Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
LennartTW94 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:19:
Eigenlijk zijn de dagen van 20-21 graden buiten voor ons de rotste dagen. Tijdens de dagen van 28 graden buiten was het hier binnen lekker 22-23 graden door de vloerverkoeling. Bij de 20-21 graden temperaturen buiten koelt ie niet en is het ineens 25 graden binnen.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Zoja, zijn er mensen die het opgelost hebben? (Nefit Enviline 7400i monoblock 7 met nefit enviline 5-9 e binnenunit en een 300 liter boiler).
Ik heb het idee dat op deze versie van de WP de instelling "koelen vanaf buitentemperatuur x" mist. Ik kon hem in ieder geval niet vinden. Maar als je die instelling hebt kan je deze misschien wat lager zetten.

Kan ook zijn dat de instelling alleen zichtbaar is als je automatische omschakeling van verwarmen naar koelen aan hebt staan (ik heb hem op continu koelen staan).

[ Voor 10% gewijzigd door jaapzb op 01-07-2024 09:33 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 07:07
LennartTW94 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:19:
Eigenlijk zijn de dagen van 20-21 graden buiten voor ons de rotste dagen. Tijdens de dagen van 28 graden buiten was het hier binnen lekker 22-23 graden door de vloerverkoeling. Bij de 20-21 graden temperaturen buiten koelt ie niet en is het ineens 25 graden binnen.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Zoja, zijn er mensen die het opgelost hebben? (Nefit Enviline 7400i monoblock 7 met nefit enviline 5-9 e binnenunit en een 300 liter boiler).
Kun je dan de thermostaat niet wat lager zetten?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42
jaapzb schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:32:
[...]

Ik heb het idee dat op deze versie van de WP de instelling "koelen vanaf buitentemperatuur x" mist. Ik kon hem in ieder geval niet vinden. Maar als je die instelling hebt kan je deze misschien wat lager zetten.

Kan ook zijn dat de instelling alleen zichtbaar is als je automatische omschakeling van verwarmen naar koelen aan hebt staan (ik heb hem op continu koelen staan).
Ja die instelling is er wel. Hij gaat koelen vanaf 22 graden buiten (stond op 24 graden en heb ik naar beneden gezet). Ik begreep dat als ik lager dan 22 graden doe er risico is op condensatie?
P-twin schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:28:
[...]

Kun je dan de thermostaat niet wat lager zetten?
We hebben een Bosch Easycontrol en begrijp dat die puur de stooklijn aanpast als ik daar de temperatuur verander. Daarnaast hebben we in elke kamer een Honeywell Home DT4 thermostaat hangen. Die kan ik wel laag zetten maar dit heeft volgens mij helemaal geen nut, omdat de warmtepomp niet gaat koelen zolang het buiten niet een aantal uur 22 graden of warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
LennartTW94 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Ja die instelling is er wel. Hij gaat koelen vanaf 22 graden buiten (stond op 24 graden en heb ik naar beneden gezet). Ik begreep dat als ik lager dan 22 graden doe er risico is op condensatie?
Het condensatierisico heeft vrij weinig met buitentemperatuur te maken, en alles met aanvoertemperatuur en luchtvochtigheid binnen.

Buizen nemen de temperatuur aan van de aanvoertemperatuur van je water. Als het dauwpunt (berekend a.d.h.v relatieve vochtigheid en binnentemperatuur) bijvoorbeeld 18 graden C is, en je aanvoertemperatuur 13C, dan ontstaat er snel condens op je buizen.

Als je aanvoertemperatuur dan 19C is (dus boven het dauwpunt) ontstaat er geen condens. Zo lang je dus een beveiliging op dat dauwpunt hebt (ofwel via een vochtsensor in de thermostaat ofwel via condenssensor op je buizen) hoef je dus niet bang te zijn voor condens.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapzb op 01-07-2024 14:27 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
jaapzb schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Het condensatierisico heeft vrij weinig met buitentemperatuur te maken, en alles met aanvoertemperatuur en luchtvochtigheid binnen.

Buizen nemen de temperatuur aan van de aanvoertemperatuur van je water. Als het dauwpunt (berekend a.d.h.v relatieve vochtigheid en binnentemperatuur) bijvoorbeeld 18 graden C is, en je aanvoertemperatuur 13C, dan ontstaat er snel condens op je buizen.

Als je aanvoertemperatuur dan 19C is (dus boven het dauwpunt) ontstaat er geen condens. Zo lang je dus een beveiliging op dat dauwpunt hebt (ofwel via een vochtsensor in de thermostaat ofwel via condenssensor op je buizen) hoef je dus niet bang te zijn voor condens.
De Easycontrol heeft een vochtsensor en beveiliging. Zeg je daarmee dat ik de minimale temperatuur voor koelen kan verlagen naar bijvoorbeeld 18 graden buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:02
LennartTW94 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:37:
[...]

De Easycontrol heeft een vochtsensor en beveiliging. Zeg je daarmee dat ik de minimale temperatuur voor koelen kan verlagen naar bijvoorbeeld 18 graden buitentemperatuur?
Condens krijg je als je aanvoer te laag staat en binnen is het lekker warm
En die minimale aanvoertemperatuur stel je in het cv menu in
zie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RD3oOxPrG8-5XyFIw7t29LZ-kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUuMZnGuTJRx8iKMwb8QxxuN.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
LennartTW94 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:37:
[...]

De koelgrens (koelen vanaf x graden buitentemperatuur) kan je dan gerust wat lager zetten.

De aanvoertemperatuur (plaatje van Willem) wordt bij jou automatisch ingesteld boven het dauwpunt (het moment dat het gaat condenseren) door je thermostaat. Als het dauwpunt hoger ligt dan je minimale aanvoertemperatuur gaat hij dus een hogere aanvoertemperatuur maken. Zie het als een soort stooklijn op basis van luchtvochtigheid. Hoe hoger de luchtvochtigheid binnen, hoe hoger de aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
jaapzb schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:55:
[...]

De koelgrens (koelen vanaf x graden buitentemperatuur) kan je dan gerust wat lager zetten.

De aanvoertemperatuur (plaatje van Willem) wordt bij jou automatisch ingesteld boven het dauwpunt (het moment dat het gaat condenseren) door je thermostaat. Als het dauwpunt hoger ligt dan je minimale aanvoertemperatuur gaat hij dus een hogere aanvoertemperatuur maken. Zie het als een soort stooklijn op basis van luchtvochtigheid. Hoe hoger de luchtvochtigheid binnen, hoe hoger de aanvoertemperatuur.
Helaas kan de koelgrens niet lager dan 21 graden buitentemperatuur. Minimum aanvoertemperatuur staat hier op 18 graden. Ik heb in de laatste 2 dagen al 3x de storing “H01/5295” gehad, wat duid op condensatie helaas. Geen idee hoe ik dit kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
LennartTW94 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:47:
[...]

Helaas kan de koelgrens niet lager dan 21 graden buitentemperatuur. Minimum aanvoertemperatuur staat hier op 18 graden. Ik heb in de laatste 2 dagen al 3x de storing “H01/5295” gehad, wat duid op condensatie helaas. Geen idee hoe ik dit kan voorkomen.
Condens op je buizen kan je helaas alleen voorkomen door dampdicht te isoleren of een hogere aanvoertemperatuur aan te houden. Maar als je hele buizencircuit dampdicht is geisoleerd (dus ook e.v.t. binnenunits, volgens mij zijn die dat standaard niet) kan je wel een lagere aanvoertemperatuur aanhouden zonder bang te zijn voor condens op de buizen, maar moet je weer een beveiliging hebben voor condens op je afgifte (je vloer). Daar heeft bosch volgens mij niks voor dus moet je al aan de slag met home assistant gedoetjes.

Al met al is het koelen met de vloer gewoon niet super, behalve als je een heel goed geisoleerd huis met heel veel oppervlak vloer hebt.

De koelfunctie kan een stuk beter werken als je convectoren met condensafvoer hebt. Als je de rest dan dampdicht geisoleerd krijgt hoef je niet meer na te denken over condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
jaapzb schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Condens op je buizen kan je helaas alleen voorkomen door dampdicht te isoleren of een hogere aanvoertemperatuur aan te houden. Maar als je hele buizencircuit dampdicht is geisoleerd (dus ook e.v.t. binnenunits, volgens mij zijn die dat standaard niet) kan je wel een lagere aanvoertemperatuur aanhouden zonder bang te zijn voor condens op de buizen, maar moet je weer een beveiliging hebben voor condens op je afgifte (je vloer). Daar heeft bosch volgens mij niks voor dus moet je al aan de slag met home assistant gedoetjes.

Al met al is het koelen met de vloer gewoon niet super, behalve als je een heel goed geisoleerd huis met heel veel oppervlak vloer hebt.

De koelfunctie kan een stuk beter werken als je convectoren met condensafvoer hebt. Als je de rest dan dampdicht geisoleerd krijgt hoef je niet meer na te denken over condens.
Geen idee of hier alles dampdicht geïsoleerd is. Misschien kan ik wat foto’s maken en delen? Zoja, wat moet ik precies fotograferen? We hebben een nieuwbouw huis wat dit jaar opgeleverd is met label A+++ en 240m2 oppervlakte vloer waarvan 160m2 met vloerverwarming/ koeling, dus dat zou goed moeten zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
LennartTW94 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:38:
[...]

