Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:16
Willem senior schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:40:
[...]

De eerste run schiet veel hoger door ,de run van (7:00 tot 8:00)
De tweede run ( 9:00 tot 9:30) is al iets beter schiet minder ver door zo te zien
Dan de vraag heb je naregeling is het systeem waterzijdig ingeregeld
En wat was er anders bij die tweede run ?
Stonden er meer groepen vloerverwarming open of had je zelf iets veranderd in de instellingen
Bij geen buffervat is voldoende flow en de systeem inhoud het belangrijkste ( hoeveel cv water )
Dit is namelijk nodig zodat de warmtepomp zijn warmte kwijt kan en ook nodig voor een defrost

Blijft wel gek dat je Compressor Blijft optoeren en niet terug moduleert
Misschien is het toch wel verstandig om er een installateur naar te laten kijken is vreemd regel gedrag
Ik heb geen naregeling en er staat 160 m2 vloerverwarming vol open. Fancoils staat uit, dat is niet veranderd. Er is een fancoil die verkeerd is aangesloten en nu als bypass fungeert, maar gezien de delta t mag dat dit probleem niet veroorzaken.

Het verschil is denk ik puur te verklaren doordat de kamer met de thermostaat op temperatuur kwam (zon erin, plus de warmte uit de eerste run). Ruimteïnvloed staat op 1K. Daardoor ging de doeltemperatuur omlaag, en was de hysterese eerder bereikt.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:47:
@HansRemmerswaal
Dat is ook niet zo heel handig die opstartpiek. Denk dat de software inderdaad aangepast is als ik de compressor activity zie. 'none' geeft hij bij mij alleen maar als de unit vind dat het zomer is. De grote vraag is of de update een verbetering is of niet....

Mijn compressor power output is ook laag valt me nu op. Max 2,5 kW voor de 10kW unit, bij 60% van de compressorspeed :?. Ik snap er helemaal niets van als de metertjes kloppen.

Boiler 4-way valve is ook mooi: hij geeft 'heating & dhw' bij niets doen en bij verwarmen. Hij geeft 'cooling & defrost' bij het maken van warm water. |:(
Kan zijn dat voor jouw model de berichtjes over de EMS bus anders zijn dan voor andere modellen (de 5800i is relatief nieuw dacht ik?), en dat EMS-ESP32 deze gewoon niet goed interpreteert

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@jaapzb
Dat denk ik dat dat waar is voor een heel aantal dingen. 'compressor power output', dat moet bij mij 'compressor power input' zijn. Ik heb geen 'output' waarde kunnen vinden in kW; er is geen waarde die zich daar logisch voor laat lenen. Via 'Boiler Energy heating' kan ik wel de daadwerkelijke warmteproductie afleiden. (helper, die telt de productie per dag). En ook die 4-wegklep waarde is natuurlijk brak.

Maar dan nog steeds, die oplopende % bij compressor, de pomp op 100% en de continue oplopende aanvoertemperatuur zijn raar.

Toch maar echt even via de installateur.

[ Voor 9% gewijzigd door ZonnigY op 30-09-2024 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:47:
@HansRemmerswaal
Dat is ook niet zo heel handig die opstartpiek. Denk dat de software inderdaad aangepast is als ik de compressor activity zie. 'none' geeft hij bij mij alleen maar als de unit vind dat het zomer is. De grote vraag is of de update een verbetering is of niet....

Mijn compressor power output is ook laag valt me nu op. Max 2,5 kW voor de 10kW unit, bij 60% van de compressorspeed :?. Ik snap er helemaal niets van als de metertjes kloppen.

Boiler 4-way valve is ook mooi: hij geeft 'heating & dhw' bij niets doen en bij verwarmen. Hij geeft 'cooling & defrost' bij het maken van warm water. |:(
"Boiler 4-way valve"
Niet elke sensor van BBQKees is bruikbaar voor elke WP. Bij mijn WP krijg ik ALTIJD 'cooling & defrost'
Dat jij wel 2 verschillende waardes krijgt geeft aan dat er bij jouw WP iets meer is uit te lezen. Al is de waarde bij ww wel een beetje vreemd... Je zou hiervoor eventueel een ticket kunnen aanmaken bij het team die de firmware van deze BBQKees onderhoud.

Maar die compressor power output lijkt erg laag. En de compressor activity is verkeerd.
Het lijkt erop dat er ergens tussen de WP -> BBQKees -> HomeAssistant iets misgaat.

Ik zou beginnen met het uitlezen van de waardes op de WP zelf vanuit het service menu. Als die juist lijken dan kijken wat je in BBQKees zelf ziet. En dan nog eens vergelijken met wat Home Assistant laat zien.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:11:
@jaapzb
Maar dan nog steeds, die oplopende % bij compressor, de pomp op 100% en de continue oplopende aanvoertemperatuur zijn raar.
Klopt dat is vreemd. Lijkt wel alsof hij in het begin korte defrost heeft (hij piekt even naar beneden) en daarna dat probeert te compenseren maar daardoor juist enorme overshoot krijgt?

Als hij de streeftemperatuur behaald heeft zou je inderdaad verwachten dat hij de compressor weer af zou moeten schalen. Lijkt een beetje op een slecht ingeregelde PID-regelaar, die veel te traag reageert op het verschil tussen streefwaarde en meetwaarde.

EDIT: nee bij een defrost zou je een piek in de compressor naar 100% moeten zien, die is er niet. Ik denk dat de compressorregeling gewoon wat langzaam is ingesteld in hun software en daarom wat traag reageert met het terugmoduleren. Bij een PID-regelaar is het niet vreemd dat als de meetwaarde eerst flink onder de streefwaarde zat, dat het dan even duurt om weer af te schalen als de streefwaarde vervolgens boven de meetwaarde komt. Ik vermoed als het straks winter word en je langere runs hebt met meer afgifte dat het er dan wat logischer uit gaat zien.

[ Voor 28% gewijzigd door jaapzb op 30-09-2024 14:54 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-09 22:30
Hi,

De pomp kijkt naar de integratie van T0 versus T_target-flow (niet TC0), de WP-circulatiepomp kijkt naar delta-T tussen TC0 en TC3. T0 kan fout gemonteerd zijn.

Tevens zie ik dat de circulatiepomp al snel naar 100% schiet: dat betekent dat de delta-T over de WP te hoog is en ie probeert de flow te verhogen: Dit suggereert dus dat de output flow te laag is danwel dat er echt veel te weinig afgifte (en buffermassa) is: is er veel weerstand? secundaire regeling die dicht staat? misschien 1 radiatortje of convector die veel te veel flow heeft waardoor de rest niks krijgt?

bij mij blijft de circulatiepomp ook op 10% lopen in de pomp-uit fase.

een run van een uur is niet heel slecht met dit week hoor. een COP van 4 wel.. (6 is met deze temperaturen best haalbaar)

maar ja.. een enviline en een 5800i zijn niet hetzelfde...
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:46:
Dag allen,

Ik ben een beetje met de wp en de bbqkees aan het stoeien. Volgens mij doet mijn wp iets geks:
de pomp en de compressor blijven maar optoeren ondanks dat de streeftemperatuur allang is bereikt. Na een uurtje heeft hij de hysterese zo wel bereikt dan natuurlijk. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Zit er misschien een instelling fout of kijk ik gewoon naar de verkeerde waarde?

COP over de dag is nog steeds ruim 4, dus wat dat betreft lijkt het nog wel mee te vallen. Maar die korte runs lijken me niet optimaal.

je output waarden lijken op een 4kW pomp.. idd niet een 10kW: let wel op: de % waarde wordt vreemd mee geschaald met het maximum percentage: 100% in stille mode is 60% ... of als ems-esp.boiler_hpmaxpower niet op 100% staat.

[Afbeelding][Afbeelding]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:46:
Dag allen,

Ik ben een beetje met de wp en de bbqkees aan het stoeien. Volgens mij doet mijn wp iets geks:
de pomp en de compressor blijven maar optoeren ondanks dat de streeftemperatuur allang is bereikt. Na een uurtje heeft hij de hysterese zo wel bereikt dan natuurlijk. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Zit er misschien een instelling fout of kijk ik gewoon naar de verkeerde waarde?

COP over de dag is nog steeds ruim 4, dus wat dat betreft lijkt het nog wel mee te vallen. Maar die korte runs lijken me niet optimaal.

[Afbeelding][Afbeelding]
nog iets wat me opvalt en wat ik in de andere reacties niet zie:
tussen de runs koelt je TC1 nauwelijks af en valt ook niet samen met TC0.
Zou het kunnen dat je primary heatpump mode op automatisch staat, en zou je eens "continuous" willen proberen? In het eerste geval stopt de circulatiepomp helemaal, waardoor bij start van de volgende run de temperaturen omlaag schieten (omdat het water ergens verder is afgekoelt). Daardoor heb je een grote "ondershoot" en compenseerd de wp dit met een "overshoot", is mijn theorie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@Ic8 T0 kan ik niet vinden in home assistant.

Ik vind wel boiler temp dif TC0/TC0 heat: die geeft een constante waarde van 4,5 K. (echt over dagen heen totaal geen beweging) Dat zou kunnen suggereren dat hij streeft naar deze delta T streeft die niet haalbaar is wegens gebrek aan flow.

En ik denk dat ik de/een oorzaak gevonden heb! De installateur heeft deze dynamische inregelafsluiter bij ons geïnstalleerd; 'handig voor het inregelen mevrouw'. en ookal staan ze volledig open... ze blokkeren de boel wel.

@hackbard continuous ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:04:
T0 = In het Enviline display heet T0 "aanvoertemperatuur" (T0 = current flow temperatuur)
(uit de openingspost)

in mijn HA heb ik ook alleen "current flow temperature", dat is dus T0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
ZonnigY schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:04:
sensor. boiler_curflowtemp = T0 (zie diagram installatie... : mja, als je zelf wil monitoren zul je de installatie ook zelf moeten snappen.
Ik vind wel boiler temp dif TC0/TC0 heat: die geeft een constante waarde van 4,5 K. (echt over dagen heen totaal geen beweging) Dat zou kunnen suggereren dat hij streeft naar deze delta T streeft die niet haalbaar is wegens gebrek aan flow.
das het setpoint (kun je dus ook vinden in het instellingen menu van de 5800): met een vloerverwarming is 4,5K overigens eigenlijk veel te hoog. (maar nu haalt ie het al niet... dus lager istellen heeft nu geen nut)
En ik denk dat ik de/een oorzaak gevonden heb! De installateur heeft deze dynamische inregelafsluiter bij ons geïnstalleerd; 'handig voor het inregelen mevrouw'. en ookal staan ze volledig open... ze blokkeren de boel wel.

@hackbard continuous ga ik proberen!
ahh weer zo'n erkende installateur 8)7
zucht... extra regeling over de pomp regeling plaatsen (die al dubbel is bij deze WP) ... ideaal voor problemen , maar goed t verkoopt wel lekker zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
hackbard schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:10:
[...]

T0 = In het Enviline display heet T0 "aanvoertemperatuur" (T0 = current flow temperatuur)
(uit de openingspost)

in mijn HA heb ik ook alleen "current flow temperature", dat is dus T0.
Hoe de parameters heten in HA hangt van de gekozen settings in de EMS-gateway af, en velen komen niet overeen met hoe Nefit ze noemt en dat is ook nog eens per model verschillend... helaas is dat niet erg handig maar zo is het.

[ Voor 9% gewijzigd door lc8 op 30-09-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:12:
[...]
Hoe de parameters heten in HA hangt van de gekozen settings in de EMS-gateway af, en velen komen niet overeen met hoe Nefit ze noemt en dat is ook nog eens per model verschillend... helaas is dat niet erg handig maar zo is het.
In de EMS gateway kun je ze wel eventueel een andere naam geven, tenminste met de nieuwste firmware. Maar dan wordt het hier lastig praten als deze sensor bij iedereen anders heet.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
lc8 schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:11:
[...]

sensor. boiler_curflowtemp = T0 (zie diagram installatie... : mja, als je zelf wil monitoren zul je de installatie ook zelf moeten snappen.

[...]

das het setpoint (kun je dus ook vinden in het instellingen menu van de 5800): met een vloerverwarming is 4,5K overigens eigenlijk veel te hoog. (maar nu haalt ie het al niet... dus lager istellen heeft nu geen nut)

[...]

ahh weer zo'n erkende installateur 8)7
zucht... extra regeling over de pomp regeling plaatsen (die al dubbel is bij deze WP) ... ideaal voor problemen , maar goed t verkoopt wel lekker zo te zien
Als ik mijn installatie had willen snappen en de tijd daarvoor had ik geen installateur ingehuurd om de boel voor me te installeren en in te regelen. Helaas lijkt die er minder verstand van te hebben dan ik. ;( . Dan maar zelf aan de klus, dank dat jullie meedenken in het helpen snappen! En dan blijkt het stiekem ook nog eens best leuk. Ik heb er een hobby bij _/-\o_ .

