Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
Dank, maar is het me nog niet helder wat de instelling van de mengerlooptijd nu precies doet.

Met instelling van 60 naar 600 sec wordt de looptijd langer kennelijk.
Blijft de menger dan langer openstaan als ie is opgestart (geopend) en
duurt het langer voordat hij opnieuw opengaat, nadat de menger weer is gesloten?
Kan iemand hier uitleg geven? Dank alvast.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 07:57

nkooij

Ond

Even een ander punt m.b.t. defrosts:

Bij mij lekt er af en toe bij een defrost een hoop water aan de achterkant links onder.
Ik heb een afvoer met warmtelint en meet de temperatuur vd afvoer. Die is ruim boven nul dus een bevroren afvoer kan ik mij niet voorstellen.

Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

Ik heb een Nefit Bosch Compress Monoblock 7400i AW7.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-01 09:02
Heb zelfde vraag,

Inmiddels ook een mail naar Nefit Bosch gestuurd maar (nog) geen antwoord.

Wat is definitie mengerdoorlooptijd en hoe kan je de juiste waarde bepalen?
Hoop dat er nog een antwoord komt van Nefit,zou mooi zijn als iemand hier kan helpen.

Jonathan
RobEppink schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:30:
[...]

Dank, maar is het me nog niet helder wat de instelling van de mengerlooptijd nu precies doet.

Met instelling van 60 naar 600 sec wordt de looptijd langer kennelijk.
Blijft de menger dan langer openstaan als ie is opgestart (geopend) en
duurt het langer voordat hij opnieuw opengaat, nadat de menger weer is gesloten?
Kan iemand hier uitleg geven? Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
nkooij schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:38:

Bij mij lekt er af en toe bij een defrost een hoop water aan de achterkant links onder.
Ik heb een afvoer met warmtelint en meet de temperatuur vd afvoer. Die is ruim boven nul dus een bevroren afvoer kan ik mij niet voorstellen.

Onder aan een WP, afhankelijk van type, zitten uitsparingen die kunnen worden afgedicht met een rubber.
Jij wilt al het afvoerwater uiteraard richting afvoer met lint.

Bij ons was een van die uitsparingen niet afgedicht met een rubber en ontstond hetzelfde probleem (ijsvloer onder de pomp).

Kijk eens onder pomp of je iets dergelijks ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-09 18:35
Jonathan S schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:32:
Heb zelfde vraag,

Inmiddels ook een mail naar Nefit Bosch gestuurd maar (nog) geen antwoord.

Wat is definitie mengerdoorlooptijd en hoe kan je de juiste waarde bepalen?
Hoop dat er nog een antwoord komt van Nefit,zou mooi zijn als iemand hier kan helpen.

Jonathan

[...]
de waarde van mengerlooptijd in seconden is precies andersom dan ik zou verwachten. Bij een hogere instelling is de omlooptijd korter.
Bij 120sec zag ik dat die ongeveer deze tijd erover doet om van 0 naar 100% te gaan. Bij een kleinere instelling, bijvoorbeeld 60sec., zegt de sensor hetzelfde, maar fysiek gaat de menger maar tot de helft in 120sec, en heeft nog eens 120sec nodig tot 100%.

Vaak is een hogere instelling beter, zodat de ketel snel zijn vermogen kwijt kan en niet tegen een dichte klep aan werkt.

Hier een voorbeeld met mengerlooptijd 6000 sec:
hackbard schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:43:
[...]
een beetje hyper actief, maar beter dan steeds een dichte klep.
Het is gewoon proberen wat bij je ketel past.

Jammer nog steeds dat de sturing überhaupt zo is dat de klep dicht gaat rond bereiken streeftemperatuur. Bij wp bedrijf gaat de aanvoer een stuk overheen, daar is dat dan blijkbaar geen probleem.

Ter vergelijking: de golven gasketel bedrijf (mengerlooptijd 6000sec) en wp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA3NO49GnVhdwtNPYWG5PAzVJfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YNltaa7SkzHcWPmCjXkudba6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_sdUU6bAm6VBDDNTgdFlAWMShM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xhuqthksd60O5SdvVbNTdV3U.png?f=user_large

In beide gevallen zou ik een wat rechtere lijn wensen.
Maar met die gek hoge mengerlooptijd is het bijna nog beter dan de pure wp modulatie.

[ Voor 17% gewijzigd door hackbard op 18-01-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Dankje,

Het uitvinden wat er bij je ketel past, hoe pak je dat aan in de praktijk? Welke stappen moet je zetten en waar moet je dan naar kijken?

.
hackbard schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:51:
[...]

de waarde van mengerlooptijd in seconden is precies andersom dan ik zou verwachten. Bij een hogere instelling is de omlooptijd korter.
Bij 120sec zag ik dat die ongeveer deze tijd erover doet om van 0 naar 100% te gaan. Bij een kleinere instelling, bijvoorbeeld 60sec., zegt de sensor hetzelfde, maar fysiek gaat de menger maar tot de helft in 120sec, en heeft nog eens 120sec nodig tot 100%.

Vaak is een hogere instelling beter, zodat de ketel snel zijn vermogen kwijt kan en niet tegen een dichte klep aan werkt.

Hier een voorbeeld met mengerlooptijd 6000 sec:
hackbard schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:43:
[...]
een beetje hyper actief, maar beter dan steeds een dichte klep.
Het is gewoon proberen wat bij je ketel past.

Jammer nog steeds dat de sturing überhaupt zo is dat de klep dicht gaat rond bereiken streeftemperatuur. Bij wp bedrijf gaat de aanvoer een stuk overheen, daar is dat dan blijkbaar geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Jonathan S schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:01:
Dankje,

Het uitvinden wat er bij je ketel past, hoe pak je dat aan in de praktijk? Welke stappen moet je zetten en waar moet je dan naar kijken?

.
[...]
ik zit niet meer zo goed in de materie, heb dit jaar nog geen gas gebruikt..
Je kan beginnen met de advieswaarde mengerlooptijd 120sec.
Dan de keteltemperatuur en aanvoertemperatuur in de gaten houden.
Als de ketel veel warmer wordt dan de aanvoer, is de klep (te) dicht. Dan kan een hogere mengerlooptijdwaarde helpen, 300 bijvoorbeeld, want dan gaat de klep sneller open. (Maar misschien ook weer sneller dicht in de buurt van de streeftemperatuur).
Eerst uiteraard proberen om het vermogen van de ketel lager te krijgen.

Als de ketel niet te vaak aan/uit gaat en ook niet met een te hoge temperatuur werkt, kom je in de buurt van een goede instelling.

Ipv de aan/uit aansturing via 230V is modulerend 0-10V beter als je de keuze heb. Maar dat is meer iets voor een elektroinstallateur ivm modules ect.

PS. en natuurlijk NefitBosch blijven lastig vallen dat dit eens verbeterd.
Zodat mengerlooptijd waarde niet het tegendeel van de realiteit is.
En de menger niet helemaal dichtgaat op streeftemperatuur. Daar is toch iets beters voor te bedenken.

[ Voor 11% gewijzigd door hackbard op 18-01-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
hackbard schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Als de ketel veel warmer wordt dan de aanvoer, is de klep (te) dicht. Dan kan een hogere mengerlooptijdwaarde helpen, want dan gaat de klep sneller open. (Maar misschien ook weer sneller dicht in de buurt van de streeftemperatuur).
Eerst uiteraard proberen om het vermogen op de ketel lager te krijgen.

Als de ketel niet te vaak aan/uit gaat en ook niet met een te hoge temperatuur werkt, kom je in de buurt van een goede instelling.

Ipv de aan/uit aansturing via 230V is modulerend 0-10V beter als je de keuze heb. Maar dat is meer iets voor een elektroinstallateur ivm modules ect.

En de menger niet helemaal dichtgaat op streeftemperatuur. Daar is toch iets beters voor te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Dank je,

hoe bepaal je het juiste lage vermogen van de CV ketel?
Die van mij is verlaagd tot 16 kw, ik denk dat nog te hoog is, mijn wp is 6 kw.

als de wp warmte vraag dan loopt de Cv nog steeds vrij snel op in temperatuur. de klep gaat open maar de ketel gaat toch al vrij snel zijn maximale temp (55 graden) en gaat dan uit.
hackbard schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Als de ketel veel warmer wordt dan de aanvoer, is de klep (te) dicht. Dan kan een hogere mengerlooptijdwaarde helpen, 300 bijvoorbeeld, want dan gaat de klep sneller open. (Maar misschien ook weer sneller dicht in de buurt van de streeftemperatuur).
Eerst uiteraard proberen om het vermogen van de ketel lager te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Jonathan S schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:45:
Dank je,

hoe bepaal je het juiste lage vermogen van de CV ketel?
Die van mij is verlaagd tot 16 kw, ik denk dat nog te hoog is, mijn wp is 6 kw.

als de wp warmte vraag dan loopt de Cv nog steeds vrij snel op in temperatuur. de klep gaat open maar de ketel gaat toch al vrij snel zijn maximale temp (55 graden) en gaat dan uit.

[...]
wordt de streeftemperatuur wel gehaald?
Kan de ketel vermogen nog lager?
Helpt mengerlooptijd omhoog?
Soms ontkom je er niet aan dat de ketel gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
hackbard schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:32:
ja, streeftemperatuur wordt gehaald, vermogen kan lager, mengerdoorlooptijd hoger gezet, maar hoe bepaal je juiste vermogen gas-CV?[...]

wordt de streeftemperatuur wel gehaald?
Kan de ketel vermogen nog lager?
Helpt mengerlooptijd omhoog?
Soms ontkom je er niet aan dat de ketel gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42

Bij mij stroomde het water ook niet door de afvoerweg maar aan de achterkant. Ook ik heb een warmtelint in de afvoer. Ik heb het lint wat bewogen en toen liep al het water netjes weg via de afvoer... Dit was trouwens een paar weken geleden toen het niet vroor.

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 18-01-2024 14:30 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stankleinhuis
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-04-2024
Goedemiddag,

Graag hulp gevraagd voor onderstaand probleem;

Type warmtepomp: Nefit Enviline split 7.0 B-S
Verwarming: vloerverwarming: 55 m2 + 3 radiatoren waarvan één kleine (wc)
Storing: A01/5378 ontdooistoring van externe unit

Zoals vaker terug te lezen is boven de 3 graden geen probleem en draait de warmtepomp prima. Wanneer er een defrost run start gaat de warmtepomp vrijwel direct in storing; de temperatuur van de aanvoer & retour zakt erg snel waarna de warmtepomp in storing gaat. Wanneer deze storingsmelding word weg geklikt herstart het systeem weer tot de volgende defrost.