Geen idee of hier alles dampdicht geïsoleerd is. Misschien kan ik wat foto’s maken en delen? Zoja, wat moet ik precies fotograferen? We hebben een nieuwbouw huis wat dit jaar opgeleverd is met label A+++ en 240m2 oppervlakte vloer waarvan 160m2 met vloerverwarming/ koeling, dus dat zou goed moeten zijn denk ik?
Als je condenswaarschuwing krijgt lijkt het mij sterk dat ze de boel dampdicht hebben geisoleerd. Verder vraag ik me af of met de binnenunits van enviline warmtepompen uberhaupt alles volledig dampdicht kan worden geisoleerd! Er zit wel isolatie in mijn binnenunit, maar rondom de buizen de unit in/uit zit wel 1cm ruimte wat dus niet dampdicht is.

Het gaat dan om eigenlijk alle buizen waar koud water doorheen kan lopen, als je een monoblock hebt zijn dat de buizen van/naar de buitenunit, en alle buizen van/naar de vloer.

Misschien is dit ook een van de redenen dat de nieuwere modellen monoblock (5800i ?) geen binnenunit meer hebben.

Maar dan nog, als je alles dampdicht hebt geisoleerd moet je dus alsnog een dauwpunt bewaking hebben, alleen dan niet op de temperatuur van de buizen, maar de temperatuur van de vloer. Anders krijg je alsnog condensvorming op de vloer zelf als je daar temperaturen onder het dauwpunt doorheen stuurt. Daar zit geen bewaking voor in deze warmtepompen (dus moet je dat met home assistant o.i.d. doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:35
5800i heeft ook een binnenunit.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:11:
5800i heeft ook een binnenunit.
Ja ik bedoel de bosch compress 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-12-2024
Ik gebruik nu bij onze warmtepomp de gateway van BbqKees en Home Assistant die op mijn NAS draait.

Ik krijg alle waarden ook wel zichtbaar in HA maar alle temperatuur waarden worden in °F aangegeven.
Ik heb al lopen zoeken maar kan niet vinden waar ik dat kan aanpassen naar °C. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40
JohnBr schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:55:
Ik gebruik nu bij onze warmtepomp de gateway van BbqKees en Home Assistant die op mijn NAS draait.

Ik krijg alle waarden ook wel zichtbaar in HA maar alle temperatuur waarden worden in °F aangegeven.
Ik heb al lopen zoeken maar kan niet vinden waar ik dat kan aanpassen naar °C. Wat zie ik over het hoofd?
bbqkees heeft een instelling hiervoor ergens in het menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tRyyr6aM2t7VvCAVWJcmaCy8iM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FJfq27jBrHMbFXfpw85t9CvT.png?f=user_large

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBr
magiel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:32:
[...]
bbqkees heeft een instelling hiervoor ergens in het menu.
Klopt, alleen staat dat vinkje bij mij ook uit, waarmee ik zou verwachten dat de temperaturen in °C zouden moeten worden verstuurd. En dat lijkt ook wel zo, alleen met de aanduiding °F in Home Assistant..... :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZsp1ZYRW0PQzSUPOdFmKHy1fjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hO4ThzmgB6lEN19MDKWf2O8L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door JohnBr op 05-07-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40
JohnBr schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:57:
[...]

Klopt, alleen staat dat vinkje bij mij ook uit, waarmee ik zou verwachten dat de temperaturen in °C zouden moeten worden verstuurd. En dat lijkt ook wel zo, alleen met de aanduiding °F in Home Assistant..... :?
[Afbeelding]
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/basic/

wat heb je hier staan in je settings van HA?

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBr
Dank Magiel, dat was het! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-01 09:02
Vraag mbt te snel opwarmen na een koude zomernacht.

Hoi allemaal,
In deze "zomer" met relatief koude nachten, slaat mijn WP wel eens onnodig aan in de vroege ochtend. Heb zitten spelen met de instellingen "grenswaarde direct verwarmen" en "inschakel vertraging verwarmen" maar ben er nog niet helemaal uit. Advies waarden zijn 5K en 1h, heb die wat hoger gezet. Helpt nog niet echt.
Wie weet wat deze waarden precies doen en heeft ervaring wat te doen om te voorkomen dat WP aangaat in zomer?
Huis is ouder maar goed geïsoleerd.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Jonathan S schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:07:
Vraag mbt te snel opwarmen na een koude zomernacht.

Hoi allemaal,
In deze "zomer" met relatief koude nachten, slaat mijn WP wel eens onnodig aan in de vroege ochtend. Heb zitten spelen met de instellingen "grenswaarde direct verwarmen" en "inschakel vertraging verwarmen" maar ben er nog niet helemaal uit. Advies waarden zijn 5K en 1h, heb die wat hoger gezet. Helpt nog niet echt.
Wie weet wat deze waarden precies doen en heeft ervaring wat te doen om te voorkomen dat WP aangaat in zomer?
Huis is ouder maar goed geïsoleerd.
Dank
Waarom niet de thermostaat op 18 of nog lager instellen dan gebeurt dat niet ;)
Of de warmtepomp zelf op Continu koelen zetten dan heb je er ook geen last van

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Dank, heb geen koelstand en wp is buitentemperauur geregeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Jonathan S schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:07:
Dank, heb geen koelstand en wp is buitentemperauur geregeld...
Dan de buitentemperatuur verlagen wanneer de warmtepomp mag gaan verwarmen
Staat standaard op 18 graden en die kun je op 17 graden zetten en dan kijken of dat helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Ok, ga ik doen.

En wat zijn die twee parameters grenswaarde en vertraging precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Jonathan S schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:29:
Ok, ga ik doen.

En wat zijn die twee parameters grenswaarde en vertraging precies?
Download de instellingen in de start post van dit topic
daar staat het achter de instellingen beschreven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_qB9qCYuniy6rBNDSAPRRHgkg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FWyq0GIhR3dcPqclfgWOPXoa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan S
Dankje Willen en dat heb ik ook gedaan,

Bij "grenswaarde direct starten" staat "dit voorkomt dat tijdens een zomernacht naar verw. wordt overgeschakeld". Dat is een functie, maar nog geen definitie....
Hij stond op 5, heb ik op 10 gezet; toch slaat hij ochtends weer aan. Wat is de betekenis van deze parameter?.

Idem voor de term "inschakelvertr...".daar staat bij "hiermee wordt..." ook dat is een functie, geen definitie, vandaar mijn vraag...

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Jonathan S schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:03:
Dankje Willen en dat heb ik ook gedaan,

Bij "grenswaarde direct starten" staat "dit voorkomt dat tijdens een zomernacht naar verw. wordt overgeschakeld". Dat is een functie, maar nog geen definitie....
Hij stond op 5, heb ik op 10 gezet; toch slaat hij ochtends weer aan. Wat is de betekenis van deze parameter?.

Idem voor de term "inschakelvertr...".daar staat bij "hiermee wordt..." ook dat is een functie, geen definitie, vandaar mijn vraag...

dank
Die grenswaarde kijkt naar een temperatuur verschil
En de inschakelvertraging/ uitschakelvertraging kun je zien als een tijd klokje (zandloper)
Na die tijd mag de warmtepomp iets gaan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jonathan S
dank je Willem,
mag ik het zo uitleggen?

Standen: CV bedrijf uit is 17 graden.
grenswaarde is 5 graden, in- en uitschakelvertraging is 1 uur:

Als de buitentemperatuur boven de 17 graden komt gaat hij 1 uur later uit.
Als de temperatuur in een koudere nacht onder de 17-5 = 12 graden komt, gaat de wp 1 uur later naar de verwarmingsstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon60
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 20:23
Ik heb een A/W split met een 190 liter boilervat, full electric. We zijn met z'n 2en en gebruiken eigenlijk alleen warmwater voor het douchen, rond 8:00 uur 2x kort, dus weinig ww vraag. Ik heb een Tibber dynamisch stroomcontract.
Mijn idee is om warmwatervoorziening op uit te zetten en extra warmwater in te stellen op de laagste dagprijs. Uitzoeken welke temp en tijdsduur het beste werkt voor ons.
Dit natuurlijk het liefst automatiseren.
Is dit een goed plan? te doen met Gateway bbqkees en HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:11
Toon60 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:21:
Ik heb een A/W split met een 190 liter boilervat, full electric. We zijn met z'n 2en en gebruiken eigenlijk alleen warmwater voor het douchen, rond 8:00 uur 2x kort, dus weinig ww vraag. Ik heb een Tibber dynamisch stroomcontract.
Mijn idee is om warmwatervoorziening op uit te zetten en extra warmwater in te stellen op de laagste dagprijs. Uitzoeken welke temp en tijdsduur het beste werkt voor ons.
Dit natuurlijk het liefst automatiseren.
Is dit een goed plan? te doen met Gateway bbqkees en HA?
Zo doe ik dat ook, alleen niet de extra warmwater optie omdat deze niet via de buitenunit gaat. Ik schakel gewoon na de warmwatervoorziening stand die nodig is (eco of comfort). Ik zelf gebruik emhass hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon60
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 20:23
rroetenberg schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Zo doe ik dat ook, alleen niet de extra warmwater optie omdat deze niet via de buitenunit gaat. Ik schakel gewoon na de warmwatervoorziening stand die nodig is (eco of comfort). Ik zelf gebruik emhass hiervoor
Dank voor je reactie. Doe je dit dan met bbqkees' gateway? Geen ervaring met EMHASS: is er een script voor zoals jij het hebt/ik het wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 22:11
Toon60 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:50:
[...]

