Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:38
Joris748 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:33:
Sinds afgelopen zaterdag valt de groep in de meterkast uit, tijdens het desinfectieprogramma. Op dat moment draait de desinfectie ongeveer een half uur en is het opgenomen vermogen 2 kW.

Waar moet ik aan denken? Kortsluiting in een verwarmingselement?

Ik heb een Enviline Tower met ingebouwde boiler. Is geïnstalleerd in 2019.
Vandaag een diagnosetest uitgevoerd: 1 van de elementen veroorzaakt kortsluiting. Zodra deze ingeschakeld wordt, valt de krachtgroep uit. Volgens de monteur heeft hij dit 1x eerder meegemaakt, bij een warmtepomp die een tijd alleen op het electrische element gedraaid heeft. Laat onze warmtepomp dit ook een tijd gedaan hebben, door een installatiefout.

Aangezien de 3 elementen in 1 onderdeel zitten, worden ze allemaal uitgewisseld. Gelukkig nog net binnen de 5 jaar garantie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 10:09
Goedemorgen,

Ik heb eindelijk home assistant aan de praat op de raspberry.

Nu zou ik graag een mooi dashboard willen hebben waarin ik de belangrijkste parameters kan zien.
Nu ben ik een leek met home assistant en heb nog nooit een dashboard gemaakt.

Zou iemands zijn dashboard met mij willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25
Buis07 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:28:
Goedemorgen,

Nu zou ik graag een mooi dashboard willen hebben waarin ik de belangrijkste parameters kan zien.

en ik neem aan dat je iets voor een warmtepomp zoekt? welke? aangesloten via ESP2EMS ?

ik ben er ook al en tijd mee bezig: mooi dashboard zoek ik ook nog.. maar hangt er erg vanaf wat je wil zien. Tevens zijn de enities behoorlijk verschillend per pomp-type (mono/split etc)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:02
Buis07 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:28:
Goedemorgen,

Ik heb mijn Dashboard zo gemaakt
Thermostaat is een custom thermostaat card die heb ik via HACS heb gedownload (heet : Simpel thermostaat)
Als je onder of boven de 15 drukt kun je de thermostaat hoger of lager zetten
De rest is standaard van Home Assistant behalve het middelste plaatje van de warmtepomp
Die moet je met een picture_elements kaart maken en is moeilijk als je net begint met Home Assistant
De meeste gegevens/ sensoren komen van het BBQKEES kastje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghm7860IQmIpJ6iL1ejBGzD8lk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pP7teeH463lF9eB4oS4MaeTY.png?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Joris748 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Aangezien de 3 elementen in 1 onderdeel zitten, worden ze allemaal uitgewisseld. Gelukkig nog net binnen de 5 jaar garantie.
Hoe heb je 5 jaar garantie gekregen? Mijn installateur en Nefit wilden op het moment van installeren in 2021 niet verder gaan dan 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
HOE MAAK IK GEBRUIK VAN DE KOEL-STAND?

Bij installatie van de tweede warmtepomp vorig najaar heb ik bij beide installaties zo'n 1010H thermostaat laten installeren, puur en alleen om van koeling gebruik te gaan maken. Verder worden die helemaal niet gebruikt omdat ik altijd zonder ruimte-invloed op WAR stook.
Nu wordt er warm weer voorspeld en ondanks dat het nog lang niet nodig is wilde ik vanochtend de koeling eens proberen. Nu heb ik bij zomer-winter omschakeling de stand 'continue zomer' aangeklikt en de temperatuur helemaal omlaag gedraaid naar 5 graden. Er gebeurt niks, bij geen van beide. Niet op optimaal, niet op klokprogramma.
Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:25
de telegraaf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:51:

Bij installatie van de tweede warmtepomp vorig najaar heb ik bij beide installaties zo'n 1010H thermostaat laten installeren, puur en alleen om van koeling gebruik te gaan maken. Verder worden die helemaal niet gebruikt omdat ik altijd zonder ruimte-invloed op WAR stook.
Nu wordt er warm weer voorspeld en ondanks dat het nog lang niet nodig is wilde ik vanochtend de koeling eens proberen. Nu heb ik bij zomer-winter omschakeling de stand 'continue zomer' aangeklikt en de temperatuur helemaal omlaag gedraaid naar 5 graden. Er gebeurt niks, bij geen van beide. Niet op optimaal, niet op klokprogramma.
Bij mij was het probleem de condenssensor op de leiding bij de binnenunit. Deze heeft nefit losgekoppeld en toen ging hij vrolijk koelen. Daarmee haal je de condensbeveiliging van de leidingen af, dus is op eigen risico. Maar bij mij is dat tot nu toe geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior

Als je net overschakelt heb je eerst temaken met de timer
Daarna is het draaien aan je thermostaat en de warmtepomp zal gelijk starten
Tenminste zo werkt het hier met continu koelen :)
ik gebruik niet de zomer of winter stand

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 16:53
Ik had bij mij het probleem dat die condens sensor contant ervoor zorgde dat de koelrun afsloeg. Dit was ook terecht, want de leiding werd veel te koud (ik meet ca 11 graden, terwijl hij ingesteld staat op 18 graden als ondergrens). Na een hoop uitzoeken lijkt het probleem in de EasyControl smart radiator valves te zitten. Deze zitten in elke kamer en op de toevoer naar de vloerverwarming op de BG. De laatste valve is gekoppeld aan de EasyControl, die in de woonkamer hangt.

Als ik nu de Easycontrol op koelen zet, dan springt de koeling op de WP aan. De smart thermostaatknoppen gaan/blijven echter uit, ik vermoed omdat die nog als ouderwetse thermostaat denken dat het warm genoeg is in de betreffende ruimte, en dus dicht gaan ipv open. Lekker smart dus….

Als workaround heb ik nu de thermostaat losgekoppeld van de ruimte in de app, vervolgens de vloerverwarming valve op 30 graden gezet, zodat ie helemaal opendraaid. Daarna de batterij eruit. Zodat ie gewoon open blijft in de zomer. Daarna werkt het koelen wel redelijk. Runs zijn redelijk kort, maar de boel condenseert in ieder geval niet meer.

Vind het wel gek dat ze de Easycontrol aanbieden als een oplossing waar je mee kan koelen, maar vervolgens de smart radiator valves die je erbij kan kopen dit blijkbaar niet snappen. Hadden ze er wel bij mogen zeggen.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Dank voor de antwoorden, echter bij mij zijn die condenssensoren helemaal niet geïnstalleerd; "geeft alleen maar problemen" volgens de installateur afgelopen najaar.

Ik zie bij diagnose dat de aanvoerstreeftemperatuur, welke temperatuur ik ook instel op de 1010, zowel bij continue zomer als automatisch omschakelen, bij de oudere wp op 0,0 blijft staan, en de nieuwe op 'uit'.

Komt een van jullie dat bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:24:
Dank voor de antwoorden, echter bij mij zijn die condenssensoren helemaal niet geïnstalleerd; "geeft alleen maar problemen" volgens de installateur afgelopen najaar.

Ik zie bij diagnose dat de aanvoerstreeftemperatuur, welke temperatuur ik ook instel op de 1010, zowel bij continue zomer als automatisch omschakelen, bij de oudere wp op 0,0 blijft staan, en de nieuwe op 'uit'.

Komt een van jullie dat bekend voor?
Heb je aan deze punten voldaan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWqJ3mR35JbKOfMp0bh9GmEgBww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GI9ZBRWJxnfW1Ohd1gJDlkPF.jpg?f=fotoalbum_large
Dus buiten moet het 1 uur minimaal 24 graden zijn (moet de warmtepomp dus zelf meten )
Dan het eerste 1 uur na standbij en dan een halfuur standaard wacht tijd en dan pas wordt het Koelen vrijgegeven
Voor de totale tijd reken ik zelf met 2 uur na het omzetten naar continu koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Willem senior schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:56:
[...]

Heb je aan deze punten voldaan [Afbeelding]
Dus buiten moet het 1 uur minimaal 24 graden zijn (moet de warmtepomp dus zelf meten )
Dan het eerste 1 uur na standbij en dan een halfuur standaard wacht tijd en dan pas wordt het Koelen vrijgegeven
Voor de totale tijd reken ik zelf met 2 uur na het omzetten naar continu koeling
Dit lijkt me het procedé dat de installatie doorloopt wanneer automatisch omschakelen aangevinkt is, ipv 'continue zomer'. Ik wil echter 'continue zomer' gaan gebruiken; er moet alleen maar gekoeld worden en nooit schakelen tussen verwarmen en koelen.

Of heb ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:30:
[...]

Dit lijkt me het procedé dat de installatie doorloopt wanneer automatisch omschakelen aangevinkt is, ipv 'continue zomer'. Ik wil echter 'continue zomer' gaan gebruiken; er moet alleen maar gekoeld worden en nooit schakelen tussen verwarmen en koelen.

Of heb ik het verkeerd?
Omdat je de warmtepomp nu zelf omschakelen heb je de eerste keer die wacht tijd van 2 uur
Daarna niet meer
Heb nog een stukje je gekopieerd
Het gaat na de wacht tijd om dat stukje regeling dan kun je dus blijven koelen als je op continu koelen of ik denk ook de zomerstand gebruikt en de warmtepomp daar op laat staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tWVmHbv4H4eK5lvHJnSw8KVh9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSxDsMcrxhhMkSj2TdVROdCE.jpg?f=fotoalbum_large
In de TS kun je het zelf downloaden en nalezen
Zie dit stukje van het Technisch-Bulletin-53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4SOpI7Pf61yAQrz_3zQnf2UFVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axwyusNeWVDPMIpx4VL8jCc2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Willem senior op 23-06-2024 17:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 21:57
Bij installatie van de tweede warmtepomp vorig najaar heb ik bij beide installaties zo'n 1010H thermostaat laten installeren, puur en alleen om van koeling gebruik te gaan maken.
“Continue zomer” doet volgens mij niks voor koelen, zorgt er enkel voor dat verwarming EN koelen niet inschakelt (volledig uitschakelen WP). Als je de WP geforceerd wilt laten koelen moet je hem op “continue koelen” zetten.
Bij mij werkt koelen nu prima, in automatisch bedrijf, vooral sinds ik de 1010H vervangen heb door de EasyControl (mogelijkheid om luchtvochtigheidssensor uit te schakelen bij koelen). Die luchtvochtigheidsbewaking is veel te conservatief vind ik, zorgde er regelmatig voor dat ie wel in koelstand schakelde (❄️ symbool) maar de compressor niet draaide.
Ik laat hem zelf al inspringen bij 23 graden buitentemperatuur (lager kan niet).

