostaat Tune), Bosch/Nefit (producent van mijn WP) en Wolf Klimaatservice Baarn (installateur van mijn WP), bestelde ik voor ca. €400 zo’n Ngenic Tune bij Tibber, en stap per 18-2 over naar een dynamisch contract bij Tibber.

Volgens Ngenic werkt hun Tune net zo goed met andere dynamische energiecontracten, bijv. van de ANWB, omdat de Tune zelf de dynamische prijzen van internet haalt, van https://www.epexspot.com/en. Je bent dus niet afhankelijk van Tibber als je geïnvesteerd heb in die Tune.

Nu ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik de Tune moet installeren. Op de video van Ngenic op YouTube en met de installatieapp lijkt het gemakkelijk, maar er wordt niet verteld wat ik moet doen met de bestaande thermostaat (Moduline 1000H): weg halen, of laten zitten, maar op welke temperatuur moet hij dan op ingesteld worden? Tibber adviseert om de regeling op alleen weersafhankelijk te zetten, maar ik zie niet waar ik dat moet doen in de menus. Deze vragen heb ik nog uitstaan bij Nefit/Bosch en Tibber.

Ik zal mijn ervaringen delen op dit Forum, maar als iemand het mij ook al kan vertellen, graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Michiel H. schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:05:
Dank voor de reacties! Na maanden lang puzzelen en mailen met zowel Tibber (elektriciteitsleverancier met dynamisch contract), Ngenic (Zweedse producent van de slimme thermostaat Tune), Bosch/Nefit (producent van mijn WP) en Wolf Klimaatservice Baarn (installateur van mijn WP), bestelde ik voor ca. €400 zo’n Ngenic Tune bij Tibber, en stap per 18-2 over naar een dynamisch contract bij Tibber.

Volgens Ngenic werkt hun Tune net zo goed met andere dynamische energiecontracten, bijv. van de ANWB, omdat de Tune zelf de dynamische prijzen van internet haalt, van https://www.epexspot.com/en. Je bent dus niet afhankelijk van Tibber als je geïnvesteerd heb in die Tune.

Nu ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik de Tune moet installeren. Op de video van Ngenic op YouTube en met de installatieapp lijkt het gemakkelijk, maar er wordt niet verteld wat ik moet doen met de bestaande thermostaat (Moduline 1000H): weg halen, of laten zitten, maar op welke temperatuur moet hij dan op ingesteld worden? Tibber adviseert om de regeling op alleen weersafhankelijk te zetten, maar ik zie niet waar ik dat moet doen in de menus. Deze vragen heb ik nog uitstaan bij Nefit/Bosch en Tibber.

Ik zal mijn ervaringen delen op dit Forum, maar als iemand het mij ook al kan vertellen, graag.
Voor regeling op alleen de buitentemperatuur ga je naar
Menu verwarmen en koelen
Dan naar cv circuit 1
En daar zoek je naar type regeling
Daar kun je de warmtepomp op alleen buitentemperatuur regeling zetten

Het lijkt erop dat ze de draad van de thermostaat door knippen en die op dat vierkante kastje aansluiten
( laatste in het filmpje met de twee kroonsteentjes)
En de andere draad die van de warmtepomp komt en naar je thermostaat ging ook
Dus thermostaat zeg ingang en andere eind zeg uitgang naar de warmtepomp
Nu zal dat waarschijnlijk niet werken omdat de thermostaat namelijk niet schakelt (aan/uit)
Dat doet namelijk de hysterese regeling
De thermostaat is eigenlijk alleen een temperatuur opnemer om de aanvoerstreeftemperatuur te berekenen
Voor de ruimte compensatie

Dus ik verwacht dat je te horen gaat krijgen van Nefit om de twee externe contacten te gebruiken
1 contact voor start warmtepomp en een voor het stoppen van de warmtepomp
Misschien kan het ook wel met een contract
Maar dat is dus voor Nefit omdat uit te zoeken

De thermostaat zal wel blijven hangen en zal de kamer temperatuur weergegeven
De nieuwe smart thermostaat (de eerste in het filmpje aan de muur) die zal de warmtepomp aan/uit schakelen
Aan de hand van de dynamische stroom prijzen
Ben wel benieuwd hoe dat gaat werken zo,n dynamische verwarming afhankelijk van de stroomprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
VanEck1981 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:49:
Goedemiddag allen,

In september onze nieuwbouw woning opgeleverd gekregen en na lang wachten en vertraging nu sinds 2 weken een nieuwe bezitter van een Nefit Bosch Compress Monoblock 7400i.