Mijn installateur is gestart met instellingen stooklijn etc. zonder succes waarna er een buffervat van 50 liter is geplaatst met externe (wilo) circulatiepomp. De storing bleef aanhouden waarna gedacht werd dat er een driewegklep defect was; na het vervangen van de klep blijft tot mijn spijt de storing aanhouden.

(Gelukkig) heeft mijn installateur mij nu doorverwezen naar nefit en komt er over drie weken een monteur van nefit langs. Tot die tijd heb ik regelmatig de defrost storing en schakelt het elektrische element, de energiekosten lopen aardig op.

Doordat mijn installateur er niet uit lijkt te komen ben ik zelf in de instellingen gedoken m.b.v. dit forum. Het verhogen van de flow (volledig open zetten groepen vloerverwarming + alle radiatoren) werkt niet. Het verhogen van de stooklijn temperatuur helaas ook niet. Zelf denk ik nu aan de circulatiepomp; deze draait (erg langzaam) maar blijft wel draaien tijdens een defrost, door de stekker er uit te trekken tijdens de defrost heeft ook niet geholpen.

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:25
stankleinhuis schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:26:
Goedemiddag,

Zoals vaker terug te lezen is boven de 3 graden geen probleem en draait de warmtepomp prima. Wanneer er een defrost run start gaat de warmtepomp vrijwel direct in storing; de temperatuur van de aanvoer & retour zakt erg snel waarna de warmtepomp in storing gaat. Wanneer deze storingsmelding word weg geklikt herstart het systeem weer tot de volgende defrost.

Mijn installateur is gestart met instellingen stooklijn etc. zonder succes waarna er een buffervat van 50 liter is geplaatst met externe (wilo) circulatiepomp. De storing bleef aanhouden waarna gedacht werd dat er een driewegklep defect was; na het vervangen van de klep blijft tot mijn spijt de storing aanhouden.

(Gelukkig) heeft mijn installateur mij nu doorverwezen naar nefit en komt er over drie weken een monteur van nefit langs. Tot die tijd heb ik regelmatig de defrost storing en schakelt het elektrische element, de energiekosten lopen aardig op.

Doordat mijn installateur er niet uit lijkt te komen ben ik zelf in de instellingen gedoken m.b.v. dit forum. Het verhogen van de flow (volledig open zetten groepen vloerverwarming + alle radiatoren) werkt niet. Het verhogen van de stooklijn temperatuur helaas ook niet. Zelf denk ik nu aan de circulatiepomp; deze draait (erg langzaam) maar blijft wel draaien tijdens een defrost, door de stekker er uit te trekken tijdens de defrost heeft ook niet geholpen.

Wie kan mij helpen?
Kan een kapotte sensor zijn zie ik in de storings lijst
Sensor TL2 (klusje voor de Nefit monteur)
Zelf kun je wel proberen om de wilo pomp een stand hoger in te stellen
Stand 2 is de middelste die werkt met constante druk is goed voor vloerverwarming
En daar kun je dan ook nog 3 standen kiezen begin met de middelste stand 2 is dat
Omdat je vermoed dat de pomp langzaam draait kan het ook zijn dat er teveel weerstand in je systeem zit
En dan krijg je ook een flow storing

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:49
RobEppink schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Onder aan een WP, afhankelijk van type, zitten uitsparingen die kunnen worden afgedicht met een rubber.
Jij wilt al het afvoerwater uiteraard richting afvoer met lint.

Bij ons was een van die uitsparingen niet afgedicht met een rubber en ontstond hetzelfde probleem (ijsvloer onder de pomp).

Kijk eens onder pomp of je iets dergelijks ziet.
of blad wat er in het gootje ligt en de boel verstopt. 1 keer per jaar gootje schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stankleinhuis
Willem senior schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Kan een kapotte sensor zijn zie ik in de storings lijst
Sensor TL2 (klusje voor de Nefit monteur)
Zelf kun je wel proberen om de wilo pomp een stand hoger in te stellen
Stand 2 is de middelste die werkt met constante druk is goed voor vloerverwarming
En daar kun je dan ook nog 3 standen kiezen begin met de middelste stand 2 is dat
Omdat je vermoed dat de pomp langzaam draait kan het ook zijn dat er teveel weerstand in je systeem zit
En dan krijg je ook een flow storing
Vannacht geprobeerd om de wilo pomp op stand 2 te draaien helaas nog steeds met de zelfde storing. Aantal weken geleden (vorige vorstperiode) ook met de snelheid gevarieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
stankleinhuis schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:26:
Goedemiddag,

Wie kan mij helpen?
Het buffervat, is dat met 4 of twee pijpen aangesloten? Indien dat 4 is, dan zit het flowprobleem hoogstwaarschijnlijk tussen de wp en het buffervat. Hoe dik zijn die leidingen?
Indien het 2 is (wat ik vermoed aangezien het vat er later tussen gezet is), dan kan het overal zitten en wordt het wellicht moeilijker de bottleneck te vinden.
Maar ergens zit er een bottleneck in de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:45

AirX

Tweak Guru

ajaboot schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:34:
[...]

Via HomeAssistant en BBQ Kees kan ik de doelwaarde van de CT200 aanpassen.
Misschien dat dit met eerdere software releases niet kon?
Werkt dit nog steeds? En zijn er anderen hier waar dit ook werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Laatst online: 04-09 19:03

M2c

Gisterenavond zat de warmtepomp blijkbaar met een probleem na een defrost.

Heeft nog iemand dit meegemaakt en een verklaarbare reden?
Je ziet dat hij na een defrost (19:30) een drietal uur op en neer moduleert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3g-SLHkN8YrWqw3_q27EkUnqME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5pUt6PwD9EaXJKhTYqIozu9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 18:11
Pompadour schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:44:
[...]

Dat is nogal smaakgevoelig denk ik, mijn vrouw vond het geen verbetering (understatement) :?
Ik vind hem zelf ook mooier maar wel wat aan de grote kant, hij had wat compacter gemogen.
Maar ja, functionaliteit boven alles :)

Bosch-Nefit heeft nog geprobeerd op afstand de firmware te updaten, maar is ook hen niet gelukt. Ik krijg nu een nieuwe toegestuurd met inlevering van de oude. Goede service!
Ander voordeel is dat de Easycontrol dmv rood 'ambilight' effect aangeeft dat er een storing is.

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschhd
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
M2c schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:20:

[Afbeelding]
Wel het gedrag, niet noodzakelijkerwijs na een defrost, hoewel soms ook wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TWTWGOXa-92IYsiCkvBJdFFcEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/701zQeIAKqs0OtP80N4lwpK7.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt hier te maken te hebben met t niet kunnen settelen op de target temperature.

[ Voor 4% gewijzigd door boschhd op 19-01-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 21:40
AirX schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Werkt dit nog steeds? En zijn er anderen hier waar dit ook werkt?
Met EasyControl firmware 04.02.02 werkt dit nog steeds

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
M2c schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:20:

[Afbeelding]
ziet er vreselijk bekend uit.
Helaas weet ik geen verklaring.
Als het echt hetzelfde is als wat ik hier sinds bijna 2 jaar continue zie.
Of heb ik dat nog niet verteld? Met die golven enzo. :O
Mooi om te zien dat het bij jou de meeste tijd goed gaat.
Was er rond die tijd iets bijzonders/ instelling verandert/ bijzonder weer?
edit: Wat deed bijvoorbeeld de TR6 sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:45

AirX

Tweak Guru

ajaboot schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:52:
[...]

Met EasyControl firmware 04.02.02 werkt dit nog steeds
Zie je de Easycontrol als zelfstandig device in KeesBBQ en kun je ze daar uitlezen en wijzigen? Of krijg je de waarden uit de binnenunit en kun je ze daar aanpassen en neemt de Easycontrol ze over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
AirX schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Zie je de Easycontrol als zelfstandig device in KeesBBQ en kun je ze daar uitlezen en wijzigen? Of krijg je de waarden uit de binnenunit en kun je ze daar aanpassen en neemt de Easycontrol ze over?
Bij mij is het een aparte device in de BBQKees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
AirX schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:01:
[...]

Daar had ik niet eerder bij stil gestaan, maar het is het laatste; in HomeAssistant in de MQTT integraties staat een apparaat ems-esp-thermostat maar dat is niet de EasyControl. Hierin staan ook allerlei configuratie parameters die uit de binnenunit komen. Dus ik denk dat net zoals je op de binnenunit de ingestelde kamertemperatuur kunt aanpassen je dat dan via HomeAssitant kan doen (en eventueel automatiseren). De binnenunit zal dan de Easycontrol setting wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck1981
  • Laatst online: 04-09 12:59
Goedemiddag allen,

In september onze nieuwbouw woning opgeleverd gekregen en na lang wachten en vertraging nu sinds 2 weken een nieuwe bezitter van een Nefit Bosch Compress Monoblock 7400i.

Helaas nul instructies gekregen van de installateur. Hebben jullie misschien tips om dit toestel te leren kennen en met welke instellingen te beginnen om aan te passen / te proberen?

We hebben ook een gas haard en met deze koude dagen maken we daar uiteraard flink gebruik van. We werken bijna altijd vanuit huis dus ook overdag staat de haard regelmatig aan. Ik heb de indruk dat onze warmtepomp niks doet met het feit dat we de haard ook aan hebben staan. Ik zie regelmatig een vlam tekentje op de kamer thermostaat terwijl het in de kamer flink warmer is dan waar de temperatuur op is ingesteld; 19 graden.

Hetzelfde merk ik wanneer we de zon er flink op hebben staan; vanmiddag ruim 23 graden in de woonkamer hierdoor, alles lekker open gehouden voor max zon warmte, de warmtepomp lijkt hier weinig mee te doen, klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw0xNQqZyY_kfUkG3DdzheoRYD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JMG1CBp369qxD19Bk7MpIZb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p8mff-JcSDJpH7qEC9ZcJN4j4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIuN05YwLralYklns0tQvQcU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
VanEck1981 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:49:
Goedemiddag allen,

In september onze nieuwbouw woning opgeleverd gekregen en na lang wachten en vertraging nu sinds 2 weken een nieuwe bezitter van een Nefit Bosch Compress Monoblock 7400i.

Helaas nul instructies gekregen van de installateur. Hebben jullie misschien tips om dit toestel te leren kennen en met welke instellingen te beginnen om aan te passen / te proberen?