[ Voor 7% gewijzigd door Pompadour op 23-06-2024 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
Pompadour schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:57:
[...]

“Continue zomer” doet volgens mij niks voor koelen, zorgt er enkel voor dat verwarming EN koelen niet inschakelt (volledig uitschakelen WP). Als je de WP geforceerd wilt laten koelen moet je hem op “continue koelen” zetten.
Bij mij werkt koelen nu prima, in automatisch bedrijf, vooral sinds ik de 1010H vervangen heb door de EasyControl (mogelijkheid om luchtvochtigheidssensor uit te schakelen bij koelen). Die luchtvochtigheidsbewaking is veel te conservatief vind ik, zorgde er regelmatig voor dat ie wel in koelstand schakelde (❄️ symbool) maar de compressor niet draaide.
Ik laat hem zelf al inspringen bij 23 graden buitentemperatuur (lager kan niet).
Nu heb ik al 6 jaar een Nefit warmtepomp en ben ik nog steeds stom genoeg om die 'continue koelen' optie niet te zien omdat ik niet naar beneden scroll 8)7
Ik heb ze beide nu op 'continue koelen' gezet' en nu staat er wél een temperatuur bij streeftemp (16 en 18 graden). Ze slaan (nog?) niet aan maar dat zou kunnen omdat de buitentemperatuur inmiddels naar 22 gezakt is. Of is die ondergrens van 24 alleen bij de automatische stand?
Ik wacht even af wat er gebeurt, bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pompadour
Ik dacht (maar weet niet zeker) dat ie bij continue koelen niet naar de buitentemperatuur kijkt. Er zit sowieso een vertraging op van minimaal een uur (minimale instelling) voordat de compressor aanslaat. Als ie dan nog niet aanslaat is de kans groot dat de luchtvochtigheidsbewaking koelen tegen houdt.

[ Voor 19% gewijzigd door Pompadour op 23-06-2024 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
Pompadour schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:58:
Ik dacht (maar weet niet zeker) dat ie bij continue koelen niet naar de buitentemperatuur kijkt. Er zit sowieso een vertraging op van minimaal een uur (minimale instelling) voordat de compressor aanslaat. Als ie dan nog niet aanslaat is de kans groot dat de luchtvochtigheidsbewaking koelen tegen houdt.
Ze zijn allebei aangeslagen :) .
Wat is een gebruikelijke aanvoertemperatuur? Ik zie nu 17 aanvoerstreeftemp, waarbij de thermostaat op de laagste waarde van 5 staat.
Is dat ongeveer gebruikelijk bij koelen? En hoe zou ik die aanvoer eventueel nog lager kunnen krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:55:
[...]

Ze zijn allebei aangeslagen :) .
Wat is een gebruikelijke aanvoertemperatuur? Ik zie nu 17 aanvoerstreeftemp, waarbij de thermostaat op de laagste waarde van 5 staat.
Is dat ongeveer gebruikelijk bij koelen? En hoe zou ik die aanvoer eventueel nog lager kunnen krijgen?
In het cv menu kun je deze aanvoerstreeftemperatuur instellen
Ik heb deze op 16 graden staan
als het vochtiger in huis wordt stelt de thermostaat/warmtepomp vanzelf deze temperatuur omhoog
Maar 17 a 18 graden is Advies Nefit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
Ik heb de aanvoerstreeftemperatuur op 17 graden staan. Helaas zijn mijn leidingen niet geïsoleerd en is de garage waar de warmtepomp staat iets te goed geïsoleerd en te weinig geventileerd waardoor de luchtvochtigheid daar wel eens vrij hoog wordt. Hierdoor wordt dan de condenssensor getriggerd bij condens op de aanvoerleiding met storing A01/5294.
Daarom ook de marge voor dauwpunt nu op 3K staan i.p.v. 2K.
Net als met verwarmen moet je hier ook een beetje met de parameters experimenteren om de ideale settings te krijgen voor jouw specifieke situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Pompadour op 23-06-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Pompadour schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:39:
Ik heb de aanvoerstreeftemperatuur op 17 graden staan. Helaas zijn mijn leidingen niet geïsoleerd en is de garage waar de warmtepomp staat iets te goed geïsoleerd en te weinig geventileerd waardoor de luchtvochtigheid daar wel eens vrij hoog wordt. Hierdoor wordt dan de condenssensor getriggerd bij condens op de aanvoerleiding met storing A01/5294.
Daarom ook de marge voor dauwpunt nu op 3K staan i.p.v. 2K.
Net als met verwarmen moet je hier ook een beetje met de parameters experimenteren om de ideale settings te krijgen voor jouw specifieke situatie.
Ik heb geen condenssensoren, en ze zijn beide afgeslagen na even gedraaid ter hebben. Relatieve vochtigheid 53 en 54%, wat ik niet hoog vind.
Hoe werkt die marge voor dauwpunt? Ik had die juist op 1 gezet ipv 2K, met de gedachte dat ie dan dichter bij het berekende dauwpunt zou gaan koelen, met andere woorden verder zou zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:49:
[...]

Ik heb geen condenssensoren, en ze zijn beide afgeslagen na even gedraaid ter hebben. Relatieve vochtigheid 53 en 54%, wat ik niet hoog vind.
Hoe werkt die marge voor dauwpunt? Ik had die juist op 1 gezet ipv 2K, met de gedachte dat ie dan dichter bij het berekende dauwpunt zou gaan koelen, met andere woorden verder zou zakken.
Het nieuwe advies is 2K was 3k voor koeling
En volgens mij is het dan net als verwarmen gaat de warmtepomp over zijn aanvoerstreeftemperatuur
Dan slaat deze na de hysterese instelling af dus daar kun je mee spelen
Ik gebruik de Thermal Comfort integratie in home assistant om het dauwpunt te berekenen in huis
Ik gebruik de temperatuur van de thermostaat en een losse Humidity sensor in de kamer daarvoor
En dan zie je dat de Nefit 1 graad hoger aangeef dan mijn sensor vandaar dat ik het koelen op 16 graden aanvoertemperatuur heb ingesteld
Misschien is dat wel te caliberen in de thermostaat maar daar het ik mij niet in verdiept
De Humidity meting is namelijk wel gelijk zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGlvopvO24ZZnLGtKPgJXQNBHI4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kKJcL0uqFll1grRVHWDHzjEb.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtjUmgFEAqFRpimtmdq37G6C9KE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QlqwLYeMTH3XnHlkNIo6yIdH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
de telegraaf schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:49:
[...]
Ik had die juist op 1 gezet ipv 2K, met de gedachte dat ie dan dichter bij het berekende dauwpunt zou gaan koelen, met andere woorden verder zou zakken.
Volgens mij kun je die setting voor Dauwpunt temp. versch. niet lager zetten dan 2K. Dus wellicht heb je nu een andere setting aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spamspam954
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-03 15:49
Iemand enig idee wat hier gaande is? Zaagtanden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSwHKwKE1LjuLPkTFhsOqLl6vlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sc8ETXgxz9l6Yiud5uk7DmtH.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds 4 dagen zie ik ineens zaagtanden, sinds installatie 1.5 jaar geleden heb ik dit nog nooit gezien. Weet iemand waar dit vandaan zou kunnen komen?
Dit betreft een 17kW Monoblock, zonder thermostaat, met een buffervat en een Buderus pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Pompadour schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:15:
[...]

Volgens mij kun je die setting voor Dauwpunt temp. versch. niet lager zetten dan 2K. Dus wellicht heb je nu een andere setting aangepast?
Je hebt gelijk, ik had 'm van 3 naar de minimum instelling van 2 gezet.
I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Spamspam954 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:00:

[Afbeelding]

Sinds 4 dagen zie ik ineens zaagtanden, sinds installatie 1.5 jaar geleden heb ik dit nog nooit gezien. Weet iemand waar dit vandaan zou kunnen komen?
Dit betreft een 17kW Monoblock, zonder thermostaat, met een buffervat en een Buderus pomp.
Gezien de compressor niet aan gaat tijdens het zaagtanden vermoed ik dat het iets te maken heeft met een cv-pomp die telkens aan/uit schakelt, of een zoneklep die ergens telkens open/dicht gaat. Heb je naregelingen?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
Spamspam954 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:00:

[Afbeelding]

Het lijkt een beetje op het probleem met de externe boiler waar een terugslagklep nodig is, zie openingspost. Kun je de dhw current extern temperature erbij plotten?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Nog even weer over het koelen, dat voor mij nieuw is. Ik merk dat het berekende dauwpunt de aanvoerstreeftemp bepaalt. Bij de Compress (hangt in een technisch ruimte) is dat 15, wat met de instelling 2K dauwpunt verschil tot een aanvoerstreeftemp van 17 leidt. Hierop slaat ie regelmatig (maar niet zo vaak) aan. OK voor nu.
De Enviline echter hangt in een bijkeuken waar vanochtend een droger even gedraaid heeft zodat de luchtvochtigheid iets hoger is (scheelt niet veel; 56 om 51), dit leidt tot een aanvoerstreeftemp van 18 graden waarmee de compressor precies 0 keer is aangeslagen vandaag. Kost niks maar je hebt ook niks dus.

