• noxou
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:21
Dank voor de feedback. Dan ga ik eerst eens voor een setup zonder buffervat. Ik heb er in het ontwerp / plaatsing wel rekening mee gehouden, dus als het later alsnog geplaatst moet worden als blijkt dat het niet werkt, dan is dat geen probleem. Wanneer de boel draait (duurt nog wel even) zal ik feedback geven.

Weet iemand of de Easycontrol inmiddels ook werkt voor koelen, of kan at nog steeds alleen met de CR11H?

[ Voor 14% gewijzigd door noxou op 29-08-2024 14:26 ]

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-07 22:06
EasyControl werkt prima voor koelen, alleen de dauwpunttemperatuurberekening klopt niet (software fout?)
Kun je ook oplossen met een dauwpuntsensor op de leiding.

[ Voor 3% gewijzigd door Pompadour op 29-08-2024 19:15 ]

• noxou
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:21
Dat is mooi! Dauwpuntsensor heb ik er bij besteld, dus dat komt goed.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-07 21:44
Siedo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:06:
[...]

Dan ligt de oplossing ergens anders. in de huidige situatie laat ik de warmtepomp alleen in de nacht SWW verwarmen middels het programma. Overdag zou de zon via de zonneboilers moeten verwarmen. Bij gebrek aan zon is het een koud bad. Douchen gaat overigens prima.
Beste Siedo, nog even een reactie van mijn kant. Mijn configuratie is een 7400i met een Nefit 300 ltr boiler welke wordt gevoed door een solar boller van 300 ltr welke als voorverwarmer fungeert voor de Nefit boiler.
Mijn warmwater staat ingesteld op Eco 42-54 graden, vanaf 13 tot 18 uur, behalve op zaterdag ivm legionella programma. Behalve op zaterdag tijdens de legionella run maak ik geen gebruik van het elektrisch element en is er ook geen noodzaak op dit te doen. Ga deze wel aan als je een legionella run draait? Ook vreemd dat je wel warm water hebt bij het douchen, maar niet bij het bad. Heb je op dat moment wel warm water op tappunten in je huis, of ook niet? Indien het probleem alleen bij het bad is dan zou het wellicht het thermostatisch element van de badkraan kunnen zijn (opnieuw instellen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-07 23:21
Goede tip @Nous112 ! Dit is exact wat wij bij ons bad ook hadden. Water kwam met 48 graden aan, maar werd door de thermostaat nooit warmer dan 42 graden. Bleek een defecte Chrohe thermostaat te zijn. Dit speelde vaker bij thermostaatkranen icm lage temperatuur boilers werd mij verteld, bij een ketel met bv 60 graden merk je van de kleine interne lekkage niks van.

[ Voor 3% gewijzigd door master1104 op 29-08-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:11
Bedankt, @Nous112 en @master1104 , goede tips. Toch denk ik dat het wat anders is. Water uit thermosstaatkraan begint op een warme temp, maar daarna lijkt het warme water op.

Ik heb gewoon onvoldoende warm water opgebouwd gedurende de dag. De zon is (dan) niet sterk genoeg en mijn klokprogramma staat te zuinig geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Siedo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:16:
Bedankt, @Nous112 en @master1104 , goede tips. Toch denk ik dat het wat anders is. Water uit thermosstaatkraan begint op een warme temp, maar daarna lijkt het warme water op.

Ik heb gewoon onvoldoende warm water opgebouwd gedurende de dag. De zon is (dan) niet sterk genoeg en mijn klokprogramma staat te zuinig geregeld.
Kan je ook zien wat je boilertemperaturen zijn? Aan het begin van de opwarmen van de boiler, nadat de boiler is opgewarmd en als je vaststelt dat het bad met te koud water volloopt?
Normaal zit na de boiler een doorstroom ventiel, als deze te krap staat afgesteld zou je nog wel kunnen douchen maar zou het vullen van het bad niet warm genoeg plaatsvinden. Wij hadden het probleem dat douchen goed ging, maar dat tapwater te koud was: dit lag aan een verkeerde instelling van het ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Nous112 schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:28:
[...]

Kan je ook zien wat je boilertemperaturen zijn? Aan het begin van de opwarmen van de boiler, nadat de boiler is opgewarmd en als je vaststelt dat het bad met te koud water volloopt?
Als in het 300l vat? Of bedoel je de temperaturen van de zonneboilers op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Siedo schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:42:
[...]

Als in het 300l vat? Of bedoel je de temperaturen van de zonneboilers op het dak?
Van het vat, kan je uitlezen op de binnenunit van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
Nous112 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:27:
[...]

Van het vat, kan je uitlezen op de binnenunit van de warmtepomp.
Juist, dat zal ik eens in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-07 20:51

M2c

Het verbruik dat gemeten wordt door de warmtepomp is dat inclusief de circulatie pomp?

Ik heb de monoblock en heb enkel energiemeter op de buitenunit.
Binnenunit meet ik niet.
Elektrische weerstanden en circulatiepomp zitten daar wel in, maar ik gebruik de elektrische weerstanden toch niet. Daarom vond ik het wat te zot om daarvoor een extra meter te kopen.

Mijn verbruik volgens de warmtepomp sinds 13/01/2024 -->nu.
-CV: 556kWh
-Warm water: 335kWh
-Koeling: 168kWh
-bijverwarming: 0kWh
----------------------------------
Totaal: 1.065kWh

De homewizard energiemeter die de monoblock meet. (13/01/2024-->nu
-996,8kWh

1065 - 996,8 = 68,2Kwh extra.
Zou dat te verklaren zijn aan de circulatiepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Het is hier volgens mij eerder besproken. Als ik het goed onthouden heb dan zit de pomp en sluipverbruik van regeling e.d. niet bij de meting van Nefit in. Ik zie hier soort gelijk verschil met de tussenmeter en de waarde die Nefit aangeeft.

Edit: ah wacht, het verschil is bij jouw juist andersom. De binnenunit neemt iig best wat vermogen voor de pomp en regelingen, dus dat je die mist als je alleen de buitenunit meet dat klopt dan wel.

[ Voor 29% gewijzigd door master1104 op 04-09-2024 23:07 ]

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:49
M2c schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:58:
Het verbruik dat gemeten wordt door de warmtepomp is dat inclusief de circulatie pomp?

Ik heb de monoblock en heb enkel energiemeter op de buitenunit.
Binnenunit meet ik niet.
Elektrische weerstanden en circulatiepomp zitten daar wel in, maar ik gebruik de elektrische weerstanden toch niet. Daarom vond ik het wat te zot om daarvoor een extra meter te kopen.

Mijn verbruik volgens de warmtepomp sinds 13/01/2024 -->nu.
-CV: 556kWh
-Warm water: 335kWh
-Koeling: 168kWh
-bijverwarming: 0kWh
----------------------------------
Totaal: 1.065kWh

De homewizard energiemeter die de monoblock meet. (13/01/2024-->nu
-996,8kWh

1065 - 996,8 = 68,2Kwh extra.
Zou dat te verklaren zijn aan de circulatiepomp?
Dat klopt inderdaad. Toen ik m'n Shelly 4PM er nog tussen had zitten, zag ik daar ook een hoger verbruik in dan wat de WP zelf rapporteerde. Weet de waardes niet meer maar het verschil was best groot - zeker op dagen dat de WP zelf niet aan staat. Volgens mij was het zo'n 20-40W totaal die opgenomen wordt door de pomp en binnenunit. Dan heb je dus toch kosten zonder baten. Dit heeft natuurlijk impact op je lange termijn (S)COP.

[ Voor 3% gewijzigd door magiel op 05-09-2024 10:28 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• M2c

M2c

magiel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:28:
[...]

Dat klopt inderdaad. Toen ik m'n Shelly 4PM er nog tussen had zitten, zag ik daar ook een hoger verbruik in dan wat de WP zelf rapporteerde. Weet de waardes niet meer maar het verschil was best groot - zeker op dagen dat de WP zelf niet aan staat. Volgens mij was het zo'n 20-40W totaal die opgenomen wordt door de pomp en binnenunit. Dan heb je dus toch kosten zonder baten. Dit heeft natuurlijk impact op je lange termijn (S)COP.
Bij u geeft de meter een hogere waarden aan, dan de warmtepomp?

Bij mij is het andersom.
Dus ik meet enkel de monoblock en deze ligt lager dan wat de warmtepomp weergeeft.
(Warmtepomp geeft: 1065Kwh en homewizard 996,8 kWh)

Ik heb dus de indruk dat de warmtepomp het totaal verbruik weergeeft (inclusief circulatiepomp, Stand-By verbruik binnenunit)

[ Voor 3% gewijzigd door M2c op 05-09-2024 12:01 ]

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:07
Hallo,

Heeft iemand het al weer voor elkaar gekregen met de BBQKees om de thermostaat voor de koeling te veranderen? In het verleden kon je de "hc1 temporary set temperature from remote" aanpassen, echter kan dit nu niet meer.

Dit is in een bepaalde firmware een readonly attribuut geworden.

Alvast bedankt.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:50
magiel schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:28:
[...]

Je beweert, de (externe) pomp draait altijd? Dus ook in de zomer? Dat zou wel verklaren waarom ik een fors deel sluipverbruik niet kan vinden in het huis.

Als je geen SWW hebt via de WP is het dan een probleem om de stroom er af te halen? Of kan dat leiden tot schade aan het systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-07 10:30
rroetenberg schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:19:
Hallo,

Heeft iemand het al weer voor elkaar gekregen met de BBQKees om de thermostaat voor de koeling te veranderen? In het verleden kon je de "hc1 temporary set temperature from remote" aanpassen, echter kan dit nu niet meer.

Alvast bedankt.
Beste om bij EMS-ESP32 een ticket aan te maken. Die onderhouden de firmware van de BBQKees en kunnen je direct helpen met een oplossing. Mijn ervaring is dat ze heel snel reageren.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• M2c

M2c

rroetenberg schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:19:
Hallo,

Alvast bedankt.
Ik pas steeds de temperatuur aan bij 3 parameters.
/remoteseltemp
/seltemp
/manueltemp

Dan lukt het mij om te koelen.

• rroetenberg
M2c schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:01:
[...]

Ik pas steeds de temperatuur aan bij 3 parameters.
/remoteseltemp
/seltemp
/manueltemp

Dan lukt het mij om te koelen.
Heb jij een automation hiervoor gemaakt? En zo ja, kun je die eens delen?

• M2c

M2c

rroetenberg schreef op donderdag 5 september 2024 @ 15:55:
[...]

Heb jij een automation hiervoor gemaakt? En zo ja, kun je die eens delen?
Ik heb de logica gemaakt met Loxone. Home-assistent gebruik ik enkel om trends te maken.

Ik gebruik de thermostaat niet van de warmtepomp. Maar gebruik eigen temperatuursensor in de leefruimte en ipad tegen de muur voor instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EygITLFKvoCSTcOQH_k23AIUrQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5vYr6uODQ95pNseYhSQp5x6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHWNd2rXams69wCsMZji2IlK0Jc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YXONGMz2eFzwmXpjQ9x31wMX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magiel
JP1980 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:58:
[...]

Je beweert, de (externe) pomp draait altijd? Dus ook in de zomer? Dat zou wel verklaren waarom ik een fors deel sluipverbruik niet kan vinden in het huis.

Als je geen SWW hebt via de WP is het dan een probleem om de stroom er af te halen? Of kan dat leiden tot schade aan het systeem?
Ik heb altijd gedoe met missende configuratie na een stroomonderbreking dus ik haal de stroom er niet af.