Helaas nul instructies gekregen van de installateur. Hebben jullie misschien tips om dit toestel te leren kennen en met welke instellingen te beginnen om aan te passen / te proberen?

We hebben ook een gas haard en met deze koude dagen maken we daar uiteraard flink gebruik van. We werken bijna altijd vanuit huis dus ook overdag staat de haard regelmatig aan. Ik heb de indruk dat onze warmtepomp niks doet met het feit dat we de haard ook aan hebben staan. Ik zie regelmatig een vlam tekentje op de kamer thermostaat terwijl het in de kamer flink warmer is dan waar de temperatuur op is ingesteld; 19 graden.

Hetzelfde merk ik wanneer we de zon er flink op hebben staan; vanmiddag ruim 23 graden in de woonkamer hierdoor, alles lekker open gehouden voor max zon warmte, de warmtepomp lijkt hier weinig mee te doen, klopt dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klinkt heel bekend, in 2021 een 7400i monoblock all electric gekregen zonder uitleg, nu 2,5 jaar later een redelijk stabiel werkend systeem. Alles zelf moeten uitzoeken met behulp van dit forum. De 7400i kan prima werken met apps van Nefit en Bosch, mits de communicatie module is geïnstalleerd (er moet dan een ethernet kabel zijn aangesloten). Neem als uitgangspunt de basis instellingen van Nefit over, ontlucht het systeem en de vloerverwarming en stel de flows hiervan in per groep. Het definitief inregelen kan pas als het weer koud is. Omdat de warmtepomp met vloerverwarming een traag systeem is duurt het langer voordat je alles proefondervindelijk hebt ingesteld.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:52
Hulpvraag,
Ik had recent de legionella desinfectie aangezet
Situatie:

Ik heb het gezet op vrijdag om 02:00 en 180 minuten de tijd gegeven. Dat is em met elektrische bijverwarming niet gelukt. Resultaat storing 5284. Eniviline 5-9ts

Vragen;

1. Het lijkt, of. eigenlijk via de errorlogs dat ie het nu alle dagen erop ook om 0200 weer gaat proberen, ookal staat ie op 1x in de week op vrijdag om 0200 uur. is dat zo?

2. Ik krijg 5284 op geen wijze gewist. Ik houdt menu 5 sec in ga naar storingsmeldingen en wissen. Maar blijft. Zelfde via ik meen diagnose.
Hoe clear ik 5284 (thermische desinfectie mislukt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
menn0 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:01:
Hulpvraag,
Ik had recent de legionella desinfectie aangezet
Situatie:

Ik heb het gezet op vrijdag om 02:00 en 180 minuten de tijd gegeven. Dat is em met elektrische bijverwarming niet gelukt. Resultaat storing 5284. Eniviline 5-9ts

Vragen;

1. Het lijkt, of. eigenlijk via de errorlogs dat ie het nu alle dagen erop ook om 0200 weer gaat proberen, ookal staat ie op 1x in de week op vrijdag om 0200 uur. is dat zo?

