Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-07 16:20
hackbard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:19:
[...]

gasketel mengventiel handmatig aanpassen was een tip van de installateur. Zelf wou die het niet doen toen die er was kijken, dat mocht ik toch maar zelf uitzoeken, deksel openen ect..

[...]

ja, vindt ik wel wat langzaam gaan soms. Tijdens parallel bedrijf en defrost heb ik niks aan een kwartier later. Dan is de ketel hier al weer zelf even uit/pendelen.
Waarom niet meteen helemaal open zodra de ketel aan staat, totaan de maximale aanvoertemperatuur van de wp?
Trouwens, wanneer wordt in hybride modus de ketel weer uit geschakelt?
Hier ook geëxperimenteerd met het mengventiel. Handmatig was ook niet de oplossing, veel te veel fluctuaties in aanvoer temperatuur. Uiteindelijk de instellingen weer naar oorspronkelijk teruggezet en knop weer ingedrukt. Na verloop van tijd werkt het nu perfect, volgens mij heeft het systeem tijd nodig om het regelgedrag in te leren. Volgens mij werkt de regeling ook zo dat de temp langzaam omhoog loopt om maar niet te hoog uit te komen. Ik heb hier het aan/uit systeem (230v). Dus dan fluctueert de aanvoer temp meer. Bij 0-10v aansturing kan de binnenunit denk ik de cv ketel modulerend aansturen enzo de ideale temp genereren. Dan gaat de mengklep ook naar 100% omdat de temp vanaf de ketel al ideaal is. Ik had zelf gehoopt om mijn nefit cv ketel met 0-10 v direct te kunnen aansturen maar dan gebeurt er niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:25
Ik meldt me hier ook even. Op zoek naar een warmtepomp kan ik wat hulp gebruiken. Ik kreeg een enviline geadviseerd en ik heb wat twijfels daarover. Ik heb een eigen topic gemaakt vanwege ook mogelijke vervolgvragen ook over andere installaties.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2220946

Supertof als jullie daar een kijkje willen nemen!

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:19
Wollie91 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:43:
Even nieuwsgierig...

Hoeveel defrosts hebben jullie sinds 00:00 afgelopen nacht? De buitentemperatuur ligt hier sindsdien tussen de 2 en de 0 graden.
2 defrosts en een heel lange runs ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJgAChZIZRkWxwsaEotyiz6h2M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zxT00tzawzWjkBNw1sL7vMQ.png?f=fotoalbum_large

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
Willem senior schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:48:
[...]

Zal zo wel gaan Defrosten (ontdooi cyclus)
Komt mooie stoom wolk dan uit Lijkt het net een stoommachine 8)
Nou ja stoom... Dan ben ik zelf soms ook een stoommachine B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Pompadour schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:54:
Wat mij gisteren opviel is dat de Enviline bij elke defrost ook het koelsignaal PK2 activeert. Daarmee wordt in mijn geval ook het change over signaal van de naregeling geactiveerd zodat de ruimtethermostaten in koelmodus worden gezet (zie ik in Home Assistant maar ook op de ruimtethermostaten zelf). Zodra de defrost is afgelopen schakelt het koelsignaal PK2 weer uit en schakelt alles weer terug naar verwarmen.

[Afbeelding]

Wat is daar het idee achter? Het levert bij mij verder geen problemen op, ook omdat ik een aantal groepen niet via naregeling stuur (staan altijd open), maar theoretisch zou je als de hele vloerverwarming via naregeling wordt gestuurd het probleem kunnen hebben dat bij een defrost alle stelmotoren dan dicht gaan (er is immers geen koelvraag) en wanneer de warmtepomp weer van defrost naar heating schiet dat ie zijn warmte dan niet kwijt kan omdat de stelmotoren niet direct weer open staan?
Bij WattsVision wordt er gebruik gemaakt van een speciale koelmodule die bij koelen er voor zorgt dat alle actuators op de vloerverwarmingverdeler open staan. Nog niet eerder kunnen opmerken trouwens dat bij een defrost kort de koelmodus geactiveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Wollie91 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:54:
[...]

Ja precies. Zou fijn zijn als dit wat minder aanwezig zou zijn....
Dat is de vierwegklep die omschakelt.

Gaat over een airco, maar geldt identiek voor onze warmtepomp (=airco):

https://aerokingairco.nl/hoe-werkt-een-airco/
De meeste airconditionings hebben ook een verwarmingsfunctie door de ingebouwde warmtepomp. Wanneer een airco verwarmt, moet het apparaat in staat zijn het koelproces om te zetten in een verwarmingsproces. Alles gaat dan in omgekeerde richting. De condensor wordt een verdamper en andersom. Dit wordt mogelijk gemaakt door de vierwegklep. Deze essentiële klep zorgt ervoor dat de stroming van de koelvloeistof voor een deel andersom gaat.
En een mooie uitleg in een filmpje https://youtu.be/lFV3xT5HCH0?feature=shared

[ Voor 9% gewijzigd door master1104 op 02-12-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
Demping buitentemperatuur

In ons land is het 'snachts gemiddeld 5 graden kouder dan overdag.
Onze demping staat aan.
'Smorgens is het in de kamer wat koeler en pas in de loop van de morgen gaat de wp flink opstoken omdat hij zich de koude nacht herinnert en bovendien de kamertemperatuur onder streeftemp zit.

Hoe berekent Bosch de demping???

Als we dat snappen kunnen we er iets mee bij de instellingen

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
PieterL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:05:

Onze demping staat aan.
'Smorgens is het in de kamer wat koeler en pas in de loop van de morgen gaat de wp flink opstoken omdat hij zich de koude nacht herinnert en bovendien de kamertemperatuur onder streeftemp zit.

In ons land kan de temperatuur de ene dag op de andere zomaar 10 graden plus of min verschillen. Dus demping voor Hollanders niet mogelijk en maximaal op kamertemperatuur sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:48
master1104 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:11:
[...]

Dat is de vierwegklep die omschakelt.

Gaat over een airco, maar geldt identiek voor onze warmtepomp (=airco):

https://aerokingairco.nl/hoe-werkt-een-airco/

[...]

En een mooie uitleg in een filmpje https://youtu.be/lFV3xT5HCH0?feature=shared
Oké, maar je zou toch denken dat het omschakelen niet zo lomp hoeft te gaan/ klinken 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:34
PieterL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:18:
[...]

In ons land kan de temperatuur de ene dag op de andere zomaar 10 graden plus of min verschillen. Dus demping voor Hollanders niet mogelijk en maximaal op kamertemperatuur sturen?
De demping werkt met een vertraging op de buitentemperatuur
Licht = 1uur vertraging
Gemiddeld = 3uur vertraging
Zwaar = 5uur vertraging
Heb je een huis van steen en goed geïsoleerd
Dan is 5 uur vertraging geen probleem de warmte zit dan ook in de massa van je huis (steen en beton )
De warmtepomp kan dan rustig blijven draaien zonder dat je huis afkoelt
Je kunt de demping ook gewoon uitzetten
dan reageert de warmtepomp op elke graad verandering van de buitentemperatuur
Maar dat is gewoon uitproberen wat jij fijn vind en wat er bij je huis het beste past
Ik zelf heb Gemiddelde demping ingesteld en tot nu toe werkt dat goed

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
PieterL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:05:

Onze demping staat aan.

Wat zou je dan precies willen weten en wat verwacht je daar dan uit af te kunnen leiden?
Als de woning 's nachts teveel afkoelt dan is blijkbaar de warmtebuffercapaciteit niet hoog. Je kunt dan het gebouwtype naar middel of laag zetten. Of eventueel de demping helemaal uit.
Als dat geen merkbaar effect heeft zou je de ruimteinvloed hoger kunnen zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Demping word meestal gedaan met wat een "lopend gemiddelde" ("rolling average") heet. Oftewel de gedempte waarde is de gemiddelde meetwaarde ver de afgelopen x uur.

Hoe hoger je demping hoe langer die periode is.

De demping van de buitentemperatuur heeft te maken met hoe snel jouw huis reageert op wisselende buitentemperaturen.

Mijn huis heeft steens muren en een flinke massa in de betonvloer. Daar zit veel capaciteit in om warmte op te slaan. Als het buiten overdag 10 graden is en s nachts 0 graden, dan is het niet zo dat mijn huis gelijk heel veel afkoelt. Er zit nog warmte opgeslagen in de muren en de vloer die nog afgegeven kan worden.

Zou het verwarmingssysteem de direct gemeten buitentemperatuur als regelwaarde aanhouden, dan zou hij bij zo'n verschil in de nacht teveel warmte in het huis stoppen. De dag er na, als de temperatuur weer op loopt, zit die warmte nog in de vloer en word het dus snel te warm.

Door te dempen hou je dus rekening met het feit dat het even duurt voor je huis om daadwerkelijk te reageren op een wisseling in buitentemperatuur.

In Nederland is demping dus juist van belang omdat je die temperatuurfluctuaties kan hebben.

Hoe meer massa (en dus warmtecapaciteit) je huis heeft, hoe langzamer hij reageert op buitentemperatuurfluctuaties, en hoe zwaardere demping (dus langere periode van demping) je wilt.

Andersom is dus ook waar, als je huis weinig warmtecapaciteit heeft zal je een lagere demping moeten instellen om de WP sneller te laten reageren op die temperatuurfluctuaties.

[ Voor 12% gewijzigd door jaapzb op 02-12-2023 12:21 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Dat rollend gemiddelde had ik ook verwacht jaapzb. Bedankt voor je uitleg.
Als ze dat ook gebruiken kun je er iets mee. Stoeien met licht, gemiddeld, zwaar en de kamertemp-invloed.
Ik kijk eerst of ik meer stabiliteit krijg onder "zwaar".
Dank dank dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
Wollie91 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:20:
[...]

Oké, maar je zou toch denken dat het omschakelen niet zo lomp hoeft te gaan/ klinken 😅
Het omschakelen gebeurd dus druk gestuurd, waarbij een elektrische actuator de drukleiding vrijschakeld. Dat moet redelijk snel gebeuren om te voorkomen dat de klep in een 'stateless' tussengebied terecht komt. Daarna hoor je de drukvereffening van het koudemiddel die plaats vindt en dat klinkt inderdaad als een vrachtwagen rem die wordt ingetrapt, aangezien daar ook drukvereffening plaats vindt als de remmen ingetrapt worden. (zonder druk staan de remmen van een vrachtwagen vast, maar dat terzijde O-) )

[ Voor 6% gewijzigd door master1104 op 02-12-2023 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
PieterL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:25:
Als ze dat ook gebruiken kun je er iets mee. Stoeien met licht, gemiddeld, zwaar en de kamertemp-invloed.
Dank dank dank
Mijn ervaring voor een 2000 woning is dat ik op 'licht' uitkwam, omdat een woning uit die jaren nog niet helemaal super geïsoleerd is. Hoe meer warmteverlies en hoe minder massa hoe lichter de demping moet zijn. Ik denk ook dat je bij de kust eerder op meer demping uitkomt dan b.v. in het oosten. De verschillen tussen dag/nacht zijn hier een stuk groter.