Dank voor je reactie. Doe je dit dan met bbqkees' gateway? Geen ervaring met EMHASS: is er een script voor zoals jij het hebt/ik het wil?
Ik gebruik inderdaad de BBQKees om de warmtepomp aan te sturen. Verder heb ik altijd de warmwatervoorziening op uit staan, op basis van de goedkoopste uren per dag schakel ik te warmtepomp naar de eco stand als dat nodig is. In het weekend schakelaar ik naar de naar comfort + disinfectiestand/tijd om het moment dat de prijzen voor de zondag ook bekend zijn. In dit geval bepaalt EMHASS wanneer deze goedkoopste uren zijn, maar je kunt natuurlijk ook de nordpool cheapest hour calculatie hiervoor pakken.

Zie hieronder wat nodered flows die ik gebruik.

Inschakelen van het op zoek gaan naar de goedkoopste uren als de watertemperatuur beneden de 37 graden is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDXkmpM0W4Ay3mnxwrnmmXzFFQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ObDNNvdfSfQMgpunvWPKMHN.png?f=fotoalbum_large

Als het de goedkoopste uren zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CM_XbVOSFCVJ2vSIscjXznjwKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GbPjsVJS4S9yQvOsuPJ8tmMA.png?f=fotoalbum_large

Als de desinfectie of 'normaal' bedrijf klaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzTKgB-PqaFmJqdF8FbYR5YYCfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TebX7RJPV2d6MLjD3xX1AX6g.png?f=fotoalbum_large

Inschakelen desinfectiestand en de tijden berekenen etc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH0hm_AP9J2E0tfj_RD3YzeD0uU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/muPpazHJsmFJmccYuDO7MbWx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
ik heb de laatste weken behoorlijk wat wijzigingen gemaakt in de instellingen van de WP. Nu wil ik deze opslaan, maar ik krijg een vraag te zien die ik niet helemaal verwacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rO2aE0CV27bYWwbBa9W2SdPyaMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db7DcXvRgAugMoBz6jw4Xmpl.jpg?f=fotoalbum_large

ik denk dat ik met "ja" kan beantwoorden, maar ik ben er niet 100% zeker van en wil de instellingen die ik heb veranderd niet kwijt raken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:02
Ik kan nergens vinden wat de voorwaarden zijn waarom nu de elektrische bijverwarming aanstaat voor warm water?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9e1_QY2drVDUYB3H3PUj2EmhUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shHUMJCyVqkKuqXqV8i9OGDT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

tomtom901

Moderator General Chat
Matadores schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:33:
Ik kan nergens vinden wat de voorwaarden zijn waarom nu de elektrische bijverwarming aanstaat voor warm water?

[Afbeelding]
Gokje, buitentemp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:33:

[Afbeelding]
Warmer dan 35 graden buiten dan stopt de compressor
Vandaar liever de buitenunit niet in de zon te plaatsen
En je zou ook kunnen proberen iets boven of om de sensor achter op de buitenunit iets te plaatsen voor schaduw op de sensor dat scheelt een paar graden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
aplender schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:10:
ik heb de laatste weken behoorlijk wat wijzigingen gemaakt in de instellingen van de WP. Nu wil ik deze opslaan, maar ik krijg een vraag te zien die ik niet helemaal verwacht:

[Afbeelding]

ik denk dat ik met "ja" kan beantwoorden, maar ik ben er niet 100% zeker van en wil de instellingen die ik heb veranderd niet kwijt raken :-)
Ja dan worden de veranderingen opgeslagen na bevestiging
Nee is terug en worden de veranderingen niet opgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Willem senior schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Warmer dan 35 graden buiten dan stopt de compressor
Vandaar liever de buitenunit niet in de zon te plaatsen
En je zou ook kunnen proberen iets boven of om de sensor achter op de buitenunit iets te plaatsen voor schaduw op de sensor dat scheelt een paar graden 8)
Waarom is dit eigenlijk? Hoe warmer het is buiten hoe makkelijker het voor de WP is om energie aan de lucht te onttrekken toch? Word de compressor dan te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
jaapzb schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:49:
[...]

Waarom is dit eigenlijk? Hoe warmer het is buiten hoe makkelijker het voor de WP is om energie aan de lucht te onttrekken toch? Word de compressor dan te warm?
Weet ik niet
Maar ik vermoed dat het te maken heeft met het gas in de compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Algemene vraag.

Wij hebben +/- 2 jaar een Nefit monoblok 9es in gebruik en zag onlangs dat de verf van het voorste rooster (waar de ventilator zit) eraf komt omdat het metaal eronder aan het roesten is.

Hoe is de staat van jullie warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SB[NL] schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:50:
Algemene vraag.

Wij hebben +/- 2 jaar een Nefit monoblok 9es in gebruik en zag onlangs dat de verf van het voorste rooster (waar de ventilator zit) eraf komt omdat het metaal eronder aan het roesten is.

Hier is de warmtepomp 4 jaar en nog geen roest te zien
De buitenunit staat wel onder een afdakje en elk jaar maakt ik deze schoon
Ik gebruik autoshampo daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:57
Mijn volledig all-electric Enviline tower schakelt de automaat uit zodra ik een legionella-run uitvoer. Zojuist is er een monteur geweest en hij vermoedt dat een van de drie elektrische elementen defect is. De installatie staat er nu drie jaar. Is het normaal dat zo'n elektrisch element nu al stuk gaat?

Hij heeft één element ontkoppeld en nu werkt alles weer goed.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
SB[NL] schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:50:
Algemene vraag.

Hier een split die nu 6 winters zonder enige beschutting onder eikenbomen staat: geen roest. Ik maak heel af en toe schoon met alleen water, zodat ie in ieder geval niet groen wordt.
Maar ik meen dat de split units van een totaal ander fabricaat zijn als de monoblocks, dus hier heb je denk ik niet veel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
aGraPusher schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:02:
Mijn volledig all-electric Enviline tower schakelt de automaat uit zodra ik een legionella-run uitvoer. Zojuist is er een monteur geweest en hij vermoedt dat een van de drie elektrische elementen defect is. De installatie staat er nu drie jaar. Is het normaal dat zo'n elektrisch element nu al stuk gaat?

Hij heeft één element ontkoppeld en nu werkt alles weer goed.
Ik vind 3 jaar wel kort
Even eerst bij je rechtsbijstandverzekering na vragen of dat nog onder de garantie valt na 3 jaar
Of
Proberen via je installateur te laten vervangen en dat die de garantie bij Nefit regelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Willem senior schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:50:
[...]

Ik vind 3 jaar wel kort
Even eerst bij je rechtsbijstandverzekering na vragen of dat nog onder de garantie valt na 3 jaar
Of
Proberen via je installateur te laten vervangen en dat die de garantie bij Nefit regelt
Precies, dat vind ik ook. De monteur heeft het defecte elektrische element ontkoppeld en nu wordt het legionella programma wel gewoon afgemaakt. Dit lijkt dus inderdaad het probleem te zijn.

Ik kan verder maar weinig vinden over een normale / te verwachten levensduur van dit component.

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Willem senior schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:50:
[...]

Ik vind 3 jaar wel kort
Of
Installateur:
Contact met Nefit gehad en er zit 2 jaar garantie op onderdelen (Uw toestel is geplaats op 30-04-2021, dus 3 jaar).

Kosten van het elektrisch element bedraagt €465,00 incl. BTW.
Uren op basis van nacalculatie van €92.50 incl. BTW per uur (schatting 2 à 3 uur).

Wat een prijzen :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Zo'n element is natuurlijk ook zeer hoogstaande techniek vandaar dat het allemaal zo veel geld kost

Ik vind trouwens dat je van een WP wel een langere levensduur mag verwachten dan de officiele 2 jaar garantie die ze geven, maar dat is misschien meer een rechstbijstand/consumentenbond dingetje

https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
en
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.
Kan me niet voorstellen dat de gebruiksduur van een elektrisch element 3 jaar is.

[ Voor 53% gewijzigd door jaapzb op 11-07-2024 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
aGraPusher schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Installateur:
Contact met Nefit gehad en er zit 2 jaar garantie op onderdelen (Uw toestel is geplaats op 30-04-2021, dus 3 jaar).

Kosten van het elektrisch element bedraagt €465,00 incl. BTW.
Uren op basis van nacalculatie van €92.50 incl. BTW per uur (schatting 2 à 3 uur).

Wat een prijzen :o
Net wat @jaapzb zegt zou ik dit eerst even aan je rechtsbijstandverzekering vragen
Want is toch een hoop geld en ik vind het ook snel stuk voor een verwarmingselement
Kijk naar een electriche boiler die werken ook normaal langer dan twee jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 21:58

tomtom901

Moderator General Chat
@aGraPusher ben wel benieuwd wat je rechtsbijstand zegt (misschien reden om hier ook maar eens een af te sluiten)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
Gaat bij Koelen het water misschien andersom door de leidingen???

Gisterenmorgen een flinke plas water (ca 11 liter) onder de wp. Bleef zich uitbreiden.
Wp hoofdscherm melde Koelen.
De externe pomp PC1 stond aan (wordt niet door de wp geregeld)

Als oorzaak kan ik alleen bedenken dat de wp pomp PC0 andersom heeft gepompt als de externe pomp. Of iets anders???

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
PieterL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:47:

Gisterenmorgen een flinke plas water (ca 11 liter) onder de wp. Bleef zich uitbreiden.