De dT verhogen staat nu als testje nog op het programma. Mijn hypothese is inderdaad dat hij dan wel gaat moduleren.
Maar... Een testje per dag. De continuous stand eerst.
Dan: met de fancoils erbij.

Installateur afroepen en die stomme dynamische dingen eruit laten halen komt daarna. Eerst maar eens van de gelegenheid gebruik maken om dit helemaal plat te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
Als ik mijn installatie had willen snappen en de tijd daarvoor had ik geen installateur ingehuurd om de boel voor me te installeren en in te regelen. Helaas lijkt die er minder verstand van te hebben dan ik. ;( . Dan maar zelf aan de klus, dank dat jullie meedenken in het helpen snappen! En dan blijkt het stiekem ook nog eens best leuk. Ik heb er een hobby bij _/-\o_ .

@ZonnigY

Sluit me graag bij de 'dank voor het meedenken' aan.
Dit wordt onze 3e winter met de Enviline.
Inmiddels veel baat gehad bij dit forum.
Super!

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Yep, zit inmiddels een hoop kennis en ervaring hier! We hebben met elkaar al heel wat uitgeplozen en geoptimaliseerd. Ik ga nu het derde jaar in en hoop weer net zo’n prettig stookjaar als afgelopen jaren te hebben. Qua comfort en stookkosten absoluut top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn93
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 17:59
Ik heb hier sinds half mei een enviline 3400i hybride hangen. Uiteraard nog niet veel maar hoeven te verwarmen.
Nu het buiten wat kouder wordt ben ik aan het kijken om hem wat in te regelen.
Nu lees ik hier en op andere plekken dat je lange runs wilt hebben, maar hoe lang is lang?
In de nacht van donderdag naar vrijdag heb ik een run gehad van 03:00 tot 09:20, is dit te lang? Vannacht om 01:10 is er ook een run gestart welke nu nog loopt.

Enkel de benedenverdieping wordt verwarmd, overal vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
@Martijn93 volgens mij bestaat er niet zoiets als een te lange run. Het meest efficiënte is als de wp precies compenseert wat je huis verliest. Gefeliciteerd zou ik zeggen :)

Waarom ben je met vloerverwarming voor een hybride gegaan als ik vragen mag?

[ Voor 18% gewijzigd door ZonnigY op 05-10-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:30:
@Martijn93 volgens mij bestaat er niet zoiets als een te lange run. Het meest efficiënte is als de wp precies compenseert wat je huis verliest.
Een te lange run bestaat helaas wel… elke keer als je een defrost hebt ‘restart’ de run. En met een beetje pech heb je weer een defrost voordat de aan/uit hysterese is bereikt. Dan kan deze dagen achter elkaar doorgaan en wordt het warmer en warmer. Totdat je het zat wordt en je de kamerthermostaat op ‘uit’ zet om dit patroon te doorbreken. Aldus de ervaringsdeskundige die dit al een paar keer heeft gehad.

Maar dit is gelukkig een uitzondering… Over het algemeen wil je een zo lang mogelijke run op zo’n laag mogelijk vermogen, waar elke joule warmte verlies 1:1 wordt aangevuld door de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Een te lange run bestaat helaas wel… elke keer als je een defrost hebt ‘restart’ de run. En met een beetje pech heb je weer een defrost voordat de aan/uit hysterese is bereikt. Dan kan deze dagen achter elkaar doorgaan en wordt het warmer en warmer. Totdat je het zat wordt en je de kamerthermostaat op ‘uit’ zet om dit patroon te doorbreken. Aldus de ervaringsdeskundige die dit al een paar keer heeft gehad.

Maar dit is gelukkig een uitzondering… Over het algemeen wil je een zo lang mogelijke run op zo’n laag mogelijk vermogen, waar elke joule warmte verlies 1:1 wordt aangevuld door de warmtepomp.
Dat lijkt me inderdaad een bijzondere situatie.
Dan draai je zonder kamer invloed neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:40:
[...]
Dat lijkt me inderdaad een bijzondere situatie.
Dan draai je zonder kamer invloed neem ik aan?
Zelfs met kamerinvloed...
Mijn aan/uit hysterese staat op 250 Kmin.
Met een defrost elk uur komt die niet eens in de buurt van de 250 Kmin.

Maar goed, de meeste hier op dit forum hebben niet zo belachelijk veel defrosts als ik heb.
Ik heb zelfs defrosts gehad bij een buitentemperatuur boven de 15 graden terwijl ik heerlijk in het zonnetje zat.

NEFIT is al diverse keren langs geweest. Sensoren zijn vervangen, elektronica is vervangen, koelgas is bijgevuld... Er is niets aan te doen. In de buitenunit zit een bepaalde logica die bepaald of er een defrost nodig is en bij mijn unieke situatie denkt de buitenunit iets te vaak dat er een defrost nodig is... Zelfs als er in de meeste gevallen totaal geen wit is te zien op de buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QMKz0BrcRfvB46SBFJ52AUa8N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcrk9gsKOGhd1r1U8vJ8Ci4R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Oh wow das bizar. Ik heb gelukkig nog geen defrost gezien hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:32:
[...]

NEFIT is al diverse keren langs geweest. Sensoren zijn vervangen, elektronica is vervangen, koelgas is bijgevuld... Er is niets aan te doen. In de buitenunit zit een bepaalde logica die bepaald of er een defrost nodig is en bij mijn unieke situatie denkt de buitenunit iets te vaak dat er een defrost nodig is... Zelfs als er in de meeste gevallen totaal geen wit is te zien op de buitenunit.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvRQ3puj5FOiDOGveTgTA_tPy5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X6nsKfKy3ut1NxT7u9amGXCA.png?f=fotoalbum_large
zo uniek is het ook weer niet, we hadden het eerder erover, ik heb die defrosts ook, bijna dagelijks inmiddels weer.
Daarbij komt een erg onrustig patroon van de TR6 en bijna nooit een vlakke passende modulatiestand.
Toch wel uniek lijkt mij dat daar niets aan te doen is volgens NEFIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

[Afbeelding]
zo uniek is het ook weer niet, we hadden het eerder erover, ik heb die defrosts ook, bijna dagelijks inmiddels weer.
Daarbij komt een erg onrustig patroon van de TR6 en bijna nooit een vlakke passende modulatiestand.
Toch wel uniek lijkt mij dat daar niets aan te doen is volgens NEFIT.
Volgens mij zij wij de enige twee op dit forum die zo belachelijk veel defrosts hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
PieterL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:39:
[...]

Fijn dat ik bij jullie dezelfde problemen zie met defrosts, modulatie en andere dingen. Na een half jaar heb ik nog steeds vaak moeite met de werking. Mis vaak de logica. Nooit meegemaakt met Bosch waarvan ik altijd fan was.
Als buiten de temperatuur blijft stijgen start een run met 6kw, de volgende run met 7kw en de derde run met 8kw. Tja ... dat kan ... dat gebeurt ... maar waarom?
Buiten boven de 10gr is meestal 1 defrost per dag. Waarom?
Berekende aanvoer daalt van 23gr naar 22gr
Gisteren bij 9.1gr buiten en vandaag bij 10.8gr buiten. Hoezo?
Etc etc
@HansRemmerswaal
hier nog een.
Zou ook kunnen dat het bij velen niet opvalt..
Zonder homeassistant zou ik het ook niet zien. Eens per dag de pomp 2 minutjes op 100% tijdens defrost geeft verder alleen een beetje ruis op de buis.
Maar over het totaal verbruik kan het best wat schelen, als die niet de passende modulatie pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:10:
[...]

@HansRemmerswaal
hier nog een.
Zou ook kunnen dat het bij velen niet opvalt..
Zonder homeassistant zou ik het ook niet zien. Eens per dag de pomp 2 minutjes op 100% tijdens defrost geeft verder alleen een beetje ruis op de buis.
Maar over het totaal verbruik kan het best wat schelen, als die niet de passende modulatie pakt.
Goed punt, zonder home assistent zou ik waarschijnlijk alleen in de winter die defrosts opmerken en dan denken dat het normaal is. En zonder home assistent zou ik nooit doorhebben dat die temperaturen in de buitenunit zo heftig op en neer gaan.

En zonder home assistent had ik nooit de oorzaak van het versneld afkoelen van de boiler gevonden, wat uiteindelijk is opgelost met de terugslag klep.

Zeer waarschijnlijk zijn er nog veel meer NEFIT warmtepompen waar de boiler versneld afkoelt en/of er belachelijk veel defrosts zijn. En de meeste eigenaren hiervan zitten niet op dit forum, of hebben geen home assistent, en hebben hier geen weet van.

Ik heb ooit een keer uitgerekend wat die defrosts aan energie verbruikte, als ik me het goed herinner was dat 0.25 kWh, de defrosts zelf en de extra opstart piek. Al is dit opstart piek weer warmte die je huis ingaat, tegen een lagere COP, dus een gedeelte krijg je ‘terug’. Maar uiteindelijk gaan vele kWh verloren aan onnodige defrosts.

En als je deze onnodige defrost kWh vermenigvuldigd met het aantal NEFIT warmtepompen die hier last van hebben, dan snap je niet dat NEFIT hier geen oplossing voor bied. NEFIT heeft bij mijn warmtepomp zo’n kastje geïnstalleerd waarmee ze elke sensor op afstand kunnen uitlezen, dus ze hebben alle data om de bron van het probleem te vinden.

Het zou denk ik al helpen als we weten wat de logica is waaronder de buitenunit besluit dat een defrost nodig is. Dan kunnen we gerichter meedenken naar een oplossing, of beter accepteren dat er niets is te doen aan dit probleem.

Voorlopig is mijn volgende warmtepomp, ergens ver in de toekomst, er eentje van een ander merk omdat ik er nu niet vanuit kan gaan dat een andere NEFIT/BOSCH dit probleem niet heeft bij mijn huis…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:02
HansRemmerswaal schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 06:56:
[...]

Goed punt, zonder home assistent zou ik waarschijnlijk alleen in de winter die defrosts opmerken en dan denken dat het normaal is. En zonder home assistent zou ik nooit doorhebben dat die temperaturen in de buitenunit zo heftig op en neer gaan.

En zonder home assistent had ik nooit de oorzaak van het versneld afkoelen van de boiler gevonden, wat uiteindelijk is opgelost met de terugslag klep.

Zeer waarschijnlijk zijn er nog veel meer NEFIT warmtepompen waar de boiler versneld afkoelt en/of er belachelijk veel defrosts zijn. En de meeste eigenaren hiervan zitten niet op dit forum, of hebben geen home assistent, en hebben hier geen weet van.

Ik heb ooit een keer uitgerekend wat die defrosts aan energie verbruikte, als ik me het goed herinner was dat 0.25 kWh, de defrosts zelf en de extra opstart piek. Al is dit opstart piek weer warmte die je huis ingaat, tegen een lagere COP, dus een gedeelte krijg je ‘terug’. Maar uiteindelijk gaan vele kWh verloren aan onnodige defrosts.

En als je deze onnodige defrost kWh vermenigvuldigd met het aantal NEFIT warmtepompen die hier last van hebben, dan snap je niet dat NEFIT hier geen oplossing voor bied. NEFIT heeft bij mijn warmtepomp zo’n kastje geïnstalleerd waarmee ze elke sensor op afstand kunnen uitlezen, dus ze hebben alle data om de bron van het probleem te vinden.

Het zou denk ik al helpen als we weten wat de logica is waaronder de buitenunit besluit dat een defrost nodig is. Dan kunnen we gerichter meedenken naar een oplossing, of beter accepteren dat er niets is te doen aan dit probleem.

Voorlopig is mijn volgende warmtepomp, ergens ver in de toekomst, er eentje van een ander merk omdat ik er nu niet vanuit kan gaan dat een andere NEFIT/BOSCH dit probleem niet heeft bij mijn huis…
Defrosts lopen hier ook gewoon tot 15 graden buitentemperatuur. Omdat dat mijn zomergrens is, vermoed ik dat defrosts ook gewoon blijven doorlopen tot 20 graden en hoger. Dus nauwelijks temperatuur afhankelijk.

