Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
zo'n dauwpuntsensor is gewoon een beetje vocht absorberend materiaal waarin de geleiding gemeten wordt:JeroenP1974 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:11:
[...]
Wanneer verdwijnt deze dan melding vanzelf? Op het moment van de storing waren we op vakantie. Afgelopen vrijdag de melding gereset maar blijft dus nu 'hangen'. Ik begrijp ook niet waarom ik deze niet kan wissen. Ik ben niet zo'n held om de kap er af te halen...
melding zal weggaan als de sensor weer droog is, maar als het eenmaal nat is duurt het lang voordat het weer droog is: best zou je het dan 'droogstoken' ... ik ken het ding zelf niet maar gewoon drogen aan de lucht zou maar zo een paar dagen kunnen duren, zeker als het daar vochtig is. en mogelijk zit ie in de buis isolatie waar dan ook veel vocht is wat niet weg kan...
(eigenlijk is het een kl*te constructie: je kunt niet echt garanderen dat die buisisolates volledig dampdicht zijn dus dan krijg je snel vocht er in.. men probeert dat vaak en dan komt er dus toch condens in.. en kan het er heel slecht weer uit. )
vraag je installateur of ie de sensor er af haalt...
[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 11-08-2024 14:17 ]
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
Waarschijnlijk het beste advies, bij ons heeft ie dat niet eens geïnstalleerd. "Alleen maar problemen mee", was het commentaar.lc8 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:15:
[...]
vraag je installateur of ie de sensor er af haalt...
Toevoeging:
Overigens zat hij bij mij met de contactpunten naar de leiding, dus die vond al heel snel dat er condens op de leiding zat.
[ Voor 64% gewijzigd door JMS 450 op 12-08-2024 09:50 ]
/f/image/80nu3hRqM1YiXf4X9RE2xmuq.png?f=fotoalbum_large)
Alles is vrij rustig (aan het eind start er een SWW run), maar alleen de TR1 vertoont een zaagtand patroon met een delta van 4C en frequentie van ongeveer 2.5 uur. Ik heb al geprobeerd het forum te doorzoeken wat hiervan de oorzaak kan zijn, maar dan gaat het vrijwel nooit over de TR1, of zie je meerdere sensoren dit patroon hebben (dat zie ik nu ook wel een klein beetje maar die gaan veel vloeiender en kleinere delta)
Weet iemand wat hier speelt ?
[ Voor 4% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 12-08-2024 19:26 ]
De storing blijft sowieso staan totdat je deze zelf reset. Maar de storing is enkel blokkerend zolang er vocht op de sensor zit en na 1-1.5 uur gaat de WP gewoon verder met koelen (bij mij in ieder geval).Willem senior schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:19:
[...]
geen idee hoelang die storing nog blijft
misschien is de sensor nog nat van het condens en dan blijft deze storing staan
Weghalen van de luchtvochtigheidsensor kan, maar bedenk wel dat de leidingen en verdelers echt wel flink nat worden van de condens met mogelijk roestvorming als risico.
Met de kennis van nu zou ik overal voor kunststof/composiet aan- en afvoerleidingen en verdelers hebben gekozen.
Ik zie in home assistant dat de aanvoer streef temperatuur naar 90 graden is gegaan .... Heeft iemand een idee wat er mis gaat? Het koelen is ook nog niet gestart na 30 minuten.
Er zit sowieso een vertraging op van 1 uur, dus 30 minuten is te kort om ook maar iets te kunnen concluderen.Wollie91 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:48:
Ik heb zonet de dauwpuntsensor geplaatst en de warmtepomp ingesteld op zomer en constant koelen.
Ik zie in home assistant dat de aanvoer streef temperatuur naar 90 graden is gegaan .... Heeft iemand een idee wat er mis gaat? Het koelen is ook nog niet gestart na 30 minuten.
die 90 graden is een 'fake' waarde die je idd soms in de overschakel fase krijgt: die heb ik ook eerder gezien.Wollie91 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:48:
Ik heb zonet de dauwpuntsensor geplaatst en de warmtepomp ingesteld op zomer en constant koelen.
wat betreft 'gaan koelen' zie eerdere postings onder andere van mij (afhankelijk van welk type pomp je hebt etc...): maar 95% van de info staat in Technisch bulletin 53.
normaal: dar soort golven zie ik ook altijd als de pomp gewoon stilstaat en het opwarmt buiten:Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:24:
Even een vraag die niet over koelmodus gaat. Mijn Bosch 5800i staat op alleen verwarmen, dus momenteel vrij weinig te doen behalve zo af en toe een SWW run. Kijk ik echter naar alle temperaturen dan zie ik het volgende :
[Afbeelding]
Alles is vrij rustig (aan het eind start er een SWW run), maar alleen de TR1 vertoont een zaagtand patroon met een delta van 4C en frequentie van ongeveer 2.5 uur. Ik heb al geprobeerd het forum te doorzoeken wat hiervan de oorzaak kan zijn, maar dan gaat het vrijwel nooit over de TR1, of zie je meerdere sensoren dit patroon hebben (dat zie ik nu ook wel een klein beetje maar die gaan veel vloeiender en kleinere delta)
Weet iemand wat hier speelt ?
voorbeeld van een paar dagen terug: ff TR1 voor je toegevoegd.
/f/image/91rYAt1W9k6Su2YWkY26UsMR.png?f=fotoalbum_large)
Hoe komt het: als de compressor pomp (en de waterpomp) stilstaan verdampt het koelmiddel natuurlijk nog steeds en veranderen de drukken in het gas-systeem als ie opwarmt/afkoelt/in de zon staat: dan gaat er waarschijnlijk een terugslagklepje open ofzo, of misschien wordt door de druk de compressor zelfs wel een slag vooruit of achteruit gedrukt, en zie je dus van die hele langzame golven. Niet druk om maken dus: de compressor staat stil.
gevalletje: als je meer info hebt.. kun je je er ook druk om maken :-)
Inmiddels zijn we een flink aantal uren verder maar de warmtepomp start nog niet met koelen.Pompadour schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:56:
[...]
Er zit sowieso een vertraging op van 1 uur, dus 30 minuten is te kort om ook maar iets te kunnen concluderen.
Iemand een idee waar ik naar moet kijken qua instellingen?
Binnentemperatuur = 24,2 graden
Ingestelde temperatuur = 21 graden
Welke thermostaat hangt eraan? De luchtvochtigheid en buitentemperatuur zijn hoog, een 1010H zal zeker de boel blokkeren.Wollie91 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:43:
[...]
Inmiddels zijn we een flink aantal uren verder maar de warmtepomp start nog niet met koelen.
Iemand een idee waar ik naar moet kijken qua instellingen?
Binnentemperatuur = 24,2 graden
Ingestelde temperatuur = 21 graden
Een 1010H inderdaad.Pompadour schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:18:
[...]
Welke thermostaat hangt eraan? De luchtvochtigheid en buitentemperatuur zijn hoog, een 1010H zal zeker de boel blokkeren.
Maar dan zou je toch verwachten dat je dit ergens kunt aflezen? Bijzonder dat je niet kunt koelen met warm weer 😅
Om te kijken wat de warmtepomp doet kun je naar het diagnose menu gaanWollie91 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:42:
[...]
Een 1010H inderdaad.
Maar dan zou je toch verwachten dat je dit ergens kunt aflezen? Bijzonder dat je niet kunt koelen met warm weer 😅
Dan naar cv circuit
Daar zie je dan de aanvoerstreeftemperatuur de luchtvochtigheid en het dauwpunt
Zie plaatjes:
:strip_exif()/f/image/evstTVmJZSYmeQPQh7k0wrpf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uEsEyD95s7YGE2LfXp7lJLsQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Echter, de compressor start pas met het koelen als T0 dus je vloerwater 3 gr warmer is, dus een vloer van 24 graden.
Vind dit zelf ook absurd.
Heb dit temperatuur verschil ipv 3 op 2gr gezet maar hoop dat dit ook op 1gr mag
Koelen als het buiten warm is lijkt met deze warmtepompen inderdaad bijna onmogelijk
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Ik heb een enviline monoblock met Bosch easy control en heb de warmtepomp ook nog niet zien koelen. Vermoedelijke oorzaak is de hoge luchtvochtigheid veelal boven de 60%.Willem senior schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:54:
[...]
Om te kijken wat de warmtepomp doet kun je naar het diagnose menu gaan
Dan naar cv circuit
Zie plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vreemd genoeg heb ik wel andere gegevens in het menu van de binnenunit.
Als ik 5sec menu indruk > diagnose > monitorwaarden
Dan heb ik daar:
Warmtepomp
Verwarmingsgroep 1
Warmwatersysteem
Als ik kijk naar verwarmingsgroep 1 (dat lijkt me de vloerverwarming) zie ik enkel het volgende:
:strip_exif()/f/image/3hB7TaEJwtd5cpSzxie3Lc9n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l9wShA4XmfFP4Jf0sMb2CUPs.jpg?f=fotoalbum_large)
De luchtvochtigheid waarde ontbreekt hier, alhoewel deze wel op de EasyControl zichtbaar is.
Zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 9% gewijzigd door Yaay op 13-08-2024 11:17 ]
Koelen in ons klimaat zit je gewoon altijd met condens te klooien. Daar kan de WP-fabrikant ook niet zo veel aan doenPieterL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:07:
Bij een dauwpunt van 19 is de Tstreefw aanvoer 19+vast2 = 21
Echter, de compressor start pas met het koelen als T0 dus je vloerwater 3 gr warmer is, dus een vloer van 24 graden.