[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 02-12-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
  • Laatst online: 26-02 21:40
Hallo allemaal, even korte vraag; wanneer stopt een warmtepomp met een goede run? Mijn warmtepomp draait nog steeds vele uren en ik begrijp niet goed waarom. Heb op jullie advies de stooklijn aangepast. Het is ook erg warm in de woning. Zou best wat minder kunnen ;-)

Voetpunt 20graden
Eindpunt 35 graden
Max temp 48graden

Gevraagde temp 20 graden

Verschil in aanvoer en afvoer op verdeler is ongeveer 3- 5 graden
Ingestelde tc3/tc0 op warmte pomp is 5k
Ruimte temperatuur regeling is uit
En offset is 0k

Alvast dank voor meedenken en jullie tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
JeroenP1974 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:22:
Hallo allemaal, even korte vraag; wanneer stopt een warmtepomp met een goede run? Mijn warmtepomp draait nog steeds vele uren en ik begrijp niet goed waarom.
Als de aan/uit hysterese is bereikt. Staat hier uitgelegd voor een korte run.
Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

Mogelijk heb je defrosts gehad? Dan begint de run opnieuw. Je hebt dan geen lange run maar een aantal kortere runs onderbroken door defrosts. Bij geen van die runs is dan de aa/nuit hysterese gehaald. Met wat pech kan dat dagen duren…

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:04:
[...]

Als de aan/uit hysterese is bereikt. Staat hier uitgelegd voor een korte run.
Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

Mogelijk heb je defrosts gehad? Dan begint de run opnieuw. Je hebt dan geen lange run maar een aantal kortere runs onderbroken door defrosts. Bij geen van die runs is dan de aa/nuit hysterese gehaald. Met wat pech kan dat dagen duren…
En dit is niet te manipuleren of te omzeilen. Dit is toch wel het juiste weer om je wp in te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JeroenP1974 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:23:
[...]

En dit is niet te manipuleren of te omzeilen. Dit is toch wel het juiste weer om je wp in te regelen?
Een defrost is niet te omzeilen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon een hele lange run hebt, maar met deze lage temperatuur en vochtige lucht is er een grote kans op defrosts. Als de luchtvochtigheid gaat dalen zullen de defrosts ook afnemen.
Het kan ook nog zijn dat de current even is gezakt onder de target flow zonder dat er een defrost was. Dan wordt zover ik kan zien ook die aan/uit hysterese gereset. In dit geval heb je gewoon een lange run.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:11
Een lange run met dit weer is toch ook niet gek? Bij mij draait ie ook al vanaf 14.00 h lekker rustig. Zonder defrosts (in tegenstelling tot gisteren.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Daar heb je gelijk in, zal ook afhankelijk zijn waar je ergens zit, het type WP etc, de hoogte van de target temperatuur etc. Bij mij was gisteren de verdamper van de buitenunit om de 2 uur helemaal wit.

Mogelijk heeft een monoblock ook een groter verdamper oppervlak dan een split unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07 21:17
Het wordt weer koud; tijden van nerveus je stroomgebruik in de gaten houden, kostbaar warmwater wat gebruikt wordt om te defrosten. We zitten in deze koude dagen op >40kWh per dag. Daarvoor verwarmen we 95m2 redelijk geisoleerde woonkamer van een vrijstaande woning met veel jaren 90 glas. Op zich is dat prima, maar het is iets anders waar ik mee zit en dat zijn de SWW-runs (warm water). Die zijn veel te lang (hij heeft nu 5 runs van bijna 50 minuten nodig om het boiler vat een paar graden te verhogen. Gevolg is dat het huis afkoelt terwijl dit gebeurt. Door in te stellen dat hij verwarmen en SWW afwisselt is het effect niet heel dramatisch, maar toch wordt het hierdoor nu te koud in de woonkamer tijdens een SWW run. Mijn vragen zijn dus eigenlijk:

1. Is het gebruikelijk dat een SWW run zo ontzettend lang duurt?
2. Is het tempo waarop mijn 300L boiler afkoelt normaal, of is dit het probleem waar in de topicstart over gesproken wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkXxnADm8GZSIwba9J95SZRCpBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y4HFM8L3nGXZbnpb1U1cbQnX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Steven schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:23:
Het wordt weer koud; tijden van nerveus je stroomgebruik in de gaten houden, kostbaar warmwater wat gebruikt wordt om te defrosten. We zitten in deze koude dagen op >40kWh per dag. Daarvoor verwarmen we 95m2 redelijk geisoleerde woonkamer van een vrijstaande woning met veel jaren 90 glas. Op zich is dat prima, maar het is iets anders waar ik mee zit en dat zijn de SWW-runs (warm water). Die zijn veel te lang (hij heeft nu 5 runs van bijna 50 minuten nodig om het boiler vat een paar graden te verhogen. Gevolg is dat het huis afkoelt terwijl dit gebeurt. Door in te stellen dat hij verwarmen en SWW afwisselt is het effect niet heel dramatisch, maar toch wordt het hierdoor nu te koud in de woonkamer tijdens een SWW run. Mijn vragen zijn dus eigenlijk:

2. Is het tempo waarop mijn 300L boiler afkoelt normaal, of is dit het probleem waar in de topicstart over gesproken wordt?

[Afbeelding]
Boiler opwarmen duurt nu wat langer dat is normaal
En de defrost helpen ook niet mee momenteel
Maar wat je wel kan doen is alleen in de middag je boilervat verwarmen
Dan is het warmer buiten
Dan de temperatuur iets lager zetten bevoorbeeld op 50 graden
En past weer verwarmen bij 43 graden
Ik zelf heb een 190 liter boilervat
Ik gebruik eco stand en die staat op 48 top +5 = 53 graden boven in je boiler
De + 5 komt omdat Nefit niet een sensor boven in het boilervat heeft
En 40 graden start lager kan ik niet instellen dan pas weer verwarmen
En dan het klokprogramma op 14:00 zodat er smiddags wordt verwarmd als het boilervat onder de 40 is
Is beter voor de Cop en zuiniger smiddags is het swinters ook warmer dan snachts
En ik heb zonnepanelen die dan ook het meeste opwekken zodat je die zonne stroom gelijk gebruikt
Maakt nu nog niet zoveel uit met de salderings regeling maar in de toekomst misschien wel
Gisteren heb ik het boilervat niet verwarmt was toen nog 42 graden om 14:00
Vandaag is die wel nodig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_tut1EwPVnqLSfEuXEsCJHqUcE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QmJ9v3TU3GcNRPUdSpvPyy6f.jpg?f=user_large
Maar als je het weer met de getallen bekijkt zou je nog kunnen douchen
Want 37 + 5 is boven in het boilervat nog steeds 42 graden
Dus probeer met de temperatuur instellingen van je boilervat wat te spelen
Totdat je het punt vind wat bij je gebruik en gezinssamenstelling past

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaboot
PieterL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:25:
Dank dank dank
Als de woning 's nachts teveel afkoelt dan wordt de warmte niet voldoende gebufferd. Dit is een gevolg van de isolatiewaarde van de woning. Om de temperatuur binnen constanter te houden bij wisselende buitentemperaturen moet de instelling voor gebouwtype niet zwaarder maar lichter worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:26

[Afbeelding]
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de comfort mode te gebruiken.. Dan draait de compressor harder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91

[Afbeelding]
Je kunt vrij gemakkelijk berekenen hoe lang het opwarmen van de boiler mag duren. Onderstaand een voorbeeld...

Stel dat je boiler van 55 graden naar 30 graden zakt en dit weer moet opwarmen... Dan moet je rekening houden met het volgende:

300 x 25 (55-30) = 7500 x 4,2kJ = 31500kJ
1 kWh = 3600 kJ

31500/3600=8,75kWh

Dus als de warmtepomp bijvoorbeeld 6 kW levert zou dit ongeveer 87 minuten duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Vandaag een out of the box experiment gedaan wat ik graag met jullie deel :)

Ik erger mij nogal aan het aantal defrosts van onze 11kw split. Elk uur is er een defrost en het rendement lijdt daar zwaar onder. De boel zit ook echt dichtgevroren, dus het zijn wel zinnige defrosts.

Idee:
Mijn idee was het defrosten met leidingwater. Ik heb een tyleenslang vlak bij de warmtepomp lopen, dus kan relatief eenvoudig leidingwater over de verdamper sprayen met bv een eigen gemaakte sproeibuis of tuin sectorsproeier. Dit kost nagenoeg niks aan water en met minimaal 8 graden watertemperatuur zou het ijs er zo af moeten zijn. Veel efficiënter dan de normale defrost.

Resultaten met tuinslang test:
Het ijs is inderdaad binnen 30s geheel van de verdamper verdwenen. De PL1 temperatuur schiet omhoog en het rendement neemt gelijk weer toe. Helemaal top dus, althans zo leek het. Helaas blijkt het succes van korte duur. Hoewel het merendeel van het water er direct uitloopt, vriest er binnen luttele seconden ook water vast aan de lamellen. Hierdoor gaat het weer opbouwen van nieuw ijs zo snel dat de defrost na ca 20min alsnog inzet.

Oorzaak:
Het grote verschil met een normale defrost is dat de verdamper na het uitlopen van het gesmolten water direct wordt drooggezogen door de ventilator. Omdat de verdamper dan nog warm is zal deze veel droger zijn als de defrost is afgerond en duurt het langer voordat het ijs weer aanvriest.

Het zou dus kunnen werken, maar ik vermoed dat ik dan zoveel water moet sprayen dat het uiteindelijk minder efficiënt is dan de huidige defrost ellende. De enige echt goede oplossing zou van Nefit weg moeten komen: een veel grotere verdamper aanbieden voor mensen die de ruimte voor een grote warmtepomp kunnen missen. Nu zijn die er wel, maar die hebben gelijk zo veel vermogen dat ik 80% van de winter dan pendel gedrag zou krijgen. Nu is het vermogen perfect, maar ondermijnt de te kleine verdamper het ideaal plaatje.

Mochten jullie nog een idee hebben hou ik mij aanbevolen. De warmtepomp loopt verder super, en op de defrosts na (COP killer) heb ik niks te klagen 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:20:

Ik erger mij nogal aan het aantal defrosts van onze 11kw split. Elk uur is er een defrost en het rendement lijdt daar zwaar onder. De boel zit ook echt dichtgevroren, dus het zijn wel zinnige defrosts.