Bij mij draait de externe pomp dus altijd, maar deze moduleert wel terug naar 10%. Ik zie dan ook bijna geen flow. Wel is het fijn dat de zuid-kant van de vloer dan niet zo warm wordt omdat de vvw gewoon doorloopt met de rest van het huis. Stroomverbruik is inderdaad niet verwaarloosbaar, met ~30W gemiddeld zou dit alsnog 0.7kWh/dag zijn.

Zie afbeelding sinds 1 januari dit jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bKvaQO5xESguXvM6MUarOD-99M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7YSfS2ieo240SocenV2o0BiW.png?f=fotoalbum_large
M2c schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:35:
[...]

Bij u geeft de meter een hogere waarden aan, dan de warmtepomp?

Bij mij is het andersom.
Dus ik meet enkel de monoblock en deze ligt lager dan wat de warmtepomp weergeeft.
(Warmtepomp geeft: 1065Kwh en homewizard 996,8 kWh)

Ik heb dus de indruk dat de warmtepomp het totaal verbruik weergeeft (inclusief circulatiepomp, Stand-By verbruik binnenunit)
Ik meette de binnen en buitenunit apart op de Shelly 4PM, en de som van beide lag altijd iets hoger dan wat de WP zelf aangaf, ik verklaarde dat door de circulatiepomp de schuld te geven, maar het had ook een ander component kunnen zijn. Uit m'n hoofd heb ik de Enviline 7400i-AW of 7400-i AWS. De Shelly zit inmiddels al geruime tijd niet meer aangesloten om ongerelateerde redenen.

Maar als je alleen de monoblock meet, dan klopt het wel dat deze iets lagers geeft dan wat de WP als geheel zegt. Mijn conclusie was destijds dat de WP de som van de binnen en buitenunit geeft, maar niet die van de circulatiepomp. Als je dus alleen de buitenunit meet, dan mis je het verbruik van de binnenunit. Toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
JP1980 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:58:
[...]

Er zijn verschillende redenen waarom ze de pomp aan zouden willen laten staan, maar ik denk dat de belangrijkste is om flow te houden over de temperatuursensoren. Anders meet je stilstaand water, en dan weet je dus niet wanneer je als WP aan moet schakelen. Maar ik zou zeggen als hij in zomerstand staat, dat die pomp gewoon uit zou moeten zijn. Maar als hij in koelen of verwarmen modus staat zal denk ik de pomp altijd aan staan.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:50
magiel schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb altijd gedoe met missende configuratie na een stroomonderbreking dus ik haal de stroom er niet af.

Bij mij draait de externe pomp dus altijd, maar deze moduleert wel terug naar 10%. Ik zie dan ook bijna geen flow. Wel is het fijn dat de zuid-kant van de vloer dan niet zo warm wordt omdat de vvw gewoon doorloopt met de rest van het huis. Stroomverbruik is inderdaad niet verwaarloosbaar, met ~30W gemiddeld zou dit alsnog 0.7kWh/dag zijn.

Zie afbeelding sinds 1 januari dit jaar:

[Afbeelding]
Interessant inzicht. Dat betekent toch circa 120kwh per jaar weggegooid. Ben wel benieuwd wat het nut is om 10% te blijven pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c

M2c

[b]magiel in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

Ik meette de binnen en buitenunit apart op de Shelly 4PM, en de som van beide lag altijd iets hoger dan wat de WP zelf aangaf, ik verklaarde dat door de circulatiepomp de schuld te geven, maar het had ook een ander component kunnen zijn. Uit m'n hoofd heb ik de Enviline 7400i-AW of 7400-i AWS. De Shelly zit inmiddels al geruime tijd niet meer aangesloten om ongerelateerde redenen.

Maar als je alleen de monoblock meet, dan klopt het wel dat deze iets lagers geeft dan wat de WP als geheel zegt. Mijn conclusie was destijds dat de WP de som van de binnen en buitenunit geeft, maar niet die van de circulatiepomp. Als je dus alleen de buitenunit meet, dan mis je het verbruik van de binnenunit. Toch?
De warmtepomp geeft het energie verbuik weer onder compressor, daarom ging ik ervan uit dat het enkel de warmtepomp op zich is.
Uiteindelijk leek het mij ook wel logisch. Bij een gasketel kijk je ook vooral naar het gasverbruik. Het elektrisch verbruik van de gasketel en pompgroep spreken ze meestal toch niet over.

Daarom plaatste ik enkel een meter op de buitenunit.

In de binnenunit zitten voornamelijk maar 3 zaken. (monoblock)
-Elektrische weerstanden
-sturing
-circulatiepomp
De weerstanden zijn uitgeschakeld bij mij en ik zie op de warmtepomp ook dat het verbruik daarvan 0kWh is.
Het verbruik van de binnenunit zal dus voornamelijk de pomp zijn. Vond het dan wat te zot om daar nog een meter voor te kopen.

Daarom was ik nu wel benieuwd.
Anders kan ik het verbruik wat ik meet aftrekken van het verbruik dat de warmtepomp weergeeft. Zo weet ik wat de binnenunit verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
JP1980 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:03:
[...]

Interessant inzicht. Dat betekent toch circa 120kwh per jaar weggegooid. Ben wel benieuwd wat het nut is om 10% te blijven pompen.
Wat @jaapzb hierboven zegt. Als de pomp uit staat, meet je stilstaand water en weet je niet wanneer de warmtepomp van bedrijfsmodus moet wisselen. Met WAR zou je daar thresholds op de buitentemp voor kunnen gebruiken maar de systeemtemp lijkt toch leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjen27
  • Laatst online: 17-06 21:01
Hallo allen,

Sinds 2021 ben ik in het bezit van een Nefit Enviline Warmtepomp.
Helaas ben ik er achter gekomen dat de installateur er weinig werk van heeft om eea goed in te regelen. Mijn inziens draait de warmtepomp nu best goed en zou ik dit ook graag uit willen gaan lezen dmv een BBQ-Kees kastje.
Kunnen jullie mij helpen met wat er benodigd is om dit te gaan doen?
- BBQ Kees- Gateway S3 of de V2?
- EMS Servicekabel
- Home Assistant green

Mis ik nog wat als ik bovenstaande bestel?

Alvast bedankt,

Groet,
Jurjen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:35
Jurjen27 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:27:
Hallo allen,

Sinds 2021 ben ik in het bezit van een Nefit Enviline Warmtepomp.
Helaas ben ik er achter gekomen dat de installateur er weinig werk van heeft om eea goed in te regelen. Mijn inziens draait de warmtepomp nu best goed en zou ik dit ook graag uit willen gaan lezen dmv een BBQ-Kees kastje.
Kunnen jullie mij helpen met wat er benodigd is om dit te gaan doen?
- BBQ Kees- Gateway S3 of de V2?
- EMS Servicekabel
- Home Assistant green

Mis ik nog wat als ik bovenstaande bestel?

Alvast bedankt,

Groet,
Jurjen
De bbqkees gateway is de S3 iets goedkoper maar werkt alleen met wifi
De V2 kun je ook via een netwerk kabel aansluiten en ook op wifi mogelijk
Service kabeltje kan of je sluit het bbqkees kastje tussen de thermostaat draadjes aan werkt ook namelijk maar dan heb je wel,een aparte voeding nodig en met de Service kabel niet
Dan zou ik op marktplaats kijken voor een Home Assistant server die zijn daar met home assistant voorgeïnstalleerd goedkoper dan de green van home assistant
En wat je zelf uitgezocht had werkt ook goed

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:28
balblas schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 08:24:
[...]

Monteur van Nefit heeft de ventilator-motor vervangen. Gelukkig had hij er toevallig eentje in de auto liggen. De kabel zit vast aan de motor, dus zonder stekkertje en valt dus ook niet te repareren. Dit probleem -corrosie bij het punt waar de kabel de motor in gaat- komt vaker voor en is eigenlijk gewoon een ontwerpfout. Hij heeft nu op beide aansluitpunten een dikke klodder siliconen-kit gesmeerd wat hopelijk op z'n minst de corrosie wat vertraagd. Op m'n bovenste ventilator was ook al wat corrosie te zien, maar de kabel was nog niet gebroken.

WP draait nu weer als een zonnetje. Het puur op de elektrische bijverwarming draaien heeft me de afgelopen dagen toch zo'n €40 per dag gekost, en dat tikt aan...

Ik heb hem ook nog gevraagd naar zijn mening m.b.t. buffervaten. Zijn advies is ALTIJD een buffervat gebruiken. Het risico dat je WP gaat pendelen, zeker bij weer met veelvuldige defrosts, is gewoon te groot, zelfs met een groot afgiftesysteem. Het rendements verlies is te minimaliseren. In mijn geval is die nagenoeg verwaarloosbaar. Het verschil tussen aanvoer temp WP en wat mijn afgiftesysteem (vloerverwarming) binnen krijgt is minder dan 1 graad gedurende lange runs van een paar uur. Dit betekent dat de flow dus goed is ingesteld. Bij een defrost wordt de warmte uit het buffervat gebruikt i.p.v. uit de vloer, dus die koelt ook minder af tijdens een defrost.
Ondertussen is ook de bovenste ventilator vervangen, daarvan was -zoals te verwachten viel gezien de corrosie- de voedingskabel ook gebroken.

De rekening van Nefit moet ik nog krijgen...

Ondertussen doet het volgende probleem zich voor:
De binnen-unit hangt in de kelder. Daar lag de laatste maanden altijd een paar centimeter water, de binnen-unit hangt boven een betonnen verhoging ruim boven het water dus dat kan geen kwaad. Ik moest de afgelopen tijd regelmatig (om de 1 à 2 weken) water toevoegen omdat de druk te laag werd en het systeem in storing ging. Nu blijkt dat het overdruk-ventiel (ik denk dat het tenminste die functie heeft) die in de binnen-unit zit waarschijnlijk lekt. Zie foto, dat is wat eruit komt in 1 à 2 dagen. Normaal zit het witte buisje erop en loopt het water via een PVC pijip naar de vloer van de kelder achter de betonnen sokkel waar de binnen-unit boven hangt, dus ik had eerst niet door waar het water op de vloer vandaan kwam. Iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MG4Xq0CxrjgV0cI7ZIdh6VTTPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW1B7CPXkdfzDEFJkkywjTSH.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cipo88
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-02 19:26
Beste Tweakers,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb afgelopen maanden met veel interesse dit Topic gelezen! Heb tijdens de bouw nog diverse wijzigingen laten doorvoeren m.b.t de installaties. Mede ook vanwege alle gedeelde ervaringen, thanks daarvoor ;)!

Afgelopen jaar in eigen beheer een woning laten bouwen, opgeleverd in feb'24. Wij hebben gekozen voor de volgende setup, nu was ik benieuwd naar jullie mening aangaande de eerste resultaten / verbruik etc en eventuele tips / tricks.

- Vrijstaande woning
- Woonoppervlak: 210m2
- Gehele woning voorzien van vloerverwarming / koeling. Verdeeld over 3 etages met 9 thermostaten.
- Volledig geïsoleerd volgens laatste standaarden.
- 18x 410 watt panelen, opbrengst so far (feb-nu: 5.5mwh).
- Totaal verbruikt so far: 5.2 mwh, daar zit wel 1400 kwh bij van mijn elektrische auto.
- Enphase Envoy s metered + energy management system.
- Itho HRU400 WTW met 4 zones en co2 regeling.
- Enviline monoblock 9.0 e-s, geplaatst op het noorden.
- Bosch Easycontrol thermostaat > woonkamer > warmtepomp.
- Zoneregeling Honeywell Evohome touch met 3x de Honeywell hcc100 per verdieping.
- Elke ruimte voorzien van Honeywell Home DT4 thermostaat (9x).