Heb dit temperatuur verschil ipv 3 op 2gr gezet maar hoop dat dit ook op 1gr mag
Koelen als het buiten warm is lijkt met deze warmtepompen inderdaad bijna onmogelijk
Haal voor de grap al die condensbeveiliging maar eens weg en gooi je aanvoertemperatuur naar onder het dauwpunt, je resultaat is binnen enkele uren liters water bij alle buizen.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Lijkt er op dat het koelen niet geactiveerd isYaay schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:15:
[...]
Ik heb een enviline monoblock met Bosch easy control en heb de warmtepomp ook nog niet zien koelen. Vermoedelijke oorzaak is de hoge luchtvochtigheid veelal boven de 60%.
Vreemd genoeg heb ik wel andere gegevens in het menu van de binnenunit.
Als ik 5sec menu indruk > diagnose > monitorwaarden
Dan heb ik daar:
Warmtepomp
Verwarmingsgroep 1
Warmwatersysteem
Als ik kijk naar verwarmingsgroep 1 (dat lijkt me de vloerverwarming) zie ik enkel het volgende:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De luchtvochtigheid waarde ontbreekt hier, alhoewel deze wel op de EasyControl zichtbaar is.
Zie ik iets over het hoofd?
Staat je cv kring wel op verwarmen en koelen ingesteld dit kun je bij de cv instellingen na kijken
:strip_exif()/f/image/o8sXdFDXgS8cyPAoSHqWVP9x.jpg?f=fotoalbum_large)
Koelen kan zeker wel met warm weer maar nu koelen is niet verstandig met regen opkomstPieterL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:07:
Bij een dauwpunt van 19 is de Tstreefw aanvoer 19+vast2 = 21
Ik heb geen zin om vanavond de voer te dweilen
Maar het is zeker mogelijk als je het wilt
Gisteren heb ik de hele dag kunnen koelen huis bleef keurig 23 graden thermostaat op 22,5 ingesteld
Dus voor mij werkt het koelen prima
En als ik wil koelen zou ik nu ook kunnen koelen moet ik even wat aanpassen en met 10 minuten koelt de warmtepomp
Als ik via:Willem senior schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:37:
[...]
Lijkt er op dat het koelen niet geactiveerd is
Staat je cv kring wel op verwarmen en koelen ingesteld dit kun je bij de cv instellingen na kijken
[Afbeelding]
Servicemenu > verwarmen / koelen instellen > verwarmingsgroep 1 kijk zien ik:
:strip_exif()/f/image/Sw2ktdh9CxsCqWRFQDRey7y6.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou ik de verwarmingskringfunctirndsn naar
Koelen of verwarmen en koelen moeten aanpassen?
:strip_exif()/f/image/17VY1TKtqh3GPeFWwYLsoweQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik zie dat je het antwoord al geschreven hebt 😉 ik vermoed dat het nu even 1.5 uur wachten is voordat de instellingen zijn doorgevoerd?
Zijn overige instellingen correct?
:strip_exif()/f/image/bqWDQ4DSQZ4DT5HBo8nMAVeu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0HPlhLyyE8q2rfBRfyF33bwV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JqXi22ZHnGWEZ858qcpnNXcZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m4QJiqmdp1uIsIBIXB0ymqik.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2tu2HmuyiWD8D6IoXnOzkrsf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door Yaay op 13-08-2024 12:23 ]
De standaard instellingen kun je downloaden op de eerste pagina van dit topicYaay schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:12:
[...]
Als ik via:
Servicemenu > verwarmen / koelen instellen > verwarmingsgroep 1 kijk zien ik:
[Afbeelding]
Zou ik de verwarmingskringfunctirndsn naar
Koelen of verwarmen en koelen moeten aanpassen?
[Afbeelding]
Edit: ik zie dat je het antwoord al geschreven hebt 😉 ik vermoed dat het nu even 1.5 uur wachten is voordat de instellingen zijn doorgevoerd?
Zijn overige instellingen correct?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de stand auto gebruik ik niet
Ik zet de warmtepomp zelf handmatig op continu verwarmen of continu koelen
Dan heb je namelijk niet steeds te maken met de wachttijden
Alleen de eerste keer bij het omschakelen
Kijk wat je zelf makkelijk vind om te gebruiken
In iedergeval zal je warmtepomp nu wel gaan koelen en eerst zeker niet
Dankjewel voor je hulp! Echt enorm fijn dat er zoveel expertise hier op het forum aanwezig is!Willem senior schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:37:
[...]
De standaard instellingen kun je downloaden op de eerste pagina van dit topic
En de stand auto gebruik ik niet
Ik zet de warmtepomp zelf handmatig op continu verwarmen of continu koelen
Dan heb je namelijk niet steeds te maken met de wachttijden
Alleen de eerste keer bij het omschakelen
Kijk wat je zelf makkelijk vind om te gebruiken
In iedergeval zal je warmtepomp nu wel gaan koelen en eerst zeker niet
Ik heb de instelling op een aantal punten gelijk getrokken met de advies instellingen.
Wat opvalt is dat de nefit app nu ook een menu voor koelen heeft waar ik het aflezen van de luchtvochtigheid op de EasyControl kan uitschakelen.
/f/image/0WIzA8aRnloCfdx4s55NE8c0.png?f=fotoalbum_large)
In huis is de luchtvochtigheid nu 73% aldus EasyControl buiten 65% aldus de weer app op mijn telefoon. Temperatuur binnen 26.5 graden.
Zou ik ondanks de hoge luchtvochtigheid alsnog veilig kunnen starten met koelen?
Ofwel waar moet ik op letten als ik het systeem geen rekening laat houden met de luchtvochtigheid?
Edit:
zonder aanpassing van zie ik nu ook het ijskristal op de binnenunit en hoor ik de vvw pomp draaien 😃
:strip_exif()/f/image/9gHPNhFXLqaFhMhTeBDEIsbc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Yaay op 13-08-2024 13:27 ]
Aanvoertemperatuur instellen op iets rond het dauwpunt, zodat het niet te snel condenseert. Hoe verder je onder het dauwpunt zit, hoe sneller het condenseert.Yaay schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:08:
[...]
Dankjewel voor je hulp! Echt enorm fijn dat er zoveel expertise hier op het forum aanwezig is!
Ik heb de instelling op een aantal punten gelijk getrokken met de advies instellingen.
Wat opvalt is dat de nefit app nu ook een menu voor koelen heeft waar ik het aflezen van de luchtvochtigheid op de EasyControl kan uitschakelen.
[Afbeelding]
In huis is de luchtvochtigheid nu 73% aldus EasyControl buiten 65% aldus de weer app op mijn telefoon. Temperatuur binnen 26.5 graden.
Zou ik ondanks de hoge luchtvochtigheid alsnog veilig kunnen starten met koelen?
Ofwel waar moet ik op letten als ik het systeem geen rekening laat houden met de luchtvochtigheid?
En dan elk kwartier/halfuur even bij je buisjes checken of het niet te snel condenseert. Als er een klein beetje condens op je buis zelf zit, is dat niet zo erg. Op het moment dat er vanalles begint te druppen zou ik wel echt stoppen met koelen. En met dit weer gebeurt dat sneller dan je verwacht.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Waar de luchtvochtigheidsberekening in de 1010H veel te conversatief is, is die in de EasyControl totaal onnauwkeurig/onjuist. Bijv. een luchtvochtigheid van 68% en 28 graden buitentemperatuur zou dauwpunt op 21,5 graden moeten uitkomen volgens reguliere berekening. De luchtvochtigheidsberekening in de EasyControl komt op 16 graden uit, waardoor de leidingen zelfs met dauwpuntcorrectie van 2 of 3K alsnog condenseren. Aan/uit maakt in dit geval dus niet eens zoveel uit.Yaay schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:08:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb hierover een bericht naar Nefit/Bosch gestuurd.
Willem senior schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:54:
[...]
Om te kijken wat de warmtepomp doet kun je naar het diagnose menu gaan
Dan naar cv circuit
Zie plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/DK1rPUv51wfqzs9vGgMWU2JK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rOXFf12hMY3qpjfvSNp567xA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ap2Jv1edDynnsNhgMVuHXv7k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FywQaNuJgfwyzM1C7lhq0Be2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cmlk3Wfv6cdeSyMlHGfx84fz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XQP8fadudnV8YDdmlOvrb850.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iRDGm9ObEcedfhIcbwuQK40e.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/3hplxyuciCxhotl2z74XgZir.png?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp niet waarom de warmtepomp na 24 uur nog niet is begonnen met koelen. Iemand een idee?
Of ligt het echt aan de luchtvochtigheid?
Volgens mij moet de zomer weg en op continu koelen of op automatisch ingesteld wordenWollie91 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:39:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik begrijp niet waarom de warmtepomp na 24 uur nog niet is begonnen met koelen. Iemand een idee?
Of ligt het echt aan de luchtvochtigheid?
Dus bij verwarmen /koelen moet je automatisch of continu kiezen (tweede foto is dat )
Dan zou het moeten werken
Zomer stand is net als met een cv ketel alleen warm water maken
Ah, daar ging het dus mis.Willem senior schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:09:
[...]
Volgens mij moet de zomer weg en op continu koelen of op automatisch ingesteld worden
Dus bij verwarmen /koelen moet je automatisch of continu kiezen (tweede foto is dat )
Dan zou het moeten werken![]()
Zomer stand is net als met een cv ketel alleen warm water maken
Bedankt.
