Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
aplender schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:42:
[...]

het 1-malig op constant koelen zetten is voor mij zeker geen probleem. in mijn beleving heb ik de setting op constant koelen staan:

[Afbeelding]

Toch zie ik vandaag weer de golvende beweging verschijnen. Heb ik misschien verkeerde instelling gewijzigd via Homeassistant?

[Afbeelding]

Welke instelling zorgt voor het constant koelen?

Over de terugslag klep bij de boiler, ik zie dat ook wel als een optie, op welke aansluiting bij de boiler moet exact gebeuren (ik gok bij de afvoer van de boiler, maar zoals jullie al merken ben ik geen expert op dit gebied)
Welke sensor het is home assistant is weet ik niet
Ik doe het omzetten op de warmtepomp zelf in het cv menu
Eerst hier heen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKsvq0-w-g1JZKUjSPjzzbZ2XUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65zLQn7WBJjkGwt9twBIfADV.jpg?f=fotoalbum_large

En dan deze kiezen om te koelen (constant koelen) en er boven staat het constant verwarmen wat ik ook gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LRbpjC5dbEXxdq5knts3TQA1cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNXsdcpHnVqIkIFjOLX2wkE1.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:39
aplender schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:42:
[...]
Over de terugslag klep bij de boiler, ik zie dat ook wel als een optie, op welke aansluiting bij de boiler moet exact gebeuren (ik gok bij de afvoer van de boiler, maar zoals jullie al merken ben ik geen expert op dit gebied)
De veerbelaste terugslagklep wordt geplaatst in de aanvoer naar de boiler. Let bij het plaatsen goed op de pijl op de terugslagklep, die geeft de water richting aan. Waarschijnlijk geeft het plaatsen in de afvoer hetzelfde resultaat... Zie foto in de openingspost.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
Willem senior schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Ik doe het omzetten op de warmtepomp zelf in het cv menu
Eerst hier heen :
[Afbeelding]

En dan deze kiezen om te koelen (constant koelen) en er boven staat het constant verwarmen wat ik ook gebruik:
[Afbeelding]
Thanks, ik heb Verwarmen/Koelen nu op constant koelen gezet. Ik zie in de loggings van HomeAssistant geen wijziging terug, dus ik vermoed dat deze wijziging alleen in te stellen is op de WP zelf.

Wat ik wel interessant vind is dat jij andere keuzes beschikbaar hebt in het verwarmen/koelen scherm als dat ik heb, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tElEna0z6z9O83lxhi3nxM-tYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HUyMHFNqrEBuSd1SulZH3gpa.jpg?f=user_large

Zal dit te maken hebben met software versies?

de setting die ik constant aan het wijzigen was m.b.t koeling was de onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWimNHiMJwOebCzRmO-85eq51kE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DwV792iByMpGQfIl99jk8Cyo.jpg?f=user_large

Iemand enig idee wat deze instelling dan doet :-)

[ Voor 8% gewijzigd door aplender op 10-05-2024 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Volgens mij pas je met die onderste setting aan of het cv-circuit uberhaupt kan verwarmen of koelen, of allebei. Dat is dus een instelling die de WP gebruikt om te kiezen in welke bedrijfsmodussen dit circuit zich in kan bevinden.

Als je verwarmingskringfunctie op "Verwarmen en koelen" zet, komt er in bedrijfsmodus een instelling extra bij voor "Constant verwarmen".

Vervolgens kies je met de bedrijfsmodus (bovenste plaatje) wat de WP op dat moment moet doen:

- permanent zomer: niks doen (verwarrend, want in de "zomer" wil je soms ook koelen, komt denk ik nog van de oude CV-ketelwereld waar "zomerstand" ook "uit" betekent);
- automatisch bedrijf: WP schakelt zelf bedrijfsmodus van koelen naar verwarmen en terug op basis van buitentemperatuur;
- Constant verwarmen: alleen verwarmen, koelmodus wordt niet automatisch aangeschakeld
- Constant koelen: alleen koelen, verwarmingsmodus wordt niet automatisch aangeschakeld

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aplender
jaapzb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:43:
Volgens mij pas je met die onderste setting aan of het cv-circuit uberhaupt kan verwarmen of koelen, of allebei. Dat is dus een instelling die de WP gebruikt om te kiezen in welke bedrijfsmodussen dit circuit zich in kan bevinden.

Als je verwarmingskringfunctie op "Verwarmen en koelen" zet, komt er in bedrijfsmodus een instelling extra bij voor "Constant verwarmen".

Vervolgens kies je met de bedrijfsmodus (bovenste plaatje) wat de WP op dat moment moet doen:

- permanent zomer: niks doen (verwarrend, want in de "zomer" wil je soms ook koelen, komt denk ik nog van de oude CV-ketelwereld waar "zomerstand" ook "uit" betekent);
- automatisch bedrijf: WP schakelt zelf bedrijfsmodus van koelen naar verwarmen en terug op basis van buitentemperatuur;
- Constant verwarmen: alleen verwarmen, koelmodus wordt niet automatisch aangeschakeld
- Constant koelen: alleen koelen, verwarmingsmodus wordt niet automatisch aangeschakeld
Thanks, dat klinkt idd heel erg aannemelijk! ik zal deze settings vanavond eens veranderen en zal het resultaat delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Willem senior schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Volgens mij is dat een combi van hc1 HP Mode en hc1 Heatpump operating mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
tomtom901 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:51:
[...]

Volgens mij is dat een combi van hc1 HP Mode en hc1 Heatpump operating mode
In filmware 3.4 en 3.5 van BBQKEES zat wel die switch knop om te schakelen tussen verwarmen en koelen en zelfs uitschakelen had ik toen ook dacht ik
(Ik Blijf het jammer vinden dat bij BBQKEES veel veranderd na een update )
Ondanks dat blijft wel een handig kastje om je warmtepomp te monitoren
En voor die ene keer in het jaar doe ik het wel op de warmtepomp zelf is tenslotte ook maar 1 minuut werk

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aplender
jaapzb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:43:

Bij deze de bevesting dat na het aanzetten van "Verwamen en koelen" in de verwarmingskringfunctie alle bovenstaande 4 opties beschikbaar komen in het CV1 Circuit > Verwarmen/Koelen veld. Thanks! Ik heb dus altijd gedacht dat ik constant verwarmen/koelen aan kon zetten via BBQkees, maar zoals @Willem senior aangeeft, dit is niet mogelijk in de huidige software versie (> firmware versie 3.5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:45

The Legend

*Plop*

Ter info: ik heb gisteren de vakantiemodus aangezet om eens te testen of dit het idle-verbruik nog wat zou drukken, maar dat is niet het geval. WP blijft 19w continu verbruiken, met om de 2 a 3 uur een piek van 10 minuten ca. 70-90w. Net zoveel als normaal bedrijf waarbij niet verwarmd/gekoeld wordt. De EasyControl geeft dan vrolijk aan dat hij 0kWh heeft verbruikt, maar dat klopt dus niet.

[ Voor 13% gewijzigd door The Legend op 12-05-2024 15:32 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
The Legend schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:30:
Ter info: ik heb gisteren de vakantiemodus aangezet om eens te testen of dit het idle-verbruik nog wat zou drukken, maar dat is niet het geval. WP blijft 19w continu verbruiken, met om de 2 a 3 uur een piek van 10 minuten ca. 70-90w. Net zoveel als normaal bedrijf waarbij niet verwarmd/gekoeld wordt. De EasyControl geeft dan vrolijk aan dat hij 0kWh heeft verbruikt, maar dat klopt dus niet.
Die piek van 70 / 90 w zie ik hier niet
Wel totaal 16w standbij verbruik van binnenunit en buitenunit
3 fase paars is binnenunit
Blauw/grijs in 1 fase buitenunit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAxtCnpH2WSvHi1Xvw__IBqcIys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJ0O9fnNEOa5OlNiNg6EkZcp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYpY2vDsK1L0YAT6E4JO7of4Eco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNTza6GD0zDp12Tl9wVmOAzr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 14:52

M2c

Vandaag wou ik de koeling eens starten, maar ik krijg hem niet aan de praat.
Hij staat op constant koelen en op het scherm zie ik ook een sneeuwvlokje.
Binnen is het 22,5°C en de gewenste temperatuur heb ik eens op 18°C gezet.

Ik denk dat ik het probleem weet, maar wou hier toch eens horen.