We hebben ook een gas haard en met deze koude dagen maken we daar uiteraard flink gebruik van. We werken bijna altijd vanuit huis dus ook overdag staat de haard regelmatig aan. Ik heb de indruk dat onze warmtepomp niks doet met het feit dat we de haard ook aan hebben staan. Ik zie regelmatig een vlam tekentje op de kamer thermostaat terwijl het in de kamer flink warmer is dan waar de temperatuur op is ingesteld; 19 graden.

Hetzelfde merk ik wanneer we de zon er flink op hebben staan; vanmiddag ruim 23 graden in de woonkamer hierdoor, alles lekker open gehouden voor max zon warmte, de warmtepomp lijkt hier weinig mee te doen, klopt dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, dat klopt niet.
Een nieuwbouwhuis met een warmtepomp waarbij flink gebruik wordt gemaakt van een gashaard klopt naar mijn idee ook niet.
Maar als je je warmtepomp wilt instellen dan kun je dat het beste doen in een winterse bewolkte periode.
In de openingspost staan hiervoor de aanwijzingen. En dan wel de gashaard uit laten. Uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Goedemiddag allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi.
Een warmtepomp leren kennen?
Mijn ervaring (1,5 jaar) is dat je echt zelf aan de slag moet om uit te zoeken welke instelling het best bij jouw specifieke situatie past.
Deskundigen op dit forum zijn steeds bereid om specifieke vragen toe te lichten, heb ik veel aan gehad.
Maar je eigen huis en je eigen installatie; dat is een unieke combi.
Ik ben er nu, na twee echte 'vorst perioden' een beetje achter.

Voorts eens met @ajaboot

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Goedemiddag allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
goedenavond :)
heb je TS en adviesinstellingen al nagelopen?
Het is dus een hybride, welke instellingen heb je daar/ wat is de ingestelde energieprijsverhouding?
Of zet je de gashaard zelf aan?
Kamerinvloed aan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-05 15:18
Na mijn eerdere contstatering dat de installatie van het buffervat niet goed was gegaan, aanvoeren en retouren omgedraaid op de 4 pijps buffer, heeft de installateur hier inmiddels één en ander aangepast.

Nadat ik het recente hydrolisch schema van de systeemwijzer van Nefit er bij had gehaald is alles omgebouwd van de 4 pijps naar een tweepijps aansluiting. Bizar eigenlijk dat ze dus nieuwe systemen uitleveren met een handleiding met achterhaalde schema's.

Het systeem draait nu echt een stuk rustiger. Nu uitvogelen hoe ik de Buderus pomp het best kan afstellen in combinatie met de pomp van de warmtepomp zelf. Om de flow over de buffer te monitoren heb ik nu twee dallas sensoren aan mij BBQ kees toegevoegd. waarmee ik de temperatuur van de buffer (bovenzijde) kan meten en de retour afgifte voor menging uit de buffer.

Om het monitoren voor mijzelf makkelijk te maken vandaag maar eens geklust aan een custom dashboardje in domoticz :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNUBAMKLfsTpjkz7IzNxSbGFHjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzO4TVo7FVM95QahKDFdz00H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 20:47
arjenvdknijff schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:52:
Na mijn eerdere contstatering dat de installatie van het buffervat niet goed was gegaan, aanvoeren en retouren omgedraaid op de 4 pijps buffer, heeft de installateur hier inmiddels één en ander aangepast.

Nadat ik het recente hydrolisch schema van de systeemwijzer van Nefit er bij had gehaald is alles omgebouwd van de 4 pijps naar een tweepijps aansluiting. Bizar eigenlijk dat ze dus nieuwe systemen uitleveren met een handleiding met achterhaalde schema's.

Het systeem draait nu echt een stuk rustiger. Nu uitvogelen hoe ik de Buderus pomp het best kan afstellen in combinatie met de pomp van de warmtepomp zelf. Om de flow over de buffer te monitoren heb ik nu twee dallas sensoren aan mij BBQ kees toegevoegd. waarmee ik de temperatuur van de buffer (bovenzijde) kan meten en de retour afgifte voor menging uit de buffer.

Om het monitoren voor mijzelf makkelijk te maken vandaag maar eens geklust aan een custom dashboardje in domoticz :)
[Afbeelding]
Offtopic vraag, maar waar maak je zo’n custom Dashboard aan? Ik heb wel het eea in een losse webserver geknutseld, maar in de Domoticz omgeving zelf kende ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenvdknijff
master1104 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Offtopic vraag, maar waar maak je zo’n custom Dashboard aan? Ik heb wel het eea in een losse webserver geknutseld, maar in de Domoticz omgeving zelf kende ik nog niet.
mijn startpunt was https://www.domoticz.com/wiki/Custom_menu en daarna https://www.domoticz.com/wiki/CustomStatusPage . Als je alle data hebt die je wil tonen is het vooral een CSS klusje om het mooi te krijgen op al je devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stankleinhuis
de telegraaf schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:38:
[...]

Het buffervat, is dat met 4 of twee pijpen aangesloten? Indien dat 4 is, dan zit het flowprobleem hoogstwaarschijnlijk tussen de wp en het buffervat. Hoe dik zijn die leidingen?
Indien het 2 is (wat ik vermoed aangezien het vat er later tussen gezet is), dan kan het overal zitten en wordt het wellicht moeilijker de bottleneck te vinden.
Maar ergens zit er een bottleneck in de flow.
Het buffervat is parallel aangesloten (2 leidingen) deze leidingen zijn 22 mm dik. De vloerverwarming is 40 jaar geleden aangelegd, denk dat hier ergens het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
stankleinhuis schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:20:
[...]

Het buffervat is parallel aangesloten (2 leidingen) deze leidingen zijn 22 mm dik. De vloerverwarming is 40 jaar geleden aangelegd, denk dat hier ergens het probleem zit.
Wanneer die oude vv verder goed werkt hoeft dat geen probleem te zijn qua flow (wellicht wel qua luchtdoorlatendheid maar dat is een ander verhaal).
Ik heb ook vv van 1997 met de gewone 16mm leidingen en dat werkt prima met defrosts, maar dan wel met 32mm aanvoerleidingen tussen vv verdeler en warmtepomp, zonder buffervat. Ik moet dan wel alle sectoren helemaal open draaien, ik had eerst enige sectoren de helft geknepen (om één bepaalde sector meer te geven) maar toen kreeg ik ook die melding bij de eerste de beste defrost.

Heb je van die debietmetertjes op je sectoren zitten? Indien ja, hoeveel gaat daar ongeveer door wanneer je ze optelt?

Maar uiteindelijk dit is werk voor een specialist die bij je thuis komt kijken, dat kunnen we vanaf hier ook niet precies beoordelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 21:40
Hi,

Waarvan ik dacht dat ik de juiste instellingen had gevonden.....toch nog even aan het door tweaken. En ik probeer bepaalde logica van de warmte pomp te begrijpen. Daarom even paar vragen:

Als ik kijk in het diagnose scherm zie ik bij 'Warmtepomp - temperaturen' bij TC1 Aanvoertemp. primair' 33,9 graden staan. Als ik dit meet op onze vloerverwarming zie ik ook dat deze temp. de vloer in gaat. Maarrr....als ik kijk onder Verwarmingsgroep 1 zie ik Aanvoerstreeftemperatuur 29 graden (dit is volgens mij op basis van je buitentemperatuur en de ingestelde stooklijn toch??) en ook hier zie ik een Aanvoertemperatuur staan maar die is veel lager en staat op 27.5 graden.

Wat is het verschil tussen deze beide waarden? En wat gebruikt de warmte pomp om uiteindelijke terug te modulen als hij de streeftemperatuur heeft bereikt? De TC1 of de genoemde temperatuur in het scherm 'Verwarmingsgroep'. En als dat laatste het geval is....hoe krijg ik deze temperatuur dan omhoog? Want deze blijft nu steken en de warmte pomp draait nu 24/7 op 50-60%.

Verder heb ik bij het inregelen van de vloerverwarming (alle retouren gelijk en verschil in aan en afvoer 3-5 graden) een verschil in aanvoer en retour die schommelt tussen de 4 en de 5. Is het dan raadzaam om de tc0/tc3 waarden in de warmtepomp op 4K te zetten? Of adviseren jullie iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

hackbard schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:37:
[...]

ziet er vreselijk bekend uit.
Helaas weet ik geen verklaring.
Als het echt hetzelfde is als wat ik hier sinds bijna 2 jaar continue zie.
Of heb ik dat nog niet verteld? Met die golven enzo. :O
Mooi om te zien dat het bij jou de meeste tijd goed gaat.
Was er rond die tijd iets bijzonders/ instelling verandert/ bijzonder weer?
edit: Wat deed bijvoorbeeld de TR6 sensor?
Er was niks speciaal om dat moment. Aanvoertemperatuur is hetzelfde gebleven, ik werk zonder tijdsprogramma, het weer is hier niet omgeslagen,....

Ik heb de TR6 sensor bij de grafiek gezet. Grafiek is van de laatste 40 uur. Zoals je ziet was het deze avond weer prijs, maar dan was het niet na een defrost. Ik heb dan de warmtepomp gestopt en terug laten opstarten. Dan was het gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMwpGMF-kUUZIXU0_TgPj23fUgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5TOVLoXtv40fkTPCsbUaI2R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
M2c schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Er was niks speciaal om dat moment. Aanvoertemperatuur is hetzelfde gebleven, ik werk zonder tijdsprogramma, het weer is hier niet omgeslagen,....

Ik heb de TR6 sensor bij de grafiek gezet. Grafiek is van de laatste 40 uur. Zoals je ziet was het deze avond weer prijs, maar dan was het niet na een defrost. Ik heb dan de warmtepomp gestopt en terug laten opstarten. Dan was het gedaan.

