Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Ik ging er vanuit dat we het over split hebben. Monoblock is toch 1 geheel en heeft geen binnen-unit?
Mocht het wel een monoblock zijn dan moet ie, met mijn beperkte kennis hieromtrent, tegen de buitenmuur zo dicht mogelijk bij de CV leidingen blijven.
Vandaar dat wij destijds split gekozen hebben; geen lelijke kast vlak bij huis.
Ik heb de Enviline 7kw monoblock waarbij de leiding naar de buitenunit ongeveer 14 meter lang is. Het monoblock heeft ook een binnenunit.

Ben nu wel benieuwd of 1 van de experts hier kan bevestigen dat dit geen issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
P-twin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:56:
Omdat de salderingregeling er af gaat, leek het me wel mooi om de WP te laten verwarmen als straks de energietarieven laag zijn dus ik stelde net aan AI (copilot) de volgende vraag:
Kun je een nefit bosch enviline aansturen aan de hand van dynamische tarieven?

En ik kreeg dit als antwoord:
Ja, je kunt een Nefit Bosch EnviLine warmtepomp aansturen op basis van dynamische tarieven. De EnviLine warmtepompen kunnen worden gecombineerd met de slimme thermostaat Bosch EasyControl1. Met deze thermostaat kun je je warmtepomp verbinden met het internet en gebruikmaken van dynamische energietarieven.

De EasyControl app biedt de mogelijkheid om je energieverbruik te monitoren en aan te passen op basis van de actuele elektriciteitsprijzen1. Dit betekent dat je je warmtepomp kunt laten draaien tijdens de goedkopere daluren, wat kan leiden tot aanzienlijke besparingen op je energierekening1.

Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?
Ik zie in de EasyControl app geen mogelijkheid om dynamische tarieven te koppelen/inladen.

Je zou dan vermoedelijk moeten werken met bijvoorbeeld home assistant. Ik heb daar zelf de EasyControl wel aan gekoppeld maar zie nog niet helemaal voor me hoe je de wp dan zou kunnen sturen opv de tarieven.
Ik heb de stille hoop dat daar komende maanden/jaren meer ontwikkeling gaat plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noxou
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:14
ik ga 20m aanleggen naar een monoblock; moet kunnen volgens installatiehandleiding. Aangelegd met terrendis 16cm geisoleerde buis. We gaan het zien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Ik ging er vanuit dat we het over split hebben. Monoblock is toch 1 geheel en heeft geen binnen-unit?
Mocht het wel een monoblock zijn dan moet ie, met mijn beperkte kennis hieromtrent, tegen de buitenmuur zo dicht mogelijk bij de CV leidingen blijven.
Vandaar dat wij destijds split gekozen hebben; geen lelijke kast vlak bij huis.
Ja de monoblocks hebben ook een binnenunit

Tussen mijn monoblock en de binnenunit zit zo'n 8 a 9 meter aan leiding

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09 00:15
1) een mono heeft ook een binnen unit (IDU). deze bevat: de waterpomp van de warmtepomp, een regelunit, een stuurunit, en de electrische bijverwarmer als ie die optie heeft.
2) de leidingen naar de ODU (outdoor unit) bevatten CV water: technisch gezien kunnen die dus bevriezen en buiten hebben ze natuurlijk best wat warmte- verlies: Dus moeten die goed geisoleerd aangelegd worden, en vorstvrij gehouden worden (door continu rond te pompen ... en wat er echt gebeurt als de stroom in NL uitvalt bij -15 weet niemand :-) )

De lengte van de leidingen: dat hangt van van de enviline-waterpomp (in de IDU dus). Er moet voldoende debiet overblijven om bij geselecteerde delta-T het maximale vermogen kwijt te kunnen. Dit staat gespecificeerd in de ODU installatie handleiding: (tabel voor Tower model:
(uit: 6721824770 2022/03 NL)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95Zifn5iYJXuiini_h7xtL1rFwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HoLvHlKlpQrH2ZuC7qOdRIOi.png?f=fotoalbum_large

maximaal 30 meter dus...

[ Voor 16% gewijzigd door lc8 op 16-10-2024 23:01 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:42
de telegraaf schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Volgens onze installateur is dat 50m, we hebben er twee draaien; eentje met zo'n 45m en een andere iets van 48m. Zal wel wat efficiency kosten maar de beide buitenunits mooi uit het zicht tussen de rododendrons.
Wow dat valt me alles mee. Ik ga eens wat installateurs aanschrijven. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:21
Ik heb nu een jaar een BBQ Kees EMS bus wifi gateway aangesloten op mijn hybride warmtepomp.
Dit werkt erg goed.

Nu heb ik recent een raspberry pi aangeschaft met home assistant.
Ik zit nog in de ontdekkingsfase en heb mijn eerste succesjes behaald.
Eén tweetal kleine apparaten werken goed en zijn goed benaderbaar via home assistant.

Echter ik krijg geen contact met de BBQ-Kees.
De instellingen in software behorende bij BBQ Kees geeft steeds aan dat de MQTT status niet verbonden is.

Wat ik ook verander hij Connect niet met MQTT broker op de raspberry pi.

Wi kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Buis07 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:11:
Ik heb nu een jaar een BBQ Kees EMS bus wifi gateway aangesloten op mijn hybride warmtepomp.
Dit werkt erg goed.

Nu heb ik recent een raspberry pi aangeschaft met home assistant.
Ik zit nog in de ontdekkingsfase en heb mijn eerste succesjes behaald.
Eén tweetal kleine apparaten werken goed en zijn goed benaderbaar via home assistant.

Echter ik krijg geen contact met de BBQ-Kees.
De instellingen in software behorende bij BBQ Kees geeft steeds aan dat de MQTT status niet verbonden is.

Wat ik ook verander hij Connect niet met MQTT broker op de raspberry pi.

Wi kan mij helpen?
Bekijk deze uitleg voor Mqtt in home assistant:
YouTube: Get Started with the Home Assistant MQTT Integration
En deze voor het BBQKEES kastje vanaf de 6 minuten daar wordt mqtt uitgelegd:
YouTube: Get boiler data into Home Assistant using EMS-ESP
Succes ;)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 09:30
Hallo tweakers, ik zou graag bij iemand in de buurt een 5800i 7 kw beluisteren.
Wij wonen in een tot nu toe stille wijk en ik wil graag buren tot vriend houden.
Omgeving Ermelo Harderwijk Apeldoorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:03
aarthodo schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:32:
Wij wonen in een tot nu toe stille wijk en ik wil graag buren tot vriend houden.
Westland hier helaas, maar hij is echt superstil... Ik was laatst bezig met de condensafvoer onder de unit. Mijn hoofd tegen de voorkant aan zeg maar... Vervolgens ging hij SWW run starten (67% modulatie oid)... Kreeg dus enorm veel ijskoude lucht in mijn gezicht. Het geluid was minder dan een tafelventilator op stand 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik heb de 7400i, die is volgens de specs iets luider dan de 5800i. Voordat de 5800i uit kwam was de 7400i de stilste in het assortiment van bosch. Eigenlijk hoor je die pas als hij op volle belasting draait. Als ik het vergelijk met andere WP's hier in de buurt maakt die van mij amper geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 17-10-2024 19:11 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
jaapzb schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Ik heb de 7400i, die is volgens de specs iets luider dan de 5800i. Voordat de 5800i uit kwam was de 7400i de stilste in het assortiment van bosch. Eigenlijk hoor je die pas als hij op volle belasting draait. Als ik het vergelijk met andere WP's hier in de buurt maakt die van mij amper geluid.
Hier ook de 7400i. Mogelijk schrokken de buren in eerste instantie een beetje van de grootte toen hij werd geplaatst. Hij is voor iets minder dan de helft zichtbaar op de aanbouw van een afstand. Reden hiervoor is dat hij dan op minder dan 1,5 meter van de binnenunit zit.

Qua geluid heb ik er echt niks op aan te merken. Binnen vrijwel niet te horen wanneer hij op volle toeren bezig is (verwarmen of koelen). Buiten op 3 meter hoor je op zo'n moment een heel licht gezoem, zeker niet storend. Het is erg constant. Het huis van de buren staat op 15 meter. Buiten is het dan al niet meer te horen, laat staan binnen.

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:42
Ik woon net iets verder en heb de grote zus, maar als je interesse hebt laat maar weten. Ik heb je ook een pb gestuurd.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:34
Wij wonen sinds kort in onze nieuwe woning waar een Nefit Enviline split 2-6 T warmtepomp is geïnstalleerd. Ik heb dit topic al flink doorgelezen voor wat tips & tricks; zeker ook de openingspost. Erg nuttig want de eerste dagen snapte ik niet waarom de thermostaat niet goed leek te werken. Ik had me dan ook nog nooit verdiept in warmtepompen.

Ik heb nog geen goede mogelijkheid om in detail te meten maar er vallen me vooralsnog twee dingen op:
- afgelopen dagen wordt het relatief warm in huis met buiten temperatuur richting de 20 graden (programma op 19 overdag en 18.5 snachts). Ik vermoed deels doordat de buiten unit, en denk ook de meter, aan de koele kant van het huis staan. Het voet punt staat momenteel op 20 graden. Iemand tips hiervoor?
- het energieverbruik vind ik stevig. Het is lastig meten zonder details, maar ook in afgelopen zachte nachten is er rond 7u ‘s ochtends toch al wel zo’n 7kWh doorheen. Tijdens de dag valt er nog niks over te zeggen gezien de zonnepanelen.

Ik zal me dit weekend eens gaan verdiepen in tools voor het meten van meer gedetailleerde data. Het moet vooral zoveel mogelijk plug & play zijn, ik ben geen IT’er.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@VidaR-9 Dat verbruik klinkt niet goed. Weet je zeker dat het verbruik is en niet gegenereerde energie? (7 kWh gegenereerd met dit weer is 1/1,5 kWh verbuik). Is je nieuwe woning nieuwbouw? Voor nieuwbouw is 7 kWh zelfs als gegenereerde energie (te) veel.

Ik heb de wp zelfs weer uitgezet, het is 20,5 zonder verwarming binnen en hij bleef gisteren af en toe pruttelen voor niet al te veel zinnige toevoeging.

Qua monitoring: Als niet IT-er zonder enige home assistant ervaring heb ik de bbq kees aan de praat gekregen. Het is heel simpel als je eenmaal weet wat je moet doen, maar ik vond het best een kluif.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:44:
Wij wonen sinds kort in onze nieuwe woning waar een Nefit Enviline split 2-6 T warmtepomp is geïnstalleerd. Ik heb dit topic al flink doorgelezen voor wat tips & tricks; zeker ook de openingspost. Erg nuttig want de eerste dagen snapte ik niet waarom de thermostaat niet goed leek te werken. Ik had me dan ook nog nooit verdiept in warmtepompen.

Ik heb nog geen goede mogelijkheid om in detail te meten maar er vallen me vooralsnog twee dingen op:
- afgelopen dagen wordt het relatief warm in huis met buiten temperatuur richting de 20 graden (programma op 19 overdag en 18.5 snachts). Ik vermoed deels doordat de buiten unit, en denk ook de meter, aan de koele kant van het huis staan. Het voet punt staat momenteel op 20 graden. Iemand tips hiervoor?
- het energieverbruik vind ik stevig. Het is lastig meten zonder details, maar ook in afgelopen zachte nachten is er rond 7u ‘s ochtends toch al wel zo’n 7kWh doorheen. Tijdens de dag valt er nog niks over te zeggen gezien de zonnepanelen.

Ik zal me dit weekend eens gaan verdiepen in tools voor het meten van meer gedetailleerde data. Het moet vooral zoveel mogelijk plug & play zijn, ik ben geen IT’er.
Ietwat verwarrend omdat dezelfde grootheid gebruikt word voor beide dingen, maar de opgenomen energie (in kWh) is bij een WP niet hetzelfde als de geproduceerde warmte-energie (in kWh). Een WP kan m 1 kWh elektrische energie, bijvoorbeeld 4 kWh warmte-energie maken.

Het is dus belangrijk om te weten of die 7kWh de opgewekte warmte energie is, of de afgenomen elektrische energie.

Stippen we ook gelijk een ander belangrijk punt aan, de efficientie van de WP wisselt aan de hand van omgevingsfactoren (met name buitentemperatuur). Hier spreken we over de COP van de WP. Als ik jou was zou ik me daar even over inlezen, is goed om te weten om je WP te kunnen snappen.

Daarnaast lijkt het verbruik van je WP sowieso fors, als je kijkt naar het overig verbruik van je huis. Vaak is je WP veruit de grootste verbruiker. Is niet gek, je moet er immers je hele huis mee verwarmen en daar is nogal wat energie voor nodig. Als je je huis met gas verwarmt verbruik je vaak ongeveer evenveel energie, maar lijkt het optisch minder omdat in 1 kuub gas zo'n 9kWh aan warmte energie zit. Voor mij was dit in het begin ook wennen, je elektraverbruik lijkt op eens torenhoog!