Binnentemp beide ruimtes 23 graden.

Is dit allemaal normaal en te verwachten? Nu uiteraard niet nodig maar ik hoop dat bij warmer weer de installatie wel wat meer gaat doen. Ik denk niet veel omdat je niet om dat berekende dauwpunt heen kunt, maar zou ik eventueel nog iets kunnen doen om meer koeling te triggeren?

Zoals eerder gezegd heb ik geen condenssensors die eventueel de boel kunnen blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:55:
Nog even weer over het koelen, dat voor mij nieuw is. Ik merk dat het berekende dauwpunt de aanvoerstreeftemp bepaalt. Bij de Compress (hangt in een technisch ruimte) is dat 15, wat met de instelling 2K dauwpunt verschil tot een aanvoerstreeftemp van 17 leidt. Hierop slaat ie regelmatig (maar niet zo vaak) aan. OK voor nu.
De Enviline echter hangt in een bijkeuken waar vanochtend een droger even gedraaid heeft zodat de luchtvochtigheid iets hoger is (scheelt niet veel; 56 om 51), dit leidt tot een aanvoerstreeftemp van 18 graden waarmee de compressor precies 0 keer is aangeslagen vandaag. Kost niks maar je hebt ook niks dus.

Binnentemp beide ruimtes 23 graden.

Is dit allemaal normaal en te verwachten? Nu uiteraard niet nodig maar ik hoop dat bij warmer weer de installatie wel wat meer gaat doen. Ik denk niet veel omdat je niet om dat berekende dauwpunt heen kunt, maar zou ik eventueel nog iets kunnen doen om meer koeling te triggeren?

Zoals eerder gezegd heb ik geen condenssensors die eventueel de boel kunnen blokkeren.
Als je kijkt naar mijn plaatjes van gisteren met de 51% luchtvochtigheid en binnen temperatuur 23
Dan zou je kunnen koelen met een aanvoerstreeftemperatuur van 13 graden dat koelt je huis wel af 8)
En dan zal de warmtepomp ook eerder of meer aangaan op een dag
Vandaar dat ik die dauwpunt berekening gebruik om zo maximaal en toch redelijk veilig kan koelen zonder gelijk condens op de leidingen te krijgen
Ik heb wel de extra veiligheid door de 2 condens sensors op de leidingen 1 op de begane grond en een op de verdieping Die de warmtepomp uitschakelt eventueel
Als je die niet heb moet je het zelf goed in de gaten gaan houden
Als vaste instelling voor koeling heb ik 16 graden aanvoertemperatuur ingesteld en dat werkte vorig jaar goed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Willem senior schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:42:
[...]

Als je kijkt naar mijn plaatjes van gisteren met de 51% luchtvochtigheid en binnen temperatuur 23
Dan zou je kunnen koelen met een aanvoerstreeftemperatuur van 13 graden dat koelt je huis wel af 8)
En dan zal de warmtepomp ook eerder of meer aangaan op een dag
Vandaar dat ik die dauwpunt berekening gebruik om zo maximaal en toch redelijk veilig kan koelen zonder gelijk condens op de leidingen te krijgen
Ik heb wel de extra veiligheid door de 2 condens sensors op de leidingen 1 op de begane grond en een op de verdieping Die de warmtepomp uitschakelt eventueel
Als je die niet heb moet je het zelf goed in de gaten gaan houden
Als vaste instelling voor koeling heb ik 16 graden aanvoertemperatuur ingesteld en dat werkte vorig jaar goed _/-\o_
In die post zie ik dat je een losse luchtvochtigheidssensor gebruikt, die heb ik niet en moet het derhalve doen met wat de 1010H doorgeeft en wat de Enviline daar vervolgens uit berekent.

Maar hoe stel je een vaste aanvoertemp in? Ik zie zo snel niet waar dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:16:
[...]

In die post zie ik dat je een losse luchtvochtigheidssensor gebruikt, die heb ik niet en moet het derhalve doen met wat de 1010H doorgeeft en wat de Enviline daar vervolgens uit berekent.

Maar hoe stel je een vaste aanvoertemp in? Ik zie zo snel niet waar dat zou kunnen.
Vaste aanvoertemperatuur is het niet je stelt een minimale aanvoerstreeftemperatuur in ( in het cv menu )
Naar mate het vochtigheidspercentage oploopt zal de warmtepomp een hogere aanvoerstreeftemperatuur berekenen dat doet de warmtepomp automatisch voor je
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RD3oOxPrG8-5XyFIw7t29LZ-kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUuMZnGuTJRx8iKMwb8QxxuN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Willem senior schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:47:
[...]

Vaste aanvoertemperatuur is het niet je stelt een minimale aanvoerstreeftemperatuur in ( in het cv menu )
Naar mate het vochtigheidspercentage oploopt zal de warmtepomp een hogere aanvoerstreeftemperatuur berekenen dat doet de warmtepomp automatisch voor je
[Afbeelding]
Ah, okay die heb ik op 10 staan. Dus: bepalend voor de aanvoertemperatuur is het door de warmtepomp berekende dauwpunt. Wie die weet te manipuleren kan de aanvoertemperatuur bepalen.
Maar dat kan ik zéker niet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
de telegraaf schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:19:
[...]

Ah, okay die heb ik op 10 staan. Dus: bepalend voor de aanvoertemperatuur is het door de warmtepomp berekende dauwpunt. Wie die weet te manipuleren kan de aanvoertemperatuur bepalen.
Je kunt die wel manipuleren door er een 1010 thermostaat op te hangen dan is er geen dauwpunt berekening
Of een zakje met rijst om je thermostaat binden werkt ook 8)
Maar
10 graden zou ik niet doen de warmtepomp probeert daar namelijk dan naar toe te gaan (werken)
Dus als je redelijk safe wilt blijven zou ik niet lager gaan dan 15 graden je hebt namelijk ook geen condenssensoren die ingrijpen als het fout gaat
Daarom adviseert Nefit zelf om 17 / 18 graden in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spamspam954
jaapzb schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Gezien de compressor niet aan gaat tijdens het zaagtanden vermoed ik dat het iets te maken heeft met een cv-pomp die telkens aan/uit schakelt, of een zoneklep die ergens telkens open/dicht gaat. Heb je naregelingen?
Ja, goeie, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Ik heb een Robot Easy Flex regeling, elke ruimte heeft z’n eigen thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spamspam954
HansRemmerswaal schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Het lijkt een beetje op het probleem met de externe boiler waar een terugslagklep nodig is, zie openingspost. Kun je de dhw current extern temperature erbij plotten?
Zie plaatje van vandaag, incl. dhw current extern temp, vanmiddag boiler opgewarmd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFHjr66oMM_G5odPL79ckgp_fWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXMkjmdbkp1jEbeGHyjrEbF0.jpg?f=fotoalbum_large

Zaagtanden zijn voor nu verdwenen! Ik meen dat er een terugslagklep geïnstalleerd is, kan ik nu ff niet checken, we zijn een dikke week van huis.
Maar zou ik dan de zaagtanden de afgelopen 1.5 jaar niet eerder moeten zijn tegengekomen? Nog niet eerder gezien nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pompadour
Willem senior schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:37:
[...]
Je kunt die wel manipuleren door er een 1010 thermostaat op te hangen dan is er geen dauwpunt berekening
Bosch EasyControl thermostaat is nog beter. Daarbij kun je zelf kiezen of bij koelen rekening gehouden moet worden met luchtvochtigheid (in HomeAssistant zie ik dat de sensor dan wordt uitgeschakeld en de dauwpuntstemperatuur op -1 gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Spamspam954 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:28:
[...]

Zie plaatje van vandaag, incl. dhw current extern temp, vanmiddag boiler opgewarmd.

[Afbeelding]

Zaagtanden zijn voor nu verdwenen! Ik meen dat er een terugslagklep geïnstalleerd is, kan ik nu ff niet checken, we zijn een dikke week van huis.
Maar zou ik dan de zaagtanden de afgelopen 1.5 jaar niet eerder moeten zijn tegengekomen? Nog niet eerder gezien nl.
Nee, lijkt niet op het probleem met de boiler.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
de telegraaf schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:19:
[...]

De laatste BBQKees firmware heeft volgens mij de mogelijkheid van een virtuele thermostaat. Daarmee moet het wel lukken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tx-XvD0-hXFrn76GM73Kqb_8fAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYG4MbSDFiq7elYbeDCKrgGk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door HansRemmerswaal op 24-06-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Pompadour schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:56:
Zou zelf liefst ook de anode vervangen door een elektrische om er voor eens en voor altijd vanaf te zijn
Om nog even terug te komen op de anode in de boiler, ik heb deze elektrische anode gevonden voor vergelijkbare prijs als een gewone magnesium anode. Vervanging is dan eenmalig. Vraag blijft nog steeds open:
- is de huidige anode te verwijderen met een dopsleutel 32mm (kan iemand de maat bevestigen, mijn doppenset bevat niet zo’n grote dop, dus moet ik aanschaffen)
- is de schroefdraad G1 1/2”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42
Iemand dit rode tekentje wel eens eerder gehad? Iemand die weet wat het betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fd_q_rTxZgr6vMj1XDEhaBfyR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWhDWBuvDpohFs6vWc8tEOMR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teiaaaHHeJcq1a87qMfWz6TkTd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZF8RlP3PCwdFnbVLfGSI0xTU.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? De warmtepomp gebruikt momenteel niet de compressor, maar het verwarmingselement.

Buitentemperatuur is gemeten 29.5 graad.