Mijn wp is Compress en die van jou Enviline, bovendien is mijn buitenunit een nieuw ingekocht model, dus die defrosts lijken echt een generieke keuze van Nefit en wat hun betreft geen foutje.

Nefit aan de warmtepompen blijf ik vergelijken met Max Verstappen leren wielrennen ...
Met cursussen kun je veel maar ...

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
PieterL schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Defrosts lopen hier ook gewoon tot 15 graden buitentemperatuur. Omdat dat mijn zomergrens is, vermoed ik dat defrosts ook gewoon blijven doorlopen tot 20 graden en hoger. Dus nauwelijks temperatuur afhankelijk.

Mijn wp is Compress en die van jou Enviline, bovendien is mijn buitenunit een nieuw ingekocht model, dus die defrosts lijken echt een generieke keuze van Nefit en wat hun betreft geen foutje.

Nefit aan de warmtepompen blijf ik vergelijken met Max Verstappen leren wielrennen ...
Met cursussen kun je veel maar ...
Toch zijn er hier veel op dit forum die er geen last van hebben... Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken.

Op het algemene warmtepomp forum, met vele ervaringsdeskundige van diverse merken, heb ik dit probleem ook eens aangekaart. Daar was dit probleem onbekend, is dus echt een NEFIT/BOSCH specifiek probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil is tussen deze instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMCt3rkl_zvRThfpnAQmrLXXyzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xUdK7lyB7IUNIJUNH6kF1sB8.jpg?f=user_large

Ik begrijp de functie van Room influence wel, maar niet het verschil tussen deze 2 settings..

[ Voor 12% gewijzigd door aplender op 07-10-2024 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
Defrosts is normaal bij een wp vergeet even niet dat als voorbeeld 7 gr luch met een snelheid al snel tot het vriespunt komt en daarbij RV ook een belangrijke rol hier in speelt, oorzaak gevolg Defrosts bij een hoger temp dan 7 gr is vacuüm problemen
Door verkeerd vacuum krijg je condens resten en dan ben je de sjaak vacuüm moet aan twee kanten gedaan worden hoog en laag druk zijde. En lang heel lang het is geen airconditioning dan speelt dit een minder rol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:52
aplender schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:06:
Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil is tussen deze instellingen?

[Afbeelding]

Ik begrijp de functie van Room influence wel, maar niet het verschil tussen deze 2 settings..
Gelijk gekeken in mijn HA, maar ik heb die 2e sinds gisteravond ook opeens. Staat op 0 overigens (de andere staat op 4 bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-06 15:35
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Gelijk gekeken in mijn HA, maar ik heb die 2e sinds gisteravond ook opeens. Staat op 0 overigens (de andere staat op 4 bij mij)
ik heb het gevoel dat room influence factor (de 2e) niet veel doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Neerland-warmte schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:29:
Defrosts is normaal bij een wp vergeet even niet dat als voorbeeld 7 gr luch met een snelheid al snel tot het vriespunt komt en daarbij RV ook een belangrijke rol hier in speelt, oorzaak gevolg Defrosts bij een hoger temp dan 7 gr is vacuüm problemen
Door verkeerd vacuum krijg je condens resten en dan ben je de sjaak vacuüm moet aan twee kanten gedaan worden hoog en laag druk zijde. En lang heel lang het is geen airconditioning dan speelt dit een minder rol
Defrost is normaal, maar niet bij 15 graden en ook niet het grote aantal defrosts dat wij hebben in vergelijking met andere. Ik heb er deze maand al weer 6 gehad.

NEFIT is dit voorjaar langs geweest en heeft het koelmiddel gecontroleerd en er moest iets bij. Heeft verder het probleem niet verholpen. Ik neem aan dat ze dat vacuum goed hebben gedaan... of staat dat hier los van? Is dit op een of andere manier te controleren...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gBXlVKmG9hD9W_FesnHoC3cI4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7jAcD2BNbKjntUHBBS6e2EXR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door HansRemmerswaal op 07-10-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Dan heb je gewoon een vacuum probleem, oftewel niet goed gevacumeerd niet diep genoeg en niet lang genoeg dus vocht en vocht bevriest snel vacumeren is de oorzaak
En niet aannemelijk dat dit goed is gedaan waarschijnlijk door iemand met een simpele f gassen papiertje en weinig ervaring heeft en wp behandelt als een airco vacuum

[ Voor 56% gewijzigd door Neerland-warmte op 07-10-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Neerland-warmte schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:40:
Dan heb je gewoon een vacuum probleem, oftewel niet goed gevacumeerd niet diep genoeg en niet lang genoeg dus vocht en vocht bevriest snel
@PieterL en @hackbard dan waarschijnlijk ook...
Wie kan zoiets oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
HansRemmerswaal schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

@PieterL en @hackbard dan waarschijnlijk ook...
Wie kan zoiets oplossen?
Iemand met 43 jaar ervaring en op koeling techniek alles er uit halen en met een zeer goede pomp op hoog en laag druk uuren lang vacumeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Bij ons kwam, bij installatie, hiervoor iemand van een specialistisch bedrijfje, werd niet door de installateur gedaan. Ik heb de factuur hiervan apart gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Neerland-warmte schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Iemand met 43 jaar ervaring en op koeling techniek alles er uit halen en met een zeer goede pomp op hoog en laag druk uuren lang vacumeren
Je woont vast niet in de buurt van Pijnacker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
HansRemmerswaal schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Je woont vast niet in de buurt van Pijnacker :)
Vroeger wel maar helaas al 15 jaar niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neerland-warmte
de telegraaf schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:47:
[...]

Bij ons kwam, bij installatie, hiervoor iemand van een specialistisch bedrijfje, werd niet door de installateur gedaan. Ik heb de factuur hiervan apart gekregen.
Maar in dit geval moet alles er uit en in een retour fles en de buitendeel vacumeren tot die vocht en lucht vrij is aan twee kanten en twee kanten meten aan de lage druk kan wat tokkies doen die stoppen bij 500 Micro dan zit de rest hoge druk zijde op 1500 Micro de oorzaak is goedkope vacuum pompen * ik zie dit dagelijks) echt mensen 99% is een vacuum probleem een paar druppels condens is genoeg om jou systeem fuck up te maken tot je er hoor en dol van word, niks meer niks minder dan dat is het een ps Nefit hoef je eigenlijk niks te vragen zonde van je tijd en geld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neerland-warmte
Iets opgezocht voor jullie dan zie je meteen het opleidingsniveau van Nederland bizonder laag, in Nederland zijn ze alleen maar geïnteresseerd ingecertificeerde rotzooi als verdien model voor de driedelige pakjes maar goed dat is een andere verhaal met verwarming is het nog slechter gesteld
Zie hier de beter uitleg dan ik die kan geven , maar ik doe exact het wel precies zoals deze man

YouTube: Best Practices for System Evacuation [2024 Version]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 21:11
Vanwege zonnepanelen in combinatie met een dynamisch energiecontract wil ik zoveel mogelijk de warmtepomp overdag warm tapwater laten maken. De hoogste temperatuur die ik voor het tapwater kan instellen bedraagt 63 graden. Dit zal energetisch niet zo efficiënt zijn. Iemand inzicht welke temperatuur met een enigszins acceptabele COP jaarrond haalbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Neerland-warmte schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:04:
Iets opgezocht voor jullie dan zie je meteen het opleidingsniveau van Nederland bizonder laag, in Nederland zijn ze alleen maar geïnteresseerd ingecertificeerde rotzooi als verdien model voor de driedelige pakjes maar goed dat is een andere verhaal met verwarming is het nog slechter gesteld
Zie hier de beter uitleg dan ik die kan geven , maar ik doe exact het wel precies zoals deze man

YouTube: Best Practices for System Evacuation [2024 Version]
Maar waar vind je zo iemand… ik wil het wel proberen, al is het maar om deze root cause uit te sluiten. Maar als je er niet op kunt vertrouwen dat je installateur en/of NEFIT de juiste procedure volgt met de juiste apparatuur… hoe vind je dan de juiste specialist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
[quote]HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:20:
[...]

Maar waar vind je zo iemand… ik wil het wel proberen, al is het maar om deze root cause uit te sluiten. Maar als je er niet op kunt vertrouwen dat je installateur en/of NEFIT de juiste procedure volgt met de juiste apparatuur… hoe vind je dan de juiste specialist?
[/quote

Mijn bedrijf zit in midde Holland, helaas zo druk dat het ongelijkheid is die kant op te gaan
En wat je terecht zegt !waar vind je iemand die het kan , zo als ik al zei de gebrekkige opleiding en niveau van de monteurs is zo ver beneden pijl het is om te janken het gaat in Nederland niet meer wat je kan het gaat erom hoe zij geld aan jou kunnen verdienen die certificeringsmaatschappij CQ overheid
Echt jammer had allemaal niet zo hoeven gaan
Ik zal even in de rond bellen of ik iemand weet voor je uit de oude doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@HansRemmerswaal
ik had hier de afgelopen dagen 2 keer de situatie, dat er een defrost plaats vind ongeveer rond bereiken hysterese, en daarna nog maar geen 2 minuten verwarmen, dan uit. Alsof de hysterese toch niet reset is. Vorig jaar waren de defrosts (tijdens buitentemperaturen boven de 5graden) vaak na zo'n 10 minuten van de run, nu is het na een half uur. Geen ijsvorming..
Op het plaatje ook leuk: de TR4 en 6 zijn eventjes stabiel, wat hier heel zeldzaam is. Dan knijpt die blijkbaar weer de EEV dicht en gaan de temperaturen uit elkaar. De 1e run met defrost, de 2e zonder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEy1hr4xPra7yU5wcWY0znQ29oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4M1nbaDjoHpo2bi6QBWuizG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:18:
@HansRemmerswaal
ik had hier de afgelopen dagen 2 keer de situatie, dat er een defrost plaats vind ongeveer rond bereiken hysterese, en daarna nog maar geen 2 minuten verwarmen, dan uit. Alsof de hysterese toch niet reset is. Vorig jaar waren de defrosts (tijdens buitentemperaturen boven de 5graden) vaak na zo'n 10 minuten van de run, nu is het na een half uur. Geen ijsvorming..
Op het plaatje ook leuk: de TR4 en 6 zijn eventjes stabiel, wat hier heel zeldzaam is. Dan knijpt die blijkbaar weer de EEV dicht en gaan de temperaturen uit elkaar. De 1e run met defrost, de 2e zonder.
[Afbeelding]
In je grafiek lijkt het erop dat de current net niet onder de target komt. Of in ieder geval een grensgeval. Maar mogelijk zit er nog een soort tolerantie op. E.g. minimaal x onder de target om geen onrustig gedrag te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
KaEs schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:37:
Vanwege zonnepanelen in combinatie met een dynamisch energiecontract wil ik zoveel mogelijk de warmtepomp overdag warm tapwater laten maken. De hoogste temperatuur die ik voor het tapwater kan instellen bedraagt 63 graden. Dit zal energetisch niet zo efficiënt zijn. Iemand inzicht welke temperatuur met een enigszins acceptabele COP jaarrond haalbaar is?
is best afhankelijk van je situatie denk ik. Hoe minder je je water opwarmt, hoe hoger de COP. Ik zoek een beetje de grenzen op hier, soms is de douche toch wat koud: ik draai de warmwater run op het goedkoopste uur in de middag, instelling eco 48C, dan word het onderin zo'n 41C, en dat is voldoende voor een dag met mijn 120l buffervat. Zondagmiddag desinfectie 60C, en maandag pauze.
niet helemaal zeker of dit de betreffende juiste waardes zijn, in de afgelopen 2 jaar had ik:
dhw Total energy warm supplied: 1357kWh
dhw Energy consumption compressor: 341kWh
kom ik op een COP van bijna 4
(met een oud boilervat en hybride wp= alleen tot 52C, daarboven gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:25:
[...]