De binnen unit van de warmtepomp staat in de kelder daar meet hij dus ook zijn aanvoertemperatuur, deze is 17,4°C en de retourstemperatuur is 17,7°C. In de kelder is het dan ook 17,5°C .
Ik heb nu de minimum temperatuur voor koeling op 16°C gezet. Dit is nu ook het streefaanvoertemperatuur

Wilt die nu niet starten omdat er een te kleine afwijking is tussen streefaanvoertemperatuur en aanvoertemperatuur?

Is er misschien een mogelijkheid om de circulatiepomp aan te zetten, zodat die een tijdje circuleert, dan zal er vermoedelijk wel warmer water (van de vloer) door gaan.?

Edit:
Ik heb geen Thermostaat ModuLine 1010H, maar die zonder luchtvochtigheid meter

[ Voor 10% gewijzigd door M2c op 14-05-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
M2c schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:21:
Vandaag wou ik de koeling eens starten, maar ik krijg hem niet aan de praat.
Hij staat op constant koelen en op het scherm zie ik ook een sneeuwvlokje.
Binnen is het 22,5°C en de gewenste temperatuur heb ik eens op 18°C gezet.

Ik denk dat ik het probleem weet, maar wou hier toch eens horen.

De binnen unit van de warmtepomp staat in de kelder daar meet hij dus ook zijn aanvoertemperatuur, deze is 17,4°C en de retourstemperatuur is 17,7°C. In de kelder is het dan ook 17,5°C .
Ik heb nu de minimum temperatuur voor koeling op 16°C gezet. Dit is nu ook het streefaanvoertemperatuur

Wilt die nu niet starten omdat er een te kleine afwijking is tussen streefaanvoertemperatuur en aanvoertemperatuur?

Is er misschien een mogelijkheid om de circulatiepomp aan te zetten, zodat die een tijdje circuleert, dan zal er vermoedelijk wel warmer water (van de vloer) door gaan.?

Edit:
Ik heb geen Thermostaat ModuLine 1010H, maar die zonder luchtvochtigheid meter
Heb je aan deze voorwaarden voldaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrVIbNuVCli6Sr3zEaXgcMDQlzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWNS4T2WnVkat5Wsax0EKFTU.jpg?f=fotoalbum_large
Zie Technisch-Bulletin-53 voor meer informatie
Link :
https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2c

M2c

Willem senior schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Heb je aan deze voorwaarden voldaan
[Afbeelding]
Zie Technisch-Bulletin-53 voor meer informatie
Link :
https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6
Zijn die tijden van tel als je de instellingen zet op constant koelen? Ik zou denken dat het enkel telt als je het op "automatisch bedrijf" zet.

In ieder geval heb ik gisteren om 14:55u de instelling aangepast van constant verwarmen naar constant koelen. Dus we zijn al 23 uur verder. Je ziet ook het sneeuwvlokje op de unit, wat aangeeft dat het in koelbedrijf staat.

Ik heb een halfuur geleden de minimum temperatuur aangepast van 16°C--> 12°C, om zo eens een grotere afwijking te hebben van streefaanvoertemperatuur en aanvoertemperatuur. Nu is die net opgestart met koelen.
Nu heb ik het terug gezet van 12°C-->16°C en blijft koelen.

Nu schiet uiteraard ook de circulatiepomp aan dus retourstemperatuur is gestegen van 17,7°C --> 22.1°C, aanvoertemperatuur is van 17,4°C--> 16°C gegaan.

Voorlopig bevestigt dat dus wel mijn vermoeden.
Ik denk dus dat het een probleem is omdat mijn unit in de kelder staat en het daar 17,5°C is. 17,5°C is te dichtbij het streefaanvoertemperatuur, waardoor die niet wilt opstarten of toch zeer lang over doet.
het zou dus goed zijn dat ik de pomp ook eens kan laten draaien zodat die effectief meet wat de temperatuur van de vloer is ipv de kelder.

[ Voor 6% gewijzigd door M2c op 14-05-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
M2c schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Zijn die tijden van tel als je de instellingen zet op constant koelen? Ik zou denken dat het enkel telt als je het op "automatisch bedrijf" zet.

In ieder geval heb ik gisteren om 14:55u de instelling aangepast van constant verwarmen naar constant koelen. Dus we zijn al 23 uur verder. Je ziet ook het sneeuwvlokje op de unit, wat aangeeft dat het in koelbedrijf staat.

Ik heb een halfuur geleden de minimum temperatuur aangepast van 16°C--> 12°C, om zo eens een grotere afwijking te hebben van streefaanvoertemperatuur en aanvoertemperatuur. Nu is die net opgestart met koelen.
Nu heb ik het terug gezet van 12°C-->16°C en blijft koelen.

Nu schiet uiteraard ook de circulatiepomp aan dus retourstemperatuur is gestegen van 17,7°C --> 22.1°C, aanvoertemperatuur is van 17,4°C--> 16°C gegaan.

Voorlopig bevestigt dat dus wel mijn vermoeden.
Ik denk dus dat het een probleem is omdat mijn unit in de kelder staat en het daar 17,5°C is. 17,5°C is te dichtbij het streefaanvoertemperatuur, waardoor die niet wilt opstarten of toch zeer lang over doet.
het zou dus goed zijn dat ik de pomp ook eens kan laten draaien zodat die effectief meet wat de temperatuur van de vloer is ipv de kelder.
De eerste keer met omzetten van verwarmen naar koeling heb je te maken met die timer
Daarna niet meer als je constant koelen gebruik
Wel vreemd dat je pomp niet draait want dan weet de warmtepomp
Ook de temperatuur niet van het cv water
Misschien kun je met de hysterese instelling proberen dat de warmtepomp eerder start met koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

Willem senior schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:08:
[...]

De eerste keer met omzetten van verwarmen naar koeling heb je te maken met die timer
Daarna niet meer als je constant koelen gebruik
Wel vreemd dat je pomp niet draait want dan weet de warmtepomp
Ook de temperatuur niet van het cv water
Misschien kun je met de hysterese instelling proberen dat de warmtepomp eerder start met koelen
Ik heb de monoblock, hiervan had ik begrepen dat je de hysterese instellingen niet kunt aanpassen.

Op hoeveel procent draait uw circulatie pomp als de compressor niet in dienst is?

Het is zoals je zegt, hij weet bij mij niet goed welk temperatuur het water heeft. Water staat daar stil en pakt dus de temperatuur van de kelder over.

Heb even een printje genomen.

Om 08:00 zet ik dus de gewenste waarde op 18°C met de thermostaat. De target temperature wisselt een paar keer, dat ben ik.

Je ziet dat de "target temperature" quasie overeenkomt met de "current flow temperature". Om 12:30 heb ik die dan verder verlaagt naar 12°C (target).
Dan een halfuur later zie je dat de compressor start met koelen.

Je ziet dan ook de retour temperatuur stijgen, omdat dat de werkelijke temperatuur is van het water in de vloer. De 17,5°C is de temperatuur van de kelder.

De circulatie pomp draait precies wel op 10%, maar dat is dan blijkblaar onvoldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgQeg6OdAYVQNy8ax-yh3pt7fds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXEpXyV6iSq8Adh9Zk9QaUMV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door M2c op 14-05-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
M2c schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:19:
[...]

Ik heb de monoblock, hiervan had ik begrepen dat je de hysterese instellingen niet kunt aanpassen.

Op hoeveel procent draait uw circulatie pomp als de compressor niet in dienst is?

Het is zoals je zegt, hij weet bij mij niet goed welk temperatuur het water heeft. Water staat daar stil en pakt dus de temperatuur van de kelder over.
Bij een monoblok kun je de hysterese niet aanpassen
Ik heb een split systeem hier draait de warmtepomp in rust op 10 % (is standaard)
maar dan staat de interne pomp eigenlijk stil
Daarnaast heb ik een buffervat met aparte boderus pomp en die kan ik wel laten draaien
Of laten stoppen met een zelf gemaakte relay schakelaar
In rust staat deze boderus pomp uit
Als ik ga verwarmen Dan de eerste keer zelf aanzetten en bij koelen doe ik dat ook
Daarna regelt de warmtepomp het relay zelf via automatisering met home assistant
En is er 24 uur geen warmtevraag / koeling of warm water bereiding dan schakelt de pomp aan tegen vast zitten
Is er een ander probleem dan gaat het relay altijd op AAN
( stroomstoring, home assistant niet bereikbaar)
Zodat die pomp altijd weer draait na een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Avvd schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Ik heb die afvoer een tijdje gehad in een bakje zodat ik kon zien of er water uit, echter is dat niet het geval. In eerste instantie dacht ik nog even aan het expansievat, die achter in binnenunit zit. Die is sowieso al vrij klein, ik zie namelijk zodra die gaan verwarmen een drukverhoging van 0,3bar. De basis druk houd ik op 1.5 bar, met verwarmen komt de druk dus niet boven de 1.8 a 1.9bar uit. Echter volgens mij zou er dan ook water uit het overstortventiel moeten komen als de druk door een defect expansievat te hoog wordt. Sowieso heb ik nu ook drukverlies als de ketel uit staat:

[Afbeelding]

Gisterochtend om 8u heb ik hem uitgezet, en de buitenunit, VV etc dichtgezet. De piek ervoor in druk is de legionella run die ik gepland had om te zorgen dat ik wat langer warmwater heb om deze test te doen. Gestaag loopt de druk zo terug, ditzelfde zie ik op de analoge drukmeter bij de unit. Als de ketel aan het rondpompen is gaat de afname iets sneller.