Ik zie geen actieve storingen

[ Voor 15% gewijzigd door rroetenberg op 25-06-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
LennartTW94 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:06:
Iemand dit rode tekentje wel eens eerder gehad? Iemand die weet wat het betekent?

[Afbeelding]
Ik denk dat dat het symbol is dat het electriche element gebruikt wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
rroetenberg schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:04:
[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe dit op te lossen? De warmtepomp gebruikt momenteel niet de compressor, maar het verwarmingselement.

Buitentemperatuur is gemeten 29.5 graad.

Ik zie geen actieve storingen
Achterop de buitenunit zit een sensor deze kun je misschien een beetje afdekken met een plankje
Om zo schaduw op de sensor te krijgen als oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Willem senior schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Achterop de buitenunit zit een sensor deze kun je misschien een beetje afdekken met een plankje
Om zo schaduw op de sensor te krijgen als oplossing
Toevallig enig idee welke sensor dat is in BBQKEES?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pompadour
rroetenberg schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Zie Technisch Bulletin 53, dit is de TL2 sensor (air inlet sensor). Boven de 35 graden stopt je WP met verwarmen. Staat je WP wellicht vol in de zon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
rroetenberg schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Air inlet temperatuur ( TL2)
Dit is bij mij nu en ik heb een afdakje boven de buitenunit
Outsite is de temperatuur opnemer aan de muur op het huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzxBEOGI76JK1hTWiuGqfC6woyo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hPkSje1E27QEW0sDFbu6cGLr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Wie koelt hier succesvol met de WP? Ik heb het nu al een aantal keer geprobeerd en opzich werkt het allemaal wel, maar alleen als ik de aanvoerstreeftemperatuur heel laag zet (13C) wat uiteindelijk weer zorgt voor een flinke lading condens op de leidingen.

Na 2 uur koelen zijn de leidingen dan zo nat dat ik de boel uit voorzorg maar weer uit zet. De vloer voelt dan wel lekker koel aan (uitgaande temperatuur uit de vloer is ~16C), maar de kamer is dan nog maar amper afgekoeld.

Als ik de streeftemperatuur vervolgens boven of vlakbij het dauwpunt instel (zodat er minder condensvorming is) schakelt de WP continu uit omdat hij op een veel te hoog vermogen koud water gaat maken en hij keihard doorschiet onder de streeftemperatuur.

Hardstikke leuk dat er zo'n koelmodus op zit maar praktisch kan ik er dus zo op de heetste dagen alsnog vrij weinig mee, omdat het dauwpunt dan meestal ook vrij hoog ligt...

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:09

tomtom901

Moderator General Chat
jaapzb schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:27:
Wie koelt hier succesvol met de WP? Ik heb het nu al een aantal keer geprobeerd en opzich werkt het allemaal wel, maar alleen als ik de aanvoerstreeftemperatuur heel laag zet (13C) wat uiteindelijk weer zorgt voor een flinke lading condens op de leidingen.

Na 2 uur koelen zijn de leidingen dan zo nat dat ik de boel uit voorzorg maar weer uit zet. De vloer voelt dan wel lekker koel aan (uitgaande temperatuur uit de vloer is ~16C), maar de kamer is dan nog maar amper afgekoeld.

Als ik de streeftemperatuur vervolgens boven of vlakbij het dauwpunt instel (zodat er minder condensvorming is) schakelt de WP continu uit omdat hij op een veel te hoog vermogen koud water gaat maken en hij keihard doorschiet onder de streeftemperatuur.

Hardstikke leuk dat er zo'n koelmodus op zit maar praktisch kan ik er dus zo op de heetste dagen alsnog vrij weinig mee, omdat het dauwpunt dan meestal ook vrij hoog ligt...
Daarom heb ik net als andere de thermostaat vervangen door de Easy control, die kan die dauwpunt sensor overriden en dan kan je prima 16 of 17 graden door de vloer sturen. Dat werkt hier de afgelopen dagen prima om de ruimte rond 21 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
tomtom901 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Daarom heb ik net als andere de thermostaat vervangen door de Easy control, die kan die dauwpunt sensor overriden en dan kan je prima 16 of 17 graden door de vloer sturen. Dat werkt hier de afgelopen dagen prima om de ruimte rond 21 graden te houden.
Dat is het probleem niet, ik heb geen dauwpuntbeveiliging want ik heb de 1010 zonder-H thermostaat er aan hangen. Maar als je zulk koud water door de leidingen gooit gaat het natuurlijk condenseren, dus dat wil ik niet te lang doen. Als ik daarom dus de streeftemperatuur weer wat hoger zet schiet de WP uit omdat hij blijkbaar niet met een lager vermogen dan 3kW wil koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Zit er dan misschien niks anders op dan alles dampdicht te isoleren? Dan is de vraag natuurlijk ook nog of de binnenunit intern wel dampdicht is geisoleerd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
jaapzb schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:36:
[...]

Dat is het probleem niet, ik heb geen dauwpuntbeveiliging want ik heb de 1010 zonder-H thermostaat er aan hangen. Maar als je zulk koud water door de leidingen gooit gaat het natuurlijk condenseren, dus dat wil ik niet te lang doen. Als ik daarom dus de streeftemperatuur weer wat hoger zet schiet de WP uit omdat hij blijkbaar niet met een lager vermogen dan 3kW wil koelen.
Het kan helpen om een tafel ventilator over je vloer te laten blazen
Zo doe ik het teminste koude lucht blijft anders op je vloer liggen met de ventilator verspreid je de koude lucht
En de radiatoren dicht draaien want dat water valt gelijk naar beneden de retour in en dat helpt ook niet
Of je moet jaga strada hybrid convectoren erbij hebben die doen het wel goed heb ik er twee van hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-08 17:43
jaapzb schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:27:

Hier is het al 3 jaar op rij hetzelfde liedje, luchtvochtigheid +- 57 a 58 op de 2 verdiepen en koeling wilt maar niet opspringen, erg frustrerend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
Philip43 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Hier is het al 3 jaar op rij hetzelfde liedje, luchtvochtigheid +- 57 a 58 op de 2 verdiepen en koeling wilt maar niet opspringen, erg frustrerend
Had ik ook. Nu ik de 1010H thermostaat heb vervangen door een EasyControl koelt ie wel, ook bij hoge luchtvochtigheid.
Zelfs als de luchtvochtigheidssensor aan staat, dit lijkt me eerder een bug, want de berekende dauwpunttemperatuur blijft bij mij nu continue op 13.0 graden staan, dat zou eerder rond de 22 graden moeten zijn. Nu is het resultaat dat ik regelmatig een error krijg van de dauwpuntsensor vanwege condens op de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
tomtom901 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:31:
[...]

Weet iemand toevallig of je met de 1010 (zonder h) hetzelfde resultaat bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
aplender schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:08:
[...]

Weet iemand toevallig of je met de 1010 (zonder h) hetzelfde resultaat bereiken?
Ja ik draai met een 1010 zonder H en heb geen dauwpuntregeling, hij gaat gewoon de minimaal ingestelde temperatuur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Pompadour schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:24:
[...]

Had ik ook. Nu ik de 1010H thermostaat heb vervangen door een EasyControl koelt ie wel, ook bij hoge luchtvochtigheid.
Zelfs als de luchtvochtigheidssensor aan staat, dit lijkt me eerder een bug, want de berekende dauwpunttemperatuur blijft bij mij nu continue op 13.0 graden staan, dat zou eerder rond de 22 graden moeten zijn. Nu is het resultaat dat ik regelmatig een error krijg van de dauwpuntsensor vanwege condens op de leiding.
Krijg je je huis er wel koeler mee dan? Want ik zie hier telkens heel snel condens ontstaan, kan me niet voorstellen dat hij genoeg koelt als hij telkens uitschakeld vanwege condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Nog een ander probleem, soms koelt hij te ver onder de aanvoertemperatuur waarna hij in een "vorststoring" komt en dan schakelt hij om naar verwarmingsmodus...

Dan krijg je dus dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaLn7UgobxiAUMPcT0nSlA9z7gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m3TjqH3XdTdIKBJYulklc91m.png?f=fotoalbum_large

Iemand anders met dit probleem?

Je kan ook duidelijk zien dat hij nooit onder de 57% moduleert (stille modus, dus voor mij ~3kW).

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 26-06-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
jaapzb schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Krijg je je huis er wel koeler mee dan? Want ik zie hier telkens heel snel condens ontstaan, kan me niet voorstellen dat hij genoeg koelt als hij telkens uitschakeld vanwege condens.
Kwestie van de storing resetten. Daarna gaat ie wel weer koelen. Ik houd het redelijk koel binnen (24-25 graden), heb veel glas en geen gordijnen of screens. Je moet er ook geen wonderen van verwachten, het is geen airco. Maar 3-4 graden koeler maken toch best een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
Pompadour schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:14:
[...]

Kwestie van de storing resetten. Daarna gaat ie wel weer koelen. Ik houd het redelijk koel binnen (24-25 graden), heb veel glas en geen gordijnen of screens. Je moet er ook geen wonderen van verwachten, het is geen airco. Maar 3-4 graden koeler maken toch best een verschil.
Weet iemand hoe ze die aanvoertemp berekenen???
Hier staat de wp al 3 dagen op koelen maar hij doet verder niets
Dauwpunt is 16 en luchtvochtigheid 60
Gebruik de 1010H

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
jaapzb schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Vorig jaar ih voorjaar is er ook een heel warme periode geweest en heeft ie bij altijd netjes gekoeld (luchtvochtigheid was laag genoeg) en dat voelde echt als een wereld van verschil, zalig met voetjes over frisse vloer, maar nu het te vochtig is gebeurt er bij mij dus helemaal niks en is het te warm aan het worden in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
PieterL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:50:
[...]