In februari heeft de installateur het droogprogramma voor de vloer laten draaien, vandaar een hoog verbruik. Daarna hebben we gezamenlijk de installatie ingeregeld. Met name in het begin gestoeid met het vinden van de juiste stooklijn. Ik heb veel van de instellingen overgenomen vanuit bosch > adviesinstellingen vanuit dit Topic, en de rest naar wens aangepast.

Op dit moment monitor ik de WP via de easycontrol app en mijn Enphase energy management systeem. Inmiddels ook uitgevonden dat ik de parameters van de thermostaat kon wijzigen naar HC (heat / cool). Zodat als het relais omschakelt je ziet of je per ruimte verwarmd of koelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo-LI01YWXQmNrA3KZrEnJv88P8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CdX2urYcFGjdzm6pvMPfI9r9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG9cna2Wt_o8yfhb86YanXCIlz0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNdKKfHy8UXZQPbrXlW7f8rw.png?f=fotoalbum_large.

Tijdens periode winter (verwarmen) stonden de thermostaten als volgt (geen nachtverlaging):
- Easycontrol WP: 21.5
- Evohome touch woonkamer: 21.5
- Kantoor: 21.5
- Keuken: 21.5
- Garage: 18
- Slaapkamer 1-3: 19
- Badkamer: 21
- Zolder: 19

Tijdens de zomer (koeling) heb ik op advies van de installateur het volgende ingesteld:
- Easycontrol WP: 22.5
- Alle andere thermostaten op 18 zodat de zoneregelingen vol open stonden.

Over het algemeen tevreden over de eerste maanden, zowel verwarmen als koelen. Merkte wel dat in de laatste weken tijdens het koelen de relatieve luchtvochtigheid steeg (60-70%) waardoor er wat condens ontstond op de leidingen van de WP in de garage. 1x meegemaakt dat de WP zichtzelf uitzette vanwege de condensbeveiliging. Luchtvochtigheid meeting heb ik aan laten staan in de easycontrol. Wellicht een idee om ze dampdicht te laten isoleren, iemand ervaring mee?

Ik heb de legionella run aan staan, elke vrijdagnacht om 02:00. Verder staat de stille modus aan (20:00-08:00), is dit aan te raden? Wij hebben een vrij ruim perceel dus de buren hebben geen last van geluid.

Verdere instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BvlLo6TK139lCWRWl7YwVZ2cKk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Dy6hZtInhYw5UK6gmWSn1cU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nj8LP44l9v8arQA1CWRkdCt0QY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R0YgKiuF1WWKlmvYNSWFpJ8V.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-LgnljwRAB3Hty4IvV4jpUCb-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JHA0iw5iA2U4mRhTisWqfWyg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zevv--BU0h6CzA1NemIy8R-JO2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUNkSUuHTp1vc56dVjC38qLH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqgXxRcEPsyfyUhM7n0JZV6IJL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4wvYxw1zcEwy3H8eoXINqm4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@Cipo88 Je zou de legionella run op een moment kunnen zetten waarop je ook energie opwekt. Bijvoorbeeld in de middag rond een uur of 2.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Cipo88
De waterontharder hou je liever op een koudere plek dan naast een boiler volgens mij?
Voorkom dat de waterontharder naast een warm apparaat staat zoals een cv-ketel, boiler of warmtepomp.
https://waterontharderkie...arder-legionella-bacterie

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
HansRemmerswaal schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:43:
[...]

Beste om bij EMS-ESP32 een ticket aan te maken. Die onderhouden de firmware van de BBQKees en kunnen je direct helpen met een oplossing. Mijn ervaring is dat ze heel snel reageren.
Je hebt gelijk. Ik draai nu 3.7.0-dev.34 versie en kan inderdaad the thermostaat weer bedienen. Ik vermoed ik daarmee ook de koeling etc weer kan bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cipo88
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:43:
@Cipo88
De waterontharder hou je liever op een koudere plek dan naast een boiler volgens mij?

[...]

https://waterontharderkie...arder-legionella-bacterie
Goed punt! Ga ik met de installateur bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cipo88
mobstaa schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:31:
@Cipo88 Je zou de legionella run op een moment kunnen zetten waarop je ook energie opwekt. Bijvoorbeeld in de middag rond een uur of 2.
Helder! Dit hadden wij eerst ook zo ingesteld. Installateur gaf echter aan dat het een issue kon zijn als het programma draaide en men op dat moment ook veel warm water zou vragen. Kon een bepaalde foutmelding oproepen?
Vandaar dat ik hem weer had omgezet. Maar ga hem nu weer op overdag zetten!

[ Voor 4% gewijzigd door Cipo88 op 10-09-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
Cipo88 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 17:43:
[...]

Helder! Dit hadden wij eerst ook zo ingesteld. Installateur gaf echter aan dat het een issue kon zijn als het programma draaide en men op dat moment ook veel warm water zou vragen. Kon een bepaalde foutmelding oproepen?
Vandaar dat ik hem weer omgezet.
Daar heb ik zelf nog geen problemen mee gezien. Ander voordeel van overdag draaien is dat (het over het algemeen) warmer is en de warmtepomp minder moeite hoeft te doen om aan de minimale temperatuur van een legionalle run te komen.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-07 21:43
Ik wil binnenkort de warmtepomp weer uit de vakantiemodus halen.

Het nieuwe stookseizoen gaat weer beginnen.

Nu heb ik energie gebruik en opgewekt energie afgelezen en kan zo rendement berekenen. (3,8)

Is het mogelijk om de energiestanden weer op 0 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-07 19:14
Westerterp schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:16:
Helden,

Hier draait mijn Compress 3400i AWS Tower met 4kW split nu twee jaar zonder grote problemen. Vorig jaar moest een monteur langskomen voor een softwareupdate vanwege storing HC1/5828 en AC1/5822 en 5827 en ik heb wat moeten tweaken om het verwarmen beter af te stellen, maar vooralsnog ben ik erg tevreden.

Sinds vorige week is de warmtepomp weer begonnen met koelen. Ik had vorige week de dag na het koelen geen warm water meer in het boilervat en een redelijke koude douche. Het apparaat gaf geen storingen, maar de watertemperatuur in het boilervat was ongeveer 10°C kouder dan de ingestelde streeftemperatuur van Eco+.

Ik kon de oorzaak niet verklaren, maar heb de spanning een paar minuten van binnen- en buitenunit gehaald. Daarna is de warmtepomp gelijk begonnen met het opwarmen van het boilervat.

Ik kom net weer onder een redelijk koude douche vandaan en zie ook weer in Homewizard dat de laatste SWW-run twee dagen geleden, op een dag dat de koeling aan is geweest.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik wacht nog even af voordat ik de spanning eraf haal voor mochten er briljante tips zijn.

In deze afbeelding een screenshot van HomeConnect met de huidige SWW-temperatuur:

[Afbeelding]

Hier de ingestelde streefwaarde in de warmtepomp. De drie uur vertragingsaanloop zijn ruim voorbij:

[Afbeelding]

En screenshots van Homewizard van de laatste drie dagen met de laatste SWW-piek woensdag 08:00. De andere pieken zijn waarschijnlijk koelen. Vandaag en gisteren is het verbruik praktisch niets:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Update: na wat graven in het menu kom in in het storingsverleden wel een storing tegen die ik vorig jaar ook had. Dit had met de softwareupdate opgelost moeten zijn. Ik bel maandag weet met Bosch-Nefit. De storing kan ik eruit drukken, maar komt met de volgende koelcyclus waarschijnlijk weer terug. Uitleg van de storing heeft Bosch als disclaimer op de website staan, hoewel hun gevolgtrekking dat het niet uitmaakt dus niet klopt omdat verwarmen en SWW wel degelijk uitgaan:

[Afbeelding]
Westerterp gaf in de 3400i problemen aan met: HC1/5828 en AC1/5822 en 5827
Hier met de 3400i exact dezelfde problemen. Twee maal Nefit hier gehad maar geen oplossing.
Vooral de 5822 is een probleem. Als die storing er is, werkt hier de wp alleen nog electrisch. Dure grap dus.

Heeft iemand dit inmiddels opgelost???

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Ik lees dat je een evohome hebt zodat je alle kamers afzonderlijk kan aansturen.

Vraagje: wat doet de evohome met de warmtepomp?

Stuurt hij ook iets aan of alleen maar kleppen van een sector?

quote]Cipo88 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:18:
Beste Tweakers,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb afgelopen maanden met veel interesse dit Topic gelezen! Heb tijdens de bouw nog diverse wijzigingen laten doorvoeren m.b.t de installaties. Mede ook vanwege alle gedeelde ervaringen, thanks daarvoor ;)!

Afgelopen jaar in eigen beheer een woning laten bouwen, opgeleverd in feb'24. Wij hebben gekozen voor de volgende setup, nu was ik benieuwd naar jullie mening aangaande de eerste resultaten / verbruik etc en eventuele tips / tricks.

- Vrijstaande woning
- Woonoppervlak: 210m2
- Gehele woning voorzien van vloerverwarming / koeling. Verdeeld over 3 etages met 9 thermostaten.
- Volledig geïsoleerd volgens laatste standaarden.
- 18x 410 watt panelen, opbrengst so far (feb-nu: 5.5mwh).
- Totaal verbruikt so far: 5.2 mwh, daar zit wel 1400 kwh bij van mijn elektrische auto.
- Enphase Envoy s metered + energy management system.
- Itho HRU400 WTW met 4 zones en co2 regeling.
- Enviline monoblock 9.0 e-s, geplaatst op het noorden.
- Bosch Easycontrol thermostaat > woonkamer > warmtepomp.
- Zoneregeling Honeywell Evohome touch met 3x de Honeywell hcc100 per verdieping.
- Elke ruimte voorzien van Honeywell Home DT4 thermostaat (9x).

In februari heeft de installateur het droogprogramma voor de vloer laten draaien, vandaar een hoog verbruik. Daarna hebben we gezamenlijk de installatie ingeregeld. Met name in het begin gestoeid met het vinden van de juiste stooklijn. Ik heb veel van de instellingen overgenomen vanuit bosch > adviesinstellingen vanuit dit Topic, en de rest naar wens aangepast.

Op dit moment monitor ik de WP via de easycontrol app en mijn Enphase energy management systeem. Inmiddels ook uitgevonden dat ik de parameters van de thermostaat kon wijzigen naar HC (heat / cool). Zodat als het relais omschakelt je ziet of je per ruimte verwarmd of koelt.

[Afbeelding]

[Afbeelding].

Tijdens periode winter (verwarmen) stonden de thermostaten als volgt (geen nachtverlaging):
- Easycontrol WP: 21.5
- Evohome touch woonkamer: 21.5
- Kantoor: 21.5
- Keuken: 21.5
- Garage: 18
- Slaapkamer 1-3: 19
- Badkamer: 21
- Zolder: 19

Tijdens de zomer (koeling) heb ik op advies van de installateur het volgende ingesteld:
- Easycontrol WP: 22.5
- Alle andere thermostaten op 18 zodat de zoneregelingen vol open stonden.