Idee:
Mijn idee was het defrosten met leidingwater. Ik heb een tyleenslang vlak bij de warmtepomp lopen, dus kan relatief eenvoudig leidingwater over de verdamper sprayen met bv een eigen gemaakte sproeibuis of tuin sectorsproeier. Dit kost nagenoeg niks aan water en met minimaal 8 graden watertemperatuur zou het ijs er zo af moeten zijn. Veel efficiënter dan de normale defrost.

Het ijs is inderdaad binnen 30s geheel van de verdamper verdwenen. De PL1 temperatuur schiet omhoog en het rendement neemt gelijk weer toe. Helemaal top dus, althans zo leek het. Helaas blijkt het succes van korte duur. Hoewel het merendeel van het water er direct uitloopt, vriest er binnen luttele seconden ook water vast aan de lamellen. Hierdoor gaat het weer opbouwen van nieuw ijs zo snel dat de defrost na ca 20min alsnog inzet.

Oorzaak:
Het grote verschil met een normale defrost is dat de verdamper na het uitlopen van het gesmolten water direct wordt drooggezogen door de ventilator. Omdat de verdamper dan nog warm is zal deze veel droger zijn als de defrost is afgerond en duurt het langer voordat het ijs weer aanvriest.

Het zou dus kunnen werken, maar ik vermoed dat ik dan zoveel water moet sprayen dat het uiteindelijk minder efficiënt is dan de huidige defrost ellende. De enige echt goede oplossing zou van Nefit weg moeten komen: een veel grotere verdamper aanbieden voor mensen die de ruimte voor een grote warmtepomp kunnen missen. Nu zijn die er wel, maar die hebben gelijk zo veel vermogen dat ik 80% van de winter dan pendel gedrag zou krijgen. Nu is het vermogen perfect, maar ondermijnt de te kleine verdamper het ideaal plaatje.

Mochten jullie nog een idee hebben hou ik mij aanbevolen. De warmtepomp loopt verder super, en op de defrosts na (COP killer) heb ik niks te klagen 😃
leuk experiment jammer dat het niet werkte als verwacht (y)
De Defrost zijn nodig dus daar is niks aan te doen
Maar om de warmtepomp te helpen zat ik te denken
Om het electriche element juist even bij te schakelen
Dan hoeft de warmtepomp niet zo hard te draaien na de Defrost
(Om het warmte verlies weer aan te vullen tijdens de Defrost )
Nu schakelt het electriche element alleen bij als er niet genoeg warmte in je systeem zit
Is dat voordelig of krijg je dan juist een hoge stroom rekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
s441558 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:54:
Een lange run met dit weer is toch ook niet gek? Bij mij draait ie ook al vanaf 14.00 h lekker rustig. Zonder defrosts (in tegenstelling tot gisteren.
Bij ons draait de warmte pomp al dagen (zonder tussen pozen) althans niet door mij opgemerkt op 50%

Vraag me echt af of dat wel goed kan zijn.

Voetpunt : 20
Eindpunt : 32
Ruimte beïnvloed uit
Offset 0k

Tc3/tc0 op 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Heeft iemand een idee hoe ik er met home assistant voor kan zorgen dat electrisch verwarmen van de boiler alleen toegestaan is tijdens het moment van de wekelijkse desinfectie run?

Je kunt in het menu het electrisch element helemaal uitschakelen voor warm water bedrijf maar dan gaat de desinfectie run ook niet goed helaas.

Ik wil voorkomen dat de boiler soms het laatste deel wordt opgewarmd via het electrisch element (na een defrost). De software denkt dan dat dit voordeliger is maar ik weet zeker dat dit in de meeste gevallen echt niet zo is....

Alvast bedankt voor het meedenken 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JeroenP1974 schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:24:
[...]

Bij ons draait de warmte pomp al dagen (zonder tussen pozen) althans niet door mij opgemerkt op 50%

Vraag me echt af of dat wel goed kan zijn.

Ruimte beïnvloed uit
Offset 0k

Tc3/tc0 op 4K
Is de gewenste temperatuur binnen gehaald?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
hackbard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:11:
hybride installatie gebruikers-
welke instelling hebben jullie, hybride, parallel of excl.?
En is mengventiel handmatig aanpassen echt nodig?
@de telegraaf dank voor alle nuttige posts hierover. Heb je de draaiknop nog steeds zo'n 25% handmatig open staan als het koud is?

Als die knop iets eruit getrokken is en bijvoorbeeld op het eerste streepje van de vier is geforceerd, dan blijft die daar gewoon, toch? Ondanks wat de sensor aux. heater mixing valve zegt of dat men relay klik en een motortje hoort? Staat die dus binnen dan fysiek altijd op kwartier open richting gasketel? En zowiezo altijd 100% open vanuit richting platenwisselaar?

Nadelen met handmatig instellen:
-de gasketel kan niet al zijn warmte kwijt en stookt een stukje hoger temperatuur, als de menger niet op 100% staat. Zeg maar van de 55grad die die heeft komt maar 40 als current flow terecht. Inefficiënt of niet zo erg? Op motorstand gaat die wel soms naar 100% open.
-tijdens gasketel uit wil men toch liefst de menger dicht hebben, anders is er warmteverlies via gasketel circuit.
-steeds maar bijdraaien is bij mij niet zo handig, ik wil niet te vaak de deksel moeten open doen.

Voordeel: kan niet dicht zijn :X

Ik had hem dus net op motorstand, ingedrukt "zoals het hoort", dicht met standby.
Met een defrost werd de gasketel gevraagt, maar de mengventiel blijft dicht |:( dus dat werkt al weer niet.

Trouwens, waarom ik dit allemaal weer opnieuw ben uitzoeken: Ik kwam er achter dat (ik denk) sinds installatie 0-10V ipv 230V stond ingesteld. Gasketel gaat wel aan en zo. Maar de menger stond standaard in rust op 100% ipv 0% en deed verder niks. Nu ziek ik hem ook bewegen als die ingedrukt is.
Uiteraard menger looptijd weer naar 120sec, dat werkt nu toch wel goed, past helemaal bij wat de sensor toont.
Met mengventiel handmatig was de werking denk ik hetzelfde, 0-10V of 230V, menger staat gewoon op z'n plek en ketel gaat aan/uit. Probleem bij overschrijden van de target was misschien dat de wp interne pomp na 5 minuten stopt, en daardoor de warmte niet meer weg kan.
Op motorstand is de issue uit de TS wel aan de orde denk ik, de menger gaat richting dicht rond aanvoerstreeftemeratuur.
Ik zit te kijken of via instellingen op de ketel en/of een slimme stooklijn-automatie op ha dat handmatig instellen van de menger draaiknop overbodig kunnen maken. Ik heb nu op de ketel een max. aanvoer van rond de verwachte target, daardoor stopt die vanzelf en start een tijdje later weer, dus pendelen ipv zichzelf stoken tot hoge temperaturen. En zo laag mogelijk vermogen, is voldoende hier.
Alleen, in parallel bedrijf weet ik niet hoe ik hem weer automatisch uit krijg. Zeg maar tot een uit hysterese van 300K*min (=advies) kan het gewoon nooit komen als ik de wp wil verder laten draaien, toch? Dus dat moet dan een ha automatie doen, disable aux. heater zodra target bereikt, en 5min later weer aan.. :*)
Ik heb nu de mengerlooptijd bij de Enviline op 2000 staan en de Compress op 3000. Dan werkt bij mij de samenwerking eigenlijk best goed, bij een defrost wordt ie bij de Compress bijgeschakeld zodra aanvoer onder de 22 (ook met 'bijverwarming uit', dat is prima. De mengklep gaat direct flink open, maar klopt totaal niet met de aanduiding op het scherm. Typisch staat ie zo'n 25% open wanneer de indicatie op 2% staat. Ik heb de indruk dat de mengerlooptijd instelling dit doet, en eigenlijk als een soort vermenigvuldiger werkt.

Ik zet 'm dus niet meer handmatig, bij de Enviline kun je de (bovenhelft van de) kap er heel eenvoudig afpakken maar bij de Compress is dat een gedoe.

Hybride factor bij de Compress (kleinere afgifte) op 3 en de Enviline op 2,5. Gebruik hybride stand dus.

Ketel op max aanvoer 60 staan.

Wanneer je de mengklep handmatig bedient (dus iets uittrekt) doet ie niks meer automatisch. Je hebt 'm dan uit het raster van de actuator getrokken dus er is geen fysieke verbinding meer daarmee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 22:45
Wollie91 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:04:
Heeft iemand een idee hoe ik er met home assistant voor kan zorgen dat electrisch verwarmen van de boiler alleen toegestaan is tijdens het moment van de wekelijkse desinfectie run?

Je kunt in het menu het electrisch element helemaal uitschakelen voor warm water bedrijf maar dan gaat de desinfectie run ook niet goed helaas.

Ik wil voorkomen dat de boiler soms het laatste deel wordt opgewarmd via het electrisch element (na een defrost). De software denkt dan dat dit voordeliger is maar ik weet zeker dat dit in de meeste gevallen echt niet zo is....

Tot welke temp verwarm je WW nu tijdens een normale SWW run? Mijn SWW runs volgen een klokprogramma op spaarstand met min. temp op 42 en max. temp op 52 graden. Het elektrisch element schakelt dan eigenlijk nooit bij. Het klokprogramma voor SWW heeft 2 runs per dag, éénmaal 's nachts van 02:00 tot 04:00 en éénmaal 's middags van 12:00 tot 15:00 uur. Als de boilertemp nog boven de 42 graden is wordt de SWW run overgeslagen.

Zaterdag om 12:00 uur start een SWW run op comfort stand waarbij de max. temp 55 graden is. Een half uur later staat de legionella run ingepland, en dan schakelt het elektrisch element in om het laatste stukje tot 62 graden te kunnen voltooien.

Kortom, kies de spaarstand voor WW, met een max. temp onder de 55 graden zodat je WP het zonder elektrisch element afkan. Enkel als het buiten zo koud is dat je WP op eigen kracht die temp. niet kan halen zal je elektrisch element bijgeschakeld worden, en zo hoort het ook.

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas

[Afbeelding]
Heb je al een terugslagklep in de aanvoerleiding naar je boiler geplaatst om te voorkomen dat je boiler warmte verliest door natuurlijke circulatie tussen de boiler en de warmtewisselaar?

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
master1104 schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:20:

Idee:

Oorzaak:

Ik denk dat je je te druk maakt om het aantal defrosts. Met het weer van de afgelopen dagen is dat simpelweg niet te voorkomen. Met een buitentemp van 0-5 graden én veel vocht in de lucht door regen en mist is het logisch dat je buitenunit sneller dichtvriest.