EDIT: ter vergelijking bijvoorbeeld mijn verbruik van 12 oktober:

9 kWh afgenomen elektrische energie
39 kWh opgewekte warmte energie
39/9 = 4.33 COP

Voor nederlands gas staat vast dat 1m3 gas ongeveer 9.77 kWh warmte energie bevat.
Als ik nog met gas had verwarmd zou ik dus 39/9.77 = 3.99 m3 gas nodig hebben gehad

EDIT2: de instelling van je stooklijn is een van de allerbelangrijkste instellingen van je WP, er staat in de openingspost geschreven hoe je deze zo goed mogelijk kan krijgen. Hiervoor moet je wel even een tijdje pielen, en inzicht door middel van monitoring helpt daar wel enorm bij.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapzb op 18-10-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-08 19:09
Dag

Ik heb eerder een vraag gesteld in dit forum (niet onder deze thread) maar daar geen antwoord op gekregen. Wellicht niemand geïnteresseerd of wellicht gewoon ondergesneeuwd, dus probeer ik het hier nog eens. Mijn vraag gaat er over hoe ik onze warmtepomp het beste kan instellen. Ik heb behoorlijk wat pagina's van deze thread doorgelezen maar raakte verstrikt in details die mijn pet te boven gingen en ben na een pagina of tien gestopt. Wellicht is mijn vraag (en antwoord) dus al voorbij gekomen.
Ik ben al een stuk verder gekomen door de beschrijving aan het begin van deze thread maar wellicht staat er nog ergens anders info die ik nog niet heb.

Wij hebben een Nefit Bosch compress hybride 3000i AW warmtepomp met een buitenunit. Geen SWW (daar hebben we een aparte wpboiler voor). We hebben geen vloerverwarming of convectoren maar radiatoren. We stoken alleen maar in de kamer/keuken; de rest van de radiatoren staan uit. In de kamer hangt een hele oude knots van een radiator en ook een flink overgedimensioneerde (met opzet). Er zitten radiatorventilatoren onder.
Ik vind de handleiding veel te summier. bv termen die in de handleiding gebruikt worden, zijn niet uitgelegd. Is bijverwarming de CV ketel of een elektrisch element? Dat laatste wil ik bij voorkeur niet in laten schakelen, tenzij bv nodig voor defrost of zo.

Ik heb inmiddels wel wat informatie her en der op internet gevonden maar blijf toch met veel vragen zitten. Ik heb ook begrepen dat de instellingen door de installateur/leverancier niet altijd de meest duurzame zijn en dat het wel een half jaar kan duren voordat je 'm goed ingesteld hebt op je wensen en je huis. maar... dan moet je wel weten wat je in moet stellen en aan die kennis ontbreekt het me.

Het werd veel te warm (ingesteld door de leverancier) en inmiddels heb ik dat verholpen door de stooklijn wat minder stijl te maken. Alleen dat al stond niet eens in de gebruikershandleiding en het heeft een aardige zoektocht gekost om dat voor elkaar te krijgen. Nu denk ik dat er nog veel meer instellingen zijn waar ik wat aan kan finetunen. De stooklijn wist ik maar geheid dat er nog veel is dat ik niet weet. Mijn doel is om 'm duurzamer te krijgen en minder "pieken".

Heeft iemand voor mij bv een link (behalve dan de erg fijne tips op de eerste pagina van deze trhead) naar een uitleg hoe ik 'm het beste kan instellen?
En nog tips? bv hoe kan ik het beste omgaan met dit soort weer? We hebben namelijk een oud huis op het zuiden dus als de zon schijnt, dan wordt het hier lekker warm (een nog niet zo beste isolatie). Maar de wp reageert vooral op de buitensensor (aan de noordkant) dus als het hier 21 graden is slaat ie vrolijk aan, alhoewel de thermostaat op 19 graden staat. Er is vast ergens een instelling (ruimte-invloed?) die aangeeft welke balans dat ding moet nemen tussen die beide temperaturen. Dat soort dingen worden behandeld door de beginpagina van deze thread. Maar...dat raakt dan ook al aan mijn vraag. Staat er verder nog ergens iets uitgelegd over de instellingen dan wel gebruik behalve dan de tips vooraan in deze thread? Ik ben een leek...
Heeft het overigens zin om met die tips nu aan de slag te gaan of kan ik beter wachten tot het kouder is? Ik heb momenteel best veel korte runs. Elk van (ik schat) iets van tien minuten en dan tikt ie de 2000 W aan (het is een 6kW)). Ik begreep dat dat gedrag ook aan relatief zacht weer kan liggen. Gezien ook het feit dat we zonnepanelen hebben maar dat de saldering er af gaat heb ik liever lange maar lagere runs (dus liever lager verbruik over een langere periode dan kort veel. Onder de streep hetzelfde maar ivm zonnepaneelopbrengst veel gunstiger).

Ik weet dat het eigenlijk de bedoeling is met mijnvragen naar de installateur te gaan maar ik krijg het idee dat ie zeer welwillend is maar echt verder kom ik niet.
Kortom: staan er nog elders tips behalve de eerste pagina van deze thread?

alvast met dank, Anjo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
fsas schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:08:
Dag

Ik heb eerder een vraag gesteld in dit forum (niet onder deze thread) maar daar geen antwoord op gekregen. Wellicht niemand geïnteresseerd of wellicht gewoon ondergesneeuwd, dus probeer ik het hier nog eens. Mijn vraag gaat er over hoe ik onze warmtepomp het beste kan instellen. Ik heb behoorlijk wat pagina's van deze thread doorgelezen maar raakte verstrikt in details die mijn pet te boven gingen en ben na een pagina of tien gestopt. Wellicht is mijn vraag (en antwoord) dus al voorbij gekomen.
Ik ben al een stuk verder gekomen door de beschrijving aan het begin van deze thread maar wellicht staat er nog ergens anders info die ik nog niet heb.

Wij hebben een Nefit Bosch compress hybride 3000i AW warmtepomp met een buitenunit. Geen SWW (daar hebben we een aparte wpboiler voor). We hebben geen vloerverwarming of convectoren maar radiatoren. We stoken alleen maar in de kamer/keuken; de rest van de radiatoren staan uit. In de kamer hangt een hele oude knots van een radiator en ook een flink overgedimensioneerde (met opzet). Er zitten radiatorventilatoren onder.
Ik vind de handleiding veel te summier. bv termen die in de handleiding gebruikt worden, zijn niet uitgelegd. Is bijverwarming de CV ketel of een elektrisch element? Dat laatste wil ik bij voorkeur niet in laten schakelen, tenzij bv nodig voor defrost of zo.

Ik heb inmiddels wel wat informatie her en der op internet gevonden maar blijf toch met veel vragen zitten. Ik heb ook begrepen dat de instellingen door de installateur/leverancier niet altijd de meest duurzame zijn en dat het wel een half jaar kan duren voordat je 'm goed ingesteld hebt op je wensen en je huis. maar... dan moet je wel weten wat je in moet stellen en aan die kennis ontbreekt het me.

Het werd veel te warm (ingesteld door de leverancier) en inmiddels heb ik dat verholpen door de stooklijn wat minder stijl te maken. Alleen dat al stond niet eens in de gebruikershandleiding en het heeft een aardige zoektocht gekost om dat voor elkaar te krijgen. Nu denk ik dat er nog veel meer instellingen zijn waar ik wat aan kan finetunen. De stooklijn wist ik maar geheid dat er nog veel is dat ik niet weet. Mijn doel is om 'm duurzamer te krijgen en minder "pieken".

Heeft iemand voor mij bv een link (behalve dan de erg fijne tips op de eerste pagina van deze trhead) naar een uitleg hoe ik 'm het beste kan instellen?
En nog tips? bv hoe kan ik het beste omgaan met dit soort weer? We hebben namelijk een oud huis op het zuiden dus als de zon schijnt, dan wordt het hier lekker warm (een nog niet zo beste isolatie). Maar de wp reageert vooral op de buitensensor (aan de noordkant) dus als het hier 21 graden is slaat ie vrolijk aan, alhoewel de thermostaat op 19 graden staat. Er is vast ergens een instelling (ruimte-invloed?) die aangeeft welke balans dat ding moet nemen tussen die beide temperaturen. Dat soort dingen worden behandeld door de beginpagina van deze thread. Maar...dat raakt dan ook al aan mijn vraag. Staat er verder nog ergens iets uitgelegd over de instellingen dan wel gebruik behalve dan de tips vooraan in deze thread? Ik ben een leek...
Heeft het overigens zin om met die tips nu aan de slag te gaan of kan ik beter wachten tot het kouder is? Ik heb momenteel best veel korte runs. Elk van (ik schat) iets van tien minuten en dan tikt ie de 2000 W aan (het is een 6kW)). Ik begreep dat dat gedrag ook aan relatief zacht weer kan liggen. Gezien ook het feit dat we zonnepanelen hebben maar dat de saldering er af gaat heb ik liever lange maar lagere runs (dus liever lager verbruik over een langere periode dan kort veel. Onder de streep hetzelfde maar ivm zonnepaneelopbrengst veel gunstiger).

Ik weet dat het eigenlijk de bedoeling is met mijnvragen naar de installateur te gaan maar ik krijg het idee dat ie zeer welwillend is maar echt verder kom ik niet.

alvast met dank, Anjo
Elk huis samen met de bewoners heeft andere instellingen nodig
Maar begin om de standaard instellingen te downloaden :
https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
Dan de stooklijn eventueel aanpassen en schrijf je aanpassing op zodat je weer terug kan naar de oude instellingen
Dan veel testen en je inlezen hier voor de laatste fijne tuning
Maar een run van 10 minuten is te kort en kost je onnodig veel stroom
Dus daar valt al wat te verbeteren (het kan helpen om toch de andere radiatoren mee te laten verwarmen)
Is soms nog goedkoper ook omdat er nu warmte naar de niet gestookte ruimtes trekt/ lekt
Als de warmtepomp start wil je dat die ongeveer een uur draait om de kans te krijgen om terug te moduleren na het opstarten
En nu zou ik het niet gaan testen beter wacht je tot dat het kouder buiten is dan kun je de stooklijn en de draai tijd beter bekijk en vergelijken en dan weer aanpassen voor de volgende dag
De instellingen die je veranderd wel de tijd geven hou daar ongeveer 24uur voor aan en dan pas weer aanpassen een warmtepomp reageert traag en werkt langzaam en is dan het zuinigste
Succes :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-08 22:54
Dag

alvast met dank, Anjo
beetje lang verhaal maar ik heb ook de 3000i dus maar even doorheen gelezen.. Het is een hybride, dus de bijverwarming is in principe de gasketel tenzij men iets anders heeft verbouwd. Daar heb ik mij dan nog niet in verdiept. Theoretisch misschien mogelijk, maar met de 3000i is bijverwarming de CV ketel punt. Anders zou je ook andere pieken dan de 2,5kW zien.
Voor de tips is inderdaad de openingspost. En er is trouwens ook de zoekfunctie, dus soms vind je daarmee ook een antwoord.
Ik ben een fan van homeassistant geworden. Voor de rest is het veel trial en error, draai vooral niet aan alle knoppen tegelijk, beter een instelling veranderen en het een paar dagen aankijken.
Ruimte invloed heb ik bijvoorbeeld op 2 staan, ook met de buiten sensor aan de koude noord kant. Dat is dan mooi via de homeassistant te bekijken wat dat allemaal doet met de stooklijn..
Nog een tip- ik heb de gasketel helemaal op uit staan, die is bij mij alleen op de paar hele koude dagen nodig, maar springt anders te vaak bij. Modus niet hybride maar parallel vanaf kouder dan min 5 ofzo ingesteld...
Ik ben na 2 jaar langzaam aan al het optimeren moe, maar vind het nog altijd leuk met dit forum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
P-twin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:56:
Omdat de salderingregeling er af gaat, leek het me wel mooi om de WP te laten verwarmen als straks de energietarieven laag zijn dus ik stelde net aan AI (copilot) de volgende vraag:
Kun je een nefit bosch enviline aansturen aan de hand van dynamische tarieven?

En ik kreeg dit als antwoord:
Ja, je kunt een Nefit Bosch EnviLine warmtepomp aansturen op basis van dynamische tarieven. De EnviLine warmtepompen kunnen worden gecombineerd met de slimme thermostaat Bosch EasyControl1. Met deze thermostaat kun je je warmtepomp verbinden met het internet en gebruikmaken van dynamische energietarieven.

De EasyControl app biedt de mogelijkheid om je energieverbruik te monitoren en aan te passen op basis van de actuele elektriciteitsprijzen1. Dit betekent dat je je warmtepomp kunt laten draaien tijdens de goedkopere daluren, wat kan leiden tot aanzienlijke besparingen op je energierekening1.

Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?
ik heb alleen ervaring met homeassistant en dynamische tariefen. Dat werkt prima als je een beetje van knutselen houdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
@ZonnigY @jaapzb thanks.
- Het gaat om een vrijstaande woning uit 2011.
- De 7kWh is wat ik terug zie op mijn Homewizard; dus wat er gedurende de nacht gebruikt is van 00.00-7.00. Is niet 100% de warmtepomp uiteraard, maar ~90% wel.

Ik heb hem vandaag maar even “uit” gezet.

Ik heb mijn stooklijn al ingesteld op 20-40 (kwam van 24-48). Maar zoals je zei: het heeft pas echt zin met instellingen te spelen als je goed kan monitoren.

Ik ga dus ook eens met bbqkees aan de klus zonder enige ervaring binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@VidaR-9 ah bah, dan lijkt het inderdaad het verbruik te zijn. Maar... das incl warm water. Een warm water run kan al behoorlijk wat vreten. Dat zou de score al wat drukken.

Veel plezier met de bbq kees, het kijken naar metertjes (als het eenmaal werkt) is best verslavend ;).