Gebruik de 1010H
Zelfde probleem als bij mij denk ik, luchtvochtigheid is te hoog en dat wilt ie niet koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
PieterL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:50:
[...]

Gebruik de 1010H
Dat is een groot mysterie. Maar met de 1010H kun je het in de praktijk wel vergeten bij elke temperatuur boven de 26 graden en luchtvochtigheid boven de 59, dat ding is ultraconservatief en stopt met koelen juist op de momenten dat je het het meest nodig hebt.

Ter vergelijking: EasyControl met op dit moment luchtvochtigheid 63% en buitentemperatuur 29.5C, WP koelt gewoon. En dan heb ik de luchtvochtigheidssensor setting bij koelen nog wel aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Philip43 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:17:
[...]

Zelfde probleem als bij mij denk ik, luchtvochtigheid is te hoog en dat wilt ie niet koelen
Ook hier hetzelfde probleem met de 1010H.

56% = luchtvochtigheid.
Buitentemperatuur = 27,2 graden
Binnentemperatuur = 24,1 graden
Dauwpunt = 2K
Min aanvoertemperatuur = 16 graden
Op Continue zomer

Heeft nog nooit gekoeld.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
mobstaa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:37:
[...]

Op Continue zomer

Heeft nog nooit gekoeld.
Continue zomer gaat ook niet werken! Daarmee schakel je je WP uit voor zowel verwarmen als koelen. Je moet hem op automatisch bedrijf zetten of continue koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
Pompadour schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:46:
[...]

Continue zomer gaat ook niet werken! Daarmee schakel je je WP uit voor zowel verwarmen als koelen. Je moet hem op automatisch bedrijf zetten of continue koelen
Bedrijfsmodus stond al op Auto.
Zomer/Winter-omschakeling van Continu zomer naar Automatisch bedrijf gezet. Ben benieuwd.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
mobstaa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Bedrijfsmodus stond al op Auto.
Zomer/Winter-omschakeling van Continu zomer naar Automatisch bedrijf gezet. Ben benieuwd.
Minimale aanvoertemp geprobeerd te verlagen van 20 naar 17 maar kan niet lager dan 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
PieterL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:13:
[...]

Minimale aanvoertemp geprobeerd te verlagen van 20 naar 17 maar kan niet lager dan 20
Dat is hier geen probleem. Kan hem prima over de as verschuiven en dat pakt hij ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x49Y-SgZh6lt-h4UZ74xlazEb_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kvwokEgCugZ8iI4jhhejzns.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
mobstaa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Dat is hier geen probleem. Kan hem prim over de as verschuiven en dat pakt hij ook.

[Afbeelding]
Je hebt gelijk ... heb ik op 17 staan
Had dat op hc1 Minimale aanvoertemp geprobeerd. Maar dat kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
PieterL schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Je hebt gelijk ... heb ik op 17 staan
Had dat op hc1 Minimale aanvoertemp geprobeerd. Maar dat kan niet
Had hem tot zojuist op 16 staan. Nu even wat lager om te kijken of dit wat triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:35
Hier toch ook eens de koeling aangezet puur om te kijken of het werkt. Hij gaat wel koelen, 5 minuten max. en dan slaat hij af :(
160 m2 vloerverwarming altijd open. Het is kennelijk te kort voor de fancoils om überhaupt op te reageren.

Ik heb er nog geen bbq Kees aanhangen omdat ik nog niet thuis ben in home assistant. Dat is voor de komende vakantie het projectje. Ik heb dus alleen de gegevens als ik naast de unit zit.

In de gebruikersomgeving kan ik alleen de kamer wens temperatuur aanpassen.

Het enige wat ik aan de parameters in het service menu kan doen is:
- ruimtetemp.sch.versch. : staat op 2K
- dauwpunt temp. verschil : staat op 2K
- min.aanv.m.vochtsensor : staat op 17 Graden celcius

Bosch is erg karig met info wat hiermee precies wordt aangestuurd...

Heeft iemand nog een idee om zonder datalog uit te proberen? Anders ga ik het laten tot er wel data is. 18 compressorstarts in een paar uur inmiddels.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edion9
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 30-04 18:59
Hi allen,

Nieuw hier en nieuw op Tweakers!

Ik lees aandachtig jullie bevindingen door over de warmtepomp. Onze nieuwbouwwoning is opgeleverd in de zomer van ‘22.

Zelf hebben wij de warmtepomp met standaard thermostaat in de keuken. Afgelopen periode ging het goed met koelen echter is het sinds gister weer een drama. vorig jaar heeft de koelfunctie ook niet gewerkt, de installateur had geen idee waar het aan lag.

De situatie:

Thermostaat staat op 20, functie koelen staat aan en aanvoertempratuur staat ook op 20. De leidingen bij de warmtepomp zitten na een periode van koelen enorm onder condens, wat dus ook de condenssensor af laat gaan waardoor de warmtepomp in de storing Dauwpuntbewaking/Condensbewaking komt.

Ik zie dat meer mensen hier last van hebben/hadden, wat is jullie advies om dit te voorkomen? Een monteur van Nibe heeft voorgesteld om de condenssensor te verwijderen ‘dat maakt toch niks uit bij dit soort huizen’, maar dat gaat me op dit moment een brug te ver 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 16:53
Een check die je in ieder geval moet doen is of de vloerverwarmingsgroep volledig open staat. Bij mij ging die dicht, omdat het een (smart) thermostaatknop was, die dacht, "Hé, het is te warm in de kamer, de radiator-knop kan wel dicht. Was nogwel een Smart Bosch Thermostaatknop die ze verkopen icm de EasyControl, maar zo smart zijn ze dan helaas toch weer niet dat ze snappen wat ze moeten doen als je wilt koelen.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
s441558 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:39:
Een check die je in ieder geval moet doen is of de vloerverwarmingsgroep volledig open staat. Bij mij ging die dicht, omdat het een (smart) thermostaatknop was, die dacht, "Hé, het is te warm in de kamer, de radiator-knop kan wel dicht. Was nogwel een Smart Bosch Thermostaatknop die ze verkopen icm de EasyControl, maar zo smart zijn ze dan helaas toch weer niet dat ze snappen wat ze moeten doen als je wilt koelen.
Tsja, een radiator is nou ook weer niet echt geschikt om te koelen. Aan de andere kant geven ze zelf in o.a. Technisch Bulletin 51 aan dat de smart thermostaat later ook geschikt gemaakt zal worden voor individuele ruimteregeling voor vloerverwarming. Je hebt gelijk dat ze dan ook naar koelen zouden moeten kijken. Heb ze zelf niet, dus weet niet of en welke updates er zijn geweest.

[ Voor 24% gewijzigd door Pompadour op 26-06-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozeijn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 01:03
Ivm de gebrekkig koeling heb ik vandaag geprobeerd om de 1010H te vervangen door een 1010. Nadat ik in het menu voor de rc100 ipv rc100H heb gekozen blijft het systeem een error geven. A11/3071 Geen communicatie met afstandsbediening.
Normaal gesproken wil ik dit zelf wel even rustig uitzoeken maar omdat morgen door de hoge temperaturen nog bij uitstek een dag is om te checken of het inderdaad beter gaat met de 1010 de vraag maar even hier.
Zie ik nog iets over het hoofd in het menu of wat zijn de handelingen om de 1010H te vervangen door de 1010?

(ik heb alleen de thermostaat vervangen op de al gemonteerde muurplaat. Verschillen deze ook nog van elkaar bij de 1010H en 1010?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
kozeijn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:49:
Ivm de gebrekkig koeling heb ik vandaag geprobeerd om de 1010H te vervangen door een 1010. Nadat ik in het menu voor de rc100 ipv rc100H heb gekozen blijft het systeem een error geven. A11/3071 Geen communicatie met afstandsbediening.
Normaal gesproken wil ik dit zelf wel even rustig uitzoeken maar omdat morgen door de hoge temperaturen nog bij uitstek een dag is om te checken of het inderdaad beter gaat met de 1010 de vraag maar even hier.
Zie ik nog iets over het hoofd in het menu of wat zijn de handelingen om de 1010H te vervangen door de 1010?

(ik heb alleen de thermostaat vervangen op de al gemonteerde muurplaat. Verschillen deze ook nog van elkaar bij de 1010H en 1010?)
In het menu van de thermostaat deze op slave zetten
Dat zou het probleem kunnen zijn en dan de warmtepomp weer opnieuw opstarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozeijn
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 01:03
Willem senior schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:56:
[...]

In het menu van de thermostaat deze op slave zetten
Dat zou het probleem kunnen zijn en dan de warmtepomp weer opnieuw opstarten
Inderdaad was dit de oplossing (om precies te zijn de instelling A.1 op Fb (afstandsbediening) zetten.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:35
s441558 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:39:
Thanks.
Naregeling en smart dingen heb ik niet. Ik heb het zo dom mogelijk gehouden. Dus die kunnen bij mij het probleem niet zijn.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Pompadour schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:15:
[...]

Zie Technisch Bulletin 53, dit is de TL2 sensor (air inlet sensor). Boven de 35 graden stopt je WP met verwarmen. Staat je WP wellicht vol in de zon?
Thanks. Ik zie dit ook in het Bulletin staan, echter zou bij koelen dit bij 42 uit en tot 46 gr aan.. Bij ons werkt nu ook het warmwater maken niet overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
rroetenberg schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:41:
[...]

Thanks. Ik zie dit ook in het Bulletin staan, echter zou bij koelen dit bij 42 uit en tot 46 gr aan.. Bij ons werkt nu ook het warmwater maken niet overdag.
Warmwater maken = verwarmen lijkt mij. Daarvoor staan ook maximum temperaturen:
- hoger dan 35 graden -> Stop
- lager dan 33 graden -> Start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
mobstaa schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:50:
[...]