[Afbeelding]
jou TR6 gaat op die momenten wat minder extreem op en neer, en het zijn 3-4 golven per uur, hier eerder 2.
Wat kom je mooi rond op laag vermogen met buiten vorst! De golfjes zijn ook niet tot aan het max vermogen lijkt mij, zeker niet de 2e avond.
Opnieuw starten deed je door gewoon streeftemperatuur ver omlaag zetten zo te zien, dat zal ik ook maar weer eens proberen.
Ik heb echt geen idee waar ik nog anders moet zoeken.
@HansRemmerswaal wacht jij nog op bezoek die in dit verband de buitenunit sensoren zou nagaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

hackbard schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:03:
[...]

jou TR6 gaat op die momenten wat minder extreem op en neer, en het zijn 3-4 golven per uur, hier eerder 2.
Wat kom je mooi rond op laag vermogen met buiten vorst! De golfjes zijn ook niet tot aan het max vermogen lijkt mij, zeker niet de 2e avond.
Opnieuw starten deed je door gewoon streeftemperatuur ver omlaag zetten zo te zien, dat zal ik ook maar weer eens proberen.
@HansRemmerswaal wacht jij nog op bezoek die in dit verband de buitenunit sensoren zou nagaan?
Als ik kijk naar de compressors speed komt die tot 43%, alle twee de avonden.
43% is ook steeds de compressor speed waarbij die start bij verwarming. Van dat punt begint die steeds te moduleren.
Dus voor mij is dit wel het hoogste vermogen voor verwarming dat ik gezien heb zover, want meestal moduleert die naar beneden. En als hij terug naar boven moduleert heb ik nog niet gehad dat die voorbij 43% moet gaan. Enkel bij een defrost gaat die naar 78%.
Dus hij moduleert precies in die periode constant van zijn start punt tot zijn minimaal punt, voor verwarming.

Om hem te doen stoppen zet ik de gewenste temperatuur op 0°C. Dan stopt hij gelijk. Nadien zet ik die op 28°C, zodat de streefaanvoertemperatuur hoog ligt om sneller te doen opstarten. Als hij dan gestart is zet ik die terug op 21°C.

Voor de rest ben ik zeer content van. Hij kan mooi terug moduleren tot compressor speed 11%, wat 235w is.

Verbruik gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1MDxmiXYGnyLvtgG56O4MVkpfM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2QOXSmrH1B55JryBTITOVm7J.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door M2c op 20-01-2024 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-06 07:57

nkooij

Ond

Lochnes schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:30:
[...]

of blad wat er in het gootje ligt en de boel verstopt. 1 keer per jaar gootje schoonmaken
Gootje zat inderdaad verstopt. Met een stukje karton dat ik zelf van de zomer gebruikt had om de TL2-sensor aan de achterzijde vd buitenunit uit de volle zon te houden. Grrrr.

Ik weet nu wel hoe je bij het gootje kunt komen.
Het gootje zit onder een smalle zwarte afdekplaat onder het beschermrooster aan de achterzijde.
Haal de bovenplaat er af en trek het beschermrooster omhoog uit de 4 gaten met rubbers in de afdekplaat.
Haal de enkele torx bout onder de afdekplaat los en je kunt de afgdekplaat er af halen.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck1981
ajaboot schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Nee, dat klopt niet.
Een nieuwbouwhuis met een warmtepomp waarbij flink gebruik wordt gemaakt van een gashaard klopt naar mijn idee ook niet.
Maar als je je warmtepomp wilt instellen dan kun je dat het beste doen in een winterse bewolkte periode.
In de openingspost staan hiervoor de aanwijzingen. En dan wel de gashaard uit laten. Uiteraard...
Klopt niet in de zin dat het onnodig is en te veel isolatie aanwezig is of hoe bedoel je dit? Voor ons is het vooral een sfeer dingetje, heerlijk een drankje doen bij de dansende vlammen en de directe warmte stralen te voelen. Dat is toch iets wat je bij een warmtepomp mist. Drankje doen bij de buitenunit vinden we niet héél gezellig.

Home Assistent werkt niet samen met de 7400i als ik hun website moet geloven. Of hebben jullie andere ervaringen?

Toch nog even terugkomende op het feit dat onze woonkamer snel opwarmt op zonnige dagen; kamers die niet aan de zonnige kant bevinden zijn hierdoor een stuk koeler en warmen ook niet voldoende op. In de huidige winterdagen blijft het er nu zo koud dat ik er eigenlijk niet meer ga zitten, zonde dus. Hoe zou ik dit kunnen ondervangen? Ik moet echt nog wennen aan de andere werking van de thermostaten in combi met de warmtepomp t.o.v. de ouderwetse radiatoren waarbij het veel sneller warmer werd en je ruimtes zelf makkelijker kon aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
JeroenP1974 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:19:
Hi,

Waarvan ik dacht dat ik de juiste instellingen had gevonden.....toch nog even aan het door tweaken. En ik probeer bepaalde logica van de warmte pomp te begrijpen. Daarom even paar vragen:

Als ik kijk in het diagnose scherm zie ik bij 'Warmtepomp - temperaturen' bij TC1 Aanvoertemp. primair' 33,9 graden staan. Als ik dit meet op onze vloerverwarming zie ik ook dat deze temp. de vloer in gaat. Maarrr....als ik kijk onder Verwarmingsgroep 1 zie ik Aanvoerstreeftemperatuur 29 graden (dit is volgens mij op basis van je buitentemperatuur en de ingestelde stooklijn toch??) en ook hier zie ik een Aanvoertemperatuur staan maar die is veel lager en staat op 27.5 graden.

Wat is het verschil tussen deze beide waarden? En wat gebruikt de warmte pomp om uiteindelijke terug te modulen als hij de streeftemperatuur heeft bereikt? De TC1 of de genoemde temperatuur in het scherm 'Verwarmingsgroep'. En als dat laatste het geval is....hoe krijg ik deze temperatuur dan omhoog? Want deze blijft nu steken en de warmte pomp draait nu 24/7 op 50-60%.

Verder heb ik bij het inregelen van de vloerverwarming (alle retouren gelijk en verschil in aan en afvoer 3-5 graden) een verschil in aanvoer en retour die schommelt tussen de 4 en de 5. Is het dan raadzaam om de tc0/tc3 waarden in de warmtepomp op 4K te zetten? Of adviseren jullie iets anders.
Wellicht help dit plaatje.
T0 = Aanvoertemperatuur die je ziet onder Verwarmingsgroep 1.

Verder:

Een verschil tussen TC1 en T0 van (33.9 - 27.5=) 6.4 deg lijkt vreemd.
Maak je gebruik van een buffervat?
Als er sprake is van een buffervat en een 2e pomp kan dit duiden op een te hoge snelheid van deze 2e pomp, waardoor er via het buffervat kouder retourwater richting je aanvoer wordt gepompt.

De 33 graden bij je vloerverwarming snap ik niet. Zijn de meters daar goed geijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3myzLSf8B2_P2Yo7x6wBD1glGy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ttEaCs7WaK8t8qHh6XcWKhZY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door RobEppink op 20-01-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
VanEck1981 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:51:
[...]

Klopt niet in de zin dat het onnodig is en te veel isolatie aanwezig is of hoe bedoel je dit? Voor ons is het vooral een sfeer dingetje, heerlijk een drankje doen bij de dansende vlammen en de directe warmte stralen te voelen. Dat is toch iets wat je bij een warmtepomp mist. Drankje doen bij de buitenunit vinden we niet héél gezellig.

Home Assistent werkt niet samen met de 7400i als ik hun website moet geloven. Of hebben jullie andere ervaringen?

Toch nog even terugkomende op het feit dat onze woonkamer snel opwarmt op zonnige dagen; kamers die niet aan de zonnige kant bevinden zijn hierdoor een stuk koeler en warmen ook niet voldoende op. In de huidige winterdagen blijft het er nu zo koud dat ik er eigenlijk niet meer ga zitten, zonde dus. Hoe zou ik dit kunnen ondervangen? Ik moet echt nog wennen aan de andere werking van de thermostaten in combi met de warmtepomp t.o.v. de ouderwetse radiatoren waarbij het veel sneller warmer werd en je ruimtes zelf makkelijker kon aansturen?
Beste VanEck,
Volgens mij was je vraag of het klopt dat de warmtepomp niet reageert wanneer het binnen 23 graden is. Ervan uitgaande dat je de kamertemperatuur lager dan die 23 hebt ingesteld dan klopt dit niet.
Niet kloppen bedoel ik dan in de zin dat de instellingen niet correct zijn. Op basis van de huidige instellingen kan het verklaarbaar zijn en in dat opzicht dus kloppen.

Als je systeem goed is aangelegd dan moet het mogelijk zijn om (wanneer er geen extra warmtebronnen zoals gashaard en zon zijn) in elke ruimte een constante, normale kamertemperatuur te krijgen.
Echter, wanneer een extra warmtebron zoals een gashaard of de zon wordt toegevoegd zal in die ruimte de temperatuur stijgen.
Afhankelijk van je systeem (o.a. plaats van de thermostaat en invloed van de ruimtetemperatuur) zal de warmtepomp hierop op enig moment gaan reageren. Maar het effect hiervan is niet direct merkbaar en zal altijd traag zijn; zowel het opwarmen als het afkoelen van de ruimte.
Je kunt hier in (proberen te) optimaliseren zoals het gebruik van naregelingen die, net als een thermostaatknop op een radiator, een bepaalde vloerverwarmingslus (ik neem aan dat je overal vloerverwarming hebt) afknijpen.
Maar het effect daarvan zul je niet gelijk merken wat met oude radiatoren (met een hoge watertemperatuur) en in een slechter geïsoleerde ruimte wel het geval is.

Ik neem aan dat de 7400i over een ems bus beschikt. Deze zou m.i. met HomeAssistant of andere software moeten werken. Voorwaarde hiervoor is dat de ems bus data geinterfaced wordt naar de HA. Hiervoor is de BBQKees nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Laatst online: 26-02 21:40
RobEppink schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:56:
[...]

Wellicht help dit plaatje.
T0 = Aanvoertemperatuur die je ziet onder Verwarmingsgroep 1.

Verder:

Een verschil tussen TC1 en T0 van (33.9 - 27.5=) 6.4 deg lijkt vreemd.
Maak je gebruik van een buffervat?
Als er sprake is van een buffervat en een 2e pomp kan dit duiden op een te hoge snelheid van deze 2e pomp, waardoor er via het buffervat kouder retourwater richting je aanvoer wordt gepompt.

De 33 graden bij je vloerverwarming snap ik niet. Zijn de meters daar goed geijkt?

[Afbeelding]
Of de meters geijkt zijn weet ik niet. Geen idee. We hebben wel een buffervat.

Het is op dit moment ook veel te warm in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
JeroenP1974 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Of de meters geijkt zijn weet ik niet. Geen idee. We hebben wel een buffervat.