Als oorzaak kan ik alleen bedenken dat de wp pomp PC0 andersom heeft gepompt als de externe pomp. Of iets anders???
Nee de pomp draait niet anders om
Misschien is je overstort/ afvoer verstopt waar het lek water van je boiler in loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Willem senior schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Nee de pomp draait niet anders om
Misschien is je overstort/ afvoer verstopt waar het lek water van je boiler in loopt
Dank voor je tip.
We gaan zoeken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PieterL schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:47:

Niet gewoon condens wat van je buizen afgedrupt is? Heb je een 1010H thermostaat of een dauwpuntsensor op je buizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
jaapzb schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:10:
[...]

Niet gewoon condens wat van je buizen afgedrupt is? Heb je een 1010H thermostaat of een dauwpuntsensor op je buizen?
Een cr10h thermostaat en alle muren en leidingen waren kurkdroog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Helden,

Hier draait mijn Compress 3400i AWS Tower met 4kW split nu twee jaar zonder grote problemen. Vorig jaar moest een monteur langskomen voor een softwareupdate vanwege storing HC1/5828 en AC1/5822 en 5827 en ik heb wat moeten tweaken om het verwarmen beter af te stellen, maar vooralsnog ben ik erg tevreden.

Sinds vorige week is de warmtepomp weer begonnen met koelen. Ik had vorige week de dag na het koelen geen warm water meer in het boilervat en een redelijke koude douche. Het apparaat gaf geen storingen, maar de watertemperatuur in het boilervat was ongeveer 10°C kouder dan de ingestelde streeftemperatuur van Eco+.

Ik kon de oorzaak niet verklaren, maar heb de spanning een paar minuten van binnen- en buitenunit gehaald. Daarna is de warmtepomp gelijk begonnen met het opwarmen van het boilervat.

Ik kom net weer onder een redelijk koude douche vandaan en zie ook weer in Homewizard dat de laatste SWW-run twee dagen geleden, op een dag dat de koeling aan is geweest.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik wacht nog even af voordat ik de spanning eraf haal voor mochten er briljante tips zijn.

In deze afbeelding een screenshot van HomeConnect met de huidige SWW-temperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJ-xk7oWw8Vfp2q19CsZYDz8iDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9qCtHG5CnkrNfcFDOVJB1n5.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de ingestelde streefwaarde in de warmtepomp. De drie uur vertragingsaanloop zijn ruim voorbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoT-AEl-QqyoFjQV9F9hjSuI-2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7pLAbZFeJxLVAZ6I0NYpLvE.jpg?f=fotoalbum_large

En screenshots van Homewizard van de laatste drie dagen met de laatste SWW-piek woensdag 08:00. De andere pieken zijn waarschijnlijk koelen. Vandaag en gisteren is het verbruik praktisch niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ug2Ljfm9dM7Gag-jCJbYaRVbCuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVP29I7IA77plxNH2FHZ8eAY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a12MnyLj0NMGmzt1zV3BOEHXE08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPJWSw1LFrxYsuQ8eBDzTLJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLzuYeW85MwBhHDfmN-vHs8nYa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3dO6Dy49TGurxSATiKX2iD3.jpg?f=fotoalbum_large

Update: na wat graven in het menu kom in in het storingsverleden wel een storing tegen die ik vorig jaar ook had. Dit had met de softwareupdate opgelost moeten zijn. Ik bel maandag weet met Bosch-Nefit. De storing kan ik eruit drukken, maar komt met de volgende koelcyclus waarschijnlijk weer terug. Uitleg van de storing heeft Bosch als disclaimer op de website staan, hoewel hun gevolgtrekking dat het niet uitmaakt dus niet klopt omdat verwarmen en SWW wel degelijk uitgaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjV1XHoMUUoBGv85qoXGwyiQo4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMZcJXBdVUlZhMO71I38sRWw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Westerterp op 12-07-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-09 21:57
jaapzb schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:10:
[...]

11 liter condens water lijkt mij welhaast onmogelijk, da's meer dan een hele emmer :?

[ Voor 4% gewijzigd door Pompadour op 12-07-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Pompadour schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:57:
[...]

11 liter condens water lijkt mij welhaast onmogelijk, da's meer dan een hele emmer :?
Is wel veel ja maar als je flink onder het dauwpunt stookt en het is een vochtige ruimte kan het heel hard gaan hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBr
Westerterp schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:16:
Helden,

Hier draait mijn Compress 3400i AWS Tower met 4kW split nu twee jaar zonder grote problemen. Vorig jaar moest een monteur langskomen voor een softwareupdate vanwege storing HC1/5828 en AC1/5822 en 5827 en ik heb wat moeten tweaken om het verwarmen beter af te stellen, maar vooralsnog ben ik erg tevreden.
Bij mij ook de herhalend terugkerende melding A01/5827. Alles lijkt wel goed te blijven functioneren. Ook hier al eerder een monteur over de vloer gehad voor een software update, maar deze melding blijft dus terugkomen.

@Westerterp: Ik ben erg benieuwd wat er bij jou nog uitkomt na jouw contact met Nefit-Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
JohnBr schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Bij mij ook de herhalend terugkerende melding A01/5827. Alles lijkt wel goed te blijven functioneren. Ook hier al eerder een monteur over de vloer gehad voor een software update, maar deze melding blijft dus terugkomen.

@Westerterp: Ik ben erg benieuwd wat er bij jou nog uitkomt na jouw contact met Nefit-Bosch.
Ook hier vanaf het begin continue de 5827 storing.
2x een Nefit monteur hier gehad. Helpt niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vladimirkr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
De 5822 storing heb ik ook een hele tijd gehad in combinatie met de 5827. De 5822 betekend geen communicatie tussen buiten en binnen unit. Bij mij is toen de kabel tussen buiten en binnen unit vervangen door de juiste kabel en probleem van de 5822 was weg. 5827 komt nog steeds voor maar dat is een software probleem die nog moet worden opgelost met een update. Maar heeft geen effect meer op functioneren sinds de laatste software versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Afgelopen week is hier een 7Kw nefit Bosch enviline monoblock geplaatst. Erg blij mee tot zover!

Ik werk thuis al met home assistant, dus ben voornemens dit te koppelen.
Is de Bosch SHC integratie te gebruiken voor het integreren van de thermostaat gegevens (op een later moment wil ik een BBQKees gateway aanschaffen)?

In de Bosch EasyControl app zie ik een ‘groene indicator’ welke toont hoe efficiënt mijn instellingen zijn. Dat bakje is nog niet half vol dus is het eea te winnen, maar hoe kom ik erachter welke instellingen nu precies bijdragen of juist afdoen aan de efficiëntie?

Daarnaast een ‘rode indicator’ welke het modulatie vermogen toont.
In hoeverre heb ik hier invloed op? Is een vollere balk juist beter of slechter?

Al met al dus wat onduidelijkheden, of moet ik voor antwoord aan mijn vragen toch echt meer inzicht via bijv bbqkees hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25
@Yaay via Bosch SHC weet ik niet, maar BBQkees is weliswaar 100-120 euro, met een service kabel, (voeding niet nodig, want via EMS),
maar dan heb je wel meteen >100 parameters van de pomp + ~50 van de RC300 (binnen unit bediening en dan nog 3 van de easycontrol (of andere thermostaat) allemaal in HomeAssistant!

service kabel inpluggen, (evt MQTT integratie installeren) en dan is de rest van zelf gedaan.
Alles via de service-EMS (helaas ook overkill aan parameters met verkeerde namen en een boel eenmalig uitzoekwerk)

koop je voor een tientje nog zo'n JST-kabeltje en bij Ali of Amazon nog een pak extra DS1820 sensors er bij en je hebt nog 4 extra temperatuur monitors voor CV aanvoer-retour, buffervat temperaturen of andere monitors in de buurt.

mbt 'eco-indicatortjes' ....: nog nooit een gezien die eerlijk weergaf en duidelijkheid verschafte.

[ Voor 23% gewijzigd door lc8 op 22-07-2024 23:47 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
lc8 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:09:
@Yaay via Bosch SHC weet ik niet, maar BBQkees is weliswaar 100-120 euro, met een service kabel, (voeding niet nodig, want via EMS),
maar dan heb je wel meteen >100 parameters van de pomp + ~50 van de RC300 (binnen unit bediening en dan nog 3 van de easycontrol (of andere thermostaat) allemaal in HomeAssistant!

service kabel inpluggen, (evt MQTT integratie installeren) en dan is de rest van zelf gedaan.
Alles via de service-EMS (helaas ook overkill aan parameters met verkeerde namen en een boel eenmalig uitzoekwerk)

koop je voor een tientje nog zo'n JST-kabeltje en bij Ali of Amazon nog een pak extra DS1820 sensors er bij en je hebt nog 4 extra temperatuur monitors voor CV aanvoer-retour, buffervat temperaturen of andere monitors in de buurt.

mbt 'eco-indicatortjes' ....: nog nooit een gezien die eerlijk weergaf en duidelijkheid verschafte.
Dank voor je bericht, uiteindelijk is het gelukt om via volgende instructie: https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component de primaire gegevens van de thermostaat in home assistant te laden.
Natuurlijk niet het detail niveau wat bbqkees toont maar zoals je aangeeft is dat soms ook een overkill. Ik ga even aankijken in hoeverre dit in mijn behoefte voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 07:07
Goede morgen,
Een aantal dagen geleden heb ik mijn boiler van eco naar comfort gezet, dat heb ik gedaan in het klokprogramma.
Echter komt de temeratuur niet hoger dan ±45° moet ik hem ook nog ergens anders in een instelling wijzigen?