Had hem tot zojuist op 16 staan. Nu even wat lager om te kijken of dit wat triggert.
Heeft je lagere min. aanvoertemp een effect???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
PieterL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:02:
[...]

Heeft je lagere min. aanvoertemp een effect???
Na wijziging naar automatisch bedrijf werkte het na enige tijd en begon hij dus te koelen! Uiteindelijk de min. aanvoertemp weer opgevoerd naar 16 graden. Dit werkte prima en er is zonder onderbreking gekoeld.

Zelf in de avond weer omgezet van automatisch bedrijf naar continue zomer gezien de prijzen van mijn dynamisch contract relatief hoog waren (rond de 30 cent). Dit zorgde ervoor dat het koelen stopte. Heb hem nu weer op automatisch bedrijf gezet om het koelen te hervatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 22:52
Joepv schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 21:06:
Op welke temperatuur staat je instelling wanneer de warmtepomp moet gaan koelen? Ik heb deze op 24gr staan en de unit gaat pas koelen bij 25+ graden.

Het Honeywell systeem werkt hetzelfde. Daar staat de temperatuur ook op 24gr en bij 25 gaan de kleppen pas open.

Bij mij is het beneden nu nog steeds 24,5 graden in de gekoelde ruimtes. In de garage (geen koeling op de Honeywell zone ingesteld is het nu 26gr). Werkt goed. Boven trekt die het niet, daar is het ondanks koeling 26,5gr op de slaapkamers.

Ik ben niet ontevreden. Ik hoor mensen die met 30+ gr moesten gaan slapen. Maar ik hoor ook mensen die beweren het in huis 24gr te hebben gehouden met dit weer, zonder koeling of iets.

Voor de duidelijkheid mijn instellingen:
- systeem op altijd koelen,
- minimale aanvoertemp 18gr,
- verschil dauwpunt: 2k,
- thermostaat op 24gr.

Met een 9kW monoblok koel ik dan gemiddeld met 900W verbruik.

En voor de duidelijkheid. De Nefit thermostaat hangt in de CV ruimte. Er wordt na geregeld met Honeywell EvoHome. Als de Nefit wil koelen dan schakelt die Evohome op koelen zodat de kleppen open gaan.
Ik heb eenzelfde soort setup maar dan zonder Nefit thermostaat, en met een Enviline tower 5-9 ts. En een evohome naregeling.

Ik heb de tower op continu koelen gezet en ook het evohome systeem op koelen, geen error meldingen, so far so good.

In de tower staat koelwater koelen tot 18 graden, kamertemperatuur op 19 maar is irrelevant,

Echter doet de enviline tower niets, aanvoer temperatuur blijft 30-36 graden
Afbeeldingslocatie: https://www.demenno.nl/images/IMG_20240627_075058.jpg

Werkt koelen niet in dit geval zonder condensatie sensor op de enviline tower?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
mobstaa schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:20:
[...]

Na wijziging naar automatisch bedrijf werkte het na enige tijd en begon hij dus te koelen! Uiteindelijk de min. aanvoertemp weer opgevoerd naar 16 graden. Dit werkte prima en er is zonder onderbreking gekoeld.

Zelf in de avond weer omgezet van automatisch bedrijf naar continue zomer gezien de prijzen van mijn dynamisch contract relatief hoog waren (rond de 30 cent). Dit zorgde ervoor dat het koelen stopte. Heb hem nu weer op automatisch bedrijf gezet om het koelen te hervatten.
Bedankt voor de tip.
Heb Min.aanvoertemp verlaagd van 17 naar 15
Hc1 Koelbedrijf sprong van Uit naar Aan
Hc1 Berekende aanvoertemp ging van 90 naar 19gr
Echter ... Compressoractiviteit: geen
Wat is precies de variabele die bij jou op Automatisch bedrijf staat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PieterL
PieterL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Bedankt voor de tip.
Heb Min.aanvoertemp verlaagd van 17 naar 15
Hc1 Koelbedrijf sprong van Uit naar Aan
Hc1 Berekende aanvoertemp ging van 90 naar 19gr
Echter ... Compressoractiviteit: geen
Wat is precies de variabele die bij jou op Automatisch bedrijf staat?
Na Koelbedrijf op Aan duurt het precies 1 uur. Dan gaat de compressor aan.
Hoera ... het werkt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Ik dacht dat ik het begreep, en met het risico domme vragen te stellen:

- heeft er iemand een beschrijving van hoe de instellingen/de regleing met betrekking tot koelen nu echt werkt?

- op de Enviline (9ES) zit een instelling die in het menu heet "Koelbedrijf AF" (na "CV bedrijf uit" ..??)
  • - instelbaar 26-35C
  • - Is dit een slechte vertaling van "Kuhlbetrieb ab' xx C') ??
  • - of is dat de temperatuur waarboven de koeling uit gaat ? (waarom zou ik willen dat ie boven de 26C uit gaat... dan is het juist wenselijk!)
  • - welke Temperatuur is dit: Buitenvoeler? (WAR) of thermostaat? of CV-water?
  • - in de Adviesinstellingen (V01-05-2022) heet dit ineens "koelbedrijf UIT" en staat dat ook zo beschreven.
  • - in het Enviline menu staat echter het tegengestelde: de temperatuur waarbij de koelin INschakeld: wat is het nou??
- Als de koeling dan draait: Wat wordt dan gerelegd??
  • - Alleen een watertemperatuur op basis van minimum-temperature en dauw-punt berkening? of is er iets van een 'stooklijn?'
  • - Kamertemperatuur? + verschuiving?
  • - Kamer-invloed?? (of is dat alleen bij verwarmen en doet ie niks meer bij koelen?)
- Oh en tot slot is er dan een kamertemperatuur instelling (voor verwarmen en koelen) op de thermostaat (easycontrol bij mij) maar OOK een instelling voor de temperatuur 'koelen' op de enviline zelf in het user-menu ...

- de vertragingstijden enzo dat is me wel duidelijk; dat schematje is ok

alvast dank...

misschien een idee om een dergelijke beschrijving hier ergens op te nemen.. gezien Nefit geen handleiding kan schrijven

[ Voor 16% gewijzigd door lc8 op 27-06-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Met al die vragen over koelen wordt het misschien tijd voor een extra topic in de openingspost...?

Zelf gebruik ik de koelfunctie niet, ik heb een airco, dus ik kan dit stuk niet schrijven. Maar als iemand een opzetje kan maken dan cut & paste ik die wel in de openingspost en kunnen we die verder aanvullen. Of misschien een van de andere die de openingspost kunnen updaten en zelf de koelfunctie gebruikt?

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 27-06-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
ik wilhet best schrijven, maar dan moet ik het eerst begrijpen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip43
Deze morgen om 5 u gekeken en ineens na 4 dagen niks is ie aan het koelen, Waarom nu wel , geen flauw idee, luchtvochtigheid is nog steeds hetzelfde, Ik begrijp er niks meer van

Net nu vandaag de plaatser vd pomp langs komt om de situatie te bekijken 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
HansRemmerswaal schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:27:
Met al die vragen over koelen wordt het misschien tijd voor een extra topic in de openingspost...?

Zelf gebruik ik de koelfunctie niet, ik heb een airco, dus ik kan dit stuk niet schrijven. Maar als iemand een opzetje kan maken dan cut & paste ik die wel in de openingspost en kunnen we die verder aanvullen. Of misschien een van de andere die de openingspost kunnen updaten en zelf de koelfunctie gebruikt?
Technisch Bulletin 53 geeft een zeer uitvoerige beschrijving en uitleg van hoe de koelfunctie werkt. Ik zou iedereen met koelproblemen aanraden dat eerst eens zorgvuldig door te nemen.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe het nog duidelijker beschreven kan worden dan hoe het daar is uitgelegd. Vooral grafiek 3, met beschrijving van de momenten waarop de warmtepomp aan/uit gaat, gestuurd door de verschillende parameters in het menu, laat het allemaal duidelijk zien.
Als je dan nog meeneemt dat je niet voor stand “continue zomer” moet kiezen maar “automatisch bedrijf” of “continue koelen” en dat de 1010H een zeer conservatieve condensbeveiliging heeft die er bij hoge luchtvochtigheid en temperatuur voor zorgt dat je compressor niks doet, dan ben je er al bijna. De 1010H kun je vervangen door een 1010 of EasyControl, die respectievelijk geen of een uitschakelbare luchtvochtigheidssensor heeft. De consequentie daarvan staat ook beschreven in Technisch Bulletin 53.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
@Pompadour

ah kijk: Ik had al vaker in de technisch bulletins gekeken, maar nog niet in 53 mbt het koelen (ik had hem al wel ivm de 2 vs 4 aansluiting van het buffer):
[https://nefit-nl-nl-b.bos...67dns43jfscrfm5ehoh1gjg87

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yuk2A1l3LMVYFjGl2HyRp1B4QUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ta38hOJvOdmWnz8ODDRc6vPM.png?f=fotoalbum_large

dit is idd een duidelijk plaatje (waarom zou je dat hier niet mogen plaatsen?)

Probleem is gewoon dat de teksten van Nefit niet al te helder zijn (voor mij), en gewoonweg FOUT in sommige documentatie of op het toestel zelf 'Koelbedrijf af' is gewoonweg dom vertaald!
en bijv: (techn bulletin 53:)
Het is van belang dat de cv-aanvoertemperatuur van het
afgiftesysteem niet onder deze dauwpunttemperatuur
komt. Als extra veiligheid wordt een marge van 2K
aangehouden (staat af fabriek op 3K). De berekende
dauwpunttemperatuur plus 2K is de streefwaarde voor
Tcv-aanvoer tijdens koelbedrijf.
is het nou 2 of 3K of 2+3K ?? duh... : uit de grafiek kun je dus zien dat het 2+3K =5 is!!