Over het algemeen tevreden over de eerste maanden, zowel verwarmen als koelen. Merkte wel dat in de laatste weken tijdens het koelen de relatieve luchtvochtigheid steeg (60-70%) waardoor er wat condens ontstond op de leidingen van de WP in de garage. 1x meegemaakt dat de WP zichtzelf uitzette vanwege de condensbeveiliging. Luchtvochtigheid meeting heb ik aan laten staan in de easycontrol. Wellicht een idee om ze dampdicht te laten isoleren, iemand ervaring mee?

Ik heb de legionella run aan staan, elke vrijdagnacht om 02:00. Verder staat de stille modus aan (20:00-08:00), is dit aan te raden? Wij hebben een vrij ruim perceel dus de buren hebben geen last van geluid.

Verdere instellingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Ik vergelijk de adviesinstellingen van Nefit/Bosch bij een hybride warmtepomp met hoe die van mij is ingesteld.

Nu heb ik een vraag over de optie: ingebruikname - extra warmtebron kiezen.

Nefit Bosch H adviseert om deze op hybride stand te zetten

Mijn Wp staat op: bijverf. Met menger parallel.

Kan iemand mij het verschil uitleggen en wat is de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-07 21:35
Buis07 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:52:
Ik lees dat je een evohome hebt zodat je alle kamers afzonderlijk kan aansturen.

Vraagje: wat doet de evohome met de warmtepomp?

Stuurt hij ook iets aan of alleen maar kleppen van een sector?
Evohome heeft 2 mogelijke varianten:
- opentherm
- aan/uit

met aan/uit kun je de cv-pomp deactiveren wanneer er geen warmtebehoefte is. Hij maakt er een soort hele langzame Pulsbreedte modulatie van: 3 tot 12 x per UUR aan/uit. De Enviline kan hier niks mee volgens mij.

Met Opentherm heb je een OT2EMS converter nodig (die Nefit levert): Dan stuurt de EvoHome een warmte-vraag percentage uit (vrij dom: het is gelijk aan het max-% van alle EVoHome-klep standen). Dat werkt met een CV-ketel van Nefit (die maakt daar dan zijn eigen modulatie wel weer van), maar ben bang dat de Enviline er ook niks mee kan.

Wat je eigenlijk zou moeten hebben denk ik, is een automatisering die afhankelijk van de warmtebehoefte (stand van een of meerdere EvoHome kleppen) de weersafhankelijke regeling wat bijstelt (bijv via de offset temperatuur, of rechtstreeks door de thermostaat temperatuur te misbruiken (met ruimteinvloed aan )

Wel benieuwd, want ik moet zelf ook nog die keuze maken... maar ga er denk ik geen EvoHome tussen zetten maar via HA rechtstreeks de radiator kleppen en de WP sturen.

(gebruik je ook nog een klok programma in de Easycontrol?: of doet ie eigenlijk helemaal niks?)

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 13-09-2024 17:56 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik weet niet hoe het zit met de HCC100 (volgens mij zijn die kleppen modulerend), maar probeer met evohome in combinatie met warmtepomp open/dicht zonekleppen te vermijden. Deze stuurt evohome als er gedeeltelijke warmtevraag is telkens open en dicht, terwijl de warmtepomp er baat bij heeft een continue flow te hebben. Om dit wat vloeiender te maken heb ik een timerrelais tussen evohome en de klep gezet waardoor de klep altijd ten minste 30 minuten open staat. Bij modulerende kleppen zal dit geen probleem zijn.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
jaapzb schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:28:
Ik weet niet hoe het zit met de HCC100 (volgens mij zijn die kleppen modulerend), maar probeer met evohome in combinatie met warmtepomp open/dicht zonekleppen te vermijden. Deze stuurt evohome als er gedeeltelijke warmtevraag is telkens open en dicht, terwijl de warmtepomp er baat bij heeft een continue flow te hebben. Om dit wat vloeiender te maken heb ik een timerrelais tussen evohome en de klep gezet waardoor de klep altijd ten minste 30 minuten open staat. Bij modulerende kleppen zal dit geen probleem zijn.
hangt er van af wat je met de sturing van de Evo doet denk ik: stuur je daar de CV waterpomp mee, dan zal ie dus 3-12x per uur de pomp even aanzetten en weer uitzetten om warm water uit het buffer te halen: dat gaat alleen goed als je een grote trage vloer hebt denk ik. Anders zullen die kleppen mee regelen.

je kunt dat idd vertragen door daar weer een extra relai bij te zetten.

• jaapzb
  • Niet online
lc8 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 21:33:
[...]

hangt er van af wat je met de sturing van de Evo doet denk ik: stuur je daar de CV waterpomp mee, dan zal ie dus 3-12x per uur de pomp even aanzetten en weer uitzetten om warm water uit het buffer te halen: dat gaat alleen goed als je een grote trage vloer hebt denk ik. Anders zullen die kleppen mee regelen.

je kunt dat idd vertragen door daar weer een extra relai bij te zetten.
Dat doen de zonekleppen dus niet, ze regelen individueel, naast de cv pomp.

De cv-pomp stel je in als warmtepompregelaar, die neemt dan gewoon lange periodes water af. Bij de zonekleppen kan dat niet, met als gevolg dat de zonekleppen onafhankelijk van de cv pomp open/dicht "klapperen".

Er is wel een topic hier op het forum waar mensen naar een oplossing zoeken voor dit gedrag, maar iedereen komt uit op de timerrelais hack

Maargoed we gaan nu beetje off-topic, denk ik, heeft verder niet zo veel meer met enviline specifiek te maken

[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 14-09-2024 09:06 ]

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
PieterL schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:37:
[...]

Westerterp gaf in de 3400i problemen aan met: HC1/5828 en AC1/5822 en 5827
Hier met de 3400i exact dezelfde problemen. Twee maal Nefit hier gehad maar geen oplossing.
Vooral de 5822 is een probleem. Als die storing er is, werkt hier de wp alleen nog electrisch. Dure grap dus.

Heeft iemand dit inmiddels opgelost???
Update: er is een tweede keer een monteur van Bosch langsgeweest. Probleem was duidelijk. Oorzaak niet.

Omdat ik zelf de installateur ben, hebben we samen alles doorlopen. Voor de vorm hebben we ook het filter in de veiligheidsgroep bovenop de tower gecontroleerd, de flow gecontroleert (bleek ver boven voldoende), alles elektrisch nagelopen met een Ampèremeter en alle softwareversies nagelopen.

Omdat de monteur niet volgens de geldende ARBO-regels op mijn dak kon, hebben we controle van de buitenunit uitgesteld tot een volgend bezoek zodat ik mijn steiger tegen het dak kan zetten. De monteur suggereerde dat een volgende mogelijke oplossing het vervangen van de printplaat in de buitenunit is en/of het vervangen van de datakabel naar de buitenunit.

De datakabel naar de buitenunit loopt in mijn geval overigens door een dakdoorvoer van 100mm samen met de aanvoer- en retourkoelleiding, een 3-aderige YmVK voor de buitenunit en een 5-aderige YmVK voor de PV-installatie, maar de monteur achtte het onwaarschijnlijk dat deze storingen zouden veroorzaken, zeker omdat de storing alleen in de zomer bij koelen plaatsvindt en niet in de winter bij verwarmen.

Ik heb dezelfde storing na het laatste bezoek van de monteur twee maanden terug overigens nog een keer of vijf gehad in twee verrschillende smaken;

1. Er is een lange koelcyclus van ~6 uur en daarna op en af een aantal (~5) koelcycli van ~1 uur met een tussenpoos van ~1 uur. Daarna stopt koelen, maar wordt ook SWW niet meer verwarmd. Ik heb dan echter nog geen storing op de 1010H of het paneel op de Tower, maar wel in het menu met diagnose. Zodra ik deze storing reset, werkt alles weer prima tot de volgende storing een week later.

2. Zelfde verhaal, maar dan wel met een storingsmelding op de 1010H (H01) en een knipperend scherm op het paneel op de Tower.

Eén voordeel wat ik heb ten opzichte van jou: ik heb alle elektrische bijverwarming uit staan, dus ik word niet zoals jij verrast met een enorm elektrisch gebruik, maar met een douche die langzaam steeds kouder wordt.

Waarschijnlijk laat ik de monteur pas weer volgende zomer komen omdat ik dit jaar niet meer verwacht te hoeven koelen. Ik geef dan wel weer een update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VIOTPsOJKN_Z1hzrk_1fqBGEScw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bWgzNMlQhfVbx17GGK99s7J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIOB-zfan9ZRvGjevReNbeiLGHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkWYrg7q5yeLmOrxCOS84lrq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUjmhpXRnnzBu_0iepmMoIeNX6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zaBzMngNpRZZtSTJMOYZcuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H3aa-DfL3XIg9gtLNt2O94NlaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bql5U2IyMHfyw8EAUsYHObjg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DofqZGE04OchaQ5NhH6zlA2_UGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmEuucGBgOx6tSPsUaVStYIs.jpg?f=fotoalbum_large

• PieterL
Westerterp schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:23:
[...]

Update: er is een tweede keer een monteur van Bosch langsgeweest. Probleem was duidelijk. Oorzaak niet.

Omdat ik zelf de installateur ben, hebben we samen alles doorlopen. Voor de vorm hebben we ook het filter in de veiligheidsgroep bovenop de tower gecontroleerd, de flow gecontroleert (bleek ver boven voldoende), alles elektrisch nagelopen met een Ampèremeter en alle softwareversies nagelopen.

Omdat de monteur niet volgens de geldende ARBO-regels op mijn dak kon, hebben we controle van de buitenunit uitgesteld tot een volgend bezoek zodat ik mijn steiger tegen het dak kan zetten. De monteur suggereerde dat een volgende mogelijke oplossing het vervangen van de printplaat in de buitenunit is en/of het vervangen van de datakabel naar de buitenunit.

De datakabel naar de buitenunit loopt in mijn geval overigens door een dakdoorvoer van 100mm samen met de aanvoer- en retourkoelleiding, een 3-aderige YmVK voor de buitenunit en een 5-aderige YmVK voor de PV-installatie, maar de monteur achtte het onwaarschijnlijk dat deze storingen zouden veroorzaken, zeker omdat de storing alleen in de zomer bij koelen plaatsvindt en niet in de winter bij verwarmen.

Ik heb dezelfde storing na het laatste bezoek van de monteur twee maanden terug overigens nog een keer of vijf gehad in twee verrschillende smaken;

1. Er is een lange koelcyclus van ~6 uur en daarna op en af een aantal (~5) koelcycli van ~1 uur met een tussenpoos van ~1 uur. Daarna stopt koelen, maar wordt ook SWW niet meer verwarmd. Ik heb dan echter nog geen storing op de 1010H of het paneel op de Tower, maar wel in het menu met diagnose. Zodra ik deze storing reset, werkt alles weer prima tot de volgende storing een week later.

2. Zelfde verhaal, maar dan wel met een storingsmelding op de 1010H (H01) en een knipperend scherm op het paneel op de Tower.

Eén voordeel wat ik heb ten opzichte van jou: ik heb alle elektrische bijverwarming uit staan, dus ik word niet zoals jij verrast met een enorm elektrisch gebruik, maar met een douche die langzaam steeds kouder wordt.

Waarschijnlijk laat ik de monteur pas weer volgende zomer komen omdat ik dit jaar niet meer verwacht te hoeven koelen. Ik geef dan wel weer een update.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank Westerterp voor je uitgebreide beschrijving en fijn dat je zelf installateur bent. Kennis van zaken dus.

Vooruitlopend op het 3e bezoek van Bosch kan ik dus de storingsmelding A01(5822) op Diagnose resetten zodat met dit frisse weer alles weer gewoon loopt?
Hoe doe je dat?
En wel slim voordat Bosch komt?