Die 0,5 liter is een grove schatting, ik moet de kraan een seconde of 3 a 4 open hebben voordat de ketel dan weer op 1.5 bar staat.
Inmiddels heb ik verschillende kogelkranen geplaatst waardoor ik het verwarmingscircuit in huis kan afsluiten, de buitenunit apart kan afsluiten, het boilervat apart kan afsluiten en de binnenunit apart kan afsluiten. Op dit moment zit enkel het leidingwerk in de installatieruimte en het buffervat onder druk, waarbij ik alsnog de druk langzaam zie afnemen. Echter zie ik nergens een lekkage. Het kan haast niet in de isolatie van het buffervat lopen, dat zou ik inmiddels al moeten zien. Heeft er iemand wellicht nog tips om dit raadsel op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Avvd schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:25:
[...]

Inmiddels heb ik verschillende kogelkranen geplaatst waardoor ik het verwarmingscircuit in huis kan afsluiten, de buitenunit apart kan afsluiten, het boilervat apart kan afsluiten en de binnenunit apart kan afsluiten. Op dit moment zit enkel het leidingwerk in de installatieruimte en het buffervat onder druk, waarbij ik alsnog de druk langzaam zie afnemen. Echter zie ik nergens een lekkage. Het kan haast niet in de isolatie van het buffervat lopen, dat zou ik inmiddels al moeten zien. Heeft er iemand wellicht nog tips om dit raadsel op te lossen?
Ik heb ook jaren gehad dat ik elke paar maand het cv circuit moest bijvullen. Het miniscule lek zat uiteindelijk op een plek waar het bijna meteen weer kon verdampen. Je zag dus ook nergens spoor van dat er lekkage was, behalve op de koppeling die lekte een klein plekje. Misschien de warme leidingen bij het buffervat nog eens goed nalopen?

Je zou ook een stukje papier rondom de koppelingen kunnen doen, als dat nat word en weer opdroogt zou je een duidelijke kring moeten zien.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-09 12:01
Ik heb een evohome systeem die tot zeer grote tevredenheid het huis op temperatuur houdt.

Nu stuurt de evohome middels een relais de buderus pomp aan, dus niet de warmtepomp.

Nu er geen warmte vraag meer is zal de buderus pomp niet meer draaien.

Toch denk ik dat het goed is dat deze een keer per dag even draait.

Wie weet een oplossing voor dit probleem?

Of is het verstandig dat de pomp 24uur per dag blijft draaien?

[ Voor 7% gewijzigd door Buis07 op 17-05-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Buis07 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:19:
Ik heb een evohome systeem die tot zeer grote tevredenheid het huis op temperatuur houdt.

Nu stuurt de evohome middels een relais de buderus pomp aan, dus niet de warmtepomp.

Mijn Buderus pomp wordt aangestuurd door de WP. In het stroomverbruik en temperaturen zie ik niet dat de pomp af en toe wordt aangezet. Als dit nodig zou zijn dan had NEFIT dit in WP software ingebouwd? Maar misschien moet ik over een langere periode kijken, misschien dat de WP deze in de zomer eens per maand even laat draaien...

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Afgelopen stookseizoen heeft mijn WP en SCOP van 3,85

Is dit een goed resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Buis07 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:47:

Ja vind ik best goed (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00

Inclusief SWW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Wat is sww?

Heb van de Wp de energie gegevens gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0iKp8wt17vLv_KFM4RBj_H3VCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QHglVAKHQRfCy6LRL7n9e3zY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Buis07 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:39:
[...]

Wat is sww?

Heb van de Wp de energie gegevens gehaald.

[Afbeelding]
Sww = sanitair warm water / wat weer in je boilervat zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buis07
Willem senior schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Sww = sanitair warm water / wat weer in je boilervat zit
Dank je.
Nee ik heb geen boiler.
Warm water komt uit cv ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Laatst online: 11:10
Ik heb hier al eens eerder een vraag gesteld over de a01 5284 storing.
Ik kreeg die niet gewist. Dit was een paar maanden terug. Ik hem de stroom eraf gehaald zoals gesuggereerd en de storing was gecleared.
Ik heb toen echter wel de legionella run uit gezet.

Ik wilde dit toch nog maar weer eens proberen, 1x per week, op zaterdag om 12:00. Dankzij de PV een goede timing en we gebruiken dan sww of verwarming (nu dan :))

Ik geef de WP , enviline 5-9ts 240min om het te doen. Echter hij faalde weer (eerder dacht ik dat moet met 180 min ook kunnen).

Gelukkig is de logging via hun IP module flink toegenomen en kan ik het probleem (zeer) duidelijk demenostreren aan de hand van de volgende grafiek;

Afbeeldingslocatie: https://www.demenno.nl/images/Screenshot_2024-05-19-09-10-23-464_com.bosch.tt.dashtt.jpg

Wat we mijn inziens zien, is dat er flink bijverwarmd wordt, maar de temperatuur in de boiler werkelijk NIET beweegt. Het programma stond ingesteld te beginnen om 12:00, zie daar ook het verbruik

Wat is hier nou aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zonder SWW is dat niet heel hoog denk ik. Maar het is natuurlijk sterk afhankelijk van je isolatie en afgiftesysteem. Ik haal met alleen verwarmen (ook hybride) een SCOP van boven de 5 (over meerdere jaren gemeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
menn0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:24:
Ik heb hier al eens eerder een vraag gesteld over de a01 5284 storing.
Ik kreeg die niet gewist. Dit was een paar maanden terug. Ik hem de stroom eraf gehaald zoals gesuggereerd en de storing was gecleared.
Ik heb toen echter wel de legionella run uit gezet.

Ik wilde dit toch nog maar weer eens proberen, 1x per week, op zaterdag om 12:00. Dankzij de PV een goede timing en we gebruiken dan sww of verwarming (nu dan :))

Ik geef de WP , enviline 5-9ts 240min om het te doen. Echter hij faalde weer (eerder dacht ik dat moet met 180 min ook kunnen).

Gelukkig is de logging via hun IP module flink toegenomen en kan ik het probleem (zeer) duidelijk demenostreren aan de hand van de volgende grafiek;

[Afbeelding]

Wat we mijn inziens zien, is dat er flink bijverwarmd wordt, maar de temperatuur in de boiler werkelijk NIET beweegt. Het programma stond ingesteld te beginnen om 12:00, zie daar ook het verbruik

Wat is hier nou aan de hand?
Ik zou de installateur er naar laten kijken
Dit lijkt me niet via een instelling op te lossen
(Misschien zit je driewegklep niet goed aangesloten) bevoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Willem senior schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Ik zou de installateur er naar laten kijken
Dit lijkt me niet via een instelling op te lossen
(Misschien zit je driewegklep niet goed aangesloten) bevoorbeeld
Het gaat hier om een tower model waarin dus de SWW/Verwarming in 1 apparaat zitten (binnen) en buiten staat het monoblock. Ik heb dan meen ik, geen externe drie-weg klep.

De vraag is natuurlijk ook waar gaat al die energie naar toe als ie niet in warmte wordt omgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
menn0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Het gaat hier om een tower model waarin dus de SWW/Verwarming in 1 apparaat zitten (binnen) en buiten staat het monoblock. Ik heb dan meen ik, geen externe drie-weg klep.

