Ik lees dat je een evohome hebt zodat je alle kamers afzonderlijk kan aansturen.
Vraagje: wat doet de evohome met de warmtepomp?
Stuurt hij ook iets aan of alleen maar kleppen van een sector?
quote]
Cipo88 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:18:
Beste Tweakers,
Ik ben nieuw op dit forum maar heb afgelopen maanden met veel interesse dit Topic gelezen! Heb tijdens de bouw nog diverse wijzigingen laten doorvoeren m.b.t de installaties. Mede ook vanwege alle gedeelde ervaringen, thanks daarvoor ;)!
Afgelopen jaar in eigen beheer een woning laten bouwen, opgeleverd in feb'24. Wij hebben gekozen voor de volgende setup, nu was ik benieuwd naar jullie mening aangaande de eerste resultaten / verbruik etc en eventuele tips / tricks.
- Vrijstaande woning
- Woonoppervlak: 210m2
- Gehele woning voorzien van vloerverwarming / koeling. Verdeeld over 3 etages met 9 thermostaten.
- Volledig geïsoleerd volgens laatste standaarden.
- 18x 410 watt panelen, opbrengst so far (feb-nu: 5.5mwh).
- Totaal verbruikt so far: 5.2 mwh, daar zit wel 1400 kwh bij van mijn elektrische auto.
- Enphase Envoy s metered + energy management system.
- Itho HRU400 WTW met 4 zones en co2 regeling.
- Enviline monoblock 9.0 e-s, geplaatst op het noorden.
- Bosch Easycontrol thermostaat > woonkamer > warmtepomp.
- Zoneregeling Honeywell Evohome touch met 3x de Honeywell hcc100 per verdieping.
- Elke ruimte voorzien van Honeywell Home DT4 thermostaat (9x).
In februari heeft de installateur het droogprogramma voor de vloer laten draaien, vandaar een hoog verbruik. Daarna hebben we gezamenlijk de installatie ingeregeld. Met name in het begin gestoeid met het vinden van de juiste stooklijn. Ik heb veel van de instellingen overgenomen vanuit bosch > adviesinstellingen vanuit dit Topic, en de rest naar wens aangepast.
Op dit moment monitor ik de WP via de easycontrol app en mijn Enphase energy management systeem. Inmiddels ook uitgevonden dat ik de parameters van de thermostaat kon wijzigen naar HC (heat / cool). Zodat als het relais omschakelt je ziet of je per ruimte verwarmd of koelt.
[
Afbeelding]
[Afbeelding].
Tijdens periode winter (verwarmen) stonden de thermostaten als volgt (geen nachtverlaging):
- Easycontrol WP: 21.5
- Evohome touch woonkamer: 21.5
- Kantoor: 21.5
- Keuken: 21.5
- Garage: 18
- Slaapkamer 1-3: 19
- Badkamer: 21
- Zolder: 19
Tijdens de zomer (koeling) heb ik op advies van de installateur het volgende ingesteld:
- Easycontrol WP: 22.5
- Alle andere thermostaten op 18 zodat de zoneregelingen vol open stonden.
Over het algemeen tevreden over de eerste maanden, zowel verwarmen als koelen. Merkte wel dat in de laatste weken tijdens het koelen de relatieve luchtvochtigheid steeg (60-70%) waardoor er wat condens ontstond op de leidingen van de WP in de garage. 1x meegemaakt dat de WP zichtzelf uitzette vanwege de condensbeveiliging. Luchtvochtigheid meeting heb ik aan laten staan in de easycontrol. Wellicht een idee om ze dampdicht te laten isoleren, iemand ervaring mee?
Ik heb de legionella run aan staan, elke vrijdagnacht om 02:00. Verder staat de stille modus aan (20:00-08:00), is dit aan te raden? Wij hebben een vrij ruim perceel dus de buren hebben geen last van geluid.
Verdere instellingen:
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]