Blijf het vreemd vinden dat bij de Huidige modus wp = Verwarmen toch geregeld Koelbedrijf = Aan staat.

Overigens zijn hier de printplaten in maart beide vervangen maar dat hielp niets.

Anoniem: 1221402

Alles waterzijdig ingeregeld, maar nog steeds kan de WP zijn vermogen niet kwijt lijkt het. Zelfs met een verhoogde aanvoer van 30c stopt de WP vóór het bereiken van de kamerstreeftemperatuur. Runs van net geen 1 uur.

Wat zou het verder nog kunnen zijn? Je zou denken dat een 5 groeps vvw hoh 10cm (helaas wel 14x2mm) voldoende afgifte zou moeten hebben op 50m2. Maar zelfs na het waterzijdig inregelen loopt de retour toch te snel op lijkt het. Het staat ingesteld op een Dt van 5c, maar had toen ik de temperaturen ging meten een Dt van 4 voordat die afsloeg.

We hebben een enviline split 4. Die zou een modulatiebereik moeten hebben van 2,5-8,6 kW op A7/W35. Als ik kijk naar de warmteafgiftetabel bij 14x2mm en 30c aanvoer, zou ik het minimumvermogen wel moeten redden. Maar nog steeds lukt het mij niet om de kamerstreeftemperatuur te behalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 14-09-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:12:
Alles waterzijdig ingeregeld, maar nog steeds kan de WP zijn vermogen niet kwijt lijkt het. Zelfs met een verhoogde aanvoer van 30c stopt de WP vóór het bereiken van de kamerstreeftemperatuur. Runs van net geen 1 uur.

Wat zou het verder nog kunnen zijn? Je zou denken dat een 5 groeps vvw hoh 10cm (helaas wel 14x2mm) voldoende afgifte zou moeten hebben op 50m2. Maar zelfs na het waterzijdig inregelen loopt de retour toch te snel op lijkt het. Het staat ingesteld op een Dt van 5c, maar had toen ik de temperaturen ging meten een Dt van 4 voordat die afsloeg.

We hebben een enviline split 4. Die zou een modulatiebereik moeten hebben van 2,5-8,6 kW op A7/W35. Als ik kijk naar de warmteafgiftetabel bij 14x2mm en 30c aanvoer, zou ik het minimumvermogen wel moeten redden. Maar nog steeds lukt het mij niet om de kamerstreeftemperatuur te behalen.
Het kan zijn dat je nu teweinig flow hebt en daardoor kan de warmtepomp dan zijn warmte niet goed kwijt
Dus je kunt proberen de vloerverwarmings lus die het grootste/langste is vol open te zetten
En dan de andere groepen naar die retour temperatuur terug regelen zodat de vloer egaal warm is
Weet je niet welke vloerverwarmings groep de langste is dan alles vol open en dan groepen terug regelen zodat ze gelijk komen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Willem senior schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:08:
[...]

Het kan zijn dat je nu teweinig flow hebt en daardoor kan de warmtepomp dan zijn warmte niet goed kwijt
Dus je kunt proberen de vloerverwarmings lus die het grootste/langste is vol open te zetten
En dan de andere groepen naar die retour temperatuur terug regelen zodat de vloer egaal warm is
Weet je niet welke vloerverwarmings groep de langste is dan alles vol open en dan groepen terug regelen zodat ze gelijk komen
De langste lussen zijn al vol open, ik heb juist alleen de kortere lussen wat bijgeknepen. Ik wist niet hoe lang de lussen waren, maar merkte wel dat er een groot verschil in zat. Zelfs op koude dagen afgelopen winter had die moeite om de ruimte temperatuur te bereiken. De 3 lange lussen krijgen nog steeds +-2.5l/m aan flow, één lus krijgt nu 1.5l/m en een ander 2l/m. Eerder kreeg alles 2.7l/m en de 2 korte lussen 3l/m, maar daarmee was de delta T van de korte lussen te laag. Heb op elke lus een thermometer geplaatst en ingeregeld op een Dt van 5c.

Nu zijn de temperaturen wel wat hoger. Ik weet natuurlijk niet wat het minimumvermogen is op 10c. Maar je zou denken dat die wel de ruimtetemperatuur moet kunnen redden. Vooral nu de vloer ook nog eens geïsoleerd is met 10,5cm pir (voorheen bodemisolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:32:
[...]

De langste lussen zijn al vol open, ik heb juist alleen de kortere lussen wat bijgeknepen. Ik wist niet hoe lang de lussen waren, maar merkte wel dat er een groot verschil in zat. Zelfs op koude dagen afgelopen winter had die moeite om de ruimte temperatuur te bereiken. De 3 lange lussen krijgen nog steeds +-2.5l/m aan flow, één lus krijgt nu 1.5l/m en een ander 2l/m. Eerder kreeg alles 2.7l/m en de 2 korte lussen 3l/m, maar daarmee was de delta T van de korte lussen te laag. Heb op elke lus een thermometer geplaatst en ingeregeld op een Dt van 5c.

Nu zijn de temperaturen wel wat hoger. Ik weet natuurlijk niet wat het minimumvermogen is op 10c. Maar je zou denken dat die wel de ruimtetemperatuur moet kunnen redden. Vooral nu de vloer ook nog eens geïsoleerd is met 10,5cm pir (voorheen bodemisolatie).
Heb je een buffervat? Bij mij merkte ik een flow via het buffervat waardoor het retour water werd opgewarmd. Het kan verhelderend werken om (Dallas) temperatuur sensoren te plaatsen op de in/uit van de WP, de in/uit van de Buderus pomp (ofwel de in/uit van de CV installatie) en een in het buffervat.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@HansRemmerswaal geen buffervat of pompen, via 28mm dikwandig staal naar 22mm dunwandig direct de gesloten verdeler in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:32:
[...]

Dan zou ik voor nu maar wachten met inregelen tot het wat kouder is
Nu is alles nog relatief warm in huis en de buitentemperatuur is ook nog vrij hoog zodat er weinig warmte verlies is
Dus misschien staat het nu al goed ingeregeld maar dat zie je past als het kouder wordt
Voor nu kun je als tijdelijke oplossing de stooklijn wat hoger zetten

Het is bij jou dan ook mogelijk om een vaste stooklijn in te stellen
Bevoorbeeld 31voetpunt en eindpunt ook 31
Wordt het kouder schuif je deze een beetje omhoog
Je kunt ook starten met voetpunt 30 en eindpunt 35 Bevoorbeeld
Heb je alleen deze 5 groepen vloerverwarming ?
of is er nog meer afgifte mogelijk door bevoorbeeld de radiatoren een beetje open te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Willem senior bedankt! Voor nu heb ik alleen deze 5 groepen en een te kleine T11 in de hal (+ handdoekradiator wat zo goed als geen afgifte heeft op 30-35c). In de toekomst wil ik eventueel in de hal nog een goede formaat T22/T33 kwijt. Maar eerst aanzien wat het effect is wanneer de wtw balansventilatie klaar is met 3-6 maanden.

Ik ben idd nu aan het spelen met de temperaturen, ik heb ruimteinvloed op 2k staan en verhoog de ruimtetemp om de aanvoerstreeftemp hoger te forceren. Maar misschien is voetpunt verhogen nog handiger, zal eens 30-35 proberen zonder ruimteinvloed of die op 1k. Heb het nu 27-32. Maar met de ruimteinvloed tikt die wel de 30 aan en dan gaat het nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Anoniem: 1221402 schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:47:
@Willem senior bedankt! Voor nu heb ik alleen deze 5 groepen en een te kleine T11 in de hal (+ handdoekradiator wat zo goed als geen afgifte heeft op 30-35c). In de toekomst wil ik eventueel in de hal nog een goede formaat T22/T33 kwijt. Maar eerst aanzien wat het effect is wanneer de wtw balansventilatie klaar is met 3-6 maanden.

Ik ben idd nu aan het spelen met de temperaturen, ik heb ruimteinvloed op 2k staan en verhoog de ruimtetemp om de aanvoerstreeftemp hoger te forceren. Maar misschien is voetpunt verhogen nog handiger, zal eens 30-35 proberen zonder ruimteinvloed of die op 1k. Heb het nu 27-32. Maar met de ruimteinvloed tikt die wel de 30 aan en dan gaat het nog wel.
Die 32 is te laag zet je eindpunt minimaal op 35 en ruimteinvloed op 1
Dan komt het waarschijnlijk al goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cipo88
lc8 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:44:
[...]

Evohome heeft 2 mogelijke varianten:
- opentherm
- aan/uit

met aan/uit kun je de cv-pomp deactiveren wanneer er geen warmtebehoefte is. Hij maakt er een soort hele langzame Pulsbreedte modulatie van: 3 tot 12 x per UUR aan/uit. De Enviline kan hier niks mee volgens mij.

Met Opentherm heb je een OT2EMS converter nodig (die Nefit levert): Dan stuurt de EvoHome een warmte-vraag percentage uit (vrij dom: het is gelijk aan het max-% van alle EVoHome-klep standen). Dat werkt met een CV-ketel van Nefit (die maakt daar dan zijn eigen modulatie wel weer van), maar ben bang dat de Enviline er ook niks mee kan.

Wat je eigenlijk zou moeten hebben denk ik, is een automatisering die afhankelijk van de warmtebehoefte (stand van een of meerdere EvoHome kleppen) de weersafhankelijke regeling wat bijstelt (bijv via de offset temperatuur, of rechtstreeks door de thermostaat temperatuur te misbruiken (met ruimteinvloed aan )

Wel benieuwd, want ik moet zelf ook nog die keuze maken... maar ga er denk ik geen EvoHome tussen zetten maar via HA rechtstreeks de radiator kleppen en de WP sturen.

(gebruik je ook nog een klok programma in de Easycontrol?: of doet ie eigenlijk helemaal niks?)
Gebruik geen klok programma in de Easycontrol, hij staat altijd in de handmatige modus.
Aangaande de evohome, zo ver als ik weet is hij alleen verantwoordelijk voor het aansturen van de kleppen per sector. Ik vermoed dat hij aan/uit aangesloten is, hoe kan ik dit checken?
Mijn ervaring in combinatie met de HCC100 tot nu toe is goed. Tot nu toe 1x een storing gehad (direct in het begin), bleek dat er in een van de datakabels tijdens de bouw een breuk zat war resulteerde in een haperende verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
advies van Nefit/Bosch bij een hybride warmtepomp is bij extra warmtebron op hybride stand te zetten

Mijn Wp staat op: parallel.

Ingesteld door installateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Buis07 schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:39:
advies van Nefit/Bosch bij een hybride warmtepomp is bij extra warmtebron op hybride stand te zetten

Mijn Wp staat op: parallel.

Ingesteld door installateur.

Hybride: er word geschakeld tussen de WP of de Ketel, aan de hand van de energieprijs en de daarvoor ingestelde factor. Als elektrisch verbruik goedkoper is doet de WP zijn werk, word de WP te onzuinig, dan schakelt hij over naar volledig verwarming met de ketel.

Parallel: de WP probeert zo veel mogelijk warmte op te wekken. Als het heel koud is kan het zijn dat er niet genoeg vermogen meer uit de WP komt, dan mag de CV-ketel bijgeschakeld worden om de laatste paar graden in het water te stoppen. De gasketel en de WP werken hier dus samen.