In je grafiek lijkt het erop dat de current net niet onder de target komt. Of in ieder geval een grensgeval. Maar mogelijk zit er nog een soort tolerantie op. E.g. minimaal x onder de target om geen onrustig gedrag te vertonen.
tuurlijk, dat zal het zijn, niet aan gedacht. _/-\o_ Als current niet onder de target komt, is er ook geen reset. Dankje. Kan ook alleen maar gebeuren met deze hoge buitentemperaturen en geen ijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:59
hackbard schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:18:
@HansRemmerswaal
[Afbeelding]
Ik vind het een vreemd regel gedrag/storing van de warmtepomp
Ik moest even een paar dagen terug zoeken voor een verwarmings run want voor de rest warmt de zon het huis nog op
Maar dan zie ik toch wel een rustiger beeld bij mij in de grafiek
Vergelijk deze maar met jou grafiek hier boven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjIAmOSVEKJU79b9a2__W7Lq3Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdqBwxoiazmwHLXXUUdmgf0e.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

Ik vind het een vreemd regel gedrag/storing van de warmtepomp
Ik moest even een paar dagen terug zoeken voor een verwarmings run want voor de rest warmt de zon het huis nog op
Maar dan zie ik toch wel een rustiger beeld bij mij in de grafiek
Vergelijk deze maar met jou grafiek hier boven

[Afbeelding]
Ja, de grafieken die ik eens in het jaar heb :) de rest van de runs zijn en blijven een rommeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

Ja, de grafieken die ik eens in het jaar heb :) de rest van de runs zijn en blijven een rommeltje.
Zijn je koelleidingen wel geïsoleerd ? misschien zit het wel in zulke kleine dingen
En anders misschien toch wat @Neerland-warmte zegt slecht gevuld/ vacuüm

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Zijn je koelleidingen wel geïsoleerd ? misschien zit het wel in zulke kleine dingen
En anders misschien toch wat @Neerland-warmte zegt slecht gevuld/ vacuüm
Alles is perfect geisoleerd, hoeveelheid koelgas is gecontroleerd.
Electronica en sensoren in buitenunit zijn vervangen.

Dus of er is toch nog een rare storing in de buitenunit, misschien dat vocht... Of het heeft "iets" met mijn afgiftesysteem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Dus of er is toch nog een rare storing in de buitenunit, misschien dat vocht... Of het heeft "iets" met mijn afgiftesysteem te maken.
hebben ze ook eens dat EEV bekeken? Ik heb er geen verstand van, maar kan die verstopt raken, of klem zitten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Afgifte systeem kun je testen en dat kost je niks opnieuw vacuüm en vullen kost je geld
alles eerst vol open zetten en dan kijken hoe de warmtepomp dan reageert
Kost je later wel weer een weekend inregelen maar als dat het probleem zou kunnen zijn en verhelpen dan zou ik het zeker proberen
En de boderus pomp zo hoog mogelijk zetten tijdens test zodat er genoeg flow is dan kan het daar ook niet aan liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Afgifte systeem kun je testen en dat kost je niks opnieuw vacuüm en vullen kost je geld
alles eerst vol open zetten en dan kijken hoe de warmtepomp dan reageert
Kost je later wel weer een weekend inregelen maar als dat het probleem zou kunnen zijn en verhelpen dan zou ik het zeker proberen
En de boderus pomp zo hoog mogelijk zetten tijdens test zodat er genoeg flow is dan kan het daar ook niet aan liggen
Dat inregelen heb ik al een paar keer gedaan. Verschil over de buderus krijg ik niet groter dan een paar graden. En de temperatuur gaat op en neer, wat het ook niet makkelijk maakt om de boel in te regelen. En nee dat op en neer komt niet door kleppen in mijn afgiftesysteem.

De temperaturen in de buiten unit gaan op en neer. De temperaturen in de binnen unit gaan op en neer.
Ik zie de compressor power output hard omhoog schieten en daarna weer hard naar beneden ipv rustig naar een gemiddeld niveau moduleren.

Ik weet dus niet meer wat nu oorzaak en gevolg is en wil een voor een dingen gaan uitsluiten...

Hier screenshot van temperatuur verschil over Buderus van vorig jaar. Het patroon loop 1:1 gelijk met de compressor power output...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rlb793ugP23FWKBTX5n_vCLMvds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRJ6iyXmJg1QUoTXLqx4tmst.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Dat inregelen heb ik al een paar keer gedaan. Verschil over de buderus krijg ik niet groter dan een paar graden. En de temperatuur gaat op en neer, wat het ook niet makkelijk maakt om de boel in te regelen. En nee dat op en neer komt niet door kleppen in mijn afgiftesysteem.

De temperaturen in de buiten unit gaan op en neer. De temperaturen in de binnen unit gaan op en neer.
Ik zie de compressor power output hard omhoog schieten en daarna weer hard naar beneden ipv rustig naar een gemiddeld niveau moduleren.

Ik weet dus niet meer wat nu oorzaak en gevolg is en wil een voor een dingen gaan uitsluiten...

Hier screenshot van temperatuur verschil over Buderus van vorig jaar. Het patroon loop 1:1 gelijk met de compressor power output...

[Afbeelding]
En als de stand van de sterren juist is dan krijg ik een mooie strakke run... Dus het kan wel... Alleen staan die sterren maar een paar keer per jaar juist en dan ook maar voor een paar uur...

Hier ging het tot 14.00 goed en daarna zien je meer rimpels op de compressor power output.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt1IcT8PqB4a2QgTtQ3ZMKgwZSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yaqB5BXr3sYz3wsMWsEq7hqP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door HansRemmerswaal op 08-10-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

[Afbeelding]
Iets klopt er niet in het afgiftesysteem vermoed ik dan want het afgiftesysteem is redelijk stabiel
En zou zelfs warmte uit het buffervat kunnen krijgen/ pakken als de warmtepomp harder draait dan het afgiftesysteem kan afgeven (weg pompen boderus pomp)
warmt het buffervat wél op tijdens het opstarten ?
Dus dat afgiftesysteem zou je nogeens na moeten gaan lopen ook goed kijken of de aanvoer en retour niet ergens omgedraaid zitten
Zo ziet bij mij het buffervat verloop er uit
Aanvoer loopt eerst op in het buffervat om eventueel een defrost te kunnen doen uit het buffervat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM680tDNbYYUOKt7CeGwYIa8vU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C5EaqjOQpBDpyY1QzCO6XQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Iets klopt er niet in het afgiftesysteem vermoed ik dan want het afgiftesysteem is redelijk stabiel
En zou zelfs warmte uit het buffervat kunnen krijgen/ pakken als de warmtepomp harder draait dan het afgiftesysteem kan afgeven (weg pompen boderus pomp)
warmt het buffervat wél op tijdens het opstarten ?
Dus dat afgiftesysteem zou je nogeens na moeten gaan lopen ook goed kijken of de aanvoer en retour niet ergens omgedraaid zitten
Zo ziet bij mij het buffervat verloop er uit
Aanvoer loopt eerst op in het buffervat om eventueel een defrost te kunnen doen uit het buffervat
[Afbeelding]
Zit allemaal correct aangesloten.
Bij mij loopt mijn buffervat temperatuur op richting de current flow temperatuur.

Maar nogmaals, zo af en toe heb ik uren lang een prachtige strakke run en een paar uur later is het weer een rommeltje. Op zo'n moment zie ik niets anders in deze temperaturen. Het enige verschil wat ik zie zijn die temperaturen in de buiten unit die op en neer gaan als de run een rommeltje is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDBrkzwvVBFmM8vJjMt7rXklsdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EF4gHi7iuFIXdrzO02sYLWi5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:38:
[...]

Zit allemaal correct aangesloten.
Bij mij loopt mijn buffervat temperatuur op richting de current flow temperatuur.

Maar nogmaals, zo af en toe heb ik uren lang een prachtige strakke run en een paar uur later is het weer een rommeltje. Op zo'n moment zie ik niets anders in deze temperaturen. Het enige verschil wat ik zie zijn die temperaturen in de buiten unit die op en neer gaan als de run een rommeltje is.

[Afbeelding]
Staat bij de configuratie instellingen wel het buffervat op ja geselecteerd
Want hij hoort eerst het buffervat met warmte te vullen ( de interne pomp van de warmtepomp toert op bij het opstarten ) voor eventueel een defrost tijdens het opstarten
Zoals het nu draait werkt het buffervat volgens mij niet
Wat dan weer misschien juist wel extra defrost veroorzaakt omdat er te weinig warmte is voor een volledige defrost en daardoor komt de volgende defrost kort na de eerste
Maar dat is een aanname want dat weet ik ook niet zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:06:
[...]

Staat bij de configuratie instellingen wel het buffervat op ja geselecteerd
Want hij hoort eerst het buffervat met warmte te vullen ( de interne pomp van de warmtepomp toert op bij het opstarten ) voor eventueel een defrost tijdens het opstarten
Zoals het nu draait werkt het buffervat volgens mij niet
Wat dan weer misschien juist wel extra defrost veroorzaakt omdat er te weinig warmte is voor een volledige defrost en daardoor komt de volgende defrost kort na de eerste
Maar dat is een aanname want dat weet ik ook niet zeker
Als ik het goed zie is jouw en mijn buffervat aan het einde van de opstartpiek op temperatuur. En ja de setting buffervat staat op 'ja'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 10:48
Het is hier op Tweakers volgens mij al vaak discussiepunt geweest, maar nog even een vraag over wel/geen buffervat, in serie of parallel, aangezien situatie hier denk ik niet heel standaard is ivm beperkte diameters vvw.

Huidige situatie:
woning uit 2006, beneden ongeveer 85 m2 vvw, radiator in geïsoleerde garage (op vriesstand, vrijwel altijd dicht), 4 slaapkamers met radiatoren (ook allemaal thermostaatkranen, vrijwel altijd dicht), in badkamer designradiator met paar m2 vvw met RTL-ventiel. Nu nog cv-ketel, maar wil overstappen naar all-electric met 9kW Enviline.
Binnenunit, buitenunit, vvw-verdeler en SWW kan allemaal in straal van 2 meter geplaatst worden, dus mooie compacte installatie. Verder geen zone-regeling aanwezig. Ik denk wel dat ik met warmtepomp boven licht ga meestoken (thermostaatkranen naar zoń 16 a 18 graden) ivm comfort en grotere afgiftecapaciteit voor warmtepomp. Op termijn wellicht nog 1 of 2 radiatoren boven vervangen voor fancoils/Jaga's.

Offerte van installateur
Ziet er op zich goed uit, maar heb paar vraagtekens bij aangegeven setup. Insteek is buffervat en vvw-verdeler met pomp. Installateur geeft aan dat hij vvw-verdeler met pomp nodig acht (ivm drukverlies en vvw diameter en lengtes, namelijk 475 m 14 mm leiding, 6 groepen met lengtes tot 108 m), omdat anders flow grotendeels over circuit bovenverdieping met radiatoren gaat. Ben hier niet heel erg in thuis, maar klinkt logisch/rëeel.
Buffervat acht hij nodig ivm kleinere diameters vvw en daarmee stabielere werking warmtepomp (pendelen, defrosts). Insteek is nu nog parallelbuffer met separate pompgroep, maar hij geeft aan dat in serie ook kan in mijn geval (echter kan warmtepomp dan zelf niet delta T bepalen, wel kleine 1000 euro lagere investering door ontbreken pompgroep).

Mijn redenatie omtrent pomp vvw-verdeler en pompgroep:
- WP heeft ingebouwde pomp, en dan ook nog een pompgroep en vvw-verdeler met pomp lijkt mij echter behoorlijk overgedimensioneerd. Ik ben hier echter niet heel erg in thuis en kan er weinig info over vinden (vermoedelijk Buderus pompgroep?). Indien alle radiatoren dicht zitten is pompgroep circuit heel klein (nog geen halve meter afstand tussen binnunit, buffer en vvw-verdeler. Tegenargument van installateur is dat als ze wel open zitten, dat ingebouwde pomp van WP het anders niet aan kan.

Mijn redenatie omtrent buffer:
- vvw heeft inhoud van zo'n 38 liter. Op warmtepomp-tips lees ik als vuistregel [aantal kW ondergrens]*20 liter. 9 kW Enviline heeft 2 kW als ondergrens, dus 40 liter nodig. Met vvw kom ik daar nagenoeg aan, met overige radiatoren en vvw badkamer vermoedelijk sowieso wel. Buffervat lijkt mij dus niet persé noodzakelijk, maar vindt het ook niet heel bezwaarlijk (meerprijs is beperkt, benodigde ruimte niet echt probleem). Vroegtijdig vervangen van WP is duurder en rendement wordt vermoedelijk iets beter. Biedt ook mogelijkheid om op termijn zone-regeling te gebruiken (voor werkkamer).
- Buffer in serie, dus zonder pompgroep, scheelt kleine 1000€ aan investering. Lijkt mij moeite waard om eerst zonder te proberen. Serie in buffer nadien ombouwen naar parallel kan altijd nog.