Dan nog een vraagje, ik heb de WP op constant koelen staan, en dat werkt, alleen ik vind dat hij behoorlijk veel runs draait. Is er hier ook een manier om lange runs te draaien?

Alvast bedankt voor jullie reacties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eu9Ov0ovbMT53CA4BRpXK34t_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkrB8mOBHiUbRDGDwnqTURoB.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
P-twin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:12:
Goede morgen,
Een aantal dagen geleden heb ik mijn boiler van eco naar comfort gezet, dat heb ik gedaan in het klokprogramma.
Echter komt de temeratuur niet hoger dan ±45° moet ik hem ook nog ergens anders in een instelling wijzigen?

Dan nog een vraagje, ik heb de WP op constant koelen staan, en dat werkt, alleen ik vind dat hij behoorlijk veel runs draait. Is er hier ook een manier om lange runs te draaien?

Alvast bedankt voor jullie reacties.[Afbeelding]
Knop menu lang vasthouden dan kom je in het installateursmenu
Daar naar warmwater
En dan kun je de temperatuur van de comfort / eco instelling wijzigen

Voor koeling heb je veel afgifte nodig om langere runs te krijgen
Je kunt wel de water temperatuur wijzigen dat helpt soms (kouder zetten dan 18/17 graden)
Maar pas dan wel op voor condens
Dan met vloerverwarming een ventilator over de vloer laten blazen
Met convectoren de ventilators op max zetten zijn allemaal dingen die voor een langere run kunnen zorgen

Radiatoren doen niet veel met koelen (die zou je met koelen eigenlijk moeten omdraaien)
Koud water er onder in en boven er weer uit
Dus die beter niet met koeling gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 19:07
Bij mij heeft het vervangen van de 1010H voor een 1010 (en het plaatsen van een buffervat met pomp) enorm geholpen, maar koelen blijft wel een dingetje.
Ik kom er bijvoorbeeld maar niet achter wat de oorzaak is dat de runs overdag 1 á 1,5 uur zijn en deze 's nachts opeens meer als 5 uur draait... Het valt wel op dat de wp overdag minder snel terug moduleerd waardoor deze al snel te ver onder de gewenste temperatuur komt en het koelbedrijf uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
P-twin schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:12:
...
...
Wat betreft je warm water zou je de ondergrens van je comfort ook omhoog kunnen zetten, of ipv eco je warm water uit te zetten in je "dal uren". *Sorry las het verkeerd dit doe je al, maakt mijn onderstaande uitleg ook iets anders...

Wat ik had was dat in de comfort uren de temperatuur niet daalde onder de ondergrens. Als dan 's nachts tijdens de eco uren de ondergrens wel werd bereikt werd het water opgewarmd. De volgende dag was het water tijdens comfort weer ruim boven de ondergrens.

Toevoeging: Wat zijn je boven en ondergrens temperaturen voor warmwater?

[ Voor 11% gewijzigd door JMS 450 op 30-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
vandaag weer een koeldag :-) en wederom: ik dacht.. dat ik het koelprogramma van mijn E9.0s begreep... (na het volledig besturenen van Technishc bulleting 51 mbt omschakeltijden en mbt koel-Criteria/regeling:

kan iemand verklaren waarom mijn systeem hier om 17:50 na een hele krote run ineens er uit klapt?
(hij gaat van koelbedrijf naar 'standy'

settings:
* uitstakel vertraging koelen = 15 h (dus hoe kan ie dan na ~4 uurtjes al weer uit koelbedrijf gaan?
* T koelen = 24C,
* T min aanvoer =17C
* koelen-delta-T-ruimte =1C (dus bij 25C binnen moet ie aanspringen)
* T buiten voor koelbedrijf actief = 28C
* Easycontrol CT200, hygro-aan. (geen condenssensor aanwezig, dus die kan het niet zijn)

- ~13:35 komt ie in koelbedrijf (lang genoeg >=28C buiten, alles ok)
- de ruimte (van de easycontrol) is 24,5 a 25
- hij selecteert dan 16C (easycontrol stond op programma mode, 19C: voor koelen kiest ie de setting van de RC310 in de binnenunit: easycontrol zelf heeft geen 'programma' voor koelen... of mis ik iets daar?)
- 15:05 heb ik de setting naar 24C gezet (om de rc310/binnenunit)
- eerste run loopt perfect: 1:15 koelen, schakelt uit als T0 ~15C is. (17C + 2 K delta-T-koelen)

- ~17:45 tweede run
- pomp start, moduleert terug.
- T0=~17C , ok misschien ok om af te schakelen, maar zeker niet om compleet uit koelbedrijf te gaan toch? daar zou ie toch minstens 15h mee moeten wachten zelfs?
geen errors

iemand suggesties?

plotjes van de temperaturen en de compressor actie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8et_A6b-QpSoeMnCFD7eOrPqBQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwHNCbWUsYzTRNykDL10VdJk.png?f=fotoalbum_large

die hele omschakeltijden lijken aan hun laars gelapt te worden... iemand een idee hoe dat kan?
ruzie tussen easycontrol en enviline? iemand anders ervaringen hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffTEY9N7L4t2-rqG1RTxXi1_brA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndlXhZ1InGW3J7J75h5vKXiD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door lc8 op 30-07-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
lc8 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:24:
vandaag weer een koeldag :-) en wederom: ik dacht.. dat ik het koelprogramma van mijn E9.0s begreep... (na het volledig besturenen van Technishc bulleting 51 mbt omschakeltijden en mbt koel-Criteria/regeling:

kan iemand verklaren waarom mijn systeem hier om 17:50 na een hele krote run ineens er uit klapt?

settings:
* uitstakel vertraging koelen = 15 h (dus hoe kan ie dan na ~4 uurtjes al weer uit koelbedrijf gaan?
* T koelen = 24C,
* T min aanvoer =17C
* Easycontrol CT200, hygro-aan. (geen condenssensor aanwezig, dus die kan het niet zijn)

- hij selecteert dan 16C (easycontrol stond op programma mode, 19C: voor koelen kiest ie de setting van de RC310 in de binnenunit: easycontrol zelf heeft geen 'programma' voor koelen... of mis ik iets daar?)
- eerste run loopt perfect: 1:15 koelen, schakelt uit als T0 ~15C is. (17C + 2 K delta-T-koelen)

- T0=~17C , ok misschien ok om af te schakelen, maar zeker niet om compleet uit koelbedrijf te gaan toch? daar zou ie toch minstens 15h mee moeten wachten zelfs?
geen errors

iemand suggesties?

[Afbeelding]

die hele omschakeltijden lijken aan hun laars gelapt te worden... iemand een idee hoe dat kan?

[Afbeelding]
Ik kan het niet goed zien
Maar gaat / ging de temperatuur gemeten van de thermostaat niet naar beneden want dan stopt de warmtepomp abrupt

Even mijn ervaring met koelen
Ik zet thermostaat op 23
Dan gaat de warmtepomp nog niet aan want gemeten temperatuur is 23,5
Dan bij 23,6 gaat de cv pomp aan na een 15min gaat de warmtepomp echt koelen ( buitenunit draait)
Dan na een uur ongeveer gaat deze weer uit want gemeten temperatuur is inmiddels gezakt naar 23,5 graden
En dan stopt de cv pomp en warmtepomp gelijk en ook het koelen symbool is dan weg op het display van de binnenunit
Ik vermoed dat dit bij jou ook zo gegaan is maar kon het niet goed zien op je grafieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
HoI Willem

dat antwoord begrijp ik niet zo goed, omdat het niet aansluit bij de uitleg die door Nefit gegeven wordt in TB53 ( wat ik hier al eens gepost heb:
lc8 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen")
https://nefit-nl-nl-b.bos...67dns43jfscrfm5ehoh1gjg87

eenmaal in koelbedrijf en de compressor loopt : regelt de WP op de water-aanvoertemperatuur, gelijk bij verwarmingsbedrijf.
Als de kamertemperatuur daalt zal ie zeker niet meteen afslaan (zie plaatje nefit).
Als de kamertemperatuur onder de ingestelde waarde +offset komt wel (zie punt 8 in het plaatje)

de offset was hier 1 graad , de ingestelde waarde 24 en de easycontrol (meet per 0.5 graden..) stond rockvast op 25. (zie donker-blauwe lijn: volgens HA is daar ook geen datapunt)...
maar technisch gezien zou daar idd een glitsch gezeten kunnen hebben die niet geregistreed is.. :?. ik zal eens opletten of het met ruimere marge tussen ingestelde waarde en gemeten waarde ook gebeurt.

tevens zou ie dan toch ook in koelbedrijf moeten blijven (met de compressor uit, en de CV pomp aan naar ik aanneem), en de cv pomp ging ook mee uit.
Ik denk dat ie naar standby ging. Ook op de binnenunit was geen koel symbooltje meer zichtbaar (zoals dat wel is gedurende de 'wachttijd' voordat de compressor gaat koelen, en volgens de info van Nefit bij punt-8)
je kunt dat ook zien aan de gele lijn: de 17 graden koel water target temperatuur wordt ge-deselecteerd. tevens wordt de koeltemperatuur van 24C op de easycontrol gedeselecteerd en teruggezet naar 19C 'verwarmings'temperatuur volgens klokprogramma easycontrol.