Vorige week had ik elke 2,5 uur een defrost. Sinds gistermiddag weer langere runs van 8 uur, en 's nachts weer wat korter. Er is een duidelijk verband tussen de luchtvochtigheid en de buitentemperatuur en de snelheid waarmee je buitenunit dichtvriest. Daar is niks aan te doen. Op de COP gemeten over het hele jaar maken die paar dagen met een mindere COP echt geen significant verschil.

Zoals je zelf al aangeeft loopt je WP verder super en heeft normaliter ook urenlange runs. Dan mag je inderdaad niet klagen want er zijn velen op dit forum die zelfs zonder defrosts geen runs hebben die langer dan 1-2 uur duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Die temperatuursensor zit bij de boiler halverwege. Bovenin de boiler is het water warmer dan onderaan de boiler waar het koude water wordt toegevoegd. Je boiler zal zeker wat afkoelen maar ik denk zelf dat een gedeelte van die gemeten temperatuurdaling komt van het mengen van het warme en koudere water.

Bij mij loopt die current extern temperature naar beneden met zo'n 2-3 graden per 10 uur, als ik het goed zie is dat bij jou ook het geval.

Ik weet niet wat voor een soort warmtepomp je hebt, je hebt een vrijstaand huis dus mogelijk ruimte voor een monoblock. Ik heb mij laten vertellen dat bij een monoblock dit probleem met versneld afkoelen niet voorkomt omdat daarin een extra klep zit, dus daar zou dit terugslagklep niet nodig zijn. Maar misschien kan een monoblock bezitter dit bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3kbgrILnpENnrJRfW_26wMi-LI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/54pCLeWj0GUQd4GpEuMSvdQU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanLu
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 11:55
Willem senior schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:45:
[...]

Ik weet niet of je naregeling of thermostaat knoppen hebt
Maar zet alles open om zoveel mogelijk flow voor die ontdooi cyclus te hebben
Als dat dan goed gaat kun je altijd weer ergens knoppen gaan dicht draaien tot dat weer gebeurd
Dan weet je wat je tijdens deze dagen open moet hebben staan
Er is sprake van naregeling. Groepen staan al zo ver mogelijk open. Kunnen de instellingen van de Boderus ook nog invloed hebben? Deze staat nu op 1 ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Mijn laatste vraag heeft zichzelf volgens mij al beantwoord. Ik had vanaf 29 of 30 november steeds meer dips in mijn stroomvraag. Dit waren twee erg mistige dagen met veel vocht in de lucht. Ik heb einde middag een aantal instellingen gewijzigd (zoals in de curve gelijk te zien).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnU5AGSuwGyuHO_kcdy0Z9WONR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zasa4uEeHWII7aV2U8d7XoM5.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de temperatuur in huis eigenlijk al weken hoger was dan de ingestelde temperatuur, heb ik de stooklijn een offset van 2° K gegeven en de stooklijn aangepast van 25 - 44 naar 23 - 36. Het verbruik is natuuurlijk gelijk naar beneden gegaan en omdat het nu droger en kouder is, zie ik ook minder defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWrg3qmhEKcRS40zZBxtCylTPZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMj6HcBiGEIquVmUT7YEEGvg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik herken trouwens ook dat een defrost het geluid maakt van ontluchting zoals bij een vrachtwagen of turbo. Een beetje wat een ontluchter ook doet bij het ontluchten van het systeem, maar dan veel luider.

[ Voor 2% gewijzigd door Westerterp op 04-12-2023 11:15 . Reden: Aanvulling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
StephanLu schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:34:
[...]

Er is sprake van naregeling. Groepen staan al zo ver mogelijk open. Kunnen de instellingen van de Boderus ook nog invloed hebben? Deze staat nu op 1 ingesteld.
Probeer de boderus pomp op stand twee te zetten
En dan op stand twee ook stand twee te gebruiken dat is het middelste lampje
Dan heb je meer flow in je systeem En meer flow is meer warmte
En waarschijnlijk kan je dan zelfs met een lagere stooklijn draaien
Maar dat is weer uit proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel H.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-05 09:59
Beste allen,
Bovenstaande is voor mij iets te technisch, maar ik zou graag mijn Nefit-Bosch Enviline Monoblock 7.0 E-S geautomatiseerd (vooral) willen laten draaien als de stroomprijs laag is, dus als er veel vernieuwbare stroom is. Tibber lijkt tot nu toe de enige energieleverancier te zijn die dat kan, middels hun app.
Als ik Tibber goed begrijp, moet ik daarvoor wel een slimme thermostaat aan de WP koppelen: een 'tado° - Startpakket Slimme Thermostaat’ (ca. 100 euro), of een Ngenic van 355 euro. Het is lastig duidelijkheid te krijgen van Nefit en Tibber.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en me kunnen uitleggen hoe het moet? Hoe sluit je die slimme thermostaat aan, wat doe je met de thermostaat die bij de WP hoort, en wat kan je eigenlijk met de internetaansluiting die bij de WP zit, dat soort vragen.
Dank en groet, Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:12
Michiel H. schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:59:
Beste allen,
Bovenstaande is voor mij iets te technisch, maar ik zou graag mijn Nefit-Bosch Enviline Monoblock 7.0 E-S geautomatiseerd (vooral) willen laten draaien als de stroomprijs laag is, dus als er veel vernieuwbare stroom is. Tibber lijkt tot nu toe de enige energieleverancier te zijn die dat kan, middels hun app.
Als ik Tibber goed begrijp, moet ik daarvoor wel een slimme thermostaat aan de WP koppelen: een 'tado° - Startpakket Slimme Thermostaat’ (ca. 100 euro), of een Ngenic van 355 euro. Het is lastig duidelijkheid te krijgen van Nefit en Tibber.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en me kunnen uitleggen hoe het moet? Hoe sluit je die slimme thermostaat aan, wat doe je met de thermostaat die bij de WP hoort, en wat kan je eigenlijk met de internetaansluiting die bij de WP zit, dat soort vragen.
Dank en groet, Michiel
Niks over gehoort dat die apparaten met Nefit samenwerken.
Ik doe dit met de bbqkees kastje en home assistant. In HA kan je de dynamische stroomprijs ergens vandaan halen, en dan heb ik de nordpool_diff custom component die de komende uren bekijkt. Op basis daarvan wordt dan met een automatie de gewenste temperatuur via de bbqkees aan de wp doorgegeven.
Idd een beetje technisch, moet je wel zin in hebben...

@de telegraaf
Ik zou anders ook per uur de energieprijsverhouding voor hybride modus willen aanpassen, kan met ha en kastje. Maar wat ik tot nu toe zag reageert die veel te traag. Met welke COP waarde wordt de instelling vergeleken? Wanneer haalt je Enviline een COP van onder de 2,5 (over meer dan een uur gezien)?

[ Voor 11% gewijzigd door hackbard op 04-12-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
jaapzb schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:23:
[...]

Is de gewenste temperatuur binnen gehaald?
Ja zeker. Al ruim behaald!

Ik heb nu de volgende waardes :

Aanvoerstreeftemperatuur : 25
Aanvoertemperatuur : 26.6
TC3 : 31.3
TC1 : 31.3
TC0 : 27.2

Verschil Tc3/Tc0 : 4k

Wamtepomp al dagen zonder stops en moduleert ook niet terug. blijft op 60%-50% hangen

Heb de vloerverdeling verdeler de flow op de debiet ingeregeld (dus niet op de knoppen van de retour) zodat het temperatuur verschil op aanvoeren retour tussen de 4-5 graden zit.

Dit zijn de handelingen die ik tot nu heb gedaan. Ik heb het gevoel dat ik wat over het hoofd zie en dat er meer besparing is te realiseren.

We hebben een EnviLine A/W Monoblock 9.0 E-S. Het verbruik van de WP zit nu op een gem. dagverbruik van 17kWh.

Dank voor het meedenken!

[ Voor 66% gewijzigd door JeroenP1974 op 04-12-2023 13:18 . Reden: wat meer waarden toegevoegd voor een compleet beeld. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Beste allen,
Dank en groet, Michiel
Wellicht zijn er meerdere opties, maar ik weet ook dat het controlebord in de Enviline en Compress varianten een aantal poorten hebben waar je bijvoorbeeld smart devices op kan aansluiten. Als die (met 12V of 5V) een signaal geven, kan je in de HPC410 kiezen voor een actie als op die poort een signaal binnenkomt. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn met een device dat via software of een smarthomehub prijspeilen weegt. Er zit tenminste één poort voor smart input.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCDhcD532bkp86cI7w4dsWxI8xc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rada8bIvO2K6XXm0dHfbT8EZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Beste allen,
Dank en groet, Michiel
Een slimme thermostaat werk zover ik weet niet op de Nefit
Je kunt een internet module bestellen en soms zit die al in de warmtepomp
En met die IP module kun je dan de functie de smart graden gebruiken
Als je energie leverancier dat ondersteunt
En anders net als @hackbard zelf een automation maken
Stukje documentatie gekopieerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoNgzEe_4jkRtoXFcGP0R3bkLos=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19UzJ1sDL3wvciDlCL4VvNKN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
hackbard schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:18:
[...]

@de telegraaf
Ik zou anders ook per uur de energieprijsverhouding voor hybride modus willen aanpassen, kan met ha en kastje. Maar wat ik tot nu toe zag reageert die veel te traag. Met welke COP waarde wordt de instelling vergeleken? Wanneer haalt je Enviline een COP van onder de 2,5 (over meer dan een uur gezien)?
De laagste COP die ik registreer (over 24h) is 2,7. Dat was eergisteren. Maar bij mij wordt het punt dat de CV moet gaan meehelpen niet zozeer bepaald door de financiële verhouding (die is volgens mij momenteel altijd ten faveure van stroom, en volgend jaar helemaal), maar door het verwarmend vermogen. Wanneer de wp het niet meer aan kan dan moet je wel.
Om een idee te geven: de grote wp (12kW) verbruikt de koudste dagen zo rond de 80kWh per dag, en de kleine (7kW) 45. Daar komt op de koudste dagen afgelopen weekend nog zo'n 8 kuub gas (voor beide samen) bij welke ze verbruiken bij defrosts en soms ook een beetje daarna.
Ik heb dus niet zo snel dat 'korte runs probleem'! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JeroenP1974 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:54:
[...]

Ja zeker. Al ruim behaald!

Ik heb nu de volgende waardes :

Aanvoerstreeftemperatuur : 25
Aanvoertemperatuur : 26.6
TC3 : 31.3
TC1 : 31.3
TC0 : 27.2

Verschil Tc3/Tc0 : 4k

Wamtepomp al dagen zonder stops en moduleert ook niet terug. blijft op 60%-50% hangen

Heb de vloerverdeling verdeler de flow op de debiet ingeregeld (dus niet op de knoppen van de retour) zodat het temperatuur verschil op aanvoeren retour tussen de 4-5 graden zit.