In de tussentijd: Je kunt nu bij het relatief warme weer met de homewizard nog een paar nachten kijken wat het verbruik doet met de verwarming uit, maar warm water aan. En ook nog een paar nachten met ook het warm water uit; mogelijk heb je nog wat sluipverbruikers in of rond huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-09 23:53
Ik heb hier geen antwoorden op mijn vragen gekregen maar heb zelf het e.e.a. uitgezocht met betrekking tot vervangen van de magnesium anode in de HR300 boiler door een elektrische titanium inert anode.

De inwendige schroefdraad is G 5/4 (oftewel G 1 1/4) en de dopmaat is 32mm.
Ik heb deze nu (laten) vervangen door deze Ti anode

Lastige was nog wel dat de dopmaat van deze nieuwe anode 36mm was en de grootste dopmaat die mijn installateur bij had was 32mm. Met een bahco was dit gelukkig nog wel op te lossen.
Verder zit er op de boiler geen aansluitpunt voor de aarde draad van de anode. Deze zit in principe ook op de anode zelf, maar omdat er nog een pakking tussen zit maakt de anode dan mogelijk geen goed contact (de schroefdraad is ook met teflon omwikkeld). Dus aangesloten op de warmwaterleiding vanaf de boiler.

Er zit een instelling in het ingebruikname menu van de HMC310 om aan te geven dat er een elektrische anode in de boiler is geïnstalleerd (ja/nee optie). Ik heb geen idee wat deze instelling nou doet en toen ik deze van nee naar ja veranderde na montage van de elektrische anode kreeg ik na een tijdje een foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HFuF84Di18k0T8LP90GJ1JFQNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfPfD2Zg728ZmF7Ybob8j9PJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nergens wordt er in de Nefit Bosch documentatie ook maar iets gerept over deze instelling of waar/hoe deze anode dan zou moeten worden aangesloten zodat de binnenunit deze elektrische anode ook herkent en mijn installateur weet het ook niet. Dus deze instelling weer terug naar "nee" gezet.

De oude magnesium anode zat er bijna 5 jaar in en was wel redelijk aangevreten, maar zou nog wel even mee kunnen denk ik. Zo zag ie er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q13147boKn6tbGjXJ1SHamX2M0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlkqQYlbWSZypLKjLLIiVi1n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:01:
@ZonnigY @jaapzb thanks.
- De 7kWh is wat ik terug zie op mijn Homewizard; dus wat er gedurende de nacht gebruikt is van 00.00-7.00. Is niet 100% de warmtepomp uiteraard, maar ~90% wel.

Ik heb mijn stooklijn al ingesteld op 20-40 (kwam van 24-48). Maar zoals je zei: het heeft pas echt zin met instellingen te spelen als je goed kan monitoren.

Zou inderdaad ook het warm water verbruik kunnen zijn. Mijn WP is hybride, warm water gaat nog via een gasketel. Maar een heel boilervat opwarmen kost een hoop energie, dus daar zou het zo maar kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-09 23:53
jaapzb schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:45:
[...]
Zou inderdaad ook het warm water verbruik kunnen zijn. Mijn WP is hybride, warm water gaat nog via een gasketel. Maar een heel boilervat opwarmen kost een hoop energie, dus daar zou het zo maar kunnen zitten.
De COP bij warm water maken is ook vrij laag, rond de 2.8 bij mij. Verwarmen zit bij mij op een COP van 6.1 en koelen op 9.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Willem senior schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:48:
[...]

Elk huis samen met de bewoners heeft andere instellingen nodig
Maar begin om de standaard instellingen te downloaden :
https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
Dan de stooklijn eventueel aanpassen en schrijf je aanpassing op zodat je weer terug kan naar de oude instellingen
Dan veel testen en je inlezen hier voor de laatste fijne tuning
Maar een run van 10 minuten is te kort en kost je onnodig veel stroom
Dus daar valt al wat te verbeteren (het kan helpen om toch de andere radiatoren mee te laten verwarmen)
Is soms nog goedkoper ook omdat er nu warmte naar de niet gestookte ruimtes trekt/ lekt
Als de warmtepomp start wil je dat die ongeveer een uur draait om de kans te krijgen om terug te moduleren na het opstarten
En nu zou ik het niet gaan testen beter wacht je tot dat het kouder buiten is dan kun je de stooklijn en de draai tijd beter bekijk en vergelijken en dan weer aanpassen voor de volgende dag
De instellingen die je veranderd wel de tijd geven hou daar ongeveer 24uur voor aan en dan pas weer aanpassen een warmtepomp reageert traag en werkt langzaam en is dan het zuinigste
dank je wel!
Radiatoren boven openzetten vind ik ook weer zowat. We hebben het graag koud in de slaapkamers maar daar is wel iets op te bedenken. De standaard instellingen heb ik inmiddels gevonden en gebruikt (bv voor de stooklijn aanpassing want dat is in de bijgeleverde handleiding niet terug te vinden) maar op dit moment heb ik nog moeite om te begrijpen wat elke instelling precies is en doet. Ik ben een leek op dit gebvied.

En even een volgende reactie en de tips aan het begin van dit topics in gedachten wacht ik even met finetunen tot het kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
hackbard schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

beetje lang verhaal maar ik heb ook de 3000i dus maar even doorheen gelezen.. Het is een hybride, dus de bijverwarming is in principe de gasketel tenzij men iets anders heeft verbouwd. Daar heb ik mij dan nog niet in verdiept. Theoretisch misschien mogelijk, maar met de 3000i is bijverwarming de CV ketel punt. Anders zou je ook andere pieken dan de 2,5kW zien.
Voor de tips is inderdaad de openingspost. En er is trouwens ook de zoekfunctie, dus soms vind je daarmee ook een antwoord.
Ik ben een fan van homeassistant geworden. Voor de rest is het veel trial en error, draai vooral niet aan alle knoppen tegelijk, beter een instelling veranderen en het een paar dagen aankijken.
Ruimte invloed heb ik bijvoorbeeld op 2 staan, ook met de buiten sensor aan de koude noord kant. Dat is dan mooi via de homeassistant te bekijken wat dat allemaal doet met de stooklijn..
Nog een tip- ik heb de gasketel helemaal op uit staan, die is bij mij alleen op de paar hele koude dagen nodig, maar springt anders te vaak bij. Modus niet hybride maar parallel vanaf kouder dan min 5 ofzo ingesteld...
Ik ben na 2 jaar langzaam aan al het optimeren moe, maar vind het nog altijd leuk met dit forum..
Dag
Dank je wel voor je reactie. ik wil ook proberen iets te installeren om een beter beeld te krijgen bij wat ie nou allemaal doet. Wordt nog even een uitdaging te bedenken hoe dat moet en wat ik dan kan gebruiken (bv homeassistent in combinatie met een gateway meen ik? keesBBQ?).
De bijverwarming is hier inderdaad de ketel. En de boel staat inderdaad op parallel, niet hybride. Wat de temperatuur is waarop ie aan mag is, zover ik de instellingen begijip, 10 graden:
servicemenu - bijverwarming instellen - Bijverw. met mengklep - Buitentemp. parallelbedr staat op 10°C
Ik ben dit topic helemaal aan het doorlezen maar dat valt nog niet mee. Inmiddels zijn het geloof ik 350 pagina's. Wel leerzaam. Kom je er ook eens achter wat al de gebruikte termen betekenen.
Maar mijn grote frustratie is wel dat de handleiding vreselijk summier is. Ik denk dat neft/installateur niet veel verder kijkt dan het comfort. De stooklijn stond flink steil.

En ik zal eens even wachten met optimaliseren tot het wat kouder is. Dan maar even een maandje korte runs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsas
Oh ja, en voor wie een 3000i heeft: de adviesinstellingen voor de 3000i zijn niet meer op de site van Nefit terug te vinden maar je kunt daarvoor de adviesinstellingen van de 3400i nemen. Door Nefit is mij verzekerd dat die hetzelfde zijn. De link naar de technische specificaties met betrekking tot de energiedetails (van de buitenunit meen ik) was ook dood (niet meer gechecked of dat inmiddels verholpen is) maar ik heb daar een nieuwe link vooor gekregen:
https://nefit-nl-nl-b.bos.../file/file/6720842420.pdf
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:03

M2c

Mijn warmtepomp doet ineens raar bij warm water. Hij start niet meer direct.

Warm water staat hier ingesteld op 13:30 tot 17:00 eco+, opstart bij 40°C tot 52°C.

Nooit een probleem gehad en nu ineens wilt die niet gelijk starten bij 13:30, terwijl het warm water wel onder de 40°C is. Het is momenteel 38,8°C, zowel de intern als de extern. Ik weet niet goed naar de welke die kijkt om te starten?
Gisteren starten de warm water run om 16:04u en toen waren de temperaturen. Intern temperatuur was dan 40,4°C en extern 38,6°C.

Iemand een reden waarom die niet zou willen opstarten, de warmtepomp zelf is voor de rest niets aan het doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J-lywcgY9m3CT9R2bsYUlxr2ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y1ewOnrrZB5iZeHYByi1dRZa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerharmsen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-07 15:18
VidaR-9 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:01:
@ZonnigY @jaapzb thanks.

Ik had 2 weken terug hetzelfde; willen monitoren met plug and play spul. Ik heb de BBQ kees wifi gateway en een home assistant green besteld. Ik heb het eerst met een oude laptop geprobeerd om die stand alone te laten draaien maar dan moet je te veel ''programmeren'' naar mijn idee waar ik niet uitkwam. En de MQTT wilde maar niet verbinden. Kees gevraagd en die raadde de HA Green aan.

Kan het je van harte aanraden! De Green draait feilloos via webportal of app (hier op ipad en als ik achter de pc zit op de webportal) Het was ff een paar keer proberen met de MQTT instellingen (Juiste IP adres invoeren en gebruikersnaam/wachtwoord) en je hebt al je data in HA. Dat is goed te doen dus.

Nadeel is wel dat HA volledig te customizen is en je dashboard nog leeg is, je moet zelf je entiteiten (parameters) middels grafieken etc. toevoegen, maar dat is ook juist weer leerzaam!

Mijn advies is installeer het en kijk het een week aan, want dan pas ga je patronen zien in de historische data.

vwb verbruik; kijk even naar het bijschakelen van het elektrische element, dat heeft een COP van 1 nl. Dat zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Je SWW run overdag laten lopen via klokprog ivm zonnepanelen. En de WAR gaan analyseren als je BBQ draait en de stooklijn langzaam gaan aanpassen om te finetunen. Gaat vast goed komen.

De techniek is waanzinnig, er gaat een wereld voor je open. Succes!

Nefit EnviLine A/W Split 16.0 T-T | Nefit 300 liter buffer | Nefit Moduline 1010H | Home Assistant Green | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerharmsen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-07 15:18
Er is vast ergens een instelling (ruimte-invloed?) die aangeeft welke balans dat ding moet nemen tussen die beide temperaturen.
Klopt bij de instellingen van de stooklijn staat 1 van onderen 'kamerinvloed' Hoe hoger dat getal is des te meer 'kijkt' de warmtepomp naar de thermostaat. (0-20K)

Verder onder installatiegegevens staat onderaan 'Gebouwsoort' Licht-Midden-Zwaar. Dit bepaalt de buffering van de temperatuur/energie van je huis en eigenlijk hoe ver je WP 'vooruit kijkt' .Zet je hem op licht, gaat je WP vaker runs maken, op zwaar minder vaak. Althans dat is mijn ervaring als leek.

Verwarmen met radiatoren is anders dan met VVW wat wij hebben (plus een paar convectoren) dus kan me wel voorstellen dat je dan standaard kortere runs hebt om de radiatoren vaker van warmte te voorzien..

Mijn advies kijk eerst naar die instellingen en lees de handleiding van de HMC310 bedieningsunit goed door, dan worden veel termen wel duidelijk. En gebruik de zoekfunctie in dit topic bovenaan. Er is niets wat nog niet behandelt is. 300 pagina's doorlezen heb ik ook niet gedaan (kijk nu een jaartje mee ong en ben pas sinds 2 weken actief)

Handleiding HMC 310:
https://nefit-nl-nl-b.bos...528qcsdebovnq8p6jl7lh5vq1

Nefit EnviLine A/W Split 16.0 T-T | Nefit 300 liter buffer | Nefit Moduline 1010H | Home Assistant Green | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
M2c schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:31:
Mijn warmtepomp doet ineens raar bij warm water. Hij start niet meer direct.

Warm water staat hier ingesteld op 13:30 tot 17:00 eco+, opstart bij 40°C tot 52°C.

Nooit een probleem gehad en nu ineens wilt die niet gelijk starten bij 13:30, terwijl het warm water wel onder de 40°C is. Het is momenteel 38,8°C, zowel de intern als de extern. Ik weet niet goed naar de welke die kijkt om te starten?
Gisteren starten de warm water run om 16:04u en toen waren de temperaturen. Intern temperatuur was dan 40,4°C en extern 38,6°C.

Iemand een reden waarom die niet zou willen opstarten, de warmtepomp zelf is voor de rest niets aan het doen?

[Afbeelding]
Waarom je warmtepomp niet start met warm water run weet ik niet
Misschien heb je iets in je instellingen veranderd ?
(Je grafiek geeft nog een temperatuur aan van 42 graden dus dan start die geen warm water run )
Maar met de warm water run kijkt de warmtepomp naar de extern temperatuur
Die moet 1 graad onder de ingestelde start temperatuur van 40 zijn (of wat je daar zelf gekozen hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:34
Boerharmsen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:05:
Klopt bij de instellingen van de stooklijn staat 1 van onderen 'kamerinvloed' Hoe hoger dat getal is des te meer 'kijkt' de warmtepomp naar de thermostaat. (0-20K)
...
En gebruik de zoekfunctie in dit topic bovenaan. Er is niets wat nog niet behandelt is. 300 pagina's doorlezen heb ik ook niet gedaan (kijk nu een jaartje mee ong en ben pas sinds 2 weken actief)
300 paginas doorspitten lijkt me geen goed idee. Maar ik zou zeker de openingspost doorlezen waar veel onderwerpen uitgebreid worden uitgelegd. Dat van de kamerinvloed wordt bijvoorbeeld uitgelegd met voorbeelden in 8.3 Hoe werkt een stooklijn.