Mijn vragen aan jullie?
- in geval van parallel buffer met pompgroep, is de pompgroep dan niet voldoende krachtig voor pomploze-vvw en radiatoren circuit boven?
- Pomp in WP, pompgroep en vvw-pomp die groot deel van jaar draaien lijkt mij niet gunstig voor SCOP. Stel zo'n 25 a 40 W gezamenlijk is denk ik al snel paar honderd kWh per jaar extra. Weet iemand wat het verbruik per jaar ongeveer is van een pompgroep?
- En de belangrijkste vraag: op basis van jullie ervaringen en bovenstaande info (en vooral de 14 mm vvw leidingen), wat is volgens jullie wijsheid? Geen buffer, in serie of parallel? En wel of niet met vvw-verdeler met pomp?

Al met al veel tekst, maar hopelijk zijn jullie nog niet afgehaakt en kunnen jullie mij verder helpen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
@wocko

je schrijf Enviline: wlke? gaat het om een Monoblock?

mbt gebruik pomp: dit zijn allemaal moderne constant-magneet motoren, die ~7-15W gebruiken. De enviline pomp draaait standaard op 10% in standby: erg laag verbruik dus, en die warmte komt ook nog in het water.
Deze pomp MOET blijven lopen bij een Monoblok om de buitenunit warm te houden (zou immers anders kunnen bevriezen, dat warmteverlies is veel hoger en de meeste installateurs doen daar weinig moeite voor!). Deze interne waterpomp gaat dus alleen uit als de buitentemperatuur hoog is en de WP geheel naar standby gaat (e.g.>16C).
De CV-pompgroep wordt pas aangeschakeld als er warmtevraag is (T0 onder de stooklijn).

mbt het Buffer: Ik heb gekozen voor een 300l buffer tegen allerlei andere meningen in...: met de grootte ben ik blij: dat voorkomt zeker pendelen. Zo'n buffer heeft zelf natuurlijk wel wat warmte-verlies, maar dat komt toch ook gewoon in huis bij mij dus is eigenlijk gewoon een kleine radiator in die ruimte;
Echter: Nefit wil dat het buffer parallel gemonteerd wordt (2-punts aangesloten), en er gebruik gemaakt wordt van die (tweede) pompgroep (CV omloop): Daar heb ik eigenlijk wel spijt van.. dat ding maakt me te veel herrie (niet geregeld vanuit WP-unit, alleen aan/uit + pomp regeling in de pomp zelf (Delta-P), maar die biedt mij te weinig keuze en loopt op de laagste stand nog te hard vind ik.
Door de 2 pomp kringen wordt het buffer soms van onder, soms van boven gevuld met warm water en het volume niet optimaal benut kan ik in mijjn monitoring zien.
Achteraf had ik het liever t buffer in series gehad (in de retour): maar dat probeer je ook niet 'even' uit, en heeft zeker ook weer andere nadelen (o.a. dat de WP minder snel zal terugtoeren na de opstart omdat ie nog lang 'koud'water uit het systeem=buffer-retour ziet)

Een parallel buffer is dat wel weer heel goed voor een defrost run waarbij snel en effectief warm water uit het buffer gebruikt kan worden om de buitenunit te ontdooien (wat nodig is bij vochtig koud weer )

mbt vvw mogen anderen antwoorden, daar heb ik geen ervaring mee.
Goed inregelen zodat de flows goed verdeeld zijn is een MUST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
lc8 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:10:
@wocko

je schrijf Enviline: wlke? gaat het om een Monoblock?

mbt gebruik pomp: dit zijn allemaal moderne constant-magneet motoren, die ~7-15W gebruiken. De enviline pomp draaait standaard op 10% in standby: erg laag verbruik dus, en die warmte komt ook nog in het water.
Deze pomp MOET blijven lopen bij een Monoblok om de buitenunit warm te houden (zou immers anders kunnen bevriezen, dat warmteverlies is veel hoger en de meeste installateurs doen daar weinig moeite voor!). Deze interne waterpomp gaat dus alleen uit als de buitentemperatuur hoog is en de WP geheel naar standby gaat (e.g.>16C).
De CV-pompgroep wordt pas aangeschakeld als er warmtevraag is (T0 onder de stooklijn).

mbt het Buffer: Ik heb gekozen voor een 300l buffer tegen allerlei andere meningen in...: met de grootte ben ik blij: dat voorkomt zeker pendelen. Zo'n buffer heeft zelf natuurlijk wel wat warmte-verlies, maar dat komt toch ook gewoon in huis bij mij dus is eigenlijk gewoon een kleine radiator in die ruimte;
Echter: Nefit wil dat het buffer parallel gemonteerd wordt (2-punts aangesloten), en er gebruik gemaakt wordt van die (tweede) pompgroep (CV omloop): Daar heb ik eigenlijk wel spijt van.. dat ding maakt me te veel herrie (niet geregeld vanuit WP-unit, alleen aan/uit + pomp regeling in de pomp zelf (Delta-P), maar die biedt mij te weinig keuze en loopt op de laagste stand nog te hard vind ik.
Door de 2 pomp kringen wordt het buffer soms van onder, soms van boven gevuld met warm water en het volume niet optimaal benut kan ik in mijjn monitoring zien.
Achteraf had ik het liever t buffer in series gehad (in de retour): maar dat probeer je ook niet 'even' uit, en heeft zeker ook weer andere nadelen (o.a. dat de WP minder snel zal terugtoeren na de opstart omdat ie nog lang 'koud'water uit het systeem=buffer-retour ziet)

Een parallel buffer is dat wel weer heel goed voor een defrost run waarbij snel en effectief warm water uit het buffer gebruikt kan worden om de buitenunit te ontdooien (wat nodig is bij vochtig koud weer )

mbt vvw mogen anderen antwoorden, daar heb ik geen ervaring mee.
Goed inregelen zodat de flows goed verdeeld zijn is een MUST.
Dank voor snelle en uitgebreide reactie. Gaat om split in dit geval. Je opmerking met geluid is ook een goede, had ik nog niet aan gedacht!

Zelf neig ik meeste naar 50 liter buffer in retour, met vvw-verdeler met pomp. Voorkomt geluid pompgroep, pendelen, te veel weerstand vvw en 1000 euro lagere investering (en ik vermoed lager e-verbruik dan optie met pompgroep).

En indien nodig kan tzt alsnog ombouwen naar parallel in mijn geval volgens mij relatief eenvoudig omdat alles bij elkaar zit, kwestie van pompgroep plaatsen en paar leidingen trekken (toch?).

Of heeft iemand nog argumenten voor andere setup of aandachtspunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 21:11
hackbard schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

is best afhankelijk van je situatie denk ik. Hoe minder je je water opwarmt, hoe hoger de COP. Ik zoek een beetje de grenzen op hier, soms is de douche toch wat koud: ik draai de warmwater run op het goedkoopste uur in de middag, instelling eco 48C, dan word het onderin zo'n 41C, en dat is voldoende voor een dag met mijn 120l buffervat. Zondagmiddag desinfectie 60C, en maandag pauze.
niet helemaal zeker of dit de betreffende juiste waardes zijn, in de afgelopen 2 jaar had ik:
dhw Total energy warm supplied: 1357kWh
dhw Energy consumption compressor: 341kWh
kom ik op een COP van bijna 4
(met een oud boilervat en hybride wp= alleen tot 52C, daarboven gas)
Met een 5-persoonshuishouden zal die 48 graden te laag zijn om daar een douche-avond mee door te komen. Ik zat zelf te denken om de temperatuur van de boiler in te stellen rond 55-57 graden. Dus een stukje onder de max van 63 graden. Misschien inderdaad wel goed om eerst eens te kijken welke temperatuur er nodig is om een avond door te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
wocko schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:21:
[...]

Dank voor snelle en uitgebreide reactie. Gaat om split in dit geval. Je opmerking met geluid is ook een goede, had ik nog niet aan gedacht!

Zelf neig ik meeste naar 50 liter buffer in retour, met vvw-verdeler met pomp. Voorkomt geluid pompgroep, pendelen, te veel weerstand vvw en 1000 euro lagere investering (en ik vermoed lager e-verbruik dan optie met pompgroep).

En indien nodig kan tzt alsnog ombouwen naar parallel in mijn geval volgens mij relatief eenvoudig omdat alles bij elkaar zit, kwestie van pompgroep plaatsen en paar leidingen trekken (toch?).

Ik zou wel opletten dat er geen meng verdelers gemonteerd worden want dan moet je warmtepomp warmer water maken
Verdelers met pomp mengen het aanvoer water met de retour namelijk en meestal zijn de doorgangen kleiner zodat er teveel geknepen wordt (thermostaat kraan/ voetventiel/interne verbinding tussen de balken zijn allemaal met kleine doorlaat)
Beter is verdelers zonder pomp voor een warmtepomp
Misschien is het mogelijk om een losse pomp tussen de aanvoer leiding te plaatsen vlakbij je vloerverwarmingsverdeler en inderdaad de boderus pomp maakt best wel geluid is wel wat te dempen door inregelen zodat er wat tegen druk is of bij de ophanging extra rubber plaatsen wil ook helpen
En buffervat in de retour is goed voor je systeem inhoud te vergroten en daardoor zal de warmtepomp rustiger draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
wocko schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:21:
[...]

Ik ben het met uw overwegingen eens.
Wél buffervat(je) voor inhoud tijdens defrost (ik heb zelf een heel flinke vv groep zónder buffervat op een 7kW zitten, maar alle groepen moeten vol open anders foutmelding tijdens defrost), wél vloerverwarmingspomp om daarover voldoende flow te houden, géén tweede pompcircuit welke waarschijnlijk niet nodig is, duur, inderdaad lawaaiig (ik heb dat bij een andere wp ook) en gemakkelijk naderhand alsnog te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
de telegraaf schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:35:
[...]

Ik ben het met uw overwegingen eens.
Wél buffervat(je) voor inhoud tijdens defrost (ik heb zelf een heel flinke vv groep zónder buffervat op een 7kW zitten, maar alle groepen moeten vol open anders foutmelding tijdens defrost), wél vloerverwarmingspomp om daarover voldoende flow te houden, géén tweede pompcircuit welke waarschijnlijk niet nodig is, duur, inderdaad lawaaiig (ik heb dat bij een andere wp ook) en gemakkelijk naderhand alsnog te maken.
Enige nadeel van geen tweede pomp circuit wat ik zie: dan moet het buffer in series, toch? Bij parallelle opstelling zou het buffer als 'radiator' opgesteld staan en dus altijd vol open alles doorlaten (en bijna niets naar de CV loop gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wocko
Bedankt voor de reacties!
Willem senior schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:32:
[...]
Beter is verdelers zonder pomp voor een warmtepomp
Misschien is het mogelijk om een losse pomp tussen de aanvoer leiding te plaatsen vlakbij je vloerverwarmingsverdeler
Ik bedoelde inderdaad een verdeler die mengt. Maar je genoemde optie vind ik wel een interessante. Heeft iemand hier ervaring mee of een voorbeeld van een losse transport pomp die dan zou kunnen? Of is het dan weer in feite een (Buderus)pompgroep of soortgelijk?

Nadeel van gemengde pomp is dat WP de delta T niet kan bepalen. Met losse pomp kan WP denk ik echter niet de flow bepalen, maar wel weer dT. Maakt dat nog verschil voor rendement of werking WP (aangezien vermogen = flow * dT)?

[ Voor 5% gewijzigd door wocko op 10-10-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
wocko schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:24:

[...]

Ik bedoelde inderdaad een verdeler die mengt. Maar je genoemde optie vind ik wel een interessante. Heeft iemand hier ervaring mee of een voorbeeld van een losse transport pomp die dan zou kunnen? Of is het dan weer in feite een (Buderus)pompgroep of soortgelijk?

Nadeel van gemengde pomp is dat WP de delta T niet kan bepalen. Met losse pomp kan WP denk ik echter niet de flow bepalen, maar wel weer dT. Maakt dat nog verschil voor rendement of werking WP (aangezien vermogen = flow * dT)?
idd, de WP regelt zelf zijn dT door meer of minder te pompen. de dT kun je instellen 3-10K voor koelen en voor verwarmen apart. je hebt dan geen controle meer over de pomp-druk/volume idd. Hoewel die natuurlijk wel aan elkaar gekopepld zijn: als er weinig omloop is omdat er weinig afgifte is, zal de retourtemp oplopen (en dus de dT kleiner worden) en zal de WP en de circulatiepomp terug regelen.

Ik begrijp alleen niet waarom je je zo druk maakt over vermogensverlies van die pomp... er zitten veel grotere efficientie factoren in andere zaken, zoals de plaatsing van de pomp, je afgiftesysteem, etc: eigenlijk alles om de dT (binnen-buiten) zo klein mogelijk te houden.