Nu loopt de timer "vertr. zomer/winter" ook af. Staat nu nog op 1450 seconden. Eens zien wat er met zo'n 25 minuten gebeurd 👍
Ik vraag mij nu af wat het verschil in verbruik is. Ik snap goed dat verbruik tussen diverse huizen niet goed is te vergelijken, maar toch...
Op 12 augustus, toen het zo lekker warm was buiten, heb ik 6 kWh verbruikt voor het koelen van de begane grond en eerste etage waar de slaapkamers zijn. Wat is ongeveer jullie verbruik geweest met koelen via de warmtepomp die dag?
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ik heb toen 4,70 kWh verbruiktHansRemmerswaal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:03:
Naast mijn warmtepomp heb ik hier dit voorjaar airco's laten installeren voor het koelen. Het koelen met de warmtepomp werkte bij mij niet goed / voldoende, omdat ik alleen vloerverwarming op de begane grond heb.
Ik vraag mij nu af wat het verschil in verbruik is. Ik snap goed dat verbruik tussen diverse huizen niet goed is te vergelijken, maar toch...
Op 12 augustus, toen het zo lekker warm was buiten, heb ik 6 kWh verbruikt voor het koelen van de begane grond en eerste etage waar de slaapkamers zijn. Wat is ongeveer jullie verbruik geweest met koelen via de warmtepomp die dag?
:strip_exif()/f/image/Fm79YGMo11X4V1wMpU3VIIHD.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik met niet vergis heb jij ook alleen vloerverwarming op de BG, dus alleen koeling op de BG?Willem senior schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:17:
[...]
Ik heb toen 4,70 kWh verbruikt
[Afbeelding]
Ik had die dag koeling op de BG en 1e etage.
Ik heb al door dat vergelijken een beetje lastig gaat worden.
Twee verschillende manieren van koelen, lucht vs vloer. Airco is direct en warmtepomp is bezig de vloer over een langere tijd op temperatuur te krijgen en te houden. Airco kun je per ruimte aan/uit zetten.
Eigenlijk zou je het verbruik over een hele zomer moeten vergelijken, en dan nog is het een lastige vergelijking.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ik koel de slaapkamer boven ook maar dan met een jaga convector en die zet ik in de woonkamer ook aanHansRemmerswaal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:36:
[...]
Als ik met niet vergis heb jij ook alleen vloerverwarming op de BG, dus alleen koeling op de BG?
Ik had die dag koeling op de BG en 1e etage.
Ik heb al door dat vergelijken een beetje lastig gaat worden.
Twee verschillende manieren van koelen, lucht vs vloer. Airco is direct en warmtepomp is bezig de vloer over een langere tijd op temperatuur te krijgen en te houden. Airco kun je per ruimte aan/uit zetten.
Eigenlijk zou je het verbruik over een hele zomer moeten vergelijken, en dan nog is het een lastige vergelijking.
Beneden dus een combinatie van vloerverwarming en jaga convector plus grote staande radiator die wel goed koelt alle radiatoren convectors zij uitgerust met ventilatoren
Slaapkamer was 23,5 graad en benenden was het 23 graden
En ik zie dat er ook warm water is bereid dat zit ook bij het verbruik
:strip_exif()/f/image/J4dMCGuKR4tFj40tG7b3ZQ9P.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij in de huiskamer 21.5 graden, airco stond ingesteld op 23 graden.Willem senior schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:49:
[...]
Slaapkamer was 23,5 graad en beneden was het 23 graden
(Mijn vrouw heeft MS en hogere temperaturen hebben daarop een negatieve invloed)
Ik heb nu ook ventilatoren op elke radiator.
Misschien toch weer eens de koel functie proberen voor een basis koeling.
Voordeel van een airco is dat deze ook de vochtigheid regelt zodat het niet benauwd gaat voelen in huisHansRemmerswaal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:08:
[...]
Bij mij in de huiskamer 21.5 graden, airco stond ingesteld op 23 graden.
(Mijn vrouw heeft MS en hogere temperaturen hebben daarop een negatieve invloed)
Ik heb nu ook ventilatoren op elke radiator.
Misschien toch weer eens de koel functie proberen voor een basis koeling.
Ik heb dat opgelost met een losse ontvochtiger en daardoor kan ik dan ook langer en kouder koelen zonder dat de luchtvochtigheid meting van de warmtepomp ingrijpt
En zoals je ziet koelen in blokken dat werkt tot nu toe het beste
Als ik de verbouwing opnieuw zou moeten doen dan zou ik ook een airconditioning er bij nemen
Maar voor die paar extreem warme dagen werkt dit goed
Wij hebben 2,5 jaar geleden door onze dorps installateur een hybride systeem met Nefit EnviLine Monoblock 7s laten installeren.
Installatietechnisch gezien prima maar instellen en afregelen een drama.
Gelukkig kwamen ze er niet uit en kwam een servicemonteur van Nefit/Bosch die alles keurig ging inregenen.
Nu is het systeem 2,5 jaar oud en ongetwijfeld zal er ook wel een software update zijn.
Ik heb geen vertrouwen in mijn installateur qua expertise ondanks dat hij een Nefit dealer is.
Wat kan ik het beste doen?
Kan ik zelf software updates installeren of downloaden?
Graag advies
Dat kan helaas alleen de NEFIT installateur doen en die zal daarvoor kosten in rekening brengen.Buis07 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:06:
Er is nergens een overzicht van de laatste software versie per type warmtepomp.
Bij mij is de NEFIT installateur een paar maanden geleden geweest en ik heb al twee jaar de laatste software versie, dus ik weet niet of er veel ontwikkeling is in de firmware...
[ Voor 21% gewijzigd door HansRemmerswaal op 14-08-2024 10:17 ]
Mijn advies zou zijn om niets te doen.Buis07 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:06:
Goedemorgen,
Wij hebben 2,5 jaar geleden door onze dorps installateur een hybride systeem met Nefit EnviLine Monoblock 7s laten installeren.
Gelukkig kwamen ze er niet uit en kwam een servicemonteur van Nefit/Bosch die alles keurig ging inregenen.
Nu is het systeem 2,5 jaar oud en ongetwijfeld zal er ook wel een software update zijn.
Ik heb geen vertrouwen in mijn installateur qua expertise ondanks dat hij een Nefit dealer is.
Graag advies
Ikzelf heb een Enviline van 6 jaar, nooit firmware gewijzigd en nooit problemen mee gehad. Vorig jaar een tweede laten installeren met dus nieuw(ere) firmware, maar veel verschil zit er niet in. Zeker niet iets dat een installateurs-factuur rechtvaardigt.
Zo ver ik weet worden er heel af en toe wel eens wat bugjes opgelost of ondersteuning toegevoegd voor nieuwe thermostaten en je kan ook duidelijk verschillen zien tussen de firmwares van verschillende modellen, maar als je niet tegen problemen/bugs aan loopt is er volgens mij geen reden om een firmware upgrade te doen.Buis07 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:06:
Goedemorgen,
Graag advies
Deze korte periode koeling helemaal niet gebruikt, maar in juli was een keer zo'n warme week, toen verbruikte ik met twee warmtepompen 13kWh per dag (7 dagen achtereen gelopen) alleen voor koeling, warm water doen we anders. Komt dus wel ongeveer overeen.HansRemmerswaal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:03:
Naast mijn warmtepomp heb ik hier dit voorjaar airco's laten installeren voor het koelen. Het koelen met de warmtepomp werkte bij mij niet goed / voldoende, omdat ik alleen vloerverwarming op de begane grond heb.
Dat is overigens de enige keer ooit dat we de koeling gebruikt hebben.
Ik heb een vraag over de instellingen van het koelen. Standaard begint hij te koelen bij 23 graden buitentemperatuur. Installateur heeft 3 weken geleden deze op 22 gezet en de aanvoertemperatuur op 17 graden. Dit vonden wij te koud want op een gegeven moment was het 21.5 graad in de woonkamer en buiten 28. Dus weer teruggezet naar 22 graden. Ik merk wel dat bij een aanvoertemp van 17 de koeling vaak in de condenserror stand slaat. Dus ik wil de aanvoer temperatuur weer naar 18 zetten en dan misschien de buitentemperatuur naar 22. Dit om condensvorming te voorkomen.
Ik hoor graag jullie ideeen? Huis is nieuw gebouwd in 2023. Het is nooit warmer dan 25 graden in de woonkamer ongeacht de buitentemperatuur.
Ik zou de buitentemperatuur op 24 graden zetten en daarna kijken of 17 graden aanvoertemperatuur wel goed gaat zo niet dan deze op 18 graden zettenjansentim1979 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:51:
Goedemiddag,
Ik heb een vraag over de instellingen van het koelen. Standaard begint hij te koelen bij 23 graden buitentemperatuur. Installateur heeft 3 weken geleden deze op 22 gezet en de aanvoertemperatuur op 17 graden. Dit vonden wij te koud want op een gegeven moment was het 21.5 graad in de woonkamer en buiten 28. Dus weer teruggezet naar 22 graden. Ik merk wel dat bij een aanvoertemp van 17 de koeling vaak in de condenserror stand slaat. Dus ik wil de aanvoer temperatuur weer naar 18 zetten en dan misschien de buitentemperatuur naar 22. Dit om condensvorming te voorkomen.
Ik hoor graag jullie ideeen? Huis is nieuw gebouwd in 2023. Het is nooit warmer dan 25 graden in de woonkamer ongeacht de buitentemperatuur.