(sorry voor de edits.. mijn tekst was niet helemaal correct zag ik zelf)

[ Voor 29% gewijzigd door lc8 op 31-07-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 21:08
lc8 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:24:

settings:
* T koelen = 24C,
* T min aanvoer =17C

geen errors

iemand suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het zijn dat je toch een condensmelding op de achtergrond had? Storing 5294 word namelijk niet op het display aangegeven maar op de achtergrond wel.

Of heb je geen sensor op het mk2 contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roombolletje
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiiR9Cpciuf8yY3DFhKD547_iL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfOFeF982iq2MMpWAouHR2hf.jpg?f=fotoalbum_large

Hi allen,

Wij hebben sinds vandaag continu een luid tikkend geluid uit onze warmtepomp. Alsof er iets ingeschakeld moet worden, maar het lukt niet. We hebben de laatste tijd al veel problemen.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
hulpje schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

Kan het zijn dat je toch een condensmelding op de achtergrond had? Storing 5294 word namelijk niet op het display aangegeven maar op de achtergrond wel.

Of heb je geen sensor op het mk2 contact?
zoals aangegeven: geen condens sensor. en nee er was geen verstopte error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Roombolletje schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:42:
[Afbeelding]

Hi allen,

Wij hebben sinds vandaag continu een luid tikkend geluid uit onze warmtepomp. Alsof er iets ingeschakeld moet worden, maar het lukt niet. We hebben de laatste tijd al veel problemen.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!
is dat een Nefit/Enviline?

kan van alles zijn. Controleer zelf de werking: warezijdige pompen, compressor , temperaturen etc. bekijk de grafieken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bala
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-08-2024
wie kan me helpen aan instellingen om ervoor te zorgen dat mijn Nefit Enviline Monoblock 9.0 es gaat koelen?
De temperaturen blijven nu op zo’n 24 graden (aanvoer/retour) staan en ik neem aan dat ik mijn vloerverwarming/koeling kan inzetten om het binnen koeler te krijgen dan 24 graden.
Dus de aanvoer wat lager instellen.
Is dit mogelijk?
Ik ben op de hoogte m.b.t. instellingen, ze staan ingesteld conform bovenstaande instructies.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Bala schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:
wie kan me helpen aan instellingen om ervoor te zorgen dat mijn Nefit Enviline Monoblock 9.0 es gaat koelen?
De temperaturen blijven nu op zo’n 24 graden (aanvoer/retour) staan en ik neem aan dat ik mijn vloerverwarming/koeling kan inzetten om het binnen koeler te krijgen dan 24 graden.
Is dit mogelijk?
Ik ben op de hoogte m.b.t. instellingen, ze staan ingesteld conform bovenstaande instructies.

Alvast bedankt!
De standaard instellingen kun je downloaden op de eerste pagina van dit topic
Thermostaat op 22/ 23 graden zetten
Dan de minimum aanvoer op 17 graden zetten ( in menu verwarmen) kan lager als je een condens sensor hebt
Continu koelen inplaats van automatische omschakelen
En misschien wil die nu niet gaan koelen door de hoge luchtvochtigheid in huis
En dan kun je een zakje rijst om de thermostaat doen om toch te kunnen koelen 8)
PAS DAN WEL EXTRA OP VOOR CONDENS (je fopt de warmtepomp metingen dan )
Makkelijkste is een andere thermostaat zonder luchtvochtigheid meting de 1010 zonder(H ) bevoorbeeld
Dan kun je altijd koelen moet je wel condens sensors gebruiken of zelf heel goed gaan opletten voor condens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Laatst online: 21:26
Goedemorgen,

Bij ons draait de warmtepomp al ruim twee jaar maar de functie koelen heb ik nog nooit gebruikt.

Ik heb destijds een keer een dauwpunt sensor gekocht maar nog nooit geïnstalleerd. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik deze moet installeren en vooral waar de voeler moet komen?

Ter info:
De warmtepomp staat op de zolder (2e verdieping) en dan de vloerverwarming verdeler staat op de begane grond in de trapkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Bala schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:55:
Is dit mogelijk?

Alvast bedankt!
begin met
- de instellingen op de Enviline: STANDAARD (zie openingspost / Nefit standaard instellingen)
- lees/download/print technisch bulleting 53 van Nefit. daarin staan zeer bruikbare plaatjes/schemas.
(zie vorige postings)

check/wijzig volgende settings:

- zet je thermostaat op handmatig, 21C, NIET op klokprogramma (dat lijkt bij mij met de easycontrol fout te gaan!, zorg dat jhe evt de laatste software update hebt voor de easycontrol)

- zet voor het gemak de Enviline op permanent KOELEN ( op de binnenunit bediening, kan ook via het user menu zomer/winter). Het display op de binnenunit moet het ijskristal symbool weergeven (koelbedrijf actief (dat betekent niet dat de pomp ook loopt...). met de Enviline op permanent koelen ben je van de wachttijden af, behalve de standaard wachttijd van 30 minuten en de her-inschakel vertraging van de compressor zelf.

verdere instellingen om te checken:
- CV kring: 'koeldebrijf AF' 26C lager kan ie niet bij mij, dus de standaard 24 van Nefit gaat niet... (en dit is een slechte vertaling vanuit het Duits... = 'Kuhlen ab' dus.. = 'koelen AAN vanaf' ; dit is de BUITEN temperatuur waarbij de koelen actief mag worden (ook als ie op permanent koelen staat volgens mij)
- CV kring: 'ruimtetemperatuur schakel verschuiving' = 1 K (deze waarde wordt opgetelt bij de thermostaat waarde voor koelen. Dit is een vreemde instelling maar wel handig: zo kun je de 'normale'verwarmingstemperatuur op 21 laten staan, en bijv 2 graden verschuiving instellen, zodat ie met koelen niet lager dan 23 gaat zonder dat je de thermostaat hoeft bij te draaien)
- cv-kring: 'minimale aanvoer streef temperatuur' = 17C ; dit is de CV-water temperatuur die de Enviline zal proberen in te regelen als de compressor eenmaal loopt.

- als je geen hygrometer functie in de thermostaat hebt, zie je de parameter "dauwpunt temp verschuiving" NIET in het menu op de binnenunit. Als je de hygro functie van de themostaat wel hebt/aan hebt dan zie je ook een dauwpuntverschuiving. zet deze evt op 2K. (aanwezig Ja/Nee??)

ALS het nu buiten gelijk of boven (>=)26C is (gemeten in de buitenvoeler van de Nefit, met evt de demping functie...), EN binnen bij de thermostaat is het >=21+1 (de thermostaatwaarde + temp-verschuiving) is, dan zal de compressor na 30 minuten aan moeten gaan en het compressor symbooltje verschijnen op het display van de binnenunit, naast het ijskristal symbool. (zie ook TB53).

wat je kunt checken nu op de binneunit via menu diagnose/monitorwaarden/CVgroep/...:

- aanvoer streef temperatuur: als het goed is is dat nu 17C. Als dan NIET zo is, maar bijv 24C dan is ie dus verhoogd door de hygro-functie+dauwpuntverschuiving.. dat kan veroorzaken dat je koeling niet aan gaat.

- actieve timer>: (laatste menu item) hierin worden timers weergegeven die evt lopen (in/uitschakelverstagingen dus): beestje verwarrend: als je een hele lijst zien met 'statische waarden'die niet veranderen of nul zijn, dan loopt er volgens mij geen timer. Als er wel een timer loopt dan zie je die daar.

- kamer streeftemperatuur: zou moeten overeenkomen met je thermostaat: let op.. hier wordt dus de verschuiving bij ppgeteld voordat ie gaat koelen!

- werkelijke kamer temperatuur: de thermostaat gemeten temperatuur: moet groter zijn dan [kamerstreefT+verschuiving]
-bedrijfsmodus: handmatig (niet klokprogramma...)

Wat voor mij vreemd is en ik niet helemaal begrijp:
- koelbedrijf kan niet ingeschakeld worden onder de 26C buitentemp. Normaliter is dat geen probleem omdat het huis traag is en pas opwarmt als het buiten veel warmer is, maar in theorie kan het langdurig 25C zijn en wil je toch koelen
- tijdens de uitschakelvertraging van het koelen (als het buiten al weer koeler geworden is, zoals vandaag, maar de vertraging loopt) , wil ie niet actief koelen bij mij.. , maar lijkt ie al in 'standby' terwijl het ijskristal nog wel actief is.

mocht het niet lukken: je mag me een PB sturen, misschien komen we er samen uit, ik begrijp het soms ook niet helemaal.