Zo staat bij mij de WP op een zonnigeplek in de ochtend.. en draait dan rustig COP van 7-8 omdat ie opgewarmde lucht van de ochtendzon pakt.. juist als ie moet verwarmen in de koude ochtend.Dat scheelt fors (maar is naturulijk niet uit te rekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
wocko schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:24:

[...]

Bij mij heeft de installateur juist de mengende verdeler met pomp vervangen met een niet-mengende verdeler zonder pomp. Het idee van een mengende verdeler met eigen pomp is dat je je CV-ketel op de voor die ketel efficientste temperatuur kan draaien (die best hoog kan zijn), maar tegelijkertijd niet die hoge temperatuur de vloer in pompt (omdat de vloer dat niet aan kan). Je mengt dus telkens kleine beetjes warm water aan met het water uit de vloer, waardoor je uiteindelijk op bijv. 30C uit komt. De WP maakt zelf al een lage temperatuur (bijv. 30C) dus die wil je direct de vloer in laten pompen, zonder dat het nog weer aangemengd word met retourwater van de vloer, want dan is de kans vrij groot dat je (zeker op koude dagen) simpelweg niet genoeg warmte meer in de vloer krijgt.

Daarnaast het voordeel dat het systeem er weer een stuk simpeler van word, je pompt gewoon rechtstreeks de vloer in zonder nog weer een extra vloerpompje nodig te hebben.

Als je een parallelbuffer hebt, blijft wel een transportpompje aan de cv-zijde nodig. Maar als je verder geen zoneregelingen o.i.d. hebt en je vloer is groot genoeg, dan is een buffer uberhaupt niet echt nodig. Daar zit dan genoeg volume aan water al in de vloer om defrosts e.d. te kunnen. En zonder buffer is het toch waarschijnlijk weer een klein beetje efficienter.

Zonder buffer kan het transportpompje in het CV-circuit nog steeds nodig zijn als de pomp in de WP niet genoeg capaciteit heeft om al het water in al je vloeren goed rond te pompen (opvoerhoogte). Dat zou een goede installateur geloof ik gewoon moeten kunnen berekenen. En de opvoerhoogte van de pomp in de WP is bekend.

In mijn situatie draait mijn WP eigenlijk altijd 2 of 3 graden warmer dan wanneer ik de WP direct aan de vloer had gehad, vanwege menging in het (50L, 4 pijps aangesloten) buffer. Als ik aan de CV-zijde van het buffer 30C nodig heb, zie ik dat de WP aan zijn kant van het buffer 33C maakt. Vervolgens mengt dat met kouder water in het buffer om aan de CV-zijde 30C over te houden. En omdat de WP dus een hogere temperatuur moet maken, werkt hij minder efficiënt. Het scheelt niet veel, maar wel een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerharmsen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 08:58
Hallo,

De volgende kwestie doet zich voor. Lees al een tijd mee maar zoek toch advies. Kennis van de warmtepomp is gemiddeld denk ik, zeker niet pro zoals velen hier.
Ben me bewust van menu, service menu etc. maar vind de user interface erg onlogisch.
voor de fine tuning en de machine beter te begrijpen heb ik een home assistant green besteld en een EMS van bbq kees, als het goed is draait dat volgende week allemaal.

De machine:
Enviline tower 16KW. met 300 liter buffervat. alleen de CV zit op het buffervat. SWW zit op de 190 in de tower.

Het huis
Verbouwde boerderij A+++ met 2 woongroepen
1500m3 waarvan totaal 1250m3 verwarmt wordt met deze machine. Rest airco's
Verwarming geschied middels vloerverwarming en 3x ULV (ulv's starten bij 24 graden Celsius)
Vloerverwarming 15 groepen totaal ongeveer 1000 meter
3x ULV's die hangen in een andere woongroep (2 onder 1 kap of gesplitte woning)

De thermostaat zit in de grootste woongroep in de woonkamer.
Hier zit ook een kachel die we de hele winter gebruiken.

De ULV's zijn 4 weken geleden aangesloten op hetzelfde CV circuit als de vloerverwarming. We hebben vorige winter prima gedraaid, stooklijn niks aan gewijzigd want reageerde snel, kan wel wat finetuning nog denk ik maar dat komt vanaf volgende week.

U voelt het al aankomen, ingewikkelde kwestie...
- Ik heb alle vloerverwarmingskringen waterzijdig gesmoord in de hoofdruimte ivm invloed houtkachel.
- toch blijft deze ruimte warmer dan de rest van het huis want goede isolatie en houtkachel
- thermostaat hangt eigenlijk niet goed dus.

De vragen:

Wat te doen. hc1 room influence factor staat op 4. met regeling buitentemp met nulpunt. Moet ik dit wijzigen? Zo ja waarin? de WAR regeling begrijp ik niet goed, mijn inziens gaat hij dan te royaal van te voren temp verhogen. Het liefst zet ik dit uit, maar iets zegt me dat ik dat juist niet moet doen om de invloed van die warmere ruimte te tackelen...

Of de thermostaat verplaatsen? RC1010/RC100H kan ik wel verplaatsen naar de hal namelijk, andere wand van de techn. ruimte.

maar; kan je met een wp geen warmtevragend systeem maken via een workaround? Dat hij het buffervat op minimaal 24 graden houdt? Dan hebben de andere woongroepen namelijk altijd verwarming. Nog mooier dit via een klokprogramma instellen dat hij alleen overdag een run/runs maakt? Of denk ik dan verkeerd?

Hij draait op 3 dagen na een jaar en heeft in totaal 3080kWh verbruikt. We hebben ruim 24kW aan zonnepanelen liggen dus wat overdag kan.... en zo lang we kunnen salderen heeft minimaal energieverbruik nog geen hoofdprioriteit, ter info.

Alvast bedankt voor het meedenken! :) :)

Nefit EnviLine A/W Split 16.0 T-T | Nefit 300 liter buffer | Nefit Moduline 1010H | Home Assistant Green | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-09 21:52
wocko schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:55:
- En de belangrijkste vraag: op basis van jullie ervaringen en bovenstaande info (en vooral de 14 mm vvw leidingen), wat is volgens jullie wijsheid? Geen buffer, in serie of parallel? En wel of niet met vvw-verdeler met pomp?
Wil je de WP ook gebruiken voor koelen in de zomer? Dan is een buffervat en 2e pomp nodig volgens Nefit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Boerharmsen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:59:
Hallo,

De volgende kwestie doet zich voor. Lees al een tijd mee maar zoek toch advies. Kennis van de warmtepomp is gemiddeld denk ik, zeker niet pro zoals velen hier.
Ben me bewust van menu, service menu etc. maar vind de user interface erg onlogisch.
voor de fine tuning en de machine beter te begrijpen heb ik een home assistant green besteld en een EMS van bbq kees, als het goed is draait dat volgende week allemaal.

De machine:
Enviline tower 16KW. met 300 liter buffervat. alleen de CV zit op het buffervat. SWW zit op de 190 in de tower.

Het huis
Verbouwde boerderij A+++ met 2 woongroepen
1500....

Alvast bedankt voor het meedenken! :) :)
Qs: Is er ruimte-regeling (na-regeling)? zijn de vloerverwarmingen geregeld? wat zijn ULVs?

Wat je wil kan basically niet: (maar er zijn wegen omheen idd)

de Basis:
- een WP stookt warm water via weersafhankelijke regeling (dus watertemp gekoppeld aan buitentemperatuur via in te stellen stooklijn)
- DIe WAR kun je beinvloeden met kamertemperatuur (number.thermostat_hc1_roominfluence; NIET: influence factor.. die laatste doet niets of niet veel, daar ben ik nog niet achter). MAAR: als je echt stookt met een houtkachel en andere ruimtes wel wil verwarmen gaat dat altijd fout: Immers wordt de hoofruimte dan door de kachel verwarmd en krijgt de rest dus geen/koud water aangeboden.

Je kunt dit oplossen door
* de Roominfluence gewoon op 0 te zetten (=UIT in het Nefit menu op de WP)
* de thermostaat op een plek te hangen die niet door de kachel wordt beinvloed maar misschien wel door het weer (zoninstraling etc): dan kan je daarmee iets rekening houden (maar t blijft gokwerk)

Dus: Mogelijke oplossingen voor dit systeem die ik zie:
- roominfluence:uit. locale naregeling per ruimte moet terugregelen wat de houtkachel doet.
- Een volledig vlakke stookcurve in te stellen (e.g. 35-35, dan stookt ie altijd 35 ongeacht buitentemp (de roominfluence kan nu wel nog werken!). + secundaire pomp en naregeling (vloerverwarmingsventielen). zoals je zelf aangeeft: WP stookt het buffervat op T=x.

Bij Nefit wordt de T0 sensor (die bepaalt of de WP gaan verwarmen) gemonteerd op het T-stuk van de buffer-top en CV-aanvoer: ALS je onafhankelijk het buffer wil verwarmen kun je die T0 ook bijv in het midden van het buffer plaatsen, of juist op de buffer retour. Ik heb daar mee gexperimenteerd, maar je moet dan goed begrijpen of de flow door het buffer altijd dezelfde kant op is: dat is met 2 pompen namelijk niet altijd zo...

Je kunt met HA ook bijv kiezen voor een vlakek stookcurve , en deze simpelweg bijregelen naar eigen wens op grond van andere sensoren... alles is mogelijk :-)

Tot slot: mbt BBQ-EMS en de WP: beste kun je de instellingen op de WP zelf eens aanpassne en dan op de BBQ-EMS kijken welke parameters het zijn en zelf een lijstje maken (voor ieder model net weer even anders helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Pompadour schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

Wil je de WP ook gebruiken voor koelen in de zomer? Dan is een buffervat en 2e pomp nodig volgens Nefit.
ja waarom eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerharmsen
lc8 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Qs: Is er ruimte-regeling (na-regeling)? zijn de vloerverwarmingen geregeld? wat zijn ULVs?

Wat je wil kan basically niet: (maar er zijn wegen omheen idd)

de Basis:
- een WP stookt warm water via weersafhankelijke regeling (dus watertemp gekoppeld aan buitentemperatuur via in te stellen stooklijn)
- DIe WAR kun je beinvloeden met kamertemperatuur (number.thermostat_hc1_roominfluence; NIET: influence factor.. die laatste doet niets of niet veel, daar ben ik nog niet achter). MAAR: als je echt stookt met een houtkachel en andere ruimtes wel wil verwarmen gaat dat altijd fout: Immers wordt de hoofruimte dan door de kachel verwarmd en krijgt de rest dus geen/koud water aangeboden.

Je kunt dit oplossen door
* de Roominfluence gewoon op 0 te zetten (=UIT in het Nefit menu op de WP)
* de thermostaat op een plek te hangen die niet door de kachel wordt beinvloed maar misschien wel door het weer (zoninstraling etc): dan kan je daarmee iets rekening houden (maar t blijft gokwerk)

Dus: Mogelijke oplossingen voor dit systeem die ik zie:
- roominfluence:uit. locale naregeling per ruimte moet terugregelen wat de houtkachel doet.
- Een volledig vlakke stookcurve in te stellen (e.g. 35-35, dan stookt ie altijd 35 ongeacht buitentemp (de roominfluence kan nu wel nog werken!). + secundaire pomp en naregeling (vloerverwarmingsventielen). zoals je zelf aangeeft: WP stookt het buffervat op T=x.

Bij Nefit wordt de T0 sensor (die bepaalt of de WP gaan verwarmen) gemonteerd op het T-stuk van de buffer-top en CV-aanvoer: ALS je onafhankelijk het buffer wil verwarmen kun je die T0 ook bijv in het midden van het buffer plaatsen, of juist op de buffer retour. Ik heb daar mee gexperimenteerd, maar je moet dan goed begrijpen of de flow door het buffer altijd dezelfde kant op is: dat is met 2 pompen namelijk niet altijd zo...

Je kunt met HA ook bijv kiezen voor een vlakek stookcurve , en deze simpelweg bijregelen naar eigen wens op grond van andere sensoren... alles is mogelijk :-)

Tot slot: mbt BBQ-EMS en de WP: beste kun je de instellingen op de WP zelf eens aanpassne en dan op de BBQ-EMS kijken welke parameters het zijn en zelf een lijstje maken (voor ieder model net weer even anders helaas)
Geen naregeling. Ik probeer wel de ruimte temp in de woonkamer/keuken (hoofdruimte waar thermostaat hangt) te beïnvloeden door de flow van de vloerverwarmingsgroepen daar te knijpen zodat de hoofdruimte trager opwarmt. (0,5L/min ipv 2L/min) De buderus staat op auto (nog zo iets, maar op laten staan of gewoon op II? ook ivm wisselende debietvraag bij de ulo's want daar zit een thermostaatkraan op)

ulv, sorry foutieve terminologie, het zijn ulo's. Laag temp radiatoren.