Maar het is ook een domme manier van implementatie: De gebruiker verwacht namelijk een ofset van 3 als ie 3 instelt.. niet van 5... dus de gebruiker snapt niet wat er gebeurt zonder exacte documentatie kennis.
Als er gewoon 5K als instelling geweest was, en je die instelling niet lager dan 2K kan instellen (saftey margin) dan was volgens mij alles voor iedereen duidleijk geweest.
(en waarom wordt de dauwtemperatuur dan niet weergegeven want dat zou ook helpen)

En voor de duidelijkheid: bij een thermostaat met hygro wordt dus 2K marge toegepast, en bij een thermostaat ZONDER hygro wordt dus geen marge toegepast.. makkelijker konden we het niet maken.

evenzo: waarvoor heb ik 2 graden verschuiving op de kamertemperatuur nodig? Waarom kun je niet gewoon de kamer-max temperatuur instellen? maar moet dat met 2 getallen? Het is ook niet zo dat die 2K als hysterese dient.

Maar iig dank voor de referentie naar dit plaatje: het plaatje is idd best helder! (en dan zal ik alle tekst in het enviline menu en in de handleiding negeren, want die is gewoonweg FOUT)

thanks

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 27-06-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
en dan denk je dat je het snapt met die grafiek: maar leg mij eens uit:

* 9.0ES, afgiftesysteem vol open, CV pomp liep al
* Easycontrol thermostaat: hygro aan.

zie onderstaande grafiek:
- Ingestelde kamertemperatuur: 22 C
- werkelijke kamertemperatuur 25,5 C (veranderde niet)
- kamer-T verschuiving 2K (dus koelbedrijf had al lang aan mogen zijn)
- buiten T=~32C , koelgrens op 28C; niet limiterend dus; koelbedrijf de hele dag al actief; hij had al eerder gelopen, geen inschakelvertragingen limiterend

- ingestelde dauwpuntverschuiving 3K
- Targetflow T =17 C (zie grafiek)
- current flow T = ~21 tot 22 graden (voordat ie gaat koelen) , dus steeds >>3K

aan het begin gooi ik (~18:41) de minimum flow-temperatuur van 20->17 C en gaat de Target equivalent naar beneden: Dan gebeurt er ~30 minuten niks... waarom niet?

rond 19:15 gaat ie integreren (vrijgave PID regeling!) omdat ie vindt dat er gekoeld moet worden; Delta-T is dan al ruimt 4 graden
om 19:45 gaat de compressor aan (integratiegrens bereikt): Delta-T is nu >5 graden.

Is de streef temperatuur hier dan toch de dauwtemperatuur, zonder de 2K ?
maar je ziet dat ie wel naar de streeftemperatuur regelt: 5K naar beneden! (en geen 3K)
en dat matcht ook niet met de integratie start

aan het eind zie je dat de pomp uitschakelt: niet omdat de kamertemperatuur bereikt is , maar omdat de afgifte te klein is. De aanvoertemperatuur is dan al >2K onder de streeftemperatuur(condensrisico!) Hij schakelt echter uit omdat de integratie waarde te groot is geworden. Hierover vindt je weinig in het bulletin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcFTnbN8nufZqFx3TjLMDKHhpdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5DfAcqnfLQrlkAbAugMB5ZXs.png?f=fotoalbum_large
(updated met de volledige curve)

mijn coonclusie: net als met het stooklijn verhaal: klopt het ongeveer wat Nefit zegt..maar precies kom je er niet achter want de werkelijkheid is toch net ff anders (en vaak ook nog per apparaat uitvoering)

[ Voor 39% gewijzigd door lc8 op 27-06-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
nog een interessant stukje van TB53:

Voor vrijgave van de koelvraag wordt bovendien rekening gehouden met het cv-zijdig temperatuurverschil over de verdamper in koelbedrijf. Het temperatuurverschil over de verdamper (servicemenu: temp. verschil koelen; TC3/TC0) wordt volgens instelling bij koelen geregeld op 3K. Daarom wordt de koelvraag niet eerder vrijgegeven dan bij een verschil van 3K tussen de gewenste aanvoer temperatuur en de werkelijke gemeten temperatuur (TO), Tcv-aanvoer + 3K. Dit is de ondergrens voor vrijgave start koeling.

dit suggereert dat er pas gekoeld gaat worden ALS de delta-T GROTER dan 3K is... maar das natuurlijk onzin want als de compressor niet loopt zal dat nooit gebeuren.

Tevens wordt gesproken over de instelling van TC3/TC0: Het is geen deling maar een verschil (aftrekking)
Daar komt dan bij: Eerst wordt gesproken over het verschil over de verdamper (TC3-TC0) en daarna over het verschil over de CV aanvoer-retour (T0- TC3)
wat is het nou ??
--> Het is T0 (de sensor buiten de binnenunit op de CV aanvoer) weet ik uit het verwarmingsbedrijf van de wp. en het enige waar dat voor is: de primaire circulatiepompsnelheid regelt op deze delta-T zijn snelheid af, zodat de delta-T constant blijft op de ingestelde waarde, ongeacht de vermogensafgifte van de compressor.

Ergo: ook aan dit verhaaltje in TB53 is geen touw vast te knopen en het staat vol met fouten....

[ Voor 21% gewijzigd door lc8 op 27-06-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
lc8 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:03:
@Pompadour

ah kijk: Ik had al vaker in de technisch bulletins gekeken, maar nog niet in 53 mbt het koelen (ik had hem al wel ivm de 2 vs 4 aansluiting van het buffer):
[https://nefit-nl-nl-b.bos...67dns43jfscrfm5ehoh1gjg87

[Afbeelding]

dit is idd een duidelijk plaatje (waarom zou je dat hier niet mogen plaatsen?)

Probleem is gewoon dat de teksten van Nefit niet al te helder zijn (voor mij), en gewoonweg FOUT in sommige documentatie of op het toestel zelf 'Koelbedrijf af' is gewoonweg dom vertaald!
en bijv: (techn bulletin 53:)

[...]

is het nou 2 of 3K of 2+3K ?? duh... : uit de grafiek kun je dus zien dat het 2+3K =5 is!!

Maar het is ook een domme manier van implementatie: De gebruiker verwacht namelijk een ofset van 3 als ie 3 instelt.. niet van 5... dus de gebruiker snapt niet wat er gebeurt zonder exacte documentatie kennis.
Als er gewoon 5K als instelling geweest was, en je die instelling niet lager dan 2K kan instellen (saftey margin) dan was volgens mij alles voor iedereen duidleijk geweest.
(en waarom wordt de dauwtemperatuur dan niet weergegeven want dat zou ook helpen)

En voor de duidelijkheid: bij een thermostaat met hygro wordt dus 2K marge toegepast, en bij een thermostaat ZONDER hygro wordt dus geen marge toegepast.. makkelijker konden we het niet maken.

evenzo: waarvoor heb ik 2 graden verschuiving op de kamertemperatuur nodig? Waarom kun je niet gewoon de kamer-max temperatuur instellen? maar moet dat met 2 getallen? Het is ook niet zo dat die 2K als hysterese dient.

Maar iig dank voor de referentie naar dit plaatje: het plaatje is idd best helder! (en dan zal ik alle tekst in het enviline menu en in de handleiding negeren, want die is gewoonweg FOUT)

thanks
Super! Een schitterende beschrijving.
Verklaart ook waarom een gemiddelde installateur dit echt niet kan (en wil) volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-09 14:52

M2c

Hier de voorbije dagen de koeling voor de eerste keer aangezet dit jaar.

Zeer tevreden van de warmtepomp, maar zijn toch een aantal simpele zaken die ik graag had in de sturing die er niet zijn. Daarmee stuur ik het nu aan met loxone. Zowel het stuk koelen als verwarmen. Ik had dan toch een BBQkees dus kon het makkelijk via mijn netwerk laten communiceren.

Ik wissel elk jaar tussen continu koelen/continu verwarmen. Ik heb ook graag dat de warmtepomp enkel tussen 07:30 en 19:00 koelt, omdat er dan voldoende productie is van de zonnepanelen.

Ik heb de 1010 thermostaat, dus zonder luchtvochtigheidssensor. Maar daar overschrijf ik dus de gewenste waarde met loxone. Dan kan ik betere logica's maken.

Het enige probleem dat ik in begin had, was dat hij niet wilde starten omdat het verschil tussen aanvoertemperatuur en gevraagd aanvoertemperatuur te klein was (dat is toch de conclusie die ik kan trekken uit mijn data).
Bij koeling vroeg ik 17°C aanvoertemperatuur en mijn binnenunit staat in de kelder waar het 18,5°C is, waardoor de aanvoertemperatuur dus ook 18,5°C is. Als de pomp niet rond pompt.
Hij startte dus pas op wanneer er eens een warm water run was, omdat dan de aanvoertemperatuur even stijgt naar 25°C. Dan gaf die precies wel een trigger om in actie te komen. Als het 36uur duurde voordat er eens een warm water run was, dan koelde die dus voor 36 uur lang niet.

Daarna heb ik de gevraagde aanvoertemperatuur verlaagt naar 16°C en nu springt die wel op. Heb de indruk dat er minstens 2°C verschil moet zijn tussen aanvoertemperatuur en gewenste temperatuur voordat die zijn hysteresis voor koeling aan begint.

Ik heb geen buffervat tussen steken, dus ik pomp rechtstreeks rond van de binnenunit. Circulatiepomp start ook pas, wanneer het nodig is.
In de nacht moet die niets doen, dus aanvoer- en retourtemperatuur gaan dalen/stijgen naar de temperatuur van de kelder.
Ik was dus nog iets aan het zoeken om de circulatiepomp te triggeren, waardoor het water rond pompt en dus een correcte meting heb van de vloer. Zo stijgt de aanvoer- retourtemperatuur terug.