2. Ik krijg 5284 op geen wijze gewist. Ik houdt menu 5 sec in ga naar storingsmeldingen en wissen. Maar blijft. Zelfde via ik meen diagnose.
Hoe clear ik 5284 (thermische desinfectie mislukt)?
De desinfectie tijd op 240 instellen zo als nefit adviseert
Dan voor de storingsmelding
1 keer ronde knop indrukken display gaat dan aan
Dan nog een keer op de ronde knop drukken ter bevestiging dat je de storingsmelding gezien hebt
Als dat niet werkt dan warmtepomp 5 minuten van de stroom halen
Of die elke dag opnieuw probeert de desinfectie run te doen door de foutmelding weet ik niet
Kijk nog eens goed naar je ingestelde programma misschien zit daar de fout van elke dag een desinfectie run

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Laatst online: 16-09 14:16
Ik ben al een tijdje aan t kijken naar een wp en ben best gecharmeerd van de 5800i 10kW. Geen enviline, maar zag hiet ook al andere van dit type voorbijkomen dus toch even hier.

Bosch vindt dat daar een buffer en pomp bij moet omdat de opvoerhoogte en flow anders niet gehaald zouden worden. Waarom stoppen ze dan in hemelsnaam een te kleine pomp in?

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Met behulp van bbqkees + home assistant heb ik een knop gemaakt voor het extra verwarmen van ons boiler vat. Handig dat dit daarmee op afstand kan. Ik gebruik hiervoor de volgende entiteit: switch.thermostat_wwcharge

Mijn vraag, is dit net zo "efficiënt" als een normale SWW run alsin, gebruikt dit de buitenunit + eventueel elektrisch element. Of puur het elektrische element.

Kan me herinneren dat hier eerder op het forum iets over is gezegd, maar kan dat niet meer terugvinden.

We hebben een dynamisch contract. Graag zou ik op basis van temperatuur en prijs het meest efficiënte moment kiezen voor de desinfectie run van die dag.

Update: reactie gevonden over handmatige SWW run: vdburg in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

[ Voor 9% gewijzigd door mobstaa op 18-02-2024 18:20 ]

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Aan de hand van de dynamische stroom prijzen
Ben wel benieuwd hoe dat gaat werken zo,n dynamische verwarming afhankelijk van de stroomprijs
ik heb hier met home assistant wat automaties die de AST aanpassen op basis van de uurprijzen.
Hoe meer buffer de woning, hoe meer dit kan. Op koude dagen moet de wp hier bijna continue op max vermogen draaien, dan voel ik al snel als die een uur wat minder hard gaat. Maar de rest van het jaar bespaar ik best wat geld met peak shaving, oftewel de dure uren wat minder verwarmen en de goedkope wat meer. Plus dit helpt het stroomnet stabiliseren, en de verduurzaming.

[ Voor 4% gewijzigd door hackbard op 18-02-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
mobstaa schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:34:
Met behulp van bbqkees + home assistant heb ik een knop gemaakt voor het extra verwarmen van ons boiler vat. Handig dat dit daarmee op afstand kan. Ik gebruik hiervoor de volgende entiteit: switch.thermostat_wwcharge

Mijn vraag, is dit net zo "efficiënt" als een normale SWW run alsin, gebruikt dit de buitenunit + eventueel elektrisch element. Of puur het elektrische element.

Kan me herinneren dat hier eerder op het forum iets over is gezegd, maar kan dat niet meer terugvinden.

We hebben een dynamisch contract. Graag zou ik op basis van temperatuur en prijs het meest efficiënte moment kiezen voor de desinfectie run van die dag.

Update: reactie gevonden over handmatige SWW run: vdburg in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
voor desinfectie gebruik ik idd de charge switch, dan gaat de bijverwarming (hier: gasketel) op gegeven moment meedoen of zelfs alleen.
Als ik vooral een goedkoop stroom uur wil extra gebruiken, zet ik de temperature off wat hoger, met dhw eco of normal mode doet bij mij de bijverwarming niet mee tot instelling 58C.
edit: haha, zie net dat ik toen ongeveer hetzelfde vertelde.
Misschien werkt het ook iets anders met all-electric en hybrides.

[ Voor 5% gewijzigd door hackbard op 18-02-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:27:
[...]

ik heb hier met home assistant wat automaties die de AST aanpassen op basis van de uurprijzen.
Hoe meer buffer de woning, hoe meer dit kan. Op koude dagen moet de wp hier bijna continue op max vermogen draaien, dan voel ik al snel als die een uur wat minder hard gaat. Maar de rest van het jaar bespaar ik best wat geld met peak shaving, oftewel de dure uren wat minder verwarmen en de goedkope wat meer.
Klinkt goed.
Worden uurprijzen slim ingelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:38:
[...]