Heb je geen problemen met de condens sensor dan kan je gewoon op 17 graden draaien
De condens sensor is er juist voor dat deze optijd ingrijpt voordat je ergens druppels krijgt
En download de standaard instellingen want Nefit zet de buitentemperatuur ook standaard op 24 graden
Vandaar uit kun je dan zelf aanpassingen doen en finetunen
In /op de eerste pagina staan handige tips daarvoor
mijn 9.0 mono draaid bij 30+ buiten COP van 4,5-5 en bij 'nacht' temperaturen 20-25C ook rustig COP van 6.5-8HansRemmerswaal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:03:
van airco's geven ze wel COPs op maar... dat is meestal in verwarm stand only: 4-5.6 max. Ik verwacht dat die dingen bij koelen niet veel beter zijn.
ergo: t zal weinig uitmaken.
huizen onderling vergelijken heeft idd weinig nut :-)
maar omdat je het wil weten: ik heb sinds 8 augustus (allemaal warme dagen), per dag 2 tot 3,5kWh gebruikt voor de WP. Vrijstaand ouder huis met matige isolatie.. Maar ik hoef het binnen echt geen 21 als het eindelijk eens een beetje lekker warm is in nederland (dus 23-24 is prima) , en ik manage de temperatuur ook gewoon 'natuurlijk' (de juiste ventillatie, luikjes dicht tegen de zon, 's avonds gewoon de ramen effe open als dan wel buiten koeler is etc)
koeling is over lekker dikke radiatoren (dus niet erg 'efficient', aanvoer 16-17C). maar t is genoeg om de vervelende piek warmte er af te halen overdag.
paars is WP:
/f/image/0zMdlMzEJmY8xXCShfsAUfLF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door lc8 op 14-08-2024 20:48 ]
“Dat kan kloppen want, ondanks dat de Bosch Easycontrol voorzien is van een hygrometer zal deze informatie niet gecommuniceerd worden naar de warmtepomp. Die data wordt nog niet door de warmtepomp herkent. Ons ontwikkelteam zijn wel bezig om dit plaats te laten vinden echter, kost dat tijd ivm grondige testen. Het is namelijk niet wenselijk dat bij een update in de software, een andere belangrijke functionaliteit niet meer werkt. Helaas is er geen termijn te geven van wanneer de release hiervan zal zijn.”
Dus alleen de 1010H kan dat dan doorsturen naar de warmtepompPompadour schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:59:
Vandaag antwoord gehad van Bosch mbt dauwpuntberekening issue van de EasyControl en mijn issue wordt bevestigd:
“Dat kan kloppen want, ondanks dat de Bosch Easycontrol voorzien is van een hygrometer zal deze informatie niet gecommuniceerd worden naar de warmtepomp. Die data wordt nog niet door de warmtepomp herkent. Ons ontwikkelteam zijn wel bezig om dit plaats te laten vinden echter, kost dat tijd ivm grondige testen. Het is namelijk niet wenselijk dat bij een update in de software, een andere belangrijke functionaliteit niet meer werkt. Helaas is er geen termijn te geven van wanneer de release hiervan zal zijn.”
Dat had Nefit dan eigenlijk wel moeten vermelden bij de EasyControl thermostaat als je die gaat gebruiken Want dat doen ze bij de gewone 1010 thermostaat wel
Ik vind het ook een beetje merkwaardige verklaring, want ik zie wel degelijk een dauwpunt temperatuur en relatieve luchtvochtigheid waarde staan in de monitorwaarden van CV circuit 1, terwijl deze beide in - - - veranderen als je de luchtvochtigheidssensor uitzet in de EasyControl app.Willem senior schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:58:
[...]
Dus alleen de 1010H kan dat dan doorsturen naar de warmtepomp
Dat had Nefit dan eigenlijk wel moeten vermelden bij de EasyControl thermostaat als je die gaat gebruiken Want dat doen ze bij de gewone 1010 thermostaat wel
Het enige probleem dat ik ermee heb is dat de dauwpunttemperatuur incorrect wordt berekend, dat lijkt me gewoon een fout in de formule die toch vrij simpel aan te passen zou moeten zijn?
Ik weet niet of je Home Assistant gebruikt anders zou je de integratie Thermal Comfort kunnen gebruiken om het dauwpunt te berekenenPompadour schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:05:
[...]
Ik vind het ook een beetje merkwaardige verklaring, want ik zie wel degelijk een dauwpunt temperatuur en relatieve luchtvochtigheid waarde staan in de monitorwaarden van CV circuit 1, terwijl deze beide in - - - veranderen als je de luchtvochtigheidssensor uitzet in de EasyControl app.
Het enige probleem dat ik ermee heb is dat de dauwpunttemperatuur incorrect wordt berekend, dat lijkt me gewoon een fout in de formule die toch vrij simpel aan te passen zou moeten zijn?
Die gebruik ik zelf ook als extra controle voor het dauwpunt
Hier zie je het verschil omdat Nefit 2 graden boven het dauwpunt zit
Dus ik zou nu veilig kunnen koelen met 15 graden aanvoertemperatuur
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jrLOiv1oiFeEfwrg8Lptk51n.jpg?f=user_large)
Hoe installeer je die?Willem senior schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:06:
[...]
Ik weet niet of je Home Assistant gebruikt anders zou je de integratie Thermal Comfort kunnen gebruiken om het dauwpunt te berekenen
Die gebruik ik zelf ook als extra controle voor het dauwpunt
Hier zie je het verschil omdat Nefit 2 graden boven het dauwpunt zit
Dus ik zou nu veilig kunnen koelen met 15 graden aanvoertemperatuur
[Afbeelding]
Alternatief is deze zelf berekenen...
Wikipedia: Dauwpunt.
Kun je via integratie toevoegenHansRemmerswaal schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:31:
[...]
Hoe installeer je die?
Alternatief is deze zelf berekenen...
Wikipedia: Dauwpunt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEzoIXunI9E2lca8rdnGjMVj.jpg?f=user_large)
Deze maakt het misschien makkelijker om te vinden
:strip_exif()/f/image/SQNcXCDyjx8PW7NRN88vXn6F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Willem senior op 15-08-2024 16:51 ]
Ah wacht, in HACS...Willem senior schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:44:
[...]
Kun je via integratie toevoegen [Afbeelding]
Deze maakt het misschien makkelijker om te vinden
[Afbeelding]
Ik heb HA met HACS en heb de integratie Thermal Comfort nu geïnstalleerd.
IK zou nu eigenlijk een automation willen toevoegen die de min current flow temperatuur update met de Thermal Comfort dauwpunt temperatuur. Maar lijkt wel of ik alleen een vaste waarde kan ingeven met Number "set", ik zou hier eigenlijk de waarde van Thermal comfort dauwpunt temperatuur als variabele input parameter willen gebruiken. Mijn kennis van HA is nog niet op gevorderden niveau.
En anders voer ik voor nu maar tijdelijk een hogere waarde voor de dauwpuntcorrectie in, bijv. i.p.v. 3K maak ik er 5K van om de te lage berekende dauwpunt van de EasyControl te compenseren.
Ik heb dat 1 keer werkend gehad en toen draaide de warmtepompPompadour schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:13:
Zowel HansRemmerswaal als Willem senior hebben gelijk: om die integratie te kunnen toevoegen moet je wel eerst HACS toevoegen (0f reeds geïnstalleerd hebben)![]()
Ik heb HA met HACS en heb de integratie Thermal Comfort nu geïnstalleerd.
IK zou nu eigenlijk een automation willen toevoegen die de min current flow temperatuur update met de Thermal Comfort dauwpunt temperatuur. Maar lijkt wel of ik alleen een vaste waarde kan ingeven met Number "set", ik zou hier eigenlijk de waarde van Thermal comfort dauwpunt temperatuur als variabele input parameter willen gebruiken. Mijn kennis van HA is nog niet op gevorderden niveau.
En anders voer ik voor nu maar tijdelijk een hogere waarde voor de dauwpuntcorrectie in, bijv. i.p.v. 3K maak ik er 5K van om de te lage berekende dauwpunt van de EasyControl te compenseren.
Toen kon ik de flow temperatuur aanpassen (aanvoerstreeftemperatuur) achter die 0 zie je dan ook een pijltje naar boven en beneden
:strip_exif()/f/image/T0k4oEqJc0k3D4ZOdmNNtEam.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik vermoed dat dat met een update van BBQKEES kapot is gegaan
Want ik krijg dat niet meer werkend net als de thermostaat hoger of lager zetten dat werkt ook niet bij het koelen maar wel bij verwarmen
Dus dat heb ik voorlopig maar opgeven dat is een klusje voor de winter
En ik draai versie 3.6.5 op het bbqkees kastje nog geen tijd om ook die te updaten
Helaas weet Bosch dus echt niet was Nefit-Bosch doet...Pompadour schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:59:
Vandaag antwoord gehad van Bosch mbt dauwpuntberekening issue van de EasyControl en mijn issue wordt bevestigd:
Ik heb hier een Easycontrol (C200h) op een enviline mono:
- met BBQkees S3 (op de serviceplug) kan ik de vochtigheidsensor van de easycontrol via de ems bus uitlezen (maar dat zegt nog niet dat de wp dat ook weet/gebruikt idd)
- de easycontrol geeft ook een berekend dew-point temperature door op de EMS bus
- ik kan zien dat de WP de streeftemperatuur (staat op minimum 16) bijstelt aan de hand van de luchtvochtigheid.. die alleen van de easycontrol kan komen (WP zelf heeft geen vochtsensor ofzo)
dus die wordt wel uitgelezen en meegenomen: zie onderstaande plot als bewijs:
/f/image/WRcKZm67q1H6PCvvoF6d6ZLC.png?f=fotoalbum_large)
je ziet dat het dewpoint (afkomstig van de easycontrol) om 20:00 van 14->15 gaat; (lichtblauw), met als gevolg dat de target-flowtemp van 16 (minimale streefwaarde) naar 17 gaat (oranje: dewpoint+dewpointshift(2K) = 15+2=17).
wat echt wel fout gaat in de communicatie: Als je op de easycontrol een klok/week programma in zet.. is dat voor verwarmen alleen... als de wp gaat koelen kiest ie een andere temperatuur (ingestelde waarde op de wp), om dat bij het volgende schakelpunt van de easycontrol weer overruled te worden door de easycontrol (met een 'verwarm'temperatuur uit het week-programma... Dus slecht ontworpen: Easycontrol kan geen 'koel programma' aan.