Ik heb hem zelf op parallel staan, waarbij hij mag aanschakelen onder de 5 graden (buiten), al heb ik nog nooit gehad dat de gasketel echt nodig was. Ik vind de werking van parallel logischer, en ik wil dat de WP zoveel mogelijk elektrisch doet, ook als gas kostenefficienter is, ik heb namelijk overschot aan zonnepaneelopwek wat ik weg kan salderen.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 16-09-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Cipo88 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:13:
[...]

Gebruik geen klok programma in de Easycontrol, hij staat altijd in de handmatige modus.
Aangaande de evohome, zo ver als ik weet is hij alleen verantwoordelijk voor het aansturen van de kleppen per sector. Ik vermoed dat hij aan/uit aangesloten is, hoe kan ik dit checken?
Evo stuurt de kleppen en de warmtebron Bron (indien ingesteld). Bij dat laatste heb je Keuze tussen BDR91T (aan/uit relais module) of R8810A1018 (RF Opentherm module). Als je geen koppeling met de warmtebron hebt is dat niet van belang, maar dan zal je CV-water pomp "altijd" moeten lopen of puur weersafhankelijk door de WP aangezet worden (als het nodig is te verwarmen of te koelen ).

ps: Als je een EvoHome gebruikt en in 1 van de ruimtes waar de Evo regelt ook een thermostaat hebt hangen voor de warmtepomp (easycontrol ofzo) dan is het wel verstandig om de ruimteinvloed uit te zetten anders heb je een mooie cyclische koppeling en das vragen om oscillaties.

[ Voor 15% gewijzigd door lc8 op 16-09-2024 22:06 ]

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
PieterL schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:22:
[...]

Dank Westerterp voor je uitgebreide beschrijving en fijn dat je zelf installateur bent. Kennis van zaken dus.

Vooruitlopend op het 3e bezoek van Bosch kan ik dus de storingsmelding A01(5822) op Diagnose resetten zodat met dit frisse weer alles weer gewoon loopt?
Hoe doe je dat?
En wel slim voordat Bosch komt?
Als je de 'Menu' knop ingedrukt houdt, kom je in de instellingen. Als je dan naar beneden scrollt, zie je de optie 'Diagnose' (of iets wat daarop lijkt). Je kan dan naar 'Aanwezige storingen' en dan 'Servicemeldingen resetten'. Je drukt dan voor nu de storing weg en alles zou weer moeten werken. Tot de volgende storing..

De storingen blijven wel voor de monteur in het storingsverleden staan.

Mocht je willen voorkomen dat de warmtepomp elektrisch aan het werk gaat vanwege de storing, dan moet je ook in het menu uitzetten dat hij elektrisch mag bijverwarmen. Je moet dan echter ook je legionellacyclus uitzetten, anders levert die zijn eigen storing op omdat dat altijd elektrisch gaat.

• PieterL
Westerterp schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:18:
[...]

Als je de 'Menu' knop ingedrukt houdt, kom je in de instellingen. Als je dan naar beneden scrollt, zie je de optie 'Diagnose' (of iets wat daarop lijkt). Je kan dan naar 'Aanwezige storingen' en dan 'Servicemeldingen resetten'. Je drukt dan voor nu de storing weg en alles zou weer moeten werken. Tot de volgende storing..

De storingen blijven wel voor de monteur in het storingsverleden staan.

Mocht je willen voorkomen dat de warmtepomp elektrisch aan het werk gaat vanwege de storing, dan moet je ook in het menu uitzetten dat hij elektrisch mag bijverwarmen. Je moet dan echter ook je legionellacyclus uitzetten, anders levert die zijn eigen storing op omdat dat altijd elektrisch gaat.
Dit werkt. De 5822 storing is verdwenen.
Hopen dat dat zo blijft ...
Dank!

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-05 15:18
Tijdens een run zie je dat de warmtepomp mede met behulp van de circulatiepomp de ingestelde delta T probeert te behalen/handhaven. Wanneer er geen run is blijft deze circulatiepomp meestal rond de 10% doorlopen om flow te blijven houden over het systeem. Wat me echter af en toe opvalt is dat ogenschijnlijk uit het niets de snelheid van deze pomp even opgevoerd wordt. In dit geval van 10% naar 26% voor iets meer dan een uur. Ik kan echter niet echt een reden verzinnen waarom dit gebeurd. Heeft iemand hier ideeën over?

Het betreft hier een compress hybrid monoblock installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glMpKcm8c7gKogJ0AUJZfmZHYTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hXbY6FTVducHgtwDk5w2Kpp2.png?f=fotoalbum_large

• Cipo88
lc8 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:51:
[...]

Evo stuurt de kleppen en de warmtebron Bron (indien ingesteld). Bij dat laatste heb je Keuze tussen BDR91T (aan/uit relais module) of R8810A1018 (RF Opentherm module). Als je geen koppeling met de warmtebron hebt is dat niet van belang, maar dan zal je CV-water pomp "altijd" moeten lopen of puur weersafhankelijk door de WP aangezet worden (als het nodig is te verwarmen of te koelen ).

ps: Als je een EvoHome gebruikt en in 1 van de ruimtes waar de Evo regelt ook een thermostaat hebt hangen voor de warmtepomp (easycontrol ofzo) dan is het wel verstandig om de ruimteinvloed uit te zetten anders heb je een mooie cyclische koppeling en das vragen om oscillaties.
Ik heb inderdaad het evohome display ingesteld als een van de thermostaten, hangt in de woonkamer. Daarbij hangt ook de EasyControl als thermostaat warmtepomp.

Verstandig dus om ruimteinvloed uit te zetten? Staat nu nog op 1.

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 07:11
Ik ben aan het orienteren voor een Nefit Eviline 9.0 E-S voor een all-electric oplossing (combi met 300 liter boilervat), aangezien ik die vrij scherp kan kopen. Ik heb nog een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen:

- Ik kan nergens vinden wat het vermogen is bij A-10/W35 en A-10/W55?
- Wat is de ondergrens qua thermisch vermogen / tot welk vermogen kan die terug moduleren?
- Dit model is inmiddel blijkbaar uitgefaseerd en opgevolgd door Bosch Compress. Heeft dit model zodoende nog nadelen?

[ Voor 3% gewijzigd door wocko op 18-09-2024 23:25 ]

• lc8
Cipo88 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:55:
[...]

Ik heb inderdaad het evohome display ingesteld als een van de thermostaten, hangt in de woonkamer. Daarbij hangt ook de EasyControl als thermostaat warmtepomp.

Verstandig dus om ruimteinvloed uit te zetten? Staat nu nog op 1.
mja...

Als het dan in de woonkamer warmer wordt , dan regelt de Evo de (vloer)verwermingsklep dicht (op basis van de door evohome gemeten temperatuur) , en de WP verlaagt de water temperatuur (de stooklijn) op basis van de gemeten waarde van de easycontrol. Die twee regelingen hebben een licht verschillende tijdconstante, dus vragen om oscillatie -> idd,
* ofwel woonkamer via easycontrol regelen en dus de thermostaat ventielen permanent open zetten en niet regelen
* ofwel Evo laten regelen en de easycontrol ruimteinvloed op 0 zetten. (dan volgt de WP dus gewoon de stooklijn aan de hand van de buitentemp, zonder correcties).
* of de easycontrol elders hangen natuurlijk (andere referentieruimte kiezen.. waarvoor dan weer hetzelfde geldt uiteraard)

t hoeft niet fout te gaan, maar zo'n dubbele terugkoppellus gaat vaak fout (en meestal niet bij iedere omstandigheid.. dus misschien nu wel goed.. en straks niet :-) : onvoorspelbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
wocko schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:24:
Ik ben aan het orienteren voor een Nefit Eviline 9.0 E-S voor een all-electric oplossing (combi met 300 liter boilervat), aangezien ik die vrij scherp kan kopen. Ik heb nog een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen:

- Ik kan nergens vinden wat het vermogen is bij A-10/W35 en A-10/W55?
- Wat is de ondergrens qua thermisch vermogen / tot welk vermogen kan die terug moduleren?
- Dit model is inmiddel blijkbaar uitgefaseerd en opgevolgd door Bosch Compress. Heeft dit model zodoende nog nadelen?
in ODU 5s-9s documentatie: 6721824770 2022/03 NL

-10/35 is opgegeven (alleen max vermogen, niet cop (-7/35 wel): bij -10 is deze 9kW pomp dus maar '7kW', vandaar die her en der ook zo opgegeven wordt.
-10/55 niet, maar zou je ook moeten vermijden daar je dan echt tegen de rand van de Delta-T curve aan loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z586oZruTog7sFNjuVGp-OG648=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hvyqh8T2a8H4gm8qGvgGaRMU.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYbVXx1-16r8PIhwtnQ2xSUDPoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1JBTY3KmmSjsgUSi38aDj18h.png?f=user_large

modulatie: daar is veel over geschreven: Ik vind nog steeds dat er een software bug in zit bij Bosch-nefit:
-(bij mijn mono9:)
- met een minimale flowtemp op 22C moduleert ie terug naar 17%(~200W opgenomen compressor), maar met hogere flow temperaturen blijft ie op ~34% (~400W) hangen.
(zie hieronder de 2 varianten. ; meer in eerdere postings hier van mij met diverse HA- graphs)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1POy_7M6csYv3NKwnyNFOdO9wM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpl20VLnzTUQloHXF59YqOed.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 19-09-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cipo88
lc8 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:20:
[...]

mja...

Als het dan in de woonkamer warmer wordt , dan regelt de Evo de (vloer)verwermingsklep dicht (op basis van de door evohome gemeten temperatuur) , en de WP verlaagt de water temperatuur (de stooklijn) op basis van de gemeten waarde van de easycontrol. Die twee regelingen hebben een licht verschillende tijdconstante, dus vragen om oscillatie -> idd,
* ofwel woonkamer via easycontrol regelen en dus de thermostaat ventielen permanent open zetten en niet regelen
* ofwel Evo laten regelen en de easycontrol ruimteinvloed op 0 zetten. (dan volgt de WP dus gewoon de stooklijn aan de hand van de buitentemp, zonder correcties).
* of de easycontrol elders hangen natuurlijk (andere referentieruimte kiezen.. waarvoor dan weer hetzelfde geldt uiteraard)

t hoeft niet fout te gaan, maar zo'n dubbele terugkoppellus gaat vaak fout (en meestal niet bij iedere omstandigheid.. dus misschien nu wel goed.. en straks niet :-) : onvoorspelbaar)
Duidelijk! Dan ga ik voor de 2e optie en zet ik de ruimteinvloed op 0.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-07 16:15
Ik was vandaag van plan om een van de onderdelen die de installateur niet had gebruikt (verwarmingskabel voor de buitenunit) aan te sluiten. Bij het zoeken naar de juiste route (Bosch 5800i 7kW overigens), kom ik er net achter dat de transportschroef er nog op zat waardoor het hele koelgedeelte niet gedempt was ivm trillingen. Hoe slecht is het dat deze schroef nog vast zat?

Dit nog even los van het niet aanleggen van een verwarmingslint in de 3 meter afvoer die nauwelijks op afschot ligt, zonder sifon, en vastgemaakt aan de buitenunit.

• mobstaa
  • Niet online
In home assistant krijg ik via het bbqkees de volgende sensoren binnen:
  • binary_sensor.shower_active
  • sensor.ems_esp_shower_duration
Hier worden bij mij geen waarden op gerapporteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNROSFZIFSTcX2Qo8XoUdlfApAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yUsfG0WZSCKTqNLo9UbdsZKh.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand dit hier wel aan de praat? Is dit überhaupt mogelijk om zelf na installatie in te regelen?