De vraag is natuurlijk ook waar gaat al die energie naar toe als ie niet in warmte wordt omgezet?
Ik heb de 5800i (niet tower). Hier zit de 3 weg klep ook in de binnenunit. Die was af-fabriek niet aangesloten (kabeltje zat niet in het stekkerje van de pomp) en de installateur had dat niet gezien. Wellicht dat ook eens controleren. Je kunt dat doen door te kijken of de kabel aangesloten is. Je kunt ook via het menu een 3weg schakeling doen en dan hoor je direct of er wel/niet een motortje begint te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
menn0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Als de driewegklep niet functioneert gaat de warmte je cv circuit in, en zeker als je vloerverwarming hebt kan het best even duren voordat je vloer voelbaar warm is geworden. Het motortje kan ook stuk gaan, klep kan vast komen te zitten, hij kan niet goed aangesloten zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 20-05-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Buis07 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:19:

Ik heb ook evohome, en ik meen mij te herinneren dat er wel een periodieke pompstart functie in zit. Ook de zoneklep die ik heb schakelt eens in de 24 uur de klep even open en dicht (het motortje hoor je draaien). Ik heb even in het instellingen menu gezocht maar kan het zo snel niet vinden. Misschien even vragen in het evohome topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
jaapzb schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:59:
[...]

Als de driewegklep niet functioneert gaat de warmte je cv circuit in, en zeker als je vloerverwarming hebt kan het best even duren voordat je vloer voelbaar warm is geworden. Het motortje kan ook stuk gaan, klep kan vast komen te zitten, hij kan niet goed aangesloten zijn...
Ok 2 vragen over de 3-weg klep theorie;

1. Ik zie geen stijging in de Aanvoertemperatuur vanaf 12:00, dat is dan toch waar de warmte naar toe zou moeten gaan?
Afbeeldingslocatie: https://www.demenno.nl/images/Screenshot_2024-05-20-22-30-32-129_com.bosch.tt.dashtt.jpg
//edit pictured added

2. Als het de 3-weg klep is, waarom werkt alles verder dan naar behoren? Dus het verwarmcircuit heeft deze winter goed gedraaid, en het warm water ook, het enige wat nooit heeft gewerkt is het warm water (extra) verwarmen via de spiraal, de bijverwarmer.

[ Voor 7% gewijzigd door menn0 op 21-05-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
menn0 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Ok 2 vragen over de 3-weg klep theorie;

1. Ik zie geen stijging in de Aanvoertemperatuur vanaf 12:00, dat is dan toch waar de warmte naar toe zou moeten gaan? (plaatje volgt asap)

2. Als het de 3-weg klep is, waarom werkt alles verder dan naar behoren? Dus het verwarmcircuit heeft deze winter goed gedraaid, en het warm water ook, het enige wat nooit heeft gewerkt is het warm water (extra) verwarmen via de spiraal, de bijverwarmer.
Misschien is het electriche element niet goed aangesloten of kapot of in de beveiliging geschoten?
Je kunt kijken of deze in de beveiliging is geschoten
Maar dan moet je de kap er af halen (Oppassen voor STROOM)
en dan in het midden bij mij onder een blok zet een rood knopje dit is de beveiliging van het electriche element
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3MB2erh-DVHAMKOv9fOD-dVxWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoHyL4gK2CIrVYzPqwduf6Vu.jpg?f=fotoalbum_large
Het rode knopje indrukken kan de oplossing zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Willem senior schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:40:
[...]

Misschien is het electriche element niet goed aangesloten of kapot of in de beveiliging geschoten?
Je kunt kijken of deze in de beveiliging is geschoten
Maar dan moet je de kap er af halen (Oppassen voor STROOM)
en dan in het midden bij mij onder een blok zet een rood knopje dit is de beveiliging van het electriche element
[Afbeelding]
Het rode knopje indrukken kan de oplossing zijn
Ik zal de kap eraf halen en gaan kijken, ik zou wel verwachten dat als hier iets mee aan de hand is, dat het ook niet de stroom zou gebruiken, immers een kapotte spiraal zal die energie niet opnemen/verbruiken. Puur natuurkundig gezien begrijp ik niet waar die velen kwh's aan stroom nu heen zijn gegaan. Op het bijverwarmings element heb ik vanuit het menu in ieder geval ook geen enkele storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
menn0 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Ik zal de kap eraf halen en gaan kijken, ik zou wel verwachten dat als hier iets mee aan de hand is, dat het ook niet de stroom zou gebruiken, immers een kapotte spiraal zal die energie niet opnemen/verbruiken. Puur natuurkundig gezien begrijp ik niet waar die velen kwh's aan stroom nu heen zijn gegaan. Op het bijverwarmings element heb ik vanuit het menu in ieder geval ook geen enkele storing.
Als de bijverwarming stroom gebruikt om de bijverwarmer 50 graden te maken, terwijl er 55 graden uit je compressor doorheen gaat, verbruik je wel stroom zonder dat 'iets' warmer wordt.

Ik zeg niet dat dat het is, maar het zou een verklaring kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
menn0 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:13:
[...]

Je kunt ook proberen via extra warmwater maken of het electriche element wel echt aan schakelt
Dit kun je namelijk horen als je bij de tower staat
Er zijn 3 kliks voor het electriche element namelijk te horen van het relais in de tower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Willem senior schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Je kunt ook proberen via extra warmwater maken of het electriche element wel echt aan schakelt
Dit kun je namelijk horen als je bij de tower staat
Er zijn 3 kliks voor het electriche element namelijk te horen van het relais in de tower
Ik heb het rode knopje ingedrukt, en zelf dacht ik ook ik ga even extra warm water maken voor een test.
1. ik hoor een flink relais zeker schakelen! Aantal keer, vermoed idd 3x
2. in nu ongeveer 60 minuten, is de temperatuur met 1,7 graden celcius gestegen. Dat lijkt mij weinig met 6kw vermogen ingesteld.

Wat fotos die wellicht een aha erlebnis geven bij jullie :)

Afbeeldingslocatie: https://www.demenno.nl/images/IMG_20240521_113426.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.demenno.nl/images/IMG_20240521_113413.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.demenno.nl/images/IMG_20240521_113317.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.demenno.nl/images/IMG_20240521_113418.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.demenno.nl/images/IMG_20240521_113429.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
menn0 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:33:
[...]

Ik heb het rode knopje ingedrukt, en zelf dacht ik ook ik ga even extra warm water maken voor een test.
1. ik hoor een flink relais zeker schakelen! Aantal keer, vermoed idd 3x
2. in nu ongeveer 60 minuten, is de temperatuur met 1,7 graden celcius gestegen. Dat lijkt mij weinig met 6kw vermogen ingesteld.

Wat fotos die wellicht een aha erlebnis geven bij jullie :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 graden in 60 minuten is niet goed ( compressor doet dat al sneller )
Dus advies blijft : Laat een installateur hier naar kijken voordat je schade ergens krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38

Bij mij:........................................verbr.......prod.......COP
wp1 (12kW, vv en radiatoren):...6386......23072.....3,61
wp2 (7kW, alleen vv):.................4152......18671.....4,50

Het verschil zit 'm in de aanvoertemp, wanneer ik deze gelijktrek zijn ze beide ook even efficiënt.

Ook alleen verwarming, geen SWW, installatie draait alleen okt-april dus, kunnen beide wel koelen maar nog nooit gebruikt, wellicht volgende zomer, kan nu nog alles salderen zonder kosten.

[ Voor 12% gewijzigd door de telegraaf op 22-05-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 14:53
Beste mensen,

De SWW temperatuur in het display van de unit geeft een hele andere temperatuur (51°) aan als de SWW temperatuur op de boiler. ±32°

Dit scheelt 15 tot 20 graden op dit moment, het water in de boiler is daadwerkelijk ook een niet heet.

Kennen jullie dit verschijnsel, zelf dacht ik er aan om de binnenunit een keer aan en uit te zetten maar ik heb geen idee waar dat moet.

Alvast bedankt voor de reacties.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
P-twin schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:27:
Beste mensen,

De SWW temperatuur in het display van de unit geeft een hele andere temperatuur (51°) aan als de SWW temperatuur op de boiler. ±32°

Dit scheelt 15 tot 20 graden op dit moment, het water in de boiler is daadwerkelijk ook een niet heet.

Kennen jullie dit verschijnsel, zelf dacht ik er aan om de binnenunit een keer aan en uit te zetten maar ik heb geen idee waar dat moet.

Misschien heb je de sensor kabel geraakt
Dus kijk of de sensor nog goed in je boilervat zit
En het uitschakelen kan in de meterkast /
Of met de werkschakelaar vlakbij de binnenunit en er zit ook een werkschakelaar als het goed is bij de buitenunit
Stroom 5 minuten eraf is voldoende wel moet je misschien eerst je instellingen opslaan in het menu van de warmtepomp anders ben je de niet opgeslagen instellingen kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 14:53
Willem senior schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:05:
[...]