[ Voor 20% gewijzigd door lc8 op 16-08-2024 00:07 ]
"selected flow temperature" is denk ik niet de juiste: dit is bij mijn mono:Willem senior schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:22:
[...]
Ik heb dat 1 keer werkend gehad en toen draaide de warmtepomp
Toen kon ik de flow temperatuur aanpassen (aanvoerstreeftemperatuur) achter die 0 zie je dan ook een pijltje naar boven en beneden
[Afbeelding]
Maar ik vermoed dat dat met een update van BBQKEES kapot is gegaan
Want ik krijg dat niet meer werkend net als de thermostaat hoger of lager zetten dat werkt ook niet bij het koelen maar wel bij verwarmen
Dus dat heb ik voorlopig maar opgeven dat is een klusje voor de winter
En ik draai versie 3.6.5 op het bbqkees kastje nog geen tijd om ook die te updaten
- geen waarde in graden-C maar een eenheidsloos getal (wat wel ..C moet voorstellen. en net als hier schrijfbaar. (probeer de history maar eens samen te plotten met T0 ofzo... dat gaat niet zonder conversie.
- alleen actief als de temperatuur-integratie werkt (de pomp wil pompen dus)
de streef temperatuur voor T0 heet bij mij 'target flow temperature', die is ook niet schrijfbaar en wordt dus door de wp zelf bepaald. deze is overigens ook 0 als het koelbedrijf niet actief is.
voorbeeld plot:
/f/image/hRBaWCAGfrY0c4A8iEgpOF0f.png?f=fotoalbum_large)
bbQk 3.7.0-dev.18 , MQTT names op (single) short-name
[ Voor 24% gewijzigd door lc8 op 15-08-2024 23:51 ]
https://github.com/emsesp...atest/CHANGELOG_LATEST.md
:fill(white):strip_exif()/f/image/YZ5Lccb6RoQ5es24h64yrn3J.png?f=user_large)
Ik ben daar nog niet ingedoken, maar ik vraag me af of deze is te gebruiken om de luchtvochtigheid en dauwpunt temperatuur te beïnvloeden.
Van wat ik begrijp maakt de BBQKees een virtuele RC100H aan die door de warmtepomp wordt gezien als de "echte" RC100H. Met wat automation zou je dan zelf de sensor waardes kunnen aanleveren die dan gebruikt worden door de warmtepomp. Zover ik kan zien komen de volgende waardes van de RC100H;
- kamer temperatuur
- dauwpunt temperatuur
- luchtvochtigheid
Heeft iemand hier al mee gespeeld? Natuurlijk allemaal op eigen risico...
https://emsesp.org/Special-Functions/#remote-thermostats
nee nog niet mee gespeeld, ik had het wel al gezien.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:19:
Voor als je wilt spelen met de remote thermostat:
https://emsesp.org/Special-Functions/#remote-thermostats
Ideaal lijkt me, want eigenlijk wil ik de easycontrol gewoon overschrijven maar dat gaat niet lekker. en helemaal zonder gaat ook niet lekker (kun je wel instellen op de WP)
Zou dan voor mij ter vervangiong van de easycontrol zijn, want 2 thermostaten gaat niet goed. Het lijkt me wel ideaal, want dan kan ik gewoon in iedere kamer een T-H sensortje plaatsen van een 10tje, waarmee alles netjes bij gehouden wordt zodat het nergens te vochtig wordt (want die domme 1 thermostaat oplossing is niet meer van deze tijd vind ik).
dezelfde sensortjes zal ik dan ook gaan gebruiken om zowel de WP als de locale radiator-valves zal sturen bij verwarming.
Hier is het beschermd volume van de woning: (Komt van EPB verslag, België)HansRemmerswaal schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:03:
-1320m3
-424m² (bruto vloeroppervlakte)
-809m² verliesoppervlakte
Daar zit wel de leefkelder mee in, die ik niet mee koel in de zomer (wel verwarm in de winter, via vloerverwarming). In de kelder is geen koeling nodig, dus de collector staat daar nu dicht.
Leefkelder + berging kelder is 145m².
424m² - 145m² = 279m² dat ik wel koel, dat is verdeeld over 2 verdiepingen. Beide verdiepingen hebben enkel vloerverwarming.
12 augustus heb ik 6kwh verbruikt en 39kwh opgenomen. Rendement van 6,5.
Voor totaal deze zomer heb ik 152kwh verbruikt en 1010kwh opgenomen = 6,6.
Ik draai de koeling ook enkel tijdens daguren wanneer er voldoende zonneproductie is, als de zon weg is gaat de koeling uit. Zoals je ziet op de grafiek blijft de woning in de nacht nog verder koelen, omdat ik in de dag de massa afkoel. De koeling draait dus quasi 100% op eigen productie.
Dit is 12/08, boven zie je de balk wanneer de compressor draait voor koeling.
blauwe lijn is de temperatuur buiten. Paarse lijn temperatuur in de leefruimte
:strip_exif()/f/image/r0rHB4cFOcptSAzeMeAt2T5C.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is temperatuur verloop van de voorbije 10 dagen.
Hier is kleur omgedraaid.
:strip_exif()/f/image/QsDiJUcNzSdbpLh0MSrO771P.jpg?f=fotoalbum_large)
1) Om 13:00 uur met een klokprogramma de Comfort stand voor het warm tapwater in te schakelen en de rest van de dag te kiezen voor Eco.
2) Met een klokprogramma de temperatuur van de ruimteverwarming tussen 8:00-10:00 uur en 17:00-20:00 uur twee graden lager in te stellen. De gedachte is dat de warmtepomp in die duurdere uren niet aanslaat maar de woning vanwege de nalevering van de vloer en de goede isolatie nauwelijks afkoelt.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of theoretisch kan bedenken of dit zoden aan de dijk zet?
Met optie 1 heb ik ondertussen ervaring, ik heb een 300L boiler en ik verwarm deze al een hele tijd tussen 13:00 en 15:00 alleen op Eco+. Zie hieronder de grafiek van 7 dagen, de hoge piek is van de legionella run.KaEs schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:05:
In verband met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract zit ik te denken aan de volgende twee maatregelen om de warmtepomp (de Nefit Enviline monoblock) wat meer energie te laten gebruiken in de goedkope uren en minder in de dure uren.
1) Om 13:00 uur met een klokprogramma de Comfort stand voor het warm tapwater in te schakelen en de rest van de dag te kiezen voor Eco.
2) Met een klokprogramma de temperatuur van de ruimteverwarming tussen 8:00-10:00 uur en 17:00-20:00 uur twee graden lager in te stellen. De gedachte is dat de warmtepomp in die duurdere uren niet aanslaat maar de woning vanwege de nalevering van de vloer en de goede isolatie nauwelijks afkoelt.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of theoretisch kan bedenken of dit zoden aan de dijk zet?
(toevoeging, op dit moment probeer ik het met de instelling comfort, maar ik merk weinig verschil.)
Naar Optie 2 ben ik ook benieuwd.
:strip_exif()/f/image/NDOSLfu17pWYtx2ST9yLxyEx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door P-twin op 19-08-2024 08:00 ]
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
Op welke manier zie je geen verschil tussen Eco+ en Comfort? Je mag dan toch een hogere piek verwachten in het energieverbruik en minder aanslaan in de “niet-Comfort-uren”.P-twin schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:58:
[...]
Met optie 1 heb ik ondertussen ervaring, ik heb een 300L boiler en ik verwarm deze al een hele tijd tussen 13:00 en 15:00 alleen op Eco+. Zie hieronder de grafiek van 7 dagen, de hoge piek is van de legionella run.
(toevoeging, op dit moment probeer ik het met de instelling comfort, maar ik merk weinig verschil.)
Naar Optie 2 ben ik ook benieuwd.
[Afbeelding]
Op mijn Bosch 5800 kan ik zelf de grenzen aangeven per eco, eco+ en comfort (overigens per type niet in de volledige range). Uiteindelijk zijn dit gewoon profielen met een start en stop temperatuur voor de sww run en is er weinig "eco" en "comfort" aan.KaEs schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:31:
[...]
Op welke manier zie je geen verschil tussen Eco+ en Comfort? Je mag dan toch een hogere piek verwachten in het energieverbruik en minder aanslaan in de “niet-Comfort-uren”.
Ik heb zelf wel het idee dat ik hiermee wat bespaard heb door alleen tussen 10:00~20:00 op comfort te staan met 55C als bovengrens en 40C ondergrens. Als de boiler 40C is kun je makkelijk nog 10~15 minuten douchen (de sensor geeft dan inmiddels ~25 aan). Door de bovengrens op 55 te stellen is mijn run lang genoeg en heb ik niet een 'laatste loodjes...' effect aan het einde.