Maar voorlopig lukt het dus ook met een gewenste aanvoertemperatuur van 16°C.

Blauwe lijn is de temperatuur in huis en paarse lijn buiten temperatuur. Balk boven geeft aan wanneer de compressor draait voor koeling. De woning blijft dus mooi stabiel op temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1IVVpnYsPr5kMcx3AgeqW_UbDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcP72VwqTdYYiCJHCDArPtUy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 21:40
Afgelopen winter hebben jullie ons erg geholpen met de warmte instellingen nu het (eindelijk) warmer begint te worden nu ook wat vragen over koelen. Heb ik hier al het nodige over gelezen. Maar zit even met een paar vragen. In de afgelopen periode heeft de WP netjes gekoeld. Zo goed dat de dames hier zelfs sloffen aan moesten doen omdat de vloer (te) koud was. Maar de afgelopen dagen (toen het erg warm was) heeft de warmtepomp niet gekoeld. Is hij niet aangegaan. Probeer nu te achterhalen waarom dat het geval is.

Sinds vanochtend is de WP overigens weer gestart met koelen. Maar is na ongeveer 30 minuten weer gestopt. Ik heb de volgende instellingen :

Verwarmen/koelen : Koelen
Ruimtetemp.sch.versch. : 2k
Min. aanvoerstreeftemo. : 15C

In de EasyControl app bij instellingen Koeling : luchtvochtigheid op 'uit' gezet.

Na de run gaf de diagnose volgende waarden:

Aanvoerstreeftemperatuur : 15C
Aanvoertemperatuur : 20.9C
Kamerstreeftemperatuur : 18C
Ruimtetemperatuur : 23.5

Er waren geen foutmeldingen over dauwpunt of condens etc.

In het forum wordt steeds gesproken over een dauwpunt temperatuur en dat je deze kunt aflezen in je 'Diagnose' menu (deze zie ik ook terug in het document 'Advies instellingen' van Nefit Bosch). Echter deze waarden zie ik niet terug in mijn menustructuur. Hebben jullie enig idee waarom ik deze waarden niet kan zien?

Hebben jullie idee waarom de WP geen lange run heeft gemaakt? En nog advies wat betreft instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JeroenP1974 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:12:
Afgelopen winter hebben jullie ons erg geholpen met de warmte instellingen nu het (eindelijk) warmer begint te worden nu ook wat vragen over koelen. Heb ik hier al het nodige over gelezen. Maar zit even met een paar vragen. In de afgelopen periode heeft de WP netjes gekoeld. Zo goed dat de dames hier zelfs sloffen aan moesten doen omdat de vloer (te) koud was. Maar de afgelopen dagen (toen het erg warm was) heeft de warmtepomp niet gekoeld. Is hij niet aangegaan. Probeer nu te achterhalen waarom dat het geval is.

Sinds vanochtend is de WP overigens weer gestart met koelen. Maar is na ongeveer 30 minuten weer gestopt. Ik heb de volgende instellingen :

Verwarmen/koelen : Koelen
Ruimtetemp.sch.versch. : 2k
Min. aanvoerstreeftemo. : 15C

In de EasyControl app bij instellingen Koeling : luchtvochtigheid op 'uit' gezet.

Na de run gaf de diagnose volgende waarden:

Aanvoerstreeftemperatuur : 15C
Aanvoertemperatuur : 20.9C
Kamerstreeftemperatuur : 18C
Ruimtetemperatuur : 23.5

Er waren geen foutmeldingen over dauwpunt of condens etc.

In het forum wordt steeds gesproken over een dauwpunt temperatuur en dat je deze kunt aflezen in je 'Diagnose' menu (deze zie ik ook terug in het document 'Advies instellingen' van Nefit Bosch). Echter deze waarden zie ik niet terug in mijn menustructuur. Hebben jullie enig idee waarom ik deze waarden niet kan zien?

Hebben jullie idee waarom de WP geen lange run heeft gemaakt? En nog advies wat betreft instellingen?
Om te kunnen koelen heb je veel afgifte nodig
Als door teweinig afgifte De aanvoerstreeftemperatuur overschreden wordt zal na x tijd de warmtepomp uitschakelen door de hysterese instelling
En ik denk dat je nu die dauwpunt berekening niet ziet omdat je de luchtvochtigheid meting op de thermostaat uit heb gezet
En als je de warmtepomp op automatisch omschakelen heb staan wordt er ook naar de buitentemperatuur gekeken voordat koelen vrijgegeven wordt
Zie Technisch-Bulletin-53 voor koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Willem senior schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:45:
[...]

Om te kunnen koelen heb je veel afgifte nodig
Als door teweinig afgifte De aanvoerstreeftemperatuur overschreden wordt zal na x tijd de warmtepomp uitschakelen door de hysterese instelling
En ik denk dat je nu die dauwpunt berekening niet ziet omdat je de luchtvochtigheid meting op de thermostaat uit heb gezet
En als je de warmtepomp op automatisch omschakelen heb staan wordt er ook naar de buitentemperatuur gekeken voordat koelen vrijgegeven wordt
Zie Technisch-Bulletin-53 voor koelen
Is voor koelen meer afgifte nodig dan voor verwarmen? Op zich misschien wel logisch omdat de dT tussen vloer en kamer bij koelen meestal relatief klein is t.o.v. verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
jaapzb schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:56:
[...]

Is voor koelen meer afgifte nodig dan voor verwarmen? Op zich misschien wel logisch omdat de dT tussen vloer en kamer bij koelen meestal relatief klein is t.o.v. verwarmen
Ja en kou is moeilijker om af te gegeven omdat die zwaarder is
( blijft op je vloer liggen als een deken ) Vandaar dat de ventilator over de vloer laten blazen kan helpen
En kijk je naar radiatoren dan zal je zien dan de eerste 20 cm koud aanvoelt en de rest van je radiator niet
Vandaar dat koelen met radiatoren eigenlijk niet werkt ( kleine beetje met ventilator onder de aanvoer kant ) :)
Je kunt het ook anders zeggen
Nu met koelen moet de warmtepomp warmte uit je huis opnemen en buiten afgeven
En bij verwarming is dat anders om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabori
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-09 16:56
Beste forummers,
wellicht hebben jullie advies:
Ik heb mijn oog laten vallen op de 5800i 7 or-s om all electric te gaan.

Gasverbruik vorig jaar 950m3. Echter, dat was relatief warm, en bovendien a)hoge gasprijzen dus enig besef van verlaging gasverbruik, en b) via mindergas kwam de prognose van 950, dat was veel minder dan normaal en toen werd het de sport om ook daadwerkelijk onder de 1000 te blijven. c) enigszins lopen tweaken aan de cv parameters
Als ik het gemiddeld verbruik neem van afgelopen 4 jaar kom ik op 1120m3, waarvan 150m3 voor SWW en koken.
De CV draait al 2 jaar op "warmtepomp-settings" (max 37 graden aanvoertemp) om te kijken of ie het warm kan houden en dat werkt.
Ik heb het verbruik per uur bekeken, en dat is afgelopen winter maximaal 0,61m3 / uur geweest, dus pak m beet 6,1kW

Een goede installateur is langs geweest, die adviseert de 5 kW versie. Ik kom zelf op een 7kW, zodat ik bij lage temperatuur goed uitkom als de boiler even wordt verwarmd of een defrost nodig is. Ik vermoed dat de installateur uitgaat van een betafactor van 80%, maar gezien all electric denk ik zelf gewoon 100% te gaan.

Nu lijken me het precies dezelfde machines, waarvan de 7kW iets harder kan draaien. Aangezien hij zou moeten kunnen moduleren vanaf 1.8kW tot de maximale waarde, blijf ik zelf bij de gedachte dat ik dus net zo goed de 7kW kan nemen. DIe extra 400 euro aanschafkosten zijn niet zo boeiend, als de machine dan gewoon bij kou de boel vol kan houden en dus niet electrisch gaat bijstoken lijkt me dat beter.

Zien jullie nadelen in een 7kW tov de 5kW versie?
Hoe gaat dat moduleren? Als de 7kW terugmoduleert, gaat het energieverbruik dan ook evenredig omlaag, of zie ik dat verkeerd?

Ik ben benieuwd naar ervaringen met de 5800i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Een van de allerbelangrijkste aspecten is de ondergrens van het vermogen. Reken er op dat je warmtepomp op minimaal 50% van de stookdagen bij het starten van een run even naar het maximaal vermogen gaat, doorschiet en daarna terug moduleert om op minimaal vermogen verder te gaan. Hoe lang de run duurt hangt dus af van het doorschot ( daar zal de 7kw iets nadeliger zijn, schiet iets verder door) en de ondergrens van de modulatie (is bij beiden gelijk).

Je runs zullen, door het grotere doorschot bij opstarten, bij de 7kw dus iets korter zijn in het kwakkel seizoen. Zodra het kouder wordt en de warmtepomp zijn minimale vermogen kwijt kan lost dat zich op, dan gedragen ze zich gelijk.

Persoonlijk zou ik voor iets meer marge gaan als de ondergrens gelijk is. Dus de 7kw. Geeft ook sneller nieuw sww.

[ Voor 8% gewijzigd door master1104 op 30-06-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42
Eigenlijk zijn de dagen van 20-21 graden buiten voor ons de rotste dagen. Tijdens de dagen van 28 graden buiten was het hier binnen lekker 22-23 graden door de vloerverkoeling. Bij de 20-21 graden temperaturen buiten koelt ie niet en is het ineens 25 graden binnen.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Zoja, zijn er mensen die het opgelost hebben? (Nefit Enviline 7400i monoblock 7 met nefit enviline 5-9 e binnenunit en een 300 liter boiler).
Pagina: 1 ... 83 ... 105 Laatste