• mobstaa
  • Niet online
Ik heb ook een bewegings-, temperatuur- en luchtvochtigheidsensor in de badkamer. Op basis van die informatie zou ik ook al kunnen bepalen of de douche aanstaat, maar native vanuit de warmtepomp of boiler leek mij een mooiere oplossing, wanneer dit beschikbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
mobstaa schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:19:

[Afbeelding]

Heeft iemand dit hier wel aan de praat? Is dit überhaupt mogelijk om zelf na installatie in te regelen?
Ik wilde deze ook gebruiken maar het warm water wordt getapt uit de boiler, de WP heeft geen weet of je aan het douchen bent of niet. Er zijn bepaalde WP waar een douche timer in gezet kan worden e.d. maar helaas niet de onze.

Je kunt een flow meter en een klep laten installeren. Dan kun je zoiets zelf maken. Als je meet dat iemand lang aan het douchen is dat knijp je het warm water af...

[ Voor 8% gewijzigd door HansRemmerswaal op 25-09-2024 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
tip: voorhet uitzoeken van parameters je kunt beter even in de EMS-ESP (bbqgateway) inloggen en daar naar de betreffende parameter zoeken (dan weet je zeker of ie er wel of niet is en dan zie je of dit een schrijfbare of leesbare parameter is en of ie een waarde heeft. en dat het dus geen HA issue is)

Zoals Hans al zei: het is een instelbare douchetimer optie van sommige warmtepompen. Na xx minuten wordt dan een stoot koud water gegeven.

edit::ineens realiseer ik me dat het een functie van de BBQkees gateway zelf is!
zie documentatie: https://bbqkees-electroni...e-settings-ems-esp32.html
(en dat zie je dus ook als je op de gateway inlogt, want je vind hem daar niet in de EMS entities...

ander ideetje: aan de BBQkees gateway kun je makkelijk een paar dallas temperatuur sensoren hangen: plak er daarvan eentje op de warmwater leiding en je ziet snel of er ww-afname is...

[ Voor 13% gewijzigd door lc8 op 26-09-2024 20:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• master1104
Denken jullie aan het schoonmaken van het magneetfilter in de hoofdkraan van de cv leiding net onder de binnenunit? Kwestie van kraan dicht en de grote moer/dop losdraaien. Klein bakje er onder voor ca een kopje water wat er uitkomt. Filter eruit trekken, schoonspoelen incl de magneet en voorzichtig terugplaatsen. Denk daarbij aan de kleine nokjes op het filter, hij past maar op 1 manier.

Zo garandeer je een goede flow door het filter als het van de winter weer echt nodig is tijdens bv de defrost.
😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
master1104 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:27:
Denken jullie aan het schoonmaken van het magneetfilter in de hoofdkraan van de cv leiding net onder de binnenunit? Kwestie van kraan dicht en de grote moer/dop losdraaien. Klein bakje er onder voor ca een kopje water wat er uitkomt. Filter eruit trekken, schoonspoelen incl de magneet en voorzichtig terugplaatsen. Denk daarbij aan de kleine nokjes op het filter, hij past maar op 1 manier.

Zo garandeer je een goede flow door het filter als het van de winter weer echt nodig is tijdens bv de defrost.
😃
Gedaan, dank voor de tip.
Had er echter geen magneet in zitten. Klein beetje gruis in het zeefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-07 22:52

[Afbeelding]

Ik heb die functie bij mij ook getest, incl de douche timer. Hij ging bij mij mijn warm water run in blokjes van 7 minuten opknippen -O- . Gauw weer uitgezet.

Ik ben sowieso nog een beetje aan het stoeien met wat wat is in de bbq Kees. Kan best dat de prutser installateur een aantal sensoren verkeerd of niet heeft geplaatst. ;(

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online

😃
Na het legen van de magneetfilters is de druk in het circuit hier wel een beetje naar beneden gegaan. Wat is de goeie druk om hem weer op terug te doen? Er zit een drukmeter op het cv-circuit waarbij het "groene stukje" loopt van 1 tot 3 bar, dat vind ik nogal een brede range. Gewoon terugvullen naar 2 bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online

😃
Is hier ook een instructie voor vanuit Nefit?

Verwacht dat het dit component betreft en dan het onderste diagonale dopje wat kan worden losgeschroefd. Is mijn aanname juist?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFjU6Dju0TPePWu4PHzFgyPpcv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLHWZJgVhizZp4ZnNyBpt0z4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
jaapzb schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:05:
[...]

Na het legen van de magneetfilters is de druk in het circuit hier wel een beetje naar beneden gegaan. Wat is de goeie druk om hem weer op terug te doen? Er zit een drukmeter op het cv-circuit waarbij het "groene stukje" loopt van 1 tot 3 bar, dat vind ik nogal een brede range. Gewoon terugvullen naar 2 bar?
Ik zelf zet de druk op 1,5 tot max 1,8 bar na filters reinigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
mobstaa schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:29:
[...]

Verwacht dat het dit component betreft en dan het onderste diagonale dopje wat kan worden losgeschroefd. Is mijn aanname juist?
[Afbeelding]
Blauwe hendel dicht zetten en tegenover die hendel zit een schroefdop daar zit je filter en magneet zit op die dop vast
Zie foto rode pijl is dop van het filter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZOfQNFPAOvKfq0bL0EfmaVtIgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIzI3KUPrAFbydlggV1ztrf0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
mobstaa schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]
Er zit normaal een grote zwarte magneet op die je eraf kunt halen.
Hier is een voorbeeld van zo'n magneet filter en hoe je deze kunt reinigen.
YouTube: Uitleg over het reinigen van een magneetfilter...

Die van mij ziet er ongeveer zo uit, maar er zullen ook wel andere smaken zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 27-09-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:59:
[...]

Er zit normaal een grote zwarte magneet op die je eraf kunt halen.
Hier is een voorbeeld van zo'n magneet filter en hoe je deze kunt reinigen.
YouTube: Uitleg over het reinigen van een magneetfilter...
Dat filmpje had ik inderdaad ook al gevonden, maar bij mij dus geen magneetfilter over de leiding heen geschoven. Met eerdere reactie op mijn post moet het vanavond goed gaan komen!

Toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
mobstaa schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:01:
[...]

Dat filmpje had ik inderdaad ook al gevonden, maar bij mij dus geen magneetfilter over de leiding heen geschoven. Met eerdere reactie op mijn post moet het vanavond goed gaan komen!

Toch bedankt :)
Die reactie zie ik nu ook.
Ik wist niet dat daarin ook een magneet filter zit, heb ik er blijkbaar twee...
Ga ik die dadelijk ook maar eens schoonmaken.

Leuk, weer iets voor het openings topic: onderhoud tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal

😃
Bij mij zitten er twee magneet filters.
1) Die met de zwarte magneet
2) Die in dat blok met blauwe hendel

Nooit geweten dat die 2e bestond omdat ik het magneet symbool niet kon zien.

Deze zojuist ook schoongemaakt en daar zat zeer veel zwarte prut op. Maar dat zeefje kon ik niet vinden / voelen.

EDIT: mijn inspection camera erbij gehaald en toe kon ik zien dat er toch een zeefje in zat. Deze is nu ook schoongemaakt. Wat trouwens nog een gedoe was om deze eruit te krijgen omdat door de plaatsing de koelvloeistofleiding in de weg zit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diZmgB_PiCqgDntB-MnFxbHJmqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXIH1JLa8gHXxjmPE8447yQj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 27-09-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:06:
[...]

Die reactie zie ik nu ook.
Ik wist niet dat daarin ook een magneet filter zit, heb ik er blijkbaar twee...
Ga ik die dadelijk ook maar eens schoonmaken.

Leuk, weer iets voor het openings topic: onderhoud tips.
Er staat in de openingspost al het een en ander over onderhoud beschreven: Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Mooi om te lezen dat de tip van het zeefje/filter bij een aantal tot nieuw inzicht heeft geleid. Ik maak hem elke twee jaar schoon en dat blijkt tot nu toe een goede interval. Moet wel zeggen dat ik geen oude leidingen in de installatie heb zitten, alles is vervangen bij aanleg.

• wocko
Voor mijn overweging voor Enviline 9.0 E-S heb ik nog een vraag. Ik heb nu cv-ketel en vvw beneden (boven radiatoren maar wordt vrijwel niet gestookt). Aangezien we met een aantal kou-kleumers zijn stookt die vanaf eind van de middag van zo'n 19 gr C naar 21,5 of 22 graden om 20 uur.

Ik weet dat te grote schommelingen niet fijn zijn voor COP van een warmtepomp, maar hele dag 22 graden stoken is ook niet prettig (overdag te warm, te veel warmteverlies, energierekening) en s avonds kou leiden ook niet.

Ik zit daarom bijvoorbeeld te denken aan een verwarmingsprogramma waarbij ieder uur de set-temperatuur met een halve graad te verhogen. Onderstaande afbeelding kwam ik tegen op quatt forum. In mijn geval zou dan eventueel met start temperatuur zijn van 19,5 of hoger ivm vvw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkaaYSjKJzQ09u_9jMNHau6m6DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eU271J6Rgijy7CrDXaqn8mx9.webp?f=fotoalbum_large

Kan iets dergelijks ook met de Enviline? Of een andere soortgelijke oplossing (bv set temperatuur 21,5 om 20 uur met lange opwarmtijd toestaan). Plan is Enviline met kamerthermostaat/temperatuursensor in woonkamer.

• wocko
Tweede vraag: op website Nefit staat:

Geluidsniveau op 1 m afstand: 55 dB(A)
Maximaal geluidsvermogensniveau: 67 db(A)

55 dB(A) vind ik acceptabel, maar 67 is wel heel veel. Hoe moet ik die 67 interpreteren? Is dat op 1 meter afstand bij bepaald gebruik? Of geluid direct bij de warmtepomp (0 meter) dat op 1 meter afneemt naar 55 db(A)?

• Willem senior
wocko schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:55:
Voor mijn overweging voor Enviline 9.0 E-S heb ik nog een vraag. Ik heb nu cv-ketel en vvw beneden (boven radiatoren maar wordt vrijwel niet gestookt). Aangezien we met een aantal kou-kleumers zijn stookt die vanaf eind van de middag van zo'n 19 gr C naar 21,5 of 22 graden om 20 uur.

Ik weet dat te grote schommelingen niet fijn zijn voor COP van een warmtepomp, maar hele dag 22 graden stoken is ook niet prettig (overdag te warm, te veel warmteverlies, energierekening) en s avonds kou leiden ook niet.

Ik zit daarom bijvoorbeeld te denken aan een verwarmingsprogramma waarbij ieder uur de set-temperatuur met een halve graad te verhogen. Onderstaande afbeelding kwam ik tegen op quatt forum. In mijn geval zou dan eventueel met start temperatuur zijn van 19,5 of hoger ivm vvw.

[Afbeelding]

Kan iets dergelijks ook met de Enviline? Of een andere soortgelijke oplossing (bv set temperatuur 21,5 om 20 uur met lange opwarmtijd toestaan). Plan is Enviline met kamerthermostaat/temperatuursensor in woonkamer.
De warmtepomp heeft ook de mogelijkheid om met een klokprogramma te werken
Dus daarmee zou je dan elk uur bevoorbeeld een halve of hele graad omhoog kunnen gaan met de ruimte temperatuur
Of met het bbqkees kastje samen met home assistant een slimmere automation voor dit zelf maken dat is ook een mogelijkheid
Wat betreft het geluid dat is voor iedereen anders
Ik vind mijn warmtepomp niet veel geluid maken je hoort voor de warmtepomp alleen de ventilator
Maar hier staat de warmtepomp wel vrij heb je harde muren of iets op een paar meter voor de warmtepomp
Dan zal het geluid door weerkaatsing harder kunnen klinken
Probeer anders eens ergens te gaan luisteren naar een warmtepomp

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Eerder al super goed geholpen hier, nu terug omdat ik wat moeite heb om het gedrag van mijn enviline 7.0 te begrijpen.