Dit zijn de handelingen die ik tot nu heb gedaan. Ik heb het gevoel dat ik wat over het hoofd zie en dat er meer besparing is te realiseren.

We hebben een EnviLine A/W Monoblock 9.0 E-S. Het verbruik van de WP zit nu op een gem. dagverbruik van 17kWh.

Dank voor het meedenken!
Maar is je binnentemperatuur ruim boven de gewenste temperatuur? Bijvoorbeeld 19 graden ingesteld maar je meet binnen 25?

Dat je WP de hele dag draait hoeft niet raar te zijn. Hoe kouder het buiten is, hoe meer warmteverlies je hebt, dus moet de WP ook langer doordraaien om dat warmteverlies te compenseren. Zeker als je met lage temperatuur verwarmt, is dat het geval.

Bij mij draait de WP met dit weer ook de hele dag op een laag pitje door. Er word zo precies genoeg warmte in de vloer gestopt om de ingestelde ruimtetemperatuur van 20 vast te houden.

Het is geen CV-ketel die even in 1 keer 80 graden in je radiatoren pompt en dan weer een half uur uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
jaapzb schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:44:
[...]

Maar is je binnentemperatuur ruim boven de gewenste temperatuur? Bijvoorbeeld 19 graden ingesteld maar je meet binnen 25?

Dat je WP de hele dag draait hoeft niet raar te zijn. Hoe kouder het buiten is, hoe meer warmteverlies je hebt, dus moet de WP ook langer doordraaien om dat warmteverlies te compenseren. Zeker als je met lage temperatuur verwarmt, is dat het geval.

Bij mij draait de WP met dit weer ook de hele dag op een laag pitje door. Er word zo precies genoeg warmte in de vloer gestopt om de ingestelde ruimtetemperatuur van 20 vast te houden.

Het is geen CV-ketel die even in 1 keer 80 graden in je radiatoren pompt en dan weer een half uur uit kan.
Dank voor je reactie. Dat snap ik wel en wil ook zeker geen vergelijk maken met een CV installatie. Toch denk ik dat het e.e.a. efficiënter kan. Zou bijv. wel prettig zijn als de WP terug moduleert naar 30-25% en dan vervolgens ook de hele dag op een laag pitje door pruttelt. En dat zie ik nu te weinig gebeuren. Daarnaast probeer ik te begrijpen of de gekozen instellingen goed zijn. Mijn gevoel zegt nl. van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
JeroenP1974 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:55:
[...]

Dank voor je reactie. Dat snap ik wel en wil ook zeker geen vergelijk maken met een CV installatie. Toch denk ik dat het e.e.a. efficiënter kan. Zou bijv. wel prettig zijn als de WP terug moduleert naar 30-25% en dan vervolgens ook de hele dag op een laag pitje door pruttelt. En dat zie ik nu te weinig gebeuren. Daarnaast probeer ik te begrijpen of de gekozen instellingen goed zijn. Mijn gevoel zegt nl. van niet.
Maar is je binnentemperatuur te hoog? Want als dat niet zo is, maakt je WP precies genoeg warmte om je huis op temperatuur te houden en is er verder niet zo veel aan de hand...

Je hebt je WP al op hele lage temperaturen draaien (goed voor de efficientie), je TC0/TC3 verschil op 4K wat hij ook lijkt te halen. Dus als je huis warm is zoals ingesteld, en je WP de warmte goed kwijt kan (gaat niet constant uit en aan), dan heb je gewoon de juiste instellingen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
JeroenP1974 schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:55:
[...]

Aangezien je de gewenste temperatuur binnen al hebt behaald kan je 2 dingen doen:

1. Je eindpunt (en eventueel voetpunt) verlagen
2. Ruimteinvloed aanzetten, zodat de gewenste aanvoertemperatuur naar beneden gaat.
Dan zal de WP ook wel terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
Jasperzzz schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:01:
[...]

Aangezien je de gewenste temperatuur binnen al hebt behaald kan je 2 dingen doen:

2. Ruimteinvloed aanzetten, zodat de gewenste aanvoertemperatuur naar beneden gaat.
Ik ga je punten uit proberen. Nog een vraag?: Zojuist nog even naar de waarden gekeken en zag dat aanvoertemperatuur (27,3) hoeft ligt dan aanvoerstreeftemperatuur (26). Is dat wenselijk? Ik heb hier wel eens gelezen dat de aanvoertemperatuur onder de aanvoerstreeftemperatuur moest blijven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
de telegraaf schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:41:
[...]

De laagste COP die ik registreer (over 24h) is 2,7. Dat was eergisteren. Maar bij mij wordt het punt dat de CV moet gaan meehelpen niet zozeer bepaald door de financiële verhouding (die is volgens mij momenteel altijd ten faveure van stroom, en volgend jaar helemaal), maar door het verwarmend vermogen. Wanneer de wp het niet meer aan kan dan moet je wel.
Om een idee te geven: de grote wp (12kW) verbruikt de koudste dagen zo rond de 80kWh per dag, en de kleine (7kW) 45. Daar komt op de koudste dagen afgelopen weekend nog zo'n 8 kuub gas (voor beide samen) bij welke ze verbruiken bij defrosts en soms ook een beetje daarna.
Ik heb dus niet zo snel dat 'korte runs probleem'! :)
ah, dankje, misschien snap ik het nu, op zich logisch, het zal dus zoiets zijn:
met hybride instelling kijkt die
-naar de energieprijsverhouding. Alleen de voordelige optie loopt. (met welke frequentie wordt dit berekend?)
-behalve als de wp alleen het niet haalt. Dan springt de gasketel parallel bij, met ingestelde vertraging/hysterese

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JeroenP1974 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:20:
[...]

Ik ga je punten uit proberen. Nog een vraag?: Zojuist nog even naar de waarden gekeken en zag dat aanvoertemperatuur (27,3) hoeft ligt dan aanvoerstreeftemperatuur (26). Is dat wenselijk? Ik heb hier wel eens gelezen dat de aanvoertemperatuur onder de aanvoerstreeftemperatuur moest blijven.....
De aanvoertemperatuur moet rond de aanvoerstreeftemperatuur zitten, deze aanvoertemperatuur van 27.3 mag lager (richting die 26) maar blijkbaar kan / wil deze niet omlaag. Je leest de gegevens af van het scherm op de NEFIT? Dit zijn uiteraard moment opnames. Ik kan je genoeg screenshots laten zien waar deze temperatuur op en neer gaat, dan is het maar net op welk moment je kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
hackbard schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:18:
[...]

Niks over gehoort dat die apparaten met Nefit samenwerken.
Ik doe dit met de bbqkees kastje en home assistant. In HA kan je de dynamische stroomprijs ergens vandaan halen, en dan heb ik de nordpool_diff custom component die de komende uren bekijkt. Op basis daarvan wordt dan met een automatie de gewenste temperatuur via de bbqkees aan de wp doorgegeven.
Idd een beetje technisch, moet je wel zin in hebben...

@de telegraaf
Interessant. Wil je eens delen hoe je dat precies doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
hackbard schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:56:
[...]

ah, dankje, misschien snap ik het nu, op zich logisch, het zal dus zoiets zijn:
met hybride instelling kijkt die
-naar de energieprijsverhouding. Alleen de voordelige optie loopt. (met welke frequentie wordt dit berekend?)
-behalve als de wp alleen het niet haalt. Dan springt de gasketel parallel bij, met ingestelde vertraging/hysterese
Ja, dat lijkt me ook.
Hysterese speelt volgens mij alleen bij in/uitschakelen van de warmtepomp, niet zozeer bij schakelen bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
de telegraaf schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:02:
[...]

Ja, dat lijkt me ook.
Hysterese speelt volgens mij alleen bij in/uitschakelen van de warmtepomp, niet zozeer bij schakelen bijverwarming.
nou, in parallel mode net helemaal keurig. wp hysterese staat op 150K*min, bijverwarming vertraging op 50, en ja, bijverwarming ging eerst aan, op 50, en later de compressor op 150. En voor uit hetzelfde. Volgens mijn hysterese sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
rroetenberg schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:15:
[...]

Interessant. Wil je eens delen hoe je dat precies doet?
Via entsoe-e of nordpool integratie de day ahead prijzen ophalen naar HA. Daar draait ook de nordpool diff custom component, en geeft elk uur een cijfer, wat de actuele prijs in verhouding met de komende x uren is, iets tussen -10 en 10 bij mij.
Dan heb ik in HA een inputnumber entity aangemaakt, die werkt als basisthermostaat. Een automatie pakt tenminste elk uur dat getal van die basisthermostat, de cijfer van de nordpool diff en en factor (dat is even proberen wat past, *0.2 misschien), en past de manual temperature aan.
Dat kan je dan nog fine tunen afhankelijk van de buitentemperatuur bijvoorbeeld. Met koud weer wil ik minder fluctuatie in de manual temperature, anders haalt die het niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
balblas schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:28:
[...]

Tot welke temp verwarm je WW nu tijdens een normale SWW run? Mijn SWW runs volgen een klokprogramma op spaarstand met min. temp op 42 en max. temp op 52 graden. Het elektrisch element schakelt dan eigenlijk nooit bij. Het klokprogramma voor SWW heeft 2 runs per dag, éénmaal 's nachts van 02:00 tot 04:00 en éénmaal 's middags van 12:00 tot 15:00 uur. Als de boilertemp nog boven de 42 graden is wordt de SWW run overgeslagen.

Zaterdag om 12:00 uur start een SWW run op comfort stand waarbij de max. temp 55 graden is. Een half uur later staat de legionella run ingepland, en dan schakelt het elektrisch element in om het laatste stukje tot 62 graden te kunnen voltooien.

Kortom, kies de spaarstand voor WW, met een max. temp onder de 55 graden zodat je WP het zonder elektrisch element afkan. Enkel als het buiten zo koud is dat je WP op eigen kracht die temp. niet kan halen zal je elektrisch element bijgeschakeld worden, en zo hoort het ook.
Ik gebruik die instellingen maar als er een defrost plaatst vind tijdens een run kan de software van de warmtepomp soms bepalen om de run electrisch af te maken. Dit is normaal gedrag volgens Nefit.

Er zijn meerdere op dit forum die exact hetzelfde hebben. Het heeft dus niet te maken met de ingestelde maximale boiler temperatuur (onder 55 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperzzz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 19:28
Is er ergens een instelling (wss wel:-)), die bepaald dat CV voorrang heeft op SWW?

Ik heb klokprogramma staan op verwarmen SWW tussen 13.00 en 21.00 uur.
Min temp is 42 en max 52.
Maar met deze kou buiten haalt die regelmatig die 52 niet.

