Het is hier op Tweakers volgens mij al vaak discussiepunt geweest, maar nog even een vraag over wel/geen buffervat, in serie of parallel, aangezien situatie hier denk ik niet heel standaard is ivm beperkte diameters vvw.
Huidige situatie:
woning uit 2006, beneden ongeveer 85 m2 vvw, radiator in geïsoleerde garage (op vriesstand, vrijwel altijd dicht), 4 slaapkamers met radiatoren (ook allemaal thermostaatkranen, vrijwel altijd dicht), in badkamer designradiator met paar m2 vvw met RTL-ventiel. Nu nog cv-ketel, maar wil overstappen naar all-electric met 9kW Enviline.
Binnenunit, buitenunit, vvw-verdeler en SWW kan allemaal in straal van 2 meter geplaatst worden, dus mooie compacte installatie. Verder geen zone-regeling aanwezig. Ik denk wel dat ik met warmtepomp boven licht ga meestoken (thermostaatkranen naar zoń 16 a 18 graden) ivm comfort en grotere afgiftecapaciteit voor warmtepomp. Op termijn wellicht nog 1 of 2 radiatoren boven vervangen voor fancoils/Jaga's.
Offerte van installateur
Ziet er op zich goed uit, maar heb paar vraagtekens bij aangegeven setup. Insteek is buffervat en vvw-verdeler met pomp. Installateur geeft aan dat hij vvw-verdeler met pomp nodig acht (ivm drukverlies en vvw diameter en lengtes, namelijk 475 m 14 mm leiding, 6 groepen met lengtes tot 108 m), omdat anders flow grotendeels over circuit bovenverdieping met radiatoren gaat. Ben hier niet heel erg in thuis, maar klinkt logisch/rëeel.
Buffervat acht hij nodig ivm kleinere diameters vvw en daarmee stabielere werking warmtepomp (pendelen, defrosts). Insteek is nu nog parallelbuffer met separate pompgroep, maar hij geeft aan dat in serie ook kan in mijn geval (echter kan warmtepomp dan zelf niet delta T bepalen, wel kleine 1000 euro lagere investering door ontbreken pompgroep).
Mijn redenatie omtrent pomp vvw-verdeler en pompgroep:
- WP heeft ingebouwde pomp, en dan ook nog een pompgroep en vvw-verdeler met pomp lijkt mij echter behoorlijk overgedimensioneerd. Ik ben hier echter niet heel erg in thuis en kan er weinig info over vinden (vermoedelijk Buderus pompgroep?). Indien alle radiatoren dicht zitten is pompgroep circuit heel klein (nog geen halve meter afstand tussen binnunit, buffer en vvw-verdeler. Tegenargument van installateur is dat als ze wel open zitten, dat ingebouwde pomp van WP het anders niet aan kan.
Mijn redenatie omtrent buffer:
- vvw heeft inhoud van zo'n 38 liter. Op warmtepomp-tips lees ik als vuistregel [aantal kW ondergrens]*20 liter. 9 kW Enviline heeft 2 kW als ondergrens, dus 40 liter nodig. Met vvw kom ik daar nagenoeg aan, met overige radiatoren en vvw badkamer vermoedelijk sowieso wel. Buffervat lijkt mij dus niet persé noodzakelijk, maar vindt het ook niet heel bezwaarlijk (meerprijs is beperkt, benodigde ruimte niet echt probleem). Vroegtijdig vervangen van WP is duurder en rendement wordt vermoedelijk iets beter. Biedt ook mogelijkheid om op termijn zone-regeling te gebruiken (voor werkkamer).
- Buffer in serie, dus zonder pompgroep, scheelt kleine 1000€ aan investering. Lijkt mij moeite waard om eerst zonder te proberen. Serie in buffer nadien ombouwen naar parallel kan altijd nog.
Mijn vragen aan jullie?
- in geval van parallel buffer met pompgroep, is de pompgroep dan niet voldoende krachtig voor pomploze-vvw en radiatoren circuit boven?
- Pomp in WP, pompgroep en vvw-pomp die groot deel van jaar draaien lijkt mij niet gunstig voor SCOP. Stel zo'n 25 a 40 W gezamenlijk is denk ik al snel paar honderd kWh per jaar extra. Weet iemand wat het verbruik per jaar ongeveer is van een pompgroep?
- En de belangrijkste vraag: op basis van jullie ervaringen en bovenstaande info (en vooral de 14 mm vvw leidingen), wat is volgens jullie wijsheid? Geen buffer, in serie of parallel? En wel of niet met vvw-verdeler met pomp?
Al met al veel tekst, maar hopelijk zijn jullie nog niet afgehaakt en kunnen jullie mij verder helpen!