Klinkt goed.
Worden uurprijzen slim ingelezen?
ik vindt het slim, maar het is gewoon eens per dag rond 14uur voor de volgende dag ergens ophalen. Ik doe dat met de nordpool en entso-e integraties op ha.
plaatjes:

de prijzen van morgen all-in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub8sl1YnOWm5W4fGvIMjQWFM29I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IfQjxFvZcA3XfloxOWmSdxci.png?f=user_large
Ik heb ook een knopje dat die de duurste uur, 18uur morgen dus, helemaal uit gaat/ manual temp op 6 graden. Maar ik gebruik inmiddels meer:

een factor berekening van vandaag, per uur, t.o.v. een x aantal uren daarna. Hiermee past ha dan de manual temperature aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_XzUsGVJ2pC_PsdcOVKYGO1bFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wh7dYoJbbPBOzAwDCojScg2o.png?f=user_large

meer in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

edit:
ik had ooit het idee dat door dit uurlijks bijsturen de modulatie in de war raakt, en daardoor bijna nooit stabiel is. Maar zonder dit, gaat de modulatie net zoveel golven tussen min en max, en de TR6 tussen 40 en 80. Zo slim ben ik helaas nog niet dat ik dit kan verhelpen.

[ Voor 11% gewijzigd door hackbard op 18-02-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:27:
[...]

Hoe meer buffer de woning, hoe meer dit kan. Op koude dagen moet de wp hier bijna continue op max vermogen draaien, dan voel ik al snel als die een uur wat minder hard gaat. Maar de rest van het jaar bespaar ik best wat geld met peak shaving, oftewel de dure uren wat minder verwarmen en de goedkope wat meer. Plus dit helpt het stroomnet stabiliseren, en de verduurzaming.
Kun je niet beter met de goedkope stroom je boilervat wat hoger in temperatuur zetten 60 graden bevoorbeeld
Want nu schommelt de temperatuur in huis +
dat een warmtepomp met koude dagen je huis niet meer opgewarmd krijg of het kost je dan juist meer
Dan een constante temperatuur in huis houden

Onder de 5 graden buiten laat ik de warmtepomp op 20,5 staan
geen nachtverlaging meer en constante verwarming op de stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:55:
[...]

ik vindt het slim, maar het is gewoon eens per dag rond 14uur voor de volgende dag ergens ophalen. Ik doe dat met de nordpool en entso-e integraties op ha.
plaatjes:

de prijzen van morgen all-in:
[Afbeelding]
Ik heb ook een knopje dat die de duurste uur, 18uur morgen dus, helemaal uit gaat/ manual temp op 6 graden. Maar ik gebruik inmiddels meer:

een factor berekening van vandaag, per uur, t.o.v. een x aantal uren daarna. Hiermee past ha dan de manual temperature aan.
[Afbeelding]

meer in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

edit:
ik had ooit het idee dat door dit uurlijks bijsturen de modulatie in de war raakt, en daardoor bijna nooit stabiel is. Maar zonder dit, gaat de modulatie net zoveel golven tussen min en max, en de TR6 tussen 40 en 80. Zo slim ben ik helaas nog niet dat ik dit kan verhelpen.
Wij hadden een dynamisch contract, maar met de komst van de WP overgestapt naar vast.
Kijken de ontwikkelingen nu even aan.
Dank voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Kun je niet beter met de goedkope stroom je boilervat wat hoger in temperatuur zetten 60 graden bevoorbeeld
Want nu schommelt de temperatuur in huis +
dat een warmtepomp met koude dagen je huis niet meer opgewarmd krijg of het kost je dan juist meer
Dan een constante temperatuur in huis houden