En mocht iemand iets missing in de openingspost, laat het dan weten dan vullen we deze aan.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootjestwins
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-09 20:46
Aangezien de huidige ketel op zn laatste benen loopt zijn we ons aan het orienteren naar of een nieuwe HR ketel of een WP. Nu heb ik al bijna alle radiatoren vervangen voor Jaga met DBE en heb afgelopen jaar met 45 graden aanvoertemperatuur gedraaid op de CV.

Als we voor een WP gaan kan ik kiezen tussen een Enviline Tower Split 5 of 7kW. adv het bouwjaar moet ik warmtepomp met een vermogen hebben van 7,8kW en adv het gasverbruik kom ik op een vermogen van 4,7kW

5kW
Nominaal verwarmingsvermogen bij A-7/W35 = 5,93kW
wat is het vermogen bij W45?

7kW
Nominaal verwarmingsvermogen bij A-7/W35 = 6,06kW

We hebben de verwarming ingesteld op 20,5 graden, maar is tot op heden nog niet aangegaan. Temperatuur is binnen nu 20,8 graden.

Wat is jullie advies voor de keuze van het vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
Grootjestwins schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:09:
Aangezien de huidige ketel op zn laatste benen loopt zijn we ons aan het orienteren naar of een nieuwe HR ketel of een WP. Nu heb ik al bijna alle radiatoren vervangen voor Jaga met DBE en heb afgelopen jaar met 45 graden aanvoertemperatuur gedraaid op de CV.

Als we voor een WP gaan kan ik kiezen tussen een Enviline Tower 5 of 7kW. adv het bouwjaar moet ik warmtepomp met een vermogen hebben van 7,8kW en adv het gasverbruik kom ik op een vermogen van 4,7kW

5kW
Nominaal verwarmingsvermogen bij A-7/W35 = 5,93kW

7kW
Nominaal verwarmingsvermogen bij A-7/W35 = 6,06kW

We hebben de verwarming ingesteld op 20,5 graden, maar is tot op heden nog niet aangegaan. Temperatuur is binnen nu 20,8 graden.

Wat is jullie advies voor de keuze van het vermogen.
'het vermogen' (=het afgegeven vermogen!) van een warmtepomp wordt met name bepaald door het temperatuur-verschil tussen verwarming-binnen (=benodigde watertemperatuur) en buitentemperatuur: dus A-7/35 is buiten -7C en 35C verwarmingswater (aan de uitgang van de pomp)

'het vermogen bij 45C' kun je dus niet opgeven ... -7/45 wel.. maar dat doet men niet.
hoe groter de delta-T, hoe kleiner de efficientie (de COP): -7/45 zal dus slechetr zijn dan -7/35 en het nominale vermogen zal dus minder zijn dan die 6kW.
en dat gaat best hard, ook omdat bij die omstandigheden de pomp dan vaak niet nominaal loopt, maar 100%... zo is de A-7/W35-nominaal vermogen 4.7 (enviline 5s-mono) maar de A-10W35-100%-vermogen 4.4

mooi zou zijn als de fabrikanten het OPGENOMEN vermogen en een COP curve opgaven: Delta-T tegen COP, evt bij verschillende buitentemperaturen/ Dergelijke curves worden meestal geheim gehouden.. :-/ want anders kan de 'erkende installateur' (erkend door zijn eigen branchevereniging!) niet de held uithangen en de zelf-installateur niet de wereld uit geduwd worden, want daar hebben we een hekel aan.

Het opgenomen vermogen is makkelijk uit te rekenen door het afgegeven vermogen te delen door de COP: echter zie je in de nefit tabel als snel dat het 100% afgegeven vermogen wel is opgegeven, maar de COP bij die instelling niet... Je kunt dat dan wel weer vinden bij de elektrische gegevens.

zo is de 5s maximaal opgenomen 2.9kW, en bij -10/W35, 100% afgegeven vermogen 4.37kW :==> COP= 1.51 !!!!

Grote vraag is: hoeveel heb je nu eigenlijk nodig in jou huis: daarvoor heb je een warmte-verlies berekening nodig, of je moet het testen op een koude dag :-).

Je kunt de test bijvoorbeeld doen door een winterdag dat het 0C buiten is met de CV mooi constant alle ruimtes op de gewenste temperatuur te houden: dan aan het eind van die dag (of beter week....) kijken wat je gebruikt aan gas: 1m3 gas = 10kWh, dus als je 6 kuub gas gebruikt hebt die 24h dan had je 2,5kW constant nodig om je huis warm te houden.

Een andere methode is: overal een electrisch radiatortje neer te zetten , en het dan mooi constant op 20C te houden. en dan na een dag ofzo kijken wat het energieverbruik ik van de electrische kacheltjes (met smartplugs ofzo). ook niet heel makkelijk maar wel te doen.

Hoeveel vermogen heb je dan nodig?:

- bij 0 graden buiten en 20 binnen (delta-T=20) ... heb je gemeten: bij -10C buiten wordt delta-T=30C dus heb je 1,5x vermogen nodig
- tevens is het snachts misschien wat kouden, en wil je je huis misscien ook nog kunnen opwarmen als het eenmal wat afgekoeld is, of als het wat waait... dus je moet iets overschot hebben: x1,5 fo x2 .. ??
- en neem je -10 of -20C als worse case?

Dat worse-case vermogen heb je dan dus nodig als het op zijn koudst is.. en bij dat pumt moet je dan ook de pomp dimensioneren: maar bedenk dat je WP-cop slechter wordt omdat de delta-T groter wordt EN omdat ie harder moet draaien!

dus dan heb je bijv A-10/45 nodig, en niet nominaal, maar maximaal vermogen... misschien is de COP dan maar 2.5 ofzo!

(ps.: onderd de -15C gaat het helaas mis, dan kan de WP het simpelweg niet: zie grafieken)

Dus:
- bepaal je minimale buitentemperatuur waarbij je het in huis nog confortabel wil hebben (=20C/21C?)
- bepaal het warmteverlies bij die conditie (verlies door isolatie en ventilatie)
- bepaal je matsfactoren (opwarmen, wind, comfort, marge etc)
- wil je ook nog SWW? => want dan doet die pump effe niks voor de CV!

Nu weet je het benodigde vermogen;
- bepaal hoe warm je CV water moet zijn om bij die worse case situatie je huis warm te krijgen, bijv 45C)
- kies nu bij die worse case conditie een pomp die bij die delta (dus bijv -10C buiten en 45C CV-water) minimaal jou berekende AFGEGEVEN vermogen heeft. Let op dat de COP onder die conditie het slechtste is!

ergo.. een WP tegen de buitenlucht is een rotding in de winter: daarom is men er ook wel een beetje van teruggeomen nu eindelijk.

succes

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 21-10-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Boerharmsen schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:05:
[...]

Verder onder installatiegegevens staat onderaan 'Gebouwsoort' Licht-Midden-Zwaar. Dit bepaalt de buffering van de temperatuur/energie van je huis en eigenlijk hoe ver je WP 'vooruit kijkt' .Zet je hem op licht, gaat je WP vaker runs maken, op zwaar minder vaak. Althans dat is mijn ervaring als leek.

Verwarmen met radiatoren is anders dan met VVW wat wij hebben (plus een paar convectoren) dus kan me wel voorstellen dat je dan standaard kortere runs hebt om de radiatoren vaker van warmte te voorzien..

Mijn advies kijk eerst naar die instellingen en lees de handleiding van de HMC310 bedieningsunit goed door, dan worden veel termen wel duidelijk. En gebruik de zoekfunctie in dit topic bovenaan. Er is niets wat nog niet behandelt is. 300 pagina's doorlezen heb ik ook niet gedaan (kijk nu een jaartje mee ong en ben pas sinds 2 weken actief)

Handleiding HMC 310:
https://nefit-nl-nl-b.bos...528qcsdebovnq8p6jl7lh5vq1
dank!

Ik heb inmiddels het hele forum doorgelezen en ben al een stuk wijzer. Ik zal die bedieningsunit nog eens aandacht geven. En ik wacht nog even met finetunen tot het kouder is. We hebben weliswaar radiatoren maar het is een beetje lastig want twee daarvan hebben een enorme overcapaciteit en alle drie op de begane grond hebben radiatorventilatoren. De instellingen geschikt voor radiatoren waren veel te warm maar een vloerverwarming of LTV is het natuurlijk ook niet. Beetje schipperen met de instellingen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
fsas schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

dank!

Ik heb inmiddels het hele forum doorgelezen en ben al een stuk wijzer. Ik zal die bedieningsunit nog eens aandacht geven. En ik wacht nog even met finetunen tot het kouder is. We hebben weliswaar radiatoren maar het is een beetje lastig want twee daarvan hebben een enorme overcapaciteit en alle drie op de begane grond hebben radiatorventilatoren. De instellingen geschikt voor radiatoren waren veel te warm maar een vloerverwarming of LTV is het natuurlijk ook niet. Beetje schipperen met de instellingen denk ik zo.
die standaard instelling 'vloer/radiator/convector' maakt alleen een voorkeuze in een aantal andere parameters, die je zelf ook kunt instellen. Zo wordt bij 'radiator' gekozen voor een WP-delta-T van 8 graden, wat inefficient is en waarvoor weinig rede is. Zeker als daar nog een parallel buffer achter zit, zie je dat de werkelijke CV-delta-T bijv maar 3 graden is: dan kun je veel beter de WP-deltaT daaraan matchen...

Dus pin je niet vast op die standaard instellingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2c
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:03

M2c

Willem senior schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:22:
[...]

Waarom je warmtepomp niet start met warm water run weet ik niet
Misschien heb je iets in je instellingen veranderd ?
(Je grafiek geeft nog een temperatuur aan van 42 graden dus dan start die geen warm water run )
Maar met de warm water run kijkt de warmtepomp naar de extern temperatuur
Die moet 1 graad onder de ingestelde start temperatuur van 40 zijn (of wat je daar zelf gekozen hebt)
Instellingen heb ik niets veranderd. Ik ben wel op verlof geweest en heb dan warm water afgezet. Toen ik terug ben was, deze terug opgezet.

Grafiek weergeeft 3 temperaturen + de compressor activiteit.
-Interne temperatuur (hier begrijp ik dat de software een eigen waarde maakt)
-extern temperatuur (dit is dan de effectief gemeten temperatuur, met een sensor)
-set temperatuur (dit is uitschakel temperatuur)

Set temperatuur zie je steeds naar 52°C gaan (wat 47°C geeft in de boiler) tussen 13:30 en 17:00. Dit is de ingestelde tijd dat hij mag verwarmen. Daarbuiten niet, dus dat klopt. Inschakeltemperatuur vind ik niet terug in HA.

Staat in eco+ en dat is bij mij inschakeltemperatuur 40°C en uitschakeltemperatuur 52°C, vind ik terug op in de instellingen van de warmtepomp.
Hiervoor was er nooit een probleem en starten die steeds op als het onder de 40°C kwam. Nu start die later op.

Dit is van gisteren.
Om 16:35u, begint een warm water run. Externe en interne temperatuur is dan 38,8°C.
Om 15:30u was het 39°C. 40°C was ergens in de voormiddag.
Uiteraard warmt die niet tot zijn gewenste temperatuur, omdat het tijdsprogramma het maar toelaat tot 17:00.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpOWzgPAxvaNUt38ug3K1qH7agE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xupfmUSuqOs0DkTZy4a0WFo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
M2c schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:15:
[...]

Instellingen heb ik niets veranderd. Ik ben wel op verlof geweest en heb dan warm water afgezet. Toen ik terug ben was, deze terug opgezet.

Grafiek weergeeft 3 temperaturen + de compressor activiteit.
-Interne temperatuur (hier begrijp ik dat de software een eigen waarde maakt)
-extern temperatuur (dit is dan de effectief gemeten temperatuur, met een sensor)
-set temperatuur (dit is uitschakel temperatuur)

Set temperatuur zie je steeds naar 52°C gaan (wat 47°C geeft in de boiler) tussen 13:30 en 17:00. Dit is de ingestelde tijd dat hij mag verwarmen. Daarbuiten niet, dus dat klopt. Inschakeltemperatuur vind ik niet terug in HA.

Staat in eco+ en dat is bij mij inschakeltemperatuur 40°C en uitschakeltemperatuur 52°C, vind ik terug op in de instellingen van de warmtepomp.
Hiervoor was er nooit een probleem en starten die steeds op als het onder de 40°C kwam. Nu start die later op.

Dit is van gisteren.
Om 16:35u, begint een warm water run. Externe en interne temperatuur is dan 38,8°C.
Om 15:30u was het 39°C. 40°C was ergens in de voormiddag.
Uiteraard warmt die niet tot zijn gewenste temperatuur, omdat het tijdsprogramma het maar toelaat tot 17:00.
[Afbeelding]
Ik krijg ook de indruk dat je weinig warm water gebruikt, de intern en extern zitten zo dicht bij elkaar.
Kun je ook de settings erbij plotten?
  • dhw selected lower temperature
  • dhw selected temperature
  • dhw eco switch off
  • dhw comfort switch off
Update: laat maar, die settings had je erbij geschreven.
Hij gaat pas verwarmen zodra deze onder die 40 graden komt. Blijkbaar zit daar dan ook nog wat vertraging op...