Het is op dit moment ook veel te warm in de woonkamer.
Je hebt teveel warmte.
Dan lijkt het aannemelijk dat de 33 graden er wel degelijk is, ook in de aanvoer TO.
Maar dat die niet gemeten wordt.
Er wordt T0 = 27.5 gemeten en de Aanvoerstreef = 29. Dus de WP krijgt het signaal: er moet nog warmte bij.
Lijkt erop dat de T0 sensor niet goed werkt of niet goed is gemonteerd (b.v. T0 op de retour).
Wat is je retourtemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Ja… de support van NEFIT is niet zo vlot…

Beetje te zot voor woorden, afspraak was gepland op 7 december, hoogwerker gehuurd en stond klaar, op het laatste moment wordt er afgebeld omdat de monteur van NEFIT de elektronica niet geleverd had gekregen. Dan zou je verwachten dat de support afdeling snel een nieuwe afspraak zou inplannen… we zijn nu 1.5 maand verder…

Zal maandag mijn installateur maar weer eens bellen…

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stankleinhuis
de telegraaf schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:20:
[...]

Wanneer die oude vv verder goed werkt hoeft dat geen probleem te zijn qua flow (wellicht wel qua luchtdoorlatendheid maar dat is een ander verhaal).
Ik heb ook vv van 1997 met de gewone 16mm leidingen en dat werkt prima met defrosts, maar dan wel met 32mm aanvoerleidingen tussen vv verdeler en warmtepomp, zonder buffervat. Ik moet dan wel alle sectoren helemaal open draaien, ik had eerst enige sectoren de helft geknepen (om één bepaalde sector meer te geven) maar toen kreeg ik ook die melding bij de eerste de beste defrost.

Heb je van die debietmetertjes op je sectoren zitten? Indien ja, hoeveel gaat daar ongeveer door wanneer je ze optelt?

Maar uiteindelijk dit is werk voor een specialist die bij je thuis komt kijken, dat kunnen we vanaf hier ook niet precies beoordelen natuurlijk.
Drie groepen max open = 15 liter
De buitentemp loopt nu gelukkig weer op en dan kan hopelijk de nefit monteur het probleem vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
stankleinhuis schreef op zondag 21 januari 2024 @ 02:42:
[...]

De buitentemp loopt nu gelukkig weer op en dan kan hopelijk de nefit monteur het probleem vinden..
Dat kon idd wel eens aan de krappe kant zijn. Ter vergelijking: ik heb ongeveer 25 liter (alle 6 metertjes iets over de 4 liter, maar dat is niet erg nauwkeurig). Zes groepen van 16mm, met 32mm aanvoerleidingen.
En wanneer ik 5 van de zes tot 2 liter afkneep om die zesde iets van 5 liter te geven kreeg ik ook de foutmelding.
Werk voor een deskundige ter plaatse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jalim
  • Laatst online: 24-05-2024

Heb dezelfde WP, afvoer zit aan de rechterkant van de lekbak. Deze week de achterkant open gehad en de lekbak zat vol met bladeren. Misschien bij jullie ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 18:11
Siedo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Ik kan het me niet meer precies herinneren, maar volgens mij begon de update gelijk na het koppelen. Ik heb er niets voor hoeven doen.

[...]

Ik denk het wel. Bij ons verliep het allemaal wat anders. Ik ben eerste paar weken niet tevreden geweest over de werking van de pomp, het verbruik en de temperatuur in huis. De installateur heeft voldoende tijd en moeite geïnvesteerd om dit op te lossen, inclusief CT200. Maar ook de installateur liep vast, ook na het raadplegen van de Nefit hotline. Een Nefit servicemonteur heeft het opgelost, middels een software update.
Ik ben wel benieuwd of wij dezelfde ervaringen hebben? Wij hebben hier te maken met een duidelijk offset van de thermostaat als het gaat om de gewenste temperatuur en de warmtevraag. Wanneer de gewenste temperatuur bijvoorbeeld op 19 graden ingesteld staat, ook al is het in de ruimte meer dan dat(zeg 20,5), dan blijft er een warmtevraag en blijft de warmtepomp lopen om te voldoen aan de warmtevraag die er juist niet is. Wat betekent als wij in de avond dit op 18 graden zetten dan blijft hij werken en worden we wakker met 20,5 - 22.0 graden. Wij zouden verwachten dat het systeem zichzelf uitschakelt of flink terug laat moduleren tot de 18 graden en daarop te houden. Maar helaas. Willen wij wij hem nu uitzetten dan moeten wij veel graden eronder zitten(voor het gemak en zeker te weten doen wij de gewenste temperatuur op 5 graden) zodat de WP zich uitschakelt.
Kortom het vervelende is dat wij niet specifiek kunnen sturen met deze thermostaat in combinatie met de Nefit enviline 5.0 TS Tower.

Op advies van nefit de installateur gebeld. De installateur heeft geen idee, erkend wel dat het problematisch is. De eerste verklaring is kijken naar de stooklijn. Klopt dit? Lijkt mij niet, of wel? Lijkt mij los te staan van de warmtevraag? Zij gaan contact opnemen met Nefit en hoop op beter. Of komt iemand dit bekend voor en kan tips geven? Misschien ook een software update nodig? Op de warmtepomp bij bedieningsunit staat SW-versie(SoftWare?) 73.04. Is dit de meest recente versie?

Stooklijn 28 - 38 graden
Ruimte invloed 1K
Offset uit(0K)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
stankleinhuis schreef op zondag 21 januari 2024 @ 02:42:
[...]

Toen Nefit bij mij deze soort storing kwam oplossen bleek dat ik de minimale flow niet haalde. Als ik het mij goed herinner haalde ik 22L en was 25L de ondergrens voor een split enviline met odu 9kw. Zonder die flow dipt je TC3 (condenser) te diep en treed de bevriesbeveiliging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Nickhubers1988 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Ik ben wel benieuwd of wij dezelfde ervaringen hebben? Wij hebben hier te maken met een duidelijk offset van de thermostaat als het gaat om de gewenste temperatuur en de warmtevraag. Wanneer de gewenste temperatuur bijvoorbeeld op 19 graden ingesteld staat, ook al is het in de ruimte meer dan dat(zeg 20,5), dan blijft er een warmtevraag en blijft de warmtepomp lopen om te voldoen aan de warmtevraag die er juist niet is. Wat betekent als wij in de avond dit op 18 graden zetten dan blijft hij werken en worden we wakker met 20,5 - 22.0 graden. Wij zouden verwachten dat het systeem zichzelf uitschakelt of flink terug laat moduleren tot de 18 graden en daarop te houden. Maar helaas. Willen wij wij hem nu uitzetten dan moeten wij veel graden eronder zitten(voor het gemak en zeker te weten doen wij de gewenste temperatuur op 5 graden) zodat de WP zich uitschakelt.
Kortom het vervelende is dat wij niet specifiek kunnen sturen met deze thermostaat in combinatie met de Nefit enviline 5.0 TS Tower.

Op advies van nefit de installateur gebeld. De installateur heeft geen idee, erkend wel dat het problematisch is. De eerste verklaring is kijken naar de stooklijn. Klopt dit? Lijkt mij niet, of wel? Lijkt mij los te staan van de warmtevraag? Zij gaan contact opnemen met Nefit en hoop op beter. Of komt iemand dit bekend voor en kan tips geven? Misschien ook een software update nodig? Op de warmtepomp bij bedieningsunit staat SW-versie(SoftWare?) 73.04. Is dit de meest recente versie?

Stooklijn 28 - 38 graden
Ruimte invloed 1K
Offset uit(0K)
Als het te warm word in je huis is inderdaad het eerste waar je naar moet kijken je stooklijn. Je thermostaat doet niks meer dan doorgeven aan je WP hoe warm je het in de woonkamer wilt hebben. De WP bepaalt zelf a.d.h.v. een hystereseregeling en een stooklijn wanneer hij aan gaat en hoeveel warmte het huis in moet.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
[...]
Stooklijn 28 - 38 graden
Ruimte invloed 1K
Offset uit(0K)
28 graden voelt erg hoog. Heb je al de stooklijn afstel procedure uit de TS gevolgd ? Ik denk dat die 28 wat lager mag.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
[...]

Stooklijn 28 - 38 graden
Ruimte invloed 1K
Offset uit(0K)
In de openingspost staat uitgebreid beschreven hoe de stooklijn werkt en hoe de WP de target flow temperature bepaald. Spoiler: deze is afhankelijk van de gedempte buitentemperatuur en slechts in beperkte mate van de kamertemperatuur (als je ruimte invloed aan hebt staan).

Ik ben het met de installateur eens om te kijken naar de stooklijn. In de openingspost staat beschreven hoe je voor jouw huis een goede stooklijn kunt vinden. Dit is een process welke dagen / weken kan duren, dus iets wat je zelf wilt doen en waarvoor je niet dagelijks de installateur over de vloer wilt krijgen om deze bij te stellen.

De installateur zal waarschijnlijk die 28 een stuk lager zetten en de ruimte invloed een stuk hoger. Lost waarschijnlijk het probleem op. Nadeel is dat de target flow temperature dan niet zo stabiel is en de WP steeds aan het bijsturen is wat ten koste gaan van het rendement. Beter is de juiste stooklijn te vinden met de ruimte invloed uit en deze daarna pas aan te zetten. Maar ja, dat duurt dagen / weken en daarvoor heeft de installateur geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stankleinhuis
master1104 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Toen Nefit bij mij deze soort storing kwam oplossen bleek dat ik de minimale flow niet haalde. Als ik het mij goed herinner haalde ik 22L en was 25L de ondergrens voor een split enviline met odu 9kw. Zonder die flow dipt je TC3 (condenser) te diep en treed de bevriesbeveiliging in.
Ben erg benieuwd, er is dus een buffervat (50 l) geplaatst om de defrost storing op de lossen. Ik merk dat de installatie efficiënter is geworden, maar zodra er een defrost nodig is weer storing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
[...]

Stooklijn 28 - 38 graden
Ruimte invloed 1K
Offset uit(0K)
Bij onze warmtepomp (in a nutshell)
- de wp acteert op basis van a. de buitentemperatuur (WAR), gecorrigeerd met b. de ruimtetemperatuur.
- op basis hiervan wordt een AanvoerStreefTemperatuur vastgesteld
- de WP verwarmt de aanvoertemperatuur (T0) richting deze AST.

Dus primair is de instelling van de stooklijn leidend.
Een schot voor de boeg zou zijn, dat je stooklijn omlaag moet.
Bij een goed geïsoleerde nieuwe woning kan een AST van <30 deg voldoende zijn.