Onder de 5 graden buiten laat ik de warmtepomp op 20,5 staan
geen nachtverlaging meer en constante verwarming op de stooklijn
ja dat bedoelde ik ook, op koude dagen loop ik tegen een comfort grens aan en is er minder/niks aan tijdelijke verlaging te doen, constant is efficiënter dan, of zelfs het enige wat voldoet.
SWW doe ik op die dagen juist het uur voor de goedkoopste, want sww verbruikt 1,5 tot max 2kW, en verwarmen 2,5...
De precieze winsten heb ik nog niet kunnen berekenen, maar ik vindt het ook leuk en nuttig om met de natuur/uurprijzen mee te gaan.
Mochten de stroomprijzen eens uit de hand lopen, heb ik nog de optie van gas stoken.
Maar na de ervaringen van deze winter zit ik al te denken of het hier toch zonder kan.
Is het mogelijk om een hybride enviline om te bouwen naar all-electric? Zeg maar een elektrisch element in de aanvoer zetten en aansturen vanuit de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:09:
[...]

ja dat bedoelde ik ook, op koude dagen loop ik tegen een comfort grens aan en is er minder/niks aan tijdelijke verlaging te doen, constant is efficiënter dan, of zelfs het enige wat voldoet.
SWW doe ik op die dagen juist het uur voor de goedkoopste, want sww verbruikt 1,5 tot max 2kW, en verwarmen 2,5...
De precieze winsten heb ik nog niet kunnen berekenen, maar ik vindt het ook leuk en nuttig om met de natuur/uurprijzen mee te gaan.
Mochten de stroomprijzen eens uit de hand lopen, heb ik nog de optie van gas stoken.
Maar na de ervaringen van deze winter zit ik al te denken of het hier toch zonder kan.
Is het mogelijk om een hybride enviline om te bouwen naar all-electric? Zeg maar een elektrisch element in de aanvoer zetten en aansturen vanuit de binnenunit?
Een hybride warmtepomp zal wel om te bouwen zijn (andere binnenunit Of met losse elektrische element)
Of je hangt als back-up een elektrische cv op de plaats van de cv ketel ( mijn idee ;) )
En die kun je dan weer via de warmtepomp bij laten schakelen net als je ketel
Het gas zal alleen maar duurder worden vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:09:
[...]

Ik ga mijn hybride opstelling dit jaar waarschijnlijk ook laten ombouwen naar all-electric, volgens mijn installateur geen probleem. De binnenunit zou niet eens vervangen hoeven worden. In het cv circuit komt waarschijnlijk een elektrisch doorstroomelement. De gasketel gaat er uit en de leidingen daarvoor op de binnenunit worden afgedopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
de telegraaf schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Volgens de Nefit/Bosch website kan de 3400 tot 14kW buitenunits aan. De 3000 (die ik heb en er identiek uitziet) kan alleen met de éénfase buitenunits. Wanneer je zeker weet dat je een 3400 hebt (die is wel recent dus) dan zou een upgrade dus kunnen? Wat zegt je leverancier?

Naar je verhaal kijkend zou ik niet direct upgraden maar eerst het bestaande verplaatsen (wel alvast dikkere grondkabel voor driefase gebruiken!) en het een winter aanzien. Het is een hybride dus die paar koudeperiodes van tegenwoordig kom je sowieso wel door. Zo'n upgrade kost een boel geld, kun je altijd nog doen, en bedenk dat óók het minimum vermogen omhoog gaat. Mijn 12kW draait met mild weer typisch op zo'n 5.5 kW afgifte, maar de 7kW kan dan zakken tot zo'n 3,3. Die situatie komt eigenlijk veel vaker en langer voor dan dat ie op de CV moet bijstoken.

Is wellicht een overweging.
Kijk hier heb ik iets aan! Over het modelleren had ik nog niet nagedacht, dus te zwaar is ook een probleem dan.. Onze 7KW staat overigens een groot gedeelte van het seizoen wel op 100% te draaien. Alleen nu met die bizar hoge temperaturen rond de 10 graden slaat hij af en toe af en draait hij op laagste vermogen.