Misschien heb je de sensor kabel geraakt
Dus kijk of de sensor nog goed in je boilervat zit
En het uitschakelen kan in de meterkast /
Of met de werkschakelaar vlakbij de binnenunit en er zit ook een werkschakelaar als het goed is bij de buitenunit
Stroom 5 minuten eraf is voldoende wel moet je misschien eerst je instellingen opslaan in het menu van de warmtepomp anders ben je de niet opgeslagen instellingen kwijt :)
ik zal eens kijken of ik de sensor kan vinden en of hij nog goed in het boilervat zit, hoewel ik het vreemd vind dat de temperatuur op het boilervat lijkt te kloppen maar dat de temperatuur op de binnenunit hoger aangeeft, je zou zeggen dat als de sensor niet goed zou zitten er een lagere temperatuur aangegeven zou worden, want waar komt die hoge temperatuur anders vandaan?

Als ik niets veranderd heb in het menu dan zou alles toch opgeslagen moeten zijn?? Of moet je een backup maken die je later weer terugzet?
Met andere woorden: als de binnenunit uitgezet wordt, verlies je dan alle instellingen?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
P-twin schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:00:
[...]

ik zal eens kijken of ik de sensor kan vinden en of hij nog goed in het boilervat zit, hoewel ik het vreemd vind dat de temperatuur op het boilervat lijkt te kloppen maar dat de temperatuur op de binnenunit hoger aangeeft, je zou zeggen dat als de sensor niet goed zou zitten er een lagere temperatuur aangegeven zou worden, want waar komt die hoge temperatuur anders vandaan?

Als ik niets veranderd heb in het menu dan zou alles toch opgeslagen moeten zijn?? Of moet je een backup maken die je later weer terugzet?
Met andere woorden: als de binnenunit uitgezet wordt, verlies je dan alle instellingen?
Na een wijziging van een instelling moet je deze zelf opslaan
Even in het menu en dan alles opslaan en dan pas stroom van de warmtepomp halen is het beste
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSbipKnLxDXwBVkurYDXFWuIJ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjyjI0CryHsw1UnDC8PBaDg4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
P-twin schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:27:
Beste mensen,

Op het display is een berekende temperatuur, er is geen sensor. De echte sensor zit midden in het vat, en die temp kan nogal schelen (warm water zit bovenaan). Ik heb ook geregeld afwijkingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vabSosSGgIT_uPhYIdyVa5PfgAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qzPAGjr5r7td6vhH7eJznZ2R.png?f=fotoalbum_large

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansentim1979
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-01 10:42
Weet iemand misschien wat het rode kraantje betekent wat ik af en toe in mij easycontrol te zien krijg? Heeft iemand een handleiding waar dit soort dingen instaan?

Bvd TimAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay4oQCcL2rfVMBjv7UfysuU0ZLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FgyWMzulOZAhKo3Rhsa6iLsx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
jansentim1979 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:35:
Weet iemand misschien wat het rode kraantje betekent wat ik af en toe in mij easycontrol te zien krijg? Heeft iemand een handleiding waar dit soort dingen instaan?

Bvd Tim[Afbeelding]
Warm water run (SWW / DHW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:04
jansentim1979 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:35:
Easy Control pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Michiel H. schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:05:
Dank voor de reacties! Na maanden lang puzzelen en mailen met zowel Tibber (elektriciteitsleverancier met dynamisch contract), Ngenic (Zweedse producent van de slimme thermostaat Tune), Bosch/Nefit (producent van mijn WP) en Wolf Klimaatservice Baarn (installateur van mijn WP), bestelde ik voor ca. €400 zo’n Ngenic Tune bij Tibber, en stap per 18-2 over naar een dynamisch contract bij Tibber.

Volgens Ngenic werkt hun Tune net zo goed met andere dynamische energiecontracten, bijv. van de ANWB, omdat de Tune zelf de dynamische prijzen van internet haalt, van https://www.epexspot.com/en. Je bent dus niet afhankelijk van Tibber als je geïnvesteerd heb in die Tune.

Nu ben ik nog aan het uitzoeken hoe ik de Tune moet installeren. Op de video van Ngenic op YouTube en met de installatieapp lijkt het gemakkelijk, maar er wordt niet verteld wat ik moet doen met de bestaande thermostaat (Moduline 1000H): weg halen, of laten zitten, maar op welke temperatuur moet hij dan op ingesteld worden? Tibber adviseert om de regeling op alleen weersafhankelijk te zetten, maar ik zie niet waar ik dat moet doen in de menus. Deze vragen heb ik nog uitstaan bij Nefit/Bosch en Tibber.

Ik zal mijn ervaringen delen op dit Forum, maar als iemand het mij ook al kan vertellen, graag.
Heeft iemand hier ook al ervaring mee? Nefit stuurt me door naar de installateur en de installateur die weet ook niet hoe dit werkt...

Ik wil graag de Nefit Enviline laten draaien als:
- Ik zelf zonnestroom opwek (solar edge)
- De stroomprijs laag is (dynamisch contract)

Ideaal zou zijn om dit in de app van Tibber te hebben.
Zolang dit er nog niet is zou ik wellicht met BBQKees en HomeAssistant aan de slag kunnen?

Of hebben jullie betere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

rspoe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:20:
[...]

Heeft iemand hier ook al ervaring mee? Nefit stuurt me door naar de installateur en de installateur die weet ook niet hoe dit werkt...

Ik wil graag de Nefit Enviline laten draaien als:
- Ik zelf zonnestroom opwek (solar edge)
- De stroomprijs laag is (dynamisch contract)

Ideaal zou zijn om dit in de app van Tibber te hebben.
Zolang dit er nog niet is zou ik wellicht met BBQKees en HomeAssistant aan de slag kunnen?

Of hebben jullie betere tips?
Ik heb hier best uitvoerig naar gekeken en uiteindelijk is het allemaal geneuzel in de marge en je gaat die €450 van een Tune nooit terugverdienen.

De warmtepomp doet verwarming en warm water.

Als we kijken naar verwarming, is de energieprijs nooit laag wanneer je het nodig hebt, aangezien dat typisch momenten zijn met landelijk hoge energievraag. De behoefte aan verwarmen overlapt dus niet met interessante energieprijzen.

Dit geld het zelfde voor warm water. Onze grootste warm water vraag is tussen 7 en 8 s'ochtends wanneer iedereen doucht. Ook rond die tijd is er nooit een laag of negatief electriciteitstarief vanwege een landelijke energie behoefte.

Ik ben dus helemaal gestopt met het "optimaliseren" van de warmtepomp tov de stroomprijs.

Behalve op het moment dat de stroomprijs negatief is en ik moet betalen om mijn kWh terug te leveren. Waneer die situatie ontstaan laat ik mijn warmtepomp een extra warm-water run doen die ik op 85 graden heb staan. Ik kan hier een kleine 8kWh aan energie in stoppen (ongeveer 25 graden delta voor 300l water).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
JackBol schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Ik heb hier best uitvoerig naar gekeken en uiteindelijk is het allemaal geneuzel in de marge en je gaat die €450 van een Tune nooit terugverdienen.

De warmtepomp doet verwarming en warm water.

Als we kijken naar verwarming, is de energieprijs nooit laag wanneer je het nodig hebt, aangezien dat typisch momenten zijn met landelijk hoge energievraag. De behoefte aan verwarmen overlapt dus niet met interessante energieprijzen.

Dit geld het zelfde voor warm water. Onze grootste warm water vraag is tussen 7 en 8 s'ochtends wanneer iedereen doucht. Ook rond die tijd is er nooit een laag of negatief electriciteitstarief vanwege een landelijke energie behoefte.

Ik ben dus helemaal gestopt met het "optimaliseren" van de warmtepomp tov de stroomprijs.

Behalve op het moment dat de stroomprijs negatief is en ik moet betalen om mijn kWh terug te leveren. Waneer die situatie ontstaan laat ik mijn warmtepomp een extra warm-water run doen die ik op 85 graden heb staan. Ik kan hier een kleine 8kWh aan energie in stoppen (ongeveer 25 graden delta voor 300l water).
Thanks. Het zal inderdaad niet om super grote bedragen gaan, daarom vroeg ik me af of ik met home assistant en bijvoorbeeld bbqkees ook al eea kan doen om te besparen.