Het bovenstaande o.b.v. de verstrekte info.
Zie startpagina van dit NEFIT forum voor andere relevante instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
stankleinhuis schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Ben erg benieuwd, er is dus een buffervat (50 l) geplaatst om de defrost storing op de lossen. Ik merk dat de installatie efficiënter is geworden, maar zodra er een defrost nodig is weer storing..
De buffer is alleen nodig als je retour te koud zou worden bij een defrost. Dat is zelden (nooit?) het geval bij een degelijk vvw systeem door de enorme bufferwerking van de vloer. De flow blijft even laag met een seriebuffer en dus zal die geen oplossing bieden voor deze storing. Je zult ergens de oplossing moeten vinden om aan de minimale flow te voldoen. Als de vloer geheel open staat dan kan je naar de radiatoren kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-08 10:36
Hieronder de aanbevolen checks en remedies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chXOzHmaILfSPTI6u-aPp5jx_Vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fyFv3hRLvNvYjst94jH0k8k9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
Nous112 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Het makkelijkste is om de behuizing van de Buderus niet meer in verbinding te brengen met de achterwand, dan ben je meteen van de overdracht door het ventilatie kanaal af. Heb ik mij ook gedaan door het leidingwerk rondom de Buderus iets naar voren te halen, waardoor deze geen verbinding meer maakt met achterwand.
Korte vraag, zweeft jouw pomp dan nu? dus hangt vast tussen de leidingen maar niet meer aan de muur? (Ik vraag dit voor de buurvrouw >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck1981
Erg benieuwd naar jullie verbruik deze maand? Heb hem pas enkele weken in bezit en ben nog met de instellingen aan het spelen dus lastig om te vergelijken maar vind dat toch altijd wel leuk.

Nefit Bosch Compress Monoblock 7400i AW 7
Verbruik januari: 516 kwh waarvan 82 kwh warm water (4p gezin, 300L boiler). COP: 3.5. Dit bij 361 m2 woonoppervlakte (nieuwbouw).

Sinds enkele dagen de stooklijn aangepast nav de info welke hier gedeeld is.
Voetpunt 20°
Eindpunt 35°.
Kamerinvloed 3k
Offset uit (0K)

Gemeten aanvoertemperatuur: 29,1°. Ik meen dat dit gisteren nog ca 27° was.

Ben helaas nog niet in het bezit van BBQ kees / HomeCon dus heb nog niet naar de runs gekeken.

Vorige maand verhuisd, in de oude woning een verbruik van ca 1000m3 per jaar dus moet nog even wennen aan het huidige verbruik :/

[ Voor 9% gewijzigd door VanEck1981 op 23-01-2024 17:50 . Reden: boiler ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobEppink
VanEck1981 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:47:
Erg benieuwd naar jullie verbruik deze maand? Heb hem pas enkele weken in bezit en ben nog met de instellingen aan het spelen dus lastig om te vergelijken maar vind dat toch altijd wel leuk.

Verbruik januari: 516 kwh waarvan 82 kwh warm water (4p gezin, 300L boiler). COP: 3.5. Dit bij 361 m2 woonoppervlakte (nieuwbouw).

Voetpunt 20°
Eindpunt 35°.
Kamerinvloed 3k
Offset uit (0K)

Ben helaas nog niet in het bezit van BBQ kees / HomeCon dus heb nog niet naar de runs gekeken.

Vorige maand verhuisd, in de oude woning een verbruik van ca 1000m3 per jaar dus moet nog even wennen aan het huidige verbruik :/
Wij vanaf 01/01 = 734 kwh, SWW op gas, COP 3.3.
Op 235 m2, vrijstaand 1996 bj.

Ik deel het met plezier.
Vraag me alleen af wat je er aan hebt.
Een installatie<>woning is een unieke combi.
Misschien een gevoel van; zo'n WP jaagt er veel kwh doorheen.
Ja, bij temperaturen rond het vriespunt of lager is dat zo.

Maar mijn ervaring is dat een vergelijk verbruik M2<>kwh = 1<>2 redelijk klopt.
Veel succes(/plezier?) met het vinden van de juiste instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
VanEck1981 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:47:

Voetpunt 20°
Eindpunt 35°.
Kamerinvloed 3k
Offset uit (0K)

Hier is het verbruik voor januari
Valt mij mee :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SajU0w6_9ELgGiXGapuSIZB2sUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOD0Vpao30CwC277awMaTshP.jpg?f=fotoalbum_large
Maar vergelijken kun je het niet elk huis en afgifte systeem is anders
Ik heb een All electric systeem

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Laatst online: 26-07 16:20
Ik denk dat het misschien ook een beetje bijkomen is van zo'n eerste maand WP met veel stroomverbruik dat je niet gewend bent. Had ik in het begin ook, is dit normaal zoveel stroom? Dus ja het is niet te vergelijken maar veel stroom verbruiken is wel normaal. Maar ja vergelijk het maar eens met gasverbruik in vergelijkbare maand, factor 10 om gas naar kWh en dan de COP meerkenen. Voor mij was november een mooi vergelijkbare maand. En dan kwam ik qua kWh afgegeven aan het huis redelijk hetzelfde maar verbruik veel lager door de COP. Wij gebruiken nog wel gas, hybride opstelling. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ep9WN5-L3QMo6SybSIN-byPCa6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nLIAPadqblyhgQU3lvnVcDAL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
Voor de BBQ kees gebruikers; Is er een specifieke parameter die aangeeft of de circulatiepomp aan/uit staat? Hiermee bedoel ik niet de interne circulatiepomp van de wp maar, de circulatiepomp die de binnenunit aanstuurt richting het afgifte systeem. Ik zie wel 'heating pump' of 'heating activated' en 'hp heating' maar deze heb ik tot nog toe niet gelogd dus geen idee of een van deze wellicht daar de status van geeft.

Ik wil graag (nauwgezetter) weten wanneer de wp die aan of uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
fraserboer schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:21:
Ik denk dat het misschien ook een beetje bijkomen is van zo'n eerste maand WP met veel stroomverbruik dat je niet gewend bent. Had ik in het begin ook, is dit normaal zoveel stroom? Dus ja het is niet te vergelijken maar veel stroom verbruiken is wel normaal. Maar ja vergelijk het maar eens met gasverbruik in vergelijkbare maand, factor 10 om gas naar kWh en dan de COP meerkenen. Voor mij was november een mooi vergelijkbare maand. En dan kwam ik qua kWh afgegeven aan het huis redelijk hetzelfde maar verbruik veel lager door de COP. Wij gebruiken nog wel gas, hybride opstelling. [Afbeelding]
Weet je zeker dat je hier thermische kWh vergelijkt met elkaar? En niet gas omgerekend naar thermische kWh en elektrische kWh voor je WP?

Of heb je nog andere energiebesparende maatregelen gedaan naast een WP? Want zoveel besparing alleen door het plaatsen van een WP is wel heel opmerkelijk

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

arjenvdknijff schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:10:
Voor de BBQ kees gebruikers; Is er een specifieke parameter die aangeeft of de circulatiepomp aan/uit staat? Hiermee bedoel ik niet de interne circulatiepomp van de wp maar, de circulatiepomp die de binnenunit aanstuurt richting het afgifte systeem. Ik zie wel 'heating pump' of 'heating activated' en 'hp heating' maar deze heb ik tot nog toe niet gelogd dus geen idee of een van deze wellicht daar de status van geeft.

circulation pump speed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BYGtTVw-mMH38l4pd2QtXrr9j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KPvOE4ijKvRluJJ5wLkyN2SJ.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
arjenvdknijff schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:10:

Met een aparte kwh meter op de binnenunit kun je het ook zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyUW51sZyGfsIsBrMBrO6NNVs4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64uDDslYFHDz5lLWLwbip3uh.jpg?f=fotoalbum_large
Of een extra kastje van Husdata die ziet dat wel en ook ziet die het electriche element :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCHDhdVptf7FBQc2hiaZrw5TdWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mCmiRyWwkAyV2Lp4fmlOtWPq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
jaapzb schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Weet je zeker dat je hier thermische kWh vergelijkt met elkaar? En niet gas omgerekend naar thermische kWh en elektrische kWh voor je WP?

Of heb je nog andere energiebesparende maatregelen gedaan naast een WP? Want zoveel besparing alleen door het plaatsen van een WP is wel heel opmerkelijk
Dan was ik niet helemaal duidelijk in m'n verhaal... De grafiek geeft weer het (omgerekende) kWh opgenomen van het stroom en gas net. Dus niet afgegeven thermisch vermogen aan de cv installatie. En de grafiek is het totaal, dus WP en warmwater (gas) en standaard stroomverbruik in huis. De hoeveelheid warmte die het huis ingaat is niet noemenswaardig veranderd, dit jaar iets meer maar dat kan ook komen omdat er toch altijd wel iets veranderd in de thuissituatie. Maar in november was ik ook nog volop bezig met inregelen en finetunen. De manier hoe de warmte wordt geleverd is dus wel veranderd en doordat een van de kWh die nodig zijn nu uit de buitenlucht komt is het totaal opgenomen kWh van het net veel lager. En opmerkelijk genoeg zijn de kosten nagenoeg gelijk als ik zonder salderen reken, met salderen blijft er nog maar een fractie van de kosten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wSrWwn64XtNy_d17Z1haL4dHMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NDMz79uDDrZuH5XpidmOobjB.jpg?f=user_large 6! 🥳 wist niet dat ie zo hoog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
fraserboer schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:42:
[...]