Mbt de 3000, is er een manier om het type nummer ergens te zien? Of moet de kast open dan? Ik heb al gekeken of ik het nummer ergens zie, maar helaas.
Mbt de leverancier, hij is geplaatst door een loodgieter, die er af en toe 1tje doet, dus heeft er weinig ervaring mee.

Mbt de 3fase goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
master1104 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:52:
Heb je overwogen om het gas er geheel uit te doen en tijdens die paar extreem koude dagen de elementen in de warmtepomp bij te zetten? Je kan heel wat kWh op je elementen verstoken voordat je duurder uit bent dan een CV ketel onderhouden en vastrecht betalen voor gas. Kan mij haast niet voorstellen dat je met 7kw + 6 of 9kw elementen niet voldoende warmte kan leveren. Tenzij je hele hoge temperaturen nodig hebt wellicht.

De drie fase zou ik in elk geval niet snel kiezen ivm het hoge minimale vermogen zoals hierboven reeds benoemd.
Thanks! Zal dit eens informeren wat dat kost bij mijn loodgieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
Vraagje mbt het modelleren, heeft enig idee welke unit van Nefit de beste range heeft?
Ik las gisteren dat de unit van Weheat van 1.6 KW tot 8 KW kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Riddler85 op 19-02-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Riddler85 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:21:
[...]

Kijk hier heb ik iets aan! Over het modelleren had ik nog niet nagedacht, dus te zwaar is ook een probleem dan.. Onze 7KW staat overigens een groot gedeelte van het seizoen wel op 100% te draaien. Alleen nu met die bizar hoge temperaturen rond de 10 graden slaat hij af en toe af en draait hij op laagste vermogen.

Mbt de 3000, is er een manier om het type nummer ergens te zien? Of moet de kast open dan? Ik heb al gekeken of ik het nummer ergens zie, maar helaas.
Mbt de leverancier, hij is geplaatst door een loodgieter, die er af en toe 1tje doet, dus heeft er weinig ervaring mee.

Mbt de 3fase goed idee!
Kast moet open
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yh0HRHb9vHaV_xHHMwFk6E_qH7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pv8FO8KyzMpwfIn6rTCEs7pZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
Oke ga ik daar eens naar kijken hoe dat moet :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
@Riddler85 mijn 3000i heeft linksachter een sticker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RorZkphR5qpL34km3URG0TbMHVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVWGVKzmBav2SpqP7dg5ZydY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

tomtom901

Moderator General Chat
De BBQ kees is weer op voorraad. Wij krijgen vrijdag de sleutel van onze nieuwbouw woning met Nefit Enviline dus waarschijnlijk kom ik hier dan wel een en ander vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30
sinds kort ben ik ook de bezitter van een Enviline 9E-s, Met BBQkees en HA uitlezing inmiddels werkend.

Dingen die zo meteen opviellen:
  • - ik was op zoek naar de cummulatieve fout # K*min tijdens run en in de tussentijd. Na wat zoeken vind ik hem (denk ik) onder de naam: 'ems-esp Boiler burner selected max power' (number.boiler_selburnpow). Niet echt wat ik verwacht, maar dat lijkt hem toch echt te zijn. klopt dit?
  • - veel van de ems-esp namen zijn wat onzinnig en lijken niet goed aan te sluiten bij de Enviline. (wie/waar kan ik daarmee helpen misschien?). bijv "ems-esp Boiler Heating pump modulation"lijkt altijd op 0 te staan, terwijl "compressor speed" de modulatie aangeeft
  • - Ik krijg de modulatie soms WEL heel laag... tot ~1.5kW afgegeven onder de juiste omstandigheden, maar dat is idd lastig en (mijn nog) niet heel duidelijk wat de bepalende factor is hier. De miminum modulatie wordt vaak beperkt doordat de WP de ingestelde Delta-T (TC3/TC0) probeert te halen (bijv 7K voor Radiatoren instelling), en de interne circulatie-pomp reeds op minimum toeren loopt. De modulatie van de WP zal dan niet verder zakken omdat ie dan die 7K niet meer haalt. Dus dan dien je de delta-T kleiner te zetten.
  • - wanneer de WP niet actief is loopt de interne circulatiepomp op 10%, terwijl die gedurende modulatie bedrijf terugloopt tot 1%. Is hier een instelling voor ergens?
  • - nog de interne circulatie pomp, nog de Buderus pompgroep worden ooit uitgeschakeld (daar was ik vooraf al bang voor; dit zijn hele lage vermogens maar het is voornamelijk ook flow-geluid)
voorbeeld van lage modulatie-run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIszl3W4IWfkCpYj3S7zoPqyRm8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KiySLejkr8zJMOyckwdVBw8F.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door lc8 op 20-02-2024 23:13 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
lc8 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:33:
sinds kort ben ik ook de bezitter van een Enviline 9E-s, Met BBQkees en HA uitlezing inmiddels werkend.