Lijkt erop alsof die stopt met SWW maken omdat er cv water warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Jasperzzz schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:56:
Is er ergens een instelling (wss wel:-)), die bepaald dat CV voorrang heeft op SWW?

Ik heb klokprogramma staan op verwarmen SWW tussen 13.00 en 21.00 uur.
Min temp is 42 en max 52.
Maar met deze kou buiten haalt die regelmatig die 52 niet.

Lijkt erop alsof die stopt met SWW maken omdat er cv water warmtevraag is.
Dan moet je even kijken bij de warmwater instellingen of WW- wisselmodus aanstaat
Die uitzetten dan wordt de warmwater bereiding wel in een keer afgemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PErIZMnZVj9pifM3v2O6mIF7sX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQAGR4XK0Voaj6HTABHwWG4t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
Wollie91 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:47:
[...]

Ik gebruik die instellingen maar als er een defrost plaatst vind tijdens een run kan de software van de warmtepomp soms bepalen om de run electrisch af te maken. Dit is normaal gedrag volgens Nefit.

Er zijn meerdere op dit forum die exact hetzelfde hebben. Het heeft dus niet te maken met de ingestelde maximale boiler temperatuur (onder 55 graden)
Dat is toch ook volkomen logisch? Als de buitenunit bevroren is kan de WP de gewenste temp simpelweg niet halen, en dus schakelt het elektrisch element bij. Hoe had je anders de run willen afmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
balblas schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:10:
[...]

Dat is toch ook volkomen logisch? Als de buitenunit bevroren is kan de WP de gewenste temp simpelweg niet halen, en dus schakelt het elektrisch element bij. Hoe had je anders de run willen afmaken?
Defrosten en weer verder gaan met een nieuwe SWW run?
Maar waarschijnlijk is er nog een andere variabele, misschien merkt de WP dat het opwarmen van het SWW te langzaam gaat en bepaald daarom dat het nodig is om het elektrische element bij te schakelen?

[ Voor 21% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-12-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Mijn WP is zo ingesteld dat deze alleen de boiler mag verwarmen tussen 06.00 en 08.00 uur, daarbuiten staat de ingestelde temperatuur van de boiler op 0. Bij mij staat ook het warmwater wisselbedrijf aan.

Met deze koude dagen duurt het opwarmen van de boiler wat langer en wordt de SWW run afgebroken om tussendoor even een CV run te doen. Prima, zo is het ook ingesteld met het warmwater wisselbedrijf.

Wat ik zie is dat na 08.00 alsnog een SWW run wordt gestart. Dus als een SWW run wordt onderbroken door een CV run, dan komt er alsnog een SWW run ook al geeft de op dat moment ingestelde temperatuur aan dat dit niet hoeft. Waarschijnlijk alleen als de minimum temperatuur nog niet is / was bereikt.

Had dit niet verwacht, maar ben er wel blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyySqyD4uAm-WfMsS-Ag38Z30VM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H6QaXvFtPXjDGdxrGN4gHjG4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Dat elektrisch element uitschakelen kan in het menu, maar niet in HA? Misschien kan iemand dat aanvragen, dan komt die schakelaar daar ook beschikbaar hopelijk. o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:48:
Dat elektrisch element uitschakelen kan in het menu, maar niet in HA? Misschien kan iemand dat aanvragen, dan komt die schakelaar daar ook beschikbaar hopelijk. o<:)
Ja kan, welke optie bedoel je specifiek? Deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8ukf1s-QsTFyIYikmNRklKmdTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kV0GXBvIbgz4vENNS4Tz9bHA.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-12-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenP1974
Jasperzzz schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:01:
[...]

Dank voor de tip! Punt 2 gaf uitkomst! Temperatuur is nu prima! En de warmtepomp moduleert nu ook terug en draait nu al een paar uur op (zover ik kan zien) 15%. Voor nu erg blij met resultaat. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Vraagje,

Wij hebben een Nefit Enviline Tower all electric Split 7.0 T-S.
Nieuwbouwoning 2022 / volledig geïsoleerd / 150m2
Begane grond vloerverming met 1 thermostaat
1e verdieping vloerverwarming met in elke slaapkamer/badkamer een WATTS thermostaat.

Ik bemerk dat de warmtepomp eigenlijk altijd draait (vlammetje op thermostaat beneden brand). Hij verbruikt dan ongeveer continue 800 watt. Over de hele nacht heb ik enkele uitschieters op de p1 meter naar 2000 watt (defrost?) en na het douchen zit er een uitschieter naar 8.000 watt (bijvullen boiler?).
In huis werd het ook veel te warm, we zaten gem. op 22,5 graden terwijl we volgens het profiel hebben ingesteld 21 graden hebben. Thermostaat invloed stond op dat moment gewoon aan.

Ik ben daarom even helemaal teruggegaan naar de basics van dit topic. Het isinmiddels stabiel 22,5 graden in huis, wat dus eigenlijk TE warm is. We willen naar 21 graden, hiervoor moet ik 'spelen" met voetpunt/eindpunt.

Actuele instellingen waarbij WP continue draait en het in huis 22 graden is:
- Kamerinvloed uit
- offset ruimteinvloed op 0
- Thermostaat op 21 graden
- voetpunt 25 / eindpunt 35
- TC3/TC0 op 5K
- Grenswaarde buitentemparatuur -5
- Demping gebouw ingesteld op Zwaar

De badkamer wordt niet warmer dan 19 a 20 graden. Zit ik de thermostaat op bijv. 22 dan haalt hij dit niet., lampje blijft branden Zet ik de thermostaat op 19 dan zie je dat af en toe het lampje van de WATTS meter ook daadwerkelijk uit is.

Gevoelsmatig had ik vorig jaar (winter)niet dat de warmtepomp continue draaide. Er zaten dan ook momenten bij (zeker in de nacht) waarbij de warmtepomp af en toe aanslaat en vervolgens weer uit gaan. Over de hele nacht zag ik dan meerdere pieken richting de 2000 watt, maar vervolgens lange momenten van maar 200w totaal verbruik (koelkast/vriezer etc). Warmtepomp deed dan dus niks.

Ik snap nu niet hoe het kan waarom de WP continue maar blijft branden.

iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 05-12-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
NL_Scratch schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:54:
Vraagje,

1e verdieping vloerverwarming met in elke slaapkamer/badkamer een WATTS thermostaat.

Ik bemerk dat de warmtepomp eigenlijk altijd draait (vlammetje op thermostaat beneden brand). Hij verbruikt dan ongeveer continue 800 watt. Over de hele nacht heb ik enkele uitschieters op de p1 meter naar 2000 watt (defrost?) en na het douchen zit er een uitschieter naar 8.000 watt (bijvullen boiler?).
In huis werd het ook veel te warm, we zaten gem. op 22,5 graden terwijl we volgens het profiel hebben ingesteld 21 graden hebben. Thermostaat invloed stond gewoon aan.

Ik ben daarom even helemaal teruggegaan naar de basics van dit topic. Het blijft inmiddels stabiel 22 graden in huis, wat dus eigenlijk TE warm is. We willen naar 21 graden.

Actuele instellingen:
- Kamerinvloed uit
- TC3/TC0 op 5K

De badkamer wordt niet warmer dan 19 a 20 graden. Zit ik de thermostaat op bijv. 22 dan haalt hij dit niet., lampje blijft branden Zet ik de thermostaat op 19 dan zie je dat af en toe het lampje van de WATTS meter ook daadwerkelijk uit is.

Gevoelsmatig had ik vorig jaar (winter)niet dat de warmtepomp continue draaide. Er zaten dan ook momenten bij (zeker in de nacht) waarbij de warmtepomp af en toe aanslaat en vervolgens weer uit gaan. Over de hele nacht zag ik dan meerdere pieken richting de 2000 watt, maar vervolgens lange momenten van maar 200w totaal verbruik (koelkast/vriezer etc). Warmtepomp deed dan dus niks.

iemand tips?
Dat de warmtepomp lang draait is alleen maar goed
Het steeds opstarten kost meer stroom dan continu door draaien
Dan om het 21 graden in huis te krijgen
Kun je twee dingen doen eigenlijk 3 :)
1 stooklijn aanpassen naar
Voetpunt 24
Eindpunt 34
Dan zal je rond die 21 graden uitkomen
2 is niks veranderden aan de stooklijn
Maar dan de ruimteinvloed aanzetten op 1
Die ruimteinvloed zal dan de stooklijn met 1 a 2 graden
Verlagen of verhogen als je de thermostaat hoger/lager zet
Er is nog een derde optie en dat is punt 1 en punt 2 allebei instellen
Dan heb je het voordeel dat de stooklijn goed staat
En je geeft de thermostaat dan kans om in te grijpen als het te koud door strenge vorst
Of als het te warm wordt in huis door bevoorbeeld meer mensen in huis of het zonnetje op de ramen
Wordt het met strenge vorst te koud kun je het eindpunt van 34 weer terug zetten op 35 of nog hoger
En dan doe je het voetpunt met nog een graad verlagen naar 23
Je ziet er is keuze genoeg 8)
Van het WATTS systeem heb ik geen verstand
Daar kan iemand anders je misschien mee helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
@NL_Scratch

In de ideale situatie wordt elke joule warmte verlies aangevuld met warmte van de WP. Als de WP genoeg kan terugmoduleren dan kan deze inderdaad 24/7 op een laag niveau pruttelen.

Voor een nieuwbouwhuis uit 2022 zou ik verwachten dat het eindpunt nog wel lager kan met de huidige isolatienormen. Ik draai met 23/35 voor een hoekhuis uit 2010 van zo'n 170m2 en hier is het 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Streeftemperatuur automodellen tijdelijk

Iemand een idee wat dit is???
Staat bij mij op -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Automodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Streeftemperatuur automodus tijdelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Willem senior schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:27:
[...]

Dat de warmtepomp lang draait is alleen maar goed
Het steeds opstarten kost meer stroom dan continu door draaien
Dan om het 21 graden in huis te krijgen
Kun je twee dingen doen eigenlijk 3 :)
1 stooklijn aanpassen naar
Voetpunt 24
Eindpunt 34
Dan zal je rond die 21 graden uitkomen
2 is niks veranderden aan de stooklijn
Maar dan de ruimteinvloed aanzetten op 1
Die ruimteinvloed zal dan de stooklijn met 1 a 2 graden
Verlagen of verhogen als je de thermostaat hoger/lager zet
Er is nog een derde optie en dat is punt 1 en punt 2 allebei instellen
Dan heb je het voordeel dat de stooklijn goed staat
En je geeft de thermostaat dan kans om in te grijpen als het te koud door strenge vorst
Of als het te warm wordt in huis door bevoorbeeld meer mensen in huis of het zonnetje op de ramen
Wordt het met strenge vorst te koud kun je het eindpunt van 34 weer terug zetten op 35 of nog hoger
En dan doe je het voetpunt met nog een graad verlagen naar 23
Je ziet er is keuze genoeg 8)
Van het WATTS systeem heb ik geen verstand
Daar kan iemand anders je misschien mee helpen
Dank voor je reactie, mm gevoelsmatig is het voordeliger dat hij af en toe aanslaat en dan weer een tijdje "niks' doet.