Als je altijd zo weinig warm water verbruikt dan kun je misschien beter je instelling hebben dat de dhw set temperatuur 24/7 op die 40 staat...

[ Voor 8% gewijzigd door HansRemmerswaal op 22-10-2024 07:25 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
lc8 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:48:
[...]

die standaard instelling 'vloer/radiator/convector' maakt alleen een voorkeuze in een aantal andere parameters, die je zelf ook kunt instellen. Zo wordt bij 'radiator' gekozen voor een WP-delta-T van 8 graden, wat inefficient is en waarvoor weinig rede is. Zeker als daar nog een parallel buffer achter zit, zie je dat de werkelijke CV-delta-T bijv maar 3 graden is: dan kun je veel beter de WP-deltaT daaraan matchen...

Dus pin je niet vast op die standaard instellingen!
dank je wel voor de tip! Als ik die voorkeuze op radiator zet, kan ik dan nog finetunen op andere params zoals delta T? Ik neem aan van wel anders heeft het, lijkt me, geen zin om die parameters aanpasbaar te maken. Of kan ik dan beter als voorkeuze convectoren of vloerverwarming kiezen en van daaruit omhoog tweaken? We hebben overigens geen speciale buffer volgens mij. Voor zover ik begrepen heb heeft een van de radiatoren (een hele oude, met van die ribben) een relatief groot watervolume.Die loopt overigens mede daardoor (en door het materiaal) achter in het systeem. Duurt lang voordat ie de watertemperatuur over genomen heeft en blijft ook lang op temperatuur nadat de boel al uit is... dus wellicht niet zo'n geschikt afgiftesysteem voor een wp... maar er staat ook een niuewe, overgedimensioneerde. En overal radiatorventilatoren.
Onze delta T (gemeten aan de aanvoer- en retourbuizen bij de binnenunit) is in het begin al best laag. Paar graden. Die 8 halen we never nooit niet (de waarde in de instellingen hier staat overigens op 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-09 19:26
Kan het debiet gewoon op 3 worden ingesteld of geeft dat problemen?
TC3 - TC0 is hier 26C - 23.5C = 2.5
Las ergens dat de wp dan de aanvoertemperatuur gaat verlagen.
Bij een berekende Ta van 22 is hier de TC3 met 26C erg hoog dus zoek ik iets om dat te verlagen

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-02 15:42
Hallo Tweakers,
Bijna een jaar geleden heb ik hulp van jullie gekregen bij geluidsoverlast in huis van mijn net geplaatste hybride monoblock Enviline Compress 7, onder andere van Willem sr - waarvoor dank. Nu het volgende:
1. Het aantal runs. ik heb als thermostaat de CR1010 en kan dus niet digitaal uitlezen. Wel zie ik, in 11 maanden tijd, bij Bedrijfsgegevens->aantal starts verw. 885. Is dat gelijk aan het aantal runs?
2. Ik wil wel digitaal bedienen/uitlezen, maar ben volkomen atechnisch. BbqKees en HomeAssistant die ik zelf moet installeren is dus niets voor mij. Dan ben ik denk ik aangewezen op de Bosch Homecom Easy-app in combinatie met de wifimodule K30 RF, door de installateur aan te brengen. Is die vergelijkbaar?
3. Het jaarverbruik van de WP komt volgens het apparaat (doorgerekend naar 12 maanden) uit op 4500 kWh. Het jaarverbruik aan gas is wel gedaald van 2.840 m3 naar 500 m3. Dat laatste is natuurlijk een hele besparing, maar 4500 kWh lijkt gelet op de waardes die ik in dit forum zie wel wat aan de hoge kant. De woning is wel vrijstaand, met beneden een mix van vloerverwarming, radiatoren en convectoren (die beide laatste waterzijdig ingeregeld). Boven staan in de badkamer alleen de vloerverwarming en een disignradiator aan. Is die 4500 kWh acceptabel?
4. Door de rare mix van verwarmingsmethodes was de TC3/TC0 wat lastig in te stellen. De monteur van Bosch Nefit heeft deze op 6.0k gezet. Een compromis dus. Akkoord wat jullie betreft?
5. In het begin was het steeds te warm in huis, wat zelfs met een kamerinvloed van 10 k niet was te corrigeren. De monteur heeft de stooklijn naar beneden bijgesteld naar 23-57. Nu is het bij een ruimteinvloed van 2k en een buitentemperatuur van 16 graden (‘s morgens zonder invloed van zon) nog te warm. Ik heb het startpunt verlaagd naar 22, maar ben bang voor ‘pendelen’. Is die angst gegrond? Ik dacht van niet, omdat de pomp zijn warmte wel kwijt kan in 7 radiatoren/convectoren beneden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PieterL schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:29:
Kan het debiet gewoon op 3 worden ingesteld of geeft dat problemen?
TC3 - TC0 is hier 26C - 23.5C = 2.5
Las ergens dat de wp dan de aanvoertemperatuur gaat verlagen.
Bij een berekende Ta van 22 is hier de TC3 met 26C erg hoog dus zoek ik iets om dat te verlagen
Het TC3/TC0 delta instelling doet niks met de aanvoertemperatuur, regelt alleen de snelheid van de waterpomp. Als de pomp harder gaat draaien kan je wel suizen gaan horen als je radiatoren hebt, maar dan moet de pomp wel heel hard staan hoor...

Bij mij (met buffer) heeft het verlagen van de tc3/tc0 delta geholpen om de temperaturen aan de WP kant van het buffer wat lager te krijgen, ik denk omdat de flows aan beide kanten van het buffer nu gelijker zijn en er dus minder menging in het buffer is.

Staat hier op de laagste instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Leonard Smit schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:45:
Hallo Tweakers,
Bijna een jaar geleden heb ik hulp van jullie gekregen bij geluidsoverlast in huis van mijn net geplaatste hybride monoblock Enviline Compress 7, onder andere van Willem sr - waarvoor dank. Nu het volgende:
1. Het aantal runs. ik heb als thermostaat de CR1010 en kan dus niet digitaal uitlezen. Wel zie ik, in 11 maanden tijd, bij Bedrijfsgegevens->aantal starts verw. 885. Is dat gelijk aan het aantal runs?
2. Ik wil wel digitaal bedienen/uitlezen, maar ben volkomen atechnisch. BbqKees en HomeAssistant die ik zelf moet installeren is dus niets voor mij. Dan ben ik denk ik aangewezen op de Bosch Homecom Easy-app in combinatie met de wifimodule K30 RF, door de installateur aan te brengen. Is die vergelijkbaar?
3. Het jaarverbruik van de WP komt volgens het apparaat (doorgerekend naar 12 maanden) uit op 4500 kWh. Het jaarverbruik aan gas is wel gedaald van 2.840 m3 naar 500 m3. Dat laatste is natuurlijk een hele besparing, maar 4500 kWh lijkt gelet op de waardes die ik in dit forum zie wel wat aan de hoge kant. De woning is wel vrijstaand, met beneden een mix van vloerverwarming, radiatoren en convectoren (die beide laatste waterzijdig ingeregeld). Boven staan in de badkamer alleen de vloerverwarming en een disignradiator aan. Is die 4500 kWh acceptabel?
4. Door de rare mix van verwarmingsmethodes was de TC3/TC0 wat lastig in te stellen. De monteur van Bosch Nefit heeft deze op 6.0k gezet. Een compromis dus. Akkoord wat jullie betreft?
5. In het begin was het steeds te warm in huis, wat zelfs met een kamerinvloed van 10 k niet was te corrigeren. De monteur heeft de stooklijn naar beneden bijgesteld naar 23-57. Nu is het bij een ruimteinvloed van 2k en een buitentemperatuur van 16 graden (‘s morgens zonder invloed van zon) nog te warm. Ik heb het startpunt verlaagd naar 22, maar ben bang voor ‘pendelen’. Is die angst gegrond? Ik dacht van niet, omdat de pomp zijn warmte wel kwijt kan in 7 radiatoren/convectoren beneden.

Alvast bedankt.

Ja

Ik heb er zelf geen een maar volgens mij krijg je niet dezelfde inzichten als met BBQKees / HomeAssistant.
Misschien kun je een 'handige student' inhuren voor een uurtje om BBQKees en HomeAssistant te installeren en aan elkaar te koppelen? Je kunt Home Assistant Green kopen met Home Assistant er al op geïnstalleerd. Maar goed, om een leuk 'dashboard' te maken ben je ook weer even bezig.
Op zich is Home Assistant wel laagdrempelig, maar als je atechnisch bent dan zou het fijn zijn als er iemand met een beetje ervaring met computers in de buurt is.

Er is ook nog een ander alternatief: Husdata. Ook hier heb ik geen ervaring mee maar ander op dit topic wel.

3. Het jaarverbruik van de WP komt volgens het apparaat (doorgerekend naar 12 maanden) uit op 4500 kWh. Het jaarverbruik aan gas is wel gedaald van 2.840 m3 naar 500 m3.

1 m3 gas is afgerond 10 kWh elektriciteit.
Dus die 4500 kWh komt overeen met 450 m3 gas.
Als je gas verbruik is gedaald met 2340 m3 dan klinkt dit als een flinke besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Ja

Ik heb er zelf geen een maar volgens mij krijg je niet dezelfde inzichten als met BBQKees / HomeAssistant.
Misschien kun je een 'handige student' inhuren voor een uurtje om BBQKees en HomeAssistant te installeren en aan elkaar te koppelen? Je kunt Home Assistant Green kopen met Home Assistant er al op geïnstalleerd. Maar goed, om een leuk 'dashboard' te maken ben je ook weer even bezig.
Op zich is Home Assistant wel laagdrempelig, maar als je atechnisch bent dan zou het fijn zijn als er iemand met een beetje ervaring met computers in de buurt is.

Er is ook nog een ander alternatief: Husdata. Ook hier heb ik geen ervaring mee maar ander op dit topic wel.

3. Het jaarverbruik van de WP komt volgens het apparaat (doorgerekend naar 12 maanden) uit op 4500 kWh. Het jaarverbruik aan gas is wel gedaald van 2.840 m3 naar 500 m3.

Als je gas verbruik is gedaald met 2340 m3 dan klinkt dit als een flinke besparing.
1m3 gas komt niet overeen met 10kWh elektrische energie maar 10kWh (eigenlijk 9.77kWh) warmte energie!!

Dat is een heel belangrijk verschil, een WP maakt namelijk met 1kWh elektrische energie ruwweg 4kWh warmte energie (bij een COP van 4).

Bij het omrekenen van gas moet je daar dus wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

1m3 gas komt niet overeen met 10kWh elektrische energie maar 10kWh (eigenlijk 9.77kWh) warmte energie!!

Dat is een heel belangrijk verschil, een WP maakt namelijk met 1kWh elektrische energie ruwweg 4kWh warmte energie (bij een COP van 4).

Bij het omrekenen van gas moet je daar dus wel rekening mee houden.
Helemaal correct...

1 m3 gas is afgerond 9.77 kWh
De besparing op gas is 2340 m3, dit is 2340 m3 * 9.77 kWh/m3 = 22862 kWh
Het electriciteit verbruik is 4500 kWh

COP = 22862 / 4500 = 5 (*)

(*) Aangenomen dat dit seizoen er een vergelijkbare warmtebehoefte was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Leonard Smit schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:45:
Hallo Tweakers,

Alvast bedankt.
Zo te lezen bij @HansRemmerswaal en @jaapzb heb je een mooie besparing op het gas verbruik _/-\o_
Voor je stooklijn die staat behoorlijk hoog ik zou het eindpunt verlagen naar 45 graden en dan kijken hoe warm het wordt in huis is het nog te warm dan nog verder verlagen
En hoe je een goede stooklijn vind staat beschreven in de start van dit topic net als de standaard instellingen die kun je daar ook downloaden
Voor Home Assistant kun je op marktplaats een kleine pc met Home Assistant al geïnstalleerd vinden
Dan hoef je alleen nog de MQTT broker te installeren en het bbqkees kastje ( paar post terug heb ik de links naar die filmpjes gepost ) en dan werkt het
Dashboard maken kost de meeste tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:32

The Legend

*Plop*

HansRemmerswaal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Helemaal correct...

1 m3 gas is afgerond 9.77 kWh
De besparing op gas is 2340 m3, dit is 2340 m3 * 9.77 kWh/m3 = 22862 kWh
Het electriciteit verbruik is 4500 kWh

COP = 22862 / 4500 = 5 (*)

(*) Aangenomen dat dit seizoen er een vergelijkbare warmtebehoefte was...
Ik zou de COP niet berekenen aan de hand van de gasbesparing, maar gewoon op basis van de geleverde warmte door de WP. Dus de verbruikte kWh delen door de ‘opgewekte’ kWh.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
The Legend schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:47:
[...]

Ik zou de COP niet berekenen aan de hand van de gasbesparing, maar gewoon op basis van de geleverde warmte door de WP. Dus de verbruikte kWh delen door de ‘opgewekte’ kWh.
Ik ook. Maar het was ter vergelijking met de besparing van het gasgebruik.
De vraag was of het energieverbruik niet te hoog was (4500) is lastig te beantwoorden door alleen naar het stroom verbruik en afgegeven vermogen te kijken.