1: Als je zelf zonnepanelen heb dan zoveel mogelijk op eigen stroom draaien dat is het goedkoopste zelf je eigen opgewekte stroom gebruikenKaEs schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:05:
In verband met zonnepanelen en een dynamisch energiecontract zit ik te denken aan de volgende twee maatregelen om de warmtepomp (de Nefit Enviline monoblock) wat meer energie te laten gebruiken in de goedkope uren en minder in de dure uren.
En is het bewolkt dan pak je het goedkoopste uur van dynamische energie
Ik zelf heb zonnepanelen en vanaf 14:00 dan heb ik meestal de meeste opbrengst en dan mag de warmtepomp warmwater bereiden dit heb ik via een klokprogramma op de warmtepomp ingesteld van 14:00 tot 16:30 warmwater maken
En in het weekend Legionella run want dan nog goedkoop stroom tarief ik draai hier altijd op eco stand zelf ingesteld op 40 minimum en 47 maximaal temperatuur maar dit is per huishouden anders dus zelf testen welke temperatuur instelling bij je past
2: Voor verwarming ligt het meer aan de isolatie van de woning en wat je zelf comfortabel vind
Maar van 17:00 tot 20:00 geen verwarming zou ik niet doen na 17:00/20:00 koelt het buiten snel af en dan moet de warmtepomp harder werken om weer bij te trekken wat door je stop is verloren
Beter kun je dan aan nachtverlaging doen doe ik ook om 22:30/23:00 verwarming uit tot 10:00 en dan mag de warmtepomp de hele dag draaien om het huis warm te maken en te houden smorgens iets kouder in huis vind ik niet erg als het savonds maar lekker warm is smorgens is het dan meestal 19/19,5 ligt aan hoe koud en winderige het buiten is
Overdag is het buiten warmer dus makkelijker en goedkoper voor de warmtepomp om je huis te verwarmen ook minder last van Defrosts dan
De nachtverlaging doe ik alleen tot 0 graden
Maar deze instellingen zijn ook per gebruiker en woning afhankelijk dus moet je zelf uitzoeken wat voor jou goed werkt ( comfortabel) en wat het voordeligste is
Ik verwarm het water alleen tussen 13:00 en 15:00, buiten deze uren wordt er geen water verwarmd, en ik zie weinig verschil tussen de eco+ en comfort stand, kan zijn dat ik een instelling verkeerd heb staan waardoor de comfort stand niet zo heet wordt.KaEs schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:31:
[...]
Op welke manier zie je geen verschil tussen Eco+ en Comfort? Je mag dan toch een hogere piek verwachten in het energieverbruik en minder aanslaan in de “niet-Comfort-uren”.
Uiteindelijk maakt me dat ook niet zoveel uit want met de Eco+ stand en verwarmen tussen 13 en 15 uur kunnen we heel goed uit de voeten, het water blijft warm genoeg om lekker te douchen.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
Kan jij mij misschien vertellen waar je de setting kan aanpassen dat hij begint te koelen bij een specifieke buitentemperatuur?jansentim1979 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:51:
Goedemiddag,
Wij hebben een Bosch Compress 7400i AW, nu zou het zo moeten zijn dat als er onvoldoende warm water (incidenteel) dat het elektrisch element bij zou moeten springen om alsnog warm water te geven. Is dat een instelling? En waar kan ik deze vinden?
Wij maken ook gebruik van een Bosch solar pakket waardoor water wordt verwarmd door de zon. Maar dat is niet altijd voldoende.
Ik weet niet of je dit bedoelSiedo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:41:
Ik heb de gebruikshandleidingen en bulletins doorgenomen, maar ik kan het niet vinden, dus ik wil graag de vraag stellen.
Wij hebben een Bosch Compress 7400i AW, nu zou het zo moeten zijn dat als er onvoldoende warm water (incidenteel) dat het elektrisch element bij zou moeten springen om alsnog warm water te geven. Is dat een instelling? En waar kan ik deze vinden?
Wij maken ook gebruik van een Bosch solar pakket waardoor water wordt verwarmd door de zon. Maar dat is niet altijd voldoende.
Op de binneunit zit een knop met een kraantje en plus teken als je die indrukt dan wordt er gelijk met het electriche element en de buitenunit warm water gemaakt zodat je na een paar minuten al kunt douchen
Maar ik heb geen solar pakket en ook geen Bosch Compress 7400i AW dus het kan ook iets anders zijn
Maar met warm water op altijd aan dan gaat de warmtepomp altijd warmwater maken als deze onder de minimum ingestelde temperatuur komt neem aan dat dat bij het solar pakket ook gewoon zo zou werken
Die verlaging gedurende 17:00-20:00 uur zet vermoedelijk inderdaad niet veel zoden aan de dijk. Tarief is gedurende die periode gemiddeld 5 ct/kWh duurder maar als de warmtepomp daarna extra hard moet werken (want na 20:00 uur is het kouder) ben je alle voordeel vermoedelijk ook wel (bijna) kwijt. ‘s Nachts is stroom relatief goedkoop dus nachtverlaging ga ik niet doen. Alleen de uurtjes tussen 7:00-9:00 uur even skippen.Willem senior schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:10:
[...]
1: Als je zelf zonnepanelen heb dan zoveel mogelijk op eigen stroom draaien dat is het goedkoopste zelf je eigen opgewekte stroom gebruiken
En is het bewolkt dan pak je het goedkoopste uur van dynamische energie
Ik zelf heb zonnepanelen en vanaf 14:00 dan heb ik meestal de meeste opbrengst en dan mag de warmtepomp warmwater bereiden dit heb ik via een klokprogramma op de warmtepomp ingesteld van 14:00 tot 16:30 warmwater maken
En in het weekend Legionella run want dan nog goedkoop stroom tarief ik draai hier altijd op eco stand zelf ingesteld op 40 minimum en 47 maximaal temperatuur maar dit is per huishouden anders dus zelf testen welke temperatuur instelling bij je past
2: Voor verwarming ligt het meer aan de isolatie van de woning en wat je zelf comfortabel vind
Maar van 17:00 tot 20:00 geen verwarming zou ik niet doen na 17:00/20:00 koelt het buiten snel af en dan moet de warmtepomp harder werken om weer bij te trekken wat door je stop is verloren
Beter kun je dan aan nachtverlaging doen doe ik ook om 22:30/23:00 verwarming uit tot 10:00 en dan mag de warmtepomp de hele dag draaien om het huis warm te maken en te houden smorgens iets kouder in huis vind ik niet erg als het savonds maar lekker warm is smorgens is het dan meestal 19/19,5 ligt aan hoe koud en winderige het buiten is
Overdag is het buiten warmer dus makkelijker en goedkoper voor de warmtepomp om je huis te verwarmen ook minder last van Defrosts dan
De nachtverlaging doe ik alleen tot 0 graden
Maar deze instellingen zijn ook per gebruiker en woning afhankelijk dus moet je zelf uitzoeken wat voor jou goed werkt ( comfortabel) en wat het voordeligste is
De standaard range van eco+ en comfort verschillen wel degelijk. Je kunt ze ook zelf instellen. Bij mij nu 38-50 graden voor eco+ en 46-58 graden voor comfort. Door overdag voor comfort te kiezen probeer ik te voorkomen dat het nog nodig is om ‘s avonds opnieuw een sww run te doen. We hebben 3 tieners in huis die ‘s avonds douchen dus dan moet het water wel temperatuur hebben want anders vliegt het er linea recta door.P-twin schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:30:
[...]
Ik verwarm het water alleen tussen 13:00 en 15:00, buiten deze uren wordt er geen water verwarmd, en ik zie weinig verschil tussen de eco+ en comfort stand, kan zijn dat ik een instelling verkeerd heb staan waardoor de comfort stand niet zo heet wordt.
Uiteindelijk maakt me dat ook niet zoveel uit want met de Eco+ stand en verwarmen tussen 13 en 15 uur kunnen we heel goed uit de voeten, het water blijft warm genoeg om lekker te douchen.
Dank voor je reactie. Nee, dat is het niet. Dat is inderdaad on demand water warm maken met een knop, dat had ik al eens gevonden.Willem senior schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:52:
[...]
Ik weet niet of je dit bedoel
Op de binneunit zit een knop met een kraantje en plus teken als je die indrukt dan wordt er gelijk met het electriche element en de buitenunit warm water gemaakt zodat je na een paar minuten al kunt douchen
Maar ik heb geen solar pakket en ook geen Bosch Compress 7400i AW dus het kan ook iets anders zijn
Maar met warm water op altijd aan dan gaat de warmtepomp altijd warmwater maken als deze onder de minimum ingestelde temperatuur komt neem aan dat dat bij het solar pakket ook gewoon zo zou werken
Als mijn 300l vat niet voldoende warm water heeft, en de behoefte is er op dat moment wel, verwacht ik dat het elektrisch element bijspringt. Dat doet het niet.
Het electrisch element zit niet in de flow achter het 300l vat.Siedo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:53:
[...]
Dank voor je reactie. Nee, dat is het niet. Dat is inderdaad on demand water warm maken met een knop, dat had ik al eens gevonden.
Als mijn 300l vat niet voldoende warm water heeft, en de behoefte is er op dat moment wel, verwacht ik dat het elektrisch element bijspringt. Dat doet het niet.
Het electrische element zit in de flow van de warmtepomp, die zelf als een aparte, en gescheiden, spiraal door je vat heenloopt om warmte over te dragen.