Ik zal is kijken wat er gebeurt met 24/34 of we dan richting de 21 gaan. Tis nu 22,5 en dat is gewoon TE warm.

Wat ik alleen wel erg fijn zou vinden is dat we de temparatuur van de badkamer nog wat omhoog zouden kunnen krijgen, het is hier gewoon niet "lekker" warm terwijl dat beneden dus wel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Wollie91 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:04:

kan je niet ook op ha de bijverwarmer uit zetten en alleen voor desinfectie even aan, evtl. met een automatie?
met wat @HansRemmerswaal zei,
trigger: de begintijd van de desinfectie
action: "disable aux heater" off...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:45:
[...]

kan je niet ook op ha de bijverwarmer uit zetten en alleen voor desinfectie even aan, evtl. met een automatie?
met wat @HansRemmerswaal zei,
trigger: de begintijd van de desinfectie
action: "disable aux heater" off...
Zoiets als het volgende? Nog niet getest...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
- alias: Disinfecting start allow aux heater 
  description: 'Automation to only allow the electric element to be enabled during the disinfecting'
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - switch.boiler_dhw_disinfecting
    to: on
    from:
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
  condition: []
  action:
  - service: select.select_option
    data:
      option: 'off'
    target:
      entity_id: switch.boiler_disable_aux_heater
  mode: restart
- alias: Disinfecting end disable aux heater 
  description: 'Automation to only allow the electric element to be enabled during the disinfecting'
  trigger:
    entity_id:
    to: off
    from:
    for:
  action:
    data:
      option: 'on'
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
NL_Scratch schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:06:
[...]

Dank voor je reactie, mm gevoelsmatig is het voordeliger dat hij af en toe aanslaat en dan weer een tijdje "niks' doet.

Ik zal is kijken wat er gebeurt met 24/34 of we dan richting de 21 gaan. Tis nu 22,5 en dat is gewoon TE warm.

Wat ik alleen wel erg fijn zou vinden is dat we de temparatuur van de badkamer nog wat omhoog zouden kunnen krijgen, het is hier gewoon niet "lekker" warm terwijl dat beneden dus wel is.
Badkamer altijd mee laten draaien met beneden woonkamer thermostaat
Dan wordt het daar waarschijnlijk warmer
Nu zal dat WATTS systeem pas open gaan als er beneden niet verwarmt wordt
Daarom is naregeling meestal niet handig met een warmtepomp
Maar ik weet niet hoe dat WATTS systeem werkt
Misschien kan die WATTS bij warmte vraag in de badkamer wel de warmtepomp aanzetten ?
en dan moet er weer zoveel afgifte open staan (gaan) om het minimum vermogen kwijt te kunnen
Als dat niet klopt gaat je warmtepomp aan/ uit door te weinig afgifte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hblokhuis77
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
hallo forum leden,

Inmiddels 12 maanden een tevreden gebruiker van een 9KW split.
Echter de afgelopen dagen "ineens"moeite om het huis warm te krijgen, de aanvoertemperatuur blijft op 30 - 31 hangen.

Heb de stooklijn al een stuk hoger gezet 30 tot 40 graden, de aanvoertemperatuur zou dan richting 37 graden moeten maar helaas blijft 30 - 32 graden de max.

Welk merk ik veel defrost, elke 45 - 60 minuten..
afgelopen winter tijdens meer kou geen enkele problemen gehad.

iemand suggesties / ideeën?

9.0 B-S hybride warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Vraagje,

In huis werd het ook veel te warm, we zaten gem. op 22,5 graden terwijl we volgens het profiel hebben ingesteld 21 graden hebben. Thermostaat invloed stond op dat moment gewoon aan.

Ik ben daarom even helemaal teruggegaan naar de basics van dit topic. Het isinmiddels stabiel 22,5 graden in huis, wat dus eigenlijk TE warm is. We willen naar 21 graden, hiervoor moet ik 'spelen" met voetpunt/eindpunt.

- Kamerinvloed uit
- TC3/TC0 op 5K

iemand tips?
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning bj 2021 en deze dagen pruttelt de WP ook met zo’n 800w per uur en lijkt iedere 2 uur een defrost voor de kiezen te krijgen.
Settings zijn nagenoeg gelijk als de jouwe. Echter voetpunt 20 / eindpunt 35.
Thermostaat op 20,4 graden. Momenteel 20,6 graden in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Nu online
Ander vraagje: wij zijn van 22 december tot 6 januari niet thuis. Wat zou het advies zijn mbt verlagen temperatuur in huis? Ingestelde temperatuur zo laten of verlagen, en met hoeveel graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditzi
  • Laatst online: 06-12-2023
Hblokhuis77 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:20:
hallo forum leden,

Inmiddels 12 maanden een tevreden gebruiker van een 9KW split.
Echter de afgelopen dagen "ineens"moeite om het huis warm te krijgen, de aanvoertemperatuur blijft op 30 - 31 hangen.

Heb de stooklijn al een stuk hoger gezet 30 tot 40 graden, de aanvoertemperatuur zou dan richting 37 graden moeten maar helaas blijft 30 - 32 graden de max.

Welk merk ik veel defrost, elke 45 - 60 minuten..
afgelopen winter tijdens meer kou geen enkele problemen gehad.

iemand suggesties / ideeën?

9.0 B-S hybride warmtepomp
Hallo,
Wij zijn nu sinds 6 maanden ook trotse gebruikers van een 9KW split (all electric), maar sinds een paar dagen hebben we precies hetzelfde probleem. Zodra de aanvoertemperatuur een beetje lekker wordt, gebeurt meteen weer een defrost. Temperatuur in het huis is nu ook niet meer echt lekker. Uit alle andere bijdragen hier op het forum heb ik nu begrepen dat de reden hiervoor vooral gezocht moet worden in die combinatie van lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid. Nu vraag ik me af: moet ik me erop instellen dat dit iedere winter gebeurt of is dit een bijzondere situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:09:
[...]

Zoiets als het volgende? Nog niet getest...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
- alias: Disinfecting start allow aux heater 
  trigger:
    entity_id:
    to: on
    from:
    for:
  action:
    data:
      option: 'off'
    target:
- alias: Disinfecting end disable aux heater 
  trigger:
    entity_id:
    to: off
    from:
    for:
  action:
    data:
      option: 'on'
    target:
@hackbard
@HansRemmerswaal

Ik zal eens gaan proberen of ik zo'n automation werkend kan krijgen ergens in de komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
balblas schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:10:
[...]

Nee, ik vind dit niet logisch.
De warmtepomp kan de run toch hervatten na de defrost... Soms gebeurt dit wel en soms maakt het electrisch element het af na de defrost. Dit start dan zo'n 20 minuten na de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Matadores schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:49:
Ander vraagje: wij zijn van 22 december tot 6 januari niet thuis. Wat zou het advies zijn mbt verlagen temperatuur in huis? Ingestelde temperatuur zo laten of verlagen, en met hoeveel graden?
Je zou een verlaging naar 16 graden kunnen doen, maar als het huis tot 16 graden is afgekoeld dan zal het meerdere dagen duren voordat het huis weer op temperatuur is. Dus of dat dan zinvol is betwijfel ik. Het voordeel zal hierdoor dan minimaal zijn. Dus gewoon dezelfde temperatuur aanhouden lijkt mij dan toch het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
[...]

Ook wij hebben een Watts naregeling. Op zich werkt dit prima i.c.m. de warmtepomp. Om een groep goed in te regelen zal je alle zones open moeten zetten (Watts thermostaten b.v. op 30 graden zetten) om daarna de zone die achterloopt qua temperatuur (dus de badkamer) verder op te zetten zodat je meer flow krijgt. Als deze al volledig open staat moet of de totale flow worden verhoogd (dus een hogere stand van de cv-pomp) of moeten de andere zones iets worden geknepen zodat er meer flow door de badkamer zal lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
HansRemmerswaal schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:51:
[...]

Die temperatuursensor zit bij de boiler halverwege. Bovenin de boiler is het water warmer dan onderaan de boiler waar het koude water wordt toegevoegd. Je boiler zal zeker wat afkoelen maar ik denk zelf dat een gedeelte van die gemeten temperatuurdaling komt van het mengen van het warme en koudere water.

Bij mij loopt die current extern temperature naar beneden met zo'n 2-3 graden per 10 uur, als ik het goed zie is dat bij jou ook het geval.

Ik weet niet wat voor een soort warmtepomp je hebt, je hebt een vrijstaand huis dus mogelijk ruimte voor een monoblock. Ik heb mij laten vertellen dat bij een monoblock dit probleem met versneld afkoelen niet voorkomt omdat daarin een extra klep zit, dus daar zou dit terugslagklep niet nodig zijn. Maar misschien kan een monoblock bezitter dit bevestigen.

[Afbeelding]
Ondanks dat wij een monoblock hebben (Compress 7400) hadden wij ook last van lekkage van warmte waardoor de sww boiler versneld afkoelde. Er zit nu een terugslagklep tussen die dit voorkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de telegraaf
Ditzi schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:52:
[...]

Hallo,
Wij zijn nu sinds 6 maanden ook trotse gebruikers van een 9KW split (all electric), maar sinds een paar dagen hebben we precies hetzelfde probleem. Zodra de aanvoertemperatuur een beetje lekker wordt, gebeurt meteen weer een defrost. Temperatuur in het huis is nu ook niet meer echt lekker. Uit alle andere bijdragen hier op het forum heb ik nu begrepen dat de reden hiervoor vooral gezocht moet worden in die combinatie van lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid. Nu vraag ik me af: moet ik me erop instellen dat dit iedere winter gebeurt of is dit een bijzondere situatie?
Ik hou de gemiddelde temperatuur per week bij (dichtbijzijnde KNMI station, via internet gemakkelijk te vinden) in mijn excel van de verbruiken, en de afgelopen 5 jaar waren er maar 4 weken kouder dan vorige week, dus was het best fris. Aan die defrosts gaat u niks kunnen doen, dat is nu eenmaal natuurkunde.
Uw bijverwarming zou dit dan moeten opvangen voor die periodes, bij mij is dat een CV, bij U gaat dat een elektrisch element zijn.
Komt eigenlijk helemaal niet zo veel voor, dus maak u geen zorgen daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
[...]