Kan iemand bevestigen dat ie tijdens de uitschakelvertraging koeldebrijf WEL/NIET zal moeten koelen (compressor aan indien kamer+versch> koeltemp en streeftemp > min-aanvoertemp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
lc8 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:36:
[...]

begin met
- de instellingen op de Enviline: STANDAARD (zie openingspost / Nefit standaard instellingen)
- lees/download/print technisch bulleting 53 van Nefit. daarin staan zeer bruikbare plaatjes/schemas.
(zie vorige postings)

check/wijzig volgende settings:

- zet je thermostaat op handmatig, 21C, NIET op klokprogramma (dat lijkt bij mij met de easycontrol fout te gaan!, zorg dat jhe evt de laatste software update hebt voor de easycontrol)

- zet voor het gemak de Enviline op permanent KOELEN ( op de binnenunit bediening, kan ook via het user menu zomer/winter). Het display op de binnenunit moet het ijskristal symbool weergeven (koelbedrijf actief (dat betekent niet dat de pomp ook loopt...). met de Enviline op permanent koelen ben je van de wachttijden af, behalve de standaard wachttijd van 30 minuten en de her-inschakel vertraging van de compressor zelf.

verdere instellingen om te checken:
- CV kring: 'koeldebrijf AF' 26C lager kan ie niet bij mij, dus de standaard 24 van Nefit gaat niet... (en dit is een slechte vertaling vanuit het Duits... = 'Kuhlen ab' dus.. = 'koelen AAN vanaf' ; dit is de BUITEN temperatuur waarbij de koelen actief mag worden (ook als ie op permanent koelen staat volgens mij)
- CV kring: 'ruimtetemperatuur schakel verschuiving' = 1 K (deze waarde wordt opgetelt bij de thermostaat waarde voor koelen. Dit is een vreemde instelling maar wel handig: zo kun je de 'normale'verwarmingstemperatuur op 21 laten staan, en bijv 2 graden verschuiving instellen, zodat ie met koelen niet lager dan 23 gaat zonder dat je de thermostaat hoeft bij te draaien)
- cv-kring: 'minimale aanvoer streef temperatuur' = 17C ; dit is de CV-water temperatuur die de Enviline zal proberen in te regelen als de compressor eenmaal loopt.

- als je geen hygrometer functie in de thermostaat hebt, zie je de parameter "dauwpunt temp verschuiving" NIET in het menu op de binnenunit. Als je de hygro functie van de themostaat wel hebt/aan hebt dan zie je ook een dauwpuntverschuiving. zet deze evt op 2K. (aanwezig Ja/Nee??)

ALS het nu buiten gelijk of boven (>=)26C is (gemeten in de buitenvoeler van de Nefit, met evt de demping functie...), EN binnen bij de thermostaat is het >=21+1 (de thermostaatwaarde + temp-verschuiving) is, dan zal de compressor na 30 minuten aan moeten gaan en het compressor symbooltje verschijnen op het display van de binnenunit, naast het ijskristal symbool. (zie ook TB53).

wat je kunt checken nu op de binneunit via menu diagnose/monitorwaarden/CVgroep/...:

- aanvoer streef temperatuur: als het goed is is dat nu 17C. Als dan NIET zo is, maar bijv 24C dan is ie dus verhoogd door de hygro-functie+dauwpuntverschuiving.. dat kan veroorzaken dat je koeling niet aan gaat.

- actieve timer>: (laatste menu item) hierin worden timers weergegeven die evt lopen (in/uitschakelverstagingen dus): beestje verwarrend: als je een hele lijst zien met 'statische waarden'die niet veranderen of nul zijn, dan loopt er volgens mij geen timer. Als er wel een timer loopt dan zie je die daar.

- kamer streeftemperatuur: zou moeten overeenkomen met je thermostaat: let op.. hier wordt dus de verschuiving bij ppgeteld voordat ie gaat koelen!

- werkelijke kamer temperatuur: de thermostaat gemeten temperatuur: moet groter zijn dan [kamerstreefT+verschuiving]
-bedrijfsmodus: handmatig (niet klokprogramma...)

Wat voor mij vreemd is en ik niet helemaal begrijp:
- koelbedrijf kan niet ingeschakeld worden onder de 26C buitentemp. Normaliter is dat geen probleem omdat het huis traag is en pas opwarmt als het buiten veel warmer is, maar in theorie kan het langdurig 25C zijn en wil je toch koelen
- tijdens de uitschakelvertraging van het koelen (als het buiten al weer koeler geworden is, zoals vandaag, maar de vertraging loopt) , wil ie niet actief koelen bij mij.. , maar lijkt ie al in 'standby' terwijl het ijskristal nog wel actief is.

mocht het niet lukken: je mag me een PB sturen, misschien komen we er samen uit, ik begrijp het soms ook niet helemaal.

Kan iemand bevestigen dat ie tijdens de uitschakelvertraging koeldebrijf WEL/NIET zal moeten koelen (compressor aan indien kamer+versch> koeltemp en streeftemp > min-aanvoertemp)?
Net de thermostaat even op 22 gezet buitentemperatuur is 23,5 en de koeling ging hier aan
En die buitentemperatuur omschakeling kun je alleen instellen bij automatische bedrijf volgens mij
en staat hier op 24 graden ingesteld maar die kan ik nu niet zien of instellen bij constant koelen
Ik gebruik namelijk niet de instelling automatisch bedrijf / swinters hier constant verwarmen en in de zomer constant koelen werkt tot nu toe prima voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
Willem senior schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Net de thermostaat even op 22 gezet buitentemperatuur is 23,5 en de koeling ging hier aan
En die buitentemperatuur omschakeling kun je alleen instellen bij automatische bedrijf volgens mij
en staat hier op 24 graden ingesteld maar die kan ik nu niet zien of instellen bij constant koelen
Ik gebruik namelijk niet de instelling automatisch bedrijf / swinters hier constant verwarmen en in de zomer constant koelen werkt tot nu toe prima voor mij
mmm ja
- buiten temperatuur instelling omschakelen koelen/verwarmen is idd alleen beschikbaar wanneer ie op auto staat. Als je omschakelt gaat de delay-timer opnieuw lopen (reset)
- bij de mono (of beter, bij de RC310) is ie minimaal 26C

hier met (22C buiten) kan ik de koeling met geen mogelijkheid aan krijgen. (handmatig, aleen koelen, thermostaat op 19C +1K verschuiving, dauwpunt 14C... ruimte 23 en buiten 22: maar koelen homaar.

Ik twjifel nog of het een issue is van de Mono of van the combi met de easycontrol (remote TC100 instelling)...

[ Voor 5% gewijzigd door lc8 op 07-08-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
lc8 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

mmm ja
- buiten temperatuur instelling omschakelen koelen/verwarmen is idd alleen beschikbaar wanneer ie op auto staat. Als je omschakelt gaat de delay-timer opnieuw lopen (reset)

hier met (22C buiten) kan ik de koeling met geen mogelijkheid aan krijgen. (handmatig, aleen koelen, thermostaat op 19C +1K verschuiving, dauwpunt 14C... ruimte 23 en buiten 22: maar koelen homaar.

Ik twjifel nog of het een issue is van de Mono of van the combi met de easycontrol (remote TC100 instelling)...
Ja het is mogelijk dat het met een monoblock warmtepomp anders is en een andere thermostaat kan natuurlijk ook het regelen veranderen van de warmtepomp
Plus de filmware is waarschijnlijk ook anders
Hoop punten die anders kunnen zijn vandaar dat je het per warmtepomp en het afgiftesysteem apart moet bekijken en inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
lc8 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

mmm ja

Ik heb ook een monoblock icm EasyControl (voorheen 1010H) en bij mij gaat ie koelen vanaf 23 graden buitentemperatuur (laagste temperatuur die je kunt instellen in het menu is koelen vanaf 21 graden).
Bij mij werkt het prima, krijg wel regelmatig een condenssensor error vanwege vocht op de aanvoerleiding maar dat is omdat de unit in de garage staat (sowieso hogere luchtvochtigheid). Niet blokkerend, na een tijdje gaat ie gewoon weer verder met koelen.

Ik heb overigens RC100H als remote instelling (kan geen TC100 kiezen)

[ Voor 15% gewijzigd door Pompadour op 07-08-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Pompadour schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Ik heb ook een monoblock icm EasyControl (voorheen 1010H) en bij mij gaat ie koelen vanaf 23 graden buitentemperatuur (laagste temperatuur die je kunt instellen in het menu is koelen vanaf 21 graden)
welk menu heb je het dan over? (thermostaat, rc310 BIU?)

bij mij gaat het balkje niet lager... of die moet weer van een andere instelleing afhangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEII1x71OCUUorXF6AjSddpoKSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2DbeXo5LhvtyVxQ3YV2GD8ZI.png?f=user_large

Als ik RC100H kies valt ie in storing "onjuiste remote thermostaat", en is de instellingsmogelijkheid van 26-35C ook niet anders. lijkt me een firmware verschil.

pff easycontrol app ligt er uit 'wegens onderhoud' .. das ook de eerste keer dat ik dat zie bij een app

[ Voor 15% gewijzigd door lc8 op 07-08-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
ps.: rond 16 uur ging de compressor ineens weer lopen. Mono was in koelbedrijf (uitschakel-wachttijd) maar buitentemp < 26C.. dus dat KAN wel.

Alleen kan ik dus nergens iets vinden wat hem nu getriggered heeft. (t was eerder vanmiddag, voordat ik er aan zat 8)7 )

Compressor UIT is duidelijkaan de hand van T0 versus water-streeftemp. zou compressor start (of start integratie) misschien zijn aan de hand van T0+ koel-delta-T ? of T3?
==> wat bepaalt de herstart van de compressor in koelbedrijf?