Wat jij omschrijft is een electrische naverwarmer in je SWW flow.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xgyDUrssqwYUBUfLhfSK5QUj.png?f=user_large)
Je tapwater komt binnen bij 5, zit in het vat, en gaat via 1 richting je douche/kranen etc.
Je warmtepomp en electrisch element zitten in de flow die bij 3 naar binnen gaat en bij 4 naar buiten komt.
Bedankt voor de verheldering. Kan het zo zijn dat dit uit staat bij mij? Of is het geen instelling?Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:34:
[...]
Wat jij omschrijft is een electrische naverwarmer in je SWW flow.
[Afbeelding]
Je tapwater komt binnen bij 5, zit in het vat, en gaat via 1 richting je douche/kranen etc.
Je warmtepomp en electrisch element zitten in de flow die bij 3 naar binnen gaat en bij 4 naar buiten komt.
Het elektrische element kun je uitzetten maar ook instellen op 3/6 of 9kwSiedo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:02:
[...]
Bedankt voor de verheldering. Kan het zo zijn dat dit uit staat bij mij? Of is het geen instelling?
Misschien helpt dit je Verder
:strip_exif()/f/image/2XhIb96CaQYdu48ROZFMP23g.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt een goede optie, ik zal eens in de menu's duiken. Ik neem aan dat de derde rij Warm Water betreft?Willem senior schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:02:
[...]
Het elektrische element kun je uitzetten maar ook instellen op 3/6 of 9kw
Misschien helpt dit je Verder
[Afbeelding]
Ja WW is warm waterSiedo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:12:
[...]
Dat lijkt een goede optie, ik zal eens in de menu's duiken. Ik neem aan dat de derde rij Warm Water betreft?
Dit menu zit achter deze verstopt
:strip_exif()/f/image/wlQDK1s1MvSRu1FfLVJ7t2Es.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan deze
:strip_exif()/f/image/GesNBnAmyxH9sawZ1k9wkI78.jpg?f=fotoalbum_large)
Succes
Helaas, alle waarden stonden al op 9kW.Willem senior schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:41:
[...]
Ja WW is warm water
Dit menu zit achter deze verstopt [Afbeelding]
En dan deze
[Afbeelding]
Succes
Dit zijn de waarden voor de bijverwarmer, als het je warmtepomp niet lukt om, snel genoeg, warm genoeg water te maken (doordat het bijv. te koud is buiten) om het sww vat op te warmen. Ik heb deze zelf momenteel op 0kW staan, omdat ik simpelweg niet wil dat die gebruikt wordt (bij aflevering was deze wel ingesteld en ging zodra het niet snel genoeg ging direct super onzuinig de warmtepomp helpen).
Waar jij naar zoekt is een electrische naverwarmer, dat is iets anders en heb je nu dus simpelweg niet.
Dan ligt de oplossing ergens anders. in de huidige situatie laat ik de warmtepomp alleen in de nacht SWW verwarmen middels het programma. Overdag zou de zon via de zonneboilers moeten verwarmen. Bij gebrek aan zon is het een koud bad. Douchen gaat overigens prima.Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:13:
[...]
Dit zijn de waarden voor de bijverwarmer, als het je warmtepomp niet lukt om, snel genoeg, warm genoeg water te maken (doordat het bijv. te koud is buiten) om het sww vat op te warmen. Ik heb deze zelf momenteel op 0kW staan, omdat ik simpelweg niet wil dat die gebruikt wordt (bij aflevering was deze wel ingesteld en ging zodra het niet snel genoeg ging direct super onzuinig de warmtepomp helpen).
Waar jij naar zoekt is een electrische naverwarmer, dat is iets anders en heb je nu dus simpelweg niet.
Het aanwezige buffervat wil ik dan ook laten verplaatsen naar de retourleiding (serieel) en de externe waterpomp verwijderen.
Echter, in Technisch Bulletin 53 staat onderaan pagina 3 dat voor koelen altijd een secundaire externe pomp nodig is, gecombineerd met bypass.
Om te kunnen koelen is dus een buffervat met extra pomp noodzakelijk????
Mijn gedachte hierbij was dat dit simpel in te stellen zou zijn door een kookprogramma te gebruiken waarbij ik voor 13.00 uur en na 17.00 de instelling ‘uit’ gebruik en van 13-17 uur eco+.
Nu zie ik dat ik bij gebruik van sww door douchen toch de wp aan slaat ondanks dat het na 17 uur is.
Blijkbaar toch niet zo simpel als ik had gedacht.
/f/image/MCnSI1gjTg2MB8PaJKiRfLPO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/m8JVGjP5SmSAMo4dMTHOAmry.png?f=fotoalbum_large)
Nee, daar stond nog eco+, ik was er vanuit gegaan dat het activeren van het klok programma die stand zou overrulen. Nu aangepast eens kijken of dat verschil maakt!tomtom901 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:43:
Heb je het programma 1 tab eerder wel op auto staan?
Mijn gedacht is dan gelijk, zou zoiets onder garantie moeten vallen? het lijkt mij toch dat zoiets na 3 jaar nog niet voor mag komen? wat ik wel weet is dat men niet precies weet hoeveel koudemiddel er lekt, maar ik weet wel dat wanneer ze dit moeten fixen ze koudemiddel af moeten voeren en vervolgens opnieuw moeten vullen, wat betekend dat er gelijk 1000,- aan kosten plaats vinden binnen de eerste 4 jaar.
Weet iemand of dit klopt of niet???PieterL schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:11:
De vvw is hier ca 140 liter met een open verdeler. Geen buffervat nodig dus.
Het aanwezige buffervat wil ik dan ook laten verplaatsen naar de retourleiding (serieel) en de externe waterpomp verwijderen.
Echter, in Technisch Bulletin 53 staat onderaan pagina 3 dat voor koelen altijd een secundaire externe pomp nodig is, gecombineerd met bypass.
Om te kunnen koelen is dus een buffervat met extra pomp noodzakelijk????
Bypass is alleen nodig als alle groepen dicht kunnen lopen door stelmotoren. Dit zou sowieso raar zijn aangezien de woonkamer normaliter altijd open zal staan.
[ Voor 26% gewijzigd door master1104 op 23-08-2024 22:06 ]
En je koelt wel dus?master1104 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:04:
Hier geen buffervat en alleen de ingebouwde pomp van Nefit zelf. Dus nee, er is zeker niet altijd een tweede pomp nodig. Sterker nog, liefst gebruik je maar 1 pomp om onnodige stroomkosten (en afregel ellende) te voorkomen.
Bypass is alleen nodig als alle groepen dicht kunnen lopen door stelmotoren. Dit zou sowieso raar zijn aangezien de woonkamer normaliter altijd open zal staan.
Koelen met 1 pomp lukt mij wel, je moet dan wel de interne pomp op "aan" zetten ipv "auto" om te voorkomen dat er stilstaand water gemeten word.
En altijd voldoende flow over de installatie.
Ja eens inderdaad, en dat geldt eigenlijk voor alle installaties die op een stooklijn draaien en zowel bij verwarmen als bij koelen. Anders meet je inderdaad het stilstaande water en kloppen de tijden van de inschakelvertraging (k.min) niet met wat je vanuit je woonkamer gezien nodig zou hebben.hulpje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:39:
[...]
Koelen met 1 pomp lukt mij wel, je moet dan wel de interne pomp op "aan" zetten ipv "auto" om te voorkomen dat er stilstaand water gemeten word.
En altijd voldoende flow over de installatie.
Mijn vragen gaan over het buffervat (wel/niet) en zo ja, wat een paar van de componenten zijn die genoemd worden in de literatuur.
1. Heb ik nou wel of niet een buffervat nodig als ik wil koelen?
- In de installatiehandleiding staat hier niets over
- In technisch bulletin 53 staat onderaan pagina 3 (ook al eerder gezegd hier) dat een secundaire pomp met bypass altijd nodig is. Hierbij wordt verwezen naar technisch bulletin 51. Een buffervat lijkt me functioneel een bypass, dus vandaar zou je kunnen zeggen: ja, buffervat nodig.
- Maar.. TB51 gaat over hybride basis opstellingen, niet over alleen een WP. En, als je in TB51 de flowchart volgt kom ik gewoon uit op geen buffervat in mijn situatie; er wordt in TB51 ook niets gezegd over koeling.
- Er zijn mensen die koelen zonder buffervat, dus is in ieder geval technisch mogelijk, maar misschien niet zo gewenst?
Wie kan hier een helder antwoord op geven?
2. Stel dat een buffervat wél nodig is
- In de hydraulische tekeningen https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721882027 zie ik bij zowel de opstelling met als zonder buffervat een driewegklep VC0 ingetekend staan. Volgens de installatiehandleiding is die niet nodig voor een standaardopstelling zonder buffer. Welke document heeft gelijk? En wat is het artikelnummer van dat ding indien nodig 8738208903 ?
- Heb ik het goed dat zowel met als zonder buffervat een gesloten verdeler van kunststof toegepast kan worden?
- Er staat een HS pompgroep aangegeven in het hydraulisch schema met buffer. Ik neem aan dat dit de Buderus pomp unit is die genoemd wordt. Echter, deze wordt als vrij luidruchtig bestempeld. Dat zou echt een probleem zijn in mijn situatie. Zijn er eventueel alternateiven die stiller zijn?