Ik zal eerst de stooklijn vlakken en kijken wat er gebeurt. Goede tip dank! die staat nu op 20 35.

BBQ kees hangt er aan, er gaat een wereld aan terminologie open. Ook goede tip hoe te deduceren. Dank daarvoor!

Nefit EnviLine A/W Split 16.0 T-T | Nefit 300 liter buffer | Nefit Moduline 1010H | Home Assistant Green | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Boerharmsen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Geen naregeling. Ik probeer wel de ruimte temp in de woonkamer/keuken (hoofdruimte waar thermostaat hangt) te beïnvloeden door de flow van de vloerverwarmingsgroepen daar te knijpen zodat de hoofdruimte trager opwarmt. (0,5L/min ipv 2L/min) De buderus staat op auto (nog zo iets, maar op laten staan of gewoon op II? ook ivm wisselende debietvraag bij de ulo's want daar zit een thermostaatkraan op)

ulv, sorry foutieve terminologie, het zijn ulo's. Laag temp radiatoren.

Ik zal eerst de stooklijn vlakken en kijken wat er gebeurt. Goede tip dank! die staat nu op 20 35.

BBQ kees hangt er aan, er gaat een wereld aan terminologie open. Ook goede tip hoe te deduceren. Dank daarvoor!
mja..
- je hebt dus wel een 'beetje'' naregeling middels die radiatoren met thermostaatknop (zijn het geen convectoren..?)
- Als je alle ruimtes gaat regelen met 1 watertemperatuur, dan moet de afgifte heel goed ingeregeld zijn. En als je er dan in 1 ruimte bij gaat stoken middels een kachel.. gaat het natuurlijk helemaal fout: dat kan gewoon niet.

ALs je wilt bijstoeken met een kachel, zal de ruimte-regeling ter plekke ten minste de bijgestookte energie van de kachel moeten kunnen compenseren, anders wordt het daar te warm en elders te heet.

Ergo: ALS je wil stoken met andere, niet gekoppelde warmtebron (e.g. houtkachel) dan MOET je een locale ruimteregeling hebben die de ruimtetemperatuur afregelt.

Ik heb dat precies hier zo: de WP maakt weersafhankelijk warm CV water volgens stooklijn. Zonder houtkachel wordt het daarmee in iedere ruimte ongeveer warm genoeg (iets meer dan nodig is). Vervolgens heeft iedere ruimte een eigen regeling (hier op radiatoren), die er voor zorgt dat het niet te warm wordt als van een andere bron warmte wordt toegevoegd (e.g. houtkachel, of bijv keuken-activiteiten zoals een oven).

Buderus: (Wilo pomp) Beste optie is meestal Delta-P (meest linker ledje, en dan intensiteit stand naar keuze..I of II wat nodig is om de afgifte te bereiken ..)
(voor handleiding: zoek op Wilo-PARA)

succes

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 10-10-2024 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
jaapzb schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:04:
[...]

Bij mij heeft de installateur juist de mengende verdeler met pomp vervangen met een niet-mengende verdeler zonder pomp. Het idee van een mengende verdeler met eigen pomp is dat je je CV-ketel op de voor die ketel efficientste temperatuur kan draaien (die best hoog kan zijn), maar tegelijkertijd niet die hoge temperatuur de vloer in pompt (omdat de vloer dat niet aan kan). Je mengt dus telkens kleine beetjes warm water aan met het water uit de vloer, waardoor je uiteindelijk op bijv. 30C uit komt. De WP maakt zelf al een lage temperatuur (bijv. 30C) dus die wil je direct de vloer in laten pompen, zonder dat het nog weer aangemengd word met retourwater van de vloer, want dan is de kans vrij groot dat je (zeker op koude dagen) simpelweg niet genoeg warmte meer in de vloer krijgt.

Daarnaast het voordeel dat het systeem er weer een stuk simpeler van word, je pompt gewoon rechtstreeks de vloer in zonder nog weer een extra vloerpompje nodig te hebben.

Als je een parallelbuffer hebt, blijft wel een transportpompje aan de cv-zijde nodig. Maar als je verder geen zoneregelingen o.i.d. hebt en je vloer is groot genoeg, dan is een buffer uberhaupt niet echt nodig. Daar zit dan genoeg volume aan water al in de vloer om defrosts e.d. te kunnen. En zonder buffer is het toch waarschijnlijk weer een klein beetje efficienter.

Zonder buffer kan het transportpompje in het CV-circuit nog steeds nodig zijn als de pomp in de WP niet genoeg capaciteit heeft om al het water in al je vloeren goed rond te pompen (opvoerhoogte). Dat zou een goede installateur geloof ik gewoon moeten kunnen berekenen. En de opvoerhoogte van de pomp in de WP is bekend.

In mijn situatie draait mijn WP eigenlijk altijd 2 of 3 graden warmer dan wanneer ik de WP direct aan de vloer had gehad, vanwege menging in het (50L, 4 pijps aangesloten) buffer. Als ik aan de CV-zijde van het buffer 30C nodig heb, zie ik dat de WP aan zijn kant van het buffer 33C maakt. Vervolgens mengt dat met kouder water in het buffer om aan de CV-zijde 30C over te houden. En omdat de WP dus een hogere temperatuur moet maken, werkt hij minder efficiënt. Het scheelt niet veel, maar wel een beetje.
Ik gooi mijn visie en ervaring er ook maar even in :)

Geen buffer, geen extra pompen, geen mengverdeler en dikke leidingen (32mm meer lagenbuis) naar de verdeler. Al het andere is camoufleren van gebreken elders in de installatie imho en leidt tot slechtere COP.

De interne pomp van de Nefit heeft capaciteit zat voor onze 1000m vloerverwarming slang en twee jaga radiatoren. Vergeet niet dat je van evt opvoerhoogte de retour weer af moet trekken. Eigenlijk is daardoor alleen de leidingwerstand en drukval van belang, dus dikke buizen gebruiken. Lussen van de vloerverwarming liefst 16mm, 100mm hoh en max 80m groeplengte. Alle groepen vol open zetten en dan alleen de ruimtes waar het te warm wordt wat knijpen.

Vanuit mijn ervaring in onze woning snap ik echt de discussies over pompen en buffervaten niet. Zonde van de COP, kosten en extra risico op storingen. Enige uitzondering is een installatie zonder gedegen vloerverwarming ivm defrosts. Bij vvw doet die 10.000kg beton echt meer dan dat vaatje van enkele tientallen/honderden liters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Geen idee, koelt hier prima met bovenstaande setup 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
master1104 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:30:
[...]

Ik gooi mijn visie en ervaring er ook maar even in :)

Geen buffer, geen extra pompen, geen mengverdeler en dikke leidingen (32mm meer lagenbuis) naar de verdeler. Al het andere is camoufleren van gebreken elders in de installatie imho en leidt tot slechtere COP.

De interne pomp van de Nefit heeft capaciteit zat voor onze 1000m vloerverwarming slang en twee jaga radiatoren. Vergeet niet dat je van evt opvoerhoogte de retour weer af moet trekken. Eigenlijk is daardoor alleen de leidingwerstand en drukval van belang, dus dikke buizen gebruiken. Lussen van de vloerverwarming liefst 16mm, 100mm hoh en max 80m groeplengte. Alle groepen vol open zetten en dan alleen de ruimtes waar het te warm wordt wat knijpen.

Vanuit mijn ervaring in onze woning snap ik echt de discussies over pompen en buffervaten niet. Zonde van de COP, kosten en extra risico op storingen. Enige uitzondering is een installatie zonder gedegen vloerverwarming ivm defrosts. Bij vvw doet die 10.000kg beton echt meer dan dat vaatje van enkele tientallen/honderden liters.
Mee eens: Buffervat alleen nodig als:
- totaaldebiet te klein is vor de defrost (maar dan is het vermogen vd pomp ook veel te groot gekozen voor het afgifte systeem) en/of
- radiator of convector systeem (beperkte massa-buffering) en/of
- er zone/ruimteregeling is toegepast: die kan dicht regelen immers.

Ruimteregeling is nodig als er significante andere warmtebronnen zijn (zoals een houtkachel ;-))
bij mij zin de laatste twee waar...: dus 'groot'buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerharmsen
lc8 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:10:
[...]

mja..
- je hebt dus wel een 'beetje'' naregeling middels die radiatoren met thermostaatknop (zijn het geen convectoren..?)
- Als je alle ruimtes gaat regelen met 1 watertemperatuur, dan moet de afgifte heel goed ingeregeld zijn. En als je er dan in 1 ruimte bij gaat stoken middels een kachel.. gaat het natuurlijk helemaal fout: dat kan gewoon niet.

ALs je wilt bijstoeken met een kachel, zal de ruimte-regeling ter plekke ten minste de bijgestookte energie van de kachel moeten kunnen compenseren, anders wordt het daar te warm en elders te heet.

Ergo: ALS je wil stoken met andere, niet gekoppelde warmtebron (e.g. houtkachel) dan MOET je een locale ruimteregeling hebben die de ruimtetemperatuur afregelt.

Ik heb dat precies hier zo: de WP maakt weersafhankelijk warm CV water volgens stooklijn. Zonder houtkachel wordt het daarmee in iedere ruimte ongeveer warm genoeg (iets meer dan nodig is). Vervolgens heeft iedere ruimte een eigen regeling (hier op radiatoren), die er voor zorgt dat het niet te warm wordt als van een andere bron warmte wordt toegevoegd (e.g. houtkachel, of bijv keuken-activiteiten zoals een oven).

Buderus: (Wilo pomp) Beste optie is meestal Delta-P (meest linker ledje, en dan intensiteit stand naar keuze..I of II wat nodig is om de afgifte te bereiken ..)
(voor handleiding: zoek op Wilo-PARA)

succes
Klopt het zijn convectoren, Jaga Strada's. 3 stuks. 1 in een gang, andere in een andere gang en nog 1 in een keuken. Allemaal in de andere woongroep.

Heldere uiteenzetting. Ik begin het te begrijpen. Dank! Wel vreemd dat de installateur zegt dat het gewoon zo moet kunnen, zonder ruimteregeling.

Wat ons plan was:
Die andere woongroep heeft ook airco's om extra bij te kunnen verwarmen.
Aan onze woongroepkant een houtkachel voor de extra bijverwarming.

Ons plan was juist andersom; basis stoken met WP zegmaar 17 graden. En de rest met airco's bijverwarmen wanneer er mensen in die ruimtes zijn (tot pak m beet 20, 21 graden zegmaar). En aan onze kant met de houtkachel bijstoken.

Maar inderdaad als je extra energie gaat toevoegen en de CV kan zijn energie daar niet meer kwijt dan gebeurt dat elders, klinkt ook wel logisch. Dus we moeten gaan automatiseren. Dan de volgende vraag; waarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Boerharmsen schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:38:
[...]
Dus we moeten gaan automatiseren. Dan de volgende vraag; waarmee?
BBQKees + HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
@HansRemmerswaal @master1104 @Willem senior

Heren nog tips voor het komend stookseizoen?
Nieuws t.a.v. instellingen of iets daaromtrent?
Anders blijft het bij het oude......

Dank vast.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
hackbard schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:00:
[...]

nog iets wat me opvalt en wat ik in de andere reacties niet zie:
tussen de runs koelt je TC1 nauwelijks af en valt ook niet samen met TC0.
Zou het kunnen dat je primary heatpump mode op automatisch staat, en zou je eens "continuous" willen proberen? In het eerste geval stopt de circulatiepomp helemaal, waardoor bij start van de volgende run de temperaturen omlaag schieten (omdat het water ergens verder is afgekoelt). Daardoor heb je een grote "ondershoot" en compenseerd de wp dit met een "overshoot", is mijn theorie..
Deze geprobeerd uit te testen inmiddels.