[ Voor 34% gewijzigd door lc8 op 07-08-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Word de minimale buiten temperatuur voor koelen niet begrensd door de maximale buitentemperatuur voor verwarmen? Ik meen daar ook een instelling voor te herinneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:22:
Word de minimale buiten temperatuur voor koelen niet begrensd door de maximale buitentemperatuur voor verwarmen? Ik meen daar ook een instelling voor te herinneren
CHECK ik wilde het net gaan posten :-)

minimale koel-buitentemp = maximale verwarm temperatuur +5 graden (geen idee waar die 5 vandaan komt...)
(en dan verander het plaatje met het schuifbalkeje idd mee )

thnks. lost de andere vragen echter niet op: nog steeds geen idee wanneer de compressor 'opnieuw' gaat lopen nadat ie de eerste run koeling gehad heeft en afgeslagen is op TC0<min streefT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihsahn
Volgens mij kan de compressor weer gaan draaien na de vaste wachttijd van 1 uur,..en die kan je niet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
ihsahn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:54:
Volgens mij kan de compressor weer gaan draaien na de vaste wachttijd van 1 uur,..en die kan je niet wijzigen.
minimale restart tijd.. maybe.. maar lijkt niet de limiterende factor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dt6fDzDgFkiPdsCy_8TihFzTVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CAPfeCR5dnhyrXOPleLEIpya.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
lc8 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 18:50:
[...]

welk menu heb je het dan over? (thermostaat, rc310 BIU?)

bij mij gaat het balkje niet lager... of die moet weer van een andere instelleing afhangen:
[Afbeelding]

Als ik RC100H kies valt ie in storing "onjuiste remote thermostaat", en is de instellingsmogelijkheid van 26-35C ook niet anders. lijkt me een firmware verschil.

pff easycontrol app ligt er uit 'wegens onderhoud' .. das ook de eerste keer dat ik dat zie bij een app
App eruit wegens onderhoud gebeurt regelmatig bij Bosch.
Menu is hetzelfde als bij jou (op de binnenunit), alleen bij mij loopt deze van 21-35.
Lijkt me inderdaad een firmware verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihsahn
lc8 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

minimale restart tijd.. maybe.. maar lijkt niet de limiterende factor:

[Afbeelding]
Lastig... er zijn nogal wat voorwaarden waaraan voldaan moet worden en af en toe zie je door de bomen het bos niet meer. Aan de hand van Technisch Bulletin 53 kan je misschien wat dingen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Laatst online: 21:26
Wollie91 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:04:
Goedemorgen,

Bij ons draait de warmtepomp al ruim twee jaar maar de functie koelen heb ik nog nooit gebruikt.

Ik heb destijds een keer een dauwpunt sensor gekocht maar nog nooit geïnstalleerd. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik deze moet installeren en vooral waar de voeler moet komen?

Ter info:
De warmtepomp staat op de zolder (2e verdieping) en dan de vloerverwarming verdeler staat op de begane grond in de trapkast.
Niemand hier die toevallig deze sensor zelf heeft aangesloten? Het gaat me vooral om de plek waar de voeler moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 10:09
Ik heb een hybride warmtepomp en 30 zonnepanelen met elk een eigen enphase microomvormers. Nu merk ik dat op zonnige dagen er soms 10 een aantal uren worden uitgeschakeld.

Omdat de gasprijs weer omhoog gaat overweeg ik een warmwaterboiler aan te schaffen.

Nu kan ik 3 opties bedenken:

1) boiler die door Nefit warmtepomp op temperatuur wordt gehouden.
2) aparte elektrische 3-fasen warmtepomp
3) aparte warmtepomp boiler die los van Nefit systemen werkt.

Ik ben erg geïnteresseerd in jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Niemand hier die toevallig deze sensor zelf heeft aangesloten? Het gaat me vooral om de plek waar de voeler moet komen.
Als je voornamelijk de vloerverwarming beneden gaat gebruiken voor koelen
Dan zou ik de condens sensor daar op de aanvoerleiding plaatsen vlak bij de verdeler
Maar volgens Nefit mag deze ook op de aanvoerleiding bij de warmtepomp
Dus plaats deze waar je makkelijk bij kunt er waar het niet vochtig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Buis07 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:39:
Ik heb een hybride warmtepomp en 30 zonnepanelen met elk een eigen enphase microomvormers. Nu merk ik dat op zonnige dagen er soms 10 een aantal uren worden uitgeschakeld.

Omdat de gasprijs weer omhoog gaat overweeg ik een warmwaterboiler aan te schaffen.

Die 10 panelen gaan waarschijnlijk uit door de te hoge spanning op een fase bij 253v schakelt die uit
Je kunt de netbeheerder vragen er naar te kijken of zelf meten welk fase de minste spanning heeft en daar deze 10 panelen bij zetten dan is het ook opgelost
En wil je toch een boiler voor extra warmwater dan zou ik kijken naar een electriche boiler die je zelf kan schakelen en waar ook het element in te stellen is ( Vermogen van het electriche element) zodat je warmwater puur op zonne-energie of swinters op groene stroom van de energie leverancier warmwater kan bereiden
Zoek voor meer informatie op Tweakers zijn meerdere forums met dit idee en ook voor de te hoge spanning op een fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Laatst online: 15-09 11:14
[...]

Zit hier op de aanvoer ca 20cm onder de binnenunit. Let op dat je de sensor niet mag aanraken en vergeet niet het beschermfolie er af te halen. Beiden gaat regelmatig mis aldus de Nefit monteur die ik sprak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Laatst online: 15-09 11:14
Buis07 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:39:

Ik heb een Atlantic explorer v4 270c met spiraal. De spiraal zit op de Nefit wp aangesloten. Normaal draait de wpboiler standalone, maar we hebben een ‘spoed warm water’ knop in onze HomeAssistent geprogrammeerd. Daarmee gaat de Nefit enviline warmtepomp helpen om de wpboiler via de spiraal warm te maken. Dan is hij binnen 45 min weer op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
[...]

je hebt de dauwpunt sensor niet echt nodig om de koelfunctie aan te zetten hoor. Het is alleen een extra veiligheid. Als de thermostaat als een Hygro-functie heeft dan werkt dat bemeteen voor die ruimte. De dauwpunt sesnor is niet meer dan een vocht sensor, die de pomp uitgooit als de leidingen te nat worden, hetgeen druppen in de installatieruimte voorkomt. (maar de vochtigheid in iedere ruimte kan compleet anders zijn, dus het garandeert ook niet dat er nergens condens onstaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-02 21:40
Vrijdag terug van vakantie en de WP weer 'aangezet' alleen hij is nog niet gestart met koelen. We zijn inmiddels een dag verder, en nog steeds is het koelen niet gestart. Bij de 'actuele' storingen staat de volgende melding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG4-E89_RwdCyvdyOB-nd7R6jSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGajrSxdzY0R9ODs9O6vt59D.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geprobeerd deze melding eruit te halen via 'Serviceweerg. resetten' maar melding blijft bestaan. Ook Aan-/Uitzetten WP blijkt niet te helpen. Is dit mogelijk de reden dat de WP niet gaat koelen. En hoe krijg ik deze melding dan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
Willem senior schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:03:
[...]

De standaard instellingen kun je downloaden op de eerste pagina van dit topic
Thermostaat op 22/ 23 graden zetten
Dan de minimum aanvoer op 17 graden zetten ( in menu verwarmen) kan lager als je een condens sensor hebt
Continu koelen inplaats van automatische omschakelen
En misschien wil die nu niet gaan koelen door de hoge luchtvochtigheid in huis
En dan kun je een zakje rijst om de thermostaat doen om toch te kunnen koelen 8)
PAS DAN WEL EXTRA OP VOOR CONDENS (je fopt de warmtepomp metingen dan )
Makkelijkste is een andere thermostaat zonder luchtvochtigheid meting de 1010 zonder(H ) bevoorbeeld
Dan kun je altijd koelen moet je wel condens sensors gebruiken of zelf heel goed gaan opletten voor condens
Wij hebben een EasyControl waarbij momenteel de temperatuur 23 graden in huis is en luchtvochtigheid 50%. Als ik dit percentage op het thuisscherm klik geeft deze aan dat de luchtvochtigheid niet optimaal is. Maar wat is dan optimaal? Is dit dan ook de reden dat de koel functie van de WP niet start. Ik heb overigens de functie 'Luchtvochtigheid' op 'Uit' staan.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenP1974 op 10-08-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JeroenP1974 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

Wij hebben een EasyControl waarbij momenteel de temperatuur 23 graden in huis is en luchtvochtigheid 50%. Als ik dit percentage op het thuisscherm klik geeft deze aan dat de luchtvochtigheid niet optimaal is. Maar wat is dan optimaal? Is dit dan ook de reden dat de koel functie van de WP niet start. Ik heb overigens de functie 'Luchtvochtigheid' op 'Uit' staan.
wat optimale luchtvochtigheid is weet ik niet maar je warmtepomp gaat nu niet koelen door de storing van de condens sensor
de enige snelle fix om dit op te lossen dat ik weet is die sensor los koppelen
als de warmtepomp dan weer werkt dan kun je deze weer terug koppelen
wel stroom even van de warmtepomp halen als je het stekkertje in de warmtepomp wilt los trekken van de condens sensor is niet aanraak veilig daar
anders rustig wachten tot deze storing vanzelf verdwijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
Willem senior schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:37:
[...]

wat optimale luchtvochtigheid is weet ik niet maar je warmtepomp gaat nu niet koelen door de storing van de condens sensor
de enige snelle fix om dit op te lossen dat ik weet is die sensor los koppelen
als de warmtepomp dan weer werkt dan kun je deze weer terug koppelen
wel stroom even van de warmtepomp halen als je het stekkertje in de warmtepomp wilt los trekken van de condens sensor is niet aanraak veilig daar
anders rustig wachten tot deze storing vanzelf verdwijnt
Wanneer verdwijnt deze dan melding vanzelf? Op het moment van de storing waren we op vakantie. Afgelopen vrijdag de melding gereset maar blijft dus nu 'hangen'. Ik begrijp ook niet waarom ik deze niet kan wissen. Ik ben niet zo'n held om de kap er af te halen...
Pagina: 1 ... 84 ... 105 Laatste