Vandaar ook die disclamer “vergelijkbare warmtebehoefte”

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-10-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-09 10:42
HansRemmerswaal schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:25:
[...]

Ja

Husdata is eenvoudig: via https://husdata.se/produkt/h66-wifi-gateway/ is het mogelijk om een Wifi module te bestellen. Op https://husdata.se/produktutforskaren/ kan je bijbehorende aansluitkabel zoeken. Via https://husdata.se/produkt/husdata-online-subscription/ moet je dan nog een online abonnement afsluiten. Met deze online weergave kan je dan eenvoudig zonder te programmeren een grafische weergave van de werking van je warmtepomp krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 21:25
Iemand hier nog inspiratie voor een Home Assistant dashboard voor een Bosch 3000i met de BBQKees EMA gateway?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
krizzziz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:18:
Iemand hier nog inspiratie voor een Home Assistant dashboard voor een Bosch 3000i met de BBQKees EMA gateway?
Bedoel je ter overname? dan ja, afhankelijk van waar je woont (in de buurt van Nijmegen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
krizzziz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:18:
Ah, ik zie nu in je profiel Zaandam staan. Dat gaat 'm dan niet worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
fsas schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Bedoel je ter overname? dan ja, afhankelijk van waar je woont (in de buurt van Nijmegen?)
Sorry, ik bedoelde of iemand met een EMS gateway nog inspiratie kan bieden met een zelf gemaakt dashboard voor Home Assistant.

Ik heb net de BBQKEES EMS gateway binnen en ben 140 devices rijker, nu eerst uitzoeken wat wat exact doet.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
krizzziz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:25:
[...]

Sorry, ik bedoelde of iemand met een EMS gateway nog inspiratie kan bieden met een zelf gemaakt dashboard voor Home Assistant.

Ik heb net de BBQKEES EMS gateway binnen en ben 140 devices rijker, nu eerst uitzoeken wat wat exact doet.
Ik weet niet of het mogelijk is dashboards van HA te exporteren om ze op die manier te delen.
Van die hele berg sensoren die je nu hebt zijn er maar een kleine groep echt relevant.
Wat wel lastig is: er zijn verschillende sensor namen in omloop, afhankelijk van de configuratie in die EMS gateway.

Misschien een keertje een hoofdstuk toevoegen aan het openingstopic met relevante sensoren.

Begin eenvoudig met in de historie naar deze 4 sensoren te kijken. Dan heb je al een beeld hoe je WP het doet.

sensor.boiler_compressor_power_output
sensor.boiler_current_flow_temperature
sensor.thermostat_hc1_target_flow_temperature
sensor.boiler_compressor_activity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:23
Om het energieverbruik vanwege een dynamisch energiecontract en zonnenpanelen wat naar de dagperiode te sturen wil ik overdag wat extra warm tapwater maken. Dit probeer ik te doen door in het klokprogramma rond het middaguur een ‘comfort’ blok te plannen. De maximale temperatuur in dit programma is 57 graden. Wat ik merk is dat de warmtepomp wel aanslaat volgen het programma maar dat deze na een periode al weer stopt terwijl het water nog maar 52 graden is. Ik zou graag zien dat hij nog even doortrekt tot zo’n 55-57 graden. Is daar een oplossing voor of moet ik dan aan de slag met iets als Home Assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:15

tomtom901

Moderator General Chat
KaEs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:18:
Om het energieverbruik vanwege een dynamisch energiecontract en zonnenpanelen wat naar de dagperiode te sturen wil ik overdag wat extra warm tapwater maken. Dit probeer ik te doen door in het klokprogramma rond het middaguur een ‘comfort’ blok te plannen. De maximale temperatuur in dit programma is 57 graden. Wat ik merk is dat de warmtepomp wel aanslaat volgen het programma maar dat deze na een periode al weer stopt terwijl het water nog maar 52 graden is. Ik zou graag zien dat hij nog even doortrekt tot zo’n 55-57 graden. Is daar een oplossing voor of moet ik dan aan de slag met iets als Home Assistant?
Zie TS, de gemeten temp wijkt 5 graden af door de positie van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@KaEs
klopt wat @tomtom901 zegt, de sensor is onderin, boven zal het warmer zijn.
Als je ook onderin het vat meer dan 52 graden wil, heb je het elektrische element/bijverwarming nodig, wat dan een stuk minder efficient is.
Als je toch ooit met HA aan de slag wil- in deze post heb ik wat verteld hoe ik het doe op de goedkoopste uur van de middag (dynamisch tarief):
hackbard in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

[ Voor 13% gewijzigd door hackbard op 25-10-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
Dag Willem senior,

Over de stooklijn. Na lezing van de inleiding van dit topic over instelling van de de stooklijn, ben ik bewust nog niet begonnen met bijstelling van het eindpunt. Daar staat immers dat je bij een afwijking van de gewenste temperatuur bij een buitentemperatuur tussen 10 en 20 graden het voetpunt moet bijstellen. Mijn vraag ging erom hoe ver ik die naar beneden zou kunnen bijstellen zonder dat de WP gaat pendelen, waarbij bedacht moet worden dat de verwarming grotendeels verloopt via flink wat grote radiatoren met dus behoorlijk wat warmteafdracht. Het eindpunt wil ik pas bijstellen bij een buitentemperatuur onder 0. Dus nogmaals, zou ik het voetpunt lager kunnen bijstellen dan 22 zonder kans op pendelen? Het is namelijk nog steeds te warm. Niet veel (0,5 ‘s morgens bij nachtverlaging met 2 graden en later op de dag 1 graad hoger zonder dat er zonlicht is die de kamer opwarmt), maar ik heb graag dat de WP doet wat ik wil, ook werkelijke aanvoertemperaturen dichtbij de streefaanvoertemperatuur.
Verder iedereen bedankt met de info over de besparing op gas en het digitale uitlezen. En het antwoord dat het aantal starts gelijk is aan het aantal runs stelt mij gerust. Ik lijk lange runs te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Leonard Smit schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:39:
Over de stooklijn. Na lezing van de inleiding van dit topic over instelling van de de stooklijn, ben ik bewust nog niet begonnen met bijstelling van het eindpunt. Daar staat immers dat je bij een afwijking van de gewenste temperatuur bij een buitentemperatuur tussen 10 en 20 graden het voetpunt moet bijstellen. Mijn vraag ging erom hoe ver ik die naar beneden zou kunnen bijstellen zonder dat de WP gaat pendelen, waarbij bedacht moet worden dat de verwarming grotendeels verloopt via flink wat grote radiatoren met dus behoorlijk wat warmteafdracht. Het eindpunt wil ik pas bijstellen bij een buitentemperatuur onder 0. Dus nogmaals, zou ik het voetpunt lager kunnen bijstellen dan 22 zonder kans op pendelen? Het is namelijk nog steeds te warm. Niet veel (0,5 ‘s morgens bij nachtverlaging met 2 graden en later op de dag 1 graad hoger zonder dat er zonlicht is die de kamer opwarmt), maar ik heb graag dat de WP doet wat ik wil, ook werkelijke aanvoertemperaturen dichtbij de streefaanvoertemperatuur.
Gebruik je ruimteinvloed ? Ik moest mijn thermostaat na calibratie overigens meer dan een halve graad corrigeren in de gemeten binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Leonard Smit schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:39:
Dag Willem senior,

Verder iedereen bedankt met de info over de besparing op gas en het digitale uitlezen. En het antwoord dat het aantal starts gelijk is aan het aantal runs stelt mij gerust. Ik lijk lange runs te hebben.
Je kan het voetpunt wel verlagen al is 22 al laag voor radiatoren om dan nog wat warmte af te geven
Maar omdat het eindpunt al zo hoog staat is je aanvoerstreeftemperatuur ook automatisch hoger
Vandaar dat ik adviseer om met de standaard stooklijn van Nefit te beginnen
( Met het voetpunt op 25 en het eindpunt op 45 )
Voor pendelen ben ik niet zo bang als je maar kijkt dat je warmtepomp ongeveer een 1uur blijft draaien
Dat is namelijk nodig om de warmtepomp de kans te geven om terug te moduleren
Gewoon veel uitproberen en lekker testen dan komt het zeker goed :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
hackbard schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:33:
@KaEs
klopt wat @tomtom901 zegt, de sensor is onderin, boven zal het warmer zijn.
Als je ook onderin het vat meer dan 52 graden wil, heb je het elektrische element/bijverwarming nodig, wat dan een stuk minder efficient is.
Als je toch ooit met HA aan de slag wil- in deze post heb ik wat verteld hoe ik het doe op de goedkoopste uur van de middag (dynamisch tarief):
hackbard in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
TomTom en Hackbard bedankt voor de reactie. Dus het is de positie van de sensor die voor het verschil van circa 5 graden zorgt. Als ik nog warmer wil dan zal volgens Hackbard het elektrisch element aan slaan en databus niet de bedoeling. Ik zal de instelling dan maar op 57 graden laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:15

tomtom901

Moderator General Chat
KaEs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:37:
[...]

TomTom en Hackbard bedankt voor de reactie. Dus het is de positie van de sensor die voor het verschil van circa 5 graden zorgt. Als ik nog warmer wil dan zal volgens Hackbard het elektrisch element aan slaan en databus niet de bedoeling. Ik zal de instelling dan maar op 57 graden laten staan.
Lijkt mij een goede, want dat elektrisch element slurpt stroom. Ik blijf ook net onder de temperatuur die de WP kan leveren met 56 graden, dan zie ik ook 51 in de BBQ kees waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonard Smit
Bedankt Willem sr., ik heb nu ook het eindpunt verlaagd. We zullen zien wat dat gaat betekenen voor de kamertemperatuur. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:30
Willem senior schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Beetje vreemd als er nu nog een element kapot is
Ik zou weer het bouwbedrijf / installateur bellen, of Nefit bellen zodat die het komen oplossen
Nu je weet dat het onder de garantie valt zou ik niet accepteren dat het elektrisch element afgekoppeld wordt
Dit moet gewoon netjes gerepareerd worden
Het elektrische element is ook in te schakelen voor een noodsituatie als je buitenunit kapot gaat zodat er dan toch verwarming en warm water nog is
Vorige week is het elektrisch element toch onder garantie vervangen. Helaas krijg ik opnieuw de waarschuwing A01/5284: "Laatste thermische desinfectie kon niet worden uitgevoerd."

Ik heb de instellingen ook opnieuw gereset, maar helaas heeft dit niet geholpen. Heeft iemand een idee of ik iets fout heb gedaan met mijn BBQ kees kastje dat dit kan veroorzaken?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
aGraPusher schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:22:
[...]

Vorige week is het elektrisch element toch onder garantie vervangen. Helaas krijg ik opnieuw de waarschuwing A01/5284: "Laatste thermische desinfectie kon niet worden uitgevoerd."

Ik heb de instellingen ook opnieuw gereset, maar helaas heeft dit niet geholpen. Heeft iemand een idee of ik iets fout heb gedaan met mijn BBQ kees kastje dat dit kan veroorzaken?
Goed nieuws dat het electriche element toch is vervangen onder de garantie d:)b
Ik zie bij BBQKEES deze instellingen staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q_qUN7AfKO0lvBln0kRr3Gu5Ms=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qD1hdGLDpV6MO4KkIxobUBdF.jpg?f=user_large
Of ze het doen weet ik niet heb ik nooit getest Maar dat weet iemand anders hier misschien wel
In het diagnose menu kun je het electriche element wel aanzetten om te testen of die het doet
Als die daar wel aangaat moet het in de instellingen voor het electriche element ( bijverwarming heet dat dacht ik in het nefit menu) of in de warmwater instellingen voor de legionella verkeerd staan
Dus loop die instellingen nogmaals door en sla ze daarna op dan blijven ze ook bij een stroomstoring goed opgeslagen/staan
Zo staat het bij mij ingesteld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9m_SNRdVGaOhcFYfcMXUKHhFYho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oz3vZfhUBEPhL5uE43sAQiOO.jpg?f=fotoalbum_large
En duur legionella op 240 minuten bij de warmwater instellingen voor legionella
Hopelijk krijg je het werkend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
Willem senior schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:00:
[...]

Goed nieuws dat het electriche element toch is vervangen onder de garantie d:)b
Ik zie bij BBQKEES deze instellingen staan
[Afbeelding]
Of ze het doen weet ik niet heb ik nooit getest Maar dat weet iemand anders hier misschien wel
In het diagnose menu kun je het electriche element wel aanzetten om te testen of die het doet
Als die daar wel aangaat moet het in de instellingen voor het electriche element ( bijverwarming heet dat dacht ik in het nefit menu) of in de warmwater instellingen voor de legionella verkeerd staan
Dus loop die instellingen nogmaals door en sla ze daarna op dan blijven ze ook bij een stroomstoring goed opgeslagen/staan
Zo staat het bij mij ingesteld
[Afbeelding]
En duur legionella op 240 minuten bij de warmwater instellingen voor legionella
Hopelijk krijg je het werkend
E-heater step 1,2,3 heeft betrekking op de electrische heater voor het CV water in de binnenunit (indien aanwezig). Je kunt deze echter niet zomaar aanzetten: daarvoor moet de IDU in test mode staan; als ie in normale mode staat is het dus alleen een observatie of de heater gebruikt wordt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Willem senior schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:27:
[...]
Je kan het voetpunt wel verlagen al is 22 al laag voor radiatoren om dan nog wat warmte af te geven
Maar omdat het eindpunt al zo hoog staat is je aanvoerstreeftemperatuur ook automatisch hoger
Vandaar dat ik adviseer om met de standaard stooklijn van Nefit te beginnen
( Met het voetpunt op 25 en het eindpunt op 45 )
Voor pendelen ben ik niet zo bang als je maar kijkt dat je warmtepomp ongeveer een 1uur blijft draaien
Dat is namelijk nodig om de warmtepomp de kans te geven om terug te moduleren

Gewoon veel uitproberen en lekker testen dan komt het zeker goed :*)
Dat is interessant. Ik ben beginnende afsteller van mijn EnviLine - voor nu nog zonder gedetailleerde metingen. Wat me opviel is dat de warmtepomp 's nachts een uurtje is aangesprongen. Ik vroeg me af waarom dit niet constanter was aangezien ik begreep dat de warmtepomp verwarmt obv de buitentemperatuur. Ik zie dat de wp rond 3u is aangesprongen op mijn P1 meter en ook op de thermometer (gedurende dat uur loopt de temperatuur paar tienden op om vervolgens weer terug te zakken).