In de winter kan ik het me inbeelden, daar ook de stroomprijs relatief lager is in de winter.
Voor het warm water wil je toch juist dat je dan in de middag het water gaat opwarmen zodat hij om 7 's ochtends weer vol is? Maar daar valt dus weinig winst uit te behalen begrijp ik.

Hoe heb je geregeld dat de warmtepomp een extra warm-water run doet als de stroomprijs negatief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

rspoe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:59:
[...]

Thanks. Het zal inderdaad niet om super grote bedragen gaan, daarom vroeg ik me af of ik met home assistant en bijvoorbeeld bbqkees ook al eea kan doen om te besparen.

Voor het warm water wil je toch juist dat je dan in de middag het water gaat opwarmen zodat hij om 7 's ochtends weer vol is? Maar daar valt dus weinig winst uit te behalen begrijp ik.
We hebben een huishouden van 5 dus al dat warme water is op voordat het weer ochtend is :)
Hoe heb je geregeld dat de warmtepomp een extra warm-water run doet als de stroomprijs negatief is?
Ik gebruik de BBQ kees module en heb de "dhw single charge temperature" op 85 graden gezet.
Verder heb ik heb een automatisering in mijn domotica gemaakt die op het moment de stroomprijs negatief is een script aftrapt dat de onetime charge start.
Het is een vrij complex python ding, maar de kern van het script is het volgende curl commando.

Bash:
1
2
3
IP=10.10.10.10
BEARER=API_TOKEN
curl -s -X POST "http://$IP/api/thermostat/" --header "Authorization: Bearer $BEARER" -H "Content-Type: application/json" -d '{"cmd":"wwcharge", "data":"on"}'

Edit: als je trouwens op de CLI wil controleren of de ww run is gestart moet je niet thermostat maar boiler als endpoint gebruiken.

Bash:
1
curl -s -X GET "http://$IP/api/boiler/" | grep wwonetime

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 27-05-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
JackBol schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:35:
[...]

het hangt ervan af of je kan bufferen en hoeveel.
Dan kan peak shaving wel interessant zijn. Maar als het ten koste gaat van comfort is er ook een grens natuurlijk.
@rspoe Ik heb sinds 2 jaar dynamisch stroom tarief (tibber), en gebruik bbqkees en homeassistant met integrations als entso-e en noordpool_diff. Niet de tibber api of integratie dus, niet nodig.
Wat automaties die de thermostaat stapje omhoog of omlaag doen naarmate wat de voorafgaande en komende uren de stroomprijs is. Dan is de verwarming misschien in de winter tijdens de spits even uit of laag, maar dat valt niet erg op dan. Sww draait op het goedkoopste uur in de middag.
Ik weet niet precies hoeveel ik bespaar, en de inrichting heeft ook wat uren gekost. Maar gezien de goedkope uren van dynamisch ook de duurzaamer opgewekten zijn, vind ik het leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Dan kan peak shaving wel interessant zijn. Maar als het ten koste gaat van comfort is er ook een grens natuurlijk.
@rspoe Ik heb sinds 2 jaar dynamisch stroom tarief (tibber), en gebruik bbqkees en homeassistant met integrations als entso-e en noordpool_diff. Niet de tibber api of integratie dus, niet nodig.
Wat automaties die de thermostaat stapje omhoog of omlaag doen naarmate wat de voorafgaande en komende uren de stroomprijs is. Dan is de verwarming misschien in de winter tijdens de spits even uit of laag, maar dat valt niet erg op dan. Sww draait op het goedkoopste uur in de middag.
Ik weet niet precies hoeveel ik bespaar, en de inrichting heeft ook wat uren gekost. Maar gezien de goedkope uren van dynamisch ook de duurzaamer opgewekten zijn, vind ik het leuk.
Hoe stuur jij die SWW? Door via HA de in- en uitschakel temperaturen op het juiste moment geautomatiseerd aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Is 85 graden (en bovenin het vat zal het dan nog veel warmer zijn) niet wat te warm voor een boiler vat ? Ik heb een nefit HR 300, en volgens mij mag die niet zo warm worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:28:
[...]

Hoe stuur jij die SWW? Door via HA de in- en uitschakel temperaturen op het juiste moment geautomatiseerd aan te passen?
ik schakel via HA de dhw mode van off naar normaal en terug.
Ik heb het even hier uit elkaar gezet:
https://community.home-as...n/733584?u=derschreifritz

Trouwens zit in die automatie nog een conditie dat die alleen loopt als de current extern onder de 33 is. Van Nefit is het minimale 40, maar dat is hier niet nodig, het is warm genoeg ook een stuk daaronder.
Op dagen met negatieve stroomprijs gaat een andere automatie die zoveel mogelijk opwarmt doordat dan de uitschakeltemperatuur hoger is. En regelmatig desinfectie niet te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
hackbard schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Precies, als je een huis met veel beton en vloerverwarming hebt doet hij er echt wel even over om af te koelen. Dan stuur je in de goedkope uren iets warmer water door de vloer en in de dure uren zet je de WP uit. Niemand die het zal merken. SWW kan op hetzelfde principe, maar is inderdaad wel lastiger omdat je vaak niet zo veel buffer hebt en koud douchen een stuk negatiever ervaren word vaak dan een ruimtetemperatuur die 0.5 graad afwijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Onder welke condities schakelt de warmtepomp van verwarming naar koelbedrijf? Ik zie mijn HP de laatste weken enkele keren heen en weer schakelen maar ik heb niet direct door welke input parameters hiertoe leiden.

Er lijkt een relatie te zijn met de buiten temperatuur, maar er is nog iets anders van invloed, want niet elke keer bij hoge buitentemperatuur gaat de hp in koelbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JackBol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:46:
Onder welke condities schakelt de warmtepomp van verwarming naar koelbedrijf? Ik zie mijn HP de laatste weken enkele keren heen en weer schakelen maar ik heb niet direct door welke input parameters hiertoe leiden.

Er lijkt een relatie te zijn met de buiten temperatuur, maar er is nog iets anders van invloed, want niet elke keer bij hoge buitentemperatuur gaat de hp in koelbedrijf.
Omschakeling verwarmen/koelen staat beschreven in technisch bulletin 53: https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
JackBol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:46:
Dauwpunt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jaapzb schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:51:
[...]

Omschakeling verwarmen/koelen staat beschreven in technisch bulletin 53: https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6
Perfect! Ik had dit document al ooit gezien maar kon het niet meer terugvinden.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboy02
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 10:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/304VPZlIlvb4UKxUyByBbBwJPlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAPF1i3lk08UjtSf5xQdZ70Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqueVxj0n-fL-25mtrKVZdcpaC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fd2raF3yc04atQdU19H4daZe.jpg?f=fotoalbum_large

Recentelijk heb ik een easycontrol thermostaat ter vervanging van de 1010h geplaatst
Nu zie ik voor het energieverbruik toch wel hele verschilende waardes wat moet ik hiervan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
cowboy02 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Recentelijk heb ik een easycontrol thermostaat ter vervanging van de 1010h geplaatst
Nu zie ik voor het energieverbruik toch wel hele verschilende waardes wat moet ik hiervan maken
Ik weet niet hoe je dat verbruik meet maar ik zou de bovenste voor nu meer vertrouwen
Dat verbruik 164 kwh is eerder voor de winter
Het beste om je kWh verbruik te monitoren is een aparte kWh meter te plaatsen :)
Bevoorbeeld eentje van Homewizard
Dit klopt in ieder geval niet en kun je dus niet vertrouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 22:19

spok9

Groen...

Een hele praktische vraag: volgende week komt een monteur van Bosch een internetmodule plaatsen. Vinden die er wat van als ze een BBQKees kastje tegenkomen? Kan ik die beter even weghalen?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
spok9 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:55:
Een hele praktische vraag: volgende week komt een monteur van Bosch een internetmodule plaatsen. Vinden die er wat van als ze een BBQKees kastje tegenkomen? Kan ik die beter even weghalen?
Mijn monteur wordt altijd enthousiast als hij hem ziet. Ik vraag ze wel om geen standaard instelling terug te zetten als ze servicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Is toch jouw warmtepomp? Of huur je hem van Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Vinden ze geen probleem.

