Bala schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:
wie kan me helpen aan instellingen om ervoor te zorgen dat mijn Nefit Enviline Monoblock 9.0 es gaat koelen?
De temperaturen blijven nu op zo’n 24 graden (aanvoer/retour) staan en ik neem aan dat ik mijn vloerverwarming/koeling kan inzetten om het binnen koeler te krijgen dan 24 graden.
Dus de aanvoer wat lager instellen.
Is dit mogelijk?
Ik ben op de hoogte m.b.t. instellingen, ze staan ingesteld conform bovenstaande instructies.
Alvast bedankt!
begin met
- de instellingen op de Enviline: STANDAARD (zie openingspost / Nefit standaard instellingen)
- lees/download/print technisch bulleting 53 van Nefit. daarin staan zeer bruikbare plaatjes/schemas.
(zie vorige postings)
check/wijzig volgende settings:
- zet je thermostaat op handmatig, 21C, NIET op klokprogramma (dat lijkt bij mij met de easycontrol fout te gaan!, zorg dat jhe evt de laatste software update hebt voor de easycontrol)
- zet voor het gemak de Enviline op permanent KOELEN ( op de binnenunit bediening, kan ook via het user menu zomer/winter). Het display op de binnenunit moet het ijskristal symbool weergeven (koelbedrijf actief (dat betekent niet dat de pomp ook loopt...). met de Enviline op permanent koelen ben je van de wachttijden af, behalve de standaard wachttijd van 30 minuten en de her-inschakel vertraging van de compressor zelf.
verdere instellingen om te checken:
- CV kring: 'koeldebrijf AF' 26C lager kan ie niet bij mij, dus de standaard 24 van Nefit gaat niet... (en dit is een slechte vertaling vanuit het Duits... = 'Kuhlen ab' dus.. = 'koelen AAN vanaf' ; dit is de BUITEN temperatuur waarbij de koelen actief mag worden (ook als ie op permanent koelen staat volgens mij)
- CV kring: 'ruimtetemperatuur schakel verschuiving' = 1 K (deze waarde wordt opgetelt bij de thermostaat waarde voor koelen. Dit is een vreemde instelling maar wel handig: zo kun je de 'normale'verwarmingstemperatuur op 21 laten staan, en bijv 2 graden verschuiving instellen, zodat ie met koelen niet lager dan 23 gaat zonder dat je de thermostaat hoeft bij te draaien)
- cv-kring: 'minimale aanvoer streef temperatuur' = 17C ; dit is de CV-water temperatuur die de Enviline zal proberen in te regelen als de compressor eenmaal loopt.
- als je geen hygrometer functie in de thermostaat hebt, zie je de parameter "dauwpunt temp verschuiving" NIET in het menu op de binnenunit. Als je de hygro functie van de themostaat wel hebt/aan hebt dan zie je ook een dauwpuntverschuiving. zet deze evt op 2K. (aanwezig Ja/Nee??)
ALS het nu buiten gelijk of boven (>=)26C is (gemeten in de buitenvoeler van de Nefit, met evt de demping functie...), EN binnen bij de thermostaat is het >=21+1 (de thermostaatwaarde + temp-verschuiving) is, dan zal de compressor na 30 minuten aan moeten gaan en het compressor symbooltje verschijnen op het display van de binnenunit, naast het ijskristal symbool. (zie ook TB53).
wat je kunt checken nu op de binneunit via menu
diagnose/monitorwaarden/CVgroep/...:
- aanvoer streef temperatuur: als het goed is is dat nu 17C. Als dan NIET zo is, maar bijv 24C dan is ie dus verhoogd door de hygro-functie+dauwpuntverschuiving.. dat kan veroorzaken dat je koeling niet aan gaat.
- actieve timer>: (laatste menu item) hierin worden timers weergegeven die evt lopen (in/uitschakelverstagingen dus): beestje verwarrend: als je een hele lijst zien met 'statische waarden'die niet veranderen of nul zijn, dan loopt er volgens mij geen timer. Als er wel een timer loopt dan zie je die daar.
- kamer streeftemperatuur: zou moeten overeenkomen met je thermostaat: let op.. hier wordt dus de verschuiving bij ppgeteld voordat ie gaat koelen!
- werkelijke kamer temperatuur: de thermostaat gemeten temperatuur: moet groter zijn dan [kamerstreefT+verschuiving]
-bedrijfsmodus: handmatig (niet klokprogramma...)
Wat voor mij vreemd is en ik niet helemaal begrijp:
- koelbedrijf kan niet ingeschakeld worden onder de 26C buitentemp. Normaliter is dat geen probleem omdat het huis traag is en pas opwarmt als het buiten veel warmer is, maar in theorie kan het langdurig 25C zijn en wil je toch koelen
- tijdens de uitschakelvertraging van het koelen (als het buiten al weer koeler geworden is, zoals vandaag, maar de vertraging loopt) , wil ie niet actief koelen bij mij.. , maar lijkt ie al in 'standby' terwijl het ijskristal nog wel actief is.
mocht het niet lukken: je mag me een PB sturen, misschien komen we er samen uit, ik begrijp het soms ook niet helemaal.
Kan iemand bevestigen dat ie tijdens de uitschakelvertraging koeldebrijf WEL/NIET zal moeten koelen (compressor aan indien kamer+versch> koeltemp en streeftemp > min-aanvoertemp)?