Dan was ik niet helemaal duidelijk in m'n verhaal... De grafiek geeft weer het (omgerekende) kWh opgenomen van het stroom en gas net. Dus niet afgegeven thermisch vermogen aan de cv installatie. En de grafiek is het totaal, dus WP en warmwater (gas) en standaard stroomverbruik in huis. De hoeveelheid warmte die het huis ingaat is niet noemenswaardig veranderd, dit jaar iets meer maar dat kan ook komen omdat er toch altijd wel iets veranderd in de thuissituatie. Maar in november was ik ook nog volop bezig met inregelen en finetunen. De manier hoe de warmte wordt geleverd is dus wel veranderd en doordat een van de kWh die nodig zijn nu uit de buitenlucht komt is het totaal opgenomen kWh van het net veel lager. En opmerkelijk genoeg zijn de kosten nagenoeg gelijk als ik zonder salderen reken, met salderen blijft er nog maar een fractie van de kosten over.
Hoe reken je afgenomen gas m3 om naar afgenomen elektrische kWh dan? De formule die ik daarvoor ken rekent namelijk om naar thermische kWh (of ik begrijp die formule verkeerd natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
Mooi schema, maar CPS staat er 2 keer in.
Ik heb de vraag (die ik zelf ook heb) begrepen als of het mogelijk is te monitoren wanneer de externe pomp (de Buderus) in/uitgeschakeld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
jaapzb schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Hoe reken je afgenomen gas m3 om naar afgenomen elektrische kWh dan? De formule die ik daarvoor ken rekent namelijk om naar thermische kWh (of ik begrijp die formule verkeerd natuurlijk)
Het is een bierfiltje berekening om eerlijk te zijn. Dus 1m3 = 10kWh. Dus dat is beschikbaar voor verwarmen.
De stroom die is al in kWh. Die 2 opgeteld is totaal kWh opgenomen van het net en wat ik in de grafiek heb gezet.
Als ik verder reken en dan 30 m3 van gas afhaal wat voor warmwater wordt gebruikt en 90% efficiency van gas ketel kom ik op warmte afgifte naar het CV systeem, gasgestookt. En voor de warmtepomp opgenomen kWh van het net x de COP van 4. En die komen dus redelijk overeen bij mij. Voor mij was dit een bevestiging dat het werkt en ik niet moet schrikken van het hoge stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ajaboot schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Ik heb de vraag (die ik zelf ook heb) begrepen als of het mogelijk is te monitoren wanneer de externe pomp (de Buderus) in/uitgeschakeld wordt?
Hey je hebt gelijk! Dat is inderdaad niet correct.
Laat me even uitzoeken hoe dat zit.

Volgens mij wordt de externe pomp geschakeld vanuit de vloerverdelers en niet vanuit de warmtepomp.
Edit: ik heb de HCE20 vloerverdeler en die heeft een 230V uitgang voor de pomp. Ik moet een keer de draden volgen in de CV kast om te checken.

Edit2: bij mij zit de externe Grundfos CV pomp inderdaad op de HCE20 en is totaal niet verbonden met de Enviline via enige besturing.

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 24-01-2024 12:18 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
ajaboot schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Klopt helemaal. Bewust geen buderus genoemd omdat dit ook een ander merk zou kunnen zijn. De wp stuurt in mijn geval inderdaad wel een buderus aan met aan/uit signaal. Ik vraag me dus af of je die status ook met de bbq kees kan monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
Willem senior schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Met een aparte kwh meter op de binnenunit kun je het ook zien
[Afbeelding]
Of een extra kastje van Husdata die ziet dat wel en ook ziet die het electriche element :)
[Afbeelding]
Ah dat is interessant, maar met die kWh meter zou je in geval van een hybride opstelling wel issues kunnen krijgen wanneer ook de gasketel aan/uit wordt geschakeld.

Maar als de husdata unit het wel kan uitlezen misschien zou het dan simpelweg een feature request moeten zijn richting (de bbq kees ontwikkelaars) Kees :). Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Willem senior schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:59:
[...]

Hier is het verbruik voor januari
Valt mij mee :)
[Afbeelding]
Maar vergelijken kun je het niet elk huis en afgifte systeem is anders
Ik heb een All electric systeem
Zit er bij u ook best een groot verschil tussen uw gemeten kwh en wat de warmtepomp aangeeft?

Bij mij geeft de warmtepomp aan dat het verbruik vorige week 117Kwh was, voor compressor verwarming + warm water.

Mijn kwh meter geeft eerder 101,4kwh aan (homewizard). Deze is aangesloten op mijn buitenunit (monoblock)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
M2c schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Zit er bij u ook best een groot verschil tussen uw gemeten kwh en wat de warmtepomp aangeeft?

Bij mij geeft de warmtepomp aan dat het verbruik vorige week 117Kwh was, voor compressor verwarming + warm water.

Mijn kwh meter geeft eerder 101,4kwh aan (homewizard). Deze is aangesloten op mijn buitenunit (monoblock)
Hier wordt alleen totaal verbruik weergegeven
Dus kan op de warmtepomp geen dagen , weken of maand verbruik zien
Nu met home assistant en homewizard kan ik dat wel zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenvdknijff
M2c schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:00:
[...]

Ik heb er geen tussenmeter op maar het was me wel al opgevallen dat bij mij het gerapporteerde verbruik door de pomp hoger is dan dit in werkelijkheid is.

Het verschil tussen 'verbruik op de P1' - 'verbruik gerapporteerd door warmtepomp' is veel te klein voor mijn thuis verbruik. ( en ja ik heb rekening gehouden met eigen opwek van de PV :))

Voor het berekenen van de COP maakt het overigens niet zoveel uit want energie geproduceerd zal wel ongeveer een zelfde afwijking hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Mooie tekening, maar het lijkt nu net dat de high pressure side temperature de temperatuur is van de uitgeblazen lucht. Maar met zo’n temperatuur zou er nooit ijsvorming zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig ook of er ergens meer info te vinden is over het modulerend vermogen? Ik heb zelf een odu split 4. Ik heb vaak dat die na een lange ochtendrun (ivm nachtverlaging) korte runs maakt met pauzes van een uur. De runs zijn altijd exact hetzelfde en de temperstuur verandert er niet door. Het vermoeden is dan te weinig afgifte, wat 's ochtends geen probleem is door de hogere aanvoer met de ruimteinvloed op 2k.

Hier zie ik een modulatiebereik van 2-6kw bij A2/W35, maar hoe zit dat dan met W25 of W30 bijvoorbeeld? Is dat enigszins gelijk, kan die dan lager?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT-Xz592GLtoJw65dMxS99cRE44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OVPQH0jYdqJ8zyOAtdaZixCf.png?f=fotoalbum_large

Ik verwarm nu alleen de woonkamer van 50m2 met 5 groepen vvw van 14mm. Er is ook nog een design radiator in de keuken en een kleine T11 in de hal, maar die hebben amper afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:24:
Weet iemand toevallig ook of er ergens meer info te vinden is over het modulerend vermogen? Ik heb zelf een odu split 4. Ik heb vaak dat die na een lange ochtendrun (ivm nachtverlaging) korte runs maakt met pauzes van een uur. De runs zijn altijd exact hetzelfde en de temperstuur verandert er niet door. Het vermoeden is dan te weinig afgifte, wat 's ochtends geen probleem is door de hogere aanvoer met de ruimteinvloed op 2k.

Hier zie ik een modulatiebereik van 2-6kw bij A2/W35, maar hoe zit dat dan met W25 of W30 bijvoorbeeld? Is dat enigszins gelijk, kan die dan lager?

[Afbeelding]

Ik verwarm nu alleen de woonkamer van 50m2 met 5 groepen vvw van 14mm. Er is ook nog een design radiator in de keuken en een kleine T11 in de hal, maar die hebben amper afgifte.
Als je de ruimteinvloed uitzet s,morgens
Dan zal,je warmtepomp nog langer draaien nu grijpt de thermostaat in
Door eerst je stooklijn te verhogen en dan op het laatst de stooklijn te verlagen omdat de temperatuur bijna gehaald is in de ruimte
Rustig met een vaste aanvoertemperatuur is dan beter om een nog langere run te krijgen
En lager moduleren zie ik alleen als het buiten kouder wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Willem senior
Dat had ik ook geprobeerd inderdaad. Dat werkte, maar wel met als nadeel dat de gewenste temperatuur niet of pas vlak voor het einde voor de nachtverlaging werd behaald. Met al het beton in huis wordt er daardoor minder buffer opgebouwd, waardoor het 's nachts veel meer afkoelde en ten kosten ging van het comfort. Soms koelt het 2c af, dan wordt het water 4c warmer. Dat helpt enorm om het in een acceptabele tijd weer op te warmen. Helaas is de nachtverlaging verplicht doordat het op een plat houten dak ligt aansluitend aan de buren.

Maar ik denk dat ik de ruimteinvloed uit of naar 1k kan zetten als ik de vloer isoleer. Er ligt nu alleen bodemisolatie, de kruipruimte is lekker warm.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:39:
@Willem senior
Dat had ik ook geprobeerd inderdaad. Dat werkte, maar wel met als nadeel dat de gewenste temperatuur niet of pas vlak voor het einde voor de nachtverlaging werd behaald. Met al het beton in huis wordt er daardoor minder buffer opgebouwd, waardoor het 's nachts veel meer afkoelde en ten kosten ging van het comfort. Soms koelt het 2c af, dan wordt het water 4c warmer. Dat helpt enorm om het in een acceptabele tijd weer op te warmen. Helaas is de nachtverlaging verplicht doordat het op een plat houten dak ligt aansluitend aan de buren.

Maar ik denk dat ik de ruimteinvloed uit of naar 1k kan zetten als ik de vloer isoleer. Er ligt nu alleen bodemisolatie, de kruipruimte is lekker warm.
Je kunt als je het opwarmen te lang vind duren
Je stooklijn 1 graad hoger verschuiven
Dus het eindpunt En voetpunt 1 omhoog dan warmt Je huis sneller op s,morgens :)
En je kunt ook met de hysterese instelling spelen zodat de warmtepomp later uitschakelt maar zal dan ook later aangaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Willem senior ik heb mijn stooklijn al op 30-40 staan, vind ik eigenlijk al hoger dan gewenst. Sinds vandaag test ik 28 als voetpunt uit. Ik hoop het nog wat lager te kunnen zetten als we nog verder zijn met isoleren. Sinds het dak isoleren kon ik het al wat omlaag halen van 32-42. Dat was 2 weken geleden, dus ik ben nog een beetje zoekende nu. Binnenkort wordt 10m2 aan oud dubbelglas in de woonkamer ook vernieuwd.