Ik probeerde de primary heatpump aan de zetten via home assistant. Ik kan alleen kiezen voor aan of uit. Maar hij schiet gelijk weer automatisch terug naar uit. Hij heeft ook nooit een andere status gehad dan 'uit. Aan de pompinstellingen lijk ik bij de 5800i niets te kunnen kiezen helaas. Via de installateursmenu kan ik wel de pomp onder het mom 'functietest' aanslingeren, maar dan doet de compressor niets. Iemand een work around?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:47:

Dank vast.
Als je tevreden bent dan zo alles laten
Maar zie je kansen om het nog beter te krijgen dan lekker tweaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:47:

Dank vast.
Nope, ik ben geheel tevreden met de installatie nu. Ik heb wel balansventilatie in onze woning gebouwd (althans, bijna klaar, de laatste loodjes nog) en ben benieuwd of dat de stooklijn gaat beïnvloeden. Vermoedelijk gaat het nu egaler warm worden in huis, dus wellicht dat ik het ‘alleen beneden en in de badkamer verwarmen’ los ga laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@master1104 ik ben benieuwd hoe je ervaring zal zijn! Hier een zelfde situatie, januari de comfoair er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
ZonnigY schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:14:
[...]

Deze geprobeerd uit te testen inmiddels.

Ik probeerde de primary heatpump aan de zetten via home assistant. Ik kan alleen kiezen voor aan of uit. Maar hij schiet gelijk weer automatisch terug naar uit. Hij heeft ook nooit een andere status gehad dan 'uit. Aan de pompinstellingen lijk ik bij de 5800i niets te kunnen kiezen helaas. Via de installateursmenu kan ik wel de pomp onder het mom 'functietest' aanslingeren, maar dan doet de compressor niets. Iemand een work around?
ik bedoelde de primary heatpump MODE. Oftewel select.boiler_hppumpmode in HA.
De primary heatpump switch staat bij mij ook altijd op uit zie ik net, daar doe ik niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Die mode heb ik niet helaas.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X4COV834kKl6wue3kGgpjYxTbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WERiIT9yHqCcvkOdsRuxdxRC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door ZonnigY op 12-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

De primary heatpump switch staat bij mij ook altijd op uit zie ik net, daar doe ik niets mee.
In het servicemenu naar warmtepomp gaan daar naar pompen
En dan zou de :Bedr.mod.prim.cv-pomp op auto moeten staan
Dan zie je in rust met het bbqkees kastje 10% voor de pomp staan
Of dit bij de 5800i ook zo in het menu staat weet ik niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5mT_Fa37HrReDyskcsPA7oKoNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAQuCyTXbnFUFcMXwTXw2rfs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
hackbard schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

ofschoon niet alles hetzelfde is bij een Enviline (ES..) vs een Compress denk ik dat het alsvolgt werkt icm HA:

In EMS-ESP zie ik 3 apparaten:
1- de WP zelf (Enviline/Compress...)
2- RC300/RC310
3- Easycontrol of een andere kamerthermostaat.

De RC3xx (#2) is de unit op de binnenunit van de WP (IDU): deze RC3xx unit stuurt de WP (#1).
De kamersthermostaat (#3) geeft instelwaarden door aan de RC3xx(#2).
Bijv: De RC3xx kan zelf ook bijv een 'programma' draaien, maar dit wordt overruled door de kamerthermostaat (bijv. easycontrol)

Als je waarden direct naar de WP(#1) probeert te schrijven worden die overruled door de RC3xx. Je kunt dus alleen naar de kamerthermostaat (#3) of naar de RC3xx (#2) schrijven. Best is om altijd op het hoogste nivo in te sturen, anders zal een 'hogere' stuurunit jouw instellingen weer overrulen.

Operaties direct op de WP (#1) kunnen alleen via de functietest mode. Ik denk dat het mogelijk is om de functietest mode via HA->RC3xx op te roepen en ze dan uit te voeren, MAAR: ik zou dat niet doen! in de functie test mode kun je echt dingen stuk maken.. je omzeilt dan de normale sturing.

Als je de WP tijdelijk op non-actief wil hebben kun je best gewoon the thermostaat naar 10C ofzo sturen. de WP stuurt vanzelf de CV pomp uit als die op 'auto' ingetseld staat.

[ Voor 10% gewijzigd door lc8 op 12-10-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerharmsen
Dit draait inmiddels. Met dank aan de vlotte reacties van Kees. Knap staaltje techniek.

Dus kan nu analyseren. Vallen me al een paar dingen op, vooral dat de WP maar korte runs maakt voor het buffervat (20-30min) Maar dat komt later.

Ik wil naregelen met dank aan de tips van hier. Zit te kijken bij Honeywell oa. Heeft iemand tips voordat ik eea bestel. De bedoeling is dat ik het zelf ga aanleggen.

In totaal moeten er 9 ruimtes nageregeld worden, in 3 hiervan hangt alleen 1 convector, volstaat dan alleen een radiatorregelaar (de HR92WE-radiatorknop) in die ruimte?

Het systeem:

- Verdeler vloerverwarming 15 groepen
- 2e woongroep deels vloerverwarming op aparte kleine verdeler 2 groepen (ook laag temp verdeler)
- 3 convectoren in andere woongroep
-- ruimte 1 keuken/woonkamer 9 vvw groepen
-- ruimte 2 kantoor 2 vvw groepen
-- ruimte 3 gang 1 convenctor
-- ruimte 4 woonkeuken 1 vvw groep op aparte verdeler
-- ruimte 5 slaapkamer 1vvw groep op aparte verdeler (kan evt bij ruimt 4 op?) slaapkamer temp is ondergeschikt
-- ruimte 6 badkamer 1 1vvw groep
-- ruimte 7 badkamer 2 1 vvw groep
-- ruimte 8 gang 1 convector
-- ruimte 9 keuken 1 convector

Alles zit op dezelfde leiding, dat wil zeggen dat er bij de aanvoer en retour van de grote vloerverwamingverdeler 2 aftakkingen zitten (ofja 4, 2 aanvoer en 2 retour); 1 naar woonruimte b en 1 naar woonruimte c. geen driewegkranen oid na de buderus en de buderus zit bij het buffervat.

de beide vvw verdelers kunnen we komen met schakeldraad, er liggen nog ongebruikte schutbuizen onder de vloer. om de servomotoren te kunnen bedienen.

Wat moet ik niet vergeten? Mijn inziens moet dit kunnen gaan werken met een compleet Honeywell systeem. Zit wel te kijken naar aan/uit schakeling. Is een aan/uit RF module nodig?

Als er mensen zijn met tips dan hoor ik dat graag! Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik dacht dat het sterk golven van de temperaturen in de buitenunit, bij mij en een paar andere, eventueel te maken had met het afgiftesysteem. Dat de WP niet goed zijn warmte kwijt kon en daarom zo aan het regelen was.

Maar nu zie ik dat het ook gebeurd tijdens het opwarmen van de boiler en in de grote vat moet deze toch wel zijn warmte kwijt kunnen. Dus het lijkt echt is op een "probleem" in de buitenunit zelf.

@Neerland-warmte kan dit gedrag eventueel ook "iets" te maken hebben met dat niet goed vacuüm maken en daardoor vocht in het gas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HJ7PQhLM8HpVJiiziePucKxG38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WxBcDisLHX404NC2KpxwrtkV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:30:
Ik dacht dat het sterk golven van de temperaturen in de buitenunit, bij mij en een paar andere, eventueel te maken had met het afgiftesysteem. Dat de WP niet goed zijn warmte kwijt kon en daarom zo aan het regelen was.

Maar nu zie ik dat het ook gebeurd tijdens het opwarmen van de boiler en in de grote vat moet deze toch wel zijn warmte kwijt kunnen. Dus het lijkt echt is op een "probleem" in de buitenunit zelf.

@Neerland-warmte kan dit gedrag eventueel ook "iets" te maken hebben met dat niet goed vacuüm maken en daardoor vocht in het gas?

[Afbeelding]
Misschien heb je hier iets aan om het bevoorbeeld je installateur te laten zien
Net hier ook eens naar het warm tapwater gekeken maar ook daar draait de warmtepomp met strakke lijnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf6kA4Bw6bOkKbp3M2zDDdeQID8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEOPNTid8VOTZjWG7z4ksLLj.jpg?f=fotoalbum_large
Waarschijnlijk zit het dan inderdaad in je buitenunit
Je zou dit ook nog in het grote lucht en water warmtepomp topic kunnen vragen daar zitten namelijk meer koeltechnische installateurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Misschien heb je hier iets aan om het bevoorbeeld je installateur te laten zien
Net hier ook eens naar het warm tapwater gekeken maar ook daar draait de warmtepomp met strakke lijnen
[Afbeelding]
Waarschijnlijk zit het dan inderdaad in je buitenunit
Je zou dit ook nog in het grote lucht en water warmtepomp topic kunnen vragen daar zitten namelijk meer koeltechnische installateurs
De installateur gaat hier niets meer aan doen, volgens NEFIT is dit allemaal normaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Hans, je hebt ook een split toch? Heb je de koelleidingen al eens goed onderzocht? Zit er geen knik in waardoor de regeling van bv het expansieventiel van slag raakt?

Je hebt onderhand zoveel zaken uitgesloten dat we toch een keer achter de oorzaak moeten kunnen komen. Ik heb ook de strakke grafieken van Willem 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:31:
Hans, je hebt ook een split toch? Heb je de koelleidingen al eens goed onderzocht? Zit er geen knik in waardoor de regeling van bv het expansieventiel van slag raakt?

Je hebt onderhand zoveel zaken uitgesloten dat we toch een keer achter de oorzaak moeten kunnen komen. Ik heb ook de strakke grafieken van Willem 🤔
Zover ik kan zien zitten daar geen knik in.

Volgens mij zijn er meer waar de temperaturen op en neer gaan. Ik probeer te kijken of er een gemeenschappelijke factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Weet iemand wat de maximale afstand tussen de buiten unit en de binnen unit mag zijn van een Enviline warmtepomp? Ik kan het nergens vinden.

De buiten unit staat op de uitbouw en dat horen we binnen. En ik wil toch eens uitzoeken wat het moet kosten om hem te verplaatsen naar de begane grond. Echter is er naast ons CV hok buiten geen ruimte om hem et plaatsen. Wel aan de andere kant van de woning, zo'n 10 a 12 meter verwijderd van de binnenunit. Heeft het zin om dit eens neer te leggen bij een installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:07
Omdat de salderingregeling er af gaat, leek het me wel mooi om de WP te laten verwarmen als straks de energietarieven laag zijn dus ik stelde net aan AI (copilot) de volgende vraag:
Kun je een nefit bosch enviline aansturen aan de hand van dynamische tarieven?

En ik kreeg dit als antwoord:
Ja, je kunt een Nefit Bosch EnviLine warmtepomp aansturen op basis van dynamische tarieven. De EnviLine warmtepompen kunnen worden gecombineerd met de slimme thermostaat Bosch EasyControl1. Met deze thermostaat kun je je warmtepomp verbinden met het internet en gebruikmaken van dynamische energietarieven.

De EasyControl app biedt de mogelijkheid om je energieverbruik te monitoren en aan te passen op basis van de actuele elektriciteitsprijzen1. Dit betekent dat je je warmtepomp kunt laten draaien tijdens de goedkopere daluren, wat kan leiden tot aanzienlijke besparingen op je energierekening1.

Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Noxa schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:22:
Weet iemand wat de maximale afstand tussen de buiten unit en de binnen unit mag zijn van een Enviline warmtepomp? Ik kan het nergens vinden.

De buiten unit staat op de uitbouw en dat horen we binnen. En ik wil toch eens uitzoeken wat het moet kosten om hem te verplaatsen naar de begane grond. Echter is er naast ons CV hok buiten geen ruimte om hem et plaatsen. Wel aan de andere kant van de woning, zo'n 10 a 12 meter verwijderd van de binnenunit. Heeft het zin om dit eens neer te leggen bij een installateur?
Volgens onze installateur is dat 50m, we hebben er twee draaien; eentje met zo'n 45m en een andere iets van 48m. Zal wel wat efficiency kosten maar de beide buitenunits mooi uit het zicht tussen de rododendrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Volgens onze installateur is dat 50m, we hebben er twee draaien; eentje met zo'n 45m en een andere iets van 48m. Zal wel wat efficiency kosten maar de beide buitenunits mooi uit het zicht tussen de rododendrons.
Kan me voorstellen dat die afstanden ook verschillend zijn voor de monoblock en split varianten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
jaapzb schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Kan me voorstellen dat die afstanden ook verschillend zijn voor de monoblock en split varianten
Ik ging er vanuit dat we het over split hebben. Monoblock is toch 1 geheel en heeft geen binnen-unit?
Mocht het wel een monoblock zijn dan moet ie, met mijn beperkte kennis hieromtrent, tegen de buitenmuur zo dicht mogelijk bij de CV leidingen blijven.
Vandaar dat wij destijds split gekozen hebben; geen lelijke kast vlak bij huis.
Pagina: 1 ... 87 ... 105 Laatste