Momenteel hanteer ik een dag/nachtprogramma van 19/17.5 graden. De stooklijn in beginsel ingesteld op 20-40, maar dat is misschien wat laag als je een combi hebt van vloer en radiatoren?

Ik vind het 's ochtends net iets te fris, dus ga het nachtprogramma iets bijstellen.

Grote uitdaging hier blijft dat de woonkamer aan de zuidkant zit met grote raampartij, dus als het een beetje zonnige dag is warmt het snel op. De wp staat juist aan de noordkant in de schaduw.

"Nieuw" huis, dus nog veel te ontdekken wat comfortabel is op alle verschillende plekken in de woning, ook qua ventilatie, etc. Kan me hier nog wel even mee vermaken vermoed ik :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:40:
[...]

Dat is interessant. Ik ben beginnende afsteller van mijn EnviLine - voor nu nog zonder gedetailleerde metingen. Wat me opviel is dat de warmtepomp 's nachts een uurtje is aangesprongen. Ik vroeg me af waarom dit niet constanter was aangezien ik begreep dat de warmtepomp verwarmt obv de buitentemperatuur. Ik zie dat de wp rond 3u is aangesprongen op mijn P1 meter en ook op de thermometer (gedurende dat uur loopt de temperatuur paar tienden op om vervolgens weer terug te zakken).

Momenteel hanteer ik een dag/nachtprogramma van 19/17.5 graden. De stooklijn in beginsel ingesteld op 20-40, maar dat is misschien wat laag als je een combi hebt van vloer en radiatoren?

Ik vind het 's ochtends net iets te fris, dus ga het nachtprogramma iets bijstellen.

Grote uitdaging hier blijft dat de woonkamer aan de zuidkant zit met grote raampartij, dus als het een beetje zonnige dag is warmt het snel op. De wp staat juist aan de noordkant in de schaduw.

"Nieuw" huis, dus nog veel te ontdekken wat comfortabel is op alle verschillende plekken in de woning, ook qua ventilatie, etc. Kan me hier nog wel even mee vermaken vermoed ik :+
De WP verwarmt inderdaad op basis van de buitentemperatuur, maar die bepaald alleen de gewenste temperatuur van het verwarmingswater. Het aan/uit schakelen gaat aan de hand van de gemeten temperatuur van het verwarmingswater. Als die te lang onder de gewenste water temperatuur is, gaat de warmtepomp aan. Als je WP vervolgens zijn warmte moeilijk kwijt kan (vloer/radiatoren zijn al warm, of staan dicht), loopt de temperatuur van je verwarmingswater snel op en zal je WP weer uitschakelen omdat de temperatuur van je verwarmingswater te lang te ver boven de gewenste temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Ik lees hier veel over het gebruik van de bbq Kees gateway i.c.m. Home Assistant. Nu is het zo dat ik er in verband met het kunnen uitschakelen van de omvormer bij negatieve energieprijzen over nadenk om Home Assisant green te kopen. De stap naar ook een aansluiting van de Nefit Envline lijkt dan ook niet zo groot meer. Ik vraag me alleen af of dit voor een gemiddelde computer gebruiker een beetje te doen is. De fora van Home Assistant staan vol ingewikkelde codes. Iemand hier die zichzelf als een gemiddelde computergebruiker beschouwd die de warmtepomp in een avond heeft gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
KaEs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:25:
Ik lees hier veel over het gebruik van de bbq Kees gateway i.c.m. Home Assistant. Nu is het zo dat ik er in verband met het kunnen uitschakelen van de omvormer bij negatieve energieprijzen over nadenk om Home Assisant green te kopen. De stap naar ook een aansluiting van de Nefit Envline lijkt dan ook niet zo groot meer. Ik vraag me alleen af of dit voor een gemiddelde computer gebruiker een beetje te doen is. De fora van Home Assistant staan vol ingewikkelde codes. Iemand hier die zichzelf als een gemiddelde computergebruiker beschouwd die de warmtepomp in een avond heeft gekregen?
Punt is dat die BBQKees gateway relatief makkelijk in HA is te krijgen. Maar je krijgt er een hoop data voor terug en heb je daar wel wat aan als een gemiddelde gebruiker dan?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
krizzziz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:44:
[...]

Punt is dat die BBQKees gateway relatief makkelijk in HA is te krijgen. Maar je krijgt er een hoop data voor terug en heb je daar wel wat aan als een gemiddelde gebruiker dan?
Ja.

Het finetunen van de WP kan ook zonder BBQKees en HA, Er zijn er hier zat die elke dag op een vaste tijd waarden van de WP aflezen en die in Excel zetten. Dat werkt ook. Maar dat is een moment opnamen. Met HA kun je de historie zien en heb je een beter overzicht.

Zonder enige vorm van programmeren kun je in de historie grafieken maken en zien of je WP het ‘goed’ doet. Heb je mooie lange runs? Is er geen pendel gedrag? Kan de stooklijn wat naar beneden? Kan de boiler temperatuur naar beneden? Heb ik last van het versneld afkoelen van de boiler en heb ik die terugslagklep nodig (zie openingspost). Wat is de COP.

Grootste probleem is misschien ‘welke sensoren doen wat en zijn relevant om naar te kijken’. Gelukkig worden hier veel screenshots gedeeld waarop de sensor namen zichtbaar zijn.

Op een gegeven moment merkt je dat je steeds naar dezelfde soort grafieken kijkt en dan maak je een dashboard, wat ook kan zonder een regel code te schrijven.

Tot slot wil je naar berekende waarden kijken, bijvoorbeeld naar het verschil van twee temperaturen. Of je wilt iets doen als ‘als dit dan dat’. Zulk soort dingen kan ook vaak zonder programmeren, al vind ik zelf dat je met programmeren meer overzicht houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
KaEs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:25:
Ik vind mezelf wel een gemiddelde gebruiker (type kantoorklerk met Excel fetisj) en mij is het gelukt. :*)

Het kostte me een uur of 4 incl voor het eerst gebruiken van home assistant (was wel pre instal). Moeilijkste dingen die ik nog nooit gedaan had; ingelogd op mijn router en een vast ip adres ingesteld voor zowel de bbqkees als de home assistant. En mqtt vinden.

Het maken van de grafiekjes is verder een eitje. Selecteer via de tab geschiedenis wat leuks en klik 'huidige weergave als kaart toevoegen'. Je hoeft niet in de code te rommelen verder als je dat niet wilt.

Aanvulling: home assistant werkt zo handig dat zelfs ik nog niet de neiging gehad heb om de data naar Excel te zetten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 30-10-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaEs
ZonnigY schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

Ik vind mezelf wel een gemiddelde gebruiker (type kantoorklerk met Excel fetisj) en mij is het gelukt. :*)

Het kostte me een uur of 4 incl voor het eerst gebruiken van home assistant (was wel pre instal). Moeilijkste dingen die ik nog nooit gedaan had; ingelogd op mijn router en een vast ip adres ingesteld voor zowel de bbqkees als de home assistant. En mqtt vinden.

Het maken van de grafiekjes is verder een eitje. Selecteer via de tab geschiedenis wat leuks en klik 'huidige weergave als kaart toevoegen'. Je hoeft niet in de code te rommelen verder als je dat niet wilt.

Aanvulling: home assistant werkt zo handig dat zelfs ik nog niet de neiging gehad heb om de data naar Excel te zetten ;)
Dat klinkt dan wel weer bemoedigend.
Een vast ip adres gegeven aan de HA-server en de gateway is nieuw voor mij. Bedankt voor de tip.
Denk dat ik er een kerstvakantie projectje van ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18:54
Hoewel dit forum in principe over de EnviLine gaat en ik een ander Nefit-systeem heb, komen de kenmerken toch aardig overeen, vandaar dat ik me tot jullie richt.
Een nieuwe installatie CS5800iAW7 buitenunit, CS5800iAW12E binnenunit, HR200 boiler, 50 l buffervat, RT800 thermostaat, HS25/6 pompgroep en natuurlijk wat bijbehorende attributen. Aangesloten op een bestaand CV-systeem met radiatoren.
Met de aanwijzingen uit de Openingspost ben ik aan het trachten het systeem naar mijn hand te zetten en dat gaat best redelijk.
Er is alleen één probleem, de pompgroep (Buderus HS25/6) lijkt alleen te willen pompen wanneer de rode afsluiter in de 45°-stand staat. Deze stand wordt volgens de handleiding gebruikt bij het ontluchten en heeft een terugslagklep-functie. In de geopende stand, wordt de leiding na de pomp niet warm en verdwijnt alle warmte in het buffervat. Zodra de rode knop uit de verticale stand wordt gedraaid, neemt het geluid toe en wordt de leiding warm.
Hierbij moet ik melden dat de unit door de installateur “op z’n kop” is gemonteerd omdat dit in het leidingwerk beter uitkwam. De leidingen van en naar het CV-systeem zitten dus aan de onderzijde.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Mag de pompgroep zo niet gemonteerd worden of zit er nog zoveel lucht in het systeem dat de pompregeling zonder terugslagklep van slag raakt?

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
ERN5T schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:33:
Hierbij moet ik melden dat de unit door de installateur “op z’n kop” is gemonteerd omdat dit in het leidingwerk beter uitkwam. De leidingen van en naar het CV-systeem zitten dus aan de onderzijde.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Mag de pompgroep zo niet gemonteerd worden of zit er nog zoveel lucht in het systeem dat de pompregeling zonder terugslagklep van slag raakt?
Ik heb ook een 7kW 5800i, en bij mij is de pompunit ook ondersteboven gemonteerd. Afgezien van problemen met goed ontluchten werkt dat verder wel goed volgens mij. Ik heb naar mijn weten nergens terugslagkleppen in het systeem zitten.

Ik snap niet wat je 'de rode afsluiter' is, ik heb die nergens tenzij je het hebt over de afsluiters direct onder de binnenunit.

[ Voor 8% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 30-10-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:50:
[...]
Ik snap niet wat je 'de rode afsluiter' is, ik heb die nergens tenzij je het hebt over de afsluiters direct onder de binnenunit.
Dank voor je reactie. Deze afsluiters bedoel ik, een blauwe en een rode, in de HS25/6 zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYNTnDLxDcLu7E-MNQ7_vwS9DaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcYdbYRfjyQQrlkFlRiclcTb.jpg?f=fotoalbum_large

EX40 TMP Ultra Sage Green MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
ERN5T schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:38:
[...]

Dank voor je reactie. Deze afsluiters bedoel ik, een blauwe en een rode, in de HS25/6 zelf.
[Afbeelding]
Haha, altijd gedacht dat dat alleen maar temperatuur meters waren. Ik had niet eens door dat dat afsluiters zijn. Die staan bij mij allebei in de volledig open positie. Is de pomp zelf ook wel de juiste kant op gezet ?

Want doordat de buderus ondersteboven zit, moet de pomp ook omgedraaid wordenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWsgriD3ukC5mLmGwB0nui-kZ9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jBsotAPjlxAvsaHmJHc6ga3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Wat je den ik ook even moet controleren is of de plastic rode/blauwe stukken wel exact overeenkomen met 0-90 op de afsluiters zelf. Die dingen zitten bij mij nogal losjes erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:52:
[...]
Is de pomp zelf ook wel de juiste kant op gezet ?

Want doordat de buderus ondersteboven zit, moet de pomp ook omgedraaid worden[Afbeelding]
Nu ben ik je even kwijt, als de unit “op z’n kop” is gemonteerd, omdat de aansluitingen naar de CV-installatie aan de onderzijde moeten komen, mag de pomp niet worden omgedraaid.
Bij mij zit de pomp dan ook andersom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQaWBpJCbP2VZygoewh8GRaexfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRZs37AccEVtfT6J5e48hlhy.jpg?f=fotoalbum_large
Waarschijnlijk is bij jou de pompset om een andere reden verbouwd en zitten de aansluitingen naar de CV aan de bovenzijde.
Mijn verdenking van de terugslagklep in de afsluiter blijft bestaan omdat de afsluiter bij jou in tegengestelde richting wordt doorstroomd.

De knoppen hebben inderdaad nogal wat speling, maar niet in het verdraaiingsvlak, daar zit het probleem niet.
Nogmaals dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
ERN5T schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:22:
[...]