Maar toen de monteur zijn laptop ging aansluiten om de WP te testen / uit te lezen was er wel een conflict met de BBQKees op de EMS bus. De BBQKees hebben we toen losgemaakt en toen kon de monteur zijn werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

jaapzb schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Is toch jouw warmtepomp? Of huur je hem van Bosch?
Nee maar het duidt er wel op dat ik hem open heb gemaakt, geen idee of dat een probleem is. Zo te lezen aan jullie reacties niet dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowboy02
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 10:53
Ik weet niet hoe je dat verbruik meet maar ik zou de bovenste voor nu meer vertrouwen
Dat verbruik 164 kwh is eerder voor de winter
Het beste om je kWh verbruik te monitoren is een aparte kWh meter te plaatsen :)
Bevoorbeeld eentje van Homewizard
Dit klopt in ieder geval niet en kun je dus niet vertrouwen
Dit komt uit de "homecom" app van Bosch zelf
De andere van de easycontrol app van Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 21:57
cowboy02 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:43:
[...]
Dit komt uit de "homecom" app van Bosch zelf
De andere van de easycontrol app van Bosch
Die 164 kWh lijkt me realistischer als je de WP ook voor warmwater gebruikt.
Bij mij zit er een veel kleiner verschil in de waarden tussen de HomeCom app en de EasyControl app (resp. 153,3 en 137 kWh). Ik weet niet of de EasyControl app ook de bijverwarming meerekent, dat is bij mij ook nog 13 kWh (wekelijks legionella desinfectie run) en lijkt dan het verschil grotendeels te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:52
Wat wel opvalt is dat je elke dat een groot deel “bijverwarming” hebt, zie die donkerblauwe delen in je staafdiagram van HomeCom. Ik zie dat bij mij alleen op de dagen van een legionella run.

Ook bij mij was de Bosch monteur juist enthousiast over de BBQ Kees. Volgens hem kon je daarmee veel meer uitlezen dan met de Bosch internetmodule.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 14:19
De monteur die ik op bezoek had stond met zijn oren te klapperen toen ik hem HomeAssistant liet zien met de grafieken van de gegevens uit de BBQ Kees. Bij Nefit zullen ze het ook wel door hebben dat de gemiddelde 'professionele' installateur niet de tijd en kennis heeft om dit soort systemen te optimaliseren.

Welke extra functionaliteit verwacht je van de IP Module ?

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
cowboy02 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 00:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik het goed zie laat je bovenste screenshot alleen het warmtepomp verbruik zien en het onderste screenshot warmtepomp + elektrische element. Zo te zien wordt je elektrische element veel gebruikt voor het warm water, staat de instelling van de water temperatuur misschien erg hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

ajaboot schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:11:
[...]

De monteur die ik op bezoek had stond met zijn oren te klapperen toen ik hem HomeAssistant liet zien met de grafieken van de gegevens uit de BBQ Kees. Bij Nefit zullen ze het ook wel door hebben dat de gemiddelde 'professionele' installateur niet de tijd en kennis heeft om dit soort systemen te optimaliseren.

Welke extra functionaliteit verwacht je van de IP Module ?
Via de HomeCom app m'n vakantieperiode instellen? 8)

Zonder gekkigheid: de belangrijkste feature voor mij is dat je aan de Internetmodule ook een nieuwe draadloze thermostaat kan koppelen (en ook slimme radiatorknoppen trouwens). Ik heb geen bedrade thermostaat in de woonkamer en hiermee kan ik alsnog toch ruimte invloed op de stooklijn toevoegen.

Hoewel mijn stooklijn gemiddeld genomen prima is nu, is de invloed van ochtendzon bij mij nogal een grote factor (brede glazen pui), hetzelfde geldt voor wind uit een bepaalde hoek (hoekwoning).

Vooral die invloed van de zon komt verrassend vaak voor. Dus met de ruimte invloed hoop ik in ieder geval de warmtepomp wat te temperen als de zon schijnt, dat scheelt weer energie :)

Edit: en die module krijg ik dus gratis nageleverd, ik heb daar zelf contact voor opgenomen met Nefit :)

[ Voor 3% gewijzigd door spok9 op 31-05-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
Weet iemand waar de Modulatie Verwarmingspomp kan worden ingesteld?

In rust staat die hier op 10%. Veel te hoog. Kost ca 1kwh per dag.
Bovendien staat de externe pomp op de buffer ook permanent aan.
Kan in de zomer niet alles uitzetten omdat wellicht koeling nodig is

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:53:

Hier gebruik de WP en pomp in totaal 15 W. De instelling staat op automatisch, dus nu staat deze in zomerstand en is de WP in een soort standby stand. Als deze zou moeten koelen dan gaat dat automatisch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:25
PieterL schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:53:

ik weet niet of het hetzelfde is bij alle verschillende types, maar bij de Mono loopt de circulatiepomp van de warmtepomp (dat is dus niet de CV-circulatiepom), op 10% idd. Maar gezien dit een moderne laag vermogen pomp is kost dat zeer weinig.

volgens mij kun je dit nergens instellen (maar ik zou ook graag weten als dat wel zo is...)

Het vermogen van de [ Binnenunit inclusief circulatiepomp + Buitenunit ] meet ik en kosten zo'n 350Wh per dag. Hieronder de meet grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkgEb_PUhN15wN4XUPgxfXQjhN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3lh8QKNJYdq3f5i6mOf5G8Hd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 01-06-2024 22:46 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De piekjes zijn overigens niet van de pomp maar is verbruik van het warm houden van de compressor (bij mijn hybride 7400i mono iig, bron: Nefit TD). Kost mij 600Wh per dag.

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 02-06-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 13:22
Dag Allemaal.

Een storing H01/5266 (zie bijlage).
Alarm Z!, printplaat niet verbonden.

Storing is ontstaan op het moment dat (01-06-2024, 14.14 uur) de stroomvoorziening onderbroken is.

Inmiddels het ik een reset uitgevoerd richting oorspronkelijke instellingen (02-06-2024, 9.02 uur).

Iemand tips, ervaring?

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDJVQ3TGpEI1T8s5rXuwGDOGf_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sxFKxJxZfMBGBBHGdrIWd0c.jpg?f=fotoalbum_large

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirkr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:28
Even goed kijken of eerst de buitenunit aan staat.
Buitenunit moet eerst aan en dan de binnenunit. Als de melding blijft even controleren of de zekering in de buiten unit nog goed is.

Bij mij was na een stroomstoring in de buiten unit de zekering kapot en bleef deze melding. Na vervanging van de zekering was het probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
vladimirkr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:09:
Even goed kijken of eerst de buitenunit aan staat.
Buitenunit moet eerst aan en dan de binnenunit. Als de melding blijft even controleren of de zekering in de buiten unit nog goed is.

Bij mij was na een stroomstoring in de buiten unit de zekering kapot en bleef deze melding. Na vervanging van de zekering was het probleem weg.
Vlad, dank je wel.

Beide units staan nu aan.
Helpt het om ze beide uit te zetten en dan eerst de buitenunit aan en dan de binnenunit?

En waar vind ik die zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirkr
Inderdaad eerst de buiten unit. De zekering zit bovenop bij de buitenunit. Dus dan eerst de zijkant en dan de bovenklep er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
vladimirkr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:10:
Inderdaad eerst de buiten unit. De zekering zit bovenop bij de buitenunit. Dus dan eerst de zijkant en dan de bovenklep er af.
Dus nu.
Binnen en buiten de stroom eraf/ stekker er uit?
Wat eerst bij afschakeling binnen of buiten?

Is dat een 250 V, 25 A Van de hoofdprintplaat?

Kan een leek (ik dus) dat zelf?

[ Voor 14% gewijzigd door RobEppink op 02-06-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladimirkr
Uitschakel volgorde maakt niet uit. Dan eerst de buitenunit aan, even kap eraf om te kijken of deze echt aan staat. Aan je storing te merken gaat deze niet aan. Dus zodra de binnenunit aan gaat komt de storing er direct weer in.

Dan weet je zeker dat de buitenunit niet aan gaat. Even bovenkant bij de buitenunit er af. Zit als goed is een 250v 16a zekering bovenop. Die kan je zo verwijderen. Wel zorgen dat de binnen en buitenunit spanningsloos zijn. En na vervanging buitenunit eerst opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
vladimirkr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:53:
Uitschakel volgorde maakt niet uit. Dan eerst de buitenunit aan, even kap eraf om te kijken of deze echt aan staat. Aan je storing te merken gaat deze niet aan. Dus zodra de binnenunit aan gaat komt de storing er direct weer in.

Dan weet je zeker dat de buitenunit niet aan gaat. Even bovenkant bij de buitenunit er af. Zit als goed is een 250v 16a zekering bovenop. Die kan je zo verwijderen. Wel zorgen dat de binnen en buitenunit spanningsloos zijn. En na vervanging buitenunit eerst opstarten.
Vlad.