Ik gebruik een klok programma waarbij de temperatuur standaard op 20.0 graden staat ingesteld. Mijn warmtepomp sprong vanmorgen vroeg (5.00 uur) aan (temperatuur in huis was toen 19.5 graden) en heeft een run gedraaid tot iets voor 13 uur vanmiddag, op dat moment was de temperatuur in huis al ruim boven de 20 graden gekomen nl. 21.0 graden. Net voor 13 uur kwam stopte de warmtepomp om enkele minuten later met een SWW run te starten, deze was rond 15.00 uur klaar want de warmtepomp uit ging. Vreemd genoeg start nu, 1,5 uur later de warmtepomp toch weer met verwarmen, terwijl de temperatuur (dankzij de zon) is opgelopen tot 22 graden.

Ik begrijp niet goed waarom de warmtepomp start met verwarmen terwijl de temperatuur al boven de gewenste temperatuur zoals ingesteld op de thermostaat is.

Verwarmen/koelen staat op automatisch
Regeling is buitentemperatuur met voetpunt

Alvast dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Yaay schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:48:
Eerder al super goed geholpen hier, nu terug omdat ik wat moeite heb om het gedrag van mijn enviline 7.0 te begrijpen.

Ik gebruik een klok programma waarbij de temperatuur standaard op 20.0 graden staat ingesteld. Mijn warmtepomp sprong vanmorgen vroeg (5.00 uur) aan (temperatuur in huis was toen 19.5 graden) en heeft een run gedraaid tot iets voor 13 uur vanmiddag, op dat moment was de temperatuur in huis al ruim boven de 20 graden gekomen nl. 21.0 graden. Net voor 13 uur kwam stopte de warmtepomp om enkele minuten later met een SWW run te starten, deze was rond 15.00 uur klaar want de warmtepomp uit ging. Vreemd genoeg start nu, 1,5 uur later de warmtepomp toch weer met verwarmen, terwijl de temperatuur (dankzij de zon) is opgelopen tot 22 graden.

Ik begrijp niet goed waarom de warmtepomp start met verwarmen terwijl de temperatuur al boven de gewenste temperatuur zoals ingesteld op de thermostaat is.

Verwarmen/koelen staat op automatisch
Regeling is buitentemperatuur met voetpunt

Alvast dank voor jullie hulp!
De hele stooklijn kijkt nu waarschijnlijk alleen naar de buitentemperatuur. Het is buiten gewoon koud terwijl een zonnetje de kamer toch even snel opwarmt (zo ging het hier ook vandaag).

Je kunt dit gedrag veranderen door de kamerinvloed factor te verhogen. Ik heb deze op 3 staan. In HA staat er dan 3C, maar het is een factor. Staat je ingestelde temperatuur op 20, en zegt de kamertemperatuur 20.7, dan gaat je warmtepomp met 3x 0.7 rekenen en compenseren in het hele algoritme die de buitentemperatuur naar aanvoertemperatuur omzet.

Er wordt meestal gezegd om deze factor op 1 of 2 te houden (ik denk dat hij bij jou op 0 staat). Ik heb hem relatief hoog staan (zelfs een tijdje op 4 gehad) omdat mijn kamer snel opwarmt en goed de warmte vasthoud, en ik dan liever de warmtepomp gewoon 4~6 uur uit wil hebben, zonder dat ik daarbij te korte runs heb. Ik weet nog niet of ik dat de hele winter zo ga houden, aangezien gewoon altijd op laag vermogen draaien beter is voor warmtepompen (mijn laagste vermogen is 300W, dus 7.2kWh per dag zou dat dan zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 28-09-2024 17:10 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:01:
[...]

De hele stooklijn kijkt nu waarschijnlijk alleen naar de buitentemperatuur. Het is buiten gewoon koud terwijl een zonnetje de kamer toch even snel opwarmt (zo ging het hier ook vandaag).

Je kunt dit gedrag veranderen door de kamerinvloed factor te verhogen. Ik heb deze op 3 staan. In HA staat er dan 3C, maar het is een factor. Staat je ingestelde temperatuur op 20, en zegt de kamertemperatuur 20.7, dan gaat je warmtepomp met 3x 0.7 rekenen en compenseren in het hele algoritme die de buitentemperatuur naar aanvoertemperatuur omzet.

Er wordt meestal gezegd om deze factor op 1 of 2 te houden (ik denk dat hij bij jou op 0 staat). Ik heb hem relatief hoog staan (zelfs een tijdje op 4 gehad) omdat mijn kamer snel opwarmt en goed de warmte vasthoud, en ik dan liever de warmtepomp gewoon 4~6 uur uit wil hebben, zonder dat ik daarbij te korte runs heb. Ik weet nog niet of ik dat de hele winter zo ga houden, aangezien gewoon altijd op laag vermogen draaien beter is voor warmtepompen (mijn laagste vermogen is 300W, dus 7.2kWh per dag zou dat dan zijn)
Dank! De kamerinvloed stond op 1k, nu aangepast naar 3k eens kijken wat het effect daarbij is de komende dagen.

Ik heb ook een openhaard die ik in het weekend graag gebruik maar wel snel veel warmte afgeeft (makkelijk 6, 7 graden verhoging) Idealiter wil ik de warmtepomp dan overdag uit kunnen zetten en de temperatuur naar een graad of 18 terug te laten zakken om niet de tent uit te zweten.
Zou je in die gevallen het beste terug kunnen schakelen naar handmatige bediening en de gewenste temperatuur op de thermostaat gewoon omlaag zetten naar bijv een graad of 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:01:
[...]

Welk model heb je precies dat kamerinvloed bij jou een factor is? Hier (monoblok 7kW) stel ik hem toch echt in als een x aantal graden (kelvin, 1K = 1C als je het over delta T hebt), op de binnenunit (dus niet HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
jaapzb schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:54:
[...]

Welk model heb je precies dat kamerinvloed bij jou een factor is? Hier (monoblok 7kW) stel ik hem toch echt in als een x aantal graden (kelvin, 1K = 1C als je het over delta T hebt), op de binnenunit (dus niet HA)
Dit is hoe het in de startpost beschreven is bij kamerinvloed/ruimteinvloed, dus dat heb ik als waarheid aangenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:18:
[...]

Dit is hoe het in de startpost beschreven is bij kamerinvloed/ruimteinvloed, dus dat heb ik als waarheid aangenomen.
Sorry, zal wel te weinig koffie hebben gedronken, begreep je post verkeerd. Je hebt gelijk met de werking van die instelling dat kan je inderdaad als een factor zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Dag allen,

Ik ben een beetje met de wp en de bbqkees aan het stoeien. Volgens mij doet mijn wp iets geks:
de pomp en de compressor blijven maar optoeren ondanks dat de streeftemperatuur allang is bereikt. Na een uurtje heeft hij de hysterese zo wel bereikt dan natuurlijk. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Zit er misschien een instelling fout of kijk ik gewoon naar de verkeerde waarde?

COP over de dag is nog steeds ruim 4, dus wat dat betreft lijkt het nog wel mee te vallen. Maar die korte runs lijken me niet optimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKMB2WHJUHJpgyrbNZdlHtxa53k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CrQT2TU7ljr1mTDero2HLShy.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1tOr5yabdYKpS0dXZYHQRJ8OyI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2Lui01D89ni2C6QjOY9eO92E.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 75% gewijzigd door ZonnigY op 30-09-2024 10:43 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:46:
Dag allen,

Ik ben een beetje met de wp en de bbqkees aan het stoeien. Volgens mij doet mijn wp iets geks:
de pomp en de compressor blijven maar optoeren ondanks dat de streeftemperatuur allang is bereikt. Na een uurtje heeft hij de hysterese zo wel bereikt dan natuurlijk. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Zit er misschien een instelling fout of kijk ik gewoon naar de verkeerde waarde?

COP over de dag is nog steeds ruim 4, dus wat dat betreft lijkt het nog wel mee te vallen. Maar die korte runs lijken me niet optimaal.

[Afbeelding]
Wat doet de compressor activity en compressor power output?
10 minuten na start run zie ik een dip in je TC1, misschien een defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@HansRemmerswaal
Ik heb een plaatje van de compressor activity en de compressor power output toegevoegd.
Hoe zou een defrost kunnen verklaren dat de compressor blijft optoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:40:
@HansRemmerswaal
Ik heb een plaatje van de compressor activity en de compressor power output toegevoegd.
Wat ik vreemd vind is dat de compressor activity aangeeft dat deze al die tijd bezig is met heating.
Maar de compressor power output laat toch echt zien dat deze niet de hele tijd bezig is met heating...

Verder zie ik niet de bekende opstart piek in de compressor power output, daar bof je mee als dit klopt. Hebben ze eindelijk de firmware aangepast...?

Ik ben bang dat ik je niet kan helpen, het ziet er heel anders uit dan wat ik tot nu toe heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Dank, als niemand anders een idee heeft ga ik het terugleggen bij de installateur. Dan moet ik weer eerst door de 'dan had je ook een buffer moeten laten installeren' muur heen :( , dus had liever zelf een idee van het probleem eerst

[ Voor 8% gewijzigd door ZonnigY op 30-09-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@ZonnigY

Hier zie je die opstart piek die wij helaas allemaal wel hebben en jij niet.
Verder zie je ook dat de compressor activity niet de hele tijd heating is maar ook none.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqfGScSH18OraR2pKGEiIbmS4ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmz1ygBiWK0eiEg8kWZZHjCR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@HansRemmerswaal
Dat is ook niet zo heel handig die opstartpiek. Denk dat de software inderdaad aangepast is als ik de compressor activity zie. 'none' geeft hij bij mij alleen maar als de unit vind dat het zomer is. De grote vraag is of de update een verbetering is of niet....

Mijn compressor power output is ook laag valt me nu op. Max 2,5 kW voor de 10kW unit, bij 60% van de compressorspeed :?. Ik snap er helemaal niets van als de metertjes kloppen.

Boiler 4-way valve is ook mooi: hij geeft 'heating & dhw' bij niets doen en bij verwarmen. Hij geeft 'cooling & defrost' bij het maken van warm water. |:(

[ Voor 14% gewijzigd door ZonnigY op 30-09-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:46:
Dag allen,

[Afbeelding][Afbeelding]
De eerste run schiet veel hoger door ,de run van (7:00 tot 8:00)
De tweede run ( 9:00 tot 9:30) is al iets beter schiet minder ver door zo te zien
Dan de vraag heb je naregeling is het systeem waterzijdig ingeregeld
En wat was er anders bij die tweede run ?
Stonden er meer groepen vloerverwarming open of had je zelf iets veranderd in de instellingen
Bij geen buffervat is voldoende flow en de systeem inhoud het belangrijkste ( hoeveel cv water )
Dit is namelijk nodig zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan en ook nodig voor een defrost

Blijft wel gek dat je Compressor Blijft optoeren en niet terug moduleert
Misschien is het toch wel verstandig om er een installateur naar te laten kijken is vreemd regel gedrag

Pagina: 1 ... 86 ... 104 Laatste