Nu ben ik je even kwijt, als de unit “op z’n kop” is gemonteerd, omdat de aansluitingen naar de CV-installatie aan de onderzijde moeten komen, mag de pomp niet worden omgedraaid.
Bij mij zit de pomp dan ook andersom.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is bij jou de pompset om een andere reden verbouwd en zitten de aansluitingen naar de CV aan de bovenzijde.
Bij de Wilo pomp kun je het pomphuis en de bedieningsunit loshalen, en dus de pomprichting veranderen terwijl de bediening rechtop blijft staan. Er moet ergens op het pomphuis een pijltje staan, ik weet dat ik die na installatie wel heb gezien maar kan hem nu zo snel niet meer vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERN5T
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

Bij de Wilo pomp kun je het pomphuis en de bedieningsunit loshalen, en dus de pomprichting veranderen terwijl de bediening rechtop blijft staan. Er moet ergens op het pomphuis een pijltje staan, ik weet dat ik die na installatie wel heb gezien maar kan hem nu zo snel niet meer vinden
Begrijp ik je goed, de aansluitingen naar de CV-installatie zitten wel degelijk aan de onderzijde, alleen de bedieningsunit (en de thermometers in de knoppen) zijn omgedraaid. In dat geval is de conclusie dat de terugslagklep niet verdacht is en dat jouw installateur de zaken netter afwerkt dan de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
ERN5T schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Begrijp ik je goed, de aansluitingen naar de CV-installatie zitten wel degelijk aan de onderzijde, alleen de bedieningsunit (en de thermometers in de knoppen) zijn omgedraaid. In dat geval is de conclusie dat de terugslagklep niet verdacht is en dat jouw installateur de zaken netter afwerkt dan de mijne.
Notes
Depending on your application, pump housing's flow direction and terminal box orientation can be positioned in different ways. Please ask your Wilo contact for more details.

https://wilo.com/oem/en/P...0bbfTL4_range_description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-09 19:26
Stiller gebruik ...

Een run start hier normaal op 9kW, dus 90% van de max 10kW
Stiller gebruik staat "aan"

Start en Einde stille modus heb ik nu beide op 0 gezet maar dat maakt geen verschil.

Weet iemand hoe ik het Stiller gebruik 24 uur per dag aan kan zetten???

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:06
Ik kan het klokprogramma voor het warm water niet meer terug vinden in de EasyControl app. Heb alle opties al bekeken, naar mijn idee. Waar kan ik dat vinden?

Ik wil mijn warm water programma eerder laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-08 11:04
Vanmorgen kwam ik erachter dat er geen warm water meer in de boiler zat. Het display en HA gaven echter beiden aan dat het water 48,5 graad zou moeten zijn. In het uitgebreide menu gekeken en daarin bleek inderdaad de boilertemperatuur 18 graden te zijn en de warmwatertemperatuur erboven stond doodleuk op 48,5... De warmtepomp bleef buiten bedrijf totdat ik deze op de hoofdschakelaar een harde reset gaf. Er was toen te zien dat meteen weer de juiste warmwatertemperatuur werd weergegeven. In de geschiedenis kan ik terug zien dat het probleem is ontstaan gisteravond nadat ik het bad heb gevuld.
Betreft een Enviline Monoblock 5 kW.

Is iemand iets dergelijks al eens tegen gekomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFktWJfubBWTqEXSK6PHiGnisfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ShXiinXdmKIDpOWB4K0ci16w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ihsahn schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:01:
Vanmorgen kwam ik erachter dat er geen warm water meer in de boiler zat. Het display en HA gaven echter beiden aan dat het water 48,5 graad zou moeten zijn. In het uitgebreide menu gekeken en daarin bleek inderdaad de boilertemperatuur 18 graden te zijn en de warmwatertemperatuur erboven stond doodleuk op 48,5... De warmtepomp bleef buiten bedrijf totdat ik deze op de hoofdschakelaar een harde reset gaf. Er was toen te zien dat meteen weer de juiste warmwatertemperatuur werd weergegeven. In de geschiedenis kan ik terug zien dat het probleem is ontstaan gisteravond nadat ik het bad heb gevuld.
Betreft een Enviline Monoblock 5 kW.

Is iemand iets dergelijks al eens tegen gekomen?

[Afbeelding]
Ik weet niet wat die warm water top is, maar ik gok dat dit de dhw current intern temperature is. Ofwel niet een temperatuur sensor maar een berekende waarde waar je niets mee kunt. Zover ik kan zien laat die vooral zien wat de temperatuur zou zijn als je geen warm water gebruikt maar alleen warmte verlies hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihsahn
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 06:08:
[...]

Ik weet niet wat die warm water top is, maar ik gok dat dit de dhw current intern temperature is. Ofwel niet een temperatuur sensor maar een berekende waarde waar je niets mee kunt. Zover ik kan zien laat die vooral zien wat de temperatuur zou zijn als je geen warm water gebruikt maar alleen warmte verlies hebt…
Omdat ik een Husdata H60 gebruik via MQTT is de naamgeving heel anders het zou kunnen dat de sensor "warm water top" inderdaad "dhw current intern temperature" is.
Dit staat er in mijn mqtt config:
- name: "Warmwater top"
state_topic: "+/HP/0009"
unit_of_measurement: "°C"
icon: mdi:thermometer
- name: "Warmwater mid"
state_topic: "+/HP/000A"

Welke waarde wordt er op het display van de binnenunit getoond? Dat is toch niet die berekende maar de échte gemeten temperatuur, dus "dhw current extern temperature"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
ihsahn schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:43:
[...]

Omdat ik een Husdata H60 gebruik via MQTT is de naamgeving heel anders het zou kunnen dat de sensor "warm water top" inderdaad "dhw current intern temperature" is.
Dit staat er in mijn mqtt config:
- name: "Warmwater top"
state_topic: "+/HP/0009"
icon: mdi:thermometer
- name: "Warmwater mid"
state_topic: "+/HP/000A"

Welke waarde wordt er op het display van de binnenunit getoond? Dat is toch niet die berekende maar de échte gemeten temperatuur, dus "dhw current extern temperature"?
Je boiler heeft maar een temperatuur sensor. Dat is die extern.
Zet de warm water kraan maar open, dan zal je zien dat die temperatuur naar beneden gaat en de ander gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihsahn
Dankjewel Hans, zojuist getest en dit verklaart een hoop.
Blijkbaar is dus de temperatuur die in het display van de warmtepomp te zien is die berekende waarde.... hoe verzinnen ze het??... ik ga dit in HA wijzigen zodat ik altijd de gemeten waarde te zien krijg en dus altijd kan zien hoeveel het water afkoelt.
Het probleem was eigenlijk door mijn eigen schuld veroorzaakt. Ik had het tijdprogramma voor WW ingeschakeld maar op een te krappe tijdspanne gezet waardoor toen het nodig was het tijdprogramma niet meer actief was. Ik zal deze wat ruimer gaan zetten.
Hartelijk bedankt voor je reactie en het meedenken!

groet - Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:03
De buitentemperatuursensor geeft te hoge waarden, waardoor de warmtepomp niet aan gaat (WAR). Vandaag maar eens op zoek naar de oorzaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KztAE3ONyWkz_EgEENt0jBBb1zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1F7uXerCqvDmQzYdoppVNX3k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Joris748 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:48:
De buitentemperatuursensor geeft te hoge waarden, waardoor de warmtepomp niet aan gaat (WAR). Vandaag maar eens op zoek naar de oorzaak.

[Afbeelding]
Zal wel in de zon staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Nee, is tegen de noordgevel gemonteerd. En heeft het al ruim 4 jaar goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Joris748 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:48:

[Afbeelding]
Oorzaak gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Nee, heb eea schoongemaakt met contactspray. Verwacht dat de sensor aan het overlijden is. Geeft consequent 8-10 graden teveel aan. Morgen neem ik contact op met de installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znf_IYYKL2uVfZIZdH3B3XDWGC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmGgqFb1HOYWKf6FmXGR6k1j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelovds
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-02 15:14
Waarom lijkt de instelling "Verhoging verwarmen" te worden genegeerd?
Ik heb een Nefit Enviline Monoblock 9kW, met een 50l buffervat, en bbqkees voor monitoring. Op de I2 heb ik het contact van de PV aangesloten, en in het "Menu: Fotovoltaïsche installatie" heb ik de volgende instellingen gemaakt,
  • Verhoging verwarmen: 3K
  • Verhoging warmwater: Ja
  • Verlaging koelen: -2K
  • Koelen alleen m PV: Nee
Als het contact gesloten wordt (vanochtend was dat om 10:28), zie ik netjes warmwater gestart worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmH8Jm7pbVAkGkRnb8Uhut8hwas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKoAqUj2ZXvd0MDAmQrz4ckF.png?f=fotoalbum_large
Oranje = wwsettemp, blauw = wwcurtemp2, paarse achtergrond is modus DHW.
De streeftemperatuur gaat dus omhoog, en er wordt warmwater gemaakt. Top!

Ik zie echter niet de verwarming harder zijn best doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h3jwcT3jriU8CcHSEEhCXJriZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/86PeteSqC5M86MsOU6V8rwrC.png?f=fotoalbum_large
Blauw = seltemp, rood = selflowtemp, groen = curflowtemp, oranje achtergrond is modus Heating.
Voor de volledigheid ook buitentemperatuur: groen = outdoortemp, blauw = dampedoutdoortemp.
Hierin zie ik dus dat de seltemp wel omhoog gaat, maar de bijbehorende selflowtemp wordt niet ingesteld. Ook de curflowtemp gaat niet mee omhoog, dus het is niet zo dat ik de verkeerde waarden weergeef.
Het laag blijven van de selflowtemp kan ik ook niet verklaren met de buitentemperatuur.

In het verleden heb ik contact gehad met de servicedienst van Nefit, maar daar komt het antwoord neer op "ja hoor, hoort zo" zonder verdieping. Daar heb ik het maar opgegeven.

Nu is mijn vraag: welke instelling of onderdeel van mijn opstelling mis ik om extra te kunnen verwarmen met zonnestroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8
angelovds schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:12:
Ik heb een Nefit Enviline Monoblock 9kW, met een 50l buffervat, en bbqkees voor monitoring. Op de I2 heb ik het contact van de PV aangesloten, en in het "Menu: Fotovoltaïsche installatie" heb ik de volgende instellingen gemaakt,
Als het contact gesloten wordt (vanochtend was dat om 10:28), zie ik netjes warmwater gestart worden.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blauw = seltemp, rood = selflowtemp, groen = curflowtemp, oranje achtergrond is modus Heating.
Voor de volledigheid ook buitentemperatuur: groen = outdoortemp, blauw = dampedoutdoortemp.
Hierin zie ik dus dat de seltemp wel omhoog gaat, maar de bijbehorende selflowtemp wordt niet ingesteld. Ook de curflowtemp gaat niet mee omhoog, dus het is niet zo dat ik de verkeerde waarden weergeef.
Het laag blijven van de selflowtemp kan ik ook niet verklaren met de buitentemperatuur.

In het verleden heb ik contact gehad met de servicedienst van Nefit, maar daar komt het antwoord neer op "ja hoor, hoort zo" zonder verdieping. Daar heb ik het maar opgegeven.

Nu is mijn vraag: welke instelling of onderdeel van mijn opstelling mis ik om extra te kunnen verwarmen met zonnestroom?
die instelling die je gebruikt heet verhogen warm-warter... dus heeft waarschijnlijk ook alleen betrekking op warm water.. :-); ik heb geen SWW, dus die gebruik ik niet... maar:

Met HA kun je op vele manieren de WP pushen om meer te gana verwarmen: maar wat je basically wil is de stooklijn verhogen.
Dat kan door: (allemaal te schrijven vanuit HA met een automatisering)
- direct de stooklijnwaarden omhoog te brengen
- De Thermostaat te verhogen
- een van de offsets te verhogen

Ik verhoog zelf de HC1-thermostaat offset: dat lijkt mij het makkelijkst en verschuift de stooklijn gewoon in zijn geheel naar boven. (number.thermostat_hc1_offsettemp)

ps.: dit verschuift dus de stooklijn: daardoor loopt de integratie harder op en gaat de pomp eerder aan/maakt ie het buffer water warmer.
- als je naregeling hebt, werkt die het resultaat tegen...
- het zet niet 'de wp aan' , dus verwacht niet dat ie direct gaat lopen enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
angelovds schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is seltemp de thermostaat instelling? Die zie je duidelijk 3 graden omhoog gaan. Heeft het draaien aan je thermostaat wel effect op je stooklijn (selflowtemp)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelovds
lc8 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:41:
[...]
die instelling die je gebruikt heet verhogen warm-warter... dus heeft waarschijnlijk ook alleen betrekking op warm water.. :-); ik heb geen SWW, dus die gebruik ik niet... maar:
Nou, dat zijn twee verschillende instellingen. Ik heb het over "verwarmen" (en ook over "koelen," in de zomer).
lc8 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:41:
[...]
Ik verhoog zelf de HC1-thermostaat offset: dat lijkt mij het makkelijkst en verschuift de stooklijn gewoon in zijn geheel naar boven. (number.thermostat_hc1_offsettemp)
Ah, da's wel een interessante oplossing. Dat werkt dan natuurlijk alleen voor verwarmen, en niet voor koelen. Hoe heb je dat opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelovds
jaapzb schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:50:
[...]

Is seltemp de thermostaat instelling? Die zie je duidelijk 3 graden omhoog gaan. Heeft het draaien aan je thermostaat wel effect op je stooklijn (selflowtemp)?
seltemp is inderdaad de instelling op de thermostaat. Die zie je mooi omhoog gaan, dus dat gaat helemaal goed, maar zonder effect op de selflowtemp. Als ik zelf de temperatuur van de thermostaat opdraai, gaat de stooklijn wel mee.
Pagina: 1 ... 88 ... 105 Laatste