Reuze bedankt.
Ik wacht even een zonovergoten dag af en ga ermee aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vladimirkr
Weet wel dat je buitenunit nu dus niks doet en alles met het elektrische element wordt opgrlost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
vladimirkr schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:42:
Weet wel dat je buitenunit nu dus niks doet en alles met het elektrische element wordt opgrlost
Vlad.
Het lijkt erop, dat de geadviseerde herstart de zaak heeft opgelost.

Vanochtend bij 13d buiten ging de WP een 1/2 uurtje a.d. slag.
Een output van 3.2 kw een aanvoertemp van 28d.
Lijkt allemaal o.k..

Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
The Legend schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:21:
De piekjes zijn overigens niet van de pomp maar is verbruik van het warm houden van de compressor (bij mijn hybride 7400i mono iig, bron: Nefit TD). Kost mij 600Wh per dag.
Zijn deze piekjes specifiek voor een hybride 7400i mono, bij mijn full-electric 7400i mono komen deze piekjes niet voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik denk dat ze bij een full electric niet opvallen omdat je ook je SWW verwarmt met de compressor. Wat is jouw idle verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 22:25
Nous112 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:58:
[...]

Zijn deze piekjes specifiek voor een hybride 7400i mono, bij mijn full-electric 7400i mono komen deze piekjes niet voor
Die grafiek is wel van een full electric: een enviline 9 ES, MAAR: ik verwarm daar geen SWW mee, dus ik zie dat idd. Tevens heb je een nauwkeurige stroom monitor nodig (die er standaard niet in zit: ik heb zelf een Shelly PM toegevoegd)
standby gebruik is ~10W, die piekjes zijn 50W er bij.

Interessante gedachte dat dat voor de pomp verwarming is: daar was ik nog niet opgekomen. Het is zeker buiten temperatuur gecorreleerd: zie plot vanacht (7-juni) bijv: (compressor is niet aangeweest) Je kunt duidleijk zien dat ie smorgens op het koudste punt met wat vertraging veel meer van die piekjes is gaan geven idd. (het was 8 graden om 6 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVEbyv6-tgKr6lL7i9I-xiz_-XQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zjx2T3ToHNVfA8omuZurQu1h.png?f=fotoalbum_large

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Hier geen piekjes bij mijn enviline 9kw split. Steady 14.5W met een nauwkeurige tussenmeter en geen SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soverbeeke
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-07-2024
We hebben sinds 4 jaar een Enviline MonoBlock en een vloerverwarming met Danfoss Icon regeling. Op een of andere manier heeft het systeem nooit helemaal goed gewerkt en is er altijd wel een verdeler met een error of de unit die aanslaat zonder duidelijke aanleiding (met bijbehorend stroomverbruik tot gevolg.

Onze installateur van de installatie komt niet meer langs en geeft aan niet langer met Danfoss te werken (vanwege de vele problemen samen met de unit). Andere installateurs zijn met de hoeveelheid klussen die ze krijgen niet genegen om een installatie van een ander te finetunen rondom onze woonplaats Wageningen.

Hier op het forum al veel gelezen maar dit is me toch iets te hoog gegrepen. Iemand een tip hoe je aan een Enveline / Danfoss expert komt als je geen installateur kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
soverbeeke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:49:
We hebben sinds 4 jaar een Enviline MonoBlock en een vloerverwarming met Danfoss Icon regeling. Op een of andere manier heeft het systeem nooit helemaal goed gewerkt en is er altijd wel een verdeler met een error of de unit die aanslaat zonder duidelijke aanleiding (met bijbehorend stroomverbruik tot gevolg.

Onze installateur van de installatie komt niet meer langs en geeft aan niet langer met Danfoss te werken (vanwege de vele problemen samen met de unit). Andere installateurs zijn met de hoeveelheid klussen die ze krijgen niet genegen om een installatie van een ander te finetunen rondom onze woonplaats Wageningen.

Hier op het forum al veel gelezen maar dit is me toch iets te hoog gegrepen. Iemand een tip hoe je aan een Enveline / Danfoss expert komt als je geen installateur kan vinden?
Je kunt Nefit bellen
En dan naar een installateur in je buurt vragen
Of via de installateur die niet meer wil langskomen vragen
of die een Nefit monteur kan laten komen ( dan kost het niks namelijk)
Om het probleem opgelost te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
soverbeeke schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:49:

Of Nefit uw probleem met deze probleemomschrijving gaat oplossen vraag ik me sterk af. Men zal naar Danfoss verwijzen of (meest logisch) naar de installateur die het geheel geïnstalleerd heeft. Het feit dat ze het merk inmiddels niet meer installeren lijkt me geen valide reden om 'niet meer te komen'. Maar dat terzijde.

Wellicht dat u toch zelf enigszins onderzoek moet doen; mijn eerste vraag zou zijn: op welke wijze regelt uw Danfoss zone-regeling?

Ikzelf heb al jarenlang een Honeywell zoneregeling waarbij deze NIETS rechtstreeks met de warmtepomp communiceert. De warmtepomp houdt alleen maar een pot water warm (het buffervat), en de zone-regeling zet zones open en dicht op basis van uw temperatuurinstellingen voor die betreffende zones. Wanneer geen enkele zone warmte 'vraagt' dat wordt de secundaire pomp (die dus het water het hele huis rondpompt) uit gezet door de zone-regeling.

Het water in het buffervat bereikt vervolgens al snel een bepaalde temperatuur (er wordt immers geen warmte meer naar kamers getransporteerd) waardoor de warmtepomp vervolgens ook uit zal gaan.

Kunt u bepalen of dat bij u ook zo geïnstalleerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Sinds afgelopen zaterdag valt de groep in de meterkast uit, tijdens het desinfectieprogramma. Op dat moment draait de desinfectie ongeveer een half uur en is het opgenomen vermogen 2 kW.

Waar moet ik aan denken? Kortsluiting in een verwarmingselement?

Ik heb een Enviline Tower met ingebouwde boiler. Is geïnstalleerd in 2019.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Joris748 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:33:
Sinds afgelopen zaterdag valt de groep in de meterkast uit, tijdens het desinfectieprogramma. Op dat moment draait de desinfectie ongeveer een half uur en is het opgenomen vermogen 2 kW.

Waar moet ik aan denken? Kortsluiting in een verwarmingselement?

Ik heb een Enviline Tower met ingebouwde boiler. Is geïnstalleerd in 2019.
Kan overbelasting of kortsluiting zijn.
Wanneer het herhaaldelijk optreedt is dit een zaak voor uw elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Heeft hier iemand al eens de anode in de 200 of 300 liter boiler (laten) vervangen? Had er mijn installateur op geattendeerd dat deze om de zoveel jaar vervangen zou moeten worden, maar hij zou navragen bij Nefit of dit eigenlijk wel nodig is (maar waarom stoppen ze er anders een anode in?)
De boiler is nu zo'n 4.5 jaar oud.

[ Voor 7% gewijzigd door Pompadour op 13-06-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Pompadour schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 18:49:
Heeft hier iemand al eens de anode in de 200 of 300 liter boiler (laten) vervangen? Had er mijn installateur op geattendeerd dat deze om de zoveel jaar vervangen zou moeten worden, maar hij zou navragen bij Nefit of dit eigenlijk wel nodig is (maar waarom stoppen ze er anders een anode in?)
De boiler is nu zo'n 4.5 jaar oud.
Boiler met opofferings anode moet elke 2 jaar gecontroleerd worden begreep ik, en indien nodig vervangen.

Er zijn ook electrische anodes die je niet meer hoeft te vervangen maar ik heb er nog geen kunnen vinden die op mijn nefit HR300 past.

Overigens denk ik dat het zelf ga doen aangezien nefit 175+ euro vraagt voor een anode (en dan nog de werkzaamheden) terwijl ze te krijgen zijn voor <40 euro en het niet heel ingewikkeld lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Dat is ook mijn idee. In Duitsland dezelfde originele anode te krijgen voor nog geen €100. Eenmalige aanschaf van een passende dop (weet alleen niet welke maat, 27mm past niet in ieder geval, 32mm?). Teflon tape heb ik al. Op YouTube genoeg voorbeelden van hoe zo’n anode te installeren (eigenlijk niet veel meer werk dan een bout in- en uitdraaien).
Zou zelf liefst ook de anode vervangen door een elektrische om er voor eens en voor altijd vanaf te zijn (waarom bedenkt Nefit dit zelf niet, of is dit onderdeel van het verdienmodel?)

[ Voor 11% gewijzigd door Pompadour op 15-06-2024 21:56 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 105 Laatste