Dingen die zo meteen opviellen:
  • - ik was op zoek naar de cummulatieve fout # K*min tijdens run en in de tussentijd. Na wat zoeken vind ik hem (denk ik) onder de naam: 'ems-esp Boiler burner selected max power' (number.boiler_selburnpow). Niet echt wat ik verwacht, maar dat lijkt hem toch echt te zijn. klopt dit?
  • - veel van de ems-esp namen zijn wat onzinnig en lijken niet goed aan te sluiten bij de Enviline. (wie/waar kan ik daarmee helpen misschien?). bijv "ems-esp Boiler Heating pump modulation"lijkt altijd op 0 te staan, terwijl "compressor speed" de modulatie aangeeft
  • - Ik krijg de modulatie soms WEL heel laag... tot ~1.5kW afgegeven onder de juiste omstandigheden, maar dat is idd lastig en (mijn nog) niet heel duidelijk wat de bepalende factor is hier. De miminum modulatie wordt vaak beperkt doordat de WP de ingestelde Delta-T (TC3/TC0) probeert te halen (bijv 7K voor Radiatoren instelling), en de interne circulatie-pomp reeds op minimum toeren loopt. De modulatie van de WP zal dan niet verder zakken omdat ie dan die 7K niet meer haalt. Dus dan dien je de delta-T kleiner te zetten.
  • - wanneer de WP niet actief is loopt de interne circulatiepomp op 10%, terwijl die gedurende modulatie bedrijf terugloopt tot 1%. Is hier een instelling voor ergens?
  • - nog de interne circulatie pomp, nog de Buderus pompgroep worden ooit uitgeschakeld (daar was ik vooraf al bang voor; dit zijn hele lage vermogens maar het is voornamelijk ook flow-geluid)
je punt 4 en 5:
als de wp uit is, toont circulation pump speed altijd 10%, maar dat is niet de werkelijke snelheid.
Er is de instelling Bedr.mod. prim. cv-pomp/ primary heatpump mode, op auto is de circulatiepomp dan uit, en op continuous draait die langzaam., naar mijn gevoel minder dan 10%.
over je punt 3 moet ik nog eens rustig nadenken/ experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30
hackbard schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:10:
[...]

je punt 4 en 5:
als de wp uit is, toont circulation pump speed altijd 10%, maar dat is niet de werkelijke snelheid.
Er is de instelling Bedr.mod. prim. cv-pomp/ primary heatpump mode, op auto is de circulatiepomp dan uit, en op continuous draait die langzaam., naar mijn gevoel minder dan 10%.
over je punt 3 moet ik nog eens rustig nadenken/ experimenteren.
@hackbard
kun je zeggen waar die in het menu op de IDU zit of wat de exacte naam in EMS-esp gateway is (want ik kan deze niet vinden...)
ik heb wel
- HC1 heatpump operation mode (in/off/cooling/heating)
- HC1 mode (off/manual/auto)
- HC1 conbtrol mode(weather comp/n/a,roon, power,constant)

(ps, run plaatje toegevoegd aan mijn originele post ter verduidleijking)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Pagina: 1 ... 76 ... 105 Laatste