Hallo,
Overdag zou je warmte kunnen bufferen
Door dan de thermostaat 0,5/ 1 graad hoger te zetten
Dan koelt het huis snachts En smorgens met Defrosts niet zo snel af
En zeker geen nachtverlaging gebruiken
24/7 laten draaien die warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
[...]

Hallo,
Hier dezelfde unit en zelfde probleem helaas. De verdamper is gewoon erg krap voor dit vermogen. Wat ik wel constateer is dat er ergens rond het vriespunt (hiervoor gebruikt de regeling de gedempte temperatuur) er nog een extra zware compressor trap wordt vrijgeschakeld. Hierdoor blijft de woning, ondanks de vele defrosts (28 vandaag) toch goed op temperatuur. Zie de rode cirkel waarin dit even kort voorkwam toen de buitentemperatuur echt laag werd. Ik heb dit vorig jaar ook meer en langer gezien. Bij het maken van SWW wordt deze extra trap ook vrijgegeven. Stille modus is dan trouwens al een tijdje uit en dus in het plaatje niet van invloed.

Opgenomen compressor vermogen t.o.v. de max toegestane 3680Watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNHzP_e1QeF2WEPocSxhg-2P6cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNKtCa0J0UmtIKF2tv3WPMfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht het toch te koud worden dan valt de unit terug op de elektrische elementen, maar dat is een dure situatie.

Je moet je er denk ik op instellen dat dit defrosten zo’n drie weken per jaar een issue is. Andere kant is dat alle andere maanden zeer mooie stabiele runs te krijgen zijn. Eigenlijk is de warmtepomp dus perfect gedimensioneerd.

[ Voor 20% gewijzigd door master1104 op 05-12-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ditzi
  • Laatst online: 06-12-2023
Bedankt voor jullie antwoord @master1104 @Willem senior @de telegraaf dat helpt me al verder om een inschatting te krijgen en ik hoor hier vooral uit dat het best wel normaal is en dus geen fout in de installatie of zoiets dergelijks.

Ik heb nu ook uitgeprobeerd of het helpt om de elektrische bijverwarming in te schakelen, maar de extra energie lijkt bij al die defrosts in het niet te vallen en zo is het huis nog steeds koud, maar de rekening belachelijk veel hoger. Heeft al iemand uitgeprobeerd om bij zo'n situatie de compressor helemaal uit te zetten en alleen maar met de bijverwarming te werken? Lijkt mij logisch dat je dan geen defrosts meer hebt of gebeurt dat dan nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Vraagje,

- Kamerinvloed uit
- TC3/TC0 op 5K

iemand tips?
Zet de grenswaarde buitentemperatuur eens naar -10. Dit is standaard. Nu is je eindpunt van de stooklijn 35 graden bij -5 ipv bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
rroetenberg schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:00:
[...]

Zet de grenswaarde buitentemperatuur eens naar -10. Dit is standaard. Nu is je eindpunt van de stooklijn 35 graden bij -5 ipv bij -10
Ik denk dat @NL_Scratch het had over de Buitentemperatuur Grenswaarde waaronder het elektrische element mag bijspringen. Volgens mij staan de +20 en -10 van de stooklijn vast.

EDIT:
Met de Min. Buitentemp. instelling kun je de -10 van de stooklijn aanpassen naar bijvoorbeeld -15 of -5.

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 06-12-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat @NL_Scratch het had over de Buitentemperatuur Grenswaarde waaronder het elektrische element mag bijspringen. Volgens mij staan de +20 en -10 van de stooklijn vast.
en wat is dan Minimal external temperature of min. buitentemperatuur (onder installatiegegevens)?
De 20C kan ik idd niet veranderen.
Zou je volgens mij wel me kunnen spelen, als je zegt dat -10 nooit voorkomt, of dezelfde aanvoer temperature nodig zou zijn dan met -5. Is dan alleen moeilijker vergelijken met andere stooklijnen.
Handleiding zegt ... "laagste gemiddelde buitentemperatuur". Met een zwaar goed geïsoleert huis lijkt me -5 in NL niet gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:46:
[...]

en wat is dan Minimal external temperature of min. buitentemperatuur (onder installatiegegevens)?
De 20C kan ik idd niet veranderen.
Zou je volgens mij wel me kunnen spelen, als je zegt dat -10 nooit voorkomt, of dezelfde aanvoer temperature nodig zou zijn dan met -5. Is dan alleen moeilijker vergelijken met andere stooklijnen.
Handleiding zegt ... "laagste gemiddelde buitentemperatuur". Met een zwaar goed geïsoleert huis lijkt me -5 in NL niet gek.
Ah, met deze kun je blijkbaar de temperatuur van het eindpunt beïnvloeden.
Maar dit is een andere setting dan die Buitentemperatuur Grenswaarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cd7DT6vxqojVh_VZpvRXJbPJlQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0nlCU1NXl9DNJO0anAlXoz1o.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfXjUQWx-HMwHC1QqWDpILcK4UQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hgrLYuhC06jFNDdGTDhPZlIr.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door HansRemmerswaal op 06-12-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Ditzi schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:52:
Bedankt voor jullie antwoord @master1104 @Willem senior @de telegraaf dat helpt me al verder om een inschatting te krijgen en ik hoor hier vooral uit dat het best wel normaal is en dus geen fout in de installatie of zoiets dergelijks.

Ik heb nu ook uitgeprobeerd of het helpt om de elektrische bijverwarming in te schakelen, maar de extra energie lijkt bij al die defrosts in het niet te vallen en zo is het huis nog steeds koud, maar de rekening belachelijk veel hoger. Heeft al iemand uitgeprobeerd om bij zo'n situatie de compressor helemaal uit te zetten en alleen maar met de bijverwarming te werken? Lijkt mij logisch dat je dan geen defrosts meer hebt of gebeurt dat dan nog steeds?
Ik heb zelf geen all-electric dus geen ervaring met een elektrisch element, maar ik zou die 'alleen bijverwarming' instelling NIET op 'ja' zetten. Dat gaat ongelofelijk veel stroom kosten, de compressor is altijd goedkoper dus laat die doen wat ie kan. (je hebt bij 'alleen bijverwarming' inderdaad geen defrosts meer want de compressor staat gewoon helemaal uit.)
Bijverwarming alleen gebruiken waarvoor het bedoeld is: om bij te warmen wanneer de compressor onvoldoende kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
HansRemmerswaal schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:19:
[...]

Je hebt gelijk. Het gaat om de min. Buitentemp

[ Voor 15% gewijzigd door rroetenberg op 06-12-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Nu online
Nous112 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:42:
[...]

Je zou een verlaging naar 16 graden kunnen doen, maar als het huis tot 16 graden is afgekoeld dan zal het meerdere dagen duren voordat het huis weer op temperatuur is. Dus of dat dan zinvol is betwijfel ik. Het voordeel zal hierdoor dan minimaal zijn. Dus gewoon dezelfde temperatuur aanhouden lijkt mij dan toch het beste.
Van 20,4 graden naar 16 graden is idd wel een grote stap en zal tijd nodig hebben om dat na 2 weken weer op temperatuur te krijgen.
Maar om ‘m 2 weken op 20,4 graden te houden, denk dat ik voor de middenweg kies en voor 18 graden zal instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroy15
  • Laatst online: 15-08-2024
Goedemorgen,

Eindelijk is de temperatuur nu goed in huis. Alleen het volgende
Wat mij opvalt is de pomp draait de hele dag alleen heeft hij heel vaak pieken en zakt dan weer terug. Eerst dacht ik dat het defrosts waren maar dit zijn het niet. Het lijkt wel of de compressor niet goed moduleert.
Instellingen nu zijn
Voetpunt 23
Eindpunt 45
Ruimteinvloed uit
Off set 0
Delta t 6.5
Temp 20.5 in huis nu 20.5

Beneden is er vloerverwarming en boven radiatoren.
De temperatuur in huis is nu goed. Zijn er nog instellingen die ik kan aanpassen zodat de pomp wat rustiger loopt ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AJhu0J2l7uQWgir_IUyC7r7bLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wj6aZqDpT1ijXtZHE2uaetZ4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HK4HBOku77lgSMpvUvGqFouI-1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqI9zKPkEsrnbAV2DVGJq8QP.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt

[ Voor 17% gewijzigd door Elroy15 op 06-12-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balblas
[...]

Je gevoel zit er naast in dit geval. Als je WP continue exact de warmte toe kan voegen die je woning continue verliest zit je precies goed. Je woning verliest immers ook continue warmte, en niet een tijdje wel gevolgd door een tijdje niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
balblas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:43:
[...]

Je gevoel zit er naast in dit geval. Als je WP continue exact de warmte toe kan voegen die je woning continue verliest zit je precies goed. Je woning verliest immers ook continue warmte, en niet een tijdje wel gevolgd door een tijdje niet...
Warmte verlies is afhankelijk van de delta T tussen binnen en buiten. Als de temperatuur in huis naar beneden gaat wordt het warmteverlies ook steeds kleiner.

De thermostaat een paar weken laag zetten als je er niet bent zal zeker energie besparen. En als je vanaf afstand de thermostaat weer normaal zet voordat je naar huis gaat, kom je niet in een koud huis thuis.

Hoeveel kWh je uiteindelijk bespaard zal niet makkelijk te berekenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:53
Elroy15 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:11:
Goedemorgen,

Eindelijk is de temperatuur nu goed in huis. Alleen het volgende
Wat mij opvalt is de pomp draait de hele dag alleen heeft hij heel vaak pieken en zakt dan weer terug. Eerst dacht ik dat het defrosts waren maar dit zijn het niet. Het lijkt wel of de compressor niet goed moduleert.
Instellingen nu zijn
Voetpunt 23
Eindpunt 45
Ruimteinvloed uit
Off set 0
Delta t 6.5
Temp 20.5 in huis nu 20.5

Beneden is er vloerverwarming en boven radiatoren.
De temperatuur in huis is nu goed. Zijn er nog instellingen die ik kan aanpassen zodat de pomp wat rustiger loopt ?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt
Ik lees mee, want ik heb hetzelfde patroon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL9eUVYvPmaumoUNpIH9VeIuKWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5xffWAUiU2M2QcmMwesrQnk.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
P-twin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:37:
[...]

Ik lees mee, want ik heb hetzelfde patroon.
[Afbeelding]
Compressor met zulke pieken van 100% is een teken van defrosts.
Maar welke temperatuur loopt dan bij jou terug? Die "hot water" is denk ik je boiler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54aeqYFNmaIpK1We7tBCdSh76Jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwQpKCBneeNswzZdOGoJ4Rc1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 06-12-2023 14:06 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 105 Laatste