Buffervat lijkt me onzin in jouw situatie. Er is genoeg m2 voor defrosts en het voegt alleen maar dure componenten toe die inderdaad herrie maken. Op de WP kun je gewoon instellen dat je geen buffervat hebt. Ik heb er een, maar ik denk dat ik het achteraf niet meer zou doen. Ik zie het nut van een buffervat bij koelen niet in, lijkt me alleen nodig bij naregelingen waardoor de afgifte dicht kan komen te staan.noxou schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:56:
Dag allen; nieuw in dit topic. Ik heb een hoop gelezen van dit topic en documentatie bestudeerd, maar ik kom er niet uit voor een all-electric tower monoblock die ik zelf ga plaatsen waar ik wil kunnen koelen. Gaat om ca 54m2 appartment met vloer hoofdverwarming.
Mijn vragen gaan over het buffervat (wel/niet) en zo ja, wat een paar van de componenten zijn die genoemd worden in de literatuur.
1. Heb ik nou wel of niet een buffervat nodig als ik wil koelen?
- In de installatiehandleiding staat hier niets over
- In technisch bulletin 53 staat onderaan pagina 3 (ook al eerder gezegd hier) dat een secundaire pomp met bypass altijd nodig is. Hierbij wordt verwezen naar technisch bulletin 51. Een buffervat lijkt me functioneel een bypass, dus vandaar zou je kunnen zeggen: ja, buffervat nodig.
- Maar.. TB51 gaat over hybride basis opstellingen, niet over alleen een WP. En, als je in TB51 de flowchart volgt kom ik gewoon uit op geen buffervat in mijn situatie; er wordt in TB51 ook niets gezegd over koeling.
- Er zijn mensen die koelen zonder buffervat, dus is in ieder geval technisch mogelijk, maar misschien niet zo gewenst?
Wie kan hier een helder antwoord op geven?
2. Stel dat een buffervat wél nodig is
- In de hydraulische tekeningen https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721882027 zie ik bij zowel de opstelling met als zonder buffervat een driewegklep VC0 ingetekend staan. Volgens de installatiehandleiding is die niet nodig voor een standaardopstelling zonder buffer. Welke document heeft gelijk? En wat is het artikelnummer van dat ding indien nodig 8738208903 ?
- Heb ik het goed dat zowel met als zonder buffervat een gesloten verdeler van kunststof toegepast kan worden?
- Er staat een HS pompgroep aangegeven in het hydraulisch schema met buffer. Ik neem aan dat dit de Buderus pomp unit is die genoemd wordt. Echter, deze wordt als vrij luidruchtig bestempeld. Dat zou echt een probleem zijn in mijn situatie. Zijn er eventueel alternateiven die stiller zijn?
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Dit is zeker niet alleen maar bij naregelingen het geval. Bij ons gaat bij verwarmen alles prima, maar in koelbedrijf is de capaciteit van de warmtepomp te hoog t.o.v. de afgifte naar de vloerverwarming. (Onze Enviline monoblock kan namelijk niet lager als 20% draaien en levert dan toch nog meer "kou" dan dat we in de vloer kwijt kunnen). Gevolg was dat de watertemperatuur heel snel dik onder het setpoint dook en de wp na 10/20 minuten weer uit ging. Een volgende start kon wel een uur of wat duren... Met een 50 ltr buffervat en pomp is dit wel een stuk verbeterd maar het zijn nog steeds geen echt lange runs.JvdBosch schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:38:
[...]
Buffervat lijkt me onzin in jouw situatie. Er is genoeg m2 voor defrosts en het voegt alleen maar dure componenten toe die inderdaad herrie maken. Op de WP kun je gewoon instellen dat je geen buffervat hebt. Ik heb er een, maar ik denk dat ik het achteraf niet meer zou doen. Ik zie het nut van een buffervat bij koelen niet in, lijkt me alleen nodig bij naregelingen waardoor de afgifte dicht kan komen te staan.
Beiden is met voldoende vloerverwarming en geen radiatoren gewoon onzinnig en geeft alleen maar extra kosten of zelfs rendement verlies.
Als de warmtepomp met koelen zo extreem snel onder zijn setpoint duikt vermoed ik dat er radiatoren in het spel zijn (die geven kortsluiting naar je retour in geval van koelen ivm ontworpen zijn voor verwarmen) of een lekkende bypass. Een betonvloer koelt nooit zo snel af dat dit het water gelijk steenkoud is. Wel zal een koelrun doorgaans veel korter zijn dan een verwarmingsrun ivm de beperkte delta T om condens te voorkomen.
Bij ¨traditionele bouw¨ kan een vloer inderdaad nooit zo snel opwarmen of afkoelen maar ons geval is anders.master1104 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:10:
Een 50L buffer gaat de run hooguit met een enkele minuten verlengen. Wordt eigenlijk alleen gebruikt als extra inhoud om een defrost door te komen (seriële buffer) of om de installatie hydraulisch te scheiden (parallel buffer).
Beiden is met voldoende vloerverwarming en geen radiatoren gewoon onzinnig en geeft alleen maar extra kosten of zelfs rendement verlies.
Als de warmtepomp met koelen zo extreem snel onder zijn setpoint duikt vermoed ik dat er radiatoren in het spel zijn (die geven kortsluiting naar je retour in geval van koelen ivm ontworpen zijn voor verwarmen) of een lekkende bypass. Een betonvloer koelt nooit zo snel af dat dit het water gelijk steenkoud is. Wel zal een koelrun doorgaans veel korter zijn dan een verwarmingsrun ivm de beperkte delta T om condens te voorkomen.
Het is namelijk zo dat wij hier geen betonvloeren hebben, de woning is een prefab bungalow met een samengestelde sandwich vloer en daaronder een dik pak isolatie. De warmteopslag is door de kleine massa véél minder als bij beton en ook de afkoeling gaat veel sneller...
Bij ons heeft een buffervat wel degelijk geholpen, de koelruns zijn nu overdag bij warm weer tussen de één en anderhalf uur Als het 's nachts afkoelt kan dat wel 4 tot 5 uur worden.
Willem senior schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:50:
[...]
Ik vind 3 jaar wel kort
Even eerst bij je rechtsbijstandverzekering na vragen of dat nog onder de garantie valt na 3 jaar
Of
Proberen via je installateur te laten vervangen en dat die de garantie bij Nefit regelt
Rechtsbijstand is vrij duidelijk: het betreft een kwestie van garantie in verband met een verborgen gebrek (5,5 jaar termijn).tomtom901 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:54:
@aGraPusher ben wel benieuwd wat je rechtsbijstand zegt (misschien reden om hier ook maar eens een af te sluiten)..
Ik heb het bouwbedrijf een ingebrekestelling gestuurd.
Een monteur heeft één elektrisch element ontkoppeld, waarna het probleem verholpen was. Echter, gisteren tot de ontdekking gekomen dat de groep er weer uitvliegt tijdens een legionella-run.
Zou er nu weer een element stuk zijn?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Beetje vreemd als er nu nog een element kapot isaGraPusher schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:09:
[...]
[...]
Rechtsbijstand is vrij duidelijk: het betreft een kwestie van garantie in verband met een verborgen gebrek (5,5 jaar termijn).
Ik heb het bouwbedrijf een ingebrekestelling gestuurd.
Een monteur heeft één elektrisch element ontkoppeld, waarna het probleem verholpen was. Echter, gisteren tot de ontdekking gekomen dat de groep er weer uitvliegt tijdens een legionella-run.
Zou er nu weer een element stuk zijn?![]()
Ik zou weer het bouwbedrijf / installateur bellen, of Nefit bellen zodat die het komen oplossen
Nu je weet dat het onder de garantie valt zou ik niet accepteren dat het elektrisch element afgekoppeld wordt
Dit moet gewoon netjes gerepareerd worden
Het elektrische element is ook in te schakelen voor een noodsituatie als je buitenunit kapot gaat zodat er dan toch verwarming en warm water nog is
Momenteel staat het ingesteld op automatisch en kijkt dus naar temperatuurverschil aanvoer/retour. Geen buffervat.
De binnenunit hangt in de kelder, maar boven de 80% hoor je de pomp toch draaien in de leefruimte (resonantie).
Is vooral bij koeling, omdat die dan vaak +80% draait.
Dus jij kunt ook gewoon koelen zonder buffervat???M2c schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:01:
Heeft er toevallig iemand weet of je de circulatiepomp van de warmtepomp kunt begrenzen? Kan ik bv zeggen dat de pomp niet boven de 75% kan gaan.
Momenteel staat het ingesteld op automatisch en kijkt dus naar temperatuurverschil aanvoer/retour. Geen buffervat.
De binnenunit hangt in de kelder, maar boven de 80% hoor je de pomp toch draaien in de leefruimte (resonantie).
Is vooral bij koeling, omdat die dan vaak +80% draait.
Ja geen enkel probleem. Is hier nu momenteel aan het koelen.PieterL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:19:
[...]
Dus jij kunt ook gewoon koelen zonder buffervat???
Ik twijfelde nog of ik droogbouw als optie moest meenemen in mijn postihsahn schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:26:
[...]
Bij ¨traditionele bouw¨ kan een vloer inderdaad nooit zo snel opwarmen of afkoelen maar ons geval is anders.
Het is namelijk zo dat wij hier geen betonvloeren hebben, de woning is een prefab bungalow met een samengestelde sandwich vloer en daaronder een dik pak isolatie. De warmteopslag is door de kleine massa véél minder als bij beton en ook de afkoeling gaat veel sneller...
Bij ons heeft een buffervat wel degelijk geholpen, de koelruns zijn nu overdag bij warm weer tussen de één en anderhalf uur Als het 's nachts afkoelt kan dat wel 4 tot 5 uur worden.
Voor regulier 'natbouw' beton vloerverwarming geldt mijn eerder genoemde verhaal.