Hysterese had ik ook al verhoogd naar 250k, die zou dus eventueel nog wat hoger kunnen? Met de korte runs en pauzes verliest die geen temperatuur, dus er mogen best wat langere pauzes tussen zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-09 18:05
nkooij schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Via de app: menu, instellingen, koelen.
Ik heb nu eindelijk een werkende EasyControl thermostaat met de laatste firmware update 04.02.02. Geen foutmeldingen meer en alles lijkt nu te werken voor verwarmen en warmwater.
Op de warmtepomp kan ik vanwege de oudere firmware echter niet kiezen voor CT200 als afstandsbed. cv- groep 1, maar enkel kiezen voor RC100H (of voor geen of RC100).
Op de EasyControl app kan ik ook bovengenoemde specifieke instelling voor koelen niet meer vinden en daardoor ontbreekt ook de mogelijkheid om de luchtvochtigheidsensor uit te kunnen schakelen :(

Wordt dit nu veroorzaakt door de laatste firmware update 04.02.02 met bugfix (?) voor kunnen uitschakelen van luchtvochtigheidsensor of komt dit omdat ik noodgedwongen voor RC100H moet kiezen bij gebrek aan CT200 in de huidige firmware van de WP waardoor deze functie nu niet wordt geactiveerd (immers bij 1010H is deze sensor niet uit te schakelen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar5Wdm6RUJ53vh0JmpteNT_fFdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gXjJeBjAWcybu8dVaheLTGa.jpg?f=fotoalbum_large

@nkooij : heb jij deze optie voor uitschakelen luchtvochtigheidsensor bij koelen nog wel in de app instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyPSyXywXypXvE-U_QE2XXY9m-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/057bGFN6bcKnRslj5ZTyZawm.jpg?f=user_large

Wat een drama is dit updaten van firmware |:(
Zou fijn zijn als je dit gewoon altijd zelf kon doen op elk apparaat, zonder tussenkomst van een monteur of servicedesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@JackBol

Ik vind dat diagram van jou wel heel duidelijk, misschien iets voor in de openingspost.
Maar volgens mij moet er nog wel het een en andere aangepast worden.
  • Voor de boiler moet je naar de dhw current extern temperature kijken
  • Low en high pressure side temperature lijken omgewisseld?
  • Misschien de damped outside temperature erbij, daarop werkt de stooklijn

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 26-01-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32

The Legend

*Plop*

Pompadour schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:16:
[...]

Ik heb nu eindelijk een werkende EasyControl thermostaat met de laatste firmware update 04.02.02. Geen foutmeldingen meer en alles lijkt nu te werken voor verwarmen en warmwater.
Op de warmtepomp kan ik vanwege de oudere firmware echter niet kiezen voor CT200 als afstandsbed. cv- groep 1, maar enkel kiezen voor RC100H (of voor geen of RC100).
Op de EasyControl app kan ik ook bovengenoemde specifieke instelling voor koelen niet meer vinden en daardoor ontbreekt ook de mogelijkheid om de luchtvochtigheidsensor uit te kunnen schakelen :(

Wordt dit nu veroorzaakt door de laatste firmware update 04.02.02 met bugfix (?) voor kunnen uitschakelen van luchtvochtigheidsensor of komt dit omdat ik noodgedwongen voor RC100H moet kiezen bij gebrek aan CT200 in de huidige firmware van de WP waardoor deze functie nu niet wordt geactiveerd (immers bij 1010H is deze sensor niet uit te schakelen)?

[Afbeelding]

@nkooij : heb jij deze optie voor uitschakelen luchtvochtigheidsensor bij koelen nog wel in de app instellingen?

[Afbeelding]

Wat een drama is dit updaten van firmware |:(
Zou fijn zijn als je dit gewoon altijd zelf kon doen op elk apparaat, zonder tussenkomst van een monteur of servicedesk.
Ik heb het najaar mijn 1010H vervangen voor de EasyControl en heb denk ik hetzelfde als jij. Gebruik koelen verder niet dus heb er nooit aandacht aan besteed. Op de binnenunit kan ik alleen CR10 of CR10H kiezen (staat op de laatste).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
Weet je waar ik nu heel blij van word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
JP1980 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:43:
Gisteravond heb ik met de hand de inzuig van de monoblock WP ijsvrij moeten maken. Het (ijs)regende en de WP ging keihard tikken bij de ventilator. Zaten dikke ijspegels op en blijkbaar deels in. Is al eens eerder gebeurd. Hebben anderen hier wel eens last van? Lijkt mij niet gezond dat de propeller tegenwerking krijgt van ijs.
Het geheel goed water pas zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSMIT
  • Laatst online: 09-12-2024
Goedemiddag allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In het menu zit een instelling die de ruimte temperatuur waar het kastje hangt op foto 2 in meer of mindere mate invloed laat hebben op de werking van de warmtepomp. Wellicht dat die instelling nog getweakt moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick12
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik merk dat mijn Nefit warmtepomp en thermostaat heel traag reageert op zon invloed in de kamer. De warmtepomp blijft gewoon doordraaien bij een stijging in de kamer van 1,5 graad. Zag dat je de gevoeligheid van de thermostaat kan instellen van 1K tot 10K. Wat is dan een verstandige instelling?

Nefit ModuLine 1010 thermostaat
nefit enviline 17kw warmetepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSMIT
Ik heb maar drie standen en mij werd aangeraden de middelste stand te gebruiken. Ook hier helaas weer experimenteren lijkt me. NB: het zou een goed idee zijn (wij als eerste?) ook per geval wat hier besproken wordt op te geven wat het aantal KUUBS is wat er verwarmt moet worden. Het gaat immers altijd om de verbuikte kilowatt uur zo laag mogelijk te krijgen. Om dat vergleijkbaar te maken: ons huis is 750 KUUB, we hebben vloerverwarming op de BG en laten door het huis heen 4 kamers warm. Is uit 1970, dus al wat ouder, veel aangeisoleerd en 15 panelen op het noordoosten. Op een koude dag zitten we alles bij elkaar tussen de 55 en 65 KWH per dag, waarvan ik schat dat er 5 tot 10 opgaan aan alle electronica die we gebruiken, dus 45 tot 55 KWH voor verwarming. Ik blijf het veel vinden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Patrick12 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:54:
Ik merk dat mijn Nefit warmtepomp en thermostaat heel traag reageert op zon invloed in de kamer. De warmtepomp blijft gewoon doordraaien bij een stijging in de kamer van 1,5 graad. Zag dat je de gevoeligheid van de thermostaat kan instellen van 1K tot 10K. Wat is dan een verstandige instelling?

Nefit ModuLine 1010 thermostaat
nefit enviline 17kw warmetepomp
Beetje lullige reactie van mij maar de verstandige instelling is de instelling die past bij jouw situatie. Ik zou beginnen met ruimteinvloed 1K en dan kijken wat er gebeurt. Reageert het nogsteeds te langzaam dan zet je hem hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
DJSMIT schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:13:
Ik heb maar drie standen en mij werd aangeraden de middelste stand te gebruiken. Ook hier helaas weer experimenteren lijkt me. NB: het zou een goed idee zijn (wij als eerste?) ook per geval wat hier besproken wordt op te geven wat het aantal KUUBS is wat er verwarmt moet worden. Het gaat immers altijd om de verbuikte kilowatt uur zo laag mogelijk te krijgen. Om dat vergleijkbaar te maken: ons huis is 750 KUUB, we hebben vloerverwarming op de BG en laten door het huis heen 4 kamers warm. Is uit 1970, dus al wat ouder, veel aangeisoleerd en 15 panelen op het noordoosten. Op een koude dag zitten we alles bij elkaar tussen de 55 en 65 KWH per dag, waarvan ik schat dat er 5 tot 10 opgaan aan alle electronica die we gebruiken, dus 45 tot 55 KWH voor verwarming. Ik blijf het veel vinden.....
Kijk eens wat je verbruikte aan m3 gas, reken dat om naar thermische of elektrische kWh, en kijk dan wat je warmtepomp aan warmte energie opgewekt heeft (of aan elektrische energie verbruikt heeft). Pas dan graaddagen toe zodat je weersinvloeden kan wegstrepen.

Mijn huis bijvoorbeeld (warmte-energie in kWh):

- 2021: gasgestookt, slechte isolatie - 6.59 kWh/graaddag
- 2022: gasgestookt, dakisolatie - 4.29 kWh/graaddag
- 2023: warmtepomp geplaatst - 3.94 kWh/graaddag

Je ziet dat na het plaatsen van de warmtepomp in 2023 er ongeveer net zo veel (oke iets minder) warmte-energie het huis in wordt gestopt als toen het huis nog gasgestookt was in 2022.

Dat het elektrisch verbruik zo hoog lijkt bij een warmtepomp, is meer een gevoelskwestie denk ik.

Gezien een WP vaak op een stooklijn (WAR) draait en een CV-ketel vaak nog 1 temperatuurinstelling heeft is het zelfs waarschijnlijk dat je WP je huis efficienter verwarmd dan een gasketel (mits de boel goed ingeregeld is natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSMIT
thx, ik zal het eens proberen te berekenen voor ons huis....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik gebruik mindergas.nl, daar hoef je alleen maar meterstanden in te vullen en heeft de mogelijkheid om gasverbruik om te rekenen naar kWh warmteverbruik. Scheelt een hoop gereken!

(je moet wel aparte accounts voor je tijd dat je gas stookte en voor je WP)

[ Voor 17% gewijzigd door jaapzb op 28-01-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Dan zie je dit in Mindergas.nl
En misschien heeft je warmtepomp dan wel Minder verbruikt na het Tweaken 👍
Antwoord : ja
Hier heeft het testen en veranderen van de instellingen geholpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUBUZzd3bKA2AOOoBy_cQ_JSdDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzuR70zui1SqobUwerObK9Ic.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 16:31
The Legend schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:28:
[...]

Ik heb het najaar mijn 1010H vervangen voor de EasyControl en heb denk ik hetzelfde als jij. Gebruik koelen verder niet dus heb er nooit aandacht aan besteed. Op de binnenunit kan ik alleen CR10 of CR10H kiezen (staat op de laatste).
De CT 200 (EasyControl) werd pas zichtbaar bij mij, nadat de setup van de WP (binnen unit) opnieuw had gedraaid.
Koelen in de App is zichtbaar als Koelen /verwarmen automatisch staat ingesteld (binnen unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-09 18:05
De Eik schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:45:
[...]

De CT 200 (EasyControl) werd pas zichtbaar bij mij, nadat de setup van de WP (binnen unit) opnieuw had gedraaid.
Koelen in de App is zichtbaar als Koelen /verwarmen automatisch staat ingesteld (binnen unit)
Welke firmware versie van je WP heb je? Ik had de configuratie assistent al opnieuw gedraaid zoals ook aangeraden door Nefit/Bosch maar krijg dan nog steeds geen CT200 te zien, enkel RC100 en RC100H.

Vandaag een firmware update binnengekregen op de EasyControl (fw versie 04.02.03) en nu heb ik de instellingen optie voor koelen (mogelijkheid uitschakelen luchtvochtigheidssensor) weer terug in de app 👍

[ Voor 15% gewijzigd door Pompadour op 28-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 20:45
Neerland-warmte schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Het geheel goed water pas zetten
Haha bedankt voor de tip hij staat vrij goed waterpas. Het ijs groeide als een stalagmiet ik denk dat zodra een drup de buitenunit raakte deze meteen bevroor (zoals ijzel).
Pagina: 1 ... 75 ... 105 Laatste